Siyosiy elita

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
SIYOSATSHUNOSLIK   FAKULTETI
SIYOSATSHUNOSLIK   YO‘NALISHI
MUTAXASISLIKKA KIRISH FANIDAN
KURS ISH
MAVZU: Siyosiy elita
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 2024 REJA:
Boblar va paragraflarining nomlanishi Betlar
Kirish          3-6
I bob.  ELITA HAQIDA QARASHLAR 
1.1  Siyosiy elita yetakchilari 7-13
1.2  Zamonaviy siyosiy elita 14-20
II bob.  SIYOSIY ELITA HAQIDA OLIMLARNING 
QARASHLARI
2.1  Siyosiy elita turlari va uning o’ziga xos 
xususiyatlari 21-24
2.2  S iyosiy yetakchilik tiplari 25-30
Xulosa  31-33
Foydalanilgan adabiyotlar 34
2     Rivojlanishda eng muhimi t о ’g‘risini tan olish hisoblanadi. Odamlarga iqtisodiy
k о ’rsatgichlarni   soxta   qilib   k о ’rsatishdan,   biz   eng   z о ’r   davlatmiz   deb   aytishdan
osoni   y о ’q,   lekin   hozir   davlat   xato   b о ’lsa,   ayting   deyapdi,   davlatning   egasi
b о ’lmish xalq bilan hisoblashilyapdi.  Siyosatchi sifatida erishgan eng katta yutug‘i
shu aslida 1
KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :O’zbekiston   mustaqillik   yillarida   iqtisodiy,
ijtimoiy va boshqa muammolarni hal qilishda siysiy yetakchilarni o’rnini aniqlash.
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach   siyosiy   elitaning   to’g’ri
tashkillashtirish.O’zbekistonda  yangi jamiyat  barpo etishda siysoy  elitaning rolini
mustahkamlash.
XX   asrning   ikkinchi   yarmida   keng   yoyilgan   va   katta   bahslarga   sabab
bo‘lgan   elita   plyuralizmi   konsepsiyasi   quyidagi   qoidalarga   tayanadi:   elitaning
birdan-bir   imtiyozli   guruh   ekanligini   inkor   etish,   ya’ni   ko‘plab   elitalar   mavjud;
elitalarni   omma   ta’siri   ostida   ushlab   turish   mumkin;   elitalar   o‘rtasida   raqobatlar
mavjud   bo‘lib,   u   yagona   hukmron   elita   guruhi   bo‘lishiga   yo‘l   qo‘ymaydi;   elita
bilan omma o‘rtasidagi  farqlanishlar  nisbatan  shartli  bo‘lib, ko‘pincha ular  uncha
ko‘zga   tashlanmaydi.   Liderlik   uchun   imkoniyatlar   nafaqat   boylik   va   yuqori
ijtimoiy maqomga, balki shaxsiy sifatlarga, bilimga, faollik kabilarga bog‘liqdir 2
.
Hozirgi   davr   elitasiga   oid   nazariyalarni   turli   olimlar   turlicha   talqin   etsalar-
da, quyidagi masalalardagi o‘xshashliklar o‘zaro bog‘lab turadi:
1.   Elitalar   jamiyatda   amalda   bo‘lgan   siyosiy   tuzum   yaratuvchi   sharoitlarga
qarab shakllanadilar va mohiyatan shu tuzum faoliyatini yo‘lga qo‘yadilar.
2.   Har   qanday   jamiyatning   elitarligi.   Bu   jamiyat   va   inson   tabiatidan   kelib
chiqadi.
1
 SH.Mirziyoyev. Erkin va Faravon demokratik O’zbekiston davlatinin birgalikda quramiz.Toshkent.2021.68-b
2
  Алиев.Б Бобоев.А Политология Уқув қўлланма-Тошкент нашириёти 2007
3 3. Elitaning alohida psixologik sifati. Buning uchun tabiiy fazilat va yaxshi
tarbiya bo‘lishi lozim.
4.   Kollektiv   birdamlik.   Buning   uchun   kasbiy,   ijtimoiy   ahvol   statusi,   elitar
o‘z-o‘zini anglash ruhiyati bo‘lishi lozim.
5.   Elitaning   legitimligi.   Uning   siyosiy   rahbarlik   huquqi   ko‘pchilik
tomonidan tan olinishi lozim.
6.   Elita   va   uning   hokimiyat   munosabatlarining   strukturaviy   doimiyligi.
Kuchli ruhiy va ijtimoiy sifatlarga ega ko‘plab kishilar hukmron imtiyozli darajaga
intiladi,   lekin   hech   kim   o‘z   mavqeyini   osonlikcha   bermaydi.   Shuning   uchun
yashirin yoki ochiq kurash baribir mavjud bo‘ladi 3
.
R. Millsning o‘zi hokimiyat elitasini “guruhlarning murakkab to‘qnashuvida
hech   bo‘lmaganda   milliy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   qarorlar   qabul   qilish   huquqiga
ega   bo‘lgan   siyosiy,   iqtisodiy   va   harbiy   doiralar”   deb   tushungan.   Kuchli   elita
umumiy   manfaatlarga,   shaxsiy   birdamlikka   asoslangan   guruh   birlashuviga   ega,
ular   ta’lim   darajasi,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   psixologik   qon-qarindoshlik,
shaxslararo   munosabatlar   tabiati,   turmush   tarzi   va   boshqalar   bilan   boshqalardan
baland turadi 4
.
Amerikalik   sotsiolog   Kristofer   Lash   (1932–1994)   “Elitalarning   yuksalishi”
(1993)   kitobida   hukmron   elitalarning   xulq-atvori   o‘zgarib   borayotganini   qayd
etadi.   Voqelikning   yangi   sharoitiga   moslasha   olmaydigan   elita   o‘zlarini   tarix
yonida topadi. Elitalarning yangi avlodi mulkka emas, balki ta’lim va ma’lumotga
sarmoya   kiritadi.   Faqat   shu   tarzda   elita   zamonaviy   bo‘lishi   va   konstruktiv
rivojlanish   istiqbollarini   yo‘qotmasligi   mumkin.   Natijada,   XX   asrning   birinchi
yarmida   N.A.   Berdayev   va   X.   Ortego-Gasset,   K.   Leschlarning   talqinlariga   ko‘ra,
"yangi   sinf"   vujudga   keldi,   uning   tarkibiga   katta   davlat   amaldorlari   va   siyosiy
strateglar   kirmaydi,   ular   o‘z   tanlovini   mulk   hisobidan   emas,   balki   axborotni
manipulyatsiya   qilish   va   professional   bilim   tufayli   ta’minlagan   mutaxassislardir.
Ular   fikricha,   elitaning   asosiy   subyektlari   mulkka   emas,   balki   ta’lim   va
3
  В.Э.Бойков Ф.Д.Демидов В.Г.Игнатов Социология Москва 2004. b  54 
4
  Основы политической элитологии. Учебное пособиею Ашин К. Понеделков. b  12
4 ma’lumotga   sarmoya   kiritadilar.   Shu   bilan   birga,   u   meritokratiya   nazariyasini
tanqid   qilib,   uning   eng   iste’dodli   elementlarini   aholining   quyi   qatlamlaridan
ajratib, shu bilan ko‘pchilikni yetakchilaridan mahrum qiladi, deb hisoblaydi 5
.
Zamonaviy   elita   konsepsiyasini   yopiq   kasta   sifatida   fransuz   siyosatshunosi
R.-J   Shvarsenberg   tuzdi.   Siyosatchilar,   yuqori   ma’muriyat   va   ishbilarmon
doiralardan   tashkil   topgan   "kasta"   yoki   "yangi   aristokratiya"   hayotning   turli
jabhalariga   hal   qiluvchi   ta’sir   ko‘rsatadi:   u   hokimiyat   ustidan   nazoratni   ushlab
turadi,   hukumatni   tuzadi,   davlatni   boshqaradi,   yirik   korporatsiyalar   va   banklarni
boshqaradi.   Bunday   tadbirlar   zamonaviy   elitalarga   mamlakat   uchun   eng   muhim
qarorlar   qabul   qilish   imkoniyatini   beradi   va   uning   barcha   a’zolarining   obro‘sini
saqlashga hissa qo‘shadi. Zamonaviy aristokratiyaning yangi  a’zolari  jamiyatning
yuqori qatlamlaridan kelib chiqqan va obro‘li, elita ta’limiga ega. Shu bilan birga,
ularning   rivojlanishida   yetakchi   rol   nafaqat   shaxsiy   muloqotga,   balki   siyosiy
muloqotni   boshqarish   va   siyosiy   rozilikka   erishish   qobiliyatiga   ham   yuklangan.
Aynan   shunda   u   elitaning   asosiy   qobiliyatini   zamonaviy   va   postindustrial
jamiyatning yangi talablariga mos bo‘lishini ko‘rdi.
Karyera   zinapoyasida   o‘sish   amalga   oshiriladi,   deydi   R.-J.   Shvarsenberg,
siyosiy   oligarxiya   mustaqil   sinflarni   yollashga   tayanadigan   ma’lum   bir   sxemaga
ko‘ra,   uning   asosini   oliy   o‘quv   yurtlari   va   hokimiyatning   eng   yuqori   zinalari
tashkil etadi."Angi aristokratiya" ning siyosiy karyerasining o‘ziga xos xususiyati
shundaki,   hech   qanday   saylovlarsiz   hokimiyat   pillapoyalarida   oldinga   siljish.
Avvaliga   "yangi   aristokratiya"   vakillari   vazirlar   lavozimlarini   egallaydilar,
korporatsiyalar raislari bo‘lishadi va shundan keyingina oliy hokimiyat tepaligidan
qo‘llab -quvvatlab, ular deputat bo‘lishadi. Biroq, "yuqori boshliqlar" guruhi ancha
cheklangan.   Deputatlarning   asosiy   qismi,   ya’ni   ko‘p   sonli   "ikkinchi   darajali
xo‘jayinlar"   siyosiy   qarorlar   qabul   qilish   jarayonida   qatnashmaydi,   chunki   ular
kuch elitasining vakili emas.
Hindistonlik   siyosatshunos   P.   Sharan   an’anaviy   va   zamonaviy   elitani
ajratadi, ularning vakillari qaror qabul qilish jarayoniga ta’sir darajasiga qarab uch
5
  Основы политической элитологии. Учебное пособиею Ашин К. Понеделков. b  32
5 guruhga   bo‘linadi:   "yuqori",   "o‘rta"   va   "ma’muriy"   elita.   "Yuqori   elita"-   qaror
qabul qilish jarayonida bevosita ishtirok etadigan yoki katta ta’sir ko‘rsatadiganlar.
"O‘rtacha"   ga   tegishli   bo‘lish   uchta   ko‘rsatkich   bilan   belgilanadi   -   daromad
darajasi, kasbiy maqomi, ma’lumoti 6
.
“Ma’muriy”   elitaga   vazirliklar,   idoralar   va   boshqa   davlat   organlarida
rahbarlik   lavozimlarini   egallagan   davlat   xizmatchilarining   yuqori   qatlami   kiradi.
Ma’muriy   elitaga,   shuningdek,   betaraflikni   saqlaydigan   va   o‘z   partiyasiga
hamdardlik bildirmaydigan oliy ma’lumotli menejerlar kiradi.
KURS ISHINI OB’EKTI : Siyosiy elita mavzusini o’rganish:
KURS   ISHINI   PREDMETI :   Siyotsiy   elita   haqidagi   nazariyalarni
o’rganish va tahlil qilish
KURS ISHINI MAQSADI:  siyosiy elitani o’rganish va tahlil qilish siyosiy
elita turlari va uning o’ziga xos xususyatlari, siyosiy yetakchilar haqida aytish.
KURS ISHINI VAZIFALARI :  Siyosiy elita yetakchilari ,  Zamonaviy siyosiy
elitani yoritib berish
  KURS   ISHINING   TUZILISHI .Kirish.2bob   xulosa   foydalanilgan
adabiyotlar
I.BOB. ELITA HAQIDA QARASHLAR
1.1 Siyosiy elita yetakchilari
6
 Основы политической науки. Учебное пособие для высших учебных заведений.  Chast   I . – M .: MGU   im . 
M . V . Lomonosova , 1996. – S . 168-174.
6 Hukmron elita - bu siyosiy va hokimiyat munosabatlarining subyekti sifatida
faoliyat   yurituvchi   boshqaruv   elitasi   bo‘lib,   unda  turli   manfaatlar,   ong,  o‘z-o‘zini
anglash,   siyosiy,   ma’muriy   va   intellektual   faoliyat   uchun   iroda   va   qobiliyatlar
mujassamlanadi. Hukmron elita mutlaq  o‘zgarishsiz qolmaydi, uning shakllanishi
va   faoliyatiga   ko‘plab   omillar   ta’sir   qiladi:   tarixiy   davr   va   siyosiy   rejim,   siyosiy
tizim,   davlat   kadrlar   siyosati   va   boshqalar.   Hukmron   elita   siyosiy   va   huquqiy
madaniyatning ham subekti, ham obyekti hisoblanadi.
Ma’lumki,   “siyosiy   madaniyat”   atamasi   birinchi   marta   nemis   faylasufi   va
pedagogi   I.   G.   Gerder   tomonidan   qo‘llanilgan.   U   o‘zining   "Insoniyat   tarixi
falsafasi   g‘oyalari"   (1784)   asarida   “har   bir   jamiyatda   o‘zaro   ta’sir   qiluvchi
kuchlarning   ma’lum   bir   eng   yuqori   qatlami   mavjud”,   deb   ta’kidlaydi.   Va   bu
tartibsiz   kuchlar   bir-biriga   qarama-qarshi   qoidalarga,   amaldagi   tabiat   qonunlariga
ko‘ra,   muayan   xato   qilmaguncha,   bir-birini   cheklamaguncha   kurashadi   -   shunda
harakatning o‘ziga xos muvozanati va uyg‘unligi paydo bo‘ladi.
I.G.Gerder   “siyosiy   madaniyatning   yetukligi   va   siyosiy   madaniyat
tashuvchilari   haqida”   yozadi.   Biroq   mutafakkir   siyosiy   madaniyatga   ilmiy   ta’rif
bermagan.   Siyosiy   madaniyat   -   bu   umumiy   madaniyatning   bir   qismi   bo‘lib,   u
oqilona, ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan siyosiy qarashlar, g‘oyalar, bilim va his-
tuyg‘ular,   siyosiy   subyektlarning   faoliyat   yuritish   jarayonida   xatti-harakatlar
namunalari darajasining yig‘indisi ko‘rsatkichi, shuningdek, mamlakat, millat, sinf,
ijtimoiy guruh, shaxsning siyosiy qiyofasi uning jralmas xususiyatidir 7
.
"Delegativ   demokratiya"   konsepsiyasi   tarafdorlaridan   biri   G.   O’Donnell
siyosiy   tizimlarning   o‘zgarishini   tahlil   qilishda   elitaning   siyosiy   fazilatlari
omilidan   ham   foydalanadi.   Xususan,   u   "uzoq   tarixiy   omillarga   va   yangi
demokratik   hukumatlar   meros   qilib   olgan   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarning
murakkablik   darajasiga   e’tibor   qaratish   zarur",   deb   hisoblaydi.   Delegativ
demokratiyalar   prezidentlik   saylovi   g‘olibi   mamlakatni   xohlaganicha   boshqarish
7
  Гердер И.Г. Идеи к философии истори человечества.  M., 1977. 22-25
7 huquqiga   ega   bo‘lishiga   asoslanadi,   shu   bilan   birga   u   faqat   mavjud   hokimiyat
munosabatlarining shartlari va Konstitutsiya bilan belgilangan hokimiyat muddati
bilan cheklangan 8
.
XX asrning o‘rtalarida elita tabiati haqidagi qarashlarini shakllantirgan yana
bir   nazariya   bor   edi.   Bu   postindustrializm   nazariyasi   (D.   Bell,   E.   ToffLer   va
boshqalar).   Uning   g‘oyasi   bilim   va   malakaga   ega   bo‘lgan,   jamiyat   va   umuman
siyosiy   tizimning   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadigan   yangi   intellektual   elita
(meritokratiya) konsepsiyasiga asoslangan edi.
Meritokratiya davrining boshlanishi oldingi elita turlariga ("qon" va "boylik"
elitalari - qabila aristokratiyasi va oligarxiyasi) mafkuraviy jihatdan qarama-qarshi
bo‘lgan, ochiq elitalar ("bilim elitalari") dunyosini yaratishni anglatadi.
Endi siyosiy elitaga doir asosiy konsepsiyalarni ko‘rib chiqamiz:
1. Makiavelli   maktabi   konsepsiyasi.   Makiavelli   maktabi   konsepsiyasiga
(Moska, Pareto, Mixels) quyidagi belgilar xosdir:
2. tug‘ma   talantlilik,   tarbiya   va   boshqaruvga   nisbatan   qobiliyatining
mavjudligi   yoki   hokimiyat   uchun   intilishi   kabilar   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
elitaning alohida sifatlari;
3. nafaqat   yagona   manfaatlarning   paydo   bo‘lishi   natijasida,   balki   elitar
o‘zini   o‘zi   anglash   oqibatida   o‘zini   o‘zi   anglash   asosidagi   guruhiy
jipslashganlik;
4. har   qanday   jamiyat   elitarligini   inson   tabiatidan   kelib   chiqadigan
qonuniyat sifatida e’tirof etish;
5. hokimiyat uchun kurashlarda elitalarning almashib turishi;
elitalarning jamiyatdagi konstruktiv rahbarlik va hukmronlik roli.
Makiavelli   maktabi   konsepsiyasi   quyidagi   jihatlari   sababli   asossiz
bo‘lmagan   tanqidlarga   uchradi:   a)   psixologik   omillar   ahamiyatini   oshirib
yuborganligi; b) demokratiyani hushlamasligi, omma faolligini baholay olmasligi;
8
  .Aliyev B., Boboyev A. Politologiya. O‘quv qo‘llanma. –T.: TDIU, 2007. –B. 76-94.
8 v)   jamiyat   evolyutsiyasini   yetarli   hisobga   olmaganligi   va   hokimiyat   uchun
kurashlarga surbetlik bilan munosabatda bo‘lish.
Elitalarning   qadriyatli   nazariyasi.   Bu   nazariya   vakillari   (asoschilari   V.
Ropke, X. Ortega-i-Gasset va boshq.) elitar nazariyani zamonaviy davlat hayotiga
moslashtirishga   intiladi,   elitarlikni   demokratiya   bilan   qo‘shishga   harakat   qiladi.
Umuman ular qator umumiy ko‘rsatmalardan kelib chiqadi:
a)   elita   –   tarix   davomida   o‘z   funksiyalari   va   qadriyat   mo‘ljallarini
o‘zgartirgan   –   aristokratiya   ishbilarmonlar   bilan,   ishbilarmonlar   menejerlar   va
intellektuallar   bilan   almashtirib   kelgan   ijtimoiy   tizimning   eng   muhim   va   qadrli
unsuridir.   Bu   nazariyaning   hozirgi   davrdagi   ba’zi   vakillarining   fikricha,   faqat
industrial   va   industrialdan   keyingi   davr   haqiqiy   elitarlik   kasb   etadi,   chunki   bu
davrda   elita   qon-qardoshlilik   belgilari   yoki   mulkining   qanchaligiga   qarab   emas,
balki ishchanlik mahorati va malakasi, shuningdek, intellektual qobiliyatiga binoan
rekrutlashadi;
b)   elita   nisbatan   amal   qiladigan   funksiyalarini   bajarish   asosida   birlashadi,
uning   birlashuvi   avvalambor   umumiy   farovonlik   to‘g‘risida   g‘amxo‘rlik
qilayotgan shaxslarning hamkorligi ifodasi sifatida namoyon bo‘ladi;
v)   elita   bilan   omma   o‘rtasidagi   munosabatlar   hukmronlik   xarakterini   kasb
etmaydi, balki  ixtiyoriylik asosida qabul  qilinadigan boshqarish sifatida namoyon
bo‘ladi. Elitaning yetakchilik roli kattalarning kichiklarga yo‘l-yo‘riq ko‘rsatishiga
o‘xshaydi;
g)   elitani   shakllantirish   –   bu   hokimiyat   uchun   kurash   natijasi   emas,   balki
yuksak boshqaruv qobiliyatiga ega bo‘lgan shaxslarning jamiyat tomonidan tabiiy
tanlovidir;
d) elitarlik – har qanday jamiyatning yashash shartidir. U boshqaruv va ijro
etish mehnatlarining taqsimlanishiga asoslanadi va qonuniyat asosida imkoniyatlar
tengligidan kelib chiqadi, u demokratiyaga zid bo‘lmaydi.
Demokratik   elitizm   nazariyasi.   R.Dal.   S.M.Lipset,   K.   Manxeym,   J.   Sartori
kabi   olimlar   demokratiyani   saylovchilar   ovozi   uchun   turli   elitar   guruhlarning
raqobatlari  sifatida  talqin  etadi.  Karl  Manxeym   bu  haqda  «demokratiya  elitalikka
9 qarshi   moyilliklarga   qiziqishlarni   kuchaytiradi,   lekin   elita   bilan   ommani   xayoliy
baravarlashtirishni   oxirigacha   amalga   oshirishni   talab   etmaydi.   Biz   tushunamiz,
demokratiya stratalarning yo‘qligi bilan emas, balki rekrutlashning yangi uslublari
va   elitaning   yangidan   o‘zini   o‘zi   anglashi   bilan   xarakterlanadi.   Bu   holatda   elita
hokimiyat   yuritmaydi,   balki   ommaning   erkin   saylovlarda   aniqlangan   ixtiyoriy
roziligi   bilan   idora   etadi”,   deydi.   Bu   nazariyaga   binoan,   voqelikka   aylangan
demokratiya   elitaga   qanchalik   ehtiyoj   sezsa,   ommaviy   siyosiy   apatiyaga   ham
shunchalik   zaruriyat   sezadi.   Chunki   ortiqcha   siyosiy   partitsipatsiya   ham
demokratiyaning   barqarorligiga   xavf   soladi.   Elita   aholi   tomonidan   tanlangan
yuksak   sifatli   boshqaruvchilar   tarkibi   kafolati   sifatidagi   zaruratdir.
Demokratiyaning   ijtimoiy   qadr-   qimmati   elitaning   sifatli   bo‘lishiga   bog‘liqdir.
Boshqaruvchi   qatlam   na-   faqat   boshqaruv   uchun   xususiyatlar   kasb   etishi   bilan,
balki   demokratik   qadriyatlar   himoyachisi   bo‘lishga,   ba’zan   ro‘y   berib   turadigan
his-tuyg‘uli betayinlik va radikalizmni tiyib turishga ham qobildir.
Elita plyuralizmi nazariyasi. Bu ko‘pincha elitalarning funksional nazariyasi
deb   ham   ataladi   (bu   nazariya   vakillari   –   R.  Aron,  A.   Bentli,   R.   Dal,S.   Keller,   D.
Rismen) . Nazariya ostida quyidagi qoidalar yotadi:
a) siyosiy elitani funksional elita sifatida talqin etish. Bu nazariyaning yana
bir   vakili   E.   Goltmann   shunday   deb   yozadi:   Funksional   elitalar   –   bu   jamiyatda
muayan   rahbarlik   ishlari   bilan   mashg‘ul   bo‘lish   uchun   zarur   bo‘lgan,   maxsus
malakalarni   egallagan   shaxs   yoki   guruhdir.   Ularning   jamiyatni   boshqa   a’zolariga
nisbatan   afzalligi   muhim   siyosiy   va   ijtimoiy   jarayonlarni   boshqarishi   yoki   ular
ta’sirida namoyon bo‘lishidir;
b) elitani yagona imtiyozli, nisbatan jipslashgan guruhlar sifatida inkor etish.
Jamiyatda   ko‘plab   elitalar   mavjud   bo‘lib,   ularning   ta’siri   faoliyatlarning   alohida
sohalari   bilan   chegaralanadi.   Elitalar   plyuralizmi   ijtimoiy   tuzilmalarning   turli-
tumanliligi,   ijtimoiy   mehnat   taqsimotining   murakkabligi   bilan   aniqlanadi.   Bir
sohaga taalluqli bo‘lgan elitalar qatlamlari o‘zaro farqlanishlariga nisbatan elitalar
o‘rtasidagi   o‘zaro   muhim   ijtimoiy   sohalarning   farqlanishi   ko‘proq   ahamiyat   kasb
etadi;
10 v)   jamiyatni   elita   va   ommaga   bo‘lish   nisbiy,   shartli   va   ba’zan   unchalik
ko‘zga   tashlanmaydi.   Ular   o‘rtasida   hukmronlik   yoki   doimiy   boshqaruvchilikka
nisbatan ko‘proq vakillik munosabatlari ustuvorlik qiladi. Turli-tuman demokratik
mexanizmlar   –   saylovlar,   referendumlar,   so‘rovnomalar,   nodavlat   tashkilotlar,
ommaviy   axborot   vositalari   vositasida   R.   Mixels   tomonidan   ilgari   surilgan
«oligarxik moyilliklar qonuni”ni cheklash mumkin, elitani omma ta’siri va nazorati
ostida   ushlab   turish   mumkin.   Bunga   elitalararo   raqobatlar   ham   imkoniyatlar
yaratadi;
g)   hozirgi   demokratiyada   elita   eng   kompetentli   va   qiziqib   intiladigan
fuqarolardan  shakllantiriladi.   Siyosiy   hayotning  bosh   subyekti   –   elita  emas,   balki
manfaatlar   guruhlaridir.   Elita   bilan   ommani   o‘zaro   farqlari   asosan   qarorlar   qabul
qilishda bir xil bo‘lmagan manfaatlarning ishtirok etishidan kelib chiqdi;
d)   demokratik   davlatlarda   elita   muhim   ijtimoiy   funksiyalarni   bajarib
kelayotganligi   uchun   ularning   ijtimoiy   hukmronligi   to‘g‘risida   gapirish   nojoizdir.
Elitalar   plyuralizmi   konsepsiyasidan   zamonaviy   g‘arb   demokratiyasining
taraqqiyparvarligini nazariy asoslash uchun keng foydalaniladi. Lekin bu nazariya
ba’zan voqeliklarni ideallashtiradi. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatmoqdaki, turli ijtimoiy
qatlamlarning  siyosat  va  hokimiyatga  ta’siri  teng  emas.  Buni   hisobga  olgan ba’zi
bu   nazariya   tarafdorlari   elitalar   doirasi   ichidan   mulohazasi,   qarorlari,   xatti-
harakatlari  jamiyatning ko‘pchilik a’zolari  uchun yaxshi  natijalar  berishi  mumkin
bo‘lgan ta’sirli strategik elitalarni ajratib ko‘rsatishni taklif qilmoqda.
Elitalarning   so‘l   liberal   konsepsiyasi.   Bu   nazariya   plyuralistik   elitizmga
nisbatan   o‘ziga   xos   g‘oyaviy   muxolifiy   qarashlari   (vakillari   –   P.   Birnbaum,   J.
Meyno, R. Miliband, M. Parenti, F. Xanter) bilan ajralib turadi. Elita nazariyalari
ichida   Charlz   Rayt   Millsning   o‘ziga   xos   manifesti   bu   oqimning   xarakterli
xususiyati   sifatida   namoyon   bo‘ldi.   Unda  AQShda   hokimiyat   boshqaruvi   barcha
elitalar tomonidan emas, balki bitta hokimiyat yuritayotgan elita tomonidan amalga
oshirilayotganligini   isbotlashga   harakat   qilingan.   So‘l   liberal   elitizm   (tanqidiy
elitizm ham deyiladi) o‘ziga xos bo‘lgan belgilariga egadir:
11 1.Bosh   elita   tashkil   etuvchi   belgi   –   yuksak   individual   sifatlar   emas,   balki
buyruq   berish   o‘rinlariga   ega   bo‘lish,   boshqaruv   mansablarini   egallashdir.
Hokimiyat yurituvchi elita, deb hisoblaydi Mills, oddiy odamlar muhitidan yuqori
turish   imkoniyati   berilgan,   yirik   oqibatlarga   olib   keladigan   qarorlar   qabul
qiladigan,   yuksak   o‘rinlarni   egallagan   odamlardan   iboratdir.   Bu   shu   bilan
bog‘liqki,   ular   zamonaviy   jamiyatning   muhim   iyerarxik   institutlari   va
tashkilotlariga   buyruqlar   beradi,   ularni   boshqaradi.   Ular   ijtimoiy   tizimda   o‘zlari
foydalanadigan   ta’sirchan   vositalar,   hokimiyat,   boylik   va   obro‘-e’tibor   bilan
ta’minlaydigan   strategik   boshqarish   o‘rinlarini   egallagan.   Bu   elitani   iqtisod,
siyosat,   harbiy   va   boshqa   sohalarda   vaziyatlarni   boshqarishning   muhim
yo‘nalishlarini   egallaganligi   ularni   hokimiyat   bilan   ta’minlaydi,   yuqori   elitaga
mansubligini aniqlaydi. Elitani bu kabi alohida sifatlarga ega bo‘lgan odamlardan
chiqishini   talqin   etish,   so‘l   liberal   nazariyani   boshqa   konsepsiyalardan
farqlanishini ko‘rsatadi;
2.B evosita   davlat   qarorlarini   qabul   qiladigan   siyosiy   elita   bilan
cheklanmagan   holda   o ’ z   tarkibiga   hokimiyat   yurituvchi   elitaning   turli   sohalarini
olgan   va   guruhiy   jipslashgan   elita   –   o ’ z   ichiga   korporatsiyalar,   oliy   davlat
xizmatchilari   va   armiya   ofitserlarini   oladi.   Ularni   mavjud   tizim   doirasida   yaxshi
o‘rnashib   olgan   intellektual   ziyolilar   qo‘llab-   quvvatlaydi.   Elitani   jipslashtirish
omili   –   nafaqat   uni   tashkil   etgan   guruhlarning   umumiy   manfaatdorligi,   imtiyozli
holati,   uni   ta’minlayotgan   ijtimoiy   tizim,   balki   ijtimoiy   maqomlar,   ta’limiy,
madaniy   darajalar,   manfaatlar   doiralari,   hayot   tarzi,   shaxsiy   va   qon-qardoshlik
aloqalari   va   ruhiy   jihatlarini   bir-birlariga   o‘zaro   yaqinligidir.   Boshqaruvchi   elita
ichida   murakkab   iyerarxik   munosabatlar   hukm   suradi.   Mills  AQShdagi   hukmron
elitani keskin tanqid qilsada, siyosatchilarning yirik mulk egalari bilan aloqalarini
ochib tashlasada, u elitani monopolistik kapital manfaatlar ifodachisi sifatida talqin
etadigan markscha sinfiy yondashuv tarafdori emas;
3.elita   bilan   omma   o‘rtasidagi   chuqur   farqlanishlar.   Xalq   ichidan   chiqqan
iste’dodli   odamlar   ijtimoiy   iyerarxiyadagi   yuqori   mansablarni   egallagandagina
elitaga   kirish   mumkin.   Ommaning   saylovlar   va   boshqa   demokratik   mexanizmlar
12 vositasida   elitaga   ta’siri   juda   ham   chegaralangan.   Pul,   bilimlar,   ongga   nisbatan
ishlab   chiqilgan   hiyla-nayranglar   (manipulyatsiya   mexanizmlari   yordamida   ta’sir
etishi natijasida hokimiyat yurituvchi elita ommani hech bir nazoratsiz boshqaradi;
4.elitani  rekrutlash  asosan  uning  ijtimoiy-siyosiy  qadriyatlarini  qabul   qilish
asosida   o‘z   xususiy   muhiti   hisobidan   amalga   oshiriladi.   Tanlovning   muhim
mezonlari   ta’sir   etish   resurslariga,   shuningdek,   professional   sifatlar   va
konformistik ijtimoiy nuqtayi nazarlarga egadir;
5.hokimiyat   yurituvchi   elitaning   o‘z   hukmronligini   ta’minlashi   uning
jamiyatda   bosh   hokimiyat   yurituvchi   funksiyasi   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Xuddi
ana   shu   funksiya   boshqaruv   vazifalarini   hal   etishga   bo‘ysundirilgan.   Mills
jamiyatning   elitarligi   muqarrar   ekanligini   inkor   etadi,   uni   demokratik   nuqtayi
nazardan   izchillik   bilan   tanqid   qiladi.   Elitalarning   so‘l   liberal   nazariyasi
tarafdorlari iqtisodiy elita bilan siyosiy elitaning to‘g‘ridan-to‘g‘ri aloqalarini inkor
etadi.   Ralf   Miliband   asosiy   ta’sirlar   yirik   mulkdorlar   tomonidan   belgilanmaydi,
degan   fikrni   bildiradi.   G‘arb   siyosatshunosligida   bu   so‘l   liberal   nazariyalar,
ayniqsa,   hokimiyat   yurituvchi   elitaning   yopiqligi,   uni   yirik   biznes   uchun
ochilmasligi kabi jihatlari keskin tanqidlarga uchradi.
Elitalarning   texnokratik   nazariyasi.   XX   asrning   ikkinchi   yarmida   ilmiy-
texnika   taraqqiyotining   mislsiz   ravishda   tezlashishi   fan   va   texnologiya
ijodkorlariga   nisbatan   subyektlarning   siyosiy   ta’sirini   sezilarli   darajada   o‘sishini
rag‘batlantirdi.   Bu   holat   elitalarning   texnokratik   nazariyasini   (vakillari   –   K.
Boulding, A. Berli, L. Eppli va boshq.) shakllanishiga turtki bo‘ldi. Bu yo‘nalishda
asosiy   manba   J.   Bernxemning   “Menejerlar   inqilobi”   kitobi   bo‘ldi.   Muallif
industrial  rivojlangan mamlakatda  jamiyat  yangi  ijtimoiy kategoriya – menejerlar
sinfi   tomonidan   boshqarilishi   lozimligi   g‘oyasini   ilgari   surdi,   u   menejerlarni
boshqaruvning oliy toifasi qatoriga kirgizdi. Bernxem konsepsiyasiga binoan, elita
sifatida   kompetentli   va   professional   boshqaruvchilar   namoyon   bo‘ladi.   Keyinroq
texnologik elitizm nazariyasi D. Bell, J. Gelbreyt, G. Kan va boshqalar asarlarida
rivojlantirildi. Ularning fikricha, industrialdan keyingi mamlakatlarda hokimiyatga
texnotuzilma – o‘z hayot tarzi, umumiy korporativ qadriyatlarga ega bo‘lgan, oliy
13 darajadagi ma’murlar, olimlar, injenerlardan iborat ichki jihatdan jipslashgan elita
kirib keldi. D.Bell industrialdan keyingi jamiyat tuzilmasini tahlil etib, unda uchta
qatlamni   bir-biridan   ajratib   ko‘rsatdi:   oliy   –   professional   boshqaruvchilar   va
olimlar   elitasi,   o‘rta   –   injener-texnikaviy   personal   va   quyi   –   aqliy   mehnat
proletariati,   turli   sohalar   texnik   xodimlari.   Uning   tasniflari   elita   bilan   omma
o‘rtasidagi   o‘ziga   xos   chegara   chizig‘i   vazifasini   bajarib,   elitani   iste’dodi   va
ma’lumoti darajasi bilan aniqlashga qaratildi.
14 1.2 Zamonaviy siyosiy elita va fundamental tushunchalari
O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, 1990-yillarda demokratik to‘lqinlar va
demokratik o‘tish nazariyasi ijtimoiy fanlarda ko‘p o‘rganilgan mavzular qatoriga
kirdi.   Demokratlashtirishning   o‘zi   demokratik   tizimni   o‘rnatishga   qaratilgan
doimiy siyosiy  va  ijtimoiy o‘zgarishlar  jarayoni  sifatida  tushunilgan.  Bu,  ma’lum
ma’noda   "demokratiya   -   bu   g‘oya   va   tamoyillar,   institutlar   va   tartiblarning
rivojlanishi, kengayishi va yangilanishi jarayonidir" degan demokratik meyorlar va
amaliyotlarning shakllanishi va rivojlanishining tarixidan dalolat beradi.
Bundan   tashqari,   demokratlashtirish   hali   muayan   muammolar   hal
qilinishining   kafolati   emas,   faqat   belgilangan   maqsadlarga   erishish   uchun   sharoit
yaratadi.   Institutsional   darajada   demokratiya   yaxshi   o‘rnatilgan   amaliyot   sifatida
qaraladi,   bunda   "barcha   siyosiy   aktorlar"   o‘z   harakatlarida   siyosiy   ziddiyatni
belgilangan   meyorlarga   muvofiq   hal   qilish   kerak   va   bu   meyorlarni   buzish
"samarasiz va qimmat bo‘ladi" degan farazdan kelib chiqadi.
Hozirgi   vaqtda   zamonaviy   demokratik   jarayon   bir   necha   omillarning
kombinatsiyasi   ekanligi   tan   olingan:   demokratiya   kafolati,   uning   imtiyozlarini
cheklash   uchun   elita   ustidan   doimiy   nazorat,   maksimal   shaffoflik,   muxolifatning
mavjudligi,   konstruktiv   tanqid   qilish   imkoniyati,   hokimiyatning   elita,   haqiqiy
bo‘linishi   va   mustaqilligi,   shuningdek   fuqarolik   jamiyatining   madaniy,   iqtisodiy
asoslarining   shakllanagani.   Bunga   qo‘shimcha   ravishda   shuni   ta’kidlash   kerakki,
o‘zbek   elitologiyasi   doimiy   takomillashtirish   rejimida   bo‘lgan   kontseptual
apparatga juda katta e’tibor beradi.
Siyosiy   fanda   elita   tadqiqotlari   siyosiy   elita   konsepsiyasini   qanday
belgilashini   va unga  qanday  semantik  meyorlarni   kiritishini   aniqlash  juda  muhim
bo‘ladi.   Ko‘pincha,   siyosiy   elita   jamiyatda   ta’sir   va   nazorat   funksiyalarini
bajaradigan   eng   yuqori,   imtiyozli   qatlam,   deb   ta’riflanadi.   Uning   ta’rifiga   bir
nechta yondashuvlar  mavjud bo‘lib, jumladan: hukmron va meritokratik. Birinchi
15 holda, jamiyatda hal qiluvchi hokimiyatga ega bo‘lish, uni elita deb atashga imkon
beradi, ikkinchidan, bu imkoniyat ma’lum maxsus fazilatlar va shaxsiy fazilatlarga
ega bo‘lganlarga beriladi.
Shuningdek,   siyosiy   elita   “hokimiyat   piramidasining   eng   yuqori   qismida”
bo‘lgan   va   “tadqiqot   uchun   eng   yopiq,   birlashgan   va   erishish   qiyin   bo‘lgan”
siyosatchilar  guruhidir, deb zamonaviy siyosatshunoslar  buni  boshqacha atashadi.
Shu ma’noda bu “yuqori qatlam (sub-elita)” ayrim siyosatshunoslarlar bu guruhni
“top-elita” yoki “super-elita” deb ta’riflaydi.
Siyosiy   va   ma’muriy   elita   ko‘pincha   yuqori   martabali   professional
amaldorlar, yuqori martabali davlat xizmatchilari bilan bog‘liq. Bu bog‘liqlik bilan
bog‘liq   holda,   hokimiyat   funksiyalari   hajmi   bo‘yicha   ular   ajralib   turadi:   eng
yuqori,   bu   butun   davlat   uchun   eng   muhim   qarorlarni   qabul   qiladi;   katta
mintaqalarning   hokimiyat   tuzilmalarini   aks   ettiruvchi   o‘rta;   va   eng   pasti,
ma’muriy, xodimlar - menejerlar tomonidan ifodalanadi.
Ma’muriy   elita   (burokratik)   siyosiy   tizimda   (vazirliklar,   idoralar   va
boshqalar) eng muhim lavozimlarni egallagan davlat xizmatchilarining (mansabdor
shaxslarning) eng yuqori qatlamini ifodalaydi. Ma’muriy elita davlat apparatining
ayrim   tuzilmalarini   boshqarishda   ishtirok   etadi,   shuningdek   umumiy   siyosiy
qarorlar va ularning bajarilishini tayyorlaydi.
Bu   guruhning   tarkibi   boshqaruvda   bevosita   ishtirok   etadigan   shaxslar,
nufuzli   va   ma’muriy   doiralar,   ommaviy   axborot   vositalari   va   ta’lim   muassasalari
rahbarlari, siyosiy qarorlar qabul qilishga ta’sir ko‘rsatadigan siyosat hukmron sinf
vakillari tomonidan belgilanadi.
Elita   faoliyati   muammosini   tahlil   qilishga   alohida   e’tibor   qaratiladi.
Elitaning   harakatchanligini   aniqlaydigan   harakatlar   O.   Krishtanovskaya   taklif
qilgan   sxema   bilan   ifodalanadi:   elitaga   qo‘shilish,   siyosiy   tizim   ichida   kadrlarni
ko‘chirish va elitani tark etish.   Har bir siyosiy tizim elita faoliyatining o‘ziga xos
xususiyatlariga   ega.   O‘zbekistonda   bu   farqlar   bir   qator   omillar   bilan   bog‘liq,
birinchi navbatda, hokimiyatga nomzodlar o‘rtasida siyosiy iyerarxiyaning barcha
darajalarida   yuqori   raqobat.   Bu   nomzodlar   bajarishi   kerak   bo‘lgan   talablar   to‘liq
16 aniqlanmagan.   Elita   faolligi   professional   faolliyatga   nisbatan   afzalliklarga   ega.
Elitaga   qo‘shilish   korporatsiyani,   ya’ni   davlat   organlarida   ishlashni   va   shaxsga
birlamchi   siyosiy   kapitalga   ega   bo‘lish   imkoniyatini   nazarda   tutadi.   Bu   borada
harakatchanlikning uch turi mavjud: 1) yuqoriga, 2) gorizontal va 3) pastga. Bunda
birinchi   (yuqoriga)   harakatchanlik   ham   ikki   turga   bo‘linadi:   a)   ilgari   bu   guruhga
mansub   bo‘lmagan   shaxs   elitaga   kirganda,   begonalarning   qo‘shilishi;   b)
insayderlarning martabada o‘sishi.
Ko‘rib chiqilgan siyosiy elitalar nazariyasi, ularning yopiq turdagi oligarxik
elita guruhlarini himoya qilish uchun kurashadigan konsepsiyalardan kelib chiqqan
holda, elitani ochiq tuzilma, jamiyat vakillari deb hisoblash mumkin.
Jamiyat   allaqachon   o‘zining   muqobil   kun   tartibini   taklif   qila   oladigan
elitaning   muloqot   raqibi   sifatida   harakat   qilmoqda.   Demak,   siyosiy   elitaning
zamonaviy   nazariyalarining   rivojlanish   vektori   demokratlashtirish   jarayonining
dinamikasiga   va   ularning   rivojlanishida   kuzatiladigan   xususiyatlarga   bog‘liq.
Siyosiy elitaning zamonaviy nazariyalari tobora ko‘proq axborotlashgan jamiyatda
hokimiyatning o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqa boshladi. So‘nggi paytlarda
rivojlanayotgan axborot jamiyati sharoitida elitalarni demokratlashtirish jarayoniga
tobora   ko‘proq   e’tibor   qaratilmoqda.   Bu   yangi   voqelikka   o‘tish   elitadan   eski
(an’anaviy) qiymat tizimini qayta qurishni talab qilmoqda.
Keyingi  yillar  ilmiy adabiyotlarda mavzu juda keng  tarqalgan. Nihoyat,  bu
yangi   va   so‘nggi   nazariyalarning   yana   bir   xususiyati   shundaki,   bu   jarayonlarning
hammasi   ular   tomonidan   globallashuv   prizmasi   orqali   ko‘rib   chiqiladi.
Demokratlashtirish,   axborotlashtirish   va   globallashuv   -   bu   siyosiy   elitaning
zamonaviy   nazariyalarining   "tashrif   qog‘ozi"   bo‘lib,   ularni   o‘tmishdagi   barcha
klassik   tushunchalardan   sezilarli   farq   qiladi.   Shu   ma’noda   elitologiya
rivojlanishida yangi aksentlarning paydo bo‘lishi, G‘arbning ilg‘or mamlakatlarida
farovon   davlat   qurilganidan   keyin   demokratiya   ideallarini   amalga   oshirish
muammolari yangi sifatga ega bo‘lganligi bilan bog‘liq.
Hozirgi   vaqtda   siyosiy   elita   nazariyalarining   xilma   -xilligi   mavjud   siyosiy
amaliyotlarning   xilma-xilligini   aks   ettiradi.   Zamonaviy   siyosiy   elitalar
17 nazariyalarining   o‘ziga   xos   xususiyatlari   -   bu   vaziyatga   faqat   obyektiv   baho
berishgina   emas,   balki   birinchisiga   tobora   zid   bo‘lgan   siyosiy   nazariya   va
amaliyotni   sinxronlashtirishga   urinishdir.   Hozirgi   vaqtda   elitaning   zamonaviyligi
eng   yangi   siyosiy   texnologiyalardan   foydalanish,   o‘z   davrining   qiyinchiliklariga
munosib   javob   berish   qobiliyati   bilan   belgilanadi.   Shu   bilan   birga,   jamiyat   va
siyosiy   elitaning   hozirgi   siyosiy   jarayonlar   haqidagi   qarashlari   va   qarashlarida
kuzatilgan   tafovutlar   ijtimoiy-siyosiy   voqelikni   baholashda   plyuralizm
mavjudligidan dalolat beradi.
Siyosiy elitaning samaradorligi ularning modernizatsiyasining muvaffaqiyati
bilan   o‘lchanadi.   Darhaqiqat,   elita   zamonaviymi,   o‘z   davrining   qiyinchiliklariga
javob beradimi yoki an’anaviy - allaqachon eskirgan qadriyatlarga sodiq qoladimi,
degan savol tug‘iladi. Jamiyatda, ayniqsa, modernizatsiya davrida yetakchi o‘rinlar
elitaga   tegishli   bo‘lganligi   sababli,   bu   jarayonda   uning   o‘rni   va   rolini   aniqlash
muammosi dolzarbdir. Shu sababli zamonaviy siyosiy tadqiqotlarda siyosiy elitalar
nazariyasini batafsil ko‘rib chiqish zarurati saqlanib qolmoqda.
“Minglab kishi qanday qilib kresloga o‘tirgan bittagina kishiga bo‘ysunadi”,
degan   haqli   savol   tug‘iladi.   Darvoqe,   yetakchilik   va   hokimiyat   bir-biriga   bog‘liq
bo‘lgan   tushunchalar   hisoblanadi.   Bu   masalani   ko‘plab   olimlar   jiddiy
o‘rganishshgan.   Yetakchilik   fenomeni,   tabiatini   tushuntirishga   oid   turli
konsepsiyalar ham yaratilgan.
G‘arbda  siyosiy  yetakchilikni  o‘rganishga   florensiyalik  Nikkolo  Makiavelli
(1469-1527) katta hissa qo‘shdi.  U siyosiy yetakchilik muammosini haqiqiy borliq
bilan   bog‘lagan   holda   tahlil   qiladi.   Makiavelli   “Hukmdor”   va   “Tit   Liviyning
birinchi   dekadasi   haqida   fikrlar”   kabi   asarlarida   siyosiy   yetakchining   tabiati,
vazifalari va texnologiyasini tavsiflaydi. Hukmdorning axloqi va uning fuqarolarga
munosabatlarini   kuzatish   natijalarida   yetakchilikning   mazmun-mohiyatiga   baho
beradi.   Uning   fikricha,   yetakchilik   asosida   hokimiyatga   intilish   yotadi,   unga
erishish yo‘llari esa turlicha.
N.Makiavelli   siyosiy   yetakchilik   nazariyasini   “hukmdor-fuqaro”
munosabatini   yaratishda   siyosiy   yetakchining   tabiatini   mazkur   nisbatdan   keltirib
18 chiqaradi.  Oqil siyosiy yetakchi sher va tulki (kuch va adolat)ning sifatlarini o‘zida
mujassamlaydi.   Demak,   u   tug‘ma   va   o‘zlashtirilgan   sifatlarga   ega   bo‘ladi.  Tabiat
insonga jamiyatda yashab, ega bo‘lganidan ko‘ra kamroq narsa ato etgan. Odillik,
yoki   qobiliyatlilik   uning   tug‘ma   xislatlari   bo‘lsa,   kibr,   baxillik,   shuhratparastlik,
qo‘rqoqlik shaxsning ijtimoiylashuv jarayonida shakllanadi.
Siyosiy   yetakchining   jamiyatdagi   o‘rni   u   bajarishi   lozim   bo‘lgan   vazifalar
bilan   belgilanadi.   N.   Makiavelli   muhim   vazifalar   orasida   jamiyatda   tartib   va
barqarorlikka   erishish,   turli   guruhlar   va   manfaatlar   integratsiyasi,   umum   uchun
ahamiyatli   maqsadlarni   hal   etishda   aholi   safarbarligini   ta’minlash   kabi   jihatlarni
ajratadi.   Umuman,   N.Makiavellining   siyosiy   yetakchilik   nazariyasi   4   holatni
hisobga   olishga   asoslanadi:   1)   siyosiy   yetakchi   hokimiyat   tarafdorlarining
madadiga   tayanadi;   2)   kishilar   o‘z   yetakchilaridan   nima   kutish   mumkinligi   va
yetakchi  ulardan nima kutishini  bilishlari  shart;  3)  siyosiy yetakchi  yashab  ketish
erkiga ega bo‘lishi zarur; 4) hukmdor – tarafdorlari uchun doimo donishmandlik va
odillik   namunasi   bo‘lishi   lozim.   Ammo   shuni   ta’kidlash   lozimki,   “Hukmdor”
(“Gosudar”) asari o‘z davrida va keyinchalik ham ijobiy va salbiy jihatdan tadqiq
qilingan.
Mashhur   nemis   olimi   Zigmund   Freyd   (1856-1939)   psixoanaliz
konsepsiyasida   shaxsda   chegarasiz   xokimiyatga   erishish,   rohatlanishni   sinab
ko‘rish,   boshqa   odamlarni   kamsitish   bo‘lishi   haqida   yozadi.   Taniqli   g‘arb   sotsial
psixologi, neofreydizm  asoschisi  Erix Fromm  (1900-1980) “Ozodlikdan qochish”
asarida   yetakchilikni   “insonda   sado-mazoxistik   instinktlarning   paydo   bo‘lish
holati”, deb baholaydi.   Olimning yozishicha, hokimiyat millionlab odamlar uchun
aslida   kuch-qudratni   ushlash   timsoli.   Inson   tabiatan   hokimiyatga   intiladi,
hokimiyat esa kimningdir boshqalar ustidan hukmronligidan boshqa narsa emas.
Bugungi   kunda   yetakchilikning   uchta   asosiy   konsepsiyasi   fanga   ma’lum.
G‘arb   sotsiologlari   tomonidan   tadqiqotlar   davlat   miqyosida   emas,   balki   armiyada
va oliy o‘quv yurtlarida o‘tkazilib, ilmiy nazariyalar ishlab chiqilgan.
Birinchi   konsepsiya   –   “Xislatlar   nazariyasi”.   U   XX   asr   boshida   ingliz
antropologi F. Golton tadqiqotlari ta’siri ostida vujudga kelgan bo‘lib, yetakchilik
19 tabiatini   genlarga   –   naslga   taqaydi.   Mazkur   yondashuvda   podsholar   avlodlari,
avlodlardagi   nikohlarning   oqibatlari   o‘rganilgan.   Bunday   yondashuvning   asosiy
g‘oyasi   shundan   iboratki,   agar   yetakchi   tarafdorlaridan   farqli   ravishda   alohida
sifatlarga ega bo‘lsa, bu sifatlarni ajratish mumkin. Mazkur xususiyatlar avloddan
avlodga   o‘tadi.   Xislatlar   nazariyasiga   ko‘ra,   yetakchi   boshqalarga   nisbatan
hukmbardor   qaror   qabul   qiladigan   ma’lum   psixologik   qobiliyatga   ega   shaxsdir.
Nazariya   mualliflaridan   biri,   amerikalik   sotsiolog   E.   Bogardusning   fikricha,
“Intellektual   tug‘ma   iste’dod   shaxsga   buyuk   mavqeni   beradi   va   u   oldinmi   yoki
kechroqmi, albatta yetakchilikka erishadi” 9
.
Ikkinchi   konsepsiya   –   “Vaziyat   nazariyasi”.   Olimlarning   tahliliga   ko‘ra,
kutilmagan   vaziyatlarda,   xususan   joyi,   vaqti   va   sharoit   vaqtini   adashmay,   to‘g‘ri
tanlagani   oqibatida   yetakchilar   maydonga   keladi.   Murakkab   hayotiy   holatda
jamiyat   ijtimoiy   guruhlari   ichidan   qandaydir   kuchli   sifat,   qobiliyatga   (notiqlik,
tashkilotchilik)  ega  shaxslar  chiqadi.   Sharoit   taqozosiga  ko‘ra,  bunday  notiq  yoki
tashkilotchilar   keyinroq   yetakchiga   aylanadi.   Ular   ko‘zga   yaqqol   ko‘rinadigan,
kutilmagan qiyinchiliklarni yengib, barcha mas’uliyatni zimmasiga oladi. Demak,
yetakchilik faqat   shaxsiy  sifatlarga  emas,  balki  kutilmagan  sharoitga ham   bog‘liq
bo‘ladi.   Bunga   jonli   misol   O‘zbekistonda   2020-yil   22   dekabrda   Oliy   Majlis
qonunchilik   palatasi,   viloyat,   shahar,   tuman   kengashlari   deputaligiga   saylovlar
oldidan   siyosiy   partiyalardan   o‘nlab   xalqimiz   tanimagan   nomzodlar   «otilib”
chiqib,   siyosiy   madaniyati   va   amaliy   jihatlarini   namoyon   eta   bildilar.  Yetakchilik
xislatiga   yuqori   bergan   xalqimiz   ularni   deputat   etib   sayladi.   Demak,   bu
yetakchilarga   kelgusida   yangi-angi   xislatlarini   ko‘rsatish   uchun   imkoniyat   eshigi
ochildi. Qarabsizki, yaqin vaqt ichida ulardan vazirlar, hokimlar yetishib chiqadi.
Uchinchi   konsepsiya   «An’anaviy   yetakchi”   nazariyasi.   Bu   vaziyatni   yaqin
maslakdoshlari   tayyorlab   boradi.   Jamiyat   a’zolarining   hokimiyatga   munosabati,
fe’l-atvoriga   qarab,   yangi   yetakchilar   hokimiyatga   kelishi   ro‘y   beradi.   “Avtoritar
shaxs tadqiqoti” kitobida yozilishicha, “Gitler hokimiyat tepasiga behuda kelmadi.
9
  Golton F. Nasledstvennost talanta, yeyo zakon ы  i posledstvie. –M.: M ы sl, 1996. –S. 66.  
20 Nemis   millati   o‘sha   paytda   avtoritarga   yaqinroq   bo‘lib,   qattiq   tartibni   yoqtirgan,
hokimiyatga so‘zsiz bo‘ysungan edi”. Uchinchi reyx diktatori Adolf Gitler (1889-
1945)   ning   o‘zi   shunday   deydi:   «Keng   ommani   aldash   uchun   kichik   emas,   katta
yolg‘on   kerak…   Men   shunday   yoshlarni   o‘stiramanki,   butun   dunyo   dahshatga
tushadi”.   Bu   gaplarni   tarixchilar   ham   yoqlashadi.   Undan   qolgan   meros   –
sivilizatsiya   tarixidagi   eng   dahshatli,   zolimona   hukmronlikdan   qolgan   xotira.
Demak, diktatorlik va zulm orqali boshqarish hammavaqt mudhish oqibatlarga olib
keladi.
21 II BOB. OLIMLARNING SIYOSIY ELITA HAQIDAGI 
QARASHLARI
2.1 Siyosiy elita turlari va uning o’ziga xos xususiyatlari
Shunday qilib, elitalarning mavjudligi obyektiv hol. Elitalarning mavjudligi
jamiyatda   boshqa   ijtimoiy   guruhlarning   mavjudligi   singari   juda   muhim   hodisa.
Siyosiy elitalar esa jamiyat siyosiy xayotini professional asosda boshqarish uchun
juda zarur vosita hisoblanadi.
Siyosiy   elita   —   hokimiyat   vositalariga   ega   bo‘lgan   odamlar   guruhi.   U
murakkab   tuzilishga   ega.   Siyosiy   elita   o‘z   ichida   yana   bir   qancha   turlarga
bo‘linadi.   Bunda   asosiy   ko‘rsatkich   —   hokimiyatga   egalik   darajasidir.   Siyosiy
elitalar oliy, o‘rta qatlam, ma’muriy elitalarga bo‘linadi.
"Oliy   elita"ni   qarorlar   qabul   qiluvchi   yoki   bu   jarayonga   bevosita   ta’sir
etuvchi   odamlar   tashkil   etadi.   Ularning   soni   unchalik   ko‘p   emas.   Rivojlangan
demokratik   davlatlarda   har   bir   million   aholiga   oliy   elitaning   50   vakili   to‘g‘ri
keladi.
"O‘rta   -elita"ga   mansublik   daromad   miqdori,   kasbiy   maqomi,   ma’lumoti
kabi uch ko‘rsatkich asosida aniqlanadi. O‘rta elitaga katta yoshdagi aholining 5%
mansub. Yuqoridagi  ko‘rsatkichlarning bitta yoki ikkitasi yo‘q bo‘lganda nomzod
"marginal elita" ga mansub hisoblanadi 10
.
Ma’muriy   elitaga   yuqori   darajadagi   davlat   hizmatchilari,   mansabdor
shaxslar kiradi.
Elitalarning   eng   muhim   turlaridan   yana   biri-   iqtisodiy   elitadir.   Unga   yirik
mulk   egalari,   sanoatchilar,   eng   boy   odamlar   kiradi.   Iqtisodiy   elita   aholi   bandligi,
ish   haqqi,   odamlar   daromadlari   kabi   muhim   omillar   bilan   belgilanadi   va   o‘z
iqtisodiy hokimiyati, moliyaviy hukmronligiga tayanadi.
10
  Ravshanov   F.   O‘zbekiston   Respublikasida   rahbar   kadrlar   tanlash   asoslari.   13.Siyosiy   fanlar   doktori   ilmiy
darajasini olish uchun yozilgan dissertatsiya. –T.: 2009. –B. 358.
22 Elitaning yana bir turi harbiy elitadir. U siyosatda hal qiluvchi vosita sifatida
qo‘lanadi, jamiyat hayotida siyosiy jarayonlarda muhim rol o‘ynaydi.
Ilmiy-texnik elita — intelektual elitaning eng saralangan qismini o‘z ichiga
oladi.   Uning   ahamiyati   fan-texnika   taraqqiyotiga   qo‘shgan   hissasi   bilan
belgilanadi.
Ma’naviy   va   madaniy   elita   —   san’at,   adabiyot,   ma’rifat   va   ijodkorlarning
eng nufuzli qismidan iborat.
Elitalarning boshqa turlariga yashirin va muholif elitalar kiradi.
Siyosiy   elitalar   tarkibiga:   oliy   rahbar   kadrlar,   boshqaruvchilar   va   katta
obro‘ga ega bo‘lgan g‘oyaviy ish bilan shug‘ullanuvchilar, intellektuallar, artistlar,
ruxoniylarning   vakillari,   kiradi.   Ammo   elitalar   tarkibiga   nafaqat   boshqaruvda
bevosita ishtirok etuvchi shaxs va guruhlar, balki eng ko‘zga ko‘ringan iqtisodiy va
ma’muriy   doiralar,   ommaviy   axborat   vositalari,   ta’lim-tarbiya   muassalarining
rahbarlari   ham   kiradi.   Siyosiy   elitalar   tarkibiga   siyosat   bilib   rasmiy   jihatdan
bog‘langan,lekin   siyosiy   qarorlar   qabul   qilinishiga   chetdan   ta’sir   o‘tkazadigan
hukumron sinfning vakillari ham kiradi.
Siyosat   subektlari   orasida   elitalar   muhim   o‘rinni   egallaydilar.Siyosat-
elitalarining mahsulidir.
Hozirgi davrda demokratik jamiyatlar uchun dolzarb vazifalardan biri –elitar
guruhlarga qarshi kurash emas,balki jamiyat uchun foydali siyosiy elitalar guruhini
shakillantirishdir,unda ijtimoiy vakolatlilikning o‘zvaqtida sifat jihatdan yangilanib
turishini   ta’minlash,oligarxiyalashuvi,xalqdan   begonalashuvi   va   yopiq
xukumron,imtiyozli   tabaqaga   aylanishining   oldini   olishdir.   Elitalar   ijtimoiy
vakolatligiga,   uning   sifatiga   va   samaradorligiga   elitalarni,   a’zolarini   tanlab   olish
tizimi muhim ta’sir ko‘rsatadi. Elitaga tanlab olishning ikkita asosiy tizimi, gildiya
va antreprent tizimi mavjud.
Gildiya   tizimiga   talabgorlarni   yopiq   holda   tanlash,   quyi   xizmat
pillapoyalaridan,   yuqori   qarab   o‘sish,tanlab   olishga,   murakkab   talabalar   tizimi
(bularga   partiya   a’zoligi,ish   staji,   ma’lumoti,   egallab   turgan   lavozimi,
rahbariyatning ijobiy tavsifnomasi va hakozalar kiradi) xos.
23 Antraprener   tizimi   gildiya   tizimiga   qarama-qarshi   bo‘lib   bu   tizim
quyidagilar bilan xarakterlanadi:
Ochiqlik, yetakchi  pozitsiyalarni egallashga har qanday ijtimoiy guruhlarga
keng imkoniyatlar berilishi;
Rasmiy talablarning ko‘p emasligi;
Istagan kishi da’vogarlik qila olishi;
Tanlab olishdagi yuqori raqobat;
Shaxsiy xususiyatlarning yetakchi ahamiyatga egaligi va h.k.
Jamiyatda siyosiy elitalar bir qator muhim vazifalarni bajaradi. Avvalo ular
butun jamiyat, alohida qatlamlar manfaatimnin ifodalovchi yangi g‘oyalarni ishlab
chiqaradilar   va   jamiyat   rivojining   asosiy   yo‘nalishlarini   belgilab   beradi.   Bu   –
strategik   funksiyadir.   Siyosiy   elita   o‘z   dasturlarida   jamiyatdagi   turli   ijtimoiy
qatlamlarning   manfaatlari   aks   etishiga   intilishi   bilan,   ikkinchi,   kommunikativ
funksiyani   bajaradi.   Siyosiy   elita   tashkilotchilik,   ya’ni   ishlab   chiqilgan   rejalarni
xayotga tadbiq etish vazifasini ham bajaradi. Shuningdek, siyosiy elita jamiyatning
barqarorlik   va   birligini,   uning   iqtisodiy   va   siyosiy   tizimlari   turg‘unligini,
ihtiloflarning oldini olish orqali jamiyatni birlashtirish funksiyasini bajaradi.
Hukmron   partiyaga   ega   rejimlarga   quyidagilar   kiradi:   Birlashgan   Malay
Milliy   Tashkiloti   /   Milliy   fronti   (UMNO   /   NF)   (1974   yildan),   Meksika
Institutsional   Inqilobiy   partiya   (IRP)   (1929-1997),   Senegal   Sotsialistik   Partiyasi
(SP)   (1977–2000),   Singapur   Xalq   harakati   partiyasi   (1981   yildan),   Tayvan
Gomindan   (KMT)   (1987–2000)   va   Gambiya   Xalq   progressiv   partiyasi   (NPP)
(1963-1994)ni   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Elitani   yollovchi   partiyaning   ushbu
modelini   cheklangan   partiyaviy   raqobat   sharoitida   faoliyat   yurituvchi   “hukmron
partiya   –   hukmron   elita   va   hokimiyatdagi   yetakchilarni   takror   ishlab   chiqarish
quroli” modeli deb atash mumkin 11
.
Meksika IRP va Singapur IPA misolidan foydalanib, hukmron partiyaga ega
bo‘lgan   rejimlarning   yollash   amaliyotining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini,   shu
11
 https://studfile.net/preview/5287847/page:5/
24 jumladan   "hukmron   partiya   -   hukmron   elitani   yollash   vositasi"   modelining
xususiyatlarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
-   amalda   hukmron   elitani   tashkil   etuvchi   bir   dominant   partiya   va   tuzum
ruxsat   bergan   bir   qator   tizimli   muxolifat   partiyalari,   yollash   funksiyasini   oz
miqdorda bajaradi;
-   hukmron   elita   va   rahbarlarni   yollash   mexanizmi   sifatida   hukmron
partiyaning   cheklangan   siyosiy   subektivligi   va   instrumental   xususiyati   -   bu
hukmron elita qo‘lidagi vosita bo‘lib, hokimiyatda hukmron elita guruhining takror
ishlab   chiqarilishini   ta’minlaydi,   shuningdek   kafolatlangan   hokimiyatning   yangi
davlat rahbari – hukmron elita guruhi vakiliga ziddiyatlarsiz o‘tishi;
-   institutsional   meros   ko‘rinishidagi   rahbarlarni   tanlash   tartib-qoidalaridan
foydalanish - sobiq prezident, Vazirlar Mahkamasi tomonidan prezidentlikka vorisi
nomzodni tayinlash, keyin esa bu nomzodni saylovlar yo‘li bilan qonuniylashtirish
("deaso"); Meksika PRIdagi protsedura);
-   hukmron   rejimning   elementi   bo‘lishga   rozilikdan   foydalanish   va   uning
qoidalariga   muvofiq   "o‘ynash"   (rejimga   sodiqlik),   shuningdek,   ijtimoiy   vakillik
(turli ijtimoiy guruhlar uchun kvotalardan foydalanish) (IRP) yoki samarali harakat
qilish   qobiliyati.   hukmron   elitani   tanlash   mezonlari   sifatida   boshqaruv
funktsiyalarini (IPA) bajarish.
- hukmron elita va davlat bilan qo‘shilish nuqtayi nazaridan saylovchilar va
biznes   va   korporatizmga   nisbatan   partiyaning   homiyligi,   hukmron   partiyaning
"milliy partiya" sifatida alohida davlat maqomini davlat nuqtayi nazaridan tegishli
imtiyozlar va imtiyozlar bilan institutsionalizatsiya qilish. moliyalashtirish, asosiy
siyosiy va saylov strategiyasi sifatida milliy foydalanishga kirish - populizm (RPI);
-   ko‘p   sonli   ijtimoiy   guruhlarning   hukmron   elitasiga,   shu   jumladan   zaif
muxolifatga   ega,   lekin   rejimning   haqiqiy   muxoliflarining   hokimiyat   tepasiga
kirishi ehtimolini istisno qilish uchun nomzodlarni jalb qilishning keng doirasi;
- rejimga va rahbarga sodiq, partiyaviy bir xil, fuqarolar oldida mas’uliyatsiz
elitani shakllantirish;
25 -   konstitutsiyada   belgilangan   davlat   rahbari   saylovi   davriyligi   meyorlariga
muvofiq hokimiyatning yuqori pog‘onasini majburiy davriy almashish amaliyotini
amalga oshirish.
Hukmron elita va rahbarlarni yollovchi dominant partiya faoliyatining o‘ziga
xos natijalari hukmron partiya tomonidan qo‘llaniladigan elita tanlash mezonlariga
bog‘liq.  Hukmron  partiya   adolatli   vakillik,  lekin  korruptsiyalashgan   va  samarasiz
elitaning   shakllanishini   ta’minlashi   mumkin   (Meksika   PRI   amaliyoti,
nomzodlarning   ijtimoiy   vakillik   va   saylovda   "o‘tish   qobiliyati"ni   tanlashga
yo‘naltirilgan),   milliy   davlatning   raqobatbardoshligiga   hissa   qo‘shadigan   elita
(Singapurda   IPAni   tanlashning   meritokratik   ta’lim   va   kasbiy,   axloqiy   va   axloqiy
mezonlari.
Hukmron   elita   va   liderlarni   yollovchi   sifatida   hukmron   partiyaning
hukmronligini   ta’minlaydigan   mexanizmlar   quyidagilardir:   hukmron   partiyani
umummilliy   partiya   sifatiga   aylantirish,   uning   jamiyatdagi   barcha   asosiy   ijtimoiy
guruhlar manfaatlarini ifodalash da’volari va populizm siyosati (RPI), muxolifatni
zaiflashtiradigan   qonunlarni   manipulyatsiya   qilish,   tizimli   bo‘lmagan   muxolifatni
ta’qib qilish va uning saylovlarda ishtirok etish imkoniyatlarini cheklash, hukmron
partiyani   davlat   bilan   birlashtirish   hamda   saylovlarda   uning   resurslaridan
foydalanish kabilardir.
26 2.2 SIYOSIY YETAKCHILIK TIPLARI
Yetakchilikning   mumtoz,   hisoblash   mumkin   bo‘lgan   uch   turini   M.
Veberning   “Siyosat-   ham   mayil.   ham   kasb   sifatida”   maqolasida   yozgan   legitim
hukumronlikning uch ko‘rinishidan keltirib chiqariladi.
An’anaviy   yetakchilik.  Yetakchilikning   bu   turi   an’analar,   marosimlar,   odat
kuchi   kabi   mexanizmlarga   tayanadi.   Itoat   qilish   odati   an’analarining
muqaddasligiga   va   hokimiyatning   meros   tariqasida   o‘tishiga   asoslangan
yetakchilikning bu turi dohiylar, oqsoqollar, shohlar boshqaruvi uchun xosdir.
Xarizmastik   yetakchilik.   Hukmdor-yetakchining   ilohiy   qudratiga,   xalqning
cheksiz ishonchiga asoslanadi.
Ratsional   -   oshkora   yetakchilik.   Yetakchini   saylash   tarkibi,   unga   berilgan
hokimlik vakolatlarining oqilligi qonuniyligi to‘g‘risidagi tasavvurlarga asoslanadi.
Ushbu   klassifikatsiya   o‘zining   Kamchiliklariga   qaramasdan   uni   qo‘llashda   oddiy
va   qulaydir.   Birinchi   turdagi   yetakchilik   asosida   odatlar   ikkinchisida   e’tiqod   va
xissiyotlar   yotadi.   Uchinchisida   tafakkur,   M.Veber   xarizmatik   yetakchilikni   tahlil
etishga   alohida   e’tibor   beradi.   U   yetakchilikning   ushbu   turini   inqiroz   davrida
jamiyatni   inqilobiy   tarzda   yangilashning   muhim   xarakatlantiruvchi   kuchi   sifatida
qaraydi, chunki, xarizmatik dohiy obro‘-e’tibori o‘tmish bilan bog‘liq bo‘lmasdan,
u   ommani   ijtimoiy   yangilanish   vazifalarini   yechishga   safarbar   etishga   qodirdir.
Jamiyat   taraqqiyotiga   nisbatan   tinch   davrda   esa   tarixiy   an’analarini   avaylab   –
asrovchi   va   zaruriy   islohotlarni   amalga   oshiruvchi   ratsional   –legal   yetakchilik
maydonga chiqadi. Uni burokratik yetakchilik, deb ham atashadi. Bu holda siyosiy
yetakchilik qonuniy burokratik tadbirlar natijasida shaklanadi 12
.
12
  Bogardus E. Shkala sotsialnoy distansii. Sm.:
27 Tadqiqotchilar   dohiylarni   va   yetakchilarni   farqlashadi.   Dohiylikda,   oliy
hokimiyat timsoli bo‘lgan shaxcga sig‘inish e’tiqodga asoslansa, yetakchilik ancha
madaniy   jamiyatlar   uchun   xos   va   u   siyosatchi   amal   qiladigan   barcha   e’tirof
etadigan qoidalarga asoslanadi.
Faoliyatining   ko‘lamiga   ko‘ra,   umum   milliy,   xalqaro   darajadagi   muayan
ijtimoiy qatlamlar, partiyalar yetakchilarini ajratish mumkin.
V. Pareto yetakchilarni  sherlar  va tulkilarga ajrattan. Tulki  sifatli  siyosatchi
vaziyatni   tez   anglaydigan,   o‘zining   asl   maqsadlarini   sirtiga   oluvchi,   ayyor,
ehtiyotkor,   izlarini   yashira   oladigan,   ustomon   bo‘lishi   kerak.   Sher   sifatli
siyosatchilar   to‘g‘ri   so‘z,   dangalchi,   qo‘pol   bo‘lganlari   tufayli   boshqalar   qo‘ygan
qopqonga   tezgina   tusha   qoladi.   Uning   bosh   tamoyili   —   raqibini   ochiq   jangda
yengish.   Siyosatchining   ideal   turi   —   sherning   kuchi   va   bardoshiga,   hamda
tulkining epchilligi va ayyorligiga ega shaxsdir. Bunday siyosatchilar tarixda juda
kam   uchraydi.   Amir   Temur   xazratlari   shunday   siyosatchi,   deb   e’tirof   etilishga
loyiq.
Amerikalik politolog Robert Taker siyosiy yetakchilikning uch turini ajratib
ko‘rsatgan:
•   Konservatorlar   —   jamiyatdagi   munosabatlarni   qanday   bo‘lsa   —   shunday
saqlab qolishga qaratilgan faoliyat olib boradi.
•   Islohotchilar   —   hokimiyat   tarkibini   keng   qamrovli   islohotlar   vositasida
tubdan o‘zgartirishga intiladilar.
•   Inqilobchilar   —   odatda   qurol   kuchi   bilan   boshqa   ijtimoiy   tuzumga   tez,
sakrash orqali o‘tishni rejalashtiradi 13
.
Ular   bir   mamlakatda   yetakchilarni   yetishtirib   beruvchi   kadrlar   tayyorlash
tizimi   mavjud.   U   jamiyat   siyosiy   tizimi   maqsadlari,   siyosiy   mafkura   qadriyatlari
bilan chambarchas bog‘liq. 
Hozirgi dunyoda yetakchilik rivojlanishida beshta tendensiya shakllandi:
13
  Lash K. «Vosstanie elit i predatelstvo demokrati. 1996. 34-36
28 1. Milliy yetakchilar global muammolarni endilikda chetlab o‘ta olmaydilar.
Ular   o‘z   ichki   siyosatlarini   umumjahon,   global   jarayonning   bir   qismi   sifatida
qarashlari lozim bo‘ladi;
2. Norasmiy yetakchilarning roli va ta’siri ortib borapti;
3.   Yetakchilar   faoliyati   iqtisodiy   va   ijtimoiy   muammolarni   hal   quilishga
ko‘proq   jalb   qilinyapti.   Bu   yetakchi   faoliyati   bilan   bog‘liq   ravishda   u   yoki   bu
millat turmush darajasining ortishida namoyon bo‘lyapti. O‘z navbatida bu faoliyat
davomiyligi ham ortyapti.
4. Xarizmatik siyosatchilarning paydo bo‘lishi ehtimoli kamayapti.
5. Hokimiyatlar bo‘linishi va fuqarolik jamiyati chegaralarining kengayishi,
hisobiga siyosiy yetakchi hokimiyati ham cheklanyapti.
"Oliy   elita"ni   qarorlar   qabul   qiluvchi   yoki   bu   jarayonga   bevosita   ta’sir
etuvchi   odamlar   tashkil   etadi.   Ularning   soni   unchalik   ko‘p   emas.   Rivojlangan
demokratik   davlatlarda   har   bir   million   aholiga   oliy   elitaning   50   vakili   to‘g‘ri
keladi.
"O‘rta   -elita"ga   mansublik   daromad   miqdori,   kasbiy   maqomi,   ma’lumoti
kabi uch ko‘rsatkich asosida aniqlanadi. O‘rta elitaga katta yoshdagi aholining 5%
mansub. Yuqoridagi  ko‘rsatkichlarning bitta yoki ikkitasi yo‘q bo‘lganda nomzod
"marginal elita" ga mansub hisoblanadi.
Ma’muriy   elitaga   yuqori   darajadagi   davlat   hizmatchilari,   mansabdor
shaxslar kiradi.
Elitalarning   eng   muhim   turlaridan   yana   biri-   iqtisodiy   elitadir.   Unga   yirik
mulk   egalari,   sanoatchilar,   eng   boy   odamlar   kiradi.   Iqtisodiy   elita   aholi   bandligi,
ish   haqqi,   odamlar   daromadlari   kabi   muhim   omillar   bilan   belgilanadi   va   o‘z
iqtisodiy hokimiyati, moliyaviy hukmronligiga tayanadi.
Elitaning yana bir turi harbiy elitadir. U siyosatda hal qiluvchi vosita sifatida
qo‘lanadi, jamiyat hayotida siyosiy jarayonlarda muhim rol o‘ynaydi.
Ilmiy-texnik elita — intelektual elitaning eng saralangan qismini o‘z ichiga
oladi.   Uning   ahamiyati   fan-texnika   taraqqiyotiga   qo‘shgan   hissasi   bilan
belgilanadi.
29 Ma’naviy   va   madaniy   elita   —   san’at,   adabiyot,   ma’rifat   va   ijodkorlarning
eng nufuzli qismidan iborat.
Elitalarning boshqa turlariga yashirin va muholif elitalar kiradi.
Siyosiy   elitalar   tarkibiga:   oliy   rahbar   kadrlar,   boshqaruvchilar   va   katta
obro‘ga ega bo‘lgan g‘oyaviy ish bilan shug‘ullanuvchilar, intellektuallar, artistlar,
ruxoniylarning   vakillari,   kiradi.   Ammo   elitalar   tarkibiga   nafaqat   boshqaruvda
bevosita ishtirok etuvchi shaxs va guruhlar, balki eng ko‘zga ko‘ringan iqtisodiy va
ma’muriy   doiralar,   ommaviy   axborat   vositalari,   ta’lim-tarbiya   muassalarining
rahbarlari   ham   kiradi.   Siyosiy   elitalar   tarkibiga   siyosat   bilib   rasmiy   jihatdan
bog‘langan,lekin   siyosiy   qarorlar   qabul   qilinishiga   chetdan   ta’sir   o‘tkazadigan
hukumron sinfning vakillari ham kiradi.
Siyosat   subektlari   orasida   elitalar   muhim   o‘rinni   egallaydilar.Siyosat-
elitalarining mahsulidir.
Hozirgi davrda demokratik jamiyatlar uchun dolzarb vazifalardan biri –elitar
guruhlarga qarshi kurash emas,balki jamiyat uchun foydali siyosiy elitalar guruhini
shakillantirishdir,unda ijtimoiy vakolatlilikning o‘zvaqtida sifat jihatdan yangilanib
turishini   ta’minlash,oligarxiyalashuvi,xalqdan   begonalashuvi   va   yopiq
xukumron,imtiyozli   tabaqaga   aylanishining   oldini   olishdir.   Elitalar   ijtimoiy
vakolatligiga,   uning   sifatiga   va   samaradorligiga   elitalarni,   a’zolarini   tanlab   olish
tizimi muhim ta’sir ko‘rsatadi. Elitaga tanlab olishning ikkita asosiy tizimi, gildiya
va antreprent tizimi mavjud.
Gildiya   tizimiga   talabgorlarni   yopiq   holda   tanlash,   quyi   xizmat
pillapoyalaridan,   yuqori   qarab   o‘sish,tanlab   olishga,murakkab   talabalar   tizimi
(bularga   partiya   a’zoligi,ish   staji,   ma’lumoti,   egallab   turgan   lavozimi,
rahbariyatning ijobiy tavsifnomasi va hakozalar kiradi) xos.
Meksika IRP va Singapur IPA misolidan foydalanib, hukmron partiyaga ega
bo‘lgan   rejimlarning   yollash   amaliyotining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini,   shu
jumladan   "hukmron   partiya   -   hukmron   elitani   yollash   vositasi"   modelining
xususiyatlarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
30 -   amalda   hukmron   elitani   tashkil   etuvchi   bir   dominant   partiya   va   tuzum
ruxsat   bergan   bir   qator   tizimli   muxolifat   partiyalari,   yollash   funksiyasini   oz
miqdorda bajaradi;
-   hukmron   elita   va   rahbarlarni   yollash   mexanizmi   sifatida   hukmron
partiyaning   cheklangan   siyosiy   subektivligi   va   instrumental   xususiyati   -   bu
hukmron elita qo‘lidagi vosita bo‘lib, hokimiyatda hukmron elita guruhining takror
ishlab   chiqarilishini   ta’minlaydi,   shuningdek   kafolatlangan   hokimiyatning   yangi
davlat rahbari – hukmron elita guruhi vakiliga ziddiyatlarsiz o‘tishi;
-   institutsional   meros   ko‘rinishidagi   rahbarlarni   tanlash   tartib-qoidalaridan
foydalanish - sobiq prezident, Vazirlar Mahkamasi tomonidan prezidentlikka vorisi
nomzodni tayinlash, keyin esa bu nomzodni saylovlar yo‘li bilan qonuniylashtirish
("deaso"); Meksika PRIdagi protsedura);
-   hukmron   rejimning   elementi   bo‘lishga   rozilikdan   foydalanish   va   uning
qoidalariga   muvofiq   "o‘ynash"   (rejimga   sodiqlik),   shuningdek,   ijtimoiy   vakillik
(turli ijtimoiy guruhlar uchun kvotalardan foydalanish) (IRP) yoki samarali harakat
qilish   qobiliyati.   hukmron   elitani   tanlash   mezonlari   sifatida   boshqaruv
funktsiyalarini (IPA) bajarish.
- hukmron elita va davlat bilan qo‘shilish nuqtayi nazaridan saylovchilar va
biznes   va   korporatizmga   nisbatan   partiyaning   homiyligi,   hukmron   partiyaning
"milliy partiya" sifatida alohida davlat maqomini davlat nuqtayi nazaridan tegishli
imtiyozlar va imtiyozlar bilan institutsionalizatsiya qilish. moliyalashtirish, asosiy
siyosiy va saylov strategiyasi sifatida milliy foydalanishga kirish - populizm (RPI);
-   ko‘p   sonli   ijtimoiy   guruhlarning   hukmron   elitasiga,   shu   jumladan   zaif
muxolifatga   ega,   lekin   rejimning   haqiqiy   muxoliflarining   hokimiyat   tepasiga
kirishi ehtimolini istisno qilish uchun nomzodlarni jalb qilishning keng doirasi;
- rejimga va rahbarga sodiq, partiyaviy bir xil, fuqarolar oldida mas’uliyatsiz
elitani shakllantirish;
-   konstitutsiyada   belgilangan   davlat   rahbari   saylovi   davriyligi   meyorlariga
muvofiq hokimiyatning yuqori pog‘onasini majburiy davriy almashish amaliyotini
amalga oshirish.
31 Hukmron elita va rahbarlarni yollovchi dominant partiya faoliyatining o‘ziga
xos natijalari hukmron partiya tomonidan qo‘llaniladigan elita tanlash mezonlariga
bog‘liq.  Hukmron  partiya   adolatli   vakillik,  lekin  korruptsiyalashgan   va  samarasiz
elitaning   shakllanishini   ta’minlashi   mumkin   (Meksika   PRI   amaliyoti,
nomzodlarning   ijtimoiy   vakillik   va   saylovda   "o‘tish   qobiliyati"ni   tanlashga
yo‘naltirilgan),   milliy   davlatning   raqobatbardoshligiga   hissa   qo‘shadigan   elita
(Singapurda   IPAni   tanlashning   meritokratik   ta’lim   va   kasbiy,   axloqiy   va   axloqiy
mezonlari.
Hukmron   elita   va   liderlarni   yollovchi   sifatida   hukmron   partiyaning
hukmronligini   ta’minlaydigan   mexanizmlar   quyidagilardir:   hukmron   partiyani
umummilliy   partiya   sifatiga   aylantirish,   uning   jamiyatdagi   barcha   asosiy   ijtimoiy
guruhlar manfaatlarini ifodalash da’volari va populizm siyosati (RPI), muxolifatni
zaiflashtiradigan   qonunlarni   manipulyatsiya   qilish,   tizimli   bo‘lmagan   muxolifatni
ta’qib qilish va uning saylovlarda ishtirok etish imkoniyatlarini cheklash, hukmron
partiyani   davlat   bilan   birlashtirish   hamda   saylovlarda   uning   resurslaridan
foydalanish kabilardir.
32                                                       XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   siyosiy   elita   tushunchasi   har   qanday   davlat
tuzilmasining   asosiy   tarkibiy   qismi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   shaxslar   o'zlarining
bilimlari, tajribasi va ta'siri orqali siyosiy qarorlar qabul qilish va siyosatni amalga
oshirish   jarayonini   shakllantiradilar.   Tarix   davomida   siyosiy   elita   demokratik   va
nodemokratik   tuzumlarda   davlatlarni   boshqarishda   harakatlantiruvchi   kuch   bo‘lib
kelgan. Kurs ishidan olingan asosiy tushunchalardan biri shundan iboratki, siyosiy
elita   faqat   saylangan   amaldorlar   yoki   yuqori   martabali   davlat   lavozimlari   bilan
chegaralanib qolmaydi. Ular qiziqish guruhlari, tahlil markazlari, ommaviy axborot
vositalari   va   jamiyatning   boshqa   sohalaridagi   nufuzli   shaxslarni   qamrab   olish
uchun   ushbu   chegaralardan   tashqariga   chiqadi.   Bu   elitalar   jamoatchilik   fikrini
shakllantirish,   resurslardan   foydalanish   va   siyosat   natijalariga   ta'sir   o'tkazish
qobiliyatiga ega.Qolaversa, tadqiqotingiz siyosiy elitaning shakllanishiga  oydinlik
kiritdi. Ko'rinib turibdiki, ijtimoiy-iqtisodiy ahvol, ma'lumot, oila kelib chiqishi va
mansublik   tarmog'i   kabi   omillar   siyosiy   elitaning   paydo   bo'lishiga   sezilarli   hissa
qo'shadi. Garchi bu omillar tengsizlik va vakillikning yo'qligi xavotirlarini keltirib
chiqarishi   mumkin   bo'lsa-da,   siyosiy   elita   ichidagi   xilma-xillik   kengroq
istiqbollarni   o'z   ichiga   olgan   holda   qaror   qabul   qilish   jarayonlarini   ham
kuchaytirishi mumkinligini tan olish muhimdir.Oldinga nazar tashlaydigan bo'lsak,
siyosiy   elitaning   kelajagi   davom   etayotgan   ijtimoiy   o'zgarishlar   tufayli
shakllanayotganga   o'xshaydi.   Texnologiyaning   jadal   rivojlanishi,   globallashuv   va
ijtimoiy me'yorlarning o'zgarishi siyosiy elitaning tarkibi va ta'sirini qayta aniqlash
imkoniyatiga   ega.   Olimlar,   siyosatchilar   va   fuqarolar   uchun   siyosiy   elitaning
rivojlanayotgan tabiatini tanqidiy o‘rganish va ularning hokimiyati mas’uliyatli va
shaffof   tarzda   amalga   oshirilishini   ta’minlash   juda   muhim.Xulosa   qilib   aytganda,
sizning   kurs   ishingizda   siyosiy   elitalar,   ularning   roli   va   hukumatdagi   ahamiyati
haqida   har   tomonlama   tushuncha   berilgan.   Ularning   shakllanishi,   faoliyati   va
ta'sirini   o'rganish   orqali   siz   siyosiy   qarorlar   qabul   qilishni   shakllantiradigan
33 murakkab   dinamikani   o'rgandingiz.   Zamonaviy   dunyoning   murakkab   tomonlarini
kezar ekanmiz, siyosiy elitani doimiy ravishda o‘rganish va tahlil qilish inklyuziv
boshqaruvni ilgari surish va jamiyatlar farovonligini ta’minlashda muhim ahamiyat
kasb etadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBALAR RO’YXATI
1. Алиев.Б   Бобоев.А   Политология   Уқув   қўлланма-Тошкент
нашириёти 2007
2. В.Э.Бойков Ф.Д.Демидов В.Г.Игнатов Социология Москва 2004.
3. Основы   политической   элитологии.   Учебное   пособиею   Ашин   К.
Понеделков.
4. Основы   политической   науки.   Учебное   пособие   для   высших
учебных заведений. Chast I. –M.:MGU im. M.V.Lomonosova, 1996. –
S. 168-174 .
5. .Aliyev   B.,   Boboyev   A.   Politologiya.   O‘quv   qo‘llanma.   –T.:   TDIU,
2007. –B. 76-94.
6. Гердер И.Г. Идеи к философии истори человечества.  M., 1977.
7. Sotsiologiya: Uchebnik / V.E.Boykov, F.D.Demidov, V.G.Ignatov: pod
ob щ .   red.   V.E.Boykova.   –M.:   RAGS,   2004.   –S.   49-70,   176-200.;
Politologiya. 
8. Ravshanov   F.   O‘zbekiston   Respublikasida   rahbar   kadrlar   tanlash
asoslari. 13.Siyosiy fanlar doktori ilmiy darajasini olish uchun yozilgan
dissertatsiya. –T.: 2009. –B. 358.
9. Lash K. «Vosstanie elit i predatelstvo demokrati. 1996.
10. Golton   F.   Nasledstvennost   talanta,   yeyo   zakon ы   i   posledstvie.   –M.:
M ы sl, 1996. –S. 66. 
34 11. Bogardus E. Shkala sotsialnoy distansii.  Sm.:
12. https://studfile.net/preview/5287847/page:5/   
13. SH.Mirziyoyev.   Erkin   va   Faravon   demokratik   O’zbekiston   davlatinin
birgalikda,quramiz.Toshkent.2021.68-b
35
 Boblar va paragraflarining nomlanishiBetlar
Kirish       3-6
I bob. ELITA HAQIDA QARASHLAR 
 1.1 Siyosiy elita yetakchilari7-13
 1.2 Zamonaviy siyosiy elita14-20
II bob. SIYOSIY ELITA HAQIDA OLIMLARNING QARASHLARI 
 2.1 Siyosiy elita turlari va uning o’ziga xos xususiyatlari21-24
 

2.2 Siyosiy yetakchilik tiplari

 

25-30
Xulosa 31-33
Foydalanilgan adabiyotlar34