So’g’d manbalarini O’zbekiston tаriхini o’rganishdagi ahamiyati

So ’ g ’ d   manbalarini   O ’ zbekiston   tаriхi ni   o ’ rganishdagi   ahamiyati  
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.So’g’d manbalarini O’zbekiston tаriхini o’rganishdagi ahamiyati ....................................................... 5
1.1.“Sug'd” atamasi va uning mohiyati xususida ......................................................................................... 5
1.2.So`g`d tilidagi manbaalarning umumiy tavsifi ........................................................................................ 9
II.Bob.Ilk o‘rta asrlarda So‘g‘dda madaniy aloqalar ................................................................................... 14
2.1.O'zbekiston ilk davlatlarning paydo bo’lishi. So’g’d davlati ................................................................. 14
2.2.Ilk o‘rta asrlarda So‘g‘dda madaniy aloqalar ........................................................................................ 20
2.3.Ilk o‘rta asrlardagi Choch taraqqiyotiga So‘g‘dning ta’siri .................................................................... 25
Xulosa ........................................................................................................................................................ 31
Foydalanilgan adabiyotlar: ........................................................................................................................ 32 Kirish
Tarixiy   manba   tushunchasini   nazariy   jihatdan   tavsiflagan   olim
L.Danilevskiy   hisoblanadi.   Nazariy   bilishga   ko`ra,   “manba”ning   empirik
ma’lumot   bilan   bizni   hissiy   qabul   qilishimiz   mumkin   bo`lgan   har   qanday
ma’lumot   bo`lishi   mumkin.   Ilmiy-empirik   ma`noda   u   o`zi   uchun   emas,   balki
uning   yaqin   vositasi   bilan   boshqa   ob`yekt   to`g`risida   bilim   olinadigan   har
qanday mavjud ob`yekt manba deb atalishi mumkin. Tarix fani sohasida taklif
etilayotgan   bu   tushuncha   ob`yektning   mavjudligi   va   uning   boshqa   ob`yektni
o`rganish   uchun   yaroqliligi   tushunchasi   kiritiladi.   Aslida,   tarix   fani   bilan
shug’ullanadigan   har   qanday   tadqiqotchi   uchun   bunday   ob`yekt,   uning
ongidagi   “ma’lumot”   sifatida   tasavvur   qilinadi.   Tadqiqotchi   nafaqat   uni     o`z
tushunchasi   deb   tan   olib   qolmaydi,   balki   uning   mazmuniga   amalda
mavjudlikni ko`radi. Aks holda, manba tadqiqotchining hissiy qabul qiladigan
ob`yekti   bo`lmay   qolishi   mumkin.   Manbalar   asosida   bu   ob`yekt   voqelikni
bilishi imkoni mavjud bo`lmaydi. Chunki har qanday tarixiy  tadqiqot ma’lum
manba bo`yicha voqelikning bilish maqsadini qo`yadi.
Tarixiy manba va tarixiy dalil o`rtasidagi farq shundaki, agar tarixiy dalil
tushunchasiga   yakkalikning   moddiy   muhitga   ta`siri   tushunchasi   kiritilsa,
shunda har qanday tarixiy manbani tarixiy dalil deyish mumkin. Lekin tarixchi
bunday   dalillardan   boshqa   dalilni   bilish   uchun   manba   sifatida   foydalanadi.
Tarix   fani   uchun   manba   deb   har   qanday   mavjud   ob`yekt   uning   o`zi   uchun
emas,   boshqa   ob`yekt   to`g`risida   ma’lumot   beradigan,   dalil   to`g`risida   bilim
olish   uchun   bu   ob`yektni   tarixiy   manba   deb   aytish   mumkin.   Tarixiy   manba
keng   ma`noda   inson   ijodiyoti   natijasidir.   Ko`p   hollarda   manba   muallifi
noma’lum bo`ladi. Agar manba bir guruh odamlar tomonidan yaratilsa, bu ijod
“ommaviy”   nomini   oladi   (misol   uchun,   til,   xalq   qo`shiqlari   va   dostonlar).
Tarixiy   manbalarni   tadqiqot   maqsadlariga   ko`ra,   turlicha   tizimlashtirish mumkin.   Ulardan   eng   umumiysi   tarixiy   manbalarning   tarixiy   bilim   uchun
ahamiyatini   belgilashdan   iborat.   Shunday   ma`noda   manbalarni   ularning
qimmati darajasi bo`yicha yoki ma’lum bir xil tarixiy dalillar o`rganiladi. Shu
asosda,   ularning   qimmatli   mazmunini   tavsiflaydigan   manbalarning   darajasi
bo`yicha osongina farqlash mumkin.
Manbalarning   eng   asosiy   turlari   bo`yicha   guruhlashtirishda
manbashunoslik   metodologiyasining   asosiy   vazifasidan   kelib   chiqiladi.
Manbashunoslik metodologiyasining asosiy vazifasi manbada ma’lum bo`lgan
o`sha   dalil   haqiqatdan   ham   mavjud   bo`lganini,   uning   tarixiy   voqelikni   bilish
uchun ahamiyatini manba sifatida bilish qimmatini aniqlashdir.
Tarixchi   manbalar   asosida   o`tmish   voqelik   to`g`risida   fikr   yuritganda,
manbaning   ichki   mazmuni   to`g`risida   o`zining   hissiyoti   qabul   qilgan   moddiy
obraz asosida xulosa qiladi. Bu holatda tarixchi manbalarning barcha obrazlari
ham   o`rganilayotgan   dalilning   borligi   to`g`risida   bir   xil   taassurot
qoldirmasligini   his   qiladi.   U   manbalarning   moddiy   obrazlarini   qay   miqdorda
yaroqligiga qarab farqlashi mumkin. Shunday manbalarni ko`rsatish mumkinki,
tarixchi   ularni   hissiy   qabul   qilishda     ularda   aks   etadigan   dalillarning   bevosita
borligini   boshqalardan   ko`ra   yaxshi   his   qiladi.   Misol   uchun,   tarixchi   biror-bir
podshoning   sog`onasida,   uning   o`ligini   barcha   detallarida   o`zi   ko`rishi,
boshqalarning bu sog`ona tasvirini o`qigandan ko`ra yaxshiroq tasavvur qiladi.
Manbaning   moddiy   shaklini   uning   qoldiqlarida,   misol   uchun,   ranglar   yoki
tovushlarda   ifodalaydigan   manbani   qabul   qilishda,   tarixchi   dalilning   o`zini
qabul   qilganidek,   faqat   manbaning   o`zinigina   emas,   balki   manba   haqida
tasavvurni   his   qilishi   mumkin   edi.U   manbani   o`rganishga   kirishib,   dalilga
tegishli   yaxlit   hissiy   obrazni   u   yoki   bu   darajada   boshdan   kechiradi.   Tarixchi
qandaydir ramziy belgilar (ko`pincha yozma) bilan ifodalangan manbani, borliq
shaklidagi   manbani   qabul   qilishda,   bu   dalilning   u   yoki   bu   darajada   saqlangan
obrazini qabul qilmaydi. Mavjud dalilni moddiy shaklda aks ettiradigan belgilar
asosida tarixchi mavjud dalilni ilmiy tadqiq qilish uchun o`zida obraz yaratilishi lozim.
Manbalarni   ikki   guruhga:   tasvirlovchi   va   belgilovchi   dalillarga   bo`lish
mumkin.   Manbalarni   shunday   asosda,   ya’ni   ularni   empirik   buyum
yodgorliklari,   so`z   va     yozma   yodgorliklarga   bo`lish   mumkin.   Ular   tashqi
ko`rinishi   bilan   bir-biridan   farq   qiladi.   Dalilni   ifodalaydigan   manbalar   buyum
yodgorliklarining   manbalari   bilan,   belgilaydigan   dalil   so`z   va   yozma
yodgorliklar bilan mos keladi.
Manbalarni mazmuni bo`yicha ham bo`lish mumkin: 1. Daliliy 
mazmundagi manbalar. 2. Normativ mazmundagi manbalar.
Tarixiy manbalar nazariy va amaliy ahamiyatga ega. Nazariy jihatdan ular
tarixiy   voqelikni   bilish   uchun,   amalda   esa   unda   harakat   qilish,   insoniyat
madaniy hayot ida ishtirok etish muhim va zarurdir. Tarixiy manbalar anchadan
beri   mavjud   bo`lmagan   dalillar   to`g`risidagi   mulohazalarda   muhim   ahamiyat
kasb     etadi.   Misol   uchun,   tarixiy   manbalar   asosida   buyuk   Temur   to`g`risida
yoki   yanada   qadimgiroq   xorazm,   so`g`d   va   baqtriya   yozuvlari   to`g`risida
so`zlash   mumkin.   Tarixiy   manbalar   bo`lmasa,   insoniyat   o`tmish   tarixini   qayta
tiklab bo`lmaydi. Chunki insoniyatning o`tmish taraqqiyoti o`zining yaxlitligida
hozirgi   kunda   mavjud   emas.   U   hozirgi   kungacha   yetib   kelgan   ayrim   izlar,
qoldiqlar   bo`yicha   ma’lum.   O`tmish   izlari,   qoldiqlarini   tarixiy   manbalarda
bevosita   tarixiy   tadqiqot   qilish   mumkin.   Tarixiy   dalil   tarixiy   manbaning
bag`rida   yotadi.   Manbadagi   dalilsiz   insoniyat   tarixini   qayta   tiklash   mumkin
emas. Dalil mavqeini olish uchun u tasdiqlanishi lozim.  Tarixiy manba shaklan
barqaror   bo`lishi   natijasida,   u   uzoq   muddat   o`rganilishi   mumkin.   Tadqiqotchi
unga bir necha bor qaytishi mumkin.
Manba   inson   tafakkurining   boy   xilma-xil   xazinasini   o`zida   saqlaydi.   Bu
xazinaning   tadqiqi   bizning   tariximiz,   madaniyatimizning   eng   asosiy   belgilari
(qadriyatlari)ni   qayta   tiklashga   va   madaniyatimizning   kelajak   rivoji   uchun
vorisiylikni ta`minlashga imkon yaratadi. I.Bob.So’g’d manbalarini O’zbekiston  tаriхi ni o’rganishdagi
ahamiyati
1.1.“Sug'd” atamasi va uning mohiyati xususida
Ma’lumki,   So’g'd   miloddan   avvalgi   I   mingyillikning   boshlarida   O'rta
Osiyoda   shakllana   boshlagan   ilk   davlatlar   (“shahar   –   davlat”,   “voha   davlati”)
dan   biri   sifatida   qadimiy   eroniy   bitiklarda   Suguda,   yunon   manbalarida
Sogdiana shaklida tilga olinadi.
<sw γδ ->   /su γδ -/,   <s γ w δ ->   /sǝ γ u δ -/   shakllarda   yozilgan   “So’g'd”   qadimgi
yozma   manbalarda   su γδ a   (Avesto),   Σογδιανή   (Sogdia   –   yunon),   Sugda   yoki
Suguda   (qadimgi   forsiy),   šu-ug-da   (elam),   su-ug-du   (akkad)   tarzida   qayd
etilgan. “Avesto” kitobida “Gava o'lkasida sug'diylar yashaydi” deb keltiriladi.
Antik   davr   manbalarida   ham   Sogdiane   o'lkasi   (Sug'd)   va   sogdianoi   ahli
(sug'diy)   haqida   tafsilotlar   keltirilib,   A.Ataxodjaev   o'z   tadqiqotida   R.Frayga
suyangan   holda,   sug'diylarning   bu   hududga   joylashuv   mil.   avv.   II
mingyillikning ikkinchi yarmi va I mingyillik boshlari deb keltiradi.
So’g'd   konfederatsiyasi   hududi   O'rta   Osiyoda   eng   muhim   hududlardan
bo'lib bu erda yaratilgan  madaniyat Sharqiy Turkiston, Xitoy, Eron, Hindiston
madaniyatlariga   ta ъ sir   etgan.  Ta’kidlash   joizki,   bugungi   kun  tarixshunosligida
Sug'd   konfederatsiyasi   chegaralari,   ayniqsa   janubiy   chegaralari   to'g'risida
bahslar ko'zga tashlanadi. V.A.Livshits o'z tadqiqotlarida Strabon ma’lumotlari
asosida Sug'dning janubiy chegarasi Oksgacha (Waxsu
– Amudaryo) va shimolda esa Yaksartning yuqori oqimigacha (qadimgi 
eroniy tilda Yax sarta – «Tez oquvchi (?)», Sirdaryo)  bo'lgan deb keltiradi.
O'rta asr arab-fors tarixchi va sayyohlari Sug'd deb Zarafshon vohasining 
markazidagi Samarqandni yoki butun vohani hamda janubiy Sug'd deb 
Qashqadaryoni (Kesh va Naxshab) keltiradilar.
Aslida   Sug'd   geografik   jihatdan   bugungi   O'zbekiston   hududlarining Zarafshan   va   Qashqadaryo   hududlari   bo'ylab   joylashgan   Samarqand,   Buxoro,
Kesh,   Naxshab   vohalaridan   iborat   markaziy   bo'g'inini   tashkil   etadi.   Ammo
manbalarda V – VIII asrlarga oid Sug'dning geografik hududlari haqida ba ъ zan
bir-birini istisno  etuvchi fikrlar etib  kelgan. Masalan, xitoy rohibi Syuan-tszan
(629)   “Sug'd”   tushunchasini   juda   keng   hududlarga   nisbatan   tadbiq   etgan6.
Uning   ma’lumotlaridan   ayon   bo'lishicha,   Chu   daryosi   vodiysidan   to   Qarshi
vohasini   Sherobod   vohasidan   ajratib   turuvchi   tog'   dovonidagi   Temir
darvozagacha (Darband) “Sug'd” deb atalgan.
629   –   630   yillarda   O'rta   Osiyo   orqali   o'tgan   Syuan-tszan   bu   hududning
geografiyasi to'g'risida muhim ma’lumotlar yozib qoldirgan. Unga ko'ra, Sug'd
(xitoycha Suli) Suyobdan to Keshgacha (Qashqadaryo vohasi) bo'lgan hududda
joylashgan.   Bu   hudud   aholisining   tili   va   yozuvi   ham   sug'diycha   bo'lgan65.
Bundan   ma ъ lum   bo'ladiki,   VII   asrning   birinchi   yarmida   sug'diy   til   va   yozuv
Zarafshon   vodiysi,   Qashqadaryo   vohasi,   Ustrushona   va   Chochda   keng
tarqalgan.   Bu   haqda   Chochda   zarb   etilgan   tangalar   va   saqlanib   qolgan
toponimlar orqali ham bilish mumkin.
Xuddi shunga o'xshash ma ъ lumot 726 yilda O'rta Osiyoda bo'lgan boshqa
bir   xitoy   sayyohi   Xoy   Chao   tomonidan   keltirilgan.   U   O'rta   Osiyodagi   ikki
daryo   oralig'ini   til   xususiyatlariga   qarab   olti   geografik   hududga   bo'ladi.   Ular:
Buxoro   (An`)   vohasi,   Ustrushona   (Tsao),   Kesh   (Shi),   Choch-Iloq   (Shi-lo),
Maymurg'   (Mi)   va   Samarqand   (Kan)   bo'lgan.   Ushbu   hududlardan   sug'diy
yozma yodgorliklarning topilishi ham buni tasdiqlaydi.
“Sug'd”   tarixiy-geografik   atamasi   qaysi   hududlarga   bog'lanishi   haqida
xitoy   manbalari   qiziqarli   ma ъ lumotlar   beradi.   Xitoylar   o'z   davlatlarining
chegaralarini   xaritalarga   tushirish   asnosida   o'zlariga   qo'shni   bo'lgan
hududlarning   nomlarini   ham   keltirib   o'tganlar.   Masalan,   Xan   sulolasi
yilnomasida   Sug'dni   “Suxe”   deb   keltiradi   va   Kangyuyning   bir   bo'lagi   sifatida
ko'rsatiladi. Tan sulolasi yilnomasida esa Sug'd Shi (Kesh) bilan bir hudud deb
keltiriladi. Xulosa     o'rinda   mazkur   atamalardan   bir   qismining   faqatgina   Markaziy
Sug'd   yoki   Sug'd   konfederatsiyasi   uchun,   balki   uning   tarkibidagi   hukmdor-
liklarga   nisbatan   ham   qo'llanilayotganligi   va   bu   masalada   yakdillik   yo'qligini
aytish   joiz.   Masalan,   “Samarqand   podsholigi”,   “Samarqand   mulki”,
“Samarqand hukmdorligi”, “Panch podsholigi”, “Panch mulki”, “Panch hukm-
dorligi” va hokazo.
Shu   bilan   birga,   masalaga   oid   yana   bir   muammo   “Sug'd”   iborasining
“So'g'd”,   “So'g'diyona”,   “Sug'd”   shakllarida   uchrashi   bo'lib,   bu   atama   ham
etnos   nomi   ham   geografik   ma ъ no   kasb   etishi   ko'zga   tashlanadi.   Bu   esa
tarixshunoslikda   muayyan   chalkashliklar   kelib   chiqishiga   sabab   bo'lishi
mumkin.   Shuning   uchun   ham,   tadqiqotlarda   ushbu   so'zni   ishlatishda   asl
ma ъ noga yaqin bo'lish maqsadida etnos nomi sifatida “sug'diy”, geografik o'lka
nomi, ya ъ ni, toponim sifatida esa “Sug'd” atamasini ishlatish mantiqlidir.
So‘g‘d   tilida   bitilgan   yodgorliklar .   So‘g‘d   tilidagi   manbalar   asosan,
miloddan   avvalgi   IV   –   milodiy   X   asrlarga   oid   bo‘lib,   turli   mazmundagi
huquqiy   hujjatlar:   ahdnomalar,   nikoh   shartnomalari,   oldi-sotti   hujjatlari,
tilxatlar, So‘g‘d, Shosh, Turk va Farg‘ona hukmdorlari o‘rtasidagi yozishmalar,
xo‘jalik   hujjatlari   hamda   farmonlardan   iborat.   Ushbu   hujjatlar   So‘g‘diyona,
Mug‘   qal’asi,   Afrosiyob,   Qirg‘iziston   va   Sharqiy   Turkiston   hududlaridan
topilgan. Bular orasida Mug‘ qal’asi xarobalaridan 1932 yilda topilgan hujjatlar
alohida   ahamiyatga   ega.   Hujjatlar   1932   yilning   bahorida   Tojikistonning
Varziminor   (hozirgi   Zaxmatobod)   tumaniga   qarashli   Xayrobod   qishlog‘ida
yashagan A. Po‘lotiy tomonidan ochilgan. Hujjatlar soni 79 ta bo‘lib, bulardan
74 tasi qadimgi so‘g‘d, 1 tasi arab, 3 tasi xitoy va yana biri turk tilidadir. Ular
har   xil   materiallar:   charm,   taxta   va   qog‘ozga   yozilgan.   Hujjatlar   so‘g‘d
dehqoni,   katta   yer   egasi   va   mahalliy   hukmdor   Devashtich   (708–722   yy.)   va
yirik   mansabdorlar   –   framandar,   shuningdek,   Xoxsar   hamda   Kshtut
dehqonlarining   shaxsiy   arxiviga   tegishli   bo‘lib,   So‘g‘dning   VIII   asrning
birinchi choragidagi iqtisodiy, siyosiy va madaniy hayotini o‘rganishda muhim manba   hisoblanadi.   Mug‘   qal’asidan   topilgan   hujjatlar   A.   A.   Freyman,   A.   V.
Vasilev, I. Yu. Krachkovskiy, M. N. Bogolyubov, V. A. Livshis, M. Is’hoqov,
U. N. Mansurov hamda O. I. Smirnovalar tomonidan batafsil o‘rganilgan.
Mug‘   qal’asi   hujjatlarining   topilishi   tarixi   va   ular   haqidagi   dastlabki
ma’lumotlar   1934   yilda   Leningradda   maxsus   to‘plam   shaklida   “Cogdiyskiy
sbornik”da e’lon qilindi. Ayrim hujjatlarning tarjimasi I. Yu. Krachkovskiy va
A.   A.   Freyman   tomonidan   1930-yillarda   e’lon   qilindi.   Huquqiy   hujjatlar   va
maktublar   tarjimasi,   zarur   izoh   va   tadqiqotlar   bilan   V.   A.   Livshis   tomonidan
chop   qilindi.   1961   va   1965   yillarda   O‘zbekiston   Fanlar   akademiyasi   Tarix   va
arxeologiya   instituti   xodimlari   ilmiy   safar   chog‘ida   Samarqandning
Afrosiyobida   V–VI   asrlarga   oid   saroy   xarobalarini   ochdilar.   Saroy
mehmonxonasining devorlari turli mazmundagi rasmlar bilan bezatilgan bo‘lib,
ular   orasida   oq   kiyim   kiygan   Chag‘oniyon   elchisining   surati   ham   bor.   Uning
etagiga so‘g‘d tilida o‘n olti satrdan iborat ishonch yorlig‘i yozilgan edi. Ushbu
yozuvlar VII asr o‘rtalaridagi xalqaro munosabatlar tarixini o‘rganishda muhim
ahamiyat kasb etadi.
Samarqandda   topilgan   yozuvlar   IX   asrga   oid   uchta:   so‘g‘d,   qadimgi   turk
va xitoy  tillarida  yozilgan  turk  xoqonining  qabr  toshidagi  bitiklar  hisoblanadi.
Bunday   hujjatlar   so‘g‘diylarning   Qozog‘iston,   Qirg‘iziston   hamda   Sharqiy
Turkistondagi   savdo   koloniyalaridan   ham   topilgan.   Bular   orasida   ayniqsa   A.
Steyn (1862–1943) tomonidan 1907 yilda Dunxuan (Xitoyning Gansu viloyati)
va   Turfon   (Sharqiy   Turkiston)dan   topilgan   hujjatlar,   Talas   daryosining   o‘ng
sohilida,   hozirgi   Talas   shahridan   7   km   shimolda   joylashgan   Kulonsoy   hamda
Teraksoy   daralarida   qoyatoshlarga   o‘yib   bitilgan   yozuvlar   alohida   e’tiborga
molik.
Mazkur   yozuvlar   IV–XI   asrlarda   So‘g‘d   koloniyalarining   ijtimoiy   ahvoli
haqida,   ayniqsa   O‘rta   Osiyo   va   Uzoq   Sharq   mamlakatlari   o‘rtasidagi   savdo
aloqalari   va   bunda   so‘g‘diylarning   roli   haqida   qimmatli   ma’lumot   beradi.
Dunxuan   va  Xo‘tan   hujjatlari   A.  Steyn,   Talasdan   topilgan   yozuvlar   esa   V.  A. Kallaur,   M.   Ye.   Masson,   D.   F.   Vinnik,   A.   A.   Asanaliev,   K.   Ashiraliev   va   U.
Jumagulovlar tomonidan o‘rganilgan.
1.2.So`g`d tilidagi manbaalarning umumiy tavsifi
Bizga ma`lumki, So`g`d Yozuvi mil. avv.  III - II  asrlarda shakllangan.Lekin
milodning  dastlabki  davrlariga  oid  So`g`d manbaalari  kam topilgandir.   Buning
asosiy   sababi   ,   arablar   istilosidir.   Arablar   O`rta   Osiyoni   bosib   olganlaridan
keyin  bu erdagi  turli  narsalarga  yozilgan   Yozuvlarni  beaev  yo`q  qildilar.  Istilo
natijasi O`rta Osiyo xalqlari orasidagi til munosabatlariga ham ta`sir qildi.  Arab
va fors tili shahar madaniyat tiliga  aylana bordi. Bu esa  So`g`d tilining amaliy
doirasini   toraytira   boshladi.   Buning   ustiga   turkiy   tilning   tobora   keng   yo yilishi
So`g`d   tilining   mavqeini   yanada   cheklab   qo` ydi.   Muhammad   Narshaxiy   ning
«Tarixi Buxoro» asaridan ma`lum bo`lishicha, X asrda So`g`d tili faqat qishloq
tumanlaridagina     saqlanib   qolgan   edi.SHuning   uchun   So`g`d   tilida   yo zilgan
manbaalar kam saqlanib qolgan. 
XX asrda So`g`d  manbaalariga  qiziqish  kuchaydi. Asosan  chet el  olimlari
So`g`d   manbaalarini   topishga   harakat   qilishgan.   1 8 89   yili   N.I.   YAdrintsev
to m onidan Urxun daryosi xavzasidagi Qorabol g` a sun degan erdan topilgan uch
xil  Yozuv li tosh lavxadagi uchinchi  Yozuv  So`g`d tilida   -   «So`g`d Yozuvi» deb
ataladigan   Yozuvda   bitilganini   aniqladi.   Kizigi   shundaki   So`g`d   tilida   bitilgan
dastlabki   epigrafik   yodgorliklar   faqat   So`g`d   xududidan     tash q arida
topilgan   .XX   asr   30-yillarigacha   So`g`d   xududidan   birorta   ham   Yozuv
topilmagan.Umuman   So`g`d   tilidagi   manbaalar   IV - IX   asrlarga   oid   bo`lib   turli
mazmundagi yuridik xujjatlar (a h dnomalar , nikox haqidagi shartnomalar , oldi
–sotdi   xujjatlari   ,   tilxatlar   )   xukmdorlar   o`rtasidagi   yo zishmalar   ,   kundalik
turmushga oid xujjatlar hamda farmonlardan iboratdir.         Bu   xujjatlar   So`g`diyonaning   o`zida   ( M u g`   qal`asidan),
Samar q andda(Afrosi yo bdan),   Kir g` iziston   va   SHarqiy   Turkistondan   topilgan   .
(Mu g`  qal`asidan topilgan xujjatlar ta f siloti haqida  keyinrok t o` xtalamiz).
        1961-1965   yillarda   O`zbekiston   Fanlar   Akademiyasi     tarix   va
arxeologiya   instituti   ekspeditsiyasi   Afrosi yo bda   V - VII   asrga   oid     saroy
harobalarini ochdilar .Saroy mexmonxonasi devorlari turli mazmundagi rasmlar
bilan   bezatilgan   bo`lib   ular   orasida   o q   kiyim   kiygan   CHa g` oni yo n   elchisining
surati   ham   bor.   Uning   etagida   So`g`d   tilida   16   satrdan   iborat   ishonch   yo rl ig`i
ham  yo zib  qo` yilgan.
        Mu h im   xujjatlar   So`g`diylarning   Q ozo g` iston   , Q ir g` iziston,   hamda
SHarqiy   Turkistondagi     savdo   koloniyalarida   ham   topilgan   .   Bular   orasida
ayniqsa   ,   1902-1906   yillarda   A.Steyn   boshliq   ingliz   ekspeditsiyasi   topgan
epigrafik   yodgorliklar   mashhurdir.   Bu   ekspeditsiya   Xitoyning   G`arbiy
tumanlarida   –Dunxuan   nomli   punktda   qazuv   ishlarini   olib   borib,   yuzlab
xitoycha ,turkcha va boshqa xat xujjatlari orasida So`g`d Yozuvi bilan bitilgan
nodir   qo`lyozmalar   ham   topishga   muvaffaq   bo`ldi.   Talas   daryosining   o`ng
soxilida , hozirgi Talas shaxrida 7-8 km  shimolda joylashgan Kulunsoy hamda
Teraksoy   daralarida   qoyatoshlar  o`yib   bitilgan  Yozuvlar   alohida  e`tiborga  ega.
Bu   Yozuvlvr   IV-XI   asrlarda   So`g`d   kasabalaridagi   ahvol  haqida   ,   O`rta   Osiyo
bilan   SHarq   Mamlakatlari   orasidagi   savdo   aloqalari   va   bunda   So`g`diylarning
roli haqida  qimmatli ma`lumotlarni beradi.
      Dunxuan va Xo`ton xujjatlari A.Steyn ,Talasdan topilgan Yozuvlar esa
V.A.Kamaur, M.E.Masson, D.F.Vinnik, A.Asanaliev, U.Jumagulovlar tarafidan
o`rganilgan.
     So`g`d yozma yodgorliklari ham Yozuv alfavit turlari , ularda aks etgan
diniy   dunyoqarash   mazmuni   bo`yicha   turlichadir.Masalan   ,budda   diniy
marosimlari aks etgan yozma yodgorliklarning aksariyati «Samarqand Yozuvi»
yoki «So`g`d milliy Yozuvi» nomi bilan yuritiladigan Yozuvda bitilgan.        Kushonlar imperiyasida (milodiy I-II asrlar)  oid tangalardagi Yozuvlar
ham So`g`dcha bo`lgan.
 2. Mug` tog`idan topilgan So`g`d arxivi xujjatlari va ularning mazmuni.
      1932   yilning   baxorida  Zaxmatobod   tumanida   (hozirgi   Ayniy)Xayrobod
qishlog`i   yaqinidagi   Qolgan   Mug`   nomli   tepalik   yonbag`rida   cho`pon   Jo`rali
Mahmudali   o`g`li   kolxoz   qo`ylarini   o`tlatib   yurganida,   qal`adan   noma`lum
Yozuvda bitilgan xatni topib oladi.CHo`pon qishloqqa qaytgach xatni mahalliy
savodxon kishilarga ko`rsatadi. Lekin xatni hech kim o`qiy olmaydi.
      Voqeadan   habardor   bo`lgan   A.Pulodiy   (Zaxmatobod   tumani   partiya
komitetining   birinchi   kotibi)   –xatni   Do`shanbega   jo`natadi.U   erda   xatni   sobiq
SSSR   FA   Tojikiston   bazasining   ilmiy   kotibi   A.Ivasilev   ko`radi.   Undan
fotonusxa   olib   Peterburgga  –So`g`d   Yozuvidan   xabardor  olim  A.A.Freymanga
jo`natadi.
            SHu   yili   kuzda   Qolgan   Mug`da   qazish   ishlari   boshlab   yuborildi.
Qazishmalar natijasida 400 ga yaqin ashyoviy dalillar topildi, qal`a arxitekturasi
o`rganib   izoxlandi,   avval   topilganlari   bilan   birga   80   dona   yozma   yodgorlik
tekstlari qo`lga kiritildi.Ulardan 74 tasi So`g`dcha, 2 tasi arabcha, bittasi turkiy
bo`lib fan uchun benixoya kimmatbaxo ma`lumotlarni beradi.
        Bu   erdan   topilgan   So`g`d   Yozuvi   yodgorliklari   uchun   ishlatilgan
materiallar Yozuv taraqqiyotini o`rganishda muhim ob`ektdir.So`g`d Yozuvi va
O`rta   Osiyo   Yozuvlarining   eng   Qadimiylari   metall   predmetlari   yuzasidan
bizgacha etib kelgan.Ularda xatning shaklan eng sodda turlaridan tortib , yuksak
kursiv xusnixat shaklarigacha mavjud. So`g`d   Yozuvining keyingi namunalari
ko`pincha  ipakdek  nafis  va pishiq   «xitoy»  qog`oziga  bitilgan. Bundan  tashqari
Samarqand qog`ozi ham keng tarqalgan bo`lib,lekin,tadqiqotchilar fikricha VII-
VIII   asrlarda   bu   erda   qog`oz   ishlab   chiqarish   qiyin   bo`lganligi   uchun   qog`oz
etishmagan   va   juda   qimmat   turgan.   SHu   sababli   ko`pincha   xo`jalik   xisobi
ishlarida kundalik extiyojlar uchun qog`oz bilan bir qatorda yog`och ham keng
qo`llanilgan.YOg`och   -   toldan   yasalgan   tayoqchalar   bo`lib   (uzunligi   0,5m   va undan   ortiq)   ularning   po`stlog`i   shilingan   ,   ko`pincha   uzunasiga   ikkiga   bo`lib
ishlatilgan.   YOg`ochning   bo`rtik   va   tekis   yuzalariga   yozilavergan.   Mug`
xujjatlarining 30 ga yaqini shu kabi tol yog`ochlariga yozilgan.
            Xujjatlarning   bir   qanchasi   esa   charmga   yozilgan.Ularning   saqlanish
darajasi   har-xil.   Bulardan   tashqari   So`g`d   Yozuvining   qator   namunalari   sopol
parchalarida   ,   idishlarning   sirtida,   toshda   etib   kelganki   ularning   tarixiy   va
madaniy jixatidan ahamiyati beqiyosdir.
      So`g`d Yozuvi  mil. avv. I ming yillikda Osiyoda keng tarqalgan  Oromiy
Yozuvidan   kelib   chiqkandir.Mil.   avv.   III-II   asrlarda   So`g`d   Yozuvi   to`la
shakllanib   bo`lgan   edi.So`g`dda   savodxonlikka   intilish   kuchli   bo`lganligi
ko`pincha   So`g`d   davlatining   ichki   iqtisodiy   taraqqiyoti   ham   savodxonlikni
talab   qilar   edi.SHuning   uchun   ham   So`g`diyona   savod   o`rgatish   maktablari   ,
kotiblik   san`ati   maktablari   bo`lgan.   1965   yili   Panjikentdan   topilgan   So`g`d
alifbesi bitilgan mashq taxtachasi , Mavrdan sopolga bitilgan kotib mashqlari bu
fikrni isbotlashi mumkin.
    Endi bevosita Qolgan Mug`ddan ba`zi epigrafik yodgorliklar haqida , bu
yozma   yodgorliklar   o`sha   paytda   So`g`dning   xo`jalik   ishlari,   bir   qator   yuridik
xujjatlar,arab noibining xatlari, Devashtich ko`zg`oloni haqidadir.
        Bizga   ma`lumki,   Devashtich   qo`zg`oloni   bostirilgach   ,   dastlab   u   avf
etildi,   keyinchalik   Arbinjon   degan   erda   dorga   osib   o`ldirildi.   Bu   voqea   722
milodiy   yilda   bo`lgan.   Olimlar   tomonidan   o`qilgan   va   nashr   qilingan   juda
yomon xolda etib kelgan (charmning ko`p erini qurt egan, chirigan, Yozuvi bir
qadar o`chib ketgan) arabcha xat Devashtichning arab xalifasi noibiga xijriy 100
yilda ( milodiy 710-718 yillar) yozgan maxsus xati edi. Unda 710 yilda Gurak
tomonidan    taxtdan  chetlatilgan   ,  o`zini  o`ldirgan   So`g`d   podshosi   Tarxunning
bolalariga   xomiy   bo`lishni   noibdan   iltimos   qilingan   edi.   Bu   xol   arab   istilosi
davrida   So`g`dda   taxt   uchun   kurash   ham   davom   etganini   ko`rsatsa   ajab   emas.
Aslida   Devashtich   Tarxunning   ikki   o`g`liga   xomiy   bo`lgan   va   taxtning   vorisi
deb   ana   shu   ikki   bolani   bilgan   .SHuning   uchun   710   yildan   boshlab   So`g`d podshosi   xisoblangan   Tarxunning   akasi   Gurakning   xayot   bo`lishiga   qaramay
Devashtich   ham   o`zini   Panjikent   xokimi,   So`g`d   podshosi   deb   e`lon   qilgan.
Arablar   siyosati   natijasida,   ko`pchilik   zodagonlar   arablar   tomoniga   o`tgan.
So`g`d podshosi Gurak ham Devashtichning taxtga da`vosidan va xalq orasidan
qo`zg`olon qo`rqib arablar tomoniga o`tib ketgan.     Mug` qal`asidan yana juda
ko`plab xujjatlar topilgan, lekin boshqa xujjatlar ayrim fan mavzusi bo`lganligi
uchun fikrimizni shu erda to`xtatamiz. II.Bob.Ilk o‘rta asrlarda So‘g‘dda madaniy aloqalar
2.1. O'zbekiston ilk davlatlarning paydo bo’lishi .  So’g’d davlati
O'zbekiston davlatchiligi borasida gap ketganda avvalambor Qadimgi 
Xorazm va Qadimgi Baqtriya davlati nafaqat O'zbekiston,balki O'rta Osiyo 
hududidagi ilk davlatlardan  sanalishini aytishimiz joiz deb o'ylayman.  Davlat 
qurish ham oson emasligini bilamiz. Albatta, har bir fan davlatchilik 
tushunchasiga o’z aspekti doirasida ta’rif berishga harakat qiladi. Masalan, 
falsafiy kitoblarning ayrimlarida davlatga berilgan ta’rifda quyidagi 
mazmundagi so’zlar bor: “Jamiyatni tartibga solib turuvchi va boshqaruvchi 
siyosiy tashkilotga davlat deyiladi” yoki siyosatshunoslikka oid manbalarda 
“Jamiyatni boshqaruvchi va qonun bilan kafolatlovchi siyosiy tashkilotga
davlat   deyiladi”   deyilgan.   Tarixiy   nuqtai   nazardan   aytganda   davlat   deb–
muayyan   boshqaruv   apparatiga   ega   bo’lgan,   mavjud   qatlamlar   manfaatini
himoya   qiluvchi   tuzilmaga   davlat   deyiladi.   Bugungi   kunda   ham   davlatlar   o’z
tasarrufidagi qatlamlar – ziyolilar, tadbirkorlar, nafaqaxo’rlar, talabalar, dehqon
va   ishchilarni   qonuniy   himoya   qiladi.   Demak,   qadimgi   davrlar   davlatlarida
o’ziga   xos   boshqaruv   shakli   bo’lib,   mavjud   qatlamlarni   himoya   qilgan.   Biroq
tarixning   guvohlik   berishicha,   qadimgi   davlatlarda   ko’proq   amaldorlar
(quldorlikda quldorlar, feodalizmda katta yer egalari  va h.k.) manfaati  himoya
qilingan.
Har   bir   davlat   o’z   davlatchilik   tarixiga   ega.   Bizning   O’zbekistonimiz
hududida   ham   qadimgi   davrlardan   boshlab   davlatchilik   poydevoriga   asos
solingan. Bizda davlatchilikka xos boy tarixiy tajriba mavjud bo’lib, bu juda olis
davrlarga   borib   taqaladi.   Albatta,   davlatlar   o’z–o’zidan   paydo   bo’lmagan,
buning  o’ziga  xos omillari   mavjud.  Hozirgi  O’zbekiston   hududida  davlatchilik
poydevori temir asri, ya’ni 1– mingyillik bilan chambarchas bog’liq. Chunki bu
davrda   hunarmandchilik   yanada   rivojlandi,   dehqonchilik   gurkirab   o’sdi. Temirdan  yasalgan  mehnat qurollarining keng tarqalishi  mehnat unumdorligini
oshirdi.   Bu   davr   temirchi   kasbining   paydo   bo’lishi   va   temirchilikning
ixtisoslashuvi   bilan   xarakterlanadi.   Bu   hol   ishlab   chiqarishning   yanada   ilg’or
usullariga o’tish va ikkinchi mehnat taqsimotining paydo bo’lishi uchun sharoit
yaratdi.   Ikkinchi   ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   bu   –   hunarmandchilikning   alohida
ajralib   chiqishi   va   ixtisoslashuvi.   Urug’   jamoasi   hududiy   qo’shnichilik
jamoasiga aylana bordi. Yangi yerlar va suv manbalari uchun qabilalar o’rtasida
doimo   kelishmovchiliklar   bo’lib   turgan.   Qabila   chegaralarini   qo’riqlash,   yangi
yerlarni   o’zlashtirish   va   boshqa   qabilalar   ustiga   yurish   qilish   maqsadida
qabilaviy   harbiy   ittifoqlar   tashkil   topa   boshlagan.   Bunday   ittifoqlar   tepasida
urug’,   qabila   boshliqlari   turganlar.   Ular   o’z   obro’si   va   ta’siri   bilan   mashhur
kishilardan   saylangan.  Mil.av.   1–mingyillik   boshlarida   Markaziy  Osiyo  aholisi
to’rt   guruhga   bo’lingan:   zodagonlar,   harbiylar,   ziroatchilar   va   hunarmandlar.
Xo'jalikning ishlab chiqaruvchi shakllari bo’lgan dehqonchilik va chorvachilik,
shuningdek   hunarmandchilik   va   mol   ayirboshlashning   rivojlanishi   urug’   va
qabilalar  ichida ayrim  to’q   oilalarning   vujudga  kelishiga  olib  keldi.  Muntazam
bo’lib   turadigan   harbiy   to’qnashuvlar   sharoitida   urug’–qabila   boshliqlarining
ta’siri   kuchayadi.   Jamiyat   endi   harbiy   demokratiya   qonun–qoidalariga   asosan
yashay   boshlaydi.   Harbiy   demokratiya–davlatga   o’tish   davrining   boshqaruv
shaklidir.   Uni   harbiy   va   qabila   boshliqlari   boshqarganlar.   Davlatlar   paydo
bo’lishining formulasini quyidagicha belgilash mumkin:
Qabila – urug’ – hududiy qo’shnichilik jamoasi – davlat..
Shunday qilib, davlatlar tashkil topishidagi omillar quyidagilardan iborat 
bo’ldi:
ikkinchi mehnat taqsimotining paydo bo’lishi; mulkiy tengsizlik (ayrim 
kishilarning boyib ketishi).
Hozirgi O’zbekiston hududidagi ilk davlat birlashmalari Qadimgi 
Xorazm va
Qadimgi Baqtriya davlatlaridir.           Qadimgi   Xorazm   –   mil.av.   1–mingyillikning   8–6   asrlarida   tashkil
topgan.   Bu   davlat   Xorazmdan   tashqarida   bo’lgan   yerlarni   birlashtirgan.
Qadimgi   Xorazm   markazlaridan   biri   Ko’zaliqir   shahri   bo’lgan.   U   qalin
mudofaa   devorlari   bilan   o’ralgan.   Uning   dehqonchilik   bilan   mashg’ul   bo’lgan
aholisi   turli   xil   uy   –   qo’rg’onlarda   va   qishloqlarda   yashaganlar.   Qadimgi
Xorazmda   hunarmandchilik,   binokorlik   va   savdo   sotiq   yuksak   darajada
rivojlangan.
      Baqtriya – hududi hozirgi Surxondaryo viloyati, janubiy Tojikiston va 
Shimoliy Afg’oniston. Bu davlat ham mil.av. 8–6 asrlarda tashkil topgan. 
Baqtriyaning tarkibiga aynan Baqtriyadan tashqari Marg’iyona va So’g’diyona 
ham kirgan. Shuning uchun u qadimgi bir–biriga qarindosh bo’lgan elatlarning 
davlat birlashmasi deyilgan. Bu davlatning aholisi asosan dehqonchilik, 
chorvachilik va savdo bilan shug’ullangan. Baqtriyaning shahar xarobalariga 
Qiliztepa, Uzunqir, Bandixon va boshqalar kirgan. 
      Mil.av.530 yilda Eron ahamoniylaridan bo’lgan Kir II massagetlarga 
qarshi hujum qiladi. U malika To’maris bilan to’qnashadi va undan yengiladi. 
Undan so’ng yana Eron ahamoniylaridan bo’lgan Doro I mil.av. 519 yilda 
saklarga qarshi hujum qiladi va uning ham yurishi muvaffaqiyatsiz tugaydi. 
Lekin ahamoniylar ayrim bosib olingan mamlakatlarni alohida viloyat – 
satrapliklarga bo’lib boshqaradilar. Satrap forscha “xshatra” ya’ni “viloyat” 
degan ma’noni anglatadi. Markaziy Osiyoning bosib olingan viloyatlari uch 
satraplikka bo’linadi. Mil.av. 5–4 asrlarda Markaziy Osiyo hududida dastlabki 
ahamoniylar tanga pullari tarqalgan.
Mil.av.329 yilda Makedoniyalik Iskandar Markaziy Osiyoga hujum qiladi.
Greklarga   qarshi   Spitamen   mardonovar   kurashgan.   Aleksandr   Makedonskiy
Markaziy   Osiyoning   ko’plab   joylarini   bosib   oldi   va   12ta   shahar   qurdirgan.   U
bu   yerda   3   yil   hukmroklik   qilgan.   Uning   vafotidan   so’ng   Markaziy   Osiyo
yerlarida   Salavkiylar   davlati   tashkil   topgan.   Shu   davrlardan   boshlab   ellinistik
madaniyat   tarkib   topgan.   Ellinlashtirish   –   Sharqqa   yunon   madaniyatining yoyilishi   jarayoni,   aralash   madaniyatning   –   yunon   va   mahalliy   sharq
madaniyatining tashkil topish jarayoni.
              Mil.av.   3   asr   o’rtalarida,   ya’ni   250   yilda   Baqtriya   va   Parfiya
Salavkiylar   davlati   tarkibidan   ajralib   chiqadi   va   Yunon–Baqtriya   deb   ataladi.
Uning hukmdorlari greklar bo’lib, birinchi shohi
      Diodot bo’lgan. Parfiyada esa hokimiyat Mitridat I qo’liga o’tgan. 
Mitridat I Marg’iyonani bosib olgan, uning tarixi ko’proq Arshakiylar davri 
bilan bog’liq. Bu vaqtda So’g’diyona ham Baqtriya tarkibidan ajralib chiqadi. 
Yunon–Baqtriya davlati 120 yil yashaydi.
       A.Makedonskiydan keyingi davrlarda, ya’ni mil.av. 3 asrlarda 
Markaziy Osiyoda bir qancha davlatlar tashkil topadi. Ular quyidagilar:
Dovon   davlati   –   mil.av.   3   asrdan   to   milodning   2   asrlarigacha   mavjud
bo’lgan. Uning hududi hozirgi Farg’ona vodiysi bo’lib, Andijon va Namangan
ham kirgan. Bu davlat tarixi ko’proq Xitoy manbalarida uchraydi, uning boshqa
ataladigan   nomlari   –   Parkana,   Boxon,   Polona   bo’lgan.   U   o’zining   uchqur
samoviy otlari va vinosi bilan mashhur bo’lgan. Xitoyliklar bu davlatga tez–tez
hujum   qilib   turgan   va   har   gal   ularni   samoviy   otlar   bilan   o’lpon   to’lashga
majbur   etgan.   Bu   davlatning   iqtisodiy   asosini   bog’dorchilik,   yilqichilik,
dehqonchilik,   hunarmandchilik   va   savdo   tashkil   etgan.   Dovon   davlatining
poytaxti Ershi shahri bo’lib, u hozirgi Andijon viloyatining Marhamat tumaniga
to’g’ri   keladi.   Uning   Uchqo’rg’on.   Sho’rabashat   kabi   shaharlari   mavjud
bo’lgan.
      Qang’ davlati – bu davlatga mil.av. 3 asrlarda saklar asos solgan. U 
Xitoy manbalarida Qang’yuy deb atalgan. Uning poytaxti hududlari hozirgi 
Toshkent viloyatining Oqqo’rg’on tumaniga to’g’ri kelib, Qang’dez nomi bilan 
yuritilgan. Keyinchalik u o’zining hududlarini kengaytirgan. Xitoyliklar bu 
shaharni Bityan deb atashgan. Mil.av. 2 asr oxirlarida ular eng qudratli davlatga 
aylanadi. Aslida Qang’ so’zi ularning turmush tarzidan kelib chiqqan bo’lib, 
“arava” yoki “aravaga ortilgan yuk”, ayrim manbalarda esa ular Sirdaryo  bo’ylariga yaqin yashaganligi uchun “daryo”, “suv” degan ma’noni bildiruvchi 
ikkinchi mazmunga ham ega bo’lganligi bayon qilinadi. Qang’liklar Toshkent 
viloyati vohalarida asosan dukkakli o’simliklarni ekish, undan tashqari savdo va
hunarmandchilik bilan shug’ullanganlar. Milodning 3 asriga kelib Eftalitlar 
tomonidan parchalanib ketadi. So’g’d davlati – bu davlat mil.av. 250 yillarda 
Baqtriya tarkibidan ajralib chiqadi.
Uning   hududi   hozirgi   Qashqadaryo   va   Zarafshon   vohalari,   Samarqand,
Buxoro   va  Navoiy   viloyatlariga   to’g’ri   keladi  (Ungacha  bu  hududlar  Baqtriya
tarkibida   bo’lgan).   Uning   aholisi   asosan   bog’dorchilik,   polizchilik,
dehqonchilik,   chorvachilik,   savdo   va   hunarmandchilik   bilan   shug’ullangan.
Uning shahar xarobalaridan biri – Afrosiyobdir.
                    Xorazm   –   mil.av.   4   asrda   bu   davlat   ahamoniylardan   mustaqil
davlatga aylanadi. Biroq bu davlatni A.Makedonskiy bosib ololmagan. Shuning
uchun   bu   davlat   o’ziga   xos   an’ana   va   madaniyatni   saqlab   qolgan.   Uning
yodgorliklari   –   Jonbosqal’a.   Qo’yqirilganqal’a,   Oybuyirqal’a   va
Tuproqqal’adir. Tarixchi olimlar Qo’yqirilganqal’adan aylana shaklida qurilgan
ibodatxona   qoldiqlari   topishgan.   Astronom   olimlar   fikricha,   bu   yerda   ulkan
rasadxona bo’lgan. Shuningdek,
Oybuyirqal’adan   xum   sirtiga   chekilgan   mahalliy   yozuv   namunalarini
topishdi. Qo’yqirilganqal’adan ham ba’zi yozuv namunalari topilgan bo’lib, bu
ularda   o’zlarining   mahalliy   yozuvlari   bo’lganligidan   dalolat   beradi.   Xorazm
davlatining   iqtisodiy   asosini   savdo,sholikorlik,   chorvachilik,   hunarmandchilik
tashkil etgan.
                         Kushonlar saltanati – mil.av. 140–130 yillarda yuechji qabilari
shimoli–   sharqdan   kelib,   Yunon–Baqtriya   davlatiga   yunonlar   zulmidan   ozod
bo’lishiga yordam berdilar  va shu yerda o’rnashib qoldilar.  Beshta hokimlik –
Guyshuan, Shuanmi, Xisi, Xyumi, Xuanmilarni birlashtirgan Kudzula Qadfiz I
bu   davlatga   asos   soladi.   Ularning   bu   yerdagi   dastlabki   poytaxti   Dalvarzintepa
(Surxondaryo   viloyati)   bo’lgan.   Keyinchalik   Kanishka   davrida   poytaxt Peshovarga ko’chiriladi. Chunki ular sarhadlarini Hindistongacha kengaytiradi.
Kushonlar   davrida   tangalar   oltin,   kumush   va   misdan   zarb   qilingan.   Bu   davlat
o’sha   davrlarning   eng   taraqqiy   etgan   davlatlari   –   Rim,   Gretsiya,   Xitoy,   Eron,
Hindiston kabi davlatlar bilan elchilik munosabatlarini yo’lga qo’ydi. Tarixchi
olimlar   yaqinda   Skandinaviya  yarim  orolidan   Kushonlar   saltanatiga   xos   tanga
pullarni   topishgani   bu   davlatning   boshqa   davlatlar   bilan   savdo   va   diplomatik
munosabatlari   mustahkam   bo’lganligini   anglatadi.   Kushonlar   saltanatining
madaniy   yodgorliklariga   –   Xolchayon,   Dalvarzintepa,   Dalvarzin,   Ayritom,
Zartepa  va  Qoratepalar   kiradi.   Bu   davlatda  ijtimoiy   sohaning  hamma  turlari   –
savdo,   hunarmandchilik,   zargarlik,   me’morchilik   (suyak   va   yog’och
o’ymakorlik), hakkoklik (metallga naqsh tushirish), chorvachilik, dehqonchilik
yaxshi   rivoj   topgan.   Bu   davlat   rivojlangan   quldorlik   davlati   bo’lib,   feolizm
kurtaklari   namoyon   bo’la   boshlagan   edi.   Kushonlar   saltanati   eftalitlar
tomonidan inqirozga yuz tutdi.
         Vatanimiz hududida milodiy 4 asrlardan  boshlab feodal munosabatlar
tarkib   topa   boshlaydi.   “Feod”   yer   degan   ma’noni   anglatib,   bu   davrlardan
boshlab yerga egalik qilishning mavqei ortib boradi. Ilgarilari hunarmandchilik
yetakchi   bo’lgan   bo’lsa,   endi   yeri   bor   zamindorlar   mulkdor   va   boy   kishilar
hisoblangan.   Bu   davrda   “dehqon”   degan   tushuncha   “qishloq   hokimi”   degan
ma’noni   anglatgan.Hududimizda   zaiflashib   borayotgan   Qang’   va   Kushonlar
saltanatidan asta–sekin ilk mustaqil feodal davlatlar ajralib chiqa boshlaydi. Bu
davlatlarga   Xorazm,   So’g’d,   Toxariston,   Choch   va   Eloq,   Farg’ona   kabi
hokimliklar   kirgan.   Bu   davlatlar   hokimlari   So’g’d   va   Farg’onada–   ixshidlar,
Toxaristonda–malikshohlar,  
Xorazmda–xorazmshohlar, Choch va Eloqda– budun va dehqonlar deb atalgan. 
      Mahalliy davlatlardan tashqari vatanimiz hududida Yettisuv va Sharqiy
Turkistondan kelganko’chmanchi chorvadorlarning Xiyoniylar, Sharqiy 
Sirdaryo va Orol bo’ylari orqali kelgan ko’chmanchi chorvador Kidariylar va 
Eftalitlar ham o’z ma’lum bir muddat davlatchiligini barpo etgan. Undan  tashqari, 5 asrning ikkinchi va 6 asrning birinchi yarmida Oltoy va Janubiy 
Sibirdagi turklar birlashib, 558 yildan hududimizga kelib, uni egallaydi. Shu 
davrdan boshlab Turk hoqonligi davri boshlanadi.
          Vatanimiz   davlatchiligi   tarixida   arablardan   keyingi  davr   ham  muhim
o’rin   tutadi.   O’rta   asrlarda,   ya’ni   9   asrlardan   boshlab   arab   xalifaligidan   bir
qancha   mustaqil   davlatlar   ajralib   chiqadi.   Bu   davlatlarga   –   Somoniylar,
Qoraxoniylar,   Saljuqiylar,   G’aznaviylar,   Xorazmshohlar   kabilar   kiradi.   Bu
davlatlarning  taraqqiyot davri Sharqda uyg’onish  davri deb ataladi.  Uyg’onish
davrida  ilm–fan,  san’at,   adabiyot,  me’morchilik,  musiqa  va san’atning   boshqa
turlari   keng   rivoj   topdi   va   bu   jarayonlar   davlatlar   yuksalishiga   ijobiy   ta’sir
qildi.
Bizning   jonajon   diyorimizda   ham   necha   yillar   muqaddam   davlatchilik
poydevori qo’yilgan va ular o’z davrining yuksak taraqqiyot cho’qqisiga yetgan.
Qolaversa,   ular   boshqa   davlatlar   davlatchiligida   o’ziga   xos   poydevor   bo’la
olgan.   Aytishimiz   mumkinki,   vatanimiz   nafaqat   ilm–fan,   san’at   va   amaliy
hunarmandchilik markazi, balki dunyoga dong’i ketgan davlatchilik tarixiga ega
mamlakat hisoblanadi.
2.2.Ilk o‘rta asrlarda So‘g‘dda madaniy aloqalar
Ilk     o rta   asrlar   (V-VIII)   davrida   O zbekiston   janubidagi   So g ddagiʻ ʻ ʻ ʻ
siyosiy,   etnik-madaniy   va   ijtimoiy-siyosiy   munosabatlarning   o ziga   xosligi	
ʻ
masalalari   yoritilgan.   Muallif   ko‘plab   qadimgi   tillarda   yaratilgan   yozma,
numizmatik,   epigrafik   manbalarni   turli   tadqiqotchilar   ma’lumotlari   asosida
ilmiy   qiyosiy   tahlil   qilgan.   Ana   shu   ilmiy   tahlillar   asosida   So‘g‘ddagi   etnik-
madaniy   jarayonlar,   migratsiya   holatlari,   hududlar   o‘rtasidagi   ijtimoiy
munosabatlar   masalalari   yuzasidan   ilmiy   xulosalar   chiqarildi.   Mavjud   ko'plab manbalar umumlashtirilib, to'liq shaklda ilmiy muomalaga kiritilgan.
Avval   ushbu   mavzuning   dolzarbligini   asoslashga   harakat   qilib,   keyin
manbashunoslik   masalalarini   tahlil   qilamiz.   Demak,   bugungi   kunda
globallashuv   jarayonlari   tobora   kuchayib,   G‘arb   va   Sharq   sivilizatsiyalarining
uyg‘unlashuvi,   turli   mintaqalarda   yashovchi   va   turli   dinlarga   e’tiqod   qiluvchi
xalqlarning   o‘zligini   anglash,   ularning   xalqaro   maydondagi   o‘zaro
munosabatlarni   yanada   chuqurlashtirish,   g‘arb   va   sharq   sivilizatsiyalarining
uyg‘unlashuvi,   o‘zaro   manfaatli   aloqalar   kuchayib   borayotganini   anglatadi.
Madaniy   meros   va   mahalliy   madaniyatlarni   asrab-avaylash   istagi   yanada
dolzarb masalaga aylanib bormoqda.
Turli  mintaqalarda   yashovchi  aholining   etnik   geografiyasi,   siyosiy,  etnik-
madaniy  munosabatlari,  ijtimoiy  siyosiy  munosabatlari,  mahalliy  madaniyatlar
va migratsiya jarayonlarining etnik-madaniy munosabatlarga ta’sirini o‘rganish
manbashunoslik   va   tarixshunoslik   sohasida   hamisha   dolzarb   bo‘lib   kelgan.
Etnik-madaniy   jarayonlar   va   ijtimoiy   siyosiy   munosabatlarning
harakatlantiruvchi   asoslari   bo lgan   etnomadaniy   aralashma   (sintez),   etnik-ʻ
madaniy   innovatsiyalarning   paydo   bo lishi,   migratsiyalar   nafaqat   qadimgi	
ʻ
davrlarda, balki o rta asrlarda ham davom etgan. Shu ma’noda tarixiy-madaniy	
ʻ
hududlarning   shakllanish   muammolarini   o‘rganish,   migratsiya   jarayonlarining
Markaziy   Osiyo   etnik   geografiyasiga,   etnik-madaniy   va   ijtimoiy-siyosiy
munosabatlar holatiga ta’sirini o‘rganish juda muhimdir.
Mintaqaning   zamonaviy   xalqlari   shakllana   boshlagan   davr   xronologiyasi
hali   to liq   oydinlashtirilmagan   va   bu   holat   ko plab   turli   etnik,   madaniy,	
ʻ ʻ
ijtimoiy-iqtisodiy,   diniy   va   milliy   qadriyatlarni   ilmiy   va   qiyosiy   o rganishni	
ʻ
taqozo   etmoqda.   Bu   arxeologiya,   antropologiya,   paleogeografiya,   tilshunoslik,
numizmatika,   manbashunoslik,   demografiya,   etnik-tarixiy   geografiya   kabi
fanlarning   yutuqlarini   umumlashtirish   va   ularni   tarixga   yo‘naltirish   kabi
dolzarb   vazifa   bilan   belgilanadi.   Biz   tanlagan   mavzuning   o‘ziga   xos   jihatlari
borligi ham jiddiy izlanishni talab etadi Ayni paytda dunyoning yetakchi ilmiy muassasalari, O zbekiston olimlariʻ
tomonidan   So g d,   shuningdek,   Markaziy   Osiyoning   turli   tarixiy-madaniy	
ʻ ʻ
mintaqalari   tarixi va  madaniyati masalalari   o rganilmoqda, turli ilmiy-tadqiqot	
ʻ
ishlari olib borilmoqda. Ammo So'g'dda so'nggi antik va birinchi o'rta asrlarda
migratsiya   jarayonlari,   madaniy   hayot,   etnik-madaniy   va   ijtimoiy-siyosiy
munosabatlar,   etnik   geografiya   masalalari   bo'yicha   maxsus   tadqiqot   bugungi
kungacha   olib   borilmagan.   Shuningdek,   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar
manbai,   mavzuga   oid   mavjud   ilmiy   qarashlar   hamda   asosiy   yondashuvlar
dinamikasi, qiyosiy tahlil va umumlashtirish holatlari muayyan mavzu bo‘yicha
tadqiqot   sifatida   yetarlicha   o‘rganilmagan.   O rta   Osiyo   xalqlarining   tarixi   va
ʻ
madaniyati, ularning etnik kelib chiqishi, migratsiya
jarayonlari,   tarixiy   va   tarixiy   ma lumotlariga   oid   ilk   o rta   asrlarga   oid	
ʼ ʻ
yozma   manbalarni   (matnlar,   xotiralar,   xabarlar,   numizmatik   ma lumotlar,	
ʼ
epigrafik manbalar va boshqalar) o rganish. etnik geografiya XIX asr o'rtalarida	
ʻ
boshlangan.   O‘tgan   davr   mobaynida   bu   borada   O‘zbekiston   va   xorijiy
olimlarning   ko‘plab   tadqiqotlari   nashr   etildi.   Xususan,   viloyatimizning
janubidagi So‘g‘d   hududlarida ilk o‘rta asrlarda sodir bo‘lgan tarixiy-madaniy
jarayonlarni yoritib beruvchi manbalar ko‘pchilikni tashkil qiladi.
MUHOKAMA
Ilk   o rta   asrlarda   bu   tarixiy-geografik   mintaqa   yoki   boshqa   hududlar	
ʻ
Choch,   O tror,   Farg ona,   Ustrushona,   So g d,   Buxoro,   Marv,   Toxariston   kabi
ʻ ʻ ʻ ʻ
tarixiy-geografik   mintaqalardan   tashkil   topgan   ma lum   bir   vohaning	
ʼ
suvereniteti   yoki   mulki   bo lgan.   Amuaryo   va   Sirdaryo   hamda   ularga   tutash	
ʻ
hududlar.   Bu   viloyatlarning   aksariyatining   siyosiy   va   ma muriy   tuzilishida	
ʼ
o xshashliklar bo lsada, ayrim farqlar ham borligi ham seziladi.	
ʻ ʻ
Ularning   ba'zilari   hududiy   jihatdan   ancha   kengroq   bo'lib,   o'nlab   yirik   va
kichik   hukmdorlarni   hisobga   olgan   holda,   konfederativ   tuzilmalarga   o'xshash
bo'lsa-da,   ba'zilari  nisbatan   kichik  bo'lib,  o'z  davrida  ular   yaxlit   tuzilishga   ega
edi. Masalan, Chochda o‘z tasarrufiga olgan 3 ta, Farg‘onada 6 ta, So‘g‘dda 10 ga   yaqin,   Toxaristonda   25   dan   ortiq   kichik   hukmdorlar,   O‘tror,   Ustrushona,
Xorazm, Marv vohalarida ko‘pincha bir-ikkita hukmdor bo‘lgan.
Ayniqsa,   ushbu   mamlakat   bo'ylab   sayohat   qilgan   xitoylik   sayyohlar
o'zlarining  ko'rgan va eshitgan  xabarlari asosida ma'lumotlarni yozib olishgan.
Xitoydan   Sharqiy   Turkistonga   sayohatini   shimoli-g arbiy   yo nalishdaʻ ʻ
boshlagan   Xiuan   Szan   Yettisuv   daryosi   orqali   Choch   va   Ustrushonadan   o tib,	
ʻ
So g dda   bir   muddat   qolib,   so ng   Toxaristonga   qadam   qo yib,   630-640   yillar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
voqealariga   guvoh   bo lgan   va   yozgan.   Holbuki,   Xoy   Chao   taxminan   yuz   yil	
ʻ
o'tgach, Xitoydan janubi-g'arbiy yo'nalishga sayohat qilgan va o'zi sinchkovlik
bilan   o'rgangan   barcha   ma'lumotlarni   o'z   yilnomalariga   kiritgan.   Qizig‘i
shundaki,   bu   sayyohlar   mintaqa   xalqlarining   madaniyati,   turmush   tarzi,   urf-
odatlari,   tili   va   boshqa   etnik   xususiyatlari   haqida   gapirar   ekan;   Ta’kidlash
joizki, ular So‘g‘dni boshqa mamlakatlarga nisbatan ko‘proq solishtirgan.
So g d hukmronligi davrida kelgan yoki bu mamlakatlardan Xitoyga borib 	
ʻ ʻ
kelgan elchilar, savdogarlar va sayyohlar bergan ma lumotlar asosida yozilgan 	
ʼ
bo lib, ularga tayanib, ularni yoritish imkoniyati mavjud. Bu yilnomalarda, 	
ʻ
ayniqsa, ular orasida o sha davr voqeligi nisbatan keng yoritilgan “TanShu” 	
ʻ
yilnomasida So g ddagi siyosiy-ma muriy tuzilish, ularning hududlari haqida 	
ʻ ʻ ʼ
qisqa, ammo ixcham va izchil ma lumotlar berilgan, chegaralar, hokimlik uyi, 	
ʼ
poytaxt va boshqaruv markazlari, hukmdorlarning familiyasi va unvonlari, 
hukmronlik qilgan yillari, armiyasi, ichki va tashqi siyosati, aholining tili, dini 
va madaniyati va boshqalar.
O‘z   tadqiqotini   nashr   etgan   E.Shavoniy   Xitoy   yilnomalari   asosida   Turk
xoqonligi davridagi So‘g‘ddagi siyosiy vaziyatni ochib beradi. Shu bilan birga,
u   o'z   tadqiqotiga   ko'plab   arab   manbalaridan   ko'plab   ma'lumotlarni   kiritdi.
Bundan   tashqari,   xitoylik   tadqiqotchi   Yuy   Tayshan   Toxariyadagi   eftaliylar
ma muriyati  masalasini   o rganar   ekan,   ushbu   mavzu   bilan  bog liq  masalalarni	
ʼ ʻ ʻ
ancha   chuqurroq   muhokama   qilgani   e tiborga   loyiqdir.   Tadqiqotchining	
ʼ
yozishicha,   asli   Shimoliy   Xitoy   va   Oltoy   tarafidan   bo lgan   eftalitlar	
ʻ Toxaristonga   kelganlarida   bu   yerning   tub   aholisi   bilan   qorishish   jarayonlarini
boshidan kechirganlar. Bundan tashqari, So'g'd va Toxaristonda ko'plab siyosiy
voqealar eftaliylar va Turk xoqonligi bilan bog'liq bo'lgan. Sinolog A.Xo‘jayev
Xitoy yilnomalarida So‘g‘d tarixiga oid ma’lumotlarni tahlil qilish chog‘ida bu
hukmdorlarga ham to‘xtalib o‘tgan.
Turkiston   tarkibida   Toxariston   va   So'g'dning   ko'rsatilishini   tasdiqlaydi   .
Bundan   tashqari,   Turfon   shahridan   topilgan   va   639-yilga   oid   so g d   tilidagiʻ ʻ
hujjatda   “Turkiston”   atamasi   mavjud   bo lsada,   bu   atamada   aynan   qaysi   joy	
ʻ
tushunilganligi   aniqlanmagan.   Biroq   “Turkiston”ni   G‘arbiy   Turk   xoqonligi
hududiga,   aniqrog‘i   Yettisuv   ,   Farg‘ona   va   So‘g‘dga   ,   balki   Toxaristonni   ham
o‘z ichiga olgan joylarga tenglashtirish mumkin. Darhaqiqat, bu manbalar bilan
deyarli bir davrga oid pahlaviy matnlarda ham “Turkiston” atamasi Xuroson va
Amudaryoning   yuqori   havzasidagi   davlat   sifatida   qo llaniladi.   Tibet	
ʻ
manbalarini o rgangan venger olimi G.Urayning fikricha, Farg ona, Toxariston	
ʻ ʻ
va   Kobul   vodiysiga   nisbatan   bu   atamaning   Tibet   manbalarida   qo llanishidan	
ʻ
kelib   chiqib,   uchala   hukmron   birlik   ham   xoqonlikka   bo ysungan,   degan	
ʻ
xulosaga kelishimiz  mumkin. o'sha paytda turkiy  etnos aholining  katta  qismini
tashkil   qilgan.   So‘g‘d   bilan   bog‘liq   muhim   ma’lumotlar   borligiga   e’tibor
qaratish   lozim.   Arablar   Eronni   bosib   olgandan   keyin   zardushtiylar   tomonidan
tuzilgan    “ Eronshahr ” asarida sosoniylar va qo shni davlatlar, jumladan Turk	
ʻ
xoqonligi   va   uning   tarkibidagi   hukmron   birliklar   haqida   so z   yuritiladi.	
ʻ
Shuningdek,   sosoniylar   davri   mualliflari   tomonidan   yozilgan   “   Bundaxishn   ”
(“dunyoning   yaratilishi”   )   deb   nomlangan   geografik   asarda   (IX   asr)   qadimgi
turklar,   Shimol   mamlakatlari   hukmdorlari   “xoqonlar”   haqida   ma lumotlar	
ʼ
mavjud.
Turk xoqonligi va eftaliylar davrida sosoniylarning madaniy muhiti 
Toxaristonga sezilarli ta sir ko rsatganligi sababli, xoqonlikka aloqador 	
ʼ ʻ
sulolalar bu yerda tanga zarb qilishda pahlaviy yozuvi bilan bir qatorda baqtriya 
yozuvidan ham foydalanganlar, bu ham manba sifatida alohida o rin tutadi. 	
ʻ Jumladan, Ashina sulolasining bir tarmog i bo lgan Toxariston yabg ular (620-ʻ ʻ ʻ
750) sulolasiga mansub tangalar “yabg u” unvoni bilan pahlaviy yozuvida zarb 	
ʻ
qilingan . Bular qatoriga pahlaviy bitikning toxar muhrlarini ham kiritishimiz 
mumkin . So'g'ddagi siyosiy-ma'muriy birliklar, ulardagi qonunchilik, ish 
yuritish va yozishmalar haqida ma'lum fikr yuritish mumkin. Xususan, Mug i 	
ʻ
tog idagi so g d hujjatlarida So g d jamiyati, Samarqand va Panj suvereniteti 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
haqida ma lumotlar bor edi.	
ʼ
B.G oyibovning So g d tarixi bo yicha olib borgan tadqiqotlari alohida 
ʻ ʻ ʻ ʻ
ajralib turadi. Bu yerlarning arablar tomonidan bosib olinishi jarayonlarini 
yoritib, asosan arab-fors manbalariga tayangan tadqiqotchi har ikki davlat 
quruqlik sulolalarining arablar istilosiga qarshi kurashi, ularning o zaro siyosiy 	
ʻ
va etnik-madaniy aloqalari masalasiga biroz to xtalib o tgan. Bundan tashqari ,  	
ʻ ʻ
So‘g‘d va Toxaristonni nisbatan kengroq o‘rgangan Kamoliddin o‘zining 
“Toxariston va Janubiy So‘g‘dning tarixiy geografiyasi” nomli monografiyasida
islomgacha bo‘lgan siyosiy va ma’muriy markazlar, hukmron sulolalar, o‘zaro 
siyosiy va etnik-madaniy aloqalar kabi har ikki tarixiy davlat muammolarini 
ko‘rib chiqdi. arab-fors, xitoy manbalari va arxeologik materiallar asosida.
Arxeologik   topilmalarning   So'g'dning   ilk   o'rta   asrlar   tarixi   uchun   manba
sifatidagi   roli   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   viloyatdagi   o nlab   qadimiy	
ʻ
shaharlar   qoldiqlaridan   topilgan   yuzlab   moddiy   madaniyat   yodgorliklariga
qariyb yuz yillik arxeologik qazishmalar natijasida erishilgan.
2.3.Ilk o‘rta asrlardagi Choch taraqqiyotiga So‘g‘dning ta’siri
Tarixiy   Choch   O‘rta   Osiyodagi   yirik   dehqonchilik   vohasi   (Chirchiq   va
Ohangaron   daryolari   havzasi)   va   ko‘chmanchi   chorvadorlarning   hududlari
kesishgan o‘ziga xos madaniyatga ega mintaqa hisoblanadi. Choch   haqidagi   ilk   yozma   ma’lumotlar   Qang‘   davlati   va   undan   mustaqil
davlatlar ajralib chiqishi davriga to‘g‘ri keladi. Choch (c’c) atamasi dastlab II —
III   asr   birinchi   yarmiga   oid   Chimkent   yaqinidagi   Kultepa   shahri   xarobasidan
topilgan  pishgan g‘ishtga so‘g‘diy  yozuvda va  262 yilga oid Sosoniy podshosi
Shopur I ning «Kabayi Zardusht» bitigida uchraydi. Unda Choch mulki So‘g‘d
va   Chochiston   tog‘lari   qadarligi   ta’kidlanadi.   Uraldagi   Kechevo   qishlog‘idan
topilgan   III-IV   asrlarga   oid   idishda   ham   so‘g‘diy   yozuvda   “Choch   xalqiga
tegishli….buyumlardan”   deb   bitilgan.   Yodgorlik   esa   Chochdan   bo‘lgan   xioniy
hukmdoriga  taalluqlidir.   Sosoniy   hukmdori  Xurmuzd   IV  boshqaruvining  6-yili
(584-585   yillar)ga   oid   kumush   drahmalarida,   VI-VIII   asrlarga   mansub   Turk
xoqonligi   davri   voha   hukmdorlarining   turk-so‘g‘d   namunasidagi   tangalarida
hamda   Qanha   shahri   xarobasidan   topilgan   sopol   idishdagi   turk   runiy   bitigida
ham Choch atamasi uchraydi.
Choch ilk o‘rta asrlar Xitoy manbalaridan 550-570 yillarda Vey Shou (506-
572)   tomonidan   yozilgan   “Vey   shu”   solnomasining   102-bobida   Chjeshe
(Chiachiat)   davlati  sifatida  tilga olinadi. Bu  ma’lumot VII asrga  oid  “Bey  shi”
solnomasida   ham   takrorlanadi.   Ularda   keltirilishicha,   437   yilda   mustaqil
Chochdan   Xitoyga   elchilar   borgan.   Boshqa   Xitoy   manbasi   “Tundyane”da
Choch davlatining Suy sulolasi (581-618) bilan diplomatik aloqasi tilga olinadi.
Qolaversa,   So‘g‘d   kabi   Choch   hukmdorlari   ham   kelib   chiqishi   yuechjilarga
borib taqaluvchi chjaoular xonadoniga mansub bo‘lishgan.
Buyuk   ipak   yo‘lida   Sharqni   So‘g‘d   bilan   bog‘lashda   Chochning   o‘rni
ahamiyatli   edi.   So‘g‘diylarning   Chochga   kirib   kelish   jarayonini   miloddan
avvalgi VI asrlardan boshlangan va milodiy IX asrgacha to‘rt bosqichda davom
etgan: 1) mil. avv. VI asrgacha, ya’ni ilk savdo yo‘llari orqali;  2) mil. avv. IV
asrdan mil. III asrgacha, asosan siyosiy va iqtisodiy aloqalar kuchayishi orqali;
3) III-VIII asrlarda yaqin siyosiy va etno-madaniy mushtaraklik orqali; 4) VIII-
IX   asrlar   arab   fathi   va   keyingi   tarixiy   jarayonlar   orqali.   Ayni   shu   davrlardagi
so‘g‘diylarning   shimoli-sharq   yo‘nalishidagi   harakatlari   davomiy   bo‘lib,   bu harakat   Usrushona,   Choch,   Yettisuv,   Qashg‘ar,   Xo‘tan   kabi   yo‘nalishlarda
kechgan. Chochda esa so‘g‘diylar o‘zlari uchun qulay bo‘lgan tog‘li va tog‘oldi
hududlariga   joylashganlar.   Natijada   yangi   manzilgohlar   paydo   bo‘lgan.
Vohaning   tub   aholisi   saklar   ham   mil.   avv.   1   ming   yillik   2-yarmidan
o‘troqlashisha borganlar. So‘g‘diylar xalqaro savdo–jarayonlariga chochliklarni
ham   tortadi.   Dungxuangning   Sungxua   qishlog‘ida   yashagan   o‘rtosiyolik
muhojirlar qatorida choch — “shi”liklar Shi Shulo‘dan, Shi Mopo‘lar nomlarini
xitoy tarixchisi Li Minvey «Suytan sichau chjilu» asarining 217-betida keltiradi.
IX asrga oid Sharqiy Turkistondan topilgan so‘g‘diy tildagi «Xalqlar ro‘yxati»
(“Nafnamak”) asarida ham so‘g‘diylar, buxoroliklar qatori chochliklar ham tilga
olinadi.   Bu   esa   so‘g‘diylar   va   chochliklarning   Ipak   yo‘lidagi   uzoq   yillik
hamkorlikdagi faoliyatidan darak beradi.
Asrlar   davomida   vohadagi   turkiy   qavmlar   so‘g‘diy   madaniyatning   ko‘p
qirralarini   o‘zlashtirib   bordilar.   Bu   Chochda   shaharsozlik,   hunarmanchilik   va
yozuv   madaniyati   an’analarida   aks   etdi.   Ular   urbanistik   jarayonlarga   ham   o‘z
ta’sirini   ko‘rsatdi.   Tog‘oldi   hamda   Parak   (Chirchiq)   va   Iloq   (Ohangaron)
bo‘ylarida   Farnkent,   Zarkent,   Nukent,   Nomdanak,   Nevich,   Novdak,   Binokat,
Chinonchket,   Xarashkent,   Tunkent,   To‘qkent   kabi   so‘g‘diy   va   Alxanjas,
Abrlig‘,   Arbilax,   Namudlig‘,   Gannaj,   Yalapan,   Itlig‘,   Olmaliq   kabi   turkiy
shahar va qishloqlar qad rostladi. Hududdagi mahalliy  me’morchilik an’analari
so‘g‘diy   me’moriy   yechimlar   bilan   boyidi.   Choch   so‘g‘diy   va   turkiy
madaniyatlarning o‘ziga xos sinkretik mintaqasiga aylandi.
Chochdagi   turkiylar   o‘z   dinlari   tangrichilik   va   shamanizmdan   tashqari
so‘g‘diylarning   zardushtiylik   dinini   ham   qabul   qilib,   diniy   bag‘rikenglik
namunasini   ko‘rsatdilar.   Bu   haqda   Xitoy   manbalari   xabar   beradi.   Ularda
yozilishicha,  Shi viloyatida  bir  bino  bo‘lib, uning ichida do‘nglik  bor. Har  yili
ko‘mish   marosimi   o‘tkaziladi:   «Bu   do‘nglikka   oltin   idishda   hukmdor   ota-
onalari (balki qarindosh -urug‘larini ham – A.O.) kuydirilgan suyaklarining kuli
qo‘yiladi,   so‘ngra   (hozir   bo‘lganlar)   taxt   atrofida   aylanishib,   ifforli   gullar   va turli mevalarni sochishadi. Hukmdor esa o‘z a’yonlari bilan qurbonlik qilingan
go‘shtni   dasturxonga   qo‘yadi».   Bu   ma’lumotlar   chochliklar   ham   so‘g‘diylar
kabi   zardushtiylik   diniga   e’tiqod   qilib,   uning   odatlarini   turli   ko‘rinishlarda
amalga   oshirganliklaridan   guvohlik   beradi.   Zardushtiylik   miloddan   avvalgi   1-
mingyillik   ikkinchi   yarmidan   so‘g‘diylar   tomonidan   Chochga   kirib   kelgan   va
vohasi keng tarqalgan. Buni ushbu hududdan topilgan ostadon namunalari ham
tasdiqlaydi.   1871   yilda   ilk   ostadon   namunasi   Toshkentdan,   so‘nggisi   esa   2001
yil   To‘ytepa   hududidan   topilgan.   Chochda,   hatto,   xristianlik   jamoalari   ham
bo‘lgan.   Diniy   ibodatxonalar   bilan   bog‘liq   Chirchiq   vohasidagi   Dinbag‘inket
(Dinfag‘inkent),   Farnket,   Xvarashkent   kabi   shaharlar   mavjudligi   bunga   misol
bo‘ladi.
So‘g‘d va Choch hududlari ilk o‘rta asrlarda, jumladan eftalitlar davri (IV-
V   asrlar)dan   bir-biriga   yaqin   etnoslar   shakllangan.   Turk   xoqonligi   (VI-VII
asrlar) davrida bu o‘lkalarda turkiy tilli qabilalar va so‘g‘diylar yashagan. Faqat
So‘g‘dga   nisbatan   Chochda   Farg‘ona   va   Yettisuv   kabi   turkiylar   salmog‘i
ko‘proq   bo‘lgan.   Shundan   bo‘lsa   kerak,   arablar   G‘arbiy   Turk   xoqonligidagi
barcha aholini, xatto so‘g‘diylarni ham “turk”lar deb bilganlar.
Mintaqalarda   sug‘orma   dehqonchilik,   chorvachilik   va   tog‘oldi   hududi
xo‘jaligi   deyarli   bir   davrda,   bir   xil   darajada   rivojlangan.   Shu   bois   ham   chetga
mahsulot chiqarish va chetdan mahsulot keltirish mintaqa iqtisodiy taraqqiyotini
shakllantirgan.   Eftaliy   davrida   Choch   va   Iloq   shaharlari   strategik   shaharlar
bo‘lib,   davlat   miqyosida   metall   xom   ashyosidan   qurol-aslahalar   va   boshqa
mahsulotlar   ishlab   chiqarilgan.   Bu   davrida   Chochda   ham   tovon   evaziga
keltirilgan sosoniylarning kumush tangalari asosiy muomala vositasi bo‘lganligi
kuzatiladi.
555   yilda   Istemi   yabg‘u   qo‘shinlari   Sirdaryo   bo‘ylariga   yetib   keldi.
Sosoniy   shohi   Xusrav   I   va   Istemi   yabg‘u   o‘rtasida   shartnoma   imzolandi.
Ammo, eftalitlar qarshiligi Istemi rejalariga putur yetkazdi. Istemi yabg‘u avval
eftalitlarni   daf   etib,   so‘ng   avarlarga   qarshi   yurishga   qaror   qilgan.   U   Choch   va So‘g‘dni   egallab,   Zarafshon   bo‘yiga   qadar   yetib   borgan.   567   yildagi   Buxoro
yaqinidagi   hal   qiluvchi   jangda   eftaliylar   batamom   tor-mor   keltirildi.   Choch
dastlab   Turk   xoqonligi,   603   yildan   G‘arbiy   Turk   yabg‘u   hoqonligi   tarkibida
bo‘ldi   va   mahalliy   hukmdorlar   tomonidan   boshqarildi.   N.Ya.   Bichurin
ma’lumotiga ko‘ra, Chochni o‘sha davrda Dele Tyanchji (Fuji) boshqargan va u
mustaqil   ravishda   Xitoy   bilan   diplomatik   aloqalarni   yo‘lga   qo‘ygan.   Choch
hukmdorlari   o‘z   poytaxtini   turklarga   yaqin   bo‘lgan   shimoli-sharqiy   hududga
ko‘chirishadi.   618   yilda   hokimiyatga   kelgan   G‘arbiy   Turk   yabg‘u   xoqoni
To‘nyabg‘u   o‘ziga   tobe   mulklarda   siyosiy,   harbiy   va   ma’muriy   islohotlar
o‘tkazgan   va   soliqlar   ustidan   nazorat   qiluvchi   noiblar   —   tudunlarni   tayinladi.
Eltarish xoqon esa o‘z navbatida G‘arbiy Turk xoqonligini o‘n aymoqqa bo‘ldi.
Oqibatda   Choch   ikki   qismga   ajraladi.   Dehqon   va   hunarmand   shimoli   Choch
tudunlar   tomonidan,   ma’danga   boy   janubi   Iloq   esa   «dehqon»   hukmdorlar
tomonidan boshqarilgan bo‘ldi.
Sharqiy   va   G‘arbiy   Turk   xoqonliklari   o‘rtasidagi   kurash   natijasida   VII
asrning   40-50-yillariga   kelib,   Choch   ma’lum   siyosiy   mustaqillikka   erishdi.
So‘g‘d boshchiligidagi O‘rta Osiyo mulklari ittifoqi shakllana boshladi. Bundan
maqsad Ipak yo‘lining Samarqand, Choch, Farg‘ona yo‘nalishini nazorat qilish
edi.   Bu   yo‘nalish   Yettisuv   va   Sharqiy   Turkistonni   bog‘lagan.   Shu   yo‘nalishda
savdo   qiluvchi   mahalliy   savdogarlar   esa   xoqonlik   xazinasiga   katta   daromad
keltirganlar.
So‘g‘d   va   Choch   o‘rtasidagi   aloqalar   Chochda   dehqonchilik   va
hunarmanchilikni   yanada   rivojlantirdi.   Chochning   mintaqadagi   nufuzi   ortdi.
O‘lkaning   sifatli   mahsulotlari   ichki   va   tashqi   bozorlarda   shuhrat   qozondi.
Yozma manbalarga ko‘ra bu davrda vohada 255 atrofida manzilgohlar, 30 dan
ziyod qal’a va shaharlar qad rostlagan. Choch va Iloq o‘zaro ekinzor va bog‘lar
bilan tutashgan vohaga aylandi.
So‘g‘d   mulki   ixshidlari   O‘rta   Osiyo   mulklari   bilan   diplomatik   aloqalar
o‘rnatib,   elchilar   almashishgan.   Afrosiyob   devoriy   tasvirlaridagi   yozuvda Samarqandga So‘g‘d ixshidi Varxuman huzuriga kelgan Xitoy va Chog‘aniyon
elchilari  qatorida  chochlik   elchi  ham  zikr  etilgan.  So‘g‘d   va  Choch  o‘rtasidagi
siyosiy   munosabatlar   arab   fathi   davrida   yanada   faollashdi.   712   yilda
Qutaybaning   So‘g‘dga   yurishi,   ixshid   Go‘rakning   madad   so‘rab   Choch,
Farg‘ona   va   Sharqiy   Turk   xoqonligiga   murojaat   qilishiga   sabab   bo‘ldi.
Samarqandni   qo‘lga   kiritgan   Qutayba   712-715   yillarda   Chochga   ham   yurish
qildi. Panch viloyati hokimi Devashtich Chochga elchi yuboradi. So‘g‘d yozma
yodgorliklaridan   Mug‘   tog‘i   arxividagi   A-14   hujjatida   xuddi   shu   voqea   aks
etgan.   Unda   Choch   hukmdori   (chachanik   xvabu)   ga   va   tuduniga,   Farg‘ona
tutug‘i   orqali   Farg‘ona   podshosiga   va   Sharqiy   Turk   xoqoniga   maktub
topshirilgani haqida ma’lumotlar bor.
Madaniyat   sohasida   ham   So‘g‘d   va   Choch   o‘rtasida   mushtaraklik   mavjud
edi. So‘g‘d yozuvi va tili butun mintaqada bo‘lgani kabi Chochda ham amalda
bo‘lgan. Choch podsholari va hukmdorlari so‘g‘d yozuvida o‘z tangalarini zarb
ettirganlar.   Biroq,   “Choch”   deb   yozilgan   Qanha   bitigi   va   hozirgi   Bekobod
hududidan topilgan turk-runiy yozma yodgorliklari bu hududda so‘g‘diy yozuvi
barobarida   turk-runiy   yozuvi   ham   amal   qilganligini   ko‘rsatadi.   Choch   ahli
Muqaddasiy yozishicha, so‘g‘diydan tashqari o‘zlarining xaytal (eftal) mahalliy
tillarida gaplashganlar. Bu til so‘g‘diylashgan turkiy til bo‘lishi ehtimol.
Xulosa qilib aytganda, yagona makon va Vatanda yashagan o‘rtaosiyoliklar
asrlar   davomida   hamjihat   bo‘lib,   o‘zbek   xalqi   va   uning   davlatchiligi
poydevoriga asos solganlar. Ilk o‘rta asrlardagi So‘g‘d va Choch munosabatlari
bunga misoldir. Xulosa
So'g'ddagi   siyosiy,   etnik-madaniy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar
haqida   ma'lumot   beruvchi   turli   tillardagi   manbalar,   ularni   o'rganish   bo'yicha
hozirgacha   olib   borilgan   nashrlar   va   ilmiy   tadqiqotlar   haqida   quyidagi
xulosalar chiqarishimiz mumkin:
• Ilk o rta asrlarda So g d tarixini yorituvchi manbalar doirasi anchaʻ ʻ ʻ
keng   bo lib,   ular   asosan   xitoy,   arab-fors,   yunon   va   arman   manbalarida,	
ʻ
qisman   So g d,   Baqtriya,   Hind,   qadimgi   turkiy   tillarda   saqlanib   qolgan.	
ʻ ʻ
Umuman,   manbashunoslik   nuqtai   nazaridan   bu   manbalar   yuzasidan
ko‘plab ilmiy tadqiqotlar olib borilgan;
• Ayni paytda bu davrda tadqiqot olib borgan ko‘plab tadqiqotchilar
So‘g‘ddagi   munosabatlar   masalasiga   u   yoki   bu   darajada   to‘xtalib
o‘tganlar.   Mavzuni   ikkala   tarixiy   davlat   misolida   o'rganish   bo'yicha
maxsus tadqiqot olib borilmagan;
•   Yozma   manbalarning   bir   qismi   yilnoma,   tarixiy   asar,   sayohat
asarlari   shaklida   bo‘lsa,   boshqa   qismi   epigrafik   va   numizmatik
shakllarda, moddiy ashyo, hujjat, bitik va hokazo.
Umuman   olganda,   manbashunoslik   sohasida   olib   borilayotgan   ilmiy
izlanishlarni   ma’lum   darajada   qoniqarli   deb   atash   mumkin.   Qariyb   bir   asr
davomida   bu   borada   o‘nlab   yirik   mutaxassislar   yetishib   chiqdi.   Xitoy,   arab-
fors,   so‘g‘d,   baqtriya   va   boshqa   tillardagi   ma’lumotlarning   salmoqli   qismi
dunyoning   ingliz,   rus,   fransuz,   nemis   kabi   yirik   tillariga   tarjima   qilingan,   bir
qismi   o‘zbek   tilida   ham   nashr   etilgan.   Ular   asosida   biz   So‘g‘ddagi
etnikmadaniy jarayonlarni har tomonlama o‘rganish imkoniyatiga ega bo‘ldik. Foydalanilgan adabiyotlar:
Grene F. Nov ы e svidetelstva o Naxshabe i Keshe antichnogo perioda // Rol
goroda Kesha v istorii mirovoy sivilizatsii. Tashkent — Karshi, 2006. S. 34-36.
Lukonin V.G. Kushano-sasanidskie monet ы  // EV. V ы p. 18. 1967. S. 16; 
Buryakov Yu.F. K istorii rannesrednevekovogo Chacha // Ozbekiston tarixi; 
2002. №3. S. 11; Gafurov B.G. Tadjiki. Kn 1. Dushanbe: Irfan. 1989. S. 189-
190.
Pugachenkova G.A. Predmet ы  inozemnogo importa na sredneaziatskix trassax 
Velikogo shelkovogo puti // Na sredneaziatskix trassax Velikogo shelkovogo 
puti. Ocherki istorii i kultur ы . Tashkent,1990. S.28; Isxakov M., Kamoliddin 
Sh.S., Babayarov G. Zametki po istorii numizmatiki rannesrednevekovogo 
Chacha (III-VIII vv.) // Seriya «Rabochie dokument ы  IFEAK». V ы p.26. 
Tashkent, 2007. S.9.
Kolesnikov A.I. Dopolniteln ы e istochniki po istorii rannesrednevekovogo Irana 
i yego vostochn ы x sosedey // Sentralnaya Aziya ot Axemenidov do Temuridov: 
arxeologiya, istoriya, etnologiya, kultura. Material ы  Mejdunarodnoy nauchnoy 
koferensii. SPb., 2005. S. 113-114.
Smirnova O.I. Katalog monet s gorodi щ a Pendjikenta. M.: Nauka, 1963. S.130-
134.
Buryakov Yu.F. K istorii rannesrednevekovogo Chacha // O’zbekiston tarixi. 
2002. №3. S.11.
Xodjaev A. Naibolee rannie svedeniya kitayskix istochikov o gosudarstve Shash
(Tashkent) // O’zbekiston tarixi. 2005. №1. S. 3-18.
Smirnova O.I. Ocherki iz istorii Sogda. M.: Nauka, 1970. S. 24-27.
Xo‘jaev A. So‘g‘diylarning Xitoyga borib qolishi // Moziydan sado. 2002, №2 
(14), 42-bet.
Henning W.B. Sogdica. London. 1940. P.9.
Isxakov M., Kamoliddin Sh.S., Babayarov G. Zametki po istorii numizmatiki  rannesrednevekovogo Chacha (III-VII Ivv.) // Seriya «Rabochie dokument ы  
IFEAK». 2007. S.9-10.
Buryakov Yu.F. K istorii… S. 16; Karaev S.K. Drevnetyurkskie toponim ы  
Sredney Azii // ST. Baku, 1985. S. 23-35; Kamoliddinov Sh.S. Drevnetyurkskie
toponim ы  Sredney Azii. Tashkent, 2006. S. 84.
Filanovich M.I. O rannevekov ы x prestijn ы x soorujeniyax Chacha i Sogda // 
Velikiy shelkov ы y put. Kultura i traditsii. Proshloe i nastoya щ ee. Tashkent, 
2006. S. 40-43.
Bichurin N.Ya. ( Iakinf). Sobraniya svedeniy o narodax, obitavshix v Sredney 
Azii v drevnie vremena. M.; L., 1950. T. 2. S. 272-282.
Minasyans B.S. Nov ы e naxodki ossuariev iz Toytepa // O’zbekiston moddiu 
madaniyati tarixi. 33-nashr, Samarqand, 2002. S.168-172.
Buryakov Yu.F. Xristianstvo v Sredney Azii v drevnosti i srednyax vekax // 
Kultura narodov Sentralnoy Azii: religiya i demokratiya. Samarkand, 1999. S. 
11-17.
Buryakov Yu.F. K. istorii… S.18-19.
Tam je… S.11.
Isxakov M., Kamoliddin Sh.S., Babayarov G. Zametki po istorii numizmatiki 
rannesrednevekovogo Chacha (III-VIII vv.) // Seriya «Rabochie dokument ы  
IFEAK». S. 17.
Buryakov Yu.F. Gornoe delo i metallurgiya srednevekovogo Ilaka. M., 1974. 
S.101-107.
Smirnova O.I. Ocherki iz istorii Sogda. S. 165.
Gafurov B.G. Tadjiki. Kn. 1. S. 272.
Buryakov Yu.F. K istorii… S. 12-13.
Bichurin N.Ya. (Iakinf). Sobraniya…., T. 2. S. 277, 282.
Betger Ye.K. Izvlechenie iz knigi «Puti i stran ы » Abdulkasima ibn Xaukalya // 
Trud ы  SAGU. 1957. V ы p. 14 . S. 22-24.
Albaum L.I. Nov ы e rospisi Afrasiaba // SNV. V ы p. X. M., 1971. S. 88-89;  Buryakov Yu.F. K istorii… S. 13.
Tabari. Istoriya at-Tabari. Tashkent: Fan, 1987. S. 137.
SDGM II. S.77.
Gafurov B.G. Tadjiki. Kn. 2. Dushanbe: Irfon, 1989. S. 20-26.
Tabari. Istoriya at-Tabari. S. 271.
Zuev Yu.A. Rannie tyurki: ocherki istorii i ideologii. Almat ы , 2002. S.158.
Isxakov M., Kamoliddin Sh.S., Babayarov G. Zametki po istorii numizmatiki… 
S. 27-51.