Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 44.0KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 20 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Abbosjon Yulchiev

Ro'yxatga olish sanasi 13 Dekabr 2024

35 Sotish

So‘z va gap kengaytiruvchilari haqida nazariy ma‘lumot

Sotib olish
Reja :
Kirish.
I BOB.   So‘z va gaplarni  kengaytiruvchi vositalar
1.1.  Sodda gapni murakkablashtiruvchi vositalar
1.2.  So‘z kengaytiruvchilari va gap kengaytiruvchilarining muvofiqlashuvi va 
farqlanishi.
II BOB. Kengaytiruvchilar haqida umumiy ma'lumot.
2.1.So‘z va gap kengaytiruvchilari
2.2.  Gapning   kirish   va   kiritma   kengaytiruvchilari  
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati.
Ilova
        Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Ushbu   kurs   ishi   o‘quvchilarga   gap   va
so‘zlarning kengaytiruvchilari haqidagi tushunchalarni yanada osonroq va to‘laroq
tushunishga yordam beradi.
    Kurs ishi mavzusining o‘rganilish darajasi . O‘zbek tili va uning boyishi
til imkoniyatlarining kengayishi jarayonida ushbu mavzularga e’tibor qaratish juda
muhimdir.   Xususan   bu   haqda   tegishli   qonunlarimizda   ham   qonunlar   o‘z   o‘rnini
topgan   :   “O‘zbek   tili   davlat   tilidir”   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   4-
modda
   Ishning maqsadi va vazifalari . Kurs ishining maqsadi gap kengayishining
imkoniyatlarini aniqlash va uni fanga tatbiq qilish.
        Ishning   tadqiq   obyekti :So‘z   va   gaplarning   kengayish   jarayonini
o‘rganish ishning tadqiq obyekti hisoblanadi. 
       Ishning metodologik asosi  va tadqiq usullari.     Davlatimizning   ta’lim
va   ilm-fanni   rivojlantirish   haqidagi   hujjatlari,   Prezidentimizning   ma’ruzalari   va
asarlarida   bayon   qilingan   ilmiy-falsafiy   fikrlar,   falsafaning   til   va   tafakkur,   til   va
jamiyat kategoriyalari hamda o‘zbek tilshunosligida til birligining lisoniy va nutqiy
xususiyatlarini   flarqlaydigan   umumiylik-xususiylik,   mohiyat-hodisa,   imkoniyat-
voqelik,   sabab-oqibat,   shakl-mazmun   dialektikasi   ishning   metodologik   asosini
tashkil   qiladi.   Muloqotda   voqelashgan   sodda   gap   kengayishiga   oid   birliklar
pragmalingvistik   jihatdan   tahlil   qilindi   va   bunda   kuzatish,   tavsiflash,   qiyoslash
usullaridan foydalanildi.
Kurs   ishining   hajmi. Ushbu   kurs   ishi   kirish,xulosa,foydalanilgan
adabiyotlar.2bob,4 reja va ilovadan iborat. I BOB.   So‘z va gaplarni  kengaytiruvchi vositalar
1.1. Sodda gapni murakkablashtiruvchi vositalar.
       Gapda ishtirok etayotgan atov birliklarining ma’nosi  so‘zlovchi uchun yetarli
darajada   ochilmagan   bo‘lishi   mumkin.     Shunda   ularning   ma’nolarini
muayyanlashtirish maqsadida alohida, ta ’kid ohangiga ega bo‘lgan atov birliklari
nutqqa   kiritiladi.     Quyidagi   gaplarga   e   ’tibor   bering:   1.   Nigora   raqsga   tushti.   2.
Yurtim   —   Nurota.   3.   Unga   bir   marta   ishim   tushgandi.   4.   Ko‘cha   o‘rtasida   uzoq
o‘ylanib turdi. 5. Seni sog‘indim. Tinglovchi uchun ushbu gaplardagi  ma’lum  bir
so‘zlar   ma’nolari   izohlarsiz  noaniq  bo‘lishi  mumkin.  Buni  e’tiborga     olgan  holda
so‘zlovchi  ularni  muayyanlashtiruvchi  so‘zlar  bilan   qo‘llaydi:  1.Nigora, raqqosa,
raqsga tushti. 2. Yurtim  — Nurota,  tog‘lar  orasi.  3. Unga, muttaham  Norqulovga
bir   marta   ishim   tushgandi.   4.   Ko‘cha   o‘rtasida,   serqatnov   asfaltda   uzoq   o‘ylanib
turdi. 5. Seni, vafodorimni, sog‘indim. Birinchi gapda ega (Nigora)ning m a’nosini
raqqosa   so‘zi,     ikkinchi   gapda   kesim   (Nurota)ning   m   a’nosini   tog‘lar   orasi,
uchinchi     gapda   to‘ldiruvchi(unga)   ning   m   a’nosini   muttaham   Norqulovning
so‘zshakli,   to‘rtinchi   gapda   hol   (ko‘chada)   ning   ma’nosini   serqatnov   asfaltda
so‘zshakli,   beshinchi   gapda   to‘ldiruvchi   (seni)   ning   ma’nosini   vafodorimni
so‘zshakli izohlagan, to ‘ldirgan,  muayyanlashtirgan. Bu so‘zlar o‘zi izohlayotgan
so‘zlar   bilan   bir     hokim   so‘zga   tobelanadi.   Undan   faqat   nisbatan   tor   ma’noga
egaligi     va   ta   ’kid   ohangi   bilan   ajralib   turadi.   Bunday   atov   birliklari   gapning
ajratilgan   kengaytiruvchisi   deyiladi.   Gapning   so‘z   kengaytiruvchisi     ham   ,   gap
kengaytiruvchisi ham ajratilishi mumkin. Yuqoridagi  birinchi va ikkinchi gaplarda
gap kengaytiruvchisi, 3-, 4-, 5-   gaplarda esa so‘z kengaytiruvchisi ajratilgan. Shu
boisdan ajratilgan kengaytiruvchilarni: 
a) ajratilgan gap kengaytiruvchilari;  b) ajratilgan so‘z kengaytiruvchilari  
ko‘rinishida ikkiga bo‘lib o‘rganish mumkin. 
Gap ajratilgan kengaytiruvchilari bilan ajratilgan bo‘laklar muqobil atamalar emas.
Chunki   ajratilgan   bo‘laklar   deganda,   gap     konstruktiv   bo‘laklarining   ajratilishi
tushuniladi.   Ajratilgan   kengaytiruvchilar   atamasi   esa   bo‘lak   mavqeiga   ega
bo‘lmagan   atov     birliklarini   ham   o‘z   ichiga   qamrab   oladi.   Masalan,   Men   seni,
vafodorimni,   sog‘inganimni   ayta   olmayman   gapida   vafodorimni   so‘zshakli
ajratilgan kengaytiruvchi, lekin gap bo‘lagi emas.
      Uyushgan   so‘zshakl.   Uyushgan   so‘zshakllar   doim   sintaktik     mavqe   va
morfologik   shakllanisli   jihatidan   bir   xil   bo‘ladi.   Ular     boshqa   so‘z   bilan
bog‘lanishda  tenglik saqlaydi.  Ammo ularning   qanday so‘z  bilan ifodalanishi  —
so‘z   turkumi   jihatdan   bir   xil     bo‘lishi   va,   demak,   bir   xil   so‘roqqa   javob   bo‘lishi
shart emas: Seni (olmosh) va Salomatning ukasini (ot) taqdirlashadi. 
Uyushgan so‘zshaklning oxirgisi tegishli grammatik shaklni   olib, oldingilari
olmagan   bo‘lishi   ham   mumkin:   Maydonni   begona   o‘t,   tosh   va   har   xil
chiqindilardan tozaladik. Bunda uyushgan   so‘zshaklning oxirgisi (chiqindilardan)
chiqish   kelishigi   bilan     shakllangan.   Bu   uyushgan   so‘zshaklning   grammatik
shakllanishi     har   xil   bo‘lishi   ham   mumkin   degani   emas.   Chunki   oxirgi
so‘zshakldagi   chiqish   kelishigi   uyushgan   so‘zlarning   boshqalariga     ham   tegishli.
Faqat nutqiy tejam grammatik ko‘rsatkichning barcha   so‘zshaklda takrorlanishiga
monelik qiladi. 
Uyushiq   so‘zshaklning   muhim   nutqiy   belgisidan   biri   sanash     ohangi   bilan
aytilishi.   Sanash   ohangi   bo‘lmasa,   sintaktik   mavqe,     grammatik   shakl   va
ifodalanish   jihatlari   bir   xilligiga   qaramasdan     so‘zshakllar   uyushiq   sanalmaydi.
Masalan,   Mening   diqqatimni   dumaloq   oppoq   toshlar   tortdi   gapidagi   dumaloq   va
oppoq   so‘zshakli     toshlar   so‘zshakliga   tobelanib,   ifodalanish   va   grammatik   shakl
jihatdan   bir   xil.   Biroq   ular   uyushtiruvchi   (sanash)   ohangsiz     uyushmagan kengaytiruvchi   hisoblanadi.   Demak,   sintaktik   mavqe,   grammatik   shakl   bir   xilligi
va     uyushtiruvchi   ohangga   egalik   uyushgan   tenglanish   qatorining     zaruriy
belgisidir.
  Gap   undalma   bilan   ham   kengayishi   mumkin.   Undalma   gap     tarkibidagi   II
shaxs   kishilik   olmoshi   bo‘lgan   so‘zshakl   ma’nosini     muayyanlashtiruvchi   unsur
bo‘lib,   u   mantiqan   so‘z   kengaytiruvchisi   maqomida   bo‘ladi.   Biroq   u
kengayayotgan  so‘z     bilan   bog‘langanda,   grammatik  aloqaga   ega  emas.   Undalma
mazmunan   bog‘langan   so‘zshakl   nutq   yo‘naltirilgan   shaxs   yoki     narsa   predmetni
ifodalaydi.   Undalma   vazifasida,   odatda,   bosh     kelishikdagi   ot,   ba'zan   otlashgan
so‘zshakllar   keladi.   Demak,   undalma   gap   lisoniy   strukturasiga   bevosita   daxldor
bo‘lmagan,   gap   tarkibidagi   ifodalangan   yoki   ifodalanmagan     ikkinchi   shaxs
olmoshining so‘z kengaytiruvchisi hisoblanadi.  Ajratilgan bo‘lak ajralmish bo‘lak
bilan   mazmunangina     munosabatga   kirishganligi   kabi,   undalma   ham   nutq
yo‘naltirilgan  shaxs, predmet bilan mazmuniy bog‘lanishga ega bo‘ladi. Undalma
kengaytirgan   olmosh   so‘zshakl   gapning   barcha     bo‘laklari,   bo‘lakning
kengaytiruvchilari,   qolaversa,   bo‘lak     bo‘laklarining   kengaytiruvchilari   bo‘lishi
mumkin:  
kesim: Bolam, yolg‘iz suyanchim sensan; 
ega: Oybek, sen maktabga kechikyapsan; 
hol: Muhabbat, sen tufayli og‘ir savdolar boshimga tushdi; 
aniqlovchi: Gulim, sening nigohlaring qalbimga xanjar kabi sanchilur; 
to‘ldiruvchi: Qarchig‘ay changalim, senga yetib bilsam;
Undalma qo‘llanganda u kengaytirgan so‘z tushib qolishi ham  mumkin. 1. Ey
Sharqning bo‘stoni, dilimga payvand! 2. Kel, ey Furqat, suxanni muxtasar qil.
Kirish kengaytiruvchi so‘z, birikma va gap ko‘rinishida bo‘Iishi   mumkin: 1.
Farg‘onada,   balki,   balqarsan.(A.Orip.).   2.Tabibning   ta   ’biricha,   shohning
sog‘aуishi uchun uch narsa zarur ekan. (Ert.). 3. Men sizga aytsam, bir kunda uch mahal   shaharga   qatnashning   o‘zi   bo‘lmaydi.   (S.Nur.).   Shu   sababli   kirish
kengaytiruvchi kirish  so‘z, kirish birikma, kirish gap kabi turga bo‘lib o‘rganiladi.
Aslida     barcha   kirish   kengaytiruvchisi   nominativ   birlik.   Garchi   ularning     ayrim
ko‘rinishi   gap   xarakterida   bo‘lsa-da,   ularni   tom   ma’nodagi     gap   deb   bo‘lmaydi.
Masalan,   yuqorida   keltirilgan,   men   sizga   aytsam   qurilmasi   mazkur   gap   tarkibida
shaklan   gap   ko‘rinishida   bo‘lsa-da,     uning   zimmasiga   fikr   ifodalash,   axborat
uzatish vazifasi yuklatilmagan.
  Kiritma   gapning   qo‘shma   gap   tarkibidagi   sodda   gapdan   farqi   —     uning
ma’lum gapga nutq momentida tug‘ilib qolgan ehtiyojga   ko‘ra kutilmagan tarzda
birdan kiritilishi. Bu uni sof nutqiy  hodisadek tasavvur qilishga olib keladi. Biroq
so‘zlovchi   ongida   kiritma   qurilmalarni   gapga   kiritish   ko‘nikma   va   malakasi
mavjud  bo‘lib , bu uning lisoniy hodisa tajallisi ekanligidan, lisonda uning  nutqiy
qo‘llanish   andozasi   mavjudligidan   dalolat   beradi.   Kiritma   qurilmaning   o‘rni   ham
gap tarkibida  qat’iy. U asosiy    fikrga  qo‘shimcha,  ilova fikrni  ifodalaganligi  bois
gap avvalida kela  olmaydi. 
Kiritma   gapning   yana   bir   xususiyati   uning   yig‘iq   (kesimdangina     iborat)
bo‘lmasligi:   1   .   Yalpiz   (cho‘1   yalpizini   aytganim   yo‘q)   oshga   solinadi.   2.   О‘sha
yosh   bolani   (u   ota-onasiz   qolgan   edi)   boyga   qarol   qilib   berishdi.   Chunki,
birinchidan, fikr qo‘shimcha bo‘lsa-da, u   muhim , shu boisdan, odatda, uni faqat
kesim bilan berishning   imkoni yo‘q. Ikkinchidan, kiritma bir so‘z bilan berilsa, u
ajratilgan   bo‘lakka   aylanib   qoladi:   Onam   (о   ‘gay)   meni   ko‘p   urishardi.   Bunday
ko‘rinishdagi  ajratilgan  bo‘lak  ba’zi   darslik   va  qo‘llanmlarda  kiritma   gap  sifatida
talqin   qilinadi.   Aslida   Otam   (о   ‘gay)   qazo   qildi   gapida   o   ‘gay   birligi   ajratilgan
aniqlovcrin
1.2.So‘z  kengaytiruvchilari   va  gap  kengaytiruvchilarining  muvofiqlashuvi  va
farqlanishi.                         So‘z   kengaytiruvchisi   so‘z   semantik   imkoniyatidagi   bo‘sh   o‘rinlarni
to‘ldiruvchi antantlardir. Aktantlar nutqiy gaplar tarkibida so‘z birikmalarini hosil
qiladi. Bu birikuvchilarda bo‘sh o‘rinlari to‘ldirilayotgan (biriktiruvchi) so‘z hokim
so‘z, bush o‘rinni to‘ldirayotgan so‘z tobe so‘z sifatida namoyon bo‘ladi. Masalan,
qizil   olma   birikuvida   qizil   so‘zi   olma   so‘zi   zamiridagi   ma‘noviy   mohiyatning
«belgi»   ma‘no   bo‘lakchasini   muayyanlashtiruvchi   aktant   bo‘lib,   olma   so‘ziga
«xizmat   qilayotganligi»   bois   unga   tobe   unsur   maqomida   bo‘ladi.   Demak,   biror
so‘zga tobelanib kelayotgan so‘z bo‘sh o‘rinni to‘ldiruvchi, aktant atamalari bilan
yuritiladi.   Ana   aktantlar   nutqda,   an‘anaviy   tahlil   usullari   asosida   aytganda,   ega,
hol, to‘ldiruvchi, aniqlovchi atamalari bilakn nomlanadi. Biroq bu atamalar ostida
tushuniluvchi   hodisalar   so‘z   kengaytiruvchilari   va   gap   kengaytiruvchilari
farqlanishi   nuqtai   nazaridan   baholansa,   butunlay   boshqa   holat   vujudga   keladi.
Kengayuvchi so‘z gapning kesimi mavqeida kelganda, gap kengaytiruvchilari gap
lisoniy strukturasiga bevosita daxldor bo‘ladi. Masalan, Jahongir kitobni tez o‘qidi
gapining   lisoniy   struktur   sxemasi   quyidagicha:   Bundagi   uchta   so‘z   bevosita
konstruktiv bo‘laklari voqelantiruvchidir. Bular: Jaxongir, tez, o‘qidi. Faqat kitobni
so‘zi   bevosita   o‘qi   so‘zi   orqaligina   lisoniy   strukturaga   daxldor   bo‘ladi.   Bular
Jahongir   tez   o‘qigan   kitobni   men   olaman   tarzida   o‘zgartirilsa,   oldingi   gapda   gap
kengaytiruvchisi   va   gapning   konstruktiv   bo‘laklari   ifodalovchilari   bo‘lgan   Salim,
tez   so‘zlari   endi   oldingi   mavqelaridan   mahrum   bo‘ladi.   Ulardagi   konstruktiv
bo‘laklarga   bevosita   daxldorlik   bilvositalikka,   gap   kengaytiruvchilik   so‘z
kengaytiruvchilikka   aylanadi.
                     Oldingi gapda bevosita gap kesimidagi Pm ga daxldorlik kasb etib turgan
Jahongir   va   tez   so‘zlari   kesimdagi   atov   birligi   (W)   kengaytiruvchisi   bo‘lgan
kitobni so‘zshaklining aktanti hisoblangan o‘qigan so‘zining kengaytiruvchilaridir.
              Ko‘rinadiki,   gapning   konstruktiv   tizimidan   faqat   Pm   ga   bog‘langan   hokim
uzviy   o‘rin   oladi.   Hokim   uzvga   tobelangan,   ergashib   kelayotgan   aktantlar   nutqiy gap   tarkibidagina   bo‘ladi.   Nutqiy   gap   qanchalik   kengaymasin,   u,   kengaymagan
ko‘rinishida   bo‘lgani   kabi,   lisoniy   strukturaga   bir   xil   daxldor   bo‘ladi.   Misolga
murojaat   qilamiz:   Shavkat   tayyorlanayotganda   bexabar   edi.   Bu   gapning   struktur
sxemasi   quyidagicha:   Ko‘rinadiki,   bu   gap   qanchalik   keng   bo‘lmasin,   uning
struktur   qolipi   o‘ta   sodda   va   oldingi   nutqiy   gap   qolipidan   mutlaqo   farqlanmaydi.
                    So‘zlarning   nutqiy   voqelanishi   ular   bevosita   konstruktiv   bo‘lakka
bog‘langanda yuz beradi. Konstruktiv bo‘lak bo‘lishi  uchun kesimlik shakllanishi
zarur   bo‘ladi.   Chunki   kesim   mavjud   bo‘lsagina,   unga   bog‘langan   ayrim   so‘zlar
konstruktiv   bo‘lak   tabiatiga   ega   bo‘ladi.   Masalan,   Qizim   Muniraning   yosh
rassomlar   ijodiy   festivali   butun   jahon   bosqichi   mintaqa   tanlovida   yuqori   o‘rinni
egallashi   nutqiy   hosilasi   xabar   ifodalash   xususiyatiga   ega   emas.   Chunki   unda
kesim yo‘q. Demak, bu hosila gap emas va unda gap bo‘laklari ham mavjud emas.
Bu   hosila   gap   qolipiga   daxldor   qilinsa,   qolip   to‘ldiruvchisi   maqomini   olsa,
so‘zlardan   mutlaq   hokimlarining   mavqei   o‘zgaradi   va   boshqalari   ham   shu   hokim
unsur   orqali   gap   qolipiga   kiradi.   Bu   yoyiq   unsur   gapda   kesim,   ega,   hol   kabi
konstruktiv bo‘laklar mavqeini egallashi mumkin. Kesim: Mening orzuim - qizim
Muniraning yosh rassomlar ijodiy festivali butun jahon bosqichi mintaqa tanlovida
yuqori   o‘rinni   egallashi.   Ega:   Qizim   Muniraning   yosh   rassomlar   ijodiy   festivali
butun   jahon   bosqichi   mintaqa   tanlovida   yuqori   o‘rinni   egallashi   -mening   orzuim.
Hol:   Qizim   Muniraning   yosh   rassomlar   ijodiy   festivali   butun   jahon   bosqichi
mintaqa   tanlovida   yuqori   o‘rinni   egallaganligi   uchun   biz   behad   ruhlandik.
Demak,   dastlabki   nutqiy   hosila   gap   tarkibiga   kiritilsa,   undagi   bosh   kengayuvchi
unsur   (egallashi)   gapning   konstruktiv   bo‘lagiga   aylanadi,   sifat   o‘zgarishiga
uchraydi,   gap   qolipiga   bevosita   daxldorlik   kasb   etadi.   Lekin   uning
kengaytiruvchilari   u   orqali   -   bilvosita   gap   qolipiga   aloqador   bo‘ladi,   ular
mavqeidagi   o‘zgarish   sifat   o‘zgarishi   darajasida   bo‘lmaydi.   So‘z   va   gap
kengaytiruvchilari   bir-biriga   aylanib   turadigan   hodisalardir.   Masalan,   Kecha kelgan   bolani   tanimadim   gapida   kecha   so‘zi   kelgan   so‘zining   kengaytiruvchi.
Lekin   Bola   nega   keldi?   gapida   u   gap   kengaytiruvchisi   maqomini   olgan.   Birinchi
birikuvda   u   kelgan   so‘zshaklidagi   zamon   ma‘nosiga   bog‘langan.   Ikkinchi   gapda
esa   so‘zshakl   kesimlik   kategoriyasi   tarkibidagi   zamon   ma‘nosiga   daxldordir.
Kecha   kelgan   bola  birikuvidagi   kelgan   so‘zshaklidagi   zamon   ma‘nosi   bilan   keldi
so‘zshaklidagi  zamon ma‘nosi farqlanadi. Birinchi  so‘zshakldagi  zamon sifatdosh
shaklining   ma‘nosi   bo‘lsa,   keldi   gap   markazida   tasdiq-inkor,   modallik,  shaxs-son
va   kesimlik   pozitsiyasi   unsurlari   sistemasidan   iborat   butunlikning   tarkibiy
qismidir.   To‘g‘ri   chiziq   uchburchakning   tomoni   sifatida   boshqa   mohiyatga,
kvadratning   tomoni   sifatida   boshqa   mohiyatga   ega   bo‘lgani   kabi,   zamon   ham
Kecha   kelgan   bola   birikuvida   boshqa,   Bola   kecha   keldi   birikuvida   boshqa
butunlikning   tarkibiy   qismidir.   Harakatning   bajaruvchisi   ham   goh   so‘z
kengaytiruvchisi,   goh   gap   kengaytiruvchisi   sifatida   namoyon   bo‘lishi   mumkin.
Salim kecha kelgan. Salim kecha kelganda men yo‘q edim juftligining birinchisida
Salim   gap   kengaytiruvchisi   (ega),   ikkinchi   gapda   esa   so‘z   kengaytiruvchisidir,
ya‘ni   konstruktiv   bo‘lak   emas.   Shuningdek,   keltirilgan   misoldagi   mintaqa
bosqichida   unsuri   egallashi   so‘zi   kesim   mavqeida   kelganda   konstruktiv   bo‘lak,
boshqa   hollarda   (hol   va   ega   bog‘langanda)   esa   so‘z   kengaytiruvchisidir.
  Demak,   ma‘lum   bo‘ladiki,   muayyan   aktant   birlikning   gap   yoki   so‘z
kengaytiruvchisi   mavqeida   bo‘lishi   kengayuvchi   so‘zning   sintaktik   mavqei   bilan
belgilanadi. Gap bo‘lagi maqomida so‘z ham, so‘z birikmasi ham kelishi mumkin.
Gap   bo‘lagi   vazifasida   kelgan   so‘z   o‘z   kengaytiruvchilari   bilan   bir   butun   holda
bitta gap bo‘lagi (yoki bo‘lakning bo‘lagi) sanaladi. Gapni bo‘laklarga ajratish va
so‘z   birikmasiga   ajratish   sintaktik   tahlilning   ikki   xil   ko‘rinishidir.   Gapni
bo‘laklarga   ajratish   kommunikativ   birlik   tahlili   bo‘lsa,   so‘z   birikmalariga   ajratish
nominativ   birlik   tahlilidir.Demak,   to‘ldiruvchi   va   aniqlovchi   so‘z
kengaytiruvchilari   bo‘lganligi   bois   gap   bo‘laklari   tahlilida   e‘tiborga   olinmaydi. Gapni so‘z birikmalariga ajratishda esa kengayuvchi so‘z kengaytiruvchi so‘z bilan
birikma sifatida olinadi. Gap kengaytiruvchilari biror so‘z (atov birligi) ma‘nosini
emas,   balki   kesimlik   qo‘shimchasi   ma‘nosini   muayyanlashtirganligi   bois,   so‘z
birikmalari   sifatida   olinmaydi.Demak,   xulosa   qilish   mumkinki,   so‘z
kengaytiruvchilari   va   gap   kengaytiruvchilari   munosabatidan   kelib   chiqqan   holda
so‘z   birikmalari   tahlilini   gap   bo‘laklari   tahlili   bilan   qorishtirmaslik   kerak.
II BOB. Kengaytiruvchilar haqida umumiy ma'lumot.
2.1 So‘z va gap kengaytiruvchilari
      Gap   kengaytiruvchisi   gap   tarkibida     ma’lum   bir   bo‘lak   vazifasida   kelayotgan
so‘zlaming   lug‘aviy     ma’nosiga   emas,   balki   gapning   kesimini   shakllantirgan
morfologik     vositaga   bog‘lanadi.   Masalan,   Biz   bu   kitobni   kecha   o   ‘qidik   gapini
olaylik.   Bu   gapda   ega   (biz),   aniqlovchi   (bu),   hol   (kecha)   va   kesim     (o‘qidik   )
ishtirok   etgan.   Gap   markazi   (o‘qidik)   ni   lug‘aviy   ma’noni     anglatuvchi   (W)   va
kesimlik qo‘shimchalari (Pm)ga ajratamiz: o ‘qi (W) - dik (Pm). Gapdagi biz (ega)
kesimlik   kategoriyasi   shaklining     (-k)   qismiga,   kecha   (hol)   esa   (-di)   qismiga bog‘langan.   Kitobni   so‘zi     (to‘ldiruvchi)   kesimning   lug‘aviy   ma’no   anglatuvchi
qismiga, bu (aniqlovchi) esa kitobni so‘ziga bog‘lanmoqda. 
      Gap   kengaytiruvchisi   sifatida   ega   gapning   kesimlik   qo‘shimchalari   tarkibidagi
shaxs-son, hol  esa zamon, modallik,   tasdiq-inkor  shakllari  bilan bog‘lanadi. Gap
kengaytiruvchilari   faqat   kesimga   tobelanadi   va   uning     boshqa   bir   so‘zga
tobelanishi   kuzatilmaydi.   Bu   bilan   u   sintaktik     qurilmadagi   barcha   tobe
birliklarning   umumiy   —   faqat   bir   so‘zga     tobelanish,   lekin   birdan   ortiq   so‘zga
hokim   mavqeida   bo‘la   olish     qonuniyatini   (xususiyatini)   namoyon   qiladi.Gap
tarkibidagi   mustaqil   so‘zlik     mavqeini   saqlagan   barcha   so‘zlarning   ma’noviy
qobiliyati   asosida     kengaya   olishini   va   shu   qobiliyatni   namoyon   qilishini
ta’minlovchi  lug‘aviy birlik so ‘z kengaytiruvchisi deyiladi. So‘z kengaytiruvchisi
gapning   qurilishiga   bevosita   aloqador   hodisa   bo‘lmay,   ma'lum   bir     so‘zning
ma’nosini   muayyanlashtirish,   uni   ochib   berishga   aloqador     bo‘lgan   hodisa.   So‘z
kengaytiruvchisi   mustaqil,   alohida   bir   gap     bo‘lagi   —   gap   qurilishining   zaruriy
tarkibiy qismi  emas. U gapning   ma’lum bir  bo‘lagiga ergashib, tobelanib keladi,
gap   markazi   —     kesim   tarkibidagi   kesimlik   qo‘shimchasi   bilan   bog‘Ianmaydi.
Aniqlovchi ana shunday bo‘lakning usullik ko‘rinishi. Masalan, Bu kitobni kecha
o‘qidik   gapidagi   bu   aniqlovchisi   to‘ldiruvchi     (kitobni)ga   tobelangan   va   gap
tarkibida   to‘ldiruvchi   bilan   bir   butun     holda   kesimga   bog‘lanadi.   Aniqlovchi
gapdagi barcha bo‘laklarni kengaytirishi mumkin. 
a) eganing kengaytiruvchisi : Go‘zal qizlar olma terishardi.
b) kesimning kengaytiruvchisi: Men tadbirkor odamman.
d) holning kengaytiruvchisi: Shunday azim shaharda bitta oqibatli inson bo‘lmasa-
ya.
e) to‘ldiruvchining kengaytiruvchisi: Tikuvchi qizlarni so‘rab kelishibdi.
                  So‘z   kengaytiruvchisi   nutqda   kesim   vazifasida   kelgan   so‘zga     mansub
bo‘lishi ham mumkin. Masalan, Gulnora — iste’dodli talaba. Bu holatda ham so‘z kengaytiruvchisi gap qurilishiga o‘zi   ergashib kelgan so‘z bilan birga kirib keladi
va   gap   qurilishida     alohida   o‘rin   egallamaydi.   Yuqoridagi   gapda   iste’dodli   so‘zi
gap     kesimiga   tobelanib   kelganday   ko‘rinadi.   Aslida   esa   u   gap   kesimiga     emas,
balki   mana   shu   gapdagi   kesim   vazifasida   voqelangan   talaba   so‘ziga   tobelanib
kelmoqda.   Shuning   uchun   gapning   kesimi     vazifasida   kelgan   so‘zning   leksik-
semantik   valentligi   bilan   bog‘liq     bo‘lgan   kengaytiruvchi   bo‘lak   ham   so‘z
kengaytiruvchisi.   Biz   kecha   bu   kitobni   o‘qidik   gapidagi   kitobni   so‘zshakli   bilan
ifodalangan     vositasiz   to‘ldiruvchini   olib   ko‘raylik.   Ma’lumki,   vositasiz
to‘ldiruvchi   bilan   birikish   faqat   o‘timli   fe’lga   xos.   Shu   boisdan     vositasiz
to‘ldiruvchi   kesimlik   shakli   bilan   emas,   balki   kesim     vazifasida   ma’no   jihatidan
o‘timli   bo‘lgan   fe’lning   kelishi   bilan     bog‘liq.   So‘z   va   gap   kengaytiruvchilarini
farqlashga   yuqorida     tasvirlangan   mezon   asosida   yondashadigan   bo‘lsak,   bu
gapdagi     to‘ldiruvchini   ham   so‘z   kengaytiruvchisi   -   o‘timli   fe’lning   lug‘aviy
ma’nosi bilan bog‘liq bo‘lgan muayyanlashtiruvchi bo‘lak sifatida  baholash lozim.
2.2.Gapning   kirish   va   kiritma   kengaytiruvchilari .
Kirish   kengaytiruvchilar .   Gap     tarkibida   mayl/modallik   ma‘nolari   ham
mavjud.   Modallik   gap   kesimini   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.
Tilshunoslikda   modallikning   o‘zigina   gapni   tashkil   etadi   degan   qarashlar   ham
mavjud. Chunki  gap ida   mavjud va xilma-xil vositalar bilan ifodalangan taxmin,
gumon, shubha, ishonch, qat‘iylik, shart, istak, tilak, buyruq, imkoniyat, zaruriyat,
majburiylik   kabi   ma‘nolar   ifodalangan   har   qanday   hukm,   fikrda   ustuvor   qiymati
bilan   ajralib   turadi.   Shu   boisdan   gap   tarkibida   gap   bo‘laklari   bilan   grammatik
aloqaga   kirishmagan,   so‘z   birikmasi   hosil   qilmagan   bo‘lsa-da,   Pm   dagi   mazkur
ma‘nolarga   bevosita   daxldor   bo‘lgan   sub‘ektiv   modallik   munosabatini
ifodalaydigan     atov   birliklari   ko‘plab   uchraydi:   1.Aka,   bugun   ota-onalar
yig‘ilishiga   dadam   borardilarmi?   -   Dadam,   albatta,   boradilar,   balki,   onam   ham borarlar. 2.To‘g‘ri, yomon odam jazosini tortishi kerak, -   dedi Saida. 3. Bu chol,
qizinig   so‘ziga   qaraganda,   hali   juda   baquvvat   ekan.   4.   Siz   o‘ylab   qarasam,   shu
lavozimga loyiq nomzod ekansiz.
Bunday   atov   birliklari   va   qurilmalar   gap   tarkibiga   kirar   ekan,     tarkibidagi
modal   va   tasdiq/inkor   ma‘nolarini   muayyanlashtiradi,   ya‘ni   gapning   kesimi   bilan
mazmunan  bog‘lanadi.  Shu  boisdan  ular   modal   yoki   kirish   kengaytiruvchilar  deb
ataladi.   Kirish   kengaytiruvchilar   gapning   konstruktiv   bo‘laklari   sanalmish   ega   va
hollar kabi   faqat va to‘g‘ridan-to‘g‘ri gap markaziga munosabatda bo‘ladi. Biroq
kirish   kengaytiruvchilar   Pm   ga   grammatik   jihatdan   bog‘lanmaganligi   bois   unga
nisbatan     konstruktiv   sifatini   qo‘llab   bo‘lmaydi.   Biroq,   unga   zich   mazmuniy
munosabatda   bo‘lganligini   inobatga   olib   ularni   bo‘lak,   gap   bo‘lagi,   gap
kengaytiruvchisi   deyish   mumkin.   Demak,   kirish   kengaytiruvchilar   so‘z   va   gap
kengaytiruvchilari   oralig‘idagi   «oraliq   uchini»     bo‘lganligi   bois   ularni   gapning
konstruktiv   bo‘lmagan   bo‘lagi   atamasi   bilan   nomlash   mumkin.   Atamaning
konstruktiv   bo‘lmagan   degan   qismi   hodisaning   so‘z   kengaytiruvchilari   sifatiga
egaligini   ko‘rsatsa,   bo‘lak   uzvi   gap   kengaytiruvchilar   sirasiga   daxldorligini
bildiradi.
Kirish   kengaytiruvchilar   so‘z,   birikma   va   gap   ko‘rinishlarida   bo‘lishi   mumkin.
1.Farg‘onada, balki, balqarsan.(A.O.)   2.Tabibning ta‘biricha, shohning sog‘ayishi
uchun uch narsa zarur ekan. (Ertakdan.) 3.Men sizga aytsam, bir kunda uch mahal
shaharga   qatnashning   o‘zi   bo‘lmaydi.(Samar   Nuriy.)   Shu   sababli   kirish
kengaytiruvchilar     kirish   so‘z,   kirish   birikma,   kirish   gap   kabi   turlarga   bo‘lib
o‘rganiladi.  Aslida barcha  kirish kengaytiruvchilar  nominativ birliklardir. Garchi
ularning ayrim ko‘rinishlari gap xarakterida bo‘lsa-da,   ularni tom ma‘nodagi gap
deb   bo‘lmaydi.   Masalan,   yuqorida   keltirilgan,   men   sizga   aytsam           qurilmasi
mazkur   gap   tarkibida   shaklan   gap   ko‘rinishida   bo‘lsa-da,   uning   zimmasiga   fikr
ifodalash, axborat uzatish vazifasi yuklatilmagan. Unda Pm shakli mavjud bo‘lsa- da,   unda   tegishli   ma‘nolar     voqelanishi   o‘ta   kuchsizlangan.   Shu   boisdan   undagi
Pm   shakllari   va   unga   mos   gap   kengaytiruvchilari   o‘zgartirib   ko‘rilsa,     uning
kirishlik mohiyati butunlay yo‘qoladi.
Kirish   kengaytiruvchilarning   umumiy   va   o‘zlariga   xos   xususiyatlari
quyidagilar:
Kirish   gap   tarkibiga   muayyan   denotativ   ma‘nolari   bilan   kirmaydi.   Masalan,
yuqorida keltirilgan  Men sizga aytsam kirish gapidagi so‘zlarda harakat, harakatni
bajaruvchi   shaxs,   ob‘ekt     kabi   ma‘nolar   ifodalanmagan.   Unda   bir   butun   holda
«ishontirish»  modal ma‘nosi mavjud.
Grammatik   shakllanganlik   nuqtai   nazaridan   kirishlar   rang-barangdir.   Unda
tuslangan fe‘llar ham (aytsam), tuslanmagan fe‘llar ham (shunday qilib), otlar ham
(chamasi),   olmoshlar   ham   (meningcha)   kirish   vazifasida   keladi.   Ammo   ular,
aytilganidek,     ba‘zan   qisman,   ba‘zan   butunlay     o‘z   lug‘aviy   ma‘nosini     yo‘qotib,
paradigmasidan vaqtincha uzilgan bo‘ladi.
Kirish kengaytiruvchilarning barchasi o‘ziga xos  yagona «so‘zlovchining o‘z
fikriga   munosabatini   bildirish»       umumiy   ma‘nosi   ostida   birlashadi.   Kirish
kengaytiruvchilarning  gapdagi  o‘rni   qat‘iy  emas.   Bu  belgilarning  barchasi    kirish
kengaytiruvchilarni o‘ziga xos lug‘aviy-sintik guruhni tashkil etadi.
Kirish kengaytiruvchilar gapda quyidagi ma‘nolarni ifodalaydi.
Ta‘kidlash,   tinglovchining   diqqatini   bayon   qilinayotgan   fikrga   tortish.
takrorlayman,   muhimi,   ishonsangiz,   masalan,   misol   uchun,   ta‘kidlayman,   aytish
kerakki.
Sub‘ektiv   munosabat,   his-tuyg‘ularni   ifodalash.   baxtimizga,   baxtga   qarshi,
uylayman, umid qilaman, o‘ylaymanki, shubhasiz, ehtimol, shu ma‘noda, qaysidir
ma‘noda, afsuski, attang, essiz.
Fikrni   bayon   qilish   usuliga   munosabat:     to‘g‘risini   aytganda,   bir   so‘z   bilan
aytganda, sodda qilib aytganda, aniqrog‘i, qisqasi, gapning indallosi. Fikrning bog‘lanishini, matn tarkibiy qismlari orasida munosabat, ichki a‘loqa
kabilarga   so‘zlovchining   qanday   qarashini:   demak,   xulosa,   sababi,   shunday   qilib,
ko‘rinadiki, ma‘lum bo‘ladiki, buning ustiga, odatda.
Aytilayotgan   fikrning   kimga   tegishli   ekanligini   bildiruvchi   so‘zlar:
menimcha,   fikrimcha,   uning   so‘ziga   qaraganda,   aytishlaricha,   xabar   berishiga
qaraganda.
Fikrning   tartibini,   izchilligini   bildiradigan   so‘zlar:   birinchidan,   avvallo,
ikkinchidan.
Kiritma qurilmalar . Kiritma qurilmalar   gap  holatida bo‘lib, nutqda  gapdan
anglashilayotgan   fikrga   qo‘shimcha   tariqasidagi   yangi   fikrni   bayon   etish
vositasidir.   Kiritmalar   kirish   gaplardan   o‘zining   gaplik   mohiyatiga   to‘la   egaligi
(kirish gaplar garchi shaklan gap tarzida bo‘lsa-da, ko‘proq kirish so‘zlik tabiatiga
ega bo‘ladi), asosiy gap bilan mazmuniy bog‘liklikning o‘ziga xosligi bilan ajralib
turadi:   Buvamga   (hamma   band   bo‘lganligi   uchun)     men   qarashib   turadigan
bo‘ldim.  Bu gapdagi hamma band bo‘lganligi uchun qurilmasi kiritma gap bo‘lib,
u   asosiy   gap   bilan   grammatik   jihatdan   bog‘lanmasa-da,   mazmunan   undan
anglashilgan   voqea/hodisaning   sababini   bildirib,   mazmunan   qo‘shma   gaplarda
bo‘lgani kabi izohlash vazifasini  o‘tamoqda.   Kiritma gapning nisbiy mustaqilligi
gap ohangidan ham anglashilib turadi.
Kiritma gapning qo‘shma gap tarkibidagi sodda gapdan farqi   uning ma‘lum
gapga     nutq   momentida   tug‘ilib   qolgan   ehtiyojga   ko‘ra   kutilmagan   tarzda   birdan
kiritilishidir.   Bu   uni   sof   nutqiy   xodisadek   tasavvur   qilishga   olib   keladi.   Biroq
so‘zlovchi   ongida   kiritma   qurilmalarni   gapga   kiritish   ko‘nikma   va   malakasi
mavjud  bo‘lib,  bu  uning  lisoniy  hodisa   tajallisi  ekanligidan,   lisonda  uning  nutqiy
qo‘llanish andozasi mavjudligidan dalolat beradi.
Kiritma   qurilmalarning     o‘rni   ham   gap   tarkibida   qat‘iydir.   U   asosiy   fikrga
qo‘shimcha,   ilova   fikrni   ifodalaganligi   bois   gap   avvalida   kela   olmaydi.   Chunki asosiy fikr boshlanmasdan ilova fikrni berish noo‘rindir. Shuningdek, kiritma gap
oxirida ham bo‘lmaydi.
Kiritma   gaplarning   yana   bir   xususiyati   uning   yig‘iq   (kesimdangina   iborat)
bo‘lmasligidir.   1.Yalpiz   (cho‘l   yalpizini   aytgani   yo‘q)   oshga   solinadi.   2.   O‘sha
yosh   bolani   (u   ota-onasiz   qolgan   edi)   boyga   qarol   qilib   berishdi.   Chunki,
birinchidan,   fikr   qo‘shimcha   bo‘lsa-da,   u   muhim,   shu   boisdan,   odatda,   uni   faqat
kesim bilan berishning imkoni yo‘q. Ikkinchidan,   kiritma bir so‘z bilan berilsa, u
ajratilgan   bo‘lakka   aylanib   qoladi:   Onam   (o‘gay)   meni   ko‘p   urishardi.   Bunday
ko‘rinishdagi ajratilgan bo‘lak ba‘zi darslik va qo‘llanmalarda kiritma gap sifatida
talqin   qilinadi.   Biroq   Otam   (o‘gay)   qazo   qildi     gapida   o‘gay   birligi   ajratilgan
aniqlovchi (Bayroq, havo rang, hilpiramoqda gapidagi kabi).           
    Demak,   kiritma   qurilmali   gaplar   mohiyatan   qo‘shma   gaplarga   o‘xshaydi.
Biroq   grammatik   shakl   va   intonatsion   o‘ziga   xoslik   ularni   farqlovchi   belgidir.
Misol   sifatida   O‘rmondan   (u   yerda   yirtqich   hayvonlar   bor   edi)   bo‘kirgan  ovozlar
eshitilardi   gapini   olaylik.   Gap   mazmunini   O‘rmonda   yirtqich   hayvonlar   bor,
shuning uchun u yerda bo‘kirgan ovozlar eshitilardi deya tushunish mumkin. Biroq
uni   O‘rmonda   bo‘kirgan   ovozlar   eshitilardi,   u   yerda   yirtqich   xayvonlar   bor   edi
tarzida   o‘zgartirilsa,   gaplardagi   grammatik   mustaqillik   kuchayib,   ular   qo‘shma
gapni hosil qilmaydi, balki alohida sodda gaplarga aylanadi
Undalma.   Gap   undalma   bilan   ham     kengayishi   mumkin.   Undalma   gap
tarkibidagi     II   shaxs   kishilik   olmoshi   bo‘lgan   so‘zshakl   ma‘nosini
muayyanlashtiruvchi   unsur   bo‘lib,   u   mantiqan   so‘z     kengaytiruvchisi   maqomida
bo‘ladi.   Biroq   u   kengayayotgan   so‘z   bilan   bog‘langanda,   grammatik   aloqaga   ega
emas.   Undalma   mazmunan   bog‘langan   so‘zshakl   nutq   yo‘naltirilgan   shaxs   yoki
narsa     predmetni   ifodalaydi.   Undalma   vazifasida,   odatda,   bosh   kelishikdagi   ot,
ba‘zan otlashgan so‘zshakllar keladi. Demak,  undalma gap lisoniy strukturasiga bevosita daxldor bo‘lmagan,  gap
tarkibidagi   ifodalangan   yoki   ifodalanmagan     ikkinchi   shaxs   olmoshining   so‘z
kengaytiruvchisi   hisoblanadi.   Ajratilgan   bo‘lak   ajralmish   bo‘lak   bilan
mazmunangina munosabatga kirishganligi kabi,   undalma ham nutq yo‘naltirilgan
shaxs, predmet bilan mazmuniy bog‘lanishga ega bo‘ladi.
Undalma kengaytirgan olmosh so‘zshakl  gapning barcha bo‘laklari, bo‘lakning
kengaytiruvchilari,   qolaversa,   bo‘lak   bo‘laklarining   kengaytiruvchilari   bo‘lishi
mumkin.
Kesim: Do‘stim, ishonganim sizsiz.
Ega: Oybek, (sen)  maktabga kechikyapsan.
Hol: Salim, sen tufayli murodimga yetdim.
Aniqlovchi: Gulbadan, sening muhabbating dilingda pinhon.
To‘ldiruvchi: Qarchig‘ay changalim, senga yo‘l bo‘lsin.
Undalma   qo‘llanganda   u   kengaytirgan   so‘z   tushib   qolishi   ham   mumkin.
1.Ey Sharqning bo‘stoni, dilimga payvand! 2.Kel, ey Furqat, suxanni muxtasar qil.
        So‘zlovchining nutqi qaratilgan shaxs/predmetni ifodalovchi  so‘zshakl gap
tarkibida   yo‘q   va   uni   tiklab   ham   bo‘lmasligi   mumkin:   1.Hay   qizlar,   mana   bo‘ldi
pora-pora   paranji.   2.   Yigitcha,   mashina   jo‘nayapti.   Ammo   baribir,   undalma
ifodalanmagan   ikkinchi   shaxs   olmoshi   mazmunining   muayyanlashtiruvchisi
ekanligi ma‘lum bo‘lib turadi.
         Undalma vazifasida qo‘llanadigan so‘zlar:
1.Ot: Xola,  bemahalda nima qilib yuribsiz?
2.Otlashgan   so‘zlar:   1.Ko‘rganlar,   gapiring.   2.   Tentagim,   nima   deysan?   3.
Birinchi, men ikkinchi!
Undalma kengayishi ham mumkin: 1. Yaxshi yigit, sevganingdan ayrilma. 2. Oq
ilon, oppoq ilon, oydinda yotganing qani? Undalma   uyushishi   ham   mumkin.   Bunda   nutq   turli   narsalarga   qaratiladi.
Daraxtlar, bo‘stonlar, sizdan so‘rayman. 
Undalma  gapning barcha  o‘rinlarida  kela  oladi. Gap     boshida  kelganda  uni
ochadi,   oxirida   esa   yopadi:   1.   Aziz   do‘stim,   omonmisan?-   2.Omonmisan,   aziz
do‘stim.
    Undalma mustaqil gap sifatida ham bo‘lishi mumkin: 1. Opa! Sen ham odam
edingmi? 2.Bola  q ich q irdi: «Dada!»
Xulosa
               Ma’naviyati barkamol, tashabbuskor, mustaqil fikrlay oladigan, har qanday
hayotiy   vaziyatga   o‘z   nuqtai   nazari   bilan   yondasha   oladigan   fuqarolarni
shakllantirish  zaruriyati   mamlakatda  “Kadrlar   tayorlash  Milliy  dasturi”ning  qabul
qilinishini   taqozo  etdi.  Bu  dastur   va  “Ta’lim   to‘g‘risida”gi  Qonun  respublikadagi
mavjud ta’lim tizimida keskin o‘zgarishlarni keltirib chiqarishi tabiiy edi. Natijada
umumiy   o‘rta   ta’lim   tizimida   o‘qitiladigan   barcha   fanlar   bo‘yicha   yangilangan
pedagogik   tafakkur   asosida   konsepsiyalar   yaratildi.Konsepsiya   belgilab   bergan
yo‘nalish  asosida  o‘quvchilar  bilimi  darajasiga  davlat  tomonidan standart  talablar
qo‘yildi.   Shu   asnoda   o‘z-o‘zidan   barcha   o‘quv   fanlari   bo‘yicha   dasturlar   va
darsliklarni   yangidan   yaratishga   ehtiyoj   sezildi.   Shuning   uchun   ham
Respublikamiz   birinchi   Prezidenti   I.A.   Karimov   ta’lim-tarbiya   sohasiga   milliy
dialektik   nuqtai   nazardan   yondashib,   uni   quyidagicha:   “Ta’lim   O‘zbekiston   xalqi
ma’naviyatiga   yaratuvchilik   faoliyatini   baxsh   etadi.   O‘sib   kelayotgan   avlodning barcha   yaxshi   imkoniyatlari   unda   namoyon   bo‘ladi,   kasb-kori,   mahorati   uzluksiz
takomillashadi,   katta   avlodlarning   dono   tajribasi   anglab   olinadi   va   yosh   avlodga
o‘tadi”,   -   deb   ta’riflaydi.Maktabda   adabiyot   o‘qitishning   asosiy   maqsadi
o‘quvchilarda   yuksak   ma’naviy   sifatlarni   shakllantirish,   ularni   nozik   qalb,   nozik
tuyg‘ular egasi qilib tarbiyalashdan iboratdir. 
                     Xulosa qilib aytganda,  ona tili  fanini  zamonaviy texnologiyalar, asosida
o‘rgatish davr talabi. Yosh avlod turli ma’naviy-texnikaviy omillar ta’sirida aqliy-
shuuriy   jihatdan   faollashib   borayotganligini   e’tirof   qilishimiz   lozim.   Ular
tomonidan   qabul   qilinayotgan   axborotlar   oqimi   va   sig‘imining   ko‘pligi   inson
ma’naviy-axloqiy   tushunchalarining   oziqlanadigan   manbasi   adabiyot   bilan   ham
to‘ldirilishi uchun bu fanni o‘rgatish metodikasidan doimiy izlanish, takomillashib
borish talab etiladi. 
Foydalanilgan adabiyotlar:
Ijtimoiy-siyosiy adabiyotlar:
1.Мирзиёев   Ш.М.   Эркин   ва   фаровон,   демократик   Ўзбекистон   давлатини
биргаликда барпо этамиз.– Т.: Ўзбекистон, 2016. – 56 6. 
2. Мирзиёев Ш.М. Қонун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш –
юрт   тараққиёти   ва   халқ   фаровонлигини   таъминлаш   //   Халқ   сўзи.   –Т.,   2016
йил 8 декабрь. – №243
3. Karimov I. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. 3-tom. Toshkent,
“O‘zbekiston”, 1996.
4. Karimov I. Bizdan ozod va obod Vatan qolsin. 2-tom. Toshkent,
“O‘zbekiston”, 1996.
5. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risidagi Qonuni”, 1992.
Barkamol avlod orzusi. Toshkent, “Sharq” nashriyot matbaa kontserni, 1999.
6. O‘zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”, 1997-
yil, 29- avgust. Barkamol avlod orzusi. Toshkent, “Sharq” nashriyot-matbaa kontserni, 1999 -y.
7. Umumiy o‘rta ta’limning davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturi Ona tili,
Adabiyot (5-9-sinf), O‘zbek tili (2-9-sinf). Toshkent, 2017-yil.
II. Normativ-huquqiy hujjatlar:
8.   2017-2021   йилларда   Ўзбекистон   Республикасини   ривожлантиришнинг
бешта   устувор   йўналиши   бўйича   Ҳаракатлар   стратегияси.   Ўзбекистон
Республикаси Президентининг ПФ-4947-сон Фармони. 2017 йил 7 февраль.
9. Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Олий таълим тизимини янада
ривожлантириш   чора-тадбирлари   тўғрисида”ги   Қарори   //   Халқ   сўзи.   –Т.,
2017 йил 21 апрель.
Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   “Олий   таълим   тизимини   2030
йилгача   ривожлантириш   Концепцияси   тўғрисида”ги   ПФ-5847-сон   Фармони.
2019 йил  8 октябрь
III. Monografiya, risola, darslik  va o‘quv qo‘llanmalari:
10.Абузалова   М.   Субстанциал   морфология,   валентлик   ва   гап   қурилиши
талқини. –Т.: Фан, 2009. – 139 б. 
11.Zamonaviy   o‘zbek   tili.   Sintaksis.   II   jild   (Darslik.   Мas’ul   muharrirlar:
R.Sayfullayeva, М.Qurbonova). –Т.: Мumtoz so‘z, 2013. –312 b.
Маҳмудов   Н.,   Нурмонов   А.   Ўзбек   тилининг   назарий   грамматикаси.
Синтаксис. –Т.: Ўқитувчи, 1995. – 232 б.
12.Назарова С.А. Сўзларнинг бирикиш омиллари ва усуллари. –Т.: Фан, 2013.
– 98 б.
13.Назарова С.А. Сўз бирикмаси синтаксиси субстанциал талқинда. –Т.: Фан,
2015. – 112 б.
14. Неъматов Ҳ., Бозоров О. Тил ва нутқ. –Т.: Ўқитувчи, 1993.–32 б.
15.   Неъматов   Ҳ.,   Сайфуллаева   Р.,   Қурбонова   М.   Ўзбек   тили   структурал
синтаксиси асослари. –Т.: Университет, 1995. – 55 б. Sayfullayeva   R.,   Mengliyev   B.,Boqiyeva   G.,   Qurbonova   M.,       Yunusova   Z.,
Abuzalova M. Hozirgi  o`zbek adabiy tili. –T.: Fan va texnologiya, 2009. – 414 b.
Ilmiy-nazariy adabiyotlar:
16   .   Маҳмудов   Н.   Ўзбек   тилшунослигининг   тараққиёти   //   Ўзбек   тили   ва
адабиёти. −Т., 2001.№4.–Б.3-9.
17  .Неъматов   Ҳ.   Ўзбек   тилшунослигида   формал,  структурал   ва   субстанциал
йўналишлар хусусида // Ўзбек тили ва адабиёти. −Т.,  2009.№4. –Б.35-41.
18. Расулов Р. Сўз валентлиги ва синтактик алоқа // Ўзбек тили ва адабиёти. –
Т., 1992. №5/6. –Б.36-40.
19. M. Mirqosimova. Akademik litsey va kasb-hunar kollejlarida epik
asarlarni o‘rganish «Til va adabiyot ta’limi, 2003, 2-son, 28-33-betlar.
20.Yo‘ldosh Q., Yo‘ldosh M. Badiiy tahlil asoslari. Т.: Kamalak, 2016.
21 .  Dilnavoz Yusupova,Til va adabiyot ta’limi jurnali. 2017-yil 10-son.
Tavsiya etiladigan zarur adabiyotlar
Internet manbalari:
22. www.edu.uz
23. www.o‘zbek adabiyoti.com
24. www.ziyouz.uz
25 . www.tdpu.uz
                   
Ilova (Cho‘lpon “Kecha va kunduz” romani asosida)
1. Ilohim, qovoqqinasi o‘chsin uning...[ 108- bet] ( ushbu sodda gapni ilohim kirish
so‘zi kengaytirib kelyapti)
2.   Xo‘jayin,   sizni   gazetga   uribdilar!   [92-bet]   (   ushbu   sodda   gapda   xo‘jayin   so‘zi
undalma vazifasida kelib gapni kengaytiryapti) 3.   Ha,balli,mana   bunday   deng!   [93-bet]   (   ushbu   gapni   ha   va   balli     kirish   so‘zlari
kengaytirib kelmoqda)
4. Qani, yigitlar, sho‘xroq ashuladan bo‘lsin.[259-bet](  ushbu gapda yigitlar so‘zi
undalma vazifasida kelmoqda)
5.   Nihoyat,   boyga   qarab   musht   ko‘targanlardan   biri   o‘rnidan   turdi.[254-bet]
( nihoyat kirish so‘zi sodda gapni murakkablashtirmoqda)
6.   Lekin,   bachchag‘ar   kofir,   bir   narsani   bilmasdan   aytmaydi.[   239-bet]
(   bachchag‘ar   kofir   birikmasi   undalama   vazifasida   kelib   sodda   gapni
murakkablashtirmoqda)
7.   Yo‘q,   aylanay   ,ovora   bo‘lmang.[221-bet]   (   yo‘q   so‘zi   sodda   gapni
kengaytirmoqda)
8. Xudo yarlaqasin, bolam. [221-bet] ( bolam so‘zi undalma vazifasida kelib sodda
gapni murakkablashtirmoqda)
9.Hovliqmay   gapirsang-chi   ,Fitna...   [117-bet]   (   Fitna   undalmasi   sodda   gapni
murakkablashtirmoqda)
10.   Uchinchi   qatordagi   eng   chekka   kursida   oppoq   va   zo‘r   sallali   chol-   jome
machitining   ingichka   ovozli   imomi   o‘tiraradi.   [285-   bet]   (ushbu   sodda   gapda
oppoq   zo‘r   sallali   chol-   jome   machitining   ingicha   ovozli   imomi   ajrtilgan   bo‘lagi
ishtirok etgan)
11. So‘ngra aravalar, piyodalar, yana eshak, yana otlar bir birini ta'qib etdilar.[190-
bet](   ushbu   gapda   aravalar,   piyodalar,eshak,otlar   uyushiq   bo‘laklari   sodda   gapni
murakkablashtirmoqda. Chunki hammasi bir xil gap sintaktik tahlil qilinadi)
12.   Uy   bekasi-   xonim   yo‘q   edilar.   [146-bet](   ushbu   gapda   uy   bekasi-   xonim
ajratilgan bo‘lagi qatnashgan)
13.   Bir   kun   kech   payt-   shomga   yaqin   boshida   dasturxon   darvozadan   kirib   keldi.
[178-bet](   ushbu   gapda   kech   payt-   shomga   yaqin   ajratilgan   bo‘lagi   izohlash
vazifasini bajarib sodda gapni murakkablashtirmoqda) 14.   Men   tashqarida-mehmonxona   ichida   bo‘lganimdan   tezgina   derazaga   yaqin
kelib   qaradim.[178-bet](   ushbu   gapda   tashqarida-   mehmonxona   ichida   ajratilgan
bo‘lagi izohlash vazifasini bajarib kelmoqda)
15.   Baqirishlar,   dod-voylar,   faryodlar   ko‘tarildi.   [246-bet](   ushbu   gapda   uyushiq
ega qatnashgan bo‘lib sodda gapni murakkablashtirmoqda)
16.   Qorong‘u   tushgan   yo‘lning   ikki   tomonida-quruq   g‘o‘zapoyasi   qolgan,   ba'zi
joylarda   go‘zapoyasi   ham   yulinib   yalang‘ochlangan   yerlar   endi   birinchi   qorning
sovuq   tamosini   kutib   yotardilar.[257-bet]   (   ushbu   sodda   gapda   ajratilgan   bo‘lak
izohlash vazifasini bajarmoqda)

So‘z va gap kengaytiruvchilari haqida nazariy ma‘lumot

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский