Sodda gaplarning qurilish qoliplari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Sodda gaplarning qurilish qoliplari
1 MUNDARIJA:
KIRISH ....................................................................................................................2
1. Sodda   gaplar
..........................................................................................................4
2. Darsning sodda gaplar haqida borishi ...................................................................8
3. S odda gaplarda shakl va mazmun munosabati ..................... ...............................12
4.  Sodda gaplarning lisoniy sintaktik qolipi  ...........................................................15
XULOSA ...............................................................................................................19
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................20
KIRISH
2   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   yoshlarni   ijodiytafakkur   sohibi   qilib
yetishtirishni   ta’lim   tizimi   oldiga   kechiktirib   bo‘lmaydiganvazifa   qilib   qo‘ydi.
Zero,  mustaqil  va  ijodiy fikrlashni  o‘rgangan shaxs,  til  imkoniyatlarining bitmas-
tuganmas   xazinasidan   foydalanish   sinoatlarini   mukammal   egallagan   yosh
avlodgina   buyuk   kelajakni   yaratishga,   milliy   va   ijtimoiy   taraqqiyot   yo‘llarini
belgilab berishga qodir bo‘ladi.
  Ta’lim   jarayonida   yoshlardagi   ilmiy   g‘oya   va   iqtidorni   shakllantirish,
an’anaviy   qadriyatlarni   e’zozlash,   vatan   taraqqiyoti,   ravnaqi   yo‘lida   jon   olib   jon
beradigan vatanparvar, ijodkor-u tadbirkor, komil-u fozil yosh avlodni tarbiyalash
muammosi ona tili va adabiyotning bosh vazifasi ekanligini unutmasligimiz kerak.
Ta’lim   mazmuni   bo‘yicha   berilgan   va   berilayotgan   barcha   ma’lumotlar
jamiyat va taraqqiyot uchun nisbiyligicha qolaveradi. Chunki odamlar yashaydigan
jamiyat doimiy rivojlanishda, takomillashishda davom etadi va ijtimoiy taraqqiyot
qonunlari   asosida   beto‘xtov   ilgarilab   boradi.   Shuning   uchun   muhtaram
Prezidentimiz Sh. M.Mirziyoyev “Hayotimizga katta kuch bo‘lib kirayotgan yangi
avlodimizni   kamol   toptirish   uchun   davlatimiz   tomonidan   barcha   imkoniyatlar
safarbar   etiladi 1
”   –   degan   edilar.Maqsud   Shayxzoda   o‘zbek   tili   ifoda
imkoniyatlarini   juda   chuqur   bilgan,   uning   ifoda   imkoniyatlaridan   mohirona
foydalana   olgan   talantli   yozuvchi   edi.   Til   birliklarining   ma’noli   qismlarini   –
semalarini,   ularning   birika   olish   imkoniyatlarini   –   valentligini   juda   chuqur   bilar,
uslubi betakror, o‘ziga xos edi. Adib   asarlari juda ko‘p tadqiqotlar uchun manba
bo‘ldi.   Ushbu   masala   to‘g‘risida   tadqiqotlarda,   ta’lim   bosqichlarida   masalaning
o‘rganilishi   sohasida   turli-tuman   qarashlar,   yondashuvlar   yuzaga   keldi.   Ularni
tahlil   qilish   va   o‘rganish   mavzuning   dolzarbligini   belgilaydi.
Kurs ishining maqsadi gapni asosiy kommunikativ va tuzilma sintaktik birlik
sifatida o'rganishdir.   Ushbu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilandi:
- gapni sintaksisning asosiy grammatik kategoriyalaridan biri deb hisoblash
- taklifni o'rganishning asosiy jihatlarini ko'rib chiqing
- kommunikativ va strukturaviy sintaksisni tahlil qilish
1
Mirziyoyev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,   yangi   bosqichga   ko‘taramiz.   –T.:
O‘zbekiston, 2017. –B.25.
3   Kurs   ishi   ob’ekti:   Sodda   gaplarning   qurilish   qoliplari   bilan   tanishtirish
jarayoni
Kurs   ishi   predmeti:   Sodda   gaplarning   qurilish   qoliplari   bilan   tanishtirish
ko’nikmalari
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan
fikrlardan,   yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta’minlovchi   Kurs   ishi
natijalaridan   pedagogik   fanlar   bo‘yicha   ma’ruzalar   tayyorlash,   qo‘llanmalar
yaratish,   shuningdek   metodik   tavsiyanomalar   yaratishda,   ish   tajribalarini
ommalashtirishda samarali foydalanishga xizmat qiladi.
Kurs ishi tarkibiy tuzilishi va hajmi:   ish kirish, 2 bob, 4  bo‘lim, umumiy
xulosalar va tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhatidan iborat.
1  Sodda gaplar
4   Sodda gaplarning shakllanishida uch xil omil muhim rol o’ynaydi.
          1.Sodda   gapning     shakllanishidagi   leksik   omil.   Fikr   tushunchalarsiz
bo’lmaganligi   bois   sodda   gap   asosida   ham,   avvalo   so’z   yotadi.   Zero,   sodda   gap
asosidagi atov birlik – voqealangan leksemadir. Leksemaning guruhlanishida ham
yetakchi omildan biri sifatida ularning sintaktik imkoniyat yotish bejiz emas. Shu
boisdan   tilshunoslikda   gap   bo’laklari   va   so’z   munosabati   ustuvor   masaladan   biri.
Gap bo’laklari turli mustaqil so’z turkumi bilan ifodalanevaradi. Biroq har bir gap
bo’lagi  uchun   ma’lum  bir   so’z  turkumi  ko’proq  xoslangan  boladi  –  semantik     va
Grammatik   xossalari   bilan   ma’lum   bir   gap   bo’lagi   vazifasida   mos   so’zlar   bor.
Masalan,   “kesim   vazifasida   kelish   uchun   ko’proq   fe’l   xoslangan”
(I.I.Meshchaninov.) Ega, to’ldiruvchi vazifasida, asosan, ot va ot vazifasidagi so’z
keladi. Bu so’z turkumlarining umumiy ma’naviy tabiati va grammatik  xususiyati
bilan   belgilanadi.   Masalan,   ot   turkumi   ko’proq   tobe   bo’lak   (ega,   to’ldiruvchi,
aniqlovchi)   vazifasida   kelganligi   bois   tobelovchi   vosita   bo’libkelishik
qo’shimchalari   faqat   otga,   kesim   vazifasida   ko’proq   xoslanganligi   bilan
belgilanadigan “aldamchi” tasavvurlardir.
      Aytilganlar   asosida   shunday   xulosaga   kelish   mumkin   :   har   bir   so’z   turkumi
muayyan gap bo’lagi  vazifasiga ko’proq xoslangan bo’lsa-da, bu vazifada boshqa
turkum   so’zlari   ham   kelaverganligi   kabi,   ma’lum   vazifaga   xoslanganlik     uni
nutqda boshqa mavqe egallashdan mahrum qilmaydi. Shuning uchun ham so’zning
qaysi   turkumga   xosligini   belgilashda   uning   qaysi   gap   bo’lagi   vazifasida   kelishi
nisbiy, barqaror bo’lmagan asos vazifasini o’taydi.
        2.Gapning   shakllanishida   morfologik   omil.   Gapni   so’z,   so’z   birikmasidan
farqlovchi   belgi   uning   maxsus   morfologik   ko’rsatkichi   –   kesimlik   qo’shimchalar
bilan   shakllanganligi   .   Zero,   eng   “   kichik”   gap   –   morfologik   shakllangan   atov
birligi.     Misollar:   O’qituvchiman.   Ishladim .     Bu   “kichik”   gaplar   atov   birligi
(o’qituvchi,   ishla )dan   mahrum   etilsa,   bu   o’z   holicha   hech   qanday   qiymat   kasb
etmaydigan   morfologik   shakl   –   [-dim]   qoladi.   Biroq   mazkur   gaplar   morfologik
shakldan ajratilsa, tilning boshqa sathi birliklari (so’z SB) dan farqlanmay qoladi.
5 Demak,   kesimlik   shakli   gapda     asosiy   sintaktik   vazifa   –   kesimni   shakllantirishga
ixtisoslashgan shakl. Vositasiz to’ldiruvchi  vazifasidagina kelish tushum  kelishigi
shakli uchun qanchalik qat’iy va xususiy bo’lsa,   kelay, o’qituvchiman   kabi nutqiy
birliklardagi morfologik shakllar uchun kesimni shakllantirish ham shunday.
          Kesimlik   shaklining   boshqa   morfologik   shakllardan   farqi   –   uning   bir   necha
ichki kategoriyalarning qorishishidan hosil   bo’ladigan murakkab tabiatga egaligi.
Aniqrog’i,   kesimlik     kategoriyasi   kesim   vazifasini   birgalikda   qaror   toptiruvchi   –
shaxs-son   ,   zamon,   tasdiq-inkor,   mayl   kategoriyalari   sintezidan   iborat.   O’qidim
gapida kesimlik shakli maxsus ko’rsatkichlarga ega bo’lsa , Bu yer shahar  gapida u
nol   shaklli.   Zero,   bu   gapda   ham   III   shaxs,   hozirgi   zamon,   tasdiq,   aniqlik   mayli
ma’nolari anglashilib turibdi.
        Morfologik   shakldan   faqat   aloqa-   munosabat   (sintaktik)   shakligina   sintaktik
qurilishiga   daxldor,   undan   faqat   kesimlik   kategoriyasi   gap   mohiyatiga   tegishli.
Chunki,   odatda,   kesimlik   kategoriyasisiz   gap   shakllanishi   mumkin   emas.   Gap
mohiyati   “atov   birligi   +kesimlik   qo’shimchalari”   tarzida.   Aloqa-   munosabatning
boshqa   shakli   (kelishik,   egalik)   esa   gap   tarkibidagi   so’zlarni   bog’lash   uchungina
xizmat qilib, SB mohiyatini tashkil  etishda ishtirok etadi.
   3.Gapni shakllantirishda ohangning roli. Nutqiy gapning muhim belgilaridan  biri
– uning tugallangan ohangga ega bo’lishi.
     Gapning fikriy va sintaktik tugalligi ohang jihatidan ham tugallik va yaxlitlikni
taqozo   qiladi:   tugallangan   ohang   fikrning   va   sintaktik   qurilishning   tugalligini
bildirib   turadi.   Zero,   gap   va   gap   bo’lmagan     nutqiy   hodisa   (so’z,   SB)   larning
muhim   farqlaridan   biri   ham   tugal   bo’lmagan   ohangga   ega   bo’lishi.   Masalan:     1.
Kelgan   o’quvchi .   2.   Kelgan-o’quvchi .     Bu   nutqiy   hodisaning   birinchisida   ohang
ko’riluvchi,   ikkinchisida   esa   tushuvchi.   Ko’rinadiki,   birinchi   hosila   aniqlovchi-
aniqlanmish   tipidagi   birikma   bo’lib,   u   fikr   bildirmaydi   va   bu   uning   tugal
bo’lmagan   ohang   bilan   aytilishini   talab   etadi.   Ikkinchi   hosila   ( kelgan   bola )   ham
tarkibi   jihatdan   oldingi   hoslaga   o’xshaydi,   lekin   tarkibida   kesinlik   shakli   va
6 ma’nosi   borligi   uchun   tugal   ohang   bilan   aytiladi.   Shu   boisdan   birinchi   qurilma
ochiq, yakunlanmagan, ikkinchisi yopiq va tugallangan. Bir so’zning o’zi ham goh
tugal, goh tugallanmagan ohang bilan aytilishi mumkin. 1.  Qish . 2.  Qish …
        Demak,   so’z   yoki   birikma   fikriy,   sintaktik   va   ohang   jihatidan   tugallikka   ega
bo’lib, gap tusiga kiradi.
         Ohang nafaqat gapning tugallanganligini, balki gapning turli tipini belgilashda
ham muhim. Misol sifatida bir so’zini olaylik. Qiyoslang:
    A’lochi…
    A’lochi.
    A’lochi!
    A’lochi?
    A’lochi!?
        Ma’lum   bo’ladiki,   so’zning   atov   birligimi   yoki   sodda   gap,   sodda   gap   bo’lsa,
qanday tabiatga ega ekanligini   nutqda faqat ohang ko’rsatmoqda. So’z yoki  so’z
birikmasi atov birligi sifatida nitqda sodda gapdan ohang bilan ham farqlanganligi
kabi,   gapning   turlarini   farqlashda   ham   boshqa   omillar   bilan   birgalikda   ohangga
tayaniladi. Masalan , Jonim!   Gapida uning his-hayajon gap ekanligini  faqat  ohang
ko’rsatmoqda.   Voy,   jonim!   Gapida   esa   leksik   ( voy )   va   fonetik   (ohang)   omil
hamkorlik   qilmoqda.   Gapning   ifoda   maqsadiga   ko’ra   turlari   (darak,   so’raq,
buyruq),   his-hayajon   ifodalanishiga   ko’ra   turlarini   belgilashda   leksik,   morfologik
omillar ishtirok etishi ham, ishtirok etmasligi ham mumkin, lekin fonetik omilning
bo’lishi shart.
        Gaplar   mundarijasi,   shakli   va   vazifasi   jihatidan   farqlanadi:   Men   shaharga
boraman.   Men   shaharga   boramanmi?   Men   shaharga     boray.   Bu   gaplarda
so’zlovchining   maqsadi   har   xil   bo’lganligi   bois,   ular   turlicha   shakllangan   hamda
gapning   darak,   so’roq   va   buyruq-istak   turli   vujudga   kelgan.   Bu   esa   gapning
7 turlicha ohangga  ega bo’lishini  taqozo etadi. Gaplarning grammatik   shakllari  bir
xil bo’lganda ham, ularni ohang farqlab turadi. Demak, gapning grammatik shakli
turlicha bo’lsa-da, so’zlovchining maqsadi va ohangi har doim muvofiq.
        Yuqoridagi   misolda   aytilganidek,   bir   gapda   turli   xil   maqsad   ifodalangan
bo’lishi mumkin. Masalan,  Shaharga boraman!  Gapida xabar bilan so’zlovchining
shodlanishi  ham ifodalangan va ular ohang orqali “tasdiqlangan”.
        Ohang   qo’shma   gap   tarkibiy   qismlarini   bog’lashda   ham   namoyon   bo’ladi.
Ko’pincha,   u   grammatik   vosita   o’rnini   bosish   darajasiga   ko’tariladi:       Biz
ishonamiz   –   ko’nglimiz   to’q.   bunda   ohang   (pauza)   ergashtiruvchi   bog’lovchi
vazifasida qo’llangan.
        Gap   bo’laklari   orasida   munosabatni   ko’rsatishda   ham   ohang   muhim   o’r   in
tutadi. 
     Men – men, sen – sen  gaplarida gap bo’lak (ega-kesim)larini farqlashda va ular
orasidagi  munosabatni ko’rsatishda ohang hal qiluvchi rol o’ynaydi . Halim, ukam
o’qishga kirdi   va   Halim ukam o’qishga kirdi   gaplarida   Halim   so’zining (1-gapda)
undalma   yoki   (2-gapda)   aniqlovchi   ekanligi   og’zaki   nutqda   ohang   orqali     bilinib
turadi.
O ’ zbek   tilshunosligida   N.Said,   A.Yo ’ ldoshev,   H.G ’ oziyev, G ’ .Abdurahmonov,
H.Boltaboyeva, G ’ .Abdurahmonov,A.G ’ ulomov, M.Asqarova,  Sh.Rahmatullayev,
R .Rasulov,     A.Sayfullayev     va     A.Mamatov   kabi   olimlarning     sodda     gaplar
muammosiga  doir  tadqiqotlari,  muhim  fikrlari   mavjud. 
2.Darsning sodda gaplar haqida borishi.
8   Sintaksisning markaziy grammatik birligi sodda gapdir.   Bu oddiy jumlaning
nisbatan to'liq ma'lumotni uzatish uchun mo'ljallangan elementar birlik ekanligi, u
yoki   bu   vaqt   rejasiga   xabar   qilingan   narsani   kiritish   imkonini   beradigan
xususiyatlarga   ega   ekanligi   bilan   belgilanadi.   Bundan   tashqari,   sodda   gap
murakkab   gap   va   matnni   shakllantirishda   ishtirok   etuvchi   asosiy   birlikdir.   Sodda
gap   so`z   birikmalari   va   so`z   shakllaridan   iborat   bo`lib,   o`ziga   xos   grammatik
belgilarga ega: 
1) maxsus grammatik qolipga ko`ra tuziladi;  
2)   lingvistik   ma'nolarga,   rasmiy   belgilarga,   intonatsiya   qolipiga   va   o'zgarish
qobiliyatiga ega .  
  Oddiy jumla, xuddi til tizimining ilgari o'rganilgan birliklari kabi,   paradigma
munosabatlariga   kiradi.   Paradigmatik   munosabatlar   -   bu   strukturaning   o'zida
(umumiy   kategorik   ma'noning   alohida   ko'rinishlari)   maxsus   vositalar   bilan
ifodalangan   rasmiy   o'zgarishlar.   Oddiy   gapning   alohida   grammatik   ma'nolari
muhim   yoki   vazifaviy   so'zlar,   sintaktik   zarralar,   so'z   tartibi   va   intonatsiya   bilan
ifodalanadi.
  Sodda   gap   sintagmatik   munosabatlarga   kiradi   -   sodda   gap   a'zolari   ma'lum
qoidalarga muvofiq bir-biri bilan birlashadi (o'sha erda, 407-bet).
Sodda gapning shakl va semantik tashkil etilishi ayniqsa murakkab.   Har bir
sodda gap ma'lum bir formal qolipga ko'ra quriladi, u predikativ asos yoki tuzilish
sxemasi   deb   ataladi.   Bunday   sxemalar   cheksiz   miqdordagi   aniq   takliflardan
abstraktsiyalardir.
Misollarni solishtiring:
9   Bola   dam   oladi.   Poyezd   kelyapti.   Bola   o'qiydi.   Jumlalar   model   bo'yicha
tuzilgan: ot + konjugatsiyalangan fe'l, u yoki bu vaqt rejasida protsessual atribut va
uning tashuvchisi munosabatini ifodalaydi.
  Ish   qo'shiladi.   Suv   kamayib   bormoqda.   -   Rod.p.   ism   +   Ch.   f   ichida.   3-
l.   birlik   Sxema   protsessual   holat   va   uning   tashuvchisi   o'rtasidagi   munosabatlarni
ifodalaydi.
Qish.   Kecha.   - Im.p.   ism   - mavjudligi faktini bildiradi.
  Predikativ asosni tashkil qiluvchi so'z shakllari tuzilish sxemasining tarkibiy
qismlari, asosiy a'zolar, predikativ markaz deb ataladi (Kr. Rus grammatikasi, 408-
bet).
  Oddiy   jumlaning   grammatik   ma'nosi   predikativlik   -   rasmiy   sintaktik
vositalarning   butun   majmuasi   orqali   xabarni   haqiqatning   u   yoki   bu   vaqtinchalik
tekisligi   bilan   bog'laydigan   kategoriya.   Shunday   qilib,   gapning   blok   diagrammasi
grammatik   xususiyatlarga   ega   bo'lib,   xabar   qilinayotgan   narsa   haqiqatda   o'z
vaqtida (hozir, o'tmish, kelajak) amalga oshirilganligini, ya'ni real vaqt rejasiga ega
yoki o'ylanganligini ko'rsatishga imkon beradi. iloji boricha, tufayli, istalgan, keyin
real bo'lmagan reja yoki vaqtinchalik noaniqlik mavjud.
  Vaqt   va   voqelik/irreallik   ma’nolari   birlashtirilib,   ularning   majmuasi
obyektiv modallik deyiladi.
  Shunday   qilib,   mavhum   sintaktik   kategoriya   sifatidagi   predikativlik
tushunchasi   quyidagi   tushunchalardan   iborat:   strukturaviy   sxema,   xabarning
vaqtinchalik rejasi va xabarning realligi/realligi (o‘sha yerda, 409-bet).
  Predikativlikni   shakllantirishning   asosiy   vositasi   bu   kayfiyat   kategoriyasi
bo'lib, uning yordamida xabar voqelik / g'ayritabiiylik aspektida paydo bo'ladi.
  Predikativlikning   mohiyati   haqidagi   g'oya   (shuningdek,   atamaning   o'zi)   bir
ma'noli   emas.   V.V   kontseptsiyasi   bilan   bir   qatorda.   Vinogradov   (ko'rsatilgan
maqola)   va   uning   maktablari   (Rus   tili   grammatikasi-54,   -80),   "predikativlik"
atamasi ham ikki qismli gapning sintaktik a'zosi sifatida predikatning xususiyatini
bildiradi.   Predikativlik   tushunchasi   «predikativ   bog`lanish»,   «predikativ
munosabatlar»   tushunchalari   tarkibiga   kiradi,   ular   predmet   va   predikatni,
10 shuningdek,   mantiqiy   predmet   va   predikatni   bog`lovchi   munosabatlarni
bildiradi;   bu   foydalanishda   predikativlik   endi   abstraksiyaning   eng   yuqori
darajadagi   kategoriyasi   sifatida   tushunilmaydi   (jumla   modeliga,   tarkibidan   qat'i
nazar,   umuman   gapga   xosdir),   balki   bo'linish   darajasi   bilan   bog'liq   tushuncha
sifatida. jumla, ya'ni bunday jumlalar bilan,
  Shunday   qilib,   bu   predikativlik   tushunchalarini   farqlash   muhimdir.   Sodda
gapning   grammatik   ma’nosini   kvalifikatsiya   qilishda   “predikativlik”   atamasi
sintaktik   kategoriya   sifatida   tushuniladi.(Adabiyotga   qarang).   Namunaga   xos
bo‘lgan predikativlik ma’nosi aniq gapga ko‘chiriladi va gap paradigmasida, ya’ni
uning   turli   sintaktik   shakllarida   o‘zgartirilib,   reallik   va   reallik   ma’nolarini
ifodalaydi.   Lekin   aniq   gaplarda   predikativ   o‘zak   komponentlari   va   ularning
munosabatlaridan kelib chiqadigan yana bir ma’no + so‘zlarning lug‘aviy ma’nosi
bor.    
  Masalan:   Talaba   yozadi   -   mavzu   va   uning   faol   harakati;   Momaqaldiroq
gumburlaydi   -   mavzu   va   uning   mavjudligi,   mavjudligi;   Tong   -   sub'ektsiz
harakatning   mavjudligi;   Ko'p   narsa   qilish,   ozgina   quvonch   -   mavzu   va   uning
miqdoriy belgisi va boshqalar.
  Yuqorida aytilganlarning barchasi  strukturaviy sxemaning semantikasi  yoki
gapning semantik tuzilishi bilan bog'liq.
Demak, semantik tuzilma uning lisoniy ma’nosi bo‘lib, u strukturaviy sxema
semantikasi va so‘zlarning leksik ma’nosining o‘zaro ta’siridan hosil bo‘ladi.
  Semantik strukturaning kategoriyalari predikativ atribut, sub'ekt - predikativ
atributning   tashuvchisi   va   ob'ekt;   gap   darajasida   bu   ma'nolar   sayqallanib,
farqlanadi.   Grammatik tashkil etilishi boshqacha, lekin semantik tuzilishi o‘xshash
bo‘lgan   gaplar   ayrim   tadqiqotlarda   o‘zgarib,   keyin   birining   ikkinchisiga   o‘tish
tarzida   ko‘rib   chiqiladi,   masalan:   Kech   bo‘lyapti   –   Kechqurun   qorong‘i
tushyapti;   O'g'li o'qiydi - o'g'li talaba.
  Predikativlik   va   semantik   tuzilish   ma'nosidan   tashqari,   gap   o'z   a'zolari
o'rtasida kommunikativ yukni taqsimlash bilan bog'liq bo'lgan funktsional ma'noga
11 ega;   bu   ma’no   aktual   artikulyatsiya,   ya’ni   mavzu   va   qofiyaga,   so‘z   tartibi   va
intonatsiyaga bo‘linish orqali ifodalanadi.
  Ehtimol, tillarning sintaktik tizimini o'rganishda asosiy birlik jumladir.
  Gapning mohiyatini eng murakkab til shakllanishi sifatida tushunish, agar til
nazariyasi,   falsafa,   mantiq   va   psixologiyaning   bir   qator   masalalari   ilmiy
bilimlarning   hozirgi   rivojlanish   darajasida   ularning   umumiyligida   tushunilgan
taqdirdagina   mumkin   bo'ladi.   O‘ylaymizki,   taklif   ta’rifidagi   farqlar   masalaning
o‘zi  ham   qiyinligi  va  murakkabligidan,  ham  uni  hal  etishning   aniq  asosini   topish
zarurligidan dalolat beradi.   Hozirgi vaqtda sintaktik nazariya masalalarida mavjud
bo'lgan   farqlarga   qaramay,   zamonaviy   jumlalar   nazariyasida   umumiy   jumlani
ajratib ko'rsatish mumkin.
  Gap orqali tilning asosiy vazifasi - kommunikativlik amalga oshiriladi.
  Jumla   "fikrlarni   shakllantirish,   ifodalash   va   etkazishning   asosiy
vositasi"   .   Demak, sintaksisning asosiy masalalaridan biri jumla va hukm, kengroq
aytganda,   til   va   tafakkur   o‘rtasidagi   munosabat   masalasidir.   Sintaktik
nazariyalarning   rivojlanish   tarixida   fikrlash   va   tilni   aniqlash,   tafakkurni
mutlaqlashtirishda   mantiqiy   va   grammatik   (mantiqiy   sintaksisda)   yoki   ularni
ajratish   va   mantiqiy   tuzilish   ta'sirini   tan   olmaslik   qanday   sodir   bo'lganligini
ko'rdik.   Tilning   grammatik   tuzilishi   bo'yicha   fikrlash   (psixologlarning
nazariyalarida)   aslida   tafakkur   va   til   o'rtasidagi   munosabatlar   muammosini   olib
tashladi.
  Tilshunoslikning   asosiy   qoidalaridan   biri   tafakkur   va   til   o‘rtasidagi   yaqin
munosabatni   tan   olishdir.   A.A.   Shaxmatov:   “Gap   so‘zlovchi   va   tinglovchi
tomonidan grammatik bir butunlik sifatida qabul qilinadigan, fikr birligini og‘zaki
ifodalashga xizmat qiluvchi nutq birligidir”     deb ta’kidlaydi .
  Tafakkur   va   til   o'rtasidagi   o'zaro   bog'liqlik   shakllari   va   o'zaro   ta'sirning
murakkab   mexanizmi   faoliyatning   ikki   jihati,   til   va   tafakkurning   ikki   namoyon
bo'lishi   bilan   bog'liq.   “Bir   tomondan   til   ham,   tafakkur   ham   homo   sapiens   kabi
inson   miyasining   mahsuli   bo‘lsa,   ikkinchi   tomondan,   til   va   tafakkur   ijtimoiy
mahsulotdir,   chunki   insonning   o‘zi   ijtimoiy   hodisadir”   [6   ]   .   Tilning   ham,
12 tafakkurning   ham   ikki   tomonlama   tabiati,   ularning   har   biri   ijtimoiy   va  individual
biologik   birlikni   o'zida   mujassam   etganligi   ularning   umumiy
xususiyatidir.   Gapning   o‘ziga   xosligini   tushunish   uchun,   xususan,   tilning   ikki
tomonlama xususiyatini tushunish zarur.
  Tilda   va   tafakkurda   "shaxsning   jamiyat   a'zosi   sifatida   kognitiv   va
kommunikativ   faoliyati   amalga   oshiriladi"   .   Fikrlashda   bilishning   ikki   tomoni
(sezgi   bilish   va   mavhum   fikrlash)   va   bilimning   ma'lumot   sifatida
rasmiylashtirilishi ajralib turadi va til bilish (fikrlash) vositasi va fikrlarni ifodalash
va   bilimlarni   boshqa   odamlarga   etkazish   vositasi   sifatida   ishlaydi.   aqliy   tarkibni
kommunikativ axborotga aylantirish” (Tam xuddi shunday).   Shunga ko‘ra, til ham,
tafakkur   ham,   bir   tomondan,   “ijtimoiy   bilimlar   yutuqlari   ro‘yobga   chiqadigan   va
mustahkamlangan” statik hodisalardir   [8]. , va boshqa tomondan - dinamik, fikrlash
jarayonida   va   nutq   faoliyatida   namoyon   bo'ladi.   Gapdagi   statik   va   dinamik
elementlarni   birlashtirish   ham   uning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushunish   uchun
juda muhimdir.
  Semantik   nuqtai   nazardan,   gap   u   etkazayotgan   xabarning   nisbiy   to'liqligi
bilan tavsiflanadi va shuning uchun kommunikativ avtonomiyaga ega.   Gap "yopiq
tizim"   bo'lib,   uning   elementlari   ma'lum   lingvistik   vositalar   bilan   tizimli   ravishda
tartibga solinadi.
Har bir gap predikativdir.   Predikativlik -
  Bu gap mazmunining voqelikka munosabati, nutq paytida o'rnatiladi.
Gapni   so'z   va   iboralardan   ajratib   turadigan   asosiy   xususiyat   -   unda
predikativlikning   mavjudligi.   So'z   yoki   ibora   ushbu   belgini   olgan   holda   jumlaga
aylanishi   mumkin:   "Ayoz   va   quyosh.   Ajoyib   kun!   (A.
Pushkin).   "Qishloq.   Kulbalar ”   (S. Yesenin).
  Predikativlik   ma'lum   lingvistik   vositalar   bilan   ifodalanadi.   Tillarda
predikativlikni   etkazishning   eng   keng   tarqalgan   vositasi   fe'l   shakli   bo'lib,   unda
shaxs,   zamon   va   kayfiyatning   ma'lum   grammatik   toifalari   ifodalanadi.   Shuning
uchun   gapning   organuvchi   markazi   ko‘pincha   fe’l   bo‘lishi   bejiz   emas:   “Quyosh
ko‘tarilmoqda.   Ayoz   eriydi.   Sohil   qumlari   shudringdan   qorayib   ketadi”   (K.
13 Paustovskiy).   "Predikativ   funktsiya",   deb   yozadi   V.V.   Vinogradov,   -   bu   alohida
so'zlar   yoki   tushunchalarning   jonlanishi   yoki   bog'lanishida   emas,   balki   nutqda
voqelik   ob'ektlari   va   hodisalarining   real   mazmuni,   aloqasi   va   o'zaro   ta'sirini
ochishda"   [9   ] .   Bundan   tashqari,   (biz   o'z   navbatida   qo'shamiz)   gapda   voqelik
ob'ektlari va hodisalarining real mazmuni, aloqasi va o'zaro ta'sirini nutqda ochish
ba'zi   hollarda   og'zaki   ifodani,   boshqa   hollarda   esa   -   intonatsion   ifodani
oladi.   Intonatsiyani   grammatik   kategoriyani   ifodalovchi   grammatik   vosita   deb
hisoblash   mumkinmi?   Peshkovskiyning   fikricha,   biz   predikativ   funktsiya   deb
ataydigan narsa ba'zi hollarda faqat intonatsiya yordamida, boshqa hollarda - imo-
ishora   va   intonatsiya   yordamida,   uchinchisida   -   o'rnatish   va   intonatsiyada
ifodalanishi   mumkin.   "Shunday   qilib,   biz",   deb   yozadi   A.M.   Peshkovskiy,   -   biz
predikat   kategoriyasini   ifodalashning   yangi   usulini   kashf   qilamiz:   intonatsiya   ...
buning natijasida so'z faqat so'z bo'lishni to'xtatadi, lekin iboraga aylanadi"   [10]   .
Og'zaki   qismdan   mahrum   bo'lgan   gaplarda   predikativlikni   ifodalashning   yagona
vositasi intonatsiyadir.
  “Gap   nafaqat   voqelik   haqidagi   xabarni,   balki   so‘zlovchining   unga
munosabatini   ham   ifodalaydi”   [11]   ,   ya’ni   modallik   ham   gapning
belgisidir.   Modallikni   ifodalovchi   lisoniy   vositalar   kayfiyat,   modal   so‘zlar   va
intonatsiyaning   morfologik   grammatik   kategoriyasi   bo‘lishi   mumkin   (masalan,
Kel!   gapi   intonatsiyaga   ko‘ra,   so‘zlovchining   xabar   qilingan   faktga   munosabati
sifatida   ham   xursandchilik,   ham   afsus   bildirishi   mumkin).   Modallik   predikativlik
bilan   chambarchas   bog'liq   va   shuning   uchun   ham   predikativlik   tushunchasiga
kiritilgan kategoriya sifatida qaralishi mumkin.
  Gapning   semantik   to'liqligi,   predikativligi   va   modalligini   ifodalashning
universal usuli - uning turli shakllaridagi intonatsiya.
  Gap   sintaktik   va   semantik   tuzilish   sifatida.   Konstruktiv   sintaksis   va
kommunikativ sintaksis.
  Gap   grammatik   tizimning   eng   yuqori   birligi   bo'lib,   unda   quyi   birliklarning
grammatik   ma'nolarining   barcha   soyalari   amalga   oshiriladi.   Gap   leksik   mazmuni
14 jihatidan bir-biri bilan chambarchas bog'liq va o'zaro ta'sir qiluvchi turli darajadagi
grammatik abstraktsiyalarni birlashtiradi.
  «Gaplarning   o‘ziga   xos   mazmuni   grammatik   mulohaza   predmeti   bo‘la
olmaydi.   Grammatika   faqat   gapning   tuzilishini,   gapning   tipik   shakllarini
o‘rganadi...”   [12]   ,   ya’ni   konstruktiv   sintaksis   bilan   bog‘liq.   Biroq,   zamonaviy
sintaksis   faqat   so'z   shakllari   va   iboralardan   jumlalar   tuzish   masalalari   bilan
cheklanib qolmaydi.   “Zamonaviy sintaktika fani gapning an anaviy kontseptsiyasiʼ
ortida tubdan farqlash uchun muhim bo lgan ikkita lingvistik hodisa mavjudligini	
ʻ
aniq anglash bilan tavsiflanadi”   [13]   .
  Bir tomondan, gap shaxs, zamon, maylning grammatik kategoriyalariga ega
bo‘lgan   va   modallik   kategoriyasi   bilan   chambarchas   bog‘liq   bo‘lgan   sintaktik
tuzilma,   ya’ni   predikativlikka   ega   bo‘lgan   strukturadir.   Sintaktik   tuzilma   yoki
konstruktsiyaning   grammatik   artikulyatsiyasi   vaziyatga,   xabar   mazmuniga,
intonatsiyaga   bog'liq   emas,   sintetik   tillarda   so'z   tartibiga   bog'liq   emas,   ya'ni
grammatik   artikulyatsiya   ob'ektiv   va   statikdir.   (Masalan,   "Ajoyib   bir   lahzani
eslayman"   (A.S.   Pushkin)   va   "Buyuk   strateg   katta   buyruq   oldi   ..."   (I.Ilf,
E.Petrov)   bir xil sintaktik tuzilishga ega ; yoki   "I" kechqurun Vitebskga keldi ”   (I.
Bunin) -   Men Vitebskga kechqurun keldim   -Men Vitebskga kechqurun keldim.)
Boshqa tomondan, gap nisbatan tugal xabar sifatida, kommunikativ birlik sifatida
muloqot   jarayonida   yuzaga   keladigan   ma'lum   kommunikativ   maqsadni   aks
ettiruvchi   semantik   tuzilmadir.   Kommunikativ   birlik   sifatida   semantik   tuzilma
xabar shakllanayotgan vaziyatga va so'zlovchining (muallifning) xabar mazmuniga
munosabatiga bog'liq.
  Kommunikativ   nuqtai   nazardan,   gapning   bo'linishi   mobil,   dinamik,   aytish
mumkinki,   uzatilayotgan   xabarning   mazmuniga   sub'ektiv   (lekin   befarq   emas,
neytral   emas).   U   asosan   intonatsiyada,   ba zan   so z   tartibida   namoyon	
ʼ ʻ
bo ladi.	
ʻ   Shuning   uchun,   gaplar   quloq   bilan   emas,   balki   vizual   tarzda,   bosma
shaklda   qabul   qilinganda,   muallifning   xabar   qilinayotgan   narsaning   mazmuniga
munosabati bevosita uzatilmaydi.   O'quvchining o'zi jumlaning semantik tuzilishini
tushunishi   va   etkazishi   kerak,   lekin   uni   turli   yo'llar   bilan   tushunish
15 mumkin.   Akademik   L.   V.   Shcherbaning   fikricha,   “har   bir   adabiy   matn   ma’lum
darajada jumboq bo‘lib, u doimo o‘ziga xos maslahatga ega bo‘ladi.
Har   qanday   gapning   asosiy   belgilari:   gap   mazmunini   voqelikka   havola   qilish
ifodasidan   iborat   sintaktik   ma’no;   semantik   va   intonatsion   to'liqlik.   Belovolskaya
yozadi:   "Sintaksisning   markaziy   grammatik   birligi   sodda   gapdir"   [15]   .   Sodda
gapning rasmiy tuzilishi darajasida uning predikativ grammatik asosini ifodalovchi
komponentlar majburiy ravishda ajratiladi.   Gap asosini bosh a’zolar tashkil qiladi:
ikki   qismli   gaplarda   to‘lqinlar   o‘ynayapti,   shamol   hushtak   chalyapti,   mast   bukib
g‘ijirlayapti   (L.)   –   yoki   bir   bo‘lakli   gaplarda   bosh   a’zo:   Qorong‘i
tushmoqda.   Atrofda   jimlik. Gapning   bu   qismi   predikativ   o'zak   deb   ataladi,   chunki
unda predikat (shu jumladan etishmayotgan, nol) tufayli predikativlik ifodalanadi,
ya'ni.   grammatik ma'no.
  Predikativlik   -   gap   mazmunini   voqelikka   real   yoki   noreal   hodisa   sifatida
belgilash, modallik va vaqt shakllarida ifodalanishi.   Bu ma’nolar, odatda, fe’lning
ravish   shakllari   orqali   ifodalanadi:   Meni   tut   ,   tumorim...   G‘am   kunida   menga
berilgansan   (P.).   Predikativlik   -   voqelik   bilan   bog'langan   narsaning   o'zaro
bog'liqligi,   asosiy   a'zolarning   grammatik   shakllari   va   to'liqlik   intonatsiyasi   orqali
uzatiladigan biror narsani tasdiqlash yoki inkor etish.
  Bayonot mazmunining voqelikka munosabati sub’ekt bilan uning protsessual
yoki   protsessual   bo‘lmagan   xususiyati   o‘rtasidagi   bog‘lanishni   tasdiqlash   yoki
inkor etishda ham namoyon bo‘ladi.   Masalan, Berg ko'li matnida   taxminan bir oy
yashagan.   U   ishga   ketmoqchi   emasdi   va   o'zi   bilan   yog'li   bo'yoqlarni
olmadi   (Paust.) Birinchi gap tasdiq, ikkinchisi salbiy.   Inkor gaplar, tasdiqlovchilar
kabi,   real   yoki   noreal   modallikka   va   mos   keladigan   shakllarga
ega.   Masalan:   Muqarrar denoumentga shoshilmang!   Va u holda u uzoqda emas  
  Predikativlikni   ifodalovchi   komponentlarning   mavjudligi   faqat
konstruktsiyaning   gap   sifatida   ramkalanganligini   ko'rsatadi.   Lekin   to‘laqonli   gap
bo‘lishi   uchun   u   intonatsion   va   semantik   to‘liqlikka   ega   bo‘lishi   kerak.   Shunday
qilib,   Valgina   shunday   yozadi:   "Gap   -   bu   ma'lum   bir   semantik   va   intonatsion
to'liqlikka   ega   bo'lgan   so'zlarning   (yoki   so'zning)   grammatik   jihatdan   tashkil
16 etilgan   birikmasi   bo'lgan   inson   nutqining   minimal   birligi"   [16   ]   .   To liq   gapningʻ
intonatsiyasi   (odatda, oxirida ohangning pasayishi, go yo ajratuvchi pauza oldidan)	
ʻ
sodda gapning muhim belgisidir.   Yozuvda bu intonatsiya nuqta, ellips, savol yoki
undov   belgisiga   mos   keladi:   - Qayerda   uyg'onding?   -   Men   pechka   ustidagi   odam
oshxonasida   uyg'ondim.   Har   kim   tasdiqlashi   mumkin   (Ch.).   Bu   alohida
xususiyatning   yo'qligi   murakkab   gapning   predikativ   qismlarini   soddadan   ajratib
turadigan   xususiyatdir.   Murakkab   gap   faqat   oxirida   to'liqlik   intonatsiyasiga
ega.   Taqqoslang:   Biz   ruhiy   tashnalikdan   azob   chekdik,   men   o'zimni   g'amgin
cho'lda   sudrab   ketdim   va   olti   qanotli   serafim   menga   chorrahada   paydo
bo'ldi.   Tushdagidek yengil barmoqlari bilan ko‘z qorachig‘imga tegdi   (P.).
  Gapning   semantik   to‘liqligi   gap   tarkibiga   kirgan   so‘zlarning   semantikasiga
bog‘liq.   Gapning nisbiy semantik to'liqligi uchun eng muhimi, asosiy a'zolar rolida
semantik   jihatdan   etarli   so'zlardan   foydalanishdir.   Chorshanba   tugallanmagan
gaplar:   Kelish   bizni   xursand   qildi   (?)   Ko`zli   qiz   (?)   yoki   U   kirdi   (?)   -   va
tugatdi:   Otaning kelishi bizni xursand qildi.   Ko'k ko'zli qiz.   U o'ylamasdan harakat
qildi   yoki   universitetga   kirdi.   Ko'p   hollarda   to'liqlik   yoki   to'liqlik   matn   yoki
vaziyatdan   tashqarida   olingan   alohida   jumlaga   nisbatan   aniqlanadi.   Demak,
ajratilgan   gapni   to‘liq   va   mazmunli   deb   bo‘lmaydi.U   bir   stakan   ichdi   ..., chunki
semantik moslik qoidasi buziladi:   semantik tarkibida   ichish fe'li   suyuqlik majburiy
elementiga   ega.   Shu   bilan   birga,   dialogik   javobda   bir   stakan   so'zni   ham   ishlatish
mumkin   :   "   U qancha sut ichdi?"   -   Shisha.
  Semantik   aniqlik   tushunchasi   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   asosiy   a’zolar   semantik
jihatdan   yetarlicha   so‘z   shakllari   bilan   ifodalansa,   predikativ   o‘zak   bilan   mos
kelishi   mumkin   bo‘lgan   gap   modeli   tushunchasi   {It's   raining.   Osmon   bulutli.   Ota
keldi.   Sovuq,   muzlaydi),   yoki   mos   kelmaslik,   agar   bazaning   tarkibiy   qismlari
majburiy tarqatuvchilarga muhtoj bo'lsa   (Otasi + ishda. U tomosha qiladi + sun'iy
yo'ldoshlar.   Ota   odam   +   baland   bo'yli.   U   +   qaltirash   va   ostida.).   Gap   modeli
semantik tuzilmaning barcha asosiy komponentlarini: sub'ekt, predikat va ob'ektni
va majburiy semantik determinantlarni o'z ichiga oladi.
17 Bu   holda   jumla   modeli   predikativ   asosni   taqsimlashda   birinchi   qadam   sifatida
ishlaydi.
Har   qanday   funksional   tipdagi   gapning   mazmuni   ma’ruzachi   tomonidan
emotsional   baholanishi   mumkin,   bu   maqsadda   maxsus   intonatsiya   va   undov
zarralaridan   foydalanadi.   Bu   hissiy   rangdagi   gaplar   undov   gaplar
deyiladi.   So‘zlovchi   bunday   munosabat   bildirmasa,   gap   undovsiz
bo‘ladi:   Farishtam,   sevgiga   loyiq   emasman!   Lekin   go'yo!   Bu   ko'rinish   hamma
narsani   ajoyib   tarzda   ifodalashi   mumkin!   Oh,   meni   aldash   qiyin
emas!   Aldanganimdan xursandman!   (P.).
Modallik   -   gap   mazmunining   qandaydir   voqelik   tekisligiga   munosabatini   fe'l
mayllari   va   maxsus   modal   so'zlar   orqali   ifodalash.   Asosiy   modal   ma'nolar   -   bu
gapda   aytilgan   gapning   to'g'riligi,   maqbulligi,   imkoniyati   yoki
zarurligi.   Masalan:   Qishloq   sovetining   qayerdadir   ziyofatga   boraman   (reallik).   //
Ziyofatdagi  qizlar hamma yigitlarni  unutishardi   (imkoniyat).   Men o'ng qirg'oqqa,
jangdan   so'ng,   tiriklayin   kirishni   xohlayman   (istaganlik).   Ofitserlar   va   askarlar,
birin-ketin chiqinglar!   (kerak) (televizor).
Sodda   gapda   ob'ektiv   modallik   (maylilik)   va   zamon   sintaktik   kategoriyalari
shakllarini   o'z   ichiga   olgan   shakllar   tizimi   mavjud.   Modallik   sub'ektiv   real   va
noreal (real bo'lmagan).
Ishonchlilik,   ehtimollik   (sub'ektiv   modallik)   qiymati   kirish-modal   komponentlar
(albatta, ehtimol, ehtimol, shubhasiz, ehtimol va boshqalar) yordamida ifodalanadi:
Shubhasiz, bolalar  bilan muloqot insonda ko'plab yaxshi  fazilatlarni rivojlantiradi
(   Paust   ) .).
  Haqiqiy   modallik   -   bayonot   mazmunining   hayotiy   vaziyat   sifatida
o'tkazilishi.   Bunga   faqat   indikativ   kayfiyatning   (sintaktik   indikativ)   shakllarini
qo'llash   orqali   erishiladi,   bu   holat   vaqtinchalik   aniqlik   bilan   tavsiflanadi,
ya'ni.   hozirgi, o'tmish yoki kelajakda sodir bo'ladi.
Surreal modallik - bu so'z mazmunini istalgan, mumkin yoki zarur vaziyat sifatida
o'tkazish.   Tabiiyki,   bu   holatda   har   qanday   vaqtinchalik   aniqlik   istisno
18 qilinadi.   Bunday   bayonotni   loyihalash   uchun   vaqtinchalik   noaniqlik   bilan   ajralib
turadigan subjunktiv va imperativ kayfiyat shakllari qo'llaniladi.
Gap paradigmasining boshlang'ich shakli - bu sintaktik hozirgi zamonning fe'l yoki
bog'lovchi (jumladan, nol) bilan ifodalangan shakli.
Ko'p o'lchovli birlik sifatidagi taklifning yuqoridagi xususiyatlarini hisobga olgan
holda, uning eng umumiy tavsiflari berilgan.
Masalan:   Yovvoyi   tabiatda   firuza   dalasida   gullagan   (B.)   –   sodda   gap;   u   bayonot
modeliga mos keladigan bitta predikativ asosga ega;   bayonning maqsadiga ko'ra, u
hikoya,   xabarning   to'liqligi   intonatsiyasi   bilan   talaffuz   qilinadi;   kommunikativ
jihatdan mavzu va qofiyaga ajratadi;   shakllar  tizimiga ega;   grammatik ma’no real
modallik   va   sintaktik   o‘tgan   zamonda   ifodalanadi;   tasdiqlovchi:   hissiy   jihatdan
rangsiz;   predmet   va   predikat   bilan   mos   ravishda   ifodalangan   predmetning
mavjudligi bilan tavsiflanadi;   tipik ma'no - shaxssiz sub'ekt va uning harakati.
Bizning   ishimizning   keyingi   bobi   butunlay   taklifni   o'rganish   jihatlariga
bag'ishlangan.   Gap sintaksisning murakkab elementi bo'lganligi sababli, uni ko'rib
chiqishda   mantiqiy,   tarkibiy,   semantik   va   kommunikativ   tomonlari   hisobga
olinadi.
19 3. S odda gaplarda shakl va mazmun munosabati
  Har   qanday   sodda   gap   shakl   va   mazmun   birligidan   iborat.   Sodda   gapning
lisoniy   sathdagi   shakily   va   mazmuniy   jihati   uning   nutqiy   sathdagi   shakily   va
mazmuniy jihatidan farqlanadi.
        Sodda   gapning   eng   kichik   qurilish   qolipi   lisoniy   sathda   o’rnashgan.   Bunda
lisoniy sintaktik qolipning chap tomoni shakily va o’ng tomoni mazmuniy jihati.
        Nutqiy   sathda   esa   shakily   va   mazmuniy     jihat   lisoniy   sathdagidan   farqliroq.
Sodda   gaplarning   nutqiy   sathdagi   shakily-mazmuniy   munosabatini
tilshunoslikning mazmuniy sintaktik yo’nalishi  o’rganadi.
    Mazmuniy sintaksis ma’lum bir sintaktik birlik nimani ifodalaydi va ma’lum bir
voqea qanday ifodalaydi degan muammoni ochib berish bilan mashg’ul bo’ladi.
       Sintaktik birlik (so’z birikmasi, gap bo’lagi, gap)da ifodalangan borliq bo’lagi,
voqelik,   vaziyat   mazmuniy   sintaksisda   propozitsiya   deb   yuritiladi.   Masalan,
borliqda   kitob   ustida   harakat   bajariladi   –   kitob   o’qildi.   Bu   propozitsiyadir.
Propozitsiya so’z birikmasi bilan ham (   kitobning o’qilishi   ), sodda gap bilan ham
ifodalanishi mumkin (   Kitob o’qildi   ). Lekin turli sintaktik birlikda turlicha – so’z
birikmasida  muayyanlashgan tushuncha, gapda esa nisbiy nisbiy tugal fikr sifatida
aks   etgan.   Demak,   ko’rinadiki,   ma’lum   bir   propozitsiya   sodda   gap   sifatida
namoyon   bo’lashi   uchun   unga   boshqa   narsalar   –   so’zlovchining   kommunikativ
maqsadi,   modallik   belgilari   ham   qorishadi-   bu   esa   gapga   xos   grammatik
kategoriyaning nutqiy namoyon bo’lishini taqozo etadi va tegishli sintaktik mavqe
bilan   ta’minlanadi.   Boshqacha   aytganda,   birinchi   sintaktik   birlik   (   kitobning
o’qilishi   )da   propozitsiya   tushuncha   tarzida   berilib,   u   so’zlovchining   buni   hukm
sifatida   bermaslik   maqsadiga   bo’ysundrilgan.   Maqsad   esa   ifodalovchi   sintaktik
birlikda   grammatik   shakllar   ([- ning ],   [- i ]   )   va   ohang   (ko’tariluvchi   –
tugallanmagan)   bilan   ta’minlangan.   Ikkincisida   esa   so’zlovchi   propozitsiyasini
nisbiy   tugal   fikr   sifatida   berishni   maqsad   qilganligitufayli   u   nutqda   tegishli
20 grammatik   vosita     (kesimlik   kategoriyasi)   va   maxsus   (pasayuvchi,   tugallangan)
ohang bilan ta’minlangan.
        Ma’lum  bo’ldiki,mazmun va  shakl  muvofiq emas.  Bir   mazmun (propozitsiya)
turli   shakl   (so’z   birikmasi   va   gap)   bilan   ifodalangan.   Shuningdek,   bir   shakl   turli
mazmunlarni   ifodalash   mumkin.   Masalan,   Men   o’quvchiman   gapi   sintaktik   shakl
sifatida ikki mazmunni ifodalagan. Qiyoslang:
1. Men o’quvchiman – I am school boy.
2. Men o’quvchiman – I am readineer.
        Mazmuniy   sintaksisda   sodda   gap   mazmuni   ikki   unsur   –   obyektiv   va
subyektiv mazmundan iborat deb qaraladi. Obyektiv mazmun sodda gapda aks
etgan     propozitsiya   (   u   diktum   ham   deyiladi),   subyektiv   mazmun   esa   bu
voqelikka so’zlovchining munosabati (u  modus  deb yuritiladi). Masalan,  Halim
keldi,   Halim   kelmoqchi,   Halim   kelsa   edi,   Halim,   balki   kelar   gaplarida   dictum
bir xil, ammo har bir gapda modus turlicha.
        Bir   sintaktik  birlik  bilan  turli   mazmunning,  bir  mazmunning  turli   sintaktik
birliklar   vositasida   ifodalanishi   sintaktik   birliklarda   mazmuniy-   sintaktik
nomuvofiqlikni keltirib chiqaradi (bunga yuqorida misol keltilidi).
        Tildagi     shakl     va     mazmun     nomutanosibligining     sababi     shundaki,     til
ramzlarining  birliklarining)   mohiyati   oddiygina shakl  va     mazmun bog’lanishi
orqali  balki  til  birliklarining   o’xshashlik   (par adi gmatik)  va   qo’shnichilik
(sintagmatik) munosabatlari orqali aniqlanadi.
Shakl     va     mazmun     nomutanosibligining     o’zi     esa     tilning   rivojidagi     eng
asosiy  ichki  omil  hisoblanadi.  Tilning  o’ z  holicha  rivojlanib, kunma - kun
o’sib borayotgan jamiyat talabini qondira oli shi,   jamiyat   a’zolariga, hech bir
qiyinchilik tug’ dir may   rivojlanishi   shakl va mazmun nomutanosibligiga ko’
ra yuz ber adi. Biz kunda bu jarayonning guvohi bo’lamiz. quyidagi dalillar ga
murojaat qilaylik:
21 1.     Oktabr   to’ntarishidan   keyin   juda   ko’p   lug’aviy   birlik lar ning   shakli
o’zgar madi,  ammo  mazmuni  o’zgardi:  [ arbob,  rais,  hakim,  hakam  va  b.]
40 —80 -yillarda   ko’plab  lug’ aviy  birliklarning  ma’ nolari  saqlandi.  Shakli
esa,     asosan,   ruscha     shakllar     bilan       almashtirildi:       (   sho’ro   →sovet,
inqilob→revolyusiya,jumhur r iyat→respublika,viloyat oblast, tuman→ rayon).
2.   Bugungi  kunda  r us  tilidan  va  u  orqali    G’ arbiy  Yevr opa  tillaridan
kir gan minglab   lug’ aviy   birliklar ning   hatto   ilmiy - texnik   atamalar ning
ma’no   (mazmun)lari     saqlanmoqda.     Amm   o           shakli     esa     qisman         o’
zbekcha,     ko’pincha   ar   abcha     va     tojikcha     so’zlar     bilan     almashtirilmoqda:
(Vrach→hakim, televizor→oynaijahon,   institut→oliygoh,     fakultet→kulliyot,
student→talaba kabi).
3.     Biz   har   kuni   yuz   martalab   lug’ aviy   birliklar ni   ko’ chma   ma’ nod a
qo’llaymiz.  Qiyoslang:  [Singlim,  bu  qanday  bino?  Akajon,  biroz  qar ashib
yuboring,]     Bu     gaplar   da     (singlim,     akajon,     qarashib     yuboring)     so’zlarida
lug’aviy     ma’no     o’zgartirilgan,     shakl     esa     saqlangan.     Qo’shni     tillarda,
ayniqsa,   ko’p     tillilik     sharoitida     o’z     lug’aviy     birliklariga     ma’nodosh
(   sinonim)       so’zlar   olish,     tanlash,     ulardan     erkin     foydalanish     ham     qayd
etilgan   nomutanosiblikka ko’ra   yuz   beradi.   Ayniqsa,     eski   o’zbek   tilining
badiiy   -   nazmiy     nutqida     bu   usuldan     nihoyatda     ko’p     foydalanilgan.     Shu
sababli     faqat     bir     «sevgili»   tushunchasini     ifodalash     uchun     eski     o’zbek
tilimizda  100  dan  ortiq  shakldosh so’z bor . 
     Bunday  imkoniyatlarning  barchasi  tilning  rivojla nishi  uchun  qulay  omil
bo’lib, tildagi shakl va mazmun nomutanosibligi bilan asoslanadi.O’zbek  tilida
sodda     gaplardagi     mazmuniy   -   sintaktik     nomuvofiqlik     (asimmetriya)
muammosi   o‘rganilgan.   Ammo   bu   masala   qo‘shma   gaplar   doirasida   alohida
o‘rganilgan   emas.   Rus   tilida   esa   mazkur   masala,     qo‘shma     gap     materialida
chuqur tadqiq etilgan.
22        U.Veynreyx   to‘g‘ri   ko‘rsatganiday,   ma’no   va   uning   ifodasi   o‘rtasidagi
qat’iy  moslik faqat ideallashtirilgan semiotik belgilargagina xosdir. Tilda    esa,
xususan, uning sintaktik   sathida   gapning   shakliy   va   maz muniy   tarkiblari
o‘rtasidagi     aloqa       behad   murakkab   va   ko‘pincha   ziddiyatli   bo‘lib,   ular   bir   -
birlari   bilan   to‘liq   muvofiq   kelmaydi,   ko‘pincha   mazmuniy-sintaktik
nomuvofiqlik   (asimmetriya)       mavjud     bo‘ladi.   Ana shunday   nomuvofiqlik
bo‘lmasa,     tilshunoslikning     oldida     muammoning     o‘zi     ham   bo‘lmas     edi.
Lekin   gaplarning   aksariyatida   ana   shunday   nomuvofiqlik   bor.     Shakl   va
mazmunning     bunday     ziddiyatli     tabiati     tilning     o‘ziga     xos     xususiyatidir.
Muhimi     shuki, til   birliklarining   shakli   va   mazmuni   o‘rtasidagi       dialektik
ziddiyat     ularning     uzviy   birligiga     to‘sqinlik     qilmaydigan     emas,     balki     bu
ziddiyat  ana  shun day  birlik  mavjud bo‘lgandagin mumkin bo‘ladi, bu tildagi
qonuniy va ob’ektiv hodisadir.
       Aytish     lozimki,     sodda     gaplar     doirasidagi     mazmuniy-sintaktik
nomuvofiqlik,     asosan,   tildagi     tejash     tendenstiyasining     namoyon     bo’lishi
sifatida   yuzaga   kelsa,   qo’shma   gaplardagi bunday nomuvofiqlikning zamini
tildagi ortiqchalik tendenstiyasiga borib taqaladi.
       Bir propozitsiya sodda gap bilan ham, qo’shma gap bilan ham  ifodalanishi
mumkin. Qiyoslang : Kamola kelgach, men ketdim   ( sodda   gap).   Kamola keldi
va men ketdim  ( qo’shma gap).
        Qo’shma   gap   bilan   bitta   propozitsiya   ifodalanib,   gapning   bir   qismi
modusnigina ifodalashi mumkin:   Men o’ylaymanki   (modus),   u bugun kelmaydi
(dictum, propozitsiya).
23 4.  Sodda gaplarning lisoniy sintaktik qolipi.
        Lisoniy   sintaktik   qolip   nutqiy   hodisa   sifatidagi   sodda   gaplarning   asosiy
grammatik     va   struktur   (qurilish)   xususiyatini   o’zida   mujassamlashtirgan
mavhum   qurilma   sifatida   yashaydi.   Bu   gapning   struktur   elementi   orasidagi
munosabatni   ifodalab,   uning   umumiy   grammatik   ma’nosini
mujassamlashtiradi.
        Nutqda   sodda   gaplar   turli-tuman:   1.   Shavkat   kitobni   o’qidi.   2.   Ortadi
sevinchim. 3. Farg’ona, go’zalsan.   Shuning uchun ularning qoliplari ham turli-
tuman bo’lishi tabiiy. Yuqoridagi  Shavkat kitobni o’qidi  tipidagi cheksiz gaplar
( Tohir xatni oldi. Munisa uyni supurdi ) uchun (ega+to’ldiruvchi+kesim)  Ortadi
sevinchim   tipida   cheksiz   gaplar   uchun   (ega+kesim),   Farg’ona,   go’zalsan
tipidagi   cheksiz   gaplar   uchun   (undalma,kesim)   qoliplari   umumiy.
Aytilganlardan ikkita ikki xil xulosaga kelish mumkin:
1) qoliplar cheksiz gaplar uchun umumiy:
2) bu qoliplarni ham cheksiz ajratish mumkin.
        Ikkinchi   xulosa   lisoniy   birliklarning   cheklanganligi   haqidagi   qoidaga   zid.
Demak, yo qolip haqidagi xulosada hali izchillik va mukammallik yo’q, yoxud
ajratilgan   qoliplarda   umumiylik   yuqori   darajada   emas.   Zero,   boshqa   lisoniy
birlik kabi qolip ham miqdoran chekli va mohiyatan  umumiy bo’lishi lozim.
    Keltirilgan qolipning cheksizligi sababi – uning gaplarni umumlashtirishning
ancha quyi bosqichida ekanligi. Chunki [undalma, kesim] va [ ega +kesi,] qolipi
ham   o’zaro   farqli   va   umumiy   belgi-   xususiyatga   ega.   Bu   qolip   undalma   va
kesim uzvlari   asosida o’zaro farqlanadi, biroq har ikkalasi    uchun ham kesim
uzvi  qanchalik cheksiz  ko’rinish  kasb etmasin,  ular  lisonda  bitta umumiylikka
ega   bo’lishi   va   bu   umumiylikning   zarrasi   gap   bo’lib   kela   oladigan   istalgan
hosilada   mavjud   bo’lishi   shart.   Xo’sh,   o’zbek   nutqida   qo’llana   oladigan
gaplardagi yuqori darajadagi umumiylik nimadan iborat va u qanday tiklanadi?
Buni aniqlash uchun bir necha o’nlab sodda gaplar olinib, ulardan nosintaktik,
24 ya’ni   almashtirilsa   ham,   o’zgartirilsa   ham,   sodda   gap   mohiyatiga   daxl
qilmaydigan   fonetik   (gap   ohangi),   grammatik   (gap   bo’laklari   uchun   asos
bo’lgan  so’z  turkumlari)   hodisalar,  so’zlovchining kommunikativ niyati   (ifoda
maqsadi: dark, so’roq, buyruq), emotsional jihatlar ( gapdagi his-hayajon), gap
bo’laklari   tarkibi   (yig’ma,   yoyiq,   analitik   bo’laklar),   shaxsning   tavsifi   kabilar
gapning   mohiyatini   qorong’ilashtiruvchi   o’zga   hodisa,   tajalli   sifatida   gap
tarkibidan   chetlashtiriladi.   Shuningdrk,   tajallilardan   holi   qilingan   cheksiz
qoliplardagi  farqlar  e’tibordan soqit  qilinib, umumiyliklar  saqlab  qolinaveradi.
Demak,   sodda   gap   lisoniy   sintaktik   qolipini   aniqlash   ikki   bosqichda   amalga
oshiriladi: 
1) nosintaktik hodisalarni chetlashtirish:
2) farqlarni soqit qilish – aynanliklarni ajratish
        Quyidagi   sodda   gaplardan   dastlab   nosintaktik   hodisalarni   chetlashtirishga
harakat     qilamiz.   1.  Shavkat  uyga  borsin!     2.  Qaylardasan,   sevikli   erkam?     3.
G’urbat axtarganga g’urbat ekan bu dunyo!  4. Sen ham uni sevasanmi?
    Bu sodda gaplarda quyidagi nosintaktik hodisalar mavjud:
        1.Ifoda   maqsadi.   Bu   nosintaktik   hodisa   so’zlovchining   maqsadi,
kommunikativ niyati bo’lib, shu asosda  darak, so’roq, buyruq gap hosil qiladi.
Bir gapni uning sintaktik qurilmasiga ta’sir qilmasdan har xil ohang yordamida
darak,   so’roq,   buyruq   gapga   aylantirish   mumkin.   Masalan:   1.   Jamshid   uyga
borsin   (buyruq   gap).   2.   Jamshid   uyga   borsin.   (Jamshid   uyga   borsin,   keyin
gaplashamiz   ma’nosida   –   darak   gap).   3.   Jamshid   uyga   borsin?   (so’roq   gap).
Sodda   gap   ohang   jihatdan   qancha   o’zgarmasin,   uning   qurulishi   o’zgarmasdan
qolaveradi: [ega+hol+kesim]. 
    Gapning ifoda maqsadini o’zgartiruvchi vosita sodda gap tarkibiga kiritisa ham,
sintaktik qurilishiga putur yetkazmaydi  (masalan,  so’roq olmoshlari, yuklamalar).
Demak, birinchi gapdagi buyruq, ikkinchi va to’rtinchi gapdagi so’roq va uchinchi
gapdagi   darak   ma’nolari   mantiqiy   kategoriyaning   ushbu   gaplarda   namoyon
25 bo’lgan zarralari – gaplarning sintaktik tabiatiga daxldor bo’lmagan o’zga, begoba
hodisaning tajallisi.
       2.Modal ma’nolar.     So’zlovchining o’z fikriga munosabatini ifodalovchi modal
ma’no ham gapning sintaktik qurilishiga ta’sir qilmaydi. Masalan,   Shalola kelgan,
Shalola   kelgandir,   Shalola   keldi,   Shalola,   albatta,   keldi   gaplarining   birinchisida
so’zlovchining fikrga betaraf munosabati, ikkinchisida gumonsirash,   uchinchisida
aniqlik, to’rtinchisida fikrning qat’iyligi namoyon bo’lgan.   Bundagi biror gapdan
anglashilgan so’zlovchining munosabati ikkinchi bir gapga ko’chirilsa ham, sodda
gaplarning   sintaktik   tabiati   o’zgarmasdan   qolaveradi.   Yuqorida   keltirilgan   to’rtta
gapning   birinchisida   qat’iylik   ( Shavkat   uyga   borsin ),   ikkinchisida   noaniqlik
( Qaylardasan,   sevikli   erkam ),   uchinchisida   afsus   ( G’urbat   axtarganga   g’urbatdir
dunyo) , to’rtinchisida gumon ( Sen ham uni sevasanmi? ) kabi ma’nolar nosintaktik
hodisalar sifatida namoyon bo’lgan. 
3.   Gap   bo’laklarining   ifodalanish   xususiyatlari.   Gap   bo’laklarining   qanday   so’z
bilan   ifodalanganligi   –   leksik   hodisalarining   gapda   voqelangan   (tajallilangan)
ko’rinishi. Masalan,  bo’laklarning ot yoki fe’ldan ekanligi, leksema  yoki frazema
bilan   ifodalangaligiham   nutqiy   sintaktik   qurilishini   belgilrdi,   biroq   lisoniy
mohiyatga   ta’sir   qilmaydi.   Bunga,   deylik,   ot   bilan   ifodalangan   bo’lakni   olmosh
bilan   almashtirish   asosda   (Nigora   maktabga   boradi   –   ega+hol+kesim);   U
maktabga boradi – (ega+hol+kesim)  amin bo’lish mumkin.
4.   Murakkablashtiruvchi   vositalar.   Gap   tarkibi   undalma,   ajratilgan   bo’lak,
bo’laklarning   uyushishi,   kirish   kiritma   vosita   yordamida   murakkablashadi.
Undalma,   kirish   va   kiritma   gap   bo’laklari   bilan   mazmunan   bog’langan,   lekin
grammatik     munosabatga   kirishmagan   hodisa   bo’lib,   gapning   umumiy   sintaktik
qurilishini   o’zgartirishga   qodir   emas.   Masalan,   Qaylardasan,   sevikli   erkam
gapidagi   undalma   (   sevikli   erkam),   Savkat,   so’zsiz,   va’dani   uddalaydi   gapidagi
kirish   so’z   (   so’zsiz ),   Tabibning   ta’biricha,   bu   dardga   davo   yo’q   emish   gapidagi
kirish   birikma   ( tabibning   ta’biricha )   ,   Shoir   (men   uni   ilgari   ko’rmagan   edim)
26 rindona   ijodgor   sifatida   taassurot   qoldiradi   gapidagi   kiritma   (men   uni   ilgari
kormagan edim)  ana shunday nosintaktik hodisa.
27 X ULOSA
Maqsud   Shayxzoda   o‘zbek   adabiyotining   yorqin   namoyondasi.
  U   hozirgi   zamon   o‘zbek   adabiy   tiliga   munosib   hissa   qo‘shgan,   o‘ziga
xos   uslubga   ega   bo‘lgan   ijodkorlarimizdandir.     Adabiyotimizni   badiiy   jihatdan
mukammal, sermazmun asarlar bilan boyitish barobarida adabiy tilimizning sofligi
va   ravnaqi   yo‘lida   ham   beqiyos   jonbozliklar   ko‘rsatgan   adib.   Shu   jihatdan
qaralganda atoqli  so‘z san’atkoriShayxzoda o‘zbek tilimiz rivoji, uning sofligi  va
xalqchilligi   yo‘lidagi   faoliyati   alohida   o‘rganishga   loyiq   deb   o‘ylaymiz.Adibning
bir   qancha   asarlari,   o‘nlab   maqolalari   ham   o‘zbek   tilining   boyligini   va   uslubiy
jihatdan keng qo‘llanishini ko‘rsatib turadi.
Xalqimiz   hayotida   ulkan   o‘zgarish   yuz   berib,   mustaqilligimizni   qo‘lga
kiritdik. Jumladan, badiiy adabiyotga bo‘lgan munosabatlarda ham. Agar biz oldin
adabiy   asarga   g‘oyaviylik   pozitsiyasidan,   „   sotsialistik   realizm“   nuqtai   nazaridan
qaragan bo‘lsak, bugun biz unga adabiyotning bosh maqsadi-badiiy estetik zavq va
tarbiya berish darajasidan kelib chiqib munosabat bildirayapmiz.
Ushbu   ishda   o‘z   oldimizga   Shayxzoda   asarlarini   leksik     tahlil   qilish
maqsadini   qo‘yar   ekanmiz,   birinchi   o‘rinda   e’tiborni   estetik   g‘oyani
shakllantiruvchi   lisoniy   vositalarni   aniqlashga   qaratdik.   Badiiy   asarni   asosini
tashkil qiluvchi estetik g‘oya va shakl mazmun doiralari uyg‘unligida shakllanadi.
Bunda   til   vositalari   tanlovi   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Badiiy   matnning   o‘zga
funksional   uslublardan,   matnlardan   farqi   shundaki,   unda   til   birliklari   nafaqat
axborot   uzatish,   balki   obrazli   tasvir   yaratish   vositasini   ham   o‘taydi.   Obrazli   so‘z
qo‘llash   o‘ziga   xos   usul   bo‘lib,   bu   usul   individual   xususiyatga   ega.
Shu sababli biz tadqiqot jarayonida e’tiborni”Mirzo UluG’bek” tragediya  matnida
individual   uslubning   aks   topgan   ko‘rsatkichlarini,   yozuvchining   shaxsiy   lisoniy
qobiliyatining   badiiy   tasvir   vaziyati,tasvirlanayotgan   voqelikning   ijtimoiy   muhit
bilan   bog‘liq   tomonlarini   aniqlashga   harakat   qildik.Tahlil   ”   Mirzo   UluG’bek”
tragediya     tilini   umumfilologik   yo‘nalishda   „shaxs   va   lisoniy   faoliyat“,   „til   va
voqeylik “yo‘nalishlari nuqtai nazaridan o‘rganishda muhim o‘rin tutadi.
28 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Tursunov U., Muxtorov J.,  Rahmatullaev  SH. Hozirgi  o‘zbek adabiy tili. –
Toshkent: O‘zbekiston, 1992.
2. Sayfullaeva   R.,   Mengliev   B.,   Boqieva.,   Qurbonova   M.,   Yunisova   Z.,
Abdullaeva M. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. –T.: 2009.
3. O‘zbek tili leksikologiyasi. -T.: Fan, 1981.
4. Begmatov   E.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tilining     leksik   qatlamlari     –T.:   Fan,
1985.
5. Jamolxonov H. Hozirgi o’zbek adabiy tili. –T.: Talqin. 2005.
6. Qilichev E. Badiiy tasvirning leksik vositalari. –T.: Fan, 1982.
7. Abdullaev  A. O‘zbek  tilida  ekspressivlikning   ifodalanishi.  –Toshkent:   Fan,
1983.
8. www. ziyonet.uz.
29

Sodda gaplarning qurilish qoliplari

KIRISH ....................................................................................................................2

1.Sodda gaplar ..........................................................................................................4

2.Darsning sodda gaplar haqida borishi ...................................................................8

3.Sodda gaplarda shakl va mazmun munosabati ....................................................12

4. Sodda gaplarning lisoniy sintaktik qolipi ...........................................................15

XULOSA ...............................................................................................................19

ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................20