Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 125.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 14 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Azizbek Muhiddinov

Дата регистрации 04 Июнь 2025

0 Продаж

Soliqlarning makroiqtisodiy mohiyati va roli

Купить
Mavzu:   Asosiy makroiqtisodiyot modellarining qiyosiy tahlili
I Kirish
1BOB Asosiy makroiqtisodiyot modellarining qiyosiy tahlili
1.1 Makroiqtisodiy tahlil usullari va tamoyillari
1.2   Resurslar,   tovarlar   (va   xizmatlar),   daromadlarning   makroiqtisodiy   doiraviy
aylanishi
1.3 Makroiqtisodiy modellar tushunchasi va ko’rinishlari
II Xulosa
III Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Makroiqtisodiy   modellar   asosida   xar   doim   mikroiqtisodiy   darajada   qabul   qilinadigan
qarorlar   tursa,   firmalar   va   uy   xo’jaliklari   nuqtai   nazaridan   maqbul   bo’lgan   ko’plab
modellarda   ularninghatti-harakatlarini   aniqlovchi   qarorlar   yaqqol   ko’rinishda   bo’lmaydi,
balki ko’zda tutiladi.Bizning non bozori modelimiz bunga misol bo’lib xizmat qiladi. Nonga
bo’lgan   talab   asosida   uy   xo’jaliklarining   sotib   oladigan   nonlari   miqdori   haqidagi   qarorlar
yotsa,   non   taklifi   nonvoyxonalarning   non   ishlab   chiqarish   hajmlari   to’g’risidagi   qarorlari
bilan aniqlanadi. Uy xo’jaliklari qarorni naflilikni maksimallashtirishdan kelib chiqqan holda,
nonvoyxonalar esa foydani maksimallashtirishdan kelib chiqqan holda qabul qilishlari ko’zda
tutiladi. Shu bilan birga, bu mikroiqtisodiy qarorlar modelda o’zidan o’zi qatnashmaydi: ular
uning   “foni”ni   tashkil   etadi.   Xuddi   shunday   firmalar   va   uy   xo’jaliklari   tomonidan   qabul
qilinadigan ular nuqtai nazaridan maqbul hisoblangan qarorlar faqat yopinchiqli ko’rinishda
va butun makroiqtisodiyotda qatnashadi.
Iqtisodchilar   modellar   nomini   olgan   soddalashtirilgan   nazariyalarni   qo’llab   iqtisodiyot
haqidagi   qarashlarni   tuzishga   urinadilar.   Modellarda   ko’pincha   matematik   ko’rinishda   turli
iqtisodiy   o’zgaruvchilar   o’rtasidagi   nisbat   ifodalanadi.   Modellarni   qo’llash   ahamiyatli
bo’lmagan   qismlarga   e’tibor   bermaslik   va   ahamiyatli   iqtisodiy   bog’liqliklarni   aniqlashga
imkon berganligi uchun ham maqsadga muvofiqdir.
Davlat   korxonalar   va   uy   xo’jaliklarini   soliqqa   tortish   bilan   birga   korxonalarga
subsidiyalar berish,  aholiga transfert to’lash  orqali ularning ishlab chiqarish imkoniyatlari va
xaridga qodir talablariga ta’sir etadi. Ayni paytda davlat resurslar bozoridan hamda tovarlar
va   xizmatlar   bozorida   sotib   oluvchi   sifatida   ishtirok   etadi.   Davlat   o’z   ishtiroki   bilan
firmalarning ishlab chiqarish hajmlari va uy xo’jaliklarining tovarlar va xizmatlar xarid qilish
miqdolari   to’g’risidagi   qarorlari   o’zaro   mos   kelmagan     hollarda   ro’y   beradigan   iqtisodiy
tebranishlarni   tartibga   solib   turadi.   Ochiq   iqtisodiyot   sharoitida   doiraviy   oqimlar   modeli
yanada   murakkablashadi.   Endi   unda   to’rtinchi   makroiqtisodiy   sub’ekt-   tashqi   dunyo   ham
paydo bo’ladi. Chet el investitsiyalarinig kiritilishi va xorijga investitsiya qilish,   eksport va
import   operatsiyalari   shu   jumladan   moliyaviy   bozor   orqali   jamg’armalarning
investitsiyalarga   oqib   o’tishi   va   moliyaviy   mablag’larning   qayta   taqsimlanishini   e’tiborga
olsak   ko’rib   o’tilgan   model   mukammal   emasligiga   iqror   bo’lamiz.   Ammo   shu   ko’rinishda ham   bu   model   makroiqtisodiy   jarayonlarni   yaxlit   holda   tasavvur   qilishga   imkon   beradi.
Doiraviy oqimlar modelidan  chiqariladigan xulosa shuki, davlat, firmalar, uy xo’jaliklari  va
tashqi   dunyoning   yalpi   xarajatlari   yalpi   ishlab   chiqarish   hajmiga   teng   bo’lishi   resurslar,
tovarlar   va   xizmatlar   oqimlari   (ya’ni   real   oqim)     bilan     daromadlar   va   xarajatlar   oqimlari
(   ya’ni   pul   oqimlari)     o’zaro   teng   bo’lishining   asosiy   shartidir     Yalpi   xarajatlar   hajmining
oshishi ishlab chiqarish hajmlari va  ish bilan bandlilik darajasining  o’sishiga olib keladi . Bu
esa   o’z   navbatida   yalpi   daromadlarning   oshishiga   sabab   bo’ladi.   Kattaroq   hajmdagi   yalpi
daromadlar   unga   mos   hajmdagi   yalpi   xarajatlarni   belgilab   beradi.     Sabab   oqibat
bog’lanishlari o’rin almashishi tufayli doiraviy oqimlar modeli doiraviy aylanish ko’rinishini
oladi. Iqtisodiyot barqaror    rivojlanib borishi uchun yalpi  xarajatlar to’xtovsiz o’sib borishi
shart.   Bu     vazifa     byudjet-soliq   siyosati   vositalari   bo’lgan   soliqlarni   hamda   davlat
xarajatlarini   o’zgartirish   hamda   pul-kredit   siyosati   vositalari   yordamida   mul   massasini
o’zgartirish  orqali bajariladi.   1BOB Asosiy makroiqtisodiyot modellarining qiyosiy tahlili
 Makroiqtisodiy tahlil usullari va tamoyillari
Makroiqtisodiyot  o’z tahlilida mikroiqtisodiyot  qanday  usullar  va tamoyillarni  qo’llasa
shulardan   foydalanadi.   Iqtisodiy   tahlilning   shunday   umumiy   usullari   va   tamoyillariga
abstraktlashtirish   (iqtisodiy   jarayonlar   va   voqeliklarni   tadqiq   qilish   va   tushuntirish   uchun
modellardan foydalanish); deduktsiya va induktsiya usllarini muvofiqlashtirish; normativ va
pozitiv   tahlilni   muvofiqlashtirish;   ispolzovanie   printsipa   «boshqa   teng   sharoitlarda »
tamoyilidan   foydalanish ,   iqtisodiy   agentlarning   oqilona   hulq-atvori   haqidagi   farazlar   va
boshqalar taalluqli. 
Makroiqtisodiy   tahlilning   xususiyati   shundan   iboratki,   uning   muhim   tamoyili   bo’lib
agregatlash, ya’ni umumlashtirish qatnashadi .  Iqtisodiy bog’liqliklar va qonuniyatlarni butun
iqtisodiyot   darajasida   o’rganish,   agar   ularni   umumlashtirib   yoki   agregatlar   sifatida
qaralsagina   mumkin   bo’ladi.   Makroiqtisodiy   tahlil   umumlashtirishni   talab   etadi.
Umumlashtirish   alohida   qismlarni   bitta   qilib   birlashtirish,   yig’ishni   o’zida   aks
ettiradi.Umumlashtirish   doimo   abstraktlashtirishga,   ya’ni   iqtisodiy   jarayonlar   va
voqeliklarning   ahamiyatli   bo’lmagan   holatlaridan   voz   kechish   hamda   eng   ahamiyatli,   zarur
o’zig   xos   belgilarini,   qonuniyatlarini   ajratishga   asoslanadi.   Umumlashtirish   makroiqtisodiy
agentlarni,   makroiqtisodiy   bozorlarni,   makroiqtisodiy   o’zaro   bog’liqliklarni,   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlarni ajratadi.
Iqtisodiy   agentlar   hulq-atvorining   eng   o’ziga   xos   belgilarini   aniqlashga   asoslangan
umumlashtirish, to’rtta makroiqtisodiy agentlarni ajratib ko’rsatish imkoniyatini ta’minlaydi: 
1) uy xo’jaliklari ,
2) firmalar,
3) davlat ,
4) xorijiy soha .
1 . Uy xo’jaliklari   ( households )   –   bu mustaqil, oqilona harakat  qiluvchi   makro iqtisod iy
agent   bo’lib ,   uning iqtisodiy faoliyatini  maqsadi  naflilikni  maksimallashtirish hisoblanadi.U
iqtisodiyotda   yuzaga   keladigan   vaziyatlarda:   a)   iqtisodiy   resurslar   ( mehnat ,   er ,   kapital   va
tadbirkorlik   qobiliyati )   egasi .   Iqtisodiy   resurslarni   sotib,   uy   xo’jaliklari   daromad   oladilar,
ularning katta qismini iste’molga (iste’mol xarajatlari) sarflaydilar va shu sababdan   b)   tovar va xizmatlarning asosiy xaridori .   Uy xo’jaliklari  daromadning qolgan qismini jamg’aradilar
va   shuning   uchun     v)   asosiy   jamg’aruvchi   yoki   qarz   beruvchi,   ya’ni   iqtisodiyotda   kredit
mablag’larini taklifini ta’minlovchi sifatida qatnashadi .
2)Firm alar  ( businessfirms )  -  bu mustaqil, oqilona harakat qiluvchi  makro iqtisod iy agent
bo’lib ,   uning iqtisodiy  faoliyatini  maqsadi  foydani  maksimallashtirish  hisoblanadi.   Firm alar
a)  i q tisodiy   resurslarning xaridori, ular  yordamida ishlab  chiqarish jarayoni  ta’minlanadi  va
shuning   uchun   b)   iqtisodiyotdagi   tovar   va   xizmatlarning   asosiy   ishlab   chiqaruvchisi
hisoblanadilar .  Ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarni sotishdan olingan tushumni firmalar
omilli   daromadlar   ko’rinishida   uy   xo’jaliklariga   to’laydilar .   Ishlab   chiqarish   jarayonini
kengaytirish,   kapital   zahirasi   qo’shimcha   o’sishini   ta’minlash   va   kapital   eskirishini   tiklash
uchun   firmalarga   investitsion   tovarlar   (birinchi   navbatda   uskunalar)   zarur ,   shu   sababdan
firm alar   v)   investor lar ,   ya’ni   investitsion   tovar   va   xizmatlarni   xaridorlari   hisoblanadilar .
Firmalar   o’z   investitsion   xarajatlarini   moliyalashtirish   uchun   odatda   qarz   mablag’larini
ishlatganligi sababli ular iqtisodiyotdagi asosiy qarz oluvchi, ya’ni kredit mablag’lariga talab
bildiruvchi bo’lib qatnashadi .
3) Davlat   ( government )   –   bu   iqtisodiy   jarayonlarni   borishiga   ta’sir   ko’rsatish,
iqtisodiyotni tartibga solishda siyosiy va yuridik huquqga ega bo’lgan davlat muassasalari va
tashkilotlari yig’indisidir .  Davlat  -  bumustaqil ,  oqilona harakat qiluvchimakroiqtisodiy  agent ,
osnovnayazada uning   asosiy   vazifasi   –   bozor   zaifliklarini   yo’q   qilish   ( marketfailures )   va
jamiyat   farovonligini   maksimallashtirish –   va   shuning   uchun   a )   ijtimoiy   ne’matlarni   ishlab
chiqaruvchisi ;  b )  davlat sohasini amal qilishini ta’minlash uchun tovar va xizmatlarni xaridori
hamda   o’zining   ko’p   sonli   funktsiyalarini   bajaruvchisi; v )   milliy   daromadni   (soliqlar   va
transfertlar tizimi orqali)qayta taqsimlovchisi ;  g )  davlat byudjetining holatiga qarab  –  moliya
bozorida   qarz   beruvchi   yoki   qarz   oluvchisi   sifatida   qatnashadi .   Bundan   tashqari,   davlat   d)
bozor iqtisodiyotini amal qilishini tartibga soluvchisi va tashkilotchisi sifatida qatnashadi .
U   iqtisodiyotni   amal   qilishining   institutsional   asoslarini   yaratadi   va   ta’minlaydi
( zakonodatelnaya qonuniy  asos ,   havfsizlik  tizimi ,   sug’urta   tizimi ,   soliq  tizimi   va  boshqalar ),
ya’ni    « o’yin qoidalarini igri »  ishlab chiqadi ;   pul emissiyasi bo’yicha yakka o’z huquqqa ega
bo’lganligi   uchun   mamlakatda   pul   taklifini   ta’minlaydi   va   nazorat   qiladi ;   makroiqtisodiy
siyosatni o’tkazadi va bu siyosat quyidagilarga bo’linadi :  iqtisodiy o’sishni ta’minlovchi tuzilmaviy
 iqtisodiyotning   davriy   tebranishlarini   yumshatish   va   resurslarning   to’liq   bandligini,
narxlarning barqaror darajasi hamda tashqi iqtisodiy muvozanatni ta’minlashga yo’naltirilgan
kon’yunktur ali   ( barqarorlashtiruvchi ).   Barqarorlashtirish  siyosatining   asosiy  turlari   bo’lib   a)
fiskal   ( yoki   byudjet- soliq )   siyosati ;   b)   monetar   ( yokipul -kredit)   siyosati   v)   tashqi   iqtisodiy
siyosat ; g)  daromadlar siyosati .
Xususiy va davlat  sektor lariyopiq iqtisodiyotni tashkil etadi .
4) Xorijiy   sektor   ( foreignsector )   –   jahonning   barcha   qolgan   mamlakatlarini   birlashtiradi
va mustaqil oqilona harakat qiluvchi makroiqtisodiy agent hisoblanadi ,  va u ushbu mamlakat
bilan quyidagilar orqali o’zaro hatti-harakatlarni amalga oshiradi :
a)  xalqaro savdo  ( tovar va xizmatlar  eksport i va  import i )
b)  kapitallarni ko’chishi  ( kapital  eksport i va  import i ,  ya’ni moliyaviy aktivlar ).
Bozorlarni   umumlashtirish   ularning   xar   birini   amal   qilish   qonuniyatlarini   aniqlash
maqsadida,   aynan   esa   xar   bir   bozorda   talab   va   taklif   hamda   uning   muvozanat   shartlarini
shakllanish   xususiyatlarini  tadqiq  qilish;   talab  va  taklif  nisbati   asosida  muvozanatli  narx  va
muvozanatli   miqdorni   aniqlash;   xar   bir   bozorda   muvozanatni   o’zgarish   oqibatlarini   tahlili
uchun amalga oshiriladi 
Bozorlarni umumlashtirishto’rtta makroiqtisodiy bozorni ajratish imkonini beradi :
1) tovar va xizmatlar bozori  ( haqiqiy bozor ),
2) moliya bozori  ( moliyaviy aktivlar bozori ),
3) iqtisodiy resuslar bozori ,
4) valyut a bozori .
1)   tovar   va   xizmatlarning   umumlashtirilgan   bozorini   ( goodsmarket )     olish   uchun     biz
i q tisodiyot   tomonidan   ishlab   chi q ariladigan   turli-tuman   tovarlardan   abstraktlashimiz   va   bu
bozor   amal   qi li shining   eng   muhim   qonuniyatlarini,   ya’ni   tovar   va   xizmatlarga   talab   va
taklifni   shakllanish   qonuniyatlarini   ajratishimiz   lozim .   Talab   va   taklifning   nisbati   tovar   va
xizmatlarning   muvozanatli   narx   darajasi   miqdorini   hamda   ularni   ishlab   chiqarishning
muvozanatli   hajmini   olish   imkoniyatini   beradi .   Tovar   va   xizmatlar   bozorini   shuningdek
haqiqiy   bozor   deb   ham   yuritiladi   ( realmarket ),   chunki   u   erda   haqiqiy   aktivlar   (haqiqiy
qimmatliklar) sotiladi va sotib olinadi . 2)   Moliya   bozori   ( qarz   mablag’lari   bozori )   ( financialassetsmarket )   –   bu   moliyaviy
aktivlar   (pullar,   aktsiyalar   va   obligatsiyalar)sotiladigan   va   sotib   olinadigan   bozordir.   Bu
bozor ikkiqismga bo’linadi:
a) pul bozori  (money market) yoki pul ko’rinishidagi moliyaviy aktivlar bozori;
b) qimmatli qog’ozlar bozori (bonds market) yoki pul ko’rinishida bo’lmagan moliyaviy
aktivlar bozori. Pul bozorida olish va sotish jarayonlari yuz bermaydi (pulni pulga sotib olish
ma’nosizdir),   biroq   pul   bozori   amal   qilishi,   pulga   bo’lgan   talab   hamda   taklifni   shakllanishi
qonuniyatlarini tadqiq qilish makroiqtisodiy tahlil uchun juda muhimdir. Pul bozorini, uning
muvozanat shartlarini o’rganish «pul narxi» (kredit narxi) sifatida qatnashuvchi muvozanatli
foiz   stavkasini   va   pul   massasining   muvozanatli   miqdorini   olish,   shuningdek   pul   bozorida
muvozanatni   o’zgarish   oqibatlari   va   uni   tovar   hamda   xizmatlar   bozoriga   ta’sirini   ko’rib
chiqish   imkoniyatini   beradi.   Pul   bozorida   asosiy   vositachilar   bo’lib   pul   omonatlarini   qabul
qiluvchi va kreditlar beruvchi banklar hisoblanadilar. Qimmatli qog’ozlar bozorida aktsiyalar
va   obligatsiyalar   sotiladi   hamda   sotib   olinadi.   Qimmatli   qog’ozlarning   xaridorlari   bo’lib,
birinchi   navbatda   o’z   jamg’armalarini   daromad   olish   (aktsiyalar   bo’yicha   dividendlar   va
obligatsiyalar   bo’yicha   foizlar)   maqsadida   sarflovchi   uy   xo’jaliklari   hisoblanadilar.
Aktsiyalarni   sotuvchilari   (emitentlari)   sifatida   firmalar,   obligatsiyalarni   sotuvchilari   sifatida
firmalar   va   davlat   qatnashadilar.   Firmalar   o’z   investitsion   xarajatlarini   moliyalashtirish   va
ishlab   chiqarish   hajmini   kengaytirish   uchun   mablag’lar   olish   maqsadida   aktsiya   va
obligatsiyalarni   chiqaradilar,   davlat   esa   davlat   byudjeti   taqchilligini   moliyalashtirish   uchun
obligatsiyalar chiqaradi.
3)Makroiqtisodiy modellarda resurslar bozori mehnat bozori bilan ifoda etilgan, chunki
uning   amal   qilish   (mehnatga   talab   va   mehnat   taklifini   shakllanishi)   qonuniyatlari
makroiqtisodiy jarayonlarni, ayniqsa qisqa muddatli davrda tushuntirish imkoniyatini beradi.
Mehnat   bozorini   o’rganishda   biz   turli   mehnat   ko’rinishlaridan,   malaka   va   mutaxassis
tayyorlash   darajasidagi   farqlardan   abstraktlashimiz   lozim.   Uzoq   muddatli   makroiqtisodiy
modellarda   shuningdek   kapital   bozori   ham   tadqiq   qilinadi.   Mehnat   bozori   muvozanati
iqtisodiyotda   muozanatli   mehnat   miqdorini   va   muvozanatli   «mehnat   narxi»     -   ish   haqi
stavkasini aniqlash imkoniyatini beradi. Mehnat bozorida muvozanat bo’lmagan holat tahlili
ishsizlik sabablari va shakllarini aniqlashga imkon beradi. 4) Valyuta bozori (foreign exchange market) – bu turli mamlakatlar milliy pul birliklari
(valyutalar)   bir   biri   bilan   ayirboshlanadigan   (dollarni   ienaga,   evroni   funtga   va   shu   kabi)
bozor.   Bir   milliy   valyutani   boshqasiga   ayirboshlash   natijasida   ayirboshlash   (valyuta)kursi
(exchange rate).shakllanadi. 1.2.  Resurslar, tovarlar (va xizmatlar), daromadlarning makroiqtisodiy doiraviy
aylanishi
Tovarlar aylanmasida iqtisodiyot ikki sektorga bo’linadi: uy xo’jaliklari va firmalar. Uy
xo’jaliklari o’z resurslarini (ishchi kuchi, kapital va erni) firmalarga sotib daromad oladilar va
bu daromadlarini firmalardan tovarlar va xizmatlar olishga ishlatadilar. Firmalar o’zlarining
tovar va xizmatlarini sotib undan tushgan daromadni uy xo’jaliklaridan resurslarni sotib
olishga ishlatadilar.
Quyida keltirilgan 1-chizmadan ko’rinib turibdiki, xaqiqatdan ham nima iste’mol qilish
kerak,   demak,   nima   ishlab   chiqarish   kerak,   degan   masalani   uy   xo’jaliklari   hal   qiladi.   Uy
xo’jaliklarining   bunday   qarori,   firmalarning   ishlab   chiqarish   rejalarini   tuzish   uchun   asos
bo’lishi   kerak.   Firmalar,   o’z   navbatida,   noyob   resurslardan   foydalanish   qarorlarini   bir-biri
bilan   muvofiqlashtirishi   lozim.   Nihoyat,   uy   xo’jaliklari   iste’mol   qilish   uchun   rejalashtirgan
ne’matlarni   olishlari   kerak,   ya’ni   ular   iste’mol   qilish   bo’yicha   qarorlarini   bir-biri   bilan
moslashtirishi kerak bo’ladi. 
Bozor   tizimida   muvofiqlashtirish   masalalarini   ikkita   bozor   hal   qiladi:   ishlab   chiqarish
resurslari bozori va iste’mol ne’matlari bozori.
Talab va taklif modeli tadbirkorlar sektori bilan uy xo’jaliklari sektori o’rtasidagi o’zaro
munosabatlarni tushuntirishga xizmat qiladi. Agar bu ikki sektor tovarlar bozorida oldi-sotdi
bo’yicha o’zaro munosabatda bo’lsa, talab va taklif modeli tovar narxini va sotiladigan tovar
hajmini   aniqlaydi.   Agar   ular   resurslar   bozorida   oldi-sotdi   bo’yicha   o’zaro   munosabatda
bo’lsalar model sotiladigan resurslar narxini va miqdorini aniqlaydi.
Pul daromadlari (ish haqi, 
renta, foiz, foyda)
Ресурслар бозориResurslarga 
xarajatlar
Resurslar Yer, mehnat 
va kapital 1 chizma. Sof bozor iqtisodiyoti sharoiti “resurslar - mahsulotlar” va “daromadlar –
xarajatlar”ning doiraviy aylanishi modeli.
Har   bir   bozor   o’zining   ikkita   qaror   qabul   qiluvchi   sub’ektiga   ega:   sotuvchilar   va
xaridorlar. Bozorda qabul qilinadigan qarorlarning muvofiqligi har bir ne’matning muvozanat
narxi   va   muvozanat   miqdori   bilan   ta’minlanadi.   Narx   talab   va   taklif   munosabatlari   natijasi
sifatida, uy xo’jaliklari va firmalar tomonidan qabul qilinadigan qarorlarni muvofiqlashtirish
uchun   muhim   axborot   bo’lib   hisoblanadi.   Bunday   axborot   bir   vaqtning   o’zida   jamiyatdagi
noyob   ne’matlarni   taqsimlash   muammosini   echish   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Masalan, non narxining oshishi - xaridorlar uchun nonni iste’mol qilishni cheklash to’g’risida
signal   bo’lsa,   firmalar   uchun   nonni   ishlab   chiqarishni   oshirish   va   non   bozoridagi
muvozanatni tiklash to’g’risida muhim axborot bo’lib xizmat qiladi.
Narxlar   noyob   resurslarni   ratsional   taqsimlashni   ta’minlaydi,   ne’matlarni   ratsional
iste’mol qilishga, xarajatlarni kamaytirishga undaydi. Narx er, kapital va resurslar egalarining
daromadini   aniqlaydi.   Bozor   tizimida   muvofiqlashtirish   masalasini   bozor   hal   qiladi.
Muvofiqlashtirish masalasi bilan bog’liq xarajatlarga transaktsion xarajatlar deyiladi. 
Bozor   muvofiqlashtirishdan   tashqari   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   qarorlarini
vaqt bo’yicha tartiblashtiradi. Bu kelajakdagi ne’matlar (fyuchers) bozorining vujudga kelishi
bilan   bog’liqdir.   Kelajakdagi   ne’matlarning   oldi-sotdisi,   ularning   narxlari   to’g’risida Uy xo’jaliklari
Firmalar
Tovarlar va xizmatlar bozori
Daromadlar
Istemol xarajatlariTovarlar va 
xizmatlarTovarlar va 
xizmatlar tasavvurga   ega   bo’lishga,   ularning   kelajakda   nisbatan   noyobligi   to’g’risida   axborot   beradi.
Iste’molchilar   va   ishlab   chiqaruvchilar   bunday   narx   axborotlariga   ko’ra,   o’zlarining   joriy
xo’jalik   rejalarini   qayta   ko’rib   chiqadilar   va   o’zlarining   iqtisodiy   harakatlarini   tartibga
soladilar.
Har   qanday   iqtisodiy   tizimda   tovarlar   va   xizmatlarni   takror   ishlab   chiqarish   umumiy
jarayonini   resurslar,   tovar   va   xizmatlar,   daromadlar   hamda   xarajatlarning   doiraviy   oqimi
modeli     ko’rinishida  tasavvur   qilish  mumkin.  Bu  sodda  model  makroiqtisodiy  tahlil   asosini
tashkil   etadi.     Faqat   xususiy   mulkka   tayangan   (   ya’ni   davlat   ishtiroki   mavjud   bo’lmagan)
yopiq   iqtisodiyotda   bunday   doiraviy   oqimi     firmalar   va   uy   xo’jaliklari   o’rtasida   amalga
oshiriladi (1-chizma).
Uy xo’jaliklari ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan barcha iqtisodiy resurslarni resurslar
bozoriga   etkazib   beradilar,   korxonalar   esa   bu   resurslarni   sotib   olib   turli   xil   mahsulotlarga,
xizmatlarga   aylantiradilar,   so’ngra   esa   ularni   tayyor   mahsulotlar   va   xizmatlar   bozoriga
etkazib   beradilar.   Ayni   paytda   “resurslar   -   tovarlar   va   xizmatlar”   oqimiga   qarama   qarshi
yo’nalishda    “daromadlar - xarajatlar”ning ham  doiraviy oqimi  amalga oshiriladi. Ya’ni, uy
xo’jaliklari   o’zlari   etkazib   bergan   iqtisodiy   resurslar   evaziga   daromad   oladi   hamda   ularni
tovarlar   va   xizmatlar   iste’mol   qilish   uchun   sarflaydilar   yoki   aksincha   korxonalar   resurslar
uchun sarf-xarajatlar qiladilar hamda tayyor mahsulotlarni sotish evaziga daromad oladilar. 2-chizma. “Resurslar-tovarlar va xizmatlar” hamda  “daromadlar – xarajatlar”ning davlat
aralashuvi mavjud iqtisodiyotdagi doiraviy  aylanishi modeli.
Resurslar   hamda   tovarlar   va   xizmatlar   oqimi   jami   taklifni,   daromadlar   va   xarajatlar
oqimi jami talabni ko’rsatadi.   Davlat ishtiroki mavjud bo’lmagan yopiq iqtisodiyotda   yalpi
talab   va   yalpi   taklifning   o’zaro   teng   bo’lishi   firmalarnining   yalpi   sotuvi,   yoki   yalpi   ishlab
chiqarishi hajmi uy xo’jaliklarining yalpi daromadlari, yoki yalpi daromadlariga teng bo’lishi
shaklida   namoyon   bo’ladi.   Bu   ko’rsatkichlar   o’rtasidagi   tenglikning   buzilishi   ishlab
chiqarishning   pasayishi,   inflyatsiya   va   ishsizlik   darajalarining   ko’tarilib   ketishiga   sabab
bo’ladi. Davlat aralashuvi mavjud bo’lgan iqtisodiyotda bu model ancha murakkab  ko’rinish
oladi. 
Bunda:
1-Er, mehnat, kapital. 9-Iste’mol xarajatlari.
2-Resurslar. 10-Sotishdan tushgan daromad.
3-Tovar va xizmatlar. 11-Resurs xarajatlari.
4-Tovar va xizmatlar. 12-Soliqlar.
5-Resurslar. 13-Soliqlar.Ресурслар бозори
Уй х ўжалиги
Корхоналар 
Товар ва хизматлар бозори Давлат 12
3 45
6 7 8
1011
12 1314
1516 6-Tovar va xizmatlar  14-Xarajatlar.
7-Trans fer tlar. 15-Xarajatlar.
8-Pul daromadlar (ish haqi, renta,
foiz, foyda) 16-Subsidiyalar.
Bunday   iqtisodiyotda   r esurslar   -   tovarlar   va   xizmatlar,   daromadlar -xarajatlarning
uzluksiz harakati ham bozor   mexanizmlari   orqali, ham davlat  aralashuvi  bilan ta’minlanadi.
Bunda   hukumat   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilarning   harakatini   bevosita
boshqarmaydi,   balki   resurslar   va   tovarlar   bozorlarida   qatnashish   orqali   ularning   iqtisodiy
faoliyatiga   qulay   sharoitlar   yaratadi.   Davlat   korxonalar   va   uy   xo’jaliklarini   soliqqa   tortish
bilan birga korxonalarga subsidiyalar berish,   aholiga transfert to’lash   orqali ularning ishlab
chiqarish imkoniyatlari va xaridga qodir talablariga ta’sir etadi. Ayni paytda davlat resurslar
bozoridan hamda tovarlar  va xizmatlar  bozorida sotib oluvchi  sifatida ishtirok etadi. Davlat
o’z   ishtiroki   bilan   firmalarning   ishlab   chiqarish   hajmlari   va   uy   xo’jaliklarining   tovarlar   va
xizmatlar   xarid   qilish   miqdolari   to’g’risidagi   qarorlari   o’zaro   mos   kelmagan     hollarda   ro’y
beradigan iqtisodiy tebranishlarni tartibga solib turadi. Ochiq iqtisodiyot sharoitida doiraviy
oqimlar modeli yanada murakkablashadi. Endi unda to’rtinchi makroiqtisodiy sub’ekt- tashqi
dunyo ham paydo bo’ladi. Chet el investitsiyalarinig kiritilishi va xorijga investitsiya qilish,
eksport   va   import   operatsiyalari   shu   jumladan   moliyaviy   bozor   orqali   jamg’armalarning
investitsiyalarga   oqib   o’tishi   va   moliyaviy   mablag’larning   qayta   taqsimlanishini   e’tiborga
olsak   ko’rib   o’tilgan   model   mukammal   emasligiga   iqror   bo’lamiz.   Ammo   shu   ko’rinishda
ham   bu   model   makroiqtisodiy   jarayonlarni   yaxlit   holda   tasavvur   qilishga   imkon   beradi.
Doiraviy oqimlar modelidan  chiqariladigan xulosa shuki, davlat, firmalar, uy xo’jaliklari  va
tashqi   dunyoning   yalpi   xarajatlari   yalpi   ishlab   chiqarish   hajmiga   teng   bo’lishi   resurslar,
tovarlar   va   xizmatlar   oqimlari   (ya’ni   real   oqim)     bilan     daromadlar   va   xarajatlar   oqimlari
(   ya’ni   pul   oqimlari)     o’zaro   teng   bo’lishining   asosiy   shartidir     Yalpi   xarajatlar   hajmining
oshishi ishlab chiqarish hajmlari va  ish bilan bandlilik darajasining  o’sishiga olib keladi . Bu
esa   o’z   navbatida   yalpi   daromadlarning   oshishiga   sabab   bo’ladi.   Kattaroq   hajmdagi   yalpi
daromadlar   unga   mos   hajmdagi   yalpi   xarajatlarni   belgilab   beradi.     Sabab   oqibat
bog’lanishlari o’rin almashishi tufayli doiraviy oqimlar modeli doiraviy aylanish ko’rinishini
oladi. Iqtisodiyot barqaror    rivojlanib borishi uchun yalpi  xarajatlar to’xtovsiz o’sib borishi shart.   Bu     vazifa     byudjet-soliq   siyosati   vositalari   bo’lgan   soliqlarni   hamda   davlat
xarajatlarini   o’zgartirish   hamda   pul-kredit   siyosati   vositalari   yordamida   mul   massasini
o’zgartirish  orqali bajariladi.   1.3  Makroiqtisodiy modellar tushunchasi va ko’rinishlari
Makroiqtisodchilar   tomonidan   o’rganiladigan   butun   iqtisodiyotda   yuz   beradigan
voqeliklar va jarayonlar oxir-oqibatda ko’plab uy xo’jaliklari hamda ko’plab firmalar o’zaro
hatti-harakatlari   natijasida   yig’ilganligi   sababli,   mikro   va   makroiqtisodiyot   bir-biri   bilan
chambarchas   bog’liq.   Butun   iqtisodiyotni   o’rganishda   biz   alohida   iqtisodiy   agentlarning
qarorlarini   e’tiborga   olishimiz   lozim.   Masalan,   yalpi   iste’mol   omillarini   aniqlash   uchun
oilaning bugun qancha sarflashi,   kelajak uchun qancha olib qo’yishi haqidagi qarorini tahlil
qilishi   kerak.   Investitsiyalarning   umumiy   hajmini   belgilovchi   omillarni   aniqlash   uchun
firmalarning   yangi   korxonalarni   qurish   haqidagi   qarori   to’g’risida   ma’lumotga   ega   bo’lish
zarur.   Makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   alohida   shaxslar   yoki   korxonalar   qarorlari   natijasida
yig’iladigan   o’zgaruvchilarning   oddiy   yig’indisi   bo’lganligi   uchun,   makroiqtisodiyotning
asoslari mikrodarajada qo’yiladi.
Makroiqtisodiy   modellar   asosida   xar   doim   mikroiqtisodiy   darajada   qabul   qilinadigan
qarorlar   tursa,   firmalar   va   uy   xo’jaliklari   nuqtai   nazaridan   maqbul   bo’lgan   ko’plab
modellarda   ularninghatti-harakatlarini   aniqlovchi   qarorlar   yaqqol   ko’rinishda   bo’lmaydi,
balki ko’zda tutiladi.Bizning non bozori modelimiz bunga misol bo’lib xizmat qiladi. Nonga
bo’lgan   talab   asosida   uy   xo’jaliklarining   sotib   oladigan   nonlari   miqdori   haqidagi   qarorlar
yotsa,   non   taklifi   nonvoyxonalarning   non   ishlab   chiqarish   hajmlari   to’g’risidagi   qarorlari
bilan aniqlanadi. Uy xo’jaliklari qarorni naflilikni maksimallashtirishdan kelib chiqqan holda,
nonvoyxonalar esa foydani maksimallashtirishdan kelib chiqqan holda qabul qilishlari ko’zda
tutiladi. Shu bilan birga, bu mikroiqtisodiy qarorlar modelda o’zidan o’zi qatnashmaydi: ular
uning   “foni”ni   tashkil   etadi.   Xuddi   shunday   firmalar   va   uy   xo’jaliklari   tomonidan   qabul
qilinadigan ular nuqtai nazaridan maqbul hisoblangan qarorlar faqat yopinchiqli ko’rinishda
va butun makroiqtisodiyotda qatnashadi.
Iqtisodchilar   modellar   nomini   olgan   soddalashtirilgan   nazariyalarni   qo’llab   iqtisodiyot
haqidagi   qarashlarni   tuzishga   urinadilar.   Modellarda   ko’pincha   matematik   ko’rinishda   turli
iqtisodiy   o’zgaruvchilar   o’rtasidagi   nisbat   ifodalanadi.   Modellarni   qo’llash   ahamiyatli
bo’lmagan   qismlarga   e’tibor   bermaslik   va   ahamiyatli   iqtisodiy   bog’liqliklarni   aniqlashga
imkon berganligi uchun ham maqsadga muvofiqdir. Modellarda   ikki   xil:   ekzogen   (tashqi)   va   endogen   (ichki)   o’zgaruvchilar   qo’llaniladi.
Ekzogen   o’zgaruvchilar   tashqaridan   kiritiladi-bu   dastlabki   ma’lumotlar;   endogen
o’zgaruvchilar   model   “ichida”   shakllanadi-   ular   uni   hal   etishning   natijasi   hisoblanadi.
Boshqacha   aytadigan   bo’lsak,   ekzogen   o’zgaruvchilarning   miqdori   modelni   qurish
boshlanguncha   beriladi,   endogen   o’zgaruvchilarning   miqdori   esa   model   bo’yicha   hisob-
kitoblar qilish jarayonida aniqlanadi. 3-rasmda ko’rsatilganidek, modelning maqsadi ekzogen
o’zgaruvchilar endogen o’zgaruvchilarga qanday ta’sir qilishini aniqlash hisoblanadi. 
3-rasm. Model nimani ko’rsatadi.  
Model   iqtisodiy   ko’rsatkichlar   o’rtasidagi   asosiy   bog’liqliklarni   soddalashtirilgan
nazariy   asoslanishi   hisoblanadi   Ekzogen   o’zgaruvchilar   -   bu   tashqaridan   kiritiladigan
o’zgaruvchilar.   Endogen   o’zgaruvchilar   –   bu   ushbu   model   bilan   tushuntiriladigan
o’zgaruvchilar.   Model   ekzogen   o’zgaruvchilardan   birining   o’zgarishi   endogen
o’zgaruvchilarga qanday ta’sir etishini ko’rsatadi.                                    
Masalan,   non   bozori   modeli   qanday   qurilishini   ko’rib   chiqamiz.   Iqtisodchi   nonga
bo’lgan   talab   hajmi   Q d  
non   narxi   P
b     va   yalpi   daromad   Yga   bog’liq   deb   faraz   qiladi.   Bu
bog’liqlik quyidagi tenglama bilan ifodalanadi:
Q d 
= D(P
b ,  Y)
Xuddi shunday iqtisodchi nonvoyxonalartomonidan taklif qilinadigan nonlar miqdori Q s
nonning narxi P
b     va nonni  ishlab chiqarishda foydalanilayotgan unning narxi  P
f     ga bog’liq
deb faraz qiladi:
Q s 
= S(P
b ,  P
f )
Nihoyat,   iqtisodchi   talab   va   taklif   muvozanati   ta’minlanishi   uchun   nonning   narxi
shunday o’zgarashini faraz qiladi:
Q d 
=  Q sМодель Экзоген ўзгарувчилар Эндоген ўзгарувчилар Bu uchta tenglama non bozori modelini tashkil etadi.
Non   bozori   modeli   talab   va   taklifning   1-3   rasmda   ko’rsatilgan   diagrammasi   bilan
namoyon   etiladi.   Talab   egri   chizig’i   yalpi   daromadning   doimiy   darajasida   nonga   bo’lgan
talab bilan non narxi o’rtasidagi nisbatni ko’rsatadi. Talab egri chizig’i pastga yo’naltirilgan,
chunki   non   narxi   qanchalik   yuqori   bo’lsa,   iste’molchilar   shunchalik   ko’p   darajada   boshqa
oziq –ovqatlarni iste’mol qila boshlaydilar va shunchalik kam non sotib oladilar. Taklif egri
chizig’i nonning taklif qilinayotgan miqdori va unning doimiy narxida non narxi o’rtasidagi
nisbatni   ko’rsatadi.Taklif   egri   chizig’i   yuqoriga   yo’naltirilgan,   chunki   nonning   narxi
qanchalik  yuqori   bo’lsa,   nonvoyxonalar   shunchalik  ko’proq  miqdorda  non  ishlab   chiqaradi.
Ikki   egri   chiziqning   kesishish   nuqtasi   bozor   muvozanati   holatiga   mos   keladi,   bunda   nonga
muvozonatli narx o’rnatiladi va taklif qilinayotgan non miqdori talabga mos keladi.
Modelda   bir   ekzogen   o’zgaruvchining   o’zgarishi   ikkala   endogen   o’zgaruvchilarga
qanday   ta’sir   etishini   ko’rsatadi.   Masalan,   yalpi   daromad   oshganda   1-4   rasmda
ko’rsatilganidek   nonga   talab   oshadi.   Xuddi   shunday,   1-5   rasmda   ko’rsatilganidek   un   narxi
oshganida non taklifi kamayadi. Modelda ushbu holatda non narxining muvozanatli darajasi
oshishi, non miqdorining muvozanatli darajasi kamayishi  ko’rsatiladi. Shunday qilib, model
yalpi daromadning yoki un narxining o’zgarishi non bozoriga qanday ta’sir etishi mumkinligi
yaqqol namoyon etadi. 4- rasm.  Talab va taklif egri chiziqlari.
  Non bozori modelida ikkita ekzogen va ikkita endogen o’zgaruvchilar bor. Un narxi  va
yalpi   daromad-ekzogen   o’zgaruvchilar.   Modelda   ularni   tushuntirish   maqsad   qilib
qo’yilmagan,   ular   oldindan   berilgan   (ular   boshqa   model   bilan   tushuntirilishi   mumkin   )
sifatida  qabul  qilinadi.  Bu  modelda  endogen   o’zgaruvchilar  bo’lib  non  narxi  va  sotilgan
non miqdori hisoblandi. Ushbu model bu o’zgaruvchilarni tushuntirishi tan olingan.
                                                                                                               S                 
5- rasm. Talabning oshishi.
Yalpi daromadning oshishi  nonga bo’lgan talabning ortishiga olib keladi-ushbu narxda
iste’molchilar   endi   nonni   ko’proq   olishga   intiladilar.   Bu   talab   egri   chizig’ining   o’ngga   –Нон  нархи yuqoriga   siljishi   bilan   aks   ettirilgan.   Nonning   narxi   taklif   yana   talab   bilan
muvozanatlashmagunga   qadar   ko’tarilib   boradi.   Non   narxining   muvozanatli   darajasi   va
taklifi oshib boradi.
6- rasm.  Taklifning qisqarishi.
Un narxi ko’tarilganda non taklifi pasayadi  – nonning xar qanday ushbu narxida uning
savdosi   kam   foydali   bo’lib   qoladi   va   ishlab   chiqarish   qisqaradi.   Bu   taklif   egri   chizig’ini
chapga-yuqoriga   siljishi   bilan   aks   ettirilgan.   Talab   va   taklif   egri   chiziqlari   kesishishining
yangi   nuqtasi   paydo   bo’ladi.   Non   narxining   muvozanatli   darajasi   ko’tariladi,   miqdorning
muvozanatli miqdori esa kamayadi.
Barcha   modellarda   bo’lgani   kabi   non   bozori   modelida   ba’zi   soddalashtiruvchi   farazlar
qabul   qilingan.   Modelda   masalan,   barcha   nonvoyxonalar   turli   joylarda   joylashganligi
e’tiborga   olinmagan.   Xar   bir   iste’molchiga   qaysidir   nonvoyxona   boshqalariga   qaraganda
qulayroq, shuning uchun ham nonvoyxonalar o’z narxlarini o’rnatishda ba’zi imkoniyatlargaNon narxi egalar.   Modelda   nonga   yagona   narx   ko’zda   tutilgan   bo’lsada,   haqiqatda   xar   bir
nonvoyxonada narx turlicha bo’lishi mumkin.
Modelning haqiqatga bunday muvofiq kelmasligiga qanday munosabatda bo’lish kerak?
Nonga   bo’lgan   talab   va   taklifning   oddiy   modelini   qo’llashdan   voz   kechish   kerakmi?   Biz
nonga turli narxlarni kiritish imkonini beruvchi murakkabroq modelni yaratishimiz lozimmi?
Bu savollarning javoblari biz tomondan qo’yilgan maqsadlarga bog’liq. Agar, bir tomondan
bizning maqsadimiz unning narxi  sotilayotgan  nonning o’rtacha narxi  va miqdoriga qanday
ta’sir ko’rsatishi mumkinligini tushuntirish hisoblansa, unda narxlarning farq qilishi, ehtimol,
unchalik katta ahamiyatga ega emas. Non bozorining oddiy modeli bu savolga javob berishga
to’liq   qodir.   Boshqa   tomondan,   agar   bizning   oldimizda   nima   uchun   uchta   nonvoyxona
bo’lgan   shaharda   bitta   nonvoyxona   bo’lgan   shahardagiga   qaraganda   nonning   narxi
pastroqligini tushuntirish masalasi turgan bo’lsa, oddiy model kam naf berar edi. II Xulosa
Har   bir   bozor   o’zining   ikkita   qaror   qabul   qiluvchi   sub’ektiga   ega:   sotuvchilar   va
xaridorlar. Bozorda qabul qilinadigan qarorlarning muvofiqligi har bir ne’matning muvozanat
narxi   va   muvozanat   miqdori   bilan   ta’minlanadi.   Narx   talab   va   taklif   munosabatlari   natijasi
sifatida, uy xo’jaliklari va firmalar tomonidan qabul qilinadigan qarorlarni muvofiqlashtirish
uchun   muhim   axborot   bo’lib   hisoblanadi.   Bunday   axborot   bir   vaqtning   o’zida   jamiyatdagi
noyob   ne’matlarni   taqsimlash   muammosini   echish   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Masalan, non narxining oshishi - xaridorlar uchun nonni iste’mol qilishni cheklash to’g’risida
signal   bo’lsa,   firmalar   uchun   nonni   ishlab   chiqarishni   oshirish   va   non   bozoridagi
muvozanatni tiklash to’g’risida muhim axborot bo’lib xizmat qiladi.
Narxlar   noyob   resurslarni   ratsional   taqsimlashni   ta’minlaydi,   ne’matlarni   ratsional
iste’mol qilishga, xarajatlarni kamaytirishga undaydi. Narx er, kapital va resurslar egalarining
daromadini   aniqlaydi.   Bozor   tizimida   muvofiqlashtirish   masalasini   bozor   hal   qiladi.
Muvofiqlashtirish masalasi bilan bog’liq xarajatlarga transaktsion xarajatlar deyiladi. 
Bozor   muvofiqlashtirishdan   tashqari   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   qarorlarini
vaqt bo’yicha tartiblashtiradi. Bu kelajakdagi ne’matlar (fyuchers) bozorining vujudga kelishi
bilan   bog’liqdir.   Kelajakdagi   ne’matlarning   oldi-sotdisi,   ularning   narxlari   to’g’risida
tasavvurga   ega   bo’lishga,   ularning   kelajakda   nisbatan   noyobligi   to’g’risida   axborot   beradi.
Iste’molchilar   va   ishlab   chiqaruvchilar   bunday   narx   axborotlariga   ko’ra,   o’zlarining   joriy
xo’jalik   rejalarini   qayta   ko’rib   chiqadilar   va   o’zlarining   iqtisodiy   harakatlarini   tartibga
soladilar.
Har   qanday   iqtisodiy   tizimda   tovarlar   va   xizmatlarni   takror   ishlab   chiqarish   umumiy
jarayonini   resurslar,   tovar   va   xizmatlar,   daromadlar   hamda   xarajatlarning   doiraviy   oqimi
modeli     ko’rinishida  tasavvur   qilish  mumkin.  Bu  sodda  model  makroiqtisodiy  tahlil   asosini
tashkil   etadi.     Faqat   xususiy   mulkka   tayangan   (   ya’ni   davlat   ishtiroki   mavjud   bo’lmagan)
yopiq   iqtisodiyotda   bunday   doiraviy   oqimi     firmalar   va   uy   xo’jaliklari   o’rtasida   amalga
oshiriladi (1-chizma).
Uy xo’jaliklari ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan barcha iqtisodiy resurslarni resurslar
bozoriga   etkazib   beradilar,   korxonalar   esa   bu   resurslarni   sotib   olib   turli   xil   mahsulotlarga,
xizmatlarga   aylantiradilar,   so’ngra   esa   ularni   tayyor   mahsulotlar   va   xizmatlar   bozoriga etkazib   beradilar.   Ayni   paytda   “resurslar   -   tovarlar   va   xizmatlar”   oqimiga   qarama   qarshi
yo’nalishda    “daromadlar - xarajatlar”ning ham  doiraviy oqimi  amalga oshiriladi. Ya’ni, uy
xo’jaliklari   o’zlari   etkazib   bergan   iqtisodiy   resurslar   evaziga   daromad   oladi   hamda   ularni
tovarlar   va   xizmatlar   iste’mol   qilish   uchun   sarflaydilar   yoki   aksincha   korxonalar   resurslar
uchun sarf-xarajatlar qiladilar hamda tayyor mahsulotlarni sotish evaziga daromad oladilar. III  FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI
Asosiy   adabiyotlar
1. Campbell R. McConnel, Stanley L. Brue, Sean M. Flynn. Microeconomics:
Principles,   Problems   and   Policies.   -19 th
  ed.   –   New   York.   The   McGraw-Hill
Companies,   Inc.,   2012. P.   604.
2. Pindyck,   Robert   S.   Microeconomics.   –   Copyright   2013,   Macmillan
Publishing   Company,   a   division   of   Macmillan,   Inc.
3. N.   Gregory   Mankiw.   Macroeconomics.   8   th   edition.   Harvard   University.
(NY.:   Worth Publishers,   2013).  605   p.
4. Абель   Э.,   Бернаке   Б.   Макроэкономика.   5-е   изд.-СПб.:Питер,   2009-   544   с.
5. Агапова Т.А., Серегина С.Ф. Макроэкономика. Учебник. М.: «Дело и
Сервис», 2005.   -464   с.
6. Аддреу   Мас-Колелл   и   др.   Микроэкономическая   теория.   Учебник.   –
М.:   Дело и   Сервис,   2016.   - 630   с.
7. Axmedov   D.Q.,   Ishmuxamedov   A.E.,   Jumaev   Q.X.,   Djumaev   Z.A.
Makroiqtisodiyot.   T.:   «O‘zbekiston   yozuvchilar   uyushmasining   Adabiyot
jamg‘armasi   nashriyoti»,   2004. -240   b.
8. Вечканов   Г.С.,   Вечканова   Г.Р.   Макроэкономика;   Учебник   для   вузов.
СПб.:   Питер,   2009. -350   с.
9. Djumaev   Z.A.   “Makroiqtisodiyot”   fanidan   O‘quv-uslubiy   majmua.-
Toshkent:   Iqtisodiyot.-2010 y. –   598   b.
10. Ishmuhamedov   A.E.,   Djumayev   Z.A,   Jumayev   Q.   X.   Makroiqtisodiyot:
O'quv   qo'llanma.   T.:   O'zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi   Adabiyot   jamg'armasi
nashriyoti,   2005. -192   b.
11. Камаев   В.Д.   Микроэкономика.   Макроэкономика.   Учебник.   –М.:
КНОРУС.-2016.-384   с.
12. Мэнкью   Н.Г.   Принципы   макроэкономики.   СПб.:   Питер,   2009.   -544   с.
13. Носова   С.С.   Микроэкономика.   Макроэкономика.   Учебник.   -   М.   :
КНОРУС,   2013. - 472   с.
14. Самуэльсон,   Пол   Э.,   Нордхаус,   Вильям   Д.   Макроэкономика.   М.:  
ООО   «И.Д.   Вильямс»,   2009.   -592   с.
15. Тарануха   Ю.В.   Микроэкономика.   Учебник.   –   М.:   Дело   и   Сервис,
2011. - 580   с.
16. Salimov   B.T.,   Muxitdinova   U.S.,   Mustafakulov   Sh.I.,   Salimov   B.B.  
Mikroiqtisodiyot.   Darslik. –T.:   TDIU,   2005.   - 230   b.
17. Salimov   B.T.,   Mustafakulov   Sh.I.,   Yuldashev   G’.T.,   Sultanov   B.T.  
Mikroiqtisodiyot.   Masalalar   to’plami.   –T.:   TDIU,   2018.   - 210   b.
18. Ғуломов С.С., Алимов Р.Х., Салимов Б.Т., Ходиев Б.Ю., Ишназаров.А.И.   Микроиқтисодиёт.   Дарслик   –   T.:   “ШАРҚ”   нашриёти,   2001.
-   320   б. Qo‘shimcha   adabiyotlar
76   b. 1. O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi.   –   T.:   O‘zbekiston,   2017.   –
2. O‘zbekiston   Respublikasining   Budjet   kodeksi,   2014   y.   /   www.lex.uz
3. O‘zbekiston   Respublikasining   2003   yil   11   dekabrdagi   “Banklar   va   bank faoliyati   to‘g‘risida”gi   Qonuni.   /  www.lex.uz
4. O‘zbekiston   Respublikasining   2003   yil   11   dekabrdagi
“Valyutani tartibga   solish   to‘g‘risida”gi   Qonuni. /  www.lex.uz
5. O‘zbekiston   Respublikasining   “Chet   ellik   investorlar
huquqlarining   kafolatlari   va   himoya   qilish   choralari   to‘g‘risida”gi qonuni.   /
www.lex.uz
6. O‘zbekiston   Respublikasining   “Investitsiya   faoliyati   to‘g‘risida”gi
7. Qonuni   (yangi   tahriri).,   09.12.2014   y.   //NORMA   tizimi
Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish
  • Pul bozoridagi muvozanat modeli
  • Davr xarajatlari va ularning tahlili
  • Davlatning narx siyosati, iste'molchi va ishlab chiqaruvchi
  • Davlat tomonidan iqtisodiyotni va tadbirkorlikni tartibga solish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha