Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 246.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 02 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Telzor Uchun

Дата регистрации 21 Апрель 2025

9 Продаж

Somoniylar davrida Movarounnahrda ijtimoiy-iqtisodiy hayot

Купить
MAVZU: SOMONIYLAR DAVRIDA MOVAROUNNAHRDA IJTIMOIY-
IQTISODIY HAYOT.
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………….…………...3
I. BOB. MOVAROUNNAHRDA ARABLAR DAVRIDA SIYOSIY VAZIYAT
1.1.  Arab xalifaligining inqiroz ……………………………………….…..…….….6
1.2.   Movarounnahrda   alohida   davlatlarning   vujudga   kelishi ……….
………….......9
II.BOB. SOMONIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI. 
2.1.   Somoniylar   davlatining   rivojlanishi   va   movarounnahrdagi   holat ………..
…..12
2.2.  Ismoil somoniy – somoniylarning yirik davlat arbobi …..…………………...16
III.BOB. SOMONIYLAR DAVLATINING TUGATILISHI. DAVLATDAGI
TURLI MUNOSABAT VA  TIZIMLAR.
3.1.  Somoniylarda ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar ………………….…...………18
3.2.  Davlatning huquqiy tizimi va boshqaruvi. Somoniylar davrida
Movarounnahrdagi   hayot …………………………………………...
……………..20
3.3.  Somoniylar davlatining qulashi …..………………………..............................25
XULOSA ………………………………………………………………...……….29
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR RO`YXATI ……………..….....…….30
ILOVA ………………………………………………………………………...….31 KIRISH
O‘zbekiston     mustaqillikka     erishgach,     o‘zbek   davlatchiligi   tarixiga   katta
e'tibor   qaratila   boshlandi.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
1998-yil   27-iyuldagi   “O‘zbekiston     Respublikasi   Fanlar   Akademiyasi     Tarix
instituti     faoliyatini    takomillashtirish  to‘g‘risida”gi     qarori  o‘zbek     davlatchiligi
tarixida   muhim   iz   qoldirdi.   O`zbekiston   respublikasining   birinchi   Prezidenti   I.A.
Karimovning     bir     guruh     tarixchi     olimlar   bilan     uchrashuvidagi   tarix   fani
borasida   bildirgan   fikrlari   o‘zbek   xalqi   va   uning   davlatchiligi     tarixi
konsepsiyasining     yaratilishiga     g‘oyaviy   asos   bo‘lib   xizmat   qildi.   Unda   “ilmiy
nuqtai  nazarga  tayangan  davlatchilik  tarixini  yaratish” asosiy  maqsad sifatida
belgilangan.   O`zbekiston     Respublikasining   birinchi   Prezidenti     I.A.Karimov
“o`zlikni   anglash   tarixni   bilishdan   boshlanadi.   Isbot   talab   bo`lmagan   ushbu
haqiqat   davlat   siyosati   darajasiga   ko`tarilishi   zarur.   Tarixni   yoritishda
biryoqlamalikka,   sub е ktiv  fikrlarga   yo`l   qo`ymaslik   zarur,  faqat  bahs,   munozara,
tahlil m е vasi bo`lgan xulosalargina bizga to`g`ri yo`l ko`rsatadi” - deb takidlaydi.
O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti I.A. Karimov Respublikamiz mustaqil
taraqqiyot yo'lining ijodkori va rahnamosi sifatida tarix fani, uning bugungi ahvoli
va   istiqbolini   chuqur   tahlil   etib,   bu   yo'nalishda   tarixchi   olimlar   oldiga   qator
vazifalarni   qo‘ydilar.   Ushbu   vazifalardan   eng   muhimi-yangi   jamiyatimizni   isloh
qilish   va   yangilash   jarayonini   boshqaradigan   va   ta’minlaydigan,   hozirgi   davr
talabi   asosida   yangicha   fikrlaydigan   yoshlami   tarbiyalash,   muhimi,   ular   ongiga
milliy   istiqlol,Vatanga   sadoqat   va   yurtparvarlik   g'oyalarini   yanada   chuqurroq
singdirish va teran anglatishdan iboratdir. 
Olimlar   e’tirof   etganlaridek,   O'zbekiston   tarixi   nihoyatda   boy   va   rang-
barangdir.   O'lkamiz   hududlari   eng   qadimgi   davrlardan   boshlab   jahon
sivilizatsiyasi   o'choqlaridan   biri   hisoblanib,   bu   yerda   dunyo   sivilizatsiyasidagi
mahalliy   xalqlarga   xos   tarixiy-madaniy   jarayonlar   bo'lib   o'tgan.   O'lkamiz
hududlaridan   dunyo   sivilizatsiyasi   tarixiy   taraqqiyotida   o'chmas   iz   qoldirgan
olimu fuzalolar, davlat arbobiyu, sarkardalar yetishib chiqqanlarki, biz ular bilan
xaqli   ravishda   faxrlansak   arziydi.   Hukumat   tashabbusi   bilan   vatanimiz   tarixi
3 chuqur   o`rganila   boshlandi.   Shu   jumladan   vatanimiz   davlatchiligi   tarixidagi
arablar   istilosi   davri,   arablarga   qarshi   milliy   xalq   qo`zg`alonlari     haqida   ham
izlanishlar   olib   borildi.   Lekin   afsuski   bu   davrning   vatanimiz   tarixidagi   o`rni
tog`risida   ma’lumotlar   kam   uchraydi.Arab   xalifaligining   Movarounnahr   va
Xurosonda yuritgan siyosati ko`plab noroziliklarga sabab bo`ldi. Arablar bosqini
natijasida Movarounnahr va Xuroson hududlarida aholi islom dinini qabul qildi.
Bu esa keyinchalik u yerda yashayotgan xalqlar hayotida katta o`zgarishlarga olib
keldi   desak   mubolag`a   bo`lmaydi.   Keyinchalik   bu   kabi   xalq   chiqishlari   arab
xalifaligini   zaiflashtirdi   va   uning   tarkibidan   bir   qator   yangi   mustaqil   davlatlar
ajralib chiqdi. Xususan, somoniylar davlati ham ana shu davrdagi movvarounnahr
hududdidagi eng yirik davklatlardan biri bo`ldi.
Mavzuning   dolzarbligi :   Somoniylar   davlati   o`zbek   davlatchiligi   tarixida
chuqur   iz   qoldirgan.   Bu   butun   Movarounnahr   va   qisman   Xuroson   va   Eron
hududlarini   qamrab   olgan   va   O`zbek   davlatchiligi   tarixida   katta   o`rin   tutganiga
hech   qanday   shak-shubha   yo`q.   Biroq   Somoniylar   davlati   haqida   ma’lumotlar
deyarli yo`q hisobi. Mustaqillikkka erishganimizdan keyin ham bu tarixiy voqeaga
hali   ham   jiddiy   etibor   berilmayapti.   Natijada   esa   Somoniylar   davlati   haqida
ma’lumotlar   o`ta   darajada   kam.   Bu   mavzu   bugungi   kunda   ilmiy   tadqiq   qilish
kerak   bo`lgan   mavzulardan   biridir.   Somoniylar   davlati   chuqur   tadqiqotlarga
muhtoj.   Ana   shu   jihatlar   tufayli   ham   bu   mavzuning   dolzarbligini   tushunish
mumkin.
  Mavzuning   maqsadi   va   vazifasi :   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   Somoniylar
davlatining   vatanimiz   tarixidagi   o ` rnini   yanada   kengroq   ochib   berish .   Bu   davlat
haqida ma’lumotlar juda kam. shu tufayli Somoniylar davlatiga doir ma’lumotlar
bazasini   kengaytirish   va   uni   ilmiy   nuqtai   nazardan   o`rganib   mohiyatini   yanada
oydinlashtirish.  Bu mavzuga oid mavjud ma’lumotlardagi  noaniqlik va xatolarga
oydinlik   kiritish.   Hamda   ularning   movarounnahrga   o`tkazgan   ta`sirini   yanada
aniqroq aniqlash.
Mavzuni   o ` rganilganlik   darajasi :   Bu   davlat   tarixi   bugungi   kungacha
olimlar ,  tarixshunoslar   tomonidan   chuqur   tadqiq   qilinmagan .  Shuningdek bugungi
4 vaqtda  ham  bu  qo`zg`alon  haqida  hech   bir  shaklda   ilmiy  yoki  amaliy  izlanishlar
olib   borilmayapti.   Sobiq   Sovet   davlati   davrida   ham   Somoniylar   davlatiga   doir
hech   qanday  ilmiy   izlanishlar   olib   borilmagan.   Olib  borilgan   bo`lsa   ham   ko`zga
ko`rinadigan darajasda emas  yoki oxirigachga yetmagan. Ayrim ilmiy tadqiqotlar
esa boshlanmasdanoq tugatilgan. Lekin mustaqillikkka erishganimizdan keyin ham
bu tarixiy voqeaga hali ham jiddiy e’tibor berilmayapti. Natijada esa Somoniylar
davlati   haqida   ma’lumotlar   o`ta   darajada   kam.   Keyinchalik   B.   Eshov,
Shamsuddinov,   Murtazayeva   kabi   olimlar   o`z   asarlarida   qisman   ma’lumotlar
keltirib o`tdilar.
Davriy   chegarasi :   Kurs   ishining   davriy   chegarasi   IX   asr   ikkinchi   yarmi   X
asr     ikkinchi   yarmi   arab   xalifaligining   Movarounnahr   va   Xurosonda   olib   borgan
siyosatining   qulashi   va   yangi   kichik   davlatlarning   paydo   bo ` lishi   tarixini   o ` rganib
tahlil   qilishdan   iborat .
Ishning   hajmi :   Ushbu     kurs   ishi     kirish ,   uch   bob ,   uch   bo ` lim ,   xulosa ,
foydalanilgan   adabiyotlar   ro ` yxati   va   ilovadan   tashqari  33  varaqdan   iborat .
       
                
5 I. BOB. MOVAROUNNAHRDA ARABLAR DAVRIDA SIYOSIY VAZIYAT
1.1. Arab xalifaligining inqirozi.
А rablar   O`rta Osiyoni bosib olgach bu hududdagi hamma shahar va aholi
joylarida o`z qo`shinlarini joylashtirdilar. Bu harbiy kuchlar o`z vaqtida mahalliy
aholi   ustidan   nazorat   qilib   turardi.   А rab   xalifaligi   tasarrufiga   o`tgan
Movaraunnahr   hududida   ko`pgina   yirik   yer   egalari   -   dehqonlarning   mavqei
avvalgi   holaticha   saqlanib   qoldi.   Ular   siyosiy   jihatdan   xalifa   va   uning   noibiga
bo`ysunar edilar. Butun VIII asr davomida arab zodagonlarining dehqonlar bilan
til   topishuv   hollari   kuchayadi   va   aynan   mana   shu   davrda   yirik   dehqon   urug`
aymoqlari   qo`li   ostidagi   yer-mulklarning   yuqori   arab   harbiy   mulkdoriga   o`tishi
ruy   beradi.   А rab   qo`shini   tarkibiga   mahalliy   aholi   ichidan   ko`plab   erkaklar
majburan safarbar qilindi. Harbiy harakatlar natijasida aholining bir qismi halok
bo`ldi,   bir   qismi   asirga   olindi.   Barcha   shahar   va   qishloqlarda   o`z   harbiy
garnizonlarini joylashtirgan arablar, shu harbiy kuchlarga tayanib aholidan turli
soliqlar undirishar, ularni turli jamoa ishlariga safarbar qilishar edi. Istilochilar
Movarounnahrning   hunarmandchilik   va   savdo   shaharlari,   obod   viloyatlariga
bostirib kirib, ularni taladilar va kata o'ljalarga ega bo`ldilar. O`lkani bosib olish
chog‘ida   dehqonchilik   vohalari   oyoq   osti   qilinib,   shahar   va   qishloqar   vayron
etildi. 
Suv   inshootlari   buzib   tashlandi.   Ko'pgina   joylarda   qurg‘oqchilik   yuz   bera
boshladi. Shaharlardan katta miqdorda qimmatbaho o‘ljalar, Buxoro, Poykand va
So‘g‘d   hukmdorlaridan   esa   katta   miqdorda   tovon   olindi.   Ba’zi   istilochi
zodagonlar   dehqonchilik   vohalaridagi   eng   unumdor   yer   maydonlari   va   suv
inshootlarini  egallab  ola  boshladilar.  Arab  oilalari  qishloq   va  shaharlarga  kelib
o‘nasha   boshladilar.   Ariq  qazish,  ko‘prik   qurish,   binolarni   ta’mirlash  va   boshqa
jamoa ishlarida aholidan bepul foydalanar edilar. Shu bilan birga mahalliy aholi
arab zodagonlari va qo'shinini ot-ulov, kiyim-kechak, oziq-ovqat, qullar va boshqa
narsalar   bilan   ta’minlab   turishi   kerak   edi.   Iqtisodiy   hayotni   o‘z   qo`llaridan
chiqarmaslik   maqsadida   arablar   bu   yerda   sosoniylar   tartibidagi   soliq   tizimini
joriy   qildilar.   Bu   tizimga   yer   solig‘i-hiroj   (hosilning   o‘ndan   bir   yoki   o‘ndan   ikki
6 qismi   miqdorida)   chorva,   hunarmandchilik,   savdo-sotiqdan   zakot   (qirqdan   bir
miqdorda)   hamda   islomni   qabul   qilmagan   shaxslardan   olinadigan   jizya   solig'i
ham qo‘shildi.  Arablar o‘z hukmronligi  siyosiy  negizini  mustahkamlash  va  uning
barqarorligini   ta’minlashda   islom   dinini   keng   yoyishga   va   targ‘ib   qilishga   katta
e’tibor   berdilar.   O‘rta   Osiyo   aholisi   ichida   e’tiqod   qilayotan   zardushtiylik,
moniylik, buddizm, nasroniy va boshqa dinlar soxta deb e’lon qilindi.
  Ayniqsa   zardushtiylikka   qarshi   keskin   kurash   olib   borildi.   Bosib   olingan
yerlarda bu dinning barcha ibodatxonalari  yo‘q qilindi. Uning o‘rniga masjidlar
barpo   qilina   boshlandi.   Zardushtiy   adabiyotlar,   xususan   diniy   kitoblar,   so‘g‘d
tilidagi   nomalar,   xalq   adabiyoti   yo‘q   qilinib   yuborildi.“Qutayba   ibn   Muslim
Xorazm xattotlarini qatl ettirdi va dinpeshvolarini qirib tashlab, ularning kitob va
qo`lyozmalarini   yoqib   yuborgandan   кеу in   Xorazmliklar   savodsiz   bo'lib   qoldilar,
ulaming faqat  yodda saqlab qolgan xotiralarigina  qoldi, ammo vaqt  o'tishi  bilan
bu   unutilib,   faqat   o‘zlari   uchun   mos   bo`lgan   xotiralargina   saqlanib   qoldi”-deb
yozadi   Beruniy. 1
  Xalifalik   tomonidan         Movarounnahrning     bosib   olinishi
oqibatida   mahalliy   xalqning   urf-odati,   dini   va   e’tiqodi,   madaniyati   poymol
etildi.     Mahalliy     sug‘d     yozuvida     bitilgan     diniy     va   ma’rifiy   kitoblarni,     ilmiy
asarlarni   va   qimmatli   hujjatlarni hamda sanamlarni   gulxanlarda   yoqib,   yo‘q
qilib  tashlaydilar.
  Quvadagi     budda   ibodatxonasi     haykallarning     parchalab     tashlangani,
Afrosiyob     saroy     devorlariga     solingan     suratlardagi     odam   rasmlarining
ko‘zlari   o‘yilib,   bo‘yinlariga   qilich   bilan chizib yuborilganligi  bunga  yaqqol
misoldir. 2
  Arablarning   O'rta   Osiyo   hududlaridagi   deyarli   bir   yarim   asrlik
hukmronlik   davri   bu   hududning   erksevar   xalqlarining   o'z   eli,   Vatanining
mustaqilligi yo'lidagi jo'shqin kurashini, intilishini so'ndiraolmadi. Darhaqiqat, IX
asr   boshlariga   kelib   Arab   xalifaligida   yuzaga   kelgan   bo'hronli   vaziyat,   siyosiy
tanglik,   Xuroson   va   Movarounnahrda   kecha-yotgan   ziddiyatli   jarayonlar,   eng
muhimi, bu hududda yuz bergan Rofe ibn Lays qo'zg'oloni (806-810) mazkur o'lka
xalqlari   uchun   xalifalik   tobeligidan   qutilish,   yurt   mustaqilligini   qo'lga   kiritish
1
  Beruniy. Saylanma asarlar. T.:, 1957. B.48
2
  O`zbekiston tarixi. Darslik.7-sinf.T:.2013. B.38
7 yo'lida qulay imkoniyatlarni vujudga keltirgandi. Xususan, mashhur xalifa Xorun
ar-Rashid   (786-809)   vafotidan   so'ng   xalifalik   taxtini   egallash   uchun   uning
o'g'illari   -   Amin   va   Ma'mun   o'rtasida   keskin   kurash   boshlangan   edi.   Bir   necha
yilga cho'zilgan bu siyosiy mojaro nafaqat xalifalik markazini  tang ahvolga solib
qolmasdan, balki unga tobe bo'lgan hududlardagi voqealar rivojiga ham sezilarli
ta'sir ko'rsatdi. Ma'mun katta qo'shin tuzib, unga Xurosonlik  Tohir ibn Husaynni
boshliq etib tayinladi. Ray yaqinidagi jangda Tohir ibn Husayn al Amin qo'shinini
yengadi va Bag'dodga yurish boshlaydi. 
Tohir   813-yilda   yana   g'olib   kelib   Bag'dodni   ham   qo'lga   kiritadi.   Ma'mun
halifalik   taxtiga   ko'tariladi.   Lekin   819-yilga   qadar   Bag'dodga   bormay,   Marvdan
turib   hokimiyatni   boshqaradi.   Uning   buyrug'i   bilan   Tohir   ibn   Husayn   Iroq
hokimiyati   va   Bag'dod   harbiy   garnizoni   boshlig'i   bo'ladi   (819-yilga   qadar).
Ma'mun Marvdaligida yoq olimlar guruhini o'z atrofiga to'plagan edi. U 819-yilda
Bag'dodga borgach, «Bayt-ul hikma» (fanlar akademiyasi)ga asos soladi. Demak,
bu fan maskanining negizini avvalo, Turkistonlik olimlar tashkil etganlar.
8 1.2. Movarounnahrda alohida davlatlarning vujudga kelishi.
Ma'mun halifalik oldidagi katta xizmatlari evaziga Tohir ibn Husaynni 821-
yilda Xurosonga noib etib tayinlaydi. Shu tariqa, Tohiriylar davlati vujudga kelib,
873-yilga   qadar   davom   etadi.   Uning   poytaxti   avval   Marv,   keyinroq   Nishopur
bo'ladi.   Dastlab   Movarounnahrniitg   ko'pgina   viloyatlari   ham   uning   ta-sarrufida
bo'lgan.   Buning   boisi   shuki,   ikkala   o'lkaning   noiblik   markazi   Xurosonning
Nishopur   shahri   bo'lgan.   Tohir   ibn   Husayn   boshqaruv   jilovini   qo'lga   kiritgach,
undan   yurt   mustaqilligini,   uning   ravnaqi   va   qudratini   oshirish   yo'lida
foydalanishga qat'iyan yo'l tutadi. Tohir ibn Husayn o'z davlatining mustaqilligini
tiklash   maqsadida   822-yilda   xalifa   nomini   xutba   namozidan   chiqarib   tashlashga
amr   qiladi.   Biroq   tez   orada   uning   sirli   o'limi   bu   borada   katta   ishlar   qilinishiga
imkon   bermaydi.   Uning   vorislari   Talha   (822-828),   Abul   Abbos   Abdulloh   (830-
844),   Tohir   ibn  Abdulloh   (844-862),  Muhammad  ibn   Tohir   (862-873)   davrlarida
Tohiriylar   davlatining   mustaqilligi   bir   qadar   ta'minlandi.   Tohiriylar   ijtimoiy-
iqtisodiy   va   madaniy   hayotni,   mulkiy   munosabatlarni   rivojlantirish,   qishloq
xo'jaligini   tartibga   keltirish,   suv   resurslaridan   foydalanishni   yaxshilash,   suv
inshootlari   barpo   etish,   shuningdek,   fuqarolardan   olinadigan   soliqlarni
mo'tadillashtirishga   ahamiyat   beradilar.   Poytaxt   Marvdan   Nishopurga
ko'chiriladi.   Jumladan,   Abdulloh   ibn   Tohirning   chiqargan   bir   farmonida
"dehqonlarni ranjitmaslik", buningsiz xazinaga yetarli miqdorda soliq tushmasligi
alohida   uqtirilgandi.   Biroq   shunga   qaramay,   Tohiriy   hukmdorlar   amalda
dehqonlarni   emas , balki   ko'proq  yirik  mulkdorlar,   savdogadarning  manfaatlarini
himoya   qilardilar.   Shu   bois,   Tohiriylar   davrida   oddiy   aholi,   ayniqsa,   dehqonlar
og'ir   asoratda   yashash,   haddan   ziyod   soliq-o'lponlar   to'lashga   majbur   etilgandi.
Birgina   844-yilda  ulardan   olingan  soliq   miqdori  48  mln.  dirxamni   tashkil  etgan.
Bu   o'sha   davr   sharoiti   uchun   juda   ko'p   cdi.   Shuning   uchun   ham,   mamlakatning
Seyiston   va   boshqa   viloyatlarida   dehqon   g'alayonlari   yuzaga   kelib,   kuchayib
borgan.   Xurosonning   sharqiy   hududlarida   yuzaga   kelgan   g'oziyiar   harakati   va
dehqonchilik vohalaridagi g'alayonlar qo'shilib, keng miqyoslar kasb etib bordi. 
Bu   harakatlarning   yetakchilariga   aylangan,   asli   kelib   chiqishlari
hunarmand-misgar   bo'lgan   aka-uka   Yoqub   va   Amir   ibn   Layslar   873-yilda
Nishopurni egallab, Tohiriylar sulolasini ag'darib tashlashga muvaffaq bo'ladiiar.
9 Buning   natijasida   Yoqub   ibn   Lays   asos   solgan   Safforiylar   (misgarlar)   sufolasi
hokimiyatga   keladi.   Biroq   yangi   hukmdor   Yoqub   ibn   Lays   shaxsiy   hayotda
qanchalik   oddiy   turmush   tarziga   amal   qilib   yashamasin,   o'z   armiyasining   jan-
govarligini   kuchaytirish,   askarlarni   maosh   bilan   ta'minlashga   urin-masin,
mehnatkash   xalqning   og'ir   soliqlar   to'lashi,   boshqa   to'lovlar   va   majburiyatlarni
o'tashi awalgidek o'zgarmay qola berdi. Bu hoi oxir-oqibatda safforiylar sulolasi
hukmronligining   ijtimoiy-   iqtisodiy   ildizlarini   qaqshatib,   uni   halokatga   mahkum
etmay qolmadi. 
Movarounnahrda   Somoniylar   davlatining   yuzaga   kelishi   jarayoni   ham   IX
asr   boshlariga   to'g'ri   keladi.   Bunda   ham   xalifa   Ma'mun   o'ziga   sodiqlik   bilan
xizmat   qilgan   balxlik   mahalliy   hukmdorlardan   Somonxudot1   avlodlari   (uning
nabiralari)ga   Movarounnahr   hududlarini   boshqarish   huquqini   topshiradi.
Chunonchi,   Nuh   Samarqandga,   Ahmad   Farg'onaga,   Yahyo   Shosh   va
Ustrushonaga hokimlik qiladilar.  Yozma manbalarda Somoniylar sulolasining turli
vakillari,   ular   hukm   surgan   davrdagi   siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   ahvol   haqida
batafsil   ma'lumotlar   mavjud.   Lekin   Somoniylar   sulolasining   kelib   chiqishi
haqidagi ma'lumotlar juda ham kam va bir-biriga ziddir. Shuning uchun bu masala
shu   paytgacha   hali   aniq   yechimini   topmagan.   Somoniylarning   asl   kelib   chiqishi
noma'lum bo'lsa ham, ko'pchilik mutaxassislar orasida ularning kelib chiqishi fors
va Sosoniylar sulolasi bilan bog'liq degan xato fikr hukm surib kelmoqda. Bu esa
boshqa   mutaxassis   bo'lmagan   olimlarning   tadqiqotlarida   va   deyarli   barcha
ensiklopedik   nashrlarda   o'z   ifodasini   topgan.   Tojikistonda   esa   Somoniylarning
hukmronlik   davri   "tojik   davlatchiligi"   deb   ta'riflanadi   va   Tojikiston
Respublikasining   davlat   ramzlarida   ham   aks   etdirilgan.   Dushanbeda   Ismoil
Somoniyning   bahaybat   haykali   o'rnatilgan,   pul   birligi   "somoniy"   deb   ataladi   va
h.k.   "Tarixiy   Tojikiston"   deganda   ham   tojik   olimlari   Somoniylar   davlatining
hududlarini nazarda tutadilar va bu Tojikiston Respublikasining davlat ramzlarida
ham   o'z   ifodasini   topgan.   2000-yilda   muomalaga   kiritilgan   Tojikiston   milliy   pul
birligi   "somoniy"  deb nomlangan.  Somoniylaning nomini  abadiylas   htirish  davlat
miqyosida   olib   boriladi.   Ismoil   Somoniy   nomi   ko'chalarga,   aholi   turar   joylariga,
geografik   mavzelarga   berildi.   Ismoil   Somoniy   yodgorliklari   va   boshqalar
Dushanbeda   Ismoil   Somoniyning   bahaybat   haykali,   shuningdek,   Ko'lob,   Isfara,
10 Tursunzoda va Qo'rg'on-Tepa shaharlarida ham uning haykallari o'rnatildi, va h.k.
Bularga   qarab,   tarixiy   mazkur   shaxsning   yangi   qiyofasining   vujudga   kelgani   va
mustahkamlanganini   ko'rish   mumkin."Tarixiy   Tojikiston"   deganda   ham   tojik
olimlari   Somoniylar   davlatining   hududlarini   nazarda   tutadilar.   Buxoro   va
Samarqand shaharlariga bo'lgan da'volar ham shunga asoslangan. 
E.Rahmon   o'zining   barcha   nutqlarida   albatta   Somoniylarni   eslab   o'tadi   va
ularning   "tojik   xalqiga"   qilgan   "xizmatlari"   ni   aytib   o'tadi.   Uning   ilmiy
asoslanmagan   fikriga   ko'ra,   Somoniylar   xizmatlaridani   biri   shundan   iborat   ediki,
arablarning   kirib   kelishi   va   islom   dinining   tarqalishiga   qaramasdan   ularning
hukmronligi   davrida   "tojik   tili"   (ya'ni   fors   va   doriy)   davlat   tili   sifatida   saqlanib
qoldi." Bu so'zlardan kelib chiqadiki, "tojik tili", ya'ni  fors tili  Markaziy Osiyoda
arablar   istilosiga   qadar   ham   ishlatilgan,   bu   ham   u   yoqda   tursin,   hatto   davlat   tili
bo'lgan. 3
 
      
3
 Somoniylarning kelib chiqishi. O`Zmu.
11 II.BOB. SOMONIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI.
2.1. Somoniylar davlatining rivojlanishi va movarounnahrdagi holat.
Movarounnahr   mintaqasining   Somoniylar   davridagi   tarixi   haqida
birinchilardan   bo‘lib   Muhammad   Narshaxiy   batafsil   ma'lumot   beradi. 4
Somoniylar   o‘z   davlatida   juda   yaxshi   yo’lga   qo’yilgan   hukmronlik   tizimini
o’rnatdilar. 5
  IX asrdan boshlab Movarounnahrning Samarqand, Farg’ona, Shosh
(Toshkent)   va   Ustrushona   viloyatlarida   So moniylar   xonadonining   vakillari   noib
edi.   Yurtga   avval   Nuh,   so’ngra   Ahmad   boshchilik   qiladi.   Ular   hatto   o’z
nomlaridan   misdan   chaqalar   zarb   etadilar.   Ahmad   vafotidan   (865)   keyin   uning
o’g’li   Nasr   I   (865-892-yilda   Samarqand   hokimi;   875-yili   Movarounnahr   amiri)
Samarqandni   markazga   aylantiradi.   Buxoro   vohasi,   Naxshab   (Qashqadaryo),
Chag’onrud   (Surxondaryo)   vodiylaridan   tashqari   Movarounnahrning   barcha
viloyatlarini   birlashtirish   va   uni   Xurosondan   ajratib   olish   choralarini   ko’radi.
Tohiriylar davlatining barham topishi bilan mustaqil bo’lish uchun qulay sharoit
paydo bo’ladi. Chunki safforiylar Movarounnaxrga hukmronlik qilishni uddasidan
chiqa   olmaydilar.   Buxoro   zodagonlarining   iltimosiga   binoan,   Samarqand
hukmdori   Nasr   ibn   Ahmad   Buxoroga   noib   qilib   ukasi   Ismoilni   (874)   yuboradi
(Ismoil   Somoniy).   Shunday   qilib,   IX   asrning   oxirgi   choragida   Movarounnaxr
Somoniylar   tasarrufiga   o’tgan.   Somoniylarning   tobora   kuchayib   borishi   Arab
xalifaligini   xavotirga   solgan.   Shu   boisdan   xalifa   Safforiylar   bilan   Somoniylarni
to’qnashtirib,   Xuroson   va   Movarounnahrda   o’z   ta’sirini   qayta   tiklashga   harakat
qiladi.   Natijada   900-yilda   ular   o’rtasida   boshlanib   ketgan   urush   Ismoilning
g’alabasi   bilan   tugaydi.   Butun   Xuroson   Somoniylar   qo’l   ostiga   o’tadi.   Xalifa
Ismoilga   hukmdorlik   yorlig’ini   yuborishga   majbur   bo’ladi.   Somoniylar   o’z
tasarrufidagi   ulkan   mamlakatni   boshqarishda   dastavval   ixcham   davlat
ma’muriyatini   tashkil   etdilar.   Ma’muriyat   podsho   saroyi   va   devonlar   (markaziy
hokimiyat)dan   iborat   edi.   Narshaxiyning   ma’lumoti   bo’yicha,   Somoniylar
hokimiyati,   asosan,   unga   devon   boshqaruvida   idora   etilardi.   Ular   orasida   vazir
4
  .  Muhammad Narshaxiyning “Buxoro tarixi” kitobi.
5
  Nizomulmulk,  «Siyosatnoma» (Siyar ul-muluk)
12 devoni   bosh   boshqaruv   mahkamasi   bo’lib,   davlatning   ma’muriy,   siyosiy   va
xo’jalik   tartiboti   uning   bevosita   nazorati   ostida   tutib   turilardi.   Barcha   devon
boshliqlari   vazirga   tobe   edi.   Nasr   II   ibn   Axmad   (914-943)   davrida   Buxoroning
Registon   maydonida   943-yil   Dor   ul-mulk   saroyi   (vazirlar   mahkamasi)   va   uning
qarshisida   devonlar   uchun   maxsus   saroy   qurilgan.   Mahkama   xizmatchilari   arab
va   fors tillarini puxta egallagan , Qur’on tafsiri  va shariatning asosiy qoidalarini
yaxshi   biladigan,   turli   fanlardan   yetarlicha   xabardor   bo’lgan   savodli
aslzodalardan   tanlab   olingan.   Viloyat   devonlari   mahalliy   hokimga,   ayni   vaqtda
markaziy   mahkamaning   tegishli   devoniga   bo’ysunardi.   Viloyat   hokimlari   ba’zan
vazir   deb   yuritilardi.   Ular   sulolaviy   xonadonga   tegishli   amirzodalar   yoki   sobiq
mahalliy   hukmdorlar   hamda   zodagon   dehqonlardan   tayin   etilardi.   Bo’lardan
tashqari   har   bir   shaharda   rais   (shahar   boshlig’i)   hamda   muxtasib   (nazoratchi)
bo’lardi.   Ularni   hokimning   o’zi   mahal liy   aslzoda   yoki   ko’pincha   oliy   tabaqa
ruhoniylarning   nufuzli   vakillaridan   tayinlar   edi.   Mansabdorlar   maoshiga   davlat
yillik daromadining deyarli yarmi sarflanardi. 
Yurtimiz tarixida ajralmas sahifa sifatida e'tirof etiladigan Somoniylar davri
shunisi bilan ajralib turadiki, bu davrda o‘lkada tinchlik siyosati hukmron bo‘lgan
va   ilm-fan,   madaniyat   gullab   yashnagan.   Ushbu   davrda   o‘lkamizdan   mashhur
mutafakkir olim Ibn Sino, islom ilmlarida katta shuhrat qozongan ilohiyotchi olim
Abu   Mansur   Moturidiy   kabi   o‘nlab   allomalar   yashab   ijod   qilgan.   Shuningdek,
ushbu davrda o‘lkamizda islomiy ilmlar taraqqiy etgan va ko‘plab ilm markazlari,
jumladan   “Dor   al-juzjoniya”,   “Dor   al-iyodiya”,   “Buxoro   fiqh   maktabi”   kabi
maktablar faoliyat olib borgan. Ushbu davr yana shunisi bilan ajralib turadiki, bu
davrda o‘lkada millatlararo o‘zaro totuvlik, e'tiqodiy xurlik va diniy bag‘rikenglik
barqaror   bo‘lgan.   Somoniylar   qariyb   bir   yarim   asr   davomida   Movarounnahrda
mustahkam   imperiya   sifatida   hukmronlik   qilganlar.   Somoniylar   davlatida   IX
asrning oxirlarida ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy sohalarda muhim o‘zgarishlar yuz
bergani  va   bir   necha  yillar   davomida  tinch  siyosat   va  sharoitlar  hukmron  bo‘lib
turgani     Movarounnahrning   asosiy   ilmiy   markazlaridan   hisoblangan   Samarqand
shahrida ilmiy jarayonlarning jonlanishiga zamin yaratdi. Samarqandning buyuk
13 ipak   yo‘lida   joylashgani   tijorat,   san'at   va   ilm   markazlaridan   biriga   aylanishiga
sabab bo‘lgan. 
Shuni   alohida   ta'kidlash   mumkinki,   somoniylar   davrida   Samarqandda
nafaqat   islom   dinining,   balki   boshqa   dinlarning   ham   ta'lim   markazlari   faoliyat
olib   borgan.   Movarounnaxrda   islom   ruhoniylarining   obro’si   oshib,   poytaxt
Buxoro   Sharqda   islom   dinining   eng   nufuzli   markazlaridan   biriga   aylandi.
Shaharlarda   ko’plab   ibodatxonalar,   jumladan   jome   masjid,   xonaqoh
(g’aribxona)lar bino qilindi.
  Xuddi   shu   davrda   musulmon   Sharqidagi   ilk   madrasalardan   biri   (Farjak)
Buxoro   shahrida   qad   ko’tardi.   Mad rasa   shaharning   Darvozai   Mansur
mahallasida   amir   hammomining   yonida   joylashgan   edi.   Ayrim   manbalarda
yozilishicha,   Somoniylarning   ajdodlari   islomdan   oldin   butun   Movarounnahr
hukmdorlari   bo'lganlar.  Bu  ma'lumot  shunga  ishora  qiladiki,  Somoniylar  o'zlarini
turk   xoqonlarining   avlodlari   deb   hisoblaganlar.   Chunki   islomga   qadar   butun
Movarounnahr   hukmdorlari   faqat   turk   xoqonlari   bo'lishi   mumkin   edi.   Bu
ma'lumotni aniq tasdiqlovchi dalil ham topildi. 
Buyuk   Britaniyadagi   Oksford   universitetining   numizmatik   fondida   amir
Mansur   ibn   Nuh   tomonidan   969-yilda   Buxoroda   zarb   etilgan   kumush   dirham
saqlanadi.   Uning   old   tarafida   arabcha   yozuvlar,   orqa   tarafida   esa   o'ng   tomonga
qarab turgan hukmdor surati tasvirlangan. Uning yuz tuzilishi, qulog'idagi ziragi va
boshidan   orqasiga   osilib   turgan   kokili   uning   qadimgi   turk   hukmdori   ekanligidan
dalolat   berib   turibdi.   Taxmin   qilinishicha,   bu   suratda   Somoniylarning   islomdan
oldingi   ajdodlaridan   biri,   ehtimol,   Somonxudot   yoki   turk   xoqoni   Eltegin
tasvirlangan.   Turk   xoqonligi   Toxaristonni   ishg'ol   qilgandan   keyin   (618-yil)
Farg'onadagi   Bahrom   Chubin   avlodlarining   ba'zilari   Balx   shahriga   kelib,   ilgari
bobolariga tegishli bo'lgan mulk yerlarini o'zlariga qaytarib olganlar. Ulardan biri
Barmak   ismli   kohin   bo'lib,   Balxda   Navbahor   ibodatxonasiga   asos   solgan.   Uning
avlodlari Navbahor ibodatxonasida kohinlik ishini davom etdirib, ular ham Barmak
deb   atalganlar.   Arablar   Navbahor   ibodatxonasini   xarobaga   aylantirgandan   keyin
Barmak   islom   dinini   qabul   qildi   va   uning   avlodlari   Barmakiylar   arablarning
14 ma'muriyatida xizmat  qildilar. Shunday qilib, Barmakiylar  va Somoniylar oilalari
o'zaro   qarindosh   bo'lganlar   va   Bahrom   Chubinning   avlodlari   hisoblanganlar.
Arablar   O'rta   Osiyoga   bostirib   kelganda,   Somon-xudot   Farg'onadan   Balxga,   u
yerdan   esa   Marv   shahriga   kelib,   bu   yerda   islom   dinini   qabul   qilgan   va   Xuroson
voliysi al-Ma'munning Marvdagi saroyida xizmat qilgan. 819-820 yilda Bag'dodga
ketishdan   oldin   al-Ma'mun   yaxshi   xizmatlari   uchun   uning   4   ta   nabirasini
Movarounnahr shaharlariga hokim etib tayinlashni buyurgan. 6
6
 www.Fayllar.org
15 2.2. Ismoil somoniy – somoniylarning yirik davlat arbobi.
Ismoil   Somoniy  o rta  asrlarning  qobiliyatli,  serg ayrat  va  nihoyatda  zukkoʻ ʻ
davlat  arbobi  edi.  U   Movarounnahrni   birlashtirgach,   mustahkam  feodal  davlatni
tuzishga   intildi.   U   o z   Vatanida   barqaror   tinchlikni   ta minlab,   uni	
ʻ ʼ
mustahkamlashda   hukmronlik   qobiliyatining   hamma   nozik   xususiyatlarini   ishga
soldi.   Abu   Ibrohim   Ismoil   ibn   Ahmad   (Somoniy- Somoniylar   davlati   hukmdori
(892-907).   Somoniylar   sulolasining   asoschisi.   Tohiriylar   davlatining   barham
topishi  bilan vaziyat  tubdan o zgarib, istiqlol  uchun qulay sharoit  paydo bo ladi.	
ʻ ʻ
O z   holiga   tashlab   qo yilgan   Buxoro   ahli   hatto   safForiylarga   tobe   bo lishni	
ʻ ʻ ʻ
xohlamaydi. Shahar zodagonlari somoniylarga murojaat qilib, Samarqandga Nasr
huzuriga   elchilar   yuboradilar,   undan   Buxoroni   o z   qo l   ostiga   olishni   va	
ʻ ʻ
somoniylar xonadonidan bir kishini Buxoroga hokim qilib yuborishni so raydilar.	
ʻ
Nasr bu taklifni mamnuniyat bilan qabul qilib, ukasi Ismoilni ( 874 ) Buxoroga noib
qilib yuboradi (874   -892).
  Buxoro noibi Ismoil akasi Nasrga itoat qilishni istamaydi. O ziga berilgan	
ʻ
viloyatni   mumkin   qadar   iqtisodiy   jihatdan   mustaqil   idora   qilishga   intiladi.
Samarqandga   Nasrning   xazinasiga   yuboriladigan   har   yilgi   soliqlarni   turli
bahonalar   bilan   to xtatib   qo yadi.   Natijada   aka-uka   o rtasida   adovat   paydo	
ʻ ʻ ʻ
bo ladi.   U	
ʻ   888-yildagi   jangga   olib   keladi.   Jangda   Nasr   qo shinlari   tormor	ʻ
keltiriladi. Nasr yana 4 yil hukmdori qilib o ldi.	
ʻ
892 -yildan   boshlab   Ismoil   butun   Movarounnahrni   birlashtirib,   uning
yagona   hukmdori   bo lib   oladi.   Avvalo   katta   qo shin   to plab,   ko chmanchilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
dashtiga   askar   tortdi.   893-yilda   Taraz   shahrini   fath   etib,   dashtliklarga
qaqshatqich   zarba   berdi.   Bu   somoniylar   davrida   ko chmanchilarga   qarshi	
ʻ
qilingan oxirgi katta yurish bo ldi. Natijada dashtlik qabilalarning Movarounnahr	
ʻ
viloyatlariga   bo lgan   uzluksiz   bosqinlari   barham   topib,   o troq   aholi   endilikda	
ʻ ʻ
vohalar   atrofi   bo ylab   yuzlab   kilometrga   cho zilgan   mudofaa   devorlari-yu,   son-
ʻ ʻ
sanoqsiz   qal’alarni   bino   qilish   va   ularni   muttasil   ta mirlab   turishdek   og ir   va	
ʼ ʻ
mashaqqatli mehnatdan va tashvishdan forig  bo ldi. 	
ʻ ʻ
16 Xuddi   shu   davrdan   boshlab,   300   km   dan   oshiqroq
masofada   Buxoro   vohasining   atrofini   o rab   turgan   qadimiy   mudofaa   inshootiʻ
Kampirak   devorining   har   yilgi   odatiy   hashari   to xtalib,   u   qarovsiz   qoldirilgan.	
ʻ
Narshaxiyning yozishicha Amir Ismoil o zining kuchli qo shinlarini nazarda tutib,	
ʻ ʻ
"Toki men tirik ekanman, Buxoro viloyatining devori men bo laman,	
ʻ   - deb aytgan
ekan.   Movarounnahr   aholisining   mustaqillikka   erishib,   bu   diyorda   somoniylar
davlatining   tobora   kuchayib   borishi   shubhasiz   sharqiy   viloyatlardan   muttasil
undirib   olinadigan   katta   boyliklardan   mahrum   bo lgan   Arab   xalifaligini,   bir	
ʻ
tomondan, nihoyatda ranjitsa, ikkinchi tomondan cho chitar ham edi. Shu boisdan
ʻ
xalifalik   safforiylar   bilan   somoniylarni   to qnashtirishga   va   bu   ikki   davlatni   har	
ʻ
ikkisini   ham   zaiflashtirib,   bu   boy   viloyatlarda,   ma lum   darajada,   o z   ta sirini	
ʼ ʻ ʼ
qayta   tiklashga   harakat   qiladi.   900-yilda   ular   o rtasida   boshlanib   ketgan   urush	
ʻ
Ismoilning g alabasi bilan tugaydi.	
ʻ
  Butun   Xuroson   somoniylar   qo l   ostiga   o tadi.   Noilojlikdan   xalifa	
ʻ ʻ
Ismoilning   bunday   ulkan   davlatini   tan   olishga   va   unga   hukmdorlik   yorlig ini	
ʻ
yuborishga majbur bo ladi. Shunday qilib, IX asr oxirlarida Movarounnahr Arab	
ʻ
xalifaligi istibdodidan abadiy xalos bo ldi. Ismoil Somoniy butun Movarounnahrni	
ʻ
o z   qo li   ostida   kuchli   bir   davlat   qilib   birlashtirdi.   Xurosonda   tashkil   topgan	
ʻ ʻ
Safforiylar   davlatiga   barham   berdi   va   uni   o z   davlatiga   qo shib   oldi.   Natijada	
ʻ ʻ
poytaxti   Buxoro   shahri   bo lgan   zamonasining   eng   yirik   mustaqil   feodal   davlati	
ʻ
tashkil   topdi.   Ismoil   Somoniy   to   907 -yil   hukmdori   qilib   o ldi.   Bu   davlatni	
ʻ
somoniylar   xonadonidan   bo lgan   hukmdorlar	
ʻ   —   amirlar   X   asr   oxirlarigacha
idora qiladilar. 
17 III.BOB. SOMONIYLAR DAVLATINING TUGATILISHI. DAVLATDAGI
TURLI MUNOSABAT VA  TIZIMLAR.
3.1. Somoniylarda ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar.
Somoniylar   davrida   ham   ko'pchilik   dehqonlar   ommasi   turli   xil   soliq   va
to'lovlardan tashqari davlat tomonidan ko'pJab majburiyatlarni o'tashga ham jalb
etilgan. Suv inshootlarini tozalash, ta'mirlash, to'g'onlar, ko'priklar, yo'llar qurish
shular jumlasidan edi. Bu og'ir mehnat ishlariga jalb qilingan xodimlar haftalab,
o'n   kunlab,   ba'zan   esa   oylab   o'z   hisobidan   ishlab   berishga   majbur   edilar.
Qishloqlarda   esa   yersiz   dehqonlarning   ko'pchiligini   kadivarlar,   ya'ni   yollanib
ishlovchi   korandalar   tashkil   etardi.   Korandalar   IX-X   asrlarda   «sherik»   yoki
«barzikor»,   Xurosonda   esa   «akkor»   deb   atalgan.   Bu   davrda   yirik   mulkdorlar
kadivarlardan ko'ra barzigorlarga yerlarini ijaraga berib ishlatishni o'zlari uchun
afzal   bilganlar.   X   asrlarda   xo jalikning   barcha   sohalari   rivojlana   boshladi.ʻ
Jumladan, konchilik nihoyat darajada taraqqiy etdi. Temir, mis, qo rqoshin, oltin,	
ʻ
kumush,   feruza   va   boshqa   qimmatbaho   toshlar   qazib   olindi.   Xatto   Farg onada	
ʻ
toshko mir   va   neft   topib   ishlatilgan.   Bu   davrda   mamlakatda   bir   tomondan	
ʻ
dehqonchilik ikkinchi tomondan hunarmandchilikning rivojlanishi  ichki  va tashqi
savdoning   kuchayishiga   olib   keldi.   X   asrda   tashqi   savdo   muomalasida   sarroflik
cheklaridan   keng   foydalanilgan.   Ichki   bozorda   “fals”   deb   atalgan   mis   chaqa ,
savdo   sotiqda   esa   kumush   tanga-dirhamlar   ishlatilgan.   Somoniylar   “ismoiliy”,
“muhammadiy”,   “qitrifiy”   nomlari   bnlan   bir   necha   kumush   dirhamlar
chiqarganlar.   Somoniylar   davlati   yer   egaligiga   asoslanganligi   tufayli   undagi
mulkiy   bo linish   ham   turli   xil   shakllarga   ega   bo lgan.   Somoniylar   davrida   katta	
ʻ ʻ
yer   egalari   -   dehqonlarning   nufuzi   ortdi.   Ko'pincha   bir   dehqon   qo'lida   katta   yer
maydonlari,   butun   bir   viloyat   bo'lgan.   Ziroat   bilan   shug'ullanuvchi   ziroatkor
kadivar deyilgan. Yirik yer egasi yerida ishlaydigan ijarachi barzigar deb atalgan.
Xo'jalikda   qul   mehnatidan   ham   foydalanilgan.   Somoniylar   davlati   aholisining
asosiy   qismini   ziroatchilar   tashkil   etgan.   Keyingi   o'rinda   hunarmandlar   va
savdogarlar turgan.
18 Somoniylar   davlati   yer   egaligiga   asoslanganligi   tufayli   undagi   mulkiy
bo'linish ham turli xil shakllarga ega bo'lgan. Bular quyidagilardir:
1.   «Mulki   sultoniy»   -   sulton   (amir)ga   tegishli   yerlar.   Undan   tushadigan
daromadlar   davlat   xazinasiga   tushardi.   Bu   juda   katta   yer-mulklarni,   shu
jumladan, ko'p sonli dehqonlar mulklarini ham o'z ichiga olgan.
2.   Mulk   yerlari   -   xususiy   mulk   yerlari.   U   asosan   hukmron   sulola   vakillari
hamda yuqori tabaqa namoyandalari ixtiyoridagi mulklar edi.
3.   Vaqf   yerlari.   Bu   machit,   madrasa   va   boshqa   diniy   muassasalar
tasarrufiga   berilgan   yerlar.   Ulardan   keladigan   barcha   daromadlar   musulmon
ruhoniylari manfaati uchun sarf qilinardi.
Olinadigan soliqqa qarab yerlar 2 ga bo'lingan:
1.   «Mulki   xiroj»   -   xiroj   yerlar,   ya'ni   soliq   olinadigan   yerlar.   Dehqonlar
yashagan   yerlar,   ya'ni   «mulki   sultoniy»   va   «mulklar»   shu   toifaga   kirgan.   Bu
yerlarda   ishlovchilar   hosilning   uchdan   birini   davlatga   soliq   tariqasicla
topshirardilar.
2.     Soliq   to'lashdan   qisman   yoki   butunlay   ozod   etilgan   yerlar.   Bunday
yerlar   oliy   musulmon   ruhoniylari   hamda   payg'ambar   avlodidan   bo'lgan   sayidlar
mulki hisoblangan.
Somoniylar davlati mustaqillikka erishuvi oqibatida uning xo'jalik hayotida
ham   chuqur   o'zgarishlar   yuz   berdi.   Mamlakat   xo'jalik   hayotida   «iqto»
mulklarining   o'rni   katta   edi.   Bu   mulk   egalari   «muqto»   yoki   «iqtodor»   deb
yuritilgan. Iqtodorlar bu mulklami davlat oldidagi alohida xizmatlari uchun yer va
suv shaklida olganlar. Iqto shaklida hatto viloyatlar, vohalar, shahar va tumanlar
hadya qilingan. Somoniylar davrida xo'jalikning barcha sohalari rivoj topdi.
19 3.2.Davlatning huquqiy tizimi va boshqaruvi. Somoniylar davrida
Movarounnahrdagi hayot.
839-840-yillaxda   Nuh   ibn   Asad   Isfijob   viloyatini   bosib   oldi   va   uni
mustahkamladi.   U   So‘g‘dning   bir   qismi   va   Farg'onaga   hokim   bo'lib   oldi.
Lekin   somoniylar   daviatini   bunyod   etishda   Ahmadning   hissasi   ko‘proq
bo'ldi.   Uning   Nasr,   Ya’qub,   Yahyo,   Asad,   Ismoil,   Is’hoq   va   Homid   istnfi
o‘g‘illari   bor   edi.   Nuh   it»   Asad   842-yili   vafot   etgach,   Samarqandni
ukalari   Ahmad   va   Yahyo   boshqardi;   keyin   hokimlik   Nasr   (865-892)
qo‘liga   o‘tdi.   859-yiIda   Yahyo   ibn   Asad   vafot   etgach,   Choch   v*
Ustrushona   Ahmadning   ikkinchi   o‘g   ii   Ya’qubga   nasib   etdi.   Keyin
tashabbus   Ismoil   ibn   Ahmad   ao‘liea   o   'td   i   Buxoroda   tohiriylar   mavoei
susl   edi.   874-yilda   Husayn   ibn   Tohir   Xorazm   shaharlarini   talayotgan   bir
paytda   Buxoro   zodagonlari   iltimosi   bilan   Nasr   Buxoroga   Ismoil   ibn
Ahmad (849-892)ni  hokim qilib jo‘natadi.   Nasr  Movaraunnahrda markazlashgan
davlat   tuzishga   kirishdi.   Xalq   bu   ishda   unga   xayrxoh   edi.   875-yilda   u   Shovga
(Turkiston   yaqinida)ni   qo'lga   kiritdi.   Xalifa   Mu’tamiddan   Movaraunnahmi
boshqarish   uchun   yorliq   olishga   muvaffaq   bo‘ldi.   Bu   paytda   Buxoroda   kuchayib
kelgan   Ismoil akasiga tobc’ bo'lishni istamadi. 888-yili ikki o'rtadagi jangda   Nasr
yengildi. 892-yilda Nasr vafot etgach, Ismoil Movaratmnahrning   yagona hukmdori
bo'lib   qoldi   (892-907).   893-yilda   Tarozni   so'ng   Ustrushonani   qo'lga   kiritdi.
Vlustahkamlanib   borayotgan  Somoniylar   davlatini   zaiflashtirish   maqsadida  Arab
xalifasi   898   yilda   Movarounnahr   hokimligidan   Ismoilni   tushirib   uning   o'rniga
safforiylar   suiolasidan   Amr   ibn   Laysni   hokim   etib   tayinlash   haqida   yorliq   jo
‘natadi.   Ismoil   899   va   900-yillardagi   .harbiy   to'qnashuvlarda   Amr   ibn   Lays
boshliq safforiylar qo'shinlarini tor-mor   keltirdi. Xaiifa Ismoil ibn Ahmadni hokim
sifatida tan olishga majbur   bo'ldi.   Shunday qilib, Xorazm, Isfijob, Chag'oniyon va
Xutlalondan   tashqari (ularning hokimlari somoniylarga tobe’ edilar), ulkan hudud
(Movarounnahr va Xuroson) somoniylar tomonidan bo‘ysundirilgan edi.   Ular bu
ycrda   100   yilcha   hukmronlik   qildilar.   992-yili   Qoraxoniylar   xoni   Bug'roxon
Buxoroni   egalladi.   Xurosonda   Abu   Ali   Simjuriy   va   Balxda   Foyiq   amirga   qarshi
20 isyon ko‘tardi. Nuh II yordam so'rab G'azna hokimi   Sabukteginga murojaat etadi.
Sabuktegin   20.000   nafarli   qo'shin   bilan   kelib,   Simjo'riy   va   Foyiq   kuchlarini   tor-
mor keltiradi. Sabuktegin bu   xizmati uchun xalifadan “Nasir-ud-din va ad-davla”
(dinu   davlat   homiysi),   uning   o   ‘g   ‘li   Mansur   esa   “Sayf-   ud-davla   (davlat
shamshiri)’1   laqabini oladi.   997-yili Nuh II ham, Sabuktegin ham vafot etadi. Nuh
II ning o‘g'li   Mansur ibn Nuh (997-999)ga qarshi Nishopur hokimlari Bektuzin va
Foyiq   isyon   ko‘tardilar.   Amirning   Mansurga   e’tiqodi   zo‘rligini   nazarda   tutib,
isyoachilar   amirning   ko‘ziga   mil   tortadilar.   Mansur   ibn   Nuh   vafotidan   so   ‘ng
uning   ukasi   Abdulmalik   II   ibn   Nuh   Buxoro   taxtiga   o‘ltirdi.   Mahmud   intiqom
bahonasida Bektuzin va Foyiqqa qarshi qo‘shin   tortib butun Xurosonni bosib oidi.
Abdulmalik   ibn   Nuh   qo‘lida   faqat   Movaraunnahr   qoldi. 7
  Somoniylar   qo shinlariʻ
muntazam va mahalliy hokimlar qo lidagi ixtiyoriy yo llangan lashkardan tashkil	
ʻ ʻ
topgan   edi.   Somoniylarda   sud   ishlari   shariat   qonun-qoidalariga   asoslangan   edi.
Sud   ishlari   qozilik   devoni   tomonidan   boshqarilgan.   Sud   jarayoni   qozikalon,
qozilar, mufti, raislar tarafidan amalga oshirilgan. 
Og ir jinoyat qilganlar o limga yoki uzoq muddat qamoq jazosiga mahkum	
ʻ ʻ
etilgan.   Davlat   xizmatchilari   (amaldorlar)   boy   dehqonlar   (yirik   yer   egalari)dan
tayinlangan.   Bunda   ular   yuqori   tabaqadan   bo lishlaridan   qat'i   nazar,	
ʻ   bilimdon ,
ma’rifatli  kishilar bo lishlari  shart  edi. Amaldorlar arab va fors tillarini, shariat	
ʻ
qoidalari (qonunlari)ni yaxshi bilishlari talab qilingan.   Shuningdek , ular dunyoviy
bilimlardan ham yaxshi xabardor bo lishlari  ko zda tutilgan.	
ʻ ʻ 8
  Somoniylar davlati
ikki   ulkan   mamlakatni   -   Movarounnahr   va   Xurosonni   o'z   ichiga   olgan   edi.
Movarounnahrga   Amudaryo   shimolidagi   yerlar   kirgan.   Shulardan   Buxoro,
Samarqand,   So'g'di   Istaravshon,   Choch,   Eloq,   Farg'ona,   Kesh,   Nasaf   viloyatlari
siyosiy   va   madaniy,   iqtisodiy   jihatdan   taraqqiy   etgan   edi.   Daryolarning   yuqori
oqimi   viloyatlaridan   Chag'oniyon,   Xuttalon,   Qubodiyon,   Ahorun,   Shumon,
Vashgird,   Rashtt,   Kumed,   Badaxshon,   Karon,   Shikinon,   Vaxon,   Ro'shon   qisman
7
 Murtazayeva R.H. O`zbekiston tarixi. T:. 2005.
8
  www.hozir.org.uz
21 somoniylarga   tobe   edilar.   Xuroson   Amudaryoning   janubida   joylashgan   Balx,
G'uzg'onon,   Garjiston,   Marv,   Hirot   viloyatlarini   o'z   ichiga   olardi.   Somoniylar
xalifalikdagidek   hukmronlik   tizimini   o'rnatdilar.   Somoniylar   Movarounnahr   va
Xurosonda   mustaqil   davlat   tuzish   uchun   avvalambor,   kuchli   markazlashgari
hokimiyat   tuzish   kerakligini   yaxshi   tushunishgan.   Bu,   ayniqsa   Ismoil   Somoniy
hukmronligi   davrida   dolzarb   masalaga   aylandi.   Chunki   Ismoil   Somoniy
Movarounnahr   va   Xurosonni   birlashtirishga   va   yagona   markazlashgan   davlat
tuzishga muvaffaq bo'ldi. Endi bu davlatni idora qilish lozim edi. Shuning uchun u
bir   qancha   islohotlar   o'tkazdi.   Mana   shunday   islohotlardan   biri   davlatni
boshqarish ma'muriyatirii joriy qilish bo'ldi. 
Bu   islohotga   binoan   davlatni   idora   qilish   saroyi   (dargoh)   va   10   ta   devon
(harbiy-fuqaro mahkamalari) tashkil etildi. Ismoil Somoniy davlatning majmuyini
tashkil etishda Somoniylar Eroni va Arab xalifaligida qabul qilingan tajribalardan
foydalandi   va   uni   zamon   talabiga   qarab   mukammallashtirdi.   Hokimiyatning   eng
yuqori   pog'onasida   somoniylar   turib,   ular   amir   unvoni   bilan   davlatni   idora
qilganlar.   Davlat   majmuyini   mustahkamlashda   Nasr   II   Somoniyning   ma'rifatli
vazirlari   Abu   Abdullo   Muhammad   Jayhoniy   va   Abu-Fazl   Muhammad
Balamiylarning   xizmatlari   katta   bo'lgan.   Umuman,   somoniylar   hukmdorligi
davrida vazirlik mansabiga asosan shu ikki sulola vakillari tayinlanganlar. Davlat
majmuyini   dargoh   va   devonlarga   bo'linishi   ma'lum   darajada   rasmiy   bo'lgan.
Chunki saroyning nufuzli kishilari ko'p hollarda devonlarning ishlariga aralashib
turganlar.   Saroyda   siyosiy   hokimiyat   «Sohibi   xoras»   qo'li   ostida   bo'lgan.   Sohibi
xoras amir farmonlarining bajarilishini nazorat qilgan. 
Saroyda   sharbatdorlar,   dasturxonchilar,   tashtadorlar,   otboqarlar,   xo'jalik
bekalari   kabi   turli   xizmatchilar   bo'lgan.   Saroydagi   hamma   xo'jalik   ishlarini
«vakil»   boshqargan.   Vakil   saroydagi   eng   e'tiborli   kishilardan   biri   hisoblangan.
Narshahiyning   yozishicha,   Nasr   II   Somoniy   hukmronligi   davrida   10   ta   devonga
Buxoro   Registonida   10   ta   maxsus   bino   qurilgan.Devonlar   orasida   vazir   yoki
«xo'ja buzurg» devoni alohida o'rin tutgan. Bu devonga boshqa hamma devonlar
bo'ysungan.   U   hamma   -ma'muriy,   siyosiy   va   xo'jalik   mahkamalarini   nazorat
22 qilgan.   Davlatni   idora   etishda   «mustaufi   devon»   ham   muhim   ahamiyatga   ega
bo'lgan.   Bu   devon   davlatning   butun   moliya   ishlarini   boshqargan   va   nazorat
qilgan.   Devon   xazinador   tomonidan   boshqarilgan.   «Devon   amir   al-mulk»   yoki
«al-rasoil»   davlat   ahamiyatiga   molik   bo'lgan   rasmiy   hujjatlarni   tuzish   bilan
shug'ullangan.   Bundan   tashqari   bu   devon   chet   davlatlar   bilan   bo'ladigan
munosabatlarni   ham   boshqargan.   Somoniylar   davlati   tepasida   amir   turgan.
Amirlikning ma’muriy tizimi quyidagicha bo lgan: dargoh (amir saroyi) va devonʻ
(davlat   idorasi).   Saroydagi   eng   ulug   mansabdor   –   xojibi   buzurg   (ulug   xojib)	
ʻ ʻ
bo lib, unga saroy ahliga ko z-quloq bo lib turish vazifasi yuklatilgan edi. Undan	
ʻ ʻ ʻ
keyin sohibi  haros (saroy soqchilari  boshlig i) turgan. Amiri haros oliy hukmdor	
ʻ
farmonlarini   ijro   etgan.   Dargohning   xo jalik   ishlari   bilan   vakil   shug ullangan.	
ʻ ʻ
Davlat   boshqaruvi   Buxoro   Registoni   atrofida   joylashgan   unta   devon   qo lida	
ʻ
bo lgan.   Devoni   vazir   yoki   xojayi   kalon   barcha   ma’muriy,   siyosiy   na   xo jalik	
ʻ ʻ
muassasalarini nazorat qilgan. Vazir barcha harbiy kuchlarni ham boshqargan.
Somoniylar davrida quyidagi devonlar bo lgan:	
ʻ
1. Devoni mustavfiy –   moliyaviy ishlar devoni , uni xazinachi boshqargan.
2. Devoni  amid – elchilik va muhim davlat ishlarini boshqargan. U devoni
rasoyil, devoni insho ham deyilgan.
3.   Devoni   sohibushrot   –   sipohiylarni   va   shox   saroyini   moddiy   jihatdan
ta’minlagan yiliga to rt marta lashkar sipohiylariga maosh berilgan.	
ʻ
4. Devoni sohibbarid – davlat elchilari va viloyat hokimlari ustidan maxfiy
nazorat ishlarini boshqargan.
5.   Devoni   muxtasib   –   bozorlarda   tarozu   va   narh-navoni ,   keyinchalik   aholi
tomonidan   shariat   qonun-qoidalariga   rioya   qilinishini   nazorat   qilib   turuvchi
muassasa.
6.   Devoni   mushrif   (nazorat   qiluvchi)   –   xazina   kirim-chiqimi   va   boshqa
muhim davlat ishlarini nazorat qilgan.
7. Devoni qozi.
8. Devoni ziyo.
9. Devoni mamlakati xos (davlat mulklarini boshqargan).
23 10. Devoni vaqf mavjud bo lgan.ʻ
Barcha   devonlarning   viloyat   va   shaharlarda   bo limlari   bo lib,   hokimlarga	
ʻ ʻ
bo ysungan.   Faqat   devoni   barid   muassasalari   markaziy   davlatga   bo ysungan.	
ʻ ʻ
Shaharlar   maxsus   raislar   tomonidan   boshqarilgan.   Amaldorlar   orasida
ruhoniylarning nufuzi yuqori bo lib, ular Shayxulislomga itoat qilganlar.	
ʻ 9
 
                       
9
  www.elib.buxdu.uz
24 3.3. Somoniylar davlatining qulashi .
907-yilda Ismoil vafot etgach taxtni o‘g‘li Ahmad ibn Ismoil egalladi (907 –
914-yillar).   Ahmad   xukimronligi   davrida   bir   qancha   qo‘zg‘olonlar   bo‘lib   o‘tdi.
Xususan, amakisi Issoq ibn Ahmad Samarqandda, Ray va Seyiston xokimlari isyon
ko‘tardilar.   Bu   isyonlar   shavqatsizlik   bilan   bostirildi.   Ahmad   uzoq   vaqt
hukmronlik   qilmadi.   Davlatni   idora   etishda   arab   tilini   qayta   tiklanishi   ko‘pgina
mahalliy   zodagon   va   Turk   rulomlarining   noroziligini   uyg‘otdi.   914-yilda   u   Turk
rulomlari tomonidan o‘ldirildi. Taxtga Ahmadning 8 yoshli ug‘li Nasr ibn Ahmad
(914   -   943   yillar)   o‘tirdi.   Saroyning   ruxsati   bilan   davlat   ishlarini   vazir   Abdullo
Jayhoniy boshqardi. 914-yilning oxirida Samarqandda yana qo‘zg‘olon kutarildi.
Davlatning janubiy xududlarida bo‘lgan Husayn ibn Ali Marvoziy rahbarligidagi
qo‘zg‘olon ayniqsa keskin tus oldi.
  Qo‘zg‘olon   karmatlar   g‘oyasi   bayrog‘i   ostida   bo‘lib   o‘tdi.   Bu   qo‘zg‘olon
918-yilda   bostirildi.   Marvoziy   asir   olindi.   Ko‘p   o‘tmay   Marvoziy   raxbarligidagi
qo‘zg‘olon   bostirilgach   Ahmad   ibn   Nuh   hokimiyatga   qarshi   qo‘zg‘olon   ko‘tardi.
922-yilda esa Ilyos ibn Issoq qo‘zg‘olon ko‘tardi. Tinmay davom etgan qo‘zg‘olon
va isyonlar Somoniylar davlatining qudratiga katta ta’sir ko‘rsatdi va u asta-sekin
tanazzulga   yuz   tutdi.   Nasr   hukmronligi   davrida   Somoniylar   davlati   hududlarida
karmatlar   harakati   ancha   keskin   tus   oldi.   Karmatlar   islomni   yoyilishga,   feodal
munosabatlarni   kuchayishiga   qarshi   chiqdilar   va   oldingi   an’analarni,   qishloq
jamoalarini   qayta   tiklashni   yoqlab   chiqdilar..   Shuning   uchun   bu   harakatga   keng
xalq   ommasi   qo‘shildi.   Karmatlar   g‘oyasini   amaldorlarning   bir   qiyemi   va   hatto
Nasrning   o‘zi   ham   qabul   qildi.   Nasrning   bu   qadami   reaksion   musulmon
ruhoniylarning va turk g‘ulomlarini noroziligini qo‘zg‘atdi. Natijada Nasr taxtdan
voz kechishga  majbur bo‘ldi. Taxtga Nasrning  o‘g‘li Nuh o‘tirdi  (943-954yillar).
Nuh   karmatlarga   qarshi   shavqatsiz   kurash   olib   bordi.   Ularning   mol-mulklari
musodara   qilindi.   Nuh   hatto   o‘z   otasi   Nasrni   zanjir-band   qilib,   qal’aga   qamab
qo‘yishga   buyruq   berdi.   Nuh   xukmronligi   davrida   Somoniylar   davlatini   inqirozi
ko‘zga   yaqqol   tashlana   boshladi.   Bo‘shab   qolgan   xazinani   to‘ldirish   maqsadida
Nuh   soliqlar   mikdorini   kupaytirdi.   Bu   xalq   noroziligini   yanada   oshirdi.   Xalq
25 noroziligidan   foydalangai   Nuhning   amakisi   Ibrohim   ibn   Ahmad   Xuroson   noibi
Abu   Ali   Charoniy   yordamida   vaqtincha   Buxoro   taxtini   egallab   olishga   muvaffaq
bo‘ldi. Abu Ali Charoniy Xurosonga qaytgach Nuh yana Buxoro taxtiga qaytdi va
isyonkor qarindoshlarini. qattiq jazoladi. 
Lekin   Somoniylarning   Abu   Ali   Charoniy   bilan   kurashi   Abdumalik
hukmronligi davrida (954 – 961-yillar) ham davom etdi. Abdumalik zamonida turk
lashkarboshilarini   davlat   ishlariga   aralashishi   ancha   kuchaydi.   Xususan   turk
lashkarboshisi   Alp   Tegin   «buyuk   Xojib»   lavozimiga   ko‘tarilgan.   Abdumalik
vafotidan   keyin   Somoniylar   taxti   uchun   kurash   yanada   keskin   tus   oldi.   Alp
Teginning qat’iy xarakati bilan taxtga o‘tirgan Abdumalikning o‘g‘li bor yo‘g‘i 6
kun   hukmdorlik   qilgan.   Taxtga   Mansur   ibn   Nuh   (961   –   976-yillar)   o‘tirgan.
Soliqlarning   yil   sayin   ko‘payib   borishi,   feodallarning   o‘zaro   janjallari,
noiblarning  markazga  bo‘ysunmay   qo‘yishi   va  saroydagi  bo‘layotgan  taxt   uchun
kurashlar   somoniylar   davlatini   juda   zaiflashtirib   yubordi;   Bu   kurashlar   ayniqsa,
Amir   Mansur   ibn   Nuh   II   (976   –   997-yillar)   xukmronligi   davrida   keskin   tus   oldi.
Ichki   nizolar   oqibatida   Nuh   II   Yettisuv   va   Qashg‘arda   vujudga   kelgan
Qoraxoniylar   davlatining   Movarounnahrga   qilgan   yurishlariga   keskin   qarshilik
qilolmadi.   Somoniylar   davlatidagi   siyosiy   beqarorlikdan   foydalangan   Qoraxoniy
Horun   Burroxon   990-yili   g`arb   tomon   qo‘shin   tortdi   va   ikki   yil   davomida
somoniylarga qarashli bir qancha viloyatlarni o‘z davlati tarkibiga qo‘shib oldi.
  Talas, Iloq va Shoshda aytarli  hech qanday qarshiliksiz  o‘z hukmronligini
o‘rnatgan   Dorun   Burroxon   992-yili   Somoniylar   poytaxti   Buxoro   tomon   qo‘shin
tortdi.   Bu   jangda   Nuh   II   qo‘shinlari   tor   mor   etildi.   Somoniylar   amiri   Nuh   II
Buxoroni   tashlab,   Amudaryodan   kechib   o‘tdi   va   Amul   shahrida   yana
Qorahoniylarga qapshi qo‘shin to‘play boshladi. Qoraxoniy Bug‘roxon Buxoroni
hech   qarshiliksiz   egalladi.   Lekin   bu   yerda   u   mevalarni   ko‘p   iste’mol   qilish
oqibatida kasal bo‘ldi va orqaga qaytishga jazm qildi. Dorun Burroxonni orqaga
qaytishiga yana bir sabab, axolini unta qarshi bo‘lganligidadir. Shuning uchun u
Movarounnahrni bu vaqtda o‘z qo‘li ostida ushlab qolishga ko‘zi yetmagan. Xorun
Bug‘roxon   Nuhning   o‘g‘li   Abdulazizni   o‘z   qoshiga   chaqirib,   taxtni   unga
26 topshirgan.   Vaholanki,   agar   u   Movarounnahrni   o‘z   qo‘li   ostida   saqlab   qolishga
ko‘zi   yetganda,   Buxoroga   o‘z   noibini   tayinlar   edi.   Ibn   al-Asirning   yozishicha ,
Xorun   Bug‘roxon   Buxoroni   tashlab   chiqib   ketganidan   so‘ng   uning   qo‘shini   yo‘l
yo‘lakay, aholiga hujum qilib katta ziyon yetkazgan.
  Orqaga   qaytgan   Qorahoniylar   qo‘shiniga   o‘g‘uz-turkman   qabilalari   ham
hujum qilib,  ularning  ko‘p  mol-mulklarini  tortib  olganlar  va o‘ldirganlar.  Xorun
Bug‘roxon   Buxoroni   tashlab   chiqib   ketganidan   xabar   topgan   amir   Nuh   II   992-
yilni   12-avgustida   poytaxtga   qaytgan   va   chekinayotgan   Qoraxoniylar   qo‘shiniga
zarba  berish   yo‘llarini  izlagan.  Samarkand  aholisi  ham  Qoraxoniylar  qo‘shiniga
hujum   qilib   turganlar.   Sog‘lig‘i   yomonlashgan   Xorun   Bug‘roxon   Samarqanddan
vataniga yo‘l oldi va Quchqorboshi  degan joyda vafot etdi (992-y.). 997-yili Nuh
II   vafot   etdi.   Taxtga   o‘tirgan   Mansur   ibn   Nuh   o‘z   amaldorlari   bilan   kelishishga
harakat qildi. Ammo bu xarakat yaxshi natija bermadi. 
Somoniylar   saroyidagi   eng   nufuzli   amaldorlardan   hisoblangan   Abu   Ali
Muhammad   Isfijobiy   amirga   qarshi   isyon   ko‘tardi.   Isfijobiyni   iltimosiga   binoan
Qoraxoniy   hukmdori   Elik   Nasr   somoniylarga   qarshi   qo‘shin   tortdi.   Lekin   Elik
Nasr  Isfijobiyni  o‘zini  amir qilib Uzgandga  jo‘natdi. Bu paytga kelib somoniylar
saroyida   o‘zaro   kelishmovchiliklar   yanada   kuchaydi.   999-yili   Mansur   taxtdan
tushirildi,   va   ko‘zi   ko‘r   kilindi.   Taxtga   Mansurning   ukasi   Abdumalik   ibn   Nuhni
utqazishdi.   Mahmud   G‘aznaviy   999-yilning   may   oyida   Mansur   uchun   o‘ch   olish
shiori ostida Movarounnahrga qarshi qo‘shin tortdi. U Somoniylar qo‘shinini tor-
mor qilib katta o‘ljalar bilan G‘aznaga qaytdi. Yuzaga kelgan bu vaziyatdan Elik
Nasr   ham   foydalanishga   harakat   qildi.   Negaki,   bu   jang   oqibatida   Xuroson
Mahmud   G‘aznaviy   qo‘liga   o‘tgan   edi.   Shu   yilning   dekabr   oyida   Elik   Nasr
somoniylar   sulolasini   tugatish   maqsadida   Buxoroga   ko‘shin   tortdi.   Somoniylar
Buxoro   aholisi   yordamida   Qoraxoniylarni   shaharga   kirgizmaslikka   harakat
qildilar.   Lekin   aholining   ko‘p   qismi   Somoniylarni:   qo‘llab-quvvatlamadi   va   Elik
Nasr Buxoroni 999-yilning 23-oktyabrida aytarli qarshilksiz bosib oldi. Elik Nasr
Buxoroga Jafar Teginni tayinlab o‘zi Urganchga kaytdi. Yuqoridagi voqealardan
so‘ng   Nuh   II   ning   o‘g‘li   Abu   Ibrohim   Ismoil   (Muntasir   laqabi   bilan)   bir   qancha
27 muddat   samoniylar   davlatini   tiklash   uchun   Qoraxoniylarga   qarshi   goho   yutuqli
goho muvoffaqiyatsiz urushlar olib bordi. Bu kurashlarda   unga goho Saljuxiylar ,
goho   G‘aznaviylar   xukmdorlari   ham   yordam   berib   turdilar.   Lekin   Qoraxoniylar
qo‘shini   bilan   to‘rtinchi   marta   yirik   to‘qnashuvdan   so‘ng   u   jangda   yengiladi   va
1005-yil boshlarida o‘ldiriladi. Shu tariqa Samoniylar xukmronligi Mavaraunnahr
va   Xurasandi   tugatilib   ularga   qarashli   o‘lkalarni   Qoraxoniylar   va   G‘aznaviylar
bo‘lib olishdi.
28 Xulosa
Somoniy hukmdorlar va umuman Somoniylar davlati o‘rta asrlar mulkchilik
zamonining   yirik   davlatini   boshqarishda   hukmdor   xonadon   Sharqning   qadimiy
davlat   boshqaruvi   an’analariga   suyanib,   muntazam   harbiy   qism   va   kuchli   harbiy
qo‘shinlarga ega bo‘lgan markazlashgan boshqaruv mahkamasini tashkil qila olgan
davlatdir.   somoniylar   davlatida   ko`plab   viloyat   va   o`lkalarning   turli
madaniyatlarga mansub  bo`lgan  xalqlari   ham  yashar  edilar.  Somoniylar  davlatida
islom   davlat   dini   sifatida   tan   olinib,   islom   huquqi   huquqiy   tizimda   hukmron
mavqeni   egallagan.   Poytaxt   Buxoro   sharqda   islom   dinining   eng   nufuzli
markazlaridan biriga aylandi.   . Somoniylar davlati asosan ismoil Somoniy davrida
o`zining   eng   gullagan   va   oltin   davrini   boshidan   kechirdi.   Ismoilning   o`limidan
so`ng   esa   davlat   asta   sekin   tushkunlikka   yuz   tuta   boshladi.   Somoniy   hukmdorlar
Movarounnahr va Xurosonda arab xalifaligidan keyin eng kata kuchga va ta`sirga
ega bo`lgan davlatni vujudga keltira oldilar.
 Somoniylar davlatida islomdagi huquqiy munosabatlarni mahalliy xalq urf-
odatlariga   moslashtirishga   yordam   beruvchi   asarlar   yaratilgan.   Ulardan   qozilik
mahkamalari   yordamchi   qo'llanma   tarzida   foydalanganlar.   Somoniylar   davlati
asosan   ismoil   Somoniy   davrida   o`zining   eng   gullagan   va   oltin   davrini   boshidan
kechirdi.   Ismoilning   o`limidan   so`ng   esa   davlat   asta   sekin   tushkunlikka   yuz   tuta
boshladi.  
O`zaro   ichki   kurashlar   shuningdek   bir   qancha   moliyaviy   muammolarning
vujudga kelishi va boshqa o`zaro adovatlarning yetilib borishi fonida bu davlat asta
sekin   inqirozga   va   tushkunlikka   yuz   tuta   boshladi.   Keyinchalik   esa   bu   davlat
Qoraxoniylar davlati tomonidan tugatidi.  O‘rta asrlarning bu yirik davlati o‘zining
boshqaruv   tizimi   jihatidan   shubhasiz   O‘rta   Osiyoda   yirik   mulkdorlar
davlatchiligining   shakllanishi   va   taraqqiyoti   tarixini   o‘rganishda   hamda   hamda
O`zbek   davlatchiligining   taraqqiyotining   muhim   bosqichida   muhim   o`rinni
egallaydi  va uning bizga bergan tajribasi  keying davrlarda alohida ahamiyat kasb
etadi.   Muxtasar   qilib   aytganda,   Movarounnahr   va   Xurosonda   tashkil   topgan
Somoniylar   davlati   shubhasiz   O`zbek   davlatchiligi   tarixidagi   eng   muhim   davrda
faoliyat   ko`rsatgan   va   davlatchilik   taraqqiyotiga   kata   hissa   qo`sha   olgan
davlatlardan biridir.  
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBAALAR RO`YXATI.
Rahbariy adabiyotlar:
1.Karimov I. А . Tarixiy xotirasiz kelajak yo q. T.: O zbekiston, 1998.ʼ ʼ
Umumiy va maxsus adabiyotlar:
1.Q. Usmonov, M. Sodiqov, S. Burhanova.O   ‘zbekiston tarixi. T:.- 2005.
2.Murtazayeva R.H. O`zbekiston tarixi. T:. 2005. 
3.O`zbekiston tarixi. Darslik.7-sinf.T:. 2013. 
4. B.Eshov. “O zbekiston davlatchiligi va Boshqaruvi tarixi. T:. 2012.	
ʼ
5.  .  Somoniylarning kelib chiqishi. O`Zmu.
6. Muhammad Narshaxiyning “Buxoro tarixi” kitobi
7. Nizomulmulk,  «Siyosatnoma» (Siyar ul-muluk)
Qo`shimcha va internet manbaalari:
1. www.Fayllar.org
2.  www.Hozir.org
4.  www.elib.buxdu.uz
5. www.wikiwand.com  
                                                            
                                                      
30 1-ILOVA
Ismoil Somoniy maqbarasi. Buxoro.
                                                           
2-Ilova
31 Somoniylar davlati hududi.
                                                       
     
3-Ilova
32 Somoniylar hukmdori – Ismoil Somoniy
33

Somoniylar davrida Movarounnahrda ijtimoiy-iqtisodiy hayot

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha