Somoniylar va Eronning mahalliy sulolalari orasidagi aloqalar tarixiga oid manbalar

Somoniylar va Eronning mahalliy sulolalari orasidagi aloqalar
tarixiga oid manbalar 
Mundarija
Kirish…………………………………………………………..…….……..3-4
I Bob Somoniylar davlati siyosiy tarixi, huquq va boshqaruv tizimi….5-16
1. 1 Somoniylar davlati va uning Erondagi mavqeyi……………..………...5-11
1.2 Somoniylar davlatida huquq va boshqaruv tizimi……………….…….11-14
1.3 Somoniylar va Eron rarixiga oid manbalar ……………………………14-16
II Bob Somoniylar ijtimoiy, iqtisodiy, madaniy taraqqiyoti…………..16-26
2.1 Somoniylar davlatida iqtisodiy va ijtimoiy hayot……………………..16-22
2.2 Somoniylar davrida madaniy hayot………………………………..…..22-26
Xulosa………………………………………………………………….….27-28
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………….........................29
1 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.   Birinchi prezidentimiz Islom Karimov
ta’kidlaganlaridek   “Mustaqillik   yillari   o‘z   o‘tmishimizni,   o‘z   madaniyatimizni
xolisona   bilib   olish   davridir,   bu   jahon   hamjamiyati,   tarix   oldidagi   vazifamizni
anglab   olish   davridir 1
”Somoniylar   davrida   Movarounnahr   mintaqasidan   nafaqat
harbiy, siyosiy, iqtisodiy jihatdan yuksaldi balki ilm-fan sohasida ham rivojlanish
ro‘y   berdi.Bu   davr   uyg‘onish   davri   yuz   berdi   va   ko‘p   ilm   ahli   yetishib
chiqdi.Mamlakat   birlashtirildi,kuchli   armiya   shakllandi.   Me’morchilik   san’ati   va
qurilish   uslublari   rivojlandi.   Somoniylar   o‘z   davlatlari   hududida   joylashgan
o‘lkalardan   chiqqan   zamonasining   yetuk   ma’rifiy   va   fan   sohiblarini   Buxoroga
taklif   etdilar.   Movarounnahr   va   xurosonlik   olimlar   –   Abdullo   Ro‘dakiy,
Abumansur Daqiqiy, Abulqosum Firdavsiy, Muso al-Xorazmiy, Abu Nars Farobiy,
Abu   Ali   Ibn   Sino,   Abulabbos   al-Farg‘oniy,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Muhammad
Narshaxiy   kabilar   o‘zlarining   buyuk   ixtirolari   va   tadqiqotlari   bilan   nafaqat   o‘z
o‘lkalaridagina emas, balki butun mashriqu mag‘ribda mashhur bo‘ldilar. E’tiborli
tomoni   shundaki,   bu   olimlar   qomusiy   bilimlar   sohiblari   bo‘lishgan.   Ular   fanning
turli  sohalarida   ijod  etib,  dunyo  madaniyati   va  fanining  rivojlanishiga  o‘zlarining
salmoqli   hissalarini   qo‘shdilar.   Ular   ixtiro   etgan   kashfiyotlar   faqatgina   ularning
nomlariga   boqiyliq   baxsh   etmay,   balki   butun   xalqimizning   obro‘-e’tiborini
dunyoga   taratdi.Somoniylar   davlati   o‘z   davri   eng   taraqqiy   mamlakatlaridan   biri
bo‘lib mamlakat hukumdorlari olib borgan islohotlar.
              Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti. Somoniylar   davlati   harbiy   qudrati,
boshqaruv   tizimi,ijtimoiy   hayot,ilm-fanning   rivoji,buyuk   olimlarning   yetishib
chiqganligi va dunyo svilizatsiyasiga qo‘shgan hissasini ko‘rsatishdan iborat.
              Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari. Somoniylar   sarhadlarining
kengayishi,iqtisodiy,ijtimoiy,siyosiy,madaniy taraqqiyot, ilm-faning rivojlanishi va
bu   hududdan   yetishib   chiqqan   olimlarning   ilm-fanda   erishgan   yutuqlarini
ko‘rsatish, mamlakatning boshqaruv tizimi nimalarga bo‘linganligi, qay tartibda
__________________________________________________________________________________________
2 1
Каримов И.А  Истиклол ва маьнавият.-Т. :Ў збекистон,1994. – Б.24
boshqarilganligini ,   mamlakatda   joriy   qilingan   lavozimlar ,   devonliklar   tashkil
topishi   va   ulardagi   joriy   qilingan   lavozimlarni   ko ‘ rsatib   berishdan    iborat .
Ishning   yangiligi   va   ahamiyati.   Bu   mavzu   Somoniylar   davlati   tashkil
topishi,boshqaruv   tizimi,ilm   fan-sohasidagi   rivojlanishi,uyg‘onish   davri,dunyo
ilm-fani   rivojida   Somoniylar   davlati   tutgan   o‘rni,   bu   yerdan   yetishib   chiqqan
allomalarning ilm-fanga qo‘shgan hissasi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to‘rt   paragrap ,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
 
3   I BOB .  Somoniylar davlati siyosiy tarixi, huquq va boshqaruv tizimi.
 1.1. Somoniylar davlatining siyosiy tarixi.
VIII   asr   oxiri- I X   asr   boshida   xalifalikni   larzaga   keltishgan   og ‘ ir   siy o siy
vaziyat   abbosiylarning   Movarounnahr   va   Xurosonda   olib   borayotgan   siyosatini
o‘zgartirishga majbur etdi. IX-XII asrlarda O‘zbekiston hududida   turli boshqaruv
usullari   va   ma’muriy   tizimiga   ega   bo‘lgan   turli   sulolalar   boshqargan   bir   qancha
davlatlar   xukm   surdi.   Xalifalikka   qarshi   kuchayib   borayotgan   qo‘zg‘olonlar
xalifalarning   maxalliy   zodagonlarga   bog‘liqligini   kuchaytirib   yubordi   va
viloyatlarni boshqarishda maxalliy zodagonlarning roli ortti. Shu jarayon oqibatid
Xurosonda   toxiriylar   xonadoni   xukmron   mavqeni   egallay   boshladi.   Sijiston
(Seiston) xokimi Abulmuxammad Talxa ibn Abullox qo‘lida xizmat qilgan Rozik
shu   xonadon   boshlig‘i   bo‘lib,   uning   Musxab,   Xusayn   va   Toxir   ismli   o‘g‘illari
bo‘lgan. Ular birgalikda Xirot viloyatidagi Bo‘shanj shaxrini boshqarganlar.
Xorun  ar  Rashid  (786-809)   vafotidan  so‘ng  uning  o‘g‘li   Amin  xalifa  bo‘ldi.
Bu vaqtda Xurosonda noiblik qilayotgan Abdullox (keyinchalik  Maxmun laqabini
olgan)   toxir   qo‘shinlari   yordamida   taxtni   akasidan   tortib   oladi.   Maxmun   xalifa
bo‘lgach, 813 y toxirni sipoxsalor, 821 yil esa Xuroson noibi etib tayinlaydi. Toxir
vafotidan   so‘ng   Xurosonni     Talxa   (828-844)   boshqardilar.   Abdullox   o‘zini
xalifalikdan     mustaqil   deb   e’lon   qildi   va   Marv   (keyinchalik   Nishodur)   davlat
poytaxti   bo‘ldi.   Toxiriylar     davlatiga   ko‘ra   tabariston,     Jurjon,   Ray,   Kimron,
Xuroson,   Seyiston,   Movarounnaxrning   Janubiy   qismi   kirgan.   Garchi,   xalifa
Maxmunga   o‘z   xizmatlari   evaziga   Somonxudot   nabiralari   Movarounnaxr
viloyatlarini (Nux-Samarqand, Axmad farg‘ona:, Yaxyo-Choch, Istaravshan, Ilyos-
Hirot)   boshqarish   xuququini   qyolga   kiritgan   bo‘lsalarda,   Toxiriylar   davlatiga
qaram edilar 1
. 
IX   asr   o‘rtalarida   quyi   tabaqadan   bo‘lgan   Safforiylar   mavqe y i   kuchaydi.
Yaxqub ibn Lays va uning Amr, Toxir, Ali  ismli  ukalari  bilan  birgalikda 861 yil
Sijistonni, 867 yil Hirot va Bushanjni, 869 yil Kirmon va Forsni qo‘lga kiritdilar. 
______________________________________________________________________________________________________________________
1
Азамат Зиё. Ўзбек давлатчилиги тарихи. – Т.: Шарк,2000, – Б.94 
4 Xurosonda eng yuqori mavqega  erishgan safforiylarga xalifa Muxtamid (870-892)
Yaqubni Balx va toxariston xokimi etib tayinlash to‘g‘risida yerlik jo‘natdi. 873 bil
Yoqqub   tohiriylar   xukumdori   Muxammad   ibn   toxir   qo‘shinlarini   mag‘lubiyatga
uchratib,   toxiriylar   davlatiga   barxam   berdi.   Toxiriylar   sulolasi   vakillari
quydagilardan   iborat:   toxir   ibn   Xusayn   821-822.   Talxa   ibn   toxir   822-828.
Abdullox ibn toxir 830-844. Toxir II ibn Abdullox 844-862. Muxammad ibn toxir
862-873.Toxir ibn Xusayn Xuroson noibi bo‘lgan vaqtda Nishopur davlat markazi
edi.   Shu   vaqtda   Xuroson   noibligiga   quydagi   viloyatlar     kirgan:   Movarounnaxr,
Xorazm,   Seyiston,   Kuxiston,   Kirmon,   Kumis,   tabariston,   Jurjon.   Xar   bir   viloyat
o‘z   navbatida   bir   qancha   ma’muriy   birliklarga   bo‘lingan.   Jumladan,
movarounnaxrda   300000   qishloq   mavjud   bo‘lib,   ular   30   dan   ortiq   ma’muriy
birlikka   bo‘lingan.   Xar   bir   ma’muriy   birlikda   qozi,   pochta   ishlari   boshlig‘i,   xiroj
yig‘uvchi     va   boshqa   amaldorlar   bo‘lib,   ular   viloyatlar   noiblariga   bo‘ysungan.
Nishopurda davlatning asosiy xarbiy tayanchi bo‘lgan xarbiy kuchlarning shadiyak
deb   nomlangan   davlatning   eng   asosiy   siyosatlaridan   biri   islomlashtirish   siyosati
bo‘lgan.Toxiriylar   davlatida   jamiyat   bir   qancha   ijtimoiy   toifa   va   qatlamlarga
ajralgan   edi.   Ular   mulk,   martabasi   va   mansablariga   ko‘rabir-birlaridan
farqlanganlar.   Raiyat   orasida   kashovarz,   kishtukorkunanda.   Chorakor,   barzikor
singari   ijtimoiy   qatlamlar   bo‘lgan.   Yirik   va   mayda   yer   egalari   dexqon   deb
yuritilgan. Ijaraga berilgan yerlar muzoraxa deb atalgan. Davlat tomonidan makka
safariga-xajga   borayotganlarga   aloxida   g‘amxo‘rlik   qilganlar.   Bunday   kishilar
raboh yoki ibni sabil deb atalgan. Ilgari yirik zadogonlar xisoblangan va bu vaqtda
kelib   kambag‘allashib   qolgan   kishilar   «axli   buyutot»   deb   yuritilgan.   Xalifaning
buyruq   va   farmonlarini   bajaruvchilar,   unga   tobe   xukmdorlar   soxibi     xaros   deb
atalgan.Toxiriylar   davlati   boshqaruvida   xuquqiy   munosabatlar   asosan   islom   dini
qonun-qoidalari va ko‘rsatmalariga tayangan xolda olib borilgan. Davlatni xuquqiy
jixatdan   mustaxkamlashga   ko‘p   xarakat   qilgan   xukmdor   Abdullox   edi.   U   barcha
soxa va jarayonlarni o‘zining maxsus odamlari orqali nazorat qilar va xar qanday
qonun buzilishlari uchun javobgar amaldor va mansabdorlarni shafqatsiz jazolardi.
Uning buyrug‘iga ko‘ra  qonunshunoslar suvdan foydalanish, sun’iy sug‘orishdagi
5 turli baxslarni hal etish, sug‘orish tizimi xaqida «kitob al kuniy» qonunlar to‘plami
ham   yaratilgan   va   bu   narsa   toxiriylarda   xuquqiy   munosabatlar   va   qonunlarning
amal   qilinishiga   katta   e’tibor   brilganligini   ko‘rsatadi.   Somoniylar   davlatining
asoschisi   Somon   qishlog‘i   oqsoqoli   (Balx   yoki   Termiz   yaqinida)   Somonxudot
avlodlari   asos   solgan.   Xalifa   Ma’mun   ularning   xizmatlari   evaziga
movarounnaxrning   viloyatlari   xokimligini   topshirgan   edi.   839-840   yy   Nux   ibn
Asad   Isfijobni   bosib   oldi.   So‘g‘dning   bir   qismi   va   Farg‘ona   xokimligini   qo‘lga
kiritdi.   Somoniylar   davlatining   yuzaga   kelishida   Axmad   ham   katta   xizmat   qildi,
uning Nasr, Yaxqub, Asad, Ismoil, Isxoq va Xomid kabi  o‘g‘illari bor edi. 842 yil
Nux   ibn   Asad   vafot   etgach,   Samarqand   uning   ukalari   Axmad   va   Yaxyo   xukmi
ostiga o‘tdi, keyinchalik xokimlikni Nasr (865-892) davom ettirdi. 856 yil Yaxyo
ibn   Asad   vafotidan   so‘ng,   Choch   va   Istaravshan   xokimligi   Axmadning   ikkinchi
o‘g‘li   Yaxqub   qo‘liga   o‘tdi.   Keyinchalik   bunday   tashabbus   Ismoil   ibn   Axmad
qo‘liga   o‘tdi   va   874   y   Buxoro   xokimi   bo‘ldi.   Movarounnaxrni   birlashtirish
tarafdori bo‘lgan Nasr  ibn Axmad bir qancha hududlarni o‘z xokimligiga qo‘shib
oldi   va   natijada   875   yil   xalifa   Muxtamiddan   Movarounnaxrni   boshqarish   uchun
yerlik   olishga   erishdi.   Ismoil   esa   akasiga   buysunishni   istamadi   va   888   y   u   bilan
to‘qnashdi   va   faqatgina   Nasr   vafotidan   so‘ng   (892)   Movarounnaxrning   yagona
xukmdori   bo‘lib   qoldi.   Uning   kuchayishidan   xavfsiragan   xalifa   898   yil
Movarounnaxr   xokimligidan   Ismoilni   tushirib,   o‘rniga   safforiylardan   Amr   ibn
Lays tayinlangani  xaqida yerlik yubordi va bu ikki o‘rtada urush kelib chiqishiga
olib keldi. 899 va 900 yy to‘qnashuvlarda Ismoil g‘alabaga erishib, Xurosonni ham
o‘ziga qo‘shib oldi va shu tariqa yirik davlatga aylangan Somoniylar davlati X asr
oxirigacha   xukm   surdi.Ismoil   Somoniy   “Toki   men   tirik   ekanman,Buxoro
viloyatinidevori men bo‘laman” , deb aytgan ekan.
  IX   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlab   Movarounnahr   va   Xurosonda
Somoniylar sulolasi paydo bo‘ladi. Bu sulolaga Somon qishlog‘i (manbalarda – 
Balx yaqinida, Samarqand atroflarida, Termiz yaqinida) oqsoqoli Somonxudotning
avlodlari   asos   soladilar.   Yirik   yer   egasi   bo‘lgan   Somonxudot   Ma’mun   Xuroson
noibligi   davrida   uning   xizmatiga   o‘tib   tez   orada   e’tiborga   to‘shadi.
6 Somonxudotning   o‘g‘li   Asad   hamda   nabiralari   ham   Ma’mun   saroyida   xizmat
qilishgan.   Shaxsan   Ma’munning   buyrug‘i   bilan   Xuroson   noibi   Asadning
o‘g‘illarini   820   yilda   turli   viloyatlarga   noib   etib   tayinlaydi.   Xususan,   Nuh
Samarqandni,   Ahmad   Farg‘onani,   Yahyo   Shosh   va   Ustrushonani,   Ilyos   Hirotni
boshqara boshlaydilar.
Dastavval,   Asadning   katta   o‘g‘li   Nuh   ukalari   mulklarini   birlashtirib,
xalifalikdan   mustaqil   davlat   barpo   etish   harakatini   boshladi.   Chunki   Nuhning
nomidan tanganlar zarb etilgani ma’lum. Nuh vafotidan so‘ng ukasi Ahmad uning
ishlarini   davom   ettirib   asta-sekin   Mavorounnahrni   Somoniylar   sulolasi
boshchiligida   birlashtirishga   kirishadi.   Tohiriylar   Ahmadning   bu   harakatlariga
qarshilik ko‘rsata olmadilar. 865 yilda Ahmad vafot etgach ko‘pchilik Somoniylar
tomonidan sulola boshlig‘i sifatida Ahmadning o‘g‘li Nasrni tan olinadi 1
.873 yilda
Buxoro   shahri   va   uning   atroflarini   Toxiriylarning   so‘nggi   vakili   Muhammad   ibn
Tohir   bosib   oldi   va   hududlarga   soliqlar   soldi.   Bundan   g‘azablangan   xalq
Muhammadga   qarshi   qo‘zg‘olon   ko‘tardilar.   874   yilda   Muhammad   ibn   Tohir
Xorazm shaharlarini talayotgan bir paytda Buxoro zodagonlari Nasrdan Buxoroga
noib yuborishni iltimos qiladilar. Nasr Buxoroga Ismoil ibn Ahmadni hokim qilib
jo‘natadi.   Nasr   Ismoilni   o‘z   noibi   deb   hisoblar   edi.   Ismoil   ibn   Ahmad   Buxoroda
o‘z   hokimiyatini   mustahkamlab   olgach,   Samarqandga   yuboriladigan   soliqni
yubormay qo‘ydi hamda akasiga tobe’ bo‘lishni istamadi. Natijada 886 yilda aka-
ukalar o‘rtasida birinchi to‘qnashuv bo‘lib, Ismoil yengildi va u vaqtincha Buxoro
noibligidan   tushirildi.   888   yildagi   ikkinchi   jangda   Ismoil   Nasr   qo‘shinlarini   tor-
mor   etishga   muvaffaq   bo‘ldi.   892   yilda   Nasr   vafot   etgach   Ismoil
Movarounnahrning   yagona   hukmdori   bo‘lib   qoldi.Poytaxt   Samarqanddan
Buxoroga ko‘chirildi. Ismoil Somoniy 893 yilda ko‘chmanchilarga qarshi qo‘shin
tortib   dastlab   Tarozni,   keyin   esa   Ustrushonani   egallashga   muvaffaq   bo‘ldi.
Bag‘dod xalifasi al-Mutadis (892-902 yy.) Ismoilning qudrati oshib ketayotganidan
sarosimaga tushib 898 yilda Movarounnahr noibligidan Ismoilni tushirib uning
___________________________________________________________________________________-
1
Сагдуллаев А ва бошкалар. Ўзбекистон тарихи. – Т.:1997. – Б.140
7 o‘rniga   safforiy   Amr   ibn   Laysni   hokim   etib   tayinlash   haqida   yorliq   jo‘natadi.
Mavorounnahr noibligi to‘g‘risidagi yorliqni olgach Amr ibn Lays Ismoilga qarshi
qo‘shin   tortdi.   900   yilda   Balx   atroflarida   Ismoil   Safforiylar   qo‘shinlarini   tor-mor
etdi. Manbalar ma’lumotlariga ko‘ra Ismoilni nafaqat Buxorodan, balki Xorazm va
Farg‘onadan ham kelgan harbiy kuchlar qo‘llab-quvvatlagan edilar. Narshaxiyning
ma’lumot   berishicha,   Ismoil   bu   jangda   Buxoro   hunarmandlari   va   oddiy   xalqning
qo‘liga   qurol   berib   o‘z   ozodligini   saqlab   qolishga   chaqirgan.   Keng   xalq
ommasining qo‘llab-quvvatlashi natijasida Ismoil Somoniy arab bosqinidan keyin
birinchi  bo‘lib o‘zaro janjallarga botgan, bosqinchilar  tomonidan talangan o‘lkani
qudratli   va   mustaqil   davlatga   aylantirishga   erishdi.   Shu   tariqa   Ismoil
Movarounnahr   va   Xuroson,   Eronning   qator   sharqiy   va   shimoliy   viloyatlarini   o‘z
ichiga   oluvchi   yirik   davlatga   asos   soldi   va   bu   hududlarda   Arab   xalifaligi
hukmronligiga barham berildi 1
.
Shunday   qilib,   Farg‘ona,   Isfijob   (Sayram),   Shosh,   Samarqand,   Buxoro
Xorazm,   Chag‘aniyon,   Xuttalon,   Kesh,   Xuroson,   Seyiston,   G‘azna   kabi   qator
viloyatlar   Somoniylarga   bo‘ysundirildi.   Ularning   hammasi   ham   mutlaqo   tobe’
bo‘lmasada,   Somoniylar   xokimiyatini   tan   olishga   majbur   bo‘lgan   edilar.   Ismoil
Somoniy   yirik   yer   egasi   bo‘lib,   mahalliy   zodagonlar   va   savdogarlarga   tayanib
davlatni   idora   qilgan.   Lekin   Ismoil   ham,   boshqa   Somoniylar   ham   ichki   ijtimoiy
ziddiyatlarni   yo‘qota   olmadilar.   Natijada   dehqonlarning   yer   egalariga   qarshi
chiqishlari   bo‘lib   turgan.   Bundan   tashqari   ayrim   chekka   viloyatlar   hokimlari
markazlashtirish   siyosatiga   qarshilik   qilib   turganlar.   907   yilda   Ismoil   Somoniy
vafot   etib   taxtni   uning   o‘g‘li   Ahmad   ibn   Ismoil   egalladi.   Ahmad   uzoq   vaqt
hukmronlik qilmadi (907-914 yy.). Uning davrida davlatni idora etishda arab tilini 
ayta tiklanishi ko‘pgina mahalliy zodagonlar va turk g‘ulomlarining q noroziligini 
uyg‘otdi Natijada u  914 yilda turk g‘ulomlari tomonidan o‘ldirilib, taxtga uning 8
yoshli   o‘g‘li   Nasr   ibn   Ahmad   o‘tirdi   va   u   balog‘atga   yetguncha   davlat   ishlarini
vazir Abdullo Jayhoniy boshqarib turdi.914 yil oxirida Samarqandda yana 
_______________________________________________________
1
Сагдуллаев  А  ва бошкалар.  Ў збекистон тарихи. –   Т.:1997 . – Б. 89 
8 qo‘zg‘olon   ko‘tarildi.   Davlatning   janubiy   hududlarida   bo‘lgan   Husayn   ibn   Ali
Marvoziy   rahbarligidagi   qo‘zg‘olon   ayniqsa   keskin   tus   oldi.   Bu   qo‘zg‘olon
karmatlar   g‘oyasi   bayrog‘i   ostida   bo‘lib   o‘tdi.   Bu   qo‘zg‘olon   918   yilda   bostirilib
Marvoziy   asir   olindi.   Ko‘p   o‘tmay   Nasrning   qarindoshi   Ahmad   ibn   Nuh
hokimiyatga   qarshi   bosh   ko‘tardi.   922   yilda   esa   Ilyos   ibn   Ishoh   qo‘zg‘olon
ko‘tardi.   Tinmay   davom   etgan   qo‘zg‘olon   va   isyonlar   Somoniylar   davlatining
qudratiga ta’sir ko‘rsatib, u asta-sekinlik bilan inqirozga yuz tuta boshladi.
Ta’kidlash lozimki, Nasr ibn Ahmad hukmronligi davrida Somoniylar davlati
hududlarida   karmatlar   harakati   ancha   keskin   tus   oldi.   Karmatlar   islomni
yoyilishiga,   yer   egaligi   munosabatlarini   kuchayishiga   qarshi   chiqdilar   va   ilgarigi
an’analarni,   qishloq   jamoalarini   qayta   tiklashni   yoqlab   chiqqan   edilar.   Shuning
uchun   ham   bu   harakatni   keng   xalq   ommasi   qo‘llab   quvvatladi.   943   yilda   taxtga
o‘tirgan   Nasrning   o‘g‘li   Nuh   karmatlarga   qarshi   shafqatsiz   kurash   olib   bordi.
Ularning   mol-mulklarini   musodara   qildi.Nuh   hukmronligi   davrida   Somoniylar
davlatining   inqirozi   yaqqol   ko‘zga   tashlana   boshladi.   Bo‘shab   qolgan   xazinani
to‘ldirish   maqsadida   Nuh   soliqlar   miqdorini   ko‘paytirdi.   Bu   xalq   noroziligini
yanada   oshirdi.   Xalq   noroziligidan   foydalangan   Nuhning   amakisi   Ibrohim   ibn
Ahmad   Xuroson   noibi   Abu   Ali   Chag‘oniy   yordamida   vaqtincha   Buxoro   taxtini
egallab   olishga   muvaffaq   bo‘ldi.   Abu   Ali   Chag‘oniy   Xurosonga   qaytgach   Nuh
yana   Buxoro   taxtiga   qaytdi   va   isyonkor   qarindoshlarini   qattiq   jazoladi.   Lekin
Somoniylarning   Abu   Ali   Chag‘oniy   bilan   kurashi   keyingi   yillarda   ham   davom
etdi.Soliqlarning   yil   sayin   ko‘payib   borishi,   zodagonlarning   o‘zaro   janjallari,
noiblarning markazga bo‘ysunmay qo‘yishi va saroyda bo‘layotgan taxt uchun 
kurashlar   ayniqsa   Amir   Mansur   ibn   Nuh   II   (976-997   yy.)   hukmronligi   davrida
keskin tuskurashlar  Somoniylar  davlatini  juda zaiflashtirib yubordi.Bu kuras  oldi.
Ichki   nizolar   oqibatida   Nuh   II   Yettisuv   va   Qoshg‘arda   vujudga   kelgan
Qoraxoniylar   davlatining   Mavarounnahrga   qilgan   yurishlariga   keskin   qarshilik
qilolmadi.   Somoniylar   davlatidagi   beqarorlikdan   foydalangan   Qoraxoniy   Horun
Bug‘roxon   990   yilda   G‘arb   tomon   qo‘shin   tortdi   va   ikki   yil   davomida
Somoniylarga qarashli bir qancha viloyatlarni bosib oldi. 
9     Shundan   so‘ng   Somoniylar   davlati   o‘zini   tiklay   olmadi.   13-15   yil   davomida
Somoniylar hukmdorlari asosan   Qoraxoniylar va qisman Saljuqiylar bilan kurash
olib   borib   nihoyatda   holdan   toydilar.   Somoniylarning   so‘nggi   hukmdori     Abu
Ibrohim     Muntasir   1005   yilda   o‘ldiriladi   hamda   Mavarounnahr   va   Xurosondagi
Somoniylarga  tegishli   bo‘lgan  hududlar   Qoraxoniylar   va  G‘aznaviylar   tomonidan
bo‘lib olinadi.
10 1 . 2 . Somoniylar davlati  Huquq va boshqaruvi.
Somoniylar   Movarounnahr   va   Xurosonda   mustaqil   davlat   tuzish   uchun
avvalambor,   kuchli   markazlashgan   hokimiyat   tuzish   kerakligini   yaxshi
tushunishgan.   Bu   ayniqsa   Ismoil   Somoniy   davrida   kunning   dolzarb   masalasiga
aylangan edi. Yirik yer egasi bo‘lgan Ismoil birinchi navbatda mahalliy zodagonlar
va   savdogarlarning   manfaatlarini   ko‘zlab   ish   tutdi.   Davlatning   iqtisodiy   kuch
qudratini   oshirish,   qishloq   xo‘jaligini,   hunarmandchilikni   va   savdoni   rivojlanishi
uchun keng shart-sharoitlar tug‘dirib berish lozim edi. Shu maqsadda Ismoil katta
va   yaxshi   qurollangan,   saralangan   qurolli   kuchlarni   tashkil   qilishga   kirishdi.   U
ayniqsa, turk g‘ulomlaridan iborat qismlarni tuzishga katta e’tibor berdi. Natijada
Somoniylar davlati tez orada musulmon Sharqidagi markazlashgan kuchli davlatga
aylandi 1
.   Mamlakatning   qudratini   mustahkamlash   maqsadida   Ismoil   Somoniy   bir
qancha   islohatlar   o‘tkazdi.   Mana   shunday   islohatlardan   biri   davlatni   boshqarish
ma’muriyatini joriy qilish bo‘ldi. Bu ma’muriyat   dargoh – amir saroyi   va   devon
–   davlat   idorasi,   vazirliklardan   iborat   bo‘lgan.Davlatni   boshqaruvchi   oliy
hukmdor   amir   unvoniga   ega   edi.   Ismoil   Somoniy   o‘z   davrida   markazlashgan
davlat   boshqaruvi   tizimini   joriy   etgan   edi.   Somoniylar   davlati   majmuini
mustahkamlashda Nuh II Somoniyning ma’rifatli vazirlari Abuabdullo Muhammad
Jayhoniy va Abufazl Muhammad Balamiylarning Somoniylar hukmronligi davrida
bosh vazir lavozimiga asosan shu ikki sulola vakillari tayinlangan. Davlat majmui
dargoh   (amir   saroyi)   va   devonga (vazirliklar,   davlat   idorasi)   bo‘lingan.   Saroyda
siyosiy   hokimiyat   sohibi   xoras   qo‘l   ostida   bo‘lib,   u   oliy   hukmdor   farmonlari
ijrosini   nazorat   qilgan.xizmatlari   katta   bo‘lgan.   Dargoh   hamda   boshqa   muhim
davlat   idoralarining   xavfsizligini   amalga   oshirish   xizmatini   bosh   hojib   va   uning
xodimlari   olib   borgan.   Saroyda   sharbatdorlar,   dasturxonchilar,   tashtadorlar,   ot
boqarlar,   xo‘jalik   bekalari   kabi   turli   xizmatchilar   bo‘lgan.   Saroydagi   barcha
xo‘jalik ishlarini  vakil  boshqargan. Vakil saroydagi eng e’tiborli kishilardan biri 
hisoblangan.  Narshaxiyning ma’lumot berishicha, Nasr II Somoniy davrida Buxoro
___________________________________________________________
1  
Каримов Ш, Шамсутдинов Р. Ватан тарихи.–Т.:Ўкитувчи.1997. –Б.65.
11 registonida   davlatdagi   10   ta   devonga   atab   maxsus   10   ta   bino   qurilgan.   Davlatda
quyidagi devonlar faoliyat ko‘rsatgan:
            Devoni   vazir   (bosh   vazir   devoni).   Bu   devonga   qolgan   barcha   devonlar
bo‘ysungan.   Bosh   vazir   devoni   barcha   ma’muriy,   siyosiy,   xo‘jalik   va   harbiy
mahkamalarni nazorat qilgan.
Devoni   mustaufi   (moliyaviy   ishlar   devoni).   Bu   devon   davlatning   barcha
moliyaviy   ishlarini   bajargan   va   nazorat   qilgan.   Devon   xazinador   tomonidan
boshqarilib, uning ixtiyorida hisobchilar, munshiy va kotiblar, daftardorlar bo‘lgan.
Devoni  amid al-mulk, yoki   al-rasail  (rasmiy hujjatlar devoni).   Bu  devon
davlat ahamiyatiga molik bo‘lgan barcha hujjatlarni tuzish va ishlab chiqish bilan
shug‘ullangan.   Shuningdek,   bu   devon   chet   davlatlar   bilan   bo‘lgan   diplomatik
munosabatlarni ham nazorat qilgan.
Devoni sohib-ash-shurot (harbiy ishlar devoni).  Bu devon davlatning butun
harbiy   ishlarini   nazorat   qilgan,   jumladan,   amirning   shaxsiy   qo‘shinini
(gvardiyasini)   boshqargan.   Ushbu   devonboshining   maxsus   yordamchisi   –   ariz
bo‘lgan.   U   mahkama   va   uning   boshlig‘i   amir   qo‘shini   xazinasi   bilan
shug‘ullangan. Qo‘shinga bir yilda to‘rt marta maosh to‘langan. Bu devon harbiy
intizomni ta’minlab turgan.
  Devoni sohib al-borid (xat-xabarlar nazoratchisi devoni).  Ushbu devon 
markazda   qabul   qilingan   muhim   qarorlar,   hujjatlar,   xabarnomalarni   viloyat   va
shaharlarga   yetkazish   bilan   shug‘ullangan.   Bu   devonning   viloyatlardagi   boshlig‘i
faqat   markazga   bo‘ysungan.   Bu   devon   xodimlari   viloyat   va   shaharlarda   bo‘lib
turadigan,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   voqealarni
markazga   yetkazib   turgan.   Shuningdek   bu   devon   davlat   elchilari,   viloyat   va
shaharlar hokimlari ustidan maxfiy nazorat o‘tkazgan.
Devoni muxtasib (bozorlar va ko‘chalar, shariat qonun qoidalariga rioya
qilishni   nazorat   qiluvchi   devon).     Bu   devon   xizmatchilari   qiladigan   asosiy   ish
shahar va qishloqlarda, ko‘cha va bozorlarda tartib-intizomni, tosh-tarozini nazorat
qilganlar. Aholi tomonidan shariat qonun-qoidalariga rioya qilishning nazorati ham
12 shu devon zimmasida bo‘lgan. Ushbu devonboshi o‘z mirg‘azab (xodim) lari bilan
barcha shaharlarda faoliyat ko‘rsatgan.
Devoni   mamlakai   xos   (davlat   ish   boqaruvchisi   devoni).   Bu   devon   saroy
ta’minoti   bilan   bog‘liq   sarf-xarajatlarni   nazorat   qilgan.   Muhim   davlat   ishlari   va
ayniqsa, xazina kirim-chiqimini nazorat qilish ham shu devon zimmasida bo‘lgan.
Devoni   vakf   (vakf   yerlari   devoni).     Machitlar,   madrasalar,   umuman   diniy
muassasalar ixtiyorida bo‘lgan yer-suv, mol-mulk kabilarni boshqargan. 
Devoni   qozi   az-ziyo   (qozilik   ishlari   devoni).   Bu   devonni   davlatning   bosh
qozisi   boshqargan.   Devon   barcha   viloyatlar   va   shaharlardagi   qozilar   faoliyatini
nazorat qilib turgan.
Yuqorida   sanab   o‘tilgan   devonlarning   barchasi   (soxib   al-borid   devonidan
boshqa)  mahalliy hokimlar va oliy markaziy hokimiyatga bo‘ysungan. Ta’kidlash
lozimki, Somoniylar davrida mahalliy boshqaruv tizimi ham samarali faoliyat 
yuritgan.   Viloyatlar   boshqaruvchilari   –   hokim ,   shaharlar   boshqaruvchilari   esa   –
rais  deb yuritilgan. Viloyatlar hokimlari ko‘p hollarda hukmron sulola vakillaridan
va katta ta’sirga ega bo‘lgan yirik zodagonlardan tayinlangan.  Somoniylar davrida
amaldorlarni   davlat   xizmatiga   qabul   qilishda   ma’lum   bir   talablar:   davlat   tili
hisoblangan   arab   tilini   mukammal   bilish,   islomiy   huquq-fiqh   meyorlaridan   to‘liq
xabardorlik,   tarix,   adabiyot   kabi   ilmlardan   boxabarlik,   hisob-kitob   ishlarida
bilimdonlik   va   boshqalar   mavjud   bo‘lib,   bu   markaziy   va   mahalliy   davlat
boshqaruvi samaradorligini oshirishga xizmat qilardi. Davlat boshqaruvida harbiy-
ma’muriy amaldorlarning mavqelari nihoyatda katta edi. Shuningdek, X asrda 
musulmon ruhoniylari ham katta obro‘ga ega edilar. Movarounnahrda asosan islom
dinining xanifiylik mazhabi tarqalgan bo‘lib, dindorlar boshlig‘i ustod (keyinchalik
shayx-ul-islom )   Somoniylar   davlatida   katta   mavqega   ega   bo‘lgan.Somoniylar
davlatida   sud   ishlari   shariat   qonun-qoidalariga   asoslangan   bo‘lib,   ular   qozilik
devoni tomonidan boshqarilgan. Sud jarayonidagi ishlar qozikalon, qozilar, mufti,
raislar   tomonidan   amalga   oshirilgan.   Viloyat   va   shahar   qozilari   qozikalonga
bo‘ysungan.Davlatda   har   bir   viloyatlar   va   shaharlar   hukmdorlari   ko‘ngillilaridan
iborat qo‘shin saqlagan.
13   Ko‘ngillilar   odatda   ozod   va   boy   dehqonlarning   o‘g‘illaridan   iborat   bo‘lgan.
Ko‘ngillilar   harbiy  holat  vujudga   kelgan  vaqtda  albatta  yig‘ilgan.  Ular   viloyat  va
davlat   daromadi   hisobiga   saqlangan.   Davlat   hududlari   viloyat   qo‘shinlari   va
g‘oziylarning qismlari bilan qo‘riqlangan.
1.3 Somoniylar va Eron rarixiga oid manbalar
Ushbu aloqalar asosan siyosiy, madaniy va ijtimoiy sohalarda rivojlangan. Quyida 
ba'zi manbalarni keltiraman:
1. «Tarixi   Tabari»   (Tarikh   al-Tabari)   —   Abu   Ja'far   al-Tabari   tomonidan
yozilgan   bu   asar   musulmon   tarixining   asosiy   manbalaridan   biridir.   U
Somoniylar   va   Eronning   mahalliy   sulolalari,   ayniqsa   Buyuk   Seljuklar   va
Buvayhidlar bilan aloqalarini yoritadi.
2. «Tarixi Samoniy» (Tarikh-i Samanid)  — Somoniylar sulolasining tarixini
yoritadigan asosiy manba. U o'z ichiga Somoniylarning o'rta asrlar Eroni va
Markaziy   Osiyo   bilan   aloqalarini,   shuningdek,   mahalliy   sulolalar   bilan
qarama-qarashlarini   kiritadi.   Bu   asar   Avesto   va   Islom   tarixining   muhim
jihatlarini ko'rib chiqadi.
3. «Muqaddimah»   (Introduction   to   History)   —   Ibn   Xaldunning   mashhur
asari   bo'lib,   unda   turli   madaniyatlar   va   sulolalar   o'rtasidagi   munosabatlar,
jumladan   Somoniylar   va   Eronning   mahalliy   sulolalari   haqida   keng   fikrlar
mavjud.
4. «Al-Kamil fi al-Tarikh»  — Ibn al-Atir tomonidan yozilgan, o'rtadagi asrlar
tarixini   yoritgan   asar.   Bu   kitobda   Somoniylar   va   Eronning   mahalliy
sulolalari   o'rtasidagi   siyosiy   munosabatlar,   urushlar   va   ittifoqlar   batafsil
ko'rsatilgan.
5. Somoniylar va Eronning mahalliy sulolalari haqida ilmiy maqolalar   —
Ko'plab   zamonaviy   tarixchilar   va   arxivshunoslar   tomonidan   yozilgan
14 maqolalar   va   tadqiqotlar,   masalan,   Somoniylar   va   Buvayhidlar,   Buyuk
Seljuklar bilan aloqalar haqida.
II Bob Somoniylar ijtimoiy, iqtisodiy, madaniy taraqqiyoti.
2.1. Iqtisodiy va ijtimoiy hayot.   
      Somoniylar   davrida   kuchli   va   mustaqil   davlatning   paydo   bo‘lishi
dehqonchilik,   hunarmandchilikning   rivojlanishi,   shaharlarning   taraqqiyoti   –   o‘z
navbatida   ichki   va   tashqi   savdoni   yanada   o‘zviylashuviga   va   taraqqiyotiga   olib
keldi.   Avvalo,   shahar   va   qishloqlar   o‘rtasidagi   savdo   kengaydi.   Ikkinchi
tomonidan, shahar va qishloqlarni qo‘shni ko‘chmanchi xalqlar va boshqa davlatlar
bilan aloqasi rivojlandi.Yozma manbalarda qayd qilinishicha, bozorlar katta-kichik
shaharlarda   va   hatto   qishloqlarda   ham   bo‘lgan.   Ayniqsa   karvon   yo‘llari   bo‘yida
joylashgan   shaharlarda   bir   nechtadan   bozorlar   bo‘lgan.   Buxoro,   Xo‘jand,   Nasaf,
Kesh,   Termiz,   Hirot,   Marv,   Nishopur   shaharlaridagi   bozorlar   katta   va   gavjum
bo‘lgan. Istaxriyning ma’lumot berishicha, Samarqandda Movarounnahrning bosh
bozori     joylashgan   bo‘lib,   bu   yerga   ko‘pgina   shaharlardan   savdogarlar   kelgan.
Movarounnahrda   tayyorlangan   mahsulotlarning   katta   qismi   Samarqandga
keltirilgan   va  undan   keyin   boshqa   o‘lkalarga   tarqatilgan.   Ichki   va   tashqi   savdoda
ayrim   kichik   shaharlarning   ham   o‘rni   katta   bo‘lgan 1
.Bu   borada   Poykand   shahri
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Manbalarda   qayd   etilishicha,   bu   shaharda
Somoniylardan oldin ham savdogarlar Xorazm, Kaspiy bo‘yidagi o‘lkalar va Xitoy
bilan   oldi-sotti   ishlari   olib   borishgan.   Shahar   raislari   savdogarlar   uchun   barcha
sharoitlar   yaratib   berishga   harakat   qilganlar.   Shaharda   o‘nlab   karvonsaroylar
mavjud   bo‘lgan,   ular   bozorga   yaqin   joyda   joylashgan.   Savdo   rastalari
karvonsaroyning   o‘zida   ham   bo‘lgan.   Karvonsaroylar   yo‘llarda   ham   qurilgan.
Bozorlarda   sotiladigan   mahsulotlar   avvalo,   mahalliy   aholining   ehtiyojini
qondirishga   qaratilgan.   Hunarmandlar   o‘z   mollarini   sotib,   oziq-ovqat
mahsulotlarini   xarid   qilganlar,   o‘z   navbatida   hunarmandchilik   mahsulotlariga
dehqonlarning   talabi   katta   bo‘lgan.   IX-X   asrlarda   O‘rta   Osiyoning   iqtisodiy
15 hayotida   savdo-sotiq   katta   ahamiyatga   ega   edi.   Bu   borada   ko‘chmanchilar   bilan
chegaradosh bo‘lgan shaharlarning ahamiyati katta bo‘lgan. Ko‘chmanchilar
_______________________________________________________
1
Азамат   Зи ё .  Ў збек   давлатчилиги   тарихи . –Т. : Шарк ,   2000 . Б – 78 
shaharlarga kelib dehqonchilik va hunarmandchilik mahsulotlarini xarid qilganlar,
teri va boshqa chorvachilik mahsulotlarini sotganlar.O‘rta Osiyolik savdogarlar o‘z
mollarini   arab   xalifaligi   tarkibiga   kirgan   davlatlarga,   Kavkazga,   Xazar   va
Bulg‘oriyaga,   Xitoy   va   Hindistonga   olib   borib   sotganlar.   O‘rta   Osiyodan   Xitoy
bilan   O‘rta   yer   dengizini   birlashtiruvchi   va   Janubi-Sharqiy   Yevropaga   olib
boruvchi   karvon   yo‘llari   o‘tgan.   Ayniqsa,   O‘rta   yer   dengizi   bilan   bog‘lovchi
karvon yo‘li ancha gavjum bo‘lgan. Bu yo‘l Bag‘dod, Hamadon, Nishopur, Marv,
Amul,   Buxoro,   Nasaf,   Kesh,   Samarqand,   Ustrushona,   Choch,   Balasog‘un   orqali
Xitoyga   olib   borgan.   Xitoyga   O‘rta   Osiyodan   otlar   va   shisha   buyumlar   olib
borilgan.  Xitoydan esa   turli-tuman ipak  gazlamalar  keltirilgan. Xazar,  Bulg‘or  va
Rus   yerlariga   O‘rta   Osiyodan   quruq   mevalar,   turli-tuman   gazlamalar,   guruch   va
kumush   chiqarilgan.   O‘z   navbatida   Janubi-Sharqiy   Yevropadan   O‘rta   Osiyoga
mo‘yna, mis, teri, qoramol, qo‘llar keltirilgan 1
.  Somoniylar davrida yerlar qaytadan
taqsim   qilindi.   Yer   egalarining   yangi   guruhi   tashkil   topdi.   Ularning   ko‘pi
sipohiylardan chiqqan edi. Masalan, Alpteginning Xurosonda va Movarounnahrda
500   qishlog‘i   bo‘lib,   biror   shahar   yo‘q   ediki,   unda   uning   qasri   yo   bog‘i,   yoxud
karvonsaroyi   bo‘lmasa.   Uning   tasaruffida   minglab   otlar   va   chorva   mollari
bo‘lgan.Somoniylar   davrida   qudratli   markazlashgan   davlatning   vujudga   kelishi
natijasida  Movaraunnahr   va  Xurosonda  ma’lum   barqarorlik  qaror   topdi.  Bu  holat
mamlakat iqtisodiy hayotiga katta ta’sir ko‘rsatdi. Dehqonchilik, hunarmandchilik
va   savdo   tez   sur’atlar   bilan   rivojlana   boshladi.   Movaraunnahr   va   Xuroson   bu
vaqtda   Sharqning   iqtisodiy   jihatdan   eng   rivojlangan   o‘lkalaridan   hisoblangan.
Tarixchilar va geograflar  bu borada juda yaxshi  ta’riflar  yozib qoldirganlar. Ular,
bu yerlar  juda serhosil,  tabiiy boyliklarga boy, unda  ko‘plab qishloq  va shaharlar
borligini   aholi   uchun   kerakli   hamma   narsalar   mavjudligini   zo‘r   ehtiros   bilan
bitganlar.   Xuroson   va   ayniqsa,   Movaraunnahr   dehqonchilik   o‘lkalari   qatoriga
16 kirgan.   Bu   yerlarda   dehqonchilik   asosan   sun’iy   sug‘orishga   asoslangan.   Ko‘plab
soy va daryolardan chiqarilgan katta-kichik kanalar mavjud bo‘lgan.Buxoro
____________________________________________________________
1
Ахмедов Б. Тарихдан сабоклар.  –  Т.: Ўқ итувчи,1994 . – Б. 38 
vohasida   Shopurkon,   Shohrud,   Karmana,   Poykand,   Samarqand   vohasida   Barj
(Darg‘om),   Barmsish,   Buzmadisoy,   Ishtixon   kabi   kanallar   shahar   va   qishloqlarni
suv   bilan   ta’minlagan.   Bundan   tashqari   bunday   kanallar   Xorazm,   Qashqadaryo,
Farg‘ona   va   Shoshda   ham   bo‘lgan.   Manbalarga   qaraganda   Shosh   aholisi   xalifa
Mutasimga   (833-842)   murojaat   qilib   vohada   suv   yetishmasligi   tufayli   kanal
qurilishiga   yordam   so‘ragan.   Sun’iy   sug‘orishga   asoslangan   dehqonchilikdan
tashqari   lalmikor   dehqonchilik   ham   yaxshi   yo‘lga   qo‘yilgan.   Dalalarda
bug‘doyning turli navlari, arpa, sholi va boshqa boshoqli ekinlar ekilgan. Qishloq
xo‘jaligida   paxta   yetishtirishga   alohida   ahamiyat   berilgan.   Paxta,   ayniqsa,
Zarafshon,   Qashqadaryo   va   Marv   vohasida   ko‘p   ekilgan.   Bog‘dorchilik   ham
yaxshi   rivojlangan.   Bog‘larda  olma,   shaftoli,  nok,   behi,  anor,   anjir,   yong‘oq   kabi
turli   mevalar   yetishtirilgan.Uzum   yetishtirish   yaxshi   yo‘lga   qo‘yilgan.   Ayniqsa,
Samarqand,   Marv,   Hirotda   yetishtirilgan   uzumlar   juda   qadrlangan.   Umuman
Xuroson va Movaraunnahrning mevalari o‘zining turli navlari va yuqori sifatliligi
bilan   butun   Sharqda   dong   taratgan.   Juda   ko‘p   quruq   mevalar   Yevropaning   turli
shaharlariga jo‘natilgan.Umuman, Somoniylar davrida Xuroson va Movaraunnahr
qishloq   xo‘jaligining   turli   tarmoqlari   xususan,   dehqonchilik   yaxshi   rivojlangan.
Somoniylar   davrida   dehqonchilik   bilan   bir   qatorda   hunarmandchilik   ham   keng
sur’atlar bilan tarqalgan. Shahar aholisining ko‘p qismi hunarmandchilikning turli
sohalari   bilan   mashhur   bo‘lishgan.   Manbalarda   qayd   qilinishicha
Movaraunnahrda,   ayniqsa   to‘qimachilik   yaxshi   taraqqiy   qilgan.   Bu   yerlarda   ipak
va   jundan   tayyorlangan   turli-tuman   gazlamalar   o‘zining   yuqori   sifatliligi,   bejirim
va nafis naqshlari bilan ajralib turgan. Buxoroning Zandana, Samarqanddagi Vedar
va   Surxondaryodagi   Darzangi   to‘qimachilarining   mahsulotlari   faqatgina
Movaraunnahr   va   Xurosondagina   emas,   balki   Iroq,   Е ron   va   Hindistonda   ham
ma’lum   bo‘lgan.   Xususan,   Narshahiyning   yozishicha,   Zandanada   tayyorlangan
17 gazlamalarga   Sharq   bozorida   ehtiyoj   juda   katta   bo‘lgan.   Ibn   Xavqal   va
Muqaddasiyning   qayd   etishicha,   Vedarda   tayyorlangan   yuqori   sifatli   gazlamalar
aholining   yuqori   tabaqalari   orasida   juda   qadrlangan.   Bu   gazlamalardan   asosan
amirlar, vazirlar, turli amaldorlar, qozilar o‘zlariga liboslar tiktirganlar. 
Vedar   gazlamasi   hatto   Xuroson   parchasi   ham   deb   atalgan.   Gazlamalarning   turli
navlari   bundan   tashqari   Keshda,   Nasafda,   Dabusiyada   va   ko‘pgina   boshqa
shaharlarda   ham   tayyorlangan.   Kulolchilik   ham   Somoniylar   davrida   o‘z
taraqqiyotining   eng   yuqori   bosqichlariga   ko‘tarilgan.   Kulolchilik   charxini   yanada
mukammallanishi   natijasida   idishlarni   bezashda   sirlardan   foydalanishni   kashf
etilishi bu borada katta yutuq bo‘ldi. Natijada   idishlarni turlari ham   shakllari ham
ko‘paydi. Ularning sifati keskin darajada oshdi. Idishlar turli rangdagi sirlar bilan
bezatila  boshlandi.   Manbalarda  qayd   qilinishicha,   ayniqsa,   Samarqand,   Binket   va
Marv kulollari tayyorlagan idishlar o‘zining bejirim shakli, yuqori sifati, ajoyib va
nafis   naqshlari   bilan   ajralib   turgan.   Е pigrafik   naqsh   bilan   bezatilgan   turli-tuman
idishlar   ayniqsa,   diqqatga   molikdir.   Shu   davrga   oid   shaharlarda   olib   borilgan
arxeologik   izlanishlarga   qaraganda,   kulollar   shaharlarda   mahalla-mahalla   bo‘lib
yashaganlar.   Mana   shunday   mahallalar   Samarqandda,   Marvda,   A х sikatda,
Termizda   ochib   o‘rganilgan.Bu   davrda   shishasozlik   ham   keng   rivojlangan.   O‘rta
Osiyo   shishasozlari   turli   shakldagi   katta-kichik   shisha   idishlarni   tayyorlaganlar.
Idishlar asosan ko‘kimtir va shaffof rangdagi shishalardan tayyorlangan. Ularning
ma’lum qismi naqshlar bilan bezatilgan. Shishasozlarning ustaxonalari Niso, Marv,
Termiz,   Poykant   kabi   shaharlarda   ochib   o‘rganilagan.   O‘rta   Osiyo
shishasozlarining   mahsulotiga   boshqa   o‘lkalardan   ehtiyoj   katta   bo‘lgan.
Somoniylar   davrida   metallurgiya   sohasida   ham   katta   yutuqlar   qo‘lga   kiritilgan.
Yozma manbalar va olib borilgan arxeologik qazish ishlarga qaraganda bu davrda
kon sanoati  taraqqiyotida  katta o‘zgarishlar  ro‘y bergan.  Bu davrda  Badaxshonda
kumush,   oltin,   billur,   lojuvard   kabi   qimmatbaho   metall   va   toshlar   qazib   olish
davom   etgan.   Ustrushonaning   Mink   tumanida   katta   miqdorda   temir   rudasi,
Butamda oltin, kumush, mis va boshqa metallar, Tuzkon ko‘lida tuz, Farg‘onadagi
Nokad   degan   joydan   oltin,   kumush,   Isfara   yaqinida   toshko‘mir   qazib   olingan.
18 Farg‘onada   neft   ham   borligi   yozma   manbalarda   qayd   qilingan.O‘rta   Osiyoda
somoniylar davrida qog‘oz ishlab chiqarish ham yaxshi rivojlangan. Qog‘oz ishlab
chiqarish   bo‘yicha   eng   yirik   markaz   Samarqand   bo‘lib,   undagi   qog‘ozlarning
mahsuloti   faqat   О ‘rta   Osiyo   yoki   Sharqda   emas,   balki   Yevropada   ham   mashhur
bo‘lgan.   Samarqand   qog‘ozining   olti   navi   manbalarda   qayd   qilingan.Yuqorida
qayd   qilingan   hunarmandchilik   turlaridan   tashqari   somoniylar   davrida   O‘rta
Osiyoda   toshtaroshlik,   zargarlik,   duradgorlik   kabi   sohalar   ancha   rivoj   topgan.
Somoniylar   davrida   kuchli   va   mustaqil   davlatnig   paydo   bo‘lishi   dehqonchilik,
hunarmandchilikning rivojlanishi, shaharlarning taraqqiyoti o‘z navbatida ichki va
tashqi  savdoni   yanada  uzviylashuviga  va  taraqqiyotiga  olib  keldi.  Avvalo,  shahar
va qishloqlar o‘rtasidagi savdo kengaydi. Ikkinchi tomondan shahar va qishloqlarni
qo‘shni   ko‘chmanchi   xalqlar   va   boshqa   davlatlar   bilan   aloqasi   rivojlandi.   Yozma
manbalarda   qayd   qilinishicha,   bozorlar   katta-kichik   shaharlarda   va   hatto
qishloqlarda bo‘lgan. Ayniqsa, karvon yo‘llari bo‘ylab joylashgan, shaharlarda bir
nechtadan bozorlar  bo‘lgan. Buxoro, Xo‘jand, Nasaf,  Kesh, Termiz, Hirot, Marv,
Nishopur   shaharlaridagi   bozorlar   katta   va   juda   gavjum   bo‘lgan.   Istahriyning
yozishicha, Samarqandda Movarounnahrning bosh bozorlari joylashgan. Bu yerga
hamma yerdan savdogarlar kelgan. Movarounnahrda tayyorlangan mahsulotlarning
katta  qismi  Samarqandga  keltirilgan  va  undan  keyin  boshqa   o‘lkalarga  tarqalgan.
Ichki   va   tashqi   savdoda   ayrim   kichik   shaharlarning   ham   o‘rni   katta   bo‘lgan.   Bu
borada Poykand shahri muhim ahamiyat kasb etadi. Manbalarda yozishlishicha bu
shaharda somoniylardan oldin ham savdogarlar Xorazm, Kaspiy bo‘yidagi o‘lkalar
va Xitoy bilan oldi-sotti ishlari olib borishgan. Shahar hokimlari savdogarlar uchun
hamma   shart-sharoitlarni   tug‘dirib   berishga   harakat   qilganlar 1
.   Shaharda   o‘nlab
karvon   saroylar   mavjud   bo‘lgan,   ular   bozorga   yaqin   joylarda   joylashgan.   Savdo
rastalari   karvonsaroyning   o‘zida   ham   bo‘lgan.   Karvon   saroylar   yo‘llarda   ham
qurilgan.Bozorlarda   sotiladigan   mollar   avvalo   mahalliy   aholining   ehtiyojini
qondirishga   qaratilgan.   Hunarmandlar   o‘z   mollarini   sotib   oziq-ovqat   mollarini
xarid   qilishgan,   o‘z   navbatida   dehqonlar   hunarmandchilik   mollarini   xarid
1 1
Азамат Зиё.  Ў збек давлатчилиги тарихи.-Т.:   Шарк,   2000 .  – Б.68
19 qilishgan.IX-X   asrlarda   O‘rta   Osiyoning   iqtisodiy   hayotida   savdo-sotiq   katta
ahamiyatga   ega   edi.   Bu   borada   ko‘chmanchilar   bilan   chegaradosh   bo‘lgan
shaharlarning   ahamiyati   katta   bo‘lgan.   Ko‘chmanchilar   shaharlarga   kelib,
dehqonchilik   va   hunarmandchilik   mahsulotlarini   xarid   qilganlar,   teri   va   boshqa
chorvachilik mahsulotlarini sotganlar.O‘rta Osiyolik savdogarlar o‘z mollarini arab
xalifaligi tarkibiga kirgan davlatlarga, Kavkazga, Xazar va Bulg‘oriyaga, Xitoy va
Hindistonga olib borib sotganlar. O‘rta Osiyodan Xitoy bilan O‘rta Yer dengizini
birlashtiruvchi va Janubi-Sharqiy Yevropaga olib boruvchi karvon yo‘llari o‘tgan.
Ayniqsa,   O‘rta   Yer   dengizi   bilan   bog‘lovchi   karvon   yo‘li   ancha   gavjum   bo‘lgan.
Bu   yo‘l   Bag‘dod,   Hamadon,   Nishopur,   Marv,   Amul,   Buxoro,   Nasaf,   Kesh,
Samarqand,   Ustrushona,   Choch,   Bolasog‘un   orqali   Xitoyga   olib   borgan.   Xitoyga
O‘rta   Osiyodan   otlar   va   shisha   buyumlar   olib   borilgan.   Xitoydan   esa   turli-tuman
ipak gazlamalar keltirilgan. Xazar, Bulg‘or va Rus yerlariga O‘rta Osiyodan quruq
mevalar,   turli-tuman   gazlamalar,   guruch   va   kumush   chiqarilgan.   O‘z   navbatida
janubi-sharqiy   Yevropadan   O‘rta   Osiyoga   mo‘yna,   mis,   teri,   qoramol,   qullar
keltirilgan.   Janubi-sharqiy   Yevropa   bilan   bo‘lgan   savdo   aloqalarida   xorazmlik
savdogarlarning   o‘rni   katta   bo‘lgan. Janubi-Sharqiy   Yevropa   bilan   bo‘lgan   savdo
aloqalarida xorazmlik savdogarlarning o‘rni katta bo‘lgan.  
20 2.2 Madaniy hayot.
IX-X   asrlarda   madaniy   hayot   ham   o‘zining   yuqori   darajasiga   ko‘tarildi.
Avvalo,   me’morchilik   san’ati   va   qurilish   uslublari   rivojlandi.   Turar-joylar,   yirik
binolar, amirlar  saroylari  ham  xom  g‘ishtdan  qurila boshlandi.   Ma’muriy binolar,
yirik boylar va amaldorlarning uylari ustunlar va o‘yma naqshlar bilan bezatilgan.
Somoniylar   davrida   Movarounnahr   va   Xuroson   me’morchilik   san’atining   yuqori
taraqqiyotidan   yorqin   dalolat   beruvchi   yodgorlik   bu   Buxorodagi   Ismoil   Somoniy
maqbarasidir.   Maqbara   o‘ta   oddiylik   va   mahobatli   shaklga   xos   bo‘lib   u   892-943
yillar   orasida   qurilgan   va   o‘zining   bag‘oyat   chiroyli   qilib   ishlangan   tashqi
ko‘rinishi bilan ajralib turadi. Ushbu maqbara o‘rta asrlar me’morchilik san’atining
noyob  durdonalaridan  biri   hisoblanadi.  Somoniylar   davri  me’morchiligining  yana
bir   noyob   durdonasi   Kattaqo‘rg‘ondan   60   km   janubdagi   Tim   qishlog‘ida
joylashgan   Arab   ota   maqbarasidir.   Bu   maqbara   Ismoil   Somoniy   maqbarasi   bilan
o‘xshashlik topadi. Bu o‘xshashlik maqbaraning umumiy ko‘rinishida, inshootning
tuzilishida,   umumiy   bezatilishida   o‘z   ifodasini   topgan.   Shu   bilan   birga   Arab   ota
maqbarasi  misolida Somoniylar davridagi  me’morchilik taraqqiyoti va rivojlanish
yo‘llarini   ko‘ramiz.   Somoniylar   davri   me’morchiligining   nodir   namunalarini
shuningdek,   Karki   (Turkmaniston)   yaqinidagi   Alambardor,   O‘zun   (Surxondaryo)
yaqinidagi   Xo‘ja   Naxshron,   Karmanadagi   Mir   Said   Bahrom   maqbaralarida   ham
uchratish   mumkin.IX-X   asr   me’morchiligining   rivojlanish   yo‘llarining   saqlanib
qolganligini ko‘plab masjidlar misolida ham ko‘zitishimiz mumkin. Bu davrga oid
masjidlar   to‘g‘risida   so‘z   yuritilganda   Buxorodagi   Mag‘oki   Attoron,   Poykand
masjidi,   Termizdagi   Chorustun,   Shaxristondagi   Childuxtaron   masjidlarini   qayd
qilish mumkin. Bu yodgorliklar O‘rta Osiyoda diniy me’morchilikning rivojlanish
yo‘llarini   ko‘zatish   imkonini   beradi.   Narshaxiyning   ma’lumot   berishicha,   amir
Nasr   ibn   Ahmad   Buxoro   registonida   o‘zi   uchun   katta   saroy   qurdirgan   va   uning
21 qurilishida   katta   mablag‘   sarflagan.   Bu   saroy  g‘oyatda   go‘zal   bo‘lgan.  Saroyning
oldida   esa   devonlar   uchun   binolar   qurilgan.   Amir   va   hokimlar   saroyi   Nishopur,
Marv,   Samarqand   va   boshqa   shaharlarda   ham   bo‘lgan.   Bu   saroylar   o‘zlarining
kattaligi va go‘zalligi bilan ajralib turgan.
  Ko‘p hollarda bunday saroylar xushmanzara joylarda, bog‘lar ichida bunyod
etilgan.O‘rta   Osiyo   xalqlarining   asrlar   davomida   erishgan   madaniy   yutuqlari   va
bilimlari   IX-X   asrlarda   yashagan   va   ijod   qilgan   olimlarga   katta   ilmiy   poydevor
vazifasini   o‘tadi.   Agarda   bu   ilmiy   poydevor   yuqori   darajada   bo‘lmaganda   edi,
Somoniylar   davridagi   ilmiy   taraqqiyot   haqida   gapirish   qiyin   bo‘lar   edi 1
.   Buxoro,
Marv,   Samarqand,   Nishopur,   Balx,   Binkent,   Kesh,   Nasaf,   Termez,   Xo‘jand,
Urganch   kabi   shaharlar   bu   davr   ichida   yirik   madaniyat   va   fan   markazlariga
aylandilar.   Somoniylar   o‘z   davlatlari   hududida   joylashgan   o‘lkalardan   chiqqan
zamonasining yetuk ma’rifiy va fan sohiblarini Buxoroga taklif etdilar. Ular amir
saroylarida   o‘tkaziladigan   ilmiy   munozaralar   va   adabiyot   uchrashuvlariga   taklif
qilinib   turdilar.   O‘z   bilimlarini   yanada   chuqurlashtirish   maqsadida   amir
kutubxonalarida   saqlanadigan   qo‘lyozmalarni   o‘rgandilar.Somoniylar   davrida
O‘rta   Osiyoning   qo‘shni   davlatlar   va   xalqlar   bilan   madaniy   va   savdo   aloqlari
yanada kengaydi va o‘zviylashdi. Movarounnahr va xurosonlik olimlar – Abdullo
Ro‘dakiy,   Abumansur   Daqiqiy,   Abulqosum   Firdavsiy,   Muso   al-Xorazmiy,   Abu
Nars   Farobiy,   Abu   Ali   Ibn   Sino,   Abulabbos   al-Farg‘oniy,   Abu   Rayhon   Beruniy,
Muhammad   Narshaxiy   kabilar   o‘zlarining   buyuk   ixtirolari   va   tadqiqotlari   bilan
nafaqat   o‘z   o‘lkalaridagina   emas,   balki   butun   mashriqu   mag‘ribda   mashhur
bo‘ldilar.   E’tiborli   tomoni   shundaki,   bu   olimlar   qomusiy   bilimlar   sohiblari
bo‘lishgan.   Ular   fanning   turli   sohalarida   ijod   etib,   dunyo   madaniyati   va   fanining
rivojlanishiga   o‘zlarining   salmoqli   hissalarini   qo‘shdilar.   Ular   ixtiro   etgan
kashfiyotlar   faqatgina   ularning   nomlariga   boqiylik   baxsh   etmay,   balki   butun
xalqimizning   obro‘-e’tiborini   dunyoga   taratdi.   Bu   davrga   oid   moddiy   topilmalar,
me’moriy yodgorliklar xalqimizning yuksak madaniyatidan, nozik dididan, chuqur
bilimidan   va   ijodiy   parvozidan   guvohlik   berib   kelmoqda. IX-XII   asrlarda
mamlakama’naviy   xayotining   asosi   islom   mafkurasi   edi.   Somoniylar   islom
22 mafkurasining rivojiga katta ahamiyat berdilar. Buxoro Sharqda islom dinining eng
nufuzli   markaziga   aylandi.   Masjid,   madrasa   va   xonaqolar   qurish   uchun   maxsus
joylar ajratildi. Arab tili va utning imlosi joriy 
1Ахмедов Б. Тарихдан сабоклар.-Т.: Ўқитувчи,1994. – Б.85 .
etildi.Movarounnahrda   ko‘p   o‘tmay   hatto   ona   tilidan   ko‘ra   arab   tili   va   yozuvini
yaxshiroq   bilgan   bilimdonlar   paydo   bo‘ldi.   Mahalliy   bilimdonlar   o‘z   vatanida
quvg‘in   ostiga   olinib,   kupgina   tolibi   ilmlar   xalifalikning   markaziy   shaharlari
Damashq, Kohira, Bog‘dod, Kufa va Basraga borib bilim olishga va arab tilida ijod
qilishga majbur bo‘ladilar. Davlatni  boshharishda  abbosiylar  ma’muriyati  ko‘plab
bilimdon   siymolarga   muhtoj   edi,   chunki   arablar   orasida   shu   davrda   davlat   ishiga
yaroqli  bo‘lgan  bilimdonlar  hali  oz,   borlari   ham   zaif   edi.Eng  mashhur  madaniyat
markazi   shu   davrda   Bag‘dod   shahri   edi.   Bag‘dodda   «Bayt   ul   hikma»
(donishmaidlar   uyi)   tashkil   etilgan   edi.   “Baytul   xikma”da   Ahmad   Farg‘oniy,
Muhammad   ibn   Muso   Xorazmiy,   Ahmad   ibi   Abdulloh   Marvaziylar   ta’lim
olganlar. IX-X asrlarda O‘rta Osiyoda fan ilmiy asoslarga ega edi. Uning ildizlari
O‘rta   Osiyo,   ayniq,   Xorazm,   shuningdek   Bobil,   Eron,   Hindostonning   antik
dunyosiga   va   kadimgi   madaniyatiga   borib   taqalar   edi.   IX-XII   asrlarda   arab   tilida
asarlar   yozgan   eng   mashhur   olimlar   Ahmad   Farg‘oniy,   Muhammad   ibn   Muso
Xorazmiy,   Abu   Nasr   Farobiy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Abusalx
Masihiy,   Abulhayr   Xammar,   Abunosir   Arron   va   boshqalar   edi.1998   yil   Ahmad
Farg‘oniyning   1220   yilligi   nishonlandi.   Ahmad   Farg‘oniy   astronom,   matematik,
geograf   edi.   Bag‘dod   yaqinda   Raqoq   nomli   mavzsda   rasadxona   qurilishiga
boshchilik qilib, astronomiya maktabini tashkil etadi. Uning «Astronomiya asosi»,
«Samoviy   harakatlar»,   «Yulduzlar   haqidagi   fan»   nomli   asarlari
mashhurdir.Muhammad   ibn   Muso   Xorazmiy   mashhur   matematik,   astronom,
geograf,   tarixchi   edi.   Vatandoshimiz   algebra   faniga   asos   soldi.   Uning   «Al-jabr»,
«Zij»,   «Quyosh   soati   haqida   risola»,   «Sur’at   ul-arz»,   «Usturlob   holati   haqida
risola»   kabi   asarlari   Sharq   va   G‘arb   mamlakatlarida   ilmiy   fikrlarning   rivojiga
samarali ta’sir ko‘rsatdi.Abu   Nasr   Farobiy  Sharq falsafasining ulug mugafakkiri
bo‘lib,   kadimga   dunyo   falsafiy   merosini   saqlashda   va   rivojlashirishda   katta   hissa
23 qushdi.   U   160   dan   ortiq   asar   yozgan,   ulardan   «Aristotilning   «Metofizika»   asari
maqsadlari   haqida»,   «Musiqi   kitobi»,   «Baxt-saodatga»,   «Siyosat   al-madoniya»
shular jumlasidandir. Abu Ali ibn Sino ikki sohaga- meditsina va falsafaga qiziqdi
va bu sohalarda katga yutuqlarni qo‘lga kiritdi.
            («Al-qonun   fit-tab»,   «Kitob   ush-shifo»,   «Donishnoma»,   «Risolat   at-tayr»).
XVII   asrga   qadar   Yevropada   tibbiyot   tajribasi   va   fani   Ibn   Sino   g‘oyalari   ta’siri
ostida bo‘lgan.Xorazm madaniyati xorazmlik ulug‘ olim Abu Rayhon Beruniyning
nomi   bugan   bog‘langan.   Abu   Rayhon   Beruniy   150   dan   ortiq   ilmiy   asar   yozgan
bo‘lib,   «O‘tmish   avlodlardan   qolgan   yodgorlmklar»,   «Hindiston»,
«Meteorologiya»   kabi   yirik   asarlari   shular   jumlasidandir.   Beruniy   ilm-fanning
hamma   sohalarini   yaxish   bilgan   qomusiya   olim   edi.   U   astronomiya,   geologiya,
gidrostatika, geografiya, tarix fanlarga katga hissa qushdi 1
.XI-XII asrlarda ijtimoiy
fandar   ham   anchagina   taraqqiy   etdi.   Masalan,   shoir   Abu   Abdullo   Rudakiyning
drozaik asarlari, Abulqosim Firdavsiyning «Shohnoma»si, Gardiziyning «Zayn-ul-
bahor»   («Go‘zal   xabarlar»)   asari,   Majididin   Almoning   «Tarixi   mulki   Turkiston»
(«Turkiston   tarixi»),   nizo-mulmulkning   «Siyosatnoma»si,   Yusuf   Xos   Xojibniig
«Qutadg‘u   bilik»   asarlari   shu   davrga   oid   bo‘lib,   undan   tashkari   shu   davrlarda
Zamaxshariy, Mahmud Qoshg‘ariy, Amak Buxoriya, So‘zani Samarqandiy kabilar
ham   ijod   etdilar.Bu   davr   O‘rta   Osiyoda   me’morchilik   san’ati   ham   gurkirab
rivojlandi.   Buxoroda   Dehgaron,   Masjidi   kalon,   Namozgoh,   Mag‘oki   Attoriy
masjidlari,   Surxondaryodagi   Jarquton   minorasi,   Ko‘hna   Urganchda   Faxriddin
Roziy)   maqbarasi,   Marvdagi   Sulton   Sanjar   maqbarasi,   Talxojanbobo   masjidi   va
boshqa   yodgorlikgar   me’morchilik   sana’tining   yorqin   namunalari   hisoblanadi.IX-
XII   asrda   dunyoviy   fanlar   bilan   birga   diniy   bilimlar   ham   keng   rivojlandi.
IsmoilBuxoriy,  Iso   Termiziy,  Burxonuddik   Marg‘iloniy,   Abu  Xafs   kabir   Buxoriy
kabi   ulamolar   islom   ta’limotining   rivojiga   ulkan   hissa   qo‘shlilar.   Islom   dini
ta’limotaning   ravnak   va   targibotini   kengayishida   Buxoro   shahri   markaziy   o‘rin
egalladi. Tasavvusf ta’limoti rivojlanib O‘rga Osiyoda uning turli xil yo‘naliishari
(XII   asrda   Turkisgoida   Yassaviy,   XIV   asr   oxirida   Xorazmda   Kubroviya,   XIV
asrda Buxoroda Naqshbandiy) paydo bo‘ldi va tarqaldi.
24 ___________________________________________________________________________
1
Ахмедов Б. Тарихдан сабоклар.-Т.: Ўқ итувчи,1994 . – Б. 85 .
Xulosa
Somoniylar   davlati   Markaziy   Osiyoda   tashkil   tobdi   va   ulkan   mamlakatga
aylandi.   Mamlakat   har   jihatdan   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy,   harbiy   jihatdan
taraqqiy   etdi.   O‘zbekiston,   Tojikiston,   Qirg‘iziston,   Turkmaniston,
Qozog‘istonning   bir   qism   Afg‘oniston,   Pokistonning   bir   qismi,   Eron   va   boshqa
mamlakatlar   hududlari   Somoniylar   davlati   tarkibiga   kirgan   va   bu   mamlakatning
Poytaxti   Buxoro   Ismoil   Somoniy   davrida   Samarqand   poytaxtga   aylantirildi.
Somoniylar   davrida   amaldorlarni   davlat   xizmatiga   qabul   qilishda   ma’lum   bir
talablar:   davlat   tili   hisoblangan   arab   tilini   mukammal   bilish,   islomiy   huquq-fiqx
meyorlaridan   to‘liq   xabardorlik,   tarix,   adabiyot   kabi   ilmlardan   boxabarlik,   hisob-
kitob  ishlarida   bilimdonlik   va  boshqalar   mavjud   bo‘lib,   bu  markaziy   va  mahalliy
davlat boshqaruvi samaradorligini oshirishga xizmat qilardi.     Somoniylar davrida
kuchli   va   mustaqil   davlatning   paydo   bo‘lishi   dehqonchilik,   hunarmandchilikning
rivojlanishi,   shaharlarning   taraqqiyoti   –   o‘z   navbatida   ichki   va   tashqi   savdoni
yanada   o‘zviylashuviga   va   taraqqiyotiga   olib   keldi.   Avvalo,   shahar   va   qishloqlar
o‘rtasidagi   savdo   kengaydi.   Ikkinchi   tomonidan,   shahar   va   qishloqlarni   qo‘shni
ko‘chmanchi   xalqlar   va   boshqa   davlatlar   bilan   aloqasi   rivojlandi.   Somoniylar
Movarounnahr   va   Xurosonda   mustaqil   davlat   tuzish   uchun   avvalambor,   kuchli
markazlashgan   hokimiyat   tuzish   kerakligini   yaxshi   tushunishgan.   Bu   ayniqsa
Ismoil Somoniy davrida kunning dolzarb masalasiga aylangan edi. Yirik yer egasi
bo‘lgan   Ismoil   birinchi   navbatda   mahalliy   zodagonlar   va   savdogarlarning
manfaatlarini   ko‘zlab   ish   tutdi.   Davlatning   iqtisodiy   kuch   qudratini   oshirish,
qishloq   xo‘jaligini,   hunarmandchilikni   va   savdoni   rivojlanishi   uchun   keng   shart-
sharoitlar   tug‘dirib   berish   lozim   edi.   Shu   maqsadda   Ismoil   katta   va   yaxshi
qurollangan, saralangan qurolli kuchlarni tashkil qilishga kirishdi. U ayniqsa, turk
25 g‘ulomlaridan   iborat   qismlarni   tuzishga   katta   e’tibor   berdi.   Natijada   Somoniylar
davlati tez orada musulmon Sharqidagi markazlashgan kuchli davlatga aylandi.
Yozma   manbalarda   qayd   qilinishicha,   bozorlar   katta-kichik   shaharlarda   va
hatto qishloqlarda ham bo‘lgan. 
Ayniqsa   karvon   yo‘llari   bo‘yida   joylashgan   shaharlarda   bir   nechtadan
bozorlar   bo‘lgan.   Buxoro,   Xo‘jand,   Nasaf,   Kesh,   Termiz,   Hirot,   Marv,   Nishopur
shaharlaridagi bozorlar katta va gavjum bo‘lgan. Istaxriyning ma’lumot berishicha,
Samarqandda   Movarounnahrning   bosh   bozori     joylashgan   bo‘lib,   bu   yerga
ko‘pgina shaharlardan savdogarlar kelgan.
Somoniylar   davlati   savdo   aloqalari   rivojlanishi,   davlat   boshqaruvi,   iqtisodiy
jihatdan va albatta ilm-fan sohasida rivojlandi ko‘plab mashhur allomalar yetishib
chiqdi va ular dunyo ilm-faniga ilkan hissa qo‘shishdi.
26 Foydalanilgan adabiyotlar
Rahbariy adabiyotlar
1. Каримов И.А  Истиклол ва маьнавият.-Т.: Ў збекистон, 1994.  –  Б. 250
Asosiy   adabiyotlar
1. Азамат Зиё. Ўзбек да в латчилиги тарихи. – Т.:Шарк, 2000. – Б. 311
2. Сагдуллаев А. ва бошкалар. Ўзбекистон тарихи. –Т.:1997 .  –  Б. 310
3. Каримов Ш., Шамсутдинов Р. Ватан тарихи. –Т.:Ўқитувчи,1997.– Б. 287
4. Ахмедов Б. Тарихдан сабоклар.  –  Т.: Ўқ итувчи,1994 . – Б.455
5. Наршахий. Бухоро тарихи.–Т.: Мерос,1991. – Б.342.
6. Херман Вамбери. Бухоро ёхуд  Мовроуннаҳр тарихи.– Т.: Ғафур Ғулом,
1990. – Б.64.
Internet ma’lumotlari
1.Arxiv.uz
2.Openscience.uz
3.Staff.tiiame.uz
4.Wikipedia
5.Ziyonet.uz
27