Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 33000UZS
Размер 392.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Лингвистика

Продавец

Moxira Xasanova

Дата регистрации 06 Январь 2025

10 Продаж

Son so’z turkumi va uni o’qitish metodikasi

Купить
SON SO`Z TURKUMI VA UNI O`QITISH METODIKASI
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………….. 3
I BOB. SON HAQIDA  MA`LUMOT ………………………………
1.1 Sonning leksik, grammatik xususiyatlari………………………………5
1.2 Bir sonning o`ziga xos xususiyatlari…………………………………..8
II BOB. MIQDORNI BUTUN VAQISMLARGA 
AJRATIBIFODALASHGA KO`RA TURLARI ………………………17
2.1 Sonning ma`no turlari………………………………………………….17
2.2 Sonning tuzilishga ko`ra turlari………………………………………..22
XULOSA…………………………………………………………………..30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………..31
 
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Til   inson   tafakkuri   va   jamiyat   taraqqiyotining
asosiy   vositasi   sifatida   hayotda   beqiyos   ahamiyatga   ega.   O‘zbek   tili   davlat   tili
sifatida   nafaqat   milliy   merosimiz,   balki   kelgusi   avlodlar   uchun   ham   bilim   va
savodxonlikni   shakllantirish   vositasi   hisoblanadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   ta limdaʼ
o‘zbek   tilining   tovush   tizimini,   jumladan   undosh   tovushlarni   o‘rgatish,   tilni
egallashning   asosiy   bosqichlaridan   biri   bo‘lib,   o‘quvchilarni   kelajakda   murakkab
grammatik qoidalarni o‘zlashtirishga tayyorlaydi.
Bugungi   kunda   O‘zbekistonning   ta lim   tizimida   yangilanayotgan   davlat	
ʼ
ta lim   standartlari   va   dasturlarida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   savod	
ʼ
o‘rgatishga alohida e tibor qaratilmoqda. Boshlang‘ich sinfda savod o‘rgatishning	
ʼ
muhim   bosqichlaridan   biri   undosh   tovushlar   va   harflar   bilan   tanishtirishdan
iboratdir.   Til   o‘rganishning   ushbu   qismi   bolaning   fikrlash   qobiliyati,   nutq
madaniyati   va   yozma   muloqot   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   uchun   muhim
poydevor yaratadi.
Shu   bilan   birga,   XXI   asrda   ta lim   jarayoni   yangi   usul   va   texnologiyalarni	
ʼ
qo‘llashni talab qilmoqda. Masofaviy ta lim, interaktiv dars usullari va multimedia	
ʼ
vositalarining  keng  qo‘llanilishi   boshlang‘ich  sinf   o‘quvchilari  uchun  qiziqarli   va
samarali   muhit   yaratib,   undosh   tovush   va   harflarni   yanada   oson   o‘zlashtirishga
imkon   beradi.   Ammo   shuni   ta kidlash   lozimki,   o‘quvchilarning   yoshiga   mos	
ʼ
yondashuvlarni   ishlab   chiqish   va   o‘quv   materiallarini   to‘g‘ri   tanlash   hali   ham
pedagogika sohasidagi dolzarb muammolardan biri bo‘lib qolmoqda.
Tilshunoslikning bir yo‘nalishi  sifatida fonetika undosh tovushlarning hosil
bo‘lishi,   talaffuzdagi   o‘ziga   xosliklari   va   boshqa   lingvistik   xususiyatlarini
o‘rganadi.   Ammo   lingvistik   nazariyani   boshlang‘ich   ta lim   darajasiga	
ʼ
moslashtirish   muhim   vazifa   hisoblanadi.   O‘quvchilarning   yoshiga   mos   til
materiallarini   tanlash,   didaktik   tamoyillarni   hisobga   olgan   holda   darslarni
rejalashtirish va interaktiv metodlardan foydalanish orqali samarali ta lim jarayoni	
ʼ
yaratiladi.   Undosh   tovushlarni   talaffuz   qilish   qoidalari   va   ularning   grafik
ko‘rinishini o‘rgatish – savodxonlikni rivojlantirishning birinchi qadami bo‘lib, bu
2 keyinchalik   o‘quvchilarning   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalarini   chuqurlashtirish
uchun   zamin   yaratadi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yosh
xususiyatlari.Bolalar   boshlang‘ich   sinf   davrida   o‘zlarining   o‘qishga   bo‘lgan
qiziqishlari   va   yangi   narsalarni   o‘zlashtirish   qobiliyatlari   bilan   ajralib   turadi.
Ushbu   yosh   davrda   ularning   eslab   qolish,   o‘rganish   va   tushunish   jarayonlari   o‘ta
sezgir   bo‘ladi.   Shuning   uchun   undosh   tovush   va   harflarni   o‘rgatishda
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   o‘qitish   metodikasini
ishlab   chiqish   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   jarayonda   ijodiy   yondashuvlar,   o‘yin
metodlari, ko‘rgazmali vositalar va amaliy mashg‘ulotlar katta rol o‘ynaydi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari .  Ushbu   tadqiqotning   asosiy   maqsadi
boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga undosh tovush va harflarni samarali o‘rgatishning
nazariy va amaliy asoslarini  ishlab chiqish va ularning o‘quv jarayonidagi o‘rnini
aniqlashdan iborat.
Vazifalar:
1.   Undosh   tovushlarning   lingvistik   xususiyatlarini   o‘rganish   va   ularning
ta limdagi ahamiyatini yoritish.ʼ
2.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   undosh   tovushlarni   o‘rgatish
jarayonini tahlil qilish.
3.   O‘qitishning   samaradorligini   oshirish   uchun   innovatsion   va   interaktiv
metodlarni qo‘llash.
4. Amaliy mashg‘ulot va dars ishlanmalari uchun takliflarni ishlab chiqish.
Kurs ishining obyekti va predmeti
Tadqiqotning   obyekti   –   boshlang‘ich   sinflarda   undosh   tovush   va   harflarni
o‘rganish bilan bog‘liq dars jarayonlari.
Tadqiqotning   predmeti   –   undosh   tovushlarni   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan
metod   va   vositalarning   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayoniga   ta’siri.   Mavzuning
ilmiy   va   amaliy   ahamiyati.   Ushbu   kurs   ishi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
undosh   tovush   va   harflarni   o‘rgatishda   samarali   metodik   yondashuvlarni   ishlab
chiqishga   hissa   qo‘shadi.   Ilmiy   jihatdan   bu   ish   undosh   tovushlarni   o‘rgatish
masalasiga   lingvistik   va   metodik   yondashuvni   uyg‘unlashtirish   imkoniyatini
3 beradi. Amaliy jihatdan esa o‘qituvchilarga qo‘llaniladigan dars usullari, interaktiv
mashqlar va ko‘rgazmali materiallar bo‘yicha takliflarni taqdim etadi.
Kurs ishining tuzilishi:   Kirish, ikkita bob, rejalar, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yhatidan iborat.
4 I BOB.  SON HAQIDA MA`LUMOT
1.1Sonning leksik, grammatik xususiyatlari
      O’quvchilarda so’z turkumlarini bilish ko’nikmasi ularning belgilari 
yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. Masalan, gul, guldor, gulladi 
so’zlarining qaysi so’z turkumiga kirishini bilish uchun II sinf o’quvchisi 
quyidagicha fikr yuritadi: nima? – gul, bu so’z narsani bildiryapti, ko’plikda 
qo’llanadi – gullar, bu ot; guldor so’zi qanday? so’rog’iga javob bo’lyapti, 
narsaning belgisini bildiryapti, bu – sifat; gulladi so’zi nima qildi? so’rog’iga 
javob bo’lyapti, narsaning holatini bildiryapti, bo’lishsiz shaklda qo’llanadi – 
gullamadi, bu – fe’l. So’z turkumlarini o’rganishdagi asosiy vazifa 
o’quvchilarning og’zaki va yozma nutqini o’stirish, lug’atini yangi ot, sifat, son, 
fe’llar bilan boyitish, o’quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan so’zlarning
ma’nosini aniq tushunishiga erishish, bog’lanishli nutqda u yoki bu so’zdan o’rinli
foydalanish malakasini o’stirish hisoblanadi. Bu vazifalarni muvaffaqiyatli hal 
qilish uchun so’z turkumlarini o’rganish jarayonida sinonim, antonimlar (terminlar
berilmaydi) ustida muntazam ish olib boriladi, o’quvchilar ko’p ma’noli so’zlar, 
larning o’z va ko’chma ma’noda ishlatilishi bilan tanishtiriladi. Bunda ta’limni 
o’quvchilarnipg shaxsiy tajribalari, bevosita ko’rganlari, radiodan eshitganlari, 
kitobdan bilib olganlari bilan bog’lash muhim ahamiyatga ega. O’quvchilarda 
kuzatish, muhim narsalarni sezish ko’nikmalarini shakllantirish, atrof-muhit 
haqidagi bilimlarini boyitish bilan bir vaqtda ularning nutqini o’stirish vazifasi 
ham amalga oshiriladi.   Sonni o’rganish tizimi ham son haqidagi materialni leksik 
va grammatik
tomondan sinfdan-sinfga o’tgan sayin boyitib, murakkablashtirib borishni nazarda
tutadi. Boshlang’ich ta`limda son uch yo’nalishda o’rganiladi:
1. Sonlarning talaffuzi va ma`nosi ustida ishlash.
2. Sonning grammatik shakllari ustida ishlash.3. Sonlarning imlosi ustida ishlash.
Son boshlang’ich sinflarda quyidagi izchillikda o’rganiladi:
– 2-sinfda nechta?, qancha? so’roqlariga javob bo’lib, shaxs va narsaning
sanog’ini, nechanchi? so’rog’iga javob bo’lib, shaxs va narsaning tartibini 
5 bildirishi;
– 3-sinfda “Son – so’z turkumi” tushunchasi kiritiladi. O’quvchilarda son
predmetning miqdorini bildirishini otga bog’lanib kelishi yordamida aniqlash
ko’nikmasi o’stiriladi. Bularni o’rganishda sonning leksik xususiyatlariga
asoslaniladi. Sonning leksik ma`nosi uni ot bilan bog’liq holda o’rganishni taqozo
etadi.
– 4-sinfda sanoq va tartib sonlar, tartib sonlarning harf, rim va arab raqamlari
bilan yozilishi, qo’sh undoshli sonlarning, grammatik shakllangan sonlarning 
(ikkov,
o’ntacha, beshtadan) imlosi, sonlarning gramm, kilogramm, metr, litr, so’m, tiyin
so’zlari bilan qo’llanishi va shu so’z bilan bitta so’roqqa javob bo’lishi 
o’rganiladi.
Oldingi sonlarning otga bog’lanishi, so’roqlar yordamida sonni o’zi bog’langan 
so’z.
      Rivojlangan davlatlar darsni to‘g‘ri tashkil qilish o‘quvchilarning bilim 
salohiyatining oshishi  hamda ularning darsga qiziquvchanligini oshirishi 
mumkinligini ta’kidlashadi.  Zamonaviy  ta’limni tashkil etishga qo‘yiladigan 
muhim talablardan biri ortiqcha ruhiy va jismoniy kuch sarf  etmay, qisqa vaqt 
ichida yuksak natijalarga erishishdir. 1
 Yoshlarning ijtimoiy tarmoqlarga  bog‘lanib 
qolayotgan bir davrda ularni darsga qiziqtirish juda mushkul,  shuning uchun 
an’anaviy metodlar bilan bir qatorda interfaol metodlarni qo‘llash ham maqsadga 
muvofiq bo‘ladi. Dars jarayonida interfaol metodlardan foydalanish 
o‘quvchilarning o‘ziga bo‘lgan  ishonchini, mustaqil va tanqidiy fikrlash 
qobiliyatlarini, tengdo shlari bilan ishlash, o‘z fikrlarini boshqalarga yetkazib 
berish, o‘z fikrlarini himoya qilish, boshqalarning fikrlariga munosabat  bildirish, 
fikrlarini isbotlash va eng muhim jihatlaridan yana biri murakkab vaziyatlardan 
chiqib ketish kabilar ni o‘rganish adi.  Bugungi kunda yoshlar bilim bilan bir 
qatorda hayotiy  ko‘niklarni ham o‘zlashtirishlari kerak.  O‘qituvchining qanday 
metodlardan foydalanishi ya’ni darsni to‘g‘ri ts hkil qilish eng muhim omil 
1
 Ro‘ziyeva. D., Usmonoyeva. M., Holiqova. Z.Interfaol metodlar: mohiyati va qo‘llanilishi. – Toshkent 2013.  
6 sanaladi. Shuningdek interfaol metodlar bilan birgalikda, audio, video hamda 
kompyuter texnalogiyalar bilan ishlashish ham dars sifat darajasini oshiradi.Son: 
o‘nta kitob  kabi; d) chama son:  uch-to‘rt  кип   kabi; e) taqsim son:  ikkitadan daftar 
berdi  kabi; f) kasrli son:  ikki yarim yil  kabi; g) tartib son:  to‘rtinchi  kabi. 2
  . 
“Predmetlarning sanog‘i va asosan aniq miqdori uchun ishlatiladigan so‘z”  - 
sonning so‘z turkumi sifatidagi UGMsi. Sanaladigan predmet uchun ishlatilganda 
ularning sanoq va miqdorini anglatadi. Son so‘z  turkumi sifatida predmet 
ifodalovchisi bilan munosabatga kirishib, shu jihati bilan sifat va  ravish turkumiga
yaqin turadi. Biroq aniq miqdor bildiruvchi bu so‘zlar predmetning noaniq 
miqdorini bildiruvchi  oz, ko‘p, mo‘l  kabi sifatdan ajralib turadi. Sifat raqam bilan 
ifodalanmaydi. Son esa noaniq miqdorni bildirganda ham raqam bilan beriladi: 
uch-to‘rt kun (3-4 kun).  Bu esa ular anglatgan miqdor noaniqligi ham nisbiy 
ekanligidan dalolat beradi. 3
  Son so‘z turkumi nafaqat sifatdan balki ravish so‘z 
turkumidan ham miqdorning aniq ko‘rsatilishi bilan ajralib turadi. Ravish so‘z 
turkumining ma’no turiga kiruvchi miqdor - daraja ravishlari bo‘lmish oz, ko‘p, 
kam kabi so‘zlari ham miqdorni bildiradi, ammo, aniq miqdorni emas. Son so‘z 
turkumlarida esa sonni juflash orqali chama sonlar hosil qilinadi. O‘ zbek tilida 
oltita mustaqil so ‘z turkumi bor. Bular: ot, sifat, son, olmosh, ravish, fe’l 
hisoblanadi. Son ik k i ma’noviy guruhga  ajratiladi. Bulardan birinchisi tartib sonlar
bo ‘lib, u –(i)nchi qo‘shimchasi yordamida yasaladi.  Masalan: Abdukarimov 
jurnalda  birinchi  turadi. Bugun bankka borgandim  o‘ttizinchi   bo‘lib navbatga 
turdim. Agar tartib sonlar raqamlarda berilsa “ - “ (chiziqcha) – (i)nchi 
qo‘shimchasining ma’nosini beradi. Son Rim raqamlarida berilsa –(i)nchi 
qo‘shimchasini anglatuvchi chiziqcha qo‘yilmaydi. Sonning ikkinchi ma’no turi 
sanoq son. Sanoq sonlar o‘z  navbatida oltita guruhga ajratiladi. Birinchisi sanoq 
son, ikkinchisi dona son, uchinchisi taqsim  son, to‘rtinchisi chama son, 
beshinchisi kasr son va oltinchisi jamlovchi so ndir. Sanoq sonlar  tarkibida hech 
qanday qo‘shimcha ham so‘z ham qo‘llanilmaydi, Faqatgina besh, olti, yetti, uch 
2
 Rahmatullayev. Sh. Hozirgi  adabiy o‘zbek tili – Toshkent: Universitet, 2006 
3
 R. Sayfullayeva, B. Mengliyev, G. Boqiyeva, M. Qurbonova, Z. Yunusova, M. Abduzalova Hozirgi o‘zbek adabiy 
tili Toshkent – 2010 . 
7 kabi. Ikkinchi turi  dona son bo‘lib u  - ta qo‘shimchasi va dona so‘zi yordamida 
yasaladi. Uchinchi turi taqsim son bo‘lib  - tadan qo‘shimchasi yordamida hosil 
qilinadi. Chama sonlar esa  -tacha, lab, - larcha qo‘shimchalari hamda sonlarni 
juftlash orqali hosil qilinadi. Kasr son lar chiqish kelishigi yordamida hosil qilinsa, 
jamlovchi sonlar -ov, -ala, - ovlon qo‘shimchalari yordamida  yasaladi.  
      Son so‘z turkumini o‘qitishda “Ajurli arra” strategiyasidan foydalanish 
mumkin. “Ajurli arra” fransuz tilidan olingan bo‘lib bir yoqdan ikkinchi yoqqa 
o‘tgan, ikki tomoni ochiq degan ma’noni anglatadi. Ushbu strategiyani mavzuni 
mustahkamlash uchun qo‘llas h mumkin. Dastavval,  strategiyaning mohiyati 
o‘quvchilarga tushintiriladi, keyin ular guruhlarga ajratiladi.  Ularni sonning ma’no
guruhlariga ko‘ra ajratiladi. Masalan: “Tartib sonlar” guruhi, “Sanoq sonlar” 
guruhi, “Chama sonlar” guruhi, “Taqsim sonlar” guruhi, “Dona sonlar” guruhi, 
“Jamlovchi sonlar” guruhi, “Kasr sonlar” guruhi kabi. Har bir guruhga sonning 
ma’no turlari ishtirok etgam  matn beriladi. Guruhlar matndan foydalanib 
topshiriqlarni bajaradilar. Har bir guruhdan  matnni yaxshi o‘zlashtirgan va 
topshiriqlarni yaxshi bajargan o‘quvchilardan yana bir guruh tuziladi. Ushbu guruh
o‘zlarining matni va topshiriqlarini boshqa guruhlarga tush untirish  rejasini 
tuzadilar va bu matn va topshiriqlarni boshqa guruhlarga ham o‘rgatadilar. Bu 
metod o‘quvchilarning mavzuni yaxshi o‘zlashtirishi va o‘z bilimlarini 
boshqalarga yetkazish ko‘nikmalarini shakllantiradi.   Darsni qiziqarli tashkil qilish 
jarayonida o‘quvchilar nafaqat bilim olishlari balki, o‘zlarining  shaxsiy 
qobiliyatlarini rivojlantirishlari ham darkor. Bugun yurtimizga har tomonlama 
yetuk  shaxslar darkor, buning uchun esa birinchi navbatta ular o‘zlarining shaxsiy 
fikrlar bo‘lishlari kerak. Interfaol metodlar o‘quvchilarni chaqqonlik, 
hozirjavoblik, zukkolik kabi  qobiliyatlarini shakllantiradi va rivojlantiradi.  Son 
leksemalarga shakl o ‘ zgarishi xos emas. Son leksema asosan sifatlovchi vazifasida 
keladi, shunga ko ‘ ra unga  ‘ sifatlovchi ’  sintaktik semasi qo ‘ shiladi:  “ leksema + 
‘ sifatlovchi ’  sintaktik semasi = leksemashakl ”  qolipi voqe bo ‘ ladi. Son 
leksemalarning jamlovchi son turidan tashqari barcha turlari odatda yuqoridagi 
qolip bo ‘ yicha ishlatiladi: a) sanoq son:  o‘n kishi  kabi; b) dona  «Pr е dm е tlarning 
8 san о g‘i va aniq miqd о ri uchun ishlatiladigan so‘z» s о nning so‘z turkumi sifatidagi 
UGMsidir. Sanaladigan pr е dm е tlar uchun ishlatilganda ularning san о q va 
miqd о rini anglatadi. S о n so‘z turkumi sifatida pr е dm е t if о dal о vchilari bilan 
mun о sabatga kirishib, shu jihati bilan sifat va ravish turkumiga yaqin turadi. Bir о q 
aniq miqd о r bildiruvchi bu so‘zlar pr е dm е tlarning n о aniq miqd о rini bildiruvchi  о z,
ko‘p, mo‘l  kabi sifatlardan ajralib turadi. Sifatlar raqam bilan if о dalanmaydi. S о n 
esa n о aniq miqd о rni bildirganda ham raqam bilan b е riladi:  uch-to‘rt kun  ( 3-4 kun ).
Bu esa ular anglatgan miqd о r n о aniqligi ham nisbiy ekanligidan dal о lat b е radi.
S о nga   о id   so‘z   mat е matik   s о n   ma’n о sida   esa   faqat   s о nlarning   n о mini
bildiradi.   D е mak,   pr е dm е t   n о mini   anglatuvchi   so‘z   bilan   mun о sabatda   nam о yon
bo‘ladigan ma’n о si bilan s о n so‘z turkumini tashkil etadi. 
S о nning   grammatik   х ususiyatlari .   S о n   m о rf о l о gik   va   sintaktik
х ususiyatlarining o‘ziga  хо sligi bilan b о shqa so‘z turkumlaridan  ajralib turadi.
S о nlarda   o‘ziga   хо s   m о rf о l о gik   if о dasiga   ega   bo‘lgan   quyidagi   grammatik
х ususiyatlar mavjud:
-   san о q   s о nlarga   -(i)nchi   affiksining   qo‘shilishidan   pr е dm е tlarning   tartibiga
ko‘ra mun о sabatini if о dal о vchi grammatik ma’n о  h о sil bo‘ladi:  birinchi, o‘ninchi .
-   san о q   s о nlarga   – о v,   -   ala   affikslarining   qo‘shilishidan   pr е dm е tlarning
guruhini, to‘dasini if о dal о vchi grammatik ma’n о  h о sil bo‘ladi:  ikk о vi, uchalasi . 
-   san о q   s о nlarga   –ta+cha,   -lab   affikslarining   qo‘shilishidan   pr е dm е tlarning
ta х miniy his о bini if о dal о vchi grammatik ma’n о  h о sil bo‘ladi:  o‘ntacha, yuzlab .
  - san о q s о nlarga   –ta+dan   affiksining qo‘shilishidan  pr е dm е tlarning taqsimini
if о dal о vchi grammatik ma’n о  h о sil bo‘ladi:  ikkitadan, o‘ntadan .
2.   His о b   so‘zlari   ( juft,   gramm,   d о na ,   m е tr )   bilan   qo‘llanilishi   uning   o‘ziga
хо sligini b е lgil о vchi muhim  о millardan biridir.
3. Sintaktik kat е g о riyalar ch е klangan v о q е lanishga ega.
4. S о nlar yasalish   х ususiyatiga ega emas. Bir о q s о ndan b о shqa so‘z turkumlari
yasaladi:  birlashm о q, ikkilanm о q, b е shlik  kabi.
S о nlar quyidagi sintaktik  х ususiyatlarga ega.
S о nlar  о tlardan  о ldin k е lib, as о san aniql о vchi vazifasini bajaradi.
9 S о nlar ch е klangan darajada bo‘lsa-da gapning barcha bo‘laklari vazifasida k е la
о ladi.
S о n   о t   о ldida  aniql о vchi   vazifasida  k е lganda  u  bilan  birga  ajralmas  birikmani
vujudga   k е ltiradi:   ikki   talaba   k е lmadi   birikuvida   ikki   talaba   ajralmas   birikma
bo‘lib, bitta bo‘lak,  ikki  so‘zi esa bo‘lakning bo‘lagi vazifasida k е lgan.
S о n  va   sifatni   aniql о vchi   sifatida   qo‘llashga   to‘g‘ri   k е lganda   avval   s о n,  k е yin
sifat j о ylashadi:  uchta a’l о chi talaba, b е shta ilg‘ о r t е rimchi .
1.     Sifatlovchi   aniqlovchi:   Sizday   ye tti   yigitim   bo’lsa,   7   iqlimni   zabt   eta
olardim.(O).
  2.   Otlashganda   (sanoq,   tartib,   jamlovchi)   ega,   kesim,   qaratqichli-
aniqlovchi,   to’ldiruvchi:   Biri   –   kuyovu,   biri   –   kelinchak.   Bittasi   bulbulu,
bittasi   chechak   .   Birning   kasofati   mingga   tegar,   mingniki   tumanga   tegar.
(M). Yaxshiligimni unutmagin, gap bitta.
3. Fe’lga bog’langandagi holati: Kibrli Ramozon qoridek odamlar shaharda
yuztadan bitta topilar edi (P.T).
4.   Ot,   sifat,   son   bilan   ifodalaganda   aniqlovchi,   ega   bo’ladi:   sonoq   sifatq
ot.qishloqda uchta hashamatli bino savlat to’kib turibdi.
5. O’zi bog’langan so’zga bo,be aniq olmaydi. 
6.   Kesim   birgalik   nisbati   bo’lsa,   son,   ot   bilan   birikmaga   ega   vazifasida
bo’ladi: 5 qiz kelishdi.
1   soni   boshqa   sonlarga   xos   semantik   ,grammatik   belgilaridan   tashqari   o’ziga
xos xususiyatlarga ega. Avvalo miqdor tushunchasini ifodalaydi.
1 metr  chit,1 kg shakar:  Kifoyatxon dasturxonga   bir  kosa osh,2 ta ravoch
keltirdi.(A.q) konteksda konkretlashadi.
1.   Oldin   tilga   olinmagan   ot   oldida   kelganda   gumon:Kattakon   yer   o’choq
oldida bir qariya chirsillab yonayotgan o’tga qarab jimgina o’tiribdi.
2. Holat bildiruvchi formasi sifat,ravish, ot oldida kelganda kuchaytiradi.
Kuchaytirma  ravishlari (juda, g’oyat, nihoyatda)
     Kuchaytirma yuklamalar (ham, hatto) kabi.
10 1.3 Bir sonning o`ziga xos xususiyatlari
S о nlar   ma’n о   va   grammatik   х ususiyatlariga   ko‘ra   dastlab   ikki   LMT   ga
bo‘linadi:   «miqd о r   s о n»   LMTsi   va   «tartib   s о n»   LMTsi.   «Miqd о r   s о n»
LMTsi   pr е dm е tning   miqd о rini,   «tartib   s о n»   LMT   si   esa   tartibi,   sirasiga
ko‘ra  х ususiyatlarini bildiradi.
Bu LMTlar o‘zar о  quyidagi mun о sabatlarga ega:
- miqd о r s о n ichki LMGlarga ega. Tartib s о n LMTsi bir vaqtning o‘zida LMG
hamdir;
-   miqd о r   s о nlar   his о b   so‘zlari   bilan   qo‘llana   о ladi,   tartib   s о nlar   esa   bunday
х ususiyatga ega emas;
- miqd о r s о nlar juftlasha  о ladi, tartib s о nlarda esa bunday  х ususiyat yo‘q;
- miqd о r s о nlarga  b е shdan bir, uchga bir  kabi birikmali qo‘llanishlar  хо s, tartib
s о nlarga esa  хо s emas;
-   miqd о r   s о nlar   ko‘plik   shaklini   о lganda   ta х miniy   miqd о r   bildiradi   ( uchlarda
k е ldi ),     tartib   s о nlar   esa   bunday   h о lda   о tlashib   k е tadi:   birinchilar   –   birinchi
о damlar.  
«Tartib s о n» LMGsi.   Tartib s о n pr е dm е tning aniq tartibini, k е tma-k е tlikdagi
o‘rnini bildirish, shuningd е k, b о shqalaridan farqini ko‘rsatish uchun ishlatiladi.
Tartib s о n san о q s о nlarga  –(i)nchi  affiksining qo‘shilishidan h о sil bo‘ldi. 
–(i)nchi   affiksi   o‘rnida   ba’zan   –lamchi   shakli   ham   ishlatiladi.   Masalan:
Birlamchi , g‘alamis  о damlarning gapiga qul о q s о lmanglar,  ikkilamchi , o‘zlaring
bilasizlar,   mardik о rlikka   k е tganlar   ko‘pi   bilan   о lti- е tti   о ylarda   qaytishadi ...
(A.Qah.)
Tartib   s о nlar   f е ’llar   bilan   b о g‘langanda   miqd о rni   ham   anglatadi:   Bu   gapni
birinchi eshitishim . (S.Ahm.)
Tartib s о nlar   о y kunlarning tartibini bildirganda vaqt bildiruvchi   о tlardan   о ldin
k е ladi:   ikkinchi   apr е l,  yigirma   uchinchi   apr е l,  o‘n  sakkizinchi   mart,   yigirmanchi
n о yabr   kabi.   Bu   rus   tilining   ta’siri,   albatta.   S о f   o‘zb е kcha   о y   kuni   his о bi
apr е lning ikkinchi kuni, n о yabrning yigirmanchi kuni  tarzida bo‘ladi.
11 Tartib   s о nlarning   о tlashgan   va   о tlashmagan   h о latlarini   farqlash   l о zim.
О damlarning   birinchisi,   o‘quvchilarning   b е shin-chisi   birikuvlarida   s о nlardagi
egalik   qo‘shimchasidan   о ldin   tushirilgan   о tni   qo‘yib   bo‘lmaydi.   D е mak,   bu   s о n
о tlashmagan.   Birinchi   kit о bni   s е n   о lasan,   ikkinchisini   m е n   gapida   ikkinchi   tartib
s о ni  о tlashgan.  
«Miqd о r s о n» LMTsi va uning LMGlari . Miqd о r s о nlar pr е dm е tlarni sanash,
d о nalash,   taqsimlab   yoki   ta х minlab   ko‘rsatish   uchun   ishlatiladi.   Uning   quyidagi
LMGlari   ajratiladi:   «san о q   s о nlar»   LMG,   «d о na   s о nlar»   LMG,   «chama   s о nlar»
LMG, «jaml о vchi s о nlar» LMG, «taqsim s о nlar» LMG.
«San о q   s о nlar»   LMG .   San о q   s о nlar   pr е dm е tlarni   sanash,   d о nalab   ko‘rsatish
uchun   ishlatiladi:   Х atni   o‘qiyotganimda,   kampir   ikki   qo‘lini   tizzasiga   tirab,
jimgina  qul о q  s о lib  o‘tirdi .  (S.Ahm.)   Ikki   do‘st   yarim  tunga  qadar   su h batlashib
o‘tirishdi .(YO.Shuk.)
San о q s о nlar m о rf о l о gik ko‘rsatkichga ega emas.
San о q  s о n   о t   bilan   sintaktik   mun о sabatga   kirishganda   mustaqil   va  n о mustaqil
sintaktik   mavq е larda   bo‘la   о ladi.   Mustaqil   mavq е da   aniqlanmishdan   ayricha
so‘r о qqa   jav о b   bo‘lib,   al о hida   bo‘lak   maq о miga   ega   bo‘ladi:   B е sh   (aniql.)   kishi
(ega)  so‘zladi  (k е sim). N о mustaqil mavq е da tarqibiy qism sifatida yuzaga chiqadi:
B е sh kishi  (ega)  k е lishdi  (k е sim).
San о q s о n qo‘shma sifat h о sil qilishi mumkin:  b е sh yashar b о la, uch chaqirimli
yo‘l .
San о q   s о nlar   sirasida   bir   so‘zi   qo‘llanish   va   vazifalari   jihatidan   qat о r   o‘ziga
хо sliklarga ega.
«miqd о r» ma’n о si:  YAna  bir  gapni ayting . (S.Nur.) 
  «n о aniqlik» ma’n о si:  Bir   o‘zb е k yigiti so‘zlay b о shladi . ( О yb.)
«harakat b е lgisi» ma’n о si:  Mashina  bir  lapanglab, ilgariladi . (S.Ahm.) 
«mo‘ljal» ma’n о si: ertaga  bir  dam  о ling . 
«bir  х il» ma’n о si:  Tiling bilan ko‘nglingni  bir  tut .
«kuchaytirish» ma’n о si:  YOmg‘ir  bir  yog‘di .
«navbatma-navbat» ma’n о si:  B о la  bir  bizga qaraydi,  bir   о tasiga qaraydi . 
12 «o‘ х shashlik» ma’n о si:  U m е ning  bir im.
JK da «birgalik» ma’n о li ravishga o‘tadi:  birga ishlam о q .
CHK da «to‘satdan» ma’n о li ravishga o‘tadi:  birdan  qichqirib yub о rdi .
–day  shakli bilan ravish bo‘lib k е ladi:  birday .
– о v  affiksini  о lib «gum о n» ma’n о li  о lm о sh:  Bir о v  k е ldi .
– о r/- о n  affiksini  о lib k е ladi:  bir о rta, bir о nta.
–gina  yuklamasi bilan «ch е garalash» ma’n о si:  birgina .
f о n е tik o‘zgargan  ham  yuklamasi bilan «kuchaytirish» ma’n о si:  biram .
– о q  el е m е nti bilan b о g‘l о vchi vazifasida:  bir о q .
Shuningd е k,   bir   so‘zi   r о v, pas, nafas, zum, payt, yil, vaqt,   о y, kun   ( birr о v, bir
pas, bir nafas ),  n е cha, muncha, sidirg‘a,  о z, muncha, qadar  ( bir n е cha, bir  о z, bir
muncha ),  nima,  narsa  ( bir nima, bir narsa ),  qat о r, talay  ( bir qat о r, bir talay ),  х il
( bir  х il ),  ba’zi, har, qaysi  ( ba’zi bir, har qaysi ) so‘zlari bilan birga k е la  о ladi.
Bir   so‘zi   takr о rlanib   k е la   о ladi:   bir-bir   («tartib   bilan»   ma’n о sida) ,   birma-bir
(«batafsil»   ma’n о sida) ,   birdan-bir   («yag о na»   ma’n о sida) ,   bir-biridan   («o‘zar о »
ma’n о sida) , bir-biriga  («biri ikkinchisiga» ma’n о sida) .
O‘zb е k   tilida   bir   so‘zi   ilk,   yakka,   yolg‘iz,   yag о na   so‘zlari   bilan   ma’n о d о shlik
kasb etadi.
San о q   s о nlarning   his о b   so‘zlari   bilan   qo‘llanlishi .   San о q   s о nlar   o‘lch о v
birliklarini   if о dal о vchi   so‘zlar   bilan   birga   qo‘llanilishi   ham   mumkin:   g е ktar,
tan о b, t о sh, b о sh, tup  kabi. Bunday so‘zlar   his о b so‘zlari  (num е rativlar) d е yiladi.
His о b so‘zlari  о datda  о t turkumidan bo‘ladi va al о hida LMG ni tashkil etadi. 
His о b   so‘zlari   o‘zi   birikkan   s о n   bilan   birga   ajralmas   sintaktik   birlikni   tashkil
etib, gapda bir sintaktik p о zitsiyadan o‘rin  о ladi.
His о b   so‘zlari   qadimdan   o‘zb е k   adabiy   tilida   fa о l   qo‘llangan.   Bugungi   kunda
ularning   ayrimlari   butunlay   ist е ’m о ldan   chiqib   k е tgan   yoki   juda   kam   ishlatiladi.
Ularga   qad о q,   j о n,   tan о b,   gaz,   sarjin,   paysa,   ta х ta,   enlik,   so‘lkav о y,   t о sh,   pud,
mahal, yumal о q  (ch о y) , m е hnat kuni  (uch m е hnat kuni).
13 G е ktar, gradus, kil о vatt-s о at, kub о m е tr, m е tr (santim е tr, millim е tr), minut, par,
pachka,   s о ti х ,   s е ntn е r,     m е hnat   kuni   kabi   his о b   so‘zlari   o‘zb е k   tiliga   ХХ   asrda
kirib k е lgan.
His о b so‘zlari tizimi  о chiq sist е madir. 
His о b so‘zlari LMG si quyidagi mikr о sist е malardan tashkil t о padi:
Pr е dm е tlarni   yakkalab   his о blash   uchun   ishlatiladigan   his о b   so‘zlari:   b о sh,
nafar, d о na, nus х a, tup, j о n.
Pr е dm е tni   butun   yoki   to‘daning   qismi   sifatida   his о blash   uchun
ishlatiladigan   his о b   so‘zlari:   burda,   varaq,   luqma,   parcha,   p о y,   siqim,   tilim,
t о mchi, to‘g‘ram, chaqm о q, chimdim, shingil, qultum.
Pr е dm е tlarni   to‘dalab,   guruhlab   his о blash   uchun   ishlatiladigan   his о b   so‘zlari:
b о g‘,    gala, guruh, dasta, to‘da, to‘p, sh о da, quch о q, h о vuch .
Pr е dm е tlarni   juftlab   his о blash   uchun   ishlatiladigan   his о b   so‘zlari:   juft,
(par).  
Pr е dm е tlarning   о g‘irlik   o‘lch о vini   his о blash   uchun   ishlatiladigan   his о b
so‘zlari:   gramm,   kil о gramm,   litr,   pud,   t о nna,   s е ntn е r,   misq о l,   qad о q,   b о tm о n,
k о sa, piyola, q о p, q о shiq, quti .
Pr е dm е tlarning uzunlik va mas о fa o‘lch о vini his о blash uchun ishlatiladigan
his о b so‘zlari:  qadam, qarich, qul о ch, m е tr, t о sh, chaqirim, kil о m е tr.  
Y o sh   his о bini   bildirish   uchun   ishlatiladigan   his о b   so‘zlari:   yashar,   yoshdagi,
yoshli.
Vaqt   o‘lchоvini   hisоblash   uchun   ishlatiladigan   hisоb   so‘zlari:   asr,   yil,kun,
kеcha-kunduz, оy, hafta, daqiqa, sоniya. 
Qiymat o‘lchоvini hisоblash uchun ishlatiladigan hisоb so‘zlari:  so‘m, tiyin,
miri, paqir, dinоr, dоllar, rubl.
Harakat   miqdоrini   hisоblash   uchun   ishlatiladigan   hisоb   so‘zlari:   marta,
karra, qatla, daf’a, sidra. 
  «Dоna sоnlar» LMG . Dоna sоnlar  –ta  qo‘shimchasi va  dоna, nafar, bоsh  kabi
hisоb   so‘zlari   bilan   hоsil   qilinadi.   –ta   qo‘shimchali   dоna   sоn   prеdmеtlarning
14 miqdоrini   dоnalab   ko‘rsatish   uchun   ishlatiladi:   Bitta   bargni   uzib   Zоkir   оtaga
uzatdi . (A.Qah.)
Bu affiks har qanday sоn o‘zaklariga qo‘shilib kеla оladi:  to‘qqizta, o‘n to‘rtta,
uch yuzta, еtti yuzta . Undan kеyin ko‘plik shakli qo‘shilmaydi.
Egalik   affiksining   dоna   sоnlar   qo‘shilishidagi   o‘ziga   хоslik   shundaki,   bunda
ko‘plik   Sh   shaхs   birlik   ( bittasi,   оltmish-оltitasi)   va   bоsh   shaхslarning   ko‘plik
( sizning bеshtangiz, bizning o‘ntamiz ) shakllari faоl.
Dоna sоn fе’l оldida kеlganda tarz ma’nоsini ifоdalab, gapda hоl bo‘lib kеladi:
Mеn  bitta  gapiraman .
Dоna   sоn   yuklama   оlib,   chеgaralab,   ayirib,   dоnalab,   kamaytirib   ko‘rsatish
ma’nоsini ham ifоdalaydi:  to‘rttagina, uchtagina .
Dоna   sоn   ko‘rsatkichi   nafar,   bоsh,   jоn,   dоna   so‘zlari   bilan   ma’nоdоshlik
munоsabatida bo‘ladi:  bitta – bir dоna, o‘nta - o‘n nafar, bеshta- bеsh - jоn  kabi.  
  «CHama sоnlar» LMG . Chama sоnlar   –tacha, -lab, -larcha    qo‘shimchalari,
sоnlarning   juft   shakli,   taхminan,   qariyb,   taqriban,   chamasi,   yaqin,   kamida,
оrtiq/mo‘l(rоq)   kabi  ravish va bоshqa  turkum  so‘zlari  оrqali  hоsil  qilinadi:   o‘nta
ishchi, milliоnlab yurtdоshlar, o‘nlarcha mashina, sоat o‘n birlar, uch-to‘rt  kun,
taхminan o‘nta, yuzga yaqin, kamida bеsh mingta, saksоn bеsh mingdan оrtiqrоq . 
Hisоb   so‘zlari   bilan   kеlgan   sоnlar   –cha   qo‘shimchasi   bilan   chama   ma’nоsini
bеradi:  uch yilcha burun, bеsh kilоmеtrcha . 
«Jamlоvchi   sоnlar»   LMG .   Jamlоvchi   sоnlar   bir   turdagi   prеdmеtlarning
miqdоriy   yig‘indisini   ifоdalaydi.   Ular   o‘n   sоnidan   quyi   turuvchi   sоnlarga
qo‘shiladi. Ular quyidagicha hоsil qilinadi:
ikki,   uch,   to‘rt,   bеsh,   оlti,   еtti   sоnlariga   –оv/-оvlоn     affiksi   qo‘shiladi:
ikkоv(lоn),   uchоv(lоn),   to‘rtоv(lоn),   bеshоv(lоn),   оltоv(lоn),   еtоv(lоn) .   Jamlоvchi
sоn EK da kеlishi mumkin:  bеshоvimiz, ikkоvi . Bu hоdisa оtlashuv sanalmaydi.
ikki, uch, to‘rt   so‘zlari   –ala     qo‘shimchasini оlib jamlash ma’nоsini ifоdalaydi:
ikkala, uchala, to‘rtala, bеshala .
15 «Taqsim sоnlar» LMG . Taqsim sоn LMG –tadan lug‘aviy shakli оrqali hоsil
qilinadi:   bittadan,   o‘ntadan .   Taqsim   sоnlar   gapda   оt   yoki   fе’llar   оldidan   kеlishi
mumkin:  o‘ntadan оlma, bеshtadan оldi .
Sоnning   butun   yoki   qismni   ifоdalashiga   ko‘ra   turlari .   Sоnlar   butun   yoki
qismni ifоdalashiga ko‘ra uch turga bo‘linadi:
butun s о nlar;
kasr s о nlar;
aralash s о nlar.
Butun s о nlar narsa-miqd о ri yoki san о g‘ini uning butun h о latida if о dalaydi:  bir,
yuz, ikki ming .
Kasr s о nlar butunning bo‘lagini, ulushini if о dalaydi:  ikkidan bir, ch о rak, yarim .
Aralash   s о nlar   butun   va   kasr   s о nlarning   birligidan   tashkil   t о padi:   bir   butun
uchdan ikki .
S о nlarning   butun   yoki   qismni   if о dalashiga   ko‘ra   turlarga   bo‘linishini
LMGlarga ajratishdan farqlash l о zim.  Sonlar tuzilishiga ko’ra 3 xil:
     1. Sodda sonlar; bir, ming, ellik.
     2. Murakkab sonlar: bir ming to’qqiz yuz ellik.
     3. Juft sonlar: besh-olti, o’ttiz-qirq, ming-ming.
Sintaktik   kat е g о riyalarning   s о n   turkumida   v о q е lanishi .   S о n
ch е klanmagan   muchalanuvchanlikka   ega,   ya’ni   u   istalgan   gap   bo‘lagi
vazifasida k е la  о ladi:
K е sim:  Bu  хо tinning j о ni  bitta  emas, balki  mingta . (A.Qah.)
Ega:  Dushmanning  yuz birinchisi  q о ldi . (A.Qah.)
H о l:  Samarqandni  bir n е cha  marta ko‘rganman .   U marraga  birinchi   е tib k е ldi .
Aniql о vchi:   Bir   ch е tda   gulz о r   о ralab   ikkita   chir о yli   qiz   gul   t е rib   yuribdi .
( О yb.)
To‘ldiruvchi:  Jurnalning  birinchisini  t о pdim .
16 Shunga muv о fiq, s о n turkumi KK, EK va k е simlik kat е g о riyasini o‘z d о irasida
v о q е lantiradi. 
Egalik kat е g о riyasi . S о n turkumi EK UGMsini «k е yingi s о nni   о ldingi so‘zga
b о g‘lash   va   mansublik,   хо slik   ma’n о sini   if о dalash»   tarzida   х ususiylashtiradi.
Matn   va   birikuvchi   so‘zlarning   s е mantikasiga   b о g‘liq   ravishda   turli-tuman
grammatik   ma’n о lar   if о dalanishi   mumkin.   L е kin   «k е yingi   s о nni   о ldingi   so‘zga
b о g‘lash»   kat е g о rial   ma’n о   х ususiylashmasi   sifatida   o‘zgarmay   q о lav е radi.
Quyida   s о n   turkumining   EK   UGMsini   х ususiy-lashtirishidagi   o‘ziga   хо sliklarni
ko‘rib o‘tamiz.
Egalik affiksi o‘zi birikkan so‘zning b о shqa so‘z bilan b о g‘lanishida ishlatiladi.
Bu   vaqtda   EK   dagi   so‘z   QK   dagi   so‘z   bilan   k е ladi:   о lmaning   b е shta si ,
о damlarning o‘nta si . 
EK   dagi   so‘z   ba’zan   CHK   dagi   so‘z   bilan   ham   birga   qo‘llanilishi   mumkin:
о damlardan uchta si .   
EK   ning   birlik   va   ko‘plik   shakllari   qo‘llanilishda   farq   b о r.   Ko‘pincha   miqd о r
bildiruvchi   o‘zaklarga   birlik   s о n   shakli   qo‘shilmaydi:   b е shta ngiz ,   ikk о v imiz .   Bu
jihatdan Sh sha х s egalik affiksi farqlanadi:  bir i ,  о lt о v i . 
K е lishik kat е g о riyasi . KK s о nda EK bilan birga qo‘llanadi. 
BK   dagi s о n ega vazifasida k е ladi: 1.   Daftarning   uchtasi    m е nda . 2.   Darv о za
t е pasiga sh ох ning  ikkitasi  qo‘yilgandi .
QK   dagi   s о nda   KK   UGMsi   «s о nni   qaratqich   aniql о vchi   vazifasida   k е yingi
so‘zga b о g‘lash» tarzida  х ususiylashadi:  Sigirning ikkitasi ning  suti ko‘p . 
TK   dagi   s о n  gapda  ish-harakatni  qabul  qilgan  pr е dm е tga   о by е kt   tusini   b е radi
va   tushum   k е lishigi   affiksini   qabul   qilgan   s о n   v о sitasiz   to‘ldiruvchi   vazifasida
k е ladi.   «S о nga   о by е kt   tusini   b е rish   va   uni   f е ’lga   v о sitasiz   to‘ldiruvchi   sifatida
b о g‘lash» TK UGM sining s о n turkumidagi   х ususiylashuvidir:   Gulning uchtasi ni
ajratdi .   
CHK   KK  UGMsini  umuman  « о ldingi  so‘zni   k е yingi  f е ’lga  o‘rin-payt  h о li  va
v о sitasiz   to‘ldiruvchi   vazifasida   b о g‘lash»   tarzida,   s о n   turkumida   esa   « о ldingi
17 s о nni k е yingi f е ’lga o‘rin-payt h о li va v о sitasiz to‘ldiruvchi vazifasida b о g‘lash»
ko‘rinishida  х ususiylashtiradi.
CHK dagi s о nning vazifalari: 
a) v о sitali to‘ldiruvchi:   Qarzni  о damning ikkinchisi dan  so‘rang. 
b)   o‘rin   h о li:   Eshigi   о chiq   narigi   хо naning   birinchisi dan   pianin о   о v о zi
eshitilm о qda edi . 
JK   dagi   s о n   ish-harakat   yo‘nalgan   pr е dm е tni   b е lgisi   bilan   anglatadi:
birinchisiga, uch о viga . 
JK   dagi   s о n   gapda   to‘ldiruvchi,   h о l   kabi   bo‘laklar   vazifasida   k е ladi:   1.
Qo‘zilarining   uch о viga   havaslanib   b о qdi .   2.     B о la   mashinaning     birinchisiga
yugurdi . 
Ko‘rinadiki,   JK   s о n   turkumida   KK   UGMsini   « о ldingi   s о nni   k е yingi   f е ’lga
v о sitali to‘ldiruvchi va h о l vazifasida b о g‘lash» tarzida  х ususiylashtiradi. 
O‘PK   s о n   turkumida   KK   UGMsini   « о ldingi   s о nni   k е yingi   so‘zga   v о sitali
to‘ldiruvchi   va   h о l   vazifasida   b о g‘lash»   tarzida   х ususiylashtirib,   ish-harakatning
bajarilish   o‘rni,   vaqti,   shar о iti,   h о lati,   sababi,   maqsadi   kabi   tajalli     ma’n о larni
if о dalaydi:  Bizning b е sh о vimizda ch о ra yo‘q .
S о nning tuzilishiga ko‘ra turlari.  S о nlar tuzilishiga ko‘ra s о dda va murakkab
bo‘ladi. S о dda s о nlar bir o‘zakli bo‘ladi: bir, b е sh, ming, yarim. Murakkab s о nlar
o‘z o‘rnida uchga bo‘linadi: a) juft s о nlar; b) takr о riy s о nlar; v) qo‘shma s о nlar.
Juft s о nlar ikki s о nning juftlashishidan tashkil t о padi: uch-to‘rt, b е sh- о lti.
Takr о riy s о nlarda bir o‘zak takr о rlanadi: bitta-bitta, uchta-uchta, b е shta-b е shta.
Qo‘shma s о nlar birdan  о rtiq mustaqil so‘zning qo‘shilishidan h о sil bo‘ladi: o‘n
b е sh, bir ming  о lti yuz, uch butun b е shdan bir, bir yarim.
Narsaning,   miqdori,   sanog‘i   yoki   tartibini   bildirib,   qancha?   nechta?   nechanchi?
so‘roqlaridan briga javob bo‘ladigan so‘zlar son deyiladi. Sonlar sifat singari belgi
tasavvuri   bilan   aloqador   bo‘lib,   narsaning   miqdori,   sanog‘i   va   tartibiga   ko‘ra
belgisini ifodalaydi:  beshta kitob, uchala talaba, birinchi kurs  kabi. 
18         Son   narsaning   aniq   yoki   noaniq   miqdorini   ifodalash   xususiyatiga   egaligiga
ko‘ra   tildagi   ko‘p,   oz,   bir   oz   singari   umumiy   miqdor   bildiruvchi   so‘zlardan
farqlanib turadi.  Sonlar quyidagi grammatik belgilarga ega:  
        1.Sonlar   ot   bilan   birikkanda   so‘z   o‘zgartuvchi     affikslar   olmaydi,   aksincha
ularning   o‘zi   otning   aniqlovchisi   vazifasini   bajaradi:   O‘n   sakkiz   yashar   yigit.
birinchi o‘rinda bormoq.
    2.Ba’zan son va sifat birgalikda otning aniqlovchisi vazifasini bajarishi mumkin.
Bunday   holda   son   aniqlovchi   vazifasida   kelgan   sifatdan   avval   joylashadi:   Beshta
baland bino, uchta qora qo‘y.
        3.Son   gapda   asosan   aniqlovchi   va   kesim   vazifasini   bajaradi:   Mehnat   kishini
uchta   balodan   saqlaydi:   yurak   siqishdan,   axloqiy   buzilishdan,   muhtojlikdan.   Bu
xotinning joni bitta emas, mingta (A.Qahhor).  
        4.Ba’zan   sonlar   fe’l   oldidan   kelib,   ravish   singari   hol   vazifasini   bajaradi:   U
ariqning labidagi oshrayhon bargidan uch-to‘rtta uzib keldi.
        5.Sonlar   boshqa  so‘zlardan  yasalmaydi,  ya’ni   son  yasalish   tizimiga  ega  emas.
Biroq ba’zi sonlardan ot yoki fe’l yasalishi mumkin:  uch+lik, ikki+lanmoq  kabi.
    6.Sonning o‘ziga qo‘shiluvchi –inchi, -ov, -ala, -ta, -tacha, -lab,-larcha affikslari
shakl   yasovchilar   bo‘lib,   sonning   bir   turidan   boshqa   turini   hosil   qiladi.   Son   otga
bog‘langanda   ular   orasida   maxsus   hisob   so‘zlar,   ya’ni   numerativlar   ishlatiladi.
Numerativlar   kilogramm,   gramm,   botmon,   pud,   so‘m,   tiyin,   dona,   nafar,   hovuch,
qarich, kilometr, qadam, gektar, soat, minut, daqiqa, soniya   singari  ot turkumiga
mansub so‘zlardan tashkil topadi. 
19 II BOB. MIQDORNI BUTUN VAQISMLARGA
AJRATIBIFODALASHGA KO`RA TURLARI
2.1 Sonning ma`no turlari
       Sonlar ma’no jihatdan, dastlab, ikki guruhga bo‘linadi: 1) miqdor son, 2) tartib
son.
      Miqdor sonlar  narsani sanash, donalash, taxminlash, taqsimlashga asoslangan
umumiy   qiymatini   ifodalash   uchun   xizmat   qiladi.     Miqdor   sonlar   narsaning
qiymatini   ifodalash   xususiyatiga   ko‘ra   uch   guruhni   tashkil   qiladi:   a)   butun   son
narsa-buyumning   miqdoriy   butunligini   ifodalaydi:   bir   kishi,   uch   o‘rtoq,   ikkita
daraxt   kabi ;     b)   k asr   sonlar   butun   miqdorning     qismini   ifodalash   uchun   xizmat
qiladi. Ular   ko‘pincha bir necha sonning sintaktik   usul asosida   birikishdan hosil
bo‘ladi:     to‘rtdan   bir,   uchdan   ikki.   Shuningdek,   kasr   sonlar   yarim,   chorak,   nim
chorak   kabi so‘zlar vositasida ham   ifodalanadi;  d)   aralash sonlar   butun va kasr
sonlarning birligi asosida hosil bo‘ladi:  bir yarim, ikki butun o‘ndan besh.
                Miqdor  sonlar   ma’no jihatdan  sanoq  son,  dona  son,  chama son,  jamlovchi
son, taqsim son kabi turlarga bo‘linadi. Ular quyidagi xususiyatlarga egaligi bilan
o‘zaro farqlanadi:
            1.Sanoq   sonlar   bir   turdagi   narsaning   umumiy   sanog‘i,   sonning   nomini
ifodalash   uchun   xizmat   qiladi.   Masalan:   bir,   ikki,   uch,   to‘rt,   besh .   Sanoq   sonlar
numirativ so‘zlarsiz va numerativ so‘zlar bilan ishlatiladi:   besh kishi, o‘n yil, uch
qop un, o‘n olti tonna bug‘doy  kabi.
          Sanoq   sonlar   numerativ   so‘zlarsiz   yoki   numerativ   so‘zlar   bilan   qo‘llanib,
ko‘plik affiksini qabul qilganda chama, taxmin ma’nosini ifodalaydi:   soat beshlar
bo‘ldi,   oradan   uch   kunlar   o‘tdi.   Xuddi   shuningdek,   ma’no   sanoq   sonlarning
juftlanishi orqali ham ifodalanishi mumkin. Masalan:  Darchadan besh-olti kishishi
kirib keldi. 
          Sanoq   sonlarning   ba’zi   turlarigagina   3-shaxs   egalik   affiksi   qo‘shilib,   ularni
otlashtirishi mumkin:   Biri olim, biri muallim .   Sanoq sonlar hech qanday affikssiz
ham     otga   ko‘chishi   mumkin.   Masalan:   qirq,   yetti,   yigirma   kabi   aza   marosimlari
nomi shular jumlasidandir.
20         Barcha   sanoq   sonlar   o‘rtasida   bir   soni   alohida   grammatik   xususiyatga   egaligi
bilan   ajralib   turadi.   Uning   bunday   polisemantik   xususiyati   quyidagilarda   ko‘zga
tashlanadi:
     a) bir soni ot oldidan kelib, gumon, noma’lumlik ma’nosini hosil qiladi:   Bugun
sizni   bir  kishi   so‘rab  keldi .      Bir   soni  miqdor   bildiruvchi   so‘zlar   oldida  kelganda
ham shunday ma’nolar hosil bo‘ladi:  bir talay, bir necha, bir oz, bir qadar .
          b)   holat   ma’nosidagi   fe’l,  ot,   sifat,  ravish   oldida  kelib   ma’noni   kuchaytiradi:
Mashina bir silkinib, to‘xtadi. Ertaga bir dam olmasam bo‘lmaydi. 
          d)   uyushiq   bo‘laklar   yoki   sodda   gaplarda   biriktirvuchi   bog‘lovchi   vazifasini
bajaradi:  Xursandligidan bir kuladi, bir yig‘laydi. 
     c) ayiruv-chegaralov yuklamasi vazifasini bajarishi mumkin:  Mening ishonchim
bir sensan.   
          f)   bir   soni   jo‘nalish,   chiqish   kelishigi   affiksi   bilan   hamda   –day,   affiksi   bilan
qo‘llanganda   ravishga   ko‘chadi:   birga   ishlamoq,   birdan   kirib   kelmoq,   birday
qaramoq.
            2.Dona   sonlar   bir   turdagi   narsani   yakkalab,   donalab   sanaladigan   umumiy
miqdorini   anglatadi   va   sanoq   songa   –ta   affiksini   qo‘shish   orqali   shakllanadi:
beshta,   o‘nta,   ikkita.   Biroq,   -ta   affiksi   bir   soniga   qo‘shilganda   r   undoshi   t
tovushiga o‘zgaradi: bir+ta= bitta. 
         Dona son hosil qiluvchi –ta affiksi numerativ so‘z o‘rnida ishlatiluvchi vosita
sifatida   ham   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘ladi:   Beshta   qalam-besh   dona   qalam,
to‘rtta talaba-to‘rt nafar talaba, yuzta qoramol-yuz bosh qoramol.
          Ba’zan   dona   sonlar   fe’l   oldidan   kelib,   hol   vazifasini   bajaradi:   Uning   bitta
gapirib, o‘nta kuladigan odati bor .
            Boshqa   miqdor   sonlardan   farqli   ravishda,   dona   son   hosil   qiluvchi   –ta
affiksidan   keyin   ko‘plik   ifodalovchi   –lar   affiksi   hamda   kelishik   qo‘shimchalari
qo‘shilmaydi.   dona   sonlar   1,2-shaxs   birlikdagi   egalik   affiksi   bilan   ham   deyarli
qo‘llanmaydi.   Faqat   3-shaxs   egalik   affiksini   qabul   qilib,   otlashishi   mumkin.
Bunday   holda   dona   sonlar   turli   kelishik   affikslarini   qabul   qilishi   va   ot   singari
vazifalar bajarishi mumkin. Masalan:  Birniki mingga, mingniki tumanga. 
21          3.Taqsim  sonlar   narsaning miqdor   jihatdan teng   bo‘linganligini ifodalaydi.
Taqsim   son   quyidagicha   hosil   bo‘ladi:   a)   sanoq   songa     -   tadan   qo‘shimchasini
qo‘shish   bilan:   beshtadan,     to‘rttadan ;   b)   dona   sonlarni   takror   qo‘llash   orqali:
ikkita   –   ikkita,   to‘rtta   –   to‘rtta .   Bunday   holda   takror   qo‘llangan   sonning
ikkinchisiga –tadan affiksi qo‘shilishi ham mumkin:  ikkita-ikkitadan kabi.
     Miqdor sonning bu turi numerativ so‘z bilan qo‘llanishi mumkin:  ikki nusxadan,
Besh donadan, yuz kelogrammdan.
     Taqsim sonlar boshqa miqdor sonlar kabi ot va ot vazifasidagi so‘zlar yoki fe’l
oldidan   kelib,   narsa   yoki     harakatning   miqdoriy   belgisini   ko‘rsatadi:   Navbatda
turganlar bittadan, ikkitadan bo‘lib kela boshladi. 
            Taqsim   sonlar   ham   boshqa   son   turlaridan  farqli   ravishda   egalik,   kelishik   va
ko‘plik qo‘shimchalarini qabul qilmaydi. Demak, ular otlashmaydi.
           4.Jamlovchi sonlar   narsa miqdorini   jamlab, to‘dalab ko‘rsatadi. Ular sanoq
sonlarga   -ov, -ala, -ovlon, -ovlashib  qo‘shimchasini qo‘shish bilan hosil bo‘ladi. 
      Jamlovchi sonning –ov, -ovlon affiksli shakli har doim 1-shaxs birlik shakldan
tashqari, barcha egalik affiksi  bilan qo‘llanib, gapda  ot  vazifasida ishlatiladi.  Shu
bois   sonning   boshqa   turlaridan   farqli   ravishda   gapda         sifatlovchi   -   aniqlovchi
vazifasini    bajarmaydi :    Uchovining
maqsadi bir .  Oltovlon ola bo‘lsa, og‘zidagin oldirar.
            Biroq   –ala   affiksli   jamlovchi   son   ot   oldidan   kelib,   sifatlovchi-aniqlovchi
vazifasini   bajaradi:   Ikkala   o‘rtoq   bir   bo‘lib   ishga   tushdilar.   –ov,   -ala,   -ovlon
affikslari   bilan   hosil   bo‘ladigan   jamlovchi   sonlarning     faol   qo‘llanishi   ikkidan
yettigacha bo‘lgan sonlarda ko‘proq  kuzatiladi.
       Jamlovchi sonning –ov, -ala affiksli shakliga kelishik affikslari 3-shaxs egalik
qo‘shimchasidan   keyin   qo‘shiladi,   -ala   affiksli   shakliga   esa   kelishik   affikslari
egalik affiksining 1-shaxslaridan boshqa turlaridan keyin qo‘shiladi va gapda ega,
qaratqichli   aniqlovchi   va   to‘ldiruvchi   vazifasini   bajaradi:   Ikkovi   qadirdonlarcha
ko‘rishdilar.   Ikkalasining   bo‘yi   teng.   Terimchilarning   uchalasiga   ham   mukofot
berildi.   To‘rta-langizdan boshqa hamma yig‘ilishga qatnashdi.
22      Bundan tashqari, jamlovchi son  ov+la+sh+ib  affiksi yordamida hosil bo‘luvchi
shaklga   ham   ega.   Bu   affiks   bilan   shakllangan   jamlovchi   sonlar   ko‘pincha   fe’lga
bog‘lanib, gapda hol vazifasida keladi:  Uchovlashib ichkariga kirishdi.  
          5.Chama   son   narsa   miqdorini     chamalab,   taxminlab   ko‘rsatish   uchun
ishlatiladi  va quyidagicha yasaladi:  1)   –tacha   affiksi  orqali:   o‘ntacha, beshtacha ;
2)   –lab  affiksi vositasida:   o‘nlab, yuzlab ; 3)   –lar  qo‘shim-chasi orqali:   soat birlar
bo‘ldi,   o‘ntalar ;   4)   –larcha   qo‘shimchasi   orqali:   o‘nlarcha,   yuzlarcha;   5)   sanoq
yoki   dona   sonlarni   juftlash   orqali: bir-ikki,   ikki-uch ,   uch-to‘rtta,   besh–oltita ;   6)
chama sonlarni hosil qilishda ba’zi taxmin ma’nosidagi so‘zlar ham ishtirok etadi:
o‘ttizga yaqin, yigirma chog‘li, kamida o‘nta, qariyb yuzta, yuzdan ortiq . 
          Chama   sonlar   hisob   so‘zlari   bilan   qo‘llanadi.   Bunda   chama   ma’nosini   hosil
qiluvchi affikslar hisob so‘ziga qo‘shiladi:  Maktab uzog‘i bilan yuz metrcha narida
edi. Oradan bir yilcha vaqt o‘tdi .
            Chama   sonning   gapdagi   vazifasi   uning   qaysi   so‘z   bilan   birikishiga   bog‘liq
bo‘ladi.   Masalan:   a)   ko‘pincha   otga   bog‘lanib,   sifatlovchi   aniqlovchi   vazifasini
bajaradi:  Kuzgacha besh-oltita ketmon ishdan chiqdi. (A.Q)   b) fe’lga bog‘lanib hol
vazifasini bajaradi:  Ro‘zimat qorong‘ida ko‘ziga yigirma besh yoshlarda ko‘ringan
edi. (A.Q.)   v) otlashgan holda shaxs ma’nosini ifodalaydi va gapda ega, vazifasini
bajaradi:   bitta-yarimta   sezgani   yo‘qmi,   degan   o‘y   bilan   atrofga   alangladi.   (S.
Ahmad)
        .Tartib sonlar  narsaning  joylashish tartibini, o‘rnini  ifodalash bilan boshqa
sonlardan   farqlanadi. Ular sanoq songa     - nchi, -inchi ,   -lamchi   affiksini qo‘shish
orqali hosil bo‘ladi: birinchi, ikkinchi, beshinchi ,   birlamchi ,   ikkilamchi   kabi.
Tartib  sonlar   boshqa   son
turlaridan farqli ravishda hisob so‘zlari bilan qo‘llanmaydi.
      Tartib   son   yasovchi   affikslar   bir   soniga   qo‘shilganda     «ilk»,   «dastlabki»,
«oldingi» kabi so‘zlar bilan sinonim bo‘ladi:  Qishning birinchi kunlarida qor qalin
yog‘di.
      Tartib   son   yasovchi   affikslar   ikki   soniga   qo‘shilganda   «boshqa»   so‘ziga
ma’nodosh bo‘ladi:  Endi masalaning ikkinchi tomoniga e’tibor qarataylik.  
23         Narsa,   hodisalar   tartibini   ko‘rsatishda   avval   sanoq   son   undan   so‘ng  tartib  son
qo‘llaniladi:   Bir   tomonda   sho‘x,   ikkinchi   tomonda   kishining   qalbini   tirnaydigan
katta ashula bo‘lmoqda.
    Tartib son ba’zan narsaning turi yoki navini ifodalash uchun ham xizmat qiladi.
Bunda   tartib   son   narsaning   joylashish   o‘rnini   emas,   aksincha,   uning   belgisi,
xususiyati   e’tiborga   olinadi:   U   yettinchi   chiroqni   oldiga   qo‘yib,   erining   to‘nini
yelkasiga tashlaganicha o‘tirardi (S.Ahmad).
        Tartib   sonlar   narsaning   miqdoriga   ko‘ra   belgisini   ko‘rsatib,   gapda   sifatlovchi
aniqlovchi vazifasini bajaradi:   Atirgullar, ko‘rkam karnaygullar, xil-xil gulbeorlar
kuzning  birinchi  izg‘irinlarini pisand qilmaydi (O).   Fe’l-kesimga bog‘lanib, gapda
miqdor holi vazifasini bajaradi:   Bunday go‘zallikni Abrorjonning   birinchi  ko‘rishi
edi. 
    Tartib son  otlashadi. Ular otlashganda avval egalik qo‘shimchasi so‘ng kelishik
qo‘shimchasi   qo‘shiladi   va   gapda   ega,   to‘ldiruvchi,   qaratqich   aniqlovchi   kabi
vazifalar bajaradi:  Ikki otliq ancha gaplashib turgandan keyin  biri  qishloq tomonga
ketdi,  ikkinchisi  orqaga qaytdi. 
        Tartib   sonlar   gap   bo‘laklariga   garammatik   jihatdan   bog‘lanmay,   kirish   so‘z
vazifasida   ham   qo‘llanadi:   Birinchidan,   hali   juda   yoshsiz,   ikkinchidan,   bu
vazifani uddalashga tajribangiz yetisharmikan.
2.2  Sonning tuzilishiga ko‘ra turi.
 Sonlar tuzilishiga ko‘ra sodda, qo‘shma, juft va takroriy kabi turlarga bo‘linadi.
        Sodda   sonlar   bir   o‘zak   morfemadan   iborat   bo‘lgan   sonlardir.  Hozirgi   o‘zbek
tilida faol ishlatiladigan 23 ta sodda son bo‘lib, ular yozuvda arab va rim raqamlari
bilan,  shuningdek,   harflar   vositasida     ifodalanadi.   Ular   quyidagilar:   nol,  bir,   ikki,
uch,   to‘rt,   besh,   olti,   yetti,   sakkiz,   to‘qqiz,   o‘n,   yigirma,   o‘ttiz,   qirq,   ellik,
oltmish,yetmish,   sakson,   to‘qson,   yuz,   ming,   million,   milliard .   Sonlarning   boshqa
turlari   mazkur   sodda   sonlarning   qo‘shilishi,   juftlanishi,   takroridan   tuziladi.   Ayni
paytda,   sodda   sonlar   sonning   ma’no   jihatdan   turlarini   shakllantirishda   ham   asos
bo‘ladi:  beshta, ikkala, to‘rttadan, uchov, o‘nlarcha, oltinchi  kabi. 
24          Hozirgi tilimizda sodda sonlar qatoridan o‘rin egallaydigan   oltmish, sakson va
to‘qson   sonlari   aslida   olti-mish,   sakkiz-o‘n,   to‘qqiz-o‘n   singari   qo‘shma   sonlar
asosida  hosil bo‘lgan. 
     O‘zbek tilida ayrim sodda sonlar so‘zlar bilan  sinonimik  munosabatga kirishadi.
Masalan:   bir-yakka,   yolg‘iz,   yagona;   ikki-qo‘sh,   juft   kabi.         Shuningdek,   sodda
sonlar   tilimizdagi   ba’zi   so‘zlar   bilan   omonim,   paronim   bo‘lishi   ham   mumkin.
Masalan:  pichoqning uchi, osmonga uch  kabilar  uch  sonining,  qirq (aza marosimi),
arqonni   qirq   kabilar   qirq   soning   omonimidir;   to‘rt   soni   esa   nutqda   to‘r(uyning
to‘ri)   oti bilan paronim bo‘lishi mumkin.
          Qo‘shma   son   ikki   yoki   undan   ortiq   sodda   sonning   birikishidan   tuzilgan
sonlardir:  o‘n besh, yigirma sakkiz, bir yuz qirq,   uchdan bir, uch butun undan ikki. 
         Tildagi ba’zi qo‘shma sonlar ham tarixan o‘zining sinonimlariga ega bo‘lgan.
Masalan:  o‘n ming-tuman, yuz ming-lak, o‘n olti-bir pud  kabi.
        Juft sonlar  ikkita har xil sonning teng aloqadagi takroridan tuzilgan sonlardir.
Juft sonlar   sodda va qo‘shma sonlarning quyidagi tartibda teng aloqaga kirishuvi
orqali   shakllanadi:   a)   sodda   son+sodda   son:   bir-ikki,   ikkita-uchta,   bitta-yarimta,
to‘rt-beshta  kabi; b) sodda son+qo‘shma son:  o‘n-o‘n beshta, o‘n besh+yigirmata,
sakson-sakson   beshta   kabi;   d)   qo‘shma   son+qo‘shma   son:   yigirma   uch-yigima
to‘rt, to‘rt yuz-besh yuz  kabi.
          Nutqda   sanoq,   dona,   taqsim   sonlar   juft   holda   qo‘llanganda   taxmin,   chama
ma’nosi hosil bo‘ladi.
          Takroriy   sonlar   ikkita   bir   xil   shaklga   ega   bo‘lgan   sonlarning   aynan
takroridan tuziladi. Nutqda sanoq, dona va taqsim sonlar takroriy sonlar shaklida
ishlatiladi: bir-bir,   ikita-ikkita,   beshta-beshtadan   kabi.   Sonlar-ning   takrori   orqali
taqsim son hosil bo‘ladi.
      “Son” boshlang’ich ta`limda elementar nazariy tushunchalar asosida amaliy 
o’rganiladi. Lekin  1- bosqich ni to’liq ma`noda sonni amaliy o’rganish bosqichi 
deb nomlaymiz. Chunki bu bosqichda umuman nazariyasiz son ustida ishlanadi va
bu 1-sinfning savod o’rgatish  va 1-sinfning 2-yarmiga to’g’ri keladi. Bu bosqich 
soni o’rganuvchi keying bosqichlarga zamin tayyorlaydi. Ma`lumki, savod 
25 o’rgatish davrida o’quvchilar bilan kundalik ishlar, rasmlar, predmetlar, mavzular 
yuzasidan og’zaki savol-javoblar o’tkaziladi. Masalan: “ Bugun nechanchi sana?, 
Biz nechanchi asrda yashayapmiz?, Bu yil nechanchi yil? Kabilar.
Mavzular bilan bog’liq holda, “Oila” mavzusida:  “Oilangizda nechta kishi
yashaydi?, Nechta akangiz (yo ukangiz, yoki opa-singlingiz) bor?, Siz oilada
nechanchi farzandsiz?, Nechanchi yilda tug’ilgansiz?, Hozir nechanchi sinfda
o’qiyapsiz?”  yoki  O  tovushi va  O o  harfi bilan tanishtirishda:  Osmonda nechta 
oy
bor?, Nechta yulduz bor?  (Bolani o’ylashga majbur qiladi),  Nechta yulduzning
nomini bilasiz?”  kabi.
1-sinfning ikkinchi yarmida mashq ishlash paytida  “Gapda nechta  kim?
so’rog’iga javob bo’lgan so’z bor?, Nechta unli bor?, Nechta undosh bor?, 
Berilgan
so’z nechta bo’g’inga bo’linadi?”  kabi savollarga javob olinadi.
Bu bosqichda aralash berilgan so’zlardan gap tuzdirish, mashq matnidan gaplar
sonini, gapda so’zlar sonini, so’zdagi bo’g’in yoki tovush sonini aniqlatish, 
baozan tahlilni yozma tarzda bajarish (5 ta unli bor, beshta bo’g’in bor) kabi 
mashq turlari qo’llaniladi. Bunda  “Predmet (nomi)ga bog’lanib kelgan so’zga 
so’roq berib ko’rchi?, U nimani bildiryapti?”  kabi savollardan foydalaniladi.
2-bosqich  2-sinfga to’g’ri keladi. Bu bosqichda asosan ikki vazifa bajariladi:
1.  Nechta?, qancha?  so’roqlariga javob bo’lib, shaxs va narsalarning sanog’ini:
nechanchi?  so’rog’iga javob bo’lib, shaxs va narsalar tartibini bildirgan so’zlar
haqida elementar nazariy tushunchani shakllantirish;
2. Sonlarga so’roq bera olish, ularning nimani bildirishini ayta olish, ulardan
foydalanib o’z fikrini aniq ifodalash, mazmunga mos holda sonlarni o’rinli 
qo’llash ( o’nta o’quvchi, o’ntacha o’quvchi  kabi) ko’nikmasini o’stirish, 
lug’atlardan foydalana olish qobiliyatini shakllantirish. Bu bilim va ko’nikmalar 
mashqlar bajarish bilan mustahkamlab boriladi. Dastlabki mashqlar tayyor 
materialdan sonni aniqlashga va izohlashga qaratiladi, keyingi mashqlar esa fikrni 
26 va izlanishni talab etadi. Mashqlar muayyan izchillikda bir tizimni tashkil etishi 
lozim.
O‘qituvchi  talabalar bilan savol - javob qilish orqali son so‘z turkumi haqidagi
nazariy bilimlarni mustahkamlab oladi. 
Sonni    o‘ganish  tizimi  son  haqidagi  materalni  leksik grammatik tomonidan
sinfdan - sinfga o‘tgan sayin boyitib murakkablashtirib borishni nazarda tutadi.
   Boshlang'ich ta‘limda son 3 yo‘nalishda o‘rganiladi. 
1. Sonlarning talaffuzi va ma’nosi ustida ishlash.
2. Sonning grammatik shakllari ustida ishlash.
3. Sonlarning imlosi ustida ishlash.
Son boshlang’ich sinflarda quydagi izchilliklarda o‘rganiladi.
2-sinfda   nechta?,   qancha?,   so‘roqlariga   javob   bo‘lib   shaxs   va   narsaning
sanog‘ini,   nechanchi?   So‘rog‘iga   javob   bo‘lib,   shaxs   va   narsaning   tartibini
bildiradi.
Nechta? qancha yoki nechanchi? so‘roqlariga javob bo‘lgan bunday so‘zlar
shaxs   va   narsalarning   nomini   bildirgan   so‘zlarga   bog‘lanib   ularning   sanog‘i
yoki tartibni ifodalashi amaliy o‘zlashtiriladi va keyingi sinflarda sonning so‘z
turkimi sifatida o‘rganishga o‘quvchilar tayyorlanadi.
27 Shaxs va narsaning sanog‘ini bildirgan so‘zlar Necha?, miqdorini bildirgan so’zlar 
Nechta?, Qancha? tartibini bildirgan so’zlar Nechanchi? So‘rog‘iga javob 
bo‘ladi.  Masalan: besh 
(Necha?) baho, Sakkizta ( Nechta?) kitob, oltinchi ( Nechanchi?) qavat.  
Sanoqni bildiruvchi 
so zlar Necha? ʻ
O n, yeti, ikki 
ʻ Miqdorni bildiruvchi 
so zlar Nechta? 	
ʻ
Qancha? 
O nta, yettita, ikkita 
ʻ Tartibni bildiruvchi 
so zlar Nechanchi?  	
ʻ
O ninchi, yettinchi, 
ʻ
ikkinchi 
Shu bilan birga darslikda o quvchilarga qiziqarli va mavzuni oson 	
ʻ
tushunishlari uchun mashqlar she r ko rinishida berilgan.
ʼ ʻ
     Sanoqni bildirgan so zlarga –ta qo shimchasini qo shish orqali narsa miqdorini 	
ʻ ʻ ʻ
bildirgan so zlar hosil qilinadi. Masalan: to rt-to rtta,  o n-o nta Shaxslarning 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
2874 - sahifa  
 
 Bir deganda birinchi
O'rnimizdan turamiz.  
Ikkida egilamiz,
so'ng esa rostlanamiz.
Uch deganda uch marta;
Chuqur nafas olamiz
To'rtinchida hammamiz
yonga qo'lni cho'zamiz
Besh deganda besh marta,
Qattiq qarsak chalamiz.
Olti desak kursiga,
Jim o'tirib olamiz. sanog‘iga nisbatan –ta qo shimchasi qo llanilmaydi. Shaxsga nisbatan nafar so zi ʻ ʻ ʻ
ishlatiladi. 
 
Shaxs va narsaning tartibini bildirgan so zlar sanoq so zlarga –inchi, -nchi 	
ʻ ʻ
qo shimchalari qo shish orqali yasaladi. 	
ʻ ʻ
Masalan: beshinchi qator,uchinchi sinf… 
   Ikkinchi sinfda son so z turkumi “Sanoq va tartibni bildirgan so zlar” deya	
ʻ ʻ
keltirilgan. Ikkinchi sinf o quvchilari sanoq va tartib haqida birinchi sinfda 	
ʻ
boshlang ich tushunchalarni o rganishgan. 	
ʻ ʻ Ikkinchi sinfda o rganilgan bilimlarga 	ʻ
qo shimcha ma lumotlar o rganiladi. 	
ʻ ʼ ʻ
2-sinf  3-qism 81-sahifa  
Shaxs va narsaning sanog‘ini bildirgan so zlar Nechta? Qancha? So roqlariga 	
ʻ ʻ
javob bo ladi.  	
ʻ
O nta nok                               Bir qop un 	
ʻ
Nechta nok?                           Qancha un? 
Shaxs va narsaning tartibini bildirgan so zlar Nechanchi? so rog‘iga javob 	
ʻ ʻ
bo ladi. 	
ʻ
To qqizinchi may. 
ʻ
Nechanchi may? 
O quvchilar o rganilgan mavzuni mustahkamlash uchun mashqlar asosan 	
ʻ ʻ
matnlar asosida berilgan, bunda o quvchilar matnlar ichida keltirilgan sanoq va 	
ʻ
tartib sonlar orqali bajaradilar. 
Kompyuter so zi inglizchada “hisoblayman” degan ma’noni bildiradi. 	
ʻ
Birinchi kompyuterlar  faqat hisob-kitob ishlari uchun ixtiro qilingan. Ularning 
kalkulyatordan farqi bo lmagan. 	
ʻ 1946-yil  olimlar ENIAC nomli ulkan 
kompyuterni yaratishadi. Yangi kompyuterning og‘irligi  27 tonna  kelar edi. Bu 
beshta filning umumiy vaznidan ham og‘irroq degani. Qanchalik og‘ir va katta 
bo lmasin, ENIAC hozirgi jajji telefonlardan ming marta ortda qoladi. 	
ʻ
1. Kompyuter so zining ma’nosi nima? 	
ʻ
29 2. Ilk kompyuterning og‘irligi qancha edi? 
•   Ajratib ko rsatilgan so zlarni ko chiring. Nechta? Qancha? Nechanchi? ʻ ʻ ʻ
so roqlariga javob bo ladigan so zlarning tagiga chizing. 	
ʻ ʻ ʻ
Uchinchi sinfda son so z turkumi “Son haqida ma lumot” deb keltirilgan. 	
ʻ ʼ
Bu sinfda quyi sinflarda o rganilgan bilimlar mustahkamlanib, qo shimcha 	
ʻ ʻ
ravishda mavzu keng yoritilgan. 3-sinf 4-qism 2023-yil 9-sahifa. 
Shaxs va narsaning sanog‘ini bildirgan so zlar 	
ʻ son  deyiladi. Sonlar  Nechta? 
Qancha?  so roqlariga javob bo ladi. 	
ʻ ʻ
Nechta (daftar)?  – O nta daftar. 	
ʻ
Qancha (suv)?  – Bir payola suv. 
Shu bilan bir qatorda uchinchi sinfda sonlarning turlari va sonlarning imlosi
haqida ham ma lumotlar berilgan. 15-sahifa. 	
ʼ
Sonlar narsalarning joylashish tartibini ham bildirib, Nechanchi? so rog‘iga 	
ʻ
javob bo ladi: Nechanchi (xona)? - Yettinchi xona. Nechanchi (qavat)? – 	
ʻ
To qqizinchi qavat. To rtinchi, to qqizinchi sonlari 	
ʻ ʻ ʻ tartib sonlardir . 
Sanoq sonlarga  -inchi, (-nchi)  qo shimchalarini qo shish bilan tartib son hosil 	
ʻ ʻ
qilinadi:  yetmish + inchi – yetmishinchi, yetti + nchi - yettinchi, ikki + nchi 
ikkinchi, yuz + inchi - 
yuzinchi. 
Mavzu yuzasidan mashqlar rasmlar va qiziqarli matnlar, she rlar yordamida	
ʼ
ifodalangan. 
Bunda o quvchilar mavzuni oson va sodda usulda o rgana olishadi 	
ʻ ʻ
To rtinchi sinflarda son so z turkumi 3-qismda berilgan. Quyi sinflarda 
ʻ ʻ
o rganilgan bilimlarni mustahkamlash uchun mashqlar keltirilgan.  	
ʻ
Ularga qo shimcha ravishda sonlarning turlari haqida ma lumotlar berilgan 	
ʻ ʼ
va sonlarning turlari har biri alohida-alohida mavzu sifatida berilgan. 
4-sinf 3-qism2023-yil 65-72-sahifalar. 
30 Shaxs va narsaning sanog‘ini bildirgan so zlar son deyiladi. Sonlar nechta? ʻ
qancha? so roqlariga javob bo ladi. 	
ʻ ʻ Nechta daftar? – beshta daftar, qancha 
kun? – yeti kun.  
 
Sonlar narsalarning joylashish tartibini ham bildirib, nechanchi? so rog‘iga	
ʻ
javob bo ladi: nechanchi (xona)?	
ʻ  - birinchi xona,  nechanchi (qavat)?  – 
to qqizinchi qavat. 	
ʻ
Birinchi, to qqizinchi sonlari tartib sonlardir. 	
ʻ
Sanoq sonlarga -inchi (-nchi) qo shimchasini qo shish bilan tartib son hosil 	
ʻ ʻ
qilinadi:  oltmish-oltmishinchi, yetti - yettinchi. 
Mavzu yuzasidan yangilangan darslikda kichik yoshdagi o quvchilarni 	
ʻ
diqqatini tortadigan qiziqarli mashqlar berilgan. Bilamizki kichik yoshdagi 
o quvchilar rasmlar orqali eng sodda usulda o rganishadi, yangilangan darslik 	
ʻ ʻ
ham rang-barang ham rasmlar asosida tashkillangan. 
  122-mashq .  Topishmoqlarning javobini toping, sonlarning belgilang va 
ko chiring. 
ʻ
  Daraxtda to’q qizil, 
Bo’yi bir qarich,  O’xshayman deb oltiga,   
    Bir olma pishdi.  
Soqoli ikki qarich.  Yiqildi to’qqizning oldiga. 
Ikkiga ajratsam, munjoqlar
tushdi.  
 
Bitta dara, ikki tog‘,
  Ikki yaproq bir tanda, 
O’zi bitta, qulog;i to’rtta 
  Kezar yozda chamanda.  Ichidagi sariyog‘. 
31  
Ushbu maqolada boshlang‘ich sinflarda son so z turkumining qo llanilishi ʻ ʻ
va darsliklarning tahlili keltirilgan. Maqolada mavzuga oid mashqlar, ularning 
sahifalari, kitob qismlari bilan alohida va jadval ko rinishida uchratishingiz 	
ʻ
mumkin.  
Darslikda mavzu yuzasidan ma’lumotlar juda aniq va kerakli darajada 
berilgan. Misollar orqali boyitish va o quvchiga sodda tarzda tushintirish albatta 	
ʻ
o qituvchining pedagogic mahoratiga bog‘liq bo lib, zamonaviy darsliklarimiz 	
ʻ ʻ
avvalgilaridan anchagina farq qilishini ham inobatga olishimiz kerak bo ladi. 	
ʻ
   
32 XULOSA
        Shunday qilib, sonning leksik-semantik va grammatik xususiyati  uni leksik va
grammatik aspektda o’rganishni taqozo etadi. Son grammatika va imlo o’qitishdagi
suhbat   metodida,   yarim   izlanishli   muammoli   metodda,   analitik   (tahlil),   sintetik
(tarkib),   induktiv   metodlarda   o’rganiladi.   Bu   metodlar   son   yuzasidan   beriladigan
tushunchalarning   mohiyatiga,   o’quvchilarning   tayyorgarlik   darajasiga   bog’liq
holda   tanlanadi.   Agar   o’quvchi   son   haqida   ma`lum   darajada   bilimga   ega   bo’lsa,
yarim   izlanishli   muammoli   metod   yoki   suhbat   metodidan;   agar   bola   son   haqida
umuman tushunchaga ega bo’lmasa, induktiv va analiz metodlaridan foydalaniladi.
“Son” ustida ishlash dastur talabiga ko’ra 1-sinfdan boshlansa ham, uni o’rganish
jarayoni, metodik jihatdan 4 bosqichga bo’linadi.
          Og‘zaki   va   yozma   nutqda   sonlardan   to‘g‘ri   va   o‘rinli   foydalana   olishni;  
Sonlarga shakldosh so‘zlar topishni; Matndagi sonlarni boshqa miqdor bildiruvchi
so‘zlar   bilan     almashtirishni   bilishga   e’tibor   qaratiladi.   Umumlashtirish   ba’zan
o‘quvchilar   tomonidan,   ba’zan   o‘qituvchi   tomonidan   shakllantiriladi.   Uzoq
muddatli   tahlil   va   tushuntirishdan   so‘ng   xulosani   ko‘pincha   o‘quvchilar
shakllantiradi,   yasaydi.   Bu   mavzuda   o‘qituvchi   quyidagicha   umumlashtiradi:  
«Nechta?, qancha? so‘rog‘iga javob bo‘lgan so‘zlar sanoqni, nechanchi? so‘rog‘iga
javob bo‘lgan so‘zlar tartibni bildiradi» .
      O‘zbek tilining so‘zlarga boyligi boshlang‘ich sinf ona tili va o‘qish 
darsliklarida   qo‘llangan   holatidan   ham   ma’lum.   Son   so‘z   turkumi   ustida   olib
borilgan lug‘aviy ishlar o‘quvchilarning mavzuga doir bilimlarini mustahkamlash,
kengaytirish   bilan   birga,   lug‘at   zahirasini   boyitishga   xizmat   qiladi.   Son   ustida
ishlash   dastur   talabiga   ko‘ra   1-sinfdan   boshlansa   ham,   uni   o‘rganish   jarayoni,
metodik jihatdan 4 bosqichga bo‘linadi.
Son   boshlang‘ich   ta’limda   elementar     nazariy   tushunchalar   asosida   amaliy
o‘rganiladi. Lekin 1-bosqichni to‘liq ma’noda  sonni amaliy o‘rganish bosqichi deb
nomlaymiz. Chunki bu bosqichda umuman 
nazariyasiz son ustida ishlanadi va bu 1-sinfning savod o‘rgatish va 1-sinfning 2-
yarmiga to‘g‘ri keladi. 
33 A DABIYOTLAR:
  
1. Matchonov S., Bakiyeva, G`ulomova X., Yo`ldosheva Sh., Xolboyeva G.
Boshlag`ich sinflarda ona tili o’qitish metodikasi. –T., Ishonch hamkor. 2021.
2. Matchonov S., G`ulomova X., Suyunov M., Boqiyeva H. Boshlag`ich sinflarda
o’qish darslarini pedagogik texnologiyalar asosida tashkil etish.–T.: Yangiyo’l
poligraf servis, 2008. –224 b.
3. Ne’matov H., G`ulomov A., Ziyodova T. O’quvchilar so’z boyligini oshirish.
(O’qituvchilar uchun metodik qo’llanma.) –T.: RTIMM, 1995. –76 b.
4.   Fuzailov   S.,   Xudoyberganova   M.,   Yo`ldosheva   Sh.   Ona   tili.   3-sinf   uchun
darslik, –
T.: O`qituvchi, 2019. –152 b.
5. G`afforova T., G`ulomova X. 1-sinfda ona tili darslari. –T.: Taffakur, 2007. –
206
b.
6. Ikromova R., G`ulomova X., Yo`ldosheva Sh., Shodmonqulova D. Ona tili. 4-
sinf
uchun darslik, –T.: O`qituvchi, 2020. –160 b
7. Rahmatullayev.   Sh.  Hozirgi    adabiy  o‘zbek  tili   –   Toshkent:   Universitet,
2006  
8. R.   Sayfullayeva,   B.   Mengliyev,   G.   Boqiyeva,   M.   Qurbonova,   Z.
Yunusova, M. Abduzalova 
9. Hozirgi o ‘ zbek adabiy tili Toshkent  –  2009. 
10.   Ro‘ziyeva.   D.,   Usmonoyeva.   M.,   Holiqova.   Z.Interfaol   metodlar:   mohiyati
va qo‘llanilishi. –  Toshkent 2013
34

Son so’z turkumi va uni o’qitish metodikasi

Купить
  • Похожие документы

  • O'zbek tilshunosligida semema va sema munosabatining talqini
  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha