Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 1.1MB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

egamurodov farrux

Ro'yxatga olish sanasi 04 Iyun 2024

1 Sotish

Сorel draw dasturida to'g'ri va egri chiziqlar

Sotib olish
                O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O'RTA
MAXSUS TA'LIM VAZIRLI
NIZOMIY NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT PEDAGOGIKA
UNIVERSITETI
FIZIMA MATEMATIKA FAKULTETI
MATEMATIKA K AFEDRASI
Matematika Informatika  Yo’nalishi
______________________________ fanidan
K U R S   I SH I
Mavzu :   Corel  draw dasturida to'g'ri va egri chiziqlar
202 – guruh  2  – bosqich talabasi  
                    Tayyo rladi:                                    
Tekshirdi:(Ilmiy rahbar)                 U. Rajabov
TOSHKENT – 2024
1  
MUNDARIJA
KIRISH ..................................................................................................................................................... 3
I.BOB.CorelDraw dasturi bilan tanishtirish. ............................................................................................. 4
1.1.COREL DRAW dasturi imkoniyatlari bilan tanishish ......................................................................... 4
4- rasm ........................................................................................................................................................ 12
1.2.To’g’ri va egri chiziqlar chizish. ....................................................................................................... 12
Pick (ko’rsatgich) instrumenti bilan ishlash. ............................................................................................... 21
1.3.Sodda atroflama chiziqlar va to’ldirishlar. ........................................................................................ 25
II.BOB. CorelDRAW muharriri chiziq chizish bo'yicha keng imkonyatlari ........................................... 28
2.1. CorelDRAW muharriri chiziq chizish bo'yicha ................................................................................ 28
2.2.Konturlar va tayonich nuqtalar .......................................................................................................... 32
XULOSA ................................................................................................................................................ 36
FOYDALANILGANADABIYOTLAR: ................................................................................................. 37
2 KIRISH
Respublikamizning     ta’lim   sohasida   amalga   oshirilayotgan   vazifalar   va
ularning amaliy natijalari  kompyuter  teхnologiyalarini  o’rganish bilan bog’liq holda
rivojlanmoqda.   Bugungi   kunda   yoshlarimizni   kompyuter   savodхonligiga   o’rgatish,
jumladan,   kompyuter   dasturlaridan   biri   grafik   dasturning   imkoniyatlaridan
foydalanish zamon talablaridan biridir. Bu dasturlar yordamida hujjatlarni bezash va
dizayn   ishlari,   matbuotda,   zamonaviy   bino   va   inshootlarni   loyihalashda,   vektorli
grafikaga   mo’ljallangan   ishlarni   bajarishda   keng   foydalanilmoqda.   Ana   shunday
dasturlardan   biri   CorelDraw   dasturi   hisoblanib,   ushbu   dastur   yordamida   grafik
dizaynli   har   qanday   ishlarni   bajarishda,   elektron   hujjatlar   tayyorlashda   keng
qo’llanilmoqda.   CorelDraw   dasturiy   paketi   takomillashib,   ko’p   imkoniyatlarga   ega
bo’lgan   vositaga   aylandi.   Dastur   oynasida   murakkab   amallarni   bajarishga
mo’ljallangan shunday uskunalar mavjud bo’lib, ular yordamida chegaraviy chiziqlar,
millimetr o’lchami, soya berish, masshtabni o’zgartirish, matn yozish, diagrammalar,
tayyor   figuralar   va   shakllardan   foydalanib   chizish,   chiziq   turlari,   ob’ektlarni   biror
burchakka   burish   va   boshqa   amallarni   mukammal   bajarish   mumkin.   CorelDraw
fazoviy figuralar va tekislikdagi shakllarni tasvirlovchi dastur hisoblanib, kompyuter
grafik imkoniyatlarining deyarli barcha jihatlarini ochib beradi. Dastur uch o’lchamli
fazoda   ish   olib   borishga   mo’ljallangan.   U   yordamida   bino   va   inshootlarning   old   va
orqa   ko’rinishlari   –   bosh   fasad,   hovli   fasadi,   yon   fasadlari,   ustki   ko’rinishining
planini   chizishni   hamda   geometrik   shakllarni   chizishni   amaliy   mashg’ulotlarda
kompyuterda   bajarib   ko’radilar.   Har   хil   animatsiyalardan   foydalanib,   shakllarni
harakatga   keltiradilar.   Bu   esa   shu   fanga   qiziqishni   orttiradi   va   darsning
samaradorligini ta’minlovchi omillardan biri hisoblanadi.
3 I.BOB.CorelDraw dasturi bilan tanishtirish.
1.1.COREL DRAW dasturi imkoniyatlari bilan tanishish
 Yuqlangandan sung dastur ekranga «Xush kelibsiz SOREL DRAW» mulokot
oynasini   chiqaradi   va   bir   nechta   variantlarni   taqdim   qiladi:   yangi   xujjat   yaratish
(GRAPHIC),   oxirgi   yaratilgan  xujjatni   ochish   (Orep   last   edited),   mavjud  xujjatni
ochish   (Orep   GRAPHIC),   o’qitish   tizimi   (COREL   TUROR).   Yangi   xujjatni
yaratish   uchun   fayl   (FILE)   menyusida   Yangi   (NEW)   komandasini   bajariladi.
Mavjud xujjatni ochish uchun fayl menyusida ochish (Oren) komandasi bajariladi.
COREL DRAW   dasturi bir necha xujjatlarni bir vaqtda ochish imkoniyatiga ega, u
xolda shu  paytda  kerak  bo’lmagan  xujjatlarni   yopish  kuzda  tutilgan.  Menyu  Fayl
(FILE)   bo’limida   yoping   (Zakryt,   Close)   komandasi   bajarilganda   aktiv   xujjat
yopiladi.   Dastur   yuqlangandlan   so’ng   ekranda   paydo   dastur   oynasiga
foydalanuvchining   interfeysi   deyiladi(User1Tzeg   t1egtaze).   Interfeys   inson   va
kompyuter orasida bog’lovchi bo’lib ishlash uchun panel, asboblar, muloqot oynasi
va x.k larni taklif etadi. Foydalanuvchi interfeysiga saxifa, bosh menyu, xujjatlarni
aks ettiruvchi ishchi oynalari xamda tasvirlarni muxarrirligini amalgam oshiruvchi
xar   xil   panellar   tuplami.   Oynaning   markazidagi   katta   oq   maydon   ishchi   ishchi
xudud bo’lib xar bir xujjat aloxida - aloxida ochiladi. Ekranning tepa qismida bosh
menyu bo’limlari quyidagicha nomlanadi:
• Fayl   (File)
• Muxarrir   (Redaktirovanie,   Edit)
• Кo’rinish   (Prosmotr,   View)
• Кampanovka   (Layout)
• Boshqaruv   (Upravleniya,   Arrange)
• Effektlar(Effects)
• Nuqtaviy   tasvir   (Toch.izob,   Vitmaps)
• Matn   (Text)
4 • Servis   (Tools)
• Oyna   (Okno,Windows)
• Yordam   (Pomoщ,   Ne1r)
Bu   komandalarning   xar   biri   funktsional   jixatdan   yakinbulgan   amallarni
bajaradi,   masalan:   matn   menyusi   matn   bilan   ishlaydigan   komandalardan   iborat,
effekt menyusi nuktaviy va vektorli grafikani yaratadigan komandalar tuplamidan
iborat.   Xossalar   asboblar   qatori   (   Rgoreggu   Var)   Xossalar   asboblar   qatoridagi
(   Rgoreggu   Var)   maydonlar   va   tugmalar   to’plami,   ishlatilayotgan   asbob   yoki
belgilangan   ob’ekt   turiga   bog’liq   xolda   Ko’rinishga   ega   bo’ladi,   masalan,   matn
blokka   olinganda   xossalar   katorida   matn   parametrlari   aks   etadi.   COREL   DRAW
Ob’ektlar   belgilanmagan   xolatda   xossalar   qatorida   (Rgoreggu   Var)   xujjatning
umumiy   parametrlari   beriladi,   masalan:   varakning   formati,   joylashuvi   va
boshqalar.
Xolat qatori (Status Var) Ishchi ekranning pastki qismida xolat qatori (Status
Var)   joylashgan   bo’lib   turli   xil   xizmat   ma’lumotlarini   aks   ettiradi:   parametrlar,
obvodka   va   ranglar,   xarf   parametrlari ajratilgan   ob’ektlar   xaqida   ma’lumot va   aktiv
asboblar  xaqida  ma’lumot.  Bu  qatorning,  kurinishi   xolati   va  tarkibini  o’zgartirish
mumkin.
Asboblar   paneli(Toolbox)   Ishchi   oynaning   chap   tarafida   asboblar   paneli
joylashadi.   Bu   panelda   barcha   instrumentlar   joylashgan   bo’lib,   ular   yordamida   turli
grafik ob’ektlarni yaratish ajratish, taxrirlash mumkin. Asboblar bilan ishlayotgan
paytda belgilangan ob’ektga bog’lik xolda kursorning ko’rinishi uzgaradi. Bundan
tashkari   asboblar   panelida   ba’zi   asboblarni   ajratib   olish   mumkin,   bunda   bu
gruppalar   «suzuvchi»   panellar   yoki   Fluoyut   kurinishdagi   panellar   shaklida
bo’uladi.   Docker   tipidagi   panellar   muloqot   oynalarining   bir   ko’rinishidir.   Bu
panellar   ekranda   doimiy   joylashgan   bulishi   mumkin   bulib,   xujjatlarning   ishchi
oynalari   bilan   muloqotda   bo’lishi   mumkin.   Oyna   (Window)   menyusida   Docker
5 tipidagi   komanda   bajariladi   va   ochilgan   ruyxatdan   keraklisi   tanlanadi.   •   Panel
Object   Manageg   (Dispetcher   ob’ektov)   -   ob’ekt   va   qatlamlarning   parametrlarini
6 aks ettiradi. • Panel Virw Manageg (Dispetcher vidov) - akslarining ko’rinishlarini
yaratish   va   boshqarish   uchun.   •   Panel   Graphic   and   Text   Styles   (Stili   teksta   i
grafiki) - grafik va matnli obektlarni yaratish va nomlanishi uchun. • Panel Co1or
Styles (Цvetovye stili) - ranglar to’plamidan foydalanish uchun.
Panel   Symbols   and   Special   Characters   (Simvoly   i   spetsialnye   znaki)   -  
dekorativ simvollar sinfi tanlash uchun.
• Panel  Internet  Bookmark Manageg  (Dispetcher  zakladok  Internet)  - matnli
gipermurojatlarni yaratish va boshqarish uchun.
• Panel   NTML   Object   Conflict   (Analizator   konfliktov   ob’ektov   NTML)   -
xujjatlarni   korrektsiyalash   va   tekshirish,   Internet   tarmog’i   orqali   taqdim   etish
uchun.
• Panel   Script   and   Preset   Manageg   (Dispetcher   makrosov   i   gotovyx
obraztsov) - makroprgrammalarni yozish va sozlash uchun uchun.
• Panel   Object   Data   (Baza   dannyx)   -   xujjatdagi   jadvalni   xar   bir   ob’ektlarini
ma’lumotini o’zlashtirish, masalan: o’lchami, narxi va boshqalar.
• Panel Object Rrorerties (Svoystva ob’ektov) - xujjatdagi
ob’ektlarni parametrlarini o’zgartirish va aks ettirish uchun.
• Panel   Link   Manageg   (Dispetcher   svyazannyx   izobrajeniya)   -  
xujjatda bo’lmagan ammo u bilan aloqada bulgan tasvirlarni boshqarish.
• Panel   Vitmap   So1og   Mask   (Цvetovaya   maska   tochechnogo 
izorajeniya) - nuktaviy tasvirlarni rangli nikoblarni yaratish uchun.
• Panel   Lens   (Linza)   -   Linza   turlarini   tanlash   va   parametrlarini  
aniqlash uchun.
• Panel Artistic Media (Imitatsiya) - murakkab ko’rinishdagi vektor 
muyqalami bilan ishlash uchun.
7 1-rasm
8 •Tgapsformation(Transformirovanie)paneli xar xil ko’rinishdagi
transformatsiyani boshqarish uchun
• Panel   Shaping(Izmenenie   formy)   -   bir   nechta   ob’ektlarning   uchta
ko’rinishini bittaga kombinatsiya kilish.
• Panel   So1og   (Цvet)   i   So1og   Ra1ette   Vgowser   (Цvetovye   palitry)   -   rang
bilan ishlash uchun
• Panel   Vgowse   (Obzor)   -   dastur   xujjatlarini   kurish   va   boshqarish   uchun
• Panellar Cliparts (Vektornye izobrajeniya), Rhotos (Fotografii), ZD models
(Tryoxmernye   modeli)   -   prouramma   Bilan   beriladigan   SD-ROM   kompakt
disklarini kurish uchun
• Panel FTR Sites (Sayty   FTR) - FTR saytlarga murojatlarni   saqlash   uchun va
katta massivdagi axborotlar bilan ishlash uchun.
                                                              2-rasm
9 COREL   DRAW   ob’ektlari va   ularning   shakllari bilan   ishlash COREL   DRAW
dasturi   vektorli   tasvirlarni   yaratishda   turli   vositalarni   qo’llaydiingichka
chiziqlar,patsimon   shtrixlar.Sho’nga   karamay   vektorli   grafikaning   ish
usuli,"ko’lda"   chizishdan   ancha   farq   qiladi.Shuning   uchun   vektorli   konturni
yaratishni va taxrirlashni tasavvur qila olish kerak. Shu maqsadda COREL DRAW
dasturi geometrik figuralarni yaratish (tugri turtburchak, kupburchak, ellips, spiral)
uchun   muljalgan   asboblarga   ega,bundan   tashqari   "erkin   chizish"   asboblari   (pero,
kalligrafik,   pero).   Gradientli   setka   (Mesh   Fill),   vektorli   grafikaning   asosiy
instrumenta   bo’lgan   Bez’e   —egri   chiziqlari,   Bez’e   asbobi   (Vezier).   Vektorli
konturlarni   tuliq   taxrirlash   qanday   asboblar   orqali   yaratilganligadan   qattiy   nazar   bir
xil   usulda   bajariladi:   Forma   (Share)   asbobi   yordamida,   redaktor   maxsus   paneli
(Node   Edit)   tarmog’i   orqali   yoki   uni   almashtiruvchi   xossalar   asboblar   qatori
(Rgoregtu   Var).   Кonturlar   va   tayanch   nuqtalar   Кontur   (rath)   bu   chiziq   bo’lib
dasturning   chizuvchi   asboblar   orqali   yaratiladi   va   ob’ektning   simli   strukturasini
tashkil   qiladi.Кeyinchalik   kontur   obvodka   parametrlarini   (outine)   va   ranglarini
(fill)   taqdim   qilishi   mumkin   va   buning   natijasida   u   ko’rinishga   ega   bo’lib   chop
etilishi mumkin. Agar konturda qaysidir parametrlar etishmayotgan bo’lsa u oddiy
rejimda   ko’rinishga   ega   bo’lmaydi,   to’liq   ob’ekt   shaklida   xujjatda   saqlansada,
pechatga   chiqarilmaydi.   Forma (Shape) asbobi yordamida ajratish mumkin bo’lgan
-   kontur   (tashkil   qiluvchi   kontur   –   kombinatsiyalanuvchi   konturlar   yigindisidir),
aloxida   ob’ekt   xisoblanadi   (oЬject).   Odatda   kontur   ko’p   segmentlardan   tashkil
topadi,   bu   konturlar   tayanch   nuqtalarida   ulangan   Bez’e   egri   chiziqlaridan   tashkil
topgan.   Segmentning   bir   tayanch   nuqtasi   joyini   o’zgartirishi   shaklni   o’zgartiradi.
Segment shaklini boshqaruvchi nuqtalar orqali xam o’zgartirish mumkin. Standart
geometrik   figuralarni   (tugriturtburchak,   elips,   yoy,   aylana)   yaratish   uchun
muljallangan asboblar sichqonchaning bir xaraqati orqali geometrik figurani chiza
oladi.
Tug’ri   turtburchak   (Rectangle)   Tugriturtburchak   asbobi   istalgan
tugriturtburchak   yoki   kvadratlarni   chiza   oladi.   Tugriturtburchak   chizish   uchun
asbob ustida sichqoncha tugmasini bosib quyib yubormagan xolda kerakli o’lcham
olinadi.   Agar   tugriturtburchakni   markaziy   nuqtadan   chizish   lozim   bo’lsa,
tugmasini bosib turish kerak, kvadrat chizish uchun tugmasi ishlatiladi. Ajratilgan
ob’ektda  ung tugma  orqali  kontekst  menyusini  chaqirish mumkin, bunda ekranga
ob’ekt   xossalari   paneli   chiqadi.   Bu   panelda   tug’rito’rtburchak   asbobi   va   chetlari
silliqlangan   burchaklar   maydoni   bo’lib   bunda   xar   bir   burchakni   silliklanishi
foyizlarda   ifodalanadi   Silliqlangan   burchaklarni   Forma   yoki   Strelka   asboblari
orkali   yaratish   mumkin.Buning   uchun   sichqoncha   ko’rsatkichini   to’rtburchak
burchagiga olib kelib bosib turgan xolda chetga tortiladi.
10 3-rasm
Ellips   asbobi   (Ellipse)   Ellips   asbobi   ellipslar   va   aylanalar   chizish   uchun
muljallangan.   Ellips   o’ziga   tashki   chizilgan   to’rtburchak   burchaklaridan   boshlab
chiziladi.Ellipsni   chizish   uchun   markazda   tugmasi,   aylana   uchun   bosilishi
lozim.Ob’ekt xossalari  paneli erdamida ellips parametrlarini o’zgartirish mumkin.
Ellips   tugmachasining   yukori   qismidagi   vkladka   orqali   ellipsning   tipini   tanlash
mumkin.Ellips, Sektor, Yoy.Bu tugmalar xosalar asboblar qatorida qaytariladi.
Uchta   asbob,   ko’pburchak   (Ro1ugon),   Spiral   (Spiral),   Кordinata   varaq   i
(Graph   Paper),   ob’ekt   guruxiga   yig’ilgan   bo’lib   asboblar   panelidan  aloxida   panel
ko’urinishida ajratish mumkin.
Spiral   asbobi   (Spiral)
Spirallar  yaratish  uchun  muljallangan yoki   uzluksiz  egri  chiziqlar  shaklidagi
geometrik   shakillarini yaratish mumkin. Spiral chizish jarayoni   turtburchak chizish
jarayoni bilan bir xil. Spiral asboblari bo’limidan semetrik va logorifmik tugmalar
orqali   spiral   turini   tanlash   mumkin.   Muntazam   spiral   yaratish   uchun   tugmasini
bosib   turish   kerak.   Spiral   parametrlarini   xossalar   asboblar   qatoridan   o’zgartirish
mumkin.
11 4- rasm
1.2. To’g’ri   va   egri   chiziqlar   chizish.
COREL   DRAW   dasturida   murakkab   chiziqlar   va   shakllar   xosil
kilish Egri chiziqlar guruxi asboblari (Surve)
Egri   chiziqlar   guruxi   asboblari   panelida   quyidagi   uskunalar   bor:   Chizish
(Freehand),   Bez’e   (Vezier),   Pero   (Natural   Pen),   Chizik   ulchami   (Dimension),
Boglovchi chizik (Sonnector Line) va Boglovchi (Sonnector).
5-rasm
Кo’pburchak   asbobi   (Ro1ugon)
Кo’pburchakni,   kerakli   tomonlarga   ega   bo’lgan   geometrik   ob’ekt   sifatida
tushunish   mumkin.   Кo’pburchakning   bir   varianti   sifatida   yulduzchani   olish
mumkin,   bunda   ichki   chizilgan   ko’pburchakni   maydonini   kesib   utadi.
Кo’pburchakni  yoki yulduzchani  chizish to’rtburchak chizishdan farqi yo’k. S1g1
tugmasini   bosib   turgan   xolda   muntazam   ko’pburchak   chiziladi.   Кupburchak
parametrlarini   ob’ekt   xossalari   paneli   orqali   o’zgartirish   mumkin.   Кo’pburchak
12 vkladkasini tanlab ushbu panelda tomon qirra maydonida ko’pburchakning qirralar
sonini   kiritish   mumkin.   Qirralar   o’tkirligi   maydonida   shartli   birliklarda   qirraning
13 o’tkirlik   darajasini   kiritish   mumkin.   Кo’pburchak   va   yulduzcha   tugmachalari
ko’pburchaklarni   tanlash   imkonini   beradi.   Barcha   ushbu   maydon   va   tugmachalar
xossalar asboblari qatorida qaytariladi.
6-rasm
Shuni   aytib   utish   kerakki   dasturda   ba’zi   kelishmovchiliklar   xam   bor.   Masalan,
parametrlar muloqot oynasida ko’pburchakning yulduzcha shaqlidagi yana bir turi
mavjud. (Ro1ugon as Star)
7-rasm
Кoordinata   qog’ozli   asbobi   (Graph   Paper)
Кordinata   qog’ozli   asbob   berilgan   parametrli   reshyotka   yaratish   imkonini
14 beradi.Bunday   reshyotkani   grafiklar   yoki   diagrammalar   uchun   koordinatali   asos
qilib   olish   mumkin.Bu   instrument   parametrlarini,   parametrlar   muloqot   oynasida
koordinatali qog’oz bo’limida o’zgartirish mumkin. Yacheykalar soni maydonida
15 eniga   (Number   of   cells   wide)   buyiga   (Number   of   cells   high)   ko’ra   yacheykalar
miqdorini   o’zgartirish   mumkin.Кvadrat   yacheykali   reshyotkalarni   tayyorlash
uchun   tugmasini   bosib   turish   kerak.   Chizish   asboblari   (Freehand).   Chizish
asboblari istalgan chiziklrni chizish uchun mo’ljallangan. Bu asbob ishi natijasida
vektorli   kontur   xosil   bo’lib   bu   kontur   tayanch   nuqtalari   dastur   yordamida
avtomatik qo’yiladi. Bu konturlar ustida erkin taxrirlash imkoni mavjud.
7-8- rasm
Bu   asboblarda   chizayotgan   paytda   liniyalar   kalinligi   va   obvodkalar   rangini
uzgartirish   mumkin.   Chizib   bulingan   chizikni   istalgan   paytda   davom   ettirish
mumkin. Buning uchun kursorni uning oxirgi nuktasiga olib kelib (kursorning egri
chiziklari   kursatkichga   aylanadi),   sichkoncha   tugmasini   bosgan   xolda   chizikni
davom   ettirish   xamda   chizish   asboblari   yordamida   tugri   chizik   chizish   mumkin.
16 Bez’e   asbobi   erdamida   maksimal   aniklik   va   maksimal   ratsionallik   bilan   ixtieriy
konturni   yaratish   mumkin.   Bu   asbob   foydalanuvchini   grafik   dizaynda   barcha
17 narsani xal kiluvchi Forma yaratuvchisiga aylanishiga imkon beradi. Tugri chizikli
sigmentlar tuzish. Tugri  chizik yaratish uchun Bez’e asbobi  kulay keladi. Buning
uchun Bez’e asbobini tanlash kerak. Кursorni boshdangich nuktaga olib kelish va
sichkonchaning chap tugmasini  bosish  kerak. Tugma bosilgan joyda segmentning
boshlangich   tayanch   nuqtasini   ifodalovchi   ko’ra   nuqta   paydo   bo’lad.   U   keyingi
nuqta   yaratilgunga   kadar   aktv   bo’lib   turadi   .   So’ng   kursirni   keyingi   nuqta
joylashadigan   yangi   joyga   olib   o’tish   kerak   .   Ikki   nuqta   Tug’ri   chiziq   bilan
tutashadi.   Tayanch   nuqtalarning   turlari.   Bir   necha   segmentlarning   tutashishida
tayanch   nuqtalari   Corel   Draw   dasturida   uch   tipli   bulishi   mumkin   :   1.   Ikki   egri
chiziqni   "bukilishda"   tutashtiruvchi   tayanch   nuqtasi   -   burchak   tayanch   nuqtasi
deyiladi   .   (cups   node)   BundaY   tayanch   nuqtasida   boshkaruvchi   chiziqlar   xam
yunalishi   ,xam   o’zinligi   buicha   mustaqildir.   2.   Ikki   egri   chiziqni   sinishsiz
tutashtiruvchi tayanch nuqtasi -silik tayanch nuqtasi deiladi (smooth node) Bunday
tayanch   nuqtalarda   boshqaruvchi   chiziqlar   bir-biridan   faqat   o’lchami   bilan   gina
mustaqil,   yonalishi   bo’icha   esa   umumiy   tutashuvchi   tug’ri   chiziqni   tashkil   qiladi
.Boshqaruvchi chiziqlarni birining o’rin almashishi ikkichi xam o’rin almashishiga
olib keladi. 3. Sinishsiz va bir xil qiyalik bilan tutashgan tayanch nuqtasi simetrik
tayanch   nuqtasi   deiladi   (symmetrcal   node).   Bunday   tayanch   nuqtalarda
boshkaruvchi chiziqlar bir-biriga xam yonalishi, xam kalinligi bilan bog’lik,
Imitatsiya   asbobi   nuqtali   grafika   dasturlarida   ko’prok   ishlatiladi.   Shunga
qaramay   vektorli   dastur   xam   bu   asbobni   taqdim   etadi.Bu   asbob   orqali   Peroda
chizish o’pnini bosa oladi, shu bilan birga bezakli shtamp o’rnini xam bosadi. Bu
asbobning   joyibligi   shundaki   u   asosiy   konturni   chizib,   bu   kontur   bo’ylab   turli
obe’ktlar joylashib manzarali va grafik effektlarni beradi. Na’muna rejimi (Rgeset)
bu   rejimda   shunday   obe’ktlarni   yaratish   mumkinki,   bunda   bu   obe’ktlar   tayyor
na’munalarga   qarab   o’z   shaklini   o’zgartiradi.   Bu   rejimda   shakilli   chiziqlarni
ishlatish   mumkin.   Muyqalam   rejimi   (Vrush)   bu   rejimda   murakkab   tuzilishga   ega
bo’lgan   bezakli   shakillarni   yaratish   mumkin.   Purkagich   rejimi   (Object   Sprayer)
kontur   trektoriyalari   bo’ylab   turli   grafik   obe’ktlarni   joylashtiradi.   Bu   rejim
murakkab   ramqalar,   bezakli   qatorlarni   yaratish   uchun   muljallangan.   Кalligrafiya
rejimi  (Sallligraphis)  bu rejimda kalin pero yoki  enli  muy qalam  egri  chiziqlarini
chizish  mumkin. Bosim  rejimi  (Rgessure)  bu  rejimda  shunday  chiziqlarni  chizish
mumkinki   bu   chiziqlarni   klaviatura   orqali   boshkarish   mumkin.   Na’muna   rejimi
(Rgeset). Xossalar asboblar qatorida bu rejim tanlansa quyidagi parametrlarga ega
bo’lamiz:   tekislash   maydoni   (Freehand   Smoothing)   asosiy   chiziqni   0   dan   100
18 diapazonigacha   tekislash   imkoniyati.(rasmda   1   raqami   bilan   ko’rsatidgan)   O’lcham
maydoni   (Size)(2   rakam)bezakli   shtrixlarning   o’lchamini   foizlar   xisobida
o’zgartish   imkonini   beradi   .   1   dan   999%   gacha.   Ob’ektlar   ro’yxati   maydoni   (3
raqam)   bu   ro’yxatda   turli   formadagi   purkaladigan   ob’ektlarning   namunalari
keltirilgan.   Save   tugmachasi   (4   raqam)   muyqalam   rejimida   ish   yuritish   bilan   bir
xil.   Uchirish   tugmachasi   (Delete)   ro’yxatdagi   xoxlagan   variantlardan   birini
uchiradi.   Purkash   tartibi   (Sgau   Ogdeg)   (6   raqam)   ob’ktning   kontur   bo’ylab
joylashish   ro’yxatini   taqdim   etadi   -   Tasodafan   (Ramdom1u),   Кetma-ketli
(Sequendally),   Yunalish   buylab   (Vu   Digektion).   Ob’ektlar   ro’yxatiga   ko’shish
tugmasi   (Add   to   SprayList)   (7   rakam   )   ob’ektlar   ro’yxatiga   ya   ngi   elementlarni
qo’shish  imkoniyatini  beradi. Ulardan keyinchalik "Uynovchi" qatorini  (play  list)
tashkil qilish mumkin.
9-rasm
Ob’ektlarni   purkash   (Object   Sprayer)   ni   tanlanganda   xosalar   asboblar   qatorida
ko’ydagi parametlarga ega bo’lamiz: (Sglajivanie) maydoni (Freehand Smoothing)
(rasmda   1   rakami   bilan   )   -   0   dan   100   gacha   diapazonda   bolgan   asosiy   shtrixni
tug’irlash  darajasini   aniqlash  uchun   mo’ljallangan.  O’lchamlar   maydoni   (Size)   (2
rakam)   1dan   999%   gacha   diapazondagi   Boshlang’ich   min.   va   mak.   O’lchamlarni
19 foizlarda   aniqlashga   imkon   beradi.   Ob’ektlar   ro’yxattida   (Spraylist:)   (3   raqam)
turli xildagi purkaklaninuvchi ob’ektlarning keng tanlash (dakarativnyx) namunasi
20 berilgan.Save   tugmasi   (4)   ming   ishlash   jarayoni   moy-   qalam   (Vrush)   rejimida
ishlash jaroyonidan farq qilmaydi. Uni SD- R formatida saqlash  imkonini  beradi.
O’chirish   tugmasi   (Delete)   (5)   ruyxatdagi   ixtiyoriy   variantni   ochirish
imkoniyatlarni   beradi.   Purkash   tartibi   ro’yxati   (Srgau   Order)   (6)   kontur   bo’ylab
ob’ektlarni   taksimlash   usullarining   ruixatini   -   Tasodifiy   (Ramdomly),   ketma   ket
(sequentially),   Yunalish   boicha   (Vu   Direktion)   Ob’ektlar   ro’yxatiga   ko’shish
tugmasi   (Add   to   Spraylist)   (7)   ob’ektlar   ro’yxatiga   yangi   elemertlar   qo’shish
imkoni   beradi.   Ulardan   keinchalik   «uynnovchi»   sostav   tashkil   kilinishi   mumkun.
Ob’ektlar   ruixatini   aktivlash   tumasi   (Spraylist   Dialog)   (8)   aktiv   elentlar   ruixatini
yaratish   muloqat   oinasini   ekranga   chiqaradi   unda   2   ta   oyna   ko’rsatilgan:   barcha
ob’ektlar ro’yxati oynasi (Spraylist) va aktiv ob’ektlar oynasi (R1aulist). Ob’ektlar
maydoni   /   intervalar   (Dabs/Spasing)   (9)   ob’ektlar   va   intervallar   sonining   o’zaro
aloqasini o’zgartirish imkoni beradi. intervalar (Spacing) quyi maydonda ob’ektlar
moxiyati   orasidagi   intervallarni   aniqlaydi,   yuqori   ob’ektlar   (Dabs)   maydonida   esa -
xar-bir interval nuqtasidagi shu ob’ektlar sonini. Aylanish tugmasi (Rotation) (10)
ekranga   barcha   ob’ektlar   aylanishining   parametrini   o’zgartirishi   mumkin   bo’lgan
qo’shimcha   oynani   chiqaradi.   Joy   o’zgartirish   tugmasi   (Offset)   (11)   ekranga
ob’ektlarning   konturga   nisbatan   ko’chish   yunalishi   va   qiymatini   o’zgartirish
mumkin   bo’lgan   qo’shimcha   oynani   chiqaradi.   Qiymatni   tiklash   tugmasi   (Reset
Value)(12)   moe   faylda   saqlangan   boshlang’ich   qiymatni   qaytarishi   mumkin.
Кalligrfiya   rejimini   tanlashimiz   bilan   Svoystva   (Rgoregtu   Var)   asboblar   panelida
quyidagi   parametrlarga   yo’l   ochiladi   :   Tekislash   maydoni   (Freehand   Smoothing)
(1-raqam   bilan   belgilngan)   va   kenglik   (Width)   (2)lar   Muyqalm   kabi
funktsiyalanadi   Burchak   (Angle)   (3)   maydoni   muykalamning   ogish   burchagini
aniqlash   uchun   xizmat   qiladi.   Svoystva   asboblar   chizig’ida   Najim   rijimi
tanlanganda quyidagi parametrlarga yo’l ochiladi: Tekkislash maydoni va kenglik
muyqalam shtrixi qalinligini boshqarish tugmalar erdamida ta’minlanadi.
Pick   (ko’rsatgich)   instrumenti   bilan   ishlash.
Corel   DRAW   -   bu   illyustratsiyalarni   vektor   grafikasi   printsipiga   asoslangan
holda   yaratuvchi   va   tahrirlovchi   dastur   hisoblanadi.   Corel   DRAW   dasturining
imkoniyatlari   unda   turli   hil   grafik   kompozitsiyalarni   yaratishga   yordam   beradi.
Ayniqsa   dinamik interaktiv instrumentlar, turli hil effektlar   va   grafik ma'lumotlarni
HTML  va PDF formatlarida tayyorlash imkoniyatlari  yaratilgan. Bundan tashqari
Corel   DRAW   grafik   muharririda   ranglar   palitralarida   turli   hil   ranglarni   tanlash
mumkin.  Shuningdek	  turli	  formatlar	  bilan	  ishlashda	  yordam	  beruvchi	  turli
21 instrumentlar,   import   va   eksport   uchun   zarur   bo`lgan   ko`plagan   filtrlar,   tasvirni 
nashr qiluvchi vositalar ijodkor uchun eng yuqori ijodiy muhit yaratib beradi.
Corel DRAW grafik muharriridagi asosiy dasturlar 
Corel   DRAW   9   quyidagicha   qismlardan   tashkil   topgan; 
Dastur fayllari (Program Files)
Ma'lumot   beruvchi   fayllar   (Help   files)
O`rgatuvchi   dasturlar   va   namunalar   (Tutors   and   Examples) 
Konturlar va zalivkalar (Outlines & Fills)
Makroslar   (Scripts)   va   zagotovkalar   (Presets)
Corel   PHOTO   -   PAINTS   quyidagi   qismlardan   tashkil   topgan; 
Dastur fayllari (Program Files)
Ma'lumot   beruvchi   fayllar   (Help   files)
O`rgatuvchi   dasturlar   va   namunalar   (Tutors   and   Examples) 
Makroslar (Scripts) va zagotovkalar (Presets)
Filtrlar
Corel   DRAW   grafik   muharririda   quyidagicha   filtrlar   mavjud:
Rastr formatlari filtrlari: CPT, TIF, PCX, BMP, GIF, JPG, PCD, PSD, MAC,
PP5, TGA, SCT, FPX, PNG, RAW, DCS, WI, IMG, RIFF Painter 5.
Vektor  formatlari  filtrlari:  WPG,  AI,  DXF, CGM,   CMX,  CDR,   CPX,  CDX,
EPS, EMF, HPGL/PLT, PCT, Interpreteel Past  Scpript, WMF, PDF, PSF, DWG,
3DMF, VSD, TTF.
Animatsiya   fayllarining   barcha   filtrlari.
Tekst   fayllari   filtrlari:   WP8,   DOC,   RTF,   TXT,   XLS,   WQ/WB,   WK.
Internet formatlarining barcha filtrlari. Shuningdek:
66   ta   standart   shrift. 
Corel Uninstall.
Readme   fayllari   mavjud.
22 Yordamchi   dasturlar
Corel DRAW 9 grafik muharririning kompakt-diskida bir qancha yordamchi 
dasturlar mavjud:
Adobe Acrobat Reader 4 
Canto Simulus Deskbop 
Apple Qvik time 3.0 
Misrosoft   internet   explorer   5
Corel   DRAW   grafik   muharririni   ishga   tushirish
Corel DRAW dasturini ishga tushirgandan so`ng uning oynasi 1-rasmdagidek
ko`zga   tashlanadi.   Grafika   ustida   ishlash   uchun   Welcom   to   Corel   DRAW   (Corel
DRAWga xush kelibsiz) dialog oynasidagi variantlardan birini tanlash lozim. Agar
biz New Graphic (Yangi hujjat) variantini tanlasak ekran markazida nashr varag`i
bo`lgan - rasmdagidek standart oyna paydo bo`ladi. Ushbu dialog oynasidagi What
is New (Yangiliklar) bo`limidagi Corel DRAW dasturiga oid yangi o`zgarishlarni
bilib olamiz.
10-rasm
Quyida   Corel   DRAW   oynasining   asosiy   elementlari   haqida   ma'lumotlar
keltiramiz.
Satr   boshi   qatoridan   va   nashr   varag`idan   boshqa   barcha   yuzalar   ishchi   soha
deb   yuritiladi.   Oynaning   chap   burchagida   grafika   paneli,   o`ng   tomonida   esa   ranglar
23 palitrasi joylashgan. Oynaning yuqoridagi chekkasidan ketma-ket holda satr boshi,
24 menyu   satri,   standart   instrumentlar   paneli   va   atributlar   paneli   joylashgan.
Oynaning   pastki   qismida   gorizontal   aylantirish   yo`lchasi,   undan   pastda   esa   holat
satri joylashgan. Oynaning markazida nashr varag`i joylashgan. Soyali ramka esa
varaq   chegarasi   hisoblanadi.   Varaqni   o`rab   turgan   oq   maydon   esa   hujjat
oynasining ishchi maydoni deyiladi.
11-rasm
1.3.Sodda   atroflama   chiziqlar   va   to’ldirishlar.
CorelDRAW xozirda eng ko’p tarqalgan vektorli grafik muharrirlardan biri
hisoblanadi.   Ishlatish   va   sozlash   qulayligi, tarkibiga   kiritilgan   ko’plab   effektlar 
to’plami   foydalanuvchilarni bu dasturni ishlatishga yanada ko’proq jalb  
qilmoqda.   Dastur interfeysining   qulayligi   qisqa   vaqtda   uning   asosiy 
imkoniyatlari haqida tushuncha xosil qilish imkoniyatini beradi.
CorelDRAW   dasturini   o’rganishning   eng   samarali   usuli   -   bu   dasturda
ko’proq amaliy ishlashdir. Dasturni endi o’rganishni boshlagan foydalanuvchilar
katta   miqdordagi   murakkabma‘lumotlarni   o’zlashtirmasdan   ham   kompyuter
grafikasi olamiga kirishib ketishi  mumkin.
25 Corel   kompaniyasi   CorelDRAW   Graphics   Suite
dasturlar to’plamini rivojlantirish yo’lida ko’plab   ishlar   olib
bormoqda,   CorelDRAW   Graphics   Suite   X3/X4   dasturlar
to’plamlari   shular   jumlasidandir.   Kompaniya
mutaxassislarining   ta‘kidlashicha,   bu   dasturlarda   o’nlab
sezilarli o’zgarishlar   va   yuzlab   qo’shimchalar   kirirtilgan.
Bu   o’zgarishlar   dasturni   haqiqatdan   ham   yanada   yaxshilanishiga   olib   keldi,
ayniqsa  dasturni	  endi	  ishlatishni	  boshlagan   foydalanuvchilar     uchun
qulayliklar ko’paydi.
2005 yil CorelDRAW foydalanuvchilari uchun alohida ahamiyatli bo’ldi.
Dasturning   birinchi   rasmiy   ruscha   versiyasi-   CorelDRAW   Graphics   Suite   12
Russian Edition dasturlar to’plami ishlab chiqarildi.
CorelDRAW   dasturi   ishlab   chiqaruvchilari   ham   odatda   pikselli
tasvirlarni   dpi   larda   o’lchashadi,   shuning   uchun   ushbu   qo’llanmada   ham
o’lchovlar  dpi  larda beriladi.
CorelDRAW   dasturi   asosan	
  vektorli   tasvirlar	  yaratish	  va   ular   bilan
ishlashga   mo’ljallangan   bo’lsada,   unda   rastrli   tasvirlar   bilan   ham   ishlash
mumkin.
Vektorli   tasvir   deb,   faqat   yaqqol   ajratilgan   nuqta   (tugun)lar   va   bu
nuqtalarni   qandaydir   qonunlarga   asosan   tutashtiruvchi   chiziqlarlardan   tashkil
topgan tasvirga aytiladi.
Vektorli   figuralar   bo’yalgan   (ichki   tomondan)   qism   va
  chegaraga   (tashqi
tomondan   o’rab   turuvchi   bo’yalgan   chiziq)   ega   bo’lishi mumkin 
Chegara   bo’yalgan   qism
Vektorli   tasvirning   ichki   va   tashqi   qismlari
CorelDRAW   dasturida   yaratilgan   hujjatlarda   OLE   ( Object   Linking   and
Embedding  — ob‘yektlarni bir-biriga bog’lash va joriy qilish) texnologiyasi orqali
yaratilgan   maxsus   ob‘yektlar   ham   ishlatilishi   mumkin.   Bunday   ob‘yektlarni
26 o’zgartirish uchun, ob‘yekt ustiga   ikki   marta   sichqoncha   chap   tugmasini   bosish
orqali   bu ob‘yekt   yaratilgan   dasturni   ochib   o’zgartirish mumkin.
Ular   turli   qatlamlarda   joylashadi,   ya‘ni   ularni   yaqinlashtirsa   biri
ikkinchisini   orqasida   joylashadi   va   bunda  orqada   qolgan   ob‘yekt   –orqa
qatlamdagi,   bu   ob‘yektni   to’sib   qolgan   ob‘yekt   oldi   qatlamdagi   ob‘yekt
hisoblanadi (2.2-rasm).
Dastutda   ob’yektlarni   ustma-ust   joylashuvi
CorelDRAW   X4   dasturida   ko’p   sahifali   hujjatlarni   yaratish   mumkin.   Turli
sahifalarda   joylashgan   ob‘yektlar   bitta   qatlamda   joylashishi   mumkin,   lekin   bu
ob‘yektlat bir-biri bilan hech qanday bog’liqlikka   ega   bo’lmaydi.
27  II.BOB. CorelDRAW muharriri chiziq chizish bo'yicha keng imkonyatlari
2.1. CorelDRAW muharriri chiziq chizish bo'yicha
Ish maydonining chap tomonidagi asboblar panelida Freeform opsiyasini toping.
1. Kursorni   bo'sh   joyga   qo'ying,   sichqonchaning   chap   tugmachasini   bosib   ushlab
turing   va   uni   kerakli   yo'nalishga   torting.   Kursor   harakatining   traektoriyasini
takrorlab, muntazam kavisli chiziq chizilganligini sezishingiz mumkin.
2. To'liq   to'g'ri   chiziqni   yon   tomonga   og'ishsiz   chizish   uchun   Freehand   asbobi
yonidagi   pastki   burchakdagi   kichik   nuqtani   bosing   va   qo'shimcha   variantlardan
iborat   qalqib   chiquvchi   menyuni   ko'ring,   so'ngra   To'g'ridan-to'g'ri   Ikki   nuqtani
tanlang.
3. Kursorni   ish   joyidagi   bo'sh   joyga   qo'ying,   so'ngra   sichqonchaning   chap
tugmachasini   bosib   ushlab   turing   va   kerakli   yo'nalishga   torting.   Ko'rib
turganingizdek, chiziq mukammal tekis bo'ladi.
4. Agar siz poliliniya chizmoqchi bo'lsangiz, Freeform opsiyasining qalqib chiquvchi
menyusida tegishli elementni tanlashingiz kerak bo'ladi.
5. Bo'sh   joyga   sizning   poliliniyangizning   konturiga   mos   keladigan   bir   nechta
nuqtalarni   qo'ying   va   asbob   darhol   nuqtalarni   bir-biriga   bog'lab,   chiziq   tortadi.
E'tibor bering, markerlar har bir burchakda joylashgan bo'lib, ularni siljitish orqali
siz ob'ektning konturlarini o'zgartirishingiz mumkin.
6. Egri chiziq chizish uchun Freehand opsiyasining qalqib chiquvchi menyusidan Uch
nuqtali egri chiziqni tanlang.
7. O'zingiz xohlagan yo'nalishda to'g'ri chiziq chizing, so'ngra kursorni boshqa joyga
o'tkazing. Undan keyin kontur qanday egilishini ko'rasiz.
8. Xuddi shunday qiziqarli variant - "B-spline". Uning ishining mohiyati quyidagicha:
ushbu   parametrdan   foydalanib,   yuqorida   tavsiflangan   printsipga   muvofiq   singan
chiziqni   torting.   Keyin   asboblar   panelidagi   "Shakl"   opsiyasini   bosing   va
qo'llanmaning   boshidagi   nuqtani   bosing.   Siz   o'tkir   burchaklar   yumaloqlashganini
ko'rasiz CorelDRAW-da chiziqlar chizish
28 9. Вы   увидите,   как   острые   углы   станут   закруглёнными.
                                     12- RASM
Kvadrat   yoki   to‘g‘ri   to‘rtburchak   chizish   uchun   ekranning   chap   tomonidagi
29 paneldagi   To‘g‘ri   to‘rtburchak   asbobidan   foydalanish   kerak.CorelDRAW   da
to‘rtburchak.
13- rasm
Kursorni  bo'sh joyga qo'ying va sichqonchaning chap tugmachasini  bosib ushlab
turganda   diagonal   ravishda   torting.   Shundan   so'ng,   ish   joyining   yuqori   qismidagi
kirish   maydonlariga   tegishli   ma'lumotlarni   kiritish   orqali   gorizontal   va   vertikal
o'lchamni qo'lda sozlashingiz mumkin.
To'g'ri to'rtburchakni burish uchun "To'rtburchak" asbobining qalqib chiquvchi
menyusidan   tanlashingiz   mumkin   bo'lgan   "Uch   nuqtali   to'rtburchak"   opsiyasidan
foydalaning.
Keyinchalik   shaklning   tomonlaridan   biriga   aylanadigan   diagonal   chiziqni
torting.   Shundan   so'ng,   sichqonchaning   chap   tugmasi   qo'yib   yuborilishi   mumkin   va
kursor   kvadrat   yoki   to'rtburchakni   tasvirlab,   kerakli   yo'nalishda   sudralishi   mumkin.
Nishab   burchaklarining   o'lchamlari   biroz   yuqorida   tavsiflanganidek,   qo'lda
tahrirlanishi mumkin.
Poligon
CorelDRAW   da   siz   deyarli   har   qanday   shakldagi   va   mutlaqo   istalgan   sonli
30 burchakli ko'pburchak chizishingiz mumkin. Buning uchun:
Asboblar panelidan "Poligon" ni tanlang.
Kursorni   ish   varag'idagi   bo'sh   joyga   qo'ying   va   o'lchamni   sozlash   uchun   kerakli
yo'nalishga   torting.   Bunday   holda,   sichqonchaning   chap   tugmasi,   albatta,   siqilgan
bo'lishi kerak. Hajmi to'g'risida qaror qabul qilib, tugmani bo'shatish mumkin.
Yuqori   atributlar   panelida   qiziqarli   element   mavjud   bo'lib,   uning   yordamida   siz
burchaklar   sonini   o'zgartirishingiz   mumkin.   Umuman   olganda,   ushbu   funktsiyadan
foydalanib, siz aylanadan tashqari deyarli har qanday geometrik shaklni chizishingiz
mumkin. Kerakli burchaklar sonini qo'lda tanlasangiz, ob'ekt qanday o'zgartirilishini
ko'rasiz.
Konturlarni   o'zgartirish   uchun   chap   asboblar   panelida   "Shakl"   tugmasini
bosing,   shundan   so'ng   ko'pburchakning   chetlarida   joylashgan   barcha   nuqtalar
tanlanadi va ko'k rangga aylanadi.
Ob'ekt   konturini   o'zgartirish   uchun   ushbu   tutqichlardan   birini   bosing   va   kerakli
yo'nalishga torting.CorelDRAW-dagi poligon
31                             14-rasm
2.2.Konturlar va tayonich nuqtalar
Kontur- bu dasturning obyektlarni
chizichda foydalaniladigan to’gri chiziq
bulib obyektning strukturasini tashkil
qiladi. Kontur keyinchalik To’ldorish (Fill)
va Chegaralash (Outline), sifatida
foydalanilib bosmaga ham chiqarilishi
mumkin.Agarda konturning bazi bir
parametrlari yoq bolsa oddiy holda kontur
32 ko’rinmaydi fahat maxsus holda ko’rish imkoniyati bor va bosmaga chiqarilmaydi. 
Konturni birlashtirish va uzish .
Ochiq konturni yopiq konturga aylantirish uchun boshdagi va oxirgi nuqtalar 
biriktiriladi,bu amal ikkita usul bilan bajariladi: 
1. Ikkita nuqtani birlashtirish uchun avval nuqtalar ajratiladi va Свойства
(Property   Bar)ning   asboblar   satridagi   Соединить   два   узла   (Join   Two   Nodes)   (   3
rahamli)   tanlaniladi.   Agarda   ikkita   nuqta   ustma-ust   joylashgan   bo’lsa   ikkita   nuqta
bitta nuqtaga aylanadi. Agarda qandaydir masofada joylashgan bo’lsa usha masofani
markazida birlashtiriladi. 
2. Chetdagi   nuqtalarni   birlashtirish   to’grichiziqli   segment   bilan   amalga
oshiriladi.Bunig   uchun   Свойства   (Property   Bar)   asboblar   satridagi
Автоматическое замыкание контRа (Auto-close) ( 13 rahamli) tugmasi bosiladi 
3. Agarda   konturni   uzmoqchi   bo’lsangiz   avval   usha   nuqtalar   ajratiladi
Свойства   (Property   Bar)   asboblar   satridagi   Разорвать   кривую   (Break   Curve)   (   4
rahamli) tugmasi bosiladi va natijada bitta nuqta urnida ikkita nuqta paydo bo’ladi . 
Konturni bir nechta konturlarga ham ajratishga bo’ladi, buning uchun 
obyektning kamida bitta tayanch nuqtasi tanlanilib  Извлечь подконтR (Extract 
Subpath) tugmasi bosiladi. 
 
CorelDRAW dasturi kolonkalarning hoxlagan turini yaratish imkoniyatiga 
ega. Buning uchun yopiq grafik konturni matn uchun konteyner qilib olinadi.Matnni
kontur ga joylashtirish nushun Текст (Text),  asbobini ishga tushirish kerak va 
kursorni obyektning konturiga olib kelib sichqoncha bilan chertiladi. Shtrixlangan 
kontur yuzaga kelgandan keyin matnni kiritib boshlash kerak.
Matnni ihtiyoriy traektoriya bo’ylab joylashtirish.  
33 15-rasm
Obyekt bilan boglangan matn hafahat obyekt ishga silzitilishi mumkin, kontur
boyicha hoqlagan shalnga ham keltirish  mumkin. 
Matn bilan egri chiziqni boglash ushun  avval ekkalasini ajratish kerak va 
menuning Текст (Text), аправить текст по траектории (Fit Text to Path...) 
buyruqlari bajariladi. Matnni kontur traektoriasida korinadigan holga keltirish uchun
Текст (Text) tanlanilib,va kursorni konturga olib kelganda kontur shakli uzgaradi 
oxirida sichqoncha bilan chertiladi. Matn kursori paydo bo’lgandan keyin matin 
keritilib boshlanadi. 
Boglangan dinamik obyektlarni boshqarich uchun menuning Окно/Панели 
типа Docker (Window/Dockers) Направить текст по траектории (Fit Text to Path)
buyrugi yordamida amalga oshiriladi. 
Контур guruh konturlari 
КонтR guruh konturlari sohalardagi birdan utishlar yoki kichli kontrastrlarni 
chiziqli konturlar hisobiba qabul qilinadi. 
Выявление краев Edge Detect filtri 
Выявление краев (Edge Detect) filtri tasvirdagi kuchli kontrastrlarni ajratish 
va ularni to’gri chiziqlarga aylantirich. Bu filtr yiqari kontrastrli mayda detallarga 
ega bulagn tasvirlar bilan ishlagan da foyda beradi masalan matnlar bilan.
Mulohat oyna Цвет фона (Background color) da uchta tipning bittasini 
tanlasa bo’ladi: Белый (White), Черный (Black) va Другой (Other). Oxirgida 
34 hoqlagan rangni foydalansa bo’ladi. Чувствительность (Sensitivity) maydoni 
kontrast daragasini sozlash uchun foydalaniladi. 
Выделение краев (Find Edges) filtra.
Выделение краев (Find Edges) filtri yuqaridagi, filtrga uxshash bo’ladi, 
chegaradagilarni kesib to’gri chiziq sifatida ishlatiladi. 
 Тип контRа (Edge Type) mulohat oynasida ikkita variant berilgan: 
Смягченный (Soft) va Однотонный (Solid). Уровень (Level) maydonida 
yoriqlilikning intensivligini aniqlaydi. ОконтRивание (Trace Contour) filtri 
ОконтRивание (Trace Contour) filtri ranglarning birdan uzgargan joylarini 
anoqlash va ularni rangli konturlar bilan tasvirlash. 
Contour (КонтR) panelida ikkita tugma bulob ulardan bittasi kontur larning 
tashqi ko’rinishini, ikkinchisi esa kontur rang parametrlarini bildiradi. 
Birinchi tugma bosilganda Шаги (Steps) va Смешение (Offset) joriy bo’ladi. 
К центру (То center) yordamida Смещение (Offset) maydonida berilgan intervallar
bilan berilgan kontsentrik shakllar bilan tultiradi. Fahat, kuchish diamert boyicha 
bo’lmaydi,( teng ikkiga bulinmaydi), har bir chiziq oldingisidan berilgan masofaga 
siljitiladi,shu sababli ikki barabar kam kontur chiqadi (masalan, diametri 100мм 
doira, kushish —10 мм bo’lsa, xisob buyicha  10ta kontur bo’lishi kerak, bizda 5 ta 
chiqadi,sababi qo’shish ikki tomondan bo’lganligidan). 
Внутрь (Inside) kontsentrik shaklar bilan tuldiriladi,uning soni Шаги (Steps) 
maydanidan beriladi, Смешение (Offset) dan esa intervali aniqlanadi. 
Наружу (Outside) esa obyektning tashqarisadan kontsentrik shakl bilan 
tuldiradi  shaklar soni Шаг (Steps)da beriladi, intervallar soni esa Смещение 
(Offset) aniqlanadi. 
35 XULOSA
Bugungi     kunda     Informatika     va     axborot     kommunikatsiya   texnologiyalari
sohasi   jadal   rivojlanmoqda,   shu   bilan   birgalikda   kompyuter   tarmoqlari     ham.     Biz
yoshlar     o`zimiz     va     o`zimizdan     keyingi     avlodlarga   Informatika   va   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalari   sirlarini   chuqurroq   o`rganishlari   uchun   yordam
berishimiz kerak. COREL  DRAW  dasturi  bir  necha  xujjatlarni  bir  vaqtda  ochish
imkoniyatiga   ega,   u   xolda   shu   paytda   kerak   bo`lmagan   xujjatlarni   yopish   kuzda
tutilgan.     Menyu     Fayl     (FILE)     bo`limida     yoping     (Zakryt,     Close)   komandasi
bajarilganda aktiv xujjat yopiladi. Dastur yuqlangandlan so`ng ekranda  paydo  dastur
oynasiga     foydalanuvchining     interfeysi   deyiladi(User1Tzeg     t1egtaze).     Interfeys
inson    va    kompyuter     orasida  bog’lovchi     bo’lib    ishlash    uchun    panel,     asboblar,
muloqot  oynasi  va  x.k larni  taklif  etadi.  Foydalanuvchi  interfeysiga  saxifa,  bosh
menyu, xujjatlarni  aks  ettiruvchi  ishchi  oynalari  xamda  tasvirlarni  muxarrirligini
amalgam   oshiruvchi   xar   xil   panellar   tuplami.   Oynaning   markazidagi   katta   oq
maydon  ishchi  ishchi  xudud  bo’lib  xar  bir  xujjat  aloxida  -  aloxida ochiladi. 
Men     bu     kurs     ishini     yozish     davomida     o`z     bilim     va     ko`nikmalarimni
oshirib   oldim.   CorelDRAW   dasturining   imkoniyatlari   bilan   tanishib   chiqib,   yangi
imkoniyatlarini   o`rganib   oldim.   corel     draw   dasturida   to'g'ri   va   egri   chiziqlar
yaratishda ko’p narsalarni urganib chiqdim.
CorelDRAW   xozirda   eng   ko’p   tarqalgan   vektorli   grafik   muharrirlardan   biri
hisoblanadi.   Ishlatish   va   sozlash   qulayligi,   tarkibiga   kiritilgan   ko’plab   effektlar
to’plami   foydalanuvchilarni   bu   dasturni   ishlatishga   yanada   ko’proq   jalb   qilmoqda.
Dastur   interfeysining   qulayligi   qisqa   vaqtda   uning   asosiy   imkoniyatlari   haqida
tushuncha xosil qilish imkoniyatini beradi.
36 FOYDALANILGANADABIYOTLAR:
1. M.E.Mamarajabov,S.Q.Tursunov,L.M.Nabiulin“Kompyuter   grafikasi   va   web
dizayn” darslik. Toshkent, 2013
2. U.Yuldashev,M.E.Mamarajabov ,S.Q.Tursunov “Web dizayn”   uslubiy
qo‘llanma. Toshkent, 2007
3. M . M . Aripov , F . A . Kabiljanova , Z . X . Yuldashev . Informatsionnie   texnologii .   T.,
2004.
4. M. Aripov.«Informatika va hisoblashtexnikasiasoslari».Toshkent,2001.
5. M.Aripov.«Internetvaelektronpochtaasoslari».Toshkent, 2000.
6. S.Simonovichidr.Spetsialnayainformatika.Uchebnoeposobie.M.,  2003.
7. S.   S.   G‘ulomov,   A.   T.   Shermuhammedov,   B.   A.   Begalov   «Iqtisodiy
informatika» T., «O‘zbekiston», 1999.
8. S.S.G‘ulomovvaboshqalar«Axborottizimlarivatexnologiyalari»  T.
9. «Sharq», 2000.
10. A.R.Maraximov,S.I.Rahmonqulova«Internetvaundanfoydalanish   asoslari”,
T., 2001.
11. A.A.Abduqodirov,A.G‘.Hayitov,R.R.Shodiyev«Axborot   texnologiyalari»   T.,
“O‘qituvchi”, 2002.
12. D.E.Toshtemirov,«Informatikavaaxborottexnologiyalari»,o‘quv   qo‘llanma,
Guliston, GulDU, 2007.
13. M.Aripov,Yu.Pudovchenko,K.Aripov.«OsnoviInternet»T.:O‘zMU  2002.
14. V.E.Figurnov.«IBMdlyapolzovatelya».  M.1997.
15. S.I.Rahmonqulova.«IBM PCshaxsiykompyuteridaishlash»T.  NMK,
16. «ShARQ»,INSTAR 1996. T.X.Xolmatov,N.I.Taylaqov,U.A.Nazarov.«Inform
atikava hisoblash texnikasi» T., «O‘zb.M.E.», 2001. 345
17. T.A.Nurmuxammedov.«IBMPCvaMSDOSbilantanishuv» T.,
37 18. «Mehnat»,1994.
19. https://www.computer-pdf.com/web-programming    - Web   programming
tutorials in PDF.
20. http://www.webnav.ru/books/dreamweaver/    - Учебник по   Macromedia
Dreamweaver MX
21. https://www.nuu.uz    – Informatikao‘qitishmetodikasikursidan   distantsion   kurs.
O‘zbekiston Milliy univrsiteti.
22. https://www.bitpro.ru/ITO/index.html    -«Informatsionnie   vobrazovanii»
konferentsiya sayti.
23. https://www.tepkom.ru/users/ddt/articles    -Avtorlar maqolasi.
24. https://www.inf.1september.ru    –Informatikagazetasi sayti.
25. https://www.vspu.ru/~tmepi/texts/methods/html    - texnologik   Uchebno-
metodicheskie materiali po kursu.
26. https://www.ugatu.ac.ru    – turli fanlardanelektrondarsliklar,  informatika fanidan
38

Сorel draw dasturida to'g'ri va egri chiziqlar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim
  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский