Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 37.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 02 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Sotuvni tashkil etish narx siyosati reklama tovar haqida

Купить
Sotuvni tashkil etish narx siyosati reklama tovar
haqida
Reja:
Kirish
I. BOB.   Bozorni   tahlil   qilish   uchun   zarur   bo'lgan   ma'lumotlarning
umumlashtirilgan tuzilishi
I.1. Marketing axborot bozorining asosiy tarmoqlari
I.2.  Marketing tadqiqotlarini o'tkazish tartibi
II. BOB. Ikkilamchi marketing ma'lumotlarining manbalari, to'planishi va
tahlili
II.1.  Dastlabki ma'lumot to'plashni rejalashtirish va tashkil etish
II.2.  To'plangan ma'lumotlarni tizimlashtirish va tahlil qilish
II.3.  Tadqiqot natijalarining taqdimoti
Xulosa
Ishlatilgan adabiyotlar ro'yxati
1 Kirish
Zamonaviy   iqtisodiyot   uning   uchta   asosiy   sub'ektlari:   ishlab   chiqaruvchi,
iste'molchi   va   davlatning   o'zaro   ta'siri   bilan   tavsiflanadi.   Biznes   jarayonlarining
ushbu   ishtirokchilarining   har   biri   o'ziga   xos   maqsadlarni   ko'zda   tutadi,   shunga
muvofiq   ular   o'z   faoliyatini   quradilar.   Bozor   iqtisodiyotida   muvaffaqiyatli
ish   uning   sub'ektlari,   bozorni   chuqur   bilishi   va   unda   yuzaga   keladigan   vaziyatga
ta'sir   qilish   vositalarini   mohirlik   bilan   qo'llash   qobiliyati   alohida   ahamiyat   kasb
etadi. Bunday bilim va vositalarning kombinatsiyasi marketingning asosidir.
Hozirgi kunda aksariyat kompaniyalar doimiy ravishda bozorni o'rganishni
ma'lum   bir   shaklda   yoki   boshqa   shaklda   olib   boradilar.   Marketing
kontseptsiyasining   mazmuni   uning   oldida   turgan   vazifalar   bilan   belgilanadi.   U
paydo  bo'lgan  paytdan   to  hozirgi  kungacha   u  mahsulot   ishlab  chiqarish   va  sotish
sharoitlarining o'zgarishiga qarab o'zgarib bordi. Hozirgi vaqtda marketing yuqori
foyda   olish   maqsadida   bozorni   va   mijozlarning   real   so'rovlarini   har   tomonlama
o'rganish   asosida   tovarlarni   ishlab   chiqish,   ishlab   chiqarish   va   sotish   bo'yicha
kompaniyaning barcha faoliyatini  tashkil  etish tizimi sifatida ishlaydi. Boshqacha
qilib   aytganda,   zamonaviy   marketing   tizimi   tovarlarni   ishlab   chiqarishni
iste'molchilar ehtiyojiga bog'liq holga keltiradi.
Marketing   tahlili   jozibador   imkoniyatlarni   aniqlash,   korxona   faoliyatidagi
qiyinchiliklar va zaif tomonlarni aniqlash maqsadida korxona bozorlarini va tashqi
marketing  muhitini  aniqlash  va  baholashni  o'z  ichiga  oladi. Marketingni   samarali
tahlil   qilish   marketing   harakatlar   rejalarini   ishlab   chiqish   uchun   zaruriy   shart
bo'lib, ularni amalga oshirish jarayonida ham amalga oshiriladi.
Marketing   marketing   faoliyati   turlaridan   biri   bo'lib,   iste'molchilar
ehtiyojlarini   aniqlash   va   ularni   qondirish   orqali   ishlab   chiqarish   va   savdo
hajmining   kengayishiga   ta'sir   qiladi.   U   tovar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqarish   va
sotish  imkoniyatlarini  iste'molchi  tomonidan  mahsulot  sotib olish  bilan  bog'laydi.
Marketing   ishlab   chiqarish   tugaydigan   joydan   boshlanmaydi.   Aksincha,   ishlab
chiqarishning   mohiyati   va   ko'lami   marketing   tomonidan   belgilanadi.   Ishlab
2 chiqarish quvvatlari, yangi yuqori mahsuldor uskunalar va ilg'or texnologiyalardan
samarali foydalanish marketing bilan belgilanadi.
Marketing   nafaqat   ishlab   chiqarish   korxonalari,   balki   savdo
tashkilotlari, xizmat ko'rsatuvchi tashkilotlar va jismoniy shaxslar tomonidan
ham   qo'llaniladi.   Shuning   uchun   marketing   qandaydir   universal,
birlashtirilgan tushuncha emas, aksincha, uni amalga oshirish yo'nalishlari va
usullari   tashkilot   turiga,   uni   qo'llash   shartlari   va   imkoniyatlariga
moslashishni talab qiladi.
3 I. BOB   Bozorni   tahlil   qilish   uchun   zarur   bo'lgan   ma'lumotlarning
umumlashtirilgan tuzilishi
I.1. Marketing axborot bozorining asosiy tarmoqlari
Birinchidan,   marketing   biznes   falsafasi   va   bo'lishi   kerak.   Bu   biznesni
mijozlar  nigohi bilan ko'rish va mijozlar ehtiyojlarini qondirish orqali  kompaniya
foydasini   ko'paytirish   qobiliyatidir.   Iste'molchining   ehtiyojlariga   e'tibor   qaratish
qobiliyati.
Ikkinchidan,   marketing   bu   biznesning   eng   muhim   funktsiyalaridan   biri   -
xaridorlarning xohish-istaklarini oldindan bilish, ularni tanib olish, ularni bajarish
va oshirish. Kerakli vaqtda kerakli joyda kerakli joyda mahsulot ishlab chiqarish.
Uchinchidan,   marketing   tushunchasi   yuqorida   aytilganlarning   barchasini
amalga oshirishning bir qancha usullarini qamrab oladi. Bu mahsulotlarni reklama
qilish   va   sotish,   shuningdek   mahsulotni   reklama   qilishning   ko'plab   usullari   va
bozorni o'rganish va narxlar bilan bog'liq barcha narsalar.
Marketing   funktsiyalarining   xilma-xilligi,   pirovardida   mahsulotni
iste'molchilar   doirasiga   etkazish   va   xaridorlarning   ehtiyojlarini   qondirishga
qaratilgan marketing faoliyatining ko'p qirraliligini aks ettiradi.
Funktsional   jihatdan   marketing   -   bu   bozor   faoliyatini   boshqarish,   bozor
jarayonlarini   tartibga   solish   va   bozorni   o'rganish   uchun   ierarxik   ravishda   tashkil
etilgan tizim.
Marketingning asosiy talablaridan biri bu bozorning "shaffofligi" va uning
rivojlanishining "bashorat qilinishini" ta'minlashdir.
Marketing   ishonchli   ma'lumotlarni   to'plamasdan   va   uni   keyingi   tahlilini
o'tkazmasdan,   o'z   maqsadini   to'liq   amalga   oshira   olmaydi,   bu   xaridorlarning
ehtiyojlarini   qondirishdir.   Marketing   xizmatlari   va   ularning   iltimosiga   binoan
kompaniyani boshqarish uchun amalga oshirilgan ma'lumotlar to'plami, uni talqin
qilish,   taxminiy   va   bashoratli   hisob-kitoblar   odatda   marketing   tadqiqotlari   deb
ataladi.
Marketing   umuman   biznes   jarayoniga   yanada   professional,   ko'proq   ilmiy
yondashishni   targ'ib   qiladi.   Endi   ushbu   yondashuv   ko'plab   korxonalarda   ozmi-
4 ko'pmi   muvaffaqiyatli   qo'llanilmoqda.   Pe,   ishlab   chiqarish
kompaniyalari   konservalangan   yashil   no'xatdan   tortib   operatsion   tizimgacha,
velosipeddan   reaktiv   samolyotgacha   bo'lgan   barcha   turdagi   mahsulotlar;
mehmonxona   menejerlaridan   buxgaltergacha   xizmat   ko'rsatuvchi   xodimlar;
xayriya tashkilotlari, atrof-muhitni muhofaza qilish tashkilotlari, hatto hukumatlar
-   barchasi   marketing   bilan   shug'ullanadilar.   Aslida,   odamlar   har   doim   va   hamma
joyda   shunday   qilishgan,   ammo   vaqti   keldi   va   barcha   to'plangan   bilimlar
marketing deb nomlangan ilmiy nazariyada to'plandi va tizimlashtirildi.
Bozor   -   bu   marketing   hujumga   o'tadigan   jang   maydoni.   Iste'molchi
o'zgaruvchan,   har   tomondan   raqobatchilar   keladi.   Yo'l,   o'tkir   toshlar   singari,
to'siqlar va cheklovlar bilan to'lib toshgan. Garchi, aniq aytganda, "umumiy bozor"
degan   tushuncha   mavjud   emas.   Bozorlar   segmentlardan   iborat   bo'lib,   ular   orqali
marketologlar   aniq   belgilangan   umumiy   talablarga   ega   bo'lgan   iste'molchilar
guruhlarini   anglatadi.   Marketologlarning   ikki   turi   mavjud.   Bozorni   ikki   qismga
ajratadiganlar  (bizning va bizning mijozlarimiz emas)  va boshqalar.  Bozorni  turli
mezonlarga   ko'ra   segmentlarga   bo'lish   mumkin:   geografik,   ijtimoiy-demografik,
psixografik, xulq-atvorli va boshqalar. Kompaniya turli segmentlarni baholaydi va
aniq   odamlar   guruhini   nishonga   olish   yo'li   bilan   harakat   qiladiganlarini   tanlaydi.
"Mart" atamasi bozorning juda tor segmentini anglatadi. Bozor segmentatsiyasi har
bir iste'molchi uchun ideal, ammo amalga oshirilmaydigan marketing va ko'pchilik
uchun   marketing   o'rtasidagi   oltin   o'rtacha   qiymatdir.   Garchi   ma'lum   bir
segmentdagi odamlarning talablari bir xil bo'lmasa-da, ular tubdan o'xshashdir.
Xulosa:   Marketing   -   bu   aniq   iste'molchilar   ehtiyojlarini   qondirish   va
bozorni   o'rganish   va   bashorat   qilish   asosida   foyda   olish,   korxonaning   ichki   va
tashqi   muhitini   o'rganish,   marketing   dasturlaridan   foydalangan   holda   bozor   xatti-
harakatlari   strategiyasi   va   taktikasini   ishlab   chiqishga   yo'naltirilgan   mahsulot
ishlab chiqarish va sotishni tashkil qilishning murakkab tizimi.
Ushbu   dasturlarga   mahsulot   va   uning   turlarini   takomillashtirish,
xaridorlarni,   raqobatchilarni   va   raqobatni   o'rganish,   narx   siyosatini   ta'minlash,
talabni   shakllantirish,   sotish   va   reklamani   rag'batlantirish,   tarqatish   kanallarini
5 optimallashtirish   va   sotishni   tashkil   etish,   texnik   xizmatlarni   tashkil   etish   va
taqdim etilayotgan xizmatlar turini kengaytirish bo'yicha chora-tadbirlar kiradi.
Marketingda  nima  muhim?  Faqat  natija  va  foyda  muhim   ahamiyatga  ega.
Yaxshi   marketolog   -   muvaffaqiyatga   erishgan,   uning   kompaniyasi   rivojlanib
borayotgan   odam.   Marketologlar   faoliyati   bilan   emas,   balki   yutuqlari   bilan
baholanadi.   Axir,   bozor   ulushi   (mahsulotning   bozordagi   ishtiroki   foizi)   hech
qanday ahamiyatga ega emas. Faqat rentabellik muhim.
Maqsad - bu foyda olish, har qanday usul, agar ular qonunchilikka aniq zid
bo'lmasa va faqat ko'pchilik qasam ichmasa.
Marketing - bu tajriba san'ati. Iste'molchiga ta'sir o'tkazish usullari doimiy
ravishda   takomillashib   boradi.   Inson   tafakkurining   assotsiativligini   mohirona
manipulyatsiya   qilish   bizga   ommaviy   ongni   qayta   ishlashga   va   shartli   reflekslar
darajasida jamoatchilik fikrini shakllantirishga imkon beradi. Asosiysi, u ishlaydi.
Firibgarlikka   qadar   aldash,   sustkashlik,   yo'ldan   ozdirish,   hiyla-nayrangning
barchasi   puxta   o'ylangan   va   mutanosib   nisbatlarda   qo'llaniladi.   Asosiysi,   u
ishlaydi.
I.2. Marketing tadqiqotlarini o'tkazish tartibi
Maqsadli   raqobat   kurashini   olib   borish   uchun   samarali   bozor   faoliyati
uchun   firma   kerak   deb   taxmin   qilinadi   marketing   tadqiqotlari ...   Marketing
tadqiqotlarining   bir   nechta   ta'riflari   mavjud.   Ilmiy   adabiyotlarda   "marketing
tadqiqotlari"   atamasining   keng   talqini   ko'pincha   qo'llaniladi.   Bunga   ko'ra,
ikkinchisi   ham   alohida,   ham   bo'lishi   mumkin   kompleks   tadqiqotlar   firmaning
bozor va marketing faoliyati.
Marketing   tadqiqotlarining   ichki   va   tashqi   oqim   ma'lumotlarini   yig'ish   va
tahlil   qilishdan   ajratib   turadigan   asosiy   xususiyati   bu   aniq   bir   muammo   yoki
marketing   muammolari   majmuini   echishga   yo'naltirilganligi.   Ushbu   yo'nalish
axborotni   yig'ish   va   tahlil   qilishni   marketing   tadqiqotlariga   aylantiradi.   Birinchi
bosqichda   marketing   menejeri   va   tadqiqotchi   muammoni   aniq   belgilashi   va
6 tadqiqot   maqsadlari   bo'yicha   kelishishi   kerak.   Bu   bozorni   yuzlab   turli   xil
parametrlar bo'yicha o'rganish mumkinligi bilan bog'liq.
Agar   tadqiqot   ma'lumotlari   foydali   bo'lishi   kerak   bo'lsa,   u   firma   duch
keladigan   muammoga   tegishli   bo'lishi   kerak   va   uni   hal   qilish   kerak.   Ma'lumot
yig'ish juda qimmatga tushadi. Shuning uchun muammoning noto'g'ri yoki noaniq
ta'rifi isrofgarchilikka olib keladi.
Har bir  firma marketing tadqiqotlari  mavzusi  va hajmini  o'z imkoniyatlari
va   marketing   ma'lumotlariga   bo'lgan   ehtiyojidan   kelib   chiqib   mustaqil   ravishda
belgilaydi,   shuning   uchun   turli   firmalar   tomonidan   olib   boriladigan   marketing
tadqiqotlari turlari har xil bo'lishi mumkin.
MI   maqsadi:   barcha   darajadagi   marketing   faoliyatini   axborot-tahliliy
qo'llab-quvvatlashdan iborat:
makrodarajada   -   bozor   holati,   uning   rivojlanish   qonuniyatlari   va
tendentsiyalari, talab tahlili amalga oshiriladi;
mikro   darajada   -   korxonaning   o'z   imkoniyatlarini   tahlil   qilish   va   prognoz
qilish, uning raqobatbardoshligini baholash, ushbu korxona faoliyat ko'rsatayotgan
bozor segmentining holati va rivojlanish istiqbollari
Kamaytirilgan   noaniqlik   -   ko'proq   bozor   ma'lumotlari   \u003d\u003e
kamroq noaniqlik, kompaniyalar 70 foizdan ko'proq ishonchni xohlashadi.
Marketing xizmatlari  95 foizni va'da qiladi, ammo bu ish bilan ta'minlash
va   o'z   sohalarida   maksimal   foyda   olish   uchun   o'z   imkoniyatlarini   va   qadr-
qimmatini   oshirib   yuborish,   o'zini   reklama   qilishdan   boshqa   narsa   emas.   Siz   2
ming   xil   ko'rsatkichlar,   qiymatlar   va   koeffitsientlarni   to'plashingiz   va   ularni
yuqoriga va pastga hisoblashingiz mumkin. Statistik hisob-kitoblar yordamida siz
deyarli   har   qanday   natijani   olishingiz   mumkin,   ammo   ko'p   odamlar   har   qanday
matematik hisob-kitoblar ishonchlilikning asosiy mezonidir, degan xayolga ega.
Bozor   tadqiqotlarisiz,   bozor   faoliyati,   bozorni   tanlash,   sotishni   aniqlash,
bozor faoliyatini prognozlash va rejalashtirish bilan bog'liq muhim qarorlarni qabul
qilish uchun zarur bo'lgan barcha ma'lumotlarni muntazam ravishda to'plash, tahlil
qilish va taqqoslash mumkin emas.
7 Boshqa   turdagi   ma'lumotlarga   nisbatan   ustun   bo'lgan   tovarlar   yoki
xizmatlar   bozori   to'g'risidagi   ma'lumotlar   barcha   marketing   tadqiqotlarining
yo'nalishini belgilaydi.
Bozorni   o'rganish   ob'ekti   -   bu   bozor   rivojlanishining   tendentsiyalari   va
jarayonlari, shu jumladan iqtisodiy, ilmiy, texnik, demografik, ekologik va boshqa
omillarning   o'zgarishini   tahlil   qilish,   shuningdek   bozorning   tuzilishi   va
geografiyasi, uning hajmi, sotish dinamikasi, raqobat holati, mavjud bozor  holati,
imkoniyatlar va xatarlar.
Tahlil odatda bozor sig'imi, uning segmentlarga bo'linishi, narxlash tizimi,
raqobatchilar, tovar (xizmat) iste'molchilari faoliyati to'g'risidagi ma'lumotlarga va
boshqalarga bo'ysunadi. Bozor tadqiqotlarining asosiy natijalari:
uning   rivojlanish   prognozlari,   bozor   tendentsiyalarini   baholash,
muvaffaqiyatning asosiy omillarini aniqlash;
bozorda raqobat siyosatini olib borishning eng samarali usullarini va yangi
bozorlarga chiqish imkoniyatlarini aniqlash;
bozorlarni   segmentatsiyalash,   ya'ni.   maqsadli   bozorlar   va   bozor   nishlarini
tanlash.
8 II.BOB Ikkilamchi marketing ma'lumotlarining manbalari, to'planishi va
tahlili
2.1.  Dastlabki ma'lumot to'plashni rejalashtirish va tashkil etish
Bozorning miqdoriy ma'lumotlari - bozor salohiyati - bozor o'sishi - bozor
ulushi   -   talab   barqarorligi   Sifatli   bozor   ma'lumotlari   -   talab   tarkibi   -   sotib   olish
motivlari  -  sotib olish jarayonlari  - axborot  raqobatini  tahlil  qilishga  munosabat  -
tovar   ayirboshlash   /   bozor   ulushi   -   kuchli   va   zaif   tomonlar   -   aniqlanadigan
strategiyalar   -   moliyaviy   yordam   -   boshqaruv   sifati   xaridorning   tuzilishi   -
xaridorlarning soni - xaridorlarning turlari / o'lchamlari - alohida mintaqalarga xos
xususiyatlar   -   alohida   tarmoqlarga   xos   xususiyatlar   sanoat   tuzilmasi   -   sotuvchilar
soni   -   sotuvchilarning   turi   -   tashkilotlar   /   uyushmalar   -   imkoniyatlardan
foydalanish  -  raqobat  xususiyati  Tarqatish tarkibi  - geografik - tarqatish kanallari
bo'yicha   Ishonchlilik,   xavfsizlik   -   kirish   uchun   to'siqlar   -   o'rnini   bosadigan
mahsulotlarni ishlab chiqarish imkoniyati
Marketing   tadqiqotlari,   ayniqsa,   muhim   biznes   qarorlarini   qabul   qilishda
foydalanilganda,   biznesga   ulkan   qiymat   keltiradi.   Ideal   holda,   avval   o'ziga   xos
empirik tadqiqotlar olib borish, so'ngra marketing rejasi asosida ishlab chiqarishni
o'zi   boshlash.   Aslida,   MIni   o'tkazish   muvaffaqiyatga   kafolat   bermaydi   va   hatto
imkoniyatni   oshirmaydi,   balki   shubhalarni   kamaytiradi   yoki   kuchaytiradi.
Statistika   shuni   ko'rsatadiki,   o'nta   yangi   mahsulotning   to'qqiztasi   mijozlar   bilan
muvaffaqiyatga   erisha   olmaydi.   Bozor   muvaffaqiyatsiz   yangi   mahsulotlarning
jasadlari bilan o'zlarining marketing komplekslari bilan to'lib toshgan.
Marketingda,   umuman   biznesdagi   kabi,   tushunish   muhim,   bilim   va   ong
ikkinchi darajali.
Marketing   faoliyatini   tahlil   qilish,   rejalashtirish,   amalga   oshirish   va
samaradorligini   nazorat   qilish   jarayonida   menejerlar   turli   xil   ma'lumotlarga
muhtoj.   Marketing   to'g'risidagi   ma'lumotlar   korxonaga   quyidagilarni   amalga
oshirishga imkon beradi:
9 ·   moliyaviy xatarni va kompaniyaning imidji uchun xavfni kamaytirish;
·   raqobatbardosh ustunlikka ega bo'lish;
·   marketing muhitini kuzatib borish;
·   muvofiqlashtirish strategiyasi;
·   faoliyat samaradorligini baholash;
·   menejerlarning intuitivligini kuchaytirish.
Chet   elda   ma'lumotlarning   to'liq   va   samarali   manbalaridan   biri   bu
mutaxassislar   uchun   ma'lumotlar   bazalari   (JB).   Bunday   ma'lumotlar   bazalariga
kirish   ko'p   marta   samaradorlikni   oshirishga   imkon   beradi   turli   tadqiqotlar ,
potentsial sheriklar va investorlarni topish, tovar va xizmatlar bozorlarini o'rganish,
raqobatchilar   haqida   ma'lumot   to'plash   va   h.k.larni   deyarli   bir   zumda   hal   qilish
imkoniyatini beradi.
Eng taniqli va eng tez o'sib borayotgan Internet. Internetda siz bilimlarning
turli   sohalariga   oid   maqolalar,   ma'lumotnomalar,   ma'lumotlar   bazalari,   texnik
hujjatlar,   raqobatchilar   to'g'risidagi   ma'lumotlar,   bozor   ma'lumotlari,
makroiqtisodiy ma'lumotlar, bozor tadqiqotlari natijalari va boshqa ko'p narsalarni
topishingiz mumkin.
Ko'pgina   marketing   tadqiqotlari   oldidan   marketing   jarayonlarini   aks
ettirishning aniq ishonchliligi va to'liqligi manbalarini topish maqsadida marketing
axborot bozorini batafsil tahlil qilish amalga oshiriladi.
Marketing   axborot   bozorining   shakllanishi   60-yillarning   boshlarida
boshlangan.   1960   yillarning   o'rtalariga   qadar   ushbu   bozorning   asosiy   etkazib
beruvchilari yangiliklar xizmatlari va matbuot agentliklari edi. Biroz vaqt o'tgach,
ushbu bozorga banklarning, turli xil ilmiy-texnik jamiyatlarning va hokazolarning
axborot   xizmatlari   qo'shildi.70-yillarning   boshlarida   ilmiy,   texnik,   akademik,
ilmiy, texnik va ilmiy-texnikaviy xizmatlar bilan chambarchas bog'liq bo'lgan yirik
ma'lumotlar   xizmatlari   tomonidan   ma'lumotlar   bazalari   paydo   bo'ldi.   davlat
idoralari ma'lumot to'plashda ular bilan hamkorlik qilish.
10 Hozirgi vaqtda axborot xizmatlari bozori bu axborot etkazib beruvchilar va
iste'molchilar   o'rtasida   rivojlanib   borayotgan   axborot   xizmatlarini   sotish   va   sotib
olish bo'yicha iqtisodiy, huquqiy va tashkiliy munosabatlar majmuidir.
2.2. To'plangan ma'lumotlarni tizimlashtirish va tahlil qilish
Marketing   axborot   bozorini   taxminan   quyidagi   asosiy   tarmoqlarga   bo'lish
mumkin:
Iqtisodiy   ma'lumotlar.   Operatsion   va   ma'lumotnoma-iqtisodiy   ma'lumotlar
va   analitik   iqtisodiy   sharhlar.   Taqdimotning   asosiy   shakli   -   bu   professional
ma'lumotlar bazalari va ma'lumotlar banklari, bosma ma'lumotnomalar.
Birja va moliyaviy ma'lumotlar. Qimmatli  qog'ozlar  kotirovkalari, valyuta
kurslari,   diskont   stavkalari,   tovar   va   kapital   bozori,   investitsiyalar   va   boshqalar
to'g'risida   ma'lumot.   Birja   va   moliyaviy   ma'lumotlarning   maxsus   xizmatlari,
brokerlik kompaniyalari, banklar va boshqa firmalar tomonidan taqdim etiladi.
Kasbiy   va   ilmiy-texnik   ma'lumotlar.   Mutaxassislar   uchun   professional
ma'lumotlar   (huquqshunoslar,   iqtisodchilar,   muhandislar   va   boshqalar),   ilmiy-
texnik   (mavhum   ilmiy-texnik   jurnallar,   patent   tavsiflari   va   boshqalar),   fanning
fundamental   va   amaliy   sohalaridagi   ma'lumotnomalar.   Taqdim   etilgan   davlat
xizmatlari ,   har   xil   tijorat   tashkilotlari ,   ilmiy-tadqiqot   muassasalari.   Rossiyada
ilmiy-texnik   ma'lumotlarning   eng   muhim   manbai   Umumrossiya   ilmiy-texnik
axborot markazi (VNTIC) hisoblanadi.
Tijorat   ma'lumotlari.   Kompaniyalar,   firmalar,   korporatsiyalar,   ularning
faoliyati va mahsulotlari sohalari, moliyaviy ahvoli, ishbilarmonlik munosabatlari,
bitimlar,   iqtisodiyot   va   biznes   sohasidagi   biznes   yangiliklari   va   hk.   U   elektron
ma'lumotlar   bazalari   yoki   vaqti-vaqti   bilan   yangilanib   turadigan   bosma   nashrlar
ko'rinishida taqdim etiladi.
Statistik   ma'lumotlar.   Kompaniyalar,   banklar   va   boshqa   tashkilotlar
to'plami,   ayrim   bozorlar,   geografik   va   ma'muriy   hududlar   uchun   hisoblangan
11 ko'rsatkichlar.   U   ko'pincha   davlat   statistika   xizmatlari   tomonidan   bosma   va
elektron shaklda turli xil statistik to'plamlar shaklida taqdim etiladi.
Ommaviy   va   iste'molchilar   haqida   ma'lumot.   Yangiliklar   va   matbuot
agentliklari,   ob-havo   ma'lumotlari,   transport   jadvallari   va   boshqalar   kabi
foydalanuvchilarning keng doirasiga yo'naltirilgan ma'lumotlar. Ommaviy axborot
vositalari,   telekommunikatsiya   tarmoqlari,   ommaviy   foydalanish   uchun   turli   xil
ma'lumotnomalar   (telefon   ma'lumotnomalari,   mehmonxonalar   va   restoranlarning
ma'lumotnomalari va boshqalar).
Maxsus   marketing   tadqiqotlari.   Mijozlarning   talabiga   binoan   bozor
tadqiqotlarini   olib   boradigan   firmalar   tomonidan   taqdim   etilgan   ma'lumotlar.
Marketing   tadqiqotlari   odatda   ixtisoslashgan   tijorat   firmalari   tomonidan   amalga
oshiriladi.
Firmalar tomonidan o'tkaziladigan marketing tadqiqotlari turlarining xilma-
xilligiga   qaramay,   ular   ularni   amalga   oshirish   tartibini   belgilaydigan   umumiy
metodologiyaga asoslanadi.
Marketing   tadqiqotlarini   o'tkazish   jarayoni   odatda   5   asosiy   bosqichdan
iborat:
Muammolarni aniqlash va tadqiqot maqsadlarini shakllantirish.
Manbalarni   tanlash,   ikkilamchi   marketing   ma'lumotlarini   yig'ish   va   tahlil
qilish.
Dastlabki ma'lumot to'plashni rejalashtirish va tashkil etish.
To'plangan ma'lumotlarni tizimlashtirish va tahlil qilish.
Olingan tadqiqot natijalarining taqdimoti.
1. Muammolarni aniqlash va tadqiqot maqsadlarini shakllantirish.
Muammolarni   aniqlash   va   tadqiqot   maqsadlarini   shakllantirish   haqli
ravishda   tadqiqotning   eng   muhim   bosqichi   hisoblanadi.   To'g'ri   aniqlangan
muammo   va   marketing   tadqiqotlarining   aniq   ishlab   chiqilgan   maqsadi   uni
muvaffaqiyatli   amalga   oshirishning   kalitidir.   Shuni   ta'kidlash   kerakki,   ushbu
bosqichda   tadqiqot   guruhining   muvaffaqiyati   ko'p   jihatdan   ushbu   ishga   firma
rahbariyati va mutaxassislarini jalb qilish qobiliyatiga bog'liq.
12 Ko'pgina   firmalar   uchun   ichki   ikkilamchi   ma'lumotlarning   asosiy   va   eng
muhim   manbai   bu   kompyuter,   uning   axborot   bazasi   firma   faoliyatini
boshqarishning   turli   funktsiyalarini   (ishlab   chiqarishni   tashkil   etish,   sotib   olish,
sotish,   xodimlarni   boshqarish,   moliyaviy,   marketing   faoliyati   va  boshqalarni)   aks
ettiruvchi   barcha   muhim   ma'lumotlarni   o'z   ichiga   oladi.   Ikkilamchi
ma'lumotlarning tashqi manbalariga quyidagilar kiradi.
·   davlat   muassasalari,   shu   jumladan   federal   va   mahalliy   tashkilotlar
tomonidan   nashr   etilgan   qonunchilik   va   ko'rsatma   xarakteridagi   materiallar
(masalan, mulk fondining byulletenlari, davlat soliq inspektsiyasining byulletenlari
va boshqalar);
·   tijorat tadqiqot markazlarining hisobotlari va hisobotlari;
·   notijorat   tadqiqot   tashkilotlarining   nashrlari   (masalan,   Fanlar
akademiyalari   filiallari,   universitetlar,   institutlar,   konferentsiya   materiallari,
seminarlar va boshqalar);
·   savdo   va   sanoat   birlashmalarining   nashrlari,   shu   jumladan   ma'lum
mahsulotlar   uchun   marketing   assotsiatsiyalari   (masalan,   ishlab   chiqaruvchilar
uyushmasi, reklama beruvchilar uyushmasi va boshqalar);
·   turli xil tovarlar va texnologiyalar bo'yicha jurnallar;
· Gazetalar;
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   ikkilamchi   ma'lumotni   tahlil   qilish   jarayoni
tushuntirishga olib kelishi mumkin, ba'zida esa ilgari ishlab chiqilgan muammo va
tadqiqot   maqsadlarini   sezilarli   darajada   tuzatishga   olib   kelishi   mumkin,   bu
marketing tadqiqotlari jarayonining iterativligini ko'rsatadi.
Dastlabki   ma'lumotlarni   yig'ishni   rejalashtirish   va   tashkil   etish   marketing
tadqiqotlari   jarayonining   eng   ko'p   vaqt   talab   qiluvchi   bosqichi   deb   hisoblanadi,
tadqiqot ob'ekti aniqlanadi.
Namuna tuzilishini aniqlash.
Namuna hajmini aniqlash.
13 Tadqiqot   ob'ektining   aniq   ta'rifi   uni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishning
zaruriy   shartidir.   Ba'zi   hollarda,   birinchi   navbatda,   tadqiqot   ob'ekti   oxirgi
foydalanuvchilar   yoki   tarqatish   kanallari   bo'lganida   va   u   birinchi   marta
o'tkazilayotgan   bo'lsa,   tadqiqot   ob'ektining   aniq   ta'rifi   maxsus   tadqiqotni   talab
qilishi mumkin.
Masalan,   agar   tadqiqot   ob'ekti   firmaning   maqsadli   bozori   bo'lsa,   unda
uning ta'rifi o'tkazishni talab qilishi mumkin   tadqiqot ishlari   bozor segmentatsiyasi
va maqsadli segmentlarni tanlash bo'yicha. Tadqiqot ob'ektini aniqlab, siz quyidagi
protseduraga   o'tishingiz   mumkin   (ma'lumotlar   yig'ish   usuli,   tadqiqot   vositasi   va
auditoriya bilan aloqa usulini tanlash).
Namuna hajmi qanchalik katta bo'lsa, uning aniqligi shuncha yuqori bo'ladi
va tadqiqot xarajatlari shuncha yuqori bo'ladi.
Birlamchi   ma'lumot   va   tadqiqot   vositalarini   yig'ish   usulini   tanlash
tartibining   ahamiyati   shundaki,   ushbu   tanlov   natijalari   yig'iladigan
ma'lumotlarning   ishonchliligi   va   to'g'riligini   hamda   uni   yig'ish   davomiyligi   va
yuqori narxini belgilaydi.
Birlamchi ma'lumot to'plashning to'rtta asosiy usuli mavjud:
a) kuzatish;
b) tajriba;
v) taqlid qilish;
2.3. Tadqiqot natijalarining taqdimoti
Birlamchi   ma'lumotni   tizimlashtirish   odatda   javob   variantlarini   tasniflash,
ularni   kodlash   va   tahlil   qilish   uchun   qulay   shaklda   (ko'pincha   jadval   shaklida)
taqdim etishdan iborat.
Axborotni   tahlil   qilish,   odatda   statistik   usullardan   foydalangan   holda,
allaqachon   tizimlashtirilgan   ma'lumotlarni   baholashdan   iborat.   Axir
tadqiqotchilarga   turli   xil   statistik   omillarni   tushunish,   regressiya   tahlili   va   o'ttiz
oltita   boshqa   statistik   usullar   bilan   nima   qilish   kerakligini   bilish   uchun   pul
to'lanadi.
14 Bugungi  kunda qaror  qabul  qilish  uchun juda ko'p xarajatli  tadqiqotlar  va
bir   tonna   statistik   va   xom   ma'lumotlar   talab   etiladi.   Qarorning   to'g'riligi   ko'p
jihatdan   ushbu   ma'lumotlarni   kim   va   qanday   ishlashiga   bog'liq.   Jarayon   ancha
qimmatga tushdi va ko'p vaqt talab qildi. Bir qator raqamlar, hisobotlar, grafikalar
va   dastlabki   taxminlarni   saralash,   so'ngra   ushbu   ma'lumotlarning   barchasini
hisobga olish, qaror qabul qilish ba'zan qiyin bo'lishi mumkin.
Masalan,   ushbu   eng   qimmat   tadqiqotlar   natijasiga   olib   keladigan   bo'lsak,
kompaniya   ma'muriyati   rejalashtirgan   harakatlar   rejasi   bilan   qayerdadir   rozi
bo'ladi,   ammo   qayerdadir   bunga   qarshi   chiqadi.   Bunday   holda,   hamma   narsa
ma'lumotlarni qayta ishlashga bog'liq.
Muvaffaqiyatli tadqiqotlar marketing tadqiqotlarining barcha bosqichlarida
tadqiqot  guruhi  va firma  rahbariyati  (yoki  uning vakili)  o'rtasida yaqin aloqalarni
talab qiladi. Bu tadqiqotchilarga o'z kuchlarini  firma oldida turgan muammolarga
yanada   aniqroq   yo'naltirishga   imkon   beradi   va   tadqiqotning   so'nggi   bosqichida
firma   rahbariyati   bilan   turli   xil   masalalar   bo'yicha   pozitsiyalarning   kutilmagan
kelishmovchiliklaridan   qochadi   va   firma   rahbariyatiga   tadqiqot   natijalarini
yaxshiroq   tushunishga   va   ularning   to'g'riligi   va   ob'ektivligini   ta'minlashga   imkon
beradi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   tadqiqotchilar   ma'ruzalarni   taqdim   etishdan
oldin, topilmalar va ular qanday ma'ruza qilishni xohlashlarini muhokama qilishlari
kerak.  Keyin,   ularning   elkalarida  bosh   borligi   sababli,   ular   dunyodagi   eng   ajoyib
hisobotni tayyorlaydilar.
Tahlilning   yakuniy   natijalari   ko'pincha   tavsiyalar   shaklida   bo'ladi,   bu
firmaning kelajakdagi harakatlari to'g'risida to'plangan ma'lumotlarning baholariga
asoslangan takliflar.
Qoida   tariqasida   tadqiqot   natijalari   to'g'risidagi   hisobot   ikki   versiyada
tayyorlanadi: batafsil va qisqartirilgan.
Hisobotning qisqartirilgan versiyasi  firma menejerlari uchun mo'ljallangan
bo'lib,   tadqiqotning   asosiy   natijalari,   xulosalari   va   tavsiyalarining   batafsil
15 taqdimotini o'z ichiga oladi. Bundan tashqari, unga texnik va uslubiy xarakterdagi
ma'lumotlar, dastlabki hujjatlar va boshqalar yuklanmaydi.
Ko'p   odamlar   jadvallarni   va   raqamlar   ustunlarini   emas,   balki   jadvallarni
afzal ko'rishadi - shuning uchun yaxshi sotuvchi jadvallarni chizadi.
Tadqiqot   natijalari   kompaniyaning   rejalariga   to'liq   mos   kelganda,   unga
hisobotning  batafsil  versiyasi   bo'limiga  va  xatboshisiga  murojaat   qilish  kifoya  va
tadqiqotda   foydalanilgan   ma'lumotlarning   ishonchli   manbalarini   eslatib   o'tish
maqsadga muvofiqdir.
Batafsil   versiya   -   bu   firmaning   marketing   bo'yicha   mutaxassislari   uchun
mo'ljallangan to'liq hujjatlashtirilgan texnik hisobot.
Bundan tashqari, firma - mijoz duch keladigan muammo aslida juda oddiy
bo'lib,   hamma   bir   qarashda   aniq.   Tavsiyalar   yuzada.   Ya'ni,   sizga   hech   qanday
abstrakt   narsalar   kerak   emas.   Ammo   mijoz   bunday   sodda   va   o'z-o'zidan   ravshan
tavsiyalar uchun pul to'laydimi? Ehtimol, u baxtsiz bo'ladi, bu marketingda qabul
qilinishi mumkin emas. Shunday qilib, siz ushbu tavsiyalarni juda ilmiy shaklda va
80 sahifalik hisobotda chiqarishingiz kerak:
X   firmasining   moliyaviy   oqimlarini   ko'p   o'zgaruvchan   tahlil   qilish
natijasida,   Belgilangan   zanjirlarni   tahlil   qilish   nuqtai   nazaridan   (birinchi,   birinchi
chiqish   jarayonlari   uchun)   ma'lumotlarning   haddan   tashqari   yuklanishi   Y
segmentining   birinchi   joyidan   iste'molchilar   ehtiyojlarida   vayronagarchilikni
keltirib   chiqaradi   va   premium   segment   Zda   tovar   joylashuvining   imkoniyatlarini
minimallashtiradi. Ushbu muammoni hal qilish uchun rejaga muvofiq "0" dasturlar
to'plamini amalga oshirish taklif etiladi:
… Shu mavzuda 40 ta sahifa.
... Dastlabki hisob-kitoblarning umumiy qiymati 158 ming dollarni tashkil
etadi.   Dastur   amalga   oshirilgandan   so'ng   moliyaviy   oqimlarning   jadvallari   ilova
qilinadi ...
Ushbu muammoning muqobil echimi mavjud, uni amalga oshirish kamroq
sarmoyalarni   talab   qiladi,   ammo   natijalar   birinchi   variantdagidek   samarali
bo'lmasligi uchun ma'lum bir xavf mavjud.
16 1   va   2-bandlar   asosida   ishlaydigan   mijozning   miyasi   mamnuniyat   bilan
"soddalashtirilgan"   versiyani   qabul   qiladi   va   "0"   dasturining   istiqbollaridan   xalos
bo'lish uchun pul to'laydi.
So'rovning maqsadi.
Kim uchun va kim tomonidan amalga oshirildi.
umumiy tavsif   so'rovda qamrab olingan umumiy aholi.
Namuna kattaligi va tabiati va ishlatilgan o'lchovli tanlab olish usullarining
tavsifi.
So'rov vaqti.
Amaldagi tadqiqot usuli.
Tekshiruvchilarning etarli tavsifi va ishlatilgan barcha nazorat usullari.
So'rovnomaning nusxasi.
Haqiqiy natijalar.
Foizlarni hisoblash uchun ishlatiladigan asosiy ko'rsatkichlar.
O'tkazilgan so'rovlarning geografik taqsimoti.
17 Xulosa
Bozorning   istalgan   turida   ishlaydigan   korxonada   marketing   bitta   ajralmas
qismga  ega  -  marketing  tadqiqotlari.  Marketing  tadqiqotlarini   o'tkazish  jarayoni  -
bu ma'lum bir qaror qabul qilish uchun zarur bo'lgan ma'lumotlarni olish va qayta
ishlashga qaratilgan ketma-ket mantiqiy harakatlar.
Marketing   tadqiqotlarining   asosiy   maqsadiga   kelsak,   bu   muayyan   vaqt
oralig'ida   bozor   kon'yunkturasining   holati   va   rivojlanish   tendentsiyalarini
aniqlashdir.   Undan   kelib   chiqadigan   vazifalarni   ikki   guruhga   ajratish   mumkin:
muayyan   tadqiqotning   maqsadlari   va   uni   amalga   oshirish   metodologiyasiga
tegishli   bo'lganlar.   Birinchi   guruhga   quyidagilar   kiradi:   bozor   kon'yunkturasi
rivojlanishining o'zgarishlari, qonuniyatlari va tendentsiyalari, uning imkoniyatlari.
Ikkinchi   guruh   vazifalariga   kelsak,   bu   o'rganilayotgan   ob'ekt   va   predmetning
ta'riflari, tadqiqot usullari va boshqalar.
Agar   marketing   tadqiqotlari   printsiplari   haqida   gapiradigan   bo'lsak,   unda
ularning   o'zi   juda   oddiy:   ob'ektivlik,   aniqlik,   puxtalik.   Ammo   izlanishlar   to'g'ri
ishonchli natijalarni olish uchun juda muhimdir.
Marketing   tadqiqotlarining   muvaffaqiyati   ularni   kim   va   qanday   usullar
bilan   amalga   oshirishi   bilan   emas,   balki   marketing   faoliyatining   real   ob'ektlari:
aniq ishlab chiqaruvchilar, tovarlar, bozorlar, iste'molchilar bilan bog'lanish orqali
aniqlanadi.   Haqiqiy   bozor   haqiqatidan   ajralgan   mavhum   tadqiqotlar
muvaffaqiyatga   olib   kelishi   mumkin   emas,   ular   shunchaki   topolmaydilar   amaliy
qo'llanilishi .
18 Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
Goldstein G.Ya., Kataev A.V. Marketing / G.Ya. Goldshteyn, A.V. Kataev. - M: 
KNORUS, 2005. - 83 p.
Golubkov E.P. Marketing tadqiqotlari: nazariya, amaliyot va metodologiya / E.P. 
Golubkov. - M: Finpress, 2004. - 464 p.
Kotler, Filipp, Gari, Sonders, Vong Marketing asoslari / Kotler [va boshq.]. - 
boshiga. ingliz tilidan - 2-nashr. - M: VELBI, 2000. - 521 p.
Machado R. Kichik korxonalar uchun marketing / R. Michado. - SPb: Piter, 1998. 
- 288s.
Moroz Yu Marketing? Bu osonroq bo'lishi mumkin emas. "Biznes psixologiyasi" 
turkumi / Yu. Moroz. - Don-Rostov: Feniks, 2004. -192-yillar.
Tadbirkorlik asoslari: uch. nafaqa / Ed. V.M. Vlasova - M.: Moliya va statistika, 
1997. - 528 p.
Romanova A.N. Marketing / A.N. Romanov. - M: Delo, 2000. - 78 p.
Utkina E. "Marketing", Moskva 2002 yil - 23 p.
Forsit P. Marketing haqidagi yalang'och haqiqat / P. Forsit. - M: FAIL-PRESS, 
2004.-176 b.
Xrutskiy V.E., Korneeva I.V. Zamonaviy marketing: bozorni o'rganish bo'yicha 
qo'llanma: darslik. nafaqa / V.E. Xrutskiy, I.V. Korneev - 3-nashr, Rev. va 
qo'shing. - M: Moliya va statistika, 2005. - 560 b.: Kasal.
Evans JR, Berman B. Marketing / D.R. Evans, B. Berman. - M: Iqtisodiyot, 1993. -
355 p.
19

Sotuvni tashkil etish narx siyosati reklama tovar haqida

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha