Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 57.2KB
Покупки 3
Дата загрузки 27 Январь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

univer cafe

Дата регистрации 27 Январь 2024

93 Продаж

Sоvеt davri tarixiga oid manbalar

Купить
S о v е t  davri  tarixiga oid  manbalar  
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Sоvеt davri tarixiga oid manbalar ....................................................................................................... 3
1.1.Chorizmning mustamlakachilik siyosati tarixshunosligi. ........................................................................ 3
1.2.Tarixiy adabiyotlarda chor mustamlakachilariga qarshi milliy-ozodlik kurashning yoritilishi. ................ 7
1.3.O’zbekistonning XX asr tarixiga oid manbalar. ..................................................................................... 11
II.Bob.Surxondaryoda Sovet hokimiyatining xalq ta’limi muassasalariga nisbatan yuritgan siyosati 
haqidagi manbalari .................................................................................................................................... 20
2.1.Surxon vohasida Sovetcha andozadagi madaniyat muassasalari faoliyati ........................................... 20
2.2.Surxondaryoda Sovet hokimiyatining xalq ta’limi muassasalariga nisbatan yuritgan siyosati haqidagi 
manbalari .................................................................................................................................................. 24
Xulosa ........................................................................................................................................................ 29
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 30 Kirish
Mustabid   tuzum   Markazda   va   joylarda   o'z   mutlaq   hokimiyatini
shakllantirib,   mustahkamlab   borar   ekan,   bunda   u   o'ziga   sodiq   muayyan
siyosiy va ijtimoiy kuchlarga tayanib ish yuritmog'i kcrak edi. Shu maqsadda,
Markaz hukumati yangi sotsialistik jamiyat qurilishi davomida O'zbekistonga
o'zining   ko'p   sonli   sadoqatli   xodimlari,   vakillarini   rahbary   Iavozimlarga
yuborib   turganligi   bejiz   emas.   Xususan,   ular   yordamida   o'lka   hayotida
kechayotgan   barcha   jarayonlar,   o'zgarishlardan   doimiy   xabardor   bo'lish,
ularning   yo'nalishlarini,   maqsad,   vazifalarini   belgilash,   mahalliy   kadrlar
faoliyatini   kuzatish,   nazorat   qilish   mumkin   bo'lardi.   Markaz   O'zbekistonlik
milliy   kadrlarning   kundalik   ishlariga   «ko'z-quloq»   bo'lish,   ular   faoliyatini
tekshirish,   taftish   qilish   barobarida   sotsializm   qurilishi   yo'lida   sadoqat
bildirganlarni   tanlash,   tarbiyalash,   ularni   yuqori   mansablarga   ko'tarishni   o'z
e'tiboridan chetdatutmadi.
Shu   bois,   Markaz   ishonchini   qozonib,   uning   nufuzli   namo-yandalari
bilan   yaqindan   hamkorlik   qilgan,   kerak   bo'lganda-   o'z   xalqining   manfaati,
qiziqishlarini   ko'zlab   ish   yuritgan   bilimdon   kadrlar   soni   ham   ko'payib
borgan. Ammo Stalin yakkahokimligi kuchayib, totalitar tuzum bedodligi avj
olib borgan sari bunday kadrlarni arzimas sabab va bahonalar bilan qiynoq-
qistovga olish, vazifalaridan chetlatish odatiy tusga kirib bordi. I.Bob.S о v е t  davri  tarixiga oid  manbalar
1.1.Chorizmning mustamlakachilik siyosati tarixshunosligi.
Podsho   Rossiyasi   O‘rta   Osiyoni   bosib   olgach,   bepoyon   hududlarga   ega
bo‘ldi.   U   dunyoning   eng   yirik   mustamlakachi   mamlakatiga   aylandi.   Shuning
uchun   ham   usha   vaqtda   Rossiya   to‘g‘risida   "ulkan   miqdordagi   mulk   o‘g‘risi"
degan   haq   gaplar   aytilgan   edi.   Rossiyaning   mustamlakachilik   davri
tarixshunosligini   3   davrga   bo‘lib   o‘rganish   mumkin.   1.   Rossiya   O‘rta   Osiyoni
bosib   olgandan   to   Sho‘ro   tuzumi   qaror   topguncha   bo‘lgan   manbalar.   2.
Sho‘rolar   tuzumi   qaror   topgandan   to   80   yillarning   oxirigacha   bo‘lgan   davr.   3.
O‘zbekiston   mustaqillik   yillari   tarixshunosligi.   Rossiyaning   O‘rta   Osiyoda
yuritgan   mustamlakachilik   siyosati   ularning   boshqaruv   tuzilishida   yaqqol
ko‘rinadi. Turkiston general gubernatori K.Kaufman rus harbiylarining eng faol
istilochi   jandarmi   graf   D.Milyutinga   1876   yili   yo‘llagan   ma’ruzanomasida
Rossiya   va   Angliya   kabi   nosroniylar   davlatlarining   osiyodagi   maqsadi
mushtarak   ekanligini   alohida   ta’kidlab,   "bu   joyda   bizning   umumiy
dushmanlarimiz   -   musulmonlik   va   yovvoyilikdir"   deb,   harbiy   vazirdan   qattiq
siyosat   o‘tkazishda   keng   vakolatlar   so‘ragan.   Xududi   shunday   siyosatni
podshoning   yaqin   mulozimi,   generalleytenatga   teng   unvondagi   maxfiy
maslahatchi F. Girs Turkiston o‘lkasini boshqarish  tartibi haqida tuzgan qonun
loyihasida ham aks ettirgan edi. Rossiya imperiyasining O‘rta Osiyoda yaratgan
1865-1917   yillar   davomida   meteropoliyadagi   idoralar   tomonidan   muhokama
etilgan qonun loyihasi bir necha bor pishitilib, mohiyatini tushunish uchun o‘lka
boshqaruvi tizimlari idoralari tarkibini bilish lozim. Rus mustamlakachiligining
mohiyati   va   uning   o‘zga   xalqlarni   ruslashtirishi   siyosatining   bosh   yo‘nalishini
venger   olimi   Herman   Vemberi   1871   yilda   ilg‘ab,   bunday   deb   yozgan   edi:
“Rusiya   shiddat   bilan   o‘smoqda,   Buyuk   Pyotr   zamonida   uning   aholisi   15   mln
edi.   Katerina   taxtga   chiqqan   yili   25   mln   bo‘ldi.   Aleksandr   1   o‘lgan   yili   58 mln,ga   chiqdi,   hozir   (1871y)   esa   77   mln   bo‘libdi.   Nufuzning   bunday   shiddat
bilan   ko‘payishi   ruslarda   ko‘p   tug‘ilish   qobiliyatidan   emas.   Aksincha,   ishg‘ol
etgan   o‘lkalardagi   aholini   tezkor   ruslashtira   olishlari   bilan   izohlanadi”.   Rus
mustamlaka hokimiyatining dabdabali raishda e’lon qilgan "Turkiston aholisini
harbiy   xizmatdan   ozod   qilish   haqida"gi   ehsonning   Girs   g‘oyat   nozik   ta’birda
fosh qilgan edi. Turkiston tadqiqotchilari ana shu masalaga o‘z vaqtida oydinlik
kiritganliklarini eslash o‘rinlidir. "Ilgargi Turkistonda - deb yozgan edi Ahmad
Zaki  Validiy, -  eski odatga  ko‘ra  askarlikka  rag‘bat  va  havas  bo‘lar  edi.  Hozir
turkistonliklar askarlikdan ozod etilganliklari sababli asta-asta shijoatlari so‘nib,
bo‘shashib ketdilar… Rusiya Osiyoda g‘oyat uzoqni ko‘zlovchi siyosat ketidan
quvuvchi va bu keng qamrovli harakatlari hech qanday chek-chegara bilmagan,
hirs   va   ishtahasi   esa   kun   sayin   oshib   boruvchi   imperialistik   davlatdir.   Rus
millati   ham  buyuk  davlatchilikka  nihoyatda  bog‘langan,  xususiy   mulkka  qarab
qolmay,   hukumat   ko‘rsatgan   har   qanday   joyga,   har   qanday   o‘lkaga   borib
joylashishga   chamadoni   tayyor,   harakatchan   g‘ayrati   keladi.   Rus   milati   bu
harakatchanlik va g‘ayratni alohida bir uddaburonlik deb biladi. Mustamlakachi
ma’muriyat o‘lkani Rossiyaning xom ashyo bazasiga aylantirishga zo‘r g‘ayrat
bilan   kirishadi.   Sug‘oriladigan   joylarda   paxtachilik   va   109   paxta   yakka
hokimligining   o‘sishi,   hunarmand-kosibchilikning   inqirozga   yuz   tuta   borishi
bilan   dehqonlar   keng   ommasi,   mayda   hunarmandlar   va   shahar
kambag‘allarining   boshqa   tabaqalari   ham   qoshshoqlashib   bordi.   Natijada   XIX
asrning 80 yillari oxiri 90 yillarda xalq ommasining turmush tarzi keskin pasaya
boshladi.   Buni   mahalliy   tarixchi   Ibrat   o‘zining   "Farg‘ona   tarixi"   asarida
shunday   tasvirlaydi:   "Farg‘onani  suvi  serob,  havosi  toza,   mevasi   pokiza,  erlari
mahsuldor   bo‘lib,   Rusiya   davlatida   bo‘lgandan   buyon   necha   daraja   tijorat   va
ziroat ishlari murovvaj bo‘lub, temir yo‘llar inshosi vositasi bilan hamma ishlar
oson   bo‘lub,   dehqonlari   aksariyatida   paxta   ziroati   ilan   rivojlanib,   paxta   tijorati
bo‘lak   ishlardan   rivojda   bo‘lib,   muning   foydasiga   aldanub,   ziroati   milliylari   -
bug‘doy,   juvari,   arpa   ekmoq   yo‘q   bo‘lub,   ovqatga   sarf   bo‘ladurg‘on   donlarni ekishlarini   eslaridan   chiqarib,   1913-yilda   paxta   ziroati   va   tijoratiga   urungan
kishilar   qarz   daryosiga   g‘arq   bo‘lganlarini   mushohoda   qilib,   avqot   ekmoqg‘a
tushdilar,   hatto   hukumatdan   avqot   ekmok   uchun   necha   marotabadan   targ‘ib
bo‘lsa ham, paxtani aqchasi bularni avqot ekmokdan qo‘ydi. Alholda avqotlarni
hayvonot avqotini sotib olmoqqa majbur bo‘lganlari bularni yana eski ekunlari
yaxshi   ekanini   bildurdi".   Turkistonda   mustamlakachilik   tuzumini   uzoq   vaqt
saqlab   qolish   uchun   buyuk   rus   davlatchilik   g‘oyasini   amalga   oshirishga
kirishildi.   Bu   ishga   rus   ziyolilari   ham   safarbar   etildilar.   Sho‘rolar   hukmronligi
davrida   yaratilgan   tarixiy   asarlarda   ushbu   masalaga   yana   bir   tomonlama
yondoshish   davom   etdi.   Ularda   ko‘proq   Turkiston   qoloq   feodalizm   tuzumida
yashab   kelganligi,   Rossiya   tarkibiga   qo‘shib   olingach   bu   katta   progressiv
ahamiyat kasb etganligi haqida ko‘proq gapirildi. Sho‘rolar davrida ruslashtirish
siyosati, iqtisodiy qaramlik, paxta yakkahokimligi yanada kuchaytirildi. Podsho
Rossiyasi   mustamlakachilik   siyosatining   uzviy   davomi   edi.   Faqat   O‘zbekiston
Respublikasi   mustaqillikka   erishgandan   keyin   tarixshunosligimizda   ushbu
masala   haqqoniy   yoritila   boshladi.   Ayniqsa   bu   O‘zbekistonning   yangi   tarixi
kitobining   1-qismida   o‘z   aksini   topdi.   Unda   aniq   faktlar   bilan   Rossiyaning
Turkistonda   yuritgan   mustamlakachilik   siyosatining   aniq   basharasi   ochib
berilgan.   Tariximizning   xolis   yoritilishiga   qariyb   bir   yarim   asrdan   so‘ng
erishdik.   O‘rta   Osiyoni   Rossiya   tomonidan   bosib   olinishi   va   mustamlakachilik
tuzumining o‘rnatilishi 1958 yildan to 1989 yilgacha bo‘lgan davrda xato talqin
qilib   kelindi.   Ular   bosib   olinishning   reaksion   mohiyatini   xalqdan   yashirishga
harakat   qildilar.   Rossiya   qo‘shinlari   xonliklarni   "bosib   olgan   emas",   balki
"qo‘shib   olgan"   deb   katta-katta   kitoblar,   risolalar   va   maqolalar   yozdilar.
Mustamlaka   davrini   to‘liq   va   har   tomonlama   yoritib   bera   olmadilar.
Mustamlakachilikning   xalqimizni   bosib   turgan   muz   tog‘lari   mustaqillik   nuri
taftidan erib ketdi.   1.2.Tarixiy adabiyotlarda chor mustamlakachilariga qarshi milliy-ozodlik
kurashning yoritilishi.
Chorizmning   ijtimoiy   va   milliy   mustamlaka   zulmining   chidab
bo‘lmaydigan   darajaga   etishi   natijasida   xalq   norozilik   harakatlari   yuz   berdi.
Turkiston   xalqlarining   Rossiyaga   qarshi   milliy-ozodlik   harakatlari
tarixshunosligi   ham   xuddi   mustamlakachilik   siyosati   tarixshunosligi   kabi
davrlar   va   ularning   xususiyatlariga   o‘hshashdir.   Bunlay   qo‘zg‘olonlarga   1892
yil Turkistondagi vabo isyoni, 1898 yil Andijondagi Dukchi Eshon qo‘zg‘oloni,
1916   yildagi   Jizzax   va   Turkistonning   boshqa   joylaridagi   qo‘zg‘olonlar   misol
bo‘la   oladi.   1898  yilda   Andijonning   Mingtepa   qishlog‘ida  ko‘tarilgan  "Dukchi
Eshon"   qo‘zg‘oloni   xalqimiz   ozodlik   harakatining   yorqin   sahifalaridan   biridir.
Bu   ozodlik   harakati   haqida   bizga   ma’lumot   beruvchi   tarixiy   asarlardan   biri
Fozilbek Otabek o‘g‘lining "Dukchi Eshon voqeasi" asari hisoblanadi. Fozilbek
Otabek   o‘g‘li   (1879-1938)   asli   andijonlik,   mashhur   Otabek   qozining   ikkinchi
o‘g‘li,   Fozilbek   rus-tuzem   maktabini,   1923   yil   Moskvada   qishloq   xo‘jalik
akademiyasining   bitirgan,   so‘ng   Turkistonga   qaytib,   yangi   paxta   navlarini
etishtirish bilan shug‘ullangan. 1927 yilda "Dukchi Eshon voqeasi" asarini nashr
ettiradi. 1916 yilgi xalq harakati haqida ma’lumotlar 20 yillarda paydo bo‘ldi, u
davrda   tadqiqotchilar   orasida   1916   yil   qo‘zg‘olonining   sabablari,   xarakterli   va
unga baho berishda turlicha fikrlar mavjud edi. G.Broydo va T.Risqulovlarning
ta’kidlashicha,   chor   ma’muriyati   ushbu   qo‘zg‘olonni   tayyorlash   orqali   yangi
bosqinchilik   va   zulmga   bahona   qidirgan.   Bu   fikr   Shestakova   va   E.Fedorova
tomonidan   keskin   tanqid   qilingan,   ular   fikricha,   chor   hukumatiga   bu
qo‘zg‘olondan hech qanday foyda yo‘q edi. 30-yillarda podsho arxividan 1916
yil   qo‘zg‘oloniga   oid   qimmatli   xujjat   va   materiallar   e’lon   qilindi.   1932   yilda
O‘rta   Osiyo   xalqlarining   qo‘zg‘olonlari   tarixiga   oid   xujjatlar   to‘plami   dunyo
yuzini   ko‘rdi.   1935   yilda   Z.Kostelskiy   ushbu   qo‘zg‘olonga   bag‘ishlangan
nomzodlik dissertatsiyasini himoya qildi. 1916 yil qo‘zg‘olonini tadqiq qilishga
P.A.Kovalevning   ham   hissasi   katta   bo‘ldi.   Unda   qo‘zg‘olonning   Turkiston aholisini   front   ortiga   mobilizatsiya   qilinishi   muammosi,   o‘sha   ishchilarning
hayoti va qismati, shuningdek, rus burjuaziyasining tub joy aholining front orti
ishlariga   111   mobilizatsiya   (safarbarlik)   qilinishi   va   qo‘zg‘olonga   munosabati
masalalari   tadqiq   etilganligi   qimmatlidir.   1916   yil   qo‘zg‘oloni   bo‘yicha
tarixchilar tomonidan juda ko‘p ishlar qilingan. Ko‘plab arxiv materiallari, chor
hukumatining   xujjatlari,   juda   ko‘plab   qo‘zg‘olon   qatnashchilarining   xotiralari
ishga   jalb   qilingan.   Ko‘plab   monografik   asarlar   yaratilgan.   Sho‘rolar
hukmronligi   davrida   yaratilgan   asarlarda   Turkiston   xalqlarining   milliy-ozodlik
harakati   bir   tomonlama   yoritildi.   Xalq   ozodlik   harakatlari   reaksion
qo‘zg‘olonlar   deb   baholandi.   Masalan,   Dukchi   Eshon   qo‘zg‘oloni   o‘zining
haqiqiy   bahosini   ola   olmadi.   Bu   haqdagi   kitob   va   maqolalar   asosan   rus   arxiv
manbalariga asoslangan holda yozildi, ular tanqidiy qiyos qilinmadi, mualliflar
sharq tillaridagi manbalardan juda kam foydalandilar. O‘zbekiston Respublikasi
mustaqillikka   erishgach,   Turkiston   xalqlarining   mustamlakachilik   zulmiga
qarshi   olib   borgan   milliy-ozodlik   kurashlari   o‘zining   haqiqiy   bahosini   oldi.
Milliy qahramonlarning nomlari tiklandi. Ularga oid arxiv materiallari, xujjatlar
oshkor etildi, tarixiy, badiiy asarlar yaratildi. Haq qaror topdi, tariximizdagi oq
dog‘lar   yuvildi.   2001   yilda   Jizzax   qo‘zg‘olonining   85   yilligi   nishonlandi.
Joylarda ushbu sanaga bag‘ishlab konferensiyalar o‘tkazildi. Shuningdek, 1916
yil   qo‘zg‘oloni   tarixshunosligi   masalasida   D.Ziyaeva   bir   qancha   tadqiqotlar
e’lon   qildi.   O‘zbekistonning   yangi   tarixi   kitobining   1-qismida   ushbu   masala
juda   xolis   va   to‘g‘ri   yoritildi.   Kitobxonlar   va   qiziquvchilar   uchun   to‘plamlar
e’lon   qilinmoqda.   Turkiston   xalqlarining   chorizmga   qarshi   milliyozodlik
harakati   yurtimiz   tarixining   yorqin   va   shonli   sahifasi   bo‘lib   qoldi.   Chor
Rossiyasi   mustamlakachilik   tuzumiga   qarshi   milliy   ozodlik   xarakatining   sovet
davri   tarixshunosligida   yoritilishi.   O‘rta   Osiyoda   XX   boshlarida   ishchilar
inqilobiy   harakatining   tarixini   tadqiq   etish   60   yillarda   partiya   organlaridan
berilgan   yo‘l-yo‘riqlar   asosida   davom   ettirildi.   Tadqiqotchilar   O‘rta   Osiyodagi
sinfiy   kurash   Chor   Rossiyasidagi   umumiy   inqilobiy   harakatning   bir   qismi eaknligini ta’kidlaydilar. Bunda burjua demokratik talablar bilan milliy ozodlik
harakati   vazifalari   uyg‘unlashib   ketgan   edi.   1905-1907   yillarda   O‘rta   Osiyoda
feodal   burjua   doiralarida   millatparvarlik   kayfiyatlari   jonlanib   ular
mehnatkashlarning   milliy   zulmdan   ozod   bo‘lish   yo‘lidagi   harakatidan   o‘z
maqsadlari   uchun   intildilar.   O‘rta   Osiyo   xalq   ommasi   rus   proletarining
shovinizmga   nisbatan   chiqisha   olmaslik   tuyg‘usini   do‘stona   qabul   qilib,   1905-
1907 yillar inqilobda bevosita ishtirok etdilar. Tarix burjua safsatabozlklarining
1905-1907   yillar   inqilobining   sof   «rus»   xususiyatga   ega   ekani   to‘g‘risidagi
afsona   va   to‘qimalarni   rad   etdi   deyiladi.   Tarixchilar   o‘z   asarlarida   O‘rta
Osiyodagi 112 Markisistik Mafkurani tarqatishda jonbozlik ko‘rsatib, targ‘ibot-
tashviqot   ishlarini   olib   borgan   rus   inqilobchi   proletoriti   vakillari   -
V.D.Konyushin,   A.R.   Baxarev,   M.R.Verdyanin.   T.L.   Ivanov   kabi   ko‘plab   o‘z
hayotini   O‘rta   Osiyo   bilan   bog‘lagan   inqilobchilarning   katta   xizmatlarini
alohida   taqidlab   o‘tishni   unutmaydilar.   Noiloj   o‘sha   davrdagi   ijtimoiy   siyosiy
ahvol   shuni   taqozo   etar   edi.   Turkistonning   bosib   olinishi   va   chor   ma’muriy
xukumronligi davriga (1865-1917 yillar)  oid sovet tarixshunosligi solnomasida
1916 yil qo‘zg‘olonini – o‘lka xalqlarining hayotida 1917 yil oktyabr «inqilob»
arafasidagi   eng   yorqin   voqeani   tadqiq   etish   va   yoritishga   alohida   o‘rin
ajratilgan.   Tadqiqotchilar   bu   qo‘zg‘olon   Rossiya   proletoratining
samoderjaviyaga   va   burjajiyaga   inqilobiy   kurashi   bilan   o‘lkadagi   ilg‘or
mehnatkashlar ommasi ozodlik xarakatining qo‘shiluvi natijasida xurriyat uchun
kurash   miqiyosining   kengayishi   tomon   yuz   bergan   burilish   hisoblanadi   degan
xulosani   yakdillik   bilan   olg‘a   suradi.   Mazkur   qo‘zg‘olon   mahalliy
mehnatkashlarning   shakllanib   bo‘lgan   milliy   burjaziyadan   yuz   o‘girishni
boshlab   berdi.   1916   yil   qo‘zg‘oloni   xalq   ommasining   mustamlakachilik   zulmi
va  feodal   hamda   kapilatistik   ekpulatatsiyasiga   qarshi   qisqa   muddatli   tarqoq   va
stixiyali   isyonlari   ko‘rinishida   boshlanib,   CHor   Rossiyasi   milliy   o‘lkalaridagi
ezilgan   xalqlar   ozodlik   kurashining,   binobarin   Birinchi   jahon   urushi   davridagi
barcha mustamlaka mamlakatlarda  ro‘y bergan milliy  ozodlik  harakati  qudratli tulqiniga   aylanib   ketdi.   O‘rta   Osiyo   tarixchilari   bu   murakkab   ommaviy
harakatning xususiyatlari bosqichlari o‘ziga xos tomonlari to‘g‘risida yagona bir
fikrga kelishgan. Mazkur siyosiy isyon yarim yildan ortiq davom etib, har qaysi
mintaqada   turlicha   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlar   xukum   surgan,   kattagina
xududni   qamrab   oldi.   SHu   bois   qo‘zg‘olon   turli   erda   o‘ziga   xos   ko‘rinishda
nomoyon   bo‘ldi.   1916   yil   qo‘zg‘olonning   70   yilligi   munosabati   bilan
«O‘zbekiston   komunisti»   (1986yil   7son)   va   «O‘zbekistonda   ijtimoiy   fanlar»
(1986y.   7   son)   jurnalida   X.Tursunov,   M.   Vahobov,   S.M.   Nomozov,
D.Ziyoevaning  maroqli  maqolalari  e’lon  qilindi.  Ularda  qo‘zg‘olonning   tarixiy
axamiyati   va   ayrim   qirralari   ochib   berilgan.   1916   yil   qo‘zg‘oloniga
tadqiqotchilarning   qiziqishi   mustaqillikka   erishgan   hozirgi   kunda   yana   ham
ortib   borishi   tabbiy.   Zero,   milliy   ozodlik   harakatining   ifodasi   sifatida   yuzaga
kelgan   bu   siyosiy   voqeaga   xolisona   yondashishi   haqqoniy   ilmiy   baho   berish
imkoniyati   endilikda,   avvalgi   mafkuraviy   g‘oyaviy   cheklashlar   olib
tashlanganligidan so‘ngina yaratildi. 60 yillardagi ilmiy tadqiqotlarga majburan
singdirilgan   «bu   isyon   umumrossiya   inqilobi   harakatining   tarkibiy   ajralmas
qismi   bo‘lib   Rossiya   imperiyasining   barcha   xalqlarni   Fevral   va   Oktyabr
inqiloblari   sari   etaklab   boradi»,   degan   zo‘rma-zo‘raki   xulosalarga   endi   ehtiyoj
yo‘q.   Turkistonda   inqilobiy   harakatning   yuzaga   kelishiga   doir   tarixnavislik
materiallarini   tahlil   etish   A.I.   Sidorov   kabi   mualliflarning   dadil   chiqishlarini
ham   e’tirof   etish   zarur.   Masalan:   «u   o‘zbeklar,   turkmanlar   va  O‘rta   Osiyoning
boshqa   xalqlarning   turli   shakldagi   isyonlar   bilan   chiqishini   olar   ekanmiz,
samoderjaviyaning   mustamlaka   siyosatiga   qarshi   kurash   progressiv
bo‘lganligini ham tan olmaslik xalq ommasining tarixiy jarayondagi progressiv
ahamiyatini   inkor   etish   bilan   barobardir.   U   holda   nimani   progressiv   deb
hisoblash   zarur?   Millionlab   kishilarga   qonli   zulm   o‘tkazgan   Chor
samoderjaviyasining   mustamlaka   siyosatinimi   yoki   bu   rejimga   qarshi
kurashnimi?   CHorizmning   mustamlakachilik   siyosati   ayniqsa   Rossiya
imperiyasining   cheka   o‘lkalarida   eng   mudxish   shaklida   nomoyon   bo‘ldi, shubhasiz   bu   qonuniy   ravishda   mustamlakachilikka   qarshi   xalqlarning   g‘azabi
va qarshiligini keltirib chiqardi. 
1.3.O’zbekistonning XX asr tarixiga oid manbalar.
XX  asr   boshlarida  O’rta   Osiyo   xalqlari   Rossiya  imperiyasi   tarkibiga  kirar
edi   va   har   bir   siyosiy   voqea   shu   hududda   yashovchi   xalqlarning   hayotida   o’z
aksini  topadi.  XX asr   jahon   tarixida  burilish   yasadi.  Kapitalizm   imperializmga
aylanib   borib,   ko’pgina   xalqlarni   ayovsiz   eksplutasiya   qilardi.   Qashshoqlik   va
boshboshdoqlik turli xil ijtimoiy inqiloblarga olib keldi. Rossiya rivojlanish 162
jihatdan   eng   qoloq   kapitalistik   davlatlardan   biri   edi   va   ijtimoiy   taraqqiyot
jihatidan   halokat   yoqasiga   kelib   qolgan   edi.   Rossiya   imperiyasining   qiyofasini
1904-1905   yillardagi   Rus-Yapon   urushi   ko’rsatib   berdi,   bu   urushda   Rossiya
sharmandalarcha   mag’lub   bo’ldi.   Mag’lubiyatdan   so’ng   1-rus   inqilobi   (1905-
1907yy.)   bo’lib   o’tdi.   Shundan   so’ng,   Rossiya   1-jahon   urushigacha   tortiladi.
Uzoq   davom   etgan   urushda   ishtirok   etish,   iqtisodiy   qoloqlikka   olib   keldi.   Bu
yangi ijtimoiy portlashga olib keldi. 1917 yilda bolsheviklar qonuniy Muvaqqat
hukumatni ag’darib, hokimiyatni egalladilar va yangi davlat apparatini tuzdilar.
Turkiston   ham   bu   siyosiy   voqealardan   chetda   qolmadi.   1905-1907   yillarda
Samarqandda   sosial-demokratik   partiya   tashkil   etildi,   temir   yo’l   deposi
ishchilari   namoyishlar   uyushtirdilar.   Rus   hukumati   ishchilarining   8   soatlik   ish
kuni   haqidagi   talabini   qondirdi.   Shuningdek,   yirik   xalq   qo’zg’olonlari   1916
yilda   Turkistonning   muhim   sanoat   markazlarida   bo’lib   o’tdi.   Bolsheviklarning
hokimiyat   tepasiga   kelishi   bilan   mustaqil   rivojlanishga   bo’lgan   intilishlar   yo’q
qilindi.   Sovet   hukumati   Rossiya   imperiyasining   boshqa   tomoni   edi,   hattoki
chegaralar ham o’zgarmadi. 
Yangi sovet,  to’g’rirog’i  kommunistik   hukumat  tezlash  metodi yordamida
sosialistik   asoslarni   yaratmoqchi   bo’ldi   va   buning   uchun   quyidagi   masalalarni
hal qilish lozim deb hisobladi: 
1. Ishlab chiqarishni industriallash;  2. Qishloq xo’jaligini kollektivlashtirish; 
3.Madaniy inqilob. 
Bu   masalalarni   amalga   oshirishning   aniq   chegaralarini   ko’rsatib   berdi.
Stalin  rahbariyati  o’zlari   xohlagan  narsani   haqiqat   deb   ko’rsatishga  urinib,  30-
yillarning oxirlarida sosializm qurilganligini e’lon qildi. Tez orada mamlakat 6
yil   davom   etgan   2-jahon   urushiga   tortiladi.   Urushdagi   g’alaba   Stalin
hokimiyatni   mustahkamladi   va   uning   repressiya   mashinasi   qaytadan   ishga
kiritildi.   Siyosiy   tizimda   hech   qanaqa   o’zgarishlar   ro’y   bermadi.   Shaxsga
sig’inishning   tanqid   ostiga   olinishi   demokratik   o’zgarishlarga   olib   kelgandek
ko’rinsada,   lekin   ular   vaqtinchalik   xarakterga   ega   edi.   Siyosiy   rahbariyat
jamiyatni   demokratlashtirishni   o’ylamasdan,   aksincha   kommunistlar   partiyasi
o’rnini   mustahkamladi.   80-yillar   boshida   hokimiyat   tepasiga   demokratik   fikr
yurituvchi   rahbarlarning   kelishi   bilan   ijtimoiy,   iqtisodiy,   siyosiy   hayotning
barcha   tarmoqlarida   qayta   qurish   boshlandi.   Bu   kommunistik   tizimning
parchalanishi   bilan   tugallandi.   Turkistonda   sovet   tuzumining   o„rnatilishini   aks
ettiruvchi manbalar.1917-yil 29-fevralda Rossiyada demokratik inqilob g’alaba
qozondi.   2-martda   podsho   taxtdan   voz   kechdi   va   Muvaqqat   hukumat   tuzildi.
1917   yil   mart-aprel   oyi   siyosiyuyg’onish   davrida,   asosiy   harakatlantiruvchi
kuch   sifatida   jadidlar   harakat   qildi.   Aynan   ular   mitinglar   tashkil   etib,   buning
natijasida   «Sho’roi   Islom»   nomi   ostida   mahalliy   xalq   deputatlar   kengashini
tashkil   qildi.   7-15-aprelda   Ishchi   va   Soldat   163   deputatlarining   1-Butun
Turkiston Kengashi s‘ezdi faoliyat ko’rsatdi. Turkistonda siyosiy, diniy, davlat
tashkilotlarining   tashkil   etilishi   masalalari   juda   murakkab.   Misol   uchun
«Sho’roi   Islom»   va   «Sho’roi   Ulamo»   vakillarining   asosiy   qismi   ruhoniylardan
iborat   bo’lib,   ular   «Sho’roi   Islom»chilar   bilan   birgalikda   harakat   qilmadilar,
bundan   esa   keyinchalik   bolsheviklar   mohirona   foydalandilar.   Bolsheviklar
ularni bita-bitta  yo’q  qildilar.  Shuningdek, islomchilarning o’z qatorlarida  ham
birlik   yo’q   edi.   Turkiston   musulmonlarining   1-chi   siyosiy   partiyasi   faoliyatiga ham   alohida   e‘tibor   berishimiz   lozim.   Turkiston   federatlari   partiyasi
Turkistonning   davlat   statusi,   uning   markaz   bilan   munosabatlari   masalalarini
muhokama   qildi.   Bu   Abdurashidxonov,   Mahmudxo’ja   Behbudiy   va   bir   qator
boshqa   mutaxassislar   milliy-hududiy   prinsip   asosida   avtonom   demokratik
respublika   tuzish   masalasini   asoslab   berdilar.   Bu   sohada   O’zbekiston   tarixchi
olimlarining ilmiy ishlari chop etildi. Bu davrga oid eng muhim manbalar, Sovet
hokimiyati   tomonidan   e‘lon   qilingan   dekretlardir.   («Yer   haqida»,   «Tinchlik
haqida»   dekretlar).   O’sha   davrining   muhim   manbalari   sifatida   Sovetlar
s‘ezdining, partiyaning qarorlarini ko’rsatish mumkin. Chunki hujjatlarga qarab
u   yoki   bu   masalaning   ahvoli   haqida   bilish   mumkin.   Asosiy   o’rinni   Turkiston
mustaqilligi   uchun   kurash   to’g’risidagi   masala,   mustaqillik   tarafdorlarining
repressiya   qilinishi   yoki   uzoq   muddatga   qamoqqa   olinishi   bilan   izohlandi.   Bu
savollarga   javob   berish   uchun   «Fan   va   turmush»,   «Xalq   so’zi»,   «Pravda
Vostoka» ro’znomalarining  1988-1995 yilgi sonlarini  ko’zdan kechirish   lozim,
masalan:   «Pravda   Vostoka»ning   1988   yil   №   15-17   sonlarida   «Fayzulla
Xo’jaev» maqolasi chop etilgan. Unda 1937 yil 41 yoshida repressiya qilingan,
O’zbekistonning   ko’zga   ko’ringan   davlat   arbobi   Fayzulla   Xo’jaevning   hayot
yo’li   qisqacha   ochib   berilgan.   Maqolada   kommunistik   ideologiyaning   ta‘siri
sezilsada,   bu   qonunsiz   ravishda   reabilitasiya   qilingan   ishlarini   oqlashga
tashlangan   dastlabki   qadam   edi.   Sovet   hokimiyati   yillarida   nashr   etilgan
manbalar   har   doim   ham   o’sha   davr   voqealarini   to’laqonlicha   yoritmaydi.
Chunki   u   kommunistik   g’oya-qoliplariga   kiritib   qo’yilgan   edi.   Shuning   uchun
ham   80-yillar   oxiri   90-yillar   boshlarida   chop   etilgan   maqolalar   muhim   faktor
bo’lib  xizmat   qiladi.   O’rta   Osiyoning   milliy-hududiy   chegaralanishi  masalalari
XX   asr   20-yillari   matbuotida.   1920   yilning   boshlarida   Turkkomissiya   raisi
Ya.Rudzutak   Turkiston   ASSRni   bo’lib   tashlash   va   milliy   til   belgisiga   qarab
muxtor   (avtonom)   respublikalar   tuzish   masalasini   qo’ydi.   Milliy   respublikalar
tuzish   zarurligi   g’oyasi   tashabbuschilari   bu   masalani   yerli   xalqlar   hayotida
tengsizlik   mavjudligi,   milliy   mojarolar   kuchayib   borayotgani   bilan   asosladilar. Bolsheviklar   O’rta   Osiyoda   yashab   kelayotgan   millatlarning   ushbu   geografik
hamda   siyosiy   chegara   ichida   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy   hayoti   taraqqiy
qilishi   mumkin   emas   deb   topdilar.   Ushbu   masala   yuzasidan   matbuotda   e’lon
qilingan   maqolalarni   tahlil   qilinar   ekan,   ularni   mazmuni   va   mohiyatiga   qarab
quyidagi guruhlarga bo’lish mumkin: 
O’rta   Osiyoni   milliy-hududiy   chegaralash   masalasiga   doir   savollar   va
murojaatlar;   Markazdan   yuborilgan   va   mahalliy   rahbarlarning   O’rta   Osiyoni
milliy hududiy chegaralash masalasidagi fikrlari va savollarga javob maqolalari;
O’rta   Osiyoni   milliy-hududiy   chegaralash   masalasida   milliy-etnik
nizolarning oldini olishga bag’ishlangan maqolalar; 
Xorazm   Xalq   Sovet   Respublikasining   milliy-hududiy   chegaralanishga
tortilishi masalasi; 
O’zbekiston SSRning tashkil topishi va uning poytaxti masalasi; 
Xorijdagi   vatandoshlarimizning   O’rta   Osiyoning   milliy-hududiy
chegaralanishiga oid maqolalari; 
O’rta  Osiyoni  milliy  respublikalarga   bo’lish   masalasi   o’rtaga  tashlangach,
davriy matbuotda milliy ziyolilarning ushbu masalaga oid turli-tuman savollari
va   murojaatlari   chiqa   boshladi.   «Milliy   jumhuriyatlarga   ayrilish   kerakka
o’xshaydir. Busiz iloj yo’q ekan. Ayrilish Turkiston doirasida bo’lsunmi yoxud
O’rta   Osiyo   masshtabidami?   Milliy   jumhuriyatlar   bo’lgach,   uni
birlashtiradirgan   Markaz   masalasi   qanday   hal   bo’ladir?   O’rta   Osiyo
federatsiyasi   kerakmi?   Jumhuriyatlar   Rusiya   Sovet   jumhuriyatiga
bog’lanadirmi?   Milliy   jumhuriyatlar   bevosita   markazga   bog’lansa,   millatlar
orasida iqtisodiy aloqa qanday bo’ladir? Bo’linish tartiblari va qirg’iz qozoqlar
Qozog’istonga qo’shiladirmi yoxud alohida jumhuriyat bo’ladirmi? Turkmanlar,
Xorazm   va   Buxoro   turkmanlarini   birlashtiradirmi?   Tojik,   qirg’iz   avtonomiyasi
qanday   tuziladir?».   Yuqorida   keltirilgan   savollar   hamda   murojaatlar   faqatgina hukumatning rasmiy gazeta va jurnallarida emas, hatto hajviy nashr hisoblangan
«Mushtum»da ham chop etildi. «Turkistonda barchadan ham katta nufuzga ega
biz   deb   davo   qiluvchi   ba‘zi   rus   mustamlakachilarning   chegarasi   qaerdan
boshlanadir   yoki   bularning   respublikasini   bo’yab   ko’rsatish   uchun   bo’yoq
yetmay qoldimi? Agar taqsimda xiyonat qiling’on bo’lsa, bu masala boshqatdan
ko’rilsun!».   Yuqorida   keltirilgan   muhim   savollar   o’rtaga   tashlanganidan   keyin
ba‘zi   bir   mutassaddilar   «Mushtum»   nashriyoti   nomidan   ushbu   savollarga
quyidagicha   javob   qaytargan:   «Milliyat   masalasi   to’g’risida   axtarganimizda
hech narsa ko’rsatilmagan. Milliy masalaga qaratilib bir lug’at nashr etilgandan
keyin   munosib   bir   javob   berish   niyatidamiz.   Har   holda,   Sovetlar   hukumatida
mustamlakachilar   jumhuriyati   bo’lmaydir.   O’rtoq,   bu   masala   to’g’risida
Angliya   hukumatiga   murojaat   qiling!».   Markazdan   yuborilgan   kommunistlar
bilan   birga   mahalliy   rahbar   xodimlarning   Turkiston   mintaqasining   milliy-
hududiy   chegaralanishi   masalasidagi   fikrlari   rasmiy   matbuotda   bosilib   turdi.
Masalan,   Zelenskiy,   Aytakov,   Gajuxov,   F.   Xo’jaev,   A.   Muhiddinov,   S.
Xo’janov,   I.   Xidiraliev   va   boshqalarning   nutqlarida   milliy   siyosat   to’g’ri   hal
etilishiga   ishonch   bilan   qaraldi.   1924   yil   4-iyun   kuni   Moskvada   13-firqa
qurultoyi   bo’lib,   unda   Turkistondan   vakil   S.   Xo’janov   ishtirok   etadi   hamda
unda   ko’rilgan   masalalar   matbuotda   e‘lon   qilinadi.   Bu   qurultoyda   O’rta
Osiyoning   milliy-hududiy   chegaralanishiga   doir   muhim   masalalar   muhokama
etiladi. Eng asosiysi, milliy respublikalar tashkil topgach, O’rta Osiyo o’lkalari
birikib, federatsiya  tuzilishi masalasi  ko’riladi. Dastlab  qurultoyda O’rta  Osiyo
byurosi   nomidan   Rudzutak  ma‘ruza  qilganidan   keyin   Turkistondan  borgan   har
bir   millat   vakillariga   so’z   beriladi.   Afsuski,   o’zbek,   qozoq,   turkman   va   qirg’iz
millatiga   mansub   vakillar   ham   O’rta   Osiyoning   yagona   federatsiyaga
birlashishiga   hali   erta   ekanligini   ta‘kidlab,   bu   masalaga   rad   javobini   beradilar.
O’rta Osiyoda milliy-hududiy  chegaralanishningo’tkazilishi  paytida  milliyetnik
nizolarning   oldini   olishga   bag’ishlangan   bir   qator   maqolalar   e‘lon   qilingan.
Jumladan, hukumat vakillaridan biri Hojiboev milliy muxoliflikka bormaslik va etnik   nizolarning   oldini   olishga   e‘tibor   qaratadi.   Afsuski,   milliy-hududiy
chegaralanish   arafasida   milliy-etnik   nizolar   va   hudud   talashishlar   kuzatiladi.
Mahalliy   ziyolilardan   bo’lgan   Ismoilzoda   matbuotda   bu   kabi   janjallarni
to’xtatishga chaqiradi. 
«Milliy   jumhuriyatlarga   ajratish   to’g’risida   gazetalarimizda   ko’b   narsalar
ko’rilmoqdadir.   Bu   to’g’rida   «Oq   jo’l»,   «Angbakchil   qozoq»   (Urunburug’da),
Turkiston,   Farg’ona   va   Zarafshonda   har   xil   maqolalarning   ichida   aksarisi   bir
tomonliq   va  tor  bir o’lchovda  millatchilik  ruhida  bo’ldikim, bu  matbuotimizda
katta   nuqson   hisoblanadir.   Bunday   maqolalarning   natijasida   matbuotimizda
milliy   shovinizm   ruhining   ko’tarilishini   sezamiz,   hatto   bu   to’g’rida
gazetamizning   bir-birlari   bilan   so’kushmagi   omma   orasiga   millatchilik
shovinizmining tuxumini ekish emasmi? Masalan, «Turkiston» bilan «Oq jo’l»
janjallari   «Angbakchil   qozoq»ning   haddan   oshishi,   Zarafshonning   chiqishi   va
Farg’onada   Alievning   maqolasi   va   boshqalar.   Albatta,   biz   bu   yerda   aybning
kimda   va   qaysi   tomonda   ekanini   surishtirmay   matbuotimizning   bu   xususida
to’g’ri   yo’l   tutishini   va   uning   har   masalada   ijtimoiy   qarashga   ega   bo’lishini
chindan   tilab   qolamiz».   Shu   bilan   birga,   «Yacheyka   yoki   rayondagi   firqa
a‘zolarini aldab, sen o’zbek jumhuriyatiga o’t, sen qirg’iz jumhuriyatiga o’t deb
ul   bechoralarni   miyasini   aynitishdan   nima   foyda   bor?   Tezisdan   chetga
chiquvchilarga   tegishlik   firqa   idoralari   chora   ko’rsalar   kerak»   degan   fikrlar
matbuot sahifalarida uchragan. 
1924 yil 8-mayda O’rta Osiyo iqtisodiy konferensiyasida qatnashish uchun
Toshkentga   kelgan   Xorazm   delegatsiyasi   a’zolari   RKP(b)   MQ   O’rta   Osiyo
byurosi   raisiga   «Xorazmda   milliy   masalaning   hal  qilinishi   to’g’risida   maktub»
topshiradilar.   Unda   Xorazmni   mustaqil   ma‘muriy   rayon   sifatida   o’zining
doirasida   qoldirish,   shuningdek,   Xorazm   Respublikasi   bilan   Turkiston
Respublikasining   Amudaryo   viloyatini   birlashtirish   taklif   qilingan   edi.   Aslida,
bu   Xorazmning   chegaralanish   o’tkazilishini   rad   qilishi   edi...   1924   yilning   26 iyunida yangilangan Xorazm kommunistik  partiyasi Xorazm uchun ham milliy
chegaralanishning   zarurligini   e‘tirof   etadi.   Xorazm   Respublikasi   Markaziy
Ijroqo’mining   raisi   Sulton   Qori   Jumaniyozov   «Keyinroq   qoldik»   sarlavhali
maqolasida   o’lkaning   milliy   chegaralanish   uchun   ortda   qolganligi   sababini
tushuntirishga   harakat   qilib   shunday   deydi:   «O’lkamizning   markazdan   juda
uzoqda   bo’lishi   va   yo’llarining   qiyinligi   sabablik   ko’b   masalalar   bizga   juda
qiyin   va   butunlay   eshitilmasdan   qolar   edi.   Milliy   chegaralash   masalasi   ham
shunday bo’ldi. 1924 yilning yanvar oyida o’rtoq Mizlavik Xivaga kelib, milliy
chegaralash   masalasida   doklad   qildi.   Lekin   bu   doklad   bo’yicha   uning   asosiy
qoidasini va qanday yo’lda bo’lishini bilgan odamimiz bir bo’lsa, bilmaganimiz
o’n bo’ldi... O’rta Osiyo byurosining kotibi o’rtoq Korklin Xivada bo’lib, milliy
chegaralash   masalasida   qanoatlanarlik   dokladlar   qildi   va   uning   asosiy
foydalarini   tamoman   tushuntirdi.   Shundan   keyin   biz   Xorazm   o’zbeklari   uchun
O’zbek   jumhuriyatiga   qo’shilishdan   boshqa   chora   yo’qligini   tushundik.   Lekin
shunday   bo’lgani   holda   qo’shilishga   qaror   berib,   shuni   O’rta   Osiyo   byurosiga
bildirdik   va   qarorimizni   topshirdik.   Natija   nima   bo’lur,   hozircha   ma‘lum
emas...» Bolsheviklarning Turkiston mintaqasini milliy chegaralashdan maqsadi
ushbu   o’lkalarni   xomashyo   yetkazib   beruvchi   hududiy   birlikka   yoki   rayonga
aylantirish   edi.   Xatto   O’rta   Osiyoda   milliy   chegaralanish   jarayoni   bo’layotgan
bir   paytda   xomashyo   va   xo’jalikka   qarab   yirik   shirkatlar   tuzish   loyihasi
allaqachon yaratilgan edi. 
«O’rta   Osiyo   jumhuriyatlarini   chegaralash   munosabati   bilan   Turkiston
paxtachilik shirkatini ikkiga ajratish to’g’risida loyiha tayyorlana boshlandi. Bu
shirkatlarning   biri   «rus-o’zbek   shirkati»   va   ikkinchisi   «rus-turkman   shirkati».
«Rus-o’zbek   shirkati»   hay‘atiga   O’zbekiston   jumhuriyati   bilan   unga   qaragan
qozoq,   qora   qirg’iz,   tojik   rayonlari   hamda   Buxoro   bilan   Xorazmning   ko’proq
qismlari   kiradir.   Buxoro   bilan   Xorazmning   qolgan   qismlari   «rus-turkman
shirkati»ga   kiradir.   Turkiston   paxtachilik   shirkatining   sarmoyasi   bu
jumhuriyatlarda   ekilgan   va   ulardan   sotib   olingan   paxtalarning   hisobiga   qarab taqsim   qilinadi   –   ya’ni   bo’linadir».   Davriy   matbuotda   berilgan   rasmiy
ma‘lumotga   ko’ra,   O’zbekiston   SSRning   maydoni   (tojik   muzofotidan   boshqa)
440   ming   murabba‘cha   qirim   va   7   ta   muzofotdan:   Toshkent,   Samarqand,
Farg’ona,   Zarafshon,   Surxon,   Qashqadaryo   hamda   Xorazmdan   iborat   ekanligi
qayd   etilgan.   Toshkentda   1924   yilning   5-dekabr   sanasi   O’zbekiston   SSRning
tuzilgan kuni sifatida  bayram  qilingan. 5-dekabr  tantanasini o’tkazish  bo’yicha
Rahmat   Ahmadiy   raisligida   komissiya   tuzilib,   tadbirni   o’tkazish   rejasi   ishlab
chiqilgan. Ushbu tantanada O’zbekiston inqilob qo’mitasi nomidan F. Xo’jaev,
Butunrusiya   kommunist   firqasi   O’rta   Osiyo   byurosi   nomidan   Zelenskiy,   eski
shahar   ijroqo’mi   firqa   raykomi   kasabalar   byurosidan   Mallaboev,   bundan
tashqari,   Rahimboevningtabrik   so’zlari   yo’llangan.   1925   yil   fevralda   Buxoro
shahrida   chaqirilgan   sovetlarning   birinchi   syezdi   «O’zbekiston   SSRni   tuzish
to’g’risidagi   deklaratsiya»ni   qabul   qildi.   Bu   deklaratsiyada   shunday   deyilgan
edi:   «Sovet   hokimiyatining   Sharqdagi   avangard   posti   bo’lgan   O’rta   Osiyoda
millatlarning o’z taqdirini o’zi belgilash huquqini amalga oshirish maqsadi bilan
sobiq   Turkiston,   Buxoro   va   Xorazm   respublikalari   hududlaridagi   o’zbek
yerlarining   qishloq   va   ovullari   mehnatkashlar   ommasi   birinchi   sovetlar   s‘ezdi
orqali bu xalqning tarixida ilk marotaba ishchi va dehqonlar O’zbekiston Sovet
Sotsialistik   Respublikasi   ta‘sis   qilinganini   e‘lon   qiladilar».   O’zbekiston
SSRning   poytaxti   masalasi   ham   matbuotda   ko’p   muhokama   qilingan.
Respublika   markazining   Samarqand   shahri   bo’lishini   barcha   mahalliy   aholi
vakillari   yoqlab   chiqqanidan   so’ng,   «Markaz»   ham   buni   tasdiqlaydi.   Matbuot
materiallarida   keltirilgan   ma‘lumotlarga   qaraganda,   hukumat   va   qator
muassasalar   uchun   binolar   qurish   va   shaharni   obodonlashtirish   maqsadida
«Markaz»dan   mablag’   ajratilgan.   «Samarqandni   markaz   holiga   qo’yish   uchun
hozirliq   boradir.   Buning   uchun   markaz   million   so’m   berdi».   To’plangan
materiallarga   tayanib   shuni   aytish   mumkinki,   qisqa   muddatda   (1924   yil   5-
dekabrdan   1925   yilning   3-   apreliga   qadar)   Buxoro   va   Toshkent   shaharlari
O’zbekiston   SSRning   poytaxti   vazifasini   bajardi.   1925   yilning   3-aprel   kuni respublika   poytaxti   Samarqandga   O’zbekiston   markaziy   hukumati   ko’chib
boradi.   Poytaxtning   Samarqandga   ko’chib   kelishi   munosabati   bilan   shahar
maydonida   bayram   bo’lib,   unda   F.Xo’jaev,   Y.Oxunboboev,   I.Xidiraliev,
V.Ivanov   va   boshqalar   tabrik   yo’llaydilar.   Jumladan,   Ivanov   shunday   deydi:
«Bu kungacha tarixda hech bir davlatning o’z poytaxtini yaxshi katta shahardan
ko’ra   quyiroq   darajada   bo’lgan   shaharga   ko’chirgani   ko’rilmagan.   Sovet
hukumati   bo’lsa   o’z   poytaxtini   mehnatkashlarga   eng   yaqin   bo’lgan   joyga
quradir».   Xorijda   yashagan   vatandoshlarimiz   tomonidan   nashr   etilgan   jurnalda
sovet  milliy  siyosati  va O’rta Osiyoning milliy  chegaralanishiga  oid  maqolalar
talaygina.   Jumladan,   shunday   jurnalning   ta’sischilaridan   biri   bo’lgan   Mustafo
Cho’qay   O’rta   Osiyoning   milliy   chegaralanishi   xususida   shunday   deydi:
«Turkistonning   ayrim   bo’limlari   -   Turkmaniston,   Qozog’iston,   Tojikiston,
O’zbekiston, Qirg’iziston sovet jumhuriyatlari bo’ldimi. Yo’qsa, qozoq, o’zbek,
qirg’iz,   tojik,   turkman   rayon   va   yo   okruglari   ataldimi   -   farqsizdir,   Baribir,
ularning   hammasida   O’rta   Osiyo   byurosi   va   boshqa   bir   ism   bilan   Moskva
idorasining   diktaturasi   ostida   bo’ladir».   O’rta   Osiyoda   milliy-hududiy
chegaralanish   jarayoni   bolsheviklar   milliy   siyosatining   yangi   bosqichi   bo’lib,
bunda   milliy   mojarolarning   oldini   olishi   va   hududlarning   iqtisodiy   taraqqiy
etishi   belgilangan   edi.   Ammo   milliy   nizolar,   ya’ni   hudud   talashishlarning
davom  etishi   natijasida   Turkiston   mintaqasining   yaxlitligiga   putur  yetdi.  Sovet
namunasida   tuzilgan   mazkur   respublikalar   iqtisodiyoti   bir   yoqlama,   sobiq
Ittifoqning xomashyo yetishtiradigan chekka hududlariga aylantirildi.  II.Bob.Surxondaryoda Sovet hokimiyatining xalq ta’limi muassasalariga
nisbatan yuritgan siyosati haqidagi manbalari
2.1.Surxon vohasida Sovetcha andozadagi madaniyat muassasalari faoliyati
O‘zbekistonda, jumladan, Surxondaryo viloyatida ham “sovet davlati”ning
mazmun-mohiyati va qudratini insonlar ongiga muntazam singdirish maqsadida
barcha   viloyatlarda   “qizil   choyxonalar”,   “qizil   klublar”   tashkil   etildi.
Surxondaryo viloyatining milliy-madaniy merosida qizil choyxonaning o rni vaʻ
ahamiyati   ham   katta.1925-yilda   Termizda   2,   Sherobodda   4,   Denovda   3,
Sariosiyoda   2   qizil   choyxona   ochilgan   bo’lib,   ularda   kommunistik   mafkura
targ‘ib qilindi. Choyxonalar o‘zbek xalqi tarbiyasining alohida markazi bo’lib,
ijod   ahli   o‘z   mehnati   samarasini,   she’r   va   qo‘shiqlarini   xalqimiz   bilan   baham
ko‘rdi.
1928-yilda Surxondaryo  viloyatida  18 ta “qizil  choyxona” va 13 ta “qizil
klub”   faoliyat   yuritgan.   Sovet   hokimiyati   davrida   bu   choyxonalarning   odatiy
azaliy   faoliyati   o‘zgartirildi,   ularning   atamasiga   “qizil”   so‘zi   qo‘shildi   va   bu
choyxonalar   sovet   mafkurasini   targ‘ib   qilish   uchun   ishlatila   boshlandi.
Qolaversa, “qizil klublar”
asosan   Marks,   Engels,   Lenin,   Stalinlarning   sovet   tuzumi   siyosatini   tarannum
etuvchi,   asosan   rus   tilida   yozilgan   asarlari   bilan   ta’minlangan.   Bu
kutubxonalardan o‘zbek tilida yozilgan kitoblarni, ayniqsa, ajdodlardan qolgan
asarlarni   topish,   o‘qish   qiyin   edi.   Bularning   barchasi   “madaniy   inqilob”
tadbirlarining asl maqsadlaridan biri edi.
1925-1930-yillarda O‘zbekistondagi mavjud kutubxonalar o‘z faoliyatini 
sovet
tuzumi   talablari   asosida   olib   bordi.   Ma’rifiy   ishlarni   takomillashtirish   va
kengaytirish   maqsadida   turli   mavzularda   kitob   ko‘rgazmalari,   ma’ruzalar,
suhbatlar, anjumanlar, kechalar tashkil etildi. Sovet   hukumati   tomonidan   kutubxonalar   faoliyatini   yaxshilashga
qaratilgan   chora-tadbirlar   amalga   oshirilganiga   qaramay,   ularning   faoliyatini
darhol yaxshilashning imkoni bo'lmadi. 1936-yilda Termiz shahar kutubxonasi
vino sotadigan do'konda joylashgan edi. Shu bilan birga, Surxondaryo viloyati
kutubxonasi   joylashgan   binoda   ham   aholi   o‘rtasida   keng   ko‘lamli   madaniy-
ma’rifiy tadbirlar o‘tkazishning imkoni yo’q edi 1
.
1939-yilda   kolxoz   va   sovxozlarda   yangi   kutubxonalar   tashkil   etish,
mavjud   kutubxonalar   tarmog‘ini  kengaytirish,   kitobxonlarga   xizmat  ko‘rsatish
yanada   rivojlantirildi.   Masalan,   Surxondaryo   viloyatidagi   yirik
kutubxonalarning   kitob   fondlari   aholi   uchun   ochildi.   Kutubxona   ishining
takomillashtirilishi   tufayli   1940-yilda   viloyatda   99   ta   ommaviy   kutubxona
faoliyat   ko‘rsatdi.   Ammo   xodimlar   yetarli   emasligi   sohaning   orqaga   ketishiga
sabab   bo'ldi.   Masalan,   1939-yilda   Boysun,   Sariosiyo,   Sho‘rchi   tuman
kutubxonalari xodimlarining birortasi ham maxsus ma’lumotga ega emas edi.
Madaniy-ma'rifiy  muassasalar  tizimining  bo'g'inlaridan  biri  o'z  faoliyatini
barcha sovxoz va kolxozlarda, shuningdek, shahar va viloyat markazlarida olib
boruvchi klublardir. Partiyaning mafkuraviy ta’sirini kuchaytirish shu darajada
izchillik   bilan   amalga   oshirildiki,   to‘garaklardagi   ma’ruzalarni   maxsus
maktablarda ta’lim olgan xodimlar olib bordi.
Klublar,   eng   avvalo,   sovet   davlatining   ichki   siyosati   va   mafkuraviy
tamoyillarini   targ‘ib   qildilar.   Sho‘rolar   davrida   zamonaviy   klublar   qurish,
ularni   zamon   talablariga   javob   beradigan   texnik   jihozlar   bilan   ta’minlash
ishlariga   amalda   e’tibor   berilmadi.Ko'p   hollarda   to'garaklar   birinchi   navbatda
rasmiyatchilik uchun maktab o'quvchilari bilan to'lib-toshgan edi.
Madaniy-ma’rifiy muassasalar ishining asosiy turlaridan biri badiiy havaskorlik
jamoalari edi. Badiiy havaskorlik to‘garaklarini tashkil etish va ularning 
faoliyatini rivojlantirish to‘garaklar faoliyatining o‘ziga xos uslubiga aylandi. 
Bunday davralarda qiziqish va iste’dodga asoslangan yuzlab odamlar birlashdi.
Surxon vohasida tashkil etilgan dramatik, musiqali va xor jamoalari aholi o rtasida   ma lum   darajada   faoliyat   yuritib,   ularning   soni   yildan-yilga   ortibʻ ʼ
bordi. Masalan, 1934-yilda Surxondaryo viloyatida tashkil etilgan xalq qo‘shiq
va   raqs   ansambllari   nafaqat   O‘zbekistonda,   balki   xorijiy   mamlakatlarda   ham
o‘z mahoratini namoyish etdi.   Shu bilan birga, Surxondaryo viloyatida ham bu
borada qator  muammolar  bor  edi. Masalan,  1932-1933-yillarda  viloyat kolxoz
klublarida birorta ham badiiy havaskorlik jamoasi tuzilmagan.
Voha   madaniy   hayotida   Termiz   shahrining   o‘rni   beqiyos   edi.   Shaharda
xalq ta limi, madaniy-ma rifiy muassasalar jadal rivojlandi. Termizda madaniy-	
ʼ ʼ
ma'naviy   sohaning   turli   sohalari   mavjud   bo'lib,   ular   orasida,   ayniqsa   teatr,
gazetalar,   folklor   ansambllari,   komsomol   klublari,   qizil   choyxonalar   alohida
o'rin tutadi.
Shahardagi ta’lim muassasalarida tahsil olgan yoshlar vohadagi madaniy-
ma’naviy   sohada   faol   edilar.   1940-yilga   kelib   Surxon   vohasida   madaniy-
ma’naviy sohada band bo‘lganlar soni 16962 kishini tashkil etdi.
Surxon vohasining 1917-1941-yillardagi madaniy-ma’naviy hayotini tahlil
qilganda,   milliy   san’atning   ma’lum   darajada   rivojlanganligi   seziladi.
Kommunistik   mafkura   ta’siriga   qaramay,   milliy   folklor   va   san’at   vohada   ijod
namunasi   sifatida   mahalliy   aholi   qalbida   yashab   kelgan.   Xususan,   xalq
homiylari,   shoirlar,   ijodkorlar,   milliy   sozandalar,   cholg‘u   sozandalari   og‘ir
zulm   ta’sirida   ham   milliy   xor   bo‘lgan   xalqning   orzu-umidlarini,   niyat   va
tashvishlarini tarannum etdilar.
Surxondaryo   viloyati   noyob   baxshichilik   maktablari   shakllangan
markazlardan biridir. Vohaning Boysun, Jarqo rg on va Sherobod viloyatlarida	
ʻ ʻ
dostonchilik   an analari   hatto   sovet   hukumati   bosimi   ostida   ham   deyarli	
ʼ
yashirincha   faoliyat   ko rsatgan	
ʻ 2
.   Ba'zi   baxshilar   yangi   davrga   moslashishga,
milliy musiqa san'atining bu qadimiy turini saqlab qolishga muvaffaq bo'ldilar.
Xususan,   Sherobod   dostonchilik   maktabining   yirik   namoyandasi   Umir   Baxshi
Safarov   o‘lkada   sovet   tuzumining   o‘rnatilishi   bilan   bog‘liq   “Qoraqum”,
“Dastagul” dostonlari, “Amir Ko‘chdi” dostonlarini yaratgan. Siyosiy mafkura tazyiqi   ostida   xalq   dostonlarining   epik   homiylari   –   Xizr,   qirq   chilton,   avliyo,
pir, payg‘ambar, xor bilan bog‘liq joylar baxshilar nutqidan olib tashlandi.
1930-yillarda madaniy hayotdagi yana bir muhim o zgarish teatrlarning paydoʻ
bo lishi   bo ldi.   1935-yil   5-noyabrda   Termiz   shahrida   musiqa   va   drama   teatri	
ʻ ʻ
o z   faoliyatini   boshladi.   Teatr   ochilishida   Afandixon   Ismoilovning   “G‘alaba”
ʻ
spektakli   premyerasi   namoyish   etildi.   Bu   asardan   boshlab,   1930-yillar   oxirida
teatr   spektakllari   galereyasidan   K.Yashinning   “Ikki   kommunist”,   “Gulsara”,
Hamzaning   “Maysaraning   ishi”,   N.Safarovning   “Uyg‘onish”   kabi  asarlar   ham
o’rin   oldi.   Teatr   ijodiy   yo lining   shakllanishiga   O.Rixsiev,   X.To laganov,	
ʻ ʻ
X.Boboxonova,   G.Latipova,   Z.Olimova   kabi   san atkorlar   katta   hissa	
ʼ
qo shdilar	
ʻ 3
.
1938-yilda   O‘zbekiston   Kompartiyasi   Markaziy   Komitetining   “Teatr
san’atining   ahvoli   va   uni   yanada   takomillashtirish   va   respublika
mehnatkashlarini   kommunistik   ruhda   tarbiyalashdagi   rolini   oshirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qildi.
Qarorga ko‘ra, teatr jamoalari, dramaturg va rejissyorlar birinchi navbatda
inqilobiy   sovet   turmush   tarzini   tarannum  etuvchi  asarlar   sonini  ko‘paytirishga
e’tibor qaratishlari kerak edi.
Milliy   tarixiy   mavzudagi   asarlar   “Burjua   mafkurasiga   sig'inish”   sifatida
baholandi.   1940-yilda   Surxondaryoda   2   ta   xalq   teatri,   jumladan   Termiz   va
Denov teatrlari faoliyat ko rsatib, ularda 63 kishi xizmat qildi.	
ʻ
Kino,   shubhasiz,   madaniy-ma’rifiy   muassasalar   faoliyatining   asosiy
qismini   tashkil   etadi.   Tahlil   qilinayotgan   davrda   kino   xalq   ta’limining   asosiy
quroli bo‘lib, kommunistik mafkura g‘oyalarini targ‘ib qilish jarayonida asosiy
vosita bo‘lib xizmat qildi. XX asrning 30-yillarida Surxondaryo viloyatida keng
ekranli   kinoteatrlar   qurilishi   boshlandi.   Denov,   Termiz,   Sherobod,   Sho‘rchi,
Jarqo‘rg‘on   kabi   tuman   va   shaharlarda   keng   ekranli   kinoteatrlar   qurish   ishlari
olib   borildi.   Termiz   shahrida   filmlar   namoyishi   asosan   Ofitserlar   uyi   va
M.Gorkiy nomidagi madaniyat va istirohat bog‘ida tashkil etildi. Ushbu bog'da yozgi   maxsus   kinoteatr   tashkil   etilgan.   Biroq,   shunga   qaramay,   aholiga   kino
xizmati   ko'rsatish   darajasini   qoniqarli   deb   bo'lmaydi.   Bu   borada   Surxondaryo
viloyati   respublikada   oxirgi   o‘rinda   edi.   Jumladan,   1940-yilda   hududda   25   ta
kinoteatr   ishlagan.   Lekin   aholisi   soni   bo yicha   Surxondaryoga   nisbatan   anchaʻ
kam   bo lgan   Xorazmda   28   ta,   Qoraqalpog istonda   33   ta,   Sirdaryoda   45   ta	
ʻ ʻ
kinoteatr faoliyat ko rsatgan. Shuni ta kidlash kerakki,	
ʻ ʼ
1927-yilda   Surxondaryo   viloyatida   radiostansiya   ochish   uchun   davlat
byudjetidan 5200 so m ajratildi. Bu mablag‘ evaziga Termiz, Sherobod, Denov
ʻ
tumanlariga   radioapparat   o‘rnatildi.Sovet   davlati   o‘z   siyosatini   amalga
oshirishda   davriy   matbuotdan   unumli   foydalandi.   Shu   maqsadda   1932-yilda
Termiz   shahri,   viloyat   markazi   va   tumanlarda   gazetalar   chiqarish   yo‘lga
qo‘yildi. Denovda ilk gazeta lotin alifbosida “Qizil Denov” nomi bilan 1932-yil
aprel   oyida   nashr   etilgan 4
.   Madaniy   tarbiyada   muzeylar   alohida   o‘rin   tutgan.
Surxondaryo   viloyati   tarix-o‘lkashunoslik   muzeyining   tashkil   etilishi   ikki
fidoyi inson – Gavril Vasilyevich Parfenov va Georgiy Nikolaevich Maksimov
nomi bilan bog‘liq. 1933-yil 17-sentabrda Termiz shahar ijroiya qo‘mitasining
majlisida   tuman   rejalashtirish   bo‘limi   boshlig‘i   R.Gubaydullin   va
G.V.Parfenovlarning   ma’ruzalari   tinglandi.   Shu   asosda   1933-yil   17-sentabrda
Surxondaryo   o‘lkashunoslik   muzeyi   tashkil   etildi.   1933-yil   1-oktabrgacha
uning faoliyati maxsus tuzilgan guruhga ishonib topshirilgan 5
.
2.2.Surxondaryoda Sovet hokimiyatining xalq ta’limi muassasalariga
nisbatan yuritgan siyosati haqidagi manbalari
Sovet hokimiyati davrida Surxondaryo viloyatidagi ta’lim tizimining holatini
o’rganish   bugungi   kundagi   dolzarb   masalalardan   biridir.   Chunki   Surxon
vohasida sovet hokimiyatining siyosiy, ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy mavqeini
mustahkamlash   davrida   hukmron   Kommunistik   partiya   jamiyat   hayotining barcha   jabhalarida   o‘z   ta’sirini   o‘tkazdi.   Xususan,   bu   jarayon   insonlar   ongini
o‘zgartirishning muhim omili hisoblangan ta’lim,  fan va madaniyat sohalarida
jiddiy   burilish   yasadi.   O'rganilayotgan   yillarda   ta'lim,   fan   va   madaniyat
sohalarida   sodir   bo'lgan   barcha   voqealar   siyosiy   manfaatlarga   xizmat   qildi.
Sovet hukumatining maqsadi ozodlikni sevuvchi milliy ziyolilar qatlamini yo qʻ
qilish va xalqning “savodxonlik” darajasini oshirish orqali sotsialistik tuzumga
fidoyi   yangi   ziyoli   kadrlarni   shakllantirish,   shuningdek,   byurokratik
boshqaruvni kuchaytirish edi.
1925-yilda ma lum darajada bo lsa-da, ta lim tizimida eski maktablarning	
ʼ ʻ ʼ
ishlashiga ruxsat berildi. Sovet maktablari soni esa asta-sekin o'sib bordi. Qisqa 
vaqt  ichida yangi maktablar soni 10 taga, undagi o‘quvchilar soni esa 597 
nafarga yetdi. Ulardan 260 nafari mahalliy millat vakillari edi 1
.
Yangi   sovet   maktablarini   tashkil   etish   jarayoni   uzluksiz   davom   ettirildi.
Surxon   vohasining   Boysun   va   Termiz   shaharlarida   maktablar   ochilib,   qishloq
dehqonlarining   farzandlari   ularda   bilim   oldilar.     Voha   markazidan   uzoqda
joylashgan   maktablarda   Sovet   Ittifoqining   markaziy   shaharlaridan   kelgan
mutaxassislar   mahalliy   o'qituvchilar   bilan   hamkorlikda   ishladilar.   Bundan
tashqari,   voha   o'qituvchilari   Moskva   va   Toshkentga   oliy   ma'lumot   olishga
yuborildi.
Respublika shaharlarida o qituvchilarga bo lgan ehtiyojni qondirish uchun	
ʻ ʻ
pedagogika   bilim   yurtlari   ochila   boshlandi.   1926-yilda   Termizda   birinchi
o qituvchilar tayyorlash maktabi ochildi. Ushbu muassasani ochishdan maqsad	
ʻ
voha   maktablari   uchun   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilarini   tayyorlash   edi.   Bu
maktab   xalq   xo‘jaligining   turli   tarmoqlari   uchun   bilimli   kadrlarga   bo‘lgan
ehtiyojni   qondirishga   hissa   qo‘shdi.   Qisqa   vaqt   ichida   21   ta   savodsizlikka
barham   berish   maktabi   ish   boshladi,   ularda   420   nafar   o‘quvchi   bilim   oldi.
Shulardan   30   nafari   qizlar   edi.   Yuqoridagi   12   ta   maktabda   bilim   sifati   yuqori
saviyada  bo‘lib,  ularda  243  nafar   o‘quvchi  ta’lim  oldi,  ta’lim   yoz  faslida   ham
davom etdi 2
. O‘z   navbatida,   yoshlarda   o‘qituvchilik   kasbiga   qiziqishni   oshirish
maqsadida o‘qituvchilarning maoshlari ham ko‘rib chiqildi. 1927-yilda maktab
o'qituvchilarining   oylik   ish   haqiga   o'zgartirishlar   kiritildi,   unga   ko'ra   qishloq
bolalariga   dars   bergan   o'qituvchilar   shaharlarda   ishlaydigan   o'qituvchilarga
qaraganda   ko'proq   maosh   oldilar.   Mahalliy   aholi   orasidan   o‘qituvchilar
tayyorlash   masalasi   o‘sha   davrning   eng   muhim   vazifalaridan   biri   bo‘lib,
vohaning   bu   boradagi   ahvolini   boshqa   viloyatlarga   qaraganda   og‘ir   deb
hisoblagan rahbarlar ko‘pincha sovet hokimiyatidan kadrlar tayyorlash masalasi
bo’yicha alohida talablar qilib turar edilar.
1920—30-yillarda  aholining  ko pgina ayollari  ham savodli  bo lib,  ular asosanʻ ʻ
an anaviy   maktablarda   ta lim   olgan.   Sovet   hokimiyatining   dastlabki	
ʼ ʼ
shakllanishi   davrida   tashkil   etilgan   maktablarda   ko'pincha   o'qituvchilik
faoliyati   maxsus   tayyorgarlikdan   o'tmagan,   ma'lumot   va   malakaga   ega
bo'lmagan   odamlar   tomonidan   amalga   oshirildi.   1926   yilda   O zbekiston	
ʻ
SSRning   barcha   tuman   va   qishloqlarida   savodsizlikni   yo q   qilish   maktablari	
ʻ
ochilishi bilan bir vaqtda turli yoshdagi kishilar uchun maktablar tashkil etilishi
ko zda   tutilgan   edi.   Manbalarda   1926-1927   yillarda   Surxon   vohasi	
ʻ
maktablarining   ahvoli   qoniqarsiz   bo‘lgani   haqida   ko‘plab   ma’lumotlar
keltirilgan.   Ko'pincha   maktablarda   foydalanish   uchun   stol   va   doskalar
bo'lmagan.   Faqat   Termiz   shahridagi   maktablarda   vaziyat   biroz   yaxshi   edi.
Aksariyat maktablarda sanitariya-gigiyena holati talabga javob bermagan.
Sovet hukumatiga sovet mafkurasi ruhida tarbiyalangan kadrlar kerak edi.
Shuning   uchun   ular   dastlabki   bosqichda   asosan   kam   ta'minlangan   aholi
bolalarini maktablarga jalb qilishga harakat qilishgan. 1928-yilgi okrug ijroiya
qo mitasining majlisida savodsizlikni tugatishga alohida e tibor qaratildi. Agar
ʻ ʼ
1927-yilda   savodsizlikka   barham   berish   maktablari   soni   22   ta   bo lsa,   keyingi	
ʻ
yili   ularning   soni   42   taga   yetdi.   Ushbu   masala   bo yicha   vaziyat   tahlil   qilinib,	
ʻ
ta minlanmagan   hududlarda   savodsizlikni   tugatish   maktablari   ochishga   qaror	
ʼ
qilindi 3
. 1928-1929   o‘quv   yilida   vohaning   barcha   hududlarida   ayollar
savodsizligini   bartaraf   etish   maktablari   ochildi.   Shuningdek,   maktablar   o‘quv
jihozlari, darsliklar va yangi adabiyotlar bilan ta’minlandi. Voha aholisi orasida
turli  millat  vakillari  borligini  hisobga  olib,  adabiyot o‘zbek, rus,  tojik  tillarida
bo‘lishi   talab   qilindi.   Shundan   kelib   chiqib,   Boysun   va   Sariosiyo   tumanlarida
tojik   tilida   ta’lim   beradigan   maktablar   tashkil   etildi.   Bu   maktablarni
ta'minlashni davlat zimmasiga oldi.
Keyinchalik   vohaning   chekka   hududlarida   maktablar   qurilishi   boshlandi.
Denov   tumanining  “Sino”  va “Qarluq”  qishloq  sovetlariga  maktablar  qurilishi
uchun   119   ming   rubl,     Denov   tumanida   madaniyat   va   jamoat   muassasalari
uchun tuman byudjetidan 50 ming rubl ajratildi.
Tuman   xalq   ta’limi   bo‘limi,   partiya   va   komsomol   tashkilotlari   Surxon
vohasidagi   deyarli   barcha   tojik   maktablari   tojik   tilidagi   adabiyotlar   bilan
ta’minlanmaganligini,   milliy   maktablarda   bu   kabi   muammolar   mavjudligini
hisobga   olib,   respublika   hukumatiga   yordam   so‘rab   murojaat   qildi.   Shu   bilan
birga,   Tojikiston   Avtonom   Respublikasiga   tojik   tilidagi   adabiyotlar   bilan
ta minlash bo yicha murojaat qabul qilindi.ʼ ʻ
O sha   davrda   zo rlab   ko chirish   siyosati   natijasida   viloyatga   turli	
ʻ ʻ ʻ
viloyatlardan aholi kela boshlagan. Masalan, birgina Denov tumaniga Andijon,
Farg‘ona va Buxoro viloyatlaridan  ko‘chib kelganlar soni 1000 nafarni tashkil
etdi. Migrantlarning farzandlari uchun zudlik bilan ixtisoslashtirilgan maktablar
tashkil   etila   boshlandi.   1930-yilda   Sovet   hukumati   tomonidan   Bobotog‘,
Yangiobod,   Sino   va   Xazarbog‘   qishloqlarida,   “G‘alaba”   kolxozida,   Anbarsoy
qishloqlarida yangi maktablar tashkil etildi.
Manbalarda maktab ta’limi masalasiga e’tibor bermagan rahbarlarning 
jazolanishi haqidagi faktlar ham bor. Xususan, 1934–1935 o‘quv yilida Boysun 
viloyatida ta’lim tizimi faoliyati qoniqarsiz deb baholandi. Tuman ta lim 	
ʼ
bo limining bir qator mas ul shaxslari faoliyati samarasiz bo lganligi sababli 	
ʻ ʼ ʻ
egallab turgan lavozimidan ozod etildi 4
. O‘zbekiston   SSR   Xalq   Komissarligining   1935-yilgi   qarorida   barcha
shahar   tuman   markazlari   va   aholi   punktlarida   yangi   turdagi   zamonaviy
maktablar qurish zarurligi belgilandi. Shundan kelib chiqib, vohaning markaziy
shahar   va   qishloqlarida   maktablar   qurilishi   boshlandi.   Qarorda   qurilish   ishlari
maxsus komissiya tomonidan nazorat qilinishi belgilandi. Xulosa
Xulosa  sifatida   aytish  mumkinki,  sovet  ittifoqi  davrida  Surxon   vohasida,
uning   shahar   va   tumanlarida   tashkil   etishgan   madaniyat   muassasalari   asosan
sovet   mafkurasini,   kommunistik   ruhni   singdirishga   qaratilgan   edi.   Ammo
shunday   bo’lsa-da,   bu   davrda   voha   aholisi   ming   yillar   davomida   saqlanib
qolgan   xalq   og’zaki   ijodi   namunalari,   dostonchilik,   baxshichilik   maktablari
faoliyatini rivojlantirishga erisha oldi.
Yana   xulosa   sifatida   aytish   lozimki,   Surxon   vohasida   Sovet   hukumati
tomonidan   tashkil   etilgan   maktablar   yaxshi   samara   bermadi.   Ta’lim   sohasida
muammolar   ko‘p   bo‘lib,   ulardan   birinchisi   kadrlar   masalasi   edi.   Maktablarni
tashkil etishda mablag‘ yetarli emas, tashkil etilgan maktablarda o‘quv qurollari
va   darsliklarning   keskin   tanqisligi   kuzatildi.   Sovet   hukumati   xalq   maorifini
rivojlantirishga   harakat   qilib,   birinchi   navbatda   voha   iqtisodiyotini   yo lgaʻ
qo yish   uchun   kadrlarga   bo lgan   ehtiyojni   qondirish   uchun   barcha	
ʻ ʻ
imkoniyatlardan   foydalanishga   harakat   qildi.   Termiz   shahrida   sanoatning   turli
tarmoqlarini   malakali   kadrlar   bilan   ta’minlashga   bo‘lgan   ehtiyojni   ta’minlash
maqsadida   ko‘plab   ixtisoslashtirilgan   kurslar   tashkil   etilgan   bo‘lsa-da,   ularda
ta’limni tashkil etish ishlari yetarli darajada emas edi. Foydalanilgan adabiyotlar
1.   Saidov,   S.   (2022).   TARIXIY   MANBALARDA   KELTIRILGAN   IBN   AL-
MUQAFFA   BORASIDAGI   MA’LUMOTLAR   TAHLILI.   Oriental
renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social   sciences ,   2 (2),   525-
528.
2.   Saidov,   S.   (2023).   “TARIXI   GARDIZIY”   ASARINING   TARIXIY
QIYMATI.   Oriental   renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social
sciences ,  3 (2), 842-847.
3.   Norliev,   R.,   &   Ibragimova,   O.   (2021).   Constitutional   And   Legal   Basis   Of
The   Institute   Of   Public   Control   In   The   Republic   Of   Uzbekistan   (Theoretical
Analysis).   The   American   Journal   of   Political   Science   Law   and   Criminology,
3(04), 42-45.
4.   Saidov,   S.   A.   O.   G.   L.   (2021).   IBN   AL-MUQAFFANING   HAYOTI   VA
ILMIY   FAOLIYATI.   Oriental   renaissance:   Innovative,   educational,   natural
and social sciences ,  1 (7), 8-14.
5.   Рустам   Норлиев   (2021).   Социально-философские   основы   духовного
роста   на   новом   этапе   национального   развития   Узбекистана.   Общество   и
инновации, 2 (2), 99-104. doi: 10.47689/2181-1415-vol2-iss2-pp99-104
6 .   Саидов,   С.   (2022).   ЯНГИ   МАЪНАВИЙ   МАКОННИ   ТАШКИЛ
ЭТИШДА   ИБН   МУҚАФФА   АСАРЛАРИНИНГ   РОЛИ.   International
scientific journal of Biruni ,  1 (3), 19-22.

Sоvеt davri  tarixiga oid  manbalar

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha