Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 65.1KB
Покупки 2
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

704 Продаж

“Ta’lim to’g’risida”gi qonun va kadrlar tayyorlash milliy dasturi

Купить
 “Ta’lim to’g’risida”gi qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli ....................................................... 4
1.1.“Ta’lim to‘g‘risida”gi qonunning mazmun-mohiyati .............................................................................. 4
1.2.Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli ........................................................... 9
II.Bob.Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi ahamiyati ................................................. 13
2.1.O`zbekiston respublikasida ta’lim sohasidagi islohotlar ...................................................................... 13
2.2.Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi ahamiyati ..................................................... 17
2.3.“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” amalda .......................................................................................... 26
Xulosa. ....................................................................................................................................................... 33
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 35
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi: Oliy   ta’lim   tizimini   respublikamizda   hal
etishning   asosiy   muammolaridan   biri   bu   ichki   oliy   ta’lim   tizimini   xalqaro
ta’lim tizimi bilan bog‘liqlikda olib borishni ta’minlash uchun quyidagilarga
e’tibor berish zarur deb hisoblaymiz.
Birinchidan,   oliy   ta’limni   rivojlantirish   shakllarini   bozor   talablari   asosida
tashkil   etish   va   xalqaro   oliy   ta’lim   tizimi   bilan   integratsiyalashuvida   milliy
an’analaridan kelib chiqish;
Ikkinchidan,   oliy   ta’limni   jahon   andozalari   asosida   rivojlantirishning
yangi integratsiyalashuvi andozalariga asoslanish;
Uchunchidan,   oliy   ta’lim   oliygohlarida   olingan   bilim   diplom   sifatida   emas
balki talabalarning olgan nazariy va amaliy bilimlarini amaliyotda qo‘llashiga
qarab   baho   berish   zarur.   Jahon   oliy   ta’lim   tizimini   o‘rganish   asosida
quyidagilarni taklif etish mumkin.
To‘rtinchidan,   AQShda   joylashgan   oliy   o‘quv   yurtlarida   50   foizgacha
moliyaviy   mablag‘larni   shtat   boshqaruvi   hisobiga   qolgan   mablag‘larni   esa
universitetlar   bilan   hamkorlikda   ishlovchi   korxonalar   hisobiga   qoplash
tajribalaridan; 
Beshinchidan   oliy   ta’lim   tizimining   ikkinchi   modelida   asosan   davlat
tomonidan   darajasini   kamayib   borishiga   moliyalashtirish   asoslangan   bo‘lib
shaxsni ta’lim olishi va kelajakda karera qilishni kafolatlanishi;
Oltinchidan,   oliy   ta’lim   tizimini   rivojlantirishni   nafaqat   ichki   balki   tashqi
jahon   bozori   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   zaruriy   yo‘nalishlarda
rivojlanishini ta’minlash;
Yettinchidan,   ilm-fan   taraqqiyotini   oliy   ma’lumotli   kadrlar   tayyorlash
sifatini   oshirish   maqsadida   ularni   bog‘liqlikda   olib   borish   uchun   oliy   o‘quv
2 yurtlari   kafedralarida   ilmiy   tadqiqot   ishlarini   olib   borish,   shuningdek,
respublika   oliy   ta’lim   tizimini   jahon   darajasida   rivojlangan   oliy   ta’lim
tizimlari bilan o‘zaro rivojlantirish; 
Sakkizinchidan,   oliy   ta’lim   tizimida   oliy   ma’lumotli   mutaxassislarni
tayyorlashda ularning eksporti va importini oshirish;
To‘qqizinchidan,   oliy   ma’lumotli   mutaxassislarni   o‘z   ixtisosliklari   bo‘yicha
ilmiy tekshirish institutlarida ilmiy laboratoriyalarida va yirik ishlab chiqarish
korxonalarida tashkil etish hamda oliy ta’lim o‘quv yurtlarini ishlab chiqarish
korxonalari   bilan   birgalikda   mutaxassislar   tayyorlashga   e’tibor   berish   zarur
deb hisoblaymiz.
Kurs   ishining   maqsadi :   O’quvchilarga   Ta’lim   to’g’risidagi   qonuni
yangi bosqichga olib chiqish istiqboli haqida gapirib berish
Kurs   ishining   vazifasi :   Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonunning   mazmun-
mohiyati haqida tushuncha berish
Kurs   ishining   ob'ekti :   O`zbekiston   respublikasida   ta’lim   sohasidagi
islohotlar 
Kurs   ishining   predmeti :   Ta’lim   qonunchiligidagi   islohotlarning   bugungi
kundagi ahamiyati
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob.Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli
1.1. “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonunning mazmun-mohiyati
Qonun bilan jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi,
shaxsiy   va   ta’lim   tizimidagi   ijobiy   o‘zgarishlar,   o‘z   navbatida,   sohaning
huquqiy   asoslari   takomillashtirilishini   talab   etadi.   Amaldagi   “Ta’lim
to‘g‘risida”gi   qonun   esa   bundan   22   yil   avval   qabul   qilingan.   Qonun
loyihasini   takomillashtirish   maqsadida   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va
Senatining   mas’ul   qo‘mitalari   hamda   ishchi   guruhlari   tomonidan   bir   necha
bor muhokamalar o‘tkazildi. Natijada yangi tahrirdagi “Ta’lim to‘g‘risida”gi
Qonun Oliy Majlis Qonunchilik palatasi tomonidan 2020-yil 19-mayda qabul
qilingan. Senat tomonidan shu yili 7-avgust kuni ma`qullandi.
O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2020-yil 23-
sentabr  kuni   mazkur   Qonunni  imzolashi   bilan,   amalda  bo‘lgan  1997-yil   29-
avgustdagi “Ta’lim
to‘g‘risida”gi   hamda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   to‘g‘risida”gi
Qonunlar o‘z kuchini yo‘qotdi.
Ijtimoiy mavqeidan qat’iy nazar, har kimga ta’lim olish uchun teng huquqlar
kafolatlanadi.
Ta’lim turlari quyidagilardan iborat:
 maktabgacha ta’lim va tarbiya;
 umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’lim;
 professional ta’lim;
 oliy ta’lim;
 oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
 kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
4  maktabdan tashqari ta’lim.
Maktabgacha   ta`lim   va   tarbiya   bolalarni   o`qitish   va   tarbiyalashga,
ularni intellektual,
ma`naviy-axloqiy,   etik,   estetik   va   jismoniy   jihatdan   rivojlantirishga,
shuningdek   bolalarni   umumiy   o`rta   ta`limga   tayyorlashga   qaratilgan   ta`lim
turidir.
Umumiy o`rta va o`rta maxsus ta`lim  umumta`lim o`quv dasturlarini,
zarur bilim, malaka hamda ko`nikmalarni o`zlashtirishga qaratilgan.
Umumiy o‘rta ta’lim I–XI sinflarni o‘z ichiga oladi.
O‘rta maxsus ta’lim akademik litseylarda 9 yillik tayanch o‘rta ta’lim asosida
2   yil   mobaynida   amalga   oshiriladi   va   ta`lim   oluvchilarning   intellectual
qobiliyatlarining   jadal   rivojlanishini,   shuningdek   chuqur,   tabaqalashtirilgan,
kasb-hunarga va shaxsga yo`naltirilgan ta`lim olishni ta`minlaydi.
Professional   ta’lim   boshlang‘ich   professional   ta`lim,   o‘rta   professional
ta`lim va o‘rta maxsus professional ta’lim darajalariga ajratiladi.
Boshlang‘ich   professional   ta’lim   kasb-hunar   maktablarida   IX   sinf
bitiruvchilari   negizida   kunduzgi   ta’lim   shakli   bo`yicha   umumta`lim
fanlarining   va   mutaxassislik   fanlarining   2   yillik   integratsiyalashgan   dastur
asosida bepul amalga oshiriladi.
O‘rta   professional   ta’lim   kollejlarda   davlat   buyurtmasi   yoki   to‘lov-
shartnoma asosida davomiyligi 2 yilgacha bo‘lgan kunduzgi, kechki va sirtqi
ta’lim   shakllari   bo‘yicha   umumiy   o`rta,   o`rta   maxsus   ta`lim   hamda
boshlang`ich professional ta`lim negizida amalga oshiriladi. 1
O‘rta   maxsus   professional   ta’lim   texnikumlarda   davlat   buyurtmasi   yoki
to‘lov-shartnoma asosida davomiyligi kamida 2 yil bo‘lgan kunduzgi, kechki
va sirtqi ta’lim shakllari bo‘yicha amalga oshiriladi.
Oliy ta`lim   bakalavriat ta`limy o`nalishlari va magistratura mutaxassisliklari
1
  O‘zbekiston Respublikasining Ta’lim to‘g‘risidagi Qonuni (Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 24.09.2020 y., 03/20/637/1313-son).
5 bo`yicha   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlashini   ta`minlaydi.Oliy   ma`lumotli
kadrlarni   tayyorlash   oliy   ta`lim   tashkilotlarida   (universitetlar,   akademiyalar,
institutlar, oliy maktablar) amalga oshiriladi.
Oliy ta`lim ikki bosqichga-bakalavriat va magistratura bosqichiga ega.
Bakalavriat   oliy   ta`lim   yo`nalishlaridan   biri   bo`yicha   chuqurlashtirilgan
bilim,   malaka   va   ko`nikmalar   beradigan,   o`qish   davomiyligi   kamida   3   yil
bo`lgan tayanch oliy ta`limdir.   Magistratura   tegishli  bakalavriat  negizidagi
aniq   mutaxassislik   bo`yicha   o`qish   davomiyligi   kamida   1   yil   bo`lgan   oliy
ta`limdir.
Oliy   ta’limdan   keyingi   ta’limni   oliy   ta’lim   va   ilmiy   tashkilotlarda   olish
mumkin.
Oliy ta’limdan keyingi ta’lim doktorlik dissertatsiyasini tayyorlash va himoya
qilish maqsadida mutaxassislikni chuqur o‘rganishni va ilmiy izlanishlar olib
borishni   nazarda   tutadigan   tayanch   doktorantura,   doktorantura   va   mustaqil
izlanuvchanlik   asosida   ilmiy   darajaga   ega   ilmiy   va   ilmiy-pedagogik   kadrlar
tayyorlashni ta’minlaydi.
Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish.
Kadrlarni   qayta   tayyorlash   tayanch   mutaxassisliklar   va   kasblarga   muvofiq
bo`lgan   yo`nalishlari   bo`yicha   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   qo`shimcha
kasbiy   bilim,   malaka   va   ko`nikmalarning   zarur   hajmi   egallanishini
ta`minlaydi.
Kadrlar   malakasini   oshirish   kasbiy   bilim,   malaka   va   ko`nikmalarning
chuqurlashtirilishi   hamda   yangilab   borilishini   ta`minlaydi,   kadrlarning
toifasi, darajasi, razryadi va lavozimi oshishiga xizmat qiladi.
Ta’lim olish shakllari.
Ta`lim olish shakllari quyidagilardan iborat:
  ishlab chiqarishdan ajralgan holda ta’lim olish (kunduzgi);
6  ishlab   chiqarishdan   ajralmagan   holda   ta’lim   olish   (sirtqi,   kechki,
masofaviy);
 dual ta’lim;
 oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish;
 katta yoshdagilarni o‘qitish va ularga ta’lim berish;
 inklyuziv ta’lim;
 eksternat tartibidagi ta’lim;
 mudofaa,   xavfsizlik   va   huquqni   muhofaza   qilish   faoliyati   sohasida
kadrlar tayyorlash. 
Qonunga   ko‘ra,   davlat   oliy   ta’lim,   o‘rta   maxsus,   professional   ta’lim
muassasalari va ularning filiallari, shuningdek davlat ishtirokidagi oliy, o‘rta
maxsus,  professional  ta’lim  tashkilotlari  va  ularning  filiallari  Prezident  yoki
Hukumat qarorlari bilan tashkil etiladi.
Nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish ularning ta’sischilari tomonidan
amalga oshiriladi.
Nodavlat ta’lim tashkilotlariga litsenziya Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat
inspeksiyasi tomonidan beriladi.
Ta’lim tashkilotlariga o‘qishga qabul qilish  barcha talabgorlar uchun
ta’lim   olishga   doir   teng   imkoniyatlarning   ta’minlanishi   prinsipi   asosida
amalga   oshiriladi,   shaxslarning   ayrim   toifalari   bundan   mustasno,   ularga
qonun hujjatlariga muvofiq imtiyozlar berilishi mumkin.
Ta’lim   tashkilotlari   talabgorlarni   va   (yoki)   ularning   ota-onasini   yoki
boshqa   qonuniy   vakillarini   ustav,   litsenziya   (nodavlat   ta’lim   tashkilotlari
uchun),   davlat   akkreditatsiyasi   to‘g‘risidagi   sertifikat,   o‘quv   dasturi   hamda
ta’lim   faoliyatini   tartibga   soluvchi   boshqa   hujjatlar,   ta’lim   oluvchilarning
huquqlari va majburiyatlari bilan tanishtirishi shart.
Jismoniy,   aqliy,   sensor   (sezgi)   yoki   ruhiy   nuqsonlari   bo‘lgan   bolalar
7 o‘qishga   o‘z   ota-onasining   yoki   boshqa   qonuniy   vakillarining   roziligiga   va
tibbiy-psixologik-pedagogik komissiyaning xulosasiga binoan qabul qilinadi.
Ayrim   ta’lim   tashkilotlariga   (oliy   ta’lim   muassasalariga,   akademik
litseylarga,   Prezident,   ijod,   ixtisoslashtirilgan   maktablar   va   boshqalarga)
o‘qishga qabul qilish tanlov asosida amalga oshiriladi .
Davlat oliy ta’lim va professional ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul
qilish  davlat granti va  (yoki)  to‘lov-shartnoma asosida  amalga oshiriladi.
Chet   ellik   fuqarolarni   O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   ta’lim
muassasalariga qabul qilish   to‘lov-shartnoma asosida  (bundan davlat granti
ajratilgan hollar mustasno) amalga oshiriladi.
Davlat   ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   qabul   qilish   tartibi   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
Nodavlat   ta’lim   tashkilotlariga   o‘qishga   qabul   qilish   tartibi   ushbu   ta’lim
tashkilotlari tomonidan belgilanadi.
Oliy   ta’lim   muassasalariga   davlat   granti   asosida   o‘qishga   qabul   qilish
parametrlari O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadi.
Oliy   ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   qabul   qilish   chog‘ida   imtiyozli
kontingent uchun qo‘shimcha qabul parametrlari  belgilanadi.
Pedagogik faoliyat bilan shug`ullanish huquqi.
Tegishli   ma`lumoti,   kasbiy   tayyorgarligi   bo`lgan   va   ma`naviy-axloqiy
fazilatlarga ega   shaxslar pedagogik faoliyat bilan shug`ullanish huquqiga ega.
Magistraturani   tamomlagan   shaxslar   va   diplomli   mutaxassislar   o`z
mutaxassisligi bo`yicha pedagogik faoliyat bilan shug`ullanish huquqiga ega.
Pedagog xodimlarning maqomi va ular faoliyatining kafolatlari.
Pedagog   xodimlarning   maqomi   jamiyat   va   davlat   tomonidan   tan   olinadi.
Pedagog   xodimlar   ijtimoiy   qo`llab-quvvatlanadi,   o`z   kasbiy   faoliyatini
amalga   oshirishi,   ularning   ijtimoiy   maqomi   va   obro`sini   oshirish   uchun
8 tashkiliy-huquqiy   shart-sharoitlar   yaratiladi,   shuningdek   o`z   huquq   va
qonuniy manfaatlarini amalga oshirish uchun kafolatlar beriladi.
Ta`lim   tashkilotlari   pedagog   xodimlarning   huquqlari,   sha`ni,   qadr-qimmati
va ishchanlik obro`si davlat himoyasi ostida bo`ladi. 2
1.2 . Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli
Ta’lim to g risidagi yangi qonun: asosiylari haqida qisqachaʻ ʻ
“Ta’lim   to g risida”gi   Qonunning   yangi   tahriri   e’lon   qilindi   (23.09.2020	
ʻ ʻ
yildagi   O RQ-637-son   Qonun   quyidagi   havolada:   https://lex.uz/docs/-
ʻ
5013007) Qonun “Xalq so zi” gazetasida e’lon qilingan va 24.09.2020 yildan	
ʻ
kuchga kirdi.
Yangi qonunning asosiy farqlari
Ta’lim   to’g’risidagi   qonunni   yangi   tahririda   ba’zi   elementlari   avvalgi
ilovadan bir
qancha   o’zgarishlardan   farq   qiladi.   Jumladan   yangi   qonun   yangi
imkoniyatlarni yaratishga, ta’lim olishni keng qamram olishga qaratilgan va
aholining xammma qatlami ta’lim olishiga qaratilgan.
Birinchidan , ta’lim olish shakllarining tasnifi kengaytirildi:
   ishlab chiqarishdan ajralgan (kunduzgi) va ajralmagan holda (sirtqi, kechki,
masofaviy);
   nazariy - ta’lim tashkiloti negizida, amaliy - ta’lim oluvchining ish joyida
birga
olib boriladigan dual ta’lim;
   oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish;
   katta yoshdagilarni o qitish va ularga ta’lim berish;	
ʻ
   jismoniy,   aqliy,   sensor   (sezgi)   yoki   ruhiy   nuqsonlari   bo lgan   bolalar	
ʻ
2
  Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. – 
Toshkent: O‘zbekiston, 2017.-  46 b.
9 (sha х slar) uchun inklyuziv ta’lim;
   eksternat   tartibidagi   ta’lim   -   o quv   dasturlarini   mustaqil   ravishdaʻ
o zlashtirishni o z ichiga olib, uning yakunlari bo yicha ta’lim oluvchilardan	
ʻ ʻ ʻ
davlat ta’lim muassasalarida yakuniy va davlat attestatsiyalaridan o tish;	
ʻ
   mudofaa,   х avfsizlik va huquqni muhofaza qilish faoliyati sohasida kadrlar
tayyorlash.
Ikkinchidan,   Vazirlar   Mahkamasi,   Ta’lim   sifatini   nazorat   qilish   davlat
inspeksiyasi   (Ta’lim   inspeksiyasi),   Prezident,   ijod   va   i х tisoslashtirilgan
maktablarni rivojlantirish agentligi, shuningdek soha vazirliklari va mahalliy
davlat hokimiyati organlarining vakolatlari tafsilotlari bilan aniqlashtirildi.
Uchinchidan,   ta’lim   jarayonining   barcha   ishtirokchilarining   huquqiy
maqomiga ko proq etibor qaratilgan:	
ʻ
   ta’lim   tashkilotlari   -   ularni   tashkil   etish,   qayta   tashkil   etish   va   tugatish,
ustavga talablar;
   pedagogik   х odimlar,   ta’lim   oluvchilar,   ularning   ota-onalari   va   boshqa
qonuniy   vakillari   -   huquqlar,   majburiyatlar   va   kafolatlar   bo yicha.   Ta’lim-	
ʻ
tarbiya   jarayoni   ishtirokchilarini   ijtimoiy   himoya   qilish   chora-tadbirlari
belgilangan.
To rtinchidan,	
ʻ   davlat ta’lim standartlari va talablari, o quv jarayoniga o quv	ʻ ʻ
rejalari va dasturlarini, ta’lim sohasiga eksperimental va innovatsion faoliyat
ta’limni joriy etish bilan bog liq masalalar tartibga solingan. O qishga qabul	
ʻ ʻ
qilish, jumladan maqsadli qabul qilish me х anizmi bayon etilgan; 
Beshinchidan,   davlat   tomonidan   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   dastaklari
reglamentlangan:
a) birinchilarga quyidagilar kiradi:
   nodavlat   ta’lim   tashkilotlarining   faoliyatini   litsenziyalash   -   litsenziyalar
Ta’lim
10 inspeksiyasi   tomonidan   cheklanmagan   muddatga,   har   bir   ta’lim   turi   uchun
alohida beriladi;
   ta’lim tashkilotlarini attestatsiyadan va davlat akkreditatsiyasidan o tkazishʻ
-Ta’lim   inspeksiyasi   tomonidan   5   yil   muddatga   amalga   oshiriladi.   Bunda
nodavlat   ta’lim   tashkilotlari   litsenziya   olingan   kundan   e’tiboran   5   yil
davomida   akkreditatsiyadan   o tgan   deb   hisoblanadi,   bu   muddat   tugagach,	
ʻ
ushbu   attestatsiya   va   akkreditatsiyadan   o tkaziladi.   Davlat	
ʻ
akkreditatsiyasidan o tgan tashkilotlar ma	
ʻ х sus reyestrga kiritiladi, bu haqdagi
ma’lumotlar Ta’lim inspeksiyasining saytiga joylashtiriladi;
   х orijiy   davlatda   1992   yil   1   yanvardan   keyin   olingan   ta’lim   to g risidagi	
ʻ ʻ
hujjat   tan   olish,   shuningdek   ta’lim   sohasidagi   rasmiy   hujjatlarga   apostil
qo yish.   Tan   olish   va   apostil   qo yish   ham   Ta’lim   inspeksiyasi   vakolatiga	
ʻ ʻ
kiradi;]
b) Ta’lim inspeksiyasi quyidagilarga haqli:
   nodavlat   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim-tarbiya   jarayonining   sifatini   nazorat
qilish   va   monitoringini   amalga   oshirish   -   biznes-ombudsmanni   х abardor
qilgan holda;
   ta’lim   tashkilotlari   tomonidan   berilayotgan   ta’limning   mazmuni   va   sifati
ta’lim   to g risidagi   qonun   hujjatlariga   nomuvofiqligini   aniqlagan   hollarda   -	
ʻ ʻ
ularni   bartaraf   etish   yuzasidan   ularga   taqdimnomalar   kiritish.   Taqdimnoma
bajarilmagan   taqdirda   -ta’lim   tashkilotining   davlat   akkreditatsiyasi
to g risidagi sertifikatini bekor qilish.	
ʻ ʻ
Prezident «Ta’lim to‘g‘risida»gi qonunga imzo chekdi. Mazkur qonun bilan
1997 yilda qabul qilingan «Ta’lim to‘g‘risida»gi hamda «Kadrlar tayyorlash
milliy dasturi to‘g‘risida»gi qonunlar o‘z kuchini yo‘qotdi.
O‘zbekiston   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   23   sentyabr   kuni   «Ta’lim
to‘g‘risida»gi   qonunni   imzolandi,   deya   xabar   qildi   Adliya   vazirligi   matbuot
11 xizmati.   Mazkur   hujjat   19   may   kuni   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi
deputatlari   tomonidan   ikkinchi   o‘qishda   qabul   qilinib,   7   avgustda   Senat
tomonidan ma’qullangan edi.
Qonunga muvofiq, ta’lim turlari quyidagilardan iborat:
   maktabgacha ta’lim va tarbiya;
   umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’lim;
   professional ta’lim;
   oliy ta’lim;
   oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
   kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
   maktabdan tashqari ta’lim.
Ma’lumki,   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonun   1997   yilda   qabul   qilingan   bo‘lib,
ta’lim sifatini ta’minlashga qo‘yilayotgan bugungi talablarga javob bermaydi.
Mazkur   yangi   Qonunning   qabul   qilinishi   esa   ta’lim   masalasining   tarbiya
bilan uzviy bog‘liqligi ta’minlanadi. Bu bilan ijtimoiy hayotimizning hozirgi
bosqichida,   xususan,   har   bir   yoshni   shaxs   sifatida   ma’rifatli   kamolga
yetkazish ko‘zda tutilmoqda.
Bundan   tashqari,   maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya   masalasiga   alohida   e’tibor
qaratilib, maktabgacha yoshdagi bolalarni o‘qitish va tarbiyalashga, bolalarni
umumiy   o‘rta   ta’limga   tayyorlashga   qaratilgan   uzluksiz   ta’lim   turini
takomillashtirishga xizmat qiladi. 3
Shu bilan birga, maktabgacha ta’lim tizimidan boshlab umumiy o‘rta va o‘rta
maxsus,   kasb-hunar   ta’limi,   oliy   ta’lim,   kadrlarni   qayta   tayyorlash   va
ularning   malakasini   oshirish,   maktabdan   tashqari   ta’limning   uzviyligini,
mazmun jihatidan ketma-ketligini ta’minlashga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Qolaversa, boshlang‘ich, kasb-hunar ta’limi, kasb-hunar maktablarida IX sinf
3
  Антошкина Л.И. Высшее образование в системе общественных интересов / монография / Л.И. Антошкина - Донецк: ООО «Юго-
восток», ООО 2008 г. С 54 4. Мелдаксанова М.К. Современная концепция человеческого капитала в экономической теории // 
12 bitiruvchilari negizida bepul asosda kunduzgi ta’lim shaklida umumta’lim va
mutaxassislik   fanlarining   ikki   yillik   integratsiyalashgan   dasturlari   asosida
ta’lim amalga oshirilishi belgilanmoqda.
Majlisda   senatorlar   yangi   tahrirdagi   qonun   ko‘plab   hamyurtlarimizning   oliy
ta’lim, xorijda olingan ta’lim bo‘yicha diplomlarni tan olish, ta’lim oluvchilar
uchun   vaqtincha   yashash   joylarini   kafolatlash,   masofaviy   ta’lim,   oilaviy
ta’lim,   inklyuziv   ta’lim   singari   o‘z   savollariga   yechim   topishga
qiynalayotgan   masalalarga   huquqiy   oydinlik   kiritilgani   bilan   ahamiyatli
bo‘lishini ta’kidladi.
II.Bob.Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi
ahamiyati
2. 1 . O`zbekiston respublikasida ta’lim sohasidagi islohotlar
O`rta Osiyo, xususan, yurtimiz azal-azaldan ilm-marifat o`chog`i jahon
sivilizatsi-   yasi markazlaridan biri deb e’tirof etib kelingan. O`rta asrlardan
xalqimiz   ta’lim   sohasida   yuksak   marralarga   erishgan   bo`lib,   umumjahon
madanyatida   o`z   o`rniga   ega   xalq   sifatida   fan   sohasiga   ulkan   hissa
qo`shishgan.   Misol   tariqasida   IX-XII   asr-larda   Movarounnahrda   ko`plab
o`quv   maskanlari   bo`lib,   ulardan   chinakam   olimlar,   ulamolar   yetishib
chiqqan.   Xususan,     Xorazm   Ma’mun   akademyasi   ham   shu   davrda   yirik
tadqiqot   markazlaridan   biri   hisoblangan.   Jumladan   matematika   faniga
Algebra   atamasini   kiritgan   Al-Xorazmiy   ham   bizning   ajdodimiz   ekanligi,
azal-azaldan   qonimizda   yaratuvchanlik,   o`qish,   izlanishga   bo`lgan
qiziqishdan   dalolatdir.   Bundan   tashqari   yana   bir   buyuk   ajdodimiz   Abu   Ali
ibn   Sino   o`sha   olis   XI-   asrda   hali   fan-texnika   inqilobi   uyoqda   tursin   eng
sodda   tibbiy   aparatlar   bo`lmagan   davrlarda   murakkab   dori-darmonlarni
13 tayyorlab   tibbiy   jarrohlik   muolajalarni   amalga   oshirgani   bilan   dunyoga
mashhurdir.   Uning   “Tib   qonunlari”   asari   Yevropada   “Injil”   kitobidan   keyin
eng   ko`p   nashr   etilgan   kitoblardan   biri   bo`lib   500   yil   davomida   dunyoning
ko`plab nufuzli oliy o`quv yurtlarida barcha talabalar uchun darshlik sifatida
qo`llanib   kelingan.   Buyuk   mutafakkir   Al-Farg`oniy   astronomiya   fanida
birinchi   bo`lib   geliosintrik   nazaryani   asoschisi   bo`lgan   ya’ni   Yerni   Quyosh
atrofida aylanishini aniq hisob-kitoblar bilan isbotlab bergan. Yana bir buyuk
bobomiz   Temuriyzoda   Mirzo   Ulug`bek   XV-asrdayoq   Samarqandda
observatorya barpo etib yulduzlar xaritasini tuzgan. U yulduzlar joylashuvini
shu qadar aniq hi- soblaganki hozirgi fan-texnika bu ma’lumotlarni bugungi
kun   hisobi   bilan   atigi   bir-ikki   daqiqa   farq   qilinishini   aniqladi.   Bundan
ko`rinib   turibdiki   bizning   Ota-bobola-   rimiz   jahon   sivilizatsiyasiga   munosib
hissa qo`shgan shaxslar bo`lib yashab o`tganligi.   Asosan ta’lim tizimi sobiq
markazning   hukumron   mafkura   manfaatlariga   bo`ysundirilgan   edi.   Aytaylik
aksaryat fanlar o`quv dasturiga kiritilmagan. Birgina O`zbekiston tarixi fanini
oladigan   bo`lsak   ushbu   fan   xolis   o`rganilmas,   o`quv   dasturida   bu   fanga
ajratilgan   soatlarning   katta   qismi   sobiq   ittifoq   tarixini   o`rganish-   ga
bag`ishlanar   edi.   O`quvchilar   ongi   vatanimiz   tarixining   noto`g`ri   talqin
qilingan hodisalari bilan to`dirilar edi. Milliy qadriyat va ma’naviyat toptalar,
asl   o`zbek   olimlari   va   buyuk   davlat   arboblari,sarkardalari   hayot   va   ijod
yo`llari   qoralangan.   Mamlakatimiz   mustaqillikga   erishgandan   so`ng   barcha
sohalarda tub o`zgarishlar amalga oshirila boshladi. Ayniqsa ta`lim sohasiga
katta   e’tibor   qaratildi.   Ta’lim-   tarbiya   tizimi   takomillashgani   sayin
odamlarning   ma’navyati,   ongi,   tafakkur   doirasi   shakllanib,   yuksalib   bordi.”
Ta’lim tizimini har tomonlama shaklan va mazmunan isloh qilish, yangilash
lozim   edi.   Zero,   jamiyat   yangi   shaxsni   tarbiyalashni   talab   etayotgan   bir
paytda   odamlarning   ongi,dunyo   qarashi,   bilim   saviyasini   o`zgartirmay,   uni
14 zamonaviylashtirmay   turib   yangi   jamiyatni   barpo   etib   bo`lmaydi.   Birinchi
Prezidentimiz   Islom   Karimov   mustaqillik   yillarida   ushbu   jihatlarni   inobatga
olgan   holda   odamlarda   yangicha,   milliy   qadriyat   va   an’analari-   mizga
asoslangan  dunyoqarashni  shakllantirish  maqsadida  ta’lim  va  tarbiyaga  juda
katta   e’tibor   qaratganlar.   Jumladan   u:   Ta’lim   O`zbekiston   xalqi
ma’naviyatiga   yaratuvchilik   faolligini   baxsh   etadi,   Osib   kelayotgan
avlodning barcha eng yaxshi imkonyatlari unda nomoyon bo`ladi, kasb-kori,
mahorati   uzluksiz   takomillashadi,   katta   avlodlarning   dono   tajribasi   anglab
olinadi va yosh avlodga o`tadi. Yoshlar, ularning iqtidorliligi va bilim olishga
chanqoqligidan ta’lim va ma’naviyatini tushunib yetish boshlanadi, Shu bilan
birga   O`bekiston   Respublikasining   1997-yil   29-   Avgustda   “Kadirlar
tayyorlash   milliy   dasturi   to`g`risida”gi   qonuni   qabul   qilingan   bo`lib   ushbu
dastur   “Ta’lim   to`g`risida”gi   O`zbekiston   Respublikasi   qonuni   qoidalariga
muvofiq   holda   tayyorlangan.   Ta’lim   to`g`risidagi   so`nggi   ma`lumotlar
keltirilishicha   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SHavkat   Mirziyoyev
2020-yil   23-Sentyabr   kuni   “Ta’lim   to`g`risida”gi   qonunning   yangi   tahririni
imzoladi deya xabar qildi adliya vazirligi matbuot xizmati. Mazkur hujjat 19-
Mayda   Oliy   majlis   qonunchilik   palatasi   deputatlari   tomonidan   ikkinchi
o`qishda   qabul   qilinib,   7-Avgustda   Senat   tomonidan   ma’qullangan   edi.
Qonunga muvofiq ta’lim turlari quyidagilardan iborat.
-Maktabgacha ta’lim va tarbiya:
-Umumiy o`rta va o`rta maxsus ta’lim:
-Professional ta’lim:
-Oliy ta’lim:
-Oliy ta’limdan keying talim:
-Kadirlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish: 
-Maktabdan tashqari ta’lim:
15 Umumiy o`rta ta’lim 1-11 sinflarni o`z ichiga oladi. O`rta maxsus ta’lim
akademik   litsiylarda   to`qqiz   yillik   tayanch   o`rta   ta’lim   asosida   ikki   yil
mobaynida amalga oshiriladi.  Professional ta’lim boshlang`ich, o`rta va o`rta
maxsus   professional   ta’lim   darajalariga   ajratiladi.   Boshlang`ich   professional
ta’lim kasb-hunar maktab-larida 9-sinf bitiruvchilari negizida kunduzgi ta’lim
shaklida   2   yillik   integiratsiyalashgan   asosida   bepul   amalga   oshiriladi.   O`rta
professional   ta’lim   kollejlarda   davlat   buyurtmasi   yoki   to`lov-shartnoma
asosida davomiyligi 2 yilga-     cha bo`lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim
shakllari   bo`yicha   amalga   oshiriladi.           Orta   maxsus   professional   ta’lim
texnikumlarda davlat buyurtmasi yoki to`lov shartnoma asosida davomiyligi
kamida   2   yil   bo`lgan   kunduzgi,   kechki   va   sirtqi   ta’lim   shakllari   bo`yicha
amalga   oshiriladi.   Qonunga   ko`ra   davlat   oliy   ta’lim,o`rta   maxsus,
professional ta’lim tashkilotlari va ularning filiallari Prezident yoki hukumat
qarorlari bilan tashkil etiladi. Nodavlat ta’lim tashkilotlariga litsenziya Ta’lim
sifatini   nazorat   qilish   davlat   inespeksiyasi   tomonidan   beriladi.   Nodavlat
ta’lim   muassasalarini   tashkil   etish   ularning   ta’sischilari   tomonidan   amalga
oshirila-   di.   Ushbu   qonun   rasmiy   e’lon   qilingan   kundan   e’tiboran   kuchga
kiradi. Eng samarali investetsiya bu ta’limga qilingan invistetsiyadir. Chunki
jamiyat   taraqqiyotini,   uning   ertangi   kunini   yituk   malakali   kadirlar   belgilab
beradi.   Ta’lim   tizimini   takomillashtirish,   ularning   bilimini   oshirish,   sifat
darajasini   ko`tarishdir.   Shu   bois   Prezident   “Jamiyatda   o`qituvchi   kasbi   eng
nufuzli   va   obro`li   kasb   bo`lishi   lozim”   deya   uqtirib,   mamlakatimizda   2021-
yilda   o`qituvchi   va   pedagoglarga   ustama   haq   to`lash   tizimi   yo`lga
qo`yilishini   ta’kidladi.   Bu   tashabbus   yaqin   to`rt   yildagi   o`qituvchi   va
murabbiylarning   ijtimoiy   nufuzi   va   mavqeini   oshirish   borasidagi   amaliy
faolyat va harakatlarning izchil davomi deyish o`rinlidir. 4
4
  Quality Procedures in European Higher Education. European Network for Quality Assurance. http://www.enqa.net/texts/procedures.pdf
16 2. 2 . Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi ahamiyati
Rivojlangan davlatlar tajribasiga e’tibor qaratsak, taraqqiyotga erishish
uchun   islohotlar,   avvalo,   ta’lim   sohasidan   boshlanganiga   guvoh   bo‘lamiz.
Chunki   yosh   avlod   ta’lim-tarbiyasiga   ustuvor   vazifa   sifatida   qaragan   har
qanday   mamlakat,   shubhasiz,   kelajak   poydevori   mustahkamligiga   erishadi.
Mamlakatimizda ham istiqlolning dastlabki yillaridan boshlab ta’lim-tarbiya
tizimini   tubdan   isloh   qilishga   alohida   e’tibor   qaratilib,   farzandlarimizning
jahon   andozalari   darajasida   zamonaviy   bilim   va   kasb-hunarlarni   egallashi,
jismonan   va   ma’nan   е tuk   insonlar   bo‘lib   ulg‘ayishi,   ularning   qobiliyat   va
iste’dodini,   intellektual   salohiyatini   yuzaga   chiqarish,   yosh   avlod   qalbida
Vatanga   sadoqat   va   fidoyilik   tuyg‘ularini   yuksaltirish   borasida   ulkan   ishlar
amalga oshirib kelinmoqda.
Yangi industrial jamiyatni nazariyasi Dj. Gelbreyt o‘z vaqtida industrial tizim
sharoitida   o‘qitilgan  va  o‘rgatilgan   kadrlar  ishlab   chiqarishning   hal   qiluvchi
omiliga   aylangan   va   u   yuqori   rivojlangan   ta’lim   tizimiga   bog‘liq   deb
hisoblangan.   S.   Fisher   inson   kapitali   tushunchasiga   shunday   ta’rif   beradi,
“insonga daromad olib kelishi mumkin bo‘lgan qobiliyat inson kapitalidir.
Inson kapitali tug‘ma qobiliyat, talant va shu qatorda o‘rganilgan (orttirilgan)
kabi   klassifikatsiyalashuvga   (tasnif)   ega.”   Mazkur   berilgan   ta’rifga   hozirgi
kunda   inson   kapitali   tushunchasining   tor   ma’nodagi   ta’rifi   sifatida   qarash
mumkin. B.M.Genkin va B.G.Yudinlarning inson kapitaliga bergan ta’rifiga
ko‘ra:inson   kapitali   –   inson   qobiliyatlarini   tashkil   etuvchi   komponentlar
(jismoniy salohiyat, yaratuvchanlik mahorati, bilim va ko‘nikmalar, mahorat,
harakatchanlik)   orqali   namoyon   bo‘lib,   uy   xo‘jaligi,   korxona   va
mamlakatning daromad manbaini shakllantiradi.
Amerikalik   iqtisodchi   E.   Denison   Amerika   iqtisodiyotini   tubdan   o‘rganib
chiqdi.   Denison   fikriga   ko‘ra   inson   kapitaliga   yo‘naltirilayotgan   xarajatlar
17 faktori   birlamchi   omil   emas,   balki   ularning   natijaviy   sifat   ko‘rsatkichlari
iqtisodiy   o‘sishning   asosiy   omillaridan   biridir.   Denison   1929-1982   yillar
oralig‘idagi Amerika iqtisodiyotini tahlil qiladi va iqtisodiyotda ishchi kuchi
sifatini   yuqori   o‘ringa  qo‘yadi.   Denison  izlanishlari   xulosasiga   ko‘ra,   ishchi
kuchi   sifatini   oshirishga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   asosiy   faktor   bu   ta’lim   tizimi
hisoblanadi,   ya’ni   ta’lim   tizimi   inson   kapitali   shakllanishiga   ta’sir
ko‘rsatuvchi asosiy omil hisoblanadi.
M.K.   Meldaxanova   inson   kapitaliga   mamlakat   iqtisodiyoti   barqarorligi,
raqobatbardoshligi,   innovatsion   rivojlanishni   ta’minlovchi   bilim,   malaka,
ko‘nikmalar orqali jamg‘arilgan inson resursi deb ta’rif beradi  tadqiqotlarida
davlat   siyosatining   inson   kapitaliga   yo‘naltirilganligining   mamlakat
iqtisodiyotida   muhim   ahamiyat   kasb   etishi   yoritilgan.   Inson   kapitalini
rivojlantirishga qaratilgan siyosat orqali mamlakat aholi hayoti turmush sifati
va darajasi yaxshilanadi deb hisoblanadi.
Tadqiqot ishini amalga oshirishda rivojlangan mamlakatlarda oliy ta’limni
tashkil etishni, moliyalashtirish modellarini tahlil qilish, statistik, solishtirma,
empirik   usullaridan   foydalangan   holda   xorij   mamlakatlarda   oliy   ta’lim
xizmatlarini ko‘rsatish tajribalaridan O‘zbekistonda foydalanish yo‘nalishlari
o‘rganilgan.
Konstitutsiyamizda   belgilangan   normalar,   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonun,
Kadrlar tayyorlash milliy dasturi hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti,
Vazirlar  Mahkamasi  tomonidan  qabul  qilingan  normativ  hujjatlar  bu borada
mustahkam   huquqiy   poydevor   sifatida   xizmat   qilmoqda.   Ammo   bugun
shiddat   bilan   o‘zgarayotgan   zamon,   jahon   bozoridagi   keskin   raqobat   va
yuqori   malakali   kadrlarga   bo‘lgan   talabning   ortib   borayotgani   ushbu   sohani
ham   isloh   qilib   borishni   taqozo   etmoqda.   Taraqqiyotning   navbatdagi
bosqichiga   qadam   qo‘ygan   mamlakatimizda   ham   o‘tgan   yillarda
18 jamiyatimizning   barcha   sohalarida   amalga   oshirilayotgan   yangilanishlarning
mazmuniga   mos   ravishda   ta’lim   tizimini   tubdan   isloh   qilishga   qaratilgan
muhim chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Jumladan,   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   faoliyatini   tubdan   yaxshilash,
eng   ilg‘or   xorijiy   tajribani   o‘rganish,   har   jihatdan   zamonaviy   tizim   yaratish
maqsadida   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   tashkil   etilib,   tizimni   malakali
kadrlar bilan ta’minlash, davlat va xususiy sheriklik asosida yaqin istiqbolda
mamlakatimizda   bog‘cha   yoshidagi   bolalarni   to‘liq   maktabgacha   ta’lim
muassasalariga   qamrab   olishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   amalga
oshirilmoqda.   Keng   jamoatchilik   va   ota-onalarning   fikr-takliflari   asosida
yurtimizda   11   yillik   majburiy   maktab   ta’limi   qayta   joriy   etildi,   kadrlarga
bo‘lgan ehtiyojdan kelib chiqib, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi tizimi ham
manzilli   va   maqsadli   ravishda   isloh   qilinmoqda.   Oliy   ta’lim   muassasalariga
qabul   kvotalari   ko‘paytirildi,   xorijdagi   nufuzli   oliy   ta’lim   muassasalari
diplomlarini   nostrifikatsiyalash   tizimi   soddalashtirildi,   talab   yuqori   bo‘lgan
qator sohalar bo‘yicha sirtqi ta’lim yo‘lga qo‘yildi, davlat test sinovlari tizimi
takomillashtirildi.   Shu   bilan   birga,   oliy   ta’limdan   keyingi   ta’lim   tizimi   ham
xalqaro   andozalarga   asosan   takomillashtirilib,   olimlarni   har   tomonlama
qo‘llab-quvvatlash, ularning ilmiy va innovatsion faoliyatiga keng sharoitlar
yaratish, Fanlar akademiyasi va ilmiy tadqiqot institutlarining moddiy-texnik
bazasini mustahkamlashga qaratilgan izchil ishlar amalga oshirilmoqda.
Qisqchv   qilib   aytganda   bugungi   kundagi   bosh   maqsadlarimizdan   biri   bu
mamlakatimiz   ta’lim   tizimi   fuqarolarning   komil   shaxslar   bo‘lib
shakllanishiga yo‘naltirilgan, inson omilini namoyon etadigan, mehnat bozori
talablariga   javob   beradigan   mutaxassislarni   е tishtirib   beradigan   eng   yaxshi
an’analarini qo‘llab-quvvatlash va rivojlantirishdan iboratdir.
2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
19 ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   tadbirkorlik,
innovatsion   g‘oyalar   va   texnologiyalarni   qo‘llab-quvvatlash   yili”da   amalga
oshirishga   oid   Davlat   dasturida   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston
Respublikasi   qonunining   yangi   tahrirdagi   qonunini   qabul   qilish   beligalb
berilgan   edi.   Shunga   asosan   O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim
to‘g‘risida”gi qonuni ishlab chiqildi va Qonunchilik palatasi tomonidan 2020
yil   19   mayda   hamda   qabul   qilindi   va   Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2020
yil 19 mayda qabul qilindi.
Ushbu   qonunga   ko‘ra   ta’lim   —   ta’lim   oluvchilarga   chuqur   nazariy   bilim,
malakalar va amaliy ko‘nikmalar berishga, shuningdek ularning umumta’lim
va   kasbiy   bilim,   malaka   hamda   ko‘nikmalarini   shakllantirishga,   qobiliyatini
rivojlantirishga qaratilgan tizimli jarayon sifatida baholandi. 1
Ushbu   qonuning   4-moddasida     ta’lim   sohasidagi   asosiy   prinsiplar   belgilab
berilgan bo‘lib, ular quyidagilardar:
  ta’lim ustuvorligining tan olinishi;
  ta’lim olish shaklini tanlash erkinligi;
  ta’lim sohasida kamsitishlarga yo‘l qo‘yilmasligi;
  ta’lim olishga doir teng imkoniyatlarning ta’minlanishi;
  ta’lim va tarbiyaga milliy hamda umuminsoniy qadriyatlarning
singdirilganligi;
  ta’lim va tarbiyaning insonparvarlik, demokratik xususiyati;
  ta’limning uzluksizligi va izchilligi;
  o‘n bir yillik ta’limning hamda olti yoshdan  е tti yoshgacha bo‘lgan
bolalarni   bir   yil   davomida   umumiy   o‘rta   ta’limga   tayyorlashning
majburiyligi;
  davlat ta’lim standartlari va davlat ta’lim talablari doirasida ta’lim
20 olishning hamma uchun ochiqligi;
  o‘quv dasturlarini tanlashga doir yondashuvning yagonaligi va
tabaqalashtirilganligi;
  insonning butun hayoti davomida ta’lim olishi;
  jamiyatda pedagoglarni ijtimoiy himoya qilishning kafolatlanganligi; 
  ta’lim tizimining dunyoviy xususiyatga egaligi;
  bilimlilik, qobiliyatlilik va iste’dodning rag‘batlantirilishi;
  ta’lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvining uyg‘unligi;
  ta’lim faoliyati sohasidagi ochiqlik va shaffoflik.
Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   O‘zbekiston   Respublikasida   ta’lim   olish
huquqi jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi, shaxsiy va
ijtimoiy  mavqeidan  qat’i  nazar,  har  kimga  ta’lim  olish  uchun  teng  huquqlar
davlat   tomonidan   kafolatlanadi.   Shuningdek,   ta’lim   olish   huquqi   ta’lim
tashkilotlarini   rivojlantirish,   ta’lim   tashkilotlarida   innovatsion   faoliyatni
qo‘llab-quvvatlash   va   o‘quv   dasturlarini   innovatsion   texnologiyalarni
qo‘llagan  holda  amalga  oshirish,  ishlab  chiqarishdan  ajralgan  (kunduzgi)  va
ajralmagan   holda   (sirtqi,   kechki,   masofaviy)   ta’lim   olishni   tashkil   etish,
kadrlarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish,
umumiy   o‘rta,   o‘rta   maxsus   ta’limni   va   boshlang‘ich   professional   ta’limni
bepul   olish,   oilada   yoki   mustaqil   o‘qish   orqali   ta’lim   olgan   fuqarolarga,
shuningdek   umumiy   o‘rta   ta’lim   olmagan   shaxslarga   akkreditatsiyadan
o‘tgan   davlat   ta’lim   muassasalarida   eksternat   tartibida   attestatsiyadan   o‘tish
huquqini berish orqali ta’minlanadi.
Bundan   tashqari   O‘zbekiston   Respublikasining   ta’lim   to‘g‘risidagi
qonunchilikka   binoan   chet   ellik   fuqarolar   O‘zbekiston   Respublikasining
xalqaro   shartnomalariga   va   qonunchiligiga   muvofiq   O‘zbekiston
21 Respublikasida   ta’lim   olishga   haqlidirlar.   Shu   bilan   birga   O‘zbekiston
Respublikasida   doimiy   yashayotgan   fuqaroligi   bo‘lmagan   shaxslar   ta’lim
olish uchun O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan teng huquqlarga ega.
Shuningdek   bugungi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasida   ta’lim   tizimi
xususan   oliy   ta’lim   tizimini   isloh   qilish,   ularning   huquqiy   asoslarini
takomillashtirish   bugungi   siyosatning   muhim   tarmoqlaridan   biri   bo‘lmoqda.
Ushbu   fikrimizning   asosi   sifatida   aytishimiz   mumkinki,   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   15-dekabrda   61-sonli   “Davlat   oliy
ta’lim   muassasalariga   moliyaviy   mustaqillik   berish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori fabul qilinib, ushbu qaror ta’lim qonunchiligidagi so‘ngi
muhim   o‘zgarishlarni   olib   kelishiga   sababchi   bo‘ldi   desak   mubolag‘a
bo‘lmaydi.
Ushbu   qaror   oliy   ta’lim   tizimida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar
samaradorligini   oshirish,   davlat   oliy   ta’lim   muassasalarining   moliyaviy
barqarorligini   ta’minlash,   moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlash
masalalarini   mustaqil   hal   etish,   ilmiy-tadqiqot   faoliyatiga   mablag‘larni   jalb
etish   imkoniyatini   kengaytirish   hamda   oliy   ta’lim   muassasalari   o‘rtasida
raqobat   muhitini   rivojlantirish   maqsadida   qabul   qilingan   bo‘lib,   unga   ko‘ra
35 ta olim ta’lim muassasalariga moliyaviy mustaqillik berildi.
Ushbu   moliyaviy   mustaqillik   ushbu   oliy   ta’lim   muassasalariga   bir   qatorda
akademik   va   tashkiliy-boshqaruv   mustaqillik   berib,   ulardan   bir   qanchasini
misol qilib quyidagi keltirishimiz mumkin:
— kontrakt qiymatini, to‘lash muddatlarini belgilash va uzaytirish;
—   mahalliy   va   xorijiy   professor-o‘qituvchi   va   mutaxassislarni   shartnoma
asosida jalb qilish;
— o‘z hisobidan talabalar uchun stipendiya va grantlar ajratish;
— xorijiy o‘quv va ilmiy adabiyotlar, darsliklar, o‘quv qo‘llanmalarni
22 to‘g‘ridan-to‘g‘ri xarid qilish;
— bo‘sh turgan bino va inshootlarda pullik xizmatlar ko‘rsatish tartibini
belgilash;
— avtotransport vositalarining yo‘l bosish yillik limiti va ularga xizmat
ko‘rsatish talablarini belgilash.
Ya’na   bir   muhim   jixati   shundaki   ushbu   qarorga   ko‘ra,   ichki   audit   va
moliyaviy   nazorat   xizmatlari   uchun   davlat   OTM   xarajatlarini   onlayn
monitoring qilish imkoniyati yaratiladi.
Buyuk   Britaniya,   Kanada,   AQSh,   Angliya,   Germaniya   kabi   xorijiy
davlatlarda   ham   xuddi   shunday   o‘zini   o‘zi   moliyalashtirish   tizimiga   o‘tgan
oliy   ta’lim   muassasalari   bor.   Ushbu   tizimga   o‘tishdan   oldin   xorijiy
tajribalarni   mukammal   o‘rganib,   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   bilan
kelishilgan holda moliyaviy mustaqillik tizimiga o‘tildi.
Birinchi   navbatda   ushbu   tizimiga   o‘tgan   oliy   ta’lim   muassasalariga   ta’lim
bozoridagi talab va taklifdan kelib chiqqan holda hamda muassasaning ilmiy-
pedagogik   salohiyati,   uning   moddiy-texnik   bazasini   inobatga   olib,   yangi
ta’lim yo‘nalishlari ochish, talabalarni to‘lov-kontrakt asosida o‘qishga qabul
qilish   parametrlari   va   to‘lov-kontrakt   asosida   o‘qitish   qiymatini   belgilash
huquqi   beriladi.   Lekin   bu   institut   to‘liq   mustaqil   bo‘ldi,   degani   emas.
Moliyaviy   mustaqillikning   yana   bir   afzalligi   kelajakda   topadigan
daromadlarimizni   kam   ta’minlangan   oila   farzandlari   bo‘lgan   talabalarga
sarflashimiz, ularga moddiy yordam berish, rag‘batlantirish imkoniyatiga ega
bo‘lamiz.
Oliy   ta’lim   muassasasi   moliyaviy   mustaqil   bo‘lsa,   ta’lim   xizmatlari
bozoridagi   talabni   inobatga   olgan   holda   to‘lov-kontrakt   asosida   o‘qitish
qiymatini va talabalarning to‘lov-kontrakt mablag‘larini to‘lash muddatlarini
mustaqil  belgilaydi,  zamonaviy pedagogik  texnologiyalarni qo‘llay oladigan
23 va ilmiy izlanish olib boradigan mahalliy hamda xorijiy professor-o‘qituvchi
va mutaxassislarni shartnoma asosida o‘quv jarayoniga jalb qila oladi. Ichki
imkoniyatlar   talabi   asosida   professor-o‘qituvchilar   shtat   birliklarini   kiritish
me’yorlarini ishlab chiqish, ahamiyatlisi, o‘z mablag‘lari hisobidan talabalar
uchun stipendiya va grantlarni joriy eta oladi.
Shuningdek,   xorijiy   davlatlardan   o‘quv   va   ilmiy   adabiyotlar,   darsliklar
hamda   o‘quv   qo‘llanmalarni   mualliflik   huquqi   bo‘lgan   ishlab
chiqaruvchilardan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xarid   qilish,   oliy   ta’lim   muassasasi
tomonidan   o‘quv   jarayoni   uchun   kerak   bo‘ladigan   vositalar,   shuningdek,
boshqa   asosiy   texnologiyalarni   xarid   qilish   va   ularni   hisobdan   chiqarishga
hamda   bino,   inshootlarni   kapital   ta’mirlash,   rekonstruksiya   qilish
imkoniyatlari   ham   moliyaviy   mustaqil   bo‘lgan   oliy   ta’lim   muassasasi
vakolatlari doirasida bo‘ladi.
Bilamizki,   oliy   ta’lim   tizimini   isloh   qilishda   xorij   tajribasini   o‘rganisho‘   va
uning maqbul jixatlarini mamlakatimiz ta’lim tizimiga implementatsiya qilish
tendensiyasi   bir   necha   yillardan   buyon   amal   qilib   kelmoqda.   Jahon
amaliyotida oliy ta’lim sifatini ta’minlashning quyidagi modellari farqlanadi:
Fransuz   modeli   –   oliy   o‘quv   yurtini   ichki   o‘zini-o‘zi   baholashga   nominal
o‘rin   beriladi,   asosiy   urg‘u   davlat   yoki   jamoat   tashkilotlari   tomonidan   oliy
o‘quv   yurtini   samarali   tashqi   baholashga   qaratiladi.   Germaniya,   Fransiya,
Skandinaviya   mamlakatlarida   “Ingliz   (anglosakson)”   modeli   qo‘llaniladi.
Ushbu   modelda   oliy   o‘quv   yurtini   ichki   o‘zini-o‘zi   baholash   hal   qiluvchi
o‘rin   tutadi   va   tashqi   kasbiy,   ijtimoiy   ta’lim   sifatini   ekspert   baholash
e’tiborga   olinadi   va   u   Buyuk   Britaniya,   Irlandiya,   AQSh,   Lotin   Amerikasi
mamlakatlari,   Filippin,   Tayvanda   keng   tarqalgan.   Oliy   ta’lim   sifatini
ta’minlash   tizimlarining   “Fransuz   modeli”   ta’lim   muassasalarini
boshqarishning “kontinental” modeli quyidagi tamoyillarga asoslangan:
24    davlat tomonidan oliy o‘quv yurtiga nisbatan paternalizm siyosatini davlat
boshqaruv   organlari   tomonidan   oliy   ta’limni   rivojlanishini   tartibga   solishda
markazlashgan nazoratni o‘rnatish (ta’lim vazirligi,maorif vazirligi);
  oliy o‘quv yurtining mustaqilligini (moliyaviy va akademik) cheklash;
  universitet ta’limiga ega bo‘lishda kuchli stratifikatsiyalashgan tizimni
mavjudligi (odatda bepul);
  davlat mulkining ta’limda  е takchi o‘rin egallashi. Ushbu holatlarda ta’lim
sifatini ta’minlash mutasaddi davlat idoralari tomonidan amalga oshiriladi va
hukumat   moliyalashtiradi.   Bunday   sifatni   ta’minlash   tizimlari   hukumat
nazoratida   bo‘ladi,   litsenziyalanadi,   davlat   akkreditatsiyasidan,
attestatsiyasidan,   inspeksiyasidan   o‘tkaziladi,   turli   oliy   o‘quv   yurtlari
taqqoslanadi va moliyaviy resurslar taqsimlanadi.
Angliya   (anglosakson)   modeli   quyidagi   “atlantika”   modeli   tamoyillari
asosida tashkil etiladi:
   oliy   o‘quv   yurtining   mustaqilligi   (universitetlarning   rivojlanishi
strategiyasiga liberal yondashuv xos);
   oliy   o‘quv   yurtlari   katta   avtonomiyaga,   jumladan,   har   bir   universitet
ratsional moliyaviy va iqtisodiy mustaqillikka ega;
  oliy ta’lim tizimi xizmati pullik;
  ta’lim tizimida nodavlat mulkining ulushi yuqori.
Ta’lim sifatini oshirishning “Amerika modeli” ta’lim muassasalari va ta’lim
dasturlarini   akkreditatsiya   qilishga   asoslangan   hamda   “Fransuz”   va   “Ingliz”
modellarining   samarali   uyg‘unlashuvidan   iborat.   AQSh   universitetlarida
o‘zini-o‘zi   baholash   tizimi   rivojlangan.   Boshqacha   so‘z   bilan   aytganda,
amerika   oliy   ta’limi   ustun   darajada   oliy   o‘quv   yurtlari   tomonidan   nazorat
qilinadi. Universitetlar akkreditatsiyasi  jarayoni  mintaqaviy universitetlar  va
kolledjlar   uyushmasi,   assotsiatsiyasi   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Ushbu
25 assotsiatsiyalar   tarkibida   ixtisoslashgan   oliy   ta’lim   komissiyalari   faoliyat
ko‘rsatadi   va   mintaqadagi   oliy   o‘quv   yurtlarini   akkreditatsiyadan   o‘tkazadi.
AQSh   ta’lim   muassasalarini   akkreditatsiyalash   oliy   o‘quv   yurtlarini
akademik   erkinlik   huquqi   bilan   ularning   davlat   va   jamiyat   oldidagi
mas’uliyati,   javobgarligi   o‘rtasidagi   muvozanatni   ta’minlashning   jamoaviy
tartibga   solish   tizimidir.   AQShning   o‘zini-o‘zi   tartibga   solish   tizimi   asosida
ta’lim   tizimini   yaxshilashga   qaratilgan   oliy   ta’lim   muassasasi   darajasida
baholash yotadi.
2.3.“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” amalda
Ma`lumki,   «Ta`lim   to`g`risidagi   Qonun»   va   «Kadrlar   tayyorlash
milliy dasturi» (1997 yil 29-avgustda qabul qilingan) qabul qilingach, ta`lim
tizimi   tubdan   isloh   qilina   boshlandi.   Bu   muhim   hujjatlarga   ko`ra
respublikamizda   kasb-hunar   kollejlarini   jadal   sur`atlar   bilan   rivojlantirish
chora tadbirlari belgilangan. Bu birinchidan mutaxassislar tayyorlash sifatiga
bog`liq bo`lsa, ikkinchi tomondan o`quv yurtining zamonaviy texnologiyalar
bilan   ta`minlanganligiga   bog`liq.   Kasb-hunar   kolleji   muhandis-pedagog
hodimlari   oldiga   tayyorlanayotgan   ishchi   kadrlarga   ilmiy   dunyoqarashni,
mehnatga   ijodiy   munosabatini   tarkib   toptirish   ularda   yuksak   mehnat
intizomini   va   madaniyatini,   jamoa   oldida   burch   his-tuyg`ularini   tarbiyalash
kabi   vazifalarni   qo`yadi.   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   «Ta’lim
to‘g‘risida»gi   O‘zbekiston   Respublikasi   qonun-qoidalariga   muvofiq   holda
tayyorlangan   bo‘lib,   milliy   tajribaning   tahlili   va   ta’lim   tizimidagi   jahon
miqyosidagi yutuqlar asosida tayyorlangan hamda yuksak umumiy va kasb-
hunar   madaniyatiga,   ijodiy   va   ijtimoiy   faollikka,   ijtimoiy-siyosiy   hayotda
mustaqil ravishda mo‘ljalni to‘g‘ri ola bilish mahoratiga ega bo‘lgan, istiqbol
vazifalarini   ilgari   surish   va   hal   etishga   qodir   kadrlarning   yangi   avlodini
26 shakllantirishga yo‘naltirilgandir.
 Milliy dasturning asosiy maqsadi: ta`lim sohasini tubdan isloh qilish,
uni o`tmishdan qolgan mafkuraviy qarashlar va sarqitlardan to`la xalos etish,
rivojlangan   demokratik   davlatlar   darajasida,   yuksak   manaviy   va   ahloqiy
talablarga javob beruvchi yuqori malakali kadrlar tayyorlash Milliy tizimini
yaratishdir.
Jamiyatda   sodir   bo`layotgan   bugungi   yangiliklar   hamda   iqtisodiy
o`zgarishlar   ta`lim   tizimiga   xususan   o`rta   maxsus   kasb-hunar   ta`limiga
boshqacha   yondashishni   talab   qiladi.   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining
asosiy   amalga   oshirish   vazifalaridan   biri   ta`lim   oluvchilarning   tayyorgarlik
sifati   va   ixtisosiga   zaruriy   talablarni,   ularning   madaniy   va   ma`naviy-ruxiy
darajalarini   aniqlab   beruvchi   davlat   ta`lim   standartlarini   yaratish   va   tatbiq
etishdir.
Kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy tarkibiy qismlari 
quyidagilardan
iboratdir:
 shaxs — kadrlar tayyorlash tizimining bosh sub’yekti va ob’yekti, 
ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi;
davlat   va   jamiyat   —   ta’lim   va   kadrlar   tayyorlash   tizimining
faoliyatini   tartibga   solish   va   nazorat   qilishni   amalga   oshiruvchi   kadrlar
tayyorlash va ularni qabul qilib olishning kafillari;
uzluksiz   ta’lim-kadrlar   tayyorlash   tizimining   asosi,   О ‘zbekiston
Respublikasining   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotini   ta’minlovchi,   shaxs,
jamiyat   va   davlatning   iqtisodiy,   ijtimoiy,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy
ehtiyojlarini   qondiruvchi   ustuvor   soha   hisoblanib,malakali   raqobatbardosh
kadrlar tayyorlashning asosi hamda ta’limning barcha turlarini, davlat ta’lim
standartlarini, kadrlar tayyorlash tizimi tuzilmasi va uning faoliyat ko‘rsatish
27 muhitini o‘z ichiga oladi;
fan yuqori malakali mutaxassislar tayyorlovchi va ulardan 
foydalanuvchi, ilg‘or pedagogik va axborot texnologiyalarini ishlab 
chiquvchi;
  ishlab   chiqarish   kadrlarga   bo‘lgan   ehtiyojni,   shuningdek   ularning
tayyorgarlik sifati va saviyasiga nisbatan qo‘yiladigan talablarni belgilovchi
asosiy   buyurtmachi,   kadrlar   tayyorlash   tizimini   moliya   va   moddiy-texnika
jihatidan ta’minlash jarayonining qatnashchisi.
Davlat va jamiyat uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi barcha
uchun   ochiq   bo‘lishini   va   hayot   o‘zgarishlariga   moslashuvchanligini
ta’minlaydi.   O‘zbekiston   Respublikasi   tomonidan   inson   huquqlari,   ta’lim,
bola   huquqi   sohasidagi   shartnomalar   va   konventsiyalarning   bajarilishi,
kadrlar   tayyorlash   sohasida   jahon   ilg‘or   tajribasini   hisobga   olish   uzluksiz
ta’lim   va   kadrlar   tayyorlash   tizimining   barcha   jihatlariga   daxldor   bo‘lib,
uning rivojlanishi omillaridan biridir.
Kadrlar   tayyorlash   milliy   modelining   о ‘ziga   xos   xususiyati   mustaqil
ravishdagi t о ‘qqiz yillik umumiy   о ‘rta hamda uch yillik   о ‘rta maxsus, kasb-
hunar ta’limini joriy etishdan iboratdir. Bu esa, umumiy ta’lim dasturlaridan
о ‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi dasturlariga izchil  о ‘tilishini ta’minlaydi.
Umumiy   ta’lim   dasturlari:   maktabgacha   ta’lim,   boshlang‘ich   ta’lim
(I-IV   sinflar),   umumiy   о ‘rta   ta’lim   (I-IX   sinflar),   о ‘rta   maxsus,   kasb-hunar
ta’limini qamrab oladi.
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” bilan bir qatorda, so’nggi yillarda
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   ta’lim   va   ilm-fanga   oid   keng
ko’lamli islohotlari o’zining natijasini bermasdan qolmayapti. 
O‘zgarish   va   yangiliklar   osonlikcha   kechayotgani   yo‘q.   Chunki,   bu
tadbirning  amalga oshishi  nihoyatda  katta  mablag‘,professional mutaxassis-
28 kadrlarga   ehtiyoj   tug‘diradi.   Shuningdek,   shu   paytgacha   tizimda   to‘planib
qolgan muam molarni birdaniga hal etishning imkoni yoq. Davlat
rahbarining Janubiy Koreya, Angliya, Yaponiya, Xitoy, Rossiya va boshqa 
mamla-katlarning nufuzli mutaxassislarini ta’lim jarayoniga jalb qilish, 
yurtimizda xorijiy mam lakatlar universitetlarining filiallarini ochish, 
yoshlarimizning xorijda malaka oshirishi y oki o‘qishi uchun imkoniyat 
yaratishga alohida e’tibor qaratishining boisi ham  shunda.
Xulosa   qilib   aytganda,   O`zbekistonning   buyuk   davlatga   aylanishida
ta`lim-tarbiya   ishlarini   oqilona   yo`lga   qo`yish,   texnika   va   texnologiya
yutuqlari   bilan   muntazam   ravishda   tanishtirib   borish   benihoya   katta
ahamiyatga   ega.   Chunki   taraqqiyot   taqdirini   ma`naviy   jihatdan   yetuk,
texnikaviy bilimlar va murakkab texnologiyani egallagan, irodasi baquvvat,
iymoni butun, zamonaviy fikrlaydigan, yuksak salohiyatli odamlar hal etadi.
Kelajak   taqdirimizga   hal   qiluvchi   ta`sir   ko`rsatadigan   asosiy   omil   –   fan-
texnika, madaniyat, ma`rifat, ta`lim-tarbiya, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar
borasidagi   yangiliklar   va   yutuqlarni,   jahon   mamlakatlari   tajribalarini   keng
ko`lamda   o`rganish,   rivojlantirish   va   hayotga   joriy   etishdir.   Ilm-fan,
madaniyat va ma`rifat har qanday mamlakat va xalqni yuksaklikka ko`taradi,
uning   taraqqiyotini   ta`minlaydi,   kelajagini   oldindan   ko`rsatib   beradi.   Ilm-
ma`rifat   e`zozlangan,   ta`lim-tarbiyaga   birinchi   darajali   ahamiyat   berilgan
mamlakatda turish nizolar, urush to`g`risida o`ylash hech kimning hayoliga
ham   kelmaydi.   Chunki   ilm-ma`rifat   insonni   yuksaklikka   ko`taradi.   Ta`lim-
tarbiyaga   birinchi   darajali   ahamiyat   berish,   bu   haqda   qayg`urish   mamlakat
va xalq istiqbolini o`ylash demakdir.
29 Kadrlar   tayyorlash   tizimining   demokratik   о ‘zgarishlar   va   bozor
islohotlari   talablariga   muvofiq   emasligi,   о ‘quv   jarayonining   moddiy-texnika
va   axborot   bazasi   yetarli   emasligi,   yuqori   malakali   pedagog   kadrlarning
yetishmasligi,   sifatli   о ‘quv-uslubiy   va   ilmiy   adabiyot   hamda   didaktik
materiallarning kamligi, ta’lim tizimi, fan va ishlab chiqarish   о ‘rtasida puxta
о ‘zaro   hamkorlik   va   о ‘zaro   foydali   integratsiyaning   y о ‘qligi   kadrlar
tayyorlashning mavjud tizimidagi jiddiy kamchiliklar sirasiga kiradi.
Ta’lim-tarbiya va   о ‘quv jarayonlarining tarkibini, bosqichlarini bir-biri bilan
uzviy   bog‘lash,   ya’ni   uzluksiz   ta’lim-tarbiya   tizimini   tashkil   qilish
muammolari hal qilingan emas. Amaldagi ta’lim tizimi zamonaviy, taraqqiy
topgan demokratik davlatlar talablariga javob bera olmayotir.
Mutaxassislar tayyorlash, ta’lim-tarbiya tizimi jamiyatda b о ‘layotgan islohot,
yangilanish jarayonlari talablari bilan bog‘lanmagan.
Maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya   ahvoli   qoniqarsizligicha   qolmoqda.   Bog‘cha
yoshidagi   bolalarning   25   foizigina   maktabgacha   tarbiya   muassasalariga
qamrab   olingan,   xolos.   Maktabgacha   bolalar   muassasalaridan   va   oiladan
maktabga   kelgan   bolalarning   tayyorgarlik   darajasi   о ‘rtasida   sezilarli   tafovut
mavjud.
Maktablarda   va   boshqa   о ‘quv   yurtlarida   ta’lim   jarayonining   о ‘zidagi   va
о ‘qitish   uslubiyatidagi   har   xil   kamchiliklar   oqibatida   bilim   berishda   yuzaga
kelgan nodemokratik hamda jamiyat uchun zararli muhit shunga olib keldiki,
о ‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash   rivojlanmay   qolayapti,   oqilona   hayotiy
yechimlar   qabul   qilish   uchun   yetarli   tayyorgarlik   y о ‘q.   9-11   sinflarni
tamomlagan   yoshlar   mustaqil   hayotda   о ‘z   о ‘rnini   aniqlay   olmaydi.   Ularda
о ‘zlariga   ishonch   shakllangan   emas,   о ‘rta   maktab   bitiruvchilarining   10
foizigina oliy  о ‘quv yurtlariga  о ‘qishga kirmoqda, xolos.
30 Majburiy t о ‘qqiz yillik ta’limga asoslangan  о ‘n bir yillik umumiy  о ‘rta ta’lim
ilmiy   asoslanmagandir,   u   о ‘quvchilarda   kasbga   y о ‘naltirish   va   ta’limning
amaliy   y о ‘nalganligi   yetarli   darajada   b о ‘lishi   hamda   mustaqil   fikr   yuritish,
mehnat   faoliyati   k о ‘nikmalari   shakllanishini   ta’minlamayapti.   Har   yili
tayanch   maktablarning   100   ming   nafarga   yaqin   bitiruvchisi   ishlab   chiqarish
sohasida   hamda   kasb-hunar   ta’limini   davom   ettirish   uchun   talab   etilmay
qoldirilmoqda.
Ta’lim   tizimidagi   mavjud   umumta’lim   va   kasb-hunar   dasturlari   о ‘rtasida
uzviylik   va   vorislikning   y о ‘qligi   sababli   tayanch   va   о ‘rta   maktab
bitiruvchilarida   kasbga   y о ‘naltirilganlik   va   mehnat   faoliyati   k о ‘nikmalari
shakllanmay   qolayapti.   Natijada   yigit   va   qizlar   о ‘z   qobiliyatlari,   istaklari,
ijodiy va mehnat moyilliklariga monand hayot y о ‘lini belgilab olishda jiddiy
qiyinchiliklar sezmoqdalar.
О ‘quv   jarayoni   bilim   darajasi   о ‘rtacha   b о ‘lgan   о ‘quvchilarga   m о ‘ljallangan
b о ‘lib,   ta’limning   iqtidorli   yoshlar   bilan   yakka   tartibdagi   о ‘quv   dasturlari
b о ‘yicha   ishlash   kabi   mexanizmlaridan   yaxshi   foydalanilmayapti,   о ‘quv
dasturlari   mafkuraviy   sarqitlardan   t о ‘liq   holi   b о ‘lganicha   y о ‘q,   ularda
ma’naviyat   va   axloq   asoslarini   о ‘rgatuvchi,   iqtisodiy   huquqiy,   estetik
bilimlarni beruvchi fanlarga yetarlicha  о ‘rin berilmayapti.
Hunar-texnika   bilim   yurtlaridan   yangi   tipdagi   ta’lim   muassasalariga   о ‘tish
k о ‘proq   og‘izda   b о ‘lib,   amalda   esa   ularda   ta’lim   eskirib   qolgan   moddiy-
texnika   va   о ‘quv-uslubiy   bazasida,   tegishli   qayta   tayyorgarlikdan   о ‘tmagan
о ‘qituvchi kadrlar bilan amalga oshirilmoqda.
Bir   bosqichli   oliy   ta’lim   mehnat   bozori   ehtiyojlarini,   ishlab   chiqarishdagi
tarkibiy   о ‘zgarishlarni   va   ilg‘or   xalqaro   tajribani   t о ‘liq   hajmda   hisobga
olmayotir.   О ‘quv-tarbiya   jarayonini   tashkil   etishda   о ‘quv   yurtlari   yetarlicha
31 mustaqillikka   ega   emas,   ular   kasbiy   mehnat   bozorining   о ‘zgaruvchan
sharoitlariga yaxshi moslashib bormayapti.
Ilmiy muassasalar, ishlab chiqarish va ijtimoiy institutlar kadrlarni tayyorlash
jarayoniga   yetarli   darajada   q о ‘shilganlari   y о ‘q.   Davlat   ta’lim   standartlarini
ishlab   chiqish   va   joriy   etish,   ta’lim   muassasalarini   davlat   attestatsiyasi   va
akkreditatsiyasidan   о ‘tkazish  vazifalari belgilab olinmagan.   О ‘quvchilarning
bilim darajasini baholash tizimi obyektivlik va tezkorlikni ta’minlamaydi.
Kasb-hunar   ta’limining   obr о ‘si   hamda   о ‘qituvchilar,   tarbiyachilar   va
murabbiylarning,   ilmiy   va   ilmiy-pedagog   kadrlarning   ijtimoiy   maqomi
pasayib bormoqda. Ta’lim xizmati k о ‘rsatish va kadrlar tayyorlash sohasida
marketing   mavjud   emas,   ta’lim   tizimini   k о ‘p   variantli   moliyalash   sxemasi
ishlab   chiqilmagan.   Oliy   malakali   kadrlardan   samarali   foydalanilmayapti.
Kadrlar   bilimi   va   ular   tayyorgarligining   sifatini   nazorat   qilish   hamda
baholash tizimi qoniqarsiz ishlamoqda.
О ‘qituvchilar,   pedagoglar   va   tarbiyachilarning   kattagina   qismi   yaxshi
tayyorgarlik   k о ‘rmaganligi,   ularning   bilim   va   kasb   saviyasi   pastligi   jiddiy
muammo   b о ‘lib   qolmoqda,   malakali   pedagog   kadrlar   yetishmasligi
sezilmoqda.   Maktabgacha   ta’lim   sohasidagi   jami   tarbiyachi   va
pedagoglarning atigi 20 foizi oliy ma’lumotlidir. Maktablarning  о ‘qituvchilar
bilan ta’minlanganligi   о ‘rtacha 93 foizni tashkil etgani holda, bu k о ‘rsatkich
ayrim   viloyatlarda   77-80   foizdan,   muayyan   fanlar   b о ‘yicha   esa   50   foizdan
oshmaydi.
Ilmiy   va   ilmiy-pedagog   kadrlarning   о ‘rtacha   yoshi   «ulg‘ayib»   bormoqda.
Respublika oliy  о ‘quv yurtlarida 40 yoshga t о ‘lmagan fan doktorlari jami fan
doktorlarining   0,9   foizini,   50   va   undan   katta   yoshdagilari   esa   79   foizini
tashkil etadi. Fan doktorlari ilmiy darajasiga tasdiqlanganlar   о ‘rtacha 50, fan
nomzodlari esa 36 yoshdadir.
32 Xulosa.
Men   bu   mavzuda   maqola   yozishimdan   maqsad   biz   yoshlarga   ta`lim
to`g`risida   qanchadan-qancha   yangiliklar,   shart-sharoitlar,   samarali   o`qitish
usullari,   zamonaviy   darsliklar   va   eng   asosiysi   biz   uchun   yaratilayotgan
imtiyozlardan   oqilona   foydalanishimiz   kerak.   Chunki   shiddat   bilan
rivojlanayotgan   bir   paytda  biz   yoshlarning  innovatsion   g`oyalarimiz,  zamon
talabiga   mos   bilimlarimiz,   Ta`lim   tizimi   takomillashgan   mamlakat   yoshlari
yaratayotgan   qulayliklarni   yaratish   o`zbekiston   yoshlarini   ham   muhim
maqsadlaridan biri desam mubolag`a bo`lmayman. Mamlakatimiz yuksalishi,
rivojlangan davlatlar qatorida bo`lishi, Buyuk bobolarimiz avlodiga munosib
bo`lishimiz bugungi ta`lim tizimiga, olayotgan bilimlarimizni mustahkamlab
borishimiz   va   uni  amaliyotda   qo`llay  bilishimiz   biz  uchun   muhim.   Marhum
birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov-“Farzandlarimiz   bizdan   ko`ra   bilimli,
kuchli,   aqlli,   dono   va   albatta   baxtli   bo`lishlari   shart”   degan   so`zlari   biz
yoshlarga ertangi kunimiz uchun yanada kuch, umid va eng asosiysi marrani
katta   olishimizga   poydevor   bo`ladi.   Kuni   kelib   men   ham   davlatimiz
ravnaqiga hissa qo`shadigan, ta`lim islohatlariga yangiliklar kiritib, yoshlarni
mukammal   bilim   olishlariga,   yurtimizga   munosib   olimu-olimalar   bo`lishlari
uchun   samarali   yordam   beradigan,   ajdodlarim   avlodiga   munosib   farzand   va
o`z   sohasining   yetuk   mutaxassisi   bo`lishga   va`da   beraman.   Xulosa   qilib
aytganda o`qish, o`rganish, bilim olish uchun barcha sharoitlar yaratilmoqda
ana   endi   biz   yoshlar   Prezidentimiz   tomonidan   ilgari   surilgan   bu
tashabbuslarga   javoban   har   qachongidan   ko`proq   o`qib-o`rganib   o`z
ustimizda yanada ko`proq ishlab, Xalqimiz, vatanimizga tayanch bo`ladigan
nafaqat   tayanch   balki   ertangi   kuniga   ishonch   bo`ladigan   va   kelajagini
33 belgilab   beradigan   farzand,   kadr,   mutaxasis   inson   bo`lib   yetishishimiz   har
qachongidan   zarur   ekanligi   mana   bugungi   kun   taqozosi.   Yana   shuni
qo`shimcha   qilmoqchimanki   vatanimiz   mustaqilligidan   keying   yillarda   oliy
ta’lim   tizimida   bo`layotgan   o`zgarishlar,   aniq-   rog`i   abiturentlar   uchun   oliy
o`quv   yurtlariga   kirish   imkonyati   oldingi   yillarda   bitta   oliygohga   imkoniyat
bo`lgan   bo`lsa   2019-yildan   uchta   oliygohga   2020-yildan   esa   bu   imkonyat
beshtaga   yetganligi   abiturentlar   uchun   katta   yangilik   bo`ldi.   Albatta   bu
tadbirlar   abiturentlarni   o`ylab   ularning   imkonyatini   oshirish   va   o`qishga
qiziqishini   jadallashtirishga   katta   turtki   bo`ldi.   Yangi   ta’lim   to`g`risidagi
qonunda   ko`rsatilgan   yana   bir   o`zgarish   bu   bolalarning   maktabga
chiqishidagi   yoshi   burungi   6-7   yoshdan   qatiy   7   yosh   deb   belgilanishini
ko`rsatish   mumkin.   Prezidentimizning   xalqga   qilgan   murojatnomasida   aytib
o`tgan   muhim   gapini   keltirib   o`tmoqchiman.   Murojatnomada   jumladan
shunday diyiladi. Maktab tizimida o`qituvchi degan nomni qadrini ko`tarish
uchun   uning   ma’naviy   va   moddiy   ta’minotini   oshirish   buning   uchun   esa
ularga  to`lanadigan  oylik  ish  haqini  oshirish,  xususan,  bir  tumandan  boshqa
tumanga   borib   ishlaydigan   o`qituvchi   xodimlar   uchun   ularga   oylik   ish
haqining   50%   hisobida,   boshqa   viloyatga   borib   ishlasa   100%   miqdorida
ustama   haqlari   belgilanishi   murojatnomada   Prezidentimiz   tomonidan
ta’kidlab o`tildi. Maqolam so`ngida shuni misol qilib keltirmoqchimanki ilm
o`rgangan kishi hech qachon yutqazmagan yutqazmaydi ham. Zero, xalqini,
jonajon vatanini, mehribon Ota-onasini yaxshi ko`rgan, ardoqlagan inson aslo
ertangi kelajagi uchun qayg`urmay qolmaydi.
34 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   –
Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 104 b.
2. Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 56 b.
3. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta’minlash   –   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   –   Toshkent:
“O’zbekiston” NMIU, 2017. – 48 b.
4. Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va
2017   yil   istiqbollariga   bag’ishlangan   majlisdagi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining nutqi. \\ Xalq so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, №11.
5. Gadoev   E.   va   boshqalar.   Buxgalter   uchun   amaliy   qo’llanma:   ikki
jildlik. Toshkent. NORMA-2010. 
Qo’shimcha adabiyotlar
1.   O‘zbekiston   Respublikasining   Ta’lim   to‘g‘risidagi   Qonuni   (Qonun
hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi, 24.09.2020 y., 03/20/637/1313-son).
2.   Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –
Toshkent: O‘zbekiston, 2017.-  46 b.
3.   Антошкина   Л.И.   Высшее   образование   в   системе   общественных
интересов   /   монография   /   Л.И.   Антошкина   -   Донецк:   ООО   «Юго-
восток»,   ООО   2008   г.   С   54   4.   Мелдаксанова   М.К.   Современная
концепция   человеческого   капитала   в   экономической   теории   //
35 Формирование   и   развитие   конкурентноспособного   человеческого
капитала   в   Казахстане:   сборник   материалов   Международной   научно-
практической конференции  / под.ред. О. Сабдена и  Н.К. Нурлановой. -
Алматы: Институт экономики КН МОН РК, 2010. - С. 49-53.
5.   Quality Procedures in European Higher Education. European Network for
Quality Assurance.  http://www.enqa.net/texts/procedures.pdf
6.   Quality   Assurance:   A   Reference   System   for   Indicators   and   Evaluation
Procedures.   European   Association   of   Universities.
http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/
7.   Миркурбанов   Н.,   Аношкина   В.,   Данилова   Е.   Высшее   образование   в
Узбекистане:   состав   и   рекомендации   //   Ж.   Аналитическая   записка.   -
2009. № 1 (12), С. 24-28.
8.   Дилова   Н.Г.   (2018).   Значение   совместного   обучения   в   повышении
эффективности   начального   образования.   Международный   научный
обзор   проблем   и   перспектив   современной   науки   и   образования.   С .   90-
91.
9.   Dilova   N.G.,   Saidova   M.J.   (2020).   Formative   assessment   of   students'
knowledge as an innovative approach to education. The American Journal of
Social Science and Education Innovations. 2:12, P. 190-196.
10.   Bloom,   B.   S.   (ed.)   (1956).   Taxonomy   of   Educational   Objectives:   The
Classification   of   Educational   Goals.   Handbook   I:   Cognitive   Domain.   New
York: Longmans, Green.
11.   Brown, B. L. (1998). Distance Education and Web-Based Training. ERIC
Clearinghouse   on   Adult,   Career,   and   Vocational   Education,   Center   on
Education   and   Training   for   Employment,   The   Ohio   State   University.
Retrieved   from   http://ericacve.org/mp_brown_02.asp   Clark,   R.   C.   (2002,
August).  
36

“Ta’lim to’g’risida”gi qonun va kadrlar tayyorlash milliy dasturi

Купить
  • Похожие документы

  • Rus-tuzem maktablari faoliyati tarixshunosligi
  • Parfiya podsholigi
  • O‘tmish haqida tarixiy bilimlar va uning jamiyat taraqqiyotidagi ahamiyat
  • Buxoro xonligida hunarmandchilik va savdo sotiq
  • O‘rta Osiyoning buyuk mutasavvuflar va ularning ilmiy merosi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha