Ta’limda o’zlashtirishda samarasini oshirishda psixodiagnostikaning ahamiyati

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
 OLIY TA'LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
 
 “TA’LIM MUASSASALARIDA PSIXOLOGIK XIZMAT FANIDAN “
KURS ISHI 
MAVZU :  Ta ’ limda   o ’ zlashtirishda   samarasini   oshirishda
psixodiagnostikaning   ahamiyati MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 3
1.1§. Psixologik xizmatning rivojlanish tarixi ............................................................................................... 5
1.2§.Psixologik xizmat haqida Nizom ......................................................................................................... 10
I BOB bo’yicha xulosa ................................................................................................................................ 11
II BOB Psixolog maslahati ........................................................................................................................... 12
2.1§ Psixologning rivojlantiruvchi va korreksion ishlari ............................................................................. 12
2.2§ Psixologik psixodiagnostika xizmat tuzilishi va uni boshqarish .......................................................... 20
II Bob bo’yicha xulosa ................................................................................................................................ 28
XULOSA ...................................................................................................................................................... 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................................ 33 KIRISH
Kurs ishining   dolzarbligi:   So'ngi yillarda jahon psixologiyasida psixologik
xizmatni tashkil etish muammosini o'rganishga alohida tadqiqot yo'nalishi sifatida
e'tibor   qaratilmoqda.   Hozirgacha   psixologik   tadqiqotlarda   pedogog   psixolog
shaxsning   har   tomonlama   rivojlanishi   uchun   qo'lidan   kelgan   barcha   ishlarni
qilishi,ijtimoiy   psixologik   xizmat   va   uning   o'ziga   xos   xususiyatlari   o'rganilgan.
Mazkur   yo'nalishda   psixologik   xizmatni   tashkil   etishning   turli   usullari   va
zamonaviy   texnologiyalarini   ifodalovchi   zamonaviy   psixologik   mexanizmlarni
qo'llash   hamda   joriy   etish   masalasining   muhimligiga   e'tibor   qaratilmoqda.   Ayni
vaqtda   psixologik   xizmatni   tashkil   etish   personallardagi   muammolarni   bartaraf
etish kabi holatlar dolzarb muammolar sifatida qaralmoqda. Bugungi kunda ta'lim
tizimlarida   psixologik   xizmatni   joriy   etish   borasida   olib   borilayotgan   qator
nazariy-ilmiy   va   amali   -uslubiy   ishlar   psixologik   xizmatni   joriy   etish   va
rivojlantirish   uchun   ma'lum   darajada   asos   bo'lmoqda.   Ayni   paytda   psixologik
xizmat   tizimining   bugungi   holati   va   amaliy   faoliyat   yo'nalishlarini   har
tomonlama,chuqur   tahlil   qiluvchi   va   shu   tahlillar   asosida   psixologik   xizmatning
istiqbollarini  ochib  beruvchi  maxsus  tadqiqotlarning taqchilligi  nihoyatda dolzarb
muammo   bo'lib   qolmoqda.   Tabiiyki,   mazkur   muammoni   bartaraf   etish   uchun
mamlakatimizda   psixologik   xizmatning   joriy   etilishi,bugungi   holati   va   raqamli
iqtisodiyotni   rivojlantirish   istiqbollarini   o'rganishga,   tahlil   qilishga   va   izohlashga
bag'ishlangan psixologik va ijtimoiy psixologik tadqiqotlaming olib borilishi davr
taqozosidir. Shundan kelib chiqqan holda, bugungi ta'lim  muassassalarida,mehnat
jamoalarida   bo'lajak   kadrlarni   har   jihatdan   tayyorlash   bilan   bog'liq   psixologik
tadqiqotlaming   ilmiy-tashkiliy   jihatlariga   va   ayniqsa,ijtimoiy   psixolgik   muhofaza
imkoniyatlarini   tadqiq   qilishga   oid   maxsus   o'tkazilgan   tadqiqotlarnig   sust
ekanligi;ijtimoiy   psixologiya,psixologik   konsultatsiya   fanlarining   zamonaviy
yo'nalishlari   fanlarida   bugungi   psixologik   xizmat   tatbiqini   qamrab   oluvchi
vazifalarning   aniq   va   batafsil   belgilanmaganligini,   ta'lim   va   mehnat
muassassalarida   tashkil   etilgan   psixologik   xizmat   tajribalari   misolida   o'quvchi   va
3 ishchi   xodimlar   muvaffaqiyatli   -faoliyatni   ta'minlashdagi   ijtimoiy   psixologik
muhofaza   imkoniyatlarini   o'rganish   va   kamol   toptirish   bilan   bog'liq   bugungi
O'zbekistonning   o'z   istiqlol   va   istiqbol   yo'li,ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyoti
talablariga   javob   beruvchi   ilmiy-amaliy   tavsiyalarning   ishlab   chiqilmaganligi
kabilarni  bugungi  kunda dolzarb muammolardan biri sifatida qayd etish mumkin.
Bugungi   psixologiya-fani   ta   va   ijtimoiy   taraqqiyoti   an'analari   bilan   bog'liq
insonning   amaliy   psixologiyasini,uning   jamiyatdagi   ijtimoiy   faolligi   va   ijtimoiy
tabiatidan   ajratib   bo'lmaydi.Shu   nuqtai   nazardan,inson   omillarini   va   uning
jamiyatdagi ijtimoiy jarayonlarini to'g'ri va samarali boshqarish jarayoni jamiyatga
va   jamiyat   a'zolariga   psixologik   xizmat   ko'rsatish   muqarrarligini   talab   qiladi.   Bu
borada   iqtisod,   huquq,   etika,   etnografiya,   tarix,   sotsiologiya   va   shu   kabi   barcha
fanlarning o'zaro mustahkam hamkorligi natiijasida inson psixologiyasining amaliy
muammolari hal etilishi lozim. 
Kurs ishi obyeykti:  O’quvhilarni kasbiy qiziqishlarini o’rganish.
Kurs   ishi   predmeti: O’quvchilarni   kasbga     tayyorlash     uchun   kasbning
psixologik xususiyatlari, mehnat ko’nikmalari va malakalari  bilan bo’lg’usi ixtisos
egalarini qurollantirish muhim ijtimoiy vazifalardan  biridir.
Kurs   ishining   maqsadi:     O’quvhilarni   o’zlarini   kasbiy   aniqlashlarini
faollashtirishning  psixologik jabhalarini o’rganish va rivojlantirish
Kurs ishining vazifalari:
- O’quvhilarni ilmiy ma'lumotlar bilan tanishtirish: 
- Kasb tanlash va shaxs xususiyatlari o‘rtasidagi bog‘liklikni asoslash;
- Kasblar psixodiagnostikasi haqida tushuncha berish;
- Shaxs   psixikasining   rivojlanish   bosqichlarida   kasbiy   rivojlanish
masalalarini o’rganish.
Kurs   ishining   tuzulishi :   kirish   qismi,   ikki   bob,   to’rt   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 1
1
   O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi «O'zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish.
4                        I   BOB    PSIXOLOGIK XIZMAT PREDMETI
1.1§. Psixologik xizmatning rivojlanish tarixi
O’zbekistonning bugungi istiqlol va istiqbol yo’lini ifodalovchi boshqa qator
ma’ruzalari,   asarlarida   ham   iqtisodiyot   bilan   ma’naviyat,   inson   ruhiyatining
barkamolligi, hayotning o’zaro ajralmas, bir-birini to’ldiradigan, o’zaro ta’sir, aks
ta’sir   etadigan   muhim   omillari   ekanligini ,   ayni   paytda   bugungi   iqtisodiy
o’nglanish,   iqtisodiy   tiklanish,   iqtisodiy   rivojlanishni,   ma’naviy   o’nglanish,
ma’naviy   poklanish,   ma’naviy   yuksalish   harakatlari   bilan   tamomila   uyg’un
bo’lishini   ta’minlashning   muqarrar   ijtimoiy   zarurat   ekanligini   qayta-qayta
ta’kidlaydi.   Bu   vazifalarning   bajarilishi   esa   har   bir   shaxs   va   uning   faoliyatini
bugungi   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyot   tamoyillari   qo’ygan   talablar   asosida   qaror
toptirishga ko’maklashuvchi  psixologik xizmat jarayonining muvaffaqiyatli tatbiq
etilishiga   ham   bog’liq  ekanligi   shubhasizdir.   Zero,   shaxs   va   uning   faoliyatini   har
tomonlama   rivojlantirish   muammosiga   psixologiyaning   amaliy-tatbiqiy
yo’nalishlari   asosida   yondashish   zarurligi   haqida   ko’pgina   olimlar   o’z   fikr-
mulohazalarini bildirganlar hamda bildirib kelmoqdalar.
  Ayniqsa,   I.V.Dubrovina   va   X.Y.Liymets,   Yu.L.Sierdlarning   ko’p   yillik
tadqiqotlari natijasi o’laroq, umumta’lim maktablarida psixologik xizmatning joriy
etilishi  bu boradagi MDH  mamlakatlarida qo’yilgan ilk qadam  ekanligini  alohida
qayd   etish   mumkin.   Qolaversa,   o’zbek   olimlaridan   E.G’.G’oziyev,
M.G.Davletshin,   G’.B.Shoumarov,   B.R.Qodirov,   R.Z.Gaynutdinov,
V.M.Karimova,   N.A.Sog’inovlarning   ham   O’zbekiston   o’rta,   umumta’lim
maktablari   va   oila   tizimlarida   psixologik   xizmatni   joriy   etish   borasida   olib
borayotgan   qator   nazariy-ilmiy   va   amaliy-uslubiy   ishlari   Respublikamizda
psixologik   xizmatni   joriy   etish   va   rivojlantirish   uchun   ma’lum   darajada   asos
bo’lmoqda   Xalq   ta’limi   tizimidagi   va   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   tizimidagi
psixologik   xizmatning   maqsadi   –   shaxsning   har   tomonlama   garmonik   kamoloti,
to’laqonli   psixologik   taraqqiyotni   ta’minlovchi   qulay   shart-sharoitlar   yaratishdan
5 iboratdir. Guruh 800 — 1000 o‘quvchiga xizmat qiladi, bir mak- (abda joylashib,
bir   necha   maktabga   xizmat   qilishi   mumkin.   1985-   yilda   Fransiya   pedagogik
psixologlarining   funksiyalari   aniqlab   berildi.   Pedagogik   psixolog   shaxsning   har
tomonlama rivojlanishi uchun qo‘lidan kelgan barcha ishlarni qilishi kerak, bunda
u   bu   ishlarga   o‘qituvchilarni   va   ota-onalami   ham   jalb   etishi   mumkin.   Pedagogik
psixolog   o‘z   ishida   lozim   topsa,   maktab   va   oila   tarbiyasiga   qarshi   chiqishi
mumkin,   deb   maxsus   ta’kidlangan.   Ko‘pchilik   Sharqiy   Yevropa   mamlakatlarida
maktab   psixologik   xizmati   tuman   yoki   viloyat   psixologik-pedagogik   markazlari
shaklida tashkil etilgan. Masalan, 1980- yilda Chexoslavakiyada tarbiya masalalari
bo‘yicha   modda   maktab   to‘g‘risidagi   qommga   kiritildi.   Psixotogik   xizmatning
asosiy mazmuni — sog‘lom shaxsning o‘sishini ta’minlash, shaxs rivojlanishidagi
turli   qiyinchiliklami   korreksiya   qilish   (tuzatish),   kasb   tanlash   muammolarini
o‘rganish   va   hal   qilishga   turtki   berishdir.             Chexoslavakiyadagi   psixolog
maslahatchining asosiy vazifasi psixodiagnostik faoliyatdan iboratdir. Sobiq sovet
psixologiyasida bolalar tarbiyasi va ta’limida psixologiyadan foydalanish borasida
urinishlar   pedologiya   doirasida   vujudga   keldi.   Pedologiya   rivojlanayotgan   va
o‘sayotgan   shaxsning   barcha   biologik   va   ijtimoiy   xususiyatlarini   qamrab   oluvchi
fandir. 1936- yilda pedologik qarashlarni to‘xtatish haqida qaror qabul qilindi, shu
bilan   birga   ms   psixologlari   amalga   oshirayotgan   bola   psixologiyasidagi   ijobiy
izlanishlar ham to‘xtab qoldi. Faqat 1960- yillarning oxiriga kelib, psixologlaming
maktab   ishida   amaliy   ishtirok   etishi   qayta   tiklandi.   1984-   yilda   Moskvada
"Psixologik   xizmat   muammolari   bo‘yicha   I   umumittifoq   anjumani   bo‘lib   o‘tdi.
Anjumanda   maktabda   psixologik   xizmat   seksiyasi   ham   ish   olib   bordi.   Sobiq
Ittifoqda   birinchi   bo‘lib   Estoniyada   1975-   yilda   maktabda   psixologik   xizmat
tashkil   etildi.   Eston   psixologlari   «tarbiyasi   qiyin»   o‘smirlar   uchun   maxsus
maktablarda   ish   olib   bordilar.   Rossiyada   1982-   yilda   maktablarda   psixolog   shtati
ochildi.   Iqtidorli   olima   I.V.Dubrovina   psixologik   xizmatning   rivojlanishiga   ulkan
ulush   qo‘shgan,   u   ushbu   mavzuda   doktorlik   dissertatsiyasini   yoqlagan   va   bir
qancha   asarlar   muallifi   hisoblanadi.   1989-   yilda   0   ‘zbekistonda   amaliyotchi
psixologlaming   yetishmayotganligi   sababli   Nizomiy   nomli   TDPUda   amaliyotchi
6 psixologlar   tayyorlash   fakulteti   ochildi.   0   ‘zbekistonda   psixologik   xizmatning
rivojlanishida olimlardan M.G.Davletshin, E.G‘. G ‘oziyev, B,R. Qodirov «Ta’lim
tizimida   va   ishlab   chiqarishda   psixologik   xizmatni   tashkil   etishning   psixologik
xususiyatlari» mavzusida doktorlik dissertatsiyasini yoqlagan. Psixologik xizmatni
3   nuqtayi   nazardan   qarab   chiqish   mumkin:   1.   llmiy   nuqtayi   nazar.   2.   Tashviqot
nuqtayi   nazar.   3.   Amaliy   nuqtayi   nazar.   Faqat   mana   shu   nuqtayi   nazarlarning
birligigina   psixologik   xizmat   predmetini   tashkil   etadi.   Ilmiy   nuqtayi   nazar
psixologik xizmatning metodologik muammolarini ishlab chiqishni nazarda tutadi.
Bu   yo‘nalish   ijrochilarining   asosiy   vazifasi   maktab   psixologik   xizmatida   ishning
psixodiagnostik, psixokorreksiya va rivojlantiruvchi metodlarini ishlab chiqish va
nazariy asoslashga bag‘ishlangan ilmiy tadqiqotlarni o‘tkazishdan iborat. 
Tashviqot   nuqtayi   nazari   xalq   ta’limi   xodimlarining   psixologik   bilimlardan
foydalanishini   nazarda   tutadi.   Bu   yo‘-   nalishda   pedagoglar,   metodistlar   va
didaktlar asosiy harakatlantiruvchi shaxslar bo‘lib maydonga chiqadi. Xizmatning
amaliy   nuqtayi   nazarini   maktab   psixologlari   amalga   oshiradilar,   ulaming   vazifasi
— u yoki bu aniq vazifani hal qilish uchun ota-onalar, o‘qituvchilar, sinf jamoasi,
bolalar   bilan   ish   olib   borishdan   iborat.   Hozirgi   bosqichda   psixologik   xizmat
faoliyatining   2   yo‘-   nalishi:   dolzarb   va   kelajak   yo‘nalishlari   mavjud.   Dolzarb
yo‘nalish   o‘quvchilar   ta’lim-tarbiyasidagi   qiyinchiliklar,   ular   xulq-atvoridagi,
muloqotdagi va shaxsi shakllanishidagi muammolarni hal q ilishga qaratilgan. 
Kelajak   yo‘nalishi   har   bir   bola   individualligini   rivojlantirishga,   jamiyatda
yaratuvchanlik   hayotiga   psixologik   tayyorlikni   shakllantirishga   qaratilgan.
Psixolog pedagogik jamoa faoliyatiga har bir o‘quvchi shaxsi garmonik rivojlanish
imkoniyatlari haqida asosiy psixologik g‘oyani olib kiradi. Ikki yo'nalish ham bir-
biri   bilan   bog‘liq.   Kollejlar   va   akademik   litseylardagi   psixologik   xizmat   o‘rta
maxsus   ta’limining   zaruriy   tarkibiy   qismidir.   Bu   xizmatning   zaruriyligi   kollejva
akademik   litsey   ehtiyojlaridan   kelib   chiqadi.   Har   bir   o‘quvchida   hayotga   ijodiy
munosabat  va individual  xususiyatlaming taraqqiyoti ta’minlaganligini psixologik
xizmat to‘g‘ri  tashkil  etilgan deyish mumkin. Psixolog o‘zining inson xulq-atvori
va   ruhiy   faoliyati,   ruhiy   taraqqiyotning   yosh   qonuniyatlari   haqidagi   kasbiy
7 bilimlariga,  ulaming  o‘quvchilar  va   kattalar,  tengdoshlari   bilan   o‘zaro  munosabat
xususiyatlariga,   o‘quv-tarbiya   jarayonini   tashkil   etishga   bog‘liqligiga   tayanib,
bolaga   individual   yondashuv   imkoniyatlarini   ta’minlaydi,   uning   qobiliyatlarini
aniqlaydi,   normadan   chetlashishlarning   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   sabablarini
psixologik-pedagogik   korreksiya   qilish   yo'llarini   aniqlaydi.   Bu   bilan   psixologik
xizmat   maktabda   o‘quv   tarbiya   ishining   mahsuldorligini   oshirishga,   ijodiy   faol
shaxsni   shakllantirishga   imkon   beradi.   Psixologik   xizmat   uch   asosiy   bo‘g‘indan
tuzilgan:   —   aniq   o‘quv   muassasasida   ishlaydigan   bolalar   amaliy   psixologi;   —
tuman   xalq   ta’limi   qoshidagi   tashxis   markazi   psixologi;   —   respublika   kasb-
hunarga yo‘naltirish va psixologikpedagogik tashxis markazi psixologi. Psixologik
xizmat   xodimlari   barcha   muammolarni   hal   qilishda,   bolani   har   tomonlama   va
garmonik rivojlanish vazifalariga va uning qiziqishlariga tayanadilar. Amaliyotchi
psixolog o‘z faoliyatini pedagogik jamoa va ota-onalar bilan yaqin aloqada amalga
oshiradilar.   Psixologik   xizmat   o‘z   faoliyatida   tibbiy,   defektologik   va   boshqa
xizmat   turlari   bilan,   bola   tarbiyasida   yordam   ko‘rsatuvchi   jamoatchilik   xodimlari
bilan   yaqindan   ish   olib   boradi.   Barcha   mutaxassislar   bilan   munosabat   tenglik
asosida   va   fikrlarning   bir-birini   o‘zaro   to‘ldirishi   asosida   quriladi.   0‘rta   maxsus,
kasb-hunar tizimidagi psixologik xizmatning maqsadi — shaxsning har tomonlama
garmonik   kamoloti,   In'laqonli   psixologik   taraqqiyotni   ta’minlovchi   qulay
shartsharoitlar   yaratishdan   iboratdir.   Psixologik   xizmatda   tadqiqot   va   ta’sir
o'tkazish obyekti bo'lib, maktabgacha yoshdagi bolalar, o‘quvchilar, maxsus o'quv
yurti   va   oliy   maktab,   kollej   talabalari,   o‘quvchilar,   ola-onalar   hisoblanadi,   ularni
alohida   yoki   guruhiy   shaklda   tatqiq   qilish   mumkin.   Psixologik   xizmatning
mazmuni:   a)   psixoprofilaktika;   b)   psixologik   maorif   va   ma’rifat;   d)
psixodiagnostika;   c)   psixik   rivojlanitirish   va   psixokorreksiya;   0   psixologik
maslahat.   Psixologik   xizmat   haqida   Nizom   1996-   yili   Xalq   ta’limi   Va/iri
tomonidan tasdiqlangan.  2001-   yilda  bu  Nizomga o'zgartirish  kiritildi. Psixologik
xizmat   metodlari   turli   tuman   bo‘lishi   mumkin:   a)   xalq   ta’limi   va   o‘rta   maxsus
kasb-hunar   ta’limi   xodimlari,   o‘quvchilar,   talabalar   bilan   ma’ruzalar   turkumi   va
trening   mashg‘ulotlari   o‘tkazish   va   aholining   psixologik   madaniyatini   o'stirish
8 maqsadida;   b)   ilmiy   ommabop   adabiyotlami   yaratish   va   ularni   tarqatish;   d)
ommaviy axborot  vositalarida  ehiqishlar;   e)   psixodiagnostik  tadqiqotlar  o'tkazish,
metodikalar   ishlab   chiqish   (test   savol   varaqasi,   tajriba,   kuzatish,   suhbat   va
boshqalar); f) psixologik maslahat berish; g) psixologik konsiliumlar o‘tkazish; h)
ta’lim   va   tarbiya   beruvchi   dasturlardan   loydalanib   psixodrama,   psixokorreksion
treninglami   amalga   oshirish;   i)   psixologik   tadqiqot   obyektining   psixologik
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   o‘quv   dasturi,   o‘quv   tarbiya   rejalarini   tahlil
qilish va hokazolar. Psixologik xizmat haqidagi Nizom 6 bo‘limdan iborat. 
Ular: 
1. Umumiy qoidalar. 
2. Psixoprofilaktik ishlar. 
3. Psixodiagnostik ishlar 
4. Rivojlantiruvchi va korreksion ishlar. 
5. Psixolog maslahati. 
6. Psixologik xizmat xodimlarining mas’uliyati. 
Umumiy   qoidalar   quyidagi   bandlarni   o‘z   ichiga   olgan.   1.   Psixologik   xizmat
xalq   ta’limi   va   oliy   o‘rta   maxsus   ta’lim   tizimining   muhim   tarkibiy   qismi
hisoblanadi. 2. Psixologik xizmat mutaxassislari barcha muammolarni hal qilishda
har   qaysi   shaxsning   (pedagog,   o‘quvchi,   talaba,   ota-ona)   manfaati   va   uning   har
tomonlama   garmonik   rivojlanishidan   kelib   chiqqan   holda   yondashadi.   3.
Psixologik xizmat mutaxassislari o‘z faoliyatlarini tibbiyot xodimlari, defektologik
xizmat, muhofaza qilish tashkilotlari, muayyan komissiyalar, balog‘atga yetmagan
o‘smirlar inspeksiyasi, ota-onalar qo‘mitasi, ishlab chiqarish jamoasi, jamoatchilik
bilan   uzviy   aloqada   amalga   oshiradilar.   Amaliyotchi   psixologlar   o‘qituvchiga
berilgan   barcha   imtiyozlardan   foydalanish   huquqiga   ega.   Ularning   mehnat   ta’tili
muddati barcha o‘qituvchilar bilan barobardir. 0 ‘quvchilar soni 500 gacha bo‘lgan
maktablarda   1   shtat   birligi   psixolog   ishlashi   zarur.   Kasb-hunar   kollejlarida
o‘quvchilar soni 250 ta bo‘lsa, 1 shtat birligi psixolog ishlashi kerak. Bog£chalarda
har 2 bog‘chada 1 psixolog ishlashi maqsadga muvofiq. Oliy va o‘rta maxsus, xalq
ta’limi   tizimidagi   psixologlaming   faoliyati,   psixologik   maslahat   va
9 muammolaming   ijtimoiy-psixologik   faol   usullari,   psixokorreksion,   psixotashxis,
ijtimoiy,   pedagogik,   bolalar   psixologiyasi   sohalari   bo‘yicha   umum   psixologik
tayyorgarlik   olgan,   psixologik   ixtisosga   ega   bo‘lgan   mutaxassislar   tomonidan
amalga oshiriladi.
1.2§.Psixologik xizmat haqida Nizom
Kollejlar   va   akademik   litseylardagi   psixologik   xizmat   o‘rta   maxsus
ta’limining zaruriy tarkibiy qismidir. Bu xizmatning zaruriyligi kollejva akademik
litsey ehtiyojlaridan kelib chiqadi. Har bir o‘quvchida hayotga ijodiy munosabat va
individual xususiyatlaming  taraqqiyoti  ta’minlaganligini  psixologik xizmat  to‘g‘ri
tashkil   etilgan   deyish   mumkin.   Psixolog   o‘zining   inson   xulq-atvori   va   ruhiy
faoliyati,   ruhiy   taraqqiyotning   yosh   qonuniyatlari   haqidagi   kasbiy   bilimlariga,
ulaming   o‘quvchilar   va   kattalar,   tengdoshlari   bilan   o‘zaro   munosabat
xususiyatlariga,   o‘quv-tarbiya   jarayonini   tashkil   etishga   bog‘liqligiga   tayanib,
bolaga   individual   yondashuv   imkoniyatlarini   ta’minlaydi,   uning   qobiliyatlarini
aniqlaydi,   normadan   chetlashishlarning   bo‘lishi   mumkin   bo‘lgan   sabablarini
psixologik-pedagogik   korreksiya   qilish   yo'llarini   aniqlaydi.   Bu   bilan   psixologik
xizmat   maktabda   o‘quv   tarbiya   ishining   mahsuldorligini   oshirishga,   ijodiy   faol
shaxsni   shakllantirishga   imkon   beradi.   Psixologik   xizmat   uch   asosiy   bo‘g‘indan
tuzilgan:   —   aniq   o‘quv   muassasasida   ishlaydigan   bolalar   amaliy   psixologi;   —
tuman   xalq   ta’limi   qoshidagi   tashxis   markazi   psixologi;   —   respublika   kasb-
hunarga yo‘naltirish va psixologikpedagogik tashxis markazi psixologi. Psixologik
xizmat   xodimlari   barcha   muammolarni   hal   qilishda,   bolani   har   tomonlama   va
garmonik rivojlanish vazifalariga va uning qiziqishlariga tayanadilar. Amaliyotchi
psixolog o‘z faoliyatini pedagogik jamoa va ota-onalar bilan yaqin aloqada amalga
oshiradilar.   Psixologik   xizmat   o‘z   faoliyatida   tibbiy,   defektologik   va   boshqa
xizmat   turlari   bilan,   bola   tarbiyasida   yordam   ko‘rsatuvchi   jamoatchilik   xodimlari
bilan   yaqindan   ish   olib   boradi.   Barcha   mutaxassislar   bilan   munosabat   tenglik
asosida   va   fikrlarning   bir-birini   o‘zaro   to‘ldirishi   asosida   quriladi.   Psixolog
maslahati   Psixologik   xizmat   faoliyati   o‘quvchilar   aqliy   taraqqiyoti   va   shaxsiy
10 xususiyatlarini   tashxis   qilishga,   ta’lim-tarbiyadagi   xatoliklaming   psixologik
sabablarini   aniqlashga   qaratilmasdan,   balki   bunday   xato   va   kamchiliklarni
yo‘qotish   va   oldini   olishga   qaratiladi.   Bundan   psixologning   aniqlangan
chetlashishlarni korreksiya qilishda faol ishtirok etish zarurligi kelib chiqadi. 2
I BOB bo’yicha xulosa
Bu   to’g’ridan   to’g’ri   maslahat   berish   deb   ataladi.   Ba’zan
o’quvchilarga   va   ota-onalarga   o’qituvchilarning   u   yoki   bu
muammolari  bo’yicha   maslahat   beradi,   bu  bavosita   maslahat
berishdir, bunda ma’lum  oidalarga amal qilishga to’g’ri keladi.
Maslahatberish   markazida   har   doim   psixolog   va   maslahat
berilayotgan   shaxsning   o’zaro   ta’sir   jarayoni,   ular   orasida
ishonchli o’zaro munosabatni o’rnatish yotadi.
Bunda psixolog – maslahat beruvchi, o’qituvchi, ota-ona –
maslahat   beriluvchi,   o’quvchi   mijoz   rolida   bo’ladi.   Lekin
psixologik   maslahat   o’zi   nimaligi   va   aynan   nima   haqida
maslahat   berish   haqida   yagona   tushuncha   yo’q,umumiy
masalaga   qarab   muommoga   qarab   maslahat   beriladi   yani
ijobiy   tarafga   yo’naltirib   yuboriladi.   Kollejlardagi   yoki
akademik   litseylardagi   psixolog   ishi   bir-biridan   tubdan   farq
qiladi.   Psixolog   aniq   o’quv   muassasasidagi   o’qituvchilar   va
2
  O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi «O'zbekiston Respublikasini yanada 
rivojlantirish.
11 o’quvchilar   orasidagi   munosabatning   ijobiy   va   salbiy
tomonlarining,   rivojlanadigan   ijtimoiy   muhitning   ichida
bo’ladi.U   har   bir   o’quvchi   yoki   o’qituvchining   o’zinigina   emas,
shaxslararo   munosabatning   murakkab   sistemasini   ham
ko’radi,   boshqa   ish   turlari   bilan   birgalikda   vaziyatni   hal   qiladi
o’z
sohasini   yaxshi   biluvchi   psixolog   mutaxassisning   sifatlari
quyidagicha   namoyon   bo’ladi.O’quvchi   muammolari   bo’yicha
ularning   hamkorligi   bilimlarining   birikuviga   imkon   beradi   va
muammolarni   hal   qilish   uchun   keng   ijodiy   imkoniyatlar
yaratadi,maslahat   berishning   asosiy   ahamiyati   ana   shunda.   -
Psixolog   o’quvchilar   va   talabalarning   psixologik   xususiyatlari,
ularning   qiziqishi,   mayli,   ilk   iqtidori   kabilarni
o’rganadi,   mutaxassis   va   etuk   shaxs   sifatida   shakllanishiga
yordam ko’rsatadi.
II   BOB Psixolog maslahati
2.1§ Psixologning rivojlantiruvchi va korreksion ishlari
Psixologik   xizmat   faoliyati   o‘quvchilar   aqliy   taraqqiyoti   va   shaxsiy
xususiyatlarini   tashxis   qilishga,   ta’lim-tarbiyadagi   xatoliklaming   psixologik
sabablarini   aniqlashga   qaratilmasdan,   balki   bunday   xato   va   kamchiliklarni
yo‘qotish   va   oldini   olishga   qaratiladi.   Bundan   psixologning   aniqlangan
chetlashishlarni   korreksiya   qilishda   faol   ishtirok   etish   zarurligi   kelib   chiqadi.
Psixologik   xizmat   faoliyati   bolalar,   yosh   va   pedagogik   psixologiya,
12 psixokorreksiya,   psixologik   maslahat   sohasida   umumiy   psixologik   va   maxsus
psixologik   bilimlar   olgan   mutaxassislar   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Psixologik
xizmatga   jalb   qilingan   pedagoglar   bu   mutaxassislikni   olish   uchun   maxsus   qayta
tayyorgarlikdan   o‘tishlari   lozim.   Psixologning   maslahat   berish   rejasida   quyidagi
ishlar o‘z aksini topishi zarur: 1. Bolalar, o‘qituvchilar, talabalar ta’lim va tarbiyasi
bilan   sluig‘ullanuvchi   barcha   shaxslarga,   jumladan,   ma’muriyat   (dircktor,   rektor,
mudir) o‘qituvchilar, murabbiylar, ota-onalar, ijtimoiy va jamoatchilik tashkilotlari
xodimlariga   aniq,   yaqqol   masiahatlar   berish.   2.   Ta’lim,   taraqqiyot,   tarbiya,   kasb
tanlash   va   turmush   iiurish,   o‘zaro   munosabat,   muomala   va   muloqot   sirlari,
tengdoshlar  va voyaga yetmaganlar munosabati,  masalan, dunyoqarash, qobiliyat,
iqtidor   muammolari   yuzasidan   individual,   guruhiy,   jamoaviy   tarzda   masiahatlar
uyushtirish.   3.   Ma’muriyat,   bolalar,   o‘quvchilar   hamda   talabalar   va   ota-onalarga
ularning ruhiy o‘sishi xususiyatlariga oid ma’lumotlar berishi, farzand asrab olish,
onalik   va   otalikdan   mahrum   qilish   ishlarida   qatnashish,   tashkilotlaming
g‘amxo‘rlik va vasiylik to‘g‘risidagi qabul qilgan qarorlariga munosabat bildirishi
lozim.   4.   Ota-onalarga   bolaning   ruhiy   rivojlanishi   xususiyatlarini   shaxs   sifatida
shakllanishi,   o‘zaro   munosabat   maqomlari,   bunda   farzandlaming   yoshi,   jinsi,
individual-tipologikxususiyatlari   muammosi   bo‘yicha   ilmiy-amaliy   masiahatlar
beradi.   5.   Maktab   o‘quvchilari,   o'rta   maxsus   va   kasb-hunar   kolleji   hamda
akademik litsey talabalariga ularning imkoniyati, istiqboli to‘g‘risida ilmiy-amaliy
xususiyatga molik masiahatlar berish: yoshlarni saralash, tanlash, kasbga yaroqlilik
darajasini aniqlash, tanlov komissiyasida maslahatchi sifatida ishtirok etish. 
Mazkur   ishlar   o‘quvchilami   maktab,   kollej   va   litseylarda   «‘qitish   davomida
psixologik-pedagogik   jihatdan   chuqurroq   o   ‘rganishga   yo‘naltirilgan   b   o   ‘lib,
ularning   individual   xususiyatlarini,   ta’lim-tarbiyadagi   nuqsonlarning   sabablarini
aniqlashga   moijallangandir.   Tashxis   ishlari   guruhiy   yoki   individual   tarzda
o‘tkaziladi.   Bu   asnoda   amaliy   psixolog   quyidagi   vazifalarni   bajaradi.   Yosh   davr
taraqqiyoti   mezonlariga   muvofiqligini   aniqlash   maqsadida   psixolog   bolalar,
o‘quvchilar,   maxsus   maktab   o‘quvchilarini,   akdemik   litsey   va   kasb-hunar
kollejlari, oliy o‘quv yurti talabalarini psixologik tekshiruvdan o‘tkazadi, ularning
13 bilim   saviyalarini   belgilaydi.   0   ‘quvchilarning   kasbiy   yaroqliligini   tashxis   qiladi,
ularning   shaxs   xislatlari,   irodaviy   sifatlari,   his-tuyg‘ulari,   o‘zini-o‘zi   boshqarish
imkoniyati,   intellektual   darajasini   tekshiradi.   Maslahat   berish   ishlari-amaliyotchi
psixologning asosiy faoliyat turlaridan biridir. 
Maslahat   berish   ishlari   o‘qituvchilar,   o‘quvchilar,   ota-onalar   uchun   olib
boriladi.   Maslahat   berish   ishlari   individual   va   guruhiy   bo‘lishi   mumkin.
Amaliyotchi   psixologlar   ish   tajribasini   umumlashtirish   shuni   ko‘rsatadiki,
o‘qituvchilar   ko‘pincha   psixologga   quyidagi   muammolar:   turli   fanlar   bo‘yicha
o‘quvchilarning   o‘zlashtirishdagi   qiyinchiliklar,   bolalarning   o‘qiy   olmasligi   va
o‘qishni istamasligi, guruhda nizoli vaziyatlar, shaxsiy pedagogik ta’sirning natija
bermasligi,   har   xil   yoshdagi   bolalarning   tengdoshlari   orasida   oila   muloqoti   va
bolalar   jamoasining   shakllanishi,   kasbiy   malakalarini   oshirish   yo‘llari,
o‘quvchilarning   qobiliyatlari,   layoqatlari,   qiziqishlarini   aniqlash   va   rivojlantirish
yo‘llari,   o‘quvchilar   bilan   kasbga   yo‘naltirish   ishlarini   olib   borish   bo‘yicha
murojaat   qiladilar.   Amaliyotchi   psixologga   o‘qituvchilar   ham   murojaat   qiladilar:
— kattalar va tengdoshlari bilan o‘zaro munosabayaxshilash masalalari, o‘z-o‘zini
tarbiyalash,   kasbiy   va   shaxsiy   o‘z-o‘zini   bilish,   aqliy   mehnat   va   xulq-atvor
madaniyati   va   boshqa   muammolar   bo‘vie   ha   maslahat   so‘raydilar.   Psixolog
o‘quvchilar   bilan   bevosita   aloqada   ularda   vujudga   kelgan   muammolarni   hal
qiladilar. 
Bu   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   maslahat   berish   deb   ataladi.   Ba’zan   o‘quvchilarga   va
otaonalarga o‘qituvchilarning u yoki bu muammolari bo‘yicha maslahat beradi, bu
bavosita maslahat berishdir, bunda ma'lum qoidalariga amal qilishga to‘g‘ri keladi.
Maslahat berish markazida har doim psixolog va maslahat berilayotgan shaxsning
o‘zaro  ta’sir   jarayoni, ular  orasida  ishonchli  o‘zaro munosabatni  o‘rnatish  yotadi.
Bunda psixolog — maslahat bemvchi, o‘qituvchi, ota-ona — maslahat beriluvchi,
o‘quvchi   mijoz   rolida   bo‘ladi.   Maslahat   berish   —   psixologik   xizmatning   asosiy
yo‘nalishlaridan   biridir.   Lekin   psixologik   maslahat   o‘zi   nimaligi   liaqida   yagona
tushuncha yo‘q. 
14 Kollejlardagi yoki akademik lilseylardagi psixolog ishi bir-biridan tubdan farq
qiladi.   Psixolog   aniq   o‘quv   muassasadagi   o‘qituvchilar   va   o‘quvchilar   orasidagi
munosabatning   ijobiy   va   salbiy   tomonlarining,   rivojlanadigan   ijtimoiy   muhitning
ichida bo‘ladi. U har bir o4|uvchi yoki o‘qituvchining o‘zinigina emas, shaxslararo
munosabatning murakkab tizimini ham ko‘radi, boshqa ish turlari bilan birgalikda
vaziyatni   hal   qiladi.   Psixologik   xizmatning   ushbu   yo‘nalishi   psixologdan   inson
shaxsi   va   individualligini   tarkib   toptirish   jarayonida   faol   ishtirok   etishni   taqozo
qiladi. Xalq ta’limi tizimidagi psixologning vazifasi psixologik xizmatni muayyan
holda mezonga asoslanib tashkil qilishdan iborat bo‘lib, yosh, davr xususiyatlariga
binoan psixikaning rivojlanishi, shaxsning shakllanishi qonuniyatlarini amaliyotga
tatbiq   etadi,   o‘qituvchilar   jamoasiga   bolalar,   o‘quvchilar   va   talabalar   ta’lim   va
tarbiyasini individuallashtirishda yordamlashish, ularning qobiliyati, maylini o‘sish
darajasiga   qarab   o‘qituvchilarga   korreksion   ishlarni   amalga   oshirishda
ko‘rsatmalar   beradi.   Psixologik   xizmatning   ushbu   yo‘nalishida   alohida   ahamiyat
kasb  etadigan  narsa  bu bolalar, o  ‘quvchilar,  talabalar  o‘sishida  kechikish,   ularda
xulqning   buzilishi,   ta’limda   o‘zlashtirishning   yomonlashuvi   kabilarni   o'rganish
hisoblanadi.   Amaliy   psixolog   bolalar,   o‘quvchilar,   talabalaming   psixik
taraqqiyotdagi, xulq-atvor muomalasidagi nuqsonlar va hamda kamchiliklarni asta-
sekin tuzatish, korreksiya qilish dastorini ishlab chiqaradi va amaliyotga uni tatbiq
etadi. 
Buning uchun ular bilan maxsus mashg‘ulotlar o‘tkazadi, ijodiy qobiliyatlami
o'stirish   maqsadida   treninglar   olib   boradi.   Korreksion   faoliyatning   psixologik
qismi mutaxassislar tomonidan amalga oshiriladi. Mazkur ishning pedagogik jihati
esa   psixologning   pedagoglar,   ota-onalar   bilan   hamkorligida   o'tkaziladi   va   butun
mas’uliyat   uning   zimmasiga   tushadi.   Rivojlantiruvchi   va   korreksion   ishlar
psixolog   tomonidan   liar   xil   shakllarda,   vaziyatlarda   hal   qilinadi:   a)   amaliy
psixologning   maxsus   ishi;   b)   mashg‘ulot   ayrim   bolalar,   o‘quvchilar,   talabalar
guruhiga   tarbiyaviy   ta’sir   o‘tkazishga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi;   d)   ota-onalar
pedagogik jamoa ishtirokida tarbiyaviy (adbirlar tarzida mashg‘ulotlar olib borish
nazarda   tutiladi.   Rivojlantiruvchi   psixokorreksion   ishlar   dasturini   shunday   luzish
15 kerakki,   unda   korreksion   ishga   jalb   qilinuvchilar   guruhining   qadriyatga
yo‘nalganligi,   etnopsixologik   va   etnomadaniyat   xususiyatlari   hisobga   olinishi
lozim.   1.5.   Psixologning   psixoprofilaktik   ish   lari   Amaliyotchi   psixologlar   ish
tajribasini   tahlil   qilib,   biz   psixologik   xizmat   doirasida   alohida   diagnostik   ish,
alohida   korreksion   ish   haqida   gapirish   mumkin   emas   degan   xulosaga   keldik.
Psixologik   xizmatda   diagnostik   —   rivojlantiruvchi   yo‘nalishlar   ishning
yagonayo‘nalishlaridir.   D.B.   Elkoninning   ta’kidlashicha,   bolalarni   tanlash   uchun,
aniqlangan chetlashishlarni tuzatish maqsadida psixik taraqqiyotni nazorat qilishga
yo‘naltirilgan   maxsus   tashxis   zarur.   Taraqqiyotda   bo‘-   lishi   mumkin   bo‘lgan
chetlashishlarni   ertaroq   tuzatish   uchun   psixik   taraqqiyotni   nazorat   qilish   kerak.
Amaliyotchi   psixolog   laqatgina   tashxis   qo‘yish   bilan   cheklanmasdan,   keyingi
rivojlanish dasturini ishlab chiqadi, o‘zi bergan tavsiyalarning bajarilishini nazorat
qiladi,   korreksion   va   rivojlantiruvchi   ishlarni   o‘zi   ham   olib   boradi.   Amaliyotchi
psixologning   diagnostik-korreksion   ishi   murakkab   faoliyat   turlaridan   biri   bo‘lib,
maxsus   psixologik   tayyorgarlikni   talab   qiladi.   Amaliyotchi   psixologning
diagnostikkorreksion   faoliyati   murakkab,   javobgarlikni   talab   qilishi   bilan   birga
kam   ishlangandir.   I.Shvansara   shaxs   taraqqiyotini   tashxis   qilishning   bosqichli
eksperimentalpsixologik nuqtayi nazarini taklif etadi. Bu bosqichlar quyidagilar: 1.
Psixologga   rasmiy   iltimos.   2.   Psixologik   muammoni   aniqlash.   3.   Tadqiqot
metodini tanlash. 4. Psixologik tashxis qo‘yish. 5. Amaliy tavsiyalar. Psixologning
rasmiy iltimosga javob tarzidagi ishini birinchi nuqtayi nazar sifatida psixologning
yoki bu tarbiyasi qiyin o‘quvchiga nibatan o‘qituvchining ma’lum ijtimoiy talabiga
javobini   ko‘rsatish   murnkin.   Bu   holda   o‘quvchiga   «tarbiyasi   qiyin»   tashxisi
(diagnozi)   o‘qituvchilar,   tibbiyot   xodimlari,   voyaga   yetmaganlar   ishi   bo'yicha
nazorat   xodimlari   tomonidan   qo‘yilgan   boMadi.   Psixologning   vazifasi   —
qiyinchiliklaming   sabablarini   aniqlash   va   ularga   mos   tuzatish   (korreksiya)
metodlarini topishdan iborat. Psixoprofilaktik ish — amaliyotchi psixologning eng
kam   ishlangan   faoliyat   turlaridan   biri   hisoblanadi.   Psixoprofilaktika   muammolari
ko‘proq Amerika adabiyotlarida aks etgan. Psixoprofilaktikada uch bosqich ajratib
ko‘rsatiladi.   Birinchi   bosqich   dastlabki   profilaktika   deb   ataladi.   Bu   bosqichda
16 psixolog   sog‘lom   bolalar   bilan   ishlaydi   yoki   maktabdagi   barcha   o‘quvchilarni
qamrab   oladi.   Ko‘pchilik   mualliflaming   ta’kidlashicha,   maktab   ruhiy   sog‘liq
profilaktikasi   uchun   qulay   hisoblanadi.   Ular   maktab   psixologlarini   dastlabki
profilaktikani   o‘tkazadigan   mutaxassislar   deb   tan   oladilar.   Ikkinchi   bosqich
profilaktika   m   uam   m   olari   mavjud   bolalarga   qaratiladi.   Uning   maqsadi   —
bolaning   o‘qishi   va   xulq-atvoridagi   qiyinchiliklami   iloji   boric   ha   ertaroq   aniqlab,
ulami   yo‘qotishdan   iboratdir.   Ikkinchi   bosqich   ota-onalar   va   o‘qituvchilarga
maslahat   berishni   ham   o‘z   ichiga   oladi   (bolaning   o‘qishi   o‘zgarishi   uchun   ta’lim
uslubini   o‘zgartirish).   Uchinchi   bosqich.   Psixolog   o‘qishdagi   va   xulq-atvordagi
yaqqol   ko‘rinib   turadigan   muammolari   bor   bolalarga   o‘z   diqqatini   qaratadi.
Profilaktikaning   dastlabki   maqsadi   —   jiddiy   psixologik   qiyinchiliklami   va
muammolami yo‘qotish va tuzatishdan iborat. Psixolog bola bilan alohida ishlaydi.
Maktab   psixologining   asosiy   kuchi   uchinchi   bosqichga,   ya’ni   «tarbiyasi   qiyin»
bolalarga   qaratiladi   va   o‘quvchilaming   asosiy   qismi   psixolog   e’tiboridan   chetda
qolib   ketadi.   Hozirgi   Amerika   psixologlari   maktablardagi   psixologik   xizmatni
ruhiy sog‘liq xizmati sifatida faoliyat ko‘rsatishning tarafdori bo‘lib chiqmoqdalar.
Psixoprofilaktika   amaliyotchi   psixolog   faoliyatining   maxsus   turi   bo‘lib,
maktabdagi   barcha   o‘quvchilar   uchun   shart-sharoitlami   yaratishdan   iborat.
Shunday   qilib,   psixolog   profilaktik   ishining   asosiy   vazifalari   quyidagilar.   1.   Har
bir   yosh   bosqichida   insonning   shaxs   sifatida   shakllanishi,   aqlan   barkamollikni
ta’minlashning oqilona shartsharoitlarini yaratish; 2. Shaxs kamoloti va intellektual
taraqqiyoti   bo‘sag‘asida   vujudga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   psixologik   nuqson   va
muammolami   o‘z   vaqtida   oldini   olish   hisoblanadi.   1.6.   Psixologik   xizmat
mahsuldorligining   sharoitlari   Ta’lim-tarbiya   jarayonida   o‘quvchilarga   individual
yondashuv   zarurligi   hamma   tomonidan   tan   olingan,   lekin   undan   amalda   kam
foydalaniladi. Bunga maktabda o‘qituvchilaming bola haqida ko'p gapirishlari dalil
bo‘ladi.   Chunki   maktabda   o‘quvchining   qobiliyatlari,   shaxsning   asosiy   xislatlari
haqida   chuqur   va   har   tomonlama   ma’lumot   beradigan   mutaxassis   yo‘q.   Ta’lim-
tarbiyadagi   individual   yondashuv,   bolani   boshqalardan   ajratib   alohida   o‘qitishni
bildirmaydi,   balki   shaxsning   u   yoki   bu   xislatlarining   shakllanishida   maxsus
17 sharoitlarni   hisobga   olish,   har   bir   o‘quvchining   individual   psixologik
xususiyatlarini   ilmiy   asosda   tushunishni   anglatadi.   Psixologiyada   shaxsning
individual   xususiyatlari   deganda   bir   shaxsni   ikkinchi   shaxsdan   farqlaydigan
xususiyatlar   tushuniladi.   Individual   yondashuvning   vazifasi   —   rivojlanishning
individual usullarini aniqlash, bolaning imkoniyatlarini har bir shaxsning faolligini
ta’minlashdan iborat. Bu nuqtayi nazardan olganda individual yondashuv faqatgina
«tarbiyasi   qiyin»   bolalarga   emas,   barcha   o‘quvchilarga   ham   zarurligi   tushunarli
bo‘ladi.   Kollej   psixologlari   bu   usulni   u   yoki   bu   shaklda   qo‘llaydilar,   chunki   bu
ko‘zga   tashlanib   turgan   qiyinchiliklar   bilan   birgalikda,   bola   shaxsiy
taraqqiyotining   ba’zi   yashirin   nuqsonlarini   ham   topishga   yordam   beradi.   Bunday
diagnostik   ishning   asosiy   maqsadi   —   o‘quvchi   psixik   taraqqiyotining   umumiy
holatini   bilishdan   iborat.   Bunday   ko‘p   qirrali   va   to‘liq   tashxis   natijalari   psixolog
uchun  ham,  ota-onalar,  o‘qituvchilar   uchun  ham   «tarbiyasi  qiyin»  bola  bilan  olib
boriladigan   tuzatish   va   rivojlantirish   ishlarining   yo‘llarini   aniqlash   imkonini
beradi.   Bu   usul   yutuqlar   bilan   birga   kamchiliklarga   ham   ega   Bu   usulni   qo‘llash
juda   ko‘p   vaqtni   olganligi   uchun,   uni   amalga   oshirishning   har   doim   ham   iloji
bo‘lmaydi. Negaki,  uzoq vaqt  davomida nafaqat  psixolog, balki  «tarbiyasi  qiyin»
o‘quvchi ham charchaydi, tekshiruvda ishtirok etishdan bosh tortadi, topshiriqlami
o‘zi   sezmagan   holda   nomiga   bajaradi.   Tajribadan   ma’lum   bo‘lishicha,   ayniqsa,
og‘zaki   metodikalar   qanchalik   to‘liq   bolm   asin,   qiyinchilik   tug‘diradi.   Bundan
tashqari   bunday   metodikalar   shaxsni   to‘liq   xarakterlash   uchun   yetarli   bo‘lmaydi.
Rasmiy   iltimosga   qanday   munosabatda   bo‘lish   kerak?   Kollej   psixologi   javob
beradigan   birinchi   savol   mana   shu.   Rasmiy   iltimosga   ikki   xil   munosabat,   ikki
xilma-xil   ish   uslubi   mavjud.   Birinchisi,   rasmiy   iltimosga   o‘ziga   xos   bo‘lmagan
javob   qaytarishdir.   Bu   ikki   usul   bilan   amalga   oshiriladi.   Birinchidan,   rasmiy
talabga javob tarzida (uning mazmuniga bog‘liq bo‘lmagan holda) psixodiagnostik
metodlar   to‘plami   qo‘llaniladi.   Ikkinchidan,   rasmiy   talabga   o‘ziga   xos   javob
qaytarishning   usuli   bo‘lib,   mashhur   amerikalik   psixolog   K.Rodjers   psixologiya
fani   va   amaliyotiga   kiritgan   psixologik   ish   to‘g‘ri   hisoblanadi.   Uning   fikricha,
«tarbiyasi   qiyin»   bola   bilan   ishlash   uchun,   rasmiy   talabning   mazmuni
18 qiyinchiliklar sabablarini tushunishga teng, lekin bu muhim ahamiyatga ega emas.
Bola   shaxsini   rivojlantiradigan   shunday   sharoit   yaratish   kerakki,   bu   sharoit   uni
xulq-atvoming   salbiy   shakllaridan   voz   kechishga   va   yangi   ijobiy   shakllarini
yaratishga   majbur   qilsin.   Rasmiy   iltimosga   o‘ziga   xos   bo‘lmagan   javob
qaytarishga   teskari   uslub   —   bu   rasmiy   talabga   qat’iy   mos   tushadigan   diagnostik
metodikalarni   tanlashdan   iborat:   masalan,   yomon   o‘zlashtirish   haqida   shikoyat
tushganda,   birinchi   navbatda   bilish   jarayonlarining   taraqqiyoti   tahlil   qilinadi.
Bunday   tashxis   o‘zlashtirmaslik   sabablarini   aniqlay   olmasagina,   boshqa
ko‘rsatkichlar qaraladi. Tashxis natijalariga mos ravishda, ko‘pincha trening turida
amalga   oshiriladigan   tuzatish   ishlari   olib   boriladi.   Masalan,   xotira   kuchsiz
rivojlanganda, uni maxsus mashq qildirish maqsadga muvofiq, ixtiyoriylik yetarli
darajada   rivojlanmaganda,   uni   shakllantirishning   maxsus   dasturlari   kiritiladi.   1.7.
Psixologik   —   pedagogik   konsilium   Psixoprofilaktik   ishlarning   usullaridan   biri
pedagogik   psixologik   konsiliumni   tashkil   etishdir.   Yu.K.Babanskiyning
ta’kidlashicha, o‘quvchilami o‘rganishni yaxshi yoMga qo‘yish uchun, toliq yozma
tavsifnomalar   yozishdan   ko‘ra   sinf   o‘qituvchilarining   o‘quvchilar   haqidagi
fikrlarini   jamoa   bo‘lib   muhokama   qilish,   sinfga   va   o‘quvchilarga   individual
yondashuv rejalarini ishlab chiqish yaxshi natijalar beradi. Pedagogik konsiliumda
psixologning   vazifasi   —   o‘quvchi   intellektual   taraqqiyotini   baholashda
o‘qituvchilarga   har   xil   tomondan   yondoshuvga   yordamlashishdan   iborat.
Pedagogik konsilium imkoniyatlarini baholashda sub’yektivizmdan holi bo‘lishga,
ulami   obyektiv   baholash   imkonini   beradi.   Lekin,   shuni   ta’kidlash   lozimki,
o‘qituvchilarda u yoki bu o‘quvchi haqida o‘z fikri bo‘ladi, bu fikrlami o‘zgartirish
juda qiyin. Shuning uchun konsilium natijasi foydali bo‘lishi uchun psixolog unga
jiddiy tayyorlanishi kerak. Psixolog konsiliumda ishtirok etib quyidagi vazifalami
amalga   oshiradi:   1.   Pedagogik   jamoa   o‘quvchi   psixik   va   shaxsiy
xarakteristikalarini   turli   tomondan   ko‘rsatish,   bunda   albatta   ijobiy   kuchli
tomonlarni   ta’kidlash   joiz.   Kuzatish,   suhbat,   psixotashxis   natijalariga   asoslanib,
o‘quvchi   muammolarining   kelib   chiqishi   haqida   isbotlangan   farazlami   keltirish
zarur.   2.   Har   bir   o‘qituvchida   o‘quvchiga   nisbatan   munosabatni   o‘zgartirishga
19 erishish zarur. Bu juda qiyin vazifa bo‘lib, uni ehtiyotkorlik bilan hal qilish zarur,
konsilium   o‘tkazguncha   sekin-asta   boshlash   kerak.   Ko‘pincha   o‘qituvchi
o‘quvchiga   nisbatan   fikrini   o‘zgartirgisi   kelmaydi.   0   ‘qituvchi   bunda   psixolog
nima haqida gapirayotganini tushunmaganligi uchun emas, balki ongli ravishda o‘z
hayotini   murakkablashtirgisi   kelmaganligi   uchun   shunday   qiladi.   3.   Barcha
o‘qituvchilarning   o‘quvchi   muammolarini,   uning   shaxsi   mohiyatini   jamoa   bo‘lib,
tushunishlariga   erishish.   Faqat   ana   shu   holda   o‘quvchi   foydasiga   o'zaro   harakat
qilishlariga   ishonish   mumkin.   Shunday   qilib,   psixologik-pedagogik   konsilium
psixoprofilaktik   ishning   muhim   bosqichi   hisoblanadi.   Yuqori   darajada
tayyorlangan   konsilium   —   o‘quvchilar,   o‘qituvchilar   va   butun   jamoaning
rivojlanishiga yordam beradi.
2.2§ Psixologik  psixodiagnost ik a  xizmat tuzilishi va uni boshqarish
Psixologik  psixodiagnostika  xizmat tuzilishi va uni boshqarish  Psixologik
xizmatning asosiy vazifasi — tadqiqot ishlari, amaliy ishlar va tashviqot ishlaridan
iboratdir.   Ilmiy   tadqiqot   vazifalari   —   o‘quvchilar   shaxsini   shakllantirishning
muhim   muammolarini,   ta’lim   va   tarbiyaning   psixologik   asoslarini   o‘quvchilar
bilan o‘qituvchilar, maktab psixologlari, psixologlar bilan o‘qituvchilar o‘rtasidagi
o‘zaro   ta’sirni   hamda   psixologning  odobini   o‘z   ichiga   oladi.  Amaliy   vazifalar   —
psixologik   tadqiqot   natijalarini   amalda   psixologik   xizmat   ishida   qo‘llab,
bolalaming   maktab   ta’limiga   tayyorligini   aniqlash,   o‘quvchilaming   o‘qish
faoliyatini   osonlashtirish,   o‘quvchi   shaxsini   har   tomonlama   kamol   toptirish,
o‘quvchilaming   qobiliyat   va   moyilliklarini   aniqlash   va   rivojlantirish,   talabalar
bilan   hunarga,   kasbga   oid   suhbat,   maslahat   ishlarini   olib   borish,   turli   xildagi
«qiyin»   bolalar   bilan   ish   olib   borish   kabi   asosiy   vazifani   hal   qilishdan   iboratdir.
Tashviqot  ishlari  — psixologik bilimlarni, psixologik  umumta’limni  targ‘ib qilib,
20 o‘quvchilaming   psixologik   bilimlarini   oshirish,   ota-onalar   uchun   seminarlar,
ma’ruzalar   va   suhbatlar   uyushtirish,   anjumanlar   o‘tkazishdan   iborat.   Bu
sharoitlaming   barchasiga   alohida   to‘xtalamiz.   Kichik   maktab   yoshida   insonning
maqsadli yo‘nalishi — ta’lim va tarbiyasi amalga oshiriladi. Xuddi shu yosh psixik
jarayonlaming   ixtiyoriyligi,   harakatning   ichki   rejasi,   faol   aqliy   faoliyatga   ehtiyoj,
o‘quv   ko‘nikma   va   malakalarini   egallash   uchun   juda   qulay   yoki   senzitiv   yosh
hisoblanadi.   Boshqacha   aytganda,   kichik   maktab   yoshining   oxiriga   kelib   bola
o‘qiy   olishi   va   o‘qishni   istashi   kerak.   Ta’limning   keyingi   bosqichlarida   vujudga
keladigan barcha muammolar (o‘zlashtira olmaslik, maktabga borishni istamaslik)
yoki   bolaning   o‘qiy   olmasligiga,   o‘qishga   qiziqmasligiga   bog‘liq   bo‘ladi.
Boshlang‘ich   sinflaming   oxirida   u   yoki   predmetga   qiziqish   borliqqa,   bilish
jarayonlariga   faol   munosabatini   belgilaydi.   Faqat   bir   predmetga   chuqur   qiziqish
ham   o‘quvchilaming   umumiy   rivojlanishiga   turtki   boTadi.   Agar   boshlang‘ich
sinflarda   o‘qishga   qiziqish   shakllantirilmagan   bo‘lsa,   undan   keyingi   yosh
davrlarida   bu   juda   qiyin   bo‘ladi,   ikkinchidan   yetarli   darajada   shakllantirilmagan
o‘quv   faoliyati   o   ‘smirlik   davrida   yangi   tuzilmalarning   paydo   boTishiga   to‘siq
bo‘ladi. Maxsus  o‘tkazilgan tadqiqotlardan  ma’lum  bo‘lishicha, boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilarida   yorqin   individual   farqlarni   ko‘rish   mumkin.   Bu   ular   o‘quv
faoliyatida ko‘zga tashlanadi. 0‘quv faoliyatida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining
umumiy   va   maxsus   qobiliyatlari   birinchi   o‘rinda   turadi.   Tajriba   o‘tkazilgan
bolalarning 80 %ida qandaydir muvaffaqiyatga erishilgan. Shunday qilib, maxsus
qobiliyatlarni o‘quvchilar individual farqlarining asosi sifatida qarab, o‘quv-tarbiya
ishlarida   ulami   hisobga   olish   zarur.   o‘quvchilaming   shaxsiy   va   psixik
rivojlanishida   umumiy   maxsus   qobiliyatlar   muhim   omil   hisoblanadi.   O’quvchi
qiziqishlari va qobiliyatlarini anglashi, ularning qanchalik rivojlanganligidan qat’iy
nazar   umuman   shaxsning   shakllanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Bolaning
rivojlanishi   uchun   qulay   psixologik   iqlim   yaratish   ham   psixologik   xizmat
mahsuldorligining omillaridan biridir. Bunday iqlim yaratishda bolalarning kattalar
va tengdoshlari bilan muloqoti muhim hisoblanadi. 
21 O‘smirlaming   tengdoshlari   va   kattalar   bilan   muloqoti   ular   shaxsining
shakllanishida muhim omil hisoblanadi. Muloqotdagi muvaffaqiyatsizlik, shunday
ichki   noqulaylikka,   o‘zini   yomon   his   qilishga   olib   keladi-ki,   uning   o‘mini
hayotning boshqa sohalaridagi hech qanday ko‘rsatkichlar bosa olmaydi. Muloqot
o‘smirlar tomonidan muhim jarayon sifatida qabul qilinadi; bu haqida ular muloqot
shakllariga   e’tibor   berishni,   kattalar   va   tengdoshlari   bilan   o‘zaro   munosabatlarini
tahlil   qilishlarini,   ulami   tushunishga   urinishlarini   misol   qilib   keltirish   mumkin.
O‘smirda   xuddi   shu   tengdoshlari   bilan   muloqotda   shaxs   ijtimoiy   yetukiigining
muhim   ko‘rsatkichi   bo‘lmish   qadriyatlar   shakllana   boshlaydi.   Ularda   asosan
muloqot — qadriyatlar mazmunini belgilaydi. Bu yosh tengdoshlari orasida o‘zini
ko‘rsatishga,   o‘zini   va   suhbatdoshini   yaxshiroq   bilishga   intilish,   atrof-muhitni
bilish kabi muloqot motivlari jamoa tomonidan tan olinishi, o‘ziga ishonish, xatti-
harakatlarining   mustahkamligi   va   yuksak   umumiy   madaniyat,   o‘z   fikriga   ega
bo‘lish,   mustahkam   iroda,   O’z-o‘zini   nazorat   qilish,   halollik,   ko‘ngilchanlik   kabi
qadriyatlar tizimining yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi. Psixologik tashviqot ishlari
teleko‘rsatuv  va  radio orqali  eshittirish  qilish,  yakkama-yakka  masiahatlar  tashkil
etish,   muloqot   treninglari   uyushtirishdan   iboratdir.   Psixologik   xizmatning   uchala
vazifasi   o‘zaro   chambarchas   bog‘liq,   ularning   birgalikda   olib   borilishi   maqsadga
muvofiq.   Maktabdagi   psixologik   xizmat   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi
vazirligi qoshidagi Respublika Tashxis markazi tomonidan tashkil etilib, quyidagi
tartib   va   darajaga   egadir:   1.   Yuqori   darajada   —   psixologik   xizmat   vazifalarini
aniqlash,   uning   hujjatlarini   tartibga   keltirish   Respublika   xalq   ta’limi   vazirligi
qoshidagi   psixologik   xizmat   markazining   buyurtmasiga   binoan   yuqori   malakali
psixologlar   (pedagogika   institutlari,   universitetlarining   psixologiya   kafedralari)
tomonidan amalga oshiriladi. 2. O‘rta darajada — mazkur hujjatlar tomonidan hali
hisobga   olinmagan   yangi   masalalarni   amaliy   ravishda   hal   etish   —   psixolog
mutaxassislar   (Xalq   ta’lim   vazirligi   qoshidagi   viloyat,   tuman,   shahar   tashxis
markazi) tomonidan amalga oshiriladi. 3. Asosiy ommaviy darajada — psixologik
xizmatning   kundalik   vazifalarini,   amaliy   psixologik   xizmat   haqidagi   qonun   va
qoidalarga   binoan   psixologik   jihatdan   to‘g‘ri   hal   qilish.   Bu   ish   amaliyotchi
22 psixologlar   (maktab   psixologi),   viloyat   xalq   ta’limi   boshqarmasi   qoshidagi
psixologik   xizmat   bo‘limlari,   tuman,   shahar   xalq   ta’limi   bo‘limlari   qoshidagi
psixologik xizmat (bo‘limlar) xonalari, maktab, maktabgacha tarbiya muassasalari,
kasb-hunar   kollejlaridagi   amaliyotchi   psixologlar   tomonidan   amalga   oshiriladi.
Maktab   psixologi   maxsus   tayyorgarlikka   ega   (pedagogika   institutlarining
amaliyotchi   psixologlar   tayyorlaydigan   maxsus   kurslarini,   universitet   va
institutlarning   psixologiya   fakultetlarini   bitirgan)   boyish   lari   kerak.   Kollej,
litseydagi   psixologlar   direktorga   va   boshqarmaga   bo‘ysunadi.   Biroq   kollej,   litsey
direktorlariga   psixologik   xizmat   haqidagi   qonunda   ko‘rsatilgan   vazifalar   bilan
bog‘liq   bo‘lmagan   ishlami   psixologga   topshiriq   yo‘nalishida   berishlariga   ruxsat
etilmaydi.   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   qoshidagi   psixologik   xizmatni
tashkil   etish   va   boshqarishning   muvofiqlashtirilgan   Respublika   tashxis   markazi
tariqasida   xizmat   qiladi.   Bu   markazning   psixologlar,   pedagoglar   va   tibbiy
xodimlardan iborat 3 — 5 kishilik doimiy ishlaydigan xodimlari bo‘lishlari zarur.
Viloyat   o‘rta   maxsus   ta’lim   boshqarmalari,   Qoraqalpog‘iston   o‘rta   maxsus   ta’lim
vazirligi   va   Toshkent   shahar   o‘rta   maxsus   ta’lim   boshqarmasi   qoshidagi   tuman
tashxis   markazlari   o‘z   hududlaridagi   psixologik   xizmatni   tashkil   etish   va   ulami
nazorat qilish vazifalarini bajaradi. Bu bo‘limlar 2 — 3 kishilik xizmat xodimlariga
ega   boiishi   1   kerak.   O‘quvchilar   soni   500   gacha   bo‘lgan   maktablarda   1   ta»
psixolog   lavozimi   belgilanadi.   O‘quvchilari   500   kishidan   ortiq   kontingentdagi
maktablarda   har   500   o‘quvchi   uchun   ikkinchi   psixolog   lavozimi   belgilanadi.
Maktabgacha   tarbiya   muassasalaridagi   har   bir   bolalar   muassasasida   1   shtat
birligida   bolalar   psixologi   lavozimi   belgilanadi.   Kollej   va   litseylarda   har   250  
o‘quvchi   uchun   shtatli   psixolog   lavozimi   tayinlanadi.   O‘quvchilar   soni   250
kishidan;   yuqori   kontingentli   hollarda   har   250   ta   o‘quvchi   uchun   qo‘shimcha
psixolog   shtati   belgilanadi.   Bu   shtat   birligi   haqida   ma’lumotlar   1996   yilgi
Nizomdan   olingan.   1.9.   Psixolog   ishining   bolalar   muassasalariga   ko‘ra
xususiyatlari   Psixologlaming   ta’lim   tizimida   faoliyat   ko‘rsatib   kelayotganlariga
ancha bo‘ldi. Biroq hozirgacha ham ko‘pchilik bu soha mutaxassislari ishiga biroz
shubha   bilan   qarashmoqda..   Bunga   ma’lum   ma’noda   psixologlaming   o‘zlari   ham
23 aybdor.   Ular   o‘z   faoliyatlarining,   o‘z   yordamining   qanchalik   muhimligini,   yosh
avlodni   barkamol   insonlar   qilib   voyaga   yetkazishda   ularning   ishtiroki   juda   zarur
ekanligini   ko‘rsatib,   ifodalab   bera   olmayaptilar.   Buning   asosiy   sabablaridan   biri,
bizning   fikrimizcha,   psixologlaming   o‘z   faoliyatida   ta’lim-tarbiya   muassasalari
xarakterli   xususiyatlariga   yetarlicha   e’tibor   bermayotganliklari,   muassasaning
o‘ziga   xos   xususiyatlariga   moslasha   olmayotganliklaridadir.   Turli   yoshdagi,
jinsdagi   ma’lumot   va   e’tiqod   darajasidagi   odamlar   bilan   psixolog   bir   xil   usulda
ishlab   boMadimi?   Turli   muassasa   bu   turlicha   sharoit,   turli   muassasa   —   bu
rivojlanishi jihatdan turlicha bo‘lgan bolalar. Buning ustiga har xil shartsharoitdagi
muassasalarda   psixolog   yagona   qolipga   solingan   yo‘ldan   borishi   mumkinmi?
Bizningcha,   mumkin   emas.   Shundan   kelib   chiqib,   turli   bolalar   muassasalarida
psixolog   olib   boradigan   ishning   bir-biridan   farqi,   o‘ziga   xos   va   takrorlanmas
xususiyatlariga   e’tiboringizni   qaratmoqchimiz.   Biz   qisqacha   tarzda   psixologning
maktabgacha   tarbiya   muassasalarida   olib   boradigan   ishlari,   umumiy   o'rta   ta’lim
maktablarida   va   mehribonlik   uylarining   tarbiyalanuvchilari   bilan   amalga
oshiradigan   ishlarning   ayrim   jihatlari   haqida   tobxtalib   o‘tamiz.   Psixologning
maktabgacha   tarbiya   muassasalaridagi   o‘rni   va   vazifasi   Maktabgacha   tarbiya
muassasalarining   tarbiyachilari   psixolog   yordamiga   muhtojmi?   So‘nggi   yillarda
maktabgacha tarbiya muassasalarimizda psixologik xizmat ommalashib bormoqda.
Ayni   vaqtda   maktabgacha   maxsus   tarbiya   muassasalaridagina   emas,   balki   oddiy
tuman   bolalar   bog‘chalarida   ham   amaliy   psixologlar   faoliyat   ko‘rsatmoqdalar.
Yurtboshimizning   tashabbusi   bilan   ishlab   chiqilgan   «Sog‘lom   avlod   Davlat
dasturi»   da   1   yoshdan   6   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarning   salomatligini
mustahkamlash,   tarbiyasini   to‘g‘ri   tashkil   qilish   masalasiga   ko‘proq   ahamiyat
berish   zarurligining   ta   ’kidlanishi   maktabgacha   tarbiya   muassasalarida
psixologning   o‘rni   va   rolini   oshiradi.   Zero,   salomatlik   tushimchasi   nafaqat
jismoniy, balki   ayni   bir   vaqtda ruhiy salomatlik  birligini   anglatadi.  Prezidentimiz
I.A.   Karimov   ta’kidlaganlaridek,   «Sog‘lom   avlod   deganda   shaxsan   men,   eng
awalo, sog‘lom naslni, nafaqat jismonan baquwat, shu bilan birga ruhi, fikri sog‘,
im   on-e’tiqodi   butun,   bilimi,   m   a’naviyati   yuksak,   mard   va   jasur,   vatanparvar
24 avlodni   tushunaman».   Yaqin-yaqinlargacha   bog‘cha   psixologi   o‘ziga   xos   noyob
hodisalardan   bin   edi.   Psixologning   bir   turdagi   muassasalardagi   vazifa   va   faoliyat
yo‘nalishi   aniq   ko‘rsatilmagan   edi.   Eng   muhimi,   psixologlaming   o‘zi   uchun   ham
bu   tarmoqda   qanday   hodisa   va   muammolarga   duch   kelish   mumkinligini   aniq
tasawur   etishga   qiynalar   edilar   Ota-onalar   va   tarbiyachilarning   psixologga
murojaati   So‘nggi   yillarda   mutaxassislar   shunday   fikrdaki,   otaonalaming
psixologga   qiladigan   murojaati   biroz   o‘zgarib,   aniqroq   xarakter   kasb   etdi.   Oxirgi
paytlarda ota-onalaming amaliy psixolog yordamiga bo‘lgan qiziqishi ancha ortdi. 
Psixologning   oldiga   maslahat   uchun   keladigan   ota-onalar   sonining   ortishi
buni   isbotlab   turibdi.   Ehtimol,   ota-onalar   sekin-asta   bola   xulqatvoridagi   ko‘p
narsalarga   o‘zlari   sababchi   ekanliklarini   tushuna   boshlaganliklari   tufayli   ularda
psixologik xizmatga bo'lgan qiziqish ortib bormoqda. Balki psixologik xizmatning
xalq   ta’lim   tizimida   ommalashishi   va   ilmiy   ommabop   adabiyotlarning   kocpayib
borayotgani   ularni   o   ‘z   farzandiga   boshqacharoq   qarashga   majbur   qilayotgandir?
Xullas, aytish mumkinki, psixologning yordamiga bo‘lgan ongli  ehtiyoj astasekin
bo‘lsa   ham   o‘sib   bormoqda.   Maktabgacha   tarbiya   muassasalarining   psixologlari
amaliyotida   asosan   ota-onalarning   quyidagi   bir   necha   guruhdagi   murojaati
uchraydi:  1.  Birinchi   guruh murojaatlari   «muammoli  murojaat»  emas.  Ular   bilish
xarakteriga   ega.   Ota-ona   bolaning   psixik   rivojlanishini   nazorat   qilish   kerakligini
tushunib, psixologga farzandlarinmg psixik va aqliy rivojlanish darajasini  aniqlab
berish   iltimosi   bilan   murojaat   qiladilar.   Bunday   murojaatlarning   ko‘payishiga
shubhasiz,   birinchidan,   so‘nggi   yillarda   respublikamizda   maktabgacha   yoshdagi
bolalar   muammolariga,   umuman   bolalarning   salomatligiga   alohida   e’tibor   bilan
qaralayotgani;   ikkinchidan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalikning   inson   shaxsi
shakllanishi va aqliy rivojlanishidagi ahamiyati haqidagi ilmiy ommabop kitoblar,
gazeta-jumallar   maqolalari,   maxsus   ko‘rsatuvlarning   ko‘payib   borayotganligi
sababdir.   Ota-onalar   ko‘pincha   psixologdan   bola   normal   rivojlanayotganligini
bilish uchun keladilar. Shuning uchun ular psixologning ta’kidlarini, maslahatlarini
odatda e’tibordan chetda qoldiradilar. Ota-onalaming o‘z bolalari psixik rivojlanish
darajasini aniqlashga bo‘lgan ishtiyoqi ortishining yana bir sababi ta’lim tizimining
25 murakkablashishi,   turli   o‘quv   muassasalari   —   litseylar,   gimnaziyalaming   paydo
bo‘lishidir.   Ta’lim   tizimidagi   o   ‘zgarishlar   ta   ’sirida   ko‘plab   ota-onalar
farzandlarini   ta’limga   ancha   erta   tayyorlab   borish   kerakligini   anglay   boshladilar.
Shu   tufayli   bo‘lsa   kerak,   bolani   6   yoshdan   maktabga   berish   muammosi   bilan
murojaat   qiluvchi   ota-onalar   ancha   ortdi.   Psixologning   bola   6   yoshdan   maktabga
borishi uchun uning qaysi bilish jarayonlarini rivojlantirish kerakligi haqida bergan
maslahat   va   ko‘rsatmalari   ota-onalar   tomonidan   ancha   katta   e’tibor   bilan   qabul
qilinmoqda.   2.   Ikkinchi   guruh   murojaatlari   bolalarning   qobiliyatlarini   aniqlab
berish   yuzasidan   boMadigan   iltimoslaridan   iborat.   Xilma-xil   qiziqarli   to‘garaklar
(musiqa,   rasm   chizish,   ingliz   tili   va   h.k)ning   mavjudligi,   buning   ustiga   ba’zi
adabiyotlarda   bolalarning   qobiliyatlari   3   —   4   yoshdayoq   malum   bo‘ladi,   degan
malumotlar   ota-onalami   psixolog   huzuriga   yetaklamoqda.   Psixologning   vazifasi
bolani   bu   yoshda   biror   sohaga   masalan,   musiqa   yoki   matematikaga   majburan
intensiv   o‘qitishning   salbiy   oqibatlarini   tushuntirib,   bola   uchun   ayni   damda   har
tomonlama   rivojlanish   muhimligini   ota-ona   ongiga   yetkaza   bilishga   qaratilishi
kerak.   Biroq   ayni   vaqtda   psixolog   maktabgacha   tarbiya   muassasasida   biror
faoliyatga layoqati — qoblliyat nishonalari unib chiqayotgan bolalarni aniqlashga, 
Ularning rivojlanishini  kuzatishga,  maxsus  dastur  asosida  individual  ish  olib
borishga   o‘z   e’tiborini   qaratishi   lozim.   3.   Uchinchi   guruh   murojaatlariga   bola
xulqidagi   salbXislatlar   tufayli   paydo   bo‘lgan   xavotirlar   kiradi.   Bunda   otaonalar
asosan   bolalarning   tajavuzkorligi,   tortinchoqligi,   xayolparastligi,   his-hayajonga
beqarorligi,   asabiylashuvchanligi   yuzasidan   murojaat   qiladilar.   Bir   narsa   kishini
tashvishga   soladiki,   bunday   murojaatlar   soni   tobora   ortib   bormoqda.   Bolalar
xulqidagi   og‘ishishlar   asosida   yotgan   sabablarni   psixologlar   3   turkumga
ajratadilar:   a)   ota-onalarning   bola   ruhiy   rivojlanish   qonuniyatlaribilmasligi.
Rivojlanish   qonuniyatlarini   bilmaslik   oqibatida   otaonalar   bolalarga   ularning
yoshiga   mos   bo‘lmagan   talablarni   qo'yadilar,   «beboshlik»   davrlaridagi
xususiyatlami   esa   xulqItvordagi   og‘ishish   deb   baholaydilar.   Bunday   holda
psixolog   bola   ruhiy   rivojlanish   xususiyatlarini   yotig‘i   bilan   ota-onalarga
tushuntirib qo‘yishi, ularga bola bilan bo‘lgan muloqot uslubini 0‘zgartirish, unga
26 qo‘yayotgan talablarga e’tiborliroq bo‘lishini  tavsiya etishi  lozim bo‘ladi; b)  bola
xulq-atvoridagi   og‘iihishlarga   asab   buzilishlaming   ham   ta’siri.   Ular   nevrozlar,
psixosomatik   kasalliklar,   ruhiy   rivojlanishda   orqada   qolish   asoratlari   bo‘lishi
mumkin.   Bu   holda   psixolog   qoMidan   kelgan   yordamini   ko‘rsatib,   mutaxassis-
psixonevrolog,   nevropatolog,   psixiatrga   murojaat   qilishni   maslahat   berishi   kerak;
d) bolaning xulq-atvoridagi og‘ishishlariga noto‘g‘ri oilaviy tarbiya eabab bo‘lishi
ham  mumkin.  Haddan  tashqari  ko‘p erkalatish,  qo‘rqitish,  og‘ir   jismofliy  jazolar,
befarqlik   kabi   ota-onalarning   tarbiya   bobidagi   xatolari   bola   xulqidagi   normadan
chetga chiqishning sababiga lylanishi mumkin.
27 II Bob bo’yicha xulosa
Olimlar   psixolgik   xizmatni   yanada   rivojlantirish   uchun   turlicha   metodlar   va
metodologiyalarni yaratib kelmoqdalar. K.K.Platonovning psixologik xizmat bilan
bog'liq   ijtimoiy   psixologiya   metodologiyasini   yaratishdagi   xizmati   shundaki,
ijtimoiy-psixologik   individuallik   muammosini   inson   individual   olami   namoyon
bo'lishining   eng   yuqori   darajasi   sifatida   tadqiq   qildi   va   psixologik   xizmat
mohiyatini tasavvur qilish uchun muhim bo'lgan shaxsni nafaqat o'zining,balki bu
individual   xususiyatlaning   ijtimoiy   mazmuni   o'zini-o'zi   adekvat   baholash   va
rivojlantirishga   asoslangan   shart-sharoitlarni   yaratish   billan   kamol   toptirish
muqarrarligini   ilmiy   jihatdan   asoslab   berdi.   Darhaqiqat   har   bir   insonning   o'z
individual   olamida   sodir   etilayotgan   barcha   ma'naviy   va   ruhiy   kechinmalarini   u
yashab   urgan   jamiyat   istiqbollariga   mos   tarzda   tadqiq   qilmay   turib   shaxs   va
faoliyat,shaxs va jamiyat,shaxs va individuallik o'rtasidagi ijtimoiy mutanosiblikni
ta'minl   ab   bo'lmaydi.Zero,psixologik   muhofaza   vositasi   sifatida   tadqiq
qilinayotgan ijtimoiy psixologik himoya falasafasi ham shuni taqozo etmoqda. 
28 XULOSA
Bugungi   psixologik   xizmatning   qulay   va   shaxs   kamoloti   uchun   nihoyatda
ahamiyatli   tomonlari   barchaga   ma'qul   va   manzur   bo'lgan.   Lekin   psixologik
xizmatning keng targ'ibot qilinishi uchun yuqoridan maxsus rasmiy farmoyishning
va amaliyotchi psixologlarning nihoyatda taqchilligi yoppasiga barcha maktablarda
xuddi   shunday   psixologik   xizmatni   tatbiq   etish   ishiga   birmuncha   to'sqinlik   qilib
kelar   edi.1990-yillarga   kelib   mustaqillik,   erk,   o'zlikni   anglash   hislari   hukmron
bo'lgan   O'zbekiston   sharoitida   inson   va   jamiyat   kamolotini   ko'zlovchi   barcha
ijtimoiy sohalar singari psiixoloogik xizmat tatbiqining keng quloch yoyishi uchun
ham   o'ziga   xos   zamin   hozirlandi.   Bu   esa   O'zbekiston   uchun   xarakterli   bo'lgan
psixologik   xizmat   rivojlantirilishinning   navbatdagi   amaliyotchi-psixologlar
tayyorlash bosqichiga o'tishni muqarrar qilib qo'ydi. Chunki maktabdagi  ijtimoiy-
psixlogik iqlimni tahlil qila oluvchi malakali amaliyotchi-psixologlar tayyorlamay
turib,O'zbekistonda   psixologik   xizmat   tatbiqini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirib
bo'lmas   ekan.   Shunga   muvofiq   dastavval   Toshkentda,   so'ngra   Buxoroda,
keyinchalik   Navoiy,   Andijon,Samarqand   va   boshqa   viloyatlarda   umumta'lim
maktablari   uchun   "Amaliyotchi-psixologlar"   mutaxassisligi   bo'yicha   qayta
tayyorlov   kurslari   ochildi   va   bu   kurslarni   muvaffaqiyatli   tugatganlar
Respublikamizning   talaygina   maktablarida   psixologik   xizmat   tashkilotchisi,
targ'ibotchisi   va   tadqiqotchisi   samarali   ish   olib   bormoqdalar.   Psixologik   xizmat
qanchalik   yaxshi   yo'lga   qo'yilsa,insonlarda   uchraydigan   turli   ruhiy   holatlar   ham
shunchalik   oson   korreksiya   qilinadi.Insonlar   o'z   hayotida   uchraydigan
muammolarni   bartaraf   qilishni   o'rganadilar.   O‘tgan   davr   mobaynida
mamlakatimizda   o‘sib   borayotgan
avlodni   sog‘lom   va   har   tomonlama   yetuk   voyaga   yetkazish,   ta’lim-tarbiya
jarayoniga   samarali   ta’lim   va   tarbiya   shakllari   hamda   usullarini   joriy   etishga
qaratilgan maktab ta’limning samarali tizimini tashkil etish bo‘yicha keng ko‘lamli
29 Bundan   tashqari,   ta’lim   tarbiyadagi   buzilishlarning   psixologik   sabablarini
aniqlash,   shaxsdagi   xulq-atvor   buzilishlarni   yo’qotish   hamda   uni   oldini   olishning
psixologik chora-tadbirlarini ishlab chiqish masalalarini ham maqsad qiladi.
Qoidagako’ra, psixologik xizmat tashkil etish yosh va pedagogik psixologiya,
psixodiagnostika,   psixokorreksiya,psixologik   maslahat   sohasida   umumpsixologik
va   maxsus   psixologik   bilimlar   olgan   mutaxassislar   (psixolog)   tomonidan   amalga
oshiriladi.   Psixologik   xizmatga   jalb   qilingan   pedagoglar   esa,   bu   mutaxassislikni
olishuchun   maxsus   qayta   tayyorgarlikdan   o’tishlari   lozim.   Mohiyatan,   psixologik
xizmat   bir   necha   bosqichli   jarayon   sanalib,   unda   psixologik   maslahat,
psixodiagnostika   va   psixokorreksiya   kabi   sohalar   usullaridan   samarali
foydalaniladi.   Quyida   biz   ta’lim   har   qanday   ta’lim   muhiti   uchun   qulay   sanalgan
psixologik   xizmat   va   uning   tarkibiy   chora-tadbirlari   haqida   to’xtalib   o’tamiz.
I.G.Kolesnikovaga   ko’ra,   ta’lim   muhitida   psixologik   konsultasiya   ishlarini   olib
borishda psixolog mutaxassis quyidagi ishlarni olib boradi:
1. Bolalar, o’qituvchilar, talabalar ta’lim va tarbiyasi bilan shug’ullanuvchi
barcha   shaxslarga,   jumladan   ma’muriyat,   direktor,   rektor,   mudir,
o’qituvchilar,
murabbiylar,   ota-onalar,   ijtimoiy   va   jamoatchilik   tashkilotlari,   xodimlariga   aniq,
ilmiy asoslangan maslahatlar berish;
2.   Ta’lim,   taraqqiyot,   tarbiya,   kasb   tanlash   va   turmush   qurish,   o’zaro
munosabat,
muommila va muloqot sirlari, tengdoshlar va voyaga etmaganlar munosabati,
masalan,   dunyoqarash,   qobiliyat,   iqtidor   muammolari   yuzasidan   individual,
guruhiy, jamoaviy tarzda maslahatlar uyushtirish;
3. Ma’muriyatga, bolalar, o’quvchilar, talabalarga (yotoqxonada, klublarda,
kutubxonalarda)   qiziqtiruvchi   masalalar   bo’yicha   bolalar,   o’quvchilar,
talabalarning
psixik  o’sishi   xususiyatlariga  oid  ma’lumot   berishi,   o’g’il   va  qizlarni   asrab  olish,
onalik   va   otalikdan   mahrum   qilish,   tashkilotlarni   g’amxo’rlik   va   vasiylik
30 to’g’risidagi   qabul   qilgan   qarorga   munosabati,   shaxs   taqdirini   hal   qilishda
qatnashishi va maslahatli fikr berishi lozim;
4. Ota onalarga bolaning psixik rivojlanishi xususiyatlarini shaxs sifatida
shakllanishi, o’zaro munosabat maqomlari, bunda farzandlarning yoshi, jinsi,
individual-tipologik   xususiyatlari   muammosi   bo’yicha   ilmiy-amaliy   maslahatlar
beradi;
5. Yangi tipdagi maktablarga o’rta-maxsus va kasb-hunar kolleji o’quvchilari,
akademik litsey talabalariga ularning imkoniyati, istiqboli to’g’risida ilmiy –
amaliy
xususiyatga   molik   konsultativ   ishlar   olib   borish   yoshlarni   saralash,   tanlash,
kasbga
yaroqlilik   darajasini   aniqlash,   tanlov   komissiyasida   maslahatchi   sifatida   ishtirok
etish.
Mazkur ishlar ta’lim sub’ektlarini maktabda, litchelarda, universitetlarda
o’qitish   davomida   psixologik   pedagogik   jihatdan   chuqurroq   o’rganishga
yo’naltirilgan   bo’lib,   ularning   individual   xususiyatlarini,   ta’lim   tarbiyadagi
nuqsonlarning   sabablarini   aniqlashga   mo’ljallangandir.   Diagnostik   ishlar   guruhiy
yoki individual tarzda o’tkaziladi. Bu asnoda amaliy psixolog quyidagi vazifalarni
bajaradi. Maslahatberish ishlari-amaliyotchi psixologning asosiy faoliyat turlaridan
biridir. 
Maslahat   berish   ishlari   o’qituvchilar,   o’quvchilar,   ota-onalar   uchun   olib
boriladi.   Maslahat   berish   ishlari   individual   va   guruhiy   bo’lishi   mumkin.
Amaliyotchi   psixologlar   ish   tajribasini   umumlashtirish   shuni   ko’rsatadiki,
o’qituvchilar   ko’pincha   psixologga   quyidagi   muammolar   bo’yicha   murojaat
qiladilar,   turli   fanlar   bo’yicha   o’quvchilarning   o’zlashtirishdagi   qiyinchiliklar,
tortinishlar   yani   o’zlarida   bo’lgan   malumotni   ham   ayta   olmasliklari,   bolalarning
o’qiy   olmasligi   va   istamasligi,   guruhda   nizoli   vaziyatlar,do’slashishdagi   o’z   aro
muommolar,   shaxsiy   pedagogik   ta’sirning   natija   bermasligi,   har   xil   yoshdagi
bolalarning tengdoshlari oila muloqati va bolalar jamoasining shakllanishi, kasbiy
malakalarini   oshirish   yo’llari,   o’quvchilarning   qobiliyatlari,   layoqatlari,
31 qiziqishlarini   aniqlash   va   rivojlantirish   yo’llari,   o’quvchilar   bilan   kasbga
yo’naltirish   ishlarini   olib   borish.   Psixolog   o’quvchi   yoki   talaba   yoshlar   bilan
bevosita aloqada ularda vujudga kelgan muammolarni hal qiladilar.
                               
                            
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Nishanova   Zamira   Taskarayevna   Toshkent   —   «Yangiyul   poligraph
service» — 2007
2. Ismogilova   F.S.   Professionalniy   opit   spesialistov   i   upravlenie   im   v
usloviyax   formirovaniya   rinochnoy   ekonomiki.   Avtoref.   dis.   …doktor.   psixol.
nauk. - Moskva, 2000.-41 s. 
3. Qadirov   B.R.Sposobnosti   i   sklonnosti:   psixofiziologicheskoe
issledovanie. Tashkent:  
4. Klimov Ye.A. "Kak vibrat professiyu" Moskva, 1990. 
5. Klimov   Ye.A.   Psixologo-pedagogicheskie   problemi   professionalnoy
konsultasii. M.: Znanie, 1983-96s. 
6. Kondakov   I.M.   "Individualno   -   psixologicheskie   osobennosti
podrostkov v vibore professii" Moskva, 1989. 
7. F.I.Haydarov,N.I Xalilova.Umumiy psixologiya.T.2010 
8.   Azizxo‘jaeva   N.N.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik
mahorat.T.:  
9. Nizomiy, 2003. 
Internet saytlari.
1. http://Zivonet.uz
2. http://edu.uz
3. www.nadlib.uz
4.  http://teoriya.ru
33