Ta’limning uslubiy qonuniyatlari va (prinsp) tamoyillari

1 Ta’limning uslubiy qonuniyatlari va  ( prinsp )  tamoyillari
MUNDARIJA.
Kirish……………………………………………………………………….........3
I.BOB . Ta’limning uslubiy qonuniyatlari va  ( prinsp )  tamoyillari
1.1. Qonuniyat va tamoyil tushunchalarining mazmuni………………………….6
1.2. Ta`lim jarayonining maqsad va vazifalari…………………………………..10
II.BOB .  Ta’limda muntazamlilik va izchillik.
2.1. Ta`lim jarayonining umumiy va xususiy qonuniyatlari…………………….14
2.2. Ta’lim (prinsip) tamoyillari…………………………………………………17  
Xulosa……………………………………………………………………………29
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………….30 
                                                     
2 Kirish.
Dolzarbligi.   Ta’lim ,   bilim   berish,   malaka   va   ko nikmalar   hosil   qilishʻ
jarayoni,   kishini   hayotga   va   mehnatga   tayyorlashning   asosiy   vositasi.   Ta lim	
ʼ
jarayonida   ma lumot   olinadi   va   tarbiya   amalga   oshiriladi.   Ta lim   tor   ma noda	
ʼ ʼ ʼ
o qitish   tushunchasini   anglatadi.   Lekin   u   faqat   turli   tipdagi   o quv   yurtlarida	
ʻ ʻ
o qitish   jarayonini   emas,   oila,   ishlab   chiqarish   va   boshqa   sohalarda   ma lumot
ʻ ʼ
berish jarayonini ham bildiradi.  
Ta limning   mazmuni   va   mohiyati   jamiyatning   moddiy   va   madaniy	
ʼ
taraqqiyoti darajasi bilan belgilanadi. Ijtimoiy munosabatlar, umumiy ma lumotga	
ʼ
bo lgan   ehtiyoj,   kishilarning   kasbiy   tayyorgarligiga,   ta lim   haqidagi   pedagogik	
ʻ ʼ
g oyalarga   qarab   kishilik   jamiyati   taraqqiyotining   turli   bosqichlarida   ta limning
ʻ ʼ
mohiyati, metodi, tashkiliy shakllari o zgarib borgan .	
ʻ
Ta lim   mohiyat-e tibori   bilan   dars   berish   jarayonini,   ya ni	
ʼ ʼ ʼ
pedagog(o qituvchi) faoliyatini, umuman o quvchining bilish, o rganish faoliyatiga
ʻ ʻ ʻ
rahbarlik   qilishni   hamda   uqish   jarayonini,   ya ni   o quvchi   faoliyatini   bildiradi.	
ʼ ʻ
Ta lim   jarayoni   ta lim   beruvchi	
ʼ ʼ   —   o qituvchi   va   ta lim   olayotgan   o quvchilar	ʻ ʼ ʻ
faoliyatining yig indisidan iborat. Ta lim va tarbiya jarayonida shaxsning sifatlari,	
ʻ ʼ
dunyoqarashi,   qobiliyati   o sadi.   Ta lim   avlodlar   o rtasidagi   ma naviy   vorislikni	
ʻ ʼ ʻ ʼ
ta minlaydi:   kishilarning   ijtimoiy,   tarixiy   tajribalari   yosh   avlodga   ta lim   orqali	
ʼ ʼ
o tadi.
ʻ
Ta lim   haqida   turli   nazariyalar   mavjud.   Ba zi   nazariyalar   ta limni	
ʼ ʼ ʼ
jamiyatning   ijtimoiy,   iqtisodiy   tuzilishiga   bog liq   bo lmagan   hodisa   sifatida	
ʻ ʻ
baholasalar, ba zisi  ta limning sinfiy xarakterga ega ekanligini, u jamiyatning har	
ʼ ʼ
bir a zosida muayyan siyosiy, falsafiy, axloqiy, huquqiy qarashlarni shakllantirish	
ʼ
maqsadi sari qaratilganligini ta kidlaydi.	
ʼ
3 Ta limning   maqsadi   ob yektiv   hayot   talablariga   muvofiq   holda   o zgaribʼ ʼ ʻ
borgani   kabi,   ta limning   xarakteri,   yo nalishi   ham   uning   maqsadiga   muvofiq	
ʼ ʻ
o zgarib   boradi.   Ta lim   dialektik   tarzda   taraqqiy   etib   boradigan   ichki   ziddiyatlar	
ʻ ʼ
jarayonidir.   Ta lim   bilish   qobiliyatlari,   his-tuyg ular,   idrok,   shaxsni   tarkib	
ʼ ʻ
toptiruvchi   kuchli   omildir.Ta lim   jamiyat   qurilishining   muhim   muammolarini   hal	
ʼ
qilish   —   jamiyatning   moddiy-texnika   bazasini   yaratish,   ijtimoiy   munosabatlarni
tarkib   toptirish,   yangi   kishini   tarbiyalashga   yordam   beradi.   Ta lim   o quvchining	
ʼ ʻ
bilish   qobiliyatini   o stiruvchi   asosiy   omildir.   O quvchilar   qobiliyatini	
ʻ ʻ
o stirishgqaratilgan   tizimlar   muayyan   didaktik   qoidalar   tarzida   namoyon   bo ladi.	
ʻ ʻ
Didaktik tamoyillarda ta limning mazmuni va jarayonlariga qo yilgan talablar 	
ʼ ʻ
belgilanadi.                                          
Ta limning   maqsadi   va   vazifalari   ijtimoiy   tuzum,   shuningdek   muayyan	
ʼ
o quv   yurtlari   funksiyasiga   muvofiq   tarixan   o zgarib   boradi.   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
Respublikasining   1997-yil   29-avgustda   qabul   qilingan   „Ta lim   to g risida“gi	
ʼ ʻ ʻ
qonuni   va   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   Ta lim   tizimining   barcha	
ʼ
yo nalishlarini   takomillashtirish   va   rivojlantirish   uchun   keng   imkoniyatlar   ochib	
ʻ
berdi.   1996-yildan   boshlab   lotin   imlosiga   asoslangan   yangi   o zbek   alifbosi   joriy	
ʻ
etildi   va   shu   yildan   boshlab   yangi   yozuv   asosida   dasturlar,   qo llanmalar   va	
ʻ
darsliklar   yaratishga   kirishildi,   o qituvchilar   lotin   imlosi   asosidagi   yangi	
ʻ   o zbek	ʻ
alifbosi   bo yicha   qayta   tayyorlash   kurslaridan   o tkazildi.   Xalq   ta limi   bo limlari	
ʻ ʻ ʼ ʻ
qoshida   bolalarni   maktab   ta limiga   tayyorgarligini   belgilaydigan   „Tashhis	
ʼ
markazlari“ tashkil etildi. O quvchilarning bilim va ko nikmalarini reyting asosida	
ʻ ʻ
nazorat   qilish,   maktab   bitiruvchilarini   yakuniy   attestatsiyasini   kompyuter
yordamida   test   orqali   amalga   oshirish,   Ta lim   amaliyotini   diagnostik   taxdil   etish,	
ʼ
Ta lim   muassasalarida   marketing   tizimidan   foydalanish   kabi   qator   pedagogik	
ʼ
yangiliklar joriy etildi .
4 Ta lim   mazmuni   uning   maqsadiga   muvofiq,   ijtimoiy   shartsharoit,   fan   vaʼ
texnika,   san at   holati   va   shu   kabini   hisobga   olgan   holda   belgilanadi.   Kasbhunar	
ʼ
kollejlari, o rta maxsus va oliy o quv yurtlaridagi Ta limning mazmuniga umumiy
ʻ ʻ ʼ
ma lumotdan tashqari muayyan kasb va mutaxassislik uchun zarur bo lgan maxsus	
ʼ ʻ
bilim, malaka va ko nikmalar ham kiradi. Ta lim mazmuni o quv reja va dasturlari,	
ʻ ʼ ʻ
darslik va boshqalarda yoritiladi. Ta limda qo yilgan maqsadga erishish uchun turli	
ʼ ʻ
metod,   vosita,   tashkiliy   tizim   va   shakllar   (ma ruza,   suqbat,   tajribalar   o tkazish,	
ʼ ʻ
ko rgazmali   qurollarni   qo llash,   kuzatish,   mashq   va   shu   kabi)dan   foydalaniladi.	
ʻ ʻ
O quv jarayonida texnik vositalar  (kino, televideniye, radio, kompyuter, EHM va
ʻ
boshqalar)ni keng qo llash ta lim metodini ishlab chiqishga katta ta sir ko rsatadi.	
ʻ ʼ ʼ ʻ
ta limni   tashkil   etishning   umumiy   ta lim,   alohida   (individual)   ta lim,	
ʼ ʼ ʼ
tashkiliy   ta lim,   sinfdars   ta limi,   kurs   tizimi   ta limi   va   boshqa   turlari   mavjud.	
ʼ ʼ ʼ
Hozirgi   sharoitda   ijtimoiy   talablar,   o quvchilarning   imkoniyati   va   ehtiyojlariga	
ʻ
muvofiq ta lim tobora takomillashtirilib, yangi metod va shakllari ishlab chiqiladi	
ʼ
Kurs ishining maqsadi:    Ta’limning uslubiy prinsplari maqsad va 
vazifalarini tahlil qilish.
Kurs   ishi   vazifalari:   Qonuniyat   va   tamoyil   (prinsp)   tushunchalarini
mazmuni, mohiyatini tushuntirish
Ta’lim jarayoning umumiy va xususiy qonuniyatlari haqida tushuncha berish
Kurs ishi tarkibi:    Kirish, II bob,    xulosa,    foydalanilgan adabiyotlar, 
ilovalardan iborat.
         
5       
I.BOB. TA’LIM JARAYONINING QONUNIYATLARI VA
(PRINSIP) TAMOYILLARI.
                  1.1 Qonuniyat va tamoyil tushunchalarining mazmuni.
O’qituvchi   faoliyatining   muvaffaqiyati   avvalo   u   didaktik   (prinsip)
qonuniyalarni   qanchalik   to’g’ri   amalga   oshirishiga   bog’liq.   Ta’lim   qonuniyatlari
bu   -   o’qitish   jarayoniga   qo’yiladigan   talablar   yig’indisidir.   Ta‘lim   qonuniyatlari
o’quvchi   va   o’qituvchi   orasidagi   eng   muhim   ichki   ahamiyatni   aks   ettiradi.
O‘zbekiston Prezidenti Sh. Mirziyoyev 2017-yil 7-fevral kungi farmoni bilan 2017
—2021-yillarda   O‘zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatlar strategiyasini tasdiqladi. Bu haqda Strategiya loyihasi dolzarb
hamda   aholi   va   tadbirkorlarni   tashvishga   solayotgan   masalalarni   kompleks
o‘rganish,   qonunchilik,   huquqni   muhofaza   qilish   amaliyoti   va   xorijiy   tajribani
tahlil   qilish   yakunlari   bo‘yicha   ishlab   chiqildi.   Hujjat   internetda   e’lon   qilinib,
ekspertlar   va   jamoatchilikning   keng   muhokamasidan   o‘tdi.   Ijtimoiy   sohalarning
6 rivojlantirishida  milliy  mustaqillik  prinsiplari  va   xalqning  boy  intellektual   merosi
va umumbashariy qadriyatlarining ustuvorligi asosida ta’limning barcha darajalari
va   bo’g’inlarida   ta’lim   oluvchilarning   ma’naviy   va   ahloqiy   fazilatlarini
rivojlantirishga   hamda   ta’limni   boshqarish   tizimini   takomillashtirish,   jamoat
boshqaruvi   shakllarini   rivojlantirish,   ta’lim   muassasalarini   mintaqalashtirishga
e`tibor qaratilgan.  Ma’lumki, qonuniyat-bu barqaror, zaruriy u yoki bu xodisalar va
jarayonlar   o’rtasidagi   mutanosiblik   va   muhim   aloqa.   Ijtimoiy   ehtiyojlar   va
sharoitlar   o’quv   jarayonining   harakteri,   uning   vazifalari,   mazmuni,   shakllari,
usullari   va   vositalari   qonuniy   ravishda   aniqlab   beradi.   Agar   o’qitish   jamiyat
talablarini   e’tiborga   olmasa,   u   holda   uni,   albatta,   qayta   ko’rish,   takomillashtirish
kerak.   Demak,   ta’lim   berish,   tarbiyalash   va   o’quvchilarning   umumiy
rivojlanishlarini   bir   butunlikda   amalga   oshirish   zarur.   Ifodalangan   qonuniy
didaktik   aloqalarni   va   o’qitish   qoidalarini   ilmiy   asoslangan   o’zaro   bog’lanishda
qo’llash ko’nikma va malakalarni cuqur,puxta , ongli va  ta’sirli   o’zlashtirilishini
ta’minlaydi.   O’qitishni   aynan   shunday   natijaga   qaratish   uning   onglilik,   puxtalik,
ta’sirchanlik   qoidalarini   harakterlaydi.Ta’limning   mazmuni   hayot,   hozirgi   zamon
fani   bilan  bog’langan   bo’lganligi   uchun  ham,   vazifalarda  mamlakatning   iqtisodiy
rivojlanishini   jadallashtirish   muammolari,   ishlab   chiqarishni   mexanizatsiyalash,
avtomatlashtirish,   kompyuterlash   kabilar   asosida   intensivlash   o’z   aksini   topishi
kerak.
Har bir o’qituvchi shuni anglab yetishi muhimki, o’quv jarayonini samarali
ko’rish   -   bu,   ishda   o’zini   oqlagan   pedagogik   qonuniyatlar,   qoidalar,   didaktik
qoidalarni   hozirgi   zamon   sharoitidagi   yangi   masalalarni   xal   qilishda   ijodiy
foydalangan   holda,   ulardan   butunlay   va   o’zaro   aloqada   foydalanish
demakdir.O’qitishning   muqobil   tomonlarini   tanlash   uchun   butun   qonuniyatlar
birligini va didaktik qoidalarini e’tiborga olish zarur.O’qitish qonuniyatlaridan uni
7 samarali   tashkil   qilishga   nisbatan   muayyan   muhim   talablar   kelib   chiqadiki,   buni
o’qitish   qoidalari   deb   ataladi.   O’qitish   qoidalarini   bilish   o’qitishning   zarur
usullarini   yanada   ishonchliroq   tanlashga   imkon   beradi   Ta’lim   qoidalari   -
o’qituvchining   faoliyatini   va   o’quvchilar   tomonidan   ilmiy   bilmlarning
o’zlashtirilishi,   tegishli   ko’nikma   va   malakalar   hosil   qilishning   asosiy   q   ularga
o`zlashtirilgan ilmiy bilimlarning turmushda bilish ko`nikma va malakalarni hosil
qilish   talabalarning   o`z   ichiga   oladi.Ta’limning   ilmiy   bo`lishi   prinsipi   ta`lim
jarayonida   o`quvchilarning   hozirgi   fan   va   texnika   taraqqiyot   darajasiga   muvofiq
keladigan   ilmiy   bilimlar   bilan   qurollashtirishni   hamda   maktab   ta`limi   davomida
yoshlarni   ilmiy   bilimlar   bilan   tanishtirib   borishni   ta`minlashga
qaratilgan.Didaktikaning   ilmiylik   prinsipi   maktab   ta`limining   mazmunigagina
aloqador   bo`lib   qolmay,   o`qitish   meto`dlariga   ham   aloqadordir.U   maktab   ta`limi
jarayonida   fan-texnika   yutuqlaridan   foydala     olishga   qaratilgan   o`qitish
meto`dlarini   ham   takomillashtirishni   talab   qiladi.Shuningdek   o`quvchilarning
umumiy  tayyorgarligi,  saviyasi   va  yosh   xususiyatlariga  mos   keladigan  eng  sodda
shakldagi ilmiy tadqiqot metodlari bilan tanishtirishni ham talab qiladi. 
Ayniqsa o`quvchilarni, atrofni, narsa, voqea va hodisalarni mustaqil suratda
kuzatish   eksperiment   o`tkazish,   dastlabki   ilmiy   tadqiqot   metodlari   bilan
tanishtirishni talab qiladi.
Didaktikaning   ilmiylik   prinsipi   o`quvchilar   ilmiy   materialistik
dunyoqarashlarni shakllantirishga, atrofni o`rab olgan ob`ektiv borliqni o`rganish,
bilishga bo`lgan qiziqishlarni o`stirish, shuningdek ularning mustaqil ravishda o`z
ma’lumotlarini   oshirishga   mustaqil   ilmiy   ishlar   olib   borishga   bo`lgan
moyilliklarini   rivojlantirish   ham   zarur   bo`lgan   ko`nikma   va   malakalar   hosil
qilishga olib keladi.
8 Talimning   ilmiylik   prinsipi.   Maktablarimizda   ta`limning   ilmiy   bo’lishi
prinsipi   ta`lim   jarayonida   o`qchilarning   tabiat,   jamiyat   va   kishi   tafakkuri
taraqqiyoti   haqidagi   qonun   va   qoidalarni   dialektik   materialistik   asosda   egallab
olishlarini,   atrofini   o`rab   olgan   ob`yektiv   borliqdagi   predmet,   narsa,   hodisa   va
voqealarning bir-biriga bog`liqligi, hamisha harakatda va rivojlanishda ekanligin`i
ilmiy   asoslarini   anglab   olishlarini,   fakt   va   hodisalarni   mustaqil   tahlil   qilish   va
xulosalar chiqarish, shunindek, ularga o`zlashtirilgan ilmiy bilimlarning turmushda
bilish ko`nikma va malakalarni hosil qilish talabalarning o`z ichiga oladi.
Ta’limning ilmiy bo`lishi prinsipi ta`lim jarayonida o`quvchilarning hozirgi
fan   va   texnika   taraqqiyot   darajasiga   muvofiq   keladigan   ilmiy   bilimlar   bilan
qurollashtirishni   hamda   maktab   ta`limi   davomida   yoshlarni   ilmiy   bilimlar   bilan
tanishtirib borishni ta`minlashga qaratilgan.Didaktikaning ilmiylik prinsipi maktab
ta`limining   mazmunigagina   aloqador   bo`lib   qolmay,   o`qitish   meto`dlariga   ham
aloqadordir.U  maktab  ta`limi   jarayonida   fan-texnika  yutuqlaridan  foydala   olishga
qaratilgan o`qitish meto`dlarini ham takomillashtirishni talab qiladi. 
Shuningdek   o`quvchilarning   umumiy   tayyorgarligi,   saviyasi   va   yosh
xususiyatlariga mos keladigan eng sodda shakldagi ilmiy tadqiqot meto`dlari bilan
tanishtirishni   talab   qiladi.   Ayniqsa   o`quvchilarni,   atrofni,   narsa,   voqea   va
hodisalarni   mustaqil   suratda   kuzatish,   eksperiment   o`tkazish,   dastlabki   ilmiy
tadqiqot meto`dlari bilan tanishtirishni talab qiladi.
Didaktikaning   ilmiylik   prinsipi   o`quvchilar   ilmiy   materialistik
dunyoqarashlarni shakllantirishga, atrofni o`rab olgan ob`ektiv borliqni o`rganish,
bilishga bo`lgan qiziqishlarni o`stirish, shuningdek ularning mustaqil ravishda o`z
ma’lumotlarini   oshirishga   mustaqil   ilmiy   ishlar   olib   borishga   bo`lgan
moyilliklarini   rivojlantirish   ham   zarur   bo`lgan   ko`nikma   va   malakalar   hosil
qilishga olib keladi. 
9 Ta`lim   va   tarbiyaning   birligi   Ta ` lim   jarayonida   o ` quvchini
tarbiyalash ,   jamiyatda   o`z   o`rnini   topishga   yo`naltirish,   ularga   barkamol   shaxs
hislatlarini   singdirish   asosiy   o`rinni   tutmog`i   lozim.   Buning   uchun:   a
o`zlashtirilayotgan   ilmiy   bilimlar   orqali   o`quvchilarda   ilmiy   materialistik   asosda
dunyoqarash tarkib toptirish; shu jarayonda o`quvchilarga muayyan ma`naviy sifat,
umuminsoniy ahloq meyorlarini singdirish;
  o`quvchilarning   aqliy   kamoloti   va   qobiliyatlarini   yanada   rivojlantirib
borish   nazarda   tutiladi.   Ta`lim-tarbiyaning   birligini   taminlash,   ta`lim   jarayonini
to`g`ri   tashkil   etish   va   xilma-xil   o`qitish   meto`dlaridan   unumli   foydalana   olishga
ko`p   jihatdan   bog`liqdir.   Ta`lim   bilan   tarbiyaning   birligini   ta`minlamoq   uchun
ayniqsa:   bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   mazmuni   ham   ilmiy,   ham
g`oyaviy jihatda to`g`ri yo`nalishga ega bo`lish o`qitilayotgan mavzuning ilmiy va
tarbiyaviy mohiyatini ochib berish;
bayon   ilmiy   bilimlarning   puxta   va   mustahkam   o`zlashtirish   hamda
turmushda ularga amal qilinishi;
g)   ta`lim   jarayoni   o`quvchilarning   qiziqishini   orttirish,   faollik   va
tashabuskorliklarni oshirishga qaratilgan bo`lishi;
d) ta`lim jarayonida o`quvchilarning saramjonlik, uyushqoqlik, intizomlilik
va javobgarlikni sezish, jamoatchilik hamda o`zaro yordam hislarini tarbiyalashga
alohida ahamiyat bermog`i lozim.
Ta`lim nazariyasining amaliyot bilan birligi prinsipi eng asosiy va yetakchi
prinsipdir. Nazariyaning amaliyot bilan birligi masalasi  faqat didaktik prinsipgina
bo`lmay qolmay, balki o`quv tarbiya ishlarining hamma tomonini o`z ichiga oladi.
Maktab   ta`limi   tizimida   nazariya   bilan   amaliyotning   birligi   prinsipi   dastavval
o`quv   predmetlarning   mazmuni   va   harakteriga   bog`liq   holda   o`qish   jarayonida
amalga   oshiriladi.   Ilmiy   bilimlar   puxta   egallash,   uning   bir-biriga   mustahkam   va
10 uzviy bog`liq bo`lgan ikki tomonini:Ta`lim jarayonida nazariya bilan amaliyotning
birligi   prinsipi   izchillik   bilan   amalga   oshirilishi   oqibatidagina   o`quvchilar   o`quv
materiallarining   tub   mohiyatini,   tabiat   va   jamiyat   taraqqiyot   qonunlari
1.2 Ta’lim jarayoning umumiy va xususiy qonuniyatlari
Ta’lim-tarbiya   sifatini   oshirish   va   bunda   didaktik   tamoyillarga   yondashish
mexanizmlarini tadqiq qilish hozirgi kunda o’z yechimini to’liq topgan emas.
Pedagogika   fani   yuksalishiga   ko’plab   olimlar   o’z   hissalarini   qo’shib
kelishgan. A. Zunnunov, U. Mahkamov, J. Hasanboyev, R.Jo`rayev, K.Hoshimov,
S.Nishonova,   O.Hasanbayeva,   O.To`rayeva,   O`.Tolibov,   X.Ibragimov   kabi   yirik
olimlarimiz   pedagogika   fanining   hozirgi   kundagi   dolzarb   masalalari   yuzasidan
tadqiqotlar olib borib, uning rivojiga muhim hissa qo`shib kelmoqdalar.
Ta'lim   nazariyasi,   didaktika,   ta’lim   qonuniyatlari   va   tamoyillari   masalalari
o’zbek mutafakkirlari va ma'rifatpavarlarining, pedagog olimlari:
(S.Rajabov,   A.Munavvarov,   O.Roziqov,   R.Mavlonova,   N.Toxtaxodjayeva,
J.Hasanboyev,   U.Mahkamov   va   boshqalar)   ning   ham   diqqat-e'tiborida   bo’lib
kelgan.   Ular   tomonidan   yaratilgan   darslik   va   qo’llanmalarda   didaktik   prinsiplar
mohiyati yoritilgan.
Pedagog olimlarimiz M.  Ochilov, N. Sayidahmedov, J.  G’. Yo’ldoshev,  N.
Azizxodjaeva,   M.To’xtaxodjayeva,   R.Mavlonovalarning   ishlarida
ta’limqonuniyatlari   va   prinsiplariga   to’xtab   o’tilgan.   O.Roziqov,   B.Azizov,
G.Najmiddinovalarning “Umumiy didaktika”sida ta’lim prinsiplari tizimi va tavsifi
berilgan.
YA.A.Komenskiyning   buyuk   xizmati   shunan   iboratki,   u   didaktika   tarixida
birinchi marta ta’lim prinsiplarini tartibga solish masalasi bilan shug’ullandi.
“Buyuk   didaktika”   asarining   XV-XVIII   boblarida   amaldagi   prinsiplarpning
11 ko’pchiligi   asoslangan   edi.   1975   yili   YA.A.   Komenskiyning   “Buyuk   didaktika”
asari o’zbek tilida M.Ochilov muharrirligida chop etilgan.
Bu   sohada   mutafakkirlarimizdan   Ibn   Sinoning   fikrlari   ham   o’ziga   xosdir.
Uning «bilim orqali erishiladigan natijalar» haqidagi ta'limoti o’qitish nazariyasida
alohida   o’rin   egalladi.   Uning   fikricha,   buyumlarni   chinakam   bilish,   tashqi
ko’rinishini tahlil qilish, sabablarini aniqlash asosida aql bilan erishiladi. Ibn Sino
aqlning rivojlanish bosqichlarini ishlab chiqqan.
So’ngi yillarda davriy nashrlarda va ilmiy jurnallarda tadqiqot mavzusiga 
doir bir qator maqolalar xam chop etilgan bo’lib, ularda didaktik prinsiplarning 
ayrim jixatlari yoritib berilgan. Zamonaviy fanga aniq qonuniyatlar ko’plab soni 
ma’lumdir. Ular qatoriga quyidagilar kiradi:
1. Didaktik qonuniyatlar.
1. Gnoseologik qonuniyatlar.
2. Psixologik qonuniyatlar.
3. Kibernetik qonuniyatlar.
4. Sotsiologik qonuniyatlar.
5. Tashkiliy qonuniyatlar.
Didaktik tamoyillar (didaktika tamoyillari)   o’quv jarayonining umumiy 
maqsadlari va qonuniyatlariga binoan uning mazmuni, tashkiliy shakl va 
metodlarini belgilovchi boshlang’ich qoidalardir.
Quyidagi   jadvaldan   Sharq   allomalari   Muhammad   al-Xorazmiy,   Abu   Nasr
Forobiy, Al-Kindiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Muslihiddin Sa’diy,
Abdurahmon   Jomiy,   Alisher   Navoiylar   ham   ta’limning   ilmiyligi,   ongliligi,
ko’rgazmaliligi, tushunarliligi, ketma-ketligi, muntazamligi, moslashuvchanligi va
mustaqilligi,   shuningdek,   bolaning   individual   xususiyatlari,   layoqati   va
qobiliyatlarini   hisobga   olish,   ta’limni   insonparvarlashtirish   kabi   qoida   va
12 tamoyillarini   ifoda   etib   berganlari   anglanadi   (1-ilovaga   qarang).   Ushbu
mutafakkirlarimizning quyidagi tamoyillarni ilgari surganini ko’rishimiz mumkin:
Al-Xorazmiy   (757-850 yillar)
Mustaqillik (ijodiy faollik);
 kuzatilgan voqea va hodisalarni tushuntirishda muntazamlik, ketma-
ketlik;
Al-Kindiy   (800-871 yillar)
o’qitishning   ilmiyligi va ongliligi ;
 anglash faoliyatini faollashtirish;
 mantiqiy fikrlash;
 k´rgazmalilik;
 tizimlilik, ketma-ketlilik va hokazolar
Al-Forobiy   (870-950 yillar)
- amaliy va nazariy bilimlar ning hayot bilan bog’liqligi
- ilmiy bilimning qulayligi (anglashning ilmiy metodi);
- mantiqiylik va ketma-ketlik;
- ilmiylik, ko’rgazmalilik, tizimlilik (kuzatish va tajriba);
Al-Beruniy   (973-1050 yillar)
o’quvchilarni ilmiy ma’lumot bilan qurollantirish;
 ilmiy amaliyot;
 tajriba va kuzatish;
 o’qishning qulayligi (yaqindan uzoqqa, ma’lumdan no’malumga va 
boshqalar)
Ibn  Sino   (980-1037 yillar)
o’qitish tamoyillari: a) bolani birdaniga kitobga bog’lash mumkin emasligi; b) bola
bilan o’tkaziladigan mashqlar me’yorlashtirilgan va kuchiga mos, jamoaviy, uning 
13 jismoniy mashqlarga muvofiq, bolaning qobiliyatini hisobga olishlik; v) o’qishda 
yengildan og’irga muntazam borish; g) ko’rgazmalilik tamoyili; d) bolaning 
alohida shaxsiy xususiyatlarini hisobga olish metodlari: a) materialni bayon etishda
tizimlilik va ketma-ketlik; b)mantiqiy fikrlash; v)nazariya va amaliyotning o’zaro 
bog’liqligi; g)umumiydan xususiyga o’tish; d)o’quvchilarning mantiqiy fikrlashi; 
j)shaxsiy kuzatish; z)tajriba, amaliyot va boshqalar.
Sa’diy   (1184-1291 yillar)
 bilimlarni amaliyotda qo’llash;
 aqliy qobiliyatni rivojlantirish;
 tizimlilik, bilimning tushunarliligi;
 shaxsning faolligi tamoyili;
 bilimning hayotiyligi amaliyot bilan bog’liqligi
 mehnat ta’limi va boshqalarning yetakchilik roli
Jomiy   (1414-1492 yillar) ilmiylik;
 amaliylik;
 tizimlilik;
muntazamlik;
 qulaylik;
Yuqorida   qayd   etilgan   fikrlardan   bugungi   kun   o ’ qituvchisi   shaxsiga
nisbatan   qo ’ yilayotgan   talablar   mazmuni   anglaniladi .   O ’ qituvchi   ( pedagog )
pedagogik ,   psixologik   va   mutaxassislik   yo ’ nalishlari   bo ’ yicha   maxsus   ma ’ lumot ,
kasbiy   tayyorgarlik ,   yuksak   axloqiy   fazilatlarga   ega   hamda   ta ’ lim   muassasalarida
faoliyat   ko ’ rsatuvchi   shaxs   sanaladi .
Ta ’ lim   jarayonini   muvaffaqiyatli   tashkil   etish   unga   ta ’ sir   etuvchi   omillarga
bog ’ liqdir .  Bu   omillar   ichki   va   tashqi   omillardir .
14 Ichki   omillarga   diqqat   va   ustanovkalar ,   qiziqish   kiradi ,   ya ’ ni   ta ’ lim
jarayonida   o ’ qituvchining   o ’ quvchilar   diqqatini   tashkil   qilishi ,   turlicha   diqqat
xususiyatlaridan   foydalana   olishi ,   diqqatning   barqarorlik   va   ixtiyoriylik
xususiyatini   shakllantirishdagi   usullardan   foydalanib   talaba   diqqatini   rivojlantirib
borishdir .   Shuningdek ,   o ’ quvchilarni   ham   o ’ ziga   jalb   qilish ,   o ’ zlashtirishda
qiynaladigan ,   diqqati   tarqoq   talabalar   bilan   o ’ zaro   munosabatlar   o ’ rnatishi   ta ’ lim
muvaffaqiyatini   belgilaydi .
O ’ quvchi   har   qanday   ta ’ lim   jarayonida   ham ,   u   o ’ quvchini   qiziqtiradimi ,
zeriktiradimi   undan   qatiy   nazar   dastur   mazmunini   egallashga   tayyor   turishlari ,
ustanovkalar   ko ’ p   jihatdan   o ’ qituvchi   shaxsiga   bog ’ liqdir .
Shuningdek,   ichki   omillarga   bolaning   dangasaligi,   sustligi,   o’z   irodasini
tashkil qila olmasligi, layoqatining pastligi ham kiradi.
Tashqi   omillarga   o’quv   materialining   mazmuni   va   shaklini   maqsadga
yo’naltirish   darajasi,   talabaning   bir   sinfda   yoki   kursda   ikki   yil   qolishi,   bir   ta’lim
muassasasidan   ikkinchisiga   ko’chib   o’tishi,   o’qituvchilarni   o’zgarib   turishi   va
ularni o’quv jarayoniga munosabati, talabaning kasal bo’lib qolishi kabilar kiradi
15 II.BOB. TA’LIMDA MUNTAZAMLILIK VA IZCHILLIK
2.1 Ta’lim- tarbiya sifatini oshirishda didaktik yondashuv
Ta’lim   va   kadrlar   tayyorlash   sohasida   ilg’or   amaliy   ilmiy   tadqiqotlar
o’tkaziladi, ta’lim sifati davlat ta’lim standartlariga muvofiq kelishini tashkil etish
va ta’minlash maqsadida pedagogika va ta’lim sohasida ilmiy tadqiqotlar va ilmiy–
uslubiy   qo’llanmalar   ishlab   chiqish   faollashtiriladi.   Fundamental   va   amaliy   fan
sohasidagi   ilmiy   kadrlarning   ta’lim   jarayonidagi   ishtiroki   rag’batlantiriladi,
pedagogik   va   ilmiy–tadqiqot   jarayonlarining   aloqasi   ta’minlanadi.   Yoshlarning
fan–texnika   sohasidagi   ijodkorligi   har   tomonlama   qo’llab   quvvatlanadi.   Nihoyat,
Kadrlar tayyorlash milliy modelining beshinchi tarkibiy qismi ishlab chiqarishdir.
Respublikamiz   ta’lim   tizimining   asosini   tashkil   etuvchi   uzluksiz   ta’limni   tashkil
etish va ularni rivojlantirish quyidagi prinsiplar asosida olib boriladi: 
a)   ta’limning   ustuvorligi-uning   rivojlanishining   birinchi   darajali
axamiyatga ega ekanligi, bilim, ta’lim va yuksak intellektning nufuzi;
b)   ta’limning   demokratlashuvi   –   ta’lim   va   tarbiya   uslublarini   tanlashda
o’quv yurtlari mustaqilligining kengayishi, ta’limni boshqarishning davlat jamiyat
tizimiga o’tilishi;
v) ta’limning insonparvarlashuvi- inson qobiliyatlarining ochilishi va uning
ta’limga  bo’lgan  turli-tuman  ehtiyojlarining  qondirilishi,  milliy  va  umumbashariy
qadriyatlar   ustuvorligining   ta’minlanishi,   inson,   jamiyat   va   atrof-   muhit   o’zaro
munosabatlarining uyg’unlashuvi;
g) ta’limning ijtimoiylashuvi ta’lim oluvchilarda estetik boy dunyoqarashni
xosil   qilish,   ularda   yuksak   ma’naviyat,   madaniyat   va   ijodiy   fikrlashni
shakllantirish;
d) ta’limning milliy yunaltirilganligi-ta’limning milliy tarix, xalq an’analari
va   urf-odatlari   bilan   uzviy   uyg’unligi,   O’zbekiston   xalqlarining   madaniyatini
16 saqlab   qolish   va   boyitish,ta’limning   milliy   taraqqiyotning   o’ta   muhim   omili
sifatida e’tirof etish, boshqa xalqlarning tarixi va madaniyatini hurmatlash;
e)   ta’lim   va   tarbiyaning   uzviy   bog’liqligi,   bu   jarayonning   har   tomonlama
kamol topgan insonni shakllantirishga yo’naltirilganligi;
j)   iqtidorli   yoshlarni   aniqlash,   ularga   ta’limning   eng   yuqori
darajasida,izchil   ravishda   fundamental   va   maxsus   bilim   olishlari   uchun   shart-
sharoitlar yaratish.
Ta’limning,   ya’ni   uzluksiz   ta’lim   sohasidagi   islohotlar   quyidagilarni
nazarda tutadi:
-ta’lim   tizimining   kadrlar   salohiyatini   tubdan   yaxshilash,   tarbiyachi,
o’qituvchi, muallim va ilmiy xodimning kasbiy nufuzini oshirish;
-ta’lim   tizimini   tarkibiy   jihatdan   qayta   qurish   ta’lim,   fan,   texnika   va
texnologiyaning,   iqtisodiyot   va   madaniyatning   jahon   miqyosidagi   zamonaviy
yutuqlarni hisobga olgan holda kasb-hunar ta’limi dasturlarini tubdan o’zgartarish;
-majburiy   umumiy   o’rta   ta’limdan   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limiga
o’tishni ta’minlash;
-maxsus, kasb-hunar ta’limining markazlari sifatida fan va ishlab chiqarish
integratsiyalashgan yangi tipdagi o’quv muassasalarini vujudga keltirish;
-ilg’or   texnologiyalarni   keng   o’zlashtirish,   iqtisodiyotdagi   tarkibiy
o’zgarishlar, chet el investitsiyalari ko’lamlarining kengayishi, tadbirkorlik, kichik
va xususiy  biznesni   rivojlantirish   bilan   bog’liq   ya’ni   kasb-hunar   va
mutaxassisliklar   bo’yicha   kadrlar,   shu   jumladan   boshqaruv   tizimi   kadrlarini
tayyorlash, qayta tayyorlash va   ularning malakasini oshirish
-milliy   mustaqillik   prinsiplari   va   xalqning   boy   intellektual   merosi   va
umumbashariy qadriyatlarining ustuvorligi asosida ta’limning barcha darajalari va
bo’g’inlarida ta’lim oluvchilarning ma’naviy va ahloqiy fazilatlarini rivojlantirish;
17 Didaktlar   ta’lim   prinsiplari   mohiyatini   yoritishda   turli   nuqtai   nazarlarni
asos   qilib   olishgan.   K.   Sosinitskiyning   fikricha.   Ta’lim   prinsiplari   umumiy
qonuniniyatlar  bo’lib,  ular  o’quv-tarbiya  jarayonida  qat’iy  rioya   qilish   yo’li  bilan
amalga   oshiriladi.   Uning   fikricha,   har   bir   prinsip   ta’lim   jarayonining   muayyan
komponentiga   taaluqli:   ko’rsatmalilik   prinsipi   ta’lim   vositalariga,   bola   shaxsini
rivojlantirish prinsipi ta’lim maqsadiga bog’liq.
Ta’lim prinsiplarini o’quv- tarbiya jarayoni komponentlariga bog’lab bayon
etish   tendensiyasi-   moyilligi   Y.   K.   Babanskiy   tadqiqotlarida   ham   uchraydi:
ta’limning   ilmiyligi,   hayot   va   ishlab   chiqarish   bilan   bog’liqligi,   sistemalilik,
izchillik,   tushunarlilik   prinsiplari   ma’lumot   mazmuniga   ko’ra,   onglilik   va   faollik
ta’lim   metodlari,   vositalarini   o’zaro   uyg’unlashtirish   prinsiplari   ta’lm   metodlari
hamda   vositalariga   ko’ra,   o’quvchilarning   indivudial   guruh   va   frontal   ishlarini
qo’shib   olib   borish   prinsipi   ta’lim   turlariga   ko’ra,   bilim   va   maalakalarning
puxtaliga prinsipi ta’lim natijalariga ko’ra belgilanadi.
Ta’lim   prinsiplarini   o’quv-tarbiya   jarayoni   komponentlari   mohiyatidan
kelib   chiqib   belgilash   g’oyasi   ularga   yangicha   yondashishdir.   Ammo   ta’lim
prinsiplarini   o’quv-tarbiya   jarayoni   komponentlari   asosida   belgilash   ularning
umumiy qodalar ekanligini inkor qilishga olib keladi. Zero, ta’lim prinsiplari 
o’quv-tarbiya jarayonining barcha komponentlariga, o’qituvchi va o’quvchi
faoliyatiga,   barcha   o’quv   predmetlarini   o’qitish   masalalariga   daxldor   umumiy
talablar, qodalardir.
Ta’lim prinsiplarini o’quv- tarbiya jarayoni qonuniyatlari asosida belgilash
g’oyasi   ham   mavjud.   N.A.   Sorokni   ta’limning   rivojlantiruvchanlik   va
tarbiyalovchanlik   xususiyatlarini   qonuniyat   sifatida   belgilaydi   va   shular   asosida
ta’lim prinsiplari xususiyatlarini bayon etadi. V.I Zagvyazinskiy ham o’quv-tarbiya
18 jarayonida   amal   qiladigan   qonuniyatlar   va   ta’lim   prinsiplari   o’rtasidagi
aloqadorlikni hisobga olib keyingilarini, ya’ni ta’lim prinsiplarini tasnif etadi.
Prinsiplarni   ta’lim   jarayoni   qonuniyatlaridan   kelib   chiqib   belgilash,
garchand   bu   ularga   yangicha   yondashish   bo’lsa-da,   u   mohiyat   bilan   bilan
zaruriyatgi   tenglashtirishga   hatto   almashtirishga   olib   keladi.   Zotan   qonuniyatlar
kishiga,  uning ongiga  bog’liq  bo’lmagan  holda  mavjud.Boshqacha  aytganda,  ular
narsaning   o’zida,   o’rganilayotgan   jarayonining   tarkibiga   amal   qiladi.   Faning
vazifasi shu qonuniyatlarni izlash, topish va izohlashdan iborat. Ta’lim prinsiplari,
birinchi   navbatda,   amaliyotga,   binobarin,   zaruriyatga   daxldor.   SHu   tufayli   ular
ta’limni tashkil etish, boshqarish va nazorat etish mezonlari sifatida amal qiladi.
Prinsiplar   umumdidaktik   kategoriya   bo’lib,   ular   ta’limning   barcha   turlari
(individul,   guruh,   umumsinf),   darajalari   (boshlang’ich,   o’rta,   professional,   oliy),
sub’ektlari (o’qituvchi, o’quvchilar kollektivi), o’quv-tarbiya jarayonining hamma
komponntlari (ta’limning maqsadi, vazifasi, vositasi, mazmuni, metodlari, tashkiliy
shakllari,   natijalari)ga   daxldor   umumiy   qoidalardir.   Shuningdek.   Ular   maktab
rahbarlari,   metodis   va   inspektorlar,   ilmiy-pedagogik   izlanishlar   olib   boruvchi
shaxslar, talabalar uchun ham zarur.
  Bulardan, ta’lim  prinsiplarini   pedagogik   faoliyat   bilan   mashg’ul
kishilarning   barchasi   o’rganishlari   lozim,   degan   xulosa   kelib   chiqadi.   Ta ` lim
prinsiplarini   takomillashtirish   bo ` yicha   olib   borilgan   islohotlarni   eslaymiz .
O ’ z   navbatida   bolalarning   erkin   fikr   yurita   olish   qobiliyatlarining
shakllanishiga to’siq bo’lishini isbotlab bergan edi.
Xalqaro   hamkorlikda   xorijiy   tillarning   tutgan   o’rni   alohida   bo’lib,   xorijiy
tillarni o’rganishning ahamiyatini Prezidentimiz alohida ta’kidlab shunday dedi:
"Ammo   shunga   alohida   urg’u   berishimiz   zarurki,   chet   tillarni   o’rganish
min’bad  ona   tilini  esdan   chiqarish  hisobiga   bo’lmasligi   lozim".   Zero,  "o’z  fikrini
19 mutlaqo   mustaqil   ona   tilida   ravon,   go’zal   va   lunda   ifoda   eta   olmaydigan
mutaxassisning   rahbar   kursisida   o’tirganlarni   bugun   tushunish   ham,   oqlash   ham
qiyin."
2.2   Ta`lim prinsiplari.
Ta`lim o`qituvchining faoliyati va o’quvchilar tomonidan ilmiy bilimlarni 
o`zlashtirilishi, tegishli ko`nikma va malakalar hosil qilishning asosiy qonuni va 
yo`l-yo`riqlarni o`z ichiga oladi.
Ta`lim tamoillari o`qitishning eng muhim masalalarini nazariy va amaliy 
jihatdan to`g`ri hal qilishning asosiy qonuniyatlaridir. Qonuniyat bu barqarorlik, 
zaruriyat, u yoki bu hodisalar va jarayonlar o`rtasidagi mutanosiblik va muhim 
aloqa.
Ta`lim tamoillari deb, umuminsoniy tarbiyaning maqsad va vazifalarini 
amalga oshirishga qaratilgan o`qish va o`qitish jarayonlarining yo`nalishi, 
o`quvchilar tomonidan ilmiy bilimlarning o`zlashtirishlari, bilim, ko`nikma va 
malakalar hosil qilishning asosiy qonun qoidalarining yig`indisiga aytiladi.
O`qitish   prinsiplari   ta’limning   eng   muhim   masalalarini   nazariy   va   amaliy
jihatdan to`g`ri hal qilishning asosiy negizi hisoblanadi.
Ta`limning ilmiylik prinsiplari.
Maktablarimizda   ta`limning   ilmiy   bo’lishi   prinsipi   ta`lim   jarayonida
o`quvchilarning   tabiat,   jamiyat   va   kishi   tafakkuri   taraqqiyoti   haqidagi   qonun   va
qoidalarni   dialektik   materialistik   asosda   egallab   olishlarini,   atrofini   o`rab   olgan
ob`yektiv borliqdagi predmet, narsa, hodisa va voqealarning bir-biriga bog`liqligi,
hamisha   harakatda   va   rivojlanishda   ekanligini   ilmiy   asoslarini   anglab   olishlarini,
fakt va hodisalarni mustaqil tahlil qilish va xulosalar  chiqarish, shunindek, ularga
20 o`zlashtirilgan ilmiy bilimlarning turmushda bilish ko`nikma va malakalarni hosil
qilish talabalarning o`z ichiga oladi.
Ta’limning ilmiy bo`lishi prinsipi ta`lim jarayonida o`quvchilarning hozirgi
fan   va   texnika   taraqqiyot   darajasiga   muvofiq   keladigan   ilmiy   bilimlar   bilan
qurollashtirishni   hamda   maktab   ta`limi   davomida   yoshlarni   ilmiy   bilimlar   bilan
tanishtirib borishni ta`minlashga qaratilgan.
Didaktikaning ilmiylik prinsipi maktab ta`limining mazmunigagina aloqador
bo`lib qolmay, o`qitish meto`dlariga ham aloqadordir.
U   maktab   ta`limi   jarayonida   fan-texnika   yutuqlaridan   foydala   olishga
qaratilgan o`qitish meto`dlarini ham takomillashtirishni talab qiladi.
Shuningdek,   o`quvchilarning   umumiy   tayyorgarligi,   saviyasi   va   yosh
xususiyatlariga mos keladigan eng sodda shakldagi ilmiy tadqiqot meto`dlari bilan
tanishtirishni   ham   talab   qiladi.   Ayniqsa   o`quvchilarni,   atrofni,   narsa,   voqea   va
hodisalarni   mustaqil   suratda   kuzatish,   eksperiment   o`tkazish,   dastlabki   ilmiy
tadqiqot meto`dlari bilan tanishtirishni talab qiladi. Didaktikaning ilmiylik prinsipi
o`quvchilar   ilmiy   materialistik   dunyoqarashlarni   shakllantirishga,   atrofni   o`rab
olgan   ob`ektiv   borliqni   o`rganish,   bilishga   bo`lgan   qiziqishlarni   o`stirish,
shuningdek   ularning   mustaqil   ravishda   o`z   ma’lumotlarini   oshirishga   mustaqil
ilmiy   ishlar   olib   borishga   bo`lgan   moyilliklarini   rivojlantirish   ham   zarur   bo`lgan
ko`nikma   va   malakalar   hosil   qilishga   olib   keladi.   Bularning   hammasi
o`quvchilarning ijodiy faolliklarini oshiradi.
Ta`lim   va   tarbiyaning   birligi.Ta`lim   jarayonida   o`quvchini   tarbiyalash,
jamiyatda   o`z   o`rnini   topishga   yo`naltirish,   ularga   barkamol   shaxs   hislatlarini
singdirish asosiy o`rinni tutmog`i lozim. Buning uchun:
1. o`zlashtirilayotgan ilmiy bilimlar orqali o`quvchilarda ilmiy materialistik
asosda dunyoqarash tarkib toptirish;
21 2. shu jarayonda o`quvchilarga muayyan ma`naviy sifat, umuminsoniy ahloq
meyorlarini singdirish;
v)     o`quvchilarning   aqliy   kamoloti   va   qobiliyatlarini   yanada   rivojlantirib
borish nazarda tutiladi.
Ta`lim-tarbiyaning   birligini   taminlash,   ta`lim   jarayonini   to`g`ri   tashkil   etish
va   xilma-xil   o`qitish   meto`dlaridan   unumli   foydalana   olishga   ko`p   jihatdan
bog`liqdir. Ta`lim bilan tarbiyaning birligini ta`minlamoq uchun ayniqsa:
a)     bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   mazmuni   ham   ilmiy,   ham
g`oyaviy jihatda to`g`ri yo`nalishga ega bo`lishi;
b)  o`qitilayotgan mavzuning ilmiy va tarbiyaviy mohiyatini ochib berish;
v)     bayon   ilmiy   bilimlarning   puxta   va   mustahkam   o`zlashtirish   hamda
turmushda ularga amal qilinishi;
g)     ta`lim   jarayoni   o`quvchilarning   qiziqishini   orttirish,   faollik   va
tashabuskorliklarni oshirishga qaratilgan bo`lishi
d)     ta`lim   jarayonida   o`quvchilarning   saramjonlik,   uyushqoqlik,   intizomlilik
va javobgarlikni sezish, jamoatchilik hamda o`zaro yordam hislarini tarbiyalashga
alohida ahamiyat bermog`i lozim.
Ta`limda nazariyaning amaliyot bilan birligi. Ta`lim nazariyasining amaliyot
bilan birligi prinsipi eng asosiy va yetakchi prinsipdir. Nazariyaning amaliyot bilan
birligi   masalasi   faqat   didaktik   prinsipgina   bo`lmay   qolmay,   balki   o`quv   tarbiya
ishlarining   hamma   tomonini   o`z   ichiga   oladi.   Maktab   ta`limi   tizimida   nazariya
bilan   amaliyotning   birligi   prinsipi   dastavval   o`quv   predmetlarning   mazmuni   va
harakteriga bog`liq holda o`qish jarayonida amalga oshiriladi. Ilmiy bilimlar puxta
egallash,   uning   bir-biriga   mustahkam   va   uzviy   bog`liq   bo`lgan   ikki   tomonini:
Ta`lim   jarayonida   nazariya   bilan   amaliyotning   birligi   prinsipi   izchillik   bilan
amalga oshirilishi oqibatidagina o`quvchilar o`quv materiallarining tub mohiyatini,
22 tabiat   va   jamiyat   taraqqiyot   qonunlarini   ilmiy   asosda   atroflicha   to`g`ri   tushinadi.
Ta`limning   muntazamlilik   va   izchillik   Maktab   ta`lim-tarbiya   jarayonining
hamma  sohasida  muntazamlilik  va  izchillik  prinsipi  hal  qiluvchi  ahamiyatga  ega.
Maktab   o`quv   predmetlarining   muntazamliligi   ustida   gap   borar   ekan,   uni   fan   va
fanni   o`rganish   tizimidan   farq   qilish   lozim.   Fan   va   uning   o`rganish   tizimi   o`ziga
xos qirrali, chuqur va murakkab hodisalarni o`z ichiga oladi. Uni o`quv fanlari va
predmetlariga   o`rganish   tizimiga   tadbiq   etib   bo`1maydi,   bu   mumkin   emas.
Shunday bo`lishiga qaramay bu ikki tizim o`rtasida umumiylik, birlik va muayyan
ichki bog`lanishlar mavjuddir. 
Shunga   ko`ra,   maktab   o`quv   predmetlarini   muntazam   bayon   qilish   bir   qator
didaktik   qoidalarga   amal   qiladi,   ya’ni   bir   tomondan   umumtalim   maktablarda
o`qitilayotgan fanlar ma`lum fan tizimi bilan o`zaro mustahkam, ilmiy va mantiqiy
bog`lanishlarga   ega   bo`lishi   nazarda   tutilsa,   ikkinchi   tomondan,   izchil   muntazam
o`qitilayotgan fanlar orqali o`quvchilarning bilish qobiliyati, o`zlashtirish darajasi
va   ularning   ijodiy   kuchlarini   rivojlantirib   borish   nazarda   tutiladi.   Buning   uchun
maktab   ta`limi   jarayoni   muntazamlilik   prinsipining   quyidagi   qoidalarga   rioya
qilish lozim. 
Ya`ni   o`qitilayotgan   fan   yoki   bayon   qilinayotgan   yangi   materialning
o`quvchilarning   oldindan   o`zlashtirgan   bilimlari,   ko`nikma   va   malakalari   bilan
izchil   va   uzviy   bog`lanishi,   shu   bilan   bir   vaqtda   o`qitilayotgan   fan   yoki   o`quv
materiallarini   o`zlashtirish   orqali   kelajakda   yangi   fan   yoki   yangi   bilimlarni
o`zlashtirishga,   shuningdek   navbatdagi   ta`lim   bosqichiga   o`tish   uchun   zamin
yaratilishi nazarda tutmog`i lozim.
O`qituvchi kundalik o`quv materiallarini bayon qilishda muntazamlilik 
prinsipiga muvofiq dars o`tadi. Bunda: 1) Yangidan bayon qilinayotgan o`quv 
materiallarining oldindan o`zlashtirilgan materiallar bilan izchil bog`lanishini 
23 ta`minlash va shu orqali o`quvchilarda hosil qilingan tasavvur va tushunchalarni 
hamda chuqurlashtirish;
2)   Bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarining   hajmiga   muvofiq   sur’atda
qisimlarga bo`lish, undagi yetakchi va bosh masalalarni ajratish qisimlardan kelib
chiqadigan umumiy tushunchalarni aniq va ravshan qilib o`qitish;
3)   Yangi   materiallarni   bayon   qilish   jarayonida   o`quvchilarni   mustaqil
mantiqiy   fikr   qilishga   da`vat   etish,   shuningdek   ijodiy   urinishlarni   tarbiyalash
kabilar nazarda tutilmog`i lozim. Shu bilan birga ta`limning muntazamlilik prinsipi
bayon   qilinayotgan   o`quv   materiallarini   mustahkamlash   va   ilgari   o`tilgan
materiallarini   to`ldirishga   hizmat   qilishi;   o`quvchilarning   o`zlashtirgan   bilim   va
hosil qilgan ko`nikma va malakalarni hisobga olib borishni ham o`z ichiga oladi.
Ta`limning   muntazamliligi   uning   izchilligi   bilan   bog`liqdir.   Izchillikka
asoslangan   ta`limning   harakterli   belgisi   shundaki,   u   o`quvchilarning   oldindan
o`zlashtirgan   bilim   va   malakalari   zamirida   yangi   bilim,   ko`nikma   va   malakalar
hosil   qilish,   ularning   o`zaro   bog`lanishlarini   takomillashtirish   va   aksincha,   yangi
bilimlarni   hosil   qilish   jarayonida   oldin   o`zlashtirilgan   bilim,   ko`nikma   va
malakalar   yana   ham   chuqurlashtirish,   kengaytirish   va   mustahkamlashni
ta`minlashga qaratilgandir.
Ta`limda onglilik va faollik.
Ta`limda   onglilik   o`quvchilarning   ilmiy   bilimlarini   asosli   ravishda   anglab,
chuqur   o`zlashtirib   olishlarini   taqozo   qiladi.   O`quvchilarning   ta`lim   jarayonida
onglilik   bevosita   ularning   aqliy   faoliyatlari   bilan   fikr   qilish   faoliyati   bilan
chambarchas   bog`liqdir.   Odatda   o`quvchilarning   ongliligi   bayon   qilinayotgan
o`quv   materiallarini   yoki   tevarak   atrofni   o`rab   olgan   ob`ektiv   borliqdagi   narsa,
hodisa, voqealarini fikr qilish operatsiyasi-taqqoslash, analiz qilish, abstraksiya va
umumlashtirish natijasida ilmiy bilimlarning qonun-qoidalari hayotiyligiga ishonch
24 bilan   qarashlarida,   shuningdek   nazariy   bilimlarni   amaliyotda   qo`llay   olishlarida
ko`rinadi.
Bayon qilinayotgan o`quv materiallarining ongli o`zlashtirlgani 
o`quvchilarning fikr qilish faoliyatlariga ta`sir qilishi kuzatish natijasida ro`yobga 
chiqadi va ayni bir vaqtda bu jarayon o`quvchilarning ilmiy bilim, ko`nikma va 
malakalarni mustahkamlash o`zlashtirishlarga ongli, mustaqil, faol munosabatda 
bo`lishlarini ta’minlaydi.
Ta’limni   ongli   o`zlashtirishda,   bir   tomondan,   o`quvchilarning   mustaqil   va
faol fikr qilishlari nazarda tutilsa, ikkinchi tomondan, aynan shu jarayon davomida
o`quvchilarning   mustaqil   va   faollik   bilan   mantiqiy   fikr   qilish   faoliyatlarini
tarbiyalab,   takomillashtirib   borish   nazarda   tutiladi.   Bu   prinsip   o`quvchilarning
bilish   faoliyatida   va   dars   berishda   asos   qilib   olingan   qoida   sifatida   uchta   muhim
jihatni:
o`quvchilar   tomonidan   o`quv   materiallarini   ongli   ravishda   tushinilishi,
o`quv   mashg`ulotlariga   ongli   munosabatda   bo`lishni,   bilish   faoliyatining
shakllanishini o`z ichiga oladi.
O`quvchilar   o`quv   materialini   faqat   faol   bilish   faoliyati   jarayonidagina
tushunishi,   o`quv   mashg`ulotlariga   ongli   munosabatda   bo`lishini,   bilish
faoliyatining darajasi turlicha bo`lishi mumkin.
Eng   yuksak   daraja.   O`quvchi   qiziqishi   va   o`qish   istagi   borligi   uchun
mustaqil ravishda mehnat qiladi. Uning darsdagi faolligi, mehnatsevarligi, bilimga
tashnaligi   oqibatida   yuz   beradi.   Bu   o`rinda   o`qituvchining   ro`li   o`quvchiga   o`z
o`qish   vaqtini   to`g`ri   tashkil   etishga   yordam   berishidan,   unga   aqliy   faoliyatining
ratsional   usullarni   o`rgatishdan   iboratdir.Yuksak   daraja.   O`quvchilar   materialni
faollik bilan, lekin o`qituvchining rahbarligi ostida o`rganadilar. O`qituvchi ularga
25 qiyinchiliklarni  yengishga,   qat`iyatli  ,  irodali   bo`lishga   yordamlashgan  holda  ular
faoliyatini yo`naltirib boradi.
O`rtacha   daraja.   O`quvchilar   mazmunni   o`zlashtirib   olishga   intiladilar,
ammo turli sabablarga ko`ra, ya`ni yaterli ish qobiliyatiga ega bo`lmagani, o`qish
sababablarini yuksak bo`lmagani, asab sistamasini  ojizligi va shu kabi sabablarga
ko`ra   alaxsiydilar,   diqqat-e’tiborsiz   bo`lib   qoladilar.   Bunday   sharoitlarda
o`qituvchi   o`quvchining   alaxsish   sabablarini   yaxshi   tushinib   yetishi   va   profilatka
tarzida ta`sir o`tkazish vositalarini oldindan rejalashtirib qo`yishi kerak.
Past   daraja.   O`uvchilarning   diqqat-e`tibori   boshqa   narsalarga   ham   ko`chib
qoladi.   Ular   o`qituvchining   izohlariga,   kitobga,   amaliy   mashg`ulotlarga,   mustaqil
ishlashga uzoq vaqtga qadar diqqatini qarata olmaydilar. Lekin o`quvchilar o’quv
vazifasini   anglaydilar   va   ularni   yechish   lozimligini   tushinadilar.   Odatda   bunday
o`quvchilar   uchun   maxsus   ishlab   chiqilgan   qo`shimcha   mashg`ulotlar   tashkil
etishni talab qiladi.
Eng   past   daraja.   O`quv   vazifasi   o’quvchi   faoliyatini   belgilamaydi.   U
materiallarni  zarurat   bo`lganligi  uchun  o`zlashtiradi,  ichki  g`ayrat   va  omil  tufayli
emas, balki o`qituvchi, ota-onalar, katta yoshdagilar majbur qilgani uchun o`qiydi.
O`quvchilarning   faolligi   o`quv   jarayonida   aloqasi   yo`q   faoliyati   turlariga
yo`nalgan   bo`ladi.   Odatda   bunday   o`quvchilar   yomon   o`qishadi,   ular   individual
yondashuvni talab qilishadi. O`quv jarayonida uddaburonlik bilan rahbarlik qilish
orqali   maktab   o`quvchilarining   bilish   faolligini   yuksak   darajada   olib   chiqish
vositalarini topsa bo`ladi.
Ta`limning ko`rsatmaliligi.
Ta`limning   ko`rsatmali   bo`lishi   prinsipi   o`quv   materiallarini   o`quvchilar
konkret   obrazlar   orqali   bevosita   idrok   qilishlarini   ta`minlaydi.   Kuzatilayotgan
26 ob`ektning   harakteri   yoki   o`quv   materialining   hususiyatiga   qarab   idrok   qilish
quyidagicha bo`lishi mumkin:
1 .hayotdagi narsa, hodisa va voqealarni yoki o`quv materiallarini to`g`ridan-
to`g`ri kuzatish orqali, bevosita idrok qilish yo`li bilan;
2.   ilgaridan   sezilgan,   idrok   qilingan   narsalar   va   o`quv   materiallarining
obrazlarini qaytadan esga tushirish, tasavvur qilish yo`li bilan;
3.   narsa,   hodisa   va   voqealar   yoki   o`quv   materiallarini   tasviri   ifodalangan
ko`rsatma materiallarini namoyish qilish yo`li bilan idrok qilish mumkin.
Ta`lim   jarayonida   ko`rsatmali   materiallarni   qaysi   yo`l   bilan   idrok   qilishdan
qat`iy   nazar,   to`g`ri   tashkil   qilingan   ko`rsatmalilik   prinsipi   ta`limning   yetakchi
qonun-qoidalar   va   talablarni   amalga   oshirishda   juda   muhim   didaktik   masalalarni
o`z ichiga oladi, ayniqsa:
1)   bayon   qilinayotgan   mavzuni   harakteriga   mos   keladigan   ko`rsatmali
materiallardan   unumli   va   to`g`ri   foydalanish   o`quvchilarni   o`tilayotgan
materiallarni o`zlashtirishga bo`lgan qiziqishlarini oshiradi. 
Dars qiziqarli o`tadi, sinf o`quvchilarining faolligi oshadi.
2)   ta`limda   qo`llanilayotgan   ko`rsatmali   qurollar   o`quvchilarning   qanchalik
yaqqol   va   konkret,   obrazli   idrok   qilinishini   ta`minlasa   va   kuzatayotgan   ob`ektga
mumkin   qadar   sezgi   organlari   safarbar   qilinsa,   o`quv   materiallari   shunchalik   tez,
qulay   va   oson   o`zlashtiriladi,   uzoq   vaqt   esda   saqlab   qolish   hamda   qayta   esga
tushirish   mumkin   bo`ladi.   Oqibatda   o`quv   materiallarining   puxta   o`zlashtirilishi
ta`minlana
Maktablarimizda   ta`limning   ilmiy   bo’lishi   prinsipi   ta`lim   jarayonida
o`quvchilarning   tabiat,   jamiyat   va   kishi   tafakkuri   taraqqiyoti   haqidagi   qonun   va
qoidalarni   dialektik   materialistik   asosda   egallab   olishlarini,   atrofini   o`rab   olgan
ob`yektiv borliqdagi predmet, narsa, hodisa va voqealarning bir-biriga bog`liqligi,
27 hamisha   harakatda   va   rivojlanishda   ekanligini   ilmiy   asoslarini   anglab   olishlarini,
fakt va hodisalarni mustaqil tahlil qilish va xulosalar  chiqarish, shunindek, ularga
o`zlashtirilgan ilmiy bilimlarning turmushda bilish ko`nikma va malakalarni hosil
qilish talabalarning o`z ichiga oladi.
Ta’limning   ilmiy   bo`lishi   prinsipi   ta`lim   jarayonida   o`quvchilarning   hozirgi
fan   va   texnika   taraqqiyot   darajasiga   muvofiq   keladigan   ilmiy   bilimlar   bilan
qurollashtirishni   hamda   maktab   ta`limi   davomida   yoshlarni   ilmiy   bilimlar   bilan
tanishtirib borishni ta`minlashga qaratilgan.
Didaktikaning  ilmiylik  prinsipi   maktab  ta`limining  mazmunigagina   aloqador
bo`lib qolmay, o`qitish meto`dlariga ham aloqadordir.
U   maktab   ta`limi   jarayonida   fan-texnika   yutuqlaridan   foydala   olishga
qaratilgan o`qitish meto`dlarini ham takomillashtirishni talab qiladi.
Shuningdek,   o`quvchilarning   umumiy   tayyorgarligi ,   saviyasi   va   yosh
xususiyatlariga mos keladigan eng sodda shakldagi ilmiy tadqiqot meto`dlari bilan
tanishtirishni ham talab qiladi.
  Ayniqsa   o`quvchilarni,   atrofni,   narsa,   voqea   va   hodisalarni   mustaqil
suratda   kuzatish,   eksperiment   o`tkazish,   dastlabki   ilmiy   tadqiqot   meto`dlari   bilan
tanishtirishni talab qiladi.
Didaktikaning   ilmiylik   prinsipi   o`quvchilar   ilmiy   materialistik
dunyoqarashlarni shakllantirishga, atrofni o`rab olgan ob`ektiv borliqni o`rganish,
bilishga bo`lgan qiziqishlarni o`stirish, shuningdek ularning mustaqil ravishda o`z
ma’lumotlarini   oshirishga   mustaqil   ilmiy   ishlar   olib   borishga   bo`lgan
moyilliklarini   rivojlantirish   ham   zarur   bo`lgan   ko`nikma   va   malakalar   hosil
qilishga   olib   keladi.   Bularning   hammasi   o`quvchilarning   ijodiy   faolliklarini
oshiradi.
28 Ta’lim   tamoyillari   o’quv   yurtlari   oldida   turgan   ulkan   vazifalar   asosida
belgilanadi. Ular o’zaro bir-biri bilan mustahkam bog’liq holdabir sistemani tashkil
etadi,   har   bir   darsda   didaktik   tamoyillarning   bir   nechasi   ishtirok   etishi   mumkin.
Ular   ta’lim   oldida   turgan   asosiy   maqsadlarni   hal   etishga   o’z   hissasini   qo’shadi.
Ta’lim   tizimi   isloh   qilinayotgan   hozirgi   jarayonda   o’quvchi-talabalarga
mustahkam   bilim   berish,   ularni   erkin,   mustaqilfikrlay   oladigan   insonlar   qilib
tarbiyalashda, ta’lim tamoyillarining mohiyatini chuqur anglash va hayotga tadbiq
etish muhim muammolardan biridir.
O ’ quv   yurtlarida   beriladigan   bilim   ilmiy   xarakterga   ega   bo ’ lishi   fan -
texnikaning   so ’ nggi   yutuq   va   kashfiyotlarini   o ’ zida   ifoda   etishi   lozim .   Shunday
ekan, o’qituvchi ilm-fandagi yangiliklardan xabardor bo’lishi lozim, o’quv fanlari
hamilm-fan   asosida   yaratiladi.   O’qitishning   ilmiylik   tamoyillari   ta’lim   jarayonida
o’quvchi-talabalarni   hozirgi   zamon   fan-texnika   taraqqiyotidarajasidagi   ilmiy
bilimlar bilan qurollantirish, ayniqsa talaba yoshlarni ilmiy-tadqiqot usullari bilan
tanishtirib borishga qaratilgan.
Ilmiylik   ta’limning   mazmuniga   ham,   usullariga   hamaloqadordir.   Shunday
ekan,   bilim,   ilm-fan   bilan   o’quv   predmeti   o’rtasida   hamkorlik   o’zaro   bog’liqlik
bo’lishiga   erishish   lozim.   Ta’limning   hamma   bosqichlarida   ilmiy   izohlardan
foydalanmoq   lozim.Nazariy   bilimlarning   amaliyot   bilan,   turmush   tajribalari   bilan
bog’lab   olib   borish   ta’limning   etakchi   qoidalaridan   hisoblanadi.   Ta’lim-tarbiya
sohasidagi   yutuqlar,   eng   avvalo   nazariya   bilan   amaliyotning   o’zaro   bog’liqligiga
asoslanadi.   Shundagina   o’quvchi-talaba   o’rganayotgan   o’quv   materiallarining   tub
mohiyatini   tushunib   etadi   va   amaliyotda   ulardan   foydalana   oladi.   Buning   uchun
o’qituvchi   ta’lim   jarayonida   o’quvchilarning   faol   ishtirok   etishlariga   erishmoq
lozim. Faol ishtirok esa bilimlarni ongli, tushunib o’zlashtiriiushga olib keladi.
29 Ta ’ limdagi   onglilik   va   faollik ,   o ’ quvchidagi   ko ’ tarinki   kayfiyat ,   ko ’ proq
bilishga   intilish ,  mustaqilfikrlash   va   xulosalar   chiqarishga   undaydi . 
Bilimlarni   ongli   va   faol   o ’ zlashtirish   o ’ qitish   jarayonining   psixologik
tomonlarida   o ’ z   ifodasini   topadi .
O ’ qitishda   nazariy   bilimlar   qanchalik   qat ’ iy   bayon   etilsa ,   o ’ quvchi
talabaning   fikr   yuritishi   hamshunchalik   aniq   va   ravshan   bo ’ ladi   va   o ’ quv
materiallarini   ongli   o ’ zlashtirish   darajasi   hamoshadi .   Ta’lim   tizimi   isloh
qilinayotgan hozirgi  jarayonda yoshlarning mustaqilfikr  yuritishi,  mustaqilsuratda
bilim   olishga   intilishi   talab   qilinadi.   Buning   natijasida   bilimlarni   o’zlashtirish
jarayoni   ijodiy   tus   oladi.   Bunday   sharoitda   o’qituvchi   o’quvchining
mashg’ulotlarga   munosabati   va   bu   jarayonda   o’zini   qanday   tutishga   e’tibor
bermog’i lozim. Yoshlardagi o’qish istagi ta’lim jarayonining zaruriy va mantiqiy
qismidir.   Shunday   ekan,   ta’limning   samaradorli   o’qituvchining   o’quvchilarni
o’qishga   izchil   va   muntazam   qiziqtirib   borishiga   bog’liqdir.   Buning   uchun
o’qituvchi,   ularni   o’qishga   ijodiy   munosabatda   bo’lishga,   mustaqillikka,
ishchanlikka odatlantirishi lozim.
Ta ’ lim   jarayoni ,   uning   mazmuni ,   unda   ko ’ tarilgan   hayotiy   masalalar
yoshlar   tarbiyasiga   ijobiy   ta ’ sir   ko ’ rsatadi .   Shu   sababli   ta’lim,   shaxs
shakllanishining   asosiy   manbaidir.O’qitib,  tarbiya   berish   deganda  bizda   ta’lim   va
tarbiyaning   bir-biridan   ajralmasligini   tushunamiz.   Shunday   ekan,   maktab   obro’si,
o’qituvchi obro’si, avvalo darsda shakllanadi. Til va adabiyot darsimi, matematika
darsimi   har   doim   ularning   tarbiyaviy   imkoniyatlarini   ko’rabilish,   tarbiya
usullaridan   foydalanish   lozim.O’quvchi-talaba   ilmiy   bilimlarni   o’zlashtirar   ekan,
uning   dunyoqarashi   ham,   irodasi   va   axloqiy   sifatlari,   imon-e’tiqodi   va   qobiliyati
hamo’sib   rivojlanib   boradi.Ta’limning   tarbiyaviy   imkoniyatlaridan   foydalanishda
o’qituvchi   avvalo   ta’limni   uslubiy   jihatdan   to’g’ri   tashkil   etishga,   o’quv
30 materiallarining mazmuni bilan bog’liq tarbiyaviy maqsadlarni aniq belgilashga va
bilim   olishga   qiziqtira   olishga   bog’liqdir.   Shu   bilan   birga,   o’qituvchining
o’quvchilar   oldidagi   obro’-e’tibori   hammuhim   tarbiyaviy   ahamiyatga   egadir.
  O’qitish   jarayonini   ko’rgazmali   tashkil   etish   zarur.   Ham   eshitish,   hamko’rsatish
orqali   o’quv   materiallarini   idrok   qilish,   ularni   ongli   va   puxta   o’zlashtirish,
bilimlarni turmushdagi zaruriyatini anglab etishlariga asos soladi, diqqatni
Barqarorlashtiradi.   Shuning uchun ko’rgazmali  materiallar o’rganilayotgan
mavzuning mazmuniga mos kelishi, o’quvchi-talabaning yoshi va bilim darajasiga
muvofiqlashgan   bo’lishi,   hamda   ulardan   foydalanishning   samarali   yo’l   va
vositalarini qo’llash va ishlab chiqish lozim. Ko’rsatmali materiallar o’quv Ta’lim
metodlaridan   oqilona   foydalanib,   ilmiy   dars   o’tish,   o’quvchilarni   hayotda   o’z
o’rnini   topishga,   ongning   shakllanishiga   katta   asos   bõlibxizmat
qiladi.O’qituvchining ma’lum fan ilmini o’quvchilar ongiga etkaza olish mahorati,
shu   o’quvchilarni   bo’lg’usi   hayot   yo’llarini   tanlashda   muhim   ahamiyatga   ega.
Oldin bayon qilganimizdek, ta’limning mohiyati inson kamolotini shakllantirishga
xizmat qiladi. Ta’lim metodi ta’limning maqsadi va vazifalariga bog’liq. Metodlar
o’quvchilarning   yoshiga,   ta’limning   mazmuniga   va   funkciyasiga   qarab   tanlanadi.
O’qituvchi   õziningshaxsiy   sifatlari:   komilligi   bilan   talabalarga   o’rnak   bo’lishi,
ta’limiy maqsad bilan tarbiyaviy maqsad mutanosibligi, fan asoslari va g’oyalarini
chuqur bilishi bilan talabalarga o’rnak bo’lishi talab qilinadi.
Bunday   o’qituvchilardan   bilim   olayotgan   talabalar   nimani   bilish   kerak
ekanligini   idrok   qilib   beradilar.   Nazariy   bilimlar   amaliyotga   ko’chirilganda,   uni
aniq   his   qilib,   tasavvur   qilib   o’zlari   amalda   bajaradilar,   masalalar   echadilar.
(Iqtisodiy,   matematik,   pedogogik.   So’ngra   bilimlari   mohiyatini   tushunib   oladilar.
Shu mavzu bo’yicha aniq ko’nikmaga ega bo’ladilar. Shu asnoda boshqa fanlardan
hambilim olish va amaliy mashg’ulotlar evaziga ularda ko’nikmalari boyib boradi.
31 Talabalar   o ’ zlashtirib   olgan   bilimlarini   imkoniyatlariga   qarab   sekin - asta
amaliyotga   qo ’ llay   boshlaydilar .   Talabalar   bilan   bo’lgan   muloqotda,   ularga   bilim
berish   jarayonida   o’qituvchi   ta’lim-tarbiya   jarayonini   samarali   boshqarishi   lozim.
Ta’lim-tarbiya   jarayoni   uzviy   jarayondir.   Ta’lim   berish   jarayonida
tarbiyalayotganligimizni   unutmasligimiz   lozim.   Suxandonlik,   kinoyasiz   so’zlash,
o’qituvchiga   xos   kiyinish   etikasi,   fikrni   erkin   bayon   qilish   va   uni   tamasiz   etkaza
olish   xususiyatlari   o’quvchilar   uchun   amaliy   ko’rgazma   ekanligini   unutmaslik
kerak. Ta’lim berishda o’qitish metodlari asosiy o’rinni egallaydi. predmetlarining
xarakteri va mazmuniga qarab turli-tuman bo’lishi mumkin.
32 Xulosa
                          Ta’lim   -   insoniyat   tajribasining     ma’lum   tomonlarini,   ya’ni
o’quvchilar ijtimoiy  taraqqiyotining hozirgi talablariga muvofiq darajada bilim va
tarbiyaga ega bo’lishlarini ta’minlaydigan faoliyatdir. O’qituvchi ta’lim jarayonida
faqat   bilim   berish   bilan   chegaralanmaydi,   balki   bu   jarayonda   o’quvchi,   talabaga
ta’sir   ko’rsatadi,   bu   esa   ularning   bilim   olishlarini   yanada   faollashtiradi,   natijada
o’quvchi   ta’lim   jarayonining   faol   ishtirokchisiga   aylanadi.   Ta’limdagi   yutuqlar
avvalo   o’qituvchiga   bog’liq.   Mutaxassis   sifatida   o’z   fanini   chuqur   bilishi,
pedagogik   muloqot   ustasi   bo’lish   psixologik   -   pedagogik   va   uslubiy   bilim   va
malakalarni   egallashi,   xar   xil   pedagogik   vaziyatlarni   zudlik   bilan   o’rganish   va
baholash, pedagogik ta’sir ko’rsatishning maqbul usul va   vositalarini tanlay olish
qobiliyatiga ega bo’lish kerak.
  Ta’limning asosiy vazifalari shaxsni ilmiy bilimlar, ko’nikma va malakalar
bilan qurollantirishdan iborat. Ta’lim inson bilish faoliyatining bir turi sifatida bir
necha   ma’noni   bildiradi,   ya’ni   ta’lim   oluvchilarda   bilim,   ko’nikma   va   malakalar
hosil qilish, ularda dunyoqarash, fikr va e’tiqodlarni shakllantirish hamda ularning
qobiliyatlarini o’stirishdir.
Ta’lim   orqali   yosh   avlodga     insoniyat   tajribasi   orqali   to’plangan   bilimlar
beriladi,   zaruriy   ko’nikma   va   malakalar   hamda   e’tiqodlar   shakllantiriladi.   Ta’lim
o’qituvchi   va   o’quvchilarning   birgalikdagi   faoliyati   bo’lib,   u   ikki   tomonlama
xarakterga   ega,   ya’ni   unda   ikki   tomon   o’qituvchi   va   o’quvchi   faol   ishtirok   etadi.
O’qituvchi   aniq   maqsadni   ko’zlab,     reja   va   dastur   asosida   bilim,   ko’nikma     va
malakalarni     singdiradi,   o’quvchi   esa   uni   faol   o’zlashtirib   oladi.   Bildirish,   bilish
murakkab,   qiyin,   ziddiyatli   jarayondir.   Bu   jarayonda   inson     psixikasiga   tegishli
sezgi, idrok tassavvur va tafakkur kabi jarayonlar faol ishtirok etadi va muhim rol
o’ynaydi.   Ta’lim   berish,   yoshlarga   bilim   berish,   ularda   ko’nikma   va   malakalarni
33 hosil   qilish,   ya’ni   haqiqatlarni   ocha   olishga   qodir   bo’lgan   jiddiy   mantiqiy
tafakkurni tarbiyalashdir.
Foydalanilgan   adabiyotlar
1. Karimov I.A. “Sog’lom avlod xalqimiz kеlajagi”.T. 1999.
2. Karimov I.A. “Istiqlol va ma'naviyat”. T. Uzbеkistan, 1994.
3. ”Ta'lim to`g`risidagi Qonun”. T. 1997.
4. R.Mavlonova, O.Turaеva - Pеdagogika 2001 yil.
5. Munavvarov A.K. “Pеdagogika”. T. O`qituvchi. 1996.
6.   O’zbekiston   Respublikasining   2020-yil   23-sentabrdagi   OR   637-son   “Ta’lim
to’g’risida”gi Qonuni. 
7. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 20-apreldagi PQ-2909- son 
“Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Qarori. 
8. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-iyundagi PF-5099- son 
“Respublikada axborot texnologiyalari sohasini rivojlantirish uchun shart –
sharoitlarni tubdan yaxshilash chora-tadbirlari to’g’risida”gi Farmoni.
 9. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 27-iyuldagi PQ-3151- son 
“Oliy ma lumotli mutaxassislar tayyorlash sifatini oshirishda iqtisodiyot sohalari ʼ
va   tarmoqlarining   ishtirokini   yanada   kengaytirish   chora-tadbirlari   to g risida”gi	
ʻ ʻ
Qarori. 
10.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 28-iyuldagi PQ-3160- son 
“Ma’naviy-ma’rifiy ishlar samaradorligini oshirish va sohani rivojlantirishni yangi
bosqichga ko’tarish
34 35

Ta’limning uslubiy qonuniyatlari va (prinsp) tamoyillari

MUNDARIJA.

Kirish……………………………………………………………………….........3

I.BOB.Ta’limning uslubiy qonuniyatlari va (prinsp) tamoyillari

1.1. Qonuniyat va tamoyil tushunchalarining mazmuni………………………….6

1.2. Ta`lim jarayonining maqsad va vazifalari…………………………………..10

II.BOB. Ta’limda muntazamlilik va izchillik.

2.1. Ta`lim jarayonining umumiy va xususiy qonuniyatlari…………………….14

2.2. Ta’lim (prinsip) tamoyillari…………………………………………………17   

Xulosa……………………………………………………………………………29

Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………….30                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

                                                   

 

 

                                             

 

 

 


Kirish.

Dolzarbligi. Ta’lim, bilim berish, malaka va koʻnikmalar hosil qilish jarayoni, kishini hayotga va mehnatga tayyorlashning asosiy vositasi. Taʼlim jarayonida maʼlumot olinadi va tarbiya amalga oshiriladi. Taʼlim tor maʼnoda oʻqitish tushunchasini anglatadi. Lekin u faqat turli tipdagi oʻquv yurtlarida oʻqitish jarayonini emas, oila, ishlab chiqarish va boshqa sohalarda maʼlumot berish jarayonini ham bildiradi. 

Taʼlimning mazmuni va mohiyati jamiyatning moddiy va madaniy taraqqiyoti darajasi bilan belgilanadi. Ijtimoiy munosabatlar, umumiy maʼlumotga boʻlgan ehtiyoj, kishilarning kasbiy tayyorgarligiga, taʼlim haqidagi pedagogik gʻoyalarga qarab kishilik jamiyati taraqqiyotining turli bosqichlarida taʼlimning mohiyati, metodi, tashkiliy shakllari oʻzgarib borgan .

Taʼlim mohiyat-eʼtibori bilan dars berish jarayonini, yaʼni pedagog(oʻqituvchi) faoliyatini, umuman oʻquvchining bilish, oʻrganish faoliyatiga rahbarlik qilishni hamda uqish jarayonini, yaʼni oʻquvchi faoliyatini bildiradi. Taʼlim jarayoni taʼlim beruvchi — oʻqituvchi va taʼlim olayotgan oʻquvchilar faoliyatining yigʻindisidan iborat. Taʼlim va tarbiya jarayonida shaxsning sifatlari, dunyoqarashi, qobiliyati oʻsadi. Taʼlim avlodlar oʻrtasidagi maʼnaviy vorislikni taʼminlaydi: kishilarning ijtimoiy, tarixiy tajribalari yosh avlodga taʼlim orqali oʻtadi.

Taʼlim haqida turli nazariyalar mavjud. Baʼzi nazariyalar taʼlimni jamiyatning ijtimoiy, iqtisodiy tuzilishiga bogʻliq boʻlmagan hodisa sifatida baholasalar, baʼzisi taʼlimning sinfiy xarakterga ega ekanligini, u jamiyatning har bir aʼzosida muayyan siyosiy, falsafiy, axloqiy, huquqiy qarashlarni shakllantirish maqsadi sari qaratilganligini taʼkidlaydi.

Taʼlimning maqsadi obʼyektiv hayot talablariga muvofiq holda oʻzgarib borgani kabi, taʼlimning xarakteri, yoʻnalishi ham uning maqsadiga muvofiq oʻzgarib boradi. Taʼlim dialektik tarzda taraqqiy etib boradigan ichki ziddiyatlar jarayonidir. Taʼlim bilish qobiliyatlari, his-tuygʻular, idrok, shaxsni tarkib toptiruvchi kuchli omildir.Taʼlim jamiyat qurilishining muhim muammolarini hal qilish — jamiyatning moddiy-texnika bazasini yaratish, ijtimoiy munosabatlarni tarkib toptirish, yangi kishini tarbiyalashga yordam beradi. Taʼlim oʻquvchining bilish qobiliyatini oʻstiruvchi asosiy omildir. Oʻquvchilar qobiliyatini oʻstirishgqaratilgan tizimlar muayyan didaktik qoidalar tarzida namoyon boʻladi. Didaktik tamoyillarda taʼlimning mazmuni va jarayonlariga qoʻyilgan talablar                  belgilanadi.                                         

Taʼlimning maqsadi va vazifalari ijtimoiy tuzum, shuningdek muayyan oʻquv yurtlari funksiyasiga muvofiq tarixan oʻzgarib boradi. Oʻzbekiston Respublikasining 1997-yil 29-avgustda qabul qilingan „Taʼlim toʻgʻrisida“gi qonuni va Kadrlar tayyorlash milliy dasturi Taʼlim tizimining barcha yoʻnalishlarini takomillashtirish va rivojlantirish uchun keng imkoniyatlar ochib berdi. 1996-yildan boshlab lotin imlosiga asoslangan yangi oʻzbek alifbosi joriy etildi va shu yildan boshlab yangi yozuv asosida dasturlar, qoʻllanmalar va darsliklar yaratishga kirishildi, oʻqituvchilar lotin imlosi asosidagi yangi oʻzbek alifbosi boʻyicha qayta tayyorlash kurslaridan oʻtkazildi. Xalq taʼlimi boʻlimlari qoshida bolalarni maktab taʼlimiga tayyorgarligini belgilaydigan „Tashhis markazlari“ tashkil etildi. Oʻquvchilarning bilim va koʻnikmalarini reyting asosida nazorat qilish, maktab bitiruvchilarini yakuniy attestatsiyasini kompyuter yordamida test orqali amalga oshirish, Taʼlim amaliyotini diagnostik taxdil etish, Taʼlim muassasalarida marketing tizimidan foydalanish kabi qator pedagogik yangiliklar joriy etildi .