Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 1.9MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 06 Iyul 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Madinabonu

Ro'yxatga olish sanasi 27 Aprel 2024

14 Sotish

Tadbirkorlik va moliya masalalari

Sotib olish
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
“PSIXOLOGIYA VA IJTIMOIY FANLAR” FAKULTETI
“IJTIMOIY FANLAR” KAFEDRASI
“IQTISODIYOT VA TADBIRKORLIK ASOSLARI” FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: “TADBIRKORLIK VA MOLIYA MASALALARI”
Bajardi:  Psixologiya   va ijtimoiy   fanlar fakulteti 3-22 guruh talabasi
__________________________
Ilmiy rahbar : Aliqulov Ravshan Shodiyorovich
Kurs ishiga taqrizga
Topshirilgan sana
“___” _______2025 y. Kurs ishi taqrizdan
Qaytarilgan sana
“___” ________2025 y.
Kurs ishi himoya qilingan
sana 
“___” ______2025y.
    Baho “         “ _____________
(imzo)
_____________
(imzo) Komissiya a’zolari
__________________
__________________
Guliston-2025 MUNDARIJA
KIRISH 3
I   BOB .   KICHIK   BIZNES   VA   XUSUSIY   TADBIRKORLIK  
FAOLIYATINI   AMALGA   OSHIRISHDA  
MOLIYALASHTIRISHNING   NAZARIY   ASOSLARI 7
1.1.  Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub ’ ektlari   faoliyatini   amalga 12
1.2. Kichik biznes korxonalarini moliyalashtirish manbalari  oshirishning  
tashkil   etish   asoslari ………………….………………………... 14
II BOB. TADBIRKORLIK FAOLIYATIDA RESURSLARNING 
O‘RNI VA ULARNI BOSHQARISH. 22
2.4.   O ’ zbekiston   iqtisodiyotida   kichik   biznesning   o ’ rni   va   ahamiyati   25
2.2.   Tadbirkorlikda resurslardan samarali foydalanish strategiyalari 27
XULOSA 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXAT I 30 KIRISH
Tadqiqot mavzusining dolzarbligi.   Milliy iqtisodiyotda muhim o’rin egallab
borayotgan   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sohasini   yanada   rivojlantirish
hamda   bu   orqali   ichki   bozorni   raqobatbardosh,   sifatli   va   eksportbop   mahsulotlar
bilan   to’ldirish,   yangi   ish   o’rinlari   yaratish   hamda   buning   asosida   aholi
daromadlarini   ko’paytirish   va   barqaror   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash   borasida
ahamiyatga molik ishlar amalga oshirilmoqda. Shu bilan bir qatorda, bu soha   davlat
byudjetiga soliq to’lov tushumlari hajmining ko’payishi va iqtisodiy rivojlanishning
asosiy ko’rsatkichi hisoblangan yalpi ichki mahsulot salmog’ining oshishiga asosiy
turtki   bo’lmoqda.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   faoliyati   jamiyatimizdagi
ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   barqarorlikning   tayanchiga   hamda   asosiy   kuchiga
aylanib bormoqda.
Mamlakatimizning   iqtisodiy   islohatlarini   bosqichlarida   iqtisodiyotimizning
tarkibiy  tuzilmasida  tub o’zgarishlarga  asos  solishdan   iborat   g’oyat   muhim  masala
bu tadbirkorlik va xususiy biznesni tashkil etish va rivojlantirishdir.
Bu maqsadni amalga oshirish uchun qator iqtisodiy islohotlar o’tkazildi, uning
rolini   oshirish   uchun   yirik   institutsional   asoslar   yaratildi.   Tadbirkorlik   faoliyatini
tashkil   etish   va   uni   kafolatlovchi   huquqiy-me’yoriy   hujjatlar,   tadbirkorlarga
ko’maklashuvchi  nodavlat tashkilotlar, korxonalar shular jumlasiga kiradi. Bir so’z
bilan   aytganda,   O’zbekistonda   xususiy   tadbirkorlik   va   kichik   biznes   korxonalari
majmuini tashkil etish muvaffaqiyatli bormoqda.
Prezidentimiz   Sh.   Mirziyoyev   mazkur   korxonalar   faoliyati   borasida   shunday
degandilar:   “Joriy   yil   5   oktyabrdagi   Farmon   bilan   tadbirkorlik   faoliyatining   jadal
rivojlanishini   ta’minlashga,   xususiy   mulkni   har   tomonlama   ximoya   qilish   va
ishbilarmonlik   muxitini   sifat   jixatidan   yaxshilashga   doir   kompleks   chora-tadbirlar
dasturi tasdiqlandi.
Tajribali va malakali mutaxassislar tomonidan yangitdan tayyorlangan mazkur
davlat   dasturi   bu   borada   qabul   qilingan   qonun   hujjatlari   talablariga   so’zsiz   amal
qilinishini   ta’minlashga   qaratilgan.   U   davlat   tomonidan   kichik   biznes   va xususiy   tadbirkorlikni   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlash,   bu   sohaning   huquq   va
kafolatlarini   himoya   kilishni   yanada   kuchaytirish,   tadbirkorlar   faoliyatini   asossiz
tekshirishlarga chek qo’yish chora-tadbirlarini o’z ichiga oladi.
Darhaqiqat,   kichik   biznes   korxonalari   bugungi   kunda   milliy
iqtisodiyotimizning   qon   tomirlariga   aylanib   ulgurdi.   Ular   faoliyatini   yanada
kengaytirishda,   kichik   korxonalarni   rivojlantirishda   albatta   ular   faoliyatini   qo’llab-
quvvatlash, kichik biznes  va xususiy  tadbirkorlik sub’yektlari  faoliyatiga milliy va
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   orqali   ular   faoliyatini   yanada   kengaytirish   eng
dolzarb masalalardan biridir.  Tadqiqot ishning mavzusi ham bugungi kunda dolzarb
bo’lgan mazkur masalaga bag’ishlangan.
Tadqiqot ob'ekti va predmeti.   Respublikamizda faoliyat yuritayotgan kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlarining   investitsiya   loyihalarini
moliyalashtirish,   ular   faoliyatiga   yo’naltirilayotgan   investitsiya   tadqiqot   ishining
ob’yekti   bo’lib   hisoblanadi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari
faoliyatiga xorijiy investitsiyalarni jalb etish jarayonida vujudga keluvchi moliyaviy
munosabatlar tadqiqot ishining predmetini tashkil etadi.
Tadqiqot   maqsadi   va   vazifalari.   Tadqiqot   ishining   asosiy   maqsadi
O’zbekiston   Respublikasida   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’yektlari
faoliyatiga   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   amaliyotini   o’rganish   va   tahlil   qilish
asosida,   uni   takomillashtirishga   qaratilgan   xulosa   va   takliflar   ishlab   chiqishdan
iborat.   Tadqiqot   ishining   maqadiga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalarni   amalga
oshirish belgilab olindi:
- kichik biznes va tadbirkorlik tushunchalari, ularning mohiyati va mazmunini
o’rganish;
- O’zbekiston   iqtisodiyotida   kichik   biznesning   o’rni   va   ahamiyatini   nazariy
jihatdan o’rganish;
- O’zbekistonda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishning
huquqiy asoslarini yoritib berish;
- mamlakatimiz   iqtisodiyotiga   kiritilayotgan   xorijiy   investitsiyalar   miqdori   va yo’nalishlarining tahlili qilish;
- xalqaro   moliya   tashkilotlari   mablag’lari   hisobidan   kichik   biznesni
kreditlashning amaldagi holatini tahlilini amalga oshirish;
- kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’yektlari   faoliyatiga   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   etishni   takomillashtirish   yo’nalishlari   qaratilgan   xulosa   va
takliflar ishlab chiqish.
Ilmiy   yangiliklar.   Tadqiqot   natijalarining   ilmiy   yangiligi   quyidagilardan
iborat:
- kichik   biznes   va   tadbirkorlikning   iqtisodiy   kategoriya   sifatidagi   ijtimoiy-
iqtisodiy   mohiyati   hamda   respublikada   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
moliyaviy ta’minlashning o’ziga xos xususiyatlari va ahamiyati ochib berildi;
- kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning ahamiyatini hisobga olgan holda uni
moliyaviy   ta’minlashning   samaradorligini   baholashga   uslubiy   yondoshuv   ishlab
chiqildi;
- kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   moliyaviy   ta’minlash   jarayoniga
salbiy ta’sir etuvchi omillar aniqlandi;
- kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni moliyaviy ta’minlash samaradorligini
oshirishning   asosiy   yo’llariga   asoslangan   va   raqobat   muhitini   shakllantirish
bo’yicha,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari   faoliyatiga
investitsiyalarni   jalb   etishni   bo’yicha   va   moliyaviy   institutlarni   rivojlantirish   va
xorijiy investitsiyalarini jalb etish bo’yicha tavsiyalar ishlab  chiqildi.
Tadqiqotning   asosiy   masalalari   va   farazlari.   Magistrlik   dissertatsiya   ishi
yuzasidan olib borilgan tadqiqot natijalariga asosan ishlab chiqilgan ilmiy taklif va
amaliy   tavsiyalarning   amaliyotda   qo’llanilishi   va   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik sub’ektlari faoliyatiga investitsiyalarni jalb etishni tashkil etilishiga olib
kelishi mumkin.
Tadqiqot   mavzusi   bo’yicha   adabiyotlar   sharhi.   Iqtisodiyotni
modernizatsiyalash   sharoitida   moliya,   davlat   byudjeti,   kichik   biznes,   tadbirkorlik sub’ektlari,   investitsiyalarni   jalb   etish   hamda   xorijiy   investitsiyalarni   samarali
tashkil  etish masalalariga   oid muammolarni tadqiq etish bo’yicha o’zining alohida
hissalarini qo’shgan respublikamiz iqtisodchi-olimlari Vahobov A.V., Malikov T.S.,
Haydarov   N.H.,   Jo’raev   A.S.,   Z.Yo’ldoshevlar 2
,   shuningdek,   xorijlik   iqtisodchi-
olimlar Aleshin V.A., Zotova A.I., Neshitoy A.S., Polyaka G.B., Shaxovskaya L.S.,
Xoxlov   V.V.,   O.G.Kulakovalarning   ilmiy   ishlari,   o’quv   qo’llanmalari   va
darsliklarini   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   tahlil   qilgan   holda   dissertatsiya
tayyorlashda foydalanildi.
Tadqiqotda   qo’llanilgan   metodikaning   tavsifi.   Dissertatsiya   jarayonida
mantiqiy   fikrlash,   ilmiy   abstraktsiya,   prognozlash,   sintez,   matematik,   induktsiya,
deduktsiya,   tizimli   yondashuv,   strategig   tahlil,   tarkibiy   va   qiyosiy   tahlil,   iqtisodiy
taqqoslash,   ilmiy   umumlashtirish,   statistik   hisoblash   va   ilmiy   bashoratlash
usullaridan foydalanildi.
Tadqiqot   natijalarining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati .   Tadqiqot
natijalarining   nazariy   ahamiyati   dissertatsiyada   ilgari   surilgan   ilmiy-nazariy   va
amaliy g’oyalar, ishlab chiqilgan ilmiy taklif va amaliy tavsiyalardan kichik biznes
va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari   faoliyatiga   investitsiyalarni   ta’minlash   va   uni
samarali   tashkil   etishga   qaratilgan,   kelgusidagi   maxsus   ilmiy   tadqiqot   ishlarida
foydalanish   mumkinligi   bilan   belgilanadi.   Tadqiqot   ishining   amaliy   ahamiyati
kichik   biznes,   tadbirkorlik   sub’ektlari,   investitsiyalarni   jalb   etish,   xorijiy
investitsiyalarni   samarali   tashkil   etish   va   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan
nazariy   va   amaliy   tavsiyalardan   davlat   moliyasini   samarali   tashkil   etish   va
rivojlantirish  bo’yicha  kichik  biznes   tadbirkorlik  sub’ektlarining  dasturlarini  ishlab
chiqilishida     foydalanish     mumkin.     Dissertatsiya     materiallaridan     oliy     o’quv
yurtlarida “Moliya”, “Davlat moliyasini boshqarish”, “Kichik biznes”, “Tadbirkorlik
sub’ektlari”,   Investitsiyalarni   jalb   etish”,   “Davlat   byudjeti”   fanlarining   o’quv
dasturlarini takomillashtirish va o’qitish jarayonida foydalanish  mumkin.
Tadqiqot   ishi   tarkibining   tavsifi.   Tadqiqot   ishida   o'rganilayotgan
masalalarning   mohiyatidan   kelib   chiqib   kirish,   uchta   bob,   har   bir   bob   bo’yicha
xulosa, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro'yxatidan iborat.  I   BOB.   KICHIK   BIZNES   VA   XUSUSIY   TADBIRKORLIK   FAOLIYATINI
AMALGA OSHIRISHDA MOLIYALASHTIRISHNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1 Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari   faoliyatini   amalga
oshirishning   tashkil   etish   asoslari
  Bozor munosabatlari sharoitida iqtisodiyotni rivojlantirishning asosiy 
omillaridan biri kichik biznes va tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishdir.
Tadbirkorlik   shaxsiy   daromad,   foyda   olishga   qaratilgan   fuqarolarning
mustaqil   faoliyati.   Bu   faoliyat   o'z   nomidan,   o'z   mulkiy   ma’suliyati   va   yuridik
shaxsning   yuridik   mas’uliyati   evaziga   amalga   oshiriladi.   Tadbirkor   qonun
tomonidan ta’qiqlanmagan barcha xo'jalik faoliyati, shu jumladan, vositachilik,
sotish,  sotib  olish,  maslahat  berish,  qimmatbaho  qog'ozlar   bilan ish  olib  borish
bilan   shug'ullanishi   mumkin.   Tadbirkorlik   shaxsiy   va   ijtimoiy   foydalarni
ko'zlagan   holda   daromad   olish   uchun   sarflanayotgan   mablag'   bilan   bog'liq
faoliyatdir.
Jumladan Prezidentimiz Sh.Mirziyoyev ta’kidlaganlaridek:
“O‘ztadbirkoreksport”   va   “O‘zsanoateksport”   aktsiyadorlik   jamiyatlari,
shuningdek,   Milliy   bank   huzuridagi   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
sub’ektlarining   eksportini   qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armasi   yo‘nalishi   bo‘yicha
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari   eksporti   bilan   bog‘liq.   Bu
borada kamida 1 milliard 500 million dollarlik eksportni ta’minlash kerak.
Davlat   moliyasini   barqarorligini   ta’minlashdakichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   sub’ektlari   faoliyatini   amalga   oshirishning   tutgan   o'rni   jamiyat
taraqqiyotida,   siyosiy   va   ijtimoiy   o’zgarishlarning   eng   muhim   omili   bo’lib
xizmat   qiladi.   Ayniqsa   o’tish   davrida   bozor   islohotlari   turlicha   namoyon
bo’layotgan   mamlakatlar,   xususan,   MDH   davlatlarida   bu   tendentsiya   yaqqol
ko’zga   tashlanmoqda.   Bunday   sharoitda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
sub’ektlari   faoliyatini   amalga   oshirishda   qator   funksiyalarni   bajaradi.   Uning
siyosiy   funksiyasi   jamiyat   iqtisodiyotining   asosiy   bo’g’ini   —   o’rta   mulkdorlar
7 sinfining shakllanish manbai sifatida namoyon bo’lishidadir.
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sub’yektlari   – foyda olish maqsadida
resurslardan   yanada   samarali   foydalanishga   qaratilgan   xo’jalik   faoliyatining
muhim turidir.  Ushbu jarayon quyidagilar orqali izohlanadi:
- tadbirkorlik   kishilarning   tavakkalchilik   va   mas’uliyat   bilan   bog’liq
tashabbuskorlik faoliyati demakdir;
- tadbirkorlik   cheklangan   va   innovatsion   yondashuvni   talab   qiladigan
resurslardan yanada oqilona foydalanishga qaratiladi;
- tadbirkorlik   faoliyati   qo’shimcha   daromad   va   foyda   keltirgan   taqdirdagina
o’zini   oqlagan   hisoblanadi.   Tadbirkorlik   faoliyati   davomida,   bozor
iqtisodiyotining   nimani,   qanday,   kim   uchun   ishlab   chiqarish   kerak,   degan
muhim masalalari o’z yechimini topadi.
Iqtisodiy   erkinlik   (mustaqillik),   to’liq   moddiy   javobgarlik,   maksimal
darajada   foyda   olishga   qaratilgan   tijorat   faoliyati   tadbirkorlikning   eng   muhim
iqtisodiy   tamoyillari   hisoblanadi.   Tadbirkorlikning   ikkita   muhim   turi   –   savdo-
sotiqqa   asoslangan,   narxlardagi   farqlar   hisobidan   foyda   olishni   nazarda
tutadigan   hamda   aniq   iste’molchining   ehtiyojlariga   mos   holda   mahsulot   ishlab
chiqarish   va   sotishga   asoslangan   faoliyatni   ajratib   ko’rsatish   mumkin.   Bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilikning   barcha   shakli   –   davlat,   xususiy
(rivojlanishda   ustunlikka   ega),   jamoa,   shaxsiy   hamda   aralash   shakllari   teng
huquqli tarzda taraqqiy etadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   rahbarligida
ishlab   chiqilgan   “2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   harakatlar   harakatlar
strategiyasi” 5
  mamlakatni isloh qilish va rivojlantirishning samarali  strategiyasi
izchil   va   aniq   maqsadni   ko’zlab   amalga   oshirilishi   rejalashtirilgan,   global
iqtisodiyotda   mavjud   bo’lgan   jiddiy   muammolarga   qaramay,   O’zbekistonda
iqtisodiy o’sishning barqaror yuqori   sur’atlarini va makroiqtisodiy barqarorlikni
saqlash   ta’minlanmoqda.   O’tgan,   2016-yilda   Mamlakatimiz   yalpi   ichki
8 mahsuloti   7,8   foiz,   sanoat   ishlab   chiqarish   hajmi   6,6   foizga,   qishloq   xo‘jaligi
ishlab chiqarishi 9,6 foiz, kapital qurilish 5 foiz, chakana savdo aylanmasi hajmi
12,5   foizga   oshdi.   Ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarning   qariyb   70   foizini   yuqori
qo‘shimcha   qiymatga   ega   bo‘lgan   tayyor   tovarlar   tashkil   etdi.   Davlat   budjeti
yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   0,1   foiz   miqdorida   profitsit   bilan   ijro   etildi.
Inflyatsiya darajasi prognoz ko’rsatkichlaridan  oshmadi.
Ichki   talabni   mutanosib   rag’batlantirish   hamda   mahalliy   tovar   ishlab
chiqaruvchi   va   xizmat   ko’rsatuvchilarni   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlash
borasida   ko’rilayotgan   chora-tadbirlar   iste’mol   tovarlari   ishlab   chiqarish
hajmining   14,4   foizga,   chakana   tovar   aylanmasining   –   14,6   foizga,
xizmatlarning   —   12,1   foizga   o’sishini   ta’minladi.   Yalpi   ichki   mahsulotda
xizmatlar   sohasining   ulushi   2016-yilning   birinchi   yarim   yilligi   yakunlari
bo’yicha   52,2   foiz   o’rniga   52,4   foizgacha   o’sdi.   Mahalliylashtirilgan
mahsulot ishlab chiqarish hajmi 36,1 foizga  ko’paydi.
Tadbirkorlik   faoliyati   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish   va   bozor
iqtisodiyotini   qaror   toptirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   U   xo’jalik   yuritishning
samarali   usullarini   rag’batlantiradi,   tashabbuskorlik   va   innovatsion   faoliyatga
keng   yo’l   ochadi,   pirovardida   iqtisodiyotni   barqarorlashtirib,   jamiyat
taraqqiyotini  ta’minlaydi.
Shuningdek,  2011   yilning   1  aprelidan   to  2014   yilning  1   apreligacha   soliq
va boshqa majburiy to’lovlarni vaqtida to’lab kelayotgan hamda ishlab chiqarish
sur’atlarining   barqaror   o’sishi   va   rentabellikni   ta’minlab   kelayotgan   kichik
tadbirkorlik sub’ektlarining moliya-xo’jalik faoliyatini soliq sohasida tekshirish
ham   taqiqlab   qo’yildi.   Bu   hujjatlar   mamlakatimiz   iqtisodiyotida   kichik   biznes
va   tadbirkorlikning   roli,   ulushi   va   miqyosini   kengaytirdi,   uning
iqtisodiyotdagi   mavqyeini   kuchaytirdi.   Davlat   statistika   qo’mitasining
ma’lumotlariga ko’ra 1996 yildan 2011 yilga qadar kichik biznes va tadbirkorlik
sohasiga   soliq   stavkasi   36   dan   6   foizgacha,   ya’ni   olti   barobardan   ziyod
kamaytirildi.   Kichik   biznes   va   tadbirkorlikning   afzalliklari   ko’p.   Bunda   bozor
kon’yunkturasiga tez moslashish, talabning o’zgarishini tez ilg’ash, faoliyatning
9 bir   turidan   boshqasiga   kam   xarajat   evaziga   tezda   moslashish   imkoniyatlari
yaratiladi.   Faoliyatning   ushbu   sektori   bandlik   muammosini   hal   qilish,   odamga
o’zining   erkin   mehnati   natijalaridan   moddiy   manfaatdorligini   oshirishda   juda
muhimdir.   Shu   nuqtai   nazardan,   bugun   hamyurtlarimizning   chakana   savdo,
maishiy   xizmat   bilan   shug’ullanayotganlari,   ishlab   chiqarish   jarayoniga   faol
kirib   borayotganlari,   ayni   muddaodir.   Iqtisodiyot   vazirligi   va   Davlat   statistika
qo’mitasi   ma’lumotlariga   ko’ra   kichik   biznesda   sanoat   ishlab   chiqarishi
hajmining   o’sish   sur’atlari   umumiy   sanoatdagi   o’rtacha   ko’rsatkichdan   2-3
marta ko’pdir.
Bugungi   kunda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   fuqarolar   bandligini
ta’minlashning muhim sharti hamda aholi daromadining barqaror manbai bo’lib
bormoqda. Mustaqillikning  dastlabki  yillarida O’zbekistonda  kichik biznesning
ulushi   yalpi   ijtimoiy   mahsulotning   bor-yo’g’i   1,5   foizini   tashkil   etgan   bo’lsa,
2011 yilda ushbu raqam 31, 2012 yil yakunida esa 52,5 foizga ko’tarildi. 2013
yilda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning rivojlanishi evaziga 500 mingga
yaqin   yangi   ish   joylari   tashkil   etildi.   2013   yilda   yalpi   ichki   mahsulotda   kichik
biznes va xususiy tadbirkorlikning ulushi 55,8 foizga yetkaziladi va 2014 yilda
yalpi   ichki   mahsulot   tarkibida   kichik   biznes   ulushi   31,1   foizdan   52,5   foizga
o'sdi, ushbu sohada bandlik darajasi iqtisodiyot tarmoqlarida ish bilan band aholi
umumiy sonining 49,7 foizidan 74,5 foizigacha oshdi. 2015 yilda bu ko’rsatkich
77,9 foiz, 2016 yilda 78,1 foizga oshgan bo’lsa, 2017 yilning birinchi choragida
77,7 foizga yetganini kuzatishimiz mumkin. 8
  Aholi daromadlarining 47 foizdan
ziyodi   tadbirkorlik   faoliyatidan   tushgan   daromadlar   hissasiga   to'g'ri   keladi.
Rivojlangan   mamlakatlarda   ushbu   ko’rsatkich   70   foizga   yaqinligini   hisobga
olsak, bizda ushbu yo’nalishning kelajagi porloqligini e’tirof etish mumkin.
Mamlakatimizda   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   yanada   qo’llab-quvvatlash,   ayniqsa   qishloq   joylarida   uni   ravnaq
toptirish   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratilmoqda.   Ishlab   chiqarishni
modernizatsiyalash,   texnik   va   texnologik   jihatdan   yangilash   jarayonlari
eksportga   yo’naltirilgan   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   hamda
10 yurtdoshlarimizning turmush farovonligini oshirishda muhim o’rin tutmoqda.
Qishloqda   meva-sabzavot   maosulotlarini   qayta   ishlash   korxonalari   ilgari
ham mavjud edi, albatta. Ammo ularning texnik jihozlanish darajasi ancha past
bo’lib, ishlarning asosiy qismi qo’lda bajarilar, bu esa ko’p vaqtni talab qilar edi.
Hozir   tashkil   etilayotgan   korxonalarda   esa   ishlab   chiqarish   jarayonlari   to’liq
avtomatlashtirilgan   bo’lib,   operatorlar   ish   jarayonini   kompyuter   yordamida
boshqaradilar.   Bugungi   kunda   mazkur   sohani   rivojlantirish   bo’yicha   qator
tadbirlar   qilinmoqda   hamda   Prezidentimiz   tomonlaridan   katta   vazifalar
qo’yimoqda,   jumladan:   shu   bois   davlat   banklari   oldiga   kuyidagi   vazifalar
qo‘yilmoqtsa.   Ular har bir oila bilan muloqot tashkil qilish orqali fuqarolarning
tadbirkorlik bilan shug‘ullanishi  uchun qulay imkoniyatlar  yaratishi  kerak. Shu
maqsadda  tijorat  banklari  va  ularning joylardagi  filiallari,  o‘z  imkoniyatlaridan
kelib   chiqib,   tadbirkorlarga   moliyaviy   ko‘mak   va   madad   berishni   zimmasiga
oladi.   Lo‘nda   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   banklar   endi   xalqimizni   tadbirkorlikka,
ishbilarmonlikka o‘rgatishi va shunga etaklashi lozim bo‘ladi.
Mustaqillik   yillarida   O’zbekistonda   xususiy   biznesni   tashkil   qilish   va   har
tomonlama  rivojlantirish   borasida   ko’plab   ishlar   amalga   oshirildi.   Tadbirkorlik
faoliyati sub’ektlarini ro’yxatga olishni tartibga keltirish, tadbirkorlar va xorijiy
investorlarning   manfaatlarini   himoya   qiluvchi   huquqiy   negizni
mustahkamlash,ularning   xom   ashyo   va   moliyaviy   resurslardan   foydalanishlari
uchun   imkoniyat   yaratish,   imtiyozlar   berish   borasida   amalga   oshirilgan
keng   ko’lamli   tadbirlar   mamlakatimizda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
taraqqiyotida   yangi   ufqlar   ochdi.   Xullas,   bugun   tadbirkor   davlat   himoyasida
bo’lib,   olgan   foydasiga   to’la   egalik   qilish,   o’zining   faoliyat   doirasini
kengaytirish, muammoli vaziyatlarda sudga murojaat qilish imkoniyatlariga ega.
11 1.2.  Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   moliyalashtirish
manbalari
 
Iqtisodiyotning bozor munosabatlariga   kirib borishi jarayonidagi turli mulk
va   xo’jalik   yuritish   shakllarining   keng   taraqqiyoti   ular   moliyaviy   faoliyatini
ishlab   chiqarish   samaradorligini   rag’batlantirish   maqsadlarida
takomillashtirishning   muhim,   dolzarb   muammo   ekanligini   isbotlamoqda.
Yurtimizning istiqboli bozor xizmat tarmoqlarini shakllantirish bilan, kelgusida
mulkni   davlat   tasaruffidan   chiqarish   va   xususiylashtirish,   yakkahokimlikka
qarshi tadbirlarni amalga oshirish, raqobat muhitini vujudga keltirish bilan uzviy
bog’liqdirki, bozor munosabatlarini shakllantirish yuzasidan iqtisodiy islohotlar
mazkur vazifalarining ijobiy hal   etilishi korxonalar moliyaviy faoliyatini tashkil
etishning bozor talablariga javob beruvchi holatidan ham kelib chiqadi. Shunga
ko’ra,   kichik   biznes   va   turli   tadbirkorlik   shakllarining   taraqqiyotida   ular
moliyaviy faoliyatini tashkil etish xususiyatlari, vazifalari, tarkibi va rivojlanish
asoslarini o’rganish muhimdir.
Kichik biznes subyektlari tomonidan statistik va soliq hisobotlarini taqdim
etish   mexanizmlarisezilarli   darajada   soddalashtirildi.   Bugungi   kunda
tadbirkorlik   subyektlarining   98   foizi   soliq   va   statistika   hisobotlari   topshirishni,
bojxona   deklaratsiyalarini   rasmiylashtirishni   eski   usuldagi   qog‘oz   to‘ldirish
yo‘li   bilan   emas,   balki   bevosita   –   elektron   shaklda   amalga
oshirmoqda.Sanoatning   yengil,   oziq-ovqat   va   qurilish   materiallari   ishlab
chiqarish kabi ko‘p mehnat talab qiladigan tarmoqlarida ishchilarning eng ko‘p
soni   ilgarigi   100   kishidan   200   kishigacha   oshirilgani   kichik   biznesni
rag‘batlantirish borasidagi chora-tadbirlar tizimidagi muhim qaror bo‘ldi.
Bozor   iqtisodiyoti   rivojlanishi   sharoitida   kichik   korxonalar   moliyaviy
faoliyatining   mazmunigina   emas,   balki   ularning   vazifalari   ham   tub
o’zgarishlarga   duch   keldi.   Shu   munosabat   bilan   ishning   mazkur   qismida   biz
bozor munosabatlari shakllanishi sharoitida kichik biznes korxonalari moliyaviy
faoliyatini tashkil etishning asosiy vazifalarini kompleks holda ko’rib chiqishga
12 harakat qildik.
Bizning   fikrimizcha,   “kichik   biznes   korxonalari   moliyaviy   faoliyati”
tushunchasini   tor   va   keng   ma’noda   ifodalash   mumkin.   Tor   ma’noda   kichik
biznes  korxonalari   moliyaviy faoliyati  alohida  olingan kichik  korxona, xususiy
firma   yoki   tadbirkorlikning   boshqa   shakllari   moliyaviy   faoliyatidan   iborat.   Bu
ma’noda   “kichik   biznes   korxonalari   moliyaviy   faoliyati”   tushunchasi   “kichik
korxonalar   moliyaviy   faoliyati”,   “xususiy   firmalar   moliyaviy   faoliyati”   va   h.k.
tushunchalar bilan bir xil mazmunni ifodalaydi.
Keng ma’noda “kichik biznes korxonalari moliyaviy faoliyati” tushunchasi
ijtimoiy takror ishlab chiqarishning turli sohalarida faoliyat ko’rsatayotgan, bir-
biri   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lgan   kichik   biznes   korxonalarining   moliyaviy
faoliyatini   ifodalaydi.   Mazkur   tushunchaning   keng   ma’nosi   uni   tor   ma’noda
tushunishni   to’la   tarzda   o’z   ichiga   oladi.   Shu   asosda   kichik   biznes   korxonalari
moliyasini   korxonalar va xalq xo’jaligi tarmoqlari moliyasining muhim   tarkibiy
qismi sifatida talqin etish mumkin. O’z mohiyatiga ko’ra ular davlat tomonidan
tartibga solib turiladigan pul munosabatlari bo’lib, mazkur munosabatlar kichik
biznes   korxonalarining   hududiy   va   umumdavlat   extiyojlari,   fondlari   va
moliyaviy   resurslarining   tashkil   etilishi,   taqsimlanishi   va   ishlatilishi   jarayonida
vujudga keladi.
Uncha   ko'p   bo'lmagan   yangi   ishbilarmonlar   o'z   ishlarini   o'zlari   moliya
bilan   ta'minlaydilar.   Ko'pchilik   kishilar   oz   miqdorda   bo'lsa   ham,   tashqi
manbalarga muhtoj bo'ladilar.  Pul resurslarining 4 ta toifasi mavjud:
1. Savdo   krediti.   Bu   turdagi   “Pul”   to'g'ri   ma'noda   zayom   vositasi
hisoblanmaydi, haqiqatan bu tovarlar qiymati hisoblanadi. Uni sizning yetkazib
beruvchilaringiz   sizga   pul   to'lamasdan   qarz   qilib   beradilar   va   qarzni   eslatilgan
muddatlarda to'lash sharti bilan.
2. Qisqa   muddatli   kredit.   Banklar   va   boshqa   kredit   beruvchilar,   bu
kabi   kreditlar   maxsus   maqsadlar   -   muddatli   kreditlar   ehtiyot   sifatida   kelgusi
mavsumda sotish uchun beriladi. Bu kabi kredit uchun qarz bir yilga yetmasdan
13 uziladi.
3. Uzoq   muddatli   kredit.   Bu   zayomlar   bir   yildan   ortiq   muddatga
korxonani kengaytirish yoki takomillashtirish uchun beriladi.
4. Aksionerlik   investorining   qatnashishi.   Bu   kabi   resurslar
qaytarilmaydi. Siz vositalarni olasiz va foydaning bir qismini investorga berasiz.
Boshqacha qilib aytganda, siz o'z korxonangizning bir qismini sotasiz.
Pullarni   qayerdan   olish   mumkin?   Moliyaviy   ta'minotning   imkonli
manbalari  quyidagilardir:
• tijorat   banki;
• moliyaviy   kompaniyalar;
• investitsion   kompaniyalar;
• investitsion   fondlar;
• kredit   idoralari;
• xaridorlar;
• mahsulot   beruvchilar;
• do'st   va   tanishuvlar;
• xayriya   tashkilotlari;
• trans   kompaniyalar   va   banklarning   trast   bo'linmalari;
• davlat,   xalqaro   va   jamiyat   tashkiloti   va   idoralar,   kichik   bimesni   qo'llab-
quvvatlash dasturida ishtirok etuvchilar;
• ishlovchilar;
• dastgoh   ishlab   chiqaruvchilar;
• sug'urta   kompaniyalari;
• nafaqa   fondlar;
14 • xususiy   investorlar;
• moliyaviy   maslahatchilar.
Kimga   va   qayerga   murojaat   qilish   kerak?
Keng tarqalgan moliyaviy manbalar:
Banklar-banklardan   ssuda   olish   nihoyatda   sodda.   Sizga   pul   savdo
operatsiyasi o'tkazish uchun bemalol, ammo yangi korxona bunyod etish uchun
bemalol   emas.   Demak   bankni   ishontirish   kerak.   Bu   ishda   ishlab   chiqarilgan
biznes reja qo'l   keladi. Quyidagi masalalarga alohida diqqat-e 'tibor qilish kerak:
• Olingan   vositalar   qanday   ishlatiladi?
• Qarz   qanday   qilib   to'lab   beriladi?
• Kredit   olish   uchun   qanday   ta'minot   taklif   etilishi   kerak.
• Tanlangan   faoliyat   uchun   zarur   tajriba   va   tayyorgarlikka   egalik.
• Boshqaruv   xodimlarining   va   yetakchi   mutaxassislar   ishi   qanday?
• Ushbu   biznes   sohasining   uzoq   muddatli   kelajak   taraqqiyoti   qanday?
Investitsion   fondlar   hissadorlik   yuqori   o'sish   potensialiga   ega,   kichik
korxonalar   kapitaliga   badallar   to'lash   mumkin.   Ko'plari   aniq   tarmoq,
texnologiyalar   bo'yicha   yoki   ma'lum   hajm   uchun   investitsiya   loyihasiga
ixtisoslashadilar.   Ular   bilan   kelishuv   paytida   quyidagilarni   esda   tutish   zarur:
investitsion   fondni   bir   kunda   ko'rib   chiqish   uchun   30   dan   ortiq   buyurtmani   va
biznes-rejani   qabul   qilish   mumkin,   ulardan   10   %   gina   o'qib   chiqiladi.   O'qib
chiqilganlardan faqat bir nechasigina yana davom etib o'qish uchun jo'natiladi va
juda ozlari moliya olishi mumkin.
Tadbirkorlik   yo'nalishi   firmalarning   strategik   yo'nalishlarining   alohida
yo'nalishi   bo'lib,   resurslarni   va   imkoniyatlarni   rivojlantirish   uchun   ichki   firma
orientatsiyasi sifatida ko'riladi
Tadbirkorlik   yo'nalishi   firmalarning   yo'nalishini   va   yangi   imkoniyatlarni
o'rganishga intilishni anglatadi va shuning uchun firmaning innovatsionlik, xavf-
15 xatarni   va   proaktivlikni   qabul   qilish   tamoyillari   orqali   o'zini   namoyon   qiladi.
Tadqiqot   ishlariga   katta   e'tibor   qaratib,   tadbirkorlarga   yo'naltirilgan
jarayonlarning yuqori darajasiga ega bo'lgan firmalar yangi tashkiliy shakllar va
atrof-muhit   konfiguratsiyalarini   yaratishda   tajribaga   ega   va   bozor
mexanizmlarini   o'z   manfaatlariga   moslashtira   oladi.   Tadbirkorlik   yo'nalishini
kapitalizatsiya qilish orqali firmalar biznes hamkorlari bilan loyihalarni amalga
oshirishda   yuqori   tendentsiyani   rivojlantiradi.   Hamkorlik   yo'li   bilan   olingan
resurslar   yangi   mahsulotni   ishlab   chiqish   va   bozorning   ta'sirchanligi   kabi
qobiliyatlarni   yaratishi   mumkin.   Natijada,   firmalar   ichida   ishlab   chiqilgan
qobiliyatlar raqobatbardosh ustunlikni va ish faoliyatini oshiradi.
Davlat   va   jamiyat   tashkilotlari.   Bugungi   kunda   kichik   biznesni   qo'llashni
o'zlarining  asosiy   vazifasi   deb  hisoblaydigan   davlat   vajamiyat   tashkilotlarining
soni   ko'paymoqda.   Ular   faqat   moliyaviyyordam   qilmasdan,   balki   (qoida
bo'yicha   imtiyozli   kredit   shaklida),   xodimlarni   o'qitish   va   boshqa   ishlarda
yordam beradi.
Bu kabi tashkilotlarga qo'llash uchun murojaat qilishdan oldin ularni o'ziga
xos   talablarini   bilish   kerak,   ko'plari   ular   uchun   kerakli   sohalardagi   kichik
korxonalarga yoki alohida ijtimoiy guruhlarga zaxiraga bo'shatilgan harbiylarga
yordam ko'rsatadi.
Kapitalni jalb qilishning boshqa imkoniyatlari ham bor. Masalan, ixtirochi
investorlar   guruhidan   moliya   olish   mumkin,   buning   uchun   u   agar   ishi
yurishmay,   qolganda   o'zining   ishlab   chiqqan   texnologiyasiga   egalik   huquqini
ularga   topshirishi   kerak.   Xorijiy   rnoliya   manbalari   mavjud.   Masalan,   xorijiy
firmalar,   ular   boshqa   davlatlarga   investitsiya   qilish   imkoniyatlarini   faol
o'rganmoqdalar.
Kichik   biznesning   ishbilarmonlik   tarkiblarini   kredit   bilan   ta'rninlash   -   bu
ularga rnoliyaviy pul yoki tovar shaklidagi vositalarnima'lum muddatga xo'jalik
faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   berishdir.Kredit   bilan   ta'minlashni   quyidagi
turlari mavjud:
• Xo'jalik   yurituvchi   subyektlarga   pul   ssudalarini   yoki   tovarni   kapital
16 o'rnida to'g'ridan-to'g'ri berish shakli.
• Hisob-kitob   turlaridan   biri   sifatida   kredit   bilan   ta'minlash,   ya'ni   to'lov
muhlati uzaytirilganligi hisobi bilan.
Bu   yerda   “Kredit”   tushunchasi   keng   ma'noga   ega.   Birinchidan:   Kredit
to'lash   va   foiz   to'lash   sharti   bilan   ssuda   ko'rinishida   pul   yokitovar   shaklida
bo'lishi   mumkin.   Yuridik   yoki   jismoniy   shaxslar   qarzgavosita   beruvchilar   -
kreditorlar,   oluvchilar   -   zayomchilar   deb   ataladi.   Kreditning   asosiy   vazifasi
pul   vositalarini   qaytarib   berish   sharti   bilankorxonalar,   tashkilotlar,   tarmoqlar
orasida   taqsimlash   vavaqtincha   bo'sh   pul   mablag'larini   samarali   ishlatishdan
iboratdir.   Kreditni   boshqa   vazifasi   bu   haqiqiy   pullarni   kredit   pullariga
(banknotlar)   va   kredit   operatsiyalariga   (naqd   pulsiz   hisob-kitobga)
almashtirishdan iborat. Ikkinchidan: Kredit o'zini ssuda  kapitali harakati
shaklida   namoyon   etadi.   Pul   yoki   tovar   shaklidagi   ssuda   qaytarilishi   va
to'lovlisharti   bilan   kreditor   va   zayomchi   orasidagi   iqtisodiy   munosabatni   aks
ettiradi.   Kichik   biznesda   kredit   bilan   ta'minlash   keng   shakllarda   tasavvur
etiladi,   bu   yerda   quyidagi   kreditlar   ishlatiladi:   tijorat,   bank,   davlat,
iste'molchi,   xalqaro.   Ularning   hammasi   kredit   berilish   muddatiga   qarab
qisqa   muddatli   (bir   yilgacha),   o'rta   muddatli   (bir   yildan   uchyilgacha)   va   uzoq
muddatli   (uch   yildan   ortiq)   bo'lishi   mumkin.   Tijorat   krediti   -   tovar   shaklida
(beriluvchi)   sotuvchilar   tomonidan   xaridorlarga   beriluvchi   kredit   bo'lib   sotilgan
tovarni   qiymatini   orqaroq   surishdan   iboratdir.   Natijada   hisob-kitoblar   veksel
yoki   ochiq   hisob   bilan   amalga   oshiriladi.   Birinchi   holatda   xaridor   tovar
hujjatlarini   olganidan so’ng   o'tkazilish   sotuvchi   tomonidan   qo'yilgan   vekselni
(trattani)   talaffuz   etadi   yoki   oddiy   veksel   rasmiylashtiradi.   Ikkinchi   holatda
sotuvchi   xaridorning   qarz   majburiyatlarini   olmaydi   va   qarz   bo'yicha   hisob
ochadi.   Qarzni   uzish   davriy   to'lovlar   sifatida   qisqa   muddatlarda   (1-2   oy)
amalga   oshiriladi.   Tijorat   kreditiga   bo'lgan   zarurat   kapitalni   ishlatish   va
muomala vaqtini bir-biriga to'g'ri kelmasligi   natijasida   kelib   chiqadi.  
Bu   yerda   tovarni   kreditga   sotish     ishlab   chiqarish   jarayonining
17 uzluksizligiga   yordamlashadi,   kapitalni   aylanishini   tezlashishini   va   foydani
ko'payishini   ta'minlaydi.   Ushbu   shakldagi   kredit   odatda   qisqa   muddatli
bo'ladi.   Bank   krediti-ishbilarmon   va   korxonalarga   pul   ssudasi   ko'rinishida
beriladi.   Bank   ssudasi-   bu   korxona,   tashkilotlarning   alohida   fuqarolaning
vaqtincha bo'sh   vositalari   bo'lib   bank   tomonidan   shartnoma   asosida,   ularning
roziligi   bilan jalb   qilinadi   va   ssuda   fondi   tashkil   bo'ladi.   Kredit   olish   uchun
kredit   oluvchi   va zayomchi tomonidan kredit shartnomasi tuziladi, u o'z ichiga
quyidagilarni   oladi.   Kichik   biznes   taraqqiyoti   uchun   Davlat   krediti   davlat
budjetidan   eng   muhimi   zamonaviy   ishbilarmonlik   loyihalarini   amalga   oshirish
bo'yicha tasdiqlangan dasturlar asosida beriladi.
Iste'mol krediti- bu kredit shaklida qarz oluvchi sifatida yuridik shaxs, qarz
beruvchi sifatida kredit idorasi, korxona va tashkilot chiqishi mumkin. Bu kredit
shakli   xalqning   iste'mol   talabini   qondirish   vositasisifatida   xizmat   qiladi   va   pul
yoki tovar shaklida bo'lishi mumkin.
Xalqaro   kredit-   bu   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   sohasi   bo'lib,   u   turli
davlatlar   kreditorlar   va   qarz   oluvchilari   orasida   ssuda   berish,   ishlatish   va   uni
uzish   bo'yicha   foiz   to'lash   bilan   amalga   oshiriladi.   Bu   turdagi   kredit   kichik
biznesni   taraqqiyot   toptirish   uchun   davlatlararo   banklar   va   frrmalar   tomonidan
xalqaro   yordam   shaklida   beriladi.   Xalqaro   kredit   o'lchami   va   uni   berish   sharti
kredit  beruvchi   va   oluvchilar   o'rtasidagi   kredit   shartnomasida   o'z   aksini   topadi.
Firmaning   nuqtayi   nazarida   berish   va   ta'minlashda   quyidagi   kreditlar   bo'lishi
mumkin:   Tovar,   valuta,   ta'minlangan   (tovar,   tijorat   hujjatlari   bilan   va   boshqa
qiymatlar bilan) va ta'min etilmagan (bank) kreditlar. Qarz oluvchilari bo'yicha
kreditlar shaxsiy ,  davlat vamoliyaviybo'lishi mumkin.
Kreditning   asosiy   shartli   hisob-kitob   turi   bo'lib   (to'lash   muddati
uzaytirilgan hisob) firma krediti, veksel (hisobli) va faktoring hisoblanadi.
Firma   kredit-   bu   kredit   berish   shaklida   mol   beruvchi   va   sotuvchi   to'lash
muddati   uzaytirilgan   kreditni   xaridorga   beradi.   Bu   kabi   kredit   shaklining   birdan-
bir   misoli   mahsulotni   iste'molchiga   avans   berishdir,   avans   beruvchiga
shartnomaga qo'l qo'yilgandan so’ng o'tkaziladi.
18 Veksel   krediti   -   bu   vekselni   bank   tomonidan   sotib   olish,   (hisobli)   veksel
egasidan   to'lash   muddati   kelmasdan   sotib   olishdir,   ya'ni   veksel   egasi   bankdan
muddatidan ilgari  vekselda   ko'rsatilgan  pul  miqdorini,  tijorat   to'lovlarini,  hisob
to'lovini va boshqa xarajatlarni ayirgandan keyingisini oladi.
Faktoring-   bu   aylanuvchi   vositalarni   kredit   bilan   ta'minlashda   o'rtada
turuvchining faoliyati turidir. O'rtada turuvchi  kompaniya (bank) ma'lum to'lov
evaziga   ishbilarmonlar   tarkibidan   xaridorlardan   uning   hisobiga   olinadigan
pul   mablag'ini olish huquqiga ega bo'ladi (debitorlik qarzini inkassaga  qo'shish
huquqi). Shu bilan birga o'rtada turuvchi mijozning aylanuvchi vositasini kredit
bilan ta'minlaydi va uning kredit va valuta tavakkalchiligini o'z zimmasiga oladi.
O'rtada   turuvchi   tovar   sotuvchining   o'zaro   munosabatlari   faktoring   bo'yicha
shartnoma bilan tartibga solinadi.
Ochiq   hisob   bo'yicha   kredit   bilan   ta'minlash-   bu   sotuvchini   doimiy
xaridoriga   ta'min   etmasdanva   tez   foiz   to'lamasdan   to'lov   muddati   uzaytirilgan
shakldagi   kreditidir.   Sotuvchi   xaridorga   tovarni   uning   manzilgohiga   tovar
taqsimlash   hujjatlari   bilan   qarz   miqdorini   xaridor   nomiga   ochilgan   debet
hisobiga o'tkazadi. Xaridor shartnomada qurilgan muddatlarda o'z qarzini ochiq
hisob bo'yicha uzib  boradi.
Overdraft   -   qisqa   rnuddatli   kreditlash   shakli   bo'lib   banklar   amaliyotida
ishlatiladi.   U   Angliyada   paydo   bo'ladi.   Overdraftning   mazmuni   shundan
iboratki,   odatda   bankning   ishonchli   mijoziga   ma'lum   chegarada   cheklar   bilan
qarz to'lash huquqi beriladi. Bu kabi operatsiya natijasida manfiy balans bunyod
bo'ladi,   ya'ni   debitorlik  saldosi   -   (mijozni   bankka   qarzi).   Bank   va  mijoz   o'zaro
shartnoma  tuzib  unda  overdraftning eng  katta miqdori, kredit  berish  sharti,  uni
qaytarish tartibi va overdraft uchun foiz miqdori belgilanadi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,   bozor   munosabatlari   rivojlanib   borishi
bilan,   kichik   biznes   korxonalari   moliya   munosabatlarining   tarkibi   ham   yanada
o’zgarib   boradi.   Shuning   uchun   kichik   biznes   taraqqiyoti   jarayonida   uning
moliyaviy   faoliyati   tarkibiy   qismidagi   o’zgarishlarni   tabiiy   bir   hol   sifatida
qarash lozim.
19 Kichik   biznes   taraqqiyoti   va   moliya   munosabatlarini   takomillashtirish
o’zaro bog’liq muammolardandir. Iqtisodiyotning turli mulk va xo’jalik yuritish
shakllaridan   keng   foydalanishga   o’tishi,   xususiy   tadbirkorlik   va   kichik
biznesning   taraqqiyoti   bilan   moliya   munosabatlari   ham   bozor   talablari   asosida
rivojlanishi   uchun   muhim   turtki   oldi.   Shu   bilan   birga,   moliya   munosabatlari
kichik   biznes   taraqqiyotini   rag’batlantirishning   muhim   dastaklariga   egadir.
Yuqoridagilardan kelib chiqib, kichik biznes korxonalarini moliyalashtirishning
turli xil manbalarini quyidagi rasm holida tasvirlash mumkin (1.1-rasm).
 
1.3-rasm.   Kichik   biznes   korxonalarini   moliyalashtirish
manbalari
Bu   narsa   shu   bilan   bog’liqki,   kichik   biznes   tizimi   ichida   mukammal
20 taqsimot   tizimining   yaratilishi   natijasida   markazlashgan   va   rezerv   fondlarining
tashkil   etilishi   orqali   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   imkoniyatlarining
yanada   mustahkamlanishiga   erishish   hamda   turli   soliq   imtiyozlarining
qo’llanilishi  maqsadida  kichik  biznes  kelgusi  taraqqiyoti  uchun  qulay iqtisodiy
sharoitlar  yaratiladi.
Kichik  biznes   va  xususiy   tadbirkorlikning  aholini   ish  bilan  band  etishi   va
o’rta   sinfni   shaklantirishi   kabi   xususiyatlari   xorijiy   iqtisodiy   adabiyotlarda
batafsil   oritilgan.   Rivojlangan   mamlakatlar   tajribasidan   ma’lumki,   kichik
korxonalar   iqtisodiy   rivojlanish,   ilmiy-texnika   ixtirolarini,   aholining   talabini
qondirish   uchun   qo’llashda   istiqbollidir.   Boshqarish   sohasida   kichik
korxonalarda   eng   kam   xarajat   qilinishi   bilan   birga   mulk   haqiqiy   egasining
qo’lida   bo’lib,   undan   foydalanish,   ko’paytirish   doimo   yaxshi   natijalarga   olib
kelgan.
Shu   munosabat   bilan   kichik   va   xususiy   biznesni   har   tomonlama
rivojlantirish   zarur.   Ularni   tashkil   etish,   ro’yxatga   olish   va   moliyalashtirish
masalalarida qulay shart-sharoitlar yaratish kerak. Kichik biznes sub’ektlarining
to’la erkinligini ta’minlash va ular faoliyatini rag’batlantirish lozim.
 
21 1.2. Kichik biznes korxonalarini moliyalashtirish manbalari  oshirishning
tashkil   etish   asoslari
 
O’zbekistonda   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   barpo   etishning
asosiy   maqsadlaridan   biri   mamlakatda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
shakllarini ustuvor   rivojlantirishdan iborat. Bu maqsadni amalga oshirish uchun
iqtisodiy   islohotlar   o’tkazildi,   uning   rolini   oshirish   uchun   yirik   institutsional
asoslar   yaratildi.   Tadbirkorlik   faoliyatini   tashkil   etish   va   uni   kafolatlovchi
huquqiy-me’yoriy   hujjatlar,   tadbirkorlarga   ko’maklashuvchi   nodavlat
tashkilotlar,   korxonalar   shular   jumlasiga   kiradi.   O’zbekistonda   xususiy
tadbirkorlik va kichik biznes  korxonalari  majmuini  tashkil  etish muvaffaqiyatli
bormoqda.
Kichik   biznes   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchi   korxonalar   davlatga   bog’liq
bo’lmagan   holda,   ya’ni   katta   kapital   mablag’larsiz   o’zlari   ish   joylarini   joriy
etishlari, hozirgi davrda bizda vaqtinchalik mavjud bo’lgan tovarlar tanqisligini
kamaytirishlari   va,   hattoki,   bu   tanqislikni   butunlay   yo’qotishlari   mumkin.
Hozirgi   jamiyatimizda   kichik   korxonalar   faoliyatini   ayrim   kishilarning
extiyojlarini qondirish sari yo’naltirish zarur. Bu narsa maishiy xizmat ko’rsatish
hamda xalq iste’moli tovarlari ishlab chiqarish sohalarida yaqqol ko’rinmoqda.
Kichik   korxonalar   texnologiya   yangiliklarini   joriy   etishda   ham   g’oyat   katta
ahamiyatga  ega.
Kichik   korxonalar   ilmiy-texnika   taraqqiyoti   sharoitida   sanoatning   etakchi
sohalarini   yangi   texnologiyalarga   o’tishda   tobora   o’z   o’rnini   topib   bormoqda.
Ular   yangi   fikrlar   va   ishlab   chiqarishni   takomillashtirish,   yangi   axborot
texnologiyalarini   joriy   qilish   bilan   ish   jarayonini   ta’minlovchi   butun   tizimni
asosiy bog’lovchilik sifatini o’zlarida namoyon etmoqdalar.
Bugungi   kunga   kelib,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari
mamlakatimiz   iqtisodiyotining   barcha   jabhalarida,   mashinasozlik   mahsulotlari
ishlab   chiqarishda,   xalq   iste’moli   mollarini,   qishloq   xo’jaligi   va   oziq-ovqat
22 mahsulotlarini   ishlab   chiqarishda   hamda   boshqa   sohalarda   faoliyat
ko’rsatmoqda.
Tadbirkorlik   yo'nalishini   kapitalizatsiya   qilish   orqali   firmalar   biznes
hamkorlari   bilan   loyihalarni   amalga   oshirishda   yuqori   tendentsiyani
rivojlantiradi.   Hamkorlik   yo'li   bilan   olingan   resurslar   yangi   mahsulotni   ishlab
chiqish   va   bozorning   ta'sirchanligi   kabi   qobiliyatlarni   yaratishi   mumkin.
Natijada, firmalar ichida ishlab chiqilgan qobiliyatlar raqobatbardosh ustunlikni
va ish faoliyatini oshiradi. 13
 Kichik korxonalar ishlab chiqargan mahsulot davlat
korxonalarida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlardan   sifati   jihatidan   qolishmasligi
va,   hatto,   ayrim   hollarda   ulardan   yuqori   turishi   bilan   ajralib   turadi.
Respublikamizdagi   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlari
faoliyatining  60-70  foizi  bevosita  ishlab   chiqarish   bilan   uzviy   bog’langan,   ular
fermerlar,   dehqonlar,   sanoatchilar   va   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   qayta
ishlovchilar va hokazolardir.
Xususiy tadbirkorlik, kichik biznesni jadal rivojlantirish asosida mulkdorlar
sinfini shakllantirish, tegishli institutlar tizimini tashkil etish, kichik va xususiy
tadbirkorlik   faoliyati   sohasiga   kredit   resurslarini   keng   jalb   qilish   va   xorijiy
sarmoyalar   olib   kirish   uchun   maqbul   sharoit   yaratish   maqsadida   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   1998  yil   9  apreldagi   «Xususiy   tadbirkorlik,   kichik
va   o’rta   biznesni   rivoj-lantirishni   yanada   rag’batlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi     Farmoniga     o’zgartirish     va     qo’shimchalar     kiritish
haqida»gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2003   yil   30   avgustda   PF-
3305-sonli Farmoni qabul qilindi. Mazkur Farmonga asosan «o’rta korxonalar»
tushunchasi   bekor   qilindi   va   2004   yil   1   yanvardan   boshlab   quyidagilar   kichik
biznes sub’ektlari  hisoblanadi:
-   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar;
- ishlab   chiqarish   tarmoqlarida   band   bo’lgan   xodimlarning   o’rtacha   yillik
soni 20 kishidan, xizmat ko’rsatish sohasi va boshqa ishlab chiqarishga aloqador
bo’lmagan   tarmoqlarda   10   kishidan,   ulgurji,   chakana   savdo   va   umumiy
23 ovqatlanish sohasida 5 kishidan oshmagan mikrofirmalar.
Quyidagi   tarmoqlarda   band   bo’lgan   xodimlarning   o’rtacha   yillik   soni:
- engil   va   oziq-ovqat   sanoti,   metallga   ishlov   berish   va   asbobsozlik,
yog’ochni qayta ishlash va mebel sanoati hamda qurilish materiallari sanoatida –
100 kishidan;
- mashinasozlik,   metallurgiya,   yoqilg’i-energetika   va   kimyo   sanoati,
qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   va   qayta   ishlash,   qurilish   va
boshqa sanoat- ishlab chiqarish sohalarida – 50 kishidan;
- fan,   ilmiy   xizmat   ko’rsatish,   transport,   aloqa,   xizmat   ko’rsatish   sohalari
(sug’urta   kompaniyalaridan   tashqari),   savdo   va   umumiy   ovqatlannish   hamda
boshqa noishlab chiqarish sohalarida – 25 kishidan oshmagan kichik korxonalar.
Kichik korxonalar yirik kompaniyalarga nisbatan ular bozor sharoitiga tez
moslashadilar   hamda   ishlab   chiqargan   mahsulotlarini   bozorda   muvaffaqiyatli
o’tishini   ta’minlashda   bir   qancha   ustunliklarga   ega.   Chunki,   kichik   korxonalar
o’z   faoliyatlarini   tor   ishlab   chiqarish   dasturlariga,   ilg’or   texnologiyaga,   kam
turkumli   ilm-fan   talab   qiladigan   mahsulotlar   chiqarishga   tezda   moslaydilar
hamda bozor asoslarini tez o’zlashtirib boradilar.
Milliy   iqtisodiyotning   raqobatbardoshligi   iqtisodiy   faoliyat   jarayonlari   va
uning natijalarini aks ettiruvchi ko’rsatkichlarda kichik biznes ulushining   yuqori
bo’lishiga ham bog’liq ekanligi shubhasizdir.
Kam   xarajat   hisobiga   yangi   ish   o’rinlari   yaratish   imkoniyati,   yirik   biznes
kirib   bora   olmaydigan   bozor   segmentlarini   egallay   olish   qobiliyati,   ayniqsa,
xizmat ko’rsatish sohasida va   uncha katta bo’lmagan mahalliy resurs bazalarini
o’zlashtirishda   juda   qulay   tashkiliy   shakl   ekanligi   kichik   biznesni
rivojlantirishning   ahamiyati   beqiyosligini   ko’rsatadi.   Shu   sababli   ham   kichik
biznesni   jadal   rivojlantirish   masalasi   mahsulot   ishlab   chiqarishni
mahalliylashtirish,   xizmat   ko’rsatish   sohasini   rivojlantirish   va   shuningdek,
mamlakatning   eksport   salohiyatini   oshirish   masalalari   bilan   chambarchas
24 bog’langan.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   tadbirkorlikni   qo'llab-quvvatlash
borasidagi   qator   farmon   va   qarorlari,   xususan,   2015   yil   15   maydagi
“Xususiy   mulk,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   ishonchli   himoya
qilishni   ta'minlash,   ularni   jadal   rivojlantirish   yo'lidagi   to'siqlarni   bartaraf   etish
chora-tadbirlari   to'g'risida”gi   PF-4725-sonli   Farmoniga   muvofiq,   iqtisodiyotni
liberallashtirish,   biznes   yuritish   shart-sharoitlarini   yanada   engillashtirish,   qulay
ishbilarmonlik   muhitini   shakllantirish,   tadbirkorlikni   rivojlantirish   yo'lidagi
ortiqcha   to'siq   va   g'ovlarni   bartaraf   etish   bo'yicha   keskin   va   ta'sirchan   chora-
tadbirlarning  amalga  oshirilishi  sohaning  yanada   rivojlanishiga   zamin  va  turtki
bo'lmoqda.
Jumladan,   xususiy   mulkni,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
ishonchli   himoya   qilishni   ta'minlash   yuzasidan   qabul   qilingan   chora-tadbirlar
dasturlarining izchil amalga oshirilishi natijasida 2016 yilda 55,7 ming ta yangi
korxonalar   tashkil   etilib,  shundan   26,9   mingtasi   kichik   tadbirkorlik   (fermer   va
dehqon xo'jaliklaridan tashqari) subyektlaridir.
2017 yil davomida 32 mingga yaqin yoki 2016 yilga qaraganda 18 foizga
ko‘p yangi kichik biznes subyektlari davlat ro‘yxatidan o‘tkazilib, o‘z faoliyatini
boshladi. Hamkorlik yo'li bilan olingan resurslar yangi mahsulotni ishlab chiqish
va bozorning ta'sirchanligi kabi qobiliyatlarni yaratishi mumkin. 
Natijada,   firmala   ichida   ishlab   chiqilgan   qobiliyatlar   raqobatbardosh
ustunlikni va ish faoliyatini  oshiradi.
Umuman olganda, mazkur yo'nalishda olib borilayotgan samarali islohotlar
natijasida   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sohasining   Kichik   tadbirkorlik
subyektlarining   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotidagi   hissasi   56,9   foizgacha,
sanoatda   esa   45   foizgacha   oshdi.   Hozirgi   kunga   kelib   iqtisodiyotda   ish   bilan
band aholining 78 foizi mazkur sohada mehnat qilmoqda.
2016 yilda mamlakatimiz tashqi iqtisodiy faoliyati jahon iqtisodiyotida, shu
jumladan,   asosiy   savdo   hamkorlarimiz   hisoblangan   davlatlarda   kuzatilayotgan
nobarqaror   moliviy-iqtisodiy   vaziyatlar,   shuningdek,   tashqi   bozorlarda   asosiy
25 xomashyo   tovarlari   narxlarining   pasayishi   ta'sirida   yuzaga   kelgan   noqulay
raqobat   sharoitlariga   qaramasdan,   2016   yil   yakunlariga   ko'ra   tashqi   savdo
aylanmasi   qariyb 24,7 mlrd. AQSH dollarini tashkil etib, 2015 yilga nisbatan 1,0
foizga   kamaydi.   Tashqi   savdo   balansining   ijobiy   saldosi   453,6   mln.   AQSH
dollarini   tashkil etdi. Bu esa mamlakatimiz to'lov balansi ijobiyligini ta'minlab,
oltin-valyuta zaxiralarining oshishiga xizmat qildi.
2017 yilda O‘zbekiston iqtisodiy rivojlanishining asosi bo‘lgan biznes yuri-
tish   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish   hamda   kichik   biznes   va   xususiy   tad-
birkorlik   uchun   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etishga   qaratilgan   qator   tizimli
chora- tadbirlar amalga oshirildi.
2016   yil   oktyabr   oyida   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.Mirziyoyevning  “ Tadbirkorlik faoliyatining jadal rivojlanishini ta'minlashga,
xususiy mulkni har tomonlama himoya qilishga va ishbilarmonlik muhitini sifat
jihatidan   yaxshilashga   doir   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida ” gi
tadbirkorlik subyektlari faoliyatini rejadan tashqari va muqobil tekshirishlarning
barcha   turlarini   bekor   qilish   orqali   yanada   qulay   ishbilarmonlik   muhitini
yaratishga qaratilgan Farmoni qabul qilindi. Ushbu hujjatda asosiy e'tibor kichik
va   xususiy   korxonalarni   jadal   modernizatsiya   qilish   va   ularning   eksport
faoliyatini   rag‘batlantirishni   ta'minlash   bo‘yicha   amaliy   chora-tadbirlarga
qaratilgan   bo‘lib,   bu   tarmoqlar   va   hududlar   iqtisodiy   rivojlanishining   hamda
aholi bandligini ta'minlash-ning muhim yo‘nalishi bo‘lishi lozim.
Xususiy   mulk   va   kichik   biznes   manfaatlarini   ishonchli   himoya   qilish
bo‘yicha amalga oshirilgan chora-tadbirlar 2017 yilda ushbu sohaning barqaror
rivojlanishi uchun imkon yaratdi.
2017   yil   davomida   YAHMda   kichik   tadbirkorlik   subyektlarining   yuqori
o‘sish sur'ati Jizzax (1-chorakdagi 61,6%dan yil yakunida 80,3%ga), Namangan
(68,2%dan 80,3%ga), Samarqand (67,7%dan 78%ga) shuningdek, Surxondaryo,
Xorazm, Sir-daryo, Buxoro va Andijon viloyatlarida qayd etildi.
2017 yilda asosiy kapitalga kiritilgan investitsiyalar 6 barobardan zi-yodga
o‘sib,   I   chorakdagi   3235,9   mlrd.so‘mdan   yil   yakuni   bo‘yicha   19963,2
26 mlrd.so‘mgacha   o‘sdi   va   respublika   bo‘yicha   o‘zlashtirilgan   investitsiyalar
hajmining   40,3%ini yoki o‘tgan yilga nisbatan o‘sish 122,9%ni tashkil etdi.
2017 yil yakuniga ko‘ra, KTdagi bandlar soni 10392,5 ming kishini tashkil
etib,   o‘tgan   yildagi   ko‘rsatkichga   (10178,9   ming   kishi)   nisbatan   102,1%   ni
tashkil   etdi.   Iqtisodiyotdagi   jami   bandlar   tarkibida   KTdagi   bandlar-ning   ulushi
78,1%ni   tashkil   etdi.   KTning   individual   sektorida   –   8212,1   ming   kishi   (2015
yilga nisbatan o‘sish 3,3 f.b.), kichik korxona va mikrofirmalarda – 2180,4 ming
kishi   mehnat   qilmoqda.   KTning   xususiy   sektori   hissasiga   9573,5   ming   kishi
yoki kichik   biznesda band bo‘lganlarning 92,1%i to‘g‘ri kelmoqda.
Hukumat   tomonidan   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari
uchun   yaratilgan   qulayliklar   va   imtiyozlar   tufayli,   yangi   tashkil   etilgan
subyektlar soni sezilarli ortdi.
27 XULOSA
Tadbirkorlikda   resurslardan   samarali   foydalanish   biznes   muvaffaqiyatining
asosiy   omillaridan   biri   hisoblanadi.   Resurslar   cheklangan   bo‘lgani   sababli,   ularni
to‘g‘ri   taqsimlash   va   optimal   boshqarish   tadbirkorning   daromad   olish
imkoniyatlarini oshiradi, raqobatbardoshligini kuchaytiradi va biznesning barqaror
rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Resurslar   asosan   moddiy   va   nomoddiy   turlarga
bo‘linadi.   Moddiy   resurslar   tarkibiga   xomashyo,   ishlab   chiqarish   vositalari,
moliyaviy   mablag‘lar,   energiya   manbalari   va   boshqa   fizik   aktivlar   kiradi.
Nomoddiy   resurslar   esa   intellektual   kapital,   bilim,   innovatsiyalar,   brend,   ishchi
kuchining   tajribasi   va   mijozlar   bilan   munosabatlarni   qamrab   oladi.   Har   ikkala
turdagi   resurslarni   samarali   boshqarish   tadbirkorlik   faoliyatining   natijadorligini
oshirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Resurslardan   samarali   foydalanishning
muhim   yo‘nalishlaridan   biri   –   optimallashtirish.   Korxona   o‘z   faoliyatini   doimiy
ravishda   tahlil   qilib   borishi,   ortiqcha   xarajatlarni   kamaytirishi   va   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   yanada   samaraliroq   tashkil   etishi   kerak.   Bu,   ayniqsa,   cheklangan
budjetga   ega   kichik   va   o‘rta   biznes   uchun   muhimdir.   Misol   uchun,   xomashyoni
tejamkorlik   bilan   ishlatish,   texnologiyalarni   modernizatsiya   qilish   yoki
avtomatlashtirish   natijasida   ishlab   chiqarish   samaradorligi   oshishi   va   tannarx
kamayishi mumkin.
Innovatsiyalar ham resurslardan samarali foydalanishning muhim omillaridan
biridir.  Yangi   texnologiyalarni   joriy  qilish,  sun’iy  intellekt  va  avtomatlashtirilgan
tizimlardan foydalanish orqali ish unumdorligini oshirish va vaqtni tejash mumkin.
Bugungi raqobatbardosh bozor sharoitida innovatsiyalar tadbirkorlikning barqaror
rivojlanishini   ta’minlashga   yordam   beradi.   Bundan   tashqari,   ekologik   omillarni
inobatga   olish   ham   dolzarb   masalalardan   biridir.   Hozirgi   vaqtda   barqaror
rivojlanish   tamoyillariga   rioya   qilish,   qayta   tiklanadigan   energiya   manbalaridan
foydalanish   va   chiqindilarni   kamaytirish   orqali   atrof-muhitni   muhofaza   qilish
tadbirkorlarning   ijtimoiy   mas’uliyatini   oshiribgina   qolmay,   ularning   brendiga
ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi   va   mijozlar   ishonchini   orttiradi.   Resurslarni   samarali
28 boshqarishda  inson omili  ham  katta ahamiyatga ega.  Malakali  va  tajribali  kadrlar
har   qanday   korxonaning   asosiy   boyligidir.   Shuning   uchun   tadbirkorlar
xodimlarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   oshirishga,   ularni   doimiy   ravishda
o‘qitishga,   motivatsiyasini   oshirishga   e’tibor   qaratishlari   lozim.   Ishchi   kuchining
samaradorligini   oshirish   orqali   umumiy   biznes   natijalari   ham   yaxshilanadi.
Shuningdek,   moliyaviy   resurslarni   to‘g‘ri   boshqarish   ham   tadbirkorlik
muvaffaqiyatining   asosiy   tarkibiy   qismidir.   Korxonalar   o‘z   xarajatlarini   nazorat
qilish,   investitsiyalarni   oqilona   yo‘naltirish   va   moliyaviy   oqimlarni   samarali
boshqarish orqali risklarni kamaytirishlari va daromadlarini oshirishlari mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   tadbirkorlikda   resurslardan   samarali   foydalanish   har
tomonlama   yondashuvni   talab   qiladi.   Moliyaviy,   moddiy,   intellektual   va   inson
resurslarini to‘g‘ri boshqarish natijasida korxona o‘z raqobatbardoshligini oshirib,
uzoq   muddatli   muvaffaqiyatga   erishishi   mumkin.   Innovatsiyalarni   joriy   qilish,
ekologik   mas’uliyatni   oshirish,   moliyaviy   oqimlarni   nazorat   qilish   va   ishchi
kuchini   rivojlantirish   orqali   tadbirkorlar   o‘z   bizneslarini   yanada   barqaror   va
samarali tashkil etishlari mumkin.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
29 "Iqtisodiyot asoslari" – A.O’lmasov. Toshkent: 2013.  (darslik), 
"Iqtisodiyot nazariyasi" – A. Vahobov, A. O‘lmasov, Sh. Qobilov. Toshkent: 2014.
(darslik), 
Xojiyev B. "Tadbirkorlik asoslari" – Toshkent: Iqtisod-Moliya, 2022. (darslik), 
Qoraboyev I. "Global iqtisodiyot va uning rivojlanish tendensiyalari" – Toshkent:
O‘zbekiston, 2023.(darslik), 
Karimov   U.   “Kichik   biznesning   global   iqtisodiyotga   ta’siri”   //   (Iqtisodiyot   va
innovatsiyalar jurnali), 2022, 
Smith   A.   “Bozor   iqtisodiyotining   globalizatsiya   sharoitidagi   rivojlanishi”   //
Harvard Business Review, 2021. (jurnal), 
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki.   "Tadbirkorlikni   moliyalashtirish   va
iqtisodiy barqarorlik" – 2023. (hisobot), 
O‘zbekiston  Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasi.   "O‘zbekistonda  tadbirkorlik
va iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlari" – 2023. (statistika hisoboti), 
Kotler F.; Osnovi marketinga, Moskva, 1997-yil. (darslik),
Nosirov   P.;   Abdullayeva   L.;   Marketing   —   bozor   iqtisodiyoti   asosi,   Toshkent,
1995-yil. (darslik),
Jalolov J. J.; Marketing, Toshkent, 1999-yil. (o’quv qo’llanma),
G ulomov S. S; Marketing asoslari, Toshkent, 2002-yil. (darslik).ʻ
O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki.   "Tadbirkorlikni   moliyalashtirish   va
iqtisodiy barqarorlik" – 2023. (hisobot), 
Internet manbalari:
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki –  www.cbu.uz  
Davlat statistika qo‘mitasi –  www.stat.uz  
Jahon banki –  www.worldbank.org
30

30 sahifa vamurakkab rejada

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • TADBIRKORLIK VA RESURSLAR
  • RITM PROGRESS PROFI MCHJ AMALIYOT HISOBOTI
  • Korporativ boshqaruvda korxonani rivojlantirishning innovatsion strategiyasini shakllantirish diplom ishi
  • Oʻzbekistonda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishni moliyaviy jihatdan ta’minlash masalalari
  • Amaliyot Yuksalish dukonlar tarmog'i MCHJ

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский