Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 804.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Yanvar 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Misha Khan

Ro'yxatga olish sanasi 22 Yanvar 2025

5 Sotish

Tafakkur filogenik taraqqiyoti va bosqichlari

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI JIZZAX FILIALI
PSIXOLOGIYA FAKULTETI
“OILA PSIXOLOGIYASI” YO‘NALISHI
II BOSQICH 412-22-GURUH TALABASI
JABBOROVA DILNURANING  UMUMIY PSIXOLOGIYA
FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   Tafakkur filogenik taraqqiyoti va bosqichlari
Ilmiy rahbar:  Sharafiddinov Abdulla
Bajardi: Jabborova Dilnura
Jizzax-2024-yil
1 MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………………3
I BOB Tafakkurning ilmiy-nazariy tahlili
1.1 .Tafakkur haqida tushuncha va hissiy bilish……………………………...5
1.2 .Tafakkurning asosiy turlari, jarayonlari va sifatlari…………………..10
1.3 .Tafakkur nazariyalari va ularning ahamiyati………………….…..…..19
II BOB Tafakkurning rivojlanish bosqichlari
2.1 .Tafakkurni eksperimental usullar yordamida o‘rganish………………23
2.2. O‘quvchilar tafakkurini o‘rganish metodlari…………………….…....28
Xulosa…………………………………………………………………….…35
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………36
2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Kishining   butun   hayoti   uning   oldiga   hamisha
jiddiy   va   kechiktirib   bo‘lmaydigan   vazifalar   va   muammolarni   qo‘yadi.   Bunday
muammolarning,   qiyinchiliklarning,   tasodiflarning   yuzaga   kelishi   atrofimizdagi
voqelikda   hali   juda   ko‘p   no‘malum,   tushunib   bo‘lmaydigan   kutilmagan,   yashirin
narsalar borligidan dalolat beradi. Tafakkur shuning uchun ham zarurki, hayot va
faoliyat   davomida   har   bir   individ   narsalarning   qandaydir   yangi,   ilgari   ma’lum
bo‘lmagan   xususiyatlariga   duch   keladi.   Tafakkur   hamisha   hali   bilib   olinmagan
yangilikning   ana   shunday   cheksiz   chuqur   jihatlariga   qaratilgan   bo‘ladi.   Har   bir
odam   tafakkur   qilar   ekan   buning   bilan   shu   paytgacha   qandaydir   yangilikni,
noma’lum narsani mustaqil ravishda qayd qiladi.
Tafakkur   jiddiy   ravishda   yangilik   qidirish   va   ochishga   ijtimoiy   jihatdan
bog‘liq,   aloqador   psixik   jarayondir.   Tafakkur   amaliy   faoliyat   asosida   hissiy
bilimlardan   paydo   bo‘ladi   va   hissiy   bilim   chegarasidan   ancha   tashqariga   chiqib
ketadi.   “Tafakkur”   so‘zi   arabcha   “fikr”   so‘zidan   kelib   chiqqan   bo‘lib,   o‘ylash,
muhokama,   mushohada   va   fikr   yuritish   ma’nolarini   bildiradi.   Inson   borki   u   fikr
yuritish   qobiliyatiga   ega.   Bilish   faoliyati   sezish   va   idrok   qilishdan   boshlanadi   va
keyin   tafakkurga   o‘tib   ketishi   mumkin.   Biroq   istagan   tafakkur   hatto   eng
rivojlangan   tafakkur   ham   hamisha   hissiy   bilim   bilan,   ya’ni   sezgi,   idrok   va
tafovutlar   bilan   bog‘langan   bo‘ladi.   Tafakkur   faoliyati   o‘zining   butun
materialining faqat bitta manbadan, ya’ni hissiy bilishdan oladi. Tafakkur sezgilar
va idrok qilish jarayonlari orqali tashqi olam bilan bevosita bog‘lanadi, hamda shu
tariqa   olamni   aks   ettiradi.   Bu   aks   ettirishning   to‘g‘riligi   amaliy   faoliyat   orqali
tabiat   va   jamiyatni   o‘zgartirish   jarayonida   uzluksiz   tekshirilib   turiladi.   Tafakkur
sezgi  idrok va tasavvurlarning bilish bilan bog‘liq bo‘lgan ishlarni davom  ettiradi
va rivojlantiradi, hamda ularning chegaralaridan tashqariga chiqib ketadi. 
Tafakkurning   til   bilan   uzviy,   chambarchas   bog‘liqligi   inson   tafakkurining
ijtimoiy,   tarixiy   mohiyatini   ochiq   oydin   namoyon   qilib   beradi.   Bilim   insoniyat
tarixi   davomida   egallangan   barcha   bilimlarning   izchilligini   zaruriy   tarzda   taqozo
qiladi. Bilimlarning bu tarixiy vorisligi ularni qayd qilish, mustahkamlash va esda
3 saqlashda   bir   kishidan   boshqasiga,   avloddan   -   avlodga   o‘tkazish   yo‘li   bilan  sodir
bo‘lishi mumkin. 
Kimning   aqliy   taraqqiyoti   insoniyatining   ijtimoiy-tarixiy   taraqqiyoti
davomida   hosil   qilgan   bilimlarni   o‘zlashtirish   jarayonida   muqarrar   ravishda
amalga   oshiriladi.   Individning   olamni   bilish   jarayoni   ilmiy   bilimlarni   tarixiy
taraqqiyoti   bilan   yuzaga   kelgan,   bevosita   ifodalangan,   buning   natijalarini   har   bir
individ   ta’lim   olish   davomida   o‘zlashtiradi,   bu   esa   kishining   insoniyat   bilan
munosabatini aynan o‘zidir. 
Tafakkur   faoliyati   insoniyatning   tarixiy   taraqqiyoti   davomida   bilimlarni
o‘zlashtirish   uchun   ham   va   mutlaqo   yangi   bilimlarni   egallash   dastavval   olimlar
tomonidan kashf etilishi uchun ham zarur asos bo‘lib qoladi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Tafakkur   haqida   tushuncha   va   hissiy   bilish ,
tafakkurning   asosiy   turlari,   jarayonlari   va   sifatlari,   tafakkur   nazariyalari   va
ularning   ahamiyatini   nazariy   va   tafakkurni   eksperimental   usullar   yordamida
o‘rganish.
Kurs   ishining   vazifasi.   “ Tafakkur   filogenik   taraqqiyoti   va   bosqichlari”
mavzusini o‘rganish va yetarlicha ma’lumotlar asosida yoritib berish .
Kurs ishining ob’ekti.  19 -  maktab 8 -  b sinf o‘quvchilari
Kurs ishining predmeti.  Tafakkur bilish jarayonlari
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish   qism,   2   bob,   5   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar va 36 sahifadan iborat.
4 I BOB. TAFAKKURNING ILMIY-NAZARIY TAHLILI
1.1. Tafakkur haqida tushuncha va hissiy bilish
Tafakkur   inson   aqliy   faoliyatining   yuksak   shaklidir.   Insonda   tafakkur
bo‘lganligi va tafakkur bilan chambarchas nutq bo‘lganligi tufayli u hayvonlardan
farq   qiladi,   shu   sababli   u   ongli   mavjudotdir.   Inson   o‘z   atrofidagi   olamda   bo‘lgan
buyumlar   va   hodisalarni   ongli   ravishda   idrok   qiladi.   Ongli   ravishda   eslab   qoladi
hamda  esga  tushiradi  va  ongli  ravishda  harakat   qiladi. Tafakkur   atrofdagi  olamni
bilish   qurolidir   va   inson   amaliy   faoliyatini   vujudga   kelishi   uchun   shartdir.   Biron
narsa to‘g‘risida tafakkur qilish jarayonida fikr paydo bo‘ladi, bu fikrlar insonning
ongida hukm va tushunchalar shaklini oladi. Tafakkurning bilish faoliyatidagi roli
avvalo   bizning   idroklarimiz   va   fikrlarimizning   voqelikka   qanchalik   muvofiq
bo‘lishini, bo‘lar haqiqat yoki xato, chinmi yoki yolg‘on ekanligini belgilashda o‘z
ifodasini   topadi.   Bunday   tafakkur   qilish   eng   oddiy   amaliy   voqelikda   namoyon
bo‘ladi.   Voqelikning   sezgilardagi   va   idrokdagi   in’ikosining   o‘zi   chinakam   bilim
bo‘ladi. Masalan: biz quyoshning   har kuni sharqdan chiqib , g‘arbga botayotganini
hammamiz   ko‘ramiz   (idrok   qilamiz).   Biz   yerni   qimirlamay   turganini,   asrlar
davomida   qilgan   fikriy   faoliyati   natijasidagina   uzoq   davom   qilgan   kuzatishlar
o‘tkazish   va   matematika   yo‘li   bilan   tadqiqotlar   qilish   natijasidagina   haqiqatda
quyosh   yer   atrofida   aylanmasdan,   balki   yer   o‘z   o‘qi   atrofi   va   quyosh   atrofida
aylanayotganligini   aniqladik.   Demak,   quyoshning   harakati   to‘g‘risidagi   bizning
bevosita   idrokimiz   voqelikka   to‘g‘ri   kelmas   ekan.   Voqelikni   to‘g‘ri   aks   etishi
tafakkur   bilan   aniqlanadi.   Yuqoriroq   bosqichlarda   bunday   fikrlash   tafakkur
jarayonlarida   hosil   bo‘lgan   hukmlar   va   tushunchalarning   chinligini   yoki   chin
emasligini aniqlashda ifodalanadi 1
. 
Tafakkur   deb,   voqelikdagi   narsa   va   hodisalarni   ular   o‘rtasidagi
bog‘lanishlarni fikran, umumlashtirib, vositali yo‘l bilan aks ettirishga aytiladi.
Voqelik   tafakkurda ,   idrok   va   tasavvurgina   nisbatan   chuqurroq   va   to‘laroq
aks etadi. Biz sezgi, idrok vositasi  bilan bilib olishimiz mumkin bo‘lmagan narsa
yoki   hodisalarni,   narsa   yoki   hodisalarning   xususiyatlarini,   ularning   bog‘lanish   va
1
 https://muhaz.org/1-tafakkur-haqida-umumiy-tushuncha-tafakkur-jarayonlari.html
5 munosabatlarini   tafakkur   vositasi   bilan   bilib   olamiz.   Masalan:   bizga   ma’lumki,
agar   yorug‘lik   nuri   shisha   prizma   orqali   o‘tkazilsa   bu   nur   spektorni   yetti   rangiga
ajralib   ketadi.   Bu   ranglarni   biz   idrok   qilamiz   (ko‘zimiz   bilan   ko‘ramiz).   Lekin
fizikadan   bizga shu narsa aniqki , bu nurlardan bo‘lak yana boshqa nurlar ham bor.
Bu nurlar infraqizil, ultrabinafsha nurlar deb ataladi. Bu nurlarni biz ko‘rmaymiz.
Bunday   nurlarni   borligi   tafakkur   yordami   bilan   kashf   qilingan.   Biz   tasavvur
qilishimiz   mumkin   bo‘lgan   ko‘pgina   hodisalar   bor.   Biz   bu   hodisalar   to‘g‘risida
faqat   fikr   yurita   olamiz.   Tafakkur   voqelikni   umumlashtirib   aks   ettirishdir.   Biz
ayrim   narsalarni   va   hodisalarni,   masalan,   alohida   stolni   yoki   stulni   idrok
qilamiz,   tasavvur   qilamiz ,   ammo   umuman   stol   va   stul   to‘g‘risida   fikrlashimiz
mumkin.   Umumlashtirish   natijasida   bir   hukmning   o‘zida   ayni   vaqtda   yakka   bir
narsa to‘g‘risidagina fikr qilib qolmasdan, balki shu narsa bilan birga narsalarning
butun bir turkumi to‘g‘risida ham fikr qilish mumkin. Masalan, “O‘zbekistonning
hamma fuqarolari qonun oldida tengdirlar.” Bu hukmda ayrim bir kishi to‘g‘risida
hukm   qilmasdan,   balki   O‘zbekistonning   hamma   fuqarolari   to‘g‘risida   fikr
yuritamiz.   Narsa   yoki   hodisalar   to‘g‘risidagi   eng   muhim   bog‘lanishlar   va
munosabatlar tafakkur yordami bilan ochiladi. Siz qalamni barmoqlaringiz bilan 20
sm balandda ushlab turibsiz. Barmoqlaringizni ochib yuborsangiz qalam stol ustiga
to‘shadi,   uning   taqillagani   eshitiladi.   Biz   bu   hodisalarni   birin-ketin   idrok   qilamiz
va   ularni   xuddi   shu   tartibda   tasavvur   qilishimiz   mumkin.   Lekin   biz   bunda
hodisalarni  ma’lum  vaqt  ichida birin -  ketin sodir  bo‘lishini  idrok qilamiz, holos.
Ammo   ayni   vaqtda   tafakkur   yordami   bilan   bu   hodisalarning   bir   -   biriga   qonuniy
bog‘lanishdagi chuqurroq sabablar va bundan kelib chiqadigan natijalar ochiladi.
Biz   hodisalarning   birin   -   ketin   o‘tayotganligini   qayd   qilib   qolavermaymiz ,
balki   birinchi   hodisa   bo‘lgani   uchun   ikkinchi   hodisa   ro‘y   berdi,   undan   keyingina
hodisalarning har qaysisi (masalan, tovush) oldindan hodisa ro‘y berganligi uchun
(qalam   stolga   urilgani   uchun)   sodir   bo‘ladi,   deb   aniq   qilib   aytamiz   va   oldingi
hodisaning   ro‘y   berganligi   keyingi   hodisaning   muqarrar   keltirib   chiqarganligini
anglaymiz.   Bu   hodisalar   ularning   ma’lum   bir   vaqt   ichida   birin   -   ketin   sodir
bo‘lganligini   idrok   qilganimizdan   tashqari   ular   o‘rtasida   sabab   -   natija   tariqasida
6 bog‘lanishi, ya’ni qonuniy bog‘lanish bor, deb aniq qilib aytamiz. Biz shu sabab -
natija   tariqasidagi   bog‘lanishning   o‘zini   bevosita   idrok   qila   olmaymiz.   Uni   sezgi
organlarimiz   vositasi   bilan   his   qilolmaymiz,   (ko‘rmaymiz,   ushlab   ko‘rmaymiz,
eshita   olmaymiz)   balki   shu   bog‘lanish   borligini   idrokimizga   asoslanib   turib   fikr
qilish yo‘li bilan topamiz. So‘ngra ayrim hodisalardagi sabab-natija bog‘lanishlari
ochilganligiga   asoslanib,   umumiylashtirish   yo‘li   bilan   voqelikning   umumiy
qonuniyatlarini   topib   olamiz.   Masalan,   bir   holda   suvning   yaxlab   qolganligi
haroratning   pasayganligi   (0   dan   pastda   tushib   ketganligi)   sabab   bo‘lgani
aniqlangan bo‘lsa va bu hodisa  boshqa bir  qancha hollarni  ham aniqlagan bo‘lsa,
yana   shu   hollarni   umumiylashtirish   natijasida   “harorat   0   dan   past   bo‘lgani   suv
hamisha   muzlaydi”,   degan   hukmda   ifodalangan   qonun   topilgan.   Hodisalar
o‘rtasidagi mavjud sabab - natija bog‘lanishlarini belgilaganimiz uchun biz hozirgi
paytda   bizning   oldimizda   ro‘y   bermagan   hodisalarning   yuz   berishini   oldindan
aytib   berishimiz   mumkin.   Masalan:   termometrda   haroratning   0   dan   past
tushganligini ko‘rishimiz bilan endi suv muzlaydi, deb oldindan ayta olamiz.
Astronomlar osmondagi jismlarning harakat qonunlarini bilganliklari uchun
quyosh  yoki  oy  qachon   tutilishini  rosa   aniq  qilib  oldindan   aytib  beradilar.  SHarq
mutafakkirlari   jamiyat   taraqqiyoti   qonunlarini   ochib   berganlar.   Bu   qonunlarni
bilish   ijtimoiy   -   siyosiy   voqealarning   qay   tarzda   borishini   (bilish   tufayli   mumkin
bo‘lmoqda) oldindan bilib turish imkoniyatlarini beradi.
Oldindan bilish muayyan maqsadni qo‘yishga va ana shu maqsadga muvofiq
harakat qilishga imkon beradi. Odamlarning hozirgi  amaliyoti  bizning xilma - xil
mehnatimiz natijasini oldindan bilish tufayli mumkin bo‘lmoqda. Mehnat faoliyati
ayni   vaqtda   fikrlash   faoliyati   hamdir.   Tafakkur   yo‘li   bilan   aniqlangan   abstrakt   -
nazariy   qoidalar   inson   amaliyotida   sinovdan   o‘tkaziladi,   (tasdiqlanadi   yoki   rad
qilinadi),   voqelikni   xuddi   shu   yo‘l   bilan   eng   to‘g‘ri   va   aniq   bilib   olinadi.
Tafakkur   ongning voqelikni eng aniq , chuqur, to‘liq, umumiylashtirib va bevosita
aks   ettirishga   (bilishga)   qaratilgan   faoliyatdir,   asosan   narsalarni   bevosita
sezishimiz   va   idrok   qilishimiz   mumkin   bo‘lmagan   bog‘lanishlar   va
munosabatlarning aks etishidir. Fikrlar, hukmlar  va tushunchalar  dastlab idrok va
7 tasavvur  asosida  vujudga  keladi.   Bu  fikrlar   xotirada   mustahkamlanadi  va  so‘ngra
tafakkurning   yuksakroq   va   murakkabroq   jarayonlari   uchun   material   (asos)   bo‘lib
qoladi.   Har   bir   kishi   tevarak   -   atrofdagi   olamni   bevosita   bilish   bilan   mashg‘ul
bo‘lganida fikr yuritmay, balki shu bilan birga u harakat qilayotganida ham boshqa
kishilar   nutq   orqali   aloqa   qilayotganida,   o‘z   fikrini   boshqa   kishilarga
bildirayotganida  hamda   boshqa  kishilardan   tayyor  fikr  va  bilimlarni   olayotganida
ham   fikr   qiladi.   Odamning   tafakkuri   til   bilan   bevosita   bog‘langandir.   Fikr   va
muhokamalar , bilish va tajriba til yordami bilan shakllanadi. Insoniyat jamiyatida
odamlar bir - birlari bilan til vositasi orqali fikr almashadilar.  
Inson atrof-olam (narsa, hodisalar, insonlarni) va o‘zini turli xil faoliyatlarni
bajarish  va bu  ob’ektlarga  ta’sir   ko‘rsatgan  holda  ma’lum   bir   ijtimoiy  va  shaxsiy
ahamiyatga   molik   maqsadlarga   erishish   uchun   o‘rganadi.   Sezgi,   idrok   va
tasavvurlar   ixtiyorsiz   diqqat   va   ko‘rgazma-obrazli   xotira   bilan   hamkorlikda
insonga   aniq   bir   ob’ektlar   va   ularning   bevosita   o‘rganiladigan   xossalari   haqida
ma’lumot  beradilar. Psixik aks ettirishning bu shakllari  inson tomonidan ob’ektiv
reallikni   bilishning   hissiyotli   asoslaridir .   Lekin   alohida   jismlar   va   real   olam
hodisalarini   bilish   istalgan   amaliy   vazifani   hal   etishda   yuzaga   keladigan   uch
ahamiyatga   ega   bo‘lgan   savolga   javob   topish   uchun   etarli   emas.   Bu   savollar:
«yuzaga   kelgan   vaziyatda   nimani,   qay   tarzda   bajarish   mumkin,   va   bu   harakat
natijasida nima hosil bo‘ladi?»dan iborat.
Bu savollarga javob izlashda bizlarga tafakkur yordam beradi .   Avvalambor,
tafakkur   yuksak   darajadagi   bilish   psixik   jarayoni   hisoblanadi .   Ushbu   jarayonning
mohiyati   inson   tomonidan   voqelikning   faol   ijodiy   aks   ettirish   va   o‘zgartirishdan
iborat .   T afakkur   bevosita   idrokda   anglaymaydiganlarni   ochib   beradi ;   u   olamni
ahamiyatli   aloqalar   va   munosabatlarda,   uning   turli   xildagi   vositalarida   aks
ettiradi .   Tafakkurning   asosiy   vazifasi   real   bog‘liqliklarga   asoslangan   zarur
aloqalarni vaqt va fazodagi tasodifiy mos kelishlardan ajratgan holda     aniqlashdan
iborat .   Tafakkur   jarayonida   tasodifiydan   zaruratga,   ayrimlikdan   umumiylikka
o‘tish sodir bo‘ladi .
8 S h unday   qilib ,   tafakkurni   voqelikni   umumlashtirilgan   va   vositalangan   aks
ettirish   sifatida   ta’riflash   mumkin .   Bundan   tafakkurning   muhim   belgilaridan
biri   umumlashtirishdan   iboratligi   kelib   chiqadi .   Voqelikni   umumlashtirgan   holda
aks ettirish birgina odam va zamondoshlarining emas, balki, o‘tmish avlodlarining
ham tajribasini    qayta ishlab chiqish natijasidir .   Bu tajriba til yordamida og‘zaki va
yozma   nutqda   (o‘qituvchilar   ma’ruzalarida,   kitob,   darsliklarda   va   h.k.)
Ifodalangan. Shuning uchun tafakkur ko‘plab odamlar bilimlarini    umumlashtiradi.
Tafakkur jarayonida inson amaliy faoliyat, obrazlar va tasavvurlar, modellar,
chizmalar,   belgilar,   til   kabi   jismli   va   ijtimoiy   olamning   ahamiyatli   aloqa   va
munosabatlariga kirib borish maqsadida, insoniyat tomonidan ishlab chiqilgan turli
xildagi vositalardan foydalanadi .
Tafakkurning   ikkinchi   muhim   belgisi   voqelikni   analizatorga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatmay,   ko‘pchilik   hollarda   asboblar   ko‘magida   olingan   qo‘shimcha     belgilar
yordamida   anglanadiganlarni   tushunish   va   namoyon   qilish   imkonini
yaratuvchi   vositali   tarzda   aks   ettirishdir.   Hodisalarning   qonuniyatlari,   ichki
aloqalari   bizning   ongimizda   hodisalarning   tashqi   belgilarida   vositali   tarzda
namoyon   bo‘lishi   bilan   inson   ichki,   barqaror   o‘zaro   aloqalarning   belgilarini  
aniqlab oladi.
Tafakkurning   o‘ziga   xos   xususiyati   bilish   yoki   amaliy   faoliyat   jarayonida
yuzaga keladigan u yoki bu vazifani bajarish bilan bog‘liqligidan iborat. Tafakkur
muammoli   vaziyatdan,   tafakkurning   maqsadi   bo‘lgan   savolga   javobdan
boshlanadi.
Tafakkur   muammosini   ko‘rib   chiqqan   A.A.S mirnov   tafakkur   va   aqliy
jarayonlarning   assotsiativ   tarzda   k echishini   tafovutlash   zaruriyati   haqida
ogohlantirgan   edi.   Gap   shundaki,   aqliy   faoliyatda   biz   assotsiatsiyalardan   keng
foydalanamiz,   chunki   ular   tafakkur   masalalarini   yechishda   ahamiyatli   yordam
ko‘rsatadi.   Aqliy   jarayonlarning   assotsiativ   kechishida   holat   o‘zgacha   bo‘ladi.
Muhim tafovut shundan iboratki, bu vaziyatda o‘z oldimizga hech qanday maqsad
qo‘ymaymiz,   chunki   hech   qanday   vazifani   bajarmaymiz.   Bunda   bir   jarayon
ikkinchisi bilan almashadi, chunki ular bir-biri bilan assotsiativ tarzda bog‘langan
9 bo‘ladi.  Tafakkur  jarayonlarining assotsiativ  tarzda  kyechishi   ko‘p  hollarda inson
toliqqan bo‘lib, hordiq olishni     xohlayotganida kuzatiladi. Uyquga ketishdan oldin
xayolingizdan ketma-ket turli xildagi o‘ylar o‘tishini kuzatgansiz. Mana shu o‘ylar
ma’lum assotsiatsiyalarga kiradi.
Tafakkurning   alohida   muhim   o‘ziga   xos   xususiyati   –   bu   uning   nutq   bilan
uzluksiz   aloqasi.   Tafakkur   va   nutqning   bunday   aloqasi,   avvalambor,   fikrlarning,
hatto,   nutq   tovush   shakliga   ega   bo‘lmagan   holat,   masalan,   kar-soqov   odamlarda
ham nutq shakliga mujassamlashtirilishida o‘z ifodasini topadi. Biz doimo so‘zlar
orqali fikr yuritamiz.
Qisqartirilganlik, muxtasarlik, ixchamlilik xususiyatiga ega bo‘lgan yashirin,
tovushsiz, ichki nutq insonning tafakkur mexanizmi bo‘lib hisoblanadi.
Nutq tafakkur qurolidir.     Ma’lum fikr so‘zlar bilan ifoda etilganida tafakkur
jarayoni amalga oshiriladi. Fikrni so‘z bilan ifoda etish – ifodalash motivi (nutqiy
maqsad),   ichki   nutq,   fikrni   tashqi   tomondan   nutqiy   ifodalash   kabi   bosqichlaridan
iborat bo‘lgan murakkab jarayon.
T afakkur   – bu  narsalar  mohiyatini   ochib beruvchi   g‘oyalar  harakati.  Uning
natijasi  obraz emas, balki  ma’lum  bir  fikrdir .   Tafakkur   –   bu kiritilgan yo‘nalishli-
tadqiqiy,   qayta   o‘zgarishli   va   bilish   xususiyatiga   ega   bo‘lgan   harakatlar   va
muolajalar   tizimini   taxminlovchi   alohida   turga   ega   bo‘lgan   nazariy   va   amaliy
faoliyat .
Tafakkur   moddiy   olam   qonuniyatlari,   tabiat   va   ijtimoiy-tarixiy   hayotdagi
sababiy-oqibat   aloqalari,   insonlar   psixikasi   qonuniyatlarini   tushunish   imkonini
beradi .   Aqliy   faoliyat   natijalarini   qo‘llash   sohasi   bo‘lgan   amaliyot   tafakkur
faoliyatining manbai bo‘lib xizmat qiladi .
Tafakkur psixik faoliyat sifatida miyaning vazifasi hisoblanadi .   Oddiy psixik
jarayonlar,   masalan,   sezgilar   uchun   asos     vazifasini   o‘taydigan   yuqoriroq
darajadagi   miya   jarayonlari   tafakkurning   fiziologik   asosini   tashkil   etadi .   Lekin
hozirda   tafakkur   jarayonini   ta’minlovchi   barcha   fiziologik   tuzilmalarning   o‘zaro
ta’sir etish tartibi va ahamiyati haqida aniq fikr mavjud emas.   Tafakkur faoliyatida
miya   peshona   qismlari   alohida   ahamiyatga   ega   ekanligi   shubhasizdir .   Bundan
10 tashqari ,   bosh   miya   po‘stlog‘ining   tafakkurni   gnostik   ( bilish )   vazifasi   bilan
ta’minlovchi   doirasi,   shuningdek,   tafakkur   jarayonini   ta’minlovchi   miya   nutq
markazlari ham katta ahamiyatga ega .
1.2. Tafakkurning asosiy turlari, jarayonlari va sifatlari
Tafakkurning   ikki   darajasi   mavjud :   fahm-farosat   –   abstraksiyalardan
foydalanish   o‘zgarmas   chizmalar,   namunalar   chegarasida   sodir   bo‘ladigan   oddiy
tafakkur ,   sog‘lom   fikr ,   tafakkurning   boshlang‘ich   darajasi,   uning   mantiqiy
mazmunini emas, balki, ibora va dalillar tuzilishini o‘rganadi, bu aniq, izchilliklik
bilan   mulohaza   yuritish,   fikrlarni   to‘g‘ri   tuzish,   dalillarni   qat’iy   tizimlashtirish,
tasniflash   layoqati ;   aql   (dialektik   tafakkur )   –   abstraksiyalarni   ijodiy   qo‘llash   va
ular   tabiatini   ongli   tadqiq   etish   xususiyatiga   ega   bo‘lgan   nazariy   bilishning   oliy
darajasi,   aql   yordamida   inson   narsalar   mohiyati,   ularning   qonunlari   va   qarama-
qarshiliklarini anglab etadi .
Tafakkurning   psixik   faoliyat   sifatidagi   umumiy     xususiyatlarni   chizma
shaklida keltirish mumkin   (10.1   rasm ).
1. 1 rasm.   Tafakkurning	 psixik	 jarayon	 sifatidagi	 umumiy	 xususiyatlari .
 
11 Tafakkur   –   bu   o‘z   tuzilishi   va   turlariga   ega   bo‘lgan   o‘ziga   xos   faoliyat.
Tafakkurning turlarga bo‘linishi shakli, xususiyati, ochib berilganlik, yangililik va
voqelikka moslik darajasiga ko‘ra amalga oshiriladi   (10.2   rasm).
1.2   rasm .   Tafakkur turlari .
 
Tafakkur,   odatda,   nazariy   va   amaliy   tafakkurlarga   bo‘linadi .   Nazariy
tafakkurda   tushunchali   va   obrazli   tafakkur,   amaliy   tafakkurda   esa   ko‘rgazmali-
obrazli va ko‘rgazmali-harakatli tafakkur ajratiladi .
Tushunchali	
 	tafakkur   –   bu   ma’lum   tushunchalar   qo‘llaniladigan
tafakkur .   U   yoki   bu   aqliy   masalalarni   yechishda   boshqa   odamlar   tomonidan
aniqlangan   va   tushunchalar,   mulohazalar,   xulosalar   shaklida   ifodalangan   tayyor
bilimlardan foydalanamiz .
Obraz li	
 tafakkur   –   bu   obrazlar   yordamida   mulohaza   yuritish   jarayonining
bir   turi .   Ular   xotiradan   olinadi   yoki   tasavvurda   hosil   qilinadi .   Ko‘pincha
tafakkurning   bu   turi   badiiy   ijodkorlik   faoliyati   bilan   shug‘ullanuvchi   odamlarda
ustun bo‘ladi .
12 Tushunchali   tafakkur   voqelikni   aniq   va   umumlashtirgan   holda   aks   ettiradi,
lekin bunday aks ettirish mavhumdir.   O‘z navbatida, obrazli tafakkur atrofimizdagi
olamni   aniq   va   sub’ektiv   aks   ettirish   imkonini   beradi .   Shunday   qilib ,   tushunchali
va obrazli tafakkurlar bir-birini to‘ldiradi .
Ko‘rgazmali -obraz li   tafakkur   obrazlarni   qo‘llash   bilan   bog‘liq .   Bu
tafakkur   odam   biror   masalani   yechishda   turli   obrazlarni,   hodisalar   va   jismlar
haqidagi   tasavvurlarni   tahlil   qilishida,   qiyoslashtirishida,   umumlashtirishida
namoyon bo‘ladi .
Ko‘rgazmali - harakatli   tafakkur   –   mohiyati   real   jismlar   bilan   amalga
oshiriladigan amaliy o‘zgartiruvchi faoliyatdan iborat bo‘lgan tafakkurning alohida
turi. Tafakkurning bu turi biror-bir moddiy mahsulot ishlab chiqarish maqsadidagi
mehnat bilan mashg‘ul bo‘lgan odamlarda kengroq ifodalanadi.
Yana til vositalari asosida vazifa bajaruvchi     so‘z-mantiqiy tafakkur    mavjud
bo‘lib, u tafakkur tarixiy rivojlanishining so‘nggi bosqichidir.     Unga tushunchalar
va mantiqiy hosilalarni qo‘llash xosdir.
Amaliy tafakkur   tajriba, amaliy harakatlar asosida amalga oshiriladi va aniq
vazifalarni   bajarishga   qaratilgan,     nazariy   –   tajriba   bilan   ish   ko‘rmasdan
tushunchalardan   foydalanadi.   Diskursiv   tafakkur   –   kengaytirilgan   tafakkur,   ichki
sezgi     kyechishining tezligi, aniq ifodalangan bosqichlarning mavjud emasligi, oz
darajada   anglanganligi   bilan   xaraterlanadi.   Reproduktiv,   ishlab   chiqaruvchi
tafakkur   –   bu   namuna   bo‘yicha   tafakkur,   ijodkorlik   esa     –     yangi   kashfiyotlar,
yangi   natijalarga   olib   boruvchi   tafakkur.   Realistik   tafakkur   voqelikni   to‘g‘ri   aks
ettiradi,   odam   o‘z   hulq-atvorini   anglaydi,   autistik   tafakkur   esa,   asosan,     ob’ektga
emas,   affektga   mos   bo‘lganlarni   ifodalaydi,   ehtiyojni   qondirishga,   kelib   chiqqan
hissiy zo‘riqishni kamaytirishga yo‘naltirilgan bo‘ladi.
Tafakkurning   aqliy   jarayonning   natijasi   hisoblangan   uch   xil   shakli:
tushuncha, mulohaza va xulosa farq   qilinadi 2
.
Tushuncha    –     bu jism va hodisalarning umumiy, ahamiyatga ega bo‘lgan va
farqlanuvchi   belgilarini   aks   ettiruvchi   tafakkur   shakli.   Tushunchalar   asosida
2
 https://reja.tdpu.uz/shaxsiyreja/content/120/html/102991/10.mavzu.Tafakkur.htm
13 hodisalar   va   jismlar   haqidagi   mavjud   bilimlarimiz   yotadi.
U   aniq   va   mavhum   bo‘lishi   mumkin.   Jismning   barcha   belgilaridan   aynan   ushbu
jism   yoki   o‘xshash   jismlar   guruhini   xarakterlab   beruvchi   ma’lum   belgilar
yig‘indisi ajratilgan bo‘lsa, u holda aniq bir tushuncha haqida gap ketadi. Bunday
tushunchalarga shahar, g‘oya, jamiyat va boshqalar kiradi. Agar jismdagi biror-bir
alohida belgi ajratilib, va bu belgi o‘rganish predmeti bo‘lib xizmat qilsa, alohida
jism  sifatida o‘rganilsa,  mavhum  tushuncha hosil  bo‘ladi. Bunday tushunchalarga
fidokorlik, tenglik, vijdoniylik va boshqalar kiradi.
Tushunchalar   ayrim   va   umumiy   bo‘lishi   mumkin.   Ayrim   belgilar   deb,
jismning qaysi  sinfga tegishliligidan qat’iy nazar, yagona jismga taalluqli bo‘lgan
tushunchaga   aytiladi.   Ayrim   tushunchalarga   moskva,   toshkent,   baykal   ko‘li   va
boshqalar   kiradi.  Umumiy tushuncha  deb,  bir   jismga  emas,  balki,  jismlar  sinfiga,
bu sinfdagilarning istalgan jismiga tegishli bo‘lgan tushunchaga aytiladi. Masalan,
samolyot, davlat, korxona, institut va h.k.
Tushunchalarning   tasavvurdan   farq   qiluvchi   o‘ziga   xos   xususiyatlariga,
tasavvurlarning   doimiy   obrazga   ega   ekanligi,   tushuncha   esa     –   bu   so‘zda   o‘z
ifodasini   topgan   fikr   ekanligidan   iboratligi   kiradi;   tasavvur   ahamiyatli   va
ahamiyatga ega bo‘lmagan belgilarni o‘z ichiga oladi, tushunchalarda esa faqatgina
ahamiyatli   belgilar   saqlanib   qoladi.   Tushuncha   tasavvurdan   ko‘ra   ko‘proq
umumlashtirilgan aks ettirish hisoblanadi.
Hukm   –     jismlar   va   hodisalar   o‘rtasidagi   aloqani   aks   ettiruvchi   tafakkur
shakli;   biror   narsani   tasdiqlash   yoki   inkor   etish.   Tasdiqlovchi   hukmga   misol
sifatida:   «psixika   miyaning   vazifasi»,   «barcha   metallar   elektr   tokini   o‘tkazadi»,
inkor   etishga   –     «suvda   hech   qanday   yog‘   erimaydi»   kabi   hukmlarni   keltirish
mumkin.
Biz   tasdiqlayotgan   yoki   inkor   etayotgan   hukmning   ma’lum   sinfning
jislaridan   birortasi,   ba’zilari   yoki   har   qaysi   jismga   taalluqli   bo‘lishiga   bog‘liq
ravishda hukmlar ayrim, xususiy yoki umumiy bo‘lishi mumkin.   Ayrim hukm: «bu
odam hech qachon aldov yo‘liga kirmaydi».   Xususiy hukm: «ba’zi metallar suvdan
14 og‘irroq».   Umumiy   hukm:   «suyuqlikdagi   har   bir   jismga   u   siqib   chiqargan
suyuqlikka teng bo‘lgan bosim ta’sir ko‘rsatadi».
Hukmlarning   ob’ektiv   voqelikni   aks   ettirishiga   ko‘ra   ular   chin   va   soxta
bo‘lishi   mumkin.   C hin   hukm   jismlar   va   ularning   xossalari   o‘rtasidagi   voqelikda
mavjud   bo‘lgan   aloqalarni   ifodalaydi.   «massa   –   inertlik   o‘lchovi»   chin
hukmdir.   Xato   hukm   ob’ektiv   hodisalar   o‘rtasidagi   voqelikda   mavjud   bo‘lmagan
aloqani ifodalaydi, masalan: «barcha odamlar uchun o‘lim muqarrar emas».
Bir   yoki   bir   necha   hukmlardan   yangi   hukm   yuzaga   keladigan   tafakkur
shakli   xulosa   deb   ataladi.   Boshqa   hukmlar   keltirib   chiqariladigan   boshlang‘ich
hukmlar   xulosa dalillari   deb ataladi. Masalan, barcha slanetslarning yonuvchanligi
ma’lum,   va   ushbu   modda   slanets   bo‘lsa,   u   holda   «ushbu   moddaning
yonuvchanligi» haqida xulosa yasash mumkin.
Xulosa   chiqarishning   sodda   va   tipik   shakli   sillogizm   hisoblanadi.   Masalan :
« barcha   metall ar   –   elektr   o‘tkazuvchi .   Qalay   –   metall   bo‘lgani   uchun ,   qalay   –
elektr   tokini o‘tkazadi ».
Inson   asosan   xulosalarning   ikki   turi   –     induksiya   va   deduksiyadan
foydalanadi .     Induksiya   –   bu   xususiy   xulosalardan   umumiy   xulosalarni   keltirib
chiqarish,   ayrim   dalillar   va   hodisalarni   o‘rganish   asosida   umumiy   qoidalar   va
qonunlar o‘rnatish usuli .
Tafakkur   faoliyati   muayyan   maqsadga   qaratilgan   alohida   ong   jarayoni
tariqasida   sodir   bo‘ladi.   Bosh   miyaning   biror   uchastkasidagi   faoliyat   emas,   balki
butun   bosh   miya   po‘stining   faoliyati   mana   shu   jarayonning   nerv   -   fiziologik
asosidir. Tafakkur faoliyati uchun avvalo analizatorning miyadagi uchlari o‘rtasida
vujudga   keladigan   murakkab   bog‘lanishlar   muhim   ahamiyatga   egadir.
Analizatorning   bosh   miya   po‘stidagi   uchastkalari   bir   -   biridan   keskin   ajralgan
holda   emas,   balki   bir   -   biriga   tutashib,   bir   -   biri   bilan   chambarchas   bog‘lanib
ketganligi sababli mazkur bog‘lanishlarning vujudga kelishi osonlashadi. Ikkinchi
signal   tizimida   muvaqqat   bog‘lanishlar   vujudga   kelishi,   yuqorida   aytib
o‘tilganidek,   tafakkurning   maxsus   nerv   -fiziologik   mexanizmlaridir.   Bunda
15 ikkinchi signal tizimining bog‘lanishlari birinchi signal tizimidagi bog‘lanishlarga
tayanadi.
I.P.Pavlov ikkinchi signal tizimining ishi hamisha birinchi signal tizimi bilan
o‘zaro   o‘tkazish   jarayonida   hozir   bo‘ladi,   deb   ta’kidlagan.   Ikkinchi   signal   tizimi
asosida, birinchi signal bilan o‘zaro ta’sir qilish jarayonida “dastlab umuminsoniy
empirizm”ni   va   nihoyat   odamning   o‘z   tevaragida   olamni   va   uning   o‘zini   bilish
uchun   oliy   qurol   bo‘lgan   fanni   yaratuvchi   maxsus   insoniy,   oliy   tafakkur   voqe
bo‘ladi. Tafakkurning muayyan bir narsaga qaratilishi uchun nerv - fiziologik asos
bo‘lgan   orientirovka   refleksi   tafakkur   jarayonlarida   katta   rol’   o‘ynaydi.   Tafakkur
jarayoni insonning bilishga bo‘lgan   ehtiyojlari , tevarak -atrofdagi olam va turmush
to‘g‘risidagi   o‘z   bilimlarini   kengaytirishga   va   chuqurlashtirishga   intilish   sababli
vujudga keladi. Fikr qiluvchi kishining tafakkur ob`ektini anglashi (bilish) tafakkur
jarayonining   xarakterli   xususiyatidir.   Odam   o‘zi   idrok   qilayotgan,   tasavvur
qilayotgan   narsalar   to‘g‘risida   fikr   qiladi.   SHuning   uchun   tushunchalar,
narsalarning   butun   bir   sinfi   (turkumi)   to‘g‘risida   fikr   qiladi.   Odam   o‘z   tafakkuri
to‘g‘risida   va   boshqa   psixik   jarayonlar   to‘g‘risida,   shuningdek   o‘ziga   xilma   xil
ob`ektiv xususiyatlari  to‘g‘risida fikr qiladi, ya’ni  bo‘lar  tafakkur ob`ekti  bo‘ladi.
Bir   narsaga   tayanmagan   quruqdan   -   quruq   tafakkur   bo‘lishi   mumkin   emas.
Taqqoslash,  tahlil va sintez, abstraktsiya va umumlashtirish, tasniflash va tizimga
solish   aqliy   operatsiyalarning   asosiy   turlaridir.   Bizda   yangi   hukmlar   ana   shu
operatsiyalar   jarayonida   hosil   bo‘ladi,   real   olamdagi   narsalar   va   hodisalar
to‘g‘risidagi tushunchalar vujudga keladi.
Taqqoslash .   Taqqoslash   shunday   bir   aqliy   operatsiyadirki,   bu   operatsiya
ayrim narsalar o‘rtasidagi o‘xshashlikni yoki tafovutni, tenglikni yoki tengsizlikni,
bir   xil   yoki   qarama   -   qarshilik   borligini   aniqlashda   ifodalanadi.   Narsalarning
o‘xshashligi   yoki   tafovuti   dastlab   bevosita   sezgilarda   va   idroklarda   aks   etadi.
Taqqoslash   fikr   qilish   jarayoni   idrok   qilinayotgan   narsalarning   o‘xshashligi   yoki
tafovutni   aniqlash   lozim   bo‘lganda,   yoxud   sezgilarda   va   idrokda   bevosita   aks
etmagan   o‘xshashlik   va   tafovutni   topish   lozim   bo‘lgan   hollarda   hosil   bo‘ladi.
Amaliy   taqqoslash   bir   narsani   ikkinchi   bir   narsaga   solishtirib   ko‘rilayotganda,
16 masalan:   bir   qalamni   ikkinchi   bir   qalamga,   o‘lchov   chizig‘ini   taxtaga   va   shu
kabilarga   solishtirib   ko‘rilayotganda   sodir   bo‘ladi.   Taqqoslash   tasavvur
qilinayotgan  yoki   o‘ylanilgan   narsalarni   bir   -biriga   fikran   solishtirib  ko‘rish   yo‘li
bilan   amalga   oshiriladi.   Psixologiyani   o‘rganayotgan   vaqtimizda   biz   hamisha
ayrim   psixik   hodisalarni   bir   -   biri   bilan   taqqoslaymiz   va   ulardagi   o‘xshashlikni,
tafovutni   topamiz.   Ayrim   kishilarni   bir   -biriga   taqqoslab,   ularning   qobiliyatida,
xarakterida, qarashlarida tafovut yoki o‘xshashlik topamiz.
Sintez   va   tahlil .   Analiz   (tahlil)   narsa   -   buyumlarni,   hodisalarni,   jarayonni
tarkibiy   belgilari,   elementlariga,   qismlariga   bo‘lish   demakdir.   Tahlil   jarayonida
butunning   uning   qismlariga,   uning   elementlariga   bo‘lgan   munosabati   aniqlanadi.
Tahlil   ob`ektlari   amalda   ajratib   bo‘lmaydigan   elementlarga   yoki   belgilarga
bo‘lishda   ifodalanishi   mumkin.   Bu   fikriy   tahlil,   ya’ni   fikrda   qilinadigan   tahlildir.
Psixologiyani   o‘rganayotganimizda   har   bir   psixik   hodisani   bir-biri   bilan
taqqoslabgina   qolmasdan,   balki   shu   bilan   birga   tahlil   ham   qilamiz.   O‘qish
mashg‘uloti   vaqtida   tafakkurning   tahlil   qilish   faoliyati   katta   o‘rin
tutadi.   Chunonchi ,   savod   o‘rgatish,   nutqni   tahlil   qilishdan:   gapni   so‘zlarga,
so‘zlarni bo‘g‘inlarga, bo‘g‘inlarni tovushlarga ajratishdan boshlanadi. Matematik
masalani yechish tahlil qilishdan, dastlab bir qancha ma’lum sonlarni, so‘ngra esa
noma’lum sonlarni topishdan boshlanadi.
Sintez tahlilning aksi  yoki teskarisi  bo‘lgan tafakkur jarayonidir. Bu jarayon
ob`ektning ayrim elementlarini, qismlarini, belgilarini  bir butun qilib qo‘shishdan
iboratdir. Sintez jarayonida murakkab bir butun narsa yoki hodisa tarkibiga kirgan
elementlar yoki qismlar tariqasida olingan buyum va hodisalarning shu murakkab
bir   butun   narsa   yoki   hodisaga   bo‘lgan   munosabati   aniqlanadi.   Sintez
elementlarning,   narsa   va   hodisalarning   qismlarini   bir   butun   qilib   qo‘yishdan
iboratdir, tahlil amaliy bo‘lgani singari sintez ham amaliy bo‘lishi mumkin. Tahlil
singari sintez ham o‘qish jarayonida katta o‘rin tutadi. Masalan: o‘qishga o‘rgatish
vaqtida tovushlar va harflardan bo‘g‘inlar, bo‘g‘inlardan so‘zlar, so‘zlardan gaplar
tuziladi. Mana shuning o‘zi sintezdir.
17 Abstraktsiyalash,   umumlashtirish   va   konkretlashtirish.   Abstraktsiya
shunday   bir   fikrlash   jarayonidirki ,  bunday   tafakkurda   aks   etilayotgan   bir   yoki   bir
necha   ob`ektlarning   biror   belgisi   (xususiyati,   harakati,   holati,   munosabati)   shu
ob`ekt yoki ob`ektdan fikran ajratib olinadi. Bu jarayonda ob`ektdan ajratilgan bir
belgining   o‘zi   tafakkurning   mustaqil   ob`ekti   bo‘lib   qoladi.   Abstraktsiya,   odatda
tahlil   jarayonida   yoki   tahlil   natijasida   sodir   bo‘ladi.   Masalan:   sinfdagi   doskani
qoraligi to‘g‘risidagi, so‘ngra umuman qoralik to‘g‘risida fikr qilish mumkin. Biz
odamlar, samolyotlar, suv, ot va hokazolarni ko‘z oldimizdagi harakatini ko‘zatib
turib,   ularning   bitta   umumiy   belgisini,   harakatini   fikran   ajratib   olishimiz   va
umuman   harakat   to‘g‘risida   fikr   qilishimiz   mumkin.   Chunonchi   abstraktsiyalash
yo‘li   bilan   bizda   uzunlik,   kenglik,   miqdor,   tenglik,   son,   qiymat   va   boshqa   shu
kabilar to‘g‘risida abstrakt tushuncha hosil bo‘ladi. 
Umumlashtirish   tafakkurda   aks   etgan   bir   turkum   narsalarning   o‘xshash
muhim   belgilarining   shu   narsalar   to‘g‘risidagi   bitta   tushuncha   qilib   fikrda
birlashtirish   demakdir.   Masalan:   olmalar,   noklarda,   o‘riklarda,   apelsinlarda   va
boshqa   shu   kabilarda   bo‘lgan   o‘xshash   belgilar   bitta   tushunchada   birlashadi.   Biz
buni   meva   degan   so‘z   bilan   ifodalaymiz.   Daraxtlar,   o‘tlar,   gullar   va   boshqa   shu
kabilar   o‘simlik   degan tushunchada umumlashtiriladi.
Konkretlashtirish   birinchidan,   umumiy   abstrakt   belgining   yakka   ob`ektga
tadbiq   etish   mansub   qilinadi,   ifodalanadi.   Masalan:   biz   “oq”   deganimizda   ko‘z
oldimizga   kor,   qog‘oz,   paxta   va   shu   kabilar   kelishi   mumkin.   Ikkinchidan,
konkretlashtirish   umumiy   va   yakka   belgilari   kamroq   bo‘lgan   umumiylikni
ochishda   ifodalanadi.   Masalan,   biz   olma ,   olxo‘ri,   o‘zumni   mevalar   qatoriga,   stol,
stul,   divan   va   shu   kabilarni   mebel   qatoriga   qo‘shamiz.   Umumiy   fikrlarni   bayon
qilish   va   izohlash   chog‘ida   biz,   odatda   keltiriladigan   misollarning   hammasi
konkretlashtirishning o‘zidir.
Klassifikatsiya (turkumlarga bo‘lish),   sistemaga solish   atrofdagi olamni bilish
uchun   bitta   narsani   emas,   balki   ko‘pchilik   va   xilma   -   xil   narsalarni   o‘rganishdir.
SHu   sababli   o‘rganish   uchun   qulaylik   tug‘dirish   maqsadida,   shuningdek   amaliy
maqsadlarida   mana   shu   ko‘pchilik   narsalarni   guruhlarga,   turkumlarga   bo‘lishga
18 to‘g‘ri keladi. Ko‘pchilik narsalarni (hodisalarni) guruhlarga bo‘lish klassifikatsiya
yoki turkumlarga bo‘lish deb ataladi. Masalan:  kutubxonada kitoblar muqovasiga,
shakliga, mazmuniga va shu kabi belgilariga qarab turkumlarga bo‘lish mumkin.
O‘quvchilarning   odatda   yoshi   yoki   jinsiy   belgilari   bo‘yicha,   ulgurishlariga
kabilarga   qarab   turkumlarga   bo‘ladilar.   Tizimga   solish   shundan   iboratki ,   bunda
ayrim   narsalar,   faktlar,   hodisa   va   fikrlar   muayyan   tartibda   makondagi,   vaqtdagi
tutgan   o‘rniga   yoki   mantiqiy   tartibda   joylashtiriladi.   Shu   sababli   makon,
xronologiya   va   mantiqiy   belgilar   asosida   tizimga   solish   turlari   ajratiladi.
Mebelning   xonadagi   joylashtirilishi,   daraxtning   boqqa   o‘tqazilishi   makoniy
tizimga na’muna bo‘la oladi. 
O‘tmishda bo‘lib o‘tgan voqealarning xronologik tartibda joylashtirilishi shu
voqealarning   vaqtiga   qarab   tizimga   solishning   namunasi   bo‘la   oladi.
Matematikaga,   falsafaga,   mantiqqa   doir   darsliklarda   ilmiy   materiallarning
joylashtirilishi mantiqiy tizimga solishning namunasidir.
1.3. Tafakkur nazariyalari va ularning ahamiyati
Tafakkur   muammosi   xorij   psixologiyasida   keng   doirada   tadqiq   qilinib,
atroflicha   bilimlar   va   ma’lumotlar   zahirasi   to‘plangan.   Aynan   keltirilgan
ma’lumotlarda tafakkur tushunchasi turli nuqtai nazarlardan tahlil qilinadi.
Nemis   faylasufi   Martin   Xaydeger   (1889-1978)   tushunish   uchun   o‘z
diqqatimizni qarata olsakkina blz fikrlashga o‘rganamiz - deb yozadi.
Uning   fikricha,   narsa   va   voqealarning   mohiyatini   tushunish,   anglab   yetish,
inson fikrlash jarayonida muhim o‘rin egallaydi. Tushunishni talab qiladigan narsa
insonni   fikrlashga   undaydi.   Tushunishni   talab   qiladigan   narsa   hech   qachon   biz
tomonimizdan aratilmaydi 3
.
Xaydegerning fikricha, tafakkur mavjudligining asosiy xislati bu tasavvurdir.
Tafakkur  haqidagi  ta’limotga asosan  tasavvur  fikrda ifoda etiladi. Shuning uchun
ham tafakkur haqidagi ta’limotai logika, mantiq deb ataydi.
K.L.Megrelidzening   ta’kidlashicha,   insondagi   biror   bir   ruhiy   hodisa
ijtimoiy   omilni   hisobga   olmasdan   turib ,   to‘g‘ri   tushuntirilishi   mumkin   emas.   Bu
3
 https://azkurs.org/umumiy-psixologiya-v9.html?page=3
19 narsa   birinchi   navbatda   tafakkurga   taalluqlidir.   Tafakkurning   ijtimoiy   hayotning
boshqa ko‘rinishlarisiz o‘rganish mumkin emas.
Inson tafakkurining usullari nerv tizimida ham, miyasida ham emas, balki bir
davrda   mana   shunday   idrok   etishga,   o‘ylashga,   ishlashga,   boshqa   bir   davrda   esa
nerv faoliyatini boshqacha ishlashga yo‘llaydigan ijtimoiy sharoitdadir.
Akademik   A.I.Berg   shunday   deb   yozadi:   "inson   faqat   tashqi   dunyo   bilan
to‘xtovsiz   muloqot   qilishi   sharoitidagina   uzoq   vaqt   fikrlashi   mumkin.   Tashqi
dunyodan   to‘liq   informatsion   ajralish   bu   aqldan   ozishnmg   boshlanishidir.
Informasion   undovchi   tafakkurning   tashqi   dunyo   bilan   aloqasi   insonga   oziq-
ovqatdek , issiqlikdek zarur".
Psixologiya fani taraqqiyotida nemis psixologiya maktabi muhim o‘rinlardan
birini   egallaydi   va   asrimizning   boshlarida   Germaniyada   Vyursburg   psixologiya
maktabi   deb   nomlangan   yangi   yo‘nalishga   ega   bo‘lgan   psixologik   oqim   paydo
bo‘ldi.
Mazkur   yo‘nalishning   yirik   vakillari   sifatida   (X.Kyulpe   (1862-1918),   K.
Byuller   (1879-1922),   A.Messer   (1837-1937),   Ax   Narsis   (1871-1946)   va
boshqalarni   sanab   o‘tish   lozim.   Ular   tomonidan   olib   boriigan   eksperimental
tadqiqotlar tafakkur jarayoni rivojiga ma’lum darajada hissa qo‘sha oldi.
Vyursburg   psixologiya   maktabi   vakillari   tafakkurni   hissiy   bosqichda   turgan
psixik   jarayonlarga,   ya’ni   sezgi   va   tasavvurlarga   ajratib   o‘rganishda   ratsional
bosqichdagi   murakkab   jihatlardan   mexanik   ravishda   vujudga   keladi,   deb
tushuntirish   mumkin   emasligini   eksperimental   yo‘1   bilan   isbotlashga   harakat
qildilar.   Olib   borilgan   tadqiqotlami   o‘zlarining   ustilarida   o‘tkazib,   natijalarni
ob’ektiv bo‘lishiga katta e’tibor berganlar.
Vyursburg   psixologiya   maktabi   namoyondalaridan   biri   O.Zels   tafakkurni
intellektual   operatsiyalar   harakati   sifatida   qabul   qilgan.   U   o‘z   oidiga  fikr   yuritish
faoliyatining   u   yoki   bu   jihatlari   qay   yo‘sinda   shakllanishini   kuzatish,   intellektual
faoliyat   bosqichlarini   ko‘rsatish   aqliy   faoliyatning   produktiv   va   reproduktiv
ko‘rinishidagi ziddiyatlarni bartaraf qilish vazifasini qo‘ydi.
20 Shunday   qilib,   Vyursburg   psixologiya   maktabining   namoyondasi   O.Zels
psixologiya   tarixida   birinchi   bo‘lib   tafakkurni   jarayon   sifatida   eksprementni
metodlar bilan tadqiq qilgan.
Intellektuai   operatsiyalar   va   ularning   tarkibiy   qismlarini   nazariy   va   amaliy
jihatdan   ta’riflab   bergan,   izchil   ilmiy   metodlarga   asoslanib ,   o‘rganishga   butun
vujudi   bilan   intilgan   psixologdir.   Germaniyada   psixologiyaning   geshtalt
psixologiya yo‘nalishi vujudga keldi.
Uning,   ko‘zga   ko‘ringan   namoyondalari   qatoriga   X.Eraifels   (1859-1932),
V.KeIer (1887-1967), K.Kofka (1886-1941) va boshqalar kiradi.
Geshtaltchilar   fikriga   qaraganda,   har   bir   psixik   hodisaning   mazmuni   uning
tarkibiga  kiruvchi  qism   va  elementlari   birgalikda  aks  ettirishdan  ko‘lam   jihatidan
keng, mazmun jihatdan rang –barangdir. Geshtaltchilarning akslomatik xarakterga
ega bo‘lgan ushbu tezislari mazkur ta’limot g‘oyasini ochib berishga xizmat qiladi.
Geshtalt   psixologiyaning   markaziy   nazariyasi   har   qanday   psixologik
jarayonlarning   bosh   mohiyati   ularning   sezgilarga   o‘xshash   alohida   elementlari
emas, balki konfiguratsiya shakl yoki geshtaltchilarning yaxlit yaratishidan iborat.
Geshtalt biologiyada tafakkur muammosining tadqiqoti keng qamrovli tarzda
olib boriladi. V.Kelyorning fikricha, topshiriqni yechish mexanizmi quyidagilardan
iborat:   organizmning   optik   maydonidagi   vaziyatlarining   muhim   elementlari   bir
butunlikni , ya’ni vaziyat elementlariga, geshtalt ichiga kirib, geshtaltga qaysi joyni
egallashga   bog‘liq   ravishda   yangi   ahamiyat   kasb   etadi.   Vaziyatning   muhim
elementlaridan namoyon bo‘luvchi geshtaltchilar muammosi vaziyatda organizmda
ba’zi   bir   zo‘riqishlar   ta’sirida   vujudga   keladi,   topshiriqni   yechish   muammoli
vaziyatning qismlari yangi geshtaltda yangi munosabatda idrok qilina boshlaganida
tugallanadi. Masalani yechish aniq qadamlarni yuzaga keltiruvchi geshtalt sifatida
maydonga chiqadi.
Geshtaltchilarning   ayrimlari   "yo‘nalish"   atamasini   qo‘llab,   uni   o‘tmish
tajribasi   bilan   bog‘lashga   intiladilar.   Shuningdek,   ular   "tafakkurning   yevrestik
metodlari"   to‘g‘risidagi   tushunchadan   ham   foydalanadilar.   Bunda   materialni ,
qo‘yilgan maqsadni, konfliktli holatlarni tahlil   qilishni nazarda tutadilar,
21 Amerika psixologiyasida vujudga kelgan bixeviorizm yoki xulq psixologiyasi
o‘tgan  asrning  oxirlaridan boshlab  hukm   surib kelmoqda.  Bixeviorizm   oqimining
asoschilari   amerikalik   psixologlar   Dj.Uotson   (1878-1958)   va   Torndayk   (1871-
1949)   lardir.   Keyinchalik   bular   qatoriga   K.Levin   (1890-1957)   va   boshqalar   kelib
qo‘shiladilar.   Ma’lum   davrgacha   mazkur   oqim   psixologiya   olamida   dominantlik
rolini o‘ynaydi. Hozirgi davrda bu oqim bir necha mustaqil psixologik maktablarga
ajralib ketgan. Lekin ularning mohiyatida bixeviorizm nafasi urib turadi. Hammasi
uchun umumiy formula S-R, ya’ni stimul-reaksiya xizmat qilib kelmoqda.
Dj.Uotson tafakkuming ichki nutq va noverbal tovushsiz imo-ishora, mimika,
yelka qisishi, qosh suzish, kommunikasiya, muloqot birga qo‘shib, keng ma’noda
tushunadi   va   uni   uchta   shaklga   ajratib   o‘rganadi.   Nutq   shakllaridan   biri   nutq
malakalarini sekin-asta avj oldirish deb ataladi. Bu she’rni yoki sitatani aniq esga
tushirishda o‘z ifodasini topadi. Tafakkurning ikkinchi shakli sub’ekt uchun yangi
bo‘lmagan  topshiriqni  so‘z   yordami  bilan yechish , yarim-yortisi  unutilgan she’rni
eslashga   harakat   va   nihoyat,   yangi   topshiriqni   yaqqol   ifodali   harakat   va   so‘z
yordami bilan yechish.
Dj.Uotson   uchun   Malaka   -   u   individual   egallagan   va   o‘rganilgan   xatti-
harakatdir.   Ushbu   nazariya   nuqtai   nazaridan   qarasak,   tafakkur   malakaga
yaqinlashtirilib   qo‘yiladi,   chunki   she’rni   esga   tushirish   ham   tafakkur   deb   talqin
qilinadi.
Dj.Uotson   tilni   o‘zlashtirishning   ijtimoiy   jihatlarini   umuman   hisobga
olmagan,   nutqning   tuzilishi   va   rivojlanishiga   sira   e’tibor   qilmagan.   Nutq   bilan
tafakkur   birligi   to‘g‘risida   tamoyilni   anglab   yetmagan,   tatakkur   va   ongning   xulq
ko‘rinishi sifatida olib qaragan.
Tashqi   olamdagi   voqeilikni   sezgi,   idrok   va   tassavur   jarayonlari   orqali
bilish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi ,   lekin   o‘rganilayotgan   narsa   va   hodisalarni
atroflicha chuqur aks ettirish uchun bular hali etarli emas. Chunki ularning o‘zaro
munosabatlari, sifat va miqdor o‘zgarishlari, murakkab ichki bog‘lanishlari, o‘zaro
22 ta’sir   etish   xossalarini   bevosita   kuzatish   yoki   hissiy   obrazlar   yordamida   aniqlash
imkoniyati yo‘q 4
.
4
 https://hocday.com/psixologiya-va-yoshlar-psixologiyasi-fanidan-tayyorlagan-musta.html?page=26
23 II BOB. TAFAKKURNING RIVOJLANISH BOSQICHLARI
2.1. Tafakkurni eksperimental usullar yordamida o‘rganish
Psixologiyada   eksperimental   usullar   yordamida   kuzatish   bilan   bir   qatorda
umuman   ilmiy   bilishning,   xususan,   psixologik   tadqiqot   usullaridan   biridir.
Eksperiment  kuzatuvdan bir  yoki bir nechta o‘zgaruvchilar  (omillar) bilan tizimli
manipulyatsiyalarni   amalga   oshiradigan   va   o‘rganilayotgan   hodisa   bilan   sodir
bo‘lgan   o‘zgarishlarni   qayd   qiluvchi   tadqiqotchining   vaziyatga   faol   aralashuvi
imkoniyati bilan farq qiladi.
Eksperimentning   tadqiqot   usul   qiymatini   belgilovchi   asosiy   xususiyatlari
quyidagilardan iborat: 
1)   tajribada   tadqiqotchining   o‘zi   hodisalarning   tasodifiy   oqimi   imkon
berguncha   kutish   o‘rniga   (odatni   ob’ektiv   kuzatishda   bo‘lgani   kabi)   o‘zi
o‘rganayotgan hodisani keltirib chiqaradi.   unga bu hodisani kuzatish,  
2) eksperimentator hodisaning tasodifiy berilgan kontekstda ularni idrok etish
o‘rniga, o‘z xususiyatlarini namoyon qiladigan sharoitlarni o‘zgartirishi mumkin; 
3)   eksperimentatorning   o‘rganish   shartlari   bo‘yicha   o‘zgaruvchan
manipulyatsiyasi   muayyan   jarayonlar,   hodisalarning   muayyan   sharoit   va
vaziyatlardagi qonuniyatlarini aniqlash imkonini beradi; 
4)   eksperiment   jarayonida   turli   darajadagi   hodisalar   o‘rtasida   miqdoriy
qonuniyatlarni   o‘rnatish   mumkin,   ularning   o‘zaro   ta’siri   aniq   tadqiqot   tartibida
modellashtiriladi.
Psixologiyada tajriba laboratoriya yoki  tabiiy bo‘lishi  mumkin. Laboratoriya
tajribasi   o‘rganilayotgan   hodisa   uchun   sun’iy   (laboratoriya)   sharoitda ,   hodisani
yoki uning individual xususiyatlarini aniqlashtirish uchun vaziyatda maxsus tashkil
etilgan   eksperimentator   kutilgan   jarayonni   boshlaganida   va   buning   uchun   barcha
zarur shart-sharoitlarni sun’iy ravishda simulyatsiya qilganda amalga oshiriladi. 
Laboratoriya   tajribasi   na   tashqi   ta’sirlarni   (qo‘zg‘atuvchilarning   kuchi,
davomiyligi   va   ketma-ketligi   yoki   ularning   kombinatsiyasi)   va   insonning   ushbu
ogohlantirishlarga bo‘lgan reaktsiyalarini (harakatlari va bayonotlari) aniq hisobga
olish imkonini beradi. Demak, masalan, sezgi va idrokni o‘rganish jarayonida turli
24 qo‘zg‘atuvchilarning   kuchi   va   ketma-ketligi,   shuningdek,   turli   sezgi   a’zolarining
ularga   bo‘lgan   javoblari   aniq   hisobga   olinadi.   Xotirani   o‘rganishda   eslab   qolgan
materialning miqdori   va sifati aniq hisobga olinadi;   turli yo‘llar bilan   esda saqlash
(to‘liq,   qismlarga   bo‘lib,   ovoz   chiqarib,   «o‘ziga»,   takrorlar   soni   va   boshqalar),
so‘ngra   barcha   ma’lumotlarni   taqqoslash   orqali   u   yoki   bu   turdagi   materialni   va
boshqa qonuniyatlarni samarali esda saqlash shartlari o‘rnatiladi.
Birinchidan   eksperimental   tadqiqotlar   psixik   jarayonlar   (birinchi   sezgilar)da
amalga oshirilgan   o‘n to‘qqizinchi o‘rtalari   ichida. M.Veber va. G.Fexner birinchi
eksperimental   psixologik   laboratoriyalar   tashkil   etildi.   V.Vundt   (in.   N.
Germaniya),   va   keyinchalik   -.   V.M.Bekhterev   va.   Ali-Karskiy   (Rossiyada).
M.Lange   (Ukrainada).   Psixologiyada   laboratoriya   tajribasini   rivojlantirishda,
masalan, ishlab chiqilgan xotirani o‘rganish usullari muhim rol o‘ynadi. 
Laboratoriya   psixologik   eksperimentining   katta   afzalligi   shundaki ,   u   nafaqat
sub’ektlarning tashqi harakatlari va bayonotlarini, balki ichki (yashirin) fiziologik
reaktsiyalarni   ham   hisobga  olish   imkonini  beradi:  miyaning  elektr   potentsialidagi
o‘zgarishlar,   faoliyatdagi   o‘zgarishlar,   yurak   va   qon   tomirlari,   proprioseptiv   va
miokenetik   reaktsiyalar   va   boshqalar.   Bu   fiziologik   reaktsiyalarni   aniqlash.
Videoqo‘ng‘iroq maxsus jihozlar yordamida amalga oshiriladi.   Umuman olganda ,
eksperimentda o‘rganilayotgan hodisaning tabiati va tadqiqot maqsadlariga qarab,
ma’lum   texnik   vositalar   yoki   eksperimental   vaziyatning   boshqa   modellashtirish
elementlari qo‘llaniladi.
Laboratoriya   tajribasi   natijalari   har   doim   quyidagi   xususiyatlarni   hisobga
olgan   holda   tahlil   qilinadi:   1)   eksperimental   vaziyatning   sun’iyligi;   2)
eksperimental   jarayonning   analitikligi   va   mavhumligi;   3)   eksperimentator
ta’sirining   eksperimentning   borishi   va   natijalariga   murakkablashtiruvchi
ta’siri .   Bundan   tashqari ,   eksperiment   har   doim   u   yoki   bu   metodologik   vositalar
bilan to‘ldiriladi, bu eksperimentning tadqiqot tekisligini  kengaytirish va tadqiqot
samarasini butunga oshirish imkonini beradi.
Kuzatish   va   eksperiment   o‘rtasidagi   oraliq   shakl   bo‘lgan   tajribaning   o‘ziga
xos   versiyasi   taklif   qilingan   tabiiy   eksperiment   usulidir.   O.Lvakurskiy
25 laboratoriyada   emas,   balki   oddiy   hayot   sharoitida   amalga   oshiriladi,   faoliyat   olib
boriladigan   sharoit   eksperimental   ta’sirga   duchor   bo‘lsa,   o‘rganilayotgan
ob’ektning   faolligi   uning   tabiiy   ko‘rinishida   kuzatiladi.   Biroq,   tajribaning   tabiiy
holatini tanlash o‘z-o‘zidan, tasodifiy emas. 
Tadqiqot tadqiqot maqsadlariga javob beradigan tanlangan shartlarga muvofiq
amalga   oshiriladi   va   jarayonlar   o‘zlashtiriladi,   eksperimentatorning   aralashuvisiz
tabiiy   tartibda   va   ketma-ketlikda   davom   etadi.   Tabiiy   tajriba   birlashtiradi   ijobiy
fazilatlar   kuzatish   va laboratoriya tajribasi ,   lekin qolganlari bilan solishtirganda, u
kamroq aniq va ko‘p hollarda u bilan to‘ldirilishi kerak.
Muallifning fikricha, eksperimentning asosiy atributi iste’molchiga faol ta’sir
ko‘rsatishdir.   Shuning   uchun,   "maydon"   va   laboratoriya   tajribalari   bu   usulning
butunlay   boshqa   sinflari.   Birinchi   holda,   marketolog   iste’molchilarga   real,   faol
ta’sir   ko‘rsatadi,   ikkinchidan   -   ma’lum   sharoitlarda   uydirma,   shartli   yoki
simulyatsiya.   Shunga   ko‘ra,   bu   ikki   tajriba   sinfi   turli   afzalliklarga   va
kamchiliklarga ega.
"Dala"   tajribasi   tabiiy   sharoitda   mustaqil   o‘zgaruvchini   o‘zgartirishni   o‘z
ichiga oladi: do‘konda, iste’molchining uyida va hokazo. Bu yerda o‘rganilayotgan
omilning   ta’siri   hodisalarning   tabiiy   yo‘nalishi   bilan   bog‘liq,   shuning   uchun
sharoitlarni   diqqat   bilan   nazorat   qilishni   ta’minlash   juda   qiyin.   "Dala"   tajribalari
bozor testi yoki sinov marketingi deb ham ataladi. Odatda, "nol" eksperimenti bir
yoki   bir   nechta   cheklangan   geografik   bozorlarda   keng   ko‘lamli   marketing
dasturining bir qismini amalga oshirishdir.
Tafakkur   va   nutq   bir-biri   bilan   mustahkam   aloqaga   ega.   So‘z   tushunchani
ifodalaydi, uni umumlashtiradi va fikrning mavjudligining shakli hisoblanadi. SHu
bilan birga nutq va tafakkur o‘rtasida farq mavjudki, ularni aralashtirib, aynan bir
narsa deb qarash aslo mumkin emas. Tafakkur bevosita bilishdan, amaliy faoliyat
jarayonida   vujudga   kelib   uning   chegarasidan   tashqariga   chiqib   ketadi.   Sezgi   va
idrok   orqali   tafakkur   tashqi   olam   bilan   bog‘langan.   Nutq   esa   barcha   psixik
jarayonlar bilan bog‘liq bo‘lib, ularga nisbatan integrativ (birlashtiruvchi) vazifani
bajaradi. Tafakkur ancha kech eksperimental psixologiyaning predmetiga aylanadi.
26 Dastlabki   tajribalar   Vyurtsburg   psixologiya   maktabi   namoyondalari   tomonidan
o‘tkazilgan.   Hozirda   eksperimental   tadqiqotlar   ta’sirida   tafakkur   bir   qancha
fikrlash   jarayonlari   (rejalashtirish,   loyihalashtirish ,   oldindan   aytish,   baholash,
tushunish,   xulosa   chiqarish)   va   operatsiyalari   (analiz,   sintez,   umumlashtirish ,
taqqoslash)   dan   iborat   aqliy   harakat   deb   qaralmoqda.   Tafakkurni   kuzatish   yo‘li
bilan o‘rganish mumkinmi?
Tafakkurning   boshlang‘ich   holati   muammoli   vaziyatdir.   Bunday   muammoli
vaziyatlar   tafakkurning   bosqichli   tabiatga   ega   ekanligini   ifodalaydi.   Ko‘pgina
tadqiqotchilar tomonidan fikrlash jarayonining quyidagi bosqichlari ajratilgan: 
1) muammoning vujudga kelishi, (sub’ekt maqsadga erishish uchun o‘zining
bilimlari ko‘lami yetarli emasligini anglaydi). 
2) muammoli vaziyatning tahlili, sub`ekt muammoli vaziyatdagi axborotlarni
tahlil qiladi. 
3)   maqsadga   erishish   usullari   haqidagi   farazni   shakllantiradi   (bu   nisbatan
maxsuldor   bosqich   bo‘lib,   sub`ekt   yangi   axborotlarni   faraz   va   metod   shaklida
yaratadi). 
4) farazni tekshirish, ilgari surilgan faraz va yechim   usullari nazorat qilinadi ,
baholanadi, tekshirib ko‘riladi. 
Tafakkur va nutqning o‘zaro bog‘liqligi avvalo fikrlash jarayonining til orqali
ifodalanishida namoyon bo‘ladi. Hozirgi kunda so‘z va uning mazmuniy tomonini
o‘rganish   maqsadida   assotsiativ   eksperimentdan   foydalaniladi.   Assotsiativ
eksperimentning   barcha   turlari   uchun   xos   bo‘lgan   xususiyat,   ularda   natijaning
asosiy ko‘rsatkichi sifatida reaktsiya vaqti hisoblanadi. Bu mezonlar nutq-fikrlash
jarayonining   dinamikasini   o‘rganish   imkonini   beradi.   Assotsiativ   reaktsiya   vaqti
nerv jarayonlarining o‘tish tezligini ifodalaydi. 
Eksperimental   psixologik   tadqiqotlarda   aniqlanishicha   o‘tgan   tajriba   fikrlash
jarayoniga faqat ijobiy emas, balki salbiy ham ta’sir etishi mumkin. 
M.Vertgeymerning   fikricha,   bolalarda   o‘tgan   tajriba   ijodiy   tafakkurga   salbiy
ta’sir qiladi. Ta’lim va amaliy faoliyat jarayonida inson muammolarni yechishning
cheklangan   usullarini   o‘zlashtirsa,   tuzilishi   har   xil   bo‘lgan   vazifalarni   yechishda
27 tafakkurning   rigidligi   (qotib   qolgan)   namoyon   bo‘ladi.   Rigidlik   deganda,
sub`ektning   muammoni   hal   qilishga   qiynalishi   yoki   shakllangan   dasturni   qayta
o‘zgartirish   uchun   qobiliyatning   etishmasligi   tushuniladi.   Rigidlikning   kognitiv
(bilish),   affektiv   (hissiy)   va   motivatsion   turlar   mavjud   tafakkurni   o‘rganishda
ko‘proq  kognitiv rigidlik muhim ahamiyatga ega bo‘ladi. Biror muammoni doimo
bir   xil   usulda   yechish,   keyinchalik   shu   muammoni   boshqacha   usulda   yechishni
qiyinlashtiradi.
A.S.Lachins tomonidan ishlab chiqilgan metodika
A.S.Lachins   tomonidan   ishlab   chiqilgan   metodika   yordamida   bir   xil   tipdagi
vazifani  yyechish jarayonidagi  ikki  guruh tekshiriluvchilar  natijalarini  solishtirish
orqali fikrlash jarayonidagi rigidlikni aniqlash mumkin. Vazifa   shunday tanlanishi
kerakki ,   ularning   bir   qismi   bir   usul   bilan,   qolganlari   ikki   usul   bilan   yechiladi.
Tajriba boshlangunga qadar har biri 10 tadan arifmetik vazifadan iborat 2 ta varaqa
tayyorlanadi. 1-guruh eksperimental, ikkinchisi nazorat guruhi deb qaralib, ularga
alohida-alohida vazifalar beriladi. Har ikki guruhdagi tekshiriluvchilar birbirlariga
bog‘liq   bo‘lmagan   holda   vazifalarni   yyechishlari   kerak   bo‘ladi.   1-5   vazifalar
bittadan   yechimga   ega ,   6-10   vazifalar   esa   minimal   bitta   yoki   ratsional   yechimga
ega emas.
Natijalarni tahlil qilish uchun nechta tekshiriluvchi 6-10 vazifalarni ratsional
usul   bilan   yechganligini   hisoblab,   foizga   aylantirish   kerak.   Ko‘p   hollarda
tekshiriluvchi 1-5 vazifalarni bir xil usul  bilan yechgandan so‘ng 6-10 vazifalarni
ham   shunday   usul   bilan   yechishga   harakat   qiladilar,   sharoit   o‘zgarganligini
sezmaydilar.   Bunda   fikrlash   jarayonida   bilish   rigidligi   vujudga   kelganligini
aniqlash   mumkin.   Tafakkurda   ko‘rsatma   (ustanovka)ning   rolini   o‘z   davrida
Vyursburg   maktabi   namoyondalari   ham   ko‘rsatib   o‘tishgan.   Tafakkur
psixologiyasida   ko‘rsatma   berish   deganda,   inson   oldiga   biror   vazifa   qo‘yilganda
uni yechish uchun ongsiz tarzda tayyor turishiga (anglamagan holda) aytiladi.
Ko‘rsatma   berishning   turli   darajadagi   kiyinchilikka   ega   bo‘lgan   vazifalarni
yechish   natijasiga   ta’sirini   o‘rganish   maqsadida   maxsus   metodikadan   foydalanish
mumkin.   Buning   uchun   oldindan   har   bir   tekshiriluvchi   uchun   2   tadan   vazifalar
28 to‘plami   tayyorlanadi.   Ularning   har   birida   2   tadan   mahsuldor   tafakkurni ,   1   tadan
qayta   tiklovchi   tafakkurni   talab   qiladigan   vazifalar   bo‘lishi   kerak.
Tekshiriluvchilar   -   tajriba   va   nazorat   guruhlariga   bo‘linadi.   Tajribaning   birinchi
bosqichida   har   bir   guruh   uchun   bir   xil   vazifalar   beriladi.   Ammo   ularga   turlicha
ko‘rsatma   (instruktsiya)   beriladi.   Natijalarni   tahlil   qilishda   har   bir
tekshiriluvchining   javobi   alohida-alohida   tahlil   qilinib   3   ballik   tizim   bo‘yicha
baholanadi.   3-ball   -   faqat   1   marta   uchragan   javob   uchun.   2-   ball   -   3   -   5   marta
uchragan   javob   uchun.   1-ball   -   5   martadan   ortiq   bo‘lgan   javoblar   uchun.
Tekshiriluvchilarning   javoblari   mikdoriy   va   sifat   jihatdan   tahlil   qilinib,
ko‘rsatmaning masala yechish sifatiga ta’siri haqida xulosa chiqarish mumkin 5
2.2 .O‘quvchilar tafakkurini o‘rganish metodlari
DJ.  RAVENNING «PROGRESSIV MATRISALAR» TESTI
412-22-GURUH TALABASI JABBOROVA DILNURA
Tadqiqotimiz 30ta sinaluvchida o‘tqazilganda A-seriyada natijalariga ko‘ra
guruhda o‘rtacha 3%,yuqori 7%,quyi 1% bilan natija ko‘rsatdi.
5
 https://azkurs.org/tafakkurning-eksperimental-usullar-yordamida-tadqiq-etilishi.html?page=2
29 Tadqiqotimiz  30 ta   sinaluvchida   o ‘ tqazilganda   B - seriyada   natijalariga   ko ‘ ra
guruhda   o ‘ rtacha  4%, yuqori  6%, quyi  2%  bilan   natija   ko ‘ rsatdi .
Tadqiqotimiz  30 ta   sinaluvchida   o ‘ tqazilganda   C - seriyada   natijalariga   ko ‘ ra
guruhda   o ‘ rtacha  3%, yuqori  7%, quyi  1%  bilan   natija   ko ‘ rsatdi .
30 Tadqiqotimiz  30 ta   sinaluvchida   o ‘ tqazilganda   D - seriyada   natijalariga   ko ‘ ra
guruhda   o ‘ rtacha  4%, yuqori  5%, quyi  2%  bilan   natija   ko ‘ rsatdi .
Tadqiqotimiz  30 ta   sinaluvchida   o ‘ tqazilganda   YE - seriyada   natijalariga   ko ‘ ra
guruhda   o ‘ rtacha  3%, yuqori  6%, quyi  2%  bilan   natija   ko ‘ rsatdi .
31 32 33 METODIKA TAHLILI:
PSIXODIAGNOSTIKA TAHLILI MUALLIFI: JABBOROVA DILNURA
TADQIQOT OBYEKTI:19-MAKTAB 8-“B”-SINF;
O‘TKAZILGAN VAQT:21.04.2024-YIL, 10:00
TADQIQOTIMIZ NATIJASIGA KO‘RA 30 NAFAR SINALUVCHIDA
OLINGAN METODIKA TAHLILI USHBU GURUHDA O‘RTACHA
INTELEKT YE-SERIYA BO‘YICHA 80 BALL UMUMIY 245 BALL BILAN
NISBATAN USTUNLIK KO‘RSATDI.
EXSEL JADVALI
T\
R F.I.O Yosh
i A-
Seriy
a B-
Seriy
a C-
Seriy
a D-
Seriy
a Ye-
Seriy
a Umumi
y Ball
1 Abdurasulov.B 19 15 20 24 26 30 175
2 Muhammadova.Sh 20 18 25 35 40 32 162
3 To‘Xtayeva.F 18 25 30 40 45 50 104
4 Fayzullayev.B 18 25 40 42 50 70 133
5 Bozorov.B 20 27 42 50 54 80 143
6 Qo‘Chqorova.X 21 30 40 55 25 50 162
7 Xolmurodov.O 20 44 55 12 23 45 117
8 Obloqulov.Sh 19 74 50 34 50 55 144
9 Botirova.L 20 50 55 65 70 24 264
10 Sottiyev.R 18 60 40 45 55 34 234
11 Naimov.F 19 15 20 24 26 30 249
12 Sobirova.G 19 18 25 35 40 32 269
13 Xasanova.P 19 25 30 40 45 50 129
14 Do‘Qqiyev.B 20 25 40 42 50 70 247
15 Shokirov.Sh 21 27 42 50 54 80 229
16 Shukurova.G 20 55 40 75 20 11 211
17 Karimova.L 19 60 70 35 50 53 264
18 Ibrohimova.A 20 70 60 50 49 50 279
19 Azimova.A 20 55 50 14 20 30 169
20 Azimov.A 19 15 20 24 26 30 255
21 Do‘Stbekov.A 21 18 25 35 40 32 236
22 Haqberdiyeva.Sh 20 25 30 40 45 50 189
23 Shodiyev.E 20 25 40 42 50 70 202
24 Azizbekov.N 20 27 42 50 54 80 214
25 Toshmurodova.M 21 55 45 65 45 30 240
26 Tojiyev.M 20 15 20 24 26 30 235
34 27 Do‘Stbekova.M 19 18 25 35 40 32 232
28 Musulmonova.D 19 25 30 40 45 50 261
29 Nurimov.S 19 25 40 42 50 70 234
30 Toshbekova.M 18 27 42 50 54 80 245
35 Xulosa
Tafakkurning   filogenetik   taraqqiyoti   va   bosqichlari   mavzusini   o‘rganish
davomida   quyidagi   xulosalarga   keldik,   ya’ni   bizning   nazariy   tadqiqotlarimiz
natijasida tafakkurni o‘rganish bo‘yicha turli nazariyalarni tahlil qilish asosida biz
insonning tafakkuri juda murakkab degan xulosaga kelishimiz mumkin. Kishining
butun hayoti uning oldiga hamisha jiddiy va kechiktirib bolmaydigan vazifalar va
muammolarni   qo‘yadi.   Shu   muammo   va   qiyinchiliklar,   tasodiflarning   yuzaga
kelishi   naijasida   juda   ko‘p   noma’lum,   tushunib   bo‘lmaydigan   narsalar   borligi
ma’lum bo‘ladi . Tafakkur shuning uchun ham hayot va faoliyat davomida har bir
individ   narsalarning   qandaydir   yangi,   ilgari   ma’lum   bo‘lmagan     xususiyatlariga
duch   keladi.   Tafakkur   hamisha   hali   bilib   olinmagan   yangilikning   ana   shunday
cheksiz,   chuqur   jihatlariga   qaratilgan   bo‘ladi.   Tafakkurning   turli   nazariyalarini
o‘raganayotganda, tafakkurni murakkab jarayon ekanligini, u juda keng tushuncha
ekanligiga amin bo‘ldik. Tafakkur bo‘yicha Dj. Ravenning “Progressiv matrisalar”
testi   mavjud   hisoblanadi.   1936-yilda   Dj.Raven   va   L.Penrouz   tomonidan   umumiy
intellektni   o‘lchashga   mo‘ljallangan   ''Progressiv   matrisalar”   testi   ishlab   chiqildi.
Mazkur   test   ma’lum   shakllar,   ularning   xususiyatlari,   xarakteri,   o‘zaro
munosabatlari va munosabatlari yig‘indisining idrok qilish qobiliyatini o‘rganishga
qaratilgan hisoblanadi.
36 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.   M   .   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib   intizom   va   shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliaytining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. T.:
«O‘zbekiston», 2017. – 102 b
2. Mirziyoyev Sh. M . Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. T.: «O‘zbekiston», 2016. – 56 b
3. Mirziyoyev   Sh.   M   .   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz
bilan birga quramiz. T.: «O‘zbekiston», 2017. – 488 b
4. Mirziyoyev Sh. M . Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash
– yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. T.: «O‘zbekiston», 2017
5. G‘oziev E. Oliy maktab psixologiyasi.  T. 1997
6. G‘oziev E. Psixologiya. T. 1994.
7. Karimova V. M. "Ijtimoiy psixologiya asoslari". - T., 1994
8. Karimova V. M. Auditoriyada bahs-munozarali darslarni tashkil 
etishning psixologik texnikasi. - T., 2000
9. Karimova V. M. Psixologiya. - T., 2002
10. Karimova V. M., Akramova F. Psixologiya.  Ma’ruzalar matni - T., 2000
11. Karimova V. va b.q. Mustaqil fikrlash. - T.: SHarq, 2000
12. Karimova V., Sunnatova R. Mustaqil fikrlash bo‘yicha mashg‘ulotlarni 
tashkil etish yuzasidan uslubiy qo‘llanma. - T.: SHarq, 2000
13. Брунер Д. С. Психология познания. - М., 1977 
14. Грановская Р. М. Элементи практической психологи. СПБ, 1997
15.   Дюи Д. Психология и педагогика мишления. - М., 1998
16. Лурия А. Р. Язик и мишление - М., 1979 
17. ОлшанскT Б. Б. Практическая психология для учителей. М. 1994. 
18. Психология. Учебник. - Под ред. А. Крилова - М., 1998 
19. Рубинштейн С. Л. Основи обшей психологи. - М., 1998
37 III   Internet   saytlari
1. https://muhaz.org/1-tafakkur-haqida-umumiy-tushuncha-tafakkur-
jarayonlari.html
2. https://mbaza.uz/taqdimotlar/tafakkur/
3. https://azkurs.org/umumiy-psixologiya-v9.html?page=3
4. https://reja.tdpu.uz/shaxsiyreja/content/120/html/
102991/10.mavzu.Tafakkur.htm
38

telegram:@Print5703

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский