Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 251.1KB
Xaridlar 20
Yuklab olingan sana 25 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Tafakkur va nutq

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
UMUMIY PSIXOLOGIYA KAFEDRASI
Kurs ishi
Mavzu:  Tafakkur  va  nutq
Ta’lim yo’nalishi:60310903 Psixologiya(amaliy
psixologiya)
Bajardi:
Ilmiy rahbar:
Toshkent Mundarija
Kirish
I BOB. Tafakkur turlari va uning xususiyatlari masalasi
1.1. Tafakkurning o’ziga xos xususiyatlari
1.2. Tafakkur qilish jarayonida nutqning roli
II BOB. Tafakkurni o’rganishning amaliy jihatlari  
2.1. Statistik tahlil qilingan metodikalar tavsifi
2.2. Tahliliy statistika
III BOB.Bob bo’yicha xulosa  
Umumiy xulosa
Asosiy adabiyotlar ro’yxati .
Qo’shimcha adabiyotlar ro’yxati   
                       
                          
Kirish
2       Til va tafakkurning o’zaro munosabati masalasi fanda uzoq tarixga ega. Til va
tafakkur   bir   narsami   yoki   boshqa-boshqa   narsalarga   bog’liqligi   bormi?   Shu   kabi
savollarga aniqlik kiritmoqchimiz. Til va tafakkur alohida-alohida hodisalar bo’lib,
ular   o’zaro   qanday   bog’langan   deb   uning   ustida   bosh   qotirishgan,   izlanish   olib
borishgan.   Fikrlash   jarayonida   tilning,   so’zlash   jarayonida   tafakkurning   roli
qandayligi,   til   va   tafakkurning   bog’liqligi   nimalarda   ko’rinishi   borasida   turli
qarashlar bayonini ko’rishingiz mumkin.
          Til   va   tafakkur   masalalari   nihoyat   darajada   murakkab   jarayon   bo’lib,   u
tilshunoslikdan   tashqari   falsafa,   mantiq,   psixologiya,   fiziologiya   fanlari   bilan
bevosita   aloqadordir.Hozir   men   quyidagi   maqolada   tafakkur   va   nutq   jarayonlari
haqida   batafsilroq   ma’lumot   berib   o’tmoqchiman.Siz   o’qishda   davom   etarkansiz
nazariy ma’lumotdan tashqari amaliy qismi ham bor.Amaliy qismda statistik tahlil
amalga oshirilgan.Bir  qator tafakkur haqida metodiklar  haqida ma’lumot  berilgan
va statistik tahlili keltirilgan.
                  Mavzuning dolzarbligi.   Nutq- tafakkur bilan chambarchas bog’langandir.
Odam   nutq   bo’lmasa,   til   vositalari   bo’lmasa   fikr   qilolmaydi.   Yuqorida   aytib
o’tilganidek,   nutq   fikrlash   qurolidir.   Tafakkur   bo’lmasa   nutq,   til   bo’lishi   ham
mumkin emas. Til materiallari bo’lmasa, biz hatto eng oddiy hukmni ham o’zimiz
uchun   ifodalay   ololmaymiz   -   biz   shu   onning   o’zida   idrok   qilib   turgan   buyumlar
to’g’risida ham biror nimani tasdiq qilib yoki inkor qilib aytolmaymiz. Biz so’zlar
bo’lmasa,   bitta   ham   tushunchani   fikrimizga   joylashtira   olmaymiz.
Faqat   til   yordami   bilangina   odamlar   bir-birlariga   o’z   fikrlarini   ayta   oladilar.
Odamlar nutq orqali bir-birlari bilan aloqa bog’laganlarida, tafakkur natijalarini va
o’tmish ajdodlarning bilish sohasida erishgan muvaffaqiyatlarini til yordami bilan
o’zlashtirib   oladilar   va   ayni   vaqtda   o’z   fikrlarini   va   bilimlarini   avlodlariga
topshiradilar.
Inson   tafakkuri   ham   tarixiy   taraqqiyot   jarayonida,   til   yordami   bilan   bo’ladigan
nutq aloqalarida o’sdi - tafakkurning mantiqiy shakllari ishlab chiqildi.
3 Har   bir   kishining   tafakkuri   uning   butun   umri   davomida   til   yordami   bilan
bo’ladigan nutq aloqalari jarayonida o’sib boradi.
Lekin   biz   tafakkur,   nutq   va   til   bir-biriga   chambarchas   bog’langan
deganimizda   shuni   ham   nazarda   tutishimiz   kerakki,   nutq   bilan   tafakkur   bir   xil
narsa   emas,   nutq   bilan   tafakkurni,   fikr   bilan   tilni   bir-biriga   aynan   teng   deyish
yaramaydi. Biz ba’zi  burjua psixologlarining tafakkur  bilan nutq aynan bir  narsa,
deb da’vo qiluvchi soxta ta’limotini qat’iyan rad qilishimiz lozim.
Kurs   ishining   maqsadi. Ushbu   kurs   ishini   qilishdan   ko’zlangan   maqsad
shundan   iboratki,o’quvchi-talabalarda   tafakkur   va   nutq   haqida   batafsilroq
tushuncha   uyg’otish   hamda   ushbu   jarayonlarning   bir-biriga   bog’liq   jihatlarini
hamda   tafakkur   va   nutq   jarayonlarining   bir-biridan   farqlanuvchi   jihatlari   haqida
ma’lumot   berish,tafakkur   operatsiyalarining   kechish   jarayoni,nutq   hosil   bo’lish
jarayonlari   haqida   qisqacha   ma’lumot   berishdan   iborat.Bundan   tashqari   tafakkur
borasidagi   bir   nechta   metodikalar   bilan   o’quvchi-talabalarni   tanishtirish   hamda
ularning bu boradagi bilim va tajriblarini oshirish eng asosiy maqsad hisoblanadi.
Kurs ishining predmeti.  Tafakkur haqida tushuncha, tafakkur va nutq bog’liqligi,
nutq haqida tushuncha.
Kurs   ishining   metodlari.   Tafakkurni   o’rganish   uchun,   ayollar   va   erkaklar
tafakkurini   farqlash,   autistik   va   realistik   tafakkur   haqida   ma’lumotga   ega   bo’lish
borasidagi metodikalar o’tkazildi.
Kurs ishi hajmi va tuzilishi:  amaliy va nazriy qismlari mavjud 30 bet,2 ta bob va
4 ta qismdan iborat.
Asosiy qism
    I BOB.Tafakkur xususiyatlari va uning turlari masalasi 
1.1. Tafakkurning va nutqning o’ziga xos xususiyatlari.
            Inson atrof-olam (narsa, hodisalar, insonlarni) va o’zini turli xil faoliyatlarni
bajarish  va bu  ob’ektlarga  ta’sir   ko’rsatgan  holda  ma’lum   bir   ijtimoiy  va  shaxsiy
ahamiyatga   molik   maqsadlarga   erishish   uchun   o’rganadi.   Sezgi,   idrok   va
4 tasavvurlar   ixtiyorsiz   diqqat   va   ko’rgazmali-obrazli   xotira   bilan   hamkorlikda
insonga   aniq   bir   ob’ektlar   va   ularning   bevosita   o’rganiladigan   xossalari   haqida
ma’lumot  beradilar. Psixik aks ettirishning bu shakllari  inson tomonidan ob’ektiv
reallikni   bilishning   hissiyotli   asoslaridir .   Lekin   alohida   jismlar   va   real   olam
hodisalarini bilish istalgan amaliy vazifani hal etishda   bir nechta savolllar yuzaga
kelishi   aniq. Bu   savollarga   javob   izlashda   bizlarga   tafakkur   yordam
beradi .   Avvalambor,   tafakkur   yuksak   darajadagi   bilish   psixik   jarayoni
hisoblanadi .   Ushbu jarayonning mohiyati inson tomonidan voqelikning faol ijodiy
aks   ettirish   va   o’zgartirishdan   iborat .   T afakkur   bevosita   idrokda
angla n i lma ganlarni ochib beradi ;   u olamni ahamiyatli aloqalar va munosabatlarda,
uning turli xildagi vositalarida aks ettiradi .
Tafakkurning asosiy vazifasi  real  bog’liqliklarga asoslangan  zarur  aloqalarni vaqt
va fazodagi tasodifiy mos kelishlardan ajratgan holda aniqlashdan iborat .   Tafakkur
jarayonida tasodifiydan zaruratga, ayrimlikdan umumiylikka o’tish sodir bo’ladi .
            S hunday   qilib ,   tafakkur ni   voqelikni   umumlashtirilgan   va   vositalangan   aks
ettirish   sifatida   ta’riflash   mumkin .   Bundan   tafakkurning   muhim   belgilaridan
biri   umumlashtirish dan   iboratligi   kelib   chiqadi .   Voqelikni   umumlashtirgan   holda
aks ettirish birgina odam va zamondoshlarining emas, balki, o’tmish avlodlarining
ham tajribasini qayta ishlab chiqish natijasidir .   Bu tajriba til yordamida og’zaki va
yozma   nutqda   (o’qituvchilar   ma’ruzalarida,   kitob,   darsliklarda   va   h.k.)
ifodalangan. Shuning uchun tafakkur ko’plab odamlar bilimlarini umumlashtiradi.
Tafakkur jarayonida inson amaliy faoliyat, obrazlar va tasavvurlar, modellar,
chizmalar,   belgilar,   til   kabi   jismli   va   ijtimoiy   olamning   ahamiyatli   aloqa   va
munosabatlariga kirib borish maqsadida, insoniyat tomonidan ishlab chiqilgan turli
xildagi vositalardan foydalanadi .
Tafakkurning   ikkinchi   muhim   belgisi   voqelikni   analizatorga   bevosita   ta’sir
ko’rsatmay,   ko’pchilik   hollarda   asboblar   ko’magida   olingan   qo’shimcha   belgilar
yordamida   anglanadiganlarni   tushunish   va   namoyon   qilish   imkonini
yaratuvchi   vositali   tarzda   aks   ettirish dir.   Hodisalarning   qonuniyatlari,   ichki
aloqalari   bizning   ongimizda   hodisalarning   tashqi   belgilarida   vositali   tarzda
5 namoyon   bo’lishi   bilan   inson   ichki,   barqaror   o’zaro   aloqalarning   belgilarini
aniqlab oladi. 
Tafakkurning o’ziga  xos  xususiyati   bilish  yoki  amaliy  faoliyat   jarayonida yuzaga
keladigan   u   yoki   bu   vazifani   bajarish   bilan   bog’liqligidan   iborat.   Tafakkur
muammoli   vaziyatdan,   tafakkurning   maqsadi   bo’lgan   savolga   javobdan
boshlanadi.
Tafakkur   muammosini   ko’rib   chiqqan   A.A.Smirnov   tafakkur   va   aqliy
jarayonlarning   assotsiativ   tarzda   kechishi ni   tafovutlash   zaruriyati   haqida
ogohlantirgan   edi. 1
  Gap   shundaki,   aqliy   faoliyatda   biz   assotsiatsiyalardan   keng
foydalanamiz,   chunki   ular   tafakkur   masalalarini   yechishda   ahamiyatli   yordam
ko’rsatadi.   Aqliy   jarayonlarning   assotsiativ   kechishida   holat   o’zgacha   bo’ladi.
Muhim tafovut shundan iboratki, bu vaziyatda o’z oldimizga hech qanday maqsad
qo’ymaymiz,   chunki   hech   qanday   vazifani   bajarmaymiz.   Bunda   bir   jarayon
ikkinchisi bilan almashadi, chunki ular bir-biri bilan assotsiativ tarzda bog’langan
bo’ladi.   Tafakkur   jarayonlarining   assotsiativ   tarzda   kechishi   ko’p   hollarda   inson
toliqqan bo’lib, hordiq olishni  xohlayotganida kuzatiladi. Uyquga ketishdan oldin
xayolingizdan ketma-ket turli xildagi o’ylar o’tishini kuzatgansiz. Mana shu o’ylar
ma’lum assotsiatsiyalarga kiradi.
Tafakkurning   alohida   muhim   o’ziga   xos   xususiyati   –   bu   uning   nutq   bilan
uzluksiz   aloqasi.   Tafakkur   va   nutqning   bunday   aloqasi,   avvalambor,   fikrlarning,
hatto,   nutq   tovush   shakliga   ega   bo’lmagan   holat,   masalan,   kar-soqov   odamlarda
ham nutq shakliga mujassamlashtirilishida o’z ifodasini topadi. Biz doimo so’zlar
orqali fikr yuritamiz.
Qisqartirilganlik,   muxtasarlik,   ixchamlilik   xususiyatiga   ega   bo’lgan   yashirin,
tovushsiz, ichki nutq insonning tafakkur mexanizmi hisoblanadi
.
Nutq tafakkur  qurolidir. Ma’lum  fikr  so’zlar  bilan ifoda etilganida tafakkur
jarayoni amalga oshiriladi. Fikrni so’z bilan ifoda etish – ifodalash motivi (nutqiy
1
  Tafakkur muammosini ko‘rib chiqqan  A . A . S mirnov tafakkur va   aqliy jarayonlarning assotsiativ tarzda kechishi ni
tafovutlash zaruriyati haqida ogohlantirgan edi.( E.G’oziyev “Umumiy psixologiya “ 2014 )
6 maqsad),   ichki   nutq,   fikrni   tashqi   tomondan   nutqiy   ifodalash   kabi   bosqichlaridan
iborat   bo’lgan   murakkab   jarayon.
T afakkur   – bu  narsalar  mohiyatini   ochib beruvchi   g’oyalar  harakati.  Uning
natijasi  obraz emas, balki  ma’lum  bir  fikrdir .   Tafakkur   –   bu kiritilgan yo’nalishli-
tadqiqiy,   qayta   o’zgarishli   va   bilish   xususiyatiga   ega   bo’lgan   harakatlar   va
muolajalar   tizimini   taxminlovchi   alohida   turga   ega   bo’lgan   nazariy   va   amaliy
faoliyat .
Tafakkur   moddiy   olam   qonuniyatlari,   tabiat   va   ijtimoiy-tarixiy   hayotdagi
sabab-oqibat   aloqalari,   insonlar   psixikasi   qonuniyatlarini   tushunish   imkonini
beradi .   Aqliy   faoliyat   natijalarini   qo’llash   sohasi   bo’lgan   amaliyot   tafakkur
faoliyatining manbai bo’lib xizmat qiladi .
Tafakkur psixik faoliyat sifatida miyaning vazifasi hisoblanadi .   Oddiy psixik
jarayonlar, masalan, sezgilar uchun asos vazifasini o’taydigan yuqoriroq darajadagi
miya   jarayonlari   tafakkurning   fiziologik   asosini   tashkil   etadi .   Lekin   hozirda
tafakkur jarayonini ta’minlovchi barcha fiziologik tuzilmalarning o’zaro ta’sir etish
tartibi   va   ahamiyati   haqida   aniq   fikr   mavjud   emas.   Tafakkur   faoliyatida   miya   va
peshona   qismlari   alohida   ahamiyatga   ega   ekanligi   shubhasizdir .   Bundan
7 tashqari ,   bosh   miya   po’stlog’ining   tafakkurni   gnostik   ( bilish )   vazifasi   bilan
ta’minlovchi   doirasi,   shuningdek,   tafakkur   jarayonini   ta’minlovchi   miya   nutq
markazlari ham katta ahamiyatga ega .
        Tafakkurning ikki darajasi mavjud :
          fahm-farosat   –   abstraksiyalardan foydalanish o’zgarmas chizmalar, namunalar
chegarasida   sodir   bo’ladigan   oddiy   tafakkur ,   sog’lom   fikr ,   tafakkurning
boshlang’ich   darajasi,   uning   mantiqiy   mazmunini   emas,   balki,   ibora   va   dalillar
tuzilishini   o’rganadi,   bu   aniq,   izchillik   bilan   mulohaza   yuritish,   fikrlarni   to’g’ri
tuzish, dalillarni qat’iy tizimlashtirish, tasniflash layoqati ;  
          aql –   abstraksiyalarni   ijodiy   qo’llash   va   ular   tabiatini   ongli   tadqiq   etish
xususiyatiga   ega   bo’lgan   nazariy   bilishning   oliy   darajasi,   aql   yordamida   inson
narsalar mohiyati, ularning qonunlari va qarama-qarshiliklarini anglab yetadi .
Tafakkur operatsiyalari:
Analiz   –   bu yaxlitlikni fikran qismlarga yoki yaxlitlikni tomonlar, harakatlar,
munosabatlarga   ajratish . 2
  Stol ni ,   masalan ,   qopqog’i,   tirgaklari,   g’aladonlari   va
boshqalarga   bo’lish   mumkin .   Fikrlash   jarayoni   bevosita   nutqiy   faoliyatga
kiritilganida analiz   amaliy ,   va nazariy holatda   aqliy   bo’ladi .
Sintez   –   bu   qismlar,   xossalar,   harakatlarni   fikran   yaxlitlikka
birlashtirish .   Xuddi   shunday,   o’quvchi   biror   mavzuni   o’rganishda   matnning
hammasini   o’qib   chiqadi,   so’ngra   esa   alohida   ma’noga   ega   bo’lgan   qismlarni
ajratadi, ya’ni matnni tahlil qiladi .   Keyin eslab qolish uchun reja tuzadi   –   bu sintez
operatsiyasi bo’ladi.
Taqqoslash   –   bu   jism   va   hodisalar,   yoki   ularning   alohida   belgilari
o’rtasidagi   o’xshashlik   yoki   farqlarni   aniqlash .   Taqqoslash   bir   tomonlama   (chala)
va   ko’p   tomonlama   ( to’liq );   yuzaki   va   chuqur ;   bevosita   va   vositali   bo’lishi
mumkin .
2
  Analiz   –   bu yaxlitlikni fikran qismlarga yoki yaxlitlikni tomonlar, harakatlar, munosabatlarga ajratish .
(MAKLAKOV “UMUMIY PSIXOLOGIYA )
8 Umumlashtirish   –   jism   va   hodisalarni   ularning   umumiy   va   ahamiyatli
belgilari   bo’yicha   fikran   birlashtirish .   Masalan ,   olma,   nok,   olxo’ri,   o’rik   va
h okazo lardagi   o’xshash   belgilar   « mevalar »   so’zi   bilan   ifodalanadigan   yagona
tushunchada   namoyon   bo’ladi .   Sodda   umumlashtirishlar   ob’ektlarni   alohida,
tasodifiy   belgilar   asosida   birlashtirishdan   iborat ,   majmuiy   umumlashtirish
murakkab   hisoblanadi, bunda ob’ektlar turli asoslarga ko’ra birlashtiriladi .
Abstraksiya   –   bu jism  va hodisalarning muhim  bo’lgan xossa va belgilarini
fikran ajratib, bir vaqtning o’zida ahamiyatsiz belgilar va xossalardan ayro holatda
ko’rsatish .   Xuddi shunday ,   mas’uliyatlilik hissi  haqida so’z yuritganimizda, biror-
bir   ishchi,   muhandis,   talabaning   emas,   balki   har   bir   insonning   muhim   xususiyati
sifatida   gapiramiz .   Abstra k t lashtirish   odatda   tahlil   natijasida   amalga
oshiriladi .   Aynan,   abstraktlashtirish   vositasida   uzunlik,   kenglik,   miqdor,   narx   va
boshqa tushunchalar yuzaga kelgan .
Aniqlashtirish   –   bu umumlashtirilgan bilimlardan yagona, alohida vaziyatga
fikran   o’tish .   O’quv   faoliyatida   aniqlashtirish   –   umumiy   nazariy   qonun,   qoida,
nizomni tasdiqlovchi misol, rasm, aniq dalilni keltirish demakdir .
      Tafakkurning psixik faoliyat sifatidagi umumiy xususiyatlar i ni chizma shaklida
keltirish mumkin   .
9     Tafakkur,   odatda,   nazariy   va   amaliy   tafakkurlarga   bo’linadi .   Nazariy
tafakkurda tushunchali va obrazli tafakkur, amaliy tafakkurda esa   – ko’rgazmali-
obrazli va ko’rgazmali-harakatli tafakkur ajratiladi .
Tushunchali   tafakkur   –   bu   ma’lum   tushunchalar   qo’llaniladigan
tafakkur .   U   yoki   bu   aqliy   masalalarni   y echishda   boshqa   odamlar   tomonidan
aniqlangan   va   tushunchalar,   mulohazalar,   xulosalar   shaklida   ifodalangan   tayyor
bilimlardan foydalanamiz .
Obraz li   tafakkur   –   bu   obrazlar   yordamida   mulohaza   yuritish   jarayonining
bir   turi .   Ular   xotiradan   olinadi   yoki   tasavvurda   hosil   qilinadi .   Ko’pincha
tafakkurning   bu   turi   badiiy   ijodkorlik   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchi   odamlarda
ustun bo’ladi .
Tushunchali   tafakkur   voqelikni   aniq   va   umumlashtirgan   holda   aks   ettiradi,
lekin bunday aks ettirish mavhumdir.   O’z navbatida, obrazli tafakkur atrofimizdagi
olamni   aniq   va   sub’ektiv   aks   ettirish   imkonini   beradi .   Shunday   qilib ,   tushunchali
va obrazli tafakkurlar bir-birini to’ldiradi .
Ko’rgazmali-obrazli tafakkur   obrazlarni qo’llash bilan bog’liq .   Bu tafakkur
odam   biror   masalani   yechishda   turli   obrazlarni,   hodisalar   va   jismlar   haqidagi
10 tasavvurlarni   tahlil   qilishida,   qiyoslashtirishida,   umumlashtirishida   namoyon
bo’ladi .
Ko’rgazmali - harakatli   tafakkur   –   mohiyati   real   jismlar   bilan   amalga
oshiriladigan amaliy o’zgartiruvchi faoliyatdan iborat bo’lgan tafakkurning alohida
turi. Tafakkurning bu turi biror-bir moddiy mahsulot ishlab chiqarish maqsadidagi
mehnat bilan mashg’ul bo’lgan odamlarda kengroq ifodalanadi.
Yana til vositalari asosida vazifa bajaruvchi   so’z-mantiqiy tafakkur   mavjud
bo’lib,   u   tafakkur   tarixiy   rivojlanishining   so’nggi   bosqichidir.   Unga   tushunchalar
va mantiqiy hosilalarni qo’llash xosdir.
Amaliy tafakkur   tajriba, amaliy harakatlar asosida amalga oshiriladi va aniq
vazifalarni   bajarishga   qaratilgan,   nazariy   –   tajriba   bilan   ish   ko’rmasdan
tushunchalardan   foydalanadi.   Diskursiv   tafakkur   –   kengaytirilgan   tafakkur,   ichki
sezgi   kechishining   tezligi,   aniq   ifodalangan   bosqichlarning   mavjud   emasligi,   oz
darajada   anglanganligi   bilan   xaraterlanadi.   Reproduktiv,   ishlab   chiqaruvchi
tafakkur   – bu namuna bo’yicha tafakkur, ijodkorlik esa – yangi kashfiyotlar, yangi
natijalarga olib boruvchi tafakkur.   Realistik tafakkur   voqelikni to’g’ri aks ettiradi,
odam   o’z   xulq-atvorini   anglaydi,   autistik   tafakkur   esa,   asosan,   ob’ektga   emas,
affektga   mos   bo’lganlarni   ifodalaydi,   ehtiyojni   qondirishga,   kelib   chiqqan   hissiy
zo’riqishni kamaytirishga yo’naltirilgan bo’ladi.
Tafakkurning   aqliy   jarayonning   natijasi   hisoblangan   uch   xil   shakli:
tushuncha, mulohaza va xulosa kabi jarayonlari farq   qilinadi.
Tushuncha –  bu jism va hodisalarning umumiy, ahamiyatga ega bo’lgan va
farqlanuvchi   belgilarini   aks   ettiruvchi   tafakkur   shakli.   Tushunchalar   asosida
hodisalar   va   jismlar   haqidagi   mavjud   bilimlarimiz   yotadi.
U   aniq   va   mavhum   bo’lishi   mumkin.   Jismning   barcha   belgilaridan   aynan   ushbu
jism   yoki   o’xshash   jismlar   guruhini   xarakterlab   beruvchi   ma’lum   belgilar
yig’indisi ajratilgan bo’lsa, u holda aniq bir tushuncha haqida gap ketadi. Bunday
tushunchalarga shahar, g’oya, jamiyat va boshqalar kiradi. Agar jismdagi biror-bir
alohida belgi ajratilib, va bu belgi o’rganish predmeti bo’lib xizmat qilsa, alohida
11 jism  sifatida o’rganilsa,  mavhum  tushuncha hosil  bo’ladi. Bunday tushunchalarga
fidokorlik, tenglik, vijdoniylik va boshqalar kiradi.
Tushunchalar   ayrim   va   umumiy   bo’lishi   mumkin.   Ayrim   belgilar   deb,
jismning qaysi  sinfga tegishliligidan qat’iy nazar, yagona jismga taalluqli bo’lgan
tushunchaga   aytiladi.   Ayrim   tushunchalarga   Moskva,   Toshkent,   Baykal   ko’li   va
boshqalar   kiradi.  Umumiy tushuncha  deb,  bir   jismga  emas,  balki,  jismlar  sinfiga,
bu sinfdagilarning istalgan jismiga tegishli bo’lgan tushunchaga aytiladi. Masalan,
samolyot, davlat, korxona, institut va boshqalar kiradi.
          Tushunchalarning   tasavvurdan   farq   qiluvchi   o’ziga   xos   xususiyatlari ga,
tasavvurlarning   doimiy   obrazga   ega   ekanligi,   tushuncha   esa   –   bu   so’zda   o’z
ifodasini   topgan   fikr   ekanligidan   iboratligi   kiradi;   tasavvur   ahamiyatli   va
ahamiyatga ega bo’lmagan belgilarni o’z ichiga oladi, tushunchalarda esa faqatgina
ahamiyatli   belgilar   saqlanib   qoladi.   Tushuncha   tasavvurdan   ko’ra   ko’proq
umumlashtirilgan aks ettirish hisoblanadi.
Hukm   –   jismlar   va   hodisalar   o’rtasidagi   aloqani   aks   ettiruvchi   tafakkur
shakli;   biror   narsani   tasdiqlash   yoki   inkor   etish.   Tasdiqlovchi   hukmga   misol
sifatida:   «psixika   miyaning   vazifasi»,   «barcha   metallar   elektr   tokini   o’tkazadi»,
inkor   etishga   –   «suvda   hech   qanday   yog’   erimaydi»   kabi   hukmlarni   keltirish
mumkin.
Biz   tasdiqlayotgan   yoki   inkor   etayotgan   hukmning   ma’lum   sinfning
jismlaridan   birortasi,   ba’zilari   yoki   har   qaysi   jismga   taalluqli   bo’lishiga   bog’liq
ravishda hukmlar ayrim, xususiy yoki umumiy bo’lishi mumkin.   Ayrim hukm : «bu
odam   hech   qachon   aldov   yo’liga   kirmaydi».   Xususiy   hukm :   «ba’zi   metallar
suvdan og’irroq».   Umumiy hukm : «suyuqlikdagi har bir jismga u siqib chiqargan
suyuqlikka teng bo’lgan bosim ta’sir ko’rsatadi».
Hukmlarning   ob’ektiv   voqelikni   aks   ettirishiga   ko’ra   ular   chin   va   soxta
bo’lishi   mumkin.   C hin   hukm   jismlar   va   ularning   xossalari   o’rtasidagi   voqelikda
mavjud   bo’lgan   aloqalarni   ifodalaydi.   «massa   –   inertlik   o’lchovi»   chin
hukmdir.   Xato   hukm   ob’ektiv   hodisalar   o’rtasidagi   voqelikda   mavjud   bo’lmagan
aloqani ifodalaydi, masalan: «barcha odamlar uchun o’lim muqarrar emas».
12 Bir   yoki   bir   necha   hukmlardan   yangi   hukm   yuzaga   keladigan   tafakkur
shakli   xulosa   deb   ataladi.   Boshqa   hukmlar   keltirib   chiqariladigan   boshlang’ich
hukmlar   xulosa dalillari   deb ataladi. Masalan, barcha slanetslarning yonuvchanligi
ma’lum,   va   ushbu   modda   slanets   bo’lsa,   u   holda   «ushbu   moddaning
yonuvchanligi» haqida xulosa yasash mumkin.
Xulosa   chiqarishning   sodda   va   tipik   shakli   sillogizm   hisoblanadi.   Masalan :
« barcha   metall ar   –   elektr   o’tkazuvchi .   Qalay   –   metall   bo’lgani   uchun ,   qalay   –
elektr   tokini o’tkazadi ».
Inson   asosan   xulosalarning   ikki   turi   –   induksiya   va   deduksiyadan
foydalanadi .   Induksiya   –   bu   xususiy   xulosalardan   umumiy   xulosalarni   keltirib
chiqarish,   ayrim   dalillar   va   hodisalarni   o’rganish   asosida   umumiy   qoidalar   va
qonunlar o’rnatish usuli .
Deduksiya   –   bu   umumiy   mulohazalardan   xususiy   mulohazalar   keltirib
chiqarish,   umumiy   qonunlar   va   qoidalar   asosida   ayrim   dalillar   va   hodisalarni
bilish .
                 
13 Nutq   madaniyati   tushunchasi,   uning   yuzaga   kelish   davri,   tadqiqot   ob'ekti,   uning
mohiyati, ish ko’rish tarzi haqida turli-tuman fikr-mulohazalar mavjud. Shu sababli
tilshunoslar   ushbu   tushuncha   atrofida   fikr   yuritib   nutq   madaniyati,til   madaniyati,
nutq odobi va so’z odobi atamalarini qo’llaydilar. Hozirgi kunda nutq madaniyati
atamasi shu tushunchani ifodalovchi birlik sifatida ko’pchilik tomonidan tan olindi,
ilmiy   muammo   sifatida   uni   tadqiq   qilish   lozimligi   ko’pchilik   tomonidan
ma'qullandi. 
            Kishi   ob’yektiv   borliqni   ko’radi,   eshitadi,   o’lchaydi,   sezadi,   yozadi   va   o’z
tafakkurini   boyitadi.   Ob’yektiv   borliqdagi   turli   voqea-hodisalar,   narsa-
predmetlarning kishi ongida aks etish darajasi  turlicha bo’ladi. Natijada kishining
nutq   mazmuni   ham   har   xil   bo’ladi.   Borliq   haqidagi   bizning   tafakkurimiz   ikki   xil
bo’ladi:   predmetli   aniq   tafakkkur,   nazariy   abstrakt   tafakkur.   Predmetli   aniq
tafakkur, o’z navbatida, oddiy predmetli  va predmet  obrazli  tafakkurga bo’linadi.
Predmetli aniq tafakkur jarayonida nutqni shakllantirishning quyidagi ko’rinishlari
vujudga   keladi:   a)   oddiy   predmetli   tafakkur   shakllanadi   va   og’zaki   nutqda   qo’l
keladi;   b)   umumlashtiruvchi   tafakkur   shakllanadi   va   u   publitsistik   nutqda
ishlatiladi; v) predmet obrazli tafakkuri shakllanadi va u badiiy nutqda qo’llaniladi.
Nazariy   abstrakt   tafakkur   jarayonida   fikrni   shakllantirishning   ilmiy   nutqqa   xos
shakllari  vujudga keladi. O’zaro aloqa jarayonida nutqni  shakllantiruvchi  turli  xil
omillar mavjud bo’lib, ulardan biri nutqning vazifasidir.
                Nutqning   vazifasi   uning   doimiyligi,   ob'ektivligi,   qonuniyligi   va   tizimliligi
bilan   xarakterlanadi.   Nutq   ma'lum   bir   vazifasiga   ko’ra   bir-biriga   o’xshasa   ham   u
boshqa   xususiyatlari   bilan   farqli   tomonlariga   egadir.   Vazifalarning   bir-   biri   bilan
qorishishi  natijasida yangi nutqiy shakllar vujudga keladi. Har bir nutq vazifasida
quyidagi   xususiyatlar   o’z   ifodasini   topishi   mumkin:ob'ektivlik   va   sub'ektivlikni
ifodalash   vazifasi.   Kishi   borliq   haqida   o’zining   obyektiv   va   subyektiv   xulosasini
bildiradi.   Har   doim   nutqda   obyektiv   borliqni   ifodalash   vazifasi   ustun   turadi:
Chekish – nafas olish organlarining faolivatiga salbiy ta'sir qiladi. Ushbu misolda
ilmiy uslubning xususiyatlarini aks ettirgan obyektiv nutq na'munasidir. Bu yerda
14 nafas   olish   mumkin   emas   gapida   subyektiv   fikr   bayon   etilgan.   Nutqning
obyektivlik va subyektivlik vazifasi birgalikda kelishi ham mumkin.
              Ma’lumki,  nutq  tuzilishi   tilning  yashash   shaklidir.  Nutqni   tarkibiy  qurilishi
jihatdan   uyushtirishning   umumiy   qonun-qoidalari   mavjud.   Ular   quyidagilardan
iborat: 
1)uslubiy   beligisi   aniq   ko’ringan   birliklarning   salmog’i   va   xarakteri,   Masalan,
so’zlashuv   nutqi   uchun   xarakterli   bo’lgan   birliklarning   tarkibiy   qurilishi
publitsistik, badiiy nutqda o’z o’rni bilan ishlatilishi;
 2)nutq qurilishida analitizm va sintezizm nisbati. Masalan, badiiy nutqda analitizm
nisbati   kuchli   bo’lib,   kitobxon   o’qish   va   o’ylash   jarayonida   muallif   fikrini
sintezlaydi; 
3)O’ta muhim ma'nolarni ifodalash darajasiga ko’ra har bir narsani o’z mohiyatiga
mos   keluvchi   shakl   bilan   atash   ilmiy   nutqqa,   muhim   ma'nolarni   ifodalovchi
shakllarni tanlash so’zlashuv nutqiga, ekspressiv ma'nolarni ifodalovchi shakllarni
tanlash   publitsistik   nutqqa,   barcha   uslublarga   xos   shakllardan   foydalanish   badiiy
nutqqa xos belgidir; 
4)   nutq   tuzilishining   to’liq   shakllanganlik   darajasi.   Fikrni   to’liq   bayon   etish
natijasida   nutqni   to’liq   shakllantirishga   intiladilar.   Bu   holat   yozma   nutqda   o’z
aksini   topgan.   Sharoit,   kontekst   va   ekstralingvistik   omillar   ta'sirida   nutq   to’liq
shakllanmagan bo’ladi. Bu narsa to’liq kuzatiladi;
  5)   metaforalardan   foydalanish   xarakteri.   Nutqda   metafora   ikki   ma'noni
ifodalashga   xizmat   qiladi:   a)   til   yoki   kontekstdan   tashqari   ma'no;   b)   nutqiy   yoki
kontestual   ma'no.   Ana   shu   ikki   ma'nonning   o’zaro   munosabati   natijasida
qo’shimcha   semantik,   ba’zan   tushunib   bo’lmaydigan   subyektiv   ma'nolar
ifodalanadi.
1 .2.   Tafakkur qilish jarayonida nutqning roli       
Qadimgi faylasuflar ham dunyoni bilish mumkinligini, tafakkur haqida e’tirof etib
kelganlar.   Xususan,   O’rta   osiyolik   buyuk   mutafakkirlar   Xorazmiy,   Forobiy,
Beruniy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Mirzo   Ulug’bek   va   boshqalar   ham   o’z   asarlarida
dunyoni   bilishning,   bilish   jarayonida   hissiy   organlar   bilan   aqlning   roli   haqida
15 qimmatbaho   fikrlarni   ilgari   suradilar
             Ingliz   faylasufi Bekonning fikricha , obyektiv mavjudlik to’g'risidagi bilimlar
sezgilarimiz   orqali   olingan   dalillar   tufayligina   tafakkur   yordamida   to’ldiriladi.
Fransuz   faylasufi   Dekart   esa   bilishning   birdan-bir   manbayi   tafakkur   deb   biladi.
Mantiq ilmida ham til va tafakkur munosabatlariga alohida e’tibor berilgan. Unda
tafakkurning   muhim   xususiyati   sifatida   uning   til   bilan   bog'langanligi   e’tirof
etiladi.Unda   ta’kidlanishicha,   inson   tafakkuri   uning   tili   bilan   birga   takomillashib
rivojlangan.Tilda   tafakkurning   ish   natijasi   mustahkamlanadi.   Til   o’zining   shu
xislati bilan insonga bilim to’plashga, uni saqlashga, avloddan-avlodga uzatishga,
to’plagan   bilish   boyliklaridan   hayotiy   faoliyatida   unumli   foydalanishiga   yordam
beradi.Shu   bilan   birga,   til   tafakkumi   takomillashtirish,   mavhumlashtirish,
umumlashtirish   va   juz’iylashtirish   qurolidir.   Shuning   uchun   ham   bizning
tafakkurimiz   voqelikni   bevosita   aks   ettirish   vositasi   bo’lgan   sezgilardan   til
yordamida   ifodalanishi   bilan   farq   qiladi.Til   va   tafakkur   reallikni   bilish,   boshqa
insonlar   bilan   munosabatda   bo’lish,   obyektiv   reallikka   ta’sir   ko’rsatish,   har   bir
ishni   oldindan   o’ylab,   ongli   ravishda   amalga   oshirish   kabilarda   ko’rinuvchi,
umuman,   inson   faoliyatining   ongli,   maqsadga   muvofiqligini   ta’minlovchi
insongagina xos bo’lgan muhim xislatdir.Lekin amalda, hayotda, tarixiy jarayonda
til   va   tafakkur   har   doim   o’zaro   ajralmas   bo’lsa-da,   ulami   turli   fanlar   alohida
o’rganadi. Masalan, tafakkur formalarini mantiq fani o’rgansa, til kategoriyalarini
tilshunoslik   fanlari   tadqiq   etadi.Tafakkur   umuminsoniy   bo’lsa,   til,   uning   qonun-
qoidalari milliy xarakterga ega.Dunyodagi tillar juda ko’p qonun-qoidalarga ko’ra
bir-biridan farq qiladilar. Tafakkur  shakllari,  tamoyillari  esa,  insonlarning millati,
irqi,   davridan   qat’i   nazar,hammada   bir   xildir.
             Demak,tafakkurning moddiy qobig’i tildir. Shunday ekan til bilan tafakkurni
bir-biridan   ajratib   bo’lmaydi.   Lekin   ayrim   tilshunoslar,   xususan,   N.Y.   Marr   til
bilan tafakkurni ajratib qo’ydi. U shunday yozadi:“Bo’lajak til tabiiy materiyadan
xoli   bo’lgan,   texnikada   o’sib   borayotgan   tafakkurdir”.   Bunda,   albatta,   tilning
tafakkurdan   ajratib   qo’yilganligi   ko’rinib   turibdi.   Hozirgi   axborot   texnologiyalari
rivojlangan davrda til va tafakkur yanada yaqin munosabatda ekanligi o z isbotiniʻ
16 topmoqda.   Tabiat   va   jamiyatda   inson   tiliday   murakkab,   serqirra,   serqatlam,
servazifa,   shakl   va   mazmun   munosabati   kabi   murakkab   hodisa   kamdan   kam
topiladi.   Til   dunyoni   bilish,   bilimlami   to’plash,   saqlash,   keyingi   avlodlarga
yetkazish,ruhiy munosabatlarni aks ettirish, go’zallik kategoriyalarini voqelantirish
kabi   bir   qancha   vazifalarni   bajarishiga   qaramasdan,   asosiy   e’tibor   uning   kishilar
o’rtasidagi   aloqani   ta'minlash   vazifasiga   qaratib   kelindi.   Holbuki,   til   bemisl   boy,
sehr-u   sinoatga,   ruh-u   ruhoniyatga,   ko’rk-u   komillikka   limmo-lim   bir   ne’matdir.
              Til   -madaniyatning   ko’zgusi   bo’lib,   unda   nafaqat   insonni   o’rab   olgan   real
borliq, uning real yashash sharoitlari, balki xalqning ijtimoiy o’zini o’zi anglashi,
uning   mentaliteti,   milliy   xarakteri,   hayot   tarzi,   an’analari,   urf-odatlari,   axloqi,
qadriyatlar   yig’indisi   va   dunyoqarashi   ham   aks   etadi.
                Til   —madaniyat   xazinasi,   sandig’i,   majmuyidir.   U   leksika,   grammatika,
iboralar,maqol   va   matallar,   folklyor,   badiiy   va   ilmiy   adabiyot,   og’zaki   va   yozma
nutqda   madaniy   qadriyatlarni   saqlab   keladi.   Madaniyat   tashuvchisi   bo’lib,   u
ajdodlardan   avlodlarga   milliy   madaniyat   xazinasini   meros   qilib   qoldiradi.   Yosh
avlod   ona   tili   barobarida   ajdodlaming   boy   madaniy   tajribasini   ham   o’zlashtiradi.
Til   madaniyatning   quroli,   vositasidir.   U   xalq   madaniyati   vositasida   inson
shaxsiyatini,   til   sohibini   shakllantiradi.
Demak,til“bizning   hayot   tarzimizni   tavsiflovchi   ijtimoiy   meros   qilib   olingan
malaka   va   g’oyalar   majmuyi   sifatida   madaniyatdan   tashqarida   mavjud
bo’lolmaydi.   Til   inson   faoliyatlarining   biri   sifatida   madaniyatning   tarkibiy   qismi
hisoblansa-da,   tafakkur   shakli   va   muloqot   vositasi   sifatida   madaniyat   bilan   bir
qatorda turadi.   Agar tilga uning strukturasi, vazifalari va uni o’zlashtirish jihatidan
qaraladigan bo’lsa, u holda ijtimoiy qatlam yoki madaniyatning komponenti tilning
tarkibiy   qismi   bo’ladi.Ayni   paytda   madaniyatning   komponenti   til   orqali   xabar
qilinadigan   qandaydir   madaniy   informatsiya   emas.   U   tilning   barcha   sathlariga
tegishli   bo’lgan   tilga   xos   ajralmas   xususiyatdir.   Til   -   kishilar   oqimini   xalqqa
aylantiradigan,   mazkur   nutq   jamoasining   o’zini   o’zi   anglashi,   madaniyati,
an’analarini saqlashi va ulami meros qilishi orqali millatni shakllantiradigan kuchli
ijtimoiy vositadir
17 Rohatoy Jo’rayeva“Til va tafakkur munosabatlarining ahamiyati” maqolasida til va
tafakkur   masalalarini   yoritgan.Ushbu   maqolada   til   va   tafakkur   munosabatlari
haqida   fikrlar   bildirilgan.   Til   tufayli   inson   tafakkuri   boyiydi,   moddiy   dunyodagi
narsa   va   predmetlarni   ongi   orqali   idrok   qilish,   ular   ustidan   mulohaza   yuritish,
ularga oid fikrlarini so’z bilan ifodalash imkoniga ega bo’ldi.
      Insoniyat bilan birga paydo bo’lgan til uning hayotida eng muhim rolni o’ynab
kelgan va bundan keyin ham o’z ahamiyatini yo’qotmaydi. Til, eng avvalo, inson
va   uning   tafakkuri   shakllanishidagi   zaruriy   shartlardan   biridir.   Aniq   nutqning
paydo   bo’lishi   insonning   bilish,   idrok   qilish   jarayonlarini   tamoman   o’zgartirib
yubordi.Til   tufayli   inson   tafakkuri   boyiydi,   moddiy   dunyodagi   narsa   va
predmetlarni   ongi   orqali   idrok   qilish,   ular   ustidan   mulohaza   yuritish,   ularga   oid
fikrlarini   so’z   bilan   ifodalash   imkoniga   ega   bo’ldi.Til   ilk   boshdan   e’tiboran   hech
bir   narsa   bilan   almashtirib   bo’lmaydigan   xizmatni,   ya’ni   inson   tafakkurida
umumlashtiruvchi   vazifani   bajarib   keladi.
      Psixologiyada ham insonning tafakkur faoliyati haqida aytilganda hissiy bilish
bilan   birga   til   va   nutqning   o’zaro   bog'liqligi   alohida   ko’rsatib   o’tiladi.   Bunda
inson   psixikasi   bilan   hayvonlar   psixikasi   o’rtasidagi   asosiy   farqlardan   biri
namoyon   bo’lishi   ta’kidlanadi.   Hayvonlarning   o’ta   oddiy,   juda   sodda   tafakkuri
hamma   vaqt   faqat   harakat   tafakkuriligicha   qoladi;ular   hech   qachon   mavhum,
18 bevosita  bilish   darajasiga  yetmaydi.  Ularning,  ya’ni   hayvonlarning  tafakkuri   ayni
chog'da   go’yo   ko’z   o’ngilarida   turgan   narsalarni   bevosita   idrok   qilish   bilan   ish
ko’radi.   Ana   shunday   jo’n   tafakkur   harakat   tarzidagi   narsalar   bilan   munosabatda
bo’ladi   va   bunday   harakat   doirasidan   chetga   chiqmaydi.   Faqat   nutq   paydo
bo’lgach, bilinayotgan obyektdan ma’lum bir xususiyatni  ajratib olib, uni maxsus
so’z   yordamida   tasavvurda   yoki   tushunchada   mustahkamlash,qayd   etish
imkoniyati   tug'ildi.   Tafakkur   so’zda   o’zining   moddiy   qobig'iga   ega   bo’ladi,
tafakkur   faqat   so’z   orqali   boshqalar   uchun   va   o’zimiz   uchun   ham   bevosita
reallikka   aylanadi.Inson   tafakkurini,   u   qanday   shaklda   amalga   oshirilmasin,   tilsiz
amalga   oshirib   bo’lmaydi.Har   qanday   fikr   nutq   bilan   chambarchas   bog'liq   holda
paydo   bo’ladi   va   rivojlanadi.   U   yoki   bu   fikr   qanchalik   chuqur   va   asosli   suratda
o’ylangan   bo’lsa,   u   so’zlarda,   og'zaki   va   yozma   nutqda   shunchalik   aniq   hamda
yaqqol   ifodalangan   bo’ladi.Yoki,   qandaydir   fikning   so’z   orqali   ifodasi   qanchalik
ko’p takomillashgan,sayqallangan bo’lsa, ayni shu fikrning o’zi shunchalik yaqqol
va tushunarli bo’ladi.
            Kishi   o’zining   fikr-mulohazalarini   boshqalar   uchun   ovoz   chiqarib   ifodalab
berar   ekan,   buning   bilan   u   shu   mulohazalarni   o’zi   uchun   ham   ifodalaydi.   Fikrni
ana shu tarzda so’zlar orqali ifodalash, mustahkamlash, fikni so’zlarda qayd qilish
fikrni  bo’lishni  anglatadi, diqqatni  mazkur  fikrning turli  o’rinlarida va qismlarida
tutib   turishga   yordam   beradi   hamda   fikrning   qismlarini   yanada   chuqurroq
tushunishga imkon tug'diradi. Shu tufayli keng, izchil, sistemali mulohaza yuritish,
ya’ni   tafakkur   jarayonida   tug'ilgan   hamma   asosiy   fikrlarni   bir-biri   bilan   aniq   va
to’g'ri solishtirib ko’rish mumkin bo’ladi. Shunday qilib,so’zda, fikrni ifodalashda
tafakkurning   eng   muhim   zaruriy,   mulohazali,   mantiqiy   bo’laklarga   ajratilgan   va
anglashilgan tomonlari berilgan bo’ladi. Fikrni so’zda ifodalash va mustahkamlash
orqali   u   yo’qolmaydi   hamda   paydo   bo’lishi   bilanoq   o’chib   qolmaydi.Fikr   so’z
iboralarida   -   og'zaki   yoki   yozma   so’z   iboralarida   mustahkam   qayd   qilinadi.
Shuning   uchun,   kerak   bo’lganda,   mazkur   fikrga   yana   qaytish,   uni   yanada
chuqurroq o’ylab, tekshirib ko’rish va qayta o’ylash davomida boshqa fikrlar bilan
19 solishtirib   ko’rish   imkoniyati   saqlanib   qoladi.  
            Til   va   tafakkur   reallikni   bilish,   boshqa   insonlar   bilan   munosabatda   bo’lish,
obyektiv   reallikka   ta’sir   ko’rsatish,   har   bir   ishni   oldindan   o’ylab,   ongli   ravishda
amalga   oshirish   kabilarda   ko’rinuvchi,   umuman,   inson   faoliyatining   ongli,
maqsadga   muvofiqligini   ta’minlovchi   insongagina   xos   bo’lgan   tarixiy   muhim
xislatdir. Lekin amalda, hayotda, tarixiy jarayonda til va tafakkur har doim o’zaro
ajralmas   bo’lsa-da,   ularni   turli   fanlar   alohida   o’rganadi.   Masalan,tafakkur
formalarini   mantiq   fani   o’rgansa,   til   kategoriyalarini   tilshunoslik   fanlari   tadqiq
etadi.   Tafakkur   umuminsoniy   bo’lsa,   til,   uning   qonun-qoidalari   milliy   xarakterga
ega.
                Fikr   -tafakkurning   aniq   bir   natijasi.Tafakkur   -   o’ylash,   muhokama   qilish,
voqelikni   anglash,   tasavvur   qilish,   unga   baho   berish,   fikrlash   qobiliyati.   Demak,
tafakkurni so’z boyligi vositasida ifodalashda asosiy vazifani til bajaradi. Albatta,
har   bir   inson   tafakkuridagi   fikrlami   ifodalashda   shu   inson   nutqining   naqadar
takomil   topganligi   muhim   sanaladi.Chinakam   nutq   madaniyati   shu   tilning   butun
boylik   va   go’zalliklaridan   foydalana   olish,uni   ne’mat   sifatida   idrok   etish   asosida
shakllanadi.
            Aniqki,nutq   madaniyati   jamiyat   madaniy-ma’rifiy   taraqqiyotining,   millat
ma’naviy kamolotining muhim belgisidir. Haqiqiy ma’nodagi madaniy nutq shaxs
umummadaniy saviyasining favqulotda muhim unsurlaridan biridir. Shuning uchun
ham   mamlakatimizda   ma’naviy-ma’rifiy   islohotlar   davlat   siyosatining   ustuvor
yo’nalishi   deb   e’lon   qilingan   bugungi   kunda   nutq   madaniyati
masalalari,farzandlarimizning   nutqiy   madaniyat   ko’nikmalari   va   malakalarini
oshirish, ta’lim jarayonlarining barcha bosqichlarida madaniy nutq muammolarini
yetarli darajada nazarda tutish har qachongidan ham dolza rblik kasb etganligi bejiz
emas.  
Bob bo’yicha xulosa
20           Yuqorida yozilganlardan xulosa sifatida shuni aytishim mumkinki,til insonda
ham   bor,hayvonda   ham   bor.Ammo   inson   o’z   ongi   va   tafakkur   jarayoni   bilan
hayvonlardan   farq   qiladi.Hayvonlarda   til   bo’lganligi   bilan   u   faqagina   ularning
hissiy   holatini   va   kechinmlarini   ifodalashi   mumkin,ammo   obyektlarni   esa
ko’rsatmaydi.
21 AMALIY QISM
II BOB
2.1.Tadqiqot metodlari haqida nazariy ma’lumot va ularni qayta
ishash jarayoni haqida
Tahlil   qilingan   metodikalardan   birinchisi   bu-Tafakkur   turini   aniqlash
metodikasi.Ushbu so’rovnoma har bir bandining tasdiqlari beshtadan yakunlovchi
javob   variantlariga   ega.Sinaluvchilar   berilgan   tasdiqlarning   har   birini   o’qib
chiqishadi   va   har   bir   variantning   ahamiyatini   5   balli   tizim   bo’yicha
baholaydilar.Bunda   5-mutlaqo,to’liq   mos   keladi;4-to’liq   mos   keladi;3-mos
keladi;2-qisman mos keladi;1-juda kam mos keladi.
     1.   SINTETIK   USLUB :  А1 + Ж1 + Н1 + Б2 + З2 + О2 + В5 + И5 + П5 +
Г4 + К4 + Р4 + Д3 + Л3 + С3 + Е2 + М2 + Т2 ∑ =
    2.  G ’ OYAVIY   USLUB :  А2 + Ж2 + Н2 + Б1 + З1 + О1 + В4 + И4 + П4
+ Г3 + К3 + Р3 + Д1 + Л1 + С1 + Е3 + М3 + Т3 ∑ =
     3.  PRAGMATIK   USLUB :  А3 + Ж3 + Н3 + Б4 + З4 + О4 + В1 + И1 +
П1
+ Г5 + К5 + Р5 + Д2 + Л2 + С2 + Е4 + М4 + Т4 ∑ =
     4. ANALITIK   USLUB :  А4 + Ж4 + Н4 + Б3 + З3 + О3 + В3 + И3 + П3 +
Г1 + К1 + Р1 + Д5 + Л5 + С5 + Е5 + М5 + Т5  ∑  =
    5.  REALISTIK   USLUB :  А5 + Ж5 + Н5 + Б5 + З5 + О5 + В2 + И2 + П2
∑=+ Г2 + К2 + Р2 + Д4 + Л4 + С4 + Е1 + М1 + Т1 ∑ =
Beshta ko’rsatkich natijalari 270 ballni tashkil etishi kerak. Agarda ballar soni
66 dan 71 gacha bo’lsa, u holda tafakkurning ushbu usuli yetakchilik qiladi va bu
tafakkur usulidan muttasil foydalaniladi.
Agarda ballar yig’indisi 43 va 48 da bo’lsa, u holda muammolarni yechishda
ushbu   tafakkur   uskubi   hecham   inobatga   olinmaydi.   Bu   uslubga   nisbatan
e’tiborsizlik va iltifotsizlik kuzatiladi.
22 Agarda   ballar   yig’indisi   37-42   oralig’ida   bo’lsa,   ushbu   tafakkur   uslubidan
umuman foydalanmaysiz va u siz uchun begona.
Agar   36   va   undan   kam   ball   to’plansa,   ushbu   uslub   sizga   begona   undan
hecham foydalanmaysiz.
              Tahlil   qilingan   metodikalarning   navbatdagisi-Djeyn   Staynning   Kreativ
tafakkurni   baholash   testi   hisoblanadi.   Metodikadagi   ballar   ma’lum   tafakkur
usullari   asosida   hisoblanadi.   Ushbu   metodika   14   ta   mulohaza   berilgan.   Ulardan
mos kelganlariga, mos kelmaganlariga beriladi deb belgilangan javoblar yig’indisi
hisoblab chiqiladi .
Qayta ishlash:
1-4-ballar. Sizning ijodiy qobiliyatingizni qoniqarli deb bo’lmaydi.
5-8-ballar.   Sizni   yaxshi   kinofilmlar   va   shoular   muxlisi   deyish   mumkin.   Siz
o’zingizni   emas,   balki   boshqa   insonllarning   ijodidan   bahra   olasiz.   Siz   o’zingizni
ijodiy insonlar safidan deb tan olmaysiz va bunga intilmaysiz ham.
9-12-ballar.   Sizning   ijodiy   qobiliyatingiz   normal   rivojlangan,siz   juda   ko’p   kitob
o’qiysiz,rasmlar chizishni yoqtirasiz.San’atninng har bir sohasi siz uchun qiziqarli.
13-14- ballar. Siz o’ta ijodiy shaxssiz. Sizga yo’nalish berish yoki san’at sohasida,
ijod   borasida   bir   nima   o’rgatishga   haddimiz   sig’maydi.   Bu   sohada   biz   sizdan
maslahat olishimiz kerak.
               Ijodiyot o’zida muammoning yechimini yangi g’oya va ixtirolarni namoyon
etadi.Ayni shu ijodiy qobiliyatlar yordamida insoniyat o’z oldidagi qiyinchiliklarni
yengib   o’tgan,takomillashgan.Tadqiqotchilarning   fikricha,   inson   ijodiy
qobiliyatidan mahrum bo’lishi ham mumkin ekan.Agar bolalarning rasmlariga,ular
tomonidan   to’qib   chiqarilgan   hikoyalar   va   ertaklarga   nazar   tashlasak   ulardagi
rivojlanayotgan   ijodiy   qobiliyatlarni   ilg’ashimiz   mumkin.Lekin   ko’pgina
holatlarda 7 yoshdan kichik bolalarda ushbu qobiliyatlar o’rnini asta-sekin boshqa
qobiliyatlar egallab borar ekan.
            Ko’pgina   faktlarga   nazar   tashlasak,   ixtirolar,   g’oyalar   insonlarning   ongiga
uyqu vaqtida tush ko’rishida namoyon bo’ladi.
23 2.2. Tahliliy statistika
  Metodika   tavsifi:   Rezapkina   modifikatsiyasi   bo’yicha   tafakkur   turi   va   J.
Staynning kreativ tafakkurni aniqlash metodikasi 
  Yosh
17 yosh 
18 yosh 
19 yosh 
20 yosh 
21 yosh 
22 yosh 
23  yosh 
24  yosh 
1-rasm yosh bo’yicha ma’lumot
Tadqiqotimizda 60 nafar sinaluvchi ishtirok etdi. Bulardan 17 yoshlilar 4 nafar , 18
yoshlilar 19 nafar , 20 yoshlilar 11 nafar, 21 yoshlilar 6 nafar, 22 yoshlilar 3 nafar,
23 va 24 yoshlilar esa 1 nafarni tashkil etishdi.Yuqoridagi tadqiqotimizning asosiy
qismini 18 yoshlilar tashkil etganini ko’rishimiz mumkin.
24 Jins
erkaklar
ayollar
2-rasm. Jins bo’yicha ma’lumot
Diagrammadagi   natijadan   erkaklarga   nisbatan   ayol   sinaluvchilar   ko’pligini
ko’rishimiz mumkin.
Tafakkur uslubi va ijodiy tafakkurni o’rganish bo’yicha birlamchi tahlil
N Minimal
qiymat Maximal
qiymat O' rtacha
qiymat Standart
og'ish Assimetriya Eksess
Pretmetli
haraka tli
tafakkur 60 2 ,00 8,00 4,7500 1,53628 -,375 ,442
Abstrak t
mavhum
tafakkur 60 2 ,00 7,00 3,2500 1,66341 ,113 -,355
So'z-mantiq iy
tafakkur 60 2,00 8,00 5,1333 1,54554 ,311 -,686
25 Ko'rgazmali
tafakkur 60 2,00 8,00 4,9167 1,72019 -,156 -,980
Kreativ
tafakkur 60 2 ,00 8,00 5,2833 1,60604 -,558 ,645
Sintetik 60 39,00 65,00 54,5000 4,84156 -,385 1,065
G'oyaviy 60 40,00 70,00 53,4667 6,22860 ,632 ,584
Pragmatik 60 43,00 69,00 55,2833 5,54211 ,302 -,245
Analitik 60 39,00 68,00 54,3333 5,58347 -,229 ,547
Realistik 60 41,00 71,00 53,6333 6,28953 ,481 ,354
1-jadval
  Tadqiqotimiz   doirasida   60   nafar   sinaluvchi   ishtirok   etdi   va   biz   bu
ma lumotlarning to g ri o tkazilganligini aniqlash maqsadida tavsiflovchi statistikaʼ ʻ ʻ ʻ
tahlilini amalga oshirdik. Natijalar tahlilida quyidagilar kuzatildi. Sintetik tafakkur
shkalasida   o’ng   tomonlama   musbat   eksses   kuzatildi.   Ushbu   shkala   bo’yicha
minimal   ball   39   ballni   tashkil   qilsa,   maksimal   ball   65   ni   tashkil   qildi,   mazkur
shkala   bo yicha   o rtacha   qiymat   54.50   tashkil   qilganligini   kuzatishimiz   mumkin,	
ʻ ʻ
standart   og ish   esa   4,84   tashkil   qilganligini   kuzatishimiz   mumkin.   So’z-mantiqli
ʻ
tafakkur shkalasida 2 dan 8 gacha ball me’yor hisoblansa o’rtacha qiymat 5,13 va
standart og’ish 1,54 ni tashkil etdi. Ko’rgazmali tafakkur shkalasida 2 dan 8 gacha
ball me’yor hisoblansa o’rtacha qiymat 4,91 va stantart og’ish 1,72 ni tashkil etdi.
Kreativ tafakkur shkalasida 2 dan 8 gacha ball me’yor hisoblansa o’rtacha qiymat
5,2 va standart og’ish 1,60 ni tashkil etdi. So’z-mantiqli tafakkur shkalasida 2 dan
8   gacha   ball   me’yor   hisoblansa   o’rtacha   qiymat   5,13   va   standart   og’ish   1,54   ni
tashkil   etdi.  Sintetik  tafakkur   shkalasida   39   dan  65   gacha   ball   me’yor   hisoblansa
o’rtacha   qiymat   54,50   va   standart   og’ish   4,84   ni   tashkil   etdi.   G’oyaviy   tafakkur
shkalasida   40   dan   70   gacha   ball   me’yor   hisoblansa   o’rtacha   qiymat   53,46   va
standart og’ish 6,22 ni tashkil etdi. Pragmatik tafakkur shkalasida 43 dan 69 gacha
ball me’yor hisoblansa o’rtacha qiymat 55,28 va stantart og’ish 5,54 ni tashkil etdi.
Analitik   tafakkur   shkalasida   39   dan   68   gacha   ball   me’yor   hisoblansa   o’rtacha
26 qiymat 54,33 va standart  og’ish 5,58 ni  tashkil  etdi. Realistik  tafakkur shkalasida
41 dan 71 gacha ball me’yor hisoblansa o’rtacha qiymat 53,63 va standart og’ish
6,28 ni tashkil etdi.
Tafakkur uslublari bo’yicha Kolmogorov Smirnov mezoni
Shkalasi Kolmogorov-
Smirnov Z Ishonch darajasi
Pretmetli   harakat li  tafakkur 1,017 ,252
Abstrak t - mavhum   tafakkur 1,089 ,186
So'z-mantiq iy- tafakkur 1,304 ,067
Ko'rgazmali   tafakkur 1,050 ,220
Kreativ   tafakkur 1,090 ,185
Sintetik ,657 ,780
G'oyaviy 1,006 ,264
Pragmatik ,722 ,675
Analitik ,712 ,691
Realistik ,883 ,417
2-jadval
   *p<0,05 0,050-0,011-95%
        Natijalarni   tahlil   qilish   orqali   ma lumotlarni   normal   taqsimlanishga   mosliginiʼ
tekshirdik.   shuni   ko’rsatdiki,   barcha   shakalalar   normal   taqsimlanishga   mos   keldi,
demak   biz   ularni   parametrik   mezonlarga   qo’yib   ishlashimiz   mumkin.   Predmetli
harakat   tafakkur   shkalasi   normal   taqsimlanish   qonuniga   mos   keldi   (D=1,017;
p>0,05),   abstrak   mavhum   tafakkur   shkalasi   ham   normal   taqsimlanish   qonuniga
mos   keldi   (D=1,089;   p>0,05)   ,   so'z-mantiqtafakkur   shkalasining   ham   normal
taqsimlanish   qonu   niga   mos   kelganligini   kuzatishimiz   mumkin   (D=1,304;
p>0,05).Ko'rgazmali   tafakkur   shkalasida   ham   normal   taqsimlanish   aniqlandi
27 (D=1,050;   p>0,05).Kreativ   tafakkur   shkalasi   normal   taqsimlanish   qonuniyatiga
mos   keldi   (D=1,090;   p>0,05).Sintetik   shkalasi   shkalasi   normal   taqsimlanish
qonuniyatiga   mos   keldi   (D=0,657;   p>0,05).G'oyaviy   shkalasi   shkalasi   normal
taqsimlanish   qonuniyatiga   mos   keldi   (D=1,006;   p>0,05).Pragmatik   shkalasi
shkalasi   normal   taqsimlanish   qonuniyatiga   mos   keldi   (D=0,722;   p>0,05).Analitik
shkalasi   bo yicha   ham   shkalasi   normal   taqsimlanish   qonuniyatiga   mosligiʻ
aniqlandi (D=0,712; p>0,05) Realistik shkalasi yuqoridagi shkalalar qatori normal
taqsimlanishga mos keldi(D=00,883; p>0,05)
Tafakkur uslubi bo’yicha jins tafovuti haqida ma’lumot
Jinsi N O’rtacha
qiymat St andart
og’ish     t P
Pretmetli   harakat
tafakkur erkakl
ar 6 4,3333 1,63299
-,697 ,488
ayollar 54 4,7963 1,53426
Abstrak - mavhum
tafakkur erkakl
ar 6 4,0000 1,26491
1,474 ,183
ayollar 54 3,1667 1,69071
So'z-mantiq
tafakkur erkakl
ar 6 4,6667 1,96638
-,777 ,440
ayollar 54 5,1852 1,50564
Ko'rgazmali
tafakkur erkakl
ar 6 4,3333 1,75119
-,874 ,386
ayollar 54 4,9815 1,72102
Kreativ   tafakkur erkakl
ar 6 4,6667 1,86190
-,991 ,326
ayollar 54 5,3519 1,58003
Sintetik erkakl 6 55,0000 3,94968 ,318 ,760
28 ar
ayollar 54 54,4444 4,95895
G'oyaviy erkakl
ar 6 50,8333 2,13698
-1,093 ,279
ayollar 54 53,7593 6,47181
Pragmatik erkakl
ar 6 56,8333 6,61564
,719 ,475
ayollar 54 55,1111 5,45536
Analitik erkakl
ar 6 57,3333 2,58199
1,398 ,167
ayollar 54 54,0000 5,73963
Realistik erkakl
ar 6 47,8333 3,65605
-2,483 ,016
ayollar 54 54,2778 6,20838
3-jadval .
Sinaluvchilarning jinsi bo’yicha tafavutlar tahil qilingand, realistik tafakkur
shkalasida ishonchli farq kuzatildi.
Psixologiya fanida tafakkur yoyiqligiga ko’ra tafakkur realistik va autistik turlarga
ajratiladi.   Realistik   tafakkur   qurshab   olgan   atrof-muhitni   o’rganishga,   aks
ettirishga   qaratilgan   fikr   yuritish   bo’lib,   u   mantiqiy   qonun   va   qoidalar   yordami
bilan voqelikni in'ikos qiladi. Ushbu shkalada ishonchli farq kuzatilishining sababi,
ayol   sinaluvchilarimizning   erkak   sinaluvchilarga   nisbatan   ko’pligi   bo’lsa   ajab
emas,   shu   bilan   bir   qatorda   vaziyatga   real   baho   beradigan,   hayot   davomida
muammolar   yechimini   mantiqan   topadigan   ayol   sinaluvchilarimiz   ishtirok   etgani
ham   sabab   bo’lishi   mumkin.   Bundan   tashqari   tadqiqotimzda   boshqa   tafakkur
turlariga nisbatan  ayol  sinaluvchilarimizda realistik tafakkur  turi  ko’p chiqqanligi
ham   natijalarda   ishonchli   farq   kuzatilishiga   o’z   ta’sirini   ko’rsatgan   bo’lishi
mumkin.   Boshqa tafakkur turlari bo’yicha ishonchli farq kuzatilmadi.
29 erkaklar ayollar44464850525456 Realistik tafakkur bo`yicha jins tafovuti
Jins
3-rasm.
Tafakkur uslublari bo’yicha yosh tafovutlarining dispersion tahlili
Predmetli   harakat   tafakkur   shkalasi   bo’yicha   eng   yuqori   natijani   24   yoshli
sinaluvchimiz  berganini  ko’rishimiz  mumkin,abstrakt   mavhum  tafakkur  turida  21
yoshli   sinaluvchilarimiz   yuqori   natija   ko’rsatgan,so’z-mantiq   tafakkurida   ham   24
yoshli sinaluvchimiz yuqori natija ko’rsatgan,ko’rgazmali tafakkur turida 19 yoshli
sinaluvchilarimiz   yuqori   natija   ko’rsatgan,kreativ   tafakkur   turida   22   yoshli
sinaluvchilarimizning o’rtacha ko’rsatkichlari yuqori chiqqan, sintetik tafakkur 18
yoshli   sinaluvchilarimizda,g’oyaviy   va   pragmatik   tafakkur   23
yoshlilarimizda,analitik tafakkur  20 yoshli  sinaluvchilarimizda , realistik tafakkur
esa   17   yoshli   sinaluvchilarimizda   o’rtacha   ko’rsatkich   yuqori   natija   ko’rsatganini
ko’rishimiz   mumkin.   Tahlil   natijalaridan   ko’rinib   turibdiki,   yosh   xususyati
bo’yicha   ishonchli   farq   kuzatilmadi.   Bundan   ko’rinib   turbidiki,   har   bir   natijalar
o’zgarib turadi.
30 Xulosa
Hozirgi   kunda   fan   tafakkurni   rivojlantirish   masalasiga   alohida   e’tibor
qaratgan.   Amaliyotda   tafakkurni   rivojlantirishning   filogenetik,   ontogenetik   va
tajribaviy   yo’nalishlari   mavjud.   Filogenetik   yo’nalish   insoniyat   tarixiy   rivojlanish
jarayonida   inson   tafakkuri   rivojlanishi   va   takomillashishini   o’rganishni   taqazo
etadi.   O ntogenetik yo’nalish   bir odamning hayotiy jarayoni asosiy bosqichlarining
rivojlanishi   bilan   bog’liq.   O’z   navbatida,   tajriba   yo’nalishi   tafakkurni   tajribada
tadqiq   etish   muammolari   va   aqlning   alohida,   sun’iy   tashkil   etilgan   sharoitlarda
rivojlanish   imkoniyati   bilan   bog’liq.   Ayrim   kishilarning   tafakkuri   o’zining
mazmundorligi, chuqurligi va kengligi jihatdan, mustaqilligi, samaraliligi va tezligi
jihatdan   turli   davrlarda   turlicha   namoyon   bo’ladi.   Bular
tafakkurning   sifatini   tashqil   qiluvchi   belgilardir.   Tafakkurning   mazmundorligi
avvalo   u   yoki   bu   narsalar,   hodisalar   to’g’risidagi   voqelikning   u   yoki   bu,
muhokamalar va tushunchalarda odamlarning ongida qanchalik o’rin olganligidan
kelib   chiqadi.   Fikrning   chuqurligi   uning   mazmundorligini   ta’minlaydi.
Tafakkurning   mazmundorligi   va   chuqurligi   uning   kengligi   bilan   chambarchas
bog’langan. Voqelikning eng ko’p sohalarini o’z ichiga olgan, hozirgi vaqtni, uzoq
utmishni va uzoq kelajakni  o’z ichiga olgan tafakkurni biz   keng tafakkur   deymiz.
Odam   o’z   oldiga   yangi   vazifalarni   qo’yishda   o’zi   tashabbus   ko’rsatib,   shu
vazifalarni   boshqa   odamlarning   yordamisiz,   o’zining   alohida   yo’llari   bilan   hal
qilaversa,   bu   odamlarning   tafakkuri   mustaqil   tafakkur   bo’ladi.   Tafakkurning
tanqidiyligi   o’zgalarning   yoki   o’zlarining   fikrlarini   haqiqatga   mos   bo’lishi   -
bo’lmasligi jihatini tekshira bilishda va shu fikrlarga baho bera olishda ifodalanadi.
Tafakkurning   tezligi   qo’yilgan   savollarga   juda   tezlik   bilan   javob   topa   olishida
namoyon   bo’ladi.   Fikrning   tezligi   maktab   o’quvchilari   uchun   muhim   ahamiyatga
ega.   Masalan:   ayrim   yaxshi   o’quvchilarni   doskaga   chiqarib,   ulardan   yangi
masalani   yechish   talab   qilinganda   hayajonlanib,   butun   sinf   oldida   o’zlarini
yo’qotib   qo’yadilar.   Bu   salbiy   emotsiyalar   go’yo   ularning   tafakkurini   tormozlab
qo’yadi.   Fikr   juda   sekin   va   tez   -   tez   muvaffaqiyatsiz   ishlay   boshlaydi.   Maktab
31 o’quvchilarning   tafakkuri   hali   juda   katta   vay   etarli   foydalanilmayotgan   zaxira
hamda imkoniyatlarga egadir. Psixologiya va pedagogikaning asosiy vazifalaridan
biri  ana shu imkoniyatlarni to’la ochish va ular asosida  ta’limni yanada samarali,
hamda ijodiy qilishdan iboratdir.
  Statistik xulosa
        Tahlil natijalaridan ko’rinib turibdiki , yosh xususyati bo’yicha ishonchli farq
kuzatilmadi.   Bundan   ko’rinib   turibdiki   har   bir   natijalar   o’zgarib   turadi.Predmetli
harakat   tafakkur   shkalasi   bo’yicha   eng   yuqori   natijani   24   yoshli   sinaluvchimiz
berganini   ko’rishimiz   mumkin,abstrakt   mavhum   tafakkur   turida   21   yoshli
sinaluvchilarimiz   yuqori   natija   ko’rsatgan,so’z-mantiq   tafakkurida   ham   24   yoshli
sinaluvchimiz   yuqori   natija   ko’rsatgan,ko’rgazmali   tafakkur   turida   19   yoshli
sinaluvchilarimiz   yuqori   natija   ko’rsatgan,kreativ   tafakkur   turida   22   yoshli
sinaluvchilarimizning o’rtacha ko’rsatkichlari yuqori chiqqan, sintetik tafakkur 18
yoshli   sinaluvchilarimizda   ,g’oyaviy   va   pragmatik   tafakkur   23
yoshlilarimizda,analitik tafakkur  20 yoshli  sinaluvchilarimizda , realistik tafakkur
esa   17   yoshli   sinaluvchilarimizda   o’rtacha   ko’rsatkich   yuqori   natija   ko’rsatganini
ko’rishimiz mumkin. 
    18-25 yoshni tashkil etuvchi ijtimoiy guruhlar jihatidan juda xilma-xil: bular
oliy va o rta o quv yurtlari talabalari, armiya saflarida xizmat qilayotgan yoshlar;ʻ ʻ
yosh   ishchilar,   ishsizlar   va   jinoyatchi   yoshlar.   Ushbu   toifalarning   har   biri   o'ziga
xos   pedagogik   o'zaro   ta'sir   va   ijtimoiy-psixologik   tuzatish   muammolariga   ega.
Biroq, bu muammolarning barchasini  bitta paragrafda ochib berishning iloji yo'q,
shuning   uchun   ushbu   qo'llanma   doirasida   guruhlardan   biri   -   universitet
talabalarining ba'zi xususiyatlarini ochib berish maqsadga muvofiq ko'rinadi.
      Talabalar maxsus mobil ijtimoiy guruh, oliy ta'lim muassasasi tomonidan
birlashtirilgan   odamlarning   o'ziga   xos   jamoasidir.   Uning   faoliyatining   maqsadi   -
moddiy va ma'naviy ishlab  chiqarishda  kasbiy  va ijtimoiy rollarni  bajarish  uchun
muayyan   dasturga   muvofiq   tashkil   etilgan   tayyorgarlik.   U   oliy   o'quv   yurtlarida
o'qish   jarayoniga   ham,   kasbiy   ta'lim   olishga   ham   uning   aksiologik   munosabatini
32 belgilaydigan o'ziga xos, aniq xususiyatlarga ega. Universitet talabalari kontilgenti
o'smirlikni (o'rtacha 17-25 yosh) qamrab oladi.
         Qoidaga ko’ra, aynan o’quvchi yoshida ularning rivojlanishida nafaqat
jismoniy,   balki   psixologik   xususiyatlar   va   oliy   psixik   funksiyalar   ham   maksimal
darajaga   etadi:   idrok   etish;   diqqat,   xotira,   fikrlash,   nutq,   his-tuyg'ular   va
hissiyotlar.   Hayotning   bu   davri   ta'lim   va   tarbiya   uchun   eng   qulaydir   (B.G.
Ananiev).
            Bundan   tashqari,   ushbu   davr   ijtimoiy-psixologik   jihatdan,   I.   A.   Zimnya,
kognitiv   motivatsiyaning   eng   yuqori   darajasi,   faol   "madaniy   iste'mol",   yuqori
ijtimoiy   va   kommunikativ   faollik,   intellektual   va   ijtimoiy   yetuklikning   uyg'un
kombinatsiyasi   bilan   ajralib   turadi.   Bu   shaxsning,   birinchi   navbatda,   og'zaki
intellektning shakllanishi va tuzilishining individual va o'zgaruvchan xususiyatlari
bilan   belgilanadi,   bu   og'zaki-mantiqiy   tayyorgarlikni   ayniqsa   ahamiyatli   qiladi.
Ta'lim jarayonini to'g'ri tashkil etishda asosiy yuk talabaning xotirasiga emas, balki
uning   tafakkuriga   va   shunga   mos   ravishda   nazariyani   o'zlashtirishga   va   kasbiy
o'zini o'zi belgilashga tadqiqot yondashuviga tushadi.
            Kognitiv   faoliyatda   mavhum   fikrlash   ustun   rol   o'ynay   boshlaydi,
dunyoning   umumlashtirilgan   tasviri   shakllanadi   va   o'rganilayotgan   voqelikning
turli sohalari o'rtasida chuqur aloqalar o'rnatiladi. Agar o'qituvchi bu qobiliyatlarni
aniq   shakllantirmasa,   talaba   o'rganilayotgan   materialni   yarim   mexanik   yodlash
ko'nikmasiga ega bo'lishi mumkin, bu esa g'ayrioddiy eruditsiyaning kuchayishiga
olib   keladi,   lekin   aqlning   rivojlanishiga   to'sqinlik   qiladi.   Shu   bilan   birga,
talabalarning   o'quv   faoliyati   madaniyati   darajasi   oshib   bormoqda,   bu   ularning
ongliligini,   ilmiy   bilimlarni   ijodiy   rivojlantirishga   intilishlarini,   amaliyotga
yo'naltirilgan   ko'nikmalarni   shakllantirishni,   mustaqillik,   tashabbuskorlikni
rivojlantirish,   va   ijtimoiy   faollik.   Bularning   barchasi   pedagogik   muloqotda   va
ta'lim   faoliyati   sub'ektlarida   teng   huquqli   sheriklar   sifatida   Universitet
o'qituvchilari bilan o'zaro munosabatlar jarayonida ijodiy va ongli ravishda ishtirok
etishga yordam beradi.
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Karimova V. Ijtimoiy psixologiya va ijtimoiy amaliyot. –T., 1999 yil
2.G’oziyev E. Psixologiya. Toshkent. 2006-yil.
3. Shohruh-Mirzo Rahmonov. Mukammal xotira. 2014-yil.
4.   5000   Words   in   a   month.   (Yangi   innovatsion   assotsatsiyali   lug’at).   2016-yil.   .
5.G’oziev E.G’ Umumiy psixologiya 1-2 kitob 2002 y
6. P.I. Ivanov, M.E. Zufarova “UMUMIY PSIXOLOGIYA”
7. Davletshin M.G Umumiy psixologiya 2002 y 
8.  https://uz.m.wikipediya.org>wiki
9.  http://elib.buxdu.uz
10. https//hozir.org
34

Tafakkur va nutq

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Kasbiy stress va burnout sindromi
  • Psixologik treninglar vositasida bolalar idrokini shakllantirish
  • Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar
  • Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari
  • Ijtimoiy psixologiyaning metodologik muammolari va tadqiqot usullari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский