Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 61.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

61 Sotish

Tafakkurning mehnat faoliyatida vujudga kelishi va rivojlanishi

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………………………...….….3
I   BOB.   TAFAKKUR   HAQIDA   UMUMIY   TUSHUNCHA   VA   UNING
JARAYONLARI…………………... .......................................................................5
1.1.   Tafakkur haqida umumiy tushuncha ............................................................5
1.2.  Tafakkur jarayonlari …….............................................................................8
II BOB.   TAFAKKURNING MEHNAT FAOLIYATIDA VUJUDGA 
KELISHI VA UNING RIVOJLANISHI…...………………………. .................15
2.1.  Tafakkurning mehnat faoliyatida vujudga kelishi. .....................................15
2.2.   Tafakkurning rivojlanishi..................  ...........…………………………….21
XULOSA ……………………………………………...…………………..……...28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR R O’ YHATI …….................................30
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Tafakkur   voqelikni   umumlashtirib   aks
ettirishdir. Biz ayrim narsalarni va hodisalarni, masalan, alohida stolni yoki stulni
idrok qilamiz, tasavvur qilamiz, ammo umuman stol va stul to`g`risida fikrlashimiz
mumkin.   Umumlashtirish   natijasida   bir   hukmning   o`zida   ayni   vaqtda   yakka   bir
narsa to`g`risidagina fikr qilib qolmasdan, balki shu narsa bilan birga narsalarning
butun bir turkumi to`g`risida ham fikr qilish mumkin. Masalan, “O`zbekistonning
hamma fuqarolari qonun oldida tengdirlar.” Bu hukmda ayrim bir kishi to`g`risida
hukm   qilmasdan,   balki   O`zbekistonning   hamma   fuqarolari   to`g`risida   fikr
yuritamiz.   Narsa   yoki   hodisalar   to`g`risidagi   eng   muhim   bog`lanishlar   va
munosabatlar tafakkur yordami bilan ochiladi. Siz qalamni barmoqlaringiz bilan 20
sm balandda ushlab turibsiz. Barmoqlaringizni ochib yuborsangiz qalam stol ustiga
to`shadi,   uning   taqillagani   eshitiladi.   Biz   bu   hodisalarni   birin-ketin   idrok   qilamiz
va   ularni   xuddi   shu   tartibda   tasavvur   qilishimiz   mumkin.   Lekin   biz   bunda
hodisalarni  ma`lum  vaqt  ichida birin -  ketin sodir  bo`lishini  idrok qilamiz, holos.
Ammo   ayni   vaqtda   tafakkur   yordami   bilan   bu   hodisalarning   bir   -   biriga   qonuniy
bog`lanishdagi chuqurroq sabablar va bundan kelib chiqadigan natijalar ochiladi.
Biz   hodisalarning   birin   -   ketin   o`tayotganligini   qayd   qilib   qolavermaymiz,   balki
birinchi   hodisa   bo`lgani   uchun   ikkinchi   hodisa   ro`y   berdi,   undan   keyingina
hodisalarning har qaysisi (masalan, tovush) oldindan hodisa ro`y berganligi uchun
(qalam   stolga   urilgani   uchun)   sodir   bo`ladi,   deb   aniq   qilib   aytamiz   va   oldingi
hodisaning   ro`y   berganligi   keyingi   hodisaning   muqarrar   keltirib   chiqarganligini
anglaymiz.   Bu   hodisalar   ularning   ma`lum   bir   vaqt   ichida   birin   -   ketin   sodir
bo`lganligini   idrok   qilganimizdan   tashqari   ular   o`rtasida   sabab   -   natija   tariqasida
bog`lanishi, ya`ni qonuniy bog`lanish bor, deb aniq qilib aytamiz. Biz shu sabab -
natija   tariqasidagi   bog`lanishning   o`zini   bevosita   idrok   qila   olmaymiz.   Uni   sezgi
organlarimiz   vositasi   bilan   his   qilolmaymiz,   (ko`rmaymiz,   ushlab   ko`rmaymiz,
eshita   olmaymiz)   balki   shu   bog`lanish   borligini   idrokimizga   asoslanib   turib   fikr
qilish yo`li bilan topamiz. So`ngra ayrim hodisalardagi sabab-natija bog`lanishlari
3 ochilganligiga   asoslanib,   umumiylashtirish   yo`li   bilan   voqelikning   umumiy
qonuniyatlarini   topib   olamiz.   Masalan,   bir   holda   suvning   yaxlab   qolganligi
haroratning   pasayganligi   (0   dan   pastda   tushib   ketganligi)   sabab   bo`lgani
aniqlangan bo`lsa va bu hodisa  boshqa bir  qancha hollarni  ham aniqlagan bo`lsa,
yana   shu   hollarni   umumiylashtirish   natijasida   “harorat   0   dan   past   bo`lgani   suv
hamisha   muzlaydi”,   degan   hukmda   ifodalangan   qonun   topilgan.   Hodisalar
o`rtasidagi mavjud sabab - natija bog`lanishlarini belgilaganimiz uchun biz hozirgi
paytda   bizning   oldimizda   ro`y   bermagan   hodisalarning   yuz   berishini   oldindan
aytib   berishimiz   mumkin.   Masalan:   termometrda   haroratning   0   dan   past
tushganligini ko`rishimiz bilan endi suv muzlaydi, deb oldindan ayta olamiz.
  Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   tafakkurning   mehnat   faoliyatida
vujudga kelishi va rivojlanishi   haqida umumiy ma'lumotlar va ularning o'ziga xos
xususiyatlarini   tushuntirish,   ular   yordamida   talabalarni   umumiy   psixologiya
fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs   ishining   vazifasi:   Bo’lajak   psixologlarga   an’anviy   talim   metodi
bo’yicha  tayyorgarlik tizimi mazmunining nazariy va amaliy holatini o‘rganish va
tahlil qilish; 
-talabalarga   tafakkur   rivojlanishi ning   o’ziga   xos   xususiyatlarni   va   ularning
turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish;
- talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Amaliy   psixologiya”
bakalavriyat   ta’lim   yo‘nalishi   talabalariga   nazariy   va     amaliy   ta’lim   berish
jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   psixologlarni   tayyorlash
bo‘yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   umumiy   psixologiya   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt  paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I BOB.  TAFAKKUR HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA VA UNING
JARAYONLARI
1.1.   Tafakkur haqida umumiy tushuncha
  Tafakkur   inson   aqliy   faoliyatining   yuksak   shaklidir.   Insonda   tafakkur
bo`lganligi va tafakkur bilan chambarchas nutq bo`lganligi tufayli u hayvonlardan
farq   qiladi,   shu   sababli   u   ongli   mavjudotdir.   Inson   o`z   atrofidagi   olamda   bo`lgan
buyumlar   va   hodisalarni   ongli   ravishda   idrok   qiladi.   Ongli   ravishda   eslab   qoladi
hamda  esga  tushiradi  va  ongli  ravishda  harakat   qiladi. Tafakkur   atrofdagi  olamni
bilish   qurolidir   va   inson   amaliy   faoliyatini   vujudga   kelishi   uchun   shartdir.   Biron
narsa to`g`risida tafakkur qilish jarayonida fikr paydo bo`ladi, bu fikrlar insonning
ongida hukm va tushunchalar shaklini oladi. Tafakkurning bilish faoliyatidagi roli
avvalo   bizning   idroklarimiz   va   fikrlarimizning   voqelikka   qanchalik   muvofiq
bo`lishini, bo`lar haqiqat yoki xato, chinmi yoki yolg`on ekanligini belgilashda o`z
ifodasini   topadi.   Bunday   tafakkur   qilish   eng   oddiy   amaliy   voqelikda   namoyon
bo`ladi.   Voqelikning   sezgilardagi   va   idrokdagi   in`ikosning   o`zi   chinakam   bilim
bo`ladi. Masalan: biz quyoshning har kuni sharqdan chiqib, g`arbga botayotganini
hammamiz   ko`ramiz   (idrok   qilamiz).   Biz   erni   qimirlamay   turganini,   asrlar
davomida   qilgan   fikriy   faoliyati   natijasidagina   uzoq   davom   qilgan   kuzatishlar
o`tkazish   va   matematika   yo`li   bilan   tadqiqotlar   qilish   natijasidagina   haqiqatda
quyosh   er   atrofida   aylanmasdan,   balki   er   o`z   o`qi   atrofi   va   quyosh   atrofida
aylanayotganligini   aniqladik.   Demak,   kuyoshning   harakati   to`g`risidagi   bizning
bevosita   idrokimiz   voqelikka   to`g`ri   kelmas   ekan.   Voqelikni   to`g`ri   aks   etishi
tafakkur   bilan   aniqlanadi.   YUqoriroq   bosqichlarda   bunday   fikrlash   tafakkur
jarayonlarida   hosil   bo`lgan   hukmlar   va   tushunchalarning   chinligini   yoki   chin
emasligini aniqlashda ifodalanadi. Tafakkur     deb    , voqelikdagi narsa va hodisalarni
ular   o`rtasidagi   bog`lanishlarni   fikran,   umumlashtirib,   vositali   yo`l   bilan   aks
ettirishga   aytiladi.   Voqelik   tafakkurda,   idrok   va   tasavvurgina   nisbatan   chuqurroq
va   to`laroq   aks   etadi.   Biz   sezgi,   idrok   vositasi   bilan   bilib   olishimiz   mumkin
bo`lmagan   narsa   yoki   hodisalarni,   narsa   yoki   hodisalarning   xususiyatlarini,
5 ularning   bog`lanish   va   munosabatlarini   tafakkur   vositasi   bilan   bilib   olamiz.
Masalan:   bizga   ma`lumki,   agar   yorug`lik   nuri   shisha   prizma   orqali   o`tkazilsa   bu
nur  spektorni etti  rangiga ajralib ketadi. Bu ranglarni  biz idrok qilamiz (ko`zimiz
bilan ko`ramiz). Lekin fizikadan bizga shu narsa aniqki, bu nurlardan bo`lak yana
boshqa   nurlar   ham   bor.   Bu   nurlar   infraizil,   ul’trabinafsha   nurlar   deb   ataladi.   Bu
nurlarni   biz   ko`rmaymiz.   Bunday   nurlarni   borligi   tafakkur   yordami   bilan   kashf
qilingan. Biz tasavvur  qilishimiz  mumkin bo`lgan ko`pgina hodisalar  bor. Biz bu
hodisalar   to`g`risida   faqat   fikr   yurita   olamiz.   Tafakkur   voqelikni   umumlashtirib
aks   ettirishdir.   Biz   ayrim   narsalarni   va   hodisalarni,   masalan,   alohida   stolni   yoki
stulni   idrok   qilamiz,   tasavvur   qilamiz,   ammo   umuman   stol   va   stul   to`g`risida
fikrlashimiz mumkin. Umumlashtirish natijasida bir hukmning o`zida ayni vaqtda
yakka   bir   narsa   to`g`risidagina   fikr   qilib   qolmasdan,   balki   shu   narsa   bilan   birga
narsalarning   butun   bir   turkumi   to`g`risida   ham   fikr   qilish   mumkin.   Masalan,
“O`zbekistonning   hamma   fuqarolari   qonun   oldida   tengdirlar.”   Bu   hukmda   ayrim
bir   kishi   to`g`risida   hukm   qilmasdan,   balki   O`zbekistonning   hamma   fuqarolari
to`g`risida   fikr   yuritamiz.   Narsa   yoki   hodisalar   to`g`risidagi   eng   muhim
bog`lanishlar   va   munosabatlar   tafakkur   yordami   bilan   ochiladi.   Siz   qalamni
barmoqlaringiz   bilan   20   sm   balandda   ushlab   turibsiz.   Barmoqlaringizni   ochib
yuborsangiz   qalam   stol   ustiga   to`shadi,   uning   taqillagani   eshitiladi.   Biz   bu
hodisalarni   birin-ketin   idrok   qilamiz   va   ularni   xuddi   shu   tartibda   tasavvur
qilishimiz mumkin.  Lekin  biz bunda  hodisalarni   ma`lum   vaqt  ichida  birin  -  ketin
sodir bo`lishini idrok qilamiz, holos. Ammo ayni vaqtda tafakkur yordami bilan bu
hodisalarning   bir   -   biriga   qonuniy   bog`lanishdagi   chuqurroq   sabablar   va   bundan
kelib chiqadigan natijalar ochiladi.
Biz   hodisalarning   birin   -   ketin   o`tayotganligini   qayd   qilib   qolavermaymiz,   balki
birinchi   hodisa   bo`lgani   uchun   ikkinchi   hodisa   ro`y   berdi,   undan   keyingina
hodisalarning har qaysisi (masalan, tovush) oldindan hodisa ro`y berganligi uchun
(qalam   stolga   urilgani   uchun)   sodir   bo`ladi,   deb   aniq   qilib   aytamiz   va   oldingi
hodisaning   ro`y   berganligi   keyingi   hodisaning   muqarrar   keltirib   chiqarganligini
anglaymiz.   Bu   hodisalar   ularning   ma`lum   bir   vaqt   ichida   birin   -   ketin   sodir
6 bo`lganligini   idrok   qilganimizdan   tashqari   ular   o`rtasida   sabab   -   natija   tariqasida
bog`lanishi, ya`ni qonuniy bog`lanish bor, deb aniq qilib aytamiz. Biz shu sabab -
natija   tariqasidagi   bog`lanishning   o`zini   bevosita   idrok   qila   olmaymiz.   Uni   sezgi
organlarimiz   vositasi   bilan   his   qilolmaymiz,   (ko`rmaymiz,   ushlab   ko`rmaymiz,
eshita   olmaymiz)   balki   shu   bog`lanish   borligini   idrokimizga   asoslanib   turib   fikr
qilish yo`li bilan topamiz. So`ngra ayrim hodisalardagi sabab-natija bog`lanishlari
ochilganligiga   asoslanib,   umumiylashtirish   yo`li   bilan   voqelikning   umumiy
qonuniyatlarini   topib   olamiz.   Masalan,   bir   holda   suvning   yaxlab   qolganligi
haroratning   pasayganligi   (0   dan   pastda   tushib   ketganligi)   sabab   bo`lgani
aniqlangan bo`lsa va bu hodisa  boshqa bir  qancha hollarni  ham aniqlagan bo`lsa,
yana   shu   hollarni   umumiylashtirish   natijasida   “harorat   0   dan   past   bo`lgani   suv
hamisha   muzlaydi”,   degan   hukmda   ifodalangan   qonun   topilgan.   Hodisalar
o`rtasidagi mavjud sabab - natija bog`lanishlarini belgilaganimiz uchun biz hozirgi
paytda   bizning   oldimizda   ro`y   bermagan   hodisalarning   yuz   berishini   oldindan
aytib   berishimiz   mumkin.   Masalan:   termometrda   haroratning   0   dan   past
tushganligini ko`rishimiz bilan endi suv muzlaydi, deb oldindan ayta olamiz.
              Astronomlar   osmondagi   jismlarning   harakat   qonunlarini   bilganliklari   uchun
quyosh  yoki  oy  qachon   tutilishini  rosa   aniq  qilib  oldindan   aytib  beradilar.  SHarq
mutafakkirlari   jamiyat   taraqqiyoti   qonunlarini   ochib   berganlar.   Bu   qonunlarni
bilish   ijtimoiy   -   siyosiy   voqealarning   qay   tarzda   borishini   (bilish   tufayli   mumkin
bo`lmoqda) oldindan bilib turish imkoniyatlarini beradi.
Oldindan   bilish   muayyan   maqsadni   qo`yishga   va   ana   shu   maqsadga   muvofiq
harakat qilishga imkon beradi. Odamlarning hozirgi  amaliyoti  bizning xilma - xil
mehnatimiz natijasini oldindan bilish tufayli mumkin bo`lmoqda. Mehnat faoliyati
ayni   vaqtda   fikrlash   faoliyati   hamdir.   Tafakkur   yo`li   bilan   aniqlangan   abstrakt   -
nazariy   qoidalar   inson   amaliyotida   sinovdan   o`tkaziladi,   (tasdiqlanadi   yoki   rad
qilinadi), voqelikni xuddi shu yo`l bilan eng to`g`ri va aniq bilib olinadi. Tafakkur
ongning   voqelikni   eng   aniq,   chuqur,   to`liq,   umumiylashtirib   va   bevosita   aks
ettirishga (bilishga) qaratilgan faoliyatdir, asosan narsalarni bevosita sezishimiz va
idrok   qilishimiz   mumkin   bo`lmagan   bog`lanishlar   va   munosabatlarning   aks
7 etishidir.   Fikrlar,   hukmlar   va   tushunchalar   dastlab   idrok   va   tasavvur   asosida
vujudga   keladi.   Bu   fikrlar   xotirada   mustahkamlanadi   va   so`ngra   tafakkurning
yuksakroq va murakkabroq jarayonlari uchun material (asos) bo`lib qoladi. Har bir
kishi   tevarak   -   atrofdagi   olamni   bevosita   bilish   bilan   mashg`ul   bo`lganida   fikr
yuritmay,  balki  shu  bilan  birga  u harakat   qilayotganida  ham  boshqa  kishilar   nutq
orqali   aloqa   qilayotganida,   o`z   fikrini   boshqa   kishilarga   bildirayotganida   hamda
boshqa   kishilardan   tayyor   fikr   va   bilimlarni   olayotganida   ham   fikr   qiladi.
Odamning tafakkuri til bilan bevosita bog`langandir. Fikr va muhokamalar, bilish
va tajriba til  yordami  bilan shakllanadi.  Insoniyat  jamiyatida odamlar bir - birlari
bilan til vositasi orqali fikr almashadilar. 
1.2.  Tafakkur jarayonlari
Tafakkur   faoliyati   muayyan   maqsadga   qaratilgan   alohida   ong   jarayoni
tariqasida   sodir   bo`ladi.   Bosh   miyaning   biror   uchastkasidagi   faoliyat   emas,   balki
butun   bosh   miya   po`stining   faoliyati   mana   shu   jarayonning   nerv   -   fiziologik
asosidir. Tafakkur faoliyati uchun avvalo analizatorning miyadagi uchlari o`rtasida
vujudga   keladigan   murakkab   bog`lanishlar   muhim   ahamiyatga   egadir.
Analizatorning   bosh   miya   po`stidagi   uchastkalari   bir   -   biridan   keskin   ajralgan
holda   emas,   balki   bir   -   biriga   tutashib,   bir   -   biri   bilan   chambarchas   bog`lanib
ketganligi sababli mazkur bog`lanishlarning vujudga kelishi osonlashadi. Ikkinchi
signal   tizimida   muvaqqat   bog`lanishlar   vujudga   kelishi,   yuqorida   aytib
o`tilganidek,   tafakkurning   maxsus   nerv   -fiziologik   mexanizmlaridir.   Bunda
ikkinchi signal tizimining bog`lanishlari birinchi signal tizimidagi bog`lanishlarga
tayanadi.
          I.P.Pavlov   ikkinchi   signal   tizimining   ishi   hamisha   birinchi   signal   tizimi   bilan
o`zaro   o`tkazish   jarayonida   hozir   bo`ladi,   deb   ta`kidlagan.   Ikkinchi   signal   tizimi
asosida, birinchi signal bilan o`zaro ta`sir qilish jarayonida “dastlab umuminsoniy
empirizm”ni   va   nihoyat   odamning   o`z   tevaragida   olamni   va   uning   o`zini   bilish
uchun   oliy   qurol   bo`lgan   fanni   yaratuvchi   maxsus   insoniy,   oliy   tafakkur   voqe
8 bo`ladi. Tafakkurning muayyan bir narsaga qaratilishi uchun nerv - fiziologik asos
bo`lgan   orientirovka   refleksi   tafakkur   jarayonlarida   katta   rol’   o`ynaydi.   Tafakkur
jarayoni insonning bilishga bo`lgan ehtiyojlari, tevarak -atrofdagi olam va turmush
to`g`risidagi   o`z   bilimlarini   kengaytirishga   va   chuqurlashtirishga   intilish   sababli
vujudga keladi. Fikr qiluvchi kishining tafakkur ob`ektini anglashi (bilish) tafakkur
jarayonining   xarakterli   xususiyatidir.   Odam   o`zi   idrok   qilayotgan,   tasavvur
qilayotgan   narsalar   to`g`risida   fikr   qiladi.   SHuning   uchun   tushunchalar,
narsalarning   butun   bir   sinfi   (turkumi)   to`g`risida   fikr   qiladi.   Odam   o`z   tafakkuri
to`g`risida   va   boshqa   psixik   jarayonlar   to`g`risida,   shuningdek   o`ziga   xilma   xil
ob`ektiv xususiyatlari  to`g`risida fikr qiladi, ya`ni  bo`lar  tafakkur ob`ekti  bo`ladi.
Bir   narsaga   tayanmagan   quruqdan   -   quruq   tafakkur   bo`lishi   mumkin   emas.
Taqqoslash,  tahlil va sintez, abstraktsiya va umumlashtirish, tasniflash va tizimga
solish   aqliy   operatsiyalarning   asosiy   turlaridir.   Bizda   yangi   hukmlar   ana   shu
operatsiyalar   jarayonida   hosil   bo`ladi,   real   olamdagi   narsalar   va   hodisalar
to`g`risidagi tushunchalar vujudga keladi.
Taqqoslash.   Taqqoslash   shunday   bir   aqliy   operatsiyadirki,   bu   operatsiya   ayrim
narsalar o`rtasidagi o`xshashlikni yoki tafovutni, tenglikni yoki tengsizlikni, bir xil
yoki qarama - qarshilik borligini aniqlashda ifodalanadi. Narsalarning o`xshashligi
yoki   tafovuti   dastlab   bevosita   sezgilarda   va   idroklarda   aks   etadi.   Taqqoslash   fikr
qilish jarayoni idrok qilinayotgan narsalarning o`xshashligi yoki tafovutni aniqlash
lozim bo`lganda, yoxud sezgilarda va idrokda bevosita aks etmagan o`xshashlik va
tafovutni   topish   lozim   bo`lgan   hollarda   voke   bo`ladi.   Amaliy   taqqoslash   bir
narsani   ikkinchi   bir   narsaga   solishtirib   ko`rilayotganda,   masalan:   bir   qalamni
ikkinchi   bir   qalamga,   o`lchov   chizig`ini   taxtaga   va   shu   kabilarga   solishtirib
ko`rilayotganda   sodir   bo`ladi.   Taqqoslash   tasavvur   qilinayotgan   yoki   o`ylanilgan
narsalarni   bir   -biriga   fikran   solishtirib   ko`rish   yo`li   bilan   amalga   oshiriladi.
Psixologiyani o`rganayotgan vaqtimizda biz hamisha ayrim psixik hodisalarni bir -
biri   bilan   taqqoslaymiz   va   ulardagi   o`xshashlikni,   tafovutni   topamiz.   Ayrim
kishilarni   bir   -biriga   taqqoslab,   ularning   qobiliyatida,   xarakterida,   qarashlarida
tafovut yoki o`xshashlik topamiz.
9               Sintez   va   tahlil.   Analiz   (tahlil)   narsa   -   buyumlarni,   hodisalarni,   jarayonni
tarkibiy   belgilari,   elementlariga,   qismlariga   bo`lish   demakdir.   Tahlil   jarayonida
butunning   uning   qismlariga,   uning   elementlariga   bo`lgan   munosabati   aniqlanadi.
Tahlil   ob`ektlari   amalda   ajratib   bo`lmaydigan   elementlarga   yoki   belgilarga
bo`lishda   ifodalanishi   mumkin.   Bu   fikriy   tahlil,   ya`ni   fikrda   qilinadigan   tahlildir.
Psixologiyani   o`rganayotganimizda   har   bir   psixik   hodisani   bir-biri   bilan
taqqoslabgina   qolmasdan,   balki   shu   bilan   birga   tahlil   ham   qilamiz.   O`qish
mashg`uloti   vaqtida   tafakkurning   tahlil   qilish   faoliyati   katta   o`rin   tutadi.
CHunonchi,   savod   o`rgatish,   nutqni   tahlil   qilishdan:   gapni   so`zlarga,   so`zlarni
bo`g`inlarga, bo`g`inlarni tovushlarga ajratishdan boshlanadi. Matematik masalani
echish tahlil qilishdan, dastlab bir qancha ma`lum sonlarni, so`ngra esa noma`lum
sonlarni topishdan boshlanadi.
Sintez   tahlilning   aksi   yoki   teskarisi   bo`lgan   tafakkur   jarayonidir.   Bu   jarayon
ob`ektning ayrim elementlarini, qismlarini, belgilarini  bir butun qilib qo`shishdan
iboratdir. Sintez jarayonida murakkab bir butun narsa yoki hodisa tarkibiga kirgan
elementlar yoki qismlar tariqasida olingan buyum va hodisalarning shu murakkab
bir   butun   narsa   yoki   hodisaga   bo`lgan   munosabati   aniqlanadi.   Sintez
elementlarning,   narsa   va   hodisalarning   qismlarini   bir   butun   qilib   qo`yishdan
iboratdir, tahlil amaliy bo`lgani singari sintez ham amaliy bo`lishi mumkin. Tahlil
singari sintez ham o`qish jarayonida katta o`rin tutadi. Masalan: o`qishga o`rgatish
vaqtida tovushlar va harflardan bo`g`inlar , bo`g`inlardan so`zlar, so`zlardan gaplar
tuziladi. Mana shuning o`zi sintezdir.         A b s t r a k t s i y a l a s h ,   u m u m l a s h t i r i s h
v a   k o n k r e t l a s h t i r i s h .   A b s t r a k t s i y a   s h u n d a y   b i r   f i k r l a s h
j a r a y o n i d i r k i ,   b u n d a y   t a f a k k u r d a   a k s   e t i l a y o t g a n   b i r   y o k i   b i r
n e c h a   o b ` e k t l a r n i n g   b i r o r   b e l g i s i   ( x u s u s i y a t i ,   h a r a k a t i ,   h o l a t i ,
m u n o s a b a t i )   s h u   o b ` e k t   y o k i   o b ` e k t d a n   f i k r a n   a j r a t i b   o l i n a d i .   B u
j a r a y o n d a   o b ` e k t d a n   a j r a t i l g a n   b i r   b e l g i n i n g   o ` z i   t a f a k k u r n i n g
m u s t a q i l   o b ` e k t i   b o ` l i b   q o l a d i .   A b s t r a k t s i y a ,   o d a t d a   t a h l i l
j a r a y o n i d a   y o k i   t a h l i l   n a t i j a s i d a   s o d i r   b o ` l a d i .   M a s a l a n :   S i n f d a g i
d o s k a n i   q o r a l i g i   t o ` g ` r i s i d a g i ,   s o ` n g r a   u m u m a n   q o r a l i k   t o ` g ` r i s i d a
10 f i k r   q i l i s h   m u m k i n .   B i z   o d a m l a r ,   s a m o l y o t l a r ,   s u v ,   o t   v a
h o k a z o l a r n i   k o ` z   o l d i m i z d a g i   h a r a k a t i n i   k o ` z a t i b   t u r i b ,   u l a r n i n g
b i t t a   u m u m i y   b e l g i s i n i ,   h a r a k a t i n i   f i k r a n   a j r a t i b   o l i s h i m i z   v a
u m u m a n   h a r a k a t   t o ` g ` r i s i d a   f i k r   q i l i s h i m i z   m u m k i n .   C h u n o n c h i
a b s t r a k t s i y a l a s h   y o ` l i   b i l a n   b i z d a   u z u n l i k ,   k e n g l i k ,   m i q d o r ,
t e n g l i k ,   s o n ,   q i y m a t   v a   b o s h q a   s h u   k a b i l a r   t o ` g ` r i s i d a   a b s t r a k t
t u s h u n c h a   h o s i l   b o ` l a d i .   U m u m l a s h t i r i s h   t a f a k k u r d a   a k s   e t g a n   b i r
t u r k u m   n a r s a l a r n i n g   o ` x s h a s h   m u h i m   b e l g i l a r i n i n g   s h u   n a r s a l a r
t o ` g ` r i s i d a g i   b i t t a   t u s h u n c h a   q i l i b   f i k r d a   b i r l a s h t i r i s h   d e m a k d i r .
M a s a l a n :   O l m a l a r ,   n o k l a r d a ,   o ` r i k l a r d a ,   a p e l ’ s i n l a r d a   v a   b o s h q a
s h u   k a b i l a r d a   b o ` l g a n   o ` x s h a s h   b e l g i l a r   b i t t a   t u s h u n c h a d a
b i r l a s h a d i .   b i z   b u n i   m e v a   d e g a n   s o ` z   b i l a n   i f o d a l a y m i z .   d a r a x t l a r ,
o ` t l a r ,   g u l l a r   v a   b o s h q a   s h u   k a b i l a r   o ` s i m l i k   d e g a n   t u s h u n c h a d a
u m u m l a s h t i r i l a d i .
Konkretlashtirish   birinchidan,   umumiy   abstrakt   belgining   yakka   ob`ektga   tadbiq
etish mansub qilinadi, ifodalanadi. Masalan: biz “oq” deganimizda ko`z oldimizga
kor,   qog`oz,   paxta   va   shu   kabilar   kelishi   mumkin.   Ikkinchidan,   konkretlashtirish
umumiy   va   yakka   belgilari   kamroq   bo`lgan   umumiylikni   ochishda   ifodalanadi.
Masalan,   biz   olma,   olxo`ri,   o`zumni   mevalar   qatoriga,   stol,   stul,   divan   va   shu
kabilarni   mebel   qatoriga   qo`shamiz.   Umumiy   fikrlarni   bayon   qilish   va   izohlash
chog`ida   biz,   odatda   keltiriladigan   misollarning   hammasi   konkretlashtirishning
o`zidir.
            Klassifikatsiya   (turkumlarga   bo`lish),   sistemaga   solish   atrofdagi   olamni   bilish
uchun   bitta   narsani   emas,   balki   ko`pchilik   va   xilma   -   xil   narsalarni   o`rganishdir.
SHu   sababli   o`rganish   uchun   qulaylik   tug`dirish   maqsadida,   shuningdek   amaliy
maqsadlarida   mana   shu   ko`pchilik   narsalarni   guruhlarga,   turkumlarga   bo`lishga
to`g`ri keladi. Ko`pchilik narsalarni (hodisalarni) guruhlarga bo`lish klassifikatsiya
yoki turkumlarga bo`lish deb ataladi. Masalan:  kutubxonada kitoblar muqovasiga,
shakliga,   mazmuniga   va   shu   kabi   belgilariga   qarab   turkumlarga   bo`lish   mumkin.
O`quvchilarning   odatda   yoshi   yoki   jinsiy   belgilari   bo`yicha,
11 ulgurishlariga     kabilarga   qarab   turkumlarga   bo`ladilar.   Tizimga   solish   shundan
iboratki,   bunda   ayrim   narsalar,   faktlar,   hodisa   va   fikrlar   muayyan   tartibda
makondagi,   vaqtdagi   tutgan   o`rniga   yoki   mantiqiy   tartibda   joylashtiriladi.   SHu
sababli   makon,   xronologiya   va   mantiqiy   belgilar   asosida   tizimga   solish   turlari
ajratiladi.   Mebelning   xonadagi   joylashtirilishi,   daraxtning   boqqa   o`tqazilishi
makoniy   tizimga   na`muna   bo`la   oladi.   O`tmishda   bo`lib   o`tgan   voqealarning
xronologik   tartibda   joylashtirilishi   shu   voqealarning   vaqtiga   qarab   tizimga
solishning   namunasi   bo`la   oladi.   Matematikaga,   falsafaga,   mantiqqa   doir
darsliklarda   ilmiy   materiallarning   joylashtirilishi   mantiqiy   tizimga   solishning
namunasidir.     Tushuncha   voqelikda   narsa   va   hodisalarning   umumiy,   muhim   farq
qiluvchi maxsus belgilarini aks ettiradi, Masalan: “odam”, “kuy”, “ruchka”. Hukm
voqelikdagi   narsa   va   hodisalar   o`rtasida   mavjud   bog`lanishlarni,   shu   narsa   va
hodisalarga   bir   xususiyatni   xos   yoki   xos   emasligi   ko`rsatadi.   Hukmlar   ob`ektiv
voqelikni   aks   ettirishga   qarab   chin   yoki   xato   bo`ladi.   “Hozir   tashqarida   yomg`ir
yog`yapti”   (xato).   Hukmlar   umumiy   juz`iy   va   yakka   hukmlar   bo`ladi.   Umumiy
hukmlarda mazkur guruhdagi mazkur sinfdagi hukmlar, hamma narsalar to`g`risida
tasdiqlanadi   yoki   inkor   qilinadi.   Juz`iy   hukmlarda   xususiyatlar   ayrim   qismlarga
taalluqli bo`ladi. Yakka hukmlarda tasdiqlash yoki inkor qilish faqat bitta narsaga
tegishli bo`ladi.
Xulosa chiqarish bitta yoki bir necha hukmlardan yangi hukm hosil qilishdir 3 xil
xulosa chiqarish mavjud:
1. Induktiv xulosa chiqarish (yakka xulosa)
2. Deduktiv xulosa chiqarish (umumiy xulosa)
3. Analogik xulosa chiqarish (taxminiy xulosa)
        Agar   hayot   va   amaliyot   davomida   odam   yangi   maqsad,   yangi   muammo,
yangicha ahvol va yangi faoliyat sharoitlari paydo bo`lsa, odamda dastlab tafakkur
qilishga zaruriyat tug`iladi. Tafakkur yangilikni izlash va ochish demakdir.
        Oddiy   eski   usullar   bilan   vazifa   hal   qilinganda   tafakkur   talab   qilinmaydi.
Masalan,   2Q2q4   muammoli   vaziyat   bilan   masalani   farq   qilish   zarur.   Muammoli
vaziyatning   odamlar   faoliyati   davomida   kutilmagan,   qandaydir   tushunib
12 bo`lmaydigan   narsaga,   noma`lum   tashvishli   narsalarga   duch   kelib   qoladi.
Muammoli vaziyatni tahlil qilish natijasida masala paydo bo`ladi va tarkib topadi.
Masalani   yuzaga   kelish   muammosi   vaziyatdan   farq   qilib,   garchi   oldindan   bo`lsa
ham   mazkur   (ma`lum)   va   noma`lum   qidiralayotgan   narsani   taxminan   bo`laklarga
bo`lish   masalaning   shartida   ifodalanadi.   Masalan,   o`quv   masalasida   uning   asosiy
sharti hamda talablar (savollar) mavjud bo`ladi.
        Psixologiyada tafakkur  turlarining quyidagi  sodda va bir muncha shartli  tasnifi
tarqalgandir:
1. Ko`rgazmali - harakat; 
2. Ko`rgazmali -obrazli; 
3. Mavhum. 
4.Nazariy; 
5. Amaliy tafakkur.
Ko`rgazmali   -   harakat   tafakkur   -   tarixiy   taraqqiyot   davomida   odamlar   o`z
oldilarida   turgan   maqsadlarni   dastlab   amaliy   faoliyat   nuqtai   nazardan   echganlar,
keyinchalik   undan   nazariy   faoliyat   ajralib   chiqqan.   Amaliy   va   nazariy   faoliyat
chambarchas   bog`langandir.   Sof   nazariy   faoliyat   birlamchi   emas,   balki   amaliy
faoliyatning   o`zi   birlamchidir.   YAna   faoliyatning   taraqqiyoti   davomida   unga
nisbatan   mustaqil   nazariy   fikr   yuritish   faoliyati   ajralib   chiqqan.   Faqat   butun
insoniyatning tarixiy taraqqiyoti emas, balki shu bilan birga har bir bolaning psixik
taraqqiyoti   jarayonini   ham   dastavval   sof   nazariy   faoliyat   emas,   balki   amaliy
faoliyatdir.   Guyo   bu   amaliy   faoliyat   ichida   avval   bola   tafakkuri   rivojlanadi.
Bog`chadagi   yosh   (3   yoshgacha)   asosan   ko`rgazmali   -   harakat   tafakkuri   bo`ladi.
Bola bilayotgan obrazli tafakkurni o`z qo`llari bilan amaliy ravishda va guyo tabiiy
ravishda ajratadi. Masalan, o`yinchoqlarni buzib ko`rish va boshqalar.   Ko`rgazmali
- obrazli tafakkur.   Ko`rgazmali-obrazli  tafakkur sodda shaklda ko`pincha bog`cha
yoshida   bolalarda,   ya`ni   4   -   7   yoshgacha   bo`lgan   bolalarda   paydo   bo`ladi.   Bu
yoshdagi bolalarda tafakkurning amaliy harakatlar bilan aloqasi avvalgidek to`g`ri
va   bevosita   bo`lmaydi.   Bola   bo`layotgan   obrazli   tafakkurni   aniq   idrok   qilishi   va
tasavvur   qilishi   shartdir.   Bog`cha   yoshidagi   bolalar   faqat   ko`rgazmali   obrazlar
13 bilan   fikr   yuritadilar   va   uncha   tushunchaga   ega   bo`lmaydilar.   Bog`cha   yoshidagi
bolalarda   tushunchalarning   yo`qligi   shveytsariyalik   psixolog   J.Piajening   quyidagi
tajribasida   juda   yaqqol   namoyon   bo`ladi:   7   yoshga   yaqin   bolalarga   xamirdan
qilingan   mutlaqo   bir   xil   hajmi   jihatdan   teng   2   ta   soqqa   ko`rsatiladi.   Bolalar   uni
teng   deb   hisoblaydi.   Bolalarning   ko`z   oldida   bitta   soqqa   ezib   non   shakliga
keltiriladi.   endi   bolalar   non   shaklidagi   soqqada   xamir   ko`p   deb   hisoblaydilar.
Bolalarning   ko`rgazmali   -   obrazli   tafakkurlari   hali   ularning   idroklariga   bevosita
to`la   bo`ysunadigan   bo`ladi.   Ularning   ko`rgazmali   -   obrazli   shaklida   o`tadigan
tafakkurlari   bolalarni   soqqaga   qaraganda   non   shaklidagi   hamir   ko`proq,   degan
xulosaga olib keladi.
14 II BOB.  TAFAKKURNING MEHNAT FAOLIYATIDA VUJUDGA
KELISHI VA UNING RIVOJLANISHI
2.1.  Tafakkurning mehnat faoliyatida vujudga kelishi
Inson   qadim   zamonlardanoq   o‘zining   kundalik   turmushini   ta’minlagan,
oziq-ovqat   mahsulotlari ishlab chiqqargan , uy-joy qurgan, ish qurollarini yasagan,
kiyim-kechak, taqinchoqlar, san’at asarlari va hakozalarning ijodkori, yaratuvchisi
bo‘lgan. Mehnat jarayonida, atrof-muhit bilan doimiy aloqadorlikda inson biologik
tur   hamda   aqliy   mavjudot   sifatida   vujudga   kelgan,   u   o‘zini   o‘zi   va   dunyoni
anglagan   hamda   o‘zligini   yaratgan.   Insonning   jismoniy   rivojlanishi   bilan   birga
uning   intellektual   rivojlanishi   ham   ro‘y   bergan.   Vaqt   o‘tishi   bilan   inson   og‘ir
sermashaqqat   jismoniy   ishni   yengillashtirish   uchun   mehnat   qurollarini
takomillashtirgan,   turli   choralarni   qo‘llash   texnologiyalari   va   vositalarini   topgan.
Mazmun  va mohiyatiga ko‘ra, aynan shuning  o‘zi  inson  intellektual  faoliyatining
yaqqol natijasidir. Odatda intellektual faoliyatni xatti-harakatni   oshirish qobiliyati ,
ya’ni   muayyan   qoidalarga   asoslangan   holda,   eski   ma’lumotlardan   yangilarini
yaratish   aqliy   bajariladigan   ish   sifatida   qaraladi.   Turli   shakllardagi   intellektual
faoliyatning   rivojlanishi   intellektual   mulkchilikning   yangi   ob’ektlari   vujudga
kelishiga   sabab   bo‘ladi.   Intellektual   faoliyatning   natijasi   insoniyatning
qimmatbaho   mahsuli,   shuningdek   moddiy   mahsulotdir   .   Umuman   olganda,
intellektual   faoliyat   borliqdagi   ayrim   qo‘zg‘atuvchilarga   diqqatning   bo‘linishi   va
qaratilishi   bo‘lib,   o‘z   tabiatiga   ko‘ra,   bilish   predmeti   to‘g‘risidagi   axborotlarni
aqliy   qayta   ishlash   bilan   hamrohlikda   kechuvchi   axborot   jarayoni   hisoblanadi.
Insonning   intellektual   faoliyatida   individ   tomonidan   rasional   anglash   va   bilish
qobiliyati   qo‘llaniladi.   Insonning   intellektual   faoliyati   tushunchasi   ijodiy   faoliyat
atamasi   bilan   mos   kelmaydi.   Insonning   ijodi   mazkur   faoliyat   natijasi   bo‘lib,
insonning intellektual faoliyatida mantiqiy xulosaga kelish orqali rasional faoliyat
yuritishdir.   Umuman   olganda,   insonning   intellektual   faoliyati   fan,   texnika,
adabiyot   va   boshqa   sohalarning   vujudga   kelishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Odatda,
ongsizlikning   turfa   ko‘rinishlari   oqibatida   zehn,   fahm-farosat   paydo   bo‘lishi
15 natijasi o‘laroq, intellektual faoliyatda yangi texnologiya, konstruktlar va boshqalar
yaratiladi. Bular esa umumiy intellektual faoliyat samaradorligiga ta’sir ko‘rsatadi.
Insonning   intellektual   faoliyati   bevosita   tafakkurdan   boshlanadi.   Tafakkur   –   bu
borliqni   aks   ettirishning   yuqori   shakli   va   insonning   anglangan   maqsadga
yo‘naltirilgan   faoliyati   bo‘lib,   atrofimizdagi   olam   hodisalari,   ularning   mohiyati,
hodisalararo   aloqalarni   bilishning   mavhum   umumlashtirilishidir.   Ong   tafakkurni
oddiy ,   elementar   masalalardan   tortib,   to   murakkab   hayotiy   muayyan   masalalarni
yechishga   yo‘naltiradi.   Barcha   intellektual   faoliyat   (fikrlash,   tushunish,
tushunchalarning shakllanishi) quyidagi bir qator operatsiyalardan iborat:
- analiz;
- sintez;
- qiyoslash;
- umulashtirish;
- abstraksiyalash;
- konkretlashtirish.
Tafakkur turlarining umumiy qabul qilingan klassifikatsiyasini ko‘rib chiqamiz:
- tafakkur mavjudlik shakliga: aniq-amaliy, ko‘rgazmali-obrazli va abstrakt;
- intellektual faoliyat xarakteriga ko‘ra: nazariy va amaliy;
- originallik darajasiga ko‘ra: reproduktiv va produktiv.
Tarixda   avval   amaliy   faoliyat   va   keyinchalik   kishilik   jamiyatining   rivojlanishi
bilan   nazariy   intellektual   faoliyat   vujudga   keldi.   Biroq,   jamiyatning   yuqori
rivojlanganlik   darajasiga   qaramay ,   shaxs   anglangan   faoliyatining   asosini   amaliy
tafakkur   tashkil   etadi.   Ishchi   kasbidagi   odamlarda   mehnat   real   predmetlar   bilan
bog‘liq   bo‘lib,   ularda   amaliy,   aniq-harakatli   tafakkur   ustuvorlik   qiladi.   Amaliy
tafakkurning   vazifasi-konkret   masalalarni   yechishdir.   Aniq-harakatli   yoki
ko‘rgazmali-harakatli tafakkur predmetlarni bevosita idrok qilishga asoslangandir.
Tafakkurning mazkur  turi  ilk bolalik davrida  asosiy  hisoblanadi. Bola  predmetlar
bilan o‘zaro harakatdagi  faoliyat  jarayonida o‘ylaydi, fikr yuritadi. Buni  bolaning
yangi,   u   uchun   noma’lum   predmetni   bilishga   intilishi   misolida   yanada   oson
kuzatish   mumkin.   Aniq-harakatli   tafakkur   nutq   bilan   o‘zaro   hamrohlikda
16 kechmaydi.   Tafakkurning   bu   turi   hayvonlarga   ham   xos   (to‘g‘ri,   sifat   jihatidan
boshqacharoq).   Ko‘rgazmali-obrazli   tafakkur   insonning   atrofidagi   borliqni   idrok
qilishida   paydo   bo‘ladi.   Ko‘rgazmali-obrazli   tafakkurning   eng   sodda   shakli
ko‘rinishlari   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ham   xos.   Ularda   tafakkurning
faoliyat bilan aloqasi saqlangan bo‘lib, har doim ham predmetlarni manipulyatsiya
qilish   zarurati   tug‘ilavermasada,   ammo   ob’ekt   va   predmetlarni   tasavvur   qilish
ehtiyoji bor. Maktabgacha yoshdagi bolalar ko‘rgazmali obrazli fikr yuritadilar va
hali ushbu so‘zning to‘liq ma’nosini ifodalovchi tushunchaga ega emaslar. Ba’zan
tafakkurning   bu   turini   obraz   va   tasavvurlarga   tayangan   mantiqli   belgi   deb
nomlanadi. Obrazlar qisqa muddatli xotirada saqlanadi. Nazariy-obrazli tafakkur –
yozuvchilar,   rassomlar,   aktyorlarning   faoliyatida   yaqqol   namoyon   bo‘ladi   va   u
biror   masalani   hal   qilish   maqsadida   obraz   yoki   tasavvurlarga   tayangan   holda   ish
ko‘radi.   B.Teplov   fikricha,   nazariy   tafakkur   faoliyati   asosan   umumiy
qonuniyatlarni   izlab   topishga   qaratiladi.   Tafakkurning   ushbu   turiga   xos   obrazlar
uzoq muddatli xotirada saqlanadi. Nazariy tafakkur – bu tushuncha, fikr-mulohaza
va   mantiqiy   xulosalar   ko‘rinishidagi   bilimlarga   asoslangan   holda   muammolarni
yechishdir.   Bularning   barchasi   fikran,   ichki   nutq   yordamida   ro‘y   beradi.   Maktab
yoshidagi   bolalarda   mavhum   tushuncha   va   mulohaza   ko‘rinishidagi   abstrakt
tafakkur, amaliy va ko‘rgazmali hissiy tajribaga asoslangan bo‘ladi. Tafakkurning
bu   turi   nutq   hamrohligida   kechadi.   Uni   ba’zan   yana   og‘zaki-mantiqiy   deb   ham
atashadi.   Tafakkurning   barcha   turlari   uchun   muayyan   mantiq   xosdir.   Mavhum
tafakkur   asosida   mantiqiy   operatsiyalar   va   tushunchalar   yotadi.   Ayniqsa,
tafakkurning ushbu turi olimlarda o‘zining yuqori darajadaliligi bilan ajralib turadi.
Tafakkurda   reprodkutiv   va   ijod   elementlari   bilan   o‘zaro   uyg‘unlashadi.   Shunday
savol   tug‘iladi:   nima   uchun   biz   hammamiz   har   doim   ham   ijodiy   fikr   yurita
olmaymiz?   Ushbu   savollarga   T.Lindsey,   K.Xall   va   R.Tompsonning   ishlaridan
javob topishimiz mumkin:
- biz qattiyatli emasmiz 
- o‘z mulohazalarimiz bilan kulguli ko‘rinishni istamaymiz;
17 -   hamma   kabi   ko‘pchilikning   xulq-atvoriga   o‘xshashga   va   ulardek   bo‘lishga
harakat qilamiz;
-   biz   atrofimizda   kim   bo‘lishidan   qat’iy   nazar,   o‘zgalarning   tanqidini   tez   qabul
qilamiz,   samimiy,   xushmuomala,   muloyim   bo‘lamiz,   ammo   oqibatda   o‘zimizni
o‘zimiz himoya qila olmaymiz, o‘z fikrimizni asoslab, uni ochiq ayta olmaymiz;
-   o‘z   g‘oyalarimizni   noadekvat   baholaymiz,   natijada   ularni   hech   kimning   oldida
oshkor qila olmay , uni o‘zimizda qoldiramiz.
Shuningdek, inson intellektual faoliyati individning nutq simvollari va timsollariga
suyangan   holda,   o‘z   xatti-harakatlarini   rejalashtirishi   turli   psixologik   jarayonlar
bilan bevosita bog‘liqdir. Inson intellektual faoliyatda aniq motivlar va belgilangan
maqsadlariga   ko‘ra   shaxs   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Bunda   ehtiyojlar   va   his-
tuyg‘ular motivlar tarzida ko‘zga tashlanadi. Intellektual faoliyatni amalga oshirish
uchun faoliyat   ob’ekti,  ichki  mayllar  hamda  inson  o‘z faoliyati  natijasida   nimaga
erishishni xohlashidan iborat, uning maqsad va istaklarining o‘zaro nisbati bo‘lishi
zarur.   Masalan,   shaxsiy   sifatlarning   oshishi,   shaxsiy   ehtiyojlarning   qondirilishi
yoki   faoliyatsiz   jismoniy   mavjudlikning   imkonsizligi   insonni   faoliyatga   undaydi.
U jismoniy intellektual faoliyatdan farq qilgan holda energetik zahiralarni kamroq
ishlatish bilan kechadi, ammo bu uning oson ekanligidan dalolat bermaydi.
Intellektual   faoliyatda   markaziy   asab   tizimining   analitik   va   sintetik   funksiyalari
anchagina faollashadi, axborotlarni qabul qilish va qayta ishlash murakkablashadi,
funksional   aloqalar   va   shartli   reflekslarning   yangi   komplekslari   paydo   bo‘ladi,
eshitish   va   ko‘rish   analizatorlarining   zo‘riqib   ishlashi,   diqqat   va   xotira
funksiyalarining   roli   ortadi.   Intellektual   faoliyat   intensivligining   ortishi   miyaning
quvvatlanishga   bo‘lgan   ehtiyoji   oshishiga   sabab   bo‘ladi   va   organizm   umumiy
hajmining   15-20%   ini   tashkil   etadi.   Bunda   100   g   bosh   miya   po‘stlog‘ining
to‘yinishi   uchun   sklet   mushaklariga   nisbatan   besh   barobar   ortiq   kislorod   talab
etiladi.
Intellektual   faoliyat   uchun   diqqat,   xotira   zo‘riqishi,   stresslarning   katta   miqdori ,
kam   harakatchanlik,   majburiy   gavda   holati   xosdir.   Bularning   barchasi   oyoq
mushaklari,   kichik   tos   va   qorin   bo‘shlig‘i   organlarining   to‘xtab   uvishib   qolishi,
18 miyaning   kislorod   bilan   ta’minlanishining   yomonlashuvi,   glyukozaga   bo‘lgan
ehtiyojning   ortishiga   ko‘ra   belgilanadi.   Ko‘rish   analizatori   funksiyalarining
zaiflashuvi ham kuzatiladi. 
Bular:   Diqqatning   zo‘riqishi   jismoniy   mehnatga   nisbatan   intellektual   mehnatda
o‘rtacha 5-10 barobar ortiqdir. Intellektual faoliyat tugashi bilan bu jarayon to‘xtab
qolmaydi.   Organizmda   o‘ziga   xos   charchash   holati   rivojlanadi,   u   vaqt   o‘tgach,
madori qurish (juda holdan toyish)ga ko‘chib o‘tadi. Bularning barchasi organizm
fiziologik   ishlab   turishining   izdan   chiqishiga   olib  keladi.   Intellektual   faoliyat   turi
bilan shug‘ullanuvchi insonlar  charchash holatida ham uzoq vaqt  ishlab chiqarish
va ishlash qobiliyatini unchalik yo‘qotmaydilar. Ayniqsa, intellektual  faoliyatdagi
insonlar   axborotlarni   qayta   ishlash   mexanizmlarini   kechasi   o‘chirib   qo‘ya
olmaydilar, ular sutkasiga nafaqat 8-12   soat ishlaydilar , balki kichik “chalg‘ishlar”
bilan   dam   olib,   o‘z   faoliyatlarini   yana   davom   ettiradilar.   Bu   esa   faol   uyg‘oqlik.
Ayrim   kishilarning   tafakkuri   o`zining   mazmundorligi,   chuqurligi   va   kengligi
jihatdan,   mustaqilligi,   samaraliligi   va   tezligi   jihatdan   turli   davrlarda   turlicha
namoyon   bo`ladi.   Bular   tafakkurning   sifatini   tashqil   qiluvchi   belgilardir.
Tafakkurning   mazmundorligi   avvalo   u   yoki   bu   narsalar,   hodisalar   to`g`risidagi
voqelikning   u   yoki   bu,   muhokamalar   va   tushunchalarda   odamlarning   ongida
qanchalik   o`rin   olganligidan   kelib   chiqadi.   Fikrning   chuqurligi   uning
mazmundorligini   ta`minlaydi.   Tafakkurning   mazmundorligi   va   chuqurligi   uning
kengligi   bilan   chambarchas   bog`langan.   Voqelikning   eng   ko`p   sohalarini   o`z
ichiga   olgan,   hozirgi   vaqtni,   uzoq   utmishni   va   uzoq   kelajakni   o`z   ichiga   olgan
tafakkurni biz   keng tafakkur   deymiz. Odam o`z oldiga yangi vazifalarni qo`yishda
o`zi tashabbus ko`rsatib, shu vazifalarni boshqa odamlarning yordamisiz, o`zining
alohida   yo`llari   bilan   hal   qilaversa,   bu   odamlarning   tafakkuri   mustaqil   tafakkur
bo`ladi.   Tafakkurning   tanqidiyligi   o`zgalarning   yoki   o`zlarining   fikrlarini
haqiqatga mos bo`lishi - bo`lmasligi jihatini tekshira bilishda va shu fikrlarga baho
bera   olishda   ifodalanadi.   Tafakkurning   tezligi   qo`yilgan   savollarga   juda   tezlik
bilan   javob   topa   olishida   namoyon   bo`ladi.   Fikrning   tezligi   maktab   o`quvchilari
uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan:   ayrim   yaxshi   o`quvchilarni   doskaga
19 chiqarib, ulardan yangi   masalani  echish  talab  qilinganda  hayajonlanib, butun  sinf
oldida   o`zlarini   yo`qotib   qo`yadilar.   Bu   salbiy   emotsiyalar   go`yo   ularning
tafakkurini tormozlab qo`yadi. Fikr juda sekin va tez - tez muvaffaqiyatsiz ishlay
boshlaydi.   Maktab   o`quvchilarning   tafakkuri   hali   juda   katta   va   etarli
foydalanilmayotgan   zaxira   hamda   imkoniyatlarga   egadir.   Psixologiya   va
pedagogikaning   asosiy   vazifalaridan   biri   ana   shu   imkoniyatlarni   to`la   ochish   va
ular asosida ta`limni yanada samarali, hamda ijodiy qilishdan iboratdir.   inson   aqliy
faoliyatining   yuksak   shakli;   obyektiv   voqelikning   ongda   aks   etish   jarayoni.
Tafakkur   atrof   muhitni,   ijtimoiy   hodisalarni,   voqelikni   bilish   quroli,   shuningdek,
inson   faoliyatini   amalga   oshirishning   asosiy   sharti   sanaladi.
U   sezgi ,   idrok ,   tasavvurlarga   qaraganda   voqelikni   to la   va   aniq   aks   ettiruvchiʻ
yuksak   bilish   jarayonidir.   Tafakkur   deb,   voqelikdagi   narsa   va   hodisalarni   ular
ortasidagi   boglanishlarni   fikran,   umumlashtirib,   vositali   yol   bilan   aks   ettirishga
aytiladi. Voqelik tafakkurda, idrok va tasavvurgina nisbatan chuqurroq va tolaroq
aks   etadi.   Biz   sezgi,   idrok   vositasi   bilan   bilib   olishimiz   mumkin   bolmagan   narsa
yoki   hodisalarni,   narsa   yoki   hodisalarning   xususiyatlarini,   ularning   boglanish   va
munosabatlarini   tafakkur   vositasi   bilan   bilib   olamiz.   Tafakkur   —
inson   miyasining   alohida   funksiyasi.   Uning   nerv   fiziologik   asosi   birinchi   va
ikkinchi   signal   sistemalarining   o zaro   munosabatidan   iborat.   Tafakkur   jarayonida	
ʻ
insonda   fikr,   mulohaza,   g oya,   faraz   kabilar   vujudga   keladi   va   ular   shaxsning	
ʻ
ongida   tushunchalar ,   hukmlar ,   xulosalar   shaklida   ifodalanadi   (qarang   Ong ).
Tafakkur til va nutq bilan chambarchas bog liq ravishda namoyon bo ladi. Fikrlash	
ʻ ʻ
faoliyati nutq shaklida namoyon bo ladi. Nutq aloqasi jarayonida insonning hissiy	
ʻ
mushohada   doirasi   kengayib   qolmay,   orttirilgan   tajriba   boshqa   kishilarga   ham
beriladi.   Inson   o zining   tafakkuri,   nutqi   hamda   ongli   xatti-harakati   bilan   boshqa	
ʻ
mavjudotlardan ajralib turadi. U fikr yuritish faoliyatida o zida aks ettirgan, idrok	
ʻ
qilgan, tasavvur etgan narsa va hodisalarning haqiqiyligini aniqlaydi, hosil qilingan
hukmlar,   tushunchalar,   xulosalar   chin   yoki   chin   emasligini   belgilab   oladi.   Inson
tafakkuri orqali voqelikni umumlashtirib, bevosita (bilvosita) aks ettiradi, narsa va
hodisalar   o rtasidagi   eng   muhim   bog lanishlar,   munosabatlar,   xususiyatlarni	
ʻ ʻ
20 anglab   yetadi.   Binobarin,   inson   muayyan   qonun,   qonuniyat   va   qoidalarga
asoslangan   holda   ijtimoiy   voqea   va   hodisalarning   vujudga   kelishi,   rivojlanishi
hamda oqibatini oldindan ko rish imkoniyatiga ega. Tafakkur ko pgina fan sohalariʻ ʻ
( falsafa ,   mantiq ,   jamiyatshunoslik ,   ped.,   fiziologiya ,   kibernetika ,   biologiya .)ning
tadqiqot   ob yekti   hisoblanadi.   Psixologiyada   tafakkur   voqelikni   umumlashtirish	
ʼ
darajasiga,   muammoni   yechish   vositasi   xususiyatiga,   holatlarning   inson   uchun
yangiligi,   shaxsning   faollik   ko rsatish   darajasiga   ko ra   bir   necha   turlarga	
ʻ ʻ
(ko rgazmali   harakat,   ko rgazmaliobrazli,   amaliy,   nazariy,   ixtiyoriy,   ixtiyorsiz,	
ʻ ʻ
mavhum, ijodiy va h.k.) ajratib tadqiq qilinadi. Ijtimoiy hayotda, ta lim jarayoni va	
ʼ
ishlab   chiqarish.da   odamlar   o rtasidagi   aloqa   va   munosabatlar   ham   tafakkur	
ʻ
yordamida   namoyon   bo ladi.   Jamoada   tanqidiy   qarash,   o zini   o zi   tanqid,	
ʻ ʻ ʻ
baholash, tekshirish, o zini o zi tekshirish, nazorat qilish, o zini o zi nazorat qilish,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
guruhiy   mulohaza   yuritishdan   iborat   tafakkur   sifatlari   vujudga   keladi.   Insonning
inson tomonidan idrok kilinishi ham tafakkur bilan uzviy aloqadadir. Ijodiy ishlar,
kashfiyotlar,   ixtirolar,   takliflar   tafakkurning   mahsuli
hisoblanadi.   Psixologiya   tafakkurning filogenetik (insoniyat  paydo bo lishi  davri),	
ʻ
ontogenetik   (kishi   umri   davomida)   bilishga   oid   tarixiy   jihatlarini   ham   o rganadi.	
ʻ
Hozirgi   zamon   fanining   juda   ko p   murakkab   masalalari   tafakkurdagi   mantiqiy	
ʻ
jarayonlarni yanada chuqurroq o rganishni taqozo etmoqda.	
ʻ
2.2.   Tafakkurning rivojlanishi
Insonlar fikrlash faoliyatidagi individual tafovutlar tafakkurning sinchkovlik,
tafakkur   kengligi,   chuqurligi   va   mustaqilligi,   fikrning   eguluvchanligi,   aqlning
sertashabbusligi   va   tanqidiyligi,   mantiqiylik,   isbotlanganlik   va   ijodkorlik   kabi
sifatlarida ifodalanishi mumkin.
Aqlning   pishiqligi   –   u   yoki   bu   hodisani   ahamiyatga   molik   munosabatlarda
har   tomonlama   bilishga   intilish;   tafakkur   kengligi   –   bu   savolni   yaxlitligicha,   shu
bilan birga zarur bo‘lgan xususiyatlarni chetda qoldirmay qamrab olish qobiliyati.
tafakkur   kengligi   inson   dunyoqarashi   va   har   bir   hodisani   boshqa   hodisalar   bilan
turli   aloqalarda   ko‘rib   chiqish   qobiliyatida   ifodalanadi.
tafakkurning   chuqurligi   murakkab savollar mohiyatiga kirib borish, asosiy holatni
21 ikkinchi   darajalilardan,   zaruriyatni   tasodifiydan   ajratish   malakasida   ifodalanadi.
tafakkur   chuqurligigiga   qarama-qarshi   sifat   bo‘lib   hukm   va   xulosalarning   yuzasi
hisoblanadi, bunda odam mayda-chuydalarga e’tibor qaratib, asosiysini ko‘rmaydi.
tafakkurning   mustaqilligi   insonning   yangi   vazifalarni   ilgari   surishi   va
boshqalarning   yordamidan   foydalanmasdan   ularning   echimini   topish   malakasi
bilan   xarakterlanadi.   Fikrning   egiluvchanligi   masalalarni   echishda   avvaldan
qo‘llanilib   kelayotgan   usullarning   ta’siridan   holi   bo‘lishda,   sharoit   o‘zgarganda
harakatlarni   tezda   o‘zgartirish   malakasida   ifodalanadi.   tafakkurning   tezligi   –
insonning   yangi   vaziyatda   o‘zini   yo‘qotib   qo‘ymaslik,   o‘ylab   olgan   holda   to‘g‘ri
qaror   qabul   qilish   qobiliyati.   aqlning   sertashabbusligini   insonning   o‘ylamasdan
masalaning   bir   tomonini   ushlab   olib,   qaror   qilishga   shoshishi,   etarlicha
o‘ylanmagan javoblar bildirishida ifodalanadigan shoshqaloqlikdan farqlash lozim.
Aqlning   tanqidiyligi   –   bu   inson   o‘zining   va   boshqalarning   fikrlarini   ob’ektiv
baholashi,ilgari surilayotgan nizomlar va xulosalarni izchillik bilan har tomonlama
tekshirib   chiqish   malakasi.   tafakkurning   mantiqiyligi   –   tadqiq   etilayotgan
ob’ektning   barcha   ahamiyatli   tomonlarini   hisobga   olgan   holda   mulohazalarning
qat’iy   izchilligiga   rioya   qilish   qobiliyati.   tafakkurning   isbotlanganligi   –   zarur
vaqtda   hukm   va   xulosalarning   to‘g‘riligini   tasdiqlovchi   dalillar,   qonuniyatlardan
foydalanish   qobiliyati.     aql   ijodkorligi   –   ijodkorlik   tafakkuriga   bo‘lgan   qobiliyat.
tafakkurning   salbiy   sifati   uning   rigidligi   –   hodisa   mohiyatiga   nisbatan   xolis
bo‘lmagan   munosabat,   hissiy   taassurotning   oshirib   yuborilishi,   bir   xil   qolipdagi
baholarga berilganlik hisoblanadi.
Inson   aqliy   rivojlanganligining   ko‘rsatkichi   sub’ektning   tashqi   cheklovlar
bilan   bog‘lanmaganligi dir.
Shunday   qilib,   odamlardagi   tafakkurning   individual   xususiyatlari   eqorida
ko‘rib chiqilgan aqliy sifatlarda turli uyg‘unlikda ifodalanadi.
Tafakkur   shakllanishi   va   rivojlanishida   bir   nechta   bosqichlarni   ajratib
ko‘rsatish mumkin. Hozirda mavjud bo‘lgan tafakkur taraqqiyotining bosqichlarga
bo‘linishiga   nisbatan   yondoshuvlarning   ko‘pchiligida   inson   tafakkuri
rivojlanishining   dastlabki   bosqichi   umumlashtirish   bilan     bog‘liqligi   ko‘rsatib
22 o‘tiladi.   Bunda   bolaning   birinchi   umumlashtirishlari   amaliy   faoliyatdan
ajralmasdir,   bu   bolaning   o‘zaro   o‘xshash   jismlar   bilan   bajaradigan   bir   xildagi
harakatlarida   o‘z   ifodasini   topadi.   Bu   intilish   bola   hayotining   dastlabki   yilining
oxiriga   kelib   namoyon   bo‘la   boshlaydi.   jismlarning   alohida   xossalarini   bilgan
holda  ikki   yoshli   bola   ma’lum   amaliy   masalalarni   echa   oladi.  xuddi   shunday,   bir
yoshu   uch   oylik   bola   narsalar   solingan   og‘ir   qutini   joyidan   surish   uchun
narsalarning yarmini olib tashlaydi, so‘ngra zarur harakatni amalga oshiradi.
Bola tafakkuri rivojlanishining   keyingi   bosqichi nutqni egallab borishi bilan
bog‘liq. bola bilib olgan so‘zlar unga umumlashtirishni amalga oshirishda tayanch
bo‘ladi.   ular   tez   orada   bola   uchun   umumiy   ma’noga   ega   bo‘lib,   bir   jismdan
ikkinchisiga oson ko‘chiriladi. lekin ko‘p hollarda jism va hodisalarning qandaydir
alohida   belgilari   bola   o‘sha   jismlarga   nisbatan   qo‘laydigan   birinchi   so‘zlar
ma’nosini   bildiradi.   xuddi   shunday,   ko‘pincha   «olma»     so‘zi     bolalar   tomonidan
barcha dumaloq shakldagi yoki qizil rangdagi jismlar bilan solishtiriladi.
Bola   tafakkurining   navbatdagi   bosqichida   bola   bir   xildagi   jismni   bir   necha
so‘zlar   bilan   atashi   mumkin.   bu   hodisa   bolada   ikki   yosh   atrofida   kuzatiladi   va
solishtirish tafakkur operatsiyasining shakllanishidan dalolat beradi.
Bayon   etilgan   ma’lumotlar   asosida   maktabgacha   yoshdagi   bola
tafakkurining bir  nechta ahamiyatli  bo‘lgan xususiyatlarini  aniqlashimiz mumkin.
Xuddi   shunday,   bola   tafakkurining   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   xususiyati   bolaning
birinchi umumlashtirishi harakat bilan bog‘liqligidan iborat. bola harakatlanib, fikr
yuritadi.   Bola   tafakkuriga   xos   bo‘lgan   xususiyat     –   tafakkur   aniqligida   namoyon
bo‘ladigan ko‘rgazmaliligidir.
Bola   maktab   yoshiga   etganida   unda   fikrlash   imkoniyatlarining   taraqqiyoti
kuzatiladi.   bu   hodisa   yosh   o‘zgarishlari   bilan   birga,   birinchi   navbatda,   maktabda
ta’lim   olishda   bola   echishi   zarur   bo‘lgan   intellektual   masalalar   bilan   ham
bog‘liqdir.   tushunchalar   hosil   bo‘lish   jarayonida   fikrlash   operatsiyalarining
taraqqiyoti   sodir   bo‘ladi.   maktab   bolani   tahlil   qilishga,   sintezlashga,
umumlashtirishga   o‘rgatadi,   induksiya   va   deduksiyani   rivojlantiradi.   maktabni
tugatganida   odamda   tafakkurni   rivojlantirish   imkoniyati   saqlanib   qoladi.   lekin
23 bunday   rivojlanish   dinamikasi,   yo‘nalganligi   uning   faqat   o‘zigagina   bog‘liq
bo‘ladi.
Hozirgi   kunda   fan   tafakkurni   rivojlantirish   masalasiga   alohida   e’tibor   qaratgan.
amaliyotda   tafakkurni   rivojlantirishning   filogenetik,   ontogenetik   va   tajribaviy
yo‘nalishlari mavjud.   Filogenetik yo‘nalish   insoniyat tarixiy rivojlanish jarayonida
inson   tafakkuri   rivojlanishi   va   takomillashishini   o‘rganishni   taqazo
etadi.   ontogenetik yo‘nalish     bir odamning hayotiy jarayoni asosiy bosqichlarining
rivojlanishi   bilan   bog‘liq.   O‘z   navbatida,   tajriba   yo‘nalishi     tafakkurni   tajribada
tadqiq   etish   muammolari     va   aqlning   alohida,   sun’iy   tashkil   etilgan   sharoitlarda
rivojlanish imkoniyati bilan bog‘liq.
Tafakkur   boshqa   bilish   jarayonlari   kabi   o’zining   individual   xususiyatlariga
ega   bo’lib,   fikr   yuritish   faoliyatining   shakllari,   vositalari   va   operatsiyalarining
munosabatlari kishilarda turlicha namoyon bo’lishida o’z ifodasini topadi. Odatda
tafakkurning   individual   xususiyat-lari,   sifatlariga   bilish   faoliyatining
mazmundorligi,   mustaqillik,   epchillik,   samaradorlik,   fikrning   kengligi,   tezligi,
chuqurligi va boshqa sifatlar kiritiladi. 
                      Tafakkur   mazmundorligi   deganda   insoning   tevarak-atrofdagi   moddiy
voqelik   to’g’risida   ongda   qay   miqdorda,   ko’lamda   mulohazalar,   muhokamalar,
fikrlar,   muammolar,   tushunchalar   joy   olganligi   nazarda   tutiladi.   Insonda   sanab
o’tilgan   xarakterdagi   g’oyalar   to’lib   toshsa,   shunchalik   tafakkur   mazmundor
bo’ladi. Kishilar bir-birlaridan birinchi navbatda tafakkurning mazmundorligi bilan
tafovutlanadi.
                      Tafakkurning   chuqurligi   deganimizda   moddiy   dunyodagi   narsa-
hodisalarning   asosiy   qonunlari,   qonuniyatlari,   xossalari,   sifatlari   ularning   o’zaro
bog’lanishlari,   munosabatlari,   tafakkurimizda   to’liq   aks   etganligini   tushunishimiz
kerak.   Tafakkur   arsenalida   joylashgan   narsalarning   qay   yo’sinda
sistemalashganligiga   qarab   to’g’ri   va   ratsional   yo’l   nazarda   tutiladi,   u   yoki   bu
shaxsning tafakkur chuqurligi to’g’risida qat’iy bir qarorga kelish mumkin.
                      Tafakkurning   kengligi   o’zining   mazmundorligi,   chuqurligi   kabi   sifatlari
bilan   muntazam   aloqada   bo’ladi.   Insonlardagi   narsa   va   hodisalarning   eng   muhim
24 belgi,   xususiyatlarini   o’zida   mujassamlashtirgan   o’tmish   yuzasidan,   hozirgi   davr
haqida,   shuningdek,   kelajak   to’g’risida   mulohazalar,   muammolar   va
tushunchalarni   qamrab   olgan   tafakkur   keng   tafakkur   deyiladi.   Fikr   doirasi   keng
bilim saviyasi yuqori serg’oya ijodiy izlanishdagi kishilarni aql zakovatli, bilimdon
yoki   tafakkuri   keng   kishilar   deb   atash   mumkin.   Demak,   insonning   aql-zakovati,
bilimdonligi mulohazadorligi uning tafakkurining kengligidan dalolat beradi.
                      Inson   tafakkuri   o’zining   mustaqilligi   jihatidan   mustaqil   va   nomustaqil
tafakkurga ajratiladi.   Tafakkurni mustaqilligi   deganda kishining shaxsiy tashabbusi
bilan o’z oldiga aniq maqsad, yangi vazifalar qo’ya bilishi, ular yuzasidan amaliy
va   ilmiy   xarakterdagi   faraz,   gipoteza   qilish,   natijani   ko’z   oldiga   keltira   olishi,
qo’yilgan   vazifani   hech   kimning   ko’magisiz,   ko’rsatmasisiz   o’zining   aqliy
izlanishi  tufayli turli  yo’l, usul  va vositalar  topib, mustaqil  ravishda hal qilishdan
iborat aqliy qobiliyatni tushunish kerak.
                      Tafakkurning   mustaqilligi   aqlning   sertashabbusligi,   pishiqligi   va
tanqidiyligida   namoyon   bo’ladi.   Aqlning   sertashabbusligi   deganda   insonning   o’z
oldiga yangi muammo, aniq maqsad va konkret vazifalar qo’yishni, ana shularning
barchasini   amalga   oshirishda,   nihoyasiga   etkazishda   echimni   qidirishda   usul   va
vositalarni   shaxsan   o’zi   izlashi,   aqliy   zo’r   berib   intilishi,   ularga   taaalluqli
qo’shimcha   belgi   va   alomatlarni   kiritishdan   iborat   bosqichlarning   namoyon
bo’lishini   nazarda   tutamiz.   Aqlning   pishiqligi   vazifalarni   tez   echishda,   echish
paytida   yangi   usul   va   vositalarni   o’z   o’rnida   aniq   qo’llashda,   trafaretga   aylangan
eski yo’l hamda usullardan forig’ bo’lishda va boshqa jarayonlarda ifodalanadi.
                      O’zining   o’zgalarning   mulohazalarini,   bu   mulohazalarning   chin   yoki   chin
emasligini tekshira bilishda va namoyon bo’lgan mulohazalarga, muhokamalarga,
muammoli vaziyatga baho bera bilishda aqlning tanqidiyligi muhim rol     o’ynaydi.
Tafakkurning   tanqidiyligi   ob’ektiv   va   sub’ektiv   ravishda   ifodalanishi   mumkin.
Mazkur   sifat   insonni   baholash,   o’z-o’zini   baholash   kabi   tafakkurning   individual
xususiyatlari   bilan   bog’liq   ravishda   namoyon   bo’ladi.   Agar   tanqidiylik   oqilona,
muhim   belgilarga,   muammo   mohiyatining   to’g’ri   ochilishiga,   ba’zan   etalonga
asoslanib   amalga   oshsa,   unday   tanqidiylik   ob’ektiv   tanqidiylik   deb   ataladi.
25 Mabodo   tafakkurning   tanqidiyligi   sub’ektiv   xatolarga,   umuman   sub’ektivizmga
og’ib   ketsa,   bunday   holda   sub’ektiv   tanqidiylik   deyiladi.   Sub’ektiv   tanqidiylik
salbiy   oqibatlarga   olib   keladi,   shuningdek   insonlar   o’rtasida   anglashilmovchilik
g’ovini   vujudga   keltiradi,   ikki   shaxs   o’rtasida   kutilmaganda   ziddiyat   paydo
bo’ladi.   Insonda   tafakkurning   tanqidiyligi   oqilona   ratsional   tarzda   vujudga   kelsa,
unda shaxs muhim sifat bilan boyiydi deb atash mumkin. [2]
                      Maqsad,   muammo   va   vazifalar   o’zga   shaxslar   tomonidan   qo’yilib,   tayyor
usul   va   vositalarga   tayangan   holda   o’zga   kishilarning   bevosita   yordami   bilan
amalga oshirilishi jarayonida bir oz ishtirok etgan tafakkur nomustaqil deb ataladi.
Nomustaqil   tafakkurli   kishilar   tayyor   mahsulotlar   quliga   aylanadilar,   o’sishdan
orqada qolish xavfi tug’iladi. Natijada aql-zakovatli inson bo’lish o’rniga, kaltabin,
aqldan   erinchoq,   behafsala   odam   bo’lib   voyaga   etadi.   Demak,   tafakkurning
nomustaqillik   illati   rivojlanishiga   to’siq   bo’lib,   yakka   shaxs   uchun   esa   tragediya
rolini   bajarishi   ehtimoldan   xoli   emas.   Fikrning   mustaqilligi   uning   mahsuldorligi
bilan uzviy bog’langan. Agar inson tomonidan muayyan vaqt ichida ma’lum soha
uchun qimmatli va yangi fikrlar, g’oyalar, tavsifnomalar yaratilgan hamda nazariy
va   amaliy   vazifalar   hal   qilingan   bo’lsa,   bunday   kishining   tafakkuri   sermahsul
tafakkur   deb   ataladi.   Demak,   vaqt   oralig’ida   bajarilgan   ish   ko’lami   va   sifatiga
oqilona   baho   berish   tafakkur   mahsuldorligini   o’lchash   mezoni   sifatida   xizmat
qiladi.   Tafakkur   ixchamligi   deganda   muammoni   hal   qilishning   dastlab   tuzilgan
rejasi   mazkur   jarayonda   masala   echish   shartini   qanoatlantirmay   qolsa,
nomutanosiblik   hosil   bo’lsa   hech   ikkilanmay   elastik   ravishda   o’zgartirishlar
kiritishdan   iborat   fikr   yuritish   faoliyatini   tasavvur   qilmog’imiz   shart.   Fikrning
operativ   jihatdan   tezkorlik   bilan   o’zgartirishdan   va   to’g’ri   yo’nalishga     yo’llab
yuborishdan   iborat   tafakkur   sifati   uning   ixchamligi   deyiladi.   Masalan,   talaba
imtihonda   avval   g’oyani   noto’g’ri   yoritayotib,   o’z-o’zicha   birdaniga   xatosini
anglab   to’g’ri   javob   bera   boshlashi   kabilar.   Demak,   tafakkurning   mazkur   sifati
fikrlarni,   axborotlarni   tinglovchilarga   xato   va   kamchiliklarsiz   etkazib   berish
garovidir.   Tafakkurning   tezligi   qo’yilgan   savolga   va   muammoga   to’liq   javob
olingan   vaqt   bilan   belgilanadi.   Uning   tezligi   qator   omillarga,   jumladan   fikrlar
26 uchun   zarur   materialni   tez   yodga   tushira   olishga,   muvaqqat   bog’lanishlarning
tezligi,   turli   hislarning   mavjudligiga,   insonning   diqqatiga,   qiziqishiga   bog’liq
bo’ladi. Bundan tashqari  tafakkurning tezligi boshqa shartlarga – insonning bilim
saviyasiga,   fikrlash   qobiliyatiga,   mavjud   ko’nikma   va   malakalariga   ham   bog’liq
ekanligi   isbotlangan.   Xulosa   qilib   aytganda,   tafakkur   jarayonlarining   tezligi   va
jarayonlarning ma’lum fursat ichida qanchalik samara berganligi bilan baholanadi.
                      Fikrlarning  tezligi  talabalar   va o’quvchilarga zarur  psixologik  qurol  bo’lib
xizmat qiladi. Imtihon paytida, seminar mashg’ulotlarida faol ishtirok qilgan talaba
hayajonlanib,   egallagan   bilimlarini   vaqtincha   unutib   o’zini   yo’qotib   qo’yadi.
O’rinsiz   salbiy   emotsiyalar   uning   tafakkurini   tormozlab,   muvaffaqqiyatsizlikka
olib keladi, ya’ni fikrni bayon qilishda inertlik paydo bo’lib, keyinchalik butunlay
tormozlanishga aylanadi. Ba’zi talabalar aksincha, imtihonda hayajonlanib fikrlari
ravshanlashadi. Qattiq hayajonlanish, qattiq tashqi ta’sir natijasida uyqudagi ayrim
neyronlar uyg’onib, funktsiyasi jadallashib ketadi va fikr birdaniga ravshanlashishi
mumkin.   SHuning   uchun   o’qitish   jarayonida   talaba   va   o’quvchilarning   aqliy
faoliyatini to’g’ri baholashda ularning individual tipologik xususiyatlarini hisobga
olish   maqsadga   muvofiqdir.   Jahon   psixologlarining   ko’rsatishiga   qaraganda,
yuqorida   tahlil   qilib   chiqilgan   tafakkur   sifatlari   ularning   asosiy   xususiyati   bilan
uzviy bog’liqdir. Tafakkurning asosiy va eng muhim belgisi, xususiyati bu moddiy
voqelikdagi   muhim   jihatlarni   ajratib   mustaqil   ravishda   yangi   mazmundagi
umumlashmalarni   keltirib   chiqarishdir.   Inson   oddiy   narsalar   to’g’risida   fikr
yuritganda ham ularning tashqi belgilari bilan chegaralanib qolmaydi, balki hodisa
mohiyatini   ochishga   intiladi,   oddiy   turmush   haqidagi   umumiy   qonuniyatni
yaratishga   harakat   qiladi.   SHubhasiz,   inson   tafakkuri   hali   izlanmagan,   to’la
foydalanilmagan zahira va imkoniyatlarga ega. Tafakkur psixologiyasining asosiy
vazifasi   ana   shu   zahirani   to’la   ochish   fan-texnika   rivojini   intensivlashdan   iborat.
CHunki   har   qanday   kashfiyot,   yangilik,   rivojlanish   inson   aql-zakovatining
mahsulidir.   SHu   boisdan   ham   fan   va   texnikaning   rivojlanishi     insonshunoslik
fanining rivojiga ko’p jihatdan bog’liqdir.
27 XULOSA
Odam yangi vazifalarni qo’yishda o’zi tashabbus ko’rsatib,  shu vazifalarni boshqa
odamlarning   yordamisiz,     o’zining     alohida     yo’llari     bilan     hal     qilaversa,     shu
odamning,     tafakkuri     mustaqil     tafakkur   bo’ladi.     Jumladan,     tafakkurdagi
mustaqil lik  aqlning  sertashabbus  bo’lishida,  pishiq  bo’lishida  va tanqidiy fikr
yuritishida   ifodalanadi.       Aqlning     sertashabbusligi     yangi,     o’zining     masala     va
vazifalarini    o’zi   qo’yishda    hamda   shu vazifalarni   hal    qilish   uchun   o’zining
yo’llari  va  vositalarini  o’zi  qidirishga  va  topi shga  intilishda ifodalanadi,Biror
ijtimoiy  foydali  nazariy  va  amaliy  vazifalarni  jamoa  bo’lib  hal  etishda  aktiv
ishtirok 
etgan   odamning   ham   tafakkur   qilishida   mustaqillik   namoyon   bo’ladi.Aqlning
pishiqligi     vazifalarni     hal     qilishdagi     odat     qatoriga     kirgan,     shablon     bo’lib
qolgan   (ko’pincha, eskirib   qolgan)   usullardan   holi   bo’la   bilishda,   vazifalarni
hal     qilish   ning     yangi     usullarini     tez     topa   olishda   yoki   tanlay   olishda   va   shu
usullarni   joy-joyiga   qarab   ishlata   bilishda   ifodala   nadi.Aqlning     tanqidiyligi
o’zining   yoki   o’zgalarni   fikrlarini,   haqiqatga   mos   bo’lish-bo’lmaslik jihatidan
tekshira     bilishda   va   shu   fikrlarga   baho   bera   bilishda   ifodalanadi.   Aqlning
tanqidiyligi   aytilgan   fikrlarning     turmush     uchun     amaliy     qiymatini     aniqlay
bilishda     ham     ifodalanadi.     Aqlning   «tanqidiyligi»   odamning   o’z   fikrlariga   va
o’zgan   ing   fikrlariga   tanqidiy   nazar   bilan   qarashi   demak   dir.Fikrlash     vazifalari
boshqa     kishilar     tomonidan     qo’yilganidagina     va     qo’yilgan     vazifalar     faqat
tayyor formalarga  asoslanib  va  boshqa  kishilarning  bevosita  yordami  bilan  hal
qilinayotganidagina     ozmiko’pmi   aktiv   ravishda   ishga   solin   gan   tafakkur
nomustaqil   tafakkurdir.Tafakkurning   mustaqilligini,   uning   boshqa   kishilarning
tafakkuridan to’la ravishda mustaqil va 
ajralgan     tafakkur     tariqasida     tushunish     yaramaydi,     albatta.     Tafakkurning
mustaqilligi   haqiqatga   olib kelganidagina,   odam    o’zining   fikrlash   faoliyatida
ilmiy     asoslarga,     progressiv     tashabbuslarning   hammasiga     tayangandagina
bunday     mustaqillik     qimmatga     ega     bo’ladi.     SHu     sababli     tafakkurning
mustaqilligi     avtoritetni,     obro’ni,     nufuzni     e’tirof     etishni     istisno     qilmaydi.
28 Tafakkurning     mustaqilligi   odamning     o’z     faoliyatida     ilg’or     fikrlarni,     ulug’
kishilar     tafakkurining     mahsullarini     o’z   lashtira     va   foydalana   bilishda   ham
ifodalanadi. Mustaqil  fikrlash ilg’or kishi uchun m o’’tabar qo’llanmadir.Fikrning
mustaqilligi   uning   mahsuldorligi   bilan   chambarchas   bog’langan.Fikrning
mahsuldorligi     biron     vaqt     davomida     biror     jihatdan     qimmatli     bo’lgan     va
mustaqil  ravishda vujudga keltirilayotgan fikrlarning miqdorida ifodalanadi. Tafak
kurni   biz   sermahsul   va   kam   mahsul   yoki   mahsulsiz   tafakkur   deb   aytishimiz
mumkin.Agar   odam   muayyan   bir   vaqt   ichida   biror   jihatdan   qimmatli   va   yangi
fikrlarni   (masalan,   ilmiy   sohada)   ko’p   yaratayotgan   bo’lsa,   agar   u   ijtimoiy
ahamiyatga ega bo’lgan yangi  nazariy va amaliy 
vazifalarni  hal  qilayotgan  bo’lsa,  bunday  kishining  tafakkurini  biz  sermahsul,
original     tafakkur   deb   ataymiz.Tafakkurning   tezligi   qo’yilgan   savolga   uzil   kesil
javob  olingan vaqt bilan belgilanadi. Albatta, bu vaqt oddiy tafakkur jarayonlarida
ancha qisqa bo’ladi  va murakkab tafak kur jarayonlarida uzunroq bo’ladi.   Oddiy
tafakkur   jarayonlari   shu   bilan   farq   qiladiki,   bunday   tafakkur   protsessla rida
savollar   qo’yilishi     bilanoq     darhol     shu     savollarning     javobi     kelib     chiqadi.
SHunday  kishilar  borki,  ularda, murakkab  fikrlash  operatsiyalari  ham  juda  tez
o’tadi.     Bunday     kish   ilarni     hozirjavob,     ze   hni     o’tkir   kishilar     deb     ataymiz.
Ayrim     kishilarda     tafakkur     jarayoni     sekinroq,     o’tadi     hatto     oddiy     tafakkur
jarayonlarida     ham     bunday     odamlar     qo’yilgan     savolga     tayyor     javobni
birmuncha     vaqt     o’ylab     turib   javob     beradilar,     ba’zan     savolni     qaytarib
so’raydilar.  
29 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. O`zbekiston   Respublikasining   «Kadrlar   tayyorlash   bo`yicha   milliy   dastur»   va
«Ta`lim   to`g`risidagi»   qonuni.-   T.,1997.
2. Karimov   I.A.   O`zbekiston:   Milliy   mustaqillik, iqtisod,   siyosat, mafkura.   T.1.
-   T.,1996.
3. Karimov I.A.Barkamol avlod -O`zbekiston taraqqiyotining
poydevori.-   Toshkent.:O`zbekiston.,1997
4. Karimov I.A. Bizdan ozod va obod Vatan qolsin.-
Toshkent.:   O`zbekiston.,1994. -301   b.
5. Karimov   I.   A.   Yuksak   ma`naviyat –   yengilmas   kuch.   Toshkent   2008.
6. Karimov I.A. “Mamlakatni modernizatsiya qilish va
iqtisodiyotimizni   barqaror   rivojlantirish   yo`lida”.   T.,   16,   2008   yil.
7. Andreeva G.M. Sotsial`naya   psixologiya:-Uchebnik.-2-e   izd.   -
M.:Izd-vo   MGU,1988.-   432   b.
8. Asmolov   A.G.   Lichnost`   kak   predmet   psixologicheskogo   issledovaniya.-  
M.:MGU,   1984. -   104   b.
9. Abul`xanova-Slavskaya   K.A.   Razvitie   lichnosti   v   protsesse
jiznedeyatelnosti.-   V   kn.:   Psixologiya   formirovaniya   i   razvitiya   lichnosti-
M.:Nauka, 1981   -B.   97-115
10. A.V.Petrovskiy.   "Yosh   psixologiya   va   pedagogik   psixologiya".   M.1979   yil.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
30

Kurs ish talabalar uchun

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ish vaqti saqlanmagan holda beriladigan taʼtillar Ijtimoiy taʼtillar
  • Psixofiziologiyaning boshqa fanlar bilan bog‘liqligi (psixologiya, nevrologiya, biologiya)
  • Kasbiy stress va burnout sindromi
  • Psixologik treninglar vositasida bolalar idrokini shakllantirish
  • Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский