Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 142.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

2 Sotish

Taminot zarjirini boshqarish kontseptsiyasi va taminot zanjiri tushunchasi tashkil etish usullari

Sotib olish
Taminot zarjirini boshqarish kontseptsiyasi va taminot zanjiri tushunchasi
tashkil etish usullari
Mundarija
KIRISH…………………………………………………………………………….2
I   BOB.   Taminot   zarjirini   boshqarish   kontseptsiyasi   va   taminot   zanjiri
tushunchasi tashkil etish usullari………………………………………………...5
1.1   Ta ' minot   zanjirini   boshqarish   kontseptsiyasi   qoidalari   va   ta ' minot   zanjirini
boshqarish   kontseptsiyasi   …………………………………………………………. 5
1.2 Ta'minot zanjiri tushunchasi va uni tashkil etish usullari ……………….……...8
II BOB. Taminot tashkil etishga tasir qiluvchi omillar va zanjir murakkablik
bosqichlari………………………………………………………………………..11
2.1 Ta'minot zanjirini tashkil etishga ta'sir qiluvchi omillar :……………………..11
2.2 Ta'minot zanjiri murakkabligini boshqarish ………………………………….14
III   BOB.   Taminot   zanjiri   boshqaruv   evalyutsiyasi   va   taminot   zanjiri
boshqaruvi……………………………………………..…………………………17
3.1Ta'minot zanjir iboshqaruv ikontseptsiyasining evolyutsiyasi ………………..17
3.2 Ta'minot zanjiri boshqaruvi va ta'minot zanjiri ……………………………..31
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………....33
Ilovalar………………………………………………………………………….34
Xulosa va takliflar……………………………………………………………..35
~  1  ~ KIRISH
          Jarayonlarni   tashkil   etishning   logistik   konsepsiyasini   faqatgina   logistika
sohasida   mutaxassislar   tomonidangina   amalga   oshirib   ho'lmaydi,   Jarayonlarni
tizimli   tashkil   etish   falsafasi   biznesning   tayanch   falsafasi   boiishi   lozim.
Tijoratchilar,   iqtisodchilar,   turli   larmoq   menejerlari   logistika   konsepsiyasini
tushunishlari   va   qabul   qilishlari,   jarayonlarni   logistik   tashkil   etishning   asosiy
usullarini   bilishlari   hamda   erishiladigan   samarani   ko‘zda   tutadigan   bo‘lishlari
kerak.   Shuning   uchun   ham   bugungi   kunda   logistika   sohasidagi   keng   qamrovdagi
oliy   ta’lim   vazifasi   nihoyatda   muhim   hisoblanadi.   0‘zbekiston   Respublikasi
Birinchi   Prezidenti   I.A.   Karimov   0‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi
Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   qo‘shma   majlisidagi   ma’ruzasida   0‘zbekiston
Respublikasi   iqtisodiyotini   yanada   rivojlantirish   borasida   to'xtalib:   «...   bizning
yaqin   istiqboldagi   eng   muhim   vazifamiz   boshlagan   ishlarimizni   izchil   davom
ettirish   —   iste’mol   talabini   kengaytirish   maqsadida   sotsial   sohani   rivojlantirish,
mehnatga   haq   to‘lashni   yanada   oshirish,   xizmat   ko'rsatish   sektorini,   infratuzilma
obyektlarini   rivojlantrishga,   transport   va   kommunikatsiya   loyihalarining   amalga
oshirilishiga   alohida   e’tibor   bcrishdir»1   deb   ta’kidlab   o‘tdilar.   Shuningdek,   I.A.
Karimov   0‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2011-yilning   asosiy
yakunlari   va   2012-yilda   0‘zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng
muhim ustuvor yo'nalishlariga bag‘islilangan ma’ruzasida 0‘zbekiston iqtisodiyoti
oldida   turgan   asosiy   vazifalar   to'g'risida   to'xtalib,   «...   bugungi.   keskin   raqobat
sharoitida  mahsulotlarimizning   jahon  va   mintaqaviy   bozorlarda   xaridorgir   boiishi
va   mustahkam   o‘rin   egaliashi   uchun   bu   boradagi   ishlarni   yana   bir   bor   tanqidiy
ko'rib chiqish lozim. Hunda tasliki bo/orda xaridorbop, yuqori likvidli mahsulotlar
ishlab   chiqarishni   kengaytirish   uchun   eksportga   mahsulot   chiqaradigan
korxonalarni   rag'batlantirishni   yanada   kuchaytirish,   ularga   yangi   imiiyoz   va
pieferensiyalar   berish   bo‘yicha   qo'shimcha   choraladbirlar   tayyorlash   zarur»'   deb
ta'kidladilar.   Ma'lumki,   g'arb   logistikasi   modellari   mamlakatimiz   xo'jalik
amaliyotiga har doim mos kelavermaydi. Logistik tizimlar — bu atrof-m uhit bilan
~  2  ~ uzviy aloqasiz qarab bo‘lmaydigan jonli tizimlardir. (i'arb tizimlaridan nusxa olish
strategiyasi   —   bu   egalik   strategiyasi   bo'lib,   biroq   yetakchilik   strategiyasi   emas.
Mamlakatimiz   iqtisodiyotiga,   birinchi   navbatda,   bizning   sharoitimizga   to‘g‘ri
keladigan,   jarayonlar   samaradorligining   keskin   о ‘sis   hi   ga   imkon   beruvchi
logistika   falsafasini   tadbiq   etish   lozim.   Yangi   ilmiy   va   o'quv   «logistika»   fanini
o‘rganish   obyekti   moddiy   va   ular   bilan   bog'liq   bo'lgan   axborot   oqimlari
hisoblanadi.   Fanning   dolzarbligi   va   uni   o'rganishga   bo'lgan   qiziqishning   keskin
ortishi   logistik   yondoshuvdan   foydalanish   orqali   moddiy   tizimlar   faoliyati
samaradorligini   oshirishning   potensial   imkoniyatlari   bilan   bogiiqdir.   Logistika
xomashyo   va   yarimtayyor   mahsulotlar   olib   kelish   bilan   iste’molchiga   tayyor
mahsulot   yetkazib   berish   o'rtasidagi   vaqt   oralig‘ini   keskin   qisqartirish   imkonini
beradi.   Yuklarni   saqlash   va   tashish   xarajatlarini   keskin   qisqartirishga   imkoniyat
yaratadi. Logistikaning  qo'llanishi   m  a’lumot  olish  jarayonini  tezlashtiradi,  serviz
xizmati   darajasini   oshiradi.   Logistika   sohasidagi   faoliyat   ko'pqirralidir.   U
transport, ombor xo‘jaligi, zaxiralar, xodimlar boshqaruvi, axborot tizimlari, tijorat
faoliyati   va   boshqalarni   tashkil   etishni   qamrab   oladi.   Sanalgan   vazifalarning   har
biri   tegislili   soha   fanida   chuqur   o‘rganilgan   va   bayon   etilgan.   Logistik
yondashuvning   vangiligi   yuqorida   sanalgan   faoliyat   sohalarining   maromli   tashkil
etilgan   yengil   boshqaruvini   va   yuqori   samarali   material   o'tkazuvchi   tizimlarini
yaratish   maqsadidagi   uzviy   bog'liqligini   ta’minlash   hisoblanadi.   Logistik   tarzda
tashkil   etilgan   tizimlar   an’anaviy   material   o'tkazuvchi   tizimlardan   xuddi
zamonaviy   avtomobil   XX   asr   boshlaridagi   avtomobildan   farq   qilgani   kabi   farq
qiladi.   Logistikaning   nazariy   fan   sifatidagi   maqsadi   xuddi   shunday   tizimlarning
paydo   ho'iishi   va   amal   qilish   qonuniyatlarini   o‘rganishdir.   Logistikaning   amaliy
faoliyat   taridagi   maqsadi   esa   ushbu   tizimlarni   yaratish   va   ularning   amal   qilishini
ta’minlash   hisoblanadi.   Moddiy   oqimlarni   boshqarish   har   doim   xoialik
faoliyatining muhim tomoni hisoblanib kelingan, biroq nisbatan yaqin vaqtlarda u
iqtisodiy   faoiiyatning   eng   muhim   vazifalaridan   biri   tarzidagi   mavqega   ega   boldi.
Asosiy   sabab   -iste’molchining   tez   o‘zgaruvchi   hoxish-istaklariga   tez
moslashuvchan  bo‘lgan ishlab chiqarish va savdo tizimlari zamriyatini  tug‘dirgan
~  3  ~ sotuvchi bozoridan iste’mol bozoriga o'tishidir. lqtisodiyotda tarkibiy islohotlar va
iqtisodiyotni   modernizatsiyalashni   yanada   chuqurlashtirish,   uning   ko‘lamini
kengaytirish bilan bogliq masalalarning nazariy va amaliy tomonlarini o‘rganishda
«Logistika»   fani   alohida   o‘rin   tutadi.   Jahon   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,   bugungi
kunda   raqobat   bozorida   kimki   logistika   sohasida   layoqatli   (kompetentli)   bo‘Isa,
yetakchilik   mavqeyiga   ega   bo'ladi.   Q‘quv   qoVllanmani   tayyorlashda   mualliflar
ko‘p yil davomida olib borishgan izlanishlar natijasi, osqigan ma’ruzalari va o‘quv
adabivotlardan keng foydalangallar
~  4  ~ I BOB Taminot zarjirini boshqarish kontseptsiyasi va taminot zanjiri
tushunchasi tashkil etish usullari.
1.1 Ta'minot zanjirini boshqarish kontseptsiyasi qoidalari va ta'minot
zanjirini boshqarish kontseptsiyasi.
Keling,   ro'yxat   qilaylik   ta'minot   zanjirini   boshqarish   kontseptsiyasining   asosiy
qoidalari: 
  Tovarlarning   tannarxi   butun   ta'minot   zanjiri   bo'ylab   shakllanadi   va   faqat
"ko'rinadi" oxirgi bosqich- yakuniy iste'molchiga sotishda; 
 Tovarlarning tannarxiga faqat ma'lum bir sotish emas, balki butun ta'minot zanjiri
operatsiyalari,   shu   jumladan   transport   va   marketingning   umumiy   samaradorligi
ta'sir   qiladi;     tannarx   bo'yicha   eng   boshqarilishi   mumkin   bo'lgan   ishlab   chiqarish
bosqichi, eng sezgir bosqichi esa oxirgi iste'molchiga sotish bosqichidir.
 Amalda va nazariy jihatdan ta'minot zanjiri boshqaruvi tushunchasi turli jihatlarda
tushuniladi - bir nechta kompaniyalar tomonidan sotish va ta'minot rejalarini oddiy
muvofiqlashtirishdan   tortib,   21-asrda   mahsulotlarni   etkazib   berishning   keng
qamrovli biznes boshqaruvi kontseptsiyasigacha.  yoki oxirgi iste'molchiga xizmat
ko'rsatish   uning   barcha   ishtirokchilarining   biznes   qiymatini   oshirish   uchun
korxonalar   o'rtasidagi   chegaralardan   qat'iy   nazar   boshqariladigan   jarayon   sifatida
qaraladi. Ta'minot zanjiri menejmenti kontseptsiyasi shuni ta'kidlaydiki, faqat tez-
tez   ajralib   turadigan   ichki   jarayonlar   va   funktsiyalarni   takomillashtirishga   e'tibor
qaratishning   o'zi   etarli   emas,   chunki   korxonaning   biznes-jarayonlari   kompaniya
devorlaridan   tashqarida   joylashgan   munosabatlar   tarmog'ini   o'z   ichiga   oladi.
Ushbu kontseptsiyani korxonada amalga oshirish quyidagilarni o'z ichiga oladi: 
  1)   kompaniyalararo   hamkorlik   munosabatlarini   tashkil   etish   asosida   umumiy
muammolarni   hal   qilish   uchun   qiymat   zanjirining   barcha   sheriklarini
~  5  ~ integratsiyalash   (axborot   texnologiyalari   asosida   o'zaro   nazoratga   asoslangan
o'zaro "ko'r bo'lmagan" ishonch tizimini yaratish); 
2) asosiy biznes jarayonlarini modellashtirish va reinjiniring qilish; 
3)   ta'minot   zanjirlarini   kompleks   boshqarish   (rejalashtirish,   tashkil   etish,
muvofiqlashtirish, rag'batlantirish va nazorat qilish) tizimini yaratish;
  4)   ta'minot   zanjirining   barcha   ishtirokchilari   uchun   xavfsizlik   va   "qabul
qilinadigan" xavf talablariga javob beradigan yagona axborot maydonini yaratish.
Ta'minot   zanjirini   boshqarish   kontseptsiyasining   ta'kidlangan   elementlari   shaklda
keltirilgan.33.   Tanlangan   elementlar   va   ta'minot   zanjirini   boshqarish
kontseptsiyasining   asosiy   qoidalariga   asoslanib,   biz   ta'minot   zanjirini   boshqarish
kontseptsiyasini   shakllantiramiz.   Da   ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   -   bu   ta'minot
zanjiri   bo'ylab   barcha   asosiy   biznes   jarayonlarini   integratsiyalash   orqali   eng   kam
xarajat   evaziga   yuqori   mijozlar   qiymatiga   erishishga   qaratilgan   yuqori   va   quyi
oqim   etkazib   beruvchilar   va   mijozlar   bilan   munosabatlarni   boshqarish.
    Boshqaruv   kontseptsiyasining   asosiy   elementlari   ta'minot   zanjirlari   Ta'minot
zanjirini   boshqarish   sakkizta   asosiy   biznes-jarayonlarni   birlashtirishni   o'z   ichiga
oladi: 
1) mijozlar bilan munosabatlarni boshqarish; 
2) mijozlarga xizmat ko'rsatish; 
3) talabni boshqarish;
4) buyurtmalarni bajarishni boshqarish;
5) qo'llab-quvvatlash ishlab chiqarish jarayonlari; 
6) ta'minotni boshqarish; 
7) mahsulotni ishlab chiqishni boshqarish va uni tijorat maqsadlarida ishlatish; 
8) qaytariladigan materiallar oqimlarini boshqarish. 
~  6  ~ Ushbu   harakatlarning   amalga   oshirilishi   korxonani   faoliyatning   asosiy
maqsadlariga   erishishga   olib   keladi,   shu   jumladan.mijozlarga   yo'naltirish
jarayonini   takomillashtirish;   ishlab   chiqarishni   sotish   va   yetkazib   berish   bilan
optimallashtirish   va   sinxronlashtirish;   buyurtmani   bajarish   jarayonining
moslashuvchanligi va ishonchliligini oshirish; butun zanjir bo'ylab inventarizatsiya
va etkazib berish vaqtlarini  qisqartirish; kiruvchi  sifat nazorati narxini  pasaytirish
va   nuqsonlarni   bartaraf   etish.
~  7  ~ 1.2 Ta'minot zanjiri tushunchasi va uni tashkil etish usullari.
Ta'minot  zanjiri boshqaruvi  kontseptsiyasining  tarkibiy elementi ta'minot  zanjiri /
ta'minot zanjiri hisoblanadi. Ushbu tushunchalar aniq chegaralanmagan va xorijiy
logistika amaliyotida sinonim sifatida qo'llaniladi. 
Ta'minot zanjiri - etkazib beruvchidan oxirgi iste'molchigacha bo'lgan buyurtmani
bajarish   jarayonini   birgalikda   boshqaradigan   o'zaro   bog'liq   va   o'zaro   bog'liq
tashkilotlarning   ketma-ketligi.     Ostida   bu   ta'rif   tarqatish   kanali/marketing   kanali
kabi atamalar kiritilishi mumkin. Keling, o'ziga xoslikni ta'kidlaylik savdo kanali /
marketing kanalidan ta'minot zanjiri belgilari :
1) uzunlik;
2) ta'minot zanjirini qayta loyihalash imkoniyati;
3) yaxshiroq boshqaruv zaxiralar; 
4) materiallar oqimini boshqarish tizimiga surishdan tortib olishga o'tish; 
5) eng yaxshi tashkilot axborot havolalari; 
6) uzoq muddatli shartnoma munosabatlari; 
7) ta'minot zanjiri aloqalarini muvofiqlashtirish.
Aniqlanishi mumkin  . Ta'minot zanjirlarida integratsiya shakllari: 
1.   hamkorlikta'minot   zanjiridagi   ikki   sub'ekt   o'rtasidagi   foydani   taqsimlashni   o'z
ichiga   olgan   va   uzoq   vaqt   davomida   davom   etadigan   munosabatlar.   Integratsiya
maqsadi   barcha   sheriklarning   maqsadiga   to'g'ri   kelishi   kerak,   munosabatlarni
kengaytirish   imkoniyati   mavjud.
2 .   strategik   ittifoq   -   bu   ta'minot   zanjirining   ikkita   mustaqil   sub'ekti   o'rtasidagi,
ma'lum maqsadlarni ko'zlagan va foyda keltiradigan shartnoma munosabatlari. 
~  8  ~ 3.   Uchinchi   tomon   logistikasi   -   mavjudligini   bildiradi   yetkazib   berish   tizimi
ta'minot   zanjiridagi   boshqa   sub'ektlar   bilan   vaqtinchalik   munosabatlarga
kirishadigan "agent".
  4 .   Autsorsing   -   logistika   zanjiri   ishtirokchisi   va   uchinchi   shaxs   (tomonlar)
o'rtasida   ma'lum   muddatga   ma'lum   narxda   logistika   xizmatlarini   ko'rsatish
to'g'risida   shartnomalar   tuzadigan   munosabatlar.   Ta'minot   zanjirini   tashkil
etishning eng foydali shaklini tanlashdan oldin, tashkilot ishtirok etadigan ta'minot
zanjirlarining butun tarmog'ini tahlil qilish kerak. Keling, alohida aytib o'tamiz 
Taminot   zanjiri,   bir   taminot   tizimining   qurilishi,   boshqarilishi   va   yo'nalishlari
orqali   taminotlar   olish,   saqlash   va   ulardan   foydalanishni   ta'minlaydi.   Taminot
zanjiri tushunchasi, taminotlar olish uchun kerakli barcha elementlarning bir-biriga
bog'lanishi va ularning bir-biriga bog'liqligi bilan bog'liqdir.
Taminot zanjiri tashkil etish usullari quyidagilardir:
1. Taminot  zanjirini tushunish:  Bir  taminot  tizimining qanday ishlashi  va taminot
zanjirining qanday ishlatilishi haqida tushunish kerak.
2. Elementlarni aniqlash: Taminot zanjirining barcha elementlarini aniqlash kerak.
Bu elementlar taminotlarni olish, saqlash va ulardan foydalanishni ta'minlaydigan
barcha qurilmalar, dasturlar va vositalardir.
3. Elementlarni bog'lash: Taminot zanjiridagi har bir elementni boshqa elementlar
bilan   bog'lash   kerak.   Bu   bog'liqliklar,   taminotlarni   olish,   saqlash   va   ulardan
foydalanishni   ta'minlaydigan   barcha   qurilmalar,   dasturlar   va   vositalar   orasida
bo'lishi mumkin.
4. Taminot zanjirini yaratish: Elementlarni aniqlash va bog'lashdan keyin, taminot
zanjirini   yaratish   kerak.   Bu   qadamda,   taminot   zanjirining   barcha   elementlari   bir-
biriga bog'lanadi va taminot tizimining barcha yo'nalishlari ta'minlanadi.
~  9  ~ 5. Taminot zanjirini sinash:  Taminot  zanjirini  sinash, taminotlar olish, saqlash  va
ulardan   foydalanishni   ta'minlash   uchun   kerakli   barcha   funksiyalarni   tekshirishga
imkon beradi.
6. Taminot zanjirini o'zgartirish:  Taminot zanjirini o'zgartirish, taminotlarni olish,
saqlash   va   ulardan   foydalanishni   ta'minlash   uchun   kerakli   barcha   funksiyalarni
yangilashga imkon beradi.
Taminot   zanjiri   tushunchasi   va   uni   tashkil   etish   usullari,   taminot   tizimlarining
qurilishi   va   boshqarilishini   o'rganish   uchun   muhimdir.   Bu   usullar,   taminot
tizimlarini yaxshi tushunish va ularni yaxshi ishlatishga yordam beradi.
~  10  ~ II BOB Taminot tashkil etishga tasir qiluvchi omillar va zanjir murakkablik
bosqichlari .
2.1Ta'minot zanjirini tashkil etishga ta'sir qiluvchi omillar:
1) iste'molchi ta'siri- eng yaxshi, eng katta mijozlarga e'tibor qaratish; 
2)   xizmat   sifati-   xatolar   va   nuqsonlarga   nisbatan   murosasizlik   darajasi   juda   past
yoki   umuman   qabul   qilinishi   mumkin   emas.   Xizmat   sifatini   ta'minlamaydigan
ta'minot zanjiri bo'g'inini olib tashlash kerak; 
3)   qo'shilgan   qiymat-   zanjirning   har   bir   ishtirokchisining   hissasi   butun   jarayonga
qiymat qo'shishi kerak, bu uning xarajatlaridan sezilarli darajada oshadi; 
4)   moliyaviy   samaradorlik   -   agar   siz   bosh   harflarni   to'g'ri   birlashtirsangiz   va
ishlatsangiz,   ular   olib   keladi   katta   foyda   har   bir   ishtirokchining   alohida   foyda
summasidan; 
5) atrof-muhitga ta'siri- vaqt o'tishi bilan ta'minot zanjiri hamkorlari atrof-muhitni
muhofaza qilish faoliyatidan ko'proq foyda oladi; 
6) ichki logistika.
 Mumkin deb hisoblang ta'minot zanjirini tashkil etish usullari :
  1)   ta'minot   manbalarini   ratsionalizatsiya   qilish,   ya'ni.   etkazib   beruvchilar   sonini
kamaytirish, ular bilan yaqinroq munosabatlar  o'rnatish va ularga oddiy qismlarni
emas, balki butlovchi qismlar va tizimlarni yetkazib beruvchi sifatida qarash; 
2)   hamkorlar   bilan   hamkorlikni   yaxshilash   dasturini   ishlab   chiqish,   ya'ni.
korxonalarda   jarayonlar   chegaralarida   vaziyatni   yaxshilash   imkoniyatlarini
izlashda etkazib beruvchilar va mijozlar bilan yaqindan hamkorlik qiladigan o'zaro
faoliyat   funktsional   guruhlarni   yaratish.   Ta'minot   zanjirida   hamkorlikni   o'rnatish
mezonlari keltirilgan;
~  11  ~   3)   etkazib   beruvchilarni   loyihalash   jarayoniga   jalb   qilish,   ya'ni.   yaratish   va
xarajatlarni   kamaytirish   maqsadida   dizayn   bosqichida   yetkazib   beruvchilar   bilan
yaqin hamkorlik texnik xizmat mahsulotlar va mahsulot sifatini yaxshilash;
  4)   integratsiyalashgan   axborot   tizimlarini   joriy   etish,   ya'ni.   foydalanish   axborot
texnologiyalari,   har   ikki   yo'nalishda   axborot   oqimlarini   faollashtirish   vositalarini
yaratish; 
5)   aktsiyalarni   markazlashtirish,   ya'ni.   ishlab   chiqaruvchining   savdo   tizimiga
kirishni   ta'minlash,   bu   mijozga   omborda   tovarlar   mavjudligi   va   ularni   etkazib
berish   muddatlari   haqida   to'liq   ma'lumot   berish   imkonini   beradi.  
Eng muhim qurilish mezonlari 
hamkorliklar
2. Qiymat 
Hamkorlar   uzoq   muddatli,   strategik   maqsadlar   bu   erda   hamkorlik   muhim
ahamiyatga ega.
3. O'zaro bog'liqlik 
Hamkorlar   bir-biriga   muhtoj.   Ular   qo'shimcha   resurslar   va   ko'nikmalarga   ega.
Ularning hech biri birgalikda qila oladigan narsani yolg'iz o'zi qila olmaydi.
4. Investitsiyalar 
Hamkorlar   bir-birlari   bilan   munosabatlarga   sodiqligini   isbotlash   uchun   bir-biriga
investitsiya qilishlari kerak (masalan, aktsiyalarni almashtirish, o'zaro egalik qilish
yoki o'zaro xizmat ko'rsatish shaklida).
 5. Axborot
Ochiq   (oqilona   chegaralar   ichida)   axborot   almashinuvi   o'rnatiladi.Hamkorlar   bir-
birlari   bilan   samarali   munosabatlarni   saqlab   qolish   uchun   zarur   bo'lgan
~  12  ~ ma'lumotlarni, shu jumladan.operatsion va strategik maqsadlar, texnik ma'lumotlar,
paydo bo'layotgan nizolar, muammolar va o'zgarishlar haqida ma'lumot.
 6. Integratsiya 
Hamkorlar   munosabatlarni   rivojlantirishi   kerak   va   umumiy   shakllar   yaqinroq   va
silliq   hamkorlik   uchun   faoliyat.   Ular   turli   tashkiliy   darajadagi   ko'plab   odamlar
o'rtasida   keng   aloqalarni   o'rnatadilar.Har   bir   sherik   ham   o'qituvchi,   ham   talaba
bo'ladi.
7. Institutsional shakl 
Munosabatlar   ma'lum   bir   mas'uliyat   taqsimoti   va   aniq   qaror   qabul   qilish   tartibi
bilan aniq institutsional shaklga ega. Ushbu shakl bevosita tashkilotchilarni qamrab
oladi va o'zboshimchalik bilan o'zgartirilmaydi.
 8. Halollik 
Hamkorlar   o'zlarini   halol   va   ochiq   tutishlari   kerak,   bu   o'zaro   ishonchni
kuchaytiradi.   Hech   qanday   holatda   siz   olingan   ma'lumotni   suiiste'mol   qilishingiz
va bir-biringizni tushkunlikka tushirishingiz kerak.
 
2.2 Ta'minot zanjiri murakkabligini boshqarish.
~  13  ~     Ko'pgina   tarmoqlardagi   qattiq   raqobat   ta'minot   zanjirlarining   murakkabligini
oshirishga olib keldi. Yuqori darajadagi murakkablik ta'minot sifatiga salbiy ta'sir
ko'rsatishi   mumkin,   bu   esa   raqobatbardoshlikning   pasayishiga   va   bozorda
yo'qotishlarga   olib   keladi.   DA   zamonaviy   iqtisodiyot   samarali   ta'minot   zanjirlari
raqobatdosh   ustunlikka   aylanadi.Xaridor   mahsulotni   kutilgan   vaqtda   kerakli
miqdorda oladimi yoki yo'qmi, bu ularga bog'liq.
  Ta'minot   zanjirlarining   asosiy   sabablari   va   tuzilishini   tushunish   orqali
murakkablik bilan kurashish  uchun yondashuvlar  va choralarni  aniqlash mumkin.
Ta'minot   zanjiri   murakkabligi   eng   tez   sur'atlarda   rivojlanayotgan   uchta   segment
aniqlandi:
  1)   ta'minot   zanjiri   konfiguratsiyasi   va   tuzilishi.   Tadbirkorlik   faoliyatini
kengaytirish   orqali   ishlab   chiqarish   maydonchalari   soni   ortib   bormoqda.
Globallashuv,   diversifikatsiya   va   ishlab   chiqarish   joylarini   ko'chirish   va   etkazib
beruvchilar   bilan   hamkorlikni   mamlakatdan   tashqariga   o'tkazish   tufayli   zanjir
uzoqroq bo'ladi; 
2)   ta'minot   zanjiri   jarayonini   boshqarish.   Qoida   tariqasida,   korxonalarda
operatsiyalarni   rejalashtirish   va   o'tkazish   uchun   turli   xil   tizimlar   mavjud.
Integratsiya   va   mahalliy   axborot   tizimlarining   yo'qligi   ta'minot   zanjiridagi
jarayonlar va tizimlarning murakkabligini oshiradi;
 3) mahsulot/xizmatlar soni va yangi mahsulotlarni joriy etish. Mahsulotning hayot
davrlari   qisqarmoqda,   tobora   ko'proq   yangi   mahsulotlar   joriy   etilmoqda   Qisqa
vaqt. Mijozlar  faqat  ular   uchun mo'ljallangan  maxsus   xizmatlar   va  mahsulotlarga
tobora ko'proq muhtoj. Har yili bozorda 5 dan 15% gacha yangi mahsulotlar paydo
bo'ladi  va eski  mahsulotlarning faqat 5-10% ta'minot zanjiridan chiqariladi, ya'ni.
assortimentni   tozalash   mos   kelmaydi,   bu   esa   murakkablikning   oshishiga   olib
keladi. 
Ta'minot   zanjirining   murakkabligiga   qarshi   kurashish   uchun   mumkin   bo'lgan
chora-tadbirlar  palitrasi  juda keng:  mahsulotning hayot  aylanishini  boshqarishdan
~  14  ~ axborot   texnologiyalari   portfelini   boshqarishgacha.   Shu   bilan   birga,   korxonaning
murakkabligi   va   xarajatlarini   hisobga   olgan   holda   joylashishi   murakkablikka
qarshi kurashda ustuvorliklarni birlamchi tizimlashtirish imkonini beradi 
Guruch. 34. Ta'minot zanjiri murakkabligi/xarajat matritsasi 
Maydon   A.   Ta'minot   zanjiri   murakkablik   darajasi   past,   lekin   yuqori   xarajatlarga
ega.Bu   erda   ta'minot   zanjiri   xarajatlarini   kamaytirish   dasturiga   ustuvor   ahamiyat
berilishi kerak.
B   maydoni .   Korxona   yuqori   darajadagi   murakkablik   va   ta'minot   zanjirini
boshqarishning   yuqori   xarajatlariga   ega.   U   ta'minot   zanjirining   murakkabligini
kamaytirishga ustuvor ahamiyat berishi kerak:
 Infratuzilmani doimiy ravishda baholash; 
Mahsulotlar va mijozlar sonini kamaytirish; 
Xaritalash jarayonlari; 
Mahsulotning hayot aylanishini boshqarish;
 Axborot texnologiyalari portfelini boshqarish;
  Murakkablikdan   kelib   chiqadigan   xarajatlarni   aniqlash   va   monitoring   qilish
usullarini joriy etish. 
Ta'lim sozlamalari:
bilish
Ta'minot zanjirlarini shakllantirish va faoliyat ko'rsatish tamoyillari;
imkoniyatiga ega bo'lish 
Ta'minot zanjirlarida biznes jarayonlarini modellashtirish;
Shaxsiy 
~  15  ~ Ta'minot zanjirini boshqarishning tashkiliy-iqtisodiy usullari.
Asosiy shartlar 
Integratsiyalashgan   logistika   (ta'minot   zanjiri   logistikasi).Integratsiyalashgan
ta'minot   zanjiri.Ta'minot   zanjiri   boshqaruvi.Fokus   kompaniyasi.   To'g'ridan-to'g'ri
ta'minot zanjiri. Kengaytirilgan ta'minot zanjiri.Maksimal ta'minot zanjiri.Ta'minot
zanjirining   tarmoq   tuzilishi   (logistika   tarmog'i).Tarmoq   tuzilishi
konfiguratsiyasi.Ta'minot   zanjirining   asosiy   (asosiy)   ishtirokchilari.Ta'minot
zanjiridagi   yordamchi   ishtirokchilar.Boshqariladigan   biznes
aloqalari.Kuzatiladigan   biznes   havolalari.Boshqarilmaydigan   iqtisodiy
munosabatlar.Ta'minot   zanjiridan   tashqaridagi   sub'ektlar   bilan
munosabatlar.Logistika   muvofiqlashtirish   funktsiyasi.Biznes   jarayonlari
integratsiyasi.Global   ta'minot   zanjirini   optimallashtirish.
~  16  ~ III BOB Taminot zarjirini boshqarish kontseptsiyasi va taminot zanjiri
tushunchasi tashkil etish usullari.
3.1 Ta'minot zanjiri boshqaruvi kontseptsiyasining evolyutsiyasi
Iqtisodiyotdaintegratsiya jarayonlarini  rivojlantirish va ularning ta'minot  va sotish
sohasidagi   biznes   hamkorlar   bilan   o'zaro   aloqalari   yo'nalishi   bo'yicha   asosiy
iqtisodiy   bo'g'indan   tashqariga   chiqishi.   tayyor   mahsulotlar   tushunchasiga   olib
keldi   integratsiyalashgan   logistika,  yoki  ta'minot  zanjiri   logistikasi.   Shunga   ko'ra,
integratsiyalashgan   logistikani   boshqarishda   "ta'minot   zanjiri   boshqaruvi"
kontseptsiyasi ishlab chiqilgan.
"Ta'minot   zanjiri   boshqaruvi"   atamasi   tizim   integratori   -   kompaniya   tomonidan
taklif   qilingan   i2   texnologiyalari   va   konsalting   kompaniyasi   1980-yillarning
boshlarida "Artur Andersen". Xuddi shu nomdagi kontseptsiyaning paydo bo'lishi
(ta'minot   zanjiri   menejmenti   -   SCM)   1982   yilda   Londonda   K.   Oliver   va   M.
Veberning   "Ta'minot   zanjiri   boshqaruvi:   Logistika   strategiyani   ushlaydi"
maqolasining nashr etilishi bilan bog'liq.
 Dastlab, ta'minot zanjiri boshqaruvi integratsiyalashgan logistika bilan aniqlangan.
Masalan, D.Bauersoks va J.Klosslar shu holatda qoladilar va logistika va ta’minot
zanjiri   boshqaruvining   tegishli   jihatlarini   deyarli   sinonimlar   sifatida   ko‘rib
chiqadilar,   “logistika   integratsiyasi   ta’minot   jarayonlarini   kompaniya   ichidagi
muvofiqlashtirish,   ishlab   chiqarish   logistikasi   va   logistika   sohasini   engib   o‘tadi”
deb   hisoblaydilar.   yetkazib   beruvchilar   va   iste'molchilarga   taalluqli   jismoniy
tarqatish".
  Korxona   logistikasining   funktsional   yo'nalishlarining   o'zaro   ta'siri   va   ularning
biznesning   ishbilarmonlik   muhiti   bilan   aloqasi   "integratsiyalashgan   ta'minot
zanjiri" atamasini ta'kidlaydi. Uning mazmuni ketma-ket qurilgan: ta'minot zanjiri,
ishlab chiqarish  ichidagi  zanjir  va  korxonaning ta'minot  zanjiri  bilan tavsiflanadi.
Logistikani   tizimli   tashkil   etish   nuqtai   nazaridan,   integral   sxema   ta'minot-   bu,
birinchi   navbatda,   iqtisodiy   munosabatlardan   iborat   bo'lgan   va   tovarlarning
~  17  ~ (xizmatlarning)   yagona   takror   ishlab   chiqarish   tsiklida   ishtirok   etish   bilan
birlashtirilgan   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlar:   etkazib   beruvchilar,   ishlab
chiqaruvchilar, iste'molchilar va vositachilar to'plami. 
Ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   kontseptsiyasi   rivojlanishi   bilan   logistika   va   SCM
o'rtasida kontseptual va semantik toifalar va individual atamalarni ajratish mavjud.
Ammo   Evropa   logistika   assotsiatsiyasining   ta'rifiga   ko'ra,   SCM   -   ta'minot   zanjiri
boshqaruvi   -   bu   biznesga   ajralmas   yondashuv   bo'lib,   ta'minot   zanjirida
boshqaruvning   asosiy   tamoyillarini   ochib   beradi,   masalan,   funktsional
strategiyalarni   shakllantirish;   tashkiliy   tuzilma,   qaror   qabul   qilish   usullari,
resurslarni boshqarish, yordamchi funktsiyalar, tizimlar va protseduralarni amalga
oshirish. 
  Evolyutsiya   jarayonida   ta'minot   zanjirini   boshqarish   kontseptsiyasining
kontseptual   apparati   sezilarli   darajada   o'zgardi.1980-yillarda   ilg'or   iqtisodning
ko'plab   tarmoqlarida   shunday   vaziyat   yuzaga   keldiki,   joriy   xarajatlarni   tejashga
erishish   uchun   ishlaydigan   biznesni   boshqarishning   an'anaviy   usullari   o'z
resurslarini   amalda   tugatdi.Raqobatbardoshlikni   saqlab   qolish   uchun   yangi
yondashuvlarga   ehtiyoj   bor   edi,   ulardan   biri   ta'minot   zanjiri   boshqaruvi
kontseptsiyasi   tomonidan   taklif   qilingan.   U   materiallar   va   tayyor   mahsulotlar
oqimini nafaqat bitta firma ichida, balki biznesda o'zaro aloqada bo'lgan bir qator
firmalarda ham muvofiqlashtirish g'oyasini ilgari surdi va asosladi. 
  Ta'minot   zanjirini   boshqarish   kontseptsiyasini   o'zlashtirish   va   amaliyotini
rivojlantirish   iqtisodiy   munosabatlarni   boshqarishdan   logistika   zanjirlarini
boshqarishga,   xususan,   ta'minot   zanjiri   biznes   aloqalarini   boshqarishdan
integratsiyalashgan   ta'minot   zanjirlarini   boshqarishga   o'tish   bilan   belgilanadi.   Bu
shuni   ko'rsatadiki,   "iqtisodiy   munosabatlar   logistika   jarayonining   umumiy
mantig'iga bo'ysunadi, bu o'zaro ta'sir bosqichlari ketma-ketligi bilan ifodalanadi -
sheriklarni   qidirishdan   shartnoma   majburiyatlarini   bajarish   va   har   birining
manfaatlarini qondirishgacha.ular". Avval mashq qilgan xorijiy kompaniyalar buni
~  18  ~ anglab   etish   samarali   boshqaruv   ta'minot   zanjirlari   raqobatbardoshligini   oshirish
uchun kerak bo'lgan navbatdagi qadamdir.
Bugungi kunga qadar ta'minot zanjirini boshqarish konsepsiyasini ishlab chiqishda
to'rt bosqich belgilangan.
I   bosqich .   SCM   nazariyasining   tug'ilishi   (1980-yillar)   Rivojlanishning   ushbu
bosqichida   "ta'minot   zanjiri   menejmenti"   tushunchasi   o'z   mazmuniga   ko'ra
"logistika"   tushunchasidan   unchalik   farq   qilmaydigan   yangi   moda   atamasi   edi.
O'sha paytda SCM kontseptsiyasi  integratsiyalashgan logistikaning kengaytirilgan
talqiniga   o'xshash   edi   va   u   tomonidan   deyarli   to'liq   aniqlangan.   D.Uoters,   ikki
tushuncha   o'rtasidagi   munosabat   haqida,   "bu   ko'proq   semantika   masalasidir,   va
haqiqat emas", deb ta'kidladi.
Xarakterli
I. SCM   nazariyasining   tug'ilishi   Materiallar   va   tayyor   mahsulotlar   oqimini
nafaqat   bitta   firma   ichida,   balki   bir   qator   o'zaro   ta'sir   qiluvchi   firmalarda
ham   muvofiqlashtirish   g'oyasi   sifatida   biznesni   boshqarishning   yangi
kontseptsiyasiga   ehtiyoj   bor.   "Ta'minot   zanjiri   menejmenti"   kontseptsiyasi
o'z   mazmunida   integratsiyalashgan   logistikaning   kengaytirilgan   talqinidan
biroz farq qildi.
II.   II.   SCM   nazariyasini   logistikadan   ajratish   1990-yillarning   birinchi   yarmi
SCM   nazariyasini   logistikadan   ajratish   mavjud,   boshqaruv   ob'ekti   sifatida
ta'minot   zanjirlarining   mustaqil   tadqiqotlari,   shuningdek,   umumiy   va
funktsional   boshqaruvning   individual   tushunchalarini   amaliyotda   qo'llash
sohalari mavjud. Kontseptual apparatlarni farqlashga urinishlar qilinmoqda.
Logistika va ta'minot zanjirini boshqarishning qo'llaniladigan tushunchalari
va atamalarini tizimlashtirish zarurati mavjud
III.   III.   SCM   klassik   kontseptsiyasining   shakllanishi   1990-yillarning   ikkinchi
yarmi   -   2000-yillarning   boshi   Integratsiyalashgan   logistika   va   ta'minot
zanjiri   boshqaruvi   o'rtasidagi   farq   aniq   belgilangan,   tovarlar   oqimini
~  19  ~ boshqarishda   nazorat   qilish   va   muvofiqlashtirish   funktsiyalari   "ta'minot
zanjiri   boshqaruvi"   tushunchasiga   yuklangan.   Tadqiqotning   asosiy
yo‘nalishlari   integratsiya   jarayonlari   va   strategik   sheriklik   munosabatlarini
yaratish,   shuningdek,   tovar   oqimlari   harakati   ustidan   nazoratni   ta’minlash
va   axborotni   muvofiqlashtirish,   zanjir   ishtirokchilari   harakatlarini
muvofiqlashtirishga   qaratilgan.   To'plangan   nazariy   bilimlar   va   amaliy
tajribalar majmuasi yangi fan bo'yicha o'quv kurslarini tashkil qiladi 
IV. IV.   SCM   kontseptsiyasining   hozirgi   rivojlanish   bosqichi   2000-yillarning
ikkinchi   yarmi   Ta'minot   zanjirini   boshqarish   nazariyasi   va   amaliyoti   va
ularni   moslashtirish   yanada   chuqurroq   o'rganilmoqda   turli   bozorlar.
Ta'minot   zanjirini   boshqarishning   zamonaviy   amaliyoti   diqqat   markazida
bo'lgan kompaniya va ta'minot zanjirining qolgan ishtirokchilari o'rtasidagi
munosabatlarni  o'rnatishda kompaniya ichidagi rejalashtirish  va resurslarni
optimallashtirishga qaratilgan. 
V. ko'p farqlar ... ikkala atama ham bir xil funktsiyani anglatadi. 
VI.   O'sha   davrdagi   ta'minot   zanjirini   boshqarish   kontseptsiyasini   talqin   qilish
mantig'ini quyidagicha shakllantirish mumkin.Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar
mahsulot   oqimi   parametrlarini   optimallashtirish   uchun   ta'minot   zanjirini
boshqarish   ob'ekti   bo'lgan   materiallar   oqimi   o'tadigan   ta'minot   zanjirini
tashkil   qiladi.Umumiy   maqsadga   erishish   uchun   barcha   sub'ektlar   -   zanjir
ishtirokchilari   muvofiqlashtirilgan   tarzda   harakat   qilishadi.Zanjir   bo'ylab
material oqimini targ'ib qilish bilan boshlanadi minimal xarajat butun tizim
parametrlarining qiymatini yaxshilash hisobiga.
Shunday   qilib,   ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   tizimdagi   barcha   bo'g'inlarning
harakatlarini   muvofiqlashtirish   uchun   logistika   yondashuvidan
foydalanishni   nazarda   tutgan,   ya'ni.   Aslida,   logistika   kontseptsiyasi   ishlab
chiqarish va tijorat sohasida biznesni tashkil qilish uchun talab qilingan.
II   bosqich .SCM   nazariyasini   logistikadan   ajratish   (1990-yillarning   birinchi
yarmi).Mustaqil   ilmiy   g'oya   sifatida   ta'minot   zanjirini   boshqarish   kontseptsiyasi
~  20  ~ 1990-yillarda   aniqlangan.   Bu   vaqtda   ta'minot   zanjirini   boshqarish   nazariyasi
izolyatsiya   qilingan   edi,   bu   va   unga   aloqador   bilim   sohalarida   mustaqil   nazariy
tadqiqotlar   rivojlana   boshladi.   Ta’minot   zanjiri   menejmentining   fan   sifatida
mohiyati va mazmunini, shuningdek, kontseptsiyani amaliyotda qo‘llash sohalarini
aniqlashga   urinishlar   olib   borilmoqda.   SCM   mafkurasining   paydo   bo'lishi   bilan
logistika   va   SCMni   mustaqil   atamalar,   shuningdek,   kontseptual   va   semantik
kategoriyalar   sifatida   ajratish   mavjud.   Logistika   va   ta'minot   zanjirini
boshqarishning   qo'llaniladigan   tushunchalari   va   ta'riflarini   tizimlashtirish   zarurati
mavjud.   Logistika   va   SCMning   asosiy   lug'atini   oqilona   tashkil   etishni   izlash
boshlanadi,   bu   o'zaro   bog'liq   tushunchalar   sinflarini   aniqlashga   va   ushbu   bilim
sohalarida ishlatiladigan barcha xilma-xil va heterojen atamalarni hisobga olishga
imkon   beradi.   Asosiy   atamalar   va   tushunchalarni   bir   xil   talqin   qilish   uchun
logistika   va   SCM   terminologiyasini   standartlashtirish   muammosi   bilan   bir   qator
xorijiy tashkilotlar, xususan, Evropa logistika assotsiatsiyasi shug'ullanadi. Evropa
logistika   assotsiatsiyasi)   va   Ta'minot   zanjirini   boshqarish   bo'yicha   mutaxassislar
kengashi ( Ta'minot zanjirini boshqarish bo'yicha mutaxassislar kengashi).
III   bosqich .   SCM   klassik   kontseptsiyasining   shakllanishi(i   1990-yillarning
ikkinchi   yarmi   –   2000-yillarning   boshi).   Klassik   kontseptsiyani   shakllantirish
bosqichida   integratsiyalashgan   logistika   va   ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   o'rtasidagi
farq   allaqachon   aniq   belgilangan   edi.   Logistikaning   oldingi   muvofiqlashtiruvchi
roli   va   ta'minot   zanjiridagi   moddiy   oqimlarni   oxirigacha   boshqarish   SCMning
vakolatiga   aylanadi,   moddiy   oqimni   boshqarishni   nazorat   qilish   va
muvofiqlashtirish   funktsiyalari   ham   "ta'minot   zanjiri   boshqaruvi"   tushunchasiga
yuklangan. Logistika tovarlar harakati bilan bog'liq barcha faoliyatni nazorat qilish
va   optimallashtirish   funktsiyasi   sifatida   talqin   etiladi,   ya'ni.   asosiy   e'tibor
ekspluatatsion faoliyatga (transport, omborxona, yuklarni tashish, qayta yuklash va
boshqalar),   shuningdek,   logistika   va   ishlab   chiqarish   ob'ektlarini   joylashtirishga
qaratiladi. 
~  21  ~   Kontseptsiyaning   jadal   rivojlanishi   jiddiylikni   talab   qildi   amaliy   tadqiqotlar   turli
sohalarda   va   turli   mintaqaviy   bozorlarda.   To‘plangan   nazariy   bilim   va   amaliy
tajriba   yangi   fan   bo‘yicha   o‘quv   kurslarini   shakllantirishga   asos   bo‘ldi.   Ushbu
bosqichda   ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   mafkurasi   ham   mustaqil   kontseptsiya
sifatida,   ham   boshqaruv,   tijorat,   marketing   va   logistikaning   funktsional   sohasi
sifatida   rivojlana   boshlaydi.   Tadqiqotning   asosiy   yo'nalishlari   integratsiya
jarayonlari   va   strategik   sheriklik   munosabatlarini   shakllantirish,   shuningdek,
jarayonli   yondashuvdan   foydalanish,   biznes   jarayonlari   kontekstida
kompaniyalarning asosiy funktsiyalarini o'rganishga qaratilgan. Maxsus e'tibor shu
bilan   birga,   tovar   oqimlarining   sinxronlashuvini   ta'minlash,   shuningdek,   aloqalar
o'rtasidagi aloqalarni faollashtirish va harakatlarni axborot bilan muvofiqlashtirish
jarayonlarini rivojlantirishga e'tibor qaratildi. 
  IV   bosqich .SCM   nazariyasining   hozirgi   rivojlanish   bosqichi   (2000-yillarning
o'rtalari   va   boshqalar.).   Ta'minot   zanjiri   boshqaruvini   kontseptsiya   sifatida   ham,
faoliyatning   funktsional   sohasi   sifatida   ham   chuqurroq   o'rganish,   shuningdek,
kontseptsiyani turli bozorlarga moslashtirish mavjud. SCM kontseptsiyasi logistika
va   muvofiqlashtirishning   funktsional   yo'nalishlarini   kompleks   boshqarish
muammolarini   hal   qilishga   qaratilgan.   logistika   jarayoni   firmalar.   To'plangan
amaliy   tajriba   tahlil   qilinadi   va   kompaniyalar   tomonidan   raqobatbardoshligini
oshirish   uchun   talab   qilinadi.   Ta’minot   zanjirini   real   vaqt   rejimida   boshqarish
mafkurasini   qo‘llash   asosida   muhandislik-texnik   vositalardan   foydalangan   holda
axborot   texnologiyalarini   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Ta'minot
zanjirini   boshqarish   amaliyoti   kompaniya   ichidagi   rejalashtirish   va   resurslarni
optimallashtirishga   qaratilgan   bo'lib,   diqqat   markazida   bo'lgan   kompaniya   va
ta'minot   zanjiri   ishtirokchilari   o'rtasida   uzoq   muddatli   munosabatlarni   o'rnatishda
muhim ahamiyatga ega. Bularning barchasi talab qiladi yanada rivojlantirish SCM
bilan bog'liq sohalarda ilmiy tadqiqotlar, yangi tegishli tushunchalarni yaratish.
  Hozirgi   vaqtda   ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   SCM   kontseptsiyasi   sifatida   samarali
usullar   foyda   va   bozor   ulushini   oshirish   va   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar
iqtisodiyotida   faol   amalga   oshirilmoqda.   Ko'pchilik   yirik   kompaniyalar,   shu
~  22  ~ jumladan ruscha, yangi biznes mafkurasi sifatida SCM tamoyillarini o'zlashtiring.
Xorijda ham, mamlakatimizda ham logistikaning strategik afzalliklarini ta'minlash
va   rivojlantirishga   milliy   muvofiqlashtiruvchi   organlar   -   Evropa   logistika
assotsiatsiyasi   va   ta'minot   zanjirini   boshqarish   bo'yicha   mutaxassislar   kengashi
yordam   beradi.   DA   Rossiya   Federatsiyasi   Bunday   koordinatorlarning   rolini
hozirda:   Rossiya   milliy   logistika   assotsiatsiyasi   (NLA),   ta'minot   zanjiri   milliy
kengashi o'ynaydi. 
Ushbu tashkilotlarning maqsadi: 
  Logistika   sohasida   Rossiya   Federatsiyasining   qonunchilik   va   me'yoriy-huquqiy
hujjatlariga   takliflar   va   qo'shimchalar   ishlab   chiqish,   chunki   hozirgi   vaqtda
mamlakatimizda logistika sohasida qonun hujjatlari mavjud emas; 
  Rossiya   Federatsiyasining   soliq ,   bojxona   va   transport   qonunchiligidagi
to'siqlarni bartaraf etish samarali foydalanish logistikaning strategik salohiyati; 
biznesning   turli   sohalarini   qamrab   oluvchi   yaxlit   logistika   tizimlarini
shakllantirish,   hududlararo   va   xalqaro   integratsiyalashgan   logistika,   transport,
savdo va axborot tizimlarini yaratish.   
  Rossiya   milliy   logistika   assotsiatsiyasi-   bu   ijtimoiy   tashkilot   tomonidan   asos
solingan: Davlat universiteti – magistratura Iqtisodiyot (SU-HSE), Rossiya biznes
ta'limi   uyushmasi   va   Sankt-Peterburg   ekspeditorlari   uyushmasi.   NLA   missiyasi
Rossiyada   logistikani   yangi   ilmiy   va   amaliy   yo'nalish   sifatida   tashkil   etish   va
mustahkamlashdan   iborat   bo'lib,   u   tadbirkorlik   sub'ektlarini,   iqtisodiyot
tarmoqlarini   va   umuman   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishga,
shuningdek,   farovonlikni   oshirishga   yordam   beradi.   fuqarolarning.   Tashkilotning
asosiy vazifalari qatoriga quyidagilar kiradi: 
logistika   sohasidagi   xorijiy   nazariy   tadqiqotlar   va   amaliy   tajribalarni   Rossiyada
moslashtirish   va   joriy   etish   maqsadida   tahlil   qilish;   rossiya   Federatsiyasining
moddiy-texnik   ta'minoti   bo'yicha   qonunchilik   va   me'yoriy-huquqiy   hujjatlariga
takliflar va qo'shimchalar ishlab chiqish; 
logistika   tizimlarini   loyihalash,   qurish   va   ishlashini   ta’minlash   sohasida   ilmiy-
tadqiqot   ishlarini   amalga   oshiruvchi   korxonalar,   tashkilotlar   va   muassasalar
~  23  ~ faoliyatini   muvofiqlashtirish;   rossiya   Federatsiyasida   va   xorijda   logistika
ishlanmalarini qo'llash bo'yicha ilg'or tajriba almashish; rus tiliga muvofiq logistika
mutaxassislarini   sertifikatlash   tartibini   tashkil   etish   va   ishtirok   etish   xalqaro
talablar va standartlar. 
 Ta'minot zanjiri milliy kengashi jamoat tashkiloti hisoblanadi notijorat hamkorlik,
barcha   bozor   ishtirokchilari   (sanoat   korxonalari,   mahsulot   va   xizmatlar   yetkazib
beruvchilar,   shu   jumladan   davlat   transport-logistika   kompaniyalari,   moliya-kredit
tashkilotlari, sug‘urta tashkilotlari, notijorat uyushmalari va markazlari, konsalting
firmalari)   uchun   ochiq.   ta'lim   muassasalari).   Uning   faoliyatining   asosiy   maqsadi
ta'minot zanjiri boshqaruvi standartlarini amalda ishlab chiqishga ko'maklashishdir
haqiqiy   biznes   Rossiya   Federatsiyasi   va   MDH   davlatlari.   Ta'minot   zanjiri
kengashining   vazifasi   eng   yaxshi   global   va   milliy   tajribalarni   o'zida   mujassam
etgan   ta'minot   zanjiri   boshqaruvining   umumrossiya   tarmoqlararo   standartining
asosi sifatida ta'minot zanjiri modelini ishlab chiqish, ishlab chiqish va tarqatishdir.
Ta'minot   zanjiri   modeli   ta'minot   zanjirlarining   umumiy   tushunchasini,   standart
terminologiyani, logistika faoliyatini o'lchash va baholash tizimini belgilaydi, eng
yaxshi   amaliyotlarni   umumlashtiradi,   logistikani   amalga   oshirishning   protsessual
modelidir.   dasturiy   ta'minot,   ham   korporativ,   ham   korporativ   ta'minot   zanjirlarini
qurishda birlashtiruvchi funktsiyani bajaradi. 
O‘sib   borayotgan   globallashuv,   tashqi   iqtisodiy   o‘zaro   aloqalarning   rivojlanishi
jahon   tajribasidan   amaliyotda   foydalanish   imkonini   bermoqda.   Ko'pgina   xorijiy
kompaniyalar   etkazib   berish   zanjirlari   geografiyasini   kengaytirib,   Rossiya
Federatsiyasi   hududini   tayyor   mahsulotlarni   sotish   bozorlari,   shuningdek,
o'zlarining   ta'minot   zanjiriga   kiritish   uchun   uni   ishlab   chiqarish   uchun   ishlab
chiqarish   ob'ektlarini   joylashtirish   asoslari   sifatida   ko'rib   chiqadilar   va   shu   bilan
rossiyalik hamkorlarni jalb qiladilar. global biznes integratsiyasi jarayoni. 
Rossiya,   Sharqiy   Evropaning   qolgan   mamlakatlari   ortidan,   asta-sekin   global
logistika   orbitasiga   tortilmoqda.Bu   turli   manbalardan   ko'p   miqdorda   kapital
~  24  ~ qo'yilmalar   bilan   qo'llab-quvvatlanadi.   So'nggi   yillarda   Rossiya   logistika   bozori
jozibador bo'lib bormoqda xorijiy investorlar: Buni Rossiyaga kelgan yirik xorijiy
investorlar baholashi mumkin. Bu, masalan, Britaniya fondlari Fleminglar oilasi &
Hamkorlar   va   Raven.   Boshqa   narsalar   qatorida,   Rossiyada   loyihalarning   o'rtacha
qoplanish muddati 7-8 yil yoki undan kam bo'lishi hisobga olinadi.
Kompaniya Kastorama Britaniya kompaniyalar guruhining bir qismi qirol sher. Bu
Evropada   birinchi   va   dunyodagi   uchinchi   uy-ro'zg'or   buyumlari   va   ta'mirlash
uchun DIY - Do It Yourself ("O'zing qil") formatidagi gipermarketlar tarmog'idir.
Guruh   Kingfi   sher-   Evropa   va   Osiyoda   770   dan   ortiq   do'konlar.   Kompaniyaning
asosiy chakana savdo brendlari Kingfi sher – Castorama, Brico Depot, Screwfix va
B&Q. gipermarketlar Kastorama yuqori sifatli mahsulotlarning keng assortimenti,
arzon   narxlar   va   professional   maslahat   tamoyiliga   asoslangan   xizmat   ko'rsatish
tizimi   tufayli   Evropada   mashhurlikka   erishdi.   Brend   ostida   birinchi   Evropa
do'konlari   Kastorama   1969   yilda   ochilgan.Bugungi   kunda   Kastorama-   bular
Fransiyada   98   ta,   Italiyada   27   ta,   Polshada   37   ta,   Rossiyada   yettita
gipermarketdir.Kastorama   Rossiyada   o'z   ishini   2005   yilda   boshlagan.   Hozirda
gipermarketlar   Moskva,   Sankt-Peterburg,   Samara,   Rostov-na-Donu,   Omsk   va
Krasnodarda   ochiq   va   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritmoqda.   Kompaniya   har   yili
Rossiyaning   yirik   shaharlarida   besh-etti   gipermarket   ochishni   rejalashtirmoqda.
Missiya Kastorama- xaridorlarga o'z uylarini yanada mukammal va qulay qilishiga
yordam   berish,   mashaqqatli   va   qimmat   ta'mirlash   va   obodonlashtirish   jarayonini
hamma   uchun   ochiq   bo'lgan   qiziqarli   hobbiga   aylantirish.   Maqsad   Kastorama-
Rossiya DIY bozorida birinchi o'ringa ega bo'ling.
  2005 yilda kompaniya Kastorama Moskvada  atigi 10 kishidan iborat ofis tashkil
qildi.   Kompaniya   xodimlari   Samaradagi   birinchi   gipermarketning   ochilishi   bilan
shug'ullangan, etkazib beruvchilar bilan faol muzokaralar olib borgan va Rossiyada
costart-up loyihasi bo'yicha barcha zarur tashkiliy tadbirlarni amalga oshirgan. 
  Rahbarning   asosiy   vazifasi   va   yagona   xodim   Ta'minot   zanjiri   bo'limi–   SCM
strategiyasini   ishlab   chiqish   va   loyihani   amalga   oshirish.   Kompaniyadan   beri
~  25  ~ Kastorama kompaniyalar guruhi tarkibiga kiradi qirol sher, keyin u o'z yutuqlari va
tajribasini,   imkoniyatlari   va   texnologiyalarini,   protseduralarini   va   boshqalarni
qo'llash imkoniyatiga ega bo'ladi. SCM ning asosi  sifatida Kastorama kompaniya
tajribasidan foydalanishga qaror qilindi B&Q in Angliya. 320 ta do konga, 40 000ʻ
ta mahsulotga va 650 ta yetkazib beruvchiga ega; kompaniya yuklarni birlashtirish
bo'yicha   sakkizta   hududiy   markaz   va   beshta   tarqatish   markazlarini   boshqaradi.
SCM   ning   afzalliklari   IN   quyidagilarga   aylandi:   boshqaruvni   markazlashtirish,
autsorsingdan   faol   foydalanish,   tovarlarni   taqsimlash   tizimi,   toifalarni   boshqarish
va axborot ta’minoti.
  2006-2007   yillar   uchun   kompaniya   Kastorama   jami   beshta   gipermarket   ochdi.
Biznes   jarayonlarini   autsorsingga   o'tkazishning   mavjud   kontseptsiyasi   asosida
Kastorama   logistika   operatori   bilan   xizmatlar   ko‘rsatish   bo‘yicha   shartnoma
imzoladi   mas'uliyatli   saqlash.   Tovarlarni   do'konlarga   to'g'ridan-to'g'ri   etkazib
berishdan   tashqari,   Rossiyadagi   etkazib   beruvchilar   tovarlarni   "o'zaro   bog'lanish"
tamoyili   bo'yicha   etkazib   berishni   boshladilar.   tarqatish   markazi   Kastorama.
Inventarizatsiyani   boshqarish   va   etkazib   beruvchilarga   buyurtma   berish
mas'uliyatidir   Sotib   olish   bo'limi.   Biroq,   kompaniyaning   rivojlanishi   etkazib
beruvchilarga   (import   qilingan   va   rus)   buyurtmalarni   rejalashtirish   va
shakllantirish   tuzilmasi   o'zgarganiga   olib   keldi.   Gipermarketlarning   har   birida
Buyurtma   bo'limi   tashkil   etilgan   bo'lib,   uning   vazifalariga   quyidagilar   kiradi:
gipermarket   omborlaridagi   zaxiralarni   kuzatish   va   nazorat   qilish,   sotishni
rejalashtirish   va   prognozlash,   tranzit   vaqtini   hisobga   olgan   holda   etkazib
beruvchilarga buyurtma berish. 
2008   yildan   beri   kompaniyada   joriy   qilingan   ta'minot   zanjirini   boshqarish   tizimi
(SCM) haqida gapirish mumkin.
Zamonaviy ilm-fan "ta'minot zanjiri boshqaruvi" tushunchasiga  juda ko'p turli xil
ta'riflarni taklif qiladi. Uning mazmuni  bo'yicha konsensus  yo'q, bundan tashqari,
~  26  ~ fikrlar   doirasi   juda   keng   va   logistika   maktabi   (yo'nalishi)   va   ma'lum   bir
tadqiqotchining pozitsiyasiga bog'liq. 
  Umumiy   narsa   shundaki,   kontseptsiyani   talqin   qilishda   urg'u   "Logistika   va
ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   standartlari"   to'plamida   berilgan   SCMni   kengroq
tushunishga tobora ko'proq o'tmoqda: ta'minot zanjiri boshqaruvi - bu tashkil etish,
rejalashtirish, nazorat qilish va bajarish. tovar oqimini loyihalash va sotib olishdan
ishlab   chiqarish   va   tarqatish   orqali   yakuniy   iste'molchiga   iqtisodiy   samaradorlik
uchun bozor talablariga muvofiq.
  M.   Kristofer   ta'minot   zanjiri   boshqaruviga   quyidagi   ta'rifni   beradi:   bu   "butun
butun   ta'minot   zanjiri   uchun   kamroq   xarajat   evaziga   yuqori   mijozlar   qiymatiga
erishishga   qaratilgan   yuqori   va   quyi   oqim   yetkazib   beruvchilar   va   mijozlar   bilan
munosabatlarni boshqarish" .
J.   Stock   va   D.   Lambert   ta'minot   zanjiri   boshqaruvini   "yakuniy   foydalanuvchidan
boshlab,   iste'molchilar   va   boshqa   manfaatdor   tomonlarga   qo'shimcha   qiymat
qo'shadigan   barcha   tovarlar,   xizmatlar   va   ma'lumotlar   etkazib   beruvchilarni
qamrab oladigan asosiy biznes jarayonlarining integratsiyasi" deb ta'riflaydilar. 
  Ta'riflar   ro'yxatini   davom   ettirish   mumkin,   shu   jumladan   logistika   va   ta'minot
zanjiri   boshqaruvi   tushunchalarini   taqqoslash   kontekstida.   Hozirgi   noaniqlik   bir
qator sabablarga ko'ra yuzaga keladi.
  1.   Tarixiy   jihatdan   qisqa   rivojlanish   davri.   Logistika   va   ta'minot   zanjiri
menejmenti   juda   yosh   va   faol   muhokama   qilinadigan   bilim   sohalari   bo'lib,
"ta'minot   zanjiri   boshqaruvi"   atamasining   o'zi   1980-yillarda   yaratilgan.   Tabiiyki,
ularning kontseptual  apparati doimiy ravishda takomillashtiriladi  va o'zgartiriladi,
yangi mazmun bilan to'ldiriladi. 
2.   Logistika   va   ta'minot   zanjirini   boshqarishda   turli   milliy   maktablar   va
tendentsiyalarning mavjudligi. Hozirgi vaqtda mavjudlik haqida gapirish mumkin
Amerika   maktabi(D.   Bowersoke,   J.   Kloss,   D.   Waters,   J.   Stock,   D.   Lambert   va
boshqalar),   turli   xil   jiddiy   tadqiqotlar   Yevropa   davlatlari,   jumladan,   Buyuk
Britaniya (M. Kristofer, J. Mentser, K. Oliver, M. Veber va boshqalar). Tadqiqotlar
~  27  ~ alohida   qiziqish   uyg'otadi   avstraliyalik   olimlar,   Osiyo   logistika   maktabining
rivojlanishiga sezilarli ta'sir ko'rsatmoqda. Xususan, avstraliyalik logistika va SCM
bo‘yicha   jahon   miqyosidagi   mutaxassis   Jon   Gatorning   asarlari   yapon   va   xitoy
tillariga tarjima qilingan va hozirda Osiyoda yuksak e’tirofga sazovor bo‘lmoqda.
Rossiyada   logistika   va   ta'minot   zanjirini   boshqarish   bo'yicha   ilmiy   maktablar
tashkil etilgan va rivojlanishda davom etmoqda (1.1-bandga qarang). 
3.   Logistika   va   ta'minot   zanjirini   boshqarishning   fanlararo   tabiati   va   ulardagi
iqtisodiy   va   muhandislik   fanlarining   uyg'unligi.   So'nggi   bir   necha   o'n   yilliklarda
ta'minot   zanjiri   boshqaruvi   savdo,   marketing,   logistika,   operatsion   va   strategik
boshqaruv chorrahasida eng dinamik rivojlanayotgan kontseptsiyalardan biri bo'ldi.
4.   Mavjudligi   katta   raqam   turli   bilim   sohalaridagi   atamalar.   Buning   sababi,
shuningdek,   ushbu   bilim   sohasidagi   etakchi   mutaxassislar   dastlab   boshqa
sohalardagi mutaxassislar, shu jumladan muhandislik mutaxassisliklar.
  5.  Turli   tillarda  ba'zi   logistika  atamalarining  yo'qligi,  shuningdek   ularni  noto'g'ri
tushunish turli mamlakatlar. Turli terminologiyadan foydalanishni mualliflarning u
yoki bu logistika maktabiga mansubligi, shuningdek, logistika jarayonining ayrim
jihatlariga   e'tibor   qaratish   istagi   bilan   izohlash   mumkin.Masalan,   "jismoniy
taqsimot"   atamasi   AQShda   20-asrning   ikkinchi   yarmida   ishlatilgan.zamonaviy
logistika   kontseptsiyasining   sinonimi   sifatida   va   hozirgi   vaqtda   u   logistikaning
funktsional sohalaridan birini bildiradi va "tarqatish" atamasi bilan sinonimdir.
      Mavjud   tadqiqotlarga   murojaat   qilish   va   ularning   natijalarini   umumlashtirish,
ilmiy   maktab   Sankt-Peterburg   davlat   iqtisodiyot   universitetining   Savdo   va
logistika bo'limi quyidagi ta'rifga asoslanadi. 
3.2 Ta'minot zanjiri boshqaruvi ta'minot zanjiri
Ishtirokchilarining   strategik   maqsadlariga   erishishga   qaratilgan   rejalashtirish,
tashkil etish, hisobga olish, nazorat qilish, tahlil qilish, tartibga solish jarayonidir.
~  28  ~ Logistikada   umumiy   boshqaruv   funktsiyalari   va   maxsus   boshqaruv
funktsiyalarining   (xarajatlarni   boshqarish,   xizmatlar   sifatini   boshqarish   va
boshqalar) kombinatsiyasi integratsiyalashgan tizimni tashkil qiladi. nazorat qilish
funktsiyasi,   ta'minot   zanjirlarida   logistika   muvofiqlashtirishga   erishishni
ta'minlash.
  Ta'minot   zanjirlari   ketma-ket   o'zaro   ta'sir   qiluvchi   etkazib   beruvchilar   va
iste'molchilarning   to'plamidir:   har   bir   iste'molchi   quyidagi   iste'molchilar   uchun
etkazib beruvchiga aylanadi - bu tayyor mahsulot yakuniy iste'molchiga yetguncha
davom   etadi.   Ta'minot   zanjiri   o'z   tuzilmasida   o'zaro   aloqada   ishtirok   etadigan
kompaniya,   etkazib   beruvchilar,   iste'molchilar,   shuningdek,   kanal   vositachilariga
ega.   Fokus   kompaniyasi   –   bu   zanjirning   konfiguratsiyasini   va   ishtirokchilarning
o'zaro ta'siri xususiyatlarini belgilaydigan ta'minot zanjirining asosiy bo'g'inidir. 
Bog'lanishlar   soniga   qarab,   ta'minot   zanjirlari   murakkabligining   uchta   darajasi
ajratiladi: 
1) to'g'ridan-to'g'ri ta'minot zanjiri; 
2) kengaytirilgan ta'minot zanjiri; 
3) maksimal ta'minot zanjiri.
mahsulot,   xizmatlar,   moliya,   axborotning   tashqi   va   (yoki)   ichki   oqimida   ishtirok
etuvchi   fokal   (markaziy)   kompaniya   (odatda   ishlab   chiqarish   yoki   savdo
kompaniyasi), yetkazib beruvchi va xaridor/iste’molchidan iborat. Bu holda, qoida
tariqasida,   fokus   kompaniyasi   ta'minot   zanjiri   va   biznes   hamkorlar   bilan
munosabatlarni boshqarish tuzilishini belgilaydi 
Guruch. 8.1.
  Kengaytirilgan   ta'minot   zanjiri   qo'shimcha   ravishda   ikkinchi   darajadagi   etkazib
beruvchilar va iste'molchilarni o'z ichiga oladi 
~  29  ~     Stok   J.,   Lambert   D.   Strategik   menejment   logistika:   Per.   ingliz   tilidan.   4-nashr.
M.:   INFRA-M,   2005.   S.   51.   SCM   (Ta'minot   zanjiri   boshqaruvi)   atamasi   G'arbda
15 yildan ortiq vaqtdan beri qo'llanilmoqda, ammo bugungi kungacha logistika va
umumiy menejment bo'yicha mutaxassislar o'rtasida ushbu kontseptsiyaning ta'rifi
bo'yicha   konsensus   mavjud   emas.   Ko'pchilik   SCMni   operatsion   nuqtai   nazardan
ko'rib   chiqadi,   SCMni   moddiy   oqim   sifatida   tushunadi.   Boshqalar   SCMni
boshqaruv   tushunchasi   deb   hisoblashadi   va   nihoyat   boshqalar   SCM   orqali   ushbu
kontseptsiyani korxonada amalga oshirishni anglatadi. 
  SCMning eng keng tarqalgan ta'riflari:
 SCM - etkazib beruvchilar, ishlab chiqaruvchilar, distribyutorlar va savdogarlarni
samarali integratsiyalashga yordam beradigan yondashuvlar to'plami. 
  SCM   mijozlarning   xizmat   ko'rsatish   talablarini   inobatga   olgan   holda,   kerakli
mahsulotning kerakli  vaqtda, kerakli  joyda, minimal  xarajatlar  bilan mavjudligini
ta'minlash imkonini beradi.
    SCM   -   bu   xom   ashyo,   materiallar,   tugallanmagan   ishlab   chiqarish,   tayyor
mahsulotlar   oqimini   rejalashtirish,   bajarish   va   nazorat   qilishni   tashkil   etish,
shuningdek   tovarlar   harakati   to'g'risida   tezkor   ma'lumot   olish   orqali   samarali   va
tezkor xizmat ko'rsatish jarayoni. 
  SCM   yordamida  tovarlar   va  xizmatlarni  etkazib   berish,   ishlab  chiqarish,   saqlash
va   etkazib   berish   jarayonlarini   muvofiqlashtirish,   rejalashtirish   va   boshqarish
vazifalari hal qilinadi. 
      Ta'minot   zanjiri   ham   tashkilotning   o'zi,   ham   barcha   etkazib   beruvchilar   va
tovarlar iste'molchilarini o'z ichiga oladi.
Guruch.   1.   "Ta'minot   zanjiri   boshqaruvi"   a'zolari   Ta'minot   zanjiri   -   bu
axborot, pul mablag'lari va tovar oqimlari bilan o'zaro bog'langan bo'g'inlar
to'plami.   Ta'minot   zanjiri   xom   ashyoni   etkazib   beruvchilardan   sotib
olishdan   boshlanib,   tayyor   mahsulot   va   xizmatlarni   xaridorga   sotish   bilan
~  30  ~ tugaydi.   Ba'zi   havolalar   to'liq   bir   tashkilotga,   boshqalari   esa   kontragent
kompaniyalarga (mijozlar, etkazib beruvchilar va distribyutorlar) tegishli 
~  31  ~ Xulosa va takliflar
Logistika,   mahsulotlarni   o'zgartirish,   saqlash   va  ulardan  foydalanish  jarayonlarini
boshqarishning   ilmiy-texnikaviy   tizimi   hisoblanadi.   Bu   tizim,   mahsulotlarni
to'plash, yuklash, o'tkazish, saqlash va yetkazish jarayonlarini tashkil etadi.
Logistika   tizimi,   har   bir   mahsulot   uchun   kerakli   barcha   qurilmalar   va   vositalar
orqali   ishlaydi.   Bu   qurilmalar,   avtomobillar,   konteynerlar,   depolar,   taminotlar   va
boshqa   qurilmalardan   iborat   bo'lishi   mumkin.   Logistika   tizimi,   mahsulotlarni
yetkazish   jarayonlarini   optimallashtirishga   yordam   beradi   va   shu   sababli,   ish
faoliyatining samaradorligini oshiradi.
Logistika   tizimi,   mahsulotlarni   to'plashdan   boshlab,   ulardan   foydalanish
jarayonlari   va   yetkazishga   qadar   barcha   jarayonlarni   boshqaradi.   Bu   jarayonlar,
mahsulotlar   uchun  kerakli   barcha  xususiyatlarga   ega  bo'lishi   kerak.  Misol  uchun,
kerakli miqdorda va kerakli vaqtda mahsulotlarni olib kelish, saqlash va yetkazish
jarayonlari   tizimi,   mahsulotlar   yetkazilishiga   o'xshash   vaqtda   mahsulotlarni   olib
kelishni ta'minlaydi.
Logistika tizimi, mahsulotlar yetkazilishida ko'p qatlamli tizimlardan foydalanadi.
Bu tizimlar, mahsulotlarni to'plashdan boshlab, ulardan foydalanish jarayonlari va
yetkazishga   qadar   barcha   jarayonlarni   boshqaradi.   Bu   tizimlar,   mahsulotlarni
yetkazish   jarayonlarini   optimallashtirishga   yordam   beradi   va   shu   sababli,   ish
faoliyatining samaradorligini oshiradi.
Logistika   tizimi,   mahsulotlarni   o'zgartirish,   saqlash   va   ulardan   foydalanish
jarayonlarini   boshqarishning   ilmiy-texnikaviy   tizimi   hisoblanadi.   Bu   tizim,
mahsulotlarni to'plash, yuklash, o'tkazish, saqlash va yetkazish jarayonlarini tashkil
etadi.
~  32  ~ FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR
I.O’zb е kiston R е spublikasi Qonunlari, Pr е zid е nt farmonlari va
qarorlari, Vazirlar Mahkamasi qarorlari:  
 
R е spublikasining   Davlat   ch е garasi   orqali   o’tkazish   punktlarida   ch е gara,
boj х ona,   sanitariya-karantin,   fitosanitariya   va   v е t е rinariya   1.O’zb е kiston
R е spublikasining Konstitutsiyasi.-T.: O’zb е kiston, 2004.  
2.O’zb е kiston R е spublikasining Boj х ona kod е ksi. T.: Adolat, 2017y.   
3.O’zb е kiston R е spublikasining Soliq kod е ksi. T.: Adolat, 2009 y.  
4.   2018   —   2022   yillarda   yuklar   tashishning   tashqi   savdo   yo’nalishlarini
div е rsifikatsiya   qilish   va   transport   infratuzilmasini   takomillashtirish
choratadbirlari to’g’risida.  № PQ-3422 05.12.2017 y.  
5. 2017-2021 yillarda O’zb е kiston R е spublikasini  rivojlantirishning  b е shta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strat е giyasini   «Faol   tadbirkorlik,
innovatsion g’oyalar va t ех nologiyalarni qo’llab-quvvatlash yili»da amalga
oshirishga   oid   davlat   dasturi   loyihasini   ishlab   chiqishga   doir   tashkiliy
choratadbirlar   to’g’risida     O’zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е ntining
Farmoyishi 28.12.2017 yildagi F-5155-son.   
6. O’zb е kiston nazoratini tashkil etish tartibini takomillashtirish to’g’risida
O’zb е kiston  
R е spublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori 21.12.2017 yildagi 1007-son.
 
II.Pr е zid е nt asarlari:
 
7. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt taraqqiyoti va
х alq farovonligining garovi.  
8.   O’zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е nti   SHavkat   Mirziyo е vning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi.  
~  33  ~ 9.   O’zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е nti   SHavkat   Mirziyo е vning   Qishloq
х o’jaligi  х odimlari kuniga bag’ishlangan tantanali marosimdagi nutqi.  
10.   Pr е zid е nt     SHavkat     Mirziyo е vning     O’zb е kiston     R е spublikasi
Konstitutsiyasi  qabul  qilinganining  25  yilligiga  bag’ishlangan  tantanali
marosimdagi ma’ruzasi.  
11. O’zb е kiston  Pr е zid е nti  SHavkat  Mirziyo е vning  O’zb е kiston  
R е spublikasi Mustaqilligining yigirma olti yilligiga bag’ishlangan tantanali
marosimdagi nutqi.  
12.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   sha х siy   javobgarlik   –   har   bir
rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi k е rak mavzusidagi nutqi.  
 
III.Sohaga oid m е `yoriy hujjatlar:
 
13. 2017-2021 yillarda O’zb е kiston R е spublikasini rivojlantirishning b е shta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strat е giyasini   «Faol   tadbirkorlik,
innovatsion g’oyalar va t ех nologiyalarni qo’llab-quvvatlash yili»da amalga
oshirishga   oid   davlat   dasturi   loyihasini   ishlab   chiqishga   doir   tashkiliy
choratadbirlar   to’g’risida     O’zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е ntining
Farmoyishi 28.12.2017 yildagi F-5155-son.  
  
IV.Asosiy adabiyotlar:
1. 15. M иротин   Л . Б ., Ta шб a ев   И . Е .  Логистика   для   предпринимателя :  
2.   Основные   понятия,   положения   и   процедура:   Учебное   пособие.   M.:
INFRA-M, 2003.  
3. 16. Долгов A.П., Koзлов В.K, Уваров С. A. Логистические менжмент
фирмы:   концепции,   методы   и   модели:   Учебное   пособие.   СПб.:   изд.
Дом «Biznеs-prеssa», 2005. 384 s.  
4.   17.   Хodiеv   B.YU.,   SHodmonov   SH.SH.,   G’afurov   U.V.   Mamlakatni
jadal   isloh   etish   va   modеrnizatsiya   qilish   –   milliy   taraqqiyotimizning
mantiqiy bosqichi :  
~  34  ~  
5. VI.Davriy nashrlar, statistik to’plamlar va hisobotlar:  
6.   21.   O’zb е kistonning     yillik     statistik     to’plami     2014.     O’zb е kiston
R е spublikasi Davlat statistika qo’mitasi. – Toshk е nt, 2017. – 221-b.  
 
VII.Int е rn е t saytlari
1.  www.stat.uz   
2. www.cer.uz  
3. http:/www.m-economy.ru  
4. http:/www.pmuc.ru/ jornal  
5. http://www.moderniz.org.ru/.   
6. http://institutiones.com/agroindustrial
-Джеймс   С.Джонсон.   Современная   логистика.   Пер.   с   англ.   —   М.:
Издательский дом «Вильямс», 2004. 
-Мескон  М.Х., Агьберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента, (пер. с
англ.) — М.: Дело, 2004. 
-Родников   А.Н.   Логистика:   Терминологический   словарь.   —   М.:
Экономика, 1995. 
-Савенкова   Т.Н.   Логистика.   Учебное   пособие.   —   М.:ОМЕГАЛ,   2006.
Умарова   Д.М.   «Концепция   организации   управления   маркетинговой
деятельностью   предприятий».   «Фан   ва   техника   тараккиётида   ёшлар»
мавзусидаги   икдидорли   талабаларнинг   бешинчи   илмий-амалий
анжумани. — Т.: ТашГТУ, 2005. 
-   Умарова   Д   .М   .,   Пак   С.   Разработка   модели   оценки   коэффициеша
соответствия   для   повышения   эффективности   системы   управления.   /   /
Экономика и образование. — Ташкент. №2. 2006, с. 105-111.
  -Умарова  Д.М  .,  Вахабова   Д.Х.  Логистика   в  экономике  Узбекистана.
Республиканская   научно-практическая   конференция.   Тадбиркорлик
менежменти: назария, амалиёт, истикбол. — Т.: ТГТУ, 2008.
~  35  ~ tadbirlari   to‘g‘risida   o‘zbekiston   respublikasi   vazirlar   mahkamasining   qarori,
27.12.2021 yildagi 777-son 1
Tovar-xomashyo birjalarida fyuchers savdolarini joriy qilish hamda mahsulotlarni
avtotransportda   tashish   xizmatlarining   elektron   logistika   savdo   portalini   tashkil
etish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida   o‘zbekiston   respublikasi   prezidentining   qarori,
27.05.2021 yildagi pq-5127-son
V. INTERNET MALUMOTLAR
1. www.gov.uz — 0 ‘zbekiston Respublikasi Davlat hokimiyati portali. 
2.   www.press-service.uz   -   0   ‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
Matbuot xizmati rasmiy sayti. 
3.   www.mfer.uz   -   0   ‘zbekiston   Respublikasi   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar,
investitsiya va Savdo vazirligining rasmiy sayti. 
4.   www . review . uz   —   «Экономическое   обозрение»   jumalining   rasmiy
sayti . 
5. www.uz.infocom.uz — yangiliklar serveri. 
6.  www.marketing.uef.ru/students-news.php .
1
~  36  ~

Taminot zarjirini boshqarish kontseptsiyasi va taminot zanjiri tushunchasi tashkil etish usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский