Taraqqiyotning o’zbek modeli va uning o’ziga xos xususiyatlari

TARAQQIYOTNING O'ZBEK MODELI VA UNING O'ZIGA
XOS XUSUSIYATLARI 
REJA:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Taraqqiyotning O'zbek modeli va uning o'ziga xos xususiyatlari ........................................................ 4
1.1 O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tish zarurati va uning o’ziga xos xususiyatlari ............................. 4
1.2 Iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi ............................................................................................................. 7
II.Bob. «O’zbek modeli» ning asosiy tamoyillari ........................................................................................ 13
2.1. Iqtisodiyotni tubdan o’zgartirish va isloh etishda “o’zbek modeli” ning ............................................. 13
o’rni va ahamiyati ...................................................................................................................................... 13
2.2 «O’zbek modeli» ning asosiy tamoyillari .............................................................................................. 18
Xulosa ........................................................................................................................................................ 27
Adabiyotlar ro’yxati ................................................................................................................................... 29 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:     Ma’lumki,       O’zbekiston     o’z
mustaqilligini  qo’lga  kiritganidan  so’ng  sobiq sho’ro  tuzumining  umrini  o’tab
bo’lgan   ma’muriy-buyruqbozlik,   rejali-taqsimot tizimidan   voz   kechilib,     butun
dunyoda  ―o’zbek  modeli   degan  nom  bilan  haqli ravishda  e’tirof  etilayotgan‖
o’ziga     xos     taraqqiyot     yo’li     Prezidentimiz     Islom   Karimov     tomonidan     ishlab
chiqildi  va  bugungi  kunda  o’zini  to’la  oqlamoqda. Mazkur model iqtisodiyotni
mafkuradan holiligi, uning siyosatdan ustunligi, qonun ustuvorligi, davlatning bosh
islohotchi     bo’lishi,   islohotlarning   bosqichma-bosqich   amalga   oshirishi,   kuchli
ijtimoiy siyosat olib borish kabi muhim tamoyillarni o’z ichiga oladi.
Kurs   ishi     maqsadi   va   vazifasi:   Yurtimiz     istiqloli     bizning     oldimizda
ulkan     imkoniyatlar     ochdi     va     xalqimiz   uchun     munosib     hayot     barpo     etish,
dunyo   hamjamiyatidan   munosib   o’rin egallashdek    yuksak    maqsadlar    yo’lida
mustahkam  poydevor  bo’lib  xizmat qilmoqda.
O’tgan     davr     mobaynida     amalga     oshirilgan     ulkan     ishlar     tufayli
yurtimizning   barcha     hudud     va     mintaqalari     qiyofasi     tubdan     o’zgarib,     obod
bo’lib    borayotgani,  O’zbekiston    o’zining    barqaror     iqtisodiy    o’sish     sur’atlari,
izchillik  bilan  hayotga joriy  etilayotgan keng qamrovli ijtimoiy  dasturlari  bilan
jahon   miqyosida   yuksak e’tibor va e’tirofga sazovor bo’layotgani hammamizga,
avvalambor,   shu   zaminda   unib-o’sib     kelayotgan     yoshlarga     xursandchilik     va
ertangi  kunga  ishonch bag’ishlamoqda.  Eng  muhimi,  ana  shunday  o’zgarishlar
tufayli   yurtdoshlarimizning     dunyoqarashi,     ma’naviy     olami     izchil     yuksalib,
hayotga, mehnatga munosabati keskin o’zgarib bormoqda.
Kurs   ishining   ob’ekti   va   predmeti:     Mamlakatimiz     mustaqil     taraqqiyot
yo’lida     o’z     oldiga     qo’ygan     marralarga   yetish,   ya’ni   rivojlangan   demokratik
davlatlar   qatoriga   kirish,   xalqimizning   hayot   sifati   va   darajasini   yuksaltirish   va
yurtimizning   jahon   hamjamiyatida   munosib   o’rin   egallashida     avvalo     juda     tez
o’zgarib  borayotgan  bugungi  zamon  bilan  hamnafas bo’lib,  ertaga  yo’limizda paydo   bo’lishi    mumkin   bo’lgan   turli   muammo   va tahdidlarni   bartaraf   etish
haqida  doimo  o’ylab  yashash  zaruratini  hayotning  o’zi talab qilmoqda.
Shu muqaddas zaminda yashab o’tgan qancha-qancha ajdodlarimizning asriy
orzusi bo’lgan mustaqillik bundan yigirma ikki yil muqaddam Prezidentimiz Islom
Karimov boshchiligida olib borilgan mardona kurashlar natijasida ro’yobga chiqdi.
Tarixan     juda     qisqa,     biroq     mazmunan     asrlarga     teng     bu     yillar     davomida
xalqimiz   milliy     taraqqiyot     yo’lidan     izchil     va     qat’iyat     bilan     borib,     barcha
sinov     va   mashaqqatlarni   yengib   o’tib,   olamshumul   yutuq   va   marralarga   erishdi.
Hayotning o’zi  biz tanlagan yo’l juda to’g’ri ekanini ko’rsatdi. Buni bugun jahon
ahli   e’tirof   etmoqda.   Bu     yo’l     taraqqiyotning     o’zbek   modeli     sifatida   keng
o’rganilmoqda.   Bu   o’z     navbatida     xalqimizning     irodasi,     kuch-qudrati     va
bunyodkorona     mehnati   samarasiga,     davlatimiz     rahbari     tomonidan     olib
borilayotgan  siyosatga  berilgan munosib bahodir.
Kurs   ishining   nazariy-amaliy   ahamiyati:   "O’zbek     modeli"
tushunchasining  hayotimizga  shiddat  bilan  kirib  kelganiga bu yil roppa-rosa 22
yil to’ldi. O’zbekiston Respublikasi  Prezidenta Islom Karimov dastlab 1992 yilda
chop   etilgan   "O’zbekistonning     o’z   istiqlol   va   taraqqiyot     yo’li"   asarida     o’zbek
modelining     mohiyati     va     shakl-shamoyillari     hamda     tamoyillarini   belgilab
bergan     edi.     Keyinchalik     bu     g’oya     davlatimiz     rahbarining     1993     yildagi
"O’zbekiston   -   bozor   munosabatlariga   o’tishning   o’ziga   xos   yo’li"   kitobida,
"Komsomolskaya   pravda"   gazetasi   muxbiri   savollariga     bergan   javobida,
ijtimoiyiqtisodiy sohadagi asarlari, nutq va maqolalarida yanada rivojlantirildi. I.Bob.Taraqqiyotning O'zbek modeli va uning o'ziga xos xususiyatlari
1.1 O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tish zarurati va uning o’ziga xos
xususiyatlari
XX     asrning   90-yillari     boshida     O’zbekiston     ijtimoiy     -     iqtisodiy
taraqqiyotida mutlaqo yangi mazmun va mohiyatga ega tarixiy vaziyat yuzaga keldi.
Bu,   avvalo,   Yurtboshimiz  Islom  Karimov   rahnamoligida  xalqimizning   mustaqillikka
erishgani   bilan     bog’liqdir.     Istiqlolimiz     sharofati     bilan     iqtisodiyotimizga     bozor
munosabatlarini   joriy   etish,    mavjud   ijtimoiy-iqdisodiy,   xalqaro   masalalarni   o’z
milliy     manfaatlarimizdan     kelib     chiqqan     holda     mustaqil     hal     etish     imkoniyati
yaratildi.     Boshqacha     aytganda,     mamlakatimizda     bozor     iqtisodiyotiga     o’tish
jarayoni   qadimiy   milliy   davlatchiligimizni   qayta   tiklash   va   milliy   iqtisodiyotimizni
shakllantirish bilan uyg’unlikda olib borildi.
Ayni  paytda,  bozor  munosabatlari  xalqimiz  va  Vatanimiz  uchun  butunlay
yangi   tushunchalar   emasdi.   Osiyo   va   Yevropaning   savdo   yo’li     -     Buyuk   ipak   yo’li
chorrahasida   joylashgan   o’zbek   zamini   asrlar   osha   Sharq   va   G’arb   o’rtasida   o’ziga
xos   ko’prik   bo’lib   keldi.   O’zbekiston   o’zining   ana   shu   tarixiy   va   an’anaviy   o’rnini
egallashi   uchun   yurtimizda   zamonaviy   bozor   munosabatlarini   va   aholi   o’rtasida   esa
bozor     madaniyatini     shakllantirish     lozim     edi.     Bu     esa     oson     ish     emasdi.     Zero,
kommunistik   mafkura  hukmronlik   qilgan  sovet  zamonida     -    yetmish  yil  mobaynida
xalqimiz     haqiqiy     bozor     qadriyatlaridan     butunlay     uzoqlashtirilgan,     odamlardagi
bozor     munosabatlariga     xos     tashabbuskorlik,     izlanuvchanlik     va     tadbirkorlik
so’ndirilgan, boqimandalik kayfiyati hukmronlik qilgan.
To’g’ri,   sosializm   sharoitida   ham   «xufiyona   iqtisodiyot»,   kooperativ   faoliyat,
kolxoz     bozori   singari   bir   qarashda   bozorni   eslatadigan   yarim   ochiq,   yarim   yashirin
ko’rinishdagi     unsurlar     ham     mavjud     bo’lgan.     Ammo,     sosializm
mazmunmohiyatiga   ko’ra  bozor  iqtisodiyotiga   butunlay   zid,  davlat   mulkini   eng
ustuvor o’ringa qo’yar va xususiy mulkchilikning har qanday ko’rinishini inkor etardi.
Shu   bois   mulk   obyektlarini   davlat   tasarrufidan   chiqarish,   xususiylashtirish   va
monopollashuvdan   qaytish   mehanizmlari   orqali   raqobat   muhitini   yaratish,   erkin
tadbirkorlikka   keng   yo’l   ochish,   bozor   infratuzilmasini   rivojlantirish,   talab   va   taklif
asosida   shakllanadigan   narx   mexanizmini   joriy   etish   kabi   bozor   ustunlarini   qaror toptirish,   pirovardida   aralash   iqtisodiyotga   erishish   lozim   edi.   Chunki,   shusiz   ham
chuqur     inqiroz     girdobiga     tushib     qolgan     iqtisodiyotimizni     sog’lomlashtirishning
bozordan  boshqa  yo’li  yuq,  oldinda  ulkan  islohotlarni  amalga  oshirish  vazifasi 
turardi.
Shukrki,   O’zbekistonimiz   jahonning   tabiiy   resurslarga   boy   mamlakatlaridan.
Yurtimizda     turli     xil     oziq-ovqat     mahsulotlarini     yetishtirish     uchun     keng     ekin
maydonlari,     yirik     industrial     baza,     malakali     kadrlar,     qisqasi,     jamiyat     a’zolari
extiyojlarini   to’la   qondirish   uchun   zarur   barcha   imkoniyatlar   mavjud   bo’lsa-da,
eng   ayanchlisi,   ana   shunday   ulkan   imkoniyatlarga   qaramasdan,   yurtimiz   qashshoq
mamlakatlar   qatoriga   tushib   qolgan,   jamiyatda   eng   zarur   iste’mol   mollarining   ham
keskin   tanqisligi   vujudga   kelgan   edi.   Sababi   eski   tuzum   davrida   jamiyatdagi   tabiiy
muvozanat  buzilgan  —  shaxsiy  manfaat  va  mehnat  natijalari  o’rtasida  bevosita
uzviylik   yo’q   edi.   Bu   uzviylik   esa   har   qanday   jamiyatda   taraqqiyotning   lokomotivi
vazifasini   bajaradi,   mavjud   barcha   resurslardan   oqilona   va   samarali   foydalanishga
xizmat qiladi.
Sobiq     SSSRda     ham     bir     qancha     iqtisodiy     islohotlar     o’tkazilganini
ta’kidlash   lozim.     1953,     1965,     1979     yillarda     o’tkazilgan     xo’jalik     yuritish
mexanizmlarini   takomillashtirish,     moddiy     manfaatdorlikni     oshirishga     qaratilgan
islohotlar     shular   jumlasidandir.     Lekin,     iqtisodiy     rivojlanishda     burilish     yasash
maqsadida   amalga oshirilgan bunday urinishlarning birortasi ham kutilgan samarani
bermadi.   Berishi   ham     mumkin     emasdi.   Chunki,   islohotlarni     amalga   oshirishda
shaxsiy  manfaat  va mehnat natijalari o’rtasidagi bevosita uzviylik hisobga olinmagan
edi.   Bu   masala   esa,     ta’kidlanganidek,     jamiyat     poydevori     hisoblanadigan     mulk
munosabatlarini qayta  qurish  bilan  bog’liq.  Mulk  munosabatlarini  o’zgartirish  esa
bevosita sosializmning   taqdiri   bilan   bog’liq   edi.   Murt   poydevor   ustiga   qurilgan
binoni   ta’mirlash     bilan     uning     ko’rkamligini     oshirish     mumkin.     Ammo     uning
mustahkamligi-yu   samaradorligini   oshirib   bo’lmaydi.   Shuro   zamonidan   katta   shov
shuv   va   dahmaza   bilan   boshlangan,   biroq   nihoyasiga   yetmay,   orayo’lda   qolib
ketgan     iqtisodiy     islohotlar     ham     xo’jalik     yuritishning     ayrim     bo’g’inlarini
takomillashtirishdan  nariga  o’ta  olmadi,  butun  iq tisodiyotni  jonlantirishga  ojizlik
qildi.  Natijada,  yana  odatdagidek  ma’muriy-buyruqbozlik  tartibotiga  zo’r  berildi. Bu   usul   ishlab   chiqaruvchi   va   iste’molchi   o’rtasidagi   aloqani   ekstensiv   omillardan
keng     foydalanish     orqali   naridan-beri   ta’minlash     imkonini     berdi.    Ammo     tabiiy
resurslarning   ham   chegarasi   bor,   imkoniyatlari   cheklangan.   Ulardan   kelajak   avlod
manfaatlarini     hisobga     olmasdan,     pala-partish     foydalanish     talay     muammoalarni,
jumladan, ekologik keskinlikni keltirib chiqardi.
Ekstensiv   omillarning   borgan   sari   imkoniyatlari   torayib   ketaverishi,   intensiv
xo’jalik  yuritish  mexanizmining  mavjud  emasligi  ertami-kech  iqtisodiy  tanqislik
va   tanglikni   keltirib   chiqarishi   muqarrar   edi.   Shunday   bo’ldi   ham!   Iqtisodiy   tanglik
XX   asr   80-yillarining   oxiriga   kelib   yanada   keskin   va   halokatli   tus   oldi.   Bu,   avvalo,
mahsulot     ishlab     chiqarishning     butunlay     pasayib     ketishida,     ishlab     chiqarish
quvvatlarining     ish     bilan     ta’minlanmaganida,     ishsizlik     darajasining     o’sishida,
pulkredit va valyuta tizimining izdan chiqishida namoyon bo’ldi. Xususan, 1990 yilda
sobiq     ittifoq     yalpi     milliy     mahsuloti     1989     yildagiga     nisbatai     2     foiz,     ishlab
chiqarilgan   milliy   daromad   hajmi   4   foiz,   mehnat   unumdorligi   3   foiz   pasaydi.
Tashki   savdo   aylanmasi   6,6   foiz   qisqarib,   tashqi   savdoning   salbiy   saldosi   9,8
millard  rublga  yetdi.  Davlat  qarzi  esa  bir  yilda  150  millard  rubl  ko’payib,  550
millard rubldan oshib ketdi.
Surunkali  inflyasiya   hammaning   tinkasini  qurita  boshladi.  Natijada   shusiz
ham   nochor   axvolda   kun   kechirayotgan   aholining   daromadlari   va   turmush   darajasi
muttasil     pasaya     boshladi.     Ishlab     chiqarish     ko’lami     va     hajmining     tinimsiz
qisqarishi,     ayniqsa,     O’zbekistondek     keskin     demografik     sharoitda     yashayotgan
respublikalardagi     aholi     turmush     darajasiga     yanada     og’irroq     ta’sir     ko’rsatdi.
O’zbekiston  aholi  jon  boshiga  milliy  daromad  ishlab  chiqarish,  real  daromadlar,
ish  haqi,  mehnat  unumdorligi  ko’rsatkichlari  bo’yicha  sobiq  shuro  respublikalari
orasida eng oxirgi o’rinlardan biriga tushib qolgan edi.
Islom     Karimov     bu     ayanchli     vaziyat     haqida     shunday     ta’kidlagan     edi:
"O’zbekiston     kishi     boshiga     yalpi     ijtimoiy     mahsulot     ishlab     chiqarish     bo’yicha
mamlakatda  12-o’rinni  egallab  turibdi,  aholi  jon  boshiga  milliy  daromad  ishlab
chiqarish bo’yicha esa ittifoqdagi o’rtacha darajadan ikki hissa past".
Bu   davrda   sanoatdagi   mehnat   unumdorligi   jihatidan   O’zbekiston   o’rtacha
ittifoq ko’rsatkichidan 40 foiz, qishloq xo’jaligidagi mehnat unumdorligi jihatidan esa ikki   barobar   orqada   edi.   Respublika   aholi   jon   boshiga   xalq   iste’moli   mollari
ishlab chiqarish bo’yicha ittifoq darajasining 40 foizini tashkil etardi.
Boz   ustiga  iqtisodiyotning  tarkibiy  tuzilishi  va  uni  tashkil   etish  shakllari
amon   talablariga   mutlaqo   javob   berolmasdi.   Mamlakat   xo’jaligining   amal   qilib
kelgan   tarkibi   ekstensiv   rivojlanish   mahsuli   bo’lgan   bu   tizim   iqtisodiy   zarurat
emas,   balki   qat’iy   markazlashgan   ma’muriy   va   rejali   boshqarishga   asoslangan   edi.
Qat’iy   reja   asosiga   qurilgan   iqtisodiyot   esa   rivojlanishga   qodir   emasligi   bugun
ko’pchilikka     ma’lum.     Rejali     iqtisodiyotning     tanqislik,     ishlab     chiqarish
monopolizmi     kabi     "surunkali     kasalliklar"     doimiy     hamroxidir.     Sobiq     sho’rolar
mamlakatida     ijtimoiy     ahamiyati     kam     bo’lgan,     xalq     ehtiyojlarini     bevosita
qondirishga   emas,   balki   "planni   to’ldirish"   uchun   mahsulot   chiqariladigan   sohalar,
korxonalar behad ko’payib ketgan edi. 1
1.2 Iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi
Iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   xalq   extiyojlari   tomonga   burmasdan   turib
tanqislikka     barham     berib     bo’lmaydi.     Ishlab     chiqarish     tarkibiga     faol     ta’sir
ko’rsatadigan     asosiy     samarali     mexanizm     bu     —     bozordir.     Chunki     bozor
sharoitidagina   ijtimoiy   ehtiyojlarga   mos   kelmaydigan   sohalar   o’z-o’zidan   barham
topadi.  Davlat  bozor  tan  olmagan,  zarar  keltirib  ishlaydigan,  norentabel  soha  va
korxonalarni     qo’llab-quvvatlamaydi.     Xalq     ehtiyojlariga     xizmat     qiladigan,
xaridorgir,     byudjet     uchun     mablag’     beradigan     ishlab     chiqarish     turlari     esa
rag’batlantiriladi.
Tanqislikni  keltirib  chiqaradigan  shart-sharoitlardan  yana  biri  ishlab chiqarishdagi
yakka   hukmronlikdir.   Monopolizm   iste’molchini   tanlash   huquqidan   mahrum
qiladigan     va     shu     yo’l     bilan     bozorda     yakka     hukmronlik     imkoniyatini   qo’lga
kiritadigan kuchdir. 2
Odatda,     tanqislik     qondirilmagan     talab     sifatida     vaqti-vaqti     bilan     har     qanday
bozorda   vujudga   kelishi   mumkin.   Bu   hodisaga   barham   berish   yangi   xaridorgir
1
  Milliy   istiqlol   g’oyasi:   asosiy   xususiyatlari, falsafiy   va   tarixiy   ildizlari.   Mas’ul   muharrir 
Q.Nazarov. Toshkent  2001 y.
2
  Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   –   Toshkent:   “O’zbekiston”   NMIU,
2017. – 56 b. mollarning   paydo   bo’lishi   bilan   bog’liq   ayrim   mollarning   miqdori     dastlab   kamroq
bo’lganligi    tufayli,   ularga   xarid   talabi   ma’lum   vaqtgacha   to’la   qondirilmasligi
mumkin.   Bunday    sharoitda   uo’sha   tovarni   ishlab   chiqaruvchi    boshqa   shunday
tovar     ishlab   chiqaruvchi   paydo  bulgunicha     bozorda     monopol   huquqqa     ega   bo’lib
turadi.   Bu     imkoniyatdan   foydalanib,   u   vaqtincha   monopol   foyda   oladi.   Foyda   esa,
buyuk  iqtisodchilar  ta’kidlaganidek,  shunday  qudratli  va  jozibali  xoxish -istakki,
xaridorgir     tovar     ishlab     chiqarish     yo’li     bilan     uni     qo’lga     kiritishni     xohlovchi
raqobatchilarni   ertami-kechmi,   albatta,   o’ziga   jalb   qilmasdan   qolmaydi.   Natijada,
raqobatchi  mahsulot  turining  paydo  bo’lishi  bilan  dastlab  yangi  mahsulot  ishlab
chiqargan   korxonaning   yakka   hukmronlik   mavqyei   barham   topadi.   Bundan   esa
bozor,   iste’molchi   yutadi.   Sog’lom   iqtisodiyotda   antimonopol,   antitrest   qonunlari,
soliqlar,   imtiyozlar   (masalan,   kredit   olish)   orqali   doimo   monopolizmning   qarshiligi
sindirilib,   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   rag’batlantirilib   turiladi.Sosializm     xo’jalik
yuritish     sohasidagi     o’zining     dastlabki     qadamlaridan   iqtisodiyotni     qat’iy
markazlashgan     rejali     asosda     tashkil     etish     yo’li     bilan     amalda   yakkahokimlikni
qonunlashtirdi.     Xususiy     mulk     umumlashtirilib,     yagona   "umumxalk   boshqacha‖
aytganda,   davlat   mulkiga   aylantirilishi   shuni   taqozo   etardi.   Natijada,     monopolizm
surunkali     hodisaga     aylanib,     har     kuni,     har     soatda     takror   ishlab     chiqariladigan
bo’ldi.  Chunki  davlat  bozordagi  real  ahvolni  o’zida  aks ettirmaydigan,  oldindan
belgilab  qo’yiladigan  tovar  turlari  va  ularning  narxlarini qo’llab-quvvatlardi.  Shu
yo’l  bilan  doimo  talabning  taklifdan  ustunligi,  ya’ni  taqchillik  ta’minlab  kelindi.
Amalda     deyarli     barcha     korxonalar     doimiy     monopolistlarga     aylanib,     bozor     va
iste’molchiga  o’z  shartlarini  qat’iy  o’tkazish imkoniyatiga ega edi.
Ishlab   chiqarishni   yiriklashtirish   va   ixtisoslashtirish,   ijtimoiy   mehnat taqsimotini
chuqurlashtirish     ayrim     tarmoq     va     korxonalarning     yakkahokimligini   yanada
kuchaytirdi.     Yiriklashuv,     markazlashuv     va     ixtisoslashuv     iqtisodiy   qonuniyat
darajasiga     ko’tarildi.     Xo’jaliklararo     kooperasiyalash     va     agrosanoat   integrasiyasi
negizida     qishloq     xo’jaligi     ishlab     chiqarishini     yanada     yi   riklashtirish   hamda
ixtisoslashtirish   tug’risida   maxsus   qarorlar   qabul   qilindi.   Yiriklashtirish   va
ixtisoslashtirish     iqtisodiyotning     barcha     tarmoqlariga,     moddiy     va     nomoddiy
sohalarga,  hatto  ijtimoiy-madaniy  jabhalarga  ham  keng  singdirildi.  Bu  mash’um tajriba   shunga   olib   keldiki,   butun   mamlakat   bo’yicha   ko’pchilik   sanoat   mhsulotlari
turlarini     bir-ikki     korxona     yetkazib     beradigan     bo’ldi.     O’tgan     asrning     80-yillari
oxiriga     kelib,     O’zbekistonda     100     nafargacha     ishchisi     bo’lgan     sanoat
korxonalarining   umumiy   soni   to’rt   yuzdan   oshmagani   bunga   misoldir.   Hamma
joyda   gigantomaniya   vasvasasi   avj   oldi.   Yagona   partiya,   yagona   mafkura,   yagona
korxona, yagona tovar va yagona xalq!
Shunday  qilib, bir tomondan, monopolizm tanqislikning kelib chiqishi uchun sharoit
yaratadi.     Ikkinchi    tomondan,    ana    shu    tanqislikning   o’zi     monopolizmning  keng
tomir   otishiga   xizmat   qiladi.   Boshqacha   aytganda,   ularning   har   ikkisi   bir-biri   bilan
o’ta bog’liq hodisalardir. 3
Sog’lom     iqtisodiyotda     monopoliyalar     qattiq     raqobat     asosida     paydo     bo’ladi,
raqobatdan   o’sib   chiqadi.   Shuning   uchun   ular   ilg’or,   yuqori   samaradorlikka   va   kam
mehnat     xarajatlariga,     zamonaviy     texnika     va     texnologiyalarga     ega     bo’lishga
intiladilar.  Raqobatdan  xoli,  iqtisodiy  jihatdan  o’zini  oqlamaydigan,  sun’iy, 
yuqoridan     turib     boshqariladigan     korxonalar     esa,     odatda,     texnik     va     iqtisodiy
jihatdan     qoloq     bo’lsa     ham,     monopolistga     aylanishi     mumkin.     Monopolizm
sharoitida     iste’molchi   ishlab    chiqaruvchining     oldida     hamisha    ta’zimda     bo’ladi.
Chunki,  tanqis  tovarni  topganiga  shukr  qiladi,  boriga  baraka,  deb   kun   ko’radi.
Monopolizm   iste’molchini   nafaqat   mol   egasiga   iqtisodiy   qaram   qilib   qo’yadi,   balki
uning     muayyan     haq-huquqlarini     ham     buzadi.     Monopolizm     sharoitida     ishlab
hiqaruvchi     (sotuvchi)   qirol     bo’lsa,    raqobat   sharoitida    iste’molchi     ana   shunday
mavqyega erishadi.
Monopolizm   ham,   tanqislik   ham   jamiyatda     mas’uliyatsizlik,   iste’molchining   talab-
extiyojlarini  mensimaslik  muhhitini  yuzaga  keltiradi.  Natijada  savdo do’konlarini
sifatsiz,     behad     qimmat     va     kam     sonli     tovarlar     egallaydi.     Sanoat     reja
ko’rsatkichlarini     ortig’i     bilan     bajaradi,     iste’molchi     esa     ishlab     chiqarilgan
mahsulotlardan   qoniqmay   qolaveradi.   Masalan,   1980-89   yillarda   sobiq   ittifoqda
yalpi   ijtimoiy   mahsulot   ishlab   chiqarish   32   foiz,   sanoat   mahsuloti   —   46,   shu
jumladan xalq iste’moli mahsulotlari 74 foiz oshgan edi. Aholi sonining o’sishi esa bu
yillarda     26     foizni     tashkil     etdi.     Ko’riiib     turibdiki,     ishlab     chiqarish     sur’atlari,
3
  Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – Toshkent:
“O’zbekiston” NMIU, 2017. – 48 b. aholining   o’sish   sur’atlaridan   ancha   yuqori.   Ammo   ahali   turmush   darajasida   keskin
o’zgarish yuz bergani yo’q.
Bunday   sharoitda   pul   o’zining   qiymatini   yo’kotib,   keskin   qadrsizlanishi tabiiy.
Qo’lga kiritilgan puldan qanday foydalanish muammosi ham pay do bo’ladi. Korxona
endi   o’zining   mahsulotini   sotishga   emas,   balki   o’ziga   kerakli   boshqa   bir   mahsulot
turiga  ayirboshlash  —  barterga  intiladi.  Bunday  ayirboshlash harakatlarida  taqchil
mahsulotlar  umumiy  muqobil  vazifasini  o’tay  boshlaydi. 
Shunday     qilib,     o’z-o’zidan     barterga,     ya’ni     tug’ridan-tug’ri     valyutasiz     tovar
ayirboshlashga   yo’l   ochiladi.   Iqtisodiy,   ijtimoiy   va   siyosiy   voqyealarning   bunday
tadrijiy rivoji bozor iqtisodiyotiga o’tishni muqarrar qilib qo’ydi.
Lekin  o’sha  o’ta  murakkab  sharoitda  bu  borada  bir-birini  amalda  inkor etadigan
har     xil     nuqtai     nazarlar     mavjud     bo’lgani     ham     sir     emas.     Birinchisi     —
iqtisodiyotimizni     bozor     munosabatlariga     o’tish     halokatdan     qutqaradi,     deb
hisoblaydigan   uzoqni   ko’zlab,   oqilona   g’oyalar   ilgari,   surilgan   realistik   qarash.
Ikkinchisi   -   avval   ma’muriy   yo’llar   orqali   iqtisodiy   va   moliyaviy   tushkunlikka
barham  berib,  undan  keyin  bozorga  o’tish  kerak,  degan  qarash.  Bunda  ikkinchi
guruh   vakillari   o’z   qarashlaridagi   ziddiyatni   anglab   yetmagani   qiziq   agar   ma’muriy
yo’llar     bilan     iqtisodiyotdagi     surunkali     xastalikni,     moliyaviy     boshboshdoqlikni,
xo’jasizlikni bartaraf etish mumkin bo’lsa, unda bozorga o’tishning nima zarurati bor?
To’g’ri,   bozor   iqtisodiyotiga,   Yurtboshimiz   ko’p   bor   ta’kidlaganidek,   bir kunda
va   bir     zarb   bilan     o’tish     aslo     mumkin     emas.   Sababi     -     O’zbekistonda     bozor
munosabatlariga     o’tishning     iqtisodiy     asoslari     juda     zaif     edi.     Buning     ustiga
iqtisodiyotimiz   xom   ashyoga   yo’naltirilgan   va   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlari
g’oyat  eskirgan.  O’zbekiston  sobiq  ittifoq  davrida  amalda  arzon  mineral  hamda
qishloq     xo’jaligi     xom     ashyosini     yetkazib     beruvchiga     aylanib     qolgan.     Bu
mustamlakachilik     amaliyoti    chor     Rossiyasining     O’rta     Osiyoni     bosib    olganidan
keyin boshlangan, sho’rolar davrida esa u ixtisoslashuv, mehnat taqsimoti vajlari bilan
yanada chuqurlashtirilgan va mustahkamlangan edi.
Respublika     nafaqat     jihozlar,   texnologiyalar     va     juda   ko’p     turdagi   xom     ashyo
mahsulotlarini, balki  birinchi darajali  ahamiyatga  ega  oziq-ovqat  mahsulotlari  — g’alla,   go’sht,   shakar,   tuz,   qandolatchilik   mahsulotlari   va   boshqalarni,   shuningdek,
yurtimizda  ishlab  chiqarish  mumkin  bo’lgan  juda  keng  doiradagi  xalq  iste’moli
mollarini   ham   tashqaridan   keltirishga   majbur   bo’lgan.   Deyarli   barcha   tarmoqlarda
tugallanmagan   siklga   ega  ishlab  chiqarish   yo’lga   qo’yilgani  sababli   ular  atayin
xom  ashyoni  qazib  olish  va  dastlabki  ishlov  berish,  yarim  fabrikalar  tayyorlash
bosqichida tuxtab qolar edi.
Oddiy   xalq   ommasida   agar   ishlab   chiqarish   vositalarining   asosiy   qismi   davlat
tasarrufidan     chiqariladigan     va     xususiylashtiriladigan     bo’lsa,   bundan     birinchi
navbatda,   sho’ro     zamonidan   qolgan       xufiyona   iqtisodiyot korchalonlari   yutadi,
o’zining  «o’lik  kapitalini»  ishga  solib  yuboradi,  degan hadiksirashlar ham mavjud
bo’lgan.  4
Albatta,     hyech     bir     yangilikni     hamma     ham     quchoq     ochib     kutib     olmaydi.
Tuzumni,     iqtisodiy-ijtimoiy     munosabatlarni     butunlay     yangicha     asosda
shakllantirishni   taqozo   qiladigan   bozor   iqtisodiyotini   ham   o’z   tarafdorlari   -yu,   unga
shubha  bilan   qaraydiganlari   ham   bo’lishi   tabiiy.  Ko’p  jihatdan   tavakkalchilikka
asoslangan     bozor     sharoitida     o’z     biznesi     sinishidan,     raqobat     kurashida
mag’lubiyatga uchrashidan hyech kim kafolatlanmaydi. 
Bunday     munosabatlarni     chuqur     tadkiq     etganlarning     fikricha,     kapital
jamg’arilishining     tarixiy     tendensiyasi,     ya’ni     mayda     mulklarning     kimlardir
tomonidan     g’oyat     yiriklashtirilishi,     keng     xalq     ommasining     yeri,     tirikchilik
vositalari     mehnat     qurollarining     ekspropriasiya     kilinishi     kapitalizm     tarixining
muqaddimasidir.  Bevosita     ishlab     chiqaruvchilarning     ekspropriasiya   qilinishi  ko’p
mamlakatlarda   katta   yo’qotishlar,   o’pirilishlar,   ayniqsa,   aholi   kam   ta’minlangan
tabaqalarini haq-huqulari hisobga olinmasdan amalga oshirildi.
Davlatimiz  rahbari  Islom  Karimov  uzoqni  ko’zlab,  oqilona  yuritayotgan siyosati
samarasida  O’zbekistonda  bozor  iqtisodiyotiga  o’tishda  bunday  katta yo’qotish va
talotumlardan chetlab o’tildi. Ijtimoiy adolatsizlikka, aholining keskin tabaqalanishiga
yo’l     qo’yilmadi.     Bozor     iqtisodiyotiga     o’tishning     evolyusion,   bosqichma-bosqich
yo’li   tanlandi.   Bu   borada   ijtimoiy   adolatni   ta’minlashda davlatning   islohotchilik
4
  Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi
kerak.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil   istiqbollariga   bag’ishlangan   majlisdagi   O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining nutqi. \\ Xalq so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, №11. roli  katta  ahamiyatga  ega  bo’ldi.  Prezidentimiz  Islom Karimov  o’zining  iqtisodiy
siyosatga  bag’ishlangan  asarlarida  bozor iqtisodiyotining  shakl-shamoyillari,  unga
o’tishning     zarurati,     shart-sharoitlari     va   omillarini   puxta   asoslab   berdi.   «Biz
mustaqillikning   ilk   kunlaridan   boshlab,     -     deb   yozadi     davlatimiz     rahbari,     -     o’z
umrini     o’tab     bo’lgan     eski     mustabid     sovet   tuzumidan     voz     kechib,     jahon
tajribasini     har     tomonlama     puxta     o’rganish,   umuminsoniy     qadriyatlarni     chuqur
anglash,     milliy     urf-odat     va     an’analarimizni   asrab     avaylash     va     yanada
mustaxkamlash     asosida     ijtimoiy     yo’naltirilgan     bozor   iqtisodiyotiga     asoslangan
ochiq  demokratik  davlat  barpo  etishga  azmu  qaror qildik».
Mulkni     davlat     tasarrufidan     chiqarish     va     xususiylashtirish,     raqobat     muhitini
yaratish,     kichik     biznes     va     xususiy     tadbirkorlikni     rivojlantirish     bozor
munosabatlarini     qaror     toptirishning     asosiy     shart    va    yunalishlarini     tashkil    etdi.
O’tgan davr ichida iqtisodiyotga oid qabul qilingan qonunlar. Prezident farmonlari va
qarorlari,  Vazirlar  Mahkamasi  qarorlarining  asosiy  qismi  ana  shu  uch yo’nalishni
rivojlantirishga  qaratilganini  alohida  ta’kidlash  darkor.  Bu  yillarda minglab  davlat
korxonalari  xususiylashtirildi,  aksiyadorlik  jamiyatlari  yoki mulkchilikning boshqa
nodavlat   korxonalari   sifatida   qayta   tashkil   etildi.   Natijada   nodavlat     sektorining
ulushi     1995     yilga     kelib     yalpi     ichki     mahsulot     ishlab   chiqarishda     58,4     foizni
tashkil   etdi.   2010   yilda   esa   bu   ko’rsatkich   81,7   foizga yetdi.16   Ular   xo’jalik
birlashmalari,     qo’shma     korxonalar,     xususiy     fermer   xo’jaliklari,     aholi     xususiy
mulkining     boshqa     obyektlari     sifatida     faoliyat     yurita   boshladi.Mulkni     davlat
tasarrufidan     chiqarish     va     xususiylashtirish,     kichik     biznesni   rivojlantirish
samarasida     O’zbekistonda     yangi     ijtimoiy     qatlam     mulkdorlar     paydo   bo’ldi.
Qimmatli   qog’ozlar   va   kuchmaye     mulk   bozori   kabi   yangi   bozorlar   paydo
bo’ldi.O’zbekistonda     2000   yilda     bozor   munosabatlariga    xos   institusional   qayta
qurishning  tugallanishi  bilan  o’tish  davri  nihoyasiga  yetdi  va  aralash  iqtisodiyot
asosan shakllanib, uning yanada jadalroq rivojlanish bosqichi boshlandi.   5
5
  Jo’raev N., Abduvoxidov F., Sotivoldieva D. Moliyaviy va boshqaruv hisobi. Darslik (lotin alifbosida). –T.: 2012 y. 480 b. II.Bob. «O’zbek modeli» ning asosiy tamoyillari
2.1. Iqtisodiyotni tubdan o’zgartirish va isloh etishda “o’zbek modeli” ning
o’rni va ahamiyati
Ma’lumki, O’zbekiston 1991 yili o’z mustaqilligini qo’lga kiritganidan so’ng umrini
o’tab     bo’lgan     mustabid,   ma’muriy-buyruqbozlik,   rejali-taqsimot     tizimidan   voz
kechib,     ―o’zbek     modeli     deb     nom     olgan     o’z     taraqqiyot     yo’lini     tanlab     oldi.‖
Yurtboshimiz     tomonidan     ishlab     chiqilgan     mamlakatni     ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish konsepsiyasiga asosan, O’zbekiston mustaqillikka erishganidan keyin 
ijtimoiy  yo’naltirilgan  bozor  munosabatlariga  o’tish,  mamlakatimizda  isloh  etish
va   modernizasiya   qilish   borasida   salmoqli   ishlar   amalga   oshirildi.Yaqin     o’tmishga
qarab     shuni     ta’kidlash     mumkinki,     haqiqatan     ham,   mustaqillik     qo’lga     kiritilgan
davr     o’ta     murakkab     bo’lib,     u     paytda     sobiq     ittifoq   parokandalikka   yuz   tutgan,
mamlakatimizda siyosiy, ijtimoiy va iqtisodiy vaziyat tobora keskin tus ola boshlagan
edi. Shunday qaltis vaziyatda o’zligimizni anglash va   toptalgan   milliy   g’ururimizni
tiklashga     qaratilgan     intilish     yanada     kuchaydi.   O’sha   tahlikali   va   og’ir   vaziyatda
respublika   rahbari   Islom   Karimov   bosiqlik   bilan   oqilona     ish     tutib,     qat’iy     siyosiy
irodani     namoyon     etib,     mamlakatimizni     chuqur   tanazzuldan     olib     chiqishga
qaratilgan,     barqaror     ijtimoiy     yo’naltirilgan     bozor   iqtisodiyotini     barpo     etishning
har     tomonlama     puxta     o’ylangan     islohotlar   strategiyasini       ishlab     chiqdi     va     uni
amalga  oshirishga  rahnamolik  qildi. 
Yurtboshimiz  rahbarligida  ijtimoiy  yo’naltirilgan  bozor  iqtisodiyotiga  asoslangan
huquqiy     demokratik     davlat     barpo     etish     va     fuqarolik     jamiyatini     shakllantirish
maqsadida   g’oyat   mashaqatli,   shu   bilan   birga,   sharafli   taraqqiyot   yo’li   bosib
o’tildi.Istiqlolimizning   ilk   yillaridayoq,   Prezidentimiz   yuksak   demokratik   talablarni
hayotimizga   to’liq   joriy   etish,   fuqarolik   jamiyati   barpo   qilish,   farovon   hayotga
erishish   bilan  chambarchas  bog’liq  va  uzluksiz  davom  etadigan  jarayon  ekanini
ta’kidlab,     bunday     darajaga     ko’tarilish     hyech     qachon     osonlikcha     kechmasligini
uqtirib o’tgan edi. 6
I.A.Karimov  ―O’zbekiston  –  bozor  munosabatlariga  o’tishning  o’ziga  xos yo’li	
‖
risolasida     mamlakatimiz     mustaqillikka     erishganidan     keyingi     dastlabki   yillardagi
6
  Pardaev A.X., Pardaev B.X. Boshqaruv hisobi. O’quv qo’llanma./ - T.: G.G’ulom nomidagi adabiyot va san’at nashriyoti, 2018.  rivojlanish     jarayonlarini     tahlil     qilib,     O’zbekistonda     davlat     qurilishi     va
iqtisodiyotni   isloh   qilish   dasturining   o’zagi   sifatida   5   ta   asosiy   tamo   yilni   belgilab
erdi.   Ilmiy   va   amaliy   jihatdan   puxta   ishlab   chiqilgan   bu   dastur   nafaqat   o’sha
davrdagi  avlod  taqdiri,   balki  kelajak  avlodlarimiz  taqdirini  ham  o’ylab  tuzilgan
bo’lib,     eski     tuzumdan     meros     bo’lgan     illatlarni     tezroq     bartaraf     etish,
mamlakatimizning     rivojlangan,     madaniyatli     davlatlar     darajasiga     chiqib     olishini
ta’minlashni     ko’zda     tutgan     edi.     Bu     haqiqatan     ham     Prezidentimiz     nomi     bilan
bevosita   bog’liq   holda   jahonga   tanilgan   taraqqiyotning   o’zbek   modeli   edi.
Islohotlarning     o’zbek     modeli     bundan     oldin     dunyoda     yaratilgan     va     mavjud
bo’lgan  modellarning  birortasini  takrorlamagan  holda,  o’z  mohiyati  va  mazmuni
jihatidan  butunlay  yangi  taraqqiyot  modeli  bo’ldi.  Taraqqiyotning  o’zbek  modeli
quyidagi besh tamoyilga asoslanadi:
birinchidan,   iqtisodiy   islohotlar   hyech   qachon   siyosat   ortida   qolmasligi   kerak,   ya’ni
iqtisodiyot  siyosatdan  ustun  bo’lishi  kerak.  Shuningdek,  ichki,  tashqi  va iqtisodiy
munosabatlarni mafkuradan holi etishni ta’minlash zarur;
ikkinchidan,     o’tish     davrida     davlat     asosiy     islohotchi     bo’l   ishi     lozim.  
U islohotlarning ustuvor yo’nalishlarini belgilab berishi, o’zgarishlar siyosatini ishlab 
chiqishi va uni izchillik bilan amalga oshirishi shart;
uchinchidan,   qonun   ustuvorligiga   erishish,   qonunlarga   qat’iy   rioya   etish lozim.
Buning   ma’nosi   shuki,   demokratik   yo’l   bilan  qabul   qilingan   yangi Konstitusiya
va   qonunlarni   barcha   hyech   istisnosiz   hurmat   qilishi   va   ularga og’ishmay rioya
etishi lozim;
to’rtinchidan,  aholining  demografik  tarkibini  hisobga  olgan  holda  kuchli ijtimoiy
siyosat   o’tkazish   kerak.   Aholining   salkam   50   foizini   16   yoshga   yetmagan   bolalar
tashkil etadigan O’zbekistonda buning alohida ahamiyati bor;
beshinchidan,   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   iqtisodiyotning   obyektiv   qonunlarini
e’tiborga  olib, yaqin  o’tmishdagi  ―inqilobiy  sakrashlar siz, ya’ni  evolyusion  yo’l‖
bilan puxta o’ylab, bosqichma-bosqich amalga oshirilishi kerak. 
Mamlakatimiz   iqtisodiyotini   isloh   qilish   va   yurtimizda   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor
iqtisodiyotini     shakllantirish     asosida     chuqur     tanazzuldan     xalos     bo’lib,   barqaror
taraqqiyot  va  aholi  turmush  farovonligiga  erishishga  qaratilgan  tub o’zgartirishlar siyosatining     strategik     maqsadlari     I.A.Karimov     tomonidan   quyidagicha   izohlab
berildi: 
-     ijtimoiy     yo’naltirilgan     bozor     iqtisodiyotini     bosqichma   -bosqich   shakllantirish,
qudratli   va   tinimsiz   rivojlanib   boradigan,   kishilar   hayoti   va   faoliyati   uchun   zarur
shart-sharoitlarni ta’minlaydigan iqtisodiy tizimni barpo etish;
-   ko’p ukladli  iqtisodiyotni yaratish,  insonning mulkdan mahrum  bo’lishiga  barham
berish,     tashabbuskorlik     va     uddaburonlikni     butun     choralar     bilan   rivojlantirish
negizi   bo’lgan   xususiy   mulkning   davlat   tomonidan   himoya   qilinishini   ta’minlash;-
korxonalar     va     fuqarolarga     keng     iqtisodiy     erkinliklar     berish,     ularning   xo’jalik
faoliyatiga     davlatning     bevosita     aralashuvidan     voz     kechish,     iqtisodiyotni
boshqarishning  ma’muriy-buyruqbozlik usullarini bartaraf  etish, iqtisodiy  omillar va
rag’batlantirish vositalaridan keng foydalanish; 
-     iqtisodiyotda     moddiy,     tabiiy     va     mehnat     resurslaridan     samarali   foydalanishni
ta’minlaydigan  chuqur  tarkibiy  o’zgarishlar  qilish,  raqobatdosh mahsulotlar ishlab
chiqarish, jahon iqtisodiy tizimiga qo’shilib borish;
-   kishilarda   yangicha   iqtisodiy   fikrlashni   shakllantirish,   ularning dunyoqarashini
o’zgartirish,  har  bir  kishiga  o’z  mehnatini  sarflash  sohasi  va shakllarini mustaqil
belgilash imkonini berish.
Mustaqillikning     ilk     yillarida,     ya’ni     ijtimoiy     yo’naltirilgan     bozor   iqtisodiyotiga
o’tishning  birinchi  bosqichida  quyidagi  ikki  vazifani  birdaniga  hal qilish maqsad
qilib qo’yildi:
-     totalitar     tizimning     og’ir     oqibatlarini     yengish,     tanglikka     barham     berish,
iqtisodiyotni barqarorlashtirish;
-  respublikaning  o’ziga  xos  sharoiti  va  xususiyatlarini  hisobga  olgan  holda, ozor
munosabatlarining negizlarini shakllantirish;
Mazkur  vazifalarni  hal  qilish  uchun  birinchi  bosqichda  isloh  qilishning quyidagi
muhim yo’nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi:
-  o’tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniyhuquqiy
negizini mustahkamlash;  7
7
  Karimov A., Islomov F., Avloqulov A. Buxgalteriya hisobi. Darslik.-T.: Sharq, 20 1 4.  -  mahalliy  sanoat,  savdo,  maishiy  xizmat  ko’rsatish  korxonalarini,  uy-joy fondini
xususiylashtirish,   qishloq   xo’jaligi   va   xalq   xo’jaligining   boshqa   sohalarida
mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish;
-     ishlab   chiqarishning   pasayib   borishiga   barham   berish,   moliyaviy   ahvolning
barqarorlashuvini ta’minlash.
Respublikada  bozor   munosabatlariga  o’tishning  birinchi   bosqichida iqtisodiyot va
ijtimoiy   sohada   yuz   bergan   tub   o’zgarishlar   uning   o’z   taraqqiyotida   keyingi     sifat
ihatdan  yangi  bosqichga  o’ta  boshlash  uchun  mustahkam  shart sharoit yaratdi. hu
bilan birga, isloh qilishning birinchi bosqichi natijalari keyingi bosqichning  strategik
aqsadlari  va  yo’nalishlarini  aniq  belgilab  olish  imkonini berdi.
Ikkinchi   bosqichda   iqtisodiyotni   modernizasiya   qilish   va   isloh   etishni   yanada
huqurlashtirish,   investisiya   faoliyatini   kuchaytirish,   chuqur   tarkibiy   o’zgarishlarni
amalga     oshirish,     shuning     negizida     iqtisodiy     o’sishni     ta’minlab,     bozor
munosabatlarini   to’liq   joriy   qilish   maqsad   qilib   qo’yildi.   Shu   maqsaddan   kelib
chiqib,   mazkur     bosqichda     amalga     oshirilishi    lozim    bo’lgan     vazifalar   quyidagi
tartibda belgilandi:
-     davlat   mulkini   xususiylashtirish   sohasida   boshlangan   ishni   oxiriga   yetkazish;   -
ishlab    chiqarishning   pasayishiga   barham   berish   va    makroiqtisodiy barqarorlikni
ta’minlash; 
-     milliy   valyuta   –   so’mni   yanada   mustahkamlash;-     iqtisodiyotning     tarkibiy
tuzilishini  tubdan  o’zgartirish,  xomashyo  yetkazib berishdan tayyor mahsulot ishlab
chiqarishga o’tish.
O’tish   davrining   ikkinchi   bosqichida   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlarini
ijtimoiy   himoyalashni   kuchaytirish,   ularga   te gishli   yordam   ko’rsatish   borasida
birinchi   bosqichda   tutilgan   yo’l   davom   ettirildi.Mazkur     bosqichda   ―erkinlashtirish
va  islohotlarni  chuqurlashtirish  nafaqat  iqtisodiy,  balki  ham ijtimoiy,  ham  siyosiy
vazifalarni     hal     qilishning     asosiy     shartidir.     Bu     esa   iqtisodiyot  sohasida   quyidagi
vazifalarni   amalga   oshirishni   ko’zda   tutdi:-     iqtisodiyotning     barcha     soha     va
tarmoqlarida  erkinlashtirish  jarayonini  izchillik   bilan   o’tkazish   hamda   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish;-
xususiylashtirish     jarayonini     yanada     chuqurlashtirish     va     shu     asosida   mulkdorlar
sinfini shakllantirish;
-     mamlakat     iqtisodiyotiga   xorij   sarmoyasini,   avvalo,   bevosita     yo’naltirilgan
sarmoyalarni     keng     jalb     etish     uchun     qulay     xuquqiy     shart   -sharoit,     kafolat     va
iqtisodiy omillarni yanada kuchaytirish;
-   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   iqtisodiy   taraqqiyotda   ustuvor o’rin
egallashiga erishish;
-     mamlakatning     eksport     salohiyatini     rivojlantirish     va     mustahkamlash,
iqtisodiyotimizning   jahon   iqtisodiy   tizimiga   keng   ko’lamda   integrasiyalashuvini
ta’minlash;
-     iqtisodiyotda     mamlakatimiz     iqtisodiy     mustaqilligini     yanada   mustahkamlashga
qaratilgan tarkibiy o’zgarishlarni izchil davom ettirish.
Shunday   ekan,   demokratik   jamiyat   qurishdan   ko’zlangan   maqsad   yurtimizda
istiqomat  qiladigan  barcha  insonlar  uchun  munosib  hayot  sharoiti  yaratib  berish,
rivojlangan  demokratik  mamlakatlar  kabi  kafolatlangan  yuksak  turmush  darajasi
hamda   erkinliklarni   ta’minlashdan   iborat.   Mazkur   ezgu   maqsadni   amalga   oshirish
uchun   birlamchi   ahamiyat   kasb   etgan,   ya’ni   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyotini   yaratishga
yo’naltirilgan iqtisodiy islohotlarga e’tibor qaratildi. 
Iqtisodiy   islohotlar   esa   o’z   o’rnida   jamiyatimizning   siyosiy,   ijtimoiy, ma’naviy
hamda     davlat     qurilishi     sohalaridagi     tub     islohotlar     bilan     chambarchas,   uzviy
bog’liqlikda amalga oshirib kelinmoqda.  8
8
  Xamdamov B.K., Islomov F.R., Avloqulov A.Z. Moliyaviy hisobot. O’quv qo’llanma./ - T.: “IQTISOD-MOLIYa”, 208.  2.2 «O’zbek modeli» ning asosiy tamoyillari
Iqtisodiyotni     mafkuradan     xoli     etish     va     uning     siyosatdan     ustunligini
ta’minlashning     qanday     zarurati     bor     edi?     O’zbekiston     Respublikasi     Prezidenti
Islom  Karimov  iqtisodiyotni  mafkuradan  xoli  etish,   uning siyosatdan   ustunligini
ta’minlash     -       demokratik     va     bozor     o’zgarishlarining   asosi,   deb   ta’kidlaydi.
Iqtisodiyot  mafkuraviy tazyiqlarsiz, o’ziga xos ichki qonun  va  qoidalarga  muvofiq
rivojlangandagina     de   mokratik     siyosiy     va   ijtimoiy     islohotlar     uchun     mustahkam
moddiy  asos  yaratiladi.  «Birinchi navbatda  iqtisodiy  negizni  (bazisni)  barpo  etish
va    iqtisodiy    islohotlarni amalga   oshirish   yangi   jamiyat    qurishning    eng   muhim
shartidir.     Bunda   iqtisodiy   o’zgartirishl   ar   strategiyasi   mafkuradan   butunlay   xoli
etilishi, ya’ni siyosiy maqsadlarga erishish vositasi bo’lib xizmat qilmasligi kerak».
Sho’rolar   davrida   iqtisodiyot   yetmish   yil   hukmronlik   qilib   kelgan kommunistik
mafkuraning  siyosatning  qurboniga  aylangan  edi.  Natija ma’lum.  Iqtisodiyot  ham
bamisoli     tirik     organizm     -       erkin     harakat   qilgandagina     yuksalishi     mumkin.
Zug’um   ostida   qolsa,   o’zidagi   mavjud imkoniyatlarni   ruyobga   chiqara   olmaydi.
Sobiq     ittifoq     -       sho’rolar     davrida   milliy   iqtisodiyotlar   mehnat   taqsimoti   va   i
xtisoslashuvi   kabi   qator   iqtisodiy   qonuniyatlar     va     prinsiplar     orqali     amalda
markazga     bog’lab     qo’yilgan,   hukmron   mafkura   va   siyosatga   tamoman
bo’ysundirilgan edi.
Sho’rolar     davrida     mavjud     mehnat     taqsimoti     va     ixtisoslashuviga     ko’ra,   sobiq
respublikalarning    iqtisodiy   rivojlanishida,   bir    tomondan   markazdagi  yirik sanoat
birlashmalari qatnashar edi. Ularning faolligi, eng avvalo, qayta ishlash  va  konchilik
sanoati     kompleksi     tarmoqlariga     qaratilgani     ham     sir   emas.     Bu     ishtirok   milliy
respublikalar     sanoatining     muay   yan     darajada   o’sib,   nisbatan     zamonaviy
texnologiyalar,  yangi  ishlab  chikarish  tarmoklarining paydo bo’lishiga ijobiy ta’sir
ko’rsatdi, albatta.
1990- yillarning boshida O’zbekiston sanoat mahsuloti umumiy hajmida sobiq  ittifoq
vazirlik  va  idoralariga  bo’y sunuvchi  birlashma  va  korxonalar ishlab  chikdradigan
mahsulotlar   hajmi   30   foizga   yetgan   edi.   Ittifoq respublika vazirlik va idoralariga
qarashli korxona va birlashmalarda esa 54 foiz   sanoat   mahsu loti   ishlab   chiqarilar edi.     Ikkinchi     tomondan.   O’zbekistonning     Rossiya     va     boshqa     respublikalardan
keltiriladigan     ishlab   chiqarish     va     iste’mol     tovarlariga     bog’liqligi     g’oyat     kuchli
edi.  Iqtisodiy o’sishning  tashqi  omillarga  bog’lanib  qolganligi  yakunlovchi  ishlab
chiqarish     bosqichi     ahamiyatining     75     haddan     tashqari     o   shishiga,     maxalliy
mashinasozlikning     esa     zaifligicha     qolishiga     olib     keldi.     O’zbekistonda   barcha
sanoat     mahsulotlari     tarkibida     mashinasozlik     sanoatining     ulushi   nihoyatda     past
edi.  Bunday  taqsimot  oqibatida  sanoat  asbob - uskunalari, 
texnologiya,  fan - texnika   y utuqlari  tashqaridan  olib  kelinadigan mahsulotlarning
asosiy  yo’nalishi  bo’lib  qolaverdi.  Cheksiz  fosforit konlariga boy o’lkamizga, hatto
gugurt ham tashqaridan olib kelinar edi.
O’zbekistonda     mashinasozlikning     asosi     bo’lgan     dastgoxsozlik     ayniqsa   zaif
rivojlangan  edi.  Natijada  ishlab  chiqarish  vositalari  va  sanoat materiallari  ishlab
chiqarish  quvvatlarini  yaratish,  zamonaviy  yirik  yalpi ishlab  chiqarish  talablariga
javob     beradigan     avtomat     va     yarim     avtomat   murakkab     dastgohlar     ishlab
chiqarishni     keng    yo’lga       qo’yib     bo’lmasdi.   Bularning     barchasi     metropoliya     va
mustamlaka     xalqlar     o’rtasidagi   munosabatlarning     amaldagi     yakqol     ifodasidir.
Metropoliya  hyech  qachon mustamlaka o’lkaning jadal rivojlanishini istamaydi. Uni
doim o’z tizginida tutib, har xil yo’llar bil an ipsiz bog’lab turishdan manfaatdordir.
Iqtisodiyotning     siyosat     va     mafkuraga     bo’ysundirilgani     yirik     o’rta     va   kichik
korxonalar   o’rtasida gi   nisbatga  ham  salbiy  ta’sir   ko’rsatmasdan qolmadi.   Sobiq
ittifoq     vazirlik     va     idoralari     tomonidan     milliy   respublikal   arda,   asosan,   yirik
korxona   va   birlashmalar   qurildi.   Chunki   sobiq   ittifokdagi     mehnat     taqsimoti     va
ixtisoslashuv   shunday  amaliyotni   taqozo qilar   edi.   Zo’rma - zo’raki   tiqishtirilgan
bunday    amaliyotlar   natijasida O’zbekiston    iqtisodiyoti   ham   "gigantomaniya"   de
gan     xavfli     "xas   talikka"   chalindi.     Bu,     albatta,     o’lkamizda     sanoat     ishlab
chiqarishning   an’anaviy turlarini   rivojlantirish,   mehnat   jamoalarining   faolligi   va
tashabbuskorligini   oshirish,   bozor   kon’yunkturasiga   tezkor   moslashishga   katta
monelik qildi.
Xalqaro  tajribadan  ma’lumki,  bir  turdagi  mahsulot  ommaviy  ishlab chiqariladigan
joyda  yirik  ishlab  chiqarish  yaxshi  samara  berishi  mumkin.  Mayda  (bir  nafardan  19  kishigacha  mehnat  qiladigan)  kor xonalar  1980 -yillarda
AQShdagi  barcha  korxonalarning  26,1,  Yaponiyad a  49,4  va  Italiyada 43,4 foizini
tashkil   etgan.   Kichik   korxonalar   (ya’ni   yigirmadan   99   kishigacha     ishlaydigan
korxonalar)   mos   ravishda   28,4,  27,7   va   30,4   foizga teng   edi.   O’rta   korxonalar
(bunga   yuzdan   499   kishigacha   ishlaydigan korxonalar  kiradi)  24,0, 14 ,6  va 14,2
foiz,   500   nafardan   oshiq   ishchi   mehnat   qiladigan     yirik     korxonalar     21,5,     8,2     va
12,1     foizni     tashkil     etardi.     Ushbu   raqamlardan     ko’rinib     turibdiki,     zamonaviy
iqtisodiyotga     ega     Yapo   niyada   ishchilarning     qariyb     yarmi     kichik     korxonalarda
mehnat  qilgan .  Mayda  va kichik  firmalar  ish  bilan  band  bo’lgan  yaponlarning  t
o’rtdan     uch     qismini   birlashtirgan.     Kichik     korxonalar     -       iqtisodiyot     poydevori,
degan  gapda hikmat ko’p.
Yirik  korxonalar  mayda  ishlab  chiqarishga  nisbatan  bozor kon’yunkturasiga  qiyin
moslasha   di   ,       har     qanday     yirik     ishlab     chiqarish   jarayonida     katta   -   kichik
bo’shliqdar     paydo     bo’lishi     tabiiy.     Yirik     korxonalar   ularning     hammasini     ham
yolg’iz     o’zi     hal       etishi     qiyin.     Bunday     sharoitda   kichik     ishlab     chiqa   rish
yordamga   kelishi   va   paydo    bo’lgan     bo’shliqni  to’ldirishi  mumkin. Kichik  ishlab
chiqarish,  o’z navbatida, ists’mol bozorini tovar  bilan  to’ldirish,  a holini  ish  bilan
ta’minlashni  yaxshilash,  raqobat muhitini yaratishga xizmat qiladi.
Shuro zamonida sanoat mahsulotlari takibida ishlab chiqarish vositalari bilan  iste’mol
buyumlari     ishlab     chik   aradigan     ishlab     chiqarish     o’rtasidagi   nisbatni     mutanosib
deb     b   o’lmasdi.     Rivojlangan     mamlakatlar     tajribasidan   ma’lumki,     iste’mol
buyumlari  ishlab  chiqarish  bunda  ustuvor  o’rin  tutishi, jadalroq rivojlanishi lozim.
Qazib  oluvchi  va  qayta  ishlovchi  tarmo qlar  rivojlanishi  o’rtasida  ham 
nisbat   buzilib   keldi.   Mineral   xom   ashyolarning   katta   qismi   qayta ishlanmagan
yoki   yarim   tayyor   mahsulot     holida   O’zbekistondan   olib   chikib   ketilardi.     Deyarli
barcha     kon   -   ruda,     metallurgiya     ko   mbinatlarida     xom   ashyoni     qayta     ishlash
darajasi   g’oyat   past   bo’lgan.   Buning   sababi   shuki, konchilik   sanoati   sohasidagi
ittifoq     ahamiyatidagi     yirik     korxonalarning   asosiy     faoliyati     respublikamizda
mineral     xom     ashyoni     t   o’la     qayta     ishlash,   vertikal     integrasiya       jarayoni,
diversifikasiyani     rivojlantirishga     emas,     balki   xom     ashyo     ishlab     chi   qarish     va
markazga  yetkazib  berishga  y o’naltirilgan edi. Bu  boradagi  salbiy  oqibatlardan  yana  birini  sa noat  korxonalarini mahalliy  ishchi
kadrlar   bilan   ta’minlashda   ham   ko’rish   mumkin.   Bu sohadagi   vaziyat   shunday
ayanchli  holga  olib  kelingan  ediki,  zamonaviy korxonalar  narida  tursin,  nisbatan
ancha  past  rivojlangan  sanoat  sektorida ham  mahalliy  ishchi  kadrlarning  umumiy
mi  qdori   juda   kam   edi.   50 -  60  yillarda   ishga    tushirilgan     Navo  iy,   Zarafshon,
Mubora k,   Angren,   Yangiyer singari   industrial   shaharlar   sobiq   markaz   vazirlik
va     idoralariga   buysunuvchi     yirik     sanoat     korxonalari     bazasida     bo’lgani     uchun
ularga     zarur   ishchi     kadrlar     ittifo   qning     boshqa     respublikalaridan,     asosan
Rossiyadan   ko’chirib     keltirildi.     Xolbuki,     O’zbekistonning     o’zida     ishchi     kuchi,
salohiyatli     kadrlar     va     mutaxassislar     kam     emasdi.     Kam     bo’lsa,     ularni   o’qitish,
tayyorlash     va     kasbga     yunaltirish     ham     mumkin.     Bu,     bir     tomondan,   mahalliy
aholiga   nisbatan   e’tiborsizlik   bilan     qarashning,   ikkinchi   tomondan,
mustamlakachilikka  asoslangan  siyosatning  natijasidir.  Bunday  yondashuv nafaqat
mahalliy  millat  vakillari  orasidan  yetuk  ishchi  kadrlar  yetishib chiqishiga,  balki,
sanoatning  jadal   suratlarda  rivojlanishiga  ham  monelik qiladi. Nat ijada ma halliy
ishchi   kadrlarni   tayyorlash   va   tarbiyalash   masalasi   o’tgan     asrning     20   -30-   yillarda
qanday     dolzarb     a   hamiyat     kasb     etgan     bo’lsa,   keyinchalik     ham     shundayligicha
qolaverdi.   Maxalliy  millat   vakillari Toshkent   samolyotsozlik   birlashmasi,   va gon
ta’mirlash  zavodida  20 -30 foizdan  oshmadi.  Konmetallurgiya,  mashinasozlik  kabi
tarmo qlarda  ham vaziyat deyarli shundayligicha  qoldi.
Iqtisodiyotning   mafkura   va   siyosat   qurboni   bo’lishi   respublikaning tashqi
iqtisodiy  faoliyatida  yanada  kengro q  namoyon  bo’ldi.  1990  yilda O’zbekistonga
tashqaridan   olib   kelingan   ma hsulotning   90   foizga   yaqinini sanoat   mahsulotlari
tashkil       etardi.     Chetdan     keltiriladigan     moddiy     ishlab   chiqarish     tarmo   qlari
mahsulotining  80  foizdan  ziyodro g’i  sobiq  ittifoq respublikalari  ulushiga  t o’g’r i
kelardi.   Keltiriladigan   sanoat   mahsulotlari tarkibida   asosiy   o’rinni   mashinasozlik
va     metallga     ishlov     berish     (27,7%),   yengil   (22,7%)   va   oziq   -   ovqat   (15,2%)
sanoatlari egallagan.
Mahsulotlar,   asosan,   respublikalararo     ayirboshlash     b o’yicha     chiqarilar  va
kiritilar     edi.     Tashqariga     chiqarilgan     sanoat     mahsulotlari     orasida     asosiy   o’rinni
(59,7%) yengil sanoat mahsulotlari (paxta tolasi) tashkil etardi. Yana     bir     ayanchli     holat     shundan     iborat     ediki,     tash   qariga     mahsulot
chiqarishga   nisbatan   tashqaridan   mahsulot   kir itish   ko’pchilik   tarmoqlarda ancha
yuqori   edi.   O’zbekistonning,   ayniksa,   mashinasoz lik   va   metallga ishlov berish,
kimyo va neft - kimyo, oziq - ovqat s anoati mahsulotlari bo’yicha tashqi bozorga bo
g’li qligi kuchaydi.
1990     yilda     xalq     iste’moli     tovarlari     b   o’yicha     tash   qaridan     mol     kiritish
(importni     qo’shganda)   tashqariga   mol   chi   qarishdan   (eksportni     qo’shganda)   3
barobar     ortiq     bo’lgan.     Nooziq   -ovqat     mahsulotlari     (yengil     sanoat   mahsulotlari,
madaniy-   maishiy     va     xo’jalik     mollari)     buyicha     mahsulot   kiritish   mahsulot   chiq
arishdan 4 barobar ko’p edi.
Oziq-   ovqat     tovarlaridan     g   o’sht     va     go’sht     mahsulotlari,     sut     va     sut
mahsulotlari,     tuxum,     un,     yorma,     makaron,     qand,     qandolatchilik   mahsulotlari,
baliq,  balik  konservasi,  margarin,  konservalar,  alkogolli ichimliklar  keltirilsa,  no
oziq-ovqat     tovarlaridan     deyarli     barcha     turdagi   gazlamalar,   tikuvchilik   va   trikotaj
mahsulotlari, charm poyabzal, madaniy - -maishiy   va   xo’jalik   tovarlaridan   mebel,
muzlatkichlar,     kir     yuvish   mashinalari,     televizorlar,     radiopriyomnik     qurilmalari,
farfor - faya ns,  shisha va  billur  idishlar,  velosiped  va  mopedlar  keltirilgan.  Har
yili     millionlab   tonna     paxta     yetishtiriladigan     o’lkada,     hatto     durustroq     paypoq
ishlab  chiqaradigan    fabrika     ham     qurilmagan,     shoir    aytganideq     "dar  yo    bo’yida
qultum suvga zor" edik! 9
Mustaqi   llikning     dastlabki     yillaridan     boshlab     vaziyat     o’nglana     boshladi.
Lekin,   iqtisodiyotning   eski   tuzumdan   qolgan   bunday   mustamlakacha   tarkibi   bilan
bozor munosabatlariga asoslangan mustaqil milliy iqtisodiyotni barpo etib  bo’lmasdi.
Buning  uchun  izchil,  tiziml i  va  uzo qni  ko’zlab  ish  tutish lozim  edi.
Mahalliy     sanoatni     rivojlantirish     borasida       amalga     oshirilgan     izchil     va
tizimli   chora -tadbirlar   samarasida   o’tgan   20   yil   mobaynida   mamlakatimiz yalpi
ichki     mahsuloti     tarkibida     sanoatning     ulushi     17,6     foizdan     24,0   foizgacha
ko’tarildi.     Kishloq     xo’jaligining     ulushi     esa     qariyb     2     barobar   kamaydi.   Boshqa
tarmoqlarda ham xuddi shunday sifat o’zgarishlari amalga oshirildi.
9
  Markaziy  Osiyo:  g’oyaviy  jarayonlar va  mafkuraviy tahdid.  Mas’ul muharrir Q.Nazarov. Toshkent — 2001 y. Istiqlol yillarida sanoat mahsulotlari ishlab chiqarishning yillik hajmi 3 barobar,
uning   o’tmishda   juda   zaif   rivojlangan   mashinasozlik   va   metallga ishlov   berish
tarmog’i   esa   11,6   barobar     o’sdi.   Bu   umumiy   sanoat ko’rsatkichidan   qariyb   4
barobar  ko’pdir.  Bunday  ulkan  yuksalishga mamlakatimizda  avtomobilsozliq  neft
-   gaz     mashinasozligi,     temir     yo’l   mashinasozligi     kabi     nisbatan     yangi     va
zamonaviy  sohalarni  barpo  etish  va jadal rivojlantirish orq ali erishilganini alohida
ta’kidlash darkor.
Istiqlol   yillarida   Prezidentimiz   Islom   Karimov   tomonidan   asos   solingan
mamlakatimiz  uchun  butunlay  yangi  tarmoq  —  avtomobil  sanoati  sohasida hozir
18 mingdan ortiq kishi ish bilan bandligi alohida ta’kidlash o’rinlidir. Ma’lumotlarga
ko’ra,  «O’zavtosanoat»  kompaniyasi  tizimiga  kiruvchi korxonalarda  2011  yilning
o’zida  1,4  mingdan  ziyod  yangi  ish  o’rni yaratilgai.  Investisiya  dasturi  doirasida
mashinasozlarimiz     avtomobillar   uchun   zarur   ko’plab   detallarni   ishlab   c   hiqarishni
o’zlashtirish ustida ish  olib bormoqda.   O’tgan   yillar   davomida   bu   borada   ulkan
yutuqlarga     erishildi.  Bamperlar.   avtoemallar,   germetiklar  ,    sanoat  bo’yoqlari,   tutun
chiqargichlar.   yonilg’i     baqlari,     yoqilg’i     nasoslari,     avto   mobil     oynalari     va
o’rindiqdari,   akkumulyatorlar,     elektr     o’tkazgichlar     uchun     jgutlar,     avtomobil
salonining   ichki     qoplash     qismlari,     tashqi     yoritish     vositalari,     yonilg’i     moyi     va
havo   filtrlari,     kapsulalangan     oynalar,     generatorlar     va     kompressorlar,     g’ildirak
disklari  va  shassi  uzella ri  ishlab  chiqaruvchi  korxonalar  faoliyat ko’rsatmoqda.
Mamdakatimizda     tarkibiy     qayta     qurish,     mulk     munosabatlarini
takomillashtirish     davlat     tasarrufidan     chiqarish     va     xususiylashtirish   mexanizmlari
orqali     amalga     oshirildi.     Bu     ko’p     ukladli     aralash     ijtimoiy   yo’naltirilgan     bozor
iqtisodiyotini     shakllantirishning     muhim     shartlaridan   biridir.     Kichik   biznes   va
xususiy   tadbirkorlik   iqtisodiy   yuksalishning   muhim   omillaridan     biriga     aylandi.
Statistik     ma’lumotlarga     ko’ra       2010     yilda   mamlakatimiz     aholisining     har     ming
nafariga  15,2  ki chik  biznes  va  xususiy tadbirkorlik  subyekti  t o’g’ri  kelgan.  Bu
ko’rsatkich     Moldovada     -       12,3,   Qozog’istonda     -     6,9,     Rossiyada     -       11,3,
Ukrainada     -       7,5,     Belarusda     -       7,3,   Ozarbayjonda     -       1,6     tani     tashkil
etdi.Mamlakatimizda   o’tgan   20   yil   ichida   tashqi   savdo  aylanmasi   805,6 million
AQSh     dollaridan     21,8     milliard     dollarga,     ya’ni     27,1     barobar     o’sdi.   Jumladan, eksport hajmi 442,7 million dollardan 13,1 milliard dollarga, yoki 29,5, import 362,9
million   dollardan   8,8   milliard   dollarga   yoki   24,2   barobar   ko’paydi.     Ayni     paytda
tashqi     savdoning     ijobiy     saldosi     79,8     million   dollardan     4,2     milliard     dollarga,
ya’ni     53   barobar    ortdi.    Bu   oltin -valyuta zaxiralarimizning     muttasil   o’sishi     va
milliy  valyutamiz  barqarorligini ta’minlashga  ham  xizmat  qilmoqda.  Eks port  va
importning     tarkibi     k   eskin   o’zgardi.     Mustakillikkacha     O’zbekiston     chetga     xom
ashyo     chiqaradigan     va   tayyor     mahsulotlar,     asosan,     iste’mol     mollarini     olib
keladigan     mamlakatdan   bugun     qo’shimcha     qiymat     yuqori     bo’lgan     tayyor
mahsulotlarni  tobora  ko’p va  keng  eksport  qilayotgan,  ishl ab  chiqarishni  texnik
va  texnologik modernizasiya  kilishga  muljallangan  texnika  va  asbob -uskunalarni
import qiladigan mamlakatga aylandi. Mashina va uskunalarning im port tarkibidagi 
ulushi  izchil  o’smokda:  1990  yilda  12,1  foizni  tashkil  qilgan  bo’lsa,  201 0 yilda
44,1 foizgacha yetdi.
Eksportning     tarkibi     diversifikasiya     qilinishi     natijasida     paxta     tolasi   ulushi
jiddiy   kamaydi.   Uning   eksportdagi  ulushi   1990  yilda   59,7   fo izni tashkil  etgan
bo’lsa,     2010     yilda     11,3     foizdan     oshmadi.     Oziq   -   ovqat   mahsulotlari     importa
o’tgan  davr  mobaynida  48,9  foizdan  10,9  foizga tushdi.
Tashqi     savdo     geografiyasi     ham     diversifikasiyalashdi.     Ilgari,     birinchi
navbatda,     sobiq     ittifoq     tarkibidagi     respublikalar     va     sosialistik     lagerga   kiruvchi
mamlakatlar,  sosialistik  yo’nalishni  tanlagan   davlatlar  bilan  tovar ayirboshlash va
savdo - sotiq amalga oshirilishi shart bo’lgan. 
Bu ham mavjud xukmron mafkura va siyosatning amaldagi ifodasi edi, albatta.
Xalqimiz  mustaqillikka  erishganidan  keyin  tashqi  savdo  doira si keskin  kengaydi
va   uning   tarkibida   uzoq   xorij   mamlakatlari   soni   orta boshladi. Agar 1990 yilda
tashqi savdo aylanmasida uzoq xorij mamlakatlari ulushi   39,9   foizni   tashkil   etgan
bo’lsa,  2010  yilda  bu  raqam  56,9  foizga yetdi.  Eksportda  ularning  hissasi  37 ,7
foizdan     54,8     foizga,     importda     42,6   foizdan   59,9   foizga   yetdi.Haqiqiy     bozor
munosabatlari     xar     qanday     mafkuraviy     va     siyosiy   qoliplardan     xoli     va     ustun
bo’lishi   kerak   shundagina   barqaror   iqtisodiy o’sishga   yo’l   ochiladi.   Bu   tamoyil
davlatimiz     rahbari     tomon   idan     shuning   uchun     ham       bozor   munosabatlariga
o’tishning  muhim  shartlaridan biri sifatida ilgari surildi. Nima  uchun  bu o’ta mas’uliyatli  tarixiy  vazifa aynan  davlatning zimmasiga 
yuklatildi?   Chunki   mustaqil   milliy   iqtisodiyotni   barpo   etish   va   ayni   paytda   bozor
munosabatlariga   o’tish   boshlanganida   mamlakatimizda   davlatdan   ko’ra   qudratliroq
kuch,   tizim   yo’q   edi.   Jamiyat   barcha   azolarining   iqtisodiy   imkoniyatlari   deyarli   bir
xil,     boshlang’ich     darajada     bo’lgan.     Bozor     islohotlarining     takdirini,     ayrim
davlatlarda     bo’lgani     kabi,     davlat     korporasiyalari     qo’liga     topshirib    qo’yib     ham
bo’lmasdi. 10
  Xorijda   kuchli   diaspora   va   sahiy   homiylarimiz   ham   yo’q.   Boz   ustiga
ozorga  o’tishning   «shok   terapiyasidan»   farqli   o’laroq,   bosqisma-bosqich   amalga
oshiriladigan   ijtimoiy   yo’naltirilgan   modeli   tanlandi.   Bunday   sharoitda   aholining,
ayniqsa   uning   kam   ta’minlangan   qismi   manfaatlarini   qayta   taqsimlash   mexanizmi
orqali   faqat   davlatgina   himoya   qila   olishi   mumkin.   Shu   bois   davlatning   kuch
qudratidan,  boy  imkoniyatlaridan  foydalanmaslik  keyinchalik  to’g’rilab  bo’lmas 
xatolarga  olib  kelishi  tayin  edi.  Prezidentimiz  tomonidan  ushbu  yo’l  yagona  va
to’g’ri   yo’l   deb tanlandi. Davlat bizda   azaldan   qudratli kuch, boshqarish   vositasi
bo’lib     kelgan.     Islohotlardan     oldin     barcha     mulk     obyektlarining     90     foizdan
ziyodrog’i     davlat     tasarrufida     edi.     Qayd     etish     lozimki,     barcha     mamlakatlarda
iqtisodiyotning   samarali   faoliyat   yuritishida   davlat,   uning   muassasalari   va   tarkibiy
tuzilmalarining   o’rni   bor.   Buni   hyech   kim   inkor   etmaydi.   Lekin   bo   zor   o’zini   o’zi
boshqara     oladigan     tizim,     munosabatlar     silsilasi.     Bunday     sharoitda     davlatning
iqtisodiyotga   aralashuvi   yoki   iqtisodiyotning   davlat   tomonidan   tartibga   solinishi
qanday   nisbatda,   darajada   bo’lishi   kerak?   Buning   aniq   bir   mezoni   yoki   ko’rsatkichi
bormi? Bu - juda nozik masala.
O’tgan  asr  davomida  jahon  iqtisodiyoti  rivojlanishining  turli  bosqichlarida 
ba’zan  bozor  qonuniyatlari, ba’zan  iqtisodiyotni  davlat  tomonidan  tartibga  solish 
usullari   ustuvorlik   qilib   keldi. 1940-70   yillarda iqtisodiy   jarayonlarыi boshqarish
va   tartibga   solishda   davlatning   rolini   kuchaytirish   konsepsiyasi   ustunlik   qilgan
bo’lsa,     1980-90-yillarda     iqtisodiyotni     bozor     tomonidan     tartibga     solishning
cheklanmagan    imkoniyatlari     konsepsiyasini    ilgari   suruvchi     monetarizm    va     neo
liberalizm nazariyalarining mavqyei oshdi.
Iqtisodiy  adabiyotlarda  Yevropaning  yetakchi  mamlakatlari  hisoblanadigan 
10
  Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar 
faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 104 b. Fransiya     va     Germaniyada     davlatning     iqtisodiyotga    aralashuv     darajasi     48    foiz,
«superkommunistik»   Skandinaviya   mamlakatlarida   54-55   foiz   deb   ko’rsatiladi.Bu
ko’rsatkichlar   bozor   mukammal,   o’zini   o’zi   tartibga   solib   turuvchi   tizim,   davlatning
unga     aralashuvi     iloji     boricha     past     darajada     bo’lishi     kerak     deb   hisoblaydigan
klassik     bozor     iqtisodiyotini     ma’qul     ko’radigan     Shimoliy     Amerika   modeli
ko’rsatkichidan     ancha     yuqoridir.     4-jadvaldan     ko’rinib     turibdiki,   O’zbekistonda
davlatning iqtisodiyotning barcha sohalaridagi ulushi va aralashuvi muttasil kamayib
bormoqda.   2010     yilda     mamlakatimizda     davlat     sektorining     ulushi     yalpi     ichki
mahsulot     ishlab   chiqarishda   18,3   foiz,   sanoatda   9,0,   qishloq   xo’jaligida   0,1,
ko’rilishda 10,4,  transportda   44,0,  aloqada  3,9,  chakana  savdo   aylanmasida   0,1,
pullik   xizmat   ko’rsatishda   20,6,   tashqi   savdoda   8,3   va   bandlikda   20,9   foizni
tashkil     etdi.     Bu     raqamlar     davlatning     mamlakat     iqtisodiyotidagi     o’rnini     to’liq
ko’rsata   oladimi? Yo’q, albatta. Iqtisodiyotdagi davlat sektoridagidan hayotimizdagi
davlatning urni  va roli ancha katta va rang-barangdir.
Ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   davlat   iqtisodiyotni
tartibga   solish,   qayta   taqsimlash   mexanizmi   orqali   aholi   manfaatlarini   himoya
qilishi,   iqtisodiy   faoliyatning   huquqiy   asoslarini,   bozor   shart-sharoitlarini   yaratishi,
iqtisodiy     erkinlik     va     tenglikni     kafolatlashi,     bozor     institutlarini     shakllantirishi,
tadbirkorlik  tizimlarini  qaror  toptirish   va   rivojlantirishga  ko’maklashishi, raqobat
muhitini     vujudga     keltirishi,     tarkibiy     qayta     ko’rishlarni     amalga     oshirishi
zarur.Bunda   davlat   tartibga   solishning   moliya,   kredit,   soliq,   valyuta   siyosati,   narx-
navoni nazorat  qilish  vositalaridan  keng  foydalanadi.  Davlat  yirik  dastur  va  loyi
halarni moliyalashtiradi, chet el investisiyalarini kiritishga kafolat bo’ladi.
O’tish   davrida   davlatning   iqtisodiyotni   tartibga   solish   roli   nafaqat   davlat
sektori,     balki     xususiy     sektorga     nisbatan     ham     muntazam     kuchayib     bordi.
Iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solish     davlat   institutlari     tomonidan   amalga
oshiriladigan   va   mamlakatni   barqaror   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishini   ta’minlashga
qaratilgan  qonunchiliq  ijroiya  va  nazorat  harakteriga  ega  bo’lgan  chora -tadbirlar
tizimini amalga oshirishdir. Xulosa
Xulosa qilib aytish kerakki O‘zbekiston mustaqillikka erishgach, nafaqat
o‘zining iqtisodiy taraqqiyot tamoyillarini, balki milliy davlatchilik asoslarini
tiklash   modelini   ham   ishlab   chiqishi   zarur   edi.   Shu   bilan   birga,   milliy
qadriyatlar,   xalqning   o‘zligi   va   g‘ururini   qayta   tiklash,   rivojlantirishni   ham
talab   qiladi.   Bularning   barchasi   jamiyatning   ijtimoiy-sinfiy   tuzilmasini
tubdan   yangilash   va   mustaqillik   g‘oyalarini   amalga   oshirish   uchun   mutlaqo
yangicha   fikrlab,   yangicha   ish   yuritadigan   kadrlarni   tarbiyalash   zaruratini
yuzaga keltirdi.
Germaniya,   Shvetsiya,   Janubiy   Koreya,   Fransiya,   Xitoy,   yuqorida   tilga
olingan   Yaponiya   kabi   mamlakatlarning   taraqqiyot   modellari   ko‘proq
iqtisodiy   modellar   edi.   Ular   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   hayotni   tubdan
yangilashni   nazarda   tutgan   emas.   Ushbu   mamlakatlarning   birortasida
iqtisodiy   islohotlar   davrida   milliy   davlatchilik,   madaniy   meros   va   ona   tilini
tiklash   singari   masalalar   dolzarb   bo‘lmagan   (faqat   Janubiy   Koreyada   davlat
qurilishi muhim ahamiyat kasb etgan).
O‘zbek modeli esa yuqorida aytib o‘tganimizdek, jamiyatning barcha
sohalarini   birdek   isloh   etishga   qaratilgan.   U   iqtisodiy   munosabatlarni
yangicha   asosda   rivojlantirish   bilan   birga,   davlat   qurilishi,   jamiyatni
demokratlashtirish,   mulkdorlar   sinfi   va   o‘rta   biznesni   shakllantirish   kabi
davlatchilik   negizini   tashkil   etadigan   masalalarni   hal   etishni   nazarda   tutadi.
Bularning barchasi o‘zbek modelining o‘ziga xos ustuvor xususiyatlaridir. Bu
modelni   ishlab   chiqishda   taraqqiy   topgan   mamlakatlarning   bozor
munosabatlariga   o‘tish   tajribasi,   mustaqillik  uchun  kurash   yillaridagi  tarixiy
sinov   va   saboqlar,   xalqimizning   o‘ziga   xos   turmush   tarzi   va   tafakkuri   –
barcha-barchasi   hisobga   olindi.   Boshqa   davlatlar   bilan   bo’ladigan   iqtisodiy
int е gratsiya   davlatning   har   х il   ehtiyojlarini   qondirish   va   samaradorligini oshirishning   muhim   omili   hisoblanadi   va   fan-t ех nika   taraqqiyotini
jadallashtirishga,   millatlar   va   elatlarning   yaqinlashuviga,   aholining   turmush
darajasini oshirishga yordam b е radi. 
Har   qanday   davlat   hoh   kichik   hoh   katta   bo’lsin,   iqtisodiy
int е gratsiyasiz   rivojlanishi   t е z   bormaydi.   Buni   ko’pgina   davlatlar   o’z
tajribalarida   isbotlashdi.   Iqtisodiy   int е gratsiyani   rivojlantirishga   qaratilgan
O’zb е kiston   R е spublikasi   siyosati   ham   iqtisodiyoti   yuksak   darajada
rivojlanishiga   erishishga   qaratilgan.   Iqtisodiy   int е gratsiya   iqtisodiyotga
b е vosita   quyidagi   natijalaga   erish   imkoniyatini   b е radi:   tovarlar,   kapitallar,
х izmatlar   erkin   harakat   qiladi;   raqobat   kuchayadi;   ishlab   chiqarish   kuchlari
rivojlanadi;   ishlab   chiqarish   samaradorligi   ortadi;   sifatli   va   arzon   tovarlar
ishlab   chiqariladi;   ist е ’molchilarning   talabi   ortib   boradi;   taklif   qilinadigan
tovarlar   nom е nklaturasi   ko’payadi;   bozorlarning       rivojlangan       shakllari
paydo       bo’ladi       va       umumiy   bozorlar   tashkil   qilinadi;   ishsizlik   darajasi
pasayadi; milliy iqtisodiyotdagi farqlar yo’qolib boradi; yangi kuchli umumiy
iqtisodiyot   shakllanadi;   milliy   iqtisodiyot   rivojlanib   boradi;   eng   muhimi
kishilar   hayoti   farovonligi   oshadi   va   h.k.   Hukumatning   tashkiliy-shtat
tuzilmasini   tubdan   qayta   ko rib   chiqish,   hujjatlar   ekspertizasi   tartibotlariniʻ
jiddiy   ravishda   soddalashtirish,   qarorlar   qabul   qilishning   tezkorligini
ta minlash, chet elda keng qo llaniladigan aniq ko rsatkichlarga erishishga va	
ʼ ʻ ʻ
maqsadli indikatorlarga asoslangan vazirliklar, davlat qo mitalari va idoralar	
ʻ
rahbarlari faoliyatini baholash tizimini joriy etish talab etiladi. Adabiyotlar  ro’yxati
1.   Milliy   istiqlol   g’oyasi:   asosiy   xususiyatlari, falsafiy   va   tarixiy   ildizlari.  
Mas’ul   muharrir Q.Nazarov. Toshkent  2001 y.
2.  G’oya va mafkura. Mas’ul muharrir Q.Nazarov. Toshkent - 2001 y.
3.  Milliy istiqlol g’oyasini xalqimiz ongiga singdirish omillari  va  vositalari.  
Mas’ul  muharrir Q.Nazarov. Toshkent  2001 y.
4.  Markaziy  Osiyo:   G ’ OYAVIY    jarayonlar va  mafkuraviy tahdid. Mas’ul muharrir 
Q.Nazarov. Toshkent — 2001 y.
Foydalanishga tavsiya etiladigan asosiy adabiyotlar ro’yxati
1. Jo’raev   N.,   Abduvoxidov   F.,   Sotivoldieva   D.   Moliyaviy   va   boshqaruv
hisobi. Darslik (lotin alifbosida). –T.: 2012 y. 480 b.
2. Pardaev   A.X.,   Pardaev   B.X.   Boshqaruv   hisobi.   O’quv   qo’llanma./   -   T.:
G.G’ulom nomidagi adabiyot va san’at nashriyoti, 2018. 
3. Karimov   A.,   Islomov   F.,   Avloqulov   A.   Buxgalteriya   hisobi.   Darslik.-T.:
Sharq, 20 1 4. 
4. Xamdamov B.K., Islomov F.R., Avloqulov A.Z. Moliyaviy hisobot. O’quv
qo’llanma./ - T.: “IQTISOD-MOLIYa”, 208. 
5. Ibragimov  A., Ochilov I., Qo’ziev I. Moliyaviy va boshqaruv hisobi    –T.:
Iqtisod-moliya. 20 1 8 y. 440 b.
6. Wan Madznah Wan Ibrahim, Mohd Rizal Palil “Fundamentals of business
accounting” Oxford university Press, 2014
Qo’shimcha adabiyotlar:
7. “ O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar
strategiyasi   to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7
fevraldagi PF-4947-sonli  Farmoni .
8. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 488 b. 9. Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   –
Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 104 b.
10. Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 56 b.
11. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU,
2017. – 48 b.
12. Mirziyoev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil
istiqbollariga   bag’ishlangan   majlisdagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
nutqi. \\ Xalq so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, №11.
13. Gadoev E. va boshqalar. Buxgalter  uchun  amaliy qo’llanma:  ikki  jildlik.
Toshkent. NORMA-2010. 
Internet saytlari
. www.sies.uz
. www.tdiu.uz
. www.lex.uz
.  www.ziyonet.uz