Tarbiyachilik kasbi, tarbiyachilik kasbining ahamiyati, tarbiyachilarga qo’yiladigan talablar

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
MAKTABGACHA TA’LIM METODIKASI KAFEDRASI
“MAKTABGACHA PEDAGOGIKA” fanidan
KURS ISHI
MAVZU:  TARBIYACHILIK KASBI, TARBIYACHILIK KASBINING
AHAMIYATI, TARBIYACHILARGAB QO’YILADIGAN TALABLAR .    
                         Kurs ishi rahbari : ____________________
                         Bajardi:   ____________________
“Himoyaga tavsiya etilsin”                                             
“Maktabgacha ta’lim metodikasi”   
 kafedrasi mudiri              
___________ PhD, dotsent X.I.Yusupova
Toshkent  - 2024
1 MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………..............................…..3
I BOB.  TARBIYACHILIK KASBI HAQIDA UMUMIY 
TUSHUNCHALAR ............................…....5
1.1Bugungi kundagi tarbiyachilik kasbini ifodalab berish.  .............. ...................5
II BOB. BUGUNGI KUNDA TARBIYACHILIK KASBINING AHAMIYATI VA
UNGA QO’YILADIGAN TALABLAR .  ........ …….…………….. ………....10
2.1.Tarbiyachilik kasbning ahamiyati va tushunchlari.. .. …….…..................…..10
2.2.   Bugungi kunda tarbiyachi kasbiga qo’yiladigan talablar............................... 13
XULOSA………………………………………………………………..…...…20
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………….…..23
                                                   
KIRISH
2 Kurs ishinin g dolzarbligi.   Yangi talablarga javob beruvchi zamonaviy, islohlashgan
maktabgacha   ta’lim   muassasasi   tarbiyachisining   yuksak   bilim   va   kasbiy   mahoratga
ega   bo‘lishi   talab   etiladi.   Наг   bir   ota-ona   o‘z   farzandini   eng   bilimdon,   yuksak
ma’rifatli,   mahoratli,   ijodkor   tarbiyachi   tarbiyasiga   berishni   istaydi.   Maktabgacha
ta’lim pedagogikasi bo‘lajak tarbiyachilarga talabalik davridan boshlab, maktabgacha
ta’linming   asl   mohiyati   bola   va   tarbiyachining   hamkorlik   faoUyati   ekanligini,   bola
tarbiyasining   maqsadini,   bola   ruhiyatini   rivojlantirish   qoidalariga   amal   qilishni
o‘rgatadi.   0   ‘z   kasbining   mohir   ustasi   bo‘lish   uchun   tarbiyachi   maktabgacha   ta’lim
pedagogikasi fanini chuqur egallashi lozim. Maktabgacha ta’lim pedagogikasi  o‘quv-
tarbiya   faoliyatini   tashkil   qilish   vosita   va   usullarini   o‘quv-tarbiya   jarayonida   kelib
chiqadigan   muammolar   va   uning   yechimini   to‘g‘ri   hal   qila   bilish,   innovatsion
texnologiya   usullaridan   foydalanish,   qiyinchiliklarning   to‘g‘ri   yechimini   topishga
yo‘naltiradi.   Maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi   fani   eng   muhim   asosiy   pedagogik
munosabatlar   sabablarini   aniqlaydi,   uni   pedagogik   jarayonda   o‘rganadi.   Ushbu   fan
boMajak   tarbiyachilami   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   tarbiyachilik   faoliyatiga
tayyorlaydi.   Shu   sababdan   o‘quv   qo'llanmada   maktabgacha   pedagogika   fanining
nazariy va amaliy masalalarini yoritib berishga alohida e’tibor qaratildi. Maktabgacha
ta’lim pedagogikasi fani inson kamolotiga qaratilgan, xalq yaratgan boy tajriba, ilmiy
tadqiqotga   doir   nazariy   va   metodik   manbalarga,   jahon   mutafakkir,   m   a’rifatparvar
pedagog olimlarining asarlariga suyangan holda komil insonni tarbiyalashning qonun,
qoida   va   tamoyillariga   asoslanadi.   Yangi   talablarga   javob   beruvchi   zamonaviy,
islohlashgan maktabgacha ta’lim muassasasi  tarbiyachisining yuksak  bilim va kasbiy
mahoratga   ega   bo‘lishi   talab   etiladi.   Наг   bir   ota-ona   o‘z   farzandini   eng   bilimdon,
yuksak   ma’rifatli,   mahoratli,   ijodkor   tarbiyachi   tarbiyasiga   berishni   istaydi.
Maktabgacha ta’lim pedagogikasi bo‘lajak tarbiyachilarga talabalik davridan boshlab,
maktabgacha   ta’linming   asl   mohiyati   bola   va   tarbiyachining   hamkorlik   faoUyati
ekanligini, bola tarbiyasining maqsadini, bola ruhiyatini rivojlantirish qoidalariga amal
qilishni   o‘rgatadi.  0   ‘z  kasbining   mohir   ustasi   bo‘lish   uchun   tarbiyachi   maktabgacha
ta’lim   pedagogikasi   fanini   chuqur   egallashi   lozim.  Maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi
o‘quv-tarbiya   faoliyatini   tashkil   qilish   vosita   va   usullarini   o‘quv-tarbiya   jarayonida
kelib   chiqadigan   muammolar   va   uning   yechimini   to‘g‘ri   hal   qila   bilish,   innovatsion
3 texnologiya   usullaridan   foydalanish,   qiyinchiliklarning   to‘g‘ri   yechimini   topishga
yo‘naltiradi.   Maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi   fani   eng   muhim   asosiy   pedagogik
munosabatlar   sabablarini   aniqlaydi,   uni   pedagogik   jarayonda   o‘rganadi.   Ushbu   fan
boMajak   tarbiyachilami   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   tarbiyachilik   faoliyatiga
tayyorlaydi.   Shu   sababdan   o‘quv   qo'llanmada   maktabgacha   pedagogika   fanining
nazariy va amaliy masalalarini yoritib berishga alohida e’tibor qaratildi. Maktabgacha
ta’lim pedagogikasi fani inson kamolotiga qaratilgan, xalq yaratgan boy tajriba, ilmiy
tadqiqotga   doir   nazariy   va   metodik   manbalarga,   jahon   mutafakkir,   m   a’rifatparvar
pedagog olimlarining asarlariga suyangan holda komil insonni tarbiyalashning qonun,
qoida va tamoyillariga asoslanadi.
Kurs   ishining   maqsadi :   Tarbiyachilik   kasbida     kelib   chiqadigan     kamchiliklar   va
ularni bartaraf etish yo’llarini o’rganish.
Kurs ishining vazifasi:
1. O‘rganilayotgan mavzu mazmunini ochib beruvchi adabiyotlarni o‘rganish.
2. Tarbiyachi   faoliyatining   muvaffaqiyati   Tarbiyachi qobiliyatlarining mavjudligiga 
ham bog‘ligini ko’rsatib berish.
Kurs   ishining   obyekti :   Tarbiyachilik   kasbida     kelib   chiqadigan       kamchiliklar   va
ularni bartaraf etish yo’llari va xususiyatlarini o’rganish
Kurs ishining predmeti.  Tarbiyachilik kasbida  kelib chiqadigan   kamchiliklar va 
ularni bartaraf etish yo’llari ahamiyati  va rivojlanishini  takomillashtirish yo ‘ llari. 
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   2   bob,   4   bo’lim,   xulosa,   glossariy   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
I BOB .   TARBIYACHILIK KASBI HAQIDA UMUMIY
TUSHUNCHALAR .
4 1.1Bugungi kundagi tarbiyachilik kasbini ifodalab berish.  
Mustaqil   O’zbekistonimizda   uzluksiz   ta lim   tiuzimi   isloh   qilinishi,   yangi‟
ta lim   standartlari   asosida   ta lim   tarbiya   jarayonini   qayta   tashkil   etishga	
‟ ‟
kirishilgan   hozirgi   kunda   pedagog   faoliyatiga,   uning   pedagogik   mahoratiga
alohida   e tibor   berilmoqda.   Tarbiyachilarning   o’ziga   zamonaviy   bilim   berish,	
‟
ularning   ma lumotini,   malakasini   oshirish   kabi   paysalga   solib   bo lmaydigan	
‟ ‟
dolzarb   masalaga   duch   kelmoqdamiz.   Ta’lim   tarbiya   tizmini   o zgarishdagi	
‟
asosiy   muommo   ham   mana   shu   yerda.   Tarbiyachi   bolalarimizga   zamonaviy
bilim  bersin,  deb talab qilamiz. Ammo zamonaviy bilim  berish uchun avvalo,
pedagogning   o zi   mana   shunday   bilimga   ega   bo lishi   kerak.   Shunday   ekan,	
‟ ‟
sog lom, har tomonlama barkamol avlodni yetishtirish pedagogning saviyasiga,	
‟
tayyorgarligiga,  ishiga   bo lgan  munosabatiga   bog liqdir.  Kelajagimiz  bo lgan	
‟ ‟ ‟
sog’lom   avlodni   tarbiyalash   nozik,   nihoyatda   katta   diqqat   e tiborni   talab	
‟
qiladigan   jarayondir.   Pedagogik   shu   jarayonni   boshqarar   ekan,   pedagogik
etikaga   rioya   qilishi,   ya`ni   pedagogik   odob   ,   pedagogik   qobiliyat   va   mahorat
egasi   bo lishi   lozim.   Pedagog   odobi   umuminsoniy   va   milliy   axloqning	
‟
qonuniyatlari,   vazifalari,   tamoyillari,   tushunchalari,   talablari,   mezonlarini
ta’lim-tarbiya   jarayonida   oydinlashtirib,   pedagogning   ta lim   oluvchilar,	
‟
kasbdoshlari,   ota-onalar,   ta lim   muassasasi   rahbarlari   bilan   munosabatlarida	
‟
namoyon bo ladigan kasbiy-axloqiy xususiyatlari yig indisidir. Pedagog odobi	
‟ ‟
eng   avvalo,   tarbiyachi   va   tarbiyalanuvchilarning   o zaro   munosabatlarida	
‟
namoyon bo ladi. Biroq bunday yondashuv bir qadar cheklangan nuqtai nazar	
‟
ekanligini   ta kidlash   joiz.   Zero,   tarbiyachining   kasbiy   axloqi   faqat
‟
tarbiyalanuvchilar   bilan   muloqoti   jarayonidagina   namoyon   bo lmaydi,   balki	
‟
uning   butun   faoliyati   davomida   birinchi   darajali   ehtiyoj   sifatida   ifodalanadi.
Boshqacha   aytganda,   pedagog   odobi   tushunchasi   tarbiyachi   dunyoqarashining
hayotiy tizimini anglatadi. Pedagog odobi tushunchasining mazmuni axloqiylik
bilan birga iqtisodiy, siyosiy, huquqiy jihatlarni ham o z ichiga qamrab oladi.	
‟
Pedagog   odobining   normalari   har   bir   muallimning   shaxsiy   fikriga,   axloqiy
fazilati va e„tiqodiga aylanishi lozim. Axloqiy e„tiqod va sifatlar pedagogning
5 ta`lim berish jarayonida, tarbiyaviy ishlarida, o quvchilar, ota-onalar va boshqa‟
kishilar   bilan   muomala,   International   scientific   online   conference   349
munosabatlarida, kundalik turmushda o zining shaxsiy namunasi bilan axloqiy	
‟
ta„sir   o tkazishida   ko zga   tashlanadi.   Pedagogik   takt   pedagog   axloqining	
‟ ‟
amaliy ko rinishlaridan bo`lib, bu pedagogning ta lim oluvchilar oldida o zini	
‟ ‟ ‟
tutishni   bilishi,   ta lim   oluvchining   holatini,   intilishlari,   qiziqishlarini   tushuna	
‟
olishi va eng samarali ta sir yo lini topa olishidir. Muallim xulqining natijalari	
‟ ‟
uning   yoshlarga   axloqiy   ta„sirining   samaradorligida,   axloqiy   tarbiya   sohasida
erishgan yutuqlarida namoyon bo ladi. Pedagogik mahorat tug ma talant yoki	
‟ ‟
nasldan   –   naslga   o tuvchi   hususiyat   emas,   balki   izlanish,   ijodiy   mehnat	
‟
mahsulidir. Pedagogik mahorat  – yosh avlodga ta lim  tarbiya berishni  yuksak	
‟
darajada   va   doimiy   ravishda   takomillashtirib   borish   san atidir.   Pedagogik	
‟
mahorat asoslari fanining paydo bo lishi buyuk pedagog A.S.Makarenko nomi	
‟
bilan bevosita bogliq. U bolalar kalonnasidagi faoliyatida, yani faqat tarbiyasini
emas,   manaviy   qiyofasini   ham   yo qotgan   bolalar   bilan   ishlab,   ularning	
‟
benihoya hurmati va ishonchiga sazovor bo ldi. Shaxsiy tarbiyaviy usuli bilan	
‟
butun   olamga   mashhur   bo ganligining   o zi   ham   A.S.Makarenkoning   yuksak	
‟ ‟
pedagogik   mahorat   cho qqisiga   erishganligining   yaqqol   dalilidir.	
‟
A.S.Makarenko   bo lajak   pedagog   talabalik   davridayoq   pedagogik   mahorat	
‟
sirlarini   o ganishi   zarurligini   ta kidlab,   shunday   deydi:   «Tarbiyachi   tashkil	
‟ ‟
etishni,   yurishni,   hazillashishni,   quvnoq,   jahldor   bo„lishni   bilishi   lozim,   u
o„zini shunday tutishi lozimki, uning har bir harakati tarbiyalasin.» Pedagogik
bilim   va   mahorat   egasi   bo lgan   pedagog   avval,   pedagogika   fanining	
‟
metagologik   asoslarini,   shaxs   rivojlanishining   qonuniyatlarini   va   omillarini,
kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining   mohiyati,   maqsad   va   vazifalarini   bilishi
darkor. Yosh avlodga ko ngildagidek ta lim – tarbiya berish haqida gap borar	
‟ ‟
ekan,   bu   g oyat   murakkab   va   ko p   qirrali   vazifani   faqat   malakali,   pedagogik	
‟ ‟
mahoratga   ega   bo lgan   pedagog   osongina   erisha   olmaydi.   Buning   uchun	
‟
tarbiyachilik   kasbiga   yani   sog lom   avlodning   chinakam   murrabiy   bo lishiga	
‟ ‟
havasi, ishtiyoqi zo r , zamon talablarini tez va chuqur tushunadigan, o zining	
‟ ‟
ilmiy,   ijtimoiy   –   siyosiy   saviyasini,   pedagogik   mahoratini   izchillik   bilan
6 amalga oshira boruvchi, bolalarni sevuchi, haqiqiy vatanparvar va mehnatsevar
kishilargina   erisha   oladi.   Pedagogik   mahorat   –   o z   ustida   ishlash,   ijodir‟
mehnatdir.   Ta lim   va   tarbiya   jarayoni   tas irchanligining   yanada   yuksak	
‟ ‟
bo lishi   avvalo   o qituvchining   ilmiy   salohiyatiga   bolalar   oldidagi   obro siga,	
‟ ‟ ‟
shaxsiy sifatlariga, ilmiy istedodiga, va mahorati hamda bolalar bilan o rnatgan	
‟
do stona munosabatiga bog liqdir.	
‟ ‟
Pedagogik mahorat bir qancha elementlardan tashkil topgan: 
1. Pedagogning gumanistik (insonparvarlikka yo nalganligi). 	
‟
2. Ixtisos mutahassislikka doir bilimlar. 
3. Pedagogik qobiliyat. 
4.   Pedagogik   texnika.   Pedagogik   texnikani   egallash   usullari.Taqdimot.
Pedagogik   texnika   bu   o qituvchining   kasbiy   va   shaxsiy   sifatlarining	
‟
umumlashmasi bo lib, uning bilimlari, ko nikma va malakalaridir.	
‟ ‟
Tadqiqotchilarning fikiriga ko ra quydagi 4ta komponent pedagogik mahoratni	
‟
asosini   tashlik   etivchu   hisoblanadi:   1.   Pedagog   kasbiga   sadoqat.   2.
Pedagogning   shaxsiy   va   kasbiy   fazilatlarini   to liq   egallashi.   3.   Pedagogning	
‟
ruxiy   va   psixologik   tayorgalikka   ega   bo lishi.   4.   Pedagogning   maxsus   va	
‟
ixtisoslikka   oid   ilmiy   va   na zariy   jihatdan   bilim   ko nikma   malakalarga   ega	
‟ ‟
bo lishi.   Pedagogok   mahorat   bu   pedagogning   shaxsiy   sifatlarining   majmuyi,	
‟
ilmiy texnik, pedagogik bilimlar hamda kasbiy ko nikmalari va qobiliyatlarini	
‟
yeg indisidir.   Pedagogik   mahorat   samarasi,   tarbiyachini   pedagogik   qobilyati	
‟
qay   darajada   shakllanganligiga   bog liqdir.Pedagogik   qobiliyatlar   –   pedagogik	
‟
mahoratga   erishishning   zaminidir.   Pedagog   qobiliyat   -   bu   bolalar   bilan
ishlashga ishtiyoq, bolalarga nisbatan muhabbat, ular bilan bo lgan muloqotdan	
‟
mamnun   bo lish   bilan   ifoda   bo ladigan   shaxs   sifatlari.   Qobiliyat   faoliyat	
‟ ‟
jarayonida paydo bo ladi va rivojlanadi. Pedagogik qobiliyatni quyidagi turlari	
‟
mavjud: Bilish qobiliyati, tushuntira olish qobiliyati, kuzatuvchanlik qobiliyati,
nutq   qobiliyati,   obro tira   qobliyati,   muomala   qila   olish   qobilyati.   Pedagogik
‟
qobiliyat va mahorat o qituvchida osonlik bilan bilan shakllanmaydi. Bu kasbni
‟
tanalgan   kishi   o z   maqsadiga   erishish   uchun   uzluksiz   o qishi,   o rganishi   va	
‟ ‟ ‟
7 izlanishi,   ijodiy   mehnat   qilishi,   voqeylikni   tez   anglashi   va   o z   mehnatini‟
mamlakat   uchun   qanchalik   zarurligini   chuqur   his   qilishi   zarur.   Tarbiyachini
pedagogik   mahoratiga   baho   berishda   uni   ta limni,   tarbiyani   qay   darajada	
‟
tashkil   qila   bilishi   muhim   ahamiyatga   egadir.   Mashg ulotlarni   qiziqarli,	
‟
mukamamal   tashkil   etishi   tarbiyachining   birinchi   navbatdagi   vazifasidir.
Yuqori   o tilgan   mashg ulotlar   bolalar   ongida   uzoq   saqlanadi.   Buning   uchun	
‟ ‟
har   bir   pedagog   yuksak   kasbiy   tayyorgarligi   va   yuqori   ahloqiy   fazilat   egasi
bo lishlari   darkor.   Yosh   pedagoglar,   bo lajak   tarbiyachilar,   birinchi   bor   ish	
‟ ‟
boshlaganda   pedagogik   muomala   muammosiga   duch   keladilar.   Ularni
qiynaydigan savol:  “Bolalar  bilan  qanday  muomalada  bo lish  kerak?”,  “Nima	
‟
uchun   ular   (bolalar)   quloq   solmaydilar?”,   “Qanday   qilib   hayajon   va
tortinchoqlikni   yengsa   bo ladi?”   va   hokazo.   Bu   savollar   bizni   bir   natijaga   –	
‟
pedagogik   muomalani   boshqara   olmaslik   degan   xulosaga   olib   keladi.   A.S.
Makarenko shunday degan edi: “Amaliyotda men uchun: qanday turish, qanday
yurish, ovoz ohangini qanday ko tarish, kulish, qanday qarash kabi eng oddiy	
‟
“arzimas” narsalar muhim rol qiluvchi vazifani bajaradi. Meni bunga hech kim
o rgatmagan,   ammo   bunga   o rganish   mumkin   va   o rgatish   kerak,   aslida	
‟ ‟ ‟
shunga   pedagogik   mahorat   bor   va   bo lishi   kerak”.   Pedagogni   bolalar   bilan	
‟
bo lgan o zaro munosabatida arzimas, narsani o zi yo q. qarash, ko z tashlash,	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟
imo-ishora, ko zning harakati bularning hammasi ahamiyatli, chunki biz oddiy	
‟
muomalada   emas,   balki   professional   muomalada   bo lamiz.   Bolalar   bilan	
‟
muomalada   bo lish   –   bu   doimo   ijod   qilishdir.   Birinchidan   ijodiy   muomalada	
‟
fikrlarni   yetkaza   bilish:   yorqin   obrazli   tushunchalarni   topa   olish   va   o z	
‟
tinglovchisiga   yetkazishdir.   Ijodiy   muomalaning   yana   bir   ko rinishi   –   bu	
‟
shaxsni ko z qarashidan, imo-ishorasidan tushuna olish. Bolani yuziga qarab, u	
‟
bilan   nima   sodir   bo layotganini   bilish   –   qanchalik   muhimdir.   Ijodiy	
‟
muomalaning   yana   bir   ko rinishi   bu   –   ruhiy   holatini   boshqara   olish	
‟
mahoratidir.   Tarbiyachi,   pedagog   o z   o z   his-tuyg ularini   boshqara   olishi,	
‟ ‟ ‟
hushchaqchaq, optimistic kayfiyatda bo la olishi kerak. Pedagogik muomalani	
‟
tartibga   solish   metodlari.   1-bosqich.   Rejalashtirish   orqali   muomalani
modellashtirib olish. Ya ni darsga tayyorgarlik ko rish: dastur bilan tanishish,	
‟ ‟
8 material   tanlash,   qo llaniladigan   metodlarni   aniqlab   olish   va   eng   muhimi‟
bo lajak muloqotni oldindan o ylab olish. 2-bosqich. Bolalar bilan to g ridan-	
‟ ‟ ‟ ‟
to g ri,   bevosita   muloqotga   kirishish.   Bu   bosqichda   eng   muhimi   pedagog
‟ ‟
muloqotda   tashabbuskor   bo lishi,   vaziyatni   o z   qo liga   olishidir.   Bunga	
‟ ‟ ‟
erishish   uchun   sinf   bilan   bo lgan   aloqada   epchillik,   ildamlilik   ko rsatishi
‟ ‟
kerak.   Epchillik   bilan   tashkiliy   ishlardan   (salomlashish,   o tkazsih   va   h.k.)   ish	
‟
jarayoni   va   shaxsiy   muloqotga   o tishi   kerak.   Muomala   madaniyatiga   e tibor	
‟ ‟
berish,   nutqining   ravonligi,   tushunarli   bo lishi,   imoishoralarni   qo llash,   ko z	
‟ ‟ ‟
bilan   ishlash   va   h.k.   Pedagogning   tashqi   ko rinishi:   ozodaligi,   o zini   tuta	
‟ ‟
bilishi,   faolligi,hayrixoxligi,   jozibaliligi   va   h.k.   3-bosqich   -   Muomalani
boshqarish.   Bu   bosqichda   tarbiyachi   bir   qator   masalalarni   hal   etadi.   Masalan
muloqot   orqali   diqqani   boshqaradi.   Kimningdir   diqqati   bo lindi.   Uni   qanday	
‟
qilib   o qish   jarayoniga   qaytarish   mumkin?   Bunga   albatta   bolalarni   qiziqtirish	
‟
orqali   muloqotga   kirishish,   baxs-munozara   yuritish,   muammoli   vaziyatlar
tashkil   qilish,   fikr   almashish,   har   bir   bolaga   e tibor   berish,   ularni   mustaqil	
‟
fikrlarini   bilish,   individual   hususiyatlarini   hisobga   olish   orqali   erishish
mumkin.   Shu   bilan   bir   qatorda   bola   pedagogni,   unga   kerak   bo lgan   hayrixox	
‟
munosabatini   his   qilishdir.   Bu   juda   muhimdir.   4-bosqich   –   bo lib   o tgan	
‟ ‟
muloqot   analizi.   Pedagogning   bolalar   bilan   bo lgan   muloqoti   samarali,   ijobiy	
‟
bo lishi   va   bolalarni   o zgaruvchan   ruhiy   holatiga   to g ri   kelishi   uchun	
‟ ‟ ‟ ‟
quyidagilar   tavsiya   etiladi:   -   suhbatdoshingizga   e tiborli   bo ling;   -   hotirani	
‟ ‟
rivojlantiring   (muloqot   mavzusini   esda   tutish);   -   bolalar   bilan   bo lgan	
‟
muloqotda kuzatuvchanlikni rivojlantiring; - bolalarni tashqi hatti-harakatlarini
(imo-ishora,   turish   holatlarini   analiz   qiling;   -   muomala,   muloqot   jarayonida
faqat   suhbatdoshingiz   haqida   o ylang.   Pedagogning   yorqin,   aniq   nutqi,	
‟
o tilayotgan   mavzuni   obrazli,   tasvirli   ko z   oldiga   keltira   olish   qobiliyati   –	
‟ ‟
pedagog uchun juda muhimdir. Aynan mana shu obrazli tasvirni muloqot orqali
ko z   oldiga   keltira   olish   qobiliyati   afsuski   hamma   pedagoglarda   ham
‟
rivojlanmagan,   aynan   shu   qobiliyat   esa   pedagogik   muomalaning   samarasini
oshiradi.  Tarbiyachi   jamiyatning   ijtimoiy   topshirig ini   bajaradi,  shunday   ekan	
‟
har   tomonlama   yetuk   mutaxassislarni   tayorlashda   pedagog   muayan   ijtimoiy-
9 siyosiy,   pedagogik   va   shaxsiy   talablarga   javob   berishi   lozim.   Jamiyatning
pedagoglik kasbiga qo yadigan asosiy talablari quyidagichadir:‟
G’oyaviy   sohada:ilmiy   dunyoqarash   va   e’tiqod;   ijtimoiy   ehtiyoj   va   axloqiy
zaruriyatlarni   chuqur   tushunish;Vatan   va   jahon   taraqqiyoti   yo’lida
ezgulik,ijtimoiy   va   fuqarolik   burchini   anglash;   ijtimoiy   –   siyosiy   faollik.
Shaxsni   ma naviy   va   ma rifiy   tomondan   tarbiyalash,   o z   Vatani,   tabiatga   va	
‟ ‟ ‟
oilasiga   bo lgan   muhabbati,   mustaqillik   g oyalariga   sodiqlik   ruhida
‟ ‟
tarbiyalash.   Pedagog   kasbi   sohasida:   bolalarni   sevish   va   ular   bilan   ishlashga
qiziqish, pedagogik ishni sevish;bolalarni bilishi, uning ichki dunyosini tushuna
olishi;   ruhiy   –   pedagogik   ziyraklik   va   kuzatuvchanlik,   pedagogik   tasavvur,
tashkilotchilik   qobiliyati;   haqqoniylik,   dilkashlik,   talabchanlik,   qat iyatlilik,	
‟
maqsadga intilish, vazminlik, o zini tuta bilish sifatlari; kasbiy layoqatlilik,o z	
‟ ‟
ishiga ijodiy yondashishi,  o z bilim  va pedagogik mahoratini  doimiy ravishda	
‟
oshirib borishi,pedagogik texnikani (mantiq, nutq, ta limning ifodali vositalari)	
‟
va   pedagogik   taktga   ega   bo lishi;   Bilish   sohasida:chuqur   umumiy   bilim,keng	
‟
dunyoqarash;   kasb   tayyorgarligi,xorijiy   til,   kompyuter   bo yicha   savodxonligi;	
‟
o z bilimini tezlik bilan yangilash va to ldira olish qobiliyati, manaviy ehtiyoj	
‟ ‟
va   qiziqish,   intellektual   qiziqish,   yangilikni   his   qila   bilish,   pedagogik
ma lumotlarni   oshirishga   intilish;mutaxassisligi   bo yicha   mustahkam   bilimga	
‟ ‟
ega   bo lib,   o z   kasbi,   sohasida   jahon   fanida   erishilgan   yangi   yutuq   va	
‟ ‟
kamchiliklardan xabardor bo lishi; ta lim va tarbiya metodikasini egallashi.	
‟ ‟
II BOB. BUGUNGI KUNDA TARBIYACHILIK KASBINING
AHAMIYATI VA UNGA QO’YILADIGAN TALABLAR .
2.1.Tarbiyachilik kasbning ahamiyati va tushunchlari
O‘zbekiston Respublikasida amalga oshiriladigan ulkan islohotlaming 
muvaffaqiyati, eng awalo, odamlaming o‘z ishlariga mas’uliyat bilan 
qarashlariga, kundalik mehnat faoliyatida mamlakat taraqqiyotiga hissa bo‘lib 
qo‘shiladigan ishlami qila olishlariga bog‘liq. Jamiyatda pedagog (o‘qituvchi, 
tarbiyachi), birinchidan, o‘sib kelayotgan avlodni tarbiyalash, ikkinchidan, 
mehnatkash xalqimizga har tomonlama bilim berishdek savobli va mas’uliyatli 
10 vazifalami bajaradi. Tarbiyachining qadr-qimmati shu qadar buyukki, u odamni
ma’naviy jihatdan boy qilib, qalbini baxtga, ilohiy nurga to‘ldiradi. Dunyoda 
biror kimsa yo‘qki, uning ustozi bo‘lmasa. Hukumat rahbarimi, buyuk 
allomami, shifokormi, xalq mehrini qozongan yozuvchimi yoki qo‘li gul 
kosibmi, qo‘yingki, barcha-barchaning o‘z ustozi va hayot yo‘lini charog‘on 
etib turuvchi yo‘lboshchisi bo‘ladi. Ustozning eng buyuk burchi xalqqa nafi 
tegadigan, aql-idrokli, qobiliyatli, uquvli shogirdlar tayyorlashdir. Tarbiyachi 
yosh avlodni xalqimizning munosib farzandlari qilib tarbiyalashdek muhim, 
faxrli va shu bilan birga mas’uliyatli vazifani bajaradi. Tarbiyachining siyosiy 
yetukligi bolalami tarbiyalash uchun xalq va jamiyat oldidagi o‘z mas’uliyatini 
anglashga, ta’lim-tarbiya ishlarini hal etishga ijodiy yondashishga, o‘z 
mahoratini doimo takomillashtirib borish va hamkasblarining ishdagi o‘sishiga 
ko‘maklashishda yordam beradi. Tarbiyachi o‘zi yashab turgan o‘lka hayotini 
bilishi, tabiat va jamiyat qonunlarini tushunishi, ijtimoiy faol bo‘lishi kerak. 
Respublikamiz rahbariyati pedagoglar faoliyatini yuqori baholamoqda. 
Ma’lumki, 0 ‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmoniga binoan 1-oktabr 
xalq ta’limi xodimlari — o‘qituvchi va murabbiylar kuni deb e’lon qilindi. Bu 
voqea davlatimizning o‘qituvchilami jamiyatda tutgan о‘mini naqadar yuksak 
baholashidan dalolat beradi. Yosh avlodni barkamol qilib tarbiyalashda 
erishgan yutuqlari uchun, pedagogik ishidagi ijodiy mehnatlari uchun, ilg‘or 
tajribalarni umumlashtirishda erishgan yutuqlari uchun o‘qituvchi, tarbiyachilar
«Metodist o‘qituvchi», «Katta o‘qituvchi», «Metodist-tarbiyachi», «Xalq 
maorifi a’lochisi» va shu kabi sharafli unvonlar bilan taqdirlanadilar. Xalq 
ta’limi xodimlari orasidan respublika bo‘yicha deputatlar saylanishi ham ularga
bo‘lgan chuqur hurmat-ehtiromni bildiradi. Respublikamizda pedagog 
xodimlarning oylik maoshlari yildan yilga oshirilib, turmush sharoitlari 
yaxshilanib kelinmoqda. Pedagog xodimlarning malakasini oshirish ilmiy-
metodik markazlari kengaytirilmoqda, ularning siyosiy tayyorgarligiga talab 
kuchaytirilmoqda, har 4—5 yilda qayta tayyorlashdan o‘tishlari uchun shart-
sharoit yaratilmoqda.
11 Tarbiyachi maktabgacha yoshdagi bolalarga tabiat, jamiyat hodisalari, 
kattalarning mehnati haqida boshlang‘ich bilim va tushunchalar beradi, ularga 
madaniy axloq, o‘z tengdoshlari va kattalar bilan madaniyatli munosabatda 
bo‘lish odatlarini singdiradi. Ularda yaxshilik, haqiqatgo‘ylik, adolat, jasurlik, 
kamtarinlik, kattalarga hurmat bilan qarash, tabiatga qiziqish, kuzatuvchanlik, 
o‘simlik va hayvonlarga g‘amxo‘rlik bilan qarash, mehnatsevarlik, kattalarning 
mehnati natijalarini asrab-avaylash kabi axloqiy sifatlami tarbiyalaydi. Xalq 
san’ati, musiqa, ashula, adabiyot, tasviriy san’atni bilish, san’atga muhabbat 
tarbiyachini madaniyatli qiladi, bolalar bilan olib boradigan ishida yordam 
beradi. Pedagog kerakli bilim, malaka va ko‘nikmalami ma’lum bir izchillik 
bilan egallab borsagina bolalami tarbiyalash va ularga ta’lim berish ishida 
yaxshi natijalarga erishadi. Tarbiyachi o‘z kasbining mohir ustasi bo‘lishi 
uchun maxsus tayyorgarlik ko'rishi kerak. U quyidagi shartlarga amal qilishi 
kerak: • yosh avlodni tarbiyalash uchun yuqori malakali, kerakli bilimlami 
egallab, kerakli adabiyotlami tanlay oladigan, ilmiy adabiyotlar bilan ishlay 
oladigan, ilg‘or tajribali pedagoglaming tajribasini o‘rganib, o‘z ishiga tatbiq 
eta olttdigan kishi bo‘lishi;
• bolalami kuzata oladigan ularning xulqi, xatti-harakati sabablarini to‘g‘ri 
tahlil qilib, unga ijobiy ta’sir etuvchi vositalami topa olishi; • yosh avlodni 
kerakli bilim, malaka, ko‘nikmalardan xabardor qilish uchun pedagogning 
nutqi ravon, aniq, mantiqiy, ixcham bolishi, ta’lim berishda texnikaviy 
vositalardan samarali foydalana olishi kerak. Bolalar bilim, malaka, 
ko‘nikmalarni yaxshi o‘zlashtirib olishlari uchun faollashtiruvchi savollardan 
foydalanishi; • o‘ziga yuklangan vazifani bajarishi uchun bolalarda o‘sha 
faoliyatiga nisbatan qiziqish uyg‘ota olishi, ularning diqqatini jalb qilib, 
faolligini o‘stirishi, bolalaming xulqini, xattiharakatini haqqoniy baholay olishi;
• har bir faoliyat uchun kerakli materiallami oldindan tayyorlab qo‘yishi; • kun 
tartibini to‘g‘ri tashkil eta bilishi, bolalar jamoasiga undagi har bir a’zoni 
e’tiborga olgan holda rahbarlik qila bilishi; • bolalaming ruhiy va jismoniy 
holatini aniqlay bilishi va buni bolalar bilan amalga oshiriladigan ta’lim-
12 tarbiyaviy ishlarida e’tiborga olishi; • ota-onalar bilan muntazam ravishda 
suhbatlar, uchrashuvlar o‘tkazib, axborot almashtirib turishi; • bolalarga 
nisbatan xayrixoh bo‘lishi, har bir bola uchun qulay sharoit yaratishi, xafa 
bo‘Isa ovuntira olishi; • oUb borgan ta’lim-tarbiya ishini tahlil qila bilishi va 
uni yanada yaxshilash yo‘llarini topa olishi kerak. Eng muhimi — tarbiyachi 
bolalarga ishonch bilan qarashi, ulaming mehnatsevarligi, mustaqilligi, 
tashabbuskorligini to‘g‘ri taqdirlashi va mustaqil faoliyatlari uchun imkoniyat 
yaratishi kerak. Buni bolalar yuqori baholashadi.
2.2.   Bugungi kunda tarbiyachi kasbiga qo’yiladigan talablar.
Pedagogik   mahorat-bu–tarbiyachining   shunday   shaxsiy   va   kasbiy   fazilatlarini
belgilaydigan   xususiyatki,   u   o‘z   o‘quv   fanini   chuqur   va   atroflicha   bilishida,
pedagogik   –   psixologik   va   metodik   tayyorgarligida,   yoshlarni   o‘qitish,
tarbiyalash va rivojlantirishning optimal yo‘llarini izlab topib, amaliy faoliyatga
qo‘llashida   namoyon   bo‘ladi.   Shunday   qilib,   kutubxonachi   rahbar   va   xodimi
insoniylik,   mehnatsevarlik   va   fidoyilik   kabi   ma’naviy   –   axloqiy   fazilatlarni
o‘zida   tarkib   toptirishi   lozim.   Shuni   alohida   qayd   qilib   o‘tmoq   zarurki,
tarbiyachilik   kasbi   murakkab   va   ma’suliyatli   kasbdir.   Ushbu   kasbning
sharafliligi   va   murakkabligi   shu   bilan   belgilanadiki,   u   doimo   ongning   yagona
sohibi   bo‘lgan   inson   bilan   muloqotda   bo‘ladi.   Ongli   va   tirik   jonzot   esa   aqliy,
ruhiy,   hamda   jismoniy   jihatdan   doimo   rivojlanishda   bo‘ladi.   Shuning   uchun,
bola bilan doimo muloqotda bo‘lganda, unga ta’sir ko‘rsatish uchun muntazam
ravishda psixologiya, tarbiya nazariyasi kabi fanlarni mukammal o‘rganib, o‘z
kasbiy   mahorati   ustida   muttasil   ish   olib   borishi   kerak.   Bu   tarbiyachidan
pedagogik   –   psixologik   va   metodik   tayyorgarlikni   ta’minlaydi.   Pedagogik
mahorat-  pedagogik jarayonda tarkib topadi. Pedagogik jarayon esa  kasbiy va
shaxsiy   tayyorgarlikni   yo‘lga   qo‘yib,   mehnatga,   hayotga   tayyorlash   uchun
davlat, jamiyat, millat va kelajak avlod oldida javob beradigan mutaxassislarni
tayyorlashga xizmat qiladi. Shuning uchun, xodim shaxsiy va kasbiy fazilatlar
egasi   bo‘lishi   lozim.   Xodimning   shaxsiy   fazilatlari   sirasiga   iymon–e’tiqodi,
dunyoqarashi,   ijtimoiy   ehtiyoj   va   faolligi,   odob–axloqi,   fuqarolik   burchlarini
13 his   qilishi,   ma’naviyati,   dilkashligi,   talabchanligi,   qat’iyligi   va   maqsadga
intilishi, insonparvarligi, huquqiy bilimdonligi va h.k.lar kiradi. Bular rahbar va
xodimiga   kasbiy   xususiyatlarni   o‘zida   tarbiyalab   borishga   ko‘maklashadi.
Pedagogik   nazokat(takt)   –   o‘qituvchining   pedagogik   maqsadga   muvofiq,
foydali,   qimmatli   harakatlarining   o‘lchovi,   me’yori   va   ta’sir   vositasining
chegarasi   sifatida   xarakterlanadi.   Pedagogik   mahoratning   qayd   qilingan
tarkibiy qismlari o‘qituvchining kasbiy xususiyatlarini boyitadi va uni mohirlik
sari yetaklaydi va o‘qituvchi - tarbiyachida pedagogik mahorat malakalarining
tarkib   topishiga   yordam   beradi.   Ammo,   o‘z   kasbining   mohir   ustozi   bo‘lish
uchun faqatgina ularga tayanib, ish tutish kutilgan natijani bermasligi mumkin.
Buning   uchun   muntazam   ravishda   pedagogik   fikrlash,   pedagogik   o‘ylash,
pedagogik   ish   tutish   lozim   bo‘ladi.   Bu   deganimiz,   o‘z   faoliyatini   pedagogik
hodisalarni,   vaziyatlarni   tahlil   qilish,   ularning   har   bir   bog‘lanish   joylarini
anglashga   intilish,   kunlik   natijalarni   mustaqil   ravishda   tahlil   qilishi   va   yangi
ta’lim-tarbiyaga  doir  g‘oyalarni  avvalgilari  bilan  taqqoslay  olishga  odatlanishi
ham lozim bo‘ladi. Asosiy pedagogikpsixologik muammolarni topa olish ularni
hal   etishning   eng   qulay   yo‘llarini   topish   ustida   o‘ylash   ham   kerak.   Hozirgi
kunda   ta’lim-tarbiyaning   insonparvar,   demokratik   xarakterda   ekanligi,   ta’lim
oluvchilarni   erkin,   mustaqil   fikr   yuritishga   va   ongli   intizomga   o‘rgatish,
intellektual   va   ma’naviy-axloqiy   jihatdan   tarbiyalash,   o‘qituvchidan   chuqur
bilimga,   kasbiy   malaka   va   ko‘nikmalarga,   yuksak   axloqiy   fazilatlarga   ega
bo‘lishni   talab   qiladi.   Shu   jihatdan   o‘qituvchining   ta’lim   oluvchilar   bilan
munosabatida   “Pedagogik   takt”   muhim   pedagogik   qobiliyat   sifatida   e’tirof
etiladi.   Tarbiyachilar   har   tomonlama   ta’lim-tarbiya   jaraѐXnini   to‘g‘ri   tashkil
etishi bilan birga o‘zlarining tashqi qi	
ѐXfasiga ham e’tibor berishi lozim. Tashqi
qi	
ѐXfa orqali bolalarning qiziqishlarini orttirgan holda, o‘zini namo	ѐXn qila olish,
o‘ziga   og‘dira   olish   va   e’tiborni   qarata   olish   ish   jara	
ѐXnini   samaradorligini
oshiradi.   Lug‘aviy   jihatdan   “imidj”   (ing.   ―image”)   tushunchasi   ―siymo,
―timsol,   ―qi	
ѐXfa   va   ―obraz   ma’nolarini   anglatadi.   Mohiyatiga   ko‘ra   esa
ushbu   tushuncha  	
ѐXrdamida   ―joziba,   ―maftunkorlik   ma’nolarini   ifodalaydi.
Imidj   -   aniq   bir   insonga   bo‘lgan   munosabatda   insonlar   tafakkurida   yuzaga
14 keladigan   tashkilot  ѐXki   boshqa   ijtimoiy   ob’ekt   qi	ѐXfasidir.   Pedagogik   imidj   -
pedagogning ma’naviy-axloqiy qi	
ѐXfasi bilan tashqi ko‘rinishi o‘rtasidagi o‘zaro
uyg‘unlik   va   mutanosiblikdir.   Tarbiyachining   tashqi   qiyofasini   ifodalovchi
madaniyati   1.   Gavdani   tutish-to‘g‘ri   tutish(yurishda,   o‘tirib   turishda),
qo‘llarning   rahbar   va   xodimi   stolida   erkin   holatda   bo‘lishi,   batartibligi,
ixchamligi.   2.   Kiyim-   ozodaligi,   shinam   va   bashangligi,   kamtarligi,   ranglning
mos   holda   tanlanishi,   kiyimning  
ѐXshiga   va   kasbiga   mosligi,   kiyimni   modaga
muvofiqligi,   bijuteriya,   taqinchoqlarning   ko‘p   va   kamligi,   ishiga   mosligi.   3.
Pardozning me’	
ѐXrdaligi, 	ѐXshi, kasbi va ishiga mosigi. 4. Soch turmagi (sochning
ma’lum   bir   tartibliligi).   5.   Pedagogning   mimik   va   pantomimik   ifodasi.
Tarbiyachining   pedagogik   texnikasi   tizimida   mimik   va   pantomimik   ifodalari
ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Pedagogning   mimik   va   pantomimik   ifodasi,
tarbiyachining   imoishorasida,   ma’noli   qarashlarida,   rag‘batlantiruvchi  	
ѐXki
kinoyali   tabassumida   namo	
ѐXn   bo‘ladi   va   ular   tarbiyachining   pedagogik   ta’sir
ko‘rsatishida,   bolalarga   mashg‘ulotlarni   ta’sirchan,   qiziqarli,   samarali   va
mazmunli o‘tish uchun puxta zamin tay	
ѐXrlab beradi. 6.Mimika-his-hayajonning
ifoda   etishi,   yuz   mushaklarining,   ma’noli   harakatlarning   so‘zla	
ѐXtgan   nuqtaga
gapga mosligi. Mimika- bu o‘z fikrlarini, kayfiyati, holati, hissi	
ѐXtini tinglovchi
bajara	
ѐXtgan   ishdan   roziligi  	ѐXki   norizoligini   bildirish   maqsadida   uchun   yuz,
qosh,   ko‘z   muskullarini   harakatga   keltira   olish   san’atidir.   Ba’zan   yuzning   va
nigohning ifodasi bolalarga katta tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatadi. Mimik harakatlar,
ifodalar   ma’lumotlarning   hissiy   ahamiyatini   kuchaytirib,   ularni   chuqur
o‘zlashtirish   uchun   imkon   yaratadi.   Bola   pedagogga   qarab   uning   kayfiyatini,
munosabatini «o‘qib» oladilar.
Shuning   uchun   uydagi   ba’zi   noxushliklar   o‘quv   mashg‘ulotlariga   ta’sir
ko‘rsatadi. Mimik ifodalar  bolaning o‘quv kayfiyatiga o‘zining salbiy ta’sirini
ko‘rsatmasligi   kerak.   Yuz   ifodasida,   mimik   belgilarida   faqat   dars
mashg‘ulotlariga   xos   ta’sirini   ko‘rsata   bilishi   talab   etiladi.   Bu   o‘quv   -   tarbiya
topshiriqlarini   yechish   bolalar   ta’limi   va   tarbiyasiga   ijobiy   yo‘nalish   bera
oladigan ko‘rinishlarni ifodalashi lozim. Yuz ifodasi, esa o‘z navbatida nutq va
15 munosabat   xarakteriga   mos   bo‘lishi   kerak.   U   ishonch,   ma’qullash,   ta’qiqlash,
norozilik,   quvonch,   faxrlanish,   qiziquvchanlik,   befarqlik,   ikkilanish   kabi
xususiyatlarda   ifodalanishi   mumkin.   Mimik   ifodaning   asosiy   detali   sifatida
qayd qilinganidek qosh, ko‘z, yuz ko‘rinishi va muskullari ishtirok etadi. Ko‘z,
qosh,   yuz   bolalar   javobidan   qoniqish,   xursand   bo‘lish,   faxrlanish  ѐXki   e’tirof,
norozilik,   qoniqmaslik,   xafa   bo‘lish   va   boshqa   belgilarni   ifodalasa,   ta’lim
oluvchilar diqqatini bo‘lmasdan, boshqalarga xalaqit bermasdan ta’lim - tarbiya
ishlarini   olib   borish   muvaffaqiyatli   kechadi.   Shuni   ham   alohida   e’tirof   etish
joizki,   mimik   ifodalar   namoyish   qilina	
ѐXtgan   paytda   tarbiyachining   nigohi
bolalarga, 	
ѐXki qaratilgan bo‘lishi zarur. Doskaga, eshikka, derazaga, ko‘rgazma
qurollarga  
ѐXki   devorga   nigoh   tashlab   mimik   ifodalarni   namoyish   qilishdan
qochish   lozim.   7.Pantomimika-   qo‘l,o	
ѐXq,   gavda   harakatlari:   yurish,   qadam
tashlash,   erkin   harakat   qilish,   jestlar   va   boshqalar.   Pantomimika   –   bu   gavda,
qo‘l,   oyoq   harakatidir.   Tarbiyachi   mashg‘ulotda   o‘quv   ma’lumotlarini   bayon
qilar   ekan,   gavda   holati   orqali   ma’lumotlarning   obrazini   chizadi,   bolalar
bundan   zavqlanadilar,   ichki   his-tuyg‘ulari,   ularning   tashqi   hissi	
ѐXtlari   bilan
qo‘shilib   butun   borliq   ma’lumotlar   mazmunini   o‘zlashtirishga   qaratiladi.
Gavdani   rost   tutib   yura   bilish,   fikrlarini   aniq   va   to‘liq   ba	
ѐXn   qila   turib   qo‘l,
boshni   turli   harakatlarga   keltirish   tarbiyachining   o‘z   bilimiga,   kuchiga
ishonchini   anglatadi.   Shuni   ham   unutmaslik   kerakki,   tarbiyachi   bolalar   oldida
o‘zini   tuta   bilsa,   harakatlarini   tartibga   keltira   olsa,   o‘quv-tarbiya   jara	
ѐXni
samarali bo‘ladi. Mashg‘ulotlar jara	
ѐXnida o	ѐXqlar 12-15 sm. oraliqda bir o	ѐXq sal
oldinga   surilgan   holda   turish   bu   tarbiyachining   o‘z   fanini   mukammal   bilishi,
uni   tushuntira   olishiga   ishoradir.   Tarbiyachining   ishoralari   ma’noli   bo‘lib,   u
ortiqcha   harakatlardan   xoli   bo‘lmog‘i   darkor.   Masalan,   keraksiz   hollarda
qo‘llari bilan imo-ishoralar qilish, boshini u	
ѐXq-bu	ѐXqqa tashlash, o	ѐXqlarini kerib
o‘tirish va h.k. Bunday holatlar bolalarning g‘ashini keltiradi va o‘quv faniga,
tarbiyachiga   nisbatan   hurmatsizlik   his-tuyg‘ularini   uyg‘otadi.   Tarbiyachi
guruhda   yurgan   paytida   faqat   oldin   va   orqaga   qarab   yurishi   tavsiya   etiladi.
Chunki,   agar   u  	
ѐXn   tomonlarga,   ya’ni,   u  	ѐXndan,   bu  	ѐXnga   yursa   bolalar   fikri
bo‘linadi va ular tez charchab qoladilar. Old tomonga yura	
ѐXtganida, tarbiyachi
16 eng   muhim   voqealarni   baѐXn   qilishi   lozim,   chunki   bunda   bolalar   tarbiyachini
butun   diqqatlari   bilan   eshita	
ѐXtgan   bo‘ladilar.   Yuzi   bolalarga   teskari   holda
yura	
ѐXtganda   uncha   ahamiyatga   molik   bo‘lmagan   fikrlarni   aytish,   dalillar
keltirish   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.   Chunki,   bu   vaqtda   bolalar   bir   oz   erkin
holatda   o‘zlarini   his   qila	
ѐXtgan   bo‘ladilar.   O‘z   hissiyotini   boshqara   olish
malakasi   tarbiyachi   pedagogik   texnikasi   tizimida   o‘z   hatti-harakati,   hissi	
ѐXtini
idora   qilishi   va   ruhiy   (psixik)   holatini   boshqara   olishi   ta’lim-tarbiya   jara
ѐXni
uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Tarbiyachi   ta’sir   ko‘rsatish   vaqtida
(mashg‘ulotda,   mashg‘ulotdan   tashqari   paytlarda,   tarbiyaviy   ishlar   jara	
ѐXnida)
o‘z   hissi	
ѐXtini   boshqara   olishi,   jiddiy   bo‘lishi,   umidbaxshlik,   hayrixohlik
kayfiyatda   bo‘la   olishi   ham   pedagogik   texnika   tizimining   muhim   elementidir.
Buyuk   rus   pedagogi   A.S.Makarenko   aytganidek:   «Tarbiyachi   tashkil   etishni,
yurishni,   hazillashishni,   quvnoq,  	
ѐXki   jahldor   bo‘lishini   bilishi   lozim,   U   o‘zini
shunday tutishi kerakki, uning har bir harakati tarbiyalasin va o‘qitsin». Bunday
malakaga   ega   bo‘lgan   pedagog   o‘z-o‘zini   nazorat   qila   oladi,   pedagogik
faoliyati   davomida   sog‘lom   asab   tizimini   o‘zida   tarbiyalay   oladi,
asabiylashishdan,   hissiy   va   aqliy   zo‘riqishlardan   o‘zini   asraydi.   O‘z   xatti   -
harakati, hissiy holatini nazorat qilishda pedagog, avvalo, o‘zida quyidagilarni
shakllantirishi   lozim:   -   hayrixohlik   va   optimizm   ruhida   bo‘lish;   -   o‘z   hulqini
nazorat   qilish,   (muskul   zo‘riqishini,   harakatini,   nutq   tempini,   nafas   olishini
tartibga   solish);   -   faoliyatni   dam   oldirish,   ya’ni   lirik,   musiqaviy,   yumoristik,
jismoniy   daqiqalarni   yaratish;   -   o‘z   -   o‘ziga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishning   oldini
olish va h. k. Shunday qilib, tarbiyachi yuqorida qayd etib o‘tilgan pedagogik
texnika ko‘nikmalarini tarbiyalangan bo‘lsa, u bolalarni o‘qitish, tarbiyalash, va
ularni shaxs sifatida kamol toptirish sohasida muvaffaqiyatga erishadi.
MTM dagi  tarbiyachi  va murabbiylar o’zlarining kasbiy mahoratiga qo’yilgan
talablarga        amal        qilsa    , quyidagidek yutuqlarga  erisha oladi:
- bolalar   bilan   ishlashda   ularning   tarbiyasi   va   rivojlanishiga   qayg’uradi,
hamda   ularga   ishonish   orqali   bolalarning   faollik   va   ijodiy     qirralarini
namoyon   qila   oladi.   Bunda   bolalarni   tushuna   olish   qobiliyati   ularning
17 pedagogik mahoratiga o’ta muhim sifatiy  ko’rsatkichdir;
- ular   tashkilotchilik   faoliyati   orqali   bolalarda   mashg’ulotga   qiziqishni,
jamoaviy ishlarni tashkil etishda bolalarga ijobiy-jamoaviy  ta’sir etishni,
bollarda   havaskorlik   va   tashabbuskorlik   hamda   javobgarlik   hislarini
shakllantira   oladi.   Bunday   holatda   ularning     o’zidagi   bor   energiyani
boshqalarga   o’tkaza   olishi   va   o’z   bilim,   ko’nikma,   malakalarini   to’liq
ishga solib bolalarga ta’sir o’tkazishi  o’ta muhimdir;
- ularning   bolalar   jamoasida   ishlashiga   bo’lgan   moyilligi,   qiziqishi,
layoqati va fidoyiligi tufayligina bolalar jamoasining ma’naviy   jihatdan
bilimliligi ta’minlanadi, bolalardagi  ijodiy faoliyat va tashabbuskorlikka
ijobiy turtki bo’ladi;
- ularning   o’z-o’zini   baholay   olishi   va   shu   asosda   o’zini   boshqarishi   o’z
tarbiyalanuvchilaridagi   sabr   toqatlilik,   tanqidiy   fikrni     to’g’ri   qabul
qilishlik,   o’z-o’ziga   talabchanlik,   chegaralilik,   mehnatdan   qo’rqmaslilik
kabi insoniy sifatlarni shakllantirishga asos  bo’lishi mumkin;
- ularning   bolalar   bilan   ishlashdagi   muomalada   kirishuvchanligi   va
bolalarga   bo’lgan   samimiyligi   hamda   muloyimligi   bolalardagi     barcha
bilan      muloqot   qila   olishligini    ,   bolalarning   tezda   o’z   o’rtoqlari   bilan   til
topisha   olishligini,   erkin   muloqot   qila   olishligini,     sezgirlikni,
mehribonlikni,   o’zaro   hamkor   bo’lishlikni   va   shu   kabilarni
shakllantirishga samarali ma’naviy asos bo’la oladi;
- ularning   barcha   yangilikni   tez   anglay   olishi   va   bir   faoliyat   turidan
ikkinchisiga,   bir   ish   turidan   ikkinchisiga   tez   o’ta   olishi     bolalardagi
quyidagi   insoniy   jihatlarni   shakllantirishga   namunaviy-ma’naviy   asos
bo’la   oladi:   bolalarda   o’rtoqlarining   his     hayajonlariga   qayg’udosh
bo’lish   shakllana   boradi;  o’tkir  zehinli  va  sinchkov   bo’ladi;  o’z  e’tibori
va  diqqatini   tezlik  bilan  biror     narsaga   qarata   oladi   hamda  u  haqda  fikr
yurita oladi; imo-ishora, rolga kirishuvchanlik, go’zal harakatlar qilish va
zavqlilik kabi   hislatlarni o’zida   namoyon qila oladi ; har qanday holatda
va   sharoitda   ham   o’z   hissiyotlarini   jilovlashni   amalga   oshira   oladi;
18 turg’unlik   va   chidamlilik,   ya’ni   bolalar   o’zini   idora   qilib,   tezlik   bilan
o’zini   bosa   oladi;   hissiy   munosabatlarni   jilovlay   oladi,   ya’ni     xoholab
kulmaydi,   baqirib   gapirmaydi,   qo’pol   muomala   qilmaydi,   birovni
kamsitmaydi,   birovning   asabiga   tegmaydi   va   xullas   ular     o’zaro
munosabatlarda ma’naviyatli bo’lib yetishadi.
19 XULOSA
                Mazkur   maqolada   tarbiyachining   yosh   avlodni   barkamol,   xalqimizning
munosib farzandlari qilib tarbiyalashdagi jamiyatda tutgan o‘rni, Maktabgacha
ta’lim   tashkiloti   tarbiyachisiga   qo‘yiladigan   davlat   talablari   yoritilgan.   Kalit
so‘zlar: Maktabgacha  ta’lim  tashkiloti, tarbiyachi, maktabgacha ta’lim  yoshi,
tarbiya,pedagogik mahorat. O‘zbekiston Respublikasida  amalga oshiriladigan
ulkan   islohotlarning   muvaffaqiyatiga,   eng   avvalo,   odamlarning   o‘z   ishlariga
mas'uliyat   bilan   qarashlariga,   kundalik   mehnat   faoliyatida   mamlakat
taraqqiyotiga   hissa   bo‘lib   qo‘shiladigan   savobli   ishlarni   qila   olishlariga
bog‘liq.   Jamiyatda   tarbiyachi   birinchidan,   o‘sib   kelayotgan   avlodni
tarbiyalash,   ikkinchidan   mehnatkash   xalqimizga   har   tomonlama   bilim
berishdek   savobli   va   mas'uliyatli   vazifalarni   bajaradi.Bugungi   kunda
Maktabgacha   ta’lim   tizimiga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Jumladan,   ,
Prezidentimiz   tomonidan   “2017-2021-yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini
yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   2707-sonli   Qaror,
O‘zbekiston   Respublikasi   “Maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya   to‘g‘risida”gi
qonuni,   Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqarishni   takomillashtirish
choratadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori,   O‘zbekiston   Respublikasining   ilk   va
maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishiga   qo‘yiladigan   Davlat   talablari,
“Ilk   qadam”   Davlat   o‘quv   dasturi,   “O‘zbekiston   Respublikasi   maktabgacha
ta’lim   tizimini   2030-   yilgacha   rivojlantirish   Kontseptsiyasi”   kabi   me`yoriy
huquqiy hujjatlarning qabul qilinishi maktabgacha ta’lim tizimida ta’lim sifati
va   samaradorligini   oshirishda   alohida   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Tarbiyachi
yosh avlodni barkamol,xalqimizning munosib farzandlari qilib tarbiyalashdek
muhim   va   mas'uliyatli   vazifani   bajaradi.   Tarbiyachining   siyosiy   yetukligi
bolalarni   tarbiyalash   sifati   uchun   xalq   va   jamiyat   oldidagi   o‘z   mas'uliyatini
anglashga   ta'lim   -   tarbiya   ishlarini   hal   etishga   ijodiy   yondashishga,   ta’lim
jarayonlarida zamonaviy texnologiyalardan foydalanish, o‘z mahoratini doimo
faollashtirib borishiga yordam beradi. Tarbiyachi bolalarga kundalik hayotda,
20 o‘yinlarda,   mashg‘ulotlarda,   birgalikdagi   mehnat   faoliyatida   va   ular   bilan
bo‘ladigan   muomalada   ta’sir   ko‘rsatadi.   U   har   bir   bolani   diqqat   bilan
o‘rganishi,   uning   shaxsiy   xususiyatlarini,   qobiliyatlarini   bilishi,   pedagogik
nazokatini   namoyon   qilishi,   bolalarning   xulq-atvorini,   ish   natijalarini
haqqoniy baholashi kerak, ularga o‘z vaqtida yordam ko‘rsata olishi, oiladagi
ahvoli   bilan   qiziqishi   zarur.   Hozirgi   zamon   tarbiyachisining   asosiy
fazilatlaridan   biri   o‘z   kasbiga   sadoqatliligi,   g‘oyaviy   e'tiqodliligi   o‘z   kasbini
sevishi   va   bu   kasbga   bo‘lgan   cheksiz   sadoqati   tarbiyachini   boshqa   kasb
egalaridan ajratib turadi. Tarbiyachi shaxsiga qo‘yiladigan muhim talablaridan
biri shuki, u o‘z predmetini, uning metodikasini chuqur o‘zlashtirgan bo‘lishi
zarur. Bu pedagog-tarbiyachining obro‘sini ko‘taradi. Tarbiyachi kasbiga xos
bo‘lgan muhim fazilatlaridan, talablaridan biri bolalarni sevish ularning hayoti
bilan   qiziqish   har   bir   shaxsni   hurmat   qilishdan   iborat.   Bolani   sevgan   butun
kuch   va   bilimini   bolalarni   kelajagi   buyuk   vatanga   sodiq   fuqaro   qilib
tarbiyalashga   safarbar   qila   oladigan   odamgina   haqiqiy   tarbiyachipedagog
bo‘la   oladi.   Bolalarni   sevish   -   pedagogning   murakkab   mehnatini   jozibali   va
yengil   qiladi.   Tarbiyachining   bolalarga   munosabati   pedagogikada
tarbiyalanuvchi shaxsga hurmat, unga talabchanlik bilan bir qatorda turadi. Bu
munosabat   bolada   pedagogga   nisbatan   ishonchni   uyg‘otadi,   o‘qituvchiga
bolalarni chinakam ma'naviy murabbiysi bo‘lishga imkon beradi.
        Pedagogik   xayol   ham   tarbiyachi   uchun   zarur   hisoblanadi.Buda   pedagog
bolalarning   qiziqishlaridan   kelib   chiqqan   holda   kelajakda   qanday   kasbni
egallay   olishini   oldindan   ko‘ra   oladi   va   to‘g‘ri   yo‘nalish   bera   oladi.Bu
qobiliyatlarni   tarbyachilar   o‘zida   shakllantirib   borishi   lozim.   Tarbiyachi
mashg‘ulot   jarayonini   doimo   rejalashtirib   borishi   lozim.   Rejalashtirish
pedagogik jarayonni yaxlit tashkil etishga: bolalar jamoasi va ayrim bolalarni
tarbiyalash   vazifasini   aniqlashga,   bolalarni   yoshiga   ko‘ra   pedagogik   ta’sir
mazmunini   va   usullarini   tanlashga,   bolalar   hayoti,   faoliyat   turlari,   rahbarlik
metodlari   va   shu   kabilarni   tashkil   etishning   turli   shakllaridan   foydalanishga
yo‘llangan   bo‘   lishi   kerak   Reja   bolalar   bilan   amalga   oshiriladigan   ta’lim-
21 tarbiya   ishlariga   oldindan   puxta   tayyorgarlik   ko‘rish   metod   va   usullarni
yaxshilab   o‘ylab   olish,   kerakli   material   va   jihozlarni   tayyorlash   imkonini
yaratadi.   Tarbiyachi   rejalashtirgan   hamma   ishlar   har   bir   bolaning   har
tomonlama rivojlanishini ta’minlashi lozim. Shu bilan birga reja qotib qolgan
narsa   bo‘lmay,   vaziyatdan   kelib   chiqib,   unga   o‘zgarishlar   kiritish   mumkin
Pedagog   faoliyatining   muvaffaqiyati   pedagogik   qobiliyatlarining
mavjudligiga   ham   bog‘liqdir.   Pedagogik   qobiliyat   –   pedagogik   mahoratga
erishishning   zaminidir.   Pedagogik   qobiliyat   tarkibiga:   pedagogik
kuzatuvchanlik,   pedagogik   tasavvur,   diqqatni   taqsimlash,   tashkilotchilik
qobiliyati   va   pedagogik   muomala   kiradi.   Pedagogik   qobiliyatlar   pedagogik
faoliyati   jarayonida,   shuningdek,   uni   bu   faoliyatga   tayyorlash   jarayonida
shakllanadi.   Pedagogik   mahorat   -   bu   yosh   avlodga   ta'lim-tarbiya   berishni
yuksak   darajada   va   doimiy   ravishda   takomillashtirib   borish   san'atidir.
Tarbiyachilik   ma’suliyatli   kasblardan   hisoblanadi.Bugungi   kunda
tarbiyachilar   o‘z   ustida   ishlashi,chet   el   tajribalardan   foydalangan   holda
faoliyat   olib   borishlari,jarayonni   didaktik   o‘yinlar   bilan   qiziqarli   tashkil   qila
olishlari,bolalarni maktab ta’limiga har tomonlama tayyor qilib tarbiyalashlari
lozim.Pedagoglar   o‘z   ustida   ishlar   ekan   nutq   madaniyatiga   ham   alohida
e’tibor   berishi   kerak.Chunki   bolalarni   qiziqtira   olishda   ularga   ta’lim   berish
jarayonida   nutq   eng   asosiy   o‘rnni   egallaydi.Tarbiyachining   vazifalari   haqida
gapirar   ekanmiz,   bu   vazifalar   qatoriga   oila   bilan   hamkorlikni   tashkil   qilish
ham   kiradi.Pedagog   oila   bilan   hamkorlikni   to‘g‘ri   tashkil   qila   olishi,
shuningdek mashg‘ulot jarayonlari,didaktik o‘yin mazmuni,uyda ta’lim berish
usullari   bilan   ota-onani   tanishtirib   borishi,   ular   uchun   didaktik   o‘yinlardan
tashkil   topgan   qo‘llanmalar   berishi,oilada   bilimlarni   mustahkamlash   uchun
tarbiyachi   pedagogik   mahoratini   qo‘llay   olishi   lozim.Shundagini   barkamol
avlodni tarbiyalay olish mumkin.
22 FOYDANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Mirziyoyev Sh.M. “Niyati ulug  xalqning ishi ham ulug , hayoti yorug  va kelajagi ‟ ‟ ‟
farovon bo ladi” – Toshkent: O zbekiston, 2019 yil.  	
‟ ‟
2. O. Xasanboyeva. “Maktabgacha ta lim pedagogikasi”. Toshkent 2011.	
‟
 3. Babanskiy YU.K va boshqalar. „Pedagogika”, Moskva1998. 4. N.G aybullaev. 	
‟
Pedagogika. Ma ruzalar matni.	
‟
4.Г.УХолбо	
ѐва.Физич	ѐско	ѐ воспитани	ѐ д	ѐтѐй дошкольного возраста. Еврзийский
научный журнал, 462-464.2016 г 
5.G.U Xolboyeva MAKTABGA TAYYORLOV GURUHI BOLALARIINI 
MAKTAB TA’LIMIGA TAYYORGARLIGINI SHAKLLANTIRISHNING 
MAZMUNI, PEDAGOGIK-PSIXOLOGIK TALABLARI Academic research in 
educational sciences  3 (3), 792-794.2022 y  
6.Г.У Холбо	
ѐва. MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA EKOLOGIK 
TALIM TARBIYA BERISHDA ZAMONAVIY YONDASHUV ИННОВАЦИИ В 
ПЕДАГОyКЕ И ПСИХОЛОyИ.2020 г 
7.G.U Kholboyeva.IMPROVEMENT OF METHODOLOGICAL PREPARATION 
OF FUTURE EDUCATORS FOR THE FORMATION OF ECOLOGICAL 
LITERACY OF CHILDREN. Theoretical & Applied Science, 355-359 2020 y
 8.Г.У Холбо
ѐва.Сод	ѐржани	ѐ и м	ѐтодика пров	ѐдѐния физкультурных досугов в 
дошкольных учр	
ѐжд	ѐниях. В	ѐстник совр	ѐмѐнной науки, 131-133.2016 г 
9. Г.У Холбо	
ѐва.Сод	ѐржани	ѐ и м	ѐтодика пров	ѐдѐния физкультурных досугов в 
дошкольных учр	
ѐжд	ѐниях. В	ѐстник совр	ѐмѐнной науки, 131-133.2016 г
.  Internet   saytlari .
23 1.  http :// www . preschool . by . ru  
2.  http://www.kindereducation.com  
3. http://www.maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi.uz 
4.  http://www.bolakadem.uz  
5. http://www.lex.uz
24 _______________________________________________ ta’lim yo nalishi ʻ
talabasi ______________________________________________________ning 
____________________________________________mavzusidagi kurs ishiga 
RAHBAR XULOSASI
               Mavzu talaba tomonidan (mustaqil  yozilganligi, amaliy ahamiyati, dolzarbligi,
mazmunda   keltirilgan   ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi, mavzu to liq	
ʻ
qamrab   olinganligi)   ______________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________
      Ishdagi kamchiliklar_______________________________________________ 
_______________________________________________________________
 __________________________________________________________________ 
Kurs   ishining   yoritilishi   bo yicha   rahbar   tomonidan   baholanishi   (kurs   ishiga	
ʻ
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
25 KOMISSIYA XULOSASI
Talaba     tomonidan     mavzuning   og zaki   bayoni   (yoritib   berishi,   tushunchasi,ʻ
savollarga   to liq   javob   bera   olishi,   tahlillar   keltirishi,   xulosalar   chiqara   olishi)	
ʻ
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_______________________________________________
Kurs   ishining   og zaki   bayoni   bo yicha  komissiya   tomonidan  baholanishi   (kurs	
ʻ ʻ
ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
Jami ball_______________________ 
Komissiya raisi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                            (imzo) 
Komissiya a’zosi    ____________________                  ____________________ 
               (FISH)                                                                                           (imzo) 
Komissiya a’zosi    _____________________                  ____________________ 
            (FISH)                                                                                              (imzo)
26