Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 43.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Tarbiyaviy treninglar va ularning ahamiyati

Sotib olish
MAVZU: TARBIYAVIY TRENINGLAR VA ULARNING AHAMIYATI
MUNDARIJA: 
KIRISH……………………………………………………………………..…….3
I.BOB. TARBIYAVIY TRENING TUSHUNCHASI
1.1.  Trening tushunchasi …………………………………………………….…….5
1.2.  Tarbiyalanuvchilarning axloqiy fazilatlarini shakllantirishda tarbiya 
treninglarining ahamiyati …………………………………………………………12
II.BOB. TRENING TURLARI , ULARNING MAZMUNI VA MOHIYATI.
2.1.  Boshlang‘ich sinflarda tarbiyaviy trening turlari , ularning mazmuni va 
mohiyati …………………………………………………………………………..14
2.2.  Tarbiya texnologiyalari va ularni qo’llashda pedagogik vositalardan 
foydalanish ………………………………………………………………………..23
XULOSA…………………………………………………………………………27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..29 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Hozirgi   davrda   mamlakatimizda   Tarbiya
ishlarning   mazmuni   barkamol   avlodni   shakllantirishga   qaratilgan.   Respublikada
sog‘lom  va  barkamol  avlodni   tarbiyalash,  yosh  avlodni   XXI  asr   talablariga to‘liq
javob beradigan har tamonlama rivojlangan shaxslar  etib voyaga yetkazish uchun
zarur   shart-sharoitlar   va   imkoniyatlar   yaratilgan.   Bu   boradagi   ishlarni   aniq,
maqsadli   amalga   oshirish   uchun   davlat   ahamiyatiga   molik   hujjatlar,   dasturlar   va
rejalar   ishlab   chiqilgan.   Birgina   ―Ta‘lim   to‘g‘risida gi   Qonun,   ―Kadrlar‖
tayyorlash   milliy   dastur ning   qabul   qilinishi   yuksak   umumiy   va   kasb-hunar	
‖
madaniyatiga,   istiqbolli   vazifalarni   hal   etishga   qodir   barkamol   avlodni
tarbiyalashga   yo‘naltirilganligini   keltirish   kifoya.   Tarbiya   -   yosh   avlodni   har
tamonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va xulq-atvorni tarkib toptirishga
yo‘naltirilgan faoliyat bo‘lib, shaxsni aqliy , jismoniy, ahloqiy, ma‘naviy sifatlarini
shakllantirishga   qaratilgan   bo‘lib,   insonning   jamiyatda   yashashini   ta‘minlash
uchun   zarur   bo‘lgan   xususiyatlarini   tarkib   toptirishning   jarayonlaridir.   Tarbiya
shaxsni   tarkib   toptirishga   qaratilgan   bo‘lib,   shaxs   va   jamiyatning   mavjudligini
ta‘minlaydigan qadriyatlar asosida rivojlanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Tarbiyaviy   treninglar   va   ularning
ahamiyati. Tarbiya inson shaxsini shakllantirish, uning ijtimoiy, siyosiy, madaniy,
ma‘rifiy hayotida faol ishtirokini ta‘minlashga qaratilgan barcha ta‘sirlar, tadbirlar,
harakatlar, intilishlar majmuini anglatadi. Tarbiya nafaqat oila, maktab, bolalar va
yoshlar   tashkilotlarida   olib   boriladigan   jarayonlar   bo‘libgina   qolmay,   uning
yetakchi   g‘oyalari   ommaviy   axborot   vositalari,   gazeta   va   jurnallar   orqali
singdirilgan   mafkurani   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Zero,   tarbiya   ta‘limga   nisbatan
kengroq   bo‘lgan   tushunchadir.   Bunday   tarbiyaning   oila   va   Tarbiya   muassasalar
hamda   jamoat   tashkilotlari   tomonidan   amalga   oshirilishini   nazarda   tutadi.   Shu
jihatdan   tarbiya   ta‘lim   olish   bilan   chambarchas   bog‘liq   holda   amalga   oshiriladi.
Ta‘lim – tarbiya orqali shaxda ezgu ma‘naviy – axloqiy sifatlar tashkil topadi. Shu
o‘rinda   O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi   prezidenti   Islom   Karimovning
quyidagi fikrlarini keltirish maqsadga muvofiqdir: ―Albatta, ta‘lim – tarbiya ong
3 mahsuli, lekin ayni vaqtda ong darajasi va uning rivojini belgilaydigan, ya‘ni xalq
ma‘naviyatini shakllantiradigan va boyitadigan muhim omildir. Binobarin, ta‘lim –
tarbiya   tizimini   va   shu   asosda   ongni   o‘zgartirmasdan   turib,   ma‘naviyatni
rivojlantirib   bo‘lmaydi...   ...   har   qaysi   ota   –   ona,   ustoz   va   murabbiy   har   bir   bola
timsolida   avvalo   shaxsni   ko‘rish   kerak.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan
holda,   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan,   ongli
yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish   –   ta‘lim   –   tarbiya   sohasining
asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo‘lishi   lozim   ...   Yuqoridagi   fikrlardan   kelib   chiqib
shuni   aytish   joizki,   insonning   boy   ma‘naviy   –   tarixiy   jarayonida   samarali
foydalanish,   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   vatanparvar,   xalqparvar,   yuksak
ma‘naviyatli   etib   voyaga   yetkazish,   insoniy   fazilatlarni   singdirishda   Tarbiya
ishlarni   to‘g‘ri   tashkil   etish   maqsadga   muvofiqdir.   Tarbiya   jarayonini   tashkil
etishning   asosiy   tarkibiy   qismlari   quyidagilardan   iborat:   -   maqsadning   aniq
mezonlarda   ifodalanishi;   -   faoliyat   maqsadini   amalga   oshirishda   xizmat   qilishi;   -
bolalar   tarbiyasidagi   faoliyatni   o‘qituvchi,   ota   –   ona   va   jamoa   bilan   hamkorlikda
boshqaruvni ta‘minlash muhimdir.
Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   ikkita   bob,   to’rtta   reja,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar.
4 I.BOB. TARBIYAVIY TRENINGLAR
1.1. Trening tushunchasi.
Trening   texnologiyasi   o'quvchi   talabalarni   dars   jarayonida   turli   adabiyotlar
va matnlar bilan ishlash, o'rganilgan materyalni yodida saqlab qolish, fikrini erkin
bayon eta olish, hamda bir dars jarayonida baholay olishga qaratilgan.
Trening   so'zi-   "training"   inglizcha   poyezd   so'zining   hozilasi   bo'lib,   qanday
qilib o'qitish yoki tarbiyalash deb tarjima qilinadi. Agar biz ushbu atamani birinchi
bo'lib   ishlatgan   va   zamonaviylardan   unchalik   farq   qilmaydigan   darslarni   o'tkaza
boshlagan   murabbiy   haqida   gapiradigan   bo'lsak   bu   Deyl   Karnegi   edi.   U   hatto
1912-   yilda   maxsus   markaz   treninglar   o'tkazishga   asos   solingan.   Trening
shunchaki ma'ruza emas, balki qiziqarliroq narsadir.
O'qitish   atamasi   bizga   ingliz   tilini   so'zlashadigan   dunyodan   kelgan.   Uning
nufuzli tarafdorlari va uni ta'lim sifatida tarqatuvchilardan biri Deyl Karnegi bo'lib,
20-asrning boshlarida o'z nomi bilan atalgan o'quv markazini yaratgandir.
Treningma'ruzadan quidagilar bilan farq qiladi:
● darsda nafaqat nazariya balki amaliyot ham mavjud bo'lishi shart
● nafaqat bilimingiz, balki ko'nikma va qobilyatingiz ham shakllanadi.
TRENING   BU-   samarali   kasbiy   faoliyatni   shakllantirishda   qaratilgan
texnikani rivojlantirish jarayoni. Boshqa tomondan treningni qisqa vaqt ichida 1 –
2 – kun “Ilm-fan muammolari  yosh tadqiqotchilar  talqinida” mavzusidagi  1-sonli
respublika   ilmiy-onlayn   konferensiyasi   nazariy   va   amaliy   ko'nikmalarni
rivojlantirishni   birlashtirgan   intenesiv   ta'lim   shaklidir.   Trening   ishtirokchilarining
xulq -atvori va faoliyati tamoyillariga quidagilar kiradi.
1. Faoliyat tamoyili.
2. Tadqiqot va ijobiy pozitsiya tamoyili.
3. "Samimiyat" tamoyili.
4. Xulq -atvorni obektivlashtirish tamoyillari.
Bu kabi tamoyillarni amalga oshirish uchun zarur shart sharoitlar yaratiladi.
Trening   bu   -   amaliyot   bu   yerda   nazariya   maxsus   mashqlar   va   texnikalar   bilan
5 birlashtirilgan.   Mutaxasislar   ta'limning   3ta   turini   ko'rsatishgan.   Komnukativ
treninglar individual ishbilarmonlik fazilatlarni rivojlantirishga qaratilgan xususan:
muzokaralar   olib   borish,o'z   vaqtingizni   rejalashtirish   ustuvorliklarni   to'g'ri
belgilash   h.k.   Shaxsiy   o'sish   bo'yicha   trening   samarali   muloqot   va   maqsadlarni
belgilashga   yordam   beradi.   Trening   tog'ridan   tog'ri   tinglovchilarda   4-5   kishidan
iborat kichik guruhlarga bo'lishdan boshlanadi.
Tarbiya jarayonini tashkil  qilish va uning salohiyatini oshirish bola qalbida
insoniy   fazilatlarni   singdirish   ko‘p   jihatdan   tarbiyachi-tarbiyalanuvchilarning
ijodiy  faoliyatini  tashkil  etishga  bog‘liq.  Ular  quyidagi  omillarni   qo‘llash   asosida
vujudga keladi:
-   Tarbiya   jarayonini   tashkil   qilishdagi   munosabatlar.   Bunda
tarbiyalanuvchilarning kundalik hayotiy voqyealari jamoadagi tartib qoida va xulq-
atvorlar haqidagi motivlar va ularga bir butun yondoshuv kabilardir;
-   Tarbiya   ishlarning   maqsadi,   aniqligi   va   ta‘sirchanligi.   Tarbiya   jarayonni
loyihalashtirish,   shakl,   metod,   shart   –   sharoitlarni   oldindan   aniqlab   qo‘yilgan
maqsadga muvofiqlashtirish;
- Tarbiyachi  va tarbiyalanuvchilarning o‘zaro munosabatlari. Tarbiyachi  va
tarbiyalanuvchilarning   ruhiy   holatlari,   muloqat   va   munosabatda   bo‘lishlari,   ruhiy
shart   –   sharoitlar   yaratilishi,   Tarbiya   tadbirlarni   gigiyena   qoidalariga   moslash,
estetik   talablarga   javob   berishi,   Tarbiya   ishlarni   muvaffaqiyatli   tashkil   etish
funksiyalaridan biridir.
- O‘quvchi – yoshlarning faolligi va mustaqil ijodiy faoliyatini tashkil etish.
Tarbiya   tadbirlarni   tashkil   qilishda   o‘quvchi   yoshlarning   faolligi   ko‘p   jihatdan
ixtiyoriylik, tashkilotchilik va ijodkorligiga bog‘liq;
- Tarbiya ishlar ta‘lim jarayonida olgan bilimlariga uyg‘un bo‘lishi. Tarbiya
ishlarni  rejalashtirishda  turli  fanlarning integrasiyasi  hisobga olish  ijobiy xarakter
kasb etadi. Tarbiya ishlar metodikasi yosh avlodni har tamonlama barkamol avlod
qilib   tarbiyalash,   ular   ongiga   milliy   g‘oyani   singdirishda   har   tamonlama   ta‘sir
ko‘rsatadi.
6 O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   har   bir   fuqoroning   ilm   olishi,
o‘z   qobiliyatlarini   har   tamonlama   rivojlantirish   ta‘kidlanadi.   Ta‘lim   to‘g‘risida
qabul qilingan qonunda maktabning, unda amalga oshiriladigan ta‘lim-tarbiyaning
mazmuni   amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan   tarbiyaning   vazifalari   belgilab   berildi.
Ma‘lumki yosh avlodga tarbiya berish jarayonida maktab juda katta ahamiyat kasb
etadi.   O‘quvchilarga   tarbiya   berish,   ularga   ta‘lim   berish   bilan   birgalikda   amalga
oshiriladi.   Ammo,   tarbiyaning   o‘z   vazifasi,   mazmuni,   amalga   oshirish   usul   va
vositalari   mavjud.   O‘qish   va   tarbiya   jarayonining   uzviyligi   ta‘lim   muassasalari
oldiga   qo‘yilgan   eng   muhim   pedagogik   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Shuning
uchun   sinfdan,   maktabdan   tashqari   Tarbiya   ishlar   bevosita   o‘quv   jarayoni   bilan
bog‘langandir.
Har   bir   fanning   predmeti,   o‘rganish   obyekti,   amalga   oshirishi   lozim
vazifalari   mavjud   bo‘lganidek,   Tarbiya   ishlar   metodikasi   fanining   ham   predmeti,
o‘rganish obyekti va amalga oshirilishi lozim bo‘lgan vazifalari bor. Tarbiya ishlar
metodikasi fanining predmeti sinfda va maktabda , sinfdan va maktabdan tashqari
Tarbiya ishlarni to‘g‘ri tashkil qilish, har tamonlama rivojlangan barkamol avlodni
tarbiyalashning eng zamonaviy va eng qulay yo‘nalishlarini belgilash, vositalarini
izlab topishdan iboratdir.
Tarbiya   fanini   o‘qitish   metodikasi   fanining   predmeti   bo‘lajak   o‘qituvchi-
tarbiyachilarga   kelajak   avlodni   ma‘naviy   yuksak   fazilatlar   egasi   qilib   tarbiyalash
sanatining qirralari, shakl va yo‘llari hamda bilim, ko‘nikma va malaka hosil qilish
haqida   bahs   yuritadi.   Tarbiya   metodikasi   fanining   o‘rganish   obyektini   esa   ta‘lim
muassalaridagi   uzluksiz   ta‘lim   –tarbiya   jarayoni   tashkil   etadi.   Tarbiya   jarayonini
tashkil   qilish   metodikasi   ijtimoiy   faollikni   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Uning
maqsadi   bo‘lajak   o‘qituvchi   va   tarbiyachilarning   Tarbiya   ish   va   tadbirlarning
mazmunli   bo‘lishini   ta‘minlashda   boy   milliy   va   umuminsoniy   qadriyat   va   urf-
odatlardan   keng   foydalanishga,   Tarbiya   ta‘sirga   ega   bo‘lgan   manbalarni   ajrata
bilishga  qaratilgandir.  Tarbiya fanini  o‘qitishni   tashkil   qilishning  asosiy   maqsadi,
bugungi kun talabiga javob beradigan barkamol shaxsni shakllantirishga qaratilgan
ekan, ayni paytda bu o‘qituvchilarga katta mas‘uliyatni yuklaydi. Shu jihatdan ham
7 o‘qituvchining   pedagogik   faoliyat   yuritishi   davr   talabiga   javob   bermog‘i   lozim.
O‘zbekiston   Respublikasining   ―Ta‘lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni   va   Kadrlar
tayyorlash  milliy dasturining bosh masalalaridan biri ham  yosh avlodni barkamol
etib   tarbiyalashdan   iborat   etib   belgilangan.   Shu   jihatdan   ham   yosh   avlodni
barkamol   qilib   voyaga   yetkazish   uchun   Respublikamizda   ijtimoiy   –   tashkiliy,
Tarbiya   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Barkamol   avlodni   tarbiyalash,   ma‘naviy,
ma‘rifiy,   tashkiliy   uslubiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   jihatlari   bilan   murakkab   Tarbiya
ishlar tizimi kundan-kunga takomillashib bormoqda.
Shuni alohida ta‘kidlash kerakki, Tarbiya shaxs kamolatining uzluksizligini
va   uzviyligini   muvaffaqiyatli   ta‘minlaydi.   Shu   jihatdan   har   Tarbiya   ishlar   tizimi
shaxs   kamolotining   eng   muhim   va   zaruriy   omillaridan   biri   hisoblanadi.   Albatta,
bunda   tarbiyalanuvchilarning   yosh   xususiyatlarini   e‘tiborga   olish   muhimdir.
O‘zbekiston   mustaqilligi   tufayli   shaxsni   tarbiyalashga,   Tarbiya   jarayonini   tashkil
etishga   alohida   e‘tibor   qaratib   kelinmoqda.   Uning   mazmunida   yoshlar   tarbiyasi
muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,   O‘zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti
I.A.Karimov tomonidan 2008 yilni ―Yoshlar yili va 2010 yilni ―Barkamol avlod
yili, 2012 yilni ―Mustahkam oila yili deb e‘lon qilinishi va ushbu yillar bo‘yicha
davlat   dasturini   ishlab   chiqish   va   uni   amalga   oshirish   bo‘yicha   tashkiliy   chora-
tadbirlar   to‘g‘risidagi   Farmoyishning   qabul   qilinishi   yoshlarni   har   tomonlama
yetuk, jismonan va ma‘nan sog‘lom, barkamol avlodni tarbiyalashni maqsad qilib
belgilab berdi.
Shuni   alohida   ta‘kidlash   kerakki,   tarbiya   barkamol   avlodning   uzluksiz
rivojlanishini ta‘minlaydi.
Tarbiyaviy   jamiyatning   sog‘lom   hayot,   sog‘lom   turmush   tarzi,   sog‘lom
e‘tiqod,   barkamollik   kabilarning   asosiga   aylanadi.   Barkamol   avlodni   tarbiyalash
mazmunida   milliy   qadriyatlarga   sadoqat,   jamiyatdagi   tinchlik,   xotirjamlikni
saqlashga   ongli   munosabatda   bo‘lish,   tinch   va   farovon   hayot   yaratish,   ijtimoiy
ma‘naviyatni  yuksaltirishga intilish kabi omillar Tarbiyada asosiy o‘rin egallaydi.
Shu   sababli   bugunga   yoshlar   dunyoqarashida   millat,   Ona   tuproq,   Ona   Vatan
kabilar turli xil Tarbiya tadbirlar, boy ma‘naviy merosimiz haqidagi  tushunchalar
8 bilan tarkib topib boradi. Yoshlarni tarbiyalashda ular ongida, millat, milliy axloq,
milliy  g‘urur, milliy tarbiya, milliy  g‘oya,  Vatan  tuyg‘usi,  Vatan  qayg‘usi,  Vatan
sog‘inchi   va   shu   kabi   tushunchalarni   singdirib   borish,   ularning   milliy
dunyoqarashini   kengaytirib   borish   tarbiya   jarayoning   asosiy   maqsadlaridan   biri
hisoblanadi.
Tarbiyani   tashkillashtirish   jarayonida   tarbiya   uch   narsaga   ehtiyoj   sezadi:
iste‘dodga, ilmga va mashqqa degan edi, ulug‘ olim Arastu. Shunga asosan tarbiya
ishi bilan shug‘ullanuvchilar quyidagilarga amal qilishlari lozimdir:
-   Tarbiya   ishlar   jarayonida   va   tarbiyada   ulg‘ayotgan   inson   shaxsini   oliy
ijtimoiy qadriyat deb bilish, har bimr bola, o‘smir va yoshlarning o‘ziga xosligini
hurmat qilish;
-   milliylikning   o‘ziga   xos   an‘ana,   vositalariga   tayanish,   milliy   merosga
asoslanish;
- o‘quvchilar faoliyatida Tarbiya jarayonning asosini tashkil qilish, qiziqarli,
to‘laqonli   bolalar   yosh   jihatlariga   mos   turli   xil   ma‘naviy-ma‘rifiy   tadbirlarga
qatnashishini   ta‘minlash,   mehnat,   ijtimoiy   foydali,   ko‘ngilochar   tadbirlar   tashkil
etish lozim.
Tarbiya   fanini   o‘qitish   metodikasi   fanining   asosiy   vazifasi   yosh   avlodni
ma‘naviy-ahloqiy   jihatdan   tarbiyalashda   xalqning   boy   milliy,   ma‘naviy-tarixiy
merosimizga,   umumbashariy   qadriyatlarga,   urf-odatlar   va   ananalarga   tayanib,
ongli shaxslarni intelektual salohiyatli qilib tarbiyalashdir.
Tarbiya fanini o‘qitish metodikasi fanining vazifalari quyidagilardan iborat:
- o‘quvchilar jamoasining tarbiyalanganlik darajasini o‘rganib, unga Tarbiya
ta‘sir ko‘rsatish mahoratiga ega bo‘lish;
- Tarbiya ish va tadbirlar uchun zarur bo‘lgan metodlarni tanlab, ko‘zlangan
maqsadga erishish chora-tadbirlarini ko‘ra bilish;
- ilg‘or tajribalarni tahlil qilish va uni o‘z faoliyatida ijodiy foydalanish ;
- Tarbiyaning o‘quvchilar ruhiyatiga qanchalik ijobiy ta‘sir etganini kuzatib,
uni yanada rivojlantirish va takomillashtirish;
9 - Tarbiya ishlar samaradorligini  oshirishda  o‘z bilimini  doimiy rivojlantirib
borishi lozim.
TRENING   XUSUSIYATLARI-muhim   xususiyatlaridan   biri   shundaki,   u
doimo guruhda o'tkaziladi. Mashg'ulotlar o'z ichiga olgan xususiyatlar ya'ni usullar
trening samarali o'tishiga asos bo'ladi. Treninglar doimo jamoaviy ishdir.
2020-yil   11-fevralda   ijtimoiy   fanlar   kafedrasi   o'qituvchisi
D.O.Kamalovaning   Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi   fanidan   Kasb   ta'lim
yo'nalishining   4-kurs   talabalari   uchun   "Tarbiyaviy   treninglar   "   mavzusida   ochiq
ma'ruzalar   tashkil   etilganligi.   Ushbu   ma'ruzadan   ko'zlangan   maqsad   yoshlarni
kasbiy   tayyorlashga   qaratilgan   bo'lib,   kasblarida   uchrashi   mumkin   bo'lgan
muammolarni   oqilona   bartaraf   etishga   qaratilganligi,optimal   yechim   topa   olish
ko'nikmasining shakllanishiga sabab bo'lmoqda.
Treninglar   o'tkazishning   asosiy   maqsadlari-uyg'unlik   va   hotirjamlikka
erishish,hayot sifatini yaxshilashga erishishdir.
PRINSIP   FAOLIYAT-   trening   jadal   ishiga   barcha   ishtirokchilarni   jalb
qilishni   nazarda   tutadi.   Trening   ishtirokchilarining   faoliyati   ma'lum   bir
texnalogiyadan   foydalanish   bo'yichama'ruza   tinglayotgan   yoki   qo'llanmani
o'qiyotgan   shaxsning   faolligidan   farq   qiladigan   o'ziga   xos   xususiyatga   egadir.
Zamonaviy   fanda   mashg'ulotlarni   tasniflashning   yagona   tizimi   mavjud   emas.
Treningni  ta'lim  tizimi  bo'yicha 3ta guruhga ajratamiz. Bunga  ko'ra  treninglar  o'z
ishtirokchilarining   maqsadiga   ko'ra   bo'linishi   mumkin.   Shunday   qilib   treninglar
quyidagi turlarga bo'linadi.
1. Biznes treninglar.
2. Psixologik treninglar.
3. Shaxsiy treninglar.
Bugungi   kunda   treningni   o'rganish,   shaxsiy   o'sish   va   hayotning   turli
sohalarida muammolarni hal qilishning eng samarali shakllaridan biridir.
Treningni   rivojlanish   tarixi,   shuningdek   o'qitishning   rivojlanish   tarixi   ming
yillarga   ega,   ammo   treningni   paydo   bo'lishining   boshlanishini   mashhur   ijtimoiy
psixolog Kur Lyuinning faoliyati davriga bog'lash mumkin.
10 Trening   -   bu   sizning   vaziyatingizni   tushinish,   uni   turli   tomonlarga   burish,
hamma narsani tartibga solish va qiyinchiliklarni hal qilish imkoniyatidir. Trening
kerakli   o'zgarishlar   uchun   manba   bo'ladigan   kuchli   kuchlarni   beradi,   bu   sizning
kelajagingiz uchun kuchli poydevor qo'yish imkonini beradi.
11 1.2. Tarbiyalanuvchilarning axloqiy fazilatlarini shakllantirishda tarbiya
treninglarining ahamiyati.
Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishning asosiy omillari:
1. Vatanga muhabbat va insonparvarlik.
2. Milliy istiqlol mafkurasini shakllantirish.
3. Ma’naviy tarbiya (axloq va odob).
4. Iqtisodiy tarbiya. 
5. Ekologik tarbiya.
6. Go’zallik tarbiyasi.
7. Jismoniy barkamollik (sog’lom avlod uchun).
8. Ota-onalar bilan ishlash. 
Yuqoridagi   omillarni   rejalashtirishda   tanlanadigan   mavzular   quyidagi
talablarga javob berishi kerak.
1. Tarbiyaviy tadbirlar rejasi va undagi mavzular davr talabiga javob berishi.
2.   Tanlangan   mavzular   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar   qamrovida
bo’lishi. 
3. Tarbiyaviy tadbirlar uzviylik qoidasiga amal qilgan bo’lishi.
4.   Mavzular   o’quvchilarning   yoshi   va   bilim   saviyasiga   mos   bo’lishi.  
Tarbiyaviy tadbirlarni rejalashtirishda «Milliy istiqlol g’oyasi: asosiy tushuncha va
tamoiyllari» dasturi. O’zbekiston Respublikasi «Kamolot ijtimoiy harakati» dasturi
mos qilib olindi. Quyidagi keltirilgan reja taxminiy bo’lib, o’z shartsharoitingizga
qarab   ijodiy   o’zgarishlar   kiritish   mumkin.1.   Vatan   g’ururi   –   kamolot   mulkining
asosi (I-II sinflar uchun). 
a)   Tug’ilgan   uy,   ko’cha,   shahar   va   o’lkalarining   tarixi.   b)   Bir   bolaga   yetti
qo’shni   ota-ona   ekanligi.   v)   Atrof   tabiatidagi   o’simliklarning   nomi   va   uni
muhofaza qilish. g) O’lka tarixiga oid (tarixiy, obidalar, kimlar yashagan, iqtisodiy
boyligi,   san’ati   va   kelajak   rejalar)   ma’lumotlar.   e)   Kindik   qoni   to’kilgan   joyning
tuprog’i aziz hissini singdirish. 
12 2.   Turmush   madaniyatia)   SHarqona   oila.b)   Ota-ona   mehri,   ularning
borligidan fahrlanish. 
v) Oilada sharqona urf-odatlar, an’analar qonun va qoilalarga amal qilish. 
g) Qariyalar tarixini o’rganish, ularning yaxshi fazilatlari bilan chuqurlashish
va g’amxo’rlik qilish. 
d) Turmush va bozor iqtisodiga sharqona munosabat uyg’otish. 
e) Jismoniy barkamollik va sport.
3.   O’zbek   tilining   sofligi   –   xalq   iftixoria)   Har   bir   millatni   ona   tili   va   unga
mehrli milliy g’ururini gul tojisi ekanligi (xalqning maqol, rivoyat, hikoyatlaridan
foydalanish).
b) O’zbek tilnning tarixi, rivoji. 
v) O’zbek tilining istiqboli. 
13 II.BOB. TRENING TURLARI , ULARNING MAZMUNI VA MOHIYATI.
2.1. Boshlang‘ich sinflarda tarbiyaviy trening turlari , ularning 
mazmuni va mohiyati.
Hozirgi   paytda   fan   va   madaniyatning   eng   so‘nggi   yutuqlari   asosida   yosh
avlodni   hayotga   tayyorlashning   samarali   shakl   va   uslublarini   izlash   nihoyatda
zarurdir.   Ayniqsa   o‘smirlar   orasida   axloqiy   va   ma’naviy   jihatdan   tarbiyaviy
ishlarni kuchaytirish muhimdir. Zero, axloq yo‘q ekan, inson ongli ijtimoiy shaxs
bo‘la   olmaydi.   Shuning   uchun   ham   axloqiy   tarbiya   shaxsning   har   tomonlama   va
erkin shakllanishida asosiy o‘rinni egallaydi.
Maktab   va   maktabdan   tashqari   ta’lim   muassasalari   tarbiya-chilari
(o‘qituvchilar,   sinf   rahbarlari,   ma’naviy-ma’rifiy   tarbiya   ishlari   bo‘yicha   direktor
o‘rinbosarlari,   bolalar   yetakchilari   va   boshqalar)   jamoasi   oldida   o‘quvchilarga
umuminsoniy axloq qoidalari asosida hayot kechirishni o‘rgatishdek muhim vazifa
turadi. Fanni o‘rganishga muhabbat uyg‘otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy
tarbiyaning   ajralmas   tarkibiy   qismidir.   Bolalarning   o‘qishdagi   muvaffaqiyatidan
uning guruhdagi o‘rni aniqlanadi, atrofdagilarning u bilan munosabati belgilanadi,
o‘qishdagi muvaffaqiyat bolaning axloqiy tarbiyasini yuqori darajaga ko‘taradi.
O‘quvchilar   qalbida   yuksak   ma’naviyatlilikni   shakllantirishda   kitob   va
kitobxonlikning   ahamiyati   beqiyosligini   tushuntirish   kerak.   Kitob   yoshlar   uchun
hayot   maktabidir.   Bilim   manbai   bo‘lgan   kitobni   sevish,   uni   o‘qish   va   ko‘z
qorachig‘idek   saqlay   bilish   lozim,   o‘qish   uchun   uni   tanlay   olish   va   o‘qish
madaniyatini   bilish   kerak.   Bu   ishda   ustoz-u   murabbiylar   va   kutubxona   xodimlari
yordam berishlari lozim.
Tarbiya – bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim,
his-hayajon,   estetika,   odob-axloq   qoidalari   bilan   tanishtirish   va   individning   ichki
o‘ziga hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo‘yicha faoliyat
hisoblanadi.   Mana   shu   tarbiyaning   asosiy   manbai–shaxslar   bo‘lib   qoladi–bu
jamiyat va individning o‘zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari
tizimida   individual   va   ijtimoiylik   nisbatlari   muammosi   tarbiya   nazariyasida
markaziy   muammo   hisoblanadi.   Jamiyat   va   shaxs   bir-biri   bilan   qanday
14 munosabatda   bo‘ladi?   Shaxs   jamiyatdan   tashqarida   yuzaga   kelmaydigan   jonzot
hisoblanadi,   jamiyat   esa   o‘z   navbatida   shaxslardan   tashkil   topadi.   U   shaxslar
o‘zaro   munosa-batlari   jarayoni   natijasi   va   jarayonining   o‘zidan   iborat.   Shaxssiz
jamiyat   yo‘q   va   demak,   jamiyat   ularga   bog‘liq   bo‘ladi.   Ba’zida,   shaxsni
mikrosotsitsi,   jamiyatni   esa   makrosotsitsi,   deb   ataydilar.   Bu   bilan   materiya
harakatlanishining   ijtimoiy   shakli,   ikki   asosiy   tarkibiy   qismi   to‘g‘risida   gap
borayotganligini   ta’kidlaydilar.   Shaxs   va   jamiyatning   yaqin   bir-biriga   bog‘liqligi
turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va jamiyat bir narsa va bir xilda
o‘xshash bo‘lishi nimasi bilan farq qiladi? Uning farqi hajmiga aloqador bo‘ladimi
(kichik shaxs–katta jamiyat qabilida) yoki yana boshqa muhim farqi bormi, degan
savollarga   javob   berish   uchun   o‘zaro   bog‘liqlik   mana   shu   doiradan   chiqishi
muhim.   Mana   shu   ijtimoiy   subyektlar   funksiyalarining   o‘ziga   xosligi   nimalardan
iborat?\Shaxs   jamiyat   emas.   U   jamiyatda   paydo   bo‘lib,   o‘zini   amalga   oshirish
jarayonida  madaniyatini  o‘zgartiradi, ba’zan madaniyati  rivojlanishida  shunchalik
ilgarilab   ketadiki   o‘n   yillar,   ba’zida   hatto   asrlar   davomida   jamiyat   xotirasida
qoladi.
O‘zida   jamiyat   madaniyatining   in’omlarini   mujassam   etgan-ligi   sababli,
shaxs   ijtimoiy   tajribani   yangicha   talqin   qilishda,   ma’naviy   va   moddiy
qimmatliklarni yaratishda, qayta anglashda mustaqil avtonom bo‘lib qoladi.
Bunday   shaxs   o‘zining   zamondoshlari   uchun   ma’lum   bo‘lgan   yoki   begona
tajribani   olib   kiradi,   faqat   vaqt   o‘tishi   bilan   asta-sekin   jamiyatga   kirib   boradi.
Bunday   shaxs   o‘zini   jamiyatga   qarshi   qo‘yishi,   unga   qarshi   chiqishi   va   u   bilan
kurashishga kirishishi mumkin.
Jamiyat  bu  shaxs   yoki  shaxslar  to‘plami   emas.Jamiyat  –  bu  qadriyatlar  o‘z
maktabini   yaratadigan,   har   qanday   subyektni   xizmat   qilishga   majbur   etishga
intiluvchi,   o‘zining   mavjudligini   saqlab   qolish   uchun   shaxsni   yutib   yuborishga
qodir,   o‘zini   harakatlantiruvchi   ijtimoiy   birlikdir.   Shu   bilan   bir   vaqtda,   jamiyat
insonlar to‘plagan madaniyatni saqlab qolish va odamga yetkazish usuli demakdir.
Shaxs   va   jamiyat   ijtimoiy   hayotning   ikki   asosiy   subyekti   sifatida   ishtirok
etadilar.   Hatto   eng   qulay   ijtimoiy   sharoitlarda   ham   (hatto   eng   noqulay   ijtimoiy
15 sharoitlarda   ham)   ular   birlashmaydilar   va   ular   o‘rtasidagi   farq   kamaymaydi.
Ma’lum sharoitlarda ular bir-birlariga qarama-qarshi turishlari mumkin.
Tarbiya,   jamiyatdagi   hodisa   sifatida,   o‘sib   kelayotgan   avlodning   jamiyat
hayotida,   turmushi,   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   faoliyati,   ijodi   va   ma’naviyligida
ishtirok   etishi   murakkab   qarama-qarshi   ijtimoiy-tarixiy   jarayon   hisoblanadi.
Ularning   odam   bo‘lishlari,   rivojlanishlari   va   individualliklari,   jamiyatning   ishlab
chiqarish   kuchlari   muhim   elementlari,   shaxsiy   baxtlarini   yaratuvchilari   bo‘lib
ishtirok etadi. U ijtimoiy taraqqiyot va avlodlar ketma-ketligini ta’minlaydi.
Tarbiya,   ijtimoiy   hodisa   sifatida,   uning   mohiyatini   ifoda   etuvchi   quyidagi
asosiy belgilari bilan ifodalanadi:
1.   Tarbiya   o‘sib   kelayotgan   avlodni   ijtimoiy   hayot   va   ishlab   chiqarish
sharoitlariga   jalb   etish,   ular   bilan   eskirayotgan   va   hayotdan   chiqayotganlarini
almashtirishning   amaliy   ehtiyojidan   kelib   chiqqan.   Natijada,   bolalar   katta
bo‘ladilar, o‘z hayotlari va mehnat qobiliyatini yo‘qotayotgan katta avlod hayotini
ta’minlaydilar.
2.   Tarbiya   –   doimiy,   zarur   va   umumiy   kategoriya.   U   insoniyat   jamiyati
yuzaga   kelishi   bilan  birga  paydo   bo‘ladi   va   jamiyatning  o‘zi   yashar   ekan,   u   ham
mavjud   bo‘ladi.   U   jamiyatning   mavjudligi   va   doimiyligi,   uning   ishlab   chiqarish
kuchlarini   tayyorlash   va   insonni   rivojlantirishni   ta’minlashning   muhim   vositasi
hisob-langanligi   uchun   ham   zarurdir.   Unda   qonuniy   o‘zaro   bog‘liqliklar   va   bu
hodisaning   boshqa   ijtimoiy   hodisalar   bilan   o‘zaro   bog‘liqliklari   aks   ettiriladi.
Tarbiya, o‘qitishning bir qismi sifatida, ta’limni ham o‘z ichiga oladi.
3.   Tarbiya   –   ijtimoiy-tarixiy   rivojlanishning   har   bir   bosqichida   o‘zining
vazifasi,   mazmuni   va   shakllari   bo‘yicha   aniq   tarixiy   xususiyatga   ega   bo‘ladi.   U
jamiyat   hayoti   xususiyati   va   tashkil   etilishi   bilan   bog‘liq   bo‘lganligi   uchun   o‘z
davrining ijtimoiy qarama-qarshiliklarini aks ettiradi. Sinfli jamiyatda turli sinflar,
qatlamlar   va   guruhlarda   bolalarni   tarbiyalashning   asosiy   ten-densiyalari   ba’zan
qarama-qarshi bo‘ladi.
O‘sib   kelayotgan   avlodni   tarbiyalash   –   ularning   ijtimoiy   tajriba   asosiy
elementlarini   o‘zlashtirishlari   hisobiga,   ularni   katta   avlod   ijtimoiy
16 munosabatlariga, munosabatlar tizimiga va ijtimoiy zarur faoliyatiga jalb etishlari
jarayoni   va   natijasi   asosida   amalga   oshiriladi.   Kattalar   va   bolalar   o‘zaro   ijtimoiy
munosabatlari   va   o‘zaro   aloqalari,   ta’sirlari   har   doim   ularni   bolalar   yoki   kattalar
anglab   yetishlaridan   qat’iy   nazar,   tarbiyaviy   yoki   tarbiyalovchi   hisoblanadi.   Eng
umumiy   shakllarida   bu   o‘zaro   munosabatlar,   bolalar   hayoti,   sog‘ligi   va
ozuqalanishlarini   ta’minlashga,   jamiyatda   ularning   o‘rnini   va   ularning   ruhiy
holatini   aniqlashga   qaratilgan.   Kattalar   bolalar   bilan   o‘zlarining   tarbiyaviy
munosa-batlarini anglab yetishlari va bolalarda u yoki bu sifatlarini shakllantirish
maqsadlarini   o‘z   oldilariga   qo‘yar   ekanlar,   ularning   munosabatlari   yanada
pedagogik, anglab yetilgan maqsadga yo‘naltirilgan tus oladi.
Kattalarning   ijtimoiy   hodisa   sifatida   tarbiya   xususiyatlarini   anglab   etishlari
asosida  jamiyatda bolalar va jamiyat  manfaatlari yo‘lida tarbiyalash qonunlaridan
tushunilgan   va   maqsadga   muvofiq   foydalanishga   intilish   yuzaga   keladi.   Katta
avlod   tarbiyalash   munosabatlari   tajribalarini   umumlashtirishga,   ularda   namoyon
bo‘ladigan   tendensiyalar,   aloqalar,   qonunlarni   o‘rga-nishga,   ulardan   shaxsni
shakllantirish maqsadlarida foydalanishga ongli ravishda murojaat etadi. Mana shu
asosda pedagogika – tarbiya qonunlari to‘g‘risidagi va bolalar hayoti va faoliyatini
ongli   ravishda   hamda   maqsadga   muvofiq   boshqarish   maqsad-larida,   ulardan
foydalanish to‘g‘risidagi fan yuzaga keladi.
Shunday   qilib,   tarbiya   –   ijtimoiy   hodisa   –   jamiyat   va   individning   hayotini
ta’minlash   usuli   sifatida   zarurdir.   U   ma’lum   tarzda   shakllangan   ijtimoiy
munosabatlar   va   jamiyat   hayot   tarzi   natijasidagi   aniq   tarixiy   sharoitlarda   amalga
oshiriladi.   Uni   amalga   oshirishning   asosiy   mezonlari   shaxsning   xususiyatlari   va
sifatlari hayot talablariga mos kelish darajasi hisoblanadi. Tarbiya ijtimoiy hodisa
sifatida butun ijtimoiy hayotning tabiiy bir qismidir. Shuning uchun uning qarama-
qarshiliklari   ijtimoiy   hayotning   eng   umumiy   qarama-qarshiliklarining   ifodasi
hisoblanadi. Tarbiya aks ettiradigan bunday qarama-qarshiliklar  qatoriga qotib va
eskirib   qolgan   ishlab   chiqarish   munosabatlarining   ishlab   chiqarish   kuchlarining
rivojlanishini   ortga   surishi   natijasida   yuzaga   keluvchi   qarama-qarshiliklar   kiradi.
Bu   qarama-qarshiliklar   ijtimoiy   tarbiyada   o‘sib   kelayotgan   avlodni   tayyorlashga
17 konservativ   yondashishlar   mustahkam   o‘rnashib   olishi   ko‘rinishida   namoyon
bo‘ladi.   Bizning   jamiyatimizda   mustaqillik   davrigacha   ijtimoiy   hayot   va   ishlab
chiqarish   kuchlarining   faqat   davlat   mulkchiligi   asosida   tashkil   etilishi   ishlab
chiqarish o‘sishini ortga surishga olib keldi. Davlat mulkchiligi va rejalashtirilishi
ustunligi   ijodiy   shaxs   faolligi   va   tashabbuskorligiga   ko‘pincha   to‘sqinlik   qiladi.
Xalq   ta’limi   tizimida   bu   o‘zining   mazmuni,   shakli   va   metodlari   qandaydir
rasmiylashish hamda bir xilligi bilan ifodalanadi. Tarbiyadagi boshqa bir qarama-
qarshilik   hayot   talablari   va   shaxsning   ijtimoiy   hayotga   va   ishlab   chiqarish
faoliyatiga tayyorgarligi darajasi  o‘rtasida yuzaga keladi. Hayot talablarini anglab
yetish,   mana   shu   talablar   asosida   tarbiya   mazmunini   va   tashkil   etilishini   ko‘ra
bilish   ilmiy-texnik  taraqqiyot   keskin   rivojlanishidan   ortda  qoladi.   Ushbu   qarama-
qarshilik   chuqurlashib   borgan   sari   o‘sib   kelayotgan   avlodni   zamonaviy
tayyorlashga   xalaqit   qiluvchi   “qalpoq”   va   konservativ   holatlarni   o‘z   vaqtida
aniqlash hamda yo‘qotish zarur bo‘ladi. Uni hal etish ta’lim va tarbiya mazmunini
muntazam   va   mos   ravishda   hal   etishni,   ta’lim   va   tarbiya   metodlarini   hayot
talablariga javob bera oladigan qilishni talab etadi. Mana shu holat ijtimoiy hayot
yangi   sharoitlari   va   unga   bolalarni   tayyorlash   bilan   uning   eskirib   qolgan   usullari
o‘rtasidagi qarama-qarshilik hisoblanadi. Tarbiyadagi uchinchi qarama-qarshilik –
insondagi   mavjud   tabiat   kuchlari,   inson   tabiati   rivojlanishi,   uning   cheklanmagan
imkoniyatlari   bilan   jamiyat   ijtimoiy   hayotidagi   bu   rivojlanish   cheklovi   sabab
bo‘luvchi, dasturlashtiruvchi sharoitlar o‘rtasida yuzaga keladi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   o‘quvchilarning   darsdan
bo‘sh   vaqtlaridagi   o‘quv-tarbiya   jarayonini   to‘ldiradi   va   kengaytiradi,
o‘quvchilarning   mustaqil   bilim   olishlariga,   ijobiy   qobiliyatlarini,
tashabbuskorligini   oshirishiga   imkoniyat   yaratadi.Shu   sababli   keyingi   davrda
o‘quvchilarning   darsdan   tashqari   vaqtlarini   ko‘ngilli   uyushtirishga   alohida
ahamiyat   berilmoqda.Sinf   jamoasi   bilan   olib   boriladigan   tarbiyaviy   ishlarning
hajmi,   asosiy   yo‘nalishlari,   mazmuni   har   bir   yosh   bosqichida   o‘quvchilarning
psixik rivojlanishi darajasiga mos kelishi lozim.
18 Tarbiyaviy   ish   pedagogdan   butun   qobiliyatini   ishga   solishni,   tinmay
izlanishni   taqozo   etadi.   Chunki   kelajak   avlod   tarbiyalangan,   uyushgan,   ahil,
jonajon   Vatanimizning   haqiqiy   fuqarolari   bo‘lishi   kerak.Maktabda   bashlang‘ich
sinflarda   tarbiyaviy   ishlarni   olib   borish,   uni   yo‘lga   qo‘yish   sinf   rahbari   yoki
tarbiyaviy   ishlar   tashkilotchilari   tomonidan   uyushtiriladi.   Tarbiyaviy   ishning
asosiy   yo‘nalishlari:   o‘quvchilarda   ilmiy   dunyoqarash   asoslarini   shakllantirish;
ularni milliy istiqlol ruhidatarbiyalash; o‘quvchilarning ijtimoiy foydali mehnatini
tashkil etish; o‘quvchilarda axloq madaniyatini, ularning o‘z huquq va burchlariga
nisbatan   ongli   munosabatini   tarbiyalash;   o‘quvchilarda   o‘z-o‘zini   boshqarish
malakalarini   shakllantirishdan   iborat.Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisi   va   sinf   rahbari
faoliyatining   asosiy   vazifalaridan   biri   o‘quvchilarning   ahil   tarbiyaliy   jamoasini
tashkil etishdir.
Boshlang‘ich jamoa ishi shunday quriladiki, unda sinfning boshqa jamoalar
bilan   aloqasi   doimiy   ravishda   amalga   oshiriladi,   umummaktab   an’analari
saqlanadi.   Boshlang‘ich   jamoa   o‘qituvchi-tarbiyachi   va   sinf   rahbari,   o‘quvchilar
o‘z-o‘zini   boshqarish   organlari   rahbarligida   umummaktab   ijtimoiy-foydali   ishlari
faoliyatida ishtirok etadi.
Maktabda   bashlang‘ich   sinflarda   tarbiyaviy   ishlarni   olib   borish,   uni   yo‘lga
qo‘yish sinf rahbari yoki tarbiyaviy ishlar tashkilotchilari tomonidan uyushtiriladi.
Mazkur   boshqaruv tashkilotchilik  ishi  ko‘nikmalarini   tarbiyalaydi,  umumiy
g‘oyalari   bilan   ahil,   jipslashgan   o‘quvchilar   jamoasini   tuzadi.   O‘quvchilar   o‘z-
o‘zini   idora   qilish   tizimi   maktab   o‘quvchilari   (jamoasi)   tomonidan   o‘zining
faoliyatida   demokratik   faoliyat   tarzlarini   chuqur   o‘zlashtirish   uchun   qulay
sharoitlar yaratadi. Bu to‘g‘ri taqsimlash,  ijro ustidan hisobot  va nazoratni  yo‘lga
qo‘yish,   harakatlar,   tashabbuskorlikning   uyg‘unligini   ta’minlash,   musobaqalar
uyushtirish,   o‘z   zimmasiga   mas’uliyat   olish   kabi   ko‘nikmalardan   iborat.
Tarbiyalanuvchilar   davrimiz   kishisi   uchun   zarur   bo‘lgan   qator   axloqiy   sifatlarni,
chunonchi,   jamoat   ishiga   va   unga   qo‘shadigan   ulushi   uchun   shaxsiy   mas’uliyat,
jamoa   manfaatlariga   sodiqlik,   o‘zaro   munosabatlarda   qat’iylik,   talabchanlik,
jamoat tashabbusini qo‘llab-quvvatlash kabi sifatlarni egallaydi.
19 SHuning   uchun   ham   o’quvchilarning   maktabdan   tashqari   faoliyatlari
qanchalik   xilma-xil   bo’lsa,   ularning   munosabatlari   shunchalik   boy,   munosabat
doirasi   keng   va   ma`naviy   o’sishi   samarali   bo’ladi.   Maktabdan   tashqaridagi
tarbiyaviy   ishlarda   o’quvchilar   jamoada   ishlashni   o’rganadilar,   ijtimoiy   mehnat
quvonchini   his   qiladilar,   ishlab   chiqarish   mehnatiga   qo’shiladilar,   jamoatchilik
fikriga bo’ysunishga, jamoa sharafi uchun kurashishga odatlanadilar.
Hozirgi   paytda,   fan   va   madaniyatning   eng   so’nggi   yutuqlari   asosida
kelajagimiz   bo’lgan   yosh   avlodni   hayotga   tayyorlashning   samarali   shakl   va
uslublarini izlash nihoyatda zarurdir.
Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarning samaradorligini oshirish
avvalo   komil   insonni   shakllantirishning   eng   zamonaviy   va   qulay   yo’nalishlarini
topib   joriy   etishga   bog`liq.   Ushbu   Kontseptsiya   ham   xuddi   shu   maqsadda,   shaxs
kamoloti bosqichlarini belgilab olishga yo’naltirilgan.
Hozirgi davr talabi maktabdagi o‘quv-tarbiya ishlarini amalga oshirayotgan
pedagogik   jamoa   oldiga   juda   katta   vazifalar   qo‘ymoqda.   Maktab   yosh   avlodning
dunyoqarashini   tarkib   toptirishi,   g‘oyaviy,   siyosiy   jihatdan   chiniqtirishi,   yuksak
axloqiy   fazilatlarga   ega   qilishi,   mehnatga   va   ongli   kasb   tanlashga   tayyorlashi
lozim.   Bu   vazifalarni   hal   qilishda   sinf   rahbari   muhim   rol   o‘ynaydi.   Chunki   u   bir
sinf   sharoitida   tarbiyaviy   vazifalarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   ishlarni   tashkil
etadi va boshqaradi.Sinf rahbari quyidagi vazifalarni bajaradi:
1.   O‘ziga   yuklatilgan   sinfdagi   tarbiyaviy   ishlarni   amalga   oshiradi.   Bu
vazifani bajarayotganda u yolg‘iz o‘zi emas, balki shu sinfda dars berayotgan turli
fan   o‘qituvchilari   bilan   hamkorlikda   va   ularga   suyangan   holda   o‘quvchilarda
milliy dunyoqarash asoslarini shakllantiradi, axloqiy tarbiyasini
rivojlantiradi.  O‘quvchilarning  darsdan   tashqari   tadbirlarini   tashkil  etadi  va
sinf jamoasini mustahkamlaydi.
2. O‘quvchilarning bilimga bo‘lgan qiziqish va qobilyatini o‘stirish, har bir
o‘quvchining   individual-psixik   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   kasbga
yo‘naltirish   va   hayotiy   maqsadlarini   shakllantirish   sinf   rahbarining   alohida
20 vazifasidir.   Ayni   paytda   har   bir   o‘quvchining   sog‘lig‘ini   mustahkamlashga   ham
alohida e’tibor beradi.
3.   Sinf   rahbarining   diqqat   markazida   o‘quvchilarning   darsni   yuqori
o‘zlashtirishlarini ta’minlash masalasi turadi. Buning uchun u har bir o‘quvchining
kundalik o‘zlashtirishidan voqif bo‘lib turadi. Orqada qolayotganlarga o‘z vaqtida,
kechiktirmay yordam uyushtiradi.
4. Sinfdagi o‘quvchilarning o‘z-o‘zini boshqarish ishlarini yo‘naltirib turadi.
Ular   ishtirokida   sinf   jamoasining   ijtimoiy   foydali   ishlardagi   ishtirokini   hamda
maktab   miqiyosida   uyushtirilayotgan   muhim   tadbirlarda   o‘z   sinfining   faol
qatnashishini ta’minlaydi.
5.   Sinf   o‘quvchilarining   ota-onalari,   kuni   uzaytirilgan   guruhlarning
tarbiyachilari,   korxonalar   va  muassasalardagi,   turar   joylardagi   otaliqqa   oluvchilar
bilan yaqin aloqa o‘rnatadi.
6. Sinf rahbari shu sinfda dars berayotgan barcha fan o‘qituvchilari o‘rtasida
o‘quvchilarga   nisbatan   yagona   talablar   o‘rnatilishiga   erishadi,   ota-onalarga
pedagogik bilimlar tarqatib, oila bilan maktab o‘rtasidagi aloqani mustahkamlaydi.
7.   Sinf   rahbari   o‘z   sinfidagi   turli   hujjatlarini:   sinf   jurnali,   o‘quvchilarning
kundaliklari, tabellar, shaxsiy ma’lumotlari, turli xil reja va hisobotlarni yuritadi.
Ko‘rinib turibdiki, vazifa keng va murakkab, ularni muvaffaqiyatli hal qilish
sinf   rahbarining   shaxsiy   sifatlariga   ham   bog‘liqdir.   Sinf   rahbarining   shaxsiy
sifatlariga   qo‘yiladigan   talablar   o‘qituvchiga   qo‘yiladigan   talablardan   farq
qilmaydi.   Lekin,   sinf   rahbari   asosiy   tarbiyachi,   bolalar   ma’naviy   jihatdan   andoza
oladigan shaxs bo‘lganligi uchun ham, bu talablar uning shaxsiy fazilatiga aylanib
ketishi   bilan   tarbiyada   alohida   rol   o‘ynaydi.   Tarbiyaviy   ishlarning   sifat   va
samaradorligi,   avvalo   tarbiyachining   g‘oyaviy   ishonchiga   va   siyosiyligining
darajasiga bog‘liq. Buning uchun sinf rahbari fan yangiliklarini muntazam egallab
borishi bilan o‘zining bilimini, ongini oshiradi.
Sinf   rahbarining   axloqiy   obro‘si   g‘oyat   darajada   yuqori   bo‘lishi   ham   bu
o‘rinda   muhimdir.   Sinf   rahbari   ana   shundagina   tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsatishga   ega
bo‘ladi. Tarbiyachining shaxsiy fazilatlari, ma’naviy qiyofasi o‘quvchilar ongining
21 va   xulqining   shakllanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Sinf   rahbari   uchun   malaka   va
ko‘nikmalarga   ega   bo‘lishning   o‘zi   yetarli   emas.   U   o‘z   tarbiyaviy   faoliyatida
yuksak   darajadagi   insonparvarlik   fazilatlari,   o‘z   ishiga   sadoqati,   intizomi,
odamiyligi,   axloqiy   sifatlari   bilan   ham   ta’sir   o‘tkazadi.   Chunki,   tarbiyachilik
qobilyati juda ko‘p sifatlarni: chuqur bilim, keng fikrlilik, ishga jon-dildan ko‘ngil
qo‘yish,   bolalarga   bo‘lgan   cheksiz   muhabbat,   muomalada   nazokatlilik,   qalb
yoshligi,  oqil   va  adolatlilik  namunasi,   alohida  nazokat,  sipolik  va   vazminlik  kabi
fazilatlarning bo‘lishini taqozo qiladi. Bunga yana tarbiyachilik texnikasi qo‘shilsa,
ishda muvaffaqiyat ta’minlanishi tabiiydir. Tarbiyachilik texnikasi sinf rahbarining
asosiy qurolidir.
Sinf   rahbarlaridan   madaniyat   darajasining   kengligi,   pedagogik   odob
talablariga rioya qilish, har bir bola shaxsini inson sifatida hurmat qilish bilan unga
nisbatan talabchanlikni unutmaslik, tashkilotchilik malakalariga ega bo‘lish, ishga
ijodiy yondashish talab qilinadi. Muhimi shundaki, sinf rahbarining o‘zi bolalarni
tarbiyalamoqchi   bo‘lgan   g‘oyaviy-axloqiy   barkamollikka   mos   bo‘lishi   kerak.
Tarbiyadagi xatolarning ko‘pchiligiga asosiy sabab, bolaning oldiga qo‘yilayotgan
talablar tarbiyachi xarakterida hamisha ham namoyon bo‘lavermasligidadir.
22 2.2. Tarbiya texnologiyalari va ularni qo’llashda pedagogik vositalardan
foydalanish
So'nggi   yillarda   sinf   rahbarining   faoliyati   turli   shakl   va   metodlar   bilan
boyitildi.   Tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etish   va   o'tkazishda   o'quv   yurti   jamoat
tashkilotlarining   roli   tobora   oshirildi.   Ushbu   ishni   tayyorlashdan   maqsad   o'quv
yurtining   sinf   rahbariga   hozirgi   vaqtda   mamlakatda   uzluksiz   ta'limning   yagona
tizimini   yaratish   borasidagi   ish   uslublarini   har   tomonlama   keng   joriy   qilish   va
metodik yordam ko'rsatishdan iboratdir. Ideologik muassasalar sifatida o'quv yurti
oldiga   muhim   tarbiyaviy   vazifalar   qo'yilgan,   bu   esa   ayni   vaqtda   har   bir   sinf
rahbarining   asosiy   vazifalarni   xisoblanadi,   shunday   qilib.   Alohida   sinf   birlashib
o'quv   yurtini   tashkil   etadilar.   Alohida   sinf   jamoalari   qo'lga   kiritgan   ta'lim   va
tarbiya  borasidagi  muvaffaqiyatlar  butun o'quv yurti  jamoasining  muvaffaqiyatini
ta'minlaydi.
O'zbekiston   Respublikasining   bundan   keyingi   rivojlanishi   bevosita
ta'lim-tarbiya   natijasiga   bog'liqligi   barchaga   ayon.   Ta'lim-tarbiyani
takomillashtirmay, ma'naviy boy barkamol insonni tarbiyalash mushkul. Bu haqda
O'zbekiston   Respublikasining   Ta'lim   to'g'risidagi   Qonun   va   Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturida   belgilab   berilgan   ijtimoiy   vazifalardan   kelib   chiqib   yosh   avlod
ta'lim-tarbiyasini tashkil etishni kundalik hayotning o'zi talab qilmoqda.
Jamiyatda   o'qituvchi,   birinchidan,   o'sib   kelayotgan   avlodni   tarbiyalash,
ularga   har   tomonlama   bilim   berishdan   iborat   bo'lgan   faxrli   hamda   ma'sul
vazifalarni   bajaradi.   Yurtboshimiz   ham   ta'lim-tarbiyani   dolzarb   masala   sifatida
ko'tarmoqda.
Yani,   mustaqil   dunyoqarashga   ega,   ajdodlarimizning   bebaho   merosi
va   zamonaviy   taffakurga   tayanib   yashaydigan   barkamol   shaxs   -   komil   insonni
tarbiyalashdan iborat degan fikrlari yana bir bor boshlang'ich talim o'qituvchilariga
masuliyat   yuklaydi   va   vazifalarni   ado   etish   pedagogning   alohida   ijtimoiy   roli   va
uning   jamiyatdagi   faxrli   o'rnini   belgilaydi.   Jamiyatda   o'qituvchi   faoliyati   yuksak
baholanmoqda va uning obro'si yuksaltirilmoqda.
23 Sinf   rahbarining   muhim   vazifalaridan   biri-bu   o'quvchining   o'qishga
bo'lgan   havasi,   e'tiqodi   va   bilim,   qobilyatini   rivojlantirish,   kasb-hunarga   bo'lgan
layoqatini,   yosh   va   ruhiy   xususiyatlar   asosida   rivojlantirish,   har   bir   o'quvchining
bo'lg'usi hayoti rejalarini amalga oshirish, o'quvchilarning salomatligini muhofaza
qilishdan   iborat.   Faollarga   ishonish,   ularning   sinf   jamoasi   orasida   obro'sini
ko'tarish,   o'z   vaqtida   ularga   tegishli   yordam   ko'rsatish   sinf   rahbarining   bevosita
asosiy vazifasidir.
Shuningdek,sinf   rahbarining   tashkilotchilik   funksiyasi   tarbiya   jarayonida
muhim vosita sanaladi. Chunki, tashkilotchilik tushunchasining o'zi keng ma'noga
ega. Maxsus bir maqsadni ko'zlab u yoki bu ishni tadbiriy choralarni tashkil etish
sinf   rahbaridan   katta   malaka   va   maxsus   mahoratni   talab   qiladi.   Tashkilotchilik
funksiyasi bir necha elementlarga bog'liqdir:
A.   O'tgan   ishlarni   tashkil   qilish,   uning   muvaffaqiyati   yoki
muvaffaqiyatsizligi sabablarini belgilab olish.
B.   Sinfda   o'tkaziladigan   barcha   ishlar   tarbiyaviy   harakterga   ega   bo'lib,
ma'lum   maqsadni   ko'zlab   o'tkazilishi   va   sinf   rahbari   turli   tarbiyaviy   ishlarni
o'tkazishda oldin shu ishning modelini tuza bilish lozim.
D.   Sinf   rahbari   oldiga   qo'yilgan   maqsadga   yetishish   uchun   o'z   oldiga   aniq
vazifa qo'ya bilish lozim.
E.   Sinf   rahbari   har   bir   tadbiriy   choralarni   amalga   oshirishda   o'qituvchi   va
o'quvchilarning   qobiliyatlariga   qarab,   vazifalarni   taqsimlash,   ma'lum   reja   asosida
tarbiyaviy tadbirlarning o'tazish o'rni, vaqti, soati, javobgar shaxslar va tizimligini
aniqlash lozim.
F. Ma'lumki tarbiyaviy ish bajarishda bajaruvchi kishilarni to'g'ri taqsimlash,
ishga   boshqa   o'qituvchilarni,   ota-onalar,   o'quvchilar,   otalik   tashkilotlari   va   ish
obektini aniqlash lozim.
Tarbiyaning   maqsadlari,   vositalari   va   natijalari   o'rtasida,   shuningdek,
tarbiyalanuvchi   va   tarbiyachi   tafakkuri,   motivlari   o'rtasida   g'oyat   murakkab
bog'liqlik   bor.   Kattalarning   maqsadi,   odatda,   yoshlarning   maqsadlari   (hatto
strategik   maqsadlari)   bor.   O'quvchining   rivojlanish   mantiqi,   uning   tafakkuri,
24 harakatlari   bitta   nuqtai   nazarda,   tarbiyachining   mantiqi   boshqa   nuqtai   nazarda
turishi   mumkin.   Bunday   variantda   hech   qanday   tarbiyaviy   ta'sir   ko'rsatib
bo'lmaydi.
Tarbiyaviy ishlarning sifat va samaradorligi, avvalo tarbiyachining g'oyaviy
ishonchiga va siyosiy ongining darajasiga bog'liq.
Sinf   rahbari   o'zining   g'oyaviy-siyosiy   ongini   oshiradi.   Bu   sinf
rahbariga bolalarni onglilik ruhida tarbiyalashga, ular orasiga begona ideologiya va
yomon xulqning kirib borishiga qarshi kurasha olish imkoniyatini bera oladi. Sinf
rahbarining   axloqiy   obro'si   g'oyat   darajada   yuqori   bo'lishi   ham   bu   o'rinda
muhimdir.   Sinf   rahbari   ana   shundagina   tarbiyaviy   ta'sir   kuchiga   ega   bo'ladi.
Tarbiyachining   shaxsiy   fazilatlari,   ma'naviy   qiyofasi   o'quvchilar   ongining   va
xulqining shakllanishida katta ta'sir ko'rsatadi. Sinf rahbari uchun kasbiy malaka va
ko'nikmalarga ega bo'lishning  o'zi  yetarli  emas. O'z  tarbiyaviy faoliyatida yuksak
darajadagi fuqarolik fazilatlari, intizomi va odamiyligi, axloqiy sifatlari bilan ham
ta'sir o'tkazadi.
Tarbiyachilik   texnikasi   sinf   rahbarining   asosiy   qurolidir.Chunki
tarbiyachilik  talanti  juda  ko'p  sifatlarni   chuqur  bilish,  keng  fikr  doirasi,  ishga  jon
dildan   ko'ngil   qo'yish   bolalarga   bo'lgan   cheksiz   muhabbat,   muomalada
nazokatlilik,   qalb   yoshligi,   serzavq,   temperament,   aql   va   odoblilik   namunasi,
aloqada   nazokat   va   sipolik,   vazminlik   va   kamtarlik   kabi   fazilatlarning   bo'lishini
taqozo   qiladi.   Bunda   yana   tarbiyachilik   texnikasi   qo'shilsa   ishda   muvaffaqiyat
ta'minlanishi tabiiydir.
Pedagogik   faoliyatda   vositalar,   maqsadlar   va   natijalarning   nisbatini   doimo
tashkil   qilib   borish   zarur.   Ular   uzviy   birlikni   tashkil   etadi,   bir   -   biriga   bog'liq
bo'ladi   va   alohida   tarzda   amalga   oshirilmaydi.   Maqsadni   amalga   oshirish   usuli   -
bo'lajak natijadir. Natija yangi vositalarni tanlash, yangi maqsadlarni qo'yish uchun
amaliy asos hisoblanadi. Tajribada ma'lum darajada qo'llanilgan har qanday vosita
natija   beradi,   hatto   biror   sababga   ko'ra   maqsad   aniq   ifodalanmagan   bo'lsa   ham
natija bervermaydi.
25 Tajribada   mavjud   bo'lgan   pedagogik   vositalarning   ikkitasini   ko'rib
chiqamiz.
Birinchisi: har qanday pedagogik vosita hamisha bir qator boshqa vositalar,
usullar,   shartlar   bilan   bog'liq   bo'ladi,   ular   pedagogik   jarayoning   muayyan
bosqichida   ta'sir   ko'rsatish   natijasini   belgilab   beradi.   Masalan   rag'batlantirish   bir
xil jarayonlarni tezlashtirish va boshqarishga to'siqnlik qilish, turli salbiy va ijobiy
hissiyotlarning turli - tuman ko'rinishlarini vujudga keltirishi mumkin.
Ikkinchi:   ayrim   vositalarni   qo'llanish   pedagogning   ular   ta'sirini,   mumkin
bo'lgan   o'zgarishini   anglash   qobiliyatlariga   butunlay   bog'liq   bo'ladi.   jamoa
muomala   sharoitida   vositalarni   qo'llash   minut   sayin   o'zgarib   turadigan   vaziyatni
hisobga olish zarurligini taqazo qiladi.
Pedagoglarda   biz   albatta   oliyjanoblik   hissini   tarbiyalashimiz   shart.
Oliyjanoblik   qalbning   o'ziga   xos   holatidir.   Bu   holat   insonda   sokinlik,   hurmat,
mehr, g'urur hislarining qo'shilishidan hosil bo'ladi.
26 XULOSA
Hozirgi   paytda   fan   va   madaniyatning   eng   so‘nggi   yutuqlari   asosida   yosh
avlodni   hayotga   tayyorlashning   samarali   shakl   va   uslublarini   izlash   nihoyatda
zarurdir.   Ayniqsa   o‘smirlar   orasida   axloqiy   va   ma’naviy   jihatdan   tarbiyaviy
ishlarni kuchaytirish muhimdir. Zero, axloq yo‘q ekan, inson ongli ijtimoiy shaxs
bo‘la   olmaydi.   Shuning   uchun   ham   axloqiy   tarbiya   shaxsning   har   tomonlama   va
erkin shakllanishida asosiy o‘rinni egallaydi.
Maktab   va   maktabdan   tashqari   ta’lim   muassasalari   tarbiya-chilari
(o‘qituvchilar,   sinf   rahbarlari,   ma’naviy-ma’rifiy   tarbiya   ishlari   bo‘yicha   direktor
o‘rinbosarlari,   bolalar   yetakchilari   va   boshqalar)   jamoasi   oldida   o‘quvchilarga
umuminsoniy axloq qoidalari asosida hayot kechirishni o‘rgatishdek muhim vazifa
turadi. Fanni o‘rganishga muhabbat uyg‘otish, bilimga tashnalik fazilatlari axloqiy
tarbiyaning   ajralmas   tarkibiy   qismidir.   Bolalarning   o‘qishdagi   muvaffaqiyatidan
uning guruhdagi o‘rni aniqlanadi, atrofdagilarning u bilan munosabati belgilanadi,
o‘qishdagi muvaffaqiyat bolaning axloqiy tarbiyasini yuqori darajaga ko‘taradi.
O‘quvchilar   qalbida   yuksak   ma’naviyatlilikni   shakllantirishda   kitob   va
kitobxonlikning   ahamiyati   beqiyosligini   tushuntirish   kerak.   Kitob   yoshlar   uchun
hayot   maktabidir.   Bilim   manbai   bo‘lgan   kitobni   sevish,   uni   o‘qish   va   ko‘z
qorachig‘idek   saqlay   bilish   lozim,   o‘qish   uchun   uni   tanlay   olish   va   o‘qish
madaniyatini   bilish   kerak.   Bu   ishda   ustoz-u   murabbiylar   va   kutubxona   xodimlari
yordam berishlari lozim.
Tarbiya – bu insonni ijtimoiy tajribalar bilan, uning barcha shakllarida bilim,
his-hayajon,   estetika,   odob-axloq   qoidalari   bilan   tanishtirish   va   individning   ichki
o‘ziga hos jihatlarini, imkoniyatlari va layoqatlarini rivojlantirish bo‘yicha faoliyat
hisoblanadi.   Mana   shu   tarbiyaning   asosiy   manbai–shaxslar   bo‘lib   qoladi–bu
jamiyat va individning o‘zidir. Tarbiyalanayotgan shaxs maqsadlari va qadriyatlari
tizimida   individual   va   ijtimoiylik   nisbatlari   muammosi   tarbiya   nazariyasida
markaziy   muammo   hisoblanadi.   Jamiyat   va   shaxs   bir-biri   bilan   qanday
munosabatda   bo‘ladi?   Shaxs   jamiyatdan   tashqarida   yuzaga   kelmaydigan   jonzot
hisoblanadi,   jamiyat   esa   o‘z   navbatida   shaxslardan   tashkil   topadi.   U   shaxslar
27 o‘zaro   munosa-batlari   jarayoni   natijasi   va   jarayonining   o‘zidan   iborat.   Shaxssiz
jamiyat   yo‘q   va   demak,   jamiyat   ularga   bog‘liq   bo‘ladi.   Ba’zida,   shaxsni
mikrosotsitsi,   jamiyatni   esa   makrosotsitsi,   deb   ataydilar.   Bu   bilan   materiya
harakatlanishining   ijtimoiy   shakli,   ikki   asosiy   tarkibiy   qismi   to‘g‘risida   gap
borayotganligini   ta’kidlaydilar.   Shaxs   va   jamiyatning   yaqin   bir-biriga   bog‘liqligi
turli tomonlardan qaralishi mumkin. Biroq, shaxs va jamiyat bir narsa va bir xilda
o‘xshash bo‘lishi nimasi bilan farq qiladi? Uning farqi hajmiga aloqador bo‘ladimi
(kichik shaxs–katta jamiyat qabilida) yoki yana boshqa muhim farqi bormi, degan
savollarga   javob   berish   uchun   o‘zaro   bog‘liqlik   mana   shu   doiradan   chiqishi
muhim.   Mana   shu   ijtimoiy   subyektlar   funksiyalarining   o‘ziga   xosligi   nimalardan
iborat?\Shaxs   jamiyat   emas.   U   jamiyatda   paydo   bo‘lib,   o‘zini   amalga   oshirish
jarayonida  madaniyatini  o‘zgartiradi, ba’zan madaniyati  rivojlanishida  shunchalik
ilgarilab   ketadiki   o‘n   yillar,   ba’zida   hatto   asrlar   davomida   jamiyat   xotirasida
qoladi.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. I.A.Karimov.,   «O‘zbekistonning   siyosiy-ijtimoiy   va   iqtisodiy   istiqbolining
asosiy tamoyillari»
2. Shavkat   Mirziyoev.,   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalkimiz   bilan
birga ko’ramiz” Toshkent «O’zbekiston» 2017
3. Mavlonova   R.A.,   To‘raeva   O.T.,   Holiqberdiyev   K.M.   Pedagogika,   T.,
O‘qituvchi,   2010 
4. Milliy   istiqlol   g‘oyasi:   asosiy   tushuncha   va   tamoyillar.   Ibragimova   G.,
To‘raqulov X.A., Alibekova R. T.: «Cho‘lpon» 2004.
5. S.Ochilov., "Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari"
6. R.Mavlonova, O.To'rayev, K.Xoliqberdiyev. Pedagogika. Toshkent. 2012
7. D.O.Kamalovaning "Tarbiyaviy ishlar "metodikasi. Toshkent. 2019
8. A.Musurmonova, X.Ibrogimova.Umumiy pedagogika. Toshkent. 2007
9. Ismoilova Z, Tarbiya ishlar metodikasi. T:. Istiqlol, 2003 
10. Hasanboyev J:, To‘raqulov X., Alqarov I., Usmanov N. Pedagogika. T:.Fan va 
texnologiya, 2010
11. Matmuratova. N.B. O`qituvchilarga psixologik yordam beruvchi o`yin va 
mashqlar. (o`quv. met. qo`l. T., 2006.)
12. Umumiy psixologiya. M.G.Davletshin., S.M.To`ychieva.-T., 2002.
13. Petrovskiy. A.V.Vozrastnaya i pedagogicheskaya psixologiya.–M.“Pr”1997g.
14. Muomala treningi (Tuzuvchilar : G`oziev. E. Toshimov. R.) –T.”Univ.”94y.
15. Rogov E.I.  Nastolnaya kniga prakticheskogo psixologa T. 1-2-M.,1999g.
16. Adizova T.M. O`quvchilarning shaxslararo munosabatlari psixologik   
17. «Diagnostikasi va korrekstion ishlar».-T.,1995 y.
29

Tarbiyaviy treninglar va ularning ahamiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский