Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 67.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Tarixshunoslik fanining nazariy-uslubiy asoslari

Купить
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………… 4
I BOB. TARIXSHUNOSLIK FANINING NAZARIY – USLUBIY 
ASOSLARI  ………………………………………………………………….... 7
I.1. Tarixshunoslik haqida tushuncha ……………………………………….. 7-10
I.2. Tarixshunoslik fanining predmeti, uning maqsad va vazifalari ……... 10-20
II   BOB.   TARIXIY   TADQIQOTLARDA   TARIXSHUNOSLIKNING
AHAMIYATI  ……………………………………………………………….. 20
II.1. O‘zbekistonda tarixshunoslikni fan sifatida shakilanishi ………………. 20-22
II.2. Tarixshunoslik tadqiqotlari uslublari …………………………………… 22-28
XULOSA  ……………………………………………………………………. 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  …………………………………… 31
1 KIRISH .
«Shaxsda   shunday   yaxlit   tug’ma   va   orttirilgan   psixik   xususiyatlar   borki,   u
individni   xarakterlab   beradi   va   qaytarilmasligini   ifodalaydi.   Shaxs   xususiyatlari   -
temperament,   qobiliyat,   hissiy-irodaviy   sifatlar   va   xarakterni   o‘z   ichiga   oladi.
Ammo,   shaxsning   mohiyati   -   bu   uning   yo‘nalganligi,   uning   motivatsiyalari,
ijtimoiy munosabatlari va ustanovkalari (ko‘rsatmalari), shu bilan birga albatta o‘z-
o‘ziga munosabatidir».
Sh.Mirziyoyev
Tarixshunoslik   fanining   nazariy   asoslari       tarix   fanining   qadimgi,   o‘rta
asrlar,   yangi   va   eng   yangi   davridagi   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy,   madaniy   hayoti
bilan   tanishtiradi.   Ulami   falsafiy   yondoshuv   asosida   bilish   haqidagi   nazariyalar,
umumiy  ilmiy  uslublar,   tarixni   bilish   yo‘llari,  ilmiy  tadqiqotlami   amalga  oshirish
uslublari   va   tamoyillari   bilan  tanishtirish,   talabalami   tarix  fani   tadqiqoti   uslublari
boyicha   horijiy   mamlakatlari   tarixi   va   0   ’zbekiston   tarixi   adabiyotlari   bilan
tanishtirish hamda tadqiqot jarayonida tarixchining aniq vazifasini ko‘rsatib berish
hamda etarli ma’lumotga ega bo‘lish bilan tanishtiradi. Talabalarda metodologiya
tushunchasi,   metodologiya   tarixiy   bilish   faoliyatini   nazariyasi   sifatida   qoyilishi,
uslub, uslubni aniqlash, uslubning strukturasi, uslublar darajasi - falsafiy, umumiy
fan   maxsus   tarixiy-aniq   muammoli,   uslublaming   o‘zaro   bog’liqlik   darajasi,   tarix
fani   metodologiyasining   rivojlanishidagi   asosiy   bosqichlarini   orgatadi.   ‘Tarix
fanining   nazariy  asoslari   kursi:   ‘klassik”,   ‘noklassik”,   ‘postnoklassik”   bosqichlari
to‘g’risida tarixiy bilimlar, ko‘nikma va malakalarini hosil qilishdir. XIX asr oxiri
- XX asr boshlarida dastlabki tarix fani metodologiyasiga oid ilmiy ishlar, ikkinchi
jahon   urushidan   keyin   metodologiya   masalalari   boyicha   qarashlar,   fanlararo
yondoshuv, tarixni anglashda lingvistik burilish, to‘g’ris to‘g’risida bilim ko‘nikma
va malakalarini shakllantirish kabilami tahlil qilinadi .
Kurs   ishining   dolzarbligi :   Tarixshunoslik   fanining   vujudga   kelishi   va   o‘tmishni
o‘rganishdagi dastlabki malakalar.
2 Tarix   fanining   tarkibiy   qismlari.   «Tarixshunoslik»   atamasi.   Tarixshunoslikning
obyekti,   predmeti   va   vazifasi.   Tarixshunoslikning   rivojlanish   bosqichlari.
Tarixshunoslikda   tadqiqotlarning   tahlil   qilish   usullari.   Qiyosiy   tarixiy   usul.   Aniq
tahliliy   usul.   Mantiqiy   tahliliy   usul.   Xronologik   usul.   Davriylashtirish   usuli.
Retrospektiv   tahlil.   Tadqiqotlarda   mavzuning   o‘rganilish   darajasini   tadqiq   qilish.
Tadqiqotlarni davrlashtirish.  
Kurs   ishining   maqsadi:   Tarixshunoslik     fanining   maqsadi   va   vazifasi   sifatida
talabalarini   tarix   fanining   tadrijiy   rivojlanish   bosqichi,   antropologik   yondoshuv,
tarix fanining tarmoqlari va tuzilmalari, siyosiy, harbiy, diniy tarix, fanning tarixi,
ayollar tarixi va gender tadqiqoti, san’at  tarixi, intelektual  tarix, madaniyat  tarixi,
diplomatiya   tarixi,   milliy   tarix   va   tarixchilaming   baynalmilal   aloqalari   labilar
haqida yetarli bilim va ma’lumot berishdan iborat. ‘Tarix fanining nazariy asoslari’
fanini o‘zlashtirish jarayonida amalga oshiriladigan masalalar doirasida talaba: 
-   Bilish   ob’ekti,   tarix   fanini   bilish   ob’ektini;   -   insoniyat   tarixi,   tarix   fanining
umumiy tasnifl; 
- tarix fanida fanlararo yondoshishdan foydalanish to‘g‘risida bittmga; 
-   tadqiqot   predmeti,   tadqiqot   masalalarining   qamrovi   va   xususiyatlarini   bilishi
kerak; 
-   tarix   fani   haqidagi   falsafiy   yo‘nalishlami   xisobga   olingan   holda   umumiy   va
maxsus bilimlari haqida ko 'nikmaga; - 
Kurs   ishining   vazifalari:   Tarixshunoslikni   o‘qitish   usullari   fanining   mazkur
dasturi   O‘zbekiston   Respublikasining   "Ta'lim   to‘g’risida"gi   qonuni   asosida   va
‘Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi”   asosida   kyelib   chiqib,   davlat   standartlari
bo‘yicha   bakalavriat   darajasidagi   malakali   mutaxassislar   tayyorlashni,   ularga
Jahon miqyosida o‘tmishidagi  va hozirgacha bo‘lib o‘tgan tarixiy voqyealar bilan
bir   qatorda   san’at   to‘g’risidagi   bilimlar   byerishni   maqsad   qilib   qo‘yadi.   Jahon
san’atini   o‘rganish   shuning   uchun   kyerakki,   u   soxta   tarixiy   tushuncha   va   tarixiy
xotirasizlikka   barham   byeradi,   milliy   g’oya   va   mafkura   takomillashuvini
3 tyezlashtiradi.   Yurtboshimiz   aytganlaridyek:   «O‘z   tarixini   bilgan ,   undan   ruhiy
quvvat oladigan xalqni yyengib bo‘lmaydi». Tarixni o‘qitish usullari fani ijtimoiy-
gumanitar fanlar blokiga kirib, barcha bakalavriat ta'lim yo‘nalishlarida Vatanimiz
tarixi chuqurroq, ilmiy jihatdan asoslangan holda manbalarga tayanib o‘rganiladi.
Kurs   ishining   predmeti.   Tarixshunoslik   fanining   nazariy   –   uslubiy
asoslarini o‘rganish.
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati:   Tarixni   o‘qitish   usullari   fani
ijtimoiy-gumanitar   fanlar   blokiga   kirib,   barcha   bakalavriat   ta'lim   yo‘nalishlarida
Vatanimiz   tarixi   chuqurroq,   ilmiy   jihatdan   asoslangan   holda   manbalarga   tayanib
o‘rganiladi.
Kurs   ish   tadqiqotning   tuzilishi:   Ikki   bob,to‘rt   paragraf,   xulosa,   tavsiyalar,
foydalanilgan adabiyotlar va ilova ro'yxatidan iborat.
4 I-BOB     TARIXSHUNOSLIK FANINING NAZARIY-USLUBIY ASOSLARI.
1.1.Tarixshunoslik   haqida   tushuncha.   Tarixshunoslik   -   tarix   fanining
tarixini   o rganuvchi   fan.   U   tarixiy   bilimlar   taraqqiyotini,   muayyan   tarixiyʻ
bosqichda   yaratilgan   ilmiy   mahsulotlarni   yoki   ma lum   bir   muammoga	
ʼ
bag ishlangan   tarixiy   tadqiqotlarni   o rganadi   va   tahlil   qiladi.  	
ʻ ʻ Nafaqat   tarix,   balki
maxsus   tarix   fanlari   (masalan:   sharqshunoslik ,   etnologiya ,   arxeologiya   va
boshqalar)   tarixi   bilan   ham   shug ullanadi.   Bu   fanning   asosiy   vazifasi   tarix   fani	
ʻ
rivojini   chuqur   va   har   tomonlama   xolisona   anglashdan,   muayyan   taraqqiyot
davrida   to plangan   tarixiy   bilimlarni   tahliliy   tadqiq   etishdan,   amalga   oshirilgan	
ʻ
ishlarning   natijasini   chiqarishdan   hamda   shu   asosda   tadqiq   etilgan   dolzarb
muammolarni   aniqlab,   kelgusi   tadqiqotlarning   yo nalishlarini   belgilashdan,	
ʻ
tarixchilarni   muayyan   tarixiy-ilmiy   muammo   doirasidagi   adabiyotlarga
yo naltirishdan iborat. Tarixshunoslik  o tmishda kechgan va bugungi kunda sodir	
ʻ ʻ
bo layotgan   voqea-hodisalarning   odamlar   ongida   qanday   aks   etishini,   tarixiy
ʻ
adabiyotlar   orqali   ijtimoiy-tarixiy   rivojlanish   jarayonini   kuzatish;   jamiyat   tarixiy
rivojining turli bosqichlarida tarixiy bilimlarning o sib borishi jarayonini kuzatish	
ʻ
imkonini beradi. 
Boshqacha   aytganda,   ma lum   bosqich   yoki   davrda   tarix   fanining   rivojini	
ʼ
jamiyat   taraqqiyotining   asosiy   yo nalishi   bilan   bog liqlikda   ifodalaydi,   ijtimoiy-	
ʻ ʻ
siyosiy,   mafkuraviy   muhitning   tarix   faniga   ta sirini,   u   yoki   bu   yo nalishdagi	
ʼ ʻ
rivojlanish   va   tanazzulga   yuz   tutish   sabablarini   aniqlaydi.   Shuningdek,   fan
taraqqiyotida  o z o rniga  ega bo lgan  markazlar  tarixini, unda faoliyat  ko rsatgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ilmiy   kadrlarning   salohiyati,   ularning   fan   rivojiga   qo shgan   hissalarini   o rganish	
ʻ ʻ
kabi   vazifalarni   ham   bajaradi.   Tarixshunoslik   fanining   nazariy   asoslari       tarix
fanining   qadimgi,   o‘rta   asrlar,   yangi   va   eng   yangi   davridagi   siyosiy,   iqtisodiy,
ijtimoiy,   madaniy   hayoti   bilan   tanishtiradi.   Ulami   falsafiy   yondoshuv   asosida
bilish   haqidagi   nazariyalar,   umumiy   ilmiy   uslublar,   tarixni   bilish   yo‘llari,   ilmiy
tadqiqotlami amalga oshirish uslublari va tamoyillari bilan tanishtirish, talabalami
tarix   fani   tadqiqoti   uslublari   boyicha   horijiy   mamlakatlari   tarixi   va   0   ’zbekiston
5 tarixi   adabiyotlari   bilan   tanishtirish   hamda   tadqiqot   jarayonida   tarixchining   aniq
vazifasini ko‘rsatib berish hamda etarli ma’lumotga ega bo‘lish bilan tanishtiradi.
Talabalarda   metodologiya   tushunchasi,   metodologiya   tarixiy   bilish   faoliyatini
nazariyasi sifatida qoyilishi, uslub, uslubni aniqlash, uslubning strukturasi, uslublar
darajasi - falsafiy, umumiy fan maxsus tarixiy-aniq muammoli, uslublaming o‘zaro
bog’liqlik   darajasi,   tarix   fani   metodologiyasining   rivojlanishidagi   asosiy
bosqichlarini   orgatadi.   ‘Tarix   fanining   nazariy   asoslari   kursi:   ‘klassik”,
‘noklassik”,   ‘postnoklassik”   bosqichlari   to‘g’risida   tarixiy   bilimlar,   ko‘nikma   va
malakalarini hosil qilishdir. XIX asr oxiri - XX asr boshlarida dastlabki tarix fani
metodologiyasiga   oid   ilmiy   ishlar,   ikkinchi   jahon   urushidan   keyin   metodologiya
masalalari   boyicha   qarashlar,   fanlararo   yondoshuv,   tarixni   anglashda   lingvistik
burilish, to‘g’ris to‘g’risida bilim ko‘nikma va malakalarini shakllantirish kabilami
tahlil qilinadi .
Tarixshunoslik   tadqiqotlarining   bir   qancha   tahlil   usullari   mavjud:   qiyosiy
tarixiy   usul   —turli   tarixiy   davrlarda   tarixiy   ma lumotlar   qanday   paydo   bo ldi,ʼ ʻ
harakatlandi, o zgardi va rivojlandi, jamiyat taraqqiyotida tarixiy fikrlarning paydo	
ʻ
bo lishi va rivojlanishi jarayonini aniqlashda qo llaniladi; aniq tahliliy usul — olib	
ʻ ʻ
borilgan tarixshunoslik tadqiqoti voqea-hodisalar tafsilotini kelib chiqish sabablari,
rivojlanish   jarayonini   nazariy   va   faktik   materiallarning   o zaro   aloqasida   tahlil	
ʻ
qiladi,   ularning   fanda   qanday   yoritilganligini   o rganadi;   mantiqiy   tahliliy   usul   —	
ʻ
katta   imkoniyatlarga   ega   bo lib,   tarixiy   muammoning   o ziga   xos   xususiyatlari,	
ʻ ʻ
tuzilishi,   boshqa   tarixiy   hodisalar   bilan   bog liqligini   o rganishda   qo llaniladi.	
ʻ ʻ ʻ
Boshqacha   aytganda,   ma lum   bosqich   yoki   davrda   tarix   fanining   rivojini   jamiyat	
ʼ
taraqqiyotining   asosiy   yo nalishi   bilan   bog liqlikda   ifodalaydi;   xronologik   usul   -
ʻ ʻ
voqea-hodisalar haqida turli bosqich yoki davrda to plangan tarixiy faktlarni o zaro	
ʻ ʻ
bog liqlikda   o rganishda   qo llaniladi.Bu   esa   turli   zamonda   ilmiy   fikrlarning	
ʻ ʻ ʻ
harakatini,   muammoga   yondashuvda   konsepsiyalar,   qarashlar,   g oyalarning	
ʻ
o zgarib   borishini   xronologik   tartibda   takroriy   yoki   xilma-xil   jihatlarini   ochib	
ʻ
beradi;   davriylashtirish   usulida   ma lum   bir   tarixiydavriy   chegarada   tarix   fanining	
ʼ
6 sifat,   uslub   va   xususiyatlarining   o zgarishiga   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlarningʻ
ta siri, har bir yangi bosqichda vujudga kelgan ilmiy g oyalarni harakatlantiruvchi	
ʼ ʻ
omil va yo nalishlar aniqlanadi; retrospektiv tahlil 	
ʻ
—   har   bir   ilmiy   adabiyot   o z   davriga   taalluqli   bo lib,   uning   kuchli   va	
ʻ ʻ
kuchsiz   jihatlarini   o zida   aks   ettiradi.   Tarixshunoslikka   doir   tadqiqotlarda	
ʻ
tadqiqotchining   vazifasi   o zidan   avvalgi   bosqichlarda   yaratilgan   ilmiy   asarlarni	
ʻ
zamonaviy bilimlar nuqtai nazaridan o rganish, ularning ijobiy va salbiy jihatlarini	
ʻ
tahlil   qilishdan   iborat.Tarixshunoslik   tarix   faniga   nisbatan   yangi   fan   hisoblanadi.
O rta   asrlarda   yaratilgan   ba zi   tarixiy   asarlarda,   jumladan,   Abu   Rayhon	
ʻ ʼ
Beruniyning   „Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar’   va   „Hindiston’ , Abu Bakr
Narshaxiyning   „Tarixi   Buxoro’,   Sharafuddin   Ali
Yazdiyning   „Zafarnoma’,   Boburning   „Boburnoma’ ,   Muhammad   Yusufbek
Bayoniyning   „Tarixi   Xorazm’,   „Shajarai   Xorazmshohiy’,   Ahmad   Donishning
„Buxoro   amirlarining   tarjimai   hollari’   va   boshqalarda   muayyan   ma lumotlarni	
ʼ
umumlashtirishga,   fakt   va   tarixiy   jarayonlar   bayonida   tahliliy   yondashuvga
bo lgan   harakatlar   kuzatiladi.O zbekistonda   tarixshunoslik   tarix   fanining   maxsus	
ʻ ʻ
sohasi   va   alohida   tadqiqot   predmeti   sifatida   XX   asrning   ikkinchi   yarmida
shakllandi.   O zbekiston   Fanlar   akademiyasi   Tarix   instituti   tashkil   topgach,   bir	
ʻ
qator   tarixshunoslar,   jumladan,   V.Ya.   Nepomnin,   R.N.Nabiyev,   I.K.   Dodonov,
L.M.Landa,   X.I.Inoyatov,   B.V.Luninlar   muayyan   muammolarning
tarixshunosligini   tadqiq   qilishga   kirishdilar.   1968-yil   Tarix   instituti   qoshida
„Tarixshunoslik’’   sektori,   keyinroq   bo lim   tashkil   etilishi   bu   sohaning   rivojiga	
ʻ
katta hissa qo shdi (bo limni 1968—1988 yillarda tarix fanlari doktori B.V.Lunin,	
ʻ ʻ
1988—1992   yillarda   tarix   fanlari   nomzodi   V.A.Germanov   boshqargan,   1992-
yildan   tarix   fanlari   doktori,   professor   D.A.Alimova   rahbarlik   qilib
kelmoqda).O zbekistonda   tarix   fani   va   uning   ba zi   sohalari   rivoji   dinamikasini
ʻ ʼ
yorituvchi   asarlar   [Axunova   M.A.,   Lunin   B.   V.,   Istoriya   istoricheskoy   nauki   v
Uzbekistane, T., 1970; XX asrning dastlabki o ttiz yilligi O zbekistonda tarix fani	
ʻ ʻ
(tarixshunoslik ocherklari), 1— 2qism, T., 1994; Alimova D. A., Ivanova L. S, 50
7 let   izucheniya   istorii   Uzbekistana   v   godo   voyno   1941—1945   gg.   sovremennieʻ ʻ
zadachi   i   perspektivo   yeye   istoriografii,   T.,   1995;   Lunin   B.   V.,   Istoriografiya	
ʻ
obhestvenno x nauk v Uzbekistane, T., 1974; Saidqulov T. S, O rta Osiyo xalqlari	
ʻ ʻ
tarixining   tarixshunosligidan   lavxalar,   T.   S,   1992;   Doniyorov   A.   X.,   Mustaqil
O zbekiston etnografiyasi tarixshunosligining ayrim masalalari, T., 2003] yaratildi.	
ʻ
Sharqshunos   olimlar   (Lunin   B.   V.,   Biobibliograficheskiye   ocherki   o   deyatelyax
obhestvenno x   nauk   Uzbekistana,   t.   1,   T.,   1976;   t.   2,   T.,   1977),   mustamlakat	
ʻ
totalitar   tuzum   sharoitida   O zbekiston   tarix   fani   sohasida   xizmat   qilgan	
ʻ
tarixchilarning   hayoti   va   faoliyati   (Alimova   D.   A.,   Rashidova   D.,   Mahmudxo ja	
ʻ
Behbudiy   va   uning   tarixiy   tafakkuri,   T.,   1999;   Germanov   V.   A.,   Istoriki
Turkestana   v   usloviyax   politicheskogo   terrora   20—30x   godov,   T.,   2000;
Germanov   V.   A,   Professor   Pulat   Saliyev   i   yego   vremya,   T.,   2002)   asarlarda   aks
ettirildi;   xotinqizlar   muammosi   tarixshunosligi  [Alimova  D.  A.,  Jenskiy  vopros  v
Sredney   Azii:   istoriya   izucheniya   i   sovremennie   problemo   (20—80e   gg.),   T.,	
ʻ
1991];   milliy   ozodlik   harakatlari,   ularning   xorijda   o rganilishi   (Ziyayeva   D.   H.,	
ʻ
Turkistonda   milliy   ozodlik   harakati,   T.,   2000)   asarlarda   o z   ifodasini   topdi.Tarix	
ʻ
fanining   boshqa   muammolari   ko plab   maqolalarda   o zining   tahliliga	
ʻ ʻ
erishd.Tarixshunoslik   bo limi   tomonidan   o tkazish   an anaviy   bo lib   qolgan	
ʻ ʻ ʼ ʻ
„Tarixshunoslik  o qishlari’  O zbekiston  tarix fani  sohasida   amalga  oshirilayotgan	
ʻ ʻ
ishlarni sarhisob qilib boradi. O zbekistonda tarixshunoslik fani ilmiy maktablariga	
ʻ
B.  V. Lunin, G.I.Jeltova,  F.H.Qosimov,  R.  Rajapova,  D.A.  Alimova kabi   olimlar
tomonidan   asos   solindi.Tarixshunoslik   fani   doirasida   o tkaziladigan   tadqiqotlar	
ʻ
mustaqillik yillarida ancha kengaydi. 5 ta doktorlik, 20 dan ortiq nomzodlik ishlari
himoya qilindi. Ayniqsa, xorijiy tadqiqotchilar (AQSH, Koreya, Turkiya, Rossiya,
Buyuk   Britaniya,   Germaniya)   O zbekiston   tarixshunoslari   bilan   ilmiy-amaliy	
ʻ
aloqalar   o rnatib,   O zbekiston   tarixshunosligining   muhim   muammolarini	
ʻ ʻ
o rganishda davom etmoqdalar.	
ʻ
8 1.2.   Tarixshunoslik   fani   predmeti ,   uning   maqsad   va   vazifalari. Tarixshunoslikni
o‘qitish   usullari   fanining   mazkur   dasturi   O‘zbekiston   Respublikasining   "Ta'lim
to‘g’risida"gi qonuni asosida va ‘Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” asosida kyelib
chiqib, davlat standartlari bo‘yicha bakalavriat darajasidagi malakali mutaxassislar
tayyorlashni,   ularga   Jahon   miqyosida   o‘tmishidagi   va   hozirgacha   bo‘lib   o‘tgan
tarixiy   voqyealar   bilan   bir   qatorda   san’at   to‘g’risidagi   bilimlar   byerishni   maqsad
qilib   qo‘yadi.   Jahon   san’atini   o‘rganish   shuning   uchun   kyerakki,   u   soxta   tarixiy
tushuncha   va   tarixiy   xotirasizlikka   barham   byeradi,   milliy   g’oya   va   mafkura
takomillashuvini tyezlashtiradi. Yurtboshimiz aytganlaridyek: «O‘z   tarixini bilgan ,
undan ruhiy quvvat oladigan xalqni yyengib bo‘lmaydi».Tarixshunoslikni o‘qitish
usullari   fani   ijtimoiy-gumanitar   fanlar   blokiga   kirib,   barcha   bakalavriat   ta'lim
yo‘nalishlarida   Vatanimiz   tarixi   chuqurroq,   ilmiy   jihatdan   asoslangan   holda
manbalarga   tayanib   o‘rganiladi.Fanni   o‘qitishdan   maqsad   –   talabalarda   vatanimiz
tarixi va madaniyatini tanish talabalarda xolisona ilmiy dunyo qarashni, ko‘nikma
va malaka shakllantirishdir.
Fanning   vazifasi   –   Vatanimiz   tarixi   va   uning   asosiy   bosqichlarini
o‘rgatishdan   vazifasi,   predmeti   va   obyekti,   tadqiqot   va   manbalarning   turlarini   va
tadqiqotlar   natijalarini   jamlash ,   manbashunoslikning   nazariy   masalalarini,
manbalarni ichki va tashqi tahlil qilishni hamda, manbalarni har tomonlama ilmiy-
qiyosiy   tahlil   qilishga   oid   bilim,   ko‘nikma   va   malaka   shakllantirishdir.’Tarix
o‘qitish metodikasi va ta’lim texnologiyalari” o‘quv fanini o‘zlashtirish jarayonida
amalga oshiriladigan masalalalar doirasida bakalavr:
-   jahon   va   O‘zbekiston   tarixi   kursining   maqsad   va   vazifalari,   O‘zbekistonda
xususan  maktablarda  o‘qitiladigan  tarix ta’limi   shakllanishi  va  taraqqiyoti, asosiy
me’zonlari,   o‘qitish   pedagogik   turlari   va   uslublari,
ta’limning   nazariyasini   bilishi   kerak;
- Talaba tarixiy ma’lumotlarni  xolis, tarixiylik asosida  tahlil  qilishi, tarixdan dars
berish,   mustaqil   tadqiq   qilishi,   jahon   tarixini   o‘qitishga   oid   tadqiqotlar
haqida   ko‘nikmalariga ega bo‘lishi   kerak;
9 -   talaba   tarix   ta’limini   o‘qitishdagi   muammolari   va   taraqqiyot   vazifalari,   hozirgi
sharoitda   O‘zbekistondagi   maktablarning   rivojlanishi   va   taraqqiyoti   jihatlarini
ilmiy jihatdan o‘rganishi, tarix bilimlarini rivojlanishi va o‘zgarishlarini aniqlovchi
omillar,   tarix bilimi , tarix fanidagi izchillik, tarix fanida mavjud bo‘lgan maktablar,
tarix   fani   tarixidagi   ijtimoiy   va   siyosiy   tarkibiy   qismlar,   tarix   fanining   vujudga
kelishiga oid   malakalariga ega bo‘lishi   kerak.
Agar   tarix   insoniyat   yashab   rivojlanishi   uchun   ijtimoiy   zaruriyat   va
ma’naviy-ma’rifiy  ehtiyoj   bo‘lsa,   tarix  fani   esa,   bu  ehtiyojlarni   ro‘yobga  chiqishi
uchun   ma’sul   bo‘lgan   yuksak   intellektual   ilmiy-amaliy   faoliyatdir.   Buning
samarali   bo‘lishi,   ya’ni   tarix   fani   rivojlanishida   metodologik   ilmiy   g‘oya   va
nazariyalar   hamda   usul   va   uslubiy   tamoyillarning   ahamiyati   benihoya   kattadir.
Chunki   bular   tarixning   mazmun   va   mohiyati   hamda   falsafasini   chuqurroq   ochib
berishga,   shuningdek,   tarix   fanining   maqsad   va   vazifasini   to‘laroq   ro‘yobga
chiqishiga bevosita yordam beradi. Shuning uchun ham O‘zbekiston tarixi fanining
metodologik ilmiy-nazariy asoslari, g‘oya va ta’limotlari nimalardan iborat bo‘lishi
o‘ta   muhim   masala   hisoblanadi.   Buyuk   jadid   Abdulla   Avloniy   so‘zi   bilan
aytganda,   jadidlar   umuman   tarbiyani,   shuningdek,   tarix   ta’limi   tarbiyasini   millat
uchun   «yo   hayot-   yo   najot,   yo   halokat   –   yo   saodat,   yo   falokat   masalasidir»   deb
bildilar.   «Qaysi   millat   yashashni   (ravnaqu,   taraqqiyotni)   istasa,   -   deydi   Abdurauf
Fitrat   –   tarixini   bilishi   lozim   bo‘ladi,   zero,   tarix   bir   ko‘zguga   o‘xshaydi».   Tarix
falsafasi   tarix   fanining   metodologik   ilmiy-nazariy   asoslari   to‘g‘ri   va   haqqoniy
belgilanishida   o‘ta   muhim   ahamiyatga   ega.   Tarixchi   olimlar   tarix   falsafasini
qanchalik chuqur va to‘g‘ri anglasalar, ular tarix fani metodologiyasini shunchalik
mukammal qilib belgilay oladilar. Tarix falsafasi tarix va umuman tarixiy jarayon
olimlar tomonidan aqlan har tomonlama to‘g‘ri tasavvur va his etilishidir.
  Yanada   aniqroq   aytsak ,   tarix   falsafasi   tarixiy   jarayonning   mazmuni   va
mohiyati   hamda   rivojlanish   qonuniyatlarini   o‘zida   aks   ettirish   bilan   birga,   ularni
bilish va o‘rganish, yozishning eng qulay, to‘g‘ri hamda maqsadga muvofiq yo‘li-
usullarini belgilaydi. Umuman olganda, tarix falsafasi tarix sabog‘i va tajribasidan
kelib   chiqib,   belginlangan   obyektiv   xulosadir.   Lekin,   bu   obyektivlik   subyektiv
10 xarakter va mazmun hamda mohiyatga ega bo‘ladi. Chunki har bir subyekt, ya’ni
olim   o‘z   intellektual   bilim   salohiyati,   tafakkur   doirasidan   kelib   chiqib,
obyektivlikka   harakat   qiladi.   Buning   uchun   esa ,   tarixchi   olimlar   butun   insoniyat,
millat, xalq va o‘rganish obyekti (ma’lum mavzu) evolutsiyasini, uning ma’no va
mazmunini   to‘g‘ri   bilishi,   tahlil   qila   olishi   kerak.   Agar   tarix   falsafasi   tarixiy
voqealiklar   tahlilidan   kelib   chiqadigan   haqiqat   (xulosa)larning   so‘zdagi   aniq
ifodasi   bo‘lsa,   tarix   fani   metodologiyasi   mana   shu   tarixiy   haqiqatlarni   ro‘yobga
chiqishi   –   tarix   haqiqiy   yozilishi   uchun   birdan-bir   to‘g‘ri   yo‘l   ko‘rsatuvchi
dasturamaldir.   Eng   qisqa   va   tushunarli   qilib   aytsak,   umuman   metodologiya
fanlarning fani ya’ni dirijori.
Dastlabki   paytda   hozirgi   mustaqil   davlatlar   hamjamiyati   tarkibidagi   sobiq
ittifoqdosh   mamlakatlar,   shuningdek,   O‘zbekistonda   ham   g‘oyaviy-nazariy,
mafkuraviy-falsafiy bo‘shliq paydo bo‘ldi. 
Bu esa, o‘z-o‘zidan boshqa mamalakatlarda bo‘lganidek, bizning Vatanimiz
–   O‘zbekiston   tarixi   fani   uslubiyati   (metodolgiyasi)   qayta   ishlanishi,   aniqrog‘i,
butunlay yangidan yaratilishini ilmiy-hayotiy zaruriyatga aylantirib qo‘ydi.Bu o‘ta
muhim   ilmiy   –amaliy   masalani   ishlab   chiqish,   o‘z-o‘zidan   tarixchi   va   boshqa
olimlar   eski ,  majburan,   qon  va   qatag‘onlik   bilan  singlirilgan   kommunistik   g‘oya,
ta’limot va mafkuradan holi bo‘lishi uchun tarixan o‘tish davrini talab etishi tabiiy
bir   hol   bo‘ldi.   Mana   shuning   uchun   ham   istiqloldan   so‘ng   tarix   va   boshqa
gumanitar   fanlardan   yozilgan   dastlabki   darsliklarda   bu   fanlarning   metodologik
ilmiy –nazariy va g‘oyaviy asoslari hamda usullarini ko‘rsatishning iloji bo‘lmadi.
O‘tgan istiqlol yillarida tarixchi olimlarimiz Vatanimiz tarixini butunlay yangidan
o‘rgandi va o‘zlashtirdi, uni darsliklar asosida qayta yozishga muvaffaq bo‘ldilar.
Bir   qator   monografik   asarlar   yozildi   va   eng   dolzarb   mavzularda   o‘nlab   ilmiy
tadqiqot   ishlari   olib   borildi   hamda   dissertatsiyalar   himoya   qilindi.   O‘zbekiston
Prezidenti   Islom   Karimov   va   hukumat   Vatan   tarixini   qayta   yozish   va   uni   asosiy
tarbiya quroliga aylantirish uchun «yangi tarix» g‘oyasini olg‘a surdi. O‘zbekiston
tarixi   yetakchi   fan   sifatida   maktab,   litsey,   kollej   va   oliy   o‘quv   yurtlarida   ilk   bor,
keng   miqyosda,   eng   qadimgi   davrdan   boshlab   to   hozirgacha   o‘rganila   boshlandi.
11 Bularning   samarasi   o‘laroq,   keyingi   paytda   O‘zbekiston   tarixi   fani
metodologiyasini   yaratish   imkoniyati   paydo  bo‘ldi.  Avvalo,   metodologiya  haqida
to‘xtalsak,   metodologiyaning   lug‘aviy   ma’nosi   grekcha   «methodos»   va   «logos»
degan ikki so‘z birikmasidan iborat bo‘lib,   metod ya’ni usul   – tadqiqot olib borish
usuli (yo‘li), nazariya, ta’limot,   logiya   esa   fan   deganidir. 
Demakki, metodologiya, ya’ni uslubiyat ilmiy tadqiqot olib borish yoki biror
bir   masalani   ilmiy   o‘rganishning   eng   qulay   usullari,   eng   to‘g‘ri   va   mukammal
g‘oyasi,   nazariyasi   va   ta’limotlari   majmuyidan   iborat   bir   butun   fandir.   Boshqa
ma’noda   esa,   metodologiya   ilmiy   bilish   yoki   ma’lum   bir   ilmiy   faoliyatni   tashkil
etish va amalga oshirishda qo‘llaniladigan usullar haqidagi fandir.
Demak, tarix fani metodologiyasi tarixni o‘rganuvchi va o‘qituvchilarni aniq
maqsad   sari   to‘g‘ri   yetaklaydi ,   ya’ni   tarix   haqqoniy   yozilishi   va   o‘rganilishiga
yo‘l-yo‘riq ko‘rsatadi. Tarix fanining rivoji, uning metodologiyasi rivojiga bog‘liq
bo‘lganidek,   tarix   fani   metodologiyasi   yuksak   darajada   takomil   topishi   tarix   fani
qay darajada ekanligiga ham bog‘liq. Bu holdagi uzviy ikki tomonlama bog‘liqlik
umumiy   qonuniyatidir.   Bizning   tariximiz   ham,   jahon   tarixi   ham   din   (aniqrog‘i
dinlar) tarixi bilan uzviy bog‘liq.   Ijtimoiy   hayotni   dindan ,   dinni   ijtimoiy   hayotdan
ajratib   bo ‘ lmaydi .   Agar   ajratilsa ,   tarixga   ham ,   dinga   ham   mantiqqa   ham   zid
bo ‘ ladi .   Ma ’ lumki ,   sovet   tarix   fani   tarixni   soxtalashtirdi ,   din   ilmga   zid ,   tarixiy
taraqqiyotga   to ‘ sqinlik   qiladi   degan   dahriylikka   amal   qildi .   Tarix   qanday   bo‘lsa,
uni   shundayligicha   o‘rganish   ustivor   bo‘lmog‘i   kerak.   Shuning   uchun   ham   u   din
bilan   mo‘tadil,   mutanosiblik   asosida   o‘rganilmog‘i   hozir   eng   asosiy   zaruriyat
bo‘lib   turibdi.   Bu   esa,   yoshlarni   har   xil   din   niqobidagi   dinga   aloqasi   yo‘q
terroristik   guruhlarga   adashib   kirib   qolishlarining   oldini   oladi,   shuningdek,
tariximizni   haqqoniy   va   to‘la   yozilishiga   imkon   berad.Tarixiy-tanqidiylik   ilmiy
usul   tamoyili   tariximizda   qadimdan   muarrixlar   tomonidan   qo‘lanib   kelingan   eng
qulay   usul   hisoblanadi.   Chunki   tarixiy   haqiqat   hikmatlari   bilan   sug’orilgan   yosh
avlod   kelajakka   tarixiy   tajribaga   asoslangan   holda   dadil   qadam   qo‘yadi.   Tarixiy
haqiqatning   sinalgan   jihatlaridan   biri   o‘tmish   voqealarini,   sahifalarini   o‘rganmay
12 kelajak   hayotimiz   quriladigan   poydevorni   anglash   mumkin   emasligi   hisoblanadi.
Mashhur   Xitoy  faylasufi,  tarixchi   Konfutsiy  tarix  kelajakning  manbai   degan  fikri
asrlar davomida o‘zining hayotiyligini isbotlab berdi. Shu bois tarixiy bilimlarga,
ularning   ichki   qonuniyatlari   va   xususiyatlarini   o‘rganishga   dunyoning   barcha
xalqlari intilishi doimiy mezonga aylanib bormoqda. 
Yangi   O‘zbekistonning   tarix   fanlari   sohasidagi   muhim   jihatlaridan   biri
mustaqillik   yillarida   sovet   mafkurasi   ta‘siridan   xalos   bo‘lishga   erishish   uchun
ijobiy   natijalarga   erishildi.   Tarixchi   olimlar,   oliy   o‘quv   yurtlari   mutaxassis
o‘qituvchilari tomonidan olib borilgan ilmiy, ilmiy-pedagogik tadqiqotlar o‘rtasida
aloqalar   yetarlicha   bo‘lmadi.   O‘zbekiston   Fanlar   Akademiyasi   tarix   institutining
tarixshunoslik-manbashunoslik   bo‘limi   yetakchi   mutaxassislari   tomonidan   dunyo
e‘tirof etgan yangi tarixshunoslik va manbashunoslik sahifalari yaratildi. 
Biroq   shuni   ta‘kidlash   kerakki   tarixchi   olimlarning   ilmiy   natijalari   oliy
ta‘lim   tizimidagi   tarixshunoslik-manbashunoslik   ixtisoslik   fani   darajasida
mukammal   darsliklar   yaratilganligi   ob‘ektiv   haqiqatdir.   Oliy   ta‘lim   tizimida
tarixchi   talabalar   tomonidan   tarixshunoslik   va   manbashunoslik   fanini
o‘zlashtirishdagi   uslubiy   qiyinchiliklarning   asosiy   sababi   darslik   va   o‘quv
qo‘llanmalarning   yetishmasligi   yaqqol   namoyon   bo‘ldi.   Tarixiy   izlanishlar,
erishilshgan   natijalarning   oliy   ta‘lim   tizimi   darsliklarida   o‘z   aksini   topish   uchun
uzoq vaqt o‘tishi kerak bo‘lmoqda. Buning asosiy sabablaridan biri tarixshunoslik
va   manbashunoslik   sohasidagi   o‘zaro   bir-biri   bilan   bo‘lgan   bog’liqlik   jihatlarini
uzviy aloqadorligi tarixchi olim va pedagoglarda shijoat yetarli bo‘lmadi. Sababini
aytish   lozimki   tarixchi   olim   va   pedagoglar   tomonidan   darslik   yozilgan   bo‘lsada,
ularning yaratilishidan keyingi turli mulohazalar, takliflar, ayniqsa tanqidiy fikrlar
darsliklar   yaratishga   bo‘lgan   intilishlarni   bir   oz   susaytirdi.   Tarixshunoslik-
manbashunoslik   darsligining   yaratilishi   yuqorida   bildirilgan   fikr   va   zaruratdan
kelib   chiqqan   holda   bajarilgan   darslikdan   biri   hisoblanadi.   Darslikda   Samarqand
davlat universiteti tarix fakulteti bakalavriatida ―Tarixshunoslik-manbashunoslik‖
fanini   sohasidagi   manbalarning   o‘rganilishi   5   asosidagi   tarixiy   ma‘lumotlar
13 umumlashtirishga   harakat   qilingan.   Unda   o‘quv   yili   yuklamalarida   ajratilgan
soatlar hajmida mavzular tanlangan. 
Darslikdagi   mavzular   O‘zbekiston   tarixi   sahifalaridagi   qadim   davr
tarixshunosligi   va   manbashunosligidan   rivojlangan   o‘rta   asrlarda   markazlashgan
feodal   davlatlari,   xonliklarda   tarix   fani,   mustabid   sovetlar   tarixshunosligi   va
manbashunosligi   hamda   o‘rganilishi   jihatdan   dolzarb   hisoblangan   mustaqillik
davri   tarixiga   e‘tibor   berilgan.   Mazkur   darslik   Oliy   ta‘lim   vazirligi   tomonidan
ishlab  chiqilgan fanlarning malaka  talablariga muvofiq yaratildi. Darslikda  ta’lim
oluvchi   talaba   va   mutaxassis   o‘qituvchilarda   fanga   oid   umumiy   tushunchalarni
jamlashga   harakat   qilinib,   O‘zbekiston   tarixining   barcha   davriga   oid   tarixiy
ma‘lumotlarning o‘rganganlik darajasini yoritishga harakat qilingan. 
E’tiborlisi   shundaki   tarixning   davrlariga   oid   o‘zbek   va   xorij   tarixchi
olimlarining   tarixiy   asarlari,   monografiyalardan   foydalangan   holda   yaratilgan   va
tarixshunoslik   va   manbashunoslik   fanining   uslublarini   ochib   barishga   erishilgan.
Darslikda   tarixiy   bilimlarning   shakllanishi,   ularning   turlari,   O‘rta   Osiyo
tarixnavislik   maktablari,   ulardagi   tarixiy   tadqiqot   uslublari   shakllanishi   tarixi
yoritilgan. Bu   usul   tarixiy   voqea   va   hodisalarning   nechog’liq   to‘g‘ri   hamda
noto‘g‘riligini aniqlashga, tarixni haqqoniy va to‘g‘ri yozilishiga yaqindan yordam
beradi. Istiqlol tufayli o‘z tariximizni o‘zimiz yozish va tarix fani metodologiyasini
ishlab chiqish imkoniyatiga ega bo‘ldik. O‘tgan davr ichida O‘zbekistonning yangi
tarixi yozildi va tarix fani tez rivojlandi. Butunlay yangi ruh va mazmundagi ilmiy
qarash (konsepsiya)lar paydo bo‘ldi, o‘quv qo‘llanma   va darsliklar , tarixiy asarlar
chop   etildi.   Bu   o‘rinda   yuqoridagi   metodologik   ilmiy-nazariy   asos   va   ularning
ahamiyati katta bo‘ldi. Demakki, metodologiya, ya’ni uslubiyat ilmiy tadqiqot olib
borish   yoki   biror   bir  masalani  ilmiy  o‘rganishning  eng   qulay   usullari,  eng  to‘g‘ri
va   mukammal   g‘oyasi,   nazariyasi   va   ta’limotlari   majmuyidan   iborat   bir   butun
fandir.   Boshqa   ma’noda   esa,   metodologiya   ilmiy   bilish   yoki   ma’lum   bir   ilmiy
faoliyatni   tashkil   etish   va   amalga   oshirishda   qo‘llaniladigan   usullar   haqidagi
fandir.Demak, tarix fani metodologiyasi tarixni o‘rganuvchi va o‘qituvchilarni aniq
14 maqsad   sari   to‘g‘ri   yetaklaydi ,   ya’ni   tarix   haqqoniy   yozilishi   va   o‘rganilishiga
yo‘l-yo‘riq ko‘rsatadi. Tarix fanining rivoji, uning metodologiyasi rivojiga bog‘liq
bo‘lganidek,   tarix   fani   metodologiyasi   yuksak   darajada   takomil   topishi   tarix   fani
qay darajada ekanligiga ham bog‘liq. Bu holdagi uzviy ikki tomonlama bog‘liqlik
umumiy   qonuniyatidir.   Bizning   tariximiz   ham,   jahon   tarixi   ham   din   (aniqrog‘i
dinlar) tarixi bilan uzviy bog‘liq.  
Ijtimoiy   hayotni   dindan ,   dinni   ijtimoiy   hayotdan   ajratib   bo‘lmaydi.   Agar
ajratilsa, tarixga ham, dinga ham mantiqqa ham zid bo‘ladi. Ma’lumki, sovet tarix
fani   tarixni   soxtalashtirdi,   din   ilmga   zid,   tarixiy   taraqqiyotga   to‘sqinlik   qiladi
degan   dahriylikka   amal   qildi.   Tarix   qanday   bo‘lsa,   uni   shundayligicha   o‘rganish
ustivor   bo‘lmog‘i   kerak.   Shuning   uchun   ham   u   din   bilan   mo‘tadil,   mutanosiblik
asosida o‘rganilmog‘i hozir eng asosiy zaruriyat bo‘lib turibdi. 
Bu   esa,   yoshlarni   har   xil   din   niqobidagi   dinga   aloqasi   yo‘q   terroristik
guruhlarga   adashib   kirib   qolishlarining   oldini   oladi,   shuningdek,   tariximizni
haqqoniy va to‘la yozilishiga imkon berad.Tarixiy-tanqidiylik ilmiy usul  tamoyili
tariximizda   qadimdan   muarrixlar   tomonidan   qo‘lanib   kelingan   eng   qulay   usul
hisoblanadi. Boshqa ma’noda esa, metodologiya ilmiy bilish yoki ma’lum bir ilmiy
faoliyatni   tashkil   etish   va   amalga   oshirishda   qo‘llaniladigan   usullar   haqidagi
fandir.Demak, tarix fani metodologiyasi tarixni o‘rganuvchi va o‘qituvchilarni aniq
maqsad   sari   to‘g‘ri   yetaklaydi ,   ya’ni   tarix   haqqoniy   yozilishi   va   o‘rganilishiga
yo‘l-yo‘riq ko‘rsatadi.Tarix fanining rivoji, uning metodologiyasi  rivojiga bog‘liq
bo‘lganidek,   tarix   fani   metodologiyasi   yuksak   darajada   takomil   topishi   tarix   fani
qay darajada ekanligiga ham bog‘liq. Bu holdagi uzviy ikki tomonlama bog‘liqlik
umumiy   qonuniyatidir.   Bizning   tariximiz   ham,   jahon   tarixi   ham   din   (aniqrog‘i
dinlar) tarixi bilan uzviy bog‘liq.   Ijtimoiy   hayotni   dindan ,   dinni   ijtimoiy   hayotdan
ajratib   bo ‘ lmaydi .   Agar   ajratilsa ,   tarixga   ham ,   dinga   ham   mantiqqa   ham   zid
bo ‘ ladi .   Ma ’ lumki ,   sovet   tarix   fani   tarixni   soxtalashtirdi ,   din   ilmga   zid ,   tarixiy
taraqqiyotga   to ‘ sqinlik   qiladi   degan   dahriylikka   amal   qildi .   Agar   tarix   insoniyat
yashab   rivojlanishi   uchun   ijtimoiy   zaruriyat   va   ma ’ naviy - ma ’ rifiy   ehtiyoj   bo ‘ lsa ,
15 tarix   fani   esa ,   bu   ehtiyojlarni   ro ‘ yobga   chiqishi   uchun   ma ’ sul   bo ‘ lgan   yuksak
intellektual   ilmiy - amaliy   faoliyatdir .   Buning   samarali   bo ‘ lishi ,   ya ’ ni   tarix   fani
rivojlanishida   metodologik   ilmiy   g ‘ oya   va   nazariyalar   hamda   usul   va   uslubiy
tamoyillarning   ahamiyati   benihoya   kattadir .   Chunki   bular   tarixning   mazmun   va
mohiyati   hamda   falsafasini   chuqurroq   ochib   berishga ,   shuningdek ,   tarix   fanining
maqsad   va   vazifasini   to ‘ laroq   ro ‘ yobga   chiqishiga   bevosita   yordam   beradi . 
Shuning   uchun   ham   O ‘ zbekiston   tarixi   fanining   metodologik   ilmiy - nazariy
asoslari ,   g ‘ oya   va   ta ’ limotlari   nimalardan   iborat   bo ‘ lishi   o ‘ ta   muhim   masala
hisoblanadi .   Buyuk   jadid   Abdulla   Avloniy   so ‘ zi   bilan   aytganda ,   jadidlar   umuman
tarbiyani ,  shuningdek ,  tarix   ta ’ limi   tarbiyasini   millat   uchun  « yo   hayot -  yo   najot ,  yo
halokat  –   yo   saodat ,  yo   falokat   masalasidir »  deb   bildilar . 
« Qaysi   millat   yashashni   ( ravnaqu ,   taraqqiyotni )   istasa ,   -   deydi   Abdurauf
Fitrat  –  tarixini   bilishi   lozim   bo ‘ ladi ,  zero ,  tarix   bir   ko ‘ zguga   o ‘ xshaydi ».
  Tarix   falsafasi   tarix   fanining   metodologik   ilmiy - nazariy   asoslari   to ‘ g ‘ ri   va
haqqoniy   belgilanishida   o ‘ ta   muhim   ahamiyatga   ega .   Tarixchi   olimlar   tarix
falsafasini qanchalik chuqur va to‘g‘ri anglasalar, ular tarix fani metodologiyasini
shunchalik   mukammal   qilib   belgilay   oladilar.   Tarix   falsafasi   tarix   va   umuman
tarixiy   jarayon   olimlar   tomonidan   aqlan   har   tomonlama   to‘g‘ri   tasavvur   va   his
etilishidir. Yanada   aniqroq   aytsak ,   tarix   falsafasi   tarixiy   jarayonning   mazmuni   va
mohiyati   hamda   rivojlanish   qonuniyatlarini   o ‘ zida   aks   ettirish   bilan   birga ,   ularni
bilish   va   o ‘ rganish ,   yozishning   eng   qulay ,   to ‘ g ‘ ri   hamda   maqsadga   muvofiq   yo ‘ li -
usullarini   belgilaydi .  Umuman olganda, tarix falsafasi tarix sabog‘i va tajribasidan
kelib   chiqib,   belginlangan   obyektiv   xulosadir.   Lekin,   bu   obyektivlik   subyektiv
xarakter va mazmun hamda mohiyatga ega bo‘ladi. Chunki har bir subyekt, ya’ni
olim   o‘z   intellektual   bilim   salohiyati,   tafakkur   doirasidan   kelib   chiqib,
obyektivlikka   harakat   qiladi.   Tarix   fanining   rivoji,   uning   metodologiyasi   rivojiga
bog‘liq   bo‘lganidek,   tarix   fani   metodologiyasi   yuksak   darajada   takomil   topishi
tarix fani qay darajada ekanligiga ham bog‘liq. Bu holdagi  uzviy ikki tomonlama
bog‘liqlik   umumiy   qonuniyatidir.   Bizning   tariximiz   ham,   jahon   tarixi   ham   din
(aniqrog‘i dinlar) tarixi bilan uzviy bog‘liq.  
16 Ijtimoiy   hayotni   dindan ,   dinni   ijtimoiy   hayotdan   ajratib   bo‘lmaydi.   Agar
ajratilsa, tarixga ham, dinga ham mantiqqa ham zid bo‘ladi. Ma’lumki, sovet tarix
fani   tarixni   soxtalashtirdi,   din   ilmga   zid,   tarixiy   taraqqiyotga   to‘sqinlik   qiladi
degan   dahriylikka   amal   qildi.   Agar   tarix   insoniyat   yashab   rivojlanishi   uchun
ijtimoiy   zaruriyat   va   ma’naviy-ma’rifiy   ehtiyoj   bo‘lsa,   tarix   fani   esa,   bu
ehtiyojlarni   ro‘yobga   chiqishi   uchun   ma’sul   bo‘lgan   yuksak   intellektual   ilmiy-
amaliy faoliyatdir.
  Buning samarali  bo‘lishi, ya’ni tarix fani  rivojlanishida metodologik ilmiy
g‘oya   va   nazariyalar   hamda   usul   va   uslubiy   tamoyillarning   ahamiyati   benihoya
kattadir. Chunki bular tarixning mazmun va mohiyati hamda falsafasini chuqurroq
ochib berishga, shuningdek, tarix fanining maqsad va vazifasini to‘laroq ro‘yobga
chiqishiga bevosita yordam beradi. Shuning uchun ham O‘zbekiston tarixi fanining
metodologik ilmiy-nazariy asoslari, g‘oya va ta’limotlari nimalardan iborat bo‘lishi
o‘ta   muhim   masala   hisoblanadi.   Buyuk   jadid   Abdulla   Avloniy   so‘zi   bilan
aytganda,   jadidlar   umuman   tarbiyani,   shuningdek,   tarix   ta’limi   tarbiyasini   millat
uchun   «yo   hayot-   yo   najot,   yo   halokat   –   yo   saodat,   yo   falokat   masalasidir»   deb
bildilar. 
  Buning uchun esa , tarixchi olimlar butun insoniyat, millat, xalq va o‘rganish
obyekti (ma’lum mavzu) evolutsiyasini, uning ma’no va mazmunini to‘g‘ri bilishi,
tahlil   qila   olishi   kerak.   Agar   tarix   falsafasi   tarixiy   voqealiklar   tahlilidan   kelib
chiqadigan   haqiqat   (xulosa)larning   so‘zdagi   aniq   ifodasi   bo‘lsa,   tarix   fani
metodologiyasi   mana   shu   tarixiy   haqiqatlarni   ro‘yobga   chiqishi   –   tarix   haqiqiy
yozilishi   uchun   birdan-bir   to‘g‘ri   yo‘l   ko‘rsatuvchi   dasturamaldir.   Eng   qisqa   va
tushunarli   qilib   aytsak,   umuman   metodologiya   fanlarning   fani   ya’ni
dirijori.Dastlabki   paytda   hozirgi   mustaqil   davlatlar   hamjamiyati   tarkibidagi   sobiq
ittifoqdosh   mamlakatlar,   shuningdek,   O‘zbekistonda   ham   g‘oyaviy-nazariy,
mafkuraviy-falsafiy   bo‘shliq   paydo   bo‘ldi.   Bu   esa,   o‘z-o‘zidan   boshqa
mamalakatlarda   bo‘lganidek,   bizning   Vatanimiz   –   O‘zbekiston   tarixi   fani
uslubiyati   (metodolgiyasi)   qayta   ishlanishi,   aniqrog‘i,   butunlay   yangidan
yaratilishini ilmiy-hayotiy zaruriyatga aylantirib qo‘ydi.
17 II-BOB   MANBASHUNOSLIK VA TARIXSHUNISLIK FANI O‘QUV
JARAYONLARIDA FARQI.
2.1Manbashunoslik   va   tarixshunoslik   fani   yurtimiz   qadim   tarixiy
jarayonlarda.   Bu   shakllangan   bilimlar   taraqqiyoti   haqida   asoslangan   va   batafsil
tasavvurga ega bo‘lish, tarix sahifalari bosqichlari to‘g’risida tushunchalar  berish,
hozirgi   davrda   kelajagimizni   ko‘zlab,   munosib   bilimli   yoshlarni   har   tomonlama
kamol topishi muhim ijtimoiy vazifa hisoblanadi. Chunki tarixiy haqiqat hikmatlari
bilan   sug’orilgan   yosh   avlod   kelajakka   tarixiy   tajribaga   asoslangan   holda   dadil
qadam qo‘yadi. Tarixiy haqiqatning sinalgan jihatlaridan biri o‘tmish voqealarini,
sahifalarini o‘rganmay kelajak hayotimiz quriladigan poydevorni anglash mumkin
emasligi hisoblanadi. Mashhur Xitoy faylasufi, tarixchi Konfutsiy tarix kelajakning
manbai degan fikri asrlar davomida o‘zining hayotiyligini isbotlab berdi. Shu bois
tarixiy   bilimlarga,   ularning   ichki   qonuniyatlari   va   xususiyatlarini   o‘rganishga
dunyoning   barcha   xalqlari   intilishi   doimiy   mezonga   aylanib   bormoqda.   Yangi
O‘zbekistonning   tarix   fanlari   sohasidagi   muhim   jihatlaridan   biri   mustaqillik
yillarida   sovet   mafkurasi   ta‘siridan   xalos   bo‘lishga   erishish   uchun   ijobiy
natijalarga erishildi. Tarixchi olimlar, oliy o‘quv yurtlari mutaxassis o‘qituvchilari
tomonidan   olib   borilgan   ilmiy,   ilmiy-pedagogik   tadqiqotlar   o‘rtasida   aloqalar
yetarlicha   bo‘lmadi.   O‘zbekiston   Fanlar   Akademiyasi   tarix   institutining
tarixshunoslik-manbashunoslik   bo‘limi   yetakchi   mutaxassislari   tomonidan   dunyo
e‘tirof etgan yangi tarixshunoslik va manbashunoslik sahifalari yaratildi. 
Biroq   shuni   ta‘kidlash   kerakki   tarixchi   olimlarning   ilmiy   natijalari   oliy
ta‘lim   tizimidagi   tarixshunoslik-manbashunoslik   ixtisoslik   fani   darajasida
mukammal   darsliklar   yaratilganligi   ob‘ektiv   haqiqatdir.   Oliy   ta‘lim   tizimida
tarixchi   talabalar   tomonidan   tarixshunoslik   va   manbashunoslik   fanini
o‘zlashtirishdagi   uslubiy   qiyinchiliklarning   asosiy   sababi   darslik   va   o‘quv
qo‘llanmalarning   yetishmasligi   yaqqol   namoyon   bo‘ldi.   Tarixiy   izlanishlar,
erishilshgan   natijalarning   oliy   ta‘lim   tizimi   darsliklarida   o‘z   aksini   topish   uchun
uzoq vaqt o‘tishi kerak bo‘lmoqda. 
18 Buning   asosiy   sabablaridan   biri   tarixshunoslik   va   manbashunoslik
sohasidagi   o‘zaro   bir-biri   bilan   bo‘lgan   bog’liqlik   jihatlarini   uzviy   aloqadorligi
tarixchi   olim   va   pedagoglarda   shijoat   yetarli   bo‘lmadi.   Sababini   aytish   lozimki
tarixchi   olim   va   pedagoglar   tomonidan   darslik   yozilgan   bo‘lsada,   ularning
yaratilishidan keyingi turli mulohazalar, takliflar, ayniqsa tanqidiy fikrlar darsliklar
yaratishga   bo‘lgan   intilishlarni   bir   oz   susaytirdi.   Tarixshunoslik-manbashunoslik
darsligining yaratilishi yuqorida bildirilgan fikr va zaruratdan kelib chiqqan holda
bajarilgan   darslikdan   biri   hisoblanadi.   Darslikda   Samarqand   davlat   universiteti
tarix   fakulteti   bakalavriatida   ―Tarixshunoslik-manbashunoslik   fanini   sohasidagi‖
manbalarning   o‘rganilishi   5   asosidagi   tarixiy   ma‘lumotlar   umumlashtirishga
harakat   qilingan.   Unda   o‘quv   yili   yuklamalarida   ajratilgan   soatlar   hajmida
mavzular tanlangan. 
Darslikdagi   mavzular   O‘zbekiston   tarixi   sahifalaridagi   qadim   davr
tarixshunosligi   va   manbashunosligidan   rivojlangan   o‘rta   asrlarda   markazlashgan
feodal   davlatlari,   xonliklarda   tarix   fani,   mustabid   sovetlar   tarixshunosligi   va
manbashunosligi   hamda   o‘rganilishi   jihatdan   dolzarb   hisoblangan   mustaqillik
davri   tarixiga   e‘tibor   berilgan.   Mazkur   darslik   Oliy   ta‘lim   vazirligi   tomonidan
ishlab  chiqilgan fanlarning malaka  talablariga muvofiq yaratildi. Darslikda  ta’lim
oluvchi   talaba   va   mutaxassis   o‘qituvchilarda   fanga   oid   umumiy   tushunchalarni
jamlashga   harakat   qilinib,   O‘zbekiston   tarixining   barcha   davriga   oid   tarixiy
ma‘lumotlarning   o‘rganganlik   darajasini   yoritishga   harakat   qilingan.   E’tiborlisi
shundaki   tarixning   davrlariga   oid   o‘zbek   va   xorij   tarixchi   olimlarining   tarixiy
asarlari,   monografiyalardan   foydalangan   holda   yaratilgan   va   tarixshunoslik   va
manbashunoslik   fanining   uslublarini   ochib   barishga   erishilgan.   Darslikda   tarixiy
bilimlarning   shakllanishi,   ularning   turlari,   O‘rta   Osiyo   tarixnavislik   maktablari,
ulardagi   tarixiy   tadqiqot   uslublari   shakllanishi   tarixi   yoritilgan.   Darslikni
tayyorlashda   O‘zbekiston   Fanlar   Akademiyasi   Tarix   institutida   an’anaviy
o‘tkazilib kelinayotgani Yahyo G’ulomov nomidagi 
―Tarixshunoslik  o‘qishlari nashr materillaridan, shuning 	
‖
19 ―O‘zbekiston tarixi  jurnalining 2000 yildan ‖
―Tarixshunoslik   ruknida   e‘lon   qilingan   maqolaridan   foydalangan   holda	
‖
tayyorlandi. 
Ayniqsa   O‘zbekistonning   sovetlar   davri,   Mustaqil   taraqqiyot   bosqichlari
tarixshunosliligi va manbashunosligiga oid materiallar nisbatan ko‘proq berilishiga
sabab,   talabalarda   bu   davrlarning   mantiqiy   davomiyligi   masalasi   ko‘plab
tushunmovchiliklarga   sabab   bo‘lganligi   hisoblanadi.   Darslikni   yaratishda   davriy
xarakterdagi   tarixshunoslik   va   manbashunoslik   ma’lumotlarni   yoritish   jarayonida
ayrim   kamchiliklar   uchrashi   tabiiy.   Shu   sababli   muallif   darslikni   yanada
takomillashtirishga xizmat qiladigan fikr va takliflarni kutib qoladi (baxegashev @
mail.ru).   Muallif   ushbu   darslikni   yaratilishida   o‘zining   qimmatli   ma’lumotlarini
tavsiya   qilgan   ―Tarixshunoslik   fani   bilimdonlari   D.A.Alimova,   M.M.Is‘hoqov,	
‖
I.M.Saidov   va   kafedra   o‘qituvchilari   J.Amirqulov,   F.Mamatqulova   va
M.Asatullaevlarga o‘zining samimiy minnatdorchiligini bildiradi.
2.2   Fanni   o‘rganishning   nazariy-uslubiy   asoslari. Har   qanday   fan   kabi
O‘zbekistonning   eng   yangi   tarixi   fani   ham   o‘zining   metodologik   ilmiy-nazariy
asoslari va tamoyillariga ega. Bular O‘zbekiston tarixi   fanining asosini tashkil etib ,
uni   rivojlanishi,   jamiyat   va   millat   manfaati   yo‘lidagi   nufuzining   ortib   borishi
uchun   o‘ta   muhim   ahamiyatga   ega.   Eng   muhimi,   ilmiy-nazariy   tamoyillar   Vatan
tarixining haqqoniy yozilishi, tarixiy haqiqatni yuzaga chiqishiga xizmat qiladilar.
Agar   tarix   insoniyat   yashab   rivojlanishi   uchun   ijtimoiy   zaruriyat   va   ma’naviy-
ma’rifiy   ehtiyoj   bo‘lsa,   tarix   fani   esa,   bu   ehtiyojlarni   ro‘yobga   chiqishi   uchun
ma’sul   bo‘lgan   yuksak   intellektual   ilmiy-amaliy   faoliyatdir.   Buning   samarali
bo‘lishi,   ya’ni   tarix   fani   rivojlanishida   metodologik   ilmiy   g‘oya   va   nazariyalar
hamda   usul   va   uslubiy   tamoyillarning   ahamiyati   benihoya   kattadir.   Chunki   bular
tarixning   mazmun   va   mohiyati   hamda   falsafasini   chuqurroq   ochib   berishga,
shuningdek,   tarix   fanining   maqsad   va   vazifasini   to‘laroq   ro‘yobga   chiqishiga
bevosita   yordam   beradi.   Shuning   uchun   ham   O‘zbekiston   tarixi   fanining
metodologik ilmiy-nazariy asoslari, g‘oya va ta’limotlari nimalardan iborat bo‘lishi
20 o‘ta   muhim   masala   hisoblanadi.   Yurtboshimiz   Islom   Karimov   tarixning   eng
muqaddas   milliy   va   umuminsoniy   xotira   hamda   qadriyat   ekanligini   ta’kidlab,
‘Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo‘q,   “O‘zlikni   anglash   tarixni   bilishdan   boshlanadi”,
“Tarix   xalq   ma’naviyatining   asosidir”   degan   tarixiy   haqiqatni   to‘g‘ri   anglatuvchi
o‘ta   teran   tarix   falsafasiga   oid   fikrlarni   olg‘a   surdi.   Bu   kabi   tarix   falsafasiga   oid
yuksak   xulosalarni   o‘z   vaqtida   buyuk   millatparvar   jadidlar   ham   juda   aniq
anglagan   holda   Vatanni   ozod   etish ,   millatni   ijtimoiy   g‘aflat   uyqusidan   uyg‘otib
taraqqiy ettirish uchun asosiy e’tiborni tarixga qaratdilar. Va «tarixi yo‘qning o‘zi
yo‘q» degan falsafiy tushunchaga amal qilib, tarixda ilk bor tarixni o‘zlari tashkil
etgan   jadid   maktablarida   o‘qita   boshlashi   bilan,   millatni   o‘z   tarixidan   bahramand
qilishdek o‘ta buyuk ma’rifat ishiga tarixda birinchi bor asos soladilar. Buyuk jadid
Abdulla   Avloniy   so‘zi   bilan   aytganda,   jadidlar   umuman   tarbiyani,   shuningdek,
tarix ta’limi tarbiyasini  millat uchun «yo hayot- yo najot, yo halokat  –   yo saodat,
yo   falokat   masalasidir»   deb   bildilar.   «Qaysi   millat   yashashni   (ravnaqu,
taraqqiyotni)   istasa,   -   deydi   Abdurauf   Fitrat   –  tarixini   bilishi   lozim   bo‘ladi,  zero,
tarix   bir   ko‘zguga   o‘xshaydi».   Tarix   falsafasi   tarix   fanining   metodologik   ilmiy-
nazariy   asoslari   to‘g‘ri   va   haqqoniy   belgilanishida   o‘ta   muhim   ahamiyatga   ega.
Tarixchi olimlar tarix falsafasini qanchalik chuqur va to‘g‘ri anglasalar, ular tarix
fani metodologiyasini shunchalik mukammal qilib belgilay oladilar. Tarix falsafasi
tarix   va   umuman   tarixiy   jarayon   olimlar   tomonidan   aqlan   har   tomonlama   to‘g‘ri
tasavvur   va   his   etilishidir.   Yanada   aniqroq   aytsak ,   tarix   falsafasi   tarixiy
jarayonning   mazmuni   va   mohiyati   hamda   rivojlanish   qonuniyatlarini   o ‘ zida   aks
ettirish   bilan   birga ,  ularni   bilish   va   o ‘ rganish ,  yozishning   eng   qulay ,  to ‘ g ‘ ri   hamda
maqsadga   muvofiq   yo ‘ li - usullarini   belgilaydi .   Umuman   olganda,   tarix   falsafasi
tarix sabog‘i va tajribasidan kelib chiqib, belginlangan obyektiv xulosadir. Lekin,
bu   obyektivlik   subyektiv   xarakter   va   mazmun   hamda   mohiyatga   ega   bo‘ladi.
Chunki   har   bir   subyekt,   ya’ni   olim   o‘z   intellektual   bilim   salohiyati,   tafakkur
doirasidan   kelib   chiqib,   obyektivlikka   harakat   qiladi.   Buning   uchun   esa ,   tarixchi
olimlar   butun   insoniyat,   millat,   xalq   va   o‘rganish   obyekti   (ma’lum   mavzu)
evolutsiyasini,   uning   ma’no   va   mazmunini   to‘g‘ri   bilishi,   tahlil   qila   olishi   kerak.
21 Agar   tarix   falsafasi   tarixiy   voqealiklar   tahlilidan   kelib   chiqadigan   haqiqat
(xulosa)larning   so‘zdagi   aniq   ifodasi   bo‘lsa,   tarix   fani   metodologiyasi   mana   shu
tarixiy   haqiqatlarni   ro‘yobga   chiqishi   –   tarix   haqiqiy   yozilishi   uchun   birdan-bir
to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatuvchi dasturamaldir.
 Eng qisqa va tushunarli qilib aytsak, umuman metodologiya fanlarning fani
ya’ni   dirijori.Dastlabki   paytda   hozirgi   mustaqil   davlatlar   hamjamiyati   tarkibidagi
sobiq   ittifoqdosh   mamlakatlar,  shuningdek,   O‘zbekistonda   ham   g‘oyaviy-nazariy,
mafkuraviy-falsafiy   bo‘shliq   paydo   bo‘ldi.   Bu   esa,   o‘z-o‘zidan   boshqa
mamalakatlarda   bo‘lganidek,   bizning   Vatanimiz   –   O‘zbekiston   tarixi   fani
uslubiyati   (metodolgiyasi)   qayta   ishlanishi,   aniqrog‘i,   butunlay   yangidan
yaratilishini   ilmiy-hayotiy   zaruriyatga   aylantirib   qo‘ydi.Bu   o‘ta   muhim   ilmiy   –
amaliy   masalani   ishlab   chiqish,   o‘z-o‘zidan   tarixchi   va   boshqa   olimlar   eski ,
majburan,   qon   va   qatag‘onlik   bilan   singlirilgan   kommunistik   g‘oya,   ta’limot   va
mafkuradan   holi   bo‘lishi   uchun   tarixan   o‘tish   davrini   talab   etishi   tabiiy   bir   hol
bo‘ldi.   Mana   shuning   uchun   ham   istiqloldan   so‘ng   tarix   va   boshqa   gumanitar
fanlardan yozilgan dastlabki darsliklarda bu fanlarning metodologik ilmiy –nazariy
va g‘oyaviy asoslari hamda usullarini ko‘rsatishning iloji bo‘lmadi.O‘tgan istiqlol
yillarida   tarixchi   olimlarimiz   Vatanimiz   tarixini   butunlay   yangidan   o‘rgandi   va
o‘zlashtirdi,   uni   darsliklar   asosida   qayta   yozishga   muvaffaq   bo‘ldilar.   Bir   qator
monografik asarlar yozildi va eng dolzarb mavzularda o‘nlab ilmiy tadqiqot ishlari
olib   borildi   hamda   dissertatsiyalar   himoya   qilindi.   O‘zbekiston   Prezidenti   Islom
Karimov   va   hukumat   Vatan   tarixini   qayta   yozish   va   uni   asosiy   tarbiya   quroliga
aylantirish   uchun   «yangi   tarix»   g‘oyasini   olg‘a   surdi.   O‘zbekiston   tarixi   yetakchi
fan sifatida maktab, litsey, kollej va oliy o‘quv yurtlarida ilk bor, keng miqyosda,
eng   qadimgi   davrdan   boshlab   to   hozirgacha   o‘rganila   boshlandi.   Bularning
samarasi o‘laroq, keyingi paytda O‘zbekiston tarixi fani metodologiyasini yaratish
imkoniyati   paydo   bo‘ldi.   Avvalo,   metodologiya   haqida   to‘xtalsak,
metodologiyaning   lug‘aviy   ma’nosi   grekcha   «methodos»   va   «logos»   degan   ikki
so‘z   birikmasidan   iborat   bo‘lib,   metod   ya’ni   usul   –   tadqiqot   olib   borish   usuli
22 (yo‘li),   nazariya,   ta’limot,   logiya   esa   fan   deganidir.Demakki,   metodologiya,   ya’ni
uslubiyat ilmiy tadqiqot olib borish yoki biror bir masalani ilmiy o‘rganishning eng
qulay   usullari,   eng   to‘g‘ri   va   mukammal   g‘oyasi,   nazariyasi   va   ta’limotlari
majmuyidan   iborat   bir   butun   fandir.   Boshqa   ma’noda   esa,   metodologiya   ilmiy
bilish   yoki   ma’lum   bir   ilmiy   faoliyatni   tashkil   etish   va   amalga   oshirishda
qo‘llaniladigan   usullar   haqidagi   fandir.   Demak,   tarix   fani   metodologiyasi   tarixni
o‘rganuvchi   va   o‘qituvchilarni   aniq   maqsad   sari   to‘g‘ri   yetaklaydi ,   ya’ni   tarix
haqqoniy   yozilishi   va   o‘rganilishiga   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatadi.   Tarix   fanining   rivoji,
uning   metodologiyasi   rivojiga   bog‘liq   bo‘lganidek,   tarix   fani   metodologiyasi
yuksak darajada takomil topishi tarix fani qay darajada ekanligiga ham bog‘liq. Bu
holdagi   uzviy   ikki   tomonlama   bog‘liqlik   umumiy   qonuniyatidir.   Chunki   tarixiy
haqiqat   hikmatlari   bilan   sug’orilgan   yosh   avlod   kelajakka   tarixiy   tajribaga
asoslangan   holda   dadil   qadam   qo‘yadi.   Tarixiy   haqiqatning   sinalgan   jihatlaridan
biri   o‘tmish   voqealarini,   sahifalarini   o‘rganmay   kelajak   hayotimiz   quriladigan
poydevorni   anglash   mumkin   emasligi   hisoblanadi.   Mashhur   Xitoy   faylasufi,
tarixchi   Konfutsiy   tarix   kelajakning   manbai   degan   fikri   asrlar   davomida   o‘zining
hayotiyligini   isbotlab   berdi.   Shu   bois   tarixiy   bilimlarga,   ularning   ichki
qonuniyatlari   va   xususiyatlarini   o‘rganishga   dunyoning   barcha   xalqlari   intilishi
doimiy   mezonga   aylanib   bormoqda.   Yangi   O‘zbekistonning   tarix   fanlari
sohasidagi  muhim jihatlaridan biri mustaqillik yillarida sovet mafkurasi  ta‘siridan
xalos   bo‘lishga   erishish   uchun   ijobiy   natijalarga   erishildi.   Tarixchi   olimlar,   oliy
o‘quv   yurtlari   mutaxassis   o‘qituvchilari   tomonidan   olib   borilgan   ilmiy,   ilmiy-
pedagogik   tadqiqotlar   o‘rtasida   aloqalar   yetarlicha   bo‘lmadi.   O‘zbekiston   Fanlar
Akademiyasi   tarix   institutining   tarixshunoslik-manbashunoslik   bo‘limi   yetakchi
mutaxassislari   tomonidan   dunyo   e‘tirof   etgan   yangi   tarixshunoslik   va
manbashunoslik sahifalari yaratildi. 
Biroq   shuni   ta‘kidlash   kerakki   tarixchi   olimlarning   ilmiy   natijalari   oliy
ta‘lim   tizimidagi   tarixshunoslik-manbashunoslik   ixtisoslik   fani   darajasida
mukammal darsliklar yaratilganligi ob‘ektiv haqiqatdir.
23   Oliy   ta‘lim   tizimida   tarixchi   talabalar   tomonidan   tarixshunoslik   va
manbashunoslik   fanini   o‘zlashtirishdagi   uslubiy   qiyinchiliklarning   asosiy   sababi
darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalarning   yetishmasligi   yaqqol   namoyon   bo‘ldi.   Tarixiy
izlanishlar,   erishilshgan   natijalarning   oliy   ta‘lim   tizimi   darsliklarida   o‘z   aksini
topish   uchun  uzoq   vaqt   o‘tishi   kerak  bo‘lmoqda.  Buning   asosiy   sabablaridan   biri
tarixshunoslik   va   manbashunoslik   sohasidagi   o‘zaro   bir-biri   bilan   bo‘lgan
bog’liqlik   jihatlarini   uzviy   aloqadorligi   tarixchi   olim   va   pedagoglarda   shijoat
yetarli bo‘lmadi. 
Sababini   aytish   lozimki   tarixchi   olim   va   pedagoglar   tomonidan   darslik
yozilgan   bo‘lsada,   ularning   yaratilishidan   keyingi   turli   mulohazalar,   takliflar,
ayniqsa tanqidiy fikrlar darsliklar yaratishga bo‘lgan intilishlarni bir oz susaytirdi.
Tarixshunoslik-manbashunoslik darsligining yaratilishi yuqorida bildirilgan fikr va
zaruratdan   kelib   chiqqan   holda   bajarilgan   darslikdan   biri   hisoblanadi.   Darslikda
Samarqand   davlat   universiteti   tarix   fakulteti   bakalavriatida   ―Tarixshunoslik-
manbashunoslik   fanini   sohasidagi   manbalarning   o‘rganilishi   5   asosidagi   tarixiy‖
ma‘lumotlar   umumlashtirishga   harakat   qilingan.   Unda   o‘quv   yili   yuklamalarida
ajratilgan   soatlar   hajmida   mavzular   tanlangan.   Mana   shu   o‘zaro   aloqadorlik
qonuniyati,   qadim   mumtoz   tarixshunosligimiz   va   hozirgi   zamon   tamadduni
sivilizatsiyasiga   asoslangan   holda   O‘zbekiston   tarixi   fani   metodologiyasini
quyidagi ikki qismga bo‘lish mumkin.
O‘zbekistonning   eng   yangi   tarixi   fanining   uslubiy   (metodologik)   ilmiy-
nazariy, g‘oyaviy-mafkuraviy va falsafiy asoslari. Bunga quyidagilar kiradi:
tarixni milliy, umuminsoniy, muqaddas hodisa hamda qadriyat deb tushunmoq;
tarixga hozirgi zamon sivilizatsiyasi nuqtayi nazari va bag‘rikenglik   asosida 
yondashish;
tarixiy taraqqiyot asosini evolutsion – tadrijiy yo‘l va islohotchilik tashkil etadi deb
anglamoq;tarix va jamiyat taraqqiyotini markscha – lenincha soxta inqilobiy 
ta’limotga bog‘lash,   mutloq xato , yovvoiylik, aksilinsoniy hatti-xarakat bo‘lgan 
deb tushunmoq;
24  tarix, jamiyat va tabiat hamda insoniyat (barcha tarixiy voqelik va jarayonlar) 
dialektika (Gegel) hamda sinergetika (Prigojin) qonuniyatlari asoslarida 
rivojlanishi haqiqat ekanligi;
O‘zbekistonning eng yangi tarixi fanining metodologik (uslubiy) ilmiy-usul va 
tamoyillari quyidagilardan iborat:

ilmiy xolislik (obyektivlik);

tarixiy tahliliylik;

mantiqiy uzviylik;

vorislik va izchillik;

xronologik izchillik;

g‘oyaviylik   va vatanparvarlik ;

halollik va xolislik;

qiyoslash va kuzatish;

kuzatish va umumiylashtirish;

baxslashish, munozara yuritish va isbotlash;

matematik hisoblash;

shakllash va modellashtirish;

ayrimlikdan umumiylikka (induksiya) va umumiylikdan ayrim (juz’iy)likka 
(deduksiya);
                      Bizning tariximiz ham, jahon tarixi ham din (aniqrog‘i dinlar) tarixi bilan
uzviy  bog‘liq.   Ijtimoiy  hayotni  dindan ,  dinni   ijtimoiy  hayotdan  ajratib  bo‘lmaydi.
Agar ajratilsa, tarixga ham, dinga ham mantiqqa ham zid bo‘ladi. Ma’lumki, sovet
tarix fani tarixni soxtalashtirdi, din ilmga zid, tarixiy taraqqiyotga to‘sqinlik qiladi
degan dahriylikka amal qildi. 
25 Tarix   qanday   bo‘lsa,   uni   shundayligicha   o‘rganish   ustivor   bo‘lmog‘i   kerak.
Shuning uchun ham u din bilan mo‘tadil, mutanosiblik asosida o‘rganilmog‘i hozir
eng asosiy  zaruriyat  bo‘lib turibdi. Bu esa, yoshlarni har xil din niqobidagi  dinga
aloqasi   yo‘q   terroristik   guruhlarga   adashib   kirib   qolishlarining   oldini   oladi,
shuningdek,   tariximizni   haqqoniy   va   to‘la   yozilishiga   imkon   berad.Tarixiy-
tanqidiylik   ilmiy   usul   tamoyili   tariximizda   qadimdan   muarrixlar   tomonidan
qo‘lanib kelingan eng qulay usul hisoblanadi. 
Bu   usul   tarixiy   voqea   va   hodisalarning   nechog‘liq   to‘g‘ri   hamda
noto‘g‘riligini aniqlashga, tarixni haqqoniy va to‘g‘ri yozilishiga yaqindan yordam
beradi. Istiqlol tufayli o‘z tariximizni o‘zimiz yozish va tarix fani metodologiyasini
ishlab chiqish imkoniyatiga ega bo‘ldik. O‘tgan davr ichida O‘zbekistonning yangi
tarixi yozildi va tarix fani tez rivojlandi. Butunlay yangi ruh va mazmundagi ilmiy
qarash (konsepsiya)lar paydo bo‘ldi, o‘quv qo‘llanma   va darsliklar , tarixiy asarlar
chop   etildi.   Bu   o‘rinda   yuqoridagi   metodologik   ilmiy-nazariy   asos   va   ularning
ahamiyati katta bo‘ldi.
26 XULOSA
Ushbu   kurs   ishimdan   xulosa   qilishimiz   mumkinki:
Yangi   tarix   -jahon   tarixini   davrlashtirishda,   asosan,   tarix   fanida   o rta   asrlar   tarixiʻ
bilan   eng   yangi   tarix   oralig idagi   (17-asr   o rtalaridan   to   20-asr   boshlarigacha	
ʻ ʻ
bo lgan) davrning umumiy nomlanishi. Biroq jahondagi turli xalqlar va davlatlarda	
ʻ
Yangi   tarix   tushunchasi   boshqa   tarixiy   davrlarni   o z   ichiga   olishi   mumkin.   Mas,	
ʻ
O zbekiston   tarixining   Yangi   tarix   davri   yuqorida   ko rsatilgan   xronologik	
ʻ ʻ
chegaradan ancha farqqilib, u 19-asr  o rtalaridan to 1991-yilgacha bo lgan davrni	
ʻ ʻ
o z ichiga oladi. Bu davrda hozirgi O zbekiston hududi podsho Rossiyasi va sovet	
ʻ ʻ
tuzumi mustamlakachiligi ostida bo lgan.	
ʻ   Tarixshunoslik fanining nazariy asoslari
tarix fanining qadimgi, o‘rta asrlar, yangi va eng yangi davridagi siyosiy, iqtisodiy,
ijtimoiy,   madaniy   hayoti   bilan   tanishtiradi.   Ulami   falsafiy   yondoshuv   asosida
bilish   haqidagi   nazariyalar,   umumiy   ilmiy   uslublar,   tarixni   bilish   yo‘llari,   ilmiy
tadqiqotlami amalga oshirish uslublari va tamoyillari bilan tanishtirish, talabalami
tarix   fani   tadqiqoti   uslublari   boyicha   horijiy   mamlakatlari   tarixi   va   0   ’zbekiston
tarixi   adabiyotlari   bilan   tanishtirish   hamda   tadqiqot   jarayonida   tarixchining   aniq
vazifasini ko‘rsatib berish hamda etarli ma’lumotga ega bo‘lish bilan tanishtiradi.
Tarixshunoslik   -   tarix   fanining tarixini o rganuvchi fan. 	
ʻ
U tarixiy bilimlar taraqqiyotini, muayyan tarixiy bosqichda yaratilgan ilmiy
mahsulotlarni   yoki   ma lum   bir   muammoga   bag ishlangan   tarixiy   tadqiqotlarni	
ʼ ʻ
o rganadi   va   tahlil   qiladi.  	
ʻ Nafaqat   tarix,   balki   maxsus   tarix
fanlari(masalan:   sharqshunoslik ,   etnologiya ,   arxeologiya   va  boshqalar)   tarixi   bilan
ham   shug ullanadi.   Bu   fanning   asosiy   vazifasi   tarix   fani   rivojini   chuqur   va   har	
ʻ
tomonlama   xolisona   anglashdan,   muayyan   taraqqiyot   davrida   to plangan   tarixiy	
ʻ
bilimlarni   tahliliy   tadqiq   etishdan,   amalga   oshirilgan   ishlarning   natijasini
chiqarishdan   hamda   shu   asosda   tadqiq   etilgan   dolzarb   muammolarni   aniqlab,
kelgusi tadqiqotlarning yo nalishlarini belgilashdan, tarixchilarni muayyan tarixiy-	
ʻ
ilmiy   muammo   doirasidagi   adabiyotlarga   yo naltirishdan   iborat.   Tarixshunoslik	
ʻ
o tmishda   kechgan   va   bugungi   kunda   sodir   bo layotgan   voqea-hodisalarning	
ʻ ʻ
27 odamlar   ongida   qanday   aks   etishini,   tarixiy   adabiyotlar   orqali   ijtimoiy-tarixiy
rivojlanish jarayonini kuzatish; jamiyat tarixiy rivojining turli bosqichlarida tarixiy
bilimlarning   o sib   borishi   jarayonini   kuzatish   imkonini   beradi.   Boshqachaʻ
aytganda,   ma lum   bosqich   yoki   davrda   tarix   fanining   rivojini   jamiyat
ʼ
taraqqiyotining   asosiy   yo nalishi   bilan   bog liqlikda   ifodalaydi,   ijtimoiy-siyosiy,	
ʻ ʻ
mafkuraviy muhitning tarix faniga ta sirini, u yoki bu yo nalishdagi rivojlanish va	
ʼ ʻ
tanazzulga   yuz   tutish   sabablarini   aniqlaydi.   Shuningdek,   fan   taraqqiyotida   o z	
ʻ
o rniga ega bo lgan markazlar tarixini, unda faoliyat ko rsatgan ilmiy kadrlarning	
ʻ ʻ ʻ
salohiyati, ularning fan rivojiga qo shgan hissalarini o rganish kabi vazifalarni ham	
ʻ ʻ
bajaradi.Tarixshunoslik tadqiqotlarining bir qancha tahlil usullari mavjud: qiyosiy
tarixiy   usul   —turli   tarixiy   davrlarda   tarixiy   ma lumotlar   qanday   paydo   bo ldi,	
ʼ ʻ
harakatlandi, o zgardi va rivojlandi, jamiyat taraqqiyotida tarixiy fikrlarning paydo	
ʻ
bo lishi va rivojlanishi jarayonini aniqlashda qo llaniladi; aniq tahliliy usul — olib	
ʻ ʻ
borilgan tarixshunoslik tadqiqoti voqea-hodisalar tafsilotini kelib chiqish sabablari,
rivojlanish   jarayonini   nazariy   va   faktik   materiallarning   o zaro   aloqasida   tahlil	
ʻ
qiladi,   ularning   fanda   qanday   yoritilganligini   o rganadi;   mantiqiy   tahliliy   usul   —	
ʻ
katta   imkoniyatlarga   ega   bo lib,   tarixiy   muammoning   o ziga   xos   xususiyatlari,	
ʻ ʻ
tuzilishi, boshqa tarixiy hodisalar bilan bog liqligini o rganishda qo llaniladi. 	
ʻ ʻ ʻ
28  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Asqarov   A.   O’zbekiston   tarixi.   (Eng   qadimgi   davrlardan   milodning   V
asrigacha). - T. O’qituvchi. 1994.
2. Doniyorov A.X. Markaziy Osiyo xalqlari tarixi tarixshunosligi. Darslik. T.,
2020
3. Saidov Sh. Markaziy Osiyo xalqlari tarixi. T., TDSHI, 2010.
4. Абу   Райх,он   Беруний.   Китоб   ал-жамох,ир   фи   маърифат   ал-жавох,ир
(Минералогия).   Нашрга   тайёрловчилар   А.Хдсанов,   М.Исхоков   ва   б.
ТSкент: Миллий энциклопедия. -2017.
5. Илхомов 3. Тарих фани мет…ологияси. - Т.: ТДПУ 2013.
6. Исхоцов   М.М.,   Файзиев   Х.Т.   “Марказий   Осиё   халклари   тарихи
тарихшунослиги   ва   манбашунослиги”.   Укув   кулланма.   -Т.,   ТДШИ,
2017.
7. Мадраимов   А.А.,   Фузаилова   Г.С.   Тарихий   манбашунослик.   Укув
кулланма. ТSкент: “Фан”, 2006.
8. Саидкулов   Т.   Урта   Осиё   хал   клари   тарихининг   тарихшунослигидан
лавхдлар. -Т.: Фан, 1993.
9. Саидов   Ш.Ж.   Марказий   Осиё   хал   клари   тарихи.   Укув   кулланма.
ТДШИ., 2010.
Asosiy adabiyotlar
10)Hojiyev Sh.T.Norqobilov Y.F., Raxmataliyev Sh.A., Suyunova M.N. Yosh 
metallurg [Matn]: savol-javoblar, qiziqarli ma’lumotlar va metallar ishlab chiqarish
texnologik jarayonlari. – Toshkent: ‘Tafakkur” nashriyoti, 2019. - 140 b. ISBN 
978-9943-24-273-9
29 11)Ilhomov Z. XIX asming 50-yillarida Qo'qon xonligida ichki siyosiy 
ziddiyatlaming kuchayishi (ma’naviy metodologik taxlil). Farg’ona vodiysi tarixi 
yangi tadqiqotlarda. Mavzusidagi ikkinchi Respublika ilmiy anjumani. Ilmiy 
maqolalar to‘plami. T.2012.
12) Ilhomov Z. Tarix fani tadqiqotlarida manbashunoslik masalalari (nazariy 
metodologik mulohazalar). Tarix va ta’lim. Ilmiy amaliy konferensiY. T., 2012
13)Ilhomov Z. Tarix fani tadqiqotlarida manbalar bilan ishlashning metodologik 
jihatlari. ‘O'zbekistonning betakror madaniy yodigorliklari: muammolar, yechimlar
va istiqbollar”. Ilmiy maqolalar to‘plami. T., 2012. 20. 
14)Ilhomov Z. Qo'qon xonligi manbashunosligining ayrim masalalari (nazariy 
metodologik mulohazalar). Farg'ona vodiysi tarixi yangi tadqiqotlarda. 
Mavzusidagi ikkinchi Respublika ilmiy anjumani. Ilmiy maqolalar to‘plami. T., 
2012.
Internet saytlari
15. vyww.tdpu.uz
 16.  www    .   pedaeog    .   uz   
 17.  www    .   Zivonet    .   uz   
  18. www.edu.uz
30
Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha