Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 4.3MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Algebra

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Tekislik va to‘g‘ri chiziqning o‘zaro vaziyati

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI  OLIY  TA’ LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
Fizika-matematika fakulteti
                               Matematika   yo‘nalishi    24.02  -guruh talabasi
 qizi ning
Analitik geometriya fanidan
“ Tekislik va to‘g‘ri chiziqning o‘zaro vaziyati ”
mavzusida tayyorlagan
KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:
Farg‘ ona- 2025 REJA:
 
I . KIRISH………………………………………………………………………….3
II. ASOSIY QISM………..…………………………………………………...........5
2.1. Tekisliklarning umumiy tenglamasini tekshirish…...…………………………..5
2.2. Fazoda to’g’ri chiziq…………………………………………………………...15
2.3. Tekisliklarning o’zaro vaziyati………………………………………………...21
2.4. Fazoda to’g’ri chiziq bilan tekislikni o’zaro vaziyati……………………….....29
III. XULOSA………………………………………………………………………33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………..……………..34
 
2                                                              KIRISH
“Agar mendan sizni nima qiynaydi?” deb  
      so‘rasangiz, farzandlarimizning ta’lim- 
 tarbiyasi deb javob beraman!!!
                                                                                Shavkat Mirziyoyev
Ilg‘or millat va rivojlangan davlat bo‘lishning zarur shartlaridan biri aqliy va
jismoniy,   madaniy   va   ma’naviy,   axloqiy,   g‘oyaviy   –   siyosiy   va   huquqiy   jihatdan,
har tomonlama yetuk, barkamol insonlarga ega bo‘lishdir.
Ma’naviy   –   ma’rifiy   jihatdan   inson   irodasi   mustahkam,   e’tiqodi   yuksak,
vijdon   amri   bilan   yashaydigan   shaxs,   barkamol   avlod   har   qanday   davlat,   xalq   va
millatning   eng   katta   boyligi,   qudrati   salohiyati   manbayidir.   Mamlakatimiz
prezidenti tomonidan ta’kidlab kelinayotganidek, “Har qaysi davlat, har qaysi millat
nafaqat   yerosti   va   yerusti   boyliklari   bilan,   harbiy   qudrati   va   ishlab   chiqarish
salohiyati bilan, balki birinchi navbatda o‘zining yuksak madaniyati va ma’naviyati
bilan kuchlidir”.
Odamlari, fuqarolari bilimli – zakovatli, uddaburon, g‘oyaviy siyosiy jihatdan
ziyrak   va   hushyor,   tadbirkor,   har   tomonlama   yetuk   bo‘lgan   jamiyat   har   qanday
islohotlarga  qodir   bo‘ladi   va   har   qanday   muammo   va  qiyinchiliklarni   yenga   oladi.
Oliy   rahbarimiz   bu   haqida   shunday   dedi:   “Lo‘nda   qilib   aytganda,   bugungi   kunda
oldimizda   qo‘ygan   buyuk   maqsadlarimizga,   ezgu   niyatlartimizga   erishishimizda
jamiyatimizning   yangilanishi,   hayotimizning   taraqqiyoti   va   istiqboli   amalga
oshirayotgan   islohotlarimiz,   rejalarimizning   samarasi   taqdiri   bularning   barchasi
avvalambor   zamon   talablariga   javob   beradigan   yuqori   malakali,   ongli   mutaxassis
kadrlar   tayyorlash   muammosi   bilan   chambarchas   bog‘liqligini   barchamiz   anglab
yetmoqdamiz.
Shu bilan birga barchamiz yana bir haqiqatni anglab yetmoqdamiz. Faqatgina
chinakam   ma’rifatli   odam   inson   qadrini,   millat   qadriyatlarini,   bir   so‘z   bilan
aytganda,   o‘zligini   aniqlash,   erkin   va   ozod   jamiyatda   yashash,   mustaqil
3 davlatimizning   jahon   hamjamiyatida   o‘ziga   munosib,   fidoiylik   bilan   kurashishi
mumkin”. Mustaqil va erkin fikrlayotgan, ongli yashaydigan, o‘z haq – huquqlarini
yaxshi   taniydigan,   o‘z   kuchi   va   aqliga   ishonadigan,   ma’naviy   –   axloqiy   yetuk
barkamol   bo‘lgan   avlodni,   mustaqil   fikrlashga   qodir,   jasoratli,   fidoiy   va
tashabbuskor kishilarni tarbiyalab yetkazadigan xalq va millat kelajakka ochiq ko‘z,
katta ishonch, umid va ixlos bilan qaray oladi. Fuqarolarni ana shunday noyob xislat
va fazilat sohiblari qilib shakllantirilgan davlatning istiqboli porloq bo‘ladi.   
Kurs ishining dolzarbligi:   Yoshlarga ta’lim va tarbiya berishning murakkab
vazifalarini   hal   etish   o‘qituvchining   g‘oyaviy   e’tiqodi,   kasb-mahoratiga,   san’ati,
iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi darajada bog‘liqdir.Ta’lim-tarbiya jarayonini
to‘g‘ri   tashkil   etish   uchun   barcha   mavjud   imkoniyatlarini   safarbar   etish
o‘qituvchilarning birinchi navbatdagi vazifalaridan biridi.       Matematika   fani o‘sib
kelayotgan   yosh   avlodni     kamol       toptirishda   o‘quv   fani   sifatida   keng
imkoniyatlarga  ega.  U o‘quvchi   tafakkurini  rivojlantirib,  ularning  aqlini  peshlaydi,
uni   tartibga   soladi,   o‘quvchilarda   maqsadga   yo‘naltirganlik,   mantiqiy   fikrlash,
topqirlik   xislatlarini       shakllantirib   boradi.   Shu   bilan   bir   qatorda   mulohazalarning
to‘g‘ri, go‘zal   tuzilganligi, o‘quvchilarni didli, go‘zallikka ehtiyojli qilib tarbiyalab
boradi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Geometriya   fanining     ba’zi     bir
tadbiqlari   va   asosiy   xossalari   haqida   eng   muhum   tushunchalarini   o‘rganish   va
Geometriya kursida olgan bilimlarimizni  mustahkamlash. 
  Kurs   ishi   tarkibi:   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   beshta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo‘lib, 30 sahifani tashkil qiladi.
 
4 ASOSIY QISM
2.1. Tekislikning umumiy tenglamasini tekshirish
Nokollinear  ikki       vector   va bitta      nuqta     tekislikning  vaziyatini
to‘la aniqlaydi.
  nuqtani   olaylik.   U   holda     vektor    
  vektorlar     bilan
komplanar   bo‘ladi,   demak,   bu   vektorlar   chiziqli   bog‘liq   bo‘lib,   bundan   ularning
kordinatalaridan   tuzilgan   uchinchi   tartibli   determinant   nolga   teng   bo‘lishi   kelib
chiqadi (1-chizma), shuni koordinatalarda yozaylik.
                                                                                                                             
1-chizma.
                          (2.1.1)
bo‘lsin     ning   koordinatalarini      deb belgilasak,   
bo‘lib,  quyidagi tenglama hosil bo‘ladi:                                                                     
Aksincha,   (2.1.2)   shart   bajarilsa,     nuqta   albatta       tekislikka   tegishli
bo‘ladi.Demak,   (2.1.2)       ning   tenglamasi.   Bu   tenglama   berilgan   nuqtadan   o‘tib,
berilgan   (nokollinear)     ikki   vektorga   parallel   bo‘lgan   tekislikning   tenglamasi   deb
yuritiladi.
5 Bundan   tashqari     vektorlar   bir   tekislikda   yotgani   uchun   ular
chiziqli bog‘liqdir, ya`ni 
                                                     (2.1.3)
Bu yerda   sonlar parametrlardir. (2.1.3) dan
                        (2.1.4)
(2.1.4)     tekislikning     parametrik     tenglamalari   deb   ataladi   (   va     ga
istalgan   qiymat   berib,   tekislikning   shu   parametrlarga   mos   nuqtalarini   topish
mumkin).
Endi  (2.1.2)  tenglamani quyidagicha yozaylik:
                               (2.1.5)
bundan
      (2.1.6)
(2.1.5) bunda –   desak,
                                (2.17)
tenglama  hosil bo‘ladi.  (2.1.2)  (2.1.7)  bo‘lgani uchun (2.1.7)  ham tekislikning
tenglamasidir. (2.1.6) da  larning kamida bittasi noldan farqli
 aks holda    b`lsa  (2.1.6)  dan
  bu esa  larning  berilishiga zid.Shunday  
qilib, tekislik affin reperda  (2.1.7)  chiziqli tenglama bilan ifodalanadi.Bu  
xulosaning teskarisi ham o‘rinlidir, ya`ni  (2.1.7)  ko‘rinishdagi  har qanday chiziqli 
tenglama  fazodagi biror affin reperga  nisbatan tekislikni  aniqlaydi
Haqiqatan,   tenglama  biror affin 
reperda biror nuqtalar to‘plamini aniqlasin.Uch o‘zgaruvchini bog‘lagan bu 
6 tenglamaning yechimi cheksiz ko‘pdir, ularning biri    bo‘lsa , u holda
, bundan va  (2.1.7)  dan    – tekislik 
tenglanasidir.(2.1.7)  tenglama tekislikning umumiy tenglamasi deb ataladi.
Bir   to‘g‘ri   chiziqda   yotmagan   uchta   nuqta   tekislikning   vaziyatini   to‘la
aniqlaydi. Shu  ma`lumotlarga ko‘ra uning  tenglamasini tuzaylik. Berilgan nuqtalar
,   ,   bo‘lsin.  Biz   ,   ,  
desak,   hamda     ,       ni   e`tiborga
olsak, (2.1.2)  tenglama quyidagi ko‘rinishni oladi:
                                            (2.1.8)
Uch nuqtadan o‘tuvchi tekislikning tenglamasi shudir.
Agar tekislik koordinatalar boshidan  o‘tmasa, u    o‘qlarni uchta
,   ,     nuqtada  kesadi, bu yerda    tekislikning 
shu o‘qlardan ajratgan kesmalaridir. Bunga  (2.1.8)  ko‘rinishli tenglamani tatbiq 
qilamiz:                                
Bundan                                                                           (2.1.9)
bu   tenglama   tekislikning     koordinata     o‘qlaridan     ajratgan   kesmalari   bo‘yicha
tenglamasi deb ataladi.
1-misol. Tekislik 
  nuqtadan o‘tib,   vektorlarga 
parallel bo‘lsin. Shu tekislikning parametrik va umumiy tenglamlarini tuzing.
Yechish: Berilganlarni  (4)  ko‘rinishdagi  parametrik tenglama bilan 
solishtirsak, 
7 ,  ,   ,   ,  ,   ,   ,   ,   ; bularni  (2.1.4)
tenglamaga qo‘yamiz:
,    ,   .
Endi tekislikning  (2.1.2)  ko‘rinishdagi tenglamasini yozayli:
Bundan
yoki
2-misol.   tetraedr berilgan. uchni koordinatalar  boshi hamda  ,
,    deb olib,   va    tekisliklar tenglamalarini tuzing (bunda
 nuqta   qirraning o‘rtasi) (2-chizma).
Yechish:   Berilishiga   ko‘ra     bo‘lib
tetraedrning uchlari va  nuqta  bu reperga nisbatan quyidagi koordinatalarga ega:
,   ,  ,   ,   ,
u  holda   tekislikning  tenglamasi  (2.1.8)  ga asosan
8 2-chizma.
Shuning  singari   ning tenglamasini tuzamiz:
3-misol.   Tekislik   (2.1.2)   yoki   (2.1.7)   tenglama   bilan       vector    
koordinatalari bilan berilgan bo‘lsa,       vektorning     tekislikka parallelik   shartini
toping.
Yechish:  
.
Bu determinantni birinchi yo‘l elmentlari bo‘yicha yoysak va   (2.1.6)   ni e`tiborga
olsak, 
                                                       (2.1.10)
Bu  izlangan shartdir.
Biz   yuqorida     tenglamani   tekislikning   umumiy
tenglamasi   deb   atadik   hamda     parametrlarning   tayin   qiymatlarida   bu
tenglama  tayin tekislikni ifodalashini ko‘rdik.
Endi  ba`zi xususiy hollarini ko‘rib chiqaylik.
1)  – tekislik koordinatalar boshidan o‘tadi (3-chizma).
2)   –   bu   tekislik   (2.1.10)     ga   asosan    
vektorga parallel bo‘ladi, demak,   o‘qqa ham parallel (4-chizma).
9 3-chizma.
4-chizma.
Shunga o‘xshash (2.1.7)  da  da (yoki  ) bo‘lsa, tekislik   o‘qqa
(yoki     o‘qqa)   paraleldir.   Bundan   quyidagi   umumiy   xulosa   kelib   chiqadi:
tekislikning   umumiy   tenglamasida   qaysi   o‘zgaruvchi   qatnashmasa,   bu   tenglama
10 bilan   aniqlanadigan   tekislik   shu   o‘zgaruvchi   bilan   bir   ismli   koordinatalar   o‘qiga
paralleldir.
3) ,   
  va     tekislik       o‘qdan
o‘tadi (5-chizma).
1-misol.   Biror   affin   reperga   nisbatan   quyidagi   tekisliklarning   vaziyatini
aniqlang:
a) b)
c) ,  3)
Yechish:   a)   bu   yerda     ,   ya`ni   2-hol:   tekislik       o‘qqa
parallel (6-chizma).
b) ,  bu yerda   tekislik koordinatalar boshidan o‘tadi (7-
chizma).
5-chizma.
11 6-chizma.
7-chizma.
12 8-chizma.
9-chizma.
13 c) ,   bu   yerda     tekislik         tekislikka   parallel   bo‘lib,
absissalar o‘qini musbat yo‘nalishidan  2  birlik kesma  kesib o‘tadi (8-chizma).
d) ,   bu   holda       bo‘lib,   tekislik   o‘qdan   o‘tadi   (9-
chizma).
Eslatma.   Agar   tekislik   tenglamasi   berilib,   uning   biror   reperdagi   tasvirini
chizish   talab   qilinsa,   umumiy   holda   quyidagicha   ish   ko‘riladi:   tenglamada   uch
nomalum bo‘lgani   uchun ularda ikki tasiga   ixtiyoriy qiymatlar berish bilan uning
cheksix   ko‘p   yechimlarini   toppish   mumkin.   Shu   yechimlardan   ixtiyority   uchtasini
olib,   koordinatalari   shu   sonlardan   iborat   (bu   uch   nuqta   bir   to‘g‘ri   chiziqda
yotmaydigan qilib olinadi) uchta nuqta yasaymiz.
Tekislik   tasvirini   chizishda   ko‘pincha   uning   koordinata   o‘qlari   bilan
kesishgan   nuqtalarini   topish   qulaydir,   buning   uchun   o‘zgaruvchilarning   ikkitasiga
nol   qiymatlar   berib,   uchinchi   o‘zgaruvchini   berilgan   tenglamadan   topiladi(
 shartda).
    bo‘lsin.   bo‘lgan   holda   tenglama   biror    
tekislikni   aniqlaydi.   Tabiiyki,       ga   tegishli   bo‘lmagan   har   qanday   nuqta   uchun
.   Ma`lumki,     tekislik   fazoni,   ikki   qismga     ajratadi,   bularning   birini   ,
ikkinchisini    deb belgilaylik.
Teorema.   ,   bo‘lsa,   ,
 sonlarning ishoralari har xil bo‘ladi.
Isbot. Haqiqatan,   bu     vaqtda   kesma     tekislik   bilan   biror  
nuqtada   kesishib,   bu   nuqata     kesmani   biror     nisbatda   (   ,   chunki
)bo‘ladi, ya`ni
,       ,    .
Lekin   Bu tenglikka  ni qo‘yamiz:
14 bundan
Yoki
.
Yuqoridagi belgilashimizga asosan:
,
shartga ko‘ra    va    sonlar har xil ishoralidir. 
Bundan  quyidagi  xulosaga   kelamiz:     ning  biror  nuqtasi  uchun   (yoki   )
bo‘lsa, uning qolgan barcha nuqtalari uchun ham  (yoki  );   uchun ham
shularni aytish mumkin.
Demak, tekislik fazoni ikki yarim fazoga ajratib, shu tekislik tenglamasidagi
o‘zgaruvchilar   o‘rniga   yarim   fazolardan   biriga   tegishli   barcha   nuqtalarning
koordinatalarini qo‘yganimizga hosil bo‘ladigan sonlarning ishoralari bir xildir.
Misol:     tenglama   bilan   aniqlanadigan   tekislik   uchlari
,   ,     nuqtalarda   bo‘lgan   uchburchakning
tomonlaridan qaysi birini kesadi?
Yechish: 
,
,
.
Bundan   ko‘rinadiki,   ,   ,     bo‘lib,   berilgan   tekislik  
uchburchakning  ,   tomonlari bilan kesishadi.
15 2.2.Fazoda  to‘g‘ri chiziq
1.Fazodagi to‘g‘ri chiziq o‘zining nuqtasi va shu chiziqqa parallel biror  
bilan to‘la aniqlanadi(10-chizma).
reperda   ,     bo‘sin.To‘g‘ri chiziqning ixtiyoriy
 nuqtasini olaylik:
                                                              (2.2.11)
     desak hamda  ni hisobga olsak, (2.2.11) ni
quyidagicha yozish mumkin:
.                                                                             (2.2.12)
10-chizma.
(12) tenglama to‘g‘ri chiziqning vektorli tenglamasi  deb ataladi,     ga har xil
qiymatlar berish bilan to‘g‘ri chiziqqa tegishli nuqtaning radius-vektori topiladi.
va (2.2.11) dan
       yoki            
(2.2.13)
Bu   (2.2.13)   tenglamalar   sistemasi   to‘g‘ri   chiziqning   parametrik   tenglamalari
deb yuritiladi.   – berilgan nuqta,   esa   ning yo‘naltiruvchi vektori deb ataladi.
Agar   bo‘lsa, u holda (2.2.13) ,  ,   bulardan 
16 .
(2.2.14)
Bu tenglamalar to‘g‘ri chiziqning kanonik tenglamalari deb ataladi.
2.To‘g‘ri chiziqning ikki nuqtasi uning fazodagi vaziyatini to‘la aniqlaydi: 
faraz etaylik , ,   nuqtalardan   to‘g‘ri chiziq o‘tsin 
Oldingi banddagi   nuqta o‘rniga   va   olinsa, (2.2.14) ga asosan:
.
(2.2.15)
Berilgan ikki nuqtadan o‘tgan to‘g‘ri chiziqning tenglamalari (30) dir.
3.Fazodagi   har   bir   to‘g‘ri   chiziqni   ikki   tekislikning   kesishish   chizig‘i   deb
qarash mumkin.Shunga muvofiq,
(2.2.16)
Tenglamalar   sistemasi     shart   bajarilganda   to‘g‘ri
chizini aniqlaydi (11-chizma).
To‘g‘ri   chiziqning   yuqorida   ko‘rilgan   (2.2.12)   –   (2.2.15)   tenglamalarining
biridan   qolganlariga   o‘tish   mumkin.Lekin   u   (2.2.16)   ko‘rinishdagi   tenglamalari
bilan berilsa,  kanonik  ko‘rinishga  bevosita  o‘tish  mumkin  ekanligi  ochiqdan-ochiq
ravshan   emas.Biz   hozr   shu   masalaga   to‘xtalamiz.Kanonik   tenglamalarni   yozish
uchun   to‘g‘ri   chiziqning   bitta   nuqtasi   va   yo‘naltiruvchi   vektorini   bilish   kerak.
(2.2.16) uch noma`lumli ikki tenglama, demak, o‘zgaruvchilardan biriga, masalan, 
ga      qiymat berib va hosil qilingan ikki noma`lumli ikkita tenglamani yechib,
,     qiymatlarni   topamiz   (bunda   biz     deb   faraz   qildik).Natijada
  nuqta   (2.2.16)   to‘g‘ri   chiziqqa   tegishli   bo‘ladi,   u   holda   (2.2.16)   ni
quyidagicha yozib olsak bo‘ladi.
17 Bu sistemadan quyidagilarni topamiz:
,          ,       .
Bulardan
.
(2.2.17)
11-chizma.
Agar (2.2.16) tenglamalarni dekart  reperida qarasak,     vektor  
tekislikning     vektor     tekislikning   normal   vektori   bo‘ladi.(2.2.17)
tenglamalardagi maxrajlarda turgan ifodalar 
  tekisliklar normal vektorlarining
vector ko‘paytmasining mos koordinatalaridan iborat, ya`ni 
1-misol.   nuqtadan   o‘tadigan   va     vektorga   parallel   to‘g‘ri
chiziqning   parametrik   va   kanonik   tenglamalarini   yozib,   uning   uchta   nuqtasini
toping.
18 Yechish.Bu   yerda   ,   ,     va   ,   , ;   tegishli
tenglamalar  quyidagi ko‘rinishni oladi:
.
Endi shu to‘g‘ri chiziqning     dan tashqari yana ikki nuqtasini topish uchun     ga
ikkita qiymat beramiz:
,   ,  ,   ,
,   ,  ,  .
Fazoda     to‘g‘ri   chiziqlar   biror   affin   reperda   ushbu   parametrik
tenglamalari bilan berilgan bo‘lsin:
          
bu yerda  ,  .
Fazoda   ikki   to‘g‘ri   chiziq   o‘zaro   parallel,   kesishuvchi   va   ayqash   bo‘lishi
mumkin. 
1.  .                                                              (2.2.18)
2.   ya`ni       to‘g‘ri  chiziqlar   kesishsin.   Bu  holda bu  ikki  to‘g‘ri
chiziq   bir   tekislikka   tegishli   bo‘lib,     vektorlar   komplanar,   ya`ni
 yoki
                                                                     (2.2.19)
19 (2.2.19)   tenglik     to‘g‘ri   chiziqlarning   bir   tekislikka   tegishlilik   shartidir.   Agar
(2.2.19) shart bajarilib, (18) bajarilmasa,   lar bitta nuqtada kesishadi.
3.   va     kesishmasa  hamda parallel bo‘lmasa, ular ayqash, demak ayqash
ikki to‘g‘ri chiziq uchun 
                                                                       (2.2.20)
  to‘g‘ri   chiziqlarning   dekart   reperida   qarasak,   metrik   xarakterli   ba`zi
mumuasalalarni hal qilish mumkin.
4.Ikki   to‘g‘ri   chiziq   orasidagi   burchak   deb,   bu   to‘g‘ri   chiziqlarning
yo‘naltiruvchi vektorlari orasidagi burchakka aytiladi.
Parametrik   tenglamalari   bilan   berilgan     to‘g‘ri   chiziqlar   uchun   ,
 bu to‘g‘ri chiziqlarning yo‘naltiruvchi vektorlaridir, demak,
                                         (2.2.21)
Burchakning kosinusi ma`lum bo‘lsa, bu burchakni topish osondir.
 bo‘lsa,   bo‘lib,
(2.2.21)  .
(2.2.22)
Bu shart ikki to‘g‘ri chiziqning perpendi kulyarlik shartidir.
5.Fazodagi   ayqash   ikki     to‘g‘ri   chiziqning   Perpendikulyarini   toppish
masalasini   qaraylik.Ikki   ayqash   to‘g‘ri   chiziq   bitta   umumiy   perpendikulyarga
egadir.   to‘g‘ri   chiziqlarning   tenglamalari   parametrik     ko‘rinishda   berilgan
bo‘lsin,   u   holda   ularning   umumiy   perpendikulyarlarining   yo‘naltiruvchi   vektori
  vektordan   iborat,     vector   va     to‘g‘ri   chiziq   bilan   aniqlanadigan
20 tekislikni     bilan,     vector   va     to‘g‘ri   chiziq   bilan   aniqlanadigan   tekislikni  
bilan   belgilasak,   bu   tekisliklarning   kesishmasidan   hosil   qilingan   to‘g‘ri   chiziq
izlangan to‘g‘ri chiziqdir.
1-misol. Quyidagi to‘g‘ri chiziqlarning o‘zaro vaziyatini aniqlang:
         
Yechish.     to‘g‘ri   chiziqda:   ,   ;     to‘g‘ri   chiziqda;
,  . Endi (2.2.19) shartni tekshiramiz:
demak, bu to‘g‘ri chiziqlar bir tekislikka tegishli.
Fazodagi   tayin nuqtadan   o‘tgan   barcha   to‘g‘ri   chiziqlar   to‘plami  
markazli to‘g‘ri chiziqlar bog‘lami deb ataladi.  markazli bog‘lam ushbu
,     ,
Parametrik  tenglama bilan ifodalanadi, bu yerda  ,  ,   bog‘lamdagi har bir
to‘g‘ri chiziq uchun tayin qiymatlarga ega.
Fazoda   nuqtadanfarqli biror   nuqta berilsa, shu   nuqtadan bog‘lamga
tegishli faqat bitta to‘g‘ri chiziq o‘tadi.
Agar fazoda tayin   to‘g‘ri chiziq berilgan bo‘lsa, unga parallel barcha to‘g‘ri
chiziqlar to‘plami parallel to‘g‘ri chiziqlar bog‘lami deb ataladi.
                          2.3.Tekisliklarning o‘zaro vaziyati
Biror     affin   reperga   nisbatan   ,     tekisliklar   umumiy
tenglamalari bilan berilgan bo‘lsin.
21                                               (2.3.23)
Ikki tekislik yoki to‘g‘ri chiziq orqali keshadi, yoki ular o‘zaro parallel bo‘lib,
umumiy   nuqtaga   ega   emas,   yoki   ustma-ust   tushadi.   Bu   holning   qay   biri   yuz
berishini bilish uchun  ,  ga tegishli tenglamalar sistemasini tekshiramiz. Avvalo
quyidagi matritsalarni tuzib olamiz:
  matritsaning   rangini   ,   kengaytirilgan     matritsaningrangini   esa     deb
belgilaylik. Bu yerda quyidagi holler bo‘lishi mumkin.
1. ,  tekisliklar ustms-ust tushsa, ularning tenglamalarida 
,  ,
ya`ni 
= =1.                                                                       (2.3.24)
12-chizma.
22 13-chizma.
14-chizma.
Aksincha,   (2.3.24)   shartlar   o‘rinli   bo‘lsa,   (2.3.23)   tenglamalar   ekvivalent
bo‘lib,  = , demak,  = = =1.  (12-chizma).       
2. ,   lar har xil, lekin parallel bo‘lsa, u holda (2.3.24)  
shartlardanbirinchi uchtasi bajariladi, lekin  (13-chizma), bu vaqtda 
=2,  =1.
23 3. = =2   bo‘lgan   holda   tenglamalar   sistemasi   birgalikda   bo‘ladi
boshqacha aytganda,  ,   tekisliklar umumiy nuqtaga ega, demak, ular biror
to‘g‘ri chiziq bo‘yicha kesishadi (14-chizma).
Metrik   xarakterli   masalalardan   biri   ikki   tekislik   orasidagi   burchakni   topish
masalasidir.
Ikki tekislik kesishganda to‘rtta ikki yoqli burchak hosil bo‘lib, ulardan o‘zaro
vertikal   bo‘lganlari   teng   (15-chizma).   Demak,   ikkita   har   xil   burchak   hosil   bo‘lib,
bularning   biri   ikkinchisini     ga   to‘ldiradi.   Shuning   uchun   shu   ikki   burchakdan
birining chiziqli burchagi berilgan tekisliklarning   ,   normal
vektorlari   orasidagi   burchakka   teng   bo‘ladi   (mos   tomonlari   o‘zaro   perpendikulyar
bo‘lgan burchaklar tengdir).
15-chizma.
,   orasidagi burchakni  desak,
ˆ            (2.3.25)
24 Burchak kosinusi ma`lum bo‘lsa, burchakning o‘zini hisoblash osondir. 
Biror affin reperda tekisliklar umumiy tenglama bilan berilgan bo‘lsin.
                                               (2.3.26)
                               
Bu   uch   tekislikning   o‘zaro   vaziyatini   aniqlash   bu   tenglamalar   sistemasini
tekshirishnni   taqozo   qiladi.   Berilgan   tenglamalarning   koeffitsientlaridan   quyidagi
matritsalarni tuzamiz:
       
Bu   matritsalarning   ranglarini   mos   ravishda   , deb   belgilaylik.   Ravshanki,
,   hamda  .
Quyidagi hollarni ayrim-ayrim ko‘rib o‘tamiz:
1. ,  . Bu vaqtda yuqoridagi uchta tenglama birgalikda bo‘lib,
yagona yechimga egadir, demak, berilgan uchta tekislik bitta umumiy nuqtaga ega
(16-chizma).
2. , ,  matritsalarning ranglari o‘zaro teng bo‘lmagani uchun
berilgan   Sistema   yechimga   ega   emas,   demak,   tekisliklarning   uchalasiga   tegishli
nuqta mavjud emas. Lekin bu vaqtda quyidagi ikki hol bo‘lishi mumkin.
a)   matritsaning   ixtiyoriy   ikkita   satrining   elementlari   proporsional
emas,   u   holda   uchta   tekislikning   har   ikkitasi   kesishib,   hosil   bo‘lgan   uchta   to‘g‘ri
chiziq paralleldir (17-chizma).
b)     matritsaning   tayin   ikki   satri   elementlari   proporsional   bo‘lsa,   shu
satrlarga mos tekisliklar parallel bo‘lib, uchinchi tekislik ularni albatta kesib o‘tadi
(18-chizma).
3.  , . Bu vaqtda  ,  matritsalarning faqat ikki satri elementlari
proporsional     bo‘lmasda,   qolgan   bitta   satri     shu   ikki   satr   elemenlarining   chiziqli
25 kombinatsiyasidan   iborat   bo‘ladi,   demak,   uchala   tekislik   bitta   to‘g‘ri   chiziq   orqali
kesishadi (19-chizma).
4.  ,  . Bu holda sistema  birgalikda bo‘lmaydi, demak,  , ,
lar   umumiy   nuqtaga   ega   emas.   Lekin     bo;lgani   uchun   quyidagi   xulosani
chiqaramiz:   , ,   dan   ikkitasi   parallel   bo‘lib   (umumiy   nuqtasiz),   uchinchisi
bulardan   biri   bilan   ustma-ust   tushadi   (19-chizma),   yoki   ularning   uchalasi   parallel
(umumiy nuqtasiz) (20-chizma)
16-chizma.
17-chizma.
26 18-chizma.
19-chizma.
27 20-chizma.
21-chizma.
5. ,   .   Bu   vaqtda   berilgan   tenglamalar   sistemasi   cheksiz   ko‘p
yechimga  ega bo‘lib, u  Sistema  faqat  bitta  chiziqli  erkli  tenglamadan  iborat  bo‘lib
qoladi, demak,  , ,  tekisliklarning uchalasi ustma-ust tushib qoladi.
28 Misol.   Dekart   reperida     va     tekisliklar
berilgan.   Bu   tekisliklarning   o‘zaro   vaziyatini   aniqlang   hamda   ular   orasidagi
burchakni hisoblang.
Yechish.   Berilgan   tenglamalarning   koeffitsientlaridan   quyidagi   matritsalari
tuzamiz:
        
  va   .
Demak, berilgan tekisliklar kesishadi.
Endi   (2.3.25)   formula   bo‘yicha   shu   tekisliklar   orasidagi   burchakni   topaylik:
,  ;
Misol. Affin reperda berilgan
Tekisliklarning o‘zaro vaziyatini aniqlang hamda ularning  kesishmasini toping.
Yechish.
       
Matritsalarni tuzib, ularning ranglarini hisoblaylik:
29 demak,   .Yuqorida   ko‘rilgan   1-holga   asosan   bu   tekisliklar   bitta   nuqtada
kesishadi.   Shu   nuqtani   topaylik,   uning   uchun   (*)   sistemani   yechamiz.Sistemadagi
birinchi va ikkinchi tenglamalarni qo‘shsak,
,
U holda ikkinchi va uchinchi tenglamalarga    ni qo‘ysak,
,
.
Bundan  Tekisliklar   nuqtada kesishadi.
Misol. Affin reperda berilgan 
Tekisliklarning o‘zaro vaziyatini aniqlang.
Yechish.
        
Bu matritsalarning ranglarini hisoblasak,
,        .
Bundan   ko‘rinadiki,   bu   tekisliklardan   ikkitasi,   aniqrog‘i   ,     ustma-ust
tushadi, lekin    .
2.4.Fazoda to‘g‘ri chiziq bilan tekislikning o‘zaro vaziyati.
Dekart   reperida     to‘g‘ri   chiziq     parametrik   tenglamalari   bilan,     tekislik
umumiy tenglamasi bilan berilgan bo‘lsin:
30                                  (2.4.27)   
               (2.4.28)      .
Avvalo, to‘g‘ri chiziq bilan tekislikning kesishish nuqtasini topishmasalasiga
to‘xtalaylik:   buning   uchun   berilgan   tenglamalarni   Sistema   deb   qarash   kerak.
(2.4.27)  va  (2.4.28)  dan
  .                                       (2.4.29)
    shartda
                                                                     (2.4.30)
bo‘ladi.   ning bu qitmatini (2.4.27)  ga qo‘ysak, izlangan nuqta topiladi.Lekin
                                                                                 (2.4.31)
shart bajarilsa, ya`ni   bo‘lsa, u to‘g‘ri chiziq   ga parallel bo‘ladi.Aksincha,
.
Demak,     shart   to‘g‘ri   chiziq   bilan   tekislikning   parallelligini
bildiradi.
,                                                                   (2.4.32)
bu (32) shart to‘g‘ri chiziqning tekislikka perpendikulyarligini bildiradi.
  bo‘lgan   hol   uchun   to‘g‘ri   chiziq   bilan   tekislik   o‘zaro   vaziyatining   xususiy
holidir. Bu vaqtda (31)  shart bajarilib, undan tashqari   bo‘lishi lozim, ya`ni
.                                                                               (2.4.33)
Demak,   (2.4.31), (2.4.33).
To‘g‘ri chiziq bilan tekislik orasidagi burchak deb, to‘g‘ri chiziq bilan uning
shu   tekislikdagi   ortogonal   proyeksiyasi   orasidagi   burchakka   aytiladi   (21-chizma).
Biz   deb faraz qilamiz.
31 21-chizmadan ko‘rinadiki,   ning o‘rniga   ˄  burchakni qabul qilish 
mumkin. Bu burchak   ga yoki   ga teng. Demak,  ,
, shuning uchun 
(2.4.34)
Misol. Ushbu 
To‘g‘ri chiziq bilan   tekislikning kesishish nuqtasini toping.
Yechish.   To‘g‘ri   chiziq   tenglamalaridagi     ning   qiymatlarini   tekislik
tenglamasiga qo‘yamiz:
   yoki   .
U holda  ,  ,  ; izlangan nuqta
Misol.  to‘g‘ri chiziq bilan   tekislik 
orasidagi burchakni toping.
Yechish.   ,  ,
Misol.   nuqtadan    to‘g‘ri chiziqqacha bo‘lgan 
masofani  toping.
32 Yechish.   Nuqtadan   to‘g‘ri   chiziqqacha   bo‘lgan   masofani   topish   uchun
quyidagicha oson hal qilish mumkin:
a)berilgan   nuqtadan   o‘tib,   berigan   to‘g‘ri   chiziqqa   perpendikulyar   tekislik
tenglamasi tuziladi;
b)shu tekislik bilan berilgan to‘g‘ri chiziqning kesishgan nuqtasi topiladi;
c)bu topilgan nuqta bilan berilgan nuqta orasidagi masofa topiladi.
Shu  yo‘sinda masalani yechamiz.
a)   nuqtadan   o‘tib,   vektorga perpendikulyar tekislikning
tenglamasini tuzamiz:
 yoki 
b)berilgan   to‘g‘ri   chiziq   tenglamasini   parametric   ko‘rinishda   yozamiz:
,    va bularni  (*) tenglamaga  qo‘yamiz:
  nuqta   to‘g‘ri   chiziq   bilan   tekislikning
kesishgan nuqtasidir.
.
33 XULOSA
Kurs   ishimning   birinchi   rejasi   tekislikka   bag‘ishlangan   bo‘lib,   bu   rejada
tekislik haqida to‘liq ma`lumotlar berilgan.
Kurs   ishimning   birinchi   rejasini   tayyorlash   jarayonida   turli   xil   analitik
geometriyaga   oid     kitoblarni   qidirib,   ulardan   keng   foydalangan   holda   yozib
chiqdim.   Bundan   tashqari   “Analitik   geometriya”   fani   ma’ruza   va   amaliy
mashg‘ulotlarga   darsdan   tashqari   vaqtlarimda   shu   bobdagi   mavzularga   oid   yangi
qo‘shimcha misol va masalalar ishlashga harakat qildim.
Kurs   ishining   ikkinchi   rejasi   to‘g‘ri   chiziqlarga   bag‘ishlangan   bo‘lib,   fazoda
to‘g‘ri chiziqlarga oid ma`lumotlar kiritilgan.
Kurs  ishining  uchinchi   rejasi   Tekisliklarning  o‘zaro  vaziyatiga  bag‘ishlangan.
Kurs ishining uchinchi rejasini tayyorlash jarayonida turli xil analitik geometriyaga
oid kitoblarni qidirib, ulardan keng foydalangan holda yozib chiqdim.
Kurs   ishining   to‘rtinchi   rejasi   Tekislik   va   to‘g‘ri   chiziqning   o‘zaro
vaziyatlariga   bag‘ishlangan.   Kurs   ishining   to‘rtinchi   rejasini   tayyorlash   jarayonida
turli xil analitik geometriyaga oid kitoblarni qidirib, ulardan keng foydalangan holda
yozib chiqdim.
Xulosa   qiladigan   bo‘lsam,   matematikaning   har   bir   bo‘limiga   o‘tganimizda
unda   yangidan   yangi,   qiziqarli   ma`lumotlarga   duch   kelamiz,   ularni   o‘quvchilarga
yanada   qiziqarli   va   tushunarli   qilib   yetkazib   berish   o‘qituvchining   mahoratiga
bog‘liq.   Mavzuni   hayotga   bog‘lab   tushuntirib   berish,   undagi   o‘ziga   xos
xususiyatlarni   o‘quvchiga   yetkazib   berish   murakkab   jarayon.   O‘qituvchi   hamisha
ishiga puxta va har qanday savollarga tayyor bo‘lishi lozim. Malakasini, tajribasini
muntazam oshirib borishi kerak. Zamon bilan ham nafas bo‘lishi ham bugungi kun
talabi.   Shunday   ekan   biz   bo‘lajak   pedagoglar   o‘qituvchilik   sharafliligi   bilan   bir
qatorda   ma`suliyatli   kasb   ekanligini   unutmagan   holda,   vaqtimiz,   imkonimizborida
o‘qib o‘rganib olishimiz kerak.  Zero,  kelajak  bizning qo‘limizda,olg‘a studentlar!
34 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR
1.  Narmanov A.Y. Analitik geometriya. Toshkent . “O‘zbekiston faylasuflari milliy 
jamiyati”  2020 yil , 176 bet.
2.   Bayturayev   A.M.,   Kucharov.   R.R.   Algebra   va   geometriya.   Toshkent.
“Innovatsiya-Ziyo”, 2020 yil, 184 bet.
3.  Baxvalov S.V., Modenov P.S., Parxomenko A.S. Analitik geometriyadan 
masalalar to‘plami. T. Universitet, 2006 yil, 442 bet.
4. Ильин В. А., Позняк Э.Г. Аналитическая геометрия. М. «Физматлит», 2004
yil ,   232   стр. 4.     X.Latipov,   Sh.Tojiеv   “Analitik   gеomеtriya   va   chiziqli   algеbra”,
T.1995 ,  
5.  Dadajonov N.D. , Jurayev M.SH. Geometriya.  1-qism Toshkent. 1995 
6.  Latipov X., Tojiyev SH., Rustamov R. Analitik geometriya va chiziqli        
algebra.  Toshkent . “ O ‘ qituvchi ” 1993  y
7.   Клетеник   Д.В.,   Сборник   задач   по   аналитической   геометрии.   М .
« Физматлит », 2016  г , 241  стр .  
8 .     Boxonov.Z.S   Analitik   geometriyadan   misol   va   masalalar   to‘plami.
Uslubiy qo‘llanma. Nam DU 2018 yil, 106 bet.
9.   Izu   Vaisman .   Analytical   Geometry.   World   Scientific,   USA,   2007   year,
297  p.
13.  http://www.arki.ru/magaz
14.  http://www.lib.ru
15.  http://www.bilimdon.uz  
16.  http://www.istedod.uz
                                    
35

Tekislik va to‘g‘ri chiziqning o‘zaro vaziyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский