Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 950.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Algebra

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Tekislikda koordinatalar metodiga doir metrik masalalar kurs ishi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM ,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
FARG‘ONA DAVLAT UNIVERSITETI
Fizika-Matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi  24.03-guruh  talabasi  
Saxipov Bunyodjon Baxodirovichning
Analitik geometriya   fanidan
“Tekislikda koordinatalar metodiga doir metrik masalalar” 
mavzusidagi
KURS  ISHI
Kurs ishi rahbari:                                                   B.Toshbuvayev
Farg‘ona-2025 MUNDARIJA
           
             KIRISH……………………………………………………………………………………....3
 I-BOB.   TEKISLIKDA KOORDINATALAR   UMUMIY 
 TUSHUNCHALAR………………………………………………........
          1.1- § . Dekart koordinatalar sistemasi .......................................................6
          1.2 -§.   Tekislik   haqida ma’lumotlar.......................................................... .9           
          2.1 - § .   Dekart repperida tekislikka doir metrik masalalar .................18
        XULOSA.......................................................................24
        FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.....................26 KIRISH.
                                                                   “Agar mendan sizni nima qiynaydi?” deb 
                                                                   so‘rasangiz, farzandlarimizning ta’lim 
                                                              tarbiyasi deb    javob beraman!!!
                                                                                                 Shavkat Mirziyoyev
  Ilg‘or millat va rivojlangan davlat bo‘lishning zarur shartlaridan biri aqliy va 
jismoniy, madaniy va ma’naviy, axloqiy, g‘oyaviy – siyosiy va huquqiy jihatdan           
har tomonlama yetuk, barkamol insonlarga ega bo‘lishdir.
  Ma’naviy – ma’rifiy jihatdan inson irodasi mustahkam, e’tiqodi yuksak, vijdon
amri   bilan   yashaydigan   shaxs,   barkamol   avlod   har   qanday   davlat,   xalq   va   millatning
eng   katta   boyligi,   qudrati   salohiyati   manbaidir.   Mamlakatimiz   prezidenti   tomonidan
ta’kidlab   kelinayotganidek,   “Har   qaysi   davlat,   har   qaysi   millat   nafaqat   yerosti   va
yerusti   boyliklari   bilan,   harbiy   qudrati   va   ishlab   chiqarish   salohiyati   bilan,   balki
birinchi navbatda o‘zining yuksak madaniyati va ma’naviyati bilan kuchlidir”.
  Odamlari,   fuqarolari   bilimli   –   zakovatli,   uddaburon,   g‘oyaviy   siyosiy   jihatdan
ziyrak   va   hushyor,   tadbirkor,   har   tomonlama   yetuk   bo‘lgan   jamiyat   har   qanday
islohotlarga qodir bo‘ladi va har qanday muammo va qiyinchiliklarni yenga oladi. Oliy
rahbarimiz bu haqida shunday dedi: “Lo‘nda qilib aytganda, bugungi kunda oldimizga
qo‘ygan  buyuk maqsadlarimizga, ezgu niyatlarimizga erishishimizda  jamiyatimizning
yangilanishi,   hayotimizning   taraqqiyoti   va   istiqboli   amalga   oshirayotgan
islohotlarimiz, rejalarimizning samarasi  taqdiri bularning barchasi  avvalambor  zamon
talablariga   javob   beradigan   yuqori   malakali,   ongli   mutaxasis   kadrlar   tayyorlash
muammosi bilan chambarchas bog‘liqligini barchamiz anglab yetmoqdamiz.
  Shu   bilan   birga   barchamiz   yana   bir   haqiqatni   anglab   yetmoqdamiz.   Faqatgina
chinakam ma’rifatli odam inson qadrini, millat qadriyatlarini, bir so‘z bilan aytganda,
o‘zligini   aniqlash,   erkin   va   ozod   jamiyatda   yashash,   mustaqil   davlatimizning   jahon
hamjamiyatida o‘ziga munosib, fidoiylik bilan kurashishi mumkin”. Mustaqil va erkin
fikrlayotgan, ongli yashaydigan, o‘z haq – huquqlarini yaxshi taniydigan, o‘z kuchi va
aqliga   ishonadigan,   ma’naviy   –   axloqiy   yetuk   barkamol   bo‘lgan   avlodni,   mustaqil
fikrlashga   qodir,   jasoratli,   fidoiy   va   tashabbuskor   kishilarni   tarbiyalab   yetkazadigan
3 xalq   va   millat   kelajakka   ochiq   ko‘z,   katta   ishonch,     umid   va   ixlos   bilan   qaray   oladi.
Fuqarolarni   ana   shunday   noyob   xislat   va   fazilat   sohiblari   qilib   shakllantirilgan
davlatning istiqboli porloq bo‘ladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning   murakkab
vazifalarini   hal   etish   o ‘ qituvchining   g ‘ oyaviy   e ’ tiqodi,   kasb-mahoratiga,   san’ati,
iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi darajada bog ‘ liqdir.
Ta’lim-tarbiya   jarayonini   to ‘ g ‘ ri   tashkil   etish   uchun   barcha   mavjud
imkoniyatlarini   safarbar   etish   o ‘ qituvchilarning   birinchi   navbatdagi   vazifalaridan
biridir .
Matematika   fani   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni     kamol   toptirishda   o‘quv   fani
sifatida keng imkoniyatlarga ega. U o‘quvchi  tafakkurini  rivojlantirib, ularning aqlini
peshlaydi,   uni   tartibga   soladi,   o‘quvchilarda   maqsadga   yo‘naltirganlik,   mantiqiy
fikrlash,   topqirlik   xislatlarini   shakllantirib   boradi.   Shu   bilan   bir   qatorda
mulohazalarning   to‘g‘ri,   go‘zal   tuzilganligi,   o‘quvchilarni   didli,   go ‘ zallikka
ehtiyojli qilib tarbiyalab boradi.
                Maktabda   matematika   fanini   o ‘ qitish   jarayonida   ilg‘or   pedagogik
texnologiyalardan   foydalanish   o‘qitish   samaradorligini   oshirishning   omillaridan   biri
sifatida yaqqol  ko‘zga ko‘rinmoqda. Chunki  o‘qitishning ilg‘or, nostandart  (interfaol)
shakllari,   ta’lim-tarbiya   masalalarini   unumli   yechishga,   o‘quvchilarning   bilish
faoliyatini   kuchaytirishga   qaratilgan   o‘quv   mashg‘ulotlarini   takomillashtirish
yo‘llaridan biri. 
Bu   mavzudan   o‘quvchilar   dekart   koordinatalar   sistemasi,   tekislik   haqida
ma’lumotlar, tekislik va uning turli tenglamalari , dekart reperida tekislikka doir metrik
masalalar yechish haqida ma’lumotga ega bo‘lishadi.
Ushbu kurs ishining dolzarbligi shundaki, mavzuga doir masalalar va formulalar
isboti   chuqur   o‘rganilgan   va   tushunarli   qilib   ishlangan.   Kurs   ishida   masalalar   keng
ma’noda yoritilgan. Formulalar isboti keltirilgan.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Geometriya   kursi   davomida   tekislik   va
uning   turli   tenglamalari   haqida   olgan   bilim   va   ko nikmalarni   mustahkamlash.ʻ
Tekislikka doir metrik masalalarni yechishda  chuqurroq bilimlarga ega bo‘lish.  Fazoda
tekislik   tenglamalari,   nuqtadan   tekislikkacha   masofa,   tekisliklar,   dekart   reperida
4 tekislikka doir metrik masalalar haqida ma’lumot berish.
          Mavzuga doir malumotlarni yig ish va rejani shakllantirish, geometriya  fanini ʻ
chuqurroq o rganish, elementar matematikani yaxshiroq o rganish, tekislikka doir 	
ʻ ʻ
masalalar yechishni  yaxshiroq  o‘rganish, kurs ishini jihozlab uni himoyaga tayyor 
qilish.
5                                
I-BOB.   TEKISLIKDA KOORDINATALAR   UMUMIY
TUSHUNCHALAR
1.1- § . Dekart koordinatalar sistemasi
Fazoda   koordinatalar   sistemasi   ham   tekislikdagiga   o‘xshash   kiritiladi.
nuqtada   kesishuvchi   va   koordinata   boshi   shu   nuqtada   bo‘lgan   o‘zaro
perpendikular   uchta   , va     koordinata   o‘qlarini   qaraymiz.   Bu   to‘g‘ri
chiziqlarning   har   bir   jufti   orqali   ,   va     tekisliklar   o‘tkazamiz.
Fazoda   to‘g‘ri   burchakli   dekart   koordinatalari   sistemasi   shu   tariqa     kiritiladi
va   unda   nuqta   –   koordinatalar   boshi,   ,     va     to‘g‘ri   chiziqlar
koordinata   o‘qlari,   –   abssissalar,     –   ordinatalar   va     o‘qi   –
applikatalar     o‘qi,     ,     va     tekisliklar   –   koordinatalar   tekisliklari
deb   ataladi.   Koordinatalar   tekisliklari   fazoni   8   ta   oktantaga   (nimchorakka)
bo‘ladi   . Fazoda ixtiyoriy  nuqta berilgan bo‘lsin. Bu nuqtadan  ,    va
  koordinata   tekisliklariga   perpendikulyar   tekisliklar   o‘tkazamiz.   Bu
tekisliklardan   biri     o‘qini     nuqtada   kesib   o‘tadi.   nuqtaning  
o‘qidagi   koordinatasi     nuqtaning   –   koordinatasi   yoki   abssissasi   deb
ataladi.   nuqtaning     –   koordinatasi   (ordinatasi)   hamda     –   koordinatasi
(applikatasi)       ham   shu   tariqa   aniqlanadi.     nuqtaning   koordinatalari
yoki   q isqaroq       tarzda   belgilanadi.   1-rasmda   tasvirlangan
nuqtalar   quyidagi     koordinatalarga   ega:   ,   ,   ,
, 
6                                                                                                   1.1.1-chizma
                  1-masala.   Fazoda   dekart   koordinatalari   sistemasi   kiritilgan.   Undagi
nuqtaning   o‘rnini   aniqlang.   Yechish.   Koordinata   boshidan     va  
o‘qlarining   musbat   yo‘nalishida,   mos   ravishda,   va   kesmalarni
qo‘yamiz.     nuqtadan     tekislikda   yotgan   va     o‘qiga   parallel   to‘g‘ri
chiziq o‘tkazamiz.     nuqtadan     tekislikda yotgan   va     o‘qiga parallel
to‘g‘ri   chiziq   o‘tkazamiz.   Bu   to‘g‘ri   chiziqlar   kesishish   nuqtasini     bilan
belgilaymiz.     nuqtadan     tekislikka   perpendikular   o‘tkazamiz   va   unda
o‘qining   musbat   yo‘nalishida   kesma   qo‘yamiz.   Hosil   bo‘lgan
nuqta   izlanayotgan   nuqta   bo‘ladi.   Zamonaviy   raqamli-   dasturli
boshqariladigan  
stanoklar   va   avtomatlashtirilgan   robotlar   uchun   koordinatalar   sistemasidan
foydalanib   dasturlar   tuziladi   va   ular   asosida   metallarga   ishlov   beriladi.
1.1.2-chizma
Abu   Rayhon   Beruniy   mashhur   tabib   va   matematik   Abu   Ali   ibn   Sino
7 bilan   yozishmalarida   unga   quyidagi   savolni   beradi:   ,,Nima   uchun   Aristotel   va
boshqa   (faylasuf)lar   tomonlarni   oltita   deb   atashadi?”   Beruniy   olti   yoqli
kubni   olib,
,,boshqacha   sondagi   tomonlarga   ega   bo‘lgan”   jismlar   haqida   gapiradi   va
,,sharsimon   jismning   tomonlari   yo‘qligi”ni   qo‘shib   qo‘yadi.   Ibn   Sino   esa
,,hamma   hollarda   ham   tomonlar   oltita   deb   hisoblamoq   zarur,   chunki   har   bir
jismda,   uning   shaklidan   qat’iy   nazar   uch   o‘lchov   —   uzunlik,   chuqurlik   va
kenglik   mavjud”   deb   javob   beradi.   Bu   yerda   Ibn   Sino   ,,olti   tomon”   deb
ishoralari bilan olingan uchta koordinatani nazarda tutadi. Beruniy ,,Qonuniy
Mas’udiy”   asarida   olti   tomonning   aniq   matematik   ma’nosini   keltiradi:
,,Tomonlar   oltita,   chunki   ular   jismlarning   o‘lchovlari   bo‘yicha   harakatlari
chegarasidir.   O‘lchovlar   uchta,   bu   uzunlik,   kenglik   va   chuqurlik,   ularning
uchlari   esa   o‘lchovlardan   ikki   marta   ko‘p”.   Asarning   oldingi   kitoblarida
muallif   yoritgichlarning   osmondagi   holatini   osmon   sferasiga   nisbatan   ikki
koordinata
–   ekliptik   kenglama   va   uzoqlama   orqali   yoki   xuddi   shunday   koordinatalar
orqali,   ammo   osmon   ekvatori   yoki   gorizontga   nisbatan   aniqlaydi.   Ammo
yulduzlar   va   yoritgichlarning   o‘zaro   joylashuvini   aniqlash   masalasida
ularning   bir-birlarini   to‘sib   qolish   hollarini   ham   e’tiborga   olishga   to‘g‘ri
keladi.   Mana   shunday   holda   uchinchi   sferik   koordinataga   ehtiyoj
tug‘iladi.Ana   shu   ehtiyoj   Abu   Rayhon   Beruniyni   fazoviy   koordinatalar
g‘oyasini ilgari surishga olib   kelgan.
8 1.2 -§.   Tekislik   haqida ma’lumotlar
Tekislik   —geometriyaning   asosiy   tushunchalaridan   biri.   Geometriyada
tekislik   odatda,   ta riflanmaydiganʼ   (ya ni	ʼ   nuqta,   to g ri	ʻ ʻ   chiziq   kabi)
boshlang ich   tushuncha   hisoblanib,   uning   xususiyatlari   bilvosita   geometriya	
ʻ
aksiomalari   bilan   ifodalanadi.   Masalan,   ikki   nuqtasi   biror   tekislikda   yotgan
to g ri	
ʻ ʻ   chiziqning   o zi	ʻ   ham   shu   tekislikda   yotadi;   bir   to g ri	ʻ ʻ   chiziqda
yotmagan   uchta   nuqta   orqali   bitta   tekislik   o tadi;   fazoda   berilgan   ikki	
ʻ
nuqtadan   teng   uzoqlikda   turgan   nuqtalar   to plami   tekislik   bo ladi.	
ʻ ʻ   Umumiy
holda  tekislikning   fazoviy  vaziyatini   bir   to‘g‘ri   chiziqqa   tegishli   bo‘l   magan
uchta   nuqta   aniqlaydi.   Haqiqatdan,   ,   va     nuqtalar   fazoda   biror
tekislikning   vaziyatini   aniqlaydi.   Bu   nuqtalardan   har   birining   faz   oviy   o‘rni
o‘zgarishi   bilan tekislikning vaziyat   ham   fazoda   o‘zgaradi.
Tekislikning   umumiy   tenglamasi   va   uning   xossalari.
tenglamadan
yoki
bilan   belgilashdan   keyin
  ( .2.1)  
tenglama   hosil   bo‘ladi.
(1.2.1)   tenglamani   fazoda   tekislikning   umumiy   tenglamasi   deyiladi.   Umumiy
tenglamasi quyidagi   hollarga ega:
1) bo‘lsa   bo‘lib   ,   tekislik   koordinatalar   boshidan   o‘tadi;
2) bo‘lsa   bo‘lib   tekislik   o‘qiga   parallel;     xuddi
shunday  ,   tekisliklar   mos   ravishda    va
  o‘qlariga    paralleldir.
3) 2-holda   bo‘lsa,   tekislik   tenglamalari   ,   ,
bo‘lib,   ular   mos   ravishda   ,   ,   koordinata   o‘qlaridan
9 o‘tadi.
4) bo‘lsa   tekislik     koordinata   tekisligiga   parallel,
xuddi   shunday       tekisliklar mos ravishda   , 
koordinata tekisliklariga parallel bo‘ladi.
5) bo‘lsa,   bo‘lib,     koordinata tekisligi bilan ustma-
ust   tushadi,   ya’ni       koordinata   tekisligining   tenglamasi   bo‘ladi.
Xuddi   shunday     va   ,   mos   ravishda     va     koordinata
tekisliklarining   tenglamasini ifodalaydi.
Chizma   geometriyada   tekisliklar   quyidagi   hollar   bilan   beriladi:
• bir   to‘g‘ri   chiziq   va   unga   tegishli   bo‘lmagan   nuqta   proyeksiyalari bilan;
• ikki   parallel   to‘g‘ri   chiziq   proyeksiyalari   bilan;
• ikki   kesishuvchi   to‘g‘ri   chiziq   proyeksiyalari   bilan;
• tekis geometrik figuralarning ortogonal proyeksiyalari orqali berilishi ham
mumkin.
          Tekislik   —fazodagi eng sodda sirtlardan biri. Nuqta va to‘g‘ri chiziq   bilan   bir  
qatorda   tekislik   geometriyaning   ta’riflanmaydigan   asosiy   tushunchalari   hisoblanadi.  
Biz   tekislikning   fazodagi   vaziyatini   to‘liq   aniqlovchi   miqdorlar   yordamida,   uning   turli  
ko‘rinishli   tenglamalari   bilan   ish   ko‘rib,   tekislikka   oid   qator   masalalarni   ko‘rib  
chiqamiz.   Fazodagi   to‘g‘ri   chiziq esa ikki tekislikning kesishgan chizig‘i deb qaraldi
1.Nokolleniar   ikki     vektor   va   bitta     nuqta      tekislikning
vaziyatini   to‘la   aniqlaydi.   ∀ M ∈
       nuqtani   olaylik.   U   holda     vektor
  vektorlar  bilan komplanar  bo‘ladi, demak,  nu vektorlar  chiziqli  bog‘liq
bo‘lib,   bundan   ularning   koordinatalaridan   tuzilgan   uchinchi   tartibli
determinant   nolga   teng   bolishi   kelib   chiqadi   (1-chizma),   shuni
koordinatalarda yozaylik.
10 1.2.1-chizma
,  , 
bo‘lsin.    ning koordinatalarini    deb belgilasak,   
bo‘lib, quyidagi tenglama hosil bo‘ladi:
                                                                                 (1.2.1)
                Aksincha,   (1.2.1)   shart   bajarilsa,     nuqta   albatta      tekislikka
tegishli   bo‘ladi.   Demak,   (2)      ning   tenglamasi.   Bu   tenglama   berilgan
nuqtadan   o‘tib,  
Berilgan (nokolleniar) ikki vektorga parallel bo‘lgan tekislikning tenglamasi 
deb yuritiladi.
Bundan tashqari    vektorlar bir tekislikda yotgani uchun 
ular chiziqli bog‘liqdir, ya‘ni
                                  (1.2.2)
bu yerda    sonlar parametrlardir. (1.2.2) dan
           ,
      ,               (1.2.3)
     
11          (1.2.3) tekislikning   parametrik   tenglamalari   deb   ataladi   (     va     ga   istalgan
qiymatlar   berib,   tekislikning   shu   parametrlarga   mos   nuqtalarini   topish   mumkin).
Endi   (1.2.1)   tenglamani   quyidagicha   yozaylik:    	(1.2.4)
bundan
,  ,                (1.2.5)
(5)   , bunda () ifodani D desak,
  (1.2.6)
tenglama hosil bo‘ladi. (1.2.1)  (1.2.6) bo‘lgani uchun (1.2.6) ham 
tekislikning tenglamasidir.
(1.2.5) da  larning kamida bittasi noldan farqli   
bo‘lsa   dir.
    c
1       c
2     bu esa   larning berilishiga zid. 
Shunday qilib, tekislik affin reperida (7) chiziqli tenglama bilan  ifodalanadi.  
Bu   xulosaning   teskarisi   ham   o‘rinlidir,   ya’ni   (7)   ko‘rinishdagi    har   qanday  
chiziqli   tenglama   fazodagi   biror   affin   reperga   nisbatan   tekislikni   aniqlay
12         Haqiqatdan,     tenglama biror 
Affin reperda biror nuqtalar to‘plamini aniqlasin. Uch o‘zgaruvchini bog‘lagan 
bu tenglamaning yechimi cheksiz ko‘pdir, ularning biri   bo‘lsa, u 
holda   bundan va 
(7) dan   -tekislik tenglamasidir. (1.2.6) 
tenglama tekislikning umumiy tenglamasi deb ataladi.
Tekislikning umumiy tenglamasi quyidagi hollarga ega:
1) bo‘lsa,   bo‘lib, tekislik koordinatalar boshidan
o‘tadi;
2)  bo‘lsa   bo‘lib, tekislik   o‘qiga parallel
xuddi   tekisliklar mos shunday   ravishda 
va  o‘qlariga paralleldir. Bundan quyidagi xulosa kelib chiqadi:
Tekislikning umumiy tenglamasida qaysi   o‘zgaruvchi qatnashmasa,   bu  
tenglama   bilan   aniqlanadigan   tekislik   shu   o‘zgaruvchi   bilan   bir   ismli  
koordinatalar o ‘ qiga paralleldir.
3) 2-holda    bo‘lsa, tekislik tenglamalari  , ,
 bo‘lib, ular mos ravishda  ,  ,  koordinata 
o‘qlaridan o‘tadi.
4)  bo‘lsa,   tekislik   koordinata tekisligiga 
p arallel.
5)  bo‘lsa,   bo‘lib,  koordinata tekisligi bilan 
ustma-ust tushadi ya’ni  ,   koordinata tekisligining 
tenglamasi bo‘ladi. Xuddi shunday   va  , mos ravishda
 va   koordinata tekisliklarining tenglamasini ifodalaydi.
1-misol . Biror affin reperiga nisbatan quyidagi tekisliklarning vaziyatini 
13 aniqlang:
a)
b)
c)
         Yechish . a)  , bu yerda  , ya’ni tekislik   o‘qqa 
parallel.
b)  , bu yerda   tekislik   koordinatalar   boshidan   o‘tadi.
c)  , bu yerda   tekislik   tekislikka parallel bo‘lib, 
absissalar o‘qini musbat yo‘nalishidan 2 kesma kesib o‘tadi.
1.2.2-chizma
13
1-Eslatma .   Agar   tekislik   tenglamasi   berilib,   uning   biror   reperdagi
tasvirini   chizish   talab   qilinsa,   umumiy   holda   quyidagicha   ish   ko‘riladi:
tenglamada   uch   noma’lum   bo‘lgani   uchun   ulardan   ikkitasiga   ixtiyoriy
qiymatlar   berish   bilan   uning   cheksiz   ko‘p   yechimlarini   topish   mumkin.
Shu   yechimlardan   ixtiyoriy   uchtasini   olib,   koordinatalari   shu   sonlardan
iborat   (bu   uch   nuqta   bir   to‘g‘ri   chiziqda   yotmaydigan   qilib   olinadi)   uchta
nuqta   yasaymiz.Tekislik   tasvirini   chizishda   ko‘pincha   uning   koordinata
o‘qlari   bilan   kesishgan   nuqtalarini   topish   qulaydir,   buning   uchun
o‘zgaruvchilarning   ikkitasiga   nol   qiymatlar   berib,   uchinchi   o‘zgaruvchini
14 berilgan   tenglamadan
Topiladi ( )
1. Bir   to‘g‘ri   chiziqda   yotmagan   uchta   nuqta   tekislikning   vaziyatini  
to‘la aniqlaydi. Shu ma’lumotlarga ko‘ra uning tenglamasini tuzaylik
       Berilgan nuqtalar   ,  ,    bo‘lsin . 
Biz   desak, hamda
,           (*)
ni e’tiborga olsak, (*) tenglama quyidagi ko‘rinishni oladi.
       (**)
(**) Uch nuqtadan o‘tgan tekislikning tenglamasi shudir.
Agar tekislik koordinatalar boshidan o‘tmasa, u  ,  ,   o‘qlarini uchta
,  ,   nuqtada kesadi, bu yerda   tekislikning shu 
o‘qlaridan ajratgan kesmalaridir. Bunga (**) ko‘rinishli tenglamani tatbiq qilamiz:
      (***)
bu tenglama tekislikning koordinata o‘qlaridan ajratgan kesmalari bo‘yicha tenglamasi 
deb ataladi.
1-misol . Tekislik   nuqtadan o‘tib  ,   vektorlarga 
parallel bo‘lsin. Shu tekislikning parametrik va umumiy tenglamalarini tuzing.
Yechish.  Berilganlarni (4) ko‘rinishdagi parametrik tenglama bilan solishtirsak, 
,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ; bularni (4)   ga 
15 qo‘yamiz:
,  , 
Endi tekislikning (2) ko‘rinishdagi tenglamasini yozaylik:
                                             
 bo‘ladi.
        2-misol.    tetraedr berilgan.   uchini koordinatalar boshi hamda 
, ,   deb olib,   va   tekisliklar tenglamasini tuzing 
(bunda   nuqta   qirraning o‘rtasi) (2-chizma).
1.2.3-chizma
         Yechish.  Berilishiga ko‘ra   bo‘lib, 
tetraedrning uchlari va   nuqta bu reperga nisbatan quyidagi koordinatalarga ega:
u holda    tekislikning tenglamasi (8) ga asosan
16 Shuning singari   ning tenglamasini  tuzamiz:
Berilgan nuqtadan o‘tuvchi va ikki vektorga parallel tekislik tenglamasi.
Bizga fazoda   nuqta va kolleniar   vektorlar berilgan bo‘lsin.
Berilgan nuqtadan o‘tuvchi va   vektorlarga parallel   tekislik tenglamasini 
tuzaylik. Bu holda   nuqta   tekislikka tegishli bo‘lishi uchun   
vektorlarning komplanar bo‘lishi zarur va yetarlidir. Agar  ,
 bo‘lsa, aralash ko‘paytmani koordinatalar orqali yozsak quyidagi 
tenglamani hosil qilamiz.
1.2.4-chizma
17 2.1 - § .   Dekart repperida tekislikka doir metrik masalalar   Tarif :
To‘g‘ri   chiziqning   yo‘naltiuvchi   vektoriga   perpendikular   xar
  dekart reperini olamiz.To‘g‘ri chiziq   umumiy tenglamasi bilan 
berilgan bo‘lsin.   uning yo‘naltiruvchi vektori, u holda   vector u 
to‘g‘ri chiziqning normal vektori bo‘ladi. Xaqiqatan,   vektorlarning skalyar 
ko‘paytmasi:
Demak   to‘gri   chiziqning   umumiy   tenglamasidagi   sonlar  	shu
tartibda   olinsa,   ular   shu   tenglama   bilan   aniqlanadigan   to‘g‘ri   chiziq   normal  
vektorining   koordinatalarini   bildiradi.
Misol:   Uchlarining   koordintalari  va 
bo‘lgan    uchburchakning    uchidan    tomoniga   perpendikulyar qilib
o‘tkazilgan to‘g‘ri chiziq tenglamasini tuzing. 
Yechish: Izlanayotgan to‘g‘ri chiziqning normal vektori uchun   vektorni olish 
mumkin, uning koordinatalari   . Normal vektori   bo‘lgan 
to‘g‘ri chiziqning tenglamasi 
 to‘g‘ri chiziq    uchidan o‘tgani 	
uchun 
 bundan  . Izlanayotgan tenglama
yoki    ko‘rinishida   bo‘ladi.
2.1.1-chizma
18 Nuqtadan   to‘g‘ri   chiziqqacha   bo‘lgan   masofa. 
 dekart reperida
to‘g‘ri chiziq va    nuqta  berilgan bo‘lsin.   nuqtadan to‘g‘ri chiziqqa  
perpendikulyar   o‘tkazamiz.   Ularning   kesishgan   nuqtasini H   bilan   belgilaymiz.
2.1.2-chizma
H nuqta bu perpendikularning asosi deyiladi.   Vektorning   uzunligini 
 nuqtadan
 to‘g‘ri chiziqqacha bo‘lgan masofa deyiladi va   ko‘rinishida belgilanadi.
Agar     bo‘lsa     bo‘lib     bo‘ladi.     bo‘lsin, u
holda   ,     vektor   u   to‘g‘ri   chiziqning   normal   vektori
bo‘lgani   uchun     va     vektorlar   kollinear   bo‘ladi,   u   holda   bu
vektorlarning skalyar ko‘paytmasi:
                    
 bo‘lsa   bo‘lib,   bo‘ladi, bu yerdan, 
  nuqtaning koordinatalari   bo‘lsin.  U holda   bo‘lib,
  ekanini hisobga olsak, skalyar ko‘paytma 
bo‘ladi.
Shu bilan birga   ekanini nazarda tutsak,
19 Berilgan nuqtadan   to‘g‘ri chiziqqacha bo‘lgan masofani hisoblash formulasidir.
Tekislik   -   geometriyaning   asosiy   tushunchalaridan   biri.   Geometriyada
Tekislik   odatda,   ta riflanmaydiganʼ   (ya ni	ʼ   nuqta,   to g ri	ʻ ʻ   chiziq   kabi)
boshlang ich   tushuncha   hisoblanib,   uning   xususiyatlari   bilvosita   geometriya	
ʻ
aksiomalari   bilan   ifodalanadi.   Masalan,   ikki   nuqtasi   biror   tekislikda   yotgan
to g ri	
ʻ ʻ   chiziqning   o zi	ʻ   ham   shu   tekislikda   yotadi;   bir   to g ri	ʻ ʻ   chiziqda   yotmagan
uchta   nuqta   orqali   bitta   tekislik   o tadi;   fazoda   berilgan   ikki   nuqtadan   teng	
ʻ
uzoqlikda   turgan nuqtalar to plami 	
ʻ tekislik  bo ladi.	ʻ
1. Fazoda   dekart   koordinatalar   sistemasi   va   asosiy   masalalar.
Tekislikdagi   Dekart   koordinatalariga   o‘xshash   fazodagi   koordinatalar
ham aniqlanadi	
, o‘zaro  	perpendikuylar     son   o‘qlari,   umumiy   O
nuqtadan o‘tsin.Fazoda  
  nuqtaga 3 ta haqiqiy va aksincha 3 ta haqiqiy songa
bitta nuqta mos keladi. Bu moslik ham bir qiymatlidir. Bu sonlarga nuqtaning  
fazodagi   koordinatalari   deyiladi.   -  absissasi,    -   ordinatasi,   -   aplikatasi  
deb ataladi.   Koordinata   o‘qlaridan   o‘tuvchi   tekisliklarga   koordinata  
tekisliklari deyiladi   va   ular   fazoni   8   ta   bo‘laklarga -   oktantalarga   ajratadi.
  Nuqtaning   koordinatalari,     radius   vektorining   ham   koordinatalari 
bo‘ladi.
Fazodagi   analitik   geometriyada ham   quyidagi   sodda   masalalar   qaraladi.
1)  fazodagi berilgan   va   nuqtalar orasidagi masofa;
formula bilan aniqlanadi.
2)    kesmani   nisbatda   koordinatalari
20 ,  ,  
formulalar yordamida aniqlanadi.
2. Berilgan nuqtadan o‘tuvchi va berilgan vektorga perpendikular vektor tenglamasi.
koordinatalar sistemasida   nuqta va      vektor 
bilan berilgan bo‘lsin.   nuqtadan o‘tuvchi    vektorga perpendikular   tekislikning
fazodagi vaziyati aniq bo‘ladi. Uning tenglamasini keltirib chiqaramiz.
 tekislikdan ixtiyoriy   nuqta olamiz.   va   vektorlar o‘zaro 
perpendikulyar bo‘lganda va faqat shundagina   nuqta tekislikda yotadi.
Malumki   vektordan   bo‘ladi.  Ikki vektorning 
perpendikulyarlik shartiga asosan
(2.1.1)
          Tarif:    tekislikka perpendikuylar   normal vektori deyiladi.
3. Tekislikning umumiy tenglamasi va uning xossalari
 tenglamadan
 yoki 
Bilan belgilashdan keyin
(2.1.2)
      Tenglama hosil bo‘ladi. (2.1.2) tenglamani   fazoda   tekislikning   umumiy   tenglamasi  
deyiladi.
Umumiy tenglamasi qiyudagi hollarga ega:
1)   bo‘lsa,   bo‘lib, tekislik koordinatalar boshidan o‘tadi;
2)  bo‘lsa,   bo‘lib, tekislik   o‘qiga parallel, xuddi shunday
,  tekisliklar mos ravishda   va  o‘qlariga 
paralleldir
21 3) 2-holda    bo‘lsa, tekislik tenglamalari   
bo‘lib, ular mos ravishda  koordinata  o‘qlaridan o‘tadi.
4)  bo‘lsa   tekislik   koordinata tekisligiga parallel, xuddi 
shunday  ,   tekisliklar mos ravishda  koordinata 
tekisliklariga parallel bo‘ladi.
5)  bo‘lsa,   bo‘lib   koordinata tekisligi bilan ustma-ust 
tushadi, ya’ni  ,   koordinata tekisligining tenglamasi bo‘ladi. Xuddi 
shunday   va  , mos ravishda   va   koordinata tekisliklarining 
tenglamasini ifodalaydi.
4.  Tekislikning kesmalar bo‘yicha tenglamasi
(2.1.2)
        Tenglamada   koeffisiyentlar hammasi 0 dan farqli bo‘lsa, tekislik 
koordinata o‘qlaridan   va   kesmalar ajratadi. ajratadi.(1) tenglamani 
quyidagicha o‘zgartiramiz: 
2.1.3-chizma
22 oxirgi tenglamada  ,   ,    belgilash kiritsak 
tenglama kelib chiqadi. Bu tenglama fazoda tekislikning kesmalarga nisbatan 
tenglamasi deyiladi.
5.  Berilgan uchta   va   nuqtadan o‘tuvchi tekislik 
tenglamasi.
Tekislikda yotuvchi  ixtiyoriy   nuqt tanlab olamiz va   
vektorlarni tuzamiz .Bu vektorlar bitta tekislikda yotgani uchun ular o‘zaro komplanar 
bo‘lib va skalyar ko‘paytmasi nol bo‘ladi. Shundan (*)  hosil bo‘ladi
                                            (*)
2.1.4-chizma
   Dekart reperida tekislikka doir metrik masalalarda yuqorida sanab o‘tilgan
23 5   hol   bo‘yicha   va   tekisliklar   orasidagi   burchakni   o‘lchash   bilan   bog‘liq
holdagi   masalalar   ko‘riladi   va   yechiladi.
24 25XULOSA:
Bu kurs ishida shu ma’lumotlarni bilib oldim. Dekartning koordinatalar
tizimidagi   tekislikdagi   metrik   masalalar   analitik   matematikaning   asosiy
tushunchalaridir.   Bu   koordinata   geometriyasidagi   muammolarni   hal   qilish
uchun masofa formulasi, o‘rta nuqta formulasi va qiyalik formulasi kabi turli
formulalardan  foydalanishni   o‘z  ichiga   oladi.  Ushbu   tushunchalarni   egallash
fizika,   muhandislik   va   informatika   kabi   sohalarda   ilg‘or   ilovalar   uchun
zarurdir.   Samolyotda   metrik   masalalarni   etishda   malakali   bo‘lish   uchun
muammoni   hal   qilish   ko‘nikmalarini   mashq   qilish   va   rivojlantirish   kerak.
Mavjud   tushunchalarni   to‘g‘ri   tushunish   va   qo‘llash   orqali   har   kim   bu
qiyinchiliklarni   yengib   o‘tishi   va   analitik   matematikada   muvaffaqiyatga
erishishi mumkin.
Dekart   koordinatalarida   tekislikka   doir   metrik   masalalari   analitik
matematikada   keng   qo‘llaniladi.   Bu   masalalar,   nuqtalar   orasidagi   masofalar,
burchaklar, geometrik obyektlar va ulardagi xossalarga asoslangan formulalar
va   konseptlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   masalalar   quyidagi   xulosalarni   o‘z
ichiga   oladi:
1. Masofalar:   Dekart  koordinatalarida nuqtalar  orasidagi  masofa,  Pythagoras
teoremasi   yordamida   hisoblanadi.   Agar     va     ikkala   nuqta
berilgan    bo‘lsa,   ularning   orasidagi   masofa:
Masalan,   ikkala   nuqta   orasidagi   masofani   topish,   qarshilikka   o‘xshashlik   va
bo‘shlik formula   orqali aniqlanishi   mumkin.
2. Burchaklar:   Dekart   koordinatalarida   burchaklar   trigonometriya   yordamida
hisoblanadi.   Agar   nuqta   berilgan   bo‘lsa,   ushbu   nuqtaning   burchagi:
 Bu   formulada    funksiyasi,   berilgan   nuqta   koordinatalari  
yordamida   burchakni   topishga yordam   beradi. 26 29
3. Geometrik   obyektlar:   Dekart   koordinatalarida   geometrik   obyektlar,
masalan,   doiralar,   to‘rtburchaklar,   chiziq   segmentlari   kabi   shakllar   formulalar
yordamida   ifodalangan.   Bu   formulalar   geometrik   obyektlarning   xususiyatlari
va    ulardagi almashtirishlarni hisoblash uchun   foydalaniladi.
4. Optimal   joylashuv:   Metrik   masalalarda,   bir   nechta   nuqtalar   orasidagi
minimal yoki maksimal masofalarni topish ham o‘zimizga tegishli bo‘ladi. Bu
turlarni   topish   uchun,   masofa   formulalari   va   optimallashtirish   algoritmlari,
masalan,    minimal   jadvallar   metodlari   va   boshqalar   ishlatiladi.
Dekart reperida tekislikka doir metrik masalalari analitik matematikada  
keng   qo‘llaniladi   va   turli   sohalarda   amaliyotda   foydalaniladi.   Ular,  
geometriyada,   fizikada,   injineringda,   kalkulyatsiyali modellashda,  
navigatsiyada   va   boshqa   ko‘plab sohalarda   foydalanish mumkin. 27 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
1. SH. M. Mirziyoyev “Erkin va farovon demokratik   O‘zbekiston davlatini
birgalikda   barpo  etamiz”
2. I.   A.   Karimov.   “Barkamol   avlod–O‘zbekiston   poydevori”.   Toshkent   1998.
3. N.Dadajonov, M.Jo‘rayeva Geometriya 1-qism. Toshkent. “O‘qituvchi”.
1996.147-b.
4. A.Narmanov   Analitik   Geometriya   Kursi   .   Toshkent.   2006.   35-b.
5. B.Haydarov,   E.Sariqov,   A.Qo chqorov,   “Geometriya”   umumiy   o‘rtaʻ
ta’lim   ning   maktablarining   9-sinfi   uchun   darslik.   Toshkent.“YANGIYO”L
POLIGRAPH   SERVICE”.2010.
6. M.Mirzaaxmedov,   Sh.Ismoilov,   B.Xaydarov   Matematika-10.  
Toshkent   -   2017
7. M.Mirzaaxmedov,   Sh.Ismoilov,   B.Xaydarov   Matematika-11.  
Toshkent   -   2018
8. I.   Isroilov,   Z.Pashayev   GEOMETRIYA   I   qism.   Akademik   litseylar  
uchun   darslik.   „O‘qituvchi“   nashriyot-matbaa   ijodiy   uyi.   TOSHKENT—
2010
9. K.R.Kodirov,  T.YU.Bakirov, E.YU.Azizov    ”Analitik geometriya 
“ fanidan o‘quv qo‘llanma
10. X.Latipov, SH.Tojiyev, R.Rustamov ”Analitik geometriya va 
chiziqli algebra “
ELEKTRON MANBALAR
1. http://vilenin.narod.ru/Mm/Books/   
2. http://www.allmath.ru/   
3. http://www.pedagog.uz/   
4. http://www.ziyonet

Tekislikda koordinatalar metodiga doir metrik masalalar kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский