Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 50.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Январь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Televideniyeda mualliflik ko’rsatuvlari (Baxt formulasi‖ ko’rsatuv misolida)

Купить
Televideniyeda mualliflik ko’rsatuvlari (Baxt formulasi‖
ko’rsatuv misolida)
Reja:
Kirish 
Telejurnalistika tarixi 
1. Jonli   efirni   tayyorlashda   muallif   tomonidan   televideniye   auditoriyasini
o’rganish jarayoni. 
2. Mualliflik   ko’rsatuvlarini   tayyorlashda   ijodiy   guruhning   hamkorlikdagi
faoliyati 
3. Jurnalistning niqoblanish taktikasi 
Xulosa 
Adabiyotlar  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
           
  Kirish
    Istiqlol   tufayli   fuqarolarimizning   dunyoqarashi,   tafakkuri,   huquqiy   ongi   va
madaniyatida   tub   o’zgarishlar   yuz   berdi.   Bugun   O’zbekistonda   boshqaruvni
liberallashtirish   davlat   va   jamiyatni   modernizasiya   qilish,   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,
adolatli   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   jarayonlari   OAV   faoliyatiga   yangicha
yondashuvlarni   taqozo   etmoqda.   Mazkur   masala,   shubhasiz,   fuqarolik   jamiyatining
muhim   institutlaridan   biri   bo’lmish   ommaviy   axborot   vositalari   faoliyatini
erkinlashtirish masalalariga borib taqaladi. 1
 
I.Karimov 
Davlatimiz   yangi   bir   pallaga   kirdi.   Huquqiy   demokratik   jamiyat   qurish   yo’lini
tanlagan   respublikamizda   iktisodiy   ijtimoiy,   madaniy-ma’rifiy   sohalardagi   ulkan
isloxotlar   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilayapti.   Tan   olib   aytish   kerak,   ana   shu
muxim,   hayotiy   jabxalarning   mazmun-moxdyatini   yurtdoshlarimiz   ongu   shuuriga
yetkazishda   ommaviy   axborot   vositalarining   xissasi   katta   bo’layapti.   OAVlarining
orasida tabiiyki, telekursatuv va radioeshittirishlarning xam salmoqli o’rni bor. 
Kundalik   hayotimizni   televideniye   va   radiosiz   tasavvur   qilish   qiyin.   Chunki
ommaviy   axborot   vositalarining   bu   ikkala   ko’rinishi   o’zining   tezkorligi,   jonli   ovozi,
tasviri va ta’sirchanligi bilan aloxida axamiyat kasb etadi. 
Ayni   vaqtlarda   respublikamizda   50   ta   studiya,   13   ta   radiostansiya,   36   ta   kabelli
televideniye   studiyalaridan   iborat   davlat   va   nodavlat   elektron   ommaviy   axborot
vositalari   faoliyat   yuritayapti.   Mazkur   axborot   vositalarida   xizmat   qilayotgan   ijodiy
xodimlar   tomonidan   tayyorlanib,   efirga   uzatilayotgan   muxim   xabar   va   turli
kursatuvlardan   xar   kuni   millionlab   tinglovchi   va   tomoshabinlar   baxramand
bulishayapti.   Bulardan   tashqari   respublikamiz   aholisi   yerning   sun’iy   yuldoshi,
"Kamalak" qurilmasi, parabolik antennalar va maxsus kabel vositasida bir necha xorijiy
mamlakatlar   televideniyesi   kursatuvlarini   tomosha   qilish,   radioeshitgirishlarni   tinglash
imkoniyatiga   egadir.   Tezkor   Internet   tarmog’i   orqali   ham   ko’plab   muxim   xabarlar
1  Каримов И.А. Мамлакатимизда демократик ислоҳотларни янада чуқурлаштириш ва фуқаролик жамиятини 
ривожлантириш концепцияси . Маъруза. 2010 йил 12 ноябрда  
  olinayapti.   Dunyo   mikyosida   axborot   bozorining   rivoji   va   globallashuviga   xalkaro
Internetning o’rni nihoyatda katta bulayotgani xammaga ma’lum. 
Aytish joizki, bugungi tinglovchi va tomoshabinning saviyasi  bundan bir necha yil
ilgarigidan   ancha   yuqoriligini   xayotning   uzi   kursatib   turibdi.   Buning   birinchi   sababi,
radio va telekanallarning soni ko’payib, raqobatbardoshlik tizimi yuzaga  kelgan  bo’lsa,
ikkinchidan,   tinglovchi   va   tomoshabinlar   saviyasining   ancha-muncha   oshganligidadir.
Shunday   ekan,   xozirgi   tinglovchi   va   tomoshabin   soxa   mutaxassislaridan   tezkor,
dolzarb,   muxim,   mazmunli   va   qiziqarli   eshittirish   va   kursatuvlarni   kutishi   tabiiy.
Televideniyening   bugungi   hayotimizda   o’ynayotgan   ahamiyati   haqiqatdan   ham
beqiyosdir. 
Bunga   nafaqat   horij   mamlakatlarining   mualliflik   ko’rsatuvlari   balki,   yoshlar
telekanali   orqali   efirga   uzatiladigan   ―Baxt   formulasi ,   ―ko’z   munchoq,   ―Oydin‖
hayot  va yana bir qancha ko’rsatuvlarni misol qilib keltirish mumkin.  	
‖
Men ham ushbu ilmiy ishimda ―Baxt formulasi  ko’rsatuvi tahlili misolida yozdim.	
‖
Bundan   tashqari   bu   ko’rsatuvni   yutuq   va   kamchiliklarini   ochib   berishga   harakat
qilaman. 
Telejurnalistika tarixi
Televideniya deb nom olgan bunday mo’jizaning paydo bo’lishi tarixiga bir
nazar   tashlar   ekanmiz   tasvirni   elektr   quvvati   yordamida   masofaga   uzatadigan
texnik   uskuna   loyihasi   1858   yilda   Rossiyada   italiyalik   Abbat   Jovaniy   Kozelli
tomonidan taklif qilingan. Bu apparat — "Pantograf telegrafi" deb nom olgan. 
Tarixiy   manba’larda   1862   yili   mazkur   uskunaga   mualliflik   yorlig’i   berilganligi
qayd   qilinadi.   D.Kozellining   bu   uskunasi   yordamida   1866   —   1868   yilllarda
Peterburg   bilan   Moskva   oralig’ida   tortilgan   sim   orqali   tasvir   uzatilgan.   Lekin   bu
tajriba   uskunalari   o’lchamining   kattaligi,   ish   prinsipining   murakkabligi,   tasvirni
qabul qilish harajatlari ko’pligi sababli rivojlanmay qolgan. 
1907-yili B. L. Rozing tasvirni masofaga uzatishda nur tarqatuvchi elektron
trubkani   qo’llashni   taklif   etadi.   1911   yili   22  (9)   mayda   u  yorug’   fonda   bir-biriga
paralel   ikkita   qora   chiziqni   nur   tarqatuvchi   elektron   trubkada   qabul   qilishni
tajribada sinab ko’rdi. 
  B.   L.   Rozing   taklif   etgan   uskunaning   tasvir   qabul   qilish   tomoni   elektron
usulga   asoslangan   bo’lsa,   tasvir   tarqatuvchi   tomoni   hamon  mexanik   usulda   ishlar   edi.
Mutaxassislarning xulosalariga ko’ra, radioelektronika va elektrovakuum texnikasining
rivojlanmagani   hozirgi   zamon   televideniyesi   bo’lmish   elektron   televidiniyening
taraqqiyoti yo’lida katta to’siq bo’lgan. 
Buni qarang-ki, butun jahon olimlari bosh qotirayotgan bu murakkab ilmiy-
texnik   muammoni   hal   qilish   -   ya’ni   elektron   televideniyening   barcha   asbob-
uskunalarini yaratish toshkentlik ixtirochi, O’rta Osiyo Davlat Universiteti (xozirgi
ToshMU)   fizika-matematika   fakulteti   laboratoriyasining   xodimi   Boris   Pavlovich
Grabovskiyga nasib etdi. 
Toshkentning   Shayxontohur   mavzesidagi   Bola   masjid   ko’chasi   74   uyda,
(hozirgi   Navoiy   ko’chasidagi   199   uy.  Tasodifni   qarang-ki,  Toshkent   televideniye
Markazi 1957 yilda shu hovlining yonida qad ko’targan) Hamza opa va Yusufxon
aka   Mirzamuhamedovlar   hovlisida   1925-1928   yillarda   tasvirni   uzatuvchi   ham,
qabul   qiluvchi   tomonlari   ham   to’la   elektron   tizimga   asoslangan   hozirgi   zamon
televideniyesining   asbob   -   uskunalari   yaratilib,   jahonda   birinchi   harakatdagi
haqiqiy televizion tasvir qabul qilinadi. 
1925-1929   yillar   eski   shaharning   bu   so’lim   hovlisidagi   bolaxonali   uyning
bir   xonasida   ikki   ixtirochi   Boris   Grabovskiy   bilan   Ivan   Belyanskiylar   istiqomat
qilishardi. 
Boris Grabovskiy yosh tashabbuskor olim, iste’dodli muhandis bo’lsa, Ivan
Belyanskiy   odamlar   bilan   tez   til   topisha   oladigan,   mohir   tashviqotchi   va   zo’r
tashkilotchi   edi.   Toshkentning   ana   shunday   minglab   uylariga   o’xshagan   bir
xonadonida   XX   asrning   haqiqiy   mo’jizasi   —   elektron   televideniye   ixtiro
qilinayotgan edi. Shu uyda Grabovskiy hali hech kimga ma’lum bo’lmagan, hatto
biron-bir   natija   bo’lishiga   ham   kafolat   bera   olmaydigan   tadqiqot   ustida   tajribalar
olib bormoqda edi. Jahon olimlari bosh qotirayotgan bu sirni kimga ochilishi ham
hali noma’lum edi. 
Tirishqoq,   ilm-fanga   chanqoq,   katta   fantazyor   -   Boris   Grabovskiyning
orzulari   ham   katta   edi.   U   hayotni   uning   barcha   shakl-shamoyillarida,   konkret
  siymolarda   keyinroq   esa   rangli   va   hatto   hajmdagi   -   stereoskopik   tasvirda
ko’rsatishni o’ziga maqsad qilib qo’yadi. 
B. Grabovskiy O’rta Osiyo Davlat Universitetining fizika laboratoriyasidagi
chizmalarini, Bola masjid ko’chasidagi ustaxona asbob anjomlarini ham huddi ana
shu   maqsadga   yo’naltiradi.   Bu   dunyoda   hali   biron   bir   olim   erisha   olmagan   katta
maqsad va ulkan bir ilmiy-texnik loyiha edi. 
B.   Grabovskiyning   bashorati   unga   juda   qimmatga   tushdi.   Sababi,   jahonda
TV   tasvirini   uzatishning   mexanik   usulida   ishlayotgan   doiralar   ko’p   bo’lib   bu
maqsadda kattadan-katta mablag’lar sarflashgan va o’zlarining bu nuqtai - nazarini
ular qat’iy turib himoya qilishar edilar. 
Toshkent 1925 yil... 
Yusufxon   aka   Musamuxammedovlar   xonadoni   20-   yillar   o’rtalarida
Toshkentda elektr chirog’i o’tkazilgan kamdan-kam uylardan biri edi. Shu sababli
ham Grabovskiy ana-shu xonadonni tanlaydi. Bu hovlida ustaxona ochib, tajribalar
o’tkazish imkoniyati bor edi. 
Yusufxon   aka   otxonasining   bir   chekkasi   laboratoriyaga   ajratiladi.   Va   shu
yerda 1928 yili bir xonadan boshqa xonaga televideniye tasviri uzatiladi. Dastlabki
televizor   ekranining   sathi   gugurt   qutisidan   salgina   kattaroq   edi   xalos,   -   deb
eslashadi   ixtirochilar. Birinchi   bo’lib  ekranda  hamma  narsaga  qiziquvchan,  kerak
bo’lganda ustaxona pollarini ham tozalab turadigan, har bir ishga xoziru-nozir uy
bekasi Hamzaxon opaning qimirlayotgan barmoqlari ko’rinadi. 
Toshkentlik   ixtirochilar   o’z   apparatlarini   Moskvada   Ittifoq   miqyosidagi
obro’li   komissiya   oldida   namoyish   etishlari,   ular   oldida   o’z   ixtirolarini   sinovdan
o’tkazishlari lozim edi. 
Natijada   ixtirochilar   1928   yili   Toshkentda   yaratilgan   tajriba   uskunalarini
rasmiy sinovlar uchun Markazga jo’natishga majbur bo’ladilar. Qutilarga "Ehtiyot
bo’ling,   Shisha!",   "Noyob   fizika   uskunalari!",   "Tashlash   mumkin   emas!"   degan
yozuvlar   bitib   qo’yadilar.   Nihoyatda   ehtiyotkorlik   bilan   maxsus   qutilarga
joylashtirilgan   "Toshkent   telefotining   Moskvaga   faqat   siniq   parchalarigina   yetib
boradi. 
  Bu   voqyealardan   so’ng,   qariyib   30   yil   o’tdi...   Yillar   o’tar,   hayot   o’z
taraqqiyotida davom etar edi... 
1931   yil   31   aprel   kuni   "Pravda"   gazetasida   shunday   bir   xabarni   o’qiymiz:
"...   Ertaga   SSSR   da   birinchi   marta   radio   orqali   olisdan   olib   ko’rsatiladigan
televideniye (dalnevideniye) ning tajriba eshittirishlari amalga oshiriladi. 
Moskvadagi   Butunittifoq   elektrotexnika   institutiga   qarashli   RVEI-1   qisqa
to’lqinli uzatkichining 56,6 metrli to’lqinida insonning yuz tasviri va fotosurat olib
beriladi. 
1931 yil 1 may kuni haqiqatdan ham laboratoriya xodimlarining efir orqali
ovozsiz tasvirlari va fotoportretlari ko’rsatildi. 
Dastlabki   tajribalar   muvaffaqiyatli   chiqqach,   eshittirishlarni   muntazam
suratda berib borish to’g’risida qaror qabul qilindi. 
1931   yil   1   oktyabrdan   esa   o’rta   to’lqinda   ovozli   ko’rsatuvlar   namoyish
etilaboshlandi.   Shu   paytlarda   esa   Moskvaga   -   Tomsk,   Quyi   Novgorod,   Odessa,
Smolensk,   Leningrad,   Kiyev,   Xarkovdagi   radiohavaskorlar   tomonidai   tasvirni
ovozi bilan qabul qilib olayotganliklari to’g’risida ketma-ket xabarlar kelaboshladi.
"Moskvadan   gapiramiz"   gazetasida   radiohavaskorlar   tomonidan   yig’ilgan
30   dan   ortiq   televizor   poytaxtda   ishlab   turganligi   to’g’risida   faxr   bilan   axborot
berildi. 
Moskva   bilan   taxminan   bir   paytda   Leningradda,   so’ngra   Odessada
"mexanik" televideniye ko’rsatuvlari boshlanadi. 
Shu   paytlarda   Moskvada   bir   oyda   12   marta   ko’rsatuvlar   olib   borilar   edi.
Leningrad   va   Odessada   esa   ko’rsatuvlarning   efirga   chiqishi   unchalik   muntazam
emas edi. 
Teleko’rsatuv u paytda ikki kanal orqali namoyish etilar edi. Bir kanal orqali
tasvir   berilsa,   ikkinchi   kanaldan   ovoz   kelar   edi.   Ovozi   bo’lmagan   paytlarda   esa
xuddi ovozsiz kinodagi kabi ekranni to’ldirib tushuntirish matnlari yozib chiqishar
edi. 
  Mexanik   televideniyening   teletasvirni   tarqatuvchi   diskli   kamerasi
telestansiyaning   apparatxonasida   o’rnatilgan   edi.   Ekran   nihoyatda   kichik
bo’lganligi sababli tasvir asosan yirik planda ko’rsatilar edi. 
1933   yili   kelajagi   yo’q,   degan   xulosaga   kelingach,   Moskvada   mexanik
televideniye   ko’rsatuvlari   to’xtatildi.   Televizion   tasvirni   elektronlar   oqimi
yordamida   xosil   qilish   va   uzatish   birdan-bir   to’g’ri   yo’l   ekanligi   asta   sekin   o’z
tasdig’ini topa boshladi. Ammo bu qarorning ham hali erta ekanligi ma’lum bo’lib
qoldi.   Sababi,   Ittifoqda   elektron   televizorlar   ishlab   chiqarish   sanoati   yo’q   edi.
Mexanik televideniye tarafdorlari esa hali ko’p edi. Shu sababli 1934 yil 
11- fevralda mexanik televideniye o’z ko’rsatuvlarini qayta tikladi. Yana elektron
televideniye tarafdorlariga qattiq zarba berildi. 
Butunittifoq radioqo’mitasi tashkil etildi. 
Mexanik   televideniye   ko’rsatuvlari   1941   yil   1-   aprel   kuniga   qadar
namoyish etildi. Moskvaning Shabolovkadagi telemarkazi ishga tushdi. 1938-
yil   25-   martda   birinchi   elektron   televideniye   ko’rsatuvlari   namoyish   etila
boshlandi. 
Elektron   televideniye   asoschilari   B.   P.   Grabovskiy,   I.   F.   Belyanskiylar
ishdan haydalib, apparatlari olib qo’yilib, bundan buyon ularga televideniye bilan
shug’ullanish man qilingandan keyin butun Rossiya bo’ylab mexanik televideniye
bilan   shug’ullanish   davom   etmoqda   edi.   Bu   o’z   navbatida   elektron   televideniye
tarafdorlari   bo’lgan   toshkentlik   televideniye   ixtirochilari   taqdirida   o’zining   katta
salbiy ta’sirini ko’rsatdi. 
B. L. Rozingning yana bir shogirdi V. K. Zvorikin esa 1919 yili Amerikaga
kelib   shu   yerda   o’z   tadqiqodlarini   davom   ettirdi.   U   AQSh   da   o’zining   mashhur
Kineskop bilan Ikonoskopini yaratdi. 
Moskvadagi   dastlabki   elektron   televideniye   stansiyasi   uskunalari
ham   Amerikadan  keltirib  jihozlandi.  Bu   uskunalarni   AQSh  da  SSSR  dan
chiqqan injener-ixtirochilar: Zvorikin bilan David Sarnov yaratgan edilar. 
  Elektron   televideniye   asoschisi   B.   L.   Rozing   1933   yili   Sibirda   surgunda
sovuq va azoblarga chiday olmay jon taslim bo’ladi. B. P. Grabovskiy Moskvada
unga nisbatan qilingan xurujdan so’ng aqldan ozadi. 
 
Jonli  efirni  tayyorlashda  muallif  tomonidan  televideniye
auditoriyasini o’rganish jarayoni.
Televideniye   auditoriyasini   ilmiy   tadqiq   qilish   maxsus   ko’nikma,   mahorat   va
tayyorgarlikni   talab   kiladi.   Shu   bilan   birga   ko’satuvlarga   tomoshabinlarning
munosabatini   tadq   qilishda   jurnalistlar   ilmiy   muassasa   tavsiyalariga,   ijtimoiy
tadqiqotlar   markazi   va   guruhlarga,   respublika   va   maxalliy   telekompaniyalariga
keluvchi   xatlar   bo’limiga   tayangan   xolda   ancha   samarali   faoliyat   olib   borishlari
mumkin. 
Ilmiy   tadqiqotlar   natijalari,   tomoshabinlar   bilan   televideniye   ijodkorlarining
uchrashuvlari televideniyening ishini taxlil kiluvchilarga qiziq ma’lumotlar beradi.
Televideniye   auditoriyasining   ijtimoiy   tadqiqotlari   TV   xususiyatlar   yig’indisini
urganishning   faqatgina   bir   kismidir.   Bu   hodisa   va   xususiyatlar   yig’indisiga
quyidagilar kiradi: 
- aholiga   axborot   berishda   televideniyening   o’rni   xaqida   ilmiy   –amaliy   va
uslubiy konferensiyalarni o’tkazish; 
- alohida   tanqidchilar   singari   boshka   bilimlar   sohasida   ham   televideniye
ko’rsatuvlarini (taqriz qilish) tanqidiy qarab baho berish  
- tomoshabin o’qish pochtasi va televideniyeda mehnat qiluvchilarning fikrini
o’rganish. 
Televideniye   auditoriyasini   o’rganishda   aniq-   ijtimoiy   nuqtai   nazarda,
televideniye   tomoshabin   auditoriyasi   aloqalari   bevosita   obyekt   tadqiqotidir.   Bu
loqalarni tahlil qilishda quyidagilarni e’tiborga olish kerak: ijtimoiy – demografik
belgilar   (yoshi,   jinsi,   ma’lumoti   ,   ijtimoiy   –   kasbiy   axvoli,   yashash   joyi   ,   oilaviy
sharoiti moddiy ta’minlanganlik darajasi,ijtimoiy –madaniy muxiti va boshkalar .)
negizida tomoshabin auditoriyasining xilma –xilligi . 
  Bu   belgilarning   har   –xil   birikmalari   va   o’zaro   ta’siri   televideniye   tabiatini,
aniq   tomoshabinlar   guruhlarining   talablari   va   qiziqishlarini   qondirish   bo’yicha
televideniyening   reyting   darajasini   aniqlash   amaliyoti   munosib   korrektivlarini
kiritishi mumkin: 
-Televizion  axborotni  olish  mazmuni  buyicha  tomoshabinlar
auditoriyasining   xilma   –xilligi.   Berilgan   holatda   ko’rsatuv,   sikl,   janr,   mavzu
tabiatini   uzlashtirish,   sifatini   boyitishda   uning   xilma   –xilligi   va   ifodalash   shakli
buyicha tavsiyalar ishlab chikarishda shu yoki boshqa sifatining darajasini aniqlab
beradi. 
Oddiy   aniq   bayon   etilgan   kirish   gapdan   boshlab   butun   lavxani   unga
bo’ysundiring. Tomoshabin sizdan so’rayotgan narsalarga javob Bering. Materialni
yaxshi tayyorlash uchun o’z qaydlaringizdan foydalaning, shunda tomoshabin sizni
yaxshi tushuna oladi. 
So’ngi hisobotda aytilishicha, og’ir jinoyatlar darajasi o’sgan. 
Virginiya   shtati   uchun   olingan   solishtirma   ma’lumotlar   byulletenida   keltirilgan
raqamlar og’ir jinoyatlarning odam o’ldirishdan boshqa barcha turlari darajasining
oshganligidan dalolat beradi. 
Xisobotda   o’tgan   va   joriy   yilning   dastlabki   to’qqiz   oyi   uchun   olingan
ma’lumotlarning solishtirma tahlili keltiriladi. 
  Birinchi o’rinda nima turadi? Zo’ravonlik 6%ga ko’p 
  Qurollik bosmachilik bir foizga ko’p. 
Istisno   holat   ham   mavjud:   shtatda   odam   o’ldirish   jinoyati   bir   foizga
kamaygan. 
Biroq xisobotda aytilishicha shaxsiy mulkchilikka daxldor jinoyatlar tobora
kamayib bormoqda. 
Qurol bilan bostirib kirish besh foizga kamaygan o’g’irlik uch foizga 
Muhimi shundaki, mashina olib qochish xollari uch foizga qisqargan 
Umumiy hisobda Virginiyada jinoyatchilik darajasi uch foizga pasaygan. 
Lavxa matni tomoshabin savollariga ularning o’zaro ketma-ketligi bo’yicha
javob   beradi.   Uning   birinchi   jo’mlasi:   ―Qanday   hisobot   deb   so’rashga   majbur
  etadi.   Muallif   ushbu   savolga   keyingi   gapda   javob   beradi   hamda   qachon?   va
Qayerda? savollariga ham  javob qaytaradi. Ikkinchi  gap hisobotda keltirilayotgan
ma’lumotlar   qaysi   davr   uchun  olinganligi   to’g’risida   axborot   bermaydi.   Bu   savol
keyingi   gapdagi   batafsil   va  chuqur   tahliliy   javobga   olib   boradi,  ammo   uni   berish
albatta kerak. Muallif dastlabki uch gapni daliliy materialga asoslanuvchi axborot
va   statistik   ma’lumotlar   bilan   mustahkamlaydi.   Shundan   so’ng   u   yana   keyigi
statistikani keltiradi. Qayta fakt va raqamlar bilan mustaxkamlab qo’yadi. quyidagi
matnni teleyangiliklar statistikasi nuqtai nazaridan tekshirib chiqing. 
-Birinchi   gapda   eng   so’ngi   axborot   yetkazib   berilganmi?   xa   bu   oxirgi
xisobotdir. 
-matn  tomoshabin  savollariga  javob  bo’la  oladimi-xa.  Kim? 
Jinoyatchilik?   Ba’zi   modalar   bo’yicha   ―o’smoqda   boshqalariga   qaraganda‖
«kamaymoqda qachon?   xisobot   bugun   berilgan,   unda   keltirilgan   raqamlar	
‖
dastlabki   to’qqiz   oylik   uchun   olingan.   Qayerda?   Virginiyada   nima   uchun?   ayrim
jinoyatlar ko’proq kamroq. Sodir etilishi. Qanday qilib? Jinoyatlarning turfa turlari
bo’yicha keltirilayotgan qiyosiy raqamlar 
-Lavxani   ko’rish   jarayonida   javobi   berilmagan   savollar   tug’iladimi-yo’q   -
matn faktlarga to’liq muvofiq keladimi-xa. 
Telelavxa   matnida   foiz   xisobiga   keltirilgan   raqamlar   informasion   xabarda
keltirilmagan   raqamlarga   muvofiq   keladi.   Malumotlarni   keltirib   turib   muallif
xisobotga murojat etib axborotning berishidan avval uning matinini keltiradi. 
-Matn so’zlashuvga mos keladimi? –ha 
Uning   ovoz   chiqarib   o’qib   chiqing.   Matn   boshidan   oxirigacha   so’zlashuv
uslubida   yozilgan   hamda   eshitib   qabul   qilishga   mo’ljallangandir.   Matn   muallifi
lavhada   o’g’rilikni   tunash   bilan   almashtirayotganligiga   ahamiyat   Bering.   Tunab
ketish so’zi hamma tomonidan ham ko’p qo’llanivermaydi. 
-Fe’llarni   hozirgi   zamonda   qo’llash   orqali   matn   ayni   damda   sodir
bo’layotgan voqyea-xodisani ifodalay olyaptimi? –xa. 
So’ngi   xisobotdan   ayon   bo’lishicha;   xisobotda   keltirilishicha;   zo’rlash
jinoyati   ko’payib   bormoqda;   xisobotda   aytilishicha;   qurol   bilan   bostirib   kelishlar
  ortmoqda;   odam   o’ldirish   darajasi   tushmoqda;   shaxsiy   mulkka   daxldor   jinoyatlar
kamayib boryapti... 
-Matnda   ijrochisi   (ega)   doimo   ish   xarakat   (fe’l)   dan
qo’shiladi. 
Tomoshabin nimani ko’radi? 
Boshlovchi   mazkur   lavxani   tomoshabinga   oddiy   bir   xabar   tarzida   taqdim
etishi   mumkin   edi.   Ammo   bu   holda   uning   mohiyati   tushunarli   bo’larmikan?
Bunday   bo’lmasligi   ham   mumkin.   Unda   axborot   juda   ko’p.   Tomoshabin
raqamlarga   diqqat   qaratish   natijasida   ehtimol   mantiqiy   izchillikni   yo’qotar   va
tinglashdan to’xtab qolish ham mumkin bo’ladi. 
Muallif   yangiliklar   dasturida   eng   yaxshi   kadrlarni   saralab   oladi-uning   bunday
kadrlar   «montajda     qolib   ketmaganligiga   ishonchi   komil   bo’lmog’i   lozim‖
hamda ular asosida matn yozadi. 
Format. 
Tabiiy shovqin bilan tayyorlangan yoxud bunday shovqindan hali kadr ortidagi
sharx   beriladigan   telelavha   ssenariy   rejasining   formati   sizga   tanish   bo’lib
tuyulishi   mumkin.   Bunday   ssenariy   rejasi   bundan   avvalgi   bo’limlarda
gapirilgan   qoidalarni   qo’llash   orqali   tuziladi.   Ssenariy   rejasining   quyida
berilgan 5.1 misolidagi (1) -(16) punktlari bilan tanishib chiqing. 
Saxifaning yuqori qismi (shapka) 
Shapkada lavha dastur muallif sana va saxifa raqami yozilishi kerakligini yodda
tuting. 
(1)   Sahifa   raqami.   Bizning   lavhamiz   A-2   betda-boshlovchi   yangiliklar
dasturining birinchi blokida o’qiydigan ikkinchi lavha. 
(2) sarvlohada. Lavha nomi-JOSUS 
(3) Dastur. Syujet efirga kech soat 18:00da chiqadi. 
(4) Sana. Syujet efirga 6 martda uzatiladi yoki 6/3 
(5) Avtor innsiallari. Muallif uning inisiallariga qarab aniqlash mumkin. 
Chap ustun. 
  Chap   ustundagi   yozuvlar   dastur   rejissyori   uchun   mo’ljallangan.   Sizga   oldin
duch kelmagan yozuvlar yulduzcha bilan berilgan. 
    (6)   Kamerani   o’rnatish.   «Boshlovchi   kameraga   degan   yozuv   dastur‖
rejissyoriga   lavxa   teleboshlovchining   ekranda   paydo   bo’lishi   bilan
boshlanishni anglatadi. 
(7)   Rejissyor   uchun   buyruq   «Josus   qo’lga   olindi   degan   buyruq   dastur	
‖
rejissyoriga   boshlovchi   yelkasi   ortida   kiritmani   hamda   unga   ―Josus   qo’lga
olindi  degan nom qo’yishi kerakligi haqida xabar beradi. 	
‖
(8)   Rejissyor   uchun   buyruq.   Rejissyorga   berilgan   ―kadr   ortida   sharx   tabiiy
shovqin   buyruq   bu   yerda   kadr   ortida   matni   o’qilayotgan   sharh   hamda   tabiiy	
‖
shovqin   (ya’ni   mos   tabiiy   shovqinli   tasvir)   ishtirokidagi   kadr   ekranda   paydo
bo’lishini   bildiradi.   Bunday   yozuv   chap   ustunda   ekranda   tabiiy   shovqin
ishtirokidagi   sharh   paydo   bo’lishi   uchun   muallif   rejissyorga   tugmachani
bosishni taklif etayotgan joyida bosma xarflar bilan yozib qo’yiladi. 
  (1) A-2 (2) JOSUS 
(3) 18:00 (4) 6/3 (5) MVK 
 
(6) boshlovchi kameraga 
(7) kiritma – josus qo’lga 
olindi 
 
 
 
 
(8) kadr ortidagi ovoz/ 
tabiiy shovqin 
(9) :01 Lengli /Virginiya/ 
Bugun 
 
 
 
 
 
   
 
 
(12) ----- kameraga qarab 
----------------
- 
(13) Adliya Vazirligi Markaziy 
josuslik boshqarmasiga qo’shilib 
ketgan agentning xibsga olinganligi 
xaqida xabar beradi. 
 
(14) ---- kadr ortidagi ovoz 
------------- 
Tergovchilarning so’zlariga qaraganda, 
SRU xodimi Oldrig Eyiz 1985 yildan 
buyon Moskvaga sirli informasiyani 
sotgan ekan. 
U AQShga qarshi qaratilgan josuslikda 
ayblanmoqda. 
Rasmiy ma’lumotlarga qaraganda Eyiz 
SRU to’g’risidagi informasichni dastlab 
Sovet Ittifoqiga, so’ngra esa Rossiyaga 
sotish yo’li bilan bir yarim 
   
 
 
 
(10) boshlovchi kameraga 
(11) kiritma–Josus qo’lga olindi  million dollor orttirgan. 
 
(15)---- kameraga qarab ------------------
- 
Bugungi xabar maxsus xizmat organlari 
bilan bog’liq bo’lganlarning barchasi 
uchun jiddiy zarba bo’ldi. Eyiz tufayli 
SRU jamoasi hamda faoliyati qay 
darajada fosh etilganligini tergov 
yashirib turibdi. 
Prezident Klinton ushbu ishni juda ham 
jiddiy deb baxolamoqda. 
      16 
 
Bu   yo’l   bilan   televideniye   tomoshabinlar   auditoriyasini   zarur   ijtimoiy
sharoitini   o’rganish,   miqdorini   ulchamli   bulgan   munosabatlarini   tiklash   uchun
xizmat   qilish   kerak.   So’rovlarda   ko’p   ishlatiladigan   ―televideniyeda   qurilma‖
tushunchasi   biror   –bir   tomoshabinlar   guruhi   uchun   o’zaro   bog’langan   holda   ikki
xil qarash mumkin:  kutish ― –televideniye imkoniyatlariga berilayotgan baho va	
‖
aniq tomoshabinlar tajribasi ko’rsatuvlarning aniq baxosidir. 
Televideniya  auditoriyasining  anik –  ijtimoiy  tadqiqotlar   faoliyati   – bu  ikki
aspektni   hisobga   olishi   va   aniq,   obyektiv   faktorlar   bilan   tomoshabilar   bergan
bohosi   va   fikrini,   shu   bilan   birga   telekursatuvlar   haqida   ma’lumot   beruvchi
manbalarni kiritish kerak. 
Suxandon   tomonidan   o’qilayotgan   xabar   ssenariy   rejasini   xotirangizda
tiklang, ularning tashkiliy shakli yangiliklar telelavxalar ssenariy rejasining barcha
formatlari   uchun   asos   bo’la   oladi.   Siz   uni   yangi   elementlar   bilan   boyitgan   sari
  format   ham   kengayib   boradi.   Avval   o’ylab.   Ssenariy   rejasida   butun   ekranni
qoplovchi   grafikali   kiritmaning   paydo   bo’lishi   to’g’risida   aynan   kim   bo’lishi
kerak. Rgafikaning  teleekranda  ko’rinishi   uchun rejissyor   ma’sul  hisoblanadi.   Bu
haqda   boshlovchi   ham   xabar   berishi   kerak.   Boshlovchi   yangiliklar   dasturi
davomida   ekranda   kiritma   paydo   bo’lishi   bilanoq.   u   tomoshabin   ko’zi   oldidan
g’oyib bo’lishi haqida bilishi lozim. 
O’z   ssenariy   rejangizning   qayernida   dastur   rejissyori   hamda   boshlovchi
uchun   qaydlarni   kiritib   borishingizni   o’ylab   ko’ring.   Aytaylik,   lavha   efirga   9
oktyabr soat  18-00da uzatiladi. Mavzu-JINOYATChILIK. Siz V blokida ikkinchi
syujet  uchun ssenariy  rejasini  tuzyapsiz.  Butun ekranni  qoplovchi grafikani qaysi
paytda berish yaxshiroq ekanligini hal qilib olish darkor. 
Sahifaning bosh qismi. 
Shankaga   syujetni   ifoda   etuvchi,   u   ketadigan   dastur   haqidagi   ma’lumo,
muallif hamda saxifa raqami yoziladi. Ma’lumot uchun 4.7-misoldagi (1)-
(5) punktlaridan foydalaning. 
(1) Saxifa   raqami.   Ssenariy   rejasining   raqami   V-2   bu   uning   ikkinchi
lavha   ekanligini   hamda   boshlovchi   uni   dasturning   uchinchi   bloki
ikkinchi   reklama   tanaffuzidan   so’ng   qoluvchi   yangiliklar   blokida
o’qishini anglatadi. 
(2) Sarvloxa.   Mazkur   lavha,   uchun   yozilgan   ssenariy   rejasi
JINOYATChILIK   deb   nomlangan.   U   lavxani   nomlaydi   hamda
kata harflar bilan yoziladi. 
(3) Lavxa efirga soat oltidagi kechki dasturda uzatiladi, 18.00 da deb
belgilanadi. 
(4) Sana. Lavha 9 oktyabr efirga ketadi yoki 9\10 
(5) Matn muallifining inisiallari. Ssenariy rejasini tuzishdan avval 
o’z insiallarini qo’ying. 
(6) Misolda muallif ismi VMK harflari bilan keltirilgan. 
 
  Teletomoshabinlarni   fikrini   urganishda   televizion   jurnalistning   roli   xuddi
surovlar   o’tkazishda,   tashkilotlarda,   intervyu   olishda,   anketa   so’rovlarini
to’ldirishda shaxsan ishtirok etishida shuningdek, mutaxasislar  tomonidan nafaqat
jurnalistika   soxasida,   balki   boshqa   fan   tadqiqotlari   bilan   tanishishda   ham   paydo
bulad. 
Auditoriya   haqida   to’liq   tasavvurlar,   uning   miqdoriy   va   ijtimoiy   –
demografik   tarkibi,   axlokiy   ta’sirining   taxminiy   ko’rsatuv   bilan   tugashi   faqat
tizimli va har taraflama tadqiqotlar berishi mumkin. 
Ular   qayta   aloqaning   negizi   bulib,   ko’rsatuvning   ancha   sifatli   va   samarali
amalga oshirishga yo’l qo’yad 
Televideniye   masalalarini   o’rganish   samaradorligiga   bulgan   yangi   ilmiy
munosabat darajasi deb qaraladi. 
Auditoriya   bilan   yo’lga   qo’yilgan   aloqa   ijodiy   jamoa   faoliyatining   yillik
rejasi va taraqqiyoti dasturini tushunish mumkin. Bu reja: 
-aniq  mehnat  jamoalaridagi  teletomoshabinlar  yordami  bilan
teleyeko’rsatuvlarni aniqligini o’rganish; 
-auditoriyada   ko’rsatuvlarni   ijodkorlar   bilan   jamoa   bo’lib   ko’rib   chiqish   va
muhokama qilish; 
-tomoshabinlar   bilan   uchrashuvlar   ko’rsatuv   muharrirlari,   redaktorlari   va
rejissiyorlarining ishlari yuzasidan konferensiyalar va hisobatlar o’tkazish; 
-ilmiy   muassasalar   bilan   birgalikda   aktual   masalalarni   qo’yivchi   ko’rsatuvlar
auditoriyasida sotsiologik tadqiqotlar olib borish kabilarni ko’zda tutadi. 
    Agar “Baxt formulasi” ko’rsatuvini ham jonli efirda ekranda uzatsa uni muxlislari
ko’payishi bilan bir qatorda unda ketadigan ba’zi-bir muammolarni kesmasdan 
to’g’ridan-to’g’ri o’z auditoriyasiga yetkazgan bo’lardi.   Negadir milliy 
kanallarimizda jonli efirda ekranga to’g’ridan-to’g’ri uzatiladigan ko’rsatuvlar 
miqdori yo’q hisobda, yani bunday ko’rsatuvlar faqat nodavlat telekanallarda 
uchrab turadi. 
    Rossiya  kanallari  singari  bizning  kanallarda  ham  president   bilan   ochiqdanochiq
muloqat   va   oddiy   aholini   qiynayotgan   muammolarni   to’g’ridan-to’g’ri   efirda
  ochiqchasiga   ayta   olishi   kerak   bo’lsa   maslahat   berib   nima   qilsa   oddiy   aholiga
yahshi  bo’lishi  mumkinligini tortinmay va qo’rqmasdan  yuqori lavozim egalariga
ham,   hattoki   prezidentiga   ham   huddi   o’z   o’rtog’iga   muomala   qilganday
suhbatlashish bilan bir qatorda jonli efirda ham beriladi. 
  O’zbekistonda ham shunda yo’nalish yo’lga qo’yilsa televideniyaning o’rni 
yanada ortishi aniq. Sababi bizda hali u darajada bo’lmasa ham, jonli efirda har 
hafta uzatiladigan aniq bir ko’rsatuv topilmaydi. Buning sababi esa bizning 
jo’rnalistlarimiz juda ham dangasa bo’lib qolganligidadir deb o’ylayman. Agar 
unday bo’lmaganda edi jonkuyar har bir jo’rnalistning izlanishlari, yelib 
yugurishlari va mehnatlari samarasini ko’rishimiz mumkin edi. Afsuski bizda 
unday emas. 
 
Mualliflik ko’rsatuvlarini tayyorlashda ijodiy guruhning hamkorlikdagi
faoliyati
 
Teleko’rsatuvlar   tahlilining   kontenti   metodi   mavzuni   o’rganish   metodi,
teleko’rsatuvlar   mundarijasi   va   ularning   tahlili   jiddiy   e’tiborga   loyiq.   Uning   vazifasi-
jamiyatda   sodir   bo’layotgan   voqealarni   televideniyada   qanchalik   to’g’ri   yoritishida
haqiqatni aks ettirishi. 
Birinchi   material   EHM   da   ishlab   chiqilishi   mumkin.   Kategoriyaning   tizimi:
haqiqatda   ko’rsatilayotganlarning   ilk   belgilari;   kontek   belgilar,   persanaj,   tasvirlash
subyekti. Natijada ishlab chiqarish tizimi turli xil tabiatlarning ma’lumot olish mumkin,
amalga oshiriladigan-aniq davr masalan bir haftalik ko’rsatuv mundarijasini tasvirlashi;
qiyosiy-bir   davr   mundarijasi   bilan   boshqa   berilgan   davrlar   mundarijasini   ko’rsatuvlar
bilan   gazeta   maqolalari   va   radioeshittirishni   taqqoslash.   Katta   (emosiya)   hayajonli
javobni   yuzaga   keltiruvchi   va   rasmiyatchilikka   qiyin   ta’sir   etuvchi   masalalarni   tahlil
qilish   uchun   foydalanadigan   ekspert   bahosi   metodi   perspektiv   hisoblanadi.   Ekspert
metodlar   ekspertlar-yon   tomonining   individual   fikrini   ishlatilishi   negizida   yotadi.
Ko’rib   chiqilayotgan   metodlarning   asosiy   afzalligi   ekspertning   individual   salohiyatini
  ularda   ko’rish   mumkin   bo’lgan   biroz   psixologik   bosimdan   maksimol   ishlatilish
imkoniyati bo’lishi mumkin. 
Ekspert   baho   jamoa   usulida   olib   boriladi.   Uning   negizida   tahlil   qilinayotgan
ishning   sifatini   va   ma’noga   ega   ekanligini   baholay   olishdagi   ekspertlarning   potezi
yotadi.   Ekspertizada   qatnashuvchilarga   bir   qator   talablar   qo’yiladi,   ulardan   asosiylari
quyidagilardir: 
-umumiy erudisiya (biror sohadan to’la ma’lumotga egalik) 
-asosiy bilimlarning chuqurligi 
-ish tajribasining bevosita borligi. 
-masalalarni   konstruktiv   usul   bilan   yechishning   psixologik   qurilmasi.   -
baholanayotga ishga qiziqish (ilmiy, kasbiy) ning borligi. 
-u yoki bu bahoning amaliy natijasiga shaxsiy qiziqish yo’qligi. 
Ayni vaqtda «doira stol» da u yoki bu masalalarni bir fikrga kelish maqsadida
muhokama   qilish,   maxsus   guruh-komissiya,   maslahat   va   boshqa   ishlar   negizida
baholarning   ekspert   metodlari   ancha   keng   tarqaldi.   Lekin   bu   metod   muhim   guruh   –
ekspertlarining   ko’pincha   o’zlarining   muhokamalarida   kompromisning   mantiqan
boshqarishda kamchilikka ega. 
Individual   so’rovlardan   iborat   maxsus   anketalarni   tashkil   qilishda   bunday
ekspert baho ancha obyektiv hisoblanadi. Anketalarni to’ldirib bo’lingandan so’ng ular
statistik ishlab chiqiladi, har xil mulohaza uchun faktlar keltiriladi va umumlashtiriladi
hamda guruhning fikri tashkil qilinadi. Bu usulni  asosan teleko’rsatuvlarni baholashda
qo’llanishi haqida to’xtalib o’tsak. 
Muhimi   aytilgan   metod-bu   kriteriyalar   tizimini   va   ko’rsatuvlarni   sifatini
belgilovchi   anketalar   ishlanmalari.   Aniqki   barcha   ko’rsatuvlarni   bir   tizimda   baholash,
janr, maqsad va yo’nalishdan qat’iy nazar qiyin va foydasizdir. 
Bunday   vaziyatda   masala   soddalashtiriladi   ijtimoiy-siyosiy,   publisistik
ko’rsatuvlarning   baholash   tizimi   yaratilgan.   Lekin   bu   yerda   ham   bir   qancha   qarashlar
ham mavjud, ulardan biri-teleko’rsatuvlarni ko’rish nuqtay nazaridan tanqidiy-ijtimoiy
bo’lib,   boshqasi-ularni   kim   tuzatayotganligi   nuqtai   nazaridan   belgilanadi.   Ikkinchisi
  birinchisidan haqiqiy kasbiy harakterga ega mezon va ko’rsatkichlar borligi bilan farq
qiladi. 
Biroq   bundayo   baho   tizimida   muhim   yetishmovchilik   bor-unda   aytaylik
«mavzuni   chuqur   yechimi»,   «uslubiy   birlik»   kabi   haqiqiy   ijodiy   komponentlarni
tafsiflovchi mezon va ko’rsatkichlar sayoz berilgan ulardan muhimlari: 
-mavzuning tezkorligi, muhimligi; 
-ko’rsatuv qatnashchilarining komponentnostligi va obro’si; 
-drammaturgik   borishning,   senariy   tizimining,   avtorlik   o’rnining   tabiyligi   va
kutilmaganligi; 
-janrlarni hujjatli va o’yinli usulidan foydalanish mumkinligi, ularning o’zaro
ta’siri va tegishliligi; 
-badiy qabul qilish, ifodali, tasviriy vositalarni so’z, videoqatorlar, musiqalar,
shovqinlar estetik asosli birikmasi. Ilmiy, badiy ko’rsatuvlar darajasini belgilaydi. 
Bizning   telejunralistlarimiz   boshqa   g’arb   mamlakatlarining   televideniyasida
berilayotgan ijtimoiy va boshqa ilmiy tadqiqotlarga ham qiziqishadi. 
Ularda   teletomoshabinlar   xatlarini   kam   ishlatishadi,   ko’proq   kompyuter
texnikasidan   foydalanish   bilan   bog’liq   savol   javobga   tayanadilar.   Misol   qilib   olsak,
jurnalistlar  har doim ham  auditoriyaning muhtojliligini  bilmaydi. Shuningdek jurnalist
intilishida   OAV   ni   vizualligidek   televideniyaning   patensial   imkoniyatlaridan   ko’proq
foydalanish ham buni to’la izohlaydi. Ular keskin video qator tomoshabinni voqyealar
rivojini   o’z   ko’zlari   bilan   kuzatishlari   mumkinligi   bu   esa   axbarotlarni   samarasini
berishini   takidlaydi.   Ammo   «tasvir   hammasini   aytsin»   deb   atalgan   chegara   bo’lishi
mumkin   emas.   Ko’pincha   voqyealarning   ma’nosi   tomoshabinlarga   tushinarli   bo’lishi
uchun,   ular   ko’rsatayotganlarini   so’zlar   bilan   tushuntirishga   to’g’ri   keladi.   Agar
videoqatorlar   teksga   mos   bo’lmasa,   tomoshabinlar   boshi   berk   ko’chaga   kirib   qoladi,
axbarot bahosi zudlik bilan tushadi. 
Videoqator   ishlatish   konteksti   doimo   muhimligini   telejurnalistlar   yaxshi
bilishadi,   tadqiqodchilar   esa   takidlaydilar.   Radioeshituvchi   va   teletomoshabinlar   o’zi
hali   ma’nosini   anglab   yetolmagan   gapga   gazexondan   farqli   o’laroq   qaytaolmaydi:   u
mulohaza   qilguncha   boshqa   axbarotlarni   o’tkazib   yuboradi.   Oddiy   tomoshabinni
  axbarotni   o’zlashtira   olmasligining   sabablaridan   biri   konsepsiya   va   terminlarni,   uning
tushunish   doirasidan   tashqaridaligi   va   izohsizligidir.   AQShda   psixologlarning   ikki
avlodi   tekslarni   o’qishni   o’rganishda-o’quv   qo’llanmalar,   ish   bo’yicha   xatlarni,   vaqtli
nashrlarni,   telegraf   agentliklarini   axbarotlarini   radio   va   televideniya   uchun   oddiy   va
amaliyotda sinalgan «oson tinglash formulasi» ni ishlab chiqdi. Unga ko’ra istalgan gap
og’zaki   qisqaligi   bilan   oson   anglab   yetiladi,   qo’llanmalarda   bu   formula   quyidagicha
bayon  etiladi:   gapdagi   bir   bo’g’inli   so’zlardan   va  har   bir   so’zdagi   birinchi   bo’g’indan
tashqari bo’g’inlarning sonini sanab chiqing. Agar qolgan bo’g’inlarning soni 20 tadan
ortiq bo’lsa e’tibor bilan berilgan gapga qaran. Balki uning ma’nosi tushunarlidir. Lekin
undan   bir   nechta   sifat   ravishlarni   olib   tashlasangiz,   qavslarni   ochsangiz   yoki   butun
gapni ikkiga bo’lsangiz hato qilmaysiz. 
Berilgan   formula   uzun   iboralarni   uzun   so’zlar   bilan   chegaralaydi.   Uzun
so’zlar   ko’proq   mavhum   mazmunlarni   beradi.   Shuning   uchun   ham   mutaxasislar   «oz
doza» bilan, qisqa gaplarda mukammal mazmunlar berishni tavsiya etadilar. 
Balki   ingliz   tilidan   ko’ra   uzun   so’zlarga   ega   rus   tilida   mumkin   bo’lgan
bo’g’inlar soni 20 dan ko’pdir. Bunda psixolog va tilchilarning tajribalari ko’p bo’lishi
mumkin. Teletashkilotlarga anketa, telefon so’rovlari va shuningdek elektron o’lchovlar
uslublaridan   foydalanishadi.   Bu   uslublarning   barchasida   rivojlanish   boradi.   Masalan,
avvallari   10   ta   savoldan   tashqil   topgan   so’rovnoma   sekinlik   bilan   turli   xil   (shaxsiy,
oilaviy)   so’rovnoma   hafta   mobaynida   to’liq   o’tkazgan   kunlari   yozilgan   kundalikka
o’zgardi.   Keyinchalik   OAV   ning   kamol   topishi   televideniya   va   radeoda   beriluvchi
materiallar   sifati   yaxshilanganligi   tomoshabinlarni   ba’zi   masalalarga   o’z   fikrlarini
bildirishga undadi. Bu huquq OAV ga bepisand qaraydigan, ularga ma’qul  bo’lmagan
materiallarning   mualliflarini   taqib   qiluvchi   amaldorlarga   nisatan   qo’llanadigan   davlat
hukumatining qonuniy me’yorlari bilan ta’minlanadi. 
Ko’rsatuvlarni   tayyorlashda   materiallardan   qay   usulda   va   qay   tarzda
foydalanadilar?   Bu   sohada   faoliyat   mexanizmi   shakllanmagan   va   auditoriya   fikrni
o’nganishdagi   natijalari   bilan   fikrlarga   kelish   orasidagi   aloqalar   muntazam   xarakterga
ega   emas.   Olinayotgan   ma’lumotlar   ko’rsatuv   tayyorlovchilari   bilan   tomoshabinlar
reaksiyasi   haqida   foydali   axbarotlarni   beradi.   Xozirdanoq   so’rovlarn   natijalar   bilan
  tanishishda   ularga   foydali   omil   sifatida   qarash   mumkin,   keyinchalik   esa   ular
ko’rsatuvlar tayyorlashda aniq yechimlarni topishda foydali bo’ladi. 
―Baxt   formulasi   ko’rsatuvini   tayyorlashda   ijodiy   guruh   hamkorligiga‖
nihoyatda havasingiz keladi. Sababi ular har bir ishni birbirlari bilan maslahatlashib
qilishadi. Bu yaxshi albbatta lekin bu ko’rsatuv bitta qobiqqa kirib qolgan. Chunki
bu ko’rsatuvning har bir sonida qatnashishga harakat  qilaman siyomka jarayonida
ko’rsatuvni   bir   nechabor   o’zgartirishgan   yani   ko’rsauv   ishtirokchilari   bilan
auditoriyada   o’tirgan   muhlislar   bilan   o’rtaga   bir   mavzu   tashlab   o’zaro
bahslashuvlar   o’tkazilgan   bo’lsa   yana   bir   sonida   bir   farzandi   bo’laturib   er-xotin
arzimagan   narsalarga   chiqisha   olmayotgani   bu   ish   esa   ajrashib   ketishgacha
boirganligi   ular   yoshligida   sevishib   turmush   qurganligi   to’g’risida   ham
auditoriyada turib ko’rsatuv ishtirokchilariga va yonlarida o’tirgan muhlislarga biz
endi   nima   qilishimiz   kerak   maslahat   berininglar   deb   aytishganlari   vayana   bir
sonida   qaysidir   bir   el   ardog’idagi   aktiyor   bilan   uchrashuvdagi   ko’rsatuvni
kesibtashlab o’n minutlik joyini olishgan buni ham oradan ikki oy o’tgandan keyin
qo’yishgan   buning   sababi   bilan   qiziqqanimda   esa   bu   aktiyor   Hudoni   ko’p   tilga
olganligida ekan o’ylab ko’ringa har bir vijdoni bor inson har kuni Hudoni eslashi
tabiiy   hol   albatta   buni   nimasini   kesib   tashlagan   men   hayron   qoldim.   Bundan
tashqari ko’rsatuvning kamchiliklariga shuni ham kiritish kerakki u ikki haftada bir
marotaba   beriladi   eng   achinarlisi   shunda   ham   eski   sonlarini   takrorlashadi.   Bu
ko’rsatuvda   ham,   unda   birgalikda   ijod   qilib   yurgan   ijodiy   guruhda   ham   qatiy   bir
qoida yoki rejim yo’q bilmadim ular teletomoshabinlarni o’yinchoq deb bilishadimi
yoki ular shunchalik masuliyatsizmi bilmadim. 
Jurnalistning niqoblanish taktikasi
  Jurnalist ijtimoiy imijini modellashtirish: o’ziga jalb qilish, ustunlik, bilim-
layoqat, yaqin olish, hamma qatori, qahramon, jumboq. Jurnalistning ijtimoiy imiji 
tuzilishiga turlicha yondashuv muloqotning borishiga, yaqinlik darajasiga, 
ijtimoiylashish jarayonlardagi vazifasi. 
Buning   uchun   «imij»   atamasining   ma’nosiga   e’tiborni   qaratish   maqsadga
muvofiq bo’ladi. Xo’sh, «imidj» qanday talqin qilinadi? Bu so’z ko’pchilikning nazdida
  «o’ziga   xoslik»,   «qiyofa»,   «tashqi   ko’rinish»   deb   talqin   qilinadi.   Aslida   ham   imij
«o’ziga   xos   qiyofa   yaratish»,   «yangi   bir   ko’rinish»,   «ko’rinish   yasash»   degan
ma’nolarni   anglatadi.   Shu   ma’noda   kishilik   jamiyatida   rivojlanish   borki,   har   bir   davr
kishining   o’ziga   xosligi,   boshqa   davrlardan   ajratib   turuvchi   jihatlari   bo’lgan.   Asosiy
obyektimiz sanalgan zamonaviy yoshlar ommaviy axborot vositalarining imijiga e’tibor
qaratishdan oldin, uning paydo bo’lish zaruriyatiga ham to’xtalib o’tish joizdir. 
Ta’kidlash   joizki,   jurnalistika   taraqqiyotida,   shuningdek   o’zbek   jurnalistikasi
taraqiyotida   axborot   tarqatish   vositalari,   matbuot   nashrlari:   gazeta-jurnallari,   keyinroq
radio, televideniye, keyinchalik internet kabi turlari paydo bo’lishi, uni jamoatchilikning
turmush   tarzida   muhim   o’rin   egallagandan   beri   yoshlar   OAV   lari   imiji   paydo   bo’ldi.
Uning   yaratilishiga   zarurat   bo’lgan   va   bundan   keyin   ham   bo’ladi.   Chunki   aynan   imij
ham rivojlanishining bir ko’rinishi. Bir xillik bo’lgan joyda rivojlanish bo’lmaydi. Shu
nuqtai   nazardan   imij   bir   xillikka   rang-baranglikni,   an’anaviylikka   noan’anaviylikni,
davriylikka zamonaviylikni olib kiradi. Va ko’pincha OAV imiji tashabbuskorlari ham
aynan yoshlardir. hozirgi yoshlar axborot tarqatish vositalarini ko’z oldimizga keltirish,
ularning   faoliyatini   boshlagan   paytdan   hozirgisidan   ko’p   jihatdan   farq   qiladi.   Bu
o’zgarishlarning   barchasiga   faqat   yoshlar   imijiga   yangilik   kiritish   orqali   erishilgani
yo’q,   axborot   tarqatish   vositalarining   rivojlanishi,   globallashuv   jarayonlari,
jurnalistikaning vazifalariga bo’lgan talablar ham o’zgarayapti. 
OAVning   ta’siri   haqida   gap   ketar   ekan,   bevosita   uning   imijini   ham   nazardan
qochirmaslik   zarur.   Ta’kidlash   joizki,   yoshlar   OAV   imiji   ma’lum   guruh,   toifa,
qatlamlarga   mo’ljallanishini   ham   hisobga   olish   kerak.   Ilg’or   fikrlar,   yangi   g’oyalar,
rang-baranglik   bo’lganligi   bois   keng   jamoatchilik   yoshlar   nashrlariga,   ko’rsatuv   va
eshittirishlariga,   saytlariga   qiziqishdi.   Hamisha   ulardan   yangilik   kutishadi.   Ammo,
afsuski, axborot berish masalasida ba’zi bir nashrlar faqat yoshlarni o’ylaydi, xolos. Bu
hol   tabiiyki,   aholining   keksa   yoshdagi   yoki   o’rta   yoshdagi   qatlamiga   mos   kelmaydi,
ularga yoqmaydi. Natijada bir jamiyatdan turli toifasi  orasida qarama-qarshilik yuzaga
keladi. Shu bois yoshlar albatta, keng jamoatchilikni, ularning qiziqishlari va talablarini
ham hisobga olishi maqsadga muvofiqdir. 
  Yoshlar   OAV   imijida   nima   muhim   rol   o’ynaydi?   Paydo   bo’layotgan   o’ziga
xosliklarda   nima   ustun   bo’lishi   kerak?   Aytaylik   televideniyeda   bir   qiyofa   yaratish,
o’zgacha   soch   turmagiyu,   kiyinish   rusumi,   ko’rsatuv   nomiyu,   musiqaning   tanlanishi
bilan   yoki   axborot   yetkazishda   o’zini   tutishi,   ekranda   matnni   xato   qilmay,   kiprik
qoqmay o’qish bilan, gazeta-jurnalda yangi so’z aytish bilan belgilanmaydi. Shu nuqtai
nazardan   har   qanday   yaratilgan   yangi   imijda   avvalo   chuqur   bilim   aks   etib,   u   tajriba,
mahorat   va   mehnatga   asoslanishi   kerak.   Birgina   «yoshlar»   teleradiokanali   «Davr»
informasion   dasturini   olib   qaraydigan   bo’lsak,   u   boshqa   informasion   dasturlardan
o’zining tezkorligi bilan birmuncha farq qiladi. Lekin joylardan reportaj tayyorlaydigan
reportyorda voqyea-hodisa haqida tasavvur sayozligi ko’pincha ko’zga tashlanib qoladi.
Ayniqsa, ularda kadr ortida (bu ularning tilida «Stend app» deyiladi) chiqishga qiziqish
kuchli.   Biroq   hamma   reportyor   ham   nima   uchun   «Stend   app»ga   chiqayotganini
bilavermaydi. yoki davriy nashrlarda yangi ish boshlagan jurnalist o’z imijini yangi so’z
aytish   orqali   yaratmoqchi   bo’ladiyu,   maqsadni   aniq   belgilab   olmaydi.   Vaholanki,
jurnalistikada,   ayniqsa   hozirgi   taraqiy   etgan   jurnalistikada   yangi   so’z   aytish   juda
mushkil.   Ammo   yangicha   talqin,   yangicha   yondashuv   qilishi,   yangicha   uslub   yaratish
mumkin.   Mahorat   va   tajriba   masalasiga   keladigan   bo’lsak   u   ham   imiji   kuchaytirishda
muhim rol o’ynaydi. 
Shu   o’rinda   yoshlar   OAV   imijini   kuchaytirish   uchun   qanday   xuususiyatlar
zarurligi   haqida   ham   to’xtalish   joiz,   deb   o’ylaymiz.   Birinchidan,   o’zining   yangi
ko’rinishi,   qiyofasiga   ega   bo’lgan   OAV   va   unda   imij   yaratayotgan   yoshlarda,   avvalo
yangilikni   ilg’ay   olish   xususiyatiga   ega   bo’lishi   lozim.   Ikkinchidan,   auditoriyaga   mos
axborotni ajrata olishi va yetkaza bilish juda muhim. Uchinchidan, yoshlar tayyorlagan
axborotlar,   talqin   va   yondoshuvlar   kattalarga   ham   yoqishi,   ular   uchun   ham   odatiydek
tuyulishi kerak. 
Yoshlar   OAV   imijini   kuchaytirish   orqali   nimaga   erishish   mumkin?   Bunda   imij
yaratish   ma’suliyatiga   jiddiy   e’tibor   berish   zarur.   yoshlarda   imij   yaratishga   intilish
kuchli,   ammo   ma’suliyatga   kelganda   ko’proq   tashqi   qiyofani,   aniqrog’i   shaklni
o’zgartirishni   tushunish   bilan   chegaralanadi.   Shu   ma’noda   hozirgi   yoshlarda
tushamallik (nimanidir kutish) kuchli, katta avloddan nimadir qilib berishga umidvorlik
  ustun.   Tashabbus   bor,   tadbiq,   uyushqoqlik   yo’q.   Ko’pincha   o’z   muammolariga
jamiyatni   aybdor   qilish   bilan   chegaralanadi.   Matbuot   nashrlarida   juda   ko’p
ijtimoiyma’naviy,   maishiy   mavzularda   yoshlarning   chiqishlarini   kuzatish   mumkin.
Kimdir   ko’chalarning   ifloslanib   ketayotganligi   haqida   yozsa,   boshqa   birov
qo’shiqchilarning saviyasini  tanqid qiladi, uchinchi birov qizlarning kiyinishiga e’tiroz
bildiradi. Lekin hech kim o’sha ko’chaga axlat tashlayotgan tengdoshiga tanbeh berish
haqida,   qo’shiqchilarning   konsertiga   bormaganlik   haqida   yoki   qizlarning   kiyinishini
tartibga solish bo’yicha qanday ishlar qilish lozimligi haqida yozmaydi. Demak, yoshlar
imij yaratish orqali o’zlarining jamiyatdagi o’rni qanday bo’lishi, vazifalari nimalardan
iborat ekanligi mas’uliyatini his qilishlari kerak. Shu ma’noda, hozirgi yoshlar OAVlari
o’zlarining   muammolarini   nafaqat   ko’tara   olishlari,   balki   shu   muammolarga   o’zlari
yechim topa olishlari zarur. 
Yoshlarning   turmush   tarziga   kattalar   tanqidiy   munosabatda   bo’lishadi.   Bu   esa
yoshlarga, tabiiyki yoqavermaydi. Hatto kattalarning tanqidlariga yoshlar ahamiyat ham
bermay   qo’ydi.   Ularning   qarashlarini   eskilik   sarqiti,   zamondan   orqada   qolish   deb
tushunishadi.   Yoshlar   imijining   yoshlarga   ta’siri   kuchliroq   bo’ladi.   Ana   shu   jihatga
ko’proq   o’zlarining   muammolarini   ko’tarishga   e’tibor   qaratish   lozim.   Buning   uchun
marafonlar,   aksiyalar,   ommaviy   tadbirlarning   ahamiyati   kattadir.   Ayniqsa,   bu   borada
yoshlar   OAV   lari   haqiqiy   ma’noda   yoshlar   minbariga   aylanishi,   bunga   yoshlarni
ishontirish zarur. 
Birinchi   imidj   saviyasini   bir-ikki   belgilarni   va   boshlovchining   o’zini   tutishga
kiritilgan   tuzatish   orqali   o’zgartishi   mumkin.   Ammo   ikkinchi   saviyani   shunchaki
tuzatish orqali o’zgartirib bo’lmaydi. 
Boshlovchi obrazining tuzilishiga bunday munosabat bir tomondan, shaxs sifatiga
kiritiladigan   tuzatishlardan   ko’ra   osonroq   ikkinchi   tomondan   telekommunikatorning
imidji   va   u   haqidagi   tasavvurlar   bilan   bog’liq   ba’zi   amaliy   masalalarni   xal   qilishga
imkon  beradi.  Televideniye   xodimlari,   psixologlar,  sosiologlar   orasida   boshlovchining
mashhurligi   uning   imidjiga   bog’liq.   Shuning   uchun   kiyinishi,   prichoskasi,   makyajini
o’zgartirish   orqali   uning   mashhurligini   birdan   oshirish   mumkin   degan   fikr   keng
tarqalgan.   Bu   tekshirib   ko’rilgan   va   bu   masalaga   ikkita   savol   berish   orqali   talqiqot
  o’tkaztilgan.   Mana   shu   o’lchamlar   (parametrlar)   orqali   boshlovchi   tomoshabin
muhabbatiga erishishi  mumkinmi yoki yana ham sevimli  bo’lish uchun yoqimli tashqi
ko’rinish   va   professinalizmdan   ham   ustun   boshqa   narsa   kerakmi?   Boshlovchi
obrazining   qanday   belgilari   mashhurlikni   ta’minlaydi?   Idial   boshlovchi   va   ideal
suxandon obrazi tuzilishida farqlar bormi? 
Jurnalist   tafakkur   mezonlari:   sehrlovchi   (o’ziga   jalb   qiluvchi),   fikr   berish,
ishontirish,   nisbiy   qarashlar,   inkor   qilish,   insonparvar,   Net-qarashlar,   ixtisoslashgan
matnlar. 2
 
Zamonaviy hayotimiz axborot asri deb nomlanadi. Chunki bu davr yangi axborot
texnologiyalarining,   jumladan   internetning   tug’ilishi   bilan,   hayotimizning   barcha
sohalariga elektronikaning tadbiq etilishi bilan bog’liq. Shuningdek, bir paytning o’zida
axborotlar urushi davri bo’lib, to’lqinlar va kanallar orqali o’zaro mafkuraviy kruashlar
maydoni Hozirgi davr imidjmeykerlar hamda PR kampaniyalar davri ham hisoblanadi.
Hech   qanday   qaror   axborot   ko’magi   deb   atalmish   qo’llab-quvatlashsiz   hal   bo’lmaydi.
Axborotlar   jangida   g’olib   bo’lish   hamma   muammoni   hal   qiladi.   Harbiy   harakatlar
odamlarning   ongi,   tafakkurida   olib   boriladi.   Oxirgi   paytlarda   ommaviy   axborotga
nisbatan   hamma   bilgan   axborot   killeri,   qora   Pr,   o’rash,   shantaj,   bosim,
―bo’shashtirish ,   axborot   bosimini   o’tkazish   va   h.z   iboralar   ko’p   qo’llanadi.   Ushbu‖
atamalardagi   qat’iylik   va   oshkoralik   bugugni   mediastartiyegiya   va   texnologiyalar
holatiga mos keladi. Qizig’i shu bilan belgilanadiki, u odamlar ongiga ta’sir o’tkazishda
ana   shu   atamalarning   oshkoraligi   ham,   manipulyasiya   orqali   og’dirish   usullarini   ham
auditoriya   juda   yaxshi   biladi,   shunga   qaramay   agar   bilganimda   edi,   deb   qabul   qiladi.
Boshqa   tomondan   esa   omma   kayfiyatining   mutloq   boshqarish   hissi,   kutilmaganda
mutloq   noaniqlik   hissi   bilan   almashadi,   axborot   oqimni   to’liq   nazorat   qilishga   intilish
esa   qarama-qarshi   natijalarga   olib   keladi.   Birgina   misol,   qachonlardir   kompyuter
tarmog’i   orqali   bog’lanish   faqat   harbiy   tashkilotlarni   yaxshiroq   nazroat   qilish   va
boshqarish   uchun   joriy   qilingan   edi.   Xuddi   shu   tarmoq   axborot   oqimini   boshqarib
bo’lmaydigan manbaga aylantirdi. 
2   ―Jurnalistika psixologiyasi   ma`ruzalar matni 	
‖
 
  Bu kabi paradokslar ommaviy kommunikasiyalar sohasi hozircha amaldagi fanlar
uchun   ochilmagan   «terra   inkognito»   ko’rik   ekanligidan   dalolat   beradi.   Bu   hayratli
omillarni   ishonchli   tushuntirishga   urinishlar   boshqaruvni   –   bashorat   qilmaslik
(nepredskazuyemosti)  - o’z-o’zidan paydo bo’lish, yuz berishga (spontanlik), shartlilik
(o’zaro   bog’langanlik)–   daxldorlik   (soprichastnosti)   –   mustaqillik   (suverennosti),
ochiqlik – tushunarsizliklar vaqtincha muvofaqqiyatsizdir. 
Ommaviy   kommunikasiyalarning   psixologik   o’ziga   xosliklari   undagi
qaramaqarshiliklarning   (paradoks)   mohiyatini   aniqlashtirishga   yordam   beradi.   Qarama
–   qarshiliklarning   bosh   sababi   esa   ommaviy   kommunikasiyada   obyekt   bilan   subyekt
poizisiyasining   aralashtirib   yuborishdir.   Subyekt   bilan   obyekt   birgalikdagi   harakati
ommaviy kommunikasiyalar vositasi orqali jamoa tafakkuriga ta’sir ko’rsatadi. 
Ommaviy   kommunkasyaya,   mediapsixologiya   nuqati   nazaridan   jamoachilikning
o’z-o’zini boshqarishni anglatuvchi tizimdir. Mohiyatan avtokommunikasiyaning, ya’ni
jamoatchilikning   o’zaro   aloqasi   o’z-o’zini   boshqarishning   bir   butun   sistemasi
hisoblanadi. 
Ommaviy   kommunkasiya   vositalari   Marshel   Maklyuyenning   fikricha,   ―asab
tizimining   davomi   hisoblanadi.   Ommaviy   kommunikasiya   vositasining   o’zi‖
jamoatchilik   ongiga   ta’sir   qiladigan   saviyadagi   axborotni   oluvchi,   qayta   ishlovchi   va
uzatuvchi   psixologik   jarayon   hisoblanadi.   Individual   shaxs   ongiga   ta’sir   qilish   eng
yuqori darajadagi faolliyatni talab qiladigan psixologik jarayon hisoblanadi. 
Har qanday yuqori darajadagi psixologik faoliyat anatomik ta’limga emas (oddiy
refleks   va   tabiiy   instiktdan   farqli   o’laroq)   organizmning   dinamik   tarzdagi   funksional
faoliyatiga   qarab   harakat   qiladi.   Uning   tuzilishi   qo’llanadigan   vosita   va   qurollarning
tabiatiga   qarab   aniqlanadi.   Shu   nuqtai   nazardan   ommaviy   kommunikasiya   vositalari
kishilarning fikrlash vositasi sifatida tasavvur uyg’otadi. 
Agar o’z-o’zini boshqarishning alohida psixologik yo’nalishi mavjud bo’lsa, unda
psixologiya   sohasining   ham   yana   bir   maxsus   tarmog’i,   mediapsixologiya
qonuniyatlarini   tadbiq   qiluvchi   ham   mavjud   bo’lishi   tabiiy.   Bu   ommaviy
kommunikasiya   haqidagi   turli-tuman   qarashlar,   yechilmagan   savollarni   aniqlashda
muhim ahamiyat kasb etadi. 
  Jamoatchilik   ongining   matbuot   mustaqilligi   yoki   unga   qaramligini   ommaviy
kommunikasiyaning   (mediamarkazlashtiruvchi   yoki   fikran   uzoqlashtiruvchi   modeli)
subyekt bilan obyekt munosabati, ularning o’zaro ta’siri jamoatchilik ongini o’zgartiradi
yoki   aksincha   jamoatchilik   matbuotni   o’zgartiradi.   Shu   bois   OAVning   mavjudligi
ko’proq jamoatchilik ongining o’zgarishiga ta’sir ko’rsatadi. 
Tadqiqotchi   L.   Vigotskiyning   fikrlash   va   uni   ifoda   etish   borasidagi   mashhur
mulohazasiga   munsabat   bildirib   aytish   mumkinki,   jamoatchilik   fikrlashi   ommaviy
kommunikasiyada aks etmaydi, balki unda voqyelik sifatida sodir bo’ladi. 
Ommaviy  kommunikatsiyada  yo’naltiruvchi   qo’l  ham,  dasturlovchi  uskuna   ham
yo’q.   O’z-o’zini   yaratish,   ba’zi   holatlarning   barqarorligining   yo’qolishi   natijasida
tug’iluvchi yangi sistemadir. Barcha tabiiy sistemalar shunday mohiyatga ega. Ayniqsa,
ommaviy   kommunikasiyalarning   tabiati   ham   ana   shunday   tizimga   asoslanadi.   Uni
boshqaruvchi  subyekt  yo’q, bo’lmaydi  ham. bir tomonlama yondashuvchi  obyekt  ham
yo’q. Hamma ishtirokchilar faol, mustaqil, ta’riflab bo’lmas darajada yakdir, bir-birini
qo’llab-quvvatlovchi.   Ularning   har   biri   fikrlashga   o’zining  hissasini,   boyligini   qo’shib
boradi va ana shu ham ommaviy kommunikasiyaning o’ziga xosligini yaratadi. 
Odamlar   bir-birlari   bilan   muloqotga   kirishar   ekan,   ularning   asosiy   ko’zlagan
maqsadlari,   o’zaro   bir-biriga   ta’sir   o’tkazish,   shaxsiy   fikr   –g’oyalarga   ko’ndirish,
harakatga   chorlash,   ustanovkalarni   o’zgartirish   va   yaxshi   taasurot   qoldirishdir.   Shu
nuqtai   nazardan   ommaviy   kommunikasiya   vositalarining   spixologik   ta’siri-   bu   burli
vositalar   yordamida   insonlarning   firklarini,   hissiyotlarini   va   hatti-harakatlarini
harakatga keltirishdir. Bu mediapsixologiyaning asosiy kategoriyasi hisoblanadi. Unda
bir   tomondan   insonning   o’z-o’zidan   paydo   bo’ladigan   fikrlash   qobiliyati   quyldagi
holatlarga o’zgaradi. 
- axborotni   izlash,   tahlil   qilish   jihatlari   bilan   bog’liq   jarayonlarda   tasodifiy
axborotdan ko’ra, fikrning ahamiyati kuchayadi; 
- yangilikda samimiylikni his qildirishni isbotlashdan ko’ra real voqyeaning
o’zi t’sirchanroq bo’la boshlaydi; 
- narsa va hodisaplarning sababli bog’lanishi voqyelikning sabab oqibatlari, 
  ―hozir,   shu   yerda   kabi   dolzarb   voqyealarning   oldida   ikkinchi   o’ringa   o’tib‖
qoladi; 
- o’ylanmagan,   bilmy   chiqarilgan   xulosalargaishonch   ortib,   fikrlash   o’z-
o’zini anglash tuyg’ulari orqali kechadi; 
- omma   oldida   chiqish   qilishga   intilish   shakllanadi,   subyektivlik,
o’zibo’larlik, o’z-o’zini boshqarish turlari ko’payadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Xulosa 
Ushbu   tadqiqot   ishiga   yakun   yasar   ekanman   so’nggi   so’z   o’rnida   bir   qator
fikrlarimni bildirib o’tmoqchiman. 
Jurnalistika sohasi aslida jurnalistlar bilan bo’g’liq holda jamiyat oldida
haqqoniyat   posboni   sifatida   gavdalanadi.   Jamiyat   nafaqat   jurnalistlar
tayyorlayotgan   materillarga   balki   ularning   o’zlarini   tutishlariga   qarab   ham
o’rnak olishadi. Bu ayniqsa televideniyeda katta ahamiyat kasb etadi. 
Shu bois ham  mualliflik ko’rsatuvlarining saviyasi  o’ta yuqori bo’lishi
talab   etiladi.   Men   yuqorida   yoritib   o’tgan   ―Baxt   formulasi   ko’rsatuvi   ham‖
birqancha   kamchiliklarga   ega.   Ularga   yechim   toppish   maqsadida   bir   qator
fikir va mulohazalarimni bildirib o’tishim mumkin yani ko’rsatuv muallifi va
ijodiy   guruh   vakillari   yanada   ahil   va   o’zlari   ustida   ko’p   ishlashlari   talab
etiladi.   Bundan   tashqari   ko’rsatuvni   bir   qobiqda   o’rab   qo’ymasdan
o’zgartirishlar   kiritishsa   va   ko’rsatuv   mehmoni   sifatida   faqat   aktiyor,
aktirisalar yoki boshqa mashyhur kishilar emas aksincha oddiy va avom halq
orasidan tanlashsa yanada qiziqarli bo’lar edi.   Ha yana bir narsa ko’rsatuvni
berib   borishda   ham   qatiy   bir   qoida   qabul   qilish   lozim   sababi   ko’rsatuvning
eski  sonlari  qayta-qayta efirga uzatilmas edi. Bundan tashqari  bu ko’rsatuvni
har   haftada   yangi   sonlari   berib   borilishi   lozim   shundagina   tomoshabin   bir
hillikdan bezmaydi. 
Muallif o’zi gapirayotgan va bildirayotgan fikriga amal qilishi shart. 
Shunda u yoritayotgan mavzuning ta’sirchanlik qiymati yanada oshadi.  
 
  Adabiyotlar
1. Rustambayev M.X., Tuxtasheva U.A. Advokatura: kasb xunar kollejlari uchun o’quv
qullanma. - T.: Ilm Ziyo, 2010. – 232 bet. 
2. Rustambayev M.X., Tuxtasheva U.A. Sud hokimiyati va O’zbekiston Respublikasida
sud   huquq   isloxotlar:   ilmiy-publitsistik   nashr.   -   Toshkent:   TDYUI   nashriyoti,   2009.   –
559 b. 
3. Salomov B. O’zbekistonda advokatlik faoliyati. - T.: Adolat, 1-2 tom 2000. – 225 b.
4.   O’zbekiston   Respublikasida   advokatlik   faoliyati:   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim
vazirligi  tomonidan 5380100 yurisprudensiya  yo’nalishi  bo’yicha bakalavriat  talabalari
uchun   darslik:   2   jildik.   /   Mualliflar:   G.Abdumajidov   va   boshq.   –   T.   Konsauditinform-
Nashr, 2007.  – 360 b. - 472 b.
5. Jo’rayev   I.B.   O’zbekiston   Respublikasida   advokatlik   faoliyati.   O’quv   uslubiy
qo’llanma. - Toshkent: TDYUI, 2010 yil. – 8.5 b.t.

Televideniyeda mualliflik ko’rsatuvlari (Baxt formulasi‖ ko’rsatuv misolida)

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha