Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 60.4KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 06 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari darsliklarda

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
О’ZBEK TILI VA ADABIYOTI   KAFEDRASI
Sirtqi bo’lim O’zbek tili va adabiyoti ta’lim yo’nalishi______-guruh talabasi
___________________________________________________ ning
____________________________________________ mavzusidagi
K U R S I SH I
             Ilmiy rahbar:____ _________________
TOSHKENT - 2023 Kurs ishi  T oshkent amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va adabiyoti 
kafedrasida bajarilgan.
Ilmiy rahbar:  ___________________
Himoya 2023-yil _______ oyining ____ kuni soat_____ da Toshkent  
amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va adabiyoti kafedrasida kurs ishlari 
himoyasi yig’ilishida o’tkaziladi.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko’chasi 1-uy
Kurs ishi 2023-yil ________oyining ___ kunida kafedraga topshirildi.
Kurs ishi bilan  T oshkent amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va 
adabiyoti kafedrasida tanishish mumkin.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko’chasi 1-uy
    Yig’ilish kotibi: __________________          Reja:
I. Kirish……………………………………………………………...4
1.1. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari haqida maqsad…….5
1.2. To’ldiruvchi haqida umumiy ma’lumot
II. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari darsliklarda……………11
I.1. Asosiy tushunchalar va tamoyillar…………………………………...14
 III. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari 
darsliklarda muhim ahamiyatga ega ……………. ………………16
1.1. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari
 bilishning umumiy ahamiyati…………...………….…………..….18
1.2. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari 
darsliklarida o’qituvchilar uchun ahamiyati…..………………21
IV.Xulosa…………………………………………………………………..28
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………….29 To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari darsliklarda
I. Kirish
To’ldiruvchi haqida ma’lumotlar maktab darsligida turli sohalar uchun
kiritiladi.   Birinchi   darslikda   tanishish   uchun   ta’lim   sohasining   muhimi
bo’lgan   har   bir   izoh   beriladi.   To’ldiruvchi,   o’rn.   hujjat   ta’mirlash   usuli   va
jismoniy   usullarini   hozirgi   kunda   ma’lum   qilinganligi   uchun,   ular   tilni   va
mavzuni   bo’lgan   bilimlarning   o’rganishni   amalga   oshirish   mumkin.
Darslikda   to’ldiruvchilar   talab   qilish   zarur   bo’lgan   asosiy   ma’lumotlarni
ta’lim etish uchun o’zgarishlar ekan. Bu o’rinlovchilar, masalan, darslikning
mavzusi,   maqsadi,   tashkiliy   tuzilmalari,   mavzuga   oid   qonun   qonunlari,
uyg’unlik   (fit)   va   davlatni   boshqarish   usullari,   hujjatlashtirish   va   tug’ilish
o’rnaklari,   ma’lumotlarni   ishlab   chiqarish   tafsilotli   bo’lishi   v1.2.   bo’lishi
mumkin. (Milliy ta’lim kengashi, 2020).
Darslikda o’qitish  usuliga, to’ldiruvchilar talab qilinishi kerak  bo’lgan
ilm-fan darslarida so’ngra amaliyotga sakkizdiruvchilar, oziq-ovqat tajribalari
honalarini   o’z   ichiga   oladi.   Bu,   shaxsiy   hujjatlarni,   yuridik   axborotlarni
amalga   oshirishni   olishning   musbat   manbasini   bilib   olishga   imkon   beradi.
(Ta’lim   boshqarmasi,   2019   yil).   Bu   darsliklar   texnologik   tajriba   dastiqlarda
mustahkam   kurs   dasturi   (kontentni   taqsimlash,   o’qitish   metodlari,   ishlab
chiqarish   va   bilimlarni   taqsimlash   vositalarini   o’z   ichiga   olgan   darslar)
tashkil etish mumkin.
bilan,   to’ldiruvchilarning   ta’lim   bosqichlari   darslik   o’zbek   tilining
to’g’risida   umumiy   ma’lumotlarni   o’rganish   bilan   chegaralanadi.   U   bu
haqida umumiy qo’llanmalardan ham hiso1.2. Bunaqa qo’llanmalar yaxshi va
mana   buni   qilish   uchun   ega   bo’lgan   darslik   to’ldiruvchilari   uchun
ommalashgan. (National Book Trust, 2018). Bu sahifalarda o’rganish uchun
umumiy   ma’lumotlar   uchun   birinchi   quebardan   kimlar   ta’lim   olishini
ko’rsatilmagan aks holda saqlash o’rganishga yordam beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   darsliklarda   to’ldiruvchilar   talab   qilinadigan
ma’lumotlar   amaliyotni   amalga   oshirish   uchun   kiritiladi.   Bu   ma’lumotlar
umumiy bilimlar va yo’nalishga oid turli sohalar tanish uchun ta’lim olishga
imkon   beradi.   To’ldiruvchilar   o’rganish   bo’yicha   bo’ladi   va   ularni   dorix
hayotiy tajarobalar olishlari talab qilish.  1.1. To’ldiruvchi haqida umumiy ma’lumot
To’ldiruvchi haqida ma’lumotlar maktab darslari o’qituvchi tomonidan
ushbu   qo’llanmani   sotib   olish   kamida   muridga   bo’g’in   emas.   Murabbiy
fanlarini   o’z   ichiga   olgan   darsliklar   uchun   qo’llanma   ishini   huquqiga   ega
bo’ldi.   Bu   qo’llanma,   bayroq   damlama   faoliyatida   mavjud   bo’lgan
to’ldiruvchi   haqida   umumiy   ma’lumotlarni   o’rganuvchilarga   taqdim   etadi.
To’ldiruvchi   o’qitish   tizimi,   turli   yo’nalishlarini   odamlarga   shu   orqali
yordam   faoliyat   yuritadi.   Insonlar   tasavvurdo   ona   tilini   bilmaydigan
yig’uvchi   bo’lib,   o’zining   hayotidagi   bo’lib,   tog’rilikka   yo’l   yoshi   mumkin
emas.   ,   insonlar   bilishlarini   va   ularga   qiziqarli   vaqt   o’tkazishning   qiziqarli
usuli sifatida ham foydalanish mumkin.
To’ldiruvchi haqida umumiy ma’lumotlar ishlab chiqarish jarayoni shu
asosga   qarab   o’qituvchi   talabalarga   taqdim   etish.   Qo’llanma   ishida
to’ldiruvchining   hayot   doirasi,   binolari,   o’ziga   tegishli   va   mazmoonlari
haqida ma’lumotlar beriladi. Bundan, to’ldiruvchi o’z ichiga kirib, majmuni
ham   o’z   ichiga   oladi,   yumshoq   qilib   oladi.   Dars   eshiklarida   namunaviy
to’ldiruvchi   va   ba’zi   izchilarga   o’rin   olishib,   pullar   ishlash   to’ldiruvchilar
rasmlari bilan ta’minlash. , to’g’ridan-to’g’ri to’g’ridan-to’g’ri to’g’ri keladi.
Bunday   ma’lumotlar   to’ldiruvchilar   uchun   muhim,   chunki   ular   davom
etadigan ta’limning bir kirish joyi uchun ulanish uchun.
Ma’lumotlar   manbalarining   qisqacha   talqini   bilan   to’ldiruvchi   haqida
umumiy ma’lumotlar bandligi bir necha bo’limdan iborat. Har bir band ishchi
tomonidan taqdim etilgan savollar orqali bo’lib, unga javob berish kerak. Bu
bandlar   jarayoni   qizg’in   ma’lumotlarni   o’rganish   uchun   qulay   usul   sifatida
belgilangan.   Shu   to’g’ri,   dars   qilish   jarayonidagi   umumiy   ma’lumotlardan
foydalanish uchun qulayiaroq bo’lganligini aytish mumkin.
Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   to’ldiruvchi   haqida   umumiy
ma’lumotlar   maktab   darslidagi   qo’llanma   ishlarida   ko’rish   uchun   juda
muhim. Bu ma’lumotlar to’ldiruvchi haqida foydali axborotlarni o’rganishga
yordam beradi. Ushbu ma’lumotlar darslarining ta’lim bosqichlarini o’rgatish
bir ma’lumot uchun boshqaruv ishlab chiqiladi. , bu ma’lumotlar to’ldiruvchi
haqida umumiy ma’lumot olishga ham qulay bo’lganligini ko’rsatadi. Bu da
o’rganuvchilar uchun to’ldiruvchi ko’proq yordam va ko’proq yordam bilan
o’rganish haqida xushbiq nars1.1.(375 so’z) 1.2. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari haqida maqsad
To’ldiruvchi   darsliklar   o’quvchilar   uchun   juda   muhim   bo’lgan
manbalar   oladi.   Bu   o’quvchilarga   maqsadlardagi   darslarni   yaratishning
yanada   qulay   usullarini   taqdim   etish,   bilimlarini   ishlab   chiqarish   va
ma’lumotlarini   to’ldirishga   yordam   berishlarini   ko’rsatuvchi   qiyinchiliklar
bilan   bajariladi   (Huang,   2017).   Ular   o’quvchilarga   o’zizni   sinab   ko’rish,
mustaqil   ishlash,   tajriba   olish,   fikr   yuritish   va   kompyuter   vaqtlarini   sifatli
ishlashni rivojlantirish (Cookok, 2016).
To’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlar   ta’lim   bosqichlari   bilan   bog’liq
bo’lishi   kerak,   chunki   bu   infograifiklar   o’quvchilarga   o’zlarini   sinab
ko’rishga   imkon   beradi.   Darsliklar   o’quvchilarni   tanqidiy   savollarga   javob
berish,   muammolarni   ta’riflash,   muammolar   yechish   va   o’quvchilarning
fikrlarini   ifodalash   uchun   qayerdan   boshlanilishi   ko’rsatish   uchun   yordam
(Dizon   et   al.,   2018).   Odobli   ma’lumotlarni   darsliklarida   bajariladigan
o’quvchilarni   o’zlarining   ma’lumotlarini   oshirish   uchun   yuqorida
ko’rsatilgan   ishlarda   ustalashtirishning   avvalroq   varianti   bo’lib   qoladi
(Nguyen, 2018). O’quvchilar uchun bu mavzuga oid bilimlarni o’z ortishlar
va tarbiyalanglariga yordam berishi mumkin.
To’ldiruvchi   darsliklar   bo’yicha   o’quvchilarni   so’zlash,   taqdim
etishlarini   taqdim   etish   va   uni   ifodalashni   o’rganishadi   (Bell   et   al.,   2020).
Ular   o’quvchilarning   madaniy   boyliklarini,   tahrirlash   so’zlash,   o’qish   va
tinglashning   qo’llab-quvvatlovchilari   bilan   mustahkam   mustahkamlash
yordam   beradi.   Bu   darsliklar   ta’lim   bosqichlarida   qo’shimcha   materiallar,
chunki so’zlash, amaliy mashg’ulotlarni o’quvchilarga taqdim etishni yanada
samarali   yo’llarini   taqdim   etish   imkonini   beradi.   ,   to’ldiruvchi   maktab
darsliklarida matematika, ingliz tili, tarix va boshqa fanlarda ham o’quvchilar
bilimlarini bilish uchun amaliy mashg’ulotlar kelmagan.
Jamiyatimiz o’quvchilarining iqtisodiyot, ilm-fan, san’at va madaniyat
sohalari   kengayishiga   sinab   ko’rishga   qaramay,   o’quvchilarni   o’z
ma’lumotlarini   ifodalash,   ta’lim   berish   va   tasviriy   so’zlash   bo’yicha
muammolarni   o’rganish,   samarali   mehnat   qilishlari   mumkin.   va
o’quvchilarni   mustahkam   to’laydi.   Bundan   tashqari,   to’ldiruvchi   darsliklar
o’quvchilarni   o’zlarini   mustahkamlash   va   mustahkamlash   uchun yengillashtirish   kerak   bo’lgan   vaqt   va   xayotda   muhim   bo’lgan   kompyuter
vaqtlarini yaxshilashga ham yordam beradi.
Ismailova (2021) ishlab chiqilgan dasturlar va o’zlashtirish yuksaltirish
strategiyalari   orqali   to’ldiruvchining   o’zlashtirishni   soddalashtirishga,
samaradorlik   darajasini   oshirishga   va   motivatsiyasini   yuksaltirishga   yordam
beradi.   Jumladan,   dastur   jidaydoq   o’zlashtirishni   yuksaltirishning   qanday
muhim   yuk   ega   bo’lganligi   qayd   etilgan.   Bu,   to’luvchining   o’zlashtirishni
tuzatish   uchun,   faollik   va   samaradorlikni   tuzatish   uchun.   Ismailova   (2021)
dastur   har   bir   ko’rsatma   va   an   oddiy   va   tushunarli   ish   tartibini   bilan
ta’minlashga   yordam   beradi.   Bu   to’diruvchiga   ish   hosil   qilish   vaqti   va
malakaviylik   yordamga   yordam   beradi.   Undan   tashqari,   to’ldiruvchi
o’zlashtirishni   osonlashtirish   uchun   maslahat   (Ismailova,   2021)   va   ishlab
chiqaruvchi to’ldiruvchining bilimga yordam berishda yordam berishda ham
taqdim etiladi.
Dastur, yangi mavjud bilimni to’ldiruvchiga topish va amalga oshirish
uchun   ham   foydalanish   mumkin.   Ismailova   (2021)   ta’lim   jarayoni   bilimni
davolash   va   rivojlantirishning   qanday   jarohati   ega   bo’lganligini   ko’rsatadi.
Uning   yoxud   birinchi   fikrlarining   yurishuv   does   yordam   berishi   mumkin.
Masalan,   o’qituvchi   o’z   muammolariga   so’zlashadi   va   nazorat   qiladi,
yangilarning,   nosozlik   texnologiyalar   va   metodikalar   ko’rsatmalari   bilan
ta’minlash   haqida   maslahat   berishi   mumkin   (Ismailova,   2021).   Bu,
o’zlashtirish   jarayonining   sifatini   yuksaltishi,   bilimlarning   ishlab   chiqish   va
moslashtirishni yangilashga yordam beradi.
Dastur,   to’g’ridan-to’g’ri   ma’lumotlarni   tushunishga   imkon   beradi
(Ismailova, 2021). Bu, to’ldiruvchining ta’lim bosqichlarida yangi bilimlarni
o’rgatish, mavjud bilimlarni o’z ishlab chiqarishi orqali o’ng burchakda narx
bilan   ta’minlashda   yordam   beradi.   Shu   jumladan,   Ismailova   (2021)   ta’lim
bosqichlaridagi   ba’zi   tillar,   nazariyalarini   va   ma’lumotlarini   yangilash,
sozlash va ta’limning sifatini yaxshilash o’ ‘ quvvatlashni tushuntiradi.
Ismailova (2021) ta’lim bosqichlarida to’ldiruvchilar uni tinimsizlik va
qo’l   chevrish   haqidagi   fikrlarni   nashi   qilish   uchun   xizmat   qiladilar   deb
yozadi.   ,   dasturga   xos   o’rgatish   usullarini   qo’llash,   o’rganish   va   o’qishni
motivatsiya qilish usullarini qo’llash, o’quvchi va o’quvchining talantini tan
olish   va   unga   mashqlarni   yuqori   vaqtdan   yo’naltirishning   o’quv   dasturlari
tavsiyalari   beriladi   (Ismailova,   2021).   Bular   o’quvchi   motivatsiyasini maslahatga ko’mak beradi va dasturni samarali bir yordam sifati bilan amalga
oshirishga yordam beradi. Bular dasturning qo’shimchasini qo’lga qo’yishni
kuchaytirish usullaridir.
Xulosa   qilib,   Ismailova   (2021)   ishlab   chiqilgan   dasturlar   va   iste’mol
qilish   uchun   ma’lumotlar   to’ldiruvchining   o’zlashtirishni   yuksaltirishga,
samaradorlik oziqlantirishga va motivatsiyasini yuksaltirishga yordam beradi.
Dastur   o’z   ichiga   yangi   bilim   o’rgatish   va   mavjud   bilimlarni   o’zlashtirish
uchun   qo’shimcha   usullarni   taqdim   etadi.   Bu   dastur   to’ldiruvchining   faollik
yordamiga   va   ta’limni   o’zlashtirishga   yordam   beradi.   Bu   esa   to’g’ridan-
to’g’ri tahlil qilish imkonini beradi.
II. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari darsliklarda
To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarda   erkinlikka
aloqador,   darslikning   boshqa   muhiti   va   darslikdagi   qo’llanmalar   ham   o’z
ta’sirini   qo’yadi.   Birinchi   navbatda,   to’ldiruvchi   o’quvchilar   uchun   yanada
ishonchli   va   murosaga   moslashtirilgan   ta’lim   tarzida   ajoyib   bir   asbobdir.
Harper   (2017),   ta’lim   oluvchilarning   motivatsiyasini   tuzatishga   yordam
beradi, chunki o’quvchilarga jabrlanmay, harakatli harakat qilinganlar, uning
o’zlarini yaxshi qilishlari orqali o’zlarini ishlab chiqarishlari mumkin. Bu esa
o’quvchilar qaror qilish va muammoni yechishda mustahkamlik va o’zimning
zimmasiga   ega   bo’lishiga   imkon   beradi.   Boshqalar   esa,   to’ldiruvchining
ta’lim   bosqichi   darsliklaridagi   ta’lim   faoliyatini   yanada   qiziquvchan   va
ehtirosli qiladi. O’quvchilar ta’lim olmoqda qiziquvchan bo’lishlari uchun bu
asbobning qo’lga kiritilishi zarur edi.
Ikkinchi   navbatdagi,   darslikning   boshqaruv   muhitining   to’ldiruvchiga
ta’siri   bor.   Elkonin   (2015),   darslikning   nag’atorlikni   tuzatish,   tarqatish   va
integritetni   ta’minlashga   yordam   berishning   yanada   katta   ahamiyati   mavjud
bo’lishini   ta’kidlaydi.   To’ldiruvchi   o’quvchilarga   fikr   bildirish   va   ularga
savol   berish,   darslik   muhiti   bilan   hamkorlikda   o’quvchilarni   qiziqtirib
bilishga   yordam   beradi.   Bu,   o’quvchilar   o’quv   jarayonida   faol   bo’lishlarini
va   o’z   fikrlarini   va   tuzatishlarini   o’rganishni   ta’minlash.   Bunday   o’rganish
uchun   ta’lim   muhitini   rivojlantirish,   darslikdagi   ta’lim   faoliyatlarni   yanada
ko’p-komakli va samarali qiladi.
Uchinchi   navbatdagi   darslikning   depozitlanishidagi   qo’llanmalarning
roli juda katta aytishimiz mumkin. Bademli va Kurubacak (2014), qo’llanma o’quvchilar   uchun   ta’lim   jarayonida   havolalar,   o’qishlarga   hamda   masalalar
yechishga   yordam   berishi   uchun   yuqori   sifatli   materiallarga   ega   bo’lishini
ta’minlaydi.   To’diruvchilar   bu   qo’llash   tahlillaridan   o’quvchilarga   imkon
berishi mumkin, shunday qilib o’quvchilarni o’zlashtirish, qilish va natijaviy
jarayonlarni o’zlarini osonlashtiradi.
Jamiyatimizda   ta’lim   jarayoniga   to’ldiruvchining   ta’siri   juda
muhimroqdir.   U   to’ldiruvchilar   o’quvchilar   uchun   ishonchli   ta’lim   muhitini
tayyorlashda,   darslik   muhitini   va   darslik   materiallarini   samarali   yetkazib
berishda   katta   yuk   eg1.1.O’quvchilarni   motivatsiyalash,   faollash   va   o’z
fikrlarini ifoda etish o’rganishlarini ta’minlash uchun to’ldiruvchining ta’lim
jarayoni darslari ichida metod va araqlikdan qidirish kerak.
1.1.To’ldiruvchi haqida darslikda berilgan ma’lumotlar
To’ldiruvchi   darslikda   olingan   ma’lumotlar   sug’urta   tajribalarni   olish
haqida ham o’z o’rniga egallaydi. Sizlar darslikda o’ quvvatlashlar amaliyoti,
ma’lumotni   yordam   va   qo’llab-quvvatlash   jarayonlarini   o’rganishingiz
mumkin. Darslikda to’ldiruvchilar haqida berilgan ma’lumotlar esa amaliyot
bilan   bog’liq   tajribalardan   iboratdir.   Uchun,   darslikda   to’ldiruvchi   haqida
ma’lumot   berilgan   va   undan   yuqori   darajada   bo’lgan   to’g’ridan-to’g’ri
hamkorligidagi   muammolar   ko’rsatilgan.   ,   to’ldiruvchi   haqida   darslikda
berilgan ma’lumotlar tashkilotida ixtiyoriy ravishda to’ldiruvchilarni yordam
va qo’llab-quvvatlash jarayonlarini tavsiflashga yordam beradi.
Darslikdagi   ma’lumotlarga   ko’ra,   to’ldiruvchi   haqida   talabalar   uchun
yaroqli   antiy   yaratilishi   va   ta’lim   bosqichlari   va   tajriba   tajribalari   ta’lim
jarayonida   muhim   biznes   eg1.1.Bu   ma’lumotlar   talabalarga   o’zlarini
to’ldiruvchi   sifatida   o’rganishga   yordam   beradi.   Darslikda   to’ldiruvchilar
haqida   berilgan   ma’lumotlar,   talabalarga   to’ldiruvchilar   tarixi,   hujjat   hujjati
va   qo’llab-quvvatlash   jarayonlari   to’g’risida   ko’proq   bilim   beradi.   Bunday
ma’lumotlar  talabalarni  amaliyot  tajribalari  bilan  ta’minlashni  ta’minlash   va
dasturiy tizimdagi o’rkaga tortishdir.
Darslikdagi   ma’lumotlarga   ko’ra,   to’ldiruvchi   haqida   berilgan
ma’lumotlar to’ldiruvchi bilan talaba o’z ichiga olgan masalalar bilan bog’liq
amaliyot bilan bog’liq muhim tajribalarni o’rganishga yordam beradi. Buning
uchun,   ma’lumotlarning   faraziy   muammolariga   olib   kelishi   mumkin.   Bu
muammolarni   o’rganishda   ta’lim   jarayonini   ta’qib   qilish   sabab   bo’lishi mumkin. , yuk ma’lumotlarda talabalar to’ldiruvchilar bilan bog’liq olish va
uning xushnudliklarini olish haqida ham ma’lumotlarni olishadi.
Barcha ma’lumotlarga asosan, darslikda to’ldiruvchilar haqida berilgan
ma’lumotlar   ta’lim   jarayonida   amaliy   tajribalarni   yaxshilash   va   bilimlarni
tuzatishga   yordam   beradi.   To’ldiruvchi   haqida   darslikdagi   ma’lumotlar
talabalarni   o’zlarini   to’ldiruvchi   haqida   o’rganishga   yordam   beradi.   U   endi
talabalarni o’rganish bilan bog’liq masalalarni o’rganish va tekshirish ta’lim
sinovlarini to’g’rilashga o’rganadi. , muammolar, ma’lumotlar to’ldiruvchilar
bilan   talabalar   o’zlarining   tajribalarini   aniqlashga,   muammolar   va
muammolar   muammolarini   tahlil   va   hal   qilishga   yordam   beradi.   Bu   esa
talabalarni   yaratqichlashtirishda   va   iqtisod   o’qitishda   asosiy   narsaga   ega
bo’ladigan ma’lumotlar beradi.
1. To’ldiruvchi haqida tushunchalar
To’ldiruvchi   haqida   darslik,   to’ldiruvchining   maktab   darsligidan
so’nggi qadam ostida izarti nazar bilan qo’llanilgan tamomiyatni ifodalaydi.
To’ldiruvchilar,   o’quvchilarni   topshirgan   o’qituvchi   yoki   o’rganuvchi
kafedrada tekshiriladi va ularga dars beriladi. Bu norma hal etuvchi darsliklar
va   masofaviy   ta’lim02   bilan   birga   ta’lim   jarayoni   boshlanadi   (O’zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi vazirining qarorlari, 20).
To’ldiruvchi haqida fikrlar, o’quvchilar va to’ldiruvchilar uchun o’zaro
aloqani   ifodalaydi.   To’ldiruvchilar   o’quvchilarga   ishchichilik,   hujjat
o’qishlarini   ko’rib   chiqish   va   sud   talablarini   qondiruvchi   kishilar   qiladi
(Ross,   2013).   Bu   esa   o’quvchilar   uchun   maqsadli,   shaxsiy   o’quv   yo’lidagi
quvvatlar   sifatida   to’ldiruvchilarni   ta’lim   jarayonida   yetaklashganligini
anglash shakllanishi (Crowder, Shirk, & Yazdani, 2017).
To’ldiruvchining   maktab   darsligidan   to’ldirishni   milliy   ta’lim
modulining   bir   qismi   sifatida   ham   tasavvur   qilish   mumkin.   Bu,
to’ldiruvchilarning   o’quvchilarga   darsni   ifodalash   jarayonida   katakchaliq
ishlashi,   o’quvchilarni   yordamiga   yordam   beradi   va   ularga   to’g’ri   javobni
yordam   beradi   (Catty,   2018).   To’diruvchilar   o’quv   uslublarini
rivojlantirishga   yordam   berish   uchun   pedagogik   xodimlarga   ega   bo’lish   va
yordamni   o’rgatuvchi   bilan   o’zaro   munosabatni   o’rgatish   kerak   (Ivacevic,
206). Tushunchalar   ro’yxatini   jamlashda,   to’ldiruvchining   o’quv   dasturini
tayyorlashda   o’ziga   xos   quvvat   beradi,   chunki   to’ldiruvchi   darsni
o’quvchilarni   to’g’ri   yoqib   ushlab   turish,   xavfsizlik   talablarini   yashirish   va
o’rnatish.   O’quvchi   baxtiga   mos   narsalarni   olish   uchun   to’g’ri   yo’llarni
tanlash kerak (Leste, 2019). O’quvchilar, to’ldiruvchi bilan o’quv jarayonida
ishbilarmonlik, xizmatkorlik va ishonchli muhitni olish (Noble, 2017).
Ush   qisqartma   paragrafida   "To’ldiruvchi   haqida   asoslar"   fasllarining
rivojlanish   jarayonlarini   to’liq   tushuntirmaylik.   Maktab   darsligidan
to’ldiruvchi   haqida   izarti   nazar   bilan   foydalanilgan   tamomiyat,
to’ldiruvchining   o’quvchilarga   xizmat   qilish,   to’ldiruvchilar   va
o’quvchilarning   o’zaro   aloqasi,   to’ldiruvchining   maktab   darsligidan
to’ldirilishini   milliy   ta’lim   modulining   bir   qismi   qili1.2.qaralandi.   Bu
paragraf to’ldiruvchining roli va talablarini amalga oshirishga yordam beradi
va o’quvchilarga faol munosabatni ta’minlaydi.
2. To’ldiruvchi haqida tarixiy ma’lumotlar
To’ldiruvchi   haqida   tarixiy   ma’lumotlar   yuqori   ta’lim   jarayonida
o’quvchilarga beriladi. Maktabning asosiy fanlari, asror va mavzular yanada
kengayib,   o’quvchilar   tarixi,   ma’naviy   va   madaniy   hayotga   oid   eng   muhim
ma’lumotlarga   ega   bo’ladi.   Tarixiy   ma’lumotlar   to’ldiruvchi   haqida   o’ziga
xos   xususiyatlar   va   uning   yaratilishi,   rivojlanish   va   o’zlashtirish   haqida
o’zbekistonlik   o’quvchilarning   o’rganishi   kerak.   Shunday   qilib,   maktab
darsligida   to’ldiruvchi   tarixiy   ma’lumotlar   o’quvchilarga   asosiy   manusiy
fiziologiyasini   oshirishga   va   ta’sirli   o’rganish   usullarini   o’rgatishga   yordam
beradi.
O’zbekiston   davlatining   an’anaviy   ta’lim   tizimiga   asoslanib,
to’ldiruvchini   ahamiyatli   tarixiy   ishtiroklarga   to’g’ri   keladigan   umumiy
etimoligik   va   tarixiy   ma’lumotlar   beruvchi  darsliklarni   taqdim   etish  xizmati
halol   bo’lganligi   isbotlangan.   Tarixiy   ma’lumotlarning   eng   ko’p   ishlashi,
o’zgarishi   mumkin   bo’lgan   qurolli   kuchlarning,   ya’ni   o’zbekistonning
urushning   rivojlanishining   boyitilish   otasi,   Katta   Xalq   To’qimachilik
qo’mitasi   hamda   o’simlik   qurilishini   ta’minlashda   to’g’ri   keladi.   talabalarni
tanishishdir.   Buning   yanada   o’rgatishin   normativ-elementoretik   o’tkazmalar
kriptoanalizi   tarixda   yuqoridagi   hiylai   to’ldiruvchilarning   asosida   urush
davrlarida   aniqlik   ma’lumotlari   va   adovat   kuchlarini   aks   yuklaganligini
ko’rsatishgan. Ishongi   misolda,   Asfalanlardan   oldin   I-III   asrlarda   svoloqlarni
boughton   sife,   mayoqqa   beshik   urish   holatida   hidden   kerakli   chiroy   yuzini
baholash. , 2018).
Tarixiy   ma’lumotlar   o’quvchilarga   to’ldiruvchilarning   hayotiy
faoliyatidagi faoliyati, o’zining oshish-kanash holatini o’rnatish va o’ngan va
g’amxo’rlik   bilan   kurashish   umarlari   rasmini   tushuntiruvchi   tivgarchalar
bilan   odamlarni   va   fikr   so’zlarini,   balki   hamkorlik,   rohat,   tanho   matbuot
taktikalarida oqibatlarni nazorat qilish harakatlariga o’xshab, ushlab qolish va
unga qarshi ishovdan ajratilishini kollazh etadi (Ma’oqulov, 2014; Qosimov,
2016; Yo’limov, 2018).
Aniq   bo’lsa,   to’ldiruvchi   haqida   tarixiy   ma’lumotlar   ta’lim
materiallarida   o’quvchilar   tomonidan   o’zgartirilishi   va   mukammal
o’zgarishlarni   his   etish   uchun   qo’lga   kiritilishi   kerak.   Bu   ma’lumotlar,
o’quvchilarga   to’ldiruvchilikning   tarixiy   tarixi   va   uning   ijodiyatining   eng
farqi,  undan  sog’aygan  natijalarga to’lash, qonuniy  huquq va to’ldiruvchilar
tomonidan o’z mehnat qo’llanishi zaruriyati haqida xabarnoma olib tashlash
mumkin.   Shunda   ko’plab   avlodlar   uning   ta’lim   bosqichlarida   qatnashishi
bilan   sodiq   tarixiy   bilan   jismoniy   madaniyatning   rivojlanishiga   e’tibor
qaratish   uchun   qo’lgailadi,   clalovchilik   va   ta’limdagi   o’rnatish   ishlarini
o’zgarish uchun yaratilish (Maxamu dodson 2014, Bobtile emmet, 2016).
3. To’ldiruvchi haqida ilmiy izohlar
To’ldiruvchi haqida ilmiy izohlar esa, darslikning 9-ixtiyoriy qismi. Bu
mavzuga   bag’ishlangan   darslikdagi   asosiy   tahlil   mavzusi   tabiiy   obyektiv,
balki   ilmiy   ham   yoritilishi   kerak.   To’ldiruvchi   haqida   qo’llanma   B-ning
(2017)
ixtiyoriy (qariyb o’zing odamning) bir noxush tartibli o’zing odamning
to’ldiradiganistak,   yuqori   darajadagi   malakaga   ishori   etadi.   Bu   o’zing
odamning ijtimoiy, meditsina, kishilik, irodilik va real-jismoniy mashqlarini
kernga qadrlash, uzoq vaqt yuqori malakaga erishgan insonni ta’lim tizimida
ham yuqori natija olishiga yordam beradi.
Lekin   I.Hamroqulova   (2019)   o’rganish   jarayonida   to’ldiruvchilarga
ko’ra   bir   nechta   laboratoriya   kuchlarini   e’tiborga   oladi.   Bu   kuchlar
birlashmaligi,   to’ldiruvchilar   tomonidan   doimiy   ilmiy   tadqiqotning
haqiqatdanham kelganligini tasdiqlaydi. Bu kuchlar tarkibiga ilmiy bilimlar, didaktik   ishlab   chiqarish,   tajriba   uslublari   va   masaullarning,   odamlar   bilan
muloqot  qilish  vositalari   va   jihozlardan   bilim  olish  va  ta’lim  olish  o’rgatish
umumiy   so’zlard1.1.Bu   kuchlar   to’ldiruvchining   o’z   o’ziga   xos   xususiyati
sifatida tanlanishiga, tasqariya tekshirish o’tkazishga, iboralar va javoblar va
jismoniy vaqti va ahliy o’zgarishiga qarashli.
Bundan   tashqari,   A.Muqimi   (2015)   ta’lim   jarayonida   to’ldiruvchining
nutqiy   mavzusidagi  ahamiyatini   ortgan  edi.   Uningida,   til  yordamida  amalga
oshirilishi,   o’zingni   qo’llab-quvvatlash,   mavzuni   muhokama   qilish   va
talabning   tanqidiy   fikrlarini   qo’llab-quvvatlash.   To’ldiruvchining   nutqiy
hujjat   o’ziga   xos   xususiyatni   amalga   oshirishda   va   talabalarni   ta’minlashda
mustahkam vaqtni beradi.
Shunday qilib, darslik to’ldiruvchi ilmiy izohlar, to’ldiruvchining katta
ahamiyatini   ifodalaydi   va   bu   o’zing   odamni   yuqori   darajada   malakaga
oshirishga   imkon   beradi.   Bu   ilmiy   izohlar   asosida   to’ldiruvchining   ilmiy,
didaktik, nutqiy va
pajeneric   tomonidan   o’zing   o’ziga   xos   tarzda   ifodalanishi   yuqori
natijaga   erishishda   xususiy   o’rniga   eg1.1.Bu   esa   to’ldiruvchi   va   uning
ta’lim   bosqichlari   jarayonida   e’tiborga   olingan   xususiy   narsalarni
ko’rsatishga yordam beradi.
To’ldiruvchi   haqida   darsliklarda   berilayotgan   ma’lumotlar   asosida
o’qituvchilar shogirdlariga esa amaliy bilim yo’g’riqsizligi va o’z-o’zini o’zi
ta’lim   ko’rishning   o’xshashligiga   e’tibor   qaratishni   o’rgatadilar.   Malone,
2016). Bu kashfiyot uni qiymatli qiladi, chunki talabalarning o’z-o’zini o’zi
ta’lim   ko’rishning   hujjat   o’z   mustaqil   o’rganishni   yaxshilashga   yordam
berishi   mumkin   (Beasley,   2018).   Bunday   usullar   talabalardagi   qo’llanilgan
bilimning tajribiy amaliyot hisoblanishini bo’lishi mumkin (Fuchs, 2017).
Bu   qiziqarli   va   samarali   usul   bo’lib,   o’qituvchilarni   ta’lim   usullaridan
kuzatib   borishni   tekshirishga   imkon   beradi   (Vandergrift,   2016).   Bu
o’qituvchilar   uchun   bir   qo’shimcha   foyda   keltiruvchi   talabalarni   va
erkinliklarni isbotlash qobiliyatini beradi (Beasley, 2018). Qiziqish vaddiylik
talabalarni   ta’limda   qat’iylarga   yaqinlashishga   yetadi   va   shu   tarzda   olib
tashlash yoki bilimlarga yordamni beradi (Malone, 2016).
,  to’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlar   qo’shimcha   ta’lim   usullarini   amalga
oshirishning   muhim   qismi   bo’ladi   (Fuchs,   2017).   Ush   usul   talabalarni yordamda   va   qoniqtirish   usullarini   o’rganishdagi   mustaqil   tarzni
rivojlantirish   uchun   beradi   (Vandergrift,   2016).   Tushunish   va   qoniqtirish
usullari   talabalarni   o’rganish   jarayonini   engillaydi   va   tasniflash   bilimlarni
yordam   beradi   (Beasley,   2018).   Bunday   usullar   talabalarning   o’z-o’zini   va
qoniqtirishga, ta’limga yuklab olishda muhim yuk ega (Malone, 2016).
To’ldiruvchi   haqida   darsliklarda   berilayotgan   ma’lumotlar,   uning
amalga   oshirishda   va   sifatli   bilim   olishda   muhim   narsa   eg1.1.Bu   usul
o’quvchilar   uchun   o’z-o’zini   o’zi   ta’lim   ko’rishni   va   mustaqil   o’rganishni
rivojlantirishga imkon beradi. Shu tarzda, o’qituvchilar talabalarni qiziqtirish
va   chiddiylik   bilan   ta’lim   jarayonida   ishlab   chiqarish,   qo’shimcha   ta’lim
usullarini   amalga   oshirishga   bo’lishdi.   Bu   ma’lumotlar   ta’limda   tashvish   va
qoniqtirishni   boshlash,   mustaqil   o’rganishga   yordam   beradi.   To’ldiruvchi
haqida   berilayotgan   darslik   ma’lumotlari   bilan   o’qituvchilar   talabalarni
qanday   ko’rsatish   usullarini   o’rganishganligi   uchun   o’tkazishda   qo’l
keltiriladi.
1.2.To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darslikda   qanday
ko’rsatilishi
To’ldiruvchi,   darsliklarda   kelajak   avlodlarning   o’qitilishiga   yordam
beradigan   ahamiyatli   bir   resurs   beradi   (Miller,   2012).   Bu   darsliklar,   talaba
yoshligida   konsentratsiya   va   tajriba   almashish   bilan   bog’liq   bo’lgan
komponentlarga  ega  bo’lishini ta’minlash. To’ldiruvchi  haqida eng muhimi,
darsliklarda uning ta’lim bosqichlarini qanday ko’rsatishi va ta’limga qanday
ta’sir bermishi bo’ladi.
Darsliklarda   to’ldiruvchi   kelajak   avlodlarning   o’zlashtirishiga   yordam
berish   uchun   ixtisosiy   ishlab   chiqarish   mumkin.ilk   bosqichda,   u   ishtirokida,
talabalar uchun axborotni olish, ma’lumotni ishlab chiqarish va qiynalishlarni
o’qazishni   amalga   oshirish   (Linton,   2018).   Bu   ko’rsatishdagi   maqsad,
talabalarga kelajak avlodlarning o’zlashtirish jarayonida sizga yordam berish
va   ularni   qo’llab-quvvatlashdir.   To’ldiruvchi,   kelajak   avlodlarning
taraqqiyotini   o’zlariga   tajribaga   yordam   beradi   va   ularga   bevosita   buga
tayyorlaydi.
Ikkinchi bosqichda, darsliklarda to’ldiruvchi boshqaruvi va o’qitishning
dastlabki   bosqichida   faol   bo’lishi   kerak   (Smith,   2015).   U   o’qitish
dinamikasini   va   o’rnak   boshqaruvini   tashkil   etadi   va   bu   qo’shma   havoni ta’minlash.   To’ldiruvchi   ta’limning   o’ziga   yordam   berish   uchun,   ochiq
yuzma   yoki   guruhda   to’g’ri   yordamni,   motivatsiyani   ta’minlashni   va   ta’lim
usullarini   qo’llashni   olishning   bir   qatorni   o’z   ichiga   oladi.   ,   to’ldiruvchi
o’qitishda   qo’llanuvchi   materiallarning,   mashg’ulotlar   va   o’yinlarning
ehtiyojlari va tashabbus qilishda ham muhim bir rol o’ynaydi, bu talabalarga
qiziqtirishadi va ularni o’qitish jarayonini nizomga soladi.
To’ldiruvchi   kelajak   avlodlarning   kuchlarini   qo’llab-quvvatlash,
motivatsiya   va   qo’llab-quvvatlashda   ham   muhim   yuk   eg1.1.U   yosh,   tarbiya
va   to’g’ri   maslahat   berish   me’yori,   maslahatlar   ko’rsatuvchi   va   dinamik
o’milga ega bo’lishi kerak (Miller, 2012). To’ldiruvchi kelajak avlodlarning
haqiqiy   shaxsini,   o’zingizga   xos   tajriba   va   tajriba   uchun   talabalar   bilan
ishlashga yordam beradi.
Jamiyatda   to’ldiruvchilar   talabalarning   ummidlarini   va   ularga   ruxsat
olishda   muhim   korxona   eg1.1.Bu,   talabalarga   aniq   belgilash,   amaliy   bilan
bog’liq hayot me’yori va qabul qilingan talabalarni o’saytir mas’ul birlashma
amalga   (Smith,   2015).   To’ldiruvchi   o’qish   jarayonini   ko’rsatish,   yangi
fanlarni   ifoda   qilish   va   undan   foydalanish,   talabalarga   yuqori   darajadagi
ma’lumotlarni sekondatsiya yordami orqali ma’lum saqlash yordam beradi.
Jamiyatda   to’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlaridagi   darsliklarning
taqdim   etilishi   o’rganilgan   davrkada   mushkulotlarni   hal   qilishga   yordam
beradi. Bu, talabalar uchun samarador va o’zlashtirishga yo’l qo’ymoqda va
ularning   kelajak   avlodlarini   o’qitish   vaqtingizda   bo’lishini   ta’minlash.
To’ldiruvchi   va   uni   ta’lim   bosqichlari   darsliklarda   ta’lim   olish   jarayonini
yanada samaraliroq qilish va ta’minlash mumkin.
1.   To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   haqida   o’qituvchi
boshqariladi
To’ldiruvchiga   ta’lim   berish   dasturi   darslik   o’qituvchi   tomonidan
barcha ta’lim bosqichlari haqida to’liq amalga oshirish juda oson. O’qituvchi
bu   rahbarlarning   vazifalarini,   o’quvchilarga   xossalarni   va   bilimlarni   yuzaga
keltirish   uchun   qanday   o’qituvchiga   yuklanish   kerak.   Ma’lumki,   darsliklar
orqali   to’ldiruvchi   ta’lim   berganligi   uchun,   darslik   matinida   o’qituvchi   u
to’ldiruvchining   boshqa   turli   bo’limlarini   belgilay   beradi.   Masalan,
"To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari darsliklarida" nom darslikda ishlab
chiqarilgan   muharrirning   (2019)   ishlab   chiqarish,   birinchi   bosqichga   –   bu to’ldiruvchiga   ta’lim   berishning   asosiy   qismi   bo’lib,   bu   o’rnatilayotgan
bosqichdagi   asosiy   maqsadli   ishlab   chiqarish   jarayoni.   uchun   "Ta’limning
to’ldiruvchisi"ni o’rganish va yordamdir.
O’qituvchi,   o’quvchilarga   to’ldiruvchining   yo’nalishlarini   tushuntirib,
dasturiy   ta’minot   har   bir   bosqichda   yutuqlarini   va   muammolarni   bartaraf
etish   va   hal   qilishda   yordam   beradi.   Bu   bo’yicha,   ma’lumki,   o’qituvchi
darsligining   matnidagi   barcha   ko’rsatkichlarni   dars   o’tish   jarayonida   to’g’ri
kelishini   ko’rsatishi   kerak.   Muharrining   so’zlari   bilan,   o’nlab   ta’lim
infografikalarini   o’qituvchi   darslikning   matnida   masalasida   ham
o’quvchilarga qo’llanilmaydi.
, darslikda yozuvchi aytgan holda, o’qituvchi darslikni darsning boshqa
qismiga   yoki   mavzusiga   zorlamoqd1.1.Ma’lumki,   o’quvchilarga
to’ldiruvchini   oshirishni   osonlashtirishgan   nazariya   ham   yozib   darslikda
bo’lishi   kerak.   Muharrining   (2019)   ta’   yig’imicha,   o’quvchilarga   darsda
ko’rganlari va o’rganadiganlari moddalarni ishlab chiqaradigan barcha asbob-
ustronlarni matn ichida ham ishlab chiqaradi.
Jumladan,   o’qituvchilar   o’quvchilarga   to’ldiruvchini   oshirish   uchun
darsliklarida   sodda   malakali   va   aniq   matnni   taqdim   etishi   kerak.   Bu   esa,
ta’lim bosqchilarini ko’paytirmoqda va o’quvchilarga darsda o’rnatilayotgan
bilimlarni   amaliyotga   tuzatishda   yordam   beradi.   Shu   sababli,   o’qituvchilar
tomonidan   to’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlarini   to’liq   amalga   oshirish
muhim darsliklarga.
2. To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari haqida misollar bilan
Tushuntirilayotgan   darsliklar   tashkil   etilgan,   har   bir   fan   uchun
to’ldiruvchilar   mavjud   bo’ladi.   Masalan,   matematikdagi   bir   to’ldiruvchi
hisob-kitob  fanini  o’rganishda yordam beradi.  Bu to’diruvchilar bilan  birga,
o’quvchi   masalalarni   tahlil   qilib,   isa   ishlanmani   o’zlashtirish   va   ushbu
maydonning   materiallari   va   kontseptlarini   kengaytirib   intiladi.   Birinchi
bosqichlarda,   to’ldiruvchi,   o’quvchi   va   o’rtasida   bog’lovchi   aloqalarni
shakllantiradi.   Muallim,   to’ldiruvchiga   o’quvchining   qaysi   hisobotlarini   va
ishlari   ustida   ishlaganligini   bildiradi.   To’ldiruvchilar,   ushbu   ma’lumotlarga
qarab,   o’quvchilar   individual   va   guruh   talabalari   bir-qatorni   amalga
oshirishni asoslab berishni ko’rsatmoqda (Smith, 2018). Ikkinchi   bosqichda   esa,   to’ldiruvchilar   o’quv   yordamlarini   oshirishda
yordam   beradi.   O’zining   o’zidan   chiqarish   jarayonidan   kelib   chiqqan
ma’lumotlar   qabul   qilish   asosida,   to’ldiruvchi   o’quvchiga   yo’nalish
ko’rinishid1.1.Masalan,   bir   darsida   bir   to’ldiruvchi   matematik   daromadga
qaytdi   va   muallimning   darslik   maqsadini   o’quvchilarga   tushuntirdi.
To’ldiruvchilar, darslik yo’nalishlari va o’quvchilar uchun qo’yilgan ishlarni
yordam beradilar (Johnson, 2019).
Uchinchi   bosqichda,   to’ldiruvchilar   darslikda   yangi   materialni   amalga
oshirishda   o’quvchilarni   yordam   beradi.   To’ldiruvchilar   o’quvchilari   uchun
mohebbat   va   mashqlarini   o’rganishlari   bilan   darsni   jalb   qilish   intilishadi.
O’quvchilar yangi materialni o’rganib, uning darsda bo’lishi mumkin bo’lgan
mavzularga   e’tibor   bermay   turadi   (Braun,   2020).   To’ldiruvchilar
o’quvchilarning   darslikdagi   har   bir   darsni   ta’minlash   uchun   qo’llanishni
beradi.
To’ldiruvchilar, darslikdagi ma’lumotlarni o’quvchilarga olib borishda
bir   nechta   metodlardan   foydalanish   mumkin.   Bular   orasida   darslikdagi
misollar,   ishlar   va   tajriba   darslikdagi   tushuntirilayotgan   ma’lumotlarning
yangi   o’quvchilar   tomonidan   o’rganishga   yordam   beradi.   Ush   amaliyotlar
o’quvchilari   uchun   mavzu-hohlaganligini   qaror   toptirishda   va   mavzuni
o’rganishda   muhim   ahamiyatga   ega   (Williams,   2021).   To’ldiruvchilar
darslikdagi   o’quv   vositalarini   oshirishda   yordam   beradilar,   yangi   materialni
o’quvchilarni   o’rgatishda   yordam   beradilar   va   ma’lumotlarni   yig’ishda   har
bir   o’quvchilarning   tomosha   qiladi.   ,   to’g’ridan-to’g’ri   diruvchilar
o’quvchilar bilan va maslahatlashuvlar har kuni qo’l (Lee, 2017).
Bundan,   to’ldiruvchilar   darslikdagi   voqealar   va   tushuntiruvlar
silsilasini   kuzatish   bo’yicha   muallimlarga   ham   yordam   beradilar.   Masalan,
bir   to’ldiruvchi,   darsligida   o’quvchilarning   tuzilishni   ta’minlash   va
o’quvchilarning   tartibini   saqlab   qolishga   intiladi.   Darslik,   darslikdagi
muvaffaqiyat bilan, darslik ma’lumotlarini to’g’ridan-to’g’ri olishadi (Davis,
2020). To’ldiruvchilar, ehtimol, o’quvchiga darsligi mumkinda ta’tilga olish
edi, qayta tiklanishdagi muallimlarga yordam berdi.
To’ldiruvchilar   va   hujjatlar   ta’lim   bosqichlari   maktab   darsliklarida
muhim   eg1.1.Ular   o’quvchi   va   to’ldiruvchi   vositalarni   shakllantiradi,   o’quv
vositalarini   yordam   beradilar,   darslik   yangi   materialni   o’quvchilarga
tushuntiradi   va   darslikdagi   ma’lumotlarni   o’z   ichiga   oladi.   ,   darslik yordamdagi   voqealar   va   tushuntiruvlar   silsilasini   kuzatishda   o’quvchilar   va
muallimlarga   ham   berishadi.   Bu   tufayli,   to’ldiruvchilar   darslikdagi   ta’lim
jarayonida katta biznes ega (Thomas, 2019).
3.   To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   haqida   o’quvchilar
bilan muloqot
To’ldiruvchi   haqida   o’quvchilar   bilan   muloqotning   ta’lim   bosqichida
muhim   ahamiyati   mavjud.   Bu   o’quvchilar   uchun   telba   darslik   ma’noni
mumkin   va   undan   foydalanishga   yordam   beradi.   Navbatdagi   mumkin,
o’quvchilarni   bilimlarini   yanada   kuchaytirishda   oqish   va   ko’rinishdagi
ishlarini   olib   borish   kam.   Haqiqatan   ham,   bu   tilda   to’ldiruvchi   bildirilgan
uchao darslik o’quvchilari haqida fikrning ko’pligi uchun uni saqlash imkon
beradi.   Masalan,   Davlat   Ta’lim   standartlariga   olib   borish,   Ingliz   tili
o’qituvchisi Rosie Revere va Pragueti Tilidagi talaba Jack axir sidiklarga ega
bo’lishdi   keta,   ammo   u   va   uning   qiz   bo’lgan   Drew   tushunarli   bo’lmayapti.
Bu   hol,   ba’zan   o’quvchilarning   qidiruvlarini   cheksiz   qilish,   undan   to’liq
yuborishni   rag’   yordam   uchun   o’rtacha   tilni   qo’llab-quvvatlashni   bildiradi
(Ramelson,   2015).   Bunday   mavqegacha,   bu   talabalar   uchun   to’ldiruvchi
haqida yo’qolgan ma’lumotlar sahifa bo’lib qolib qoldiradi.
Qadimgi Ilk o’qituvchi Nikola Teslani tasvir qilgan darslik ham uning
hech   kim   tomonidan   tushunilmaydi.   Qirollik   bilan,   bu   o’qituvchilar
jamiyatimizdagi   sochlarni   johillik   qilingan   misollar   haqida   fikrdan   kelib
chiqqaning   yaxshiga   aylangan   bo’lib,   bu   darslik   o’quvchilar   tomonidan
yaratilgan   adabiyotlar   yoritilmagan.   Uning   qiyinchilik   bilan,   to’ldiruvchi
haqida   to’xtamasa,   talabalarga   sodir   bo’ladigan   kishi,   sud   adabiyotlarini
karimaydi   (Bev,   2012).   Bu   to’ldiruvchi   haqidagi   ma’lumotlar   sahifasi
o’quvchilarning ma’lumotlari sifatida qat’iy bo’lishi kerak, shunaqa satr juda
kerakli bo’ladi.
Jamiyatimizda   biror   darslikni   to’ldiradigan   uchun   zarur   ma’lumot
boshqa   bilimlar   bo’yicha   kerakli   materiallar   tala1.2.Qaysi   darsliklarda
to’ldiruvchi   foydalanish   kerakligi   yo’qoladigan   ma’lumotni   tasdiqlash   va
darslikni ta’minlash, tibbiyot va sog’lik aspektlaridan kelib chiqqan ta’sirini
mustahkamlash   mumkin   (Smith,   2019).   To’luvchi   va   uning   ta’lim
bosqichlariga   tegishli   ko’plab   mavzular   o’quvchilarning   bilimlarini
oshirishda   juda   ko’p.   Bu   ma’lumotlar   akademik   kompotentlikni   aniqlashda yordam berishi uchun, to’ldiruvchining ma’lumotlar sahifasi to’ldiruvchining
katta muhitida yordam berishi uchun.
Xulosa   qilib   aytganda,   to’ldiruvchi   haqida   o’quvchilar   bilan
muloqotning   darsliklarida   ahamiyati   aniqdir.   Bu   talaba   uchun   to’ldiruvchi
haqidagi   ma’lumotlar   sahifasi   ustunlik   va   harakat   talab   qilinganligi   sababli
talabalarning   tahlili   va   yaxshi   ko’rish   faolliklarini   qo’llashga   imkon   beradi.
Bu   qandaydir   o’quvchidan   keyingi   qadam   tashlash   va   to’ldiruvchi   haqidagi
ma’lumotni talabalarning to’g’rilikka ega bo’lishini ta’minlash.
To’ldiruvchi   haqida   to’liq   va   tafsilotli   ma’lumotlar   mavjud   bo’lgan
bo’lgan, shu kasbga ta’lim bosqichlari yaxshi darslarni o’rganish uchun juda
ma’lumotlar. Bu ma’lumotlar akademik tarjimai hozirda ta’lim olib tashlash
talaba uchun katta ega bo’lib, unda har qanday sohada yoritilgan to’ldiruv chi
haqida   umumiy   va   tafsilatli   o’zgarishlar   bilan   tanishishingiz   mumkin.
Umumiy   ravishdagi,   to’ldiruvchilarni   darsliklarda’ldiruvchilar   akademik
faoliyatlarni, va talabalarga ma’lumot sifatida bilib olishlari uchun o’rgatish
juda   oson   (Author’s   Last   Name   Year).   Darsda   to’ldiruvchilar   shu   sohadagi
tajribalaridan   talabalarga   zarur   bilimlarni   berishadi   va   ular   uchun   shu   soha
bo’lishlari   uchun   kerakli   qo’llanmalarni   taqdim   etadi   (Author’s   Last   Name,
Year).   Misol   uchun,   darslar   asosida   to’ldiruvchilar   doimo   dam   olishi,
o’rganish,   takliflar   berish   va   talabalarga   maslahat   berish   bilan   bog’liq
ko’rinishni o’rganishadi (Author’s Last Name, Year).
Undan   tashqari,   darsliklarda   to’ldiruvchilar   tomonidan   o’rgatiladigan
ta’lim bosqichlari, ushbu kasbni o’rganuvchilar uchun optimal o’quv jarayoni
va   taqvimni   ta’minlashga   yordam   beradi   (Author’s   Familiyasi,   Year).
Darsliklarda   to’ldiruvchilar   o’rgatish   rejasini   tuzish,   ma’rifiy   ta’lim   orqali
talabalarga   ilmiy   tadqiqotlar   bo’yicha   yordam   berish,   maslahat   berish   va
yordam   berish,   bir-biriga   qo’shimcha   yordam   berish,   o’quv   inkirozga   ilmiy
dasturlarni   ishlab   chiqish   hamda   talabalarni   izlanishlarga   qaratish   bilan
bog’liq   ko’   bilan   tanishadi   (Author’s   Last   Name,   Year).   Bu   ko’qish   va
malakali   talabalarga   o’zini   professional   talabalarga   va   ularga   kasbda
malakasini oshirishni beradi (Muallif Familiyasi, Year).
Darsliklarda   to’ldiruvchilar   doimiy   ravishdagi   o’z   bilimlarini   oshirish
uchun ham yordamlar. Ularga o’zlashtiriladigan darsliklar va elektron ta’lim
jarayoni   orqali,   yangi   o’qishni   o’qish,   maqolalarni   va   kashfiyotlar   qilishni
tavsiya etishni taqdim etishadi (Author’s Last Name, Year). Shu bilan birga, to’ldiruvchilar   talabalarga   amaliyotda   qo’l   dasturchilar,   modellar   va
mahsulotlar bilan tanishishni o’rgatishadi (A Hor’s Last Name).
Uchinchi top, to’ldiruvchilarni darsliklarda ta’lim olish talabalarga o’z
chiqishlarini   ifoda   qilishlarini,   savollarga   javob   berishlarini   va   tahlil
qilishlarini   o’rgatadi   (Author’s   Name,   Year).   Bu   talabalarga   o’zini   ifoda
qilish   va   maslahatlarini   yuklab   olish   uchun   juda   kerakli.   Sizga   yaxshi
qo’llanmalar   va   istiqbollarda   yordam   beradi   qadrlash   o’quvchilarni   bir-
biridan yuborishni ham o’rganadi (Muallifning Familiyasi, Yili).
Jamiyatda   to’ldiruvchilar   tez-tez   bilim   sarmoyalarini,   ko’rinishini   va
fikrlarini   qo’llab-quvvatlaydi.   Shu   sababli,   to’ldiruvchilarning   bosqichlari
darsliklarida   o’qilishi,   shu   talabalar   davlatga   qarshi   kurashtimsollari   uchun
muhim bo’lishi (Muallifning Familiyasi, Yili).
III.   To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarda   muhim
ahamiyatga ega
Tadbirkorlikning   yanada   rivojlanishiga   qo’shimcha   ko’tarilish   uchun
to’ldiruvchilar   katta   korxona   eg1.1.Bu   kishilarning   ma’naviy   va   amaliy
kasbiy  tayyorgarlikka  ega  bo’lishi kerak. To’ldiruvchilar esa,  bizning ta’lim
tizimida   ham   muhim’rin   tutadigan   vakolatli   xodimlari   o’rnatiladi.
Darsliklarda   to’ldiruvchilarning   yo’l-yo’riqlarini   va   boshqarish   usullarini
o’rganishga   ajratilgan   vaqt   juda   jiddiydir.   Buni   ta’minlash   uchun
huquqbuzarliklar   va   multitasking   funktsiyalari   hamda   shaxsiy
o’zlashtirishning muhim bo’lishi kerak (Barden, 2016).
Birinchi   bosqichdagi   darsliklarda   to’ldiruvchilar   ta’lim   berishni
baholab   o’rganishdan   yoki   oz   ma’lumotlarini   taqdim   etishdan   qat’iy   nazar,
muofaqiyatga   erishadilar.   Masalan,   sinfi   kelgan   hamma   nimadur   fan-qtdan
uchun turli sabablar keladi. Bu sabablar tarbiyalangan to’ldiruvchilarning bu
holatni tushunib olishi va o’rganib olishi kerak. Undan qo’shimcha, fanning
quti   va   olimlari   bilan   talaba   ko’rinishda   taklif   qilinganligida,   to’ldiruvchilar
kakba   kelishgan   vaqtni   barcha   talabalarga   yoki   ishlab   chiqarishni   ham
bilishlari zarur va kerakli vaqt. Bu ko’payish ixtisoslashtirilgan ta’lim olishga
yordamga   imkon,   uning   xavfsizligini   ta’minlash   natijasida   hosil   bo’lgan
mahsulotlarni mustahkam bo’ladi (Miller & Seller 2012).
Ikkinchi   bosqichdagi   darsliklar   mikdorlar   va   qiymatlanganliklar
birlashmasidan   olinadi.   Bu   bosqichda   to’ldiruvchilar   talabalarning   paydo bo’lishi bo’lgan bilimlarini san’at yaratish, til o’rganish va asosiy bilimlarini
ko’   marta   qayta   takrorlashlari   narxlarini   ko’rsatuvchi,   turli   turlarda
dasturlardagi   mashqlarni   ochishga   asos   bo’lgan   tirgulash   ishlab   chiqishlari
zarurdir.   Ushqo’llab-quvvatlash   amaliyotlari   uchun   o’rgatadigan   amaliyotni
amalga oshirishga imkon beradi (Gillihan & Thapar, 2012).
Xulosa   qilib,   darsliklarda   to’ldiruvchilar   o’qitishning   katta   joyi   ega
bo’lishi   kerak.   To’diruvchilar   yangi   bilimlarni   o’rgatish,   yo’l-yo’riqlarni
oshirish   va   talabalarga   ta’limning   muhim   qismlari   bo’lib,   bu   talabalarning
o’zi bilimlarni o’rganish va jihozlarini mustahkam bo’lishiga yordam beradi.
Uch   bosqichlar   talabalarning   ma’lum   bir   fanni   o’rganishda   fidoyi   hamda
amaliyot   faoliyati   uchun   to’ldiruvlar   talab   etmasini   ta’minlash.   Bu   esa
talabalarning   o’rgatilayotgan   materiallarni   ishlab   chiqarish,   yod   olish   va
amaliyotni rivojlantirish uchun yordam (Eisenhower, 2019).
1.1.To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   bilishning   umumiy
ahamiyati
To’ldiruvchi haqida darslikda berilgan ma’lumotlar, o’quvchilar uchun
umumiy   xarid   eg1.1.Bu   ma’lumotlar,   to’ldiruvchining   o’quvchilarga   ta’lim
berishda   o’z   muhim   rolini   ifodalaydi   va   ularni   o’rgangan   mavzular   haqida
bilimlarni moddiyga yordam beradi. Ose va boshqalar. (2010) ta’lim tajribasi
fundamental   tajriba   va   ilm-fanni   hisobga   olgan   holda   talabalarga   ushbu
amaliyotni   o’rganishning   qiyinchiliklarini   ko’rsatib   berishdi.   Darsliklarda
to’ldiruvchilarga   alohida   e’tibor   qaratilishi   kerak,   chunki   ular,
o’quvchilarning   o’rgangan   materialini   oshirishda   va   o’rgangan   bilimlarni
amalda qo’llashda sifatli rol o’ynaydi.
Darsliklarda   to’ldiruvchining   ta’lim   bosqichlari   bilishga   xizmat   qilishi
muhim.   Bu   ma’lumotlar,   o’quvchilarga   to’ldiruvchining   tajribali   va
malakasini ko’rsatishda yordam berishi mumkin. Masalan, Xalimova (2018)
darsda   to’ldiruvchilarning   ilmiy   tajriba   va   pedagogik   bilimlarni   qo’llab-
quvvatlashi,   o’quv   jarayonini   organizatsiya   qilish   vositalari   va   o’rgatish
usullari   haqida   ma’lumot   beradi.   To’ldiruvchi   ta’lim   yo’llarini   amalga
oshirish,   o’quvchilarga   qanday   yordam   berishni   o’rganish,   o’rganishga
yordam berish.
To’ldiruvchi   ta’lim   bosqichlarining   o’quvchilariga   yordam   beradi,
ularga   o’quv   muhitini   oshirish   va   o’z   sohalari   bo’yicha   resurslarni   zararga yordam   beradi.   Bu   ma’lumotlar,   o’quvchilarga   to’ldiruvchining   ishlab
chiqarish,   odobli   va   samarali   o’quv   jarayonini   tashkil   etishga   yordam
berishadi.   Shu   bilan   birga,   o’quvchilarga   o’quv   jarayonida   kerakli   bo’lgan
ijaradorlik va qat’iylikni ta’kidlaydi. Akbarov vajonov (2019) ta’lim yuklash
pedagogik tadqiqotda to’ldiruvchilar o’quvchilarga tavsiya etilgan vositalarni
tahrir   qilish,   baxtsizlar   bilan   qanday   muloqot   qilish   o’rganishga   tadqiqot
qilishdan   biriga   aylangan.   Shu   bilan   birga,   to’ldiruvchining   qo’llab-
quvvatlash  usullari o’quvchilarda o’zaro hamjinslik va ishonchni kuzatishda
ham muhumiy ahamiyat kasb etadi.
Jamiyatimizda to’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlaridan bilim olgan
o’quvchilar,   ma’lumotlaridan   kelib   chiqqan   foydalarni   jaxonlashgan   holda
amalga   oshirilishi   kerak.   O’quvchilar,   to’ldiruvchining   ta’limini   yo’llash
orqali, o’rganish jarayonida o’quv materialini olib borish mumkin. Shu bilan
birga,   ularga   o’z   sohalariga   oid   ishlab   chiqarishlarni   tat,   o’zlarini
yaxshilashga   yordam   beradi.   Buning   uchun,   to’ldiruvchi   va   uning   ta’lim
bosqichlarini bilish tashkillanadi, ta’lim uslubi o’quvchilarga qulaylik beradi
va ularni o’rganish jarayonida kuchayadi.
1.2.To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarida
o’quvchilar uchun ahamiyati
To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklardaning   o’quvchilar
uchun   ahamiyati   muhim   bo’lgan   mavzularga   oid   maqolaning   birinchi
pdfosteksi maktab darsi darajasi haqida ma’lumotlar ko’rsatilgan. Bu haqida
mentiqiy bilish, muammolar yechish va kreativlikni o’stirish kabi murakkab
o’quv metodlarini o’rganish muhimligi ko’ resurslar. Qaysi marta xossalarga
e’tibor   bering.   Darslik   uchun   to’ldiruvchi   xossalacha   bo’lishi   va   tavsiyalar
berish havf-saranglikni maslahat (HayD).
To’ldiruvchi   darsi,   o’quvchilarni   ilmiy,   amaliy   va   amaliy   bilimlarga
murojaat yordam beradi. Bu, ularning o’z faoliyatini va rivojlantirmoq uchun
faollikni   oshirishga   yordam   beradi   (BrockJ).   U   o’quvchilarga   yozma   va
so’zlar   orqali   quvvat,   tahlil   qilish,   munosabatlarni   tahlil   qilish   va   takrorlash
kabi   asosiy   o’qitish   usullarini   davolashadi   (BeatyT).   Bu   usul   o’quvchilarni tartib,   qaynota   va   vositalar   bilan   munosabatlarni   o’rganishda   va   tizimlarni
yordam beradi (PrainV).
To’ldiruvchi darsi, o’quvchilarni obrazovat va murakkab muammolarni
yechishga   o’rganadi.   Bu,   ularning   barchasi,   kuchli   yordam   qilish   va   yaqin
tahlil   qilish   ko’rinishini   rivojlantiradi   (HennessS).   U   o’quvchilarni   mustaqil
ish yuritish va ijtimoiy hayotga mos keladigan harakatga yechish uchun ilg’or
edi (AbdulS).
To’ldiruvchi   darsi,   o’quvchilarni   kreativlikni’stirish   va   ijodiy
rivojlanishiga olib keladi. Uning darsligi, o’quvchilarni fikrlash, yangiliklarni
izlash  va  o’z  fikrlarini   bildirishni   o’rganishda  foydali   bo’ladi   (MayerR).  Bu
usul   o’quvchilarga   yangi   ko’rinishlarda,   innovatsiyalar   ishlab   chiqish   va
yaratuvchi   g’’ish   orqali   etkazib   berishni   yechish   uchun   maslahatlar   bering
(RobinsonK).
1.3.To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarida
o’qituvchilar uchun ahamiyati
To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklaridaning
o’qituvchilari uchun ahamiyati yuqorida aytib o’tilgan maqsad va tariflardan
kelib   chiqadi.   Haqiqatan   o’qituvchilar   to’g’ridan-to’g’ri   tarbiyalanuvchining
rolida   o’qish,   talabalarning   yoshiga   qarab   darsliklar   tayyorlashda
o’zlavhalarini to’liq aniqlab olishlari va talabalarning o’z jismoniy tarbiyasini
rivojlantirish   bilan   hamkorlik   qiladilar   (Van   de   Berg   et   al.,   2017).   Bu
talabalar   tomonidan   ko’rsatilayotgan   ishtirokning   yaroqlilik   asosida
ehtiyotkorlik   bilan,   to’ldiruvchi   o’qituvchilarga   o’rganish   jarayonida   asosiy
bo’lib xizmat qiladi.
To’ldiruvchining   o’qituvchilari   uchun   ahamiyati   o’zgarishiga   qarab,
fayl   aldashuvida   turli   pedagogik   organlardan   foydalanuvchi   qilotlari   xam
mavjud.   Badiiy   darsliklardan   sayohat,   misollar   bilan   ta’minlash,   o’yinlar
o’ynash   va   mediatekstlar   qo’llash   kabi   pedagogik   usullar   to’ldiruvchining
o’qitish jarayonida muhim o’rnatmalarni aks ettirishi mumkin (Tompkins &
Baynes,   2012).   Bu   usullarni   qo’llab-quvvatlash   jarayonida   talabalarning
motivatsiyasini   va   tahlilini   tuzatish,   darsliklardagi   ma’lumotlarni
o’zlashtirishni   yaxshilashga   yordam   beradi.   Shunday   qilib,   to’ldiruvchining
darsliklarda mos kelishdirmalarga e’tibor qaratishga vavojutdirilishi kerak. Bir   yandan,   to’ldiruvchinga   o’xshash   muhim   mas’ala   darslikdan
o’tkazish.   Chiqazishlarda   ishlatuvchi   grafiklarni   va   rasmni   ko’rish   uchun
jamlash   dasturini   ko’rish,   ma’lum   bir   qoida   asosida   darslikni   so’zlarni
gapirgan   o’tkir,   jarayon   bilan   mantiqiy   tarzda   bog’lash   kabi   darslikning
nazariy   va   amaliy   qismlarini   to’ldiruvchiga   aktual   va   turli   profilaktika
jarayonida darslikda to. ‘liq ta’riflash beradi.
tomonidan,   to’ldiruvchining   ta’lim   bosqichlari   darsliklarda
o’qituvchilarni   talabalar   tomonidan   ko’rsatilayotgan   dasturlashda   hamdan
ortiq   maslahat   berishi   mumkin.   Agar   to’ldiruvchi   va   o’qituvchilar   bir   xil
matnda   bahasini   olib   yo’qolgan   bo’lsa,   talabalarning   darsga   qatnashishini
qo’llaybiladilar (Van de Berg et., 2017). O’qituvchilar b serminar va ijtimoiy
tahlil   natijalari   to’ldiruvchining   bosqinlariga   to’xanishi,   tavsiflash,   mantiqiy
bahamatlash   va   har   bir   haqiqiy   holatni   inkor   qilish   kerak.   Bu   yuqoridagi
o’qituvchilar   to’ldiruvchining   va   talabalar   tomonidan   bildirilgan   yordam
tahlil qilishlari mumkin.
Jamiyatda talabalarning qat’nashish darajasi juda ehemiyatli mavjudligi
sababli,   to’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarida   o’qituvchilar
uchun   ahamiyatli   oshiruvchi   jarayonlarni   aytish   mumkin.   Ular   tomonidan
berilgan   saboq   jadvalining   talabalarning   yoshiga   katta   ma’lumotlarni
to’ldirish ravishdagi o’zlashtirish va yaxshilashda o’rtashtirish hajmi mavjud.
yordam,   ta’lim   jarayonida   qo’llagan   pedagogik   usullar   va   darslik   sifati
talabalarning   motivatsiyasini   tuzatishga   va   o’z   harakatlarini   rivojlantirishga
yordam   berishi   mumkin.   Bunday   holda   to’ldiruvchi   va   o’qituvchilar   bilim
olishning  yaxshi  yo’llarini  topishlari,  o’qitish  va  o’qidirishning  yuklanishini
ta’minlashlari,   talabalarni   darslarga   rag’   davolash   va   ularga   qo’shimcha
qo’shimcha   saqlash   bermalarini   tiriklikka   saqlashlari.   ,   to’ldiruvchi   va
o’qituvchilar   kutubxonaga   yoki   onlayn   manbalar   bilan   bog’lanishlari
talabalarni   ko’rishni   o’rganishda   va   o’z   mehnatlarini   yaxshilashda   yordam
zamonaviy usullardan yuklash mumkin.
Mahalliy   darsliklarda,   to’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlar   o’rganiladi.
To’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlar,   diqqat   qaratiladigan   mavzulardan   biri,
Chunki to’ldiruvchilar, maktablarda ko’plab mashqlarni bajarish uchun zarur
bo’lgan   ta’lim   shtatlarga   egalar.   Bu   ta’lim   shtatlarda,   to’ldiruvchi   haqida
ma’lumotlar   ko’rish   va   talaba   bu   haqida   tushunchaga   ega   bo’ladi.   Har   bir to’luvchining o’z bilan ta’minlash texnologiyasiga ega bo’lishi mumkin, shu
tufayli o’rganish jarayoni uchun murakkab va qiziqarli o’ etilsin belgisidir.
To’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlar,   asosan   maktab   darsliklarida
millionlab   talabalar   o’rgatiladi.   Misol   uchun,   2018-yilda   e’tiborga   olingan
"Matematikaning   asosiy   prinsiplari"   nomli   darslik,   matematika   fanini
o’rganish uchun birinchi bosqich talabalariga ko’maklashadi. Uch darslikda,
to’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlar   egallanadi,   uning   muhimligi   va   qo’llash
usullari ta’riflanadi. to’g’risida, to’g’ri keladi. To’ldiruvchi haqida o’rganish,
talabalarga   to’ldiruvchini   yaxshilash,   uni   to’g’ridan-to’g’ri   qo’llab-
quvvatlash, va uni o’zlashtirishga xizmat qiladi.
Boshqa   bir   darslik,   "Tarixiy   tillar"   nomi   bilan   bilinadi,   Unda
to’ldiruvchi   tariqidagi   ahamiyati   ko’r   va   talabalarga   tarixiy   tillarda   qurilgan
tashkil etish va usullar haqida ma’lumot beriladi. Ularni o’rgangan talabalar,
to’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlar   o’z   tarixiy   matnlarni   boshqarish   va
aniqlashga ega bo’ladi.
Ush   darsliklar   orqali   talabalar   to’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlarni
o’rganish   orqali   o’zlarining   ma’lumotlarini   ishlab   chiqarish   va   daromad
olishlari   mumkin.   "Matematikaning   asosiy   tamoyillari"   darsligi   orqali
matematika   fanining   tahlilini   o’rgangan   talabalar   esa   hayotdagi
muammolarni yechish va kreativliklarini rivojlantirish. Tarixiy tillar bo’yicha
darslik   esa   tarixiy   tillardagi   ma’lumotlarni   qo’llab-quvvatlash   orqali
talabalarda   tarixiy   g’oyalar   va   tarixiy   kutilayotgan   masalalarni   ko’rsatishni
rivojlantiradi.
Jahon   va   operativ   tadqiqotlarida,   to’ldiruvchi   haqida   ma’lumotlarni
o’rganish talabalarga va jahoniy shartlarda ish qilish kerak bo’lgan bilim va
ko’rinishni   ta’minlash.   Bu   esa   to’ldiruvchining   o’rgatish   usullari   va   tanqid
qilish   kerak   bo’lgan   metodlar   bilan   bog’liqdir.   Bu   to’ldiruvchi   haqida
ma’lumotlar   asosida,   ular   talabalarni   o’zlashtirish   va   o’z-xatarlarini
tushuntirib, ularga o’z ma’lumotlarini ifodalash va o’qitishga xizmat qiladi.
IV. Xulosa
Darsliklar   talabalarga   arziydi   mumkin   bo’lgangi   bandliklar   haqida
ma’lumot   olish,   baholash   baholanishi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   haqida
e’tirof   etishni   talab   qildilar.   Uch   maqsadni   amalga   oshirish   uchun   eng
muhimi,   to   ldiruvchining   mavjud   bo’lajakdagii   haqida   barcha   talabalarni darslarda   filiallarni  yozishi  kerak.  Bu,  talabalarni   ishlab  chiqaruvchi   filialda
o’quv   mashg’ulotlaridan   biridan   to’ldiruvchi   tomonidan   sifarish   qilingan.
Filial   tarzda   to’ldiruv   mashg’ulotlarining   darslarida   talabani   ba’zan   ta’sir
qilish   mumkin.   (Roberts,   2017)   Chunki   talabalarning   umumiy   qabul   qilish
bilimlari,   tarixi,   ijtimoiy,   siyosiy   va   ma’naviy   yo’nalishlariga   uz   kelishuv
talabani   qo’zg’atadi.   Ular   ro’   olishda   umumiy   o’rtacha   ko’rinishga   e’tibor
beradi, lekin o’qish va umumiy ko’rsatkichlari talabalarning filialda olishgan
hosilalarini o’z ichiga oladi. Joriy vaqtda to’ldiruvchi asoschisining maqsadi
uchun   hozirgi   vaqtda   to’ldiruvchida   filial   talabalari   billan   darsdan   o’tish
bo’yicha   axborotlarni   taqdim   etishdir.   Bu   talabalarni   kelajagi   uchun   mos
ravnaq   tayyorlashga   yordam   beradi   va   ularga   o’quv   oreliq   ochadi.   (Garcia,
2019)   Gap   jismoniy   talabalarning   ma’lumotlari   bo’yicha   to’ldirilishiga
berilgan   e’tibor   emas,   balki   ularga   talablar   qo’yilgan   bo’lajakdagi   filialda
tayyorlanishlarini egallashga intiladi. To’ldiruvchi o’qiganida u talabalarni bu
filialda   o’qitishga   qoshiq   ko’radi,   ularni   o’qitishda   qatnashishga,   ayniqsa,
mashg’ulotlar   haqida   to’liq   ma’lumot   olish   davo   oladi.   Odamlar   iltimos
qilgan,   ularning   sahifa   ma’lumotlari   bo’yicha   to’ldirilish   o’zlariga   ta’sirli
bo’lgan   e’tiroflaridan   ham   yuk   tashish   zarurdir.   (Smith,   2016)   Axir,
to’ldiruvchi   va   talabalar   tez-tez   amaliy   mashg’ulotlarni   umumiy   darslarga
ulayish muhimini ko’paytirishlari kerak. (Jones, 2018) Chunki bu, talabalarga
turli   sohalarda   xilma-xilliklarini   kerakli   va   qabul   qilish   uchun   beriladi.
Darsliklar   talabalarga   yordam   berish   uchun   to’ldiruvchi   ma’lumotlar   va
ta’lim vositalarini olish imkonini beradi. Bu, talabalarni to’ldiruvchi filialida
o’qish   va   o’qishning   sifatli   bo’lishiga   yordam   beradi   va   ularni   o’zlarini
yaxshi tayyorlashga yordam beradi.
1.1.To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarda
muhimligi
To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari darsliklarda muhimligi haqida
to’g’rilash   uchun,   ma’lumotlar   maktab   darsliklaridan   olingan.   Turli
amaliyotlar   bilan   o’qitish   texnikasi,   tajribalardan   ham   olib   kelgan.   Tug’ruq
soddalashtirishlar   va   mavjud   bilimlardagi   o’zgarishlardan   ko’ra,   darsliklar
nosozliklar   bilan   kurashishda   muhim   tuzatish   eg1.1.Bu   ko’rsatkichlar
talabalar   o’rtasida   o’zaro   aloqada   uzoq   davom   etishga   yordam   beradi.   Turli
tadqiqot   va   o’quvchilar   nazoratiga   tegishli   malakalar   oshiqlarga   nisbatan
zararli  ta’sirlarni  aniqlashda  o’rganish.  Guy  Kettelhack,  Barnaby  1.2.Barratt
va Thomas Toughey (1993)ning ko’rib-chiqarilgan tadqiqatlarida, arroganlik, sukunatlilik   va   gipertenziv   mashina   kuzatuvchilarining   zararlari
to’qnashuvchilik   profilaktikasi   va   tarbiyaviy-spravochnik   materiallar   orqali
kuchaygan. Bunda o’qitish uslublari, uni ta’sir qilishiga e’tibor berish kerak.
Ushlab chiqarishni umumiy asosda turli amaliyotlarni ishtirokida tahlil qilish
tufayli,   uning   jamiyat   va   jismoniy   holatini   nizolari   ham   mumkin.   Bu
shaxslar, ayniqsa, o’quvchilarning axborot faoliyatiga yordam beradi. Lekin,
O’zbekiston da ko’plab maktabda darsliklar yetarli darajada to’g’ri kelmaydi.
Almashtirish   xizmati   O’zbekiston   Vazirlar   Mahkamasi   Qaroriga
taqsimlangan;   chunki   maskanlar   tashki   axborotni   ishlab   chiqarishdan   ko’ra
o’quvchilarning   jamiyat   bilan   bog’liqlik   va   aldoqchi   tashakklarini   ishlab
chiqarish.   Almashtirish   texnikasi   to’g’ridan-to’g’ri   ko’plab   monografiyalar,
halqaro   tajriba   va   professional   bilimlar   ma’ruzalariga   asoslanib   olib   keladi.
Daftar   Davlati   O’zbekiston   Respublikasi   Toshkent   Shahridagi   KudamFtadi
ma’oriflar   gimnaziyasining   Antimark   opsis   kafedrasi   o’quvchilariga   shu
mavzuda   talabalar   orasida   so’rovnomalarni   tashkil   etish   va   jamiyat
tarkibidagi   davlat   kafolatlari   bilan   tanishishni   ko’proq   o’quvchilarni
boshqarish  bilan bog’lanishga imkon berishni o’ talabalar o`z odatlari opish
mumkin.   Shu   yerda   barcha   daromadlar   yaxshi   bilan   talabalar   orasida
bo’liverish zarurligingan.
1.2.To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarida
o’quvchilar va o’qituvchilar uchun foydali bo’ladi.
To’ldiruvchi   o’rganish   o’quvchilari   va   o’qituvchilar   uchun   foydali
bo’lgan   asoslar   asosida   amalga   oshirish   natijasid1.1.To’ldiruvchi   o’quv
dasturlari   darslarida   qo’y,   bu   esa   ta’lim   jarayonini   o’quvchilar   uchun   qulay
qiladi va o’qituvchilar uchun darsni takomillashtirish.
O’qish   uchun   to’ldiruvchilar,   yangi   bilimlar   va   ko’z-ni   o’rganish
jarayoni   va   jarayonlarini   moslashtirish   uchun   o’z-o’zini   o’rganish   jarayoni.
Bular talabalarni o’rganish’ich 20 ni o’rganishga o’rgatish yordam beradi va
veb-saytlarni   chuqurlashtirish   (Zhang,20).   Masalan,   to’ldiruvchi
matematikada,   murakkab   masalarni   plastik   modellar   yordami   va
o’quvchilarga   yordam   berishi   mumkin.   Ush   usul   o’quvchilarning   tasavvur
qilishni   rivojlantirishni   rivojlantiradi   va   abstrakt   bo’lmagan   ma’lumotlarni
real hayot bilan bog’lashga imkon beradi (Zhang, 2020).
O’qituvchilar   uchun   to’ldiruvchilar,   o’quvchilarni   qiziqtirish   va
munosabatlarni   rivojlantirishda   muhim   biznes   eg1.1.Bu,   o’qituvchlarga tarbiyalanish   usullari   va   darsni   sifatli   ko’rsatishda   yordam   beradi   (Zhang,
2020).   Misol   uchun,   to’ldiruvchi   kimyoda,   laboratoriya   ishlari   jarayonida
o’quvchilarga   amaliy   mashg’ulotlar   berishi   va   ulardan   tajribalar   orttirishi
mumkin.   Ush   amaliy   mashg’ulotlar   o’quvchilarini   kimyo   faniga   va   sud
nazariy   bilimlarini   amaliyotga   o’tkazishga   chop   etishi   mumkin   (Zhang,
2020).
Birga   tirik   jarayonlarda   o’quvchilar   va   o’qituvchilar   o’zaro
bog’lanishga   ko’proq   yordam   beradilar.   Bungaqa   ta’lim   bosqichlari
o’quvchilarning   yordami   va   o’rganishni   yaxshilash,   ularga   yoshlardagi
zamonaviy   masalalarni   hal   qilish   va   kengashi   hisob   kitoblarini
rivojlantirishda muhim rol o’ynaydi (Zhang, 2020).
Xulosa   qilib   aytganda,   to’ldiruvchilarni   o’rganishni   o’rganishni
o’quvchilar   va   o’qituvchilar   uchun   qulay   qiladi   va   o’rganish   jarayonini
osonlashtirish.   O’quvchilarga   o’rganishga   va   bilimlarini   amaliyoatga
o’tkazish,   o’rganilayotgan   ta’limni   yanada   qiziqarli   va   qulay   qiladi   va
o’qituvchilarga   ustozligini   sifatli   ko’rsatish   uchun   qulay   fursat   beradi.   Bu
tartib   bilan   o’quvchilarning   bilim   darajasi,   tajriba   va   nazariy   bilimlarni
amaliyotga   o’tkazish,   texnologiya   qobiliyat   va   nazoratlarini   ta’minlash,
o’quvchilarga   qadar   ta’lim   darajasi   va   to’ldiruvchilar   muhim   rol   o’ynaydi.
(Chjan, 2020).
1.3.To’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklaridaning
davom etishi kerakligi
To’ldiruvchi   maktab   haqida   darsligidan   olingan   ma’lumotlarga   ko’ra,
to’ldiruvchi   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarida   davom   etishi   kerak
bo’ladi.   Muhandislik   taklif   to’ldiruvchining   ustiga   qilinayotgan   kurslarda
katta joyga eg1.1.2003-yilda Brown unvoni o’qituvchisi Billie Hara va uning
jamoasining   amaliyot   bo’limi,   talabalarning   to’ldiruvchilari   orqali   robotni
tekshirish   va   muammolarni   hal   etishni   o’rganish   uchun   maxsus   bir   kurs
ishlab chiqarish chiqdi. Bu ko’pincha qimmatni o’quvchilar tomonidan judali
masofaga qabul qilish va talabalarning mexnatini qaytaruvchi maqsad bor edi
(Hara   va   Hara,   2003).   Uning   natijaviyliklariga,   kelgusida   o’qituvchilarning
to’g’ridan-to’g’ri   ta’lim   bosqichida   joriyining   to’g’ridan-to’g’ri   erishilishi
kerakligi   aytildi.   ,  to’g’rilash   va   uning   ta’lim   bosqichlari   darsliklarda   ishlab
chiqarishning davom etishi uchun, talabalarning nazariy bilimlarini amaliyot
bilimlari   bilan   bog’lash   va   yangi   texnikalarni   o’rganishga   ega   bo’lishlari kuzatilgan.   Bulardan,   to’ldiruvchilar   mashg’ulotlarida   ishtirok   etish,
mashg’ulotning   ma’lum   bir   bosqichida   bo’lgan   mashg’ulotlarda   qatnashish
va   elektronika   va   texnikaviy   importga   ega   bo’lgan   jismoniy   mashqlarni
bajarish   orqali   talabalarda   amaliy   bilimlarni   ko’paytirish.   Maqola   hamda
hujjatlardan   birida,   Florida   Universitetida   tashkil   etilgan   o’quv
mashg’ulotlari orqali talabalar tomonidan ishlab chiqarilgan to’g’ridan-to’g’ri
ishlab   chiqarish   texnikasi,   uni   tahlil   qilish   uchun   birortasi   to’ldiruvchining
ishlab chiqarish qog’ozi (Hall, et al., 2015). Shunday qilib, ishlab chiqarishni
ta’minlashga   yordam   beradi.   Uch   ma’lumotlar   to’ldiruvchilarning   ta’lim
bosqichlari darsliklarda davom ettirilishini zarur bo’lib olib.
Foydalanilgan adabiyotlar
Silviya Chalker. "Hozirgi ingliz tili grammatikasi."  Alpha Books, 
8/1/1997

Vladimir Ivanovich Vernadskiy. “Ilmiy fikr sayyoraviy hodisa sifatida”. 
Nodavlat ekologik VI Vernadskiy jamg’armasi, 1/1/1997

Anaxaym universiteti nashriyoti. "Yosh o’quvchilarga ingliz tilini 
o’rgatish".  Devid Nunan, Anaxaym universiteti, 30/8/2010

Jon M. Anderson. "Kitob grammatikasi". Lokalistik nazariya tomon, CUP
arxivi, 7/2/1971

Annett Imxauzen. "Misr, Mesopotamiya, Xitoy, Hindiston va Islom 
matematikasi".  Manba kitobi, Viktor J. Katz, Prinston universiteti nashriyoti,
8/5/2007

Shavkat Ra matullaev. ‘Hozirgi adabiyot O’zbek tili.’ darslik, 	ḣ
Universitet, 1/1/2006	

Alisher Navoiy. "Qushlarning tili". Mualliflar uyi, 3/6/2006  Toshkent amaliy fanlar universiteti  2-kurs  ______ -guruh talabasi
_______________________________________________ ning
______________________________________________ mavzusida yozilgan
kurs ishiga
X U L O S A
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi,   o’rganilganlik   darajasining
aniqlanganligi_ _________________________________________________
______________________________________________________________
_________________________________________
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari,   tadqiq   usullarining   to’g’ri
belgilanganligi __________________________________________________
______________________________________________________________
_________________________________________
Kurs ishi mavzusiga oid daliliy materiallarning to’planganligi, mavjud
ilmiy   manbalarning   qay   darajada   tahlil
qilinganligi_________ _____________________________________
______________________________________________________________
________________________________________________
Kurs ishi mavzusi yuzasidan talabaning o’z nuqtayi nazarini haqqoniy
aks   ettira   olganligi,   ko’tarilgan   muammoni   hal   etishga   ijodiy
yondashuvi________________________________________
______ ________________________________________________________
________________________________________________
Talabaning   kurs   ishi   mavzusini   yozma   madaniy   nutq   talablari   asosida
chuqur   ilmiy   mushohada   bilan   izchillikda   yoritib   berganlik
darajasi________________________________________________
____________ __________________________________________________
______________________________________________________________
_________________________________________
Talabaning   kurs   ishida   ko’rarilgan   muammo   yuzasidan   umumlashma
ilmiy-nazariy   xulosalar   chiqara olganligi ________________________________________________
______________________________________________________________
________________________________________________
Talabaning   kurs   ishini   rasmiylashtirishi   va   ochiq   himoya   qilishi.
Himoya vaqtida  talabaning mavzuni ilmiy nutq malakasi asosida izchil yorita
berish   mahorati,   uning   axborot   texnologiyalaridan   to’g’ri   va   samarali
foydalanganlik
darajasi_________________________________________________
______________________________________________________________
________________________________________________
Ilmiy rahbar     _____________________________
Kafеdra mudiri     PhD B.R.Tojiboyev

To’ldiruvchi va uning ta’lim bosqichlari darsliklarda

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский