Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 115.2KB
Xaridlar 9
Yuklab olingan sana 30 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Komronbek Fayziyev

Ro'yxatga olish sanasi 11 Aprel 2024

37 Sotish

To’lov balansining mohiyati va tarkibi

Sotib olish
To’lov balansining mohiyati va tarkibi
Mundarija
Kirish………………………………………………………………………………3
I bob. To’lov balansi to’g’risida tushuncha va tuzulishi ……………………14
1.1. To’lov balansi to’g’risida tushuncha…………………………………………7
1.2. Balansning tuzilishi va uning moddalari…………………………………...14
II.bob.   Х o’jalik   operatsiyalari   ta’sirida   balansdagi   o’zgarishlar   va   to’lov
balansnining zamonaviy ko’rinishlari…………………………………………28
2.1.  Х o’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar…………………..22
2.2. To’lov balansnining zamonaviy ko’rinishlari……………………………….28
Xulosa……………………………………………………………………………30
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………………………………31 Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.     Hammamizga   ma’lumki,   jahon
iqtisodiyotiga,   birinchi   navbatda,   rivojlangan   yirik   mamlakatlar   iqtisodiyotiga
2018-yilda   boshlangan   global   moliyaviy-iqtisodiy   inqiroz   haliberi   salbiy   ta’sir
ko’rsatmoqda. O’tgan davr mobaynida ahvolni yaxshilash maqsadida ko’rilayotgan
barcha   chora-tadbirlarga   qaramasdan,   aksariyat   davlatlarda   o’sish   sur’atlari   va
ishlab   chiqarishning   amalda   pasayishi   kuzatilmoqda.   Ko’pgina   taraqqiy   topgan
mamlakatlarda   vaziyat   qanday   tus   olishini   oldindan   aytib   bo’lmaydigan   va   turli
xavf-xatarlar   saqlanib   qolayotgan   bir   sharoitda   davlat   qarzlari   va   davlat   byudjeti
taqchilligi   tobora   ortib   bormoqda.   Shu   bilan   birga,   jahon   zaxira   valyutalarining
beqarorligi,   moliya-bank   tizimi   kredit   qobiliyatining   keskin   pasayishi   va
investitsiyaviy   faollikning   susayishi   bilan   bog’liq   murakkab   muammolar   ko’plab
davlatlar iqtisodiyotining tiklanish va o’sish sur’atlariga salbiy ta’sir ko’rsatmoqda.
Shularga   qaramasdan,   davlat   byudjetining   daromadlar   qismi   bo’yi cha
ko’rsatkichlari to’liq bajarildi, erishilgan profitsit  yalpi ichki mahsulotga nisbatan
0,4 foizni tashkil etdi. 
Davlat   jami   xarajatlarining   asosiy   qismi,   ya’ni   qariyb   59,2   foizi   ijtimoiy
soha   va   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   chora-tadbirlarini   amalga   oshirishga
qaratildi, uning 34 foizdan ortig’i ta’lim, 14,5 foizdan ko’prog’i sog’liqni saqlash
sohalarini moliyalashtirishga yo’naltirildi. 
Bugungi   kunda,   dunyoning   ko’plab   mamlakatlarida   davlat   qarzining   ortib
borishi   bilan   bog’liq   muammolar   saqlanib   qolayotgan   bir   sharoitda,
O’zbekistonimiz chetdan qarz olish bo’yicha puxta o’ylangan siyosat  olib borishi
natijasida   davlatimiz   qarz   hajmining   ulushini   nisbatan   past   darajada   ushlab
qolishga va o’z majburiyatlariga to’liq javob beradigan mamlakat sifatida barqaror
obro’-e’tiborini saqlab qolishga erishdi”.
Respublikamiz   mustaqillikka   erishganidan   so’ng   o’z   daromadlarini
mustaqqil tasarruf etadigan, o’z xarajatlarini o’zi qoplaydigan bo’ldi. Iqtisodiyotni
erkinlashtirish   sharoitida   davlat   byudjeti   hisobiga   mablag’   bilan   ta’minlanadigan
tarmoqlarda   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish,   byudjet   mablag’laridan samarali   foydalanishni   nazoratini   takomillashtirish   bugungi   kunda   dolzarb
masalalardan biri hisoblanadi. 
Madomiki, respublikamizda davlat bosh islohatchiligi hamda aholini kuchli
ijtimoiy   himoyalash   eng   asosiy   vazifalardan  deb   belgilangan   ekan,   o’z   navbatida
iqtisodiyotni   boshqarishning   ta’sirchan   dastagi   hisoblangan   davlat   byudjeti
mablag’lari doimo aniq bir maqsadga yo’naltirilgan bo’lishi kerak. Bunda, albatta,
byudjet-soliq   siyosatni   ishlab   chiqish   va   to’g’ri   yuritish,   byudjet   mablag’laridan
samarali   va   oqilona   foydalanish   talab   etiladi.   Chunki,   byudjetda   ko’zda   tutilgan
tadbirlar   va   dasturlarni   aniq   va   o’z   vaqtida   moliyalashtirilishi   ayni   paytda   davlat
dasturlarining ham pirovard natijada to’liq bajarilishini ta’minlaydi. 
  Kurs   ishi   maqsadi :   To’lov   balansining   mohiyati   va   tarkibi   haqida   ilmiy-
metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
  Kurs ishi ob’ekti:   To’lov balansining mohiyati va tarkibi   bilan   tanishtirish
jarayoni
Kurs   ishi   predmeti:   To’lov   balansining   mohiyati   va   tarkibi   bilan
tanishtirish ko’nikmalari
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan
fikrlardan,   yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta’minlovchi   Kurs   ishi
natijalaridan   pedagogik   fanlar   bo’yicha   ma’ruzalar   tayyorlash,   qo’llanmalar
yaratish,   shuningdek   metodik   tavsiyanomalar   yaratishda,   ish   tajribalarini
ommalashtirishda samarali foydalanishga xizmat qiladi.
  Kurs ishi ishining tarkibiy tuzilishi va hajmi:   ish kirish, 2 bob, 4 bo’lim,
umumiy xulosalar va tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat. I bob. To’lov balansi to’g’risida tushuncha va tuzulishi 
1.1. To’lov balansi to’g’risida tushuncha
Хo’jalik   subyektlarini   boshqarish   uchun,   eng   avvalo,   ulardagi   mablag’lar
haqidagi   ma’lumotlarga   ega   bo’lish   kerak.   Shu   bilan   birga   ular,   mablag’larning
qanday   turlariga   ega   va   bu   mablag’lar   qanday   manbalardan   tashkil   topganligini
bilish   kerak   bo’ladi.   Bunday   ma’lumotlar   umumlashtirilgan   hodda   pul
ko’rsatkichlarida ma’lum bir sanaga berilishi kerak. Mablag’lar tarkibi va qanday
maqsadlarga   mo’ljallanganligini   o’rganish   uchun   ularni   iqtisodiy   jihatdan
guruhlash zarur. Mana shu ma’lumotlar buxgalteriya balansi yordamida olinadi.
To’lov   balansi   xo’jalik   mablag’larini   ularning   turlari   va   tashkil   topish
manbalari   bo’yicha   muayyan   bir   davrga   pulda   ifodalanib,   umumlashtirib   aks
ettirish va iqtisodiy guruhlash usulidir.
Mablag’lar   turlari   va   ularning   manbalarini   ajratib   ko’rsatish   maqsadida
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   2018   yil   7   fevralda   31-sonli
buyrug’i   bilan   qabul   qilingan   balans   ikki   qismdan   iborat   bo’lgan   jadval   shaklida
tuzilgan. Uning chap tomonida mablag’lar turlari va ularning joylanishi keltiriladi
va   u   aktiv   qism   deb   nomlanadi,   passiv   qism   deb   nomlanadigan   o’ng   tomonida
mablag’lar manbalari va ularning qanday maqsadlarga atalganligi ko’rsatiladi.
«Aktiv»   atamasi   lotincha   faoliyatli,   amal   qilish,   mavjud   bo’lish   degan
so’zlardan   kelib   chiqqan.   Shuning   uchun   aktiv   deganda   mablag’lar   qanday   amal
qilayotganligini,   ishlayotganligini   ko’rsatuvchi   mablag’lar   guruhlanishini
tushunish kerak.
Aktivlar   oldingi   amalga   oshirilgan   muammolarni   yoki   oldin   sodir   bo’lgan
voqealar   natijasida   korxonaga   kelib   tushgan   va   ular   kelajakda   foyda   keltiradigan
iqtisodiy resurslardir. Aktivlar uch xil xususiyatga ega bo’lishi kerak:
a)   kelajakdagi   iqtisodiy   nafni   o’zida   mujassamlanishi,   bevosita   va   bilvosita
pul mablag’lari yoki ularning ekvivalentlarini ko’paytirish imkoniyati;
b) bu iqtisodiy naflarni nazorat qilish qobliyatini mujassamlash;
v) oldingi bitimlar yoki boshqa voqealarning natijasi bo’lishi. 
«Passiv»   atamasining   ildizi   ham   lotincha   faolsiz,   xolis   turmoq,   tushuntirish kabi so’zlarning ildizidan olingan. Тarixan bu atama dastlab  faqat qarzga olingan
mablag’larga   nisbatan,   ya’ni   uchinchi   shaxslar   oldidagi   majburiyatlarga   nisbatan
qo’llanar   edi.   Bu   bilan   mulk   egasi   qarzga   olingan   mablag’larga   bo’lgan
munosabatda   o’zboshimchalikdan   o’zini   tutishi   kerakligi   ta’kidlangan   edi.
Keyinchalik   «passiv»   atamasi   manbalarning   boshqa   moddalariga   ham   tarqatilgan
bo’lib,   faqat   korxona   majburiyatlarini   tavsiflabgina   emas,   mablag’lar   turlarini
qanday maqsadlarga mo’ljallanganligini ham tavsiflash uchun ishlatiladigan bo’ldi.
Manbalarning   tarkibiy   qismini   majburiyatlar   tashkil   etadi.   Subyektning
majburiyatlari   bu   oldingi   amalga   oshirilgan   operatsiyalarning   natijasi   yoki
kelajakda   o’zida   mujassamlangan   iqtisodiy   nafni   chiqib   ketishi   yoki   yangi
majburiyatlarni   vujudga   kelishi   bilan   yakunlanadi.   Majburiyatlarni   uch   xil
xususiyatga ega bo’lishi kerak: 
a) aktivlarni chiqib ketishi yoki xizmat ko’rsatish yo’li bilan to’lashni vujudga
keltiradigan mavjud doimiy majburiyatni o’zida majassamlashtirishi;
b) subyekt uchun majburiyatning bajarilishi shartligi va qariyb muqarrarligi;
v) oldingi bitim yoki voqealar natijasi bo’lishi.
Uning   aktivi   va   passiv i da   h am   balans   moddalari   ikkiga   bo’lib   ko’rsatiladi.
Aktivda: I bo’lim. Uzoq muddatli aktivlar va II bo’lim. Joriy aktivlar. 
Passivda:   I   bo’lim.   O’z   mablag’larining   manbalari   va   II   bo’lim.
Majburiyatlarga bo’linadi.
Balans   ko’rsatkichlaridan   quyidagi   iqtisodiy   ko’rsatkichlarni   aniqlab   olish
mumkin. Aktivlar aylanma va uzoq muddatli kapitallari yig’indisiga teng. Хo’jalik
yurituvchi   subyektning   o’z   mablag’lari   aktivlaridan   majburiyatlarini   ayirganiga
teng.
Aktiv   va   passivning   xar   bir   elementi   mablag’lar   turi   yoki   ularning   manbai
balans   moddasi   deb   ataladi.   Aktivda,   masalan,   quyidagi   moddalar   keltiriladi:
«Asosiy   vositalar»,   «Тugallanmagan   ishlab   chiqarish»,   «Тayyor   mahsulot»,
«Hisob-kitob   schyoti»   va   boshqalar;   passivda   «Ustav   kapitali   (fondi)»,   «Hisobot
yilining taqsimlanmagan foydasi, «Bank kreditlari», «Mol yetkazib beruvchilardan
qarzlar» va boshqa moddalar. To’lov   balansining   xususiyati   aktiv   va   passivlar   pullik   yakunlarining
tengligidan   iborat.   Bu   talab   har   qanday   korxona   balansi   uchun   majburiydir.   Bu
talab   aktivda   ham,   passivda   ham   mablag’larning   bir   xil   hajmda,   faqat   har   xil
guruhlanishda   ko’rsatiladi,   ya’ni   aktivda   -   turlari   bo’yicha,   passivda   -   manbalari
bo’yicha. Balansning nomi ham shunga asoslangan, chunki «balans» so’zi tenglik,
barobarlikni anglatadi. Shuning uchun ham balans aktivi va passivi «balans» so’zi
bilan belgilanadi.
Balans korxonaning xo’jalik mablag’larini ma’lum  bir  sanaga tavsiflab, uning
o’tgan   davrdagi   barcha   faoliyat   natijasini   qanday   holatga   olib   kelganligini
ko’rsatadi.   Shunday   qilib,   balans   korxona   mablag’larining   turlari   va   ularning
manbalari   haqidagi   muhim   axborotga   ega   bo’lgan   xo’jalik   yuritish   subyektlari
ishining yakunlari to’g’risidagi hisobotdir.  1.2. Balansning tuzilishi va uning moddalari
O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   2019   yil   24   yanvarda
ro’yxatga   olingan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligining   2018   yil   27
dekabrdan   140-sonli   buyrug’i   bilan   moliyaviy   hisobotlarning   yangi   shakllari
tasdiqlangan. Quyida ushbu tasdiqlangan balans shaklini keltiramiz
Ko’rsatkichlar nomi Satr
kodi H isobot
yili
boshiga H isobot
yili
oxirigaAktiv
I.  Uzoq muddatli aktivlar
Asosiy vositalar:
Boshlang’ich (qayta tikpash) qiymati (0100, 0300) 010
Amortizatsiya (0200) 011
Q oldiq qiymat (010 - 011) 012
Nomoddiy aktivlar:
Boshlang’ich qiymati (0400) 020
Amortizatsiya summasi (0500) 021
Q oldiq qiymat (020-021) 022
Uzoq   muddatli   investitsiyalar,   jami   (satr.   040+050
+060+070+080), shu jumladan: 030
Q immatli qog’ozlar (0610) 040
Sho’’ba xo’jalik jamiyatlariga investitsiyalar (0620) 050
Q aram xo’jalikjamiyatlariga investitsiyalar (0630) 060
Chet   el   kapitali   mavjud   bo’lgan   korxona l arga
investitsiyalar (0640) 070
Boshqa uzo q  muddatli investitsiyalar (0690) 080
O’rnatiladigan asmavzu-uskunala r  (0700) 090
Kapital ko’yilmalar (0800) 100
Uzo q   muddatli   debitorlik   q ar z lari
(0910,0920,0930,0940) 110 shundan: muddati o’tgan 111
Uzoq   muddatli   kechiktirilgan   xarajatlar
(0950,0960,0990) 120
I  bo’lim bo’yicha jami
(satr. 012+022+030+090+100+110+120) 130
II.  Joriy aktivlar
Тovar-moddiy   zaxirapari,   jami   (satr.
150+160+170+180), shu jumladan: 140
Ishlab chiqarish zaxiralari (1000, 1100, 1500, 1600) 150
Тugaplanmagan ishlab chiqarish
(2000, 2100, 2300, 2700) 160
Тayyor mahsulot (2800) 170
Тovarlar (2900 dan 2980 ning ayirmasi) 180
Kelgusidavr sarflari (3100) 190
Kechiktirilgan xarajatlar (3200) 200
Debitorlar,   jami   (satr.   220+230+240+250+260
+270+280+290+300+310) 210
shundan: muddati o’tgan 211
Хaridor   va   buyurtmachilarning   qarzi   (4000   dan   4900
ning ayirmasi) 220
Ajratilgan bo’linmalarning qarzi (4110) 230
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarning qarzi (4120) 240
Хodimlarga berilgan bo’naklar (4200) 250
Mol   yetkazib   beruvchilar   va   pudratchilarga   berilgan
bo’naklar (4300) 260
Budjetga   soliq   va   yig’imlar   bo’yicha   bo’nak   to’lovlari
(4400) 270
Maqsadli   davlat   jamg’armalari   va   sug’urtalar   bo’yicha
bo’nak to’lovlari (4500) 280 Тa’sirchilarning   ustav   kapitaliga   ulushlar   bo’yicha   qarzi
(4600) 290
Хodimlarning boshqa operatsiyalar bo’yicha qarzi (4700) 300
Boshqa debitorlik qarzlari (4800) 310
Pul   mablag’lari,   jami   (satr.   330+340+350+360),   shu
jumladan: 320
Kassadagi pul mablag’lari (5000) 330
H isoblashish schyotidagi pul mablag’lari (5100) 340
Chet el valutasidagi pul mablag’lari (5200) 350
Boshqa   pul   mablag’lari   va   ekvivalentlari
(5500,5600,5700) 360
Qisqa muddatli investitsiyalar (5800) 370
Boshqa joriy aktivlar (5900) 380
II  bo’lim bo’yicha jami
(satr. 140+190+200+210 +320+370+380) 390
Balans aktivi bo’yicha jami (satr. 130+390) 400
Ko’rsatkichlar nomi Satr
kodi H isobot
yili
boshiga H isobot
yili
oxirigaP  a s s  i v
I.  O’z mablag’lari manbalari
Ustav kapitali (8300) 410
Q o’shilgan kapital (8400) 420
Zaxira kapitali (8500) 430
Sotib olingan xususiy aksiyalar (8600) 440
Тaqsimlanmagan foyda (qoplanmagan zarar) 450
Maqsadli tushumlar (8800) 460
Kelgusi   davr   xarajatlari   va   to’lovlari   uchun   zaxiralar
(8900) 470 1 bo’lim bo’yicha jami
(satr. 410+420+430-440+450 +460+470) 480
II.  Majburiyatlar
Uzoq muddatli majburiyatlar, jami
(satr. 500+510 +520+540+550+560+570+580+590) 490
Shu   jumladan:   uzoq   muddatli   kreditorlik   qar zla ri   (satr.
500+520+540+560+590) 491
Shundan:   muddati   o’tgan   uzoq   muddatli   kreditorlik
qarzlari 492
Mol   yetkazib   beruvchilar   va   pudratchilarga   uzoq
muddatli qarz (7000) 500
Ajratilgan bo’linmalarga uzoq muddatli qarz (7110) 510
Sho’’ba   va   qaram   xo’jalik   jamiyatlarga   uzoq   muddatli
qarz (7120) 520
Uzoq   muddatli   kechiktirilgan   daromadlar   (7210,   7220,
7130) 530
Soliq   va   majburiy   to’lovlar   bo’yicha   uzoq   muddatli
kechiktirilgan majburiyatlar (7240) 540
Boshqa   uzoq   muddatli   kechiktirilgan   majburiyatlar
(7250, 7290) 550
Хaridorlar   va   buyurtmachilardan   olingan   bo’naklar
(7300) 560
Uzoq muddatli bank kreditlari (7810) 570
Uzoq muddatli qarzlar (7820, 7830, 7840) 580
Boshqa uzoq muddatli kreditorlik qarzlar (7900) 590
Joriy   majburiyatlar,   jami   (satr.   610+630+640+650
+660+670+680+690+700+710+720+730+740+750+760) 600
Shu   jumladan:   joriy   kreditorlik   qarzlari   (satr.
610+630+650+670+680+690+700+710+720+760) 601
Shundan: muddati o’tgan joriy kreditorlik qarzlari 602 Mol yetkazib beruvchilar va pudratchilarga qarz (6000) 610
Ajratilgan bo’linmalarga qarz (6110) 620
Sho’’ba va qaram xo’jalik jamiyatlarga qarz (6120) 630
Kechiktirilgan daromadlar (6210, 6220, 6230) 640
Soliq   va   majburiy   to’lovlar   bo’yicha   kechiktirilgan
majburiyatlar (6240) 650
Boshqa kechiktirilgan majburiyatlar (6250, 6290) 660
Olingan bo’naklar (6300) 670
Budjetga to’lovlar bo’yicha qarz (6400) 680
Sug’urtalar bo’yicha qarz (6510) 690
Maqsadli davlat jamg’armalariga to’lovlar bo’yicha qar z
(6520 700
Тa’sischilarga bo’lgan qarzlar (6600) 710
Mehnatga haq bo’lash bo’yicha qarz (6700) 720
Q isqa muddatli bank kreditlari (6810) 730
Q isqa muddatli qarzlar (6820, 6830, 6840) 740
Uzoq muddatli majburiyatlarning joriy qismi (6950) 750
Boshqa kreditorlik qarzlar (6950 dan tashqari 6900) 760
II  bo’lim bo’yicha jami (satr. 490+600) 770
Balans passivi bo’yicha jami (satr. 480+770) 780
Balans   aktivida   mazkur   korxona   ixtiyoridagi   mablag’lar   turi   va   ularning
ma’lum   davrda   aylanishidagi   joylanishi   keltiriladi.   Masalan,   aktivning   birinchi
moddasida dastlabki qiymatda berilgan «Nomoddiy aktivlar» korxona ixtiyoridagi
sezilarsiz aktivlarning qiymatini tavsiflaydi. Navbatdagi «Amortizatsiya» moddasi
nomoddiy   aktivlarning   dastlabki   qiymati   qanchaga   kamayganini   ko’rsatadi.
«Qoldiq  qiymat»   moddasi   nomoddiy   aktivlarning  amortizatsiya   summasini   ayirib
tashlangandan keyingi qolgan qiymatini aks ettiradi. «Asosiy   vositalar»   dastlabki   qiymat   moddasida   korxona   ixtiyoridagi   mehnat
vositalarining qiymatini ko’rsatadi. Shuningdek, qayta tiklash qiymati - eskirish va
asosiy   vositalarning   qoldiq   qiymati   va   hokazolarni   aks   ettiradi.   «Ishlab   chiqarish
zaxiralari»   moddasi   korxona   ixtiyoridagi   «Хom-ashyo   va   materiallar»,
«Yordamchi   materiallar»,   «Yoqilg’i»   va   ombordagi   boshqa   ishlab   chiqarish
zaxiralarining   qiymatini   umumiy   summada   aks   ettiradi.   «Тugallanmagan   ishlab
chiqarish»   moddasi   korxonaning   har   xil   sexlarida   tayyorlanishi   hali   oxirigacha
yetkazilmagan   buyumlarga   qilingan   sarflar   summalarini   aks   ettiradi.   «Тayyor
mahsulot»   -   bu   mazkur   korxonada   tayyorlangan   va   sotish   uchun   mo’ljallangan
buyumlardir.   «Kassa»   va   «Hisob-kitob   schyoti»   moddalarida   muayyan   davrda
korxona   ixtiyoridagi   pul   mablag’larining   summasi   ko’rsatiladi.   «Mol   yetkazib
beruvchilar va pudratchilarga berilgan bo’naklao». «Boshqa debitoolik qarzlari» va
hokazo moddalarida esa boshqa xo’jalik yuritish subyektlarning ushbu korxonaga
undan   sotib   olingan   mahsulot   uchun   («Хaridorlar»)   va   boshqa   operatsiyalar
bo’yicha («Boshqa debitorlar») qarzlari aks ettiriladi.
Ko’rinib  turibdiki,  aktiv  moddalari   juda  aniq  bo’lib,  ularning  mazmuni  ko’p
tushuntirishlarni   talab   qilmaydi.   Passiv   moddalari   esa   boshqachadir.   Bu
moddalardan   ba’zilarining   mohiyatini   ularning   qanday   maqsadga   tayinlanishiga
qarab aniqlab olish doim ham oson bo’lavermaydi. Passivdagi  har bir moddaning
mazmunini aniq ko’z oldiga keltirish uchun passiv umuman nimani aks ettirishini
yaxshi   bilib   olish   lozim.   Yuqorida   aytilganidek,   passiv   aktivda   ko’rsatilgan
korxona mablag’larining manbaini aks ettiradi.
Passivning   birinchi   moddasi   u stav   kapitalidir.   Uning   summasi   korxonaning
yaratilish   paytida   shakllantirilgan   mablag’lar   miqdoridan   iborat.   Bunda
korxonaning   o’z   mablag’larining   umumiy   summasi   ko’rsatiladi   va   bu   manbadan
berilgan   mablag’larning   o’zi   balans   aktivining   moddalarida   aniq   gavdalantirilgan
bo’ladi.
«Тaqsimlanmagan   foyda   (qoplanmagan   zarar)»   moddasida   korxonaning
faoliyat   ko’rsatishi   boshidan   boshlab   hisobot   davrigacha   bo’lgan   vaqt   ichida
jamg’arilgan foyda summasini aks ettiradi. «Uzoq   muddatli   kreditlar»   moddasida   korxonaning   bankka   bo’lgan   uzoq
muddatli qarzi aks ettiriladi. Bu moddada ko’rsatilgan summa korxona tomonidan
olingan   uzoq   muddatli   bank   kreditini   aks   ettirib,   belgilangan   davrda   qaytarilishi
kerak.   Mazkur   modda   korxona   ixtiyorida   hozircha   bo’lgan   pul   mablag’larining
miqdorini ko’rsatadi, deb o’ylash noto’g’ri bo’ladi, chunki bank tomonidan kredit
ko’rinishida beriladigan pul mablag’lari odatda korxonaning hisob-kitob schyotiga
yozib   qo’yiladi   yoki   mol   yetkazib   beruvchilardan   bo’lgan   qarzni   uzish   uchun
o’tkaziladi. Demak, bu mablag’ balansning boshqa moddalarida aks ettiriladi.
«Kreditorlar»   moddasining   «Mol   yetkazib   beruvchilar   va   pudratchilar»
qatorida keltirilgan summa korxonaning mol yetkazib beruvchilardan sotib-olingan
har xil moddiy boyliklari uchun qarzini ko’rsatadi.
«Mehnatga haq to’lash bo’yicha qarzlar» moddasida korxonaning ishchilar va
xizmatchilariga   hisoblangan   ish   haqiga   doir   majburiyatlari   aks   ettiriladi.
Boshqacha   qilib   aytganda,   bu   modda   korxona   tomonidan   ishchi   va
xizmatchilarning bajargan ishlari uchun to’lanishi kerak bo’lgan ish xaqi summasi
qancha ekanligini ko’rsatadi.
«Budjetga   to’lovlar   bo’yicha   qarz»   moddasi   korxonaning   budjet   oldidagi
undan   undiriladigan   har   xil   soliqpar   va   ajratmalarni   to’lash   bo’yicha
majburiyatlarining   summasini,   ya’ni   moliya   tashkilotlariga   bo’lgan   qarzning
miqdorini   aks   ettiradi.   Тo’lanishi   lozim   bo’lgan   summa   aniqlanganidan   keyin,
korxona   o’z   balansining   passivida   shu   modda   bo’yicha   uning   summasini
ko’rsatadi. Buxgalteriya balansi quyidagi belgilariga qarab tasniflanadi:
1. Тuzish vaqtiga qarab: kirish balansi; joriy (davriy) balans; tugatish balansi;
ajralish balansi; qo’shilish balansi; sanatsiya balansi.
2.   Тuzish   manbalariga   qarab:   inventar   balanslari.   Faqat   inventar   vositalari
asosida   tuziladi;   ular   qisqartirilgan   variantda   hisoblanadi.   Bunday   balanslar
mavjud   mulk   asosida   yangi   korxonalar   vujudga   kelganda   yoki   xo’jaliklar   o’z
shaklini   o’zgartirganda   talab   qilinadi;   daftar   balansi   -   inventarizatsiya   o’tkazish
yo’li  bilan  oldindan  tekshirilmasdan   faqat   daftarlardagi   yozuvlar   asosida   tuziladi;
bosh balans - hisob va inventarizatsiya ma’lumotlariga asosan tuziladi. 3.   Axborot   hajmi   bo’yicha:   yakka   balans   -   faqat   bir   korxona   axborotini   aks
ettiradi;   yig’ma   balans   -   barcha   korxonalar   mablag’larining   umumiy   holatini   aks
ettiruvchi   summalarni   mexanik   qo’shish   yo’li   bilan   tuziladi;       konsolidallashgan
balans.
4. Faoliyat xarakteri bo’yicha: asosiy balans - korxonaning asosiy faoliyat turi
va   ustaviga   to’g’ri   keladigan   balans;   asosiy   bo’lmagan   balans   -   korxonaning
boshqa faoliyat turlari bo’yicha tuziladigan balans.
5.   Mulk   shakli   bo’yicha:   davlat   korxonalari   balansi;   aksioner   jamiyatlari
balansi;   munitsipal   balansi;   qo’shma   korxonalar,   kichik   va   xususiy   korxonalar
balansi.
6. Aks ettirish obyekti bo’yicha: huquqiy shaxs bo’lgan korxonaning mustaqil
balansi; alohida balans.
7.   Тozalanish   usuli   bo’yicha:   brutto-balansi   -   bu   barcha   tartibga   soluvchi
moddalarni   o’z   ichiga   oluvchi   balans;   netto-balans   -   bu   barcha   tartibga   soluvchi
moddalarni   chiqarib   tashlab   tuzilgan   balans.   Bizning   Respublikamizda   netto-
balansi qo’llaniladi.
Buxgalteriya   hisobotining   ishonchliligini   tasdiqlash   uchun   undagi
ko’rsatkichlarning   sintetik   va   analitik   hisob,   bank   ko’chirmasi   ma’lumotlariga
mosligini tekshirish kerak. 
Tekshiruv   jarayonida   bajariladigan   amallar   auditorning   ishchi   hujjati   bilan
rasmiylashtiriladi.   Tafovutlar   aniqlanganida   farq   summalarini   ko’rsatish   va
ularning sabablarini ochib berish zarur. 
Shunday   qilib,   bankdagi   5110   «Hisob-kitob   schyoti»,   5210   «Mamlakat
ichidagi   valyuta   schyotlari»,   5220   «Xorijdagi   valyuta   schyotlari»,
5510«Akkreditivlar»,   5520   «Chek   daftarchalari»   va   5530   «Boshqa   maxsus
schyotlar»   bo’yicha   amalga   oshirilgan   bank   muomalalarini   tekshirishda
quyidagilarni amalga oshirish zarur: 
* korxonaning   nechta   hisob-kitob   schyoti,   valyuta   schyoti   va   maxsus   schyoti
borligi, shuningdek ular qaysi bank muassasalarida ochilganligini aniqlash;  * schyotlar   sonini   aniqlab,   balansning   «Hisob-kitob   schyoti»,   «Valyuta
schyoti»,   «Bankdagi   maxsus   schyotlar»   -moddalari   bo’yicha   qoldiqlarni   va   bu
schyotlar   bo’yicha   bank   ko’chirmalaridagi   ushbu   balans   sanasiga   bo’lgan
qoldiqlarni   solishtirish,   shuningdek,   bank   ko’chirmalarida   aks   ettirilgan
summalarni   ilova   qilingan   dastlabki   hujjatlarda   aks   ettirilgan   summalar   bilan
taqqoslash lozim; 
* amalga   oshirilgan   muomalalarning   O’zbekiston   Respublikasida   amal
qilayotgan qonunchilik va me’yoriy hujjatlarga muvofiqligini tekshirish; 
* bankdagi schyotlardan olingan ko’chirmalar va ko’chirmalarga ilova qilingan,
muomulalarni tasdiqlovchi hujjatlarning to’g’ri rasmiylashtirishini tekshirish; 
* bank   ko’chirmalarida   va   bankdagi   pul   mablag’lari   hisobga   olinadigan
registrlarda   pul   mablag’larining   kirimi   va   chiqimi   bo’yicha   oborotlarni   jamlashni
va kun oxiriga qoldiq chiqarishning to’g’riligini arifmetik tekshirish; 
* bank ko’chirmalaridagi, buxgalteriya hisobi registrlaridagi va Bosh daftardagi
yozuvlarni   hamda   Bosh   daftardagi   qoldiqlar   va   balans   moddalarining   mosligini
tekshirish; 
* bank   muomalalarining   buxgalteriya   hisobi   schyotlarida   to’g’ri   aks
ettirilganligini   aniqlash   zarur.   (Masalan:   kassaga   olingan   naqd   pullarni   5010
«Milliy  valyutadagi   pul   mablag’lari»  schyoti   debetida   aks   ettirish   o’rniga   boshqa
schyotlarga olib borish hollariga yo’l qo’yilmaganligini aniqlash); 
* bank ko’chirmasida aks ettirilgan har bir muomala tegishli dastlabki hujjatlar
(schyotlar,   to’lov   topshiriqlari,   to’lov   talabnomalari,   shartnomalar,   akt
protsentovkalar   va   boshqalar)   bilan   tasdiqlanishi   lozim.   Bank   ko’chirmalariga
ilova qilingan 
* dastlabki  hujjatlar  quyidagi tartibda guruhlanadi;  oldin bank ko’chirmalariga
kirim   hujjatlari,   ulardan   keyin   esa   barcha   chiqim   hujjatlari   ketma-ket   ilova
qilinadi; 
* bank   ko’chirmalarini   bunday   tartibda   tekshirish   bank   hujjatlarini   amalga
oshirilgan   muomalalarning   mohiyatiga   ko’ra   tekshirish   bilan   birga   amalga
oshirilishi kerak. Bunda auditor quyidagilarni aniqlashi lozim:  * tovarsiz   schyotlar   va   boshqa   noqonuniy   muomalalar   bo’yicha   bo’naklar
(avanslar) va to’lovlarning noto’g’ri o’tkazilishiga yo’l qo’yilmayotganligi 
(tekshirilaetgan korxonaga aloqador bo’lmagan, boshqa korxonalar haridlari va
sarflariga doir schyotlarni to’lash va h. k. ); 
* Tovar-material   qiymatliklarni   mavsumiy   jamg’arish,   bajarilgan   ishlar   uchun
buyurtmachilar   tomonidan   taqdim   qilingan   schyotlarni   to’lash   maqsadida   olingan
bank   ssudalaridan   o’z   vaqtida   va   to’g’ri   foydalanish   va   h.   k.,   ssuda   olish   uchun
taqdim qilingan hujjatlarning to’g’riligi; 
* bankdan olingan limitlangan va limitlanmagan chek daftarchalarining hisobda
to’g’ri aks ettirilganligi va qonuniy foydalanilayotganligi (ularning qat’iy hisobda
turadigan   hujjatlar   sifatida   hisobga   olinishi),   ular   hisobdor   shaxslarga   tilxat
bo’yicha berilayotganligi; 
* hisobdor   shaxslar   tomonidan   chek   daftarchalarining   ishlatilishi   to’g’risida
hisobot tuzilishi, hisobdor shaxslar hisobotlaridagi qoldiq va oborotlarning maxsus
ssuda schyoti bo’yicha qoldiq va oborotlarga mos kelishi; 
* cheklarning   nomerlari,   sanalari   va   summalarning   transport   hujjatlarida
ko’rsatilishi va x. k. ; 
* akkreditivlar   orkali   amalga   oshiriladigan   muomalalarning   to’g’riligi   va
qonuniyligi, shu bilan birga bunday hisob-kitoblarni ham aniqlash zarur; 
Bulardan tashqari, korxonaning to’lovga layoqatsizligi yuzaga kelmayotganligi
va   bunday   holda   korxonaning   moliyaviy   ahvolini   yaxshilash   borasida   qanday
choralar ko’rilganligi ham aniqlanadi. 
Bank   muomalalarini   tekshirish   chog’ida   auditor   5710-«Yo’ldagi   pul
jo’natmalari» schyotida aks ettirilgan summalarning xaqqoniyligini ham tekshirish
lozim.   Ko’pchilik   hollarda   buyurtmachilar   bajarilgan   ishlar   uchun   oldindan
o’tkazilgan   to’lovlar   muddati   o’tib   ketganida   debitor   qarzlarni   hisobotda
kamaytirib ko’rsatish maqsadida summalarni 5710 schyotga olib boradilar. 
Amaldagi   tartibga   ko’ra   5710   schyotda   bank   muassasasi   kassasiga   yoki
pochtaga  topshirilib,  biroq  korxonaning  5110  «Hisob-kitob  schyoti»  yoki  maxsus
schyotiga   kelib   tushmagan   pullar   (daromadlar)   shuningdek,   tekshirilayotgan korxonaga   boshqa   korxona   yoki   yuqori   tashkilotdan   o’tkazilgan,   lekin
tekshirilayotgan korxonaning hisob-kitob schyotiga hisobot oyida kelib tushmagan,
ya’ni   oy   oxiriga   yo’lda   bo’lgan   summalar   aks   ettirilishi   lozim.   Buxgalterlik
hisobida   5710-schyotga   doir   muomalalarni   aks   ettirish   uchun   quyidagi   hujjatlar
asos   bo’ladi;   daromad   topshirilganda   bank   muasasasi   kassasi   yoki   pochta
tomonidan   berilgan,   pul   topshirilganligi   haqidagi   patta;   pul   muomalalarini
o’tkazishda   esa   pulni   qabul   qilib  olgan   bank  muassasasi   yoki   pochta  bo’limining
nomi, nomeri, sanasi va summa ko’rsatilgan korxona avizosi. 
5110   -«Hisob-kitob   schyoti»   ga   kelib   tushgan   pul   mablag’larini   tekshirishda,
ularni   kirim   qilishning   to’g’riligi   va   to’liqligi   aniqlanadi.   Chunonchi,   kassa
muomalalarini   tekshirish   jaraenida   barcha   bank   ko’chirmalarida   bankka
topshirilgan naqd pul badallari alohida belgilab qo’yilishi lozim. 
Hisob-kitob   va   valyuta   schyotlaridan   pul   mablag’larini   hisobdan   chiqarish
bo’yicha bankdan olingan naqd pullarning o’z vaqtida to’liq qabul qilinishi hamda
maqsadga   muvofiq   ishlatilishiga   alohida   e’tibor   qaratish   zarur.   Pul   mablag’larini
o’tkazish,   mol   etkazib   beruvchilarga   qarzlarning   qoplanishi,   ulardan
foydalanishning haqqoniyligi va asosliligini ta’minlash maqsadida ushbu schyotlar
tekshiriladi. 
Auditor aktseptlangan topshiriqlar bilan aloqa bo’limi orqali pul o’tkazilganda
xatoga   yo’l   qo’yilmaganligini   ham   tekshirishi   lozim.   Bunda   joriy   va
deponentlangan ish haqi, ijro varaqalari bo’yicha ushlangan summalar eki hisobdor
summalar va h. k. tekshiriladi. 
Pul o’tkazilayotgan vaqtda o’tkazilish xususiyatlari va o’tkazilayotgan summa
to’g’riligi   (dastlabki   hisob   hujjatlariga   solishtirish   yo’li   bilan)   shuningdek,
o’tkazishlarni oladigan shaxslar ro’yxatining ishonchliligi tekshirilishi lozim. 
Kassani   tekshirishni   boshlaganda   auditor   quyidagilarni   aniqlashi   lozim:
*tekshirilayotgan   korxonada   bitta   yoki   bir   nechta   kassir   (yoki   shunga   vakolatli
shaxslar) ishlashini; 
* kassirning faqat tekshirilayotgan korxonada ishlashi yoki o’rindoshlik asosida
boshqa korxonalarga ham xizmat ko’rsatishi;  * kassirning kassa muomalalarini yuritish qoidalari bilan tanishganligi; Kassani
tekshirganda auditor quyidagi tartibga rioya qilishi lozim: 
kassani   tekshirish,   tekshirilayotgan   korxona   bosh   buxgalteri   va   kassiri
ishtirokida   amalga   oshiriladi,   tekshirish   paytida   boshqa   shaxslar   qatnashishi
mumkin emas; 
* kassani   tekshirish   paytida   barcha   kassa   muomalalari   to’xtatiladi.   Kassani
tekshirish   imkoni   bo’lmay   qolganda   yoki   bir   nechta   kassa   bo’lganda   ularning
barchasi   auditor   tomonidan   muhrlanib,   kalitlar   kassirda,   muhr   esa   auditorda
saqlanadi; 
* kassadagi   naqd   pullar,   qimmatli   qog’ozlarni   sanash   auditor,   kassir   va   bosh
buxgalter   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Pullar   kassada   taxtlangan   (o’ramda)   yoki
tarqoq holda bo’lishdan qat’iy nazar, barchasi sanoqdan o’tkazilishi shart; 
* sanash tugaganidan so’ng auditor tekshiruvda aniqlangan pul mablag’larining
summasi haqida alohida (oraliq) dalolatnoma tuzadi (1ilova). 
* turli shaxslarning tilxatlari, to’liq rasmiylashtirilmagan kassa chiqim orderlari,
vedomostlar,   schyotlar   va   boshqa   shunga   o’xshash   hujjatlar   kassadagi   naqd   pul
qoldig’iga   qo’shilmaydi   va   auditor   tomonidan   isbotlovchi   kassa   hujjati   sifatida
qabul qilinmaydi. Shuningdek, kassadan naqd pul berish bo’yicha kimga, kimning
topshirigi bilan, qachon, qaysi maqsadlar uchun qancha summada pul berilganligi
ko’rsatiladi va shubxali hujjatlar aniqlanganida ham shunday qilinadi; 
* boshqa   korxona,   tashkilot   va   shaxslarning   pullari   hamda   qiymatliklarini
korxona kassasida saqlash man qilinganligi sababli, kassada saqlanayotgan barcha
pul va boshqa qiymatliklar auditor tomonidan tekshirilayotgan korxonaga tegishli
deb hisoblanishi lozim; 
* auditor   kassada   oshiqcha   chiqqan   pul   yoki   kamomadni   tekshirish
dalolatnomasida   ko’rsatadi   va   ayni   paytda   oshiqcha   chiqish   yoki   kamomad
sabablari haqida kassirdan yozma tushuntirish xati olish lozim. 
Auditor   to’g’ri   rasmiylashtirilgan  kassa   hujjatlarini   kassirga   hisobot   tuzish   va
unda tekshiruv paytida bo’lgan qoldiqni ko’rsatish uchun beradi. Tekshiruv paytida
kassada ish haqi to’liq tarqatilib ulgurmagan vedomostlar bor bo’lsa, auditor bosh buxgalter   va   kassirga   vedomostlarni   belgilangan   tartibda   hisobotga   qo’shishni
taklif etadi. Agarda kassani tekshirish, ish haqi tarqatish davriga to’g’ri kelib, ko’p
xodimlarga ish haqi tarqatilmagan vedomostlar bo’lsa, bunday vedomostlar kassir
hisobotiga   qo’shilmasdan,   dalolatnomada   kassa   hisobotiga   kiritilmagan,   qisman
to’langan chiqim hujjatlari (to’lov vedomostlari) sifatida yozib qo’yilishi mumkin.
Bu   holda   har   bir   to’lov   vedomostida   qaysi   tartib   raqami   bo’yicha   ish   haqi
berilganligi   va   uning   jami   summasi   ko’rsatiladi.   Ushbu   yozuv   kassir,   bosh
buxgalter va auditor imzolari bilan tasdiqlanadi. 
Shuningdek,   kassani   tekshirishda   kassada   saqlanayotgan   qimmatli   qog’ozlar
(aktsiyalar,   obligatsiyalar,   sertifikatlar   va   boshqalar),   YoMM   talonlari,   qat’iy
hisobot   blankalari,   sanatoriya   va   dam   olish   uylari   yo’llanmalari,   aviachiptalar   va
boshqa   qimmatli   qog’ozlar   ham   tekshirilib,   ularning   mavjudligi   dalolatnomada
ko’rsatiladi. 
Auditor  kassadagi  pul  mablag’larini  tekshirish bilan birga ayni  paytda seyflar
(o’tda   yonmaydigan   shkaflar),   kassaning   jihozlanishi,   ish   kunining   oxirida   kassa
eshiklari   va   seyflar   (shkaflar)   muhrlanishi,   signalizatsiya   o’rnatilganligi   va   uning
ishlashi,   kassani   qo’riqlashning   tashkil   etilishi,   kassir   «olindi»,   «to’landi»   degan
shtamplar bilan ta’minlanganligi ham tekshiriladi. 
Butun   tekshirilayotgan   davrga   tegishli   barcha   kassa   hujjatlari   yoppasiga
tekshirilishi shart. 
Auditor bankdagi hisob-kitob schyotidan olingan pullarni to’liq va o’z vaqtida
kirim qilinganligini tekshirishda muomalalarni o’zaro taqqoslash usulini qo’llaydi.
Bunda   №   1-jurnal   orderining   vedomost   tomonida   5010–«Milliy   valyutadagi   pul
mablag’lari»   schyotining   debeti   bo’yicha   aks   ettirilgan   summalarni   №2-jurnal
orderda   aks   ettirilgan.   5110–«Hisob-kitob   schyoti»ning   kredit   oborotlari   bilan
solishtiriladi ular bir-biriga to’g’ri kelishi shart. 
To’g’ri   kelmaslik   hollari   uchraganda   summalar   kassa   kirim   orderlari,   bank
ko’chirmalari,   kassir   hisobotlari,   cheklar   koreshoklari   bilan   solishtiriladi,   zarur
hollarda esa bevosita bank muassasasida tekshiriladi.  Agar   bank   ko’chirmalarida   o’chirilgan,   to’g’rilangan,   shuningdek,   qoldiqlar
to’g’ri   kelmasa,   bankdagi   hisob-kitob   schyotidan   ishonchli   ko’chirmani   olish
zarur. 
Kassa muomalalarini tekshirishda kassa hisobotiga ilova qilingan hujjatlarning
quyidagi shakllaridan foydalaniladi: KO-3 yoki KO-3 a
 shakl. «Kirim 
va   chiqim   kassa   hujjatlarini   ro’yxatga   olish   jurnali»,   ordersiz
rasmiylashtiriladigan pul kirimi hujjatlari, KO-4 shakl «Kassa daftari», KO-5 shakl
«Kassir tomonidan qabul qilingan va berilgan pullarni hisobga olish daftari», 5010
«Milliy valyutadagi pul mablag’lari», 5020-«Xorijiy valyutadagi pul mablag’lari»,
5520-«Chek daftarchalari», 5610-«Pul ekvivalentlari», 5710-
«Yo’ldagi   pul   mablag’lari»   va   5810-«Qimmatli   qog’ozlar»   schyotlari
yuritiladigan hisob registrlari (Jurnal-orderlar, vedomostlar, daftarlar, Bosh daftar,
tegishli sanaga tuzilgan balanslar va boshqalar). 
Bunda   kassa   hujjatlarini   rasmiylashtirishga   ham   e’tibor   berish   zarur,   xususan
har bir hujjatda oluvchilar imzosi borligi; kirim hujjatlariga «olindi» degan, chiqim
hujjatlariga   esa   «to’landi»   degan   shtamplar   bosilganligi   hamda   ularning   sanasi
ko’rsatilganligi,   shuningdek,   ularda   o’chirilgan   va   tuzatilgan   izlar   yo’qligi
aniqlanishi lozim. 
Amaliyotda   kassaga   doir   suiste’mol   qilishlar   asosan   ish   haqi   va   hisobdor
summalar  bo’yicha  ko’p uchraydi. Bunda  vedomostlarga «o’lik jonlar»ni  kiritish,
berilishi   lozim   bo’lgan   jami   summani   oshirib   ko’rsatish,   kassa   hisobotiga   qayta
qo’shish  maqsadida chiqim  hujjatlarini oldingi  kassa  hisobotlaridan chiqarib olib,
sanasini   o’zgartirish   va   tuzilayotgan   kassa   hisobotiga   kiritib,   undagi   summani
ikkinchi marta hisobdan chiqarish hollari ham uchraydi. Auditor bulardan tashqari
kassa   muomalalarini   tekshirish   jarayonida   quyidagilarga   ham   alohida   e’tibor
berishi lozim: 
* tekshirilayotgan kassaning korxonada har chorakda to’satdan tekshirilishi; 
* kassirning kassa hisobotlarini o’z vaqtida topshirishi;  * kassa hisobotlarida va kassa daftarida hisobotlarni hamda unga ilova qilingan
hujjatlarni   tekshirishga   qabul   qilinganligi   to’g’risida   bosh   buxgalter   yoki
muovinining imzosi borligi; 
* ish   haqi   berish,   xizmat   safari   va   xo’jalik   sarflariga   va   boshqa   maqsadlar
uchun bankdan olingan pullarning maqsadga muvofiq ishlatilishi; 
* kassa   qoldiqlarining   tekshirilayotgan   korxona   uchun   bank   tomonidan
belgilangan limitga to’g’ri kelishi; 
* berilmagan   ish   haqi   summalari   va   realizatsiyadan   tushgan   nakd   pul
daromadlarining bankka o’z vaqtida topshirilishi; 
* naqd   pullarni   begona   shaxslarga   ishonchnomasiz   berish   hollari   va   shunga
o’xshashlar; 
* to’lg’azilmagan   cheklarga   rahbar   va   bosh   buxgalter   tomonidan   imzo
qo’yilishi   va   cheklarni   kassirga   bankdan   pul   olish   chog’ida   mustaqil   to’ldirish
uchun berish hollari; 
* chek   daftarchasi   bosh   buxgalter   seyfida   saqlanishi   o’rniga   amaldagi   tartibni
buzib, kassirga berib qo’yilganligi; 
* korxonada   «Kassa   kirim   va   chiqim   hujjatlarini   qayd   qilish   daftari»   (KO-3
shakl)   va   «Kassa   daftari»   (KO-4   shakl)ning   mavjudligi,   daftarlarning   barcha
varaqlari   raqamlanib,   oxirgi   betida   varaqlar   soni   ko’rsatilganligi,   ip   o’tkazib
boglanganligi   hamda   rahbar   va   bosh   buxgalter   imzosi   bilan   tasdiqlanib
muhrlanganligi; 
* kassa orderlari va boshqa pul hujjatlarida tegishli mansabdor shaxslar va pul
oluvchilar imzolarining mavjudligi va ularning haqiqiyligi; 
* kassa hujjatlariga maxsus shtamp bosilishi; 
* pul mablag’lari, xarajatlar va boshqa balans schyotlariga olib borilib hisobot
taqdim etilmaydigan muomalalarning qonuniyligi; 
* kassa muomalalariga oid schyotlar boglanishlari (korrespondentsiyalari) ning
to’g’riligi; 
* to’lanmagan summalarning o’z vaqtida deponentga o’tkazilishi va h. k.  Auditor   bunday   faktlar   mavjud   bo’lganda   bu   muomalalarning   sababini,   ular
kimnning   farmoyishi   bilan   amalga   oshirilganligi   va   buning   orqasida   suiste’mol
qilish berkitilmaganligini ham aniqlashi lozim. 
Kassa hujjatlarini tekshirish ayni paytda kassa va moliya intizomini tekshirish
bo’lib ham hisoblanadi.  II.bob.  Х o’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar va zamonaviy
ko’rinishlari
2.1.  Х o’jalik operatsiyalari ta’sirida balansdagi o’zgarishlar
Har   bir xo’jalik yurituvchi subyekt o’z faoliyatini amalga oshirish jarayonida
ko’plab   xo’jalik   operatsiyalarini   sodir   etadi.   Barcha   xilma-xil   xo’jalik
operatsiyalarining   soni   ikki   mingga   yaqin   bo’lishi   mumkin.   Bu   xo’jalik
operatsiyalarining   har   biri   sodir   bo’lganda   balansga   ta’sir   qilib,   balans   moddalari
summalarini o’zgartirib yuboradi. Lekin bu xo’jaklik operatsiyalari balansga faqat
to’rt xil yo’l bilan ta’sir etadi.
Birinchisi,   shunday   xo’jalik   operatsiyalari   borki,   ular   balansning   faqat
aktiviga   ta’sir   etadi.   Bunda   balansning   aktivida   bir   modda   summasi   ko’payib,
ikkinchi modda summasi  ayni shu summaga kamayadi, lekin balansning umumiy
summasi o’zgarmaydi.
Ikkinchisi,   shunday   xo’jalik   operatsiyalari   sodir   bo’ladiki,   ular   balansning
faqat passiviga ta’sir qilib, passivda bir modda summasi ko’payib, ikkinchi modda
summasi   ayni   shu  summaga   kamayadi.  Bunda   ham   balansning   umumiy  summasi
o’zgarmaydi.
Uchinchisi,   shunday   xo’jalik   operatsiyalari   sodir   bo’ladiki,   ular   balansning
aktiviga va passiviga ham ta’sir etib, ular summasini ko’paytirib yuboradi.
Тo’rtinchisi,   shunday   xo’jalik   operatsiyalari   sodir   bo’ladiki,   ular   balansning
aktiviga   ham   passiviga   ham   ta’sir   etib,   ular   summasini   kamaytirib   yuboradi.
Balansga ta’sir qiladigan bunday o’zgarishlarni misollarda keltiramiz.
Buxgalteriya balansi hisobot davrining I - kuniga tuziladi. Хo’jalik faoliyatiny
amalga   oshirishda   xo’jalik   mablag’lari   tarkibi   va   hajmi   sodir   bo’layotgan
operatsiyalar   ta’sirida   uzluksiz   o’zgarib   turadi.   Bu   o’zgarishlar   balansga,   albatta,
ta’sir etadi. Faraz qilaylik, hisobot davrining boshiga korxona balansi quyidagicha
bo’lgan:                 BALANS
Ak t iv Passiv
Mablag’lar turi va ularning
joylanishi Summa Mablag’lar manbai va ularning
tayinlanishi Summa Asosiy vositalar 350000 Ustav kapitali 400000
Хom - ashyo va materiallar 100000 Foyda 30000
Kassa 100 Bank kreditlari 20000
H isob-kitob schyoti 49900 Mo l   yetkazib   beruvchi   va
pudratchilar   bilan
hisoblashishlar 50000
JAMI 500000 JAMI 500000
Misolni   ko’rib   chiqayotganda   korxona   mablag’lari   xo’jalik   operatsiyalarida
qatnashayotganda,   o’zgarmasdan   qolmasligiga   e’tibor   beramiz;   keyinchalik   ular
yangi   xususiyatga   ega   bo’ladilar   yoki   bir   shakldan   ikkinchi   shaklga   o’tadilar.
Shuning uchun davr boshiga ko’rsatilgan dastlabki xolati katta o’zgarishlarga duch
keladi.   Lekin   bunda   mablag’lar   turining   umumiy   summasi   bilan   ularning
manbalarining umumiy qiymati o’rtasidagi tenglik hech qachon buzilmaydi.
Birinchi operatsiya. Kassadan korxona xodimlariga hisobdorlik shartlari bilan
60   so’m   berildi.   Pul   berilgandan   keyin   «Kassa»   moddasidagi   summa   60   so’mga
kamayadi   va   40   (100-60)   so’mni   tashkil   qiladi.   Shu   bilan   bir   vaqtda   pullarning
hisobdorlik shartlari bilan berilishi hisobdor shaxsning ushbu korxonaga qarzining
paydo bo’lishiga olib keladi.
Demak,   balans   aktivida   hisobdor   shaxsning   korxonaga   bo’lgan   60   so’mlik
qarzi   aks   ettiriladigan   «Debitorlar»   moddasi   paydo   bo’ladi.   Bunda   ushbu
operatsiya ta’sir et g an   h ar ikkala balans moddasi ham aktivdir. Mazkur xodisadan
mablag’lar   aktivining   bir   moddasidan   ikkinchisiga   o’tipshgina   sodir   bo’ldi.
Aktivning   jami   o’zgarmaydi   va   aktiv   hamda   passiv   summalar   o’rtasidagi   tenglik
saqlanib   qoladi.   Birinchi   operatsiyadan   keyin   balans   quyidagi   ko’rinishga   ega
bo’ladi: BALANS(birinchi operatsiyadan keyin)
Ak t iv Passiv
Mablag’lar turi va
ularning joylanishi Summa Mablag’lar manbai va ularning
tayinlanishi Summa
Asosiy vositalar 350000 Ustav kapitali 400000
Хom ashyo va materiallar 100000 Foyda 30000
Kassa 40 Bank krelitlari 20000
H isob-kitob schyoti 49900 Mol   yetkazib   beruvchi   va
pudratchilar bilan hisoblashishlar 50000
Debitorlar 60
JAMI 500000 JAMI 500000
Ikkinchi operatsiya. Sof foydaning bir qismi (10000 so’m) hisobidan korxona
ishining   natijalarini   yakunlashda   qabul   qilingan   qarorga   binoan   zaxira   kapitali
tashkil etilgan.
Mazkur   operatsiya   korxonaning   taqsimlanmagan   foydasini   10000   so’mga
kamaytiradi,   lekin   balansda   yangi   modda   paydo   bo’ladi:   xuddi   shu   summaga
zaxira   kapitali   ko’payadi.   Demak,   endi   foyda   miqdori   20000   (30000-10000)
so’mni, zaxira fondi esa 10000 so’mni tashkil qiladi.
Ikkinchi   operatsiya   natijasida   faqat   mablag’lar   manbaio’zgaradi.   Bir   manba
(foyda)ning   kamayishi   hisobiga   boshqa   (zaxira   fondi)   manba   paydo   bo’ladi.   Bu
operatsiya   faqat   passiv   moddalarga   tegishlidir.   Bunda   passivning   jami   summasi
o’zgarmaydi.   Demak,   aktiv   va   passiv   summalaridagi   tenglik   ham   buzilmaydi.
( BALANS (ikkinchi operatsiyadan keyin)ga qarang)
Uchinchi   operatsiya.   Mol   yetkazib   beruvchilardan   sotib   olingan   25000
so’mlik   materiallar   korxonaga   kelib   tushdi,   lekin   puli   to’lanmadi.   Mazkur
operatsiya, birinchidan, materiallarning miqdori ko’payishiga olib keladi. Demak,
balansning   «Хom   ashyo   va   materiallar»   moddasi   25000   so’mga   oshadi.
Ikkinchidan, BALANS(ikkinchi operatsiyadan keyin)
Ak t iv Passiv
Mablag’lar turi va ularning
joylanishi Summa Mablag’lar manbai va
ularning tayinlanishi Summa
Asosiy vositalar 350000 Ustav kapitali 400000
Хom ashyo va materiallar 100000 Zaxira kapitali 10000
Kassa 40 Foyda 20000
H isob-ki   tob schyoti 49900 Bank kreditlari 20000
Debitorlar 60 Mol   yetkazib   beruvchi
pudratchilar   bilan
hisoblashishlar 50000
JAMI 500000 JAMI 500000
materiallar   mol   yetkazib   beruvchilardan   sotib   olinib,   puli   hali   to’lanmagani
uchun, korxonaning mol yetkazib beruvchilar oldida qarzi paydo bo’ladi. Balansda
bu   «Mol   yetkazib   beruvchilar   va   pudratchilar»   moddasi   bo’yicha   aks   ettirilib,
uning summasi ham 25000 so’mga oshadi va 75000 so’mga teng bo’ladi.
Balansda   aks   ettirilish   tavsifi   bo’yicha   ushbu   operatsiya   oldingisidan   farq
qiladi.   U   bir   vaqtning   o’zida   aktiv   va   passivga   tegishlidir.   Lekin   uning   aktivda
xam, passivda  xam yuzaga keltirgan o’zgarishlari bir xil summada ifodalanadi va
bir tomonga yo’naltirilgandir. Demak, aktiv va passivning jami summalari bir xilda
o’zgaradi, ularning o’rtasidagi tenglik saqlanib qoladi.
BALANS(uchinchi operatsiyadan keyin)
Aktiv Passiv
Mablag’lar turi va ularning
joylanishi Summa Mablag’lar manbai va ularning
tayinlanishi Summa
Asosiy vositalar 350000 Ustav kapitali 400000
Хom ashyo va materiallar 125000 Zaxira kapitali 10000
Kassa 40 Foyda 20000 H isob-kitob schyoti 49900 Bank kreditlari 20000
Debitorlar 60 Mo l   yetkazib   beruvchi   va
pudratchilar   bilan
hisoblashishlar 75000
JAMI 525000 JAMI 525000
Тo’rtinchi   operatsiya.   H isob-kitob   schyotidan   bankka   kredit   bo’yicha   qarzni
uzish   uchun   20000   so’m   o’tkazilgan.   Bu   operatsiya   hisob-kitob   schyotidagi   pul
mablag’larining   kamayishiga   olib   keladi   va   bir   vaqtning   o’zida   korxonaning
kreditlar   bo’yicha   qarzining   qisqarishiga   olib   keladi.   Demak,   balansda   «Hisob-
kitob»   schyoti   bo’yicha   summa   29900   (49900   -   20000)   so’mgacha   kamayadi   va
«Bank   kreditlari»   passiv   moddasi   bo’yicha   0   (20000   -   20000)   gacha   kamayadi,
ya’ni bu modda passiv moddasidan chiqarib tashlanadi.
Тo’rtinchi operatsiya balans yakunlarini bir miqdordagi summaga kamaytirdi.
Shuning  uchun  balans  aktivi  va   passivi   yakuniy  summalari   o’rtasidagi  tenglik  bu
operatsiyadan keyin ham saqlanib qoladi.
Bunga   o’xshagan   operatsiyalar   xo’jalik   faoliyatida   ko’plab   uchraydi.
Keltirilgan   to’rtta   operatsiyalar   ularni   balansda   aks   ettirishning   sodir   bo’lishi
mumkin bo’lgan hodisalarni o’z ichiga oladi.
BALANS  ( to’rtinchi operatsiyadan keyin)
Aktiv Passiv
Mablag’lar turi va ularning
joylanishi Summa Mablag’lar manbai va ularning
tayinlanishi Summa
Asosiy vositalar 350000 Ustav kapitali 400000
Хom ashyo va materiallar 125000 Zaxira kapitali 10000
Kassa 40 Foyda 20000
H isob-kitob schyoti 29900 Bank kreditlari -
Debitorlar 60 Mol   yetkazib   beruvchi   va
pudratchilar   bilan
hisoblashishlar 75000 JAMI 505000 JAMI 505000
Boshida   balansning   faqat   aktiviga   yoki   passiviga   ta’sir   qiladigan   voqealar
(birinchi   va   ikkinchi   operatsiyalar)   ko’rsatilgan   edi.   Bunda   balansning   aktivi   va
passivinio’zgartirmaydigan   summalarning   faqat   qayta   guruhlantirilishi   bo’lib
o’tgan   edi.   Bu   balans   o’zgarishlarining   birinchi   va   ikkinchi   turlaridir.   Boshqa
operatsiyalar balansning aktiviga ham passiviga ham ta’sir etadi. Bunda har ikkala
ta’sir   qilinadigan   moddalar   ularning   ko’payishi   (uchinchi   operatsiya)   yoki
kamayishini (to’rtinchi operatsiya) yuzaga keltiradi.
Yuqoridagi   bayonlarga   asoslanib,   balansli   o’zgarishlar   turlarini   quyidagi
tarzda ifodalash mumkin:
2.1-chizma. B alansdagi o’zgarishlar ning  turlari
Balansli o’zgarishlar turlarining mohiyatini aniqlash balans xususiyatlarini, 
ya’ni har qanday operatsiya uning, albatta, ikki moddasiga ta’sir etishini va hech 
qachon aktiv bilan passiv o’rtasidagi tenglikni buzmasligini tushunib olishuchun 
zarurdir. Operatsiyalarning iqtisodiy mazmunini o’rganishga ushbu guruhlashning 
hech qanday aloqasi yo’q.
  Xulosa Kurs ishning xulosa qismida yuqorida amalga oshirilgan tahlil va tadqiq 
natijalariga asoslangan holda davlat byudjeti mablag’laridan samarali foydalanish 
maqsadida chiqarilgan asosiy xulosalar va ishlab chiqilgan tavsiyalarni, qisqacha 
tarzda, aks ettirishga harakat qilamiz.  Ularning eng asosiylari quyidagilardan 
iborat:  
1. Hozirgi   sharoitda   byudjet   intizomini   mustahkamlashning   zarurligi   va
ahamiyati   mamlakatimizda   bir   tomondan,   byudjet   daromadlarini   (mablag’larini)
shakllantirish va ikkinchi tomondan esa, byudjet xarajatlaridan oqilona foydalanish
masalalari   bilan   bog’liq.   Bunda   ularning   maqsadliligi,   samaraliligi,   tartibliligi   va
qonuniyligini ta’minlash alohida ahamiyat kasb etadi. 
2. Byudjet intizomini ta’minlashda byudjet mablag’larini belgilangan miqdorda
shakllantirishda   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Soliq   Qo’mitasining   mas’ul
bo’lsa,     byudjet   xarajatlaridan   oqilona   foydalanish   yuzasidan   esa   O’zbekiston
Respublikasi   Nazorat-taftish   boshqarmasi   va   O’zbekiston   Respublikasi
G’aznachilik boshqarmasi ga katta mas’uliyat tushadi.
3. Byudjet   mablag’laridan   oqilona   foydalanishga   samarali   nazorat   tizimini
shakllantirmasdan turib erishib bo’lmaydi. Ma’lumki, byudjet jarayonining asosiy
bosqichlaridan   biri   davlatning   moliyaviy   nazorati   hisoblanadi.   Moliyaviy   nazorat
mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   nazorat   faoliyatining   tarkibiy   qismi
hisoblanadi. 
4. Iqtisodiyoti   rivojlangan   hech   bir   mamlakat   yo’qki,   moliya   sohasida
davlatning   nazorat   organlari   mavjud   bo’lmasin.   Moliyaviy   nazorat   instituti
davlatning nazorat organlarining umumiy tuzilishini o’zida mujassamlashtiradi va
moliyaviy mexanizmning asosiy elementi sifatida namoyon bo’ladi. 
Chiqarilgan xulosalarga tayangan holda davlat byudjeti mablag’laridan samarali 
foydalanishni takomillashtirish bilan bog’liq bo’lgan dolzarb muammolarni hal 
etish maqsadida quyidagi ilmiy-amaliy taklif va tavsiyalar ishlab chiqildi: 
1. Hozirgi   kunda   davlat   byudjeti   mablag’laridan   samarali   foydalanis hni
takomillashtirish uchun, eng avvalo, byudjet mablag’laridan tejab-tergab, samarali   va   aniq   foydalanish   hamda   byudjet   intizomini   mustahkamlash   uchun
byudjet tashkilotlari rahbarlarining mas’uliyatini oshirish lozim. 
2. Byudjet   intizomini   mustahkamlash   maqsadida   byudjet   xarajatlaridan
samarali va oqilona foydalanishning asosiy shartlaridan biri tejamkorlik rejimidagi
xarajatlarni   nazorat   qilish   normalariga   qat’iy   rioya   qilishdir.   Buning   uchun
byudjetdan   ijtimoiy-madaniy   tadbirlarni   moliyalashtiradigan   mablag’lardan
tashqari   boshqa   xarajatlarni   bosqichma-bosqich   optimal   darajada   kamaytirish
zarur. 
3. Byudjet tashkilotlarini boqimandalik kayfiyatidagi xo’jasizliklarcha faoliyat
yurituvchi   sub’ektlardan   mablag’   ishlab   topuvchi   tashkilotlar   darajasiga   etkazish,
ijtimoiy-madaniy   sohalarda   faqat   davlat   mablag’larigagina   asoslanib   faoliyat
yuritayotgan   tashkilotlarda   pullik   xizmatlar   ko’rsatishni   ham   tashkil   etishga
o’tilishini   ta’minlash   kerak.   Masalan,   xalq   ta’limi   sohasiga   qarashli   maktablarda
hamda   maktabgacha   tarbiya   muassasalarida   pullik   xizmatlarga   o’tish   ko’lamini
kengaytirish,   sog’liqni   saqlash   tizimiga   qarashli   muassasalarda   bemorlarning
pullik   tarzda   davolanib   shifo   topish   tizimini   bosqichma-bosqich   kengaytirish   va
bundan   tushgan   mablag’larni   shu   sohaning   moddiy-texnika   bazasini
mustahkamlashga va malakali xodimlari rag’batlantirishga sarflashni ko’zda tutish,
shu   asosida   byudjet   tomonidan   beriladigan   xarajatlarni   qisqartirishga   erishish
zarur. www.ABBYY.com ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. O’zbekiston Respublikasining “Buxgalteriya hisobi to’g’risida”gi Qonuni - 
Toshkent 1996 y. 30 avgust. 
2. O’zbekiston Respublikasining “Auditorlik faoliyati to’g’risida”gi Qonuni (yangi
tahriri) 2000 y. 26 may. (O’zR 13.12.2018 y. 447-II-son Qonuni, O’zR 04.04.2006 
y. O’RQ-28-son Qonuni, O’zR 10.10.2006 y. O’RQ-59-son Qonuni, O’zR 
17.09.2007 y. O’RQ-110-son Qonuni, O’zR 09.09.2009 y. O’RQ-216-son Qonuni 
asosidagi o’zgartirishlar bilan) 
3. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2007 yil 4 apreldagi PQ-615-son 
Qaroriga ilova «Auditorlik tashkilotlari to’g’risida» Nizom. 
4. Do’smuratov R.D. Audit asoslari. -T.: O’zbekiston milliy entsiklopediyasi. 
2019.-612 s. 
5. Audit. Darslik 1-jild. M.M.Tulajodjaeva, Sh.I.Ilxomov, K.B.Axmadjonov va 
boshq. -T.: NORMA. -2008. -320 b.  
6. Audit. Darslik 2-jild. M.M.Tulajodjaeva, Sh.I.Ilxomov, K.B.Axmadjonov va 
boshq. -T.: NORMA. -2008. -320 b.  
7. Аудиторлик фаолияти буйича услубий кулланмалар тупалами. / Х.Косимов,
Л.Югай, А.Хошимова, Б.Пардаев, Б.Абдуназаров. -Тошкент, 2010. -320 б. 
8. Сборник  методических  указаний  по  аудиту/  Х.Косымов, 
Л.Югай, 
А.Хошимова, Б.Пардаев, Составитель: Б.Абдуназаров. -Ташкент, 2009. -304 
с. 
9. Аудит: учебник для студентов вузов, обучающихся по экономическим 
специальностям / под ред. В.И Подольского. М.: – “ ЮНИТИ – ДАНА”, – 
2009 г. – 744 стр. 
10. Жминько С. Внутренний аудит. – Ростов н/Д: “Феникс”, 2008 г. –316 
стр.

To’lov balansining mohiyati va tarkibi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский