Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 1.0MB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

94 Продаж

To‘plamlar va ular ustida amallar, to‘plamda akslantirishlar 25

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY  TA’LIM, FAN  VA  INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
«Matematik analiz va differensial tenglamalar» kafedrasi
«Matematik analiz» fanidan
Kurs ishi
Mavzu :  To‘plamlar va ular ustida amallar, to‘plamda akslantirishlar 
      Bajardi:  2- kurs 23.01 guruh    
talabasi M.Sh.Salimova
    Kurs ishi rahbari :  fizika-
matematika fanlar nomzodi,dotsent  
A.T . Abduqodirov  
                                           
Farg‘ona-2025 MUNDARIJA
KIRISH..................................... ... ............................................................... 4
I  BOB .TO‘PLAMLAR VA ULAR USTIDA AMALLAR
1.1- §     To‘plamlar va ularning elementlari…………………………..…….7
1. 2 -§   To‘plamlarning kеsishmasi, birlashmasi, ikki to‘plamning ayirmasi, 
univеrsal to‘plamgacha to‘ldiruvchi to‘plam…………………………….13
1.3-§    To‘plamlarning Dekart ko‘paytmasi………………………………21
II BOB .  TO‘PLAMDA AKSLANTIRISHLAR
2.1-§   Akslantirish tushunchasi…………………………………………..23
2.2-§   Akslantirishning turlari……………………………………………26
2.3 -§   Ekvivalent to‘plamlar,sanoqli to‘plamlar…………………………29
Xulosa……………………………………………………………………32
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………..33
                                                    
2 KIRISH
“Agar mendan sizni nima qiynaydi?” deb  
      so‘rasangiz, farzandlarimizning ta’lim- 
 tarbiyasi deb javob beraman!!!
                                                                                Shavkat Mirziyoyev
Ilg‘or millat va rivojlangan davlat bo‘lishning zarur shartlaridan biri aqliy va
jismoniy, madaniy va ma’naviy, axloqiy, g‘oyaviy – siyosiy va huquqiy jihatdan,
har tomonlama yetuk, barkamol insonlarga ega bo‘lishdir.
Ma’naviy   –   ma’rifiy   jihatdan   inson   irodasi   mustahkam,   e’tiqodi   yuksak,
vijdon   amri   bilan   yashaydigan   shaxs,   barkamol   avlod   har   qanday   davlat,   xalq   va
millatning   eng   katta   boyligi,   qudrati   salohiyati   manbayidir.   Mamlakatimiz
prezidenti   tomonidan   ta’kidlab   kelinayotganidek,   “Har   qaysi   davlat,   har   qaysi
millat nafaqat yerosti va yerusti boyliklari bilan, harbiy qudrati va ishlab chiqarish
salohiyati   bilan,   balki   birinchi   navbatda   o‘zining   yuksak   madaniyati   va
ma’naviyati bilan kuchlidir”.
Odamlari,   fuqarolari   bilimli   –   zakovatli,   uddaburon,   g‘oyaviy   siyosiy
jihatdan   ziyrak   va   hushyor,   tadbirkor,   har   tomonlama   yetuk   bo‘lgan   jamiyat   har
qanday   islohotlarga   qodir   bo‘ladi   va   har   qanday   muammo   va   qiyinchiliklarni
yenga   oladi.   Oliy   rahbarimiz   bu   haqida   shunday   dedi:   “Lo‘nda   qilib   aytganda,
bugungi   kunda   oldimizda   qo‘ygan   buyuk   maqsadlarimizga,   ezgu   niyatlartimizga
erishishimizda jamiyatimizning yangilanishi, hayotimizning taraqqiyoti va istiqboli
amalga   oshirayotgan   islohotlarimiz,   rejalarimizning   samarasi   taqdiri   bularning
barchasi   avvalambor   zamon   talablariga   javob   beradigan   yuqori   malakali,   ongli
mutaxassis   kadrlar   tayyorlash   muammosi   bilan   chambarchas   bog‘liqligini
barchamiz anglab yetmoqdamiz.
Shu   bilan   birga   barchamiz   yana   bir   haqiqatni   anglab   yetmoqdamiz.
Faqatgina   chinakam   ma’rifatli   odam   inson   qadrini,   millat   qadriyatlarini,   bir   so‘z
3 bilan   aytganda,   o‘zligini   aniqlash,   erkin   va   ozod   jamiyatda   yashash,   mustaqil
davlatimizning   jahon   hamjamiyatida   o‘ziga   munosib,   fidoiylik   bilan   kurashishi
mumkin”. Mustaqil va erkin fikrlayotgan, ongli yashaydigan, o‘z haq – huquqlarini
yaxshi   taniydigan,   o‘z   kuchi   va   aqliga   ishonadigan,   ma’naviy   –   axloqiy   yetuk
barkamol   bo‘lgan   avlodni,   mustaqil   fikrlashga   qodir,   jasoratli,   fidoiy   va
tashabbuskor   kishilarni   tarbiyalab   yetkazadigan   xalq   va   millat   kelajakka   ochiq
ko‘z,   katta   ishonch,   umid   va   ixlos   bilan   qaray   oladi.   Fuqarolarni   ana   shunday
noyob   xislat   va   fazilat   sohiblari   qilib   shakllantirilgan   davlatning   istiqboli   porloq
bo‘ladi.   
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning
murakkab vazifalarini hal etish o‘qituvchining g‘oyaviy e ’ tiqodi, kasb-mahoratiga,
san’ati, iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi darajada bog‘liqdir. Ta’lim-
t arbiya   jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   etish   uchun   barcha   mavjud   imkoniyatlarini
safarbar   etish   o‘qituvchilarning   birinchi   navbatdagi   vazifalaridan   biridi .
Matematika     fani   o‘sib     kelayotgan   yosh   avlodni     kamol       toptirishda   o‘quv   fani
sifatida   keng       imkoniyatlarga   ega.   U   o‘quvchi   tafakkurini   rivojlantirib,   ularning
aqlini   peshlaydi,     uni   tartibga   soladi,   o‘quvchilarda     maqsadga   yo‘naltirganlik,
mantiqiy     fikrlash,       topqirlik   xislatlarini       shakllantirib     boradi.   Shu   bilan   bir
qatorda   mulohazalarning   to‘g‘ri,     go‘zal       tuzilganligi,   o‘quvchilarni   didli,
go‘zallikka ehtiyojli qilib tarbiyalab boradi.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib   borish   asosida   fanlar   o‘qitilishiga   bo‘lgan  talablarini   hisobga   olgan
holda maktab matematika kursini ularning zamonaviy rivoji bilan uyg‘unlashtirish
maktabda   o‘quvchilarga   matematikani   o‘qitishdan   ko‘zda   tutilgan   asosiy
maqsadlardan biridir.  Matematika   fani   o‘quvchilarni   iroda,   diqqatni   to‘plab
olishni; qobiliyat va faollikni, tasavvurining rivojlangan bo‘lishini talab eta borib,
mustaqil, ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va mantiqiy fikrlash hamda o‘zining
qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishni talab qiladi.  Hozirgi   zamon   darsiga   qo‘yiladigan   eng   muhim
4 talablardan   biri   har   bir   darsda   tanlanadigan   mavzuning   ilmiy   asoslangan
bo‘lishidir,   ya’ni   darsdan   ko‘zlangan   maqsad   hamda   o‘quvchilar   imkoniyatini
hisobga   olgan   holda   mavzu   xajmini   belgilash   uning   murakkabligini   aniqlash,
avvalgi   o‘rganilgan   mavzu   bilan   bog‘lash,   o‘quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va
mustaqil   ishlarning   ketma-ketligini   aniqlash,   darsda   kerak   bo‘ladigan   jihozlarni
belgilash   va   qo‘shimcha   ko‘rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo‘shimcha   axborot
texnologiyalardan   foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.   Dars
davomida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez
fikrlashlarini hisobga olishi kerak. 
        Kurs ishining maqsadi:  Matematik analiz  fanining  ba’zi  bir  tadbiqlari va
asosiy xossalari haqida eng muhim tushunchalarini o‘rganish va Matematik analiz
kursida olgan bilimlarimizni  mustahkamlash. 
Kurs ishining vazifalari:
1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig‘ish va rejani shakllantirish;
2. Ikki karrali integral tushunchasi va uning mavjudligi
3. Ikki karrali integrallarning xosalari va uni hisoblash
4. Ikki karrali integrallarning ba’zi tadbiqlari
5. Ikki karrali integrallarda o‘zgaruchilarni almashtirish
        6. Ikki karrali integrallarni taqribiy hisoblash
              
5 I  BOB .TO‘PLAMLAR VA ULAR USTIDA AMALLAR
1.1-§    To‘plamlar va ularning elementlari
To‘plam   tushunchasi.   To‘plam   tushunchasi   matematikaning   asosiy
tushunchalaridan   biri   bo‘lib,   u   ta’riflanmaydi   va   u   haqida   misollar
yordamida   tasav vur   hosil   qilinadi.   To‘plam   deganda   predmetlar   yoki   ob’yekt -
larni biror xossasiga ko‘ra birgalikda qarash tushuniladi.
Masalan, barcha natural sonlar to‘plami, bir talabalar uyida   yashovchi talabalar
to‘plami, to‘g‘ri chiziqdagi nuqtalar to‘plami, mak tabdagi o‘quvchilar to‘plami va
h.k.
Hayotda   to‘plamlar   alohida   nomlanadi:   auditoriyadagi   talaba lar   to‘plami
–   guruh,   harflar   to‘plami   –   alfavit,   qushlar   to‘p lami   –gala,   qo‘ylar   to‘plami
– poda va h. k.
  1-ta’rif:   To‘plamni   tashkil   etuvchi   obyektlar   –   bu   to‘plamning     elemen tlari
deb  ataladi. 
Masalan, yuqoridagi misollardagi natural sonlar, o‘quvchilar, talabalar, nuqtalar
mos to‘plamlarining elementlari hisoblanadi. 
To‘plamlar odatda, lotin alfavitining bosh harflari bilan, ular ning elementlari esa
alfavitning   kichik   harflari   bilan   belgila nadi.     to‘plam  
elementlaridan tuzilganligi      ko‘rinishda yoziladi.
To‘plam   bir   qancha   elementlardan   iborat   bo‘lishi   mumkin,   quyidagi   yoz uv :
, elementning   to‘plamga tegishliligini   bildiradi.
Agar           bo‘lsa,   u   holda   «   element       to‘plamga   tegishli»,           «
element       to‘plamning elementi»,   «   element       to‘plamda mav jud» yoki «
element   to‘plamga   kiradi»   deb   o‘qiladi.       yoki     yozuv   esa  
elementni   to‘plamga tegishli emasligini bildiradi . 
Masalan,   –   juft   natural   sonlar   to‘plami   bo‘lsin,   u   holda ,   ,
 va   bo‘ladi.
6     2-ta’rif.   To‘plamning elementlari soniga to‘plam quvvati deyiladi va  
kabi belgilanadi.
Masalan,     to‘plamning   quvvati   ga  
to‘plamning   quvvati   ga ,   to‘plamning   quvvati   ga
 to‘plamning quvvati   ga teng.
   3-ta’rif.  Quvvatlari teng bo‘lgan to‘plamlar teng quvvatli to‘plamlar deyiladi.
Masalan,  to‘plamlar teng quvvatli. 
To‘plamlarning   berilish   usullari.   Agar   har   bir   elementning   ma’lum   bir
to‘plamga   tegishli   yoki   tegishli   emasligi   bir   qiymatli   aniqlangan
bo‘lsa,to‘plam berildi deyiladi.
  Sonli   to‘plamlar   uchun   xarakteristik   xossani   formula   bilan   berish   qulay.
Bu   holda,   odatda,   katta   qavslar   ichiga   to‘plam   elementi   belgisi,   vertikal
chiziq   va   undan   keyin   to‘plam   elementiga   tegishli   xossa   yoziladi.   Masalan:
«    sonidan kichik bo‘lgan natural sonlar» to‘plami bo‘lsin. Bu to‘plam
xarakteristik   xossasi   orqali   ko‘rinishda   ifodalanadi.
Shunga   o‘xshash:     sonidan   katta   bo‘lmagan
natural sonlar» to‘plami.
  bo‘lsa,     tenglamaning   haqiqiy           ildizlari
to‘plami bo‘ladi.
  bo‘lsa,     dan   6   gacha   bo‘ l gan   butun   sonlar
to‘plami   hisoblanadi.   Ba’zi bir sonli to‘plamlar uchun maxsus bеlgilar kiritilgan:
 -natural sonlar to‘plami,   –butun sonlar to‘plami,  –butun nomanfiy sonlar
to‘plami,   –ratsional sonlar to‘plami,   –haqiqiy sonlar to‘plami. 
To‘plam   turlari.   To‘plamlar   ularni   tashkil   etuvchi   elementlari   soniga   ko‘ra   3
turda bo‘ladi:
7           4-ta’rif:   Birorta   ham   elementi   bo‘lmagan   to‘plam   bo‘sh   to‘plam
deyiladi   va     ko‘rinishda   belgilanadi.   Bo‘sh to‘plamning quvvati   ga
teng.
Masalan,     tenglamaning   haqiqiy   ildizlari   to‘plami,   oydagi
daraxtlar   to‘plami,   dengiz   tubidagi   quruq   toshlar   to‘plami   bo‘sh
to‘plamlardir.
    5-ta’rif:   To‘plam   chekli   sondagi   elementlardan   tashkil   topsa,chekli
to‘plam   deyiladi.   Masalan,   lotin   alifbosi   harflari   to‘plami,   kamalak   ranglari
to‘plami, raqamlar to‘plami chekli to‘plamlardir.  
to‘plamlar   ch е kli   bo‘lib,   ular   m о s   ravishda
bitta, ikkita va uchta el е m е ntlardan tuzilgan.
6-ta’rif:   To‘plam   elementlari   soni   cheksiz   bo‘lsa,   bunday   to‘plam
cheksiz to‘plam deyiladi. 
        Masalan,     va   barcha   ratsional
sonlar   to‘plami,   tekislikdagi   nuqtalar   to‘plami   kabi   to‘plamlar   ch е ksiz
to‘plamdir.
7-ta’rif:   Bir   xil   elementlardan   tashkil   topgan   to‘plamlar   teng   to‘plamlar
deyiladi.   Masalan,     tenglamaning   yechimlari   to‘plami   va  
tenglamaning yechimlari to‘plami teng to‘plamlardir. Teng to‘plamlar aynan
bir   xil   elementlardan   tuziladi   va   faqat   elementlar   tartibi   bilangina
farqlanishi mumkin.
8-ta’rif:     to‘plamning   har   bir   elementi     to‘plamga   tegishli   bo‘lsa,  
to‘plamni   to‘plamning   to‘plam   osti,   (qismi,   qism   to‘plami)   deyiladi,   buni
quyidagicha   belgilanadi:   B⊂	A   yoki   A		B .   Masalan,   A={a,b,c,d,e,f,g}   to‘plam
uchun B= {a},
      to‘plamlarning har qaysisi to‘plam ostidir.
8 Shuning bilan birga bo‘sh to‘plam istalgan to‘plamning va har bir to‘plam o‘zining
to‘plam osti (qism to‘plami) bo‘ladi.
Quyidagi   xossadan   ko‘pincha   to‘plamlar   tengligini   isbotlashda
foydalaniladi.   A gar     va     b i r   v a q t d a   o ‘ rinli   bo‘lsa,  
bo‘ladi.   Ya ’ ni     to‘plamning   istalgan   elementi     to‘plamga   tegishli   ekani
va   to‘plamning   istalgan   elementi     to‘plamga   tegishli   ekani   isbotlangan
bo‘lsa, bu to‘plamlar tengligi haqida xulosa chiqariladi.  
9-ta’rif.       to‘plamning barcha elementlari       to‘plamda mavjud bo‘lib, shu
bilan   birga     da     ga   tegishli   bo‘lmagan   elementlar   ham   mavjud   bo‘lsa,  
to‘plam   to‘plamning xos qism to‘plami deyiladi va    kabi belgilanadi.
10-ta’rif.     to‘plamning  o‘zi   va     to‘plam   shu     to‘plamning  xosmas   qism
to‘plami deyiladi.
11-ta’rif.   Agar   to‘plamlar    to‘plamning qism to‘plami bo‘lsa,  
to‘plam  to‘plamlar uchun universal to‘plam deyiladi .
  Universal   to‘plam,   odatda,     yoki     harflari   bilan   belgilanadi.   Universal
to‘plamning   barcha   qism   to‘plamlari   orasida   ikkita   xosmas   qism   to‘plam   mavjud
bo‘lib, ulardan biri   u ning o‘zi, ikkinchisi  esa bo‘sh to‘plam, qolganlari esa xos
qism to‘plamlar bo‘ladi. 	
Geometriyadan   misol   keltirsak,  	 –   uch   o‘lchovli   fazo   bo‘lsa,  	
fazodagi tekislik,  	  tekislikdagi chiziq bo‘lsa, quyidagi munosabat o‘rinli	
bo‘ladi:  	 yoki  	.  Bu   yerda  	 ning   boshqa   qism	
to‘plamlari ham mavjudligini hisobga olish kerak. 
barcha   natural   sonlar   to‘plami;  	
‒ barcha   butun   sonlar   to‘plami;  	‒ ‒
barcha   ratsional   sonlar   to‘plami;   barcha   haqiqiy   sonlar   to‘plami   bo‘lib,	
‒
  shartlar   bajariladi   va     qolgan   sonli   to‘plamlar   uchun
universal   to‘plam   vazifasini   bajaradi.	
 	  kabi   yozish   ham	
mumkin.
9   to‘plamning   to‘plam   ostilarini   koordinatalar   o‘qida   tasvirlash   qulay.   Agar
  va   bo‘lsa, quyidagi bеlgilashlarni kiritish mumkin.  
Sonli oraliq Bеlgilan
ishi Tasvirlani
shi Nomlanishi
Intеrval
Kеsma
Yarim
int е rval yoki
yarim k е sma
Yarim
int е rval yoki
yarim k е sma
Ochi q  nur
Nur yoki
yarim to‘g‘ri
chiziq
 
Ochi q  nur
Nur
Eyler-Venn   diagrammalari.   To‘plamlar   orasidagi   munosa-batlarni   yaqqolroq
qilish uchun, Eyler-Venn diagrammalaridan foydalaniladi. Bunda to‘plamlar doira,
oval yoki biror yopiq soha ko‘rinishida, universal to‘plam esa to‘g‘ri to‘rtburchak
10 shaklida tasvirlanadi. Masalan:   to‘plam   to‘plamning xos to‘plam osti ekanligi
quyidagi ko‘rinishda tasvirlanadi. 
1.1.1-rasm
Umumiy   qismga   ega   bo‘lgan   to‘plamlar   kesishadi   deyiladi   va  
,   ya’ni     va     to‘plamlar   kesishmasi   bo‘sh   emas,   deb   yoziladi.
Masalan,     ga   karrali   natural   sonlar   va     ga   karrali   natural   sonlar
to‘plamlari   umumiy   elementga   ega,   ya’ni   kesishadi   yoki   kesishmasi   bo‘sh
emas.   Bu   to‘plamlar   kesishmasi   barcha     ga   karrali   natural   sonlardan
iborat bo‘ladi.
Ikki   to‘plamning   o‘zaro   munosabatida   to‘rt   hol   bo‘lishi   mumkin   (1.1.2-
rasm)
1) to‘plamlar kesishmaydi (1.1.2-rasm, I)
2) to‘plamlar kesishadi (1.1.2-rasm, II)
3) to‘plamlarning   biri   ikkinchisining   qism   to‘plami   bo‘ladi   (1.1.2-rasm,
III)
4) to‘plamlar ustma-ust tushadi, ya’ni teng (1.1.2-rasm, IV)
11 1.1.2-rasm I 1.1.2-rasm II
1. 2-§   To‘plamlarning kеsishmasi, birlashmasi, ikki to‘plamning ayirmasi,
univеrsal to‘plamgacha to‘ldiruvchi to‘plam
1-ta’rif.   elementlar     va     to‘plamlarning   har   biriga   tegishli
bo‘lsa, ular bu to‘plamlarning umumiy elementlari deyiladi. 
Masalan:   ,     to‘plamlar   uchun     –   umumiy
elementlar.
  2-ta’rif.     va     to‘plamlarning  barcha  umumiy  elementlaridangina  tuzilgan
  to‘plam     va     to‘plamlarning   kesishmasi   (ko‘paytmasi)   deyiladi   va
quyidagicha belgilanadi , bu yerda     belgi to‘plamlarning kesishmasini
bildiradi.  
To‘plamlar   kesishmasi   belgilar   yordamida  
ko‘rinishda yoziladi. 
1) va  bo‘lsa,  
  bo‘ladi.
2)  va  bo‘lsa,   bo‘ladi.
3) va to‘plamlarning
12 kesishmasi    ga teng.
Birorta   ham   umumiy   elementga   ega   bo‘lmagan   to‘plamlarning   kesishmasi     -
bo‘sh   to‘plamga   teng.   Masalan,   A={2,3,4}   va   B={7,8,9}   to‘plamlarning
kesishmasi bo‘sh to‘plam:  A∩B  ≠  Ø
To‘plamlarning   kesishmasi   geometrik   nuqtai   nazardan   figuralarning
kesishmasiga mos keladi. 
Quyida har bir hol uchun to‘plamlar kesishmasi shtrixlab ko‘rsatilgan
(1.2.1-rasm)
1.2.1-rasm
                                                       
1.2.2-rasm
1.2.2-rasm da     kesma     va     kesmalar   kesishmasini   ifodalaydi.
1.2.2-rasm   2-qismida     va     kesmalar   kesishmaydi,   demak   kesishma
bo‘sh to‘plam.
To‘plamlar k e sishmasi uchun quyidagi xossalar o‘rinli
1°.    (kommutativlik xossasi)
13 2°.     ( a s s o s a t i v l i k   x o s s a s i )      
      Bu xossani Eyler-Venn diagrammalarida quyidagicha tasvirlaymiz 
   (1.2.3-rasm)
1.2.3-a)   rasmda   tenglikning   chap   qismi,1.2.3-b)   rasmda   tenglikning   o‘ng
qismi   tasvirlangan,   ikki   marta   shtrixlangan   sohalar   ikkala   rasmda   ham   bir
xil   bo‘lgani   uchun     to‘plamlar   teng   degan
xulosaga kelamiz.
1.2.3-rasm
3 ° .
4 ° .  .
Yuqoridagi   xossalar   to‘plamlar   soni   ikkitadan   ortiq   bo‘lgan   hol   uchun   ham
to‘g‘ri.
   3-ta’rif.   Berilgan     va     to‘plamlarning birlashmasi  (yig‘indisi)  deb shu  
va     to‘plamlarning   hech   bo‘lmaganda   biriga   tegishli   bo‘lgan   elementlardan
tuzilgan   to‘plamga aytamiz. Birlashma   ko‘rinishda belgilanadi.
To‘plamlar   birlashmasi   belgilar   yordamida  
ko‘rinishda   yoziladi.   To‘plamlar   birlashmasida   to‘plamlardan   har   ikkalasining
umumiy  elementlari  bir marta olinadi.
14 Masalan , to‘plamlarning   birlashmasi
ga,     va     to‘plamlar   uchun
 ga t e ng.
To‘plamlarning   birlashmasi   geometrik   nuqtai   nazardan   figura lar ning   barcha
nuqtalaridan tashkil topgan to‘plamni bildiradi.   Eyler-Venn   diagrammalarida  
va    to‘plamlarning birlashmasi quyi dagicha tasvirlanadi.  
1.2.4-rasm
 
To‘plamlar birlashmasining xossalari: 
1°. 
2°.    (kommutativlik xossasi).
3°.   (assotsiativlik xossasi).
4°.  .
5°.  .
6°.     (kesishmaning   birlashmaga   nisbatan
distributivlik xossasi).
Isbot:     bo‘lsin,   bundan       va     ekani   kelib
chiqadi.   Bundan     va     yoki     va   ,   bu   esa
  ekanligini   bildiradi   va   shunday   ekanligini   isbot   qiladi:
15 .   Aksincha,   agar   x ∈ (A∩B) ∪ (A∩C),   u   holda
  yoki   .   Bu   holda   ,   lekin   xuddi   shunday   ,
  ekanligini   bildiradi,  
isbotlaydi. Bundan kelib chiqadiki  . 
Kesishmaning   birlashmaga   nisbatan   distributivlik   xossasining   to‘g‘riligini
Eyler-Venn diagrammasida ham ko‘rsatish mumkin
         
1.2.5-a) rasm                                                              1.2.5-b) rasm
1.2.5-a)   rasmda   tenglikning   chap   qismi     birlashma   vertikal   va
gorizontal shtrixlangan.
1.2.5-b)   rasm da     va     kesishma   gorizontal   shtrix langan.
  esa   vertikal   shtrixlangan.   Rasmlar dagi   ikki   marta
shtrixlangan   sohalar   bir   xil   bo‘lganligidan  
tenglikning to‘g‘riligi ko‘rinadi.
7°.     (birlashmaning   kesishmaga   nisbatan
distributivlik xossasi).
16B	
A	
C	
B	
A	
C           4-ta’rif .    va   to‘plamlarning ayirmasi deb shunday to‘plamga ayti ladiki, u 
to‘plamning       ga   tegishli   bo‘lmagan   barcha   element lari dan   tuziladi   va
quyidagicha belgilanadi: 
Demak,    v а    to‘pl а ml а rning   а yirm а si    to‘pl а mning   to‘p l а mg а  kirm а g а n
b а rch а   el е m е ntl а rd а n   t а shkil   t о pg а n   to‘pl а m   ekan,   uni   bunday   yozamiz
 
To‘plamlarning ayirmasi   Eyler-Venn   diagrammalarida   quyidagi 1.2.6 chizmada
ko‘rsatilgan shtrixlangan sohani bildiradi.
1.2.6-rasm
5-ta’rif.       to‘plam va uning     qism   to‘ plami berilgan bo‘lsin.     dagi     ga
tegishli   bo‘lmagan   barcha   elementlardan   tuzilgan   to‘plam     to‘plamni  
to‘plamgacha   to‘ldiruvchisi   deb   ataladi   va     yoki     ko‘rinishda   belgilanadi.
Bunda,  B  va  B′
A  ning birlashmasi  A  to‘plamga teng bo‘ladi   ( 1.2.7-rasm ) .
                                                                             
1.2.7-rasm
Masalan, , bo‘lsa
  bo‘ladi.
17 Agar     to‘plam   biror   boshqa   to‘plamning   qismi   deb   qaralmasa,   u   holda  
to‘plamning to‘ldiruvchisi     bo‘sh to‘plam bo‘lib,     ning to‘ldiruvchisi esa  
bo‘ladi, ya’ni:   va  .
To‘plamlar ayirmasining xossalari:
1°.  
2°.  .
3°. 
4°. 
5°.  ;
6 °. 
7°. .
6- va 7-xossalar De-Morgan qonuni deyiladi.
4-   va   5-xossalarning   o‘rinli   ekanligiga   Eyler-Venn   diagrammalarida
tasvirlash orqali ishonch hosil qilish mumkin.
7-xossani quyidagicha isbotlaymiz.  
Isbot. bo‘lsin.   Bundan     ekani   kelib   chiqadi.
Kesishma   ta’rifiga   ko‘ra     yoki     degan   xulosaga   kelamiz,   bundan
esa     yoki   ekani   kelib   chiqadi.     bo‘lsa,
birlashma   ta’rifiga   ko‘ra     bo‘ladi.   Ikkinchi   tomondan  
bo‘lsin.   U   holda   birlashma   ta’rifiga   ko‘ra     ekani   kelib
chiqadi,   ekanidan       ekanidan     degan   xulosaga
kelamiz,     bo‘lsa,     bo‘ladi,   bu   esa  
ekanligini   ko‘rsatadi.   Demak,     to‘plamlar   bir   xil
elementlardan tashkil topgan va shuning uchun ham teng ekan.
18 6-xossa ham xuddi shunday isbotlanadi.
Isbot.       bo‘lsin.   U   holda     ga   kirmaydi,   ya’ni     da
ham,     da   ham   emas,   demak:   .   Bu     ekanligini
isbotlaydi.   Boshqa   tomondan   olganda,   agar       bo‘lsa,   bunda     ga
tegishli emas va   ga ham tegishli emas, shunday ekan   ga kirmaydi.
Lekin   bu     ligini   ko‘rsatadi,   bu     ekanligini
isbotlaydi. Bundan ko‘rinib turibdiki,   ekan.
6-ta’rif.     va     to‘plamlarning   simmetrik   ayirmasi   d е b   shunday   to‘plamga
aytiladiki,   u       yoki  
  ayirmalarga   tegishli   bo‘lgan   hamma
el е m е ntlaridangina tuziladi va quyidagicha b е lgilanadi:  .
To‘plamlarning   simmetrik   ayirmasi   1.2.8-rasmda   ko‘rsatilgan     shtri х langan
sohani bildiradi.
                                                                    
1. 2.8 -rasm
19          BA       1.3 - § To‘plamlarning dekart ko‘paytmasi.
1-ta’rif.   A   va   B   to‘plamlarning   Dekart   ko‘paytmasi   deb,1-elementi  
to‘plamdan,   2-elementi     to‘plamdan   olingan     ko‘rinishdagi   barcha
tartiblangan   juftliklar   to‘plamiga   aytiladi.   Dekart   ko‘paytma  
ko‘rinishda belgilanadi: 
 Masalan
 
 bo‘ladi.
Agar   biz   Dekart   ko‘paytma   elementi     dagi     ni   biror   nuqtaning
absissasi,     ni   esa   ordinatasi   desak,   u   holda   bu   dekart   ko‘paytma   tekislikdagi
nuqtalar to‘plamini ifodalaydi. 
20 Sonli   to‘plamlar   dekart   ko‘paytmasini   koordinata   tekisligida   tasvirlash
qulay.
Masalan,    bo‘lsin, u holda 
1. 3.1 -rasm
bo‘ladi  ( 1. 3.1 -rasm).
Koordinata   tekisligida   shunday   koordinatali   nuqtalarni   tasvirlaymizki,
bunda   to‘plam    o‘qida va   to‘plam   o‘qida olinadi.
                          
1. 3.2 -rasm
Dekart ko‘paytmaning xossalari:
1°  .
2 ° .  
3°. 
Ikkitadan   ortiq   to‘plamlarning   dekart   ko‘paytmasini   ham   qarash   mumkin.
Umumiy   holda     to‘plamlar   berilgan   bo‘lsin.   Ularning   dekart
ko‘paytmasi   dan iborat
bo‘ladi.   (Masalan,   uchlik,   to‘rtlik   va   h.k.).   Bunday   tartiblangan     lik   n
21 o‘rinli   kortej   deb   ham   ataladi.   Yana     o‘rinli   kortejlar   faqat   bitta   to‘plam
elementlaridan   tuzilgan   bo‘lishi   ham   mumkin,   bu   holda   u   to‘plamni   o‘z-
o‘ziga   marta dekart ko‘paytmasi elementidan iborat bo‘ladi.
Yuqorida   aytilganlardan   xulosa   qilsak,   Dekart   koordinata   tekisligini   haqiqiy
sonlar   to‘plami     ni   o‘ziga-o‘zining   dekart   ko‘paytmasi   ,   koordinata
fazosini   deb qarash mumkinligi kelib chiqadi.
  Masalan,
1.  .
2.     
II BOB .  TO‘PLAMDA AKSLANTIRISHLAR
2.1 -§  Akslantirish tushunchasi
 E va F to‘plamlar berilgan bo‘lsin 
1-ta’rif   Agar E to‘plamdan olingan har bir x elementga biror   qoida yoki 
qonunga ko‘ra F to‘plamning bitta y elementi    mos qo‘yilgan bo‘lsa, E 
to‘plamni F to‘plamga akslantirish berilgan deyiladi va 
 yoki   ,
kabi belgilanadi .Bunda E to‘plam  akslantirishning aniqlanish to‘plami deyiladi.
22 Ushbu    va   to‘plamlar berilgan bo‘lsin .
1) Har bir natural   songa   sonni mos qo‘ysak unda 
akslantirish hosil bo‘ladi .Uni    kabi ham yoziladi .
2) Har bir natural   songa    sonni mos qo‘ysak ,unda
Akslantirishga ega bo‘lamiz    
3) Har bir natural    songa 1    sonni mos qo‘yish natijasida  
akslantirish hosil bo‘ladi,  
Aytaylik   akslantirish berilgan bo‘lsin ,   elementga mos 
qo‘yilgan     element   ning aksi ( obrazi) deyiladi va    kabi 
belgilanadi  
Endi  elementni olaylik E to‘plamning shunday    elementlarini 
qaraymizki   bo‘lsin. Bunday  elementlar  ning asli 
(proobrazi) deyiladi va   kabi belgilanadi 
23   Agar    bo‘lsa , ushbu 
To‘plam A to‘plamning F dagi aksi deyiladi va    kabi belgilanadi :
.
Agar    bo‘lsa, ushbu 
To‘plam B to‘plamning  E dagi asli deyiladi va    kabi belgilanadi  .
Faraz qilaylik ,    va    to‘plamlari F to‘plamning  qismiy to‘plamlari bo‘lsin 
unda 
            bo‘ladi.                                                 (2.1.1)
Aytaylik     bo‘lsin , unda     bo‘lib  va
bo‘ladi. Keyingi munosabatlardan      bo‘lishi kelib chiqadi 
demak    bundan esa 
                                                                                (2.1.2) 
bo‘lishini topamiz.
24 Aytaylik    bo‘lsin ,unda  va     bo‘lib,
bo‘ladi. Natijasi    bo‘lib,undan 
bo‘lishini topamiz. Bu esa 
                                   .                                                 
(2.1.3)
2.2 -§  Akslantirishning turlari
Aytaylik,   akslantirish berilgan bo‘lib,    esa   to‘plamning 
aksi bo‘lsin 
                                         .
2-ta’rif   Agar   aklantirishda 
25                                                                                 
bo‘lsa, bu akslantirish   to‘plamni    to‘plamning ichiga akslantirish deyiladi.
Masalan, 
                                
to‘plamlari uchun ushbu 
                                              
akslantirish    to‘plamni  to‘plamning ichiga akslantirish bo‘ladi.
3-ta’rif   Agar    akslantirishda 
                                                                   
bo‘lsa, bu akslantirish  to‘plamni    to‘plamning ustiga akslantirish (syurektiv 
akslantirish) deyiladi.
   
Masalan, 
                                              ,    
to‘plamlar uchun
                                                 
26а
b
s
d
tzyx akslantirish   to‘plamni  to‘plamning ustiga akslantirish bo‘ladi.
4-ta’rif   Agar    ustiga akslantirish bo‘lib, bu akslantirish   
to‘plamning turli elementlarini   to‘plamning turli elementlariga akslantirsa bu 
akslantirish inyektiv akslantirish deyiladi.
                                     
5-ta’rif   Agar    ustiga akslantirish bo‘lib, u inyektiv akslantirish 
ham bo‘lsa, bu akslantirish o‘zaro bir qiymatli akslantirish deyiladi.
                                       
Masalan,
                                      
To‘plamlar uchun  ushbu  
27                                                  
akslantirish  o‘zaro bir qiymatli akslantirish bo‘ladi.
6-ta’rif.    akslantirish o‘zaro bir qiymatli akslantirish bo‘lsin. F 
to‘plamning har bir    elementiga E to‘plamning bitta    elementini
 mos qo‘yadigan va 
                                                       
munosabat  bilan akslanadigan   akslantirish  ga nisbatan 
teskari akslantirish mavjud bo‘lishi uchun;
a) ustiga akslantirish 
b) to‘plamdan olingan har bir  elementning   to‘plamdagi asli 
                                                
yagona bo‘lishi kerak.
                 
2.3 -§   Ekvivalent to‘plamlar,sanoqli to‘plamlar
Ko‘p holda to‘plamlarni ularning tashkil etgan elementlari soni bo‘yicha 
o‘zaro solishtirishga to‘g‘ri keladi.Chekli to‘plamlar solishtirilganda bir 
to‘plamning elementlari soni ikkinchisidan ko‘p, yoki kam, yoki ularning 
28 elementlarining soni bir-biriga  teng degan xulosaga kelinadi. Bu holda elementlari
soni ko‘p bo‘lgan to‘plamni  “ quvvati ” ko‘proq deyish mumkin.
Cheksiz to‘plamlarni solishtirishda vaziyat boshqacharoq bo‘ladi. Cheksiz 
to‘plamlar ekvivalentlik tushunchasi yordamida solishtiriladi.
7-ta’rif.  Agar     o‘zaro bir qiymatli akslantirish bo‘lsa,   va   
ekvivalent to‘plamlar deyiladi va   kabi belgilanadi.
Demak,   va   ekvivalent to‘plamlar deyiladi va    ularning 
elementlari o‘zaro bir qiymatli moslikda ekanligini bildiradi.
Masalan, 
To‘plamlar uchun 
                              
akslantirish o‘zaro bir qiymatli .
Binobarin,   bo‘ladi. Bu holda   kabi  yoziladi.
Aytaylik   to‘plamlar berilgan bo‘lsin . Unda
1) ;
2) ;
3) ;
bo‘ladi. 
Ikki  va   to‘plamlari o‘zaro ekvivalent bo‘lsa , ularni bir xil quvvatli 
to‘plamlar deb qaraladi.
29 Demak, quvvatni ekvivalent to‘plamlarning miqdoriy xarakteristikasi 
sifatida tushinish mumkin.
Chekli to‘plamlarning o‘zaro ekvivalentligi ularning tashkil etgan 
elementlarning sonini bir-biriga tengligini bildiradi.
Umuman,  va  chekli to‘plamlarning o‘zaro ekvivalent bo‘lishi uchun 
ularning elementlari soni bir xil bo‘lishi zarur va yetarli
                                                    
Bunda   to‘plamning elementlari soni.
8-ta’rif.  Natural sonlar to‘plami  ga ekvivalent bo‘lgan har qanday 
to‘plam sanoqli to‘plam deyiladi.
Masalan, ushbu 
                                            
to‘plamlar sanoqli to‘plam bo‘ladi, chunki 
                                                                  
Natural sonlar to‘plami  ga ekvivalent bo‘lgan barcha to‘plamlar  sanoqli 
to‘plamlar sinfini tashkil etadi. Bu sinf to‘plamlarining quvvati bir xil bo‘ladi.
Ravshanki, 
30                                        
bo‘ladi. Ayni paytda yuqorida ko‘rdikki,
                                          
Bunday vaziyatda to‘plamning qismi o‘ziga ekvivalent bo‘lishi cheksiz 
to‘plamlardagina sodir bo‘ladi.
                                                             Xulosa 
31 Mazkur   kurs   ishida   “To‘plamlar   va   ular   ustida   amallar,   to‘plamda
akslantirishlar” mavzusi chuqur tahlil qilindi. Ish davomida to‘plamlar tushunchasi,
ularning   turlari,   ustida   bajariladigan   amallar,   Dekart   ko‘paytmasi,   hamda
to‘plamdagi   akslantirishlarning   mohiyati   va   turlari   o‘rganildi.   Har   bir   bo‘limda
mavzuga   oid   asosiy   nazariy   tushunchalar   misollar   va   diagrammalar   bilan   yoritildi,
bu esa mavzuni yanada chuqurroq tushunishga yordam berdi.
Kurs ishi orqali to‘plamlar nazariyasi matematik analizning muhim va tayanch
yo‘nalishlaridan   biri   ekani   isbotlandi.   Ayniqsa,   akslantirish   tushunchasi   orqali
matematik modellarni qurish, funksiyalar orasidagi bog‘lanishlarni tushuntirish kabi
amaliy   jihatlar   ochib   berildi.O‘quv   jarayonida   bu   mavzularni   o‘rganish   nafaqat
nazariy   bilimlarni   chuqurlashtiradi,   balki   mantiqiy   fikrlash,   tahliliy   yondashuv   va
mustaqil   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shuningdek,   mazkur   mavzularni
o‘qitishda zamonaviy pedagogik texnologiyalar, ko‘rgazmali  vositalar va interaktiv
usullarni qo‘llash dars samaradorligini oshirishi muhimligini angladim.
Xulosa   qilib   aytganda,   kurs   ishining   bajarilishi   menga   nafaqat   to‘plamlar   va
akslantirishlar   haqida   chuqur   nazariy   bilim   berdi,   balki   ularni   amaliy   jihatdan
qo‘llash   va   talabalarga   tushunarli   yetkazish   metodikasini   ham   shakllantirish
imkonini berdi.
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR RO‘YXATI
32 Asosiy adabiyotlar
1. Tao T.  Analysis 1,2.   Hindustan Book Agency, India, 2014.
2. Xudayberganov   G.,   Vorisov   A.,   Mansurov   X.,   Shoimqulov   B.   Matematik
analizdan ma’ruzalar. I, II q.  T.: «Voris-nashriyot». 2010 y.
3. Shoimqulov B.A., Tuychiyev T.T., Djumaboyev D.X.  Matematik analizdan
mustaqil ishlar.  T. “O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati”, 2008
4. Фихтенгольц   Г.М.   Курс   дифференциального   и   интегрального
исчисления, 1,2,3 т. М. “ФИЗМАТЛИТ”, 2001.  g ‘
5. Alimov SH.O., Ashurov R.R.   Matematik analiz  1,2,3 q. T. “Mumtoz so‘z”,
2018.
6. Azlarov   T.A.,   Mansurov   X.T.   Matematik   analiz,   I,   2-q.   T.   "O‘qituvchi",
1994, 1995.
7. Берман   Г.Н.   Сборник   задач   по   курсу   математического   анализа,
«Лань», 2016.
Qo‘shimcha adabiyotlar
1.   A.Gaziyev,   I.Israilov,   M.Yaxshibayev   “Matematik   analizdan   misol   va
masalalar” T.: “Yangi asr avlodi” 2006 y.-
2.   G‘aymnazarov   G.,   G‘aymnazarov   O.G.   Funksional   analiz   kursidan
masalalar yechish. T.: “Fan va texnologiya”, 2006.-114b.
3.   Demidovich   B.P..,   «Sbornik   zadach   i   uprajneniy   po   matematicheskomu
analizu»   Ucheb.   Posobiye   dlya   vuzov.   M.:   OOO   «Izdatelstvo   Astrel»   OOO
«Izdatelstvo AST», 2003 g – 558 [2] st.
4.   Filippov   A.F.   Sbornik   zadach   po   differensialnim   uravneniyam.
M.:Integral-Press, 1998,-208s.
5.   Ivanova   YE.P.   Lineyniye   differensialniye   uravneniya   s   postoyannimi
koyeffitsiyentami.   Uchebnoye   posobiye   k   raschetnoy   rabote   -   Moskva:   MAI,
2003.- 52 s. ISBN 5-7035-1283-2. 
6.       M.A.   Krasnov,   G.I.   Makarenko,   A.I.   Kiselev.   Variatsionnoye
ischisleniye. M., Nauka, 1973.
33 7.   V.M.   Alekseyev,   E.M.   Gallev,   V.M.   Tixomirov.   Sbornik   zadach   po
optimizatsii. M., Nauka, 1984.
8 .  http://vilenin.narod.ru/Mm/Books/
9.  http://www.allmath.ru/
34

To‘plamlar va ular ustida amallar, to‘plamda akslantirishlar  25

Купить
  • Похожие документы

  • Chekli limitga ega bo‘lgan funksiyalarning xossalari
  • Aniq integral va uning xossalari
  • Arifmetik va geometrik progressiyaning o‘qitish metodikasi
  • Gipergeometrik funksiya
  • Buziluvchan va aralash turdagi tenglamalar.

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha