Toshkent vohasi aholisining tarixiga oid antropogik materiallar

“ Toshkent vohasi aholisining tarixiga oid antropogik materiallar  ”
REJA:
Kirish…………………………………………………………………………….3
I Bob. Toshkent vohasi va uning  antropologiyasi haqida ………………...5-10
I.1. Toshkent vohasi haqida umumiy tushuncha………………………………..5-8
I.2.  Antropologiya haqida tushuncha….. ………………………..……………..9-10
II Bob. Toshkent vohasi aholising tarixiga oid antropogik materiallar …11-21
II.1.  Toshkent vohasi aholisining eng qadimgi tarixi va antropologiyasi. .........11-15
II.2.   Toshkent vohasi aholisining etnik xususiyatlari (IX-XII asrlar).... ………16-21
Xulosa……………………………………………………………………….……22
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati………...……………………………….….23
Ilova...………………………………………………………………………….…25
1 Kirish
Mavzuning dolzarbligi:
          Toshkent   vohasi   xalqlari   tarixidagi   ancha   qadimiy   davrlar   uning   madaniy-
tarixiy   hududlarida   o rganish   darajasi   bir   xil   bo lmagan   oz   sonli   o rganilganʻ ʻ ʻ
arxeologik yodgorliklar bilan ifodalanadi.
Mavzuning o’rganilganlik darajasi:
          Ayni   paytda   mashhur   sovet   antropologlari   V.   V.   Ginzburg   va   T.   A.
Trofimovaning O‘rta Osiyo va Qozog‘iston paleoantropologiyasiga bag‘ishlangan
monografiyasi   (1972)   nashr   etilgandan   so‘ng,   O‘rta   Osiyo   aholisini   antropologik
o‘rganish   holatini   umumlashtirgan.   So nggi   yillarda   O rta   Osiyo   respublikalarida	
ʻ ʻ
olib   borilgan   keng   ko lamli   ishlar   natijasida   qazilma   antropologik   materiallar	
ʻ
miqdori   keskin   oshdi.   Yuzdan   ortiq   yangi   turli   tarixiy   davrlarning   kraniologik
materiallarini bergan yodgorliklar: mezolitdan to hozirgi kungacha.
Mavzuning maqsad va vazifalari:
          Kurs   ishining   maqsadi   Toshkent   vohasi   aholisining   tarixiga   oid   antropogik
materiallar   tarixini   tahlil qilishdan iborat. Bu jarayonda   Toshkent vohasi   va uning
aholisining   keyingi   davrlardagi   antropogik   rivojlanishi   to’g’risida   ma’lumotlarga
ega   bo’lish   va   bu   borada   faoliyat   yuritgan   olim   va   tadqiqotchilar   tomonidan
o’rganilishini ko’rib chiqishdan iborat.
Tadqiqotning nazariy va metodologik asoslari:
          Ilmiy ishning nazariy asosi sifatida XIX – XX asrlarda arxeologlar tomonidan
amalga oshirilgan, shuningdek shu ish  yuzasidan tadqiqot olib borgan tadqiqotchi
olimlarning asarlari nazariy asos bo’lib xizmat qiladi.
Tadqiqot ishining metodologik asoslari:
      Bir qator umumiy va xususiy ilmiy bilish ishlarini tashkil etadi. Asosan ilmiylik
va mantiqiylik tamoyillarini ajratib ko’rsatish mumkin.
          Bundan   tashqari   obyektning   kelib   chiqish   tarixi   haqida   ilgari   surilgan
nazariyalardagi   o’zaro   aloqadorlik   tadqiqotning   umumiy   metodologik   asosini
tashkil etadi.  
2 Kurs ishining umumiy hajmi:
-Kirish;
-Reja (ikki bob,bob tarkibida ikkitadan reja);
-Xulosa;
-Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati;
-Ilova;
3 I Bob. Toshkent vohasi av uning antropologiyasi haqida
I.1. Toshkent vohasi haqida umumiy tushuncha
Toshkent toponimini “Tosh shahar” deb izohlaydilar. Shu so‘zda ma’lum ma’noda
shahar   tirixi   ham   o‘z   aksini   topgan.   Uning   qachon   paydo   bo‘lganligi   aniq   emas.
lekin Toshkent juda qadimiy shahar ekanligi aniq. Shahar hududida tosh asriga oid
buyumlar topilgan. Toshkentdagi qabristonlardan birida topilgan bronza ko‘zgular,
turli   mamlakatlarning   tangalari   shahar   tarixi   2000   yildan   ortiq   ekanligidan   darak
beradi.
Toshkent   vohasi   Tyan   Shanning   g‘arbiy   yonbag‘irlaridan   boshlanib   Sirdaryo
etaklariga tushadigan keng tog‘oldi tekisligining bir qismida joylashgan. Sharqda u
uchta   —   Ugom,   Piskom   va   Chatqol   tog‘   tizmalari   bilan   o‘ralgan   bo‘lib,   bu
tizmalarni shu nomlar bilan ataluvchi daryolar oqib o‘tuvchi daralar ajratib turadi.
Bu   daryolar   qo‘shilib   Chirchiq   daryosini   hosil   qiladi.   Chirchiq   daryosi   Chorvoq
havzasining tor darasidan o‘tib, G‘azalkentdan quyiroqqa tushganda kengligi ba’zi
joylarda   20   kmdan   oshadigan   qadimiy   tekislik   bo‘ylab   oqadi.   G‘arbda   Chirchiq
vodiysiga bamisoli keng amfiteatrdek Qizilqumning qaynoq nafasi uriladi. Janubiy
qismida esa  vodiyga kirib boruvchi  Ohangaron daryosi  yastangan.  Ushbu tekislik
shimolida joylashgan Aris daryosining vodiysi bilan birga bu tabiiy suv tarmoqlari
O‘rta   Osiyo   dehqonchilik   vohalarining   chekka   mintaqasini   tashkil   etadi.   Undan
shimol   tomonga   qarab   esa,   yaylovlarga   boy   bo‘lgan   poyonsiz   cho‘l   yastanib
yotadi.
Taxminan uch ming yil ilgari Toshkent vohasida dastlabki dehqon jamoalari paydo
bo‘lgan.   Ular   bir   vaqtning   o‘zida   chorvachilik   bilan   ham   shug‘ullanishgan.
Tekisliklar,   adirlar   va   tog‘   yonbag‘irlari   xo‘jalik   asoslarini   har   tomonlama
rivojlantirish uchun juda qulay sharoit yaratgan. Hozir Toshkent shahri joylashgan
vohadagi   tabiiy   suv   tarmoqlari   tabiiy   sug‘orishga   asoslangan   dehqonchilikni
rivojlantirish   uchun   imkoniyat   yaratgan.   Tekislikda   o‘troq   yashagan   ilk   aholi,
o‘sha   vaqtlarda   oddiy   sun’iy   sug‘orish   usullari   bilan   birga,   daryo   irmoqlarining
botqoq joylarini ekinzorga aylantirgan va hatto toshqin suvlarni ham to‘siqlar bilan
4 jilovlab   ulardan   foydalangan.   Sug‘orishning   bunday   usuli   “ko‘rfazli”   deb   ataladi.
Tabiiyki,   ilk   dehqonlarning   qabilaviy   guruhlari   kechagi   chorvadorlar   bo‘lib,   suv
havzalari yaqinidagi yerlarda o‘troqlashib qolgan odamlar edi. Vohadagi dastlabki
dehqonchilik Ohangaron daryosi va uning irmoqlari yoqalaridan boshlangan.
Miloddan   avvalgi   IX-VII   asrlarda   hozirgi   Tuyabo‘g‘iz   suv   ombori   joylashgan
yerda ilk dehqonlar zich joylashgan qo‘rg‘onchalar paydo bo‘lgan.
Ularga tegishli moddiy madaniyat yodgorliklari ilk bor Burganli soyidan topilgan
va   Burganli   madaniyati   deb   atalgan.   Bu   oddiy   qo‘rg‘onlar   yog‘och   devorli   va
omonat   o‘ralgan   yerto‘lasimon   turar-joylarni   o‘z   ichiga   olgan.   Urtadagi   turar   joy
xom   g‘ishtli   devorlar   bilan   o‘ralgan.   O‘choq   va   don-dun   saqlanadigan   o‘ralari
bo‘lgan har bir yerto‘lada bitta oila yashagan bo‘lishi kerak. Qo‘rg‘onlardagi aholi
loydan   yasalgan   tagi   dumaloq   idishdan   foydalangan,   bu   idishni   matoli   qolipda
qo‘lda   yasashgan,   ya’ni   qum   to‘ldirilgan   qop   loy   bilan   suvab   chiqilgan.
Quritilgandan   so‘ng   qum   to‘kib   yuborilgan,   shuning   uchun   ham   bunday
idishlarning tagidagi mato izlari ko‘zga tashlanadi. Bu idishlarga naqsh solingan va
kuydirilgan.   Don   esa   tosh   yorg‘uchoqlarda   maydalangan.   Burganli   qo‘rg‘onlari
aholisi metallga ustalik bilan ishlov berishgan. Ular tosh qoliplarda jezdan pichoq,
o‘roq, o‘q-yoy uchlari va boshqa buyumlarni yasaganlar 1
.
Qo‘rg‘onlar   aholisi   vaqt   o‘tishi   bilan   ko‘payib   borishiga   dehqonchilik   qulay
imkoniyat yaratgan. Ayrim guruhlar o‘zlari yashab turgan joylarni tark etib yangi
qulay   hududlarni   izlab   ketganlar.   Asta-sekin   ular   Qoraqulduq   va   Jo‘n   irmoqlari
bo‘ylab Chirchiq daryosi vodiysining bir qismini, janubda esa – Sirdaryo bo‘yidagi
hududlarni  o‘zlashtirishgan.   Toshkent   hududida  ham   shunday   manzilgoh  vujudga
kela   boshlagan.   Uning   harobalarini   arxeologlar   Toshkent   shahrining   Choshtepa
ko‘chasidagi   Shoshtepa   shahristoni   etagidan   topib   o‘rganganlar.   Bu   manzilgoh
aholisi Jo‘n irmog‘i bo‘yida qo‘nim topgan. Irmoqning suv yuzasi deyarli qirg‘oq
bilan   barobar   bo‘lib,   suvni   dalalarga   qiyinchiliksiz   chiqarish   imkonini   bergan.
Toshkent   hududidagi   dastlabki   dehqonlar   ham   yerto‘lalarda   yashashgan.   Ular
1
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 5-bet
5 yerga   tosh   omochlar   bilan   ishlov   berib,   arpa   va   bug‘doyning   yumshoq   navlarini
ekkanlar, hosilni esa jez o‘roqlar bilan o‘rib olishgan. Don esa, loy suvoq qilingan
o‘ralarda   saqlangan.   Topilgan   ko‘pdan-ko‘p   yorg‘uchoqlar   g‘alla   qanday   usulda
yanchilganini   ko‘rsatadi.   Shoshtepa   qo‘rg‘oni   aholisi   asosan   qo‘y   va   echkilar
boqib   ularni   tog‘   yaylovlarda   o‘tlatishgan.   Shuningdek,   xo‘jalikda   ot,   eshak   va
tuyalardan ham foydalanilgan.
Qo‘rg‘on   aholisi   jez   bilan   bir   qatorda   temirdan   ham   foydalanishni   o‘zlashtira
boshlab,   undan   ish   qurollari   yasalgan.   Bu   davrda   to‘qimachilik   ham   keng
rivojlangan bo‘lib, jun va kunjut tolasidan nafis va dag‘al matolar tayyorlangan.
Burganliklar   tabiat   va   hosildorlik   kuchlariga   sig‘inishgan.   Bu   jamiyat   patriarxal-
jamoaviy munosabatlar bosqichida bo‘lib, qo‘rg‘on, chamasi yagona jamoaga mos
kelardi. Bu patriarxal munosabatlar ijtimoiy taraqqiyotning shunday bosqichi ediki,
ular   haqida   zardushtiylarning   muqaddas   kitobi   –   Avestoning   qadimgi   qismlari
orqali tasavvur hosil qilish mumkin 2
.
Chirchiq   daryosi   havzasi       O‘rta   Osiyoning   qadimiy   dexqonchilik   va   shahar
madaniyatlari   beshiklaridan   biridir.   Uning   hududida   vohaning   poytaxt   markazi
paydo bo‘lgan. Joydan joyga ko‘chib turgan bu markaz qadimda va o‘rta asrlarda
Choch yoki Shosh, keyin esa Toshkent nomi bilan mashhur bo‘lgan.
Toshkent  vohasida  barcha tarixiy davrlarda suv mo‘l-ko‘l bo‘lgan. Tarixan tarkib
topgan kanallar tarmog‘i shaharni suv bilan ta’minlab turgan. Shu bois shahar hech
qachon suv taqchilligini sezmagan. Buni o‘rta asrlardan to XIX asrgacha Toshkent
to‘g‘risida yozgan mualliflar hamisha ta’kidlab kelganlar. Bu erdagi iqlim hozirgi
odamlarning   ajdodlari   paydo   bo‘lgan,   ya’ni   bir   necha   o‘n   ming   yil   muqaddam
mavjud   bo‘lgan   iqlimdan   farq   qilgan.   Issiq   quruq   yoz   bilan   yillik   yog‘in
miqdorining asosiy qismi yog‘adigan qahraton qish almashinib turgan.
Vohaning   tog‘   yonbag‘irlari   va   tekisliklar   o‘simliklarga   boy   bo‘lib,   ibtidoiy
odamlar   ovlaydigan   yovvoyi   hayvonlar   juda   ko‘p   edi.   Ularning   aksariyati,
2
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 6-bet
6 jumladan, arxar, jayron va asl  bug‘u kabi hayvonlar yaqin vaqtda yo‘qolib bitgan
bo‘lsa,   junli   karkidon,   g‘or   ayig‘i,   arslon   singari   hayvonlar   esa   ancha   ilgari
yo‘qolib   ketgan.   Ular   haqida   ibtidoiy   odamlar   manzillarini   qazib   o‘rganish
chog‘ida topilgan qoldiqlar orqali ma’lumot olish mumkin.     Bu yerlarda bir necha
yuz ming yil avval ovchilik va termachilik bilan kun kechiruvchi ibtidoiy jamoalar
g‘orlar  va  tog‘   bag‘ri   bostirmalarini,  yoki   daryo sohillari   va chashmalar  yonidagi
ochiq manzillarni egallab makon qilganlar. Bunday joylar hozirgi Toshkent shahri
hududida   ham   mavjud   bo‘lgan.   Jumladan,   Bo‘z   suv   yoqasidagi   Qo‘shilish
manzilgohidan   birmuncha   nozik   ishlangan   chaqmoqtoshlar,   pichoqlar,   bigizlar,
ibtidoiy  ustalar   tomonidan  bundan  to‘qqiz  ming yil   avval  yasalgan   ov va  mehnat
qurollari   topildi.   Topilmalar   orasidan   yovvoyi   buqa   suyaklarining   uchrashi,
mutaxassislar  fikricha, ularning o‘sha vaqtlardayoq xonakilashtirilgan deb taxmin
qilishga   asos   bo‘ldi.   Hayvonlarni   xonakshtashtirish   jarayoni   Toshkent   vohasi
hududida   ham   kechgan.   Miloddan   oldingi   uchinchi   ming   yillikdan   boshlab,   bu
hudud   dastlabki   chorvadorlar   tomonidan   o‘zlashtira   boshlashgan.   Ular   ish
asboblari   va   jezdan   qurollar   tayyorlashni   o‘rganganlar.   Arxeologlar   Toshkent
shahri   hududi   va   uning   atrofida   chorvadorning   ko‘pdan   ko‘p   qabrlari   hamda
qo‘rg‘onli   dahmalarini   topganlar.   Bu   joylarda   dafn   etilganlarning   yoniga   jezdan
yasalgan   ish   asboblari,   qurollar,   zeb-ziynatlar   va   qo‘lda   yasalgan   idishlar   ham
qo‘yilgan.   Toshkent   shahri   hududida   bunday  qabristonlar   xozirgi   shampan   vinosi
zavodi yaqinidan, shuningdek, Qoraqamish arig‘i bo‘yidan topilgan. Sirg‘ali degan
joyda   esa   dasht   chorvadorlari   va   yilqichilarining   manzili   bo‘lganligi   aniqlangan.
Bu  y erdan ish qurollaridan tashqari burama halqali jez bilaguzuklar ham topilgan 3
.
I.2.  Antropologiya haqida tushuncha
3
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 7-bet
7 Antropologiya   bu   odamning   kelib   chiqishi   va   evolyutsiyasi,   odamzod   irqlarining
paydo   bo lishi,   odamning   tana   tuzilishidagi   normal   farq-tafovut,   o zgaruvchanlikʻ ʻ
haqidagi   fan.   Antropologiya   ijtimoiy   fanlarga   juda   yaqin   turadigan   biologiya
sohasidir.   Antropologiya ga   doir   fikrlar   bundan   bir   necha   ming   yil   ilgari   paydo
bo lganiga qaramay, u fan sifatida faqat XIX asrning ikkinchi yarmidan shakllana	
ʻ
boshladi.   Antropologiya ning   muhim   sohasi   odam   organizmining   tuzilishi   va
rivojlanishiga   ta sir   qiladigan   fiziologik,   biokimyoviy   va   genetik   omillarni	
ʼ
o rganadigan   bo limi	
ʻ ʻ   –   „Odam   biologiyasi“   degan   umumiy   nom   bilan   XX   asr
o rtalaridan boshlab rivojlandi.  
ʻ Odamning paydo bo lishida faqat tabiat olamining	ʻ
qonuniyatlarigina   emas,   balki   ijtimoiy   omillar   ham   muhim   rol   o ynagan.   Odam	
ʻ
paydo   bo lgandan   hozirgi   holatigacha   uning   butun   hayoti   ijtimoiy   jamiyatning	
ʻ
rivojlanish   qonuniyati   bilan   chambarchas   bog langan.  	
ʻ Antropologiya ning   fan
bo lib   rivojlanishida   tabiat   va   jamiyat   to g risidagi   fanlar   ijobiy   rol   o ynadi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Zamonaviy   fan   nuqtai   nazaridan   aytgan-da,   Antropologiya   quyidagi   uchta   katta
bo limdan ibo-rat: 
ʻ
1) odam morfologiyasi; 
2) antropogenez; 
3) irqshunoslik ya’ni etnik  Antropologiya;
Morfologiya   odamning   jismoniy   tuzilishidagi   belgilarning   yosh,   jins,   kasb   va
tashqi   sharoitga   qarab   o zgarishini   tushuntirib   beradi.   Irqshunoslik   odamzod	
ʻ
irklarining   kelib   chiqish   davri   va   sabablarini,   ularning   Yer   yuziga   tarqalishini
izohlab,   etnogenez   muammolarini   еchishga   ham   o z   hissasini   qo shadi.	
ʻ ʻ
Antropologiya   o zining   turlicha   tekshirish   usullariga   (antropometriya,	
ʻ
osteometriya, kraniometriya) va ko p xil asboblariga ega. 	
ʻ Antropologiya   biologiya
fa-nining faqat  nazariy sohasi  bo libgina qolmay, amaliy ahamiyatga  ega bo lgan
ʻ ʻ
sohasi   hamdir.   Uning   dalillaridan   ko p   sohalarda,   jumladan   tibbiyotning   har   xil	
ʻ
sohalarida   (mas,   odamning   jismoniy   o sishini   o rganishda),   shuningdek   sud	
ʻ ʻ
ekspertizasida   foydalaniladi.Turkiston   o zining   geografik   o rniga   ko ra   uzoq
ʻ ʻ ʻ
o tmishda   murakkab   irqiy   va   etnik   jarayonlarni   boshidan   kechirgan,   shuningdek	
ʻ
8 qo shni  xalqlarning ham  ta-rixiy taqdirlarini belgilab berishda  katta rol o ynagan.ʻ ʻ
Bu   o lka,   xususan   O zbekiston   xalqlarini   antropologik   jihatdan   o rganish   o’tgan	
ʻ ʻ ʻ
asrning   20-yillarda   rivojlandi.   Bu   ishda   O rta   Osiyo   davlat   universiteti	
ʻ
antropologiya   kafedrasi   asoschisi   va   doimiy   rahbari   L.   V.   Oshaninning   xizmati
katta bo ldi. Uning rahbarligida Turkiston bo ylab 29 antropologik ekspedi-siyalar	
ʻ ʻ
uyushtirildi.   L.   V.   Oshanin   va   uning   shogirdlari   (V.   Ya.   Zezenkova,   Q.   N.
Najimov)ning   sa y-harakatlari   natija-sida   Turkiston   antropologik   jihatidan   3	
ʼ
viloyatga   ajratildi.   Amudaryo   va   Sir-daryo   oralig ida   yashovchi   o zbeklar   va   to-	
ʻ ʻ
jiklar   еr   yuzidagi   mavjud   uch   irqning   (yevropeoid,   negroid   va   mongoloid)   biri   –
yеvropeoid   irqining   „O rta   Osiyo   ikki   daryo   oralig i   tipi“ga   mansub   deb   topildi.	
ʻ ʻ
Moskvalik   antropolog   A.   I.Yarxo   bu   irqni   „Pomir-Farg ona   tipi“   deb   atadi.	
ʻ
Farg ona   vodiysidagi   Selungur   va   Surxondaryodagi   Teshiktosh   g orlaridan	
ʻ ʻ
topilgan qadimgi ajdodlarimiz qoldiqlari tufayli O zbekiston Afrika va Old Osiyo	
ʻ
hududlari   bilan   bir   qatorda,   hozirgi   zamon   odamlarining   paydo   bo lishi   jarayoni	
ʻ
yuz   bergan   hududlar   tarkibiga   kiritildi   va   bu   xulosa   fanda   uzil-kesil   isbotlangan.
O zbek   xalqiga   xos   „O rta   Osiyo   ikki   daryo   oralig i   tipi“ning   shak-llanish   davri,	
ʻ ʻ ʻ
makoni   va   tarixi   masalalarida   fanda   yaqingacha   yagona   fikr   yo q   edi.   Bir   guruh	
ʻ
olimlar bu irqiy tip bundan 6   – 8 ming yil ilgari shakllandi desa, boshqa bir guruh
mutaxassislar   bu   voqea   bundan   3   ming   yil   ilgari   sodir   bo ldi   deyishdi.   Uchinchi	
ʻ
guruh   olimlari   esa   uni   XVI   asrda   shakllandi   deb   hisoblar   edilar.   O zbek	
ʻ
antropologlari   (T.   Xo jayov)ning   uzoq   yillik   izlanishlari   natijasida,   juda   boy	
ʻ
antropologik   materiallar   asosida   bu   tip   bundan   2200   –   2300-yil   ilgari   shakllana
boshlaganligini isbotladilar 4
.
4
  https://uz.wikipedia.org/wiki/Antropologiya
9 II Bob. Toshkent vohasi aholising tarixiga oid antropogik materiallar
II.1.  Toshkent vohasi aholisining eng qadimgi tarixi va  antropogiyasi
Toshkent   vohasi   aholisining   tarixi   doimo   Sirdaryoning   yuqori   oqimidan   to
deltasigacha   bo lgan   butun   uzunligi   bo ylab   joylashgan   xalqlar   va   madaniyatlarʻ ʻ
taqdiri bilan uzviy bog liq bo lgan. Antik davrdan ya’ni miloddan avvalgi IV asr -	
ʻ ʻ
milodiy IV asrlardan to hozirgi davrgacha bu etnomadaniy munosabatlarni yozma
manbalarda   va   yaxshi   o rganilgan   arxeologik   majmualar   materiallarida   kuzatish	
ʻ
mumkin.   G'arbiy   va   Shimoliy   Farg'onaning   tog'li   va   tog'   oldi   hududlari,   qadimgi
mualliflarning   fikricha,   sak   qabilalarining   -   "skif   cho'li"   -   (Saka   para   Sugdam)   -
Daxov   va   saka   amirgilarining   siyosiy   va   iqtisodiy   manfaatlari   doirasiga   kirgan.
Bular   miloddan   avvalgi   II   asrga   oid   arxeologik   tadqiqotlar   natijalari   bilan
tasdiqlangan,   Qangyu   davlati   tarkibiga   kirdi 5
.   Sirdariyning   o rta   va   quyi   oqimi	
ʻ
hududlari   o sha   davrdan   boshlab,   hech   shubhasiz,   tadqiqotchilar   tomonidan   asl	
ʻ
Qangyu o lkalariga tegishli.	
ʻ
Boshqa   yana   bir   qadimiy   manbalar   Sirdaryo   havzasini   sak   qabilalari   tarqalgan
hududlardan   deb   hisoblaydi.   Bu   joylar   Yevrosiyodagi   skif   qabilalarining   ulkan
hududlarining   bir   qismi   bo‘lgan.   “Tarix   otasi”   –   yunon   tarixchisi   Gerodot
miloddan avvalgi V asrda “Saklar – skiflardir”, — deb ta’kidlagandi. “Sug‘diyona
ortida (Zarafshon vodiysi va Sirdaryoning so‘l qirg‘og‘i), saklar yashaydi, ular o‘q-
yoy   bilan   jang   qilishadi,   dunyoda   eng   mohir   merganlardan   hisoblanishadi,   o‘q-
yoylarini behuda otmaydilar”, – deya qo‘shimcha qiladi Dionisiy Perioget. Yaksart
ortidagi saklar to‘g‘risida Strabon va Pliniy ham ma’lumot berganlar 6
.
Qadimgi   fors   bitiklari   saklarning   bir   necha   guruhlarini   eslatadi.   Ular   qatoriga
Sirdaryo   orti   “tigraxauda   saklari”   (nayza   qalpoqli   saklar),   yoki   “xaomavarga
saklari”,   marosim-tantanalariga   mast   qiladigan   xaoma   ichimligi   tayyorlovchi
saklarni   qo‘shadilar.   Zardushtiylarning   muqaddas   kitobi   –   Avestoda   Yaksart
ortidagi saklar “qudratli turlar” deb atalgan.
5
  Baratov, 1991. B. 18–23
6
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 9-bet
10 Qadimgi mualliflar Yaksart daryosini janubdagi sug‘diylarni shimoldagi saklardan
ajratib   turuvchi   chegara   deb   ko‘rsatganlar.   Lekin   o‘troq   dehqon   hamda
shaharliklardan   farqli   ravishda   saklar   ko‘chmanchi   hayot   tarzida   kun
kechirganligini   uqtirganlar.   Aholining   muqim   o‘troqlashishi,   doimiy
qo‘rg‘onchalarning   paydo   bo‘lishi   –   odatda   shaharga   o‘tishning   boshlanishi
hisoblanadi. Ammo Toshkent shahri hududidagi Burganli qo‘rg‘onchasi rivojlanib
shaharga aylana olmagan. Ohangaron daryosi vohasidagi manzilgohlarda ham shu
holat ro‘y berdi. Odamlar tashlab ketgan bu manzilgohlar miloddan avvalgi V - IV
asrlargacha   xarobaga   aylandi.   O‘z   navbatida   arxeologik   qazish   ishlarida
aniqlangan   bu   fakt   yozma   manbalarga   mos   keladi.   Manbalar   taxminan   ana   shu
davrda   xalqlarning   Yevrosiyo   dashtlarida   bir   joydan   ikkinchi   joyga   tinimsiz
ko‘chishi boshlaganligidan dalolat beradi. Natijada, saklarning ko‘p jihatlari yaqin,
shu   bilan   birga   ayrim   farqlari   bo‘lgan   bir   qancha   madaniyatlari   aro   qo‘shilish,
chamasi, qabilaviy xilma xillikka muvofiq kechdi.
Burganlilarning   ma’lum   qismi   sak   qabilalariga   singisha   borib,   ko‘chmanchi
chorvador   xo‘jalikka   o‘tdi.   Ularga   xos   madaniyat   Oroldan   boshlab,   Sirdaryoning
butun o‘ng sohilida va u yog‘iga Oltoy hamda Sharqiy Turkistongacha hududlarda
keng yoyildi. Saklar madaniyatining Shoshtepadagi o‘rnini sakcha usuldagi ayrim
sopol   idishlargina   emas,   balki   bu   madaniyatlarga   xos   bo‘lgan   buyumlar   ham
tasdiqlaydi. Jumladan,  jezdan ishlangan  halqasimon  suvlik topilmasi  bunga misol
bo‘ladi.   Bunday   idishning   Yevrosiyo   dashtlarida   miloddan   avvalgi   VIII   asrdan
paydo   bo‘lganligi   qayd   etiladi.   Jez   buyumlar   miloddan   avvalgi   VI-V   asrlardan
boshlab  keng  tarqalgan.  Bu  davr  so‘ngida  o‘q-yoyning uch  parrakli   jez  uchi  ham
paydo bo‘lib, u Burganli qo‘rg‘onchasi ostidagi aralash qatlamdan topilgan 7
.
Keyinchalik   Toshkent   vohasiga   ham   yangi   qabilalar   kirib   kelgan.   Ularning   faol
kirib   kelishi,   ayniqsa,   miloddan   avvalgi   III   asrdan   Sirdaryo   orti   mintaqalarida
kuzatiladi.   Shoshtepadagi   Burganli   qo‘rg‘onining   nurab   ketgan   xarobalari
qandaydir kelgindi guruhlar tomonidan faqat o‘sha kelgindilarga xos ko‘mish odati
7
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 10-bet
11 amal   qiladigan   qabristonga   aylangan.   Qabrlarni   tadqiq   qilgan   arxeologlar   dafn
buyumi sifatida qabrga qo‘yilgan narsalarni topdilar. Bunday jez oynalar, to‘qalar,
zeb-ziynatlar,   temir   pichoqlar   Janubiy   Uralbo‘yi,   Volgabo‘yi   va   Orolbo‘yida
yashashi   aniqlangan   sarmatlarning   arxeologik   madaniyatlariga   xos   buyumlarga
ko‘p   jihatdan   o‘xshaydi.   Shoshtepada   yashagan   kelgindi   ko‘chmanchilarning   bu
guruhlari yuqorida ko‘rsatilgan hududlarda ilgari yashagan qabilalar uyushmasidan
kelib chiqqan bo‘lishi mumkin.
Begona   qabilalarning   vohaga   kirib   kelishi   to‘g‘risidagi   ma’lumotni,   bizningcha,
ular   o‘zlari   bilan   “o‘z”   idishlarini   olib   kelganligi   fakti   ham   tasdiqlaydi.   Vohalar
chegarasida yashagan ko‘chmanchilar esa odatda, o‘troq aholi tomonidan yasalgan
sopol   idishlardan   foydalangan.   Masalan,   Janubiy   Uralbo‘yidagi   aniqlangan
topilmalar   Uralbo‘yi   va   Kaspiybo‘yi   ko‘chmanchilarining   O‘rta   Osiyo   zonalari
chegaralaridagi   dehqonchilik   bilan   shug‘ullanuvchi   aholi   bilan   yaqin   aloqalari
bo‘lganligini ana shu vohalarga xos buyumlarining topilishi isbotlaydi.
Begona   qabila   guruhlarining   O‘rta   Sirdaryo   hududiga   kirib   kelishini   saklarning
odatlari   va   jihozlaridan   keskin   farq   qiluvchi   Shoshtepada   aniqlangan   qabrlarning
mavjudligi bilan izohlash mumkin.
Qadimda   ham,   o‘rta   asrlarda   ham   xalqlarning   keng   miqyosda   ko‘chib   yurishi
hamisha   iqlim   va   tabiiy   sharoitlarning   o‘zgarishi   bilan   bog‘liq   bo‘lganligi
aniqlangan.   Shu   narsa   kuzatilgan-ki,   miloddan   avvalgi   V-IV   asrlarda   Janubiy
Uralbo‘yida chorvadorlarning hayot kechirishi uchun qulay bo‘lgan shart-sharoitlar
vujudga kelgan. Bu tadqiqotchilar fikriga ko‘ra, bu yerda turli qabilalar to‘planishi
sabablaridan   biri   bo‘lgan,   bu   qabilalar   umumiy   sarmatlar   nomi   bilan   mashhur
bo‘lgan. Ko‘chmanchilarning to‘planishi demografik portlashga olib keldi. Bu hol,
chamasi, sarmatlarning miloddan avvalgi IV asr oxiridan boshlab nafaqat g‘arbga
Volga, Kavkaz va Don tomonga, shu bilan birga janubi-sharqqa ham to‘lqinsimon
bo‘lib,   turli   yo‘nalishlar   bo‘yicha   ko‘chishiga   olib   keldi.   Sarmatlar   tarixini
o‘rgangan   ko‘pchilik   tadqiqotchilar   sarmatlarning   qandaydir   qismi   sharqdan
12 kelgan   qabilalar   bilan   birgalikda   O‘rta   Osiyodagi   voqealarda   qatnashgan,   deb
hisoblaydilar.   Bir   qator   tadqiqotchilarning   qabilalarning   bu   qismini   manbalarda
eslatiladigan   dahlar   bilan   bog‘liq   degan   nuqtai   nazarini   qabul   qilish   mumkin.
Dahlarning   qudratli   birlashmasi   milodgacha   bo‘lgan   IV   asrga   kelib   Uralbo‘yi   va
Orolbo‘yi dashtlarida yetakchi mavqeini egallagan edi 8
.
Dahlar to‘g‘risida miloddan avvalgi 1-ming yillik o‘rtalarida Gerodot, shuningdek,
Eron   manbalari   eslatadi.   Aleksandr   Makedonskiy   (Iskandar   Maqduniy)   yurishlari
tarixchilari   dahlarni   makedoniyaliklarga   qarshi   janglarda   Doro   qo‘shinlari
tarkibida   jang   qilgan   daylar   deb   atashadi.   Dahlarning   zirhli   suvoriylari,   aslahalar
ortilgan   bargustuvon   yopinchiqli   otlarda   Doroning   sara   otliq   askarlarini   tashkil
qilgan.   Ular   Aleksandrning   otlik   avangardi   qatorida   Hindistonga   yurishida   ham
ishtirok etishgan. Manbalar (Strabon) daylarning dastlab yashagan hududi Oroldan
shimoli  va Sirdaryo bo‘ylari  ekanligini  aniqlagan.  Bu yerlarning anchagina  qismi
endilikda   savromat   va   sarmat   madaniyatlari   yodgorliklari   sifatida   ma’lum.
Avestoda   dahlar   sayrim   –   savromat   va   turlar   bilan   birga   eslatilgan.   Bundan
ularning hammasi qachonlardir qo‘shni bo‘lganligini anglash mumkin.
Manbalar,   dahlar   boshchiligidagi   qabilalar   birlashmasi   –   konfederatsiyaga   kirgan
qabilalar   haqida   bir   qadar   mufassal   ma’lumot   beradi.   Ana   shu   vaqtdan   boshlab,
dahlar   ittifoqidagi   qabilalarning   bir   qismi   dastlab   yashab   turgan   hududlarini   tark
etishgan 9
.
Ayrim  tadqiqotchilar, Chirikrabot  madaniyati  vakillarini  dahlar bilan bog‘lashadi.
Sirdaryo   irmoqlari   tarmoqlanadigan   qismida   vujudga   kelgan   bu   madaniyat
miloddan   avvalgi   V   asr   oxiri   –   II   asrga   oid   deb   belgilangan.   Bu   irmoqlar   quriy
boshlagach,   xo‘jaligining   asosini   tashkil   qiluvchi   dehqonchilik   va   chorvachilik
bilan shug‘ullangan aholi qulay joylarni izlab, bu yerlarni tashlab keta boshlagan.
Arxeologik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   dahlarning   ko‘pchilik   qismi   ko‘chib   yuruvchi
chorvador-ko‘chmanchilar bo‘lgan. Ayrimlari esa – o‘troq va yarimo‘troq xo‘jalik
8
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 11-bet
9
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 12-bet
13 yuritishgan   va   shahar   manzilgohlari   yaratish   tajribasi   bilan   ham   tanish   bo‘lgan,
degan xulosa chiqarish mumkin.
Aleksandrning   Sug‘diyonada   Spitamen   bilan   olib   borgan   janglarida   dahlar
Spitamenning   ittifoqchisi   sifatida   eslatiladi   va   manbalarda   ko‘chmanchilar   deb
ko‘rsatiladi.   Bu   ko‘chmanchilarning   Yaksart   atroflarida   to‘planishi   ularning
janubga   ketishi   bilan   bog‘liq.   Ko‘chmanchilarni   qisuvga   olish   maqsadida
lashkarboshi   Demodamning   ularga   qarshi   harbiy   ekspeditsiyasi   uyushtirilgan
deyish   mumkin.   Ekspeditsiyaga   sulola   asoschisi   Salavk   I   va   Sharqda   u   bilan
birgalikda   hukmronlik   qiluvchi   o‘g‘li   Antiox   I   jo‘natilgan.   Harbiy   ekspeditsiya
ayrim   tadqiqotchilar   fikriga   ko‘ra,   miloddan   avvalgi   IV-III   asrlar   o‘rtasida   yoki
ayrimlar   hisoblashicha,   miloddan   avvalgi   293   va   281   yillar   o‘rtasida   amalga
oshirilgan.   Demodam   Yaksart   daryosidan   kechib   o‘tgan   va   “yovvoyi”larni
vaqtincha   chekintirishga   muvaffaq   bo‘lgan.   O‘z   g‘alabalari   sharafiga   quyosh
xudosi   Apollonga   qurbonliklar   qilgan.   Shu   joyda,   Yaksartorti   Antioxiya   shahriga
ham asos solingan.
Chamasi,   miloddan   avvalgi   III   asrdan   Toshkent   vohasiga   eng   qudratli   qadimgi
konfederatsiyalardan   biri   bo‘lgan   dahlar   birlashmasiga   kiruvchi   qabilalar   guruhi
kirib   kela   boshlagan.   Bu   ko‘chmanchilar   shu   joylarda   bo‘lganligi   haqida   o‘z
izlarini   qoldirishgan.   So‘ng   janub   tomonga   –   Amudaryoning   o‘rta   oqimigacha
borishgan. Miloddan avvalgi II asrga oid Babashov qabristonidagi qabrlar ichidan
ko‘chib kelgan qabilalarga xos moddiy madaniyat majmuasidan tuyaga muqaddas
hayvon   sifatida   sig‘inish   ashyosi   aniqlangan.   Shoshtepa   qabristonidan   asosiy
artefakt   hisoblanuvchi   yotgan   holdagi   tuya   tasviri   tushirilgan   to‘qaning   topilishi
uning   Babashov   qabristonida   va   quyi   Don   hamda   Qora   dengiz   bo‘yidagi   Dones
hududida   miloddan   avvalgi   III-II   asrlardagi   dafn   odatlariga   o‘xshashligi
aniqlangan.   Bu   hol   etnik-qardosh   qabilalarning   keng   hudud   bo‘ylab
harakatlanganligidan   dalolat   beradi.   Bu   qabilalar   Toshkent   vohasi   orqali   o‘tib,
14 keyingi   davrlarda   ham   davom   etgan   dasht   xalqlarining   ko‘chib   yurishini   boshlab
berdi 10
.
II.2.   Toshkent vohasi aholisining etnik xususiyatlari (IX-XII asrlar)
Toshkent   vohasi   IX-XII   asrlarda   Movarounnahrdagina   emas,   balki   musulmon
olamida   ham   salohiyatli   hisoblangan.   Bu   davrda   Movarounnahrning   iqtisodiy   —
ijtimoiy hayoti va aholi o‘rtasida sodir bo‘lgan etnik jarayonlar  Sirdaryo sohillari
va   mazkur   daryoning   shimolidagi   hududlari   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lgan.   Chunki
tarixiy manbalarda turli davrlarda Choch, Shosh va Toshkent deb nomlangan voha
Movarounnahrning Buxoro, Samarqand, shuningdek Qashqadaryo va Surxondaryo
vohalarini   Yettisuv   va   Sharqiy   Turkiston   shaharlari   bilan   aloqalarida   muhim
o‘rinda turgan 11
.
Mumtoz sayyoh va geograf Istahriy (850-934) ma’lumoticha, IX-X asrlarda Shosh
Movarounnahrning   yirik   iqtisodiy   va   madaniy   viloyatiga   aylangan.   Shosh
shaharlari   dasht   va   tog‘   tumanlariga   boriladigan   tranzit   yo‘llarda   joylashgan   edi.
Bu karvon yo‘llari Buxoro va Samarqandni, Shosh va Iloq markazlarini Farg‘ona
vodiysi   bilan   bog‘lagan.
O‘rganilayotgan   davrda   vohaning   qishloq   aholisi   asosan   dehqonchilik   bilan
shug‘ullanib   kelgan.   Shosh   vohasi   xo‘jaligida   chorvachilik   ham   muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lgan.   Shaharlar   va   yirik   qishloqlar   aholisi   hayotida
hunarmandchilik   asosiy   o‘rinni   egallagan.   Shosh   va   Iloq   vohalarida   qadimdan
hunarmandchilik   birmuncha   rivojlangan   edi.   O‘rta   asrlar   davomida
hunarmandchilikning   turli   sohalari   (kulolchilik,   temirchilik,   zargarlik   va   boshq.)
keng   taraqqiy   etgan.   Hunarmandchilikka   kerakli   xomashyolarning   ko‘pchiligi
Shosh va Iloq vohalarining o‘zida mavjud bo‘lgan.
Bu davrda Shosh vohasida tashqi  savdoning rivoj topishida Buyuk Ipak yo‘lining
ahamiyati juda katta bo‘lgan. Ipak yo‘lining tarmoqlari Shosh va Iloq vohalaridan
o‘tgan.   Bu   yo‘l   orqali   mahalliy   aholi   sharqda   Xitoy   bilan,   shimoli   —   g‘arbda
10
 Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art flex”,2009. 13-bet
11
 Mavlonov O‘. Markaziy Osiyoning qadimgi yo‘llari. Toshkent: Akademiya, 2008. 166-bet
15 Sirdaryoning   quyi   oqimlari,   Orol   dengizi   va   Volga   bo‘ylaridagi   xalqlar   bilan,
g‘arbda esa Movarounnahr orqali Afg‘oniston, Hindiston, Eron va Old Osiyodagi
barcha yirik mamlakatlar bilan doimiy aloqada bo‘lishgan.
Manbalarda   Shosh   viloyatida   30   ga   yaqin,   Iloqda   13   ta   yirik   shahar   mavjudligi
qayd   etilgan.   Arab   geograflari   Shoshda   25   yoki   27   ta,   Iloqda   13   ta   shahar
mavjudligi haqida ma’lumot berishgan. Istahriy Shoshda 27 ta, Iloqda 14 ta shahar
borligini qayd etgan. Arab geografi Al-Muqaddasiy (940-1000) esa Shoshda 34 ta,
Iloqda 14 ta shahar mavjudligini ta’kidlagan.
Vohaning   qulay   geografik   va   xalqaro   savdo   yo‘llari   kesishgan   hududda
joylashganligi   uning   iqtisodiy-madaniy   jihatdan   gullab-yashnashiga   yordam
bergan.   IX-XII   asrdagi   yuksalish   keng   miqyosdagi   savdo-iqtisodiy   va   madaniy
taraqqiyotga yo‘l ochgan.
X   asr   oxiri   -   XII   asr   o‘rtalarida   Shosh   Qoraxoniylar   davlati   tarkibiga   kirgan.   Bu
davrdan boshlab  Shoshda  turkiy tilning mavqei  ancha  oshgan.  XI  asrdan  boshlab
shahar yana bir yangi nom bilan - Toshkent deb atalgan. Shahriston va arkka ega
bo‘lgan bu shahar IX- XII asrlarda nafaqat vohaning ma’muriy markazi, shu bilan
birga Movarounnahrning savdo - hunarmandchilik va madaniy markazlaridan biri
sifatida ham nom qozongan edi.
1214-1215   yillarda   Muhammad   Xorazmshoh   Shoshni   Qoraxoniylardan   tortib
oladi.   Qoraxitoylar   qo‘shini   hamda   naymanlar   xoni   Kuchuk   bilan   jang   qiladi.
Shaharni   dushman   qo‘liga   o‘tib   ketmasligi   uchun   aholini   ko‘chiradi   va   shaharga
o‘t   qo‘ydiradi.   1220   yilda   Chingizxon   qo‘shinlari   ko‘chmanchi   qabilalar   va
Xorazmshoh qo‘shinlaridan ancha xarobazorga aylangan Shoshni qarshiliksiz istilo
qilishadi.
Voha   aholisining   etnik   xususiyatlariga   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   ilk   o‘rta   asrlarda
Choch   vohasiga   turkiy   etnik   qabilalarning   kelishi,   ayniqsa   Chochning   Turk
16 hoqonligi   tarkibida  bo‘lishi,   uning   madaniyati   rivojiga   katta  ta’sir   ko‘rsatgan.   Bu
jarayon   ushbu   makonda   turk-sug‘diy   etnomadaniy   hududning   shakllanishiga   olib
kelgan. Choch eroniy tilli aholining turkiylashish jarayoni jadal kechgan maskanga
aylanadi.   Bu   jarayonlar   ayniqsa   arxeologik   materiallarda   yaxshi   kuzatiladi   va
yozma manbalar orqali ham tasdiqlanadi 12
.
Movarounnahr   va   unga   tutash   mintaqalarda   mahalliy   sug‘diy   va   turkiy   (xu,   di,
rung,   hunn,   turo   qabilalari)   aholidan   tashqari   VI-VIII   asrlarda   kelib   o‘rnashgan
turkiy   etnik   guruhlar   shunchalar   ko‘p   ediki,   ularning   nomlari   yozma   manbalarda
az,   uz,   arg‘un,   tuxsi,   yag‘mo,   dug‘lat,   qarluq,   chig‘il,   xalach,   turkash,   qang‘li,
qipchoq, o‘g‘uz va boshqalar ko‘rsatilgan. Ularga qadar ham, masalan, xiyoniylar
bilan birga hunn, az, uz, tuxsi, turk, kaltatoy, musobozori kabi turkiy qabilalar kirib
kelishgan.   Ularning   aksariyati   O‘rta   Osiyoning   Amudaryogacha   bo‘lgan
hududlariga joylashib, mahalliy aholi bilan aralashib yashashgan 13
.
Arablarning   O‘rta   Osiyoga   kirib   kelishi   turkiy   qavmlarning   mintaqa   ichki
tumanlariga   jadal   kirib   kelishini   vaqtincha   to‘xtatgan.   Natijada   ungacha   bu   еrga
kirib kelgan turkiy qavmlarning mahalliy aholi bilan aralashuvi kuchaydi. Ayniqsa
bu   jarayon   Movarounnahrning   shimoliy   va   sharqiy   mintaqalarida   yaqqol   ko‘zga
tashlanadi.   Bu   hududda   VIII-IX   asrlarda   turkiy   nomdagi   shaharlar   barpo   etilgan.
Masalan, Shosh vohasining Angren daryosi havzasida Abrliq, Namudliq kabi kon
sanoati shaharlari qad ko‘targan 14
.
Ila va Sirdaryo oralig‘idagi mintaqalarning eng qadimgi aholisi xun, usun, qang‘ar
(qang‘li),   pecheng   va   boshqalardan   iborat   bo‘lgan.   Bularning   keyingi   avlodlari
qarluqlar  davrida ham  (qang‘ar  (qang‘li), uyshun, pecheneg)  saqlanib qolgan edi.
VI-VIII asrlarda Sirdaryoning o‘rta va quyi  oqimlarida qang‘lilar  bilan bijanaklar
ham  yashashib,  ular  bilan qabila ittifoqiga kirgan edi. Shu davrda o‘g‘uz, qarluq,
chig‘il, xalach, yag‘mo qabilalari, IX-X asrlarda esa qipchoqlar va uyg‘urlar kelib
joylashishgan 15
.
12
 Asqarov A. O‘zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi. Toshkent: Universitet, 2007. 44-bet
13
 Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar. 260-bet
14
 Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar. 248-bet
15
 Shoniyozov K. Qarluq davlati va qarluqlar. Toshkent: Sharq, 1999. 37-bet
17 IX-XII   asrlarda   Shosh   vohasi   qishloq   va   shahar   aholisi   tili   jihatidan   turk   yoki
tojiklarga   mansubligi   haqida   aniq   ma’lumotlar   uchramaydi.   Lekin   Sirdaryoning
o‘rta oqimida qadimdan qang‘arlar – qirg‘izlar, xunlar, usunlar kabi turkiy xalqlar,
etnik   guruhlar   yashab   kelishgan.   Ko‘rinadiki,   Shosh   va   Iloq   vohalari   aholisining
aksariyat   qismi   turkiy   tilli   xalqlardan   iborat   bo‘lgan   deyish   mumkin.   Tabiiyki
Chirchiq va Iloq daryolari vodiylarida sug‘diylar ham istiqomat qilishgan.
Shosh   va   Iloq   vodiylari   atroflaridagi   tog‘   va   cho‘llarda   o‘troq   va   yarim
ko‘chmanchi   turk   qabilalari   o‘rnashgan.   Istahriy   Iloq   (Ohangaron)   daryosi
Turkistondan   boshlanishini   qayd   etgan.   Ibn   Havqal   (vaf.   976)   ham   bu   daryoni
Turkiston еrlaridan oqib kelishi  haqida ma’lumot bergan. Iloq daryosining yuqori
qismlari   Qurama   va   Chotqol   tog‘larining   tutashgan   hududlaridan   boshlangan.
Demak,   Qurama   tog‘ining   yuqorisidan   Chotqol   tog‘ining   o‘rta   qismlarigacha
bo‘lgan hududlar turkiy qabilalarga qarashli bo‘lgan.
Muarrix Tabariyning (863-923) ma’lumotiga ko‘ra VII-VIII asrlarda Shosh vohasi
aholisining   asosiy   qismini   turkiy   qabilalar   tashkil   etgan 16
.   Chirchiq   (Paroq)
daryosining   bir   o‘zani   Biskam   (Piskam)   dan,   ikkinchi   tarmog‘i   Chitgil   (Chaqal),
Jidgil, ya’ni Chotqoldan iborat edi. Chotqol tog‘i nomini turklarning chigil qabilasi
nomidan olingan deb ham faraz qilinadi.
“Hudud   al-olam”da   (982)   Paroq   (Chirchiq)   daryosining   yuqori   qismi   Qarluq
tog‘idan   boshlanadi,   deyilgan.   Ma’lumki,   chig‘illar   Qarluq   ittifoqidagi
qabilalardan   birining   nomidir.   Manbalardagi   ma’lumotlar   Tangritog‘   (Tyanshan)
ning ma’lum qismi Qarluq, Chotqol tog‘i esa Chig‘il deb atalgan bo‘lishi kerak. Bu
tog‘larning   eng   yuqori   qismida   Hazlajiya   turklari   yashashgan.   Arab   manbalarida
qarluqlar ko‘pincha “Xarauj”, “Xarluj” tarzida berilgan.
Ko‘rinib   turibdiki,   Ibn   Xavqal   va   “Hudud   al-olam”   ma’lumotlari   bir-birini
to‘ldiradi.   Chirchiq   daryosi   irmog‘idan   boshlangan   tog‘ni   Qarluq   nomi   bilan
16
 Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar. 249-bet
18 atalishiga  shubha  qilmaydi.  Yuqorida  ta’kidlanganidek   “Hudud  al-olamda”   Paroq
(Chirchiq) daryosi Qarluq tog‘idan boshlanishiga asoslanib, shuni ta’kidlash joizki,
Qurama - Chotqol - Pskom tizma tog‘idan Tangritog‘ (Tyanshan) ning shimoli va
g‘arbiy   qismlari   va   turkiy   tilli   qarluq   va   chig‘il   qabilalarining   ma’lum   qismi
yashagan vohaning Piskent, Parkent tumanlarida ham qarluqlar ko‘pchilikni tashkil
etishgan 17
.
IX   asrda   Keles   cho‘lida,   Ohangaron   va   Chirchiq   vodiylarida,   Chotqol   va   Ugom
tog‘lari   bag‘irlarida   o‘g‘uzlarning   ayrim   guruhlari   hamda   qarluq   qabilalari
istiqomat   qilishgan 18
.   Bu   etnik   guruhlar   islom   dinini   qabul   qilishgach,   Somoniy
hukmdorlari ruxsati bilan vodiyga kelib o‘rnashishgan. O‘g‘uzlar VIII - IX asrlarda
Sirdaryo  bo‘ylarida  yashashgan.   IX  asr   oxiri  -   X  asr   boshlarida  hududda  birinchi
O‘g‘uz davlati vujudga kelgan 19
.
O‘g‘uzlarning   ayrim   guruhlari   Keles   cho‘li,   Angren   va   Chirchiq   daryolari
vodiylarida, Chotqol va Ugom tog‘ oldi tumanlarida istiqomat qilishgan. Ularning
musulmon   dinini   qabul   qilgan   qismi   Shosh   viloyatining   qishloq   va   shaharlarida
turishgan.   Masalan,   o‘g‘uzlar   Biskent   (Piskent)   da   qarluqlar   bilan   birgalikda
yashashgan.   O‘g‘uz   va   qarluq   guruhlarining   vodiyga   kelishi   bilan   bu   hududda
turkiy   tilli   aholining   soni   birmuncha   oshgan.   K.   Shoniyozovning   yozishicha,
qarluqlarning   ba’zi   guruhlari   Shosh   vohasiga   VIII   asr   boshlaridayoq   kelishgan.
Qarluqlarning   bu   qismi   allaqachon   o‘troqlashib,   Shosh   vohasidagi   turkiy   tilli
aholining qadimiy qatlamlari bilan aralashib ketgan.
Sirdaryoning   o‘ng   qirg‘og‘i   quyi   havzasida   yashovchi   arg‘unlarning   ayrim
guruhlari   VIII-XII   asrlarda   Shosh   –   Toshkent   vohasiga   ko‘chib   kelib,   mahalliy
aholi   bilan   aralashgan   va   aksariyat   qismi   o‘troqlashgan 20
.   Shuningdek,   Shosh
vohasiga turkeshlar va uyg‘urlar ham kelib o‘rnashishgan.
17
 Shoniyozov K. Qarluq davlati va qarluqlar.  141- bet
18
  O ‘ sha   asar . 74- bet
19
  Агаджанов С. Г. Очерки истории огузов и туркмен Средней Азии ИХ-ХИИ вв. Ашхабад, 1969.
С.128
20
  Asqarov   A .  Ko ‘ rsatilgan   asar . 261- bet
19 IX-X   asrlarda   mahalliy   hokimiyat   forsiyzabon   Somoniylar   qo‘lida   bo‘lsa   ham,
Movarounnahrning   shimoliy,   shimoli-sharqiy   va   shimoli-g‘arbiy   hududlarida,
jumladan Shosh vohasida o‘zbek elatining turkiy asosi shakllangan edi. Bu davrda
o‘g‘uzlar bilan bir vaqtda kelgan guruhlar islom dinini qabul qilishgan bo‘lishsada,
lekin o‘zlarining etnik xususiyatlarini saqlab qolishgan edi 21
.
Chingizxon imperiyasi tanazzulga uchrab, Chig‘atoy davlati vujudga kelgach, uni
harbiy   jihatdan   himoya   qilish   uchun   har   biri   ming   uyli   turk-mo‘g‘ullar   qabilalari
O‘rta Osiyo hududlariga kelishgan. Ular barlos, jaloyir, qovchin va orlot qabilalari
edi.   Jumladan,   jaloyirlar   Toshkent   vohasining   Angren   havzasiga   kelib
o‘rnashishgan 22
.
Xulosa
Xulosa   qilib   aytadigan   bo ’ lsak,   Toshkent   vohasi   aholisining   antropogik   jarayonlari
juda   ko ’ p .  Chunki   Toshkent   ko ’ p   davlardan   berida   ham   siyosiy   ham   iqtisodiy   ham
madaniy   markaz   bo ’ lib   kelmoqda .   Xullas,   IX-XII   asrlarda   Movarounnahrda
iqtisodiy va madaniy jihatdan taraqqiy etgan Shosh, Toshkent vohasida o‘ziga xos,
21
Shoniyozov   K .  O ‘ zbek   xalqining   shakllanish   jarayoni .  Toshkent: Sharq, 2001. 222-223-betlar
22
Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar. 254-bet
20 nihoyatda qizg‘in  etnik jarayonlar  sodir   bo‘lib, turkiy tilli  va  forsiyzabon   turg‘un
aholi   o‘troq,   yarim   o‘troq   va   ko‘chmanchi   tarzda   yashab,   o‘zbek   elatining
shakllanishiga   o‘zlarining   salmoqli   hissalarini   qo‘shib,   o‘zbek   xalqining   etnik
tarkibidagi   eng   asosiy   komponentlar   sifatida   salohiyatli   o‘ringa   ega   bo‘lishgan.
Toshkent  vohasi  aholisining antropogik joylashuvi  jihatidan qadimga ya’ni saklar
yoki   dahlar   davrlaridan  boshlab   ularning  rivojlanish  vaqtigacha   bo’lgan  davrlarni
o’rganib   chiqdik.   Voha   aholisining   kelib   chiqishi   yoki   ko’chib   kelishi   natijasida
turli xil etnik gruhlarning tashkil topishi o’z navbatida antropogik jarayonni o’zida
mujjasam   etadigan   bir   yo’nalishga   kiradi.   Bu   bilan   Toshkent   vohasi   aholisining
tarixi doimo Sirdaryoning yuqori oqimidan to deltasigacha bo lgan butun uzunligiʻ
bo ylab   joylashgan   xalqlar   va   madaniyatlar   taqdiri   bilan   uzviy   bog liq	
ʻ ʻ
bo lganligini yana bir bor arxeologik izlanish va qazish ishlari bilan o’z yechimini
ʻ
topgan.   Antik   davrdan   ya’ni   miloddan   avvalgi   va   milodiy   asrlardan   to   hozirgi
davrgacha   etnomadaniy munosabatlarni yozma manbalarda va yaxshi o rganilgan	
ʻ
arxeologik majmualar materiallarida kuzatish mumkin. Bunga yana bir misol qilib,
G'arbiy   va   Shimoliy   Farg'onaning   tog'li   va   tog'   oldi   hududlari   yashovchi   sak
qabilalarining   -   skif   cho'li   -   Saka   para   Sugdam   -   Daxov   va   saka   amirgilarining
siyosiy   va   iqtisodiy   manfaatlari   doirasiga   kirgan.   Xulosa   qilib   aytsak,   Toshkent
vohasi   aholisining   antropogik   rivojlanishi   tarixiga   oid   materiallar   Sirdaryo
havzasiga borib taqaladi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Alimova A.D. Toshkent tarixi(Qadim davrlardan bugungi kungacha).T,:-“Art 
flex”,2009.
21 2. Baratov, 1991. B. 18–23
3. Mavlonov O‘. Markaziy Osiyoning qadimgi yo‘llari. Toshkent: Akademiya, 
2008. 166-bet
4. Asqarov A. O‘zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi. Toshkent: Universitet, 
2007. 44-bet
5. Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar. 260-bet
6. Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar. 248-bet
7. Shoniyozov K. Qarluq davlati va qarluqlar. Toshkent: Sharq, 1999. 37-bet
8. Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar. 249-bet
9. Shoniyozov K. Qarluq davlati va qarluqlar.  141- bet
10. O ‘ sha   asar . 74- bet
11. Агаджанов С. Г. Очерки истории огузов и туркмен Средней Азии ИХ-ХИИ
вв. Ашхабад, 1969. С.128
12. Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar.  261- bet
13. Shoniyozov K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. Toshkent: Sharq, 2001. 
222-223-betlar
14. Asqarov A. Ko‘rsatilgan asar.  254- bet
15. Ошанин   Л.   В.,   Антропологический   состав   населения   Средней   Азии   и
этногенез   её   народов,   ч.   1   –   3,   Ереван,   1957   –   59   (Труди   Среднеаз.   Гос.
университета, Нов. сер, вип. 96   – 98; Историческийе науки кн. 16   – 18); 
16. Xo ʻ jayov   T .   K ,.,   Xo ʻ jayova   G .   K ,.,   O ʻ zbek   xalqining   antro - pologiyasi   va   etnik
tarixi ,  T ., 1995; 
17. Материали к этнической истории населения Средней Азии,  T ., 1986.
Internet ma’lumotlari
https://uz.wikipedia.org/wiki/Antropologiya
22 http://www.hozir.org/oliy-va-orta-maxsus-talim-vazirligi-namangan-davlat-
universite.html?page=16
https://www.fayllar.org/1-mavzu-qadimgi-va-orta-asrlarda-toshkent-vohasi-tarixi-
mavzu.html
Ilova
23