Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 959.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Ноябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Turistik xizmat turlari va ularning xususiyatlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT KAFEDRASI
 “Turizm: nazariya va amaliyot” FANIDAN
KURS ISHI
Turistik xizmat turlari va ularning xususiyatlari     MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
1. Turistik xizmatlar tushunchasi va turistik mahsulot ................................................................................. 4
2. Turistik xizmatlar turlari va ularning xususiyatlari ................................................................................. 13
3.Xizmat ko‘rsatish klasslari va xizmatlar paketi ........................................................................................ 18
5. O‘zbekistonda turistik xizmatlar jozibadorligini oshirish: muammolar va yechimlar ............................. 26
XULOSA ...................................................................................................................................................... 32
KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Turistik   xizmatlar   va   ularning   xususiyatlarini
o`rganish,   turizm   sohasidagi   samarali   boshqaruvni   ta`minlash   va   turizmni
rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Turizm   global   iqtisodiyotda   o`rni   katta
bo`lib   ko`plab   mamlakatlar   uchun   asosiy   daromad   manbaidir.   Turistik
xizmatlarning   sifatli   va   xilma-xil   bo`lishi,   turistlarning   talablarini   qondirishga
2 yordam   beradi,   bu   esa   turizmni   rivojlantirishga   va   iqtisodiy   o`sish   sur`atlarini
oshirishga   xizmat   qiladi.   Bu   xususida   1
O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Shavkat   Mirziyoyevning     turizm   to`g`risidagi   nutqi   quyidagicha:   “   Turizm-
iqtisodiyotning   muhim   tarmoqlaridan   biri.   Mavjud   imkoniyatlardan   samarali
foydalangan holda, ushbu tarmoqni Yanada takomillashtirish zarur. Buni davrning
o`zi   taqazo   etmoqda”.   Jahondagi   globallashuv   sharoitida   turizm   muhim   ijtimoiy,
iqtisodiy   va   madaniy   omillardan   biriga   aylandi.   Iqtisodiyotning   ushbu   sektorida
umumiy daromad hajmi trillionlab dollarni tashkil etmoqda, har yili butun dunyoda
bir milliarddan 2
  ortiq kishi sayohat qilmoqda, turizm nafaqat savdo xizmatlarining
bir turi sifatida, balki bugun turizm bozorlarining barqaror rivojlanishi yangi ishchi
o`rinlarini   yaratishga   va   unga   turdosh   bo`lgan   tarmoqlarni   rivojlantirishga
imkoniyat   yaratmoqda.   Mamlakatni   modernizatsiyalash   bosqichida   turizm   va
mehmondo`stlik industriyasi sohasidagi yechimini kutib turgan masalalar qatorida,
turizm   industriyasi   mehnat   bozorida   ishlovchi   xodimlarga   qo`yiladganm
malakaviy   talablarga   javob   beroladigan   zamonaviy   kadrlarni   tayyorlash   dolzarb
masala bo`lib turibdi. 
            Kurs   ishining   maqsadi.   Turistik   xizmat   turlari   va   ularning   xususiyatlari
mavzusidagi   kurs   ishining   maqsadi   turizm   xizmatlarining   asosiy   turlarini   tizimli
ravishda o‘rganish, ularning o‘ziga xos xususiyatlari, funksiyalari va amaliyotdagi
ahamiyatini   aniqlashdan   iborat.   Shuningdek,   turistik   xizmatlarning   zamonaviy
tendensiyalarini,   mijozlar   talabiga   mosligini   va   turizm   sohasini   rivojlantirishdagi
rolini tahlil qilish hamda bu xizmatlarni takomillashtirish bo‘yicha ilmiy va amaliy
tavsiyalar ishlab chiqish. 
            Kurs ishining vazifalari.   Qo`yilgan maqsadlardan  kelib chiqqan holda kurs
ishida quyidagi vazifalar belgilab qo`yilgan:
 -Turistik xizmatlar haqida nazariy tushuncha va turistik mahsulotlarni o`rganish;
 -Turistik xizmarlarning turlari va ularning xususiyatlarini ko`rib chiqish;
 -Xizmat ko`rsatish klasslari va xizmatlar paketini tahlil qilish;
1
 uza.uz//politics/turizmni-yanada -rivojlantirish-masalalari-muhokama-qilindi-03-10-2017
2
 BMT Jahon sayyohlik tashkiloti boash kotibi Taleb Rifaining YUNTVO Ijroiya kengashi 99-sessiyasining ochilish 
marosimidagi nutqi.//mohiyat,2014,3 oktyabr
3  -Rivojlangan davlatlarda turistik xizmatlar sohasi tajribasini ioshlab chiqish;
  -O`zbekistonda   turistik   xizmatlar   jozibadorligini   oshirish:   muammolar   va
yechimlarni ko`rib chiqish;
 -Xulosa va takliflar kiritish;
        Kurs ishining ob’yekti.   Turizm sohasida mavjud bo`lgan xizmatlar tizimining
umumiy   tuzilishi,   asosiy   komponentlari,   turistik   tashkilotlar,   agentliklar,
mehmonxonalar,   transport   xizmatlari   va   boshqa   xizmat   ko`rsatuvchilar
tadqiqotning ob`yekti hisoblanadi.
    Kurs ishining predmeti.   Turistik xizmat turlari va ularning xususiyatlari.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi.   Kurs ishi tarkiban kirish, asosiy qismda
5   ta   reja,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatini   tashkil   qiladi.   Kurs
ishining umumiy hajmi 36 betdan iborat.
       
1. Turistik xizmatlar tushunchasi va turistik mahsulot
                    Turistik   xizmatlar   –   turist   va   ekskursant   ehtiyojlarini   qondirish   va
ta’minlashga  qaratilgan,  xizmat   sohasidagi  bir   maqsadga   yo’naltirilgan   harakatlar
to’plami   bo’lib,   ular   turizm   maqsadlariga,   xarakteriga   va   turistik   xizmatning
qanday yo’naltirilganligiga javob berishi hamda umuminsoniy tamoyillarga qarshi
bo’lmasligi kerak. Davlat standarti ta’rifiga ko’ra, turistik xizmatlar – turistlarning
4 ehtiyojlarini   qondirish   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchi   turizm   tashkilotlarining
faoliyati mahsulidir. 
Xizmatlar   –   bu   iste’mol   tovarlarining   o’ziga   xos   turidir.   Xizmat   bevosita
iste’mol   jarayonida   yuzaga   keladi   va   alohida   holda   bo’lmaydi,   bu   xizmatning
moddiy tovarga nisbatan asosiy farqidir. Bundan tashqari, tovar iste’molchiga olib
kelib   beriladi,   turistik   xizmatda   esa   iste’molchi   bevosita   xizmatning   amalga
oshiriladigan   joyiga   olib   boriladi.   Shuning   uchun   ham   turistik   xizmatlarni
shakllantirish   va   sotish   moddiy   tovarlarni   sotishga   aloqador   bo’lgan   qonunlar
asosida emas, balki boshqa qonunlar majmui bilan boshqariladi. 
         Bozor iqtisodiyoti sharoitida tadbirkorlar odatdagi muhit sharoiti tashqarisida
bo’lib qoldilar, chunki oldin yagona tovar bo’lib moddiy mahsulot, aniqrog’i uning
torgina qismi – xalq iste’moli tovarlari hisoblanar edi. Yangi munosabatlar kapital
bozori,   ishchi   kuchlari   xizmat   bozori   va   h.k.   kabi   bozorning   yangi   segmentlarini
o’zlashtirishni   talab  etadi.  Chet   elda  xizmatlar   sohasi   iqtisodiyotning  tez  taraqqiy
etuvchi   tarmoqlaridan   biri   hisoblanadi.     Dunyodagi   rivojlangan   mamlakatlarda
yalpi   ichki   mahsulotida   xizmatlar   ulushi   60   foizdan   ham   oshadi.   O’zbekistonda
turizm   bozorini   o’rganish   va   rivojlantirish   uchun,   avvalo   turistik   xizmatlarning
mohiyatini aniqlash zarur.
  Xizmat termini xalqaro standartlarda berilishicha – bu ijro etuvchi va iste’molchi
o’rtasidagi   bevosita   o’zaro   ta’sirning   natijasidir,   hamda   iste’molchi   ehtiyojini
qondirish bo’yicha ijrochining shaxsiy faoliyati natijasi hisoblanadi. Bu tushuncha
o’z tarkibiga qo’yidagilarni qamrab oladi:
1. Xizmat iste’molchilari va ijro etuvchilarning o’zaro ta’siri;
2. Ijrochilarning   o’zlari   tamonidan   xizmat   ko’rsatish   jarayoni   (ya’ni,   ma’lum
ishlarni bajarish);
3. «Qayta   tashkil   qilingan   mahsulot»   yoki   «xizmatlar   natijasi»   ko’rinishidagi
ushbu faoliyat natijalari.
Turistik xizmat – turistlarni mos ravishdagi ehtiyojlarini qondirish bo’yicha
turistik   korxona   faoliyati   natijasi   hisoblanadi.   Turistik   korxonaning   ishi   barcha
5 sayohatlarni   tashkil   qilish   bilan   birga   alohida   xizmatlarni   tashkil   qilishi   ham
mumkin. 
Boshqa istalgan xizmat turlari kabi turistik xizmatlar o’ziga xos xususiyatlari bilan
farqlanadi,   buni   shartli   ravishda   «uchta   S   »   bilan   belgilasak   u   quyidagi   xolatda
bo’ladi:
Sezilmaslik .  Turistik xizmatlar moddiy mahsulot bo’lib hisoblanmaydi. Ular
ijtimoiy   –   madaniy   ( nomoddiy )   sohalarga   tegishli   bo’ladi,   chunki   iste’molchini
ijtimoiy-madaniy xizmatlarga bo’lgan ehtiyojini jismoniy, intelletual, ma’naviy va
h.k.   ehtiyojini   qondirish   bo’yicha   xizmatlarni   ijro   etuvchilar   faoliyati   aniqlaydi.
Ularni   harid   vaqtida   ko’rish   yoki   baholash   mumkin   emas.     Bunday   xizmatlar
ob’ekti bo’lib, shaxsan iste’molchi hisoblanadi (turist);
Servisni   va   iste’molchini   o’zaro   bog’liqligi .   Xizmatlar   iste’molchi   va   ijro
etuvchilarning   o’zaro   ta’siri   natijasidan   tashkil   topganligi   sababli,   turistik
xizmatlarni   ko’rsatish   jarayoni   ( ishlab   chiqarish )   iste’mol   bilan   birga   parallel
ravishda   yuz   beradi.   Ma’lumki,   moddiy   shaklda   tavarlarni   ishlab   chiqarish,   uni
sotuvidan oldin bo’ladi, faqat undan keyingina iste’mol jarayoni boshlanadi;
Saqlanmaslik.   Turistik   xizmatlarning   saqlanmasligi   (saqlash   mumkin
emasligi). Turistik xizmatlarning hayotiy sikli moddiy tovardan tubdan farq qiladi,
xususan   saqlash   bosqichining   mavjud   bo’lmaganligi   bilan   turistik   xizmatlarni
saqlanmasligi   bozor   kon’yukturasini   yaxshilab   o’rganishni,   talab   va   taklifni
mo’tonosibligini   talab   etadi,chunki   xizmatlar   talab   bo’lmaganga   qadar
«omborlarda» turib qoladigan mahsulot emas.
  Turistik xizmatlar tarkibida asosiy va qo’shimcha xizmatlar bilan farqlanadi.
Turistik korxonalar ko’rsatadigan asosiy xizmatlarga qo’yidagilar kiradi:
   Tashishni tashkil etish bo’yicha xizmatlar;
   Joylashtirish;
   Turistlarni ovqatlantirish;
Turistik   korxonalar   ko’rsatadigan   qo’shimcha   xizmatlarga   qo’yidagilar
kiradi:
6   Sayohatni (ekskursiyani) tashkil etish bo’yicha xizmatlar;
   Turistlarni sug’urtalash bo’yicha xizmatlar;
   Gid (turistlarga izoh, tushuntirish beruvchi shaxs), gid-tarjimon 
       xizmatlari;
   Turistlarni yashab turgan joyidan uning vaqtinchalik kelib tushgan joyigacha  -
mamlakatgacha   va   teskari   (transfer)   tashish   bo’yicha ,   hamda   sayohat   shartlarida
ko’zda to’tilgan mamlakat hududida (vaqtinchalik kelgan joyidan) istalgan boshqa
tashishlar bo’yicha xizmatlar;
   Texnikani ta’mirlash bo’yicha xizmatlar;
   Prokat bo’yicha xizmatlar;
   Valyuta ayirboshlash;
   Telefon  xizmati ;
   Pochta  xizmati ;
   Maishiy xizmat ko’rsatish xizmatlari;
   Plyajlardan foydalanish xizmatlari va h.k.
Bunday   bo’linish   iste’mol   hususiyatlari   nuqtai   nazaridan   olib   qaraganda,
ahamiyatli farqlar yo’qligi sababli shartlidir. Yo’llanmada qayd qilingan va asosiy
dasturga   kiritilgan   xizmatlar   asosiy   hisoblanadi.   Qo’shimcha   xizmatlarni   yetib
kelgan joyida turistni o’zi mustaqil harid qiladi. Ular yo’llanma narxiga kirmaydi.
Ko’pgina holatlarda turistik asosiy xizmatlarga transport xizmatlari, joylashish va
ovqatlantirish   xizmatlaridan   tashkil   topadi.   Ammo,   tanishuv   (ekskursion),
malakaviy   ish   turizmi,   sport,   diniy   maqsadlarda   sayohatlar   tashkil   etilganda
qo’shimcha   xizmatlar   ham   ushbu   turlarning   asosini   tashkil   etadi.   Asosiy   va
qo’shimcha   xizmatlar   o’rtasidagi   farq,   ularni   dastlabki   harid   qilingan   yo’llanma
paketiga kiritilgan xizmatlardan tashkil topadi. Turistlarga nomoddiy xizmatlardan
tashqari   moddiy   xizmatlar   yoki   maxsus   mahsulotlar   taqdim   etilishi   mumkin,
masalan shahar rejasi, metro haritasi, suvenirlar, turistik jihozlar.
  Shunday   qilib   O’zbekistonda   turizm   bozorini   o’rganish   va   rivojlantirish
jarayonida, kelgusida turizmni asl mohiyatini belgilovchi qo’yidagi uchta jihatlarni
7 hisobga   olishni   xozirgi   davr   talab   qilmoqda:dam   olish   va   ko’ngil   ochar   faoliyat
sifatida;bevosita   turizmga   xizmat   qiluvchi   tarmoqni   qamrab   oluvchi   biznes
sifatida;turizm   bozoriga   yo’naltirilgan   moddiy   ishlab   chiqarish   va   xizmat
ko’rsatish tarmog’i korxonasining faoliyati sifatida.
Bugungi kunda turizm sohasi tez sur’atlarda rivojlanmoqda va uning muhim
ijtimoiy   hamda   iqtisodiy   ahamiyatga   ega   bo’lishi   quyidagi   omillar   bilan
belgilanadi: 
 mahalliy daromadni o’stiradi; 
 yangi ish o’rinlarini yaratadi; 
 turistik   xizmatlar   ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   bo’lgan   barcha   sohalarni
rivojlantiradi; 
sayyohlik markazlarida ijtimoiy va ishlab chiqarish infratuzilmasini rivojlantiradi; 
xalq hunarmandchilik markazlari faoliyatining rivojlanishini tezlashtiradi va yangi
yo’nalishlarini shakllantiradi; 
mahalliy aholi yashash darajasining va sifatining o’sishini ta’minlaydi; 
valyuta   tushumlari   miqdorining   o’sishiga   yordam   beradi;     ishsizlik   muammosini
ijobiy hal qiladi. 
O’zbekiston   Respublikasining   «Turizm   to’g’risida»gi   Qonunidagi   ayrim
moddalarda   turistik   xizmatlar   bilan   bog’liq   tushunchalarning   ta’rifi   berilgan.
Jumladan, Qonunning 3-moddasida turistik xizmatlar tushunchasi haqida: «turistik
xizmatlar   turistik   faoliyat   subyektlarining   joylashtirish,   ovqatlantirish,   transport,
axborot-reklama   xizmatlari   ko’rsatish   borasidagi,   shuningdek,   turistlarning
ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan boshqa xizmatlar», deb ta’riflanadi. Qonunning
11-moddasi  «Turistik  sayohat  va  turistik xizmatlar   majmui»,  deb  nomlanib,  unda
quyidagi   fikrlar   bayon   qilinadi:   «Turistik   sayohat   yakka   tartibda   yoki   turistlar
guruhi tarkibida amalga oshiriladi. 
Turistik   xizmatlar   majmui   transport   xizmati   ko’rsatishni,   yashash,
ovqatlantirish,   ekskursiya   xizmati   ko’rsatish,   madaniy,   sport   dasturlarini   tashkil
etish, turistlar bo’sh vaqtini mazmunli o’tkazish  va boshqa xizmatlarni o’z ichiga
8 oladi».   Qonunning   10moddasi:   «Turistik   xizmatlarni   sertifikatlashtirish»,   deb
nomlanib,   unda   quyidagi   jumlalarni   o’qiymiz:   «Turistik   xizmatlar   majburiy
sertifikatlashtirilishi   lozim.   Turistik   xizmatlarni   sertifikatlashtirish   va   sertifikat
berish   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi.   Turistik   faoliyat
subyektining   turistik   xizmatlarni   majburiy   sertifikatlashtirishdan   bosh   tortishi,
turistik   xizmatlarni   sertifikatlashtirishning   natijasi   salbiy   bo’lishi,   shuningdek,
sertifikatning  amal   qilishini  bekor  qilish  turistik faoliyatni  amalga  oshirish  uchun
berilgan   litsenziyaning   amal   qilishini   to’xtatib   qo’yishiga   yoki   litsenziyadan
mahrum   qilishga   sabab   bo’ladi».   Qonunning   12moddasi:   «Turistik   xizmatlar
ko’rsatish   shartnomasi»,   deb   nomlanib,   quyidagi   fikrlar   bayon   etiladi:   «Turistik
xizmatlar  shartnoma asosida  ko’rsatiladi.  Shartnomada ko’rsatilgan xizmatlarning
ko’lami   va   sifati,   taraflarning   huquqlari   hamda   majburiyatlarini,   haq   to’lash   va
hisob-kitoblar tartibini, shartnomaning amal qilish muddatini va uni bajarmaganlik
yoki   lozim   darajada   bajarmaganlik   uchun   javobgarlikni,   shuningdek,   taraflarning
kelishuviga   ko’ra   boshqa   shartlarni   belgilaydi».   Bizning   nazarimizda,   turistik
xizmatlar   sayohat   davomida   turistning   barcha   ehtiyojlarini   qondirishga   va
ta’minlashga   qaratilgan   hamda   xizmat   ko’rsatish   sohasidagi   aniq   maqsadga
yo’naltirilgan   harakatlar   to’plami   bo’lib,   ular   turizm   maqsadlariga,   turiga   va
turistik xizmatning qanday yo’naltirilganligiga to’la javob berishi kerak. 
Turistik   xizmatlar   ikki   turga   bo’linadi:   asosiy   va   qo’shimcha   turistik
xizmatlar. Ularning bir-biridan farqli tomonlari quyidagilardan iborat: 
1-jadval 
Asosiy xizmatlar  Qo’shimcha xizmatlar 
Turpaketga   kiritiladigan
xizmatlardir   (masalan:   tashish,
joylashtirish, ovqatlantirish va b.). Qo’shimcha   turistik   xizmatlar   esa   turpaketga
kiritilmaydi. 
Asosiy   turistik   xizmatlar Qo’shimcha   turistik   xizmatlarda   to’lov   –
9 sayohatni boshlashdan oldin sotib
olingan,   ya’ni   to’lov   oldindan
amalga oshirilgan bo’ladi.  xizmatdan   foydalanish   jarayonida   amalga
oshiriladi. 
 
Yuqoridagi   farqlardan   kelib   chiqqan   holda,   qo’shimcha   turistik   xizmatlar
deganda,   turpaketda   nazarda   tutilmagan,   turist   sayohat   davomida   o’zining
qo’shimcha to’lovi asosida amalga oshiriladigan xizmatlar   tushuniladi. 
Butunjahon   turizm   tashkiloti   qo’shimcha   turistik   xizmatlarning   400   ta   turini
keltirib o’tgan. Qo’shimcha turistik xizmatlarning ahamiyati shundaki, unda turist
paydo bo’lgan ehtiyojlarini to’laqonli qondiradi, ma’lum bir vazifalarni bajarishda
o’zini   urintirmaydi   (masalan:   mehmonxonada   yashayotganida   kiyimini   tozalash
yoki   dazmollash   uchun   mehmonxona   xodimlariga   murojaat   qiladi).   Turist
qo’shimcha   turistik   xizmatlar   tufayli   to’la   dam   olishga   erishadi.   Natijada   o’z
sayohatidan   ko’ngli   to’ladi.   Qo’shimcha   turistik   xizmatlardan   turist   ikki   xil
vaziyatda foydalanadi: 
Turpaketning   tanaffus   qismida   yoki   turist   bo’sh   qolgan   vaqtda
foydalanadigan   xizmatlar   (masalan,   kechqurin   Registon   maydonida   namoyish
etiladigan ovozli va nurli panoramaning tomoshasi). 
Asosiy xizmatlar ko’rsatilishi davomida yoki turist ehtiyojidan kelib chiqqan
holda foydalanadigan xizmatlar (masalan, qo’shimcha gid xizmati). 
Turistga   birinchi   vaziyatdagi   qo’shimcha   turistik   xizmatlarni   ko’rsatish
uchun quyidagilarga e’tibor berish kerak: turistlar qiziqishlarini inobatga olib, iloji
boricha   turistlarga   faqat   yaxshi   kayfiyat   bag’ishlaydigan   qo’shimcha   xizmatlar
taqdim etish o’rinli hisoblanadi. Shu o’rinda bu xizmatlar turistga ijobiy taassurot
qoldira   olishi   kerak.   Masalan:   o’zbek   milliy   to’ylariga   va   oilalarga   olib   borish,
turistni   milliy   konsert,   festivallarga   taklif   etish.   Buning   uchun   respublikada
turistlarga   xizmat   qiladigan   milliy   ansambl   guruhlarini   tashkil   etish   maqsadga
muvofiq   bo’ladi;   turist   uchun   yangilik   bo’lgan   va   bunday   vaziyatga   oldin   duch
kelmagan   qo’shimcha   turistik   xizmatlarni   ko’rsatish.   Masalan:   Samarqandda   bir-
biriga   masofa   jihatidan   yaqin   joylashgan   yodgorliklar   (Amir   Temur   maqbarasi,
10 Registon   maydoni,   Bibixonim   masjidi,   Shohizinda   ansambli   va   boshqalar)ga
sayohat   qilishda   turistlarni   tuya,   ot-aravalarda   olib   borish   chuqur   taassurot
qoldiruvchi xizmatlar turiga kiradi.  Buning   uchun   shu   yodgorliklar   joylashgan
hududda   maxsus   piyoda   turistik   yo’laklar   tashkil   etib,   turistiktomosha   hududiga
aylantirish kerak; turistlarni milliy urf-odatlar va an’analar bilan tanishtirish orqali
milliy   hunarmandchilik   va   kasanachilik   jarayonlarida   bevosita   qatnashishini
tashkil etish. Yoki o’zbek milliy taomlarining pishirilish jarayonini tomosha qilish
kabi   xizmatlar   ko’rsatish.   Buning   uchun   mamlakatimizda   hunarmandchilik,
kasanachilik   va   milliy   oshxonalarni   turizm   sohasiga   jalb   qilib,   bu   sohalarni
rivojlantirish. 
Turistga   ikkinchi   vaziyatdagi   qo’shimcha   turistik   xizmatlarni   ko’rsatish
uchun quyidagilarga e’tibor berish kerak: mehmonxonalardagi qo’shimcha turistik
xizmatlarni   rivojlantirish.   Bu   xizmatlarga:   nomerga   taom   yoki   mehmon
buyurtmalarini yetkazib berish xizmati, kiyim tozalash va dazmollash xizmati, seyf
xizmati, telefon, internet, pochta xizmatlari, trenajyor zali xizmati, basseyn (ochiq
yoki yopiq), massaj, sauna, sartarosh xizmati, texnikani ta’mirlash xizmati, valyuta
ayriboshlash   xizmati,   ijara   xizmati   va   boshqalar.   ovqatlanish   korxonalarida
qo’shimcha   turistik   xizmatlar   maxsus   turist   buyurtmasi   va   tanloviga   asosan
ko’rsatiladigan xizmatlardir. 
Qo’shimcha turistik xizmatlardan turist ketma-ket ravishda ham foydalanishi
mumkin.   Ya’ni   turist   bo’sh   vaqtida   shahardan   tashqariga   tog’li   manzaralarni
ko’rish   uchun   borganda,   valyuta   almashtirish   xizmati,   avtomobil   ijara   xizmati,
qo’shimcha ovqatlanish xizmati (shahardan tashqarida) dan ketma-ket foydalanadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   qo’shimcha   turistik   xizmatlar   nafaqat   tashkil   qilinishi   va
taklif qilinishi, balki sifatli va foydali ravishda ko’rsatilishi kerak. 
Turistik   mahsulot.   Turizm   xizmat   bozori   o’ziga   xos   hodisa   bo’lib,   uning
ta’sir   doirasi   turistik   mahsulotni   yaratish   va   iste’molchilar   o’rtasidagi   iqtisodiy
munosabatlar bilan ifodalanadi. 
11 Turistik   mahsulot   turizm   maqsadlari   va   jarayonida   turistning   ehtiyojlarini
qondirish   uchun   yetarli   bo’lgan,   barcha   turistik   xizmatlar,   ishlar,   tovarlar   va
ta’minot   vositalari   hamda   turpaketga   kiritilgan   boshqa   turistik   xizmatlar
majmuidan iborat. Turistik mahsulot  (turpaket) xizmatlar harakatining 24 soatdan
ortiq  vaqtiga  ega   yoki   tunab  qolish  (joylashtirish)   va  joydan-joyga  ko’chib  o’tish
(yuk   tashish)   ni   o’z   ichiga   oladi.   Turistik   mahsulot   barcha   ko’rsatilgan   xizmatlar
va barcha xarajatlarni o’z ichiga olgan umumiy narx bo’yicha taklif etiladi, uning
iste’mol xususiyatlari esa shartnoma shartlari asosida amalga oshiriladi.  3
Turist   turistik   mahsulotlar   (turistik   xizmatlar,   ishlar   va   tovarlar)
iste’molchisidir. Turistik mahsulotlar – turistik asosiy xizmatlardan (bronlashtirish,
transfert, joylashtirish, ovqatlantirish, ekskursiyalar), qo’shimcha xizmatlar turistik
ishlardan   (foto   xizmati,   sug’urta,   axborot,   moliya,   bank   xizmati)   va   turistik
tovarlardan   (esdalik   sovg’alar,   xilma-xil   tur   tovarlari,   iste’mol   tovarlari   –
parfyumeriya, tamaki, spirtli ichimliklar, maishiy texnika, kiyim-kechak) iboratdir.
Agar turistik xizmatlar ko’rsatish jarayonini sinchiklab kuzatadigan bo’lsak,
unda   turizm   tashkilotchilari   (turoperatorlar)   aynan   xizmat   ko’rsatish   bilan   emas,
balki   turistlarning   ehtiyojlariga   qarab,   turistik   mahsulotni   shakllantiradilar   va
ularning   turli   kombinatsiyalarini   tuzadilar,   buning   evaziga   ular   foiz   ko’rinishida
mukofot   oladilar.   Shunday   qilib,   turizm   tashkilotchilari   turistlar   va   xizmat
ko’rsatuvchilar o’rtasida vositachi vazifasini o’taydilar. 
Turizm tashkilotchilari nima bilan savdo qiladilar va turistik yo’llanma yoki
vaucherni  xarid qilgan turist  bevosita  nimaga ega bo’ladi?  degan savol  tug’iladi.‖
Agar   ushbu   jarayon   diqqat   bilan   o’rganilsa,   unda   turist   ushbu   yo’llanmaning
o’rnatilgan   muddatida   turistik   xizmatdan   foydalanish   huquqiga   ega   bo’ladi.
Turistik   yo’llanma   (vaucher)   bu   turistning   yoki   turistlar   guruhining   tur   tarkibiga
kiruvchi   turistik   xizmatlarga   bo’lgan   huquqini   belgilovchi   va   bunday   xizmatlar
ko’rsatilganligini tasdiqlovchi hujjat hisoblanadi. 
3
  Ivatov I. Restoran menejmenti. O’quv qo’llanma. T.: Iqtisodiyot, 2007. 
12   «Tur   –   muayyan   yo’nalish   bo’yicha   turistik   xizmatlar   majmui   (joy
bandlash,   joylashtirish,   ovqatlantirish,   transport,   rekreatsiya,   ekskursiya   va
boshqa xizmatlar) bilan ta minlangan aniq muddatlardagi turistik sayohat»,‟
deb belgilangan. Yuqoridagi fikrlardan kelib chiqib, turmahsulot  bo’yicha turistik
xarajatlar tarkibi quyidagi holatda bo’ladi: 
 
 
1-rasm. Turmahsulotning turistik xarajatlar bo’yicha tarkibi.
Turistik xarajatlar tarkibida ko’rsatilganidek, turist sayohat  uchun qiladigan
umumiy xarajatlarining o’rtacha 50 foizi – tur (turpaket)ni sotib olishga ishlatadi,
30 foizi – qo’shimcha turistik xizmatlardan foydalanishga sarflanadi, 20 foizi esa –
tovar (sotib olish: suvenir va sovg’alar) xarajatlarini tashkil etadi. 
1-rasmdan   ko’rinib   turibdiki,   asosiy   xizmatlar   turist   xarajatlarining   asosini
tashkil   etsa-da,   qo’shimcha   xizmatlar   uchun   turist   qolgan   bor   pulining   aksariyat
qismini   sarflar   ekan.     Turistlarga   nomoddiy   xizmatlardan   tashqari   moddiy
xizmatlar yoki maxsus mahsulotlar taqdim etilishi mumkin, masalan, shahar rejasi,
metro xaritasi, suvenirlar, turistik jihozlar va b. 
2. Turistik xizmatlar turlari va ularning xususiyatlari
O zbekistonda   so nggi   yillarda   turizm   tarmoqlariga   qaratilayotgan   yuqori	
ʻ ʻ
e tibor   natijasida   yurtimizga  tashrif   buyurayotgan   mahalliy  va  xorijiy  mehmonlar	
ʼ
13 hamda   sohada   faoliyat   yuritayotgan   tadbirkorlik   subyektlariga   qulay   sharoitlar,
turizm infratuzilmasini yana-da rivojlantirishga yo naltirilgan keng ko lamli ishlarʻ ʻ
amalga oshirilyapti.
Jumladan,   turizm   tarmoqlari   hamda   joylashtirish   vositalarida   xizmat
turlarining   yaqqol   ortishi   va   yuqori   servis   salohiyatining   yo lga   qo yilganini	
ʻ ʻ
kuzatish mumkin. 4
Bu borada Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 10-iyuldagi 433-son qarori bilan
“Turistik   xizmatlarni   sertifikatlashtirish   va   turistik   industriya   obyektlarini
tasniflash tartibi to g risidagi Nizom” tasdiqlangan.	
ʻ ʻ
Ushbu   Nizom   talablariga   binoan   esa   sertifikatlashtirish   ishlarini   amalga
oshirish o zining samarali natijasini berdi.	
ʻ
Sababi   turizm   xizmatlarini   sertifikatlashtirishning   eski   tizimi   o zini	
ʻ
oqlamagan,   ko p   yillar   davomida   turizm   xizmatlari   sifat   va   xavfsizlik   borasidagi	
ʻ
standartlarga   javob   bermasdi.   Turizm   xizmatlari   uzoq   davrlardan   qolgan   va
dolzarbligini  yo qotgan, xalqaro talablarga javob bermaydigan standartlar  asosida
ʻ
sertifikatlashtirilar edi.
Endi markaz qoshida Turizm xizmatlarini standartlashtirish sohasidagi texnik
qo mita tashkil etilgan. Hozirgi kungacha ushbu texnik qo mita tomonidan xalqaro	
ʻ ʻ
talablar   bilan   uyg unlashtirilgan   14   ta   davlat   standarti   ishlab   chiqilgan   bo lib,	
ʻ ʻ
so nggi   yillarda   ular   asosida   sertifikatlashtirilgan   joylashtirish   vositalarida	
ʻ
ko rsatiladigan     xizmatlarning   xavfsizligi   va   sifatini   ta minlash   sezilarli   darajada
ʻ ʼ
oshdi.
Shuningdek, mehmonxona biznesi vakillariga qulaylik yaratish hamda xizmat
ko rsatish sifatini yana-da oshirish maqsadida mehmonxona xizmatlarini ko rsatish
ʻ ʻ
bo yicha   bazaviy   ko nikmalarni   shakllantirishga   ko mak   beruvchi   joylashtirish
ʻ ʻ ʻ
vositalari   xodimlari   uchun   matn   va   audio   materiallaridan   tashkil   topgan   mobil
ilova ishlab chiqilgan.
4
  Aliyeva M.T., Umarjonov A. Turistik mamlakatlar iqtisodiyoti. –T:. Moliya, 2005.
14 Xususan,   “housekeeping”,   “reception”   va   ofitsiant   xizmat   turlari   bo yichaʻ
maxsus   mahorat   darsi   tarzidagi   videoroliklar   tayyorlanib,   keng   jamoatchilik   va
soha vakillari orasida taqdim qilinib, targ ibot olib borilyapti.	
ʻ
Ayni   vaqtda   ham   Markazda   ikkita   sertifikatlashtirish   organi   tashkil   etilgan
bo lib,   ular   tizimli   ravishda   faoliyat   yuritib   kelyapti,  deb   xabar   beradi   Turizm   va	
ʻ
sport vazirligi matbuot xizmati.
Hujjat bilan quyidagilar tasdiqlandi:
Turistik   xizmatlarni   sertifikatlashtirish   va   turistik   industriya   obektlarini
tasniflash tartibi to‘g‘risidagi nizom ;
Fuqarolar   yig‘inlariga   «Turizm   mahallasi»,   «Turizm   qishlog‘i»   va   «Turizm
ovuli» maqomini berish to‘g‘risidagi nizom .
Norma’ning   yozishicha ,   nizomda     nazarda   tutilmagan   turistik   xizmatlarning
alohida   turlari,   shu   jumladan   umumiy   ovqatlanish   tashkilotlari   (restoranlar)
xizmatlari,   turistlarga   ko‘rsatiladigan   transport   xizmatlari   ixtiyoriy   asosda
sertifikatlashtiriladi.
Turoperator, joylashtirish vositasi, tog‘ chang‘isi trassalari va plyaj xizmatlari
bo‘yicha turizm faoliyati faqat belgilangan tartibda tegishli sertifikatlar olingandan
keyin va ularning amal qilish muddati davomida amalga oshirilishi mumkin.
Sertifikatning   amal   qilish   muddati,   berilgan   sertifikatni   har   yili   inspeksiya
nazoratini o‘tkazgan holda uch yildan iboratdir. Sertifikatning asl nusxasi bevosita
sertifikatlashtirish obektida turadi va u uchinchi  shaxslarga berilmaydi. Amaldagi
sertifikatsiz turoperatorlik, joylashtirish vositalari, tog‘ chang‘isi trassalari va plyaj
xizmatlari   bo‘yicha   turizm   faoliyatini   amalga   oshirish   qonunchilikda   belgilangan
tartibda javobgarlikka sabab bo‘ladi.
Sanab o‘tilgan xizmatlarni sertifikatlashtirish, ularga toifa berish, shuningdek
sertifikatlashtirilgan   xizmatlarning   standartlashtirish   bo‘yicha   normativ   hujjatlar
talablariga muvofiqligining inspeksiya nazoratini o‘tkazish Turizmni rivojlantirish
davlat   qo‘mitasi   huzuridagi   «Turizm   xizmatlarini   sertifikatlash   markazi»   DUK
15 tomonidan   amalga   oshiriladi.   Sertifikatlashtirish   Nizomga   1-ilovada   keltirilgan
sxema bo‘yicha amalga oshiriladi.
Oilaviy   mehmon   uylari   va   xostellar   xizmatlarini   sertifikatlashtirish
soddalashtirilgan   holda,   ularni   o‘rganish   dalolatnomasi   asosida   amalga   oshiriladi.
Ushbu   obektlar   to‘g‘risidagi   ma'lumotlar   Oilaviy   mehmon   uylari   va   xostellar
yagona reyestriga kiritiladi.
Sertifikatlashtirish   uchun   ariza   beruvchi   Markazga   elektron   shaklda
Markazning   rasmiy   veb-sayti   orqali   ariza   va   unga   ilova   qilingan   hujjat   va
ma'lumotlarni yuboradi.
Nizomda   turoperatorlik,   joylashtirish   vositasi,   tog‘   chang‘isi   trassalari   va
plyaj   xizmatlarini   sertifikatlashtirish   uchun   taqdim   etiladigan   hujjatlar   ro‘yxati,
shuningdek sertifikatlashtirish tartibi ko‘rsatilgan.
Ariza   beruvchi   o‘zining   turistik   industriya   obektlariga   toifa   berilishiga
da'vogar   bo‘lsa,   bu   to‘g‘rida   arizada   ko‘rsatib   o‘tilishi   kerak.   Turistik   industriya
obektlarini   baholash   vaqtida   komissiya   ushbu   obektni   tasniflash   tizimiga   binoan
uning tegishli toifaga muvofiqligini aniqlaydi.
Mehmonxonalar   toifalari   yulduzlar   ko‘rinishidagi   belgi   bilan   belgilanadi   va
beshta toifa bo‘yicha tasniflanadi. Oliy toifa – besh yulduz, eng past  toifa – bitta
yulduz.
Tog‘   chang‘isi   trassalari   to‘rtta   toifa   bo‘yicha   tasniflanadi:   yashil   rang   –
o‘rganuvchilar   uchun;   ko‘k   rang   –   murakkablikning   quyi   darajasi;   qizil   rang   –
murakkablikning o‘rta darajasi; qora rang – murakkablikning yuqori darajasi.
Plyajlar   uchta   toifaga   tasniflanadi:   ko‘k   bayroq   –   I   toifadagi   plyaj   uchun;
yashil bayroq – II toifadagi plyaj uchun; sariq bayroq – III toifadagi plyaj uchun.
Shuningdek   Nizomda   quyidagilar   qayd   etilgan:   sertifikatlashtirish   natijalari
bo‘yicha   qarorlar   qabul   qilish   tartibi;   sertifikat   berish   tartibi;   ko‘rsatilayotgan
xizmatlar ro‘yxatini kengaytirish va qisqartirish bo‘yicha sertifikatlashtirish tartibi;
sertifikatlashtirish obektining inspeksiya nazorati tartibi; yashirin baholash tartibi;
sertifikatni qayta rasmiylashtirish, uning dublikatini berish tartibi.
16 Fuqarolar   yig‘iniga   turizm   mahallasi   maqomini   berishdan   asosiy   maqsadlar
quyidagilar   hisoblanadi:   fuqarolar   yig‘inida   azaldan   saqlanib   qolgan   moddiy   va
madaniy  merosini,  urf-odatlari  va   turmush  tarzini  saqlash,  ilgari   surish  va   targ‘ib
qilish;   xorijiy   va   mahalliy   turistlarni   keng   jalb   qilish;   turizmni   barqaror
rivojlantirish,   turistlar   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish;   mahalliy   aholining
madaniyati   va   an'analarini   ommalashtirish;   turizm   mahallasining   ekologiyasini
hamda   tabiiy   boyliklarini   asrash   va   yaxshilash;   fuqarolar   yig‘ini   hududida
istiqomat   qiluvchi   fuqarolarning   ijtimoiy-iqtisodiy   holatini   yaxshilash;   fuqarolar
yig‘ini   hududida   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratish;   turizm   xizmatlari   sifatini
belgilangan   talablarga   muvofiqlashtirish;   turizm   xizmatlarini   ko‘rsatishda   qonun
talablariga rioya qilish.
Fuqarolar   yig‘ini   turizm   mahallasi   maqomini   olishi   uchun   quyidagi   talablar
va   shartlarga   javob   berishi   lozim:   fuqarolar   yig‘ini   hududida   xorijiy   va   mahalliy
turistlarni qabul qilish uchun kamida 20 ta oilaviy mehmon uylarining mavjudligi;
fuqarolar yig‘ini hududida turistlarga kamida 5 ta sifatli turistik xizmatlarni taqdim
etish   (turar   joy   va   (yoki)   ovqatlanish   xizmatlaridan   tashqari);   fuqarolar   yig‘ini
hududida   mahalliy   ishlab   chiqarilayotgan   esdalik   sovg‘alari   mahsulotlarini
(kamida bitta savdo nuqtasi) sotish shoxobchalarini tashkil etish; fuqarolar yig‘ini
hududida   turizmning   quyidagi   turlaridan   birini   tashkillashtirish:   ekoturizm
(geoturizm); agroturizm (qishloq); etnografik; madaniy va tarixiy; fuqarolar yig‘ini
hududida   turistlar   va   ekskursantlar   xavfsizligini   ta'minlash;   zarur   ko‘rsatkichlarni
o‘zbek,   rus   va   ingliz   tillarida   mavjudligi;   birinchi   tibbiy   yordam   ko‘rsatish
imkoniyatining mavjudligi va boshqalar.
Shuningdek   Nizomda   quyidagilar   belgilangan:   fuqarolar   yig‘ini   turizm
mahallasi   maqomini   olishi   uchun   zarur   bo‘lgan   hujjatlar;   fuqarolar   yig‘iniga
turizm mahallasi maqomini berish haqidagi arizalarni ko‘rib chiqish va qaror qabul
qilish   tartibi;   fuqarolar   yig‘inining   huquqlari,   vakolatli   davlat   organining   turizm
mahallasi faoliyatini takomillashtirish bo‘yicha vazifalari.
17 3.Xizmat ko‘rsatish klasslari va xizmatlar paketi
Jahon sayyohlik tashkiloti (UNWTO) bugun yangi nom va brend bilan yangi
davrga   qadam   qo‘ymoqda:   BMT   turizmi.   Ushbu   yangi   brend   bilan   Tashkilot
o'zining   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   turizm   bo'yicha   ixtisoslashgan
agentligi va rivojlanish bo'yicha turizmning global yetakchisi sifatidagi maqomini
yana bir bor tasdiqlaydi, ijtimoiy va iqtisodiy o'zgarishlarni "odamlar va sayyora"
doimo markazda bo'lishini ta'minlaydi.
Bunga   Tashkilot   nomini   o'zgartirish,   UNWTOdan   BMT   turizmiga   o'tish
kiradi . Shu bilan birga, yangi brend hikoyasi puxtalik bilan ishlab chiqilgan bo'lib,
u   BMT   turizmining   markaziy   missiyasi   va   ustuvorliklariga   to'liq   mos   keladi.
Ushbu   rivoyat   uchta   asosiy   xabar   atrofida   to'g'ri   keladi:   BMT   global   altruistik
tashkilot sifatida, butun dunyo bo'ylab odamlarni bog'lash tushunchasi va faollik va
harakat tushunchasi.
Insonlar   farovonligini   oshirish,   tabiiy   muhitni   muhofaza   qilish,   iqtisodiy
taraqqiyotni   rag‘batlantirish   va   xalqaro   hamjihatlikni   qo‘llab-quvvatlash   BMT
turizmining asosiy mohiyati bo‘lgan asosiy maqsadlardir.
Qisqartmalardan   uzoqlashib,   BMT   turizmi   yanada   qulayroq   pozitsiyani
egallaydi   va   o'zining   kuchli   tomonlaridan   foydalanadi:   hokimiyatni   bildiruvchi
"BMT"   va   turizm   hamma   uchun   oddiy   va   mos   tushuncha.   Ushbu   o'zgarish
Tashkilotning   a'zoligi   tomonidan   ma'qullanib,   so'nggi   yillarda   BMT   turizmini
chuqur   o'zgartirish   va   qayta   ixtiro   qilish   uchun   birlashgan   qo'llab-quvvatlashini
ta'kidladi,   chunki   u   yanada   chaqqon,   ko'rinadigan   va   a'zo   davlatlar,   sheriklar   va
sektorga   yanada   yaqinroq   bo'ldi.   160   ta   a zo   davlat   va   yuzlab   xususiy   sektorʼ
filiallari   bilan   BMTning   turizm   shtab-kvartirasi   Madridda,   Ispaniyada   va   Nara
shahrida   (Yaponiya)   mintaqaviy   bo limlari,   Osiyo   va   Tinch   okeani,   Ar-Riyod	
ʻ
(Saudiya   Arabistoni)   Yaqin   Sharqda,   shuningdek,   kelgusidagi   mintaqaviy
idoralarga ega. Amerika (Rio-de-Janeyro, Braziliya) va Afrika (Marokash) uchun.
Uning   ustuvor   yo'nalishlari   BMTning   2030   yilgacha   Barqaror   rivojlanish   kun
tartibi   va   uning   17   ta   global   maqsadlariga   muvofiq   barqaror   rivojlanish   uchun
18 turizmni rivojlantirishga qaratilgan . Birlashgan Millatlar Tashkiloti Turizmi sifatli
ta'limni   targ'ib   qiladi,   sektorda   munosib   ish   o'rinlarini   qo'llab-quvvatlaydi,
iste'dodlarni   aniqlaydi   va   innovatsiyalarni   rivojlantiradi   va   turizm   iqlimi   va
barqarorligini tezlashtiradi:
BMT   Turizm   Bosh   kotibi   Zurab   Pololikashvili   shunday   dedi   :   “Jamiyat
rivojlanib borar ekan, turizm sohasi ham, boshqa sohalar kabi, universal miqyosda
farovonlik   katalizatori   bo‘lib   xizmat   qilishi   uchun   o‘zgarishi   kerak.   Insonlar
farovonligini   oshirish,   tabiiy   muhitni   muhofaza   qilish,   iqtisodiy   taraqqiyotni
rag‘batlantirish va xalqaro hamjihatlikni  mustahkamlash  BMT  turizmining asosiy
mohiyati   bo‘lgan   asosiy   maqsadlardir.   Tashkilot   hozirda   ko'plab   iqtisodiyotlar
uchun markaziy bo'lgan barqaror kuchni boshqarish rolini o'z zimmasiga oladi.
Interbrand   ijrochi   direktori   Borxa   Borrero   shunday   dedi   :   “YUNVTOdan
BMT   turizmiga   o‘tish   tashkilot   uchun   muhim   yangi   bosqichni   anglatadi.   Qayta
ko'rib   chiqilgan   nomenklatura   bir   qator   afzalliklarni   taqdim   etadi,   jumladan,
soddalik,   yaxshilangan   tushunish,   yaxshilangan   tushunarlilik   va   esdalik.
Shuningdek,   u   agentlikning   global   turizm   industriyasidagi   ta'sir   doirasini
aniqlashtirishga   xizmat   qiladi.     Brendning   yangi   elementlari   to'g'ridan-to'g'ri,
o'zaro bog'liq va turli auditoriyalar uchun dolzarb bo'lgan aniq va mulkiy imidjning
asoslari hisoblanadi.
«Turistik   xizmatlar   turistik   faoliyat   subyektlarining   joylashtirish,
ovqatlantirish,   transport,   axborot-reklama   xizmatlari   ko‘rsatish   borasidagi,
shuningdek, turistlarning ehtiyojlarini qondirishga qaratilgan boshqa xizmatlar» 5
«Turistik   xizmatlar   shartnoma   asosida   ko‘rsatiladi.   Shartnomada
ko‘rsatilgan   xizmatlarning   ko‘lami   va   sifati,   taraflarning   huquqlari   hamda
majburiyatlarini, haq to‘lash va hisob-kitoblar tartibini, shartnomaning amal qilish
muddatini   va   uni   bajarmaganlik   yoki   lozim   darajada   bajarmaganlik   uchun
javobgarlikni,   shuningdek,   taraflarning   kelishuviga   ko‘ra   boshqa   shartlarni
belgilaydi». 6
5
 O‘zbekiston Respublikasining «Turizm to‘g‘risida»gi Qonunning 3-moddasi
6
 O‘zbekiston Respublikasining «Turizm to‘g‘risida»gi Qonunning 12-moddasi
19 Turistik   xizmatlar   –   turist   va   ekskursant   ehtiyojlarini   qondirish   va
ta’minlashga  qaratilgan,  xizmat   sohasidagi  bir   maqsadga   yo‘naltirilgan   harakatlar
to‘plami   bo‘lib,   ular   turizm   maqsadlariga,   xarakteriga   va   turistik   xizmatning
qanday yo‘naltirilganligiga javob berishi hamda umuminsoniy tamoyillarga qarshi
bo‘lmasligi kerak. Davlat standarti ta’rifiga ko‘ra, turistik xizmatlar – turistlarning
ehtiyojlarini   qondirish   faoliyati   bilan   shug‘ullanuvchi   turizm   tashkilotlari
faoliyatining mahsulidir.
Turistik   mahsulotlar-turistik   asosiy   xizmatlardan   (bronlashtirish,   transfert,
joylashtirish, ovqatlantirish, ekskursiyalar), qo‘shimcha xizmatlar turistik-ishlardan
(foto   xizmati,   sug‘urta,   axborot,   moliya,   bank   xizmati)   va   turistik   tovarlardan
(esdalik sovg‘alar, xilma-xil tur tovarlari, iste’mol tovarlari- parfyumeriya, tamaki,
spirtli ichimliklar, maishiy texnika, kiyim-kechak) iboratdir.
«Tur - muayyan yo‘nalish bo‘yicha turistik xizmatlar majmui (joy bandlash,
joylashtirish, ovqatlantirish, transport, rekreatsiya, ekskursiya xizmatlari va boshqa
xizmatlar) bilan ta’minlangan aniq muddatlardagi turistik sayohat» 7
Xizmat   ko‘rsatish   klasslari   taqdim   etilayotgan   xizmatlar   sifatini   belgilash
uchun ishlatiladi.
Turoperator   va   turagentlar   turni   sotishda   ularni   quyidagi   kategoriyalarga
ajratishadi:
Lyuks   klass   -   Ushbu   klass   bo‘yicha   turlarni   tashkil   qilishda   odatda   eng
yuqori   darajali   xizmatlar   jalb   qilinadi.   Bunday   turlar   VIP-xizmat   ko‘rsatish
turkumi (razryadi) bo‘yicha taqdim etiladi. 
 Birinchi klass - bu ham nisbatan yuqori darajali xizmat ko‘rsatish bo‘lib, 4-
5   yulduzli   mehmonxonalarga   joylashtirish,   biznes   klass   darajadagi   samolyotlarda
uchishni,   qimmatbaho   restoranlarda   ovqatlanishni,   individual   transfertni,   gid
xizmatlarini nazarda tutadi. •
Turistik   klass   -   2-3   yulduzli   mehmonxonalarda   joylashtirishni,   doimo
aviareyslarning   iqtisod   klasslarida   uchishni,   shved   stoli   bo‘yicha   ovqatlanishni,
guruhli transfertni nazarda tutuvchi eng ommalashgan xizmat ko‘rsatish turidir. •
7
 O‘zbekiston Respublikasining «Turizm to‘g‘risida»gi Qonunning 3-moddasi
20 Iqtisod klass  - Eng arzon xizmat  ko‘rsatish  turidir. Odatda iqtisod klassdan
talabalar   va   kam   ta’minlanganlar   foydalanadi.   Ushbu   klass   dasturlari   yuqori
darajada bo‘lmagan xizmatlarni kam miqdorda taqdim etishni ko‘zda tutadi.
Xizmatlar paketi (to‘plami)-turoperator tomonidan yaratilgan bo‘lib, ma’lum
xizmatlar to‘plamidan: tashish, joylashtirish, ovqatlanish, ekskursiyalar va h.k.dan
iborat turistik mahsulotdir.
Tur va uning paketini shakllantirishda turistlar bilan ishlashning ikki varianti
mavjud:
  Buyurtmali   turlar   sotilishi   Buyurtmali   turlarni   sotishda   dasturni
shakllantirish   va   xizmatlar   tarkibini   yaxlitlash   turist   xohishiga   binoan,   uning
bevosita ishtirokida amalga oshiriladi.
Inklyuziv turlar sotilishi- bu oldindan rejalashtirilgan va dam olishning yoki
turizmning   ma’lum   turi,   hamda   turistlarning   ma’lum   ijtimoiy   guruhiga   va   uning
yoniga yo‘naltirilgan qat’iy xizmatlar to‘plamidir.
4. Rivojlangan davlatlarda turistik xizmatlar sohasi tajribasi
Bugungi kunda globallashuv natijasida turizmga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Turizm   sanoati   asosiy   daromad   manbaiga   aylangan   va   yalpi   ichki   mahsulotning
asosiy qismini tashkil etgan mamlakatlar: Birlashgan Arab Amirliklari va Yevropa
davlatlarining   turizm   industriyasidan   daromad   olishining   asosiy   sabablari   va
turistlarni   jalb   qiluvchi   tarmoqlarning   jadal   rivojlanishi     davlatimiz   turizmga
alohida   e’tibor   qaratmoqda,   davlat   byudjetidan   ajratilayotgan   mablag‘lar   va
turizmni   rivojlantirish   yaqin   kelajakda   bu   turizmning   gullab-yashnashiga   sabab
bo‘lishi   mumkin.   Dubayda   turizm   industriyasi   bo'yicha   bir   necha   turdagi
tadqiqotlar   o'tkazildi.   Biroq   ular   Dubayda   turizm   sanoati   qanday   rol   o‘ynashini
ko‘rsata olmadilar. Uning maqsadi  shundaki, ushbu tadqiqot Dubayda turizmning
rolini   va   turizmning   o'sishini   o'rganadi,   shuningdek,   Dubayda   turizm   sanoatining
rivojlanishini   qo'llab-quvvatlovchi   tegishli   ma'lumotlarni   oladi.   Joriy   maqolada
turizmning   o'sishiga   yordam   beruvchi   infratuzilma,   strategiyalar   va   madaniyat
21 muhokama   qilinadi.   Dubaydagi   va   dunyodagi   eng   baland   bino   Burj   Xalifaning
qurilishi shaharning sayyohlik intilishlaridan dalolatdir. Tadqiqot shuningdek, eng
yaxshi   sayyohlik   yo'nalishlari,   odamlar   Dubayga   tashrif   buyuradigan   eng   yaxshi
o'nta   mamlakat,   shuningdek,   dunyoning   gavjum   aeroportlari   bilan   bog'liq.
Dubaydagi sanoat, jumladan, yo'llar va aeroportlar kabi madaniy va infratuzilmani
rivojlantirish.   Natijalar   shuni   ko'rsatadiki,   madaniy   va   diniy   xilma-xillik,
mehmondo'stlik   va   infratuzilma   mamlakatni   yaxshilaydi   va   Dubayning   turizm
sanoati   rivojlanishiga   hissa   qo'shadi.   Dubai   Expo   2020   va   Shaykh   Mohammed
Vision   2020   mukofotlari   kabi   boshqa   diqqatga   sazovor   joylar   ham   muhokama
qilinadi.
Turizm   -   jismoniy   shaxsning   manbalardan   daromad   olish,   doimiy   yashash
joyini   tark   etish,   sayohat   qilish   bilan   bog'liq   faoliyat   bilan   shug'ullanmasdan,
mamlakatda   vaqtincha   bo'lishi.   Keling,   dunyoni   o'zgartirgan   beshta   sayohatchini
eslaylik.   Sababi,   geografik   kashfiyotlar   natijasida   dunyo   xaritasi   yangi   bosqichda
shakllandi. Bugungi kunda turizmning rivojlanishi ana shu kashfiyotlarga tayanadi.
Quyida   biz   dunyo   xaritasidagi   asosiy   erta   sayohatchilarni   tushuntiramiz.
Birlashgan   Arab   Amirliklari   (BAA)   —   Yaqin   Sharqdagi   davlat,   Arabiston   yarim
orolining   sharqiy   tomonida   joylashgan.   U   ettita   amirlikdan   tashkil   topgan,
jumladan   Abu-Dabi   (poytaxt),   Dubay,   Sharja,   Ajman,   Fujayra,   Ras   al-Xayma   va
Umm   Al-Quvayn.   BAA   o'zining   zamonaviy   infratuzilmasi,   o'sib   borayotgan
iqtisodiyoti,   hashamatli   xaridlari   va   sayyohlik   joylari   bilan   mashhur.   Birlashgan
Arab   Amirliklarining   rasmiy   tili   arab   tilidir,   ammo   ingliz   tili   keng   tarqalgan   va
biznes va hukumatda qo'llaniladi. Mamlakatda 10 millionga yaqin aholi istiqomat
qiladi, dunyoning turli davlatlaridan kelgan muhojirlarning yuqori foizi. Birlashgan
Arab Amirliklari neft va gaz qazib olishga katta bog'liq bo'lgan turli iqtisodiyotga
ega,   ammo   u   turizm,   moliya   va   ko'chmas   mulk   kabi   boshqa   sohalarga   ham
diversifikatsiya qilingan. Xususan, Dubay o'zining osmono'par binolari, hashamatli
mehmonxonalari   va   savdo   markazlari   bilan   mashhur   bo'lgan   yirik   global   biznes
markazi va sayyohlik maskanidir. BAA federal mutlaq monarxiya bo lib, prezidentʻ
22 davlat   boshlig i,   bosh   vazir   esa   hukumat   boshlig i   hisoblanadi.   Abu   Dabiningʻ ʻ
hukmron   oilasi   Al   Nahayan   oilasi   mamlakatda   muhim   hokimiyatga   ega.   BAA
o'zining   qat'iy   qonunlari   va   qoidalari,   jumladan   jamoat   xatti-harakatlari,   kiyinish
kodi va spirtli ichimliklarni iste'mol qilish qoidalari bilan mashhur. Biroq, keyingi
yillarda   mamlakatda   ayollarga   ko'proq   huquq   va   erkinliklar   berish   kabi   ilg'or
bo'lishga harakat qilindi. Umuman olganda, BAA o'z aholisi va mehmonlari uchun
yuqori   hayot   sifatini   taklif   qiluvchi   zamonaviy   va   kosmopolit   mamlakatdir.
Birlashgan Arab Amirliklari (BAA) zamonaviy arxitekturasi, hashamatli xaridlari,
madaniy   diqqatga   sazovor   joylari   va   toza   plyajlari   bilan   mashhur   sayyohlik
maskani   hisoblanadi.   BAAdagi   yettita   amirlikning   har   biri   tashrif   buyuruvchilar
uchun   noyob   tajribalarni   taqdim   etadi,   Dubay   va   Abu-Dabi   eng   mashhur
sayyohlardir.   manzillar.   Dubay   Burj   Xalifa   (dunyodagi   eng   baland   bino),   Palm
Jumeira   (texnogen   orol)   va   Dubai   Mall   kabi   diqqatga   sazovor   joylari   bilan
mashhur. 
Tashrif   buyuruvchilar   yuqori   darajadagi   butiklarda   xarid   qilish,   jahon
darajasidagi   restoranlarda   ovqatlanish   va   ziravorlar,   to'qimachilik   va   oltin
sotiladigan   an'anaviy   bozorlarni   (bozorlarni)   kashf   qilishlari   mumkin.   BAA
poytaxti   Abu-Dabi   o'zining   madaniy   diqqatga   sazovor   joylari,   jumladan,   Shayx
Zayed   masjidi,   Amirliklar   saroyi   va   Abu-Dabidagi   Luvr   bilan   mashhur.   Shahar,
shuningdek,   cho'l   safari,   suv   sporti   va   golf   kabi   ochiq   havoda   o'ynashni   taklif
qiladi.   Sharja,   Ajman   va   Fujayra   kabi   boshqa   amirliklar   ham   sayyohlar   uchun
diqqatga   sazovor   joylar,   jumladan,   tarixiy   joylar,   muzeylar   va   tog'lar,   plyajlar   va
vadilar   (vodiylar)   kabi   tabiiy   go'zalliklarni   taklif   etadi.   BAA,   shuningdek,
hashamatli   dam   olish   maskanlari   va   mehmonxonalari   bilan   mashhur   bo'lib,
ularning aksariyati hashamatli va erkalash tajribasini izlayotgan yuqori darajadagi
sayohatchilarga xizmat qiladi. Mamlakatda sohil bo'yidagi hashamatli kurortlardan
cho'l dam olish maskanlari va butik mehmonxonalargacha bo'lgan turli xil turar joy
variantlari   mavjud.   So'nggi   yillarda   BAA   turistlarni   jalb   qilish   uchun   Dubai
Shopping   Festival,   Abu   Dabi   Art   va   Dubai   Food   Festival   kabi   madaniy-
23 ko'ngilochar   tadbirlarga   sarmoya   kiritmoqda.   Mamlakatda,   shuningdek,   Dubay
Jahon   kubogi   ot   poygasi   va   Abu-Dabi   Gran-prisi   kabi   xalqaro   sport   tadbirlari
o'tkaziladi. Umuman olganda,  BAA zamonaviy qulayliklar, madaniy tajribalar  va
tabiiy   go'zalliklarning   uyg'unligini   taklif   etadi,   bu   esa   uni   butun   dunyo   bo'ylab
sayyohlar uchun izlanadigan manzilga aylantiradi.
Rasmiy   statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   har   to‘rt   sayyohdan   uchtasi   Dubayga
dam   olish   uchun   keladi,   har   o‘ninchi   sayyoh   esa   oilasi   va   do‘stlari   bilan   tashrif
buyuradi.   2022-yilning   yanvar-iyun   oylari   orasida   bir   kechada   Dubayga   7,12
million   xorijiy   sayyoh   tashrif   buyurdi,   bu   2021-yilning   shu   davrida   Dubayga
tashrif   buyurgan   2,52   million   sayyohga   nisbatan   183   foizga   ko‘pdir.   Juda   issiq
iqlimi tufayli Dubay qishki sayohat va dam olish maskani hisoblanadi. . Sayyohlar
uchun   eng   mashhur   oylar   noyabr,   dekabr   va   yanvar.   Bu   oylarda   yozgi   issiqlik
allaqachon pasaygan, ammo suv harorati hali ham suzish uchun qulay. Sayyohlar
sonining   navbatdagi   kichik   cho'qqisi   mart-aprel   oylariga   to'g'ri   keladi.   Sayyohlar
orasida   eng   kam   mashhur   oylar   maydan   oktyabrgacha,   BAAda   issiq   mavsum
boshlanadi   va   o'rtacha   harorat   35-40'C   ga   etadi.   Mintaqaviy   nuqtai   nazardan,
G'arbiy   Yevropa   mintaqasi   BAA   ga   kelgan   sayyohlarning   asosiy   ulushini   tashkil
etdi, bu 2022 yilning birinchi olti oyida jami xalqaro tashrif  buyuruvchilarning 22
foizini tashkil etdi. Fors ko'rfazi mamlakatlari hukmronlik qilishda davom etdi, bu
umumiy xalqaro tashrifchilarning 34 foizini tashkil etdi. 
Dubayning   ishonchli   va   afzal   manzil   sifatida   yaqin   atrofdagi   bozorlardan
tashrif   buyuruvchilarni   doimiy   jalb  qilishini   ta'kidlaydi   .  Bu   hududlardan   keyingi
o rinlarda   Janubiy   Osiyo,   Rossiya,   MDH   va   Sharqiy   Yevropa   16%   ulushi   bilanʻ
birga 2022-yilning birinchi yarmida jami tashrif buyuruvchilarning 11% ni tashkil
etadi.   Keng   jug rofiy   qamrov   Dubayning   keng   miqyosdagi   trafikni   jalb   qilish	
ʻ
bo yicha   diversifikatsiyalangan   strategiyasini   aks   ettiradi.   har   qanday   mintaqaga	
ʻ
haddan tashqari qaramlik bilan bog'liq xavflarni kamaytiradigan turli mamlakatlar
va   tashrif   buyuruvchilar   segmenti.   O'zbekiston   Markaziy   Osiyodagi   boy   tarixga,
rang-barang   madaniyatga   ega   mamlakatdir.   meros   va   ajoyib   arxitektura.   So‘nggi
24 yillarda   O‘zbekiston   turizm   industriyasini   rivojlantirish   va   o‘zini   sayyohlik
yo‘nalishi sifatida tanitish ustida ishlamoqda. 
Quyida   O zbekistondagi   turizmning   asosiy   jihatlari   keltirilgan:   Tarixiy   vaʻ
madaniy   diqqatga   sazovor   joylar:   O zbekiston   qadimiy   Ipak   yo li   bo yidagi   bir	
ʻ ʻ ʻ
qancha   tarixiy   shaharlar,   jumladan,   Samarqand,   Buxoro   va   Xivaning   vatani
hisoblanadi.   Bu   shaharlar   o‘zining   yaxshi   saqlanib   qolgan   islom   me’morchiligi,
jumladan, asrlar davomida qurilgan madrasa, masjid va maqbaralar bilan mashhur.
Samarqanddagi Registon, Buxorodagi Ark qo‘rg‘oni, qadimiy Xiva sayyohlarning
diqqatga   sazovor   joylaridan.   Ipak   yo li   merosi:   O zbekiston   qadimgi   Ipak   yo li
ʻ ʻ ʻ
savdo   yo lining   asosiy   to xtash   joyi   bo lgan   va   uning   shaharlari   Sharq   va   G arb	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o rtasidagi   muhim   savdo   markazlari   bo lib   xizmat   qilgan.   Bugungi   kunda   tashrif	
ʻ ʻ
buyuruvchilar   ushbu   qadimiy   savdo   tarmog‘i   haqida   hikoya   qiluvchi   muzeylar,
bozorlar   va   tarixiy   joylar   orqali   O‘zbekistonning   Ipak   yo‘li   merosi   bilan
tanishishlari   mumkin.   Oshpazlik   tajribalari:   O'zbek   oshxonasi   o'zining   boy   ta'mi,
ziravorlardan   foydalanish   va   mazali   taomlari   bilan   mashhur.   Mehmonlar   palov
(go'sht   va   sabzavot   bilan   pishirilgan   guruch),   lag'mon   (noodle   sho'rva),   shashlik
(grilda pishirilgan go'sht) kabi o'zbek milliy taomlarini tatib ko'rishadi.
  O‘zbekiston   bo‘ylab   oziq-ovqat   bozorlari   va   restoranlari   mamlakat
oshxonasidan   tatib   ko‘rish   imkonini   beradi.   Tabiiy   go'zallik:   O'zbekiston   faqat
tarixiy   shaharlardan   iborat   emas;   Shuningdek,   Qizilqum   cho‘li,   Tyan-Shan
tizmasidagi   tog‘lar,   Chorvoq   suv   ombori   kabi   ajoyib   tabiiy   landshaftlarga   ega.
Ochiq havoda ishqibozlar ushbu tabiiy hududlarda piyoda sayr qilish, lager va tuya
trekking   kabi   mashg'ulotlardan   bahramand   bo'lishlari   mumkin.   Viza   islohotlari:
O‘zbekiston  viza islohotlarini, jumladan, elektron vizalar  va ko‘plab mamlakatlar
fuqarolari uchun vizasiz kirishni amalga oshirish orqali sayyohlarning mamlakatga
borishini   osonlashtirdi.   Bu   O‘zbekistonga   ko‘proq   tashrif   buyuruvchilarni   jalb
qilish va turizmni rivojlantirishga xizmat qildi.
25 5. O‘zbekistonda turistik xizmatlar jozibadorligini oshirish: muammolar va
yechimlar
O‘zbekiston   Respublikasi   Turizmni   rivojlantirish   davlat   qo‘mitasi
turizmning   rivojlanishi   va   mamlakatning   sayyohlik   salohiyatidan   yetarli   darajada
foydalanishga   to‘siq   bo‘layotgan   asosiy   sabablarni   ma'lum   qildi.   Muammolar   va
yechimlar   O‘zbekiston   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida   o‘rta
istiqbolda   turizmni   rivojlantirish   bo‘yicha   Kontseptsiyasini   hayotga   tatbiq   etish
choralari   to‘g‘risida»gi   qarori   loyihasida   taqdim   etilgan.   Hujjat   matni   Normativ-
huquqiy hujjatlar muhokamasi saytida   joylashtirilgan .  
Hujjatda   qayd   etilishicha,   milliy   sayyohlik   mahsulotlarining   raqobat
bardoshligiga   yashash   va   aviaparvozlar   uchun   yuqori   narxlar,   servis   darajasining
cheklanganligi,   muhandislik,   transport   va   ijtimoiy   infratuzilmalarning
nomukammalligi,   qulay   sayyohlik   axborot   ta'minoti   (navigatsiya   va   axborot
markazlari)   mavjud   emasligi,   malakali   kadrlarning   tanqisligi,   O‘zbekistonni
xorijda targ‘ib qilishning zaifligi jiddiy muammolardir.  
Bundan   tashqari,   sayyohlar   uchun   ma'muriy   va   iqtisodiy   to‘siqlar,   viza
tartiblari,   turizm   faoliyati   bilan   shug‘ullanishda   (litsenziyalash   va   sertifikatlash)
davlat nazoratining o‘ta kuchli ekani shunday muammolar sirasiga kiradi.  
«Turizmning   o‘sish   sur'atini   va   iqtisodiyotning   boshqa   sohalari,   aholi
farovonligi   o‘sishiga   ijobiy   ta'sirini   e'tiborga   olgan   holda   hamda   atrof-muhitni
muhofaza   qilish   bo‘yicha   choralar   qabul   qilish   zaruratidan   kelib   chiqib,   turizm
sohasi   mamlakat   taraqqiyotining   barqaror   o‘sishida   eng   kuchli   vositalardan   biri
bo‘lishi kerak»,  8
— deya ta'kidlanadi loyihada.  
Sayyohlik   (turizm)   sohasi   dunyo   iqtisodining   eng   jadal   rivojlanayotgan
sohalaridan   biridir.   Uning   keng   qamrovli   taraqqiyoti   esa,   ko‘plab   mamlakatlar
uchun katta daromad manbaiga aylanib bormoqda.
BMTning Jahon sayyohlik tashkiloti ma'lumotida 2015 yilda dunyo bo‘yicha
1   milliard   184   million   sayyoh   qayd   etilgan   bo‘lsa,   2016   yil   yakuni   bo‘yicha   bu
8
  O‘zbekiston Prezidentining «O‘zbekiston Respublikasida o‘rta istiqbolda turizmni rivojlantirish bo‘yicha Kontseptsiyasini 
hayotga tatbiq etish choralari to‘g‘risida»gi qarori loyihasi.2023.
26 ko‘rsatkich   1   milliard   235   millionga   ya'ni,   3.9   foizga   oshgan.   Sayohatchilarga
ko‘rsatilgan   eksport   xizmatlari   qiymati   2015   yilda   qariyb   1,5   trillion   AQSh
dollarini   tashkil   qilgan.   2016–2017   yillarda   ham   bu   raqamlarda   katta   tafovutni
ko‘rish mumkin.
Bundan   ko‘rinib   turibdiki,   sayyohlik   sohasi   bugungi   kunning   eng   muhim
iqtisodiy sohalaridan biriga aylandi. Shu bois dunyoning ko‘plab davlatlari ushbu
sohani   yanada   rivojlantirish,   bu   borada   tegishli   infrastrukturani   jahon   standartlari
darajasida yaratish va sayyohlar oqimini oshirish bo‘yicha barcha chora-tadbirlarni
amalga oshirmoqda.
Turizmning samaradorlik darajasi quyidagi raqamlarda o‘z aksini topgan:
2015   yilda   eng   ko‘p   xorijlik   mehmonlarni   qabul   qilishda   Fransiya   (83,7
million),   AQSh   (74,8   million),   Ispaniya   (65,0   million),   Xitoy   (55,6   million)   va
Italiya   (48,6   million)   kuchli   beshlikda   turishibdi.   Germaniya,   Buyuk   Britaniya,
Rossiya   va   Meksika   kuchli   o‘ntalikdan   joy   olgan.   Biroq   bu   ko‘rsatkich   bo‘yicha
Yevropa   va   Osiyoning   bir   nechta   shaharlari   yetakchilik   qilmoqda.   Bunga   misol
qilib   Hongkong   (27,7   million),   London   (17,4   million),   Singapur   (17,1   million),
Bangkok   (16,2   million)   va   Parij   (15,0   million)   singari   shaharlarni   keltirish
mumkin.
Afsuski,   O‘zbekiston   bu   sohada   hali   ancha   orqada   ekanligini   ko‘rish
mumkin.Xususan,   Butunjahon   turizm   va   sayohatlar   bo‘yicha   kengashi   (BTSK)
tomonidan   berilgan   bahoga   ko‘ra,   O‘zbekiston   sayyohlar   tashrifi   bo‘yicha   dunyo
mamlakatlari orasida 150-o‘rinni egallaydi.
Yurtimiz   jahon   sayyohlik   bozorida   o‘z   o‘rniga   ega   bo‘lishiga   qaramasdan,
turistlarga   qulay   sharoit   yaratish,   servis   xizmatini   yaxshilash,   sayyohlik
obidalarining jozibadorligini oshirish va reklamani kuchaytirish darajasi juda past.
Shuning   uchun   bu   borada   sezilarli   o‘sish   haqida   fikr   yuritish   ana   shu   omillarga
bog‘liq.
27 3-jadval.
Turizm   bo‘yicha   raqobatbardosh   mamlakatlar   reytingida   dunyodagi
(madaniy   zaxiralar,   arzon   infratuzilma,   sayyohlik   mahsulotlari   narxi,   xavfsizlik
darajasi, xalqaro shaffoflik jihatidan) eng jozibador 140 ta sayyohlik maskani qayd
etilgan   bo‘lib,   ushbu   ro‘yxatda   Qozog‘iston   85-o‘rin,   Qirg‘iziston   116-o‘rin,
Tojikiston   119-o‘rinni   egallagan,   O‘zbekiston   esa   Markaziy   Osiyo   davlatlari
o‘rtasida eng oxirgi o‘rinda turibdi va bu reytingga kiritilmagan.
Yaqinda rasmiy saytlardan birida 2017 yilning birinchi yarmida yurtimizga 1
million   800   ming   nafar   sayyoh   tashrif   buyurgani,   bu   ko‘rsatkich   2016   yilga
qaraganda 17 foizga oshgani haqidagi maqolaga ko‘zim tushdi. Nazarimda, ushbu
raqamlarda   biroz   mubolag‘a   bordek.   Chunki   o‘zim   aynan   sayyohlik   sohasida
ishlayotganim   bois,   shunday   fikrdaman.   Buning   sabablarini   maqolam   davomida
ko‘rsatib o‘tishga harakat qilaman.
Mamlakatimizda   turizmni   rivojlantirish   borasida   keng   ko‘lamli   ishlar
amalga   oshirilyapti.   Sayyohlar   oqimini   yanada   oshirish,   ularni   ohanrabodek   jalb
qilish uchun nima qilishimiz kerak?
O‘zbekiston   katta   tarixiy-madaniy   merosga   –   7300   dan   ortiq   qadimiy-
me'moriy va arxeologik obidalarga ega. Ularning ko‘pchiligi Samarqand, Buxoro,
Xiva,   Shahrisabz,   Termiz,   Qo‘qon   va   Toshkent   shaharlarida   joylashgan.
Yurtimizdagi 200 dan ziyod tarixiy yodgorlik va obidalar YuNeSKOning madaniy
merosi ro‘yxatiga kiritilgan.
28 2023-yilda  mexmonxonalar va shunga o`xshash joylashtirish muassasalarda
shaxslarni joylashtirish.
2023-   yil   davomida   mehmonxonalar   va   shunga   o‘xshash   joylashtirish
muassasalarga   2524,3   ming   kishi   joylashtirildi,   ulardan   53,5   %i   O‘zbekiston
fuqarolari,   19,9 %i   MDH ga a’zo davlatlar fuqarolari va   26,7%i   xorijiy davlatlar
fuqarolari bo‘ldi.
4-jadval
2023-yilda  mehmonxonalar va shunga o‘xshash turar joylarga joylashtirishtirilgan
shaxslardan   984,4   ming   kishi   ta’til,   bo‘sh   vaqt   va   dam   olish   maqsadida,   962,6
ming   kishi  ish yuzasidan va kasbga oid maqsadda,   100,0 ming   nafari  do‘stlar va
qarindoshlardan xabar olish maqsadida,  73,0 ming  nafari ziyorat qilish maqsadida,
49,2   ming   nafari   davolovchi   va   sog‘lomlashtiruvchi   muolajalar   maqsadida,   44,9
ming  nafari ta’lim va kasbiy tayyorgarlik maqsadida kelgan. 
5-jadval.
                   Nahotki shuncha  tarixiy va boy madaniy meroslarimiz bo‘la turib, ularni
dunyoga tanita olmasak? Buning uchun bizda arzigulik va maqtagulik boy tarixiy
merosimiz   yetarli.   Birgina   Fransiyaning   Parij   shahriga   yiliga   15   million   sayyoh
29 tashrif buyurar ekan. Biz esa har yili sayyohlar sonini sanashdan, o‘tgan yildagidan
biroz ko‘paygan bo‘lsa, uni baralla ovoza qilishdan  nariga o‘tmayapmiz. Nahotki
yirik   bir   sayyohlik   salohiyatiga   ega   davlat   bo‘la   turib,   bitta   shaharchalik   natijaga
erisha olmasak?
Raqamlarda   mamlakatimizga   1   million   800   ming   nafar   sayyoh   tashrif
buyurgani   qayd   etilgan.   Agar   mamlakatimizda   asosiy   sayyohlik   mavsumi   mart
oyining o‘rtalarida boshlansa va dastlabki mavsum yakuni iyun oyi so‘ngiga qadar
bo‘lsa, shu davr mobaynida shuncha sayyoh kelib ketishini tasavvur qilish qiyin.
Qolaversa,   bizda   mehmonxonalar   yetarli   emas,   bori   ham   Yevropa
mamlakatlarining mehmonxonalari narxi bilan deyarli teng va har yili narx sezilarli
darajada o‘sib bormoqda. Bu borada yana Parijga «murojaat» qiladigan bo‘lsak, u
yerda   shahar   va   uning   atrofidagi   hududlardagi   mehmonxonalar   soni   4.260   tani
tashkil etar ekan. Bizda esa bu ko‘rsatkich respublika miqyosida 4 yarim barobarga
past, ya'ni, yurtimiz bo‘yicha atigi 750 ta mehmonxona mavjud.
Ma'lumotlarga   ko‘ra,   ayni   paytda   turizmning   mamlakat   yalpi   ichki
mahsulotidagi   ulushi   2   foizni   tashkil   etadi.   Bu   judayam   past   ko‘rsatkich.   Turizm
faoliyatini amalga oshirgan firma va tashkilotlarning soni esa 433 tadan iborat.
Turizm davlat rahbari e'tiborida
O`tgan yilning 22 dekabr kuni O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat
Mirziyoyev   parlamentga   Murojaatida   barcha   sohalar   qatorida   turizm   sanoati
borasida quyidagi fikrlarni bildirdi:
9
«Hozirgi   kunda   milliy   iqtisodiyotga   yuqori   daromad   keltiradigan   istiqbolli
tarmoqlardan   biri   –   bu   turizmdir.   O‘zbekiston   turizm   sohasida   dunyo   bo‘yicha
ulkan   salohiyatga   ega   bo‘lgan   davlat   hisoblanadi.   Yurtimizda   7300   dan   ortiq
madaniy meros obektlari mavjud va ularning qariyb 200 tasi YuNeSKO ro‘yxatiga
kiritilgan.
Shu   bilan   birga,   mamlakatimizning   betakror   tabiati,   go‘zal   dam   olish
maskanlari   imkoniyatlaridan   foydalanib,   yangi   turistik   yo‘nalishlar   ochish
mumkin.   Bu   sohaga   jahon   brendlarini   faol   jalb   etgan   holda,   biz   ziyorat   turizmi,
9
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev parlamentga Murojaatnomasi.2023
30 ekologik,   ma'rifiy,   etnografik,   gastronomik   turizm   va   bu   sohaning   boshqa
tarmoqlarini   rivojlantirishga   alohida   e'tibor   qaratishimiz   zarur.   Bu   borada   davlat-
xususiy   sheriklik   munosabatlarini   qo‘llash   sohani   taraqqiy   ettirishda   keng
imkoniyatlar ochishini hisobga olishimiz lozim.
Samarqand,   Buxoro,   Toshkent   shaharlaridagi   muqaddas   qadamjolar   va
yodgorliklarni   ziyorat   qilish   dasturini   rivojlantirish   va   jadallashtirish   zarur.   Ichki
turizm sohasidagi katta imkoniyatlarni ham to‘liq ishga solish lozim».
Shuningdek,   davlatimiz   rahbarining   2016   yil   2   dekabrdagi   «O‘zbekiston
Respublikasining   turizm   sohasini   jadal   rivojlantirishni   ta'minlash   chora-tadbirlari
to‘g‘risida»gi   Farmoni   sohada   uchrayotgan   xato   va   kamchiliklarni   bartaraf   etib,
uni izchil rivojlantirishga qaratilgani bilan ahamiyatlidir.
Prezidentimiz   mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy
dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining   kengaytirilgan  majlisida  turizm   haqida so‘z  yuritar   ekan,  bunday
serdaromad   soha   rivoji   e'tibordan   chetda   qolib   kelayotgani,   uning   O‘zbekiston
iqtisodiyoti   taraqqiyotiga   qo‘shadigan   hissasini   oshirish,   tarixiy   va   madaniy
qadriyatlarimizni targ‘ib qilish, shuningdek, valyuta zaxiralarini to‘ldirish bo‘yicha
aniq chora-tadbirlar ko‘rilishi zarurligini alohida ta'kidladi.
Turizmni rivojlantirishga doir talab va takliflar
Yurtimiz   ravnaqi   yo‘lida   amalga   oshirilayotgan   barcha   islohotlar   negizida
Vatan,   xalq   manfaati   turibdi.   Barcha   sohalarda   islohotlar   amalga   oshirilyapti.
Bunday   ijobiy   o‘zgarishlar,   rivojlanishni   yangi   bosqichga   ko‘tarish   uchun,
hammamiz o‘z vazifamizni chin yurakdan ado etishimiz, fidoyi bo‘lishimiz lozim.
Turizm   sohasini   rivojlantirish   va   sayyohlar   sonini   oshirish   borasida   soha
mutaxassisi sifatida takliflarim quyidagicha:
-   Turizm   sohasida   faoliyat   yuritmoqchi   bo‘lgan   tadbirkorlarga   imtiyozli
kreditlarni berish hamda yer oldi-berdi ishlari yengillashtirilib, jahon andozalariga
javob   beradigan   mehmonxonalar   sonini   ko‘paytirish,   shu   orqali   raqobatni
31 kuchaytirish,   mehmonxona   narxlarini   arzonlashtirish.   Chunki   turpaketlar   narxi
oshgan   sayin,   yurtimizga   keladigan   sayyohlar   soni   ham   pasayib   boradi.   Buning
natijasida  ular  ancha  arzon  narxlarga  ega bo‘lgan  boshqa  mamlakatlarga borishni
afzal ko‘rishadi.
-   «O‘zbekiston   havo   yo‘llari»   bilan   kelishgan   holda,   aviabiletlarni   onlayn
xarid   qilishni   yo‘lga   qo‘yib,   shaffof   onlayn   xizmat   ko‘rsatish   tizimini   yo‘lga
qo‘yish   taklifi   ham   juda   dolzarb   masala.   Rivojlangan   mamlakatlarda   aviakassa
tushunchasi kundalik hayotda hech qachon ishlatilmaydigan so‘z. Turizm taraqqiy
etgan   biror   bir   davlatda   hech   kim   aviakassaga   borib   aviachipta   xarid   qilmaydi.
Biror mamlakatga borgisi kelgan odam uyini tark etmagan holda hamma ishlarini
kompyuterdan   turib   bajaradi.   Ko‘pgina   yevropaliklar   mendan:   «Nega   sizlarda
«O‘zbekiston  havo yo‘llari» rasmiy veb-sahifasidan  onlayn chipta sotib  olishning
imkoni yo‘q?», deb so‘rashadi. Agarda reys amalga oshmay qolsa, aviakompaniya
veb-sahifasida bu haqda hech qanday ma'lumot berilmaydi. Menimcha, agarda bu
yo‘nalishda   ham   islohotlar   olib   borilsa,   yurtimizga   tashrif   buyuruvchi
sayyohlarning soni keskin oshadi.
-   «O‘zbekiston   temir   yo‘llari»da   ham   biletlarni   onlayn   sotib   olish   tizimini
yana   ham   mukammallashtirilsa,   nur   ustiga   a'lo   nur   bo‘lardi.   Qolaversa,
«Afrosiyob»   tezyurar   poyezdiga   yirik   sayyohlik   guruhlariga   biletlarni   sotib   olish
ancha mushkul ish. 40 kun qolganda tizimda biletlarni sotib olish imkoni bo‘ladi. 
XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo`lsak,   turizm   xizmatlari   zamonaviy   iqtisodiyotda
muhim   o`rin   tutadi   va   ular   global   miqyosida   sayohatlarni   yanada   qulay   va   oson
32 qilishga   xizmat   qiladi.   Bu   soha,   ayniqsa,   ekologik   va   madaniy   jihatdan   barqaror
bo`lishi   zarur,   chunki   turizmning   barqaror   rivojlanishi   nafaqat   iqtisodiy,   balki
ekologik   va   ijtimoiy   ta`sirlarni   ham   inobatga   oladi.   Turistik   xizmatlar   nafaqat
iqtisodiy rivojlanishga, balki ijtimoiy hayotga ham katta ta'sir ko'rsatadi. Ularning
sifatini   oshirish   va   yangi   imkoniyatlarni   yaratish   orqali   turizm   sohasini   yanada
rivojlantirish   mumkin.   Bu   esa   turistlarning   tajribasini   yaxshilash   va   ularning
ehtiyojlarini   qondirishda   muhim   rol   o'ynaydi.   Turizm   sohasida   muvaffaqiyatga
erishish   uchun   innovatsion   yondashuvlar,   sifatli   xizmat   ko'rsatish   va   mahalliy
hamjamiyat   bilan   hamkorlik   qilish   zarur.   Bularning   barchasi   turistlarning
qoniqishini   oshiradi   va   turizm   sohasining   barqaror   rivojlanishini   ta'minlaydi.   Bu
to`g`risida quyidagi turistik infratuzilmani rivojlantirish metodlari ishlab chiqilgan:
Transport   tizimini   takomillashtirish:   Aeroport,   temir   yo‘l   va   avtobus
xizmatlarini modernizatsiya qilish.
Mehmonxonalar   tarmog‘ini   kengaytirish:   Turli   darajadagi   (byudjetdan
premiumgacha) mehmonxona va yashash joylari qurish.
Yo‘nalishlarni   yaxshilash:   Sayyohlik   joylarida   yo‘l-yo‘riq   belgilari,
navigatsiya va qulay kirish imkoniyatlarini yaratish.
Innovatsion texnologiyalarni joriy etish
Raqamli   platformalar   yaratish:   Turistlarga   bronlash,   xaritalar,   ekskursiya
xizmatlari   va   mahalliy   ma'lumotlarga   kirishni   ta’minlash   uchun   ilovalar   ishlab
chiqish.
Sun’iy   intellektni   qo‘llash:   Sayyohlarga   shaxsiylashtirilgan   xizmatlar
(masalan, virtual gid) taqdim etish.
Onlayn   xizmatlarni   kengaytirish:   Vizalarni   rasmiylashtirish,   marshrutni
rejalashtirish va chipta bronlash uchun onlayn tizimlarni taklif qilish.
Maxsus turizm mahsulotlarini yaratish
Madaniy va gastronomik turizmni rivojlantirish: Mahalliy oshxona, an’anaviy
san’at va festival turizmi orqali yangi xizmatlar taklif qilish.
33 Tematik   marshrutlar   yaratish:   Tarixiy   joylar,   ekologik   hududlar   yoki
ekstremal faoliyatlar bo‘yicha maxsus yo‘nalishlar ishlab chiqish.
Oilaviy va bolalar  uchun xizmatlar:  Bolalar  uchun maxsus  dasturlar, xavfsiz
o‘yin zonalari va oilaviy turlar taklif qilish.
Marketing strategiyalarini kuchaytirish
Brend   yaratish:   Mamlakat   yoki   hududni   maxsus   sayyohlik   brendi   sifatida
targ‘ib qilish.
Ijtimoiy   tarmoqlarda   reklama:   Sayyohlarni   jalb   qilish   uchun   onlayn
platformalardan foydalanish.
Xalqaro   ko‘rgazmalarda   qatnashish:   Mahalliy   turizm   salohiyatini   dunyoga
tanitish.
Kadrlar salohiyatini oshirish
Xodimlarni   o‘qitish:   Turizm   xodimlarini   mijozlar   bilan   ishlash,   chet   tillarini
bilish va texnologiyalardan foydalanish bo‘yicha malakasini oshirish.
Gid   va   ekskursiya   xizmatlarini   yaxshilash:   Tarixiy   va   madaniy   yodgorliklar
haqida qiziqarli va boy ma’lumot bera oladigan professional gidlar tayyorlash.
Barqaror turizmni rivojlantirish
Ekologik   standartlarga   rioya   qilish:   Tabiiy   manbalarni   asrash   va   atrof-
muhitga zarar yetkazmaydigan xizmatlarni taklif qilish.
Mahalliy aholining ishtirokini ta'minlash: Mahalliy jamiyatni turizm sohasiga
jalb etish orqali daromadni oshirish va madaniy xilma-xillikni saqlash.
Foydalanuvchi adabiyotlar.
34 1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   parlamentga
Murojaatnomasi.2023
2.   O‘zbekiston   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasida   o‘rta   istiqbolda
turizmni   rivojlantirish   bo‘yicha   Kontseptsiyasini   hayotga   tatbiq   etish   choralari
to‘g‘risida»gi qarori loyihasi.2023.
3.   O‘zbekiston Respublikasining «Turizm to‘g‘risida»gi Qonunning 3-moddasi.
4.  O‘zbekiston Respublikasining «Turizm to‘g‘risida»gi Qonunning 12-moddasi.
5.O‘zbekiston Respublikasining «Turizm to‘g‘risida»gi Qonunning 3-moddasi
6.  Абдурахмонов   К.Х.   Менеджмент   туризма.   Учебное   пособие.   –Т.:   Филиал
ФГБОУ ВПО ―РЕУ им. Г.В. Плеханова  в г. Ташкенте, 2013, 248 с. ‖
7.   Агзамов   С.,   Ташмуратов   Т.   Менеджмент   международного   туризма   –   Т.:
ТашГУ, 1996. 
8. Adilova Z.D, Sodiqov T. Xalqaro turizm biznesi. O’quv qo’llanma. –T.: TDIU,
2010. 
9.   Adilova   Z.D,   Aliyeva   M.T.,   Norchayev   A.   Turizm   menejmenti.   O’quv
qo’llanma. –T.: TDIU, 2011. 
10.   Aliyeva   M.T.,   Umarjonov   A.   Turistik   mamlakatlar   iqtisodiyoti.   –T:.   Moliya,
2005. 
11. Asror Mo’min. Dunyo mo’’jizalari. Yangi nashr. –T.: 2012, 8b. 
13. Ahmadxo’jayev H. va boshqalar. Marketing tadqiqotlari. –T., 2002. 
14.   Boltaboyev   M.R.,   Tuxliyev   I.S.,   Muhamadiyev   A.N.,   Abduxamidov   S.A.
―Turizm:   nazariya   va   amaliyot   fanidan   elektron   darslik   yaratish   texnologiyasi.	
‖
Uslubiy qo’llanma. –S., 2016. 
15. Gadoyev K., Berdiyeva S. Jahongashta sayyoh olimlar. T .:  O ’ zbekiston , 2012. 
35 16. Данилов С. Туризм со вкусом узбекского плова.   –T., 2013. 
17. Ivatov I. Restoran menejmenti. O’quv qo’llanma. T.: Iqtisodiyot, 2007. 
18.Tashmuratov T.T., Saidov A., Umarqulov E. Turizm iqtisodi. –T.: TMI, 2000.
Internet saytlari
18.https://.stat.uz.
19.https://.staff.tiame.uz.
20.https://www.lex.uz.
36

Turistik xizmat turlari va ularning xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • O’zbekistonda ziyorat turizmi va uning rivojlanish istiqbollari
  • Aholining tabiiy harakati va undagi o’zgarishlar
  • O’zbekistonda sport turizmi va uning imkoniyatlari
  • Turıstık xızmat turları va ularnıng xususıyatları
  • Edge computing va o'rnatilgan tizimlar integratsiyasi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha