Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 61.4KB
Покупки 1
Дата загрузки 12 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Turk xoqonligi boshqaruv tizimi

Купить
Mundarija :
KIRISH .................................................................................................................3-6
I BOB. TURK XOQONLIGINING TASHKIL TOPISHI .............................7-16
1.1. Turk xoqonligining tashkil etilishi................................................................7-11
1.2. Turk xoqonligi siyosiy tarixi.......................................................................12-16
II BOB. TURK XOQONLIGINING DAVLAT BOSHQARUVI ................17-26
2.1. Turk xoqonligi davlat boshqaruvi asoslari..................................................17-24
2.2. G arbiy Turk xoqonligi davlat boshqaruvi..................................................24-25ʻ
XULOSA ........................................................................................................ , ..25-27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI .........................................28 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Ko`pchilik   tadqiqotchilarning   e’tirof   etishlaricha,
butun   dunyoda   bo`lgani   kabi   O`zbekistonda   ham   davlatchilik   abadiy   mavjud
bo`lmasdan, mahalliy xalqlar tarixiy-madaniy rivojlanishining ma’lum bosqichida 
paydo   bo`lgan   voqelikdir.   Bu   o`rinda   birinchi   prezidentimiz     I.A.Karimovning
quyidagi   konsepsiyasini   eslab   o`tish   maqsadga   muvofiqdir:   “Davlat   qurilishi
borasida tanqidiy nuqtai nazarsiz qabul qilinadigan tayyor qolip va andozalar yo`q.
Dunyoda   aynan   bir-biriga   o`xshash   ikkita   inson   bo`lmaganidek   aynan   bir-biriga
o`xshagan   ikkita   davlat   ham   yo`q.   Bunday   bo`lishi   ham   mumkin   emas.   Har   bir
davlat   –   betakror   ijtimoiy   hodisadir.   U   har   qaysi   xalq   tarixiy   va   madaniy
taraqqiyotining   hosilasidir,   uning   o`ziga   xos,   o`ziga   mos   madaniyati   rivojining
natijasidir” 1
. Shuningdek, o`zbek xalqi davlatchiligi tarixini o`rganishning naqadar
muhimligi   Respublika   birinchi   Prezidenti   tomonidan   shunday   izohlanadi:
“Davlatchilik   bugungi   kunda   o`ta   siyosiy   masala   bo`lib   turibdi.   Nega   deganda,
O`zbekistonda   davlatchilik   bo`lmagan,   deb   orqavarotdan   tashviqot   yuritayotgan,
shu   fikrni   ongimizga   singdirmoqchi   bo`layotgan,   kerak   bo`lsa,   xalqaro
jamoatchilikni   shunga   ishontirishga   urinayotgan   kuchlar   ham   bor.O`zbek
tarixchilarining   bugungi   kundagi   asosiy   vazifasi   mana   shu   da’voning   puch
ekanligini   isbotlash,   davlatchiligimizning   ilmiy   nuqtai-nazardan   asoslangan
tarixini   yaratishdir” 2
.   Shu   bois   ham   so`nggi   yillarda   O`zbekiston   tarixining   qator
dolzarb   masalalarini   o`rganishda   aniq   va   haqqoniy   tarixiy   yondoshuv   masalasi
muhim   bo`lib   bormoqda.Zero,   birinchi   prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   “Har   qaysi
xalq milliy qadriyatlarini o`z maqsad-muammolari, shu bilan birga, umumbashariy
taraqqiyot yutuqlari asosida rivojlantirib, ma’naviy dunyosini yuksaltirib borishga
intilar   ekan,   bu   borada   tarixiy   xotira   masalasi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi” 3
.
Ayniqsa,   o`zbek   xalqi   davlatchiligi,   va   uni   boshqaruvining   tarixiy   taraqqiyot
bosqichlarini   chuqur   o`rganish   va   tahlil   qilish   maqsadida   tadqiqotlar   olib   borish
1
Karimov I.A. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. 3-jild. – T., 1999. – B.6.
2
Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q. – Toshkent: O`zbekiston, 1998. – B.12. 
3
Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. – Toshkent: Ma’naviyat, 2008. – B.97.
2 hamda ular natijalarini Oliy ta’lim talabalari uchun ilmiy muomalaga kiritish ham
dolzarb vazifalardan hisoblanadi.
O zbek   davlatchiligi   tarixiga   nazar   tashlar   ekanmiz,   bir   qancha   sulolarningʻ
hukmronlik   qilganiga   va   bu   hududda   o zining   davlatchilik   asoslarini	
ʻ
shakllantirganiga   guvoh   bo lamiz.   Davlat   boshqaruvi   asoslarini   o rganish,	
ʻ ʻ
boshqaruv   asoslari   to g ri   shakllantirildimi,   uning   yutuqlari,   xato   va	
ʻ ʻ
kamchiliklariga   xolisona,   o sha   davr   muhiti,   vaziyatidan   kelib   chiqqan   holda	
ʻ
xulosa qilish imkonini beradi.
O zining   boshqaruv   asoslarini   yarata  olgan   va   o zbek   davlatchiligi   tarixida	
ʻ ʻ
muhim o ringa ega bo lgan hukmron sulolalardan biri bu Turk xoqonligidir. Turk
ʻ ʻ
xoqonligi   VI   asr   o rtalarida   tashkil   topdi   va   hududini   kengaytirish   siyosatini	
ʻ
amalga oshirdi. Buning natijasida O rta Osiyo hududlariga bostirib kirdi va o zbek	
ʻ ʻ
davlatchiligi   tarixiga   o zining   hissasini   qo shdi.     Turk   xoqonligida   boshqaruv	
ʻ ʻ
qanday   shaklda   bo ldi,   bosib   olgan   hududlarini   qanday   usullar   bilan   boshqardi?	
ʻ
Nima sababdan Turk xoqonligi ikki qismga bo linib ketdi? Ushbu tadqiqotda Turk	
ʻ
xoqonligi   qanday   vaziyatda   tashkil   topgani,     siyosiy   tarixi,   boshqaruv   asoslari,
ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy   hayoti   qay   darajada   bo lganligi   chuqur   tahlil   qilinadi	
ʻ
va ushbu savollarga javob topiladi.
Muammoning   ishlanganlik   darajasi.   O zbek   davlatchiligi   tarixi   va
ʻ
boshqaruv asoslari haqida ma lumot ko plab manbalarda aks etgan. Xususan Turk	
ʼ ʻ
xoqonligi   davlat   boshqaruvini   yoritib   berishda   Bahodir   Eshovning   “O zbek	
ʻ
davlatchiligi   va   boshqaruvi   tarixi”   asari   muhim   ahamiyatga   ega.   Bahodir   Eshov
Turk   xoqonligi   haqida   ma lumot   berar   ekan   davlat   nomini   Turk   xoqonligi   bilan	
ʼ
nomlaydi. Turk xoqonligi bo yicha Azamat Ziyoning “O zbek davlatchiligi tarixi”	
ʻ ʻ
nomli   asarida   davlat   nomini   Ashinaliylar   davlati   deb   ma lumot   beradi.   Turk	
ʼ
xoqonligiga   turkiylarning   Ashina   sulolasi   asos   solinganligi   uchun   Azamat   Ziyo
ularni  shunday  nomlagan  bo lsa  kerak.  Turk  xoqonligi  boshqaruv  asoslari  haqida	
ʻ
Xitoy va Vizantiya manbalari ham ko plab ma lumotlar beradi. Chunki bu davrda	
ʻ ʼ
Turk   xoqonligi   bilan   savdo   va   diplomatik   aloqalar   olib   borgan   hududlar   asosan
shulardir.   O zaro   aloqalar   bu   hududlarning   tarixini     kelajak   avlod   uchun   yoritib	
ʻ
3 berishga   xizmat   qildi.   Turk   xoqonligi   boshqaruv   tizimini   ochib   bergan   yana   bir
manba   bu   O rxun-enasoy   bitigi   hisoblanadi.   Bu   asarda   boshqaruv   tizimidagiʻ
xoqon, shad kabi bir qancha lavozimlar keltirib o tilgan.	
ʻ
Mavzuning   maqsadi   va   vazifalari.   Turk   xoqonligining   boshqaruv
asoslarini o rganish, tahlil qilgan holda yoritib berishda iborat. Mazkur maqsaddan	
ʻ
kelib chiqadigan vazifalar quyidagilardan iborat:
 Turk xoqonligining tashkil topishi va siyosiy tarixini o rganish;	
✓ ʻ
 Xoqonlikning boshqaruv shaklini o rganish va chuqurroq tahlil qilish;
✓ ʻ
 Turk xoqonligining bo linish sabablarini, G arbiy  Turk xoqonligi
✓ ʻ ʻ
    boshqaruvi   tarixini batafsil yoritish;
 Ijtimoiy- iqtisodiy va madaniy hayotni xoqonlik rivojidagi o rnini ochib 
✓ ʻ
    berish;
 Mavzuni qiyosiy o rganib, tahlil qilishdan iborat.
✓ ʻ
                    Ishning   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.   Tadqiqotning   nazariy
asoslarini   xolislik,   tizimlilik,   nazariy-deduktiv   xulosa   chiqarish,   analiz   va   sintez,
tarixiylik va mantiqiylik, qiyosiy tahlil kabi ilmiy-falsafiy tamovillar tashkil etadi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   davlat   boshqaruv   asoslarini   o rganish,	
ʻ
qiyosiy tahlil  qilish,   to g ri  xulosa chiqarish  va O zbekiston  davlatchilik tarixiga	
ʻ ʻ ʻ
yangi   ma lumotlar   olib  kirishdan   iborat.   Kurs   ishida   keltirilgan   ham   tarixiy,  ham	
ʼ
faktik   materiallar,   ilmiy   jihatdan   tahlil   qilib   yozilgan   xulosalar   mazkur   davr
yuzasidan kelgusida yangi ilmiy ishlarni amalga oshirishga imkoniyat yaratadi. 
Kurs   ishining   ilmiy   yangiligi.   Turk   xoqonligi   boshqaruv   tizimida   bir
qancha   harbiy,   ma muriy   va   diniy   unvonlar   bo lgan.   Ayniqsa,   harbiy   unvonlar	
ʼ ʻ
muhim   ahamiyatga   ega   bo lgan.   Xitoy   sayyohi   Syuan   Szyan   hayratlangan	
ʻ
voqealardan  birida   shunday   deydi:   “Xoqonning   atrofida   ipak  chakmon   kiygan   va
sochlari   o’rilgan   200   ga   yaqin   “da-gan”   (tarxon)   deb   ataluvchi   sarkardalar   joy
olishgandi”. Bu voqea shundan dalolat beradiki, harbiy mansabdagi shaxslar davlat
boshqaruvida   muhim  rol  o ynagan. Damochi  –“tamg’achi”  Xitoy sayyohi  Syuan	
ʻ
Szyan   Sharqiy   Turkistonning   vassal   hukmdorlar   xatlarini   xoqonga   bergan   paytda
xoqon   xatlarni   diqqat   bilan   kuzatgan   va   ko’zdan   kechirib   ularni   “damochi”
4 (tamg’achi)   deb   ataluvchi   kishiga   saqlash   uchun   topshirganini   yozadi.   Bu
ma’lumot   xoqonlikda   konsileriya   –   devon   xizmati   mavjud   bo’lganidan   darak
beradi.
Kurs  ishining  tuzilishi  va  hajmi.   Tadqiqot    kirish,  uch bob,  olti  paragraf,
xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro yxatidan   iborat   bo lib,   umumiy   hajmi   35ʻ ʻ
betni tashkil qiladi.
5 I BOB. TURK XOQONLIGINING TASHKIL TOPISHI
    I.1. Turk xoqonligining tashkil etilishi
O’zbek davlatchiligi tarixida Turk xoqonligi davlati katta va muhim o’rinni
egallaydi.   Turk   xoqonligi   xususidagi   ma’lumotlar   yetarli   bo’lsada,   biroq   ulaming
ko’pchiligi   bir-biriga   zid   bo’lib,   to’liq   ma’lumotlar   bermaydi.   Birinchi   navbatda
VII-VIII   asrlarda   to’plangan   manbalar   ancha   qimmatlidir.   Bular   epigrafik
yodgorliklar   –   O’rxun-Enasoy   runiy   yozuvlari,   Xitoyning   «Tan   xonadoni   tarixi»
VII-IX   asrlar   tarixiy   manbasi,   VI   asr   oxirida   yashagan   Vizantiyalik   tarixchilar
Menandr   Protektori   Feofan   Vizantiyskiy,   suriyalik   tarixchi   Ionna   tarixiy
asarlaridir.   Shuningdek,   arab   tarixchilari   Tabariy,Denovariy   (IX-X   asr),   o’lkamiz
fuzalolaridan   Abu   Rayhon   Beruniy,   Narshaxiy   va   boshqalar   asarlarida   ham
uchraydi. «Alpomish», «Go’ro’g’li», «Маnas» kabi umumturkiy xalq dostonlarida,
shuningdek, Mahmud Qoshg’ariy, Ahmad Yugnakiy, Yusuf Xos Hojib, Narshaxiy
va   boshqalar   asarlarida   turkiy   madaniyat,   adabiyot   tarixi   to’g’risida   qimmatli
ma’lumotlar berilgan. Xitoy va boshqa manbalarda, turkiylareramizning 92-yilida
Oltoy   va   Tuvaga   tutash   hududlarda   turkiy   qabilalar,   chunonchi   Ashin,   Arg’u,
O’g’iz, O’tto’z tatar, Qarluq Kitan, Tolis, Turk, Uyg’ur, Duba va boshqa qabilalar
yashaganlar 4
.
VI asrning ikkinchi yarmidan boshlab Janubiy Sibir va Shimoliy Mongoliya
ya’ni, Oltoy hududlarida turkiy qabilalar  ittifoqi shakllana boshlaydi. Xalqlarimiz
davlatchiligi   tarixida   muhim   ahamiyatga   ega   bo`lgan   Turk   xoqonligi   xususida
talaygina   manbalar   bizning   kunlarimizgacha   saqlanib   qolgan   bo`lsa-da,   ularning
ayrimlari bir-birini inkor etadi 5
.
Ta’kidlash   joizki   turk   atamasining   ilk   marotaba   tilga   olinishi   542-   yilga
to`g`ri keladi. Turli manbalarda turklar “turk el”, “turk”, “turkash”, “tukdus”, “tu-
kyu”,   “tuk-yut”   kabi   nomlar   bilan   tilga   olinadi.   Kuchli,   baquvvat,   botir   kabi
ma’nolarni   anglatuvchi   “gurk”   atamasi   dastavval   etnik   xususiyatga   ega   bo`lmay
ijtimoiy   ma’noga   ega   bo`lgan.   Turklarning   kelib   chiqishi   xususida   ko`plab
4
 Erkayev E. O zbek davlatchiligi tarixi. O quv qo llanma. – Andijon, 2018ʻ ʻ ʻ .– B. 42.
5
  Bahodir Eshov. O zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi. – T.:, 2012	
ʻ .– B. 141.
6 afsonalar   mavjuddir.   Ayrim   afsonalarda   turklarning   kelib   chiqishi   Nuh
payg‘ambarga   borib   taqalsa,   ayrimlarida   ular   o`n   yashar   bola   va   ona   bo ridanʻ
tarqalganligi   ta’kidlanadi.   Yana   boshqa   bir   afsonaga   ko`ra,   turk   qabilasining
ajdodlari   Oltoyning   shimoliy   yonbag`irlarida   joylashgan   So   viloyatidan   kelib
chiqqan   bo`lib,   bu   yerdagi   qabila   boshlig`i   Abanbu   ularning   ilk   yo`lboshchisi
bo`lgan.
Tarixiy   manbalar   ma’lumotlariga   ko`ra,   Turk   xoqonligining   paydo   bo`lishi
551-552   yillarga   to`g`ri   keladi.   Dastavval,   turklarning   Ashin   urug‘idan   bo`lgan
Asan     va   Tuu   turkiy   qabilalar   ittifoqiga   asos   soladilar.   Tuuning   o g li   Bumin	
ʻ ʻ
qo`shni Tele qabilasini o`ziga bo`ysundirib, ancha kuchayishga muvaffaq bo`ladi.
Bu   paytga   kelib   anchagina   mustahkamlangan   Bumin   boshchiligidagi   qabilalar
ittifoqi   Oltoydagi   o`zlari   qaram   bo`lib   turgan   jujanlar   qabilalariga   qarshi   kurash
boshlab,   551-yilda   (ayrim   adabiyotlarda   552-yilda)   ularni   tor-mor   etadilar.   Mana
shu davrdan boshlab turkiy hukmdorlar o`zlarini jujanlar egallab turgan yerlarning
haqiqiy   egalari   hamda   jujanlarning   mavqei   va   kuch-qudratining   vorislari   sifatida
Anaguy xoqon (qag an) unvonini qabul qiladilar. Jujanlar hukmdori Anaguy joniga	
ʻ
qasd qilib o`zini o`ldiradi.
Bumin  551-yilda  yangi  davlat   Turk xoqonligiga  asos   soldi. Uning  poytaxti
Oltoydagi   O’tukan   shahri   edi.   Xoqonlik     tez   orada   kuchaya   borib   dovrug’i   ortib
bordi. Ular Xitoyning ko’pgina hududlarini bosib oldi. Xitoy podshosi xoqonlikka
har yili yuz ming bo’lak ipak mato berib turishga majbur bo’lgan. 
551-yilda   Bumin   Turk   elining   xoqoni   sifatida   oq   kigizga   o`tkazilib
ko`tariladi.   Ammo,   552-yilda   Bumin   to`satdan   vafot   etib,   uning   o`rniga   ukasi
Istami taxtga o tiradi. Istami xoqon O rta Osiyo, Volga va Shimoliy Kavkaz yerlari	
ʻ ʻ
uchun   kurash   olib   borgan   bo`lsa,   uning   o g illari   Mug an   xoqon   va   Taspar	
ʻ ʻ ʻ
xoqonlar Markaziy Osiyo va Janubiy Sibirda o`z hukmronliklarini o`rnatadilar. Bu
payt turklarning ashaddiy dushmani  bo`lgan jujanlarning kichik bir  qismi  Koreya
va   Shimoliy   Xitoyga   joylashadi,   yana   bir   qismi   esa   g arbga   joylashib   avarlar	
ʻ
nomini oladi.
7   552   yili   Buminxon   vafot   etgach,   hokimiyatga   uning   o’g’li   Mug’onxon
(553-572) o’tiradi. U 558 yili Jo’janlarga so’nggi bor qaqshatqich zarba berib, o’z
hududini   tinch   okeanigacha   bo’lgan   hududlarda   mustahkamladi.   Uning   amakisi
Istami (unga “yabg’u” – bahodir unvonini bergan edi) bo’lsa, bu davrda xoqonlik
hududini   g’arbga   tomon   kengaytirib,   Yettisuv,   Qashqar,   Ural,   Volgabo’ylari   va
boshqa   hududlarni   egallaydi.   563-567   yillarda   Istami   Yabg’u   qo’shinlari
eftalitlarga   ketma-met   zarbalar   berib,   uning   hududlari   bo’lmish   O’rta   Osiyo   va
Kaspiy   dengizigacha   yerlarni   egallashga   muvofiq   bo’ldi.   Turk   O’rta   Osiyo
yerlarini   ishg’ol   etgach,   Eron   chegaralariga   tutashdi.   Eron   bilan   turk   xoqonligi
o’rtasida   bir   necha   bor   urushlar   kelib   chiqdi   va   Eron   shohi   Xusrav   I   ni   yengadi.
Eron turk xoqonligiga 400 ming Vizantiya tillosi  hajmida tovon to’lashga majbur
bo’ldi. Mug onxon Qora dengizgacha bo’lgan yerlarni egalladi.ʻ
Shunday qilib, manbalarning ma’lumot berishicha, Bumin xoqonning vorisi
bo`lgan Mug an xoqon janubi-g`arbiy Manchjuriyadagi Mug ul qabilalari bo`lgan
ʻ ʻ
kidanlarni   va   Enisey   qirg izlarini   bo`ysundirib,     Markaziy   Osiyo   va   Janubiy	
ʻ
Sibirda   Turk   eli   hukmronligini   o`rnatadi.   Turklarning   g arbiy   yurishlari   ayniqsa	
ʻ
muvaffaqiyatli   edi.   VI   asrning   60-yillari   oxirlariga   kelib   Turk   xoqonligi   o`sha
davrdagi   yirik   davlatlar   bo`lgan   Vizantiya,   Sosoniylar   Eroni,   Xitoy   kabilarning
siyosiy   va   iqtisodiy   munosabatlar   tartibiga   qo shilib,   Uzoq   Sharqni   O`rta   yer	
ʻ
dengizi   mamlakatlari   bilan   bog`lovchi   savdo   yo`li   nazorati   uchun   kurash   olib
bordi. 
VIII   asr   turk   mualliflari   o`zlarining   ajdodlari   bo`lgan   ilk   xoqonlarning
harbiy   yurishlari   haqida   shunday   yozgan   edilar:   “Ularsharqda   Qodirkon
adirlarigacha,   g`arbda   Temir   darvozagacha   o`z   xalqlarini   joylashtirdilar”.
Qodirkon adirlari bu – Katta Xingan tog‘lari, Temir darvoza esa Boysun tog`dagi
Bo`zgalaxona dovonida joylashgan. 
576-yilga   kelib   Turk   xoqonligi   Manchjuriyadan   Kimmeriy   Bosforigacha,
Enisey   yuqori   oqimlaridan   Amudaryo   yuqori   oqimlarigacha   cho`zilgan   edi.   Shu
tariqa   turk   xoqonlari   siyosiy   va   madaniy   merosi   O rta   Osiyo   va   Janubi-Sharqiy	
ʻ
8 Yevropa tarixiga sezilarli  ta’sir  ko‘rsatgan dastlabki  Yevrosiyo imperiyasiga asos
solgan edilar. 
  VI   asrning   boshlariga   kelib   Oltoyning   janubiy   viloyatlarida   siyosiy
munosabatlar   jarayonining   faollashishi   yaqqol   ko`zga   tashlana   boshlaydi.   Xitoy
manbalari   ko`ra,   bunda   hal   qiluvchi   o`rinni   Ashina   sulolasi   namoyandalari
egallaganlar 6
.   Bu   davrda   mintaqadagi   siyosiy   manzarani   to`liq   tasavvur   qilish
uchun   quyidagilarni   eslash   kifoya   bo`ladi,   deb   o`ylaymiz.   Sharqiy   Turkiston,
Farg‘ona, So`g`diyona, Xorazm, Baqtriya, Shimoliy Hindiston va Sharqiy Eronni
o`z   ichiga   olgan   hududda   eftaliylar,   hozirgi   Mo`g`uliston   va   qisman   Shimoliy
Xitoy ustidan esa Jujan xonligi hukmronlik qilib kelardi. Aytilganidek, Oltoyning
janubiy tomonida Ashina sulolasi xatti-harakatlari tufayli siyosiy jarayon yuksalish
yo`liga   kiradi.   Bundan   tashqari   zamonaviy   tushunchadagi   Xitoyning   shimoliy
qismida Vey (Yuan-Vey) sulolasi  (386-558) hukmdorlik qilar va bu xonadonning
asli   chiqib   kelishi   esa   turkiy   negiz   bilan   bog`liq   edi.   Demak,   VI   asr   boshlarida
Kaspiy   dengizidan   uzoq   Sharqqacha   bo`lgan   katta   hudud   hayoti   ko`pdan-ko`p
turkiy tilli sulolalar faoliyati bilan bog`liq bo`lgan.
Oltoy tog`  tizimi  janubiy  qismining  qadimgi  nomi  Oltin  yish  (Oltin  vodiy)
bo`lib,   tabiiy   sharoiti   har   qanday   jamiyat   farovonligini   ta’minlashda   benazir
hisoblangan.   Xitoy   manbalarida   yozilishicha,   tilga   olingan   Ashina   sulolasi   ham
xuddi   shu   shart-sharoitda   yuksalgan,   siyosiy   ta’siri   ortib   borib,   ayniqsa   Bumin
sardorligi vaqtida bu jarayon yanada faol tus olgan. Uddaburon siyosatchi sifatida
u ham siyosat, ham zo`ravonlik yo`lini tutadi. Masalan, Bumin Jujan xonligi bilan
ochiqdan-ochiq aloqani uzib, 551 yili Vey xonadoni bilan quda-andalik aloqasiga
kiradi. 552 yili esa Jujan xonligiga qarshi  qurolli kurashga otlanib, ularni tor-mor
qiladi. Ammo Bumin 553 yili vafot etadi va uning o`rniga taxtga o`g`li Qora Issiq
(Isigi)   o`tiradi.   Qora   Issiqxon   ko`p   hukmdorlik   qilmay,   shu   yiliyoq   qazo   qiladi.
Lekin   u   ham   o`z   hukmronligi   davomida   jujanlarga   yana   bir   bor   qattiq   zarba
berishga ulgurgandi. Demak, shu yilning o`zida Ashina sulolasi sardori ikki marta
o`zgargan 7
.   Endigi   gal   taxtga   Buminning   kichik   o`g`li   Mug anxon   (553-572)ʻ
6
 Бичурин Н.Я. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т. I, c. 221.
7
 Бичурин Н.Я. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т. I, c. 228.
9 chiqadi.   Shundan   qilib,   VI   asr   boshlarida   Uzoq   sharqdan   Kaspiy   dengizigacha
bo’lgan hududlarda hokimiyat tepasida turkiy sulolalar turgan.
10 I.2. Turk xoqonligi siyosiy tarixi
VI   asr   50-yillarining   oxirlarida   Istami   xoqonga   eftalitlarga   qarshi   harbiy
harakatlar   olib   borish   uchun   qulay   imkoniyat   paydo   bo`ladi,   Eron   shohi   Xusrav
Anushervon (531-579 yy.) eftalitlarga o lpon to`lashni to`xtatib qo`yadi va ulargaʻ
qarshi   urushga   tayyorgarlik   ko`ra   boshlaydi   hamda   Vizantiya   bilan   aloqalarni
yo`lga qo`yadi. Xusrav І siyosiy jihatdan biroz o`nglanib olgach Turk xoqonligiga
eftalitlarga qarshi ittifoq taklif etadi. Ayni vaqtda Vizantiyadan foydalangan Eron
eftalitlardan   Toxariston,   Chag aniyon,   Qobul   atrofidagi   yerlarni   tortib   oladi,   563	
ʻ
yilda eftalitlarga qarshi  shimoldan turklar Choch vodiysiga  bostirib kiradilar. Tez
orada   ular   tomonidan   Samarqand,   Kesh,   Naxshab   egallanadi.   “Shohnoma”da
ma’lumot   berilishicha,   hal   qiluvchi   jang   Buxoro   atroflarida   bo`lib   o`tadi   va
eftalitlarning   Gatifar   boshchiligidagi   qo`shinlari   tor-mor   etiladi.   Shundan   so`ng
turklar   tezlik   bilan   harakat   qilib   iloji   boricha   eftalitlarning   ko`proq   yerlarini   o`z
qo`llariga   olishga   harakat   qiladilar.   Amudaryoning   janubiy   sohiligacha   bo`lgan
yerlar, Eron, uning shimolidan Kaspiy sohillarigacha bo`lgan yerlar turklar qo`liga
o tadi.   Eftalitlarning   mag`lubiyatidan   so`ng   bevosita   ittifoqchilar   o`rtasida	
ʻ
kelishmovchiliklar   paydo   bo`la   boshlaydiki,   bu   holat   savdo   yo`li   nazorati   bilan
bog`liq edi. 
Turklar O rta Osiyo yerlarini bosib olgach Buyuk ipak yo`li katta qismining	
ʻ
nazoratini   o`z   qo`llariga   oladilar.   Bu   yo`lning   O`rta   Osiyo   hududlaridan   o`tuvchi
qismida   asosan   Sug`diylar   ipak   bilan   savdo   qilishni   nazorat   qilar   edilar.   Ipak
matolarning   asosiy   xaridori   Vizantiya   bo`lib,   ipak   savdosi   Sug`d   savdogarlari   va
turk   xoqonlariga   katta   daromad   keltirar   edi,   IV   asrning   oxirlaridan   boshlab
Sug`dda, VI asrda Eron va Vizantiyada o`z ipakchilik ishlab chiqarishining paydo
bo`lishi bu mahsulot sotilishini yanada qiyinlashtiradi, 
Xoqonlikning   bevosita   g`arbiy   qismini   boshqarib   turgan   Istami   va   bosh
xoqon   Mug an   xoqon   ipak   savdosi   mojarosini   tinchlik   bilan   hal   qilishga   harakat	
ʻ
qila boshlaydilar. Istami xoqon o`z qo`l ostidagi  Sug`d ixshidiga bu masalani  hal
etish vazifasini topshiradi. Eronga Turk xoqoni nomidan mashhur Sug`d savdogari
11 va   diplomati   Maniax   boshchiligida   elchilar   guruhi   jo`natiladi.   Xusravshoh   o`z
atrofidagi amaldorlarning maslahatiga kirib, Sug`diylar olib kelgan ipak matolarni
sotib olib uni elchilar ko`z o`ngida yoqib tashlaydi. Shundan so`ng Maniax boshqa
xaridor -Vizantiya bilan kelishishga harakat qiladi. 567-yilda u Turk xoqonligining
Konstantinopolga yuborgan elchiligiga boshchilik qiladi, Vizantiya ham Eron kabi
Sug`d   ipak   matolariga   unchalik   ehtiyoj   sezmas   edi.   Ammo,   eroniylarga   qarshi
turklar   bilan   ittifoqchilik   tarafdori   edi.   Shu   tufayli   Turk   xoqonligi   elchilari
imperator saroyida izzat-hurmat bilan kutib olinadi.Ushbu elchilik davomida Turk
xoqonligi   bilan   Vizantiya   o`rtasida   Eronga   qarshi   ittifoq   tuziladi.   Maniax   orqaga
qaytishda u bilan birga Vizantiya imperatorining elchisi, kilikiyalik Zemarx Turk
xoqoni   qarorgohiga   keladi.   Xoqon   Zemarxni   Tyan-Shandagi   “Oltin   tog”
yaqinidagi   qarorgohida   qabul   qiladi   va   turk   qo`shinlarining   Eronga   yurishida
yo`lboshlovchilik qilishni taklif etadi. Eron shohining turklar hujumini diplomatik
yo`l bilan to xtatishga urinishi hech qanday natija bermadi.Shiddatli hujumlar bilanʻ
turklar   Gurgonni   va   bir   necha   boy   shaharlarni   egallab,   569-yilda   Sug`dga
qaytadilar.
Turklarning   Eronga   ikkinchi   marotaba   yurishlari   588-589   yillarga   to`g`ri
keladi.   Turklarning   Chur   Bag`a   xoqon   (ayrim   adabiyotlarda   Savg`   yokiShaba
deyiladi)   boshchiligidagi   qo`shini   Xurosonga   bostirib   kiradi.   Hirot   yonida   turk
qo`shinlari   eroniylarning   mashhur   Bahrom   Chubin   boshchiligidagi   qo`shinlari
bilan   to`qnashadi.   Bu   jangda   Bahrom   Chubin   turk   qo`shinlarini   tor-mor   etib,
turklar   yo`lboshchisini   kamon   o`qi   bilan   halok   etadi.   Qayta   qarshilik   ko rsatish	
ʻ
foydasiz   ekanligini   anglagan   turklar   eroniylar   bilan   sulh,   tuzishga   majbur
bo`ladilar.
Arablar   O`rta   Osiyoni   bosib  olgunlariga   qadar   turklarning   O`rta  Osiyodagi
mulklari bilan Eron o`rtasidagi chegaralar o`zgarmadi. Arab bosqiniga qadar ipak
va   boshqa   mahsulotlar   ortgan   karvonlar   u   yoki   bu   darajadagi   barqarorlik   bilan
Eron, Xorazm va Volgabo yi orqali g`arbga qatnab turdi.	
ʻ
Mug anxon   davrida   ashiniylar     “Koreya   qo`ltig`idan   G arbiy   dengizgacha,	
ʻ ʻ
(Xitoy   devoridan)   Shimoliy   dengizgacha”     bo`lgan   yerlarni   o`z   siyosiy   hukmlari
12 ostiga   olishga   muvaffaq   bo`lganlar.   Mug anxon   xuddi   otasi   Bumin   kabi   hamʻ
siyosat,   ham   zo`ravonlik   yo`llaridan   ustalik   bilan   foydalana   bilgan   hukmdor   edi.
Chunonchi,   eftaliylar   sulolasiga   qarshi   kurashda   u,   avvalo,   ularning   janubidagi
dushmanlari   sosoniylar   bilan   yaqin   munosatga   kirishadi.   Buning   uchun
Mug`аnxon   554   yili   Eronga   elchi   yuborib,   ikki   tomonlama   aloqa   va   ishonchni
mustahkamlash yuzasidan amakisi Istamining qizi Asnabekani sosoniy Xisrav 1 ga
(531-579)   turmushga   beradi.     Eftaliylar   qarshiligiga   qaramay   ashinaliylar   va
sosoniylar   o`rtasidagi   o zaro   kelishuvga   putur   yetmaydi.   Lekin   bu   yaqinlashuv	
ʻ
vaqtinchalik edi. Zero, Ashina sulolasining eftaliylardan so`ng albatta sosoniylarni
ham   bir  yoqlik  qilishni  mo`ljallab  qo`yganliklariga  shubha   qilmasa  ham   bo`lardi.
Haqiqatan   ham   shunday   bo`lib   chiqdi.   565-yili   Mug anxonning   amakisi   Istami	
ʻ
eftaliylar qo`shiniga qaqshatqich zarba bergan. 567-yili esa Toxariston va umuman
eftaliylar   qo`li   ostida   bo`lib   kelgan   yerlarni   zabt   etishga   muvaffaq   bo`ladi.   Shu
tariqa   VI   asrning   so`nggi   choragi   arafasida   mintaqada   navbatdagi   sulola   –
ashinaliylar hukmronligi o`rnatiladi.
O`sha   davr   siyosiy   voqeligi   nuqtai   nazaridan   olganda   ashinaliylarning
Turkistonni   zabt   etishlari   ehtimoli   baland   edi.   Chunki   so`nggi   yillarga   kelib
eftaliylar   o`z   siyosiy   faoliyatlarida   zaiflashish   yo`liga   kirgan   va   buni   ular   qo`l
ostidagi yerlarning sosoniylar va ashinaliylar ixtiyoriga o`tib borishidan ham bilsa
bo`ladi.   Chunonchi,   keyingi   vaqtlarda   Eron   nafaqat   yillik   o`lpon   to`lashdan   bosh
tortgan,   balki   554-yili   Toxaristonni   bosib   olgandi,   ya’ni   eronliklarning   ham
Turkistonga   da’vogarliklari   nihoyatda   jiddiy   edi.   555-yili   esa   ashinaliylar
Toshkent,   Sirdaryo   bo`ylari,   Xorazmni   zabt   etadilar 8
.   Boshqacha   aytganda,
eftaliylarning   ertangi   ahvoli   ma’lum   bo`lib   qolgan.   Bundan   tashqari   Ashina
sulolasi   eftaliylar,   sosoniylardan   farqli   o laroq,   endi   qudratga   to`lib   kelayotgan	
ʻ
yosh   siyosiy   kuch   hisoblanardi.   Shu   bilan   birga,   eng   muhimi,   Sharq   va   Garb
o`rtasidagi   savdo   aloqalarining   barqaror   ravishda   olib   borilishini   siyosiy   jihatdan
kafolatlovchi   tomon   bo`lib   ham   Ashina   sulolasi   namoyandalari   chiqishlari
mumkin   edi.   Shuning   uchun   ham   565-yilgi   ashinaliylar   va   eftaliylar   o`rtasidagi
8
 Rahmon N. Turk xoqonligi. – T.:, 1993 .– B. 47.
13 asosiy   jangda  so g diyonaliklar  betaraf   bo`lib  turgan  bo`lsalar   ajab  emas.   Chunkiʻ ʻ
bu   vaqtga   kelib   Vizantiya   sustlik   bilan   bo`lsa-da,   o`zida   ipak   yetishtirish   ishini
boshlab   yuborgan   hamda   564-yilgi   ahdlashuvga   binoan   Mug anxon   Vey-Chjeu	
ʻ
sulolasidan   (537   yili,   tilga   olganimiz,   Vey   sulolasi   hukmron   hududning   g`arbiy
qismida   hokimiyatni   qo`lga   kiritgan   xonadon)   o`lpon   sifatida   yiliga   100   ming
parcha   ipak   mato   olish   kerak   edi 9
  .   100   ming   parcha   ipak   mаtо   o`z   davri   uchun
juda katta hajm ekanligi qanchalik tabiiy bo`lsa, bu «o`lpon»ni G arbga olib borib	
ʻ
sotib, foyda olish va bu sohada doimo birinchi bo`lish so`g`diyonalik savdogarlar
uchun tushunarli va eplasa bo`ladigan tadbir edi.
Mug`аnxon   va   uning   avlodlari   harbiy   yutuqlarni   davom   ettira   borib,
yuqorida aytilganidek, Qora dengizdan Tinch okeangacha bo`lgan ulkan hududdagi
saltanatga   asos   solishga   erishadilar.   Lekin   shu   bilan   birga   qator   obektiv   va
sub’ektiv   sabablarga   ko`ra   (masalan,   saltanat   maydonining   haddan   tashqari
kattaligi   va   uni   boshqarishdagi   murakkabliklar,   tadbirkor,   donishmand
hukmdorlarning   nisbatan   kam   bo`lishi,   Vizantiya,   Eron,   Xitoy   kabi   qudratli
davlatlar bilan doimiy raqobat va hokazo), avvaliga (VI asr oxiri) saltanat g`arbiy
va   sharqiy   xoqonliklarga   bo`linib,   birinchisi   VII   asrning   ikkinchi   yarmida,
ikkinchisi esa VIII asrda batamom barbod bo`ladi.
576-yilda   Mug an   xoqon   vafotidan   so`ng   xoqonlik   taxtiga   uning   ukasi	
ʻ
Arslon   Tuba   o tiradi.   U   mamlakatning   kuch-qudratini   mustahkamlash   maqsadida	
ʻ
Xitoyning   Si   saltanati   bilan   shartnoma   tuzadi.   Bundan   tashqari   u   mamlakatni
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish choralarini ham ko`radi. Ammo, 581- yilda Arslon
To`ba   vafotidan   so`ng   Turk   xoqonlari   o`rtasida   o`zaro   ichki   kurashlar   avj   olib,
natijada   mamlakat   ichida   ahvol   keskinlashib,   iqtisodiy   tanazzul   boshlanib
ketdi.Aynan   mana   shunday   keskin   vaziyat   sharoitida   turkiy   shahzoda   Abruy
boshchiligida   585-586   yillarda   xalq   harakati   bo`lib   o`tdi.   Muhammad
Narshaxiyning ma’lumot berishicha, Abruyning qarorgohi Poykand atrofida bo`lib,
u boy zodagonlar va savdogarlar ustidan qattiq nazorat o`rnatganligi bois bu toifa
aholisi   Buxoro   viloyatidan   ko chib,   Turkiston   va   Taroz   atrofiga   borib	
ʻ
9
  Бичурин Н.Я. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т . I, c. 233.
14 o`rnashadilar. Qochib borganlar Turk xoqonidan yordam so`raganlar. Natijada turk
sarkardasi   Sheri   Kishvar   boshchiligida   qo`shinlar   qo`zg`olonni   bostiradilar   va
Abruyni o`ldiradilar. 
15 II BOB. TURK XOQONLIGINING DAVLAT BOSHQARUVI
II.1. Turk xoqonligi davlat boshqaruvi asoslari
Qadimgi   turkiy   afsonalarda   berilishicha,   turklarning   tasavvuriga   ko`ra,
davlatchilikning   markazi,   davlatni   o`z   qo`lida   birlashtiruvchi   shaxs   xoqon
hisoblangan.   Boshqaruvda   xoqonlarning   hukmron   sulolasi   asosiy   bo`lib   u   uchta
kuch   –   osmon   (tangri),   yer-suvning   kuch   va   irodasi   hamda   turk   xalqining
yaratuvchanlik faoliyati tufayli yuzaga keltiriladi 10
.
Xoqon   -Turk   xoqonligida   ushbu   unvon   oliy   unvon   hisoblanib   bu   unvon
ostida   oliy   hokimiyatni   markazdan   boshqarganini   ko’rishimiz   mumkin.   Avvalo
“xoqon”   unvoni   Sharqiy   Turk   xoqonligida   ishlatilgan   bo’lsa   keyinchalik   G’arbiy
Turk   xoqonligida   ham   qo’llanganligini   ko’rishimiz   mumkin.   G’arbiy   Turk
xoqonligida “xoqonlikka” o’tish davri uch bosqichda amalga oshiriladi.
I bosqich: “Yabg’ulik”. VI asr 60-yillarning boshi va so’ngi choragi davrida
bo’lgan;
II   bosqich:   “Yabg’u-xoqonlik”.   VI   asr   oxiri   VII   asr   30-yillari   davomida
shakllanganligini ko’rishimiz mumkin.
III   bosqich:   “Xoqonlik”.   VII   asrning   30-yillaridan   VIII   asrning   2-
choragigacha davom etib kelgan.
Teginlar – “shahzoda” xoqonlik xonadoniga mansub kishilarga va “Ashina”
qabilasi va urug’idan bo’lgan shahzodalarga berilgan, ular voha ustidan nazoratni
o’rnatgan.
Tudunlar – “noib” biror elning yoki vassallar ustidan nazorat qilish va soliq
yig’imlarini amalga oshirishni tashkil etishga mas’ul.
Tarxon –“imtiyozli harbiy amaldor”   xoqonlarning joylardagi mas’ul vakili.
To n   yabg’u-xoqon   (618-630)   davrida   kelgan   Xitoy   sayyohi   Syuan   Szyanʻ
hayratlangan   voqealardan   birida   shunday   deydi:   “Xoqonning   atrofida   ipak
chakmon kiygan va sochlari o’rilgan 200 ga yaqin “da-gan” (tarxon) deb ataluvchi
sarkardalar joy olishgandi”.
10
 Bahodir Eshov. O zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi. – T.:, 2012	
ʻ .– B. 143.
16 Chabish – “lashkarboshi”  qo’shin noziri  hisoblangan.
Eltabir – “noib” bir elning boshqaruvchisi yoki harbiy unvon.
Barluq – “sud” ishlari va fuqarolarning ustidan qonunning bajarilishi ustidan
nazoratni o’rnatgan.
Damochi   –“tamg’achi”   Xitoy   sayyohi   Syuan   Szyan   Sharqiy   Turkistonning
vassal   hukmdorlar   xatlarini   xoqonga   bergan   paytda   xoqon   xatlarni   diqqat   bilan
kuzatgan va ko’zdan kechirib ularni “damochi” (tamg’achi) deb ataluvchi  kishiga
saqlash uchun topshirganini yozadi. Bu ma’lumot xoqonlikda konsileriya – devon
xizmati mavjud bo’lganidan darak beradi.
Shuni   ta’kidlash   joizki,   turk   xoqonligi   qanchalik   buyuk   bo‘lmasin,   lekin   u
chinakkam markazlashgan davlat emas edi. Uning asosi turkiy qabilalar ittifoqidan
iborat   bo‘lgan.   Bu   ittifoqni   xoqon   boshqarar   edi.   Hukmdorning   hokimyati   urug‘-
aymoq udumlariga tayangan harbiy-ma’muriy boshqaruvga asoslangan. Mamlakat
chorvador   ko‘chmanchi   va   o‘troq   dehqon   aholiga   bo‘lingan.   Ko‘chmanchi
chorvador aholisi “budun” yoki “qora budun” nomlari bilan yuritilgan. Budun o‘z
navbatida   qabilalar   ittifoqi   birlashmasini   tashkil   etgan.   U   “o‘n   o‘q   budun”   yoki
“o‘n o‘q el” deb yuritilgan. O‘n o‘q budun yoki elning hokimi “yabg‘u” nom bilan
atalgan.   Yabg‘u   darajasiga   faqat   xoqon   urug‘iga   qon-qarindosh   bo‘lganlargina
ko‘tarilgan. Shu boisdan ba’zan u “yabg‘u xoqon” deb ulug‘langan. Har bir o‘q el
sardori rahnamoligida bir tuman, ya’ni o‘n ming suvoriyni safga tortar edi. Bunday
harbiy   bo‘linmaning   tumanboshisi   “shod”   deb   yuritilardi.   O‘n   o‘q   budun   o‘z
navbatida   “besh   o‘q”   birlashmasi   asosida   sharqiy   va   g‘arbiy   ikki   qanotga
bo‘linardi.   Sharqiy   qanot   o‘qlari   “cho‘r”,   g‘arbiy   qanot   o‘qlari   esa   “erkin”   deb
atalgan   qabila   sardorlari   tomonidan   boshqarilardi.   Xullas,   elni   qabilaviy   asosda
tarkib   topgan   harbiy   bo‘linmalaridan   iborat   ikki   qanotga   bo‘lib   boshqaruv
o‘tmishda   ko‘pgina   yirik   turkiy   qabilaviy   ittifoqlarga   xos   edi.   Harbiy   yurishlar
vaqtida ular o‘ta jangovar qo‘shinni tashkil etardi. Qo‘shin “su” deb yuritilardi. U
ikki   turdagi   askariy   qismlar:   piyoda   “yadag‘”   va   “otlig‘   su”   lardan   tashkil   topar
edi.   Qo‘shinning   bosh   sarkardasi   “suboshi”   unvoni   bilan   ulug‘langan.   Bunday
jangovar qo‘shin, shubhasiz, katta kuch va an’anaviy puxta boshqaruv tartiblariga
17 ega   bo‘lgan   har   qanday   yirik   davlatni   ham   dahshatga   solar   edi.   O‘rta   Osiyoda
hukmronlik o‘rnatilgan dastlabki davrda turk xoqonlari mamlakatning o‘troq aholi
yashaydigan   obod   viloyatlarini   ko‘chmanchilar   ixtiyoriga   topshirsalar-da,   ammo
eftallar kabi aholisining ichki hiyotiga deyarli aralashmaydilar.
Xoqonlik qo`shini soni xususida manbalarda turlicha ma’lumotlar uchraydi.
Chunonchi,   xitoy   yilnomalarida   500,   2000,   10000,   100000,   1500000,   400000,
1   000   000   gacha   bo`lgan   qo`shin   otryadlari   haqida   ma’lumotlar   uchraydi.   Turk
xoqonlaridan biri Shibi haqida xitoy yilnomachilari shunday yozadilar: “millionlab
qo`shinga   ega,   qadimda   ham   hech   qachon   shimoliy   ko`chmanchilar   bunday
kuchaymagan edi”.  
Xoqonlikning   G`arbiy   qanoti   qo`shinlarining   kamida   100   mingdan   ortiq
jangchilardan   iborat   bo`lgan.   Jumladan,   Istami   boshchiligida   g`arbiy   o`lkalarga,
Eftalitlarga   qarshi   yuborilgan   qo`shin   100   ming   jangchidan   iborat   bo`lgan.
Sosoniylarga   qarshi   yuborilgan   turk   shahzodasi   El   Arslonning   qo`shini   esa   300-
400 ming jangchini tashkil etgan. Taqqoslash uchun qayd etish kerakki, bu davrda
O`rta   Osiyo   va   Sharqiy   Turkistondagi   voha   davlatlarida   qo`shin   soni   bor-yo`g`i
1000 dan 10 minggacha bo`lar edi.  
Qo`shinni o`nlik va ikkilik tartibida bo`lishga rioya qilingan. Aniqrog`i, har
bir otryad 10, 100, 10   000 va 10 0000 jangchidan iborat bo`lib, ular o`z navbatida
ikkita   qanotga   bo`lingan   hamda   5,   50,   500   va   50   000   kishidan   tashkil   topgan.
Bunday otryadlardan iborat butun armiya esa to`las va tardush yoki dulu va nushibi
deb   nomlanuvchi   ikkita   qanotga   ajralgan.   Bu   bo`linmalar   boshida   jabg`u,
kichikroq otryadllar tepasida tegin va eltabar kabilar turgan.
Xoqondan   keyingi   shaxs,   birinchi   amaldor   “Yabg u”   (Bahodir)   bo`lib,   uʻ
bosh   sarkarda   hisoblangan.   Ammo,   yabg`u   taxtga   merosxo`rlik   qila   olmas   edi.
Turk xoqonligi taxtiga vorislik tartibi turk davlatchiligi tuzilishi uchun xos bo`lgan
uluslarga   bo`linish   tizimiga   asoslanib   belgilanar   edi.   Ushbu   tizimga   ko`ra   taxt
aksariyat   hollarda   otadan   o`g`ilga   emas,   akadan   ukaga,   amakidan   jiyanga   meros
qolar   edi.   Taxt   merosxo`ri   tegin   (shahzoda)   deb   yuritilgan.   Shahzodalar   taxtga
o`tirgunlariga   qadar   o`zlariga   berilgan   uluslarni   boshqarib   turganlar.   O rta	
ʻ
18 Osiyodagi mahalliy hokimlarning faoliyatini nazorat qiluvchi amaldor, xoqonning
nazoratchisi   –   “tudun”   deb   atalgan.   Turk   xoqonligi   konfederativ   davlat   bo`lgan.
Turkiylar o`z yurti va davlatini “el” deb atashgan. Birinchi turk xoqoni Buminxon
elxon unvoniga ega bo`lganligi bejiz emas.
Xoqonlik   tarkibidagi   ko`plab   qabila   va   elatlarni   birlashtirish   boshqarib
turish, ulardan ma’lum miqdordagi soliqlar va o`lponlarni o`z vaqtida yig`ib olish
maqsadida xoqonlikda maxsus ma’muriy va harbiy-siyosiy boshqaruv tizimi joriy
etilgan   edi.   Davlatni   boshqarishda   oliy   hukmdorga   uning   yaqin   qarindoshlari,
avvalo,   hukmron   sulola   a’zolari   hamda   ular   tomonidan   barpo   etilgan   boshqaruv
tizimi   yordam   berar   edi.   Manbalarning   ma’lumot   berishicha,   u   to`rtga   bo`lingan.
Ya’ni,   qarindoshlar,   xoqonga   ittifoqdosh   bo`lgan   qabila   va   xalqlar;   xoqonning
o`ng   tomonida   o`tiruvchi   amaldorlar   va   ma’muriy   xodimlar;   xoqonning   chap
tomonida   o`tiruvchi   amaldorlar   va   xodimlardan   iborat   bo`lgan.   Xoqonning
qarindoshlari   –   o`g`illari,   amakisi,   jiyanlari   va   aka-ukalariga   “tegin”   unvoni
berilgan.
Xitoy   manbalarining   ma’lumot   berishicha,   qadimgi   turk   davlatidagi
mansablarning   asosiy   shtati   28   ta   bo’lgan,   bunda   ularning   faqat   5   tasi   oliy
mansabdor   hisoblangan:   Yexu   (yabg’u),   She   (shad),   Dele   (teginlar),   Silifa
(eltabarlar) va Tutunfa (tudunlar). Qolgan 23 kichik amaldorlardan iborat bo’lgan.
Barcha mansablar meros qilib qoldirilar edi.
  Turk  xoqonligining  markaziy  boshqaruv   tizimi  asosan   yirik  siyosiy  davlat
tadbirlari   davlat   osoyishtaligini   saqlash,   davlat   sarhadlarini   kengaytirish,   soliq
tizimi, ichki va tashqi savdo, diplomatik munosabatlar va boshqalar bilan mashg`ul
bo`lib   o`zlari   zabt   etgan   hududlardagi   boshqaruv     tizimiga   ma’lum   darajada
erkinlik berilgan. Shuning uchun ham Fargona, Sug‘d, Shosh, Toxariston, Xorazm
va boshqa mulklardagi boshqaruv tartibi asosan mahalliy sulolalar qo`lida bo`lgan.
Misol   uchun,   Sug`d   va   Farg`onada   oliy   hukmdor   –   “ixshid”   Toxaristonda   –
“malikshoh”, Xorazmda – “xorazmshoh”, Keshda – “ixrid”, Buxoroda – “xudot”,
Ustrushonada – “afshin”, Choch va Iloqda – “budun” deb atalgan.
19 Turk   xoqonligi   davrida   Sug`d   hududlariga   hozirgi   Panjikentdan
Karmanagacha   bo`lgan   yerlar   kirgan,   Buxoro   esa,   VII   asrdan   boshlab   mustaqil
mulklar   ittifoqidan   iborat   bo`lgan,   Sug`dning   mahalliy  hokimlari   ayrim   vaqtlarda
Choch va Xorazmning mustaqil hukmdorlari birlashar edilar. Bunday yirik siyosiy
birlashmalar   ma’lum   muddatlarda   yirik   shaharlarda   o`z   qurultoylarini   o`tkazib
turganlar.
Farg`ona Sug‘d siyosiy ittifoqiga kirmagan bo`lib, u alohida mustaqil davlat
edi.   Uni   afshin   boshqargan   bo`lib,   Farg`onaliklar   Tyanshan   xalqlari   bilan   o`zaro
aloqada   bo`lganlar.   Xorazm   boshqa   mulklarga   nisbatan   ancha   mustaqil   edi.
Mamlakatni Afrig iylar sulolasiga mansub podsholar boshqarib turgan.ʻ
  G arbiy   va   sharqiy   qismlarga   bo`linishdan   so`ng   har   ikki   tomon   o z	
ʻ ʻ
xoqoniga   ega   bo`lgan.   Xoqon   aslida   turkiy   qag`an   unvonining   arabiy
jaranglashidan   hosil   bo`lgan.   Xoqonlik,   ya’ni   oliy   hukmdorlik   merosiy
hisoblangan.   Taxt   otadan   bolaga   o`tsin,   qabilidagi   qat’iy   tartib   bo`lmagan.   Xitoy
manbalaridagi   ma’lumotlar   bilan   tanishish   shu   xulosaga   olib   keladiki,   oliy
hukmdorlik otadan bolaga, akadan ukaga yo bo`lmasa, manba tili bilan aytganda,
biron-bir   «qarindosh»ga   nasib   etishi   mumkin   bo`lgan.   Bundan   tashqari   shunday
hollar ham bo lganki, taxt sohibini «ulus oqsoqollari» tayinlagan. Xoqonni taxtga	
ʻ
o`tqazish marosimining aniq bir tartiblar silsilasi va doirasida amalga oshirilishi bu
tadbirning uzoq vaqtdan beri qo`llanib kelayotganidan tadbirninі u dalolat beradi.
Marosim esa quyidagicha kechgan: yirik amaldorlar taxt vorisini kigizga yotqizib,
quyosh harakati asosida, ya’ni sharqdan g arbga tomon to`qqiz marta doira bo`ylab	
ʻ
aylantirganlar.   To`qqiz   soni   turkiy   tilli   xalqlarda   aziz   hisoblanadi.   Har   bir
aylanishda marosimda ishtirok etuvchilar xoqonga ta’zim qilganlar va bu bilan o`z
itoatkorliklarini   anglatganlar.   Shundan   so`ng   uni   otga   mindirib   bo yni   uzra   ipak	
ʻ
mаtо tashlab qattiq siqqanlaru darhol bo`shatib, undan necha yil hukmdor bo`lishi
haqida   so`raganlar.   U   necha   yil   xon   bo`lishini   aytgan   va   shu   muddat   tugagach
taxtdan ketgan. Aftidan, bu savol va u bilan bog`liq tadbir hukmdorning qat’iyligi,
irodasi   va   jismoniy   imkoniyatlarini   sinash   niyati   bilan   bog`liq   bo`lgan   bo`lsa
kerak. 
20 Ashinaliylar   davri   o`lkamiz   boshqaruvi   haqida   so`z   ketganda,   ikki   jihatga
e’tibor   qaratish   lozim.   Birinchidan,   mamlakatimiz   ham   tobe   bo`lgan   umuman
xoqonlikning   boshqaruv   tizimi   va,   ikkinchidan,   mahalliy   (an’anaviy)   boshqaruv
uslubining   saqlanganligi.   Shu   ma’noda   Xitoylik   mualliflarning   quyidagi
guvohliklari   diqqatga   sazovardir:   «(G arbiy   xoqonlikda)   sifayan   va   xundaʻ
(mansabidagi)   amaldorlar   davlat   ishlarini   boshqarganlar;   qolganlar   esa   (ya’ni
qolgan   mansab,   martabalar)   xuddi   sharqiy   mulklardagidek   (ya’ni   sharqiy
xoqonlikdagidek)» 11
.
Sharqiy   xoqonlikdagi   mazkur   masala   xususida   yana   xitoy   manbalariga
murojaat qilamiz: «Oliy martabalar orasida eng ulug`i shexu (jabg`u), keyin dele,
uchinchisi   esa   silifa,   to`rtinchisi   tumafa,   (qolgan)   kichikroq   darajadagi
mansablarda   20   kishi   band:   ularning   hammalarining   mansablari   merosiydir...
qo`riqchilarni esa fuli (ya’ni bo`ri) deb ataydilar».
Qadimgi turkiy va Xitoy manbalarida uchraydigan mansablardan shad (sha)
va   tutunni   ko`rsatish   mumkin.     Tutun   ham   merosiy   hisoblangan.   Tutunning
lug`aviy   ma’nosi   tutib   turmoq   ekanligi   nazarga   olinsa,   u   holda   uni   sohibining
vazifasi   oydinlashganday   bo`ladi.   Zero,   Xitoy   manbalariga   ko`ra   tutun
hukmdorning   joylardagi   noibi,   vakili,   nazoratchisi   vazifasini   ado   etgan   (tutib
turmoq,   ya’ni   nazoratda   tutib   turmoq).   Tutunlarning   mahalliy   hokimlar   faoliyati
ustidan   nazorat   qilib   turishlaridan   tashqari   soliq   yig`ish   tadbirlarida   ham   ko`z-
quloq   bo`lib   turganlarini   eslatib   o`tish   kerak.   Shadga   kelsak,   xitoy   manbalarida
yozilishicha,   eng   oliy   mansablardan   hisoblanib,   shunga   yarasha   saroy
marosimlarida   hukmdorning   o`ng   tomonidan   joy   olgan.   Qadimgi   turkiy   yozuvlar
va xitoylik mualliflar guvohliklari bilan tanishish shu xulosaga olib keladiki, shad
va   jabg`u   (yabg`u)   mazmunan   bir-biriga   g`oyatda   yaqin   mansab   (unvon)
hisoblangan.   Bu   har   ikki   unvon   hukmdorning   eng   yaqinlariga   berilgan.   Masalan,
Qutluqxon   (vafoti   693   yil)   o`zini   xon   deb   e’lon   qilgach,   ukalaridan   Muchurga
shad,   Tuzilbekka   esa   jabg`u   unvonlarini   beradi.   Bilgaxon   (vafoti   734   yil)   ham
11
 Бичурин Н.Я. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. Т . I, c. 279.
21 taxtga   o`tirgunga   qadar   kichik   shad   unvonida   bo`lgan.   Ko`rinib   turganidek,
xoqonlik o`z davri uchun murakkab boshqaruv tizimiga ega bo`lgan.
Biz yuqorida xoqonlikning asosan  markaziy boshqaruv tizimi bilan bog`liq
tomonlarini   ko`rib   chiqdik.   Xoqonlik   tarkibidagi   ko`plab   mahalliy   mulklar
(viloyatlar)dagi ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot darajasi birday emasligini ta’kidlagan
holda,   shuni   aytish   mumkinki,   ulardagi   boshqaruv   xoqonlik   markazidan   farqli
bo`lishi tabiiy. Zero, ko`chmanchi madaniyat vakili bo`lmish ashinaliylar o`z qo`l
ostilaridagi   o`troq   xalqlar   turmush   tarzi,   ichki   an’anaviy   boshqaruvi   masalalariga
moslasha,   aralasha   olmasliklari   turgan   gap   edi.   Bunga   o`xshash   holat   bilan   biz
keyinchalik   mo`g`ullar   bosqini   va   hukmronligi   yillarida   o`lkamizdagi   boshqaruv
masalalarini yoritishda ham to`qnash kelamiz. Bundan tashqari xoqonlik markaziy
boshqaruv   tizimi   asosan   yirik   siyosiy   davlat   tadbirlari   (saltanat   osoyishtaligini
saqlash, himoya qilish va davlat hududini kengaytirish, soliq tizimining muntazam
ishlab   turishiga   erishish,   ichki   va   tashqi   savdo   aloqalarini   tegishli   darajada
ta’minlash,   davlatlararo   siyosiy-elchilik   munosabatlarini   olib   borish   va   hokazo)
bilan   mashg`ul   bo`lib,   mahalliy   darajadagi   jarayonlar   uchun   ma’lum   ma’noda
erkinlikka yo`l qo`yilgan. Albatta, bunda joylardagi xususiy jihatlar ham inobatga
olingan.  Shuning  uchun  ham   Farg`ona,  So`g`diyona,  Shosh,   Xorazm,  Toxariston.
Shimoliy   Hindiston   kabi   makonlarda   boshqaruv   ishi,   asosan   mahalliy   siyosiy
kuchlar   (sulolalar)   tomonidan   amalga   oshirib   borilgan.   Lekin   markaz   tomonidan
nazorat hech bir susaymagan ham. Yuqorida tilga olingan tutunlar xuddi shu vazifa
bilan mashg`ul bo`lganlar.
Xitoy mualliflariga ko`ra, So`g`diyonada mahalliy Kan sulolasining mavqei
kuchli bo`lib, ularga sakkiz hokimlik (mulk) tobe bo`lgan. “So`g`diyona hukmdori
ixshid unvoniga, tobe hokimliklar boshliqlari ham o`z unvonlariga ega bo`lganlar
(masalan.   Kesh   hokimi   ixrid   unvoni   bilan   mashhur   bo`lgan).   Boshqaruvni   uch
amaldor   (vazir)   amalga   oshirgan.   Toxaristondagi   ahvol   ham   xuddi   shu   kabi
bo`lgan.   Toxariston   hukmroni   jabg`u   unvoni   bilan,   unga   tobe   hokimlar   esa
(Xuttalon, Qubodiyon, Shug`non, Chag oniyon va boshqa mulklar boshliqlari) o`zʻ
mahalliy   unvonlari   bilan   tanilganlar.   Masalan,   Chag oniyonni   chag onxudotlar	
ʻ ʻ
22 boshqarganlar 12
.   Shoshdagi   ahvol   ham   605-yilga   qadar   xuddi   shunday   kechgan
bo`lsa-da,   ammo   shu   yili   Sheguyxon   (vafoti   618-yil)   bu   yerni   boshqarishni
shahzodalardan   Fuchjiteginga   topshiradi.   Xorazmga   kelsak,   bu   yerda,   ilgari   tilga
olinganidek, mahalliy afrig iylar sulolasi namoyandalari hukmfarmolik qilardilar.ʻ
Urug   –   qabilalarning   nomdor   vakillari   “beklar”   deb   yuritilgan.   Jamoani	
ʻ
xoqon   va   zodogonlar   kengashi   “Qurultoy”   boshqargan.   Katta   patriarxal   oila
xo’jaliklarining boshliqlari “Kadxudolar” deb atalgan 13
.
Turk   xoqonligi   boshqaruv   tartiblari   haqida   shuni   ta’kidlash   kerakki,   ular
O’rta Osiyo hududlarida hukmronlik qilsada, biroq o’zlari  bu hududlarga ko’chib
kelmadilar. Ular Yettisuv va boshqa hududlardagi markaziy qarorgohlarni mahalliy
hukmdorlar   orqali   boshqarib,   ulardan   olinadigan   soliq-o’lponlar,   to’lovlar   bilan
kifoyalanganlar.   Bundan   tashqari   ko’rinadiki,   Turk   xoqonligi   davrida   bu
hududdagi   mavjud   mahalliy   davlat   tuzilmalari,   ularning   boshqaruv   tuzilmalari
saqlanib,   ichki   siyosat   bobidagi   mustaqil   faoliyatlari   davom   etgan.   Xoqonlik
istisno hollardagina o’lkani ijtimoiy-siyosiy hayotiga aralashardi. Bu narsa ko’proq
tashqi   siyosat,   xalqaro   savdo-sotiq   masalalariga   daxl   etardi.   Manbalarda
ta’kidlanishicha, Zarafshon, Amudaryo va Qashqadaryo vohalarida bu davrda 9 ta
mutaqil hokimlik-davlatlar Maymurg’, Kesh, Naxshab, Kushon, Buxoro, Amul va
Andixay   shular   jumlasidandir.   Ayniqsa,   Samarqand,   Buxoro,   Xorazm   va   Choch
(Toshkent)   hokimliklari   o’zlariga   ancha   mustaqil   bo’lganlar.   Biroq   bu   davlat
hokimliklari  o’rtasida  o’zaro ziddiyatlar  avj  olib, xalqni  turmushini  og’ir  ahvolga
olib kelishga sabab bo’lgan.
12
  Tarixnomayi Tabariy, 2-jild .– B. 831.
13
 Erkayev E. Oʻzbek davlatchiligi tarixi. Oʻquv qoʻllanma. – Andijon, 2018. – B. 47.
23 II.2. G arbiy Turk xoqonligi davlat boshqaruviʻ
Turk   xoqonligining   g’arbiy   qismi   bilan   sharqiy   qismlari   o’rtasida   aloqalar
uzilib   bordi.   Turk   xoqonlari   o`rtasidagi   o`zaro   kurashlar   20   yildan   ziyodroq,
davom   etib   603   yilda   davlatning   2   ta:   G`arbiy   va   Sharqiy   qismlariga   bo`linib
ketishi   bilan   yakunlandi.   Sharqiy   Turk   xoqonligi   Mo g`uliston   hududlarini,	
ʻ
G`arbiy Turk xoqonligi esa, Yettisuv, Chu vodiysi, Volga, Kubanning quyi qismi,
Irtish,   Ishim   daryosi   bo`yidagi   yerlar,   O`rta   Osiyo   va   Sharqiy   Turkistonning   bir
qismini   o`z   ichiga   olgan.   Xoqonlar   Sheguy   va   To`n   yabg`u   davrlarida   G`arbiy
Turk xoqonligi vaqtinchalik rivojlanish jarayonlarini boshdan kechirdi. Bu davrda
xoqonlikning  hududlari   kengaydi,   davlat   boyidi   va   harbiy   qabila  zodagonlarining
mavqei kuchayib ular xoqonlar hokimiyatidagi harbiy muvaffaqiyatlarni ta’minlab
turdilar.   Shaguy   G`arbiy   xoqonlikning   sharqiy   chegaralarini   Oltoy   qilib   belgiladi
va   o`z   hokimiyatini   Tarim   havzasi   va   sharqiy   Pomir   oldigacha   cho`zishga
muvaffaq   bo`ldi.   To`n   yabg`u   (Тo`n   Baxodir)   xoqonlikning   g`arbiy   hududlarida
faol   siyosat   olib   borib   xoqonlikning   qishki   qarorgohini   Chu   daryosi   vohasidagi
yirik   savdo   hunarmandchilik   markazi   bo`lgan   Suyobga   (hozirga   To`qmoq
yaqinidagi   Oqbeshim   ko`hna   shahri),   yozgi   qarorgohini   esa   Isfijob   yaqinidagi
Mingbuloqqa   (hozirgi   Turkiston   shahri   yaqinida)ko`chiradi.   To`n   yabg`uning
yangi   yurishlari   tufayli   xoqonlik   chegarasi   Amudaryoning   yuqori   oqimlaridan
Hindikushgacha   cho`ziladi.   To n   yabg`u   hukmronligi   davrida   amalda   mustaqil	
ʻ
bo`lgan   O rta   Osiyo   davlatlari   ustidan   nisbatan   qattiq   siyosiy   nazorat   o`rnatiladi.	
ʻ
Chunki   bu   davlatlarning   vassalligi   faqat   o`lpon   to`lash   bilan   chegaralanar   edi.
Isfijobdan   Toshkent   vohasigacha,   shimolda   Janubiy   Afg`oniston   va   shimoli-
g`arbiy   Pokistongacha   bo`lgan   hududlarga   xoqon   To`n   yabg`uning   ishonchli
vakillari   -   tudunlar   yuborilib,   ular   soliqlar   yig`ish   va   xoqon   qarorgohiga
yuboriladigan   o`lponlarni   qattiq   nazoratga   oldilar.   Mahalliy   hokimlarga   ularni
xoqonlik   ma’muriy   boshqaruviga   qo`shilganlik   ramzi   sifatida   turk   unvonlari
berildi.   Shu   bilan   birgalikda   To`n   yabg`u   nisbatan   kuchli   bo`lgan   mahalliy
hukmdorlar   bilan   shaxsiy   munosabatlarini   mustahkamlashga   harakat   qildi.
24 Manbalarda To`n yabg uning Samarqand hokimiga o`z qizini xotinlikka berganligiʻ
haqida   ma’lumot   bor.     Xitoy   manbasi   To`n   yabg`u   haqida   ma’lumot   berar   ekan
shunday   xabar   beradi:   "G`arb   varvarlari   hali   hech   qachon   bunchalik   qudratli
bo`lgan   emas".   O ta   yakkahokimlik   xususiyatiga   ega   bo`lgan   To`n   yabg`u	
ʻ
boshqaruvi – talon-tarojchilik urushlari natijasida boyib ketgan qabila zodagonlari
orasida   norozilik   harakatlarini   kuchaytirib   yubordi.   Boshlanib   ketgan   o`zaro
kurashlarni   bartaraf   etishga   harakat   qilgan   To`n   yabg`uning   tog`asi   Qo`l   Bahodir
jiyanini   o`ldirib   o`zini   Qo`l   Elbilga   xoqon   deb   e’lon   qiladi.   Ammo,   qabila
boshliqlarining   ayrimlari   boshqa   da’vogarni   qo`llab-quvvatlaganlari   tufayli   yana
qabilalararo   kurashlar   boshlanib   ketadi.   630-634yillarga   kelib   xoqonlik   o`zining
Sirdaryoning   g`arbidagi   O`rta   Osiyomulklaridan   mahrum   bo`ldi.   G`arbiy   Turk
xoqonligining   asosi   bo`lgan   dulu   va   nushibi   qabilalari   o`rtasida   o`zaro   kurashlar
avj olib ketdi.
634-yilda nushibi  qabilasi  tomonidan qo`llab-quvvatlangan Ishbara Elterish
Sher   xoqon  hokimiyat   tepasiga   keldi.   U  harbiy  ma’muriy   tartib   bo`lgan   “o`n  o`q
eli” boshqaruvini qayta tiklashga harakat qilib, qabila boshliqlarini o`ziga shaxsan
tobe   qilish   maqsadida   islohotlar   o`tkazdi.   Undan   tashqari,   amaldagi   nazoratni
amalga   oshirish   maqsadida   Ishbara   har   bir   mulkka   xoqon   urug`i   a’zosi   –   shodni
jo`natadi. Shodlar qabila zodagonlari bilan hech qanday aloqada bo`lmay, ularnig
markaziy   hokimiyatga   intilishini   kuzatib   borgan.   Bu   mahalliy   hokimlarning
siyosiy   tashabbuslarini   nihoyatda   chegaralab   qo`yar   edi.   Ammo,   Ishbara   Elterish
Sher   boshchiligidagi   xoqonlik   hokimiyatining   harbiy-siyosiy   layoqati   qaram
mulklar   va   qabilalarni   ushlab   turishga   qodir   emas   edi.   638-yilda   dulu   qabilasi
o`zlariga   jo`natilgan   shodni   xoqon   deb   e’lon   qildilar.   Shundan   so`ng   dulu   va
nushibi   qabilalari   o`rtasida   og`ir   va   qonli   urushlar   bo`lib   o`tib   g`arbiy   xoqonlik
ikki   qismga   bo`linib   ketdi.   Shunday   bo`lsada,   xoqonlikdagi   qabilalararo   va
sulolalararo urushlar 17 yil (640-657 yy.) davom etdi 14
.
14
 Bahodir Eshov. O zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi. – T.:, 2012	
ʻ .– B. 144.
25 Xulosa
Xulosa qilib aytadigan bo lsak, Turk xoqonligi tashkil topishi uchun sharoitʻ
vujudga keldi. Bunda tarixiy shaxs sifatida Bumin xoqon muhim rol o ynadi. Turk	
ʻ
xoqonligida   davlatning   oliy   hukmdori   “xoqon”   unvoniga   ega   bo‘lgan.   Xitoy
manbalari   ma’lumotlariga   ko‘ra,   turkiylar   xonni   taxtga   o‘tqazishda   maxsus
marosim  o‘tkazishgan. Ya’ni, amaldorlar bo‘lajak xonni kigizga o‘tqazib, quyosh
yurishi bo’ylab 9 marotaba aylantirganlar, ishtirokchilar esa uni qutlab va ulug‘lab
turganlar. so‘ngra xonni otga o‘tqazib, bo‘yniga ipak mato bog‘laganlar va undan
“Siz   necha   yil   xon   bo‘lmoqchisiz?”   deb   so‘raganlar.   U   necha   yil   xon   bo‘lishini
aytgan va shu muddat tugagach taxtdan ketgan. 
Turk xoqonligi vujudga keldi va bir qator hududlarni bosib oldi. Lekin Turk
xoqonligi   markazlashgan   davlat   emas   edi,   shuning   uchun   u   ikki   qismga   bo linib	
ʻ
ketdi. Buning natijasida G arbiy va Sharqiy Turk xoqonligi vujudga keldi.	
ʻ
Qadimgi   turkiy   afsonalarda   berilishicha,   turklarning   tasavvuriga   ko‘ra,
davlatchilikning   markazi,   davlatni   o‘z   qo‘lida   birlashtiruvchi   shaxs   xoqon
hisoblangan.   Boshqaruvda   xoqonlarning   hukmron   sulolasi   asosiy   bo‘lib,   u   uchta
kuch   –   osmon   (tangri),   yer-suvning   kuch   va   irodasi   hamda   turk   xalqining
yaratuvchanlik   faoliyati   tufayli   yuzaga   keltiriladi.     Xoqondan   keyingi   shaxs,
birinchi amaldor “Yabg‘u” (Bahodir) bo‘lib, u bosh sarkarda hisoblangan. Ammo,
yabg‘u taxtga merosxo‘rlik qila olmas edi. 
Turk  xoqonligi   taxtiga  vorislik   tartibi   turk  davlatchiligi  tuzilishi   uchun  xos
bo‘lgan uluslarga bo‘linish tizimiga asoslanib belgilanar edi. Ushbu tizimga ko‘ra
taxt   aksariyat   hollarda   otadan   o‘g‘ilga   emas,   akadan   ukaga,   amakidan   jiyanga
meros  qolar  edi. Taxt  merosxo‘ri  tegin (shahzoda)  deb yuritilgan. Shahzodalar  to
taxtga   o tirgunlariga   qadar   o‘zlariga   berilgan   uluslarni   boshqarib   turganlar.   O‘rta	
ʻ
Osiyodagi mahalliy hokimlarning faoliyatini nazorat qiluvchi amaldor, xoqonning
nazoratchisi   –“tudun”   deb   atalgan.   Turk   xoqonligi   konfederativ   davlat   bo‘lgan.
Turkiylar o‘z yurti va davlatini “el” deb atashgan. Birinchi turk xoqoni Buminxon
Elxon unvoniga ega bo‘lganligi bejiz emas. 
26 Xoqonlik   tarkibidagi   ko‘plab   qabila   va   elatlarni   birlashtirish   va   boshqarib
turish, ulardan ma’lum miqdordagi soliqlar va o‘lponlarni o‘z vaqtida yig‘ib olish
maqsadida xoqonlikda maxsus ma’muriy va harbiy-siyosiy boshqaruv tizimi joriy
etilgan edi. Davlatni boshqarishda xoqonga uning yaqin qarindoshlari, eng avvalo,
hukmron sulola a’zolari va ular tomonidan barpo etilgan boshqaruv tizimi yordam
berar edi. Qadimgi turkiy bitiklarga ko’ra u 4 ga bo’lingan: qarindoshlar; xoqonga
ittifoqdosh   bo’lgan   qabila   va   xalqlar;   xoqonning   o’ng   tomonida   o’tiruvchi
amaldorlar   va   ma’muriy   xodimlar,   xoqonning   chap   tomonidan   joy   olgan
amaldorlar   va   ma’muriy   xodimlar.   Xoqonning   qarindoshlari-   o’g’illari,   amakisi,
jiyanlari   va   og’a-inilariga   tegin   unvoni   berilgan.   Xitoy   manbalarining   ma’lumot
erishicha,   qadimgi   turk   davlatidagi   mansablarning   asosiy   shtati   28   ta   bo’lgan,
bunda ularning faqat 5 tasi oliy mansabdor hisoblangan: Exu (yabg’u), She (shad),
Dele   (teginlar),   Silifa   (eltabarlar)   va   Tutunfa   (tudunlar).   Qolgan   23   ta   kichik
amaldorlardan iborat bo’lgan. Barcha mansablar meros qilib qoldirilar edi. 
Turk xoqonligi davlatining asosini yer bilan birga xalq tashkil etar edi. O‘z
davrida   O‘rta   Osiyoda   davlatchilikning   mustaqil   va   an’anaviy   shakllarini
rivojlantirgan turkiylar davlati mavjud jamiyatning muayyan ijtimoiy tuzilmalariga
va qadimgi turklarning davlat tomonidan tashkil etilgan hamda nazorat qilinadigan
xo‘jalik faoliyatiga tayanar edi. Tarixiy adabiyotlarda berilishicha, bu faoliyatning
asosini   ko‘chmanchi   chorvachilik   tashkil   etgan.   Chorvador   turklarda   urug‘-
qabilachilik an’analari nihoyatda kuchli bo‘lib, qabila va urug jamoalarining asosi
katta   oilalardan   iborat   bo‘lgan.   Ko‘chmanchi   chorvadorlar   xalq   ommasini   turklar
“budun” yoki “qora budun” deb atashgan.
  Turk  xoqonligining  markaziy  boshqaruv   tizimi  asosan   yirik  siyosiy  davlat
tadbirlari   davlat   osoyishtaligini   saqlash,   davlat   sarhadlarini   kengaytirish,   soliq
tizimi, ichki va tashqi savdo, diplomatik munosabatlar va boshqalar bilan mashg`ul
bo`lib   o`zlari   zabt   etgan   hududlardagi   boshqaruv     tizimiga   ma’lum   darajada
erkinlik berilgan. Shuning uchun ham Fargona, Sug‘d, Shosh, Toxariston, Xorazm
va boshqa mulklardagi boshqaruv tartibi asosan mahalliy sulolalar qo`lida bo`lgan.
Misol   uchun,   Sug`d   va   Farg`onada   oliy   hukmdor   –   “ixshid”   Toxaristonda   –
27 “malikshoh”, Xorazmda – “xorazmshoh”, Keshda – “ixrid”, Buxoroda – “xudot”,
Ustrushonada – “afshin”, Choch va Iloqda – “budun” deb atalgan.
Turk   xoqonligi   davrida   Sug`d   hududlariga   hozirgi   Panjikentdan
Karmanagacha   bo`lgan   yerlar   kirgan,   Buxoro   esa,   VII   asrdan   boshlab   mustaqil
mulklar   ittifoqidan   iborat   bo`lgan,   Sug`dning   mahalliy  hokimlari   ayrim   vaqtlarda
Choch va Xorazmning mustaqil hukmdorlari birlashar edilar. Bunday yirik siyosiy
birlashmalar   ma’lum   muddatlarda   yirik   shaharlarda   o`z   qurultoylarini   o`tkazib
turganlar.
Farg`ona Sug‘d siyosiy ittifoqiga kirmagan bo`lib, u alohida mustaqil davlat
edi.   Uni   afshin   boshqargan   bo`lib,   Farg`onaliklar   Tyanshan   xalqlari   bilan   o`zaro
aloqada   bo`lganlar.   Xorazm   boshqa   mulklarga   nisbatan   ancha   mustaqil   edi.
Mamlakatni Afrig iylar sulolasiga mansub podsholar boshqarib turgan.ʻ
Xullas,   O`rta   Osiyoning   Turk   xoqonligi   tarkibida   bo`lishi   o`sha   davr
davlatchilik tarixi, ijtimoiy-iqtisodiy  va  madaniy hayot  uchun  muhim   ahamiyatga
ega   bo`ldi.   Avvalo,   Turk   xoqonligi   juda   katta   hududlardagi   turkiy   qabilalarning
birlashuvi   va   jipslashuviga   keng   imkoniyatlar   yaratib,   O rta   Osiyodagi   ayrim	
ʻ
turkiy   xalqlar   shakllanishiga   asos   soldi.   Yana   bir   ahamiyatli   tomoni   shundaki,
avval   Turk   xoqonligi,   keyin   esa   G`arbiy   turk   xoqonligining   qudratli   va
ko`chmanchilarga   xos   shiddatli   harbiy   tashkiloti,   Sug`diylarning   bevosita
aralashuvi   tufayli   olib   borgan   diplomatik   siyosati   Xitoy,   Vizantiya   va   Eronning
O`rta   Osiyo   ilk   o`rta   asrlar   davri   xalqlari   va   elatlariga   nisbatan   olib   borayotgan
tajovuzkorlik siyosati yo`liga mustahkam to`siq qo`ydi.
28 Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʻ
I. Prezident asarlari
1.1. Karimov I.A. Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir. 3-jild. – T., 1999. 
1.2.Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q. – Toshkent: O`zbekiston, 1998. 
1.3. Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. – Toshkent: Ma’naviyat, 
2008.
II. Adabiyotlar va manbalar
2.1. Azamat Ziyo. O zbek davlatchiligi tarixi: (eng qadimgi davrdan Rossiya 	
ʻ
bosqiniga qadar). – Toshkent. “Sharq”, 2000.
2.2. Bahodir Eshov. O zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi. – 	
ʻ
Toshkent. ,,Sharq “  2012.
2.3. Erkayev E. O zbek davlatchiligi tarixi. O quv qo llanma. – Andijon, 2018.	
ʻ ʻ ʻ
2.4. Rahmon N. Turk xoqonligi. – Toshkent. 1993.
III. Internet saytlari va materiallari
3.1. https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Turk_xoqonligi
3.2. https://uz.wikisko.ru/wiki/Eastern_Turkic_Khaganate
29
Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha