Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 711.6KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 29 Iyul 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Turkistonda jadidchilik harakatlari va ta’lim sohasidagi islohotlar

Sotib olish
4O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH  INNOVATSION  UNIVERSITETI
___________________ fakulteti ___________________yo‘nalishi
_____________________________________ning
______________________________________ fanidan
K URS ISHI
M avzu:  Turkistonda jadidchilik harakatlari va ta’lim
sohasidagi islohotlar 
Bajardi:                                                               ____________________  
Qabul qildi:                                                       _____________________
 
______________ 2024 4MUNDARIJA:
KIRISH.....................................................................................................................3
I   BOB.   Jadidlarning   xalq   ma’rifati   uchun   kurash   dasturi
……………………………………………………………………………………..6
1.1.   Turli   ma’rifiy   jamiyatlar   tuzish   xamda   ziyolilarning   kuchli   firqasini   tashkil
etishga qaratilgan gazetalarni chop etish .…………………………………………..8
1.2.   Yangi   usul   maktablari   tarmog‘ini   kengaytirish.
……………………………....12
II   BOB.   Sovet   davrida   jadidlardan   chiqqan   milliy   ziyolilar   ….…………….
….20
2.1.   Istiqlolchilik   harakatiga   g‘oyaviy   rahnamolik   qilish   …………………..
……..20
2.2.   Xivada  Asfandiyorxon  ruxsati   bilan  tuzilgan  yosh  xivaliklardan  iborat   majlis
va   nozirlar   kengashi …………………………………………………………….
…….26
XULOSA................................................................................................................
36
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR..............................................................38
ILOVALAR………………………………………………………………………41 4Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi.   Milliy   ma'naviyatimiz   islom   dini   bilan   uzviy   bog‘liq
ekanini Prezidentimiz Sh.Mirziyoyev ham o‘zlarining ko‘plab nutqlarida ta’kidlab
kelmoqdalar. Bu borada juda ko‘plab amaliy ishlar amalga oshirilmoqda. Shunday
ekan, barkamol avlodni ma'nan hakillangan qilib tarbiyalashda dinimizdagi mehr-
oqibat,   rahm-shavqat,   doimo   atrofimizdagi   kishilardan   xabar   olib   turish   kabi
hislatlarni   yoshlarning   qalbiga   singdirib,   shu   asosida   ulg‘aytirmog‘imiz   zarur
bo‘ladi.
Mustaqillik   yillarida   mamlakatimizning   ma'naviy-ma'rifiy   hayotning   barcha
sohalarida   asrlarga   tatigulik   ishlar   amalga   oshirildi.   Ilm-fan   va   ta'lim   sohasida
ilmiy   tadqiqot   ishlari   bilan   bir   qatorda   istiqlol   davri,   uning   keng   imkoniyatlarini,
mohiyatini   aks   ettiradigan   asarlar   yaratildi.   O‘zbek   tiliga   davlat   tili   maqomi
berilishi ziyolilarga - ilm-fan, adabiyot va san'at namoyandalariga erkin ijod qilish,
xalq ruhini chuqur his etish orqali yuksak saviyada asarlar yozish imkonini berdi.
Ayniqsa,   diniy   qadriyatlar,   ularning   hayotimizdagi   o‘rnini   tadqiq   qilishga
bag‘ishlangan   ko‘plab   asarlar   chop   qilindi.   Jumladan,   islom   tarixiga   oid   o‘nlab
kitob va risolalar o‘zbek tilida kitobxonlarga taqdim qilindi.Birinchi Prezidentimiz
Islom Karimov hayotimizda dinning ahamiyati haqida gapirib, “Yuksak ma'naviyat
–   yengilmas   kuch”   asarida   ta'kidlagani   kabi:   “Barchamizga   yaxshi   ma'lumki,   din
azaldan   inson   ma'naviyatining   tarkibiy   qismi   sifatida   odamzotning   yuksak
ideallari,   haq   va   haqiqat,   insof   va   adolat   to‘g‘risidagi   orzu-armonlarini   o‘zida
mujassam etgan, ularni
barqaror qoidalar shaklida mustahkamlab kelayotgan g‘oya va qarashlarning yaxlit
bir tizimidir”[1.22b].Istiqlol yillarida el-yurtimiz taqdiriga daxldor bo‘lgan tarixiy
adolatni   tiklash,   xalqimiz   va   millatimizning   yaqin   o‘tmishidagi   yopiq   sahifalarni
to‘la   ochib   berish,   shu   tarixdan   saboq   chiqarib,   bugungi   va   kelajak   hayotimizga
ongli   qarashni   shakllantirish,   begunoh   qurbon   bo‘lgan   insonlar   xotirasini
abadiylashtirish biz uchun ham qarz, ham farz edi. Ayniqsa, bu borada tadqiqotlar 4olib   borish   ilmiy   jamoatchilik   zimmasidagi   katta   burch   ekanini   juda   yaxshi
ma'lum.
Jadidlarning   asarlarida   diniy-ma'rifiy   g‘oyalar,   jumladan   islom   tarixini   o‘rganish
masalasiga   juda   muhim   jihat   sifatida   qaralgan.   Buyuk   ma'rifatparvar   bobomiz
Mahmudxo‘ja   Behbudiy   o‘tgan   asrning   boshidayoq   ”Dunyoda   turmoq   uchun
dunyoviy fan va ilm lozimdur,zamona ilmi va fanidan bebahra millat boshqalarga
poymol bo‘lur”,degan haqqoniy fikrlar bilan Turkiston ongu shu'urini uyg‘otishga
da'vat   etgani   bejiz   emas,   albatta[2.10b].Jumladan,   1892-yili   I.Gasprali   Turkiston
o‘lkasida   “usuli   jadid”   maktablarini   ochishga   izn   va   yordam   so‘rab   general-
gubernatorga   yozgan   xati   javobsiz   qoladi.   1901-yili   Munavvar   qori,   1904   yili
Avloniyning   yangi   maktab   ochish   haqidagi   arizalari   rad   etiladi.Jadid
ma'rifatparvarlarining   milliy   o‘zlikni   anglash   borasidagi   muhim   ishlaridan   biri
yosh   avlod   ma'rifatida   diniy   ta'limga   alohida   e'tibor   qaratishi   bilan   belgilanadi.
Avvalambor,   diniy   ruhda   yosh   avlodning   xatsavodini   chiqarish,   diniy   e'tiqodni
mustahkamlash,   din   tarixini   bilishga   alohida   diqqat   qildilar.   Birgina   o‘quvchilar
uchun   islom   dini   tarixini   o‘rgatishga   mo‘ljallangan   bir   qator   darsliklar   yaratildi.
Munavvarqori   Abdurashidxonovning   “Havoiju-diniya”   Abdulla   Avloniyning
“Muxtasari   tarixi   anbiyo   va   tarixi   islom”,   Abdurauf   Fitratning   “Muxtasar   tarixi
islom” kabi darsliklari shular jumlasidandir.
Kurs   ishning   maqsadi.   Jadidchilik   tarixi   va   uning   ma’rifatparvarlikdan
mustaqillikka o‘tish g`oyasining amaliy ahamiyati tahlil qilish va o’rganish.
Kurs ishning vazifalari:
-  Jadidlarning xalq ma’rifati uchun kurash dasturini o’rganish
-  Turkiston jadidlari ma’rifiy qarashlarida yangi usul maktablari ochilishi tarixini
o’rganish
Kurs   ishining   ob’ekti:   Pedagogika fanining boshqa fanlar bilan aloqasi  haqida
umumiy tushuncha va bilim hosil qilish hisoblanadi. 4Kurs ishning predmedi:   ma'naviy-axloqiy hayotimizni yanadayuksaltirishda jadid
ma'rifatparvarlari   asarlarida   islom   tarixining   o‘rganilishi   bilan   bog‘liq   diniy-
axloqiy, ma'naviy-ma'rifiy jarayonlardir.
–Pedagogika   fanining   boshqa   fanlar   bilan   aloqasi   haqida   maqolalar
mavjud bo‘lgan  ta’lim jurnallari va maqolalari;
–Jadidlarning hayoti haqidagi adabiyotlari;
–Ta’limiy o‘quv saytlar;
–Ishga oid ilmiy ishlar va dissertatsiyalar.
Kurs ishi tuzilishi:   Kirish, ikkita bob, rejalar, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar 
ro‘yxati va ilovadan iborat.    4I BOB. JADIDLARNING XALQ MA’RIFATI UCHUN KURASH DASTURI
1.1 Turli ma’rifiy jamiyatlar tuzish xamda ziyolilarning kuchli firqasini
tashkil etishga qaratilgan gazetalarni chop etish.
XIX   asr   oxiri-   XX   asrning   boshlarida   siyosiy,   madaniy,   iqtisodiy   jihatdan
inqiroz   holatiga   tushib   qolgan   muslamlaka   tufayli   rivojlanish   past   darajada
bo‘lgan   o‘lkada   Turkiston   ziyolilari   chor   Rossiyasining   mustamlakachilik
zulmidan   qutulish,   o‘z   milliy   davlatchiligini   tuzish,   iqtisodiy   va   madaniy
taraqqiyotga   yo‘l   ochish,   xalqqa   ziyo   tarqatish   choralarini   ko‘rdi.   Bu   borada
jadidchilik   harakati   katta   rol   o‘ynadi.   Jadidchilik   rus   mustamlakachiligiga
qarshi   milliy   demokratik   harakat   bo‘lib,   u   o‘sha   davr   Turkistondagi   qoloq
iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy   sharoitda   yashayotgan   xalqlarni
ma’rifatlashtirish,   jamiyat   hayotida   ijtimoiy   va   madaniy   isloxotlar   o‘tkazish,
pirovardida   milliy   mustaqillik   g‘oyalarini   hayotga   tadbiq   etish   maqsadini   o‘z
oldiga qo‘ygan edi.Turkistonda jadidchilik g‘oyalari XIX asrning 90-yillaridan
yoyila boshladi. Bu harakat XX asrning 30-yillari oxirlarigacha o‘lka ijtimoiy-
siyosiy   hayotida   muhim   rol   o‘ynadi.   Bugungi   kunda   respublikamiz   tarixchi
olimlari jadidchilik harakatida quyidagi uchta bosqichni farqlashmoqda:
 1) XIX asr oxirlaridan 1915 yilgacha-ma’rifatchilik;  
2) 1915 yildan – 1918 yil fevraligacha-muxtoriyatchilik; 
3)   1918   yil   fevralidan   -   20-yillar   oxirlarigacha   mustabid   sovetlar   davridagi
faoliyati. 
             Jadidchilik Rossiyaga qaram bo‘lgan musulmon xalqlari orasida dastlab
Qrimda XIX asrning 80-yillarida paydo bo‘ldi. Uning asoschisi diniy-dunyoviy
ilmlarni   chuqur   egallagan   Ismoilbek   Gasprali   (1851-1914)   bo‘ldi.   Ismoilbek
1884 yilda jadid maktabi tashkil etib, 40 kunda 12 bolaning savodini chiqaradi.
Uning   o‘qitish   usuli   «usuli   savtiya»,   ya’ni   «yangi   usul»   nomi   bilan   shuxrat
qozondi.   «Jadid»   arabcha   so‘z   bo‘lib,   «yangi»   degan   ma’noni   bildiradi.
Mashhur   jadidshunos   olim,   professor   Begali   Qosimov   “Milliy   uygonish”   deb
nomlangan   kitobida   “jadidchilik”   istilohining   kelib   chiqishi   haqida   to‘xtalib,
shu   munosabat   bilan   uning   mohiyati   to‘g‘risida   ham   fikr   bildiradi: 4“Jadidchilikning”   asosida   “jadid”   so‘zi   yotadi.   “Jadid”ning   ma’nosi   “yangi”
demakdir. U shunchaki “yangi” yo bo‘lmasa, “yangilik tarafdori” degani emas.
Balki  “yangi  tafakkur“, "yangi  inson”,  “yangi  avlod” singari  keng  ma’nolarni
o‘zida   mujassam   etgan.[2.28b].Ismoilbek   g‘oyalarini   qabul   qilgan   yangilik
tarafdorlari “jadidlar”, uning g‘oyalari esa “jadidchilik” nomini oldi. Ismoilbek
Gaspirali  darslik yaratadi, o‘zining “Tarjimon” (1883-1914)  gazetasini  tashkil
etib,   jadidchilikni   turkiy   xalqlar   orasida   keng   targ‘ib   qiladi.   Bu   gazeta
Toshkent   va   boshqa   shaharlarga   ham   tez   yoyiladi.Ismoil   Gasprali   1893   yilda
Toshkent,   Samarqand   va   Buxoroda   bo‘ldi.   Buxoroda   amir   Abdulahadni   jadid
maktabi ochishga ko‘ndiradi. Bu maktabga “Muzaffariya” nomi beriladi. 1898
yilda   To‘qmoqda   (Qirg‘iziston)   ham   shunday   maktab   ochildi.   1899   yilda
Andijonda   Shamsuddin   domla,   1901   yilda   Qo‘qonda   Salohiddin   domla,
Toshkentda   Munavvarqori   Abdurashidxonov   va   Samarqandda   Abduqodir
Shakuriylar   birinchi   bo‘lib   jadid   maktablarini   ochadilar.   Jadidchilik
harakatining   yirik   namoyandalari   jadid   maktablari   uchun   darsliklar   xam
yaratganlar.   Xususan,   Saidrasul   Aziziyning   “Ustozi   avval”   (1903),
Munavvarqorining   “Adibi   avval”   (1907),   Abdulla   Avloniyning   “Birinchi
muallim”,   “Ikkinchi   muallim”   (1912)   darsliklari   alohida   e’tiborga
molikdir.Jadidlarning   xalq   ma’rifati   uchun   kurash   dasturi   uch   asosiy
yo‘nalishdan iborat bo‘lgan:
1. Yangi usul maktablari tarmog‘ini kengaytirish.
2. Umidli, iqtidorli yoshlarni chet elga o‘qishga yuborish.
3. Turli  ma’rifiy jamiyatlar  tuzish  xamda ziyolilarning kuchli  firqasini  tashkil
etishga qaratilgan gazetalarni chop etish.Shu dasturni amalga oshirish borasida
Maxmudxo‘ja   Bexbudiy,   Abdurauf   Fitrat,   Munavvarqori   Abdurashidxonov,
Ubaydullaxo‘ja   Asadullaxo‘jaev,   Abdulla   Avloniy,   Abdulxamid   Cho‘lpon   va
boshqa ziyolilar jonbozlik ko‘rsatishdi. Yangicha o‘qitish musulmon bolalariga
qisqa vaqt ichida dunyoviy, diniy ta’lim berish dasturi asosida olib borildi. Bu
dasturga   ko‘ra   maktablarda   o‘qitish   tizimi   ikki   bosqichdan   iborat   bo‘lgan.
Birinchi   bosqich   ibtidoiy  qism   deb   atalib,   uning   taxsil   muddati   4   yil   bo‘lgan. 4Birinchi   bosqichni   tugatgan   shogird   eski   maktabda   10   yil   o‘qigandan   ko‘ra
yaxshiroq savod chiqargan. Ikkinchi bosqichni muvaffaqiyatli tugatgan shogird
arabcha, forscha, turkiy tilda bemalol so‘zlashib, ruschada erkin gaplasha olar
edilar.1905-1906   yilgi   Rossiyadagi   inqilobiy   harakatlar   Turkistonga   ham   o‘z
ta’sirini  ko‘rsatdi. Faol kuchlar  jipslasha boshladilar  va jadidlar  ma’rifatchilik
faoliyatini   jadallashtirdilar.   Bu   faqatgina   maktablarda   emas,   balki   jonli
matbuotchilik   faoliyati,   jumladan,   ro‘znomalarning   ko‘plab   vujudga   kelishida
ham   ko‘rindi.   Jumladan,   1906   yilda   Ismoil   Obidovning   muharrirligida
“Taraqqiy”,   shu   yili   Munavvarqori   muharrirligida   “Xurshid”,   1907-1908
yillarda   Abdulla   Avloniy   muharrirligida   “Shuxrat”,   Axmadjon   Bektemirov
muharrirligida   “Osiyo”   ro‘znomalari   chop   etildi.   Ma’rifatchilikning   yangi
to‘lqinida   1913-1915   yillarda   “Samarqand”,   “Sadoi   Turkiston”,   “Sadoi
Farg‘ona”,   “Buxoroi   sharif”,   “Turon”,   1917   yilda   esa     “El   bayrog‘i”,
“Kengash”,   “Xurriyat”,   “Ulug‘   Turkiston”   gazetalari,   “Oyina”   jurnali   kabi
ommaviy   axborot   vositalari   ham   paydo   bo‘ldi.Rossiya   Fevral   demokratik
inqilobi arafasida Turkiston jadidchiligi yetuk siyosiy harakatga aylandi. Agar
Birinchi   Jahon   urushidan   keyin   jadidlar   parlamentar   monarxiya   uchun
kurashgan   bo‘lsalar,   Fevral   inqilobidan   keyin   Turkiston   jadidlarining
«taraqqiyparvarlar» oqimini tashkil qilgan radikal qismi ancha keng qamrovli,
bir qator siyosiy talablarni ilgari surdi. Ular qatoriga mahalliy aholi huquqlarini
kengaytirish   tomon   o‘lkani   boshqarish   yuzasidan   asosli   islohotlar   o‘tkazish,
o‘lkaga  Davlat  Dumasidan  aholi  soniga qarab o‘rin berish, asosiy  demokratik
erkinliklar,   avvalo,   milliy   matbuot   erkinligini   ta’minlash,   chorizmni
konstitutsion   tuzum   bilan   almashtirish   kabilar   kiradi.   Rossiyadagi   Fevral
demokratik   inqilobi   Rossiyada   yangi   davlat   tuzumi   o‘rnatilgandan   so‘ng
federativ   davlat   shaklida   muxtoriyat   olishga   umid   bog‘lagan   jadidlarni
ruhlantirib   yubordi.   Ayni   paytda,   milliy   siyosiy   partiyalar   va   tashkilotlar,
jumladan, jadidlar tomonidan “Sho‘roi Islomiya”, “Ittifoqi muslimin”, “Turon”
kabi   bir   qator   tashkilotlar   tuzildi.   Bu   paytga   kelganda   jadidlar   tub   yerli   aholi
ijtimoiy   tarkibining   turli   qatlamlarini   o‘z   ortlaridan   ergashtira   oldilar,   ular 4ongida musulmonlar birligini mustahkamlash, jipslashtirish hissini uyg‘otdilar.
Ammo   ular   tez   kunlarda   tushundilarki,   Rossiyadagi   Muvaqqat   hukumat   va
uning   Turkiston   Qo‘mitasi   ham   o‘lkada   avvalgidek   mustamlakachilik
siyosatini   davom   ettirish   yo‘lini   tutmoqda.   Jumladan,   bu   siyosat   Ta’sis
majlisini   chaqirishga   tayyorgarlikda   yaqqol   namoyon   bo‘ldi.   Shu   vaqtdan
jadidlar   uchun   mustaqillik   va   muxtoriyat   yo   hayot,   yo   mamot   muammosiga
aylandi va jadal siyosiy janglar boshlandi. Ular hukumatning mustamlakachilik
siyosatini   qattiq   tanqid   ostiga   oldilar   va   Turkistonning   Rossiya   Demokratik
Federativ   Respublikasi   tarkibida   milliy-hududiy   muxtoriyat   olish   uchun
astoydil harakat qilishga kirishdilar.
1.2 . Yangi usul maktablari tarmog‘ini kengaytirish.
          Sovet davrida jadidlardan chiqqan milliy ziyolilar sovet organlarida faoliyat
ko‘rsatdilar va o‘z faoliyatlari bilan xalq ta’limi san’atini rivojlantirishga ma’rifiy
ishlarni   taraqqiy   ettirishga   harakat   qildilar.   Jadidlarning   ayrim   qismi   mustabid
tuzumning   siyosatiga   ko‘nikmay   xorijga   o‘tib   ketdilar,   muayyan   qismi   esa
istiqlolchilar   harakatiga   qo‘shilib   ketdilar.   Istiqlolchilik   harakatiga   g‘oyaviy
rahnamolik qilish, ayniqsa, sovet organlarida ishlab, milliy mustaqillik g‘oyalarini
targ‘ib   qilishdagi   sa’y-harakatlari   jadidlarning   sovetlar   tomonidan   1929,   1937-
1938   yillarda   ommaviy   qirg‘in   qilinishiga   olib   keldi.   Buxoro   amirligi   va   Xiva
xonligida jadidchilik harakati Turkistondagi kabi XIX asr oxiri-XX asr boshlarida
shakllangan   bo‘lsa   ham   bu   hududlardagi   tarixiy   sharoit   undagi   jadidchilik
harakatiga   ham   o‘ziga   xos   xususiyatlar   baxsh   etdi.   Buxoro   va   Xiva   jadidlari
dastlab   amir   va   xon   hukmronligini   cheklash,   mavjud   tuzum   sharoitida   islohotlar
o‘tkazib, jamiyat taraqqiyoti va milliy mustaqillikni qo‘lga kiritishni maqsad qilib
qo‘ygan   bo‘lsalar,   keyinchalik   xon   va   amir   yakka   hukmronligi   har   qanday
taraqqiyotga   to‘siq   ekanligini   tushunib   yetdilar.   Chunki   1917   yilda   Xivada
Asfandiyorxon   ruxsati   bilan   tuzilgan   yosh   xivaliklardan   iborat   majlis   va   nozirlar
kengashi,   ularning   taqiqlanishi   va   Junaidxon   davridagi   yosh   xivaliklarning   qattiq 4ta’qib   qilinishi;   Buxoro   amiri   Said   Olimxonning   o‘zi   qabul   qilgan   islohotlar
o‘tkazish   haqidagi   farmonini   bekor   qilishi   va   1918-1920   yillarda   yosh
buxoroliklarning quvg‘inga uchrashi shunga olib kelgan. Buxoro va Xorazm Xalq
Respublikalarida   jadidlar   hukumat   organlarida   rahbar   lavozimlarida   ishlab
mamlakatni   taraqqiy   qildirish   va   mustaqillikni   saqlab   qolishga   intildilar   (1920-
1924).   Biroq   sovet   rejimi   avval   Buxoro   va   Xorazm   davlatlari   mavjudligiga   chek
quygan   bo‘lsa,   keyinchalik   barcha   jadid   namoyondalarini   jismonan   mavh   qildi.
Umuman   olganda,   asr   boshida   yuzaga   kelgan   jadidchilik   harakati   Turkiston
xalqlarining   milliy   ozodlik,   mustaqillik   uchun   dastlab   chor   Rossiyasi,   so‘ngra
sovet mustamlakachiligiga qarshi kurashda muhim o‘rin tutadi.
Jadidlarning   xalq   ma’rifati   uchun   kurash   dasturi   uch   asosiy   yo‘nalishdan   iborat
bo‘lgan:
1. Yangi usul maktablari tarmog‘ini kengaytirish.
2. Umidli, iqtidorli yoshlarni chet elga o‘qishga yuborish.
3. Turli  ma’rifiy jamiyatlar  tuzish  xamda ziyolilarning kuchli  firqasini  tashkil
etishga qaratilgan gazetalarni chop etish.
Shu   dasturni   amalga   oshirish   borasida   Maxmudxo‘ja   Bexbudiy,   Abdurauf
Fitrat,   Munavvarqori   Abdurashidxonov,   Ubaydullaxo‘ja   Asadullaxo‘jaev,
Abdulla   Avloniy,   Abdulxamid   Cho‘lpon   va   boshqa   ziyolilar   jonbozlik
ko‘rsatishdi.   Chor   Rossiyasi   hukumati   jadid   ma’rifatparvar   va   ziyolilarining
“Yangi   usul”maktablarida   zamonaviy   ta’limni   kengaytirishga   intilishlarida
og‘ir   qiyinchiliklar   va   shafqatsiz   munosabatda   bo‘lishdi.   Buxoro   amirligidagi
feodal hukmdorlari ham bu harakatni qo’llab quvvatlamadilar. Aksincha Chor
ma’murlari   va   Buxoro   amirligi   mulozimlari   jadid   ziyolilariga   qarshi   bo`lgan
aksariyat   konservativ   musulmon   ruhoniylarini   qo‘llab-quvvatladilar
[4.33b].Amerikalik   tarixchi   Edward   Olsworsning   bildirishicha,   Buxoro   va
Turkistonda   jadid   ziyolilari   tomonidan   ochilgan   “Yangi   usul”   (zamonaviy)
maktablari   Chor   Rossiyasi   hukumatining   o`lkadagi   vakillari   va   musulmon
qadimchilarining   hukmron   doira   egalarini   qo’rqitadi.   1910/11   o‘quv   yilida 4Turkistondagi   chor   hukumati   50   dan   ortiq   “Yangi   usul”   maktablarini   asossiz
yopishlaridan ham mustamlakachilarning tashvishini yaqqol ko‘rish mumkin.
Buxoro amiri 1913/14 o quv yilida amirlikda ma lum bo lgan barcha “Yangiʻ ʼ ʻ
usul”   maktablarini   yopdiradi   [5.45b].   Ushbu   bosimlarga   qaramay,   amirlikda
“Yangi   usul”   ta’limiga   qiziqish   kuchli   bo’lib   qoldi.   Buxoro   amirligidagi
yetakchi   jadidchilardan   biri   Usmon   Xo‘ja   Po’latxo’jayev   (1878–1968)
Istanbulga   ketayotib,   1909   yilda   Bog’chasaroyda   bo‘lib,   Ismoil   Gaspirinskiy
bilan   uchrashadi.   Usmon   Xo‘ja   Po’latxo’jayev   u   bilan   birga   jadid
maktablarining   muhim   uslubiyatini   o‘rgangach,Istanbulga   boradi   va   u   yerda
zamonaviy   turk   maktabi   tizimini   o‘rganadi.   Ayni   paytda   u   Abdurrauf   Fitrat
(1886–1938)   kabi   buxorolik   hamkasblari   bilan  1909   yil   26   oktabrda   “Buxoro
maorifini   tarqatish”   xayriya   jamiyatini   tuzdi.   Tashkilotning   maqsadi
Turkistonning   (Markaziy   Osiyo)   boshqa   hududlari,   Buxoro   amirligidan
talabalarni Istanbul maktablarida o qishni davom ettirish uchun olib kelish edi.	
ʻ
1987   yilda   O‘zbekiston   FA   Alisher   Navoiy   nomidagi   Til   va   adabiyot
institutida,   1989   yilda   O‘zFA   va   Yozuvchilar   uyushmasi   hamkorlikda
Turkistonda jadidchilik harakatiga bag‘ishlangan sobiq Ittifoq miqyosida ilmiy
anjumanlar   o‘tkazildi.   Ushbu   yig‘ilishlarda   jadidchilik   harakatini   kompleks
hamda   ijtimoiy-gumanitar   fanlar   bo‘yicha   o‘rganish   kerakligi
ta'kidlandi.Vatanimiz   mustaqillikka   erishgandan   keyingina   ma'naviy-ma'rifiy
hayotimizda   jadidlarning   o‘rnini,   xususan   islom   tarixini   o‘rganishda   ularning
qarashlarini   xolisona   yoritib   berish   imkoniyatiga   ega   bo‘ldik.Jadidlarning
ma'rifiy   faoliyati,   uning   tub   mohiyati,   ularning   asarlaridagi   diniy   g‘oyalar,
xususan   islom   tarixi   haqida   keng   ko‘lamda   ilmiy   tadqiqot   ishlari   olib
borilmoqda.Turkistondagi   jadidlarning   diniy-ma'rifiy   faoliyatini   o‘rganish
bilan   chet   ellarda   nisbatan   oldinroq   shug‘ullana   boshladilar.   Bu   sohada
amerikalik   E.Olvort,   E.Lazzerini   ishlari   ma'lum.   Ayniqsa,   XX   asrning   80-
yillaridan   keyin   turkiyalik   Nodir   Davlat,   Ahad   Andijon,   yaponiyalik   Xisao
Komatsu,   nemis   tadqiqotchisi   Ingeborg   Baldauf,   amerikalik   Adib   Xolid   kabi
olimlarning   asarlari   e'tiborga   loyiq,   ularning   ba'zi   asarlari   o‘zbek   tilida   ham 4nashr   etildi.Jadidchilikni   o‘rganishda   B.Qosimov,   S.Xolboev,
Sh.Rizaev,B.Do‘stqoraev   kabilar   o‘rganib,   shu   to‘g‘risida   ko‘plab   asarlar,
maqolalar   chop   etishdi.   Jumladan,   Jadid   ziyolilarining   asarlari   “Tanlangan
asarlar”rukni   ostida   nashrdan   chiqarildi.1999-yilning   16-18   sentyabrida
Toshkentda   “XX   asr   boshida   O‘rta   Osiyo:   jadidchilik,   muxtoriyatchilik,
istiqlolchilik”   mavzuida   ancha   e’tiborli   xalqaro   anjuman   bo‘lib   o‘tdi.   Uning
tashkilotchisi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Davlat   va
jamiyat   qurilishi   akademiyasining   tarix   markazi   turli   mamlakatlardan   kelgan
yigirmadan   ortiq   mutaxassis   olimlarning   ma'ruzalari   tinglandi.   Ular   orasida
Ingeborg   Baldauf,   Adib   Xolid,   Fransiyalik   Shantal   Kelkeji,   Italiyalik   Marko
Buttino,Niderlandiyalik   Turaj   Atabaki   kabi   taniqli   olimlar   bor   edi.   O‘zbek
olimlaridan   professorlar   N.   Karimov,   B.   Qosimov,   B.   Nazarov,   H.   Ziyoev
dotsentlar   Sh.   Turdiev,   B.   Do‘stqoraev,   Sh.Rizaev3   N.Jabborov   kabilar
ma'ruzalari bilan ishtirok etdilar.
    II BOB. Sovet davrida jadidlardan chiqqan milliy ziyolilar
2.1.   Istiqlolchilik harakatiga g‘oyaviy rahnamolik qilish.
1914 yil yili Toshkentda yangi usul maktablari o'qituvchilaritashkil etgan maktab-
ma'rifatchilik   faoliyat   joy   “Imdodiya”(“Qo‘llab   -   qo‘llab-   quvvatlash”)   xayriya
jamiyati tashkil qilingan. “Imdodiya”jamiyati misolida, jadidlar xayriya va boshqa
jamiyat   a'zo.larininginsonlarning   aqliydaraja,   moddiy   ta'minlanganlik   vaijtimoiy
mavqeidankelib   chiqqa   xoda   targ'ibot   -   tashviqot   o'tkazish     usullari   turli   -tuman
bo'lganligi to'g'risida kelishiga mumkin [5.45b]. 1909-yil 18-iyun kuni Buxoroning
taraqqiyparvar   yoshlari   “Tarbiyai   ahvol”   nomli   yangi   jamiyatga   asos   solishdi.
Yana   ulamolarningqarshililgiga   dush   kelmas   joy   yangi   jamiyat   o'zining   har   bir
qadamini   yashirin   shunday   qo'yib,yoshlash   chetelga   o'qishga   borishlari   uchun
haqida   ravish   to'pladilar”[12.81b].   Buxoroning   taraqqiy   parvaryoshlari   Istanbulda
dudlangan   cho'chqa   go'shti“Buxoro   xayriya   jamiyati”gasos   solib,u   buxorolik   va
turkistonliklarni   qo'llabquvvatlab   turgan   [13.178b.].Istanbulda   tahsil   olayotgan
talabalar   soni   yildan-   yilga   ko'payib   borib,1911-1912   yillar   keyin   30   nafarga 4yetgan.   Hamza,   G'ozi   Yunus   dudlangan   cho'chqa   go'shti   Turkiyada   o'qiganlar
[9.31b].   Turkistondafaoliyat   olib   borganjamiyatlarko'magida   Buxorodan   chva
boshqalar   elga   tahsil   olish   uchun   yuborilgan   talabalarsoni   1911   yili   15   nafarga,
1912   yili   30   nafarga   yetgan   1916-yil   MunavvaqoriAbdurashidxonov,Abdulla
Avloniy   hamda   aka-uka   Komilbek   va   Karimbek   Norbekovlar   hamkorlikda
“Muallimlarjamiyati”gaasossolganlar.Jamiyatninghaqidamaqsadiiqtidorliyoshlarnit
araqqiy   etgan   chet   el   oliy   o'qv   yurtlariga     yuborish,   Vatanimizdakelajakda
ochilajak oliy o'quv yurti uchun zamonaviy oliy ma'lumotgaega bo'lgan mutaxassis
pedagog tayyorlash, jadid maktablarini tashkiletish va ular uchun darsliklar, o'quv
qo'llanmalarnashr etish edi. “Turkeli” gazetasi biznesicha, Toshkentning ma'rifatli
boylaridan   MullaTohirjon   Shokirjono'g'li   “Oliy   bir   maktab”   dudlangan   cho'chqa
go'shti qurib berajagini aytadi[13.]. Misol uchun 1917 yil 24 sentyabrida Munavvar
Qorining   uyida  toshkentlik   ziyoli   va  boylardan   50-60   kishi   yig'ilgan   va  homiylik
uchun   o'rtaga   5585   shunday   qachon     pul   to'plangan.   Mustamlakachilar   qanday
hunar   ko'rsatmasinlar,   Munavvar   Qori   va   murabbiylar   haqida,   boylar   birlashib
ma'rifatga   birgalashib   xizmat   qo'rsatganlar.Orada   Munavvar   Qori   bir   necha   bor
xibsga   olinib,   s   o'ngqo'yib   yuborilgan   afsuski,   1917   oktyabrda   sodir   bo'lgan
inqilob,   ur-yiqitlar,vahshiyliklar   tufayli   millat   istiqboli   uchun   bunday   xayrli
ishlarni amalga haqida tomonidan bo'lmagan, jamiyatning barcha millat va ma'rifat
fidoyilari   qattiq   ta’qib   ostiga   olinganlar.   Xavfi,   yoshlarni   chet   elga   o'qishga
yuborish   an'ana   tarzida   o‘lkada   sovet   xokimiyati   o'ziga   oldin   keyin   dudlangan
cho'chqa   go'shti   davom   etturgan   edi.   1922   yil   yili   Turkiston   Markaziy   ijroiya
qo'mitasi hay'atirayosati va Buxoro hukum ati qaroriga ko'ra, 60 dan ortiq o'quvchi
Germaniyaga o'qishga yuborilgan. 1923 yil yili Germaniyadaturkistonliklardan 11
nafar,   buxoroliklardan   51nafar   talaba   o'qigan   tomonidan   shunday   talabalar
orasidan Fitrat,G'ozi OlimYunusov,Xolid dedi, Eson afandi Musaev kabi yozuvchi,
olimlar,   Mustafo   Cho qaev,Ubaydulla   Xo'jaev,Norbo'tabekov   kabi   yetukʻ
huquqshunoslar   yetishib   chiqqan.   Bularning   o'zaro   tashabbusini   ko'rgan   o'zbek
bilimhay'ati   dudlangan   cho'chqa   go'shti   o'z   tashabbusi   orqali   umid   bilan   ishga
kirishib   va   chetgaketuvchi   talabalarning   o'zlaridan   bir   komissiya   tuzib,   unga   o'z 4a'zosibo'lgan   SayyidAlixo'jani       boshliq   et,“Ko'mak”nomi   ostida   yanabirxayriya
uyushmasini   tuzganligi   [6.11b].dudlangan   cho'chqa   go'shti   Turkistonda
xayriyamunosabatiga   bo'lgan   e'tiborninggo'sganligidadalolat
beradi.TarixchiB.Irzaev   o'z   tadqiqotida   “Rossiyada   va   chet   ellarda
ko'radiganqiyinliklarini   ko'zda   tutib:   Sayyid   Alixo'ja,   Ibrohim
Orifxonov,KamolDodaxo'jao'g'li,RizqiRahimiy,AbduvohidJahongir,To'laganMo'm
ino'g'li, Ochil Xo'ja, Oh Telba   Shukriy, Tohir Shokiriy va Salimxon Tillaxonovlar
to'planib   1922   yil   yil   2   mayda   "Ko'mak"   tashkilotlariniuyushtirdilar”   [10.55b]   -
deb   ta'kidlaydi.   “Ko'mak”   tashkilotchilik   kelibkelish   jarayonini   Salimxon
Tillaxonov   o'z   maqolasida   “Ko'mak”tashkilotlarining   maqsadi   Turkiston
talabalariga       oliy   tahsil   asoslarini   yaratmoq,   xorijga   va   ichki   Rossiyaga   borib
o'quvchilar   ishlariniyengillashtirishdir.1922-yilning   bahorid   atashkil   etilib,   butun
Turkistonda     dovrug'   shundaylgan   “Ko'mak”   tashkilotlari   aynan   shu     qanday
kuziga   kelib   bolsheviklar   hukumati   tomonidan   jiddiy   qarshilikka   uchragan.
"Ko'mak"tashkilotlariishlab   chiqarish   davomsifatidajoy   1923yilyanvarda   o'zbek
maorifi   jonkuyarlari   Munavvar   Qori,   Shokir   Rahimiy,Mannon   Ramz,   Cho‘lpon,
Elbek,   Shahid   Eson,   Zahriddin   A'lam,Salimxon   Tillaxonov,   Xolmuhammad
Oxundiylar   ishtirokidaToshkentning   Eski   shahar   xalq   maorifi   bo'limida   o'tgan
majlisdaTurkistondagi   mavjud   holat   muhokama   etilib,   “Nashri   maorif”
tashkilotijoy   e'lon   qilinib,   majlisning   o'zida   jamiyatning   nizomil   dudlangan
cho'chqa   go'shti   qabultuzilgan.     AVPyaskovskiyning   ma'lumot   berishicha,   1895-
1901   keyinTurkistonda   30   jadid   maktabi   bo'lib,   Toshkentda   to'rtta   usuli
jadidmaktabi   tashkil   topgan   bulsa,   1917  yil   fevral   voqealari   arafasidaTurkistonda
92 jadid usuliga mulk hangi qilinadi maktablar tartibtuzilgan [9.31b].  Taniqli jadid
namoyondalaridan Abdulla Avloniy (1909   yili Toshkentning Degrez mahallasida
yangi   maktab   ochgan.   U   dars   berish   jarayonida   ochilayotgan   yangi   tipdagi
maktablar   uchun   ham   tegishli   qulay   bo'lgan   ko'plab   darsliklar   kerak   zaruratini
uning   qilib   va   o'zi   umaktablar   uchundarsliklaryaratgan.[9.31.b],Mahmudxo'ja
Behbudiy.   U   o'lkadagi   “usuli   jadid”   maktablash   uzb   birinchi   nazariyotchisi   va
amaliyotchilaridan,   umuman,   jadidchilik   harakat   qilish   sarg'ish   olingan 4karvonboshilaridan   hisoblandi.   U   1908   yili   Rajabamin   qishlog'idaochilgan   yangi
usuldagi   Abdulqodir   Shakuriy   maktabini       Samarqandga,   o'z   hovlisiga   ko'chir
kelib, unga dudlangan cho'chqa go'shti narsa, dudlangan cho'chqa go'shti ma'naviy
yordambergan. So'fizoda (1913 yilda uzoq davom etgan chet el safaridan Chustga
qaytib   kelib,usuli   jadid   maktabi   ochgan.Qamarsada   qishlog'ida   yetim   bolalar
uchun“Dorulaytom”(Etimlaruyi)va katalar uchun kech kim maktab tashkil  qilgan.
Mamlakatimizning   mustaqillikka   erishishi   faqat   ijtimoiy   –   siyosiy   jihatdangina
emas, balki ma'naviy-ma'rifiy tomondan ham juda katta o‘zgarishlarga olib keldi.
Mazkur   ijobiy   o‘zgarishlar   tufayli,   tariximiz   saxifalarida   qoralanib   kelingan
davrlar, ijtimoiy-siyosiy harakatlar,
oqimlar, buyuk allomalarimiz meroslari endilikda hayotimizning barcha soxalarida
qaytadan   o‘z   o‘rnini   egallamoqda,   xalqimizning   ma'naviy   dunyosini   boyitish,
poklash   va   rivojlantirish   yo‘lida   tobora   ulkan   ahamiyat   kasb   etib
bormoqda.Ijtimoiy–siyosiy va ma'naviy–ma'rifiy harakat bo‘lmish jadidchilik ham
sobiq   totalitar   tuzum   tomonidan   ta'qiqlangan   hodisalardan   edi.Tabiiyki,   uni
xolisona   o‘rganish   mumkin   emasdi.   Chunki   jadidchilik   o‘zoldiga   qo‘ygan   bosh
maqsad Turkiston xalqlarini mustamlakachilar
zulmidan ozodlikka olib chiqish, ularni har tomonlama shaxs erkinligini
ta'minlaydigan   yangi   jamiyat   qurishga   tayyorlashdan   iborat   edi.   Buning   uchun
jadidlar   quyidagi   vazifalarni   amalga   oshirishni   eng   muhim   va   ob’ektiv   zaruriyat
deb hisobladilar:
1. Turkiston xalqlarini erkparvarlik, millatparvarlik, vatanparvarlik
ruhida tarbiyalash.
2. Turkistonliklarni jahonning boshqa millatlari bilan har jihatdan teng
yashay olish, jahon madaniyati sivilizatsiyasidan xabardor bo‘lish
darajasiga ko‘tarish.Turkiston uchun yagona bo‘lgan milliy g‘oyani yaratish va uni
amaliyotga   tatbiq   etish   va   boshqalar.Shuningdek,   jadidlarning   Turkiston   ozodligi
uchun   kurash   dasturida   uch   asosiy   yo‘nalish   mavjud   edi.   Birinchisi   –   yangi   usul
maktablari   tarmog‘ini   kengaytirish,   ikkinchisi   –   umidli   yoshlarni   chet   ellarga
o‘qishga yuborish va nihoyat, uchinchisi – turli ma'rifiy jamiyatlar tuzish hamda 4ziyolilarning kuchli firqasini tashkil etishga qaratilgan gazetalar chop etish edi.
Turkiston   tarixida   jadidchilik   harakati   alohida   mavqyega   ega,   uning   o‘rganilishi
tom   ma'noda   mamlakatimiz   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng   boshlandi   va   bu
o‘rganishning   uzoq   vaqt   hamda   ko‘p   tomonlama   davom   etishi   tabiiy   hol.   Shu
ma'noda   jadidchilikning   kelib   chiqishiga   va   mohiyatiga   doir   fikr   bildirish   hamda
bu  boradagi   fikr   almashinuvlar   deyarli   endi   boshlanmoqda   desak,   yanglishmagan
bo‘lamiz.
2.2.   Xivada   Asfandiyorxon   ruxsati   bilan   tuzilgan   yosh   xivaliklardan   iborat
majlis va nozirlar kengashi.
Asfandiyorxon (1870-1918) – Xorazm (Xiva xoni) (1910–18), o zbek qo ng irotlarʻ ʻ ʻ
sulolasidan[1.19b].   Xiva   xoni   1623-43   yillarda   Xorazmda   hukmronlik   qilgan
Arabshohiylar   o zbek   sulolasining   vakili.   Arab   Muhammadxonning   o g li.	
ʻ ʻ ʻ
Safaviylar   shohi   Abbos   I   homiyligida,   turkmanlar   yordami   bilan   ukasi   Elbars
(Ilbars)   Sultonni   taxtdan   ag darib,   1623-yil   Xivada   xonlik   taxtiga   o tirdi.   U	
ʻ ʻ
turkman   zodagonlariga   tayanib   ish   yuritdi.   Eron   davlati   qo liga   o tib   qolgan	
ʻ ʻ
Janubiy  Turkmanistonni   Xiva xonligiga  qo shib  olishga  intildi, ammo  1628-yilda	
ʻ
safaviylar   qo shinidan   yengildi.17-asrning   30–40-yillarida   Buxoro   va   Rossiya	
ʻ
savdo   karvonlariga   zarar   yetkazayotgan   qalmoqlarga   qarshi   qattiq   kurash   olib
bordi;   qalmoqlarga   qarshi   ittifoq   tuzish   maqsadida   Moskva   bilan   muzoqaralar
yuritdi.   Arab   Muhammadxonni   o ldirishgani   uchun   ukalari   Habash   Sulton   bilan	
ʻ 4Elbars   Sultonni   qatl   etib,   ularga   yordam   bergan   Xorazmdagi   uyg ur   va   naymanʻ
qabilalarining   chorva   mollarini   tortib   oldi   va   ularga   qarshi   qirg in   uyushtirdi.
ʻ
Asfandiyorxon   davrida   tarqoqlik   va   zulm   kuchaydi.   Bundan   foydalangan   yirik
mulkdorlar   o z   vakillaridan   biri   Abulg oziyni   Asfandiyorxonga   qarshi   qo ydilar.	
ʻ ʻ ʻ
Natijada   1643-yil   Abulg oziy   xon   qilib   ko tarildi.   Xuddi   shu   yili   Asfandiyorxon	
ʻ ʻ
vafot   etdi.   Oradan   2   yil   o tgach,   Abulg oziy   Bahodirxon   Xivada   taxtga   o tirdi.	
ʻ ʻ ʻ
Otasi Muhammad Rahimxon II vafotidan so ng rus podsho hukumatining yordami	
ʻ
bilan   taxtga   chiqdi   (1910).   1910,   1914-yillari   Peterburgda   bo ldi.   Asfandiyorxon	
ʻ
davrida   ma rifatparvar   vazir   Islomxo ja   tashabbusi   bilan   Xiva   va   boshqa	
ʼ ʻ
shaharlarda   pochta-telegraf,   kasalxona,   ikki   Madrasa   va   yangi   tipdagi   maktablar,
hatto   rus   maktablari   quriladi.   Asfandiyorxon   Islomxo jani   xazinadagi   mablag ni	
ʻ ʻ
behuda   sovurishda   ayblab   qatl   etdi   (1913),   Asfandiyorxon   butun   yerlarni   qayta
o lchatib,   mehnatkash   xalqqa   og ir   soliqlar   soldi.   Uning   zulmiga   qarshi   1915-yil	
ʻ ʻ
Mang itda, 1916-yil yanvarda Xo jaylida xalq chiqishlari bo lib o tdi. 1905–1907	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yillarda   tashkil   topgan   „Yosh   xivaliklar“   tashkiloti   1917-yil   fevral   inqilobidan
so ng  oshkora  ish   boshladi.  Bu  tashkilot   1917-yil  5  aprelda  xonni  burjua  islohoti	
ʻ
o tkazish  haqidagi  manifestga  qo l  qo yishga majbur  etdi. Shu tariqa xon boshliq
ʻ ʻ ʻ
konstitutsion monarxiya tuzildi. Davlatni idora etuvchi „Idorai mashvarat“ tashkil
topdi.   Lekin   islohot   mehnatkashlar   ahvolini   yaxshilamadi.   Asfandiyorxon   ko p	
ʻ
o tmay “Idorai mashvarat”ni tarqatib, yana mustabid hokimiyat o rnatdi.Imperator	
ʻ ʻ
Nikolay   II   Asfandiyorxonni   Muqaddas   Stanislav   va   Anna   ordenlari   bilan
taqdirlagan.   Asfandiyorxonga   1910-yilda   Rossiya   imperiyasining   general-mayor
unvoni   berilgan.   1911-yilda   u   Rossiya   podshosi   oliy   hazratlarining   mulozimlari
safiga   qabul   qilingan.   1913-yilda   u   imperator   Nikolay   II   dan   „Buyuk“   unvonini
oldi.Rossiyadagi   fevral   inqilobi   Xiva   xonligiga   ham   ta sir   ko rsatdi.   1917-yil   5-	
ʼ ʻ
aprelda   Yosh   xivonliklar   Asfandiyorxonga   islohotlar   o tkazish   talablarini	
ʻ
qo ydilar.   Xon   manifest   e lon   qilishga   majbur   bo ldi,   unda   u   vakillik   organi   –	
ʻ ʼ ʻ
Yosh   xivonliklar   tarkibiga   kiruvchi   Majlis   tashkil   etishga   va da   berdi.   Xonning	
ʼ
hokimiyati cheklangan edi. Majlis raisi etib yosh xivaliklardan Bobooxun Salimov
saylandi. Biroq, keyinchalik vaziyat keskinlashdi va reaksion kuchlar vaziyatni o z	
ʻ 4qo liga   oldi.   Natijada   Yosh   xivaliklar   hukumati   ag darildi,   manifestda   e lonʻ ʻ ʼ
qilingan   islohotlar   bekor   qilindi.   Bu   vaqtda   turkman   qabilasining   boshlig i	
ʻ
Junaidxon Xivaga keldi va xonlikning qurolli kuchlari qo mondoni etib tayinlandi.	
ʻ
Tez   orada   butun   hokimiyatni   o z   qo liga   to pladi.	
ʻ ʻ ʻ   Asfandiyorxon   davrida   Xivada
yangi   madrasa   va   masjidlar   qurilgan.   1912-yilda   Asfandiyorxon   qabulxonasi
qurildi.   Bu   Nurillaboy   saroy   majmuasidagi   alohida   bino   bo lib,   unda   turli	
ʻ
shakldagi bir nechta davlat zallari joylashgan bo lib, ular orasida rus Art Nouveau	
ʻ
ruhida  bezatilgan  taxt  xonasi  ham  bor  edi.  Xon Asfandiyor   bu saroyning  ko plab	
ʻ
bezak   elementlarini   Peterburg   chinni   zavodiga   buyurtma   qilgan.   Fotosuratchi   va
birinchi   o zbek   kinorejissyori   Xudoybergen   Devonov   1910-yilda	
ʻ
Asfandiyorxonning   o z   merosxo ri   bilan   foytunda   yurishi   haqidagi   ilk   o zbek	
ʻ ʻ ʻ
hujjatli filmini suratga olgan.
Asfandiyorxon Buxoro amiri Said Olimxon (Said Abdulahadxonning o g li) bilan	
ʻ ʻ
birgalikda   1913-yil   22-fevralda   Sankt-Peterburgda   birinchi   sobor   masjidining
ochilishida   ishtirok   etdi[3.41b].   Xiva   xonligi   (yoki   Xorazm   xonligi)   —   o zbek	
ʻ
davlatchiligi   tarixi   bosqichlaridagi   O rta   Osiyoda   mavjud   bo lgan   uchta   o zbek	
ʻ ʻ ʻ
xonliklaridan biri (1512—1920 yillarda). Poytaxti — Vazir, Ko hna Urganch, XVI	
ʻ
asrning   70-yillaridan   boshlab   —   Xiva   shahri   .   Asfandiyorxon   1918-yil   22-
yanvarda   yuqori   martabali   amaldorlar   va   din   ahllari   ishtirokida   davlatni   birga
boshqarish hamda bolsheviklarga qarshi kurashish uchun Junaydxon bilan Xivada
muzoqara   olib   bordi.   Natijada   Asfandiyorxon   Junaidxonni   qo shin   boshlig i	
ʻ ʻ
(sardori   karim)   etib   tayinlab,   hokimiyatni   unga   topshirdi.   Oradan   ko p   o tmay,	
ʻ ʻ
Junaidxon hokimiyatni butunlay qo lga olish uchun Asfandiyorni yashirin ravishda	
ʻ
o ldirtirdi.   Junaidxon   taxtga   o z   ta siridagi   Asfandiyorxonning   amakisi   Said	
ʻ ʻ ʼ
Abdullaxonni o tqazdi.	
ʻ   Shu o'rinda aytish lozimki, O'zbek davlotchilik smolaixini
yaratishda jadidchilik xarakatini tadqiq qilish muhim ilmiy muammolardan biridir.
Bu sohada oxirgi vaqtida anchagina  ilmiy va ommabop  risola va maqolalar chop
yaqin.   Ulardajadidchilikka   berilgan   bir   tomonlama,   xaqiqatga   zid   baholarni
noto'g'ri   ekaligini   hisoblanadibotlovchi   faktlar   vaizohlar   bo'lrilgan.   Hozir   asosiy
vazifa   jadidchilik   xarakatining   ilmiy   jihdadan     xol-hisoblanad     va     halol     tadqiq 4qilishdan     ibordadir.     Jadidizmning   o'rganishda   qo'lga   haqida   boy     materiallarni
umumlashtirish,   unga   yondoshishning     nazariymasalalarini   chuqurlashtirish,
ob'ektiv   ilmiy   haq   iqatni   aniqlashga   mos   keolinaditadqiqot   olasizarini   ishlab
chiqarish   muhim   muammolar   danrej.   jadidchilik   Turkiston   ma'rifat   parvarlik
harakatning   yukori   boskichidir.Uning   namoyondalarimamlakatni   feodal
qoloqlikdan   chaqarish,   tegirmoniy   mustaqillikka   erishish   uchun   qurashdilar.
Jadidlar   xarakati   ziyolilarning   deyarli   barcha   ilg‘or   vakilari   qatnashdi.   Bular
orasida Hamza,Avloniy,Xolmuhammad Oxundiy, Ibroxim Davryoqilgan, Siddiqiy,
Mirmuxsnn Shermuxameqilmoqv,   Nazir   Kimga'roqulov   va   boshqalar   bor   edi.
Jadidchilik   namoyondalarining   qarashlarida   xilma-xillik,   ba'zi   masalalarda   jiddiy
farq borligini inkor qilmagan holda, jadidiyzm mafkura, muayyan qarashlar tizimi
sifatida   kapitalistik   taraqqiyotidir.   1906   yil   yildan   tomonidan   jadidlar   turkiyonda
o'z larining gazeta va jurnallarini nashr qilib yaratganlar. 
                                                 XULOSA
Mustaqilllik yillarida milliy-ma'naviy tiklanish, milliy tarixni anglash,
tarixiy   adolatni   tiklash   borasida   ulkan   ishlar   amalga
oshirildi.Prezidentimiz   ta'kidlaganlaridek   “Biz   yaxshi   bilamizki,   hayot
tinimsiz   izlanish,   tinimsiz   kurashdir.   Xalqimizning   boshidan   kechirgan
behisob qiyinchiliklari, mardona mehnatining samarasini ko‘rish, undan
bahramand   bo‘lish   vaqti   yetib   kelmoqda”[56.36b].   Ijtimoiy–siyosiy   va
ma'naviy–ma'rifiy   harakat   bo‘lmish   jadidchilik   ham   sobiq   totalitar
tuzum   tomonidan   ta'qiqlangan   hodisalardan   edi.   Bu   boradagi   keng 4ko‘lamli   yangilanishlar,ularning   nomlari   tiklanishi,   asarlari   o‘rganilishi
tom   ma'noda   mamlakatimiz   tarixida   muhim   voqyea
hisoblanadi.Ma'lumki,   jadidlarning   Turkiston   ozodligi   uchun   kurash
dasturida   uch   asosiy   yo‘nalish   mavjud   edi.   Birinchisi   -   yangi   usul
maktablari   tarmog‘ini   kengaytirish,   ikkinchisi   -   umidli   yoshlarni   chet
ellarga o‘qishga yuborish
va   nihoyat,   uchinchisi   -   turli   ma'rifiy   jamiyatlar   tuzish   hamda
ziyolilarning   kuchli   firqasini   tashkil   etishga   qaratilgan   gazetalar   chop
etish   edi.   Mazkur   harakat   maqsadalariga   ko‘ra,   Vatan,   millat   va   davr
oldida   turgan   ulkan   ijtimoiy–siyosiy,   ma'naviy-ma'rifiy   muammolarni
Turkiston   xalqlarini   ma'rifatli   qilish,   ular   hayotini   qaytadan
madaniylashtirish   va   zamonaviylashtirish   yo‘li   bilangina   hal   etish
mumkin edi. Bunday miqyosli va tarixiy vazifani tor doiralarga mansub
yoki muayyan tabaqaviy qarashlarga asoslangan oqim hal qilolmasdi.
Jadidchilik  oqimining  asoschisi,  mashhur qrim-tatar allomasi  Ismoilbek
Gaspralining g‘oyalari amalga oshishi natijasida X1X asrning oxirlarida
Turkiston   hayotida   misli   ko‘rilmagan   o‘zgarishlar   bo‘ldi,   hatto   jahon
tajribasida ko‘rilmagan shiddatli ijtimoiy-ma'rifiy to‘lqinni vujudga
keltirdi, jadid allomalari Turkistonda milliy-mintaqaviy uyg‘onish
jarayonini   boshlab   berdilar,   ular   yaratgan   ilmiy-pedagogik,
falsafiyaxloqiy, badiiy-publistik asarlar, yangicha maktablar, yangi teatr,
yangi adabiy-badiiy janrlar mintaqaviy va umumjahon miqyosida katta
ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   Ushbu   oqim   o‘zida   yetuk   olimlar,   sanoat   va
ziroatchilik sohalarining zamonaviy bilimdon mutaxassislari, madaniyat
arboblarini   jamlagan   bo‘lib,   ular   yurtni   obod   va   Vatanni   mustaqil
ko‘rishni orzu qildilar  va shu yo‘lda fidoyilarcha kurashdilar.  Ular turli 4ma'rifiy   jamiyatlar   va   teatr   truppalari   tuzish,gazeta   va   jurnallarda   chop
qilish,   xalqning   ijtimoiysiyosiy   ongini   yuksaltirish   bilan   Turkistonda
milliy   demokratik   davlat   qurishni   maqsad   qili   qo‘ydilar.   Jadid
ziyolilarining   kuchli   partiyasi   tashkil   qilingan   taqdirdagina   bu   ishlarni
amalga   oshirish   mumkin   edi.   Jadid   mualliflar   maqsadlariga   yetishda
yangi   jadid   maktablarini   ochish,   xalqni   savodli   qilish,   zamon   bilan
hamnafaslikni olib kirish maqsadida turli xil darsliklar yaratdilar. Mana
shunday darsliklari orasida islom tarixi, islom odablariga bag‘ishlangan
kichik   darslik   va   qo‘llanmalar   ham   mavjud   edi.   Bunday   an'anani
jadidlarning   o‘zlari   yaratgan   emas   va   ular   mintaqada   o‘qitilib   kelingan
islom   tarixiga   oid   darsliklarni   qisqartirish,muxtasar   holatga   keltirish
yo‘lini   tutdilar.   Masalan,   birgina   Nosiruddin   Burhoniddin
Rabg‘uziyning   “Qissasi   Rabg‘uziy”   asari   (m.   1310)   necha   asrlar
davomida   “Qisas   ul-anbiyo”   nomi   bilan   ma'lumu   mashhur
bo‘lib,qanchadan   qancha   ota-bobolarimizni   Otamiz   Odam   alayhis-
salomdan Muhammad alayhissalomgacha o‘tgan payg‘ambarlar tarixi va
zuhuri   dini   islom   bilan   tanishtirishga,   shu   yo‘l   orqali   ularning
e'tiqodlarini   shakllantirish   va   mustahkamlashga   xizmat   qildi.Shu
ma'noda   islom   tarixini   o‘rganishga   bag‘ishlangan   jadid   darsliklarining
tillari   va   uslubiyotida   ham   ayrim   tafovutlar   kuzatiladi.   Abdurauf
Fitratning   “Muxtasar   Islom   tarixi”   darsligi   yuqorida   ta'kidlangani   kabi
tili,   metodikasi   hozirgi   davr   darsliklariga   ancha   yaqin   ifodalangan
bo‘lsa,   Abdulla   Avloniyning   “Muxtasar   tarixi   anbiyo   va   tarixi   islom”
darsligi   o‘zining   diniy   istilohlarining   saqlanib   qolgani,   eski   til
qoidalarining   mavjudligiga   ko‘ra   boshqacha   uslubga   ega   hisoblanadi .
Jadid ma'rifatparvarlrining asarlari bir birlarinikidan bir oz bo‘lsada farq 4qilishi   tabiiy   hol   edi.   Chunki   ularning   o‘rtasida   ham   mintaqadagi
an'analarni   mustahkam   tutgan,   xorijiy   tajribalarni   qo‘llab   quvvatlagan
vakillar   mavjud   edi.   Masalan,   Avloniy   Fitratdan   farqli   ravishda   bu
borada   jo‘g‘rofik   ma'lumotlardan   ko‘ra,   arablarning   etno-milliy   ahvoli,
etnomadaniy   tarixiga   e'tibor   qaratadi.Kurs   ish   davomida   ularning
darsliklari   muqoyasa   qilindi   va   ularda   ayrim   tafovutlar   mavjudligi
ko‘rsatib   berildi.   Mana   shu   o‘rinda   ham   ikki   qo‘llanmada   Payg‘ambar
alayhissalomning tug‘ilgan sanalarida ikki xil yondashuv mavjud. Fitrat
570   milodiy   sanani   ko‘rsatsa,   Avloniy   571   sanani   ko‘rsatadi.   Fitrat   bu
o‘rinda   Payg‘ambarimiz   (s.a.v.)ning   tug‘ilgan   yillarini   aniq
ko‘rsatgan.Zero,   Al-Xorazmiy   va   Beruniy   payg‘ambarimiz
tug‘ilmaslaridan  50 kun oldin bo‘lgan Fil voqyeasini  chog‘ishtirib,  570
yil   deb   ko‘rsatgan.   Keyingi   voqyealar   bayonida   Fitrat   va   Avloniy   ham
bir-biriga   yaqin   ifoda   yo‘lini   tutganlar.   Fitrat   masjid   qurilishi   va
qiblaning tayin bo‘lishi,  musulmonlarning  jihodga buyurilishini alohida
mavzu   qilib   keltirgan   bo‘lsa,   Avlaoniy   hijratdan   keyingi   Madina
ahlining   shodligi   sarlavhasi   ostida   shu   davrdagi   hodisalarni   tilga   oladi.
Bu   borada   Fitratning   asosiy   mavzu   sifatida   ilk   masjid,   qiblaning
o‘zgarishi, jihodga buyurish kabi mavzularni keltirishi diqqatga sazovor
hisoblanadi.   Chunki   bu   voqyealarning   har   biri   islom   tarixidagi   muhim
hodisalardan sanaladi.
Fitrat “Jihodga buyurish” mavzusida ayrim tarixchilardan farqli ravishda
buyruq-oyatni,   hadislarni   keltirib   o‘tirmay,   balki   mavzuni
aniqlashtirishga   doir   ayrim   istilohlarning   ta'rifini   keltirib   o‘tadi.   Ayni
shu 4jihat   Fitratning   uslubiy   jihatdan   ayrim   jadid   pedagoglaridan   ustun
turishini   ko‘rsatadi.   “Payg‘ambarimiz   ishtirok   etgan   har   bir   jangni
g‘azot,   deb   ataganlar   va   o‘zlari   ishtirok   etmay,   lashkar   yuborgan
janglarni sariyya
deganlar.   Musulmonlar   qariyb   yigirmata   g‘azot   va   sariyya
uyushtirganlar.
Ulardan   mashhurlari:   Badr,   Uhud,   Xandaq,   Haybar,   Makkaning   fath
etilishi,   xorijiylarning   paydo   bo‘lishi   borasida   ham   tafovutli   bayonga
duch   kelamiz.   Hazrati   Alining   hiylaga   uchrab,   xafa   bo‘lganidan   so‘ng
bir   guruh   kishilar   uni   yana   jangga   da'vat   qilganlar.   Ammo   Hazrati   Ali
bunga rozi bo‘lmagach, ular bunga norozilik bildirib, xalifaga dushman
bo‘lib
qolganlar. “Ular bu voqyeadan darg‘azab bo‘ldilar va bora-bora hazrati
Aliga   dushmanroq   bo‘lib   qoldilar.   Bu   jamoani   xorijiylar,   ya'ni   havorij,
deb   ataganlar   Xullas,   hali   uyushmagan   jadidlar   zamonaviy   taraqqiyot
talablariga   javob   bermaydigan   xalq   ta'limi   tizimini   isloh   qilish,   islom
ta'limotini   aqidaparastlikdan   mosuvo   etishdan   iborat   oddiy   ma'rifiy   va
madaniy   ishlarni   maqsad   qilib   qo‘yadilar.   Chunki   ijtimoiy,   iqtisodiy,
ma'naviy   sohalarda   mutaassiblik,   johillik,   xurofotning   hukmronligi,
o‘quv uslubining o‘ta ibtidoiy va qoloqligi, aniq maqsadlar aks etgan
dasturlarning   yo‘qligi   maktab   va   madrasalarda   asosan   diniy   ta'limga
e'tibor   berilmayotganligiga   sabab   bo‘lgan.   Shu   bilan   birga,   o‘quv
muassasalarining rasman ruhoniylar ixtiyorida bo‘lganligi va ularning
ko‘pchiligi   o‘ta   mutaassibligi   ta'lim   tizimini   isloh   qilishga,   islom
ta'limotining o‘zini qotib qolgan aqidaparaslikdan xalos qilishga imkon
bermas edi. 4 4FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI:
1. Abdulhamid Cho‘lpon. Adabi kammi?  https://ziyouz.uz/ .
2. Avesto. N. Juraev mas'ul muxarrirligida. G '.G'ulom. , T. 2015y.28 
  3.   Cho‘lpon     ijodi   va   zamonaviy   adabiyot   jarayoni.   Maqola.   Z.Ergasheva
vaN.Nurullaev.  https://fledu.uz/wp-content/ .
4. Cho‘lpon. She'rlar. A.Navoiy nomidagi O'z.Milli y kutubxonasi. T.-2016.  
5. Mahmudxo‘ja Behbudiy. Tanlangan a sarlar. T.; “Ma’naviyat”, 2006y.
 6. Milliy  uyg'onish davri o'zbek adabiyoti. Darslik. “Ma naviyat” nashriyoti,2004ʼ
y.
    7.   Munavvar     qori   Abdurashidxonov.   Tanlangan   asarlar.   “Ma naviyat”,   n.,   T.:	
ʼ
2003y. JADIDCHILIK
8.Abdurashidxonov Munavvar qori. Tanlangan asarlar.-T: Ma'naviyat,
2003.- 150 b.
9. Abdurauf Fitrat- Tanlangan asarlar.B. Qosimov,-T., Ma'naviyat,
2003.
10. Abdulla Avloniy - Tanlangan asarlar.B. Qosimov,-Ma'naviyat, 2006.1.Jild
11. Abdulla Avloniy - Tanlangan asarlar. Qosimov,-T Ma'naviyat, 2006.2.Jild
12. Mahmudxo‘ja Behbudiy-Tanlangan asarlar-.B. Qosimov,-
T.,Ma'naviyat, 2006.
13. Hoji Muin Tanlangan asarlar.B. Qosimov,\T., Ma'naviyat, 2005.
14. Is’hoqxonto‘ra Ibrat. Tanlangan asarlar.B.Qosimov,\T., Ma'naviyat,
2005.
15. Said Ahroriy . Tanlangan asarlar.B. Qosimov,-T., Ma'naviyat, 2001.
. Karimov I.A.Kuchli davlatdan kuchli jamiyat sari. -T., Sharq,1998.
16.   Karimov   I.A.Adabiyotga   e'tibor-   ma'naviyatga,   kelajakka   e'tibor.-
T.,O‘zbekiston.. 2009
17. Karimov I. A. Vatan ozodligi-oliy saodat. T. O‘zbekiston. 1999. 60bet
18. Karimov I.A.Tarixi boy, buguni go‘zal, kelajagi buyuk shahar.-T.,
19. Karimov I. A. Biz qurish, yaratish yo‘lidan boraveramiz .-T.,1995y 420. Karimov I.A.Biz qurish, yaratish yo‘lidan boraveramiz.-
T.,O‘zbekiston. 8 1995.
21. Karimov I.A.Vatan ozodligi oliy saodat.-T., O‘zbekiston,1999.
22. Karimov I.A. O‘z kelajagimizni o‘z qo‘limiz bilan qurmoqdamiz.-
T.,O‘zbekiston,1999.
23. Karimov I.A.Jamiyatni isloh qilish yo‘lida.-T.,Sharq,1998.
24. Zakoi Kunrapa . “Hazrati payg‘ambarimiz va islom dini” –T. –B.3
25. Qosimov Begali. Milliy uyg‘onish .- T: Ma'naviyat. 2002.- 5b.
26. Gasprali I. Ovrupa madaniyatiga bir tanqidiy nazar - “O‘zbekiston
adabiyoti va san'ati” g., 1996 yil, 10 yanvar soni
27.Shuhrat   Rizo.   Ma'rifatparvarlikdan   ma'rifatchilikkacha.-   Tafakkur.J-1995.-№1.
74-79b
28. Ma'naviyat asosiy tushunchalar izohli lug‘ati –T., G‘.G‘ulom
nomidagi NMIU. 2009. 128-bet.
29. Qosimov Begali. Ismoilbek Gaspirali.-T: G‘.G‘ulom nomidagi
Qo‘shimcha adabiyotlar ro‘yxati
1. Nashriyot matbaa birlashmasi, 1992.- 34 b.
2.   Islom ensiklopediya. –T., O‘zME nashriyoti, 2004. –B.
3.  Abdurauf Fitrat «Muxtasar Islom tarixi» -T., 31
4.  Muhammad Xuzariy ibn shayx Afifiy “Nuril yaqin” –T.
5.  Abdulla Avloniy “Muxtasar tarixi anbiyo va tarixi islom” –T.64.
6.   Abdulloh   Solih   A'simiyn.   Tarixu   jaziratul   arab   al-qodim   va   siyratunnabiy
sallollohu alayhi vasallam. 1988. 60-bet
8 Bosvort K.E. Musulmon sulolalari .-T., Fan, 2007. –B 25.
9   M.   Abdurashidxonovning   “Havoij   ad-diniya”,   (Din   ahkomlari)kitobi   1912   yil
Qozon.
10 . Rahmatulloh qori Obidov. “Payg‘ambarlar tarixi islomiyat tarixidir” Toshkent.
“Movarounnahr” 2005. . 133bet 411 .   Abdulloh   Solih   A'simiyn.   Tarixu   jaziratul   arab   al-qodim   Va   siyratun   nabiy
sallollohu alayhi vasallam. 1988. 60-bet
12   Shayx   Muhammad   Sodiq   Muhammad   Yusuf.   Hadis   va   hayot   «Abu   Bakr   va
Umar roziyallohu anhumo» 21 juz “Sharq”.,Toshkent.,2008
13 Abdurauf   Fitrat   “Oila   yoki   oila   boshqarish   tartiblari”Toshkent“Ma'naviyat”
1998   yil.  
INTERNET SAYTLAR
1.   www.ziyouz.com  
2. www.tdpu.uz    . 
3. www.pedagog.uz    . 
4. www.Ziyonet.uz    . 
5. www.arxiv.uz     
6. www.zamin.uz      4ILOVA. 4 4XORIJDA O’QIGAN O’ZBEK JADIDLARINING AYOLLARI

Turkistonda jadidchilik harakatlari va ta’lim sohasidagi islohotlar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский