Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 2.0MB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Mehriddin Erkinov

Дата регистрации 21 Январь 2025

3 Продаж

Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati va uning oqibatlari

Купить
Mavzu:  Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati va uning oqibatlari
Mundarija
Kirish ………………………………………………………………………….…2-3
1.  XX asr boshlaridagi istiqlolchilik harakatining mazmun mohiyati. ………......4-6
2.  Shermuhammadbek-Turkiston o’lkasi musulmon qo’shinlari bosh 
qo’mondoni………………………………………………………………….….7-12
3. O‘zbekistonda “bosmachilik” harakatining ahamiyati……………………...13-16
Dars ishlanma ……………………………………….………………………..17-20
Xulosa ………………………………………………………………….…...…21-22
Foydalanilgan adabiyotlar 
Ilova
1 KIRISH 
Mavzuning dolzarbligi.  O’zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom 
Karimov Ahmad al-Farg’oniy tavalludini nishonlash bilan bog’liq tadbirlar 
yuzasidan Quva va Farg’ona shahriga tashrif bayurib, keng jamoatchilik bilan 
qilgan suhbatlaridan birida istiqlol bayrog’ini baland ko’targan, milliy ozodlik 
kurashiga, qurolli harakatga bosh bo’lgan sarkardalardan Madaminbek va 
Shermuhammadbeklarni eslab o’tgan edilar. Chunki haqqoniy tariximizni, yangi 
tarixni yaratishda buyuk istiqlolimiz yo’lida kurashgan ulug’ zotlar, 
ma`rifatparvaru adiblar, qo’mondonu lashkarboshilarning hayot yo’li, faoliyati 
taqdirini bilish, ularning betimsol ijtimoiy-siyosiy qiyofasini tiklash, bor haqiqatni 
hozirgi va kelajak avlodga yetkazish juda muhim ahamiyat kasb etadi. 
     Birinchi Prezidentimiz I.Karimov so’zi bilan aytganda xalqimiz o’sha mustabid 
sovetlar tuzumi davrida biri ,,qizil askar”, biri ,,bosmachi” biri ,,quloq”, 
biri ,,komissar”, yana biri ,,mushtumzo’r”, yana qay biri ,,yo’qsil” deb guruhlarga 
ajratib tashlangandi. ,,Bo’lib tashla, so’ngra hukmronlik qil” shiorini amalga 
oshirish uchun eng makkor, qabiq usullar ishga solinib, bir millat vakillarini bir-
biriga qarshi qayrash, adovat va nizo urug’ini sochish, shu yo’l bilan istiqlolchilar 
safini bo’lib yuborish, ularni alohida-alohida qirg’in qilish siyosati amalga 
oshirilgan edi. ,,Shu bois,-deb ko’rsatadi yo’lboshchimiz,-ota-bobolarimizga ana 
shunday ranglar bilan ajratib baho bermasligimiz, balki ularning hayotini, ular 
yashagan davr mohiyatini to’g’ri tushunish lozim” 1
. 
        Birinchi Prezidentimiz I.Karimov ta`kidlaganidek ,,bundan bir yuzu o’ttiz yil 
muqaddam xalqimiz milliy mustaqilligi va tarixiy davlatchiligini yo’qotib, 
mustamlaka asoratiga tushib qolgan edi. Shu davr mobaynida ajdodlarimiz, 
millatimiz  mashaqqatli sinov va kurash yo’llarini bosib o’tdi” 2
.  O’zbekistonning 
sovetlar davri tarixi ana shunday mashaqqatli, og’ir sinov va kurash yo’llaridan 
iboratdir. Bu deyarli o’rganilmagan tarixiy davr 1918-1934 yillar-xalqimizning 
1
  1Karimov   I.A.   O’z   kelajagimizni   o’z   qo’limiz   bilan   qurmoqdamiz   ,,Turkiston”   gazetasi   muhbirlarining   bergan
savollariga javoblari. ,,Turkiston” gazetasi, 1999 yil 2-fevral
2
  Karimov I.A. Jamiyatimiz mafkurasi xalqni xalq, millatni millat qilishga xizmat etsin.   T.: ,,O’zbekiston” 1998, 3
bet  
2 Vatan, millat ozodligi yo’lida olib borgan milliy urushi, istiqlolchilik harakati. 
Sho’ro tuzumi bu davr o’rganishini man qilgan edi. Aksincha bu ozodlik kurashini 
bostirishga qaratilgan sovetlarning bosqinchilik urushlari tarixi madh qilingan, 
tarix bir tomonlama bitilgan, g’oliblar tarixi bitilgan holda mag’lublar tarixi 
kafanga o’rab berkitib qo’yilgan edi. Biroq oyni etak bilan yopib bo’lmaganidek 
yaqin o’tmishimizdagi ana shu istiqlol uchun kurashni tarixdan o’chirib bo’lmaydi.
Har bir voqea, hodisa, jarayon, xoh ijobiy, xoh salbiy bo’lsin, xoh adolatli, xoh 
razolatli bo’lsin, ularning barchasi ustidan har bir siyosiy, harbiy, mafkuraviy 
arbob, omma, xalq yetakchisi darajasiga ko’tarilgan shaxs garchand jisman yo’q 
bo’lsa ham, barabir ular haqidagi bor haqiqat aytilishi zarur. Bunday shakllar tarix 
uchun hamisha barhayotdir. Ulardan yangidan-yangi avlodlar ibrat va bahra oladi, 
ularga taqlid qiladi, yaxshilari bilan farqlanadi, yomonlardan nafratlanadi. 
Qolaversa tarix shaxssiz bo’lmaydi. Har bir tarixning egasi bo’ladi. Egasiz tarix 
tarix emas. Shu nuqtai nazardan qaralganda bizning ona tariximizning ko’pdan-
ko’p sahifalari, tarixiy voqealari va ularning qahramonlari hali-hanuz 
o’rganilganicha yo’q. Tariximizning ana shunday kemtik qirralaridan biri 1918-
1934 yillarda Vatan, millat ozodligi, erku hurriyat uchun olib borgan mardonavor 
qurolli kurash tarixidir.
I. XX asr boshlaridagi istiqlolchilik harakatining mazmun mohiyati 
3           Tarixiy manbalarda Turkiston o’lkasi xalqlarining Sho’ro bosqinchiga qarshi
milliy-ozodlik va istiqlol harakatining boshlanishi va uni davrlashtirish bo’yicha 
har xil fikrlar ilgari surildi. Jumladan, Sho’ro tarixshunosligida o’lkamiz 
xalqlarining ozodlik va milliy mustaqillik uchun kurashi davrini ko’r-ko’rona 
fuqarolar urushi davri, deb qaraladi. Tarixiy haqiqatga mutlaqo to’g’ri 
kelmaydigan Rossiyadagi fuqarolar urushi davridan aynan ko’chirib olindi va 
1918-1920 yillar shunday belgilandi. Bu borada tarixiy voqealarga xolisona 
berilgan to’g’ri bahoni xorijda chop etilgan manbalardan topamiz. Jumladan, 
Boymirza Hayit ,,Bosmachilik: Turkistonda 1917-1934 yillardagi milliy kurash” 
kitobida o’lka xalqlarining milliy ozodlik va mustaqillik kurashi davrini to’g’ri va 
aniq belgilaydi. Uning fikricha, Turkiston xalqlarining milliy ozodlik jangovar 
kurashi 1934-yilning o’rtalariga qadar davom etgan. Bu katta davr ikki bosqichga 
bo’linadi: 1) 1918 yil fevraldan 1924 yilgacha; 2) 1924 yildan 1934 yilgacha 3
. 
      Turkiston o’lkasi xalqlarining milliy ozodlik va istiqlol harakatining sabablari 
to’g’risida ham tarixiy manbalarda har xil fikrlar bayon etiladi. Ayniqsa sho’ro 
davrida chop etilgan adabiyotlarda o’lka xalqlarining milliy ozodlik va istiqlol 
harakatining mohiyati buzib, soxtalashtirib ,,bosmachilik” deb ataladi va sabablari 
bir yoqlama yoki juda toraytirilib ko’rsatiladi. Qonuniy savol 
tug’iladi: ,,Bosmachi” degan mudhish uydirma iborasi qanday yuzaga kelgan? 
Jamiki arxivlarda saqlanayotgan 1918-1919 yillarga oid hujjatlarda ,,bosmachilik”,
,,bosmachilar” degan iboralar uchramaydi. ,,Talovchilar”, ,,dushmanlar” degan 
iboralar bolsheviklar, sho’ro , harbiy tashkilotlari hujjatlarida ko’zga tashlanadi. 
1918-1920 yillarda bo’lib o’tgan Turkiston Kompartiyasi I-V qurultoylari, 
Turkiston Respublikasi Sho’rolarining I-V, IX syezdlari, shuningdek, boshqa 
hujjatlarda ham ,,bosmachilik” iborasi ishlatilmagan. ,,Bosmachilik harakati” 
doirasidagi qo’rboshilar, ,,bosmachilar” bilan bog’liq bo’lgan hujjatlarda ham bu 
ibora yo’q. Axir, istiqlol yo’lida milliy ozodlik uchun kurash olib borgan xalq 
milliy qahramonlari o’zlarini ,,bosmachilar” deb atalmaganlar-ku? Aksincha, ular 
3
  1N.Jo`rayev, Sh. Karimov. O`zbekiston tarixi T.: ,,Sharq” 2011, 100-bet
4 o’zlarini ,,Musulmonobodlik jangchilar”, “Vatan mudofachilari”, “Turkiston 
ozodligi askarlari”, ,,Millatni yurtni ajnabiy bosqinchilardan ozod 
etuvchilar”, ,,milliy qo’shin jangchilari” deb atashgan. Mazkur harakat sardorlari 
o’z nomlariga ,,bek” so’zini qo’shib, Madaminbek, Shermuhammadbek, Isroilbek, 
Ibrohimbek, Parpibek deb ataganliklari ham bejiz emas. Qariyalar hanuz u 
davrni ,,beklar zamoni” edi deb ham eslashadi. 4
       ,Bosmachi” iborasi birinchi bo’lib bolshevik mafkurachilar 
qo’llanadilar. ,,Jizn` natsional`nosti” (Maskva, 1920 yil iyun) 
jurnalidan ,,Bosmachilar fronti” maqolasi e`lon qilindi. Bu iborani 1921-yili 4 
aprelda mazkur maqola muallifi Farg’ona qo’shinlari qo’mondoni D.E.Konovalov 
ishlatdi. P.Kushnev esa ,,bosmachi” so’zini qaroqchi ma`nosida qo’lladi 
(,,Krasnaya Zvezda”. –M.: 1928. 1-son). Xalqlar ,,dohiysi” 
I.V.Stalinning ,,bosmachilik” harakati 1918-1924 yillarda O’rta Osiyoda bir 
dushman, ixtilol va millatchi bo’lib, O’rta Osiyo respublikalarini Sovet 
Rossiyasidan ajratish va mustamlakachi sinf hokimiyatini yangidan qurish g’oyasi 
bilan boylar tomonidan boshqariluvchi siyosiy sho’ro tarixchilari tomonidan qabul 
qilinadi. A.Zevelev, ,,Bosmachilik”) Yu.Polyakov, 
A.Chugunovlarning ,,Basmachestvo” ( kitobida (Moskva, 1981) quyidagi satrlar 
bitilgan: ,,Slova basmach proisxodit ot tyusrkogo glagola ,,basmach” chto 
oznachayet ,,davit”, ,,pritesnyat”, ,,nasilovat”. U narodov Sredney Azii 
ponyatiya ,,basmach” oznachayet ,,naletchik”, ,,bandit”, ,,razboynik”, ,,nasilnik”. 
Bundan ko’rinadiki mualliflar ,,bosmoq” fe`lining birinchi mazmunini olmasdan, 
uni ongli ravishda  tushirib qoldirganlar, asosiy e`tibor keyingi ma`nolarga 
qaratilgan. Bu tushunarli, albatta. Chunki bu ma`no ko’rsatilsa, o’quvchida o’z-
o’zidan qonuniy savol tug’iladi: Xo’sh, ,,bosmachilar” kimlarning yerini bosib, 
tortib olgan ekan? O’z uyini, o’z yerini bosib olish mumkin emas-
ku? ,,Bosmachilar” o’z yerini o’zlari hech qachon bosib olmagan, balki uni 
bosmachilardan ya`ni chorizm yoki sho’ro bosqinchilaridan himoya qilgan. RKP 
4
 R.Shamsutdinov, Sh. Karimov Vatan tarixi, T.: ,,Sharq” 2010, 87-bet
5 (b) Markaziy Komitetining 1922 yil 18-may qarorida ,,bosmachilik”ka qarshi 
harbiy tadbirlar bilan birga aholi orasida jiddiy targ’ibot tashkil etilishi ham muhim
vazifa sifatida ko’rsatilgan. Jumladan, ,,Anvar Poshoning aholi orasida 
inglizlarning josusi va Sharq xalqlarining dushmani”, deb targ’ibot yuritish 
kerakligini aytilgan edi. Ana shu tariqa butun Turkiston o’lkasidagi barcha xalqlar:
o’zbek, qirg’iz, qozoq, turkman, tojik, qoraqalpoqlar sho’ro istibdodiga qarshi 
ozodlik va milliy mustaqillik uchun qonli jangga otlanadilar. Shu boisdan bu 
kurashning harakatlantiruvchi kuchlari xalq ommasi-boylar, ruhoniylar, dehqonlar,
kosiblar, ishchilar edilar 5
. 
5
 N.Jo`rayev, Sh. Karimov O`zbekiston tarixi T.: ,,Sharq” 2011, 108-110-betlar 
6 II. Shermuhammadbek-Turkiston o’lkasi musulmon qo’shinlari bosh
qo’mondoni 
            Madaminbek oq ruslar bilan ittifoq tuzdi-yu, o’zining sobiq ittifoqchilaridan
ayrilayozdi.   Xolxo’ja   Eshondan   boshqa   qo’rboshilar   Madaminbekning   bu
qilmishini   ochiqdan-ochiq   qoralamagan   bo’lsalarda,   o’rtaga   sovuqchiliklar   tusha
boshlaydi. Unga bevosita o’z qo’li ostida jang qilib kelgan qo’rboshilar va qirg’iz
qo’rboshilargina   sodiq   qoladi.   Boshqa   katta   va   kichik   qo’rboshilar   ,,Hozir
Madaminbekning qo’shini musulmonlar va g’ayridinlardan iborat, binobarin, endi
u   tom   ma`noda   amiralmuslimin   (musulmonlar   amiri)   bo’la   olmaydi”,-degan
xulosaga keladilar. 
            1919   yil   sentyabr   oyida   ular   G’orbuvodo   to’planib,   Shermuhammadbekni
amiralmuslimin   etib   saylaydilar.   Shuningdek,   qurultoyda   milliy-ozodlik   harakati
oldida   turgan   vazifalar   yana   bir   bora   aniqlashtirib   olindi,   kelgusi   janglar
strategiyasi   va   taktikasi   ko’rib   chiqildi.   Bu   anjumanda,   shuningdek   Madaminbek
sha`niga issiq-sovuq gaplar ham aytildi, kimdir uni ochiqdan-ochiq so’ksa, kimdir
taassuf bildirdi, xayrixoxlari esa, bir oz so’z aytishga jur`at etolmay o’tirdilar 6
. 
            Madaminbek   va   boshqa   qo’rboshilar   o’rtasiga   tushgan   sovuqchilik   hozircha
milliy-ozodlik   kurashiga   salbiy   ta`sirini   o’tkazmay   turdi.   Bir   tomondan
Madaminbek   boshchiligidagi   musulmon-rus   qo’shini,   bir   tomondan
Shermuhammadbek   rahbarligidagi   o’zbek   qo’rboshilari,   bir   tomondan
Muhiddinbek,   Jonibek   qozi   kabi   yirik   qirg’iz   qo’rboshilari   qizillarni   ko’z
ochirmay, ketma-ket zafarli janglar olib bordilar. 
    Bir necha bor harakat qilib sulhga erisha olmagan qizil qo’mondonlik g’azabdan
o’zini   qayerga qo’yishini   bilmay terror   harakatlarini   boshlab  yuborishadi.  G’azab
o’ti 15 asosan Mermuhammadbek va Madaminbek kabi sardorlar, ularning tug’ilib
o’sgan   joylari,   qarindoshlari   hamda   ozodlik   kurashining   ma`naviy   markazi
bo’lmish   Qo’qonga   qaratiladi.   Qo’rboshilarning   qarindosh-urug’lari   qisman
6
 Mansurxo’ja Xo’jayev. Shemuhammadbek Qo’rboshi. T.: ,,Sharq” 2008 y, 123-bet
7 o’ldirilib, qisman qamoqqa olinib, surgun qilina boshlanadi, ularning mol-mulklari
musodara   qilinadi.   Bu   o’rinda   qizil   terrorchilar   Madaminbek   va
Shermuhammadbekning   Sharqiy   Farg’onada   janglar   bilan   band   ekanligidan
foydalanib qoldilar. 
          Bu   voqealarni   eshitgan   Shermuhammadbek   o’zining   Marg’ilondan   uzilib
ketmaganligini bildirib qo’yish, hamda zo’rga kuchi yetmay, himoyasiz qarindosh
urug’lar,   qo’ni-qo’shni,   tanish-bilishlardan   o’ch   olishga   kirishgan   qizillarning
yaxshilab adabini berib qo’yishga ahd qiladi. Marg’ilon atroflariga yashin tezligida
qilinadigan   hujum   rejasi   ikir-chikirlarigacha   puxta   o’ylab   tuzilib   chiqadi.   Shu
kunlarda Shermuhammad qo’shini adadi olti ming nafarga borar edi. Jang rejasiga
muvofiq, mazkur olti ming jangchi quyidagi tartibda taqsimlanadi: 
-1000   nafar   yigit   Dardoqbek   qo’rboshi   boshchiligida   Marg’ilon   uyezdida   shimol
tomondan; 
-1000   nafar   yigit   Yusuf   Polvon   qo’rboshi   boshchiligida   g’arb   tomondan;   -20000
nafar   yigit   Nurmuhammadbek   boshchiligida   Gorchakovo   temir   yo’l   bekati
tomonga; 
-20000   nafar   yigit   Shermuhammadbek   boshchiligida   asosiy   yo’nalish,   ya`ni
Marg’ilon tomon hujum qiladigan bo’ldilar. 
         1919 yil 10-yoki 11 oktyabr kuni qismlar o’zlariga buyurilgan joylarga yetib
borgach,   bir   vaqtning   o’zida   jang   boshlab,   Marg’ilonni   o’rab   kela   boshladilar.
Qizillar qandaydir yo’l bilan qo’rboshilarning jangga kirish yo’llarini bilib olganlar
shekilli,   shaharda   katta   qo’shin   to’playdilar.   Shuningdek,   Namanganda   turgan
qismlarga ham ehtiyot shart Mirg’ilon sari yurish buyuriladi.  
            Jang   shiddat   bilan   boshlanib,   shu   tarzda   davom   etadi.   Bu   jangda
Shermuhammadbek   turkiy   xalqlar   harbiy   san`atidan   meros   qolgan   bir   usulini
qo’llaydi:   bir   guruh   otliq   yigitlar   dushmanga   juda   yaqin   borib,   qizg’in   jangga
kirishib ketadilar. Jang  ayni  qizigan paytda oldindan tayinlab qo’yilgan bir necha
yigitlar   ,,-esing   bo’lsa,   o’zingni   qutqar”,   ,,qochmagan   nomard”   deb   qichqirishib,
8 otlarini orqaga burib, qochib qoldilar. Ularni ko’rgan boshqa yigitlar ham otlarini
boshini   burib,   tartibsiz   holda   qocha   boshladilar.   Ularning   orqasidan   ponsodlar
nomiga ,,qayt   orqaga  nomardlar, itday  otib  tashlayman”  deb  po’pisalar  ham   qilib
qo’ydilar.  Qizillar   ,,bosmach  qochdi,  ura”  degancha  yigitlar  ortidan  changalzorga
kirib   keldilar.   Bu   yerda   ularni   Shermuhammadbek   boshchiligidagi   pistirma   kutib
turar   edi.   Pistirmadagilar   qizillarni   o’tkazib   yuborib,   atrofni   o’rab   tutday   to’kib
tashlaydilar. Qizil askarlar safi boshida qilich yalong’achlab kelayotgan komandir
Shermuhammadbek bilan olishib halok bo’ladi. 
    Boshqa yo’nalishlarda ham qizillarga katta zarba beriladi. Jangdan so’ng barcha
qismlar   G’orbobo   yaqinidagi   bir   mavzeda   to’planadilar   va   tartibli   ravishda   o’z
makonlari   G’orboboga   qaytadilar.   1919   yil   13-oktyabr   kuni   Namangandan
yuborilgan  katta   harbiy  qism   Yozyovon  cho’li  orqali   kelayotgan  ma`lum   bo’ladi.
Shermuhammadbek   o’z   qo’shinini   ikkiga   bo’lib,   bir   qismini   ehtiyot   shart   uchun
G’arbuvo mudofaasiga qoldiradi. Ikkinchi qism bilan esa Yozyovon cho’li tomon
yo’l oladi. Har ikki qo’shin Xonobod qishlog’i yaqinida to’qnash keldilar. Bu jang
to’xtab-to’xtab   uch   kecha-kunduz   davom   etadi   va   nihoyat   Shermuhammadbek
qo’rboshi qo’l ostidagi ozodlik kuchlari g’alabasi bilan yakunlanadi 7
. Ayni paytda
Qo’qon   tomonda   Islom   Polvon,   Oybola   qo’rboshi   va   boshqalar,   Andijonda
Parpibek,   Namanganda   Rahmonquli   va   Amir   qo’rboshi,   Aravonda   Xolxo’ja
Eshon,   O’zgan   va   O’sh   viloyatlarida   qirg’iz   qo’rboshilarining   katta   g’alabalarga
erishganliklari haqida xabarlar tarqalib turdi. 1 
        Milliy   ozodlik   harakatining   1919   yildagi   zafarli   yurishlari   sovetlarni   qattiq
larzaga   solib   qo’ydi.   Bu   yurish   o’chog’i   Farg’onada   bo’lgan   kuchli   zilzila
Turkiston   zaminini   qattiq   silkitib,   uning   to’lqinlari   Kreml   minoralarini   ham
zirillatadi. 
          Leninga   qilingan   suiqasd   uni   jisman   yo’q   qila   olmasada,   to’shakka   mixlab
qo’yadi. Har kuni erta bilan muolaja va nonushtadan so’ng uning kotibasi Fotmeva
ertalabki   pochtani   olib   kelar   edi.   Pochta,   gazetalar,   maktublar,   telegrammalardan
7
 Mansurxo’ja Xo’jayev. Shemuhammadbek Qo’rboshi. T.: ,,Sharq” 2008 y, 124-125 betlar
9 iborat   bo’lib,   ularni   Leninga   olib   kirishdan   oldin   Savnarkom   tomonidan   maxsus
belgilangan   kishi   avval   ko’z   yugirtirib   chiqardi   va   flotlardan   kelgan   noxush
xabarlarni   ichkariga   kiritmagan.   Chunki   unga   kuchli   hayajonlanish   mumkin
bo’lmagan.   Bu   holni   bilib   qo’ygach   undan   pochtani   yashirmaydigan   bo’ladilar.
Fotmeva   pochta   olib   kirgach,   unga   bir   ko’z   yugirtirib   olgach,   ,,   Farg’onadan
pochta   kelmadimi?”   deb   alohida   so’rab   turgan.   Farg’ona   frontidagi   ahvol   Lenin
uchun   shu   darajada   ahamiyatli   bo’lganki,   u   kutubxonada   O’rta   Osiyo,   xususan
Farg’ona tarixiga, turkiy xalqlar harbiy san`ati tarixiga oid kitoblarni o’qib turgan.
Unda   muayyan   bir   xalqning,   muayyan   bir   mamlakatning   tarixini   yaxshi   bilmay
turib, u bilan muomala qilish, uni itoatda tutish qiyinligini juda yaxshi xis qilgan 8
. 
         Yangi hukumat tuzish uchun tayyorgarlik ishlariga kirishish 1919 yilning qish
arafasida   qizil   qo’mondonlik   milliy-ozodlik   kuchlariga   hal   qiluvchi   zarba   berish
rejasini   ishlab   chiqadi.   Marg’ilon   va   Farg’ona   (sobiq   Skobelevga)   vodiyning   har
tarafidan   va   Toshkentdan   yangi   kchlar   olib   kelina   boshlandi.   O’z   ayg’oqchilari
vositasida   bundan   xabar   topgan   Shermuhammadbek   qo’shinini   saqlab   qolish
maqsadida   vaqtincha   tog’larga   chekinishga   qaror   qiladi.   Oloyning   ostonasi
bo’lmish   G’ulcha   shaharchasida   kichik   ber   garnizon   bor   edi.   Shermuhammadbek
bilan   Xolxo’ja   Eshon   shu   tomonga   qarab   yo’l   oladilar.   Gornizon   boshlig’i   kuch
qo’rboshilar tomonida ekanligini anglab, jangsiz taslim bo’ladi. Shu tufayli uni va
jangchilarini   asir   olmay,   qo’yib   yuboradilar 9
.   Bu   yerda   bir   necha   kun   turilgach,
Xolxo’ja   Eshon   Novqatga   yo’l   oladi.   G’orbuvodan   G’ulgagacha   bo’lgan   yo’l
ustiga qo’yilgan xabarchilar, qizil qo’shin Shermuhammadbekni ta`qib etib, izma-
iz   kelayotganini   ma`lum   qiladilar.   Shermuhammadbek   mudofaaga   hozirlik   ko’ra
boshlaydilar.   Qizillar   uni   uch   tomondan   o’rab   oladilar.   Faqat   sharq   tomon-Oloy
yo’ligina   ochiq   qolgan   edi.   Bir   necha   kunlik   jangdan   so’ng   qizillar   tobora
qurshovni   siqib   kela   boshlaydilar.   Buning   ustiga,   bu   yerlar   tog’   etagi   bo’lgani
uchun qalin qor bilan qoplangan edi. 
8
 Shamsutdinov Rustam. ,,Bosmachilikni qanday baholash kerak”. ,,Fan va turmush”. 24-son 1995 y, 27-bet
9
 Narzulla Jo’rayev, Shodi Karimov. ,,O’zbekiston tarixi” T.: ,,Sharq” 2011 y, 125 bet
10             Shermuhammadbek:   ,,-kofirlar   o’qidan   o’lgandan   ko’ra   tog’da   muzlab
qolganimiz afzalroq. Nima bo’lsa ham xudodan ko’rdik”, deb Terakdovon tomon
chekinishga buyruq beradi. Yog’ib turgan qor ostida dovon sari yuradilar. Qizillar
ham   izma-iz   quva   boshlaydi.   Dam   jang   qilib,   dam   ilgari   yurib,   baland   tog’lar
boshlanadigan   joydagi   bo’sag’a   degan   qishloqqa   yetib   keladilar.   Bu   yerning
aholisidan   qirqtacha   qo’tos,   qorkurak   va   yo’l   ko’rsatuvchi   olib   toqqa   chiqib
ketdilar.   Azaliy   tog’   hayvoni   bo’lgan   qo’toslar   ko’kragigacha   qorga   botib,   otlar
uchun yo’l ochib borgan. Bunday qiyin sharoitda bir qancha otlar sovuqdan o’ladi,
odamlarning   oyoq-qo’llarini   sovuq   uradi,   oziq-ovqatlari   tamom   bo’lgach   otlarini
so’yib   yeyishga   to’g’ri   kelgan.   Nihoyat,   yo’lboshchilardan   biri   dara   yo’lini
topishga muvaffaq bo’ladi. 
        ,,Bosmachilar   qor   bo’roni   ostida   qolib,   qirilib   ketgandir”   deb   o’ylagan   qizil
askarlar   orqasiga   qaytib   ketadi.   Tog’ma-tog’   yurgan   Shermuhammadbek   yigitlari
kichikroq   Oloy   kentiga-Oloy   vodiysi   markaziga   yetib   olib,   bu   yerda   dam   olib
o’zlariga   kelib   olgach   shahidlarni   shu   yerga   dafn   etib   Farg’onaga   qaytishga
hozirlik ko’radi 10
. 
        Qurultoydagi   qarorlar   vaqtni   o’tkazmay   amalga   oshirilishi   zarur   edi.
Bol`sheviklarning   askar   to’plash   harakatiga   qarshi   tezlik   bilan   chora   ko’rish,
yigirma  kun  ichida  ko’zga  ko’rinadigan   muvaffaqiyatlariga  erishish  vazifasi   qilib
qo’yilgan edi. Shuningdek ikkilanib turgan, arazlagan va ehtiyotkor bo’lib qolgan
qo’rboshilar   bilan   uchrashib,   ularga   zarur   yordam   ko’rsatish,   shu   yo’llar   bilan
muvaffaqiyatga zamin tayyorlash kerak edi. 
      Shermuhammadbek   mazkur   qurultoy   qarorlarini   amalga   oshirish,   oziq   ovqat,
kiyim-kechak,   qurol-yarog’   masalalarini   hal   etish,   yangi   kelgan   hamda   sho’ro
qo’mondonligidan   qochib   o’tgan   yigitlarni   qurollantirish,   qismlarga   bo’lish,
shuningdek, yangi hukumat tuzish uchun maslahatlar  bilan band bo’lib turgan bir
paytda   O’ratepada   jang   olib   borayotgan   Barotbek   (Ali   Bodomchi
asarida   ,,Bo’g’otabek”   shaklida   yozilgan)   qo’rboshidan   yordam   so’rab   chopar
10
 Mansurxo’ja Xo’jayev. Shemuhammadbek Qo’rboshi. T.: ,,Sharq” 2008 y, 132-133 betlar
11 keladi.   Ma`lum   bo’lishicha,   Xo’jand   va   O’ratepa   garnizonlaridan   chiqib   kelgan
qismlar   Barotbekka   og’ir   zarba   beradilar 11
.   Shermuhammadbek   darhol   Hotambek
qo’rboshi   boshchiligida   yetti   yuz   yigitni   O’ratepaga   safarbar   etadi.   Yigitlar   hal
qiluvchi   jang   paytida   yetib   borib   qizil   armiya   askarlarining   katta   qismini   qirib
tashlashadi. Tirik qolganlari Xo’jand tomonga qochib qutiladilar. 
          Qizil   askarlar   sovet   hukumatining   1922   yil,   mart   oyidagi   istiqlolchi   kuchlar
bilan muzokaralar  olib bormaslik va ularni  majburan zo’rlik asosida  taslim  qilish
to’g’risidagi   buyrug’iga   asosan   iyundan   boshlab   yanada   dahshatli   hujumini
kuchaytiradilar.   Shermuhammadbek   1923-yil   ukasi   Nurmuhammadbek   bilan   bir
guruh mujohidlarni yoniga olib, Afg’onistonga o’tib ketishga majbur bo’ladi. U bir
necha   bor   o’z   vatanini   mustamlakachilardan   ozod   qilish   uchun   harakat   qiladi.
Jumladan,   1924-yilda   20   ming   kishilik   askar   bilan   Qashqar   orqali   Farg’ona
vodiysiga   o’tmoqchi   bo’ladi.   Ikkinchi   urinish   1929-yilda   bo’lgan   edi.   O’shanda
Shermuhammadbek   Afg’onistondan   Vaxsh   daryosi   orqali   Sharqiy   Buxoroga
o’tishga intiladi. Ammo urinishlarning barchasi  besamar  ketadi. Shundan so’ng u
taqdirga   tan   bergan   bo’lsada,   doimo   qalbida   vatanni   ozod   ko’rish   tuyg’usi   bilan
umrining oxirigacha yashab kurashadi 12
.
11
 R.Shamsutdinov, Sh.Karimov, Vatan tarixi. T.: ,,Sharq” 2010 yil, 126-127 betlar
12
 O’sha joyda 
12 III. O‘zbekistonda “bosmachilik” harakatining ahamiyati
            1917-yil   oktyabr   to‘ntarishidan   keyin   Turkistonning   viloyatlaridagi   qishloq
aholisi   orasida   ulamolar   rahbarligida   bosmachilik   harakati   boshlandi.   Bizda   uni
ko‘pincha ruslarga va bolsheviklarga qarshi qaratilgan milliy ozodlik harakati deb
anglatiladi.   Lekin   aslida   masala   bundan   murakkabroq   bo‘lgan.   Bosmachilik
harakati   birinchi   navbatda   ulamolar-   ning   ashaddiy   dushmani   bo‘lgan   jadidlarga
qarshi   qaratilgan   edi.   Bu   qarama-qarshilikda   bosmachilar   ba’zan   hatto   “qizil
ruslar”,  ya’ni  bolshe-  viklar  bilan ham  hamkorlik qilganlar. Ular  uchun eng katta
dushman rus mustamlakachilari emas, shaharlik ziyolilar bo‘lgan. Bu yerda shahar
bilan   qishloq,   yangi   taraqqiyot   bilan   eski   urf-odatlar   tafovuti   birinchi   o‘rinda
bo‘lgan.   Shuning   uchun   bu   harakatga   “milliy   ozodlik   uchun   kurash”   deb   emas,
“grajdanlar urushi”, ya’ni vatandoshlar urushi deb baho berilsa, to‘g‘riroq bo‘ladi. 
       Bosmachilik harakatining tarkibidagi qurolli kuchlar tarkibida turli maqsadlar
uchun kurashgan qo‘shinlar bor edi. Ularning ba’zilari ongli ravishda “qizil ruslar”
ga   va,   umuman,   ruslarga   qarshi   kurash   olib   brogan-   lar   va   Turkistonni   ulardan
ozod   etib,   siyosiy   va   iqtisodiy   mustaqillikka   erishishini   orzu   qilganlar.   Masalan,
Fayzulla   Xo‘jaevning   amakisining   o‘g‘li   Usmon   Xo‘ja   (1878   –   1968)   Buxoroda
unga berilgan oliy mansabni tark etib, turkiyalik harbiy emissar Anvar Poshoning
qurolli   kuchlariga  qo‘shilgan  va u  bilan birga “qizil  ruslar” ga  qarshi   kurash   olib
borgan.   Keyinchalik   u   oilasi   bilan   Afg‘onistonga   qochishga   majbur   bo‘lgan   va
butun   umri   muhojirlikda   o‘tgan.   Usmon   Xo‘ja   o‘zining   vatan   istiqloli   uchun
siyosiy kurashini Turkiyada davom etdirdi. Bu yerda uning atrofiga Turkistondan
“qizil   ruslar”   zulmidan   qochgan   ziyolilar   to‘plandilar.   Ular   o‘zlarining   siyosiy
taskilotini   tuzdilar,   gazeta   va   jurnallar   chop   etdilar.   Nashr   etilgan   maqolalarda,
asosan,   Turkistonni   ruslar   istilosidan   ozod   etish   g‘oyasi   ilgari   surilgan   edi.
Turkiston   muhojirlari   xalqaro   tashkilotlarga   va   chet   ellarning   hukumatlariga   ham
moliyaviy va harbiy yordam so‘rab   murojaat etdilar va Turkistonga harbiy yurish
qilib,   uni   “qizil   ruslar”   dan   ozod   etishni   rejalashtirgan   edilar.   Usmon   Xo‘janing
o‘g‘li Temur Xo‘ja o‘g‘li hozirgi kunda turk tillari tarixi va etnografiyasi bo‘yicha
13 yirik   mutaxassis,   u   Turkiyadagi   Koch   universiteti   va   Amerikadagi   Michigan
universitetinig   professori.   Uning   aytishicha,   Usmon   Xo‘ja   umrining   oxiri-   gacha
vatanini qumsab, uning taqdiri uchun qayg‘urib yashagan, bir kun unga qaytishni,
rus istilochilaridan va kommunistlardan ozod etishni orzu qilgan. Sho‘rolar davrida
Usmon Xo‘ja sotqin va vatan xoini deb qora- langan edi. Mustaqillik davrida uning
nomi   oqlanib,   2014-yilda   Toshkentda   unga   bag‘ishlangan   maxsus   risola   nashr
etildi. 
            Turkiston   musulmonlarining   milliy   ozodligi   uchun   ruslarga   qarshi   qurolli
kurash   olib   borgan   fidoiylardan   yana   biri   boshqird   ziyolisi   Ahmad   Zakiy   Validi
To‘g‘on   (1890   –   1970)   edi.   U   ham   dastlab   o‘z   vatanida   siyosiy   kurash   olib
borishga harakat qilgan. Uning foydasi yo‘qligini anglagach, Turkistonga kelib, bu
yerda   sho‘rolarga   qarshi   qurolli   kurash   olib   borgan.   U   ham   chet   elga   qochishga
majbur bo‘lgan va avval Germaniyada tehsil olgan, keyin Turkiyada qo‘nim topib,
u   yerlarda   Turkiston   tarixi   bo‘yicha   ilmiy   tadqiqotlarini   davom   etdirgan.   Uning
qizi   Esonbeka   To‘g‘on   xitoy   tilidagi   manbalar   va   Markaziy   Osiyo   tarixi   bo‘icha
yirik   mutaxassis,   professor,   Turkiya   Fanlar   Akademiyasining   haqiqiy   a’zosi.
Uning   aytishi   bo’yicha,   otasi   boshqird   bo‘lsa   ham,   Turkistonni   o‘z   vatani   deb
hisoblagan va um- rining oxirigacha Turkistonga qaytishi va uni kommunistlardan
ozod   etishni   orzu   qilgan.   Sho‘rolar   davrida   u   ham   sotqinlikda   ayblanib,   uning
qilgan   ishlari   qoralangan   edi.   Sobiq   ittifoq   parchalanib   sho‘rolar   hokimiyati
ag‘darilgandan   keyin   uning   nomi   ham   oqlanib,   Boshqirdistondagi   Ufa   shahrida
una haykal o‘rnatildi. Bular singari insonlar ko‘p bo‘lgan. 
         Turkistondan XX asrning 20 yillarida yuz minglab odamlar rus istilochilari va
bolsheviklarning   zulmi-   dan   chet   ellarga   qochishga   majbur   bo‘lganlar.   Sho‘rolar
davrida   ular   sotqin,   ularning   faoliyati   esa   vatanga   xoinlik   deb   ta’riflangan   va
qoralangan.   Lekin   biz   ularni   ham   farqlashimiz   kerak.   Ba’zi   odamlar   iqtisodiy
qiyinchiliklar  tufayli  ketganlar, ba’zilar diniy qadriyatlar poymol  qilingani  tufayli
ketganlar, ba’ziar esa siyosiy kurashni davom etdirish va vatan istiqloliga erishish
uchun   yangi   imkoniyatlarni   izlash   uchun   ketganlar.   Agar   biz   bunga   hozirgi   kun
14 nuqtai   nazaridan,   ya’ni   istiqlol   mafkurasi   nigohidan   qaraydigan   bo‘lsak,   bu
odamlar, ya’ni Usmon Xo’ja, Validi To‘g‘on va ularning safdoshlari sotqin emas,
millat   fidoiylari,   vatan   istiqloli   uchun   haqiqiy   kurash   olib   borgan   vatanparvar
insonlar bo‘lganlar. 
            Lekin   biz   Turkistonda   qolgan   hamma   ziyolilar   haqida   ham   bunday   deya
olmaymiz.   Jadidlar   Chor   hukumati   davrida   rus   mustamlakachilariga   qarshi   ochiq
siyosiy faoliyat olib bormaganlar. Siyosiy kurash haqida gapirmasa   ham bo‘ladi.
Chunki bunga imkoniyat ham bo‘lmagan edi. Yangi taraqqiy- parvar g‘oyalar bilan
chiqqan yosh ziyolilarga ergashuvchilar juda kam edi. Savodsiz omma ulamolarga
ko‘r-ko‘rona   ishonar   edilar.   Ulamolar   esa   rus   mustamlakachilari   bilan   til
biriktirgan edilar. Jamiyat 2 ga bo‘lingan edi. Turkistonda butun xalqni birlashtirib,
mustamlakachilarga   qarshi   kurashga   boshchilik   qiluvchi   siyosiy   kuch   yo‘q   edi.
Misol   uchun   Hindistonda   ham   ingliz   mustamlakasi   o‘rnatilgan   edi.   U   yerning
aholisi   turli   tabaqalardan   va   turli   tillarda   so‘zlashuvchi   xalqlardan   tashkil   topgan
edi, odamlar  turli xil  dinlarga e’tiqod qilgan edilar. Lekin u yerda bu xalqlarning
hammasini   birlashtirib,   ingliz   mustamlakachilariga   qarshi   kurashga   boshchilik
qilgan   siyosiy   rahbar   bor   edi.   U   ham   bo‘lsa,   Mahatma   Gandi   edi.   U   Angliyada
huquqshunoslik   fanidan   tahsil   olgan,   ko‘p   tillarni   bilgan   o‘qimishli   va   savodi
baland   odam   edi.   U   mustamlakachilarning   qonunchiligini,   shuning-   dek,   xalqaro
qonunlarni   yaxshi   bilar   edi.   Shuning   uchun   ham   u   xalqlarni   ketidan   ergashtirib,
mustamlakachilarga   qarshi   malakali   siyosiy   kurash   olib   borishni   tashkil   eta   oldi.
Metropoliyaning Hindistondan yiroqda joylash- ganligi ham yordam berdi. 
          Afsuski,   Turkistonda   bunday   rahbar   yetishib   chiqmadi.   Ruslarning   nisbatan
yaqin   yerlarda   joylashganligi,   yaxshi   qurollanganligi   va   o‘ta   shafqatsizligi   ham
ularga   qarshi   ochiq   siyosiy   kurash   olib   borishga   hech   qanday   imkoniyat
qoldirmadi. Ulamolar “oq podshoh” ning manfaatiga xizmat qildilar, savodsiz xalq
ularga   ergashdi,   yosh   jadidlarning   esa   tarafdorlari   ko‘p   emas   edi.   Shuning   uchun
ular   rus   “chinovnik”   lari   belgilagan   chiziqdan   chiqmasdan   faoliyat   olib   borishga
majbur edilar. 
15      Sho‘rolar hukumati davrida jadidlarning ba’zilari “qizil ruslar” ga qo‘shilganlar,
ularning idoralarida xizmat qilganlar va kurashni ruslarga qarshi emas, ulamolarga
qarshi   olib   borganlar.   Ulardan   keyin   milliy   yosh   kommunistlar   yetishib   chiqib,
“qizil   ruslar”   ning   madadkorlariga   aylanganlar.   Ulamolar   Chor   hukumati   davrida
rus   kolonial   ma’muriyatining   sodiq   tayanchi   bo‘lganlar   va   jadidlarning
taraqqiyparvar   g‘oyalarini   inkor   etganlar.   Natijada   jamiyat   ikkiga   bo‘linib,
ruslarning   kolonial   siyosatiga   qarshilik   qilishga   ojizlik   qilgan.   Sho‘rolar   davrida
ham   ular   xalqni   “qizil   ruslar”   ga   qarshi   kurashda   birlashtirish   o‘rniga   jadidlarga
qarshi   kurash   olib   borganlar.   Bosma-   chilar   esa,   asosan,   omi   qishloq   aholisi
bo‘lganigi   tufayli   ularga   ergashganlar,   ular   hech   qanday   siyosiy   maqsadlarni
ko‘zlamaganlar,   ularning   asosiy   maqsadi   vatan   istiqloli   va   millat   ozodligi   emas,
balki   yangi   g‘oyalar   va   taraqqiyparvar   islohotlar,   va   ularni   tarqatuvchilar,   ya’ni
shaharlik ziyolilarga qarshi kurash olib borish bo‘lgan. Ular olib borgan faoliyatda
mahalliy aholini talon-taroj qilish, ularga nisbatan kuch ishlatish, adolatsizliklarga
yo‘l qo‘yish holatlari ham ko‘plab yuz bergan. Shuning uchun biz ularga nisbatan
“istiqlol   uchun   kurashchilar”,   “millat   qahramonlari”   kabi   iboralarni
ishlatganimizda, ularni hech bo‘lmasa farqlay bilishimiz kerak. 
      Hozirgi vaqtda chet ellarga ketishga majbur bo‘lgan o‘zbek istiqlol- chilarining
avlodlari   Saudiya,   Turkiya,   Amerika   va   Yevropaning   turli   mamlakatlarida
yashaydilar. Ularning ko‘pchiligi o‘z millatining urf odatlari, tili, dini va ma’naviy
qadriyatlariga   sodiq   qolganlar.   Shuning   uchun   biz   ularga   sotqinlar   va   vatan
xoinlari   deb   emas,   millatimizning   bir   qismi,   vatandoshlar,   qolaversa,   istiqlolchi
fidoiylarning avlodlari deb qarashimiz kerak. 
16 Dars ishlanmasi: Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati va uning oqibatlari
Maqsadlar:
1. Turkistonda milliy istiqlolchilik harakatining sabablarini va rivojlanishini 
tahlil qilish.
2. Ushbu harakatning ijtimoiy, siyosiy va iqtisodiy oqibatlarini o'rganish.
3. O'zbek xalqi va boshqa Turkiston xalqlari tarixida milliy istiqlolchilik 
harakatining o'rnini tushunish.
Darsning maqsadli o'quv natijalari:
1. O'quvchilar Turkistondagi milliy istiqlolchilik harakatining sabablari va 
bosqichlarini tushunadilar.
2. Harakatning mahalliy va global miqyosdagi ta'sirini baholaydilar.
3. O'quvchilar milliy istiqlolchilik harakatining tarixiy ahamiyatini bilib 
oladilar.
Darsning tuzilishi:
1. Kirish (10 daqiqa):
o Darsni boshlashdan oldin, o'quvchilarga Turkistondagi milliy istiqlolchilik harakati
haqida qisqacha so'zlab beriladi.
o O'quvchilarga bu harakatning tarixiy, siyosiy va ijtimoiy ahamiyatini tushuntirish.
o Dars maqsadlari va o'quv natijalari bilan tanishtirish.
2. Asosiy qism (25 daqiqa):
o Milliy istiqlolchilik harakatining sabablari:
 Rossiyaning Turkistonga qaramligi va mustamlakachilik siyosati.
 O'zbek, qozoq, turkman va boshqa Turkiston xalqlarining milliy ozodlik istagi.
 Islom dini va musulmonlar orasidagi uyg'onish.
 Turkistonning iqtisodiy va ijtimoiy holati.
o Milliy istiqlolchilik harakatining rivojlanishi:
17  1916-yilgi qo'zg'olon va uning oqibatlari.
 Milliy harakatning yangi bosqichlari va tashkilotlarning tashkil topishi.
 Turkiston mustamlakasi uchun kurashgan boshliqlar: Xoja Niyoz, Ismoilbek, va 
boshqalar.
o Milliy harakatning natijalari va oqibatlari:
 Turkistonning siyosiy holatidagi o'zgarishlar.
 1917-yilgi fevral inqilobi va uning ta'siri.
 Turkiston mustamlakasidagi ijtimoiy va iqtisodiy o'zgarishlar.
 Milliy ozodlik harakatining Rossiya imperiyasiga qarshi kurashdagi ahamiyati.
3. Yakunlash (15 daqiqa):
o O'quvchilar bilan muhokama o'tkazish: "Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati 
qanday ahamiyatga ega edi?"
o O'quvchilarga mustaqil fikrlarini aytishga imkon berish.
o Darsni umumlashtirish va asosiy xulosalarni chiqarmoq.
Baholash:
“Assotsiatsiyalar” metodi.  O`quvchilarning har bir guruhiga bo`lajak mavzuni 
o`rganish bilan bog`liq bo`lgan so`z yoki gap yozilgan plakat beriladi. Uning quyiga 
o`quvchilar ana shu so`z yoki gap ularning ko`zlari oldida gavdalantiradigan 
tasavvurlarini yozib qo`yadilar. Masalan: plakatda vertikal yo`nalish bo`yicha 
tanlangan mavzu bilan bog`liq bo`lgan tushuncha yoziladi. Ushbu so`zning har bir 
harfiga ishtirokchilar o`z tasavvurlarini bayon qiladilar va yozadilar. Masalan:
M – muammo, muloqot, mantiq, misol, masala…
U – uddalamoq, uzluksiz, uyg`unlashtirmoq…. 
N – nazariya, najot, navbahor, nafosat… 
O – oqilonalik, omil, omma, ong… 
Z – zimma, zukko, zamon, zarar, ziynat… 
18 A – axborot, agrotexnika, ajoyibot, avaylash… 
R – reja, ravnaq, rag`bat, raqam, rahnamo… 
A – ahamiyat, ahvol, aql, ahillik, afzallik… 
Turli guruhlarda bo`lajak mavzuni o`rganish bilan bog`liq bo`lgan har xil so`zlar 
bo`lgani maqsadga muvofiqdir. Barcha plakatlar ilib qo`yiladi, o`qib eshittiriladi, 
lekin izohlab berilmaydi. 
Impuls – plakat metodi.  Har bir ishtirokchi uchun vatman varaqlari va markerlar 
kerak bo`ladi.
1. Stollarning ustiga oxirigacha yetkazilmagan fikrlar yozilgan plakatlar qo`yilgan:
«Ushbu mavzuda meni hammasidan ko`proq ..... qiziqtiradi», «Men shuni 
aniqlashtirmoqchi edimki, .....», «Men orttirgan bilimlarimni .... qo`llayman», 
«Ushbu mavzuni o`rganish jarayonida men.... erishdim», «Men ..... to`g`risida 
ko`proq bilib olmoqchi edim», «Men uchun ..... murakkab bo`ldi», 
«Menga .....yoqdi».
2. Iloji bo`lsa, mashq jarayonida xotirjam, past ovozda musiqa yangrab tursin.
3. Ishtirokchilarga barcha plakatlarni aylanib va ko`rib chiqib, boshlab qo`yilgan 
fikrlar ustida o`ylab ko`rish va shu plakatlarning o`zida davom ettirib oxirigacha 
yetkazish taklif etiladi.
4. Taxminan 15 daqiqadan so`ng plakatlar ilib ko`yiladi. Fikrlar eshittirib o`qiladi, 
kerak bo`lsa aniqlashtiruvchi savollar beriladi. Ishtirokchilar o`z fikrlarining ostiga
ismlarini yozish yoki anonim bo`lib qolishni o`zlari hal qiladilar. 
Bu metodning afzalligi  Anonimlik o`quvchilar boshqa vaziyatda sukut saqlashni 
afzal ko`rib aytmagan fikrlarini bayon etishga yordam beradi. Bu mashqda bayon 
etilgan umidlar va istaklar o`qituvchiga kelgusida mashg`ulotlarni rejalashtirish va 
o`tkazish vaqtida o`z harakatlarini to`g`rilashga imkon beradi. 
19 “Svetofor” metodi.  Bu asosan kichik guruhlar o’rtasida o’tkaziladi. O’qituvchi guruh
ishtirokchilariga qizil sariq yashil rangli kartochkalar beradi. Ishtirokchilar doskadan 
5-6 metr uzoqlikda turadi. O’qituvchi doskaga mavzuga doir savollarni birin-ketin 
iladi. Bilgan ishtirokchi yashilni ko’taradi. O’ylanib qolgan ishtirokchi sariqni, 
Savolga javobni bilmasa qizil kartochkani ko’taradi. Xuddi shu uslubda doskani 
oldiga birinchi bo’lib kelgan ishtirokchi g’olib sanaladi. 

O'quvchilar dars davomida o'z fikrlarini bayon qilishlari va mavzuni tushunishlari 
asosida baholanadi.
 Guruh ishlarida faol ishtirok etish va mustaqil fikrlarni bildirish baholanadi.
Uy vazifasi:
 O'quvchilarga Turkistonda milliy istiqlolchilik harakati haqida bir nechta 
manbalardan foydalanib, qisqacha referat yozish vazifasi beriladi. 
20 Xulosa  
        Ushbu   BMIda   ajdodlarimizninig   xurriyat   uchun,   istiqlol   uchun   olib   borgan
kurashlari   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   uchratamiz.   Bu   kurash.   garchi
bosqinchilarning   g’alabasi   bilan   yakunlangan   bo’lsada,   milliy   tariximizning   eng
shonli   sahifalaridan   biri   bo’lib   qolaveradi,   chunki   bu   milliy-ozodlik   kurashidir.
G’alabalar quvonchi, mag’lubiyatlar o’kinchi bu kurashning doimo hamrohi bo’lib
keldi. 
        Mazkur kurash fidoyilik namunasi sifatida moziy sahifasidan o’rin oldi. Uning
ishtirokchilari fidoyi bo’lmaganlarida Sho’rolar hokimiyati kabi ulkan dushmanga
qarshi   qilich   ko’tarishga   jur’at   eta   olarmidilar?   V,I,Lenin   o’z   qo’mondonlaridan
bejiz xafa bo’lgan emas. 
      Biroq,   besh-olti   yil   uzluksiz   davom   etgan   urush,   ketma-ket   kelgan   qahatchilik
milliy-ozodlik   harakatini   barcha   barcha   zahiralardan   mahrum   qildi,   qon   tomirini
quritdi. Qizil armiya esa borgan sari o’sib, kuchayib bordi, unga kuch, oziq-ovqat,
o’q-dori uzluksiz yetkazib berib turildi. 
      Millatimiz   boshiga   tushgan   fojiali   kunlardan,   erk   va   ozodlik   yo`lida   shahid
bo`lgan   milionla   vatandoshlarimiz   qismatida,   xalq   taqdiri   bilan   o’ynashgan,   uni
manqurtga   aylantirib,   o’zgalar   qo’liga   qaratishga   uringan   kimsalar   ham   bo’lgan.
Milliy mustaqillikning qo’lga kiritilishi jarayonidagi murakab vaziyat va mana shu
ziddayatli   pallada   mamlakatimiz   rahbari   Islom   Karimov   toionidan   tanlangan
g’oyat   to’g’ri   va   oqilona   yo’l   tufayli   xalqimiz   uzoq   yillik   istibdod   iskanjasidan
qutqarib   olingani,   hech   mubolag’asiz   aytish   mumkinki,   milliy   taqdirimizning
o’tayotgan asrdagi eng buyuk voqeasi bo’lib tarix sahifalariga kirdi. 
   Sovet mustamlakasi  davri, chindan ham, tariximizning qora kunlari bo’lib ortda
qoldi. Asrimizning so’nggi o’n yilligiga kelib, yurtimiz zulmi zo’ravonlikning har
21 qanday ko’rinishlaridan holi, ozod mamlakatga aylandi. Ulug’ yutrparvar bobomiz
A.Qodiriy “Moziyga  qaytib ish  ko’rishlik hayrli” deya ogohlantiradi. O’tmishdan
otalarimiz   erishgan   barcha   muvaffaqiyatlardan   ibrat   olib,   ular   yo’l   qo’ygan
xatolardan-saboq   chiqarib,   do’st   kim,   dushman   kim   anglab-bilib   yashasak,
bilganlarimizni   to’laligicha   farzandlarmiz   ongu   shuuriga   qo’ya   olsak,   ularni   tarix
orqali tarbiyalasak, kelajagimiz albatta buyuk bo’ladi. 
          Birinchi   Prezident   Islom   Karimov   “Tabiatda   ham,   jamiyatda   ham   vakuum-
bo’shliq   bo’lishi   mumkin   bo’lmaganidek,   mafkura   sohsida   ham   bo’shliq   vujudga
kelishiga aslo yo’l qo’yib bo’lmaydi 13
.
13
  И . А . Каримов   Жамиятимиз   мафкураси   халқни - халқ ,   миллатни - миллат   қилишга   хизмат   этсин .   Т.:
Ўзбекистон, 1998, 7-бет
22 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. Karimov I. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. – T.: Sharq, 1998 yil 
2. Karimov I.A. Jamiyatimiz mafkurasi xalqni xalq, millatni millat qilishga xizmat
etsin. T.: ,,O’zbekiston” 1998 yil 
3.   Karimov   I.A.   O’z   kelajagimizni   o’z   qo’limiz   bilan   qurmoqdamiz   ,,Turkiston”
gazetasi   muhbirlarining   bergan   savollariga   javoblari.   ,,Turkiston”   gazetasi,   1999
yil 2-fevral 
4.   Islom   Karimov.   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”.   “Ma’naviyat”,   T.,
2008. 
5. O’zbekiston Milliy ensiklopediyasi. T.: I-tom, 2001 yil 
6. Shamsutdinov Rustam. Jasoratga to’la hayot sohibi. Andijon, 1991 yil 
7. Shamsutdinov Rustam. Jasoratga to’la hayot sohibi. Andijon, 1991 y. 
8.   Shodmonqul   Oston   o’g’li.   Milliy   qahramonimiz   kim?   Turkiston.   1992   y.   21
fevral. 
9. Majid Xasaniy. “Turkiston tarixi”, T., 1992 y. 
10. Ibrohim Karim. “Madaminbek”,T., 1993 y. 
11. F.Qilichev Zulmatdan sadolar, T.: Adolat, 1994 yil 
12. R.Rajabov O`zbekiston tarixi (1917-1993 yilar) T.: ,,O`qituvchi” 1994 yil 
13.   Q.Rajabov   Farg`ona   vodiysidagi   istiqlolchilik   harakati:   mohiyati   va   asosiy
rivojlanish bosqichlari (1918-1924 yillar) T.: 1994 yil
14. Mansurxo’ja Xo’jayev. Shemuhammadbek Qo’rboshi. T.: ,,Sharq” 2008 yil 
15.   Shamsutdinov   Rustam.   ,,Bosmachilikni   qanday   baholash   kerak”.   ,,Fan   va
turmush”.  24-son 1995 yil
23 24
Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha