Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 69.1KB
Покупки 3
Дата загрузки 30 Март 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Философия

Продавец

Dilshod Yunusov

Дата регистрации 13 Март 2024

11 Продаж

Tushunchaning ta’rifi, tuzilishi va turlari. Tushunchalar o‘rtasidagi munosabatlar

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI
“IJTIMOIY FANLAR” KAFEDRASI
BUXGALTERIYA FAKULTETI
MUSTAQIL ISH
Mavzu:  Tushunchaning ta’rifi, tuzilishi va turlari. Tushunchalar o‘rtasidagi
munosabatlar
BAJARDI: Yunusov Dilshodbek Ravshan o‘g‘li
Buxgalteriya fakulteti, 1-kurs BHA-63-guruh
                            TEKSHIRDI: Raxmonov A.
TOSHKENT-2024 REJA:
1. Tushunchaning ta’rifi, tuzilishi va turlari.
2. Tushunchalar bilan bajariladigan mantiqiy amallar. Tushunchalarni chegaralash 
va umumlashtirish.
3. Tushunchalarni bo‘lish.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
2 Tushunchaning ta’rifi, tuzilishi va turlari
          Tushuncha   —   narsa   va   hodisalarning   muhim   xususiyatlari,   aloqalari   va
munosabatlarini aks ettiruvchi tafakkur shakli, tushunchaning bilish mahsulidir, bu
bilish   oddiydan   murakkabga   ko tarila   borib,   eski   tushunchalarniʻ
mukammallashtiradi,   aniqlashtiradi   va   yangilarini   shakllantiradi.
Tushunchaningning asosiy mantiqiy vazifasi biron narsani boshqa narsadan fikran
ajratishdan   iborat.   Predmetlarning   turkumlarini   ajratish   va   bu   predmetlarni
tushunchda umumlashtirish tabiat qonunlarini bilishning zarur shartidir. Har bir fan
muayyan   tushunchalar   bilan   ish   ko radi,   ularda   bilimlar   jamlanadi.   Tushuncha	
ʻ
hissiy bilish shakllaridan farq qilib, inson miyasida to g ridanto g ri  aks etmaydi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
U   taqqoslash,   analiz,   sintez,   abstraksiyalash,   umumlashtirish   kabi   mantiqiy
usullardan foydalangan holda hosil qilinadi. Tushunchaning shakllanishi so z bilan	
ʻ
bog liq.   Ular   o rtasidagi   uzviy   aloqadorlik   tafakkur   va   til   o rtasidagi	
ʻ ʻ ʻ
bog lanishning   aniq   tarzda   namoyon   bo lishidir.   Tushunchalar   so z   va   so z
ʻ ʻ ʻ ʻ
birikmalari   yordamida   ifoda   qilinadi.   Har   qanday   tushunchalar   abstraksiyadan
iboratdir, bu hol tushunchada voqelikdan uzoqlashgandek tuyulsada, haqiqatda esa
tushuncha   yordamida   voqelikning   muhim   tomonlarini   ajratib,   tadqiq   qilish   yo li	
ʻ
bilan   chuqurroq   bilib   olinadi.   Tushunchalarning   o zaro   aloqadorligi   va   bir-biriga	
ʻ
o tib   turishi   dialektik   mantiqning   tushuncha   haqidagi   qoidasining   muhim	
ʻ
tomonlaridan biridir.
          Tushuncha   tafakkur   shakllaridan   biri   sifatida   til   orqali   ifodalanadi.
Tushunchaning   mohiyatini   bilish   uchun   uning   nom   va   so‘z   bilan   qanday
bog‘liqligini aniqlab olamiz.
          Inson   buyum   va   hodisalar   haqida   tushunchaga   ega   bo‘lish   uchun   ularning
nomlarini bilishi zarur. Olamdagi barcha jonli va jonsiz mavjudotlarning, voqea va
hodisalarning nomi bor. Nomlar bilish va muloqotning zaruriy vositasidir. Buyum
va   hodisalarning   nomi   tilni   mavjud   voqelik   bilan   bog‘lab   turadi.   Faraz   qiling,
olamdagi   hech   bir   narsaning   nomini   bilmasak,   ular   haqida   tushunchaga   ega
bo‘lishimiz, fikr yuritishimiz mumkinmi?
     Nom nima? U tushuncha bilan aynanmi?
          Nom   alohida   predmetni   yoki   predmetlar   gruhini   belgilovchi   til   ifodasidir.
Masalan:   “Amur   Temur”   so‘zi   temuriylar   davlatining   asoschisi   bo‘lgan   buyuk
bobokalonimizning   nomini   bildiradi;   “o‘qituvchi”   so‘zi   bilim   beruvchi   insonni,
“qizil”so‘zi esa barcha buyumlardagi qizil rangni ifodalaydi. Nom tushuncha bilan
aynanmi   yoki   yo‘qmi  degan   savolga  javob  berish   uchun  quyidagi   rivoyatni  taxlil
qilamiz: Qadimda bir podsho “Hech kim bilmagan, hech kim ko‘rmagan g‘aroyib
narsani   topib   kelgan   yoki   uning   suratini   chizgan   odamga   yarim   davlatimni
3 beraman”-   deb   farmon   chiqaribdi.   Odamlar   g‘aroyib   narsani   topish   uchun   rosa
harakat qilishibdi. Turli jismlarni, mavjudotlarning qismlarini birlashtirib hech kim
bilmagan,   hech   kim   ko‘rmagan   narsani   yasashga,   suratini   chizishga   harakat
qilishibdi.   Lekin   bu   ishning   uddasidan   chiqa   olishmabdi.   Chunki   ular   yasagan,
chizgan   narsalarining   o‘z   nomi   bo‘lmasa   ham,   bu   narsalardagi   qismlarning   nomi
(masalan, it boshli odam) bor ekan. Buyum va hodisalarga inson nom qo‘yadi va
nom tufayli ular haqida tushunchaga  ega bo‘ladi. Bundan  ma’lum  bo‘ladiki, nom
til ifodasi bo‘lsa, tushuncha tafakkur shaklidir.
          Tushuncha   buyum   va   hodisalarning   umumiy,   muhim   va   farq   qiluvchi
belgilarini   bir   butun,   yaxlit   xolda   aks   ettiruvchi   tafakkur   shaklidir.   Buyum   va
hodisalarning belgilari muloqot va fikr yurtish jarayonida biror predmetning vakili
sifatida xizmat qiladigan belgilardan farq qiladi. Buyum va hodisalarning belgilari
predmetlarni   bir-biridan   farq   qiluvchi   hamda   ularning   bir-biriga   o‘xshashligini
ifoda   qiluvchi   xususiyatlar   va   munosabatlarni   ifodalovchi   belgilardir.   Masalan,
savdo-sotiq   bilan   shug‘ullanish   faqat   insonga   xos   belgidir.   Boshqa   tirik
mavjudotlar bunday faoliyat bilan shug‘ullanmaydilar.
          Buyum   va   hodisalarning   belgilari   umumiy,   muhim,   farq   qiluvchi   turlarga
bo‘linadi. Bir  sinfga mansub bo‘lgan hamma predmetlarga xos bo‘lgan belgilar  –
umumiy   belgilardir.   Insonlar   sinfi   uchun   qaddini   tik   tutib   yurish,   kulish   va   b.
shunday belgilarga   misol   bo‘ladi.   Biror   belgining   o‘zgarishi   yoki   yo‘q   bo‘lishi
tushunchaning   ham   o‘zgarishi   yoki   yo‘q   bo‘lishiga   olib   keladigan   belgi   muhim
hisoblanadi.   Inson   uchun   aqllilik   (tafakkur   qilish)   muhim   belgidir.   Farq   qiluvchi
belgi   predmetni   o‘ziga   o‘xshash   boshqa   predmetlar   orasidan   tanib   olishga   imkon
beruvchi   belgidir.   Masalan,   har   bir   inson   o‘ziga   xos   individual   belgilari   bilan
boshqalardan   ajralib   turadi.   Demak,   tushuncha   ma’lum   belgilariga   ko‘ra   bir
to‘plamga birlashgan predmetlarning birligini ifodalaydi. 
     Tushuncha so‘z bilan uzviy bog‘liq. Ular o‘rtasidagi aloqadorlik tafakkur va til
o‘rtasidagi  bog‘lanishning konkret tarzda namoyon bo‘lishidir. Tushunchalar  so‘z
(talaba,   universitet,   qog‘oz)   va   so‘z   birikmalari   (O‘zbekiston   Milliy
universitetining talabasi, O‘zbekiston Milliy universiteti, rangli qog‘oz) yordamida
ifodalanadi. Lekin bundan tushuncha  va so‘z aynan bir  xildir, degan xulosa kelib
chiqmasligi kerak. 
          Ba’zi   so‘zlar   (ammo,   chunki,   uchun   va   h.k.)   hech   bir   tushunchani
ifodalamasligi   ham   buning   sabablaridan   biridir.   Bitta   tushuncha   har   xil   tillarda,
ba’zan bir tilda ham turli xil so‘zlar bilan ifodalanadi. Tildagi omonim va sinonim
so‘zlarning   mavjudligi   esa   so‘z   va   tushunchaning   aynan   emasligidan   dalolat
beradi.   Ayrim   so‘zlarning   ko‘p   ma’noliligi   ba’zan   tushunchalarni   aralashtirib
yuborishga   olib   keladi.   Shu   sababdan   kundalik   hayotda   qo‘llanadigan   til   bilan
4 ilmiy   til   bir-biridan   farq   qiladi.   Ilmiy   til   tabiiy   til,   sun’iy   til   va   maxsus   termin
(atama)lardan tashkil topadi.
         Termin(atama)ilmning har bir sohasida predmetlarni belgilash uchun faqat bir
ma’noda   qo‘llaniladigan   so‘z   yoki   so‘z   birikmasidir.   Ilmiy   tilda   termin   va
tushuncha bir ma’noda qo‘llanadi. 
          Tushuncha  va  so‘z   shakllanishiga   ko‘ra  ham  bir-biridan  farqlanadi.  So‘zning
shakllanishida   so‘z   yasovchi   qo‘shimchalar   ishtirok   etadi.   Shuningdek,
o‘zlashtirma   (boshqa   tillardan   kirib   kelgan)   so‘zlar   ham   milliy   tillarda   yangi
so‘zlarning   shakllanishiga   sabab   bo‘ladi.   Tushuncha   esa   quyidagi   mantiqiy
usullardan foydalangan holda hosil qilinadi:
     Tushunchaning mazmuni va hajmi. Tushunchaning turlari . 
     Har bir tushuncha muayyan hajm va mazmunga ega. Tushunchaning hajmiunda
fikr   qilinayotgan   predmetlar   yig‘indisini   aks   ettiradi.   Masalan,   “orol”
tushunchasining   hajmi   yer   yuzidagi   mavjud   barcha   orollarni   o‘z   ichiga   qamrab
oladi. Tushunchani ifodalovchi so‘zda ko‘plik qo‘shimchasi “lar” bo‘lmasa ham, u
umumiy   xajmga   ega   bo‘lishi   mumkin.   Masalan,   inson,   uy,   davlat   tushunchalari
kabi.
Taqqoslash   usulida   predmetlarning   sifat   va   xususiyatlari   o‘zaro   solishtirilib,
tushuncha xosil qilinadi.
Analiz   –   tahlil   yordamida   predmet   uni   tashkil   qiluvchi   qismlar,   tomonlarga
fikrda ajratilib, har qaysinisi haqida alohida tushuncha hosil qilinadi.
Sintez   usulida   tahlil   davomida   ajratilgan   qismlar,   tomonlar   fikran   birlashtirilib,
predmet haqida tushuncha hosil qilinadi.
Abstraksiyalash,   ya’ni   mavhumlashtirish   usuli   yordamida   predmetning   sifat,
hususiyatlari fikran ajratib olinib, tushunchada ifodalanadi.
Umumlashtirish   usulida   predmetlar   umumiy,   muhim   xususiyatlariga   ko‘ra
sinflarga birlashtirilib, tushuncha hosil qilinadi.
     Tushunchaning mazmunini unda fikr qilinayotgan predmetning muhim belgilari
to‘g‘risidagi   axborot   tashkil   etadi.   Masalan,   “imij”   tushunchasining   mazmunini   –
odamlar   ongida   muayyan   shaxs,   tashkilot   yoki   boshqa   ijtimoiy   obyektga   mos
keladigan, idrok etilayotgan obyekt haqidagi axborotni o‘zida mujassamlashtirgan
va   ijtimoiy   xulq-atvorga   da’vat   etadigan   muayyan   sintetik   obraz   haqidagi
ma’lumot tashkil qiladi.
     Tushunchaning shakllanish usullari.
5 a) Taqqoslash   yordamida   predmet   boshqalari   bilan   o‘zaro   solishtirilib,   uning
o‘xshash   va   umumiy   belgilari   hamda   boshqalaridan   ajratib   turuvchi   yakka
belgilari aniqlanadi;
b) Analiz yordamida predmetni fikran tashkil qiluvchi  muhim belgilar alohida
ajratilib, har qaysisi o‘rganiladi. Sintez analizga teskari jarayon bo‘lib, unda
fikran   ajratilgan   predmetning   belgilari   birlashtirilib,   bir   butun   holga
keltiriladi. Sintez yordamida predmet haqida fikr hosil qilinadi.
c) Abstraksiyalash   yordamida   predmetning   umumiy   va   yakka   belgilaridan
uning   mohiyatini   tashkil   etuvchi   muhim   tomonlariga   o‘tiladi   hamda
nomuhimlaridan chetlashiladi;
d) Umumlashtirishda   predmetlarning   ayrim   umumiy   o‘xshash,   muhim
xususiyatlariga   ko‘ra   bitta   umumiy   tushunchaga   birlashtiriladi   va   shu
yordamida umumiy belgiga ega predmetlarning sinfi haqida fikr yuritiladi.
         Hajmiga ko‘ra yakka va umumiy, ayiruvchi va to‘plovchi, shuningdek, bo‘sh
hajmli tushunchalar farqlanadi:
Hajmiga ko‘ra tushuncha turlari Misollar
Yakka tushunchaning hajmida bitta
predmet fikr qilinadi “O‘zbekiston Resbuplikasi”,
“Ko‘kaldosh madrasasi”
Umumiy tushunchalar predmetlar
guruhini aks ettiradi. Umumiy
tushunchalarni aks ettiruvchi
predmetlarning miqdori sanaladigan va
sanalmaydigan bo‘lishi mumkin Inson, stol, shoir – sanalmaydigan
umumiy tushunchalar.
 XIX asr o‘zbek shoiralari, Nobel
mukofotini olganlar – sanaladigan
umumiy tushunchalar.
Ayiruvchi tushuncha shunday sinf
(umumiy) tushunchasiki, unda aks
etgan belgilar shu sinfning har bir
predmetiga xosdir. Fan, non.
To ‘ plovchi   tushuncha   ham   sinf
( umumiy )  tushunchasi   bo ‘ lib ,  u   aks
ettirgan   belgilar   shu   sinfni
( umumiylikni )  tashkil   etuvchi   har   bir
predmetga   taalluqli   bo ‘ lmaydi . Qo‘shin, o‘rmon.
Bo‘sh hajmli tushuncha real voqelikda
mavjud bo‘lmagan, lekin tushunchada
ifodalanadigan buyum va hodisalarni
aks ettiradi. Uchar gilam, kentavr, simob dengizi.
          Tushunchalarning   mazmuni   va   hajmiga   ko‘ra   turlarini   bilish   fikrlash
jarayonidagi   noaniqliklarni   bartaraf   etishga,   fikrni   aniq   va   to‘g‘ri   bayon   qilishga
6 yordam   beradi.   U   yoki   bu   tushunchaning   mazmuni   va   hajmiga   ko‘ra   qaysi   turga
mansub ekanligini aniqlash unga mantiqiy tavsif berish deyiladi. Masalan:
          Universitet   -   umumiy   sanaladigan,   to‘plovchi,   aniq,   musbat,   nisbatsiz
tushuncha.
     Kentavr – bo‘sh hajmli, aniq, musbat, nisbatsiz tushuncha. 
     Bilimsiz – umumiy sanalmaydigan, mavhum, manfiy, nisbatdosh tushuncha.
Mazmuni bo‘yicha tushunchalar olti turga (konkret, abstrakt, musbat,
manfiy, nisbatdosh, nisbatsiz) bo‘linadi:
Mazmuni bo‘yicha tushunchalarning
turlari Misollar
Konkret (aniq) tushunchalarda predmet
o‘zining belgilari bilan birgalikda fikr
qilinadi. uy”,“guldon”, traktor
Abstrakt (mavhum) tushunchalarda
predmetning belgilari undan fikran
ajratib olinib, alohida aks ettiriladi. “oq”,“bosim”, qo‘rquv”
Musbat (ijobiy) tushunchalarning
mazmunida predmet unga xos bo‘lgan
belgilar orqali fikr qilinadi. “aqlli”,“uyli”, hunarmand”
Manfiy (salbiy) tushunchalarning
mazmunida predmet unga xos
bo‘lmagan belgilar orqali fikr qilinadi. “aqlsiz bola”, “hayosiz odam”,“kuchsiz
jangchi”, “foydasiz ish”
Nisbatdosh tushunchalar esa zaruriy
ravishda bir-birining mavjud bo‘lishini
taqozo qiladigan, biri orqali boshqasini
bilish mumkin bo‘lgan predmetlarni
yoki ularning belgi va hususiyatlarini
aks ettiradi. “ustoz va shogird”, “qattiq va
yumshoq”, “sevinch va qayg‘u”
Nisbatsiz tushunchalar zaruriy ravishda
bir-birining mavjud bo‘lishini taqozo
qilmaydigan, nisbatan mustaqil,
alohida mavjud bo‘lgan predmetlarni
aks ettiradi. “ustoz va shogird”, “qattiq va
yumshoq”, “sevinch va qayg‘u”
         Tushunchaning  mazmuni  va hajmi  uzviy bog‘liq bo‘lib, bu bog‘liqlik teskari
nisbat qonunida ifodalanadi. Bu qonunga ko‘ra tushunchaning hajmi keng bo‘lsa,
7 uning mazmuni tor bo‘ladi va aksincha, tushunchaning hajmi tor bo‘lsa mazmuni
keng bo‘ladi.
            Tushunchaning   mazmuni   va   hajmi   o‘rtasidagi   teskari   nisbat   qonuni
tushunchalar bilan olib boriladigan qator mantiqiy amallar asosida yotadi.
O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   OLII   VA   O‘RTA   MAXSUS   TA’LIM   VAZIRLIGI             Avval   ko‘rib
o‘tganimizdek,   tushunchalar   hajmiga   ko‘ra   bir-biridan   farq   qiladi.   Ba’zilarining
hajmi   keng,   boshqalariniki   tor,   ba’zilarining   hajmi   boshqalarining   hajmiga   kiradi
va   h.k.   Shuningdek,   mazmuniga   ko‘ra   bir-biriga   yaqin   bo‘lgan   (“talaba”   va
“hunarmand”) yoki juda uzoq bo‘lgan (“qalam” va “tog‘”) tushunchalar ham bor.
Mazmuni   biror   umumiylikka   ega   bo‘lgan   tushunchalarni   o‘zaro   taqqoslash
mumkin,   mazmuni   bir-birdan   uzoq   bo‘lgan   tushunchalarni   esa   taqqoslab
bo‘lmaydi. Aytish mumkinki, ba’zi tushunchalar mazmuni va xajmiga ko‘ra yaqin
bo‘lsa, boshqalari uzoq bo‘ladi.
         Umumiy belgilarga ega bo‘lgan, mazmuni  va hajmi jihatidan bir-biriga yaqin
turgan   tushunchalarga   taqqoslanadigan   tushunchalar   deyiladi.   Masalan,   “kvadrat”
va   “romb”,   “muhandis”   va   ”olim”   tushunchalari   ana   shunday   taqqoslanadigan
tushunchalar hisoblanadi. 
     Bir-biri bilan uzoq aloqada bo‘lgan, ko‘p hollarda moddiy yoki ideal bo‘lishdan
boshqa   umumiy   belgiga   ega   bo‘lmagan   predmetlarni   aks   ettiruvchi   tushunchalar
taqqoslanmaydigan   tushunchalardir.   “Planeta”   va   “daraxt”,   “baxt”   va   “non”
tushunchalari   taqqoslanmaydigan   tushunchalar   hisoblanadi.   Taqqoslanmaydigan
tushunchalarni   taqqoslash   albatta   fikrning   xato   bo‘lishiga,   noto‘g‘ri   xulosalarga
olib   keladi.   Noto‘g‘ri,   xato   fikr   xatti   -   xarakatlarning   ham   noto‘g‘ri   bo‘lishiga
sabab   bo‘ladi.   Masalan,   “baxt”   va   “qimmatbaho   taqinchoq”   tushunchalarini
taqqoslab   bo‘lmaydi.   Shuning  uchun   insonning   baxtli   yoki   baxtsiz   bo‘lishi   uning
qimmatbaho taqinchoqqa ega ekanligiga bog‘liq emas. 
          Mantiqda   faqat   taqqoslanadigan   tushunchalar   o‘rtasidagi   mantiqiy
munosabatlar   o‘rganiladi.   Taqqoslanadigan   tushunchalar   hajm   jihatidan
sig‘ishadigan   va   sig‘ishmaydigan   bo‘ladi.   Hajmi   umumiy   elementlarga   ega
bo‘lgan   tushunchalar   sig‘ishadigan   tushunchalar   bo‘lib,   ularning   hajmi   bir-biriga
butunlay,   to‘laligicha   yoki   qisman   mos   keladi.   Ular   o‘rtasida   uch   xil   munosabat
mavjud: moslik, qisman moslik va bo‘ysunish. 
          Sig‘ishmaydigan   tushunchalar   hajmi   jihatidan   umumiylikka   ega   bo‘lmagan
tushunchalardir. Bu tushunchalar o‘rtasida ham uch xil: birga bo‘ysunish, qarama-
qarshilik, zidlik munosabatlari mavjud.
8 Moslik
munosabati A – A.Navoiy. .
V – “Mahbub ul-qulub” asarining muallifi.
  A=V
Qisman   moslik
munosabati A – deputat.
 V – huquqshunos.
Bo‘ysunish
munosabati A – tarix. 
V – O‘zbekiston tarixi
Tushunchalar   o‘rtasidagi   munosabatlarni   bilish   ularning   mazmuni   va   hajmini
aniqlashtirishga,   aloqadorlik   tomonlarini   topishga   yordam   beradi.   Masalan,
“talaba”   va   “yoshlar   yetakchisi”   tushunchalari   o‘rtasidagi   munosabatni   aniqlash
asosida   “Ba’zi   talabalar   yoshlar   yetakchisidir”   degan   mulohazani   hosil   qilish
mumkin.
Birga bo‘ysunish 
munosabati  A – shifokor
 V – kardiolog 
 S – endokrinolog
Qarama-qarshilik 
munosabati  A – shifokor
 V – kardiolog 
 S – endokrinolog
9 AB
A B
B
A
B C
B            C Zidlik munosabati A – urush. 
V – adolatli urush. 
V – adolatsiz urush. A
      Tushunchalar o‘rtasidagi munosabatlarni yanada aniqroq tasavvur qilish uchun
doiraviy ifodalardan foydalanib, quyidagi misollarni ko‘rib chiqamiz:
     1-misol. 
     A - geometrik figura
     B – uchburchak
     S – to‘rtburchak
     D – kvadrat
     E – teng yonli uchburchak 
         1- misolda birga bo‘ysinish va bo‘ysinish munosabatlari aks etgan: geometrik
figura   tushunchasi   hajmiga   uchburchak   va   to‘rtburchak   tushunchalari   va   ularga
bo‘ysinuvchi tushunchalar kiradi.
     2-misol.
     A – bobo
     B – ota
     S – o‘g‘il 
     D – o‘g‘il nabira
10 B    B emas
  A
B
C
E D
C    
      B
A      2-misoldagi tushunchalar bo‘ysinish munosabatida bo‘lib, ulardan o‘g‘il nabira
tushunchasining   hajmi   boshqa   tushunchalarga   nisbatan   keng   bo‘lgani   uchun,
qolgan tushunchalar unga bo‘ysinadi.
     3-misol.
     A – din
     B – islom dini
     S – musulmon
          3-misolda   din   tushunchasiga   islom   dini   tushunchasi   bo‘ysunadi.   Musulmon
tushunchasi   avvalgi   ikki   tushuncha   bilan   hajmiga   ko‘ra   umumiylikka   ega
bo‘lmagani uchun alohida doira bilan ifodalandi.
     4-misol.
     A – okean
     B – dengiz 
     S – daryo 
     D – ko‘l
          4-misoldagi   har   bir   tushuncha   bir-birini   inkor   qiladi:   okean   bu   dengiz   emas,
daryo ko‘l emas, ko‘l okean emas va h.k. shuning uchun ham ular qarama-qarshilik
munosabatidagi tushunchalardir.
Tushunchalar bilan bajariladigan mantiqiy amallar. Tushunchalarni
chegaralash va umumlashtirish
          Tushunchani   chegaralash   –   jins   (hajmi   keng)   tushunchadan   tur   (hajmi   tor)
tushunchaga   fikran   o‘tishdan   iborat.   Tushuncha   chegaralanganda   jins
tushunchaning   mazmuniga   tur   tushunchani   hosil   qiluvchi   belgilar   qo‘shiladi.
Masalan:   Inson   →   ayol   →   o‘zbek   ayoli   →   o‘zbek   shoirasi   →   shoira   Uvaysiy.
Chegaralash amali yakka tushunchada to‘xtaydi. 
          Tushunchani   umumlashtirishtur   (hajmi   tor)   tushunchadan   jins   (hajmi   keng)
tushunchaga  fikran o‘tishdan  iborat. Bunda berilgan tushuncha  tur  tushuncha  deb
qabul   qilinib,   uning   mazmunidan   tur   hosil   qiluvchi   belgilar   chiqarib   tashlanadi.
Natijada,   mazmun   jihatidan   unga   nisbatan   torroq,   lekin   hajmiga   ko‘ra   kengroq
bo‘lgan  jins   tushuncha   hosil   bo‘ladi.  Masalan:   Olma  daraxti   →  mevali   daraxt   →
daraxt → o‘simlik. 
11A
B
C
A
B S D           Umumlashtirish   amali   eng   umumiy   tushuncha   –   kategoriyalarda   to‘xtaydi.
Tushunchani   chegaralash   va   umumlashtirish   amallari   ilmiy   bilishda   va   kundalik
turmushda keng qo‘llaniladi. 
          Tushunchalarni   ta’riflash   (definitsiya).   Har   bir   inson   hayoti   davomida
tushunchalarning   aniq   ta’riflanishiga   ehtiyoj   sezadi,   tushunchaning   ta’rifiga
asoslanib   bilimga   ega   bo‘ladi,   voqea   va   hodisalarga   nisbatan   o‘z   munosabatini
belgilaydi.   Masalan,   Majid   Xavofiyning:   “Sahiylik   -   bu   (biror   narsani)   boshqa
kishiga hech qanday yomonlikni niyat qilmay va tamagirlikni o‘ylamay hamda shu
narsaning   qaytarilishiga   umid   bog‘lamay   tuhfa   qilishdir,”-   degan   fikrini   o‘qib,
sahiylik   tushunchasining   mazmunini   bilib   olamiz.   Tushunchaning   mazmunini
aniqlash, unga ta’rif berish demakdir. 
          Ta’riflash   –   definitsiya   tushunchaning   mazmunini   ochib   beruvchi   mantiqiy
amaldir. 
      Biz kundalik hayotda va ilmiy bilishda qo‘llaydigan tushunchalarning ta’riflari
yuqoridagi usullar orqali hosil qilingan.
Ta’riflashning
strukturasi  Aniqlanuvchi qism – mazmuni ochib berilishi lozim bo‘lgan
tushuncha
  Aniqlovchi   qism   –   aniqlanuvchi   tushunchaning   mazmunini
ochib beruvchi tushunchalar
Ta’riflashning turlari
Nominal ta’rif- predmetni ifodalovchi tushunchaning ma’nosini aniqlovchi ta’rif.
Aniq   real   ta’rif-   predmetning   muhim
belgisini ko‘rsatish orqali ta’riflash Aniq real ta’rifning 2 turi mavjud: 
  1.   Yaqin   jinsi   va   tur   belgisini
ko‘rsatish orqali ta’riflash; 
 2. Genetik ta’rif.
Noaniq   real   ta’rifda-tushunchaning
mazmuni   yordamchi   vositalar   orqali
ochib beriladi. Noaniq real ta’rifning 3 turi mavjud: 
1. Aksiomatik ta’rif. 
2. Kontekstual ta’rif.
3. Induktiv ta’rif.
Ta’riflashning qoidalar
  1. Ta ’ rif   teng   xajmli   bo ‘ lishi   kerak ,   ya ’ ni   aniqlanuvchi   va   aniqlovchi
tushunchalarning   xajmlari   o ‘ zaro   teng   bo ‘ lishi   shart . 
  2.Ta’rif   aniq   bo‘lishi   kerak,   unda   obrazli   iboralar,   mazmuni   noaniq   so‘zlar
ishlatilmasligi kerak. 
 3.Ta’rif aylana shaklida bo‘lib qolmasligi kerak, ya’ni aniqlovchi tushunchaning
mazmunini   aniqlash   uchun   aniqlanuvchi   tushunchaning   o‘ziga   murojaat   qilish
mumkin emas. 
 4.Ta’rif iloji boricha inkor shaklida bo‘lmasligi kerak.
12          Har bir fan doirasida qo‘llaniladigan atamalar qat’iy ta’riflangan bo‘lib, ilmiy
jamoat   tomonidan   qabul   qilingandir.   Bu   ta’riflarni   subyektiv   xohishga   ko‘ra
o‘zgartirish mumkin emas. Kundalik hayotda qo‘llaniladigan tushunchalar ijtimoiy
hayotdagi   o‘zgarishlar,   insonning   yoshi,   shaxsiy   tajribasi,   bilimi,   dunyoqarashi,
ruhiy   holati   va   b.   ta’sirida   o‘zgarib   turadi.   Shu   bois   odamlar   bir-birlarini
tushunmasliklari,   bir   hodisaga   nisbatan   turli   nuqtai   nazardan   yondashishlari
mumkin.   Bunday   holatlarda   tomonlar   avvalo,   bahsga   sabab   bo‘layotgan
tushunchalarning mazmunini, ya’ni ta’rifini aniqlab olishlari zarur.
Tushunchalarni bo‘lish
          Har   bir   inson   atrofidagi   odamlar,   voqea-hodisalar,   buyumlar   va   b.   ga   o‘z
munosabatini   belgilar   ekan,   ularni   toifalarga,   qismlarga,   turlarga   bo‘ladi.   Bunday
bo‘lish   uning   tushunchalar   olamida   amalga   oshadi.   Inson   fikr   yuritish   jarayonida
tushunchalarni turli asoslarga ko‘ra bo‘ladi.
Ta’riflashga o‘xshash mantiqiy usullar:
 1.  Tushunchani unga qarama qarshi bo‘lgan tushuncha orqali ta’riflash. 
  2.   Tasvirlash-   tushunchaning   mazmunini   u   aks   ettiruvchi   predmetning   ba’zi
tashqi belgilarini ko‘rsatish orqali aniqlash. 
  3.   Tavsiflash   -   predmetning   ba’zi   bir   munosabatdagi   muhim   tur   belgilarini
ko‘rsatish.
  4.   Ko‘rsatish   (ostensiv   ta’riflash)   -   predmetning   o‘zini   yoki   suratini   ko‘rsatish
orqali ta’riflash. 
  5.   Misol   keltirib   ta’riflash.   Bunda   ta’riflanayotgan   predmetning   mazmuni   uni
boshqa predmetga o‘xshatish, tafovutlash orqali aniqlanadi.
         Tushunchani bo‘lish deb, tushunchaning hajmini unda aks etgan predmetlarni
ayrim guruhlarga (ayrim predmetlarga) ajratish yo‘li bilan aniqlashga aytiladi.
         Tasniflash  (turkumlash, klassifikatsiya)  tushunchalarni  bo‘lishning o‘ziga xos
turi bo‘lib, unda bo‘lish izchillik bilan amalga oshiriladi va bo‘lish a’zolarining har
biri   yana   boshqa   bo‘linmalarga   ajratiladi.   Bunda   bo‘lish   a’zolarining   har   biri
boshqalariga   nisbatan   o‘zining   aniq   va   qat’iy   o‘rniga   ega   bo‘ladi.   Tasniflash
natijalari har xil jadvallar, kataloglar va shu kabilarda o‘z aksini topadi. 
          Tasniflash   predmetlarning   muhim   belgisiga   ko‘ra   amalga   oshirilsa,   tabiiy
tasniflash deyiladi. Tabiiy tasniflash predmetlarning ayrim muhim xossalari haqida
fikr   yuritish,   qonuniy   bog‘lanishlarini   aniqlash   imkonini   beradi.     Mendeleyev
13 tuzgan   kimyoviy   elementlarning   davriy   jadvali   tabiiy   tasniflashning   klassik
namunasidir.
Bo‘lishning
strukturasi 1.   Bo‘linuvchi   tushuncha-   xajmi   aniqlanishi   lozim   bo‘lgan
tushuncha. 
2. Bo‘lish asosi  – predmetning tushunchada fikr qilinadigan
birorta umumiy belgisi. 
3.   Bo‘lish   a’zolari   –   bo‘lish   natijasida   xosil   qilinadigan   tur
tushunchalar.
Bo‘lishning turlari
1. Asos bo‘lgan belgining
o‘zgarishiga qarab
bo‘lish Masalan:   Burchaklar-   to‘g‘ri,   o‘tkir   va   o‘tmas
burchaklarga bo‘linadi.
2. Dixotomik bo‘lish Masalan:   Burchaklar   o‘tkir   yoki   o‘tkir   bo‘lmagan
turlarga bo‘linadi.
    Tushunchalarni bo‘lish qoidalari.
1.   Bo‘lish   teng   hajmli   bo‘lishi,   ya’ni   bo‘lish   a’zolari   hajmining   yig‘indisi
bo‘linuvchi tushuncha hajmiga teng bo‘lishi shart.
2.     Bo‘lish   bir   asos   bo‘yicha   amalga   oshirilishi   shart,   ya’ni   asos   qilib   olingan
belgi bo‘lish davomida o‘zgartirilmasligi zarur. 
3.     Bo‘lish   a’zolari   hajmi   bo‘yicha   bir-birini   istisno   qilishi   shart.   Ular   o‘zaro
birga bo‘ysunish munosabatida bo‘lishi zarur. 
4.  Bo‘lish uzluksiz amalga oshirilishi, ya’ni jins tushunchaga eng yaqin bo‘lgan
bir tartibdagi tur tushunchalar olinishi shart.
          Sun’iy   tasniflash   predmetlarning   birorta   nomuhim,   umumiy   belgisiga   ko‘ra
amalga   oshiriladi.   Kutubxonadagi   kitoblar   katalogi,   lug‘atlarda   so‘zlarning
muayyan   tartibda   berilishi   sun’iy   tasniflashga   misol   bo‘ladi.   Sun’iy   tasniflash
bilimlarni tizimlashtirishga yordam beradi. 
         Tasniflashda ham tushunchani bo‘lish qoidalariga amal qilish zarur.   Tasniflar
bilish   va   kundalik   turmush   jarayonida   uzoq   yillar   davomida   ishlatiladi,   mavjud
bilimlarimizni tizimga solish vositasi sifatida muhim ahamiyat kasb etadi.
14 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Falsafa. Axmedova M. Tahriri ostida. -T.: O‘FMJ, 2006. 
2. Falsafa. Mamashokirov S. Tahriri ostida. -T.: «Sharq», 2005. 
3. Falsafa (I qism). Darslik. –T.: «Fan va texnologiya», 2019, 648 bet.
Internet saytlari:
1. https://arxiv.uz/ru/   
2. https://uz.wikipedia.org/wiki/Bosh_Sahifa   
3. https://www.coursehero.com/file/ppadbof/Mazmuni-boyicha-tushunchalar-   
avvalambor-abstrakt-va-konkret-tushunchalarga/
15

Ijtimoiy fanlar 

Купить
  • Похожие документы

  • Platon dialoglarida mantiqqa oid g’oyalar
  • Aristotelning “topika”sida tushunchalarni ta’riflash masalari
  • Mutanosiblik xissi va uning ishbilarmon kishini yaratishdagi roli
  • Dialog va uning turlari
  • Abu Nasr Farobiyning Mantiq konsepsiyasida xulosa chiqarish va isbotlash masalalari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha