Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 1.4MB
Покупки 0
Дата загрузки 24 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Информатика и ИТ

Продавец

Norboyev Ulugbek

Дата регистрации 31 Январь 2024

1 Продаж

Vektorli grafikaning asosiy tushunchalari. Vektor muharrirlardan foydalanishning ahamiyatli jihatlari

Купить
MAVZU:   VEKTORLI GRAFIKANING ASOSIY TUSHUNCHALARI.
VEKTOR MUHARRIRLARDAN FOYDALANISHNING AXAMIYATLI
JIXATLARI.
MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
I BOB. BOB. VEKTORLI GRAFIKANING ASOSIY TUSHUNCHALARI ................................................................. 3
1.1§ Kompyuter grafikasi va uning turlari. ............................................................................................... 3
1.2§ Rastrli, fraktal va vektorligrafika afzalliklari va kamchiliklari. ........................................................... 8
1.3§ Kompyuter grafikasida ishlatiladigan rang modellari ..................................................................... 10
II BOB. VEKTOR MUHARRIRLARDAN FOYDALANISHNING AXAMIYATLI JIXATLARI. ................................ 13
2.1§ Vektorli grafika imkoniyatlari. ........................................................................................................ 13
2.2§ Vektorli gragikada qo’llaniladigan fayl kengaytmalari. ................................................................... 15
2.3§ Vektorli grafika bilan ishlovchi dasturlar. ....................................................................................... 20
XULOSA ...................................................................................................................................................... 23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................................ 24
1 KIRISH
Bugungi kun va zamon talabidan kelib chiqgan holda “Kompyuter grafikasi”
fani   har   bir   soha   bilan   uzviy   bog’lanib,   unga   bo’lgan   ehtiyoj   tobora   o’shib
borayotganligi aniq. Kompyuter grafikasining qo’llanish ko’lami juda keng bo’lib,
avvalom   bor   ushbu   sohani   vizualligi   diqqatga   sazovvordir.   Ya’ni   kompyuter
grafikasida tasvir asosiy omil bo’lib xizmat qiladi.
Ma’lumki   axborot   almashinuvida   insonning   ko’rish   sezgi   organi   yordamida
qabul   qilingan   axborot   eng   samarali   qabul   qilinadi   va   u   xotirada   ham   chuqur   iz
qoldiradi. Jumladan tovush vositasida berilgan axborot ham ijobiy ta’sir etadi. Eng
kam   samara   beruvchi   axborot   vositasi   bu   yozuvli   axborot   bo’lib,   uni   qabul   qilib
olish   va   miyada   qayta   ishlashda   ko’proq   vaqt   sarflanadi   va   har   bir   insonning
fiziologiyasidan   kelib   chiqgan   holda   axborotning   ma’lum   bir   qismi   yo’qotilib
xotirada saqlanadi.
Kompyuter   grafikasida   axborotni   tuzish   insonning   ko’rish   va   eshitish   sezgi
organlariga qaratilgan bo’lib, oddiy qilib aytganda axborot berish uchun tasvir va
tovushdan   keng   foydalaniladi.   Asosiy   maqsad   axborotni   tasvir   va   tovushga
aylantirishdan iborat.
Bugungi   kunda   juda   ko’plab   kompyuter   grafik   dasturlari   mavjud   bo’lib,
ularni   qaysi   sohada   qollanilishi   bilan   bir   biridan   farqlanadi.   Har   bir   soha
mutaxassislari   o’z   faoliyatlari   uchun   qulay   bo’lgan   grafik   dasturni   tanlaydilar.
Dasturlarning imkoniyat chegaralari ham ma’lum bir sohaga yo’naltirilgan bo’ladi.
Demak, grafik dasturni tanlashda avvalom bor uning imkoniyatlarini inobatga olish
lozim. 
Fan   va   texnika   taraqqiyoti   jamiyatimizni   informatsion   jamiyatga   aylantirdi.
Bu   jamiyatda   faoliyat   ko’rsatuvchilarning   aksariyat   qismi   axborotlarni   ishlab
chiqarish,   saqlash,   qayta   ishlash   va   amalga   oshirish   bilan   banddirlar.   Bunday
ishlarni zamonaviy kompyuterlarsiz amalga oshirish qiyin. Ulardagi ma’lumotlarni
qayta ishlash mashina grafikasi yordamida amalga oshirilsa foydalanuvchiga katta
qulayliklar tug’diradi.
2 I BOB. BOB. VEKTORLI GRAFIKANING ASOSIY TUSHUNCHALARI
1.1 §  Kompyuter grafikasi va uning turlari.
Kompyuter   grafikasi   –   bu   model   va   tasvirlarni   kompyuter   yordamida   hosil
qilish, saqlash va qayta ishlash to’g’risidagi fandir.
Kompyuter   grafikasi   deganda   odatda   grafik   ma’lumotlarni   kompyuter
vositasida   tayyorlash,   qayta   ishlash   (qurish),   saqlash   va   namoyish   etish
jarayonlarini   avtomatlashtirish   tushunilsa,   grafik   ma’lumot   deganda   ob’ekt
modellari va tasvirlari tushuniladi.
Kompyuter   grafikasi   jahonda   yangi   fundamental   fan   hisoblanib,   o’tgan
asrning   90-chi   yillarida   paydo   bo’ldi   hamda   fan   va   ishlab   chikarishning   barcha
sohasida kadrlar tayyorlab berishda uziga xos mustaqil ahamiyat kasb etdi. Maxsus
dasturlar yordamida xuddi bir varoq oq qog’ozga qalam yoki ruchka bilan har xil
rasmlarni   solish   singari   kompyuter   ekranida   sichqoncha   yordamida   rasm   chizish,
ya’ni   tasvir   yaratish,   tuzatish   va   ularni   harakatlantirish   imkonini   yaratdi.   Bu
dasturlar rasm solish programmalari yoki grafik redaktorlar bo’lib, ular yordamida
rasmning   elementlari   boshqarib   boriladi.   Kompyuter   grafikasining   juda   tez
rivojlanib borishi va uning texnikaviy va dasturiy vositalarining yangilanib turishi
ushbu kursni hamisha takomillashtirishga, bu sohadagi yangi yo’nalishlarni tinmay
o’rganib   borishni   taqozo   etadi.   So’nggi   yillarda   bu   sohada   juda   katta   uzgarishlar
(siljishlar) yuz berdi, ya’ni 16 mln.dan ortiq rang va rang turlarini uzida aks ettira
oladigan   displeylar,   grafik   axborotlarni   kirituvchi   moslama   –   skanerlar,   dasturiy
vositalar   sohasida   esa   haqiqiy   kompyuter   dunyosini   kashf   qila   oladigan   amaliy
dasturlar vujudga keldi.
Kompyuter   grafikasining   uch   turi   mavjud   bo’lib,   bular:   rastrli ,   fraktal   va
vektorli  grafikadir.
Rastrli   grafika.   Rastr   tasvirlar   to’g’ri   burchakli   matritsa   shaklida   namoyon
bo’lib, har bir yacheykasi rangli nuqtadan iborat.
Rastr grafikasining asosi piksel’ (nuqta) hisoblanib, u rang bilan ifodalanadi.
Tasvir   nuqtalar   to’plami   sifatida   akslanib   ular   qanchalik   ko’p   bo’lsa
ko’rinish shunchalik tiniq va sifatli, fayl esa ko’p joy egallaydi. Ya’ni, aynan bitta
3 tasvirning   o’zi   yuqori   yoki   past   sifatli   bo’lishi,   o’lchov   birligiga   qarab   nuqtalar
ko’p yoki kam (odatda bir dyuymga nisbatan nuqtalar soni – dpi yoki piksellar soni
– ppi bilan belgilanadi) bo’lishi mumkin.
Rastr  – bu nuqtalarning tartibli joylashuvidir.
1.1-rasmda   elementlari   to’g’ri   to’rtburchakdan   iborat   bo’lgan   rastr
tasvirlangan. Bunday rastrlar to’g’ri burchakli rastrlar deyiladi. Asosan shu turdagi
rastrlar ko’p uchraydi.
Shuningdek,   boshqa   geometrik   shakllardagi   rastrlar   ham   qo’llanilishi
mumkin.   Masalan:   uchburchak,   oltiburchak   (1.2-   rasm).   Faqat   ular   quydagi
talablarga javob berishi lozim:
− hamma geometrik shakllar bir xil bo’lishi kerak;
−   geometrik   shakllar   tekislik   yuzasini   ochiq   joy   qoldirmasdan   va   birbirini
to’smasdan to’liq qoplashi lozim.
4 Rastrli   tasvirlar   har   bir   katagi   ranglangan   katakli   qog’ozni   eslatadi.   Piksel
(inglizcha pixel –  pic ture  el ement) – rastrli tavirlarning asosiy elementi hisoblanib,
tasvir aynan shu elementlardan tashkil topadi.
Rastrli   grafikani   tahrirlaganda   biz   piksellarni   tahrirlaymiz,   ya’ni   ularning
rangini   o’zgartiramiz.   Rastrli   grafika   asosan   sifat   sig’imi   (razreshenie)ga   bog’liq,
chunki   tasvirni   ifodalovchi   ma’lumot   ma’lum   bir   o’lchamdagi   to’rga   bog’langan
bo’ladi.   Rastrli   tasvir   tahrirlanganda   uning   sifati   o’zgarishi   (odatda   pasayishi),
ya’ni   tasvirni   o’zini   mas,   balki   u   joylashgan   to’rning   o’lchamlari   o’zgartirilib
tasvirning   aniqlik,   tiniqlik   darajasi   o’zgartiriladi   va   fayl   egallagan   hajmi
kamaytiriladi.   Rastrli   grafikani   tasvirning   sifat   sig’imiga   nisbatan   past   bo’lgan
qurilma   (printer)da   chop   ettirish   rasm   sifatini   pasaytishiga   olib   keladi.   Demak
rastrli   grafikani   chop   etish   qurilmasining   sifat   sig’imi   tasvir   sifat   sig’imiga
nisbatan yuqori bo’lishi tavsiya etiladi.
Fraktal grafikasi.   Fraktal grafikasi asosan matematik amallar asosida grafik
kompozitsiya   tuzishda   qo’llaniladi.   Bugungi   kunda   videoroliklar,   kliplar,
videoo’yinlar   yaratishda   fraktal   grafikasining   o’rni   beqiyosdir.   Fantastik   janrdagi
kinofil’mlarda   yoki   kompyuter   o’yinlarida   atrof   muhitning   murakkab
kompozitsiyalari   (o’rmonlar,   tog’lar,   shahar   qiyofasi   va   h.)   yaratishda   fraktal
grafikasidan keng foydalaniladi.
Fraktal   grafikasining   qo’llanish   printsipi   proektiv   geometriyaning
qonuniyatlariga   asoslangan   bo’lib,   oddiy   geometrik   elementni   o’ziga   o’xshash
akslantirishdan   iborat.   Aytaylik   qish   sovug’ida   deraza   oynasidagi   naqshlar   yoki
kristal   panjaralarning   hosil   bo’lishi   insonni   ajablantiradi.   Bunday   hodisa   va
jarayonlrni kompyuterda modellashtirish, ularning formula asosida qonuniyatlarini
topish   bir   qarashda   matematik   echimga   ega   emasday   ko’rinadi,   lekin   echimi
oddiydan   murakkablikka   printsipi   asosida   yaratiladi.   YUqorida   keltirilgan
misollarda   agar   diqqat   bilan   e’tibor   qaratsangiz   oddiy   bir   element,   aytaylik   bir
dona   qor   parchasi   xuddi   shunga   o’xshash   (katta   yoki   kichik,   holati,   rangi
o’zgargan)   boshqa   bir   element   bilan   takrorlanadi.   Bunday   o’xshash   to’plamlar
fraktal to’plamlar deb nomlanadi.
5 Fraktallar   bizga   oddiy   geometriyadan   ma’lum   bo’lgan   figuralarga
o’xshamaydi va ma’lum bir algoritmlar asosida quriladi. Fraktal grafikasida asosiy
ob’ekt   bu   geometrik   figura   emas,   balki   matematik   formuladir.   Formuladagi
koeffitsientlarni o’zgartirish asosida mutlaqo boshqa bir kompozitsiyalarni yaratish
mumkin bo’ladi.
Umuman   oddiy   qilib   aytganda   fraktallar   –   bu   dastlabki   figuraga   nisbattan
ko’p   marta   qo’llanilgan   ma’lum   bir   almashtirish   va   o’zgartirishlar   demakdir.
Dastlabki   fraktal   geometriyasi   g’oyalari   XIX   asrlarda   vujudga   kelgan.
Kantor   oddiy   rekursiv   (qaytariladigan)   funktsiya   orqali   chiziqni   chiziqlar
to’plamiga   olib   keldi,   keyinchalik   esa   Benua   Mandel’brot   fraktal   geometriyasiga
asos soldi va fraktal iborasini kiritdi.
Fraktal   –   lat.   fractal   bo’lingan   (qismlarga   ajratilgan)   ma’nosini   bildiradi.
Fraktalning  yana  bir   izoh-tushunchalaridan  biri  bu  – qismlardan  iborat   va  har   bir
qismi   yana   bo’linadigan   geometrik   figuradir.   Har   bir   bo’linadigan   figura   yaxlit
figuraning   kichraygan   yoki   o’xshash   nusxasidir.   Fraktallarning   asosiy   xususiyati
bo’ o’ziga o’xshashlikdir.
Oddiy   figurani   doimo   kichraytirish   va   unga   o’xshatish   asosida   fraktallar
tuzish   mumkin.   Misol   uchun:   Oddiy   kesma   teng   uchga   bo’linadi   (1.3-a   rasm).
O’rtadagi   qismga   teng   bo’lgan   yangi   bir   kesma   bo’lagi   qo’shiladi   va   to’rt
bo’lakdan   iborat   siniq   chiziq   hosil   qilinadi   (   1.3-b   rasm).   Keyingi   etapda   to’rtta
kesmaning   har   biri   yana   uchga   bo’linadi   va   o’rta   qismiga   teng   yangi   bo’laklar
qo’shiladi   (1.3-c   rasm).   Bu   holat   yana   takrorlanganda   bejirim   bir   naqsh
kompozitsiyasi   kelib   chiqadi   (1.3-d   rasm).   Agarda   har   bir   etapda   bo’laklarni
kichraytirish   bilan   birga   ularni   yo’nalishini   ham   o’zgartirilsa   yanada   boshqaroq
kompozitsiya kelib chiqadi.
6 1.3-rasm. Fraktal grafika tuzilishi.
Fraktal grafika asosida yaratilgan kompozitsiyalar 1.4-rasmda keltirilgan.
7 Vektorli   grafika.   Vektor   grafikasida   tasvir   vektor   deb   nomlanuvchi
chiziqlar   asosida   qurilib,   ularga   turli   parametrlar   –   rang,   chiziq   qalinligi   va
joylashuvi (vaziyati) xususiyatlari beriladi.
Vektor   grafikasida   primitivlar   deb   nomlanuvchi   ob’ektlar   bilan   ishlanadi.
Primitivlarga ikki va uch o’lchamli oddiy geometrik figuralar kiradi. Ikki o’lchamli
geometrik figuralarga – nuqta, to’g’ri chiziq, egri chiziq, aylana, ko’pburchak kabi
tekis shakllar  kirsa, uch o’lchamli geometrik figuralarga – kub, prizma, piramida,
sfera, konus, tsilindr kabi jismlar kiradi. Ushbu oddiy geometrik figuralar asosida
murakkab bo’lgan geometrik figuralar – ob’ektlar yaratiladi.
Vektorli   grafika   odatda   ob’ektga   qaratilgan   grafika   yoki   chizma   grafikasi
deb ham nomlanadi.
1.2 §  Rastrli, fraktal va vektorligrafika afzalliklari va kamchiliklari.
Rastrli   grafikaning   keng   tarqalgan   formatlari:   *.tif,   *.gif,   *.jpg,   *.png,
*.bmp, *.pcx  va b.
Afzalliklari:
   Rastr   grafikasi   real   obrazlarni   effektiv   namoish   eta   oladi.   Sifatli   rastr
tasvirlari   foto   surat   darajasidagi   yuqori   aniqlikda   real   va   haqqoniy   aks   ettirilishi
mumkin.
   Rastr tasvirlar chiqarish qurilmalari – asosan lazer printerlarida juda yaxshi
chop etiladi. Ya’ni rastr grafikasining sifati chop etishda o’zgarmaydi.
Kamchiliklari:
   Rastr tasvirlari saqlash qurilmalari (qattiq disk, SD-DVD, fleshka va h.) da
ko’p joy egallaydi;
   Rastr   tasvirlarni   tahrirlashda   kompyuterning   xotira   resurslari   –   xususan
tezkor xotirada ko’proq joy talab etiladi;
  Rastr tasvirlarni tahrirlash mehnat talab va mashaqqatli;
  Rastr tasvir masshtablashtirilganda tasvir sifati o’zgaradi.
Qo’llanish sohasi:
  Elektron va poligrafik nashriyotlar, Web dizaynda;
8   Foto tasvirlarni tahrirlash va restavratsiya qilishda;
  Badiiy grafika va skaner bilan ishlashda.
Fraktal   grafikasining   keng   tarqalgan   formatlari:   *.frp;   *.frs;   *.fri;   *.fro;
*.fr3, *.fr4  va h.
Afzalliklari:
  Original va bejirib, fantastik tasvirlarni hosil qilish mumkinligi;
   Real   hodisa   va   jarayonlarni   (ilmiy   grafikaviy)   modellashtirishda   qo’llash
mumkinligi.
Kamchiliklari:
   Dasturlash   tilining  murakkabligi.  Turli   dasturlash  tillari   (C,  Delphi,  Pascal
va h.) ni bilish talab etiladi;
  Natijani oldindan baholashning qiyinligi.
Qo’llanish sohasi:
   Ko’ngilochar   dastur   va   video   o’yinlar   yaratishda   (oddiy   va   murakkab
teksturalar, turli landshaft va fonlarni yaratishda);
   Kino   va   video   industriyada   (noananaviy   hodisa   va   jarayonlarni   hosil
qilishda, fantastik syujetlar yaratishda).
Vektorli   grafikasining   keng   tarqalgan   formatlari:   *.cdr;   *.cdx;   *.ai;   *.wmf;
  va h.k.
Afzalliklari:
   Vektor   grafikasi   printerning   barcha   sifat   sig’imidan   foydalanib,   tasvir
masshtabi o’zgartirilganda ham uning sifatini saqlab qoladi;
   Vektor   grafikasi   alohida   ob’ektlarni   tahrirlash   imkonini   beradi   va   tasvirlar
oson tahrirlanadi;
   Vektorli grafika agar tasvirda rastrli ob’ektlar qo’llanmagan bo’lsa xotirada
kam joy egallaydi.
Kamchiliklari:
  Vektorli tasvirlar sun’iy ko’rinadi;
  Rastr grafikasiga nisbatan ranglar kam tusga ega.
Qo’llanish sohasi:
9   Kompyuterda loyihalash tizimlarida;
  Elektron va poligrafik nashriyotlarda, Web dizaynda;
  Kompyuter dizayni va reklamada.
1.3 §  Kompyuter grafikasida ishlatiladigan rang modellari
Rang   -   bu   bizning   yoruglik   nurlarni   idrok   etishimizning   omillaridan   biridir.
Rang va uni ulchash bilan shugullanadigan fan kolorimetriya deb ataladi. U inson
tomonidan   nurni   rang   sifatida   idrok   etilishining   umumiy   konuniyatlarini   bayon
etadi. Kolorimetriyaning asosiy krnunlaridan biri ranglarning tuzilishi krnunlaridir.
Bu   krnunlar   eng   tularok,   xolda   1853   yilda   nemis   matematigi   German   Groseman
tomonidan ifoda etilgandir:
1)   Rang   uch   ulchamlidir   -   uni   ifodalash   uchun   uch   tashkil   etuvchi   kerak
buladi.   Garchi   uch   rangdan   iborat   bir   -   biriga   chiziqli   boglik,   bulmagan
ikkilanmagan   mikdordagi   tuplamlar   mavjud   bulsada,   xar   kanday   turt   rang   bir   -
birlari bilan chiziqli boglangandir.
 1. Rangning RGB modeli. 
Bu   model   nurlanish   printsipi   asosidagi   kurilmalar   yordamida   olinadigan
ranglarni   ifodalash   uchun   foydalaniladi.   Asosiy   ranglar   sifatida   kizil   (Red),
YASHIL(Green) va kuk (Blue) tanlab olingan. Boshka rang va uning nozik turlar
yukorida   aytilgan   asosiy   ranglarning   ma`lum   mikdorini   qo’shish   bilan   olinadi
(1.5-rasm).
1.5-rasm. RGB tizimining asosiy ranglari va ularning qo’shilishi.
10 RGB tizimi uchun yana bir muhim parametr - uch tashkil etuvchi qiymatining
bir   xil   miqdorda   aralashuvidan   hosil   bo’ladigan   rangdir.   Bu   oq   rangdir.
RGB   tizimining   ommabopligini   ta`minlovchi   yana   bir   omil   uning   yaqqol
ko’rinishidir:   asosiy   ranglar   ko’rish   spektrining   yaqqol   farqdanadigan   qismlarida
joylashgandir. RGB tizimi hozirgi paytda - birinchi navbatda rangli televizorlarda
va kompyuterlarning displeylarida keng qo’llanilmoqda.
2. Rangning CMYK modeli
Ushbu   model   ranglarning   yutilish   (ayirish)   printsipini   amalga
oshiriladigan   qurilmalarda   tasvir   hosil   qilishda   rangni   ifodalash   uchun
qo’llaniladi.   Bu   printsip   eng   avvalo   qogozga   chop   qiluvchi   qurilmalarda
qo’llaniladi.   Ushbu   modelning   atalishi   asosiy   subtraktiv   ranglar   -
xavorang   (Cyan)   qirmizi   (Madenta)   va   sariq   (yellow)   ranglar   nomida
tuzilgan (1.6-rasm).
1.6-rasm. CMYK tizimining asosiy ranglari va ularning qo’shilishi
Oq   qogozga   sariq   bo’yoqning   surtilishi   qaytgan   ko’k   nurning   yutilishini
bildiradi.   Havorang   bo’yoq   qizil   nurni,   qirmizi   bo’yoq   -   yashil   rangni   yutadi.
Bo’yoqlar   kombinatsiyasi   yashil,   qizil,   ko’k,   va   qora   ranglarning   qoplanishini
ta`minlaydi.   Ko’pgina   hollarda   ob`yekt   o’ziga   tushadigan   ranglarni   bir   qismini
«yutib»,   qolagan   qismini   aks   ettiradi,   ya`ni   u   ham   biror   rang   bilan   bo’yalgan
11 bo’ladi.   Bunday   rang   yaratilishi   subtraktiv   holat   deb   yuritiladi.   CMYK   modeli
subtraktiv   ranglarni   ta`minlaydi,   u   poligrafiyada   kengroq   qo’llaniladi.   Bu   model
ranglari bilan bo’yalgan rasm, RGB modeliga nisbatan ko’proq joy egallaydi.
3. Rangning HSV modeli.
Yuqorida   ko’rib   chiqilgan   rang   modellari   u   yoki   bu   tarzda   ba`zi   asosiy
ranglarning   ko’shilishidan   foydalanadi.   Endi   esa   ulardan   boshqacha,   alternativ
tipga mansub bo’ladigan rang modelini ko’rib chiqamiz (1.7-rasm)
1.7.rasm. HSV rang modeli.
HSV   modelida   rang   ton   H   (hue),   tuyinganlik   S   (saturation),   yorqinlik
yoritilganlik V (value) bilan ifodalanadi. H ning qiymati 0 dan 360 gacha bo’lgan
graduslarda   o’lchanadi,   chunki   bu   yerda   kamalak   ranglari   aylana   bo’yicha
quyidagi   tartibda   joylashtiriladi:   qizil,   zargaldoq,   sariq,   yashil,   havorang,   ko’k,
binafsha. S va V ning qiymati (0... 1) sohada aniqlanadi.
Aylana bo’yicha bir - birlarining ro’parasida joylashgan, ya`ni bir -birlaridan 
Bo’yicha   180°   ga   farq   qiluvchi   ranglar   bir   -   birlariga   qo’shimcha   ranglardir.
Rangni HSV parametrlari orqali berish grafik tizimlarda tez-tez uchrab turadi, shu
bilan   birga   odatda   konus   ochilgan   holda   ko’rsatiladi.   HSV   ga   o’xshash   qurilgan
bopqa   rang   modellari   ham   mavjud,   masalan,   HLS   (Hue,   Lighting,   Saturation)
modeli ham rang konusidan foydalanadi.
12 II BOB.  VEKTOR MUHARRIRLARDAN FOYDALANISHNING
AXAMIYATLI JIXATLARI .
2.1 §  Vektorli grafika imkoniyatlari.
Vektor   grafikasida   asosiy   mantiqiy   element   primitivlar   bo’lganligi   uchun,
asosiy   e’tibor   primitivlarni   qurishda   ularning   parametrlariga   qaratiladi.   Misol
uchun   yopiq   ko’pburchak   tomonlari   teng   yonli   yoki   ixtiyoriy   bo’lishi,   yopiq
hududlar   aylana,   ellips   yoki   ixtiyoriy   egri   chiziq   asosida   qurilishi   mumkin  bo’lib
( 2.1-a rasm), ushbu yopiq ko’pburchak yoki hudud ichini ranglash ( 2.1-b rasm),
gradientlash ( 2.1-c-rasm) yoki shtrixlash ( 2.1-d rasm) mumkin.
2.1-rasm.   Vektor grafikasining asosiy imkoniyatlari
Vektorli   grafikaning   imoniyatlari   uni   muhandislik   sohasida   qo’llashga
imkon beradi (2.2-rasm).
13 2.2-rasm. Vektor grafikasining muhandislik amaliyotida qo’llanishi
Agar   rastr   grafikasida   bazaviy   element   nuqta   bo’lsa,   vektor   grafikasida
chiziq   hisoblanadi.   Chiziq   to’g’ri   yoki   egri   (splayn)   bo’lishi   mumkin.   Chiziq   bir
butun   ob’ekt   hisoblanib,   u   matematik   ifodaga   ega.   SHuning   uchun   ham   vektor
grafikasi   fayl   hajmi   rastr   grafikasiga   nisbatan   ancha   kam   joy   egallaydi.   Vektor
grafikasi   bilan   ishlaganda   biron   bir   ob’ekt   tahrirlanganda   boshqa   ob’ektlar
tahrirlanmaydi.  Ya’ni   tasvirda  biron  bir   geometrik  ob’ektga  osongina  o’zgartirish
kiritish mumkin bo’lib, shu ob’ekt ustida yoki ostida joylashgan boshqa geometrik
ob’ektlar tahrirlanmasligi imkoniyatlari mavjud.
Vektor   grafikasi   aniq   va   tiniq   tasvirlar   yaratishga   imkon   beradi.   Tasvirlar
masshtablashtirilganda ularning sifati saqlanib qoladi. SHuning uchun ham undan
dizayn, poligrafiya, reklama va animatsiyada keng foydalaniladi (2.3-rasm).
2.3-rasm.   Vektorli grafikaning dizayn va animatsiyada qo’llanilishi.
14 Vektorli   grafikaning   eng   qulay   tomoni   u   chiqarish   qurilmalarining   barcha
sifat   sig’imi   imkoniyatlaridan   foydalanadi.   Ya’ni   vektor   buyruqlari   chiqarish
qurilmasiga,   aytaylik   printerga   berilgan   masshtabdagi   tasvir   chiziq   va   ranglarini
printer   qancha   nuqtadan   iborat   qilib   chiza   olsa   shuncha   nuqtalarni   qo’llashni
buyuradi.   Agar   rastrli   format   printerga   chegaralangan   nuqtalar   to’plamidan
foydalanib   chop   ettishni   buyursa,   vektorli   format   printer   qancha   nuqtalar
to’plamini qo’llay olsa shuncha nuqtalarni qo’llashni buyruq beradi.
Vektorli   tasvirlar   kompyuterdan   chiqarish   qurilmasi   (printer)ga   turli   vektor
buyruqlarini yo’llaydi. Printerlarda o’zining mikroprotsessori bo’lib, u buyruqlarni
qayta ishlaydi va ularni nuqta ko’rinishda qog’ozga tushiradi. Printerlarning turiga
qarab   ayrim   hollarda   kompyuter   va   printer   orasidagi   ikki   mikroprotsessorning
axborotlarni   qayta   ishlashida   muammolar   yuzaga   keladi   va   natijada   tasvir
qog’ozda   qisman   yoki   umuman   chop   etmasligi   yoki   ekranga   xatolik   haqidagi
axborot chiqarilishi mumkin.
2.2§ Vektorli gragikada qo’llaniladigan fayl kengaytmalari.
WMF   (WindowsMetafayl) .   Windows operatsion tizimining vektor tasvirlarini
saqlash   formati   (WMF   fayl   nomi   uchun   kengaytma).   Buning   uchun   u   ushbu
tizimning   barcha   dasturlari   tomonidan   qo'llab-quvvatlanadi.   Biroq,
standartlashtirilgan ranglar palitrasi bilan ishlash uchun vazifalar soni, chop etishda
qabul   qilingan,   va   boshqa   kamchiliklar   bir   xil   zastosuvannya   o'rtasida   (WMF
ranglar   yaratadi,   siz   parametrlar   bir   qator   tanlash   mumkin   emas,   shuning   uchun
ular turli vektor ob'ektlar uchun tayinlanishi mumkin. muharrirlar).
EPS   (Encapsulated   PostScript).   Mening   Adobe   PostScript   kompaniyam
tomonidan vektor va rastrli tasvirlarni tavsiflash uchun format, preparatdan oldingi
jarayonlar   va   chop   etish   sohasidagi   haqiqiy   standart   (fayl   nomi   uchun
kengaytma .EPS). PostScript tilining tillari universal bo'lib, vektor rastr grafiklari,
shriftlar, konturlar (maskalar), kalibrlash parametrlari, rang profillarini bir vaqtning
o'zida   fayldan   saqlash   mumkin.   Vektorni   ekranda   ko'rsatish   uchun   uning   o'rniga
format tanlanadi   wmf,   va rastr -   TIFF.   Ammo ekran nusxasi faqat qisqagina bo'lgan
haqiqiy tasvirni yarim aks ettiradi.   EPS.   Malumot tasviridan faqat vizual ilovaning
15 chiqishida   foydalanishingiz   mumkin,   men   uni   maxsus   dasturlar   yordamida   ko'rib
chiqaman   yoki   faylni   qayta   yozgandan   so'ng.     PDF   formati   Acrobat   Reader,
Acrobat Exchange-da.
EPS formatida yozib olingan tasvirlar  turli  xil  rangli bo'shliqlarda saqlanishi
mumkin: Kulrang shkala, RGB, CMYK, Laboratoriya, Ko'p kanalli.
Encapsulated   PostScript   formatini   ma'lumotlarni   saqlashning   eng   yaxshi   va
ko'p qirrali usuli deb atash mumkin. Victory-ning PostScript-ning soddalashtirilgan
versiyasi:   Bir   qator   printer   sozlamalarini   saqlamasdan   bitta   faylga   bir   nechta
tomonni   sig'dirib   bo'lmaydi.   Boshqa   PostScript   fayllari   singari,   agar   siz   Adobe
Illustrator   va   kabi   dasturlarni   xohlasangiz,   robotning   oxirgi   versiyasini   EPS-ga
yozing.   Adobe   Photoshop   siz   robot   kabi   yoga   yutib   olishingiz   mumkin.   Ko'rish
tizimlarida   vektorlarni   rastrga   o'tkazish   uchun   EPS   topshiriqlari   grafikalar   bilan
ishlaydigan   barcha   dasturlar   tomonidan   yaratilgan.   Agar   vysnovok   PostScript-
ilovada o'rnatilgan bo'lsa, faqat yoga oqlanishi mumkin. EPS boshqa model uchun
barcha   kerakli   ranglarni   qo'llab-quvvatlaydi,   ular   orasida   Duotone,   siz   yozib
olishingiz   mumkin,   shuningdek,   RGB-dagi   ma'lumotlar,   tasvir   konturlari,
ma'lumotlar   va   tutqichlar   va   rastrlar   va   shriftlarni   reklama   qilish.   EPS   formatida
Adobe   dasturlari   o'zaro   almashish   uchun   ma'lumotlar   almashish   buferidan
(Clipboard) saqlanadi.
Siz bir vaqtning o'zida eskizlarni (tasvir sarlavhasi, oldindan ko'rish) fayldan
saqlashingiz mumkin. Kam hajmli formatning yagona nusxasi  PICT, TIFF, JPEG
yoki WMF, chunki u bir vaqtning o'zida EPS faylidan olinadi va o'rtada tahrirlash
uchun   fayllar   faqat   Photoshop   va   Illustrator   bo'lishi   mumkinligini   tekshirishga
imkon beradi. Qolganlarning barchasi PostScript printerida bir-birini asl ma'lumot
bilan almashtirib, eskizlarni import qiladi. PostScript-ni qo'llab-quvvatlamaydigan
printerda   eskizning   o'zi   ishlaydi.   Agar   siz   Macintosh   uchun   Photoshop-dan
foydalanayotgan   bo'lsangiz,   eskizlarni   JPEG   formatidan   saqlang,   boshqa   Mac
dasturlari esa PICT formatidagi eskizlarni saqlaydi. Raqamlar va JPEG eskizlarni
Windows   dasturlari   ko'chirib   bo'lmaydi.   Agar   siz   kompyuterda   ishlayotgan
16 bo'lsangiz   yoki   fayl   qayerda   burilishini   bilmasangiz,   eskizni   TIFF   formatidan
saqlang (agar siz tanlamoqchi bo'lsangiz).
EPS xilma-xil bo'lishi mumkin, ularni dasturiy ta'minot yaratuvchisida topish
mumkin.   Eng   yaxshi   EPS   Adobe   Systems   tomonidan   yaratilgan:   Photoshop,
Illustrator,   InDesign.   1996   yildan   beri   Adobe   dasturlari   PostScript   tarjimonini
taqdim   etgan   bo'lishi   mumkin,   shuning   uchun   ular   EPSni   o'zgartirishi   va   ularni
tahrirlashi   mumkin.   Boshqa   grafik   muharrirlar   EPS   kodini   dekodlay   olmaydi,
bundan tashqari, ular tomonidan yaratilgan EPS fayllari ba'zida maxsus ko'rinadi.
Muammoli   Quark   EPS   orasida   sahifani   EPS   sifatida   saqlash   va   FreeHand
tomonidan tahrirlanadigan EPS, Save As-dan foydalanish. Ayniqsa, Corelning EPS
6-versiyasiga   va   CorelXARA   bilan   pastroq   EPS-ga   ishonmang.   CorelDraw   7   va
undan yuqori versiyalari bo'lgan EPS-fayllar Bounding Box (yon tarafdagi barcha
ob'ektlarni   tavsiflovchi   aqlli   PostScript   qutisi)   ga   maydonlar   qo'shish
muammosidan xalos bo'ladi. Dasturlarning boy effektlarini (masalan, bo'shliqlarni
to'ldirish)   rastr   yoki   oddiy   vektor   ob'ektlariga   aylantirish   uchun   birinchi   bo'lib
CorelDRAW, CorelXARA i, kichikroq dunyoni FreeHand EPS-fayllaridan eksport
qiling.   Tovstí   konturlar   (2   pt   dan   katta),   bu   mumkin,   ma'noni   ham   ob'ektlarga
aylantirish   mumkin,   agar   dastur   bunday   imkoniyatni   beradi.   EPS   faylini   Adobe
Illustrator bilan o'zgartirishingiz mumkin, lekin agar siz uni ko'rsangiz, bu hamma
narsa tartibda ekanligini anglatadi.
PDF   (Portative   Document   Format).   Adobe   tomonidan   bo'linish   hujjatlarini
tavsiflash   formati   (fayl   nomi   uchun   kengaytma.PDF).   Ushbu   format   asosan
hujjatlarni   saqlash   uchun   ishlatilsa-da,   tasvirning   samarali   taqdim   etilishini
ta'minlash   mumkin.   Format   apparatga   bog'liq   emas,   shuning   uchun   tasvirni   har
qanday   qo'shimcha   binolarda   ko'rish   mumkin.   Tasvirlarning   sub-bag   taqsimotini
boshqarish   vositalarini   siqib   chiqarishning   mashaqqatli   algoritmi   rasmlarning
yuqori sifati uchun fayllarning ixchamligini ta'minlaydi. Har bir formatda siz hujjat
yoki   skanerlangan   tasvirni   qayta   yaratishingiz   mumkin.   Adobe   Acrobat-ning
so'nggi   to'plamiga   ehtiyoj   borligi,   qasos   olish   haqida   ko'proq   bilish   uchun
Prote   Adobe Acrobat   Distiller va Adobe Acrobat Writer.
17 2008-yil   1-yanvardagi   PDF   ISO   32000   standarti   bilan   tasdiqlangan.PDF
formati zarur shriftlardan (chiziqli matn), vektor va rastr tasvirlardan foydalanish,
multimedia   qo shimchalarini   shakllantirish   imkonini   beradi.   RGB,   CMYK,ʻ
Greyscale,   Lab,   Duotone,   Bitmap,   rastr   ma'lumotlarini   siqish   turlarini   qo'llab-
quvvatlaydi.   Chop   etish   uchun   may   texnik   formatlari:   PDF/X-1,   PDF/X-3.
Hujjatlarni   himoya   qilish   va   autentifikatsiya   qilish   uchun   elektron   imzolar
mexanizmini   ishga   tushiradi.   Ushbu   formatda   qo'shimcha   hujjatlarning   katta
miqdori mavjud.
Ko'rib   chiqish   uchun   siz   rasmiy   bepul   dasturni   yutib   olishingiz   mumkin
Adobe Reader, shuningdek, uchinchi tomon sotuvchilari dasturlari. PDF-hujjatlarni
yaratishning   an'anaviy   usuli   virtual   printerdir,   shuning   uchun   hujjat   o'zining
maxsus   dasturi   bilan   tayyorlanadi,   so'ngra   elektron   shaklda   rozpovsyudzhennya
uchun PDF formatiga eksport qilinadi.
CDR   (CorelDRAW   hujjati).   CDR   fayl   formati   CorelDRAW   dasturi
yordamida   yaratilgan   kichkintoylarning   vektor   tasviridir.   Bu   boshqa   dasturiy
mahsulotlardan   olish   uchun   Corel   tomonidan   kengaytirilgan   fayl   uchun   fayl
formati.  CDR   fayllari   tasvirni   tahrirlash   uchun   ishlatiladigan   dasturlar   tomonidan
qo'llab-quvvatlanmaydi. Biroq, faylni CorelDRAW yordamida boshqa, kattaroq va
mashhurroq   tasvir   formatlariga   eksport   qilish   mumkin.   CDR   faylini   Corel   Paint
Shop Pro bilan ham ochishingiz mumkin.
Format vydomyy o'tgan past styykístyu va iflos sumísnystyu fayllar, Tim kam
bo'lmagan,   CorelDRAW   koristuvatisya   nadzvichayno   zruchno   bor.   Ushbu
versiyalarning   fayllari   vektor   va   rastrli   tasvirlar   uchun   alohida   siqilishga   ega,
shriftlarni o'zgartirish mumkin, CDR fayllari 45x45 metrli katta ish maydoniga ega
bo'lishi mumkin, tasvirning boyligi qo'llab-quvvatlanadi.
CDR, CorelDRAW dasturiy ta'minotida ishlatiladigan asosiy fayl formatidir.
Agar bir xil hujjat tartibi qayta ishlatilishi kerak bo'lsa, ular CDT formati keladigan
joyda   shablon   sifatida   saqlanishi   mumkin.   Ular   ham   siqilgan   va   CDX   fayllari
sifatida saqlanishi mumkin.
18 CDR   fayl   formati   -   bu   vektor   yoki   rastr   tasvirni   o'z   ichiga
olgan   CorelDRAW   da yaratilgan loyiha fayli   . Ushbu fayl formati   Corel   tomonidan
o'zining dasturiy mahsulotlarida foydalanish uchun   ishlab chiqilgan .
CDR   formati   xususiy   bo'lgani   uchun   uni   ko'plab   uchinchi   tomon   tasvirni
tahrirlash   dasturlari   qo'llab-quvvatlamaydi.   Biroq,   unikonvertorning   bepul
konvertoridan   foydalanib,   SVG     kabi   bepul   formatlarga   aylantirish   mumkin   .
Bundan   tashqari,   xususiy   vektor   grafik   muharriri   Adobe   Illustrator   10   va   undan
oldingi versiyalar  uchun CDR faylini ochish uchun ishlaydi . Ba'zi  hollarda CDR
faylini   ko'rish   LibreOffice   yoki   OpenOffice   yordamida   mumkin,   lekin   ko'pincha
kontent sezilarli buzilishlar bilan ko'rsatiladi.
MacOS operatsion tizimida siz cdr fayllarini onlayn ko'rishingiz mumkin, bu
juda qulay, ammo bu qo'shimcha yordamchi dasturini talab qiladi.
AI   (Adobe   Illustrator).   AI   formati   ko'pchilikdan   biridir   logotip   formatlari
kompaniyangizning   vizual   identifikatori,   shuningdek   vizual   aloqangiz   uchun
foydalanish   mumkin.   .AI   formati   rasm   yoki   vektor   ma'lumotlarini,   shuningdek
Adobe   Illustrator   dasturidagi   hujjat   parametrlarini   tashkil   etuvchi   fayl
kengaytmasidir. AI formati vektor yoki rastr grafik ma'lumotlarini o'z ichiga olishi
mumkin.
AI   fayllari   odatda   vektorlarni   o'z   ichiga   oladi.   Bu   vizual   tarzda   ko'rsatilishi
mumkin   bo'lgan   bog'langan   va   hisoblangan   bog'lash   nuqtalari.   Faylni   matritsa
formatida   (jpg,   png   va   boshqalar)   import   qilish   orqali   nafaqat   vektorlarni,   balki
pikselli vizuallarni ham import qilish mumkin.
Adobe   Illustrator   tomonidan   yaratilgan   vektor   tasvir   fayli   hisoblanadi.   Rastr
ma'lumotlarini   almashtirish   nuqtalar   bilan   bog'langan   yo'llar   yoki   chiziqlardan
iborat.   Siz   ob'ektlar,   ranglar   va   matnni   kiritishingiz   mumkin.   Ai   hujjatlarini
Photoshop-da o'qish mumkin, ammo tasvir "dekodlanadi", ya'ni u vektor tasviridan
bitmapga aylantiriladi. AI formati PostScript Movie Side Description (PDL) uchun
tuzilgan   faylni   qamrab   oladi   va   rasmiylashtiradi.   Ushbu   fayllar   PostScript
printerlarida   ko'rsatish   uchun   tasdiqlangan   va   hech   qanday   oldinga   ko'rib
chiqmasdan   tasvirning   bitmap   versiyasini   o'z   ichiga   olishi   mumkin.   Eng   so'nggi
19 amalga   oshirishda   PostScript   -   pogozhnaya   va   yig'iladigan   ko'chma   va   qurilish
dizayni   ikki   dunyo   ekvivalentida   ko'rsatilishi   mumkin   bo'lgan   hamma   narsa
bo'lishi   mumkin,   an'anaviy   grafik   ma'lumotlarni   yig'ish   uchun   AI   moslashuv
formati:   kichik,  ixcham   va  dekorativ  yozuv.  Shunisi  e'tiborga  loyiqki,  AI   fayllari
ko'proq   yig'iladigan   bo'lishi   mumkin.   PostScriptning   murakkabligi,   asosan,
operatsiyalar   ketma-ketligini   belgilash   va   ularni   oddiy   sintaktik   qoidalar   bilan
birlashtirish qobiliyatiga asoslanadi.
2.3 §  Vektorli grafika bilan ishlovchi dasturlar.
Vektorli grafika. Vektorli grafikada tasvirning asosiy elementi sifatida chiziq
qaraladi.   Chiziq   sifatida   to   kg‘ri   chiziq   yoki   egri   chiziq   olinishi   mumkin.   Rastrli
grafikada   bunday   chiziqlar   nuqtalar   (piksellar)   yordamida   yaratilsa,   vektorli
grafikada   esa   tasvirlarni   yaratishda   nuqtaga   nisbatan   umumiyroq   bo'lgan
chiziqlardan   foydalaniladi   va   shuning   hisobiga   tasvirlar   aniqroq   ko'rinishga   ega
bo'ladi.   Vektorli   grafikaning   afzallik   tomoni   tasvirning   xotirada   kamroq   joy
olishidir, chunki bu holda xotirada joy chiziq o'lchoviga bog'liq bo'lmagan ravishda
bo'ladi. Buning sababi xotirada chiziqning o'zi emas balki uni ifodalovchi formula
yoki parametrlar saqlanishidadir. Vektorli grafikaning ixtiyoriy tasviri chiziqlardan
tashkil topadi va oddiy chiziqlardan murakkablari hosil qilinadi. Ko'pincha vektorli
grafikani obyektga mo'ljallangan grafika deyish mumkin. Chunki bunda, masalan,
uchburchak hosil qilish uchun 3 ta chiziq (kesma)dan foydalanilsa, piramida hosil
qilish   uchun   uni   uchburchakdan   foydalanibgina   hosil   qilish   mumkin.   Vektorli
grafikani   hisoblanadigan   grafika   deb   ham   atash   mumkin,   chunki   tasvirni
(obyektni)   ekranga   chiqarishdan   awal   uning   koordinatalari   hisoblanadi   va   mos
nuqtalar   hosil   qilinadi.   Vektorli   grafikaning   matematik   asosini   geometrik
figuralarning   xossalarini   o'rganish   tashkil   etadi.   M   a’lumki,   nuqta   tekislikda   2   ta
(x, y) koordinatasi bilan, to'g'ri chiziq kanonik ko'rinishida y = k x + b (bunda k\ab
ixtiyoriy   sonlar)da,   kesma   esa   mos   ravishda   boshlang‘ich   va   oxirgi   nuqtasini
berish bilan tasvirlanadi. Egri chiziqlar ham mos ravishda o ‘z tenglamalariga ega.
Vektorli   grafika   asosan   illustratsiyalar   yaratish   uchun   yo‘naltirilgandir.   Vektorli
20 grafika   reklama   agentliklarida,   loyihalash   byurolarida,   nashriyotlarda   va   boshqa
joylarda keng q o ‘llaniladi. 
Vektorli grafika bilan ishlaydigan dasturlarga misol sifatida Adobe Illustrator
7.0, M acrom edia Freehand 8.0 va Corel Draw 5.0 larni keltirish mumkin. 
Fraktal   grafika   ham   hisoblanuvchi   grafika   bofiib,   uning   vektor   grafikadan
farqi   shundaki,   bunda   hech   qanday   obyektlar   kompyuter   xotirasida   saqlanmaydi.
Chunki   tasvirlar   tenglamalar   yoki   ularning   tizimlarida   hosil   qilinadi.   Shuning
uchun   ham   xotirada   tenglam   alargina   saqlanadi.   Tenglam   alarga   oid   parametrlar
o’zgartirilishi   natijasida   turli   tasvirlar   hosil   qilinadi.   Fraktal   grafika   matematik
hisoblashlar   asosida   tasvirlarni   avtomatik   yaratish   uchun   qo’llaniladi.   Shuning
uchun ham uning asosi sifatida rasm, shakl, tasvir hosil qilishning dasturlash usuli
tanlangan. Bu grafika, odatda, turli jarayonlarni modellashtirish, tahlil qilish, turli
qiziqtiruvchi dasturlar yaratishda keng qo’llaniladi.
  Vektorli   grafikaga   mo’ljallangan   muharrirlardan   biri   CorelDraw   dasturi
hisoblanib,   Kanadaning   Ottava   shahridagi   Corel   korporatsiyasi   tomonidan
yaratilgan   va   hozirgacha   takomillashtirib   kelinmoqda.   Corel   korporatsiyasi
o’zining   mahsulotlarini   samaradorligi   va   operatsion   tizimlar   bilan   hamkorligini
ta’minlash qatorida Windows, Macintosh, Unix, Linux va Java platformalari uchun
mahsulotlar yaratadi.  Kompaniya o’zining grafik dasturlari bilan shuhrat qozongan
bo’lib,   CorelDraw   bularning   asosiysi   hisoblanadi.   Uning   asoschisi   doktor   Maykl
Kaupland   hisoblanadi.   CorelDraw   takomillasha   borib,   juda   ko’p   funksiyani
bajaruvchi   va   ko’p   sohalarda   qo’llanuvchi   vositaga   aylanib   bordi.   Uning
insturumental   vositalar   to’plami   yaratuvchanlik   х arakterida   ishlash   uchun   qulay
bo’lib ishning samaradorligini ta’minlaydi. 
CorelDraw   dasturiy   paketi   yordamida   turli   grafik   ko’rinishlarni   yaratish,
shuningdek,   inshootlarni   loyihalash,   foto,   matn,   tasvirlar   ustida   ishlash,   badiiy
ko’rinishdagi   kompozitsiyalarni   taqdim   qilish,   geometrik   shakllarni   ya’ni
tekislikdagi   va   fazodagi   shakllarni   yaratish   bilan   bog’liq   amallarni   mukammal
bajarish   mumkin.   Dasturiy   paket   boshqa   grafik   muharrirlarga   nisbatan   matnlar
bilan ya х shi ishlaydi, ya’ni nashriyot tizimlarida, masalan, yumoristik yoki boshqa
21 kitoblarni   har   х il,   turli   o’lchamdagi   harflar   bilan   yozish   mumkin.   Foydalanuvchi
bu   dastur   bilan   ishlash   jarayonida   shunga   amin   bo’ladiki,   uning   boshqa   grafik
muharrirlardan   imkoniyati   keng,   mavjud   amallar   ko’p   va   murakkabdir.   Bu
muharrirda fayl va ularning kengaytmasi *.cdr ko’rinishda bo’lib, fayllarni import
va eksport qilishda eng ya х shi qulayliklarga ega hisoblanadi.
Adobe   Illustrator   -   vektorli   grafikalar   (chizmalar)   bilan   ishlash   uchun
mo'ljallangan dastur hisoblanadi.
Dizaynerlar   u   orqali   rangli   illyustratsiyalar,   piktogrammalar,   infografikalar,
naqshlar,   logotiplar,   bosma   materiallar   va   boshqalarni   tayyorlash   uchun
foydalanadilar.
Dastur   "Adobe   Photoshop"ga   qaraganda   birmuncha   oson   bo'lib,   dizayn
sohasiga endi kirib kelganlar uchun   tavsiya   qilinadi.
22 XULOSA
Kompyuter   grafikasini   o rganish   uning   turli   sohalarda   qo llanilishini   vaʻ ʻ
zamonaviy   texnologiyalardagi   hal   qiluvchi   rolini   ochib   berdi.   Marketing
strategiyalarini   takomillashtirishdan   tortib   ko ngilochar   tajribalarni   inqilob	
ʻ
qilishgacha,   kompyuter   grafikasi   vizual   aloqa   va   innovatsiyalar   uchun   ajralmas
bo lib qoldi. Vektor grafika kompyuter grafikasi imkoniyatlarini ochadi. Ularning	
ʻ
matematik   asoslari,   kengaytirilishi   va   tahrirlash   moslashuvchanligi   ularni   logotip
dizayni va dinamik onlayn vizualizatsiya uchun foydali qiladi. Adobe Illustrator va
Inkscape   vektor   grafiklarini   yaratish   va   manipulyatsiyani   har   qachongidan   ham
osonlashtiradi. 
Kompyuter savodxonligini oshirish mobaynida grafik muharrirlarni bilish va
ularni   o`z   o`rnida   qo`llana   olish   o`qish   jarayoni   va   kasbiy   faoliyatda
muvaffaqiyatlarga   erishishda   yordam   beradi.   Shu   sababdan,   mazkur   kurs   ishi
grafik   muharrirlarning   biri   bo`lgan   Corel   Draw   dasturini   o`rganish   va   uning
ahamiyatiga bag`ishlangan.
Vektorli   grafikalar   moslashuvchan   va   aniqlikka   intilayotgan   dizaynerlar   va
dinamik tasvirlarni yaratuvchilar uchun juda muhimdir.
Har birimiz u yoki bu tarzda tasvirlarga duch kelamiz. Keling, ushbu atamani
tushunish masalasini biroz kengroq ko'rib chiqaylik. Axir, tasvir formatlari nafaqat
grafik, animatsiya, animatsiya va boshqalar), balki videoni ham o'z ichiga oladi. 
Vektorli grafikaning afzalliklari quyidagilar:
• chiziqlar har qanday o'lchamlarda aniq  bo’ladi;
• yuqori aniqlikda chop et adi;
• fayl hajmi kichikroq ;
• tasvirlarni chizish uchun yaxshi .
Vektorli   grafikalarning   kamchiliklariquyidagilar :
- chizmalar   tekis   va   multfilmga   o ' xshaydi
-f otosurat chizmalarini yaratish qiyin
23 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Aripov   M.M.,   Muxammadiev   J.O’.,   Informatika,   informatsion
texnologiyalar,Darslik,Toshkent,TDYuI,2005. 276 b.
2. Makarova   N.V.,   Informatika,   Darslik   (O’zbek   tiliga   tarjima),   Toshkent,
Talqin, 2005. 344 b.
3. Simonovich S. V. Informatika bazo vo’y kurs, Uchebnik dlya vuzov, Moskva,
2005. s.634.
4. Aripov   M.M.   va   boshqalar.   Informatika.   Axborot   texnologiyalari.   O’quv
qo’llanmasi, 1-2 qism.  Toshkent, 2003.
5. M.Aripov,   A.Haydarov,   Informatika   asoslari,   O’quv   qo’llanma,   Toshkent:
O’qituvchi, 2002. 432 b.
6. M.Aripov   va   boshqalar,   Axborot   texnologiyalari,   O’quv   qo’llanma,
Toshkent: Noshir, 2009. 368 b.
7. Aripov   M.M.,   Kabiljanova   F.A,   Yuldashev   Z.X.   Informatsionno’e
texnologii. T., 2004.
8. M.Aripov. «Internet va elektron pochta asoslari».  Toshkent, 2000.
9. S.   S.   G’ulomov,   A.   T.   Shermuxammedov,   B.   A.   Begalov   «Iqtisodiy
informatika» T.,  «O’zbekiston», 1999 y.
10. S.   S.   G’ulomov   va   boshqalar   «Axborot   tizimlari   va   texnologiyalari»
T. –«Sharq», 2000 y.
11. A. R. Maraximov, S. I. Rahmonqulova «Internet va undan foydalanish
asoslari”, T., 2001 y.
12. A.   A.   Abduqodirov,   A.   G’.   Hayitov,   R.   R.   Shodiev   «Axborot
texnologiyalari» T., “O’qituvchi”, 2002 y.
Internet saytlar
1. http://www.ziyonet.uz 
2. http://www.wikipedia.org 
3. http://www.tuit.uz 
4.  www.referat.ru – Setevo’e texnologii i Internet.
5. www.referat.ru – Informatika ka nauka.
24

Vektorli grafikaning asosiy tushunchalari. Vektor muharrirlardan foydalanishning ahamiyatli jihatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Axborot boshqarish tizimlarida bulutli texnologiyalari
  • Hamkorlikda o’qitish texnologiyasi asosida 8-sinf algebrani o’qitish metodikasi
  • Acrylic WiFI Professional v3.05770.30583 simsiz tarmoqni boshqarish va tahlil qilish
  • Photoshopda matnlar va konturlar
  • Adobe Photoshop dasturida rasmlar bilan ishlash jarayonida filtrlar va effektlardan foydalanishning ahamiyati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha