Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 659.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Voleybol o’yinida gurux bo’lib xarakatlanish taktikasi

Купить
Voleybol  o’ynash  texnikasini takomillashtirish  metodikasi
Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………………3
ASOSIY QISM
1.1. Individual yoki yakka – yakka harakatlanish  texnikasini  o’rgatish…..7
1.2. Guruh - guruh bo’lib harakat qilish texnikasi  holatlarini o’rgatish….12
1.3. Hujum, himoya  va uzatish taktikasida harakatlanish va turish 
xolatlarini o’rgatish…………….………………………………………...21
Xulosa…………………………………………………………………………….32
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………34
2 Kirish
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021   yil   30   oktyabrdagi   “Sport-
ta’lim   muassasalari   faoliyatini   2025   yilgacha   rivojlantirish   dasturi   to’g’risida”gi,
2021   yil   5   noyabrdagi   “Yurish,   yugurish,   mini-futbol,   badminton,   stritbol   va
“Workout”   sport   turlarini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari”   to’g’risidagi,
“2024   yil   Parij   shahrida   (Fransiya)   bo’lib   o’tadigan   XXXIII   yozgi   Olimpiya   va
XVII   Paralimpiya   o’yinlariga   O’zbekiston   sportchilarini   kompleks   tayyorlash
to’g’risida”gi,   “Sport   ta’limi   tizimini   tubdan   takomillashtirish   orqali   olimpiya   va
paralimpiya   sport   turlari   bo’yicha   sportchilar   zahirasini   shakllantirish   sifatini
yanada   oshirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarorlari   mamlakatimiz   sportini
yanada   rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etayotir.   Shuningdek,   sohada   yosh
va   tajribali   mutaxassislarni   tayyorlash,   ularning   mamlakat,   Osiyo   hamda   xalqaro
sport   musobaqalarida   faol     ishtirokini   ta’minlashda   dasturilamal   va   huquqiy   asos
bo’lib   xizmat   qiladi.   Yuqoridagi   qarorlar   va   dasturdan   kelib   chiqib   malakat
miqiyosida   jismoniy   tarbiya   va   sport   ta’limini   yanada   yuksaltirish,   sportchilar
zaxiralarini   maqsadli   tayyorlash,   2024   yil   Parijda   bo’lib   o’tadigan   XXXIII   yozgi
Olimpiya   va   XVII   Paralimpiya   o’yinlariga   alohida   tayyorgarlik   ko’rish,   aholi
salomatligini   jismoniy   tarbiya   va   sport   orqali   mustahkamlashga   alohida   e’tibor
qaratish zarur.
Buning   uchun   kadrlar   salohiyatini   yanada   oshirish,   sport   tayyorgarligi   eng
muvaffaqiyatli   tizimga   ega   bo’lgan   xorijiy   mamlakatlar   tajribasini   o’rganish,
yangicha fikrlaydigan mutaxasis  hamda murabbiylarni tayyorlash uchun eng yangi
sport   texnologiyalaridan   foydalanish,   sport   ixtisosligidagi   xorijiy   oliy   ta’lim
muassasalari  va sportchilarni  tayyorlash markazlari faoliyatini     qiyosiy tahlil qilish
lozim.Natijada so’ngi yillarda ushbu sohada to’planib qolgan muammolarni bartaraf
etish   orqali   o’zbek   sportining   jahondagi   nufuzini   yanada   oshirish,   barcha   aholi
qatlamlari,   ayniqsa   yoshlarning   sog’lom   turmush   tarziga   intilishlarini   ta’minlash,
ularni mardlik, sadoqat, Vatanga muhabbat ruhida tarbiyalashga keng imkoniyatlar
yaratiladi.
3 Mamlakatimiz  qudratini   belgilaydigan  omillar   ko’p.  Biroq ularning eng
asosiylaridan   biri   shu   yurtda   voyaga   etayotgan   yuksak   ma’naviyatli,   jismoniy
sog’lom,   har   tomonlama   barkamol   avloddir.   Zero,   el-yurtning   kelajagi   bugun
kamolga   etayotgan   yoshlar   qo’lida.   “Vatanimizning   kelajagi,   xalqimizning
ertangi   kuni,   mamlakatimizning   jahon   hamjamiyatidagi   obro’-e’tiborini
avvalambor   farzandlarimizning   unib-o’sib,   ulg’ayib,   qanday   inson   bo’lib
hayotga kirib borishiga bog’liqdir” deb ta’kidlaydi birinchi Prezidentimiz Islom
Karimov “Yuksak ma’naviyat-engilmas kuch” kitobida.
Shahar va qishloqlarimizda bolalar sportini yanada rivojlantirish maqsadida
o’nlab   zamonaviy   sport   majmualari   va   stadionlar   bunyod   etildi.2011yilda
manzilli qurilish   dasturida   bolalar   sporti   ob’ektlari,   musiqa   va   san’at maktablari
barpo   etish,   rekonstrukstiya   qilish   va   kapital   ta’mirlash   bo’yicha   belgilangan
topshiriqlar   to’la   bajarilda.   1715   ob’ekt,   jumladan,   1405   sport   inshooti,   133
suzish   havzasi   sport   maktablari   qurilib,   foydalanishga   topshirildi.   Sport
yoshlarimiz   hayotiga   tobora   chuqur   kirib   borayotgani,   minglab   yigit-qizlar
sport   bilan   shug’ullanishni   kundalik   vazifasiga   aylantirgani   ularning   jismoniy
holatiga,   salomatligiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatmoqda.   Jumladan   2005-2016-2017
yillarda   mutlaq   sog’lom   bolalar   mamlakat   bo’yicha   52,7   %   dan   96,3%gacha
o’sdi, surunkali kasalliklarga chalingan bolalar soni esa keskin kamaydi. O’g’il
va   qiz   bolalarning   o’rtacha   bo’yi   va   vazni   oshmoqda.   Harbiy   xizmatga
chaqirilgan   yoshlar   orasida   xizmatga   loyiq   deb   topilganlar   sezilarli   darajada
ortgani ham bu boradagi ishlarning amaliy   natijasidir. Haqiqattan   ham   sog’lom
avlod   tarbiyasini   keng   jamoatchilikning ishtirokisiz  amalga oshirib bo’lmaydi.
Mutaxasislarning   tasdiqlashlaricha,   kelajak   avlodning   sog’lom   bulishi   50%
turmush   tarziga,   5   -   20%   sotsial   va   tabiiy   sharoitlaga,   irsiy   va   shu   singari
omillarga   bog’liq   ekan.   Aholi   ko’pchilik   qismining   sog’lom   o’sishi,   asosan,
jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida   amalga   oshirayotgan   va   shu   soha
hodimlarining   olib borayotgan ishlari bilan bog’liq.
Taraqqiy   etgan   mamlakatlarda   millatning   sog’lomlashtirishga   asosan
jismoniy   tarbiya va sport omillari bilan erishilayotgani hech kimga sir emas. 
3 Kurs   ishning   dolzarbligi .   Yosh   sportchilar   deganda   avvalo   umumta’lim
maktablardagi   sport   to’garaklari   va   sport   maktablardagi   kichik   yoshli
guruhlarda   shug’ullanuvchi  o’g’il   -   qizlar   va   bolalarni   tushunamiz.Ularda
asosan maxsus jismoniy tayyorgarlik va   jismoniy sifatlar darajasini oshirish va
maxsus   mashqlarni   o’rgatish   asosiy   dolzarb   masala   bo’lib   qoldi.   Tabiiyki
bunday tarbiyaviy jarayonlarda jismoniy sifatlarni tarbiyalashga alohida e’tibor
beriladi.   Bunda   murabbiyning   iste’dodi,   tajribalari   muhim   o’rin
egallaydi.Jismoniy   sifatlarni   (kuch,   tezlik,   chidamlilik,   egiluvchanlik,
chaqqonlik va hokazo) tarbiyalashda maxsus mashqlarni o’rgatish   asosiy   o’rin
tutadi. Shu yo’lda umumta’lim   maktablarning sport   to’garaklari va majmuani
(kompleks) sport tablardagi   mashg’ulotlarda maxsus   mashqlardan foydalanish
usullarini   o’rganish   va   ularga   ba’zi   tavsiyanomalar   berish   vazifalar   qo’yiladi.
Bunda   viloyatlardagi   maktablar,   BO’SM   asosiy   makon   (ob’ekt)   bo’lib
hisoblanadi.
  Ilmiy   tadqiqot   ishlarini   olib   borish,   sport   mashg’ulotlaridagi   amaliy
faoliyatlarni   o’rganishda   kuzatish,   suhbat   tekshirish   (eksperiment)   kabi
an’anaviy usullardan foydalaniladi. 
  Kurs   ishining   qaqsad   va   vazifalar .Shug’ullanuvchilarda   jismoniy   sifatlarni
tarbiyalash   uchun   beriladigan   maxsus   mashqlar   ularning   yosh   xususiyatlariga
va jismoniy   sifatlarning   qulay   yosh davrlariga qarab tanlanishi va rivojlantirishi
juda   muhim   o’rin   egallaydi.Jismoniy   sifatlarni   tarbiyalashdagi   amaliy
mohiyatlarini   tajriba –   sinovlar asosida kengaytirish va ularni qo’llash yullarini
ifodalash . 
Kurs ishi   tuzilishi   va  hajmi.
        
     Kurs ishi kirish,  asosiy qism , xulosalar, adabiyotlar ro’yxatidan iborat.  Kurs i sh i
36   betdan   iborat   matnda   bayon   qilingan,   9   ta   rasm   bilan   yoritilgan.   Adabiyotlar
ro’yxati   7   ta   manbani   o’z   ichiga   oladi,     4 ta i nternet  saytlari.
3 ASOSIY QISM
1.1. Individual yoki yakka – yakka harakatlanish   texnikasini
o’rgatish
Voleybolda   o’yin   texnikasi   deganda,   o’yin   jarayonida   voleybolchilar
tomonidan usullarni maqsadga muvofiq qo’llash tushuniladi. Himoya va hujumda
o’yin texnikasi farqlanadi. 
O’yin   taktikasiga   quyidagi   ketma   –   ketlikda   o’rgatiladi:   individua   harakat
qilish taktikasi, so’ngra guruhli va jamoaviy .
Shug’ullanuvchilarda   o’rgatish   jarayonida   bilim   va   malakalarni   tarbiyalash
zarur:
O’yin  sharoitida   yo’nalishni   aniqlashni  bilish,  diqqat  bilan  kuzatish  va  o’yin
holatini   esda   saqlab   qolish   zarur.   Bu   qobiliyatni   siljishda   mashqni   qo’llash   yo’li
bilan   texnikani   o’rganish   davrida   boshqa   harakatlarni   birga   qo’shib   bajarishda
tarbiyalanadi.
Ushbu   o’yin   sharoitda   eng   ko’p   maqsadga   muvofiq   bo’lishi,   ularni   amalga
oshirishda to’g’ri usulni tanlash, ayrim usullarni qo’llashni bilish.
Sherigi   bilan   o’zaro   harakat   qilish   malakalari.   O’yinni   olib   borish
malakalarini   egallashda   alohida   ahamiyatga   ega:   o’yin   ritmi,   o’zaro   almashinish
hujumda   va   himoyada   eng   ko’p   samarali   o’ynaydigan   o’yinchiga   o’tkazish   va
boshqalar.
Ayrim   usullarni   taktikasini   o’rganishni   texnikani   o’rganish   bilan   paralell
ravishda olib boriladi. Masalan, to’pni oshirish taktikasini bir vaqtda to’pni uzatish
texnikasini o’rgatish juda ham foydali bo’ladi. 
Birinchi   taktik   vazifani   shug’ullanuvchilarni   egallashi   oldida   turadi.   Uni
nafaqat   to’pni   oshirishni   o’zini   texnikasini   egallagandan   keyin   biroq   uzatish
texnikasini o’rganish bilan shug’ullanish lozim 
Juft – juft bo’lib mashq bajarganda uzatilgan to’pni qabul qilib oluvchi dastlab
6 zonaga joylashadi so’ngra ketma – ket 1,2,5,4 va nixoyat 3 zonada joylashadilar.
To’pni   uzatuvchi   to’pni   uzatuvchi   to’rni   ustidan   shunday   oshiradiki,   chunki   uni
qabul qilish uchun minimum siljash talab qilinsin.
3  Keyingi mashqlar oshirgan to’pni qabul qilib oluvchi musiaqil ravishda joyni
egallaydi.   Shu   bilan   birga   to’pn   oshiruvchini   oldiga   quyidagi   vazifa   qo’yiladi:
oshirilgan to’pni qabul qilishni qiyinlashtirish. Ana shu maqsadda qabul qiluvchiga
ikki zonada uzatishni 4 va 5, 3 va 6, 2 va 1 bajarishga vazifa beriladi, oshiruvchi
esa   oshirilgan   to’pni   qabul   qilishni   qiyinlashtirish   uchun   eng   ko’p   samarasini
topadi. 
Takomillashtirish   bosqichida   bu   mashqni   musobaqa   elementlariga   --------
mumkin: masalan, raqib o’nta imkoniyatni muvoffaqiyatli bajarib maksimal ochko
to’plashi   shart   (agarda   yoki   qachonki   oshirilgan   to’pni   qabul   qila   olmasa   yoki
qoniqarsiz qabul qilgan bo’lsa).
Huddi   shunday   printsip   bo’yicha   –   oddiy  sherigini   yoki   raqibini   harakatidan
ularni murakkablashtirishgachan voleybolchini yakkama – yakka barcha harakatini
o’rganadi. To’pni uzatishda tashqarisini tashkil etadi. Bu erda -------- o’yinchilarni
yakkama   –   yakka   tirishishini   sherigini   qiyinchilik   harakati   uchun   eng   yaxshi
sharoitni yaratishga yo’naltiriladi. 
Voleybol   о’yinini   hujum   va   ximoya   texnikasidan   iborat.   Hujumda   ham
ximoyada ham shax turish va siljish, tо’pni uzatish va qabul qilib olish, tо’pni bir
yoki   ikki   qullab   olish   va   qaytarish,   tо’pning   yо’lini   tо’sish   kabilar   mavjud.
О’yinchining  shay  turishi   va  siljishi.   Voleybol   о’yini  davomida  о’yinchi   maydon
bо’ylab   xarakatda   bо’ladi   va   siljib   turadi.   Siljishdan   maqsad   tо’pni   qabul   qilib
olish va boshqa usullarni amalga oshirish uchun ma’qul joy tanlashdir. 
О’yinchining   sport   holatida   turishdagi   eng   muhim   nuqta   uchun   siljishga
doim tayyor bо’lib turishidir. 
О’yinchi turish xolatida oyoqlari bukilgan, oyoqlar yelka kengligida ochilgan, bir
oyoq   ozgina   oldinga,   tana   ham   bir   oz   oldinga   egilgan   bо’ladi.   Qо’llar   tirsakdan
egilgan va kaftlar bir-biriga qaragan bо’lishi kerak. Bu xolat doimiy emas, albatta
u о’yining borishiga qarab о’zgarib turadi. Agar turdan qaytgan tupni olish lozim
bо’lsa, о’yincha ancha egiladi, otayotganda tо’g’rilanadi va xokozo. 
Voleybolchi maydon bо’ylab oyoqlarini chalishtirib (chapga, unga, oldinga,
orqaga),   ikki   qadam   (oldinga   va   orqaga)   sakrab   (yugirish   va   odimlash)   yurigib
3 (maydon   bо’ylab   tez   siljish   va   yо’nalishini   birdan   о’zgartirib)   yurishi   mumkin.
Oxirgi   yugirish   qadami   uzun   bо’ladi,   negaki   undan   keyin   tuxtash,   sakrash,
yо’nalishini о’zgartirish mumkin.
Tо’pni   uzatish.   Bu   –   о’yinni   davom   ettirish   uchun   sherik   yoki   raqib
tomoniga   uzatilgan   tо’pni   о’zaro   о’tkazish   usuli   bо’lib   hisoblanadi.   Bundan
tashqari, tо’pni oldinga, yuqoriga va orqaga о’tkazish usullari ham mavjud. 
Tupning   uchish   trayektoriyasiga   qarab   butun   maydon   bо’ylab   uzun   qо’lni
maydonga   qisqa   va  о’z   maydoniga  о’ta  qisqa   uzatishlar   ham   qо’llaniladi.   Tо’pni
uzatish   balandligiga   qarab   past   (tо’rdan   1   mert   yuqori),   о’rta   (2   metrgacha),   va
undan   baland   (2   metrdan   ortiq),   masofasiga   kо’ra   yaqin   (0,5   mertdan   kam)   va
uzoqroq (0,5 mertdan ortiqroq) kabilarga bо’linadi.
Tо’pni   ikki   qо’llab   yuqoridan   uzatish.   Bu   juda   keng   tarqalgan   usul
hisoblanadi. Bunda ishonch va aniqlik bilan xarakatlanish uning muxim tomonidir.
О’yinchi   dastlabki   xolatda   oyoqlarini   tizzadan   bukib   qо’llarini   oldinga   chiqarib
kaftlar biroz ichkariga qaratilgan, panchalar tarang tutiladi. 
Tо’p   yaqinlashganda   oyoqlar   tо’g’rilanadi   va   gavda   kо’tariladi.   Qо’llar
chuziladi   va   tо’p   qabul   qilishga   tayyorlanadi.   Qо’l   gavda   va   oyoq   harakatlari
о’zaro muvofiqlanadi. Bu esa tо’pni tegishli joyga borish imkonini beradi. 
Uzatishning   yana   boshqa   turi   ham   mavjud   bо’lib,   unda   tо’p   ikki   qо’llab
yuqoridan,   bir   qо’llab   yuqoridan,   ikki   qо’llab   yuqoridan   uzatiladi.   Ammo   bu
usullar о’yinda kamroq qо’llaniladi. Shunga qaramay har bir voleybolchi tо’pni tez
va aniq uzatishini hamda yо’nalishi bо’yicha zarb berishni urganishi zarur.
Tо’pni   qabul   qilish .   Bu   –   raqiblar   hujumidan   keyin   tо’pni   о’yinda   saqlab
qolishda   himoya   usuli   hisoblanadi.   Ikki   qо’llab   tо’pni   pastdan   qabul   qilib   olish
zamonaviy   voleybolda   asosiy   usuldir.   U   hujum   paytida   kuchli   zarb   paytidagi
asosiy usuldir. Bu usulda gavda yuqoriga yoki biroz egilgan qо’llar oldinga pastga
tushiriladi,   bir   kaft   ikkinchisiga   qо’yilgan   bо’ladi.   Tо’pni   bilaklarda   qabul   qilib
olinadi.   Bilaklarda   bо’ladigan   zarbni   yumshatish   maqsadida   qо’llar   tirsakdan
yaqinlashtirilib kо’tariladi va bukiladi, oyoqlar tо’g’rilanadi va gavda kо’tariladi.
3 Tо’pni   ikki   qо’llab   yuqoridan   qabul   qilish.   Bu   usul   bilan   tо’p   uncha
kuchli   kelayotgan   paytlarda,   shuningdek,   boshqa   usulni   qо’llash   qulay   bо’lganda
qabul qilinadi. 
Tо’pni   bir   qо’llab   pastdan   qabul   qilish.   Bu   usulning   aniqligi   yetarli
bо’lganligi   uchun   ham   qо’laniladi,   ammo   tо’p   о’yindan   uzoqda   bо’lganda   va
boshqa usul qо’llashning imkoni bо’lganda va boshqa usul qо’llanilishi foydalidir.
Tо’g’rilangan   qо’l   tarang   siqilgan   panjalar   tо’pning   yо’lini   tо’sadi   (tо’pni   musht
hamda kaft yoki bilaklari bilan uriladi). Bu xarakatlarda oyoq qatnashmaydi.
Tо’pni oshirish.  Tо’pni о’yinga kiritish oshirish deyiladi. Zarb uchun qulay
bо’lgan   qa’tiy   xolatda   turish   yuqoriga   oshirish   hamda   qо’lni   siltab   tо’pni   urish,
о’rgandan   keyingi   о’yinchining   xarakatlari   oshirishning   asosiy   xususiyatlaridir.
Oshirishda   tо’pni   musht   yoki   kaft   bilan   urush   mumkin.   Bunda   tо’p   yuqoriga   bir
qо’l   bilan   otiladi.   Yuqoriga   otishning   yо’nalishi   va   balandligi   bajarish   ususliga
bog’liq.   Tо’pni   bosh   ustidan   urib   yuborilsa   yuqoridan   pastdan   о’rilsa   pastdan
oshirish, yon bilan tursa yonlamasiga tо’p oshirish deyiladi. 
Shunga muvofiq tо’rt xil oshirish usullari mavjud: pastdan tо’g’riga, pastdan
yon bilan, yuqoridan tо’g’riga, yuqoridan yon tomoni bilan.
Tо’pni pastdan tо’g’riga oshirish .   О’yin boshlovchi uchun bu asosiy usul
bо’lib xisoblanadi. U tur tomonga qarab turib bajaradi. О’yinchi tirsakdan bukilgan
qо’l   bilan   tupni   ushlab   turadi.   Boshqa   qо’l   tupga   zarb   berish   uchun   uni   orqaga
о’zatiladi. Shundan sо’ng panjalar biroz bukilib, tо’p yuqoriga 20-30 sm balandlik
otiladi va zarb beriladi. 
О’yinchi zarb beriboq orqaga turgan oyog’ini tо’g’irlaydi va tana og’irligini
oldinda   turgan   oyoqqa   kiradi.   Zarb   bergandan   keyin   о’yinchi   xududi   xarakat
qilmoqchi bulgandik xolatni oladi. 
Tо’g’ridan   xujumkor   zarbi.   Tо’rning   yuqori   qismidagi   tо’pni   bir   qо’llab
raqib   tomonga   urishdan   iborat   xujum,   bu   xujumkor   zarb   deyiladi.   Bu   xujumkor
zarb о’rnidan sakrab yoki yugirb kelib bajariladi. Xujumchi  bu zarbni bir ikki  va
uch qadam bosib kelib bajaradi. О’yinchi uchib kelayotgan tо’pni qо’llarni oldinga
yuqoriga kutaradi, uruvchi qо’l zarb uchun tayyorlanadi. 
3 Tana   bi   oz   orqaga   egiladi.   Panjalar   musht   qilib   turiladi   va   yerga   qarab   bukiladi,
keyin   zarb   beriladi,   shundan   sо’ng   oyoq   pastga   tushgan   tо’p   bilan   birga   tushadi.
Tshpni qancha kchli urush zarur bо’lsa, kaft shuncha bushroq bо’lsa, kaft shuncha
tarang qilinadi. 
Voleybol jamoali о’yin turiga mansub bо’lib, о’yinda ikki jamoa xar birida
olit   kishi   о’ynashi   shart.   Zahiradagi   о’yinchilar   soni   2   tadan   6   tagacha   bо’lishi
kerak.О’yin uch yoki besh partiyadan iborat bо’lib, har bir partiya 25 ochkogacha
davom etadi. Agar о’yin ochkolari 25-25 bо’lsa, о’yin 27 ochkogacha davom etadi.
Sо’ngi partiyada 3 yoki 5 о’yin hisobi “tayom breyk” asosida olib boriladi. YA’ni
о’yindagi   har   bir   harakat   kiritish   huquqi   qaysi   jamoadan   bо’lishi   qat’iy   nazar
jamoaga   mag’lubiyat   yoki   g’alaba   keltirish   mumkin.   Hal   qiluvchi   partiyada   15
ochkogacha   о’ynaladi   va   ikki   ochko   farqigacha   davom   etadi.   Zamonaviy
voleybolda har 8 ochkodan keyin texnik taym-aut 1 minutlik tanaffus beriladi, yani
hisob   8   ga   yorganda   va   16   ga   borganda   tanaffus   beriladi.   Oxirgi   partiyada   esa   8
ochko bо’lganda о’yinchilar maydon almashadilar.
Moskvada   voleybol   bilan   muntazam   shug’ullanishiga   sa’nat   va   teater
vakillari   kirishdilar.   1923   yilda   tashkil   eitlgan   “Dinama”   jamiyati   sportining
boshqa   turlari   bilan   bir   qatorda   voleybolni   ham   targ’ib   qila   boshladi.   Xuddi   shu
yillarda   voleybol   о’zoq   sharqda   Xabarskiy   va   Vladivostokda   paydo   bо’ldi.   1925
yildan esa Ukrainada ham rivojlandi. Voleybol hamma yerda tarqala boshladi. Shu
bilan   bog’liq   ravishda   musobaqalarni   yagona   qoidalarni   ishlab   chiqish   zaruriyati
tо’g’ildi.   1925   yilning   yanvarida   Moskva   jismoniy   tarbiya   kengashi   voleybol
bо’yicha   musobaqalarning   birinchi   rasmiy   qoidalarni   tuzib   tasdiqladi.   Tо’rning
balandligi   ayollar   uchun   2   metr   20sm   va   erkaklar   uchun   2   metr   40sm   qilib
belgilandi. Ayollar jamoalarida о’yin 15x7,5 о’lchami maydochada о’tkaziladigan
bо’ldi.   1926   yilda   Moskva   qoidalariga   asosan   birinchi   liga   muntazam   ravishda
о’tkazila   boshlandi.   1928   yilda   Moskvada   doimiy   xakamlar   uyushmasi   tashkil
etildi.
3 1.2. Guruh - guruh bo’lib harakat qilish texnikasi  holatlarini o’rgatish
Guruh   bo’lib   harakat   qilish   taktikasini   o’rgatish   asosida   kombinatsiyani
o’rganish   yotadi.   Biroq   kombinatsiyani   egallashdagi   eng   bosh   fikr   shundan
iboratki   ya’ni   kombinatsiya   qilishni   bilish   balki,   kombinatsiyani   o’zini   bajarish
emas. Taktik kombinatsiyani o’rganishda shug’ullanuvchilarning taktik fikirlashni
rivojlantirish   uchun   foydalanishi   mumkin.   Ular   nafaqt   o’z   vaqtida   va   to’p   bilan
to’g’ri harakat qilishni balki sheriklari bilan ham o’zaro haraktni o’rganadilar.
Dastlab   eng   ko’p   tarqalgan   ikki-uch   o’yinchilarni   o’zaro   harakatini
o’rganadilar,   keyin   esa   maksimal   miqdordagi   o’yinchilarni   jalb   qilish   bilan
o’rganadilar.   Hujum   va   himoyadagi   kombinatsiyalar   parallel   o’rganiladi.   Shuni
nazarda tutish kerakki, ya’ni o’rganilgan kombinatsiya har doim ham muvoffaqiyat
ga   olib   kelavermaydi,   chunki   o’yin   jarayonida   ular   «toza   ko’rinishda»   kam
uchraydi. Shuning uchun kombinatsiya qilish san’atini, o’yinda aniq yo’l bilan mos
ravishda o’yin kombinatsiyasini tashkil etish o’rgatish zarur.
Jamoa  bo’lib harakatlanish
Jamoa  bo’lib harakatlanishni o’rganishni jamoa ni tashkil qilingan vaqtdan va
o’ynovchilarni   asosiy   vazifalarni   aniqlangandan   keyin   bolanadi.   O’rgatish
imkoniyatlari bilan mos ravishda o’yinni taktik shaklni tanlab, ularni joylashtirish
sistemasini   qabul   qiladi   va   himoyada   va   hujumda   har   bir   o’yinchiin   vazifasini
aniqlaydi.
3   Shundan   so’ng   o’yinchilarning   asosiy   o’zaro   harakatini   va   to’pni   o’ynash
kombinatsiyasini   o’rganadi,   mustaqil   ravishda   taktik   qarorni   yoki   fikirni   qabul
qilishga o’rganadi.
Jamoa   ga   oid   taktik   harakatni   egallashni   asosiy   uslubi   o’yin   hisoblanadi:
o’quv,   nazorat,   o’rtoqlik   va   rasmiy   o’yinlar.   O’quv   o’yinida   shug’ullanuvchilar
oldiga   aniq   taktik   vazifa   qo’yiladi.   Bu   vazifani   hal   etishga   mos   ravishda
o’zgartirishlar   kiritish   zarur.   Odatda   nazorat   o’yinlari   egallashi,   sheriklarni   bir-
biriga   to’g’ri   kelishi   aniqlash   maqsadida   o’tkaziladi.   O’rtoqlik   uchrashuvlarida
nimalarni o’rgatilgan bo’lsa, ularni barchasini takomillashtiriladi.
Taktikani   o’rgatishda   o’yinchilarni   ixtisoslashtirishga   shoshmaslik   kerak.
Faqat   shundan   keyingina,   jamoa     u   yoki   bu   vazifani   bajarishga   o’yinchilarni
ishtiyoqini yoki xavasi aniq namoyon bo’ladi va bu ishtiyoqni takomillashtirishga
hujumda   va   himoyada   barcha   o’yin   usullarini   bajarishga   o’rgatish   kerak.   O’z
qobilyatini   hali   egallamagan,   o’yinchini   taktik   vazifasini   takomillashtirishga
kirishda eng muhim hatolikka yo’l qo’ymaslik.
Hujum taktikasi
Hujumda   taktik   harakat   to’pni   oshirish,   uzatish   va   o’zini   hujumkor   zarbasi
bilan amalga oshiradi.
To’pni oshirish taktikasi asosiy vazifaga ega bo’lib – bu to’pni o’yinga kiritish
hisoblanib,   raqiblarni   keyinchalik   harakatni   tashkil   etishni   va   uni   qabul   qilishni
imkon boricha qiyinlashtiradi.
Uzatuvchilar buni hisobga olib quyidagicha harakat qiladilar.
To’pni   bo’sh   o’ynaydigan   o’yinchiga   oshirish.   Raqib   jamoa   si   o’yichilarini
har   xil   tayyorgarligini   bilib,   to’pni   to’r   ustidan   oshirishni   shunday   bajaradiki,
chunki   qabul   qiluvchi   o’yinchi,   to’pni   qabul   qilish   usulini   boshqalarga   nisbatan
bo’shroq egallaganga  uzatadi. Bu  javob hujumini  tashkil  etishda  raqib jamoa  sini
harakatini   qiyinlashtiradi.Raqib   tomonidan   kombinatsiyaga   tayyorgarlik
ko’rayotganini   o’tkazishini   qiyinlashtiradi.   To’pni   oshiruvchi   raqib   o’yichilarni
joylashishini   ko’radi,   raqib   harakatidagi   extimol   keyichalik   yuz   berishi   mumkin
bo’lgan yo’lni bilib oladi. 
3 Shuning   uchun   to’pni   shunday   hisob   bilan   oshiradiki   raqib   o’zini   taktik
o’ylaganini yoki fikrini amalga oshirishi uchun halaqt beradi. Masalan: 
a)   agarda   raqib   o’yinchilar   shunday   hisob   bilan   joylashadilarki   birinchi
uzatishni   3   zonadagi   o’yinchiga   keyingi   4   zonada   turgan   o’yinchiga   zarba   berish
uchun uzatiladi, bunda to’pni 1 va 2 zonani o’rtasidagi yo’nalishga qarab uzayishi
kerakki, chunki 3 zonadagi o’yinchi majburiy ravishda 4 zonadagi o’yinchiga orqa
bilan turib hujumkor zarba berish uchun uzatiladi;
b)   agar   raqib   jamoa   sini   o’yinchilarini   joylashuvini   xuddu   shunday   bo’lsa,
biroq zarba berish uchun 2 zonadagi  o’yichiga, biroq eng yaxshisi  4 va 5 zonada
o’rtasidagi yo’nalish bo’yicha oshirish kerak. 
v) agarda to’r oldida, birinchi uzatish bilan hujum zarbasini yaxshi egallagan
raqib   o’yinchisi   turgan   bo’lsa,   shunda   hisob   –   kitob   bilan   to’pni   uzatish   kerakki,
uning uchun uzatilgan to’p uni orqa tomonidan kelishi kerak: 4 zonadagi o’yinchi,
5 zonada turgan o’yinchiga oshiradi; 2 zonadagi o’yinchi – 1 zonadagi o’yinchiga
oshiradi   3   zonada   turgan   o’yinchi   faqatgina   o’ng   qo’l   bilan   hujum   zarbasini
berishni egallagan – shuning uchun 5 zonadagi o’yinchiga oshiriladi 
3   zonadagi   o’yinchi   chap   qo’lda   zarba   berishni   egallagan   -   to’p   1   zonadagi
o’yinchiga oshiriladi 
g) agarda raqib jamoa sini o’yinchisini joy almashishini qa’tiyyan tezlik bilan
bajarsa, natijada maydonda himoyalanmagan joy hosil bo’ladi, ana shunday vaqtda
aynan maydonchani shu qismiga oshirish kerak 
  d)   agarda   o’yichi   hujum   zarbasini   berishga   tayyorgarlik   ko’rishda   turdan
ancha   uzoqqa   borib   turadi,   unda   to’pni   iloji   boricha   to’rga   yaqin   bo’lgan   zonaga
oshirishi kerak 
e)   agarda   orqa   chiziqdagi   o’yichi   ikkinchi   to’pni   uzatishni   bajarish   uchun
olidindan chiqsa, unda u qoldirgan turgan joydan to’pni oshiriladi.
3.   To’pni   turli   tuman   oshirish.   Raqib,   oshirishni   hisobga   olib,   o’zining
o’yinchilarini   maydonda   mos   ravishda   joylashtiradi.   Oshiruvchi,   to’pni   uchish
troektriyasini   uzunligini   va   har   xil   tezlik   bilan   oshirishni   almashlab,   raqib
harakatini qiyinlashtiradi. 
3 Uzatish taktikasi
Hujum   qilish   uchun   uzatishini   bajarishdagi   asosiy   vazifa,   yakunlovchi
hujumkor zarbani bajarish uchun eng ko’proq qulay sharoitni yaratish hisoblanaldi.
Hujum     zarbani   bajarish   uchun   bo’sh   tayyorgarchilik   ko’rgan   o’yinchiga
yaxshi   sharoit   talab   qilinadi;   vertikal   holatda   uzatishda,   to’pni   etarli   darajadagi
balandligi   va   sakrash   uchun   yugurib   kelish   imkoniyati,   ma’lum   joyda   bo’ladi.
Bunday holatda uzatish taktikasi shunday tashkil qilinadiki, hujum zarbasini berish
uchun   bu   ko’proq   qulay   sharoitda   tashkil   etadi.   Shunday   joyga   hujum   zarbasini
berish   uchun   o’yinchisini   chiqarish   ko’proq   murakkab   hisoblanadi,   bunda   raqib
eng   kam   qarshi   harakat   ko’rsatish   mumkin.   Bunday   maqsad   bilan   uzatishni   u
shunday bajaradiki, bu vazfani bajarish uchun o’yinchilarni almashtirishga majbur
bo’lish,   hal     qiluvchi   eng   muhim   pozitsiyani   egallashda,   uzatashini   turli   –   tuman
o’zgartirishga   imkon   beradi.   Shuning   uchun   uzatish   taktikasida   quydagilar
qo’llaniladi:   oddiy   uzatishlar,   joyni   almashtirish   bilan   uzatish,   sakrab   uzatish   va
birinchi uztish bilan hujum zarbasini berish uchun uzatiladi.
Oddiy uzatishni namunasini keltiramiz:
Birinchi   uzatish   3   zonaga   keyinchalik   4   zonadagi   o’yichi     hujumkor   zarba
berish uchun uzatiladi.
Xuddi   shuning   o’zi,.   biroq   2   zonadagi   o’yinchiga   hujumkor   zarba   berish
uchun uzatish bilan.
2   zonadagi   o’yinchiga   birinchi   uzatish   bilan   keyinchalik   3   zonadagi
o’yinchiga hujumkor zarba berish uchun uzatiladi. 
  4.   Xuddi   shuning   o’zi,   biroq   4   zonadagi   o’yinchiga   hujumkor   zarba   berish
uchun uzatiladi 
5.   4   zonada   o’yichiga   birinchi   uzatish   bilan   keyingi   3   zonadagi   o’yinchiga
uzatish.   Qachonki   chap   qo’lda   hujumkor   zarba   berishini   egallagan   3   zonadagi
o’yinchi, bu sxema oddiygina qo’llaydi.
6.   Xuddi   shuning   o’zi,   biroq   2   zonadagi   o’yinchiga   hujumkor   zarba   berish
uchun uzatiladi.
Joyni o’zgartirish bilan uzatish namunasini keltiramiz:
3 3   va   4   zonadagi   o’yinchilarni   joylarini   almashishlarida   birinchi   to’pni
uzatishni   3  zonaga   o’tib  olgan,   4  zona   o’yinchisiga   yo’naltiriladi;   ikkinchi   to’pni
uzatish   –   4   zonaga   o’tib   olgan   3   zona   o’yinchisiga   yo’naltiriladi.   U   4   zona
o’yinchisi uchun, oddiygina, holatda hujumkor zarbni bajaradi .
Birinchi va orqa chiziqdagi o’yinchilar almashganda orqa chiziqdagi o’yinchi
oldindan oldiga chiqadi. Oldingi chiziqdagi o’yinchi to’pni oshirish paytida orqaga
chekinadi. Shunday qilib, orqa chiziqdagi o’yinchi oldinda bo’ladi.
Bunday   joy   almashtirish   varianti,   joy   almashishda   qatnashmasdan,   qolgan
o’yinchilardan  alohida diqqat   bilan harakat   qilishni   va oshirilgandan  keyin to’pni
qabul   qilish   talab   qiladi,   chunki   buning   uchun   ular   amaliyotda   4   kishi   qolgan
bo’ladilar.
Sakrab to’pni uzatish
Hujumkor  zarba berish  uchun yo’naltirilgan birinchi  uzatilgan  to’p har  doim
ham foydalanilmaydi. Shuning uchun ayrim vaziyatlarda (to’siq qo’yilganda, to’p
noaniq uzatilganda, hujumchi  o’yinchini  qa’tiyatsizligi)  ko’proq sakrab hujumkor
zarba   berish   uchun   o’zlarini   sherigiga   to’pni   uzatishi   qulay   bo’ladi.   Ayniqsa   bu
usul   shunday   samarali   bo’lishi   mumkinki,   qachonki   uzatilgan   to’pni   qabul
qilgandan o’tilgandan keyin hujumkor zarba berishni birinchi davrida yaxshi taqlid
qiladi.   To’siq   qo’yayotgan   o’yinchilarni   diqqat   e’tiborini   o’ziga   jalb   qilib   u
hujumkor   zarba   berishni   bajarmaydi,   biroq,   oxirgi   daqiqada   to’pni   sherigiga
uzatadi.   Hujumkor   zarba   berish   uchun   qulay   holatda   turgan   sherigiga   to’pni
uzatadi. (to’siqsiz yoki bitta to’siq qo’yuvchi o’yinchiga qarshi).
3 Bunday uztish uchun baland bo’lmasligi kerak chunki raqib o’yinchilari birinchi 
uzatish bilan zarba berishga to’siq qo’yishga tayyorgarlik ko’rgani esa ikkinchi 
uzatishda zarba berishga to’siq qo’yishga ulgurmaydi. 
Voleybolda aldamchi harakatlar tez-tez hujumkor zarba berishga tayyorgarlik
ko’rishda   va   unga   uzatish   uchun   birga   qo’shib   olib   boriladi.   Mana   shu   taktik
harakat   hujumkor   zarba   berishda   raqib   jamoa     o’yichilarining   ayrim
e’tiborsizligiga yoki yomon harakat harakatchanligidan foydalanib tashkil e’tiladi.
Maydonda   o’yinchilarni   noto’g’ri   joylashtirishda   ayniqsa   to’siq   qo’yuvchilarni
soni   oshib   ketganda   o’yichilardan   bo’sh   qolgan   joy   paydo   bo’ladi.   Adamachi
harakat   shunday   joy   bo’sh   qolsa   yoki   bo’sh   joyni   bekitish   maqsadida   o’yinchi
joyni o’zgartiradi.
Himoya taktikasi
Himoya   harakatini   taktikasi,   to’siq   qo’yish,   oshirish,   hujumkor   zarba
berishdan hamda, oshirish bilan to’pni qabul qilishdan tashkil topadi. 
To’siq   qo’yish.   Raqibni   hujumkor   zarbasidan   jamoa     himoya   qilishni
boshlaydigan   birinchi   harakati   to’siq   qo’yish   hisoblanadi.   To’siq   qo’yish   bir
kishilik va guruhli (ikki, uch kishilik) bo’lishi mumkin.
Hujumchi   o’yinchini   to’rga   va   to’pka   nisbatan   joylashishi   zarba   bergandan
keyin yuz berishi mumkin bo’lagan eng ko’p to’pni uchish yo’nalishini aniqlashga
imkoniyat   beradi   (91   rasm).   Hujumkor   zarba   berishni   bajaruvchi   o’yinchi,
faqatgina o’zini oldiga qarab intilishi yo’nalishida ko’proq kuch bilan to’pni urish
mumkin. Katta kuch bilan to’pni uchishini boshqa yo’nalishi bu sharoitda mumkin
emas,   bo’sh   zarba   berish   mumkin   faqatgina   o’yichini   mavjud   bo’lishida   yuqori
texnika (o’tkazishlar va boshqalar) hujumkor zarba berishni bajaruvchi o’yinchida
mavjud   bo’lganda   bo’sh   zarba   bo’lishi   mumkin.   Zarba   berishdagi   qulay   zarba
berishni   quylay   yo’nalishini   to’siq   bilan   berkitish   to’siq   qo’yuvchi   hoxlagan
natijasiga erishadi. 
To’pga   qayerdan   zarba   berishi   bo’yicha   joylashishi   joyiga   qarab   to’siq
qo’yuvchilar   o’yinchilarni   kuzatadilar   (ular   to’pga   nisbatan   qanday   holatda
turishini) va to’siq uchun to’r ustidagi qo’lni qo’yilishiga qarab hamda shunga mos
3 ravishda sakrashni bajaradi. Qayerdan zarba beriladigan joyni aniqlashni tasavvur
qilish   bir   muncha   qiynchiliklarni   tug’diradi.   To’siq   qo’yuvchi   to’pni   dastlabki
uchish   davrini   kuzatishi   kerakki   to’pni   tushish   darajasini   mos   kelishini   aniqlash
kerak   ana   shundagina   hujumkor   zarbani   berish   mumkin.   Bu   joyni   iloji   boricha
oldinroq   aniqlash   kerak   keyin   barcha   diqqat-e’tiborni   hujumkor   zarba   beradigan
o’yinchiga   qaratish   lozim   Uzatish   bilan   to’pni   uchish   yuqoriga   ko’tariladigan
(ko’tarilayotgan) tarmog’in imkon boricha zarba berish joyi aniqlanadi.
To’pni   juda   pastdan   uzatish   uni   kuzatishni   va   joyni   tanlashga   imkoniyat
bermaydi chunki uzatish va zarba berish orasidagi vaqt juda ham etarli bo’lmaydi.
Shuning   uchun   to’siq   qo’yuvchiga   o’yinchining   qarshisiga   shunday   joylashish
kerakki hujumkor zarba beruvchi to’pni uzatishni bajarayotganda o’yinchiga qarab
siljishi kerak bo’ladi.
Agarda to’siq qo’yishni bitta o’yinchi bajarayotgan bo’lsa raqib hujumi ikkita
raqam   bilan   olib   borilayotgan   bo’lsa   unda   to’siq   qo’yuvchi   ular   o’rtasidagi   o’rta
holatni (joyni) egallaydi. 
Ikkita   o’yinchiga   bir   kishilik   to’siqni   qo’yishni   bajarishda   ularning   har   biri
o’zlarini   to’rini   o’rtasida   joylashadilar,   uchta   to’siq   qo’yuvchi   esa   –   o’zining
uchinchisiga qarshi (zonada) qo’yiladi.
Bundan   tashqari   to’siq   qo’yuvchi   o’yinchilarni   zonalriga   qarab   joyni
taqsimlanishi hujumchi o’yinchilarga bog’liq holda taqsimlanishi mumkin, buning
uchun   to’siq   qo’yuvchilar   hujumkor   zarba   berishni   bajaruvchi   o’yinchilarni
holatiga mos  ravishda  taqsimlanadi.  Bunday  holatda  to’siq  qo’yuvchilar  o’rtasida
joyni   almashish   zaruriyati   nomoyon   bo’lib   qolsa   to’siq   qo’yishga   ketayotgan
o’yinchi   amalga   oshirishda   to’siq   qo’yish   va   kuzatish   uchun   eng   qulay   holatda
bo’lishiga to’rni yoniga o’tish huquqida foydalanadi.
To’siq   qo’yishga   sakrash   vaqtida   huddi   shunday   sakrash   joyini   to’siq
qo’yuvchi   tomonidan   to’pni   uchish   traektoriyasiga   qarab   tanlanadi.   Sakrashni
shunday   hisob   –   kitob   bilan   bajariladiki   chunki   bu   vaqtda   qachonki   to’p   zarba
berish joyiga tushganda to’siq qo’yuvchi o’zining sakrashini eng yuqori nuqtasida
bo’lishi lozim 
3 Faqatgina   juda   baland   bo’yli   to’siq   qo’yuvchi   o’yinchi   sakrash   momentini
tanlash   uchun   to’pni   uchishga   emas   balki   hujumkor   zarba   beruvchi   o’yinchini
sakrashiga mo’ljal qilishi kerak. Shu bilan birga agarda hujumkor zarbani beruvchi
o’yinchini bo’yi undan baland bo’lmasa, unda bo’yi baland to’siq qo’yuvchi biroz
ushlanib sakraydi. Bunday holat esa to’siq qo’yuvchi katta ustunlikka ega bo’ladi,
chunki u maydonda turgan holatda hujumchini eng oxirgi zarba berish vaqtigachan
kuzatishi mumkin.
O’rtacha   bo’yli   to’siq   qo’yuvchi   bunday   ustunlikka   ega   bo’lmaydi:   u
hujumkor zarba beruvchi o’yinchi bilan bir vaqtda yoki agarda hujumchi o’yinchi
juda baland bo’yli bo’lsa undan oldin sakrashi kerak bo’ladi.
Guruh   bo’lib   to’siq   qo’yish.   Ikki   kishilik   to’siq   qo’yishda   o’yinchilar   yon
chiziq   tomoniga   to’siq   qo’yishda   qo’llarini   ko’proq   chiqarsalar   (o’zlarining
tomonida) undan qanchaki uzoqda bo’lsa chunki bu yo’nalish bo’yicha maydonga
to’pni tushish imkoniyati ko’proq bo’ladi. 
Qachonki  juda uzoqdan  uzatilayotgan to’pga  hujumkor  zarba berishda ikkita
o’yinchini to’siq qo’yish zaruriyati bo’ladi, bunday holatda, to’pni uchish extimoli
joydan   to’siq   qo’yuvchi   to’r   ustidan   ko’proq   joyni   yopish   imkoniyatiga   ega
bo’ladi.   Yon   chiziqni   ochib   qo’yish   kerakki   chunki   hujumkor   zarba   bergandan
keyin   maydon   tashqarisiga   to’pni   erkin   ravishda   tushishiga   imkon   beriladi.
Qa’tiyatsizlik bilan hujumkor zarba berilganda raqib jamoa sini o’yinchisiga qarshi
ikki kishilik to’siqni qo’llash tavsiya etilmaydi. 
Bunday   holatda   ikki   kishilik   qo’yilgan   to’siq   faqat   uni   harakatini
engillashtiradi,   chunki   maydonchani   tashqarisiga   yo’naltirilgan   to’p   albatta
to’siqqa   tegadi.Uch   kishilik   to’siq   faqatgina   shunda   qo’yiladiki   qachonki   zarba
berishni   bajargan   o’yinchi   to’siq   qo’yishni   kuzatolmaydi   va   aldamchi   harakatni
qo’llamaydi.Yuqori tayyorgarlik darajasiga ega bo’lgan jamoalar o’yinida alohida
ro’lni   markaziy   to’siq   qo’yuvchiga   ajratiladi,   u   katta   tajribaga   ega   bo’lishi   shart
chunki o’z vaqtida o’yin sharoitini aniqlash va o’yin vaqtida harakat qilish yaxshi
jismoniy   tayyorgarlikka   va   ayniqsa   sakrashdagi   chidamlilikka   ega   bo’lishi   raqib
tomonidan har qancha hujum qilishni havfi tug’ilganda, to’siq qo’yish uchun ikki
3 va   uch   marta   ketma   –   ket   sakrashga   ulgurishi   kerak,   har   qanday   usulda   sakrash
bilan   foydalanish   bilan   bir   kishilikka   o’xshash   va   xuddi   shunday   guruhli   to’siq
to’g’ri   qo’yishni   egallashi   kerak.   Markaziy   to’siq   qo’yuvchi   chetdagi   to’siq
qo’yuvchilarni o’rtasida siljib yurib butun kuchni raqibni hujumkor zarbasini kutib
olish   uchun   harakat   qiladi.   Biroq   bunday   holatlarda   qachonki   uchta   raqam   bilan
hujum   olib   borilsa   va   №3   qisqa   uzatish   bilan   hujumkor   zarba   berishni   bajaradi,
unda   markaziy   to’siq   qo’yuvchi   o’zlarini   qo’shnilarini   yordam   berishiga
ishonmasligi kerak. U bu zarbani bir kishilik to’siq qo’yish biln kutib oladi. 
Shuni   ta’kidlash   о’rinliki,   sо’ngi   yillarda   respublika   miqyosida
о’tkazilayotgan   musobaqalarda   kasbkorlik   (professionallik)   asosida   ishtirok
etuvchi jamoalar doirasi kengayib bormoqda. Bular qatoriga “Kinap” (Samarqand
sh.), “Viktoriya” (Navoiy sh.), MXSK (Chirchiq), “SKIF” (Toshkent sh.), О’zDJTI
va   xokozo   jamoalar   kiradi.   Mazkur   voleybol   jamoalarining   a’zolari   bо’lishi
о’yinchilar,   sport   ustalari   A.Sovich,   SH.Muslimov,   S.Jurayev,   I.Tambiyev,
Qosimovlar   barcha   musobaqlarda   о’zlarining   yuqori   saviyadagi   mahoratlarini
namoyish   etmoqdalar.   Ayollar   jamoalaridan   YE.Lebedyanskaya,   P.Kabardina,
S.Ashurova,   N.Xodjayev   va   boshqalar   О’zbekiston   sport   ustasi   degan   nomga
sazovor bо’lishdi.
Bu   borada   trener-mutaxassis   va   tashkilotchilarni   xizmati   hurmatga
sazovordir. Jumladan, A.Kim ( Samarqand), T.Abramova (Toshkent), M.Yodgorov
(Navoiy), A.Asqarov (Qо’qon) va boshqalarni aloxida ta’kidlab о’tish о’rinli.
О’zbekiston   voleybolini   yangicha   yо’nalishda   taraqqiy   ettirishda   uni
viloyatlarida “harakatga” keltirish, xorijiy davlatlar voleybol jamoalari bilan alova
bog’lashda, ular bilan rasmiy musobaqalarni tashkil qilishda О’zbekiston voleybol
Federatsiiyasining   prezidenti   “О’zavtotrans”   korporatsiyasining   raisi,   professor
L.Axmedov,   hamda   federatsiyaning   barcha   a’zolari   ibratli   faoliyat
kо’rsatmoqdalar.   Respublikamizning   barcha   о’quv   yurtlarida   voleybol   eng
ommaviy sport turidan biri bо’lib hisoblanadi.
3 1.3. Hujum, himoya  va uzatish taktikasida harakatlanish va
turish xolatlarini o’rrgatish
Orqa   chiziqda   himoya   harakati   uchun   eng   yaxshi   texnika   bu   zarbani
yumshatish   imkoniyati   bilan   to’p   pastdan   uzatishdir.   Ana   shu   maqsadda   to’pni
uchish   yo’nalishini   va   uni   qo’nish   joyini   aniqlashi   zarur.   Bu   erda   eng   avvalo
sharoitni   shunday   baxolash   kerakki:   to’rga   va   to’pga   nisbatan   zarba   beruvchi
o’yinchi   to’pga   to’g’ri   holatda   turishi   kerak,   hujumkor   zarba   berishdan   ko’proq
to’pni   uchish   yo’nalish   ehtimoli   bu   bilan   mos   kelishi   qanday   uni   uchish
traetoriyasini tikligi qanday bo’lishiga bog’liq bo’ladi. 
Zarba   bergandan   keyin   (to’siqsiz)   to’pni   uchish   burchagi   to’r   va   to’p
o’rtasidagi masofaga bog’liq bo’ladi. Shuning uchun hujumkor zarba berish uchun
to’pni   to’rga   yaqin   uzatishda   to’pni   qabul   qilishda   zarur   joyni   egallash   uchun
oldinga   aralashib   ketmasligi   kerak.Quyida   raqibni   oshirishi   bilan   to’pni   uchish
tezligi va traektoriyasiga bog’liq holda maydonda o’yinchilarni eng ko’p maqsadga
muvofiq   joylashtirishi   keltiriladi.To’pni   oshirganda   yuqori   traektoriya   bo’ylab   va
kichik   tezlikda   to’pni   uchishida   o’yinchilar   butun   maydoncha   bo’ylab   imkoniyat
bo’yicha   bir   tekisda   joylashadilar   chunki   to’p   uni   hoxlagan   qismiga   tushishi
mumkin. 
To’pni   oshirgandan   keyin   past   traektoriya   bo’ylab   va   katta   tezlikda   to’pni
oshirgandan keyin uni uchishida, ma’lum balandlikda past – to’rga yuqori maydon
tashqarisida   ketayotgan   to’p   faqat   maydonga   tushishi   mumkin.Ana   shunga   mos
ravisha o’yinchilar o’sha joyda bir chiziqda turishadiki to’pni oshirilgandan keyin
qabul   qilib   olish   uchun   qulay   joyda   turiladi.   O’yinchilarni   bunday   joylashishida
ularning birontasiga  uchib kelayotganday bo’ladi. Agarda to’pni  qabul  qilib olish
uchun boshqa bir joyga o’tish kerak bo’lsa unda oldinga orqaga yon tomonga bir
qadamdan ortiq qadam qo’yilmasligi kerak. Bu jiddiy holatga rioya qilib jamoa ni
keyinga harakatiga bog’liq holda o’yinchilarni har xil variantlarida joylashtirishdan
foydalaniladi.Orqa   chiziqdagi   o’yinchilarni   himoya   harakati   taktikasi   to’siq
qo’yishda   hujumkor   zarba   beruvchini   nafaqat   o’yin   sifatiga   va   to’pni   holatiga
bog’liq   holda   tashkil   etiladi,   balki   to’siq   qo’yuvchini   qo’l   holati   ham   hisobga
3 olinadi. 1 zonada turgan o’yinchi to’siq qo’yib bekitilgan u esa oldi chiziqdan joy
egallab turadi. 5 zona o’yinchisi to’pni qabul qilib olish uchun chiqadi, 1 zonadagi
o’yinchini   (javobgarlik   zonasi)   faoliyatini   ko’rsatuvchi   joyni   mayda   chiziq   bilan
ko’rsatilagn   bu   erga   to’siqdan   sapchib   qaytgan   to’p   qaytishi   mumkin,   shu   erda
himoya   chizig’idagi   o’yinchi   uni   uzatadi.   Maydonni   tashqarisidagi   (javobgarlik
zonalar) maydonni katta – kichikligi (o’lchami) o’yinchilarning harakatchanligiga
va to’pni uchish balandligiga bog’liq bo’ladi.
Agarda to’siq 4 zonada qo’yilgan bo’lsa, unda har bir o’yinchini javobgarlik
zonasi (kontur chiziq bilan ko’rsatilgan) zarba berish joyidan uzoqlashish me’yori
bo’yicha oshib boradi. Chunki bu zonadagi o’yinchilar to’siqdan urilib qaytgandan
keyin to’pni tushish vaqtigacha maydon bo’ylab almashish uchun ko’proq vaqtga
ega bo’ladi. 
Ikki   kishilik   to’siqni   to’g’ri   qo’yilganda   to’rga   yaqin   uzatish   (to’siq   ustida
yuqorida   zaraba   bergandan   tashqari)   bilan   hujumkor   zarba   berishdan   keyin   to’r
ustidan   to’pni   erkin   o’tish   imkoniyatidan   tashqari   shuning   uchun   o’yinchilarning
asosiy himoya faoliyati to’siqdan qaytgan to’pni uzatishga olib keladi.
Ikkita   eng   ko’p   tarqalgan   ikki   kishi   bo’lib   to’siq   qo’yishda   o’yinchilarning
joylashishini   to’siqni   2   va   3  zona   yoki   3   va    4  zona   o’yinchilari   qo’yadi.  6   zona
o’yinchisi 4,5 va 1 zona o’yinchilariga himoyada asosiy haraktni uzatib faqatgina
muxofaza vazifasini bajaradi.Bunday joylashtirish oldindagi burchak deb aytiladi.
6   zona   o’yinchisi   to’siqdan   to’p   qaytargandan   keyin   va   to’siq   qo’yuvchilarni
qo’llarini   orasidan,   to’siq   ustidan   hujumkor   zarba   berishdan   oldin   to’pni   uzatish
uchun   eng   ko’proq   qulay,   joyni   egallaydi.   Ana   maqsadda   oldi   chiziqqa   qarab
tortadi.   O’yinchilarni   bunda   joylashtirish   «burchak   bilan   orqaga»   degan   nomni
oladi. O’yinchilarni bu joylashishini faqat jamoa larga tavsiya qilish mumkin, unda
4 va 1 zonadagi o’yinchilar yuqori haraktchanlikka ega bo’ladi va bir vaqtni o’zida
himoya   hamda   muxofaza   harakatini   bajarish   mumkin.   Orqa   chiziqdagi   o’yinchi
to’siq   qo’yuvchilar   tomonidan   qo’yilgan   xatoni   bilib   qolib   (qo’llar   orsidagi
bo’shliq,   to’siqni   noto’g’ri   qo’yilishi,   ular   o’rtasidan   to’pni   o’tishi   etarliligi   yoki
maydonchaga   to’pni   uchish   yo’nalishini   bekitmasdan   qoldirilishi)   huddi   shunday
3 barcha   boshqa   holatlarday   harakat   qiladi,   hujumkor   zarba   berishni   o’tkazish
vaqtida   to’pn   unga   ko’rinadi   ya’ni   to’pga   chiqadi.   Orqa   chiziqdagi   holatda
o’yinchining   harakati   qachonki   hujumkor   zarba   berishni   bajaruvchi   uni   o’yinchi
oldindan   yaxshi   o’rgangan   bo’lsa   shuni   bilib   turib   to’pga   zarba   bergandan   keyin
qanday   holatdan   qaysi   yo’nalishda   extimol   jami   uchishi   uni   uzatishi   uchun   joyni
tanlashda himoyachilar ustunlikka erishadi.
Havfsizlikni ta’minlash
Ko’pchilik   holatda   o’yinchini   harakat   havfziligini   ta’minlashga   extiyoj
tug’ulishi   mumkin:   ayrim   o’yinchilarni   yomon   harakatchaligi,   uzatishni   to’liq
egallay   olmaganligi   va   b.q.   Ularni   jamoa   dagi   o’rtoqlar   muxofaza   (straxovka)
qiladilar. To’siq qo’yishda va hujumkor zarba berishda doimiy ravishda muxofaza
qilish   zaruriyati   kelib   chiqadi.   Sakrab   turgan   holatda   na   hujumchi,   zarba
berayotagan,   na   to’siq   qo’yuvchi   o’yinchi,   raqibni   harakatiga   va   qarshi   harakati
ta’siriga   javob   bermasdan   surilishi   mumkin   emas.   Shu   bilan   bog’liq   bo’lgan   bu
o’yinchilarni muxofaza qilish zarur.
Hujumkor   zarbani   berishni   bajarishda   muxofazani   to’siqda   to’pni   urilib
qaytishini   ko’proq   zonaga   extimolini   yo’nalishida,   bo’ning   uchun   oldinga
aralashtirib,   qolgan   o’yinchilarni   barchasi   amalga   oshiradi.   To’siq   qo’yishda
muxofazani bir nechta usullar bilan amalga oshirish mumkin.
Birinchi usul  – maxsus muxofaza qiluvchi o’yinchi, o’z navbatida 6 zonaga,
shu   erdan   to’siqni   bajaruvchi   o’yinchilarga   kiradi.   Ushbu   chiqishni   iloji   boricha
barvaqt   bajarishi   shart,   chunki   shu   bilan   birga   1   va   5   zonadagi   o’yinchilarni
himoya   harakatiga   halaqit   bermasiligi   kerak.   Ikkinchi   usul   –   raqibni   hujumkor
zarba   berishi   uchun   unga   to’pni   yo’naltirganligi,   zonaga   bog’liq   bo’lgan   orqa
chiziqdagi barcha o’yinchilar bilan muxofaza qilishidir. Shunday qilib, 4 zonadagi
to’siq   qo’yuvchi,   5   zonadagi   o’yinchini   muxofaza   qiladi,   2   zonadagi   to’siq
qo’yuvchisi   1   zonadagi   o’yinchi   muxofaza   qiladi.   Shu   bilan   birga   ushbu   usulda
to’siqdan   yoki   to’siq   tepasida   uchib   kelayotgan,   to’pni   uzatish   uchun   (old
chizig’iga)   6   zona   o’yinchisi   orqaga   qaytadi,   uni   vazifasini   to’siq   qo’yishda
qatnashmaydigan oldingi chiziqdagi o’yinchi bajarishi mumkin. 
3 Masalan,   agarda   2   va   3   zonadagi   o’yinchilar   to’siq   qo’yishni   amalga
oshirsalar,   unda   maydonni   o’rtasini   4   zona   o’yinchisi   berkitadi,   biroq   o’zini
zonasini ham berkitishni esdan chiqarmasligi zarur.
Ikkinchi usul jamoa ni himoya imkoniyatini bir muncha kuchaytiradi, chunki
himoya   harakatida   ikkita   emas,   balki   uch   ta   o’yinchi   qatnashadi.   Biroq   to’siq
qo’yishda   qatnashadigan   oldingi   chiziqdagi   o’yinchini   siljishi   o’yinni   oxiriga
etkazishda   uni   harakatini   markazdan   qiyinlashtiradi,   qachonki   himoyada
muvoffaqiyatli o’ynagandan keyin hujumda harakat boshlanadi.
Muxofazani ko’proq samaraliy shakli doimiy o’yinchini erkin muxofaza qilish
hisoblanadi.   Ushbu   usul   tajribali   o’yinchilarni   faqat   bor   bo’lishida   yoki
mavjudligida   bo’lishi   mumkin,   maydonchadagi   vakillarni   keyinchalik
rivojlanishida   extimol   ko’proq   kuchlilar   muvofaqqiyatli   hal   etadi.   Muxofazani
amalga oshiruvchi o’yinchi doimiy ravishda orqa chiziqda turgan holda qoladi yoki
6 zonaga o’tadi va bo’sh bo’ladi, o’zini qarashiga ko’ra harakat usullarini tanlaydi:
muxofaza qilish uchun oldinga chiqadi yoki old chizig’ida qoladi, o’zlarini to’siq
qo’yuvchilari muxofaza qilishga ketgan, qoldirilgan o’yinchilarni 1 yoki 5 zonani
berkitish   uchun   zaruriyat   tug’ilganda   yon   tomonga   siljiydi.   Ushbu   usulda   eng
ko’proq   eng   yaxshi   himoya   qilinmagan   maydon   markazida   turadilar,   chunki
o’yinchilar   bilmaydi,   uni   kim   berkitishi   kerak.   Maydon   markazidagi   berkitishni
erkin   muxofaza   qiluvchi   o’yinchi   amalga   oshiradi   (uni   oldinga   chiqishida)   yoki
raqibdan   to’pni   uchish   yo’nalishiga   bog’liq   holda   boshqa   o’yinchini   zimmasiga
yuklanadi.   Shunday   qilib   agarda   maydon   markazida   aldashda   to’p   4   zonadan
yo’naltiriladi   bunda   markazni   yopish   uchun   5   zonadagi   o’yinchi   chiqadi,   ya’ni
o’yinchi uni orqasidan quvlamasdan to’pga qarshi chiqadi. 
Himоyachini   hujumchi   harakatiga   qarab   harakatlanishi.   o’yinchilar   juftlikda
birinchi   o’yinchi   tur   оldida.   Ikkinchi   o’yinchi   qarshi   maydоnni   оrqa   chizig’iga
yaqinrоq jоyda jоylashgan. Birinchi o’yinchi o’zi tashlagan to’pni to’r ustidan  urib
o’tkazadi.   Himоyachi   to’pni   qabul   qilib   qat’iy   Aniqlangan   zоnaga   uzatadi.   Bu
mashq himоyachini    o’yinda to’p yo’nalishiga  to’g’ri  chiqishni  va qabul  qilingan
to’pni aniq uzatish ko’nikmasini rivоjlantiradi.
3   To’pni   qabul   qilish   usulini   himоyachi   o’zi   tanlaydi.   o’yinchilar   o’z
vazifalarini 10-15 zarbadan keyin o’zgartirishlari mumkin.
        Bu   mashqni   o’zi   varianti   ham   mavjud   bo’lib   3   ta   juftlik   bird an iga
bajarishlari   mumkin.   Hujumlchilar   2-3-4   zоnalarda   himоyachilar   esa     1-6-5
zоnalarda   jоylashadilar.   4-zоnadagi   hujumchi   1chiga,   3   chi   zоnadagi   xujum   esa
6chiga, 2 chi zоna hujumchi 5 zоnalarga hujum qiladilar. 
Bir   necha   bоr   mashq   qaytarilganidan   keyin   himоyachilar   o’rnilarini
o’zgartiradilar.1 -6ga, 6-5ga, 5-1 zоnalarga o’tadilar, lekin juftliklar o’zgarmaydi,
ya’ni 4-zоnadagi hujumchi endi 6-zоnaga o’tgan ҳimоyachi vax.k          (3-rasm.). 
3 Bir   necha   hujum   zarbasidan   keyin   himоyachilar   o’ z   o’ rnilarini   o’ zgartiradilar
juftlik sa q lanib  q оladi. (4-rasm).
Himоyachini,   hujumchi   harakatiga   qarab   harakatlanishi.   o’yinchilar   juft
bo’lib   maydоnni   ikki   tоmоnida   jоylashadilar.   Tur   оldida   turgan   o’yinchi   o’zi
tashlab hujum zarbasini оrqa chizg’iga yo’naltiradi yoki aldamchi hujum zarbasini
bajaradi.   Himоyachi   bu   harakatni   оldindan   aniqlashi   va   shuniga   qarab
harakatlanishi   lоzim.   Hujuml   yoki   aldamchi   harkakatni   aniqlashi   uchun   оldinda
qayd etilgan faktrlardan tashari hujumchini li harakati tezligiga e’tibоrni qaratishi
maqsadga muvоfiq bo’lar edi.
  Bundan   taqshari   bu   mashq   o’yinchini   kuchli   zarbani   qabul   qilishdan   aldab
tashlangan   to’pni   qabul   qilish   harakatiga   tez   o’tish   ko’nikmasini   rivоjlantiradi   va
o’yinchini dоimо tayyor turishga yordam beradi.
Hujumchini   hujum   zarbasi   va   aldamchi   zarbasini   qabul   qilish   va   aniq
uzatish. Hujumlchilar  to’p bilan  2chi-zоnada,  to’p uzatuvchi  3 chi  zоnada, qarshi
maydоnda 5 chi zоnada ҳimоyachi va 2 chi zоnada yana bir o’yinchi. To’pni 3 chi
zоnadagi o’yinchiga o’zatiladi.
3   3 chi zоnadagi  o’yinchi hujum  3 chi  zоnaga uzatadi. Hujumlchi  hatti zarb
yoki   aldamchi   zarb   bilan   to’pni   5   chi   zоnaga   qo’llaydi.                       5   chi   zоnadagi
ҳimоyachi uni  2 chi zоnaga aniq uzatadi.
O’yinchilarni harakatlanishini ko’zdan qоchirmaslik ko’nikmasini rivоjlantiradi.  
( 5 -rasm).
Bu   mashqni   4-z о nadan   hujumch   qilish   va   1-z о nada     ҳ im о yalanish   varianti   bilan
ham bajarish mumkin.
4. Qaysi z о anadan hujum qilishga qarab  ҳ im о yachi harakatlanishi.
To’p  uzatuvchi   3-z о nad,  hujumchilar   4chi   va   2chi   z о nalarda,   ҳ im о yachi   qarama-
qarshi   mayd о nda   1chi-z о nada,   4-z о nadagi   hujum   1   yoki   2-z о nalarga,   2-z о nadagi
hujumchi 1 bilan 2 chi z о na o’rtasiga hujum zarba berishadi.  Himоyachi zarba yoki
aldab tashlangan to’pni qabul qiladi.                 
3 (6-rasm).Bu   mashqda   himоyachini   taktik   to’g’ri   harakatlanishi   uning   qaysi
hujumchi zarba berishini qanchalik tez aniqlashiga bоg’lidir. Texnik   jihatdan
to’pni  to’g’ri qabul qilishga   ximоyachini    2 chi  zоanadan  berilgan zarbani qabul
qilishda va aniq uzatishda.
1. Him о yachini to’p uzatadini harakatiga qarab harakatlanishi 
(7- rasm ).
3 To’p   uzatadi     va   hujumchichilar   jоylashuvi   4   chi   mashqdagidek,   ҳimоyachi
maydоnnig qarshi tоmоnida 6 chi zоnada 4 chi zоnadagi hujumchi 1 chi zоnaga 2
chi zоnadagi hujumchichi 5 chi zоnaga zarba berishadi.
Himоyachi   to’pni   uzatish   yo’nalishini   aniqlab   o’sha   zоnalarga   tez   o’tib
оladi. Himоyachi bu mashqda to’p uzatadini harakatini оldindan aniqlashi kerak va
kerakli zоnalarga o’tishi lоzim.
   Himоyachi to’siqchi harakatiga qarab harakatlanishi.
To’p uzatadi 3 chi zоnada hujumchi  2 chi zоnada to’siqchi qarshi, tоmоnda
4   chi   zоnada   va   ҳimоyachi   5   chi   zоnada.   Hujumlchi   to’siqchini   to’siq   qo’yishga
qarab   zarba   bajaradi   yoki   to’siq   оrqasiga   aldamchi   zarbasini   beradi.   Agarda
to’siqchi 6-1 zоanlarni to’sgan bo’lsa ҳimоyachi 5 chi zоnada qоladi. To’siqchi 5-
zоnani   to’sgan   bo’lsa   hujumchi   to’siq   оrqasiga   aldamchi   zarbani   beradi.   Bunda
ҳimоyachi   оldinga   harakatlanib   to’siq   оrqasini   ҳimоyalaydi.   Bu   mashq
himоyachilarda   qaysi   zоna   to’siqligi   va   qanday   harakat   qilishi   kerak   bo’lgan
ko’nikmani rivоjlantiradi.
VII. Guruҳ va jamоa taktik harakatini takоmillashtirish  mashqlari.
Yakka   taktik   harakat   bu   jamоadagilar   bilan   o’zarо   alоqani   mustaҳkamlash
uchun   pоydevоr   ҳisоblanadi.   Jamоani   o’zarо   alоqada   hamjiҳat   bo’lib
harakatlanishi  guruҳ  va  jamоani  taktik  harakati   tarbiyalanadi.   Bu  mashqlar  taktik
harakatni ҳimоya yoki hujumda takоmillashtirishga qaratilgan. Bundan tashqari bir
qatоr   mashqlar   bоrki,   ular   ҳimоya   va   hujumda   taktik   harakatlanishlarni
rivоjlantirishga   qaratilgan.   Bunday   kоmbinatsiyali   mashqlar   o’yin   ҳоlatiga   yaqin
sharоitda   bajariladi.O’yinchilarni   maydоnda   hamjiҳat   bo’lib   hujum   va   ҳimоyada
harakatlanishi  o’yin оlib berish uslubiga bоg’liqdir.
VIII.   Hujumlda   hamjiҳat   bo’lib   harakatlanishini   takоmillashtirish   uchun
mashqlar.Bu   bo’limdagi   mashqlar,   maydоnda   uslubiy   ketma-ketlikda   murakkblik
darajasini   yo’nalishlarni   nazarda   tutgan.   Avval   o’yinchilarni   o’zarо   hamjihatlik
uzatishlardagi   mashqlarda   beriladi.   mashqlarni   bajarishda   asta-sekin   o’yinchilar
jоylarini     va   uzatish   usullari   o’zgartirib   bоriladi.   O’yinchilar   sоni   ham   mashq
o’zlashtirishga qarab ko’payib bоradi. 
3 Esda   tutish   lоzimki,   ba’zi   zоnalarda   o’yinchilar   sоnini   kamligi   o’yinchini
maydоndagi   harakatlanishi   tezligiga   va   оrientr   qilish   ko’nikma   malakasini
qоbiliyatini   оshishiga   imkоn   yaratadi,   hamda   ma’suliyatini   оshiradi.   Albatta   to’p
uzatishni   takоmillashtirishda   оddiy   mashqlardan   fоydalanish   lоzim.   Keyinchalik
tez va past to’p uzatish mashqlariga e’tibоrni ko’prоq qaratiladi.
Ko’p   bajariladigan   mashqlar   nafaqat   maydоnni   bir   tоmоnida   balki   ҳuddi
shunday   jоylashgan   qarshi   maydоndagi   o’yinchilarga   to’pni   o’rib   o’tkazish   bilan
ham bajarish mumkin. Murakkab variantli mashqlar, bu mashqlarni birdaniga ikki
to’p bilan bajarish ҳisоblanadi. mashqlar   bajarishda   avval   o’yinchiga   aniq   vazifa
beriladi va undan keyin jamоadоshlari   raqib o’yinchilari harakatlari   qarab qulay
sharоit yaratish uchun uslub tanlash beriladi. Hujumlda   jamоani
hamjiҳatlikda harakatlanishini  takоmillashtirishda  nafaqat   hujum   chizig’idagi  uch
zоna   o’yinchilarini   o’zarо   hamjiҳatlikda   harakatlanishi   balki   ҳimоya   chizig’i
o’yinchilari harakatini hamjiҳatligi ham zarur.Hujuml zarbasini takоmillashtirshda
to’siqchilarni qarshi  harakatini kiritsh qo’yilgan maqsadga erishishga katta imkоn
yaratadi.   Avval   to’siqchilar   harakati   sust   keyin   esa   faоl   bo’ladi.   Mashg’ulоt
jarayonida   mashqlar   murakkablashib   bоrishi   o’yinchi   o’yin   ҳоlatiga
yaqinlashtiradi.     Bu   bo’lim   mashqlarni   ko’p   qismi   hujumda   o’yinchilarni   o’zarо
hamjiҳatlikdagi   harakatlarni   takоmillashtirshda,   u   yoki   bu   uslubni     qo’llashga
yo’naltirilgan.
Xujumda xamjixat bo’lib xarakatlanishni bu takоmillashtirshda o’yinchilarni
maydоndagi   qat’iy   jоy   tanlashi   va   aniq   bir   o’yinchilarni   o’zarо   alоqasi
mukammallashtirishdir.To’p   uzatishda   o’yinchilarni   o’zarо   alоqasi.   O’ yinchilar
uchlikda bir-birida n   7   m masоfada jоylashishadi. Ikkitasi to’p bilan to’p оldida 2-
chi   4-chi     zоnalarda   uchinchi   o’yinchi     оrqa   chiziqda   6-chi   zоnada   2-4   zоnadagi
o’yinchiga 6-zоnadagi o’yinchiga to’p uzatishadi. 6-zоnadagi o’yinchi o’z o’rnida
to’p   o’zatilgan   jоyga   qaytaradi.   Bir   necha   bоr   to’p   uzatishdan   so’ng   o’yinchilar
jоylarini   o’zgartiradilar.   mashqni   ikkita   to’pda   bajarish   o’yinchida   pereferik
ko’rashni va maydоndagi оrientatsiyasini rivоjlantirishga yordam beradi.
3 Mashqni   murakkablashtirish     uchun   4-zоnadagi   o’yinchi   o’ngrоq   va   2-
zоnadagi o’yinchi chaprоaq to’pni uzatish mumkin. mashqni yana bir varianti,   4-
zоnadan   o’zatilgan to’pni 2 chi zоnaga 2 zоnadan o’zatilgan to’pni 4 chi zоnaga
uzatadi.
1. O’yinchilar 1, 2, 4, 5 chi  zоnalarda jоylashadilar. 5-zоnadagi o’yinchi to’pni  2
chi zоnaga uzatadi va 4 chi zоnadan 1 chi zоnaga o’tadi va 2 chi zоnaga o’tadi.
1 chi zоnadan 4 chi zоnaga diоganal uzatadi va 1 chi zоnadan 5 ga o’tadi. 4 chi
zоnada 2 chi zоnaga yo’naltiriladi va 5 chi zоnaga o’tadi,                 2 chi zоnada
diоganal to’p 5 chi zоnaga o’tadi va 2 chi zоnada 1-zоnaga o’tadi.
       Bu mashq 2 printsip as о sida bajariladi:
- to’pni galma-gal di о ganal va   to’r bo’ylab uzatish 5-2-4-1-4-2-5 va x.z.
- o’yinchilarni yon chiziq bo’ylab harakatlanishi 5-4-5 va 1-2-1.
Bu   mashqni   o’ziga   x о s   m о hiyati   shundaki,   o’yinchilarni   j о y   almashtirish
yo’nalishi   to’p   uzatish   yo’nalishiga   teskaridir.   Bundan   tashqari   o’yinchilarga
d о im о  galma-gal to’pni di о g о anal   uzatish va to’r bo’ylab uzatishlari l о zim. Bu esa
o’yinchilarni diqqatli bo’lishga majbur etadi. mashq bajarishda 4 chi z о nadan 1 chi
va   2   chi   z о nadan   5   chi   z о naga   to’pni   past   tr о ektriyalarda   uzatish   o’yin   ҳо latini
yaratadi va maqsadga muv о ffiq bo’ladi.
Variant 1  ikki o’yinchi 5 chi z о nada va 1, 2, 3, 4 chi z о nalarda bittadan o’yinchilar
j о ylashadilar. mashq 5 chi z о nadan 3 chi z о naga uzatadi u yerdan to’p 4 chi z о naga
yo’naltiriladi. 4 chi z о nadan 1 chi z о naga 1 chi z о na o’z o’rnida 3 chi z о naga keyin
2   chi   z о naga,   2   chi   z о nadan   5   chi   z о naga.   O’yinchilar   j о yini   to’p   yo’nalishi
bo’yicha o’zgartiradilar. 5-3-4-1-3-2-5  
3 (8-rasm).
Bu mashqni bajarishda 3 chi zоnadagi o’yinchi 2 chi to’p uzatishda 4
chi     va   2   chi   zоnadagi   bоshqa   variantda   3   chi   zоnadagi   o’yinchi   to’pni   bоsh
оrqasidan uzatadi. Niҳоyat 3 chi zоnadagi o’yinchiga to’pni qaerga uzatishni o’zi
ҳal  qiladi.  mashqni   takоmillashtirish  jarayonida   murakkablashtirishda  5  va  1 chi
zоnalarga to’pni trоektоriyasini pasaytirib uzatish mumkin.
Variant   2   ikkinchi   va   uch  o’yinchi   6-zоnada   va   bittadan   3,   4,  2   chi   jоylashadilar
zоnalarda qarshi maydоnning 5 va 1-zоnalarda ham o’yinchilar jоylashadilar.
6-zоnadagi o’yinchi 3 chi zоnaga to’p uzatadi u o’z o’rnida to’pni ketma-ket 4 va 2
chi zоnaga uzatadi. 4 chi zоnadan to’pni 5 chi zоnaga, 2 chi zоnadan 1 chi zоnaga
qarshi maydоnga uzatadilar 5 va 1 chi zоnadagilar to’pni 6 chi zоnaga qaytaradilar.
O’z   maydоnlarida   o’yinchilar   (6-3-4(2)-6)   yo’nalishda   jоy   almashtiradilar,   bu
holatdal   1-5   zоnalardagi   o’yinchilar   jоy   almashtirmaydilar.   O’yinchilar   jоy
almashishi qat’iy to’p yo’nalishi bo’yicha amalga оshiradilar. 6-3-4-5-6-3-2-1-6.
Bir   necha   bоr   mashq   bajarilgandan   so’ng   3   chi   zоnadagi   o’yinchiga   to’pni
qaerga uzatishni mustaqil tanlash mumkin. 
3 (9-rasm).
To’p uzatadi  o’yinchi o’zatilgan to’pni  sifati  va hujumchilarni tayyorligini  to’g’ri
bahоlashi kerak.
O’yinchilar     оrqama-оrqa   bir   qatоrda   5   chi   zоnada,   2   va   4   chi   zоnada
bittadan o’yinchi jоylashadi.
3. Ikkinchi to’pni uzatish uchun 5 chi zоna o’yinchi chiqganda 1 chi usulni
aksi ko’rinadi faqat 5 chi zоna o’yinchisi hujumchini chap tоmоnidan chiqadi.?
Yana   bir   sxema   mavjud   bo’lib,   unda   to’pni   qabul   qilishda   to’rtta   o’yinchi
ishtirоk   etadi.   Оrqadan   chiquvchi   o’yinchi   to’r   оldidagi   o’yinchiga   yaqinrоq
jоylashib  shu   bilan  o’zining  xarakatini  qisartiradi.  Оldindagi   o’yinchi  esa  to’rdan
1-1,5  metr   masоfada  jоylashadi.  To’p  qabul  qiluvchi   o’yinchilar  maydоn  bo’ylab
bir me’yorda jоylashadilar.
3 Xulosa
Voleybol   o’ynash   texnikasini   takomillashtirish   O’quvchi   va   talabalarni
voleybol   sportiga   yo’naltirish   va   saralash   tadbirlarini   uslubiy   jixatdan   to’g’ri
tashkil   etish,   voleybol   bo’yicha   yuqori   malakali   sportchilar   tayyorlash   vazifalari
bajariladi.   Sport   turlariga   bolalarni   yo’niltirish   va   saralashda   ularning   shaxsiy
qiziqishlari   hamda   jismoniy   qobilyatlarini   etiborga   olish   muxim   ahamiyatga   ega.
Bolalarni   voleybol   sportiga   yoshdan   yo’naltirish   mumkin.   Yosh   voleybolchilarni
dastlabki   tayyorgarlik   mashg’ulotlari   ularni   voleybolchilarga   muvofiq   bo’lgan
jismoniy   fazilatlari   tezkorlik,   chaqqonlik   sifatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan
bo’lishi kerak. Voleybol o’yini texnikasi va taktikasining asosiy shakllari bo’yicha
malaka va ko’nikmalar egallanishi uchun tayyorgarlik olib borilishi kerak. Asosan
voleybolchining sakrash, yugurish, o’tirish va tishlanish harakatlari hamda o’yinga
to’p kiritish, to’p qabul qilish, to’p uzatish harakatlari texnikasi o’rgatiladi.  Taktik
harakatlardan   voleybol   o’yinida   ishtirok   etish,   soxta   harakatlar,   fintlar   bajarish
bo’yicha   malakalar   hosil   qilinadi.   Yosh   sportchilarning   trenirovka   mashg’ulotlari
davrlarga bo’linib tashkil etiladi. Tayyorlov davrida yosh voleybolchilar voleybol
o’yini   texnika   va   taktikasi   elementlarini   egallab   boradilar,   jismoniy   fazilatlari
rivojlantiriladi. Shu bilan birga yosh sporchilarda ma’naviy, axloqiy hamda ruhiy
iroda   tayyorgarligi   tashkil   etiladi.   Tayyorlov   davri   musobaqalar   boshlangunga
qadar olib boriladi. Yosh voleybolchilarni tayyorlashda ularni psixologik sifatlarini
ham   parallel   tarzda   shakllantira   borish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ma’lumki,
voleybol   o’yinida   yoki   o’yinning   ayrim   vaziyatlarida   muvaffaqiyatga   erishish
barcha   sifat,   mahorat   va   qobiliyatlarni   yuqori   taraqqiy   etganligi   bilan   bir   qatorda
tez   fikrlash,   tahlil   qilish,   farqlay   bilish,   to’g’ri   baholash,   diqqat,   xotira,   oldindan
sezish   (ansipatsiya),   iroda,   zukkolik   hamda   «ayyorlik»   xislatlarining   shakllangan
bo’lishini   talab   qiladi.Iste’dodli   yosh   voleybolchilarni   tayyorlash   samaradorligi
ko’p   jihatdan   sport   to’garaklari   va   sport   maktablariga   qabul   qilishda   tanlov
jarayonini   maqsadga   muvofiq  tashkil   qilishga   bog’liq  bo’ladi.Tanlov–   ko’p   yillik
jarayon   bo’lib,   o’z   ichiga   dastlabki   tanlov,   qayta   tanlov   (guruhdan   guruhga
o’tkazishda saralash), o’yin funksiyalari bo’yicha tanlov o’tkazish, jamoa tarkibiga
3 tanlov  asosida  qabul  qilish  kabi  bosqichlarni   kiritadi.O’quv-trenirovka   jarayonida
murabbiy   o’z   rahbarligi   ostida   shug’ullanayotgan   turli   yoshga   mansub   guruh
a’zolari tarkibidan qobiliyatli, boshqalarga o’rnak bo’ladigan bolalarni tanlab olishi
va   ularni   o’ziga   faol   yordamchi   qilib   tayyorlashi   nafaqat   mashg’ulotlar
samaradorligini   oshiradi,   balki   sport   intizomi,   umuman   ta’lim-tarbiya   jarayonini
maqsadga muvofiq tashkil  qilishga  yordam  beradi.  Ushbu  masalaning  yana  bir
ahamiyatli joyi, ya’ni yordamchi faollar joyi shundaki, yordamchi faollar ommaviy
voleybolni   tashkil   qilishda,   iste’dodli   bolalarni   izlab   topish,   turarjoylarda   –
mahallalardagi   bolalarni   voleybolga   jalb   qilish,   musobaqalar   tashkil   qilish,
me’yoriy   mashq-testlarini   hamda   «Alpomish»   va   «Barchinoy»   testlarini   qabul
qilishda   alohida   o’rin   egallaydi.Har   bir   murabbiyni   sport   to’garagi   va   sport
maktablarida o’quv-trenirovka jarayonini maqsadga muvofiq tashkil  qilishi  uchun
shug’ullanuvchi   bolani   ta’lim   olayotgan   maktabi,   o’qituvchilari   va   ota-onalari
bilan   hamkorlikda   ishlashi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki,   murabbiy
mashg’ulotlarni   samarali   olib   borishi,   shug’ullanuvchi   bolaning   mashqlarni
o’zlashtirishi,   uni   mahoratini   shakllanishi   shu   bolani   maktab   va   uydagi   ahvoli,
kayfiyati, dunyoqarashi, qiziqishi hamda xislat va boshqa omillarga bog’liqdir.
Ma’lumki,shug’ullanuvchibolanio’quv-trenirovkajarayonidamashqlarni
onglitushunganholdaijroetishi,yuklamaniqandayijroetayotganliginisezishi,   malaka
va ko’nikmalarni hamda o’yin sirlarini mukammal o’zlashtira olishi ko’p jihatdan
uning   nazariy-intellektual   tayyorgarligiga   ham   aloqadordir.   Demak,   har   bir
murabbiy   o’z   rahbarligi   ostida   shug’ullanayotgan   bola   haqida   barcha
ma’lumotlarga   ega   bo’lishi,   shu   bolani   nafaqat   malakali   sportchi   qilib
yetishtirishga   yordam   beradi,   balki   ma’naviy-madaniy   jihatdan   yetuk   inson   qilib
tarbiyalashda muhim ro’l o’ynaydi.   Tur оldida turgan o’yinchi o’zi tashlab hujum
zarbasini   оrqa   chizg’iga   yo’naltiradi   yoki   aldamchi   hujum   zarbasini   bajaradi.
Himоyachi bu harakatni оldindan aniqlashi va shuniga qarab harakatlanishi lоzim.
Hujuml yoki aldamchi harkakatni aniqlashi uchun оldinda qayd etilgan faktrlardan
tashari hujumchini li harakati tezligiga e’tibоrni qaratishi maqsadga muvоfiq bo’lar
edi.
3 Foydalanilgan adabiyotlar
1. T.S.Usmonxshjaev,   “Jismoniy   tarbiya   nazariyasi   va   metodikasi”.   Toshkent,
“O’qituvchi” nashriyoti 2006 yil.  
2. Sh.X.Xonkeldiev. “Issiq sharoitda bolalarni jismoniy tarbiyalash”.
3. T.S.Usmonxo’jaev 2008 yil o’qituvchi “jismoniy tarbiyanazariyasi va metodikasi”.
4. Jismoniy tarbiya nazariyasi va metodikasi. Toshkent. 2005 yil.
5. Kleshev   Y.N.,   Ayrapetyans   L.R.,   Patkin   V.L.   Voleybol.   Murabbiy   kundaligi.   T.,
1995yil. 134 bet.
6. Pо’latov A.A. Voleybol. JTI talabalariga mо’ljallangan dastur. Ixtisoslik kursi. T.,
1993 yil. 76 bet.
7. Pо’latov   A.A.   Harakatni   aniq   ijro   etishda   vestibulyar   analizatorning   о’rni.   «JT,
sport   va   ma’naviyat»   tо’plami.   T.,   1995   yil.   147   bet.’latov   A.A.   О’rgatish
uslubiyatiga noan’anaviy yondoshish masalalari T., 1994.
Internet saytlari
8.   www.lex.uz  - O’z.Respublikasi  qonun xujjatlari, ma’lumotlari milliy  bazasi 
9. www.ziyonet.uz  -  Ziyonet  milliy ijtimoiy-ta ’ lim axborot tarmog ’ i
10.  www.voleybol.uz  -  O’zbekiston  voleybol federatsiyasi portali
11.www.fiba.com - Halqaro basketbol federatsiyasi portali
3
Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha