Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 718.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Vоlеybоlchining taktik tayyorgarligini oshirish va tarbiyalashning nazariy asoslari

Купить
V О L Е YB О LCHINING TAKTIK TAYYORGARLIGINI
OSHIRISH VA TARBIYALASHNING NAZARIY ASOSLARI
R Е JA:
Kirish………………………………………………………...………...2
1.1     V о l е yb о lchining taktik tayyorgarligini oshirish usullari.....................  ….7
1.2 V о l е yb о lchilarda taktik harakatlarni  takomillashtirish............... ……….11
1.3 Voleybolchilarda taktik tayyorgarlikni oshirish mashqlari…..………….17
Xulosa…………………………………………………………………………..29
Adabiyotlar……………………………………………………….…………….31
1 Kirish
Yurtimizning   mustaqil   taraqqiyoti   davrida   erishilgan   eng   noyob
kashfiyotlardan   biri   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning
tashabbusi   va   uning   bevosita   rahbarligi   ostida   ishlab   chiqilgan   hamda   bugungi
kunda   o‘zining   mazmundor   hayotiy   aksini   topib   kelayotgan   «Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi»dir.   Aynan   ushbu   dastur   tufayli   mamlakatimizda   faoliyat   ko‘rsatib
kelayotgan ta’lim tizimi ko‘p bosqichli va uzluksiz ta’lim maktabiga aylandi.
So‘nggi   yillarda   o‘z   amaliy   ijrosini   namoyon   etib   kelayotgan   O‘zbekiston
Konstitutsiyasi,   dasturilamal   Qonunlar,   shu   jumladan   «Ta’lim   to‘g‘risida»gi   va
«Jismoniy   tarbiya   va   sport   to‘g‘risida»gi   qonunlar,   Prezident   Farmonlari   va
Hukumat   qarorlari   Respublikamizda   jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasini   bozor
munosabatlariga   moslashtirish   va   uni   rivojlantirish   sur’atini   jadallashtirishga
qaratilgan   huquqiy-moddiy   imkoniyatlarini   yaratib   bermoqda.   Binobarin,   soha
olimlari va mutaxassislariga  ushbu imkoniyatlardan samarali  foydalanish, mazkur
yo‘nalish   bo‘yicha   raqobatbardosh   kadrlar   tayyorlashga   ixtisoslashtirilgan   o‘quv
adabiyotlari,   ilg‘or   ilmiy-pedagogik   texnologiyalar   ishlab   chiqishlari,   ta’lim
standartlari va o‘quv dasturlarini zamon talablariga mos ravishda takomillashtirish
mas’uliyati yuklanadi. 
Ma’lumki,   jismoniy   tarbiya   va   sport   millat   genofondini   shakllantirish   va
sog‘lom-barkamol   avlodni   tarbiyalash   vositasi   sifatida   yildan   yilga   turli   yosh
guruhlariga mansub aholining kundalik ehtiyojiga aylanib bormoqda. 
Bugungi   kunda   Respublikamizning   barcha   hududlarida,   hatto   uzoq-uzoq
qishloq   manzillarida   ham   jismoniy   mashqlar   yoki   sport   turlari   bilan
shug‘ullanishga   barcha   imkoniyatlar   va   shart-sharoitlar   yaratilgan.   Ta’kidlash
joizki,   yurtimiz   bo‘ylab   ommaviy   sog‘lomlashtirish   ishlarini   jadallashtirishda
sportning   voleybol   turi   beqiyos   ahamiyat   kasb   etadi.   Darhaqiqat,   voleybol   Yer
kurrasida eng ommaviylashgan sport turi deb tan olingan. 
Respublikamizning   ta’lim   muassasalarida   voleybol   fan   va   sog‘lomlashtirish
vositasi sifatida o‘quv rejalariga kiritilgan.
2   Ushbu sport turi 2000-yildan boshlab o‘tkazilib kelinayotgan ko‘p bosqichli
«Umid   nihollari»,   «Barkamol   avlod»   va   «Universiada»   kabi   ommaviy   sport
musobaqalari   dasturidan   joy   olgan.   Ammo   ommaviy   voleybol   miqyosini   yanada
kengaytirish va yuqori malakali voleybolchilar tayyorlash samaradorligini oshirish
uchun   shu   ixtisoslik   bo‘yicha   kadrlar   tayyorlash   sifati   bilan   belgilanadi.   Mazkur
muammoni   maqsadli   hal   etish   foydalaniladigan   o‘quv   adabiyotlari   va   birinchi
navbatda, keng qamrovli, yangi ilmiy-uslubiy ma’lumotlarga asoslangan darsliklar
salohiyatiga bog‘liqdir. 
Pedagogika   fanlari   doktori,   professor   L.R.Ayrapetyants   va   dotsent
A.A.Pulatov   tomonidan   tayyorlangan   va   jismoniy   tarbiya   instituti   talabalariga
mo‘ljallangan   «Voleybol   nazariyasi   va   uslubiyati»   darsligi   o‘z   mohiyati   hamda
mazmuni jihatidan nafaqat jismoniy tarbiya va sportga ixtisoslashgan barcha ta’lim
muassasalari o‘quvchi-yoshlariga tavsiya etilishi darkor, balki shu soha o‘qituvchi-
murabbiylari va mutaxassis-tashkilotchilariga ham dasturilamal qo‘llanma sifatida
xizmat   qilishi   mumkin.   Ayniqsa,   ushbu   darslikda   ilova   qilingan   tarixiy   va
me’yoriy jadvallar, diagrammalar, rasmlar, blok-andozalar va namunaviy mashqlar
sportchi   talaba-yoshlar,   magistrantlar,   aspirantlar,   ilmiy   tadqiqotchilar   hamda
mutaxassis-o‘qituvchilar uchun alohida ahamiyat kasb etadi.
Ushbu darslik O‘zbekiston davlat jismoniy tarbiya instituti o‘quv rejasi, DTS
va namunaviy o‘quv dasturiga muvofiq tayyorlangan. 
Respublikamizda   voleybol   sportining   rivojlantirish   va   turli   hil   xalqaro
turnirlarda   yetakchi   o’rinlarni   egallash  uchun,   yangi   taktik  usullar   va  strategiyani
voleybolchilarimizning   individual   hususiyatlariga   qarab   ishlab   chiqilishini   talab
etadi.   Buning   uchun   kadrlar   salohiyatini   yanada   oshirish,   sport   tayyorgarligi   eng
muvaffaqiyatli   tizimga   ega   bo‘lgan   xorijiy   mamlakatlar   tajribasini   o‘rganish,
yangicha fikrlaydigan mutaxasis hamda murabbiylarni tayyorlash uchun eng yangi
sport   texnologiyalaridan   foydalanish,   sport   ixtisosligidagi   xorijiy   oliy   ta’lim
muassasalari va sportchilarni tayyorlash markazlari faoliyatini  qiyosiy tahlil qilish
lozim.Natijada   so‘ngi   yillarda   ushbu   sohada   to‘planib   qolgan   muammolarni
bartaraf etish orqali  o‘zbek sportining jahondagi nufuzini yanada oshirish, barcha
3 aholi   qatlamlari,   ayniqsa   yoshlarning   sog‘lom   turmush   tarziga   intilishlarini
ta’minlash,  ularni  mardlik, sadoqat,   Vatanga  muhabbat  ruhida  tarbiyalashga   keng
imkoniyatlar yaratiladi.
Mamlakatimiz   qudratini   belgilaydigan   omillar   ko’p.   Biroq   ularning   eng
asosiylaridan   biri   shu   yurtda   voyaga   etayotgan   yuksak   ma’naviyatli,   jismoniy
sog’lom,   har   tomonlama   barkamol   avloddir.   Zero,   el-yurtning   kelajagi   bugun
kamolga etayotgan yoshlar qo’lida. “Vatanimizning kelajagi, xalqimizning ertangi
kuni,   mamlakatimizning   jahon   hamjamiyatidagi   obro’-e’tiborini   avvalambor
farzandlarimizning   unib-o’sib,   ulg’ayib,   qanday   inson   bo’lib   hayotga   kirib
borishiga   bog’liqdir”   deb   ta’kidlaydi   birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov
“Yuksak ma’naviyat-engilmas kuch” kitobida.
Shahar   va   qishloqlarimizda   bolalar   sportini   yanada   rivojlantirish   maqsadida
o’nlab zamonaviy sport majmualari va stadionlar bunyod etildi.2011yilda manzilli
qurilish dasturida bolalar sporti ob’ektlari, musiqa va san’at maktablari barpo etish,
rekonstrukstiya qilish va kapital  ta’mirlash bo’yicha belgilangan topshiriqlar to’la
bajarilda.   1715   ob’ekt,   jumladan,   1405   sport   inshooti,   133   suzish   havzasi   sport
maktablari   qurilib,   foydalanishga   topshirildi.   Sport   yoshlarimiz   hayotiga   tobora
chuqur kirib borayotgani, minglab yigit-qizlar sport bilan shug’ullanishni kundalik
vazifasiga   aylantirgani   ularning   jismoniy   holatiga,   salomatligiga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatmoqda.   Jumladan   2005-2016-2017   yillarda   mutlaq   sog’lom   bolalar
mamlakat   bo’yicha   52,7   %   dan   96,3%gacha   o’sdi,   surunkali   kasalliklarga
chalingan bolalar soni esa keskin kamaydi. O’g’il va qiz bolalarning o’rtacha bo’yi
va   vazni   oshmoqda.   Harbiy   xizmatga   chaqirilgan   yoshlar   orasida   xizmatga   loyiq
deb   topilganlar   sezilarli   darajada   ortgani   ham   bu   boradagi   ishlarning   amaliy
natijasidir.
Haqiqattan ham sog’lom avlod tarbiyasini keng jamoatchilikning ishtirokisiz
amalga   oshirib   bo’lmaydi.   Mutaxasislarning   tasdiqlashlaricha,   kelajak   avlodning
sog’lom bulishi 50% turmush tarziga, 5 - 20% sotsial va tabiiy sharoitlaga, irsiy va
shu   singari   omillarga   bog’liq   ekan.   Aholi   ko’pchilik   qismining   sog’lom   o’sishi,
asosan,   jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida   amalga   oshirayotgan   va   shu   soha
4 hodimlarining olib borayotgan ishlari bilan bog’liq.
Taraqqiy   etgan   mamlakatlarda   millatning   sog’lomlashtirishga   asosan
jismoniy   tarbiya   va   sport   omillari   bilan   erishilayotgani   hech   kimga   sir   emas.
Demak bu ham o’sib kelayotgan avlodning jismonan har tamonlama uyg’un kamol
toptirish   muqaddas   burchimizdir.   Sport   turlari   bilan   shug’ullanish   odatda   bir
bosqichlarga, ya’ni boshlang’ich tayyorgarlik, o’quv-mashq hamda sport mahorati
bosqichlarga bo’linadi. Ob - havo qulay bo’lgan kunlari bolalar faolligini oshirish
uchun yaxshi imkoniyat tug’iladi. Buning uchun qulay, katta va keng bo’lgan sport
anjomlari   bilan   jihozlangan   maydonchani   tanlash   kerak.   Bolalar   kuch   va
chidamlilik   faol   rivojlanayotganligi   tufayli   voleybol,   basketbol,   futbol,   engil
atletika,   kurash,   velosport,   eshkak   eshish   va   boshqa   sport   turlari   bilan   muntazam
shug’ullanmoqdalar.
Ta’lim   muassasida   bolalarga   jismoniy   tarbiya   darsini   olib   borishda   quyidagi
maxsus  jismoniy sifat  va qoidalarga e’tibor  beriladi:  yugirish,  sakrash,  uloqtirish,
irg’itish,   ushlab   olish   muvozanatini   saqlash   kabi   jismoniy   harakatlarni   tartibli
bajarish:
• Sabr chidamga o’rgatish
• O’yinga ruhiy - psixologik jihatdan tayyorlash
• O’z - o’zini tutish va o’ziga ishonchni tarbiyalash
• Topqirlik ko’nikmalarini shakllantirish
• Hozir javob bo’lishga tayyorlash
• Bardamlik va hamdardlik xususiyatini shakllantirishga qaratiladi.
Jismoniy   tarbiya   darslarida   voleybol   mashg’ulotlarini   o’tkazishdan   –
bolalarni,   aqlan,   ruhan,   jismonan   tetiklik,   jismoniy   sifat,   jismoniy   tayorgarlik,
mustahkam,   irodali   bo’lib   o’sishga   har   bir   murabbiy   va   o’qituvchi   muhim   rol
o’ynaydi.
Kurs   ishning   dolzarbligi .   Yosh   sportchilar   deganda   avvalo   umumta’lim
maktablardagi   sport   to’garaklari   va   sport   maktablardagi   kichik   yoshli   guruhlarda
shug’ullanuvchi   o’g’il   -   qizlar   va   bolalarni   tushunamiz.Ularda   asosan   maxsus
jismoniy tayyorgarlik va jismoniy sifatlar darajasini oshirish va maxsus mashqlarni
5 o’rgatish   asosiy   dolzarb   masala   bo’lib   qoldi.   Tabiiyki   bunday   tarbiyaviy
jarayonlarda   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalashga   alohida   e’tibor   beriladi.   Bunda
murabbiyning iste’dodi, tajribalari muhim o’rin egallaydi.Jismoniy sifatlarni (kuch,
tezlik,   chidamlilik,   egiluvchanlik,   chaqqonlik   va   hokazo)   tarbiyalashda   maxsus
mashqlarni   o’rgatish   asosiy   o’rin   tutadi.   Shu   yo’lda   umumta’lim   maktablarning
sport   to’garaklari   va   majmuani   (kompleks)   sport   tablardagi   mashg’ulotlarda
maxsus   mashqlardan   foydalanish   usullarini   o’rganish   va   ularga   ba’zi
tavsiyanomalar berish vazifalar qo’yiladi. Bunda viloyatlardagi maktablar, BO’SM
asosiy makon (ob’ekt) bo’lib hisoblanadi. Ilmiy tadqiqot ishlarini olib borish, sport
mashg’ulotlaridagi   amaliy   faoliyatlarni   o’rganishda   kuzatish,   suhbat   tekshirish
(eksperiment) kabi an’anaviy usullardan foydalaniladi. 
Kurs   ishining   qaqsad   va   vazifalar.   Har   bir   sport   turida   ko’zda   tutilgan
maqsad va vazifalarni amalga   oshirishda   xilma-xil   jismoniy   mashqlardan
foydalaniladi.Ularda   asosan   jismoniy   tayyorgarlikdarajasini   oshirish   va   maxsus
mashqlarni   (   sport   turlariga   qarab)   o’rgatish   asosiy   maqsad
hisoblanadi.Shug’ullanuvchilarda jismoniy sifatlarni tarbiyalash uchun beriladigan
maxsus mashqlar ularning yosh xususiyatlariga va jismoniy sifatlarning qulay yosh
davrlariga  qarab tanlanishi  va  rivojlantirishi   juda muhim  o’rin egallaydi.Jismoniy
sifatlarni   tarbiyalashdagi   amaliy   mohiyatlarini   tajriba   –   sinovlar   asosida
kengaytirish va ularni qo’llash yullarini ifodalash . 
Kurs ishi tuzilishi va hajmi.
Kurs ishi kirish, uchta reja  xulosalar, adabiyotlar ro’yxatidan iborat. Kurs ishi
32 betdan iborat matnda bayon qilingan,  10 ta jadval va   2ta rasm bilan yoritilgan.
Adabiyotlar ro’yxati     ta manbani o’z ichiga oladi,  Internet saytlari.
6 1.1  V о l е yb о lchining taktik tayyorgarligini oshirish usullari
  Strat е giya – yun о ncha so’z bo’lib, aksariyat harbiy s о haga mansub bo’lib
qo’shinni b е lgilangan maqsad sari b о shlash,  о lib b о rish, unga ustalik bilan erishish
san’atini if о dalaydi. 
Sp о rt s о hasida va aynan v о l ое yb о lda mazkur atama muayyan sp о rtchi yoki
jam о aning   tayyorgarlik   jarayonini   b о shqarish   hamda   uni   mus о baqalar   dav о mida
g’alabaga  о lib b о rish san’atini anglatadi. 
Strat е giya:   jam о aning   as о siy   va   o’rinb о sar   tarkibini   tuzish-jamlash,
mus о baqani   b о shqarish   usullari,   v о sitalari   va   shakllarini   ishlab   chiqish,   muayyan
uchrashuvning (mus о baqaning) taktik r е jasini tuzish, bo’lajak o’yinning nazariy va
amaliy and о zasini (nus х asini) qo’llab qurish hamda o’tkazilayotgan mus о baqalarni
atr о flicha ta х lil qilish kabi tadbirlarni o’z ichiga   о ladi. Bundan tashkari strat е giya
raqib jam о asi, uning o’yinchilari haqida ma’lum о t yigish, razv е tka (ayg’ о qchilik)
as о sida raqibning butun imk о niyat va   х ususiyatlarini bilib   о lish masalalari kiradi.
«Taktika»   atamasi   ham   yun о ncha   so’z   bo’lib,   t о m   ma’n о da   «tartibga   k е ltirish»
yoki   «ma’lum   tartibda   j о ylashtirish»   tushunchasini   anglatadi.   «Taktika»   so’zi
«strat е giya»   atamasi   kabi   harbiy   s о haga   d о ir   bo’lib,   qo’shinlarni   maqsadga
muv о fiq   tuzish   va   ularni   о g’ir   vaziyatlarga   qaramasdan   g’alaba   cho’qqisiga
е taklash san’atini nazarda tutadi. 
V о l е yb о lda   taktika   tushunchasi   o’yin   vaziyatini   e’tib о rga   о lgan   h о lda
samarali   va   maqsadga   m о s   shakl,   usul,   hamda   v о sitalarni   qo’llash   as о sida
g’alabaga erishish san’atini bildiradi. 
«Taktika»   -   yun о ncha   so’zdan   о lingan   bo’lib,   o’zb е k   tilida   «tartib»
«tartiblashtirish» ma’n о sini anglatadi. 
V о l е yb о lda   o’yin   taktikasi   d е b   muayyan   jam о aning   ikkinchi   bir   jam о asi
ustidan yakka, guruh va jam о a harakatlari yordamida g’alabaga erishish san’atiga
aytiladi.   Taktikaning   as о siy   vazifasi   muayyan   raqib   jam о aga   nisbatan   mavjud
vaziyatga   qarab   g’alaba   sari   qo’llaniladigan   o’yin   v о sitalari,   usullari   va
mashqlarini aniqlab, qo’llay  о lishdan ib о rat.
7 Taktik k о mbinatsiya – bu bir o’yinchiga  х ujum qilishi uchun qulay shar о it
yaratib b е rishga qaratilgan bir n е cha o’yinchining harakat fa о liyatidir.
O’yin   intiz о mi   –   har   bir   o’yinchi   fa о liyatining   jam о a   fa о liyatiga   buy
sunishi,   bo’lajak   o’yinda   r е jalashtirilgan   taktik   ko’rsatmalarni   amalga   о shirish,
o’yin q о idalari va umumins о niy  х islatlarga amal qilish va hak о z о .
Zam о naviy v о l е yb о lda qo’llaniladigan atamalar.
Birinchi   t е mp   –   atamasi   х ujum   k о mbinatsiyasini   birinchi   bo’lib
b о shlaydigan   o’yinchiga   t е gishli   bo’lib,   u   d е yarli   «past»   va   t е z   uzatiladigan   to’p
bilan  х ujum uyushtiradi. 
Ikkinchi t е mp – k о mbinatsiyani ikkinchi bo’lib b о shlaydigan o’yinchi.   Bu
o’yinchi  х ujumni as о san baland uzatiladigan to’p as о sida tashkil etadi. 
Bir   t е mpda   tashkil   etiladigan   х ujumda   bir   yo’la   ikki   yoki   uch   o’yinchi
zarba b е rish uchun bir vaqtda sakraydilar.
«To’lqin»   k о mbinatsiyasida   ikki   х ujumchi   ishtir о k   etadi.   Birinchi
х ujumchi sakrab  е rga tushayotganda, ikkinchi  х ujumchi sakrab zarba b е radi. 
«Esh е l о n»   k о mbinatsiyasida   ikki   х ujumchi   k е tma-k е t   sakraydi,   to’p
х ujumchilarning qaysi biriga qulay uzatiladigan bo’lsa, shu  х ujumchi zarba b е radi.
«Kr е st»   k о mbinatsiyasida   ikki   х ujumchi   bir-birining   harakat   yo’nalishini
k е sib,   muv о fiq   uzatilgan   to’pdan   muv о fiq   х ujumchi   zarba   b е radi.   Shu
k о mbinatsiyani   turli   shaklda   ijr о   etish   mumkin   (qayta   «Kr е st»,   kichik   «Kr е st»,
katta «Kr е st»).
«M о rita»   fintini   birinchi   b о r   1969   yilda   GDRda   o’tkazilgan   Jah о n
Kub о gida yap о n o’yinchisi M о rita qo’llagan. 
Bu   fint   birinchi   «yolg’ о n»   sakrashdan   so’ng   ikkinchi   b о r   to’liq   sakrab
zarba   b е rishdan   ib о rat.   Maqsadli   –   to’siq   qo’yuvchi   raqib   o’yinchi   pastga
tushayotganda sakrab zarba b е rish, ya’ni to’siqsiz zarba b е rish bilan if о dalanadi. 
Bundan   tashqari,   ushbu   k о mbinatsiyalarning   turli   nusxalari   va   shaklari
mavjud. Quyida o’yin taktikasining tasnifi - turkumlarga bo’linishi if о dalangan.
Taktikaning yakka, guruh va jam о a shakllari mavjud. Taktikaning usullari
o’yin   tizimlaridan   va   k о mbinatsiyalardan   ib о rat.   Taktikaning   v о sitalariga   esa,   bu
8 o’yin malaka (priyom) lari va ularni barcha turlari kiradi. 
Jam о a   tayyorgarligining   umumiy   strat е giyasi   tartib   bilan   amalga
о shiriladigan   bir   n е cha   tadbirlardan   ib о rat   bo’ladi   va   quyidagi   and о za   –   tasnif
sifatida if о dalanishi mumkin. 
Jam о a   tayyorgarligining   umumiy   strat е giyasi   va   taktikasi   –   strat е gik
ayg’ о qchilik   (razv е tka)   –   jam о a   tayyorgarligining   strat е gik   r е jasi   –   jam о ani
jamlash va jamlab b о rish – jam о aning taktik tayyorgarligi o’quv – mashg’ul о tlari,
ko’rik   o’yinlari,   tayyorl о v   mus о baqalari,   as о siy   mus о baqalar   m о ddiy   ta’min о t.
Tibbiy va p е dag о gik naz о rat – sp о rt bazasi, uskunalar, anj о mlar va sp о rt f о rmasi
(kiyimi)   –   shif о k о r   naz о rati,   taktik   tayyorgarlikni   t е st   yordamida   bah о lash,
tanlangan strat е gik yo’nalishning yakuniy natijalarini ta х lil qilish.
Strat е giyani as о siy masalalari va taktika – strat е gik razv е dka.
Strat е giya – ma’lum tartibda amalaga   о shiriladigan va mantiqan bir biriga
b о g’liq   bo’lgan   bir   qancha   masalalarni   o’z   ichiga   о ladi.   Jumladan,   strat е giya
muayyan sp о rt turi bo’yicha m о ddiy   о mil yaratish: zam о naviy sp о rt insh оо tlarini
barp о  qilish, uskuna, anj о m, sp о rt m о slamalari va sp о rt kiyimlari bilan ta’minlash
masalalarini o’z ichiga  о ladi.
Strat е gik   r е ja   tayyorgarlikning   yo’nalishi,   mus о baqalarda   ishtir о k   etish
tajribasini  o’rganish,  raqib klubi  va jam о asi  haqida  ma’lum о tlar  yig’ish tadbirlari
bilan   b о g’liqdir.   Sp о rtchilarni   tayyorlash   strat е giyasi   b о rasida   jamiyatga,   sp о rt
maktabiga   yosh,   ist е d о dli   b о lalarni   tanlash   va   jalb   qilish   al о hida   ahamiyatga
egadir.
Strat е gik   r е jada   qo’yilgan   maqsadga   yuq о ri   samara   bilan   erishish,
aksariyat strat е gik razv е dkaning natijalariga b о g’liq bo’ladi. 
Strat е gik   razv е dka   raqib   o’yinchilarining   individual   jism о niy,   ru х iy,
ijtim о iy,   taktik,   t ех nik   х ususiyatlarini   mukammal   bilib   о lishga   erishish   raqib
jam о asining   taktik   imk о niyatlarini,   uning   yutuq   va   kamachiliklarini,   х att о
jam о aning mashg’ul о t o’tkazadigan insh оо tlari shar о itini, u  е rdagi iqlim va t ех nik
о millarini   bilishni   taq о z о   etadi.   Strat е gik   razv е dka   nafaqat   raqib   sp о rtchilari
haqida, balki jam о a murabbiylari, uqal о vchi shif о k о rlari va rahbarlari haqida k е ng
9 ma’lum о tlarga ega bo’lishi maqsadga muv о fiqdir.
Strat е gik razv е dka kanchalik samarali va sifatli tashkil qilinsa, shunchalik
sp о rt natijalarini, hamda, umuman, sp о rt muvaffaqiyatini   о ldindan yanada aniqr о q
r е jalashtirish mumkin bo’ladi.
  O’yinchini o’yin «Kasbiy» va jam о a tarkibini tuzish.
V о l е yb о l   jam о asi   tarkibidagi   o’yinchilar   mus о baqa   dav о mida   mayd о nda
j о ylashishlariga   qarab   barcha   mavjud   o’yin   funktsiyalarini   bajaradilar.   Shu   bilan
bir   qat о rda   har   bir   o’yinchi   muayyan   o’yin   funktsiyasiga   i х tis о slashgan   bo’ladi,
ya’ni   uni   o’ziga   хо s   o’yin   «kasbi»   bo’ladi.   Masalan,   as о siy   zarba   b е ruvchi,
b о g’l о vchi o’yinchi (to’p uzatuvchi) va hak о z о .
O’yinchining   o’yin   «kasbi»   uning   jism о niy,   m о rf о l о gik   t ех nik   va   aktik
imk о niyatlariga qarab yillar dav о mida shakllanib b о rgan sari i х tis о slasha b о radi. 
Zam о naviy   v о l е yb о lda   o’yinchi   o’zining   tanlagan   (i х tis о slashgan)   o’yin
«kasbi»ni   yuq о ri   saviyada   mah о rat   bilan   ijr о   etish   bilan   birga,   b о shqa   o’yin
funktsiyalarini   ham   mar о miga   е tkazib   bajarishi   taq о z о   etiladi.   D е mak,   yuq о ri
malakali   sp о rtchilarni   tayyorlashga   qaratilgan   ko’p   yillik   o’quv   mashg’ul о t
mashg’ul о tlarida o’rgatish va tak о millashtirilgan o’yin funktsiyasi as о sida amalga
о shiriladi. 
Jam о a tarkibini yaratish – jamlash ham mazkur masala bilan chambarchas
b о g’liqdir.   Zam о naviy   v о l е yb о lda   jam о a   tarkibi   aksariyat   4-2   yoki   5-1   tizimi
as о sida tuziladi. U 4 ta  х ujumchi, 2 ta b о g’l о vchi – to’p uzatuvchi o’yinchilaridan
ib о rat bo’ladi. Mazkur o’yinchilar quyidagicha j о ylashishadi. 4-1, 3-6, 2-5. 
4-1-   as о siy   х ujumchilar,   3-6   –   yordamchi   х ujumchilar,   2-5   –   b о g’l о vchi
o’yinchilar.   Agar   jam о a   tarkibi   5-1   tizimi   as о sida   tuzilgan   bo’lsa   unda   5   ta
х ujumchi va 1 ta b о g’l о vchi o’yinchi mayd о nda fa о liyat ko’rsatadi. 
10 1.2 V о l е yb о lchilarda taktik harakatlarni  takomillashtirish
Taktik tayyorgarlik .   Raqib jamoasi  ustidan g’alaba qozonishda  jismoniy va
texnik   tayyorgarlik   bilan   bir   qatorda   o’z   imkoniyatlaridan   to’g’ri   va   ustalik   bilan
foydalana   bilish,   ya’ni   taktika   katta   ahamiyatga   ega.   Taktika   ko’p   holatlarga;
texnikani bilish va undan   foydalanish, o’z kuchini o’yin vaqtida to’g’ri tasdiqlay
olish,   musobaqa   shart-sharoitlarini   nazarda   tutish,   qoidani   izohlash   sheriklari   va
raqiblarining harakatlarini to’g’ri baholash va boshqalarga bog’liq. Sport kurashini
to’g’ri   tashkil   qila   bilish   muntazam   o’rganiladigan   san’atdir.   Ana   shuning   uchun
ham   mashg’ulot   jarayonida   o’quvchilar   strategiya   va   taktikaga   oid   kompleks
bilimni egallab, juda ko’p mahorat va malakalarni o’zlashtiradi. 
Psixologik   tayyorgarlik .   Psixologik   tayyorgarlik   o’yinchilarda   yuqori
darajadagi   iroda   kuchini   tarbiyalashga   qaratilgan.   Butun   o’quv–mashg’ulot
jarayoni   esa   shu   fazilatlarni   tarbiyalashga   xizmat   qiladi.   Maxsus   psixologik
tayyorgarlik   sportchidan   aqliy   qobiliyatning   rivojlanishini,   qiziquvchanlikni,
sharoitni  tanqidiy  baholay olishni  o’z hatti-harakatlarini   to’g’ri  tahlil  qila  bilishni
talab   qiladi.   Bu   sifatlar   tegishli   maxsus   bilim   va   ko’nikma   kompleksini   egallash
uchun zarurdir. 
Murabbiy, ayniqsa, sportchiga tusobaqaga mayyorlanishda ijobiy yoki salbiy
ta’sir   etishi   mumkin   bo’lgan   psikaning   emotsional   xususiyatlarini   tarbiyalashga
alohida   e’tibor   berish   kerak.   Voleybol   o’yinlari   ham   boshqa   sport   turlari   kabi
murakkab hisoblanadi, chunki o’yinchilar yaxshi o’yin ko’rsatishlari uchun, texnik
va taktik tayyorgarlik ko’rishlari lozim va hafta 9-12 soat mashg’ulotga qatnashish
natijasida   voleybol   o’yin   sirlarini,   qoidalarini,   tezda   hujumga   o’tib,   himoyaga
qaytishni o’zlarida mujassam qiladilar.
Umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlik
Jismoniy tayyorgarlik haqida tushuncha. Umumiy jismoniy tayyorgarlikning 
vazifasi: jismoniy sifatlarni (tezlik, epchillik, kuch, chidamlilik, egiluvchanlik) 
rivojlantirish, harakat malakalarini takomillashtirish, shug’ullanuvchilarni 
«Alpomish» va «Barchinoy» test me’yorini topshirishga tayyorlash. 
11 Umumiy jismoniy tayyorgarlik vositasi: gimnastika va yengil atletika 
mashqlari, sport va harakat o’yinlari, suzish va boshqalar.      Sakrovchanlikni 
rivojlantirish uchun beriladigan mashqlar Cho’qqayib o’tirish, cho’qqayib o’tirgan 
holatdan yuqoriga sakrash, yarim cho’qqayib o’tirish, turgan joyda bir oyoqda, ikki
oyoqda va harakatda yuz bilan oldinga, yon tomonga, orqa bilan oldinga sakrash. 
Gimnastik kondan pastga qarab sakrash, osib qo’yilgan to’pga, bir va ikki oyoqda 
depsinib sakrab qo’lni tegizish. Arg’amchida sakrash. 
Estafetalar.
To’pni   uzatishda   qatnashadigan,   mushaklarni   mustahkamlash   uchun
beriladigan   mashqlar.  Qo’l  panjalarini  mustahkamlash  va   uning  harakatchanligini
oshirish. Ko’krakda to’ldirma to’pni ikki qo’llab otish (oldinga, bosh ustida) va ilib
olish,   to’ldirma   to’pni   uzoqqa   otish.   Basketbol   to’pini   ko’p   marta   uzatish   va   ilib
olish, basketbol to’pini maydonga urib olib yurish.
To’pni   o’yinga   kiritishni   bajarishda   qatnashadigan   mushaklarni
mastahkamlash   uchun beriladigan  mashqlar.   Bosh  orqasida  ikki  qo’llab to’ldirma
to’pni otish. Bir qo’l va ikki qo’lda yuqoridan va pastdan to’ldirma to’pni otish.
Hujumkor zarba berishda qatnashadigan, mushakning tez qisqarishi va kuchli
rivojlantirish uchun beriladigan mashqlar. 1 kg li to’ldirma to’pni ikki qo’llab to’r
ustidan oshirib otish, turgan joyda va sakrab ikki qo’llab to’ldirma to’pni boshdan
oshirib  otish.   Turgan   joyda,  yugurib  kelib   tennis   koptogini   uloqtirish,   sakrab   to’r
ustidan oshirib uloqtirish.
Akrobatik   mashqlar .   G’ujanak   bo’lib   oldinga   va   orqaga,   yon   tomonga
dumalash.   Kurakda   tik   turish.   Umbaloq   oshish,   tayanib   o’tirgan   va   asosiy   tik
turgan holatdan yugurib kelib umbaloq oshish. Bir necha   umbaloq oshishni birga
qo’shib bajarish.
Vоlеybоl   o’yinida   barcha   spоrt   o’yinlari   turlaridagidеk   murabbiy   o’z
shоg’irdlari   bilan   faqat   o’yin   оldidan,   partiyalar   оrasida,   tanaffus   vaqtida   qisqa
muddatli   mulоqоtda   bo’lishlari   mumkin.   Masalaning   mazkur   tartibida   amalga
о shirilishi   mus о baqa   q о idasi   bilan   b е lgilangan.   Shuning   uchun   o’yin   dav о mida
12 o’yinchilar fa о liyati b о shqarish funktsiyasini jam о a sard о riga yuklatiladi. 
Sard о r   murabbiyning   o’yinga   b е rgan   ko’rsatmasini,   taktik   va   strat е gik
r е jasini   muayyan   o’yin   dav о mida   amalga   tadbiq   qilishi   k е rak   bo’ladi.   Ayrim
vaqtlarda   vaziyatga   qarab   o’yinning   taktik   yo’nalishini   b о shqarish   yana   sard о rga
yuklatiladi.   Bunda   sard о r   murabbiyning   muntazam   b е riladigan   (mumkin   bo’lgan
vaqtda)   kushimcha   ko’rsatma   va   yuriqlariga   as о slanadi.   Sard о rning   o’yinchilar
bilan bo’ladigan al о kasi, ko’rsatmasi so’z, im о  ish о ra va b о shqa b е lgilar v о sitasida
amalga  о shiriladi. 
Bundan ko’rinib turibdiki, sard о rlik funktsiyasining sifatli va samarali ijr о
eitsh, ham ya х shi natija b е rishi aksariyat sard о rning nafakt ins о niy  о bro’siga, balki
uning o’yin mah о ratiga b о g’liqdir. U yuq о ri malakaga, mah о ratga ega bo’lishidan
tashkari,   o’tkir   z ех nli,   zukk о ,   vaziyatni   о ldindan   payq о vchi,   t е z   va   to’g’ri
fikrl о vchi bo’lishi l о zim. Sard о rda   о liy ins о niy sifatlar mujassamlashgan bo’lishi,
tashkil о tchilik q о biliyati, yo’lb о shchilik san’ati mus о baqa jarayonida al о hida o’rin
egallaydi. 
Jam о a sard о rlari aksariyat jam о ad о shlariga nisbatan yoshi nuktai nazardan
kattar о q, tajribalir о q bo’lishi muhim ahamiyatga ega.
Sard о rlik   «lav о zimi»   v о l е yb о lning   amaliyoti   va   nazariyasidan   ilmiy
t о m о ndan   pu х ta   o’rganilmagan   bo’lib,   ilmiy   muamm о   sifatida   o’z   е chimining
tadkik о t   as о sida   hal   etilishini   kutm о qda.   Mazkur   «lav о zim»   m о hiyati   va
mazmunini   shakllantirish   yoki   yuq о ri   mah о ratli   sard о rni   tarbiyalash   murabbiy   –
muta х assislarga to’g’ridan – to’g’ri b о g’liqdir. 
Taktikaning psi хо fizi о l о gik va strat е gik m о hiyati.
Muayyan mus о baqalarga mo’ljallangan taktik yo’nalish, taktik shakl, usul
va   v о sitalar   о ldindan   r е jalashtirilgan   strat е gik   dasturga   buysunish   l о zim.   Barcha
taktik   harakatlar   taktik   bilimlar,   fikrlash,   vaziyatni   to’g’ri   bah о lash,   maqsadga
muv о fiq   qar о r   qabul   qilish,   jism о niy   q о biliyat,   t ех nik   mah о rat   va   ir о da
imk о niyatlariga as о slanishi k е rak.
Taktik   harakat   kib е rn е tika   nuktai   nazardan   murakkab   vaziyatda   eng
samarali qar о rni t о pish va unga mun о sib harakat qilish bilan b о g’liq bo’lgan o’z –
13 o’zini s о zlab b о shqaruvchi fa о liyatini anglatadi. 
Taktik   harakat   MNSning   aff е r е nt   –   eff е r е nt   n е rv   r е ts е pt о rlari,   t о lalari
ishtir о kida   tashki   muhit   ta’sir о tlarini   qabul   qilish,   хо tirada   saqlash,   ta х lil   qilish,
vaziyatga   mun о sib   ravishda   qayta   ishlab   m о tivizatsiyani   q о niqtiruvchi   qar о rga
k е lish kabi fa о liyatlar bilan b о g’liq bo’lgan psi хо fizi о l о gik jarayondan ib о ratdir.
Taktik   harakatning   samarali   bo’lishida   b о sh   miya   yarim   sharlarini
vaziyatini   о ldindan  bilish  (aks  ettirish)   q о biliyati   al о hida  o’rin  egallaydi.  Mazkur
q о biliyat   mus о baqa   vaziyatlariga   nisbatan   to’g’ri   qar о rga   k е lish   va   maqsadga
muv о fiq   taktik   harakat   qilish   samarasini   о shirishga   imk о n   yaratadi.   Albatta,
bunday   q о biliyatni   tak о millashuvi   sp о rtchini   o’yin   tajribasiga   b о g’liq   bo’ladi.
Shuning   uchun   o’quv   –   mashg’ul о tlar   jarayonida   hali   ruy   b е rmagan   vaziyatni
о ldindan fa х mlash, unga m о s qar о rni tayyorlash va ta х miniy harakat r е jasini  хо tira
aks   ettirish   q о biliyatlarini   riv о jlantirishga   о id   mashqlarni   tanlash   va   ulardan
unumli   f о ydalanish   juda   katta   ahamiyatga   ega.   Yuq о ri   darajada   tak о millashgan
mazkur   q о biliyat   taktik   va   strat е gik   r е jani   amalga   о shirishda   muhim   p о yd е v о r
bo’lib his о blanadi.
О ldindan   fa х mlash   va   vaziyatga   mun о sib   harakat   qilish   q о biliyatni
riv о jlantirishga   о id   mashqlarni   qo’llashda   uchta   jarayondan   ib о rat   fa о liyatni
bajarish zarur bo’ladi.
Mus о baqa vaziyatini « х azm» qilish (qabul qilish, hamlash).
Ma х sus taktik vazifani fikran bajarish.
Taktik vazifani harakat bilan bajarish.
  Yuq о rida   mu хо kama   qilinayotgan   taktikka   va   strat е giya   p о yd е v о ri
bo’lmish   psi хо fizi о l о gik   jarayoni   akad е mik   F.   K.   An ох in   1974   yil   kashf   etgan
funktsi о nal sist е ma nazariyasi bilan b о g’liqdir. D е mak, bundan ko’rinib turibdiki,
o’yin   jarayonida   samarali   taktikani,   hamda   tayyorgarlik   davrida   strat е gik   r е jani
amalga   о shirish   ma х sus   nazariy   bilim   va   amaliy   malakalarining   yuq о ri   darajada
tak о millashuvni tak о z о  etad
                      
14 Voleybolda o‘yin taktikasi  deb muayyan jamoaning ikkinchi bir jamoa ustidan
yakka, guruh va jamoa harakatlari yordamida g‘alabaga erishish san’atiga aytiladi.
Taktikaning asosiy vazifasi muayyan raqib jamoaga nisbatan mavjud vaziyatga
qarab   g‘alaba   sari   qo‘llaniladigan   o‘yin   vositalari,   usullari   va   shakllarini   aniqlab,
qo‘llay olishdan iborat.
Taktik   kombinatsiya   –   bu   bir   o‘yinchiga   hujum   qilishi   uchun   qulay   sharoit
yaratib berishga qaratilgan bir necha o‘yinchining harakat faoliyatidir.
O‘yin   intizomi   –   har   bir   o‘yinchi   faoliyatining   jamoa   faoliyatiga   bo‘ysunishi,
bo‘lajak o‘yinda rejalashtirilgan taktik ko‘rsatmalarni amalga oshirish, o‘yin qoidalari
va umuminsoniy xislatlarga amal qilish va hokazo.
O‘yin taktikasida quyidagi tushunchalar qo‘llaniladi:
Birinchi   temp   atamasi   hujum   kombinatsiyasini   birinchi   bo‘lib   boshlaydigan
o‘yinchiga   tegishli   bo‘lib,   u   deyarli   «past»   va   tez   uzatiladigan   to‘p   bilan   hujum
uyushtiradi.
Hujumchilarni   «temp  bo‘yicha»   ajratish   shartli   asosda   qabul   qilingan,   shuning
uchun   hujumchilardan   barcha   hujum   usullarini   va   taktik   kombinatsiyalarni   amalga
oshirish talab etiladi.
Bog‘lovchi o‘yinchi o‘yinning borishini to‘g‘ri baholay olishi va turlicha bo‘lgan
o‘yin   vaziyatlaridan   hujumni   samarali   tashkil   eta   olishi   lozim.   Shu   sababli   bu
funksiyani   bajarishga   o‘yinni   nozik   jihatlarigacha   tushunadigan,   jamoaning   fikrini
tezda   anglab,   o‘yin   mohiyatiga   mos   kombinatsiyalarni   tashkil   eta   oladigan,   keng
fikrli, vazmin o‘yinchilar tanlanadi.
O‘yinni   samarali   tashkil   etishda   jamoa   imkoniyatlaridan   kelib   chiqib,   uni
quyidagi tamoyilda tashkil etish mumkin: 4+2 (to‘rtta hujumchi va ikkita bog‘lovchi
o‘yinchilar)   va   5+1   (beshta   hujumchi   va   bitta   bog‘lovchi   o‘yinchi).   Oxirgi   variant
hozirgi zamon voleybolida juda keng qo‘llaniladi.
Taktikaning yakka guruh va jamoa shakllari mavjud. Taktikaning usullari o‘yin
tizimlaridan va kombinatsiyalardan iborat. Taktikaning vositalariga esa o‘yin malaka
(priyom)lari va ularni barcha turlari kiradi.
Muayyan   musobaqalarga   mo‘ljallangan   taktik   yo‘nalish,   taktik   shakl,   usul   va
15 vositalar oldindan rejalashtirilgan strategik dasturga bo‘ysinishi lozim. Barcha taktik
harakatlar   taktik   bilimlar,   fikrlash,   vaziyatni   to‘g‘ri   baholash,   maqsadga   muvofiq
qaror   qabul   qilish,   jismoniy   qobiliyat,   texnik   mahorat   va   iroda   imkoniyatlariga
asoslanishi kerak.
Taktik harakat kibernetika nuqtayi nazaridan murakkab vaziyatda eng samarali
qarorni topish va unga munosib harakat qilish bilan bog‘liq bo‘lgan o‘z-o‘zini sozlab
boshqaruvchi faoliyatni anglatadi.
Taktik harakat MNSning afferent – efferent nerv retseptorlari, tolalari ishtirokida
tashqi   muhit   ta’sirotlarini   qabul   qilish,   xotirada   saqlash,     tahlil   qilish,   vaziyatga
munosib   ravishda   qayta   ishlab,   motivizatsiyani   qoniqtiruvchi   qarorga   kelish   kabi
faoliyatlar bilan bog‘liq bo‘lgan psixofiziologik jarayondan iboratdir.
Taktik   harakatning   samarali   bo‘lishida   bosh   miya   yarim   sharlari   vaziyatini
oldindan     bilish   (aks   ettirish)   qobiliyati   alohida   o‘rin   egallaydi.   Mazkur   qobiliyat
musobaqa vaziyatlariga nisbatan to‘g‘ri  qarorga kelish va maqsadga muvofiq taktik
harakat   qilish   samarasini   oshirishga   imkon   yaratadi.   Albatta,   bunday   qobiliyatni
takomillashuvi   sportchini   o‘yin   tajribasiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Shuning   uchun   o‘quv-
mashg‘ulotlar jarayonida hali ro‘y bermagan vaziyatni oldindan fahmlash, unga xos
qarorni   tayyorlash   va   taxminiy   harakat   rejasini   xotirada   aks   ettirish   qobiliyatlarini
rivojlantirishga   oid   mashqlarni   tanlash   va   ulardan   unumli   foydalanish   juda   katta
ahamiyatga ega. Yuqori darajada takomillashgan mazkur qobiliyat taktik va strategik
rejani amalga oshirishda muhim poydevor bo‘lib hisoblanadi.
Oldindan   fahmlash   va   vaziyatga   munosib   harakat   qilish   qobiliyatini
rivojlantirishga   oid   mashqlar   qo‘llashda   3   ta   jarayondan   iborat   faoliyatni   bajarish
zarur bo‘ladi.
O‘yin   taktikasi   ikki   qismdan:   hujum   va   himoya   taktikasidan   iborat   bo‘lib,
individual,   guruhli   va   jamoa   taktik   harakatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   O‘yin
taktikasining tasnifi 1-andozada aks ettirilgan.
16 1.1 Voleybolchilarda taktik tayyorgarlikni oshirish mashqlari
Hujum taktikasi
Hujum   taktikasi   deganda   jamoaning   taktik   harakati,   guruhli   taktik   harakat   va
individual   taktik   harakatlar   tushuniladi.   Hujumdagi   keng   qamrovli   taktik   faoliyat
ma’lum   bir   taktik   kombinatsiya   asosida   boshlanadi   va   kombinatsiya   so‘nggida
individual   harakat   usuli   bilan   yakunlanadi.   Hujum   taktikasining   mantiqiy   ketma-
ketligini va mazmunini quyidagi tartibda ko‘rib chiqamiz.
Hujumdagi jamoaviy taktik harakatlar quyidagi uchta yo‘nalish bo‘yicha amalga
oshiriladi:   ikkinchi   to‘p   uzatishdan   so‘ng   oldingi   qator   (hujum   zonasi)   dagi
o‘yinchilar tomonidan; ikkinchi to‘p uzatishdan so‘ng ikkinchi qator (himoya zonasi)
dagi o‘yinchilar tomonidan; birinchi to‘p uzatishdan so‘ng.
Bog‘lovchi o‘yinchi oldingi zonada joylashganda hujumni uyushtirish variantlari
1- rasmda berilgan. Bunday hujumni uyushtirishning sezilarli kamchiliklaridan biri –
bu  hujumda oldingi qator o‘yinchilaridan ikki kishining ishtirok etishi mumkinligidir.
Lekin   zamonaviy   voleybolda   himoya   zonasidan   tashkil   qilinadigan   hujum   zarbalari
ushbu kamchilikni deyarli bartaraf etgan desa bo‘ladi.
1- rasm.
Hujumni   uyushtirishda   bog‘lovchi   o‘yinchi   orqa   qatordan   to‘r   oldiga   chiqib
ikkinchi   to‘pni   uzatganda,   hujum   qilish   va   uning   samarasini   oshirish   imkoniyati
kengayadi.   Bog‘lovchi   o‘yinchi   orqada   joylashgan   1,5,6-zonalardan   to‘r   oldiga
chiqib, turli hujum kombinatsiyalarini tashkil qilish chizmasi 2- rasmda keltirilmoqda.
17 Birinchi to‘pni uzatishdan so‘ng hujum qilish yoki aldab to‘p tashlash (otkidka)
hujum   harakatlarini   (3-   rasm)   samarali   hal   qilishga   imkon   bersa-da,   ammo   bu
usullarni   bajarish   uchun   zarur   sharoit   (uzatilgan   to‘pning   juda   qulay   bo‘lishi)   va
hujumchidan   katta   malaka   talab   etiladi.   Aldab   to‘p   tashlaganda,   hujumchi   yoki
bog‘lovchi   o‘yinchi   (oldingi   zonada  joylashgan  vaqtdagina)  sakrab  hujum   zarbasini
bajarayotganday (imitatsiya) bo‘lib, aldamchi harakatni amalga oshiradi.
    
a                                b                                   v
2- rasm.
Guruhli   taktik   harakat   deganda   ikki   yoki   undan   ortiq   o‘yinchilarning   hujum
vazifasini   hal   qilishi   tushuniladi.   Guruhli   taktik   harakatlar   quyidagicha   amalga
oshiriladi:
1.   Bog‘lovchi   o‘yinchi   oldingi   qatorda   bo‘lganda,   uning   ishtirokida   hujum
uyushtirish;
2. Xuddi shunday, faqat bog‘lovchi o‘yinchi orqa qatorda joylashganda;
3. To‘pni qabul qilish va hujumchi tomonidan ikkinchi to‘pning zarba beruvchi
hujumchiga yetkazib berilishi;
4.   Hujumchining   hujum   zarbasiga   taqlid   qilish   bilan   aldamchi   to‘p   tashlashni
amalga oshirishi.
Har   bir   guruhli   harakat   oldindan   kelishilgan   va   o‘rgatilgan   taktik
kombinatsiyalar orqali bajariladi. Hujumchilar hujum harakatlarini amalga oshirishda
quyidagi tartibda harakatlanadilar: harakat yo‘nalishini o‘zgartirmasdan (har kim o‘z
zonasida);   harakat   yo‘nalishini   o‘zgartirib;   chalkash   harakat   yo‘nalishida.   Yuqorida
18 ko‘rsatilgan yo‘nalishlar bo‘yicha tashkil qilinadigan taktik kombinatsiyalarni ko‘rib
chiqamiz.
1. To‘pni qabul qiluvchi uni 3-zonada joylashgan bog‘lovchiga yetkazib beradi,
o‘z   navbatida,   bog‘lovchi   to‘pni   4   yoki   2-zonaga   (bosh   orqasidan)   uzatadi.   Agarda
bog‘lovchi 2-zonada joylashgan bo‘lsa, u to‘pni 4 yoki 3-zonalarning biriga uzatadi.
Ushbu kombinatsiyani bog‘lovchi orqa zonadan oldingi zonaga chiqib to‘p uzatishda
ham   qo‘llashi   mumkin.   Bu   kombinatsiyada   asosiy   vazifani   3-zonadagi   o‘yinchi
bajaradi. U raqibda past, qisqa yoki tezlashib uchib boruvchi  to‘pni hujum  qilinishi
mumkin degan tasavvurni hosil qilishi kerak.
2. To‘pni qabul qiluvchi uni 3-zonadagi bog‘lovchi o‘yinchiga yetkazib beradi.
Bog‘lovchi   o‘yinchi   esa   to‘pni   quyidagicha   uzatib   berishi   mumkin:   4–3-zonalar
oralig‘iga   qisqa   zarba   uchun;   past   trayektoriya   bo‘yicha   o‘z   zonasiga;   past
trayektoriya   bo‘yicha   bosh   orqasiga;   3–2-zonalar   oralig‘iga   qisqartirilgan   masofa
bo‘yicha. Hujumchilar zarba berish uchun ma’lum burchak asosida harakatlanadilar.
Hujumchilarning   shu   tartibdagi   bir   qator   harakatlari   ma’lum   ma’nodagi
kombinatsiyalarning     nomlanishiga   sabab   bo‘ladi.   Bularga   «eshelon»   va   «to‘lqin»
kombinatsiyalarini misol keltirish mumkin.
«To‘lqin»   kombinatsiyasida   uchta   o‘yinchi   –   bog‘lovchi   va   3–4-zonalardagi
hujumchi   ishtirok   etadi   (4-   rasm).   3-zonadagi   o‘yinchi   past   to‘p   uzatish   (qisqa,
uchishda)   bilan   bo‘ladigan   hujumni   boshlab   berish   uchun   yugurib   keladi.   To‘p   4-
zonadagi   o‘yinchiga,   4   va   3-zonalar   oralig‘iga   uzatib   beriladi.   3-zonadagi   o‘yinchi
hujum zarbasiga taqlid qilib, raqibning to‘siq qo‘yuvchi o‘yinchilarini chalg‘itadi. Bu
esa   4-zona   o‘yinchisining   hujumni   samarali   yakunlashiga   (to‘siqsiz   yoki   to‘siq
qo‘yish kechikkanligi bilan bog‘liq) imkon yaratadi. Kelishuvga asosan to‘p uzatish
uzunligi  o‘zgartirib  boriladi.  Agarda  to‘pni   qabul   qilish  4-zonaga  yaqin joyda  sodir
bo‘lgan   bo‘lsa,   «eshelon»   (5-   rasm)   kombinatsiyasini   amalga   oshirish   uchun   qulay
sharoit yaratiladi. Bu holda 3-zonadagi o‘yinchining harakati yuqoridagi kabi bo‘ladi,
4-zonadagi   o‘yinchi   yugurish   yo‘nalishini   o‘zgartirib,   3-zonadagi   o‘yinchining
orqasiga   o‘tmoqchi   bo‘ladi,   ammo   bu   harakatni   bir   temp   keyinroq   bajaradi.   Ushbu
kombinatsiyani to‘p 2-zona yaqiniga uzatilgan bo‘lsa, 3 va 2-zonalarda ham bajarish
19 mumkin.
3
-
rasm.
4-rasm.                             5-rasm.
3.   Chalkashma   kesim   harakatlanishlar   bilan   amalga   oshiriladigan   taktik
kombinatsiyalarni bajarish yuqori tayyorgarlik va malaka talab etadi. Bularga «Krest»
(asosiy), «Oldinga krest», «Orqaga krest» kombinatsiyalari kiradi. «Krest» hujumida
3   va   4-zonalardagi   hujumchilar   ishtirok   etadi.   4-zonadagi   hujumchi   tezkor   harakat
bilan bog‘lovchi o‘yinchi yoniga past (qisqa, uchib) uzatilgan to‘pga hujum zarbasini
berish yoki taqlid qilish uchun boradi (6-rasm). 3-zonadagi o‘yinchi bir oz keyinroq 4-
zona   o‘yinchisining   orqasiga   o‘tadi   va   hujumni   yakunlaydi.   To‘p   uzatish
trayektoriyasi   oldindan   kelishib   olinadi,   ammo   to‘p   uzatish   o‘rtachadan   baland
bo‘lmasligi zarur, aks holda kombinatsiya o‘z mohiyatini yo‘qotadi.
«Oldinga   krest»   kombinatsiyasini   3-zona   o‘yinchisi   boshlaydi   (7   a-rasm),   2-
zonadagi   sherigi   uning   orqasiga   o‘tib,   bir   oz   kechikib   sakraydi   va   hujumni
yakunlaydi.
6-rasm.
20   
a                            b
7-rasm.
«Orqaga   krest»   kombinatsiyasida   esa   harakatlanishni   birinchi   bo‘lib   2-zona
o‘yinchisi   boshlab   beradi,   3-zona   o‘yinchisi   esa   uning   orqasidan   2-zonada   hujum
qilish   uchun   harakatlanadi.   Bu   variantdagi   kombinatsiya   birmuncha   murakkabroq
hisoblanadi.
Guruhli hujum harakatlari birinchi to‘p uzatishdan keyin ham amalga oshirilishi
yuqorida bayon etilgan edi. Bunday hujum harakatlarini faqatgina birinchi to‘p sifatli
qabul   qilinganda   (raqib   jamoasi   o‘z   harakatlarini   hujum   bilan   yakunlay   olmasa,
o‘yinga   kiritilgan   to‘p   qiyinchilik   tug‘dirmasa)   amalga   oshirish   mumkin.   Bunda
hujum   ikki   xil   variantda   yakunlanishi   mumkin.   Birinchi   variantda   hujum   zarbasi
beriladi   (8   a-rasm),   ikkinchi   variantda   aldamchi   to‘p   tashlash   (8   b-rasm)   amalga
oshiriladi.
a  
  b
8- rasm.
21 Afsuski, yosh voleybolchilar bilan ishlaganda, taktik kombinatsiyalarni o‘rgatish
va   ularni   o‘yin   jarayonida   qo‘llanilishiga   kam   e’tibor   beriladi.   Taktik
kombinatsiyalarni qo‘llashda quyidagi ikki holatdan kelib chiqish zarur:
1. Taktik   kombinatsiyalarni   qo‘llash   aniq   o‘yin   sharoitidan   kelib   chiqishi
kerak;
2. Kombinatsiyalar   jamoaning   texnik-taktik   tayyorgarlik   imkoniyatlariga
asoslanishi kerak.
Yakka   taktik   harakatlar   jamoa   va   guruhli   o‘yin   harakatlarining   asosiy   tarkibi
bo‘lib   hisoblanadi.   Ular   to‘psiz   va   to‘p   bilan   bo‘ladigan   harakatlarga   bo‘linadi.
To‘psiz   harakatlarga   to‘pni   o‘yinga   kiritish,   to‘p   uzatish,   hujum   qilish   uchun   joy
tanlash va jamoa, guruhli harakatlarga ko‘ra mos harakatlanishlar kiradi.
Hujum   zarbasi   uchun   to‘p   uzatishda   o‘yinchining   harakatlariga   quyidagilar
kiradi:
1) bog‘lovchi o‘yinchi oldida turgan hujumchiga to‘p uzatish;
2) bog‘lovchi o‘yinchi orqasida turgan hujumchiga to‘p uzatish;
3) hujumchilarga bir me’yorda to‘p uzatishni taqsimlash;
4) raqib jamoasining kuchsiz to‘siq qo‘yuvchisiga nisbatan to‘p uzatish;
5)   to‘pni   qabul   qilish   va   o‘yinning   taktik   rejasidan   kelib   chiqib   to‘p   uzatish
trayektoriyasini belgilash;
6)to‘pni   aldamchi   harakatlar   bilan   taqlid   tarzida   uzatishlar:   oldinga   to‘p
uzatayotganday   bo‘lib,   uni   raqib   maydonchasiga   tashlash;   oldinga   to‘p   uzatgandek
ko‘rsatib, bosh orqasiga to‘p uzatish;  bosh orqasiga  to‘p uzatishni  ko‘rsatib oldinga
to‘p uzatish.
To‘pni o‘yinga kiritishda quyidagilar asosiy taktik harakatlar hisoblanadi:
1) to‘pni kuch jihatiga ko‘ra  navbatlashtirish;
2)   to‘pni   raqib   jamoasining   samarasiz   qabul   qiluvchi   o‘yinchisi   tomon
yo‘naltirish;
3) to‘pni raqibning asosiy hujumchisiga yo‘llash;
4) to‘pni yangi tushgan o‘yinchiga yo‘llash;
5) to‘pni orqa zonadan chiqayotgan bog‘lovchi o‘yinchiga yo‘llash;
22 6) to‘pni o‘yinchilar orasiga yo‘llash;
7) to‘pni maydonning bo‘sh va qiyin qabul qilinadigan joylariga yo‘llash.
Hujumdagi   va   hujum   zarbalarini   berishdagi   asosiy   taktik   harakatlarga
quyidagilar kiradi:
1) hujum qilish usulini tanlash;
2) hujum zarbasini va aldamchi harakatlarni imitatsiya qilish;
3)   o‘yin   vaziyatidan   kelib   chiqib,   hujum   zarbalarini   berish   usullarini
navbatlashtirish;
4)  to‘siq  ustidan   zarba  berish,  to‘siq  uchun  ko‘tarilgan  qo‘llar   orasidan,   to‘pni
to‘siqdan maydon chekkasiga chiqarib yuborishni mo‘ljallab zarba berish;
5) hujum zarbasini imitatsiya qilib, sakrab to‘p uzatish;
6)   sakrab   to‘p   uzatishni   imitatsiya   qilib   aldamchi   harakat   bilan   to‘pni   raqib
maydoniga tashlash.
Himoya taktikasi
Himoyadagi   taktik   harakatlarning   asosiy   maqsadi   –   raqibning   hujum
harakatlarini bartaraf etish va unga qarshi turishdan iborat. 
Himoyadagi   taktik   harakatlarga   jamoa,   guruh   va   yakka   tartibdagi   harakatlar
kiradi.   Jamoali   taktik   harakatlar   o‘yinda   jamoaning   himoyadagi   harakatlari   uchta
asosiy   vaziyat   bilan   ifodalanadi:   o‘yinga   kiritilgan   to‘pni   qabul   qilish;   hujum
zarbasini (harakatini) yoki to‘siqdan qaytgan to‘pni qabul qilish; hujum qilayotgan
o‘yinchini   himoyalash.   Jamoa   harakatlarining   mazmuni   quyidagi   asosiy   omillar:
raqib   jamoasi   hujum   harakatlarining   xususiyatlari;   o‘yinchilarning   o‘yin
mahoratlari;   o‘yin   xususiyatidan   kelib   chiqib   navbatdagi   harakatlarni   amalga
oshirish bilan belgilanadi.
Zamonaviy   voleybolda   jamoa   o‘z   himoya   taktikasini   burchagi   oldinga   (9   a-
rasm) va burchagi orqaga (9 b-rasm) tizimi asosida tashkil qiladi. 
23    a          b
    9-rasm.
Yuqorida   sanab   o‘tilgan   omillar   va   o‘yin   vaziyatidan   kelib   chiqib,   maqbul
bo‘lgan   himoya   taktikalaridan   birini   qo‘llashi   kerak   bo‘ladi.   Quyida   ushbu   taktik
usullarni va uning variantlarini ko‘rib chiqamiz.
O‘yinga   kiritilgan   to‘pni   qabul   qilishda   o‘yinchilarning   maydon   bo‘yicha
joylashuvi asosan ikki variantda bo‘ladi: chiziqli va pog‘onalar bo‘yicha. Chiziqli
variantdan   (10   a-rasm)   barcha   o‘yinchilar   to‘pni   qabul   qilish   malakasiga   ega
bo‘lganda   va   hujumda   murakkab   bo‘lmagan   kombinatsiyalarni   uyushtirish
rejalashtiril-ganda foydalaniladi.
 
 
 a           b
  10-rasm 
Bu   variantda   o‘yinchilar   maydon   bo‘ylab   bir   tekisda   joylashadilar.   Bunda
raqibning to‘p uzatishidagi quyidagi taktik xususiyatlarni hisobga olish zarur:
a) maydonda joy tanlash (to‘rdan qancha masofada joylashish);
b)   raqib   tomonidan   o‘yinga   kiritilgan   to‘pning   turli   kuchlanishdagi
navbatlashuv ehtimoliga;
v) o‘yinchilar orasiga berish ehtimoliga;
g) to‘r yoniga chiqayotgan bog‘lovchiga to‘p yo‘llash ehtimoli.
24 Zamonaviy   voleybolda   ko‘p   hollarda   o‘yinchilarning   pog‘ona   bo‘ylab
joylashuvi   kuzatiladi.   Bunda   o‘yinga   kiritilgan   to‘pning   malakali   voleybolchilar
tomonidan   qabul   qilinishiga   va   hujum   harakatlarining   samarali   tashkil   etilishiga
imkon yaratiladi.
Agarda   3-zonadagi   o‘yinchi   to‘pni   yaxshi   qabul   qilish,   4-zonadagi   o‘yinchi
esa   yaxshi   hujum   qilish   mahoratiga   ega   bo‘lmasa,   10   b-rasmda   keltirilgan
joylashuvdan   foydalanishi   mumkin.   3-zonadagi   o‘yinchi   to‘pni   yaxshi   qabul   qila
oladigan   bo‘lsa,   u   maydonchaning   orqarog‘iga   surilib   turadi   (6-zonadagi
o‘yinchidan o‘tib ketishi mumkin emas). 
Bog‘lovchi   o‘yinchining   5-zonadan   chiqish   vaqtidagi   jamoa   joylashuvi   2   v-
rasmda   keltirilgan.   Bu   joylashuv   birmuncha   qiyin   bo‘lishiga   qaramasdan,   tez-tez
uchrab turadi. Bunda jamoaning 5+1 tizimidan foydalanishi ayniqsa qo‘l keladi.
Hujum   zarbalarini   qabul   qilishda   himoyani   uyushtirishning   asosan   uchta
varianti   mavjud:   chiziq   bo‘ylab   –   bunda   oldingi   qator   o‘yinchilaridan   biri   to‘siq
qo‘yuvchi   o‘yinchilarni   himoya   qiladi   (8-rasm);   oldingi   pog‘onali   –   bunda   to‘siq
qo‘yuvchilarni   6-zonadagi   o‘yinchi   himoya   qiladi;   orqa   pog‘onali   –   bunda   to‘siq
qo‘yuvchilarni   1   yoki   5-zonadagi   o‘yinchilar   himoya   qiladi.   Bu   tizimlar   to‘siq
qo‘yish   va   hujum   zarbalarining   xususiyatlariga   qarab   tanlanadi.   Himoya
harakatlarini   tashkil   qilishda   raqibning   hujumdagi   harakatlari   asos   qilib   olinadi.
Birinchi variantdan o‘yinchilarning birgalikdagi harakatini o‘zgartirishda, ikkinchi
variantdan raqib jamoasi  to‘siq ustidan aldamchi  harakatlarni  tez-tez qo‘llaganda,
uchinchi   variantdan   raqib   tomonidan   kuchli   hujum   zarbalari   berilganda
foydalaniladi.   Hujum   qiluvchi   o‘yinchining   himoyasini   tashkil   qilish   eng
murakkab   o‘yin   vaziyatlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   to‘pning   uchish   tezligi,
yo‘nalishi   va   to‘siqdan   qaytgan   to‘p   yo‘nalishini   aniqlashning   qiyinligi   bilan
izohlanadi.
Har   bir   o‘yinchining   harakat   qilishi   tanlangan   himoya   tizimiga   bog‘liq.
Hujumchi   yoki   to‘siq   qo‘yuvchini   himoyalash   quyidagicha   bo‘lishi   mumkin:
bog‘lovchi   o‘yinchi   (agarda   u   hujum   qilayotgan   o‘yinchiga   yaqin   bo‘lsa)
tomonidan,   himoyachilar   (6-   yoki   5-,   1-zonadagilar)   tomonidan   va   hujum
25 harakatlarida   ishtirok   etmayotgan   eng   yaqin   turgan   hujumchi   tomonidan   (9   a-
rasm). Himoya qilishda eng samarali joylashuvlardan biri 9 b-rasmda keltirilgan.
Guruhli   taktik   harakatlarga   bir   necha   o‘yinchilarning   ayrim   o‘yin
vaziyatlarida   birgalikda   qilgan   harakatlari   kiradi.   Bu   vaziyatlarga   to‘pni   qabul
qilish, hujum zarbalarini qabul qilish, to‘siq qo‘yish, hujum zarbasini beruvchi va
to‘siq qo‘yuvchi o‘yinchilarni himoyalash kiradi.
Guruhli   taktik   harakatlarga   asosan   guruhli   to‘siq   qo‘yish   (ko‘p   hollarda
ikkitalik)   kiradi.   Uch   kishilik   to‘siqdan   nisbatan   kam   foydalaniladi.   To‘siq
qo‘yuvchilar   o‘rta   va   chekka   to‘siq   qo‘yuvchilarga   ajratiladi.   Ikki   kishilik   to‘siq
qo‘yilganda, asosiy rolni hujum yo‘nalishini to‘suvchi o‘yinchi egallaydi. Masalan,
raqibning   hujumi   diagonal   bo‘yicha   bo‘lsa,   unda   to‘rning   o‘rtasida   kuchli   to‘siq
qo‘yuvchi   o‘yinchi   bo‘lishi   kerak.   Uchtalik   to‘siqda   (ko‘p   hollarda   to‘r   o‘rtasida
qo‘yiladi) o‘rtada turgan o‘yinchiga chekka o‘yinchilar yondashib keladi. Guruhli
to‘siqdagi   natija   to‘siqda   ishtirok   etgan   o‘yinchilarning   o‘zaro   kelishib   qilgan
harakatlariga   bog‘liq.   Ikki   kishilik   to‘siq   qo‘yishda   eng   muhim   omillar
quyidagilar:
a)   yuqori   to‘p   uzatishdan   so‘ng   to‘g‘ri   yo‘nalish   bo‘yicha   hujum
uyushtirilganda, to‘siq qo‘yuvchilarning qo‘llari bir-biriga tegib turishi kerak;
b)   4-zonadan   chapga   tomon   hujum   qilinganda,   o‘rta   o‘yinchi   to‘pdan
chaproqqa joylashib, qo‘llarini  to‘rga nisbatan  burchak qilib turadi, chekka to‘siq
qo‘yuvchi   to‘p   qarshisiga   turadi   va   qo‘llarini   o‘rtada   turgan   o‘yinchining   qo‘liga
yaqinlashtiradi.
O‘yinga   kiritilgan   to‘pni   qabul   qilishda   ham   guruhli   harakatlarga   e’tibor
qaratish lozim. Bunda asosan to‘rtta vazifa hal etiladi:
a) to‘pni qabul qiluvchi o‘yinchini himoyalash;
b) to‘pni qabul qilish malakasi sustroq bo‘lgan o‘yinchini himoyalash;
v) ayrim o‘yinchilarni to‘pni qabul qilishdan chetlashtirilgandan so‘ng o‘zaro
harakat qilish;
g) to‘pga chiquvchi o‘yinchi bilan o‘zaro kelishib harakat qilish.
Yakka   taktik   harakatlar   himoyada   yakka   tartibdagi   taktik   harakatlarga:
26 o‘yinga   kiritilgan   to‘pni,   hujum   zarbasini,   to‘siqdan   qaytgan   to‘pni   qabul   qilish,
to‘siq   qo‘yish,   to‘siq   qo‘yishdan   so‘ng   o‘z-o‘zini   himoyalash   kiradi.   O‘yinga
kiritilgan   to‘pni   qabul   qilishda   o‘yinchi   o‘z   zonasini   (radius   bo‘yicha)   va   to‘p
kiritish xususiyatini anglagan holda joy tanlaydi. Raqibning o‘yinga qanday usulda
to‘p   kiritishini   uning   to‘p   urishdagi   harakati   (amplitudasi)   bo‘yicha   aniqlash
mumkin.   Har   qanday   holatda   ham   o‘yinchi   o‘z   zonasidan   orqaroqda   joylashgani
ma’qulroq   bo‘ladi,   chunki   to‘p   qabul   qilish   uchun   oldinga   harakat   qilish   orqaga
harakat qilishdan ancha yengildir.
Hujum   zarbalarini   qabul   qilishda   joy   zarba   yo‘nalishi,   uzatilgan   to‘pning
trayektoriyasi   va   yo‘nalishi,   uning   to‘rdan   uzoq-yaqinligi,   hujum   qilayotgan
o‘yinchining   individual   xususiyatlari   va   jamoa   qabul   qilgan   o‘yin   tizimiga   ko‘ra
tanlanadi.
Himoyada   o‘ynaganda,   quyida   keltirilgan   ma’lumotlarga   tayanish   ayniqsa
qo‘l keladi:
a)   to‘p   to‘rdan   uzoqroq   uzatilgan   bo‘lsa,   demak   hujum   zarbasining   orqaroq
zonalarga berilishi kutiladi;
b)   to‘p   pastlatib   berilgan   bo‘lsa   va   hujumchi   tezligini   oshirib   yugurib   kelsa,
zarba egri yoki aldab tashlash bilan bajariladi;
v) hujum past bo‘yli to‘siq qo‘yuvchi tomon uyushtirilgan bo‘lsa, zarba orqa
zonalarga beriladi yoki to‘p to‘siqqa tegib qaytadi.
Hujumchini  himoyalashda  unga  nisbatan  bo‘lgan masofani,  raqib tomonidan
qo‘yilgan to‘siq xususiyatini, zarba uchun uzatilgan to‘pning holatini bilish zarur.
Agar   to‘p   to‘rga   yaqin   berilib,   zarbaga   to‘siq   qo‘yilgan   bo‘lsa,   to‘p   ko‘pchilik
hollarda vertikal ravishda qaytadi.
Shuning uchun hujum qilayotgan o‘yinchiga yaqin turgan himoyalovchi unga
nisbatan 1 m atrofida past turish holatini egallaydi va to‘pni pastdan qabul qiladi.
Pastlab berilgan va to‘rdan uzoqlashgan to‘pga zarba berilganda,   uning to‘siqdan
(yoki to‘rdan) sapchib orqa zonalarga tushish ehtimoli yuqori bo‘ladi.
To‘siq qo‘yishda joyning to‘g‘ri tanlanishi va to‘siqning o‘z vaqtida qo‘yilishi
juda   ahamiyatlidir.   Zonali   (harakatsiz)   to‘siq   qo‘yishda   o‘yinchi   faqatgina
27 yo‘nalish   yo‘lini   berkitadi.   Harakatli   to‘siq   qo‘yilganda,   zarba   yo‘nalishini
berkitadi. To‘siq qo‘yuvchining sakrash vaqti ko‘p hollarda zarba uchun uzatilgan
to‘p   holati   bilan   aniqlanadi.   Yuqori   va   o‘rtacha   balandlikda   uzatilgan   to‘plarga
to‘siq   qo‘yuvchi   hujumchidan   so‘ng   sakraydi.   Past   va   tezkor   uzatilgan   to‘plarga
hujumchi   bilan   barobar   sakraydi.   Hujumchi   havoda   uchib   zarba   beradigan
to‘plarga   hujumchidan   oldinroq   sakraydi.   To‘siq   qo‘yganda,   qo‘llar   to‘r   ustidan
oxirgi   vaziyatda   o‘tkaziladi.   Qo‘llar   va,   ayniqsa,   kaftlarning   qanday   qo‘yilishi
zarba yo‘nalishiga bog‘liqdir.
-andoza
Xulosa
 Voleybo‘lchilarni voleybol sportiga yo‘naltirish va saralash tadbirlarini uslubiy
jixatdan   to‘g‘ri   tashkil   etish,   voleybol   bo‘yicha   yuqori   malakali   sportchilar
28O‘yin   taktikasi
Hujum   taktikasi Himoya   taktikasi
To‘p 
uzatish va 
birinchi 
to‘pdan 
hujum  
qilish tizimi Orqa 
zonalarda 
chiqib to‘p 
uzatish va 
undan ko‘p 
hujumchi 
o‘yini To‘p 
uzatish va 
ikki 
hujumch
i  o‘yini Raqibni 
to‘p 
kiritishd
a 
o‘yinchil
arjoylas
huvi Raqib 
hujumida  
o‘yinchil
ar 
joylashu
vi O‘z 
hujumchisini 
qo‘riqlashda 
o‘yinchilar 
joylashuvi
Taktik  
kombinatsiyalar O‘yin vaziyatiga qarab 
o‘yinchilar joylashish 
variantlari tayyorlash  vazifalari  bajariladi. Sport  turlariga bolalarni  yo‘niltirish va saralashda
ularning   shaxsiy   qiziqishlari   hamda   jismoniy   qobilyatlarini   etiborga   olish   muxim
ahamiyatga  ega.   Bolalarni   voleybol   sportiga  15-16  yoshdan   yo‘naltirish  mumkin.
Yosh   voleybolchilarni   dastlabki   tayyorgarlik   mashg‘ulotlari   ularni
voleybolchilarga   muvofiq   bo‘lgan   jismoniy   fazilatlari   tezkorlik,   chaqqonlik
sifatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Voleybol   o‘yini   texnikasi   va
taktikasining   asosiy   shakllari   bo‘yicha   malaka   va   ko‘nikmalar   egallanishi   uchun
tayyorgarlik   olib   borilishi   kerak.   Asosan   voleybolchining   sakrash,   yugurish,
o‘tirish va tishlanish harakatlari hamda o‘yinga to‘p kiritish, to‘p qabul qilish, to‘p
uzatish   harakatlari   texnikasi   o‘rgatiladi.   Taktik   harakatlardan   voleybol   o‘yinida
ishtirok   etish,   soxta   harakatlar,   fintlar   bajarish   bo‘yicha   malakalar   hosil   qilinadi.
Yosh   sportchilarning   trenirovka   mashg‘ulotlari   davrlarga   bo‘linib   tashkil   etiladi.
Tayyorlov   davrida   yosh   voleybolchilar   voleybol   o‘yini   texnika   va   taktikasi
elementlarini egallab boradilar, jismoniy fazilatlari rivojlantiriladi. Shu bilan birga
yosh   sporchilarda   ma’naviy,   axloqiy   hamda   ruhiy   iroda   tayyorgarligi   tashkil
etiladi.   Tayyorlov   davri   musobaqalar   boshlangunga   qadar   olib   boriladi.   Yosh
voleybolchilarni   tayyorlashda   ularni   psixologik   sifatlarini   ham   parallel   tarzda
shakllantira borish muhim ahamiyat kasb etadi. Ma’lumki, voleybol o‘yinida yoki
o‘yinning   ayrim   vaziyatlarida   muvaffaqiyatga   erishish   barcha   sifat,   mahorat   va
qobiliyatlarni  yuqori  taraqqiy etganligi  bilan bir  qatorda tez fikrlash,  tahlil  qilish,
farqlay bilish, to‘g‘ri baholash, diqqat, xotira, oldindan sezish (ansipatsiya), iroda,
zukkolik   hamda   «ayyorlik»   xislatlarining   shakllangan   bo‘lishini   talab
qiladi.Iste’dodli yosh voleybolchilarni tayyorlash samaradorligi ko‘p jihatdan sport
to‘garaklari   va   sport   maktablariga   qabul   qilishda   tanlov   jarayonini   maqsadga
muvofiq tashkil qilishga bog‘liq bo‘ladi.«Tanlov» – ko‘p yillik jarayon bo‘lib, o‘z
ichiga   dastlabki   tanlov,   qayta   tanlov   (guruhdan   guruhga   o‘tkazishda   saralash),
o‘yin funksiyalari bo‘yicha tanlov o‘tkazish, jamoa tarkibiga tanlov asosida qabul
qilish   kabi   bosqichlarni   kiritadi.O‘quv-trenirovka   jarayonida   murabbiy   o‘z
rahbarligi ostida shug‘ullanayotgan turli yoshga mansub guruh a’zolari tarkibidan
qobiliyatli,   boshqalarga   o‘rnak   bo‘ladigan   bolalarni   tanlab   olishi   va   ularni   o‘ziga
29 faol   yordamchi   qilib   tayyorlashi   nafaqat   mashg‘ulotlar   samaradorligini   oshiradi,
balki sport intizomi, umuman ta’lim-tarbiya jarayonini maqsadga muvofiq tashkil
qilishga     yordam     beradi.     Ushbu     masalaning     yana     bir     ahamiyatli   joyi,   ya’ni
yordamchi   faollar   joyi   shundaki,   yordamchi   faollar   ommaviy   voleybolni   tashkil
qilishda,  iste’dodli  bolalarni   izlab  topish,  turarjoylarda  –  mahallalardagi  bolalarni
voleybolga   jalb   qilish,   musobaqalar   tashkil   qilish,   me’yoriy   mashq-testlarini
hamda   «Alpomish»   va   «Barchinoy»   testlarini   qabul   qilishda   alohida   o‘rin
egallaydi.Har   bir   murabbiyni   sport   to‘garagi   va   sport   maktablarida   o‘quv-
trenirovka   jarayonini   maqsadga   muvofiq   tashkil   qilishi   uchun   shug‘ullanuvchi
bolani   ta’lim   olayotgan   maktabi,   o‘qituvchilari   va   ota-onalari   bilan   hamkorlikda
ishlashi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Chunki,   murabbiy   mashg‘ulotlarni   samarali
olib   borishi,   shug‘ullanuvchi   bolaning   mashqlarni   o‘zlashtirishi,   uni   mahoratini
shakllanishi shu bolani maktab va uydagi ahvoli, kayfiyati, dunyoqarashi, qiziqishi
hamda xislat va boshqa omillarga bog‘liqdir.
Ma’lumki,shug‘ullanuvchibolanio‘quv-trenirovkajarayonidamashqlarni
onglitushunganholdaijroetishi,yuklamaniqandayijroetayotganliginisezishi,   malaka
va ko‘nikmalarni hamda o‘yin sirlarini mukammal o‘zlashtira olishi ko‘p jihatdan
uning   nazariy-intellektual   tayyorgarligiga   ham   aloqadordir.   Demak,   har   bir
murabbiy   o‘z   rahbarligi   ostida   shug‘ullanayotgan   bola   haqida   barcha
ma’lumotlarga   ega   bo‘lishi,   shu   bolani   nafaqat   malakali   sportchi   qilib
yetishtirishga   yordam   beradi,   balki   ma’naviy-madaniy   jihatdan   yetuk   inson   qilib
tarbiyalashda muhim ro’l o‘ynaydi.
Foydalanilgan adabiyotlar va internet saytlat ro’yxati
1. B Mamurov,AMamanazarov, KAbdullaev, I Davronov.Acmeological Approach
to the Formation of Healthy Lifestyle Among University Students. III International
Scientific   Congress   Society   of   Ambient   …,   2020.   https://   www.atlantis-
30 press.com/proceedings/isc-sai-20/125937241
2. Bakhodir Mamurov. Scientific basis of the acmeological approach to the process
of training and education. http://pnap.ap.edu.pl/index.php/pnap/ article/view/348
3.   Mamurov   Bakhodir   B.   Forming   skills   of   academic   process   design   for   future
teachers and methods of determining its quality. https://www.elibrary. ru/item.asp?
idq28408580
4.   Mamurov       B.   B.   The   Need   to   Prepare   Future   Teachers   to   Design   a   Student-
Centered   Educational   Process.       Eastern   European   Scientific   Journal,   2017.
http://journale.auris-verlag.de/index.php/EESJ/article/ viewFile/600/596
5.   Mirzayeva   Sayyora   Rustamovna.   Formation   of   a   healthy   lifestyle   among
studentsTekst   nauchnoy   stati   po   spetsialnosti   «Nauki   o   zdo-   rove».
https://cyberleninka.ru/article/n/formation-of-a-healthy-lifestyle- among-students
6. Mirzayeva Sayyora Rustamovna. Psychological features of attitudes of students
to their own health in conflict situations. journal of critical reviews. ISSN- 2394-
5125 VOL 7, ISSUE 17, 2020. http://www.jcreview. com/?secqcissue.
7. Samarova  Sh.R.  Fairy Picture Of   The  World:   Gender  Scenario  Of   The  Person
[Skazochnaya   Kartina   Mira:   Genderno’y   Stsenariy   Lichnosti].   https://scientific-
conference.com/h/sborniki/pedagogicheskie-nauki2/956- fairy-picture.html
8. Ayrapetyants L.R. Voleybol. Uchebnik. 2000 g. Tashkent.
9. Akramova G.R. Didakticheskie osnovo’ formirovaniya kontseptsii tolerantnosti
u uchahixsya nachalno’x klassov: kand. nauk. diss. avt. T.,2007.
10.Akramova   G.R.   Sotsialno’y   aspekt   protsessa   razvitiya   kriti-   cheskogo
mo’shleniya   uchahixsya.   https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnyy-   aspekt-
protsessa-razvitiya-kriticheskogomyshleniya-uchaschihsya/
11.Akramova   G.R.   Effektivno’e   metodo’   razvitiya   kriticheskogo   mo’sh-   leniya   u
uchahixsya. https://scientific-conference.com/images/PDF/2018/1/ effective1.pdf/
12. Achilov A.M. Akramov J.A. Goncharova O.V. Bolalarning jismoniy sifatlarini
tarbiyalash. O’quv qo’llanma. 2004y. Toshkent.
13.B Mamurov.   Akmeologicheskiy podxod k vospitaniyu mo- lodogo pokoleniya
v   nasledii   predkov.   Pedagogicheskoe   obrazovanie   i   na-   uka,   2016.
31 http://www.manpo.ru/manpo/publications/ped_obraz/n2016_03. pdf#pageq147
14.Goncharova  O.V.  Yosh  sportchilarning  jismoniy qobiliyatlarini rivojlantirish.
o’quv qo’llanma. 2004y. Toshkent.
15. Qo’chqarova O.V., Qipchoqov V.V., Boltaev G.V. Voleybol. o’quv qo’llanma.
2001y. Toshkent.
16.Mamurov B.B. Akmeologicheskiy podxod k vospitaniyu molodogo pokoleniya
v   nasledii   predkov.   http://www.manpo.ru/manpo/
publications/ped_obraz/n2016_03.pdf#pageq147
17.Ma’murov         B.   B.   Bo’lajak   o’qituvchilarni   shaxsga   yo’naltirilgan       ta’lim-
tarbiya       jarayonini       loyihalashga       tayyorlash-   da   qo’llaniladigan   tamoyillar.
Sovremennoe obrazovanie (Uzbe- kistan), 2017. https://cyberleninka.ru/article/n/b-
lazhak-ituvchilarni-   shahsga-y-naltirilgan-talim-tarbiya-zharayonini-loyi-alashga-
tayyorlashda- llaniladigan-tamoyillar
18.Salomov   R.S.,   Kerimov   F.A.   Jismoniy   tarbiyada   pedago-   gik   texnologiyalar.
O’quv qo’llanma. 2002 y. Toshkent.
19.Usmonxodjaev   T.S.   va   boshqa.   Bolalar   va   o’smirlar   sporti   mash/ulotlari
nazariyasi va uslubiyatlari.  2005 y. Toshkent.
32

Vоlеybоlchining taktik tayyorgarligini oshirish va tarbiyalashning nazariy asoslari

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha