Xalqaro korporatsiyalar xalqaro moliya tizimining sub’ekti sifatida

XALQARO KORPORATSIYALAR 
XALQARO MOLIYA TIZIMINING 
SUB’EKTI SIFATIDA
1Toshkent  moliya instituti
“ Xalqaro moliya-kredit” kafedrasi 
   
“ Xalqaro moliya” fani LOGO
Режа:
Xalqaro korporatsiyalarning yuzaga kelishi va
  ular faoliyatining mohiyati. 1
Transmilliy korporatsiyalar faoliyatining 
asosiy xususiyatlari va rivojlanish bosqichlari.2
Transmilliy korporatsiyalar faoliyatining 
iqtisodiyot uchun afzalliklari. 3
Transmilliy korporatsiyalar faoliyati 
rivojlanishining zamonaviy tendentsiyalari. 4
5 Globallashuv sharoitida TMKlar o‘rtasidagi 
birlashish va qo‘shib olish (M&A) jarayonlari. СMO 31.  Xalqaro korporatsiyalarning yuzaga kelishi va ular 
faoliyatining mohiyati
Hozirgi  davrda  xalqaro  korporatsiyalar  jahon  iqtisodiyoti  va 
xalqaro  moliya  munosabatlari  rivojlanishining  muhim 
elementlaridan hisoblanadi. Oxirgi yillarda ularning jadal ravishda 
rivojlanishi  jahon  xo‘jaliklari  aloqalarining  globallashuvida, 
kapital  va  ishlab  chiqarishning  baynalmillashuv  jarayonlarida 
namoyon  bo‘lmoqda.  Xalqaro  korporatsiyalar  jahon  xo‘jaligi 
aloqalarining barcha sohalarida faol ishtirokchi bo‘lib hisoblanadi. 
Xalqaro  korporatsiyalar  bir  tomondan  jadal  rivojlanib  borayotgan 
xalqaro moliya munosabatlarining mahsuli, boshqa tomondan esa, 
mazkur  munosabatlarga  ta’sir  etuvchi  qudratli  mexanizm  sifatida 
namoyon bo‘ladi. СMO 4Xalqaro  korporatsiyalarning  paydo  bo‘lishi  va  taraqqiy  etishida 
jahon  iqtisodiyotida  ishlab  chiqarish  tarmoqlarini  rivojlantirishga 
bo‘lgan  zaruratning  kuchayishi  hamda  xo‘jalik  hayoti 
baynalmilallashuvining jadallashuvi muhim o‘rin tutdi.
Transmilliy  korporatsiyalardan  farqli  ravishda  xalqaro 
korporatsiyalar  egalari  yagona  davlatning  emas,  balki  ikki  yoki  undan 
ortiq  davlatlar  kapitallarining  egalari  hisoblanadi.  Ular  faoliyatining 
muhim  xususiyati,  aktsiyadorlik  kapitalini  xalqaro  ko‘lamda  bo‘lib-
bo‘lib joylashtirishdadir.
Xalqaro korporatsiyalarning jahon iqtisodiyotiga ta’siri eng avvalo 
ishlab  chiqarishning  nihoyatda  keng  tarqalishi  orqali  yuzaga  keladigan 
afzalliklarda namoyon bo‘ladi.
  LOGO
Transmilliy 
korporatsiyalar – 
asosiy  kompaniya 
bir mamlakat 
kapitaliga tegishli 
bo‘lib, filiallari esa 
dunyo bo‘ylab 
tarqalgan 
kompaniyalardir. Xalqaro 
korporatsiyalarning 
shakllari
 
Ko‘p millatli 
kompaniyalar – asosiy 
kompaniya ikki va 
undan ortiq mamlakat 
kapitaliga tegishli 
bo‘lib, xorijiy 
bo‘limlari turli 
mamlakatlarda 
joylashgan 
kompaniyalar.
  6
СMO Transmilliy  korporatsiyalarning  huquqiy  tuzilmasi  sho‘’ba 
kompaniyalar  va  filiallarni  tashkil  etish  orqali  turli 
mamlakatlarda  amalga  oshiriladigan  ish  faolligini  talab  qiladi. 
Ushbu  kompaniyalar  nisbatan  mustaqil  ishlab  chiqarish  va 
tayyor  mahsulotlarni  sotish,  ilmiy-tadqiqot  ishlanmalari  va 
boshqa  xizmatlarga  egadirlar.  Umuman  olganda,  ular  yagona 
yirik ishlab chiqarish majmuini tashkil etgan holda aktsionerlik 
kapitaliga  faqat  ta’sischi  davlat  vakillari  egalik  qilishadi.  Ayni 
vaqtda  filial  va  sho‘’ba  kompaniyalar  tashkil  etilgan  mamlakat 
kapitali ustunligida aralash korxonalar bo‘lishi ham mumkin.
  7
СMO Ko‘p  millatli  korporatsiyalar  –  ishlab  chiqarish  va  ilmiy-
texnik  asosda  bir  qator  davlatlarning  milliy  kompaniyalari   
birlashishidan  yuzaga  kelgan  xalqaro  korporatsiyalardir. 
Mazkur  korporatsiyaga  misol  sifatida  1907  yildan  o‘z 
faoliyatini  boshlagan  Angliya-Gollandiya  kontserni 
hisoblangan  “Royal  Datch  Shell”ni  keltirish  mumkin.  Mazkur 
kompniyaning  kapitali  60:40  nisbatda  taqsimlangan.  Ko‘p 
millatli  korporatsiyaga  misol  bo‘lib,  Evropada  birmuncha 
taniqli  bo‘lgan  mashinasozlik,  elektrotexnika  injeneriyasi 
sohasiga  ixtisoslashgan  Shveytsariya-Shvetsiya  kompaniyasi 
ABB (Asea Brown Bovery)ni keltirish mumkin. 8
СMO Xalqaro  xuquqiy  normalar  nuqtai  nazaridan  ko‘p  millatli 
korporatsiyalarning o‘ziga xos belgilari quyidagilardan iborat:

ko‘p  millatli aktsiyadorlik kapitalining mavjudligi;

ko‘p millatli  boshqaru v markazining mavjudligi;

xorijiy filiallar  ma’muriyati ni mahalliy sharoitlarni biladigan kadrlar  bilan 
to‘ldirish.
Oxirgisi,  ko‘pgina  transmilliy  korporatsiyalarga  xos  bo‘lgan  xususiyat 
hisoblanadi. 
Xalqaro  korporatsiyalar  yuzaga  kelishidan  buyon  bir  qancha  bosqichlarni 
boshdan  kechirishgan.  Zamonaviy  xalqaro  korporatsiyalarning  birinchi  avlodi, 
umumiy  tarzda  xom-ashyo  transmilliy  korporatsiyalari  sifatida  namoyon 
bo‘lishgan.  Birinchi  jahon  urushi  va  urushdan  keyingi  davrda  TMKlar  qurol-
yarog‘  ishlab  chiqarishga  ixtisoslashgan  holda  o‘z  faoliyatlarini  rivojlantirishdi. 
Ushbu bosqichda TMKlarning rivojlanishi jahon iqtisodiyotiga va jahon xo‘jalik 
aloqalariga  unchalik  ahamiyatli  ta’sir  ko‘rsatmadi.  XX  asrning  40- yillari 
boshlarida xalqaro monopoliyalarning umumiy soni 300 tadan oshmasdi. 
  9
СMO Xalqaro korporatsiyalar yuzaga kelgan davrdan boshlab asta-
sekinlik  bilan  o‘z  faoliyatlarining  istiqboldagi  strategiyasini 
ishlab chiqishdi. Ularning asosiy belgilariga quyidagilarni kiritish 
mumkin:
1)  o‘zining  ishlab  chiqarishini  xorijiy  xom-ashyo  bilan 
ta’minlash;
2)  filiallari  tarmog‘i  orqali  xorijiy  bozorla r dagi  o‘rnini 
mustahkamlash;
3)  asosiy  mamlakatdagiga  qaraganda  ishlab  chiqarish 
xarajatlari past mamlakatlarda ishlab chiqarishni joylashtirish;
4)  tabaqalashtirilgan  ishlab  chiqarish-savdo-moliya 
faoliyatiga yo‘naltirilganlik.
  10
СMO 50-yillarning  boshlarida  xalqaro  korporatsiyalar  jahon 
bozorlarini  egallash  bo‘yicha  faol  harakatlarini  boshladilar. 
Bunga  xalqaro  iqtisodiy  aloqalarning  erkinlashtirilishi,  jahon 
maydonida  ko‘plab  mustaqil  davlatlarning  paydo  bo‘lishi,  jahon 
iste’mol  talabining  o‘sishi  va  boshqa  shu  kabi  omillar  imkon 
yaratdi.  Xalqaro  korporatsiyalarning  miqdori  bo‘yicha  ham, 
faoliyatining  hajmi  va  ko‘lami  bo‘yicha  ham  jadal  rivojlanishi 
ularning  jahon  iqtisodiyotida  muhim  o‘rin  egallashiga  sabab 
bo‘ldi.  11
СMO Milliy  kompaniyalarning  xalqaro  kompaniyaga  aylanishi  bir 
qator bosqichlarda sodir bo‘ladi. 
Birinchi  bosqichda  xorijiy  xo‘jalik  faoliyati  amalda  butun 
kompaniya  holatiga  kam  ta’sir  ko‘rsatadi.  U  faqat  xorijiy  iqtisodiy 
faoliyatni  eksport  shaklida  rivojlantirishdan  boshlanadi.  Ushbu 
bosqichda  kompaniya  yuridik  jihatdan  bitta  davlatga  tegishli 
bo‘ladi.
Ikkinchi  bosqichda  xorijiy  xo‘jalik  faoliyati  nisbiy 
mustaqillikka  ega  bo‘ldi.  Kompaniyaning  xorijdagi  faoliyati 
kompaniya  faoliyatining  boshqa  barcha  tomonlari  bilan  o‘zaro 
bog‘liqlikning  murakkab  tizimiga  kiradi.  Xalqaro    faoliyat  markazi 
eksportdan  xorijiy  ishlab  chiqarishga  o‘tadi.  Xorijiy  faoliyatni  ichki 
bozordagi faoliyatdan ajralishi sodir bo‘ladi. Bu esa, kompaniyaning 
tashkiliy  tuzilmasiga  ta’sirni  yuzaga  keltiradi.  Kompaniya  xalqaro 
xususiyatga ega bo‘ladi.
  12
СMO Uchinchi  bosqichda,  kompaniya  xorijiy  faoliyatning  roli 
oshadi.  Ichki  bozor  ustuvorligi  yo‘qolgan  holda  bir  qator  tashqi 
bozorlarda  faoliyat  shakllanadi.  Aynan  mazkur  bosqichda 
kompaniya  yuqorida  qayd  etilgan  belgilar  bilan  haqiqatda 
xalqaro kompaniya bo‘ladi. 
Qayd  etilgan  uchta  bosqich  barcha  mamlakatlarda  biznesni 
baynalminallashuv jarayonlari uchun taalluqli hisoblanadi.
  СMO 13Mamlakatlar  iqtisodiyotiga  kapital  qiritishiga  muvofiq 
xalqaro korporatsiyalar bir nechta shaklda namoyon bo‘ladi:

xorijiy  korxona  shaklida,  bunda  ushbu  norezident  korxona 
jami  kapitalning  50  foizidan  kam  bo‘lgan  qismiga  egalik 
qiladi;

sho‘’ba  korxona,  norezident  korxonaning  ulushi  umumiy 
kapitalning 50 foizidan oshishi mumkin;

xorijiy  bo‘linmalar  shaklida,  bunda  korxona  to‘liq  TTXI 
hisobidan tashkil etilishi mumkin. СMO 14Xalqaro korporatsiyalar faoliyati orqali iqtisodiyotda 
quyidagi imkoniyatlar yaratiladi :

ishlab  chiqarishning  yirik  hajmi  va  ko‘lami  hisobiga 
mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlarni kamaytirish;

ishlab  chiqarishning  samarali  tashkil  etilishi  hisobiga 
mehnat taqsimoti va ixtisoslashuvni yanada chuqurlashtirish;

tashqi muhit o‘zgarishlariga tezda moslashish;

xorijiy  bo‘linmalar  orqali  ular  joylashgan 
mamlakatlardagi  bozorlar  holatining  va  mahsulotlarga  bo‘lgan 
talab  darajasining  o‘zgarishiga  tegishli  ma’lumotlarni  to‘plash 
hamda tahlil etib borish;

jahon bozoridagi talabning o‘zgarishiga muvofiq strategik 
loyihalarni amalga oshirish . Agar  kompaniya  jahon  bozorlarida  faoliyat  yuritishning  quyidagi 
talablarini  kompleks  tarzda  hisobga  olsa,  xalqaro  korporatsiyalarning 
strategiyasi global bo‘lib hisoblanadi:

raqobat va bozorlarning umumjahon holatini doimiy muhokama qilish;

o‘zining  raqobatchilarini  va  global  raqobat  kurashida  faoliyat  yuritish 
usullarini yaxshi bilishi;

o‘z  faoliyatini  umumjahon  yoki  yirik  mintaqaviy  ko‘lamda  amalga 
oshirishi;

o‘z foydasining ma’lum qismini ilmiy tadqiqot ishlariga yo‘naltirishi va 
yuqori texnologiyali tarmoqlarda faoliyat ko‘rsatishi;

tez  moslashuvchan  axborot,  ishlab  chiqarish,  moliyaviy  texnologiyalar 
yordamida o‘z faoliyatini muvofiqlashtirishi;

o‘zining  korxona  va  ishlab  chiqarish  filiallarini  yagona  xalqaro 
boshqaruv  tarmog‘iga  birlashtirish  va  bosh q a  transmilliy 
korporatsiyalar bilan o‘zaro yaqin aloqalar  o‘rnatishi.
СMO 15     16
СMO Hozirgi davrda xalqaro korporatsiyalar faoliyati rivojlanishiga 
xos bo‘lgan asosiy xususiyatlar quyidagilardan iborat:

jahon bozoridagi talabning o‘zgarishiga tezda moslashishi;

umumjahon  global  strategiyasi  doirasida  faoliyat  ko‘rsatib 
jahon  bozorining    barcha  tarkibiy  qismlariga  ta’sir  o‘tkazish 
imkoniga egaligi; 

ishlab  chiqarishning  global  omillaridan  keng  tarzda 
foydalanishi;

xalqaro  korporatsiyalar  deyarli  dunyoning  barcha 
mamlakatlarida  xalqaro  ishlab  chiqarishning  global  tizimini 
yarata olishganligi. Transmilliy korporatsiyalar faoliyatining asosiy xususiyatlari 
va rivojlanish bosqichlari
Jahon  xo‘jaligida  ro‘y  berayotgan  iqtisodiy  jarayonlarning 
ob’ektiv  natijasiga  ko‘ra    vujudga  kelgan  transmilliy 
korporatsiyalar  o‘ziga  xos  hususiyatga  ega.  Jahon  iqtisodiyotida 
transmilliy  korporatsiyalar  xalqaro  mehnat  taqsimotining  faol 
ishtirokchisi  bo‘lib,  uning  rivojlanishiga  o‘z  hissasini  qo‘shib 
kelmoqda.
Xorijiy  mamlakatlar  tajribasi  shuni  ko‘rsatmoqdaki, 
transmilliy  korporatsiyalar,  transmilliy  banklar,  xalqaro 
moliyaviy  markazlar  faoliyati  doirasining  kengayib  borishi 
davlatlar iqtisodiy rivojlanishida sezilarli rol o‘ynamoqda. 
 
17
СMO 18
СMO Transmilliy korporatsiya  deganda xorijiy aktivlarga va 
xalqaro miqyosda iqtisodiyotning biror-bir sohasiga 
kuchli ta’sir ko‘rsatish qobiliyatiga ega bo‘lgan yirik 
ishlab chiqarish birlashmalari tushuniladi.  Transmilliy korporatsiyalarning quyidagi asosiy xususiyatli 
belgilarini ajratib ko‘rsatish mumkin:

TMKlar  jahon  xo‘jaligi  rivojlanishining,  xalqaro  mehnat 
taqsimoti  jarayonining  faol  ishtirokchisi  bo‘lib,  aynan  ular 
globallashuvni harakatga keltiruvchi kuch hisoblanishadi;

milliy  chegaralarda  sodir  bo‘layotgan  jarayonlardan 
birmuncha  mustaqil  holda  kapitalni  harakatlantirish 
imkoniyatining mavjudligi;

dunyoning  ko‘pgina  mamlakatlarida  o‘zining  operatsiyalarini 
amalga oshirgan holda jahon xo‘jaligi munosabatlarini tartibga 
solishda ishtirok etishi;
19
СMO 
TMKlar o‘z tarkibiy tuzilmasiga ko‘ra, ishlab chiqarish korxonalari, 
savdo  yoki  moliyaviy  tashkilotlarning  xalqaro  majmuasi  bo‘lib, 
asosiy  mamlakatdagi  boshqaruv  qarorlariga  mos  holda  faoliyat 
yo‘nalishini muvofiqlashtirib boradi;

aktsionerlik  kapitalining  mulkchilik  huquqi  faqat  ta’sis  etuvchi 
mamlakat vakolatiga tegishli bo‘ladi;

xorijiy  bo‘linma  va  sho‘’ba  korxonalar  milliy  ishtirok  darajasiga 
ko‘ra aralash bo‘lishi mumkin;

TMK  kapitalining  harakati  korporatsiya  joylashgan  mamlakatdagi 
sodir bo‘layotgan jarayonlardan erkin bo‘ladi;

TMKlar  asosiy  masalalar  bo‘yicha  yagona  markazdan 
boshqariluvchi  dunyoning  ko‘plab  mamlakatlarida  bo‘linmalar, 
sho‘’ba  kompaniyalarini  joylashtirishga  asoslangan  xalqaro  ishlab 
chiqarish tizimini shakllantirishadi;
20
СMO 
TMKlar  ularga  yuqori  darajada  afzallik  beruvchi  ko‘p  millatli 
aktsionerlik kapitaliga egalik qilishadi;

TMKlar  dunyoning  turli  mintaqa  va  mamlakatlari  o‘rtasida 
turli  xildagi  resurslarni  (kapital,  ishchi  kuchlari  va  boshq.) 
taqsimlashni samarali tarzda amalga oshiradi;

TMKlar  ilmiy  tadqiqotlar  va  tajriba  konstruktorlik  ishlari, 
nou-xaular,  yangi  mahsulotlar  va  texnologiyalarni  joriy  etish 
hamda  ommalashtirish,  ilmiy  tadqiqotlarni  moliyalashtirish 
sohalarida uzluksiz faoliyat olib borishadi;

mamlakatlar  o‘rtasidagi  xalqaro  iqtisodiy,  ilmiy-tadqiqot  va 
texnologik  hamkorlik  aloqalarining  kengayishiga  faol  yordam 
ko‘rsatadi.
21
СMO Zamonaviy  jahon  iqtisodiyotida  transmilliy  va  oddiy 
korporatsiyalar  o‘rtasidagi  chegara  etarlicha  farqlanmaydi, 
chunki  iqtisodiyot  globallashuvining  rivojlanishi  orqali  ta’minot 
bozorlari,  ishlab  chiqarish  hamda  mulkchilik  munosabatlarida 
baynalmilallashuv  jarayonlari  kuchaymoqda.  Shuning  uchun, 
tadqiqotchilar  tomonidan  TMKlarni  ajratishda  turli  miqdoriy 
mezonlardan foydalaniladi. 
Dastlab  1960  yillarda  Birlashgan  Millatlar  tashkiloti 
tomonidan  yillik  aylanmasi  100  mln.  dollardan  ortiq  bo‘lgan 
hamda kamida oltita mamlakatda o‘zining filiallariga ega bo‘lgan 
korporatsiyalarni TMKlar jumlasiga kiritildi. 
 
22
СMO Keyinchalik  esa  TMKlarni  ajratishda  bir  qator  mezonlar 
qo‘llanila  boshladi.  Hozirgi  kunda  BMT  tomonidan  quyidagi 
xususiyatli  belgilarga  ega  bo‘lgan  korporatsiyalar  TMK 
jumlasiga kiritiladi:

markazlashgan  boshqaruv  tizimi  asosida  muvofiqlashtirilgan 
iqtisodiy siyosatni yuritishi;

ishlab  chiqarish  bo‘linmalarining  majburiyatlar  hamda 
resurslar almashinuvida bir biri bilan faol hamkorligi;

yillik savdo hajmi 1 mlrd. dollardan kam bo‘lmasligi;

umumiy  moliyaviy  aylanma  mablag‘larining  1/5  qismidan 
1/3 qismigacha xorijdagi operatsiyalarga to‘g‘ri kelishi;

xorijdagi aktivlar ulushi 25 foizidan kam bo‘lmasligi;

filiallari  oltitadan  kam  bo‘lmagan  mamlakatlarda  mavjud 
bo‘lishi.
23
СMO TMKlar  rivojlanishining  uchta  asosiy  bosqichini  ajartib  ko‘rsatish 
mumkin:
Birinchi  bosqich  XX  asrning  boshlariga  to‘g‘ri  kelib,  bu  bosqichda 
TMKlar  tomonidan  iqtisodiy  jihatdan  kam  rivojlangan  xorijiy 
mamlakatlarning  xom-ashyo  tarmoqlariga  investitsiya  mablag‘lari 
yo‘naltirildi,  shuningdek  ta’minot  va  sotuv  bo‘linmalari  tashkil  etildi.  Bu 
paytda  xorijda  yuqori  texnologiyali  sanoat  ishlab  chiqarishlarini  tashkil  qilish 
foyda  keltirmasdi.  Chunki,  bir  tomondan  qabul  qiluvchi  mamlakatlarda 
zaruriy  malakali  mutaxassislar  etishmasdi,  texnologiyalar  esa  hali  yuqori 
darajada  avtomatlashgan  tizimga  ega  emasdi.  Boshqa  tomondan  esa, 
korxonlarga  yangi  texnologiyalarni  joriy  etish  natijasida  ularning  joriy  ishlab 
chiqarish  holatida  yuzaga  keladigan  vaziyatni  hisobga  olish  lozim  edi.  Ushbu 
davrda  transmilliylashuv  jarayoni  turli  mamlakatlar  firmalarining  birlashishi, 
ular  tomonidan  ta’minot  bozorlarining  bo‘lib  olinishi  hamda  kelishilgan  narx 
siyosatining yuritilishida namoyon bo‘ldi. 
 
24
СMO Transmilliy  korporatsiyalar  rivojlanishining  ikkinchi  bosqichi 
XX  asrning  o‘rtalariga  tegishli  bo‘lib,  bu  bosqichda  nafaqat 
rivojlanayotgan  mamlakatlarda,  balki  rivojlangan  mamlakatlarda 
ham  xorijiy  ishlab  chiqarish  bo‘linmalari  rolining  kuchayishi 
sodir  bo‘ldi.  Xorijiy  ishlab  chiqarish  bo‘linmalari  ham  oldin 
TMK  uchun  asosiy  mamlakatda  ishlab  chiqarilgan  mahsulotlarni 
ishlab  chiqarishga  ixtisoslasha  boshladi.  Asta-sekinlik  bilan 
TMKlarning  xorijiy  bo‘linmalari  mahalliy  bozorlardagi  talabni 
qondirishga  yo‘naltirilgan  faoliyatini  kuchaytirdilar.  Oldin  jahon 
xo‘jaligida  xalqaro  kartellar  faoliyat  yuritgan  bo‘lsa,  so‘ngra 
mustaqil  tashqi  iqtisodiy  strategiyasini  amalga  oshiruvchi 
etarlicha yirik milliy kompaniyalar vujudga keldi. 
 
25
СMO TMKlar  soni  va  ular  ahamiyatining  ortishi  ko‘proq  1960  yillarda 
fan-texnika  inqilobining  ta’siri  ostida  sodir  bo‘ldi.  Yangi 
texnologiyalarni  joriy  etilishi  va  ishlab  chiqarish  operatsiyalarini 
yanada  soddalashtirilishi  natijasida  faoliyat  ko‘lamini  yanada 
kengaytirishga  imkoniyat  yaratildi.  Transport  va  axborot  tizimlarining 
rivojlanishi,  o‘z  navbatida  mazkur  imkoniyatni  amalga  oshirishga 
yordam berdi. 
Shuningdek, mazkur bosqichda TMKlar tomonidan ishlab chiqarish 
resurslari  arzon  bo‘lgan  mamlakatlarda  bo‘linmalarni  tashkil  etishga 
qaratilgan strategiya amalga oshirilishi kuchaytirildi. 
XX  asrning  oxirida  TMKlar  rivojlanishining  zamonaviy  bosqichi 
yuzaga  keldi.  TMKlar  rivojlanishining  mazkur  bosqichiga  xos  bo‘lgan 
xususiyat  ular  tomonidan  ishlab  chiqarish  tarmoqlarini  tashkil  etishni 
global ko‘lamda amalga oshirilishida namoyon bo‘ldi. 
 
26
СMO Zamonaviy jahon xo‘jaligida TMKlar rolini quyidagi 
ko‘rsatkichlar yordamida ko‘rish mumkin:

TMKlar jahon savdosining qariyb 2/3 qismini nazorat etadi;

dunyo  sanoat  ishlab  chiqarishining  taxminan  1/2  qismi 
TMKlar hisobiga to‘g‘ri keladi;

TMKlar bo‘linmalarida barcha ish bilan band aholining qariyb 
10% faoliyat yuritadi;

jahondagi  mavjud  patent,  litsenziya  va  nou-xaularning  deyarli 
4/5 qismi TMKlar tomonidan nazorat qilinadi.
27
СMO Transmilliy korporatsiyalar faoliyatining iqtisodiyot uchun 
afzalliklari
Jahon  iqtisodiyotida  globallashuv  jarayonlarining  kuchayib 
borishida  transmilliy  korporatsiyalar  muhim  o‘rin  tutadi,  ya’ni 
aynan  transmilliy  korporatsiyalar  globallashuv  jarayonlarini 
harakatga  keltiruvchi  kuch  sifatida  qaraladi.  Chunki,  transmilliy 
korporatsiyalar  filiallarining  dunyo  mamlakatlari  bo‘ylab 
tarqalishi,  mazkur  mamlakatlar  iqtisodiyotida  ishlab  chiqarishni 
rivojlanishiga  hamda  eksport  hajmining  oshishiga  olib  keladi. 
Eksport-import  operatsiyalarining  rivojlanishi  esa,  o‘z  navbatida 
mamlakatlar iqtisodiyotining ochiqligini ta’minlaydi.
 
28
СMO 29
СMO Transmilliy  korporatsiyalar  xalqaro  moliya  munosabatlari 
rivojlanishida  muhim  o‘rin  egallaydi.  Chunki,  aynan  transmilliy 
korporatsiyalarning  faoliyati  orqali  butun  dunyo  bo‘ylab 
investitsiyalar  oqimi  harakat  qiladi.  Transmilliy  korporatsiyalar 
tomonidan  mamlakat  iqtisodiyotiga  kiritilgan  investitsiyalar 
milliy  iqtisodiyotning  barqaror  rivojlanishiga  ijobiy  ta’sir 
ko‘rsatadi.
  30
СMO Transmilliy  korporatsiyalar  tomonidan  mamlakatlar  milliy 
iqtisodiyotiga  kiritilayotgan  investitsiyalar  natijasida  mazkur 
mamlakatning  jahon  xo‘jaligi  bilan  aloqalari  rivojlanib  boradi. 
Bu  holat  esa,  xalqaro  moliya  munosabatlari  rivojlanishiga  ijobiy 
ta’sir  ko‘rsatadi.  Chunki,  transmilliy  korporatsiyalar  bir  vaqtning 
o‘zida,  xalqaro  investitsiya  munosabatlari,  eksport-import 
operatsiyalari,  xalqaro  valyuta  munosabatlari,  xalqaro  lizing 
munosabatlari  hamda  xalqaro  moliya  bozorlaridagi  operatsiyalar 
rivojlanishiga  o‘zining  ta’sirini  o‘tkazadi.  Mazkur 
munosabatlarning  barchasini  xalqaro  moliya  munosabatlari 
o‘zida mujassam etadi.  31
СMO Korporatsiyalarning  milliy  va  jahon  iqtisodiyoti  uchun  muhimligi 
ular  shakllanishi  va  faoliyat  yuritishi  jarayonlarining  tegishli  ilmiy 
tahlilini  talab  etadi.  Kapital  va  ishlab  chiqarishning  keng  ko‘lamda  bir 
joyga  to‘planishi  asosida  yuzaga  keluvchi  birlashgan  korporativ 
tuzilmalar  bugungi  kunda  milliy  va  jahon  iqtisodiyotining  muhim 
sub y ektlari  bo‘lib  hisoblanadi.  Biroq  ularning  milliy  va  jahon 
iqtisodiyotiga  ko‘rsatadigan  ta’siri  ijobiy  hamda  salbiy  bo‘lishi 
mumkin. TMKlar quyidagi afzalliklarga ega:

o‘z  tuzilmasida  ta’minot,  ishlab  chiqarish,  ilmiy-tadqiqot, 
taqsimlash  va  sotish  korxonalarini  birlashtirgan  barcha  yirik 
kompaniyalar  uchun  muhim  hisoblangan  raqobatbardoshlikni 
kuchaytirish va samaradorlikni oshirish imkoniyati;

aktivlarni samarali boshqarish imkoniyati;
  
xorijiy  mamlakatlarning  resurslaridan  foydalanish  (qabul  qiluvchi 
mamlakatlarning  moliyaviy  resurslari,  ishlab  chiqarish 
imkoniyatlari, ilmiy-tadqiqot salohiyati, xom ashyo resurslari hamda 
yuqori  malakali  ishchi  kuchlaridan  foydalanish)  yo‘li  bilan 
raqobatbardoshlik  kuchaytirish  va  samaradorlikni  oshirishning 
qo‘shimcha imkoniyatlari;  

qabul  qiluvchi  mamlakatlardagi  raqobatchilarning  salohiyati, 
bozorlarning  istiqboli  haqidagi  ma’lumotlarni  olish  imkoniyati 
hamda  xorijiy  bo‘linmalar  mahsulotlarining  iste’molchilarga 
yaqinligi.  Shuningdek,  TMKlar  bo‘linmalari  asosiy  kompaniya  va 
bo‘linmalarning boshqaruv va ilmiy-texnik salohiyatining yuqoriligi 
natijasida  qabul  qiluvchi  mamlakatlardagi  korxonlarga  qaraganda 
muhim afzalliklarga ega bo‘ladi.
32
СMO 33
СMO
mamlakatlar  bozorlariga  kirishdagi  turli  xildagi 
protektsionistik  to‘siqlarni  tovarlar  eksportini  kapital 
eksportiga  (jumladan,  xorijiy  filiallarni  tashkil  etish) 
almashtirish yo‘li bilan olini olish imkoniyati;

xorijiy  bo‘linmalarning  ishlab  chiqarish  faoliyatiga  asosiy 
kompaniya  tomonidan  yaratilgan  yuqori  texnologiyalar  va 
yangi  turdagi  mahsulotlar  ishlab  chiqarishning  doimiy 
ravishda joriy etilishi;

dunyoning  turli  mamlakatlariga  o‘zining  ishlab  chiqarishlarini 
joylashtirish  orqali  ishlab  chiqarish  faoliyatida  yuzaga 
keladigan risklarni kamaytirish imkoniyati. 34
СMO TMKlarning milliy iqtisodiyot uchun quyidagi  ijobiy tomonlarini 
alohida ajratib ko‘rsatish mumkin :

aholi  va  sanoat  uchun  keng  ko‘lamda  mahsulotlar  ishlab  chiqarish 
va xizmatlar ko‘rsatish imkoniyati;

milliy iqtisodiyotga yangi fan-texnika yutuqlarining kirib kelishi;

iqtisodiyotning turli tarmoqlarida barqaror rivojlanishni ta’minlash;

mamlakat mintaqalarida iqtisodiy rivojlanishni ta’minlash;

yangi  ish o‘rinlarini yaratish;

kadrlar malakasining oshishi;

resurslardan samarali foydalanish tizimining vujudga kelishi;

milliy  ishlab  chiqaruvchilarning  xalqaro  mehnat  taqsimotiga 
qo‘shilishini ta’minlash;

investitsion faollikni oshirish;

yirik loyihalarni moliyalashtirish imkoniyati va boshqalar. 35
СMO TMKlarning mamlakatlar iqtisodiyotiga ko‘rsatadigan salbiy ta’siri 
ular  afzalliklarining  davom  etishi  bo‘lib,  asosan,  ularning  juda  yirik 
o‘lchamdagi moliyaviy resurslarni to‘plashi ularga butun tarmoqlarni va 
alohida  mintaqalarni  nazorat  qilish  imkonini  berishi,  shuningdek, 
iqtisodiy rivojlanish sur’atlariga ta’sir qilishi bilan bog‘liq. Shuningdek, 
TMKlarning  milliy  iqtisodiyot  holatiga  salbiy  ta’sirlari 
quyidagilarda namoyon bo‘ladi:

milliy ishlab chiqaruvchilar imkoniyatlarini cheklab qo‘yilishi;

investitsion va ishlab  chiqarish jarayonlari rivojlanishida risklarning 
oshishi; 

monopollashuv holatining yuzaga kelishi;

TMK  tomonidan  ichki  narxlarning  qo‘llanilishi  tufayli  byudjet 
daromadlarini qisqarishi;

milliy  iqtisodiyotning  birmuncha  istiqbolli  va  rivojlangan 
tarmoqlarini TMKlar tomonidan egallanishi tufayli milliy korxonalar 
faoliyatining sustlashuvi.   36
СMO Korporatsiyalar  uchun  faoliyatning  transmilliylashuvi 
iqtisodiy  risklarni  pasaytiradi,  lekin  qabul  qiluvchi  mamlakatlar 
uchun  bu  holat  aksincha  bo‘ladi.  Chunki,  transmilliy 
korporatsiyalar  iqtisodiy  qiyinchiliklarni  boshdan  kechirayotgan 
mamlakatlarni  tark etgan  holda  o‘z kapitalini  mamlakat o‘rtasida 
ko‘chirishi  mumkin.  Tabiiy  ravishda,  bunday  sharoitlarda 
transmilliy  korporatsiya  kapitali  chiqib  ketgan  mamlakatdagi 
holat  yanada  yomonlashishi,  ishsizlik  darajasining  oshishi  va 
iqtisodiyot  uchun  boshqa  salbiy  holatlarni  yuzaga  keltirishi 
mumkin. 
  Transmilliy korporatsiyalar faoliyati rivojlanishining 
zamonaviy tendentsiyalari
Zamonaviy  korporatsiyalar  shubhasiz,  mamlakatda  va  jahonda 
yirik  iqtisodiy  va  moliyaviy  markazga  aylanishi  mumkin.  Ularning 
milliy  va  jahon  iqtisodiyotiga  qo‘shadigan  hissasi  yangi  iqtisodiy 
hududni  tashkil  topishida,  milliy  va  jahon  moliya  bozorlarini 
rivojlanishda  muhim  ahamiyatga  ega.  Yirik  korporatsiyalarning  sotish 
hajmi  dunyoning  ko‘plab  mamlakatlari  YaIM  hajmidan  oshib  ketadi. 
Dunyodagi  ikki  yuzta  yirik  transmilliy  kompaniyalarning  umumiy 
sotish  hajmi AQSh, Yaponiya,  Germaniya,  Frantsiya,  Buyuk  Britaniya, 
Italiya,  XRR,  Braziliya,  Kanada,  Ispaniyadan  tashqari  barcha 
mamlakatlarning  YaIM  hajmidan  ortiqdir.  Oxirgi  25  yilda  ushbu 
ko‘rsatkich mazkur tuzilmalar uchun ishchilar soni 14,4 foizga oshgani 
holda deyarli 4 marta ko‘paygan
 
37
СMO 38
СMO Jahon iqtisodiyotida transmilliy korporatsiyalarning sohaviy 
strukturasi  ham  turli  tumandir.  Hozirgi  kunda  500  ta  eng  kuchli 
transmilliy  korporatsiyalardan  85  tasi  xorijiy  mamlakatlardagi 
investitsiyalarning  70%i  ustidan  o‘z  nazoratini  o‘rnatgandir. 
Ushbu  500  ta  gigant  korporatsiyalar  hissasiga  jahon  bozoriga 
chiqarilayotgan  elektronika  va  kimyo  sanoatining  80  foiz, 
farmatsevtikaning  95  foiz,  mashinasozlikning  76  foiz 
mahsulotlari to‘g‘ri keladi.
  Hozirgi  davrda  korporatsiyalarning 
transmilliylashuv  jarayoni  kuchayib  bormoqda. 
Mohiyatiga  ko‘ra,  korporatsiyalarning  xorijdagi 
mahsulot  va  xizmatlar  ishlab  chiqarish 
jarayonidagi  ishtiroki  transmilliylashish 
darajasini  ifodalaydi.  Korporatsiyalarining 
transmilliylashuvini  aniqlash  uchun  maxsus 
transmilliylashuv indeksidan foydalaniladi.
 
39
СMO Transmilliylashuv indeksi quyidagi formulaga asosan 
hisoblanadi:
I 
T  = 1/3 (A 
I  /A + R 
I  /R + S 
I  /S) x 100 % ,
Bunda, 
I 
T  	
— transmilliylashuv indeksi,	 %;
A 
I  	
—  xorijiy aktivlar;
A	
 — umumiy aktivlar;
R 
I  	
— xorijiy filiallarda mahsulot va xizmatlar sotish hajmi; 
R	
 — mahsulot va xizmatlar sotishning umumiy hajmi;
S 
I  
— xorijdagi shtatlar  (ish o‘rinlari) ;
S	
 — kompaniya ishchilarining umumiy shtati.
 
40
СMO Zamonaviy TMKlar faoliyatida quyidagi asosiy tendentsiyalar kuzatilmoqda:

aktivlarning  umumiy  hajmida  xorijiy  aktivlar  ulushiga  ko‘ra  tasniflashda 
AQShning TMKlari etakchilik qilishmoqda;

Yaponiya  TMKlarining  faoliyati  1970-1980  yillarda  boshqa  TMKlarga 
nisbatan  birmuncha  barqaror  bo‘lgan,  lekin  umumiy  holda  hozirgi  vaqtdaham 
ular  TMKlar  raqobatlashuvida  o‘zining  mustahkam  o‘rnini  egallab 
kelishmoqda;

hozirgi  davrda  Xitoy  TMKlari  jadal  sur’atlarda  o‘z  faoliyatlarini 
kengaytirmoqda,  shuningdek,  TMKlar  faoliyatini  rivojlantirishga  qaratilgan 
faol  tadbirlarni  amalga  oshirayotgan  mamlakatlar  qatoriga  Braziliya,  Janubiy 
Koreya, Hindiston va Malayziyani kiritish mumkin;

Evropa TMKlari mashinasozlik, elektrotexnika, avtomobilsozlik, farmatsevtika 
sanoati  kabi  yirik  xarajatlar  talab  etuvchi  sohalardagi  ilmiy  tadqiqot  va 
ishlanmalarni rivojlantirishga alohida e’tibor berishmoqda;

Tarmoq  tarkibi  nuqtai  nazaridan  eng  yuqori  transmilliylashuv  indeksini  kimyo 
va  farmatsevtika  sanoatidagi  TMKlar,  undan  keyingi  o‘rinlarni  oziq-ovqat  va 
elektronika  sanoati  egallashgan,  eng  past  indeks  esa  savdo  kompaniyalariga 
tegishlidir.

 
41
СMO Globallashuv sharoitida TMKlar o‘rtasidagi birlashish va 
qo‘shib olish (M&A) jarayonlari
Birlashish  va  qo‘shib  olishlar  (  ingl.  Mergers  and  Acquisitions, 
M&A) – kapital va biznesni mustahkamlashda makro va mikroiqtisodiy 
darajalarda  bozordagi  bir  nechta  kichik  kompaniyalar  o‘rnida 
yiriklarining  yuzaga  kelishi  natijasida  sodir  bo‘ladigan  iqtisodiy 
jarayonlar hisoblanadi. 
Birlashish  –  bu  ikki  va  undan  ortiq  xo‘jalik  yurituvchi 
sub y ektlarning  birlashishi  bo‘lib,  natijada  yangi,  birlashgan  iqtisodiy 
birlik shakllanadi. 
Birlashishlarda  kompaniya  yuridik  shaxs  va  soliq  to‘lovchi 
sifatidagi  o‘zining  mustaqilligini  tugatgan  holda  boshqa  kompaniya 
bilan  birlashadi.  Yangi  kompaniya  o‘zining  tarkibiy  qismidagi 
kompaniyaning mijozlari oldidagi barcha majburiyatlarini va aktivlarini 
bevosita boshqarishni hamda nazorat qilishni o‘z zimmasiga oladi.
 
42
СMO Qo‘shib  olish  –  qo‘shib  olinadigan 
kompaniya  ustav  kapitalining  30  foizdan 
ortig‘ini  egallash  yo‘li  bilan  amalga 
oshiriladigan va xo‘jalik jamiyati ustidan nazorat 
o‘rnatish  maqsadida  tuziladigan  bitimdir,  bunda 
jamiyatning yuridik mustaqilligi saqlab qolinadi.
 
43
СMO Xususiyatiga bog‘liq holda kompaniyalar integratsiyasi quyidagi turlarga 
ajratiladi:

Kompaniyalarning  gorizontal  birlashish.  Bu  aynan  bir  turdagi  mahsulot 
ishlab  chiqaruvchi  ikki  kompaniyaning  qo‘shilishi  emas,  buning 
natijasida  faoliyatni  rivojlantirish  va  raqobatlashuv  bo‘yicha  ustunlikka 
erishiladi. 

Kompaniyalarning  vertikal  birlashish  –  bu  bir  qator  kompaniyalarning 
birlashishi bo‘lib, bunda ulardan biri boshqalari uchun xom ashe etkazib 
beradi.  Natijada  mahsulot  tannarxi  pasayishi  va  foydaning  oshishiga 
erishiladi.

Kompaniyalarning  parallel  birlashish  –  o‘zaro  aloqador  bo‘lgan 
mahsulotlar ishlab chiqaruvchi kompaniyalarning birlashishi. 

Konglomerat  birlashishi  –  ishlab  chiqarish  yoki  ta’minot  munosabatlari 
bo‘yicha o‘zaro aloqador bo‘lmagan kompaniyalarning birlashish bo‘lib, 
bunda  bir  tarmoqda  faoliyat  yurituvchi  kompaniyaning  boshqa 
tarmoqdagi kompaniya bilan qo‘shilishi sodir bo‘ladi. 

 
44
СMO Tahliliy  ma’lumotlarga  ko‘ra  duneda  M&A  bo‘yicha  har  yili    o‘n  besh 
mingga  yaqin  bitim  tuziladi.  Bitimlar  xajmi  va  qiymati  bo‘yicha  etakchilikni 
AQSh egallagan. 
Geografik ko‘lami bo‘yicha bitimlar quyidagilarga bo‘linadi:

mahalliy;

mintaqaviy;

milliy;

xalqaro;

transmilliy (transmilliy korporatsiyalar ishtirokidagi bitilar).
Milliy aloqadorligi bo‘yicha quyidagicha tasniflash mumkin:

ichki bitimlar (bitta mamlakat doirasida sodir bo‘ladigan);

eksportga oid (bozorning xorijiy ishtirokchilariga nazorat xuquqini berish);

importga  oid  (xorijdagi  kompaniyalar  ustidan  nazorat  qilish  xuquqiga  ega 
bo‘lish);

aralash  (transmilliy  korporatsiyalarning  bitimlarida  yoki  bir  nechta  turli 
davlatlar aktivlari bilan   kompaniyalar da ishtirok etish ).
 
45
СMO Kompaniyalarning  birlashish  va  qo‘shib  olishlar  jarayonining 
(M&A)  faollashuvi  zamonaviy  iqtisodiyotning  muhim  jihatlaridan  biri 
hisoblandi.  Korporatsiyalar  birlashishi  tufayli  yuzaga  keladigan 
salohiyatli  imkoniyatlar  integratsion  jarayonlarning  yanada 
jadallashuviga  ta’sir  ko‘rsatdi.    Birlashish  va  qo‘shib  olishlar  ko‘pgina 
korporatsiyalar  tomonidan  o‘zgaruvchan  bozor  sharoilariga  muvofiq 
holda  ishlab  chiqarish  aktivlarini  optimallashtirish  hamda 
raqobatlashuv  afzalliklariga  erishish  yo‘li  sifatida  qaraladi.  Shuning 
uchun  mazkur  soha  tadqiqotlari  bo‘yicha  ko‘pgina  ekspertlar 
shug‘ullanishadi  hamda  ular  korporatsiyalar  birlashish  va  qo‘shib 
olishlarining  unversal  loyihalarini  tuzishga  harakat  qilishadi.  Misol 
uchun,  Watson  Wyatt  kompaniyasi  korporatsiyalar  birlashishining 
beshta  bosqichini  aniqlagan:  vazifalarni  tashkil  etish,  holatni  baholash, 
tadqiq  etish,  muzokaralar  o‘tkazish,  haqiqiy  birlashish.  Shuningdek, 
ushbu  sohadagi  boshqa  mutaxassislar  birlashishning  turli  bosqichlarini 
taklif etishgan. 
 
46
СMO TMKlar  faoliyati  tahlili  shuni  ko‘rsatmoqdaki,  iqtisodiy 
globallashuv  sharoitlarida  birlashish  va  qo‘shib  olishlar  turli 
mamlakatlarning  mahalliy  aktivlardan  investitsion  portfelni 
tezlikda  shakllantirish,  yangi  bozorlarni  o‘zlashtirish,  ishlab 
chiqarish  jarayonining  yangi  bosqichini  hamda  xom  ashyoning 
yangi  manbalarini  egallash  imkoniyati  hisobiga  korporatsiya 
raqobatlashuvi oshishining muhim manbasi hisoblanadi.
 
47
СMO Dunyodagi  yirik  korporatsiyalar  o‘rtasida  birlashish  va  qo‘shib 
olishlar,  shuningdek,  “yomon”  aktivlarni  sotish  va  natijada 
raqobatchilar  bilan  solishtirganda  birmuncha  afzallikka  erishgan 
korporatsiyalar  guruhini  ajratib  ko‘rsatish  mumkin.  Bunday 
korporatsiyalarga,  BP  (Buyuk  Britaniya,  neft  sohasi),  ExxonMobil, 
ChevronTexaco,  ConocoPhilips  (AQSh,  neft  sohasi),  General  Electric 
(AQSh,  konglomerat),  Glaxo  Smith  Kline  (Buyuk  Britaniya, 
farmatsevtika sanoati), Cisco Systems, IBM, Apple (AQSh, elektronika 
sanoati),  Nestle  (Shveytsariya)larni  kiritish  mumkin.  Innovatsion 
ishlanmalar  yoki  texnologiyalarga  ega  bo‘lgan  boshqa  kompaniyalar 
qo‘shilishining  muhim  jihati  farmatsevtika  TMKlarining 
raqobatbardoshligini  qo‘llab-quvvatlashdan  iboratdir.  Bu  holatni 
Amerika TMK faoliyatini tahlil etish isbotlab beradi, Pfizer, Johnson & 
Johnson,  Abbot  Laboratories,  Bristol-Myers-Squibb,  Shveytsariya 
TMKlari  Hoffman-La  Roche  va  Novartis,  Angliya  TMKlari 
GlaxoSmithKline va AstraZeneca, Frantsiyaning Sanofi-Aventis.
 
48
СMO Transchegaraviy  birlashish  va  qo‘shib  olishlar  ishtirokchi 
kompaniyalarning mehnat, ilmiy-texnik va moliyaviy resurslarini 
birlashtirish  hisobiga  raqobat  afzalliklariga  erishishga 
yo‘naltirilgan.  Shuningdek,  ishlab  chiqarishni  kengaytirish 
hisobiga  iqtisodiy  samaraga  erishish,  yangi  bozorlarga  kirish, 
ishlab  chiqarishni  diversifikatsiyalash,  yangi  aktivlardan 
foydalanish,  asosan  nommodiy  (nou-xau,  savdo  belgilari, 
tashkiliy  bilimlar)  va  boshqalarga  ega  bo‘lish  imkoniyati  yuzaga 
keladi.
 
49
СMO E’ TIBORIN GIZ UCHUN  
RA H MAT!!!
СMO
50