Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 91.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 02 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Islombek

Дата регистрации 17 Февраль 2024

64 Продаж

Xonliklar etnik shakllanishi

Купить
Mundarija
Kirish ……………………………………………………………………….2-5
I – BOB. O’rta Osiyo xonliklarining etnik tarkibi, manbalarda.
1.1   XVI   –   XIX   asr   birinchi   yarmi   O’rta   Osiyo   xalqlari   etnik   tarixi   aks   etgan
manbalar va ularning umumiy tavsifi…………………………….………....6-11
1.2 Buxoro xonligining etnik tarixini o’rganish…………………………….12-17
II – BOB. Yurtimizda xonliklar davrida aholining etnologik tarkibi.
3. Xiva xonligida yashagan xalqlarning etnik tarkibi ……………………….18-22
4. Qo’qon xonligi aholisining etnik tarixini manbalarda o’rganish………..23-29
Xulosa ………………………………………………………………………30-32
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………….33
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi   Yurtimizning   milliy   istiqlolga   erishish   sharofati
bilan o’zbek xalqining etnik tarixini chuqur o’rganish va uni haqqoniy, rostgo’ylik
asosida yoritish hamda milliy qadriyatlarimizni tiklash vaqti keldi.
Ma’lumki,   O’zbekistan   hududi   tarixdan   tortib   to   hozirgi   kunga   qadar   turli
millat va elatlar doimiy ravishda o’zaro aloqada bo’lib kelgan joy hisoblanadi. Shu
bois   o’zbek   xalqi   etnogenezining   shakllanishida   bu   yerda   istiqomat   qilgan   elat,
urug’, qabilalar va ularning o’zaro ta’siri muhim rol o’ynagan. 
Etnogenez   esa,   o’zoq   davom   etgan   tarixiy   jarayon   bo’lib,   XVI   -   XIX
asrlarda   ham   davom   etgan.   Demak,   qurilayotgan   davr   etnik   tarix   masalalarini
tadqiq qilish o’zbek xalqi etnogenezi tarixining muhim muammolaridan birini xal
etishda   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   kurs   ishida   XVI   —   XIX   asr   birinchi
yarmida   O’rta   Osiyo   xonliklari   aholisining   etnik   tarkibi,   mintaqada   yuz   bergan
demografik jarayonlar, ularning asosiy omillarini ochib berishga harakat qilindi. 
Buxoro,   Xiva   va   Qo’qon   xonliklarining   hududiy   chegarasi,
aholisi   tarkibidagi   urug’larning   joylashgan   o’rni,   ularning   mamlakat   siyosiy,
ijtimoiy-iqtisodiy   hayotidagi   ishtiroki   kabi   masalalar   turli   o’rta   asr   manbalari
asosida yoritildi. Shuningdek, ushbu davrda mintaqada yuz bergan etnodemografik
jarayonlarga bevosita ta’sir ko’rsatgan siyosiy, iqtisodiy, madaniy va tabiiy omillar
aniqlanib,   ularning   tub   mohiyati   tahlil   qilindi.   XVI   asrda   ko’chmanchi   o’zbek
qabilalarining   Dashti   Qipchoqdan   kirib   kelishi   bilan   bog’liq   jarayonlar   ko’rib
chiqildi.   Etnoslarning   nomlarigina   sanab   o’tilgan   ayrim   ishlardan   farqli   o’laroq
xonlik   aholisining   etnik   tarkibi,   bu   etnoslarning   joylashgan   o’rni,   unga   sabab
bo’lgan   omillar   hamda   migratsion   jarayonlar   natijasida   aholi   demografiyasining
o’zgarib   borishi   va   ayrim   etnointegratsion   jarayonlar   o’rta   asr   manbalari   asosida
ochib  berildi.  Shuningdek,  hukmdorlar  tomonidan  olib  borilgan  siyosat   natijasida
yuzaga   kelgan   etnik   jarayonlar,   ularning   oqibatlariga   doir   ma’lumotlar   aniqlanib
tahlil etildi. Mavzuning   o’rganish   darajasi   Xonliklar   etnik   tarkibiga   oid
2 ma’lumotlar   V.V.   Bartold 1
,   P.P.   Ivanov 2
,   B.   Ahmedov 3
,   K.   Shoniyozov 4
,   A.
Asqarov 5
 kabi yirik olimlarning ishlari bu borada tayanch vazifasini o’tadi.
Shuningdek, tadqiqotda masalani yoritishda ushbu davrga
oid   ayrim   manbalargina   muomalaga   tortilgan.   Ba’zi   xolatlarda   esa   manbalardagi
ma’lumotlarni   keltirishda   ba’zi   jo’z’iy   kamchiliklarga   ham   yo’l   qo’yilgan.
Jumladan, XVI asrning 30- yillarida Buxoro hukmdorlarining yurishlari natijasida
Xiva xonligi aholisining bir qismini turli hududlarga olib ketilish jarabni yoritilgan
saxifalarda   ayrim   chalkashliklar,   iqtiboslardagi   noaniqliklar   ko’zga   tashlanadi.
Mavzuning   maqsad   va   vazifasi   O’rta   Osiyo   xonliklarining   etnik   tarkibini
yoritib berish asosiy maqsadi, vazifasi esa 
-   XVI   –   XIX   asr   birinchi   yarmi   O’rta   Osiyo   xalqlari   etnik  tarixi   aks   etgan
manbalar va ularning umumiy tavsifini o’rganish; 
- Buxoro xonligining etnik tarixini o’rganish; 
- Xiva xonligida yashagan xalqlarning etnik holatini yoritib berish; 
- Qo’qon xonligi aholisining etnik tarixini manbalarda o’rganishdir.
Kurs   ishining   hajmi   Kirish,   to’rtta   paragraf,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat.
1
 Бартольд В.В. Узбекские ханстаа / Соч. в 9 т-х. Москва: 1963.
2
 Иванов. П. Материали по истории Туркмен И туркмении Х VII  – Х I Х вв // Иранскиэ, бухарскиэ, хивинскиэ.
М. Л. 1938. 
3
  Ахмедов   Б.   Узбекларнинг   этник   тарихини   урганишда   кулёзма   манбаларни   урни.   Тарихдан   сабокдар.
Тошкент, 1994. 
4
 Шониёзов К. Узбек халкининг шаклланиш жарасни. Тошкент, 2001.
5
 Аскаров А.А. Узбек халкининг этногенези ва этник тарихи. Тошкент, 2007.
3 I – BOB. O’rta Osiyo xonliklarining etnik tarkibi, manbalarda.
1.1 XVI – XIX asr birinchi yarmi O’rta Osiyo xalqlari etnik tarixi aks etgan
manbalar va ularning umumiy tavsifi
O’rta   Osiyo   xalqlarining   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   hayoti   haqida
ma’lumot   beruvchi   O’rta   asr   manbalari   shubxasiz   tarixiy   xotira   va   ma’naviy
qadriyatlarning ajralmas qismi hisoblanadi. Ular voqelikning turli masalalarini aks
ettiruvchi tarixiy yodgorlik sifatida aloxida ahamiyatga ega. Shu bilan birga tarixiy
manbalarning   murakkab   xususiyatli   tomonlari   borki,   ularning   aksariyat   qismi,
biror   hukmdorning   topshirigiga   binoan   yozilgan   bo’lib,   ko’proq   siyosiy   voqealar
bayonidan   iborat   bo’ladi.   Shu   jixatdan   aniq   masalani   yaxlit   yorituvchi   asarlar
mavjud   bo’lmay,   siyosiy   voqealar   bayonida   xalqlarning   iqtisodiy,   madaniy,
ayniqsa,   etnik   tarixiga   doir   kerakli   ma’lumotlarni   ajratib   olib,   tahlil   qilish
tadqiqotchidan aloxida e’tiborni talab qiladi. Bugungi kunga qadar katta miqdorda
yetib   kelgan   Markaziy   Osiyo   tarixiga   bag’ishlangan   tarixiy   asarlar   ma’lum
darajada tadqiq etilgan bo’lib, ulardan turli masalalarni o’rganishda foydalanilgan 6
.
Ko’plab   tadqiqotlarning   obyekt   hamda   manbaviy   asosi   bo’lib
xizmat   qilgan   asarlar   O’rta   Osiyo   xonliklarining   siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy,
madaniy   hayoti   hamda   davlatlarning   xalqaro   munosabatlari   tarixini   yoritashda
muhim manba sifatida ilmiy jamoatchilik orasida keng tarqalgan. Shunga qaramay,
ushbu   manbalardagi   Markaziy   Osiyo   xalqlarining   etnik   tarixiga   oid   ma’lumotlar
xozirga   qadar   ilmiy   muomalaga   keng   tortilmagan.   Manbalarda   ko’rilayotgan
masala   yuzasidan   ma’lumotlarning   aks   etashiga   ko’ra   umumiy   va   o’ziga   xos
jihatlar mavjud. Asarlarning   barchasiga   xos   bo’lgan   xususiyatlarni
quyidagilarda   ko’rish   mumkin:   Tadqiqotga   jalb   etilgan   manbalarning   deyarli
barchasi  maxsus  O’rta  Osiyo  xonliklari   aholisi  va  uning  etnik  tarixiga  bag’ishlab
yozilmagan 7
.   Asarlarning   aksariyatida   xonlik   aholisi   tarkibini   tashkil   etgan   etnik
guruhlar   biror   siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   voqea-xodisalar   bayonida   tilga
olingan.   Chunonchi,   ushbu   asarlarda   urug’’,   qabila   nomlari   biror   mansab   egasi
6
 Карим Шониязов. Ўзбек халқининг шаклланиш жараёни. Т.: 2001. Б. 18.
7
 Ўрта осиё халқларининг этник тарихи ва минтақада юз берган демографик жараёнларнинг манбаларда акс
этиши. Масул мухаррир. Д. Алимова, А. Аширов. Т.: 2011. Б. 9. 
4 yoki siyosiy jarayonlarda ishtirok etgan shaxs nomi bilan keltirib o’tiladi.   Mavjud
manbalardagi umumiy xususiyatlardan biri   yuqorida keltirilgan asarlarning deyarli
barchasida   biror   etnik   guruhning   manzili,   ularning   turmush   tarzi   aks   etgan
ma’lumotlar   u  yoki   bu  tarzda   uchraydi .   Manbalarning  xar   birida   xonlik  hududida
kechgan migratsion jarayonlarni ko’rsatib beruvchi ma’lumotlar mavjud.   Yuqorida
ta’kidlanganidek,   so’nggi   O’rta   asrlarda   O’rta   Osiyo   jumladan,   Buxoro   xonligi
tarixini   o’zida   aks   ettirgan   juda   ko’plab   asarlar   yaratilgan.   Ularning   deyarli
barchasida Buxoro xonligi aholisining etnik tarkibi, hududda kechgan demografik,
etnomadaniy   va   etnointegratsion   jarayonlarga   oid   ma’lumotlarni   uchratish
mumkin.  Biroq, ularning barchasini  bir tadqiqot
doirasida   tahlil   qilish   imkoniyati   yo’qligini   hisobga   olib,   faqatgina   ayrimlari
misolida masalani yoritib berishga harakat qilindi. Aynan bunday turdagi manbalar
qatorida   Zahiriddin   Muhammad   Bobo’rning   “Boburnoma”,   Fazlulloh   ibn
Ro’zbexonning   “Mexmonnomai   Buxoro”,   Noma’lum   muallifning   “Tavorixi
go’zida-i   nusratnoma”,   Mirza   Muhammad   Xaydarning   “Tarixi   Rashidiy”,   Hofiz
Tanish   Buxoriyning   “Abdullanoma”,   Badriddin  Kashmiriyning   “Ravzat   ar-rizvon
va   xaqiqat   al-gilmon”,   Mulla   Sharafiddin   A’lam   ibn   Nuriddin   oxunning   “Tarixi
Sayyid   Rokim”,   Muhammadiyor   ibn   Arab   Qatag’onning   “Musaxxir   al-bilod”,
Muhammad   Yusuf   Munshiyning   “Tarixi   Muqimxoniy”,   Mir   Muhammad   Amin
Buxoriyning   “Ubaydullanoma”,   Abdurahmon   Tole’ning   “Tarixi   Abulfayzxon”,
Mahmud   ibn   Valining   “Baxr   al-asror   fi   manokibi   al-axyor”,   noma’lum   muallif
tomonidan   yozilgan   “Tarixi   Koshg’ar”,   Mirza   Abdul   Azim   Somiyning   “Tarixi
salotini   Mang’itiya”,   Xoja   Samandar   Termiziyning   “Dastur   ul-   mulk”,   Ahmad
Donishning   “Tarixi   saltanati   Mang’itiya”   kabi   turkiy   va   fors   tillarida   yozilgan
asarlarni alohida ko’rsatib o’tish lozim 8
. Yuqoridagi   asarlarning
mazmuni,   yozilish   tarixi,   usuli,   tahlili   hamda   ularning   o’sha   davr   tarixini
o’rganishdagi   ahamiyati   A.A.   Semenov,   B.   Ahmedov,   D.Y.   Yusupova   va   R.P.
Jalilovalar,   M.X.   Abuseitova   va   Y.G   Baranovalar   tomonidan   chop   etilgan
kataloglar hamda manbashunoslikka bag’ishlangan asarlarda yoki tarjima qilingan
8
 Ўрта осиё халқларининг этник тарихи ва минтақада юз берган демографик жараёнларнинг манбаларда акс
этиши. Масул мухаррир. Д. Алимова, А. Аширов. Т.: 2011.  B . 11.
5 asarlarning   kirish   qismlarida   batafsil   bayon   qilingan.   Shu   sababli   mazkur   qismda
asosiy   e’tibor   ushbu   asarlarning   xonlik   aholisi   etnik  tarixi   va   mintaqada   kechgan
demografik   jarayonlarni   yoritishdagi   rolini   ko’rsatib   berishga   qaratildi.   Buxoro
xonligi   aholisi   etnik   tarkibi   va   xonlikda   kechgan   demografik   jarayonlarni   tadqiq
etish   maqsadida   jalb   etilgan   asarlarning   ayrimlari   yuqorida   qayd   etilgan   umumiy
xususiyatlar bilan birga ba’zi o’ziga xos jihatlarga ham ega.   Aynan shunday o’ziga
xos   jihatlar   Zahiriddin   Muhammad   Bobo’rning   “Boburnoma”   asarida   mavjud
bo’lib,   unda   shahar   va   qishloqlarda   istiqomat   qilgan   mahalliy   aholining   nomi,
ularning etnografiyasi hamda etnolingvistikasiga oid   ma’lumotlar bayon qilingan.  
Jumladan,
asar   muallifining   Andijon,   Marg’ilon,   Samarqand,   Isfara   shaharlari   aholisi
to’g’risida   bildirgan   fikrlari   bunga   misol   bo’ladi.   Shayboniyxonning   harbiy
yurishiga   bag’ishlangan   Fazlulloh   ibn   Ro’zbexonning   “Mehmonnomai   Buxoro”
asari,   ko’proq   XVI   asr   boshlarida   mintaqada   kechgan   demografik   o’zgarishlar
hamda   turli   urug’’   va   qabilalar   o’rtasidagi   munosabatlar,   ularning   kundalik
mashg’ulotlariga oid ma’lumotlarning uchrashi bilan   ahamiyatlidir. Asardagi etnik
masalaga   doir   ma’lumotlarning   yana   bir   jihati   shundan   iboratki,   ular   ko’proq
o’zbek   urug’’lari,   qozoq   kabi   aholi   hamda   xonlik   hududida   kechgan   migratsion
jarayonlar   to’g’risida   ma’lumot   olish   imkonini   beradi.   Hofiz   Tanish   Buxoriy
tomonidan   shayboniy   Abdullaxon   II   (1583-1598)ga   bag’ishlab   yozilgan
«Abdullanoma»   asarida   ham   xonlik   aholisi   etnik   tarixi   maxsus   faslda   bayon
etilmagan bo’lsada, boshqa manbalardan farqli ravishda muallif o’z asarida ayrim
turkiy va mug’ul urug’’lari to’g’risida alohida saxifada to’xtalib o’tgan. 
Unda  muallif  aholiga   nisbatan  “qavm”   iborasini   ishlatib,
ayrim   xolatlarda   ularning   etimologiyasini   tahlil   qilsa,   ba’zida   ularning   siyosiy
mavqei   hamda   geneologiyasiga   izoxlar   bergan.   Xususan,   Hofiz   Tanish   Buxoriy
biror   bir   urug’’   yoki   qabila   nomining   etimologiyasini   tahlil   qilar   ekan,   uning
nomini   kelib   chiqishini   geografik   joy   nomi   bilan   bog’liq   ekanligini   ta’kidlaydi.
Masalan   muallifning   ogojiri   qavmi   to’g’risidagi   fikrlari   bunga   misol   bo’ladi.
Asarda   yozilishicha,   o’rmon   chetlarini   o’zlariga   yurt   va   qarorgoh   qilib   olgan   bir
6 toifani   O’g’o’zxon   “og’och   yeri”,   ya’ni,   “o’rmon   kishisi”   deb   atagan.   Hofiz
Tanishning   ta’kidlashicha,   ogojirlarning   barchasi   shu   toifadan   bo’lgan.
Shuningdek,   asar   muallifi   ba’zi   qavmlar   nomlarini   yuz   bergan   biror   vodqea   va
hodisa oqibatida vujudga kelganligini qayd etgan. Jumladan,   Hofiz
Tanishning   ko’rlik,   xalaj   qavmlarining   nomini   kelib   chiqishi   to’g’risida   yuritgan
fikridan   ana   shunday   ma’noni   anglash   mumkin.   Qolaversa,   asarda   ayrim   etnik
guruhlarniig nomi ularning kundalik mashg’ulotlari bilan bog’liqligini tasdiqlovchi
ma’lumotlar ham mavjud bo’lib, uni muallifning kelib chiqishi to’g’risida keltirgan
ma’lumotidan   anglash   mumkin.   Etnik   masalaga   oid   ma’lumotlarni   aks   ettirishda
o’ziga   xos   jihatlarga   ega   bo’lgan   manbalardan   yana   biri   XVII   asrda   yozilgan
Mahmud ibn Valining “Baxr al-asror fi manokib al-axyor” asaridir. Uning boshqa
manbalardan   farqli   jixati   shundaki,   ensiklopedik   xarakterga   ega,   7   jilddan   iborat
ushbu   asarning   “Geografiya”   qismida   muallif   xonlik   hududida   yashagan   ayrim
urug’ hamda kabialalar va ularning siyosiy mavqei to’g’risida to’xtalgan.   Mahmud
ibn Vali o’z asarining oltinchi jildini  xulosa qismini Hindistonga qilgan sayohati,
turk-mug’ul   qabilalari   hamda   turli   bayram   tadbirlarining   bayoniga   bag’ishlagan 9
.
Shu   sababli   asarning   tarix   va   aynan   etnik   tarixga   oid   qismlarini   o’zbek   tiliga
tarjima   qilish   bugungi   kun   tadqiqotchilari   oldida   turgan   muhim   vazifalardan
biridir.   Bu   esa   nafaqat   O’zbekistan   balki,   butun   Markaziy   Osiyoning   O’rta
asrlardagi   siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy   hamda   etnik   tarixini   muhim   ma’lumotlar
bilan boyitish imkoniyatini beradi.   Ashtarxoniy   hukmdor
Imomkulixon   (1611-1642)ga   atab   yozilgan   Muhammad   Yusuf   Munshiyning
“Tarixi   Muqimxoniy”   asari   ham   ko’rilayotgan   masala   bo’yicha   ayrim   o’ziga   xos
xususiyatlarni jamlaganligi bilan ajralib turadi. Unda Movarounnahr va Turkiston
hududlariga   Dashti   Qipchoqdan   kirib   kelgan   ko’chmanchi   o’zbeklarning
joylashuvi,   turli   etnik   guruhlar   o’rtasidagi   nikoh   munosabatlari   borasida   qiziqarli
ma’lumotlar   o’rin   olgan.   Jumladan,   asarda   shayboniy   Dinmuhammadxonning
(Shayboniy   sultonlardan,   XVI   asr   o’rtalarida   Balx   hokimi   bo’lgan
Pirmuhammadxoning o’g’li) Mashhad sayidlaridan biri, imom Rizo maqbarasining
imomi   Mirzo   Abu   Tolibning   qizini   o’z   nikohiga   olganligi   to’g’risida   so’z
9
 Махмуд ибн Вали. Море тайн относительно доблестей благородных (География). - Т.: Фан, 1977.  C . 51.
7 yuritilgan.   Bu   ma’lumot   bir   tomondan   Buxoro   xonligi   aholisining   boshqa   hudud
xalqi   vakillari   bilan   amalga   oshirgan   o’zaro   sulolaviy   nikoh   munosabatlari
to’g’risida   guvohlik   bersa,   ikkinchi   tomondan,   asli   kelib   chiqishi   ko’chmanchi
o’zbeklardan   bo’lgan   Shayboniy   sulolasi   vakillarining   o’troq   aholi   bilan
assimilyatsiyalashuvi jarayonini ko’rsatadi.  Dashti
Qipchoqdan   kelgan   kyamanchi   aholining   xonlik   mahalliy   aholisi   bilan   ana   shu
tarzda   assimilyatsiyalashuvi   borasida   yana   ko’plab   misollar   keltirish   mumkin.
Bunta,   noma’lum   muallif   tomonidan   yozilgan   “Tavorix-i   guzida-i   nusratnoma”
asarida   keltirilgan   Shayboniyxon   o’g’li   Temur   sultonning   Termiz   sayidlaridan
birining Xonzoda ismli qizini o’z nikohiga olganligi haqidagi ma’lumot ham isbot
bo’la   oladi.   Bu   nikoh   munosabatlarining   aksariyati   hukmdorlar   tomonidan
xonlikda katta ta’sir kuchiga eta bo’lgan diniy ulamolarning qo’llab-quvvatlashiga
erishish   va   shu   orqali   siyosiy   mavqeini   mustahkamlash   maqsadida   amalga
oshirilgan. Yoki ayrim diniy ulamolar o’zining jamiyatdagi ijtimoiy mavqei hamda
iqtisodiy manfaatlarini ximoya qilish uchun ham shu yo’lni tutgan.  
1938   yili   Rossiya   FA   Sharqshunoslik   instituti   jamoasi   tomonidan   qadim
zamonlardan   boshlab,   XIX   asr   80-yillarigacha   bo’lgan   turkman   xalqi   tarixi
bo’yicha ikki jildlik material nashr etalgan edi. Uning ikkinchi jildida ko’plab fors
va  turkiy  tildagi   manbalar   qatorida  «Firdavs   ul-iqbol»,   «Riyoz   ud-davla»,   amaliy
loyihasi   doirasida   olib   borilgan   tadqiqotning   vaqt   hamda   boshqa   ayrim   tashkiliy
jixatlardan cheklanganligi tufayli unda O’rta Osiyo tarixiga doir barcha manbalarni
qamrab   olish   imkoni   bo’lmadi.   Shu   jixdtdan,   ayrim   qo’shimcha   manbalar,
jumladan   Ollomurod   Annaboy   o’g’li   qalamiga   mansub   “O’g’uz,   Olanquva,
Shayboniynoma”  asarini   o’rganish,   undagi   etnik   tarixga   doir   ma’lumotlarni   tahlil
qilish   keyingi   tadqiqotlar   doirasida   amalga   oshirilishi   rejalashtirilgan.   Asarning
ahamiyatli   tomoni   shundaki,   uch   qismdan   iborat   asarning   ikkinchi   qismi
Qo’ng’irotlar, ularning avlodlari va uchinchi qismi esa turklarning geniologiyasiga
bag’ishlangan. Xulosa   o’rnida   shuni   qayd   etish   lozimki,   ushbu
tadqiqotda   O’rta   asr   manbalarida   keltirgan   ma’lumotlarning   asosli   yoki   asossiz
ekanligi   ba’zi   xollarda   tegishli   materiallarning   yetarli   emasligi   tufayli   tahlil
8 qilinmadi.   Zero,   ayrim   ma’lumotlar   ushbu   soha   mutaxassislari   o’rtasida   bugungi
kungacha   turli   baxslarga   sabab   bo’lmoqda.   Shu   jixatdan   qisqa   muddatda   amalga
oshirilgan   loyixa   doirasida   tayyorlangan   ushbu   kurs   ishida   O’rta   asr   manbalarida
Buxoro,   Xiva   va   Qo’qon   xonliklari   etnik   tarixi,   unda   kechgan   demografii
jarayonlar   to’g’risida   keltirilgan   ma’lumotlar   hamda   ularning   qanday   shaklda
hamda tartibda berilganligi bir qator O’rta asr manbalari misolida ko’rsatib berildi.
9 1.2 Buxoro xonligining etnik tarixini o’rganish.
XV   asr   oxiri   -   XIX   asr   birinchi   yarmida   O’rta   Osiyoda   kechgan
etnodemografik o’zgarishlar, xususan, Dashti Qipchoqdan ko’p sonli ko’chmanchi
aholining Movarounnahr, Xorazm hududlariga kirib kelishi hamda ularning o’troq
turmush   tarziga   o’tish   jarayoni   mintaqadagi   siyosiy   vaziyatga   ham   o’z   ta’sirini
ko’rsatdi. Yagona siyosiy hududiy birlik o’rnida bu yerda Buxoro va Xiva xonligi,
keyinchalik Qo’qon xonligi tashkil topishiga sabab bo’lgan omillardan biri bo’ldi.
Ushbu   davlatlar   orasida   o’zining   hududiy   va   siyosiy   mavqeiga   ko’ra   Buxoro
xonligi mintaqada o’ziga xos o’rinni egallagan edi 10
. Shayboniylar sulolasi davrida
(1501-1601)   yuzaga   kelgan   ushbu   davlat   hududiga   dastlab   Movarounnahr,
keyinchalik,   Turkiston,   Xuroson   va   ayrim   xollarda   Xorazm   ham   kirgan.
Xonlikning   hududiy   chegarasi   xaqidagi   ushbu   fikr   ko’plab   tadqiqotchilar,
jumladan,   V.V.   Bartold   va   R.G.   Muqminova   kabi   olimlarning   ishlarida   ham   o’z
aksini topgan. Hofiz   Tanishning   «Abdullanoma»   asarida   ham
«Koshg’ar viloyati chegarasidan to Xorazmgacha va Dashti Qipchoq chegarasidan
to Qandahor etagigacha bo’lgan yerlar, butun Movarounnahr, Xuroson, Turkiston
va Xorazm uning tobeligiga o’tdi», deb ma’lumot beriladi. Buxoro xonligi hududi
to’g’risidagi   ushbu   ma’lumot   XVI   asr   ikkinchi   yarmi,   Shayboniy   Abdullaxon   II
hukmronligi   davriga   tegishli   bo’lib,   yuqoridagi   viloyatlar   muntazam   xonlik
tarkibida bo’lmagan. Chunki XVI-XIX asrlar davomida Markaziy Osiyo davlatlari
o’rtasidagi   o’zaro   urushlar   hamda   Eron   va   Hindistonning   mintaqada   o’z
manfaatlarini   o’rnatishga   bo’lgan  xarakatlari   Buxoro   xonligi   hududining  o’zgarib
turishiga  sabab  bo’lgan. Bu  xolat  esa  manbalarda  xonlikning hududiy chegaralari
to’g’risida turli xil ma’lumotlarni aks etishiga sabab bo’lgan 11
.
O’z   navbatida   ta’kidlash   kerakki,   davlat   chegaralarining
o’zgarib   turishi   xonlik   aholisining   etnik   tarkibi   va   mikdoriga   o’z   ta’sirini
ko’rsatgan.   Ushbu   jarayon   o’rta   asr   mahalliy   manbalarida   ham   aks   etgan   bo’lib,
garchi   asarlarda   Buxoro   xonligi   hududidagi   aholi   soni   borasida   aniq   faktlar
10
  A хмедов Б. Историко-географическая литература Средней Азии XVI - XVIII вв. (Письменные источники).
- Т.: Фан, 1985.  C . 64.
11
 Zamonov. A, Egamberdiyev.  A  –  Buxoro   amirligi   tarixi .,  T .: “ Tamaddun ”., 2022.  B .27.
10 keltirilmasa-da,   avvalgi   qismlarda   ta’kidlanganidek,   aholining   etnik   tarkibi,
turmush   tarzi   hamda   urf-odatlari,   tili   borasida   so’z   yuritish   imkonini   beruvchi
ma’lumotlarni   uchratish   mumkin.   Chunonchi,   bu   davr   manbalarida   xonlik
hududida   mahalliy   aholi   ularning   yashab   kelayotgan   joy   nomi   bilan   tilga
olinganligi   ko’zatiladi.   Jumladan,   Muhammadiyor   ibn   Arab   Qatag’onning
“Musaxxir   al-bilod”  asarida   Temuriylar   va  Shayboniylar   o’rtasida   Movarounnahr
uchun   bo’lib   o   ‘tan   janglardan   birini   tasvirlash   jarayonida   Dashti   Qipchoqdan
kelgan   ko’chmanchi   jangchilarga   nisbatan   mahalliy   qo’shin   askarlarining   fe’l
atvoridagi   ustunlikni   ko’rsatar   ekan,   muallif   ularni   –   «   movarounnahrliklar”   deb,
qayd etgan.  Hofiz   Tanish   ham   o’zining
“Abdullanoma”   asarida   mintaqa   aholisiga   nisbatan   "Movarounnahr   xashi”
iborasini   ishlatgan.   Muhammad   Yusuf   Munshiyning   “Tarixi   Muqimxoniy”,   Mir
Muhammad   Amin   Buxoriyning   «Ubaydullanoma»   kabi   asarlarida   esa   ko’p
xollarda   ular   shahar   nomlari   bilan   ya’ni,   "buxorolik   ”,   “samarqandliklar   ”,
"toshkentliklar   ”   tarzida   keltirilgan.   Shuningdek,   Zahiriddin   Boburning
“Boburnoma”,   Ahmad   Donishning   «Tarixi   salotini   mang’itiya”   asarlarida   xonlik
aholisiga   nisbatan   “el”,   “elat”   iboralari   ham   qo’llanilgan 12
.   Bundan   tashqari   o’rta
asr   muarrixlari   o’z   asarlarida   Buxoro   xonligidagi   shahar   aholisi   to’g’risida   so’z
yuritganda ko’p xollarda ularni etnik nom bilan emas balki, ijtimoiy mavqei yoki
kundalik   mashgulotlari   bilan   ya’ni,   dehqonlar,   hunarmandlar,   savdogarlar,   ilm
ahillari hamda diniy ulamolar deb atagan.  Shuningdek,   manbalarda
yana   hunarmand   aholi   yashash   joyidan   kelib   chiqib,   shaharlik   hamda   qishloliq
hunarmandlar   toifasiga   ajratilgan.   Moli   yashash   joyining   geografik   xususiyatiga
qarab   tasniflash   xolatini   Muhammad   Amin   Buxoriyning   asarida   ham   kuzatish
mumkin.   Xususan,   muallif   Buxoro   shahrida   yashovchi   xalqqa   nisbatan   shahriy,
Miyonqol atrofida yashagan aholiga esa saxroyi atamasini qo’llagan. Shuningdek,
mazkur   atamani   muallif   Buxoro   xoni   saroyidagi   amaldorlarni   ta’riflash   asnosida
ham   keltirib   o’ttan.   “Ubaydullanoma”dagi   mazkur   ma’lumot   bu   davrda   xonlik
saroyida   xizmat   qilgan   turli   mansab   egalari   ham   o’troq,   ham   ko’chmanchi   aholi
12
 Ахмада Дониша. История Мангитской династии / Перевод, предисловие и примечания И.А. Наджафовой.
Душанбе: Дониш, 1967.  C .73.
11 vakillaridan iborat bo’lganligini ko’rsatadi.   XVI   asrda   yaratilgan
manbalar   orasida   Zahiriddin   Muhammad   Bobo’rning   “Boburnoma”   asarida
mahalliy aholi haqida ko’plab ma’lumotlar uchraydi. Garchi asardagi voqealar XV
asr   oxiri   -   XVI   asr   boshlariga   oid   bo’lsa-da,   uning   davriy   jixatdan   yakinligini
hisobga   olib,   mazkur   asarni   xonlik   aholisining   etnik   tarixi   to’g’risida   ma’lumot
beruvchi muhim manbalar qatoriga kiritish mumkin.   “Tarixi
Muqimxoniy”da   esa   asar   muallifi   Imomqulixonning   Balxga   qilgan   tashrifini
tasvirlar ekan, "... shuningdek, barcha ulug’, taniqli va martabali kishilar, olimlar,
o’zbek va tojik aholisining turli ijtimoiy qatlamlari vakillaridan harbiylar va taniqli
kishilar   chiqdi.   Usha   kuni   bu   uchrash   hamda   hammasi   bo’lib   tahminan   100   000
kishi ishtirok etdi”, deb Balx shahri aholisining ma’lum miqdori va tarkibi haqida
ma’lumot   berish   qatorida   “o’zbek”   va   “tojik”   atamalarini   ishlatgan.   Muallif   bu
yerda   ushbu   atamlarni   kimlarga   nisbatan   ishlatgani   to’g’risida   izoh   bermagan.
Manbalarda   yana   “92   o’zbek   urug’’i”   iborasi   ham   ishlatilib   bu   ma’lumotlar
ularning   aksariyati   Buxoro   xonligi   hududida   yashaganligini   tasdiqlaydi.   Bu   xolat
Buxoro   xonligi   hududida   qanday   urug’’   va   qabilalar   yashaganligi   to’g’risida
ma’lumot olish imkonini beradi quyida manbalardagi ana shu ma’lumotlar asosida
xonlik hududida yashagan urug’’ va qabilalar hamda ular bilan bog’liq jarayonlar
alifbo tartibida keltiriladi: Aymoq   urug’’i,   XVI-XVIII   asrlarda   yaratilgan
manbalarda   Buxoro   xonligida   yashagan   bir   etnik   guruh   sifatida   tilga   olinib,
asarlarda   yozilishicha,   ular   asosan   Xuroson   hududida   istiqomat   qilgan.   Xususan,
“Tarixi   Muqimxoniy”   va   “Baxr   al-asror   fi   manokibi   al-axyor”   asarlaridagi
ma’lumotlarga   ko’ra,   usha   davrda   aymoqlar   asosan   Qunduz   hamda   Balxning
Chechaktu, Darayi suf, Karki, Maymana hududlarida yashagan.   
“Ubaydullanoma” asarida esa xonlikda
ma’lum   bir   mavqeyni   egallagan   ko’chmanchi   aymoq   urug’’iga   mansub   kishilar
to’g’risida   ma’lumot   berilgan.   Xonlik   aholisi   tarkibida   arablar   ham   bo’lib,
asarlarda   yozilishicha,   ular   Buxoro,   Qashqadaryo,   Balx   va   boshqa   hududlarda
yashagan.   “Baxr   al-asror   fi   manokib   al-axyor”   muallifi   Balxning   Xulm   shahri
atrofida ko’chmanchi arablar yashaganligini ta’kidlasa, “Tarixi Muqimxoniy” asari
12 muallifi   arablar   Balx   hokimi   Mahmudbiy   otaliq   qo’shinining   asosiy   tarkibini
tashkil qilganligini qayd etgan. Buxoro   xonligi   tarixiga   oid
manbalarda   mamlakatda   arg’un   urug’i   ham   yashaganligi   va   ular   o’ziga   xos
mavqeyni   egallab,   yuqori   mansablarda   faoliyat   ko’rsatganligini   tasdiqlovchi
ma’lumotlar   ham   uchraydi.   Masalan,   “Boburnoma”da   XVI   asr   birinchi   yarmida
Qorako’lda   hokimlik   qilgan   Sulton   Xusayin   arg’un   nomi   tilga   olingan.   “Tarixi
Muqimxoniy”   asarida   esa   devonbegi   lavozimida   faoliyat   ko’rsatgan   Ali   Said
devonbegi   arg’un   nomi   zikr   etilib,   u   boshchiligidagi   arg’un   qabilasi   Balxda
Qipchoqlarga qarshi kurashda faol ishtirok etganligi yozilgan. Barloslar
nomi   ham   manbalarda   tez-tez   tilga   olingan   urug’’lardan   biri   hisoblanadi.
Jumladan,   “Boburnoma”,   “Musaxxir   al-bilod”da,   nufuzli   amirlar   qatorida   Shayx
Abdullox   barlos   va   boshqalar,   temuriy   hukmdor   Boburmirzo   qo’shini   tarkibida
faoliyat   ko’rsatgan   Qaro   barlos,   temuriy   Badiuzzamonning   xos   amirlaridan
Shohmuhammad   barlos,   Sulton   Boyazid   barlos,   Amir   Haydar   Burunduq   barlos,
Shayboniyxonning   rafiqalaridan   biri   Sevinch   Qutluq   Og’oning   bobosi,   buxorolik
Amir Muhammad Burunduq barloslar nomi zikr etilgan .
  Asosan
Zarafshon   vodiysi   hududida   yashagan,   uncha   katta   bo’lmagan   urug’lardan   biri
burqut   (barqut)   urug’i   hisoblanib,   «Tarixi   salotini   mang’itiya”   muallifi   Amir
Doniyol   davrida   parvonachi   lavozimini   egallagan   Yodgor   burqut   hukmdorga
qarshi   bosh   ko’tarish   bilan   birga   Muhammad   Aminxo’ja   va   Nurota   hokimlarini
ham   xonga   qarshi   qo’yganligi   to’g’risida   ma’lumot   bergan.   Muhammadiyor   ibn
Arab   Qatagan   o’z   asarida   Xo’ja   Muhammad   sulton   va   Shox   Budog’   sulton   ibn
Abulxayrxonlarning   onalari   barqut   elidan   bo’lganligi   ta’kidlangan.   O’rta   Osiyo
xonliklari   tarixini   yorituvchi   manbalarda   ko’p   uchraydigan   urug’lardan   biri   bu
do’rmonlar   bo’lib,   ular   Buxoro   xonligida   katta   kuchga   va   mavqega   ega   bo’lgan.
“Abdullanoma” asari muallifi do’rmon urug’i to’g’risida ma’lumot keltirib, uning
etimologik   ma’nosini   berishga   xarakat   qilgan 13
.   Hofiz   Tanishning   yozishicha,
do’rmon toifasi   Nirundan  tarqalgan  bo’lib, ular   4 o’g’il   bo’lgan  va o’zlari  turgan
joydan   Chingizxonning   viloyatiga   kirishni   istagan.   Ular   sol   bog’lab   (yogochlarni
13
 Ҳофиз Таниш ибн Мир Муҳаммад Бухорий. Абдулланома (Шарафномайи шохий) Биринчи нашр / I жилд.
Форсчадан   С.   Мирзаэв   таржимаси,   нашрга   тайёрловчи,   сўз   боши   ва   изоҳлар   муаллифи   Б.А.   Аҳмедов.   -
Тошкент: Фан, 1966.  B .43.
13 birlashtirib   bog’lab   suvda   suzish   uchun   moslashtirilgan   moslama),   unda   suzib
Chingizxon   viloyatiga   kirgan   va   hozirgi   do’rmon   qavmi   o’shalarning   naslidan
hisoblanadi.   Muallifning   ta’kidlashicha,   mo’g’ulchada   “do’rmon”   -   “to’rt”   degan
ma’noni anglatadi.   Ashtarxoniylar davri tarixiga oid asarlarda esa yobular borasida
ham ma’lumotlar berilgan bo’lib, unga qora yobular XVII -XVIII asrlarda kechgan
etnik jarayonlarda faol ishtirok etgan. Shuningdek, Buxoro xonligi aholisi tarkibida
jamshid,   jobut   kabi   urug’lar   bo’lganligi   to’g’risida   manbalarda   kam   bo’lsada
ma’lumotlar   uchraydi.   Ma’lumotlarga   qaraganda,   ularning   ichida   jamshid   urug’i
asosan   Balxning   Chechaktu   hududida,   jobut   urug’i   bugungi   Qashqadaryo
hududlarida yashagan. XVII-XIX   asrlarda   Buxoro   xonligida   kechgan
siyosiy   jarayonlarda   faol   ishtirok   etgan   urug’lardan   biri   kenagaslar   hisoblanib,
ashtarxoniy   Abulfayzxon   va   Mang’itlar   sulolasi   vakili   Amir   Haydar   hukmronligi
yillarida   ularning   xonga   qarshi   ko’zg’olon   ko’targanligi   mahalliy   manbalarda   bir
necha   bor   tilga   olingan.   Asarlarda   kenagaslar   xonlikning   Shahrisabz   hududida
yashaganligi qayd etiladi. Buxoro xonligi hududida yashagan va undagi
siyosiy jarayinlarda faol ishtirok etgan urug’lardan yana biri mang’itlar hisoblanib,
ular   to’g’risida   manbalarda   turli   ma’lumotlar   keltirilgan.   Jumladan,
Muhammadiyor   ibn   Arab   Qatag’onning   “Musaxxir   al-bilod”   asarida   mang’itlar
haqida ma’lumotlar yozilib asar muallifi ularni asosiy yashash joyi sifatida Dashti
Qipchoq   hududini   ko’rsatgan.   Jumladan,   “Ubaydullanoma”   asarida   dastlab
Shahrisabz   hokimi   etib   tayinlangan   keyinchalik   parvonachi   mansabini   egallagan
Xudoyor   biy   mang’it   haqida   so’z   yuritilib,   ma’lumotlar   uni   ashtarxoniylar
hukmronligi   davrida   o’ziga   xos   mavqega   ega   bo’lganligini   tasdiqlaydi.   XVI-XIX
asrlarda yozilgan manbalarda mang’itlar bir nom bilan atalgan bo’lsa, keyingi davr
manbalarida   esa   mang’itlarning   turli   nomlari   uchraydi.   Jumladan,   Mirza
Abdulazim   Somiyning   “Tarixi   salotini   Mang’itiya”   nomli   asarida   Oqtepa
mudofaasida ishtirok etgan qo’shin boshliqlari orasida Rahmonqulibiy parvonachi
to’q mang’it ismi va qora mangitlar ham tilga olingan. Bu urug’ni guruhlashtirish
xolatini   XIX   asrda   o’rtasiga,   jumladan,   Buxoroga   tashrif   buyurgan   N.
Xannikovning asarida ham ko’rish mumkin. Uning e’tirof etishicha, mang’itlar uch
14 guruhga bo’linadi: to’q mangit, qora mang’it, oq mang’it. Ular asosan Buxoro va
Qarshi   atroflarida   o’troq   va   yarim   ko’chmanchi   turmush   tarzida   yashagan.
Manbalarda   ko’p   tilga   olinadigan   urug’lardan   yana   biri   minglar   xisoblanib,
ma’lumotlardan ayniksa ashtarxoniylar davrida ularning siyosiy jarayonlardagi roli
kuchayganligini   ko’rish   mumkin.   “Tarixi   Muqimxoniy”,   “Ubaydullanoma”   va
“Tarixi   Abulfayzxon”  asarlarida  bu davrda  minglar   o’troq va  yarim  ko’chmanchi
tarzda hayot kechirib, asosan Shibirg’on, Karki, Maymana, Samarqandning Urgut,
O’ratepa   hududlari,   shuningdek,   Balxda   yashaganligini   va   to’qsoba,   devonbegi
mansablarida   faoliyat   ko’rsatganligini   tasdiqlovchi   ko’plab   ma’lumotlar
u c h r a y d i . Nayman urug’i ham
xonliklar   davrida   o’ziga   xos   mavqega   ega   bo’lgan   urug’lardan   biri   hisoblanib,
XVI-XIX   asrlarda   yozilgan   manbalarning   deyarli   barchasida   ushbu   urug’   nomi
uchraydi. Masalan, nayman urug’ini Shayboniylar davrida, ayniqsa Abdullaxon II
tomonidan   amalga   oshirilgan   harbiy   yurishlarda   faol   ishtirok   etganligini   kuzatish
mumkin.   Bundan   tashqari   “Ubaydullanoma”   asarida   Buxoroda,   Termizning   Derf
qal’asida, Samarqandda yashagan naymanlar to’g’risida ma’lumotlar mavjud. Asar
muallifining   yozishicha,   naymanlar   xon   saroyida   yuqori   lavozimlarni   egallab,
hukmdorning   chap   tarafida   o’tirgan.   Bunga   manbadagi   to’qsoba   lavozimida
faoliyat   ko’rsatgan   Ne’matullobiy   to’g’risidagi   ma’lumotni   misol   qilish   mumkin.
Asarlarda   shuningdek,   olchin   urug’i   vakillarining   ma’muriy   boshqaruvdagi
faoliyatlari haqida so’z   yuritish imkonini beruvchi ma’lumotlar mavjud. Xususan,
“Ubaydullanoma”   asarida   1704- 1705   yillarda   Termizga   qilingan   yurishda
qo’shinga bosh bo’lgan amaldorlar  qatorida Boqi  to’qsoba olchin nomi ham  tilga
olingan.   Manbadagi   bu   ma’lumot   uning   vakillari   Buxoro   xonligida   to’qsoba
lavozimida   faoliyat   ko’rsatib,   xonlik   harbiy   yurishlarida   faol   ishtirok   etganligini
ko’rsatadi.
15 II – BOB. Yurtimizda xonliklar davrida aholining etnologik tarkibi.
2.1 Xiva xonligida yashagan xalqlarning etnik holati.
1511   yilda   mustaqil   davlat   sifatida   tashkil   topgan   Xiva   xonligining   aholisi
nafadat   etnik,   balki   madaniy-iqtisodiy   jixatdan   ham   bir   biridan   farq   qiluvchi
guruhlardan   iborat   bo’lgan.   Shu   jixatdan   xonlik   egallagan   hudud   ham   uning
tarkibiga   kirgan   aholi   etnik   qiyofasi,   turmush   tarzi   haqida   ma’lum   darajada
tasavvurga ega bo’lish imkonini beradi.   Manbalarda ko’rsatilishicha, Xiva xonligi
asoschisi   Elbarsxon   davrida   Xurosonning   shimoliy   qismlari,   jumladan,   Maxin   va
Durungacha   bo’lgan   yerlar,   shuningdek,   Balxon   va   Mang’ishloqdagi   turkmanlar
istiqomat qilgan hududlar Xiva xonligi tarkibiga kiritilgan 14
.
«Shajara-yi turk» asarida qayd etilishicha, So’fiyonxon davrida (1516-1522)
Xiva   xonligi   hududlari   ikkiga   bo’lingan:   suv   bo’yi   -   Xevak,   Hazorasp,   Kat,
Buldumsoz   va   Pingichka   hamda   tog’   bo’yi   –   Bog’obod,   Nisoy,   Obivard,
Chaxordex, Maxna va Chacha (Chaxchak).   Asarda qayd etilganidek, Avaneshxon
davrida (1526-1538) Xuroson etagidan to Astrobodgacha bo’lgan yerlar «Urganch
podshohlariga   talluqli   bo’lib,   ani   tog’   bo’yi,   Urganchni   suv   bo’yi»   deganlar.
Musoxon   davrida   (1703/1704)   Marv,   Astrobod   va   tog’oldi   hududlarining   barcha
shahar va qal’alari Xiva xonligiga jizya va xiroj soliqlarini to’lagan. Sherg’ozixon
davrida   (1714-1728)   Orol   qoraqalpoqlari,   shuningdek,   Marv   shahri   (Marv-i
Shohijon)   dan   to   Astrobod   va   Balxongacha,   Atroq   va   Jurjon   sohiligacha   bo’lgan
yerlarda   yashovchi   qizilbosh   va   turkmanlar   xonlikka   itoat   etishgan   hamda  xonlik
xazinasiga xiroj va turli tansuqot bilan soliq to’lab turishgan. Manbalarda, xususan,
«Shajarayi   turk»da  katta   hududni   egallagan   Xiva   xonligi   aholisi   tarkibidagi   etnik
birlashmalar   haqida   ma’lumot   berilar   ekan,   muallif   tomonidan   «jamoa»,   «ev»,
«el»,   «qavm»,   «urug’»,   «qabila»,   «xalq»   kabi   iboralar   qo’llanilgan 15
.   Lekin,
turkmanlar   yoki   boshqa   qabilalar   xaqida   so’z   yuritilganda,   ba’zan   taka   “xalqi”,
ba’zan   turkman   “qabilasi”   yoki   “jamoasi”,   ba’zi   joylarda   “urug’”   iboralari   bilan
atalgan. Ma’lumotlarni   o’rganish   asosida   shuni   aniq   qayd   etish
14
  Нуруллаева  Ш. (Хоразм  маъмун  академияси)   XIX   аср охири -   XX   аср бошларида Хива  хонлиги ахолиси
хакдца баъзи маълумотлар.  T .: 1994.  B .21.
15
 Муниров К. Мунис, Огах,ий ва Баёнийларнинг тарихий асарлари. Тошкент, 1960.  B .69.
16 mumkinki,   «ev»   —   oila,   xonadon,   yurt   ma’nolarida   kelgan.   «...evi   va   eli»   kabi
hollarda birga qo’llanilgan. «El» — urug’, qabila sifatida ishlatilganligi kuzatiladi.
Xonlik   aholisining   asosiy   qismi   o’zbeklardan   tarkib   toptan   bo’lib,   ular   aloxida
imtiyozlarga ega bo’lgan. Xorazm voxasi sug’orilish tarixini chuqur tadqiq qilgan
akdemik   Y.   G’ulomov   bu   masalaga   atroflicha   to’xtalib   o’tgan.   Olim
ta’kidlaganidek,   sug’orma   dehqonchilik   bilan   shug’ullangan   o’zbek   urug’larining
ariq va kanal boshlarida joylashishi xonlar tomonidan doim ta’minlab kelingan.
«Firdavs   ul-iqbol»   asarida   keltirilgan   qiziqarli
ma’lumotlar so’ngi o’rta asrlar Xorazm voxasi aholisi tarkibidagi o’zbek urug’lari
va   ularning   joylashuvi   haqida   yaqqolroq   tasavvur   qilish   imkonini   beradi 16
.
Xususan, ushbu ma’lumotlarga tayangan xolda, Xiva xoni Abulg’ozixon (1644/45-
1663)   tomonidan   amalga   oshirilgan   isloxot   natijasida   birlashma   —   «tup»ga
bo’lingan Amudaryo quyi oqimi o’zbek urug’lari tarkibini quyidagi jadval asosida
ko’rib   o’tish   mumkin.   Abulgozixon   tomonidan   o’tkazilgan   isloxot   urug’lararo
kurashlarga   chek   qo’yish   maqsadida   amalga   oshirilgan   muvaffaqiyatli   tadbir
bo’lib, keyinchalik ko’chmanchi va yarim ko’chmanchi qabilalarning o’troqlashish
jarayonini   kuchaytirish   maqsadini   ham   ko’zda   tutgan   edi.   O’tkazilgan   bu   tadbir
Xiva   xonligi   tarixiga   doir   deyarli   barcha   tadqiqotlarda   ko’rsatib   o’tgan   va
qo’yilgan   muammodan   kelib   chiqib,   o’nta   davlatchilik,   ijtimoiy-iqtisodiy   va
siyosiy masalalar yuzasidan baxo berilgan. Shunga qaramay, turli urug’larning bir
tupga   birlashtirilishi   va   Amudaryo   bo’ylab   joylashtirilishi   qanday   prinsip   asosida
amalga   oshirilganligiga   alohida   izoh   berilmagan.   Mavjud   ma’lumotlarni   tahlil
qilish   asosida   mamlakat   siyosiy,   iqtisodiy   hayotini   barqarorlashtirish   maqsadini
ko’zda   tutgan   ushbu   tadbirni   amalga   oshirishda   quyidagi   jixatlarga   e’tibor
berilganligini tahmin qilish mumkin:
- qabila va urug’larning asosiy mashg’uloti hamda turmush tarzi;
- ularning xon qo’shiniga navkar yetkazib berish majburiyati;
- siyosiy-harbiy ittifoqchiligi;
- xonlik hayotida egallagan mavqei;
16
 Абулғози Баҳодирхон. Шажарайи турк. — Тошкент: Чўлпон, 1992.  Б.118.
17 Jumladan,   Muhammad   Rahimxon   I   ning   Orolga   qilgan   yurishi   davrida   (XIX
asr) «o’zbek sipohi» to’rt qismga bo’linib, qal’aning sharqiy qismiga qo’ng’irot va
qiyot   kun   chiqar   bilan   qibla   oralig’iga   uyg’ur   va   naymam,   ibla   bilan   kun   botar
orasiga   nukuz   va   mang’it,   g’arbiy   tarafiga   o’n   to’rt   urug’   qo’shinlarining
joylashtirilganligi   ham   yuqoridagi   fikrni   tasdiqlaydi.   Munis   va   Ogaxiy   hamda
Bayoniy ma’lumotlar'i  asosida alohida tuplarga bo’lingan urug’larning Amudaryo
bo’ylab   joylashtiriligani   ham   ko’satib   o’tish   mumkin.   Naymanlar   Pitnakdan   to
Yangi Ariq va Urganchgacha bo’lgan Hazorasp hududlarini egallagan. Amudaryo
bo’ylab   naymanlardan   pastroqda   Urganch   shahridan   to   Gurlan   tumanigacha   va
Amudaryoning o’ng qirg’og’ida yerlarda uyg’urlar o’rnashgan.
Gurlandan   to   Lavzan   irmog’igacha   mang’itlar   ulardan
pastroqda   daryo   oqimi   bo’ylab   hamda   deltaning   (daryoning   Orol   dengiziga
quyilishi   atroflari)   o’rta   qismida   nukuzlau   va   mang’itlarning   yana   bir   qismi
joylashgan.   Juda   qulay   joy   hisoblangan   bu   yerda   Oroldan   olib   kelinadigan   g’alla
va chorva bilan savdo qilingan. «Firdavs ul-iqbol»da ham Avaz inoq davrida
(1213/1798-99) sart jamoasi tilga olinib, ularning boshliqlaridan bir qator arboblar
sanab   o’tishgan.   Shunisi   e’tiborliki,   Buxoro   hukmdorlarining   Xorazmga   yurishi
davrida   majburan   olib   ketilgan   aholi,   asosan,   ko’chmanchi   o’zbek   urug’laridan
bo’lib,   «sart»   deb   atalgan   o’troq   aholiga   dahl   qilinmagan.   Xususan,   «Shajarayi
turk»da   Ubaydullaxonning   o’g’li   Abdulazizxonning   Urganchga   yurishi   davrida
shahar   tub   aholisi   sifatida   qayd   etilgan   sartlar   va   aholi   tarkibidagi   turkmanlarga
tegmagan   xolda   asosan   ko’chmanchi   o’zbek   urug’larining   katta   qismi   olib
ketilganligi   qayd   etilgan.   Buning   asosiy   sababi   shaharliklar   va   siyosiy   jixatdan
nisbatan bekaror bo’lgan turkmanlarni ko’chirib ketish ularning turmush tarzi bilan
bog’liq bo’lishi mumkin. Sartlarning asosiy mashg’uloti hunarmandchilik va savdo
bo’lsada,   ulardan   tashkil   topgan   harbiy   bo’linmalar   ham   xonlik   qo’shinida   o’z
o’rniga   ega   bo’lgan.   Jumladan,   “Firdavs   ul-iqbol”da   keltirilishicha,   Muhammad
Rahimxon   I   ning   Orolga   yurishi   davrida   “sart   cheriki”   xonning   shaxsiy   qo’shini
tarkibida   xizmat   qilgan 17
.   Jumladan,   manbada   shunday   ma’lumot   keltiriladi:   “...
xon sart cherikin re’kob-e xumoyun [xon xizmatida - N.A.] mulozamatida saqlab,
17
 Абулғози Баҳодирхон. Шажарайи турк. — Тошкент: Чўлпон, 1992.  Б.121.
18 o’zbek sipohiga qo’rg’onning to’rt joyini taqsim qildi”.
N.   Muravyev,   V.   Grigoryev,   G.N.
Danilevskiy   kabi   rus   elchilarining   kundaliklari   hamda   turli   xorijiy   shaxslarning
“Safarnoma”larida   (XIX   asr)   keltirilgan   yozuvlarda   ham   sartlar   haqida   «ular   bu
yerda qadimdan yashab kelgan o’troq aholining katta qismini tashkil etgan hamda
«o’lkaning haqiqiy va ilk egalaridir» degan, ma’lumotlar  keltirilgan. Shuningdek,
mahalliy   manbalarda   shahar   aholisi   ma’lum   bir   shahar   nomi   bilan   atalganligini
ko’rish   mumkin.   Jumladan,   «Vazir   xalqi»,   «Xonqah   ahdi»   va   boshqalar   deb
berilgan. Xonlik aholisi etnik tarkibi, jumladan, turli etnoslar haqidagi ma’lumotlar
manbalarda asosan keltirilgan siyosiy voqealar bayonida o’z aksini topgan. Ularda
xonlik   hayotida   yuz   bergan   siyosiy   voqealarda   bevosita   ishtirok   etgan   naymam,
uygur,   mang’it,   qo’ng’irot,   do’rmon,   turkmanlarning   bayot,   taka,   solur,   chovdur,
yovmut va boshqa urug’lari haqida ko’plab ma’lumotlar berilgan. 
Ma’lumotlar   tahlili   bu   urug’larning   joylashgan   o’rni   tabiiy
sharoit   va   siyosiy   voqealar   tasirida   o’zgarib   turganligini   ko’rsatadi.   Shu   o’rinda
e’tibor   berish   lozimki,   katta   yurishlar   vaqtida   turkman   va   qoraqalpoqlarning
birlashgan   qo’shiniga   extiyotkorlik   yuzasidan   xonning   shaxsan   u   tomonidan
tayinlangan   o’zbek   urug’lari   vakillari   bosh   etib   tayinlangan 18
.   XIX   asr   xonlik
aholisi   tarkibida   o’troq   va   ko’chmanchi   hamda   yarim   ko’chmanchi   o’zbek
urug’laridan tashkari kushni hududlardan kirib kelgan turli millat va etnik guruhlar
ham   mavjud   edi.   Zero,   keng   madaniy   va   iqtisodiy   aloqalar,   shuningdek   o’rli
demografik   jarayonlar   qo’shni   hududlarda   xorazmlik   o’zbeklar   guruhini   tahsil
etganidek,   Xiva   xonligi   aholisining   etnik   tarkibiga   turli   elatlarning   ham
qo’shilishiga   sabab   bo’lgan.   Jumladan,   Xiva   xonligi   aholisi   tarkibida   turkman
qabilalari ham  salmokli o’rinni  egallagan. Shuni ham  qayd etish joizki, aholining
bu   etnik   katlami   xonlik   hudududa   Muqim   yashamay,   doimiy   kuchib   yurganligi,
markaziy   hokimiyat   va   turli   kushni   urug’lar   bilan   bo’lgan   ziddiyatlar   tufayli
migratsion jarayonlarga kuchli ta’sir etganligi bilan ajralib turgan.
Manbalarda   turkmanlarning
18
 Ўрта осиё халқларининг этник тарихи ва минтақада юз берган демографик жараёнларнинг манбаларда акс
этиши. Масул мухаррир. Д. Алимова, А. Аширов. Т.: 2011.  B . 56.
19 «toza   qo’ng’irotlar»   deb   nomlangan   urug’i   haqida   ma’lumot   keltirib   o’tilgan.
«Qora yulgunli» deb ham atalgan bu urug’ning kelib chiqishi yovmutlar qulligidan
ozod   etilgan   cho’rilarga   bog’langan.   Ozod   bo’lganlarning   farzandlari   ko’payib,
yovmutlar   orasida   yashab,   ular   singari   dehqonchilik   va   chorvachilik   bilan
shug’ullanib   kelishgan.   Lekin,   yovmutlar   ularga   past   nazar   bilan   qarab   tazyiq
o’tkaza   boshlaganlar.   O’z   muammolarini   Xiva   xoni   Olloqulixonga   (1825-1842)
yetkazgan   ushbu   urug’   vakillari   yovmutlardan   ajratib   olinib,   alohida   Kubatog’
atroflaridagi   Qora   yulgun   deb   nomlangan   joyga   ko’chirilgan.   Olloqulixon
yovmutlar   bilan   kelishgan   xolda,   ularga   o’zlarining   ichidan   saylangan   vakil,
baxshi,   bek   va   sardor   tayinlagan   va   o’zbek   urug’laridan   bir   boshliq   belgilab,
urug’ga «toza qo’ng’irot» deb nom bergan.  Toza   qo’ng’irotlar
Olloqulixon   va   undan   keyingi   davrda   xonlik   qo’shinida   xizmat   qilishgan.   XIX
asrda Xiva xonligi tarkibida bo’lgan turkman qabilalari haqidagi ma’lumotlar yirik
sharqshunos   olim   Y.   Bregel   tadqiqotlarida   batafsil   yoritilgan.   Shunisi   e’tiborliki,
olimning   tadqiqoti   Xorazm   turkmanlarining   XIX   asrdagi   tarixini   o’rganishga
bag’ishlangan   bo’lsa-da,   XVI   asrda   ularning   xonlik   hududiga   kelib   joylashishi
hamda   keyingi   XVII   -   XVIII   asrlardagi   xolati   haqida   ham   qisqacha   tavsif   berib
o’tilgan.
2.2 Qo’qon xonligi aholisining etnik tarixini manbalarda o’rganish.
20 Qo’qon xonligi aholisi murakkab etnik tarkibga ega bo’lib, aholining asosiy
qismini   mamlakatning   turli   qismlarida   yashagan   o’zbeklar   tashkil   qilgan.
Tadqiqotchilar   ularning   tarkibini   uch   yirik   subetnos   tashkil   qilishini   ko’rsatib
o’tadilar.   Ularning   birinchisini   shahar   va   qishloqlarda   qadimdan   yashab   kelgan
o’troq   aholi   tashkil   etib,   bu   guruh   urug’-qabila   tizimiga   ega   bo’lmagan.   Ularni
ko’chmanchi va yarim ko’chmanchi aholi “sart” deb ataganlar 19
. 
Ma’lumki,   bu   guruh   O’rta   Osiyo   ikki   daryo   oraligida   yashagan   qadimgi
turkiyzabon   va   forsiyzabon   aholining   assimilyatsiyasi   natijasida   shakllangan.
Ikkinchi   subetnos   turkiylar   bo’lib,   ular   turk   va   turk-mug’ul   urug’laridan   tashkil
topgan   va   O’rta   Osiyo   hududiga   Muhammad   Shayboniyxon   yurishlaridan   oldin
kelib   joylashganlar.   Bular   –   yag’mo,   qarluq,   chigil,   ashpar,   turukshar,   chug’roq,
qavchin, jaloyir, barlos, naymam, xitoy, ming, qirq, churas, chingli, baxrin, norin,
tog’ay,   dug’lot,   o’tarchi,   arg’in,   biliqchi   va   boshqalar.   Zahiriddin   Muhammad
Boburning   Andijon   aholisi   haqidagi   ushbu   so’zlari   mazkur   toifadagi   aholini   aniq
tavsifini   o’zida   ifodalagan.   Boburning   yozishicha:   “Eli   turkdir.   Shahar   va
bozorisida   turkiy   bilmas   kishi   yo’qtur.   Elining   lafzi   qalam   bila   rostdur.   O’zbek
aholisining   uchinchi   subetnosi   Movarounnahrga   XV   asrning   oxiri   XVI   asrning
boshlarida   Muhammad   Shayboniyxon   bilan   kelgan   Dashti   Qipchoq   urug’larining
avlodlari   hisoblanadi.   Ular   tarkibiga   –   qo’ng’irotlar,   qiyotlar,   qatag’onlar,
kenagaslar, mang’itlar, saroylar, yuzlar, qipchoqlar, uch-urug’ va boshqalar kirgan.
Ular   asosan   Marg’ilon,   Andijon,   Aravon,   o’sh   va   O’zgan   atroflarida   yashagan.
Shuningdek,   bu   guruhga   kirgan   urug’lar   Namangan,   Chortoq,   Naukat   orasidagi
yerlarni   XVII   asr   oxiri   -   XVIII   asrni   boshlarida   o’zlashtirib   bu   yerda   ular
o’troqlasha boshlaganlar 20
. Qo’qon   xonligi   aholisining   asosini   tashkil   qilgan
o’zbeklar   va   boshqa   etnoslarning   etnik   tarkibini   o’rganishda,   unga   xolis   baho
berishda   mahalliy   tarixnavislar   tomonidan   yozib   qoldirilgan   asarlar   muhim   o’rin
tutadi   va   bu   tarix   fanining   murakkab   va   kam   o’rganilgan   masalalaridan   biri
hisoblanadi.   Qo’qon   xonligi   aholisining   etnik   tarkibi   va   etnik   guruhlarning
19
 Атаханов Ш. Цыгане Ферганской долины (Историко этнологическое исследование) Автореф. дис. ... канд.
ист. наук. — Ташкент, 2005.  C . 23.
20
  Губаева   С.С.  Население   Ферганской   долины   в   конце   XIX   -  начале   XX   в.   (этнокультурные   процессы).   -
Ташкент, 1991.  C . 67.
21 joylashgan   o’rni   xususida   Qo’qon   tarixnavislari   tomonidan   yozilgan   tarixiy
asarlarda ayrim qimmatli ma’lumotlar mavjud bo’lib, ularda aholi “jamoa”, “urug’
“elat”, “toifa”, “qabila” kabi iboralar bilan qayd etiladi.
1709   yilda   Qo’qon   xonligining   tuzilishida   Farg’ona
vodiysida   minglarning   boshqa   o’zbek   urug’lariga   nisbatan   mavqei   yuqori   bo’lib,
ular   tomonidan   yangi   davlatta   asos   solindi.   Bu   haqida   Muhammad   Hakimxon
«Muntaxab at-tavorix» asarining oxirgi  faslida Qo’qon xonligini  tashkil  topishida
minglarning   muhim   o’rin   tutganligini   e’tirof   etib,   unga   “Minglar   saltanati”   deb
sarlavxa   qo’ygan.   Qo’qon   xonligi   tarixiga   doir   barcha   asarlarda   xonlikni   tashkil
topishida   minglarning   o’rni   alohida   qayd   etilgan.   Ilmiy   jixatdan,   «Muntaxab   at-
tavorix»   asari   Qo’qon   xonligidagi   turli   o’zbek   urug’lari   vakillari   ming,   yuz,
qipchoq,   mang’it   hamda   qirg’iz,   qozoq,   tojik,   qalmoq   kabi   xalqlar   vakillarining
xonlik   hududida   joylashishi   va   ularning   xonlikdagi   mavqei   haqida   qiziqarli
ma’lumotlarni beruvchi manbalardan hisoblanadi. 
Mazkur   nomlari   qayd   etilgan   urug’lar   va
xalqlar   xonlikdagi   siyosiy   voqealarda   faol   ishtirok   etganligi   bois   muallif
Muhammad   Hakimxon   bu   urug’lar   va   xalqlarni   u  
asarida   aloxida   tilga   olgan.
Qo’qon   xonligida   aholining   katta   qismini   tashkil   etgan   etnik   guruhlardan   biri
qipchoqlardir.   Qo’qon   xonligida   hokimiyatni   egallash   uchun   qipchoq   va   ming
urug’larining   vakillari   hamisha   kurash   olib   borgan.   Ayniqsa,   XIX   asrning   50-
yillarida   shunday   voqealarning   avj   olganligi   ko’pgina   tarixiy   manbalarda
yoritilgan.   Mirzo   Olim   Mushrifning   “Ansob   as-salotin   va   tavorix   al-xavokin”
asarida   Musulmonkulining   davlat   boshqaruvi   ishlarida   Qipchoqlarga   juda   katta
imtiyozlar   va   imkoniyatlar   berib,   boshqa   etnik   guruhlarga   nisbatan   turli   tazyiqlar
o’tkazganligi,  hokimiyatni  minglardan tortib olish  uchun olib borilgan xarakatlar,
buning natijasida Qipchoqlarga nisbatan boshqa urug’larning norozilik xarakatlari
avj olishi keng yoritib berilgan.  Muallif
bu ma’lumotlarni XIX asrning 50- yillarida yuz bergan siyosiy voqealarga bog’liq
xolda   bayon   qilingan.   «Muntaxab   at-tavorix»   asarida   Qipchoqlarning   asosan
Andijon  viloyatida   joylashganligi   ko’rsatib   o’tilgan.   “Ansob   as-salotin   va   tavorix
22 al-xavokin”   asarida   ham   Qipchoqlarning   joylashgan   hududi   Ikki   Suv   orasi   deb
qayd etiladi. Shuningdek, Muhammad Umar qori Umidiyning “Maktubchayi xon”
asarida   ham   Qipchoqlar   yashagan   markaz   sifatida   Ikki   Suv   ko’satiladi.   Ikki   Suv
orasini   R.   Nabiyev   Andijon   viloyatiga   qarashli   Baliqchi   tumani   ekanligini   aytib
o’tgan. Demak, Andijon viloyatining Baliqchi  tumani  hududidan o’tgan Norin va
Qora   daryo   XIX   asrlarda   Ikki   Suv   deb   yuritilgan.   Shuni   ham   aloxida   qayd   etish
lozimki, Qo’qon xonligida Qipchoqdar faqatgina Andijon viloyatida joylashibgina
qolmasdan, xonlikning Namangan va Marg’ilon viloyatlari hamda Qo’qon atrofida
ham yashagan. Qo’qon
xonligi   aholisi   tarkibida   yuz,   turk,   afg’on,   alsor   urug’lari   hamda   qirg’iz,   tojik,
qoraqalpoq,   arablar ham yashaganligini Mirzo Olim Mushrif o’zining “Ansob as-
salotin...”   asarida   qayd   etib   utadi.   Xususan,   asarda   Sheralixonning   (1842 1 845)
taxtga   o’tirishida   muhim   o’rin   tutgan   etnik   guruhlar   haqida   ma’lumot   berilgan.
Qo’qon   xonligida muhim o’rin tutgan etnik guruhlardan yana biri yuz urug’idir 21
.
Yuz urug’ini asosan xonlikning Xo’jand viloyatida joylashganligini manbalardagi
ma’lumotlardan   anglash   mumkin.   “Muntaxab   at-tavorix”   asari   muallifining
yozishicha, yuz urug’idan bo’lgan Oqbutabiy XVIII asrning 20-yillarida Xo’jandda
hokim   edi.   Xo’jand   bu   davrda   Qo’qon   xonligi   tarkibiga   kirgunga   qadar   mustaqil
hokimlik   bo’lgan.   Bundan   ko’rinadiki,   Xo’jandda   yuz   urug’ining   mavqei   baland
bo’lganligi uchun mahalliy hokimiyatni o’z qo’llarida saqlab turganlar. 
Shuningdek, yuz Qo’qon xonligi
tarkibida   bo’lgan   O’ratepa   va   uning   atrofida   ham   asosiy   etnik   qatlamni   tashkil
etgan.   “Tarixi   Muxojiron”   asari   muallifi   Dilshodi   Barno   “yuz   qabilasi”,   “yuz
beklari”   deb   O’ratepa   hududining   yuz   urug’i   vakillari   tomonidan   nazorat
qilinganligiga   urg’u   beradi.   XIX   asrga   oid   rus   manbalari   ham   xonlik   tarkibida
bo’lgan Xo’jand va O’ratepa viloyatida aholining etnik tarkibi ko’prok yuz urug’i
hamda   tojikparas   iborat   bo’lganligini   tasdiqlaydi.   Shuningdek,   yuzlar   Shaxrixon
aholisining   asosiy   qismini   ham   tashkil   etgan   bo’lib,   ular   1816   yilda   Qo’qon
xonligidagi   harbiy-siyosiy   harakatlar   tufayli   Umarxon  tomonidan   O’ratepadan   bu
yerga majburan ko’chirilgan.   Olimxonning (1798-1810) mamlakatni idora etishda
21
 Мирзо Олим Мушриф. Ансоб ас-салотин ва таворих ал- хавокин. УзФА ШИ дулёзмаси, инв. № 1314.1
23 olib   borgan   isloxotlari,   ichki   va   tashki   siyosati   xonlik   siyosiy   mavqeining
ko’tarilishiga   sabab   bo’ldi.   Bu   hukmdor   ham,   boshqa   O’rta   Osiyo   hukmdorlari
kabi,   o’zi   boshqarayotgan   davlat   hududini   o’zga   hukmdorlar   tasarrufidagi   yerlar
hisobiga   kengaytirishga   xarakat   qildi.   Shuningdek,   Olimxonning   harbiy   isloxoti
natijasida   tog’li   tojiklardan   iborat   mahsus   harbiy   qism   tashkil   etilgan.   Natijada,
xonlikning markazida yana bir etnik guruhning joylashishiga imkoniyat yaratilgan.
Qo’qon
xonligi tarixiga oid asarlarda tojiklar tub joy aholi vakillari sifatida talkin etilsa-da,
tog’li   tojiklarning,   ya’ni   Qorategin,   Darvoz,   XIX   asr   boshlarida   Farg’ona
vodiysining   markaziy   shaharlariga,   ya’ni   xonlikka   kelib  
boshlaganliklari
ko’satiladi.   Umarxon (1810-1822) tomonidan Dashti Qipchoqning bir qismi xonlik
tarkibiga   kiritilishi   natijasida   bu   hududda   yashovchi   qozoqlar   ham   xonlikning
iqtisodiy va siyosiy hayotida muhim o’rin tutdi. Manbalarda ularga nisbatan “elat”,
“elatiya”,   “qozoq”   hamda   “qozoqiya   jamoasi”   deb   ham   qo’llanilgan.   Qozoqlar
to’g’risida   Qo’qon   xonligi   tarixiga   oid   manbalar   ichida   Abu   Ubaydulloh
Toshkandiyning “Xulosat  ul-axvol” asarida kengroq ma’lumotlar beriladi. Asarda
ko’rsatilishicha,   Avliyootadan   Pishpak   va   Olmaotagacha   bo’lgan   hududlarda
asosan qozoqlarning turli urug’lari yashagan. 
Qo’qon   xonligi   aholisning   etnik   tarkibida   qirg’izlar   ham   salmoqli   o’rinni
egallaydi.   Xonlik   tarixiga   oid   asarlarda   qirg’izlarning   bir   necha   urug’larga
bo’linganligi   va   ularning   joylashgan   o’rni   haqida   ham   ma’lumotlarni   uchratish
mumkin.   Qirg’izlarning   sulta,   bug’u   va   saribog’ish   urug’i   Pishpakning   Kiyiklik
Singiri mavzesida istiqomat qilishgan. Abu Ubaydulloh Toshkandiyning “Xulosat
ul-axvol”   asarida   ham   Pishpak   atrofida   sulta,   bug’u   va   saribog’ish   urug’i
yashaganligiga   oid   ma’lumotlar   qayd   etiladi.   Uloqchin   urug’i   esa   Taloye
mavzesida   joylashgan   bo’lib,   Qo’qon   hukmdori   Sheralixon   (1842 1845)   taxtga
o’tirgunga qadar o’sha urug’ bilan birga yashagan edi.  
Farg’ona   vodiysining   tog   oldi   hududlarida   yashagan   qirg’izlar
xonlikning   hududiy   jixatdan   katta   viloyatlari   Andijon   va   Namangan   tarkibiga
kirgan.   Jumladan,   A.Xasanovning   ko’rsatishicha,   Norin   daryosining   o’rta
24 oqimidagi   Kurtka   va   o’rta   oqimining   shimoliy   qismida   joylashgan,   asosan,
qirg’izlar   yashaydigan   Jumg’ol,   Tugo’z   To’ra   hududlari   Andijon   viloyatining
tarkibida   bo’lgan.   Qirg’izlarning   janubiy   o’lkalari   bo’lgan   Bo’stonterak   va
Toshqo’rg’on   Marg’ilon   viloyati   tarkibiga   kirgan   bo’lsa,   Ketmontepa   va   Talas
hududi Namangan viloyatiga tegishli bo’lgan 22
. Qo’qon   xonligidagi   lo’li,
mazang,   og’acha   kabi   mayda   etnik   guruhlar   hamda   hindlar   haqida   Po’lotjon
domulla   Qayyumiyning   “Hoqand   tarixi   va   uning   adabiyoti”   asarida   boshqa
manbalarda   uchramaydigan   ma’lumotlar   qayd   etiladi.   Mazkur   asarda   lo’lilarning
dastlab   Qo’qon   shahrining   janubiy-sharqidagi   Kuyka   qishlog’ida   joylashgani
e’tirof   etiladi.   Po’lotjon   domulla   Qayyumiy   o’z   asarida   lo’lilar   haqidagi
ma’lumotlarni bir keksa lo’lidan eshitganligini qayd etadi. Shuningdek, “Ho’qand
tarixi va uning adabiyoti” asarida Qo’qon xonlari harbiy qo’shinlarida ushbu etnik
guruh   vakillaridan   iborat   bo’lgan   alohida   mahsus   qism   bo’lib,   ularning
chavandozlik   va   jangovarlik   qobiliyati   ancha   yuqori   bo’lganligi   qayd   etiladi.
Qo’qon   xonligi   tarixiga  oid   “Muntaxab   at-tavorix”,   “Ansob   as-salotin...”,   “Tarixi
Turkiston”,   “Tarixi   Shoxruxiy”   kabi   asarlarda   Olimxon   (1798 1810)   hukmronligi
davrida   qo’shin   tarkibida   tog’li   tojiklardan   iborat   maxsus   qism   tuzilganligi   va
ularning jangovar qobiliyati kuchli bo’lganligi haqida ma’lumotlar mavjud 23
. Lekin
ushbu   asarlarda   lo’lilar   tilga   olinmaydi.   Aftidan   lo’lilar   ba’zi   xollarda   o’zlarini
tojik   millatiga   mansub   deb   ko’rsatgan   bo’lishi   mumkin.   Qo’qon   hukmdorlari
tomonidan   lo’li   sarkardalariga   shaharning   shimoliy   qismidan   yashash   uchun   joy
berilishi natijasida alohida lo’lilar mahallasi yuzaga kelganligini   Po’lotjon domulla
Qayyumiy qayd etib o’tadi.
Yahudiylarning   Farg’ona   vodiysiga,   xususan,   Qo’qonga   kelib   o’rnashishi
so’nggi o’rta asrlarga to’g’ri keladi. Ularning chor Rossiyasi bosqinidan keyin juda
ko’payib   ketganligini   Po’lotjon   domulla   Qayyumiy   ta’kidlab   o’tadi.   Qo’qonda
yashagan   yahudiylarning   bir   qismi   bo’yoqchilik   bilan   shug’ullanishgan   bo’lsada,
asosiy   qismi   chitfurush   savdogarlar   bo’lgan.   Chorizm   davrida   ulgurji   savdodan
tashqari   paxta   savdosini   ham   o’z   qo’llarida   ushlashga   erishganlar   va   bir   necha
22
 Абдуллаев У. Фаргона водийсида этнослараро жараёнлар — Тошкент, Янги аср авлоди. 1995.  B . 83.
23
  Аскаров А.А. Узбек халкининг этногенези ва этник тарихи. Тошкент, 2007.  B. 216.
25 paxta zavodlarini egalari ham yahudiylardan bo’lgan.
Qo’qonda   hindlar   ham   yashagan   bo’lib,   ularning   aynan   Qo’qonga   kachon
kelganliklari haqida aniq ma’lumot berilmaydi. Shunisi qizikki, bunday ma’lumot
faqatgina   “Xo’qand   tarixi   va   uning   adabiyoti   asarida   mavjud   bo’lib,   boshqa
manbalarda   uchramaydi.   Ular   asosan   poytaxt   Qo’qonning   o’zida   yashashgan.
Po’lotjon   domulla   Qayyumiyning   ma’lumotiga   ko’ra,   Qo’qonga   kelib   yashagan
hindlar sudxo’rlik (pulni foizga berish) bilan shug’ullanishgan bo’lib, bu yerda ular
oilasiz yashashgan.
“Xo’qand   tarixi   va   uning   adabiyoti”   asari   muallifi   Po’lotjon   domulla
Qayyumiy   92   urug’dan   28   tasi   Farg’ona   vodiysida   joylashgan   deb   qayd   etsada,
muallif ularning nomlarini ko’rsatmaydi.   Manbalardagi ma’lumotlarni taxlil qilish
asnosida xulosa qilib shuni aytish mumkinki, Qo’qon xonligida yashagan aholining
etnik   tarkibi   boshqa   O’rta   Osiyo   xonliklaridagi   kabi   rang-barang   bo’lgan.   Shu
bilan birga manbalardagi aholi etnik tarkibi va ularning joylashgan o’rni haqidagi
ma’lumotlar   tarqoq   hamda   ayrim   hollarda   bir-biriga   zid   ekanligini,   ular   ustida
aloxida   tadqiqotlar   olib   borish   lozimligini   talab   etadi.   Umuman   olganda   tadqiqot
doirasiga   tortilgan   manbalar   Buxoro,   Xiva   va   Qo’qon   xonliklari   aholisi   etnik
tarkibi,   kundalik   mashg’ulotlari,   yashash   turmush   tarzi   va   ularning   mamlakat
siyosiy, iqtisodiy hamda madaniy hayotidagi ishtiroki haqida tasavvur xosil qilish
imkonini beradi.
Asarlardagi   ma’lumotlar   O’rta   Osiyo   xonliklari   aholisi   tarkibini   qadimdan
mintaqada yashab kelgan mahalliy o’troq hamda ko’chmanchi turmush tarziga ega
bo’lgan   etnik   guruhlar   tashkil   etgan   va   yuz   bergan   siyosiy   jarayonlar   natijasida
uning   tarkibiga   turli   etnik   guruhlarning   kelib   kushilishi   davom   etgan.   O’rta   asr
muarrixlarining   bergan   ma’lumotlariga   ko’ra   ayrim   urug’-qabilalarning   vakillari
uchchala   xonlikda   ham   yashagan,   ba’zilarining   nomlari   esa   faqat   bir   davlat
hududida   uchraydi.   Ushbu   xolat   bir   tomondan   davlatlarning   hududiy   chegarasini
o’zgarib turishi  bilan bog’liq bo’lsa, ikkinchi tomondan bu turli siyosiy, ijtimoiy-
iqtisodiy   va   madaniy   faktorlar   ta’sirida   mintaqada   yuz   bergan   migratsion
jarayonlar oqibatidir.
26 Xulosa
27 Yuqorida ta’kidlanganidek, ko’rib chiqilgan manbalar aynan etnik masalani
yoritishga   bag’ishlanmagan   bo’lsa-da,   ularda   bayon   etilgan   siyosiy   voqea   va
hodisalar orasida xonliklar aholisining etnik manzarasi, turli qabila, urug’, etnik va
etnografik   guruhlar   haqidagi   ma’lumotlar   berilgan.   Voqealarning   mantiqiy   tahlili
esa, mintaqada kechgan demografik va etnoiitegratsion jarayonlar, ularning muhim
omillari yuzasidan ilmiy-nazariy xulosalar chiqarishga yordam beradi.
Manbalardagi   ma’lumotlar   tahlili   shuni   ko’rsatdiki,   o’rta   asr   muarrixlari
tomonidan aholiga nisbatan “aymoq”, “jamoa”, “raiyat”, "toifa", “urug’’”, “xalq”,
“ev”,   “el”,   “elat”,   "elatiya",   “qabila”,   “qavm”   kabi   iboralar   qo’llanilgan.
Shuningdek,   xonliklardagi   shahar   aholisi   to’g’risida   so’z   yuritilganda,   ular
bevosita   yashagan   joyi,   ya’ni   shahar   nomlari   bilan   atalgan.   Buni   manbalarda
keltirilgan “andijonlik , “buxorolik”, “marg’ilonlik”, “samarqandlik”,  “urganjlik”,
“xivalik” kabi atamalar misolida ko’rish mumkin. Asarlarda Buxoro xonligi aholisi
ba’zi   xollarda   “Movarounnahrliklar”   degan   umumiy   nom   bilan   ham   berilgan.
Bundan   tashqari   tadqiq   etilgan   asarlarning   ayrimlarida   “sart”   atamasi   ham
ishlatilgan   bo’lib,   bunda   muarrixlar   asosan   shaharda   yashagan   mahalliy   o’troq
aholini nazarda tutishgan.
Manbalardagi   ma’lumotlar   o’rta   Osiyo   xonliklarida
yashagan   aholining   etnik   tarkibi   rang-barang   bo’lganligini   ko’rsatadi.   Ularni
atroflicha   tahlil   qilish   xonliklar   aholisining   tarkibi,   uning   umumiy   va   o’ziga   xos
jixatlarini   yoritish   imkonini   berdi.   Shuningdek,   Qo’qon   xonligi   tarixiga   oid
manbalar ichida Mullo Avaz Muhammad Attor “Tuxfat  at-tavorixi  xoniy” hamda
Po’lotjon   domulla   Qayyumiyning   “Xo’qand   tarixi   va   uning   adabiyoti”   asarlarini
alohida   ko’rsatib   o’tish   lozim.   Ularda   92   o’zbek   qavmining   ro’yxati   keltirib
o’tilgan.   Chunonchi,   tadqiq   etilgan   Buxoro   va   Xiva   xonliklari   tarixiga   doir
manbalarning   aksariyatida   o’zbeklarning   92   urug’i   haqida   eslatib   o’tilsada,
ularning alohida ro’yxati berilmagan.   Tadqiqot   doirasiga
tortilgan   asarlardagi   ma’lumotlarga   ko’ra   ayrim   urug’   qabilalarning   vakillari
Buxoro, Xiva, shuningdek, Qo’qon xonligida ham yashagan. Lekin, shu bilan birga
Xiva   xonligi   aholisining   etnik   tarkibiga   doir   ma’lumotlarning   qolgan   ikki
28 xonlikdan farqli  jixati  shundan iboratki, ko’rib chiqilgan manbalardan bu yerdagi
qabila va urug’larning hamda turli etnik guruhlarning umumiy nomlaridan tashkari
ularning   mayda   urug’   bulinmalari,   tarmoqlariga   qadar   batafsil   ma’lumot   olish
mumkin. Bu xolatni Xiva xonligida urug’chilik an’analarining qolgan xonliklarga
nisbatan kuchlirok bo’lganligi bilan izohlash mumkin. Xonliklar
aholisi   etnik   tarkibiga   doir   yuqorida   berilgan   ma’lumotlar   u   yerdagi   urug’   va
qabilalarning geografik joylashuvini qatiy chegaralab qo’ya olmaydi. Chunki, turli
tabiiy,   siyosiy,   iqtisodiy   va   madaniy   omillar   tufayli   turli   etnik   guruhlarning   bir
joydan ikkinchisiga ko’chib o’tish xollari tez-tez sodir bo’lib turgan.   O’z o’rnida,
tabiiy sharoitning o’zgarishi,  tashki  xujumlar  hamda o’zaro yer  egaligi  kurashlari
nafaqat xonliklar hududida, balki butun mintaqada migratsion jarayonlarni yuzaga
keltirgan. Bu xolat esa xonliklardagi demografii va etnodemografik o’zgarishlarga
sabab bo’lgan. Dashti   Qipchoqdan   kirib
kelgan   ko’chmanchi   urug’-qabilalarning   mahalliy   aholi   tarkibiga   singib   ketish
jarayonining ayrim ko’rinishlari uchchala xonlikda ham bir xil kechganligi ko’zga
tashlanadi.   Buni   mahalliy   va   chetdan   kelgan   aholi   o’rtasidagi   o’zaro   nikoh
munosabatlarida ko’rish mumkin.   Shuningdek, bu jarayonda xonliklarga turli etnik
guruhlar   bilan   birga   kirib   kelgan   til   elementlari   mintaqa   aholisi   so’zlashuvida
yangi so’z va iboralarning paydo bo’lishiga ham sabab bo’lgan.   Yuqorida qayd etib
o’tilganidek,   turli   omillar   natijasida   yuz   bergan   bu   jarayonlar   ayrim   xollarda
mintaqa   aholisi   tarkibining   boyishiga   va   turli   etnik   guruhlarning   bir-biri   bilan
aralashuviga,   gohida   ba’zi   urug’-qabilalarning   boshqa   mintaqalarga   chiqib
ketishiga   sabab   bo’lgan.   Buning   oqibatida   yuzaga   kelgan   etnointegratsion
jarayonlar esa, xalqlarning madaniy hayoti hamda xo’jalik turmush tarzida o’zaro
ta’sirni   keltirib   chiqargan.   Turli   ko’rinishlardagi   an’ana,   urf   odatlar   bir-birini
boyitgan.   Ayniqsa,   ko’chmanchi   chorvador   aholining   o’troqlashuvi   yanada
tezlashib,  yashash  tarzi  va mashg’ulotida bir  qator  o’zgarishlarga  olib kelgan.   Bu
jarayonlar shubxasiz O’zbekistan xalki etnik tarixining muhim bosqichlaridan biri
sifatida davlatchiligimiz an’analarining so’nggi o’rta asrlardagi xolatini yoritishda
katta ahmiyatga ega.
29 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Каримов. И. Ватан саждагоҳ каби муқаддас. Т.: Ўзбекистон. 1995 .
2. Абулғози   Баҳодирхон .  Шажарайи   турк . —  Тошкент :  Чўлпон , 1992.  
3. Ахмедов   Б.   Узбекларнинг   этник   тарихини   урганишда   кулёзма
манбаларни урни. Тарихдан сабокдар. Тошкент, 1994. 
4. Абдуллаев   У .   Фаргона   водийсида   этнослараро   жараёнлар   —   Тошкент ,
Янги   аср   авлоди .  1995.
5. Аскаров   А.А.   Узбек   халкининг   этногенези   ва   этник   тарихи.   Тошкент,
2007.
6. Атаханов   Ш.   Цыгане   Ферганской   долины   (Историко этнологическое
исследование) Автореф. дис. ... канд. ист. наук. — Ташкент, 2005. 
7. A хмедов Б. Историко-географическая  литература Средней Азии XVI -
XVIII вв. (Письменные источники). - Т.: Фан, 1985. 
8. Ахмада   Дониша.   История   Мангитской   династии   /   Перевод,
предисловие и примечания И.А. Наджафовой. Душанбе: Дониш, 1967 .
9. Бартольд В.В. Узбекские ханстаа / Соч. в 9 т-х. Москва: 1963.
10. Губаева С.С. Население Ферганской долины в конце XIX - начале XX
в. (этнокультурные процессы). - Ташкент, 1991.
11. Иванов. П. Материали по истории Туркмен И туркмении ХВИ – ХИХ
вв // Иранскиэ, бухарскиэ, хивинскиэ. М. Л. 1938. 
12. Ҳофиз   Таниш   ибн   Мир   Муҳаммад   Бухорий.   Абдулланома
(Шарафномайи шохий) Биринчи нашр / I жилд. Форсчадан С. Мирзаэв
таржимаси,   нашрга   тайёрловчи,   сўз   боши   ва   изоҳлар   муаллифи   Б.А.
Аҳмедов. - Тошкент: Фан, 1966
13. Нуруллаева  Ш.  (Хоразм  маъмун  академияси)   XIX   аср  охири  -   XX   аср
бошларида Хива хонлиги ахолиси хакдца баъзи маълумотлар.  T .: 1994. 
14. Муниров   К.   Мунис,   Огах,ий   ва   Баёнийларнинг   тарихий   асарлари.
Тошкент, 1960
15. Шониёзов К. Узбек халкининг шаклланиш жарасни. Тошкент, 2001.
16. Ўрта   осиё   халқларининг   этник   тарихи   ва   минтақада   юз   берган
демографик жараёнларнинг манбаларда акс этиши. Масул   мухаррир .  Д .
Алимова ,  А .  Аширов .  Т .: 2011.
17. Махмуд   ибн   Вали.   Море   тайн   относительно   доблестей   благородных
(География). - Т.: Фан, 1977.
18. Zamonov. A, Egamberdiyev. A – Buxoro amirligi tarixi., T.: “Tamaddun”.,
2022.
19. Мирзо Олим Мушриф. Ансоб ас-салотин ва таворих ал- хавокин. УзФА
ШИ дулёзмаси, инв. № 1314.1
30

Xonliklar etnik shakillanishi

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha