Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 36.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Юриспруденция

Продавец

Bohodir Jalolov

Xorijiy mamlakatlarda konstitutsiyaviy nazorat tushunchasi

Купить
Xorijiy mamlakatlarda konstitutsiyaviy nazorat
tushunchasi 
Reja
1. Xorijiy mamlakatlar Konstitutsiyalarining mohiyati va funktsiyalari 
2. Konstitutsiyaviy nazorat tushunchasi va turlari 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyot
 
 
  
 
 
  
 
1
  Kirish 
Mavzuning dolzarbligi . Hech bir davlatda yagona huquq sohasi mavjud bo’lishi
mumkin emas. Har bir davlatning huquq sohalari, tarmoqlari o’z xususiyatlari bilan
ajralib   turadi.   Ammo   barcha   huquq   tarmoqlari   uchun   konstitutsiyaviy   huquq   asos
hisoblanadi. 
 Konstitutsiyaviy huquq tomonidan tartibga solinadigan va mustah-
kamlanadigan   ijtimoiy   munosabatlar,   ijtimoiy   tuzum   va   uning   asoslari,
jamiyatning   siyosiy   va   iqtisodiy   negizlari,   jamiyat   ijtimoiy   tuzilishi   (aholi
qatlamlari)   shaxslarning   huquqiy   holati;   jamiyat   va   davlat   siyosiy   rejimi,   davlat
tuzilishi,   boshqaruv   shaklining   belgilanishi-bular   barchasi   konstitutsiyaviy   huquq
institutlaridir. 
Konstitutsiyaviy   huquq   mamlakat   huquqiy   tizimining   asosiy   sohasi   sanaladi.
Buning   boisi   shundaki,   birinchidan,   konstitutsiyaviy   huquq   konstitutsiyada
mustahkamlangan   prinsip   va  normalar,  konstitutsiyaviy   qonun  va  joriy  qonunlarda
jamlangan   qoidalar   asosida   o’ta   muhim   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   soluvchi
huquq sohasidir; ikkinchidan, konstitutsiya mamlakatda amal qiluvchi barcha huquq
tarmoqlarining   o’zagini   tashkil   etadi;   uchinchidan,   ba’zi   mamlakatlarda
konstitutsiyaviy odat va an’analarni hamda diniy qadriyatlarni ham o’z ichiga oladi. 
Konstitutsiyaviy huquq jamiyat hayoti va davlat tuzilishining asosiy prinsiplarini
huquqiy   tarzda   mustahkamlaydi,   barcha   ijtimoiy   jarayonlarni   boshqarishning
umumiy asoslarini belgilaydi. U ijtimoiy munosabatlarni huquqiy tartibga solishning
bosh yo’nalishlarini ifodalovchi zaruriy mezonlarni yaratib beradi. 
Konstitutsiyaviy huquqning muhim yo’nalishlaridan biri konstitutsiyaviy nazorat
instituti hisoblanadi.  
Deyarli barcha davlatlarda, qonun chiqaruvchi vakolatli organning qonunlari va
boshqa   normativ   huquqiy   akt   chiqarish   huquqiga   ega   bo’lgan   davlat   organlarning
huquqiy   aktlarini   Konstitutsiyaga   muvofiqligini   tekshirish   uchun   konstitutsiyaviy
nazorat organi tashkil etilgan. 
2
    Konstitutsiyaviy   nazorat   instituti   ushbu   faoliyatni   amalga   oshiruvchi   davlat
organlarini   o’z   ichiga   oladi.   Asosan   bu   faoliyatni   sud   organlari   amalga   oshiradi.
Konstitutsiyaning   jamiyatda   mavjud   bo’lgan   munosabatlarni   tartibga   solishdagi
ahamiyati uning huquqiy aktlar tizimidagi oliyligini ta’minlash zaruriyatini keltirib
chiqaradi. SHunday ekan, xorijiy mamlkakatlar konstitutsiyaviy huquqining muhim
sohasi   bo’lgan   konstitutsiyaviy   nazorat   tushunchasini   o’rgani   dolzarb   ahamiyatga
ega. 
  Kurs   ishining   maqsadi.   Xorijiy   mamlakatlarda   konstitutsiyaviy   nazorat
tushunchasi, mohiyati, turlari bo’yicha tadqiqot olib borish. 
  Kurs ishining vazifalari:  
 Xorijiy mamlakatlar Konstitutsiyalarining mohiyatini yoritib berish; 
 Xorijiy mamlakatlar Konstitutsiyalarining funktsiyalarini o’rganish; 
 Konstitutsiyaviy nazorat tushunchasini ochib berish; 
 Konstitutsiyaviy nazorat turlarini tavsiflab berish; 
 Xorijiy   mamlakatlarda   umumiy   yurisdiktsiyali   sudlar   hamda   maxsus
yurisdiktsiyali   sudlar   tomonidan   konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshirishni
o’rganish; 
 Xorijiy   mamlakatlarda   nosudlov   konstitutsiyaviy   nazorat   organlarining
faoliyatini o’rganish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
  1.   Xorijiy mamlakatlar Konstitutsiyalarining mohiyati va
funktsiyalari
Konstitutsiyaga   umumiy   tarzda   ―oliy   yuridik   kuchga   ega   bo’lgan,   bir
tomonidan   inson   va   ikkinchi   tomondan   davlat   o’rtasidagi   munosabatlar   asoslarini,
shuningdek,   davlatning   o’zining   tashkillashtirish   va   faoliyat   ko’rsatish   asoslarini
tartibga soladigan huquqiy normalar tizimi, deya ta’rif berish mumkin. 
Mutaxassislarning   ta’riflariga   ko’ra   Konstitutsiya   ma’lum   bir   mamlakatdagi
butun huquq tizimining o’q tomiri va mamlakatdagi asosiy ustunlarini (qoidalarini)
normativ   xujjat,   ya’ni   bir   tizimga   solingan   normalar   to’plamidir.   Ammo
konstitutsiya   normativ   xujjatlar   va   qonunlarning   oddiygina   to’plami   emas,   balki
uning   o’zi   oliy   yuridik   kuchga   ega   bo’lgan   qonundir.   Uning   barcha   normalari
qolgan   boshqa   barcha   qonunlarga   nisbatan   ustuvorlik   kasb   etadi.   Amaldagi
qonunchilikning barcha  normalari  konstitutsiya   normalariga  moslab  qabul  qilinadi.
Konstitutsiyada amaldagi qonunchilikning asosiy yo’nalishlari belgilab beriladi. 
Konstitutsiyaning   ustuvorligi   ba’zan   uning   normalarida   ham   mustahkamlab
qo’yiladi: Masalan, Irlandiyaning 1937 yilda qabul qilingan Konstitutsiyasining 15-
moddasida shunday deyiladi. 
1. Ushbu   Konstitutsiyaga   yoki   uning   biron-bir   ko’rsatmasiga   zid
keladigan bironta Qonun Parlament tomonidan qabul qilinishi mumkin emas. 
2. Ushbu   Konstitutsiyaga   yoki   uning   biron-bir   ko’rsatmasiga   zid
keladigan Qonunning aynan o’sha zid keladigan qismi amal qilinmaydi. 
Yaponiyaning 1946 yilda qabul qilingan Konstitutsiyasining 98-moddasida esa
shunday   deyiladi:   «Konstitutsiya   mamlakatning   oliy   qonuni   bo’lib,   uning
qoidalariga to’liq yoki qisman zid keladigan qonunlar, Farmonlar, reskriptlar yoxud
davlatning boshqa xujjatlari qonuniy kuchga ega bo’lmaydi» 
Barcha   qonunlar   va   normativ   xujjatlar   Konstitutsiyaga   mos   bo’lishi   uchun
nima   qilinadi?   Masalan,   Frantsiya   Konstitutsiyasining   ham   bir   qator   moddalarida
barcha qonunlar Konstitutsiyaga mos kelishi lozimligi mustahkamlab qo’yilgan. 
4
  Masalan,   61.1-moddada   aytilishicha,   chiqariladigan   barcha   organik   qonunlar
e’lon   qilingunlariga   qadar   hamda   Parlament   palatalari   reglamentlari   ham
Konstitutsiyaviy   Kengash   e’tiboriga   havola   qilinishi   zarur.   Bu   kengash   ularni
o’rganib   chiqib,   Konstitutsiyaga   mos   yoki   zid   ekanligi   to’g’risida   o’z   xulosasini
beradi.   Xuddi   shu   maqsadda   qonunlar   Respublika   Prezidenti,   Bosh   vazir,   Milliy
Kengash   raisi,   Senat   raisi,   60   ta   deputat   yoki   60   ta   senator   tomonidan
Konstitutsiyaviy   Kengashga   jo’natilishi   mumkin.   Frantsiya   Konstitutsiyasining
62moddasida   aytilishicha,   g’ayrikonstitutsiyaviy   (Konstitutsiyaga   zid)   topilgan
qonun   e’lon   ham   qilinmaydi,   amalga   ham   kiritilmaydi.   Konstitutsiya   normalariga
zid kelgan qonun g’ayrikonstitutsiyaviy deb topiladi. 
Har   bir   Konstitutsiya   o’zining   oliy   yuridik   kuchga   ega   bo’lgan   asosiy   qonun
sifatidagi yuridik mohiyati bilan bir qatorda, ijtimoiy-siyosiy mohiyatga ham egadir.
Buning   ma’nosi   shundaki,   har   bir   konstitutsiya   ta’sis   majlisida,   parlamentda   yoki
saylov   korpusida   qabul   qilinayotgan   vaqtdagi   siyosiy   kuchlarning   o’zaro
munosabatining   yozuvini   anglatadi.   Uni   ma’lum   ma’noda   ijtimoiy   shartnoma
(yuridik   ma’nodagi   shartnoma   emas)   deb   ham   atash   mumkin.   Unda   jamiyatning
turli qismlarining siyosiy manfaatlari muvofiqlashtirib beriladi. Jamiyatning har bir
qismi   bo’lagi,   u   ijtimoiy   sinfmi,   sotsial   qatlami,   hududiy,   milliy   yoki   boshqa
birlashmami, bundan qat’i nazar siyosiy kurashda o’z ijtimoiy manfaatlarini himoya
qiladi.   O’zaro   muvofiqlashtirilgan   darajalar   konstitutsiyada   o’z   aksini   topadi.
Jamiyatda bunday mutanosiblik bo’lmasa, hech qanday huquqtartibot mavjud bo’la
olmaydi. 
To’g’ri,   barcha   ijtimoiy   manfaatlarni   teng   ravishda   nazarda   tutadigan
konstitutsiyani yaratishning iloji yo’q. 
Ba’zi  mualliflar  konstitutsiyalarning  yuridik  (formal)  va  faktik  turlari  bo’lishi
mumkinligi xususida fikr bildiradilar. 
Mustabid (totalitar) siyosiy tuzum o’rnatilgan mamlakatlarda formal
(yuridik)   ma’nodagi   hamda   moddiy   (faktik)   ma’nodagi   konstitutsiyalar
o’rtasida  katta  farqlar  ko’zga  tashlanadi.  CHunki   bunday  davlatning asosiy   qonuni
amalda mavjud rejimni to’sib, pana qilib turuvchi parda vazifasini o’rnatadi xolos. 
5
  Konstitutsiya   mohiyati   xususida   yuqorida   aytilgan   gaplar   zamonaviy
konstitutsiyalar   faqat   alohida   ijtimoiy   guruhlar   manfaatlarini   aks   ettiradi,   degan
ma’noni   anglatmaydi,   albatta.   Ammo   konstitutsiyalarda   ular   ko’proq   hisobga
olinishi va ta’minlanishi bor gap. Ammo mamlakat konstitutsiyasi aholining barcha
qatlamlarining   qo’llab-quvvatlanishi   uchun,   konstitutsiya   ijtimoiy   totuvlikka
erishish   maqsadlariga   xizmat   qiladigan   hamda   aholining   barcha   qatlamlari
tomonidan adolatli deb tan olinadigan huquq-tartibot o’rnatishi lozim. 
  ―Yuridik   konstitutsiya   termini   (iborasi)   o’z   navbatida   ikki   ma’noda,   ya’ni‖
moddiy   va   formal   ma’noda   ishlatiladi.   Moddiy   ma’nodagi   konstitutsiya   davlat   va
jamiyat   qurilishi   asoslarini,   shaxsning   huquqiy   holatini   tartibga   soluvchi   normalar
tizimidir.   Rasmiy   ma’nodagi   konstitutsiya   oliy   yuridik   kuchga   ega   bo’lgan   va
boshqa   qonunlarga   qaraganda   alohida   murakkab   tartibda   o’zgartiriladigan   huquqiy
xujjatdir.   Ta’kidlab   o’tish   lozimki,   konstitutsiyani   rasmiy   tushunish   tegishli
xujjatlarning   matnlarida   o’z   in’kosini   topadi,   ya’ni   uning   oliy   yuridik   kuchga   ega
ekanligi   bevosita   yoki   bilvosita   (masalan,   konstitutsiyaviy   nazorat   institutini
reglamentlash   yo’li   bilan)   e’lon   qilinadi   hamda   unga   o’zgartirish   kiritishning
murakkab   tartibi   qat’iy   belgilab   quyiladi.   Qoida   bo’yicha,   ham   rasmiy   ma’nolarda
gavdalanadi, ya’ni har ikkila tavsifni o’zida mujassam etadi. 
Bu  tabiiy  hol  bo’lib,  mantiqqa   mos   keladi,  zero  rasmiy  (formal)  konstitutsiya
muhimlikda   moddiy   konstitutsiyadan   ortda   qolmaydi.   U   moddiy   konstitutsiyaning
barqororligini hamda sha’nini ta’minlashning yuridik mexanizmini ifodalaydi. Jahon
amaliyotida istisnolar ham mavjud. Masalan, Buyuk Britaniyada konstitutsiya faqat
moddiy   ma’noda   mavjuddir.   CHunki   bu   mamlakatda   oliy   yuridik   kuchga   ega
bo’lgan   va   o’ta   murakkab   tartibda   o’zgartirish   kiritiladigan   huquqiy   xujjat   yoki
xujjatlar tizimi mavjud emas. Jamiyat va davlat qurilishi asoslari, shuningdek ularda
shaxs o’rni masalalari albatta bu mamlakatda ham tartibga solinadi va bu ish u yerda
samarali   amalga   oshiriladi.   Bundan   endi   ushbu   mamlakatda   konstitutsiya   umuman
yo’q   degan   ma’no   kelib   chiqarmasligi   lozim.   Umuman   olganda,   huquqiy   tartibga
solish   bu   yerda   ko’plab   qonunlar,   huquqiy   odatlar,   sud   pretselentlari,   doktrinal,
6
  ya’ni nazariy huquq manbalari orqali amalga oshiriladi, chunki bu qonunlar tegishli
turning sohoviy manbalari singari huquqiy kuchga egadir. 
SHuni   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   ―konstitutsiya   termini   ishlatilganda‖
ko’pincha formal ma’nodagi yuridik konstitutsiya nazarda tutiladi. Konstitutsiyani
moddiy-huquqiy   va   formal-huquqiy   tushunish   uning   yuridik   mohiyatini   ifoda
etadi. 
Ma’lumki, konstitutsiyaning birinchi funktsiyasi yuridik funktsiyadir. 
Yuqorida   ta’kidlab   o’tganimizdek,   konstitutsiya   Asosiy   Qonundir.   U   davlat
huquqining asosiy manbasi, ijtimoiy munosabatlarni huquqiy tartibga solish tizimi
poydevoridir. U davlatdagi huquq tartibot asosidir. 
Konstitutsiyaning   ikkinchi   funktsiyasi   siyosiy   funktsiyadir.   Konstitutsiya
davlat   qurilishini,   davlatning   alohida   fuqarolar,   ularning   guruhlari   va   umuman
jamiyat   bilan   munosabatlarini   belgilab,   jamiyatning   siyosiy   tizimining   huquqiy
asosi bo’lib xizmat qilishi, uning siyosiy funktsiyani ado etishidan dalolat beradi.
Barcha   siyosiy   kuchlar   -   turli   partiyalar   va   harakatlar   konstitutsiyada   belgilab
berilgan   qoidalar   asosida   o’zaro   hamkorlik   va   raqobat   qiladilar,   kurashadilar   va
davlat hokimiyatidan foydalanadilar. 
Albatta, bu qoidalar konstitutsiyaga real hayot voqeliklariga binoan kiritiladi,
ammo   avval   konstitutsiyada   belgilab   qo’yilib,   so’ngra   hayotga   tatbiq   etiladigan
hollar   ham   uchrab   turadi.   Konsti-tutsiya   islohoti   saylov   tizimini   o’zgartirib
yuboradigan   holatlarni   bunga   misol   qilib   keltirish   mumkin.   Konstitutsiyaning
siyosiy   funktsiyasining   amalga   oshirilishi   davlatning   siyosiy   yaxlitligini
ta’minlaydi. 
Konstitutsiyaning   uchinchi   funktsiyasi   uning   ideologik,   ya’ni   mafkuraviy
funktsiyasidir.   Konstitutsiya   eng   obru-e’tiborli   qonun   sifatida   jamiyatdagi   umum
tan olingan qadriyatlarga, ya’ni inson huquqlari, mulk, demokratiya, oila va ba’zan
Xudoga   e’tiqod-iymon   kabi   qadriyatlarga   murojaat   etadi.   Bu   qadriyatlar   keyin
joriy   qonunlarda,   sud   amaliyotida,   konstitutsiyaviy   nazorat   organlari   faoliyatida
inobatga olinadi va tasdiqlanadi. 
7
  Xorijiy mamlakatlar konstitutsiyalarida mustahkamlab qo’yil-gan mafkuraviy
(ideologik) qoidalarga e’tibor beradigan bo’lsak, quyidagilarga amin bo’lamiz: 
«Davlat   oilani   jamiyatni   birlashtiruvchi   asos   va   tabiiy   ilk   manba   sifatida,
shuningdek,  har  qanday  pozitiv  huquqlardan  ustuvor  bo’lgan  ajralmas  va  daxlsiz
huquqlarga   ega   bo’lgan   axloqiy   institut   sifatida   tan   oladi».   (Irlandiya
Konstitutsiyasi, 41-modda, 1-qism). 
«Davlat insonning ongli mavjudot sifatida har qanday pozitiv huquqlar bilan
bir qatorda xususiy mulk huquqiga egaligini tan oladi». (Irlandiya Konstitutsiyasi 
43-modda, 1-qism, 1-band.) 
Konstitutsiyaviy   tarzda   tartibga   solinadigan   ob’ektlar   konstitutsiya
mazmunining   eng   muhim   elementlaridan   biridir.   Keyingi   bir   necha   yuz   yillar
ichida   ular   ko’plab   o’zgarishlarga   uchradi.   Birinchi   paytlarda   konstitutsiyalar
ijtimoiy munosabatlarning ikki-uchta guruhini (blok) tartibga solardilar. 
Inson   va   fuqaroning   huquqlari   va   erkinliklari   shunday   munosabatlarning
birinchi   guruhini   tashkil   etardi.   Konstitutsiyani   yaratishdan   ko’zlangan   asosiy
maqsad,   ham   avval   boshda   inson   va   fuqaroning   huquqlarini   davlat   tajovuzidan
muhofaza   qilishdan   iborat   bo’lgan.   Konstitutsiyaning   oliy   yuridik   kuchga   ega
ekanligi   unda   e’lon   qilingan   huquqlar   va   erkinliklarni   turli   oddiy   qonunlar   va
huquqiy   xujjatlar   chiqarib,   kamsitishga   poymol   qilishga   yo’l   qo’ymagan.
Ommaviy   hokimiyatning   tashkil   etilishi   ijtimoiy   munosabatlarning   ikkinchi
guruhini   (blokini)   tashkil   etgan.   Xalq   suvereniteti   tamoyiliga   asoslangan   bu
tashkilot   o’zidan   kelib   chiqadigan   vakillik   boshqaruvi   tamoyillari   hokimiyatning
tarmoqlarga   taqsimlanishi   tamoyillarini   hayotga   tatbiq   etishga   mo’ljallangan.
Vakillik boshqaruvi tamoyilining ma’nosi shundaki, qonun chiqaruvchi hokimiyat
xalq tomonidan saylanadi, uning xohish-irodasini ifoda etadi va shakllantiradi. 
Hokimiyatning taqsimlanishi tamoyilligiga ko’ra, qonun chiqaruvchi, ijroiya va
sud   hokimiyati   bir-birini   mutanosiblashtiruvchi   turli   davlat   organlari   tomonidan
amalga   oshiriladi.   Eng   birinchi   konstitutsiyalardayoq,   davlat   hokimiyati
shakllantirishning   asosiy   tamoyillari,   ularning   vakolatlari   hamda   ular   o’rtasidagi
o’zaro munosabatlar belgilab berilgan edi.   Ijtimoiy munosabatlarning ushbu guruhi
8
  siyosiy hududiy qurilishni ham qamrab oladi. Hududiy tuzilmalar turlari, ularning
o’zaro   va   markaziy   hokimiyat   bilan   munosabatlari   shu   jumlaga   kiradi.   Bunday
normalar   federativ   davlatlar   konstitutsiyalariga   ba’zan   esa   unitar   davlatlar
konstitutsiyalariga ham kiritilgan. 
Bora-bora   konstitutsiyaviy   tarzda   tartibga   solinadigan   ob’ektlar   doirasi
kengayib   borgan.   Buning   umumiy   sababi   albatta   jamiyatning   iqtisodiy-ijtimoiy   va
siyosiy hayotidagi o’zgarishlardadir. 
Paydo bo’lgan yangi munosabatlar, eski munosabatlarning iste’moldan chiqib
qolishi  konstitutsiyaviy   qonunchilikda  o’z   in’ikosini  topa  borgan.  Ilmiy  texnikaviy
taraqqiyot ham jahon konstitutsiyaviy rivojlanishiga barakali ta’sir ko’rsatgan, zero,
moddiy   xarakterdagi   bu   sabab   boshqa   aniqroq   sabablar   bilan   to’ldiriladi.   Yuzaga
keladigan   muammolar   siyosiy   kuchlararo   munosabatlardagi   o’zgarishlarni   hisobga
olgan holda tartibga solinadi va bunday muammolar odatda, konstitutsiyaviy tarzda
tartibga solinishi lozim bo’ladi. 
Masalan,   kishilarning   o’z   jinsini   o’zgartirish   huquqi   meditsina   fanidagi
yutuqlar   hisobidan   yuzaga   keldi.   Konstitutsiyaviy   qonunchilikka   insonni   biologik
mavjudot   sifatida   butunlay   qirilib   ketishidan   saqlab   qolishi   uchun   ba’zi   bir   man
etuvchi,   taqiqlovchi   normalar   ham   kiritilishi   zarurati   paydo   bo’ldi.   SHveytsariya
Konfederatsiyasining yangi Konstitutsiyasidagi (1999 yil) 119-moddaning 2qismida
insonga   nisbatan   gen   injenerligini   qo’llash   va   meditsinaviy   yo’l   bilan   homilador
qilishni tartibga soluvchi normalar mavjud. Unda shunday deyiladi: «Konfederatsiya
insonning, shaxsning va oilani qadr-qimmati himoyasi ta’minlanishini nazorat qilib
boradi va jumladan quyidagi tamoyillar amalga oshishini ta’minlaydi» 
Huquq va erkinliklar  sohasi  yangi  huquqlar va erkinliklar hisobiga kengayib
bormoqda.   Masalan,   hozirgi   vaqtda,   ko’plab   mamlakatlar   konstitutsiyalariga   atrof
muhitni   muhofaza   qilish,   axborot   olish,   kam   sonli   millat   va   elatlar   tilini   ham
iste’molga   kiritish,   fan   va   madaniyatni   taraqqiy   ettirishda   ishtirok   etish,   onalik   va
bolalikni muhofaza qilish huquqlari kiritilgan. 
9
  Oliy   davlat   organlari   munosabatlaridagi   evolyutsion   taraqqiyot   ijro
hokimiyatining   kuchayib   borishi   an’analari   bilan   tavsiflanadi.   Ammo
konstitutsiyalarda bu hol hozircha to’g’ridan-to’g’ri ko’zga tashlanmaydi. 
Hukumat   vakolatlari   kengayib   borayotganligi   sababli   konstitutsiyalarda
qonun   chiqaruvchi   va   ijroiya   hokimiyati   o’rtasidagi   munosabatlar   yanada   aniqroq
tartibga   solinmoqda.   Hukumatning   barqarorligini   ta’minlashga   yo’naltirilgan
normalar ham paydo bo’lmoqda. 
Masalan,   ikkinchi   jahon   urushigacha   qabul   qilingan   konstitutsiyalarda
hukumatning ist’efoga ketishi uchun destruktiv ishonmaslik votumining bildirilishi
kifoya   deb   belgilab   qo’yilgandi.   Bunda   hukumat   iste’foga   ketishi   uchun
parlamentda,   odatda   quyi   palatada,   yangi   hukumat   boshlig’i   lavozimiga   nomzod
ko’rsatmasdan ham ko’pchilik salbiy ovoz berishi yetarli edi. 
GFRning 1949 yilda qabul qilingan Asosiy Qonunida esa konstruktiv votum
nazarda  tutilgan.  Kantsler  yangi  kantsler   saylanganidan   keyingina  o’z  lavozimidan
ketadi   (bu   ishonchsizlik   bildirishning   konstruktiv   votumi   bo’lib,   destruktiv
votumdan   farqli   o’laroq,   hukumat   boshlig’i   lavozimiga   yangi   nomzod   talab
qilinmaydi). 
XX   asr   konstitutsiyalarida,   ayniqsa,   Ikkinchi   jahon   urushidan   keyin   qabul
qilingan   konstitutsiyalarda   davlatning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   organlari   maqomini,
davlatning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   faoliyatini   tartibga   soluvchi   normalar   ko’zga
tashlanadi.   Bu   davlatning   ijtimoiy   hayotdagi   tartibga   soluvchi   roli   kuchayib
borayotganligidan dalolat beradi. 
Italiya   Respublikasining   1947   yildagi   konstitutsiyasida,   iqtisod   va   mehnat   milliy
kengashi xususida normalar (99-modda). 
  Germaniyaning Asosiy Qonunida esa Federatsiyaning  umumiy manfaatlarni
amalga   oshirishda   ishtirok   etishi   (91-a   moddasi)   hamda   iqtisodiy   va   ijtimoiy
sohalarda ishtirok etishi xususida norma-lar bor. 1978 yilda qabul qilingan Ispaniya
Konstitutsiyasiga   esa   ijtimoiy   va   iqtisodiy   siyosatning   asosiy   tamoyillariga
bag’ishlangan butun bir bob kiritilgan. 
10
  Tarixiy evolyutsiya jarayonida Yevropa tsivilizatsiyasi  hozirgi kunda amalda
bo’lgan konstitutsiyalarning ikki guruhini vujudga keltirdi: 
Birinchi   guruh   -   bular   hozirgi   zamon   shartlaridan   keskin   farq   qiluvchi
sharoitlarda   qabul   qilingan   eski   konstitutsiyalardir.   Bu   xildagi   konstitutsiyalarga
1787   yildagi   AQSH   konstitutsiyasi,   shuningdek,   1831   yildagi   Bel ь giya
konstitutsiyasi, 1874 yildagi SHveytsariya konstitutsiyasi eng yaqqol misol bo’ladi. 
Ikkinchi   guruhga   –   XX   asrning   2-yarmida   qabul   qilingan   ―yangi   avlod‖
konstitutsiyalari   kiradi.   Masalan,   1946   yildagi   Yaponiya   konstitutsiyasi,   1947
yildagi   Italiya   konstitutsiyasi,   1949   yildagi   GFR   konstitutsiyasi,   1958   yildagi
Frantsiya   konstitutsiyasi,   1978   yildagi   Ispaniya   konstitutsiyasi   va   boshqa
konstitutsiyalarni misol qilib ko’rsatishimiz mumkin.  Yangi avlod  konstitutsiyalari	
‖ ‖
dastlabki   konstitutsiyalardan   huquq   va   erkinliklar   institutining,   konstitutsiyaning
himoya   qilish   mexanizmlari   va   ijtimoiy   muammolariga   murojaat   qilish
mexanizmlarining   kengayishi   natijasida,   konsti-tutsiyaviy   boshqaruv   hajmining
ko’payishi bilan farq qiladi. 
20- yillarning boshlarida, SHarq mamlakatlari jumladan, Turkiya, Eron, 
Misr,   Afg’onistonda   davlat   mustaqilligining   shaklla-nish   jarayoni   konstitutsion
qurilishning   shunday   tipini   vujudga   keltirdiki,   u   Yevropadagi   konstitutsion
shakllarni   umum   e’tirof   etilgan   huquqiy   qadriyatlarni   (shaxs   huquqlarining
daxlsizligi,   fuqarolik,   davlat   va   shu   kabilarni)   rivojlangan   fuqarolik-huqu-qiy
normalar majmuiga ega bo’lgan an’anaviy musulmonlar huquqini birga qo’shib olib
borishga urindi. 
1968   yildagi   ―Svazilend   konstitutsiyasi   xalqning   demokratik   an’analariga	
‖
va   turmush   tarziga   muvofiq   kelmaganligi   sababli   bekor   qilindi:   mustamlaka
bo’lmasdan   oldingi   paytda   bo’lgan   hokimiyat   tizimi   qayta   tiklangan.   XVIII   asr
oxirida   boshlangan   jahon   konsti-tutsiyaviy   tarixiga   nazar   tashlansa,   ijtimoiy
munosabatlarni kons-titutsiyaviy huquqiy tartibga solish taraqqiyotini tavsiflaydigan
bir qancha an’analarni (tendentsiyalarni) payqab olish mumkin. 
11
  Konstitutsiyalar   ilk   paydo   bo’lgan   chog’larda   inson,   jamiyat   va   davlat
o’rtasidagi   konstitutsiyaviy-huquqiy   munosabatlar   asosan   siyosiy   soha   bilan
cheklangan edi. 
Konstitutsiyalarda   asosan   fuqarolik,   ya’ni   shaxsiy   hamda   siyosiy   (ommaviy)
huquqlar,   shuningdek,   inson   va   fuqarolarning   erkinliklari,   ijtimoiy-iqtisodiy
fuqarolardan   esa   odatda   mulkchilik   huquqi   mustahkamlangan.   Tabiiyki,   davlat
hokimiyati qurilishi, uning qonun chiqaruvchi, ijroiya va sud tarmoqlariga bo’linishi
konstitutsiyaviy   tartibda   belgilanar   hamda   ushbu   hokimiyat   tarmoqlari   o’rtasidagi
o’zaro   munosabatlar   aniqlab   berilardi.   Federativ   davlatlar   konstitutsiyalarida   esa
davlat bilan federatsiya sub’ektlari o’rtasidagi munosabatlar ham belgilab berilardi. 
XX   asrda   ijtimoiy-sinfiy   ixtiloflarnining   kuchayishi   shunga   olib   keladiki,
konstitutsiyalar u yoki bu shaklda butun ijtimoiy qurilishi asoslarini, shu jumladan,
siyosiy,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   boshqa   sohalarni   ham   tartibga   soladigan   bo’ladilar.
Ikkinchi   jahon   urushidan   keyin   qabul   qilingan   konstitutsiyalarda   keng   va   tom
ma’noda   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   solish   an’analarga   ko’proq   o’rin
belgilangan. 
XX   asr   o’rtalarida   tsenzli   saylov   huquqidan   bosqichma-bosqich   teng   va
to’g’ridan-to’g’ri saylovlarga o’tilishi  demokratlashtirilish tendentsiyasining yuqori
nuqtasi   bo’ldi.   Keyingi   paytlarda,   konstitutsiyaviy   huquqda   internatsionalizatsiya
tendentsiyasi   ko’zga   tashlanmoqda.   Bu   hol   har   bir   demokratik   davlatdagi   milliy
konstitutsiyaviy huquqning xalqaro ommaviy huquqqa tobora yaqinlashib, o’rtadagi
chegaraning yo’qolib borishida namoyon bo’lmoqda. 
Hozirgi   kunda,   ko’plab   mamlakatlar   konstitutsiyalarida   "xalqaro   huquqning
umum tan olingan tamoyillari va normalari milliy huquqning uzviy qismini tashkil
etishi   hamda   ular   orasida   nomos-liklar   vujudga   kelgan   hollarda   xalqaro   huquq
normalari qo’llanishi" deb yozib qo’yilgan. 
Konstitutsiyaning   amal   qilishi   bir   qancha   jihatlar   (aspektlar)   bo’yicha   ko’rib
chiqiladi.   Birinchi   aspekt   Konstitutsiyaning   vaqt   bo’yicha   amal   qilishidir.
Konstitutsiya asosan uning xulosaviy qoidala-rida, ba’zan esa uning uchun maxsus
chiqarilgan   Qonunda   ko’rsatilgan   vaqtdan   boshlab   amal   qila   boshlaydi.   Agar   u
12
  vaqtinchalik   amal   qiladigan   Konstitutsiya   bo’lsa,   doimiy   Konstitutsiya   qonuniy
kuchga   kirgunga   qadar   amal   qiladi.   Qoida   bo’yicha   Konstitutsiya   mamlakatning
butun   hududida   bir   vaqtda   amal   qila   boshlaydi.   Agar   mamlakat   hududiga   boshqa
hududlar   qo’shilsa,   ular   qo’shilgan   yoki   maxsus   hududiy   xujjatlarda   ko’rsatilgan
vaqtdan boshlab Konstitutsiya ularning hududida ham amal qila boshlaydi. Masalan,
GFRning   1949   yilda   qabul   qilingan   Asosiy   Qonunining   23-moddasidagi   qoidaga
muvo-fiq, bu Konstitutsiya avvalgi G’arbiy Germaniya hududida amal qilar-di. 1990
yilda   SHarqiy   Germaniya   GFRga   qo’shilganidan   keyin,   Asosiy   Qonun   uning
hududida ham amal qila boshladi. 
Konstitutsiyaning   amal   qilishining   ikkinchi   aspekti   (jihati)   uning   shaxslar
doirasi   bo’yicha   amal   qilishidir.   Ma’lumki,   Konstitutsiya   davlatning   barcha
organlari   uchun bir  xilda  majburiydir. U  ushbu  davlat   hududidagi  barcha  shaxslar,
muassasalar   va   tashkilotlar   uchun,   shuningdek,   ushbu   davlatning   xorijdagi   barcha
fuqarolari, yuridik shaxslari, muassasalari va tashkilotlari uchun ham majburiydir. 
CHet   mamlakatlar   va   xalqaro   hukumat   tashkilotlari   uning   tamo-yillarga   va
xalqaro huquq normalariga zid keladigan qismlaridan boshqa barcha qoidalarni tan
oladilar va hurmat qiladilar 1
. 
Konstitutsiya normalarining   bevosita amal qilinishi   masalasi  ham juda muhim
ahamiyatga   egadir.   Bir   qator   Konstitutsiyalarda   bunday   amal   qilinish   nazarda
tutilgan.   Masalan,   Bolgariya   Respublikasining   1991   yilda   qabul   qilingan
Konstitutsiyasining 5-moddasi, 2-qismida shunday deyiladi: 
«Konstitutsiya qoidalari bevosita amal qiladi». 
O’z-o’zidan ijro etiladigan normalar ham mavjud, ularning bevosita amal qilish
xususida   har   xil   shubhalar   bo’lishi   mumkin   ham   emas.   Masalan,   Yaponiya
Konstitutsiyasida   «Ilmiy   faoliyat   erkin-ligi   kafolatlanadi»,   deb   mustahkamlab
qo’yilgan. Agarda bironta ilmiy xodimga  u tanlagan ilmiy tadqiqot  yo’nalishi  bois
yoki   o’z   ilmiy   ishining   natijalarini   e’lon   qilganligi   sababli,   qandaydir   tazyiqlar
1  Xorijiy mamlakatlar konstitutsiyaviy huquqi / Mas‘ul muharrir: professor A.A.Azizxo‘jaev. – Toshkent: TDYUI,
2009, 269-bet.  
 
13
  o’tkazilsa,   u   o’zining   konstitutsiyaviy   erkinligiga   ishora   qilgan   holda,   sudga
murojaat qilishi mumkin. 
Yaponiya   Konstitutsiyaning   6-moddasida   aytilishicha,   «Imperator   kabinet
taqdimiga binoan, Oliy sudning Bosh sud ь yasini tayinlaydi». Bu norma, o’zo’zidan
ko’rinib turibdiki, amalga oshirilishida hech qanday aniqlashtirilishga muhtoj emas. 
  GFR   Asosiy   Qonunidagi   1-moddaning,   3-qismidagi   qoida   alohida   e’tiborga
loyiqdir. 
Unga   ko’ra,   «quyidagi   asosiy   huquqlar   qonun   chiqaruvchi,   ijroiya   va   sud
hokimiyatini bevosita amal qiluvchi huquqlar sifatida bajarishga burchli qiladi, ya’ni
shundan   keyin   keladigan   19   ta   moddada   mustahkamlab   qo’yilgan   asosiy   huquqlar
hech qanday boshqa qonun, buyruq yoki farmoyish chiqarilmasdan ham bajarilishi,
amalga oshirilishi majburiydir».  
 
14
  2.   Konstitutsiyaviy nazorat tushunchasi va turlari
Barcha davlatlarda albatta, agar u demokratik davlat bo’ladigan bo’lsa, qonun
chiqaruvchi vakolatli organning qonunlari va boshqa normativ huquqiy akt chiqarish
huquqiga   ega   bo’lgan   davlat   organining   chiqargan   huquqiy   aktlarini   tekshirish
uchun konstitutsiyaviy nazorat organi tashkil etilgan. 
Konstitutsiyaviy nazorat instituti bu uchun faoliyatni amalga oshiruvchi davlat
organlarini   ham   o’z   ichiga   oladi.   Asosan   bu   faoliyatni   sud   organlari   amalga
oshiradi.   Konstitutsiyaning   jamiyatda   mavjud   bo’lgan   munosabatlarni   tartibga
solishdagi   ahamiyati   uning   huquqiy   aktlar   tizimidagi   oliyligini   ta’minlash
zaruriyatini   keltirib   chiqaradi.   Konstitutsiyaning   huquqiy   himoyasi   deganda,
shunday vosita va yo’llarni tushunish kerakki, ularning yordamida konstitutsiyaning
qonuniyligiga   qattiq   rioya   etish   rejimiga   erishish   kerak,   boshqa   barcha   davlat
organlari   tomonidan   qabul   qilingan   huquqiy   aktlar   unga   mos   bo’lishi   kerak,
konstitutsiyaga   mos   bo’lmagan   huquqiy   aktlarni,   shuningdek,   alohida   normalarni
konstitutsiyaga mos emasligi tufayli bekor bo’lish printsipi tushuniladi. 
Konstitutsiyaviy   nazorat   –   davlatda   huquqni   himoya   qilish   fao-liyatining
alohida   turi   bo’lib,   mazkur   davlat   qonunlari   va   boshqa   normativ   xujjatlarining
konstitutsiyaga muvofiqligini tekshirishida o’z ifodasini topadi. 2
 
Konstitutsiyaviy   nazorat   XXI   asr   boshida   AQSHda,   keyinchalik   1848   yilda
Yevropada   (SHveytsariyada)   paydo   bo’lgan.   Endilikda   jahonning   deyarli   barcha
konstitutsiyalarida e’tirof etilgan. 
Konstitutsionalizmning   tarixiy   rivojlanishi   va   amaliyoti   shuni   ko’rsatadiki,
konstitutsiyaning   ustunligi   tamoyilini   amalga   oshirish   uchun   konstitutsiyaning
o’zida bu tamoyilni mustahkamlash yetarli emas. 
Konstitutsiyaning   ustunligi   nafaqat   konstitutsiya   ustunligining   e’lon
qilinganligi   bilan   bog’liq,   balki   konstitutsiyaviy   sud   nazorati   bilan   ham
ta’minlanadi. 
Konstitutsiyaviy   nazorat   institutining   mavjud   bo’lmasligi   har   qanday   kuchli
davlat bo’lmasin, uning uchun salbiy oqibatlarni keltirib chiqarishi tayin. 
2  Yuridik entsiklopediya –T.: SHarq nashriyot-matbaa aktsiyadorlik kompaniyasi bosh tahririyati, 2001 y. 244-b. 
15
  Huquqiy   davlatning   asosiy   belgilaridan   biri   bu   konstitutsiya   va   qonunlarning
ustunligini   ta’minlashdan   iboratdir.   Bu   vazifa   konstitutsiyaviy   nazorat   organlari,
ya’ni konstitutsiyaviy sudlov organlariga tegishlidir. 
Konstitutsiyaviy   nazoratning   ob’ekti   sifatida   har   bir   davlat   qonunchiligiga
ko’ra   qonun   chiqaruvchi   organ,   ya’ni   parlament   tomonidan   chiqarilgan   qonunlar,
ayrim   davlatlarda   parlament   reglament-lari,   hukumat   tomonidan   chiqarilgan   turli
normativ   va   normativ   xarakterda   bo’lmagan   aktlar,   davlat   boshliqlari   tomonidan
chiqarilgan   normativ   huquqiy   aktlar,   davlat   organlari,   mansabdor   shaxslar
tomonidan  chiqarilgan   normativ  huquqiy  aktlar,  xalqaro  va  davlatlararo  shartnoma
hamda   bitimlar   amalga   oshiriladigan   konstitutsiyaviy   nazoratning   ob’ekti   bo’lishi
mumkin. 
Xorijiy   mamlakatlarda   konstitutsiyaviy   nazorat   instituti   har   xil   ko’rinishda
amalga   oshiriladi.   Bu   asosan   davlatlarning   siyosiy   rejimi   yoki   davlat   shakliga
bog’liq bo’ladi. 
Konstitutsiyaviy nazoratni amalga oshirish asosan quyidagi ko’rinishlarga ega: 
Birinchisi   –   Yevropacha   model   (markazlashgan)   tizim.   Ushbu   ti-zimda
Konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshiruvchi   maxsus   sud   Konstitutsiyaviy   nazorat
sudi tashkil etiladi, Konstitutsiyaviy sud uchun nazorat funktsiyasi asosiy va yagona
hisoblanadi. Bu tizimga GFR, Avstriya, Italiya, Ispaniya kabi davlatlar kiradi. 
Ikkinchisi   –   konstitutsiyaviy   nazoratni   maxsus   organ   tomoni-dan   amalga
oshirilishi nazarda tutiladi bunda konstitutsiyaviy nazo-ratni amalga oshirish uchun
maxsus   organlar   tashkil   etilib,   ushbu   organlar   sud   deb   nomlanmaydi.   Ushbu
tizimning   klassik   timsoli   Frantsiya   hisoblanadi.   Frantsiyada   konstitutsiyaviy
nazoratni   amalga   oshiruvchi   Konstitutsiyaviy   Kengash   faoliyat   yuritadi.   Sobiq
Ittifoq   davrida   konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshiruvchi   maxsus   komitetlar
mavjud   bo’lgan.   Ushbu   maxsus   organlar   konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga
oshiruvchi sudlardan faoliyati bo’yicha farq qiladi. 
Maxsus konstitutsiyaviy nazorat sudlari sud ish yuritish tartibiga rioya etadilar.
Ya’ni   ish   yuzasidan   ko’rsatmalar   eshitiladi,   sud   ish   tartibi   yuritiladi,   guvohlar
16
  eshitiladi, majlisga rais rahbarlik qiladi. Ushbu organlar konstitutsiyaviy nazoratdan
tashqari yana boshqa vakolatlarni ham amalga oshirishi mumkin. 
Ba’zida   konstitutsiyaviy   nazoratni   uch   ko’rinishga   ajratib   ko’rsatishadi.
Umumiy   va   maxsus   vakolatli   sudlar   tomonidan   amalga   oshirish   hamda   nosudlov
faoliyatini amalga oshiruvchi organlar tomonidan amalga oshirish. 
Yuqorida   konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshiruvchi   organ-larning   turlari
to’g’risida   to’xtalib   o’tdik.   Bundan   tashqari,   konsti-tutsiyaviy   nazoratni   bir   necha
mezonlarga ko’ra, turlarga bo’lish mumkin. 
Amalga   oshiriladigan   konstitutsiyaviy   nazoratning   mazmuniga   ko’ra,
konstitutsiyaviy nazorat klassifikatsiyasi: 
1.Formal   konstitutsiyaviy   nazorat   –   qonunlarni   va   boshqa   normativ   huquqiy
xujjatlarni   qabul   qilish   uchun   o’rnatilgan   tar-tib   qoidalarga   rioya   qilinganligini
tekshirish uchun amalga oshiriladigan konstitutsiyaviy nazorat. 
2.Moddiy konstitutsiyaviy nazorat – davlat qonunlari-ning va boshqa normativ 
huquqiy xujjatlarining konstitutsiya maz-muniga muvofiqligini o’rganish uchun 
o’tkaziladigan konstitutsiyaviy nazorat. 
3.Mavhum   konstitutsiyaviy   nazorat   –   ma’lum   bir   vakolatga   ega   bo’lgan
sub’ektlarning tashabbusi bilan aniq bir sabablarga ega bulmay turib o’tkaziladigan
konstitutsiyaviy nazorat. 
4.Aniq   konstitutsiyaviy   nazorat   –   aniq   bir   sud   ishi   bilan   bog’liq   ravishda
amalga oshiriladigan konstitutsiyaviy nazorat. 
Keltirib   chiqargan   huquqiy   oqibatlariga   qarab   konstitutsiyaviy   nazoratning
quyidagi ikki turi mavjud: 
Nazorat qiluvchi - huquqiy xujjat o’z kuchini yo’qotadi. 
Tavsiya   qiluvchi   -   huquqiy   xujjatni   qabul   qilgan   organga   uni   bekor   qilish
tavsiya qilinadi. 
Konstitutsiyaviy nazoratning yana ikki turi bor: 
Hal   qiluvchi   -   konstitutsiyaviy   nazorat   qo’llangan   qonun   (qonun   loyihasi)
bekor qilinadi. 
Maslahat beruvchi - tavsiyaviy xarakterga ega. 
17
  Majburiylik   darajasiga   qarab   konstitutsiyaviy   nazoratning   quyidagi   ikki   turi
mavjud: 
Majburiy - qonun talablariga muvofiq o’tkaziladi. 
Fakul ь tativ - sub’ektlarning tashabbusiga ko’ra o’tkaziladi. 
Konstitutsiyaviy nazorat organining qabul qilgan qarori ham farqlanadi:  -
Orqaga qaytish kuchiga ega (bunday qarorlar ex-tuns qarorlar deb nomlanadi) 
bo’lgan qarorlar; 
  -Faqat   qabul   qilingani   vaqtdan   so’ng   kuchga   kiruvchi   qarorlar   (bunday
qarorlar ex-nunc deb nomlanadi). 
Birinchi   variant   ko’p   noqulayliklar   tug’dirganligi   sababli,   odatda,   ko’pchilik
mamlakatlarda faqat ikkinchi shakli qo’llanadi. 3
 
Konstitutsiyaviy nazorat amalga oshirilish joyiga ko’ra ikki turga bo’linadi: 1.
Ichki konstitutsiyaviy nazoratni akt chiqargan organning o’zi amalga oshiradi. 
  2.Tashqi   konstitutsiyaviy   nazorat   boshqa   organlar   tomonidan   amalga
oshiriladi. 
Konstitutsiyaviy nazorat amalga oshirilish hajmiga ko’ra ikki turga bo’linadi: 
1.To’liq - jamiyat munosabatlarini yaxlit tizimini qamrab oladi; 
2.Qisman   belgilangan   doiradagi   munosabatlarni   qamrab   oladi   (inson   va
fuqarolarning huquqlariga oid munosabatlar, federativ munosabatlar). 
Konstitutsiyaviy nazoratni amalga oshirishga bo’lgan ehtiyoj quyidagi hollarda
vujudga kelishi mumkin. Biror bir ish yuzasidan nazorat olib borish zarurati orqali
— AQSH, Italiya, GFR, Meksika, Hindiston. Hech qanday ob’ektiv sababsiz, ya’ni
nazoratni amalga oshirish vakolati orqali, bu haqda konstitutsiyada to’g’ridan-to’g’ri
nazarda   tutilgan   holatlar   talabining   mavjudligining   o’zi   yetarli   hisoblanadi.
Frantsiyada   shunday   tartib   qabul   qilingan.   Konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga
oshirishning bu ikki turi ham bir vaqtning o’zida bir mamlakat doirasida amal qilishi
mumkin. Agar ish qo’zg’atish uchun biror bir imkoniyat paydo bo’lsa, unda amalga
3  Xorijiy mamlakatlar konstitutsiyaviy huquqi / Mas‘ul muharrir: professor A.A.Azizxo‘jaev. – Toshkent: TDYuI, 
2009, 287-bet. 
 
18
  oshiriladigan konstitutsiyaviy nazorat intsidentli konstitutsiyaviy nazorat, ya’ni aniq
nazorat deb yuritiladi. 
Agar   amalga   oshiriladigan   nazorat   konstitutsiyaviy   nazorat   organning
odatdagi vakolatini amalga oshirish tartibi bo’lsa, ya’ni nazoratni amalga oshirish
uchun hech bir sud ishi yoki vaziyatni vujudga kelishi talab etilmasa, bu abstrakt
konstitutsiyaviy   nazorat   deb   yuritiladi.   Abstrakt   konstitutsiyaviy   nazoratni
to’g’ridan-to’g’ri amalga oshiriladigan nazorat deb ham yuritiladi. 
To’g’ridan-to’g’ri   amalga   oshiriladigan   konstitutsiyaviy   nazorat   odatda,
konstitutsiyaviy nazoratni maxsus sudlar amalga oshiradigan mamlakatlarda amal
qiladi.   Bunda   mamlakatdagi   har   qanday   nor-mativ   huquqiy   aktlarning
konstitutsiyaga muvofiqligi baholanadi. 
Qonun   vakolatli   organlar   tomonidan   chiqarilgandan   keyin   har   qanday
vakolatli   yoki   manfaatdor   shaxs   ushbu   qonunning   konstitutsiyaviyligini   baholab
berish   talabi   bilan   konstitutsiyaviy   nazorat   organiga   murojaat   qilishi   mumkin.
Murojaat   qilish   huquqiga   ega   sub’ektlar   doirasi   maxsus   qonunlar   bilan
belgilangan,   ayrim   davlatlarda   konstitutsiyaviy   nazoratning   har   ikkala   ko’rinishi
ham   mavjud.   Masalan,   Italiya   va   Germaniyada   shunday   nazorat   shakllari   amal
qiladi. 
Konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshirish   talabi   bilan   murojaat   qilish
huquqiga ega sub’ektlar doirasini har bir mamlakat qonunchiligiga ko’ra, turlicha
belgilanganligini   ko’rishimiz   mumkin.   Deyarli   barcha   xorijiy   mamlakatlar   milliy
qonunchiligida   tashabbus   sub’ekti   sifatida   dastlab   ushbu   vakolatga   ega   organlar
ko’rsatilgan. 
Undan  so’ng esa,  yuridik va  jismoniy  shaxslar  e’tirof  etiladi,  aniqroq  qilib
aytadigan   bo’lsak,   dastlabki   o’rinlarda   quyidagilar   bo’lishi   mumkin:   davlat
boshlig’i, hukumat a’zolari, deputatlar yoki parlament komissiyalari kabilar. 
Agar   davlat   qonunchiligida   nazarda   tutilgan   bo’lsa,   fuqarolar   ham   sub’ekt
sifatida   e’tirof   etiladi.   Ko’pchilik   hollarda   konstitutsiyaviy   nazorat   organining
chiqargan   qarori   deyarli   hamma   mamlakatlarda   hal   etuvchi   qaror   sifatida   e’tirof
etiladi. Hamda ushbu qaror ustidan shikoyat qilinishi mumkin emas. Ushbu qaror
19
  yuzasidan   apellyatsiya   faqatgina   o’sha   sudning   qarori   asosida   amalga   oshiriladi.
SHveytsariyada konstitutsiyaviy nazorat organlari qonun kuchga kirgandan so’ng,
ular yuzasidan nazoratni amalga oshiradi. 
Ayrim   davlatlarda   konstitutsiyaviy   nazoratning   har   ikki   turi   amal   qiladi,
ya’ni bu mamlakatlarda nazoratning ham majburiy, ham oqibat keltiruvchi turlari
amalda   joriy   etilgan.   Bu   qabul   qilingan   qonunning   muhimligiga   bog’liq.   Ushbu
davlatlarda   muhim   organik   qonunlar   nazorati   oldindan   ya’ni   majburiy   nazorat
qilish  orqali   amalga  oshirilsa,  kamroq  ahamiyatli  qonunlar   esa   oqibat   keltiruvchi
nazorat orqali amalga oshiriladi. Federativ tuzilishdagi davlatlarda konstitutsiyaviy
nazorat   organlari   federatsiya   sub’ektlari   va   ular   o’rtasidagi   nizolarni   ham   ko’rib
hal etadi. 
Ayrim davlatlarda masalan, SHveytsariyada federatsiya sub’ektlarida qabul
qilingan   qonunlar   konstitutsiyaviy   nazorat   qilinmasligi   mumkin.   U   yerda
konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshirishning   yagona   amal   qiluvchi   qoidasi
mavjud   bo’lmasa-da,   hamma   federatsiya   sub’ektlarida   bir   xilda   e’tirof   etilgan
yagona konstitutsiyaviy nazoratni amalga oshirish printsipi mavjud. 
Ushbu   printsip   amaldagi   qonunlarni   konstitutsiyaga   muvofiq-ligini   nazorat
qilishdir. 
 
20
  Xulosa
Mazkur kurs ishini yozish natijasida quyidagi xulosalarga kelindi: 
Konstitutsiya davlatning asosiy qonuni bo’lib, uning normalari       qolgan boshqa
barcha qonunlarga nisbatan ustuvorlik kasb etadi. Amaldagi qonunchilikning barcha
normalari   konstitutsiya   normalariga   moslab   qabul   qilinadi.   Konstitutsiyada
amaldagi qonunchilikning asosiy yo’nalishlari belgilab beriladi. 
Har   bir   Konstitutsiya   o’zining   oliy   yuridik   kuchga   ega   bo’lgan   asosiy   qonun
sifatidagi yuridik mohiyati bilan bir qatorda, ijtimoiy-siyosiy mohiyatga ham egadir.
Barcha   davlatlarda   albatta,   agar   u   demokratik   davlat   bo’ladigan   bo’lsa,   qonun
chiqaruvchi vakolatli organning qonunlari va boshqa normativ huquqiy akt chiqarish
huquqiga   ega   bo’lgan   davlat   organining   chiqargan   huquqiy   aktlarini   tekshirish
uchun konstitutsiyaviy nazorat organi tashkil etilgan. 
Konstitutsiyaning   jamiyatda   mavjud   bo’lgan   munosabatlarni   tartibga   solishdagi
ahamiyati uning huquqiy aktlar tizimidagi oliyligini ta’minlash zaruriyatini keltirib
chiqaradi. Konstitutsiyaning huquqiy himoyasi deganda, shunday vosita va yo’llarni
tushunish  kerakki, ularning  yordamida  konstitutsiyaning  qonuniyligiga qattiq  rioya
etish   rejimiga   erishish   kerak,   boshqa   barcha   davlat   organlari   tomonidan   qabul
qilingan   huquqiy   aktlar   unga   mos   bo’lishi   kerak,   konstitutsiyaga   mos   bo’lmagan
huquqiy   aktlarni,   shuningdek,   alohida   normalarni   konstitutsiyaga   mos   emasligi
tufayli bekor bo’lish printsipi tushuniladi. 
Konstitutsiyaviy nazorat – davlatda huquqni himoya qilish fao-liyatining alohida
turi   bo’lib,   mazkur   davlat   qonunlari   va   boshqa   normativ   xujjatlarining
konstitutsiyaga muvofiqligini tekshirishida o’z ifodasini topadi. 
Huquqiy   davlatning   asosiy   belgilaridan   biri   bu   konstitutsiya   va   qonunlarning
ustunligini   ta’minlashdan   iboratdir.   Bu   vazifa   konstitutsiyaviy   nazorat   organlari,
ya’ni konstitutsiyaviy sudlov organlariga tegishlidir. 
Konstitutsiyaviy   nazoratni   amalga   oshirish   xorijiy   davlatlarda   turli   davlat
organlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Bu   holatlar   davlatlarning   boshqaruv   shakli
hamda tuzilish shakliga bog’liq. 
21
  Ko’pchilik qonun xujjatlarida konstitutsiyaviy sudning birlamchi vakolati sifatida
konstitutsiyaviy nazoratni amalga oshirish, davlat organlari va mansabdor shaxslarni
konstitutsiya va qonunlarga rioya etishlarini tekshirish kiritilgan. 
  
 
 
 
22
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. Конституции мира: Сб. Конституции государств мира / Сост. 
2. У.Таджиханов, А.Х.Саидов. Т.1–8. – Ташкент: Академия МВД РУз, 1997. – 
3. С.134. 
4. Xorijiy mamlakatlar konstitutsiyaviy huquqi / Mas’ul muharrir: professor 
5. Tadjixanov   U.   Odilqoriev   X.   Saidov   A.   O’zbekiston   Respublikasi
konstitutsiyaviy   huquqi:   Yuridik   oliy   o’quv   yurtlari   uchun   darslik.   –   Toshkent:
SHarq, 2001. – B.492. 
6. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyaviy huquqi. - T.: Moliya, 2002 
7. Saidov  A.X.  Jahon  konstitutsiyaviy  amaliyoti  va  O’zbekiston 
8. Respublikasining Asosiy Qonuni. – T.: Bilim, 1992 
9. Odilqoriev H.T. Davlat va huquq nazariyasi. - T., 2009 
 
Elektron ta’lim resurslari:
1. www. pedagog. uz 
2. www. Ziyonet. uz 
3. http://www.Norma.uz     
4. http://www.Lex.uz     
5. http://www.Law library.ru     
     
 
 
 
 
 
23

Xorijiy mamlakatlarda konstitutsiyaviy nazorat tushunchasi

Купить
  • Похожие документы

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha