Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 159.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Misha Khan

Ro'yxatga olish sanasi 22 Yanvar 2025

5 Sotish

Xotira jarayonlari va turlari

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN  VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETINING JIZZAX FILIALI
PSIXOLOGIYA FAKULTETI
“OILA PSIXOLOGIYASI” YO‘NALISHI
2-BOSQICH 412-22-GURUH TALABASI
BURXONOVA MARJONANING
UMUMIY PSIXOLOGIYA
FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Xotira jarayonlari va turlari
Ilmiy rahbar:                                                                                 Yuldashev. SH
Jizzax-2024-yi l
1                   Mundarija
KIRISH ...................................................................................................................3
I BOB. XOTIRA JARAYONLARINING ILMIY NAZARIY 
O‘RGANILGANLIGI
1.1. Xotira turlarining mohiyati.................................................................….…..5
1.2. Xotira jarayonlari: esda olib qolish, esda saqlash, esga tushurish ...............11
1.3      Xotiraning psixofizologik asoslari va bioximik nazariyalari.. ......................14
II BOB.   XOTIRA JARAYONLARI VA TURLARI BORASIDAGI 
TADQIQOTLARNING EMPIRIK TAHLILI
2.1  Xotira jarayonlari va turlari borasidagi tadqiqotlarning empirik tahlili. ……... 19
2.2. Xotirani o‘rganishga qaratilgan tadqiqotlarning emperik natijalari…….....…23
Xulosa .....................................................................................................................27
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati .....................................................................28
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   Jamiyat   taraqqiyotining   muhim   sharti   yoshlar
ta’lim  tizimining  mukammal   bo‘lishi,   zamonaviy  iqtisod,  fan,  madaniyat,  texnika
va texnologiyalar asosida yuksalish bilan xarakterlanadi.  Barkamol inson deganda
ma’naviy   jihatdan   yetuk,   o'z   vatanining   tarixi,   buguni   va   kelajagi   uchun
qayg‘uradigan,   shuningdek,   jamiyatning   iqtisodiy   taraqqiyotiga   o‘z   hissasini
qo‘shgan,  qo‘shish  ishtiyoqida yonib yashaydigan shaxsni  tushunish bugungi  kun
talabiga   mos   keladi.   Ta’kidlash   joizki,   har   qanday   jamiyatning   kelajagi   yosh
avlodning   qanday   talim   olishiga   va   qay   tarzda   tarbiyalanishiga   bog‘liq.   Ana
shunday   avlodgina   mamlakat   oldida   turgan   umumdavlat   ahamiyatiga   molik
vazifalarni   bajarishga   qodir   bo‘lib,   o‘z   xalqining   tarixiy   taqdirini   belgilab   oladi.
Shu o‘rinda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti quyidagi fikrlarni ta’kidlab o‘tdi:
«Biz talim-tarbiya tizimining barcha bo‘g‘inlari faoliyatini  bugun zamon talablari
asosida   takomillashtirishni   o‘zimizning   birinchi   darajali   vazifamiz   deb   bilamiz.
Yosh avlod tarbiyasi  haqida gapirganda, Abdurauf  Fitrat bobomizning   mana shu
fikriga   har   birimiz   ayniqsa,   endi   hayotga   kirib   kelayotgan   o‘g‘il-qizlarimiz   amal
qilishlarini   men   juda-juda   istardim.   Mana   ulug‘   ajdodimiz   nima   deb   yozganlar:
Xalqning aniq maqsad sari harakat qilishi, davlatmand bo‘lishi, baxtli bo‘lib, izzat-
hurmat   topishi,   jahongir   bo‘lishi   yoki   zaif   bo‘lib   xorlikka   tushishi,   baxtsizlik
yukini tortishi, e’tibordan qolib o‘zgalarga tobe va qul asir bo‘lishi uning o‘z ota-
onalaridan bolalikda olgan tarbiyalariga bog‘liq».
Kurs   ishining   maqsadi:   Xotiraning   rivojlanishida   sodir   bo‘ladiga   psixik
jarayonlarni yanada tadqiq etish.
Kurs ishining vazifalari:
1. Xotira turlarini o‘rganish.
2. Xotiraning jarayonlarini tadqiq etish.
  3.Xotiraning taraqqiyoti va xususiyatlarini o‘rganish.
4.Ilmiy adabiyotlar tahlili.
Kurs   ishining   ob’ekti :   Sharof   Rashidov   tumani   4-umumiy   o’rta   ta’lim
maktabining 8-sinf o’quvchilari.
3 Kurs ishining predmeti : Xotira jarayonalari va turlarining mohiyati
Kurs   ishining   tuzilishi :   Kirish,   2   bob,   5   paragrf,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat
4 I BOB. XOTIRA JARAYONLARINING ILMIY NAZARIY
O‘RGANILGANLIGI
1.1. Xotira turlari ning mohiyati
Xotira insonning holati va faoliyatining barcha sohalarida qatnashishi tufayli
uning namoyon bo‘lish shakllari, holatlari, shart-sharoitlari, omillari ham xilma-xil
ko‘rinishga egadirlar. Odatda xotirani muayyan turlarga ajratishda eng muhim asos
qilib   uning   tavsifnomasi   sifatida   esda   olib   qolish,   esda   saqlash,   esga   tushirish,
unutish   singari   jarayonlarni   amalga   oshiruvchi   faoliyatining   xususiyatlariga
bog‘liqligi   olinadi.   Shu   o‘rinda   ta'kidlash   joizki,   ayrim   darsliklarda   xotira   turlari
turlicha   klassifikasiya   qilinadi.   Jumladan,   A.V.Petrovskiy   tahriri   ostida   chiqqan
"Umumiy psixologiya" darsligida quyidagi klassifikasiya uchraydi: 
-Faoliyatda ko‘proq sezilib turadigan psixik faollikning xususiyatiga qarab:
harakat, emosional, obrazli va so‘z mantiq xotira.
-Faoliyatning maqsadlariga ko‘ra: ixtiyorsiz va ixtiyoriy xotira.
-Materialni   qancha   vaqt   esda   olib   qolish   va   esda   saqlash   muddatiga   ko‘ra:
qisqa   muddatli,   uzoq   muddatli   va   operativ   xotira.   M.G.Davletshin   tahriri   ostida
chiqqan   "Umumiy   psixologiya"   o‘quv   qo‘llanmasida   quyidagi   xotira
klassifikasiyasi qayd qilinadi: 
-Psixik faolligiga ko‘ra:ixtiyoriy va ixtiyorsiz xotira.
-Faoliyat maqsadiga ko‘ra: harakat, emosional, obraz va so‘z-mantiq xotirasi. 
-Muddatiga   ko‘ra:   uzoq   muddatli,   qisqa   muddatli   va   operativ   xotira.
E.G‘.G‘oziev   tahriri   ostida   chiqqan   "Umumiy   psixologiya"   o‘quv   qo‘llanmasida
xotira turlari quyidagicha klassifikasiya qilingan.
Harakat xotirasi   - inson faoliyatining har bir turida ruhiy faollikning u yoki
bu   ko‘rinishlarini   ustunlik   qilishida   kuzatiladi.   Masalan,   harakat,   hissiyot,   idrok,
aql-zakovat kabi ruhiy faoliyatning ko‘rinishlari mavjuddir. Ana shu ruhiy faollik
turlarining   har   biri   tegishli   harakatlarda   va   ularning   mahsulotlarida   o‘z   ifodasini
topib  harakatlarda,hissiy   kechinmalarda,   tuyg‘ularda,   obrazlarda,   timsollarda,   fikr
va mulohazalarda aks etadi. 
5 Turli   harakatlar   va   ularning   bajarilishi   tartibi,   tezligi,   sur'ati,   izchilligi   va
boshqalarni   esda   qoldirish,   mustahamlash,   esga   tushirishdan   iborat   xotira   turi
harakat xotirasi deb ataladi. 
Xotiraning boshqa turlariga qaraganda, harakat xotirasi ba'zi odamlarda aniq
ravshan ustunlik qilishi  uchrab  turadi. Psixologiya fanida klassik  misolga  aylanib
qolgan   ushbu   holatni   keltirib   o‘tish   maqsadga   muvofiqdir:   bir   musiqa   ishqibozi
musiqalarni   xotirasida   mutlaqo   qayta   tiklay   olmas   ekan,   lekin   u   yaqindagina
eshitgan   operani   faqat   pantomimika   tarzidagina   qayta   tiklash   imkoniyatiga   ega
bo‘lgan.   Turmushda   shunday   odamlar   uchraydiki,   ular   o‘zlarida   harakat
xotirasining   borligini   umuman   payqamaydilar.   Mazkur   xotira   turining   g‘oyat
ahamiyati   shundan   iboratki,   u   yurish,   yozish,   ifodali   harakat   malakalari   bilan   bir
qatorda   har   xil   amaliy   mehnat   malakalarini   tarkib   toptirishning   asosini   tashkil
qiladi.   Agar   insonda   harakat   xotirasi   bo‘lmaganda   edi,   o‘zini   har   gal   "boshdan
boshlab" o‘rganar edi. 
Figurali   uchish,   langar   bilan   sakrash,   gimnastika,   chopish,   xatti-harakatlar,
badiiy   gimnastika   bilan   shug‘ullanish   harakat   xotirasini   taqozo   etadi.   Jismoniy
chaqqonlik,   mehnat   mahorati,   "oltin   qo‘llar",   ziyrak   ko‘zlar,   egiluvchanlik   va
kuzatuvchanlikka   ega   bo‘lish   yuksak,   barqaror   harakat   xotirasi   mavjudligining
alomati bo‘lib hisoblanadi.
His-tuyg‘u yoki hissiyot xotirasi. Bu xotira his-tuyg‘ular, ruhiy kechinmalar,
hissiyotlar,   ehtiyojlarimiz   va   qiziqishlarimiz   qanday   qondirilayotganligidan,
atrofimizdagi   narsa   va   hodisalarning   xususiyatiga   nisbatan   munosabatimiz   qay
tarzda   amalga   oshirilayotganligidan   doimo   xabar   berib   turish   imkoniyatiga   ega.
Shuning uchun har bir kishining hayoti va faoliyatida hissiy xotira turi juda katta
ahamiyat kasb etadi. 
Voqelikdagi   narsa   va   hodisalardan,   o‘z-o‘zimizga   bo‘lgan
munosabatlarimizdan   kelib   chiqadigan   yoqimli   hamda   yoqimsiz   kechinmalarni
esda   qoldirish,   esda   saqlash,   esga   tushirishdan   iborat   xotira   turi   hissiy   xotira   turi
deb   ataladi.   Boshimizdan   kechirgan   va   xotiramizda   saqlanib   qolgan   hissiyotlar
6 harakatga undovchi va o‘tmishda salbiy kechinmalarga ega bo‘lgan harakatlardan
saqlanib qoluvchi signal tarzida namoyon bo‘ladi.
  Hissiy   xotira   o‘zining   vujudga   kelish   xususiyati,   tezligi,   dinamikasi,
davomiyligi bilan xotiraning boshqa turlaridan ma'lum ma'noda ajralib turadi. har
bir   odamga   o‘z   turmush   tajribasidan   ma'lumki,   ko‘pincha,   qachonlardir   o‘qigan
kitoblar,   tomosha   qilgan   kinofilmlar   faqat   "taassurotlar",   bog‘lanishlar   zanjirini
yechishning   dastlabki   tuguni   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Shuning   uchun   hissiy
xotira ijtimoiy ahamiyat kasb etib, umumiylik alohida olingan odamlar kayfiyatlari
bir-birlariga   o‘xshashligi,   iliq   ruhiy   muhitni   vujudga   keltirish   yoki   noxush
kechinmalar   to‘lqinini   barpo   etish   ehtimoli   to‘g‘risida   mulohaza   yuritilayotgan
alomati ostida ijtimoiy guruhiy, jamoaviy, barqaror va beqaror kayfiyatni vujudga
keltiradi. 
Obrazli   xotira   -   tasavvurlar   va   turmush   manzaralari,   shuning   bilan   birga,
tovushlar,   ta'mlar,   ranglar   shakllar,   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   xotira   turidir.   Obraz
xotirasi   deb   yaqqol   mazmunni,   binobarin,   narsa,   hodisalarning   aniq   obrazlarini,
ularning   xususiyatlari   va   bog‘lanishlarini   esda   qoldirish,   ongda   mustahkamlash
hamda zaruriyat tug‘ilganida esga tushirishdan iborat xotira turiga aytiladi. 
Psixologiya fanida obrazli xotiraning bir necha turlari ajratib ko‘rsatiladi va
ular quyidagilardan iborat. 
Izchil   obrazlar   sensor   xotiraning   eng   sodda   ko‘rinishi   yoki   shakli   izchil
obrazlardan iboratdir. Izchil obrazlarning namoyon bo‘lish hodisasi quyidagilardan
tuziladi: agar sub'ektga bir necha daqiqa oddiy qo‘zg‘atuvchi yuborilsa, jumladan
10-15   sekund   yorqin   qizil   kvadratga   qarab   turish   taklif   etilsa,   so‘ng   tekshiruvchi
oldidan kvadrat olib quyilsa, u qizil kvadrat o‘rnida xuddi shunday geometrik shakl
izini ko‘rishda davom etadi. Asosan bu shakl ko‘pligi rangda tovlanadi. Mazkur iz
o‘sha zahoti, ba'zan bir necha sekunddan keyin paydo bo‘lib, 15 sekunddan to 45-
60   sekundgacha   o‘sha   ob'ektda   saqlanib   turadi,   shundan   so‘ng   asta-sekin   oqara
boshlaydi.   Natijada   o‘zining   aniq   qon   turini   yo‘qotadi,   keyinchalik   mutlaqo
yo‘qolib ketadi. Goho butunlay yo‘qolishi uchun qaytadan paydo bo‘lishi mumkin.
7 Odamlarning   individual   psixologik   xususiyatlariga   qarab,   izchil   obrazlarning
aniqligi va davomiyligi turlicha bo‘lishi ko‘zga tashlanadi. 
O‘zining   kelib   chiqishi,   kuchliligi   jihatidan   izchil   obrazlar   salbiy   va   ijobiy
turlarga   bo‘linadi.   Agar   kuchli   ravishda   odam   qizil   rangga   qarab   turib,   so‘ngra
nigohini   oq   qog‘ozga   ko‘chirsa,   u   holda   ob'ektda   ko‘k-yashil   rang   paydo
bo‘lganday ko‘rinadi. 
Izchil obrazlarning ushbu turi salbiy, izchil obrazlar deb ataladi. Bu holatni
yana   bir   misol   orqali   tushuntirilsa,   quyidagi   ketma-ketlik   hodisasi   namoyon
bo‘ladi.   Qorong‘u   xonada   ko‘z   oldida   bir   narsaga,   masalan,   qo‘l   yaqinlashtirilsa
so‘ngra qisqa muddatli (0,5 sek) elektr chiroqi yoqilsa, bu holda chiroq o‘chgandan
keyin   odam   bir   necha   daqiqa   davomida   narsalarning   aniq   obrazini   ko‘rishda
davom etadi. Mazkur obraz o‘z rangida bir qancha muddat saqlanib, so‘ng ko‘zdan
yo‘qoladi. 
Izchil   obrazlar   xotira   jarayonining   sodda   izlariga   misol   bo‘la   oladi.
Chunonchi,   hodisalarga   qarab   uzaytirish   ixtiyoriy   ravishda   qayta   tiklash   mumkin
emas. Binobarin, izchil obrazlar ushbu xotiraning murakkabroq turlaridan ana shu
jihatlari bilan farqlanadi. 
Izchil   obrazlarning   eshitish   turi   orqali   sezishda   kuzatish   mumkin,   lekin   bu
vaziyatda   izchil   obrazlar   kuchliroq   namoyon   bo‘lishini   va   qisqa   muddat   davom
etishi kuzatiladi. 
Eydetik   obrazlar   psixologiyada   izchil   obrazlardan   eydetik   obrazlarni
farqlash   an'ana   tusiga   kirgan   bo‘lib,   "eydos"   yunoncha   "obraz"   degan   ma'noni
anglatadi.   Xotiraning   bu  turi,  ya'ni   eydetik   obrazlar   o‘z   vaqtida   nemis   psixolgiya
maktabining   namoyondalari   aka-uka   Yenishlar   nomidan   ta'riflab   berildi.   Ba'zi
odamlar   shu   davrlarda   kuzatilgan   narsa   yoki   suratlar   ko‘z   o‘ngidan   olib   qo‘yilsa
ham surat siymosi uzoq vaqt saqlanish xususiyatiga ega. 
Mazkur narsa va jismlarning aniq obrazlari, tasvirlarni kuzatish mumkin. Bu
hodisa   jahon   psixologiya   fanida   tajribada   tekshirib   ko‘rilgan.   Tajribada
tekshiriluvchiga 3-4 minut davomida rasm ko‘rsatilgan va tasvir olib qo‘yilgandan
so‘ng   uning   tarkibiy   qismlari,   tuzilishi   haqida   qatnashchilarga   savollar   berilgan.
8 Bu jarayonlarda tekshiruvchilar birorta savolga javob bera olmagan bo‘lsalar, aniq
texnik   obrazga   ega   bo‘lgan   ishtirokchilar   esa   rasmni   davom   etishgandek   har   bir
savolga aniq javob berishga erishganlar. 
Tajribalarning   ko‘rsatishicha,   eydetik   obrazlar   uzoq   vaqt   inson   ongida
saqlanishi   mumkin.   Mabodo   ularning   yo‘llari   yopilib   qolgan   bo‘lsa   ham,   lekin
hech qanday qiyinchiliklarsiz ularning siymosi qayta tiklanishi mumkin. 
Rus   psixologiyasida   eydetik   obrazlarning   namoyon   bo‘lish   hodisasi   A.R.
Luriya   tomonidan   ko‘p   yillar   davomida   o‘rganilgan   va   shunga   ko‘ra   eydetik
xotiraning   individual   tipologik   xususiyatlari   chuqur   ta'riflab   berilgan.   Eydetik
obrazlar   harakatlanish   xususiyatiga   ega   bo‘lib,   sub'ektlarning   oldiga   qo‘yilgan
vazifa va uning tasavvurlari ta'siri ostida o‘zgartirish mumkin. 
Aka-uka   Yenishlar   tomonidan   o‘tkazilgan   oddiy   tajribada   eydetik   xotiraga
ega   bo‘lgan   tekshiruvchiga   olma   va   undan   sal   uzoqroqda   joylashgan   ilmoq
tasvirlangan   rasm   ko‘rsatilgan.   Rasm   o‘rtasidan   bo‘lib,   qo‘yilgandan   keyin
tekshiruvchida   olmani   olib   qo‘yish   istagi   kuchayib   borayotgani   so‘ralgan.
Muayyan yo‘l-yo‘riq berilgandan keyin tekshiruvchi mana bunday holatni tasvirlab
beradi:   ilmoq   olmaga   yaqinlashib,   uni   iladi   va   ixtiyorsiz   ravishda   qatnashchi
tomon   tortadi.   Xullas,   eydetik   obrazlar   harakatchan   bo‘lib,   sub'ektning   ruhiy
ko‘rsatmasi  ostida sifat va miqdor o‘zgarishiga yuz tutadi. Ilmiy tekshirishlarning
ko‘rsatishicha, eydetik obrazlar bolalik va o‘spirinlik davrlarida muayyan muddat
xukm suradi va vaqtning o‘tishi bilan asta-sekin so‘na boradi. 
Psixofarmokologik   tadqiqotlarining   ko‘rsatishicha,   eydetik   obrazlarni
kuchaytiruvchi kaliy ionlari va shuningdek uning kuchsizlantiruvchi kalsiy ionlari
moddalari   mavjuddir.   Ilmiy   izlanishlardan   olingan   miqdoriy   materiallar   eydetik
obraz paydo bo‘lishining psixologik ildizlarini chuqurroq ochishga xizmat qiladi. 
Tasavvur obrazlari xotiraning yanada murakkabroq turi bo‘lib hisoblanadi va
ularning   xususiyatlari   haqida   tasavvurga   egamiz.   Inson   daraxt,   meva,   gul
to‘g‘risida   tasavvurga   ega   ekanligi   shuni   ko‘rsatadiki,   uning   ilgarigi   tajribalari
sub'ektning   ongida   shu   obrazlarning   izlarini   qoldirgan.   Ilmiy   tushunchalar   talqin
qilinganda   tasavvur   obrazlari   eydetik   obrazlarga   juda   yaqindek   tuyuladi.   Lekin
9 eydetik   obrazlar   haqidagi   psixologik   tahlil   shuni   ko‘rsatadiki,   tasavvur   obrazlari
unga qaraganda ancha boy bo‘lib, o‘ziga xos xususiyatlari bilan ajralib turadi. 
Tasavvur   obrazlarining   eydetik   obrazlaridan   ajratuvchi   farq   tasavvur
obrazlarining   polimodallik   xususiyatidir.   Buning   asosiy   mohiyati   tasavvur
obrazlari   ko‘rish,   eshitish,   teri   orqali   sezish   izlarining   tarkibiy   qismlarini
birlashtiradi.   Masalan,   meva   to‘g‘risidagi   tasavvur   obrazi   uning   tashqi   ko‘rinishi,
mazasi,   oqirligi,   vaznini   o‘zaro   birlashtirib   aks   etadi.   Tasavvur   obrazlarining
eydetik   obrazlaridan   asosiy   farqi   shundan   iboratki,   u   narsa   va   hodisa   haqidagi
tasavvurlarni   aqliy   jihatdan   qayta   ishlashni   o‘z   tarkibiga   kiritadi   va   jismlarning
asosiy   xususiyatlari   ajratilib,   ma'lum   kategoriyaga   birlashtiriladi.   Inson   gul
obrazini   faqatgina   esga   tushirmaydi,   balki   uni   muayyan   bir   so‘z   yoki   tushuncha
bilan   aytadi,   nomlaydi,   xususiyatlarni   ajratib   ko‘rsatadi,   aniq   bir   kategoriya
mohiyatiga kiritadi.
10X ot ira t urlari
Harakat Psixik aktivlik
faoliyatiga ko’ra Materialning
davomiyligiga ko’ra
Obraz
Emotsional
Ixtiyoriy So’z ma’no OperativUzoq muddatliQisqa muddatli
Faoliyat
maqsadiga ko’ra
Ixtiyorsiz           1.2. Xotira jarayonlari: esda olib qolish, esda saqlash, esga tushurish
Xotira faoliyati  esda qoldirishdan boshlanadi. Esda qoldirish idrok qilingan
narsa   va   hodisalarni   miya   po‘stida   iz   hosil   qilishdir.   Uning   fiziologik   asosi   miya
po‘stida muvaqqat nerv bog‘lanishining vujudga kelishidir. Esda qoldirish o‘zining
faolligi jihatidan ikkiga bo‘linadi: 
a) ixtiyoriy esda qoldirish; 
b) ixtiyorsiz esda qoldirish. 
Ixtiyorsiz esda qoldirishda oldindan maqsad quyilmaydi, mavzu tanlanmaydi
va   iroda   kuchi   sarflanmaydi.   O‘zining   go‘zalligi,   hissiy   ta'sirchanligi,   hajmi,
harakatchanligi,   tezligi,   shakli   va   boshqa   xossalari   bilan   farq   qiladigan   narsa   va
hodisalar ixtiyorsiz esda qoladi. Masalan, tasodifiy hodisalar, karnay-surnay ovozi
ixtiyorsiz   esda   qoladi.   Ixtiyoriy   esda   qoldirishda   esa   oldindan   maqsad   qo‘yib
mavzu   belgilanadi.   Masalan,   dars   materiallarini   esda   olib   qolish,   imtihonga
tayyorlanish va boshqalar. 
Ixtiyoriy esda qoldirishda quyidagi turli usullardan foydalaniladi: 
 maqsad qo‘yish, masalan, institutga kirish oldidagi maqsad; 
 o‘quv materiallarini tushunib esda qoldirish; 
 esda qoldirishning rasional usullaridan foydalanish, masalan, esga tushirish
yo‘li bilan esda qoldirish. 
Beixtiyor   esda   qoldirishda   qiziqish   katta   rol   o‘ynaydi.   Bizning   oldingi
tajribamiz bilan bog‘liq narsa va hodisalar beixtiyor oson esda qoladi. Biz ba'zi bir
faktlarni bilsak, ular haqida tushunchaga ega bo‘lsa, shu faktlarga tegishli bo‘lgan
hamma narsalar oson esda qoladi. 
Ixtiyorsiz esda qoldirish inson hayotida katta ahamiyatga ega bo‘lib, undan
ortiqcha harakat talab qilmagan holda hayotiy tajribalarni kengaytiradi va boyitadi.
Biroq   ixtiyorsiz   esda   qoldirish   tez   bo‘lsa   ham   ko‘pincha   noaniq   bo‘ladi,   bunday
esda olib qolingan narsa va hodisalar keyinchalik yanglish esga tushiriladi. 
11 Ixtiyoriy   esda   qoldirish   ko‘zda   tutilgan   maqsadga   muvofiq   tanlangan
materialni esda qoldirishdir. Kishi ixtiyoriy esda qoldirish uchun esda saqlashning
maxsus   usullarini   saqlagan   holda   materialni   puxta   esda   qoldirish   uchun   o‘zining
kerakli kuchini sarf  qiladi. Ammo mexanik esda  saqlanishni  ma'noli  esda  saqlash
bilan qo‘llanilishi foydalidir. 
Psixologiya fanida esda olib qolishning quyidagi turlari mavjud: 
 Ma'lumot,   xabar,   taassurot,   axborot   va   materiallarni   eshitish   orqali   idrok
qilish hamda esda olib qolish. 
 Egallash   yoki   o‘zlashtirish   zarur   bo‘lgan   materiallarni   ko‘rib   idrok   qilish
yordamida esda olib qolish. 
 Materiallarni   harakat   yordamida   va   eshitish   orqali   idrok   qilish   hamda   esda
olib qolish. 
 Aralash   holatda   esda   olib   qolish,   eshitish,   ko‘rish,   harakat   kabilar   orqali
idrok   qilish   va   esda   olib   qolish   yoki   bir   nechta   ta'sir   etuvchilar   yordamida
aks ettirish. 
Mana   shu   yo‘llar   orqali   eshitish,   ko‘rish,   eshitish   harakat,
kombinotorlashtirilgan   (aralash)   turlari   yordamida   xotiraning   qaysi   turi   ustunroq
yoki qaysi biri bo‘sh ekanligini aniqlash mumkin. 
Esda   olib   qolishda   assosiasiyalarning   ahamiyati   muhimdir.   Buning   uchun
esda   olib   qolish   jarayonining   bog‘lanishlari   paydo   bo‘lish   sur'atini   aniqlash
maqsadida ular xususiyatlariga binoan quyidagi: 
  Sabab oqibat bog‘lanish. 
  Bo‘lak va yaxlit munosabati. 
  Qarama-qarshilik munosabati. 
  Inkor etish holati. 
  Adekvat yoki aniqlik turlarga ajratiladi. 
Esda   olib   qolish   inson   faoliyatining   xususiyatiga   bevosita   bog‘liqdir.
A.A.Smirnov, P.I.Zinchenko tajribalari shuni ko‘rsatadiki, esda olib qolish u yoki
bu   faoliyatdagina   samarali   bo‘lishi   mumkin.   A.A.Smirnovning   tajribalarida
tekshirishlarga qaraganda ikki xil faoliyat taklif qilinsa, birinchi holda ular ma'noli
12 matnni   esda   olib   qolish   nazarda   tutiladi.   Sinaluvchilar   matnni   yodlar   ekanlar,
materiallar ustida hech qanday faol ish olib bormaganlar. Ikkinchi holda esa esda
olib   qolish   vazifasi   qo‘yilmaydi-yu,   lekin   matn   ustida   muayyan   ish   olib   borish
unda   uchraydigan   ma'noviy   xatolarni   aniqlash   taklif   etiladi.   Ikkinchi   holda   esda
olib qolish ancha samarali bo‘lganligi aniqlangan. 
Maxsus   vositalar   va   oqilona   usullarni   qo‘llash   orqali   esda   olib   qolish
sohasidagi   yondashishdan   iborat   tashkiliy   faoliyat   alohida   ahamiyatga   ega.
A.A.Smirnov   o‘tkazgan   tajribasida   shuni   ko‘rsatadiki,   matnni   maxsus   tuzib
chiqilgan rejaga asoslangan  holda yodlash  rejasi, pala-partish esda  olib qolishdan
ikki   barobar   samaraliroq   ekan,   psixolog   olimlarning   tavsiyasiga   binoan   yodlash
jarayonida   materialni   takrorlash   bilan  uni   faol   esga   tushirishni   o‘zaro   almashtirib
turish   yuqori   natijalar   beradi.   Kuzatishlar   va   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,
o‘quvchilar va talabalar bu usullarni mustaqil ravishda egallay olmaydilar, odatda
ularni   muallimning   rahbarligida   egallashadi.   Aks   holda   o‘quv   faoliyati
ishtirokchilari   materialni   bevosita   ixtiyorsiz   esda   olib   qolish   bos?ichida   qotib
qolishi mumkin, bu hol aqliy o‘sishga qarama-qarshidir. 
Shu   narsani   alohida   ta'kidlab   o‘tish   kerakki,   o‘quv   materiallarining
ma'nosiga   tushunib   esda   olib   qolish   yo‘li   oqilona   yo‘l   bo‘lib   qolmasdan,   balki   u
mexanik esda olib qolish jarayonidan o‘zining samaradorligi bilan keskin darajada
ajralib turadi. 
Esda olib qolish jarayoni deganda sezgi, idrok, tafakkur, ichki kechinmalarni
xotirada   saqlanish   xususiyati   tushuniladi.   Kundalik   hayotimizda   kitob,   jurnal,
gazeta   o‘qiyotganimizda   materialni   esda   olib   qolish   uchun   shu   materialning
ma'nosiga tushunib olishga harakat  qilamiz. Jamiki narsa insonga yetarli darajada
tushunarli bo‘lmasa, u taqdirda ularni esda olib qolish jarayoni juda qiyin kechadi.
O‘rganilayotgan   materialning   mazmuni   va   ma'nosiga   tushunib   olish   uchun   odam
uni tahlil qilishga, umumlashtirishga harakat qiladi. A.A.Smirnov ta'kidlaganidek,
materialni   o‘zlashtirib   olish   xuddi   shu   jarayonga   yaqqol   misoldir.   Mualliflarning
shaxsiy   fikriga   ko‘ra   o‘zlashtirayotgan   materiallarni   esda   olib   qolish   qiyinligi
13 sababli   ularni   tushuna   olmaslikdir.   Tushunib   olishning   esda   olib   holishdagi
ahamiyati xuddi shu bilan tavsiflanadi .
1.3.  Xotiraning psixofizologik asoslari va bioximik nazariyalari
  Inson   xotirasining   qonuniyatlarini   o’rganish   psixologiya   fanining   markaziy
masalalaridan biri bo’lib hisoblanadi. Ma’lumki, insonning har qanday kechinmasi,
shatto   xatti-harakatlari   uzoq   muddat   ongda   saqlanib,   Ma’lum   bir   haroitda   qayta
namoyon bo’luvchi izlar qoldiradi. Shuning uchun xotira deganda, insonga tabiat,
jamiyat, koinot tog’risida Ma’lumot, xabar, axborat va taassurot to’plash imkonini
baradigan   hamda   ilgarigi   tajriba   izlarining   esda   olib   qolinishi,   esda   saqlanishi,
qayta   esga   tushirilishi,   eslashi,   tanishi   tushuniladi.   Bunga   bog’liq   ravishda
psixologiya fani oldida xotira jarayonlarini o’rganish iblan aloqador bo’lgan qator
murakkab   muammolar,   masalalar   tadqiq   qilish   vazifasi   turibdi.   Bular
quyidagalardan   iboratdir:   izlar   qanday   esda   olib   qolinadi,   esda   olib   qolishning
fiziologik   mexanizmlari   qanday,   esda   olib   qolishga   qanday   ob’ektiv   (tashqi),
sub’ektiv   (ichki),   tabiiy-biologik   va   ijtimoiy   psixologik   haroitlar   ta’sir   qiladi   va
ularning   chegaralari   qanday   kabilar.   O’tgan   asrning   70-80   yillaridan   boshlab
xotirani   tadqiq   qilishda   tajriba,   tekshiruv,   sinov   usullaridan   foydalanila
boshlangan.   O’tgan   asrning   80-yillarida   nemis   rushshunosi   German   Ebbingauz
"sof"   xotira   qonunlarini   o’rganish   imkonini   beruvchi,   boshqacha   so’z   bilan
aytganda,   tafakkurga   bog’liq   bo’lmagan   holda   izlarning   esda   olib   qolinish
jarayonini tadqiqot etishning yangi uslubini taklif qilgan. Ma’nosiz bo’qinlarni yod
olishdan iborat bo’lgan bu uslub Ebbingauzga materialni esda olib qolishning egri
chiziqiga oid qonunni kashf qilishga, uning asosiy qoidalarini bayon etishga va ana
shularning   asosida   izlarni   xotirada   saqlanish   muddatini   hamda   asta-sekin   so’nish
holatini   tekshirishga   imkoniyat   yaratgan.   XIX   asrning   oxiri   va   XX   asrning
boshlarida   amerikalik   rushshunos   Eduard   Torndaykning   tekshirishlari   paydo
bo’ladi.   U   birinchilardan   bo’lib   tekshirish   predmeti   sifatida   shayvonlarda
ko’nikmalarni   paydo   bo’lish   jarayonini   tanlagan   edi.   Asrimizning   birinchi   o’n
14 yilligida xotirani tekshirish yangicha ilmiy talqinga ega bo’ldi, uning moddiy asosi
tog’risidagi   muammolarga   mohiyat   jishatidan   mutlaqo   boshqacha   yondahish
ro’yobga   chiqdi.   Xuddi   shu   davr   xotira   psixologiyasida   keskin   burilish   nuqtasini
vujudga   keltirdi.   Akademik   I.   P.   Pavlov   shartli   reflekslarni   o’rganishning   ilmiy
metodini taklif etdi. Bu narsa, o’z navbatida, bosh miya katta yarim harlari yangi
boqlanishlar   paydo   bo’lishiga   va   mustashkamlanishining   asosiy   fiziologik
mexanizmlarini   tekshirish   imkoniyatini   tuqdirdi.   Ana   shunday   qilib,   ushbu
boqlanishlar   paydo   bo’lishiga   va   saqlab   qolishiga   yordam   beradigan   shart-
haroitlar,   shuningdek,   boqlanishlarning   saqlanishiga   ta’sir   qiluvchi   holatlar,
omillar  va mexanizmlar  tasvirlab berildi. I. P. Pavlov oliy asab faoliyati ta’limoti
va   uning   asosiy   qonunlari   xotraning   fiziologik   mexanizmlariga   oid   bilimlarning
asosiy   manbaiga   aylanib   qoldi.   Bolalarda   xotiraning   yuksak   (yuqori)   shakllarini
birinchi marta tadrijiy ravishda tadqiqot qilish taniqli rushshunos L. S. Vigotskiyga
nasib   etgan   (1896-1934).   L.S.Vigotskiy   20-yillarning   oxirilariga   maxsus
tekshirishlarning   predmeti   qilib,   xotiraning   yuksak   shakllarining   rivojlanish
muammosini tanlagan va u o’z shogirdlariga L. N. Leontev (1903-1979) va L. V.
Zankov   bilan   birgalikda   xotiraning   yuksak   shakllari   ruhiy   faoliyatning   murakkab
shakli   ekanligini,   kelib   chiqish   jishatidan   ijtimoiyligini   ko’rsatadi.   Shuning   bilan
birga   u   murakkab,   mohiyatiga   ko’ra,   esda   olib   qolishning   asosiy   bosqichlari
rivojlanishini dalillab beodi. 
Rushshunoslardan A. A. Smirnov, P. I. Zinchenkolar ham
xotira   bo’yicha   ilmiy-tekshirish   ishlarini   olib   bordilar,   uning   yangi   qonunlari   va
mexanizmlarini   ochdilar,   esda   olib   qolishning   faoliyat   maqsadiga   bog’liqligini
yoritdilar,   murakkab   materialni   esda   olib   qolishning   oqilona   usullarini   ko’rsatib
berishga   muvofiq   bo’ldilar.   Xotirani   psixologik   tekshirishlarda   qanchalik   yuksak
muvaffaqiyatlarga   erishgandan   qat’i   nazar   izlarning   saqlab   qolish   jarayoni   uning
holatlari   va   hodisalar   tabiati   noma’lumligicha   qolavergan.   Bu   fan   tarmog’ida
uzilishlar   bir   necha   davr   hukm   surib   kelgan.   Ushbu   muammo   faqatgina   oxirigi
o’ttiz   yil   ichida   izlarning   saqlanishi   uchun   zarur   bo’lgan   miya   qismlarini   ajratib
ko’rsatuvchi   va   esda   olib   qolishning   va   unutishning   asosida   yotuvchi
15 mexanizmlarni ko’rsatib beruvchi tekshirishlar o’tkazila boshlandi. quyida ana shu
masalalar   tog’risida   mulohaza   yuritiladi   hamda   ilmiy-amaliy   jishatlari   yuzasidan
dalillar   keltiradi.   Hozirgi   zamon   xotirani   tadqiq   qilish   bilan   bog’liq   tadqiqotlarda
markaziy   o’rin   xotira   jarayonining   asoslariga   ajratilgan.   Xotira   jarayonining
asoslari   3   yo’nalishda   o’rganilgan:   psixologik,   neyro-fiziologik,   bioximik.
Xotiraning   psixologik   nazariyalari   inson   faolligi   bilan   bog’liq   bo’lgan   xotira
jarayonlarini shakllantirishni tadqiq etadi. Ulardan birinchisi assosiativ   nazariyadir.
Ma’lum   bir   bilimlar   inson   ongida   birin   ketin  o’rin   olishi   tufayli   ularda   assosiativ
bog’liqlikni yuzaga keltiradi va ushbu bog’liqlikda biror bir narsa esga tushiriladi.
Ushbu   assosiasiyalarni   3   turga   bo’lish   mumkin,   ya’ni   ob’ektlarning   fazoviy
bog’liqligi,   bir-biriga   mosligi   va   qarama-qarshiligidir.   Bundan   3   ta   assosiasiya
kelib   chiqadi:   bir-biriga   bog’liqlik,   o’xshashlik   va   qarama-qarshilik.   Assosiasiya
nazariyasi   bo’yicha   xotira   assosiativ   bog’lanishlar   asosida   mavjud   Ma’lumotni
saqlash va qayta tiklash imkoniyatiga ega. Ikkinchi psixologik nazariya xotiraning
geshtalt   nazariyasidir.   Ushbu   nazariyaning   asosiy   ta’limoti   narsaning   negizi,
yaxlitligi, yig’indisidir. Ushbu nazariyaga asosan xotira yaxlit hodisa sifatida tahlil
etiladi.   Bixeviorizm   -   inson   xotirasida,   esda   olib   qolishda   takrorlashning
ahamiyatiga diqqatni qaratadi. Freydizm xotirani emosiyalar, motivlar va ehtiyojlar
bilan   bog’laydi.   Xotiraning   mantiqiy   nazariyasi   A.Bine   va   Byullerlar   tomonidan
ilgari   surilib,   ular   xotiradagi   materialni   xotiraning   mantiqiy   esda   olib   qolinishi
bilan   bog’laydi.Bioximik   nazariya   tashqi   ta’sir   ostida   nerv   hujayralarida   yuz
beradigan   o’zgarishlarni   qayd   qilish   va   xotira   jarayonida   DNK   va   RNK
ahamiyatini   aniqlashga   qaratilgandir.   DNK   xotirani   genetik   tug’ma   tashuvchi
sifatida,   RNK   esa   individual   xotiraning   ontogenetik   asosi   sifatida   qabul   qilinadi.
Kibernetik   nazariya   bo’yicha   xotira   ma’lumotni   qabul   qilib   olish,   qayta   esga
tushirish   va   unutishdir.   Adabiyotlarda   keltirilishicha,   navbatdagi   nazariya   xotira
jarayonlari asoslari haqidagi fiziologik nazariyadir. Vaqt oraliqida esda olib qolish,
saqlash  va  esga  tushirish  xotiraning  asoslari   fiziologik  nazariyasini   tashkil   qiladi.
Har qanday tashqi ta’sir nerv tizimida izsiz o’tmaydi va qandaydir "iz" qoldiradi.
"Iz"ning   fizik   ta’siri   qayta   impuls   harakatini   engillashtiradi.   Vaqtinchalik   nerv
16 munosabatlarining   yuzaga   kelishi,   ularning   izini   va   keyinchalik   faollashtirilishini
xotira jarayonlari asoslari nazariyasi sifatida ko’rib chiqiladi. 
Xotiraning buzilishi -   xotira buzilishining har xil turlarini klinik tahlil qilish
XIX   asr   oxiriga   taalluqlidir.   Biroq   xotira   buzilishi   muntazam   ravishda   o’rganish
rus   olimi   S.S.Korsakov   ishlaridan   keyin,   ayniqsa   u   xotira   buzilishining   alohida
turini   bayon   etginidan   so’ng   boshlandi.   Xotiraning   buzilishi   jarayonida   eng   ko’p
uchraydigan gipomneziya, amneziyadir. 
Gipomneziya 1
  -  xotiraning susayishi bo’lib, unda odam o’z ixtiyori bilan bir
vaqtlardagi yoki yaqin vaqtlardagi voqealarni eslash qobiliyatidan mahrum bo’ladi.
Shu narsa qayd qilinadiki, keksalardagi gipomneziyada ular yangi xotiarlarni eslab
qolish va aytib berishga  juda qiynaladilar, ayni  vaqtda esa eskilarni  ancha yaxshi
eslaydilar.   Gipomneziyalar   og’ir   kasalliklardan   keyin,   toliqish,   astenik   holatlarda
ro’y beradi. 
Gipermneziya 2
  -   xotiraning   kuchayishi   bo’lib,   bu   holat   ruhiy   bemorlarda
qo’zg’alishda,   jumladan,   maniakal   holatlarda   uchraydi   va   u   eslashga   aloqador
bo’ladi:   bu   kundalik   voqealarni   eslab   qolish   esa   o’zgarmagan   holda   qoladi   yoki
hatto   susayadi .   Ruhiy   tushkunlikka   tushgan,   biror   baxtsizlikdan   ezilgan   ko’pgina
kishilar   o’tmishdagi   xotiralarning   quyilib   kelishidan   shikoyat   qiladilar.   Go’yo
allaqachon   unutib   yuborilgan   voqealar   xotirada   turli-tuman   voqea   sifatida
jonlanadi. Ba’zan shunga o’xshash hodisalar yuqumli kasalliklarda harorat yuqori
bo’lganda   kuzatiladi.   Xotiraning   boshqa   muhim   buzilishiga   amneziyalar   -
xotiraning yo’qolishi yoki eslay olmaslik kiradi. Qator hollarda amneziya bemorlar
hayotining   qat’iy   chegaralangan   bir   bo’lagini   o’z   ichiga   oladi,   u   bemorning
xotirasidan   mutlaqo   o’chib   ketadi.   Hushdan   ketgan,   koma   holatida   bo’lgan   davr
ichida   xotira   yo’qolishi   amneziyaga   oddiy   misol   bo’ladi.   U   odatda   o’ziga   kim
yordam   berganini   ham,   qanday   qilib   kasalxonaga   tushib   qolganini   ham   eslay
1
  Gipomneziya - xotiraning susayishi bo’lib, unda odam o’z ixtiyori bilan bir vaqtlardagi yoki yaqin vaqtlardagi 
voqealarni eslash qobiliyatidan mahrum bo’ladi.
2
 Giperamneziya-   xotiraning kuchayishi bo’lib, bu holat ruhiy bemorlarda qo’zg’alishda, jumladan, maniakal 
holatlarda uchraydi va u eslashga aloqador bo’ladi: bu kundalik voqealarni eslab qolish esa o’zgarmagan holda 
qoladi yoki hatto susayadi.
17 olmaydi.  Bu   anterograd   amneziyadir .   Bosh   miya
shikastlanganda, shikastlanishdan oldingi voqealarning xotirada qolmasligi. Ba’zan
bunday shikastlanishning og’ir engilligiga qarab ma’lum bir vaqtni (soatlar, kunlar,
hatto oylar) o’z ichiga oladigan voqealar xotiradan ko’tariladi. Xotiraning bunday
buzilishi   retrograd   amneziya   deb   aytiladi.   Ba’zi   kasalliklarda   amneziyalar   juda
keng   hajmda   bo’ladi.   Masalan,   qarilik   tufayli   es   pasayganda   yetuklik   yoshidagi
deyarli   barcha   voqealar   va   sanalar   xotiradan   ko’tariladi   hamda   bemorlar   yoshlik
davridagi   hatto   bolaligidagi   taassurotlar   dunyosiga   cho’madi.   Bunda   ular   bir
zamonlar   boshlaridan   kechirgan   voqealar   va   kechinmalar   haqida   xuddi   kecha
bo’lib   o’tgan   voqeadek   gapiradilar,   allaqachon   o’lib   ketgan   odamlar   bilan
uchrahishni   kutadilar.   O’z   hayotlarida   bo’lib   o’tgan   muhim   voqealarni   aslo   eslay
olmaydilar.  Progressiv   amneziya 3
  -   eslash
qobiliyati,   to’plangan   xotiralar   ma’lum   bir   tartibda   yo’qoladi.   Bunda   birinchi
tartibda   oxirgi   kunlar,   oylar,   yillardagi   voqealar   xotiradan   yo’qoladi,   eshligida
to’plangan   xotiralar   esda   saqlanadi.   Boshqacha   qilib   aytganda   yoshlik   hayotiga
taalluqli voqealar xotiraga uzoqroq saqlanadi. Fiksastion   amneziya 4
  -
hozirgi   vaqtdagi   voqealarni   xotirada   saqlash   va   eslashning   yo’qolishi.   Fiksastion
amneziya Korsakov sindromining asosiy belgisi hisoblanadi. Bu bemorlarda eslash
qobiliyati yo’qolishi natijasida vaqtni va atrofdagi odamlarni noto’g’ri anglaydilar
(dezorientirovka).   Ular   o’zini   davolovchi   vrachini,   ertalabki   nonushtasini
eslamaydilar.   Bir   kishi   bilan   bir   kunda   bir   necha   marotaba   notanish   odamni
ko’rgandek salomlahishi mumkin.  Paramneziyalar   –   xotiraning   aldanishi
bo’lib,   quyidagi   turlari   farqlanadi:   Konfabu’lyastiya,   kriptomneziya,
psevdoreminisstenstiya.  Konfabulyastiya   -   xotiradan   unutilgan   voqealarni
o’rnini yolg’on, uydirma gaplar bilan to’ldiradi. Bemor gapirayotgan voqea uning
hayotida   hech   qachon   sodir   bo’lmagan,   ammo   u   shu   voqealarni   ro’y   bergan   deb
tasdiqlaydi. Masalan: bemor uzoq vaqt kasalxonada yurib, o’zini komandirovkada
3
 Progressiv amneziya-   eslash qobiliyati, to’plangan xotiralar ma’lum bir tartibda yo’qoladi.
4
 Fiksatsion amneziya-   hozirgi vaqtdagi voqealarni xotirada saqlash va eslashning yo’qolishi.
18 yurganini   va   kechagi   kunda   ishlarini   tugatib   uyga   qaytishga   bilet   olganini
tasdiqlaydi.
II BOB.  XOTIRA JARAYONLARI VA TURLARI BORASIDAGI
TADQIQOTLARNING EMPIRIK TAHLILI
2.1. Xotira jarayonlari va turlari borasidagi tadqiqotlarning empirik tahlili
Jahon   psixologiya   fani   to‘plagan   ma'lumotlarga   qaraganda
o‘zlashtirilayotgan materialni mexanik tarzda egallashga nisbatan uning ma'nosini
tushunib o‘zlashtirish bir necha marta mahsuldordir. 
Esda   olib   qolish   jarayonida   o‘zlashtirilayotgan   materialning   ma'noga   ega
bo‘lishi   yoki   bo‘lmasligi   muhimdir.   Assosiativ   psixologiya   maktabining   vakili,
taniqli psixolog G.Ebbingauz jahon psixologiyasida birinchi bo‘lib 1885 yilda oliy
ruhiy jarayon bo‘lgan xotirani, 1888 yilda intellektni ilmiy tajriba metodi negizida
tekshirdi va keng ko‘lamda turmushga tatbiq etdi. U xotira jarayonini tajriba orqali
tekshirishning   asosiy   yo‘nalishini   ishlab   chiqdi.   Xotirani   "sof"   ko‘rinishda
o‘rganishga harakat qilib ma'no kasb etmaydigan bo‘g‘inlardan foydalandi. Uning
bu   tadqiqoti   kishining   mantiqiy   xotirasi   emas,   balki   mexanik   xotirasiga   nisbatan
qo‘llanishiga xos to‘g‘ri yo‘nalishdir. 
G.Ebbingauzning   bu   tadqiqoti   psixologiyada   introspektiv   (o‘z-o‘zini
kuzatish   yoki   ichki   kuzatish)   metodiga   qarama-qarshi   qo‘yilgan   ilmiy   tajribaviy
metod   yutuqi   sifatida   ilmiy-amaliy   ahamiyatga   egadir.   U   xotira   jarayonini
tekshirishda   o‘z   oldiga   38   ta   ma'no   anglatmaydigan   bo‘g‘inlardan   tuzilgan
materialni   esda   olib   qolishni   maqsad   qilib   qo‘ygan.   Bu   materialni   o‘zlashtirish
o‘rtacha 55 marta takrorlashni talab qiladi. Esda olib qolish uchun 38-40 so‘zdan,
11   ta   so‘z   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lmagan   so‘zlardan   foydalangan.   Bu   materialni
o‘zlashtirish 6-7 marotaba takrorlashni talab etgan, umumiy hisob esa 9 1 nisbatga
to‘g‘ri keladi. 
19 Rus   psixologlari   tadqiqotlarining   natijalari   ma'noga   ega   bo‘lgan   materialni
o‘zlashtirishda esda olib qolish uchun turli xil yo‘nalish, ko‘rsatma berish muhim
ahamiyat   kasb   etadi,   degan   fikrni   tasdiqlaydi.   A.N.Leontev,   S.L.Rubinshteyn,
P.A.Ribnikov     va   boshqalar   bolalarning   xotira   faoliyatini   o‘rganganlar.
Shuningdek,   ular   o‘qish   faoliyatiga   asoslangan   holda   maktab   o‘quvchilarida
tekshirish ishlarini olib borganlar. 
I.P.Zinchenko,   M.N.Shardakov,   A.I.Lipkinalar   tadqiqot   ishlarining
aksariyati   shunga   bag‘ishlangan   bo‘lib,   turli   materialni   esda   olib   qolishda
tushinishning ahamiyati muhimligini tasdiqlashga intilgan. Bu materialni esda olib
qolishga   to‘g‘ri   yo‘nalish   berilishining   natijasida   material   mazmunini   tushunib
olgan   hamda   esda   olib   qolish   tezligi,   aniqligi,   mustahkamligi   va   to‘liqligi
ta'minlanadi. 
A.A.Smirnovning   ta'kidlashicha,   shu   davrgacha   hech   kim   hech   bir   ilmiy
adabiyotlarda  bolalarga  va  quyi   sinf   o‘quvchilariga  ahamiyatli  bo‘lgan  materialni
mexanik tarzda esda olib qolishlari ko‘rsatilmagan. 
Nemis   psixologi   Vilyam   Shtern   (1871-1938)   fikricha,   bolalarda   ham   katta
yoshdagi   odamlarda   ham   ma'nosiga   tushunib   o‘zlashtirishga   nisbatan   mexanik
egallash   kam   miqdordir.   Bu   mulohaza   haqiqatdan   ham   to‘g‘ri,   Meymon   fikriga
ko‘ra,  inson  ulg‘ayishi  bilan  ma'nosiz  materialni  esda  olib  qolish  kamayib boradi
va kam  samara beradi, lekin ma'noga ega bo‘lgan bilimlarni esda olib qolishi  esa
sezilarli   darajada   rivojlanib   boradi.   Shunga   o‘xshash   omillar   boshqa   psixologlar
tomonidan   ham   to‘plangan   bo‘lib,   bu   haqda   boy   materiallar   umumiy   psixologiya
xrestomatiyalarida o‘z aksini topgan. 
A.A.Smirnov   ma'no   anglatmaydigan   bo‘g‘inlarda   va   ma'no   kasb   etuvchi
so‘zlardan tuzilgan material asosida tekshirish o‘tkazgan. Katta va kichik yoshdagi
ixtiyoriy va ixtiyorsiz esda olib qolishni alohida tekshirish har ikkala yosh davrida
mazmunli   va   mazmunsiz   materiallarni   esda   olib   qolishning   munosabatini
tekshirish maqsad qilib qo‘yilgan. 
Ma'no   kasb   etgan   materialni   esda   olib   qolish   yosh   bolalarga   nisbatan
kattalarda   ustunligi   lekin,   ma'nosiz   materialni   esda   olib   qolish   kichik   yoshdagi
20 bolalarga   qaraganda   kam   samara   bermasligi   aniqlangan.   Ma'nosiz   bo‘g‘inlar
nafaqat   kichik   yoshdagi   bolalarda,   balki   katta   yoshdagilarda   ham   yaxshi
o‘zlashtiriladi. 
A.N.Leontev tadqiqot ishlarida katta yoshdagilarning ma'nosiz bo‘g‘inlardan
tuzilgan   materialni   yaxshi,   puxta   esda   saqlab   qolishi   ta'kidlangan.   Katta
yoshdagilar   ma'nosiz   bo‘g‘inlarni   qandaydir   mazmun   bilan   tez   va   oson   bog‘lay
oladilar.   Shuning   uchun   ularda   bolalarga   nisbatan   kuchliroq   ma'no   kasb   etadi.
Shuningdek, ma'no anglatmaydigan materialni  o‘zlashtirish jarayoni tez ko‘chadi,
mahsuldorroq bo‘ladi. Ma'nosiz materiallarni egallash uchun iroda kuchi, irodaviy
sifatlar muhim ahamiyatga egadir. 
Esda   olib   qolishga   hech   qanday   yo‘nalish   berilmay,   materialni   yaxshi   olib
qolinishi   kishining   jadal   faoliyati   bilan   bog‘liq.   Ixtiyorsiz   esda   olib   qolish   faol
irodaviy   kuch   sarflash   hisobiga   amalga   oshadi.   A.A.Smirnov   ma'noli   materialni
esda olib qolishning bolalar uchun yengil  ko‘chishi  ularning yosh xususiyatlariga
bog‘liq   narsa   emasligini   ta'kidlab   o‘tadi.   Chunki   bolalar   hali   tushunib   olmagan
materialni   go‘yo   ma'nosi   yashirinib   yotgandek   qabul   qiladilar.   Matn   ma'nosining
noma'lumligi   unga   nisbatan   qiziqish,   bilishga   intilish   mazmunini   izlashga
talabchanlikni   uyg‘otadi.   Odatda   ma'nosiz   so‘zlarni   laboratoriya   sharoitiga
qaraganda kundalik turmushda puxtaroq eslab qolinadi. 
Qator   psixolog   olimlarning   mulohazalariga   binoan:   1)   materialni   esda   olib
qolish darajasi yosh davrlari xususiyatiga ega emas, balki uning yakkahol shaxsiy
xususiyatlariga bog‘liqdir; 2) mexanik esda olib qolishning odat tusiga kirib qolishi
ham   yosh   davrlarining  xususiyati   emasdir;   3)   so‘zlarni   esda   olib  qolish,   mexanik
esda olib qolishning biron-bir xususiyatidir.
Esga tushirish va uning turlari .  
O‘tmishda   idrok   qilingan   narsalar,   his-tuyg‘u,   fikr   va   ish-harakatlarning
ongimizda   qaytadan   tiklanishi   esga   tushirish   deyiladi.   Esga   tushirishning
nervfiziologik   asoslari   bosh   miya   po‘stida   ilgari   hosil   bo‘lgan   nerv
bog‘lanishlarning   qo‘zg‘alishidir.   Esga   tushirishning   tanish,   eslash,   bevosita
eslash,  oradan ma'lum  vaqt o‘tkazib eslash,  ixtiyorsiz va ixtiyoriy turlari  mavjud.
21 Tanish   ilgari   idrok   qilingan   narsa   va   hodisalarni   takror   idrok   qilish   natijasida   u
yoki bu hodisani esga tushirishdir. 
Tanish   aniq   va   noaniq   bo‘lishi   mumkin.   Noaniq   tanishda   biz   bu   narsani
notanish   emasligini   his   qilamiz,   xolos.   Masalan,   bir   odam   ko‘zimizga   issiq
ko‘rinadi, lekin uni qaerda ko‘rganimizni eslay olmaymiz.  To‘liq, aniq tanishda esa
idrok   qilinayotgan   narsaning   nomi   katta   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   biz   bir   kishini
ko‘rib,   uni   taniy   olmasak,   uning   familiyasini   yoki   ismini   eshitsak,   darrov   kim
ekanligini bilamiz. 
Eslash narsa va hodisalarni, uni ayni paytda idrok qilmay esga tushirishdir.
Masalan, bo‘lib o‘tgan voqea va hodisalarni, bilib olgan ishlarimizni bemalol esga
tushirishimiz   mumkin.   Eslash   ham   aniq   va   noaniq   bo‘ladi.   Masalan,   biz   she'rni
yoddan   aytib   bersak   ham   uni   qaerda   va   qachon   o‘qiganimizni   eslay   olmaymiz.
Esga   tushirish   avval   tanishdan   boshlanadi.   Masalan,   imtihonga   kirganda   biletni
ko‘rib, uning savolini o‘qib taniymiz. Demak, bunda predmetning nomi muhim rol
o‘ynar   ekan.   Bevosita   esga   tushirish   materialni   idrok   qilish   ketidanoq   esga
tushirishdan   iborat.   Masalan,   she'rni   yod   olganimizda   bir   necha   satrni   o‘qigan
kitobga   qaramasdan   takrorlaymiz,   ya'ni   bevosita   esga   tushiramiz.   Bir   karra
ko‘zdan   kechirilgan   materialni   bevosita   esga   tushirilgan   miqdoriga   qarab,
xotiraning ko‘lami aniqlanadi. 
Materialning   ko‘p   qismini   bevosita   esga   tushira   oladigan   kishining   xotira
ko‘lami keng hisoblanadi. Masalan, artistlarda so‘z va iboralarni esda tutib qolish
xotirasining   ko‘lami   keng   bo‘ladi.   Hisob-kitob   ishlarini   yuritadigan   xodimlarda
sonlarni esda tushirish xotirasining ko‘lami keng bo‘ladi. 
Vaqt   o‘tkazib   esga   tushirish   esda   olib   qolingan   narsani   oradan   bir   qancha
vaqt   o‘tkazib   esga   tushirishdirki,   bunda   shu   orada   ongimizda   boshqa   jarayonlar
o‘tgandek   bo‘ladi.   Masalan,   yoshligimizdagi   voqea   va   hodisalarni   shu   tariqa
eslaymiz. 
Idrok qilingan narsalar miyamizda o‘rnashib qolishi, esimizda turishi tufayli
turli usulda esimizga tushishi mumkin. 
22 Esda   saqlash   deganda   ilgari   tug‘ilgan   taassurot,   fikr,   his-tuyg‘u   va
ishharakatlarning   takrorlanishiga   moyillik   paydo   qilishi   va   mustahkamlanishi
tushuniladi.   Bunga   sabab   asab   tizimining   egiluvchanligidir.   Shuning   uchun   asab
tizimi   ilgari   bo‘lib   o‘tgan   taassurotlarni   takrorlashga   tayyor   turadi.   Faqat   esga
tushirish uchun qulay sharoit bo‘lsagina esga tushadi. Bunday sharoit bo‘lmaganda
zarur materialni ixtiyoriy eslash jarayoni qiyinlashadi. 
Shunday qilib, esga tushirishda ana shu tariqa qiynalib qolib, zarur bo‘lgan
narsani shu onda esga tushira olmaymiz. 
Unutilgan   narsalarni   yana   xotirada   qaytadan   tiklanishi   reminissensiya
hodisasi   (xira   esga   keltirish)   deyiladi.   Bu   hodisaning   sababi   shuki,   uzoq   vaqt   bir
ish   bilan   mashg‘ul   bo‘lganda   miya   charchashi   yuz   beradi.   Charchash   haddan
tashqari   oshishi   natijasida   nerv   xujayralarida   tormozlanish   yuz   beradi.   Materialni
esda   qoldirilgandan   keyin   12   soat   ichida   esga   tushirilsa,   materialning   ko‘p   qismi
unutiladi. Materialni o‘qib o‘rganib olingandan keyinoq uni yaxshi xotirlay olmay,
ammo oradan bir necha vaqt o‘tgandan keyin uni to‘la xotirlay olishlikning sababi
materialni o‘qib, o‘rganib olishda ro‘y beradigan charchashdir
2.2 Xotirani o‘rganishga qaratilgan tadqiqotlarning emperik natijalar
                                                 Tahlili  
Maqsad:   Mantiqiy   va   mexanik   esda   qoldirish   o’rtasidagi   tafovutni   aniqlash.
Jihoz :Ma’no jihatidan bog’langan va bog’lanmagan juft so’zlar to’plami.
Ishning   borishi:   Tekshirish   2   bosqichda   olib   boriladi.   1-bosqich.   Tekshiruvchi
tekshiriluvchiga   1-qatordagi   15   juft   so’zni   (har   bir   juft   so’z   orasida   5   sekund
tanaffus   bilan)   o’qib   beradi.   O’qib   bo’lgandan   so’ng   10   sekund   tanaffus   qilib,
tekshiriluvchi   o’zi   eshitgan   so’zlarni   qog’ozga   yozadi.   Tavsiya   etiladigan   so’zlar
to’plami:   Birinchi   qator   Ikkinchi   qator   qo’g’irchoq   –   o’ynamoq   qo’ng’iz   –   stul
tovuq – tuxum taroq – yer qaychi – qirqmoq kompas – yelim ot – arava qo’ng’iroq
–   o’q   kitob   –   o’qituvchi   chittak   –   singil   kapalak   –   chivin   gultuvak   –   tramvay
shcho’tka – tish dori – divan baraban – o’quvchi tosh – shamol qor – qish botinka
– samovar xo’roz – qichqirmoq grafin – olmoq siyoh – daftar gugurt – yilqi sigir –
sut dengiz – qirg’ich parovoz – haydamoq shlyapa – asalari nok – kompot baliq –
23 yong’in   chiroq   –   oqshom   arra   –   tuxum   B   A   Y   O   N   N   O   M   A:   Tekshiriluvchi:
Tekshiruvchi:   Tekshiriluvchining   ruhiy   holati:   Sana:   Mantiqiy   xotiraning   hajmi.
Birinchi qatordagi so’zlarning soni (№) Esda qoldirilgan so’zlar soni (m) Mantiqiy
xotira   koeffitsiyenti   (K)   Natijalarni   tahlil   qilish.   Tavsiya   qilingan   so’zlar   bilan
tekshiriluvchining   esda   qoldirib   yozgan   so’zlarini   solishtiriladi   va   mantiqiy
xotiraning koeffitsiyenti quyidagi formula bo’yicha hisoblanadi:       100% N m K
Bunda   K   –   xotira   koeffitsiyenti,   m   –   to’g’ri   esda   qoldirilgan   so’zlar   soni,   N   –
tavsiya   etilgan   so’zlar   soni.   Ikkinchi   bosqich.   Bunda   ham   xuddi   birinchi
bosqichdagidek   ish   ko’riladi.   Faqat   tekshiruvchi   ikkinchi   qatordagi   15   juft
so’zlarni (har bir juft oralig’ida 10 sekundlik tanaffus bilan) o’qiydi. Oxirida yana
10   sekund   tanaffusdan   so’ng   tekshiriluvchi   esda   olib   qolgan   so’zlarini   yozadi   va
tavsiya   qilingan   so’zlar   bilan   esda   qoldirilgan   so’zlar   taqqoslanib   xotira
koeffitsiyenti   birinchi   bosqichdagi   kabi   hisoblab   chiqiladi,   hamda   jadvalda   aks
ettiriladi. Mexanik xotiraning hajmi. Ikkinchi qatordagi so’zlarning soni (№) Esda
qoldirilgan   so’zlar   soni   (m)   Mexanik   xotira   koeffitsiyenti   (K)   Har   ikki   bosqich
natijalari   asosida   mantiqiy   va   mexanik   xotiraning   samaradorligi   haqida   xulosa
chiqariladi.
Tavsiflovchi statistika
2.3.1 jadval
  Shkalalar N M inimu
m
qiymat Maksimu
m qiymat o‘rtach
a
qiymat Standar
t og ’ish Assimetri
ya  Ektsess
Mexanik 
xotira
30 2 1 ,00 9 2 ,00 5 4 ,166
7 2 1 ,029
4 ,17 3 ,182
Mantiqiy 
xotira 
30 19,00 85,00 65,234
2 30,745
5 ,234 ,143
1.   o ‘ tkazilgan   tadqiqotimizda   mexanik   xotira   o ‘ rganish   metodikasi   bo ‘ yicha   30
nafar   sinaluvchi   ishtirok   etdi . Sinaluvchilarimizda   15   nafar   o ‘ g ’ il   bolalar
guruhini ,15   nafar   esa   qiz   bolalar   guruhini   tashkil   etadi   Sinaluvchilarimizdan
24 mexanik   xotira   shkalasiga   ko ‘ ra   minimal   ball   20,   maksimal   ball   92, o ‘ rtacha   ball
esa   54,1667 ni ,   standart   og ’ ish   21,0294.   Ya ` ni   mexanik   xotira   bo ` yicha
sinaluvchilarimizning   aksariyatida   ushbu   mexanik   xotira   o ‘ rta   darajada   ekanligini
aniqladik .  54,1667  ±  21,0294 .   A =,173  ga   teng . Ya ` ni   ushbu   shkala   bo ` yicha   yuqori
va   quyi   ballarning   takrorlanishi   o ` rtacha   darajada   ekanligini   aniqladik . E =,182 ga
teng   A =,173 ga   teng   Ya ` ni   ushbu   shkala   bo ` yicha   bir   xil   ballarning   takrorlanishi
meyorda   ekanligini   aniqladik . 
2.   o ‘ tkazilgan   tadqiqotimizda   Mantiqiy   xotira   o ‘ rganish   metodikasi   bo ‘ yicha   30
nafar   sinaluvchi   ishtirok   etdi . Sinaluvchilarimizda   15   nafar   o ‘ g ’ il   bolalar
guruhini ,15   nafar   esa   qiz   bolalar   guruhini   tashkil   etadi   Sinaluvchilarimizdan
Mantiqiy   xotira   shkalasiga   ko ‘ ra   minimal   ball   19,   maksimal   ball   85, o ‘ rtacha   ball
esa   54,1667 ni ,   standart   og ’ ish   20,02943 .   Ya ` ni   Mantiqiy   xotira   bo ` yicha
sinaluvchilarimizning   aksariyatida   ushbu   Mantiqiy   xotira   o ‘ rta   darajada   ekanligini
aniqladik   65,2342  ±  30,745  Ya ` ni   ushbu   shkala   bo ` yicha   yuqori   va   quyi   ballarning
takrorlanishi   o ` rtacha   darajada   ekanligini   aniqladik . E =,143 ga   teng   A =,234   ga
teng   . Ya ` ni   ushbu   shkala   bo ` yicha   bir   xil   ballarning   takrorlanishi   meyorda
ekanligini   aniqladik . 
Mantiqiy va mexanik xotirani o‘rganismetodikasining  jins bo‘yicha
tahlili(N=30)
2.3.2 jadval
Shkalalar Kolmogorov S Ishonchli darajasi
Mexanik xotira ,673 ,755
Mantiqiy xotira  ,543 ,654
1   . o ‘ tkazilgan   tadqiqotimizda   mexanik   xotira   K   S   mezonida   normal
taqsimlanish   qonuniga   mosligini   tekshirganimizda     ( D =0.673   p >0.05)   qiymatiga
ko ‘ ra   normal   taqsimlanish   qonuniga   mos   kelmaginligini   ko ‘ rishimiz   mumkin .     
25 2   .o‘tkazilgan   tadqiqotimizda   mantiqiy   xotira   K   S   mezonida   normal
taqsimlanish   qonuniga   mosligini   tekshirganimizda     (D=0.   543   p>0.05)   qiymatiga
ko‘ra normal taqsimlanish qonuniga mos kelmaginligini ko‘rishimiz mumkin.     
Mantiqiy va mexanik xotirani  metodikasining normal taqsimlanish qonuniga
mosligini tekshirish 
2.3.3 jadval
Shkalalar o‘rtacha
qiymat Standart
og’ish T Ishonchli
darajasi
Mexanik xotira o‘g ’ il
,8 343
,8412 ,1245
,1412 ,116 ,001 ***
qiz
Mantiqiy xotira o‘g ’ il
,7321
,7412 ,2436
2436 ,235 ,532
qiz
1. O ` tkazilgan   tadqiqotimizda   mexanik   xotira   shkalasi   bo ` yicha   o ` g ` il   bolalar
va   qiz   bolalar   guruhi   solishtirilganida   99,9% da     ishonchli   farq   mavjud   ekanligini
aniqladik . Ya ` ni   og ` il   bolalar   guruhiga   nisbatan   qiz   bolalar   guruhida     Mexanik
xotira   yuqori   darajada   ekanligini   aniqladik  ( t =,116; p <0.001).
2.O`tkazilgan   tadqiqotimizda   Mantiqiy   xotira   shkalasi   bo`yicha   o`g`il
bolalar va qiz bolalar guruhi solishtirilganida hech qanday farq mavjud emasligini
aniqladik. (t=, ,235 ;p<0.05).
26 XULOSA
Xotira inson shaxsiyatining yaxlitligi va rivojlanishini ta'minlaydi, tizimda
markaziy   o‘rinni   egallaydi.   Xotira–   inson   nerv   tizimining   eng   muhim
funksiyalaridan   biridir.   Ammo   shuni   ta'kidlash   kerakki,   xotira   qobiliyatlari   faqat
qisman inson miyasining tug‘ma xususiyatlarini aks ettiradi. Ko‘p jihatdan xotirani
tizimli   o‘qitish   orqali   rivojlantirish   mumkin   va   keltirilgan   ko‘plab   misollar   buni
tasdiqlaydi. Shubhasiz, ayniqsa xotiraning eng yuqori namoyon bo‘lishi uchun, har
bir   yangi   faktni   mavjud   bilimlar   bilan   bog‘lash   imkonini   beradigan   inson
bilimining   umumiy   darajasi   muhimdir.   Xotiraning   buzilishida   inson   hayoti
davomida   diskomfort   sezadi   va   bu   jiddiy   nevrozlar,   depressiyalarga   olib   keladi.
Agar   xotiraning   buzilishi   davom   etib   ketaversa,   insonni   mehnat   qilish
qobiliyatidan   mahrum   etib,   nogironlikka   olib   keladi.   Ko‘p   hollarda   yoshi   qari
insonlar   xotirasining   buzilishi   tufayli   hayot   davomida   oddiy   yumushlarni   ham
bajara   olishmaydi,   xalq   tili   bilan   aytganda   “o‘zini   o‘zi   eplay   olmaydi”.   Qarilik
bilan buzilgan xotirani  odatda qaytarib bo‘lmaydi, ammo yoshlikda kuzatiladigan
xotira susayishi va yo‘qolishlarini tiklasa bo‘ladi.
Xotira   bilan   bog‘liq   muammolarga   hatto   bolalar   ham   duch   kelishadi.
Bunday   muammolarni   e’tibordan   chetda   qoldirish   kerak   emas,   chunki   inson
kelajakdagi hayotiy qobiliyatlari xotira bilan chambarchas bog‘liq. Bolalar xotirasi
pasayganda   o‘qishdan  ortda  qoladi,  ta’lim  olish   muassasalariga  borgisi  kelmaydi,
27 bola   asabiy,   jaxldor   va   yig‘loqi   bo‘lib   qoladi.   Jarayonni   o‘tkazib   yuborgandan
keyin qaytarish qiyin, shuning uchun erta davrlarda da’vo choralarini ko‘rish zarur.
Shuning uchun, agar patologiya bilan bog‘liq bo‘lmasa, yomon xotira yo‘q
deb   aytish   to‘g‘ri   bo‘ladi.   Xotirani   maxsus   mashqlar   yordamida,   xotirani   doimiy
ravishda   she'r   yodlash   orqali   yaxshilash   mumkin.   Xotiraning   faol   rivojlanishi
o‘qish,  yozish, gapirish, monologni  ovoz chiqarib o‘qish natijasida  yuzaga keladi
va keyin siz bilan daftar olib yurishning hojati bo‘lmaydi. Agar odamlar idrok etish
va fikrlash jarayonida voqelik haqida bilib olganlarini uzoq vaqt davomida ushlab
turish va xotirada saqlab qolish qobiliyatiga ega bo‘lmasa, dunyoni bilish imkonsiz
bo‘lar edi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Sh.Mirziyoyev.”Erkin   va   farovon   demokratik   o‘zbekiston   davlatini   birga
barpo etamiz”-T.-2016
2. .Sh.Mirziyoyev.”Insonparvarlik,ezgulik va bunyodkorlik – milliy  
g‘oyamizning  poydevoridir”-T-2019
3.  Atkinson V, Scot J. o‘zingizni biling: xotira va aqlning rivojlanishi. Ssp.: 
Respex. - 2004. - 384s.
4. Xotirada yosh va shaxsiy farqlar. Ed. A.A. Smirnova - M: Ma’naviyat, -
2004. - 300s.
5. Vygotskiy L.S. Xotira va uning bolalikda rivojlanishi. Xotiraning 
psixologiyasi  Ed. Yu.B. Gippenreiter va V.Ya. Romanov. - M: CheR, - 2006. -
816s.
6.  Istomina Z.M. Maktab yoshidagi xotiraning turli xil turlari va nisbatlaridagi 
yosh va individual farqlar. - M: Ilm-fan, -2007.
7.  Istomina Z.M. Xotiraning rivojlanishi. - M: ma’rifat, -2005. - 120s.
8. Kozarenko V.A. Xotira, fikrlash, nutq. Savol psixologiya-2007. №2.19
9. Davletshin M.G Umumiy psixologiya T-2002 y
10.  Luriya A.R. “Buyuk xotira haqida kichik kitob” M 1999 .- 338s.
11.  Lyadius A.R. “Rivojlanish jarayonida xotira” M 1990 .- 124b.  
28 12. F.I.Xaydarov, N.I.Xalilova “Umumiy psixologiya”.  Toshkent-2017
Internet resurslari
1. Elektronnaya biblioteka.  http://www.koob.ru
2. Material ы  po psixologii.  http://www.psychology-online.net
      5.  Istoriya psixologii.  http://www.psyche.ru/
29

Xotira jarayonlari va turlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ish vaqti saqlanmagan holda beriladigan taʼtillar Ijtimoiy taʼtillar
  • Psixofiziologiyaning boshqa fanlar bilan bog‘liqligi (psixologiya, nevrologiya, biologiya)
  • Kasbiy stress va burnout sindromi
  • Psixologik treninglar vositasida bolalar idrokini shakllantirish
  • Psixologik stress shakllanishiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский