Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 54.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Samandar Dehqonov

Дата регистрации 02 Апрель 2024

180 Продаж

Xronografik tadqiqotlar tarixi

Купить
«XRONOGRAFIK TADQIQOTLAR TARIXIDAN»
MUNDARIJA:
KIRISH   …………………………………….........…………………………………….........……..........… 2-4
I   BОB.   XRONOLOGIYA   FANINING   SHAKLLANISHI   VA
TARAQQIYOTI ………….........………………………...…………………………….........…......... 5-14
1.1  Xronologiya fanining shakllanishi va taraqqiyoti   ……………………………........... 5-9
1.2   O‘rta   Osiyo   olimlarining   xronologiya   fani   rivojlanishiga   qo‘shgan
hissasi ……………………….........……………………………………………………….........……....… 10-14
II   BOB.   QADIMGI   VA   ZAMONAVIY   KALENDARLAR   TARIXI …...... 15-
25
2.1.   Qadimda   O‘rta   Osiyoda   qo‘llanilgan   kalendarlar ……………………………....… 15-
21
2.2.  Grigoriy kalendarining qabul qilinishi …………………………….........…….........… 22-25
Х UL О SA .........………………………………........……………………………….........………........... 26-27
F О YDALANILGAN   MANBA   VA  ADABIYOTLAR  RO‘Y Х ATI ……...... 28-29
1 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   O‘zbekiston  Respublikasining  mustaqilligi  yi llarida
xalqimizning   manaviy   merosining   asosi   bo‘lgan   o‘tmish   tarix   e’tibor   kuchayib,
uning   har   tomonlama,   chuqur   va   haqqoniy   yoritilishiga   e’tibor   kuchaydi.
O‘zb е kist о n   R е spublikasi   Birinchi   Pr е zid е nti   I.  A. Karim о v ta’kidlagandek,  tarix
«...millatning   haqiqiy   tarbiyasiga   aylanib   bormoqda,   buyuk   ajdodlarimizning
ishlari   va   jasoratlari   tarixiy   xotiramizni   jonlantirib   yangi   fuqorolik   ongini
shakillantirmoqda « 1
.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   ta’kidlaganlaridek:ʻ
«Milliy   tarixni   milliy   ruh   bilan   yaratish   kerak.   Biz   yoshlarimizni   tarixdan   saboq
olish,   xulosa   chiqarishga   o rgatishimiz,   ularni   tarixiy   tafakkur   bilan	
ʻ
qurollantirishimiz  zarur.  Tarix insititutini   bu fanni  rivojlantirish  bo yicha tayanch	
ʻ
muassasa  etib  belgilash  kerak». O zbekistonning  eng  yangi  tarixi  va  biz erishgan	
ʻ
olamshumul yutuqlar mard va matonatli xalqimiz, har qanday to siq va sinovlarni	
ʻ
o z   kuchi   va   irodasi   bilan   yengib   o tishga   qodir   deb   baralla   aytishga   to la   asos	
ʻ ʻ ʻ
beradi 2
.
Xronologiya fani predmeti, maqsad va vazifalari. Xronologiya tarixiy fanlarning
rivojlanishi   natijasida   vaqgni   o‘rganadigan   fan   sifatida   XVI   asrda   vujudga   keldi.
Xronologiya ilm sifatida Bobil, Misr, Yunoniston va Rimda shakllandi. O‘rta asrlarda
xronologiyaning rivojlanishiga O‘rta Osiyolik olimlar ham o‘z hissalarini ko‘shdilar.
Abu   Rayhon   Beruniyning   «Al-osor   al-boqiya   ani-l-holiya»   (O‘tmish   xalqlardan
qolgan yodgorliklar), «Qonuni Mas’udiy» asarlarida xronologiya faniga oid ko‘gshab
ma’lumotlar   berilgan.   Umar   Hayyom   kalendari   esa   mukamallik   jihatidan   Grigoriy
kalendaridan   ham   ustun   turadi.   1935   yilda   Oliy   o‘quv   yurtlarida   tarix   fakultetlari
ochilgandan   keyin   boshqa   tarixning   yordamchi   fanlari   qatorida   talabalarga
xronologiya fani ham o‘qitila boshlandi.
Mustaqillik sharoitida jamiyatdagi yangi o‘zgarishlarni amalga oshirish jarayonida
erkin   demokratik   tafakkurga   ega   bo‘lgan   va   mustahkam   milliy   g‘oya   kuchi   bilan
1
 Каримов И.А. Тарихий хотирасиз келажак йул. -Т., 1998, 16-бет.
2
  Sh.M.Mirziyoyevning   “Erkin   va   farovon   demokratik   O zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz”-   T.:   2016,-	
ʻ
B.5 
2 birlashgan   jamiyat   a’zolarini   tarbiyalash   vazifalarini   bajarishda   tarix   fanining   o‘rni
jiddiy   ravishda   ortmoqda.   Ushbu   mavzuning   dolzarbligi   esa   dunyoda   xususan,   O‘rta
Osiyoda   xronografik   tadqiqotlar   haqida   ma’lumotlarning   shakllanish   manbalari   va
ularni o‘rganilish sabablarini o‘rganish.   Xronografik  tadqiqotlarning  boshlanishi  va
ularning   rivojlanishini   tadqiq   etishdan   iboratdir.   mavzuga kompleks va konseptual
yondashish   orqali   Xronografik   tarixning   kam   o‘rganilgan   qismlarini   to‘ldirishga
xizmat qiluvchi ma’lumotlarni kiritishga harakat qilishdir.
1998-yil iyulda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Qarori e’lon
qilinib,   unda   respublikamiz   tarixchi   olimlari   oldida   turgan   dolzarb   vazifalardan   biri
«mamlakatimiz va chet el olimlarining eng qadimdan hozirgi kungacha o‘zbek xalqi
tarixi bo‘yicha amalga oshirgan tadqiqotlarini tahlil qilish 3
«  ekanligi ko‘rsatib o‘tilgan.
Mavzuning   o‘rganilish   darajasi.   1935-уilda   oliy   o‘quv   yurttarida   tarix
fakultetlari   ochilgandan   keyin   tarixning   boshqa   vordamchi   fanlari   qatorida
talabalarga xronologiya fani ham o‘qitila boshladi, Natijada xronologiya faniga oid
o‘quv   qo’llanmalarga   ehtiyoj   bo’ldi.   1939-yilda   N.   V.   Lstyugov.   1944-yilda   V.
Cherepnin,   I960-уiIda   E.T.   Kamensev,   1967-yilda   A.   P   Pronshteyn,   1968-уilda
M.Ya.  Syuzmov, 1970-yilda S.I, Seleshnikov,  1980-yilda  P. Yermolayev. 1981-у
ilda A.P. Pronshteyn. V. Y. Kiyashkoning xronologiya fanidan o‘quv qo‘llanmalari
nashr   etildi.   Ammo   bu   tadqiqotlarda   O’ta   Osiyoda   vaqtni   hisoblash   tizimi   va
kalendarlar to‘g‘risida juda kam ma’lumot berilgan.
O‘zbekistonning   mustaqillikka   erishishi   bilan   respublikamizda   tarixiy
xronologiya   sohasida   jiddiy   ishlar   ollb   borishga.   O’ta   Osiyo   xalqlari
xronologiyasini   chuqur   va   to‘laqonli   oYganishga   imkoniyat   varatiidi.   Jumladan.
Mamadmuso Mamadazimov. Sobit Ilyosov, Sayyid Bahrom Azizovlar xronologiya
faniga oid risola va ilmiy maqolalarini nashr qildilar.
Mustaqillik   yillarida   xronologiya   fani   ring   taraqqiyotiga   hissa   qo’shgan
yuttdoshlarimiz   Ahmad   al-Farg‘oniy,   Abu   Rayhon   Beruniv,   Umar   Xayyom,
Mahmud   Qoshg‘ariy,   Mirzo   Uiug‘bekning   asarlari   nashr   etilib,   ularning   ilmiy
merosini   yanada   chuqurroq   o‘rganishga   imkoniyat   tug‘ildi.   YUNESKO   qarori
3
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar   Akademiyasi
Tarix instituti faoliyatini takomillashtirish to‘g‘risida”gi Qarori // O‘zbekiston ovozi 1998 yil, 28 iyul.
3 bilan 1998-у ilda Ahmad al-Earg‘oniyning 1200 yilligi keng nishonlandi.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   X ronografik   tadqiqotlar   tarixini
o‘rganish asosiy maqsad qilib belgilangan.
Mazkur maqsadni amalga oshirish o‘z navbatida quydagi vazifalarni belgilab
olindi:
-   O‘rta   Osiyoda   xronografik   tadqiqotlar   haqida   ma’lumotlarning   shakllanish
manbalari va ularni o‘rganilish sabablarini o‘rganish.
-   Xronografik   tadqiqotlar ning   boshlanishi   va   ularning   rivojlanishini   tadqiq
etish;
-  so‘nggi yillarda nashr etilgan ilmiy asarlarni tadqiq etish orqali yangi xulosalar
berish.
-     mavzuga   kompleks   va   konseptual   yondashish   orqali   Xronografik   tarixning
kam   o‘rganilgan   qismlarini   to‘ldirishga   xizmat   qiluvchi   ma’lumotlarni   kiritishga
harakat qilishdir.
Kurs ishining davriy chegarasi.  Kurs ishi qadimgi davrdan to hozirgi davrni
o‘z ichiga oladi.
Mavzuning   nazariy   va   metodologik   asoslari.   Ushbu   mavzuni   yoritishda
bugungi   kunda   tarixchi   olimlar   oldiga   qo‘ygan   talablar   asosida   kelib   chiqib,
mavzuni   haqqoniy,   ob’ektiv   yoritishga   harakat   qilindi.   Shuningdek,   mavzuning
nazariy   asosi   solishtirish,   qiyosiy   taxlil,   davrlashtirish,   analiz   va   turli   tarixiy
uslublardan foydalanilgan holda yoritildi.
Kurs ishining amaliy ahamiyati . Kurs ishidan Oliy va o‘rta maxsus ta’limda
mashg‘ulotlarda foydalanish mumkin.
Kurs ishining ob’ekti .  X ronografik tadqiqotlar  tarixi.
Tadqiqоt   prеdmеti   sifatida   X ronografik   tadqiqotlar da   yaratilgan
kalendarlar kiradi.
Kurs   ishining   tarkibi.   Kirish,   2   ta   bоb,   4   bo‘lim   хulоsa,   fоydalanilgan
adabiyotlar   ro‘yхatidan   ibоrat.
4 I   BОB. XRONOLOGIYA FANINING SHAKLLANISHI VA
TARAQQIYOTI
1.1  Xronologiya fanining shakllanishi va taraqqiyoti
Xronologiya   -   vaqt   to‘g‘risidagi   fan.   Tarixiv   va   astronomik   xronologiya.
Xronologiya   so‘zi   grekcha   bolib   «xronos»   -   vaqt   «logos».-   fan.   ya’ni   vaqtni
o‘rganish   haqidagi   fan   demakdir.   Xronologiya   vaqtlarni   oTganish.   hisoblash
haqidagi fan sifatida ikki qismga bo‘linadi. bular - astronomik (yoxud matematik)
xronologiya va tarixiv xronologiyadir.
Qadimgi   dunyo   xalqlari   nafaqat   kalendarlardan,   balki   o‘ziga   xos   hisoblash
usullaridan   ham   foydalanishgan.   Bu   murakkab   usullarni   aniqlashga   tarixiv
xronologiya fani vordam beradi. Tarixiy xronologiyaning obyekti tarixiy voqealar
haqida   ma’iumot   beruvchi   manbalar   hisoblanadi.   Tarixiv   xronologiya   tarixiy
taraqqiyot   davomida   vaqtni   hisoblash   sistemasini   o‘rganadi,   ularning   o‘zaro
bog‘liqligini,   vaqtlarni   bir   hisob   sistemasidan   ikkinchisiga   aylantirish   uslublarini
ishlab   chiqadi.   Tarixiy   xronologiya   yuqoridagi   hisoblash   sistemasidan   tarixiy
vaqtlarni   hisoblashda   amalda   foydalanadi   va   tarixiy   manbalardagi   sanalarning
aniqligini tarixiy tahlil qiladi 4
.
Insoniyatning xo‘jalik havotidagi ehtiyoji vaqtni hisoblash .zaruratini yuzaga
keltirdi.   Qadimda   vaqtni   hisoblashda   tabiatning   doimiy   takrorlanib   turuvcbi
hodisasi bodgan sutka, tun, kun, Oy fazalarining o‘zgarishi, Yerning yillik aylanma
harakatidan foydalanilgan.
Asta-sekin   vaqtni   aniq   hisoblashga   bo‘lgan   ehliyoj   yuzaga   keldi.   Buning
uchun osmon jismlari harakatini, umuman, astronomivani bilish zarur edi. Bundan
tashqari,  yana bir  vazifani   kun, oy,   у il  o‘rtasidagi  farqlarni   aniqlash  zarurati   ham
tug‘ildi. Buning uchun esa matematik hisob-kitobni puxta bilish lozim edi. Tabiat
hodisalarini   kuzatish,   vaqtni   aniqlash   uchun   qodlanilgan   murakkab   matematik
hisob-kitoblar   xronologiyaning   fan   sifatida   shakllanishiga   asos   sifatida   xizmat
qildi. Bobil va Misr kabi qadimgi davlatlarda paydo bo‘lgan xronologiya ayniqsa,
Qadimgi   Gretsiya   va   Rimda   rivojlandi.   Xronologiya   bilim   sohasi   sifatida
4
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B. 5.
5 rivojlanishiga   Qadimgi   Gretsiya   va   Rim   olimlari   Eratosfen,   Kalipp,   Gipparx,
Varron, Senzorin, Ptolomey, Makrobiylar katta hissa qo‘shganlar.
Gipparx   (eramizgacha   190-125-yillar)   birinchi   bodib   Oyning   o‘lchamini   va
undan   Yergacha   bo‘lgan   masofani   aniqlagan.   Gipparx   shaxsiy   kuzatuvlari
natijasida Quvosh yihning uzunligini deyarli aniq hisoblab chiqqan (xato 6 minut).
Olim   o‘sha   davr   uchun   ulkan   hisoblangan   850   ta   yulduzning   holati   kataiogini
tuzgan edi.
Klaydiy   Ptolemey   -   mashhur   «Almagest»   asari   muallifi.   Bu   asar   o‘rta
asrlargacha   astronomivaga   oid   asarlarning   sarasi   hisoblangan.   Shuningdek.
Ptolemey sakkiz kitobdan iborat «Geografiya» asarining muallifi hamdir. Ptolemey
kartografik proveksiyalar  nazariyasini  ham  varatgan. Ayniqsa, uning «Podshohlar
anting xronologik jadvali» asari xronologiyaga oid muhim manba hisoblanadi.
Mark Terensiy Varron (eramizgacha 116-27-yillar) ham xronologiya fanining
rivojiga   katta   hissa   qo‘shgan.   U   qomusiy   olim   bodib   olti   yuzga   vaqin   asarlar
muallifidir.   Mark   Terensiy   Varron   asarlarining   aksariyati   xronologiyaga
bag‘ishlangan.
Vll asr   oxiri   VIII   asrning   birinchi   choragida   yashagan   ingliz   monaxi
solnomachi   Beda   Dostopochtenniy   xronologiyaga   oid   «Dunyoning   olti   Yoshi»
nomli   asar   muallifidir.   Uning   mazkur   asarida   xristian   erasining   asoslari   haqida
ma’lumot beriladi 5
.
Yevropada xronologiya fanining vujudga keiishi va taraqqiyoti.
asrda fransuz olimi J. Skaliger tarixiy xronologiyada tizimlashtirishni amalga
oshirdi.   U   vulian   uslubidagi   solnomalar   tahririni   ishlab   chiqadi.   1583-yilda   J.
Skaliger   «Vaqtni   hisoblash   yuzasidan   yangi   tadqiqot»   nomli   asarini   e’lon   qiladi.
1582-yilda italyan olimlari A. Liliya va I. Danti yangi kalendarni tuzib chiqadi. Bu
kalendar   tarixda   Grigoriy   kalendari   nomi   hilan   shuhrat   qozonadi.   XVII   asrda
fransuz monaxi D. Petavi ham vaqtni hisoblash yuzasidan tadqiqotlar olib boradi.
XVIII asrda Rossiya olimlari ham xronologiya faniga   о id k о 'plab tadqiqotlar
olib   borgan.   «Rossiya   tarixi»   kitobining   birinchi   jildida   V.N.   Tatishev   vozgan
5
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B. 6.
6 maxsus   bir   bob   «Yilning   boshida   vaqtni   hisoblash»   deb   nomlanadi.   Bu   davrda
M.V. Lomonosov, M.M. Sherbalov, I.N. Boltin va A. I. Shleser xronologiya bilan
jiddiy shug‘ullandilar. XVIII asrga keiib Yevr ора   da xronologiya mustaqil tarixiy
fanga aylandi.  Bunga  bir   qator  angliyalik  matematik va  astronomlar  o‘z hissasini
qoshdilar. XVIII asr o‘rtalarida lord Chesterfildning tashabbusi  bilan mamlakatda
Grigoriy kalendari qabul qilindi.
1825-1826- у illarda   nemis   astronomi   X.L.   Ideler   tomonidan   yozilgan   ikki
jiidlik   «Matematik   va   texnik   xronologiya»,   L.   Brossening   «Xronologiya
texnikasiga   doir»   (1868),   F.   Kaltenbrunnerning   «Gri goriy   kalendari   isloboti
tarixidan» (Vena, 1876),  О . E. Gartmanning «Rim kalendari» (Leypsig, 1882), Y.I.
Makdonaldning   «Xronologiya   va   calendar»   (London.   1897)   asarlari   xronologiya
fanining taraqqiyotida asosiy o‘rinni egalladi.
«Rossiya davlati tarixi» kitobining birinchi jildida N. M. Karamzin Qadimgi
Rusda   yil   hisobi   to‘g‘risida   ma’lumot   beradi.   XIX   asrning   birinchi   yarmida   V.
Shteyngel   va   K.   Trominlar   yilnoma   va   kalendar   masalasini   tadqiq   qiladi.   P.   V.
Xavskiy  Rusda   yilnomalar   tarixiga  old tadqiqotlar  va  yulian kalendarini   Grigoriy
kalendariga   taqqoslashga   doir   xronologik   jadvallarni   tuzadi.   1850- у ilda   D.M.
Perevoshikovning «Pravoslav cberkovida qabul qilingan vaqtni hisoblash qoidasi»
nomli   kitobi   nashr   qilindi.   XIX   asr   oxirlarida   D.   I.   Prolovskiy   nasroniylikkacha
bolgan   davrda   slavyan-rus   vaqt   hisobi   va   Qadimgi   Rusda   soatni   hisoblash
asoslarini ishlab chiqdi.
XX   asrga   keiib   xronologiya   tarixning   asosiy   yordamchi   tanlaridan   biriga
aylanadi.   Bu   davrda   Quyosh,   Oy-quyosh   va   Ov   kalendarlariga   doir   tadqiqotlar
vuzaga   keladi.   1906-1914-yillarda   nemis   olimi   F.   Ginsel   uch   jilddan   iborat
«Matematik va texnik xronologiya» nomli kitobini yozadi.
Zamonaviy xronologiyaning rivojlanishida E. Meyer (1904), R. Parker (1950)
«Misr   kalendarlari»,   M.M,   Underxil   (1921)   «Hindlarda   xronologiya   ishi»,   M.
Maler «yahudiy kalendarlari», S.G. Morley (1954) «maya xalqlarida vaqt hisobi»,
X.   Mitsman   «Rim   xronologiyasi»   (1957),   B.   Bikerman   «Qadimgi   dunyo
xronologiyasi» (1966), R. Noygebauer,  А . Shtamp. V. Grumel  va boshqa shu kabi
7 tadqiqoichilarning   xronologiya   uslublari   va   nazariyasiga   oid   tadqiqotlari   katta
ahamiyat kasb etdi.
XIX asr oxirlarida Rossiyada Yulian kalendarini isloh qilish bo‘yicha maxsus
komissiya tuziladi. Unga mashhur olim D. I. Mendeleyev boshchilik qiladi, XX asr
boshlarida   xronologiya   faniga   oid   ko‘plab   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borildi.   N.   V.
Stepanov   «Yangi   uslub   va   provaslav   pasxasi»   (1907)   nomli   kitobida   yangi
kalendarga o‘tish zaruratini ta’kidlaydi. Olim tomonidan 1909-1915 -   у illarda rus
solnomalari kalendari, Qadimgi Rus yil hisobi, mart va sentabr ultramart uslublari
o‘rganiladi   va   tadqiqotlar   jamlanib,   1917-yilda   «Kalendar-xronologiya
ma’lumotnomasi» nashr qilinadi 6
.
1918-yilda   Rossiyada   Grigoriy   kalendari   qabul   qilinadi.   Natijada   yangi
kalendar   sistemasiga   oid   ko‘plab   ilmiy-ommabop   tadqiqotlar   olib   boriladi.   I.F.
Potak   «Kalendarning   o‘zgarishi»   (1918)   va   «Vaqt   va   calendar»   (1928),   O.   A.
Doblash-Rojdestvenskiy   «Insonlar   qanday   qilib   yilni   hisobiashni   o‘rganadilar»
(1922),   N.   L.ldelson   «Kalendar   tarixi»   (1925),   M.   Mate,   N.   Sholk о larning
«Hozirgi,   o‘tmishdagi   va   kelajakdagi   kalendarlar»   (1931)   kabi   asarlari   o‘sha
izlanishlar mevasidir.
1938-yilda V. K. Nikolskiyning «Bizning yil hisobimizning paydo bo‘lishi»,
1941- у ilda L. Klimovichning «Bayramlar va islom ro‘zalari» nomli kitoblari nashr
qilinadi. N.G. Berejkovning «XV asrgacha bodgan rus solnomalari xronologiyasi»
nomli maqolasi va «Rus solnomalari xronologiyasi» (1963) nomli monografiyalari
xronologiya   faniga   oid   muhim   taqiqotlardan   biridir,   Muallif   rus   solnomalarida
mart, sentabr  va ultramart  uslublarida berilganligini  isbotlaydi  va rus solnomalari
xronologiyasini o‘rganishning uslublarini ishlab chiqadi.
1954-1956-yillarda   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotida   yanada   mukammal   va
barcha   xalqlar   uchun   yagona   bo‘lgan   yangi   kalendarni   yaratish   masalasi
muhokama qilinadi. Natijada bir qator mamlakatlarda kalendariarning astronomik
asosi va yilni hisoblashning yangi uslublariga oid ilmiy tadqiqotlar vuzaga keladi.
Jumladan, G.D. Mamedbey (1961). L.A. Orbeli (1961) musulmon yil hisobi, M.R.
6
 Ермолаев И.П. Историческая хронология. - Казань.  1980. – c. 79.
8 Rahimov  tojiklarda  yil   hisobi   (1957)  va  G.  Meherlidze   qadimgi   gruzin   yil  hisobi
bo‘yicha tadqiqotlar olib boradilar 7
.
7
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B. 6-8. 
9 1.1. O‘rta Osivo olimlarining xronologiya fani rivojlanishiga qo‘shgan
hissasi.
O‘rta   asrlarda   xronologiya   yanada   rivojlanib   bordi.   Xronologiya   rivojiga
O‘rta   Osiyolik   olimlar,   jumladan   Ahmad   al-Farg‘oniy   (797-865),   Abu   Rayhon
Beruniy  (973-1048),   Umar   Xayyom   (1048-1131)   va  Mirzo   Ulugbek   (1394-1449)
katta hissa qo‘shdi.
Ahmad   al-Farg‘oniy.   Ahmad   al-Farg‘oniy   ilmi-hay’at   (falakiyotshunoslik   -
astronomiya,   riyoziyot   -   matematika)   va   jo‘g‘rofiya   (geografiya)   fanlari   bilan
shug‘ullandi   hamda   qator   ilmiy   asarlar   yozib   qoldirdi.   Ahmad   al-Farg‘oniy   al-
Ma’mun   topshirig‘iga   binoan   Damashqdagi   rasadxonada   osmon   jismlari   harakati
va ularni aniqlash, yangicha «zij» yaratish ishlariga rahbarlik qildi.
Ahmad   al-Farg‘oniyning   «Kitob   al-harakat   as-samoviva   va   javomi’   ilm   an-
nujum»   («Samoviv   harakatlar   va   umumiy   ilmi   nujum»   kitobi)   asari   astronomik
asar hisoblanadi. Bu asar «Astronomiya asoslari haqidagi kitob» nomi bilan malum
bolib.   1145-1175- у illardan   Yevropada   lotin   tiliga   tarjima   etilgan.   Olim
«Alfraganus»   nomi   bilan   G‘arbda   shuhrat   topadi.   Uning   mazkur   asaridan   asrlar
davomida   Yevropa   universitetlarida   asosiy   darslik   sifatida   foydalanilgan,   chunki
bu   kitob   zamonasining   astronomiya   haqidagi   eng   muhim   va   zarur   bodgan
bilimlarini   o‘z   ichiga   olgan   edi.   Ahmad   al-Farg‘oniyning   «Yerdagi   ma’lum
mamlakatlar va shaharlarning nomlari va har bir iqlimdagi hodisalar haqida» asari
ham   mashhur.   Asarda   Yerning   yumaloqligi.   bir   xil   osmon   yoritqichlarining   turli
vaqtda   ko‘tarilishi.   tutilishi   va   bu   tutilishlar   har   bir   joyda   turiicha   kobdnishi,
masofalar   o‘zgarishi   bilan   ularning   ko‘rinishi   ham   o‘zgarishi   haqida   qimmatli
mulohazalar bildiriladi.
Abu Rayhon Beruniy.   Abu Rayhon Beruniy Sharqning eng yorqin va ulug‘
ulamolaridan   biri   hisoblanadi.   Uning   «Al-osor   al-boqiya   ani-l-qurun   al-holiya»
(«Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar»), «Xronologiya», «Qonuni Mas’udiy»
asarlarida xronologiya faniga oid ko‘plab ma’lumotlar berilgan.
Abu Rayhon Beruniy «Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar» asarida arab,
so‘g‘d,   xorazm,   yunon   kalendari   hamda   asosiy   vaqt   birliklari,   turli   vaqt   o‘lchovi
10 tartiblari   haqida   batafsil   ma’lumot   bergan.   Olim   har   bir   xalqning   o‘z   tarixi
borligini   ta’kkllar   ekan,   ularning   nafaqat   tarixi.   balki   vaqt   hisobi   hamda
kalendarlari   ham   bir-biridan   farq   qilishini   ta’kidlaydi.   Abu   Rayhon   Beruniy
«Movarounnahr   otashparastlari,   ya’ni   Xorazm   va   So‘g‘d   aholisi   ishlatadigan
oylarni»   bayon   etadi,   Movarounnahrliklarning   kalendaridagi   ovlarining   soni   va
yilning   uzunligiga   ko‘ra   eronliklar   kalendariga   o‘xshashi,   faqat   oylarning
boshlanishi   orasida   farq   borligini   ko‘rsatib   o‘tadi.   Abu   Rayhon   Beruniy
xorazmliklar   kalendaridagi   oylar   va   kunlarining   nomlarini   ham   keltirib   o‘tadi.
Xorazmliklar  «isfandorajiy» (o‘n ikkinchi) oyining oxiriga qo‘shiladigan ortiqcha
besh   kunining  birinchisini   oyning  birinchi   kuni   nomi   bilan  atab,   qolgan   kunlarga
ham birin-ketin keying kunlarning nomlarini berishlarini aniqlaganini takidlaydi.
«Qadimgi   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar»   asaridan   turkiy   xalqlar   o‘n   ikki
hayvon   nomi   bilan   ataluvchi   muchal   kalendari   va   ularning   nomlarl   haqida   ham
ma’lumot   olish   mumkin.   Qolaversa,   eronliklarning   kalendaridagi   o‘n   ikkita   oy
nomini ham shu asarda uchratish mumkin. Eronliklar tuzgan kalendarda har bir oy
30  kundan   hisoblanib   qo‘shimcha   5  kun   o‘n   ikkinchi   oy   oxiriga   qo‘shilgan.   Abu
Rayhon   Beruniyning   ko‘rsatishicha,   bu   5   kun   qadimgi   eron   tilida   «panji»,
«andargoh»   deb   atalgan.   Keyinchalik,   bu   nom   arabchalashib,   «andarjoh»   deb
o‘zgartirilgan.   Bu   besh   kun   «o‘g‘irlangan   kun»   deb   ham   atalgan,   ular   biror   oy
kunlari   hisoblanmagan.   Eronliklar   ularni   «obonmoh»   bilan   «ozarmoh»   o‘rtasiga
qo‘yib,   har   bir   oy   kunlariga   berilgan   nomlardan   boshqa   nomlar   bilan   ataganlar.
Eron kalendarida bir yil uch yuz oltmish besh kun bo‘lgan. Ular chorak kunlar bir
oy bo‘lmaguncha hisobga olmaganlar. Bu bir yuz yigirma yilda bir marta bodgan.
Shunda ortiqcha oyni yil oylari qatoriga qo‘shganlar va u o‘n uchinchi oy bodgan,
O‘sha   yilni   kabisa   yil   deb,   ortiqcha   oy   kunlarini   boshqa   oylar   nomlari   bilan
ataganlar.   Abu   Rayhon   Beruniyning   ma’lumot   berishicha,   ular   dastiab   haftadan
foydalanmaganlar.  Olim  bu  haqida  shunday  ma’lumot   beradi:   «Dastlab  haftalarni
ishlatganlar  g‘arb  tomon  aholisi,   aymqsa  Shorn  va  uning  tevaragida  yashovchilar
bodganlar.   Bunga   sabalx   u   tomonda   payg‘ambarlar   yuzaga   chiqib,   Tavrotda
11 avtilganidek, birinchi hafta va bu haftada olam paydo bodganidan xabar berganlar.
Kevin bu odat ulardan boshqa millatlarga tarqalgan» 8
.
Abu   Rayhon   Beruniy   Misr   kalendariga   ham   to‘xtalib   o‘tgan.   U   Misr
kalendaridagi   eski   va   yangi   oy   nomlarini   o‘z   asarida   berib   o‘tadi.   Misrliklar
qo‘shimcha   besh   kunni   «abag‘amno»   (kichik   oy),   kabisali   yilni   esa   «anqnaqt»
(alomat)   deb   ataganlar.   Qo‘shimcha   kun   so‘nggi   «musriy»   oyining   oxiriga
qo‘shilgan.   Abu   Rayhon   Beruniy   «Shom   mamlakati»   (Suriya)   kalendaridagi   o‘n
ikki   oy   nomlari   va   to‘rt   yiida   bir   marta   beshinchi   (shubat)   oyga   bir   kun   qo‘shib
hisoblashlari   haqida  yozadi. Bu  manbaga  ko‘ra  «Shom  mamlakati»  kalendaridagi
oy nomlari keng tarqalgan, hatto arablar ham «dala ishlariga tegishli vaqtlarni» shu
oylar bilan belgilar ekan.
Abu Rayhon Beruniy «Qonuni Mas’udiy» asarida qadimgi arab kalendaridagi
o‘n ikkita oy nomini keltiradi, lekin ularning faqat ikkitasining lug‘aviy ma’nosini
berib   o‘tadi.   «Qadimgi   xalqlardan   qolgan   yodgorliklarida   zamonaviy   arab
kalendaridagi   o‘n   ikkita   oy   va   haftaning   yetti   kunini   nomi   va   o‘z   ta’riflari   ham
keltiriladi.   Abu   Rayhon   Beruniyning   yozishicha,   arablar   yahudiylardan   yilga
qo‘shimcha   oy   qo‘shishni   o‘rganganlar   va   bu   oyni   «ayyom   an’anasi»   deb
ataganlar.   Abu   Rayhon   Beruniy   o‘z   asarida   milodiy   yil   hisobiga   ham   to‘xtalib
o‘tadi.   U   mazkur   kalendarni   «rumiy   kalendari»   deb   ataydi   va   bu   kalendarga
birinchi   marta   kabisa   yilini   Yuliy   Sezar   kiritgan,   deb   yozadi,   Olim   milodiy   yil
hisobini   qadimgi   xalqlarning   qator   yil   hisoblari   bilan   qiyoslaydi.   «Qonuni
Ma’sudiy»   asarining   ikkinchi   kitobi   xronologiya   masalalariga   bag‘ishlangan
bo‘lib,   unda   «Qadimgi   xalqlardan   qolgan   vodgorliklar»   asarida   qo‘yilgan
masalalar  to‘ldirilib, davom  ettiriladi. Asarda  Fors,  Bobil, Rum  podshohi  va arab
xalifalari   hukmronlik   qilgan   yillarining   xronologik   jadvallari   keltirilib,   ularning
nomlari   yunoncha   transkripsiyada   berilgan.   Shuningdek,  mazkur   asarda   insoniyat
tomonidan   qo‘llanilgan   eralar,   jumladan   Yazdigard,   Iskandar,   Filipp,
«Buxtunassar» (Nabonassar) erasini aniqlash masalalari xususida ham so‘z boradi.
8
 Ермолаев И.П. Историческая хронология. - Казань.  1980. – c. 89. 
12 Abu   Rayhon   Beruniyning   « Н indiston»   asarida   bu   o‘lkada   yashovchi
xalqlarning   urf-odatlari,   geografiyasi   va   u   bilan   bogdiq   astronomiyasi   ko‘rsatib
o‘tilgan. Shuningdekm, olim burjlar, oy fazalarining o‘zgarishi, hind eralari, Oy va
Quyosh kalendarlari va oltmish yillik Yupiter davriyligi nomlarini keltirib o‘tgan.
Umar   Xayyom.   Sharqning   eng   yirik   rasadxonalaridan   biri   bo‘lgan   Isfaxon
rasadxonasini  1076- у ili  Umar  Xayyomning iltimosiga  ko‘ra Malikshoh  qurdirgan
edi. Olim bu rasadxonada olib borilgan ko‘p yillik kuzatishlari natijasida o‘zining
«Malikshoh ziji» asarini yozadi. Umar Xayyomning xronologiya faniga qo‘shgan
katta hissasi kalendar islohotiga tegishlidir. Malikshoh Umar Xayyomga yil boshi
Navro‘zga,   bahorgi   tengkunlik   bilan   mos   tushadigan   yangi   kalendar   tuzishni
topshiradi,   Umar   Xayyom   bu   davrda   qo‘llanib   kelingan   mashhur   Yulian
kalendarining xatosi 128 yilda bir kunga teng ekanligi va bu xatoni takrorlamaslik
uchun,   yangi   kalendarning   kabisa   yillarini   yangi   kombinatsiyada   tuzishni   taklif
qiladi,   Yangi   kalendar   lovihasiga   ko‘ra   har   o‘ttiz   uch   yillik   davrning   dastlabki
yigirma sakkiz  yilida kabisa   у illari  xuddi  Yulian kalendaridek yetti  kabisa  yildan
sakkizinchi  kabisa  yili   esa  odatdagidek  uch yiidan  so‘ng emas,   to‘rt  yildan  so‘ng
beshinchi   yili   qabul   qilinadigan   boldi.   Natijada   Umar   Xayyom   tuzgan
kalendarning yil uzunligi 365 sutka 5 soat 49 minut 5.5 sekundga teng bo‘ldi. Ayni
vaqtda   Umar   Xayyom   kalendarining   xatoligi   aniqlangan   bo‘lib,   u   195   sekundni
tashkil   etdi.   Bu,   kalendardagi   xatolik   4500   yildagina   bir   sutkani   tashkil   qiladi.
Demakdir.   Mazkur   natija   kalendar   qanchalik   mukammal   tuzilganligidan   dalolat
beradi.
Umar Xayyom kalendari Malikshoh tomonidan 1079-yil (hijriv qamariy 471-
yil)da qabul qilindi. Umar Xayyom kalendari Eronda XIX asrning o‘rtalariga qadar
qo‘llanilgan. Bu kalendar Umar Xayyom kalendari deyilishi bilan birga Malikshoh
sharafiga «Jaloliy kalendari» ham deb yuritilgan.
Umar   Xayyomning   xronologiya   faniga   oid   yana   bir   mashhur   asari  
«Navro‘znoma»dir.   Asarda   Quyosh   kalendari   tarixi   batafsil   bayon   qilinadi.
Navro‘z   kunining   qanday   belgilangani   bayram   qanday   nishonlangani   to‘g‘risida
ma’lumotlar keltiriladi hamda ov nomlarining lug‘aviy ma’nosi ham beriladi.
13 Mirzo Ulug‘bek.  Mirzo Ulug‘bek «Ziji Ko‘ragoniy» asarida vaqtni hisoblash
masalalariga   to‘xtalib   o‘tgan.   Olim   yil   hisobining   sharq   halqlari   qabul   qilgan
usullarini   bayon   etib,   «yunon,   malikiy,   xitoy   va   uyg‘ur   eralari»   hamda   ular
orasidagi   farq,   mazkur   eralardagi   bayram   kunlari   to‘g‘risida   batafsil   ma’lumot
beradi.   Hjjriv-qamariy   kalendardagi   arab   davriyligi   yil   boshi   va   oy   mahallarini
aniqlash jadvallarini va formulalarini ko‘rsatib o‘tadi.
Yevropada   Mirzo   Ulug‘bek   va   Kasiriddin   Tusiyning   yulduzlar   jadvali
katologi   1648-уilda   Oksford   universiteti   astronomi   Jon   Grivas   tomonidan
nashrga   tayyorlangan.   1650-уilda   Mirzo   Ulug‘bek   asarlarining   xronologiyaga
oid ma’lumotiari, Sharq xalqlarida yil  hisobi, kalendarlarga doir  qismlari  nashr
etiladi.   Mirzo   Ulug‘bekning   yulduzlar   katalogi   1665-уilda   Tomas   Xayd
tomonidan lotin va fors tillarida nashr qilinadi. 1853-уilda Mirzo Ulug‘bekning
bu   jadvallarga   bergan   to‘liq   muqaddimasini   Sedillot   tarjimasi   bilan   nashr
etilgan 9
.
9
 Жекулип В.А. Откуда взялась семидневная неделя. – М.: 1939. –  c . 54.
14 II BOB. QADIMGI VA ZAMONAVIY KALENDARLAR TARIXI
2.1. Qadimda  O‘rta Osiyoda qo‘llanilgan kalendarlar
Zardusht kalendari.  Eron va O‘rta Osiyo xalqlari qo‘llagan eng qadimgi yil
hisobidir.   Zardusht   yil   hisobi   Quyosh   yiliga   asoslangan   bo‘lib,   12   oydan   iborat.
Masalan,  bir   oy  30  kun,  yana  qo‘shimcha  besh   kun  bor.  Bu  besh   kun  alohida  oy
hisoblanadi.   Bu   besh   kun   sakkizinchi   oydan   keyin   qo‘yilgan   bo‘lib,   shunda
to‘qqizinchi   oyning   boshlanishi   Navro‘zga   to‘g‘ri   kelgan.   Taqvimdagi   12   oyning
nomi   «Avesto»dagi   ma’budalarning   nomiga   borib   taqaladi.   Oy   nomlaridan
tashqari oy tarkibiga kirgan kunlar(30 kun)ning ham alohida-alohida nomlari bor.
«Avesto»ning   miiodiy   VI   asrda   sosoniylar   davrida   tuzilgan   matnida   oylar   va
kunlarning   toliq   nomi   ro‘yxati   keltirilgan.   Biroq   ba’zi   kalendar   atamalari
«Avesto»ning   eng   azaliy   qismlari   deb   hisoblanuvchi   miloddan   avvalgi   VIII-VII
asrlarda tarkib topgan «Gotlar» da ham uchraydi 10
. Olimlarning taxmin qilishicha,
bu   taqvim   sharqiy   Eron   va   O‘rta   Osiyoda   miloddan   avvalgi   birinchi   ming
yillikning boshlarida tuzilgan. Dastlab, g‘arbiy Eronda Ahmoniylar davrida rasmiy
davlat taqvimi sifatida qabul qilingan (ilmiy adabiyotlarda Qadimgi Eron yil hisobi
deb atalisbining sababi ham shu).
Abu Rayhon Beruniy o‘zining «Xronologiya» asarida miloddan avvalgi 441-
yilni zardushi yil hisobi shu yildan boshlangan deb ko‘rsatadi. Zardusht kalendari
365 kun  har  biri   30 kundan  tuzilgan  12 oy  va yana  5  -  kundan iborat,  to‘rt  yilda
yana bir kun orttirilgan. Demak. har to‘rt vilda (kabisa yilida) o‘n ikkinchi oyning
oxiriga 5 kun emas, 6 kun qo‘shilgan.
O‘ttiz   kunga   atab  qo‘yilgan  mazkur   nomlar   yilning  o‘n  ikki   oyidagi   hamma
kunlarga   taaluqli   bo‘lgan.   Zardusht   yil   hisobi   milodiy   632-yilgacha   qo‘llanib
kelindi.   632-yilda   sosoniy   podshohlardan   Yazdgird   II   zardusht   taqvimini   isloh
qiladi.
Abu Rayhon Beruniy So‘g‘d oylari to‘g‘risida ham ma’lumot beradi. Ularda
o‘n   ikkita   oy   bo‘Jib,   bu   oylar   har   biri   o‘ttiz   kundan   hisoblangan.   So‘g‘diy   oy
nomlari:
10
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  78.
15 1. Navsarz.
2. J-r-j-n.
3. Nisan .
4. B-sok.
5. A-sh-n-a-x-n-z-a,
6. M-j-t-x-n-z-a. 7. F-g‘oz.
8. L-ba-n-x.
9. F-v-g‘.
10. M-so-f-v-g.
11. J-i-m-da.
12. X-sh-v-m.
So‘g‘diylar  har  bir kunni alohida nom bilan ataganlar. Kunlarning nomlarini
Abu   Rayhon   Beruniy   «Qadimgi   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar»   asarida   berib
O‘tadi. Bular:
1. X-r-m-j-d. 16. M-x-sh.
2. J-h-i-n-r. 17. S-r-sh.
3. A-r-d-a-x-v-sh-t. 18. R-sh-n.
4. X-s-i-sh-v-r. 19. F-r-v-z.
5. S-b-ndor-mz, 20. V-x-sh-g-r.
6. R-d-d. 21. Ro-m-n.
7. M-r-d-d, 22. Voz.
8. D-s-t. 23, D-s-t.
9. A-t-s. 24. Din,
10. A-n-j-n. 25. A-r-z-x.
11. X-v-i-r.
12.  М - о - х .
13. T-i-sh.
14. G‘-sh.
15. D-s-t. 26. A-s-toz.
27. S-m-n.
28. Rom-j-i-d.
29. N-sh-i-n-d. 
30. N-g‘-r 11
.
Xorazm   kalendari .   Qadimgi   Xorazmda   Quyosh   kalendariga   asoslangan   yil
hisobidan   foydalanilgan .   Abu   Rayhon   Beruniyning   yozishicha   Xorazm   yil   hisobi
O ‘ rta   Osiyodagi   eng   qadimgi   yil   hisoblaridan   biri   hisoblangan .   Xorazm
kalendarida   bir   yil   12   oyga   bo‘lingan   va   har   bir   oy   30   kundan   iborat   bO‘lgan.
QO‘shimcha 5 kun yil oxirida O‘n ikkinchi oyga qO‘shilgan va bir yil 365 kunni
tashkil   etgan,   Har   yili   qoldiq   sifatida   ortib   qoladigan   chorak   kunga   Xorazm
11
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  78-79.
16 kalendarida   e’tibor   berilmagan.   Yangi   yil   bahorgi   tengkunlikdan   boshlangan.   Oy
nomlari   Abu Rayhon  Beruniy  asarida  ikki  xil   -  to‘liq  va qisqartiriigan shakllarda
keltiriladi.   Oylarning   toliq   nomi   juda   uzun   bo‘lib.   Ko‘pchilik   tovushlarni   undosh
harflar   tashkil   qiladi.   Beruniy   Xorazm   kalendari   oy   nomlarining   to‘liq   va
qisqartirilgan shaklini quyidagicha keltiradi:
Xorazm kalendari oylarining to‘liq nomi
1. Ruchnofunovsrochi.
2. Ardushtfvsirx ankom.
3. Xrvdod fvihiriy.
4. Jiriv forozok.
5. Xmdod.
6. Axshrivriy
7. Avmriy.
8. Yonoxn foxsrson rochibk:
9. Arvfvfimxkobhrfin.
10.   Vsmrfvnofkonj ankom.
11.   Ashmn fvird ankom.
12.   Isbandarmajiy fvxshv-m.
Xorazm kalendaridagi oylar nomlarining qisqartirilgan shakli  
1. Novsorjiy.
2. Ardvst.
3. Xrvdod.
4. Jiriy.
5. Xmidod.
6. Axshrivriy. 7. Avmriy.
8. Enoxi.
9. Arv.
10. Rimjd.
11. Arshmn.
12. Isfandorajiy.
Abu   Rayhon   Beruniy   oylarining   toliq   nomini   bergan   bO ‘ lsa - da ,   ammo
kundalik   ish   yuritishda   va   ma ’ muriy   hujjatlarda   oylarning   yuqorida   keltirilgan
qisqa   sbaklidan   foydalanilgan .   IV - VIII   asr   qadimgi   xorazm   iy   vozuvi   hujjatlarida
va   XII - XIV   asr   arab - xorazm   yozuvi   manbalarida   oy   nomlari   yuqoridagi   shakllarda
qo ’ llanadi .   O‘n   ikkinchi   oyga   qo‘shiladigan   5   kunning   maxsus   nomi   bo‘lmagan.
17 Yil oylari kunlariga ortiqcha kunlarni qo‘shish, ya’ni yilni kabisali qilish kalendar
tarixida muhim masala bo‘lgan. Beruniy Xorazmda kabisali yilga o‘tish masalasiga
ham to‘xtalib o‘tib. ular ortiqcha besh kunni oxirgi oyga qo‘shganliklari to‘g‘risida
ma’lumot   beradi.   Xorazmliklar   bilan   so‘g‘diylar   у il   boshini   belgilash   uchun
ortiqcha kunlarni qo‘shishda bir xil amal qilganlar 12
.
Muchal kalendari.  Turkiy   xalqlarning eng qadimgi kalendarlari, yil hisoblari
haqida   juda   oz   ma’lumotlar   saqlanib   qolgan.   Bu   haqda   ma’lumot   heruvchi
manbalar Abu Rayhon Beruniyning «Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar» va
Mahmud Qoshg‘ariyning «Devonu lug‘ot at-turk» asarlaridir.
Abu   Rayhon   Beruniy   o‘z   asarida   qator   sharq   xalqlari   kalendarlari   haqida
ma’lumot berib, turk va hazarlarni ham tilga oladi: «Hind, xitoy, tibet, turk, hazar,
habash   va   zangi   kabi   boshqa   millatlarning   oylariga   kelsak,   garchi   ulardan
bazisining   nomlari   bizga   aniq   ma’lum   bolsa   ham,   to   ularning   barchasini   bilish
vaqti kelguncha davom  etishdan to‘xtadik».
Abu   Rayhon   Beruniy   «Qadimgi   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar»da
quyidagilarni yozadi: «Bular   (ya’ni   turkiy   xalqlar   taqvimining   miqdorlari,
ma’nolari va kayfiyatlaridan voqif bo‘lmadim». Shundan keyin olim turkiy xalqlar
taqvimidagi o‘n ikki oy nomini beradi:
1. Uug‘ oy.
2. Kichik oy.
3. Birinchi oy.
4. Ikkinchi oy.
5. Uchinchi oy.
6. To‘rtinchi oy. 7. Beshinchi oy.
8. Oltinchi oy.
9. Yettinchi oy.
10.  Sakkizinchi oy.
11.  To‘qqizinchi oy.
12.  O‘ninchi oy.
Abu   Rayhon   Beruniy   mazkur   sahifada   у ana   turk   taqvimi   haqida   gapirib ,
« Turk   jadvali »   degan   sarlavba   ostida   O ‘ n   ikki   hay   von   nomi   bilan   ataladigan   O ‘ n
ikki   yillik   muchal   hisobining   nomlarini   ham   keltiradi :
12
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  80-81.
18 1. Sichqon.
2. Ud (sigir).
3. Bars.
4. Tovushqon (qnyon).
5. Luv (baliq).
6. Yilon (lion).
7. Yunt (ot).
8. Qo‘y.
9. Piehin (maymun).
10.  Tovuq.
11.  It.
12.  To‘ng‘iz .
Yuqoridagilardan   malum   boladiki,   turkiy   xalqlarning   asosiy   taqvimi   muchal
hisobldan   iborat   bo‘lgan   vilning   o‘n   ikki   oyi   Beruniy   keltirgan   nomlar   bilan
atalgan.   Biroq   Beruniy   turkiy   xalqlarda   qadim   zamonlardan   buy   on   biror   voqea
asos   qilib   olmgan  «Tarix   boshi»   deb  atalgan,   raqam   bilan   hisoblanib   kelinadigan
yil   hisobi   to‘g'risida   ma’lumot   bermaydi,   Shu   bilan   birga   vuqorida   aytilgan   o‘n
ikki   oyning   kunlar   miqdori,   oddiy   va   kabisa   yili,   yilning   boshlanishi,   yangi
kunning   qachondan   hisoblanishi   ham   aytilmaydi.   Mar   holda   qadimgi   turkiy
xalqlarda   ham   Yaqin   va   O'rta   Sharqdagi   boshqa   kalendarlarda   bo'lgani   kabi   yil
boshi bahorgi tengkunlikdan boshlangan. Chunki qadimgi turkiy xalqlar qo‘llagan
muchal yilining birinchi kuni bahorgi tengkunlikdan hisoblanadi.
Mahmud   Qoshg‘ariy   «Devonu   lug‘at   at-turk»   asarida   turkiy   xalqlarning
kalendarlari haqida qisqacha to‘xtab o‘tadi. Mahmud Qoshg‘ariy ham Abu Rayhon
Beruniy   kabi   qadim   zamonlardan   beri   davom   etib   kelayotgan   tarix   boshi   (era)ga
to‘xtalib o‘tmaydi. Olim faqat Abu Rayhon Beruniy keltirgani kabi yilning o‘n ikki
oyini   beradi.   Mahmud   Qoshg‘ariy   turkiy   xalqlarda   kunlarning   nomi   yo‘qligini,
arablar kelgandan kevingina kunlar hafta ichidagi kun nomlari bilan aytilishi odat
tusiga kirganligini qayd etadi. U muchal  tarkibiga kirgan o‘n ikki hayvon nomini
sichqondan boshlab to‘ng‘izgacha sanab o‘tadi.
19 Ayrim   olimlarning   fikricha,   turkiy   xalqlarda   tarix   boshi   (era)   bo‘lgan   va   u
turk   hoqonligining   571-yilda   o‘rnatilishidan   boshlanadi,   deydilar.   Bu   fikrni
isbotlash   uchun   Urxun-Enasoy   yozuvlarida   bitilgan   qabr   toshlaridagi   bitiklarga
murojaat qilayiik. Jumladan, Kultegin yodnomasi shun day tugalianadi; «Kultegin
qo‘y   yilida   o‘n   yettinchi   kunida   uchdi.   To‘qqizinchi   oyning   yigirma   yettisida
azasini o‘tkazdik. Binosini naqshini, bitiktoshini Maymun yilida, yettinchi oyning
yigirma   yettisida   butunlay   tugatdik.   Kultegin   qirq   yetti   yoshida   vafot   etdi».
Yuqoridagi   sanani   Xitoy   yilnomalari   bilan   qiyoslab   hisoblanganda   milodiy   731-
yilning   27-fevrali   kelib   chiqadi.   O‘n   ikki   hayvon   nomi   bilan   ataluvchi   muchal
hisobi   turkiy   xalqlardan   tashqari   mo‘g‘ul   va   xitoy   xalqlarida   ham   mavjud.   Bu
hisob keyinchalik Osiyoning boshqa xalqlariga ham tarqalgan,
Qadimgi   yozma   manbalarda   ko‘rsatilishicha,   muchalni,   dastlab.   Yunon-
Baqtriya   podsholigi   davrida   (mil.avv,   250-130   yillar)   ko‘chmanchi   chorvador
xalqlar   yatatgan,   so‘ngra   Mo‘g‘uliston.   Xitoy,   Yaponiya,   Ilindiston,   Misr,   Eron,
Afg‘oniston,   Iraq   va   O‘rta   Osiyo   mamlakatlariga   tarqalgan.   Bu   hisobning   vatani
Xitoy   va   Misr   degan   ma’lumotlar   ham   bor.   Kishilarning   tug‘ilgan   yillarini
hayvonlar   nomi   bilan   atash   odati   ayrim   hayvonlarga   sig‘inish   asosida   kelib
chiqqan   bo‘lishi   mumkin:   12   yillik   hisobga   kiritilgan   hayvonlar   «xosiyatli»   va
«muqaddas» hisoblangan. Qaysi  mamlakatda qanday hayvonga ko‘proq sig‘inilsa
shu   hayvon   mazkur   muchal   hisobiga   kiritilgan.   Masalan,   Xitoyda   baliq   o‘rniga
afsonaviy   ajdarho,   Afrikadagi   ba’zi   xalqlar   orasida   baliq   o‘rniga   timsoh,   Misrda
sichqon   o‘rniga   mushuk,   ot   o‘rniga   esbak   va   boshqalar   qo‘llanilgan,   O‘rta   Osiyo
mamlakatlari,   Mo‘g‘uliston,   Xitoy   va   boshqa   mamlakatlarning   xalqlari   orasida
turli buyurnlarni muchal vil hisobiga kiritilgan hayvonlarning tasviri bilan bezash
odat   bo‘lgan.   Oltin   va   kumushdan   ilon   shaklida   ishlangan   bilakuzuklar,   baliq   va
boshqa hayvonlarning tasviri qo‘yib ishlangan mis tovoqlar bunga misol bo‘ladi 13
.
Qadimgi   rivoyatlarga   ko‘ra.   muchal   yil   hisobidagi   har   bir   yilda   muayyan
voqea-hodisalar sodir bo‘lishiga ishonishgan. Masalan, «ilon yili»da qurg‘oqchilik.
qimmatchilik bohar, qish sovuq kelar. «To‘ng‘iz yili»da esa yog‘digarchilik ko‘p,
13
  Xakimov M . Turkiston xalqlari qo‘llagan taqvimlaiv - T.: 1999. – B. 56.
20 narx-navo arzon bo‘lar ekan.
O‘zbek   tilida   birinchi   bosma,   kalendar   Shohimardon   Ibrohimov   tomonidan
tuzilib.   1871   -   yil   Toshkentda   Turkiston   Harbiy   okrugi   bosmaxonasida   chop
etilgan (uning 1872-vilgi ikkinchi nashri Alisher Navoiy nomli O‘zbekiston Milliy
kutubxonasida   saqlanadi).   Bu   kalendarda   astronomik   ma’lumotlardan   tashqari
yarmarkalar   -   bozorlar,   davlat   banki   bodimlari,   Turkiston   va   Rossiyadagi
shaharlarga   olib   boradigan   yodlar   sud   nizomlari,   pochta   aloqasi   tartib-qoidalari,
baxtsiz hodisalar ro‘y berganda ko‘rsatiladigan birinchi tibbiy yordam va boshqalar
haqida ham ma’lumotlar bor.
Ikkinchi jahon urushiga qadar O‘zbekistonda asosan jadvalli kalendarlar nashr
etilgan. 1966-1967- у illarda «Cho‘ntak kalendari» chiqarilgan. 1963-yildan boshlab
«O‘zbekiston»   nashriyotida   muntazam   ravishda   (faqat   1973-yil   chiqmagan)
«O‘zbekcha kalendar» (tuzuvchilar: Meli Jo‘ra, Komiljon Abdullaev) nashr etilib,
adadi   400   mingga   yetgan   (1963-1983).   Keyinchalik,   shunday   kalendarni
O‘zbekiston   Jurnalistlar   uyushmasi   qoshida   tashkil   etilgan   kalendar   bo‘limi
chiqardi   (1983-1989   yillar).   «O‘zbekiston»   nashriyotida   1994-yildan   muntazam
varaqlama va plakat kalendlarlar chiqarilmoqda 14
.  
 
14
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  81-84.
21 2.2. Grigoriy kalendarining qabul qilinishi.
Yulian   kalendaridagi   kamchiliklar.   325-yilda   Nikey   soborida   Yulian
kalendari yagona xristian kalendari sifatida qabul qilindi va ular 21-martni bahorgi
tengkunlik   kuniga   mos   keltirdik   deb,   o‘yladilar.   Xristianlarda   diniy   pasxa
bayramini   o‘tkazishda   buning   ahamiyati   katta   edi.   Ular   bir   necha   asrdan   so‘ng
haqiqiy   bahorgi   tengkunlik   nuqtasi   kalendarga   to‘g‘ri   kelmay   qolganligini   sezib
qoldilar.   XVI   asrning   ikkinchi   yarmiga   kelib,   bu   farq   10   kunga   yetdi,   yarmi
bahorgi   tengkunlik   nuqtasi   21-mart   emas,   11-martga   to‘g‘ri   kelib   qoidi.   Bu
cherkovni   tashvishga   solib   qo‘ydi,   ya’ni   pasxa   bayrami   borgan   sari   yozga   surila
boshladi, bu esa Nikey sobori qaroriga zid edi. Pasxa bayrami 21-martdan keyingi
to‘lin   oydan   so‘ng   birinchi   yakshanbada   nishonlanishi   kerak   edi.   Yulian
kalendaridagi   kamchiliklarni   1324-yilda   Vizantiyalik   olim   Nikifor   Grigora
aniqladi   va   bunga   imperator   Andronika   II   diqqatini   qaratdi.   Lekin   imperator
kalendarni isloh qilishga ruxsat bermadi. Yulian kalendaridagi kamchiliklarni XVI
asrning   birinchi   yarmida   Vizantiyada   yashovchi   olim   Matvey   Viastar   ham
ta’kidladi.   1373-yilda   Vizantiyalik   olim   Isaak   Argir   kalendarni   isloh   qilish
zarurligini asoslab berdi. Yulian kalendarini qaytadan isloh qilish zaruratini katolik
cherkovi vakillari ham ta’kidladilar 15
. Bu fikrni   Kliment VI ham qodlab quvvatladi.
1414-yilning   martida   kardinal   Per   d’Ali   tashabbbusi   bilan   kalendar   masalasi
mubokama   qilindi.   1437-yilda   bu   masala   Bazzel   soborida   ko‘rib   chiqildi.   Unda
uyg‘onish   davrining   faylasuf   olimi   Nikolay   Kuzanskiy   (1401-1464)   o‘zining
loyihasi bilan tanishtiradi. 1457-yili papa Sikst VI kalendarni isloh qilish va pasxa
hisobini to‘g‘rilashga tayyorgarlikni boshlab yuboradi. Shu maqsadda papa Rimga
yetakchi   nemis   astronomi   va   matematigi   Regiomont   (1436-1476)ni   taklif   qildi.
Lekin   olimning   bevaqt   o‘limi   tufayli   papa   bu   ishni   keyinga   surishga   majbur
bo‘ladi. XVI asrda kalendar masalasi bilan Lateran (1512-1517) va Triden (1545-
1563) soborlari shug‘ullanadi. 1514-yilda Lateran sobori kalendar islohoti bo‘yicha
maxsus   komissiya   tuzadi   va   Yevropada   mashhur   bodgan   astronom   Nikolay
Kopernik (1473-1543)ni Rimga taklif qiladi. Nikolay Kopernik o‘sha davrda tropik
15
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  105.
22 yilining uzunligi  aniqlanmagani  uchun komissiya  tarkibida ishtirok etishdan  bosh
tortadi.
Rim papasi Grigoriy XIII ning kalendar islohoti.  XVI asr  O‘ rtalariga kelib
kalendarni   isloh   qilish   masalasi   kun   tartibidagi   asosiy   masalalardan   biri   bo‘lib
qoldi.   1582-yilda   Rim   papasi   Grigoriy   XIII   maxsus   komissiya   tuzdi,   uning
tarkibida Balon universiteti professori astronom va matematik Ignatiy Dajiti (1536-
1586)   ham   bor   edi.   Bu   komissiyaga   yangi   kalendar   loyihasini   tuzish   vazifasi
topshiriladi,   Komissiya   taqdim   etilgan   barcha   kalendar   lovihalarini   ko‘rib   chiqib,
italiyalik   matematik   va   vrach   Aloiziy   Luiji   Lilio   (1520-1576)   loyihasini   ma’qul
topdi. Luiji Lilio Perudji shahridagi universitetda meditsinadan dars bergan. Ushbu
kalendar   loyihasini   uning   olimidan   so‘ng   ukasi   Antonio   Luiji   nashr   qiladi.
Kalendar   loyihasi   papa   Grigoriy   XIII   tomonidan   qabul   qilinadi   va   kunni   10   kun
oldinga surishga farmon beradi. Qabul qilingan loyihadagi tuzatishlar quyidagicha
edi:
1. 1582-yil 4-oktabr payshanba kunining ertasi 5-oktabr emas, balki 15-oktabr
juma   kuni   hisoblanadi.   Bu   bilan   yuqoridagi   10   sutka   xato   tuzatilib,   bahorgi
tengkunlik 21-martga to‘gdi keldi.
2.   Kelgusida   yana   shunday   xato   yig‘ilmasligi   uchun   400   yilda   3   sutka   kam
hisoblanishi  kerak. Buning uchun Yulian kalendarida 400 yilda 100 ta kabisa yili
o‘rniga   97   ta   kabisa   yili   hisoblanadi.   Yulian   kalendarida   asrni   ifodalaydilar.
Raqamlarning   to‘rtga   bolinmaydiganlarini   kabisa   yili   emas,   balki   oddiy   yil
hisoblashga   qaror   qilindi 16
.   Masalan,   1600,   1700,   1800,   1900,   2000,   2100,   2200,
2300,   2400   yillar   Yulian   kalendarida   kabisa   yillari,   yangi   hisob   Grigoriy
kalendarida esa faqat  1600, 2000, 2400 yillari kabisa yillari, qolganlari oddiy yil,
chunki 17, 18, 29, 21, 22, 23 sonlari to‘rtga bo‘linganda qoldiq qoladi.
Grigoriy   kalendarida   yilning   davomiyligi   365,242500   sutkani   tashkil   etib,
tropik yilga qaraganda har yili 26 sekundga ortib boradi va salkam 3300 yilda bu
bir kunni tashkil qiladi. Grigoriy kalendaridagi xatoning qiymatini aniqlash uchun
dastlab   kalendar   yilining   uzunligini   aniqlashimiz   kerak   boladi.   Har   400   yilning
16
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  106.
23 303-yili 365 kundan, 97-yili esa 366 kundan iborat. Demak. to‘rt asrda
303-365 + 97-366 = 110595+ 35502 = 146097; 
uni 400 ga bo‘lamiz:
146097 :400 = 365.242500.
Demak,   Grigoriy   kalendari   tropik   yildan   0,000305   sutka   ortiq.   Bu   esa   3280
yildagi xato bir sutka demakdir. Grigoriy kalendarini yanada aniq qilish mumkin.
Buning uchun 4000 yilda bir marta kabisa yili  kamaytiriladi. Natijada 4000 yilda
1.22   sutka   farq   paydo   bodadi.   Grigoriy   kalendarida   Yulian   kalendariga   nisbatan
kabisa   yillarini   hisoblash   murakkab.   Har   ikkala   vaqt   oralig‘idagi   farqni
hisoblashga   kelsak,   isloh   qilingan   vaqtida   farq   10   sutka   bo‘lsa,   1700-yilning   29-
fevralidan   bosh   lab   bu   farq   11   sutka   bo‘ladi,   1800-yilning   29-fevralidan   boshlab
esa 12 sutka, 1900-yilning 29-fevralidan boshlab, 13 sutkaga etdi, 2000-yilda har
ikkala   hisobda   ham   kabisa   yili   bo‘lganligidan   13   sutka   farq   2100-vilning   29-
fevraligacha o‘zgarmay qoladi, undan so‘ng 14 sutka bo‘ladi.
1973-yilda   butun   dunyoda   Kopernikning   500   yillik   yubileyi   nishonlandi.
Uning eski  hisob bo‘yicha 1473-yil 19-fevralda tug‘ilgani ma’lum. Lekin bizning
bugungi   kunda   Grigoriy   kalendarini   ishlatayotganimiz   tufayli   uni   shu   hisobga
aylantirish zarur. Buni qanday hisoblaymiz? XVI asrda ikki kalendar orasidagi farq
10 kun bo‘lgan va bu bugungacha davom etgan. Bunda 325-yilda Nikey soborida
Yulian   kalendarining   qabul   qilinganda   bahorgi   tengkunlik   21-martga   to‘g‘ri
kelganligini   ham   unutmasligimiz   kerak.   Ikki   kalendar   o‘rtasidagi   farqni   1-mart
1700-yildan quyidagi jadvaldan bilishimiz mumkin 17
.
17
 Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  107.
24 Ushbu   jadvaldan   ikki   kalendar   orasidagi   farq   19- fevral   1473- yilda   9   sutkani
tashkil   qilganligini   bilishimiz   mumkin .   Demak ,   Kopernikning   500- yilligini   2-
fevral  (19 + 9 = 28) 1973- yilda   nishonlangan .
Grigoriy   kalendarining   umumevropa   kalendari   sifatida   qabul   qilinishi .
Grigoriy  kalendari   dastlab   katoliklar   hukmronlik   qilgan  davlatlarda   qabul   qilindi.
Lyuteran va pravoslavlar bu kalendarga ancha vaqtgacha qarshilik qildi. Bir qator
mamakatlarda   qiyinchiliklar   bilan   bu   kalendar   qabul   qilindi.   Tarixda   1584-yilda
Rigada   Polsha   qiroli   Stefan   Batoriyaning   farmoniga   qarshi   bolgan   «kalendar
tartibsizliklari»   bo‘lib   o‘tdi.   Latishlar   yangi   kalendarga   qarshi   bir   necha   yil
kurashdilar.   Kurash   1589-yilda   qo‘zg‘alon   rahbarlari   Gize   va   Brinken   osib
o‘ldirilgandan   keyingina   to‘xtadi.   Grigoriy   kalendari   Angliyada   1751-yilda   qabul
qilindi.   Ular   yilning   boshini   25-martdan   1-yanvarga   ko‘chirdilar   va   o‘sha   yili
Angliyada bir yil 282 kunni tashkil etdi. Angliyada kalendar islohotini o‘tkazishda
tashabbuskor bo‘lgan lord Chesterfildga qarata xalq «bizning uch oyimizni qaytar»
shiori ostida namoyishlar o‘tkazgan edi 18
.  
18
 Z. Rahmonqulova , XRONOLOGIYA . – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. – B.  108.
25Yangi va eski sfil o‘rtasidagi vaqt ■
1-mart   300-yi!dan   -   29-fevral   400-
yilgacha 0
sutka1-mart   400-yildan   -   29-fevral   500-
yilgacha +1
sutka1-mart   500-yildan   -   29-fevral   600-
yileacha +2sut
ka1-mart   600-yildan   -   29-fevral   700-
yilgacha +3
sutka1-mart   700-yildan   -   29-fevral   900-
vilgacha +4
sutka1-mart   900-yildan   -   29-fevral   1000-
yiigacha +5
sutka1-mart   1000-yildan   -   29-fevral   1100-
yiIgacha +6
sutka1-mart   1100-yltdan   -   29-fevral   1300-
yilgaeha +7
sutka1-mart   1300-yildan   -   29-fevral   1400-
yilgacha +8
sutka1-mart   J400-yiIdan   -   29-fevral   1500-
yiigacha +9
sutka1-mart   1500-yildan--29-fevraJ   1700-
yilgacha +10
sutka Х UL О SA
Xulosa qilib aytganda,   Xronologiya vaqtlarni o‘rganish, hisoblash haqidagi fan
sifatida   ikki   qismga   bo‘linadi,   bular   astronomik   (matematik)   xronologiya   va   tarixiy
xronologiyadir.   Astronomik   xronologiyaning   vazifasi   -   osmon   jismlarining   siljishi
to‘g‘risidagi aniq astronomik davrlarning vaqtini aytib berishdir.
Tarixiy   xronologiya   tarixiy   taraqqiyot   davomida   vaktni   xisoblash   sistemasini
o‘rganadi, ularning o‘zaro bog‘likligini, vaqglarni bir hisob sistemasidan ikkinchisiga
aylantirish   uslublarini   ishlab   chiqadi.   Tarixiy   xronologiya   yuqoridagi   hisoblash
sistemasidan tarixiy vaqtlarni hisoblashda amadda foydalanadi va tarixiy manbalardagi
sanalarning anikligini tarixiy tahlil kiladi.
Insoniyatning xo‘jalik hayotidagi ehtiyoji vaqtni hisoblash zaruratini yuzaga
keltirdi.   Qadimda   vaqgai   hisoblashda   tabiatning   doimiy   takrorlanib   turuvchi
hodisasi bo‘lgan sutka, kun, tun, oy fazalarining o‘zgarishi, yerning yillik aylanma
harakatidan   foydalanilgan.   Asta-sekin   vaktni   aniq   hisoblashga   bo‘lgan   ehtiyoj
yuzaga keldi. Buning uchun osmon jismlar harakatini, umuman astronomiyani bilish
zarur   edi.   Bundan   tashqari   yana   bir   vazifani,   kun,   oy,   yillar   o‘rtasidagi   farqlarni
aniqlash   zarurati   ham   tug‘ildi.   Buning   uchun   esa   matematik   hisob-kitobni   puxta
bilish lozim edi.
Sanalar   hisobi   tarix   fani   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   esa   qadimgi
davriardayoq   astronomfar   zimmasiga   kalendarni   tartibga   solish   vazifasini
yukladi. O‘tmishda turlicha kalendar va xronologiya tizimlaridan foydalanilgani
uchun   bir   kalendardagi   sanalar   boshqa   kalendarda   qaysi   sanaga   mos   kelishini
aniqlashtirish masalasini o‘rtaga chiqardi. Aynan shu zarurat tufayli xronologiya
fani   paydo   bo‘ldi.   Xronologiya   kalendarlar,   vaqt   tizimlari   va   ular   o‘rtasidagi
mutanosib   masalalarni   o‘rganadk   Bu   fan   turli   tarlxiy   hodisalar   va   turli
manbalarda   keltirilgan   sanalarni   aniqlab,   utarni   hozirgi   vaqt   olchovi   tartibiga
moslashtiradi. Asosiy  vaqt  birliklari  (sutka, ov, hafta va yil)  va ularning paydo
bo‘lishi   masalalarini   tadqiq   etadi.   Shuningdek,   kalendarlarning   turlari   va   turli
elatlar   tomonidan   qo‘llanilgan   bir-biridan   farqli   bo‘lgan   kalendarlarni   batafsil
o‘rganadi.   Xalqlarning   bir-birlari   bilan   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy   aloqalari
26 natijasida   ularning   vaqtni   hisoblashdagi   ba’zi   elementlari   bir-biriga   qorishib
ketgan.   Shuning   uchun   ko‘p   millatli   ba’zi   davlatlarda   turlicha   yil   hisoblash
usullari   mavjud.   Ayrim   xalqlar   vaqtni   Quyosh,   boshqalari   csa   Oyga   ko‘ra
hisoblashgan.  Ikki  uslub  ham  dastlabki  kalendarlarda Sharq xalqlari  tomonidan
qo‘llanilgan.
27 FОYDALANILGAN   MANBA   VA  ADABIYOTLAR  RO‘YХATI.
Rahbariy adabiyotlar:
1. Karimov   I.A.Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch.   -T.:   Ma’naviyat,   2008.   -   B.
176.
2. Sh.M.Mirziyoyevning   “Erkin   va   farovon   demokratik   O zbekiston   davlatiniʻ
birgalikda barpo etamiz”- T.: Ma’naviyat, 2016,-B. 5. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “O‘zbekiston   Respublikasi
Fanlar   Akademiyasi   Tarix   instituti   faoliyatini   takomillashtirish   to‘g‘risida”gi
Qarori // O‘zbekiston ovozi 1998 yil, 28 iyul.
Mahalliy adabiyotlar:
1. Abu   Rayhon   Beruniy.   Hindiston.   Tarjimonlar   A.   Rasulov.   G.   Jalolov,
Yu.Hakimjonov. - T.: “Fan”. 1965.
2. Abu   Rayhon   Beruniy.   O‘tmish   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar.   Tanlangan
asarlar. - T.; “Fan”. L968.
3. Abu   Rayhon   Beruniy.   Qonuni   Mas’udiy.   I   qism.   1-5-maqolalar.   A.   Rasulov
tarjimasi.- T.: “Fan”. 1973.
4. Abu   Rayhon   Beruniy.   Qonuni   Mas’udiy.   II   qism.   6-11   maqolalar.   A,   Rasulov
tarjimasi. - T.: “Fan”. 1976.
5. Ahmedov   A.   Ahmad   Al-Farg‘oniy.   -   T.:   O‘zbekiston   Milliy   ensiklopediyasi.
1998.
6. Hakimov M. Turktston xalqlari qo‘llagan taqvimlar. - T.: 1999.
7. Mamadazimov М. Ulug‘bek va uning rasadxonasi. - Т.: “O‘zbekiston”. 1994.
8. O‘zbekiston Miiliy ensiklopediyasi  (barcha tom lari). - T.: “O‘zbekiston Miiliy
ensiklopediyasi” Davlat Ilmiy nashriyoti 2000-2005- yiilar.
9. Qayumov A. Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino. - T.: 1987.
10. Umar Хаууот. Navro‘znoma. Tarjimon Urfon Otajon. - T.: “Mehnat”.  1990.
11. Xakimov M . Turkiston xalqlari qo‘llagan taqvimlaiv - T.: 1999. – B. 56.
12. Z. Rahmonqulova, XRONOLOGIYA. – T.:  «Voris-nashriyot».  2013. –  B . 6-8.
28 Chet el adabiyotlari:
1. Абалакин В. К. Основы эфемерид ной астрономии. - М.: “Нау ка”. 1979.
2. Бакулин П.И., Блинов НС. Служба точного времени. - М.: 1968.
3. Бережков Н.Г. Хронология русского летописания. - М.: 1963.
4. Берри А. Краткая история астрономии. - М.: Л: “Гостеиздат”. 1946.
5. Берутш А. Памятники минувших поколений. - T.: “Фан”. 1957.
6. Буткевич Л.В., Оаньшин В.Н..  Хренов JI.C. Время и календарь.
7. Волков Б. О точности в хронологии. Исторический журнал, 1939.
8. Володомопов Н.В. Календарь; Прошлое, настоящее, будущее.
9. Ермолаев И.П. Историческая хронология. - Казань. 1980. –  c . 89. 
10. Жекулип В.А. Откуда взялась семидневная неделя. – М.: 1939. –  c . 54.
11. Ильин   В.Г.   Сажан   В.В   Новый   Государственный   эталон   вре мени   и
частоты “Природа”. – M.: 1977. - №8. - С. 16-17.
12. Каменцева Е.И Хронология. - М.: “Высшая школа”. 1967.
13. Климович Л.И. Праздники и посты ислама. - М.: 1941.
14. Корчмар Я.И. Историческая хронология, - Ворошиловград, 1955.
15. Ланда   Д.   Сообщения   о   делах   в   Юкатане.   Перевод,   вводная   статья   и
примечания Ю.В. Кнозорова. - Л.: 1955.
16. Мамедбейли   ГД.   Синхронические   таблияы   для   перевода   дат.   -   Баку.,
1961.
17. Матвиевская   FJI.,   Розенфелъд   В.А.   Математики   и   астрономы
мусульманского   средневековья   них   труды   (VIII-XVII   вв),   Т.   II.   -   М.:
1983.
18. Цывульскгш В.В. Лунно-солнечный календарь стран Восточ ной Азии. -
М.: “Наука”. 1987.
19. Янин В.Л. Очерки комплексного источниковедения. - М.: 1977.
29

XRONOGRAFIK TADQIQOTLAR TARIXIDAN kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha