Xunn qabilalarining Yevropaga bosqinchilik yurishlari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY-IQTISODIY FANLAR
FAKULTETI 
JAHON TARIXI FANIDAN  
KURS ISHI  
Mavzu: Xunn qabilalarining Yevropaga
istilochilik yurishlari  
Bajardi:  Atavulloyeva Lobar  
Ilmiy rahbar: Karimov Yashin 
2024-yil
1 MUNDARIJA
KIRISH………………………………………….…………………………………3
ASOSIY QISM 
I   BOB.   Xunn   qabilalari   tomonidan   amalga   oshirilgan   Yevropa   istilochilik
yurishlarini   xronologik   tartibi………………………………………………….5
1.1.   Xunn   qabilalarining   Yevropaga   tegishli   bo‘lgan   nomlarini   o‘rganish   va
ularning   bir-biriga   qarshi
yurishlari……………………………………………………….5
1.2.   Xunn   qabilalari   va   Yevropadagi   davlatlar   orasidagi   diplomatiyaviy
muammolari……………………………………………………………………….10
II   BOB.   Xunn   qabilalari   tomonidan   Yevropaga   olib   kelingan   madaniy
o‘zgarishlar……………………………………………………………………18
2.1. Xunn qabilalarining Yevropadagi madaniyatni yakson qilishi. …………….18
2.2. Xunn qabilalarining Yevropadagi talonchiliklari……………………………26
XULOSA………………………………………………………………………....30
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   …………………………………….32
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.  Mo‘g‘ulistonda joylashgan Orxon daryosi nomidan
kelib   chiqqan.   Miloddan   avvalgi   III   asrda.   bu   erda   yashovchi   ko‘chmanchi
qabilalarni   Mod   birlashtirgan.   Xitoyliklar   Xunnlar   hukmdori   -   Shanyu   deb
atashgan.   Xunnlar   Yenisey   bo‘yida   va   Oltoy   tog‘larida   yashagan   qo‘shni
qabilalarni   bo‘ysundirdilar.   Ular   Xitoyni   har   yili   ipak   matolari,   paxta,   guruch   va
bezaklarni jo‘natish shaklida o‘lpon to‘lashga majbur qilishdi.Xunnniklar ittifoqiga
turli qabilalar kirgan. Davlat harbiy printsip asosida qurilgan: u chap, markaziy va
o‘ng   qanotlarga   bo‘lingan.   Shtatdagi   ikkinchi   shaxslar   «tumenbasi»   -   temniklar
edi. Ular odatda hukmdorning o‘g‘illari yoki uning yaqin qarindoshlari edilar. Ular
24 klanni boshqargan va barcha 24 temnik Shanyuga shaxsan bo‘ysungan. Har bir
temnikda   10000   qurollangan   otliq   bor   edi.Imperiyaning   hukmron   qatlami   qabila
zodagonlaridan   iborat   edi.   Yiliga   uch   marta   barcha   rahbarlar,   harbiy   rahbarlar
Chanyuga yig‘ilib, davlat ishlarini muhokama qilardilar. 
Mavzuning   o rganilish   darajasi.ʻ   Ushbu   mavzuda   rus   olimlarida   Andres
Ronatas,   ingliz   olimlaridan   esa   Kim   Xyu   Jin,   Jayms   Edvard,   Denis   Sinor   kabi
tadqiqotchilar   izlanish   olib   borishgan.   Undan   tashqari   www.history.com   ,
www.worldhistory.org  kabi internet nashrlari ham izlanishlar olib borishgan. 
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   davomida   ilgari   surilgan
g‘oyalardan,   uning   samaradorligini   ta’minlovchi   yondashuv   va   kurs   ishining
natijalaridan   pedagogik   fanlardan   ma’ruzalarni   tayyorlash,   o‘quv   qo‘llanmalar
yaratish, shuningdek, uslubiy tavsiyalar yaratish, ish tajribalarini ommalashtirishda
samarali foydalanishga xizmat qiladi. 
3 I BOB. Xunn qabilalari tomonidan amalga oshirilgan Yevropa istilochilik
yurishlarini xronologik tartibi
1.1. Xunn qabilalarining Yevropaga tegishli bo‘lgan nomlarini o‘rganish va
ularning bir-biriga qarshi yurishlari
Xunnlarning   tarixi   to‘satdan   boshlandi   va   tugadi,   qisqa   vaqt   ichida   deyarli
butun Yevropani zabt etgan butun bir imperiya shakllandi  va xuddi shu qadar tez
yo‘q bo‘lib ketdi. Biroq, bu kichik bo‘shliq ham xunnlar uchun o‘z madaniyatini,
dinini   va   turmush   tarzini   yaratishi   uchun   yetarli   edi.   Xunn   qabilalari   o‘sha   davr
uchun   murakkab   ijtimoiy   tashkilotga   ega   edilar.   Mamlakatning   boshlig‘i   cheksiz
kuchga   ega   bo‘lgan   «osmon   o‘g‘li»   deb   nomlangan.   Xunnlar   urug'(urug‘)   ga
bo‘linib,   ularning   soni   24   tani   tashkil   qilgan.   Ularning   har   biriga   «avlod
hukmdorlari»   rahbarlik   qilgan.   Fath   urushlarining   boshida   yangi   yerlarni   o‘zlari
o‘rtasida   bo‘linadigan   menejerlar   edi,   keyinchalik   Shanya   bu   bilan   shug‘ullana
boshladi   va   menejerlar   har   biri   uchun   10   ming   kishidan   iborat   otliqlar   ustidan
oddiy boshliqlarga aylanishdi. O‘zini  hurmat qiladigan har bir  davlat  singari  Xun
imperiyasi ham o‘z diniga ega edi. Ularning asosiy xudosi Tengri - Osmon xudosi
edi.   Ko‘chmanchilar   animistlar   edilar,   Osmon   ruhlarini   va   tabiat   kuchlarini
ardoqladilar 1
.   Himoya   tuynuklari   oltin   va   kumushdan   yasalgan;   plastinkalarda
hayvonlarning,   asosan   ajdarlarning   tasvirlari   o‘yib   yozilgan.   Xunnlar   odamlarga
qurbonlik qilmagan, ammo kumushdan yasalgan butlari bo‘lgan. Diniy e'tiqodlarga
ruhoniylar,   sehrgarlar   va   tibbiyot   xodimlari   jalb   qilingan.   Xunnlarning   hukmron
elitasida   ko‘pincha   shamanlar   bilan   uchrashish   mumkin   edi.   Ularning   vazifasi
yilning   qulay   oylarini   aniqlash   edi.   Samoviy   jismlar,   elementlar   va   yo‘llarni
ilohiylashtirish   ham   ularning   diniga   xos   bo‘lgan.   Otlar   qon   qurbonligi   sifatida
taqdim  etilgan. Barcha diniy marosimlar  har  qanday hodisaning majburiy atributi
bo‘lgan harbiy duellar bilan birga bo‘lgan. Bundan tashqari, kimdir vafot etganida,
xunnlar   qayg‘u   belgisi   sifatida   o‘zlariga   jarohat   etkazishga   majbur   edilar.
Xunnlarning   bosqini   tarixiy   voqealar   rivojiga   katta   ta'sir   ko‘rsatdi.   G‘arbiy
Yevropa   qabilalariga   kutilmagan   bosqinlar   ko‘chmanchilar   pozitsiyasida
1
 Xezer, Piter (1995). "Xunlar va G'arbiy Yevropada Rim imperiyasining oxiri". Inglizcha tarixiy sharh. 90 (435): 4–41-
b. 
4 o‘zgarishlarni   keltirib   chiqaradigan   asosiy   katalizator   edi.   Ostrogotlarning   yo‘q
qilinishi Yevropa sklavenlarini nemislashtirish imkoniyatining oldini oldi. Alanlar
g‘arbga chekinishdi va Sharqiy Yevropaning Eron qabilalari zaiflashdi. Bularning
barchasi   faqat   bitta   narsani   guvohlik   beradi   -   faqat   turklar   va   sklavenlar   tarixiy
voqealarning   keyingi   rivojlanishiga   ta'sir   ko‘rsatdilar.   Hatto   aytish   mumkinki,
Xunnlarning   yetakchisi   Yevropaga   bostirib   kirib,   Sharqiy   proto-slavyanlarni
gotlar,   eronliklar,   alanlar   va   ularning   madaniyat   rivojiga   ta'siridan   ozod   qildi.
Sklaven   qo‘shinlari   xunnlar   tomonidan   harbiy   yurishlarning   yordamchi   zaxirasi
sifatida  foydalanilgan.   Atilla  davrida   xunnlar   hududi   aqlga   sig‘maydigan   joylarni
egallab   olgan.   Volgadan   Reyngacha   cho‘zilgan   Xunnniklar   zabt   etuvchilar
imperiyasi maksimal darajada kengayib boradi. Ammo Atilla vafot etganda buyuk
kuch   parchalanadi.   O‘rta   asrlarning   tarixiy   voqealarini   tavsiflovchi   ko‘plab
manbalarda   Yevroosiyoning   turli   qismlarida   uchraydigan   turli   xil   ko‘chmanchi
qabilalar   xunnlar   deb   nomlangan.   Biroq,   hech   kimYevropalik   xunnlar   bilan
munosabatlarini isbotlay olmadi. Ba'zi nashrlarda bu so‘z «ko‘chmanchi qabilalar»
degan   ma'noni   anglatuvchi   atama   sifatida   talqin   etiladi.   Buyuk   imperiya
inqirozidan   so‘ng   bu   ittifoq   tarkibidagi   ba’zi   qabilalar   o‘z   nomlari   bilan   yangi
siyosiy uyushmalar-hokimlik tipidagi davlatlarini tuzganlar. Oq Xun yoki Eftalitlar
va   Tavg‘ach,   Davan,   Qang‘   (qang‘ar)   kabi   davlatlar   shular   jumlasidandir.   Bu
davlatlarning nomlari asosan birlashmaga asos solgan qabilalar nomi bilan atalgan.
Ular   dastlab   bir   necha   yirik   urug‘lar   va   kichik   qabilalar   birlashuvidan   hokimlik
ko`rinishidagi   mustaqil   siyosiy   uyushmalar   tarzida   yuzaga   kelib,   keyinchalik
davlat tipidagi yirik qabilalar birlashmalarga aylanganlar va ancha keng hududlarni
o‘z   ta’sirlariga   qaratganlar 2
.     Bu   holat   Xunlarning   migrasiyasi   tufayli   ham   ancha
oldingi  davrlardan boshlangan.  Umuman, xunlar  ilk turkiyzabon qabilalardan biri
bo‘lib,   Markaziy   Osiyo   va   boshqa   mintaqalardagi   ba’zi   xalqlarining,   jumladan,
o‘zbeklarning   ham   eng   qadimgi   ildizi-ajdodlari   sanaladi.   Shimoliy   H.   87—93
yillarda xitoylar, syanbilar va dinlinlar ittifoqidan mag lubiyatga uchraganlar, lekinʻ
93   yildan   keyin   ham   ularning   bir   qismi   Mo g uliston   cho llarida   ko chmanchilik	
ʻ ʻ ʻ ʻ
2
 Xezer, Piter (1995). "Xunlar va G'arbiy Yevropada Rim imperiyasining oxiri". Inglizcha tarixiy sharh. 90 (435): 4–41-
b.
5 qilib yurishgan. Shimoliy H.ning boshqa qismi G arbga chekinib, mahalliy xalqlarʻ
bilan   chatishib   Yevropada   gunnlar   nomini   olgan   yangi   xalqqa   asos   solgan.
Shimoliy   H.ning   yana   bir   qismi   Yuyeban   (Yaypan)   nomi   bilan   Yettisuv   va
Tarbag atayda   o troqlashgan.   Ularning   davlati   5-asr   oxirida   tele   qabilalari	
ʻ ʻ
tomonidan   vayron   etilgan.   O rta   Osiyo   H.ining   qoldiqlari   —   chuyuye,   chumi,	
ʻ
chumugun   va   chubanlar   6-asrda   G arbiy   turk   xoqonligi   turkiylariga   tobe	
ʻ
bo lishgan. Chuyuye va chumilarning tarmog i — shato qabilasining tarixiy taqdiri	
ʻ ʻ
alohida kechgan. Milodiy 3-asr boshida saflarini o z qabiladoshlari bilan to ldirgan	
ʻ ʻ
Janubiy   H.   304   yil   qo zg olon   ko tarib   Lyu-xan   imperiyasiga   (304—318)   asos	
ʻ ʻ ʻ
solganlar;   bu   davlat   Katta   Chjao   va   Kichik   Chjaoga   par-chalanib   ketgan.   Kichik
Chjao   329   yil   Katta   Chjaoni   tobe   etib,   butun   Shimoliy   Xitoyni   o ziga	
ʻ
bo ysundirgan, biroq yoshligida H. xoqoni tomonidan o g il qilib olingan xitoylik	
ʻ ʻ ʻ
Jan Min hokimiyatni egallab olib, Kichik Chjao saltanatidagi barcha H.ni qat-liom
etishga   buyruqbergan.   Faqat   ordos   va   Nanshan   tog   yon   bag irlarida   (hozirgi	
ʻ ʻ
Gansu  viloyati)  yashayotgan  H. omon qolishgan. Ordoslik hun Xelyan  Bobo Sya
podsholigiga asos  solgan (401—431), nanshanlik qabila sardori Men Sun — Bey
Lyan   xonligini   tuzgan   (397—439).   Bu   har   ikki   davlat   tabg ach   (toba)   xalqi	
ʻ
tomonidan tugatilgan. H.ning qoldiqlari Turfonga chekinib, u yerda 460 yilgacha,
ya ni jujanlar tomonidan tor-mor etilmagunlarigacha yashaganlar.	
ʼ
Ayrimlari   yevropeoid   irqqa   mansub   bo lib,   tarixchilar   orasida   H.ning   tili	
ʻ
turkiy   tili   guruhiga   kiradi   degan   fikr   ham   mavjud.   H.   teriga   xat   yozib   kitob
qilishgan.   H.ning   urf-odatlariga   ko ra,   bir   urug   doirasida   qiz   olish   va   qiz   berish	
ʻ ʻ
qat iyan man etilgan. Uzatilgan qiz kelin qilgan urug ning a zosi hisoblanishi bilan	
ʼ ʻ ʼ
birga,   u   merosxo rlik   huquqiga   ham   ega   bo lgan.   Shuning   uchun   mabodo   kelin	
ʻ ʻ
beva   qolsa,   u   qaynota   va   qaynona   urug i   doirasidan   chiqib,   boshqa   uruqqa   kelin	
ʻ
bo la   olmagan.   Meros   bo lib   qolgan   mulkni   urug   doirasida   saqlab   qolish	
ʻ ʻ ʻ
maqsadida   bunday   bevalar   marhum   erning   aka-ukalariga   xotin   bo lishi   odatga	
ʻ
kirgan.   Odatda   ular   o zaro   va   o zgalar   bilan   bo lgan   kelishuvlarni   og zaki   bitim	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qilishgan va berilgan va daga xiyonat qilishmagan.
ʼ
6 G arbga   tomon   ommaviy   suratda   siljishi   boshlangan.       Alanlarni   tobe   etib,ʻ
Balombir   boshchiligida  Don  daryosidan   o tganlar   va  Ermanarix  davlatini   agdarib	
ʻ
(375) ostgotlarning katta qismini bo ysundirishgan hamda 376 yilda vestgopiarim	
ʻ
Frakiyaga   chekinishga   majbur   qilishgan   (qarang   Xalqlarning   buyuk   ko chishi).	
ʻ
bevosita   Rim   imperiyasi   bilan   yuzma-yuz   kelishgan.   Kuchli   otliq   qo shinga   ega	
ʻ
bo lgan   ko chmanchi     ning   shiddat   bilan   olg a   yurishlari   zamondoshlarida   ulkan	
ʻ ʻ ʻ
taassurot krldirgan. Bu yurishlar tafsiloti Ammian Marsellin (4-a) va Iordan (6-asr)
asarlarida   ancha   batafsil   yoritilgan.   Ularning   xabar   berishlaricha,     ning   hayoti
ovchilik   bilan   o tgan,   ular   imoratlar   qurishmagan,   o qlarini   paykoni   uchun   temir	
ʻ ʻ
o rniga   suyakdan   foydalanishgan,   qabila   boshliqlari   (yo lboshchilar)ning   merosiy	
ʻ ʻ
hokimiyatidan   bexabar   bo lishgan	
ʻ 3
.   Aftidan   ko proq   bu   hol   hunlar   atrofiga	ʻ
uyushgan   o g urlarga   tegishli   bo lgan;       ga   tobe   hududlardan   topilgan   moddiy	
ʻ ʻ ʻ
madaniyat   yodgorliklari     da   qadimdan   o ziga   xos   madaniyat   mavjud   ekanligidan	
ʻ
darak beradi. Ov qiladigan yerlar va yaylovlarga bo lgan ehtiyoj   ning Yevropaga	
ʻ
bostirib kirishlarining asosiy sababi edi. G arbiy Rim imperiyasi  dan germanlar va	
ʻ
xalq   harakatlariga   qarshi   kurashda   ittifoqchi   sifatida   foydalandi   (   ni   Pollensiya
yaqinida   402   yilda   Alarixni,   406   y.   Etruriyada   Radagaysni,   434   y.   burgundlarni
tor-mor etishda ishtirok etishlari va b.). 395 — 397 yillarda   Suriya, Kappadokiya
va   Mesopotamiyani   talon-toroj   etishgan,   408   y.   Frakiyaga,   415   y.   Illiriyaga
bostirib kirishgan. 420 y.ga kelib Pannoniyada o rnashib olganlar. Podsho Rugila	
ʻ
(vafoti 434 y.)ning jiyani Attila davri gunn qabilalar ittifoqining hududiy jihatdan
eng   kengaygan   va   harbiy   qudrati   eng   yuksalgan   payti   bo lgan.   445   y.   Attila	
ʻ
taxtdoshi   va   amakivachchasi   Bledani   qatl   etib,   butun   hokimiyatni   o z   qo liga	
ʻ ʻ
olgan; 448 y.ga kelib sharqiy viloyatlarda akatsirlar (M. I. Artamonov ularni  ning
bir   qismi   deb   hisoblaydi)ning   separatik   harakatlari   barham   topgan.     ning   asosiy
yer-mulklari va podshoning qarorgohi Pannoniyada joylashgan.
3
 1 Jeyms, Edvard (2009). Yevropa varvarlari, miloddan avvalgi 200–600 yillar. Pearson Longman. 2016-yil. 19-b. 
7 1.2. Xunn qabilalari va Yevropadagi davlatlar orasidagi diplomatiyaviy
muammolari.
Attila   yo lboshchiligida   Sharqiy   Rim   imperiyasiga   yurish   qilib,ʻ
Konstantinopol ostonalarigacha yetib borganlar. Vizantiya elchisi Prisk Attila bilan
sulh   bitimi   tuzish   haqida   kelishib   olgan,   unga   ko ra   ilgaridan   Vizantiya   to lab	
ʻ ʻ
kelayotgan   tovon   miqdori   oshirilgan.   451   y.   Attila   o ziga   tobe   bo lgan   barcha	
ʻ ʻ
qabilalarni to plab Galliyatya bostirib kirgan, yo lida duch kelgan Mes, Strasburg,	
ʻ ʻ
Vorms, Mayns va b. shaharlarni esa vayron qilgan.   Orleanni qamal qilishgan, 451
15-iyunda   Katalaun   jangiyaa   ular   G arbiy   Rim   imperiyasi   va   uning	
ʻ
ittifoqchilaridan tashkil topgan qo shin bilan to qnashgan; 452 y. Italiyaga bostirib	
ʻ ʻ
kirgan       Akvileya   va  Milanni   talon-toroj   etishgan.   Rimni   qamal   qilishganda   Rim
papasi  Lev (Leon) I Attila oldida tiz cho kib, katta tovon evaziga sulh tuzilishiga	
ʻ
erishgan.   Shunday   qilib   Yoyiq   (Ural)   daryosidan   Reyn   daryosigacha   cho zilgan	
ʻ
ulkan hudud   saltanati qo l ostiga kirgan.	
ʻ
Attila   davrida     dagi   ijtimoiy   tuzum   ularning   Uraloldida   yashagan
ajdodlarining   tuzumidan   ko p   jihatdan   farq   qilgan.   Mulkiy   tabaqalanish	
ʻ
kuchaygan.
Priskning   ma lumotiga   ko ra,   Attilaning   qarorgohi   yog ochdan   yasalgan	
ʼ ʻ ʻ
ulkan saroydan iborat bo lgan,  da patriarxal qulchilik keng tarqalgan.	
ʻ
Yo lboshchilar   hokimiyati   endilikda   merosiy   bo lgan.   Biroq       Yevropa	
ʻ ʻ
sharoitida   ham   ko chmanchi   hayot   tarzini   o zgartirmaganlar.   Ularning   ijtimoiy-	
ʻ ʻ
jamoa   tuzumi   harbiy   demokratiya   bosqichida   bo lgan.   Tobe   etilgan   qabilalar     ga	
ʻ
soliq to lab, ularning harbiy yurishlarida ishtirok etishardi	
ʻ 4
. 
Qadimdan yagona osmon ruhi angriga sajda qilib, tangrichilik diniga e tiqod	
ʼ
qilishgan.   Ba zi   tadqiqotchilar   (M.   Aji)   fikriga   ko ra,   xristian   dinining   juda   ko p	
ʼ ʻ ʻ
ramzlari   (mas,  xoch,  ibodatxonalar, ibodatlar,  ikonalar,  cherkov qo ng iroqlari   va	
ʻ ʻ
b.)   mil.   4-asrda       bilan   kelgan.       bolani   beshikka   belaganlar,   ot   gqiladshtini   yeb,
sutini   ichganlar.   Attilaning   vafotidan   so ng   (453)   o g illari   o rtasida   taxt   uchun	
ʻ ʻ ʻ ʻ
4
 Jeyms, Edvard (2009). Yevropa varvarlari, miloddan avvalgi 200–600 yillar. Pearson Longman. 2016-y. 39-b.
8 boshlangan   o zaro   nizo     ga   tobe   bo lgan   va   gunn   qabilalar   ittifoqiga   kiruvchiʻ ʻ
gepidlar va b. qad. german qabilalarining qo zg olon ko tarishlariga sabab bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Nedao daryosi bo yida (Pannoniyada)     yengilgan, qabilalar ittifoqi tarqab ketgan.	
ʻ
Qora   dengiz   buylariga   chekingan,   lekin   bu   yerdagi   ug ur   qabilalari   ularni   tinch	
ʻ
qo ymagach,   yana   g arbga   tomon   yo l   olganlar.   469   y.   Frakiya   hududiga	
ʻ ʻ ʻ
kirganlarida, Vizantiya tomonidan to xtatilganlar.	
ʻ
  G arbiy   Yevropaga   qilgan   yurishlari   G arbiy   Rim   imperiyasining	
ʻ ʻ
tanazzulga uchrashiga, eski ijtimoiy tuzum — quldorlik tuzumining o rniga yangi	
ʻ
ijtimoiy munosabatlarning shakllanishiga turtki  bo lgan.     Garchi ba zan o rta asr	
ʻ ʼ ʻ
mualliflari   tomonidan   ko pgina   ko chmanchi   qabilalarni   majoziy   ma noda   atash	
ʻ ʻ ʼ
uchun qo llangan bo lsada,     xalq sifatida barham topgan.   ning qolgan-qutganlari	
ʻ ʻ
Volga bulg orlari tazyiqi ostida shim.ga siljib chuvash xalqi etnogenezida ishtirok	
ʻ
etganlar.   ning maxsus tarmog ini aftidan Dog iston   i (avarlar) tashkil  etgan ular	
ʻ ʻ
dastlab,   sosoniylarga   qarshi   qo zg olon   ko targan   armanlarni   qo llab-	
ʻ ʻ ʻ ʻ
quvvatlashgan,   keyinchalik   esa   Kavkaz   Albaniyasilagi   qo zg olonni   bostirish	
ʻ ʻ
uchun   sosoniylarga   yollanganlar.   Darbandning   shim.da,   markazi   Varachan   sh.
bo lgan kichik podshoxlik   bilan bog liq bo lgan deb taxmin etish mumkin.	
ʻ ʻ ʻ
O likni   sarqofagga   solib   tepalikka   dafn   etishgan.   Qasddan   odam	
ʻ
o ldirganlarga   o lim   jazosi   berishgan,   mayda   o g irlik   qilganlarni   qo lini	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
kesishgan,   katta   o g irlik   qilganlarni   o limga   mahkum   etishgan.   Qamoqjazosi   10	
ʻ ʻ ʻ
kundan ort-magan. tangrichilikkya e tiqod qilganlar, Tangrini xudo deb bilganlar.	
ʼ
Va daga   vafo   qilishmaganlar   Tang-rining   qahriga   uchraydi   deb   bilishgan.	
ʼ
Tangrining   ne mati   sifatida   quyosh   va   oyga   sajda   qilganlar.   qo shiq   aytish   va	
ʼ ʻ
o yinga tushishni  yaxshi ko rishgan. Cholg u asboblari ichida nay, surnay, qubus,	
ʻ ʻ ʻ
pipa (gi-taraga o xshagan), chang kabilar bo lgan. Rassomchilik va haykaltaroshlik	
ʻ ʻ
san ati   ham     yaxshi   rivojlangan.   Nefrit,   oltin,   temir   va   misdan   hayvonlarning	
ʼ
haykallarini   hamda   turli   idish-tovoqlar   yasash   san ati   keng   rivojlangan.   Egar-	
ʼ
jabduq   yasash   va   ularga   naqsh   berish   san ati   yuksak   darajada   bo lgan.   Po latdan	
ʼ ʻ ʻ
yasalgan   qilich   va   xanjarlar   Xitoyga   eltib   sotilgan.   hayotida   chorvachilik   bilan
9 birga   dehqonchilik,   hunarmandchilik   va   savdogarlik   muhim   o rin   egallaydi.ʻ
Hunarmandchilik sohasida temirchilik, misgarlik, zargarlik, ko nchilik, kulolchilik,	
ʻ
duradgorlik,   to qimachilik,   ayniqsa,   gilam   to qish   umumiy   ishlab   chiqarishning	
ʻ ʻ
muhim   yo nalishlari   bo lgan.   Ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   xorijiy	
ʻ ʻ
mamlakatlarga, jumladan, Xitoyga ham olib ketilgan. 
Bu   qabila   vakillari   ko p   asrlar   davomida   Xitoyga   nisbatan   agressiv   siyosat	
ʻ
olib borgan va ancha faol hayot  tarziga ega bo lgan. Ular mamlakat  viloyatlariga	
ʻ
kutilmagan   reydlar   uyushtirib,   hayot   uchun   zarur   bo‘lgan   hamma   narsani   olib
ketishdi.   Ular   turar-joylarga   o‘t   qo‘yishdi   va   mahalliy   qishloqlar   aholisini   qul
qilishdi. Bu bosqinlar natijasida yerlar tanazzulga yuz tutdi va uzoq vaqt davomida
yer yuzida yonish va kul hidi taraldi.
Xunlar va birozdan keyin hunlar rahm-shafqat va rahm-shafqat haqida hech
narsa   bilmaydiganlardir,   deb   ishonilgan.   Bosqinchilar   talon-taroj   qilingan   aholi
punktlarini o‘zlarining past  bo‘yli va qattiq otlari bilan tezda tark etishdi. Bir kun
ichida   ular   jangda   qatnashib,   yuz   mildan   ko‘proq   masofani   bosib   o‘tishlari
mumkin edi. Hatto Buyuk Xitoy devori ham hunlar uchun jiddiy to‘siq bo‘lmagan
–   ular   uni   osongina   chetlab   o‘tib,   Osmon   imperiyasi   yerlariga   o‘z   reydlarini
amalga oshirganlar 5
. 
Vaqt o`tishi bilan ular zaiflashgan va parchalanib ketgan, buning natijasida 4
ta   shoxcha   hosil   bo`lgan.   Ularni   boshqa,   kuchliroq   xalqlar   faolroq   haydab
chiqarishdi.   Shimoliy   xunlar   omon   qolish   uchun   g arbga   yo l   oldilar.   Xunlar	
ʻ ʻ
Qozog iston hududida ikkinchi marta milodiy 1-asrda paydo bo lgan.	
ʻ ʻ
Keyin, bir paytlar kuchli va bahaybat qabila yo lda ugr va alanlarni uchratib	
ʻ
qoladi.   Ikkinchi   munosabatlar   bilan   ular   ish   bermadi.   Ammo   ugriliklar
sargardonlarga   boshpana   berishdi.   Hunlar   davlati   vujudga   keldi.   Unda   ustuvor
mavqe ugr xalqlari madaniyatiga tegishli bo‘lsa, harbiy fan asosan hunlardan qabul
qilingan.
5
 Kim, Xyun Jin (2013). Hunlar, Rim va Yevropaning tug'ilishi. Kembrij universiteti matbuoti. 498-b.
10 O‘sha   kunlarda   alanlar   va   parfiyaliklar   sarmatlar   deb   ataladigan   jang
taktikasini qo‘llashgan. Nayza jonivorning tanasiga bog‘langan, shoir chopayotgan
otning bor  kuchini  va kuchini  zarbaga  solgan. Bu  deyarli  hech  kim  qarshilik  qila
olmaydigan   juda   samarali   taktika   edi.   Natijada   hunlar   alanlarni   bosib   oldilar.
Shunday   qilib,   qudratli   qabilalar   ittifoqi   tashkil   topdi.   Ammo   unda   hunlar
hukmronlikdan   uzoqda   edi.  Taxminan  4-asrning   70-yillarida  Hunlar   Don  bo ylabʻ
ko chib o tdilar. Bu voqea tarixda bizning davrimizda xalqlarning buyuk ko‘chishi	
ʻ ʻ
deb ataladigan yangi davrni boshlab berdi. 6
 O‘sha paytda ko‘p odamlar o‘z uylarini
tashlab, boshqa xalqlar bilan aralashib, butunlay tuzdilaryangi xalqlar va davlatlar.
Ko‘pgina   tarixchilar   hunlarni   dunyo   geografiyasi   va   etnografiyasida   jiddiy
o‘zgarishlar   qilishlari   kerak   bo‘lganlar   deb   o‘ylashadi.Xunlarning   navbatdagi
qurbonlari   Dnestrning   quyi   oqimida   joylashgan   vestgotlardir.   Ular   ham
mag‘lubiyatga uchradilar va Dunayga qochishga va imperator Valentindan yordam
so‘rashga majbur bo‘lishdi.
Ostrogotlar xunlarga munosib qarshilik ko‘rsatdilar. Ammo ularni hun shohi
Balamberning  shafqatsiz  qatag‘oni  kutgan  edi. Bu  voqealardan  keyin  Qoradengiz
dashtiga   tinchlik   keldi.     Tinchlik   430-yilgacha   davom   etdi.   Bu   davr   Attila   kabi
shaxsning   tarixiy   sahnaga   chiqishi   bilan   ham   mashhur.   Bu   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
hunlarning buyuk istilolari bilan bog‘liq bo‘lib, ularda boshqa ko‘plab old shartlar
mavjud edi:
asr oxiridagi qurg‘oqchilik;
dasht hududlarida namlikning keskin oshishi;
o‘rmon va o‘rmon-dasht zonasining kengayishi va dashtning torayishi;
ko chmanchi   turmush   tarzini   olib   borgan   dasht   xalqlarining   yashash	
ʻ
maydonining sezilarli darajada torayishi.Lekin qandaydir tarzda omon qolish kerak
edi. Va bu barcha xarajatlarning tovonini faqat boy va qoniqarli Rim imperiyasidan
kutish   mumkin   edi.   Ammo   5-asrda   u   ikki   yuz   yil   avvalgidek   qudratli   kuch   emas
6
 im, Xyun Jin (2013). Hunlar, Rim va Yevropaning tug'ilishi. Kembrij universiteti matbuoti. 165-b. 
11 edi va Hun qabilalari o‘zlarining etakchisi Rugila boshchiligida Reynga osongina
etib   borishdi   va   hatto   Rim   davlati   bilan   diplomatik   aloqalar   o‘rnatishga   harakat
qilishdi. Xunlarning Bolqon yarim oroliga bostirib kirishi kuchli rahbarning akasi
Bleda   bilan   birgalikda   amalga   oshirildi.   Ular   birgalikda   Konstantinopol
devorlariga   yaqinlashdilar.   Ushbu   kampaniya   davomida   yetti   o‘ndan   ortiq
shaharlar   yoqib   yuborildi,   buning   natijasida   vahshiylar   ajoyib   tarzda   boyib
ketishdi.   Bu   rahbarlarning   obro‘sini   misli   ko‘rilmagan   cho‘qqilarga   ko‘tardi.
Ammo   hunlar   rahbari   mutlaq   hokimiyatni   xohlardi.   Shuning   uchun   445   yilda   u
Bledani o‘ldirdi. Shu paytdan boshlab uning yagona hukmronlik davri boshlanadi.
447-yilda   Hunlar   bilan   Feodosiy   II   o rtasida   Vizantiya   imperiyasi   uchun   judaʻ
kamsituvchi   shartnoma   tuzildi.   Unga   ko‘ra,   imperiya   hukmdori   har   yili   soliq
to‘lashi va Dunayning janubiy qirg‘og‘ini Singidunga berishi kerak edi.
450-yilda   imperator   Markian   hokimiyatga   kelganidan   keyin   bu   shartnoma
bekor   qilindi.   Ammo   Attila   u   bilan   kurashga   qo‘shilmadi,   chunki   bu   jang
cho‘zilishi   va   vahshiylar   allaqachon   talon-taroj   qilgan   hududlarda   sodir   bo‘lishi
mumkin   edi.   Xunlar   rahbari   Atilla   Galliyaga   sayohat   qilishga   qaror   qildi.   O‘sha
paytda   G‘arbiy   Rim   imperiyasi   allaqachon   ma'naviy   jihatdan   deyarli   butunlay
chirigan  edi, shuning uchun ham  shunday  edimazali  o‘lja. Ammo bu erda barcha
voqealar aqlli va ayyor rahbarning rejasiga ko‘ra rivojlana boshladi.
Rim   legionlariga   nemis   va   rimlik   ayolning   o‘g‘li,   iste'dodli   qo‘mondon
Flaviy Aetius qo‘mondonlik qilgan. Uning ko‘z o‘ngida otasi isyonkor legionerlar
tomonidan   o‘ldirilgan.   Qo‘mondon   kuchli   va   irodali   xarakterga   ega   edi.   Bundan
tashqari, uzoq surgun paytlarida ular Atilla bilan do‘st edilar.
Kengaytirishga malika Honoriyaning turmush qurish haqidagi iltimosi sabab
bo lgan.   Ittifoqchilar,   jumladan   qirol   Genserik   va   ba'zi   frank   knyazlari   paydo	
ʻ
bo‘ldi.
Gaulga yurish paytida Burgundiyalar qirolligi mag‘lubiyatga uchradi va yer
bilan yakson qilindi. Keyin hunlar Orleanga yetib kelishdi. Ammo ular buni qabul
12 qilish   nasib   qilmagan.   451   yilda   Katalaun   tekisligida   hunlar   va   Aetius   qo‘shini
o‘rtasida   jang  bo‘lib  o‘tdi.  Bu  Atillaning  chekinishi  bilan  yakunlandi.   Attila  ellik
sakkiz   yoshga   to lganidan   keyin   uning   sog lig i   jiddiy   buzildi.   Bundan   tashqari,ʻ ʻ ʻ
tabiblar   o‘z   hukmdorlarini   davolay   olmadilar.   Unga   xalq   bilan   muomala   qilish
avvalgidek oson emas edi. Doimiy ravishda boshlanib turuvchi qo‘zg‘olonlar juda
shafqatsizlarcha bostirildi 7
.
Serjant   Ellakning   o g li   katta   qo shin   bilan   birgalikda   slavyan   hududlari	
ʻ ʻ ʻ
tomon razvedkaga jo natilgan. Hukmdor buni intiqlik bilan kutayotgan ediqaytish,	
ʻ
chunki   u   kampaniyani   amalga   oshirish   va   slavyanlar   hududini   bosib   olish
rejalashtirilgan   edi.   O g li   qaytib   kelganidan   so ng   va   uning   bu   yerlarning	
ʻ ʻ ʻ
bepoyonligi   va   boyligi   haqidagi   hikoyasidan   so ng,   Hunlar   rahbari   u   uchun	
ʻ
g ayrioddiy qaror qabul qilib, slavyan knyazlariga do stlik va homiylik taklif qildi.	
ʻ ʻ
Xunlar imperiyasida ularning birlashgan davlatini yaratishni rejalashtirgan. Ammo
slavyanlar rad etishdi, chunki ular o‘z erkinligini juda qadrlashdi. Shundan so‘ng,
Atilla   slavyanlar   knyazining   qizlaridan   biriga   turmushga   chiqishga   va   shu   tariqa
itoatkor   xalqning   yerlariga   egalik   qilish   masalasini   yopishga   qaror   qiladi.   Otasi
qizining  bunday  turmushga   chiqishiga   qarshi   bo‘lgani  uchun  u  qatl  qilindi.  To‘y,
xuddi rahbarning turmush tarzi kabi, odatdagi ko‘lamga ega edi. Kechasi Atilla va
uning   rafiqasi   o‘z   xonalariga   ketishdi.   Ammo   ertasi   kuni   u   chiqmadi.   Jangchilar
uning   uzoq   vaqt   yo‘qligidan   xavotirlanib,   xonalarning   eshiklarini   taqillatishdi.   U
yerda   ular   hukmdorining   o‘lganini   ko‘rdilar.   Jangchi   xunning   o‘limi   sababi
noma'lum.
Zamonaviy   tarixchilar   Atilla   gipertoniya   kasalligidan   aziyat   chekkan,   deb
taxmin qilishadi. Va yosh temperamentli go‘zallikning mavjudligi, haddan tashqari
spirtli   ichimliklar   va   yuqori   qon   bosimi   o‘limga   sabab   bo‘lgan   portlovchi
aralashmaga aylandi. Atilaning o limidan so ng Hunlar davlati tanazzulga yuz tuta	
ʻ ʻ
boshladi, chunki hamma narsa faqat uning marhum rahbarining irodasi  va ongiga
asoslangan   edi.   Xuddi   shunday   vaziyat   Aleksandr   Makedonskiy   bilan   ham   sodir
7
 Kim, Xyun Jin (2013). Hunlar, Rim va Yevropaning tug'ilishi. Kembrij universiteti matbuoti. 365-b. 
13 bo‘ldi,   uning   o‘limidan   keyin   uning   imperiyasi   butunlay   parchalanib   ketdi.
Talonchilik   va   talonchilik   tufayli   mavjud   bo‘lgan   davlat   tuzilmalari,   bundan
tashqari, boshqa iqtisodiy aloqalarga ega bo‘lmagan holda, faqat bitta bo‘g‘in yo‘q
qilingandan so‘ng darhol qulab tushadi.
454   ta   rang-barang   qabilalarning   ajralishi   bilan   mashhur.   Bu   hunlarning
qabilalari endi rimliklarga ham, yunonlarga ham tahdid sola olmasligiga olib keldi.
Bu shaxsiy auditoriya paytida G‘arbiy Rim imperiyasi imperatori Valentinianning
qilichidan   shafqatsizlarcha   o‘ldirilgan   qo‘mondon   Flaviy   Aetiusning   o‘limining
asosiy   sababi   bo‘lishi   mumkin.   Aytishlaricha,   imperator   chap   qo‘li   bilan   o‘ng
qo‘lini kesib tashlagan.
Bunday   harakatning   natijasi   uzoq   kutilmadi,   chunki   Aetius   amalda
varvarlarga  qarshi  asosiy   kurashchi   edi. Imperiyada  qolgan  barcha vatanparvarlar
uning   atrofida   to‘plangan.   Shuning   uchun   uning   o‘limi   halokatning   boshlanishi
edi. 455  yilda Rim  vandallar   qiroli  Genserik  va  uning qo‘shini   tomonidan qo‘lga
kiritildi   va   talon-taroj   qilindi.   Kelajakda   Italiya   mamlakat   sifatida   mavjud   emas
edi.   U   ko‘proq   davlatning   bo‘laklariga   o‘xshardi.     Xunlar   tarixi   ularning
Yevropada   birinchi   xavfsiz   tarzda   paydo   bo lishidan   eramizning   370-yillarigachaʻ
bo lgan davrni o z ichiga oladi. Taxminan 469-yillarda imperiya parchalanganidan	
ʻ ʻ
keyin.   Xunlar   G arbiy   Osiyoga   370-yillardan   sal   oldin,   Markaziy   Osiyodan   kirib	
ʻ
kelganlar:   ular   dastlab   Gotlarni   zabt   etgan   va   alanlar,   bir   qator   qabilalarni   Rim
imperiyasi ichidan boshpana izlashga undadilar. Keyingi yillarda xunlar german va
skif   qabilalarining   ko p   qismini   Rim   imperiyasi   chegaralaridan   tashqarida   bosib	
ʻ
oldilar.   Ular,   shuningdek,   375-yilda   Rim   va   Sosoniylar   imperiyasiga   ham   Osiyo
viloyatlariga   bosqinlarni   boshladilar.   Zamonaviy   manbalarda   nomi   tilga   olingan
birinchi Hun hukmdori Uldin boshchiligida hunlar 408-yilda Yevropadagi Sharqiy
Rim  imperiyasiga birinchi muvaffaqiyatsiz yirik reydni  boshladilar. 420-yillardan
boshlab   hunlarga   aka-uka   Oktar   va   Ruga   boshchilik   qilgan,   ular   Rimliklar   bilan
hamkorlik   qilgan   va   ularga   tahdid   solgan.   435   yilda   Ruga   vafot   etgach,   uning
jiyanlari   Bleda   va   Attila   Hunlarning   yangi   hukmdorlari   bo‘lishdi   va   tinchlik
14 o‘rnatishdan oldin Sharqiy Rim imperiyasiga muvaffaqiyatli reydni boshladilar va
Margus shartnomasiga binoan yillik soliq va savdo reydlarini ta'minladilar. Attila
ukasini o‘ldirganga o‘xshaydi va 445 yilda hunlarning yagona hukmdori bo‘ldi. U
keyingi sakkiz yil davomida hukmronlik qilishni davom ettiradi, 447 yilda Sharqiy
Rim   imperiyasiga   halokatli   reyd   uyushtiradi,   keyin   451   yilda   Galliyaga   bostirib
kiradi.   An'anaga   ko‘ra,   Atilla   Gaulda   Kataloniya   dalalaridagi   jangda   mag‘lub
bo‘lgan,   ammo   ba'zi   olimlar   bu   jangni   durang   yoki   Hunniklarning   g‘alabasi   deb
hisoblashadi.   Keyingi   yili   hunlar   Italiyaga   bostirib   kirishdi   va   orqaga   qaytishdan
oldin hech qanday jiddiy qarshilikka duch kelmadilar.
An'anaga   ko‘ra,   Xunlarning   Barbar   Evropasi   ustidan   hukmronligi   Italiyaga
bostirib   kirishdan   bir   yil   o‘tgach,   Atilla   vafotidan   keyin   to‘satdan   qulagan   deb
hisoblanadi 8
. Xunlarning o‘zlari odatda 469 yilda uning o‘g‘li Dengizich vafotidan
keyin yo‘q bo‘lib ketgan deb hisoblashadi. Biroq, ba'zi olimlar, ayniqsa, bulg‘orlar
hunlar   bilan   yuqori   darajada   davomiylik   ko‘rsatishini   ta'kidlaydilar.   Xyun   Jin
Kimning   ta'kidlashicha,   Hunlar   imperiyasidan   paydo   bo‘lgan   uchta   yirik   german
qabilalari, Gepidlar, Ostrogotlar va Skirilarning barchasi hunniklashgan va Hunnik
hukmronligi   tugaganidan   keyin   ham   mahalliy   hukmdorlar   emas,   balki   Hunniklar
bo‘lgan bo‘lishi mumkin. 
G arbiy Rim imperiyasining qulashiga hunlar bevosita yoki bilvosita mas ulʻ ʼ
bo lgan   bo lishi   mumkin   va   ular   IV   asrdan   keyin   Yevroosiyo   dashtlarida   turkiy	
ʻ ʻ
qabilalarning   hukmronligi   bilan   bevosita   yoki   bilvosita   bog langan   bo lishi	
ʻ ʻ
mumkin.   Xunlar   tarixi   huquq   Yevropada   birinchi   xavfsizlik   paydo   bo‘lishidan
bo‘lishidan   370-yillarigacha   bo‘lgan   davrni   o‘z   ichiga   oladi.   Taxminan   469-
yillarda   imperiya   parchalanganidan   keyin.   Xunlar   G arbiy   Osiyoga   370-yillardan	
ʻ
sal oldin, Markaziy Osiyodan kirib kelganlar: ular mintaqa Gotlarni zabt etgan va
alanlar, bir qator qabilalarni Rim imperiyasi  ichidan boshpana izlashga undadilar.
keyingi   xunlar   german   va   skif   qabilalarining   ko p   holati   Rim   imperiyasi
ʻ
chegaralaridan tashqarida bosib oldilar. Ular, yillarida, 375-yilda Rim va Sosoniy
8
 Man, Jon (2005). Attila: Rimga qarshi chiqqan varvar. Nyu-York: Sent-Martin matbuoti. 54-b.
15 imperiyasiga   Osiyo   viloyatlariga   bosqinlarni   boshdan   kechirdilar.   Zamonaviy
manbalarda nomi tilga olingan birinchi Hun hukmdori Uldin boshchiligida hunlar
408-yilda   Yevropadagi   Sharqiy   Rim   birinchi   suyuqlik   reydni   imperiyasiga.   420-
yillardan o‘tgan hunlarga aka-uka Oktar va Ruga boshchilik qilgan, ular Rimliklar
bilan   hamkorlik   qilgan   va   ularga   tegishli   solgan.   435   yilda   Ruga   vafot   etgach,
uning jiyanlari Bleda va Attila Hunlarning yangi hukmdorlari bo‘lishdi va tinchlik
o‘rnatishdan   oldin   Sharqiy   Rim   imperiyasiga   erishilgan   reydni   qo‘lga   kiritganlar
va   Margus   moliyaviy   xarajatlar   va   savdo   reydlarini   ta'minladilar.   Attila   ukasini
o‘ldirganga o‘xshaydi va 445 yilda hunlarning yagona hukmdori bo‘ldi. U keyingi
imperiya   yil   ichida   halokat   hukmronlik   davom   ettirdi,   447   Sharqiy   Rimsigaatli
reyd  uyushtiradi,   keyin  451  yilda   Galliyaga  bostirib  keldi.  An'anaga   ko‘ra,  Atilla
Gaulda   Kataloniya   dalalaridagi   jangda   mag‘lub   bo‘lgan,   ammo   ba'zi   olimlar   bu
jangni   turgan   yoki   Hunniklarning   g‘alabasi   deb   hisoblaydi.   kuniga   yili   hunlar
Italiyaga   bostirib   kirishdi   va   orqaga   qaytishdan   oldin   hech   qanday   jiddiy
qarshilikka duch kelmadilar.
16 II BOB. Xunn qabilalari tomonidan Yevropaga olib kelingan madaniy
o‘zgarishlar.
2.1. Xunn qabilalarining Yevropadagi madaniyatni yakson qilishi.
An'anaga   ko‘ra,   Xunlarning   Barbar   Evropasi   ustidan   hukmronligi   Italiyaga
bostirib   kirishdan   bir   yil   o‘tgan,   Atilla   vafotidan   keyin   to‘satdan   qulagan   deb.
Xunlarning   o‘zlari   469   yilda   uning   o‘g‘li   Dengizich   vafotidan   keyin   yo‘q   bo‘lib
ketgan   deb   hisobga   olinadi.   qilish,   ba'zi   olimlar,   ayniqsa,   bulg‘orlar   hunlar   bilan
yuqori   darajada   davomiylik   ko‘rsatishini   ta'kidlaydilar.   Xyun   Jin   Kimning   ta'
zaryadicha,   Hunlar   imperiyasi   paydo   bo‘lgan   uchta   yirik   german   qabilalari,
Gepidlar,   Ostrogotlar   va   Skirilarning   barchasidan   hunniklashgan   va   Hunnik
hukmronligidan   keyin   ham   hukmdorlar   emas,   balki   Hunniklar   bo‘lgan   bo‘lishi
mumkin.
G arbiy Rim imperiyasining qulashiga hunlar bevosita yoki bilvosita mas ulʻ ʼ
bo lgan   bo lishi   mumkin   va   ular   IV   asrdan   keyin   Yevroosiyo   dashtlarida   turkiy	
ʻ ʻ
qabilalarning   hukmronligi   bilan   bevosita   yoki   bilvosita   bog langan   bo lishi	
ʻ ʻ
mumkin 9
. 
Xunlar   bir   kun   kelib,   Yevropani   sarosimaga   solib   qo‘yishmadi.   Ular   asta-
sekin   g‘arbga   qarab   harakat   qilishdi   va   birinchi   bo‘lib   Rim   yozuvlarida   Forsdan
tashqarida   yangi   mavjudlik   sifatida   qayd   etilgan.   Taxminan   370-yillarda   ba'zi
Hunnik urug‘lari shimol va g‘arbga ko‘chib, Qora dengiz ustidagi yerlarga bostirib
kirdilar.   Ularning   kelishi   Alanlar,   Ostrogotlar,   Vandallar   va   boshqalarga   hujum
qilganda domino effektini keltirib chiqardi. Qochqinlar hunlardan oldin janubga va
g arbga   oqib   o tib,   kerak   bo lsa   ularning   oldidagi   xalqlarga   hujum   qilib,   Rim	
ʻ ʻ ʻ
imperiyasi hududiga ko chib o tishdi. Bu Buyuk Migratsiya yoki Volkervanderung	
ʻ ʻ
deb nomlanadi.
Hunlarning buyuk shohi hali yo‘q edi; Xunlarning turli guruhlari bir-biridan
mustaqil faoliyat yuritgan. Ehtimol, 380-yildayoq rimliklar hunlarning bir qismini
yollanma   askar   sifatida   yollay   boshlagan   va   ularga   Avstriya,   Vengriya   va   sobiq
9
 Man, Jon (2005). Attila: Rimga qarshi chiqqan varvar. Nyu-York: Sent-Martin matbuoti. 87-b.
17 Yugoslaviya   davlatlari   o rtasidagi   chegara   hududi   bo lgan   Pannoniyada   yashashʻ ʻ
huquqini   bergan.   Xunlar   bosqinidan   keyin   o z   hududini   unga   ko chib   kelgan	
ʻ ʻ
barcha   xalqlardan   himoya   qilish   uchun   Rimga   yollanma   askarlar   kerak   edi.
Natijada,   istehzo   bilan   aytganda,   Hunlarning   bir   qismi   Rim   imperiyasini
xunlarning   o‘z   harakatlari   natijasida   himoya   qilib,   tirikchilik   qilardi.   395   yilda
Hunlar   armiyasi   poytaxti   Konstantinopol   bo‘lgan   Sharqiy   Rim   imperiyasiga
birinchi yirik hujumni boshladi. Ular hozirgi Turkiya hududidan o‘tib, keyin Fors
Sosoniylar imperiyasiga hujum qilishdi va orqaga qaytishdan oldin deyarli poytaxt
Ktesifonga   borishdi.   Sharqiy   Rim   imperiyasi   hunlarga   hujum   qilmaslik   uchun
ularga   katta   miqdorda   o‘lpon   to‘lab   berdi;   Konstantinopolning   Buyuk   devorlari
ham   413   yilda   qurilgan   bo‘lib,   ehtimol   shaharni   potentsial   Hunlar   istilosidan
himoya qilish uchun. (Bu Xitoy Qin va Xan sulolalarining Xiongnularni qo‘rqitish
uchun Buyuk Xitoy devorini qurishining qiziqarli aks-sadosidir.)
Shu   bilan   birga,   g‘arbda   G‘arbiy   Rim   imperiyasining   siyosiy   va   iqtisodiy
asoslari   400-yillarning   birinchi   yarmida   Rim   hududlariga   kirib   kelgan   gotlar,
vandallar,   suevilar,   burgundlar   va   boshqa   xalqlar   tomonidan   asta-sekin   buzildi.
Rim yangi kelganlarga unumdor erlarni yo‘qotdi, shuningdek, ular bilan jang qilish
uchun pul to‘lashi yoki bir-biri bilan jang qilish uchun ulardan ba'zilarini yollanma
askar   sifatida   yollashi   kerak   edi.   Atilla   Hun   o z   xalqlarini   birlashtirib,   434—453
ʻ
yillarda hukmronlik qildi. Uning qo l ostida hunlar Rim Galliyaga bostirib kirishdi,	
ʻ
451-yilda   Chalons   (Katalaun   dalalari)   jangida   rimliklar   va   ularning   vestgot
ittifoqchilari   bilan   jang   qildilar   va   hatto   Rimning   o ziga   qarshi   yurish   qildilar.	
ʻ
O‘sha   davrning   evropalik   yilnomachilari   Attila   ilhomlantirgan   dahshatni   yozib
olishgan.
Biroq,   Attila   o‘z   hukmronligi   davrida   hech   qanday   doimiy   hududiy
kengayish yoki hatto ko‘plab yirik g‘alabalarga erisha olmadi. Ko‘pgina tarixchilar
bugungi   kunda   hunlar   G‘arbiy   Rim   imperiyasining   qulashiga   yordam   bergan
bo‘lsa-da,   bu   ta'sirning   aksariyati   Atilla   hukmronligidan   oldingi   migratsiyalar
tufayli   bo‘lgan   degan   fikrga   qo‘shiladilar.   Atillaning   o‘limidan   so‘ng   Hunlar
18 imperiyasining   qulashi   Rimda   to‘ntarish   amalga   oshirildi.   Keyingi   hokimiyat
bo‘shlig‘ida   boshqa   «varvar»   xalqlar   markaziy   va   janubiy   Evropada   hokimiyat
uchun kurashdilar va rimliklar hunlarni ularni himoya qilish uchun yollanma askar
sifatida chaqira olmadilar.
Piter   Xezer   ta’kidlaganidek,   “Atilla   davrida   Hun   qo‘shinlari   Yevropa
bo‘ylab Dunayning Temir darvozalaridan Konstantinopol devorlari, Parij chekkasi
va   Rimning   o‘zi   tomon   ko‘tarildi.   G‘arbiy   qulash   dramasida   hunlarning   oldingi
avlodlarda Rim  imperiyasiga  bilvosita  ta'siri, ular  Markaziy  va Sharqiy Evropada
yaratgan   ishonchsizlik   chegaradan   o‘tishga   Gotlar,   Vandallar,   Alanlar,   Suevilar,
Burgundiyalarni   majbur   qilganda,   ancha   katta   tarixiy   ahamiyatga   ega   edi.
Haqiqatan   ham,   hunlar   g‘arbiy   imperiyani   440   yilgacha   qo‘llab-quvvatladilar   va
ko‘p   jihatdan   ularning   imperatorlik   qulashiga   qo‘shgan   hissasi   bo‘ldi,   chunki   biz
453 yildan keyin birdaniga siyosiy kuch sifatida yo‘q bo‘lib ketishdi. g‘arbni tashqi
harbiy yordamdan mahrum qilish.» Oxir-oqibat, Hunlar Rim imperiyasini qulashda
muhim   rol   o‘ynagan,   ammo   ularning   hissasi   deyarli   tasodifiy   edi.   Ular   boshqa
german   va   fors   qabilalarini   Rim   yerlariga   majburlab   kiritdilar,   Rimning   soliq
bazasini   kamaytirdilar   va   qimmat   o‘lpon   talab   qildilar.   Keyin   ular   o‘z   izlarida
tartibsizlikni qoldirib, ketishdi.
500   yil   o‘tgach,   g‘arbda   Rim   imperiyasi   quladi   va   G‘arbiy   Evropa
parchalanib   ketdi.   U   doimiy   urushlar,   san'at,   savodxonlik   va   ilmiy   bilimlardagi
yo‘qotishlarni  o‘z ichiga olgan «qorong‘u asrlar» deb  nomlangan  davrga  kirdi  va
elita va dehqonlarning umrini qisqartirdi. Xunlar ozmi-ko pmi tasodifan Yevropaniʻ
ming   yillik   qoloqlikka   olib   keldi.     Xatni   istilosi   va   hozirda   Ruminiya   4   va   5-
asrlarda   sodir   bo‘lgan   narsani   amalga   oshirdi.   Attila   kabi   kuchli   rahbarlar
boshchiligidagi   xunlar   Evropadan   o‘tib,   Evropadan   o‘tib,   hozirgi   Ruminiya
mintaqasiga etib borishdi. Ularning dahshatli otliqlari va agressiv taktikalari bilan
tanilgan,   ovlar   turli   xil   nemis   qabilalari   va   boshqa   mahalliy   aholini   bekor   qiladi,
hududning ba'zi qismlarini nazorat qilishni o‘rnatadi.
19 Ularning   mintaqadagi   bo‘lishi   Ruminiya   va   uning   qo‘shni   hududlarining
keyingi tarixini shakllantirishda rol o‘ynadi. Hunnical qoida yonida edi va ularning
imperiyasi   Attilaning   453   yilda   o‘limidan   keyin   parchalanib   ketayapti.   Qisqacha
dominsiyaga qaramay, ovlar ko‘chib yuruvchi harakatlar va sharqiy Evropada erta
o‘rta   asr   davrini   shakllantirgan   madaniy   o‘zgarishlarga   olib   kelgan   mintaqaga
doimiy   ta'sir   ko‘rsatdi.   Ularning   bosqinchi,   shuningdek,   Rim   imperiyasining
chegaralarida   bosimni   kuchaytirishga   olib   keldi,   uning   oxirida   pasayishiga   hissa
qo‘shdi.   Xarlar   4   va   5-asrda   ko‘chmanchi   qabila,   ammo   ular   «Oltoy   tog‘lari   va
Kaspiy   dengizi,   taxminan   zamonaviy   Qozog‘iston»   (Kelli,   45).   Ular   ko‘plab
boshqa   xalqlarni   boshqa   joyga   ko‘chirishgan   va   Rimning   qulashiga   hissa
qo‘shadigan qiyinchiliklarga aylandilar.
Ular birinchi marta Rim manbalarida tarixchi Tatsit (parchalar, 7) tomonidan
ko‘rsatilgan. 91 O‘tmishda qo‘rqqan, ammo mag‘lubiyatga uchragan odamlar kabi
(«Men»   Hunlar   va   Gotts   «)   va   bu   vaqtda,   boshqa   vahshiy   qabilalarga   qaraganda
Rimga boshqa tahdid sifatida aytilmagan .
Vaqt   o‘tishi   bilan   bu   o‘zgarishi   Rim   imperiyasining   qulashiga   asosiy   hissa
qo‘shgani   sababli,   ular   juda   shafqatsiz   bo‘lgan   imperiyaning   hududlarining
invazentsiyalaridan   biri   bo‘lib,   bu   juda   shafqatsiz,   bu   ulug‘vor   migratsiya   deb
topilgan (shuningdek, ma'lum bo‘lganidek) Taxminan 376-476 o‘rtasidagi «xalqlar
bo‘ron»). Odamlarning bu qo‘ziglomlari, masalan, alangalar, Goth va Veldas, Rim
jamiyatining   maqomini   buzishdi   va   ularning   turli   xil   reydlari   va   qo‘zg‘ashlari
zaiflashgan.   Faqat   bitta   misolni   keltirib,   Rimlik   vizgohlari   Rim   hududiga   376
yillarda   buzilib   ketgan   va   Rim   376-382   Rim   bo‘lgan   birinchi   gotik   urushni
boshlaganidan so‘ng, Rim 376-382 yillardagi birinchi gotik urushni boshlaganidan
keyin   Rimliklar   edi   Ajablanarlisi   shunda,   ularning   imperator   valenlari
Adolatliopolning 378 yildagi jangida halok bo‘ldi.
Garchi   ovlar   muntazam   ravishda   tahdid   va   eng   yaxshi   deb   tasvirlangan
bo‘lsa-da,   ayniqsa   Iordaniyalar   (XVI   asr)   va   Ammianus   Marellinus,   Pansiy
prissiyasiga  (XVI asr)  (5-asr) yaxshiroq yorug‘lik bilan tasvirlangan. Priskramma
20 aslida ovni uchratib, u bilan to‘lgan va ovda qoldi; Uning Atlat va ov turmush tarzi
tavsifi yaxshiroq va shubhasiz eng maqbullardan biri hisoblanadi.
Attala   (434-453).   Xars   eng   kuchli   va   qo‘rqinchli,   eng   qo‘rqinchli,   eng
qo‘rqqan va ular borganlarida o‘limni va halokatni keltirdilar. Attilaning vafotidan
keyin   uning   o‘g‘illari   bir-birlarini   ustunlik   qilishdi,   resurslarini   tejashdi   va
Attilaning   qurilishi   469   yilga   qulab   tushdi.   Xars,   olimlarning   millati   kelib
chiqishini   topishga   uringanida,   18-asrdan   beri,   ayniqsa   Xan   sulolasi   paytida,
ayniqsa Xon sulolasi paytida (202 betda-220 yil) bo‘lgan sirli Xan sulolasi paytida
bo‘lgan   sirli   Xan   sulolasi   paytida   bo‘lgan   sirli   Xan   sulolasi   paytida   bo‘lgan   sirli
Xan   sulolasi   paytida.   Xargnu,   Xargnu   kabi   ko‘chmanchi,   juda   yaxshi   guko   bilan
juda   yaxshilangan   va   ogohlantirishsiz   urilgan.   Frantsuz   sharqshunoslari   va   olim
Jozef   de   Guights   (1721-1800)   birinchi   bo‘lib,   ovlar   Xiionu   kabi   bir   xil   odamlar
bo‘lganligini va boshqalar uning da'vosi uchun qo‘llab-quvvatlanmoqda yoki unga
qarshi bahslashish uchun ish olib borishgan.
Qadimgi   Xitoy   tarixiy   manbalarida   tarixda   birinchi   marta   xunlarning
ma lum bo lgan hukmdori Tyumen-shanyu (Touman, Tuman) nomi birinchi martaʼ ʻ
tilga olinadi.
«Shanyu»   («eng   buyuk»)   -   hunlar   boshlig‘ining   unvoni.   3-asrning   oxirgi
choragida   hukmronlik   qilgan   Tyumen-Shanyuy.   Miloddan   avvalgi.   (miloddan
avvalgi   220-209   yillar),   miloddan   avvalgi   215   yilda   butun   Xitoy   Qin   sulolasi
qo‘shinlari tomonidan mag‘lubiyatga uchragan.
O‘sha   paytda   zaiflashgan   Xionnu   rahbari   Modening   (Maodun,   turkiy
adabiyotda - Mete / Mete; miloddan avvalgi 234-174 yillarda yashagan) to‘ng‘ich
o‘g‘li, aynan shu paytda, hunlarning g‘arbiy dushmanlari Yuechjilarning iltimosiga
binoan, faxriy garov sifatida ularga topshirilganligi.
Keyinchalik,   Tyumen-shanyuning   yuechjilarga   navbatdagi   bosqinida   Mode
asirlikdan   qochib,   vataniga   qaytadi.   Otasi   unga   alohida   qo‘shin   ajratadi.
21 Jangchilarni o‘rgatgan Mode Tyumen-shanyu shtab-kvartirasida isyon ko‘tardi, ov
paytida otasini o‘ldirdi va miloddan avvalgi 209 yilda. xunlar taxtiga o tiradi.ʻ
Qadimgi   xitoy   tarixchisi   Sima   Tsyan   o‘zining   «Shi   Ji»   («Tarixiy
eslatmalar») asarida Mode Shanyu tomonidan hokimiyatni egallab olishi haqidagi
hunlar   afsonasini   tasvirlab   bergan:   “Mode   hushtak   chalib,   o‘z   xalqini   ot   o‘qiga
quyidagi   buyruq   bilan   o‘rgata   boshladi:   kim   o‘qni   hushtak   uchadigan   tomonga
noto‘g‘ri   otgan  bo‘lsa,   boshi   kesiladi;   Ovda   kim   o‘qni   hushtak   uchadigan   joydan
boshqa  tomonga otgan  bo‘lsa,  boshi   kesiladi.  Modening  o‘zi   argamakiga  hushtak
chaldi.   O‘ziga   yaqin   bo‘lganlarning   ba’zilari   otishga   jur’at   eta   olmadi,   Mode
argamakni   otmaganlarning   boshini   darrov   kesib   tashladi.   Oradan   biroz   vaqt
o‘tgach,   Modening   o‘zi   yana   sevgan   xotiniga   hushtak   chaldi;   Mode   va   Sim
boshlarini   kesib   tashlashdi.   Biroz   vaqt   o‘tgach,   Mode   ovga   chiqib,   Shanyu
argamakiga hushtak chaldi. Unga yaqin bo‘lganlarning hammasi u erda o‘q otdilar.
Hozir   Ichki   va   Markaziy   Osiyoning   u   yoki   bu   zamonaviy   xalqini   qadimgi
xunlarning bevosita avlodi deb e'lon qilishgan 10
. 
Qadimgi   qirg izlar   va   xunlar   (Xiongnu,   Xiongnu)   o rtasida   tarixiy	
ʻ ʻ
(jumladan,   etnosiyosiy   va   etnogenetik)   bog lanishlar   bo lganligini   inkor   etib	
ʻ ʻ
bo lmaydi.   Ammo   shu   bilan   birga,   butunlay   “o‘qirg‘izlashtirish”,	
ʻ
“oqipchaklashtirish”   yoki   hunlarni   faqat   mo‘g‘ul   tilida   so‘zlashuvchi   etnik
guruhlarning   ajdodlari,   deb   e’lon   qilishga   urinayotgan   zamonaviy   yozuvchilar   va
naslshunoslar bilan kelishish qiyin.
Hunlar   Markaziy   Osiyo   hududida   yashagan   barcha   turkiy   tilli   xalqlarning
umumiy   tarixiy   ajdodlaridir.   Ular   tarixda   turkiy   xalqlarning   birinchi   qadimiy
davlatiga   asos   solgan.   Ular   mo g ulzabon   etnik   guruhlar   va   xan   xitoylari   orasida	
ʻ ʻ
ham qisman assimilyatsiya qilingan. Xunlarning ko‘chib kelgan qismi xalqlarning
Buyuk ko‘chishi deb ataladigan davrda Evroosiyoning boshqa ko‘plab xalqlarining
bir qismiga aylandi.
10
Man, Jon (2005). Attila: Rimga qarshi chiqqan varvar. Nyu-York: Sent-Martin matbuoti. 156-b.
22 Shunday qilib, hunlarning madaniyati, an’analari va ijtimoiy-siyosiy tajribasi
nafaqat   turkiy   tilli   xalqlarga,   balki   ularning   qadimgi   Yevrosiyoning   bepoyon
kengliklaridagi tarixiy qo‘shnilariga ham ta’sir o‘tkazgan.
Hunlar   Markaziy   va   Ichki   Osiyoda   qadimiy   ko chmanchi   sivilizatsiyagaʻ
asos   solgan   asosiy   etnik   guruhlardan   biridir.   Miloddan   avvalgi   3-ming   yillikda,
qadimgi   Xitoy   afsonalariga   ko‘ra,   Xitoy   imperator   Xuan   Di   tomonidan
boshqarilgan   davrda,   hunlarning   ajdodlari   Xitoy   qirolliklariga   qarshi
kurashayotgan   shimoliy   etnik   guruhlarning   bir   qismi   bo‘lgan.   Qadimgi   “xun-yu”
qabilasi   xitoy   manbalarida   “qizil   sochli   iblislar”   deb   atalgan   Rong   shimolidagi
dashtlarda  yashagan.  Xunyu  qabilalari  ham   miloddan  avvalgi   1764-yilda  Xitoyda
sodir bo lgan voqealar bilan bog liq holda qayd etilgan. e., ag darilgan Sya sulolasi	
ʻ ʻ ʻ
hukmdorining   o g li   Shun   Vey   shimolga   qochib,   Gobi   cho lining   janubiy	
ʻ ʻ ʻ
chekkasida   Syanyun   va   Xunyu   qabilalari   bilan   uchrashganda.   Xitoy   afsonasida
aytilishicha,   vaqt   o‘tishi   bilan   qochib   ketgan   xitoyliklar   ular   bilan   aralashib
ketishgan.
Shunday   qilib,   bu   mif   qadimgi   xitoyliklar   nafaqat   shimoliy   «varvarlar»   ga
qarshi   kurashgan,   balki   ular   bilan   madaniy   va   etnik   aloqalarga   ega   bo‘lganligini
ko‘rsatadi. Miloddan avvalgi  1-ming yillikning birinchi  yarmidan boshlab Hunlar
Qadimgi   Xitoyning   Xuanxe   daryosi   (“Sariq   daryo”)   hududining   shimoli-g arbiy	
ʻ
qismida yashagan.
Xunlarning shimoli-sharqiy qo shnilari donghu qabilasi bo lgan (tarix fanida	
ʻ ʻ
bu qadimgi etnik guruh hozirgi mo g ul tilida so zlashuvchi  xalqlarning ajdodlari
ʻ ʻ ʻ
hisoblanadi).   Xunlarning   g‘arbiy   qismida   hind-evropa   tillarining   sharqiy
tarmoqlarida   so‘zlashuvchi   va   ba'zan   Sharqiy   Turkistondan   Uzoq   Sharqgacha
cho‘zilgan   ulkan   hududga   ega   bo‘lgan   yuechjilar   yashagan.   Yuechjilar   hind-
evropaliklarning   sharqiy   chekkasi   bo lib,   prototurkiy   va   protoeron   xalqlari	
ʻ
madaniyati o rtasida ko prik bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ
23 Janub   va   janubi-sharqdan   Xunlar   davlati   qadimgi   Xitoy   sivilizatsiyasi
markazlari bilan chegaradosh edi. Xunlarning tarixiy qo‘shnilari ham tangutlar va
tibetliklarning ajdodlari bo‘lgan.
Miloddan   avvalgi   822   yilga   oid   voqealar   Qadimgi   hunlar   haqida   dastlabki
eslatmalar   bilan   bog‘liq   bo‘lganlar   qadimgi   Xitoyning   «To‘plangan   she'rlar»
kodida quyidagicha tasvirlangan:
«Oltinchi oyda,
Bahorning xushbo‘y tongida,
Qatorlarga qo‘yilgan aravalarda,
Qurol va oziq-ovqat bilan to‘ldirilgan
Katta jangga tayyorgarlik...
Bu sodir bo‘ldi, chunki
Shimoldan hunlar kutilmaganda hujum qilishdi,
Qattiq, g‘azabdan vahshiy ... «
Miloddan   avvalgi   xunnlar   kichik,   tarqoq   Xitoy   qirolliklarining   qo‘shnilari
sifatida   ularning   tarixiy   yilnomalarida   juda   tez-tez   tilga   olinadi.   Keyingi   asrlarda
hunlarning Xitoy qirolliklariga shimoli-sharqdan bosqinlari ayniqsa tez-tez uchrab
turdi 11
. 
228-221   yillarda.   Miloddan   avvalgi.   Birinchi   marta   Xitoy   qirolliklarining
yagona   umumxitoy   imperiyasiga   birlashishiga   erishgan   imperator   Qin   Shi   Xuan
(miloddan   avvalgi   210   yilda   vafot   etgan)   hozirgi   ichki   Mo‘g‘uliston   hududi   -
Inshan   va   Ordosni   egallab   olgan   xunlarga   qarshi   urush   boshladi.   Aynan   shu
imperator   hukmronligi   davrida   urushayotgan   davlatlar   davrida   (miloddan   avvalgi
475-221) Hunlar bosqinidan himoya qilish uchun davlatning shimoliy chegarasida
Buyuk Xitoy devori qurilishi boshlandi.
11
 Man, Jon (2005). Attila: Rimga qarshi chiqqan varvar. Nyu-York: Sent-Martin matbuoti. 289-b.
24 25 2.2. Xunn qabilalarining Yevropadagi talonchiliklari.
Umumiy uzunligi 8 ming 851 km 800 m, balandligi 10 m gacha bo lgan buʻ
tarixiy   inshoot   keyingi   asrlarda   ba zi   joylarda   vayron   bo lgan   va   qayta   tiklangan	
ʼ ʻ
(Xan   va   Min   sulolalari   davrida).   Endi   u   Xitoyning   qadimiy   me moriy	
ʼ
mo jizasining ramziga aylandi. 	
ʻ
Qadimgi   Xitoy   tarixiy   manbalarida   tarixda   birinchi   marta   xunlarning
ma lum bo lgan hukmdori Tyumen-shanyu (Touman, Tuman) nomi birinchi marta
ʼ ʻ
tilga   olinadi.»Shanyu»   («eng   buyuk»)   -   hunlar   boshlig‘ining   unvoni.   3-asrning
oxirgi   choragida   hukmronlik   qilgan   Tyumen-Shanyuy.   Miloddan   avvalgi.
(miloddan   avvalgi   220-209   yillar),   miloddan   avvalgi   215   yilda   butun   Xitoy   Qin
sulolasi  qo‘shinlari tomonidan mag‘lubiyatga uchragan. O‘sha paytda zaiflashgan
Xionnu   rahbari   Modening   (Maodun,   turkiy   adabiyotda   -   Mete   /   Mete;   miloddan
avvalgi 234-174 yillarda yashagan) to‘ng‘ich o‘g‘li, aynan shu paytda, hunlarning
g‘arbiy dushmanlari Yuechjilarning iltimosiga binoan, faxriy garov sifatida ularga
topshirilganligi.   Keyinchalik,   Tyumen-shanyuning   yuechjilarga   navbatdagi
bosqinida   Mode   asirlikdan   qochib,   vataniga   qaytadi.   Otasi   unga   alohida   qo‘shin
ajratadi.   Jangchilarni   o‘rgatgan   Mode   Tyumen-shanyu   shtab-kvartirasida   isyon
ko‘tardi, ov paytida otasini  o‘ldirdi va miloddan avvalgi 209 yilda. xunlar taxtiga
o tiradi.   Qadimgi   xitoy   tarixchisi   Sima   Tsyan   o‘zining   «Shi   Ji»   («Tarixiy	
ʻ
eslatmalar») asarida Mode Shanyu tomonidan hokimiyatni egallab olishi haqidagi
hunlar   afsonasini   tasvirlab   bergan:“Mode   hushtak   chalib,   o‘z   xalqini   ot   o‘qiga
quyidagi   buyruq   bilan   o‘rgata   boshladi:   kim   o‘qni   hushtak   uchadigan   tomonga
noto‘g‘ri   otgan  bo‘lsa,   boshi   kesiladi;   Ovda   kim   o‘qni   hushtak   uchadigan   joydan
boshqa  tomonga otgan  bo‘lsa,  boshi   kesiladi.  Modening  o‘zi   argamakiga  hushtak
chaldi.   O‘ziga   yaqin   bo‘lganlarning   ba’zilari   otishga   jur’at   eta   olmadi,   Mode
argamakni   otmaganlarning   boshini   darrov   kesib   tashladi.Oradan   biroz   vaqt
o‘tgach,   Modening   o‘zi   yana   sevgan   xotiniga   hushtak   chaldi;   Mode   va   Sim
boshlarini   kesib   tashlashdi.   Biroz   vaqt   o‘tgach,   Mode   ovga   chiqib,   Shanyu
argamakiga hushtak chaldi. Unga yaqin bo‘lganlarning hammasi u erda o‘q otdilar.
26 Bu   Modedan   u   sheriklaridan   foydalanishi   mumkinligini   ko‘rdi.   Otasi   Shanyu
Tuman   ovga   ketib,   Tumanga   hushtak   chaldi;   unga   yaqin   bo‘lganlar   ham   Shanyu
Tumanga o‘q otdilar. Shunday qilib, Mo‘de Tumanni o‘ldirib, o‘gay onasini ukasi
va unga bo‘ysunishni istamagan oqsoqollar bilan birga o‘ldiradi va o‘zini Shanyuy
deb e'lon qiladi».
Ko pgina turkiy folklorshunoslarning fikricha, O g uz xoqon haqidagi o rtaʻ ʻ ʻ ʻ
asr   turkiy   tilli   dostonning   qadimiy   kelib   chiqishi,   xususan,   Tyumen-Shanyuy   va
Mode-Shanyuy davriga oid voqealarga taalluqlidir. Bir qator manasshunoslar ham
miloddan  avvalgi   III   asr   oxiri   —  1-asr   boshlarida  hunlar   va  qirg izlar   o rtasidagi	
ʻ ʻ
siyosiy   voqealar   bilan   bog liq   afsonalar   aks-sadosi   paydo   bo lgan   deb	
ʻ ʻ
hisoblaydilar.   qirg‘izlarning   “Manas”   dostonida   ham   o‘z   aksini   topgan 12
.   Mode-
Shanyuy   davlatda   hokimiyatni   qo lga   kiritib,   tarqoq     Xiongnu   yerlarini	
ʻ
birlashtirish choralarini ko radi.	
ʻ
Dastavval   shanyuylar   qurultoyda   24   oqsoqol   saylaganlar   (darvoqe,
o g uzlarning   nasabnomasiga   ko ra,   ular   ham   24   qabiladan   iborat),   ammo   Mode	
ʻ ʻ ʻ
o z   sulolasiga   asos   solgan.   Chanyuning   saylovlari   rasmiy   tartib   sifatida   saqlanib
ʻ
qolgan, lekin aslida hamma narsa avvalgi chanyuning xohishiga ko‘ra hal qilingan.
Mode-shanyuy   davrida   xunlar   boshqa   qabilalar   va   yerlarni   bosib   olib,   o z	
ʻ
mulklarini ko paytira boshladilar. Dastlab Mode qo shini Janubiy Manchjuriya va	
ʻ ʻ
Katta Xingan tog larida yashagan sharqiy ko chmanchi etnik Donghu qo shinlarini	
ʻ ʻ ʻ
yo q qilib, ularning yerlarini xunlar davlatiga qo shib oldi. Xunlarning zaiflashuvi	
ʻ ʻ
davrida Shimoliy Xitoyning Ordos g arbidagi Xeksidagi tarixiy joylaridan Alashan	
ʻ
cho liga   kirib   kelgan   yuechjilar   Mode-Shanyuy   tomonidan   yana   g arbiy	
ʻ ʻ
chegaralarga   chekinishga   majbur   bo ladi.   204-205   yillarda   Miloddan   avvalgi.	
ʻ
Mode-Shanyu   Tangutlarning   ajdodlari   -   Leufan   va   Bayan   qabilalarining   Ordos
eridagi yerlarini bosib oladi, shundan so‘ng u Xitoyga birinchi bosqinini boshlaydi.
Shunday qilib, miloddan avvalgi  III asr  oxiriga kelib. birinchi marta hunlar
va   Ichki   Osiyo   va   O rta   Osiyoning   sharqiy   qismlarining   boshqa   barcha   qadimiy	
ʻ
12
 Rona-Tas, Andras (1999). Erta o'rta asrlarda vengerlar va Yevropa: Ilk Vengriya tarixiga kirish.  Budapesht: 
Markaziy Yevropa universiteti nashriyoti.  156-b. 
27 turkiy etnik guruhlari va ularga qo shnilari hunlarning yagona ko chmanchi kuchiʻ ʻ
doirasida o zlarini tutdilar. 	
ʻ
Miloddan avvalgi 200 yilda. Hunlar endigina shakllana boshlagan Xitoy Xan
sulolasi   hududini   egallab,   Shansi   provinsiyasining   strategik   ahamiyatga   ega
Tszinyan   shahriga   yetib   boradi   va   Xitoyga   250   km   chuqurlikka   kirib   boradi.
Bayden   tog‘laridagi   Pingchen   shahri   yaqinida   hunlarni   pistirmada   kutib   turgan
Xitoy   qo‘shinlarining   tanlangan   guruhi   o‘zlarini   Mode-Shanyuy   jangchilari
qurshovida topdilar. Ular orasida Xan sulolasi imperatori Gao-Tzu ham bor edi (u
taxtga   o tirishdan   oldin   uning   ismi   Liu   Bang   edi).   Shaxsan   u   uchun   sharmandali	
ʻ
blokadadan so‘ng Gao-Tzu yon berishga va o‘zi uchun og‘ir shartlarda xunlar bilan
tinchlik shartnomasi tuzishga majbur bo‘ldi.
Tarixchilar   shartli   ravishda   Tszyan   Tsyanning   sayohatlari   Sharq   va   G‘arb
o‘rtasida doimiy savdo va madaniy aloqalarni o‘rnatishda “Buyuk Ipak yo‘li”ning
manbai bo‘lganini umumlashtiradilar.
Sharqiy, Ichki, Markaziy, Janubiy va G‘arbiy Osiyo hamda Janubiy Yevropa
va   Shimoliy   Afrikaning   ba’zi   qismlarida   turli   harbiy   to‘qnashuvlar   va   boshqa
turdagi   raqobatlarga   qaramay,   shartli   ravishda   Xitoydan   G‘arbga   eksport
qilinadigan   asosiy   tovarlardan   biri   nomini   olgan   ushbu   xalqaro   savdo   yo‘li   Bu
hududlarda ko‘plab sulolalar, kuchlar va imperiyalar saqlanib qolgan.
Shuni   ham   ta'kidlash   kerakki,   Ichki   va   Markaziy   Osiyoda   mahalliy   va
mintaqaviy savdo aloqalari Chjan Jian sayohatlaridan oldin sodir bo‘lgan. Xalqaro
savdogarlar turli urushlar orasidagi tanaffuslar paytida oddiy zamondoshlar uchun
noma'lum   bo‘lgan   erlar   va   mintaqalarga   o‘zlarining   «bosqinlarini»   qilish
imkoniyatini qo‘ldan boy bermadilar.
Shuni ham ta'kidlash kerakki, Sharqiy va G‘arbiy Osiyo o‘rtasidagi xalqaro
savdo   aloqalari   aynan   Xitoyning   Xan   sulolasi   uchun   dushman   davlat   bo‘lgan
Hunlar davlati yerlari orqali o‘rnatila boshlandi. Zero, hunlarga ham Ichki va O rta	
ʻ
Osiyo ko chmanchi sivilizatsiyasini birgalikda rivojlantirgan boshqa etnik guruhlar	
ʻ
28 (qirg izlar, dinlinlar, usunlar va boshqalar) vakillarini birlashtirgan tinch transosiyoʻ
savdo yo lini rivojlantirish zarur edi. 	
ʻ
Buyuk ipak yo‘li bo‘ylab har bir davlatning o‘ziga xos mintaqaviy bo‘limlari
va yo‘nalishlari ham bo‘lgan. Masalan, Yangiseydagi Qirg iz xoqonligini Sharqiy	
ʻ
Tengir-Too,   Tarim   vohasi,   Tibet,   Eron   va   boshqalar   bilan   bog lovchi   maxsus	
ʻ
qirg iz   yo li   tortildi.   Ana   shunday   aloqalar   tufayli   buyuk   Ibn   Sino   (Avitsenna)	
ʻ ʻ
tibbiyotga   oid   asarida   qirg‘iz   mushkini   xalifalikka   olib   kelingan   g‘aroyib
tovarlardan biri sifatida qayd etadi.
G‘arb   va   Sharq   o‘rtasidagi   madaniy   aloqalar   ipi   o‘zining   g‘alati   ijodlarini
yaratdi,   ular   orasida   xitoy   tilida   so‘zlashuvchi   xalqlar   orasida   dungan   (xuy)
musulmon   etnik   guruhining   paydo   bo‘lishini   ko‘rsatishimiz   mumkin.   alarlar
(turkmanlarning   bir   qismi)   G arbiy   Xitoyda   paydo   bo lgan.   Tarim   havzasida	
ʻ ʻ
mahalliy   xalqlarning   shaharlari,   qishloqlari   va   ko chmanchilari   orasida   birinchi	
ʻ
xitoy manzilgohlari paydo bo lgan.	
ʻ
Bir   qator   turk-mo g ul   xalqlari   orasida   sartlar   (turli   etnik   guruhlardan	
ʻ ʻ
bo lgan   savdogarlar,   jumladan,   turklashgan   so g dlar)   paydo   bo lgan.   Mahmud	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Koshg‘ariy   davrida   (XI   asr)   “sart”   so‘zi   faqat   “savdogar”   ma’nosini   bildirgan.
Qoraxoniylar xoqonligidagi turkiy xalqlarda “Sartning azuki yoldan” – “Savdogar
yo‘lda rizq topadi” degan maqol bor edi.
Janubiy   Osiyodan   kelgan   butparalar   (buddachilar)   O rta   Osiyo   xalqlari	
ʻ
orasida   xan   xitoylariga   qaraganda   ancha   oldin   paydo   bo lgan.   Hatto	
ʻ
Qirg izistonning   Chuy   vodiysida   ham   ilk   o rta   asrlarda   buddist   ibodatxonalari	
ʻ ʻ
bo lgan.   Buddizm   bilan   Janubiy   Osiyoning   sanskrit   yozma   madaniyati   ham	
ʻ
Tengir-Tooga   kelgan.   Keyin   Tarim   havzasida   tibetlik   buddistlar   paydo   bo‘ldi.
G arbiy   Osiyoda   quvg inga   aylangan   nestorian   xristianlari   (“Tarsa”)   ilk   o rta
ʻ ʻ ʻ
asrlarda   Markaziy   va   Ichki   Osiyoda   doimiy   boshpana   topdilar.   O‘rta   va   Ichki
Osiyoning   bir   qator   yangi   alifbo   va   boshqa   yozuvlari   paydo   bo‘ldi,   ular   Yaqin
Sharq va Janubiy Osiyo bilan ko‘rinmas tarzda bog‘langan.
29 XULOSA
Xun   qabilalarining   Yevropadagi   istilo   yurishlari   qit'a   tarixida   kech   Rim
imperiyasidan   ilk   o‘rta   asrlarga   o‘tish   davrini   o‘zgartiruvchi   bob   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Hunlar,   o‘zlarining   kuchli   rahbarlari,   xususan,   Atilla   boshchiligida,
Yevropaning geosiyosiy landshaftini sezilarli darajada o‘zgartirgan bir qator harbiy
yurishlar uyushtirdilar.
Xunlarning   Yevropaga   dastlabki   ko chishi   turli   qabilalar   va   tashkil   etilganʻ
siyosiy   tuzilmalar   o rtasida   siljish   va   nizolarning   zanjirli   reaktsiyasini   keltirib	
ʻ
chiqardi.  Ularning  tezkor   va  tinimsiz   urush   uslubi,  g‘ayrioddiy  harakatchanlik   va
psixologik   urush   bilan   ajralib   turadigan   ko‘plab   o‘rnatilgan   Yevropa   kuchlarini
ushladi   va   bu   muhim   hududiy   yo‘qotishlarga   va   ijtimoiy   qo‘zg‘olonlarga   olib
keldi.   Natijada   Buyuk   Migratsiya   G‘arbiy   Rim   imperiyasini   beqarorlashtirdi   va
yangi,   asosan   german   qirolliklarining   paydo   bo‘lishiga   yordam   beradigan
hokimiyat bo‘shlig‘ini yaratdi.
Attilaning   rahbariyati   Hunning   kuchi   va   shuhratparastligining   eng   yuqori
cho‘qqisini   aks   ettirdi.   Uning   Sharqiy   va   G‘arbiy   Rim   imperiyalariga   qarshi
yurishlari,   jumladan   Konstantinopolning   talon-taroj   qilinishi   va   Katalaun
tekisliklaridagi   shiddatli   jang   xunlarning   o‘sha   davrning   eng   qudratli   davlatlari
bilan ham kurashish  qobiliyatini ta'kidladi. Xunlar oxir-oqibat to‘xtatilgan bo‘lsa-
da, ularning bosqinlari allaqachon Rim infratuzilmasi va ruhiyatiga uzoq muddatli
zarar yetkazgan edi.
Atilla   o limidan   so ng   Hunlar   imperiyasining   tez   tanazzulga   uchrashi	
ʻ ʻ
ularning   hukmronligining   o tkinchi   xususiyatini   ko rsatadi.   Ichki   bo linishlar,	
ʻ ʻ ʻ
bo ysundirilgan   xalqlar   o rtasidagi   qo zg olonlar,   yagona   vorislik   rejasining	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yo qligi   ularning   hokimiyatining   tez   parchalanishiga   yordam   berdi.   Xunlar   qisqa
ʻ
vaqt ichida mashhur bo‘lishlariga qaramay, Yevropa tarixida o‘chmas iz qoldirdi.
Ular   Rim   imperiyasining   tanazzulini   tezlashtirdi,   hududiy   chegaralarni   qayta
shakllantirdi   va   Yevropaning   ijtimoiy-siyosiy   evolyutsiyasiga   ta’sir   ko‘rsatdi.
30 Xunlarning   merosi   ularning   harbiy   bosqinlari   doirasidan   tashqarida.   Ularning
Yevropaning   turli   qabilalari   va   Rim   imperiyasi   bilan   o‘zaro   aloqalari   madaniy
almashuvlarga,  harbiy  texnologiyalar  va  taktikalarning tarqalishiga  yordam   berdi.
Hunlar   bosqinlari   davri,   shuningdek,   yangi   siyosiy   tuzilmalarning   shakllanishiga
zamin yaratdi, ular oxir-oqibat Evropaning o‘rta asr davlatlariga aylanadi.
Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   xun   qabilalarining   bosqinchilik   yurishlari
muhim tarixiy o‘zgarishlar uchun katalizator bo‘ldi. Ularning imperiyasi qisqa umr
ko‘rgan   bo‘lsa-da,   ularning   harakatlarining   oqibatlari   asrlar   davomida   sezilib,
Yevropa   taraqqiyotining   borishiga   ta'sir   ko‘rsatdi.   Hunlar   bosqinlarini   tushunish
Yevropa   tarixini   shakllantirgan   kuch,   migratsiya   va   madaniy   o‘zaro   ta'sir
dinamikasi haqida muhim tushunchalarni beradi.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Xezer, Piter (1995). «Xunlar va G‘arbiy Yevropada Rim imperiyasining 
oxiri». Inglizcha tarixiy sharh. 90 (435): 4–41.
2. Jeyms, Edvard (2009). Yevropa varvarlari, miloddan avvalgi 200–600 yillar.
Pearson Longman. ISBN 978-0-582-77296-0.
3. Kim, Xyun Jin (2013). Hunlar, Rim va Yevropaning tug‘ilishi. Kembrij 
universiteti matbuoti.
4. Man, Jon (2005). Attila: Rimga qarshi chiqqan varvar. Nyu-York: Sent-
Martin matbuoti.
5. Rona-Tas, Andras (1999). Erta o‘rta asrlarda vengerlar va Yevropa: Ilk 
Vengriya tarixiga kirish. Budapesht: Markaziy Yevropa universiteti 
nashriyoti.
6. Sinor, Denis (1990). «Xun davri». Ilk Ichki Osiyoning tarixi (1-nashri). 
Kembrij: Kembrij universiteti. bosing. 177–203-betlar.
INTERNET SAYTLARI
1.  www.britannica.com
2.  www    .   worldhistory    .   com   
3.  www    .   history    .   org   
4.  www    .   ukarchive    .   com   
5.  www    .   wikipedia    .   com   
6.  www    .   googlescholar    .   com   
32