Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 93.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 05 Июль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Культурология

Продавец

Madinabonu

Дата регистрации 27 Апрель 2024

14 Продаж

XX asr 70-80 yillarining 1-yarmida O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy hayoti

Купить
MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………………. 3
I bob. XX asr 70-80 yillarining 1-yarmida O‘zbekistonning ijtimoiy-
siyosiy va iqtisodiy hayoti…………………………………………………. 5
1.1. XX asr 70-80 yillaridagi ijtimoiy jarayonlar va ularning O‘zbekiston 
hayotiga ta’siri……………………………………………………………… 5
1.2. O‘zbekiston iqtisodiyotining rivojlanishi va mavjud muammolar…….. 17
II bob. O‘zbekiston ekologik holatining keskinlashuvi………………….. 32
2.1. XX asrning 70-80 yillarida ekologik muammolarning kuchayishi…….. 32
2.2. Atrof-muhitni muhofaza qilish choralari va davlat siyosati……………. 33
Xulosa………………………………………………………………………. 34
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati………………………………………. 35
1 KIRISH
XX asrning 70-80 yillari dunyo va O‘zbekiston tarixida muhim jarayonlar
bilan   kechdi.   Ushbu   davrda   Sovet   Ittifoqining   iqtisodiy   va   siyosiy   tizimi   jiddiy
sinovlarga   duch   keldi.   O‘zbekiston   ham   Ittifoqning   bir   qismi   sifatida   ushbu
jarayonlardan chetda qolmadi. Shu sababli mazkur davrni har tomonlama o‘rganish
muhim ahamiyat kasb etadi.
Mavzuning   dolzarbligi   shundaki,   ushbu   yillarda   ijtimoiy-siyosiy   hayotda
jiddiy o‘zgarishlar sodir bo‘ldi. Sovet rahbariyati tomonidan olib borilgan iqtisodiy
va siyosiy siyosat O‘zbekiston rivojlanishiga bevosita ta’sir ko‘rsatdi. Ayni paytda,
ekologik muammolar ham avj oldi. Orol dengizining qurishi, sanoat chiqindilari va
boshqa   ekologik   muammolar   mintaqadagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotga   jiddiy   ta’sir
ko‘rsatdi.
Kurs ishining ahamiyati shundaki, ushbu tadqiqot orqali XX asrning 70-80
yillarida   O‘zbekistonda   yuz   bergan   ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy   jarayonlarni
chuqur   o‘rganish   imkoniyati   yaratiladi.   Shu   bilan   birga,   ekologik   holatning
keskinlashuvi, uning sabab va oqibatlari tahlil qilinadi.
Kurs ishi obyekti:  XX asrning 70-80 yillaridagi O‘zbekistonning ijtimoiy-
siyosiy, iqtisodiy va ekologik holati.
Kurs   ishi   predmeti:   Mazkur   davrda   O‘zbekistonda   sodir   bo‘lgan   muhim
jarayonlarning xususiyatlari, ularning natijalari va bugungi kundagi ahamiyati.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   ushbu   tadqiqot   natijalari   tarixiy
jarayonlarni o‘rganishda va zamonaviy muammolarni tushunishda foydali bo‘lishi
mumkin.   Shu   bilan   birga,   ekologik   muammolar   bo‘yicha   olib   borilgan   tahlillar
atrof-muhit   muhofazasi   bo‘yicha   chora-tadbirlarni   ishlab   chiqishda   qo‘l   kelishi
mumkin.
Kurs   ishi   vazifalari:   XX   asr   70-80   yillarida   O‘zbekistonda   ijtimoiy-
siyosiy hayotning o‘ziga xos xususiyatlarini o‘rganish.
2 Mazkur davrdagi iqtisodiy rivojlanish va mavjud muammolarni tahlil qilish.
O‘zbekistonda   ekologik   holatning   yomonlashuviga   olib   kelgan   omillarni
o‘rganish.
Atrof-muhitni   muhofaza   qilish   bo‘yicha   o‘tkazilgan   chora-tadbirlarni   tahlil
qilish.
Kurs   ishi   tuzilishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat.
3 I bob. XX asr 70-80 yillarining 1-yarmida O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy va
iqtisodiy hayoti
1.1. XX asr 70-80 yillaridagi ijtimoiy jarayonlar va ularning O‘zbekiston
hayotiga ta’siri
XX   asrning   70-80-yillari   Sovet   Ittifoqi   tarkibida   bo‘lgan   O‘zbekiston   uchun
murakkab ijtimoiy jarayonlar davri bo‘ldi. Bu davrda Sovet Ittifoqida iqtisodiy va
siyosiy   jihatdan   inqiroz   kuchayib   borayotgan   edi.   Shu   sababli,   O‘zbekistonning
ijtimoiy hayotida ham qator o‘zgarishlar kuzatildi.
Bu   yillardagi   ijtimoiy   jarayonlarni   quyidagi   jihatlar   bo‘yicha   tavsiflash
mumkin:
Shahar   va   qishloq   hayotidagi   tafovutlar   O‘zbekiston   qishloq   xo‘jalik
respublikasi   sifatida   agrar   hudud   hisoblangan   bo‘lsa-da,   shaharlar   ham   rivojlanib
borayotgan   edi.   Ammo   sanoat   rivojlanishi   ortidan   urbanizatsiya   jarayoni
tezlashgan   bo‘lsa-da,   qishloq   joylarda   yashovchi   aholi   sharoiti   yetarlicha
yaxshilanmadi.
Demografik   o‘zgarishlar   O‘zbekiston   aholisining   soni   ortib   bordi.   Tug‘ilish
darajasi   yuqori   bo‘lib,   natijada   yoshlar   soni   oshdi.   Shu   bilan   birga,   migratsiya
jarayonlari   ham   faollashdi.   Respublika   ichidagi   migratsiya   tufayli   katta   shaharlar
atrofida yashovchi aholi soni oshib bordi.
Ijtimoiy   tengsizlik   va   korrupsiya   Sovet   Ittifoqining   markaziy   hokimiyati
mahalliy rahbarlarni qat’iy nazorat qilgan bo‘lsa-da, O‘zbekistonda korrupsiya va
mahalliy   hokimiyat   organlarining   suiiste’mollari   keng   tarqalgan   edi.   “Paxta   ishi”
deb nom olgan mashhur korrupsiya janjali aynan shu davrga to‘g‘ri keladi.
Ta’lim va madaniyat Bu davrda ta’lim tizimi Sovet me’yorlariga mos tarzda
rivojlangan   bo‘lsa-da,  o‘zbek   milliy   madaniyatiga   bosim   kuchayib  bordi.  Rus   tili
davlat tili sifatida targ‘ib qilinib, o‘zbek tilining mavqei pasaytirildi. Shuningdek,
4 milliy   urf-odatlar,   an’analar   va   dinni   targ‘ib   qilishga   nisbatan   cheklovlar   mavjud
edi.
Mehnat   va   turmush   sharoiti   O‘zbekistonda   qishloq   xo‘jaligi   asosiy   ishlab
chiqarish sohasi bo‘lib qolayotgan bir paytda, mehnat sharoitlari og‘irlashib bordi.
Xususan,   majburiy   mehnat   tizimi   mavjud   bo‘lib,   paxta   terimi   mavsumida   yosh
bolalar va ayollar paxta dalalariga majburan chiqarilgan.
O‘zbekiston xalqlarining buyuk ajdodlari merosini tiklash madaniy-ma’naviy
qadriyatlarni   rivojlantirish,   har   tomonlama   barkamol   yoshlarni   tarbiyalashda
alohida o‘rin tutadi.
1991-yilda   buyuk   shoir,   mutafakkir   va   pedagog   Alisher   Navoiyga
bag‘ishlangan   yubiley   tantanalari   bo‘lib   o‘tdi   va   umumxalq   bayramiga   aylandi.
Uning   nomiga   Davlat   mukofoti   ta’sis   etilib,   yubiley   tantanalari   uchun   asarlari
to‘plami   nashr   etildi.   I.Karimov   tashabbusi   bilan   “Alisher   Navoiy   nomidagi
Xalqlar do‘stligi” milliy bog‘i va maydoni tashkil etilgan bo‘lib, uning markazida
shoir   haykali   o‘rnatilgan.   Prezidentimiz   ikkinchi   chaqiriq   O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   birinchi   sessiyasida   Alisher   Navoiy   ijodini   chuqur
o‘rganish bilan birga, butun boy milliy-ma’naviy merosni o‘rganishga chaqirdi.
Buyuk   olim   va   mutafakkir   Mirzo   Ulug‘bek   tavalludining   600   yilligiga
bag‘ishlangan   yubiley   tantanalari   YUNESKO   tashabbusi   bilan   Parijda   tashkil
etilgan   ko‘rgazma   bilan   ochilgani   uning   iste’dodi   va   dahosi   jahon   miqyosida
e’tirof   etilganidan   dalolat   bo‘ldi.   Yurtimizda   yubiley   tantanalari   keng   miqyosda
nishonlandi.
Amir   Temurning   tarixiy   siymosi   haqidagi   haqiqatni   tiklash   borasida   katta
ishlar amalga oshirildi. Bunda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.Karimovning
1996-yilni   “Amir   Temur   yili”   deb   e’lon   qilish   to‘g‘risidagi   farmoni   katta
ahamiyatga   ega   bo‘ldi.   YuNESKO   o'zining   Parijdagi   qarorgohida   yubiley
tantanalarini   tashkil   etib,   bayramga   katta   hissa   qo'shdi.   Shu   yerda   “Temuriylar
davrida   obodlik,   ma’naviyat   va   ma’rifat”   shiori   ostidagi   xalqaro   anjuman,   Amir
5 Temur   shaxsiga   bag‘ishlangan   ko‘rgazma   ham   bo‘lib   o‘tdi.   Respublikada   Amir
Temur   ordeni   ta’sis   etildi.   U   tug‘ilib   o‘sgan,   umrining   oxirigacha   hukmronlik
qilgan   Shahrisabz   va   Samarqand   shaharlari   bilan   taqdirlangan.   Amir   Temur
davridagi   ko‘plab   tarixiy   obidalar   ta’mirlanib,   rekonstruksiya   qilindi,   Sohibqiron
nomi bilan atalgan bog‘lar, bog‘lar, xiyobonlar barpo etildi.
Tarixiy   qadriyatlar   va   milliy   an’analarni   asrab-avaylash   nuqtai   nazaridan
islom   olamining   buyuk   alloma   va   mutafakkirlarining   yubiley   tadbirlari:   at-
Termiziy   tavalludining   1200   yilligi,   Najmiddin   Kubro   tavalludining   850   yilligi,
Bahouddin   Naqshbandiyning   675   yilligi,   Mahmudiy   tavalludining   920   yilligi,
Zamakshariyning   920   yilligi   butun   O‘zbekistonda   keng   nishonlanayotganini
alohida   ta’kidlaymiz.   Og‘axiy   va   Mashrabning   yubileylariga   bag‘ishlab   ko‘plab
kechalar,   seminarlar,   anjumanlar   o‘tkazildi.   “Alpomish”ning   1000   yilligi,
afsonaviy   sarkarda   Jaloliddin   Manguberdi   tavalludining   800   yilligi   munosabati
bilan tantanalar o‘tkazildi.
Ma’naviy merosni  tiklashda “Oltin Meros” jamg‘armasi  alohida o‘rin tutadi.
1994-yilda   “Ma’naviyat   va   ma’rifat”   jamiyatining   tashkil   etilishini   ham   alohida
ta’kidlash   joizki,   bu   xalq   ma’naviy   hayotini   tiklash   va   rivojlantirishda   katta
ahamiyatga   ega.   Imom   al-Buxoriy   tavalludining   1225   yilligi   doirasida   uning
“Ishokarli   tuplam”   (Al-Jome’,   as-Sahih),   “Arab   durdonalari”   (“Al-Arab-al-
Mufrad”)   nomli   ajoyib   asarlari   –   ahamiyatiga   ko‘ra   “Qur’on”dan   keyin   ikkinchi
o‘rinda turadigan va doimiy ahamiyatga ega bo‘lgan asarlar nashr etildi.
Sovet   davrida   milliy   va   diniy   urf-odatlar,   urf-odatlar   va   marosimlar
taqiqlangan,   tanqid   qilingan   va   xalqlar   hayotidan   quvilgan.   Va   faqat   mustaqillik
ularni   tiklashga   imkon   berdi.   Nohaq   unutilgan   “Navro‘z”   bayrami   umumxalq
bayramiga, bayramlarning eng go‘zaliga aylangani ulkan yutuq bo‘ldi.
Prezident   Farmoni   bilan   I.A.   Karimov   1992-yil   mart   oyida   Respublika
hukumati   huzurida   Din   ishlari   bo yicha   qo mita   tuzib,   muqaddas   Ramazon   vaʻ ʻ
6 Qurbon   hayitlari   qayta   tiklanib,   umumxalq   bayramlari   maqomi   berilib,   ularni
nishonlanadigan kunlar dam olish kuni deb e lon qilindi.ʼ
Prezidentimiz   xalq   irodasini   ro‘yobga   chiqargan   holda,   mamlakatimizda
istiqlolning   yana   bir   yutug‘iga   aylangan   musulmon   dunyosi   hayotida   ulkan   o‘rin
tutadigan   “Muqaddas   Haj”ni   qayta   tiklash   to‘g‘risidagi   Farmonni   imzoladi.   Agar
ilgari   har   yili   3-4   kishi   Haj   ziyoratini   ado   etgan   bo‘lsa,   mustaqillik   davrida
O‘zbekiston   Respublikasi   hukumatining   moliyaviy   ko‘magida   minglab
musulmonlar   muqaddas   Makka   va   Madinaga   Haj   ziyoratlarini   ado   etganlar.
Birgina   1997-1998-yillarda   3,5   ming,   1999-yilda   esa   4   mingga   yaqin   dindor
shariatning ushbu amrini bajargan.
Respublika   rahbariyati   islom   dinining   insonlarni   ma’naviy   tarbiyalashdagi
o‘rniga,   diniy   tashkilotlarni   tasodifiy   shaxslardan   himoya   qilishga   katta   ahamiyat
beradi.   Respublika   Prezidentining   1999-yil   7-apreldagi   farmoni   bilan   universitet
huzurida   Toshkent   islom   universiteti,   islomshunoslik   ilmiy-tadqiqot   markazi   va
akademik litsey tashkil etildi.
Jahon   amaliyoti   shuni   ko'rsatadiki,   taraqqiyot   muvaffaqiyati   ko'p   jihatdan
ta'lim, fan, umuman, ilmiy-texnika taraqqiyoti darajasiga bog'liq.
O‘zbekiston   Respublikasining   1992-yilda   mustaqillik   e’lon   qilinganidan
keyin   ko‘p   o‘tmay   qabul   qilingan   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonunida   xalq   ta’limiga
suveren   O‘zbekiston   taraqqiyotining   ustuvor   yo‘nalishi   sifatida   qaraldi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   1997-yil   avgust   oyida   bo‘lib   o‘tgan
sessiyasida   yangi   tahrirdagi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonun   va   Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi   qabul   qilindi.   Ushbu   asosiy   hujjatlar   ta’lim   tizimining   barcha
sohalarini isloh qilish va rivojlantirish uchun zarur shart-sharoitlarni yaratib, yangi
bo‘g‘in   va   shakllar   bilan   boyitilgan   zamonaviy   uzluksiz   ta’lim   tizimini   tashkil
etadi. Ular orasida akademik litsey va kasb-hunar kollejlari ham bor.
Respublika   hukumati   iqtidorli   yoshlarni   tarbiyalash   va   tarbiyalashga   jiddiy
e’tibor qaratmoqda.
7 Ta’limning o‘zbek modelining xalqaro hamjamiyat tomonidan e’tirof etilishi
va   mamlakatimiz   Prezidenti   I.A.   Karimovning   unga   YuNESKOning   Oltin
medalini   taqdim   etishi,   shuningdek,   Xalqaro   oliy   ta’lim   akademiyasining   faxriy
akademigi,   M.V.   nomidagi   Moskva   davlat   universitetining   faxriy   professori   etib
saylanishi   Karimovning   hissasi   bo‘ldi.   Lomonosov,   Gollandiya   universitetlari
assotsiatsiyasining faxriy doktori va boshqalar.
O‘zbekistonda   ilm-fan   chuqur   ildizlarga   ega.   Yurtimizning   buyuk
allomalarining   matematika   va   astronomiya,   geografiya   va   tibbiyot,   falsafa   va
huquq,   tilshunoslik   va   she’riyat   sohalariga   oid   asarlaridan   jahonning   yirik   ilmiy
markazlari olimlari keng foydalandilar.
9-asrda   Bag dodda   tashkil   etilgan   al-Ma mun   akademiyasi   (Olimlar   uyi)ʻ ʼ
a zolarining   asosiy   qismini   O rta   Osiyodan   kelgan   olimlar   tashkil   etdi.   “Ma mun	
ʼ ʻ ʼ
jahon xaritasi”ni  yaratishda yetakchi  olimlar  bilan bir qatorda al-Xorazmiy va al-
Farg oniy   ham   bevosita   ishtirok   etgan.   9-15-asrlarda.   Musulmon   dunyosida   700	
ʻ
dan   ortiq   mashhur   olimlar   ishlagan,   ulardan   500   nafari   O rta   Osiyodan   bo lgan	
ʻ ʻ
(G arbda   ular   arab   tilida   yozilgan   asarlar   nashr   etgani   uchun   arab   olimlari	
ʻ
sanaladi).   Musulmon   mamlakatlaridagi   o nta   ilmiy   markazdan   5   tasi   (Buxoro,	
ʻ
Samarqand, Marv, Urganch, Quva) O rta Osiyodagi shaharlardir.	
ʻ
Hozirgi   mustaqil   O'zbekiston   Respublikasi   mustahkam   ilmiy-texnik   va
kadrlar   zaxirasiga   ega.   Mamlakatimiz   ilmiy-tadqiqot   majmuasi   Fanlar
akademiyasining   362   ta   muassasasi,   oliy   o‘quv   yurtlari   va   tarmoqqa   oid
institutlarni birlashtirgan. 101 ilmiy tadqiqot instituti, oliy ta’lim muassasalarining
55   ilmiy-tadqiqot   bo‘limi,   65   loyiha-konstruktorlik   tashkiloti,   32   ilmiy-ishlab
chiqarish   birlashmasi,   30   axborot   markazlari   shular   jumlasidandir.   Xorazmda   al-
Ma mun akademiyasi qayta tiklandi.	
ʼ
Respublikada 46 mingga yaqin kishi ilmiy tadqiqot ishlari bilan shug'ullanadi.
Ularning 2,8 ming nafari fan doktori, 16 ming 100 nafardan ortiq fan nomzodi bor.
Fanning 20 yo‘nalishi bo‘yicha yuqori malakali ilmiy kadrlar tayyorlanadi.
8 Respublika olimlari tomonidan eng muhim ilmiy yo‘nalishlar bo‘yicha jahon
andozalari darajasidagi ilmiy maktablar yaratildi. Jumladan, matematika, geologiya
va seysmologiya, molekulyar genetika, moddalarning fizik-kimyoviy tarkibini har
tomonlama o‘rganish kabi sohalardagi tadqiqotlar shular jumlasidandir.
O‘zbekistonlik   olimlar   dunyoning   yetakchi   universitetlari   va   ilmiy
markazlaridagi   xorijlik   hamkasblari   bilan   hamkorlikda   ilmiy-tadqiqot   ishlari   olib
bormoqda. O‘zbekiston Milliy universiteti, Davlat texnika universiteti, Jahon tillari
universiteti   va   boshqa   oliy   ta’lim   muassasalarining   tadqiqotchi   olimlari   AQSh,
Yaponiya   va   Yevropaning   yetakchi   universitetlari   olimlari   bilan   hamkorlikda   ish
olib bormoqda. nomidagi  kenglik stansiyasidan  o‘zbek olimlari  Ulug‘bek kitobda
AQSH, Italiya, Yaponiya olimlari va mutaxassislari bilan birgalikda xalqaro ilmiy
loyihalarda   faol   ishtirok   etmoqda.   1995   yildan   boshlab   Respublika   Fanlar
akademiyasi   Matematika   instituti   olimlari   Fransiya   universiteti   matematika
markazi   tadqiqotchilari   bilan   hamkorlikda   ish   olib   bormoqda.   O zbekiston   vaʻ
Fransiya   matematiklari   tahririda   ikki   davlat   matematiklarining   maqola   va
ma ruzalari   to plami   bir   vaqtning   o zida   AQSh,   Angliya   va   Gollandiyada   chop	
ʼ ʻ ʻ
etildi.
Ko‘p   yillardan   buyon   o‘zbekistonlik   arxeologlar   Surxondaryoda   yapon
olimlari,   Qoraqalpog‘istonning   Sidney   universiteti   arxeologlari   bilan   birgalikda
tadqiqot   ishlari   olib   borilmoqda.   O‘zbekiston   Milliy   universiteti   tarixchi   olimlari
bir   necha   yillardan   buyon   Angliya,   Fransiya,   Daniya   universitetlaridagi
hamkasblari bilan hamkorlik qilib kelmoqda.
O‘zbekistonning   bir   qator   taniqli   olimlari   xorijiy   mamlakatlardagi   sanoat
akademiyalariga a’zo bo‘lishdi.
O‘zbekistonning  mustaqillikka erishgani  milliy madaniyat, adabiyot  va sport
rivojiga   keng   yo‘l   ochdi.   Ularning   rivojlanishida   mamlakatimiz   rahbariyatining
doimiy e’tibori  muhim  ahamiyatga ega. O‘zbekiston Prezidentining Farmonlarida
I.A.   Karimov   “O‘zbekkino”   davlat   aksiyadorlik   kompaniyasini   tashkil   etish
9 to‘g‘risida,   musiqa   ta’limi,   madaniyat   va   san’at   ta’lim   muassasalari   faoliyatini
qayta   tashkil   etish   to‘g‘risida,   Vazirlar   Mahkamasining   “Milliy   raqs   va
xoreografiyani   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori   va   boshqa
hujjatlarda   mamlakatimiz   madaniyatini   rivojlantirishning   asosiy   yo‘nalishlari
belgilab berilgan.
90-yillarning oxiriga kelib O zbekistonda 53 ta teatr-ko ngilochar muassasasi,ʻ ʻ
27   ta   madaniyat   va   san at   yo nalishidagi   ixtisoslashtirilgan   o quv   yurtlari,	
ʼ ʻ ʻ
shulardan 5 tasi oliy o quv yurtlari faoliyat ko rsatdi.	
ʻ ʻ
O‘zbekiston   madaniyatining   chuqur   tarixiy   ildizlarini,   xalqining
bosqinchilarga   qarshi   kurashini   aks   ettiruvchi   spektakllar   nafaqat   poytaxtimiz,
balki   viloyat   teatrlari   sahnalarida   ham   namoyish   etildi.   Ko‘pgina   adabiyot   va
san’at   asarlarida   bugungi   kunning   kundalik   hayoti,   Respublikamizda   tinchlik   va
osoyishtalikni   o‘rnatish   uchun   olib   borilayotgan   kurash   yoritilgan.   Yosh   avlodni
ma’naviy-estetik   tarbiyalashga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Shu   maqsadda   hamma
joyda   bolalar   va   o‘smirlar   teatrlari   tashkil   etilgan.   Bir   qator   teatrlar   truppalari
gastrol   safarlarida   Amerika,   Osiyo   va   Yevropa   mamlakatlarida   bo‘ldi:   dunyo
O‘zbekistonni, o‘zbek xalqini yaqinroq tanidi.
Xalq   artistlari   Yulduz   Usmonova,   Munozat   Yo‘lchieva,   Farrux   Zokirov
rahbarlik   qilayotgan   “Yalla”   ansambli   xorijlik   tomoshabinlar   orasida   katta
muvaffaqiyatlarga   erishdi.   Ularni   Angliya,   Germaniya,   Fransiya,   Gollandiya,
Turkiya   va   boshqa   mamlakatlarning   konsert   zallarida   iliq   kutib   olishadi.   Yulduz
Usmonovaning 100 000 nusxadagi  tanlangan qo shiqlari  diski  dunyoning ko plab	
ʻ ʻ
mamlakatlarida   tarqatildi.   Amerikalik   qizlar   xalq   artisti   Qizlarxon
Do‘stmuhamedova rahbarligida o‘zbek milliy raqslarini o‘rganishmoqda.
O‘zbekistonda   o‘tkazilayotgan   san’at   festivallari   respublika   madaniyatidagi
yutuqlarning   yorqin   namunasidir.   Har   yili   o‘tkaziladigan   “Mustaqillik”   festivali
milliy musiqa madaniyati gullab-yashnashining o‘ziga xos namoyishidir.
10 Butun   umrini   Vatani,   xalqi   va   millatiga   bag‘ishlagan   o‘zbek   milliy
madaniyati   va   adabiyoti   namoyandalarining   ulkan   yutuqlari   mamlakatimizda
yuksak   qadrlanadi.   Bunga   misol   qilib,   allaqachon   vafot   etgan   G‘afur   G‘ulom,
Oybek, Abdulla Qahhor, mulla To‘ychi Toshmuhamedov, Muhiddin Qaryoqubov,
Yunus   Rajabiy,   Abror   Hidoyatov   va   boshqalarning   “Buyuk   xizmatlari   uchun”
ordeni bilan taqdirlangani bo‘ldi.
Madaniyat  va adabiyot sohasida yosh, o‘sib borayotgan kadrlar tayyorlashga
har   kuni   e’tibor   qaratilmoqda.   Jamiyat   ma’naviyatini   boyitgan   iste’dodli   qo‘shiq
ijrochilari, bastakor va shoirlarni rag‘batlantirish maqsadida Respublika Prezidenti
tashabbusi va taklifiga binoan “Nihol” mukofoti ta’sis etildi.
O‘zbekistonlik   sportchilarning   yutuqlari   ham   yuqori.   Mamlakatda
o‘tkazilayotgan   ommaviy   sport   musobaqalari,   sportchilarning   jasorati,   ularning
rekordlari   O‘zbekistonni   jahon   sporti   davlatlari   darajasiga   ko‘tardi.
Mamlakatimizning   yirik   shaharlari   va   tumanlarida   futbol   va   tennis   kortlari
qurilmoqda. Toshkentda jahon andozalari darajasidagi “Yunusobod” va “Jar” sport
majmualari barpo etildi.
1992-yili Norvegiyada o tkazilgan qishki Olimpiya o yinlarida o zbekistonlikʻ ʻ ʻ
sportchi Lina Chiryazova oltin medalni qo lga kiritdi. Olimpiadada ilk bor  davlat	
ʻ
madhiyasi  yangradi va O‘zbekiston Respublikasi  Davlat bayrog‘i ko‘tarildi. 1994
yili   Yaponiyada   bo lib   o tgan   Osiyo   o yinlarida   O zbekiston   sportchilari   ko plab	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
medallarni   qo lga   kiritdilar.   Futbol   bo‘yicha   O‘zbekiston   terma   jamoasi   finalda	
ʻ
Xitoy   terma   jamoasini   mag‘lub   etib,   Osiyo   o‘yinlari   chempioniga   aylangani
quvonarli   hol   edi.   1996-yilda   Atlantada   bo lib   o tgan   yozgi   Olimpiya   o yinlarida	
ʻ ʻ ʻ
o zbek   sportchilari   erishgan   yutuqlar   ham   o sha   yili   Respublika   Prezidenti   I.A.	
ʻ ʻ
Jahon   sportini   rivojlantirishdagi   xizmatlari   va   Olimpiya   o‘yinlari   g‘oyalariga
sodiqligi   uchun   Karimov   Xalqaro   Olimpiya   qo‘mitasi   qarori   bilan   “Olimpiya
oltin” ordeni bilan taqdirlangan.
11 So‘nggi   yillarda   kurashchilar,   bokschilar,   shaxmatchilar   va   tennischilarning
muvaffaqiyatlari   ayniqsa   yaqqol   ko‘zga   tashlanmoqda.   O‘zbek   kurashi   jahonga
mashhur   sport   turiga   aylandi.   50   ga   yaqin   davlat   sportchilarini   birlashtirgan
Xalqaro kurash  federatsiyasi  tuzildi. Kurash  bo‘yicha  har   yili  mamlakat   va jahon
miqyosida chempionatlar o‘tkaziladi.
Tennis   bo‘yicha   “Prezident   kubogi”   xalqaro   turniri   yetti   marta   o‘tkazilgan.
2000   yilgi   kubok   musobaqasida   jahon   toifasidagi   tennischilar,   AQSh   kubogi
sovrindori   Marat   Safin,   Olimpiya   o‘yinlari   chempioni   Yevgeniy   Kafelnikov   va
boshqalar ishtirok etishdi.
Sovet   hokimiyati   yillarida   O‘zbekistonda   shaxmat   bo‘yicha   birgina   xalqaro
grossmeyster   tayyorlangan.   Mustaqillik   yillarida   o‘n   bir   nafar   shaxmatchi   ana
shunday yuksak marraga erishdi. Mamlakat faxri – jahondagi 200 dan ortiq yuqori
toifali  shaxmatchilar   orasida   13-o‘rinni   egallab  turgan   yosh  xalqaro  grossmeyster
Rustam Qosimjonov.
2000-yilda   Sidneyda   bo lib   o tgan   yozgi   Olimpiada   o yinlaridaʻ ʻ ʻ
O zbekistondan  77 nafar  sportchi  ishtirok etgan, bu avvalgi  o yinlarga qaraganda	
ʻ ʻ
ancha ko p. Ular 4 ta medal: 1 ta oltin, 1 ta kumush, 2 ta bronza.	
ʻ
Respublikamiz   mustaqillikka   erishgan   dastlabki   kunlardanoq   ijtimoiy-
iqtisodiy   va   siyosiy   o‘zgarishlar,   mamlakat   mustaqilligini   mustahkamlash
jarayonida   suveren   O‘zbekiston   Respublikasi   mafkurasini   shakllantirish   zarurati
paydo bo‘ldi.
Mustaqillik   yo‘liga   qadam   qo‘ygan   O‘zbekiston   Respublikasining   birinchi
vazifalaridan   biri   Prezident   I.A.   Karimov   12-chaqiriq   Oliy   Kengashning   10-
sessiyasidagi   nutqida   milliy   ongni   rivojlantirishni   milliy   istiqlol   mafkurasini
shakllantirishning   tarkibiy   qismi   deb   atadi.   Yangicha   tafakkur   va   mafkuraviy
tiklanishsiz   bozor   munosabatlariga   asoslangan   yangi   demokratik   jamiyatni   barpo
etish   mumkin   emas,   mamlakatda   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   barqarorlikka
erishishni  tasavvur qilib bo‘lmaydi. Milliy istiqlol mafkurasining mohiyati haqida
12 gapirar   ekan,   I.A.   Karimov   yangi   mafkuraning   ma’nosi   eski   mafkuraviy
dogmalardan   xoli,   O’zbekiston   Respublikasining   mustaqil   mafkurasi   bilan
qurollangan shaxsni tarbiyalashdan iborat ekanligini ta’kidlaydi.
Milliy   istiqlol   mafkurasining   Respublika   xalqlarini   buyuk   maqsadlar   yo‘lida
birlashtirishdagi   ulkan   rolini   qayd   etib,   Prezident   I.A.   I.Karimov   2-chaqiriq   Oliy
Kengashning   12-sessiyasida   (1993-yil   6-may)   ijtimoiy   fanlar   yig ilishida   milliyʻ
istiqlol   mafkurasini   shakllantirish   va   kundalik   hayotga   joriy   etishni   eng   muhim
vazifa   qilib   qo ydi.   Prezidentimiz   ta’kidladiki,   xalqimizni,   turli   qatlam   va	
ʻ
guruhlarga mansubligidan qat’i nazar, chuqur ma’naviy inqirozdan olib chiquvchi,
bir   maqsad   atrofida   birlashtira   oladigan   yagona   qudratli   kuch   –   milliy   istiqlol
mafkurasidir.
Mamlakatimiz   tarixi   shuni   ko‘rsatadiki,   yagona   maqsad   va   g‘oya   bo‘lmasa,
jamiyat   halok   bo‘ladi,   O‘zbekiston   Respublikasi   Mustaqilligining   ichki   va   tashqi
dushmanlarining   oson   o‘ljasiga   aylanadi.   Milliy   istiqlol   mafkurasi   O‘zbekiston
xalqlarining   ming   yillik   o‘tmishini   buyuk   kelajagi   bilan   bog‘lovchi   ko‘prik
vazifasini   o‘taydi.   U   xalqni   yagona   maqsad   –   Respublikamiz   mustaqilligini
mustahkamlash,   Vatan   ravnaqi   yo‘lida   birlashtirib,   ayni   paytda   Respublikamizda
istiqomat   qilayotgan   yuzdan   ortiq   millat   va   elat,   turli   konfessiya   vakillarini
birlashtirib turadi.
Milliy   istiqlol   g‘oyasining   o‘rni   va   ahamiyati,   ayniqsa,   har   xil   turdagi
fundamentalistik   va   ekstremistik   oqimlar   xavfi   sharoitida   dolzarbdir.   Albatta,
O‘zbekiston   Respublikasi   suverenitetining   barqarorligi   va   mustahkamligi,   eng
avvalo,   bozor   munosabatlari   sharoitida   demokratik   jamiyat   qurish   yo‘lidan
borayotgan   Respublikamizning   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   va   ma’naviy-axloqiy
hayotining   barqarorlashuvi   bilan   ta’minlanadi.   Ayni   paytda   yosh   avlodni
vatanparvarlik, fidoyilik, o‘z Vataniga muhabbat ruhida tarbiyalash milliy istiqlol
mafkurasining   eng   muhim   vazifasidir.   Yoshlarning   mafkuraviy   tarbiyasi   roliga
yetarlicha baho bermaslik og‘ir oqibatlarga olib kelishi mumkin, buni 1999-yil 16-
fevral voqealari ham tasdiqlaydi, o‘shanda ichki va tashqi dushmanlar O‘zbekiston
13 mustaqilligiga   va   uning   xalq   tomonidan   saylangan   Prezidentiga   barham   berish
niyatida edilar.
Respublikada   insonlarni,   ayniqsa,   yosh   avlodni   ma’naviy-mafkuraviy
tarbiyalashga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   O‘zbek   davlatchiligi   tarixida   axloqiy
tarbiya   doimo   diqqat   markazida   bo‘lib   kelgan.   Shoir   ta’biri   bilan   aytganda,
“O‘zbek ma’naviyati jahon madaniyatini bezab turgan gullardandir”. O‘zbek xalqi
ma’naviyatining   ming   yillik   tarixda   to‘plangan   beg‘ubor   go‘zalligini   asrab-
avaylash bugungi avlod zimmasidadir.
Bozor munosabatlariga o‘tish, kuchli fuqarolik jamiyati barpo etish sharoitida
ma’naviyat   va   ma’rifat   markazlari   tomonidan   katta   ishlar   amalga   oshirilmoqda.
Ularning   “Jaholatga   qarshi   ma’rifat”   g‘oyalari   asosidagi   asosiy   maqsadi   insonlar
ongidan   ma’naviy   qaramlik   va   qo‘rquv,   mustaqil   fikrlash,   mafkuraviy   beqarorlik
kabi   o‘tmish   qoldiqlarini   yo‘q   qilish,   ularni   dag‘allik   va   beadablikdan   asrashdan
iborat.
“Tafakkur”   jurnali   muharriri   I.A.ning   savollariga   javobida.   Karimov   milliy
mafkuraning   mazmun-mohiyatini,   uning   tamoyillari   va   xususiyatlarini   ko’rsatib
berdi.   Atoqli   adib,   O‘zbekiston   Qahramoni   Saidahmad   tan   olganidek,   I.A.ning
javoblarini o‘qib chiqqandan keyingina. Karimov mafkura nimaligini aniq va aniq
tushuna   olardi.   Prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   jamiyat   mafkurasi   shu   jamiyatning
tayanchi bo‘lgan oddiy inson manfaatlarini ifodalaydi. Bu xalqning baxtli, tinch va
farovon hayot yaratish istagini ifodalovchi kuch va quvvat manbai bo‘lishi kerak.
Aniq maqsad, g‘oya, aniq belgilangan mafkura bo‘lmasa,  jamiyat  barbod bo‘lishi
muqarrar.
Mustaqil respublika xalqlari oldida turgan vazifalar qanchalik ulug‘vor bo‘lsa,
milliy   g‘oya,   milliy   istiqlol   mafkurasining   o‘rni   va   ahamiyati   shunchalik   yuqori
bo‘ladi.
Prezident   I.A.   faoliyati   amaliyotida.   Karimov   mamlakat   rahbariyatining   eng
muhim   vazifalarini   hal   etishdan   oldin   hal   qilinayotgan   muammolarning
14 mutaxassislari,   nazariyotchilari   va   amaliyotchilari   bilan   uchrashadi.   2000   yil   6
aprelda   Prezident   qarorgohida   bir   guruh   faylasuflar,   tarixchilar,   siyosatshunoslar,
sotsiologlar,   psixologlar,   o‘qituvchilar,   olimlar,   yozuvchilar,   jurnalistlar,   jamoat
tashkilotlari   vakillari   bilan   uchrashuv   bo‘lib   o‘tdi.   Milliy   istiqlol   mafkurasini
ishlab   chiqish   va  uni   hayotga   tadbiq  etish   yo‘llari   yuzasidan   fikr   almashildi.   I.A.
ta'kidlaganidek,   Karimov,   milliy   g’oyalarni,   milliy   istiqlol   mafkurasini
belgilashning   dolzarbligi   xalqaro   miqyosdagi   kurashning   mafkuraviy   frontga
o’tganligi   va   bu   jabhada   ustunlikka   erishish   uchun   ulkan   resurslar,   kuch   va
imkoniyatlar safarbar etilayotganligidan kelib chiqadi.
Milliy istiqlol mafkurasining nazariy-mafkuraviy asoslari I.A.ning javoblarida
yanada   rivojlantirildi.   Karimov   2000-yil   iyun   oyida   “Fidokor”   gazetasi
muxbirining   savollariga   Respublika   Prezidenti   milliy   istiqlol   mafkurasini
shakllantirish va xalq ongida hayotga tatbiq etishning muhim masalalari yuzasidan
aniq, aniq javoblar berdi.
I.A. Karimov mafkuraviy qurollar zamonamizning eng dahshatli qurollaridan
ham kuchliroq va xavfliroq ekanligini yana bir bor ta’kidladi. Hozirgi kunda ko'p
masalalar yadro poligonida emas, balki mafkuraviy jabhada hal qilinmoqda.
Hozir   mafkuraviy   ishlarda   asosiy   narsa   xalq   oldiga   chiqib,   suveren
O‘zbekiston   Respublikasining   o‘tgan   qisqa   vaqt   ichida   erishgan   yutuqlarini
tushuntirish va targ‘ib qilishdan iborat. Mustaqilligimizning 9 yilligini nishonlash
munosabati bilan Prezidentimiz mamlakatimiz mutasaddilari oldida qilgan nutqida:
“Mustaqillik   bizga   hech   kim   tomonidan   berilmagan,   bu   O‘zbekiston   xalqlarining
ko‘p asrlik kurashi samarasidir; har bir fuqaro mustaqillikni qadrlashi va qadrlashi
kerak; buyuk ajdodlarimiz bizning faxrimiz; Vatanga va har birimizga mustaqillik
bergan;   mamlakat   xavfsizligiga   kim   tahdid   soladi   va   bu   tahdidlar   qanday
ifodalanadi.
15 1.2. O‘zbekiston iqtisodiyotining rivojlanishi va mavjud muammolar
Jahon   iqtisodiy   inqirozi   davom   etayotgan   sharoitda   davlatlarning   iqtisodiy
rivojlanish   yo‘llarini   tahlil   qilish   va   bundan   zarur   xulosalar   chiqarish   muhim
ahamiyatga   ega.   Muhim   ilmiy   muammolardan   biri   sobiq   Ittifoqning   ittifoq
respublikalarining iqtisodiy siyosatiga mustamlakachilik ta’siri hisoblanadi.  O'sha
paytda   SSSR   dunyodagi   eng   qudratli   davlatlardan   biri   edi.   Buni   1980-yillardagi
O‘zbekiston   Farg‘ona   vodiysi   iqtisodiyoti   misolida   ham   ko‘rish   mumkin.   1980-
yillarda   O zbekiston   sobiq   SSSR   tarkibida   bo lib,   xalq   xo jaligining   barchaʻ ʻ ʻ
tarmoqlarini qamrab olgan inqiroz kuchaydi. Bu inqiroz respublikamizning barcha
hududlarini   qamrab   oldi   va   ayniqsa   Farg‘ona   viloyati   viloyatlarida   og‘ir   kechdi.
O'sha   davrdagi   umidsiz   vaziyatning   ildizlari   muqarrar   ravishda   sovet   davlatining
iqtisodiy taraqqiyotning ob'ektiv qonuniyatlariga zid ravishda olib borilgan siyosati
bilan   bog'liq   edi.   Nafaqat   iqtisodiy   siyosat,   balki   biryoqlama   shovinistik
siyosatning   buzilishi,   ijtimoiy-milliy   siyosatdagi   adolatsiz   munosabat   ijtimoiy-
iqtisodiy, ekologiya va boshqa bir qator sohalarda ayanchli ahvolga olib keldi. Bu,
ayniqsa,   aholi   zich   joylashgan   Farg‘ona   vodiysida   yaqqol   namoyon   bo‘ldi.   20-
asrning   20-yillari   oxiridan   boshlab   mehnatni   umumittifoq   taqsimlashda   ittifoq
respublikalari iqtisodini ma lum tarmoqlarga ixtisoslashtirish siyosati olib borildi  	
ʼ
Bu siyosatga ko ra, iqtisodiy rayonlarga bo lingan sobiq ittifoq respublikalari	
ʻ ʻ
bir   mahsulot,   ba zan   esa   mahsulotning   faqat   bir   qismini   ishlab   chiqarishga	
ʼ
ixtisoslashishi kerak edi . Bu siyosat barcha ittifoq respublikalarining bir-biri bilan
chambarchas bog‘langan bo‘lishini  va markaz orqali osonlik bilan boshqarilishini
ta’minlashga   qaratilgan   edi.   Bu   zanjirda   O‘zbekiston   xomashyo   bazasi   rolini
o‘ynadi.   Sobiq   Ittifoq   davrida   Andijon,   Namangan,   Farg‘ona   viloyatlari   nafaqat
Farg‘ona vodiysining iqtisodiy panohi bo‘lgan, balki Ittifoq iqtisodiyotida yetakchi
o‘rin tutgan. Uning maydoni 19,2 ming kvadrat metrni tashkil qiladi. km , bu butun
respublika hududining 4,3% ni tashkil qiladi . Uning barcha tarmoqlari paxtachilik
manfaati   asosida   tashkil   etilgan.   Natijada   Farg‘ona   vodiysi   sanoatida   uzoq
yillardan buyon qishloq xo‘jaligi xom ashyosi, mineral o‘g‘itlarni qayta ishlash va
16 birlamchi   qayta   ishlash   hamda   yarim   tayyor   mahsulotlar   ishlab   chiqarishga
asoslangan  shunday tarmoqlar  rivojlandi. Masalan, yalpi sanoat  mahsulotining 72
foizdan   ortig‘i   qishloq   xo‘jaligi   tarmog‘iga,   shu   jumladan,   paxta   tozalash
sanoatining   22,5   foiziga   to‘g‘ri   keladi   .   Sanoat   korxonalari   mehnat   va   xomashyo
zich   joylashgan   hududlarda   emas,   balki   minglab   kilometr   uzoqlikdan   mahsulot
keltiriladigan   hududlarda   qurilgan.   Farg‘ona   viloyatida   har   yili   yarim   million
tonnadan   ortiq   paxta   yetishtirilganiga,   mehnat   yetarli   bo‘lganiga   qaramay,   tayyor
mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   birorta   ham   yirik   korxona   qurilmagan.   Shu   bilan
birga,   bir   qancha   yirik   kimyo   zavodlari   qurildi,   ularning   mavjudligi   aholi   zich
joylashgan   hududlarda   amaliy   bo'lmagan   .   Farg ona   vodiysi   iqtisodiyotida   ko pʻ ʻ
yillar davomida “A” sanoati  (ishlab chiqarish vositalari ishlab chiqaruvchi) emas,
balki   “B”   sanoati   (iste mol   tovarlari   ishlab   chiqaruvchi)   ustunlik   qildi.   Shunday	
ʼ
qilib,   1980-yillarda   sanoatda   yengil   sanoatning   ulushi   53,1%   ni   tashkil   etdi   .
Boshqa   mamlakatlar   tajribasi   shuni  ko'rsatadiki,   engil   sanoatni  rivojlantirish   og'ir
sanoatni   rivojlantirish   vositasi   bo'lib,   ayni   paytda   aholini   ish   bilan   ta'minlash
vositasi   sifatida   qaralgan   .   Biroq   Farg‘ona   vodiysi   yengil   sanoatida   ustun   o‘rinni
paxta   tozalash   sanoati   egallaganligini   hisobga   olsak,   bu   yigiruv,   trikotaj,
paypoqchilik,   tikuvchilik   kabi   tarmoqlarning   rivojlanishiga   xizmat   qilmadi,   balki
paxta   xomashyosini   birlamchi   qayta   ishlashning   rivojlanishiga   olib   keldi.   Sanoat
korxonalarining   asosiy   qismi   Farg‘ona   vodiysida   to‘plangan   bo‘lishiga   qaramay,
bu   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarni   hal   etish,   iqtisodiyotni   rivojlantirish   uchun
hech   qanday   imkoniyat   bermadi.   Buning   sababi,   hosildorlikning   bir   tomonlama,
ya'ni   asosan   paxta   xomashyosini   rivojlantirishga   qaratilganligi   edi.   Texnologik
nuqtai nazardan, Farg‘ona vodiysida mavjud bo‘lgan ko‘plab mashinalar eskirgan
va   restavratsiya   qilishni   talab   qilgan.   Jumladan,   Farg‘ona   neftni   qayta   ishlash
zavodi,   Kirov   nomidagi   paxta   junni   qayta   ishlash   zavodi,   Oltiariq   neftni   qayta
ishlash zavodi, Qo‘qon qurilish materiallari zavodi, Marg‘ilon atlas birlashmasi va
Andijon   poyabzal   fabrikasining   texnologik   jihozlari   30-40   foizdan   70   foizgacha
eskirgan     va   talablarga   javob   bermas   edi.   Hatto   Kuvinskiy   tsement   zavodi   ham
1932 yildan beri uskunadan foydalanayotgan edi . 
17 Vodiydagi   boshqa   korxonalarda   esa   30-40   yillik   uskunalar   mavjud   edi   .
Umuman, 80-yillarda Farg‘ona vodiysidagi ko‘pgina korxonalarda jihozlar zamon
talablariga javob bermas edi. Garchi sanoat korxonasi mahsulotlari raqobatbardosh
bo'lishi   va   mahsulot   iste'molchilar   talablariga   javob   berishi   uchun   har   4-5   yilda
ularni   yangi   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   yangilab   turish   zarur   edi.   1980-
yillarda Farg ona vodiysida sanoat mehnat unumdorligining o sishi pasaydi. Agarʻ ʻ
1981–1985   yillarda   Andijon   viloyatida   sanoatning   o rtacha   yillik   o sishi   0,2%,	
ʻ ʻ
Namangan viloyatida 7,3%, Farg ona viloyatida 1,25% bo lgan bo lsa, 1985–1989	
ʻ ʻ ʻ
yillarda   (12-besh   yillikda)   keskin   pasayish   kuzatildi   va   bu   ko rsatkich   2%   va	
ʻ
02.0.5%   ni   tashkil   etdi.   Statistik   ma’lumotlar   Farg‘ona   vodiysida   umumiy
mahsulot   unumdorligining   o‘sishi   avvalgi   besh   yillikka   nisbatan   keskin
pasayganini ko‘rsatdi. Xususan, 1981–1985 yillarda o rtacha yillik hosildorlikning	
ʻ
o sishi   Andijon viloyatida  7,85%,  Namanganda  7,3%,  Farg onada  4,55%  bo lgan	
ʻ ʻ ʻ
bo lsa,   keyin   80-yillarning   ikkinchi   yarmida   bu   ko rsatkich   mos   ravishda   4,45%,
ʻ ʻ
4,15%, 3,7% ni tashkil etdi [21]. O‘tgan o‘n yilliklardagi kabi bu davrda ham yalpi
sanoat   mahsulotida   yillik   ishlab   chiqarishning   ahamiyatsizligi   Farg‘ona   vodiysi
aholisining ehtiyojlarini  qondirishga imkon bermadi. Farg‘ona vodiysining o‘zida
har yili  200 million so‘mlik mahsulot  ishlab chiqarilgan bo‘lsa, talab 300 million
rublni   tashkil   qilgan   .   Natijada   Farg‘ona   viloyatiga   Ittifoqning   turli   hududlari   va
respublika   viloyatlaridan   1200   dan   ortiq   nav   keltirildi   .   1988   yilda   Farg‘ona
viloyatiga   respublikadan   tashqaridan   45   mln.so‘mlik   8502   dona   mahsulot
keltirildi . Bu boshqa viloyatlarda ham kuzatildi, masalan, Andijon viloyatiga 100
dan   ortiq   nav   ,   Namangan   viloyatiga   esa   120   turdan   ortiq   xalq   iste’moli   mollari
keltirildi.   Ularning   orasida   kundalik   ehtiyoj   mahsulotlari,   jumladan,   Ukrainaning
buyum   bozorlari,   har   biri   2   rubl,   Latviyadan   tikuv   ignalari,   har   biri   1   rubl,
RSFSRdan   2   rubl   50   tiyinlik   belkurak   dastasi,   Latviyadan   10   tiyinlik   uy-joylar,
mahalliy   xomashyo   va   chiqindilardan   kam   pulga   ishlab   chiqarilishi   mumkin   edi.
Lekin bu imkoniyatlar va ehtiyojlar inobatga olinmadi. Xulosa o‘rnida shuni aytish
mumkinki,   XX   asrning   80-yillarida   Farg‘ona   vodiysida   yuzaga   kelgan   ijtimoiy-
iqtisodiy   inqirozning   asosiy   sababi   sobiq   Ittifoqning   mustamlakachilik   siyosati,
18 iqtisodiy   rayonlar   va   ittifoq   respublikalarining   ularning   ehtiyojlarini   hisobga
olmasdan   tashkil   etilishidir.   Sobiq   Ittifoq   respublikalarida   boshqaruvning
markazlashganligi,   Farg‘ona   vodiysining   tub   manfaatlari   va   rivojlanish
imkoniyatlarini hisobga olgan holda tashkil eta olmagani nafaqat iqtisodiyot, balki
ijtimoiy-siyosiy   sohalarda   ham   muammolarni   keltirib   chiqardi.   SSSR   tomonidan
Farg‘ona   vodiysining   paxta   va   ipak   xomashyosi   ishlab   chiqarish   bazasi   sifatida
belgilanishi,   bu   mahsulotlarning   vodiy   viloyatlarida   qayta   ishlanmaganligi   va
mahsulotlarga juda past narxlar belgilanishi Farg‘ona vodiysi aholisining umumiy
qashshoqlashuviga,   iqtisodiy   va   maishiy   turmushning   pasayishiga   olib   keldi.
Natijada   yuqoridagi   sabablar   va   ustuvorliklar   nafaqat   O‘zbekiston   va   Farg‘ona
vodiysida, balki butun Sovet Ittifoqida iqtisodiy, ma’naviy, siyosiy inqirozlarning
sababchisi bo‘lib, Sovet Ittifoqining parchalanishiga asos bo‘lib xizmat qildi.
Qishloq   xo‘jaligi   ustuvorligi   O‘zbekiston   paxta   ishlab   chiqarish   bo‘yicha
Sovet Ittifoqida yetakchi o‘rinni egallagan. Paxta “oq oltin” deb nomlangan bo‘lib,
iqtisodiy hayotning asosiy yo‘nalishi edi. Lekin bu sohaga haddan tashqari e’tibor
berilishi natijasida boshqa qishloq xo‘jalik tarmoqlari orqada qoldi.
Sanoatning   rivojlanishi   va   cheklovlari   Sovet   hukumati   O‘zbekistonda   yirik
sanoat   korxonalarini   barpo   etdi.   Toshkent,   Samarqand,   Farg‘ona,   Andijon   kabi
shaharlar   sanoat   markazlariga   aylangan.   Lekin   bu   korxonalar   asosan   markaziy
Rossiya   va   boshqa   respublikalar   uchun   mahsulot   yetkazib   berishga   yo‘naltirilgan
edi, shuning uchun mahalliy iqtisodiy mustaqillik shakllanmagan.
Infratuzilma   va   shaharsozlik   70-80-yillarda   transport   tizimi   rivojlanib,   temir
yo‘l   va   avtomobil   yo‘llari   kengaytirildi.   Toshkent   metrosi   aynan   shu   davrda
qurildi.   Ammo   qishloqlarda   transport   va   infratuzilma   hali   ham   qoloq   bo‘lib
qolayotgan edi.
Ekologik   muammolar   Paxta   monokulturasi   va   suv   resurslaridan   noto‘g‘ri
foydalanish   ekologik   muammolarning   kuchayishiga   olib   keldi.   Ayniqsa,   Orol
dengizining qurishi iqtisodiy-ijtimoiy muammolarga sabab bo‘ldi.
19 Ilk   asarlaridan   biri   “O‘zbekiston:   uning   yangilanish   va   taraqqiyot   yo‘li”da
I.A.   Karimov   shunday   ta’rif   beradi:   “O‘zbekiston   –   kelajagi   buyuk   davlat.   Bu
suveren, demokratik, huquqiy davlat. Bu insonparvarlik tamoyillariga asoslangan,
millati,   dini,   ijtimoiy   mavqei   va   siyosiy   e’tiqodidan   qat’i   nazar,   fuqarolarning
huquq   va   erkinliklarini   ta’minlovchi   davlatdir”.   Xuddi   shu   asarida   u   davlat
hokimiyatining manbai xalq ekanligini ta’kidlaydi. Uning irodasi davlatning shaxs
va jamiyat farovonligini, O‘zbekistonning barcha fuqarolari uchun munosib hayot
kechirishini ta’minlashga qaratilgan siyosatini belgilaydi .
Bu shuni anglatadiki, siyosiy va davlat tuzilmasi insonga "o'zining siyosiy va
iqtisodiy   mavjudligi   shakllarini   erkin   tanlash"   ni   kafolatlashi   kerak.   Bu   bugungi
kunda   paydo   bo'lmagan   va   turli   demokratiya   nazariyalarida   o'z   manbasiga   ega
bo'lgan   zamonaviy   demokratik   davlatlar   g'oyasiga   mos   keladi.   Demokratiyaning
ushbu nazariyalariga (modellariga) ko'ra, uning umumiy tamoyillari mavjud bo'lib,
ular   quyidagilardan   iborat:   demokratiya,   hokimiyatlar   bo'linishi,   inson   huquqlari,
qonun   ustuvorligi,   hammaning   qonun   oldida   tengligi   va   boshqalar.   Bugun
dunyoning 35 dan ortiq davlatida demokratiya siyosiy voqelik bo‘lib, O‘zbekiston
suverenitetga  erishib,  aynan  mana  shu  yo‘lni   – demokratik  jamiyat  qurish  yo‘lini
tanladi.   Siyosiy   sohaga   nisbatan   bu   haqiqiy   demokratiya   tamoyillarining
tasdig'idir; iqtisodiy sohada - kuchli va jadal rivojlanayotgan iqtisodiyotni yaratish,
mulkdorlar   huquqlarini   himoya   qilishni   va   mulkchilikning   barcha   shakllari
tengligini   tasdiqlashni   ta'minlash;   iqtisodiyotni   demokratlashtirish;   aholining
ijtimoiy   himoyasini   ta'minlash.   Ijtimoiy   va   ma'naviy   sohada   bu   insonparvarlik
g'oyalariga sodiqlik, ijtimoiy adolat tamoyillarini tasdiqlash va boshqalar.
O‘zbekiston   Prezidenti   bunday   siyosiy,   davlat   va   konstitutsiyaviy   tuzumga
erishishning   kalitini   fuqarolar   tinchligi   va   millatlararo   totuvlikni   ta’minlash,
qonuniylik   va   huquq-tartibotni   qaror   toptirishda   ko‘radi.   Har   bir   mamlakat   o'z
jamiyatini   o'zining   milliy   xususiyatlari   va   o'zi   yaratilgan   va   faoliyat   yuritayotgan
mamlakatlarning an'analariga asoslangan ko'plab modellar asosida quradi.
20 O‘zbekistonda   amalga   oshirilayotgan   barcha   islohotlarning   asosiy   maqsadi
ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   ega   huquqiy   demokratik   davlat
qurishdir.   O‘zbekiston   mustaqil   taraqqiyotining   birinchi   kunidanoq   demokratik
jamiyat qurishning “o‘zbek modeli” deb atalgan ijtimoiy taraqqiyotning o‘ziga xos
modelini   ishlab   chiqishni   taqozo   etuvchi   ko‘plab   rang-barang   va   o‘tkir
muammolarni hal qilishi kerak edi.
Yangilanish   yillarida   bosib   o‘tilgan   yo‘l   jahon   hamjamiyatining   ma’qul   va
e’tirofiga   sazovor   bo‘lgan   ushbu   modelning   to‘g‘ri   va   samarali   ekanligini
tasdiqladi.   Demokratik   jamiyat   qurishning   “o‘zbek   modeli”ni   amalga   oshirish
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.   tomonidan   ishlab   chiqilgan   besh
tamoyilga asoslanadi. Karimovning “O‘zbekiston: uning yangilanish va taraqqiyot
yo‘li” asarida belgilab berilgan asosiy tamoyillari:
- iqtisodiyotni to'liq deideologizatsiya qilish;
- davlatning bosh islohotchi rolini saqlab qolish;
- hayotning barcha sohalarida qonun ustuvor bo'lishi kerak;
- kuchli ijtimoiy siyosatni amalga oshirish kerak;
- “inqilobiy sakrashlarsiz”, “shok terapiyasisiz”, xalq turmush darajasiga zarar
etkazmasdan bozor iqtisodiyotiga o'tishning evolyutsion yo'li.
I.A.ning   asarlari.   Karimov   davlat   va   jamiyat   qurilishining   “o‘zbek
modeli”ning   nazariy   asosidir.   Ularda   siz   murakkab   va   qiyin   savollarga   javob
topishingiz   mumkin,   ular   orasida   birinchi   o'rinlardan   birini   davlat,   uning   roli   va
maqsadi   masalalari   egallaydi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   davlat
to‘g‘risidagi   asosiy   xulosalaridan   biri   bu   davlat   bosh   islohotchiga   aylanishi
kerakligidir.   U   butun   xalq   manfaatlarini   ko‘zlab,   islohotlar   jarayonini   boshlash,
iqtisodiyotni   rivojlantirishning   yetakchi   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilash,   suveren
davlatimizning   iqtisodiyoti,   ijtimoiy   sohasi   va   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   tub
21 o‘zgarishlar   siyosatini   ishlab   chiqish   va   izchillik   bilan   amalga   oshirishga
majburdir.
Islohotchi davlat islohotlarning huquqiy asoslarini shakllantirishga, mamlakat
siyosiy   hayotining   rang-barangligiga   ko‘maklashmoqda,   respublikada
ko‘ppartiyaviylik   tizimi   joriy   etilmoqda.   Prezidentimizning   ularning   islohotchi
davlatiga ishonch O‘zbekiston aholisi mentalitetida mustahkam o‘rin tutadi, degan
fikriga   qo‘shilmay   bo‘lmaydi.   Islohotning   har   bir   yangi   qadami,   har   bir   yangi
qonun loyihasi va hukumat qarori biz uchun insonparvarlik, insonga manfaatdorlik
nuqtai nazaridan tushuniladi. Aholimiz g'ayrioddiy, ammo taraqqiyot uchun zarur
bo'lgan   narsaga   ishonadi.   Mustaqillik   yillarida   davlatning   o‘zi   ham   o‘zgardi   –
davlat hokimiyati va boshqaruv organlari tizimi va tuzilmasi tubdan yangilandi, ish
uslubi   va   shakllari   o‘zgardi,   totalitar   tuzum   qoldiqlari   allaqachon   barham   topdi.
Demokratik jamiyat qurish davrida, milliy davlatchilikni takomillashtirish davrida
davlatning bu roli o‘zini to‘la oqladi.
Har   bir   davlatning   ijtimoiy   hayoti   qonuniy   asosda   rivojlanadi.   Qonun
ustuvorligi huquqiy davlatning asosiy tamoyillaridan biridir. Agar jamiyatda qonun
va   qonuniylik   hukm   surmasa,   fuqarolarning   huquq   va   erkinliklari   hurmat
qilinmasa,   milliy   urf-odat   va   an’analar,   umuminsoniy   qadriyatlar   hurmat
qilinmasa,   bunday   davlatni   demokratik   va   huquqiy   davlat   deb   bo‘lmaydi.   Agar
jamiyatda   qonunlar   faqat   yozilsa,   lekin   amalga   oshirilmasa,   bunday   jamiyatda
adolat hukm surmaydi.
Qonun   amalda   tatbiq   etilishi   kerak.   Qonun   qabul   qilingandan   keyin   barcha
fuqarolar   unga   rioya   qilishlari   shart.   Demokratik   huquqiy   davlatning   asosiy
ko‘rsatkichlaridan   biri   qonun   oldida   hammaning   tengligi,   qonun   ustuvorligini
ta’minlash   bo‘lib,   bu:   birinchidan,   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida   qonun
ustuvorligini   anglatadi.   Hech   kim   qonun   oldida   javobgarlikdan   ozod   bo'lishga
haqli   emas;   Ikkinchidan,   asosiy   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   munosabatlar   faqat
qonun   bilan   tartibga   solinadi   va   ularning   ishtirokchilari   hech   qanday   istisnosiz
qonunni buzganliklari uchun javobgarlikka tortiladilar.
22 Kuchli   ijtimoiy   siyosat   tamoyili   demokratik   davlatda   insonning   munosib
hayoti   va   erkin  rivojlanishini   ta’minlaydigan   shart-sharoitlarni   yaratish   shaxsning
shaxsiy   ishi   emas,   balki   milliy   siyosat   darajasiga   ko‘tarilishini   ta’kidlaydi.
O‘zbekiston  ijtimoiy adolat davlatidir. Bu borada davlat asosiy islohotchi  sifatida
mehnatga   yaroqsiz   fuqarolar,   nogironlar,   yetim   bolalar,   ko‘p   bolali   oilalarni
ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlamoqda.   Sivilizatsiyalashgan   bozorga   o'tish   sharoitida
jamiyatning   tub   o'zgarishiga   yordam   beradigan   asosiy   faoliyat   yo'nalishlarini
davlatning   o'zi   tanlaydi.   Bu   ishlarni   amalga   oshirishda   davlat,   eng   avvalo,
insonning eng dolzarb manfaatlari haqida qayg‘uradi.
Har   bir   ijtimoiy   adolatli   jamiyat   va   davlat   aholining   ijtimoiy   himoyaga
muhtoj   qatlamlariga   qanday   munosabatda   bo‘lishi   bilan   belgilanadi.   Davlat   va
jamiyat fuqaroni o'z himoyasiga olishga, unga mehnat faoliyati uchun huquqiy va
iqtisodiy   sharoitlarni   ta'minlashga   majburdir.   Kuchli   ijtimoiy   siyosat   adolatli
fuqarolik   jamiyati   va   demokratik   huquqiy   davlatning   asosiy   mezoni   hisoblanadi.
Davlatning faol islohotchilik roli bilan iqtisodiyotni tiklash, qonunchilik va tartib-
qoidalarga   rioya   qilish,   konservativ   iqtisodiy   munosabatlarni   evolyutsion   tarzda
bozor   munosabatlariga   aylantirish   muammolarini   birlamchi   hal   etishga   e’tibor
qaratilishi jamiyat barqarorligi uchun mustahkam zamin yaratadi.
Turli   davlatlar   guruhlari   o'tish   jarayonlarida   butunlay   boshqacha
muammolarga   duch   kelishadi.   Buning   sababi   shundaki,   ba'zi   mamlakatlarda
bozorni   modernizatsiya   qilish   muammolarini   hal   qilish   zarur   bo'lgan   bo'lsa,
boshqalarida,   birinchi   navbatda,   postsotsialistik   mamlakatlarda   iqtisodiyotning
inqiroz   holatidan   chiqish   sharoitida   ma'muriy-ma'muriy   boshqaruv   va
markazlashtirilgan rejalashtirishdan bozor munosabatlariga o'tishni amalga oshirish
masalalari birinchi o'ringa chiqdi.
Bozor   iqtisodiyoti   totalitar,   ma'muriy-buyruqbozlik   tizimi   tubidan   chiqa
olmaydi,   chunki   ularda   genetik   umumiylik   mavjud   emas.   Bu   postsotsialistik
mamlakatlarning bozorga o‘tishining o‘ziga xos xususiyati, yaqin vaqtgacha jahon
amaliyotida   o‘xshashi   bo‘lmagan   bu   jarayonning   murakkabligidir.   Har   bir   davlat
23 bu   tarixiy   bosqichni   o‘ziga   xos   tarzda   bosib   o‘tishi,   o‘z   tajribasiga   ega   bo‘lishi
kerak.
Rejali va bozor iqtisodiyoti ikkita ajralmas, ichki mantiqiy va shuning uchun
mutlaqo bir-biriga mos kelmaydigan iqtisodiy tizimdir. Shuning uchun ham  rejali
iqtisodiyotni   bozor   iqtisodiyotiga   tez   va   bir   zumda  o‘tkazib   bo‘lmaydi.   Bu   o‘tish
amaldagi xo‘jalik mexanizmini modernizatsiya qilish yoki takomillashtirish emas,
balki printsipial jihatdan yangisini yaratish, bir sifat holatidan boshqasiga o‘tishdir.
O'zbekistonda   bozorni   o'zgartirish   jarayonining   o'ziga   xos   xususiyati
mamlakatning   quyidagi   ijtimoiy-iqtisodiy   xususiyatlari   bilan   oldindan   belgilab
qo'yilgan:
-   og'ir   demografik   vaziyat   va   aholining,   ayniqsa   qishloq   joylarida   turmush
darajasining pastligi;
- iqtisodiy tuzilmaning asosan xomashyoga yo'naltirilganligi; tashqi iqtisodiy
aloqalar strukturasining nomukammalligi;
-   makroiqtisodiy   siyosat   yuritish   uchun   iqtisodiy   imkoniyatlarning   yetarli
emasligi;
-   asosiy   turdagi   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishda   yirik   korxonalarning
monopol mavqeini saqlab qolish;
- bozor munosabatlari sub'ektlari sonining etarli emasligi;
- respublikaning ayrim hududlarida ekologik vaziyatning yomonlashuvi;
-   bozor   infratuzilmasi   rivojlanmaganligi   va   aholining   iqtisodiy   va   huquqiy
tayyorgarligi yetarli emasligi.
O zbekiston   tanlagan   ma muriy-buyruqbozlik,   rejali   tizimdan   ijtimoiyʻ ʼ
yo naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   o tish   modeli   quyidagi   umumiy   uslubiy	
ʻ ʻ
yondashuv va tamoyillarga asoslanadi:
Birinchidan, davlat tomonidan uyushgan raqobat bozorlarini shakllantirish.
24 Ikkinchidan,   monopol   tuzilmalarni   uyushgan   raqobat   bozorlariga   aylantirish
jarayonida   amalga   oshiriladigan   iqtisodiy   faoliyatni   tijoratlashtirish;   bozor
tuzilmalari   va   texnik   o'zgarishlardan   milliy   iqtisodiyotni   modernizatsiyalashning
o'zaro   bog'liq   elementlari   sifatida   foydalanish;   raqobatni   ta'minlash   va   iqtisodiy
motivatsiya   tizimini   shakllantirish   vositasi   sifatida   xususiylashtirishni   amalga
oshirish (bozor islohotlarining yakuniy maqsadi emas); har bir insonning iqtisodiy
ahvolini yaxshilashga qaratilgan islohotlarni amalga oshirish.
Shunday qilib, O‘zbekistondagi iqtisodiy islohotlar modeli bu yondashuvning
nisbatan   og‘riqsizligini   ta’minlagan   holda,   uyushgan   bozor   raqobatini   yaratish
orqali   iqtisodiy   tizimni   tubdan   o‘zgartirishni   nazarda   tutadi.   Bu   yondashuvning
jahon amaliyotida o‘xshashi yo‘q.
O‘zbekistonda   iqtisodiyotni   rivojlantirish   uchun   qulay   makroiqtisodiy
sharoitlar   yaratish   iqtisodiy   (barqarorlashtirish   dasturlari,   monopoliyadan
chiqarish,   mulk   islohoti,   yer   islohoti)   va   siyosiy   chora-tadbirlarni,   demokratik
islohotlarni,   eskisini   yo‘q   qilish   va   iqtisodiyot   ustidan   nazoratning   yangi
institutlarini   shakllantirishni   uyg‘unlashtirish   orqali   amalga   oshiriladi.   Bozor
iqtisodiyotining   taniqli   modellari   ma'lum   bir   davlatga   mansubligi   va   an'analari
bilan ajralib turadi - masalan, nemis, janubiy koreya, turk, argentina va boshqalar.
Bozor   iqtisodiyoti   modellarining   xilma-xilligi   va   ular   asosida   olib
borilayotgan   islohotlar   erkin   bozor   raqobatining   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan
tartibga   solish   bilan   uyg'unlik   darajasi,   ularning   ijtimoiy   yo'naltirilganligi   va   hal
etilayotgan   makroiqtisodiy   muammolarning   ustuvorligi   bilan   bog'liq.   Masalan,
“Amerika”   modelida   erkin   bozor   regulyatorlarining   roli   kuchli;   “Yapon”   va
“fransuz”   modellarida   esa   iqtisodiy   faoliyatni   tashkil   etishda   davlatning   katta
ishtiroki mavjud. "Nemis" va "shved" modellari eng katta ijtimoiy e'tiborga ega.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A. Karimov Lotin Amerikasi va Afrika
mamlakatlari,   Janubi-Sharqiy   Osiyoning   yangi   sanoatlashgan   davlatlari   –
Singapur,   Janubiy   Koreya,   Tayvan,   Gonkong   modellarini   ham   o‘rgangan.   U
25 o‘zining   “O‘zbekiston:   uning   yangilanish   va   taraqqiyot   yo‘li”   asarida   ijtimoiy-
iqtisodiy   o‘zgarishlar   strategiyasining   pirovard   maqsadini   asoslab   berdi,   unda
O‘zbekiston   Respublikasi   hozirda   qurilayotgan   sifat   jihatidan   yangi   ijtimoiy-
iqtisodiy   tizimni   belgilab   berdi.   Davlat   suverenitetining   iqtisodiy   asosi   ijtimoiy
yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   bo‘lib,   u   jamiyat   taraqqiyotining   hozirgi
bosqichiga va respublikaning o‘ziga xos sharoitlariga eng mos keladi.
Bundan xulosa qilish mumkinki, O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlarning milliy
modelini   shakllantirish   quyidagi   asosiy   fundamental   tamoyillarga   asoslanadi:
yakuniy   natijaga   erishish,   xalq   farovonligi   o‘sishini   ta’minlashga   ijtimoiy
yo‘naltirilganlik;   iqtisodiyotni   barqarorlashtirish,   makroiqtisodiy   o'sish   va
mehnatga   layoqatli   aholini   optimal   ish   bilan   ta'minlash   muammolarini   o'zaro
bog'liq   holda   hal   etish;   barcha   xo'jalik   yurituvchi   sub'ektlarning   xulq-atvorini
ishlab   chiqarishning   eng   yuqori   samaradorligiga   erishish   yo'llarini   topishga
yo'naltirilishini   ta'minlaydigan   (qiymat,   talab   va   taklif   qonunlarining   amal   qilishi
asosida)   bozor   mexanizmidan   foydalanishga   asoslangan   iqtisodiy   tartibga   solish;
ishlab   chiqarish   ustidan   bevosita   davlat   nazoratidan   voz   kechish,   ishlab
chiqaruvchilarning   o‘zlariga   iqtisodiy   maqsadga   muvofiqlikdan   kelib   chiqib,
faoliyat   turlarini,   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   hajmini,   ishlab   chiqarish-
iqtisodiy   munosabatlar   assortimentini   belgilash   erkinligini   berish;   investitsiya
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlarini   tanlashda   va   xorijiy   kapitalni   jalb   etishda,
“ramkaviy   shartlar”ni   joriy   etish,   iqtisodiy   dastaklar   va   rag‘batlantirish
vositalaridan   foydalanish,   ishonchli   ijtimoiy   kafolatlar   berish   orqali   iqtisodiyotni
tartibga   solishda   davlatning   faol   rolini   saqlab   qolish;   bozor   munosabatlari
shakllanishining   barcha   bosqichlarida,   birinchi   navbatda,   aholining   ijtimoiy
himoyaga muhtoj qatlamlari – bolalar, pensionerlar, nogironlar, talabalarni himoya
qilishga qaratilgan kuchli ijtimoiy siyosatni amalga oshirish. O‘zbekistonda bozor
islohotlarining o‘ziga xos modelini barpo etishning mustaqil tamoyillarini amalga
oshirish bir necha bosqichda amalga oshirildi.
26 I.A.Karimov   “O‘zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   yo‘lida”
asarida   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning   2   asosiy   bosqichini   belgilaydi.
Islohotlarning   birinchi   bosqichi   (1991-1994)   ikkita   hal   qiluvchi   vazifani   belgilab
berdi:
1) ma'muriy-buyruqbozlik tizimining og'ir oqibatlarini bartaraf etish, iqtisodiy
inqirozni bartaraf etish, iqtisodiyotni barqarorlashtirish;
2)   respublikaning   o'ziga   xos   xususiyatlari   va   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda bozor iqtisodiyoti asoslarini shakllantirish.
Islohotlarning dastlabki  bosqichi  natijalari yangi  iqtisodiy munosabatlarning,
birinchi   navbatda,   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   javob   beradigan   mulkiy
munosabatlarning   asoslari   yaratilganligini   ko'rsatdi.   Iqtisodiyotning   nodavlat
xususiy   sektori   o‘z   huquqlarini   belgilab   oldi.   Boshqaruv   tuzilmasi   va   xo‘jalik
mexanizmlarida   tub   o‘zgarishlar   ro‘y   berdi,   eng   muhimi,   O‘zbekiston
Respublikasining yangi Konstitutsiyasi qabul qilindi.
Iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohada   ro‘y   berayotgan   tub   o‘zgarishlar
rivojlanishning   keyingi,   sifat   jihatidan   yangi   bosqichiga   o‘tish   uchun   kuchli
boshlang‘ich   sharoitlarni   yaratish   imkonini   berdi.   Yangi,   ikkinchi   bosqich   (1994
yilda   boshlangan   va   hozirgacha   davom   etmoqda)   etuk   bozor   munosabatlari   va
ishlab   chiqarish   vositalarining   haqiqiy   egalari   qatlamini   shakllantirishdir.   Bozor
tuzilmalarini shakllantirishni yakunlash ko'zda tutilgan.
Yuqorida   qayd   etilgan   ishning   II   bobida   iqtisodiy   islohotlarning   ikkinchi
bosqichining asosiy vazifalari belgilanib, asosiylari: xususiylashtirish jarayonlarini
chuqurlashtirish,   raqobat   muhitini   shakllantirish,   milliy   valyuta   kursini
mustahkamlash,   chuqur   tarkibiy   o zgarishlarga   erishish,   makroiqtisodiyʻ
barqarorlikni   ta minlash   muammosi   asosiy   vazifa   sifatida   nomlanadi.   Bu	
ʼ
vazifalarning   amalga   oshirilishi   bosqichma-bosqich   va   evolyutsion   tarzda
O‘zbekistonni bozor iqtisodiyotiga olib boradi, lekin bu o‘z-o‘zidan maqsad emas.
27 Ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   respublikamizning   har   bir   fuqarosi
uchun munosib turmush sharoitini  yaratish vositasi  bo‘lib, bundan maqsad kuchli
ijtimoiy kafolatlarga ega demokratik davlat qurishdir.
Sharq   mamlakatlari   sharoitida   demokratlashtirish   jarayonining   o‘ziga   xos
xususiyati   uning   izchilligi   va   doimiyligidir.   Bu   sohadagi   inqiloblar   biz   uchun
maqbul   emas.   Respublikada   olib   borilayotgan   islohotlar   ham   xuddi   shunday
o‘zgarishlar,   lekin   bu   jamiyatdagi   insoniyatning   avvalgi   tajribasiga   asoslangan.
Demokratlashtirishning yana bir sharti - bu odamlar ongi darajasining demokratik
o'zgarishlar darajasi va intensivligiga uyg'unligi va mos kelishidir.
Demokratik   islohotlar   zarurligini   jamiyat   tan   olishi   kerak.   Shuningdek,
demokratik institutlar xalqimiz mentaliteti va madaniy xususiyatlarini aks ettirishi
kerak.   Bizga   ma’lumki,   G‘arb   demokratiyalari   individualizm   falsafasiga
asoslanadi.   Sharq   kollektivizm,   paternalizm   va   jamoatchilik   fikrining   ustuvorligi
g'oyasiga   asoslangan   demokratiyani   qabul   qiladi.   I.A.   Karimov,   demokratik
jarayon   xalqimizga   xos   qonunlarga   itoatkorlik,   siyosiy   munosabatlarda   axloqiy-
ma’naviy tamoyillarning ustuvorligi kabi xususiyatlar ta’sirida rivojlanadi.
Biz   nafaqat   demokratik   jamiyat,   balki   adolatli   demokratik   jamiyat   qurishga
intilamiz.   Adolatga   intilish   xalqimiz   mentalitetiga   xos   yana   bir   xususiyatdir.
Bizning   vazifamiz   -   barcha   odamlarning   ochilishi   uchun   teng   boshlang'ich
imkoniyatlarni   ta'minlaydigan   huquqiy   mexanizmni   yaratish,   ya'ni.
qobiliyatlaringizni   ro'yobga   chiqaring,   ehtiyojlaringizni   qondiring.   Insonning
kelajakdagi jamiyatdagi mavqei esa uning ish istagi va qobiliyati bilan belgilanishi
kerak.
Ijtimoiy rivojlanishning yangi modeli fuqarolik jamiyati qurilishini o‘z ichiga
oladi. Biz haqiqiy milliy farovonlikka faqat fuqarolik jamiyati sharoitidagina erisha
olamiz,   bunda   davlatning   asosiy   vazifasi   strategiyani   belgilash   va   uning   amalga
oshirilishini   nazorat   qilishdan   iborat   bo'ladi.   Shunday   qilib,   demokratik,   adolatli
28 fuqarolik jamiyatini barpo etish bizning strategiyamizdir. Bu milliy taraqqiyotning
umumiy konsepsiyasi.
O‘zbekistonda   G‘arbnikiga   nisbatan   yangi   demokratiya   shakllanmoqda.
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   buyon   o‘tgan   14   yildan   ortiq   vaqt
mobaynida   mamlakatimiz   hayotining   barcha   jabhalarida   tub   o‘zgarishlar   ro‘y
berdi. O‘zbekiston parlamentarizm g‘oyalarini rivojlantirib, ilg‘or xorijiy tajribani
hisobga   olgan   holda   qonun   ijodkorligi   mexanizmini   takomillashtirish   yo‘lidan
ishonch bilan bormoqda. Milliy qonunchilik jamiyatimiz va davlatimiz hayotining
barcha   jabhalarini   yanada   liberallashtirish   uchun   qulay   huquqiy   shart-sharoit   va
kafolatlar yaratish yo‘lida tez orada rivojlanadi.
Respublika   mustaqilligining   to‘qqiz   yillik   bayrami   arafasida   rossiyalik
mualliflar M.G‘afarli va A.Kasaevning “Taraqqiyotning o‘zbek modeli: tinchlik va
barqarorlik   –   taraqqiyot   asosi”   nomli   kitobi   nashr   etilgan   bo‘lib,   unda
O‘zbekistonning   mustaqillik   yillarida   erishgan   taraqqiyotiga   xolis   baho   berilgan.
Mualliflar mustaqillik yillarida byudjet taqchilligi 2,5 foizga, yalpi ichki mahsulot
va o‘rtacha oylik inflyatsiya ko‘rsatkichlari esa 1,9 foizga qisqarganini qayd etadi.
Sanoat ishlab chiqarishining o'sish  sur'atlari bo'yicha O'zbekiston MDH davlatlari
orasida birinchi o'rinni egalladi - 1991 yil darajasiga nisbatan 1999 yilda 117 foiz,
Rossiyada esa atigi 45 foiz, Ukrainada 44 foiz, Qozog'istonda 41 foiz.
Eksport   tarkibi   ham   o‘zgarmoqda:   paxta   tolasining   ulushi   44   foizdan   28
foizga   kamaymoqda,   mashina   va   asbob-uskunalar   eksporti   esa   9,85   foizdan   23
foizga   oshmoqda.   Shu   bilan   birga,   tashqi   qarz   miqdori   yalpi   ichki   mahsulotga
nisbatan 2,5 foizdan oshmaydi.
Chor   Rossiyasi   davrida   ham,   sovet   totalitarizmi   davrida   ham
mustamlakachilik   siyosati   O‘zbekiston   xalqlarini   ma’naviy   yo‘qotishlarga   olib
keldi. siyosiy bozor ijtimoiy ma'naviy o'zbekiston
Mamlakatimiz   suvereniteti   ma’naviy,   milliy,   diniy   va   tarixiy   qadriyatlarni
tiklamasdan   turib   mumkin   emas.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgan   dastlabki
29 kunlardanoq   siyosiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   o‘zgarishlar   bilan   bir   qatorda   xalqning
ma’naviy merosi va madaniy qadriyatlarini tiklashga ham alohida e’tibor qaratilib
kelinayotgani bejiz emas. Jamiyatni ma’naviy yuksaltirish, milliy istiqlol g‘oyasini
shakllantirish   O‘zbekiston   Respublikasi   suverenitetini   mustahkamlashning
ajralmas qismiga aylandi.
30 II bob. O‘zbekiston ekologik holatining keskinlashuvi
2.1. XX asrning 70-80 yillarida ekologik muammolarning kuchayishi
Orol   dengizining   qurishi   Bu   davrda   O‘zbekiston   ekologiyasidagi   eng   yirik
muammo   Orol   dengizining   qurishi   bo‘ldi.   Orol   dengiziga   quyiladigan   Amudaryo
va   Sirdaryo   suvlari   asosan   paxta   yetishtirish   uchun   sarflangani   sababli,   dengiz
maydoni qisqarib bordi va ekologik falokat yuzaga keldi.
Tuproq   sho‘rlanishi   va   degradatsiyasi   Sug‘orish   tizimining   noto‘g‘ri
boshqarilishi   natijasida   tuproq   sho‘rlanishi   kuchaydi.   Bu   holat   qishloq
xo‘jaligining   unumdorligini   pasaytirdi   va   aholi   turmush   darajasiga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatdi.
Havo   va   suv   ifloslanishi   Sanoat   korxonalari   chiqindilarining   to‘g‘ri
utilizatsiya qilinmasligi natijasida havoning ifloslanishi kuchaydi. Bundan tashqari,
kimyoviy o‘g‘itlar  va pestitsidlarning  haddan tashqari  ko‘p ishlatilishi  yer  va suv
ifloslanishiga olib keldi.
31 2.2. Atrof-muhitni muhofaza qilish choralari va davlat siyosati
Sovet   hukumati   ekologik   muammolarni   tan   olgan   bo‘lsa-da,   ularni   bartaraf
etish bo‘yicha yetarli darajada samarali choralar ko‘rmagan.
Ekologik   monitoring   tizimi   70-80-yillarda   ekologik   monitoring   tizimi
yaratildi, ammo u asosan statistik ma’lumotlarni yig‘ish bilan cheklangan edi.
Suv   resurslarini   boshqarish   bo‘yicha   harakatlar   Amudaryo   va   Sirdaryo
suvlaridan   foydalanishni   tartibga   solish   bo‘yicha   ba’zi   rejalar   ishlab   chiqilgan
bo‘lsa-da, bu choralarning samaradorligi past bo‘ldi.
Ekologik   harakatlar   va   jamoatchilik   faolligi   80-yillarning   oxiriga   kelib,
ekologik   harakatlar   kuchayib,   jamoatchilik   Orol   muammosi   va   atrof-muhit
muhofazasiga ko‘proq e’tibor bera boshladi.
32 XULOSA
XX   asrning   70-80   yillari   O‘zbekiston   uchun   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   ekologik
jihatdan   murakkab   davr   bo‘ldi.   Sovet   Ittifoqining   markaziy   boshqaruv   tizimi
mintaqadagi   jarayonlarga   bevosita   ta’sir   o‘tkazdi.   Sanoatlashtirish   jarayoni
tezlashgan   bo‘lsa-da,   iqtisodiyotdagi   turg‘unlik   va   qoloqlik   belgilari   kuchaya
boshladi.   Qishloq   xo‘jaligida   paxtachilik   yetakchi   tarmoq   sifatida   rivojlantirildi,
lekin bu ekologik muammolarni yanada chuqurlashtirdi.
Orol dengizining qurishi va yerlarning sho‘rlanishi atrof-muhitga salbiy ta’sir
ko‘rsatdi.   Atrof-muhitning   ifloslanishi,   sanoat   chiqindilari   va   pestitsidlarning
ortiqcha   qo‘llanilishi   ekologik   muhitni   yanada   yomonlashtirdi.   Bu   esa   nafaqat
tabiiy resurslarga, balki aholining salomatligiga ham katta zarar yetkazdi.
Shu   sababli,   ushbu   davrni   chuqur   tahlil   qilish   va   undan   tegishli   xulosalar
chiqarish   bugungi   kun   uchun   ham   muhimdir.   Sovet   Ittifoqining   iqtisodiy   va
ekologik siyosatining saboqlari hozirgi kunda ham dolzarb bo‘lib qolmoqda.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Rasulov I. O‘zbekiston tarixi. - T.: O‘zbekiston, 2015. – 432 b.
2. Sodiqov M. XX asr O‘zbekistoni. - T.: Ma’naviyat, 2017. – 398 b.
3. Abdurahmonov Q. Iqtisodiyot nazariyasi. - T.: Fan, 2012. – 356 b.
4. Karimov   I.A.   O‘zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   yo‘li.   -   T.:
O‘zbekiston, 1995. – 211 b.
5. Matmurodov N. Ekologiya va tabiatni muhofaza qilish. - T.: Sharq, 2014. –
289 b.
6. Jo‘rayev A. O‘zbekistonda ekologik muammolar. - T.: Fan, 2016. – 372 b.
7. G‘ulomov S. Sovet O‘zbekistonining iqtisodiy rivojlanishi. - T.: Fan, 2013.
– 450 b.
8. Pirmatov   U.   Sovet   siyosiy   tizimi   va   uning   O‘zbekistonga   ta’siri.   -   T.:
Istiqlol, 2018. – 305 b.
9. Tursunov   M.   Qishloq   xo‘jaligi   va   ekologik   muammolar.   -   T.:   Ekologiya,
2015. – 344 b.
10. Salimov O. XX asr tarixiy jarayonlari. - T.: O‘zbekiston, 2020. – 415 b.
11. Xamidov B. Orol fojiasi va uning oqibatlari. - T.: Fan, 2018. – 367 b.
12. Nazarov   R.   Sovet   Ittifoqining   iqtisodiy   inqirozi.   -   T.:   Akademiya,   2016.   –
298 b.
13. Xoshimov J. O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy tarixi. - T.: Ma’naviyat, 2019.
– 389 b.
14. Rashidov Sh. Ijtimoiy-siyosiy jarayonlar. - T.: O‘zbekiston, 2017. – 276 b.
15. Ortiqov D. O‘zbekistonda ekologik holat. - T.: Istiqlol, 2015. – 321 b.
16. Mahmudov H. Sovet O‘zbekistonining siyosiy tahlili. - T.: Fan, 2021. – 433
b.
17. Rahimov  B.  XX asr  iqtisodiy  muammolari.  -  T.:   Yangi  asr  avlodi,  2022. –
405 b.
34

34 sahifa

Купить
  • Похожие документы

  • Argos 1333 talik test, javoblari bilan. Davlat xizmatchisi 2025-2026
  • Istiqlol davri o‘zbek tarixiy dramaturgiyasi
  • Allomalarni asarlarida barkamol insonni tarbiyalash g’oyalari
  • Boshqaruv madaniyati va uslubi
  • PR – jamoatchilik fikrini shakllantiruvchi fan sifatida

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha