XX аsrning 50-60 yillаridа O‘rtа Оsiyo tаriхining mustаmlаkаchilik dаvri mаsаlаsi bоrаsidаgi ilmiy munоzаrаlаr

O‘RTА ОSIYO TАRIХINING MUSTАMLАKАCHILIK DАVRI MАSАLАSI
BОRАSIDАGI ILMIY MUNОZАRАLАR (XX АSRNING 50-60
YILLАRIDА)
MUNDARIJA:
KIRISH ………………………………………………………………………………………………………... 2-6
I   BOB.   O RTA   OSIYO   TARIXINI   MUSTAMLAKACHILIK   DAVRINIʻ
O RGANILISHI	
ʻ ……………………………………………………………………………………….... 7-15
I.1. Mustamlakachilik davri tarixiga oid dastlabki izlanishlar ………………………..... 7-10
I.2.   XX   asr   o rtalaridagi   O rta   Osiyo   tarixini   o rganilishi	
ʻ ʻ ʻ ……………………………… 11-
15
II   BOB.   O RTA   OSIYONING   XX   ASR   TARIXIGA   OID   ILMIY
ʻ
MULOHAZALAR VA TADQIQOTLAR ……………………………………..…………. 16-24
II.1. O rta Osiyoning XX asr 50-60 yillariga oid ilmiy mulohazalar	
ʻ …..…………. 16-18
II.2.   O zbek   xonliklarining   mustamlakaga   aylantirilishi   davriga   oid   olib   borilgan
ʻ
ilmiy tadqiqotlar …………………………………………………………………………..…………….. 19-24
XULOSA ………………………………………………………………………………………………….. 25-27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI	
ʻ …………………………….…. 28-29
1 KIRISH
Kurs   ishi   mavzuning   dolzarbligi .   1991-yilga   kelib   xalqimizning   asriy
orzulari ro‘yobga chiqdi, O‘zbekiston mustaqillikka erishdi. Mustaqillik sharoitida
jamiyatdagi yangi islohotlarni amalga oshirish jarayonida, jamiyat a’zolarini erkin,
demokratik tafakkur va milliy g‘oya ruhida tarbiyalash vazifalarini bajarishda tarix
fanining   ahamiyati   ortib   bormoqda.   Istiqlol   yillarida   O‘zbekiston   tarixining
ko‘pgina   masalalari   o‘zining   yangi,   ilmiy   jihatdan   xolis   va   haqqoniy   yechimini
topa   boshladi.   Bu   ayniqsa,   bir   necha   o‘n   yillar   davomida   soxtalashtirilib,   bir
yoqlama   talqin   qilib   kelingan   sovet   davri   tarixini   o‘rganishda   yaqqol   ko‘zga
tashlanadi.
O‘zbekiston   davlat   suverenitetiga   erishganidan   keyin   o‘zbek   xalqi   tarixini,
avvalo,   mamlakat   tarixshunosligida   buzib   ko‘rsatilgan   sovet   davri   tarixini   milliy
mustaqillik   mafkurasi   nuqtai   nazaridan   tanqidiy   mushohada   qilish   uchun   zarur
shart-sharoit yuzaga keldi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.A.   Karimov   tarixiy   xotira
to‘g‘risida   -   «Tarixiy   xotira   tuyg‘usi   to‘laqonli   ravishda   tiklangan,   xalq   bosib
o‘tgan   yo‘l   o‘zining   barcha   muvaffaqiyat   va   zafarlari,   yo‘qotish   va   qurbonlari,
quvonch va iztiroblari bilan xolis va haqqoniy o‘rganilgan taqdirdagina chinakam
tarix bo‘ladi,» 1
 
- deya haqli ravishda qayd etgan.
Vatanimiz tarixining sovet mustamlakachiligi davri bilan bog‘liq sahifalariga
bugungi   kun   nuqtai   nazaridan   xolisona   baho   berish   dolzarb   ahamiyat   kasb   etadi.
Chunki,   xalqimiz   ma’naviyatining   yuksalishida   tadqiq   etilayotgan   sovet   davri
tarixini   hozirgi   mustaqillik davri   bilan  qiyosiy  taqqoslash   milliy  istiqlolni  yanada
munosib   qadrlash   imkonini   beradi.   Zero,   erkin   va   farovon   hayotni   yuksak
ma’naviyatsiz qurib bo‘lmaydi.
Ma’lumki,   sovet   hokimiyati   va   kommunistik   partiyaning   hukmronligi
yillarida ma’naviy-siyosiy, mafkuraviy yakkahokimlik tufayli tarixchi olimlarning
haqiqatni   yoritish   imkoniyati   yo‘q   edi.   Milliy   istiqlol   yillarida   Vatanimiz   tarixini
haqqoniy, ilmiy asosda o‘rganish davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. 
1
 Karimov I. A. Yuksak ma’naviyat - yengilmas kuch. - Toshkent: Ma’naviyat, 2008. - B. 97.
2 Zero,   O‘zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   e’tirof   etganidek,   «...
ota-bobolarimiz   qadimdan   bebaho   boylik   bo‘lmish   ilmu   ma’rifat,   ta’lim   va
tarbiyani   inson   kamoloti   va   millat   ravnaqining   eng   asosiy   sharti   va   garovi   deb
bilgan 2
.   O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,   turli   sohalar
kabi   ta’lim   sohasiga,   malakali   kadrlar   tayyorlashga   jiddiy   e’tibor   berilmoqda.   Bu
esa   hukumatimiz   tomonidan   qabul   qilinayotga   qarorlar,   farmonlar,   qonunlar,
dasturlar   va   amalga   oshirilayotgan   isloxatlarda   nomoyon   bo‘lmoqda.   Xususan,
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «O‘zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida» 2017-yil 7-fevraldagi PF-
4947-sonli   farmoni 3
  asosida   2017   -   2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi
tasdiqlandi.   Xarakatlar   strategiyasining   maqsadi   olib   borilayotgan   islohotlar
samaradorligini tubdan oshirishdan, davlat va jamiyatning har tomonlama va   jadal
rivojlanishini   ta’minlash   uchun   shart-sharoitlar   yaratishdan,   mamlakatni
modernizatsiyalash   va   hayotning   barcha   sohalarini   erkinlashtirishdan   iboratdir.
Harakatlar   strategiyasida   O‘zbekiston   Respublikasini   2017   -   2021-yillarda
rivojlantirishning   beshta   ustivor   yo‘nalishi   belgilangan 4
.   Harakatlar
strategiyasining   «Ijtimoiy   sohani   rivojlantirish»   deb   nomlangan   to‘rtinchi
yo‘nalishning 4.4.-bandi «Ta’lim va fan sohasini rivojlantirish» deb   nomlangan.
Muammoning   tarix   fanida   hozirgacha   o‘zining   chuqur   ilmiy   va   xolisona
bahosini olmaganligi, ushbu muammoga oid ko‘plab tarixiy manbalar hanuzgacha
o‘rganilmaganligi, ular orqali ijtimoiy, ma’naviy vokelikniig ko‘plab masalalariga
oydinlik   kiritishga   erishish   mumkinligi   o‘rganilayotgan   mavzuning   dolzarbligini
asoslab beradi.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi.   Tarixiylik   nuqtai   nazaridan   mazkur
mavzuning ayrim jihatlari alohida holda tadqiq etilgan maqolalar bilan cheklangan
bo‘lib, yahlit tarzda ilmiy   o‘rganilmagan.
2
 Каримов И. А. Юксак маънавият-енгилмас куч. - Тошкент: Маънавият, 2008. - Б. 60.
3
  Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   “Ўзбекистон   Республикасини   янада   ривожлантириш   бўйича
ҳаракатлар стратегияси тўғрисида” 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сонли Фармони / Халқ сўзи. 2017 йил 8
февраль. 28 (6722)-сони.
4
  Ўзбекистон     Республикаси     Президентининг     2017     йил     7     февралдаги     ПФ-4947-сонли   Фармонига     1-
илова. / Lex   UZ.
3 Kurs   ishini   yoritishda   sovet   hukumati   davrida   yaratilgan   adabiyotlar   alohida
o‘rin   tutadi.   A.   Fitrat,   V.V.   Bartold,   T.N.   Qoriniyozov,   K.E.   Bendrikov,   I.M.
Mo‘minov,   V.B.   Lunin,   M.Abdullayev,   A.I.   Ishanov,   Y.Abdullaev,   I.Irgashev,
A.Muhammadjonov,   Sh.Ismoilov,   L.I.   Abdusamadov,   N.M.   Rahmonov,
B.Qosimov,   R.Rahimov,   E.Karimov,   X.Boltaboyev,   N.Karimovlarning   asar,
adabiyot, dissertasiya, maqolalarida XX asrda O‘rta Osiyoda madaniy ahvol, ta’lim
tizimining   ahvoli   va   boshqa   sohadagi   isloxotlar   haqida   qimmatli   ma’lumotlar
berilgan 5
.
Mustaqillik   yillariga   kelib   hurfikrlilik,  hukmron  mafkura  tazyiqlaridan   xalos
bo‘lib,   ilgari   mahfiy   tutilgan   tarixiy   manbalardan   foydalanish   imkoni   tarixiy
haqiqatni   tiklashda   muhim   rol   o‘ynadi.   By   davrda   o‘rganilayotgan   masalaning
mohiyati,   mazmuniga   yangicha   yondashuvlar   shakllanib,   uni   xolisona   baholash
dolzarb   ahamiyat   kasb   eta   boshladi.   Ushbu   davr   tadqiqotchilari   qatoriga
R.Shamsutdinov,   T.Orifjonov,   D.A.   Alimova,   G.Solijonova,   R.H.   Karimov,
Q.Rajabov, Sh.Hayitov, R.Sharipov, U.Dolimov, G.Tursunmetova, D.Ziyayeva va
boshqalarning tadqiqot, asar, adabiyot  va maqolalarida O‘zbekistonda  sovet  davri
tizimidagi   muammolar,   ularning   sabab   va   oqibatlari   yoritib   berishga   xarakat
qilingan 6
.
5
 Фитрат А. Ўзбек адабиёти намуналари. Биринчи жилд. - Самарқанд -Тошкент, 1928.
Бартольд В. В. История культурной жизни Туркестана. - Ленинград; АН СССР, 1927. –  С.  256.
Қориниёзов Т. Н. Совет Ўзбекистони маданияти тарихидан очерклар. - Т.: Фан, 1956. - –  Б.  510. 
Бендриков К. Е. Очерки по истории народного образования в Туркестане (1865 - 1924). - М., 1960. – C. 592.
Мўминов И. М. Ўзбекистон ижтимоий-фалсафий тафаккури тарихидан. - Т.: ЎзР ФА., 1960. – C. 288.
Лунин B. Б. Средняя Азия н доревалюционном и советском востоковедении. - Т.: Фан, 1968. – C. 408.
Ишанов А. И. Бухарская Народная Советская Республика. - Т.: Узбекистан, 1969. – C. 392.
Абдуллаев Й. Эски мактабда хат-савод чиқариш. -Тошкент, 1966. – C. 149.
Мухаммаджонов А. Школа и педагогическая мысль узбекского народа XIX - начале XX века. - Ташкент,
1981.  
Исмаилов Ш. Народное образование в Узбекистане в конце XIX начале XX века. - Ташкент, 1981.   –  С.  128.
Абдусамадов А. И. Социал тараққиёт ва  ислом. - Т.: Ўзбекистон, 1984. –  Б.  151.
Қосимов Б. Абдурауф Фитрат - халқ фарзанди // Саодат. - Тошкент, 1989.
Каримов Э. Фитратнинг ҳаёти ва ижоди ҳақида // Ўзбек тили ва адабиёти. - Тошкен, 1990. -№ 3. - Б. 45.
Болтабоев Х. Номаьлум Фитрат // Ёшлик. - Тошкент, 1990. - № 4 .  - Б. 34-37.
Каримов Н. Жадидчилик нима? //   Санъат. - Тошкент. 1990. - №12. - Б. 5-10.
6
 Шамсутдинов Р., Расулов Б. Туркистон мактаб ва мадрасалари тарихи (XIX аср охири XX аср бошлари). -
Андижон: Андижон давлат университети, 1995. –  Б.  152.
Орифжонов   Э.   К.   XX   аср   бошида   Бухоро   амирлиги   халқ   таълимидаги   ўзгаришлар   ва   муаммолар.   -   Т.:
Ўзбекистон Республикаси ИИВ Академияси, 1997. – Б. 59.
Салижанова   Г.   Ф.   Учебно-просвтитсльские   очаги   в   Туркестане,   их   общественное   значение   (конец   XIX
начало   XX   в.):   Автореф.   Дисс. канд.   ист.   наук.   -   Ташкент,   1998.   –   Б.  28.
Каримов   Р.   Х   -   XIX   аср   охири   -   XX   аср   бошлари   Бухорода   маданий   ҳаёт   /   Бухоро   тарих   саҳифалари.   -
Бухоро, 1999. - Б. 182-190.
Ражабов Қ.   Жадидлар   -   истиқлолчилик   ҳаракатининг   ғоявий   раҳнамолари/   Ўзбекистон   тарихи:   янги   нигоҳ.
4 Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari .   Kurs   ishining   maqsadi   XX   asr   50-60
yillarda   sovet   hukumatining   O‘rta   Osiyoda   amalga   oshirgan   ishlarning   ilmiy
jihatdan o‘rganish va tegishli xulosalar chiqarishdan iborat.
Ko‘zlangan   ushbu   umumiy   maqsaddan   kelib   chiqib,   tadqiqotda   quyidagi
vazifalar belgilandi:
-   O‘rtа   Оsiyo   tаriхining   mustаmlаkаchilik   dаvri   mаsаlаsi   bоrаsidаgi   ilmiy
munоzаrаlаr va muammolar;
-  f an, adabiyot va san’atning yangicha yo‘nalishdagi   taraqqiyoti;
-   «sovet   maktablari»ning   tashkil   etilishi,   faoliyati   va   asosiy   maqsadlari   va
mohiyatini yoritish;
- mamlakatda amalga oshiriligan qabohatlar haqida ilmiy munozaralar;
-   mavzuga   oid   adabiyotlarni   o‘rganish   va   tahlil   etish   natijasida   xulosalar
chiqarish.
Kurs   ishining   davriy   chegarasi .   XX   asrning   50-60   yillarida   O‘zbekiston
xalqlari tarixi tarixshunosligi.
Kurs   ishining   nazariy   va   uslubiy   asoslari.   Kurs   ishini   o‘rganish   va   tahlil
qilishda   dialektikaning   umumfan   -   mantiqiy,   tizimli   yondashuv   va   analiz-sintez
uslublari   hamda   maxsus   tarixiy   -   tarixiy-genetik,   xronologik   va   tarixiy   qiyoslash
uslublaridan   foydalanildi.   Shuningdek,   tarixiy   bilmoqning   xolislik,   sababiylik
(determinizm), tarixiylik va tizimlilik (sistemali) tamoyillaridan ham foydalanildi.
Turli   manba   va   ma’lumotlarni   tahlil   qilishda   ularga   qiyosiy   va   tanqidiy   nuqtai
nazardan   yondashildi.   Davr   xususiyatlarini   nazarda   tutgan   holda   voqealar
tarixiylik,   tadrijiylik,   sivilizatsion   yondashuv   usullari   asosida   umumlashtirildi   va
tahlil   etildi.
Kurs   ishining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   ma’lumotlaridan
umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari,   akademik   liseylar,   o‘rta   maxsus   kasb-hunar
kollejlarida   tarix   fani   darslarida,   o‘lka   tarixini   o‘rganishda,   oliygohlarning   Tarix
Жадидлар миллий мустақилликка қадар. Давра суҳбати материаллари. - Тошкент: Элдинур, 1998. - Б. 24.
Ражабов Қ., Ҳайитов Ш. Усмон хўжа. - Т.: Abu matbuot konsalt, 2011. – Б. 36.
Шарипов Р. Туркистон жадидчилик ҳаракати  тарихидан. - Т.: Ўқитувчи, 2002. – Б. 176. 
Долимов У. Туркистонда жадид мактаблари. - Т.: Университет, 2006. – Б. 125. 
Турсунметова   Г.   XX   аср   бошларида   Туркистон   таьлим-тарбия   тизимида   жадид   мактаблари   /   Тарихий
хотира маьнавият асоси. - Бухоро, 2008. - Б. 227-228.
5 yo‘nalishlari   talabalari   uchun   «O‘zbekiston   tarixi»   fanidan   ma’ruza   matnlari
tayyorlashda, amaliy mashg‘ulotlar olib borishda foydalanish mumkin.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi .   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to‘rt   bo‘lim,
xulosa hamda foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
6 I BOB. O RTA OSIYO TARIXINI MUSTAMLAKACHILIK DAVRINIʻ
O RGANILISHI	
ʻ
I.1. Mustamlakachilik davri tarixiga oid dastlabki izlanishlar.
Har   bir  xalq  milliy  adabiyotini   yaratar  ekan,   undagi   har   bir  asar  nasriy   yoki
nazmiy   uslubda   yozilishidan   qat`iy   nazar   jahon   adabiyoti   tarkibini   boyitishga
xizmat   qiladi.   Etnologiya   faniga   aloqador   millat   shakllanishi   nazariyasiga   ko`ra
ham   muayyan   xalqning   millat   darajasiga   chiqishida   ushbu   xalqning   iste`dodli
vakillari   tomonidan   yaratilgan   adabiy   asarlarda   kitobxon   omma   uchun   ilgari
surilgan   bunyodkor   va   birlashtiruvchi   g`oyalar   katta   o`rin   tutadi.   Ma`lum   bir
jamiyat   adabiyotining   izchil   g`oyalar   tizimiga   aylanishi   uchun   ushbu   adabiyot
shakllanish   va   rivojlanish   yo`lini   bosib   o`tgan,   boshqa   milliy   adabiyotlar   bilan
ijodiy   hamkorlikda   bo`lishi   zarur. 7
  XX   asr   boshlarida   jadid   adabiyoti   sifatida
vujudga   kelgan   yangi   o`zbek   adabiyoti   yuz   yildan   ziyodroq   tarixi   mobaynida
shunday ulug` shoir va yozuvchilarni yetishtirib berdiki, ularning asarlari va ijodiy
yutuqlari nafaqat yangi o`zbek adabiyoti, balki jahon adabiyoti taraqqiyotiga ham
munosib   hissa   bo`lib   qo`shilgan   desak   mubolag`a   bo`lmaydi.   Mazkur   davr   yangi
o`zbek   adabiyoti   tarixi   jadid   adabiyoti   (1900-1919),   proletar   adabiyoti   (1919-
1933),   sotsialistik   realizm   adabiyoti   (1934–1960),   mustaqillik   arafasi   adabiyoti
(1961–1990) va mustaqillik adabiyoti (1991 yildan hozirgacha) davrlaridan tashkil
topgan.   Yangi   o‘zbek   adabiyoti   tarixining   proletar   va   sotsialistik   realizm
adabiyotlari   davrini   inobatga   olmaganda,   o‘zbek   adabiyoti   o‘z   tarixining   boshqa
barcha   davrlarida   jahon   adabiyoti   bilan   uzviy   aloqada   va   shu   adabiyotning
magistral   taraqqiyot   yo‘lidan   bordi.   Hatto   sotsialistik   realizm   metodi   hukmronlik
qilgan yillarda ham Oybek, G‘afur G‘ulom, Hamid Olimjon, Shayxzoda, Mirtemir,
Asqad   Muxtor   singari   iste’dodli   o‘zbek   yozuvchilari   shu   metodning   ta’sir
doirasidan   batamom   chiqib   keta   olmagan   bo‘lsalar-da,   badiiy   yuksak   asarlarni
yaratdilar. 8
  Yangi   milliy   adabiyotimiz   xazinasida   kommunistik   mafkuradan   xoli,
umuminsoniy   adabiy,   madaniy   va   ma’naviy   qadriyatlarning   mustahkamlanishiga
xizmat qiluvchi asarlar oz emas. 
7
 Karimov N. XX asr o`zbek adabiyoti jahon adabiyoti kontekstida. “Jahon adabiyoti” jurnali. 2018. 11-son. 
8
 Абдумавлянов А., Бабаханов А., История узбекской литературы, Т., 1966. – C. 45. 
7 Shu   narsa   ajoyibki,   yangi   o‘zbek   adabiyotining   asoschilaridan   biri   Abdulla
Qodiriy   ilk   o‘zbek   romanini   yaratish   uchun   Sharq   nosirlarining   adabiy-badiiy
an’analarini   o‘rganish   bilan   birga,   Jurji   Zaydon   orqali   G‘arb   romannavislik
maktabi vakili Valter Skottning ijodiy tajribasidan ham samarali foydalandi. 
Cho‘lpon   «O‘tkan   kunlar»   bilan   tug‘ilgan   o‘zbek   romannavislik   maktabiga
jahon romannavisligining eng yaxshi an’analarini dadil olib kirdi. Behbudiy, Fitrat
va Hamza esa o‘zbek folklori ta’sirida tug‘ilgan xalq teatri zaminida Yevropa teatri
va   dramaturgiyasi   tamoyillari   ustuvorlik   qilgan   professional   o‘zbek   teatri   va
dramaturgiyasiga poydevor qo‘ydilar. 
Yangi   o‘zbek   adabiyotining   vujudga   kelishida   jahon   adabiyoti   va   shu
adabiyotning   bir   qismi   –   rus   adabiyotining   ta’siri   katta   bo‘lgani   hech   kimga   sir
emas.   Agar   jadid   ma’rifatparvarlik   adabiyotining   maydonga   kelishida   fransuz
ma’rifatparvarlik   harakati   va   adabiyoti   bilvosita   ta’sir   ko‘rsatgan   bo‘lsa,   1917
yildagi   inqilobiy   o‘zgarishlardan   so‘ng   yangi   o‘zbek   adabiyoti   50   –   60-yillarga
qadar   rus   adabiyotida   ishlab   chiqilgan   modellar   asosida   shakllandi   va   rivojlanib
bordi.   Proletar   adabiyoti   modeli   yosh   o‘zbek   shoir   va   yozuvchilarning   zavod   va
fabrikalardan   –   ishchilar   sinfi   orasidan   chiqishini   taqozo   etdi.   G‘ayratiy   singari
yosh iste’dodli shoirlar zavod va fabrikalarda ishlab, «proletar shoiri» «yorlig‘i»ni
olishga   majbur   bo‘ldilar.   Keyin   ularga   V.V.Mayakovskiy   va   rus   komsomol
shoirlarining   she’r   va   dostonlari   «adabiy»   model   vazifasini   o‘tadi.   1934   yilda
bo‘lib   o‘tgan   sovet   yozuvchilarining  I   syezdida   sotsialistik   realizm   yagona   ijodiy
metod  sifatida  qabul  qilingach,  yozuvchilar  erkin  ijod  qilish   huquqidan  tamomila
mahrum   bo‘ldilar. Tushunarliki, shunday   adabiy-tarixiy sharoitda  jahon  adabiyoti
namunalari bilan bahslasha oladigan asarlarni yaratish amri mahol edi. 
O‘tgan   asrning   50-yillarida   zulm   va   yovuzlik   dahosi   Stalinning   o‘limi,
shaxsga   sig‘inish   davri   fojiali   oqibatlarining   oshkor   bo‘lishi,   sovet   mamlakatiga
yangi hayot shabadalarining kirib kela boshlashi bilan yozuvchilarimizda muayyan
darajada erkin nafas olish va ijod qilish imkoniyati tug‘ildi. 
Adabiyotimizga   50-yillarda   Odil   Yoqubov   va   Pirimqul   Qodirov   avlodi,   60-
yillarda  esa  Erkin  Vohidov va  Abdulla  Oripov  avlodi  chaqmoqdek  chaqnab  kirib
8 keldi.   Shu   davrdan   boshlab   o‘zbek   adabiyoti   bilan   jahon   adabiyoti   o‘rtasidagi
masofa yil sayin qisqara boshladi. 9
 
To‘g‘ri,   Ikkinchi   jahon   urushidan   keyin   Sadriddin   Ayniy   va   Oybekning,
keyinchalik   esa   Abdulla   Qodiriy,   Abdulla   Qahhor,   Odil   Yoqubov,   Pirimqul
Qodirov   va   boshqa   yozuvchilarning   asarlari   ham   Yevropa   va   Osiyo   xalqlari
tillariga   tarjima   qilinib,   shu   xalqlarning   ham   madaniy   mulkiga   aylana   boshladi.
Demak,   bu   yozuvchilarning   asarlari   jahon   adabiyoti   andozalariga   muvofiq
keladigan   asarlar,   ularning   o‘zlari   ham   hozirgi   jahon   adabiyoti   namoyandalari
bilan tenglasha oladigan ijodkorlar deb topildi. 
O‘zbek   adabiyoti   yaqin-yaqingacha   «sovet   adabiyoti»   degan   ko‘p   millatli
adabiyotning   bir   qismi   sifatida   yashab   kelgan   bo‘lsa,   hozir   jahon   adabiyotining
tom ma’noda tarkibiy qismidir. «Jahon adabiyoti»ning «sovet adabiyoti»dan farqi,
avvalo,   shundaki,   «sovet   adabiyoti»dan   farqli   o‘laroq,   «jahon   adabiyoti»   oilasiga
mansub   adabiyotlar   tasvir   ob’ekti,   qahramonlari,   tili   va   uslubining   milliy   o‘ziga
xosligini   to‘la   saqlab   qolganligi   hamda   «g‘oyaviylik,   partiyaviylik   va
zamonaviylik» kishanlaridan xalos bo‘lganligi bilan ajraladi va qadrlanadi. 
XX   asrning   60-yillarida   ijtimoiy-madaniy   po‘rtananing   ko‘tarilishi   bilan
Mirtemir   va   Zulfiya   ijodida   yangilanish   jarayoni   boshlandi,   Asqad   Muxtor
intellektual-falsafiy   she’riyatning   darg‘asi   sifatida   otilib   chiqdi;   Erkin   Vohidov,
Abdulla   Oripov,   Rauf   Parfi,   O‘tkir   Hoshimov   boshchiligida   yangi   avlod   parvoz
qildi;   bir   oz  o‘tgach,  Xorazm  Xayyomi   – Matnazar   Abdulhakimning ijod bulog‘i
ochildi.   Xullas,   60   –   80-yillarda   o‘zbek   she’riyati   yangi   taraqqiyot   bosqichiga
ko‘tarilib, jahon she’riyati xazinasini boyita oladigan asarlarni yaratdi 10
. 
Bu   tilga   olingan   davr   she’riyati   poetik   mundarijasining   rang-ba-rangligi,
tuyg‘u   va   kechinmalarning   shaffofligi   va   jo‘shqinligi,   she’riy   til,   uslub   va
kompozitsiyasining   barkamolligi   bilan   ajraladi.   Bu   she’riyatning   mavjlaridan
nafaqat Navoiy va Bobur, Pushkin va Geyne, balki Rasul Hamzatov she’riyatining
ham nafasi ufurib turadi.
9
  Abdug`afurov  A.  O`zbek  demokratik  adabiyotida satira.  - T.:  1961. -B.
62.
10
  O`zbek sovet adabiyoti tarixi. 1-3 kitob. - T.: 1963. – B. 66.
9 Sir   emas,   adabiyot   va   madaniyat   olamida   paydo   bo‘layotgan   yangiliklar
dastavval she’riyatning chinni kosasida aks-sado beradi. Suronli, inqilobsevar XX
asr   nafaqat  boshqa  ayrim  milliy she’riyatlar, balki   o‘zbek  she’riyatiga  ham  yangi
poetik g‘oyalar va shakllarni olib kirdi. Yangi asr boshlarida klassik aruz vaznining
o‘z   mavqeini   barmoq,   hatto   sochma   vaznlariga   bera   boshlagani   nafaqat   yangi
tarixiy davr talabi, balki boshqa milliy adabiyotlar ta’sirining ham natijasidir. Ana
shu   «tarixiy   davr   talabi»   va   «boshqa   milliy   adabiyotlar   ta’siri»   yillar   va   davrlar
o‘tgani sayin yanada kuchaydi. 
XX asr o‘zbek adabiyotining katta yutuqlaridan biri shuki, shu davrda badiiy
nasr   milliy   adabiyotimizning   muhim   qismi   sifatida   shakllandi   va   katta   taraqqiyot
yo‘lini bosib o‘tdi. A.Qodiriy 20-yillarning o‘rtalarida ikki yirik asari bilan o‘zbek
adabiyotida   roman   janriga   asos   soldi   va   o‘zbek   romanchilik   maktabining   asosiy
tamoyillarini   belgilab   berdi.   Cho‘lpon   yangi   tarixiy-adabiy   davrda   rus   va   jahon
romanchilik   maktabining   eng   yaxshi   tajribalarini   o‘rganmay   va   ulardan   samarali
foydalanmay   turib,   o‘zbek   romannavislik   maktabini   rivojlantirish   mumkin
emasligini birinchi bo‘lib sezdi. Cho‘lpon tugallanmay qolgan «Kecha va kunduz»
romanining birinchi kitobi bilan o‘zbek romanchilik maktabini ingliz, fransuz, rus
romanchilik maktablari egallagan dovonga olib chiqdi.
10 I.2. XX asr o rtalaridagi O rta Osiyo tarixini o rganilishi.ʻ ʻ ʻ
Sovet   tarixshunosligida   «milliy   burjua   harakati»   deb   ko‘rsatib
kelingan   Turkiston   jadidlari   faoliyatini   ular   ilgari   surgan   g‘oyalaming
mazmun-mohiyati,   maqsadlari,   xususiyatlariga   ko‘ra   ikki   bosqichga
boiish   mumkin.   Birinchi   bosqichga   XIX   asr   oxiridan   1917-yilgacha   va
ikkinchi   bosqichga   1917-yil   fevraldan   1929-yilgacha   boigan   davrni
kiritish   mumkin.  
Birinchi   bosqich   jadidlik   harakatining   vujudga   kelishi,   ularning
tashkiliy   va   g‘oyaviy   jihatdan   shakllanishi   davri   boiib,   bu   davrda   hali
uyushmagan   jadidlar   islom   ta’limotini   aqidaparastlikdan   xoli   qilish,
zamonaviy   taraqqiyot   talablariga   javob   bermaydigan   ta’lim   tizimini
isloh   qilish,   ma’rifatparvarlik   faoliyatini   maqsad   qilib   qo‘ydilar.   Ular,
Turkistonning   ilg‘or   mamlakatlaridan   ortda   qolishining   sababi,   o‘lka
ijtimoiy-madaniy   hayotida   mutaassiblik,   johillik,   xurofotning
hukmronligi,   maktab   va   madrasa   ta’limiga   e’tibor   berilmayotganligi,
ularning   mutaassib   ruhoniylar   ixtiyorida   ekanligi,   o‘qitish   usullarining
qoloqligi,   aniq   maqsadli   dasturlaming   yo‘qligida   deb   bildilar.
Ko‘zlangan   maqsadga   erishish   yoiida   quyidagi   vazifalami   amalga
oshirish ilgari surildi:
-   taiim   usulini   o‘zgartirib,   shu   davrga   qadar   qoilanib   kelayotgan
«harfdan - tovushga» usulidan samarali «tovushdan - harfga» o‘tish va
o‘quv   rejalarida   dunyoviy   bilimlaming   yetakchi   o‘rin   egallashini
ta’minlash;  
- yoshlar tarbiyasi va aholining ma’naviyatini shakllantirishda islom
ta’limotiga asoslanish. Bu jarayonda turli sharhlarga suyanmaslik, balki
Qur’oni   karim,   hadislar   va   shariat   me’yorlarini   asil   manbalar   asosida
11 tahlil   qilish;   ulardagi   qoidalarga   ko‘ r -ko‘rona   amal   qilmasdan,   ularni
inson manfaati va taraqqiyoti uchun xizmat qildirish;
  -  aholini ilg‘or mamlakatlardagi ijtimoiy  hayotning yutuqlari  bilan
tanishtirish   orqali   jaholatdan   qutqarish,   ulami   g‘aflat   uyqusidan
uyg‘otishni   maqsad   qilib   qo‘ygan   ommaviy   axborot   vositalarini
yaratish,   ornma orasida madaniy-oqartuv ishlarini olib borish.  
Jadidlik   harakatining   Turkistondagi   taniqli   vakillari   orasida
Mahmudxo‘ja   Behbudiy,   Munavvar   Qori   Abdurashidxonov,   Abdurauf
Fitrat,   Ubaydulla   Xo‘jayev,   Abdulla   Avloniy,   Toshpolatbek
Norbo‘tabekov,   Karim   Norbekov,   To‘lagan   Xo‘jaumarov   (Tavallo),
Shokirjon   Rahimiy,   Abdulrauf   Muzaffarzoda,   Muhammad
Poshshaxo‘jayev,   Ashurali   Zohiriy   va   boshqalar   bor   edi 11
.   XIX   asr
oxirlaridan boshlab   jadidlar   o‘z g‘oyalarini hayotga tatbiq etish va   xalq
ta’limining   yangi   tizimini   yaratishga   harakat   qildilar.   Ular
taraqqiyparvar   ulamolar,   mulkdorlar   yordamida   bir   qancha   «usuli
jadid»   -   yangi   usuldagi   maktablarning   keng   tarmog‘ini   tashkil   qildilar.
Bu   maktablarda   diniy   fanlardan   tashqari   arifmetika,   geometriya,
mantiq,   tarix,   geografiya,   ona   tili,   ashula,   jismoniy   tarbiya   o‘qitilar,
shuningdek,   rus,   arab   va   fors   tillari   o‘rgatilar   edi.   Dastlab   bu
maktablarda o‘qitish jarayonida tatar va ozarbayjon   ma’rifatchilarining
darslik   hamda   qo‘llanmalaridan   foydalanilgan   bo‘lsa,   maorifni   isloh
qilish   harakati   rivojlanishi   bilan   jadidlar   o‘z   darslik   va   o‘quv
qoMlanmalarini   yozib,   chop   etish   ishini   yo‘lga   qo‘ydilar.   Jumladan,
11
  Jadidchilik harakatining namoyandalari haqida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Davlat va jam iy 
at   qurilishi akadem iyasi tom onidan taqdim etilg an («Unutilmas siymolar». Jadidchilik harakatining 
namoyandalari. -   T. Akademiya, 1999) to‘plami yosh avlod, talaba va keng jamoatchilik uchun ularning faoliyati 
bilan yaqindan   tanishish m aqsadida o‘quv qo‘llanma oxirida ilova qilinadi.
12 Mahmudxo‘ja Behbudiy «Alifboi maktabi   islomiya», «Madhali jug‘rofiya
umroni»,   «Kitob   ul-Atfal»   darsliklari,   Turkiston,   Buxoro   va   Xiva
xaritalarini   tuzdi.   A.   Shokiriy   Firdavsiydan   Krilovgacha   bo‘lgan   jahon
adabiyoti   klassiklarining   qisqa,   biroq   ibratli   hikoyalaridan   tuzilgan
«Rahnomai   Savat»   (Bolalarga   nasihatlar),   «Havoiji   diniya»   (Diniy
bilimlar), «Jamul hikoyat» (Hikoyalar   to‘plami) kitoblarini yaratdi.
Turkiston   jadidlarining   yorqin   vakillaridan   biri   Abdulla   Avloniy
yozgan   «Adabiyot»   va   «Birinchi   muallim»   darsliklari   1917-yilgacha   4-5
marta   qayta   nashr   qilindi.   Jadid   maktablari   o‘zining   dastlabki
davridayoq samarali ekanligini isbotlab, aholining e’tiborini qozondi va
tez   orada   ko‘payib   bordi.   Chunki   bu   maktablarda   bolalar   bir-ikki   yilda
to‘la   savod   chiqarib,   mukammal   o‘qish   va   yozishni   o‘zlashtirib   olar
edilar.   Eski   an’anaviy   maktablarda   buning   uchun   besh-olti   yil   o‘qish
kerak   bo‘!ar   edi.   Shunga   qaramay,   aholini   xurofotda   saqlashdan
manfaatdor   jaholatparast   ruhoniylar   jadid   maktablarining   faoliyatiga
qarshilik   ko‘rsatdilar.   Rossiya   imperiyasining   mustamlakachi
ma’muriyati   esa   vaziyatni   qoMdan   chiqarmaslik   uchun,   1908-yildan
keyin   bu   maktablarni   qattiq   nazorat   ostiga   oldi.   Jadidlar   Turkiston
kelajagi   bilan   bogMiq   g‘oyalami   xalqqa   yetkazish,   ularning   madaniy-
ma’rifiy   saviyasini   yuksaltirish   maqsadida   o‘z   gazeta   va   jurnallarini
nashr qilishga harakat qildilar. Jumladan,   kasb etdi. Matbuot nashrlari
faqat   A   .A   vloniy.   1878-1934-y.   dunyoda   ro‘y   berayotgan   voqealar
haqida   ma’lumot   berib   qolmay,   ularga   o‘z   munosabatirii   ham   bildirar
edi.   Jumladan,   1905-1907-yil   voqealari,   shahar   dumasi   va   undagi
Turkiston   vakillari faoliyati, mahalliy aholi hayotidagi eski va zararli urf-
13 odatlarni   lanqid   qilar,   yosh   avlodni   o‘qib-o‘rgatish   va   tarbiyalash
masalalariga   ko‘p e’tibor qaratar edi.
Birinchi   soni   1914-yil   1-aprelda   nashrdan   chiqqan   «Sadoi
Turkiston» gazetasi Turkiston aholisini g‘aflat uyqusidan uyg‘otib, asriy
jaholatdan   xalos   etishning,   madaniy-ma’rifiy   uyg‘onishning   bosh
targ‘ibotchisi bo‘ldi.  
Jadid matbuotida tarixiy mavzular, xalqning milliy  o‘zligini saqlash
va   o‘stirish,   o‘zbek   tili   masalalariga   doir   maqolalarga   ham   keng   o‘rin
berildi.   Turkiston   jadidlarining   yetakchisi   Maxmudxo‘ja   Behbudiyning
«Muhtaram   yoshlarga   murojaat»,   «Turkiston   tarixi   kerak»,   «Ikki   emas
to‘rt   til   lozim»,   «Til   masalasi»,   «Sart»   so‘zi   majhuldir»,   «Sart»   so‘zi
ma’lum   bo‘lmadi»,   «Duma   va   Turkiston   musulmonlari»   kabi
maqolalarida   xalq   maorifi   va   milliy   uyg‘onishga   doir   masalalar
ko‘tarilib,   ona   tilining   ahamiyati   va   arab,   fors   hamda   rus   tillarini
o‘rganish   zarurligi,   «Turkiston   tarixi»ni   yaratish   payti   kelgani,   barcha
taraqqiyparvar   kuchlarni   milliy   uyg‘onish   uchun   kurash,   milliy
davlatchilikni tiklash uchun birlashtirish lozimligi uqtiriladi.   Jadidlaming
taraqqiyparvar   qanoti   tashabbusi   bilan   «Tarbiyayi   atfol»,   «Umid»,
«Nashri Maorif», «Barakat», «G‘ayrat», «Taraqqiyparvar» kabi dastlabki
ijtimoiy-siyosiy   tashkilotlar   tuzildi   va   ular   Turkistondagi   siyosiy
hayotning faollashuvi, mustamlakachilik va   chorizm hukumatiga qarshi
kayfiyatlaming kuchayishiga turtki berdilar.   Bu, ayniqsa, Birinchi jahon
urushi   va   tub   aholi   vakillari   urush   ortidagi   ishlarga   safarbar   qilingan
yillarda   yorqin   namoyon   bo‘ldi.   Dastlabki   ijtimoiy-siyosiy   tashkilotlar,
tajribasizligiga   qaramay,   qarshilik   harakatini   mavjud   tarixiy   voqelik   va
14 milliy   manfaatlarga javob beradigan miqyosIarga ko‘tarishga intildilar.
Turkistonni   boshqarish   ishidagi   buyuk   davlatchilik   maqsadlari
Turkiston   jadidlari   ilgari   surgan   intellektual,   madaniy   va   ma’naviy
xarakterdagi   g‘oyalarga   to‘qnash   keldi.   Jadidlar   chorizm
mustamlakachilik   tuzumi   sharoitidagi   an’anaviy   ta’lim,   ijtimoiysiyosiy
turmush   me’yorlariga   va   ushbu   tuzumning   qonuniyligiga   shubha
bildirdilar.   Ular   bilimdon   Turkiston   ruhoniylari,   savdogar   va
ziyolilarining an’anaviy eskilikka qarshilik   88   ko‘rsata oladigan, Sharq va
G‘arb sivilizatsiyasining yangi g‘oya hamda   uslubiyatlarini tushunishga
qodir   yangi   avlodi   edilar.   Jadidlar   mavjud   moddiy   va   ijtimoiy   olamni
o‘zgartirish, Turkiston xalqlarining tuganmas   ma’naviy manbalarini erk,
milliy   uyg‘onish   va   milliy   davlatchilikni   (iklash   uchun   safarbar   qilishga
intildilar.   Birinchi bosqichda jadidlar mahalliy aholining milliy va siyosiy
ongini yuksaltirishga o‘zining muhim hissasini qo‘shgan, umumiy g‘oya
atrofida   birlashgan   harakat   sifatida   namoyon   bo‘ldi.   Lekin   Rossiya
imperiyasi   mustamlakachi   ma’murlarining   bu   harakatga   shubha   bilan
qarab,   uning   faoliyatini   cheklashga   qaratilgan   chora-tadbirlari   va
mutaassib   ruhoniylaming   Buxorodagi   jadidlarga   qarshilik   ko‘rsatishi,
bu   yo‘lda  hokimiyatni   ham  o‘z   tomoniga   og‘dirib   olishlari,   jadidlaming
ko‘zlagan   maqsadlarini   to‘la-to‘kis   amalga   oshirishlariga   imkon
bermadi.   Shu   bois,   jadidlaming   ilg‘or   namoyandalari   ish   uslubini
o‘zgartirish va jamiyatda muayyan siyosiy islohotlar o‘tkazish lozimligini
tushunib   yetdilar.   Ana   shu   vaqtdan   e’tiboran   jadidlik   harakatining
siyosiylashuv   xususiyati   bilan   xarakterlanuvchi   ikkinchi   bosqichi
boshlanadi.   Jadidlik   harakatida   siyosiy   qarashlarning   shakllanishiga
15 Munavvar   Qori   Abdurashidxonovning   «millatlarning   ma’naviy   va
iqtisodiy taraqqiyotiga ikki tayanch kerak, birinchisi - maktab, ikkinchisi
-   jamiyatdir»,   degan   fikri   va   Abdurauf   Fitratning   jamiyat   va   millatning
ravnaqi   uchun   bir   odam   ko‘p   ish   qila   olmasligi,   buning   uchun
vatanparvarlar   ittifoqini   tuzish,   unga   xayrxoh   guruhlami   tashkil   qilish
lozimligi haqidagi g‘oyasi asos bo‘ldi.
Jadidlaming   ikkinchi   bosqichdagi   faoliyati   asosiy   mazmunini
quyidagi vazifaiar belgiladi:  
-   mahalliy   aholining   milliy   manfaatlari,   diniy   e’tiqodlarini   hisobga
olgan holda boshqarishni tashkil qilish;  
-   Buxoro   amiri   va   Xiva   xonining   mutlaq   hokimiyatini   muayyan
tartibga solish uchun kengash (parlament) tuzish, davlat tizimi hamda
jamiyatda taraqqiyotni ta’minlaydigan islohotlar o‘tkazish;  
-   mahalliy   millatlarning   manfaatlarini   ifoda   etadigan,   himoya
qiladigan   siyosiy   va   ijtimoiy   partiyalar,   birlashmalar,   jamiyatlar   tuzish,
harakatlar tashkil qilish va h. k.  
Rossiyada   1917-yil   fevralda   amalga   oshgan   burjua-demokratik
inqilobidan   keyin   bu   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   keng
imkoniyatlar   yuzaga   keldi.   Jadidlaming   tashabbusi   bilan   «Sho‘roi
islomiya»,   «Sho‘roi   ulamo»,   «Turk   adami   markiziyat   firqasi»,   «Alash
o‘rda»,   «Yosh   buxoroliklar»,   «Yosh   xivaliklar»   kabi   siyosiy   tashkilotlar
tuzildi.   Turkistondagi   tashkilotlarni   birlashtirish   maqsadida   yagona
«Ittifoqi   muslimin»   siyosiy   partiyasini   tuzishga   qaror   qilindi.   Bu   yangi
partiyaning  eng  asosiy   vazifalaridan   biri  sifatida   Rossiyaning  tarkibida
Turkiston   muxtor   respublikasini   tuzish   belgilandi.   Tuzilgan   bu   siyosiy
16 tashkilotni   faqat   jadidlar  partiyasi  deb  atab   boTrnas   edi.   Bu   partiyaga
mahalliy   xalq   ravnaqi   va   Turkiston   mustaqilligining   tarafdori   bo‘lgan
har   bir   mehnatkash,   ziyoli,   sarmoyador,   ruhoniy   xayrxohlik   bildirdi   va
uning g‘oyalarini o‘z   qarashlari sifatida qabul qildi.
Jadidlik   g‘oyalariga   asoslangan   milliy   siyosiy   kuchlar   mahalliy
aholining   siyosiy   ongini   o‘stirishga   salmoqli   hissa   qo‘shdilar.   Mavjud
tuzumni inqilobiy yo‘l bilan o‘zgartirishni, ya’ni   hokimiyatni qurol kuchi
bilan qo‘lga olishni o‘zlariga maqsad qilib   olgan uchinchi yo‘nalishdagi
siyosiy   kuchlarga   rusiyzabori   sotsialdemokratlar   -   bolsheviklar,
mensheviklar, eserlarni kiritish mumkin. Bu   siyosiy kuchlar Rossiyaning
markaziy hududlarida tuzilgan partiyalarning boshlang‘ich tashkilotlari
sifatida   faoliyat   yuritib,   markaz   topshiriqlarini   bajarishga   safarbar
etilgan   edilar.   Turkistonning   tub   aholisi   manfaatlari   bu   yo‘nalishga
mansub   siyosiy   kuchlarni   mutlaqo   qiziqtirmas,   balki   ular   imperiya
miqyosidagi hokimiyatni ko‘zlab   harakat qilar edilar. Bu siyosiy kuchlar
Turkistonga  Rossiyaning   ajralmas tarkibiy qismi deb qaradilar, o‘lkaga
chorizm davridagidek   ulug‘ davlatchilik nuqtayi nazaridan yondashdil
17 II BOB. O RTA OSIYONING XX ASR TARIXIGA OID ILMIYʻ
MULOHAZALAR VA TADQIQOTLAR
II.1. O rta Osiyoning XX asr 50-60 yillariga oid ilmiy mulohazalar.	
ʻ
Imperiyani boshqargan kommunistik partiya rahbarlari Turkiston xalqlarining
boy   o‘tmish   tarixini   atroflicha   o‘rganishga,   xolis   tadqiq   etishga,   targ‘ib-tashviq
qilishga yo‘l qo‘ymadilar. Ular ayniqsa rus bosqiniga qarshi olib borilgan kurashlar
ahamiyatini kamsitishga va xaspo‘shlashga qattiq urindilar.Bu xol ayniqsa XX asr
50-yillarida yaqqol ko‘zga tashlandi.
O‘lkaning   «urushib   olinishi»   iborasining   o‘rniga   «qo‘shib   olinishi»   degan
so‘zlar ishlatildi. Ularga go‘yo Rossiya  tufayli Turkistonni  tinchlik o‘rnatilgan va
o‘lkada   ijobiy   o‘zgarishlar   ro‘y   berganligi,   aks   holda   qattiq   inqiroz   va   qoloqlik
sodir   bo‘lishi   mumkinligi   haqida   jar   solindi.   Shu   tariqa,   Rossiya   davlatining
ayovsiz   mustamlakachilik   siyosati   va   milliy   zulmini   emas,   balki   «ijobiy
o‘zgarishlar va yutuqlar»ni targ‘ib etish asosiy vazifaga aylantirildi.
Bunday   qarashlar   O‘bekiston   tarixiga   bag‘ishlangan   barcha   katta-kichik
ishlarda   ko‘zga   tashlandi.   Bosqinchilik,   zo‘ravonlik,   minglab   kishilarning
yostig‘ini   quritish,   talon-tarij   va   vayronagarchiliklar   hisobiga   sodir   bo‘lgan
«obyektiv   o‘zgarishlar»   ning   boridan   ko‘ra   yo‘g‘i   ming   marotaba   afzal   edi.
O‘lkaning  urushib olinishining  tom  ma’nodagi   oqibatlari   shundan  iborat   bo‘ldiki,
mustaqillik   va   ozodlik   barbod   qilinib,   mustamlakachilik   tizimi   va   milliy   zulm
o‘rnatildi,   xolos.   Shuni   unutmaslik   kerakki,   faqat   mustaqil   milliy   davlat
doirasidagina chinakam taraqqiyotga erishish mumkin.
Tarixni   soxtalashtirish   yo‘lining   tanlanishi,   shuningdek,   uning   mustabid
tuzumga   qaramligining   yanada   kuchayishi   munosabati   bilan   «rus   bo‘lmagan
xalqlarning Rossiyaga qo‘shib olinishi» muammosini o‘rganishga ko‘rsatma berdi.
Natijada, tarix fanida «qo‘shib olish-mutlaqo jaholat» degan tushunchaning o‘rniga
«qoshib olish-qisman jaholat» degan yangicha yondashuv joriy etildi 12
.
Buning   oqibatida   30-yillar   oxiri   40-yillarda   biz   o‘rganayotgan   muammo
yuzasidan aytarli darajada jiddiy tadqiqotlar yaratilmadi.
12
 Ahmadjonov G‘.Rossiya imperiyasi Markaziy Osiyoda. - T.: 2003. – B. 140.
18 50-yillarning   boshlarida   tarix   muammolarini   o‘rganishga   konyunkturaviy
munosabatlar   yuqorida   tilga   olingan   tushunchalarning   yanada   kengroq   talqin
qilinishiga   va   mazmuni   taxminan   quyidagicha   bo‘lgan,   «chorizmning
mutamlakachi   bo‘lishiga   qaramay,   rus   bo‘lmagan   xaqlarning   Rossiya   qo‘shib
olinishi   progressiv   fakt   bo‘lgan   edi»,   degan   navbatdagi   soxta   fikrning   qaror
topishiga olib keldi.
1957-1959-yillar   Toshkentda   O‘rta   Osiyoning   Rossiyaga   qo‘shilishining
«progressiv ahamiyatiga» bag‘ishlab o‘tkazilgan sharqshunoslarning Butun ittifoq
konferensiya va Birlashgan ilmiy sessiya materiallari yo‘naltiruvchi ahamiyat kasb
etdi.   Zero,   ushbu   anjumanlarda   fikrlarning   rang-barangligiga   qaramay,   umumiy
xulosa   yagona   edi,   ya’ni   barcha   ma’ruzalarda   «qo‘shib   olishning   O‘rta   Osiyo   va
Qozog‘iston   uchun   progressiv   ahamiyatga   ega   bo‘lgan»   ligini   ta’kidlashga   urg‘u
berilgan. Ushbu muammo yuzasidan O‘rta Osiyo respublikalari va Qozog‘istonda
yozilgan barcha ilmiy maqolalar ham ana shu uzandan tashqariga chiqa olmasdi.
Ularning bari « qoshib olish» degan sarlavha ostida nashr etilar va shu bilan
g‘yo   chorizmning   umumiy   istibdod   va   Sharqdagi   mustamlakachilik   siyosatini   yo
rad etish uchun yoki ko‘rib, ko‘rmaslikka olish uchun harakat qildirlar, shu orqali
milliy   ongni   zaharlashga   hamda   xaqlning   sovet   istibdodi   haqida   biron   xulosa
chiqarish uchun o‘rin qoldirmaslikka harakat qilinar edi.
Xullas   kalom,   B.F.G‘afurov,   E.B.Bekmaxonov,   H.Z.Ziyoyev,
B.D.Jamgerchinov,   A.K.Qarriev   kabi   olimlarning   sovet   davrida   yozilgan   eng
yaxshi   fundamental   asarlari   ham   avval   belgilangan,   partiya   ko‘rsatmasiga   mos
keladigan   xulosalardan   xoli   emas   yoki   ularning   nomi   ichki   mundarijasiga   to‘g‘ri
kelmaydi.   Shu   bois   XIX   asrning   ikkinchi   yarmi   XX   asr   boshida   chorizm   O‘rta
Osiyo   va   Qozog‘istonda   yuritgan   siyosatning   bosqinchilik   va   mustamlakachilik
mohiyatiga   ega   ekanligini   ko‘rsatish,   buning   uchun   tarixnavislik   materiallarini
qayta o‘rganish, qayta anglash va qaytadan baholash zarur edi.
1990-yil   7-9   iyun   kunlari   Toshkentda   bo‘lib   o‘tgan   «Chorizmning   O‘rta
Osiyodagi   bosqinchilik   va   mustamlakachilik   siyosati»   mavzusidagi   mintaqaviy
ilmiy-nazariy   konferensiyadan   so‘ng   bir   qadam   bo‘lsada   olg‘a   siljish   ro‘y   berdi.
19 Bu   g‘oyaviy   nazariy   asos   bir   yildan   sal   ko‘proq   vaqt   o‘tishi   bilan   O‘rta   Osiyo
respublikari   va   Qozog‘istonda   o‘zining   amaliy   tasdig‘ini   topdi.   Ya’ni   bu
mustamlaka o‘lkalar chinakam siyosiy- iqtisodiy mustaqillikka erishdilar.
Konferensiyada   8   ta   ilmiy   ma’ruza   va   20   ga   yaqin   chiqishlar   tinglangan.
So‘zga chiqqanlar va faol qatnashganlar orasida qo‘shni respublikalar akademiklari
M.A.Annanesipov,   Q.Quziboev,   S.Kamolov,   Tojigiston   muxbir   a’zosi
A.M.Muxtorov, A.Sodiqov, Q.J.Xonazarov kabilar bor edilar. Asosiy ma’ruzalarda
H.Z.Ziyoyevning   «O‘zbek   xonliklarining   chorizm   tominidan   bosib   olinishi»,
A.M.Muxtorovning   «1866-yilgi   harbiy   ekspansiya»,   V.X.Shalekenovning   «Chor
Rossiyasi   tomonidan   Xiva   xonligining   bosib   olinishi»,   J.Jakibbekovning
«Qizg‘izistonning Rossiya qo‘shib olinishin tarixnavisligidagi munozarali masalari
to‘g‘risida»,   N.A.Abduraximovaning   «XIX   asrning   60-70-yillarida   chorizmning
Turkistondagi   ma’muriy   siyosati»,   X.N.Bobobekovning   «1873-1876-yillarda
Po‘latxon isyoni» kabi chiqishlari diqqatga loyiqdir.
Jumladan,   H.Z.Ziyoyev   o‘zbek   xonliklarining   bosib   olinishi   chor   Rossiyasi
hukmron   doiralarida   zo‘r   mamnuniyat   bilan   kutib   olinganligini   ta’kidlab,   moliya
ministri Vishnegradskiy O‘rta Osiyoda bosib olingan yerlarni «rus tojidagi eng a’lo
marvarid»   deb   aytganligini   ko‘rsatib   o‘tadi.   H.Z.Ziyoyev   o‘z   ma’ruzasidan
shunday   xulosa   chiqaradi:   mazkur   muammoni   talqin   etishda   «qo‘shib   olish»
atamasini   qo‘llash   nojoiz,   zero,   hamma   narsani   o‘z   nomi   bilan   atash   va   bu
jarayonni   ham   «bosib   olish»   deb   aytaverish   kerak.   O‘sha   vaqtda   ToshDUning
SSSR xaqlari tarixi kafedrasi mudiri bo‘lgan N.A.Abdurahimovaning chiqishi ham
H.Z.Ziyoyevning fikrlariga hamohanf edi 13
.
Falsafa fanlari  doktori , professor  Q.J.Xonazarovning chiqishi  ham e’tiborga
loyiq. U ham O‘rta Osiyo kuch va qurol yordamida bosib olinganligini  ta’kidlab,
Rossiyaga ixtiyoriy qo‘shilik epizodik xususiyatga ega bo‘lib, faqat ayrim qabilalar
va   aholi   punktlari   uchun   xosligini   ko‘rsatdi.   Rossiyaning   Turkistondagi   siyosati
mustamlakachilik   xususiyatiga   ega   va   rus   publisistikasida   «toshkentlik   janoblar»
atamasining   paydo   bo‘lishi   tasodifiy   emas.   U   mazkur   o‘lkada   ruslar   beshafqat
13
 Abdurahimova N. Колониялная система власти в Туркистане вовторой воловини 1913. - T.: 1999. - C. 4.
20 mustamlaka siyosati o‘tkazganligidan dalolat beradi.
II.2. O zbek xonliklarining mustamlakaga aylantirilishi davriga oid olibʻ
borilgan ilmiy tadqiqotlar.
Rus   sharqshunosligi   o‘zining   g‘oyat   katta   ilmiy   faoliyati   bilan   mahalliy
tarixchilikka   shubhasiz   katta   ta’sir   ko‘rsatdi.   Rus   sharqshunoslari   O‘rta   Osiyo
tarixi yuzasidan jiddiy tadqiqot ishlari olib borish bilan birga, bu ishga erli tarixchi
havaskorlarni   ham   jalb   qilish,   ular   bilan   hamkorlikda   ish   olib   borishga   hdrakat
qildi. Turkistonga kelgan sharqshunoslar mahalliy tarixchi va xdvaskorlar o‘rtasida
yurib   va   yashab,   O‘rta   Osiyo   tarixi   xdqida   muhim   ma’lumotlar   va   asarlarni
to‘pladilar   va   shu   haqda   tushuntirish   ishlari   olib   bordilar.   Toshkentlik   tarixchi
Muhammad   Solih   qoraxo‘ja   o‘g‘li   o‘zining   «Tarixi   jadidai   Toshkand»   degan
asarida Iskandar to‘ra ismli bir rus olimining uyiga kelgani, u bilan suhbatlashgani
va   O‘rta   Osiyo   tarixiga   oid   ko‘p   savollar   berib,   bahslashgani   hdqida   yozadi.
Iskandar   to‘ra   aslida   Aleksandr   Kun   bo‘lib,   mahalliy   xalq   qadimdan   Aleksandr
ismini Iskandar deb atashadi. Faqat A. Kunning emas, balki O‘rta Osiyoga kelgan
barcha   sharqshunoslarning   xam   xalq   orasida   yurib   tarixga   oid   savollar   berishy,
ayrim   masalalar   yuzasidan   bahslashishlari   hamda   ularga   yo‘l-yo‘riqlar
ko‘rsatishlari,   shubhasiz,   erli   xalqlar   o‘rtasida   tarixga   qiziqish   hissini   oshirdi.
Bunday bahslashuvlar, savol-javoblar mahalliy xalq o‘rtasida «diniy tus berilgan»
arxeologik yodgorliklar va tarixiy hodisalarni aniqlashga, ularning sirini ochishga
yordam berdi 14
.
Usha   vaqtda   nashr   qilingan   «Turkiston   viloyatining   gazeti»,   «Turkestanskie
vedomosti»   va   boshqa   gazeta   sahifalaridagi   mahalliy   tarchxchi   va   havaskorlar
tomonidpn   yozilgan   yodnomalar,   yodgorliklar   haqidagi   kichik-kichik   xabarlar   va
maqolalar, arxeologik kollektsiyalar rus sharqshunoslarining mahalliy tarixchilikka
samarali   ta’sir   ko‘rsatganligini   va   erli   xalq   orasida   ham   tarixga   qiziqish   avj
olganligini ko‘rsatadi. Rus sharqshunosligi bu tuyg‘u va intilishlarni qizg‘in qarshi
olib,   qo‘llab-quvvatlaganligi   Turkiston   tarixchiligining   rivojlanishi   uchun   yangi
sahifa ochib berdi.
14
 Saidqulov T. O‘rta Osiyo xalqlari tarixining tarixshunosligidan lavhalar (1-qism). – T.: O‘qituvchi. 1993. – B. 
130.
21 Sattorxon Abdug‘afforov ham  rus  sharqshunosligining  bevosita  ta’siri  ostida
tarixchilar   qatoridan   o‘rin   olgan.   U   1876   yili   Peterburgda   chaqirilgan   III   xalqaro
sharqshunoslar  s’ezdiga A. Kun, Jo‘rabek, toshkentlik Muhammadqulov, Abdulla
Niyozov   va   Buxorolik   Musajon   Saidjonovlar   bilan   birga   Turkiston   vakili   bo‘lib
qatnashadi.   U   Turkistonga   ruslarning   kelishi   bilan   o‘lkaga   rus   fani   ham   kirib
kelganligini   ta’kidlab,   bu   orqali   Turkiston   dunyo   fanidan   yanada   ko‘proq
bahramand   bo‘lishiga   ishonch   bildirdi.   O‘   o‘zining   bu   nutqi   bilan   s’ezd
qatnashchilarining   diqqatiga   sazovor   bo‘ldi.   Rus   tilini   qunt   bilan   o‘rgangan
Sattorxon rus tilida «Rossiyaning istilosiga qadar Qo‘qon xonligining ichki ahvoli
haqida   qisqacha   ocherk»   nomli   asarini   yozib,   «Turkestanskie   vedomosti»
gazetasining   1892   yil   26,   36-   sonida   va   1893   yil   61-   sonida   bostirdi.   Asarda
Qo‘qon   xonligining   ma’muriy   bo‘linishi,   boshqaruv   idoralari,   shahar   va
qishloqdagi   amaldorlar,   ularning   huquqlari,   hokim   va   beklarning   mehnatkash
xalqqa   nisbatan   tutgan   siyosati,   gunohkorlarga   beriladigan   jazolar,   qo‘shinning
tuzilishi, shuningdek, sinfiy kurashlar, ya’ni Xo‘jand va o‘ratepada xonlikka qarshi
ko‘tarilgan qo‘zg‘olonlar, Toshkent hokimi Mirzaahmadga qarshi xalq qo‘zg‘oloni
va   uning   qo‘zg‘olonchilar   talabiga   rozi   bo‘lishi,   Qo‘qon   xonligining   chor
Rossiyasi   tarafidan   bosib   olinishi   kabi   masalalar   yoritilgan.   Mahalliy   o‘zbek
tarixchisining   rus   tilida   shunday   bir   tarixiy   asar   bilan   maydonga   chiqishi   rus
sharqshunosligining bevosita katta ta’sirini ko‘rsatadi. Bu asar rus sharqshunosligi
uchun ham katta axamiyatga ega edi.
Rus   sharqshunoslari,   jumladan,   N.I.Veselovskiy   rahbarligida   Akrom   polvon
Asqarov   kabi   xavaskor   tarixchi   va   arxeologlar   etishib   chiqdi.   Akrom   Asqarov
Toshkentning   Rossiya   tomonidan   bosib   olinganiga   qadar   Qo‘qon   qo‘shinida
nog‘orachi   edi.   Toshkent   bosib   olingach,   u   1870   yillarda   Toshkentda   tashkil
qilingan   ko‘rgazmalarda   faol   qatnashdi.   SHarqshunoslar   ta’sirida   Turkistondagi
yodgorliklarga qiziqib qoladi. O‘zining havaskorligi va qizyquvchanligi bilan bora-
bora   Turkistondagi   fan   ahliga   tanila   boshlaydi.   Akrom   Asqarov   1884   yilda
arxeologiyaga oid qazish ishlari o‘tkazish maqsadida Turkistonga kelgan professor
N.   I.   Veselovskiyga   yoqib   qoladi,   yordamchi   sifatida   u   bilan   birga   Buxoroda,
22 Farg‘ona vodiysida va boshqa joylarda o‘tkazilgan arxeologiyaga oid tadqiqotlarda
qatnashadi,   tez   fursatda   arxeologiya   bilimini   o‘zlashtirib   oladi 15
.   SHuning   uchun
xdm u N. I. Veselovskiyning  «tez fursatda arxeologiyaga oid ishlarni  o‘zlashtirib
oldi»   degan   yuksak   bahosiga   sazovor   bo‘lib   arxeologiya   sohasida   mahdlliy   xalq
orasidan etishib chiqqan birdan-bir fan arbobi amaliyotchi bilimdon sifatida tanildi.
Akrom   Asqarov   N.   I.   Veselovskiydan   Turkistondagi   arxeologiyaga   oid
yodgorliklarning   qaysi   biri   muhim   va   qaysi   biri   ustida   ish   olib   borish   zarurligini
so‘raganda,   u   unga   ma’lum   ko‘rsatmalar   berib   turdi.   N.   I.   Veselovskiy
Turkistondan   ketgandan   keyin   Akrom   Asqarov   bir   necha   yil   mustaqil   ravishda
arxeologiyaga   oid   tadqiqot   ishlari   olib   bordi.   Uning   faoliyati   xdqida   mahalliy   va
markaziy matbuotda hech narsa yozilmagan bo‘lsa-da, ammo uning to‘plagan boy
va qimmatli arxeologiyaga oid ashyolar to‘plami o‘sha yillar davomida nihoyatda
samarali   va   keng   ko‘lamda   ish   olib   borilganidan   dalolat   beradi.   Akrom   Asqarov
1891   yilda   vafot   etgach,   uning   boy   arxeologiyaga   oid   ashyolar   to‘plami   juda
ehdiyotlik   bilan   Peterburgga   olib   ketilib,   hozir   ham   Davlat   ermitajida
saqlanmoqda.
Vasiliy Aleksandrovich Daudov asli fors (eronlik) bo‘lib, 1653 yili Qozonda
xristianlikni   qabul   qilgan,   Rossiya   davlatining   xizmatiga   kirgan,   ham   stolnik   va
voyevoda lavozimida xizmat qilgan. Muhammad Yusuf esa asli musulmon (tatar).
U ham ruslarning xizmatida bo‘lgan. Avvalo shuni alohida aytib o‘tish kerakki, har
ikkala   elchi   -   V.A.Daudov   va   M.Yu.Qosimov   Buxorogacha   birga   borishgan
bo‘lsalarda, elchilar mahkamasidan alohida-alohida topshiriq olganga o‘xshaydilar,
chunki   V.A.Daudov   va   M.Yu.Qosimovga   berilgan   yo‘riqnoma   (nakaz)   bizgacha
yetib   kelmagan.   U   1800   yilgacha   Rossiya   tashqi   ishlar   mahkamasining   arxivida
saqlanar edi. 1806 yili o‘tkazilgan tekshirish paytida u turgan joyidan topilmagan.
Shu   sababdan   V.A.Daudov   va   M.Yu.Qosimov   qanday   vazifalarni   ado
etganliklarini aniq bilmaymiz.
Buni V.A.Daudovning elchilik mahkamasidan olgan yo‘riqnomasi (nakaz)dan
taxminan bilib olish mumkin 16
. Ular quyidagilar: 
15
 Majid Hasaniy.Turkiston bosqini. - T.: Nur, 1992. – B. 230.
16
 Ziyoyev H.Turkistonda Rossiya tajovuzi va hukmronligiga qarshi k urash. - T.: Sharq.1998. – B. 182.
23 1.   Buxoro   va   Xiva   xonliklarining   Moskva   hukumati   bilan   diplomatik
aloqalarini rivojlantirishga xohishi bormi-yo‘qmi, shuni aniqdash; 
2. Xonliklarda yashab turgan rus asirlarini ozod qilish; 
3.   Ikki   davlat,   Rossiya,   Xiva   va   Buxoro   xonliklari   o‘rtasidagi   savdo   va
elchilik   karvonlarining   xavfsizligini   ta’minlash   uchun   Kaspiy   dengizining   kun
chiqish   tarafida,   dengiz   sohilidagi   Saratosh   tepaligida   kemalar   to‘xtaydigan
bandargoh qurishga Xiva xonining roziligini olish; 
4.   Amudaryoning   boshi   va   o‘zani,   daryo   sohilida   istiqomat   qilib   turgan
xalqlar, ularning mashg‘uloti va turmush tarzi haqida ma’lumot to‘plash; 
5.   Buxorodan   Hindistonga   olib   boradigan   yo‘llar,   Hindiston   hukumatining
Rossiya   bilan   savdo   va   diplomatok   aloqalarini   o‘rnatishga   xohishi   bor-yo‘qligini
M.Yu.Qosimovga berilgan topshiriqdan aniqlanadi.
Elchilik Buxoro va Xivada, yo‘lga ketgan vaqtni qo‘shib olganda, Buxoroda
1675   yilning   15   mayidan   -   1676   yil   2   oktyabrigacha   bo‘lgan.   Elchilik   Buxoroga
1676 yil 20 yanvar kuni kelib tushgandan keyin M.Yu.Qosimov o‘z vazifasini ado
etish   uchun   Hindistonga   jo‘nab   ketdi.   Garchi,   V.A.Daudov   va   M.Yu.Qosimov
elchiligining hisoboti («Stateyniy spisok») 1800 yildan keyin yo‘qolgan bo‘lsada,
tadqiqotchilar   N.Selifontov,   V.V.Bartold   va   A.B.Pankov   asarlaridan   ma’lum
bo‘lishicha,   Buxoro   va   Xiva   xonlari   Rossiya   bilan   savdo-   diplomatok
munosabatlarini   rivojlantirishga   tarafdor   ekanliklarini   bildirganlar   va   shunga
harakat   qilganlar.   Tez   orada   Kaspiy   dengizi   sohilida   Qarag‘an   bandargohining
qurib   ishga   tushirilishi   va   Buxoro   xoni   o‘z   xo‘jaligida   xizmat   qilib   turgan   rus
asirlaridan   38   tasini   ozod   qilganligi   ham   yuqorida   bildirilgan   fikrga   dalil   bo‘la
oladi.   Xiva   xoni   Anushaxon   bir   tarafdan   turkmanlar   bilan   qalmoqlar   va
qozoqlarning   tez-tez   Xiva   hududlariga   qilib   turgan   talonchilik   yurishlari,   boshqa
tarafdan Buxoro va Xiva o‘rtasidagi ziddiyatlar natijasida Rossiyaning iqtisodiy va
harbiy yordamiga muhtoj edi.
V.A.Daudovga   Buxorodan   qaytishida   Xivada   Anushaxon   otalig‘i   mana   bu
gaplarni aytgan: «Anushaxon Vasiliyga Xiva xoni yaqinda podshoh oliy hazratlari
ulug‘   knyaz   Aleksey   Mixaylovich   do‘stlik   va   hamkorlik   munosabatlarini   davom
24 etishi   va   har   ikki   tomondan   savdo   karvonlari   bordi-keldi   qilib   turishi   (zarurligi)
xaqida maktub oldilar. (Uz navbatida) Xiva xoni xam podshoh oliy hazratlari ulug‘
knyaz bilan shunday aloqalarni avvalgidan ham ziyoda bo‘lishini istaydilar».
M.Yu.Qosimov   elchiligiga   kelsak,   unga   Buxorodan   Hindistonga   olib
boradigan   yo‘llar   va   Hindiston   podshosi   Avrangzeb   (1658-1707)ning   Rossiya
bilan   diplomatok   aloqalarni   o‘matishga   mayli   bormi-yo‘qmi   ekanligini   aniqlab
kelish   topshirilgan   edi.   Shuning   uchun   ham,   u   Buxoroga   kelganidan   ko‘p   vaqt
o‘tmay, Hindistonga jo‘nab ketdi. M.Yu.Qosimov faqat Kobulgacha bordi. «Shoh
(Avrangzeb) ulug‘ podshoh bilan do‘stona aloqalar o‘matishni istamagani» uchun
orqaga qaytishga majbur bo‘ldi va 1677 yili Moskvaga qaytib keldi.
«Turksstanskie   vedomosti»   gazetasining   1892   yil   31-   sonida   bosilgan
professor   evarnitskiyning   «Akrom   Asqarovning   arxeologiyaga   oid   ashyolar
to‘plami»   nomli   maqolasida   berilgan   ma’lumotga   ko‘ra,   ashyolar   to‘plamida   17
dona oltin pul, 1370 dona kumush pul, 13 274 dona mis pul, neolit davriga oid tosh
bolg‘a, jezdan yasalgan sulug‘, jez oyna, jez iskana, jez ketmonlar (motiga), turli
joylarda   to‘plangan   sopoldan   yasalgan   odam   hdykallari,   bir   bo‘lak   nefrit,   isirg‘a,
krest  (but), baldoq, tumor, mis,  sopol  idish  va shunga o‘xshash  garixiy buyumlar
bo‘lgan. Akrom Asqarovning fan uchun qimmatli bo‘lgan bu ashyolar to‘plamiga
professor   N.I.Veselovskiy   ham   katta   baho   bergan   edi 17
.   Rossiya   arxeologiya
jamiyati   1887-yilda   uning   arxeologiya   sohasidagi   xizmatlarini   taqdirlab,   uni
kumush   medal’   bilan   mukofotladi.   O‘zi   to‘plagan   tarixiy   buyumlarning   tarixning
qaysi   davriga   oid   ekanligini   idrok   qila   olmagan   bo‘lsa-da,   oddiy   bir   o‘zbekning
«o‘sha vaqtda tarixiy nodir buyumlarning fan uchun katta ahamiyatga ega ekanini
tushungani   holda,   fan   uchun   to   umrining   oxirigacha   tinmay   xizmat   qilishi   rus
sharqshunosligi   faoliyatining   samarasi   bo‘lib,   bu   rus   sharqshunosligi   uchun   ham,
mahalliy tarixchilik uchun ham yangilik va foydali ish edi.
O‘rta   Osiyo,   shu   jumladan   Qo‘qon   xonligi,   Namangan   va   Toshkentda
yashagan,   o‘zbek   xalqining   tarixi,   tilini   va   urf-odatlarini   o‘rganishda   Vladimir
Petrovich Nalivkinning (1852-1918) ham qo‘shgan hissasi kattadir.
17
 Karimov Sh, Shamsutdinov R. Turkiston Rossiya bosqini davrida. -  Andijon, 1995. - B. 105.
25 Uning   ilmiy   faoliyati   O‘rta   Osiyo   xalqlari   tarixi,   tilini   va   etnografiyasini
o‘rganishdan   boshlandi.   U   rafiqasi   M.V.Nalivkina   bilan   xdmkorlikda   «Farg‘ona
mahalliy   aholisi   ayollarining   turmushi   haqida   ocherk»   degan   kitob   yozdi.   V.   P.
Nalivkin   rus   olimlari   ichida   birinchi   bo‘lib,   mahalliy   tillarni   urganib,   mahalliy
tarixchilar  qo‘lyozma asarlarini o‘rgangan va shular  asosida «Qo‘qon xonligining
qisqacha tarixi» va «Ruscha-sartcha va sartcha-ruscha lug‘at» hamda «Intihob ut-
tavorix   mamlakati   Rusiya»   («Rossiyaning   qisqacha   tarixi»)   kitoblarini   va   40   dan
ortiq   ilmiy   agarlar,   maqolalar   yozgan.   Mahalliy   xalq   tilini   juda   mukammal
bilganligi   sababli   uni   erli   xalqlar   Jahongir   to‘ra   deb   ataganlar,   u   ham   bir   necha
asarini Jahongir to‘ra nomi bilan chop etgan.
Uning   1885   yilda   Jahongir   to‘ra   nomi   bilan   yozilgan’   «Intihob   ut-tavorix
mamlakati   Rusiya»   nomli   asari   buning   yorqin   dalilidir.   Muallifning   «Bu   faqir...
zaboni nochor va suxoni ojiz birlan tavorix kitoblari tahriridagi voqealarni intihob
aylab   ko‘p   tafsili   keltirmay   ijmoli   birla   muxtasar   bayonini   qilardiki,   Rusiya
mamlakatining   paydo   va   bino   bo‘lganidan   to   oxir   zamonigacha   mazkur   viloyat
ichra  o‘tgan hodisa  va  voqeliklarni  tasnif   qilg‘ay»,  – deyishidan  ma’lumki, u  o‘z
asarini   ko‘p   adabiyotlardan   foydalangan   holda   yozgan 18
.   Bu   asarning   erli   aholini
Rossiyaning o‘tmish tarixi bilan tanishtirish maqsadida o‘zbek tilida yozilishi  o‘z
davri uchun juda katta ahamiyatga ega bo‘lgan bir hodisa edi.
Shunday   qilib,   XX   asrning   20-yillariga   qadar   olimlar   va   turkshunos
havaskorlarning   kuchlari   bilan   Ozbekiston   o‘lkasini   o‘rganishga   doir   anchagina
materiallar to‘plangan. Biroq bularning orasida uzuq-yuluq va tasodifiy materiallar
anchagina bo‘lib, keng, ilmiy asosda umumlashtirilmagan edi.
O‘rta Osiyo, shu jumladan, O‘zbekiston tarixini ilmiy asosda o‘rganish faqat
asrimiz boshlarida va undan keyingi yillarda samarali va fidokorona ish olib borish
natijasida yaratildi va u yanada chuqurlashtirildi.
18
  Abdurahimova N.  Стоновлени и особенности экономической политики  России в Туркистане . - T.: 2008. - 
C. 308.
26 XULOSA
«XVII   asrdan   XX   asrning   boshlarigacha   bo‘lgan   davrda   Turkiston
zamini   siyosiy   parokandalik,   jaholat   va   qoloqlikka   yuz   tutdi.   Uch
xonlikka   bo‘linib   ketgan   mintaqa   uzoq   muddat   o‘zaro   ziddiyat   va
qarama-qarshiliklar,   urush-janjallar   girdobida   qolib   ketgani   nafaqat
iqtisodiy,   moliyaviy   va   harbiy   salohiyat   nuqtayi   nazaridan,   balki
ijtimoiy-ma’naviy   fikr   rivojida   ham   ko‘p   salbiy   oqibatlarni   keltirib
chiqargani»   ayni   haqiqat.   Albatta,   mustabid   davlat   mustamlakachilik
siyosatini   yuritish   jarayonida   bosib   olingan   hududda   qandaydir
o‘zgarishlarni   amalga   oshiradi.   Masalan,   sanoat   korxonalari,   temir
yo‘llar   quradi,   qishloq   xo‘jaligining   turli   sohalariga   e’tiborni
kuchaytiradi   va   boshqalar.   Ammo   ushbu   o‘zgarishlar   inson   omilidan
ajratib   tahlil   qilinadigan   bo‘lsa,   sovet   tarixshunosligidagidek   xato
xulosalarga   olib   kelishi,   ya’ni   ular   taraqqiyot   sifatida   baholanishi
mumkin.
Mustamlakachilik   siyosatiga   baho   berganda,   uning   oqibatlarini
taroziga   qo‘yib,   ijobiy   va   salbiy   tomonlarini   qiyoslash   lozim   bo‘ladi.
Rossiya imperiyasi mustamlakachilik siyosati misolida olib qaralganda,
«Markaziy   Osiyoning   infrastrukturasidagi   o‘zgarishlar,   yo‘l   qurilishi   va
kommunikatsiyalarning   rivojlantirilishi,   ana   shu   maqsadlar   uchun
imperiyaga   xizmat   qiluvchi   milliy   kadrlarni   tayyorlash   –   bularning
barchasi   imperiyaning   manfaatlarini   qondirganligi,   bu   holda   arzon
xomashyo va energiya manbalaridan bahramand bo‘lishni kafolatlashi
kerak bo‘lganligi uchungina amalga oshirilgan».
Muxtasar   qilib   aytganda,   chor   Rossiyasining   Turkistonda   amalga
oshirgan   chora-tadbirlarini   ular   kimning   manfaatini   ko‘zlab
27 qilinganligiga qarab baholash  kerak.  Shu o‘rinda aniq va ravshan qilib
aytish   mumkinki,   o‘lkada   amalga   oshirilgan   barcha   tadbirlar,   avvalo
mustamlakachi   davlatning   foydasi   uchun   o‘tkazilgan.   Chorizm
Turkistonni   bosib   olayotgan   davrdayoq   uning   boy   yer   osti   va   yer   usti
i mkoniyatlaridan   o‘z   davlatining   manfaatlari   yo‘lida   foydalanish
choratadbirlarini   ishlab   chiqa   boshladi,   Rossiya   imperiyasi   siyosiy
sohada,   birinchi   navbatda,   milliy   davlatchilikni   tugatish,   mahalliy
aholini   o‘lkani   boshqarishdan   chetlatish   choralarini   ko‘rdi.   Ana   shu
maqsadda   qurolli   qo‘shin   kuchiga   tayangan   harbiy   hamda   fuqarolik
boshqaruvi bir shaxs - general-gubernator   qo‘lida birlashtirildi.
Turkistonda   vujudga   keltirilgan   boshqaruv   tizimi   tamoman
generalgubernator ixtiyorida bo‘lib, u harbiy, siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy,
adliya   hamda   chet   ellar   bilan   munosabatlar   masalalari   bilan
shug‘ullanish   vakolatiga ega ediki, bu mahalliy xalqni doimiy qo‘rquv va
qaramlikda   ushlab   turish,   unga   nisbatan   har   qanday   dastaklardan
foydalanish   imkoniyatini berdi,
Mustamlakachilik   boshqaruvining   barcha   bo‘g‘inlari,   ya’ni   viloyat,
uyezd,   volost,   uchastkalarga   general-gubernator   tomonidan
harbiylarning   tayinlanishi   tartibining   joriy   etilishi   orqali,   qishloq
boshqaruvini   istisno qilganda, mahalliy xalq boshqaruvdan chetlatildi.  
Xalqaro   maydonda   bosqinchi   nomini   olishdan   cho‘chigan   Rossiya
imperiyasi,   o‘z   mavqeyini   qisman   bo‘lsa-da   saqlab   qolish   maqsadida,
Buxoro   amirligi   va   Xiva   xonligining   mustaqilligini   rasman   tan   oldi.
Amalda   esa   ular  to‘laligicha   Rossiyaga   qaram  edi,   chunki  ular   nafaqat
o‘zga   davlatlar   bilan   siyosiy   va   iqtisodiy   aloqa   o‘matishdan   mahrum
28 bo‘ldilar,   balki   o‘zlarining   ichki   siyosatidagi   masalalarda   ham   Rossiya
bilan kelishishlari shart edi.  
Rossiya   imperiyasining   mustamlakachilik   siyosati   tufayli   Turkiston
aholisi   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy   huquqlari   va   milliy   manfaatlaridan
mahrum  bo‘lib,   qaramlikka   duchor  etildi.   Chor  ma’murlarining   o‘lkada
yuritgan iqtisodiy siyosati tufayli, o‘lka Rossiyaning xomashyo   bazasiga,
tayyor   sanoat   mahsulotlari   va   rus   pomeshchiklari   yetishtirgan   g‘alla
sotiladigan   bozorga   aylantirildi   hamda   mustabid   davlatga   qaramlik
kuchaydi. Jabrdiyda xalqning turmush darajasi yanada pasayib   ketdi va
u   rus  sarmoyadorlari   hamda   mahalliy   mulkdorlaming  ikki   tomonlama
zulmi ostida qoldi.  
Rossiyaning   Turkistonda   amalga   oshirgan   mahalliy   mehnatkash
aholining   manfaatlariga   tamoman   zid   bo‘lgan   mustamlakachilik
siyosati   tub   aholi   noroziligini   kuchaytirib,   uni   milliy-ozodlik
kurashlariga   otlantirdi.   Turkiston   general-gubematorligining   barcha
hududlariga   yoyilgan   qo‘z.g‘olonlar   o‘lka   xalqlarining   Rossiya
imperiyasi   istibdodiga   qarshi   muqaddas   kurashi   edi.   Chor
hukumatining   bu   kurashni   bostirishga   qaratilgan   barcha   chora-
tadbirlari   uni   so‘ndirish   o‘rniga   faqat   kuchaytirdi.   Chorizmning
Turkistonda   madaniy-ma’naviy   sohada   yuritgan   siyosati   tufayli   o‘lka
xalqlari   rivojlangan   mamlakatlar   va   xalqlar   taraqqiyoti   hamda
madaniyatidan   chetda   qoldi.   Mustamlaka   oMkani   ilg‘or   davlatlar
taraqqiyoti darajasiga olib chiqish yo‘lidagi kurashlar   jadidlik harakatini
yuzaga keltirdi. XIX asrning oxiri - XX asr   boshlarida vujudga kelgari bu
harakat   namoyandalari   mahalliy   aholining   ma’naviyati,   madaniyati,
29 turmush   tarzini   milliy   an’analar   asosida   rivojlantirish,   isloin   ta’limotirii
mutaassiblik   va   xurofotdan   xalos   qilib,   uni   musulmon   aholining
ravnaqi   uchun   xizmat   qildirish,   taiim   tizimini   isloh   qilish   orqali   xalqni
ma’rifatli qilib, uning ijtimoiy faolligini   oshirish, hududni milliy va diniy
qadriyatlar   asosida   boshqarish,   ijtimoiy   hayotni   sivilizatsiyalashgan
islohotlar   orqali   tadrijiy   usul   bilan   o‘zgartirish   kabi   g‘oyalarni   hayotga
tatbiq etish uchun kurashdilar va   ularning ko‘pchiligi bu yo‘lda qurbon
bo‘ldilar.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
I. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDNETI ASARLARI.
1. Karimov.I.A «Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q» - T.: O‘zbekiston, 1998.
2. Mirziyoyev.Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko‘taramiz. - T.: O‘zbekiston, 2017.
II. ASOSIY ILMIY ADABIYOTLAR
3. Azamat Ziyo.O‘zbek davlati tarixi. - T: Sharq, 2000.
4. Ahmadjonov   G‘.   Rossiya   imperiyasi   Markaziy   Osiyoda.   -   T.:   Ta’lim
manbai,2003.
5. Abdurahimova   N.   Стоновлени   и   особенности   экономической   политики
России в Туркистане . -  T.: 2008.
6. Boboyev   H.va   boshq.   O‘zbek   davlat chiligi   tarixi.   (II   kitob)   -   T.:   2009.   Fan,
1997.
7. Karimov   Sh,   Shamsutdinov   R.   Turkiston   Rossiya   bosqini   davrida.   -   Andijon,
1995.
8. Ziyoyev H.Turkistonda Rossiya tajovuzi va hukmronligiga qarshi kurash. - T.:
Sharq.1998.
9. Ziyoyeva   D.Turkiston   milliy   ozodlik   kurashi.   -   T.:   Adabiyot   va   san’at
nashriyoti. 2000.
10. Ziyoyev H. Tarix o‘tmish va kelajak ko‘zgusi; (Tarixning dolzab masalalari ) –
T.: Adabiyot va san’at. 2000.
11. 11.Ziyoyeva  D.Tarix  instituti  tadqiqotlari  tizimida  mustamlaka  va  sovet   davri
tarix muammolari.// O‘zbekiston   tarixi . – T.: 2003.
12. Nuriddinov   E,   Golovanov   A.   O‘zbekistonning   mustaqillik   davri   tarixini
o‘rganish. O‘zbekiston tarixi.  – T.:  2003.
13. Rajabov Q.Turkiston tarixi. - T.: Universitet, 2002.
14. Saidqulov   T.   O‘rta   Osiyo   xalqlari   tarixining   tarixshunosligidan   lavhalar   (1-
qism). - T.: O‘qituvchi. 1993.
15. Tarix shohidligi va saboqlari. - T.: Sharq. 2001.
16. Shamsutdinov R.Vatan tarixi. - T.: Sharq. 2010.
31 17. O‘zbekistonning  yangi  tarixi:  1 kitob. Turkiston  chor  Rossiyasi  mustamlakasi
davrida, - T.: Sharq, 2000.
III. MAQOLA
1. Ziyoyev   H.   Chorizm   va   paxta   yakkahokimligi//Sharq   yulduzi,   –   T.:   1991.   5-
son.
IV. INTERNET SAYTLARI
www.history.ru
www.ziyo.edu.uz
32