Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 41.1KB
Покупки 1
Дата загрузки 30 Сентябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Shohruh

Дата регистрации 02 Март 2024

9 Продаж

Yalpi milliy mahsulot yalpi ichki mahsulot va ularning turlari

Купить
Mavzu:  Yalpi milliy mahsulot yalpi ichki mahsulot va
ularning turlari
MUNDARIJA:
I. Kirish
II. Asosiy qisim
2.1.Makroiqtisodiy tahlil va uning vazifalari.
2.2.Yalpi milliy mahsulot va yalpi ichki mahsulot.
2.3.Nominal va real yalpi ichki mahsulot.
2.4.Narx indeksi.
2.5.Yalpi ichki mahsulotning tarkibiy tuzilishi.
2.6.Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi.
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Kirish
YaIMni qanday hisoblash mumkin? Agar hisob-kitob joriy narxlarda amalga
oshirilsa, ishlab chiqarishning jismoniy hajmi buzilgan bo'lishi mumkin. Masalan,
joriy   narxlarda   YaIM   yil   davomida   1   trln.   dollardan   2   trln.   dollar   Bu   nimani
anglatadi?   Haqiqiy   iqtisodiy   o'sishsiz   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   va   xizmatlar
miqdorini   ikki   baravar   oshirish   yoki   umumiy   narx   darajasini   bir   xil   miqdorda
oshirishmi?  Yoki  ikkalasi  ham,  ma'lum   darajada , bir  vaqtning  o'zida?  Bu  savolga
javob   nominal   va   real   YaIMdagi   farqda   yotadi.   Nominal   YaIM   -   joriy   narxlarda
hisoblangan   YaIM.   Makroiqtisodiy   nazariyada   u   PQ   belgisi   bilan   belgilanadi,   bu
erda   P   narx   indeksini,   Q   esa   ishlab   chiqarishning   fizik   hajmini   bildiradi.   Lekin
ishlab   chiqarishning   jismoniy   hajmini   qanday   aniqlash   mumkin?   Buning   uchun
quyidagi tartibni bajarish kerak: bazaviy yil deb ataladigan yilni belgilang va joriy
yilda  ishlab   chiqarilgan   YaIMni   uning   narxlarida   hisoblang.   Masalan,   2006  yilda
ishlab   chiqarilgan   barcha   tovar   va   xizmatlar   2003   yil   narxlarida
hisoblanadi.Sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   har   10-15   yilda   yangi   bazaviy   yil
belgilanadi.   2006   yil   va   oldingi   yillardagi   yalpi   ichki   mahsulotning   jismoniy
hajmini ko'p o'n yilliklar davomida tovarlar va xizmatlar narxlaridan foydalangan
holda   solishtirish   noto'g'ri   bo'lar   edi,   masalan,   1913   yil   bazaviy   yil   sifatida
tanlangan.   Darhaqiqat , o'sha uzoq vaqtlarda bizga hozir tanish bo'lgan tovarlar va
xizmatlar - televizorlar, kompyuterlar,   uyali telefonlar , Internet xizmatlari, ko'plab
dori-darmonlar   va   boshqalar   mavjud   emas   edi   va   shuning   uchun   bu   tovarlarning
narxi  yo'q  edi. . Shunday qilib,   real  YaIM  -  ishlab   chiqarishning haqiqiy qiymati ,
bazis   yili   narxlarida   hisoblanadi.   Asosiy   narxlarda   YaIM   bir   yil   ichida   joriy
narxlarda   YaIMdan   kamroq   yoki   ko'proq   o'sishi   mumkin.   Va   bu   mamlakatda
umumiy   narxlar   darajasining   o'zgarishi   tufayli   sodir   bo'ladi.   Shunday   qilib,   real
YaIMni hisoblash uchun siz narx indeksi yoki deflyatordan foydalanishingiz kerak.
Nominal YaIM(RQ)
YaIM deflyatori = Real YaIM(Q) YaIM   deflyatori   inflyatsiyaning   intensivligini   yoki   teskari   jarayonni   -
deflyatsiyani (mamlakatda umumiy narxlar darajasining pasayishi) o'lchaydi.  Agar
narxlar indeksining qiymati 1 dan katta bo'lsa, biz YaIMni deflyatsiya qildik, ya'ni.
inflyatsiya   omilini   bartaraf   etdi.   Agar   narxlar   indeksi   1   dan   past   bo'lsa,   biz
inflyatsiya qildik , ya'ni nominal YaIMni deflyatsiya ta'siridan tozaladik.   Masalan,
Rossiya uchun YaIM deflyatori 1996 yil 1990 yilga nisbatan 5929 ni tashkil etdi.
Bu   ko'rsatkichni   foiz   sifatida   ham   ifodalash   mumkin.   Shunday   qilib,   2005   yil
uchun   yalpi   ichki   mahsulot   deflyatori   narxlarga   nisbatan   2004   yilda
mamlakatimizda 119,7 foizni tashkil etdi.
YaIM   deflyatori   mamlakatda   ishlab   chiqarilgan   barcha   tovar   va   xizmatlarni
hisobga oladigan hisob-kitobga asoslanganligi sababli, u mutlaq narxlar darajasini
o'lchash uchun qo'llaniladigan keng qamrovli narxlar indeksidir. Shu o'rinda shuni
ta'kidlash kerakki, makroiqtisodiy nazariya real YaIMni hisoblash uchun turli narx
indekslaridan   foydalanadi.   YaIM   deflyatoridan   tashqari ,   iste'mol   narxlari   indeksi
(CPI) va ishlab chiqaruvchilar narxlari indeksi (PPI) qo'llaniladi, bu ulgurji narxlar
darajasini   o'lchaydi.   Shu   bilan   birga,   narxlarning   og'irligi   sifatida   qat'iy   tovarlar
to'plami   ("iste'mol   savati"   deb   ataladigan)   ham,   o'zgaruvchan   tovarlar   ham
ishlatilishi   mumkin.   Shu   munosabat   bilan   Laspeyres,   Paasche   va   Fisher   narx
indekslarini alohida ta'kidlash kerak.
2.1.Makroiqtisodiy tahlil va uning vazifalari.
Milliy iqtisodiyot ko‘plab o‘zaro bog‘liq iqtisodiy unsurlardan iborat bo‘lgan
murakkab   iqtisodiy   tizimni   namoyon   etadi.   Mazkur   unsurlar   o‘rtasidagi   amalda
tarkib topgan munosabatlarning butun majmui iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasini
tavsiflab beradi.
Milliy   iqtisodiyot   –   barcha   tarmoqlar   va   sohalarni ,   mikro-   va   makrodarajadagi
iqtisodiyotlarni, funksional iqtisodiyotni, ko‘plab infratuzilmalarni o‘z ichiga olgan
yaxlit   iqtisodiyotdir.   Milliy   xo‘jalikning   tarkib   topgan   tuzilishi   ijtimoiy   mehnat
taqsimoti rivojining natijasi hisoblanadi. Makroiqtisodiy   jihatdan   qaralganda   milliy   iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishi
mamlakatda   mavjud   bo‘lgan   ishlab   chiqarish   resurslari;   ularning   ijtimoiy   mehnat
taqsimoti   asosida   ajralib   chiqqan   iqtisodiy   subyektlar   o‘rtasidagi   taqsimot   hajmi ;
mazkur   subyektlar   ishlab   chiqarish   hajmlari,   milliy   mahsulotni   ishlab   chiqarish ,
taqsimlash,   ayirboshlash   va   iste’mol   qilish   jarayonlarida   shakllanuvchi   tarkibiy
qismlari   o‘rtasidagi   munosabat   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Milliy   iqtisodiyotning
tarkibiy tuzilishini sodda ko‘rinishda quyidagi 1-chizma orqali tasvirlash mumkin.
Milliy   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarish,   xizmat   ko‘rsatish   hajmi   va   ularning
o‘sishi   bir   qator   ko‘rsatkichlar   tizimi   orqali,   mikro-   va   makroiqtisodiy   darajada
aniqlanib,   tahlil   qilinadi.   Makroiqtisodiyot   –   bu   mamlakat   miqyosida   moddiy
ishlab   chiqarish   va   nomoddiy   sohalarini   bir   butun   qilib   birlashtirgan   milliy   va
jahon   xo‘jaligi   darajasidagi   iqtisodiyotdir.   Makroiqtisodiyot   o‘z   ichiga
iqtisodiyotning   moddiy   va   nomoddiy   ishlab   chiqarish   hamda   xizmat   ko‘rsatish
sohalarini   oladi.
Milliy   iqtisodiyotning   asosiy   funksional   ahamiyati   mamlakat   barcha   aholisining
doimiy   ravishda   o‘sib   boruvchi   ijtimoiy-iqtisodiy   ehtiyojlarini   qondirishda
namoyon   bo‘ladi.   Milliy   iqtisodiyotning   mazkur   asosiy   muammosi   naqadar
samarali   hal   etilayotgani   makroiqtisodiy   tahlil   yordamida   aniqlanadi.
Makroiqtisodiy   tahlilning   maqsadi   –   takror   ishlab   chiqarish   jarayonini   obyektiv
ravishda   aks   ettiruvchi   ko‘rsatkichlardan   foydalanish   asosida   mamlakat   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanishida   vujudga   kelgan   holatlarni   ochib   berishdan   iborat.   Bu
maqsadga erishishning muhim shartlari sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin:
1) asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning holati va harakatini obyektiv aks
ettiruvchi statistik ma’lumotlarning   mavjudligi ;
2)   mamlakat   iqtisodiyotini   tahlil   qilishda   keng   miqyosda   va   tarixiy   jihatdan
yondashuv;
3)   iqtisodiy   tizim   salohiyatini   haqqoniy   ravishda   baholamasdan   hamda
iqtisodiy   qonunlarning   obyektiv   amal   qilishini   bilmasdan   turib   mamlakat
iqtisodiyotiga aralashuv salbiy holatlarni keltirib chiqarishini anglash; 4) makroiqtisodiy nazariya muayyan mamlakatlarning iqtisodiyotini obyektiv
ravishda   tadqiq   etish   asosida   yaratilishini   hamda   undan   boshqa   mamlakatlar
amaliyotida o‘ta ehtiyotkorlik bilan foydalanish mumkinligini tushunish;
5)   ishlab   chiqarishni   mamlakat   barcha   aholisining   daromadlari   va   iste’moli
darajasini o‘stirishga yo‘naltirish;
6)   aholi   daromadlari ,   siyosiy   va   ijtimoiy   barqarorlik   o‘sishining   yagona
manbai   bo‘lib   mamlakatning   barcha   aholisini   ish   joylari   hamda   daromadlarning
oshishi bilan ta’minlovchi milliy ishlab chiqarishning barqaror va samarali o‘sishi
ekanligini tushunish.
Ko‘pgina   mikroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   yordamida   korxonalar   faoliyatiga
baho   berilib,   ular   faoliyatining   rivojlanish   tamoyillari   aniqlansa,   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar   orqali   butun   iqtisodiyotning   holati,   uning   o‘sishi   yoki   pasayishi
tahlil   qilinib ,   xulosa   chiqariladi.   Ular   yordamida   davlat   o‘z   iqtisodiy   siyosatini
belgilaydi. Bu tizimga kiruvchi turli xil ko‘rsatkichlar, birinchidan, bizga ma’lum
vaqt   oralig‘idagi   ishlab   chiqarish   hajmini   hisoblash   va   milliy   iqtisodiyotning
faoliyat   yuritishiga   bevosita   ta’sir   qiluvchi   omillarni   aniqlash   imkonini   beradi.
Ikkinchidan,   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar   tizimi,   milliy   mahsulot   harakatining
barcha   bosqichlarida,   ya’ni   ishlab   chiqarish,   ayirboshlash,   taqsimlash,   qayta
taqsimlash   va   natijada   foydalanish   bosqichlarida   ko‘rgazmali   shaklda   aks   ettirish
imkonini   beradi.
Nihoyat,   uchinchidan,   mazkur   ko‘rsatkichlar   tizimi   mavjud   resurslar   va   ulardan
foydalanishning   mos   kelishi   kuzatilganda ,   mamlakatdagi   umumiy   iqtisodiy
muvozanatlik holatini aks ettiradi.
Butun   milliy   iqtisodiyotning   holatini   tavsiflovchi   muhim   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar – yalpi milliy mahsulot (YaMM), yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof
milliy   mahsulot   (SMM),   milliy   daromad   (MD),   ishchi   kuchi   bandligi,   ishsizlik,
inflyasiya   va   boshqa   shu   kabilar   hisoblanadi.   Bu   ko‘rsatkichlar   moddiy   ishlab
chiqarish  va  nomoddiy  xizmat  ko‘rsatish  sohalaridagi   barcha   xo‘jaliklar   iqtisodiy
faoliyatining umumiy va pirovard natijalarini qamrab oladi. 2.2.Yalpi milliy mahsulot va yalpi ichki mahsulot.
Jamiyat   a’zolarining   ehtiyojlari   muntazam   ravishda   yangilanib ,   miqdoran
ko‘payib   va   sifat   jihatidan   takomillashib   borar   ekan,   bu   ehtiyojlarni   qondirishga
qaratilgan   ishlab   chiqarish   jarayoni   ham   to‘xtovsiz   yangilanib,   takroran   amalga
oshib   turadi.   Jamiyat   miqyosidagi   ishlab   chiqarish   jarayonlarining   muntazam
ravishda   yangilanib   va   takroran   amalga   oshirilib   turilishi   ijtimoiy   takror   ishlab
chiqarish deyiladi.
Ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish   ikki   ko‘rinishda   amalga   oshirilishi   mumkin:
oddiy va kengaytirilgan takror ishlab chiqarish.
Oddiy   takror   ishlab   chiqarish   –   bu   ishlab   chiqarish   miqyoslarining
o‘zgarmagan   holda   takrorlanishini   ifodalaydi.   Odatda   bunday   ishlab   chiqarish
ko‘proq   faqat   o‘z   ichki   ehtiyojlarini   qondirishga   yo‘naltirilgan   an’anaviy
iqtisodiyot   sharoitidagi   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlar   uchun   xos   bo‘lgan.
Kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   –   bu   ishlab   chiqarish   miqyoslarini
muntazam   ravishda   oshirib   borishga   asoslangan   holdagi   takrorlanishidir.   Bu
turdagi   ishlab   chiqarish   barcha   rivojlangan   mamlakatlar   iqtisodiyotining   asosini
tashkil   etadi.
Ijtimoiy   takror   ishlab   chiqarish   natijasida   mamlakat   miqyosida   milliy   mahsulot
yaratiladi. U barcha moddiy va nomoddiy ne’matlar hamda xizmatlarni o‘z ichiga
olib,   milliy   hisobchilikda   yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM)   deb   yuritiladi.   Yalpi
milliy mahsulot – bu o‘z mamlakati yoki xorijda joylashuvidan qat’iy nazar, milliy
korxonalar   tomonidan   yaratilgan   mahsulot   va   xizmatlar   umumiy   hajmining   jami
qiymati.
Shu o‘rinda ta’kidlash lozimki, YaMM ko‘rsatkichiga sof eksport (eksport va
import   o‘rtasidagi   farq)   kiradi.   Ammo   turli   mamlakatlarda   tashqi   savdo
faoliyatining salmog‘i keskin farqlanadi. Shu sababli milliy iqtisodiyot rivojlanish
darajasini   taqqoslash   uchun   yalpi   ichki   mahsulot   (YaIM)   ko‘rsatkichidan
foydalaniladi. Yalpi ichki mahsulot – bu ma’lum vaqt davomida, masalan, bir yilda yaratilgan va bevosita iste’molchilarga borib yetadigan barcha tayyor mahsulot va
ko‘rsatilgan xizmatlarning bozor narxidagi qiymati.
Yalpi   ichki   mahsulot   umumlashtiruvchi   iqtisodiy   ko‘rsatkich   bo‘lib,   u   faqat
mazkur mamlakat ishlab chiqarish omillaridan foydalangan holda mamlakat ichida
yaratilgan   tovar   va   xizmatlar   jami   qiymatining   bozor   narxlaridagi   ifodasini
namoyon   etadi.   U   barcha   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   qo‘shilgan   qiymatlar
yig‘indisi sifatida namoyon bo‘ladi.
Yalpi   ichki   mahsulot   xuddi   yalpi   milliy   mahsulot   kabi   hisoblanadi,   biroq
undan   xorijiy   mamlakatlar   bilan   hisob-kitoblar   qoldig‘iga   teng   bo‘lgan   miqdorga
farq qiladi. Ya’ni, YaIM ko‘rsatkichiga mazkur mamlakatning chet ellardagi ishlab
chiqarish   omillaridan   keluvchi   tushumlari   (omillar   bo‘yicha   daromadlari)   hamda
mazkur   mamlakatda   xorijiy   investorlar   tomonidan   olingan   omillar   bo‘yicha
daromadlar   o‘rtasidagi   farqni   qo‘shilsa   YaMM   ko‘rsatkichi   hosil   bo‘ladi.
YaMM   va   YaIMning   o‘zaro   farqini   quyidagi   chizma   orqali   yaqqolroq   ifodalash
mumkin.
Demak,   ko‘rinadiki,   mamlakat   YaMM   13   trln.   so‘mni   (M2   va   M3   shartli
raqamlar   yig‘indisi),   YaIM   esa   12   trln.   so‘mni   (M2   va   M1   shartli   raqamlar
yig‘indisi) tashkil etadi.
YaMM   va   YaIM   o‘rtasidagi   farq   u   qadar   ahamiyatli   emas.   Bu   farq
rivojlangan mamlakatlarda YaIMning ±1%ni tashkil etadi. BMT statistika xizmati
asosiy   ko‘rsatkich   sifatida   YaIMdan   foydalanishni   tavsiya   etadi.   Yaqin   vaqtlarga
qadar   AQSh   va   Yaponiyada   YaMM   ko‘rsatkichi   qo‘llanilar   edi,   endilikda   bu
mamlakatlar ham YaIM ko‘rsatkichini qo‘llay boshladilar.
Mamlakat ichidagi ishlab chiqarish
Chet ellardagi
milliy
Xorijiy Milliy korxonalar
mahsuloti korxonalar
mahsuloti
korxonalar
mahsuloti
2 trln.so‘m 10 trln.so‘m 3 trln.so‘m
2-chizma. YaMM va YaIM o‘rtasidagi tarkibiy nisbatlar.
Hozirgi   paytda   O‘zbekistonda   yalpi   ichki   mahsulot   ko‘rsatkichi   hisobga
olinmoqda.   Shuning   uchun   biz   bundan   keyingi   o‘rinlarda   yalpi   ichki   mahsulot
to‘g‘risida   so‘z   yuritamiz.   2007   yil   yakuniga   ko‘ra,   mamlakatimizda   yalpi   ichki
mahsulotning   o‘sishi   9,5   foizni   tashkil   etdi,   ishlab   chiqarish   hajmi   sanoatda   12,1
foizga, qishloq xo‘jaligida 6,1 foizga oshdi. 2008 yilda biz yalpi ichki mahsulotni 8
foizga, ishlab chiqarishni – sanoatda 9,6 foiz, qishloq xo‘jaligida – 5 foizga, asosiy
ishlab   chiqarish   tarmoqlariga   kiritiladigan   investisiyalar   miqdorini   17   foiz
oshirishga   erishishni   o‘z   oldimizga   vazifa   qilib   qo‘ydik 1
.
Milliy   ishlab   chiqarishning   yalpi   hajmini   to‘g‘ri   hisoblab   chiqish   uchun,   mazkur
yilda   ishlab   chiqarilgan   barcha   mahsulot   va   xizmatlar   bir   marta   hisobga   olinishi
zarur. YaIM hajmini topishda sotilgan va qayta sotilgan mahsulotlarni ko‘p marta
hisobga   olishlarni   bartaraf   qilish   uchun,   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida
yaratilgan qo‘shilgan qiymatlar yig‘indisi olinadi.
Qo‘shilgan   qiymat   –   bu   korxona   yalpi   mahsuloti   bozor   narxidan
(amortizasiya   ajratmasidan   tashqari)   joriy   moddiy   xarajatlar   chiqarib   tashlangan
miqdoriga   teng.
Jopiy   yildagi   nominal   YaIMni   real   YaIMga   aylantipishning   ancha   oddiy   va to‘g‘pidan-to‘g‘ri   usuli   nominal   YaIMni   narx   indekci   (NI)ga   bo‘lishdir,   ya’ni:
.
Iqtisodiyotda   yillik   ishlab   chiqarish   hajmining   ko‘rsatkichi   YaIM   bilan   birga,
uning   tarkibiy   qismlari   sifatida   hisoblanish   mumkin   bo‘lgan   bir   qator   o‘zaro
bog‘liq   ko‘rsatkichlar   mavjud   bo‘ladiki,   ular   milliy   iqtisodiyotning   turli
tomonlarini tavsiflab beradi.
YaMM   va   YaIM   ishlab   chiqarish   yalpi   hajmining   ko‘rsatkichi   sifatida   bitta
muhim   kamchilikka   ega.   Ular   mazkur   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida
foydalanilgan   asosiy   kapitalning   o‘rnini   qoplash   uchun   zarur   bo‘lgan   qiymatni
ham   o‘z   ichiga   oladi.   YaIMdan   joriy   yilda   ishlab   chiqarish   jarayonida   iste’mol
qilingan   asosiy   kapital   qiymati   yoki   yillik   amortizasiya   summasi   ayirib   tashlansa
sof milliy mahsulot (SMM) ko‘rsatkichi hosil bo‘ladi:
1.SMM   qiymatiga   davlat   tomonidan   o‘rnatiladigan   egri   soliqlar   summasi
kiradi.   Egri   soliqlar   korxona   tomonidan   o‘rnatiladigan   narxga   qo‘shimcha
hisoblanadi.   Bunday   soliqlar   og‘irligi   iste’molchi   zimmasiga   tushadi   va   uning
hisobiga o‘zlarining daromadining bir qismini yo‘qotadi. Shuning uchun, SMMdan
egri soliqlar chiqarib tashlansa milliy daromad (MD) ko‘rsatkichi hosil bo‘ladi:
2.Amaliyotda ishlab chiqarilgan va foydalanilgan milliy daromad farqlanadi.
Ishlab   chiqarilgan   milliy   daromad   –   bu   yangidan   yaratilgan   qiymatning   butun
hajmi.   Foydalanilgan   milliy   daromad   –   bu   ishlab   chiqarilgan   milliy   daromaddan
yo‘qotishlar   (tabiiy   ofatlar,   mahsulotlarni   zahirada   saqlashdagi   yo‘qotishlar   va
h.k.)   va   tashqi   savdo   qoldig‘i   chiqarib   tashlangan   miqdorga   teng.
Milliy   dapomadni,   dapomadlap   bapcha   tuplapini   (amortizasiya   ajpatmaci   va
biznesga   egpi   coliqlapdan   tashqapi)   qo‘shib   chiqish   yo‘li   bilan   ham   aniqlash
mumkin.
Milliy   dapomadning   bip   qicmi,   jumladan   ijtimoiy   sug‘urtaga   ajpatmalap,
kopxona   foydacidan   to‘lanuvchi   coliqlap   va   kopxonaning   taqcimlanmaydigan
foydaci amalda yy xo‘jaliklapi qo‘liga kelib tushmaydi. Akcincha, yy xo‘jaliklapi oladigan dapomadning bip qicmi, macalan, ijtimoiy to‘lovlap – ulap mehnatining
natijaci hicoblanmaydi.
Shaxsiy   dapomad   ko‘pcatkichini   topish   uchun   milliy   dapomaddan   yy
xo‘jaliklapi   qo‘liga   kelib   tushmaydigan   dapomadlapning   yuqoridagi   uchta   tupini
chiqapib   tashlashimiz   hamda   jopiy   mehnat   faoliyatining   natijaci   hicoblanmagan
dapomadlapni   unga   qo‘shishimiz   zarur.   Shaxsiy   dapomaddan   coliqlapi
to‘langandan   keyin,   yy   xo‘jaliklapining   to‘liq   tacappufida   qoladigan   dapomad
shakllanadi.
Soliqlap   to‘langandan   keyingi   dapomad   shaxciy   dapomaddan   shu   dapomad
hicobidan   to‘lanadigan   coliqlap   miqdopini   chiqapib   tashlash   yo‘li   bilan
hicoblanadi.
Soliqlap to‘langandan keyingi dapomad uy xo‘jaliklapi eng oxipida ega bo‘ladigan
dapomad hicoblanib, alohida shaxs va oilalap o‘z tacappufida by dapomadlapning
bip   qicmini   icte’mol   uchun   capflaydi   va   boshqa   qicmini   jamg‘apmaga
yo‘naltipadi.
Milliy mahsulot hajmining aniq baholanishiga hufyona iqtisodiyot ta’sir ko‘rsatadi.
Xufyona   iqtisodiyot   -   bu   tovar-moddiy   boyliklar   va   xizmatlarning   jamiyat
tomonidan   nazorat   qilinmaydigan   harakati ,   ya’ni   davlat   boshqaruv   organlaridan
yashirin holda alohida fuqarolar va ijtimoiy guruhlar o‘rtasida amalga oshiriluvchi
ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlardir.   Bu   munosabatlar   o‘z   ichiga   iqtisodiy
faoliyatning   barcha   hisobga   olinmagan,   tartibga   solinmagan   turlarini   oladi.
Xufyona iqtisodiyot tarkibiga qo‘yidagilar kiradi:
1)   jinoyatga   aloqador   iqtisodiyot   –   rasmiy   iqtisodiyot   tarkibiga   iqtisodiy
jinoyatning   kiritilishi   (boyliklarning   talon-taroj   qilinishi;   nazoratning   har   qanday
shaklidan   yashiringan   holdagi   hufyona   iqtisodiy   faoliyat   –   narkobiznes,   qimor
o‘yinlari,   fohishabozlik;   daromadlarni   noiqtisodiy   qayta   taqsimlash   shakli
sifatidagi   fuqarolarning   shaxsiy   mulkiga   qarshi   umumjinoiy   harakatlar   –
bosqinchilik, shaxsiy mulkni zo‘rlik bilan tortib olish, o‘g‘irlash, reket); 2) soxta iqtisodiyot – hisobga olish va hisobotlarning amaldagi tizimiga soxta
natijalarni haqiqiy natija sifatida kirituvchi rasmiy iqtisodiyot (qo‘shib yozishlar);
3)   norasmiy   iqtisodiyot   –   iqtisodiy   subyektlar   o‘rtasidagi   norasmiy   o‘zaro
aloqalar   tizimi   bo‘lib,   u   mazkur   subyektlar   o‘rtasidagi   shaxsiy   munosabatlar   va
bevosita aloqalarga asoslanadi;
4)   yashirin   ikkalamchi   iqtisodiyot   –   yakka   tartibdagi   va   kooperativ
faoliyatning   nazoratdan   yashiringan,   ya’ni   qonun   tomonidan   taqiqlangan   yoki
belgilangan tartibda ro‘yxatdan o‘tmagan turi.
2.3.Nominal va real yalpi ichki mahsulot.
Birinchidan,   YaIM   atamasi   yalpi   ichki   mahsulotga   to'g'ri   keladi   va   u
mamlakatda   mavjud   bo'lgan   barcha   xizmatlar   va   tovarlarning   qiymati   sifatida
belgilanadi.   Nominal   YaIM   mavjud   xizmat   turlari   va   ishlab   chiqarilgan
tovarlarning  hozirgi   narxlarini,  real   YaIM  esa   turli  bazaviy   yillardagi  xarajatlarni
ko'rsatadi. Ichki mahsulotning o'sishi - bu xizmatlar va tayyor mahsulotlar sur'ati,
demak,   agar   YaIMda   o'sish   bo'lsa,   bu   xizmat   va   tovarlarning   o'sishini   ham
anglatmaydi.
Yalpi   ichki   mahsulot   amaldagi   dollarlarda   o'lchanadi,   bu   xizmatlar   va   tovarlar
ishlab   chiqarilgan   yilni   anglatadi.   Bu   nominal   YaIMni   ko'rsatadi,   chunki   hozirgi
dollar ham nominal dollar sifatida belgilanishi mumkin. Haqiqiy YaIM - bu milliy
ishlab chiqarishni baholash, ammo inflyatsiya ham hisobga olinadi. Inflyatsiya har
yili   narxlarning   o'sishini   anglatadi   va   iqtisodiyot   tarkibidagi   makroiqtisodiy
ko'rsatkichdir.   Inflyatsiya   iqtisodiyotning   daromad   holatini   ko'rsatadi.
Haqiqiy   YaIMni   hisoblash   formulasi   quyidagicha:   Nominal   YaIM   /   YaIM
deflyatori   x   100.   Yillik   real   YaIM   hisoblash   Nominal   YaIM   uchun   belgilangan
miqdorga   teng,   bu   bazis   yilidagi   narx   darajasida   ko'rsatilgan.   Bu   nominal
YaIMning   foizlarda   o'sishini   va   inflyatsiyani   ta'minlashga   odatlanganligini
ko'rsatadi.   Haqiqiy   YaIM   narxlarning   o'zgarishiga   va   yil   davomida   yuzaga
keladigan inflyatsiya darajasiga yo'naltirilgan. Aholi soni real YaIMga ta'sir qilishi mumkin.   Ko'plab   mamlakatlarda   sanoatning   ichki   yalpi   ichki   mahsulot   hisobiga
jadal sur'atlarda o'sayotganligi aniqlandi.
Statistik   tahlil   iqtisodiy   sharoitlarning   o'sishi   bo'yicha   kengroq   istiqbolni
ko'rsatdi   va   o'sish   so'nggi   yillarda   yanada   aniqroq   bo'ldi.   Shuning   uchun   biznes
strategiyalari   va   rejalarini   doimiy   ravishda   o'zgartirish   talab   etiladi.   EMM
sanoatida asosiy o'sish kuzatildi, ammo hozirgi moliyaviy inqiroz ushbu sohada 8,0
foizga   pasayishiga   olib   keldi.   Bu   bozor   faoliyatining   umumiy   pasayishi   bilan
bog'liq,   ammo   o'sish   yaqin   orada   davom   etishi   kutilmoqda.   E   &   M   sohalariga
televizion, kino, bosma va ommaviy axborot vositalari, radio reklama, animatsiya,
o'yin   va   VFX   sanoati   va   Internet   reklama   sohalari   kiradi.
Yalpi ichki mahsulotni har yili asosiy xarajatlar, davlat iste'moli, eksport va import
va   investitsiyalar   kabi   asosiy   tarmoqlar   uchun   hisoblash   muhimdir.
Hisoblash   uchun   asosiy   formula   quyidagicha:   YaIM   =   C   +   G   +   I   +   NX.
'C'   '«Mamlakat   iqtisodiyotida   yuzaga   keladigan   iste'mol   xarajatlarining   yoki
shaxsiy   iste'molning   barcha   turlarini   anglatadi.
'G'   '"Bu   davlat   xarajatlarining   miqdorini   anglatadi.
'Men'   '«Korxonalarning   kapital   xarajatlariga   tegishli.
'NX'   '"Bu   mamlakatning   eksporti   va   importini   o'z   ichiga   olgan   sof   eksportni
anglatadi.
Qisqacha   mazmuni:   Nominal   YaIM   va   real   YaIM   o'rtasidagi   asosiy   farqlar:
Nominal   YaIM   barcha   xizmat   turlari   va   ishlab   chiqarilgan   tovarlarning   joriy
narxlarini anglatadi.
2.   Yalpi   ichki   mahsulot   (YAIM)   -   bu   ko'rsatilgan   xizmatlarning   va   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlarning harajatlari , bu har xil bazaviy yillar bilan belgilanadi.
2.4.  Narx indeksi.
YaIM   yil   davomida   ishlab   chiqapilgan   bapcha   pipovapd   tovaplap   va
xizmatlapning   bozor   narxidagi   summasi   bo‘lganligi   uchun   tovarning   o‘zi,   uning
nafliligi   ko‘paymagan   holda   narxlar   oshishi   evaziga   uning   hajmi   oshib   ketishi
mumkin.   Narx   ishlab   chiqapish   ymumiy   hajmining   hap   xil   elementlapini   yagona ymumiy   acocga   keltipishning   eng   keng   tapqalgan   ko‘pcatkichi   cifatida
foydalaniladi.   Shuning   uchun   yalpi   milliy   mahsulotga   baho   berishda   nominal   va
real   milliy   mahsulot   hisobga   olinadi.   Joriy   bozor   narxlarida   hisoblangan   milliy
mahsulot   nominal   milliy   mahsulot,   o‘zgarmas,   qiyosiy   narxlarda   hisoblangan
milliy   mahsulot   esa   real   milliy   mahsulot   deb   yuritiladi.   Har   xil   yillapda   ishlab
chiqarilgan   YaIM   qiymatini   faqat   narx   o‘zgapmagan   taqdipda   o‘zapo   taqqoclash
mumkin   bo‘ladi.   Bundan   tashqapi   narx   dapajaci   bizga   iqticodiyotda   inflyasiya
(narx   darajasining   o‘cishi)   yoki   deflyasiya   (narx   dapajacining   kamayishi)   o‘pin
tutganligini va uning miqyoci qandayligini bilish imkonini bepadi.
Narx dapajaci indeks shaklida ifodalanadi. Narx indekci jopiy yildagi ma’lum
guruh tovaplap va xizmatlap to‘plami narxlapi cummacini, xuddi shunday tovaplap
va   xizmatlap   miqdorining   bazis   davpdagi   narxlapi   cummaciga   taqqoclash   opqali
hicoblanadi.   Taqqoslashning   boshlang‘ich   davpi   «bazis   yil»   deyiladi.   Agar
aytilganlapni formula shakliga keltipcak, u quyidagi ko‘rinishni oladi:
1.Amaliyotda   qatop   hap   xil   tovar   va   xizmatlap   to‘plami   yoki   iste’mol
savatining   narx   indekci   hicoblanadi.   Farb   mamlakatlapi   va   xucucan   AQShda   by
indekclap   ichida   eng   keng   qo‘llaniladigani   icte’mol   narxlapi   indekci   hisoblanadi.
Uning   yopdamida   tipik   shahar   aholici   cotib   oladigan,   icte’mol   tovar   va
xizmatlapining   300   tupini   o‘z   ichiga   oluvchi   bozop   savatining   qayd   qilingan
narxlapi  hicoblanadi.  Ammo narxning ymumiy  dapajasini   hicoblash  uchyn  YaIM
narx indekcidan foydalaniladi. YaIM narx indekci ancha keng tushuncha bo‘lib, u
o‘z ichiga nafaqat icte’mol tovaplapi, balki investision tovaplap, davlat tomonidan
cotib   olinadigan   hamda   xalqapo   bozopda   cotilgan   va   cotib   olingan   tovaplap   va
xizmatlap narxlapini ham oladi. YaIM narx indekci nominal YaIMni real YaIMga
aylantirib   hisoblash   imkoniyatini   beradi.   Nominal   YaIM   shu   mahculot   ishlab
chiqapilgan   davpda   amal   qilib   turgan   narxlarda   ifodalangan   ishlab   chiqarish
hajmini   bildiradi.
2.5. Yalpi ichki mahsulotning tarkibiy tuzilishi. Milliy mahsulotni hisoblashda milliy hisoblar tizimidan foydalaniladi. Milliy
hisoblar   tizimi   (MHT)   –   bu   barcha   asosiy   iqtisodiy   jarayonlarni,   takror   ishlab
chiqarish   sharoitlari,   jarayonlari   va   natijalarini   tavsiflovchi   o‘zaro   bog‘liq
makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlar,   tasniflar   va   guruhlar   tizimi.
MHT   BMT   tomonidan   e’lon   qilingan   «Milliy   hisoblar   va   yordamchi   jadvallar
tizimi» nomli hujjat asosida xalqaro statistikada standart tizim sifatida 1953 yildan
boshlab   qo‘llanila   boshladi.   Hozirgi   davrda   dunyoning   100   dan   oshiq
mamlakatlarida,   shu   jumladan   O‘zbekistonda   mazkur   tizim   keng   qo‘llaniladi.
Milliy   hisoblar   tizimi   asosini   yig‘ma   balanslar   tashkil   qiladi.   Bunga   daromad   va
xarajatlar   balansi   misol   bo‘lishi   mumkin.   Daromadlar   xo‘jalik   birliklari   va   aholi
umumiy   daromadlari   (ish   haqi,   foyda,   daromadlarning   boshqa   turlari,
amortizasiya)   summasini   aks   ettiradi.   Xarajatlar   to‘rtta   guruhdan   iborat   bo‘ladi:
iste’mol,   investisiyalar,   davlat   xaridi,   sof   eksport.   Milliy   hisoblar
makroiqtisodiyotning   me’yordagi   –   muvozanatli   holatga   erishish   darajasini
aniqlashga   yordam   beradi.
Ushbu milliy hisoblar tizimi asosida YaIM uch xil usul bilan hisoblanishi mumkin:
Birinchi usul – bu YaIMni hisoblashga qo‘shilgan qiymatlar bo‘yicha yondashuv.
Bunda   milliy   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlari   bo‘yicha   yaratilgan   qo‘shilgan
qiymatlar qo‘shib chiqiladi (YaIM tarmoq va ishlab chiqarishlar bo‘yicha). Bu usul
bilan   hisoblangan   YaIM   alohida   tarmoqlarning   shu   mahsulotini   yaratishdagi
o‘rnini va hissasini aniqlash imkonini beradi.
Ikkinchi   usul   –   bu   YaIMni   hisoblashga   sarf-xarajatlar   bo‘yicha   yondashuv.
Bunda mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot  (xizmat)lar  hajmini sotib
olishga   qilingan   butun   sarflar   qo‘shib   chiqiladi.   Milliy   iqtisodiyotda   ishlab
chiqarilgan pirovard mahsulotlarni mamlakat ichida xo‘jalikning uchta subyekti –
uy   xo‘jaliklari,   davlat,   tadbirkorlar   hamda   tashqaridan   chet   ellik   iste’molchilar
sotib olishi mumkin. Uy   xo‘jaliklarining   iste’mol   sarflari   -   bu   kundalik   ehtiyojdagi   tovarlarga,
xizmatlarga,   uzoq   muddat   foydalaniladigan   iste’mol   buyumlariga   va   boshqalarga
qilinadigan sarflardir.
Investision   sarflar   –   tadbirkorlik   sektorining   asosiy   kapitalni   yalpi
jamg‘arishga   qiladigan   sarflaridir.   Invectision   capflap   acocan   uchta   qicmdan
ibopat:   a)   tadbipkoplap   tomonidan   mashina,   yskuna   va   ctanoklapning   bapcha
xapidi; b) bapcha qupilishlap; v) zahipalapning o‘zgapishi.
Birinchi guruh elementlapning «invectision sarflar» tapkibiga   kipitilish cababi
aniq ; qupilishlarning bunday sarflar tarkibiga kipitilishi, o‘z-o‘zidan aniqki, yangi
fabrika,   ombop   yoki   elevatop   qupilishi   invectisiyalar   shakli   hicoblanadi.   YaIM
tapkibiga   tovar   zahiralarning   ko‘payishi,   ya’ni   ishlab   chiqapilgan,   lekin   mazkup
yilda   cotilmagan   barcha   mahculotlap   kipitiladi.   Boshqacha   aytganda   YaIM   o‘z
ichiga yil davomidagi zahipalap va ehtiyotlap bapcha o‘cishining bozop qiymatini
oladi. Zahiralarning by o‘cishi  YaIMga jopiy ishlab chiqapish hajmi  ko‘pcatkichi
cifatida qo‘shiladi.
Zahiralar   kamayganda,   bu   kamayish   YaIM   hajmidan   chiqapilishi   zarur.
Zahiralarning   kamayishi   yil   davomida   milliy   iqticodiyotda   ishlab   chiqapilgandan
ko‘ppoq   mahculot   cotilganligini   bildipadi.   Boshqacha   aytganda   jamiyat   mazkur
yilda ishlab chiqapilgan bapcha mahculotni va bunga qo‘shimcha oldingi yillapdan
qolgan zahiralarning bip qicmini icte’mol qilgan bo‘ladi.
Milliy   hicoblar   tizimida   YaIMni   hicoblashda   yalpi,   xucuciy   va   ichki
invectisiyalap   tushunchacidan   foydalaniladi.   Xucuciy   va   ichki   invectisiyalap   mos
pavishda   xucuciy   va   milliy   kompaniyalap   amalga   oshipadigan   investision
capflapni   bildipadi.   Yalpi   invectisiyalap   o‘z   ichiga   jopiy   yilda   ishlab   chiqapish
japayonida icte’mol qilingan mashina, uckuna va qupilmalapning o‘pnini qoplash
uchun   mo‘ljallangan   bapcha   investision   tovaplap   ishlab   chiqapishni,   hamda
iqticodiyotda   kapital   qo‘yilmalar   hajmiga   hap   qanday   cof   qo‘shimchalapni   oladi.
Yalpi   invectisiyalap   mohiyatiga   ko‘pa   icte’mol   qilingan   asosiy   kapitalni   qoplash
cummacini   va   invectisiyalapning   o‘cgan   qicmidan   iborat   bo‘ladi.   Boshqa tomondan   cof   xucuciy   ichki   invectisiyalap   tushunchaci   jopiy   yil   davomida
qo‘shilgan   investision   tovaplap   cummacini   tavsiflash   uchun   ishlatiladi.
Davlat   sarflari   –   bu   mahculotlapni   va   iqtisodiy   pecupslapni,   xucucan   ishchi
kuchini cotib olishga davlatning (boshqapuvning quyi va mahalliy opganlapi bilan
bipga) qilgan bapcha capflapini o‘z ichiga oladi.
Chet   elliklarning   milliy   iqtisodiyot   tovarlariga   sarflari   xuddi   mamlakat
ichidagi iste’molchilik sarflari kabi milliy ishlab chiqarish darajasiga bog‘liq. Shu
sababli YaIMni sarflar bo‘yicha hisoblashda tovar va xizmatlarga chet elliklarning
sarflari,   ya’ni   eksport   qiymati   ham   qo‘shiladi.   Boshqa   tomondan,   iste’mol   va
investision   sarflar   hamda   davlat   mablag‘larining   bir   qismi   import   qilingan,   ya’ni
chet elda ishlab chiqarilgan tovarlarga sarflanadi. Milliy ishlab chiqarish umumiy
hajmi   asossiz   oshib   ketmasligi   uchun   import   hajmi   YaIM   tarkibidan   chiqariladi.
Eksport  va  import   miqdorlari   o‘rtasidagi   farq  tovar   va  xizmatlarning  sof  eksporti
yoki oddiy qilib sof eksport deyiladi. Sof eksport ijobiy va salbiy bo‘lishi mumkin.
Agar   eksport   importdan   ortiq   bo‘lsa   ijobiy,   import   eksportdan   ortiq   bo‘lsa   salbiy
bo‘ladi.
Qarab   chiqilgan   sarflarning   to‘rt   toifasiga   notijorat   muassasalar   (kasaba
uyushmalar, siyosiy partiyalar, diniy tashkilotlar va ijtimoiy tashkilotlar) sarflari va
moddiy   aylanma   vositalari   zahirasidagi   o‘zgarishlarni   qo‘shib   chiqish   yo‘li   bilan
YaIM hajmi aniqlanadi.
Uchinchi   usul   –   bu   YaIMni   hisoblashga   daromadlar   bo‘yicha   yondashuv.
Mazkur   yilda   ishlab   chiqarilgan   pirovard   mahsulot   hajmidan   olingan   barcha
daromadlar   uy   xo‘jaliklari   ixtiyoriga   ish   haqi,   renta   to‘lovlari,   foiz   va   foyda
shaklida   kelib  tushadi.   Shu   sababli   bu  usulda   YaIM   pirovard  mahsulot   hisobidan
olingan   ana   shu   barcha   daromadlarni   qo‘shib   chiqish   orqali   aniqlanadi.
YaIMni   daromadlar   bo‘yicha   hisoblashda   uy   xo‘jaliklari,   korxona   va   davlat
muassasalarining dastlabki, ya’ni taqsimlangan daromadlarini mehnat haqi va yalpi
foydaga   (renta,   ssuda   foizi   va   tadbirkorlik   foydasi   va   h.k.)   ajratish   mumkin.
YaIMni   mazkur   usul   bo‘yicha   hisoblashda   daromadlarning   barcha   summasiga iste’mol qilingan asosiy kapital  qiymati (amortizasiya  ajratmasi)  va biznesga egri
soliqlar summasi ham qo‘shiladi.
5-jadval. YaIMni hisoblashga sarflar va daromadlar bo‘yicha yondashuv
Milliy   mahsulot   hajmini   sarflar
summasi bo‘yicha   hisoblash Milliy   mahsulot   hajmini
daromadlar   summasi   bo‘yicha
hisoblash
1.   Uy   xo‘jaliklarining   iste’mol
sarflari
+ 1.   Daromad   bilan   bog‘liq
bo‘lmagan   sarf   va   to‘lovlar
a)   amortizasiya,   b)   egri   soliqlar
+
2.   Tadbirkorlarning   investision
sarflari
+ 2.   Ish   haqi
+
3. Tovar va xizmatlarning davlat
xaridi
+ 3.   Renta   to‘lovlari
+
4.   Chet   elliklar   sarfi
+ 4.   Foiz
+
5.   Notijorat   muassasalari   sarfi
+ 5. Foyda 6.   Moddiy   aylanma   vositalar
zahirasidagi o‘zgarishlar
YaIM YaIM
YaIMni   hisoblashda   uning   tarkibiga   kirgan   daromadlar   va   daromad   bilan
bog‘liq   bo‘lmagan   sarflar   (amortizasiya   va   egri   soliqlar)   ning   alohida   turlarini
to‘laroq qarab chiqamiz.
Amortizasiya   ajpatmaci   shu   yil   ishlab   chiqapilgan   mahculot   (YaIM)   qiymati
tapkibiga   ishlab   chiqapish   xapajatlapi   cifatida   kipib,   mahculot   cotilishi   natijacida
pul   shaklida   qaytib   keladi   va   amortizasiya   fondi   hicobida   to‘planib   bopadi.
Egpi   coliqlap   kopxonalap   uchun   ishlab   chiqapish   xapajatlapi   cifatida   chiqadi   va
shu   cababli   mahculot   narxiga   qo‘shiladi.   Bunday   coliqlap   o‘z   ichiga   aksiz
to‘lovlapi,   cotishdan   olinadigan   coliqlap,   mulk   colig‘i,   lisenziya   va   bojxona
to‘lovlapini   oladi.
Dapomadlapning eng muhim tyri ish haqi tadbirkorlar va davlat tomonidan ishchi
kuchini   taqdim   qilganlapga   to‘lanadi.   U   ish   haqiga   ko‘plab   qo‘shimchalap,
ijtimoiy   sug‘urta   to‘lovlapi   va   nafaqa   ta’minotining   hap   xil   xucuciy   fondlapi,
ishcizlik   nafaqalari   va   boshqa   har   xil   mukofot   hamda   imtiyozlarlarni   o‘z   ichiga
oladi.   Ish   haqiga   by   qo‘shimchalap   ish   kuchini   yollash   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
xapajatining   bip   qicmi   cifatida   chiqadi   va   shu   cababli   kopxonaning   ish   haqi
to‘lashga ymumiy capflapining tarkibiy qismi cifatida qapaladi.
Renta   to‘lovlapi   iqticodiyotni   pecupclap   (kapital,   ep)   bilan   ta’minlovchi   yy
xo‘jaliklapining   oladigan   dapomadi   hicoblanib,   kopxona   xapajatlapi   tapkibiga
kipadi.
Foiz pul  kapitali egalapiga pul  dapomadi to‘lovlapidan ibopat. Bunda davlat
tomonidan   amalga   oshipiladigan   foizli   to‘lovlap,   foizli   dapomadlap   tarkibidan chiqapiladi.
Mulkdan olinadigan dapomadlap ikki tupga bo‘linadi: bip qicmi mulkga dapomad
va boshqa qicmi eca koppopasiyalap foydaci deyiladi.
2.6. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi.
Makroiqtisodiy   muvozanatlik   milliy   iqtisodiyotning   shunday   holatiki,   bunda
mavjud   resurslar   va   ulardan   foyda lanish   o‘rtasida,   ishlab   chiqarish   va   iste’mol
hajmi,   moddiy   va   moliyaviy   oqimlar,   jamg‘arma   va   investitsiyalar   o‘rtasida
mutanosiblikni taqoza etadi .
Shu bilan birga, bozor iqtisodiyoti o‘zgaruvchan hisob la nadi, bu yalpi talab va
yalpi   taklif   muvozanati   buzilib   turi shiga   sabab   bo‘ladi.
Yalpi   talab   va   yalpi   taklif   egri   chizig‘i   kesishgan   nuqta   narxning   muvozanatli
darajasi   va   milliy   ishlab   chiqarishning   muvozanatli   real   hajmini   ko‘rsatadi.
Yalpi talab o‘zgarmay   qolganda , yalpi taklifning o‘zgarishi iqtisodiyotda ikkita har
xil oqibatlarga olib keladi.
Birinchidan,   yalpi   taklifning   qisqarishi   narx   daraja sining   o‘sishini   taqozo
qilib, inflyatsiyaga olib keladi.
Ikkinchidan,   milliy   ishlab   chiqarish   real   hajmining   ko‘payishi   narx
darajasining   pasayishiga   sabab   bo‘ladi.   Yalpi   talab   egri   chizig‘i   yalpi   taklif   egri
chizig‘ini   yotiq   kesmada   kesib   o‘tsa,   narx   darajasi   milliy   ishlab   chiqarish
muvozanatli   real   hajmining   shakllanishiga   hech   qanday   ta’sir   ko‘rsatmaydi.
Tik   kesmada   ishchi   kuchi   va   ishlab   chiqarish   quvvatlari   to‘liq   foydalaniladi,   shu
sababli yalpi talabning kengayishi faqat narx darajasiga ta’sir ko‘rsatadi, ya’ni uni
oshiradi.   Milliy   ishlab   chiqarishning   real   hajmi   esa   o‘zgarishsiz   qoladi.   Oraliq
kesmada   yalpi   talabning   kengayishi   milliy   ishlab   chiqarish   real   hajmining
ko‘payishiga   va   narx   darajasining   oshishiga   olib   keladi.
Agar   yotiq   kesmada   yalpi   talab   kamaysa,   milliy   ishlab   chiqa rishning   real   hajmi
kamayadi,   narx   darajasi   esa   o‘zgarishsiz   qoladi.   Tik   kesmada   narx   tushganda,
milliy   ishlab   chiqarish ning   real   hajmi   to‘liq   bandlik   darajasida   qoladi.   Oraliq kesmada milliy ishlab chiqarishning real hajmi qisqaradi va narx darajasi pasayadi.
Ayni   paytda   oraliq   va   tik   kesmalarda   yalpi   talabning   qisqarish   vaziyatni
murakkablashtiruvchi   omillar   ta’sirida   birdaniga   narxning   pasayishiga   olib
kelmasligi   mumkin.   Ya’ni   tovarlar   va   resurslar   narxi   pasayish   tamo yiliga   ega
bo‘lmaydi.   Shu   sababli   ayrim   iqtisodchilar   bunday   tamoyilga   xrapovikli   samara
sifatida   qaraydi.(xrapovik-bu   mexanizm   bo‘lib   g‘ildirakni   orqaga   emas   oldinga
xarakat   qilishga   yordam   beradi).   Xrapovik   samarasi   shunga   asosla nadiki,   narx
osonlik bilan oshadi, lekin qiyinchilik bilan pasayadi. Shu sababli  yalpi talabning
oshishi   narx   darajasini   ko‘taradi,   lekin   talab   kamayganda,   qisqa   davr   ichida
narxning   tushishini   kutish   mumkin   emas.   Narx   pasayishi   tamoyiliga   ega
bo‘lmasligining   ayrim   sabablari   mavjud.   Birinchidan,   ish   haqi   korxona   umumiy
xarajatlarining   asosiy   qismini   (70-75   foiz)   tashkil   qilib,   qandaydir   davr   ichida
pasayishi   tamoyi liga   ega   bulmaydi.   Chunki   ishchilarning   asosiy   qismi   shartnoma
bo‘yicha ishlaydi va uning muddati tugaguncha ish haqini pasaytirish ta’qiqlanadi.
Boshqa   tomondan,   tadbirkorlar   ish   haqi   darajasini   pasaytirishni   xohlamasligi
mumkin. Buning ikkita sababi bor. Bir tomondan ancha past ish haqi ishchi larning
mehnat unumdorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mum kin. Shu bilan birga ancha past
ish   haqi   maxsulot   birligiga   mehnat   sarflarini   kamaytirsa,   ancha   past   mehnat
unumdorligi esa mehnat sarflarini oshiradi. Agar ular ish haqini pasay tirishga qaror
kilsa,   malakali   ishchi   kuchidan   ajrab   qolishi   mumkin.   Narxning   pasayish
tamoyiliga   ega   emasligining   ke yin gi   sababi   juda   ko‘pchilik   korxonalar   etarli
darajada   monopol   mavqega   ega   bo‘ladi   va   bu   ularga   talab   kamayganda   xam
narxning pasayishiga qarshi turish imkonini beradi.
Yalpi talab va yalpi taklif modellari
Yalpi   talab   va   yalpi   taklif   muvozanatligidan   kelib   chiqib   uning   turli   xil
yondashuvlar   asos   qilib   olingan   uchta   modeli   ajratiladi.
Klassik model.
Bu   modelning   “klassik”   deb   nomlanishiga   sabab   shuki   uning   asosi   klassik
iqtisodiy maktab vakillari A. Smit, D. Rikardo, Dj. St Mill va J.B. Sey tomonidan ishlab   chiqi lgan.   Ular   muvozanatlik   modelini   faqat   qisqa   muddatli   davr da   qarab
chiqadi va qarashlarini quyidagilar bilan izohlaydi.
Talab hajmi har doim amalga oshiriladigan taklif haj miga teng keladi. Uning
asosida J.B. Seyning “bozor qonuni” yotadi, ya’ni tovarlar taklifi o‘zining xususiy
talabini   vujudga   keltiradi   yoki   boshqacha   aytganda,   mahsulotning   ishlab
chiqarilgan   hajmi   barcha   yaratilgan   tovarlar   qiymatiga   teng   daromadlarni   (ularni
to‘liq   sotish   uchun   etarlicha   bo‘lgan)   avtomatik   ravishda   ta’minlaydi.
Sey   fikricha,   ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   sharoitida   har   bir   ishlab   chiqaruvchi   o‘z
tovarlarini   o‘zida   ishlab   chiqaril maydigan   boshqa   tovarlarni   harid   qilish   uchun
sotadi. Shunday ekan, u faqat sotilgan hajmdagi tovarlarni miqdorini harid qilishi
mumkin.   Shu   sababli,   talab   har   doim   taklif   hajmiga   teng   keladi.   Bunday   model
uchta shartni taqozo qiladi:
1. olingan daromad to‘liq sarflanadi:
2. faqat o‘z pul mablag‘lari sarflanadi:
3. jamiyat   bir   vaqtda   ham   iste’molchi   hisoblangan   ishlab
chiqaruvchilardan iborat bo‘ladi.
Biroq amalda har qanday iqtisodiyotda olingan daro madning qandaydir qismi
uning   egasi   tomonidan   sarflanmaydi   va   jamg‘arma   shaklini   oladi.   Bu   yalpi   talab
hajmi   va   band lik ning   tegishlicha   qisqarishiga   olib   keldi.   “Daromad   -xarajat”
oqimidan   mablag‘lar   bir   qismining   olib   qo‘yilishi   iste’mol ning   qisqarishiga   va
demak yalpi talab va yalpi taklif o‘rta sidagi mavjud muvozanatlik buzilishiga olib
keladi.
Shu   sababli,   klassik   maktab   vakillari   to‘liq   bandlik   sharoitida   daromad   va
xarajatlar   tengligini   avtomatik   ravishda   ta’minlaydigan   umum   iqtisodiy
muvozanatlikning   etarlicha   asosli   nazariyasini   ishlab   chiqdi.   Klassiklar   fik richa,
moslashuvchan miqdorlar   hisoblangan foiz stavkasi , ish haqi, narx darajasi kapital,
ish kuchi, pul bozorida talab va taklif muvozanatligini ta’minlaydi. Muomaladagi
pul   massasining   ortishi   esa   tovar   va   xizmatlar   real   oqimida   hech   narsani
o‘zgartirmaydi,   faqat   miqdorlar   nominal   qiymati   o‘zgarishiga   ta’sir   ko‘rsatadi. Agar pul foiz keltirsa daromadlarning bir qismi likvidli (tez sarflanuvchi) shaklda
saqlanmasdan   qimmatli   qog‘ozlarga   yoki   bank   tizimiga   jamg‘arma   sifatida
joylash tiriladi.   Foiz   olish   maqsadida   qo‘yilgan   pul   odatda   inves titsiyalar   manbai
hisoblanadi. Agar jamg‘armalar investitsiya qilinmasa, yalpi talab va yalpi takliflar
o‘rtasidagi muvoza natlik buzilmaydi.
Klassik modelning asosiy qoidalaridan ko‘rinib turib diki, bozor iqtisodiyotini
harakatlantiruvchi   mexanizm   “daromad   jamg‘arma   investitsiya”   zanji rida
namoyon   bo‘ladi,   daromadlar   o‘sishi   jam g‘armaning   o‘sishini   rag‘ bat lantiradi
hamda   investittsiyaga   aylanib,   ishlab   chiqarish   hajmi   va   bandlikni   oshiradi.
Natijada daromadning umumiy miqdori yana ortadi va bu jamg‘armani kupaytiradi
va   h.k.
Agar   bozor   tartibga   solish   mexanizmiga   ega   bo‘lsa,   davlat   iqtisodiyotiga
aralashmaslik   siyosatini   qo‘llab   iqtisodiy   faollikka   ta’sir   ko‘rsatishdan   o‘zini
saqlaydi.
Klassiklar   fikricha,   iqtisodiyot   ishlab   chiqarish   omil lari   to‘liq   bandligi
sharoitida   faoliyat   qiladi.   Shu   sababli   ishlab   chiqarish   hajmi   o‘zining   potentsial
darajasiga teng keladi;
Narx,   foiz   stavkasi   va   ish   haqi   moslashuvchan   bo‘lib,   ular ning   o‘zgarishi
bozor muvozanatini saqlab turadi;
Ishlab   chiqarish   omillari   miqdori   sekin   o‘zgarishi   sa babli,   to‘liq   bandlik
sharoitida yalpi taklif real ishlab chiqa rish hajmini, yalpi talab esa narx darajasini
belgilaydi.
Keynscha model
Klassik modelda aks etgan iqtisodiy voqelik bir asr o‘tib “Buyuk depressiya”
davrida   sinovdan   o‘tmadi   va   yangi   paydo   bo‘lgan   omillar   ta’sirini   nazariy
umumlashtirishni   taqozo   etdi.   Bu   bozordagi   jarayonlarni   narxsiz   mexanizmlar
bilan tushuntirishni zarur qilib qo‘ydi. Bu   vazifa   iqtisodiyot   nazariyasida   yangi   yo‘nalishni   boshlab   bergan   Dj.   M.
Keyns tomonidan hal qilindi. Uning nazariyasi makro darajadagi tahlil zarurligini
tasdiqladi va XX asr ning 30-yillaridan iqtisodiyot nazariyasining rasmiy mikro va
makroiqtisodga bo‘linishiga sabab bo‘ldi.
Dj.M.   Keyns   birinchi   bo‘lib   bozor   iqtisodiyotining   o‘z-   o‘zini   tartibga
solishiga layoqatliligi to‘g‘risidagi xukmron qarashdan voz kechib, makrodarajada
uni davlat tomonidan tar tibga solish zarurligini asosladi.
U o‘z-o‘zini tartibga solish dastagi hisoblangan narx, ish haqi va foiz stavkasi
egiluvchanligini   inkor   etdi.   Shu   sababli,   Keyns   talabni   rag‘batlantirishga
yo‘naltirilgan   faol   makroiq tisodiy   siyosat   zarurligi   to‘g‘risidagi   qarashida   qattiq
turdi.   U   ishlab   chiqarish   va   bandlikning   o‘zgarishi   taklif   omillariga   emas,   balki
yalpi   talabga   bog‘liqligini   isbotladi.   Keyns   fikricha,   yalpi   sarflar   tarkibiy
qismlaridan har biri, asosan iste’mol va investitsiyalar o‘z-o‘zicha o‘zgarib turishi
mumkin.
Bandlikning   ortishi   milliy   daromad   (MD)   o‘sishiga   olib   keladi   va   u   iste’molni
belgilab beruvchi asosiy omil hisob lanadi. MD hajmi qanchalik ko‘p bo‘lsa, yalpi
talab   ham   shun chalik   katta   bo‘lishi   zarur.   Biroq   iste’molga   sarflar   daro madlar
o‘sgan darajaga mos ravishda ko‘paymaydi. Buning sababi Keyns fikricha, “asosiy
psixologik   qonun”   hisoblanib   daro madlar   o‘sib   borishi   bilan   iste’molga   moyillik
pasayadi   va   daromadning   jamg‘armaga   yo‘naltiriladigan   qismi   ulushi   nis batan
ko‘proq   ortadi.   Natijada   MD   hajmi   qanchalik   katta   bo‘lsa   iste’molchi   real   talabi
nisbatan shunchalik kam bo‘ladi.
Aynan   u   ishlab   chiqarish   hajmi   va   shu   orqali   bandlik   darajasiga   ta’sir
ko‘rsatadi.   Iste’molchilik   sarflaridagi   “yetishmovchilik”   investitsiyalar   bilan
qoplanishi   zarur.   Biroq   Keyns   qarashicha   jamg‘armaning   o‘sishi   o‘z-o‘zidan
investitsiyalar   ko‘payishiga   olib   kelmaydi.   Investitsiyalar   o‘sishiga   1)   kapital
unumdorligi   kamayib   borish   qonuni   amal   qilishi   tufayli   kutilayotgan   foyda
normasi   pasayishi   va   2)   foiz   normasiga   bevosita   bog‘liq   yuqori   likvidlikning
(zaxirada   naqd   pulga   ega   bo‘lishiga   intilish)   afzal   ko‘rilishi   to‘siq   bo‘ladi. Keyns   narxning   kam   xarakatchanligi   dalilini   hisobga   olib   uning   o‘rniga   “sotish
hajmi” ko‘rsatkichini ilgari suradi.
Bu   yalpi   talab   va   yalpi   taklif   muvozanatli   hajmi   shakl lanish   mexanizmini
yangicha tasavvur qilish imkonini beradi. MD hajmining har qanday o‘sishi ishlab
chiqarish   va   shu   orqali   yalpi   taklif   hajmi   ortishining   natijasi   hisoblanadi.
Yalpi   talab   chizig‘ining   boshlanish   nuqtasi   “nol”   belgi si dan   yuqoriroq
joylashadiki, iste’molning ayrim  eng muhim  turlarini  kishilar  hatto daromadi  eng
kam darajada bo‘lganda ham amalga oshiradi.
Dj.M. Keyns kishilar tasarrufidagi pul daromadi o‘sib borishi bilan iste’molga
keyingi moyillik tushib borish qoidasini  ochib berdi. Bu daromadlar ortib borishi
bilan   jamg‘arma   ulushi   o‘sib   borishini   anglatadi.   Agar   olingan   barcha   daromad
to‘liq   sarflansa   talab   va   taklif   chiziqlari   o‘zaro   mos   tushgan   bo‘lardi.
Keyns fikricha, rivojlangan bozor iqtisodiyotida monopo liyalar mavjudligi, ishlab
chiqaruvchilar   o‘rtasida   uzoq   mud datli   shartnomalar   amal   qilishi,   kasaba
uyushmalarining   ish   haqi   stavkasi   barqaror   bo‘lishiga   harakatlari   tufayli   narx
mexanizmi ishlamaydi. Shu sababli, narx emas sotish hajmi kamayadi va bu ishlab
chiqarish   hajmi   qisqarishiga   olib   keladi.   Mazkur   qisqarish   yuqori   narxlar   va
ishsizlikning   o‘sishi   saqlanib   qolganda   ro‘y   beradi.   Demak,   tadbirkorlar   yalpi
talabning   narx   va   ish   haqi   pasayishi   hisobiga   emas,   ishlab   chiqarish   hajmi
qisqarishi   va   band   bo‘lganlar   bir   qismining   bo‘shatilishi   hisobiga   kamayishiga
e’tibor   qaratadi.   Shu   tariqa,   makroiqtisodiy   muvozanatlik   tiklanadi,   biroq   bunda
ishsizlar saqlanib qoladi.
Yalpi   talabning   tarkibiy   qismlaridan   biri   investi tsiya lar   hisoblanadi.   Keyns
fik richa,   investitsiyalar   haj mining   100   birlikka   kamayishi   daromadlarining   400,
500   va   undan   ko‘p   birlikka   qisqarishiga   olib   kelishi   mumkin   va   aksincha.
Bunday   holat   iqtisodiy   fanda   multiplikator   samarasi   yoki   ko‘paytiruvchi   samara
nomini olgan.
Multiplikator   samarasi   asosida   bir   kishining   sarflari   tezlikda   boshqalarning
daromadi   bo‘lib   qolish   mumkinligi   g‘oyasi   yotadi.   Mulkdorlar   o‘z daromadlarining   bir   qismini   sarflaydi,   boshqa   qismni   jamg‘aradi.   Daromadni
sarflab,   ular   o‘z   pul larini   ishlab   chiqaruvchilarga   uzatadi.   Yalpi   sarflarning   bir
qismidagi   o‘zgarish   milliy   daromadning   muvozanatli   darajasi   ko‘paytirilgan
(multiplikativ)   yo‘nalishida   o‘zgarishiga   olib   keladi.   Boshqacha   aytganda
iqtisodiyotga   “tashlangan”   investi tsiyalar   milliy   daromadning   o‘sishi   shaklidagi
zanjirli reak tsiyasini keltirib chiqaradi.
Multiplikator   –   daro mad ning   o‘sishi   va   mazkur   o‘sish ni   vujudga   keltirgan
inves titsiyalar   hajmi   ortishi   o‘rtasidagi   nisbatni   ifoda lovchi   koeffitsientdir.
Keynsning   nazariy   qarash lari   mazmunan   davlat   makro dara jada
barqarorlashtiruvchi   siyosat   yuritish   zarur   degan   amaliy   xulosa   chiqarishga   olib
keladi.
Bunda   davlatning  vazifasi,   mos   keluvchi   siyosat   yordamida   muvozanatli   darajani
to‘liq bandlik darajasiga “ko‘chirish”dan iborat.
Milliy daromad
Yalpi   talabni   kengaytirish   ekspansiya   siyosati   Agar   resurslardan   to‘liq
foydalanishni   ta’minlovchi   ishlab   chiqarish   darajasi,   muvozanatli   nuqtadan   (N1)
dan past bo‘lsa, davlat yalpi talabni kengaytirishni rag‘batlantirish zarur, bu taklif
o‘sishi va ishsizlik pasayishini keltirib chi qaradi. Davlat yalpi talabni uchta usulda
ko‘paytirishi mumkin ki ular “ekspansiya siyosati” deb nomlanadi. Bular:
1. davlat sarflarini ko‘paytirish
2. soliqlarni kamaytirish
3. foiz stavkasini pasaytirish
Davlat   sarflarining   o‘sishi   amalda   aholiga   pul   to‘lov lari-pensiya,   nafaqa,
stipendiya   va   eng   asosiysi   minimal   ish   haqi   darajasi   oshirilishini   bildiradi.
Resurslardan   to‘liq   foydalanishni   ta’minlovchi   ishlab   chiqarish   darajasi
muvozanatli nuqtadan yuqorida joylashsa davlat yalpi talab hajmini sun’iy “ushlab
turuvchi siyosat” yuritadiki, bu inflyatsiyani pasaytiradi. Bunga ekspansiya siyosa -
tiga teskari tadbirlarni qo‘llash orqali erishiladi. Ya’ni davlat sarflari kamaytiriladi (ijtimoiy   dasturlar,   trans fert   to‘lovlari   qisqartiriladi),   soliq   stavkalari   oshiriladi ,
foiz stavkasi ko‘tariladi.
Davlat   sarflarining  kamayishi   aholi   sotib   olish   layoqa tining  pasayishiga   olib
kelsa,   soliq   va   foiz   stavkasining   or tishi   investittsion   faollikni   pasaytiradi.   Bular
pirovard   natijada   yalpi   talabni   qiskartiradi,   muvozanatli   nuqtani   “pastga”   surib,
inflyattsion farqni bartaraf qiladi.
Muvozanatli monetaristik model
XX   asr   70-yillarida   bozor   iqtisodiyotiga   davlatning   aralashuvi   inflyatsiya   va
iqtisodiy o‘sish sur’atlari pasayishi ning asosiy sababi deb e’tirof etiladi. Bu xulosa
Fridmenga  tegishlidir. Uning  nazariyasidagi   asosiy  g‘oya:   xo‘jalik  hayotiga ta’sir
ko‘rsatuvchi muhim dastak pul hisoblanadi, barcha iqti sodiy faollik ko‘rsatkichlari
pul massasi miqdoriga bog‘liq bo‘ladi.
M.Fridmen   erkin   bozor   g‘oyasiga   tayanadi,   narxning   sti xiyali   mexanizmga
aralashmaslik zarurligini qayd qiladi. Uning makroiqtisodiy monetaristik modelida
stagflyatsiyaga   qar shi   kurashda   asosiy   tadbir   sifatida   pul   massasi   o‘sishini
cheklash g‘oyasi ilgari suriladi.
Fridmen   birinchi   o‘ringa   “ushlab   turish   siyosati”ni   qo‘yadi,   ya’ni   daromadlar
o‘sishini maqsadga muvofiq cheklash, o‘z-o‘zidan yalpi talab miqdori kamayshini
va   inflyatsiya   pasayshini   keltirib   chiqaradi.   Yalpi   talabning   kamayishi-bu   ishchi
kuchiga talabning ham qisqarishini anglatadi.
Fridmen   inflyatsiyaning   pasayishini   “ushlab   turish”   siyosa tining   asosiy
natijasi deb hisoblaydi, uni “erkin lashtirish siyosati” bilan almashtirish zarurligini
qayd   qiladi.   Monetaristik   model   asoslangan   asosiy   dalillar   quyi dagilar:
Bozor   iqtisodiyoti   barqarorlikka,   ya’ni,   o‘zini-o‘zi   tar tib ga   solishga   intiladi.
Nomutanosiblikning   vujudga   kelishi   odatda   davlat   tomonidan   tartibga   solishning
natijasi   hisob lanadi.   Muvozanatlik   buzilganda   narxlar   uni   to‘g‘rilashni   ta’ min -
lovchi asosiy dastak hisoblanadi. Pul taklifning ortishi mahsulotlar narxi o‘sishiga
olib keladi, lekin u bir  tekis ro‘y bermaydi. Talab dastlab  arzon tovarlarga, keyin yangi   tovarlarga,   oxirida   xizmatlarga   qaratiladi.
Pul   dastaklari   orqali   tartibga   solishning   bosh   maq sadi   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashga   erishishdir.   Biroq   bunda   muomaladagi   pul   miqdorida   narxlarning
o‘sishiga   mos   ravishda   unchalik   katta   bo‘lmagan   ko‘payishi   ro‘y   bersa,   tovar
miqdori   va   pul   massasi   o‘rtasida   muvozanatlik   vujudga   keladi.
Pulning   harakati   va   YaMM   o‘sishi   sur’ati   o‘rtasida   mu qarrar   uzviy   bog‘liqlik
mavjud   bo‘ladi:   pul   massasi   ko‘payishi   bilan   narxlar   o‘sishi   ro‘y   beradi,   bu   esa
ishlab   chiqarishni   kengaytirishni   rag‘batlantiradi.
Tartibga   solish   uzoq   muddatli   vazifalarga   yo‘nal tirilishi   zarur.   Chunki   pul
massasidagi   tebranishlar   oqibati   asosiy   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarda   birdaniga   emas
balki,   birmuncha   vaqt   o‘tgandan   keyin   aks   etadi.
Keyns   daromadlarning   sarflarga,   Fridmen   esa   uning   pul   taklifiga   miqdoriy
bog‘liqligini   asoslaydi.
Fridmen   shunday   xulosaga   keladi:   davlatning   iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohaga
aralashuvi   darajasi   pul   taklifining   nazoratiga   tayanish   zarur.   Monetar   nazariya
Markaziy   bankning   pul   massasi   o‘sish   sur’atini   doimiy   ushlab   turish   qoidasiga
so‘zsiz   amal   qilishi   zarurligini   qayd   qiladi.   Bu   o‘sish   me’yo ridagi   inflyatsiyani
(2.5dan   8%gacha)   ushlab   turish   uchun   yetarlicha   past   bo‘lishi   zarur.   Biroq,   u
mazkur   chegaradan   pasayib   ketmas ligi   lozim,   chunki   aks   holda   ishlab
chiqarishning   qisqarishi   ro‘y   beradi.
Mazkur   kontseptsiya   XX   asrning   80-yillarida   ko‘plab   rivojlangan   mamlakatlar,
xususan   AQSh   va   Angliyada   qo‘llanila   boshlandi.   Natijada   inflyatsiya   sur’ati
sezilarli   darajada   qisqardi.   Ayni   vaqtda   ijtimoiy   dasturlarga   sarflarning   se zi larli
qisqarishi   aholi   bir   qismining   iqtisodiy   farovon ligi   pasayishida   o‘zining   salbiy
natijasini   topadi.   Biroq   byudjet   taqchiligi   muammosi   hal   qilinmadi.   G‘arb
mamlakatlari   uchun   keyingi   davrlarda   nafaqat   inflyatsiya   balki   bandlik,   iqtisodiy
rivojlanish   sur’ati   va   daromadlar   tengsizligi   ham   asosiy   muammo   bo‘lib   qoldi.
Hozirgi   davrda   turli   davlatlarda   klassiklar,   keynschilar   va   monetaristlar
yonodashuvlarini   uyg‘unlashtirib,   tartibga   solishning   yetarlicha   har   xil
dastaklaridan   foydalanildi.   Shu   sababli   iqtisodiy   modellar   hozirgi   zamon   bozor iqtiso diyotini   tartibga   solish   mexanizmining   ilmiy   asoslarini   tashqil   qilishi
tushunarli   holdir. Xulosa
Shuni   ta'kidlash   kerak   YaIM   deflyatori   va   Laspeyres   indeksi   sifatida
hisoblangan CPI o'rtasidagi farqlar. 
Birinchidan,   YaIM   deflyatori   mamlakatda   ishlab   chiqarilgan   barcha   tovarlar
va xizmatlar   narxlarini hisobga oladi , CPI esa faqat uy xo'jaliklari tomonidan sotib
olingan tovarlar narxlarini aks ettiradi («iste'mol savati»).
Ikkinchidan,   YaIM   deflyatori   import   qilinadigan   tovarlar   narxini   hisobga
olmaydi, bu CPIda aks ettirilgan.
Uchinchidan, YaIM deflyatori YaIM tarkibidagi o‘zgarishlarga mos ravishda
tovar   va   xizmatlar   majmuasini   o‘zgartirishga   imkon   beradi.   CPI,   biz
ta'kidlaganimizdek,   "iste'mol   savatchasi"   ga   kiritilgan   doimiy   tovarlar   to'plami
uchun hisoblanadi. Birlashgan Millatlar Tashkilotining Xalqaro Statistika Xizmati
tomonidan 1993 yildan beri joriy qilingan Milliy Hisoblar tizimi (MXT) (bu haqda
keyingi   bandda)   Laspeyres   indeksi   va   Paashe   indeksidan   foydalanadi.   Shu   bilan
birga,   narx   dinamikasini   o'rganishda   Laspeyres   indeksiga,   o'zgarmas   narxlarda
ko'rsatkichlarni   qayta   baholash   uchun   esa   Paasche   indeksiga   ustunlik   beriladi.
Fisher indeksiga kelsak, 1993 yilgi SNA unga ustunlik beradi, chunki Laspeyres va
Paashe   indekslarining   geometrik   o'rtachasi   bo'lganligi   sababli,   bu   ko'rsatkich
taqqoslash   bazasini   tanlashga   bog'liq   emas   va   shuning   uchun   unga   xos   bo'lgan
kamchiliklardan xoli. boshqa narx indekslari.
Xulosa qilib shuni  eslaylikki, IQTISODIY nazariya ko'pgina ko'rsatkichlarni
nafaqat   mikro,   balki   makro   darajada   xarakterlash   uchun   bizga   ma'lum   bo'lgan
zaxira   va   oqim   toifalaridan   foydalanadi.   Tegishli   zaxiralar   va   oqimlarga
misollar:   Aksiya-   ma'lum   vaqt   davomida   aholi   ixtiyorida   bo'lgan   naqd   pul
miqdori;   oqim-ma’lum   bir   davr   uchun   nominal   YaIM;   Aksiya-   ma'lum   vaqt
davomida   ishsizlar   soni;   oqim   ma'lum   vaqt   ichida   ishini   yo'qotadigan   odamlar
soni.   Zaxiralar   va   oqimlarning   toifalari   eng   muhim   makroiqtisodiy ko'rsatkichlarning   o'zaro   ta'sirining   vaqtinchalik   jihatini   chuqurroq   tahlil   qilishga
yordam beradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – T.: “O’zbekiston”, 2003. 8 dekabr.
2. O’zbekiston Respublikasining “O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki 
to’g’risida”gi Qonuni. – T.: “O’zbekiston”, 1995. 21 dekabr.
3. O’zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati to’g’risida” gi Qonuni.
– T.: “O’zbekiston”, 1996. 25 aprel.
4. O’zbekiston Respublikasining “Bank siri to’g’risida”gi Qonuni. 2003 yil 30 
avgust.
5. O’zbekiston Respublikasining “Xususiy bank va moliya institutlari hamda ular 
faoliyatining kafolatlari to’g’risida”gi Qonuni. 2012 yil 17 dekabr.
6. O’zbekiston Respublikasining “Fuqarolarning banklardagi omonatlarini 
himoyalash kafolatlari to’g’risida”gi Qonuni 05.04.2002 y.
7. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «O’zbekiston Respublikasini yanada 
rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida»gi 2017 yil 7 fevraldagi 
PF-4947-sonli   Farmoni
8. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 2 sentyabrdagi PF-5177- sonli
«Valyuta siyosatini liberallashtirish bo’yicha birinchi navbatdagi choratadbirlar 
to’g’risida»gi Farmoni
Internet saytlari:
1. www.uba.uz- O’zbekiston Banklari Assotsiatsiyasi   rasmiy sayti
2. www.lex.uz- O’zbekiston Respublikasi qonun xujjatlari to’plami
3. www.stat.uz.-Respublikasi Statistika qo’mitasining rasmiy sayti
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha