Yangi O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlarning strategik maqsadlari va taraqqiyotning yangi bosqichi

Yangi O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlarning 
strategik maqsadlari va taraqqiyotning yangi 
bosqichi Reja:
1. O’zbekiston  Respublikasida  bozor  munosabatlarining 
shakllanishi, uning yo’nalishlari, bosqichlari va xususiyatlari.
2. Bozor  munosabatlariga  o’tishning  huquqiy  asoslarining 
yaratilishi.  Iqtisodiy  islohotlarning  besh  tamoyilini  amalga 
oshirilish mexanizmi.
3. Jahon  moliyaviy  inqirozining  yuzaga  kelish  sabablari,  oqibatlari 
va uni O’zbekistonda bartaraf etish yo’llari.
4. Mamlakat  iqtisodiyotining  modernizatsiya  va  diversifikatsiya 
qilinishi,  bank-moliya  tizimini  mustahkamlash  borasidagi  chora-
tadbirlar. Soliq tizimidagi islohotlar.
5. Xulosa
6. Foydalanilgan manbalar Prezidentimiz tomonidan amalga 
oshirilayotgan islohotlar.
Yangi prezident Shavkat Mirziyoyevning Ashxobod, 
Ostona, Moskva, Pekin, Anqara va Seulga 
muvaffaqiyatli tashriflari, Toshkentning tashqi 
iqtisodiy faoliyatini maksimal diversifikatsiya qilish 
bo'yicha siyosatni tasdiqladi. Mamlakat 
iqtisodiyotini import o'rnini bosish modelidan 
eksportga yo'naltirilgan rivojlanish yangi modeliga 
o'tish bo'yicha tizimli ish ketmoqda. Aynan shu bilan 
bir qator islohotlar, jumladan valyuta bozorining 
erkinlashtirilishi bog'liq. Bu eksportga yo'naltirilgan 
rivojlanish siyosatining iqtisodiy o'sishi yangi 
modelini yo'lga qo'yishning muhim bosqichi. 
Valyutadan tashqari, boshqa qanday muhim 
islohotlar amalga oshirildi?
Bu haqida kam gapirishmoqda, biroq mamlakatda 
juda jiddiy o'zgarishlar yuz berdi. Mening fikrimcha, prezidentning davlatning 
yanada ochiqligi siyosatini amalga oshirish 
bo'yicha taklifi davlat boshqaruvi tizimi, davlat 
hokimiyati organlari tizimi faoliyati va 
boshqaruvda katta o'zgarish buldi. Gap faqat 
virtual qabulxonalar haqida emas, u bilan birga 
xalq qabulxonalari ham ko'paydi. Aholi bilan 
to'g'ridan-to'g'ri muloqot, xalqning mamlakat 
rahbariyati bilan to'g'ridan-to'g'ri aloqasi 
mexanizmining joriy etilishi shunga olib keldiki, 
pastroq darajadagi amaldorlar aholi oldida hisobot 
berishning yangi shakllarini o'zlashtirish, muloqot 
olib borish va noqulay savollarga javob 
qaytarishga majbur bo'ldi. Qarorlarni qabul qilish 
tizimini takomillashtirish, davlat siyosatini amalga 
oshirish doirasida elektron hukumatning yangi 
shakllarini tatbiq etish bo'yicha jiddiy ish 
ketmoqda.  Bir qarashda insonlarning tanalarinigina zararlaydigandek bo‘lib ko‘rinadigan koronavirus 
bugun butun dunyoni muzlatib qo‘ydi. Uning ta'siri nafaqat inson sog‘lig‘i bilan cheklandi, 
balki uning ahloqi, yurish-turishi, turmush tarzini o‘zgartirib yubormoqda. Bu o‘z navbatida 
milliy, regional va global miqyosdagi iqtisodiy, ijtimoiy va siyosiy masalalarga ham jiddiy 
ta'sir o‘tkazyapti. Ko‘z ilg‘amas bir zarra barcha munosabatlarning markazida inson turishi 
va unga zarar yetishi butun jamiyatga zarar yetishini yana bir bor isbotladi.
Bugun har bir jamiyat, har bir davlat koronavirusga qarshi kurash choralarini ko‘rish bilan 
birga, undan keyingi iqtisodiy va ijtimoiy hayot haqida ham bosh qotirmoqda. Pandemiya 
jahon miqyosida navbatdagi iqtisodiy inqirozni vujudga keltirayotgan vaziyatda, har bir 
davlat o‘z imkoniyatlari va o‘ziga xos xususiyatlaridan kelib chiqqan holda iqtisodiyotni 
qo‘llab-quvvatlashga va koronavirusning ishbilarmonlik muhitiga ta'sirini kamaytirishga 
harakat qiladi. Ushbu maqolada postkrizis sharoitida O‘zbekiston iqtisodiyotini qo‘llab-
quvvatlashga qaratilgan ayrim mulohazalar ko‘rib chiqiladi. O'zbekistonning davlatlar bilan siyosiy 
aloqalari.
O'zbekiston Markaziy Osiyo strategiyasi 
doirasida qo'shnilar bilan munosabatlarni 
yo'lga qo'ymoqda. Turkmaniston, 
Qozog'iston bilan avvalgi bosqichda 
yaratilgan asos tufayli munosabatlar 
iliqlashdi va hamkorlik masalalarida 
oldinga siljish ro'y berdi. 
Mintaqada o'ziga xos o'zak tashkil topdi: 
Turkmaniston-O'zbekiston-Qozog'iston.
Qirg'iziston bilan ba'zi kelishuvlarga 
kelindi, biroq hali o'z yechimini 
kutayotgan masalalar talaygina. 
Qirg'iziston O'zbekiston uchun muhim. Demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish 
sharoitida iqtisodiyotining ustuvor yo'nalishlari.
O'zbekistonning bugungi kunda asosiy tashqi 
savdo sherigi kim? Avvalgidek Xitoymi, yoki 
Rossiya vaziyatni o'zgartirishning hamda 
yetakchilikka xhiqishning uddasidan chiqdimi?
Katta ehtimol bilan joriy yil yakunlariga ko'ra 
O'zbekiston tashqi savdo sheriklari ro'yxatida 
Rossiya birinchi o'ringa qaytadi, u bu 
pozitsiyasini 2015-yilda yo'qotgandi. 
Toshkentning jahon kuch markazlaridan bir xil 
masofani saqlash siyosati ishlamoqda. Ba'zilar 
bu to'siqlarga chap berish siyosati ekanini 
aytmoqda. Biroq siyosat-to'siqlardan qochish 
san'atidir. Hamma gap bu senda qanday berishi 
va nimalarni berishida. Rossiya bilan 15,5 
mlrd dollarlik sarmoyalar va savdo 
kelishuvlari Xitoy bilan 22 mlrd dollarlik 
savdo va investitsiya kelishuvlari bilan 
to'ldirildi. Bu O'zbekiston YaIM yarmidan ko'p. 
O'zbekiston to'g'ridan-to'g'ri, qandaydir 
ittifoqlar, alyanslar shakllari bilan 
cheklanmagan ikki tomonlama 
aloqalarni rivojlantirish tarafdori.
Bizda iqtisodiy aloqalarni 
rivojlantirishning ijobiy, ishonchli 
dinamikasi bor. Rossiyaga o'zbek meva-
sabzovot mahsuloti eksporti ancha 
o'sganini ta'kidlab o'tmoqchiman. Joriy 
yilda u minimum 2 barobarga oshadi. 
Hamda bu chegara emas-ijobiy kayfiyat 
Rossiya bundan manfaatdor ekani bilan 
mustahkamlangan.    O’zbekiston  Respublikasida  bozor  munosabatlarining  shakllanishi, 
uning  yo’nalishlari,  bosqichlari  va  xususiyatlari:  Iqtisodiy  hayot  kishilik 
jamiyati  hayotining  muhim  sohalaridan  biri  bo’lib,  inson  rivojlanishi 
manbaini  tashkil  qiladi.  Unda  insonlar  o’zlarining  moddiy  va  ma‘naviy 
ehtiyojlarini  qondirish  maqsadida  tirikchilik  ne‘matlarini  va  vositalarini 
ishlab  chiqaradilar.  SHuningdek,  ular  taqsimlash,  ayirboshlash  va  iste‘mol 
qilishga  qaratilgan  faoliyatlarida  o’zaro  iqtisodiy  munosabatlarga 
kirishadilar.
Iqtisodiy  hayot  kishilarning  ijtimoiy,  madaniy,  siyosiy  hayot  sohalarining 
moddiy asosini tashkil etadi va ularning rivojlanishiga ta‘sir ko’rsatadi. Ayni 
paytda,  jamiyatning  ijtimoiy-siyosiy  va  davlat  tizimi  iqtisodiyotga  jiddiy 
ta‘sir etadi.
Iqtisodiyot jamiyat hayotining muhim sohalaridan biri bo’lib, inson 
rivojlanishi manbaini tashkil qiladi.
Unda insonlar o’zlarining moddiy va ma‘naviy ehtiyojlarini qondirish 
maqsadida turli ne‘mat va vositalarni ishlab chiqaradilar va o’zaro iqtisodiy 
munosabatlarga kirishadilar. Amaldagi  islohotlarning  asosiy  maqsadi  haqida  O’zbekiston  Respublikasi  Birinchi 
Prezidenti  I.A.Karimov:  «Barcha  islohotlarning  iqtisodiy,  demokratik,  siyosiy 
islohotlarning  asl  maqsadi  insonga  munosib  turmush  va  faoliyat  sharoitlarini  vujudga 
keltirishdan iborat»1, - deb ta‘kidlagan.
O’zbekistonning  Birinchi  Prezidenti  Islom  Karimovning  ―O’zbekiston  iqtisodiy 
islohotlarni  chuqurlashtirish  yo’lida   asari  1995  yilda  chop  etilgan,  269  betdan  iborat ‖
bo’lib, asar 2 qismdan tashkil topgan:
1. Iqtisodiy islohotlar birinchi 
bosqichning yakunlari va 
saboqlari qismida 
birinchidan, iqtisodiy 
islohatlar strategiyasi va 
yo’lini shakllantirish 
mexanizm; 2.Iqtisodiy islohatlar 
huquqiy negizini barpo 
etish; 3.Davlat mulkini 
xususiylashtrish, ko’p 
ukladli iqtisodiyotni 
shakllantirish; 4.Qishloq xo’jaligida 
agroislohotlarni 
shakllantirish; 5.Institutsional 
o’zgarishlarni, 
ma‘muriy-buyruqbozlik 
tizimini tugatish;
6.Narxlarni 
erkinlashtirish, bozor 
infratuzilmasini 
rivojlantirish, 7.Tashqi iqtisodiy 
faoliyatni 
erkinlashtirish va jahon 
iqtisodiyotiga 
qo’shilish; 8.Ijtimoiy kafolatni 
ta‘minlash; 9.Xalqning 
ma‘naviy-ruhiy 
tiklanishi; 10.Iqtisodiy va ijtimoiy 
barqarorlikni ta‘minlash 
masalasi bayon etilgan.           Mamlakatimizda mulkchilik munosabatlari 
2 yo’l bilan amalga oshirildi: 
1) Mulkdorlar sinfini shakllantirish, 
ya‘ni bunda davlat mulki 
bosqichma-bosqich
xususiylashtirilib berildi.  2) Qimmatli qog’ozlar bozorini 
yaratish orqali amalga  oshirildi.    B
i
r
i
n
c
h
i
 	
b
o
s
q
i
c
h
d
a
 1) Bozor iqtisodiyoti infratuzilmasining huquqiy asoslari
yuzaga keldi, 300dan ko’proq qonun va qarorlar qabul qilinganligi asarda aytib
o’tilgan.
2) Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishda dastlab
mayda mulklar davlat tasarrufidan chiqarildi. 
3) Chet el sarmoyalari O’zbekiston
iqtisodiyotiga jalb qilish yo’lga qo’yildi.      SHu bilan birga bozor 
iqtisodiyotining 3
ta mezonlari, qadriyatlari 
yuzaga keldi:
a) tadbirkorlik; 
b) ishbilarmonlik; 
v) tijorat. Ma‘naviyatda esa 
a) ziyoli mavqei 
oshdi; 
b) ma‘rifat nuri; 
v) ijodkor so’zi 
qadrlana
boshladi.         Asosiy vazifa:davlat mulkini xususiylashtirish 
sohasida boshlangan ishni oxiriga etkazish: 
bunda a) mulkni haqiqiy egalariga berish, b) 
ko’p ukladli iqtisodiyotni rahbatlantirish. Agar 
birinchi bosqichda mayda mulklar 
xususiylashtirilgan bo’lsa (1991-1994 yillarda), 
endigi vazifa o’rta mulklarni xususiylashtirish 
aytildi. Eng muhim vazifa – ishlab chiqarishning 
pasayib ketishiga barham berish va 
makroiqtisodiy barqarorlikni va moliyaviy, 
iqtisodiy barqarorlikka erishishdan iborat. Bu 
rivojlanish ichki qonuniyatlarga ham 
bog‗liqligi aytildi.
Muhim vazifa – Milliy valyuta – so‗mni 
yanada mustaxkamlashdan iborat. Milliy 
valyuta – mamlakat hududida barcha tovar va 
xizmatlar uchun narxlarni ifodalash vazifasini 
o‗tovchi va qonuniy himoyalangan yagona 
to‗lov vositasidir… Strategik vazifa – Iqtisodiyot strukturasini 
tubdan o’zgartirish: xom ashyo etkazib 
berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga 
o’tish, uning sifatini va
raqobatga bardoshligini jahon bozori talablari 
darajasiga etkazish.Iqtisodiy islohotlar ikkinchi 
bosqichning vazifalari va 
ustuvor  Yo’nalishlari qismida 
Prezidentimiz 4 ta muhim 
ustuvor vazifani belgilab 
berdi:     O'zbekistonda   mashinasozlik   sanoatini,  
ayniqsa,   avtomobilsozlik   sanoatini   rivojlandi.  
O'zbekiston   bilan  Janubiy   Koreya   o'rtasida  
«UZ - DAEWOO»   avto   ko'shma   korxonasi  
qurilib,   yengil   avtomobillar   ishlab  chiqarila  
boshlandi.   1993   yili   GFR  bilan   O'zbekiston  
o'rtasida  shartnoma   imzolanib ,   « Mersedes-
Bens   AT»   korporasiyasi   Xorazmda   « Do'stlik »  
avtomobil   zavodida   ish   boshladi.   1994   yildan  
boshlab   yuk   avtomobillarini   ishlab   chiqardi.  
1995   yili  « O'zavtosanoat »   uyushmasi   bilan  
Turkiyaning   « Kochxolding »   kompaniyasi  
o'rtasida   shartnoma   imzolanib,   1999   yildan  
Samarqandning   So'g'diyona   mavzeida  
avtobus   zavodi   qurilib,   faoliyat   yurita  
boshladi. 2008   yilda   boshlangan   jahon  moliyaviy  inqirozi   Amerika  
Qo‘shma   Shtatlarida   ipotekali   kreditlash   tizimida  ro‘y 
bergan   tanglik   holatidan   boshlandi.   So‘ngra   bu 
jarayonning   miqyosi kengayib,   yirik banklar   va   moliyaviy 
tuzilmalarning   likvidlik,   ya’ni  to‘lov   qobiliyati   zaiflashib,  
moliyaviy  inqirozga   aylanib  ketdi.   Dunyoning  yetakchi 
fond  bozorlarida   eng  yirik  kompaniyalar  indekslari   va  
aksiyalarning  bozor  qiymati  halokatli   darajada  tushib  
ketishiga   olib  keldi.   Bularning  barchasi,   o‘z  navbatida,  
ko‘plab   mamlakatlarda   ishlab   chiqarish   va   iqtisodiy  
o‘sish  sur’atlarining   keskin  pasayib   ketishi   bilan   bog‘liq 
ishsizlik   va   boshqa   salbiy   oqibatlarni   keltirib   chiqardi.Shu  o‘rinda   O‘zbekistonda   moliyaviy-iqtisodiy,   byudjet,  
bank-kredit   tizimi,   shuningdek,   iqtisodiyotning   real 
sektori   korxonalari  va     t armoqlarining  barqaror   hamda 
uzluksiz   ishlashini  ta’minlash   uchun  yetarli  darajada  
mustahkam   zaxiralar  yaratilganini   va   zarur   resurslar  
bazasi mavjud   ekanini   ta’kidlash   joiz. Yuzaga   kelgan barcha   muammo   va qiyinchiliklarga  
qaramay 2008 yilda   iqtisodiyotning   nafaqat  
barqaror   faoliyat   ko‘rsatishiga ,   balki   uning yuqori 
o‘sish sur’atlarini   izchil   t a’minlashga   erishildi.  
O‘zbekiston   iqtisodiyotiga   kiritilayotgan   xorijiy  
investitsiyalar   hajmi izchil   va barqaror   o‘sib  bordi. 
2008 yilda   1 milliard   700 million   AQSH   dollari  
miqdoridagi xorijiy   investitsiyalar   o‘zlashtirildi . Bu 
2007 yildagiga   nisbatan   46 foiz  ko‘p . Eng muhimi, 
xorijiy  i nvestitsiyalarning   74 foizini  to‘g‘ridan - to‘g‘ri  
investitsiyalar   tashkil   etdi.   Jahon inqirozi   davom  
etayotganiga   qaramasdan,   2009 yilda  
iqtisodiyotga   jalb   etiladigan   xorijiy   investitsiyalar  
hajmi 1 milliard   800 million   dollarga  ko‘payadi ,  
buning   to‘rtdan   uch qismi  to‘g‘ridan - to‘g‘ri  
investitsiyalardir. Bank   ishini   yanada   tak omillashtirish,   aholi   va   xo‘jalik   yurituvchi  
sub’yek tlarning   bo‘sh   mablag‘larini   tijorat   bank lari   depozitlariga  
jalb   qilishni   rag‘batlantirish   ishlari   ham   2009   yilda   ustuvor   vazifa 
bo‘lib   qoldi
Birinchi   navbatda   banklar,   ularning   muassislari  kapitallashuv  
darajasini   oshirish  bo‘yicha   boshlangan   ishlarni   oxiriga  
yetkazishi,   o‘z  nizom  jamg‘armasi   miqdorini  belgilangan  
ko‘rsatkichlarga   olib   chiqishi   lozim   bo’ldi .
Banklar   zimmasiga   investitsiya   faoliyatini   kengaytirish   vazifalari  
yuklangani   sababli   ularning   ishini   tubdan  qayta   tashkil   etishga  
erishildi.
Inqirozga   qarshi   choralar   dasturida   ko‘zda   tutilgan   tadbirlarni  
izchillik   bilan   amalga  oshirish   jahon  moliyaviy-iqtisodiy  
inqirozining   tahdid   va  xatarlariga   munosib   qarshi  turish,   uning  
iqtisodiyotimizga   salbiy   ta’sirining   oldini   olish imkonini berdi.
O‘zbekiston   iqtisodiyotining   yanada   kuchli,   barqaror   va mutanosib 
rivojlangan   holda
maydonga chiqishi,   jahon   bozorlarida   o‘zimizning   mustahkam 
o‘rnimizni  egallash,   shular   asosida izchil   iqtisodiy   o‘sishni 
ta’minlash ,   xalqimizning   hayot darajasi   va farovonligini   yanada  
oshirish   bo‘yicha   oldimizda   turgan ustuvor vazifalarni  
muvaffaqiyatli hal   etish   uchun ishonchli   zamin yaratildi  Iqtisodiyotda tuzilmaviy o‘zgartirishlarni amalga oshirish: mulkchilik 
shaklini diversifikatsiyalash, yangi biznes modellar va moliyalashdagi 
raqobat muhitini yaratish
COVID-19 natijasida dunyoning yirik davlatlari, shu jumladan 
O‘zbekistonning asosiy import-ekport hamkorlari bo‘lgan davlatlarda 
vujudga kelish ehtimoli yuqori bo‘lgan yangi iqtisodiy inqiroz 
O‘zbekistonning eksport-import ko‘rsatkichlariga salbiy ta'sir qilishi, 
shuningdek O‘zbekistonning asosiy eksport mahsuloti hisoblangan 
mahsulotlar narxining pasayishi budjetga tushadigan daromadlarni 
kamayishiga olib kelish xavfi yuqori.
Buning salbiy ta'sirini yumshatish maqsadida  iqt isodiy ot ni   mulk chili k  
shak li nuqt ay i  nazaridan ham ,  sohal ar nuqt ay i nazaridan ham 
div ersifi k at si y a qi lish , unda xususiy sektorning rolini oshirish, 
investorlarga, eng avvalo milliy investorlarga yangi biznes modellar va 
muqobil moliyaviy instrumentlardan foydalanish imkoniyatlarini 
yaxshilash, potensial investorlarga uzoq muddatga mo‘ljallangan 
strategik imtiyozlar paketini joriy etish orqali iqtisodiyotning muayyan 
sohasini rivojlantirishga qaratilgan tizimli choralar ishlab chiqish lozim. Norasmiy sektor, mehnat resurslari va 
ishsizlik masalasi
O‘zbekiston Respublikasi jami mehnat resurslarining 42 
foizdan ko‘prog‘ini (2019 yilning I choragiga ko‘ra) norasmiy 
sektorda ishlovchilar tashkil etadi. Norasmiy sektor 
ulushining yuqoriligi karantin sharoitida davlat tomonidan 
manzilli pul mablag‘larini yo‘naltirish uchun haqiqiy 
yordamga muhtoj aholini aniqlash va ajratib olish imkonini 
bermaydi ( O‘zbekiston Bosh vaziri o‘rinbosari – Iqtisodiy 
taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vaziri Jamshid 
Qo‘chqorovning Kun.uz muxbiri bilan bo‘lgan onlayn  suhbati ).
Yordamga muhtoj aholini aniqlash va ajratib olish uzoq 
davom etadigan jarayon ekanini hamda ushbu jarayonga 
korrupsiya aralashmasligiga hech kim kafolat bermasligini 
inobatga olib, muammoni Hukumat qarori bilan tashkil 
etilgan «Saxovat va ko‘mak» jamg‘armasi orqali hal etish 
haqida to‘xtamga kelindi. 1. Maxsus ishlab chiqilgan Dastur asosida norasmiy sektor 
ulushi yuqoriligining sabablarini o‘rganishga jiddiy va tizimli 
yondashishi;
2. Norasmiy sektor ulushi yuqori suratda saqlanib qolishiga 
sabab bo‘layotgan «davlatning o‘zini kamchiliklari»ni zudlik 
bilan bartaraf etishi;
3. Asossiz ravishda (ya'ni barcha imkoniyatlarga ega bo‘lsa-da) 
norasmiy sektorda faoliyat olib borayotganlar bilan samarali 
muloqot olib borish orqali ularni rasmiy sektorga o‘tkazishga 
erishishi;
4. Norasmiy sektorni rasmiy faoliyat yuritishini rag‘batlantirish 
va bunday rag‘batlantirishdan keyin ham muayyan 
muddatdan keyin norasmiy qolayotganlarning javobgarligini 
oshirish bo‘yicha bo‘yicha tizimli choralar ishlab chiqish;
5. Karantin sababli iqtisodiy jihatdan mushkul ahvolda qolgan 
va vaziyatdan chiqish uchun «norasmiy sektor 
imkoniyatlari»dan foydalanishni mo‘ljallayotganlarni hozirdan 
aniqlash hamda ularga tegishli ko‘mak berish choralarini 
ko‘rishi kerak. X ulosa
Yangi O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlar mamlakatning uzoq muddatli barqaror 
rivojlanishini ta’minlash va xalq farovonligini oshirishga qaratilgan. Strategik maqsadlar 
quyidagi asosiy yo‘nalishlarda o‘z aksini topadi:
1. **Barqaror iqtisodiy o‘sish** – raqobatbardosh va innovatsion iqtisodiyotni 
rivojlantirish orqali ichki va tashqi bozorlarda mamlakatning o‘rnini mustahkamlash.  
2. **Ijtimoiy adolat va farovonlik** – aholining kambag‘allik darajasini kamaytirish, 
yangi ish o‘rinlari yaratish va sifatli ijtimoiy xizmatlar ko‘lamini kengaytirish.  
3. **Hududiy rivojlanish va tenglik** – barcha hududlarda iqtisodiy o‘sish 
imkoniyatlarini ta’minlash va infratuzilmani modernizatsiya qilish.  
4. **Yashil iqtisodiyot va ekologik barqarorlik** – qayta tiklanuvchi energiya 
manbalarini rivojlantirish va ekologik xavfsizlikni ta’minlash.  
Yangi taraqqiyot bosqichida Yangi O‘zbekistonning iqtisodiy strategiyasi xalqaro 
maydonda mamlakatning iqtisodiy mustaqilligi va ijtimoiy barqarorligini ta’minlashni o‘z 
oldiga maqsad qilib qo‘yadi. Ushbu islohotlar xalqning manfaatlariga xizmat qiluvchi 
barqaror va adolatli jamiyatni shakllantirish yo‘lida muhim ahamiyatga ega. 
Taraqqiyotning yangi bosqichi bu – davlatning shaffof va samarali boshqaruvi, 
tadbirkorlik va investitsiyalar uchun qulay muhit, xalqaro integratsiya va innovatsiyalar 
asosida barqaror rivojlanish sari dadil qadamdir. 1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Murojaatnomalari 
(2017–2023)  – O‘zbekistonning rivojlanish strategiyasi va iqtisodiy islohotlar 
yo‘nalishlari.
2. O‘zbekiston Respublikasi “2022–2026 yillarga mo‘ljallangan Taraqqiyot strategiyasi” 
hujjati.
3. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki hisobotlari va statistik ma’lumotlari (2020–2023 
yillar).
4. O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi statistik hisobotlari.
5. O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi materiallari.
6. Jahon banki (World Bank) hisobotlari – O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlarning tahlili va 
bahosi.
7. Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi (IMF) hisobotlari – O‘zbekistonning moliyaviy tizimi va 
islohotlari.
8. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining iqtisodiy rivojlanish bo‘yicha qarorlari.
9. “ O‘zbekiston iqtisodiyoti va ijtimoiy rivojlanishi” – O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy 
tadqiqotlar va islohotlar markazi materiallari.
10. Toshkent Davlat Iqtisodiyot Universiteti (TDIU) ilmiy jurnali – “Milliy iqtisodiyot: 
rivojlanish yo‘llari va istiqbollari”. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati