Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 50.1KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 27 Yanvar 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

univer cafe

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

94 Sotish

Yangi tahrirdagi “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun mohiyati

Sotib olish
Yangi tahrirdagi “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun mohiyati.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli ....................................................... 4
1.1.“Ta’lim to‘g‘risida”gi qonunning mazmun-mohiyati .............................................................................. 4
1.2.Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli ........................................................... 8
II.Bob.Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi ahamiyati ................................................. 13
2.1.O`zbekiston respublikasida ta’lim sohasidagi islohotlar ...................................................................... 13
2.2.Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi ahamiyati ..................................................... 17
Xulosa. ....................................................................................................................................................... 26
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 28 Kirish
Oliy   ta ’ lim   tizimini   respublikamizda   hal   etishning   asosiy   muammolaridan
biri   bu   ichki   oliy   ta ’ lim   tizimini   xalqaro   ta ’ lim   tizimi   bilan   bog ‘ liqlikda   olib
borishni   ta ’ minlash   uchun   quyidagilarga   e ’ tibor   berish   zarur   deb   hisoblaymiz .
Birinchidan,   oliy   ta’limni   rivojlantirish   shakllarini   bozor   talablari   asosida   tashkil
etish va xalqaro oliy ta’lim tizimi bilan integratsiyalashuvida milliy an’analaridan
kelib chiqish;
Ikkinchidan,   oliy   ta’limni   jahon   andozalari   asosida   rivojlantirishning   yangi
integratsiyalashuvi andozalariga asoslanish;
Uchunchidan,   oliy   ta’lim   oliygohlarida   olingan   bilim   diplom   sifatida   emas   balki
talabalarning   olgan   nazariy   va   amaliy   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llashiga   qarab
baho berish zarur. Jahon oliy ta’lim tizimini o‘rganish asosida quyidagilarni taklif
etish mumkin.
To‘rtinchidan,   AQShda   joylashgan   oliy   o‘quv   yurtlarida   50   foizgacha
moliyaviy   mablag‘larni   shtat   boshqaruvi   hisobiga   qolgan   mablag‘larni   esa
universitetlar   bilan   hamkorlikda   ishlovchi   korxonalar   hisobiga   qoplash
tajribalaridan; 
Beshinchidan   oliy   ta’lim   tizimining   ikkinchi   modelida   asosan   davlat   tomonidan
darajasini   kamayib   borishiga   moliyalashtirish   asoslangan   bo‘lib   shaxsni   ta’lim
olishi va kelajakda karera qilishni kafolatlanishi;
Oltinchidan,   oliy   ta’lim   tizimini   rivojlantirishni   nafaqat   ichki   balki   tashqi   jahon
bozori   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   zaruriy   yo‘nalishlarda   rivojlanishini
ta’minlash;
Yettinchidan,   ilm-fan   taraqqiyotini   oliy   ma’lumotli   kadrlar   tayyorlash
sifatini oshirish maqsadida ularni bog‘liqlikda olib borish uchun oliy o‘quv yurtlari
kafedralarida   ilmiy   tadqiqot   ishlarini   olib   borish,   shuningdek,   respublika   oliy
ta’lim   tizimini   jahon   darajasida   rivojlangan   oliy   ta’lim   tizimlari   bilan   o‘zaro
rivojlantirish;  Sakkizinchidan, oliy ta’lim  tizimida oliy ma’lumotli mutaxassislarni  tayyorlashda
ularning eksporti va importini oshirish;
To‘qqizinchidan, oliy ma’lumotli  mutaxassislarni  o‘z ixtisosliklari  bo‘yicha ilmiy
tekshirish   institutlarida   ilmiy   laboratoriyalarida   va   yirik   ishlab   chiqarish
korxonalarida   tashkil   etish   hamda   oliy   ta’lim   o‘quv   yurtlarini   ishlab   chiqarish
korxonalari   bilan   birgalikda   mutaxassislar   tayyorlashga   e’tibor   berish   zarur   deb
hisoblaymiz. I.Bob.Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli
1.1. “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonunning mazmun-mohiyati
Qonun   bilan   jinsi,   irqi,   millati,   tili,   dini,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   e’tiqodi,
shaxsiy   va   ta’lim   tizimidagi   ijobiy   o‘zgarishlar,   o‘z   navbatida,   sohaning   huquqiy
asoslari   takomillashtirilishini   talab   etadi.   Amaldagi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonun
esa   bundan   22   yil   avval   qabul   qilingan.   Qonun   loyihasini   takomillashtirish
maqsadida   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   mas’ul   qo‘mitalari
hamda ishchi guruhlari tomonidan bir necha bor muhokamalar o‘tkazildi. Natijada
yangi   tahrirdagi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonun   Oliy   Majlis   Qonunchilik   palatasi
tomonidan   2020-yil   19-mayda   qabul   qilingan.   Senat   tomonidan   shu   yili   7-avgust
kuni ma`qullandi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2020-yil   23-
sentabr   kuni   mazkur   Qonunni   imzolashi   bilan,   amalda   bo‘lgan   1997-yil   29-
avgustdagi “Ta’lim
to‘g‘risida”gi hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to‘g‘risida”gi Qonunlar o‘z
kuchini yo‘qotdi.
Ijtimoiy   mavqeidan   qat’iy   nazar,   har   kimga   ta’lim   olish   uchun   teng   huquqlar
kafolatlanadi.
Ta’lim turlari quyidagilardan iborat:
 maktabgacha ta’lim va tarbiya;
 umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’lim;
 professional ta’lim;
 oliy ta’lim;
 oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
 kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
 maktabdan tashqari ta’lim.
Maktabgacha   ta`lim   va   tarbiya   bolalarni   o`qitish   va   tarbiyalashga,   ularni intellektual,
ma`naviy-axloqiy,   etik,   estetik   va   jismoniy   jihatdan   rivojlantirishga,   shuningdek
bolalarni umumiy o`rta ta`limga tayyorlashga qaratilgan ta`lim turidir.
Umumiy   o`rta   va   o`rta   maxsus   ta`lim   umumta`lim   o`quv   dasturlarini,
zarur bilim, malaka hamda ko`nikmalarni o`zlashtirishga qaratilgan.
Umumiy o‘rta ta’lim I–XI sinflarni o‘z ichiga oladi.
O‘rta maxsus ta’lim akademik litseylarda 9 yillik tayanch o‘rta ta’lim asosida 2 yil
mobaynida amalga oshiriladi va ta`lim oluvchilarning intellectual qobiliyatlarining
jadal   rivojlanishini,   shuningdek   chuqur,   tabaqalashtirilgan,   kasb-hunarga   va
shaxsga yo`naltirilgan ta`lim olishni ta`minlaydi.
Professional  ta’lim   boshlang‘ich  professional  ta`lim, o‘rta  professional   ta`lim   va
o‘rta maxsus professional ta’lim darajalariga ajratiladi.
Boshlang‘ich   professional   ta’lim   kasb-hunar   maktablarida   IX   sinf   bitiruvchilari
negizida kunduzgi ta’lim shakli bo`yicha umumta`lim fanlarining va mutaxassislik
fanlarining 2 yillik integratsiyalashgan dastur asosida bepul amalga oshiriladi.
O‘rta   professional   ta’lim   kollejlarda   davlat   buyurtmasi   yoki   to‘lov-shartnoma
asosida davomiyligi 2 yilgacha bo‘lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim shakllari
bo‘yicha   umumiy   o`rta,   o`rta   maxsus   ta`lim   hamda   boshlang`ich   professional
ta`lim negizida amalga oshiriladi.
O‘rta   maxsus   professional   ta’lim   texnikumlarda   davlat   buyurtmasi   yoki   to‘lov-
shartnoma   asosida   davomiyligi   kamida   2   yil   bo‘lgan   kunduzgi,   kechki   va   sirtqi
ta’lim shakllari bo‘yicha amalga oshiriladi.
Oliy   ta`lim   bakalavriat   ta`limy   o`nalishlari   va   magistratura   mutaxassisliklari
bo`yicha   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlashini   ta`minlaydi.Oliy   ma`lumotli
kadrlarni   tayyorlash   oliy   ta`lim   tashkilotlarida   (universitetlar,   akademiyalar,
institutlar, oliy maktablar) amalga oshiriladi.
Oliy ta`lim ikki bosqichga-bakalavriat va magistratura bosqichiga ega.
Bakalavriat   oliy   ta`lim   yo`nalishlaridan   biri   bo`yicha   chuqurlashtirilgan   bilim,
malaka   va   ko`nikmalar   beradigan,   o`qish   davomiyligi   kamida   3   yil   bo`lgan
tayanch   oliy   ta`limdir.   Magistratura   tegishli   bakalavriat   negizidagi   aniq mutaxassislik bo`yicha o`qish   davomiyligi kamida 1 yil bo`lgan oliy ta`limdir.
Oliy ta’limdan keyingi ta’limni  oliy ta’lim va ilmiy tashkilotlarda olish mumkin.
Oliy   ta’limdan   keyingi   ta’lim   doktorlik   dissertatsiyasini   tayyorlash   va   himoya
qilish   maqsadida   mutaxassislikni   chuqur   o‘rganishni   va   ilmiy   izlanishlar   olib
borishni   nazarda   tutadigan   tayanch   doktorantura,   doktorantura   va   mustaqil
izlanuvchanlik   asosida   ilmiy   darajaga   ega   ilmiy   va   ilmiy-pedagogik   kadrlar
tayyorlashni ta’minlaydi.
Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish.
Kadrlarni qayta tayyorlash tayanch mutaxassisliklar va kasblarga muvofiq bo`lgan
yo`nalishlari   bo`yicha   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   qo`shimcha   kasbiy   bilim,
malaka va ko`nikmalarning zarur hajmi egallanishini ta`minlaydi.
Kadrlar   malakasini   oshirish   kasbiy   bilim,   malaka   va   ko`nikmalarning
chuqurlashtirilishi   hamda   yangilab   borilishini   ta`minlaydi,   kadrlarning   toifasi,
darajasi, razryadi va lavozimi oshishiga xizmat qiladi.
Ta’lim olish shakllari.
Ta`lim olish shakllari quyidagilardan iborat:
  ishlab chiqarishdan ajralgan holda ta’lim olish (kunduzgi);
 ishlab chiqarishdan ajralmagan holda ta’lim olish (sirtqi, kechki, masofaviy);
 dual ta’lim;
 oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish;
 katta yoshdagilarni o‘qitish va ularga ta’lim berish;
 inklyuziv ta’lim;
 eksternat tartibidagi ta’lim;
 mudofaa,   xavfsizlik   va   huquqni   muhofaza   qilish   faoliyati   sohasida   kadrlar
tayyorlash. 
Qonunga   ko‘ra,   davlat   oliy   ta’lim,   o‘rta   maxsus,   professional   ta’lim
muassasalari   va   ularning   filiallari,   shuningdek   davlat   ishtirokidagi   oliy,   o‘rta
maxsus,   professional   ta’lim   tashkilotlari   va   ularning   filiallari   Prezident   yoki
Hukumat qarorlari bilan tashkil etiladi.
Nodavlat   ta’lim   muassasalarini   tashkil   etish   ularning   ta’sischilari   tomonidan amalga oshiriladi.
Nodavlat   ta’lim   tashkilotlariga   litsenziya   Ta’lim   sifatini   nazorat   qilish   davlat
inspeksiyasi tomonidan beriladi.
Ta’lim   tashkilotlariga   o‘qishga   qabul   qilish   barcha   talabgorlar   uchun
ta’lim   olishga   doir   teng   imkoniyatlarning   ta’minlanishi   prinsipi   asosida   amalga
oshiriladi, shaxslarning ayrim toifalari bundan mustasno, ularga qonun hujjatlariga
muvofiq imtiyozlar berilishi mumkin.
Ta’lim tashkilotlari talabgorlarni va (yoki) ularning ota-onasini yoki boshqa
qonuniy   vakillarini   ustav,   litsenziya   (nodavlat   ta’lim   tashkilotlari   uchun),   davlat
akkreditatsiyasi   to‘g‘risidagi   sertifikat,   o‘quv   dasturi   hamda   ta’lim   faoliyatini
tartibga   soluvchi   boshqa   hujjatlar,   ta’lim   oluvchilarning   huquqlari   va
majburiyatlari bilan tanishtirishi shart.
Jismoniy,   aqliy,   sensor   (sezgi)   yoki   ruhiy   nuqsonlari   bo‘lgan   bolalar
o‘qishga o‘z ota-onasining yoki boshqa qonuniy vakillarining roziligiga va tibbiy-
psixologik-pedagogik komissiyaning xulosasiga binoan qabul qilinadi.
Ayrim   ta’lim   tashkilotlariga   (oliy   ta’lim   muassasalariga,   akademik   litseylarga,
Prezident, ijod, ixtisoslashtirilgan maktablar va boshqalarga) o‘qishga qabul qilish
tanlov asosida amalga oshiriladi .
Davlat   oliy   ta’lim   va   professional   ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   qabul
qilish  davlat granti va  (yoki)  to‘lov-shartnoma asosida  amalga oshiriladi.
Chet   ellik   fuqarolarni   O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   ta’lim   muassasalariga
qabul   qilish   to‘lov-shartnoma   asosida   (bundan   davlat   granti   ajratilgan   hollar
mustasno) amalga oshiriladi.
Davlat   ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   qabul   qilish   tartibi   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
Nodavlat   ta’lim   tashkilotlariga   o‘qishga   qabul   qilish   tartibi   ushbu   ta’lim
tashkilotlari tomonidan belgilanadi.
Oliy ta’lim muassasalariga davlat granti asosida o‘qishga qabul qilish parametrlari
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadi.
Oliy   ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   qabul   qilish   chog‘ida   imtiyozli   kontingent uchun qo‘shimcha qabul parametrlari  belgilanadi.
Pedagogik faoliyat bilan shug`ullanish huquqi.
Tegishli ma`lumoti, kasbiy tayyorgarligi bo`lgan va ma`naviy-axloqiy fazilatlarga
ega   shaxslar   pedagogik   faoliyat   bilan   shug`ullanish   huquqiga   ega.   Magistraturani
tamomlagan   shaxslar   va   diplomli   mutaxassislar   o`z   mutaxassisligi   bo`yicha
pedagogik faoliyat bilan shug`ullanish huquqiga ega.
Pedagog xodimlarning maqomi va ular faoliyatining kafolatlari.
Pedagog xodimlarning maqomi jamiyat va davlat tomonidan tan olinadi. Pedagog
xodimlar   ijtimoiy   qo`llab-quvvatlanadi,   o`z   kasbiy   faoliyatini   amalga   oshirishi,
ularning   ijtimoiy   maqomi   va   obro`sini   oshirish   uchun   tashkiliy-huquqiy   shart-
sharoitlar   yaratiladi,   shuningdek   o`z   huquq   va   qonuniy   manfaatlarini   amalga
oshirish uchun kafolatlar beriladi.
Ta`lim   tashkilotlari   pedagog   xodimlarning   huquqlari,   sha`ni,   qadr-qimmati   va
ishchanlik obro`si davlat himoyasi ostida bo`ladi.
1.2 . Ta’lim to’g’risidagi qonuni yangi bosqichga olib chiqish istiqboli
Ta’lim to g risidagi yangi qonun: asosiylari haqida qisqachaʻ ʻ
“Ta’lim to g risida”gi Qonunning yangi tahriri e’lon qilindi (23.09.2020 yildagi
ʻ ʻ
O RQ-637-son   Qonun   quyidagi   havolada:   https://lex.uz/docs/-5013007)   Qonun	
ʻ
“Xalq so zi” gazetasida e’lon qilingan va 24.09.2020 yildan kuchga kirdi.	
ʻ
Yangi qonunning asosiy farqlari
Ta’lim to’g’risidagi qonunni yangi tahririda ba’zi elementlari avvalgi ilovadan bir
qancha   o’zgarishlardan   farq   qiladi.   Jumladan   yangi   qonun   yangi   imkoniyatlarni
yaratishga,   ta’lim   olishni   keng   qamram   olishga   qaratilgan   va   aholining   xammma
qatlami ta’lim olishiga qaratilgan.
Birinchidan , ta’lim olish shakllarining tasnifi kengaytirildi:
   ishlab chiqarishdan ajralgan (kunduzgi) va ajralmagan holda (sirtqi, kechki,
masofaviy);    nazariy - ta’lim tashkiloti negizida, amaliy - ta’lim oluvchining ish joyida birga
olib boriladigan dual ta’lim;
   oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish;
   katta yoshdagilarni o qitish va ularga ta’lim berish;ʻ
   jismoniy, aqliy, sensor (sezgi) yoki ruhiy nuqsonlari bo lgan bolalar (sha	
ʻ х slar)
uchun inklyuziv ta’lim;
   eksternat tartibidagi ta’lim - o quv dasturlarini mustaqil ravishda o zlashtirishni	
ʻ ʻ
o z   ichiga   olib,   uning   yakunlari   bo yicha   ta’lim   oluvchilardan   davlat   ta’lim	
ʻ ʻ
muassasalarida yakuniy va davlat attestatsiyalaridan o tish;	
ʻ
   mudofaa,   х avfsizlik   va   huquqni   muhofaza   qilish   faoliyati   sohasida   kadrlar
tayyorlash.
Ikkinchidan,  Vazirlar Mahkamasi, Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasi
(Ta’lim   inspeksiyasi),   Prezident,   ijod   va   i х tisoslashtirilgan   maktablarni
rivojlantirish agentligi, shuningdek soha vazirliklari va mahalliy davlat hokimiyati
organlarining vakolatlari tafsilotlari bilan aniqlashtirildi.
Uchinchidan,   ta’lim   jarayonining   barcha   ishtirokchilarining   huquqiy   maqomiga
ko proq etibor qaratilgan:	
ʻ
   ta’lim tashkilotlari - ularni tashkil  etish, qayta tashkil  etish va tugatish, ustavga
talablar;
   pedagogik   х odimlar,   ta’lim   oluvchilar,   ularning   ota-onalari   va   boshqa   qonuniy
vakillari   -   huquqlar,   majburiyatlar   va   kafolatlar   bo yicha.   Ta’lim-tarbiya   jarayoni	
ʻ
ishtirokchilarini ijtimoiy himoya qilish chora-tadbirlari belgilangan.
To rtinchidan,	
ʻ   davlat   ta’lim   standartlari   va   talablari,   o quv   jarayoniga   o quv	ʻ ʻ
rejalari   va   dasturlarini,   ta’lim   sohasiga   eksperimental   va   innovatsion   faoliyat
ta’limni joriy etish bilan bog liq masalalar tartibga solingan. O qishga qabul qilish,	
ʻ ʻ
jumladan maqsadli qabul qilish me х anizmi bayon etilgan; 
Beshinchidan,   davlat   tomonidan   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   dastaklari
reglamentlangan:
a) birinchilarga quyidagilar kiradi:
   nodavlat ta’lim tashkilotlarining faoliyatini litsenziyalash - litsenziyalar Ta’lim inspeksiyasi tomonidan cheklanmagan muddatga, har bir ta’lim turi uchun alohida
beriladi;
   ta’lim   tashkilotlarini   attestatsiyadan   va   davlat   akkreditatsiyasidan   o tkazish   -ʻ
Ta’lim inspeksiyasi  tomonidan 5 yil muddatga amalga oshiriladi. Bunda nodavlat
ta’lim   tashkilotlari   litsenziya   olingan   kundan   e’tiboran   5   yil   davomida
akkreditatsiyadan o tgan deb hisoblanadi,  bu muddat  tugagach, ushbu  attestatsiya	
ʻ
va   akkreditatsiyadan   o tkaziladi.   Davlat   akkreditatsiyasidan   o tgan   tashkilotlar	
ʻ ʻ
ma х sus   reyestrga   kiritiladi,   bu   haqdagi   ma’lumotlar   Ta’lim   inspeksiyasining
saytiga joylashtiriladi;
   х orijiy   davlatda   1992   yil   1   yanvardan   keyin   olingan   ta’lim   to g risidagi   hujjat	
ʻ ʻ
tan   olish,   shuningdek   ta’lim   sohasidagi   rasmiy   hujjatlarga   apostil   qo yish.   Tan	
ʻ
olish va apostil qo yish ham Ta’lim inspeksiyasi vakolatiga kiradi;]	
ʻ
b) Ta’lim inspeksiyasi quyidagilarga haqli:
   nodavlat ta’lim tashkilotlarida ta’lim-tarbiya jarayonining sifatini nazorat qilish
va monitoringini amalga oshirish - biznes-ombudsmanni  х abardor qilgan holda;
   ta’lim tashkilotlari tomonidan berilayotgan ta’limning mazmuni va sifati ta’lim
to g risidagi   qonun   hujjatlariga   nomuvofiqligini   aniqlagan   hollarda   -   ularni	
ʻ ʻ
bartaraf etish yuzasidan ularga taqdimnomalar kiritish. Taqdimnoma bajarilmagan
taqdirda   -ta’lim   tashkilotining   davlat   akkreditatsiyasi   to g risidagi   sertifikatini	
ʻ ʻ
bekor qilish.
Prezident «Ta’lim to‘g‘risida»gi qonunga imzo chekdi. Mazkur qonun bilan 1997
yilda   qabul   qilingan   «Ta’lim   to‘g‘risida»gi   hamda   «Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi to‘g‘risida»gi qonunlar o‘z kuchini yo‘qotdi.
O‘zbekiston   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   23   sentyabr   kuni   «Ta’lim
to‘g‘risida»gi   qonunni   imzolandi,   deya   xabar   qildi   Adliya   vazirligi   matbuot
xizmati.  Mazkur   hujjat   19  may   kuni   Oliy   Majlis   Qonunchilik  palatasi   deputatlari
tomonidan   ikkinchi   o‘qishda   qabul   qilinib,   7   avgustda   Senat   tomonidan
ma’qullangan edi.
Qonunga muvofiq, ta’lim turlari quyidagilardan iborat:
   maktabgacha ta’lim va tarbiya;    umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’lim;
   professional ta’lim;
   oliy ta’lim;
   oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
   kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
   maktabdan tashqari ta’lim.
Ma’lumki, “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun 1997 yilda qabul qilingan bo‘lib, ta’lim
sifatini ta’minlashga qo‘yilayotgan bugungi talablarga javob bermaydi.
Mazkur yangi Qonunning qabul qilinishi esa ta’lim masalasining tarbiya bilan
uzviy bog‘liqligi ta’minlanadi. Bu bilan ijtimoiy hayotimizning hozirgi bosqichida,
xususan,   har   bir   yoshni   shaxs   sifatida   ma’rifatli   kamolga   yetkazish   ko‘zda
tutilmoqda.
Bundan   tashqari,   maktabgacha   ta’lim   va   tarbiya   masalasiga   alohida   e’tibor
qaratilib,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   o‘qitish   va   tarbiyalashga,   bolalarni
umumiy   o‘rta   ta’limga   tayyorlashga   qaratilgan   uzluksiz   ta’lim   turini
takomillashtirishga xizmat qiladi.
Shu   bilan   birga,   maktabgacha   ta’lim   tizimidan   boshlab   umumiy   o‘rta   va   o‘rta
maxsus,   kasb-hunar   ta’limi,   oliy   ta’lim,   kadrlarni   qayta   tayyorlash   va   ularning
malakasini  oshirish, maktabdan tashqari  ta’limning uzviyligini, mazmun jihatidan
ketma-ketligini ta’minlashga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Qolaversa,   boshlang‘ich,   kasb-hunar   ta’limi,   kasb-hunar   maktablarida   IX   sinf
bitiruvchilari   negizida   bepul   asosda   kunduzgi   ta’lim   shaklida   umumta’lim   va
mutaxassislik   fanlarining   ikki   yillik   integratsiyalashgan   dasturlari   asosida   ta’lim
amalga oshirilishi belgilanmoqda.
Majlisda senatorlar yangi tahrirdagi qonun ko‘plab hamyurtlarimizning oliy ta’lim,
xorijda   olingan   ta’lim   bo‘yicha   diplomlarni   tan   olish,   ta’lim   oluvchilar   uchun
vaqtincha yashash joylarini kafolatlash, masofaviy ta’lim, oilaviy ta’lim, inklyuziv
ta’lim singari o‘z savollariga yechim topishga qiynalayotgan masalalarga huquqiy
oydinlik kiritilgani bilan ahamiyatli bo‘lishini ta’kidladi.  II.Bob.Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi ahamiyati
2. 1 . O`zbekiston respublikasida ta’lim sohasidagi islohotlar
O`rta Osiyo, xususan, yurtimiz azal-azaldan ilm-marifat o`chog`i jahon
sivilizatsi-     yasi   markazlaridan   biri   deb   e’tirof   etib   kelingan.   O`rta   asrlardan
xalqimiz   ta’lim   sohasida   yuksak   marralarga   erishgan   bo`lib,   umumjahon
madanyatida   o`z   o`rniga   ega   xalq   sifatida   fan   sohasiga   ulkan   hissa   qo`shishgan.
Misol   tariqasida   IX-XII   asr-larda   Movarounnahrda   ko`plab   o`quv   maskanlari
bo`lib,   ulardan   chinakam   olimlar,   ulamolar   yetishib   chiqqan.   Xususan,     Xorazm
Ma’mun   akademyasi   ham   shu   davrda   yirik   tadqiqot   markazlaridan   biri
hisoblangan. Jumladan matematika faniga Algebra atamasini kiritgan Al-Xorazmiy
ham   bizning   ajdodimiz   ekanligi,   azal-azaldan   qonimizda   yaratuvchanlik,   o`qish,
izlanishga   bo`lgan   qiziqishdan   dalolatdir.   Bundan   tashqari   yana   bir   buyuk
ajdodimiz Abu Ali ibn Sino o`sha olis XI- asrda hali fan-texnika inqilobi uyoqda
tursin eng sodda tibbiy aparatlar bo`lmagan davrlarda murakkab dori-darmonlarni
tayyorlab   tibbiy   jarrohlik   muolajalarni   amalga   oshirgani   bilan   dunyoga
mashhurdir.   Uning   “Tib   qonunlari”   asari   Yevropada   “Injil”   kitobidan   keyin   eng
ko`p   nashr   etilgan   kitoblardan   biri   bo`lib   500   yil   davomida   dunyoning   ko`plab
nufuzli   oliy   o`quv   yurtlarida   barcha   talabalar   uchun   darshlik   sifatida   qo`llanib
kelingan.   Buyuk   mutafakkir   Al-Farg`oniy   astronomiya   fanida   birinchi   bo`lib
geliosintrik   nazaryani   asoschisi   bo`lgan   ya’ni   Yerni   Quyosh   atrofida   aylanishini
aniq   hisob-kitoblar   bilan   isbotlab   bergan.   Yana   bir   buyuk   bobomiz   Temuriyzoda
Mirzo   Ulug`bek   XV-asrdayoq   Samarqandda   observatorya   barpo   etib   yulduzlar
xaritasini   tuzgan.   U   yulduzlar   joylashuvini   shu   qadar   aniq   hi-   soblaganki   hozirgi
fan-texnika   bu   ma’lumotlarni   bugungi   kun   hisobi   bilan   atigi   bir-ikki   daqiqa   farq
qilinishini   aniqladi.   Bundan   ko`rinib   turibdiki   bizning   Ota-bobola-   rimiz   jahon
sivilizatsiyasiga   munosib   hissa   qo`shgan   shaxslar   bo`lib   yashab   o`tganligi. Asosan   ta’lim   tizimi   sobiq   markazning   hukumron   mafkura   manfaatlariga
bo`ysundirilgan edi. Aytaylik aksaryat fanlar o`quv dasturiga kiritilmagan. Birgina
O`zbekiston   tarixi   fanini   oladigan   bo`lsak   ushbu   fan   xolis   o`rganilmas,   o`quv
dasturida bu fanga ajratilgan soatlarning katta qismi sobiq ittifoq tarixini o`rganish-
ga bag`ishlanar edi. O`quvchilar ongi vatanimiz tarixining noto`g`ri talqin qilingan
hodisalari   bilan   to`dirilar   edi.   Milliy   qadriyat   va   ma’naviyat   toptalar,   asl   o`zbek
olimlari   va   buyuk   davlat   arboblari,sarkardalari   hayot   va   ijod   yo`llari   qoralangan.
Mamlakatimiz   mustaqillikga   erishgandan   so`ng  barcha   sohalarda   tub  o`zgarishlar
amalga   oshirila   boshladi.   Ayniqsa   ta`lim   sohasiga   katta   e’tibor   qaratildi.   Ta’lim-
tarbiya   tizimi   takomillashgani   sayin   odamlarning   ma’navyati,   ongi,   tafakkur
doirasi   shakllanib,   yuksalib   bordi.”   Ta’lim   tizimini   har   tomonlama   shaklan   va
mazmunan   isloh   qilish,   yangilash   lozim   edi.   Zero,   jamiyat   yangi   shaxsni
tarbiyalashni   talab   etayotgan   bir   paytda   odamlarning   ongi,dunyo   qarashi,   bilim
saviyasini o`zgartirmay, uni zamonaviylashtirmay turib yangi jamiyatni barpo etib
bo`lmaydi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   mustaqillik   yillarida   ushbu
jihatlarni inobatga olgan holda odamlarda yangicha, milliy qadriyat va an’analari-
mizga asoslangan dunyoqarashni shakllantirish maqsadida ta’lim va tarbiyaga juda
katta   e’tibor   qaratganlar.   Jumladan   u:   Ta’lim   O`zbekiston   xalqi   ma’naviyatiga
yaratuvchilik faolligini baxsh etadi, Osib kelayotgan avlodning barcha eng yaxshi
imkonyatlari  unda nomoyon bo`ladi, kasb-kori, mahorati uzluksiz  takomillashadi,
katta   avlodlarning   dono   tajribasi   anglab   olinadi   va   yosh   avlodga   o`tadi.   Yoshlar,
ularning   iqtidorliligi   va   bilim   olishga   chanqoqligidan   ta’lim   va   ma’naviyatini
tushunib yetish boshlanadi, Shu bilan birga O`bekiston Respublikasining 1997-yil
29-   Avgustda   “Kadirlar   tayyorlash   milliy   dasturi   to`g`risida”gi   qonuni   qabul
qilingan   bo`lib   ushbu   dastur   “Ta’lim   to`g`risida”gi   O`zbekiston   Respublikasi
qonuni   qoidalariga   muvofiq   holda   tayyorlangan.   Ta’lim   to`g`risidagi   so`nggi
ma`lumotlar   keltirilishicha   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SHavkat
Mirziyoyev   2020-yil   23-Sentyabr   kuni   “Ta’lim   to`g`risida”gi   qonunning   yangi
tahririni imzoladi deya xabar qildi adliya vazirligi matbuot xizmati. Mazkur hujjat
19-Mayda   Oliy   majlis   qonunchilik   palatasi   deputatlari   tomonidan   ikkinchi o`qishda   qabul   qilinib,   7-Avgustda   Senat   tomonidan   ma’qullangan   edi.   Qonunga
muvofiq ta’lim turlari quyidagilardan iborat.
-Maktabgacha ta’lim va tarbiya:
-Umumiy o`rta va o`rta maxsus ta’lim:
-Professional ta’lim:
-Oliy ta’lim:
-Oliy ta’limdan keying talim:
-Kadirlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish: 
-Maktabdan tashqari ta’lim:
Umumiy o`rta ta’lim 1-11 sinflarni o`z ichiga oladi. O`rta maxsus ta’lim
akademik litsiylarda to`qqiz yillik tayanch o`rta ta’lim asosida ikki yil mobaynida
amalga   oshiriladi.     Professional   ta’lim   boshlang`ich,   o`rta   va   o`rta   maxsus
professional   ta’lim   darajalariga   ajratiladi.   Boshlang`ich   professional   ta’lim   kasb-
hunar maktab-larida 9-sinf bitiruvchilari negizida kunduzgi ta’lim shaklida 2 yillik
integiratsiyalashgan   asosida   bepul   amalga   oshiriladi.   O`rta   professional   ta’lim
kollejlarda   davlat   buyurtmasi   yoki   to`lov-shartnoma   asosida   davomiyligi   2   yilga-
cha bo`lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim shakllari bo`yicha amalga oshiriladi.
Orta   maxsus   professional   ta’lim   texnikumlarda   davlat   buyurtmasi   yoki   to`lov
shartnoma   asosida   davomiyligi   kamida   2   yil   bo`lgan   kunduzgi,   kechki   va   sirtqi
ta’lim shakllari bo`yicha amalga oshiriladi. Qonunga ko`ra davlat oliy ta’lim,o`rta
maxsus,   professional   ta’lim   tashkilotlari   va   ularning   filiallari   Prezident   yoki
hukumat   qarorlari   bilan   tashkil   etiladi.   Nodavlat   ta’lim   tashkilotlariga   litsenziya
Ta’lim   sifatini   nazorat   qilish   davlat   inespeksiyasi   tomonidan   beriladi.   Nodavlat
ta’lim muassasalarini tashkil etish ularning ta’sischilari tomonidan amalga oshirila-
di.   Ushbu   qonun   rasmiy   e’lon   qilingan   kundan   e’tiboran   kuchga   kiradi.   Eng
samarali   investetsiya   bu   ta’limga   qilingan   invistetsiyadir.   Chunki   jamiyat
taraqqiyotini, uning ertangi kunini  yituk malakali  kadirlar  belgilab beradi. Ta’lim
tizimini takomillashtirish, ularning bilimini oshirish, sifat darajasini ko`tarishdir.
Shu bois Prezident “Jamiyatda o`qituvchi kasbi eng nufuzli va obro`li kasb bo`lishi
lozim”   deya   uqtirib,   mamlakatimizda   2021-yilda   o`qituvchi   va   pedagoglarga ustama   haq   to`lash   tizimi   yo`lga   qo`yilishini   ta’kidladi.   Bu   tashabbus   yaqin   to`rt
yildagi   o`qituvchi   va   murabbiylarning   ijtimoiy   nufuzi   va   mavqeini   oshirish
borasidagi amaliy faolyat va harakatlarning izchil davomi deyish o`rinlidir. 2. 2 . Ta’lim qonunchiligidagi islohotlarning bugungi kundagi ahamiyati
Rivojlangan   davlatlar   tajribasiga   e’tibor   qaratsak,   taraqqiyotga   erishish
uchun islohotlar, avvalo, ta’lim sohasidan boshlanganiga guvoh bo‘lamiz. Chunki
yosh avlod ta’lim-tarbiyasiga ustuvor vazifa sifatida qaragan har qanday mamlakat,
shubhasiz,   kelajak   poydevori   mustahkamligiga   erishadi.   Mamlakatimizda   ham
istiqlolning   dastlabki   yillaridan   boshlab   ta’lim-tarbiya   tizimini   tubdan   isloh
qilishga   alohida   e’tibor   qaratilib,   farzandlarimizning   jahon   andozalari   darajasida
zamonaviy   bilim   va   kasb-hunarlarni   egallashi,   jismonan   va   ma’nan   е tuk   insonlar
bo‘lib ulg‘ayishi, ularning qobiliyat va iste’dodini, intellektual salohiyatini yuzaga
chiqarish, yosh avlod qalbida Vatanga sadoqat va fidoyilik tuyg‘ularini yuksaltirish
borasida ulkan ishlar amalga oshirib kelinmoqda.
Yangi industrial jamiyatni nazariyasi Dj. Gelbreyt o‘z vaqtida industrial tizim
sharoitida   o‘qitilgan   va   o‘rgatilgan   kadrlar   ishlab   chiqarishning   hal   qiluvchi
omiliga aylangan va u yuqori rivojlangan ta’lim tizimiga bog‘liq deb hisoblangan.
S. Fisher inson kapitali tushunchasiga shunday ta’rif beradi, “insonga daromad olib
kelishi mumkin bo‘lgan qobiliyat inson kapitalidir.
Inson kapitali tug‘ma qobiliyat, talant va shu qatorda o‘rganilgan (orttirilgan) kabi
klassifikatsiyalashuvga (tasnif) ega.” Mazkur berilgan ta’rifga hozirgi kunda inson
kapitali tushunchasining tor ma’nodagi ta’rifi sifatida qarash mumkin. B.M.Genkin
va B.G.Yudinlarning inson kapitaliga bergan ta’rifiga ko‘ra:inson kapitali – inson
qobiliyatlarini   tashkil   etuvchi   komponentlar   (jismoniy   salohiyat,   yaratuvchanlik
mahorati,   bilim   va   ko‘nikmalar,   mahorat,   harakatchanlik)   orqali   namoyon   bo‘lib,
uy xo‘jaligi, korxona va mamlakatning daromad manbaini shakllantiradi.
Amerikalik   iqtisodchi   E.   Denison   Amerika   iqtisodiyotini   tubdan   o‘rganib   chiqdi.
Denison   fikriga   ko‘ra   inson   kapitaliga   yo‘naltirilayotgan   xarajatlar   faktori
birlamchi   omil   emas,   balki   ularning   natijaviy   sifat   ko‘rsatkichlari   iqtisodiy
o‘sishning   asosiy   omillaridan   biridir.   Denison   1929-1982   yillar   oralig‘idagi
Amerika   iqtisodiyotini   tahlil   qiladi   va   iqtisodiyotda   ishchi   kuchi   sifatini   yuqori o‘ringa   qo‘yadi.   Denison   izlanishlari   xulosasiga   ko‘ra,   ishchi   kuchi   sifatini
oshirishga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   asosiy   faktor   bu   ta’lim   tizimi   hisoblanadi,   ya’ni
ta’lim   tizimi   inson   kapitali   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   asosiy   omil
hisoblanadi.
M.K.   Meldaxanova   inson   kapitaliga   mamlakat   iqtisodiyoti   barqarorligi,
raqobatbardoshligi,   innovatsion   rivojlanishni   ta’minlovchi   bilim,   malaka,
ko‘nikmalar   orqali   jamg‘arilgan   inson   resursi   deb   ta’rif   beradi     tadqiqotlarida
davlat siyosatining inson kapitaliga yo‘naltirilganligining mamlakat iqtisodiyotida
muhim ahamiyat kasb etishi yoritilgan. Inson kapitalini rivojlantirishga qaratilgan
siyosat   orqali   mamlakat   aholi   hayoti   turmush   sifati   va   darajasi   yaxshilanadi   deb
hisoblanadi.
Tadqiqot ishini amalga oshirishda rivojlangan mamlakatlarda oliy ta’limni
tashkil   etishni,   moliyalashtirish   modellarini   tahlil   qilish,   statistik,   solishtirma,
empirik usullaridan foydalangan holda xorij mamlakatlarda oliy ta’lim xizmatlarini
ko‘rsatish tajribalaridan O‘zbekistonda foydalanish yo‘nalishlari o‘rganilgan.
Konstitutsiyamizda belgilangan normalar, “Ta’lim to‘g‘risida”gi qonun, Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti,   Vazirlar
Mahkamasi   tomonidan   qabul   qilingan   normativ   hujjatlar   bu   borada   mustahkam
huquqiy   poydevor   sifatida   xizmat   qilmoqda.   Ammo   bugun   shiddat   bilan
o‘zgarayotgan   zamon,   jahon   bozoridagi   keskin   raqobat   va   yuqori   malakali
kadrlarga   bo‘lgan   talabning   ortib   borayotgani   ushbu   sohani   ham   isloh   qilib
borishni   taqozo   etmoqda.   Taraqqiyotning   navbatdagi   bosqichiga   qadam   qo‘ygan
mamlakatimizda   ham   o‘tgan   yillarda   jamiyatimizning   barcha   sohalarida   amalga
oshirilayotgan yangilanishlarning mazmuniga mos ravishda ta’lim tizimini tubdan
isloh qilishga qaratilgan muhim chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Jumladan,   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   faoliyatini   tubdan   yaxshilash,   eng
ilg‘or xorijiy tajribani o‘rganish, har jihatdan zamonaviy tizim yaratish maqsadida
Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   tashkil   etilib,   tizimni   malakali   kadrlar   bilan
ta’minlash,   davlat   va   xususiy   sheriklik   asosida   yaqin   istiqbolda   mamlakatimizda
bog‘cha   yoshidagi   bolalarni   to‘liq   maktabgacha   ta’lim   muassasalariga   qamrab olishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Keng jamoatchilik va ota-
onalarning   fikr-takliflari   asosida   yurtimizda   11   yillik   majburiy   maktab   ta’limi
qayta   joriy   etildi,   kadrlarga   bo‘lgan   ehtiyojdan   kelib   chiqib,   o‘rta   maxsus,   kasb-
hunar   ta’limi   tizimi   ham   manzilli   va   maqsadli   ravishda   isloh   qilinmoqda.   Oliy
ta’lim   muassasalariga   qabul   kvotalari   ko‘paytirildi,   xorijdagi   nufuzli   oliy   ta’lim
muassasalari   diplomlarini   nostrifikatsiyalash   tizimi   soddalashtirildi,   talab   yuqori
bo‘lgan   qator   sohalar   bo‘yicha   sirtqi   ta’lim   yo‘lga   qo‘yildi,   davlat   test   sinovlari
tizimi takomillashtirildi. Shu bilan birga, oliy ta’limdan keyingi ta’lim tizimi ham
xalqaro   andozalarga   asosan   takomillashtirilib,   olimlarni   har   tomonlama   qo‘llab-
quvvatlash,   ularning   ilmiy   va   innovatsion   faoliyatiga   keng   sharoitlar   yaratish,
Fanlar   akademiyasi   va   ilmiy   tadqiqot   institutlarining   moddiy-texnik   bazasini
mustahkamlashga qaratilgan izchil ishlar amalga oshirilmoqda.
Qisqchv   qilib   aytganda   bugungi   kundagi   bosh   maqsadlarimizdan   biri   bu
mamlakatimiz   ta’lim   tizimi   fuqarolarning   komil   shaxslar   bo‘lib   shakllanishiga
yo‘naltirilgan,   inson   omilini   namoyon   etadigan,   mehnat   bozori   talablariga   javob
beradigan   mutaxassislarni   е tishtirib   beradigan   eng   yaxshi   an’analarini   qo‘llab-
quvvatlash va rivojlantirishdan iboratdir.
2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   tadbirkorlik,   innovatsion
g‘oyalar   va   texnologiyalarni   qo‘llab-quvvatlash   yili”da   amalga   oshirishga   oid
Davlat   dasturida   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi   qonunining
yangi   tahrirdagi   qonunini   qabul   qilish   beligalb   berilgan   edi.   Shunga   asosan
O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonuni   ishlab   chiqildi   va
Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2020   yil   19   mayda   hamda   qabul   qilindi   va
Qonunchilik palatasi tomonidan 2020 yil 19 mayda qabul qilindi.
Ushbu   qonunga   ko‘ra   ta’lim   —   ta’lim   oluvchilarga   chuqur   nazariy   bilim,
malakalar   va   amaliy   ko‘nikmalar   berishga,   shuningdek   ularning   umumta’lim   va
kasbiy   bilim,   malaka   hamda   ko‘nikmalarini   shakllantirishga,   qobiliyatini
rivojlantirishga qaratilgan tizimli jarayon sifatida baholandi. 1
Ushbu qonuning 4-moddasida  ta’lim sohasidagi asosiy prinsiplar belgilab berilgan bo‘lib, ular quyidagilardar:
  ta’lim ustuvorligining tan olinishi;
  ta’lim olish shaklini tanlash erkinligi;
  ta’lim sohasida kamsitishlarga yo‘l qo‘yilmasligi;
  ta’lim olishga doir teng imkoniyatlarning ta’minlanishi;
  ta’lim va tarbiyaga milliy hamda umuminsoniy qadriyatlarning
singdirilganligi;
  ta’lim va tarbiyaning insonparvarlik, demokratik xususiyati;
  ta’limning uzluksizligi va izchilligi;
  o‘n bir yillik ta’limning hamda olti yoshdan  е tti yoshgacha bo‘lgan
bolalarni bir yil davomida umumiy o‘rta ta’limga tayyorlashning majburiyligi;
  davlat ta’lim standartlari va davlat ta’lim talablari doirasida ta’lim
olishning hamma uchun ochiqligi;
  o‘quv dasturlarini tanlashga doir yondashuvning yagonaligi va
tabaqalashtirilganligi;
  insonning butun hayoti davomida ta’lim olishi;
  jamiyatda pedagoglarni ijtimoiy himoya qilishning kafolatlanganligi; 
  ta’lim tizimining dunyoviy xususiyatga egaligi;
  bilimlilik, qobiliyatlilik va iste’dodning rag‘batlantirilishi;
  ta’lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvining uyg‘unligi;
  ta’lim faoliyati sohasidagi ochiqlik va shaffoflik.
Shuni  alohida  ta’kidlash  kerakki,  O‘zbekiston   Respublikasida   ta’lim   olish  huquqi
jinsi,   irqi,   millati,   tili,   dini,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   e’tiqodi,   shaxsiy   va   ijtimoiy
mavqeidan qat’i nazar, har kimga ta’lim olish uchun teng huquqlar davlat
tomonidan   kafolatlanadi.   Shuningdek,   ta’lim   olish   huquqi   ta’lim   tashkilotlarini
rivojlantirish,   ta’lim   tashkilotlarida   innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlash   va
o‘quv   dasturlarini   innovatsion   texnologiyalarni   qo‘llagan   holda   amalga   oshirish, ishlab   chiqarishdan   ajralgan   (kunduzgi)   va   ajralmagan   holda   (sirtqi,   kechki,
masofaviy)   ta’lim   olishni   tashkil   etish,   kadrlarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va
ularning malakasini oshirish, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus ta’limni va boshlang‘ich
professional   ta’limni   bepul   olish,   oilada   yoki   mustaqil   o‘qish   orqali   ta’lim   olgan
fuqarolarga,   shuningdek   umumiy   o‘rta   ta’lim   olmagan   shaxslarga
akkreditatsiyadan   o‘tgan   davlat   ta’lim   muassasalarida   eksternat   tartibida
attestatsiyadan o‘tish huquqini berish orqali ta’minlanadi.
Bundan   tashqari   O‘zbekiston   Respublikasining   ta’lim   to‘g‘risidagi   qonunchilikka
binoan chet ellik fuqarolar O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga
va qonunchiligiga muvofiq O‘zbekiston Respublikasida ta’lim olishga haqlidirlar.
Shu   bilan   birga   O‘zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashayotgan   fuqaroligi
bo‘lmagan   shaxslar   ta’lim   olish   uchun   O‘zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   bilan
teng huquqlarga ega.
Shuningdek bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasida ta’lim tizimi xususan oliy
ta’lim   tizimini   isloh   qilish,   ularning   huquqiy   asoslarini   takomillashtirish   bugungi
siyosatning   muhim   tarmoqlaridan   biri   bo‘lmoqda.   Ushbu   fikrimizning   asosi
sifatida   aytishimiz   mumkinki,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021-yil
15-dekabrda   61-sonli   “Davlat   oliy   ta’lim   muassasalariga   moliyaviy   mustaqillik
berish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori   fabul   qilinib,   ushbu   qaror   ta’lim
qonunchiligidagi so‘ngi muhim o‘zgarishlarni olib kelishiga sababchi bo‘ldi desak
mubolag‘a bo‘lmaydi.
Ushbu qaror  oliy ta’lim  tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar  samaradorligini
oshirish,   davlat   oliy   ta’lim   muassasalarining   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash,
moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlash   masalalarini   mustaqil   hal   etish,   ilmiy-
tadqiqot   faoliyatiga   mablag‘larni   jalb   etish   imkoniyatini   kengaytirish   hamda   oliy
ta’lim   muassasalari   o‘rtasida   raqobat   muhitini   rivojlantirish   maqsadida   qabul
qilingan bo‘lib, unga ko‘ra 35 ta olim ta’lim muassasalariga moliyaviy mustaqillik
berildi.
Ushbu   moliyaviy   mustaqillik   ushbu   oliy   ta’lim   muassasalariga   bir   qatorda
akademik   va   tashkiliy-boshqaruv   mustaqillik   berib,   ulardan   bir   qanchasini   misol qilib quyidagi keltirishimiz mumkin:
— kontrakt qiymatini, to‘lash muddatlarini belgilash va uzaytirish;
—  mahalliy  va  xorijiy  professor-o‘qituvchi  va  mutaxassislarni   shartnoma  asosida
jalb qilish;
— o‘z hisobidan talabalar uchun stipendiya va grantlar ajratish;
— xorijiy o‘quv va ilmiy adabiyotlar, darsliklar, o‘quv qo‘llanmalarni
to‘g‘ridan-to‘g‘ri xarid qilish;
— bo‘sh turgan bino va inshootlarda pullik xizmatlar ko‘rsatish tartibini
belgilash;
— avtotransport vositalarining yo‘l bosish yillik limiti va ularga xizmat
ko‘rsatish talablarini belgilash.
Ya’na bir muhim jixati shundaki ushbu qarorga ko‘ra, ichki audit va moliyaviy
nazorat   xizmatlari   uchun   davlat   OTM   xarajatlarini   onlayn   monitoring   qilish
imkoniyati yaratiladi.
Buyuk   Britaniya,   Kanada,   AQSh,   Angliya,   Germaniya   kabi   xorijiy   davlatlarda
ham   xuddi   shunday   o‘zini   o‘zi   moliyalashtirish   tizimiga   o‘tgan   oliy   ta’lim
muassasalari   bor.   Ushbu   tizimga   o‘tishdan   oldin   xorijiy   tajribalarni   mukammal
o‘rganib,   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   bilan   kelishilgan   holda   moliyaviy
mustaqillik tizimiga o‘tildi.
Birinchi   navbatda   ushbu   tizimiga   o‘tgan   oliy   ta’lim   muassasalariga   ta’lim
bozoridagi   talab   va   taklifdan   kelib   chiqqan   holda   hamda   muassasaning   ilmiy-
pedagogik   salohiyati,   uning   moddiy-texnik   bazasini   inobatga   olib,   yangi   ta’lim
yo‘nalishlari   ochish,   talabalarni   to‘lov-kontrakt   asosida   o‘qishga   qabul   qilish
parametrlari   va   to‘lov-kontrakt   asosida   o‘qitish   qiymatini   belgilash   huquqi
beriladi.   Lekin   bu   institut   to‘liq   mustaqil   bo‘ldi,   degani   emas.   Moliyaviy
mustaqillikning   yana   bir   afzalligi   kelajakda   topadigan   daromadlarimizni   kam
ta’minlangan   oila   farzandlari   bo‘lgan   talabalarga   sarflashimiz,   ularga   moddiy
yordam berish, rag‘batlantirish imkoniyatiga ega bo‘lamiz.
Oliy   ta’lim   muassasasi   moliyaviy   mustaqil   bo‘lsa,   ta’lim   xizmatlari   bozoridagi
talabni   inobatga   olgan   holda   to‘lov-kontrakt   asosida   o‘qitish   qiymatini   va talabalarning   to‘lov-kontrakt   mablag‘larini   to‘lash   muddatlarini   mustaqil
belgilaydi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llay   oladigan   va   ilmiy
izlanish   olib   boradigan   mahalliy   hamda   xorijiy   professor-o‘qituvchi   va
mutaxassislarni   shartnoma   asosida   o‘quv   jarayoniga   jalb   qila   oladi.   Ichki
imkoniyatlar   talabi   asosida   professor-o‘qituvchilar   shtat   birliklarini   kiritish
me’yorlarini ishlab chiqish, ahamiyatlisi, o‘z mablag‘lari hisobidan talabalar uchun
stipendiya va grantlarni joriy eta oladi.
Shuningdek,   xorijiy   davlatlardan   o‘quv   va   ilmiy   adabiyotlar,   darsliklar   hamda
o‘quv   qo‘llanmalarni   mualliflik   huquqi   bo‘lgan   ishlab   chiqaruvchilardan
to‘g‘ridan-
to‘g‘ri xarid qilish, oliy ta’lim muassasasi  tomonidan o‘quv jarayoni uchun kerak
bo‘ladigan   vositalar,   shuningdek,   boshqa   asosiy   texnologiyalarni   xarid   qilish   va
ularni   hisobdan   chiqarishga   hamda   bino,   inshootlarni   kapital   ta’mirlash,
rekonstruksiya   qilish   imkoniyatlari   ham   moliyaviy   mustaqil   bo‘lgan   oliy   ta’lim
muassasasi vakolatlari doirasida bo‘ladi.
Bilamizki, oliy ta’lim tizimini isloh qilishda xorij tajribasini o‘rganisho‘ va uning
maqbul   jixatlarini   mamlakatimiz   ta’lim   tizimiga   implementatsiya   qilish
tendensiyasi   bir   necha   yillardan   buyon   amal   qilib   kelmoqda.   Jahon   amaliyotida
oliy ta’lim sifatini ta’minlashning quyidagi modellari farqlanadi: Fransuz modeli –
oliy o‘quv yurtini ichki o‘zini-o‘zi baholashga nominal o‘rin beriladi, asosiy urg‘u
davlat   yoki   jamoat   tashkilotlari   tomonidan   oliy   o‘quv   yurtini   samarali   tashqi
baholashga qaratiladi. Germaniya, Fransiya, Skandinaviya mamlakatlarida “Ingliz
(anglosakson)” modeli qo‘llaniladi. Ushbu modelda oliy o‘quv yurtini ichki o‘zini-
o‘zi   baholash   hal   qiluvchi   o‘rin   tutadi   va   tashqi   kasbiy,   ijtimoiy   ta’lim   sifatini
ekspert   baholash   e’tiborga   olinadi   va   u   Buyuk   Britaniya,   Irlandiya,   AQSh,   Lotin
Amerikasi   mamlakatlari,   Filippin,   Tayvanda   keng   tarqalgan.   Oliy   ta’lim   sifatini
ta’minlash   tizimlarining   “Fransuz   modeli”   ta’lim   muassasalarini   boshqarishning
“kontinental” modeli quyidagi tamoyillarga asoslangan:
   davlat   tomonidan   oliy   o‘quv   yurtiga   nisbatan   paternalizm   siyosatini   davlat
boshqaruv   organlari   tomonidan   oliy   ta’limni   rivojlanishini   tartibga   solishda markazlashgan nazoratni o‘rnatish (ta’lim vazirligi,maorif vazirligi);
  oliy o‘quv yurtining mustaqilligini (moliyaviy va akademik) cheklash;
  universitet ta’limiga ega bo‘lishda kuchli stratifikatsiyalashgan tizimni
mavjudligi (odatda bepul);
  davlat mulkining ta’limda  е takchi o‘rin egallashi. Ushbu holatlarda ta’lim
sifatini   ta’minlash   mutasaddi   davlat   idoralari   tomonidan   amalga   oshiriladi   va
hukumat moliyalashtiradi. Bunday sifatni ta’minlash tizimlari hukumat nazoratida
bo‘ladi,   litsenziyalanadi,   davlat   akkreditatsiyasidan,   attestatsiyasidan,
inspeksiyasidan   o‘tkaziladi,   turli   oliy   o‘quv   yurtlari   taqqoslanadi   va   moliyaviy
resurslar taqsimlanadi.
Angliya   (anglosakson)   modeli   quyidagi   “atlantika”   modeli   tamoyillari   asosida
tashkil etiladi:
   oliy   o‘quv   yurtining   mustaqilligi   (universitetlarning   rivojlanishi   strategiyasiga
liberal yondashuv xos);
   oliy   o‘quv   yurtlari   katta   avtonomiyaga,   jumladan,   har   bir   universitet   ratsional
moliyaviy va iqtisodiy mustaqillikka ega;
  oliy ta’lim tizimi xizmati pullik;
  ta’lim tizimida nodavlat mulkining ulushi yuqori.
Ta’lim sifatini oshirishning “Amerika modeli” ta’lim muassasalari va ta’lim
dasturlarini   akkreditatsiya   qilishga   asoslangan   hamda   “Fransuz”   va   “Ingliz”
modellarining   samarali   uyg‘unlashuvidan   iborat.   AQSh   universitetlarida   o‘zini-
o‘zi   baholash   tizimi   rivojlangan.   Boshqacha   so‘z   bilan   aytganda,   amerika   oliy
ta’limi ustun darajada oliy o‘quv yurtlari tomonidan nazorat qilinadi. Universitetlar
akkreditatsiyasi   jarayoni   mintaqaviy   universitetlar   va   kolledjlar   uyushmasi,
assotsiatsiyasi   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Ushbu   assotsiatsiyalar   tarkibida
ixtisoslashgan   oliy   ta’lim   komissiyalari   faoliyat   ko‘rsatadi   va   mintaqadagi   oliy
o‘quv   yurtlarini   akkreditatsiyadan   o‘tkazadi.   AQSh   ta’lim   muassasalarini
akkreditatsiyalash   oliy   o‘quv   yurtlarini   akademik   erkinlik   huquqi   bilan   ularning
davlat   va   jamiyat   oldidagi   mas’uliyati,   javobgarligi   o‘rtasidagi   muvozanatni
ta’minlashning   jamoaviy   tartibga   solish   tizimidir.   AQShning   o‘zini-o‘zi   tartibga solish tizimi asosida ta’lim tizimini yaxshilashga qaratilgan oliy ta’lim muassasasi
darajasida baholash yotadi. Xulosa.
Men   bu   mavzuda   maqola   yozishimdan   maqsad   biz   yoshlarga   ta`lim
to`g`risida   qanchadan-qancha   yangiliklar,   shart-sharoitlar,   samarali   o`qitish
usullari,   zamonaviy   darsliklar   va   eng   asosiysi   biz   uchun   yaratilayotgan
imtiyozlardan oqilona foydalanishimiz kerak.  Chunki shiddat bilan rivojlanayotgan
bir   paytda   biz   yoshlarning   innovatsion   g`oyalarimiz,   zamon   talabiga   mos
bilimlarimiz,   Ta`lim   tizimi   takomillashgan   mamlakat   yoshlari   yaratayotgan
qulayliklarni yaratish o`zbekiston yoshlarini ham muhim maqsadlaridan biri desam
mubolag`a   bo`lmayman.   Mamlakatimiz   yuksalishi,   rivojlangan   davlatlar   qatorida
bo`lishi,   Buyuk   bobolarimiz   avlodiga   munosib   bo`lishimiz   bugungi   ta`lim
tizimiga,   olayotgan   bilimlarimizni   mustahkamlab   borishimiz   va   uni   amaliyotda
qo`llay   bilishimiz   biz   uchun   muhim.   Marhum   birinchi   Prezidentimiz
I.A.Karimov-“Farzandlarimiz   bizdan   ko`ra   bilimli,   kuchli,   aqlli,   dono   va   albatta
baxtli bo`lishlari shart” degan so`zlari biz yoshlarga ertangi kunimiz uchun yanada
kuch, umid va eng asosiysi marrani katta olishimizga poydevor bo`ladi. Kuni kelib
men   ham   davlatimiz   ravnaqiga   hissa   qo`shadigan,   ta`lim   islohatlariga   yangiliklar
kiritib, yoshlarni mukammal bilim olishlariga, yurtimizga munosib olimu-olimalar
bo`lishlari uchun samarali yordam beradigan, ajdodlarim avlodiga munosib farzand
va   o`z   sohasining   yetuk   mutaxassisi   bo`lishga   va`da   beraman.   Xulosa   qilib
aytganda   o`qish,   o`rganish,   bilim   olish   uchun   barcha   sharoitlar   yaratilmoqda   ana
endi   biz   yoshlar   Prezidentimiz   tomonidan   ilgari   surilgan   bu   tashabbuslarga
javoban   har   qachongidan   ko`proq   o`qib-o`rganib   o`z   ustimizda   yanada   ko`proq
ishlab,   Xalqimiz,   vatanimizga   tayanch   bo`ladigan   nafaqat   tayanch   balki   ertangi
kuniga   ishonch   bo`ladigan   va   kelajagini   belgilab   beradigan   farzand,   kadr,
mutaxasis inson bo`lib yetishishimiz har qachongidan zarur ekanligi mana bugungi
kun   taqozosi.   Yana   shuni   qo`shimcha   qilmoqchimanki   vatanimiz   mustaqilligidan
keying   yillarda   oliy   ta’lim   tizimida   bo`layotgan   o`zgarishlar,   aniq-   rog`i
abiturentlar   uchun   oliy   o`quv   yurtlariga   kirish   imkonyati   oldingi   yillarda   bitta
oliygohga imkoniyat bo`lgan bo`lsa 2019-yildan uchta oliygohga 2020-yildan esa bu   imkonyat   beshtaga   yetganligi   abiturentlar   uchun   katta   yangilik   bo`ldi.   Albatta
bu   tadbirlar   abiturentlarni   o`ylab   ularning   imkonyatini   oshirish   va   o`qishga
qiziqishini jadallashtirishga katta turtki bo`ldi. Yangi ta’lim to`g`risidagi qonunda
ko`rsatilgan yana bir o`zgarish bu bolalarning maktabga chiqishidagi yoshi burungi
6-7 yoshdan qatiy 7 yosh deb belgilanishini ko`rsatish mumkin.
Prezidentimizning xalqga qilgan murojatnomasida aytib o`tgan muhim gapini
keltirib   o`tmoqchiman.   Murojatnomada   jumladan   shunday   diyiladi.   Maktab
tizimida   o`qituvchi   degan   nomni   qadrini   ko`tarish   uchun   uning   ma’naviy   va
moddiy ta’minotini oshirish buning uchun esa ularga to`lanadigan oylik ish haqini
oshirish,   xususan,   bir   tumandan   boshqa   tumanga   borib   ishlaydigan   o`qituvchi
xodimlar   uchun   ularga   oylik   ish   haqining   50%   hisobida,   boshqa   viloyatga   borib
ishlasa 100% miqdorida ustama haqlari belgilanishi murojatnomada Prezidentimiz
tomonidan   ta’kidlab   o`tildi.   Maqolam   so`ngida   shuni   misol   qilib
keltirmoqchimanki   ilm   o`rgangan   kishi   hech   qachon   yutqazmagan   yutqazmaydi
ham.   Zero,   xalqini,   jonajon   vatanini,   mehribon   Ota-onasini   yaxshi   ko`rgan,
ardoqlagan inson aslo ertangi kelajagi uchun qayg`urmay qolmaydi. Foydalanilgan adabiyotlar
1.   O‘zbekiston Respublikasining Ta’lim to‘g‘risidagi Qonuni (Qonun hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi, 24.09.2020 y., 03/20/637/1313-son).
2.   Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2017.-  46 b.
3.   Антошкина Л.И. Высшее образование в системе общественных интересов /
монография / Л.И. Антошкина - Донецк: ООО «Юго-восток», ООО 2008 г. С
54 4.   Мелдаксанова  М.К.  Современная  концепция человеческого  капитала в
экономической   теории   //   Формирование   и   развитие   конкурентноспособного
человеческого   капитала   в   Казахстане:   сборник   материалов   Международной
научно-практической конференции / под.ред. О. Сабдена и Н.К. Нурлановой.
-Алматы: Институт экономики КН МОН РК, 2010. - С. 49-53.
5.   Quality   Procedures   in   European   Higher   Education.   European   Network   for
Quality Assurance.  http://www.enqa.net/texts/procedures.pdf
6.   Quality   Assurance:   A   Reference   System   for   Indicators   and   Evaluation
Procedures.   European   Association   of   Universities.
http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/
7.   Миркурбанов   Н.,   Аношкина   В.,   Данилова   Е.   Высшее   образование   в
Узбекистане: состав и рекомендации // Ж. Аналитическая записка. - 2009. №
1 (12), С. 24-28.
8.   Дилова   Н.Г.   (2018).   Значение   совместного   обучения   в   повышении
эффективности   начального   образования.   Международный   научный   обзор
проблем и перспектив современной науки и образования. С . 90-91.
9.   Dilova N.G., Saidova M.J. (2020). Formative assessment of students' knowledge
as  an   innovative  approach   to  education.  The  American   Journal   of  Social  Science
and Education Innovations. 2:12, P. 190-196.
10.   Bloom,   B.   S.   (ed.)   (1956).   Taxonomy   of   Educational   Objectives:   The Classification   of   Educational   Goals.   Handbook   I:   Cognitive   Domain.   New   York:
Longmans, Green.
11.   Brown,   B.   L.   (1998).   Distance   Education   and   Web-Based   Training.   ERIC
Clearinghouse   on   Adult,   Career,   and   Vocational   Education,   Center   on   Education
and   Training   for   Employment,   The   Ohio   State   University.   Retrieved   from
http://ericacve.org/mp_brown_02.asp Clark, R. C. (2002, August).
12.   The   New   ISD:   Applying   Cognitive   Strategies   to   Instructional   Design.   ISPI
Performance   Improvement   Journal,   41(7).   Retrieved   from
http://www.clarktraining.com/CogStrat.pdf.

Yangi tahrirdagi “Ta’lim to’g’risida”gi Qonun mohiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский