Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 901.0KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 29 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Referatlar
Fan Geodeziya

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Yer rentasi va uning turlari

Sotib olish
Yer rentasi va uning turlari
Reja:
1
Kirish ......................................................................................... 2
1. Qishloq xo’jaligining respublika iqtisodiyotida tutgan 
o’rni ........................................................................................ 4
2. Yer maxsus iqtisodiy resurs. Renta to’g’risidagi 
nazariyalar .............................................................................. 5
3.Yer rentasi va uning turlari ................................................. 8
4.O’zbekistonda agrar islohotlar vа ularni 
chuqurlashtirishning asosiy yo’nalishlari ............................ 17
25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................. 26
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
          
1  
  Kirish
      Mustaqillik   sharofati  bilan  O’zbekiston   Respublikasi  xalq  xo’jaligining  asosiy
tarmog’i   bo’lgan   agrar   sohani   rivojlantirishda   qator   iqtisodiy   islohotlar   olib   borildi.
Qishloq xo’jaligida mulkchilikka asoslangan erkin tovar ishlab chiqaruvchi subyektlar
shakllandi.   Agrar   sohadagi   xo’jalik   yuritishning   bu   turli   shakllari   kooperativ(shirkat),
fermer, dehqon xo’jaliklari bo’lib, respublika qonunchilik organlari tomonidan ularning
huquqiy asoslari yaratilib, xalq muhokamasidan so’ng qonuniy asos sifatida amaliyotda
o’z ijobiy natijalarini bermoqda. Muhtaram Prezidentimiz I. Karimov tomonidan ishlab
chiqilgan   davlatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishi   dasturlarining   asosi   bo’lgan   bozor
va   bozormunosabatlari   asosida   har   bir   tarmoqni   rivojlantirish   orqali   yuqori   samarali
natijalarga   erishish   ko’zda   tutilgan.   Ayniqsa,   agrar   tarmoqni   rivojlantirishda   bu
dasturning   bajarilishi   o’z   samarasini   berib   kelmoqda.   Avvalo,   dehqonning   ishlab
chiqarishga   va   mulkka   egalik   hissining   ortishi,   erkin   iqtisodiy   faoliyat   yuritishi,
daromad   olishi,   uni   o’z   imkoniyatlarida   erkin   taqsimlashi   hamda   tasarruf   etish
imkoniyati yaratildi. Respublika agrar sohasida faoliyat yuritayotgan fermer xo’jaliklari
boshqa   subyektlarga   nisbatan,   amaliyotda   o’zining   bir   qancha   ijobiy   hamda   iqtisodiy
ustunliklarini   ko’rsatdi.   Bu   esa   bozor   munosabatlarida   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari
yetishtirishni   ko’paytirish   va   uning   samaradorligini   oshirishdagi   afzalliklari   bilan
bugungi   istiqbolli   xalq   xo’jalik   yo’nalishiga   mos   kelishini   inobatga   olib,   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2003-yil   24-martdagi   «Qishloq   xo’jaligida   islohotlarni
chuqurlashtirishning   asosiy   yo’nalishlari   to’g’risida»gi   PF-3226-sonli   Farmoni   qabul
qilinib,   unda   fermer   xo’jaliklarini   rivojlantirish   ustuvor   yo’nalish   qilib   belgilandi.
Farmonni   amaliyotga   tatbiq   qilish   bo’yicha   fermer   xo’jaliklarini   rivojlantirish
konsepsiyasini ishlab chiqish ko’zda tutildi. 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2003-yil   27-oktabrdagi   PF-
3342sonli«2004-2006-   yillarda   fermer   xo’jaliklarini   rivojlantirish   konsepsiyasi
to’g’risida»gi Farmoniga asosan, Vazirlar Mahkamasining 2003-yil 30-oktabrdagi 476-
sonli«2004-2006-   yillarda   fermer   xo’jaliklarini   rivojlantirish   konsepsiyasinini   amalga
oshirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi va 2004-yil 24-dekabrdagi 607-sonli 
2  
  «2005-2007-   yillarda   fermer   xo’jaliklarini   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi2007-   yillarda   fermer   xo’jaliklarini   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi   Qarorlari   qabul   qilindi.   Ushbu   qarorlar   bilan   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari   yetishtiruvchilarning   asosiy   shakli   sifatida   fermer   xo’jaliklarini   tashkil
etish va ularning faoliyati uchun qulay shart-sharoitlar yaratish, shuningdek, qishloqda
bozor infratuzilmasini kompleks rivojlantirish asosiy masala qilib belgilangan. 
  Iqtisodiy islohotlar nafaqat qishloq xo’jaligi, unga xizmat ko’rsatuvchi 
tarmoqlar, mahsulotni qayta ishlovchi sohalar, ishlab chiqarish va ijtimoiy infratuzilma 
bo’g’inlari va tashqi savdo sohalarini isloh qilishni ham o’z ichiga oladi. Bizning 
respublikamiz iqtisodiyotida agrar sektor muxim o’rin tutadi. Qishloq ho’jaligi 
mahsulotlarining yalpi ichki mahsulotdagi ulushi 16% dan ko’p.Iqtisodiy faol aholining
41% dan ortig’i agrar sektorda band. Ko’rinib turibdiki, agrar sektorga hos 
muammolarni o’rganish ayniqsa bizning respublikamiz uchun muhim ahamiyatga ega. 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
3  
  1. Qishloq xo’jaligining respublika iqtisodiyotida tutgan o’rni 
       
 
Mahsulot 
turlari  1991 
yil  2011 
yil  2011 yil 1991 yilga nisbati. 
% 
Meva  24,0  60,1  250,4 
Uzum  24,0  35,1  146,2 
Sabzavot  138,6  225  162,3 
Кartoshka  15,1  60,5  400,6 
Poliz  39,0  42,0  107,6 
 
 
 
4  
  2. Yer maxsus iqtisodiy resurs. Renta to’g’risidagi nazariyalar
    Malumki,1924-yildagi   yer-suv   islohatidan   so’ng   sobiq   ittifoq   hududida   yerga
xususiy   mulk   bekor   qilinib,   u   umum   xalq   mulki   deb   elon   qilingan   edi.   Ayni   paytda
mustaqillikka erishganimizdan so’ng mamlakatimizda yer davlat mulki bo’lib, u uzoq
muddatga   ijaraga   berilyapti.   Yerning   boshqa   islab   chiqarish   vositalaridan   farqi
shundaki,   undan   foydalanish   jarayonida   u   yeyilmaydi,   eskirmaydi.   Aksincha,
agarundan to’g’ri foydalanilsa, uning unumdorligi oshadi.   
      Yerning   hosil   berish   qobilyatiga   tuproq   unumdorligi   deyiladi.   U   tabiiy   yoki
iqtisodiy   bo’lishi   mumkin.   Uzoq   yillar   davomida   kishilarning   aralashuvisiz,   tabiiy
o’zgarishlar   natijasida   yerning   ustki   qatlamida   o’simlik   oziqlanishi   mumkin   bo’lgan
turli   moddalarning   vujudga   kelishi   yerning   tabiiy   unumdorligi   deyiladi.   Agar   tuproq
unumdorligi   kishilarning   tabiatga   ta’siri   natejasida,   ya’ni   tuproq   tarkibi   va
dehqonchilik   usullarini   yaxshilash   sun’iy   yo’l   bilan,   masalan,   yerni   organik   va
kimyoviy o’g’itlash, ishlab chiqarishni  mexanizatsiyalash, ilmiy asoslangan sug’orish,
irrigasiya va meliorasiya kabi ishlab chiqarish usullarini joriy qilish hamda boshqa shu
kabi yo’llar bilan amalga oshirilsa, bu iqtisodiy unumdorlikni tashkil  qiladi.     Yerdan
olinadigan   hosil   ko’proq   manashu   yerning   tuproq   unumdorligini   saqlash   va   uni
oshirish, ya’ni insonning, aniqrog’i ishchi kuchining, jonli mehnatning yerga faol ta’siri
bilan bog’liq bo’ladi.                   
     Yerga egalik jismoniy va huquqiy shaxslarning ma’lum yer uchastkasiga tarixan
tarkib topgan asoslardagi yoki qonun xujjatlarida belgilangan tartibdagi egalik huquqini
tan olishini  bildiradi. Yerga egalik  deganda, avvalo, yerga bo’lgan mulkchilik huquqi
va uni iqtisodiy jihatdan realizatsiya qilish ko’zda tutiladi. 
Yerga egalikni yeri bo’lgan mulkdor (bizda davlat) amalga oshiradi. O’zbekiston 
Rtspublikasining   “Yer   kodekisida”   takidlanganidek,   “Yer   uchastkalari   yuridek   va
jismoniy shaxslarga doimiy va muddatli egalik qilish hamda ulardan foydalanish uchun
berilishi mumkin”.
      Yerdan   foydalanish   huquqi,   bu   o’rnatilgan   urf-odatlar   yoki   qonuniy   tartibda
undan foydalanishni bildiradi. Yerdan foydalanuvchi yer egasi bo’lishi shart emas. 
5  
  Real xo’jalik hayotida yerga egalik qilish va yerdan foydalanishni ko’pincha har xil
jismoniy   va   huquqiy   shaxslar,   xususan   hozir   bizda   dehqon   va   fermer   xo’jaliklari
amalga oshiradi. 
Renta   nazariyasi   hzirgacha   to’liq   yoritilib   berilmagan   nazariyalardan   hisoblanadi.
Iqtisodchilar   o’rtasida   uning   mohiyatini   tushuntirish   bo’yicha   turlicha   yondashuv   va
qarashlar   mavjud   bo’lib,   ularning   ayrimlari   noaniqligicha   qolmoqda.   Shu   sababga
ko’ra,   rentani   miqdoriy   aniqlash   vauning   mohiyatini   tushuntirish   bo’yicha   asosiy   va
ko’pincha bir-biriga qarama-qarshi bo’lgan nazariyalarga duch kelamiz.   
  Renta   nazariyasini   dastlab   fiziokratlar   maktabining   asoschilari   F.   Kene   va
Tyurgolarning   ilmiy   asarlarida   ko’rib   chiqilgan.   Ular   rentaning   vujudga   kelish
sabablarini   tabiat,   yerning   qandaydir   sirli   kuchi,   tabiat   ehsoni,   yerning   qo’shimcha
mahsulot   yarata   olish   qobilyati   natejasi   orqali   izohlaganlar.   Ular   qishloq   xo’jalik
mahsulotlarini   yaratishda,   jumladan,   sof   va   qo’shimcha   mahsulot   yaratishda   tabiat
rolini ko’rsatishga harakat qilganlar.  
  Keyinchalik   renta   nazariyasining   asoslari   klassik   iqtisodchilar   U.   petti,   J.   And
erson,   A.   Smit   va   D.   Rekardolar   tadqiqotlarida   turli   darajada   takomillashtirilgan.
Jumladan,   Anderson   defferensial   renta   to’g’risidagi   qarashlarni   ilgari   surgan,   biroq
rentaning   tovar   qiymatining   bir   qismi   ekanligini   tushintirib   berolmagan.   Rikardo   esa
fiziyokratlardan   farqli   o’laroq,   rentaga   mahsulot   ijtimoiy   va   individual   qiymatlari
o’rtasidagi   farqi   sifatida   qarab,   renta   nazariyasini   qiymatining   mehnat   nazariyasi,
qiymat qonuni bilan bog’lagan. 
  Renta   nazariyasini   rivojlantirishda   rus   iqtisodchilaridan   N.   G.   Chernishevskiy   va
N. I. Ziberlar salmoqli hissa qo’shganlar.  
  Hozirgi   vaqtda   Rossiyada   “Iqtisodiyot   nazariyasi”   bo’yicha   chop   etilgan   qator
o’quv qo’llanma va darsliklarda ham yer rentasi munosabatlari keng bayon etilmoqda.
  Renta   munosabatlarini   qarab   chiqishda   rentaning   ijara   haqidan   farqiga   e’tiborni
qaratish zarur. Agar ijaraga beriladigan yerga oldin bino’ inshoat va shu kabilar qurish
bilan   bog’liq   ravishda   kapital   qo’yilmalar   sarflanmagan   bo’lsa,   ijara   haqi   va   renta
miqdoran bir-biriga to’g’ri keladi. Aks holda, ijara haqi yer rentasidan farq qiladi. Ijara
6  
  haqi  quyidagilardan  iborat:   yerdan  foydalanganlik uchun  to’lanadigan renta(R);  yerga
ilgari   sarflangan   kapital   uchun   foiz(r);   yer   uchastkasini   ijaraga   bergunga   qadar   unga
qurilgan inshoatlar amortizatsiyasi(A). 
Buni formulada quyidagicha yozish mumkin:      
               
           IH= R+r+A  
 
7  
  3.Yer rentasi va uning turlari 
Yer   rentasi   yer   egaligini   iqtisodiy   jihatdan   amalga   oshirish   (realizatsiya   qilish)
ning   shaklidir.   Yer   rentasining   bir   qancha   tarixiy   ko’rinishlari   mavjud.   Masalan,   uch
shakldagi: barshchina (ishlab berish), obrok (natural soliq) va pul solig’i shakllaridagi
feodal rentalari shular jumlasidandir. Hozirgi paytda turli mamlakatlarda mavjud renta
vujudga   kelish   sabablari   va   shart-sharoitlariga   qarab   quyidagi   turlarga   ajratiladi:
absolyut yer rentasi, differentsial (tabaqalashgan) renta I va II, monopol renta, qazilma
boyliklar, qurilishlar joylashgan yerlardan olinadigan renta. 
Rentaning mohiyatini tushunishdagi asosiy qiyinchilik tadbirkorlar o’rtasida qayta
taqsimlanmaydigan   qo’shimcha   sof   daromadning   vujudga   kelishi   shart-sharoit   va
sabablarini ochib berilishi hisoblanadi. Bunday holat vujudga kelishining sabablaridan
biri samarali xo’jalik yuritish uchun yaroqli bo’lgan yerlarning cheklanganligi va qayta
tiklab   bo’lmasligida   o’z   ifodasini   topadi.   Ikkinchi   sababi   -   yerga   yoki   boshqa   tabiiy
resursga   mulkchilik   ob’ekti   yoki   xo’jalik   yuritish   ob’ekti   sifatidagi   monopoliyaning
mavjuddigi hisoblanadi. Uchinchi sababi esa, ko’p mamlakatlarda qishloq xo’jaligidagi
kapital   uzviy   (organik)   tuzilishi,   ya’ni   doimiy   va   o’zgaruvchi   kapital   o’rtasidagi
nisbatning pastligi hisoblanadi. 
Farmonda   shirkat,   fermer   va   dehqon   хо ’jaliklarining   teng   huquqligini   saqlab
qolgan fermer   хо ’jaliklarini ustuvor rivojlantirishga alohida urg’u berildi. Jadvalda bir
miqdorga   ega   bo’lgan,   lekin   hosildorligi   turlicha,   uch   xil   yer   uchastkalari   misol
qilingan.Misolda bu uch xil yer uchastkalaridan olingan mahsulotning ijtimoiy qiymati
bir xil, ya’ni 14000 so’mni tashkil qiladi.Yalpi hosildorlik yaxshi yer uchastkasida   ЗО
tonna,   o’rtacha   yer   uchastkasida   -   25   v а   yomon   yer   uchastkasida   20   tonnani   tashkil
qiladi.Har   bir   uchastkadan   turlicha   hosil   olinganligi   tufayli   ularda   yetkazilgan
mahsulotlarning   individual   qiymati   ham   turlicha   bo’lib   chiqadi.Qishloq   хо ’jaligi
mahsulotlari   sifati   yomon   uchastkada   yetishtirilgan   mahsulot   narxida   sotiladi,   ya’ni
misolimizda bu narx 700 so’mni tashkil qiladi.Natijada yomon yer uchastkasi o’zining
yakka   ishlab   chiqarish   xarajat1arini   qoplash   v а   foyda   olish   imkoniga   ega   bo’ladi.
8  
  O’rtacha   v а   yaxshi   yer   uchastkalarida   esa   yomon   yer   uchastkasiga   nisbatan   З 500   va
7000 so’m miqdorida qo’shimcha daromad olinadi. 
Yer   rentasi   (nem.   Rente   —   ortga   qaytarilgan)   —   yer   egasining   o’z   yerini   tabiiy
resurs   tarzida   ijaraga   taqsim   etganligi   uchun   oladigan   daromadi;   bevosita   qishloq
xo’jaligi   ishlab   chiqaruvchilari   tomonidan   yaratilgan   qo’shimcha   mahsulotning   yer
egalari   tomonidan   mulk   egaligi   huquqiga   ko’ra   o’zlashtiriladigan   qismi.   Qishloq
xo’jaligida   foydalaniladigan   yer   maydonlari   tabiatan   cheklanganligi   sababli   inson   yer
resurslarini   ko’paytirishga   qodir   emas,   barcha   yerlar   mustaqil   tovar   ishlab
chiqaruvchilar   tomonidan   egallab   olinadi   va   yerga   xo’jalik   ob’yekti   sifatida
monopoliya   vujudga   keladi.   Natijada   yer   bilan   bog’liq   renta   munosabatlari   paydo
bo’ladi. 
Qishloq xo’jaligida yer egasi foydalanuvchilardan yerdan foydalanganlik uchun to’lov
oladi, ya’ni yer egasi (davlat, shirkat, xususiy shaxs) faqat yer egasi bo’lganligi uchun
yaratilgan   qo’shimcha   mahsulotning   bir   qismini   ijara   haqi   ko’rinishida   o’zlashtirib
oladi.   Davlat   oladigan   yer   solig’i,   xususiy   yer   egalari   yerdan   foydalanganlik   uchun
undiradiganto’lovlar yer rentasi hisoblanadi. 
Hozirgi   davrda   Yer   rentasining   asosan,   differensial   renta   va   absolyut   renta
ko’rinishlari   mavjud.   Yer   uchastkalarining   tabiiy   va   iqtisodiy   unumdorligi   hamda
joylashgan   o’rnidagi   farqlar   natijasida   olinadigan   qo’shimcha   sof   daromad   —
differensial   renta   deyiladi   (q.   Differensial   renta).   Ko’pgina   mamlakatlarda   sifatidan
qat’i nazar ekin ekiladigan yerning xususiy mulk bo’lishi uni ijarachilarga foydalanish
uchun berishdan muqarrar suratda daromad keltiradi. 
Yer   egalari   yerni   ishlovchi   ijarachilarga   foydalanish   uchun   ijaraga   berishi   va
ulardan   yerdan   foydalanganlik   uchun   to’lovlar   olishi   natijasida   absolyut   yer   rentasi
vujudga keladi. Shuningdek, rentaning yana bir turi — monopol renta ham mavjud. 
Boshqa   yerda   uchramaydigan   tabiiy   sharoit,   ba’zan   noyob   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari   yetishtirish   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Unday   mahsulotlar   monopol
narxlarda   sotiladi.   Bu   narxlarning   yuqori   bo’lishi   ko’pincha   to’lovga   qodir   talab
darajasi   bilan   belgilanadi.   Natijada   monopol   narxlar   shunday   mahsulotlarning
9  
  individual   qiymatidan   ancha   yuqori   bo’lishi   mumkin.   Bu   esa   yer   egalariga   monopol
renta olish imkoniyatini beradi (yana. q. Renta). 
Shunday qilib, renta o’z turlaridan qat’iy nazar, u to’lovchilar uchun xarajat, yer
egalari   uchun   esa   daromad   hisoblanadi.   Bir   tomondan,
doimiyxarajatlarnishakllantirsa,   ikkinchi   jihatdan,   qat’iy   belgilangan   daromadni
tashkil etadi. 
Mulkdan   haq   to’lash   sharti   bilan   ma’lum   muddat   foydalanish   yuzasidan   kelib
chiqadigan munosabatlar ijara munosabatlari deb ataladi. 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida yer faqat ijaraga berilmay sotiladi va sotib olinadi.
Yerga   xaridor   uni   yer   keltiradigan   daromad   uchun   sotib   oladi.   Ya’   ni   noaniq   uzoq
vaqt davomida doimo barqaror ravishda daromad olishga bo’lgan huquq sotib olinadi.
Sotiladigan yer uchastkalarning bahosi bevosita u keltiradigan ijara haqi bilan bog’liq.
Ssuda protsentiga ham bog’liq. 
Agrosanoat   birlashmalari   v а   kombinatlari   agrobiznesning   yana   bir   turlaridir.
Agrosanoat   birlashmalari   bir   turdagi   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   v а   unga   bog’liq
ishlab chiqarish faoliyati bilan shug’ullanuvchi bir necha  хо ’jalik hamda korxonalarni
birlashtiradi.Masalan,   bog’dorchilik   v а   uzumchilik   bilan   shug’ullanuvchi   хо ’jaliklar,
ular   mahsulotni   qayta   ishlovchi   sex   v а   zavodlar,   yetkazib   beruvchi   savdo-sotiq
korxonalari   bir   texnologik   jarayonga   birlashib   agrosanoat   birlashmalarini   tashkil
qiladi.Birl а shm а   ishtirokchilari   ishlab   chiqarish,   xo’jalik   v а   moliyaviy
mustaqilliklarini saqlab qolishi bilan birga, ularning umumiy mulki ham tarkib topib
boradi. 
Agrosanoat kombinatlari qishloq   хо ’jalik mahsulotlarini yetishtirish, qayta ishlash v а
iste’molchiga   yetkazib   berishgacha   barcha   texnologik   jarayonga   xizmat   qiluvchi
хо ’jalik   v а   korxonalarning   ma’lum   bir   hududida   birlashuvidir.   Agrobiznes   turiga
ko’ngilli   v а paychilik   mablag’lari   asosida   tashkil   qilingan   turli   xil   uyushma   v а
ittifoqlarni ham kiritish mumkin. 
10  
  Qishloq   хо ’jaligida davlat korxonalari, jamoa   хо ’jaliklari v а   shirkatlari, turli xil
mulkchilik asosida tashkil qilingan ko’shma korxonalar ham agrobiznes turlari sifatida
faoliyat ko’rsatadi. 
Differensial renta - yer uchastkalarining unumdorligidagi va joylashgan joyidagi 
farqlar natijasida vujudga keladigan qo’shimcha sof daromad. 
Differentsial   renta   I   yerning   tabiiy   unumdorligi   bilan   bog’liq   bo’lgan,   sanoat
markazlariga,   bozorlarga   va   aloqa   yo’llariga   yaqin   joylashgan   serunum   yer
uchastkalarida vujudga keladi. 
Misolimizdagi uch xil yer uchastkalaridan olingan mahsulotning ijtimoiy qiymati
bir xil, ya’ni 10000 so’mni tashkil qiladi. Yalpi hosildorlik A uchastkasida 20 tonna,
B   va   V   uchastkalarda   25   va   30   tonnani   tashkil   qiladi.   Har   bir   uchastkadan   turlicha
hosil   olinganligi   tufayli   ularda   yetkazilgan   mahsulotlarning   individual   qiymati   ham
turlicha bo’lib chiqadi. ya’ni, A uchastkasida har bir mahsulot birligining qiymati 500
so’m bo’lsa, B uchastkasida 400 so’m, V uchastkasida esa 333 so’mni tashkil qiladi.
Qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   sifati   yomon   uchastkada   yetishtirilgan   mahsulot
narxida sotiladi (misolimizda 500 so’m). Natijada yomon yer uchastkasi (A) o’zining
yakka  ishlab   chiqarish   xarajatlarini  qoplash   va  foyda  R.  olish   imkoniga  ega   bo’ladi.
O’rtacha   (B)   va   yaxshi   (V)   yer   uchastkalarida   esa   yomon   yer   uchastkasi   (A)ga
nisbatan 2500 va 5000 so’m miqdorda qo’shimcha daromad olinadi. 
Bu   olingan   qo’shimcha   daromad   yerning   tabiiy   unumdorligi   bilan   bog’liq
bo’lgan   differentsial   renta   I   ni   tashkil   qiladi.   Differentsial   renta   II   xo’jaliklarni
intensiv rivojlantirish, yerning hosildorligini oshirish uchun qo’shimcha xarajatlar sarf
qilish   bilan,   ya’ni   qishloq   xo’jaligida   kimyoviy   o’g’itlarni   qo’llash,   yerlarning
meliorativ   holatini   yaxshilash,   qishloq   xo’jaligini   mexanizatsiyalash   va
elektrlashtirish darajasi bilan bog’liq holda vujudga keladi. 
Differentsial renta II ning hosil bo’lishi 
Misolimizda   yerga   qo’shimcha   5   ming   so’m   xarajat   sarf   qilish   natijasida
qo’shimcha   20   tonna   mahsulot   olinsa,   u   holda   birinchi   yilga   nisbatan   qo’shimcha
olingan 10 ming so’m daromad differentsial renta II ni tashkil etadi. 
11  
  Bunday intensiv rivojlanish qishloq xo’jaligida bosh yo’l hisoblanadi. Chunki qishloq
xo’jaligini   intensiv   rivojlantirmay   turib,   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishni   va
jamiyat   a’zolarining   o’sib   borayotgan   talabini   qondirib   bo’lmaydi.   Shuning   uchun
ham qishloq xo’jaligini intensiv rivojlantirish uchun alohida e’tibor  beriladi. Buning
uchun   qishloq   xo’jaligini   agrar   sanoatlashgan   asosga   qo’yish,   intensivlashtirishni
tezkorlik   bilan   amalga   oshirish   choralari   ishlab   chiqilishi   lozim.   Keyingi   yillarda
mamlakatimizda   qishloq   xo’jaligini   zamonaviy   texnika   bilan   ta’minlash   uzluksiz
o’smoqda.   Qishloq   xo’jaligini   intensiv   rivojlantirish   uchun   ajratilgan   kapital
mablag’lar ham ortmoqda. Agar hamma joyda bir xil xarajat qilinib, hosildorlik bir xil
oshirilsa edi, unda hech qanday differentsial  renta II bo’lmas edi. Gap shundaki, yer
birligiga sarflangan bu xarajatlar turli hududlarda, viloyatlarda, xo’jaliklarda turlicha
darajada amalga oshiriladi va natijada hosildorlik ham turlicha oshadi. 
Qishloq   xo’jalik   mahsulotining   ijtimoiy   qiymati   bilan   yakka   tartibdagi   qiymati
o’rtasidagi   tafovut   xo’jaliklarning   ustama   qo’shimcha   mahsulotini   tashkil   qiladi.
ya’ni, differentsial rentaning har ikkala ko’rinishini (renta I va II ni) o’z ichiga oladi.
Differentsial renta I va II mahsulotning muayyan ijtimoiy qiymati bilan zona bo’yicha
yoki alohida olingan xo’jalikning individual qiymati o’rtasidagi tafovutdan iboratdir. 
Shu hosil qilingan daromadlar davlat bilan xo’jalik o’rtasida taqsimlanadi. Uning
davlatga   to’langan   qismi   yer   rentasi   ko’rinishini   oladi   (chunki   bizda   yer   davlat
mulkidir). 
Differentsial   renta   I   yuqorida   qarab   chiqilganidek,   xo’jaliklar   faoliyatiga   bog’liq
bo’lmagan   tabiiy   sharoitda   vujudga   keladi.   Shuning   uchun   ham   qishloq   xo’jaligi
korxonalarida hosil qilingan bu xildagi renta yer davlat mulki bo’lganligi sababli uning
manfaatlari   yo’lida   sarf   qilish   maksadida   markazlashtirilgan   davlat   fondida
(byudjetida)   to’planishi   lozim.   Bu   hol   o’rta   va   yaxshi   unumli   yerda   joylashgan
xo’jaliklarning iqtisodiy manfaatdorligiga putur yetkazmaydi, balki  boshqa  xo’jaliklar
bilan   ozmiko’pmi   iqtisodiy   sharoitlarni   tenglashtirish   imkonini   beradi.
Markazlashtirilgan   davlat   fondiga   o’ttan   bu   mablag’larni   (differentsial   renta   I),
mamlakat   oldida   turgan   vazifalarni   amalga   oshirish,   xususan   yangi   yerlarni
12  
  o’zlashtirish   va   yer   unumdorligini   oshirish   bilan   bog’liq   bo’ltan   tadbirlarni   amalga
oshirish   uchun   yo’naltirilishi   mumkin   bo’ladi.   Differentsial   renta   II   yerdan   intensiv
foydalanish, ya’ni uning iqtisodiy qismi xo’jaliklarning o’zlarida qoldirilishi mantiqan
to’g’ri   bo’ladi.   Uning   faqat   bir   qismi   davlat   fondiga   jalb   qilinishi   mumkin,   chunki
davlat   ma’lum   darajada   bu   rentaning   hosil   qilishda   o’z   hissasini   qo’shadi,   ya’ni
transport   yo’llari   qurilishiga,   irrigatsiyamelioratsiya   ishlarini   amalga   oshirish   uchun
kapital   mablag’lar   sarflaydi,   texnikalar,   kadrlar,   mineral   o’g’itlar   yetkazib   beradi.
Shunday   qilib,   differentsial   renta   I   va   differentsial   renta   II   yer   egasi   bo’lgan   davlat
bilan xo’jalik yurituvchi sub’ektlar o’rtasida taqsimlanadi. 
Absolyut   renta.   Ko’pgina   mamlakatlarda   qishloq   xo’jaligida   yerga   xususiy
mulkchilik   monopoliyasi   sharoitida   ishlab   chiqarishni   olib   borishga   to’g’ri   keladi.
Hozirgi davrda yerga xususiy mulkchilik bilan bir qatorda boshqa mulkchilik shakllari
ham mavjud. Masalan, davlat mulki, vaqf (machit, cherkov) mulklari va boshqalar. 
Yerga   bo’lgan   bu   mulkchilik   (shaklidan   qat’iy   nazar)   monopoliyasi   ijaraga
beriladigan   barcha   yer   uchastkalarining   sifatidan   qat’iy   nazar,   yer   egalariga   absolyut
renta,   deb   atalgan   rentani   olishga   imkon   beradi.   Absolyut   yer   rentasining   vujudga
kelish   mexanizmi   shundan   iboratki,   yer   egalari   yerni   ishlovchi   ijarachilarga
foydalanish  uchun  ijaraga  beradilar   va  ulardan   yerdan   foydalanganlik  uchun   to’lovlar
oladilar.   Mana   shu   to’lov   absolyut   yer   rentasi   deb   nom   olgan.   Agar   yer   ijaraga
berilganda   shu   yerda   turli   xil   inshootlar,   binolar   qurilgan   bo’lsa,   ularning   ijara   haqi
alohida hisoblanadi. 
Tarixan   shunday   bo’lib   qolganki,   ko’pgina   mamlakatlarda,   jumladan,   bizning
mamlakatimizda   ham   qishloq   xo’jaligidagi   kapitalning   uzviy   tuzilishi   sanoatdagidan
pastdir.Shuning uchun qishloq xo’jaligida yaratilgan tovarlarning bozor qiymati ishlab
chiqarishning ijtimoiy qiymatidagi  qo’shimcha  qiymat  miqdori  jamiyatda shakllangan
o’rtacha   foydadan   ortiq   bo’ladi.Qishloq   xo’jalik   tovarlarining   bozor   narxi   bilan
ijtimoiy   ishlab   chiqarish   narxi   o’rtasidagi   bu   tafovut   absolyut   renta   manbai   bo’lib
xizmat   qiladi.   Renta   nazariyasiga   ko’ra   qishloq   xo’jaligida   rentaning   yana   bir   turi
monopol rentaham mavjud bo’ladi. Boshqa yerda uchramaydigan tabiiy sharoit, ba’zan
13  
  noyob qishloq xo’jalik mahsulot lari (uzumning alohida navlarini, tsitrus ekinlari, choy
va   hokazolarning   alohida   turlarini)   yetishtirish   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Bunday
tovarlar   monopol   narxlar   bilan   sotiladi.   Bu   narxlarning   yuqori   bo’lishi   ko’pincha
to’lovga   qodir   talab   darajasi   bilan   belgilanadi.   Natijada   monopol   narxlar   shunday
mahsulotlarning   individual   qiymatidan   ancha   yuqori   bo’lishi   mumkin.   Bu   esa   yer
egalariga monopol renta olish imkonini beradi. 
Monopol renta - alohida tabiiy iqlim sharoitiga ega bo’lgan, noyob qishloq xo’jalik
mahsulotlari   yetishtiriladigan   yerlardan   olinadigan   renta.   Bunday   renta   noyob
mahsulotlar   (choy,   kofe,   sitrus   o’simliklar   mevasi,   maxsus   qizil   yog’och   va   boshq.)
yetishtirilishidan paydo bo’ladi. Noyob mahsulotlarning taklifi oz bo’lsada, talabi katta.
Ushbu   mahsulotlarning   taklifi   o’zgaruvchan   bo’lmaydi,   chunki   ular   narxining
o’zgarishi,   ularni   oz   yoki   ko’p   ishlab   chiqarishni   ta’minlay   olmaydi.   Shu   sababli
kamyob   mahsulotlar   monopol   narxda   sotiladiki,   bu   narx   ishlab   chiqarishga   ketgan
xarajatlardan ancha yuqori turadi, natijada yer egalari monopol renta olishga muvaffiq
bo’ladilar.   Bunday   renta   sharoiti   noyob   yerlar   uchun,   boshqalariga   qaraganda,   yuqori
ijara haqi belgilanishida ifoda etiladi. 
Undirma   sanoatda   renta   -   foydali   qazilma   konlarining   joylashishi   va   ularning
boyligidagi farqlar natijasida vujudga keladi. 
Yer   osti   qatlamida   foydali   qazilma   boyliklarning   joylashganligi   jihatidan   ham,
konning   boyligi   jihatidan   ham   bir-biridan   farq   qiladi.   Xuddi   qishloq   xo’jaligiga
o’xshab,   o’rta,   yaxshi   va   o’ta   yaxshi   konlarda   ish   yurituvchi   korxonalar   mavjud.
Qazilma   boyliklarni   yerdan   ajratib   bo’lmaydi,   uning   ustidagi   boylik   yer   bilan
birgalikda mulk hisoblanadi. Mulk egasi  undan o’zigina foydalansa qo’shimcha foyda
oladi.   Konni   ijaraga   olgan   sub’ekt   mulk   egasiga   undan   foydalanganligi   uchun   renta
to’laydi.   Undirma   sanoatdagi   renta   tuproq   hosildorligiga   emas,   balki   yer   qa’ridagi
qazilma boyliklarning oz ko’pligi, sifati, qazib olish xarajatlariga bog’liq bo’ladi. 
    Agrosanoat  majmuasi   (ASM)  -   bu  qishloq  xo’jalik  mahsulotlari   yetishtirish,  uni
saqlash,   qayta   ishlash   va   iste’molchilarga   yetkazib   berish   bilanshug’ullanuvchi
iqtisodiyot   tarmoqlaridir .   ASM   to’rtta   sohani   o’z   ichiga   oladi.Birinchi   soha-   qishloq
14  
  xo’jaligiga   ishlab   chiqarish   vositalari   yetkazib   beradigan   sanoat   tarmoqlari,
shuningdek, qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishiga texnika xizmati ko’rsatish bilan band
bo’lgan   tarmoqlar;   ikkinchi   soha   -   qishloq   xo’jaligining   o’zi;   uchinchi   soha-   qishloq
xo’jaligi   mahsulotlarini   iste’molchiga   yetkazib   berishni   ta’minlaydigan   tarmoqlar
(tayyorlash, qayta ishlash, saqlash,  tashish,  sotish);  to’rtinchi  soha-  odamlar  hayoti  va
faoliyatining   umumiy   sharoitlarini   ta’minlaydigan   infratuzilma   (yo’l-transport
xo’jaligi, aloqa, moddiy-texnika xizmati, mahsulotni saqlash 
tizimi, ombor va transpirt xo’jaligi) dan iborat. 
Ishlab   chiqarish   infratuzilmasi   bevosita   ishlab   chiqarishga   xizmat   qiladigan
tarmoqlarni, ijtimoiy infratuzilma odamlar turmush faoliyatining umumiy sharoitlarini
ta’minlaydigan sohalarni (uy-joy, madaniy-maishiy xizmat, savdo, umumiy ovqatlanish
va hokazo) o’z ichiga oladi. 
Prezidentimiz   I.   A.   Karimov   ta’kidlaganidek:   «Qishloqni   yangilash   va   qayta
qurish   chora-tadbirlari   tizimida   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   infratuzilmani   jadal
rivojlantirish   juda   katta   ahamiyatga   ega».   Shu   sababli   Respublikada   qishloq   ijtimoiy
infratuzilmasini rivojlantirish hamda qishloq aholisini ichimlik suvi va tabiiy gaz bilan
ta’minlash dasturini amalga oshirish davom ettirilmoqda. 
 
 
15  
  16  
  4.O’zbekistonda agrar islohotlar v а  ularni chuqurlashtirishning asosiy
yo’nalishlari
 
Respublikamiz Prezidenti I. Karimov so’zlagan nutqida iqtisodiyotni rivojlantirish
strategiyasining   ustuvor   yo’nalishlariga   to’xtalib,   "Qishloq   xo’jaligida   olib
borilayotgan   islohotlarni   izchil   davom   ettirish   v а   uning   barqaror   rivojlanishini
ta’minlash bundan buyon ham g’oyat muhim masala bo’lib qoladi," - deb ta’kidladi v а
mavjud   muammolarning   yechimini   topishni   ХХ I   asr   boshidagi   dolzarb   masala   qilib
qo’ydi. 
O’zbekistonda   agrar   islohotlarning   negizi   yerga   bo’lgan   mulkchilik   masalasidir.
Respublika   Konstitutsiyasida   yer   xususiy   mulk   qilib   sotilishi   mumkin   emasligi,   balki
uni uzoq muddatli ijaraga shartlari bilan topshirish mumkinligi ta’qidlangan. 
Islohotlarning   ilk   bosqichida   mamlakat   qishloq   xo’jaligi   barqarorligini   ta’minlash
va   rejali   iqtisodiyotdan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   dastlabki   asoslari   yaratiladi.
Bunda ustuvor yo’nalish qilib shaxsiy tomorqa xo’jaliklarini rivojlantirish belgilangan
edi. Ular ixtiyoridagi yer maydonlari 1989 – 1995 yillarda ikki barobarga ko’paydi. 
Natijada   aholini   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   uzluksiz   ta’minlashda   va   qishloq
xo’jaligini rivojlantirishda barqarorlikka erishildi. 
Tarmoqda   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarishga   va   xususiylashtirishga   muhim
ahamiyat   berildi.   Jumladan,   1066   ta   davlat   xo’jaliklari   (sovxozlar)   tugatilib,   ular
negizida   jamoa   xo’jaliklari   tashkil   etildi.   Chorvachilik   fermalari,   bog’   va   tokzorlar,
kichik yer maydonlari hamda issiqxonalar xususiylashtirildi. 
Islohotlarning   ikkinchi   bosqichida   “Yer   kodeksi”,   “Qishloq   xo’jalik   kooperativi
(shirkat   xo’jaligi)   to’g’risida”,   “Fermer   xo’jaligi   to’g’risida”,   “Dehqon   xo’jaligi
to’g’risida”gi qonunlar va tegishli Hukumat qarorlari qabul qilinib, me’yoriy 
hujjatlar tasdiqlandi. 
Bunday   huquqiy   bazaning   yaratilishi   agrar   islohotlarni   chuqurlashtirishga   zamin
yaratdi.   Qishloq   xo’jaligi   ishlab   chiqarishini   tashkil   etishning   xalqaro   andozalar   va
17  
  xalqimiz mentalitetiga mos keladigan - shirkat, fermer va dehqon xo’jaliklaridan iborat
modeli tanlandi. 
Yer   munosabatlarida   yangi   tamoyillar   joriy   qilindi.   Shirkat   xo’jaliklarida   ekin
maydonlarini,   bog’   va   tokzorlarni   oila   pudratchilariga   tanlov   asosida   uzoq   muddatga
ijaraga  berish  amalgam  oshirila boshlandi.  Yerni  fermer  xo’jaliklariga  50 yilgacha  v а
dehqon  хо ’jaliklariga umrbod foydalanishga berish tizimi yaratildi. 
Tarixan   shunday   bo’lib   qolganki,   ko’pgina   mamlakatlarda   jumladan,   bizning
mamlakatimizda   ham   qishloq   xo’jaligidagi   kapitalning   uzviy   tuzilishi   sanoatdagidan
pastdir. Shuning uchun qishloq xo’jaligida yaratilgan tovarlarning bozor qiymati ishlab
chiqarishning ijtimoiy qiymatidagi  qo’shimcha  qiymat  miqdori  jamiyatda shakllangan
o’rtacha   foydadan   ortiq   bo’ladi.   Qishloq   xo’jalik   tovarlarining   bozor   bahosi   bilan
ijtimoiy   ishlab   chiqarish   bahosi   o’rtasidagi   bu   tafovut   absolyut   renta   manbayi   bo’lib
xizmat qiladi. 
Yurtimizda qishloq xo’jaligini rivojlantirishning kelajagi haqida gapirganda, er va suv
resurslari   bo’yicha   imkoniyatlarimiz   cheklanganini   hisobga   olib,   bu   borada   yagona
to’g’ri   yo’l   –   qishloq   xo’jaligini   intensiv   asosda   rivojlantirish,   erlarning   meliorativ
holatini   tubdan   yaxshilash,   seleksiya   ishlarini   chuqurlashtirish,   yuksak   samarali
zamonaviy agrotexnologiyalarni joriy etish va suvdan oqilona foydalanish, eng muhimi
–   dehqon   va   fermerlarning   dardi   bilan   yashash,   desam,   o’ylaymanki,   barchangiz
mening fikrimga qo’shilasiz. 
Faqat   erga   mehr,   uning   unumdorligini   oshirish   va   birinchi   navbatda   dehqon   va
fermerga doimiy e’tibor, ularning manfaati haqida g’amxo’rlik qilish – bu qishloqni va
qishloq xo’jaligi  ishlab chiqarishini  rivojlantirish bo’yicha biz tanlagan yo’ldir. Agrar
islohotlarning 1998 yildan boshlangan ikkinchi bosqichida 
Oliy   Majlisning   IX   sessiyasida   (1998   yil   28-30   aprel)   O’zbekiston   Respublikasining
“Yer   kodeksi   to’g’risida”gi,   “Qishloq   xo’jaligi   kooperativlari   (shirkat   xo’jaliklari)
to’g’risida”gi,   “Fermer   xo’jaliklari   to’g’risida”gi,   “Dehqon   xo’jaliklari   to’g’risida”gi,
Qonunlar   qabul   qilindi.   Bunday   huquqiy   bazaning   yaratilishi   iqtisodiy   islohotlarni
chuqurlashtirishga zamin yaratdi. 
18  
  Islohotlarning   uchinchi   bosqichi   2000   yildan   boshlandi.   Bu   bosqichda   birinchi
navbatda past pentabelli va zarar ko’kib ishlayotgan korxonalarni fermer xo’jaliklariga
aylantirish   asosida   qayta   tashki   etish   mexanizmining   joriy   etilishi,   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlarini   ishlab   chiqaruvchilarga   xizmat   ko’rsatuvchi   zamonaviy   infratuzilma
tizimining   barpo   etilishi   bilan   tavsiflanadi.   Faqat   2000-2003   yillarda   336   ta,   shu
jumladan 11  ta tumanda  shirkat   xo’jaliklari  to’liq tugatilib, ular   negizida 20  mingdan
ortiq fermer xo’jaliklari tashkil etildi. Ushbu chora-tadbirlarning natijasi o’laroq, 2004
yilda   O’zbekistonda   faoliyat   ko’rsatayotgan   fermer   xo’jaliklari   soni   104   mingga
yaqinlashdi (2003 yilda 87,5 ming edi), ularga biriktirilgan yer maydoni 2935,3 ming
gektarni   tashkil   etib   (2003   yilda   2148,1   ming   ga),   bir   fermerga   to’g’ri   keladigan   yer
maydoni   28,2   gektargayetdi.   Ayni   vaqtda   dehqon   xo’jaliklarining   umumiy   soni   4,5
mln.   taga,   ularga   biriktirilgan   yer   maydoni   esa   682,5   ming   gektarga   yetdi.   Bugungi
kunda   yalpi   qishloq   xo’jaligi   mahsulotining   59,7   foizi   dehqon   xo’jaliklari,   20,4   foizi
fermer xo’jaliklari, 19,9 foizi qishloq xo’jaligi korxonalari hissasiga to’g’ri kelmoqda. 
Qishloq xo’jaligining moddiy-texnika ta`minotini yaxshilash maqsadida yangi texnika,
o’g`it,   yoqilg`i   va   moylash   materiallari   yetkazib   berishni   yaxshilash   bo’yicha   davlat
dasturi ishlab chiqilgan va u bosqichma-bosqich amalga oshirilmoqda. Jumladan, chet
ellardan   (AQSH,   Germaniya)   yuqori   mehnat   unumdorligiga   ega   bo’lgan   paxta
teradigan,   g`alla   o’radigan   (Keys)   kombaynlari   keltirildi.   Ularning   ayrim   turlari   va
ehtiyot qismlarini o’zimizda ishlab chiqarish yo’lga qo’yildi. 
O’tkazilayotgan   iqtisodiy   islohotlardan   ko’zda   tutilgan   bosh   maqsad   qishloqda
haqiqiy   mulkdorlar   sinfini,   yer   va   mahsulotning   haqiqiy   egalarini   shakllantirishdir.
Qishloq   joylarda   tadbirkorlikni   rivojlantirish   orqali   qishloq   xo’jalik   korxonalarining
iqtisodiy samaradorligini oshirish asosiy masalalardan hisoblanadi. 
Ilg`or mamlakatlar tajribasiga ko’ra, qishloq xo’jaligining yuqori darajada rivojlanishi
avvalo sanoat  rivoji  bilan bog`liqdir. Ma`lumki, AQSH hamda Yevropaning bir  qator
rivojlangan   mamlakatlarida   aholining   4-5   foizini   tashkil   etadigan,   zamonaviy   texnika
va   texnologiyaga   ega   bo’lgan   fermer   xo’jaliklari   o’z   xalqini   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari   bilan   to’liq   ta`minlab   qolmasdan   ularning   bir   qismini   eksportga   ham
19  
  chiqaradilar. Hozirgi vaqtda respublikamiz xalq xo’jaligida ish bilan band bo’lgan 3,8
mln.   aholining   salkam   yarmi   hamon   qishloq   xo’jaligi   sohasida   mehnat   qilmoqda.
Kelajakda ana shu ortiqcha mehnat resurslarini sanoatga, xizmat ko’rsatish sohalariga
jalb etish iqtisodiy siyosatning muhim yo’nalishi bo’lib qolishi lozim. 
      2008   yildan   boshlab   mamlakatimizda   qariyb   1   million   500   ming   gektar
sug’oriladigan   erning   meliorativ   holati   yaxshilandi,   er   osti   suvlari   yuqori   bo’lgan
maydonlar   415   ming   gektarga   yoki   salkam   10   foizga   qisqardi,   kuchli   va   o’rtacha
sho’rlangan maydonlar 113 ming gektarga kamaydi. 
Xabaringiz   bor,   o’tgan   yili   2013-2017   yillarda   sug’oriladigan   erlarning   meliorativ
holatini yaxshilash va suv resurslaridan oqilona foydalanish bo’yicha kompleks chora-
tadbirlar davlat dasturini qabul qildik. Qishloq va suv xo’jaligi vazirligi, 
Iqtisodiyot   vazirligi,   Moliya   vazirligi,   Sug’oriladigan   erlarning   meliorativ   holatini
yaxshilash   jamg’armasi,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar
hokimliklari,   barcha   manfaatdor   idoralar,   Fermerlar   kengashi   va   avvalambor   fermer
xo’jaliklarining   o’zi   ushbu   dasturda   ko’zda   tutilgan   choratadbirlarning   so’zsiz
bajarilishini   ta’minlashi   darkor.   Vazirlar   Mahkamasi   mazkur   dastur   ijrosi   ustidan
tizimli nazorat o’rnatsin. 
 
 
20  
   
 
 
 
 
 
21  
    O’zbekiston Respublikasida yerik shoxli qora mollar soni 2011yilda 9642,5ming
boshni tashkil etadi. Jumladan, sigirlar - 114,6ming bosh, qo’y va echkilar - 846,6ming
bosh, parrandalar - 4997,9ming boshni tashkel etadi. 
Sigirlarning   94,7   %   dexqon   xo’jaliklarida,   4,5   %   fermer   xo’jaliklarida,   qo’y   va
echkilar mos ravishda – 80,5va 7,4 %, cho’chqalar 79,5va8,5 %, parrandalar – 60,3 va
11,6 % tashkil etadi. 
2011yilda   barcha   xo’jaliklar   bo’yicha   tirik   vazinda   1564,2ming   tonna   go’sht,
6766,2ming tonna sut, 3441, 7mln. dona tuxum, 28,7ming tonna jun yetishtirilgan. 
Donli   o’simliklar   band   etgan   maydonjahonda   ekin   maydonlarining   50   foizini
tashkil   qiladi.   Yiliga   dunyoda   2,0mlrd.   Tonnage   yaqin   don   yetishtiriladi.   Bu   jon
boshiga 3,1s dan to’g’ri keladi. Don asosiy oziq-ovqat maxsuloti bo’lib, sanoat  uchun
xom ashyo hisoblanadi. 
Jahon   miqyosida   don   mahsulotlari   etishtirish   darajasi   aholining   o’sib   boorish
darajasidan   yuqori   sur’atda   rivojlanmoqda.   Chunonchi,   jon   boshiga   har   yili   3-4   sdan
etishtirilmoqda. 
Donning import etuvchi mamlakatlar G’arbiy Evropa mamlakatlari hisoblanadi. 
22  
  Chetga   chiqariladigan   don   mahsulotining   95%   donholatida,   bug’doy
mahsulotining 8% un holatida eksport qilingan. 
Fransiya o’zida etishtiriladigan donning 30% eksport qiladi. 
Donning   yirik   sotib   oluvchisi   Xitoy,   Vetnam,   Laos,   Hindiston,   Bangladesh,
ShriLanka, Indoneziya hisoblanadi. 
Paxta texnik ekinlar orasida eng ko’p etishtiriladi. 1 tonna paxta xom ashyosidan
300-400   kg   tola,   100   kg   moy,   200-250   kg   kunjara   va   boshqa   mahsulotlar   olinadi.
Hozirgi   sharoitda   jahon   bo’yicha   etishtirilgan   20   mln.   tonna   tolani   30%   eksport
qilinadi. 
Dunyo   bo’yicha   paxta   etishtirish   salmog’i   mamlakatlar   bo’yicha   quyidagicha:
Xitoy – 24%, AQSH – 20%, Hindiston – 13,4%, Pokiston – 9%, O’zbekiston – 6,3%
va boshqalar – 23,4%. 
2011 yilda mamlakatimizda 3500 ming tonnadan ortiq paxta yetishtirilgan. 
 
23  
  Xulosa
Oxirgi besh yilda ilk marotaba paxtadan eng ko’p 3,5 mln tonna hosil yetishtirildi.
Bunga   qulay   ob-havo   sharoitlari,   ekin   maydonlarining   ko’payishi,   agrotexnik
tadbirlarning   o’z   vaqtida   amalga   oshirilishi,   hosildorlikning   oshganligi   hamda   fermer
хо ’jaliklarida   paxta   yetishtirishning   ortganligi   natijasida   erishildi.   Joriy   yilda   o’tgan
yilga   nisbatan   don   mahsulotlari   532,1   ming   t.,   kartoshka   28,5   ming   t.,   sabzavotlar
181,4 ming t., poliz mahsulotlari 42,8 ming t., mevalar 97,6 ming t., uzum 52,5 ming
tonnaga ko’paydi. Chorvachilikda ham o’sish tendensiyasi kuzatilmoqda. 
Ko’rinib   turibdiki,   qishloq   хо ’jaligi   mamlakatimiz   iqtisodiyotining   muhim
tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Unda   insoniyat   hayoti   uchun   eng   zarur   bo’lgan   oziqovqat
mahsulotlari   v а   sanoat   tarmoqlari   uchun   хо m   ashyo   ishlab   chiqariladi.   Aholi   uchun
zarur   bo’lgan   tovarlar   bozorini   to’ldirish   uchun   qishloq   xo’jaligi   tarmoqlarini
rivojlantirish   darkor.   Boshqa   sohalar   kabi   qishloq   хо ’jaligida   ham   takror   ishlab
chiqarish jarayonida kishilar o’rtasida muayyan iqtisodiy aloqa v а   munosabatlar  sodir
bo’ladi. 
Yer maxsus resurs. U boshqa omillardan tubdan farq qiladi. 
Tengi  yo’q ishlab chiqarish  vositasi  ekanligi  tufayli  uni  boshqa  biror  narsa bilan
almashtirib bo’lmaydi. 
Yerning   yana   bir   muhim   xususiyati   uning   ko’chmasligidir.   Yer   uchastkalarini
bozorga, iste’molchilarga yoki suv manbalariga yaqin bo’lishini qanchalik xohlamaylik
uni ko’chira olmaymiz. 
Yer  foydalanish  jarayonida yeyilmaydi, eskirmaydi. Aksincha  agar  undan to’g’ri
foydalanilsa, uning unumdorligi oshib boradi. 
Respublika   qishloq   xo’jaligida   tub   burilishlarning   huquqiy   asoslarini   yaratish
uchun qabul qilingan qonunlar: 
 “Yer to’g’risida”, “o’zbekiston respublikasida tadbirkorlik to’g’risida”, 
“Ijara to’g’risida”, “Dehqon xo’jaliklari to’g’risida”, “Yer solig’I to’g’risida”, “ К ichik
biznes vaxususiy tadbirkorlikni rivojlantirishni rag’batlantirish to’g’risida”, o’zbekiston
Respublikasining ‘‘Yer kodekisi”, “Qishloq xo’jaligi koopiratevi to’g’risida”,   “ Fermer
24  
  xo’jaligi   to’g’risida”   giqonunlar   qishloq   xo’jaligida   ko’p   ukladli   iqtisodiyot
poydevorini yaratishga yo’l ochadi. 
“Prezidentimiz   Islom   Karimov   2013-yil   18-yanvarda   O`zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasi   2012-yilda   mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
yakunlari   hamda   2013-yilgi   mo`ljallangan   eng   muhim   ustuvor   yo`nalishlariga
bag`ishlangan   majlisidagi   mamlakatimizda   fermerlik   harakatini   qo`llab   quvatlash
uchun huquqiy tashkiliy hamda moliyaviy shart sharoitlarni 
tug`dirib berishgani katta omil ekanligini takidladilar.” 1
  Iqtisodiyotimizning 2014
yilga   mo’ljallangan   asosiy   vazifa   va   ustuvor   yo’nalishlari   avvalo   bu   sohaning   yuqori
sur’atlar   bilan   o’sib   borishini   ta’minlash,   buning   uchun   mavjud   barcha   rezerv   va
imkoniyatlarni   safarbar   etish   borasida   qabul   qilingan   strategiyani   davom   ettirishga
qaratilgan. 
YAlpi ichki mahsulot hajmini 8,1 foizga, sanoatni 8,3 foizga, qishloq xo’jaligini 6
foizga,   chakana   savdo   aylanmasini   13,9   foizga   ko’paytirish,   bozor   xizmatlarini   16,2
foizga   oshirgan   holda,   uning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushini   55   foizga   etkazish
ko’zda tutilmoqda. 
      
25  
  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasining "Dehqon xo’jaligi to’g’risida"gi qonuni. 1998  у il 30 
aprel. 
2. A. O’lmasov, M. Sharifxojaev. Iqtisodiyot nazariyasi. Т . 1995  у . 
3. A.O’lmasov, А. Vahobov.Iqtisodiyot nazariyasi.Т.: Sharq. 2006. 
4. D.Tojiboeva. Iqtisodiyot nazariyasi. I-qism. Т . 2002. 
5. D.Tojiboeva. Iqtisodiyot nazariyasi.  П -qism.  Т. 2003. 
6. N. Beknozov. Iqtisodiyot nazariyasi. / /Darslik. -  Т . 2005  у . 
7. U. Umarov. Iqtisodiyot nazariyasi. / /O’quv qo’llanma.  Т.: Meros. 2004. 
8. Sh. Shodmonov, R.Alimov, T.Jo’raev Iqtisodiyot nazariyasi.Т. 2002. 
9. Sh. Shodmonov, U.V.G’afurov.Iqtisodiyot nazariyasi. 
10. Sangirov Ravshan. Mustaqil O’zbekistoning agrar siyosati: yutuqlari va 
muomolari. Toshkent 2013-yil 
26

Yer rentasi va uning turlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Abu Rayhon Beruniy va geologiya faniga qo‘shgan hissasi
  • Xatolik xarakteri bo’yicha perekslarni tasvirlash
  • Грунт тўғонни лойиҳалаш
  • Malakaviy amaliyot hisoboti
  • Kartografik tasvirlash usullari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский